vissza a cimoldalra
2019-07-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11352)
A csapos közbeszól (95)

Operett, mint színpadi műfaj (3985)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6926)
Opernglas, avagy operai távcső... (20255)
Élő közvetítések (8013)
Erkel Színház (10287)
Társművészetek (1320)
A nap képe (2136)
Udvardy Tibor (208)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3307)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (984)
Balett-, és Táncművészet (5839)
Edita Gruberova (3086)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1695)
Franz Schmidt (3372)
Giuseppe Verdi (1390)
Elena Mosuc-drámai koloratúra (903)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: oberon
Leírás:
Honlap:
   


oberon (236 hozzászólás)
Kedvenc előadók • 26192013-11-14 21:49:14
Pedig leírhatnál néhány nevet, tényleg örömmel értesülnék arról, ha valóban van aki a világ élvonalában énekel.
Elviselem, ha mást gondolnak, én még senkit nem minősítettem, pedig már többektől megkaptam, hogy nem jó a fülem és nincs humorérzékem, stb. Most is csak azért szálltam be a ringbe - amiben már hosszú ideje nem vettem részt - mert aránytalannak érzem ezeket a kritikákat. Azért azt aki a Grammy díjat megkapta és a Gramophone az év énekesének választotta, talán nem Magyarországról kellene kioktatni énektechnikai kérdésekben, ahogyan azt pl. Malina János teszi egy másik site-on.
Kedvenc előadók • 26172013-11-14 21:04:29
Bár nem tőlem kérdezted...
Hosszú gondolkodás után megfogalmazódott bennem, hogy egy szindróma áldozatai lettünk. Ami korábban ppp Kaufmann kritikájában és most zéta írásában kulminálódott. Mégpedig a következő: az elmúlt negyed évszázadban belesavanyodtunk a saját, a világtól valamiért fokozatosan lemaradt, belterjes, azért beteges énekesgárdánk, és az általuk törvényszerűen már betegesre nevelt új generáció produkcióiba. Világszínvonalnak kiáltva ki sokszor középszerű, vagy sajnos még azt sem elérő teljesítményeket, közben folyton sajnálkozva, hogy minket elkerülnek a mai nagy nevek, az aktuális élvonal. Azután, amikor végre eljöttek, lerángatjuk őket is a mi szintünkre - már ami a kritikákat illeti - mert nehogy már ez legyen a jó! Csak azt nem értem, hogy akkor miért nem a mi énekeseink turnéznak Európa és a világ nagyvárosaiban áriaestekkel, miért nem velük veszik fel lemezre ezeket az áriákat, vagy bármilyen más programot? Miért, ha ők a világszínvonal és Kaufmann-ék pedig felfújt lufik?
Erkel Színház • 40382013-11-14 11:14:10
Szerintem az opera azon részeiben, ahol énekelnek - mert ugye egy operában van azért nyitány, intermezzo, stb. - ott mindenképp a hang a fontosabb. De egy hang megítélésénél szerintem nem a hangerő az elsődleges. Sokkal fontosabb lenne a pontos hangfaj meghatározása, a színe, az u.n. vibrátója - ha van, de nem az ezzel sokszor összekevert lebegés - és arra kellene törekedni, hogy erőltetés nélkül, az énekes teljes hangterjedelmében kiegyenlítetten, a rezonanciákat mindig keverve - tehát sosem töréssel, csak a mell, vagy a fej rezonanciát, vagy a legrosszabb esetben egyiket sem használva - szólalhasson meg az énekhang. Egy éteri piano gond nélkül be tud tölteni egy MÜPA méretű termet is, míg egy nyomással létrehozott "nagy" hang nem. Ezért is gondolom, hogy a Kékszakállú esetében nem arról van szó, hogy a két énekes alkalmatlan, ahogy ezt ppp megállapítja, hanem inkább arról, hogy a túlvezérelt zenekar nem engedi meg számukra a teljesen szabad, rezonancia-dús éneklést, mert mindenképp "át szeretnék énekelni" a zaccot.
Erkel Színház • 40262013-11-14 09:27:20
Szerintem senki nem kifogásolta az énekesek bírálatát, csak a hangnemet és a jóízlést. Bár ez már lehet, hogy elavult.
A hozzáértésről pedig annyit: úgy vettem észre, hogy aki igazán sokat tud valamiről, az óvatosan, megfontoltan bírál, mert tisztában van minden körülménnyel. Csak a nagyképű félinformáltak nyilatkoztatnak ki ex catedra.
Erkel Színház • 40182013-11-13 23:37:35
És honnan fogod tudni, hogy jól énekel?
És milyen alapon adsz szakmai tanácsot Boldizsárnak?
Azért ez már kicsit meredek!
Kedvenc előadók • 26122013-11-13 22:09:55
Sok minden összegyűlt, amióta nem voltam gép közelben...
Először zalbarna felvetésére:
lehet, hogy voltak hamis hangok, de nem volt jellemző. A környezetemben helyet foglaló énekesnők igazolhatják ezt. Egyébként bizonyára kéjes örömmel nyugtáztak volna minden kirívó hamisságot, ehelyett felállva tapsoltak a koncert végén.
Ez az utolsó érv az ítészektől: "egyébként hamis volt", mindig elgondolkodtat.
Aki megpróbált már elénekelni akár csak egy áriát, de esetleg egy ilyen másfél órás koncertprogramot, gondolom egyetért abban, hogy óhatatlanul becsúszik egy-két nem teljesen kristálytiszta hang.
Nem vagyunk gépek. Pl. Johanna is elismeri, hogy a kísérő együttes kiváló volt. Pedig az orosz koncertmester is fogott hamis hangokat a Vivaldi versenyműben, de ez nem volt lényeges. Ott miért nem említi? Vagy azt nem hallotta?
A fülemről: sosem állítottam, hogy tévedhetetlen vagyok. De szerintem más sem az.
A sztárságról: sok esetben a sztár és az igazi művész fogalma nem fedi egymást. De Bartoli, Kaufmann vagy DiDonato esetében igen. Ez baj?
Kedvenc előadók • 26052013-11-13 15:20:43
Azért a sorrend nem lényegtelen. Nem a cikkek miatt énekel DiDonato ott és azokkal, hanem amiért ott és azokkal énekel, azért foglalkozik vele ennyit a sajtó. Én is zenész vagyok, közel három évtizede a szakmában, sőt a műfajhoz is van némi közöm. A felsorolt magyar hölgyek tehetsége, adottsága elvitathatatlan, de azt a szakmai perfekciót, amit szombaton a MÜPÁ-ban hallottam, egyiküknél sem tapasztaltam. Pedig hallottam őket már sokszor. Azzal kapcsolatban pedig, hogy milyen módszereket engednek meg maguknak a karrier érdekében, ne legyenek illúzióid. Sajnos.
