vissza a cimoldalra
2019-03-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2317)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61556)
Társművészetek (1297)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4257)
Milyen zenét hallgatsz most? (25009)
Haladjunk tovább... (230)
Kedvenc előadók (2833)
Momus társalgó (6353)
Kedvenc felvételek (150)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11322)
A csapos közbeszól (95)

Házy Erzsébet művészete és pályája (4460)
Pantheon (2326)
Balett-, és Táncművészet (5703)
Kossuth-díj (1424)
Giuseppe Verdi (1388)
László Margit (158)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3179)
Operett, mint színpadi műfaj (3865)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1612)
Franz Schmidt (3294)
Élő közvetítések (7777)
Kocsis Zoltán (661)
Opernglas, avagy operai távcső... (20204)
Miklósa Erika (1230)
A díjakról általában (1056)
Renée Fleming (1005)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Liszt: Faust szimfónia / Sinopoli
Varga Péter, 2006-01-23 [ Szimfonikus művek ]
nyomtatóbarát változat

LISZT: Eine Faust-Symphonie LISZT: Eine Faust-Symphonie
In drei Charakterbilden nach
Johann Wolfgang von Goethe
Für Tenor, Männenchor und Orchester
Vinson Cole - tenor
Staatsopernchor Dresden
Staatskapelle Dresden
Giuseppe Sinopoli
Universal / Deutsche Grammophone - Eloquence
476 219-5

Mint az alcímből is kitűnik, Liszt természetesen nem arra vállalkozott, hogy az egész Faustot áttegye szimfonikus zenekarra, hanem csak arra, hogy kifejezzen valamit azokból az érzésekből, gondolatokból, amelyek leginkább megfogták e nagy hatású műben.

Ehhez pedig azt a megoldást választotta, hogy a Faust három főszereplőjének képét, jelelemét, mindazt a gondolati tartalmat, amit a műben karakterük képvisel, megpróbálja zenében, szimfonikus nagyzenekaron kifejezni. Ez már igazi elkötelezett romantikushoz illő feladat, természetes, hogy a weimari évek főműve kerekedett belőle. Berlioz 1830-ban ismertette meg a Faustot Liszttel, de a szimfónia csak 1854-ben készült el, igaz akkor két(!) hónap alatt, úgy, hogy a Gretchen-tételt egyből partitúrába írta a szerző, és később már nem is változtatott rajta. Faust megdicsőülésének a többihez képest rövid, tenort és kórust is szerepeltető tétele került csak kiegészítésként három évvel később a műhöz.

A Faust szimfónia ilyen formán tehát szimfónia is alig-alig a szó klasszikus értelmében, csak az első tétel szonátaformája utalja ebbe a műfajba, viszont nagyszerű példája annak, mennyi újítással, zenei ötlettel volt képes kifejteni Liszt mindazt, amit szavakkal nem tudott elmondani. Már rögtön az első téma, a Faust "varázslói" jellemét ábrázoló, a csellókon, brácsákon felhangzó dallam jelzi, Liszt teljesen új utakon indult el. A skála mind a tizenkét hangját felhasználja, és a bevezetés bizonytalan tonalitása nagyszerűen alkalmas a középkori tudós kétségeinek érzékeltetésére.

Gretchen természetesen elbűvölő dallamok sejtelmesebb zenekari feldolgozásával ábrázolódik, ezeket még a Mefisztó-tételben is változatlanul halljuk viszont. Hiszen ő a megváltó női princípium megjelenítője, ezért szilárd pontnak kell lennie. Kedvenc téma a romantikában - vajon találkoztak ilyen nőkkel eme szerzők, vagy csak álmodoztak róluk? Kevésbé male chauvinist pig stílusban fogalmazva: vajon tényleg elég az élet minden nyűgének lerázásához, megoldásához, ha az "Örök Asszonyi" emel magához? Boldog tizenkilencedik század?

Faust végül elbukik, de megmenekül, megdicsőül, ehhez már valóban szóbeli kifejtés kell, tenor és férfikar énekli a drámai költemény sorait.

Lisztnek, mint annyi más művével, ezzel sem volt túl nagy sikere, még ma is örülni lehet minden koncertelőadásnak, új felvételnek. Sinopolié nem is olyan régi, 96-os. És nem véletlenül jelent meg újra, a karmester hallhatólag elkötelezett híve a műnek, és értő képviselője a partitúrának. Betart minden szerzői utasítást, és a régi idők legjobb szocialista zenekara, hét évvel a bukás után is őrizve minőségét, híven követi az instrukciókat. (Hogy most milyenek, azt néhány hónap múlva remélhetőleg hallhatjuk hangversenyen.) Szép a vonóshangzás, pontosak az indítások, talán épp csak nem a berlini vagy bécsi minőség. Vinson Cole kulturált, bár nem "igazi nagy" tenorhanggal szolgálja a megvalósítást, a kórus kiváló teljesítményt nyújt.

Figyelembe véve a karmesteri odaadást, a kiváló zenei megvalósítást és felvételi hangzást, az olcsó sorozat jelen kiadványa egyáltalán nem "olcsó" produkciót rejt.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

"Orgonaexpedíció"

17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Kodály vonósnégyes:
Falvay Attila, Bangó Ferenc (hegedű), Fejérvári János (brácsa), Éder György (gordonka)
CSAJKOVSZKIJ: D-dúr vonósnégyes, Op.11
SMEATAN: e-moll vonósnégyes, Nr. 1. ,"Életemből”
DVOŘÁK: F-dúr „Amerikai” vonósnégyes, Op.96

19:30 : Budapest
Nádor Terem

Móri Beáta, Szalai András (cimbalom)
Klenyán Csaba (klarinét)
"Párhuzamok IV/1."
ZOMBOLA PÉTER: Institutio No1/A
TÓTH ARMAND: Négy Pindaros-i ének
SÁRI JÓZSERF: Stati
TÓTH ARMAND: Blues, tango és riffek
TÓTH ARMAND: "Tristan" partita
BALASSA SÁNDOR: Levelek a rezervátumból
TÓTH ARMAND: Örmény rapszódia
A mai nap
született:
1844 • Nyikolaj Andrejevics Rimszkij-Korszakov, zeneszerző († 1908)
elhunyt:
1973 • Lauritz Melchior, énekes (sz. 1890)
2002 • Gösta Winbergh, énekes (sz. 1943)