vissza a cimoldalra
2020-08-05
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11552)
A csapos közbeszól (95)

Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4026)
Régizene (3573)
A díjakról általában (1101)
Pantheon (2712)
Operett, mint színpadi műfaj (4419)
Ilosfalvy Róbert (939)
A MET felvételei (890)
A nap képe (2226)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4883)
Bartók Rádió (779)
Kimernya? (3739)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2008)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (137)
Jonas Kaufmann (2486)
Franz Schmidt (3656)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (625)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: joska141
Leírás:
Honlap:
   


joska141 (804 hozzászólás)
Balett-, és Táncművészet • 59052019-10-30 14:09:34

Ma már ott van a "Ma este színház", 1.188 Ft-os kezdő ártól, maximum 4.938 Ft-ig, többszáz jeggyel...Hm...





 

A díjakról általában • 10702019-10-29 22:59:08

Idézet: "a magyar zeneművészet kategóriában Dés László, Dubrovay László zeneszerző és Gulyás Dénes operaénekes, a Pécsi Nemzeti Színház zeneigazgatója közül választják ki a Prima Primissima idei díjazottját."


Operett, mint színpadi műfaj • 40932019-10-29 19:41:23

Mindenkinek tisztelettel ajánlom figyelmébe a következő honlapon levő kritikai írást:



https://revizoronline.com/hu/cikk/8130/szirmai-albertbakonyi-karolygabor-andor-magnas-miska-vigszinhaz/



Csáki Judit sokkal alaposabban, szakszerűbben részletezi azt a „merényletet”, amit a Vígszínház a Mágnás Miska című operett ürügyén elkövetett és amit én korábban csak egy-két szóval minősítettem.


Operett, mint színpadi műfaj • 40912019-10-28 21:49:28

Azt hiszem az Ön által használt "riasztó" a legjobb kifejezés erre az előadásra. Feleségem "brechti elidegenedést" említett. Egy biztos, az előadás olyan távol van az operett szellemétől, mint az én botfülem az abszolút hallástól.



Egy-két pillanatra vécékagylóra vagy emelőkosárba ülésen kívül mindenki mintegy két és fél órán keresztül követhetetlenül rohangált és közben rettentő hangosan kiabált és énekelt (természetesen mikroporttal). Brrr...


Operett, mint színpadi műfaj • 40892019-10-28 13:59:09

Idézet Eszenyi Enikő nyilatkozatából: "...jól eljátszott, jól előadott színházi előadás megmutatja a történet minden vetületét, mélységét, fényét, és így a mű egész gazdagsága láthatóvá, hallhatóvá válik. "



Tényleg láthatóvá vált: még be nem épített fürdőkádak, WC-kagylók, piszoárok formájában...


Jonas Kaufmann • 24552019-10-26 19:27:12

Anno...amikor még Anna Netrebo Erwin Schrott élettársa volt, hárman együtt léptek fel a legnagyobb német arénákban. Mi Bécsben a Stadthalle-ban hallottuk őket. Az "év koncert"-jeként hírdették, annak megfelelő árakkal. (Zárójel: azért emlékszem rá, mert olyan vegyes felvágott volt - mexikói népdaltól, operetten át, Verdiig - hogy a nem teljesen Kaufmann rajongó feleségem elaludt közben)


Operett, mint színpadi műfaj • 40832019-10-24 16:01:40

Ha valakit érdekeln: más program miatt díjmentesen átküldöm e-mail-ban a mai Operett Gálára érvényes 2 db jegyemet. (Emelet oldalülés 1.sor 1-2.szék)


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 34632019-10-24 16:01:08

Ha valakit érdekeln: más program miatt díjmentesen átküldöm e-mail-ban a mai Operett Gálára érvényes 2 db jegyemet. (Emelet oldalülés 1.sor 1-2.szék)


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 26872019-10-24 08:36:05

Sajnos a helyzet még ennél is rosszabb: könyvkiadóknál sincsenek nyelvi lektornok, szerkesztők. Innen már idézni lehet az Ön hozzászólását: a könyvek hemzsegnek a fordítási baklövésektől, helyesírási hibáktól.


Jonas Kaufmann • 24382019-10-22 04:43:20

Ha felidézem azt az "aranykor"-t, amikor Domingo 1973-as Tosca-beli fellépésére úgy vettem a 2 jegyet, hogy előtte valamelyik nap besétáltam a tiszta üres jegypénztárba és válogattam a jegyek között. Jó háromnegyed ház volt, semmi előztes beharangozás, még a nevét is egyes helyeken "Domingue"-nak írták. A többi már történelem.


Erkel Színház • 103412019-10-22 01:19:09

Ahogy már korábban sejtettem: még van néhány jegy Juan Diego Florez ma esti koncertjére. A "Ma este színház" honlapján féláron megvásárolhatók, 11.813 Ft/db egységáron.


Jonas Kaufmann • 24322019-10-21 23:09:57

Ezt az "affinitásT" igazolja, hogy a MET 2013/2014-es évadjában 14 (!!!) Denevér előadást vezényet, beleértve a december 31-i szilveszterit is.


Jonas Kaufmann • 24292019-10-21 11:10:05

  1. Kaufmann „könnyűzenei” felvételeit a Sony különféle hordozókon folyamatosan megjelentette. Így a 2014-es „You mean the World to Me” című Richard Tauber emlékének szánt lemezét, a 2016-os „Dolce Vita” olasz dalok lemezét, majd most a 2019-es „Wien” című lemezét is. A „Wien” lemez nagyjából megegyezik a majd előadandó programjával. Egyébként bármelyiket le lehet tölteni, csekély regisztrálási díjért. A „Wien” letöltési helye:



https://www.isrbx.net/3137746087-jonas-kaufmann-wien-2019-hi-res.html




  1. Anélkül, hogy bármilyen oktatás-egészségügy finanszírozási témákban elmerülnénk, le kell szögezni, hogy a kultúra igenis áru. Egyik fórumtársunk a nagyon találó „méricskélés” szót használta. Igenis kell „méricskélés”, hogy melyik az a produkció, amelyik eltartja magát és még hasznot is hajt, és melyik az amelyiket támogatni kell, relatív kedvezményes jegyárakkal. Csak a mostani kínálatból: A Celtic Woman, Lindsay Stirling, Andrea Bocelli, Il Divo produkciók el kell, hogy tartsák magukat, ezekhez állami támogatás egy fillér sem kell, sem nálunk, sem máshol Európában. Bármennyire is különös, de ide kellene, hogy tartozzon Jonas Kaufmann mostani előadása. Azt már komoly összeggel szükséges lenne támogatni, ha vállalna egy jövő húsvéti Parsifal-t, Kovácsházi Istvánnal felváltva. (naptára szerint a 2020.04.13-a szabad!!!)


Jonas Kaufmann • 24152019-10-19 07:10:59

A kérdés összetettebb, mint hogy leszűkítsük a jegyvásárlás témájára. Nálunk a kultúra egyes szegmensei sajnos még mindig nem teljes egészében árucikként funkcionálnak.



Jonas Kaufmann ezzel a Wien produkcióval most és a következő hónapokban végig haknizza gyakorlatilag egész Európát Bécstől Hamburgon és Budapesten át Brüsszelig. Budapest kivételével valamennyi városban 250 EUR a jegyek felső határa (sok helyen már el is kelt). Nincs semmi okunk feltételezni, hogy a stáb fellépti díja nálunk alacsonyabb legyen, mint a környező városokban. Ott valószínűleg azért állapítottak meg ilyen összegű jegyárakat, hogy kifizessék a fellépőket és valami haszon legyen a rendező cégnek.



Nálunk meg egyrészt fizetnek a nézők, amennyit fizetnek, a hiányzó többi EUR-t meg pótolja az állam, az Ön és az én adómból. Paradox módon tehát azok is fizetnek, akik el sem mennek a koncertre.



Ezért írom, hogy a kultúra egyes részei még mindig nem árucikkek, hanem valamilyen mesterségesen kialakított áron kelnek el.



Pedig bátran lehetne ilyen produkcióknál a valós piaci árakat alkalmazni. Lásd Andrea Bocelli Aréna-beli koncertjeit, ahol a befogadóképesség sokszorosa a Müpának, de a jegyárak még magasabbak, 40 e Ft-ot is elérnek. A viszonylag magas jegyár ellenére is minden jegy elkelt.



Szubjektív megjegyzés: Domingo 2002-ben adta ki Wien my Dream című CD-jét, megközelítőleg azonos tartalommal, mint a mostani Kaufmann Wien CD. (Nem is lehetett volna más számokat, ha a téma azonos). Kaufmann felvétele fényévekre van lefelé Domingótól mind stílusában, mind előadásmódjában.


Operett, mint színpadi műfaj • 40782019-10-11 21:28:37

A megfelelő, kedvezményes link:



https://www.jegy.hu/program/egy-csok-es-mas-semmi-105558?affiliate_code=nl20191011thalia&utm_source=newsletter20191011thalia&utm_medium=email&utm_campaign=egyedi-hirlevel-thalia&utm_term=egyedi-normal&utm_content=egycsok&sc_src=email_3586587&sc_lid=272414285&sc_uid=bhE4291KGE&sc_llid=111133&sc_customer=962642



október 18 - október 20 bőségesen van jegy.



 


Operett, mint színpadi műfaj • 40762019-10-11 16:57:59

A "www.jegy.hu" oldalon 20% kedvezménnyel válthatók a jegyek. A bemutató napján kívül a többi előadásra bőségesen kaphatók jegyek.


Jonas Kaufmann • 24122019-10-11 10:36:53

A napokban jelent meg a Müpa műsorhoz hasonló, nem teljesen azonos, tartalommal Kaufmann "Wien" című albuma a Sony kiadásában. A felvételen a szoprán azonos a Müpa előadásra kiírt hölggyel, a zenekar azonban a Wiener Philharmoniker. Magyar vonatkozása is van a felvételnek, mert a karmester: Fischer Ádám!


Operett, mint színpadi műfaj • 40702019-10-09 11:12:12

Tisztelt Búbánat! Köszönöm imponáló tárgyismeretet mutató kiegészítését az általam felvetett „operett” és „cirkusz” témájában. Teljes mértékben egyetértek Önnel, ezt a két műfajt össze lehet kapcsolni. Sőt, ha belegondolunk a legtöbb operettben van egy báli, orfeumi jelenet, ahol van lehetőség ilyen cirkuszi produkciók előadására is.



