vissza a cimoldalra
2019-03-26
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11326)
A csapos közbeszól (95)

Balett-, és Táncművészet (5763)
Erkel Színház (9812)
Milyen zenét hallgatsz most? (25013)
Mahler (693)
Momus-játék (5618)
Kimernya? (2987)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3189)
Társművészetek (1298)
Bartók Béla szellemisége (278)
Bartók Béla (1881-1945) (209)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4466)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1618)
Franz Schmidt (3297)
Fiatal művészeink hazai és nemzetközi sikerei (329)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61589)
Pitti Katalin (824)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Duruflé Requiemje Kecskeméten
Dauner Nagy István, 2004-03-22 [ Vidéken ]
nyomtatóbarát változat

2004. március 18.
Kecskemét, Kodály Iskola
Maurice Duruflé: Requiem
Vajda János: Mark the Music
Kecskeméti Pedagógus Kórus
Szutrély Katalin, Klézli János (ének) Révész László (orgona, zongora)
Vezényel: Erdei Péter

Többször panaszkodtam már Önöknek, hogy díjnyertes kórusaink mintha hanyagolnák a kórusirodalom legizgalmasabb, legnagyobb műveit. A versenyek, fesztiválok szűken szabott műsoridejébe nem is nagyon fér bele más, mint mondjuk a kötelező mű öt perce, és még két-három, a kórus erényeit felcsillantani képes darab.

Igazuk lehet azoknak, akik ezután személyesen, e-mailben vagy a fórumokon szememre vetették, hogy igenis elhangzottak a hiányolt nagy opusok, csak én nem tudok róla, mert "vadászterületem" túl szűk, látóköröm provinciális - hiszen csak Budapestre terjed ki. A vád ugyan nem teljesen állja meg a helyét - tapasztalhatták, hogy igenis igyekszünk -, mégis szinte csak a véletlenen múlott, hogy rábukkantam a Kecskeméti Pedagógus Kórus csütörtöki koncertjére. A Tavaszi Fesztivál kecskeméti eseményeiről "hivatalosan" semmilyen információt nem kaptunk, így baráti súgás alapján kellett utánajárnunk, hogy ezekben a hetekben mi minden történik a hírös városban.

Az autópálya egy hete matricás, ami nekem, szegény zenebarátnak azért jó, mert így alaposan visszaesett a régi 5-ös forgalma. Kényelmesen odaérek a Kodály Iskolához. Az iskola koncertterme nem túl nagy, de annál szebb és barátságosabb. A pódium elég lehet egy klasszikus, esetleg korai romantikus szimfonikus zenekarnak, de Richard Strauss, pláne Berlioz aligha ide való. Viszont van orgona! A hely mégsem hasonlít a Zeneakadémiára, minden sokkal újabb, modernebb (ráadásul a zeneakadémiai orgona legtöbbször használaton kívül áll, hatalmas és látványos sípjai csak díszletek, az oratóriumok kisebb szólamait, a continuót legtöbbször valamilyen elektromos, hangszórós pótlékon szólaltatják meg).

Itt Kecskeméten viszont ma este szükség lesz az orgonára. Műsoron Duruflé Requiemje, a világon mindenhol nagyon népszerű, nálunk ritkán hallható mű. Én sem hallottam még koncerten, lemezről szerettem meg, a Westminster Cathedral Choir előadásában (Hyperion - CDA 66757).

A Kecskeméti Pedagógus Kórus amatőr együttes, és vidéki. (Szégyen, hogy e két szóhoz mennyi nagyképű és pejoratív mellékzönge tapad.) A legfeltűnőbb a homogén, kiegyenlített hangzás. Nem szólnak ki képzetlen, problémás hangok, de a "profi" kórusok tenorjára, szopránjára gyakran jellemző operás hangok sincsenek. Ezek az "élek" nem is hiányoznak. A tuttik egészségesek, és a pianissimókkal sincs baj. A Duruflé-mű egyébként sem tartozik a harsány rekviemek közé. Inkább pasztell, visszafogott kompozíció.

Erdei Péter dirigálása, értelmezése is visszafogott, tárgyilagos. Először hűvösnek tűnik, majd egyre jobban élvezem, hogy maga a mű kerül előtérbe, leválik az "előadásról" és önműködővé válik. Ez a hatás aztán még erősebbé, sőt, elementárissá válik Vajda markáns darabjában.
A Requiemben szólót éneklő Szutrély Katalin hangszíne érdekesen emlékeztet egy fiúszopránra, szerencsésen ötvözve annak tisztaságát az érett női hang vivőerejével. Nem tudhatom, hogy ez tudatos, a darabhoz illeszkedő hangképzés eredménye-e. Jó lenne hallani más művekben is, most mindenesetre nagy hatással van rám.
Klézli Jánosé kissé nyersebb, képzetlenebb hangnak tűnik, de tisztán intonál, és előadása zeneileg is érzékeny.

Az orgona hangjában már a rekviem alatt is feltűnik, hogy bár az orgonaépítés nagy nemzeti iskolái meglehetősen eltérnek egymástól, ez a hangszer képes a "franciás" regiszterek, hangszínek megszólaltatására.
Révész László a Duruflé- és Vajda-mű között, a műsorban nem jelölt Elgar-szonáta előadásával aztán külön is bizonyította, hogy kiválóan beszéli ezt a nyelvet. Aztán a Vajda-darabban átült a zongorához, és a meglepően igényes szólamot is győzte.

Az angol nyelvű Mark the Music számomra ismeretlen, ha jól értettem, akkor nemrég magát a bemutatót is a Kecskeméti Pedagógus Kórus énekelte. Az már nem lep meg, hogy Vajda igen magas szinten érti a szakmát. Tudja, hogyan kell a harmóniákat felrakni, hogy egy nagy vegyes karon jól szóljon. Ismét egy igényes, nagy kórusmű, remélem, hogy a kórusok nem fogják a többihez hasonlóan hanyagolni.

