vissza a cimoldalra
2018-10-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61159)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4071)
Társművészetek (1278)
Kedvenc előadók (2824)
Milyen zenét hallgatsz most? (24998)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Momus társalgó (6348)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11291)
A csapos közbeszól (95)

Opernglas, avagy operai távcső... (20149)
Kiss B. Atilla (185)
Operett, mint színpadi műfaj (3727)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2934)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1120)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4357)
Lisztről emelkedetten (921)
Élő közvetítések (7459)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1506)
Franz Schmidt (3199)
Zenetörténet (239)
Zenei események (993)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (592)
Charles Gounod (220)
A hangszerek csodálatos világa (182)
Gioacchino Rossini (1019)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

"Ez a két esztendő rengeteg mindenben megváltoztatott" (Sass Sylvia)
R. Zs., 2005-05-25 [ Interjúk ]
nyomtatóbarát változat

Sass Sylvia Ahogy felgyógyult betegségéből, új életet kezdett. Nyitottabbá vált a világra, és rájött, nem szabad elpazarolnia az idejét, még alaposabban meg kell válogatnia feladatait. Amelyből akad jócskán, hiszen Sass Sylvia az utóbbi időszakban ismét a figyelem középpontjába került. Karácsony előtt jelent meg Hangok és képek című kötete, melyből már a második kiadás készül, újra nagy sikert arat a DVD-n napvilágot látott Scala-előadás, A köpeny felvétele, akárcsak az egykori Puccini- és Donizetti-árialemezének CD-változata. Nemsokára megjelenik operettválogatása is, s emellett új CD-je készül a nyári hónapokban. Már bemutatóját tervezi operájának, A dívának, és írja új könyvét, amelyből nemcsak pályájáról, életéről, hanem franciaországi otthonának mindennapjairól is képet kap az olvasó. Kiállítást is jócskán tartogat számára ez az esztendő, s természetesen több külföldi és hazai hangversenyen is meghallgathatják az érdeklődők.

   - Hosszú ideig nem lehetett hallani Önről, egy súlyos betegséggel küzdött…

   - A zene ebben az időszakban is része volt a napjaimnak, s bár kevesebbet, de azért rendszeresen szerepeltem. Állni, feküdni nem tudtam, de énekelni igen, s naponta két órát gyakoroltam. A betegségem talán legnehezebb időszakában is lemezt készítettem, estet adtam a párizsi és londoni Magyar Intézetben, és több hazai, vidéki fellépésem volt. Az akupunktúrának, a természetgyógyászati kezeléseknek hála, két esztendő alatt sikerült meggyógyulnom. S rendet tettem a lelkemben is. Mindennek köszönhetően mára már teljesen rendbe jöttem!

   - Miért döntött úgy, hogy a gyógyulása után új életet kezd?

   - Rájöttem, arra kell törekednem, hogy ne akarjak megfelelni senkinek, csak magamnak, hogy azt érezzem, csak annak tartozom elszámolással, akitől a talentumot kaptam, s akkor azonnal elmúlik a szorongásom. Ez a két esztendő rengeteg mindenben megváltoztatott. Sokkal nyitottabb lettem, s ha udvariasan is, de kimondom, ami a lelkemet nyomja. A betegség arra is figyelmeztetett, hogy az embernek nem szabad csak úgy pazarolnia az idejét. Most tényleg nagyon meg kell válogatnom, mi az én feladatom.

   - Tennivalóból pedig akad jócskán, hiszen fest, ír, tanít, zsűrizik, és persze énekel is...

