vissza a cimoldalra
2017-12-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3860)
Társművészetek (1220)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60213)
Momus társalgó (6308)
Milyen zenét hallgatsz most? (24990)
Kedvenc előadók (2814)
Kedvenc művek (143)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11198)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (6753)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1205)
Franz Schmidt (2977)
Kodály Zoltán (350)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4125)
Erkel Színház (8611)
Operett, mint színpadi műfaj (3413)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2456)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2430)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (577)
Berlioz újratemetése (145)
Lisztről emelkedetten (881)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6451)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1143)
Momus-játék (5374)
Zenetörténet (210)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Az Évszakok a Zeneakadémián
Cretien Louis, 2004-05-07 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2004. május 03.
Zeneakadémia
HAYDN: Az évszakok
Hanna - Korondi Anna
Lukács - Timothy Bentch
Simon - Kovács István
Purcell kórus
Orfeo zenekar
Vez.: Vashegyi György

Volt olyan előadása Az évszakoknak - még Haydn vezénylete alatt -, amelyen kétszázan vettek részt. Csak elsőhegedűsből volt húsz, és a fúvósok számát megtriplázták. Ily módon most akár sokkal nagyobb zenekar is ülhetett volna a pódiumon, mert így talán kissé fakón és halkan kezdődődött az előadás, de miután a zenészek túlestek kezdeti bizonytalanságukon, sokat javult a helyzet, főleg a kórus megszólalása után, mert az nem küzdött semmiféle darabkezdési elfogódottsággal.

De bőven volt még idő jól játszani, hiszen az oratórium szünettel együtt háromórás. Négy része a legváltozatosabb zenei megoldások kivitelezését várja el az előadóktól, ilyen hatalmas műbe sok fér a legendás haydni szellemességből. Talán az igazi nagy, mély zenei mondanivalóból kevesebb van, de ennek a néhol szinte nevetségességig együgyű szöveg is az oka lehet. James Thompson pásztori költeményét Van Swieten báró fordította és egészítette ki, majd Haydnt hosszú győzködések után sikerült rávennie a megzenésítésre. Lehet, hogy az egyszerű, falusi sorból származó léleknek nem tetszett ez a hamis, idillizált kép a valóságról? Mindesetre A tél egyik áriája kínált Haydnnak az általános - mondjuk így - egyszerűségen felülemelkedő szöveget, a hideg hónapoknak az elmúlás metaforájává nemesítésével, amit sajnos csak színpadias és felszínesen kifejező eszközökkel sikerült megzenésítenie, noha több tétel sokszor szinte mozarti színvonalat idéz.

Tehát, mint minden tisztességes oratóriumhoz, kell egy jó kórus, és ez a Purcell kórus személyében adva volt. A Vashegyi saját produkcióihoz alakított és betanított énekegyüttes az előadás alappillérét biztosította egyenletesen magas színvonalú megszólalásával. A fő kiindulópont felkészítésük során a szöveg volt, ez egyértelműen kiderült érthető - természetesen - német nyelvű éneklésükből. Emellett zeneileg is tiszták voltak és maradéktalanul valósították meg a karmesteri instrukciókat, bár néhol túl élesen szóltak - de lehet, hogy csak a puhább hangzású klasszikus zenekar mellett volt ez feltűnő.

Az oratórium énekszerepei nevesítve vannak, bár a szereplők jóval elvontabb figurák annál, hogy konkrét cselekményt lehetne személyükhöz kötni, ezért sokszor semmiben nem különbözik szövegében a reciativo és az ária, bár ez utóbbi a cselekményes művekben is statikus, de itt a megelőző recitativók is azok. Mindenesetre az első áriát, Simon földműves - az Üstdob szimfóniából való - áriáját mindenki ismeri, így Kovács István igazi sláger éneklésével mutatkozhatott be. A tehetséges, stílusosan éneklő fiatal énekes basszusa még nem igazán tündököl teljes fényében, néhol fakó volt, néhol kissé halk, de gyakran azért abból is kaptunk ízelítőt, mit várhatunk tőle a jövőben. Nagyon stabil oszlopa lehet például hasonló oratórium-előadásoknak.

Lukácsot Timothy Bentch énekelte, és itt maradéktalanul elégedett voltam vele, nem úgy, mint a Bach Karácsonyi oratórium Evangelistájaként. Lírai, érzékeny tenorjának igenis Mozart, Haydn világában van az igazi helye, az áriákban itt mindent el tudott a hangjával mondani, a kórus mellett ő volt a másik nagy élmény.
A Hannát éneklő Korondi Anna is helytállt, bár szövegmondásával több baj volt, és ahol magasan, vagy/és hangosan kellett énekelnie, megmutatkoztak hangjának korlátai is.