Kolonits Klárát már a Semmelweis utcai főiskolai diplomakoncertjén is hallottam, kb. húsz éve, amikor nagyon tetszett. De akkor egy tehetséges kezdő volt, most azonban már befutottként - az Opera kamaraénekese, esténként milliós gázsival - más a véleményem, mert technikailag a perfekciótól igen messze van. Baráth Emőke pedig még most kezdő, őt egy nemzetközi sztárral összevetni bármilyen alapon is, szerintem nem vezet helyes eredményre
Kedvenc előadók • 26012013-11-13 14:16:16
Szerintem a felsoroltak nem bánnák ezt a sajtót, ha azzal együtt járna az is, hogy ott és azokkal léphetnének fel, ahol és akikkel DiDonato. Az, hogy van a cikkekben túlzó, bulvár felhang, az bizonyosan egyesek ízlésével nem találkozik, de a koncert szombaton azt igazolta, hogy a hölgy remek, valóban a nemzetközi sztárcímet kiérdemlő énekes. Ennek okán nem értem a felsorolást, milyen tekintetben, melyiküket lehet összehasonlítani DiDonatoval?
Erkel Színház • 39642013-11-11 21:31:32
Ebben a témában korábban már leírtam, hogy véleményem szerint az emlékeink és a fülünk csal meg. Régebben a környezet nem volt ennyire hangos, nem hallgattunk ilyen sok hangosított, kozmetikázott felvételt, ami hamis arányokat kelt. A hangszerek, a zenekarok sokkal hangosabbak lettek, a termek akusztikailag sokkal kevésbé kedveznek a vokális előadóknak (MÜPA) és az új karmester generáció már nem ért a hangokhoz és nem is törődik velük. Mindez együtt eredményezi, hogy úgy érezzük, a mostani énekeseknek nincs akkora hangja, mint a régieknek.
Kedvenc előadók • 25702013-11-11 21:23:30
OK, ez mind remek, csak megint a lényeg sikkad el. Az, hogy a hölgy egy kiváló koncertet adott szombat este a MÜPÁ-ban. Kimagasló színvonalon énekelt, és a kísérők is minden tekintetben kiválót nyújtottak. Sajnos az elmúlt húsz esztendőben nem sok hasonló alkalmat tudok felsorolni. A műfajban pedig főképp nem. Gardiner koncertszerű Poppeája jutott eszembe, amit 1993 őszén Bécsben hallhattam. Akkor éltem át hasonló, megalkuvás nélküli élményt.
Erkel Színház • 39572013-11-11 09:53:05
Amit írtam, ennek nem mond ellent. Gyönyörű egy nagy hang, ha tudnak vele énekelni is. De ha csak a hangerő van, az csak hangerő...
És ha valaki jól énekel, de nincs akkora hangja, akkor tessék kísérni. Semelyik kottában nem láttam olyan szerzői instrukciót, hogy minimum X decibellel kell előadni. Még a fff is csak egy relatív megjelölés.
Erkel Színház • 39532013-11-11 08:18:21
Több előttem szóló hiányolja az énekesek "megfelelő" hangerejét. Én még egyszer sem tapasztaltam, hogy ne hallottam volna bármelyik énekest akár az Operában, akár máshol. Mert azért megyek, hogy MEGHALLGASSAM! Odafigyelek közben. Azt már sokszor átéltem, hogy egyesek a nagyobb hangerő kedvéért feláldozzák hangjuk színét, szépségét, és a ZENÉT. És sajnos még többször hallok rosszul éneklőket, egyre többször. A fentiekben pedig óriási felelőssége van a karmestereknek és a nem megfelelő körülményeknek is.
Két napja a világ egyik legjobb énekesnőjét hallgattam a MÜPÁ-ban. Még soha, sehol nem mondták, írták róla, hogy kicsi lenne a hangja. Bizony a MÜPA rossz körülményei (direkt nem akusztikát írok, mert ez a fogalom is vita tárgya) nem voltak ideálisak a koncerten elhangzó műsorhoz. De azért mentünk, hogy MEGHALLGASSUK és hallottunk is végre sok év után egy szinte tökéletes technikájú, muzikális, minden tekintetben a szó igazi értelmében vett profi énekest és produkciót.
Évekkel ezelőtt az Operában a Borisz egyik jelenetében a zenekar állandóan elnyomta az énekes szólistát. Lukács Ervin vezényelt. Később beállt Kovács János, és hallj csodát: lehetett hallani ugyanazt az énekest. Megkérdeztük tőle: mi történt? A válasz egyszerű volt: "itt fölösleges a kíséretet a teljes vonóskarnak húznia, elég két-két pult, mert ez kellemetlenül mély rész a szólistának." Ennyi.
Erkel Színház • 37392013-09-26 07:59:34
Közben benn a színpadon "próbálják" a Háry-t úgy, hogy nincs felhúzva a vasfüggöny, így a nézőtérről senki nem nézi (látja) a próbát, a debreceni díszlet nem fér el, mert előre senki nem nézte meg, hogy elfér-e. A próba alatt-közben kalapálnak, fúrnak-faragnak a díszletmunkások, így kell énekelni, prózát mondani. Az öltözőket a szólistáknak kell kitakarítani, hogy legalább be lehessen menni és lepakolni. Mindenhol por és erős festékszag... Irány Európa!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 482952013-09-19 15:04:24
Ha így áll, esetleg visszapótolhatna valamit a magánénekesektől augusztusban - hirtelen a szerződések megkötése előtt a már megállapodott gázsikból - elvont 20%-ból. Akkor a Ház anyagi helyzetére hivatkozott. Mert lehet, hogy még ők is sztrájkba lépnek...
Jonas Kaufmann • 3822013-08-25 22:15:38
Pedig van ilyen technika, pont Kaufmann a bizonyíték rá. A Mörbisch-beli felvétel utolsó hangját pl. falzett-ból indítja, majd remekül megy át teljes funkcióba a crescendo alatt. Hallani is, amikor bekapcsolódik a teljes funkció, de remekül ki van dolgozva, törésmentes, stb. Ezt a technikát alkalmazzák a haute-contre-ok is, vagy alkalmazták valószínűleg a romantika előtt a tenorok a magas hangok kiéneklésére. U.n. kevert hang, ezzel a tenorok törés nélkül tudnak átváltani falzettról teljes funkcióra (ha egyébként jó a technikájuk, mint Kaufmann-nak.)