   - Így érzem teljesnek az életemet. S mindegyik tevékenység, művészeti ág hat a másikra, bár a nap huszonnégy óráját, a heteket, hónapokat nagyon nehezen tudom jól beosztani. Felkérésből ugyanis akad bőven, s annak különösen örülök, hogy a hazai meghívásom sem kevés! Legközelebb egy hónap múlva szerepelek itthon, hiszen Keszthelyen június 18-án, a templomban adok ária- és dalesetet. De ezt megelőzően a nyarat kiállítással kezdem, hiszen Balatonszemesen, a József Attila Szavalóverseny díjkiosztásán, június 4-én nyílik a tárlatom, s az érdeklődők két hétig láthatják a festményeimet. Ezt követően 19-től a keszthelyi Festetics-kastély ad otthont az alkotásaimnak, majd Dédestapolcsány következik, ahol 29-én lesz hangversenyem. De lesznek hangversenyeim és kiállításaim Franciaországban és Chilében is. Miután ennyi a felkérés, így egyre másra születnek az új festmények, grafikák. De ugyanilyen nagy boldogság egy új lemezfelvétel is. A tervek szerint ugyanis nem csak egy albumot készítünk, de egyelőre az, hogy milyen művek szerepelnek majd a CD-ken, legyen még titok…

   - Hogyan jut így ideje a növendékekre?

   - A Pesenasban töltött hetekben több foglalkozást tartok, s persze igyekszem odafigyelni arra, hogy az órák lehetőleg rendszeresek legyenek. Nagyon élvezem a tanítást, örömmel foglalkozom fiatal tehetségekkel. Ezért is vállalkozom szívesen a különböző énekversenyek zsűritagságára. Érdekes látni, hogyan változik az éneklés, ma kik győzhetnek a megmérettetéseken, s az is elgondolkodtató, hogy a grémiumban helyet foglaló tagok milyen mérce alapján értékelnek, kinek mik a szempontjai. Talán az egyik legszembeötlőbb dolog az, hogy egyre fiatalabbak a versenyzők... Amikor a karrierem indult, rettentő fiatalnak számítottam a magam 21 évével, akkoriban ugyanis az énekesnők pályája öt-hat évvel később kezdődött. Napjainkban már a 18-19 évesek is lelkesen énekelnek, s már rengeteget megtanultak a szakmáról…
Legutóbb, március végén a Sao Paolo-i Maria Callas Énekversenyen láttam el a zsűrielnöki posztot. Ez a megmérettetés Brazília egyik legnagyobb énekes seregszemléje, amelyre csak dél-amerikaiak jelentkezhetnek, s kiváló fiatal művészeket lehet rajta találni. S bár elvileg csak a bírálóbizottság munkájában vettem volna részt, az indulók annyit kérdeztek, annyit beszélgettek velem, hogy a megmérettetés végén egy rögtönzött, néhány órás mesterkurzust is adtam. Megható volt, ahogy a fiatalok körülvettek a szeretettükkel, s hálásak voltak a figyelmemért, s nemcsak technikáról, előadásmódról, hanem az operai szerepformálásról is sokat beszélgettünk.

   - Rendszeresen koncertezik, dalesteket ad, lemezt készít, de eközben nem hiányoznak az operák?

   - A hangversenyek után is sokan kérdezik tőlem, hogy miért nem lépek színpadra. Már nem tudnék a régi szerepeim bőrébe bújni. Nálam ugyanis sosem szerepjátékról van szó. Ha pódiumra lépek, akkor valóban azzá a figurává válok, amelyet alakítok. Ez nem színészkedés, játék, számomra arra a néhány órára valósággá válik a darab. Ezért most olyan feladatokban próbálnám ki magam szívesen, amelyek közelebb állnak az életkoromhoz. Ilyen például Gluck operájában, az Iphigenia Aulisban című műben Klytaimnestra vagy Richard Strauss Salomejában Heródias. Nagyon élvezném, hogy ugyanazokban a darabokban, a főszerepek után, most egy-egy másik figurát kelthetnék életre… S mivel nemrég kaptam néhány külföldi felkérést, elképzelhető azért, hogy a jövőben ismét operaszínpadra lépek…

   - A hangok és képek című kötete is pályájáról, sorsáról mesélt. Miben lesz más az a könyv, amelyen jelenleg is dolgozik?