Illetve, miket is beszélek. Éppen most kezdek ráébredni, hogy talán valóban nem a jó kórusokban, és a nagy kórusművek előadásában mutatkozik hiány, csak éppen nem szabad Pesten ülve várni a sült galambot - és a Duruflé Requiemet. Még feltűnőbb a kényelmes távolságtartás hiábavalósága, ha az előadás minőségére gondolok. Sok hanglemezen hallottam már gyenge produkciókat. Ez az este viszont nagyon kellemes volt.

Kellemes is volt, nem is volt hosszú, a végén mégis fáradt vagyok. Még nem indulok haza, sőt itt maradok másnap is. Szinte semmit nem tudok Kecskemét zenei életéről - pedig most már úgy gondolom, hogy érdemes volna utánanézni itt egy-két dolognak.

Hírek
• A Bartók-Pásztory Díj idei kitüntetettjei
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Erlendsdóttir Audur Edda (klarinét)
Hoang Ho Khanh Van, Ke Li (hegedű), Szűcs Boglárka (brácsa), Kristina Vocetková (cselló), Mali Emese (zongora)
A hallgató barátaiból alakult kamarazenekar
Vezényel: Shoji Haraguchi
Erlendsdóttir Audur Edda diplomakoncertje
MOZART: A-dúr klarinétverseny, K. 622
POULENC: Klarinét-zongora szonáta
BRAHMS: h-moll klarinétötös, op. 115
GELLÉRI ANDRÁS: Burst of Evidence kontrabasszus klarinétra és magas hangra

19:30 : Budapest
BMC, Koncertterem

A Hunyadi János Általános Iskola Nagykórusa vez.: Igalyné Büttner Hedvig, zongorán km.: Elmauer József
A Bartók Konzi volt növendékeiből és tanáraiból alakult kamarazenekar
A Bartók Konzi és a Zeneakadémia volt növendékeiből álló kórus
Dubóczky Gergely – karmester
Héja Domonkos – karmester
Strausz Kálmán – karnagy
Tóth Árpád – karnagy
házigazda: Bősze Ádám
"Epifónium - Szabó Tibor emlékére"
KODÁLY: Nagyszalontai köszöntő
BARTÓK: Levél az otthoniakhoz
SZABÓ TIBOR: Március
Hunyadi János Általános Iskola Nagykórusa
vez.: Igaliné Büttner Hedvig, zongorán km.: Elmauer József
SCHUBERT: Állj! (A szép molnárlány D795 - részlet)
SCHUBERT: A muzsikához D547
Mukk József – tenor, Réti Balázs – zongora
KOVÁCS ZOLTÁN: Fuvolaötös I. tétel
Menyhárt Zsuzsa – fuvola
Soltész Ágnes – hegedű, Fejérvári János – brácsa, Magyar Gábor – cselló, Lukácsházi István – nagybőgő
HAYDN: C-dúr fantázia zongorára Hob XVII:4
Fejérvári Zoltán – zongora
IAN CLARKE: Touching the Ether
Vámosi-Nagy Zsuzsanna – fuvola, Bizják Dóra – zongora
LISZT: Erdőzsongás (Két hangversenyetűd S. 145 - részlet)
Fülei Balázs – zongora
VIVALDI: Qui sedes ad dexteram patris (Gloria RV 589. - részlet)
Heim Mercédesz – mezzoszoprán
WIENIAWSKI: Polonaise de concert Op. 4
Oláh Vilmos – hegedű
MOZART: Sinfonia concertante K 364, III. tétel
Soltész Ágnes – hegedű, Fejérvári János – mélyhegedű
MOZART: Az Éj királynőjének d-moll áriája (A varázsfuvola K 620)
Miklósa Erika – szoprán
MOZART: Sarastro F-dúr áriája (A varázsfuvola K 620)
Bretz Gábor – basszus
MOZART: B-dúr fagottverseny K 191 III. tétel
Mohai Bálint – fagott
MOZART: L’amerò sarò costante (A pásztorkirály K 208 - részlet)
Kertesi Ingrid – szoprán
J.S. BACH: Laudamus te (H-moll mise BWV 232 - részlet)
Szabóki Tünde – szoprán, Soltész Anikó – continuo
J.S. BACH: D-dúr csellószvit BWV 1012 Gavotte 1, 2, Gigue
Varga Tamás – cselló
J.S. BACH: „Von den Stricken meiner Sünden" (János-passió BWV 245 - részlet)
Németh Judit – mezzoszoprán, Elekes Zsuzsa – continuo
J.S. BACH: „Ach Herr, laß dein lieb Engelein” (János-passió BWV 245 - részlet)
A Bartók Konzi és a Zeneakadémia volt növendékeiből álló kórus, vezényel Strausz Kálmán
Elekes Zsuzsa – continuo
GYÖNGYÖSI LEVENTE: Kánon Szabó Tibor emlékére
19:30 : Debrecen
Kölcsey Központ

Balog József (zongora)
Miskolci Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Vajda Gergely
"S határtalan az élet"
BRAHMS: I. (d-moll) zongoraverseny, Op. 15.
STRAVINSKY: Tavaszi áldozat (Le Sacre du Printemps)
A mai nap
született:
1925 • Pierre Boulez, zeneszerző, karmester († 2016)
elhunyt:
1517 • Heinrich Isaac, zeneszerző (sz. kb. 1450-55)
1827 • Ludwig van Beethoven, zeneszerző (sz. 1770)
1918 • Cezar Antonovics Kjui, zeneszerző (sz. 1835)
1987 • Eugen Jochum, karmester (sz. 1902)