Marton Éva • 3472013-06-19 17:20:06
Akiről szólt gálaest és a kritika első része. Óriási énekesnő VOLT, de sosem hibátlan énektechnikával. Akinek hibátlan volt és ma is az a technikája, az (többek között) Gruberova - így még ma is intakt a hangja.
Marton Éva • 3442013-06-19 13:50:06
Ha ez igaz, és az is, hogy annyira hallja a hibákat Kaufmann-nál, akkor miért nem hallja, hogy a kedvence sohasem énekelt "maszkban"? Abszolút a "más szemében a szálkát is" effektus.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 24602013-05-27 23:30:08
Talán tíz évvel ezelőtt volt Schumann kerek évforduló. Hollerung Gábor elővette az Éden és a Péri c. oratóriumot, amit azelőtt valamikor a 70-es években adtak elő egyszer a Zeneakadémián. Ö akkor még diákként hallotta és azóta szerette volna előadni. Nagyon jó koncert volt. A hét végén az Új Zenei Újságban a következő hangzott el: "Kár, hogy a Schumann év kapcsán semmilyen érdemleges koncertről nem számolhatunk be, kénytelenek vagyunk a MÁV Zenekar Schumann szimfóniájának kritikájával beérni." Majd pár év múlva, mikor egy külföldi együttes ezzel a művel érkezett Magyarországra, kiemelték, hogy a darab a 70-es évek óta nem hangzott el itthon. No comment...
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 24572013-05-27 22:07:35
Éppen hogy nem! Aki ott volt hallhatta, hogy egy ekkora méretű együttessel is lehet gyönyörű pianókat csinálni és remek tempókat venni. Plusz a fortékban végre "megszólalt" a MÜPA is.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 24552013-05-27 19:56:17
De sajnos esnek. Míg azon produkciók és művészek, akik tagjai a "mainstream"-nek, ha bármit és bármilyen minőségben is produkálnak, mindig a címlapra kerülnek és áradoznak róluk. Egy ilyen kezdeményezés pedig, amelyik ráadásul a "nem szakmai berkekben" már 28 éve egyre növekvő népszerűségnek örvend - oly annyira, hogy Kanadából is érkezett kórus kifejezetten e koncert miatt - még említést sem érdemel. Persze biztos ez még nem volt elég sokáig jól csinálva, talán az 50.- ről majd megjelenik valami. És Cselóczki Tamás is, aki a mutatott teljesítménye alapján ma a legjobb "zsoltárénekes", külföldön - mint karbantartó - él, mert itthon olyan sok remek tenor szaladgál, hogy neki nem jut felkérés.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 24532013-05-26 22:01:06
Egy hétig vártam, hátha lesz valami visszhang. De nem lett.
Múlt vasárnap közel 600 - azaz hatszáz - fős kórus és a Budafoki Dohnányi Zenekar egy elképesztő koncertet adott a MÜPA-ban. De nem jelent meg róla semmi.
Ez volt az "Énekel az Ország" 28-ik koncertje. Mozart Requiem-je és Kodály Psalmus-a hangzott el, soha nem látott és hallott dimenziókban.
Hollerung Gábor egyedülálló módon, de sajnos az elismerés és elfogadás szinte teljes mellőzésével hozza létre évről évre ezeket a fantasztikus koncerteket. Legalább is ami a hivatalos kánont illeti. Sajnálatos, hogy igazi értékeink, mint ez a kezdeményezés, vagy akár Cselóczki Tamás, aki az estén a Psalmus szólistája volt, így áldozatul esnek a kicsinyességnek.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 472892013-05-15 14:46:44
Annyival egészíteném ki, hogy a pályázat szerint havi brutto 300 ezer, tehát járulékokkal együtt éves szinten nem 75, hanem 100 millió forint. És mindezt olyanokkal, akiknek sehova nincs aktuális szerződésük jelenleg. Máshol meg rendezvények, fesztiválok maradnak el, nem tudnak meghívni prosperáló művészeket, produkciókat, mert az NKA nem tud adni 5 millió forintot, mert "Nincs pénz".
Még évi 10 millió is túlzás erre a célra.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 468242013-03-04 09:23:21
Szerintem nem olyan nagy baj, hogy nincs minden megörökítve, így megszépítheti az emlékezés...
Mint ahogy az alant felsoroltak esetében is valószínűleg több ilyen szerepel. Történt, hogy élő koncertélményem remek volt, majd sajnos visszahallgattam és kiderült: tele volt hibával.
Sajnáltam, hogy nem az eredeti élmény maradt meg és nem arra emlékszem.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 467982013-03-01 21:07:11
Erről egyszer már volt szó, talán egy másik fórumon: szerintem most sincs kisebb hangja az énekeseknek, csak a világ lett sokkal hangosabb. És a fülünk már ehhez képest szeretne fortét hallani. És a zenekarok is sokkal nagyobbat szólnak, köszönhetően a modernebb hangszereknek (főleg a rezek) és a karmestereknek, akik már rég nem kísérik az énekest, hanem egyre nagyobb hangerőbe hajszolják a zenekart és elvárnák a szerencsétlen énekesektől, hogy mindezt áténekeljék. Miért lehet mindenkit jól hallani, ha Kovács Jancsi vezényel, és miért nem, ha Kesellyák?
Plusz a rettenetes akusztikájú helyek, mint pl. az elrontott Opera és a MÜPA.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 457552012-12-19 22:41:09
Angliában dolgozik - mint szobafestő (ugyanis ez az eredeti szakmája). Azt is mondhatnám, hogy elege lett...
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 22682012-12-19 09:20:25
Most olvasom a MÜPA honlapján, hogy az újévi koncertet nem Fischer Ádám vezényli, hanem Rilling, és "természetesen" Vashegyiék a közreműködők. Ez nem is lenne annyira meglepő, de hogy Brickner Szabolcs 2008-as Erzsébet-királynés győzelmét odaadták Bretz Gábornak, azért elkeserítő. Bár igaz, a nevük hasonlít: mindkettő B-vel kezdődik...
A nap képe • 9662012-10-17 18:03:44
Tőlem igazán nem kell bocsánatot kérned. Én nagyon szerettem akkor (20 évvel ezelőtt), az akkori kínálatból magasan kiemelkedett muzikalitásával, érzékenységével és egyéni hangszínével. Aztán 2000 körül komolyan beteg lett és már sajnos nem jött vissza a régi hang. Ilyen is van...
A nap képe • 9642012-10-17 16:31:58
Lehet, hogy értesz hozzá, de most egy picit tévedsz: egyáltalán nem "benga néger" és ha meghallgatod a Gardiner-es Orfeuszt, vagy ha meg tudod szerezni a McGeagen-es Capella Savariás Terpsicore-t, biztos vagyok benne, hogy megváltozik a véleményed. Főleg annak fényében, hogy ezek már jó 20 éves felvételek...
