vissza a cimoldalra
2020-02-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11466)
A csapos közbeszól (95)

Kolonits Klára (1158)
Momus-játék (5788)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4689)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (1009)
Erkel Ferenc (1075)
Erkel Színház (10542)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1871)
Franz Schmidt (3536)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7275)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2712)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3686)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (197)
Élő közvetítések (8394)
Ki írhat kritikát? (1444)
A nap képe (2189)
Opernglas, avagy operai távcső... (20414)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Basszustalálkozó - Don Giovanni a Zeneakadémián
LÁ, 2005-02-09 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2005. február 6. - Zeneakadémia
MOZART: Don Giovanni
Km.: Cserna Ildikó, Halmai Katalin, Korondi Anna, Hámori Szabolcs, Ionel Pantea, Kovács István, Szvétek László, Timothy Bentch (ének)
Orfeo Zenekar
Purcell Kórus
vez.: Vashegyi György

Másfél hónapon belül a második Don Giovanni-koncertet hallhattuk a Zeneakadémia nagytermében, ezúttal korabeli hangszereken, Vashegyi György és az Orfeo Zenekar jóvoltából.
Vashegyi György lassú tempót diktált a zenekarnak az egész este folyamán. Ez a lírai részeknél (pl. Don Giovanni-Zerlina-kettős) gyönyörű hangzást eredményezett, máshol viszont (pl. pezsgő-ária) furcsán hatott. Vashegyi koncepcióját következetesen végigvitte, s nem rajta múlt, hogy ezen az estén az Orfeo Zenekar rezes- és ütős szekciója cseppet sem volt formában. Ezt kissé ellensúlyozta, hogy a Purcell Kórus a tőle megszokott remek teljesítményt hozta. Nagy kár, hogy ez alkalommal olyan kevés lehetőségük volt ezt kimutatni, hiszen a mai estén a figyelem főleg a szólistákra irányult.

Kovács István minden tekintetben uralja Don Giovanni szerepét. A fiatal énekes tökéletesen játszik hangjával: mézédesen csábít, öntelten dühöng, fenyeget, alakoskodik, s mégsem tűnik soha mesterkéltnek. Szerenádjában olyan lírai, lágy hangon udvarol, melyet bármelyik cselédlány örömmel hallgatna. És ami a fő: vokálisan is tökéletes Don Giovanni.
Már az első percekben nyilvánvaló, hogy legnagyobb ellensége, a Kormányzó ezen az estén méltó partner. Szvétek László mély, erőteljes basszusa ideális szólamához. Az opera nagy bariton- és basszusigénye mellett végre sikerült olyan szereposztást alkotni, ahol a címszereplő és a Kormányzó hangilag is egyenrangúként csaphatnak össze a második felvonás fináléjában.

Bevallom, kissé elfogult vagyok, mivel hazánkban Timothy Bentchet tartom Don Ottavio legjobb megszemélyesítőjének. Éppen ezért ért meglepetésszerűen az, hogy első felvonásbeli áriájában a mélyebben fekvő hangok csúnya hörgésbe fulladtak. A második felvonásbeli áriában aztán tovább sokasodtak a hibák, tőle sose tapasztalt hangok törtek elő, míg végül az ária közepén a művész becsukta kottáját és távozott a színpadról. Először döbbent csönd, majd taps. (De vajon miért nem jelentették az előadás elején betegségét, indiszponáltságát stb.???)

Bár Halmai Katalin gyönyörűen énekelt az este folyatán, a fenti eset után következő áriája is jól sikerült, mégsem tudtam koncentrálni akkori produkciójára. Szerencsére Bentch később visszatért, így az előadás nyugodtan folytatódhatott.
A Don Giovanni köré csoportosuló hölgykoszorú további tagjaira sem lehet kifogás. Cserna Ildikó néha kiereszti hangját, máskor viszont szépen visszafogja, szerepéhez és az együttesekhez igazodva; intelligensen és szépen énekel. Korondi Anna küzd egy kicsit Zerlina szerepével, a magasabb hangok nem mindig sikerülnek tökéletesre, alakítása ezzel együtt meggyőző. Párja, Masetto szerepében Hámori Szabolcs elsősorban szép hangjával tűnik ki.

Ionel Pantea alakítása már nem ismeretlen, az Operaházban többször is hallhattuk. Hangi adottságai mellett komikusi tehetségét is kamatoztatja, még koncertszerű előadáson is kész jeleneteket varázsol elénk.
Még egy embert kell kiemelni a szereplői gárdából. Egyes előadásokon előszerettel elhanyagolják a recitativók kidolgozását. Ezúttal Gyöngyösi Levente continuo-futamai érzékletesen illeszkedtek a megfelelő részekhez, s ennek is szerepe volt abban, hogy ezen az estén ilyen szép Don Giovanni-előadást hallhattunk.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Cantores Ecclesiae Rézfúvós Együttes:
Kovács Zalán László (művészeti vezető) (tuba)
Ambrus Szabolcs, Vass István (trombita), Kasza Mónika (kürt), Alföldy-Boruss Márk (harsona)
"Hangulat Extra"
KOVÁCS ZALÁN LÁSZLÓ: Korál
PURCELL: Szvit
VIVALDI: A négy évszak - Tél
KOVÁCS ZALÁN LÁSZLÓ: A didgeridoo története
SCHRAMMEL: Wien bleibt Wien
ERKEL: Hunyadi László (részletek)
LEW POLLACK: That's a Plenty
FARKAS A.: Magyar dal és tánc
KOVÁCS ZALÁN LÁSZLÓ: Kis karácsony
ROBERT RECK: When the Saints Go Marching in

18:00 : Budapest
Erkel Színház

VERDI: Aida

19:00 : Budapest
MOM Kulturális Központ

Horti Lilla (ének), Pusker Júlia (hegedű), Balázs Piri Soma, Balogh Ádám, Boros Misi (zongora), Devich Gergely (gordonka), Szabó Marcell (zongora),
Ürmös Sándor (cimbalom)
műsorvezető: Bősze Ádám
CZF5 Cziffra Fesztivál - "Győztesek" koncertje

19:30 : Budapest
BMC, Koncertterem

Mitsuko Uchida (zongora)
Csalog Gábor (zongora)
Kemenes András (zongora)
Heinz Holliger (oboa, zongora)
"Hommage a Kurtág Márta"
A mai nap
született:
1743 • Luigi Boccherini, zeneszerző († 1805)
1926 • Kurtág György, zeneszerző
1971 • Gil Shaham, hegedűs
elhunyt:
1973 • Szigeti József, hegedűs (sz. 1892)
1975 • Luigi Dallapiccola, zeneszerző (sz. 1904)