Az én gondom viszont az, hogy miközben az új Operettszínház, új főigazgatója, új balettigazgatója, új zeneigazgatója, új vendégrendezővel és új vendégkoreográfussal, tomboló sikerrel, megújította a magyar operettet, azóta szinte egyáltalán nem játszik Hungarikumnak minősített magyar operettet. Van helyette különböző gálaest, zenés cirkuszi produkció, gyerekeknek, felnőtteknek musicalok minden mennyiségben, Operaházból átvett darabok, rockoperák, stb. Mai példa: hírlevél érkezett az Operettszínházból, hogy az abszolút bukásnak számító Carousel mellett adnak jegyet a Magyar Nemzeti Cirkusz előadására. Hm…



Még egy köszönet: hogy tetszett közölni a Jonas Kaufmann est programját. A jegyek (100 Ft kerekítéssel) 10 ezer és 30 ezer Ft közötti árban lesznek kaphatók általánosan október 17-től. Ugyanezt a programot, ugyanezzel a szereplőkkel, idén október 14-én a bécsi Konzerthaus-ban is előadja 35 EUR és 245 EUR közötti jegyárakkal. Egyébként nem érdemes kisietni, erre minden jegy elkelt.)


Juan Diego Flórez • 7402019-10-08 11:55:53

A Jegy.hu mai hírlevele szerint a jelenleg "megmaradt" jegyek 10% engedménnyel vásárolhatóak. Nem nagy engedmény.



Ahogy - sajnos- Kálmándy Mihály 30, Ferruccio Furlanetto estjei a végén 50%-os engedménnyel voltak kaphatóak, úgy várhatóan hasonló lesz a helyzet Florez estjével is. Valahol az érintett művészekre tekintettel...szomorú...


Operett, mint színpadi műfaj • 40672019-10-08 11:33:01

Úgy látszik az Origo kulturális rovatát szinte teljes egészében az új arculatú Operettszínház produkcióinak szentelik. A mai cikk:



 



https://www.origo.hu/kultura/20191008-vilagsztarokkal-keszul-a-budapesti-operettszinhaz-novemberi-bemutatojara.html?utm_source=hirkereso



 



Az egyik bekezdést idézem:



 



„Új, különleges élményt nyújtó produkciót mutat be a Budapesti Operettszínház 2019 novemberében. Terített asztalok, látványos, színes showelemek, artistaprodukciók, vérpezsdítő táncok és slágerek is lesznek. A Párizsi randevú az őt megillető helyen, a mai Kálmán Imre Teátrumban, vagyis a hajdani pesti Moulin Rouge-ban kap helyet. Egy igazi dinner show-ról van szó - ez a szórakoztató műfaj az Egyesült Államokban terjedt el, és lényege, hogy egy éttermi vacsorát és egy színdarabot vagy musicalt tartalmaz.”



Szükség is van egy ilyen új műfajra, ha már az ide szánt Eisemann est – nem tudni, milyen okból – elmaradt, valamint az Operettszínház nagyoperett produkcióinak előadásszáma radikálisan csökken.


Élő közvetítések • 81752019-10-07 16:52:07

Köszönettel. A ma elérhető egyik jobb szereposztás...Altoum császár: Chris Merritt, akit régebben, 20-30 éve az egyik legjobb Rossini tenornak tarottak...Így múlik...


Pantheon • 24162019-10-06 09:57:01

R.I.P. Alighanem nálunk volt az utolsó premierje - Des Grieux májusban...Tele a naptára 2020 májusáig...(ld.Operabase)...Természetesen a Magyar Állami Operaház nem emlékezett meg róla...


Plácido Domingo • 9012019-10-02 21:56:14

Mai hír a www.24.hu oldaláról:



"Távozik a Los Angeles-i Operaház főigazgatói posztjáról Plácido Domingo, miután több mint tízen vádolták meg több évtizedre visszamenően szexuális zaklatással, írja a Guardian.



Domingo egyúttal lemondta az összes fellépését is a Los Angeles-i Operaházban, és ezzel valószínűleg le is zárult fél évszázados amerikai karrierje, mert az Egyesült Államokban nincs több tervezett szereplése."


Társművészetek • 14202019-10-02 19:13:01

Tisztelt „Búbánat” és „Edmond Dantes”!




  1. Érdemes megnézni a Népszava ismertetés – nem igazán elmélyült kritika – illusztrációjaként szolgáló fényképet: Valamennyi szereplő mikroportot használ!!! Nemzeti Színház, ahol egy Bessenyei, Básti, Tőkés Anna hangja egy 19.századi épületben is mikrofon nélkül gyönyörűen hallatszott, zengett.

  2. Meg kell „védjem” Vidnyánszky Attilát. Ma már egy-egy kőszínház olyan óriási repertoárral rendelkezik, hogy 1-1 produkció 1-1 hónapban csak nagyon kevés alkalommal kerülhet színre. Jó példa a József Attila Színházban játszott szintén óriási sikerű – jegyüzérek aratnak – Macskafogó. Októberben talán 1 előadás, novemberben 3 előadás. Nem sokkal különbözik a Vígszínház Pál utca fiúk produkciója, ottani mértékkel rendkívül magas helyárakkal, szintén jegyüzérekkel, de mégis csak havi 4-5 előadással.

  3. A Rocco és fivérei szentpétervári előadásáról itt található egy ismertetés, melynek első bekezdését idézem is: https://www.origo.hu/kultura/20191001-a-nemzeti-szinhaz-vendegjateka-szentpetervaron-a-rocco-es-fiverei-a-nemzetkozi-szinhazi-olimpian.html?utm_source=hirkereso



„A Nemzeti Színház szerepelt a 2019-es színházi olimpián, Szentpétervárott - páratlan sikerrel. A Rocco és fivéreit adták elő. Vidnyánszky Attila rendezését ezt megelőzően csak egyszer játszották, szeptember közepén, a budapesti bemutatón. Most a világ egyik leghíresebb színházában, az Alekszandrinszkijban kétszer is. A közel négy órás, monumentális előadás végén a nézők közül sokan felállva ünnepelték a színészeket, és magát Vidnyánszky Attilát.”


Pantheon • 23902019-10-01 04:56:34

Jessye Norman (1945-2019)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619072019-09-27 15:29:43

1884.szeptember 27-én tartották a Magyar Királyi Operaház ünnepélyes megnyitóját I.Ferenc József magyar király jelenlétében.


Plácido Domingo • 8612019-09-25 07:55:16

Mai hírek az ATV internetes felületéről, csak idézetek egy hosszabb cikkből.



„A szexuális zaklatás gyanújába keveredett Domingo távozott a New York-i Metropolitan operaházból.”



„Domingo visszalépése egyben azt is jelenti, hogy már a szeptember 25-én, szerdán tartandó Macbeth-bemutatón sem énekel. Verdi operájának címszerepét Zeljko Lucic szerbiai születésű bariton veszi át.”



„Peter Gelb kedden bejelentette azt is: a londoni operaház vizsgálatának lezárultáig felfüggesztik Vittorio Grigolo operaénekest. Az olasz tenort kedden a londoni operaház szintén felfüggesztette, mert állítólag a társulat múlt heti japán turnéja alkalmával szexuálisan zaklatott egy kórustagot.”


Társművészetek • 14092019-09-21 11:16:55

Az Origo.hu internetes honlap „Kultúra” rovatában jelent meg a mai napon (nagyon hosszú a cím, azért nem csatolom ide):



A cikk alcímét és első bekezdését azonban változtatás nélkül idézem:



„Az óriási sikerű Rocco és fivérei premier másnapján újabb hihetetlen sikerű bemutató a Nemzeti Színházban



Egy nappal Vidnyánszky Attila monumentális előadása, a Rocco és fivérei kirobbanó sikerű premierje után újból bemutatót tartott a Nemzeti Színház. Euripidesz Médeiáját a világhírű svéd rendező Eirik Stubo, a Stockholmi Királyi Színház igazgatója rendezte. A premieren a szó szoros értelmében szűnni nem akaró taps ünnepelte Szűcs Nellit, a csodálatos címszereplőt, a nagy színészt, Trill Zsoltot, és az előadás több nagyszerű színészét, így Rátóti Zoltánt, Söptei Andreát, Szarvas Józsefet vagy éppen Csurka Lászlót. És persze az alkotókat.”



Most még csak néhány hete kezdődött a 2019/2020-as színházi évad. Ha már most az első premierekre ezeket a jelzőket – „óriási siker”, „hihetetlen siker”, „monumentális előadás”, „kirobbanó siker”, „szűnni nem akaró taps”, „csodálatos címszereplő”, „több nagyszerű színész” – használják, mi lesz az évad további részében?


Opernglas, avagy operai távcső... • 203152019-09-19 08:00:39

Egy szeptember 17-i eseményről szeretnék beszámolni. Ekkor volt a Wiener Staatsoper „Solistenkonzert” sorozatában Elisabeth Kulman mezzoszoprán énekesnő önálló estje.



Már abban eltért az ilyenkor szokásos estekről, hogy nem a hagyományos „énekes+zongorista” felállás volt, hanem a Wiener Philharmoniker nyolc tagjából álló együttes kisérte.



A műsor a ma szokásos „cross-over” produkció volt: operaáriák, musical részletek, slágerek Beatles-től Edith Piaf-ig. Gyakorlatilag egy komplett „Ki nyer ma” előadás volt, hiszen daloknak, áriáknak néha csak egy-egy kis részlete, néhány üteme – pl. Walkürök lovaglása, Csarnokária, IX.szimfónia, stb. – hangzott el. Az egyes számok folyamatos átmenetben követték egymást 2 * 50 percen keresztül, és még félórás ráadással. Érdekesség, hogy a művésznő az egész estet kotta nélkül abszolválta ás hangfajától eltérő áriát is bevállalt, mint például a Carmen Torreádor dalt.



Ami miatt szükségesnek tartottam ezt a nagyon jó hangulatú koncertet ezeken a hasábokon említeni, az hogy a művésznő részéről a  Staatsoper szinpadán, a Wiener Philharmoniker tagjainak kiséretével elhangzott Seress Rezső: Szomorú vasárnap című slágere, kifogástalan magyar kiejtéssel és hangsúlyozással!!!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618952019-09-19 06:47:19

Mai hír az internetről:



https://www.napi.hu/magyar_gazdasag/koltsegvetes-atcsoportositas-kormany.691679.html



„A Magyar Állami Operaház Andrássy úti épületének felújítása 2 milliárd forinttal csökkent. Ugyanakkor az Operaházhoz tartozó Eiffel Műhelyház és Próbacentrum beruházása 5 milliárd  492 millió forinthoz jutott.”


Társművészetek • 13802019-09-13 23:01:46

Úgy emlékszem, volt például egy olyan Kékszakállú-rendezés, ahol Judit „berendezkedik” a várban. Hozott poharakat, tányérokat és azokat pakolta ki az asztalra. Az ezzel járó „koppanásokat” tiltotta be akkoriban Bartók Péter, hivatkozva arra, hogy ezek a zajok nincsenek benne a partitúrában. Mintha egy Alföldi-rendezés lett volna, de ezt jobb memóriával rendelkező fórumtársaim biztos tudják pontosítani.


