vissza a cimoldalra
2019-05-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11348)
A csapos közbeszól (95)

Kedvenc magyar operaelőadók (1110)
Kimernya? (3034)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6710)
Erkel Színház (10060)
Franz Schmidt (3331)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3246)
Ilosfalvy Róbert (843)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4489)
László Margit (199)
Radnai György művészete (53)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1661)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1316)
Élő közvetítések (7868)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (977)
Zenetörténet (254)
Jacques Offenbach (474)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Liszt: Faust szimfónia / Sinopoli
Varga Péter, 2006-01-23 [ Szimfonikus művek ]
nyomtatóbarát változat

LISZT: Eine Faust-Symphonie LISZT: Eine Faust-Symphonie
In drei Charakterbilden nach
Johann Wolfgang von Goethe
Für Tenor, Männenchor und Orchester
Vinson Cole - tenor
Staatsopernchor Dresden
Staatskapelle Dresden
Giuseppe Sinopoli
Universal / Deutsche Grammophone - Eloquence
476 219-5

Mint az alcímből is kitűnik, Liszt természetesen nem arra vállalkozott, hogy az egész Faustot áttegye szimfonikus zenekarra, hanem csak arra, hogy kifejezzen valamit azokból az érzésekből, gondolatokból, amelyek leginkább megfogták e nagy hatású műben.

Ehhez pedig azt a megoldást választotta, hogy a Faust három főszereplőjének képét, jelelemét, mindazt a gondolati tartalmat, amit a műben karakterük képvisel, megpróbálja zenében, szimfonikus nagyzenekaron kifejezni. Ez már igazi elkötelezett romantikushoz illő feladat, természetes, hogy a weimari évek főműve kerekedett belőle. Berlioz 1830-ban ismertette meg a Faustot Liszttel, de a szimfónia csak 1854-ben készült el, igaz akkor két(!) hónap alatt, úgy, hogy a Gretchen-tételt egyből partitúrába írta a szerző, és később már nem is változtatott rajta. Faust megdicsőülésének a többihez képest rövid, tenort és kórust is szerepeltető tétele került csak kiegészítésként három évvel később a műhöz.

A Faust szimfónia ilyen formán tehát szimfónia is alig-alig a szó klasszikus értelmében, csak az első tétel szonátaformája utalja ebbe a műfajba, viszont nagyszerű példája annak, mennyi újítással, zenei ötlettel volt képes kifejteni Liszt mindazt, amit szavakkal nem tudott elmondani. Már rögtön az első téma, a Faust "varázslói" jellemét ábrázoló, a csellókon, brácsákon felhangzó dallam jelzi, Liszt teljesen új utakon indult el. A skála mind a tizenkét hangját felhasználja, és a bevezetés bizonytalan tonalitása nagyszerűen alkalmas a középkori tudós kétségeinek érzékeltetésére.

Gretchen természetesen elbűvölő dallamok sejtelmesebb zenekari feldolgozásával ábrázolódik, ezeket még a Mefisztó-tételben is változatlanul halljuk viszont. Hiszen ő a megváltó női princípium megjelenítője, ezért szilárd pontnak kell lennie. Kedvenc téma a romantikában - vajon találkoztak ilyen nőkkel eme szerzők, vagy csak álmodoztak róluk? Kevésbé male chauvinist pig stílusban fogalmazva: vajon tényleg elég az élet minden nyűgének lerázásához, megoldásához, ha az "Örök Asszonyi" emel magához? Boldog tizenkilencedik század?

Faust végül elbukik, de megmenekül, megdicsőül, ehhez már valóban szóbeli kifejtés kell, tenor és férfikar énekli a drámai költemény sorait.

Lisztnek, mint annyi más művével, ezzel sem volt túl nagy sikere, még ma is örülni lehet minden koncertelőadásnak, új felvételnek. Sinopolié nem is olyan régi, 96-os. És nem véletlenül jelent meg újra, a karmester hallhatólag elkötelezett híve a műnek, és értő képviselője a partitúrának. Betart minden szerzői utasítást, és a régi idők legjobb szocialista zenekara, hét évvel a bukás után is őrizve minőségét, híven követi az instrukciókat. (Hogy most milyenek, azt néhány hónap múlva remélhetőleg hallhatjuk hangversenyen.) Szép a vonóshangzás, pontosak az indítások, talán épp csak nem a berlini vagy bécsi minőség. Vinson Cole kulturált, bár nem "igazi nagy" tenorhanggal szolgálja a megvalósítást, a kórus kiváló teljesítményt nyújt.