A nap képe • 9502012-10-16 14:14:31
És milyen Orfeusz volt! Még abba a tragikomikus Kamaraoperába is be tudta csempészni a világszínvonalat néhány percre.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 454532012-10-16 14:00:16
Sajnos a hátra eső, erősen lebegő magas hangok már előrevetítik a közeli véget. A staccatok pedig kifejezetten szubrettesek. Azért ez nem az ő fachja volt.
Balett-, és Táncművészet • 24602012-09-24 21:25:11
És ugyanez jó lenne a szimfonikus zenekarok esetében is.
Találós kérdés: Fesztiválzenekar, Concerto Budapest, Fesztiválbalett. Mi a közös ebben a három együttesben? (Azon kívül, hogy "törvénytelenül" kaptak százmilliókat)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 448492012-09-09 21:47:27
Pl.: Horváth Ádám ÖSSZES főszerepe.
Edita Gruberova • 20812012-06-22 12:47:33
Amikor megérkezett, rögtön kikérte magának, hogy miért nem fehér limuzinnal várták a reptéren, és a bemutatása után - mely úgy szólt, hogy világhírű operaénekes - azonnal nyomatékosan javította, hogy emellett még tanszékvezető egyetemi tanár is.
Ja, vagy ez nem ő volt?!! Akkor Gruberova nem is olyan világhírű....
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 440572012-06-22 12:42:17
Tényleg, elnézést, utánanéztem:
"A Magyar Állami Operaházban a Kossuth-díjas, örökös tagok közül kerülnek ki a mesterművészek. 2003-óta nyerhető el ez a titulus, amihez a cím alapításakor bruttó 500 ezer forint havi juttatást ítéltek meg. A mesterművészek létszáma 16 fő, és haláleset után, a tagok választhatnak maguk közé új tagot. A harmadik kritérium az életkor. Rendezők esetén 65, énekművészek esetén 60, balettművészek esetén az 55 éves kort kell elérni ahhoz, hogy valakit mesterművésszé válasszanak. A mesterművészek havi járandóságát az Operaház rendszeresen folyósítja a címet birtokló személyeknek, az intézményben arról tájékoztatták lapunkat, hogy a járandóságot késés nélkül kapják az érintettek."
Szóval bruttó és nem nettó...
Azért ez sem a minimálbér.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 440522012-06-21 21:37:53
Ha jól tudom, örökös tag, ami havi netto 500 ezer forinttal jár. Ez úgy gondolom, tisztes megbecsülés.
Külföldön, bár csak néhány "kiöregedett" énekest ismerek, nem igen foglalkoznak azzal, hogy ha már nem megy a szekér, mi van velük. Legalább is "államilag". Persze ott könnyebb volt félretenni az öreg napokra.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 439702012-06-08 08:11:59
Kedves IVA, tökéletesen megfogalmaztad. Én nem akartam kifejteni az általam vélt okokat, csak felsorolni. Azt külön köszönöm, hogy így végiggondoltad a válaszomat, és nem csípőből írtál valami hangzatos "riposztot". A többi okot is hosszan lehetne analizálni, ha akár ezen a fórumon, akár egyéb szakmai körben lenne rá készség.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 439412012-06-04 17:23:21
Szerintem: mert megváltoztak az elvárásink (emelkedett az alapzaj és ezzel az ingerküszöb, hallgatjuk a technikailag kikozmetikázott felvételeket és ahhoz mérjük az élő előadás élményét), mert nem akarunk odafigyelni egy énekesre, azt szeretnénk, ha a hangja odapaszírozna a szék háttámlájához, mert k..va nagy koncerttermeket építünk k..va rossz akusztikával, mert a régi jó akusztikájú helyeket is elrontjuk (lsd. Operaház), mert egyre hangosabb hangszerekből álló, egyre hatalmasabb zenekarok "kísérik" az énekeseket, olyan karmesterek irányításával, akiknek a megalománia okán csak a mezzoforte és fortissimo közötti tartomány létezik. Kb. ennyi
Edita Gruberova • 20512012-05-16 08:41:37
Előrebocsátva, hogy én is az egyik még éneklő legnagyobbnak tartom Gruberovát, fantasztikus az életműve és örülök ennek az óriási sikernek - azért elegánsabb és ízlésesebb lett volna, ha a szerző nem a többiek "kárára" méltatja Őt. Szerintem Ő maga is tiltakozna, ha megkérdeznék. Főképp Dessay esetében, aki pár évvel ezelőtt igen is megajándékozott bennünket olyan pillanatokkal, amire a felfújt sztárocskák sohasem lennének képesek. A muzikalitását, előadói képességét nem lehet kétségbe vonni. Épp ebben az esetben látszik a legjobban, hogy ha valakiben egyesül az adottság (hang, teherbíró képesség, betegségek elmaradása, stb.) és a tehetség (zenei, előadói, stb.) és ez még szorgalommal is párosul, akkor hoz olyan eredményt, ami valóban világsztárrá emeli azt. Akiből bármelyik is hiányzik, az csak egy fél, vagy harmad eredmény. Még akkor is, ha az a meglévő fél a hang(erő).
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 437522012-05-08 21:11:06
A műsor és a szereposztás a honlapról már elérhető (néhol elég érdekes, pl. Balczó Péter Sümegi Eszterrel, hát nem egy súlycsoport...). Az új plakátok sem sikerültek igazán. Kár.
Olvasói levelek • 94352012-04-11 13:15:53
Azért ebben az esetben nem olyan nagy baj, hogy meghiúsult a "project". Magony úr neve, a korábbi évek ténykedései alapján, nem a garancia szinonimája.
Úgy vélem ebből leginkább az ő haszna lett volna mérhető (és Szőcs úr fotózkodhatott volna büszkén a L.A-i világraszóló bemutatón Domingóval).
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 434952012-04-06 09:27:11
Újra egy remek cikk, és ráadásul már a HVG is ért az énekléshez!!