Pantheon • 23832019-09-13 19:12:16

Életének 87. évében elhunyt Konrád György Kossuth- és Herder-díjas író, esszéista, szociológus


Operett, mint színpadi műfaj • 40562019-09-13 14:42:29

Megjelent az interneten az operaházi produkciót ismertető nézői vélemény utolsó mondatában várt „Menyasszonytánc” előadás fogadtatásának leírása, a következő honlapon:



https://www.origo.hu/kultura/20190913-telavivban-szerepelt-az-operettszinhaz-a-menyasszonytanc-cimu-eloadasaval.html?utm_source=hirkereso



Az ismertető címe:



Hosszú ideig, hihetetlenül lelkesen ünnepelték az Operettszínházat Tel-Avivban



Viszonylag rövid az egész cikk, ezért szinte teljes egészében idézem:



„Telt ház előtt adta elő a Budapesti Operettszínház a Menyasszonytánc című klezmer-musicaljét Tel-Avivban. Az előadás hatalmas sikert aratott.”



„Kiss-B. Atilla, az Operettszínház főigazgatója az MTI-nek azt mondta, „a Menyasszonytánc olyan történeteket mesél el, melyekhez hasonlókat mindannyian hallottunk a családunkban, akik akár Magyarországon, akár az elcsatolt területeken, akár Izraelben élünk.”



Az új Operettszínház - Kiss-B. Atilla főigazgató, Pfeiffer Gyula főzeneigazgató és Apáti Bence balettigazgató - első premierjét a múlt héten tartotta, elképesztően óriási sikerrel. A Csárdáskirálynőt Vidnyánszky Attila rendezte, a koreográfus Bozsik Yvette volt - és a nagy művészek kétségtelenül és persze nem meglepő módon nagy előadást alkottak.”



Számomra, azon kívül, hogy tudomást szerezhettem az Operettszínház újabb diadaláról, nagyon figyelemre méltó volt a cikk egy jelzője, mely szerint: „Az új Operettszínház”, azaz nem új színpadgépezet, nem új vezetés, hanem egy teljesen új profílt kialakító színház.


Társművészetek • 13652019-09-11 10:01:08

Mind a színház, mind a Mohácsi-testvérek kifejezést adnak érzelmeiknek, meglepetéseiknek. Egyáltalán nem kívánok állást foglalni a Facebook oldalain is ezzel kapcsolatban folyó vitába – átdolgozhatók-e, kiegészíthetők-e a klasszikus művek.



Azonban az érintettek – szerintem – egy tényezőt nem vesznek/vettek figyelembe.



2019.júniusában, hosszú betegség után, sajnos elhunyt Horváth Ádám Kossuth-díjas rendező, Molnár Ferenc unoka. Ebből következően az addigi örökösödési lánc természetesen megváltozott, más örökösök léptek be. Ez a tény szintén természetesen más tárgyalási eljárást igényel és így tovább. Azt hiszem, ezt a darabot előadni/átdolgozni kívánóknak illett volna nagyobb figyelemmel és időráfordítással kezelniük.


Operett, mint színpadi műfaj • 40552019-09-11 08:50:04

Még egyszer visszahivatkozás a Csárdáskirálynő bemutatójáról írtakra, valamint az Ön figyelemre méltó megjegyzésére, hogy néhány szerepet egy-egy emberrel társítunk.



A napokban, 2019.augusztus 31-én jelent meg az interneten egy cikk Rátonyi Róbertről. A cikk címét és tartalmát – nem a Momushoz kapcsolódó tárgy miatt – nem csatolom, nem idézem, de egy mondatot belőle igen:



„A Csárdáskirálynő Bóni grófja – egyébként világcsúcstartó – 2027 (!!!) alkalommal varázsolta el a közönséget a szerepben igazán nőfaló figura.”



Tiszta szívből kívánok a Bóni grófot jelenleg alakító, az „előadás motorja” Laki Péternek hasonló sikert a továbbiakban vagy a Bóni grófja vagy más szerepekben.


Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. • 8262019-09-11 08:48:35

Tisztelt IVA! Tökéletesen igaza van, én tévesztettem el, valóban Grace Bumbry volt, jazz-t énekelve. Köszönöm a helyesbítést. Hiába, a kor, a demencia...


Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. • 8232019-09-11 06:29:48

Tényleg, több fórumon szerepel az Ön által közölt adat. De még "csak" 90 éves:P.:



https://trendingcelebstoday.com/margaret-tynes-net-worth/



"Margaret Tynes was born on September 11, 1929 in Virginia, USA." Ha vissza tetszik emlékezni, itt volt nálunk 2013-ban Marton Éva 70.születésnapi gáláján az Operában. Kicsit nehezen járt, de a hangja...Nem egy 94 éves ember hangja volt. Szívből kívánom, hogy megérhesse a 100.évet is.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43692019-09-10 20:45:03

Herbert Blomstedt 92 éves, októbertől jövő decemberig tele a naptára, gyakorlatilag az egész világot bejárja. Szívből kívánom valamennyi idősebb (és fiatalabb) karmestenek, hogy még hosszú ideig osszák meg művészetünket velünk.


Operett, mint színpadi műfaj • 40472019-09-08 22:25:53

Tisztelt Edmond Dantes!



 



Köszönöm kiegészítését. Az eredeti tudósításból nem akartam senkit sem külön kiemelni, hiszen ezzel megsértettem volna a XXI.századi magyar színháztörténet ezen eseményének egységét.



Azonban a tudósítás szerzői érezhették, hogy a leírtak bizonyos szempontból hiányosak, ezért néhány óra múlva további kiegészítést tettek hozzá a következők szerint:



https://www.origo.hu/kultura/galeria/20190908-csardaskiralyno-operettszinhaz-premier.html?utm_source=hirkereso



Ennek összefoglaló címe: „Csodálatos képeken a Csárdáskirálynő felejthetetlen premierje”



Elnéztem Gordon Eszter 23 fényképét, a szereplőkön látható leukoplaszttal felragasztott mikrofonokat. Koromnál fogva még láthattam a Szinetár-féle Csárdáskirálynőt szintén az Operettszínházban. Megpróbáltam elképzelni – nem igazán sikerült – az akkori szereplőket, Honthy Hannát, Németh Marikát, Gyenes Magdát, Baksay Árpádot, Rátonyi Róbertet, Feleky Kamillt homlokukra, arcukra felragasztott mikrofonokkal. Mivel akkor fiatalabb voltam, jobban is hallottam, így nem is hiányoltam ezeket a hangosító eszközöket.



(Zárójelben: délután volt a televízióban a Formula 1 futam közvetítése. A felvezető műsorban beszélgetők szintén hasonló mikrofonokat használtak, de mindegyiken keresni kellett, annyira aprók voltak és ügyesen tűzték be az ingük, ruhájuk hajlataiba)


Operett, mint színpadi műfaj • 40452019-09-08 05:59:05

Az első híradás a Margitszigetről a kőszínházba „költözött” Csárdáskirálynő bemutatóról:



https://www.origo.hu/kultura/20190907-csardaskiralyno-vidnyanszky.html?utm_source=hirkereso



A hivatkozott cikk címe (az eredetiben jóval nagyobb betűméretben):



„Elsöprő, óriási siker az új Operettszínház Csárdáskirálynő-premierjén”



A cikk gyakorlatilag „csak” egy lelkendező, megfelelő jelzőkkel ellátott tudósítás, de – mint alábbiakban írják – részletesebb elemzés is készül a következő napokban.



„Az előadásról hamarosan alaposabban is fogunk írni az Origón, de röviden annyit el kell mondani: hihetetlen munkát végeztek el néhány hónap alatt az új vezetők, a zenekar, a balettkar és az énekkar valósággal megújult - egészen kiváló volt.”



Az idézett cikkben foglaltak alapján nem lehet kérdéses a várható elemzés végkövetkeztetése.


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 13412019-09-01 13:05:40

A 2017-es bemutatóhoz viszonyítva egy szétesett produkció volt. Mintha mindenki minél hamarabb túl akart volna lenni rajta. Nem hallottam a humorosnak szánt részeknél a közönség nevetését, az ismert indulóknál a közönség együtt tapsolását, ami pedig rendszerint bejön. Brrr...


Társművészetek • 13622019-08-31 08:39:06

Tisztelt „Edmond Dantes”! Idézek hozzászólásából: „feltűnően rövid időn belül másodszor”. Kiegészítem azzal, hogy itt van a harmadik, teljesen azonos tartalmú Vidnyánszky nyilatkozat:



https://nemzetiszinhaz.hu/hirek/2019/08/a-kiteljesedes-fele



Ezzel egy figyelemre méltó folyamatot lehet tapasztalni, ezt a fórumokhoz hozzászólók megoszlása is igazolja.



Az utóbbi hónapokban Ókovács Szilveszter, aki addig szinte minden nap nyilatkozott valamiről, feltűnően hallgatag lett. Az így kialakult „nyilatkozati űrt” Vidnyánszky Attila töltötte be, először a magyar operett megújításával, majd mostanában a Nemzet Színházával kapcsolatban.



Érdekes volt megfigyelni, míg Ókovács Szilveszter nyilatkozatai mindig igazodtak az operai eseményekhez, folyamatokhoz, addig Vidnyánszky Attila nyilatkozati szélesebb, egész színházművészeti perspektívában történtek. Különösen érdekes, hogy ez idő alatt a kultúrpolitika kinevezett irányítói – Kasler Miklós, Fekete Péter – ténylegesen hallgattak, ami azért egyetértést fejez ki.



Ezekből az eseményekből vagy annak hiányaiból is, jó kirajzolódik a folyamat, hogy az aktuálpolitika mennyire „rátelepszik” a – jelen esetben tárgyalt – színházművészetre. Hogy ez pozitív vagy negatív folyamat, az érdekeltek – alkotók, nézők – a jövőben eldöntik.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618792019-08-30 06:59:03

Tisztelt IVA! Köszönöm helyesbítését.



Nem tudok mentegetőzni öregkori szenilitásommal, mert olvasni még tudnom kell.



Kénytelen vagyok azonban azt írni, hogy az Ön által pontosan idézett mondatot az eredeti hozzászólásomkor még nem ilyen megfogalmazásban olvastam a cikkben.



Restellem, hogy a mondatot csak saját szavaimmal idéztem fel. Ez arra indít, hogy a jövőben ilyentől tekintsek el és az általam fontosnak tartott részeket is másoljam ide.



Köszönöm, hogy eddigi helytelen gyakorlatomra felhívta a figyelmemet.


Társművészetek • 13572019-08-29 17:40:14

Mindenkinek szíves figyelmében ajánlom az Origo internetes felületén megjelent, nagyon hosszú Vidnyánszky Attila interjút. Az interjú itt érhető el:



https://www.origo.hu/kultura/20190829-interju-vidnyanszky-attilaval.html?utm_source=hirkereso



Az interjú megismétli az eddig már többször tárgyalt témákat: úgy mint a Nemzeti Színház gazdálkodását, a TAO támogatás helyzetét, a független színházakkal kapcsolatos hivatalos álláspontot.



