vissza a cimoldalra
2019-05-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11348)
A csapos közbeszól (95)

Hozzászólások a Momus írásaihoz (6710)
Kimernya? (3033)
Erkel Színház (10060)
Franz Schmidt (3331)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3246)
Ilosfalvy Róbert (843)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4489)
László Margit (199)
Radnai György művészete (53)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1661)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1316)
Élő közvetítések (7868)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (977)
Zenetörténet (254)
Kedvenc magyar operaelőadók (1109)
Jacques Offenbach (474)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Telitalálat (Händel: Alcina)
Varga Péter, 2007-01-09 [ Opera ]
nyomtatóbarát változat

Händel: Alcina HÄNDEL: Alcina

Alcina - Arleen Augér
Morgana - Eiddwen Harrhy
Ruggiero - Della Jones
Bradamante - Kathleen Kuhlmann
Oberto - Patrizia Kwella
Oronte - Maldwyn Davies
Melisso - John Tomlinson

Opera Stage Chorus
City of London Baroque Sinfonia
Richard Hickox

EMI
3 58681 2

Ötvenéves volt Händel, amikor az Alcinát komponálta, dolgokban jártas zeneszerző, sok mindenben csalódott ember. Tudott már úgy megkomponálni egy három felvonásos operát, hogy abban hiba nem volt. Minden száma, minden áriája telitalálat, tökéletesen illik a drámai szituációhoz, és ettől függetlenül is gyönyörű zene.
Egy kivételével.

Alcina nagyáriája ez, a második felvonás közepén. Amikor Alcina rádöbben, Bradamante és Melisso sikerrel járt: vissza tudták csábítani a való életbe az általa elbűvölt Ruggierót. Mert afféle Kirké ő, aki a szigetére tévedt idegeneket - ha nem is nem disznóvá, de - sziklává, vadállattá, fává, hullámmá változtatja. Az egy Ruggiero kivételével, akibe valóban beleszeretett. S mivel elveszti őt, tragikus hősnővé válik. Mindeddig lehetne ez egy a barokk opera klisészerű keretei között megmaradó történet, amit Händelnek sikerült olyan zenével megkomponálnia, amely messze a kor átlagoperáinak színvonala fölé emeli.

Mondom, egy ária kivételével. "Ah! Mio cor! Schernito sei!" - énekli Alcina az említett szituációban. Illetve mit énekli! Sikoltja, jajongja, búsongja. Nem is egyszerűen egy megcsalt asszony éneke ez, hanem egy lélek segélykiáltása, magáé Händelé, aki rádöbben: egyedül van, egyedül maradt a saját szigetén. Monteverdi Orfeójának, Purcell Didójának, Mozart Grófnéjának társa ő. Az itt több mint tizenkét perces nagy ívű ária természetesen három részes, jellemzően a valamiféle harcra buzdító gyors középrész alig több mint egyperces, majd visszatér a nem csak a kor átlag zenei színvonalát, hanem lélekábrázoló képességét is messze meghaladó mélységű, felkavaró dallam. Talán Händel legnagyobb alkotása.

És hogy ezt annak is halljuk, azért Arleen Augér megtesz mindent. Hatalmas levegőtartalékok felhalmozására képes, és ezt énekhanggá, zenévé tudja transzformálni. Tud szélsőséges dinamikai árnyalatokat megjeleníteni, magasból a mélybe zuhanni, mélyből a magasba szárnyalni. És ez nem marad puszta mutatvány. Ezt legjobban az említett ária előadása példázza, amelynek összetett, nagyformátumú zenei világát, érzelmi gazdagságát maradéktalanul képes hangzó matériaként megjeleníteni.

Operai ellenfele tehát Ruggiero, aki visszatér menyasszonyához, Bramantéhoz. Ruggiero már konvencionális, koloratúrákban gazdag áriákkal közlekedik, mintegy ellensúlyozva Alcina kiugró érzelmi gazdagságú muzsikáit. Della Jones a virtuóz futamok előadásával a címszereplő megfelelő színvonalú zenei ellenpárját jeleníti meg. A többi szereplő is jól teljesít, Eiddwen Harrhy magasai kissé élesek, John Tomlinson basszusa meg kissé nehézkes, de ez minden. Az elvarázsolt apját kereső Obertót annakidején fiú szoprán jelenítette meg, itt is ügyeltek arra, hogy könnyebb hangú énekesnő kapja a szerepet.