A "magas hangnál lefelé kell gondolni..." - pedig ha tudnák, hogy minden hangnál a pénztárra gondolnak.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 433592012-03-21 15:41:49
Azért azt a három oktávot meghallgatnám. Mondjuk kis f-től három vonalas f-ig. Szeretem, mikor maguk az énekesek is hülyeségeket beszélnek az éneklésről.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 429332012-02-21 16:42:18
Te azt veted a szemünkre, hogy miért nem halljuk a Lauretta előadásának hiányosságait, mi pedig azt a Tiédre, hogy ugyanezt miért nem hallod a Turandotnál. Jó, ha kívánod, készséggel leírom: Lukács Gyöngyi hangja egyedülálló. Ezt én is elismerem, korábban sem írtam mást. De pont ezért, miért nem javítja ki a technikai hibákat, hogy ne legyen nyomott és alacsony? Hogy ne "csak" a hang legyen világbajnok, hanem vele együtt az éneklés is! A youtube-on több olyan felvétel hallható, akik meg tudják oldani. Persze rengeteg olyan is - köztük nagy nevek - akik nem.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 429112012-02-20 22:48:17
Szombaton végighallgattam, most csak elkezdtem. De ez az első fél perc mindent megmutatott: alacsony intonáció, ütéssel indított hangok, stb. Neked ennek ellenére tetszik, nekem nem. És mindezt csak azért emlegetem fel, mert már a koncert alatt megírtad, hogy ez milyen fantasztikusan remek volt, míg a többiek, "a kis kezdők" tehetségtelenek, amatőrök.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 429072012-02-20 21:51:48
Köszönöm Búbánatnak a linket! Kedves hajnalhasad és többiek... Elég a 30perc 36mp-től 31perc 05mp-ig hallgatni. Akinek ez rendben van, azzal tovább nincs min vitatkozni. Minden állításomat alátámasztja.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 428902012-02-20 17:28:00
Sajnálom, hogy lekezelsz, de ettől még nem változik, hogy tele vagyunk remek hangi adottságúakkal, akik rosszul énekelnek SAJNOS! És az ajnározásuk, mert jó nagy hangjuk van, nem segít, hanem ront a helyzeten.
Nyugodtan odafigyelhetnének kicsit azokra, akiknek a Jóisten nem adott akkora vócsét, de azzal megtanultak énekelni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 428852012-02-20 16:54:43
Természetesen nem Gruberovára gondoltam. Az előzményekből azt hiszem kiderül, hogy kikről volt szó...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 428842012-02-20 16:52:22
Sajnálom, hogy válaszodból is csak az derül ki, mennyire lenézed az "5. viráglányokat". Pedig lehet, hogy a viráglány sokkal jobban énekel a saját hangi adottságaival, mint a főszereplő. Volt már ilyen a történelemben...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 428792012-02-20 15:15:31
OK, ha teheted a tapasztalatod okán, hogy bírálsz, akkor nem csak a kis kezdőknél, de a kedvenceknél is hallanod kellene, hogy az általunk felemlegetett hiányosságok miatt SAJNOS az intonáció sokszor alacsony és az erőltetéstől már lebeg a hang. Világsztárok lehetnének, ha kijavítanák. Egyébként az már önmagában fantasztikus, hogy a hangszalagjaik kibírják ezt az állandó nyomással éneklést és azt, hogy a magas hangokat szinte kivétel nélkül ütéssel indítják.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 428522012-02-20 09:17:33
Sajnos nem értik, hogy mi is szeretjük a nagy hangokat, ha jól énekelnek. Ők ellenben a líraibb hangúakat nem is tekintik énekesnek. Az egyik erőművész, a másik akrobata. Mindegyiket a saját műfajában kell(ene) összehasonlítani. Valószínű, hogy a lepocskondiázott fiatalok egyike sem énekelné el (de nem is akarja) a Turandot áriát, de szívesen meghallgatnám a másik oldal bármelyik képviselőjétől, hogy egy Mozart, vagy uram-bocsá, barokk áriát hogyan énekel el tisztán és tempóban.
Okozna néhány vidám percet...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 428082012-02-19 15:25:10
Ne kapd fel a vizet, így megy ez már itt elég régóta. Aki nem képes x dB felett üvölteni(énekelni) az nekik semmi, az nem énekes. Az, hogy aki az általuk elvárt hangerőt eléri, mindezt hogyan, pl. ugyancsak alacsonyan, görcsösen, zeneietlenül teszi, azt nem veszik észre. És sajnos az Operaház zenei vezetői sem, immár több évtizede. Pedig pont a "nagy hangok" szerelmesei járnának jól, ha az említettek nem csak üvöltenének, hanem helyes énektechnikával kiteljesítenék hangjukat. Úgy az még nagyobb is lenne...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 426182012-01-29 22:16:31
Kár, hogy ez is újra egy olyan, egyébként sok jó gondolatot és helyes következtetést tartalmazó írás, ami tele van csúsztatásokkal. A felemlegetett elüldözöttek egyike, bár általam is nagyra becsült karmester és valóban nemzetközi hírű, de nem akart az Opera valódi zeneigazgatója lenni, fikarcnyi energiát se fordított a Ház "általános " színvonalának emelésére. A másik kiválóság rendezéseiben pedig - ellentétben sok sikeres "modern" megoldással - hemzsegtek az ízléstelen, sokszor obszcén jelenetek, nem különben az általa felkért vendégrendezők munkái sem hozták - vitték közelebb a fiatal közönséghez a műfajt (pl. Carmencet).
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 424702012-01-16 21:11:21
Az "ország operaénekesi "társadalmának" utolsó élcsapata" nemkülönben...
Ha egyszer saját operaházam lehetne... • 392012-01-15 20:57:46
Az elképzelésed nagyon szimpatikus, főleg a vidéki turné-ötlete, bár aki csinált már ilyet tudja, hogy egyáltalán nem egyszerű más helyszínekre adaptálni produkciót. Vagy nagyon minimal-art színpad-feltételeket kell kitalálni, vagy igen drága a más helyen való előadás. Amivel viszont, ha megengeded, komolyan vitatkoznék, az a próbaidőszak. Az egy hét semmire sem elég, négy-hat hét próbaidő legalább kell. És a gázsik (még itthon is) kicsit karcsúra vannak tervezve.
Ha egyszer saját operaházam lehetne... • 362012-01-14 16:02:56
Teljesen jó a felvetés, azért is írtam egyáltalán a témában. De amekkora nagyságrendről (összeg) a 33-ban beszélsz, abból manapság csak egy mű 6-os szériáját lehetne megcsinálni színvonalasan, jó muzsikusokkal, énekesekkel. Mert remélem az is célod lenne, hogy tisztességesen kifizesd őket...
Ha egyszer saját operaházam lehetne... • 252012-01-12 22:25:09
A cím alapján mindenki arról írhat, hogy a SAJÁT operaházát hogyan képzelné, nem arról, hogy ha ő vezetné az ÁLLAMI operaházat, akkor hogy lenne jó. Óriási különbség, mert az államit én is társulattal képzelném el, de egy saját esetén nem kötném meg a kezem egy társulattal.
Ha egyszer saját operaházam lehetne... • 172012-01-11 08:45:47
Kiváló operaprodukciókban volt részem társulat nélkül működő helyeken. Igen eredményesen és magas színvonalon lehet operát játszani úgy. Igaz hozzáértő vezető kell.