Újdonság viszont az előző nyilatkozatokkal szemben, hogy most már név szerint említi Alföldi Róbertet, szintén név szerint bírálja az Örkény Színház és a Katona József Színház különállását.



Ami viszont abszolút új volt, sajnálom, hogy a kultúrpolitika eddigi megnyilvánulásait nem kísértem figyelemmel és csak most tudtam meg: A Fővárosi Nagycirkusz Nemzetstratégiai Intézmény lett!!!



Nevezett az interjújában felsorolja a jelenlegi Nemzetstratégiai Intézményeket. Semmi irónia nincs szavaimban, de ismereteim szerint, ezek közül már csak a Fővárosi Nagycirkuszban nem rendezett produkciót Vidnyánszky Attila!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618752019-08-29 13:04:26

Don Carlo(s): igazi katolikus, keresztény autodafé, inkvízició, kolostorba vonulás. Talán valami hasznosul ebből a mai körülmények között...


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618732019-08-29 08:07:46

Mindenkinek szíves figyelmébe ajánlom a következő honlapon található cikket.



https://forbes.hu/a-jo-elet/az-operahaz-rethey-2019/



A cikk megnyitása után nagyon sok fényképet nézegethetünk az Operaház felújításáról. A cikkben – pontos dátum nélkül – szerepel, hogy az Operaház jövőre megnyílik!



 


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 13272019-08-21 18:19:05

Tisztelt Fórumozók!



 



Olvasva az idei Palotakoncertről szóló, nem éppen az elragadtatást tükröző, soraikat, szeretnék valamit kérdezni. Kérem, fogadják el, hogy nem álnaívitás lesz a kérdésem: tényleg érdekel a dolog.



Miért van az, hogy egy-egy olyan esemény, intézmény, ami mellé az aktuális kormányzat, itt döntően kulturális kormányzatot értek, teljes szélességgel odaáll és minden eszközzel támogatja, az jórészt felemás eredményt hoz?



Gondolok itt elsődlegesen a Nemzeti Színház helyzetére, az Operaház helyzetére, a Palotakoncertek támogatására, az Operettszínház újrapozicionálására.



Az elmúlt hetekben-napokban több televíziós csatornán ismételték például Mága Zoltán különböző Újévi koncertjeit. A látogatókból gyakorlatilag egy egész országgyűlési ülésnapot ki lehetett volna állítani. A koncertek színvonalát nem kívánom minősíteni.



Minden felsorolt példa az ország helyzetéhez viszonyítva írtózatos mennyiségű pénzt vitt el, de az eredmények? Miért? Miért?


Plácido Domingo • 7612019-08-17 11:57:58

Tisztelt „Virius”! Köszönöm hozzászólását, aminek tartalmával természetesen nem lehet nem egyetérteni. Egy technikai apróságra szeretném felhívni szíves figyelmét: hozzászólásában név szerint említ két művészt. Az Ön által leírt vezetékneveket több művészünk is viseli. Tiszteljünk meg mindenkit, hogy ilyen esetben teljes – keresztnévvel kiegészített – nevükön említsük Őket. Köszönettel.


Plácido Domingo • 7492019-08-16 07:49:49

Teljes mértékben egyetértek Önnel, ma tényleg minden óvatlan tettre, félreérthető mozdulatra ügyelni kell. Talán régebben ez nem volt mindig így, különösen olyan emberek között, ahol relatíve rövid ideig olyan közelségbe kerülnek egymáshoz, ami a civil életben elképzelhetetlen lenne. Egy interjúban régen Szilágyi Tibor mesélte, hogy szinte meztelenül feküdt az ágyban a következő jelenet felvételére várva, amikor hasonló öltözékben befeküdt mellé a színésznő és ott mutatkoztak be egymásnak, a felvétel előtt.



Nagyon értékelem, hogy a sok névtelen nyilatkozó után van/volt valaki, aki arccal, névvel vállalja az akkori eseményeket. Christine Wolff, már visszavonult szoprán énekesnő nyilatkozott az Őt PD által, még a 80-as években, ért szexuális zaklatásról. Nyilatkozata szerint PD állandóan a dekoltázsát nézte, idézem szavait: „mintha a melleimmel társalgott volna”.



Christine Wolff színpadi életének eseményei, szerepei, fellépései az interneten megtalálhatóak.


Operett, mint színpadi műfaj • 40292019-08-03 21:29:44

Felhívom minden érdeklődő szíves figyelmét, hogy a "Ma este színház" honlapján - érthető módon - az augusztus 4-i, esőnapi - Budavári Palotakoncertre jóval több jegy kapható, mint az eredeti augusztus 2-i időpontra. Gondolom, más kötött programok miatt többen visszaváltották a jegyeket. Még kezelési költséggel is lényegesen olcsóbb, mintha este a pénztárnál vennék meg a látogatók.


Operett, mint színpadi műfaj • 40282019-08-03 11:55:42

Tisztelt "Búbánat"! Természetesen senki sem akarok lebeszélni a vasárnapi Par/Baj részvételről. De felhívom a szíves figyelmet, hogy érdekes látvány lesz a láthatósági mellényt viselő díszletmunkások csoportja, akik a Parasztbecsületben a falusi házakat ide-oda tologatják előadás közben.


Operett, mint színpadi műfaj • 40172019-08-02 13:34:40

Tisztelt „Búbánat”! Köszönöm a 4011.számú hozzászólásában közzétett értékes gondolatait, amelyekkel nem lehet nem egyetérteni. Egyik mondatát idézem:



„Azzal nincs semmi bajom, ha a médiában hírverést, előzetes "reklámot" kap valami - ha korrektül, akár kissé elfogultan, de felhívja a figyelmet valami értékesre, érdeklődésre számot tartó eseményre - mégha vehemensnek, olykor túlzottnak tűnne”



Sajnos a Budavári Palotakoncert esetében – amiből párbeszédünk kiindult – ez az előzetes reklám nem igazán bizonyult teljesen hatékonynak. A „Ma este színház” honlap a mai előadásra féláron (+kezelési költség) kínálja a jegyeket, hasonlóan az előző évi gyakorlathoz.



A teljesség érdekében meg kell említeni, hogy a mostani előadások jegyár struktúrája már tükrözi a jelen gazdasági növekedés és ezzel összefüggésben az életszínvonal emelkedés hatását. A legolcsóbb teljes áru jegy 8.400 Ft!!!



Még egy zárójel: A nagyon sok fórumon előre és utólag egekbe emelt, magyar operettet megújító, szigeti Csárdáskirálynő következő 2 előadására is még mindig kapható kb. 200-200 jegy!


Operett, mint színpadi műfaj • 40152019-07-30 21:46:13

Mai napon végre egy összefoglaló ismertetés jelent meg a Csárdáskirálynő régi/új verziójának margitszigeti előadásáról:



https://www.origo.hu/kultura/20190730-a-nagy-sikeru-uj-csardaskiralyno-rendezes-augusztusban-a-margitszigeten.html?utm_source=hirkereso



A rendkívül alaposan, nagy tárgyismerettel íródott cikk utolsó mondatából idézek:



„augusztus második hétvégéjén még lehetőség van megnézni egyedi körülmények között a Margitszigeten”.



A mai jegytérképek szerint, mind a két napra 150-200 jegy még kapható. Sajnos csak a hátsó sorokban vannak szabad jegyek, így a „mesevilágot teremtő díszletet” a „monarchiás idők eleganciáját megidéző jelmezeket” valamint a „szuggesztív színpadi világot” onnan nem lehet teljes egészében élvezni.



De bepótolható, hiszen szeptembertől, mint egyetlen operettet, a Budapesti Operettszínház is játékrendjébe illeszti.


Operett, mint színpadi műfaj • 40092019-07-22 06:53:53

Tisztelt Búbánat! Köszönöm nagyon korrekt válaszát. Természetesen lehet „jóhiszeműen” feltételezni az Ön által leírtakat. Ugyanúgy „jóhiszeműen” lehet feltételezni, hogy egy bemutató előtt több órával megírjuk az „óriási sikert”. Ugyanúgy „jóhiszeműen” lehet feltételezni, hogy Vidnyánszky Attila megújította a magyar operettet a Csárdáskirálynő bemutatásával. Ugyanúgy „jóhiszeműen” lehet feltételezni az eddigi nyilatkozatok alapján, hogy az augusztus 2-3-i Palotakoncert produkció megújítja a magyar gálaestet, az operett mellett az operával, néptánccal, népzenével.



Ennek a „jóhiszeműségnek” legjobb illusztrálása a belinkelt tudósítás az idei Palotakoncert sajtótájékoztatójáról:



https://szinhaz.org/zenes-szinhaz/operett/2019/06/15/elemi-szenvedelyek-az-idei-budavari-palotakoncerteken/



A résztvevők mintha arra törekedtek volna, hogy ki tud mélyebbet, nagyobbat mondani, amivel ezt a jövendő produkciót már előre az egekbe lehet emelni. Csak egy-két idézet:



„a kormányzat jó időben eldöntötte, hogy a közösségi és történelmi szakrális tereket élhetővé kell tenni, míves, mély tartalommal rendelkező kulturális eseményekkel kell megtölteni”



„a lelkünket felemelő események jelenjenek meg ezekben a terekben. Ennek a folyamatnak az egyik legkiválóbb képviselője a Budavári Palotakoncert-sorozat”



„a világon mindenhol figyelemmel követik mi történik Magyarországon az operett-játszás tekintetében”



„mellettünk áll a kulturális kormányzat, az agrárminisztérium”



„a magyar folklór, a néptánc tökéletesen alkalmas arra, hogy kiegészítse az operett kimívelt hangzását”



Külön kiemelték, hogy a Palotakoncert felvételét augusztus 20-án, Magyarország nemzeti ünnepén és hivatalos állami ünnepén sugározza a Kárpát medence és az egész világ magyarsága részére a Nemzeti Főadónak számító Duna Televízió.



Talán, talán….de nem folytatom, az ebből eredő következtetéseket mindenki saját maga vonja le.


Operett, mint színpadi műfaj • 40052019-07-21 21:54:58

Legalább a dátumokra ügyeljünk, ha már a jegyek nem olyan intenzíven fogynak:



Fidelio 2019.07.20. 15:30



 

Augusztus 2-án és 3-án, vagyis kicsit több mint négy hét múlva




Ha július 20-tól augusztus 2-ig "kicsit több, mint négy hét", akkor az előzetes, óriási siker is garantált.


Operett, mint színpadi műfaj • 39972019-07-20 09:01:20

Tisztelt IVA! Nagyon köszönöm, hogy az én 3990.számú hozzászólásommal kapcsolatban fejtette ki értékes, figyelemre méltó gondolatait a kaposvári Csárdáskirálynő előadásról és ezzel kapcsolatban Mohácsi János rendezői munkásságáról.