Mert ez a lemez egy eredetileg Los Angeles-i előadást örökít meg, bár egy nyilvánvalóan alkalmi - barokk hangszeres - zenekarral, amelynek Simon Standage a koncertmestere. És Richard Hickox neve is garancia arra, hogy barokkos frazeálású előadást hallhatunk, amelynek egyébként egyáltalán nincs ellenére egy-egy, az Augéréhez hasonló nagyobb volumenű hang, főleg, ha meggyőzőereje is ezzel arányos. Talán a nem igazán összeszokott zenekar kisebb gyengeségeket mutat néha, de mindent összevetve az egyik legszebb Händel-opera nagyon ajánlható megszólaltatását hallhatjuk.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Asuka Kawamura (zongora)
Haruka Iwashita (fuvola), Aya Shirai (cselló)
Asuka Kawamura zongora diplomakoncertje
HAYDN: 47. (h-moll) zongoraszonáta, Hob. XVI:32
PROKOFJEV: Szarkazmusok, op. 17
HUMMEL: Adagio, variációk és rondó egy orosz témára, op. 78
LISZT: h-moll szonáta

17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, XXIII. Terem

Házimuzsika a Zeneakadémián
Falvay Attila tanítványai
MOZART: G-dúr hegedű-brácsa duó, K. 423
Székely Anna Lilla (hegedű), Borka Ráhel (cselló)
HAYDN: 38. (D-dúr) zongoratrió, Hob. XV:24
Rebecca Lopez Mena (hegedű), Blaskovics Bence (cselló), Giorgia Fabro (zongora)
HAAS: Szvit oboára és zongorára, op. 17
Bálint Dóra (oboa), Máté Emese (zongora)
SCHUMANN: 3. (A-dúr) vonósnégyes, op. 41/3
Durst-Gál Márta, Orgován Csenge (hegedű), Zsótér Zita (brácsa), Márkus Ágnes (cselló)
SCHUMANN: Fantáziadarabok, op. 73
Saki Kono (zongora), Blaskovics Bence (cselló)
Felkészítő tanárok: Falvay Attila (1, 2, 4), Botvay Károly (3), Kiss Péter (5)

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. Terem

Házimuzsika a Zeneakadémián
Csalog Gábor tanítványai

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Horváth Benjámin cselló diplomakoncertje
J. S. BACH: 3. (C-dúr) csellószvit, BWV 1009
BEETHOVEN: 4. (c-moll) vonósnégyes, op. 18/4
Szentimrei Noémi, Doffkay Eszter (hegedű), Papp Nóra (brácsa), Horváth Benjámin (cselló)
DVOŘÁK: h-moll csellóverseny, op. 104
a diplomázó barátaiból alakult zenekar
Vezényel: Ménesi Gergely

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Messa di Gloria / Lidércek

19:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Alexander Sitkovetsky (hegedű)
Anima Musicae Kamarazenekar
Művészeti vezető: G. Horváth László
HÄNDEL: Concerto Grosso
ANDRZEJ PANUFNIK: Hegedűverseny
HOLST: Szent Pál szvit Op. 29, No. 2
BRITTEN: Variációk egy Frank Bridge-témára, Op. 10

19:30 : Budapest
Nádor Terem

Granik Anna (zongora), Balogh Ferenc, Detvay M. Marcella (hegedű), Kiss Alexandra Enikő, Rudolf András (brácsa), Újházi Gyöngyi (csello)
TÓTH ARMAND: Duo Concertant
TÓTH ARMAND: Brácsa-szerenád
TÓTH ARMAND: III. vonósnégyes
TÓTH ARMAND: Eszterlánc
DOHNÁNYI: c-moll zongoraötös Op.1.
18:00 : Balatonfüred
Kisfaludy Színház

Baráti Kristóf Kossuth-díjas hegedűművész
Mendelssohn Kamarazenekar
Művészeti vezető: Kováts Péter
MOZART hegedűversenyek és szimfóniák
A mai nap
elhunyt:
1896 • Clara Schumann, zongorista, zeneszerző (sz. 1819)
2000 • Jean Pierre Rampal, fuvolista (sz. 1922)
2002 • Kónya Sándor, operaénekes (sz. 1923)