Ha egyszer saját operaházam lehetne... • 82012-01-10 18:47:42
Én csak akkor vágnék bele, ha annyi pénzem lenne, hogy egyedül tudjam finanszírozni. Akkor csak az vezényelne és énekelne, aki tud is, mert nem kellene senkivel megalkudnom... De szép is lenne, ha kipróbálhatnám!
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 14822012-01-10 16:49:48
Nekem van egy "biztos" tippem...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 422652012-01-02 20:50:13
Én meg azt nem értem, hogy mi került ezen az eseményen 13 millió forintba. Vagy a magyar állam kibérelte listaáron a saját operaházát saját magától?
Vagy ezek a fiatal énekesek egyszer (és utoljára) kapnak egy rendes gázsit?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 418012011-12-02 12:03:33
Azért az erősen naiv gondolat, hogy Horváth Ádám ne befolyásolhatta volna a szereposztásokat, ill., hogy Győriványi sem magát tűzte ki az előadások elvezénylésére, hiszen a papíron Horváth aláírása szerepel. De csak két gondolat: a nemrég fellépett Florez kapcsán jutott eszembe, hogy sem ő, sem más később híressé vált énekes nem kezdte úgy a pályát, hogy megvásárol(tatot)t magának koncertet, lemezt, mert valahogy a Jóisten adta tehetségét másképp nem akarták felismerni. Ha tudtok ellenpéldát, szívesen veszem. A másik Győriványi - vajh miért nem hívta senki, semelyik zenekar vezényelni 2002 és 2010 között, ha olyan remek karmester? Miért mindig csak akkor kerül be zsűrikbe, lesz zeneigazgató (mert szegény Filharmóniai Társaság azt hitte, hogy négy évig marad), amikor a politika pozícióba helyezi?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 413972011-11-06 10:33:00
Ja, és az már napok óta foglalkoztat: ha Dohnányinak nem lett volna szerződése, akkor miért az ismert indokkal mondta le a koncertet? Ha nincs elfogadott felkérés - szerződés, akkor nincs mit lemondani. Szerintem abban az esetben az ügynökség max. kiad egy közleményt, hogy szerződés hiányában nem jön a híres karmester.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 413962011-11-06 10:28:36
A dolog főképp azért furcsa, mivel Győriványi urat pont a Fidesz hozta haza, mint világhírű karmestert 2001-ben zeneigazgatónak, bár addig azt sem tudtuk, hogy létezik... Ezért kicsit visszás a "legnagyobb urazás" is. Szerintem sehol nem tolerálják, ha valaki az őt etető kézbe belecsinál. Talán GyRGy megsértődött? Egyébként egy egyszerű szerződött művész sem teheti meg, hogy negatív töltetű nyilatkozatot ad az őt foglalkoztató intézményről, nem hogy az egyik vezető, akinek a szerződése szerint még valószínűleg a lejárat után évekig is meg kellene őriznie a cég "titkait". Szerintem Ókovács már régóta kereste a lehetőségét, hogy ezeket a túlárazott szerződéseket valahogy felmondhassa, de mivel "jogszerűen" köttettek, csak így nem tehette meg. Az, hogy a nyilatkozatok nem csengnek össze, nem különös, hiszen azt pont Győriványi tudja a legjobban, hogy a művészekkel nem Ókovács nem akar szerződni, hanem egy kormányhatározat tiltja azt, így ez is egy szimpla hazugság a részéről.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 413722011-11-05 14:43:15
Sajnos a művészek már Győriványi úr regnálása idején is szerződés nélkül léptek fel és már akkor is könyörögniük kellett a fellépti díjak kifizetéséért.
A NOL-on ruszt nevű hozzászóló írja: "Ókovács televíziós műsorvezetőnek is gyatra volt. Nem tudom, milyen alapon gondolja bárki is, hogy képes elvezetni egy többmilliárdos költségvetésű intézményt?" Visszakérdeznék: Győriványi és Horváth urak már karmesternek ill. énekesnek is gyatrák, soha nem vezettek egyetlen valamire való intézményt se, milyen alapon gondolta bárki is, hogy képesek elvezetni egy többmilliárdos költségvetésű intézményt?
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 13932011-10-14 09:54:04
Csak az a helyzet, hogy ez az ötlet Grazban már négy évvel ezelőtt megrendeztetett. Ja és nem a mostani rendezőtől...
Marton Éva • 2272011-09-15 17:22:04
Szerintem félreértetted, nem Hamari Júlia mesélte, hanem Marton Éva az akkori interjúban. Akkor azt mondta, hogy mindenáron ki akartak menni, nagyon rossz anyagi körülmények között is, és az egyetlen, akinek a telefonszáma megvolt, Hamari Júliáé, akitől segítséget kért és kapott, és azóta is hálás ezért.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 394822011-08-02 20:05:34
Kedves Polgár!

Igen erősen naiv vagy. Ki a fenét érdekel igazán a spórolás? Azzal nem lehet Los Angelesbe (többször is) kiutazni, Domingo-val fotózkodni, és utólag eldicsekedni, hogy soha senki nem költött a KULTÚRÁRA annyit, mint te!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 393072011-07-19 23:13:57
1 millió dollárból (kb. 200 milla)elég jó kis operabemutatót lehet összehozni, még Amerikában is. Magony úr úgy nyilatkozott, hogy az összköltség 340-360 millió lesz, "ami nem több, mint egy átlagos operaprodukció költségvetése". Nem tudom hol átlagos ez a költségvetés, Magyarországon biztos nem, de még odaát sem. Még a MET is bemutatna sok mindent, ha odaállítanánk 1 millió dollárral.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 393032011-07-19 21:17:15
Kedves Edith! Egy régi közmondás jut eszembe: Kutyából nem lesz szalonna.