Teljes mértékben egyet kell érteni, az Ön – választ nem igénylő – kérdésével, mely szerint: „Hát melyik mű keletkezésekor volt a történelem boldog?” Természetesen azon már el lehet és talán kell is vitázni, hogy ezt a „nem-boldogságot” milyen módon ábrázolják vagy nem ábrázolják egy-egy adott műben, például a Csárdáskirálynőben, illetőleg annak újabb és újabb feldolgozásaiban.



Egy apró kérés: az Ön által hivatkozott hozzászólásomban én nem használtam az idézett „nagy dobás” és „nagyot szólt” kifejezéseket. Mindössze azt állítottam, hogy egy szuverén egyéniség következetesen végig vitt koncepcióját láttam. Nem tettem hozzá, de ez a következetesség a Vidnyánszky féle előadásból hiányzott, amelyik hosszú volt, statikus volt, szinte táncok nélküli volt, minden – az Origo már a premier befejezése előtt megírt és leközölt cikkében szereplő – „óriási siker” és „az operett műfajának megújítása” ellenére.


Opernglas, avagy operai távcső... • 202592019-07-19 21:42:20

Nem értem. Ezeken a fórumokon hosszan elvitázunk a magyar operaélet kétségtelenül meglevő problémáiról, esetleges megoldási módozatairól.



Amikor pedig egy jelenleg tényleg nemzetközileg előkelően jegyzett énekes – Vittorio Grigolo – érkezik hozzánk, akkor féláron (Ma este színház) kínáljuk a július 20-i, margitszigeti, egyetlen fellépésére a jegyeket.



Néztem, innen a Verona Arénába megy, a Traviatában Alfréd lesz, augusztus 1-jén. Már csak állóhelyre vannak jegyek, a többszáz eurós ülőhelyek mind elkeltek.



Nem tudom, miért ez a közömbösség, csak a tényt állapítom meg.


Operett, mint színpadi műfaj • 39902019-07-18 11:03:56

Tisztelt Edmond Dantes! Köszönöm kiegészítését. Freudi elszólás volt részemről, azt hittem, hogy a Teátrumi Társaság mellett már a Színházi Társaság is hozzá tartozik.



Láttam Mohácsi János kaposvári és később felújított székesfehérvári rendezését. Hasonlóan Molnár Ferenc Játék a kastélyban (ott félelmetes volt Almády szerepének kiemelése) rendezéséhez, Mohácsi János teljesen átértelmezte a darabokat, hosszú szövegeket szúrt bele, máshova, más szereplőkre helyezte a hangsúlyokat. Lehet és kell is vitatkozni vele, de egy szuverén egyéniség határozott, következetesen végigvitt elképzelését láthattuk a rendezésekben.



A Csárdáskirálynő az ő értelmezésében zene nélkül önálló drámaként is megállta volna a helyét. Azonosan a Békeffy-Kellér féle átdolgozással, az Ő rendezésében sem volt már a harmadik felvonásban szinte semmi zene.



Vidnyánszky rendezése abban különbözik, hogy teljes egészében meghagyta az eredeti darabot, itt-ott beszúrt valami aktuális politikai mondatot. Ez az, amit – ahogy írtam – a darab egyszerűen levet magáról, ilyennek ilyen módon ebben a darabban nincs helye.



Elmélyültebb felkészüléssel, segítőbb munkatársakkal, egyértelműbb koncepcióval biztos, hogy más előadás született volna.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 69592019-07-18 10:43:11

Idézem a hozzászólás befejező mondatait:



„A nagy karmestereket és a nagy egyéniségű művészeket pedig tényleg kiírtották, lefokozták, vagy teljesen száműzték az operából, hogy ne zavarják a dilettantizmus vizét! Az jó, aki bólogat, aki cinkos az Opera szétverésében, aki elárulja és befeketíti a művésztársait, és akinek normális minden, ami az elmúlt években történt! Ez az egész nagyon szomorú!”



Tisztelt Livingstone! A jelen és a korábbi, 6951.számú hozzászólásában leírt minden szavával egyetértek. Sajnos az Ön végtelenül szomorú operai helyzetértékelése teljes mértékben érvényes a Nemzeti Színházra, az Operettszínházra, a Petőfi Irodalmi Múzeumra, az 56-os Intézetre és így tovább, csak a jelen és közelmúltbeli példákat említve, a teljesség igénye nélkül.



De, hogy az Operánál maradjunk, apróság-aprósága a következő: Ladislav Kozlek fórumtársunk megadta a Pozsonyi Opera honlap elérhetőségét. Ahogy írtam, ott László Boldizsárt Don José, Cavaradossi, Radames, Calaf szerepeiben foglalkoztatják a 2019/2020-as évadban.



Nézzük meg a magyar Opera honlapját: nevezettet még véletlenül sem léptetik fel itthon ezekben a szerepekben, hogy ezáltal nagyobb szerepbiztonságot, gyakorlatot szerezhessen. Ha már betanulja, nehogy már Magyarországon adja elő!


Opernglas, avagy operai távcső... • 202552019-07-17 21:30:28

Aida - Radames - László Boldizsár - Pozsony 2019/2020 évad



Carmen - Don José - László Boldizsár - Pozsony 2019/2020 évad



Turandot - Calaf - László Boldizsár - Pozsony 2019/2020 évad



Tosca - Cavaradossi - László Boldizsár - Pozsony 2019/2020 évad


Operett, mint színpadi műfaj • 39882019-07-17 19:12:04

Tisztelt Edmond Dantes! Köszönöm, hogy felhívta a figyelmet erre a nagyon tárgyilagos, korrekt, a létrehozók felé maximális tiszteletet tanúsító beszámolóra a Csárdáskirálynő premierjéről.



Tulajdonképpen konkrét példákkal illusztrálva László Ferenc csak azt írta le, amit itt a fórumon – ritka összhangban – mindenki állít: az előadás totális kudarc volt, még az „óriási siker” ellenére is.



Amit hiányolok a beszámolóból, azok az okok, hogyan „sikerült” ezt az „óriási sikert” előidézni.



Ebben a vonatkozásban megkerülhetetlen Kiss B. Attila és Vidnyánszky Attila együttese.



Abszolút külső szemlélőként már eleve furcsa volt, hogy az Operettszínház újonnan kinevezett igazgatója első premierjének rendezőjenként nem egy anyaszínházbeli személyt választott. Óhatatlan, hogy ennek valamilyen üzenetértéke volt a már meglevő társulati tagokra, a színház teljes állományára vonatkozóan. Ennek már csak folyománya volt, hogy az új balettigazgató is kívülről választott koreográfust a darabhoz.



A rendező személye pedig további problémákat vet fel.



Vidnyánszky Attila a magyar színházi élet megkerülhetetlen személyisége.



A Nemzeti Színház honlapja a mai napon 25 azaz Huszonöt jelenleg is futó rendezését sorolja fel. A társadalmi tisztségei – Magyar Színházi Társaság, Magyar Művészeti Akadémia, Miniszter Tanácsadó Testülete – semmiképpen csak üres, tartalom nélküli funkciók, hanem egész embert igénylő tevékenységek. Vidnyánszky Attila emellett ebben az évben nagyon sikeresen megszervezte a MITEM színházi találkozót, részt vett a pécsi POSZT fesztiválon, június végén egy régi beregszászi rendezése, régi színészeivel Olaszországban került előadásra és így tovább és így tovább.



Ilyen körülmények között egy teljesen új műfajú darab rendezéshez partnerek kellenek, olyanok, akiknek ez a számára új műfaj a vérükben van. Azt hiszem ez az, ami az egészből hiányzott. Nem voltak, nem lehettek ilyen vagy olyan okból, körülötte „igazi” operett szereplők, munkatársak.



Az Operettszínház új vezetése programként hirdette meg, hogy a magyar történelem sorsfordulóit hangsúlyosabban jeleníti meg a színházban. Lehet ezen vitatkozni, de biztos vannak mellette szóló érvek.



Azonban a Csárdáskirálynő – bármennyire is 1915-ben került bemutatásra – nem ilyen. Egész egyszerűen a szerelemről szól, humorral, melódiákkal, jó szerepekkel. A ma divatos tragikus beleérzések, kibővítések alkatilag közel állhatnak Vidnyánszky Attilához, de ezeket a darab egyszerűen kivetette magából.



Jobb lett volna, ha a Mosoly országát rendezte volna meg, az eleve kínálja a drámaiságot mind cselekményében, mind zenéjében, semmit sem kellett volna modernizálni rajta.



Ezen felsorolt tényezők „eredményeként” pedig kaptunk, amit kaptunk.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 69142019-07-16 07:21:45

Tekintettel arra, hogy IVA fórumtársunk Zéta rendkívül alapos operaházi elemzésére ezeken a hasábokon reagált, úgy gondolom más is megteheti ezt, az erre létesített operavita.momus@gmail.com címen kívül.



IVA fórumtársunk első mondatában kiemeli a tanulmány legnagyobb erényét „politikai és indulati motivációktól mentes”-ségét, ami véleményem szerint a legnagyobb hibája is. Nincs művészet indulat nélkül és nincs művészet politika nélkül.



Feltétlenül szükséges indulatosan fogalmazni és nem szabad figyelmen kívül hagyni azt a politikai közeget, melyben a művész él és alkot. Sajnos ez utóbbiról az olvasott, nagyon alapos tanulmány még érintőlegesen sem tesz említést.



Két apró megjegyzés:



A tanulmány nagyon sokszor úgy fogalmaz, hogy „voltak művek, amik…” és „voltak művészek, akik…”.



Több évtizedet átfogó időszakból jobb lett volna több konkrétumot ismertetni, hiszen a tanulmányt nem csak bennfentesek olvassák, hanem olyan abszolút laikus operarajongók, akik minden belső információ nélkül „csak” jegyet váltanak a különböző produkciókra.



Tipográfia szempontjából egy kicsit „fel kellett volna dobni” a tanulmányt. Nagyon nehéz, szemrontó számítógép képernyőn olvasni hosszú-hosszú egyformán tagolt, sehol semmi kiemelést tartalmazó bekezdéseket.



Egy lényegi megállapítása a tanulmánynak, amivel abszolút nem lehet egyetérteni: (idézem)



„E helyt is megemlíteném azt a káros tendenciát, hogy az Operaház vezetősége tulajdon közönségét, azt a valós tömeget, ami őt fenntartja,” Nem, nem, nem!!! Nem a közönség tartja fenn az Operaházat!!! Az Operaháznak ki kell szolgálni a közönségét, de a fenntartás az egy több lábon álló tevékenység, amelynek a közönségtől származó bevétel csak nagyon kis hányada.