Figyelembe véve a karmesteri odaadást, a kiváló zenei megvalósítást és felvételi hangzást, az olcsó sorozat jelen kiadványa egyáltalán nem "olcsó" produkciót rejt.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Asuka Kawamura (zongora)
Haruka Iwashita (fuvola), Aya Shirai (cselló)
Asuka Kawamura zongora diplomakoncertje
HAYDN: 47. (h-moll) zongoraszonáta, Hob. XVI:32
PROKOFJEV: Szarkazmusok, op. 17
HUMMEL: Adagio, variációk és rondó egy orosz témára, op. 78
LISZT: h-moll szonáta

17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, XXIII. Terem

Házimuzsika a Zeneakadémián
Falvay Attila tanítványai
MOZART: G-dúr hegedű-brácsa duó, K. 423
Székely Anna Lilla (hegedű), Borka Ráhel (cselló)
HAYDN: 38. (D-dúr) zongoratrió, Hob. XV:24
Rebecca Lopez Mena (hegedű), Blaskovics Bence (cselló), Giorgia Fabro (zongora)
HAAS: Szvit oboára és zongorára, op. 17
Bálint Dóra (oboa), Máté Emese (zongora)
SCHUMANN: 3. (A-dúr) vonósnégyes, op. 41/3
Durst-Gál Márta, Orgován Csenge (hegedű), Zsótér Zita (brácsa), Márkus Ágnes (cselló)
SCHUMANN: Fantáziadarabok, op. 73
Saki Kono (zongora), Blaskovics Bence (cselló)
Felkészítő tanárok: Falvay Attila (1, 2, 4), Botvay Károly (3), Kiss Péter (5)

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. Terem

Házimuzsika a Zeneakadémián
Csalog Gábor tanítványai

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Horváth Benjámin cselló diplomakoncertje
J. S. BACH: 3. (C-dúr) csellószvit, BWV 1009
BEETHOVEN: 4. (c-moll) vonósnégyes, op. 18/4
Szentimrei Noémi, Doffkay Eszter (hegedű), Papp Nóra (brácsa), Horváth Benjámin (cselló)
DVOŘÁK: h-moll csellóverseny, op. 104
a diplomázó barátaiból alakult zenekar
Vezényel: Ménesi Gergely

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Messa di Gloria / Lidércek

19:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Alexander Sitkovetsky (hegedű)
Anima Musicae Kamarazenekar
Művészeti vezető: G. Horváth László
HÄNDEL: Concerto Grosso
ANDRZEJ PANUFNIK: Hegedűverseny
HOLST: Szent Pál szvit Op. 29, No. 2
BRITTEN: Variációk egy Frank Bridge-témára, Op. 10

19:30 : Budapest
Nádor Terem

Granik Anna (zongora), Balogh Ferenc, Detvay M. Marcella (hegedű), Kiss Alexandra Enikő, Rudolf András (brácsa), Újházi Gyöngyi (csello)
TÓTH ARMAND: Duo Concertant
TÓTH ARMAND: Brácsa-szerenád
TÓTH ARMAND: III. vonósnégyes
TÓTH ARMAND: Eszterlánc
DOHNÁNYI: c-moll zongoraötös Op.1.
18:00 : Balatonfüred
Kisfaludy Színház

Baráti Kristóf Kossuth-díjas hegedűművész
Mendelssohn Kamarazenekar
Művészeti vezető: Kováts Péter
MOZART hegedűversenyek és szimfóniák
A mai nap
elhunyt:
1896 • Clara Schumann, zongorista, zeneszerző (sz. 1819)
2000 • Jean Pierre Rampal, fuvolista (sz. 1922)
2002 • Kónya Sándor, operaénekes (sz. 1923)