A zenekarnak jót tett volna, ha a vonósok (és akár a fúvósok is) többen vannak, és ez a régizenei tanulmányok egyik legfontosabb tanulsága: nem minden "szabály" kötelező általánosan, egy előadásnak sok-sok aspektusa változtatható, alakítható úgy, hogy ha az alapvető elvek, stílusbeli jegyek nem sérülnek, autentikus produkcióról beszélhetünk. A Schwarzenberg-palotában és a császári udvarban tartott előadások még talán ennél is kevesebb előadóval zajlottak. Főleg a kórus lehetett kisebb. Tehát szólhatott volna itt a zenekar határozottabban, erőteljesebben; és nyilván, ahogy a koncertélet erősödik, gazdagodik, abból a régizene is profitál majd oly módon, hogy egy ilyen előadásra megfelelő számú zenészt be lehet állítani.

Mindenképpen figyelemre méltó előadását hallottuk az oratóriumnak, úgy is mondhatnánk, véletlenül éppen régizenei megközelítésben. Ha valamilyen módon állandó, viszonylag nagy létszámú régihangszeres kamarazenekart lehetne fenntartani, még inkább olyanok lehetnének a XVII.-XVIII. század nagy alkotásainak hazai erőkkel történő megszólaltatásai, hogy egyre inkább egyenrangúan állhatnának a modern felfogású társaik mellé.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház

"Bohém kiskarácsony"
ismétlés: 14:00

16:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

A Magyar Rádió Gyermekkórusának együttesei
Vezényel: Matos László
"Karácsonyi koncert"

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, Kupolaterem

"Házimuzsika a Zeneakadémián"
Fülei Balázs tanítványai

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Rónai Gábor (trombita, tanára: Kirsch János)
A Zeneakadémia BA I. évfolyamos hallgatói
Vezényel: Kováts Péter
TELEMANN: G-dúr szvit, TWV 55:G10 („Burlesque de Quixotte”)
HÄNDEL: D-dúr szvit trombitára és zenekarra, HWV 341
MOZART: D-dúr divertimento, K. 136
HOLST: Szent Pál-szvit, Op.29/2
PHILIP GLASS: Company (vonószenekari változat)
WEINER: Divertimento, op. 20 – Jó alapos csárdás, Rókatánc

18:00 : Budapest
MTA Zenetudományi Intézet

Kalafszky Adriana (szoprán), Lachegyi Imre (blockflöte), Szászvárosi Sándor (viola da gamba), Tegyei Zoltán (csembaló), Nagy Réka (viola da gamba)
"Barokk muzsika - hangverseny Telemann halálának 250. évfordulójára"

19:00 : Budapest
Aranytíz Kultúrház

"Történelmi Táncklub a Mare Temporis táncosaival"

19:00 : Budapest
Klauzál Gábor Budafok-Tétényi Művelődési Központ

Harsányi Elina (hegedű)
Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel: Kornel Laszlo Thomas
C.Ph.E. BACH: D-dúr szimfónia
BARBER: Hegedűverseny op. 14
SIBELIUS: II. szimfónia

19:00 : Budapest
Klebelsberg Kultúrkúria

Tóth Armand karmester, zeneszerző
Horváth Béla (oboa), Granik Anna (zongora)
Házigazda: Detvay Mária Marcella
"Grazioso Zeneszalon"

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Ted Rosenthal zongora
"Gershwin-est"

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Belovári Beatrix (barokk fuvola), Tóth-Vajna Zsombor (csembaló)
Harmonia Caelestis Barokk Zenekar
Tóth-Vajna Gergely (moderátor)
Purcell, Couperin, Händel, Stanley és J. C. Bach művei

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Érdi Tamás (zongora)
CHOPIN: Andante spianato és nagy polonéz, Op.22
DEBUSSY: A boldog sziget
Suite bergamasque
BARTÓK: Este a székelyeknél, BB 51/5
Improvizációk magyar parasztdalokra, op. 20, BB 83
Román népi táncok, BB 68
KODÁLY: Marosszéki táncok
BARTÓK: Allegro barbaro, BB 63

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Szabóki Tünde, Wiedemann Bernadett, Horváth István, Rácz István (ének)
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, Énekkara, Gyermekkórusa
Vezényel: Vásáry Tamás
KODÁLY: Psalmus Hungaricus
KODÁLY: Szimfónia
KODÁLY: Nyári este
KODÁLY: Budavári Te Deum

20:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Moldoványi András (zongora)
A Zeneakadémia BA II-III. évfolyamos hallgatói
Vezényel: Ménesi Gergely
SUK: Szerenád
BEETHOVEN: 5. (Esz-dúr) zongoraverseny, Op.73
DVOŘÁK: c-moll szláv tánc, Op.46/7
DVOŘÁK: C-dúr szláv tánc, Op.46/1
20:00 : Pécs
Kodály Központ

"Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny – Döntő"
A mai nap
született:
1873 • Kacsóh Pongrác, zeneszerző († 1923)
1905 • Farkas Ferenc, zeneszerző († 2000)
1917 • Hilde Zadek, énekesnő
1939 • Andor Éva, énekművész († 2014)
1943 • Perényi Eszter, hegedűs
elhunyt:
1792 • Joseph Martin Kraus, zeneszerző (sz. 1756)
1909 • Francisco Tárrega, zeneszerző, gitáros (sz. 1852)
1984 • Jan Peerce, énekes (sz. 1904)