Nagy köszönet és nagyon örülök, hogy végre összefoglalva is olvashattuk a sok fórumon, sok hozzászóló által említett, tapasztalt nagyon káros tendenciákat, amik sajnos a jelenlegi operajátszásunkat jellemzik.


Balett-, és Táncművészet • 58362019-07-16 06:32:35

Tisztelt IVA! Nagyon köszönöm, hogy megfogalmazta azokat a gondolatokat, amelyek – mint mindenkiben, bennem is – felmerültek az interjú olvasása kapcsán. Sajnos a „Kádár-kori ügyosztályok”-ban született, szocializálódott művészek egy részében van valamilyen kimondatlan öncenzúra, megfelelési kényszer, ami óhatatlanul is rányomja bélyegét a hasonló életinterjúkra.



Két, az Ön nagyon tartalmas elemzéséből, kimaradt apróságra szeretném még a figyelmet felhívni. Veszélyesnek tartom a személyekkel végzett gondolatkisérleteket, az interjúban is olvasható „mi lett volna, ha” típusú mondatokat. Volf Katalin nagyon meleg szavakkal beszél szüleiről – akiknek szívből kívánok további hosszú életet és jó egészséget. De ha Édesanyja – a leírtak szerint – „akár iskolaigazgatóként is megállta volna a helyét”, akkor nem találkozik a tényleges munkahelyén Édesapjával és nem a jelenlegi Volf Katalin születik meg.



Nem voltam fiatal balettművészként ösztöndíjjal Moszkvában a Brezsnyev/Andropov váltás alatt, így el kell fogadnom Volf Katalin állítását, hogy „végigrettegte” azt a nyolc hónapot. (Zárójel: ugyanúgy elfogadtam Apáti Bencétől is, hogy nyolcéves korában már tudta a megfelelő politikai oldal melletti hozzáállását.) Azonban, mint mondja, a rettegés közben balettórákat is kaptak, egy imádott oktatótól, akinek – idézem – „keménysége mögül elősejlett a mélysége”. Érzem, hogy valami nagyon szépet akart mondani, de nehéz elképzelni a „keménység mögötti mélység”-et.


Operett, mint színpadi műfaj • 39792019-07-15 19:49:57

Végre, megfelelő időben jelent meg, a két előadás élménye kapcsán az Origo idézett cikke, az új bemutatóról, ami most már nem Kálmán Imre, hanem Vidnyánszky Attila Csárdáskirálynője.



https://www.origo.hu/kultura/20190715-hatalmas-sikerrel-mutatkozott-be-vidnyanszky-attila-csardaskiralyno-rendezese.html?utm_source=hirkereso



Origo2019.07.15. 18:33



A főcím csak a tényt rögzíti:



„Hatalmas sikerrel mutatkozott be Vidnyánszky Attila Csárdáskirálynője”



A cikkben már nem is az operett rendezője nyilatkozik, hanem:



A Nemzeti Színház vezérigazgatója azt is mondta: „megpróbáljuk a lelkét megfogni ennek a világnak és arról is beszélni, hogy hogyan tűnik el”



„A monarchia hangulatára asszociálunk sok humorral, játékkal, szenvedéllyel, elegánsan és fájó szívvel az eltűnt világ kapcsán”



Azt gondolom, hogy ezeket a kézzel fogható dolgokat nem is szükséges kommentálni.


Operett, mint színpadi műfaj • 39742019-07-14 17:17:25

Önnek tökéletesen igaza van. A jegytérkép, a HVG cikkek mind "fake news". Az "elfogulatlan online medium" az igazi hírforrás. Ott már a bemutató előtt(!!!) 3 azaz Három órával tudták, hogy óriási siker volt.


Operett, mint színpadi műfaj • 39702019-07-14 11:24:25

Tisztelt Edmond Dantes!



Idézek hozzászólásából:



„A „Csárdáskirálynő”-t nem kell majd iskolás gyerekekkel vattázni vagy ha netán mégis, akkor sem neki, tekintve, hogy a Nagymenő u.-ban (egyelőre?) meg nem ő (Vidnyánszky Attila) a főigazgató.”



Sajnos egyik állítása sem olyan biztos. Az Operettszínház szeptember-október havi nyilvános műsorrendjében szereplő „Csárdáskirálynő” előadásokra tátongó, el nem adott, üléscsoportok vannak. Ennél már csak a „Carousel” előadásra kapható jelenleg több jegy.



Sajnos vagy hála, de az Operettszínházban is elindul a Vidnyánszky Attila által oly kedvelt „bemutató-beavató színház”, igaz itt még csak a Kálmán Imre Teátrum részen, amire „természetesen” már minden jegy elkelt. Most még „csak” rendezés, előadási forma, aztán…



Persze felmerül a kérdés, hogy ha a három vezető színházunk – Nemzeti, Opera, Operett – ilyen sikeresen folytatja a „bemutató-beavató” előadásokat, akkor miért vannak a „felnőtt” előadásokon tátongó széksorok, jobb helyekre ültető jegyszedők, kedvezményes jegyár akciók, józan ésszel felfoghatatlan összegű központi pénzügyi támogatások és így tovább.



Ez és a Momus egyéb fórumai természetesen nem a közvetlen politizálás fórumai. Én is igyekszem ezt a szabályt tiszteletben tartani.



De azért el lehet gondolkodni, hogy a felsorolt három vezető színház élén most bevallottan, nyíltan hangoztatottan, a jelenlegi kurzus irányvonalával azonosuló vezetők állnak. Az ebből fakadó bármilyen következtetések levonását mindenki saját maga végezze el…


Élő közvetítések • 79962019-07-13 17:33:29

Tisztelt Búbánat! Köszönöm, hogy felhívta a figyelmet erre a Suppé operettre.



Emeljük ki a szerepek megformálói közül Dagmar Schellenbergert. Nevezett 2013-2017 között, 5 évadon keresztül, az „örökös” igazgató és az előadásokban kisebb karakterszerepeket alakító Harald Serafint váltva, az operettet játszó mörbischi Seebühne vezetője volt, több-kevesebb  (inkább kevesebb) sikerrel.



Most visszatért igazi területére a színházi szerepekhez.



Fricskája a sorsnak, hogy az általa éveken át látványosan mellőzött Harald Serafin a Suppé operettel egyidőben bemutatott mörbischi Mosoly országa műben zerepet kapott és nagy örömmel lép fel újra.


Operett, mint színpadi műfaj • 39612019-07-13 11:34:50

Tisztelt IVA! Idézem az Ön szavait:  "A rendezésről, látványról, megszólaltatásról, hangokról, színészi játékról, tablókról, táncokról szó sem esik " Nem szeretném álnaívan megkérdezni: volt ilyen?



Gonolja el: 20,05-től 23,48-ig, egy szünettel megszakítva tartott valami, aminek a címe: Csárdáskirálynő volt.



A végén "állva tapsoló" közönség a majd 4 óra alatt egyetlen egyszer, a vége felé a "Jaj, mamám" dal alatt villanyozódott fel pár percre és élt együtt a dal három előadójával. A többi 200 perc - a végi "állva tapsolás"-on kívül - dermedt némaság és ha jól számoltam, négy nagyon rövid, udvarias taps előadás közben.


Operett, mint színpadi műfaj • 39572019-07-13 08:51:16

Tisztelt IVA! Nem szükséges nekem külön méltatni, hiszen ezt az Origo honlap oldalain tegnap 16 óra 54 perckor, azaz 7 órával az előadás vége előtt (!!!) már megtették a következők szerint:



A cikk linkje:



https://www.origo.hu/kultura/20190712-vidnyanszky-csardaskiralynoje-a-szaz-evvel-ezelotti-osbemutatobol-szuletik-ujja.html?utm_source=hirkereso



Origo2019.07.12. 16:54



Kezdő mondatai:



"Óriási sikerrel mutatták be az új Budapesti Operettszínház első premierjét, a Csárdáskirálynőt a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója rendezte. Bozsik Yvette koreográfiájával és az opera világából érkezett karmester, Pfeiffer Gyula vezényletével Vidnyánszky Attila szinte egy egész műfajt újított meg és a bemutató végén a Margitsziget több ezer nézője ünnepelte az előadást - sokan felállva tapsoltak."


Operett, mint színpadi műfaj • 39552019-07-13 07:25:13

Megvolt a premier. Kinek hogy tetszett? A Szabadtéri Színpad és a BKV összefogása példás volt. Már a nyitány előtt hangosbemondón tájékoztták az embereket a végén várható tömegközlekedésről. Rengeteg modern, nagy befogadóképességű 26-os busz várakozott, mindkét irányban éjfél körül a nézőkre, nagyon udvarias sofőrökkel, mindenki részletes felvilágosítást tudott adni a különböző budai és pesti oldali csatlakozásokról. Így kell ezt megszervezni, kalapot le!!!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618452019-07-11 15:43:10

Nyár van, vége a színházi évadnak, több figyelem fordul az egyes színházak felújítására, bővítésére, korszerűsítésére.



Ennek egyik jele a mai HVG cikk, melynek bevezető mondatai a következők:



„Úgy tűnik, csaknem duplájára nőhetnek az Operaház felújításának költségei, és még évekig zárva maradhat. A tervet az Operaház vezetése sem támogatja.”



A cikk, teljes terjedelmében itt érhető el:



https://hvg.hu/kultura/20190711_Mar_senki_nem_tudja_mennyiert_ujitjak_fel_az_Operahazat_azt_sem_mikor_nyit#rss



Nem győzöm hangsúlyozni: a világon bárhol, amikor belevágnak egy ilyen felújításba, hasonló folyamatok zajlanak, költségek növekednek, az új megnyitás eltolódik. Nálunk az volt a hiba, hogy a kezdetén nagyon pontos, évfordulóhoz kötött megnyitási napot kommunikáltunk. Azóta csak magyarázkodunki.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 822019-07-11 14:08:30

Megjelent az alább idézett helyen Ókovács Szilveszter 2/115.számú levéláriája az Eiffel Műhelyház jelen és jövőbeni működéséről.



https://www.origo.hu/kultura/20190711-fenekig-eiffel-avagy-adashiba-az-operaeletben.html?utm_source=hirkereso



Természetesen az ott leírtak egyrészt tények, amelyeket nehéz lenne vitatni, nem is szükséges, másrészt vélemények, amit illik tiszteletben tartani, még ha nem is értünk egyet mindenben.



Ami azért egy kicsit furcsa ebben a levéláriában és bizonyos szempontból kulcsot ad egy magatartásforma jellemzéséhez, az a következő:



Az Eiffel Műhelyház megnyitása feltétlen üdvözlendő tény, Ókovács Szilveszter joggal lehet büszke rá, bármi történik a jövőben, ez az Ő igazgatóságával kapcsolódik össze.