Bánk bán • 22922011-07-19 21:15:49
Szegény Erkel, ha tudná mihez adta a nevét...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 392962011-07-19 18:29:29
Ha annyira ellendrukkerek vagyunk, akkor soroljatok fel csak egy olyan produkciót, amit Magony Zsolt (vagy Magonyi?) és a Megakoncert (amelynek még internetes honlapja sincs) az elmúlt 10 évben rendesen, korrektül megszervezett. Az emlékezetemben elmaradt Pavarotti koncert (cikk a Magyar Nemzet 2006. október 7-i számában), lebőgött Stagione-opera vállalkozás van.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 392792011-07-19 14:21:22
Jó lenne, ha nem a Magony félék kapnának 200 millákat, hanem akik fáradságot nem kímélve itthon szerveznek már régóta és ellenőrizhetően, becsületesen koncerteket, fesztiválokat, kapnának annyit, amiből tisztességesen lehet azokat (és előre tervezhetően: lsd. LA is lemondta, mert nem volt biztosítva a háttér) megrendezni. De nekik az a válasz, hogy nincs pénz!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 391902011-07-12 11:34:31
Van ilyen, csak arról nem hallani, nem azzal van tele a sajtó. Ja és az nem kap csak úgy 200 millát, előre kontroll nélkül, hanem az utolsó fillérrel is előbb el kell számolnia. És a következő alkalommal még annyit se kap, tesztelik, hogy a jó hülyék milyen kevésből hajlandók még megcsinálni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 391342011-07-05 12:40:58
Megtérülésre nem is gondolnék. Radics-radics felvetései nagyon is helytállóak. Amikor lassan a WC-papír felhasználásról is el kell számolnia annak, aki közpénzből támogatást kap, jó lenne, ha szeretett Államtitkár Urunk is elszámolna e 200 millió tételes felhasználásáról, és ha már a gép mellett ül, a Húsvét-hétfői "Psalmus road-show" 130 millás elszámolását is mellé csatolhatná.
Marton Éva • 2112011-06-23 12:34:59
Én úgy tudom, Sass Szilviának u.n. konzuli útlevele volt - ami érdekes - és valamiért Angliából hanyat -homlok kellett kiutaznia, mindenét odahagyva...
Marton Éváék nem hiszem, hogy olyan fix szerződéssel mentek volna el, mert Hamari Júliától, mint az egyetlen Németországban fellelhető lehetőségtől kért kölcsön néhány száz márkát, hogy éhen ne haljanak. Ezt egy évekkel ezelőtti riportban maga mesélte.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 387832011-06-18 15:42:03
Ja, hogy az a lényeg, hogy legyen bizottság? Hogy kikből az mellékes?
Bocs: hogy jön ide Vass Lajos? Vagy bárki más?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 387812011-06-18 15:31:34
Tudod, a jelenlegi jelölteket tekintve, még ő lenne a legjobb választás.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 387802011-06-18 15:29:02
A bizottságról pedig: közülük ki alkalmas arra, hogy eldöntse az operaigazgatói posztra való alkalmasságot?
A minisztériumi munkatárs, a szakszervezetis, a zenei tanács tagjai, a kiöregedett slágerszerző?
Melyik vezetett már hasonló intézményt, vagy vett részt operaprodukciók sokaságában, hogy tudná, mitől jó egy pályázat és alkalmas a pályázó?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 387782011-06-18 15:16:25
Kár, hogy ezek a jeles művészek elfelejtették azt a régi fogalmat, hogy "szalonképes". Annak idején, ha valaki nem tudta, hogy melyik étkezéshez milyen öltözet illik, nem hívták meg jobb helyekre. Ha jól emlékszem Vaclav Havel, mikor elnök lett, megtiltotta, hogy színdarabjait játsszák, írásait kiadják amíg betölti a pozíciót. Na Ő érdemes volt az elnöki székre!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 386382011-06-09 09:54:19
Kedves Péter!
Lehet, hogy már sokan gyűlölik Horváth Ádámot, de én most hadd foglaljam össze gyűlölet nélkül egy kívülálló szemével: Ádám énekesi kvalitásáról már a Carmen-cet alkalmával írtam (visszakereshető), így nyilvánvaló volt, hogy ilyen szempontból nem alkalmas a pozícióra (nem lehet tekintélye a többi énekes előtt). A pénzügyi (politikai) kapcsolatairól tudtunk, az ezek segítségével megszervezett saját koncertek és lemezfelvételek ugyan előrevetítették, hogy nem reálisan méri föl saját helyét, rangját az énekesek között, de a kinevezését követő néhány hétben pozitív hírként értékeltük, hogy "felfüggesztette" az éneklést és nagy elánnal látott neki a biztosi feladatnak. De sajnos hamar "kilógott a foga fehérje", ugyanúgy, mint karmester-társánál, aki szintén pozíciója rangját felhasználva akar(t) a saját színvonalánál jóval magasabb körökbe emelkedni. Ez teszi szalonképtelenné őket. Van példa rá, hogy másod-harmad vonalbeli művész vezet operaházat (színházat), de csak akkor működik ez egészségesen, ha tudja a helyét. Bár nem kedvelem Holander urat, de nem hallottam, hogy bármikor premiert akart volna énekelni Bécsben.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 385822011-06-08 11:59:43
Az erdélyi MAGYAROKKAL sosem volt baj.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 382232011-06-01 23:10:35
Dehogy hagyták! Épp, hogy nem hagyják, hogy szakember irányítson. 6 milliárd óriási pénz (bár szerintem sose kapta meg az Opera igazán), azt nem lehet holmi párton kívüli "megbízhatatlan" operabarátra bízni, még elköltené a produkciókra... Így járt a pécsi EKF ügy is, ott a programokra tervezett 9 milliárdból 7 eltűnt és máig nem hiányolja senki... Csak olyannak lehet ezeket a pozíciókat adni, aki adott esetben tudja mi a kötelessége.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 381882011-06-01 20:30:56
Talán mégis van remény:

A Fidelio-ról:
"A Kormány 2011. május 31. napján megtartott ülésén Orbán Viktor miniszterelnök feladatul tűzte Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás miniszternek, hogy a Magyar Állami Operaház főigazgatói pályázatáról ne hozzon döntést a soron következő kormányülés előtt, tekintettel arra, hogy kormányülésen értékelik az Operaház helyzetét, finanszírozását és vezetését, ennek részeként az egyébként 2011. szeptember 2-ig kinevezett Horváth Ádám miniszteri biztosi tevékenységét is.
A Nemzeti Erőforrás Minisztérium a miniszterelnöki döntés, valamint a június 10-ei pályázati elbírálási határidő ellenére a mai napon eredményt hirdetett, amelynek érvényessége és fenntarthatósága a fenti körülményre tekintettel kérdéses. Jelenleg a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium vizsgálja a döntéshozatali eljárást. Erről tájékoztatást kapott Horváth Ádám is, aki az Operaház vezetését miniszteri biztosként végezheti tovább.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 379152011-05-17 22:08:45
És az is remek, hogy a bizottságban sincs senki, akinek köze lenne az Operához és el tudná dönteni, hogy ki a jó igazgató. Gratulálok!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 375302011-04-21 09:02:20
Azt is olvashatjuk, hogy Kocsis Zoltán visszalépett az Arabella vezénylésétől, bár "mindent megígértek neki". Vajon a Miniszteri biztos úr azt is megígérte, hogy nem ő énekli a bariton főszerepet? Vagy ezért volt a visszalépés?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 371102011-03-25 14:43:31
Kedves Alajos, rosszul tudod. A helyezkedés pont fordítva történt, a biztos úr "kérte be" magát utólag a produkcióba.