   - Többen mondogatták nekem, hogy bár nagyon szép a festményekkel, CD-felvétellel gazdagított albumom, mégis keveset tudtak meg arról, hogy hogyan éltem meg a különböző történeteket, mit gondoltam a karrierem egyes eseményeiről. Ezért az új kötetben sokkal nagyobb rész jut az érzéseimnek, élményeimnek, s emellett pesenasi életemről, benyomásaimról is írok, arról, hogyan sikerült ebben a dél-franciaországi városkában - ahol nagyon sok szeretettel fogadtak az emberek - új otthonra találnom. Itt ugyanis számomra minden egyes nap tartogat valami különleges szépséget. Ez az a hely, ahol végre békére, harmóniára leltem, s amely rengeteg energiával tölt fel. Remek helyszín az új életemhez! Úgy tervezem, egy esztendőn keresztül dolgozom a könyvön, így jövőre készülök majd el vele. Az írásnak köszönhetően pedig arra is rászántam magam, hogy megismerkedjek a számítógéppel, hiszen a füzetek, a cetlik kora lejárt...

   - Nemcsak a könyvírás érdekli, hiszen az ön ötletéből, szövegkönyve alapján született egy egyfelvonásos opera is, A díva.

   - A darab gondolata évekig foglalkoztatott, s az elképzeléseim alapján készítette el szövegét egy tehetséges, fiatal író, Kal Pintér Mihály. Az olasz fordítás Leonardo Boldrini munkája, s már négy esztendeje dolgozik rajta egy spanyol zeneszerző, Alberto Santana, aki a napokban jelezte, nyárra befejezi a darabot, utána már csak a hangszerelés lesz hátra. Egyébként már több megkeresés is érkezett, úgyhogy bízom abban, 2008-ban valóban színpadra kerül…

   - A darab az énekes magányosságáról szól, a díva-lét különleges és kegyetlen állapotáról.

   - Sherrill Milnes mondogatta nekem mindig, s teljesen egyetértettem vele, hogy az ember, ahogy kilép a szállodai szobájából, már nem lehet a civil önmaga. A nem megfelelő meghajlás pedig egy zseniális előadás után is lehet illúzióromboló... Talán az énekesi pálya egyik legnagyobb nehézsége az, hogy a szerepnek nemcsak a színpadon kell megfelelni… S kérdés, hogy egy díva hogyan tud létezni az egyszer elkövetkező mindennapokban… Választhat-e más utat, amelyben a saját sorsát éli…

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Kiss Péter (zongora)
Liszt születésnap - matinékoncert
LISZT: Három koncertetűd
LISZT: Két legenda
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 6. Hymne de l’enfant à son réveil (Az ébredő gyermek himnusza)
LISZT: 2. (h-moll) ballada

16:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Bokor Jutta (ének), Király Csaba (zongora)
Liszt születésnap - délutáni koncert
LISZT: Liebesträume (Szerelmi álmok) – 1. Hohe Liebe; 3. Oh Lieb, so lang du lieben kannst
LISZT: Freudvoll und leidvoll
LISZT: Oh! quand je dors
LISZT: Du bist wie eine Blume
LISZT: Im Rhein, im schönen Strome
LISZT: Négy elfelejtett keringő
LISZT: 4. Mefisztó-keringő
LISZT: Consolations

17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Gaál Eszter, Miklós Annamária (hegedű), Vitályos Bence (brácsa), Pelle Fanni, Petruska Emma (gordonka)
Juhász Eszter (zongora)
Hangulatkoncert
BEETHOVEN: D-dúr vonósnégyes, Op.18, No. 3
SCHUMANN: Öt darab népies stílusban, Op.102