De a kétségtelenül jogos büszkeség mellett ugyan mi szükség volt egyidejűleg belerúgni a Tanú című emblematikus film már elhunyt alkotóiba (Bacsó Péter, Kállai Ferenc, Őze Lajos), az alábbi, idézett szavakkal:



„Az élet ugyan nem fenékig tejfel (mennyivel jobb és régibb kiszólás ez A tanú habos tortájánál!)”



Most ez miért?


Erkel Színház • 102832019-07-11 07:28:00

Lehet, hogy újabb változás, de benne van a 2020 január havi műsornaptárban, ott ahol Ön írja, 6-án, az Opera honlapján a Boldi50!!!



Nem az Erkel Színház árusítja a jegyeket, de a Jegy.hu és egyéb internetes jegyeladási fórumok oldalain van rá jegy, az árairól most ne beszéljünk.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618432019-07-10 11:30:37

Idézek az alábbi helyen található, mai közleményből:



https://www.origo.hu/kultura/20190710-2002-ota-az-idei-evadban-volt-a-legtobb-nezoje-a-nemzetinek.html?utm_source=hirkereso



„A Nemzeti Színház az alábbi sajtóközleményt adta ki az ellenzéki médiumok hazug támadásai miatt:



Az elmúlt napokban a Nemzeti Színházat negatív színben feltüntetni szándékozó írás járta körbe az ellenzéki médiumokat. Fontosnak tartjuk egyértelműen leszögezni az alábbiakat.

A Nemzeti Színház előadásainak az elmúlt, 2018/19-es évadban több nézője volt, mint valaha, amióta az intézmény a Duna parton áll. 140 ezer nézőnk a budapesti épületben és soktucatnyi hazai és külföldi vendégjáték során volt szemtanúja előadásainknak.”



A közlemény még foglalkozik – „Az elmúlt nyolc év - Gyurcsány” fogalmának megfelelő adaptálásával az új vezetés előtti öt év hátrahagyott hiányosságaival, melyek felszámolása, hasonlóan „az elmúlt nyolc évhez”, még most is tart.



Mindenesetre örülök, hogy Vidnyánszky Attila napokban küszöbön álló első operettrendezésével kapcsolatos elfoglaltságai mellett időt tudott szakítani, hogy határozott állásfoglalással megfelelő helyre tegye az – idézem – „az ellenzéki médiumok hazug támadásait”


Társművészetek • 13162019-07-10 11:29:03

Idézek az alábbi helyen található, mai közleményből:



https://www.origo.hu/kultura/20190710-2002-ota-az-idei-evadban-volt-a-legtobb-nezoje-a-nemzetinek.html?utm_source=hirkereso



„A Nemzeti Színház az alábbi sajtóközleményt adta ki az ellenzéki médiumok hazug támadásai miatt:



Az elmúlt napokban a Nemzeti Színházat negatív színben feltüntetni szándékozó írás járta körbe az ellenzéki médiumokat. Fontosnak tartjuk egyértelműen leszögezni az alábbiakat.

A Nemzeti Színház előadásainak az elmúlt, 2018/19-es évadban több nézője volt, mint valaha, amióta az intézmény a Duna parton áll. 140 ezer nézőnk a budapesti épületben és soktucatnyi hazai és külföldi vendégjáték során volt szemtanúja előadásainknak.”



A közlemény még foglalkozik – „Az elmúlt nyolc év - Gyurcsány” fogalmának megfelelő adaptálásával az új vezetés előtti öt év hátrahagyott hiányosságaival, melyek felszámolása, hasonlóan „az elmúlt nyolc évhez”, még most is tart.



Mindenesetre örülök, hogy Vidnyánszky Attila napokban küszöbön álló első operettrendezésével kapcsolatos elfoglaltságai mellett időt tudott szakítani, hogy határozott állásfoglalással megfelelő helyre tegye az – idézem – „az ellenzéki médiumok hazug támadásait”


Élő közvetítések • 79782019-07-10 00:46:38

Ő is ott volt, hasonlóan jelentéktelen, mint a többi főszereplő. Ahogy a darab előrehaladt, úgy lett egyre nagyobb katyvaszt. A második felvonás egy véres naturalista dráma, különböző független hálószoba jelentekkel. A harmdik felvonás pedig egy szabályos, estélyi ruhás koncert lett, szinpadon levő zenekarral. Mindenesetre Calleja már annyira rosszul énekelt, hogy még a Levéláriát sem tapsolta meg senki. Angel Blue kifényezett arccal pislog, mint egy lencsibaba. Amilyen jó volt az eleje, olyan rossz lett a vége.


Élő közvetítések • 79752019-07-09 23:13:36

Énekel, méghozzá (már ahogy én meg tudom ítélni) magasan jobban 71 éves korában, mint a MET reklámozott sztárja Angel Blue.



Érdekes elképzelés, hogy Malfitano tényleg magát alakítja és visszaemlékezik a legendás 1992-es eredeti helyszíni Tosca produkcióra. Ez most egyenes adás és néha amikor az operatőr elkapja a háttérben az arcvát, tökéletesen látszik rajta, hogy nem itt van, hanem visszament az időben, nem megjátszás egy pillanatig sem. Ezért és csak ezért érdemes nézni és hallgatni. Sajnos Joseph Calleja abszolút jelentéktelen.


Operett, mint színpadi műfaj • 39502019-07-07 16:00:18

Örülök, hogy Vidnyánszky Attila kellő ösztönzést kapott a tavalyi, Mörbisch Marica grófnő díszletéből:



https://www.seefestspiele-moerbisch.at/programm/2018-graefin-mariza/die-groesste-geige-der-welt/



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618192019-06-19 17:37:21

Tisztelt Búbánat! Elnézést, hogy én csak belinkeltem a Magyar Hírlap cikkét. Abból kizárólag csak egyetlen adatot szerettem volna jól-rosszul kiemelni: Fekete Veronika feliratozó kitüntetését.



Természetesen nem vagyok abban a helyzetben, hogy nevezett énekesnő élete állomásainak okairól bármiféle belső információm lenne. De még emlékszem olyan előadásokra, ahol ő volt Turandot.



És láttam-hallottam olyan külföldi előadásokat (felvételről), ahol egykor vezető énekesek – p. James McCracken, René Kollo – egész kis szerepet alakítottak pályafutásuk végén. Prózai példa: A szó szoros értelmében csak láttam Avar Istvánt már idősen, néma, portási, szerepben a Vígszínház Egy csók és más semmi előadásában.



Arra szerettem volna rámutatni, hogy máshol talán jobban hagyják színpadon befejezni valakinek a művészi létét, mint a Magyar Állami Operaházban. Nálunk meg, mintha kihasználnánk a színház, Operaház iránti szeretetét: „feliratozó


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618122019-06-18 16:35:13

Mai cikk a Magyar Hírlap internetes felületén:



https://www.magyarhirlap.hu/kultura/20190618-osszesen-404-eloadassal-zarult-az-opera-puccini-italiaja-evada



Érdekesség a sok díjazott közül:



Gela Lajos emlékére alapított plakettben, amelyet az Opera művészeti támogató területén dolgozó munkatársa kaphat meg, Fekete Veronika feliratozó részesült.


Opernglas, avagy operai távcső... • 202292019-06-18 15:49:00

Nem tudtam, pontosan melyik fórumba illik, szerintem legjobban ide:



Amire büszkék lehetünk:



https://index.hu/kultur/2019/06/18/marton_eva_kurtag_gyorgy_fischer_adam_fischer_ivan_kennedy_center_muveszeti_arany_medal/



Az pedig, hogy melyik internetes honlap melyik művész kitüntetését emeli ki az egyenrangú, egyforma négy közül, az már politika is, sajnos…amire nem lehetünk büszkék


Operett, mint színpadi műfaj • 39362019-06-17 06:07:44

Tisztelt Búbánat!



Köszönöm, hogy beemelte a fórumba a Budavári Palotakoncertek előzetes sajtótájékoztató összefoglalóját.



Igyekszem a Momus fórumait – amennyire csak lehet – aktuálpolitikai hivatkozásokkal nem terhelni. Azonban most kénytelen vagyok egy mondatrészt idézni a beemelt anyagból.



a kormányzat eldöntötte, hogy hazánk közösségi tereit meg kell tölteni mély tartalommal rendelkező kulturális programokkal, kiállításokkal.”



Nem is kommentálom.



Konkrétan a Budavári Palotakoncertekhez: a leírt óriási siker ellenére az előző évi koncert jegyeit a „Ma este színház” féláron (+kezelési költség) árusította.



Még egy idézett mondatrész:



Az államtitkár úr jelenléte a garancia arra, hogy a fenntartó EMMI és ezzel együtt a magyar kormány számára is egyaránt fontos a magyar operett műfaja”



Ezt sem kommentálom, de megjegyzem, hogy már elérhető az Operettszínház szeptember-október havi programja. A Vidnyánszky Attila rendezte régi-új Csárdáskirálynőn kívül a két hónap alatt gyakorlatilag nincs klasszikus operett előadás (egyetlen egy raktárszínházi „Lili bárónő” lesz)


Jonas Kaufmann • 23882019-06-16 13:06:37

Köszönöm az információt.



A Müpa szerint: „Egyelőre nem rendelkezünk elegendő információval arról, hogy a program megvalósulna.” Bármennyire is nem értek egyet a Müpa ködös megfogalmazásával, lehet benne valami igazság.



A környező napok koncertjeire – München, Stuttgart, Berlin, stb. – a művész honlapjára kattintás után lehet jegyeket vásárolni, míg a Müpa napjára hirdetett koncert esetén ez a lehetőség nincs meg.


Új lemezek • 992019-06-16 11:12:13

Ingyenes regisztrálás után letölthető innen:



https://www.isrbx.net/3137715904-elina-garanca-sol-y-vida-2019.html


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617752019-06-15 06:00:21

Az, hogy az Opera hivatalos honlapján még mindig hirdetik például Korda György vagy Nyári Károly életmű koncertjére a jegyvásárlási lehetőséget, hagyján.



Az, hogy az alábbi internet hely rossz címmel, de a 2019.évi Primavera Fesztivált hirdeti az Eiffel Műhelyházba, 5 vidéki színház részvételével, 2019.június 11-16 közötti időszakban, hagyján.



http://www.opera.hu/musor/megtekint/primavera-fesztival-2018/



De azért az figyelemre méltó, hogy az Ön által idézett kormányhatározat „legkorábban 2021 őszi” Operaház átadásról ír, addig az Operaház hivatalos honlapja még mindig nagy-nagy betűkkel közli, hogy „az Operaház felújítás miatt 2020-ig zárva tart”.