Kedvenc előadók • 23262011-03-18 07:50:00
Szívesen felhoznék szakmai érveket (hátul szól a hangja, ezért nem érteni a szöveget, ezért már - bár még ahhoz túl fiatal - közép lágéban erősen "zörög", a koloratúrák csúszkálnak, stb.), de mivel most vettem észre, hogy ez a Kedvenc előadók fóruma, itt nem lehet objektív alapon vitatni a beírók véleményét. Bocs, hogy zavartam!
Kedvenc előadók • 23242011-03-17 22:17:36
Úgy vélem az nem sznobság, ha meg tudom különböztetni a jó énektechnikát a kevésbé jótól.
Valaki klasszist emlegetett, csak arra kaptam fel a fejem.
Kedvenc előadók • 23212011-03-17 11:58:39
Írd be az ária kezdő sorát a youtube keresőjébe, majd válaszd ki valamelyik Gruberová-s felvételt, pl. a Zürich-it, és máris megtudod a választ.
(A klasszis itt kezdődik)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 366112011-02-18 18:25:29
Akkor nálam sokkal szerencsésebb vagy, mert én nem tudok elvonatkoztatni, szerintem a színpadi jelenlétből és az interpretációkból is kitűnik, hogy valaki képes-e magát alárendelni pl. a ZENÉNEK. Amiről (és azokról a zeneszerzőkről, akik csak úgy mellékesen megírták az elénekelt szerepeket) a közel egy órás interjú alatt egy szó sem esett. Pl.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 366092011-02-18 18:08:12
Ja értem! Tehát, ha valakinek a "világ legszebb hangja" a sajátja, akkor a technika (amiről én beszéltem, meg amit a riportban Ő is sokszor emleget) sokadlagos kérdés. A 88-as koncerten pedig a mikrofonok tették alacsonnyá és vibrátóssá a hangját, mert "nem tudtak vele mit kezdeni". Elég kicsinyes bosszú a részükről : )
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 366072011-02-18 16:51:55
Mielőtt bárki félreértene: egy valaha kiváló adottságú és kiemelkedő nemzetközi karriert befutott énekesnőnek tartom, de emiatt még nem kellene így viselkednie és főleg nem lenézően nyilatkoznia a többiekről, akiknél egy szemernyit sem különb, sőt ezekkel a "szalonképtelen" megnyilatkozásaival azt bizonyítja, hogy a közelükbe sem ér.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 366062011-02-18 16:47:16
Jó! Akkor engedtessék meg az is, hogy bíráljuk: most volt egy kis időm, kerestem a tubuson. Találtam egy "Ombra mai fu"-t. Már az első hangot sem sikerült tisztán elkezdeni, kb. egy kvarttal lejjebbről csúszik fel rá. Jó, tudom, nem barokk énekesnő, de ez nem stilisztikai kérdés, abszolút tisztán technikai. Aztán 1988-ból a Kongresszusiból egy Mefistofele-ária. Ez már 23 éves! A vibrátó már itt akkora, hogy a trillát nem lehet érzékelni. A magasságok többször alacsonyak, a mély hangoknál teljesen kihagyja a fejrezonanciát: egyenes út a későbbi problémákhoz, bár itt még nem törik a hangja mert a viszonylag fiatal gége bírja még. De hol a nagyszerű technika??
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 366022011-02-18 15:54:32
Jól mondja Orfeus, M.É. stílusa olyan, amilyen. Épp ezért nem volt semmi meglepő az interjúban, tulajdonképpen csak még jobban megerősítette, hogy mennyire öntelt és nagyképű.
Eddig senki nem emelte ki, de nekem leginkább a Domingóról tett megjegyzése "tetszett": ő - mármint M.É. - mindig olyan jól énekelt, hogy állandóan helyretette Domingo magasságát, amivel tudvalévőleg a tenornak mindig problémái voltak... És ezt a feleség is rendszeresen megköszönte....
Csak egy kérdésem lenne: akkor miért M.É. lett már több, mint egy évtizede hallgathatatlan, és miért nem a problémás Domingo??
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 362022011-01-13 15:00:23
Tegnap este volt egy "biztos" hang a Bohéméletben.
Milyen volt? Hallotta valaki? Nagy a csönd...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 355652010-11-27 21:13:29
Félreértés. Nem vagyok rajongó, csak többre becsülöm a jól éneklő, muzikális énekeseket, mint a "nagy hangokat". De erről korábban már sokat írtam.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 355632010-11-27 20:48:48
Akkor lehet, hogy nem csak a hangszín, hanem a hangerő is szubjektív, mert én pl. az eddigi legnagyszerűbb Luciát köszönhetem Kertesi Ingridnek, amit az Erkelben éltem át vele, ha jól emlékszem Kelen Péterrel és Fokanovval. És kiválóan lehetett hallani, bár igaz, hogy nem Héja vezényelt (mint most a Rigoletto-ban és az Ős-Bánk-ban is), hanem talán Török Géza, vagy Kovács Jancsi. Náluk érdekes módon lehet mindenkit hallani. Az őrülési jelenet olyan hatású volt, hogy utána Fried Péter sírva fakadt és szinte nem tudta folytatni az énekelni valóját. És Düsseldorf-ban is kiválóan lehetett hallani, mint Gilda.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 355392010-11-26 21:31:41
És? Hány ilyen alkalom van egy évben? 5-6? Az összesen kb. 1M. Van karmester, sőt énekes is, aki egy estére többet kap. De tudják mit? Úgy van, nem kell. Semmi igényes, elegáns, ünnepi, csak maradjon a szürke középszer... Gratulálok!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 355362010-11-26 20:57:56
Ha én dönthetnék erről, bizony csinálnék. Ez is mond valamit a hely színvonaláról.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 355352010-11-26 20:56:16
Ebben téved kedves Cilike. Az a kategória. Énekelt sokszor, komoly helyeken, csak nem zeng tőle a média, mint állítólagos stimmkolléganőjétől. És Ingridtől halottam (itthon is) olyan megindító előadásokat, olyan egyedülálló szerepformálásokat, amit az itt ajnározottaktól sajnos soha. És zokszó nélkül, már 25 éve csinálja...
 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:30 : Budapest
Hagyományok Háza

Andreas Ottensamer (klarinét), Kelemen Barnabás (hegedű), José Gallardo (zongora)
"A III. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny nyitóhangversenye"
BARTÓK: Kontrasztok, BB 116
A mai nap
született:
1960 • Dawn Upshaw, énekes
elhunyt:
1998 • Lamberto Gardelli, karmester (sz. 1915)