17:00 : Budapest
BFZ Próbaterem

Tatai Nóra (szoprán),
Lesták Bedő Eszter, Mózes Anikó, Szefcsik Zsolt (barokk hegedű), Polónyi István (barokk brácsa), Sovány Rita (viola da gamba), Kertész György (barokk cselló), Sipos Csaba (barokk bőgő), Kőházi Edit, Nagy Csaba (barokk oboa), Győri István (barokk gitár, lant),
Dinyés Soma, Szokos Augusztin (csembaló)
Homolya Dávid (orgona)
Vissza a természethez - kamarazene korhű hangszereken
EVARISTO FELICE DALL'ABACO: Concerto a quattro da chiesa, Op. 2, No. 5
NICOLA PORPORA: „Alto giove” (ária a Polifemo című operából)
HÄNDEL: F-dúr orgonaverseny, HWV 292
EVARISTO FELICE DALL'ABACO: Concerto à più istrumenti, Op. 6, No. 5
JEAN-PHILIPPE RAMEAU: Pièces de clavecin en concerts, No. 5
JOSEPH BODIN DE BOISMORTIER: g-moll szonáta, Op. 10, No. 3
GEORG PHILIPP TELEMANN: e-moll ("Párizsi") kvartett, TWV 43:e4

18:55 : Budapest
Müpa, Fesztiválszínház

Metropolitan-operaközvetítések a Müpában
SAINT-SAËNS: Sámson és Delila

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

CAFe Budapest
BERNSTEIN: Trouble in Tahiti
Bakonyi Marcell, Dinah: Meláth Andrea
Estefanía Avilés, Erdős Róbert, Erdős Attila (ének)
Vezényel: Dobszay Péter
FEKETE GYULA: Római láz
Meláth Andrea / Makiko Yoshida, Szabóki Tünde / Imai Ayane
Vezényel: Serei Zsolt
Budapesti Vonósok (koncertmester: Pilz János)

19:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Borbély László (zongora)
Liszt születésnap - esti koncert
LISZT: 3. Mefisztó-keringő
LISZT: Impromptu
LISZT: Sancta Dorothea
LISZT: Schlaflos! Frage und Antwort
LISZT: 4. Mefisztó-keringő
LISZT: Resignazione
LISZT: Két Csárdás – 1. Csárdás, 2. Csárdás obstinée
LISZT: Romance oubliée
LISZT: 4. elfelejtett keringő
LISZT: Trübe Wolken – Nuages gris
LISZT: Öt zongoradarab – 5. Sospiri!
LISZT: Hangnem nélküli bagatell
LISZT: Carrousel de Madame P-N
LISZT: Zarándokévek, 3. év – 5. Sunt lacrymae rerum, en mode hongrois
LISZT: Wiegenlied (Chant du berceau)
LISZT: Unstern! Sinistre, disastro
LISZT: En rêve (Nocturne)
LISZT: Zarándokévek, 3. év – 7. Sursum corda

19:00 : Budapest
Belvárosi Szent Mihály Templom

Organ & Choir

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Baráth Emőke (szoprán), Eva Zaïcik (mezzo), Maximilian Schmitt (tenor), Florian Boesch (basszus)
Collegium Vocale Gent
Orchestre des Champs-Elysées
Vezényel: Philippe Herreweghe
MOZART: 41. (C-dúr) szimfónia, K. 551 („Jupiter”)
MOZART: Requiem, K. 626

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Sebestyén Márta (ének)
Jazzical Trio
CAFe 2018
17:00 : Martonvásár
Beethoven Múzeum

Az Operaház rézfúvós kvintettje
Bach, Telemann, Händel, Gershwin, Grieg művei

19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

Kocsis Krisztián (zongora)
AUBER-LISZT: Tarantelle di bravura d’après la tarantelle de La muette de Portici S. 386 - 9'
LISZT: Vallée d’Obermann S. 160 13'
BELLINI-LISZT: Reminiscènes de Norma de Bellini S. 394 - 15’
A mai nap
történt:
1842 • A Rienzi bemutatója (Drezda)
1923 • Robert Craft, karmester († 2015)
1973 • Megnyílt a Sydney Opera House
született:
1874 • Charles Ives, zeneszerző († 1954)
1977 • Leila Josefowicz, hegedűs
elhunyt:
1999 • Kistétényi Melinda, orgonista (sz. 1926)