Ez már több mint bűn, ez hiba.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617662019-06-13 15:12:50

A szokásos napi/heti/havi Ókovács interjú/megnyilvánulás:



https://24.hu/kultura/2019/06/13/igy-lett-fideszes-es-okovacs-az-opera-ura/



 



 


Erkel Színház • 101802019-06-11 13:29:36

Június 19 és 29 között lesz 4 Aida a Staatsoperben, úgy fogalmaznék: Gregory Kundéhez válogatott szereplőkkel. Három előadásra már minden jegy elkelt, a negyedikre még 44 jegy kapható 140 EUR egységáron. Vissazemlékezve néhány ott látott-hallott évad végi Aida produkciókra (hagyomány az ilyenkori előadás), meggyőződésem, hogy a szerző és a cím adta/adja el a darabot


Erkel Színház • 101772019-06-11 09:36:08

Sajnos a tenorista  a bolognai Kalaf és a bécsi Radames között abszolúte rossz értelemben vett hakniként fogta fel a budapesti fellépést.



Egy nappal a "Gála" előtt az M5 csatorna híradója tudósított a próbáról, már akkor érezni lehetett, hogy jelenleg nincs hangja.



A "Gregory Kunde Gála" általa abszolvált első száma - Tosca Képária - első hangjánál abba kellett volna hagynia az egészet. Még jobb lett volna, ha ki sem jön. Így legadább a "legenda" (Ókovács Szilveszter ott elhangzott jelzője) legenda maradt volna.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617102019-06-07 05:38:40

Köszönöm IVA fórumtársunk sorait az előző felújítás időszaka alatti operai működésről. Erényként hozza fel az akkori heti 8-10 Erkel Színházbeli előadást, ami akkor tényleg nagy erőfeszítés volt. Igaz, hogy ez akkor az operatársulat egyben tartását igényelte és ma az Operaháznak lényegében nincs társulata. (Csak 1-1 produkcióra kérik fel a művészeket. Ókovács Szilveszter nyilatkozata szerint.)



Az akkori, mondjuk havi 40 produkcióval szemben, idén március-áprilisban az Erkel Színházban és kapcsolódó operai tevékenységként 50-70 havi produkció szerepelt!!! Gondoljunk bele, micsoda munka lehetett ezeket kézben tartani, ezekhez megfelelő művészi és kiszolgáló személyzetet biztosítani.



Ilyen számosság mellett, szinte óhatatlan, hogy magára a fő produkcióra, az Erkel Színház nézőterének közönséggel történő megtöltésére már nem marad energia. A jövő pénteki Álarcosbál előadásra például a mai jegytérkép szerint 850 (!!!) eladatlan, már félárú jegy kapható!



Ez még hangsúlyosabban felveti: szükség van-e/lesz-e Budapesten majd egyidőben 3 azaz Három operai produkciókat játszó helyre? Gondolom az élet fogja ezt a kérdést megválaszolni, de a jelenlegi tapasztalatokból már levonhatók bizonyos következtetések. Bízom benne, hogy ezen következtetések levonása az Operaház épülete felújítás befejezéséig megtörténik, valamilyen irányban. (Az épület – hasonlóan a példának felhozott, szemben levő Balettintézethez, vagy a Kossuth Lajos utca ékköveként álló Klotild és Matild palotához – önmagában is nagyon szép.)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616942019-06-06 10:04:00

Sajnos ebben semmi újdonság nincs. A világ bármely ilyen jellegű építményének felújítása sohasem marad az előzetesen becsült határidő és költségkereten belül.



Gondoljunk a berlini Staatsoper nálunk sokkal alaposabban előkészített felújítására. 2008-ban 2013-as befejezést terveztek, aztán 2017.végén már ténylegesen be is fejeződött. A költségek azt hiszem az előzetes becslés háromszorosára emelkedtek.



Ehhez képest mi abszolúte előkészítetlenül, irreálisan rövid, kerek évfordulókhoz kapcsolódó, hazafias határidőt állapítottunk meg, aztán csodálkozunk. A jelenlegi kormányelőterjesztés arról tanúskodik, hogy még évekkel a felújítás megkezdése után sem tudjuk, hogy tulajdonképpen mit is szeretnénk csinálni a Magyar Állami Operaház épületével/épületéből.



Sajnos az Erkel Színház jelenlegi, döbbenetes látogatottsági mutatói felvetik azt a kérdést, hogy egyáltalán szükség van-e Budapesten 2 azaz Kettő, illetőleg immár 3 operai produkciókat előadó házra?



Látjuk: az Operával szemben levő Balettintézet épülete évtízede használaton kívül van, a budapesti operai balett helyzete ettől függetlenül olyan amilyen, nem kívánom minősíteni. Mi a garancia, hogy egy szép, új operaház a budapesti opera jelenlegi helyzetét pozitív irányban fogja megváltoztatni?



Vesszőparipám Bécs, onnan veszem a példát. Érdekes módon ott is 3 házban lehet operát látni-hallani. De: a reprezentatív Staatsoper kezd „leülni”. Rövid időn belül már a harmadik levelet kapom, hogy a jövő évad előadásaira ilyen-olyan kedvezménnyel vásároljak jegyeket. Néhány éve ez még elképzelhetetlen volt.



A Volksoper kínálata nagyon vegyes opera, operett, musical, balett, de ennek ellenére én még ott teltházas előadást nem láttam. Bármikor mentünk, aznap estére mindig volt jegy.



A Theater an der Wien gyakorlatilag egy befogadó színház, nagyon réteg jellegű, alapos előzetes felmérés, közönségkutatás után mutatnak be, egész kiváló nemzetközi szereplőgárdával többnyire barokk operákat. Ott még irreálisan drága jegyárak mellett is, a teltház biztosított.



Látható, hogy ott kész, szakosodott, bejáratott épületek megléte mellett is küzdenek a változó közönségigényekkel. Mi ebből a helyzetből természetesen nem tanulunk, mi megmutatjuk, hogy…


Operett, mint színpadi műfaj • 39262019-06-05 19:05:10

Természetesen tiszteletben tartom a véleményét. De az Ön által említett Csókolj meg Katám, már évtizedekkel ezelőtt - még Alfonzóval is - bukott meg az Operettszínházban.



Azon el lehet meditálni, hogy az Operettszínház erősíti-e a musical vonalat, mintegy konkurrenciája a Madách Színháznak, vagy az egyedi, csak egyetlen döntően operettet játszó színház marad.



De ez a kérdés már eldőlt, a következő évadtól úgyis a nemzeti és nagyvilági sorstragédiák, rendszerbukások, rendszerváltások zenei feldolgozásait fogjuk látni és hallani.


Operett, mint színpadi műfaj • 39232019-06-05 14:33:05

Mai Operettszínház hírlevél alapján, idézem:













KEDVES NÉZŐINK!



A 2019/20-as évad végéhez közeledvén szeretnénk kedveskedni Önöknek különleges ajánlatunkkal.20% kedvezményt ajánlunk a 2019.06.07.19.00, és 06.11.19.00 órakor kezdődő Molnár Ferenc CAROUSEL-LILIOM című előadásunkra. Jegyek már 1.400 forinttól kaphatók!




Sajnos még az előző színházi vezetés abszolút hibája volt a Carousel-Liliom repertoárba vétele. Látható, hogy a prózai eredetit jelenleg játszó Vígszínház is rendszeresen a Ma este Színház 50%-os kínálatában szerepelteti. Az 1945-ben keletkezett musical dalai az elmúlt, több, mint 70 év alatt pedig nem épültek be az ilyen jellegű magyar zenei életbe. Ezekből már levonhatók lettek volna bizonyos következtetések a bemutató életképességére vonatkozóan.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 68312019-06-03 14:35:52

Uránia MET közvetítések:



https://urania-nf.hu/esemenyek/1489/2019/10/12/metropolitan-opera-live-in-hd-kozvetitesek-2019-2020


Operett, mint színpadi műfaj • 39192019-05-31 14:29:21

Minden kommentár nélkül idézek néhány mondatot a Budapesti Operettszínház Főigazgatója, Kiss B. Attila Úr, 2019/2020-as évad bérleti felhívást ismertető előszavából: (A teljes szöveg a következő honlapon olvasható: http://operett.hu/file/egyeb/berleti_2019_nezo.pdf)



„Tisztelt Nézőink!



Azt vállaltam, hogy irányításom alatt a Budapesti Operettszínház nemzeti dalszínházzá válik. Ez azt jelenti, hogy a mindannyiunk számára fontos témákat körüljárva felejthetetlen, nagyszerű zenés színházi élményeket nyújtva a klasszikus polgári értékrendet közvetítjük közönségünk felé.



Kacsóh Pongrác daljátéka igazán nagyszerű lehetőséget kínál az Operettszínház új karaktere, no és persze a magyar huszárvirtus bemutatására.



A tavaszi idény kortárs ősbemutatóval, egy rockmusicallel indul. Mohácsnál megnyílt a keresztény Európa kapuja az Oszmán Birodalom előtt, a magyarság történelmi próbatétel elé került. Az elementáris rockzene hangján megszólaló musical célja, hogy a historikus tanulság mellett a történelmi korrajz eszköztárával bemutassa az emberi értékeket és a hit nemzetmegtartó erejét.



A nemzeti dalszínház a Raktárszínházban Anne Frank szívbemarkoló történetének operai feldolgozásával idézi fel a vészkorszak borzalmait, míg a Teátrumban a Moulin Rouge csillogásával köszönti a szocializmusnak 30 éve búcsút intő szabad Magyarországot.”


Erkel Színház • 101552019-05-30 10:00:12

Tisztelt „Cilike”! Mindenekelőtt köszönöm, hogy volt olyan kedves és jelentkezett, reagálva hozzászólásomra. Kérem, engedje meg, hogy egy-két – nagyon értékes – gondolatát kiegészítsem:




  1. Nem célozgattam. Konkrét, itt olvasható névvel említettem egy tényt. Magát az említett tényt Önt sem cáfolta.

  2. Amatőr vagyok, igen. De amatőr vagyok a focihoz, az oktatáshoz, az egészségügyhöz, a lakásgazdálkodáshoz és még sorolhatnám, mi mindenhez. Ez azonban azt jelenti, hogy ezekben a témákban korrekt hangnemben, nem nyilváníthatok véleményt? Azt hiszem ezt Ön sem gondolja komolyan.

  3. Indulatból nyilatkozok, igen. De ez az indulat: „érted haragszom, nem ellened.” Az Ön által említett indulat mögött mindig a tehetetlenség áll, hogy itt van annak a szakmának, művészeti ágnak – behelyettesíthető bármivel – minden lehetősége, pénz, paripa, fegyver és mégis…

  4. Nem vagyok jól, de nem gyülölök senkit sem az életben. Még azokat sem, akikről tudom, hogy nekem rosszat tettek. Azokat pedig végképp nem, akikről tudom, hogy mindent megtesznek a maguk területén és mégis…



Sajnálom, ha ismeretlenül is megbántottam soraimmal. Szívből kívánom, hogy mások jó szándékkal írt, hasonló témájú sorai ne váltsanak ki Önből a számomra mutatott indulatos reagálást.


Erkel Színház • 101472019-05-29 12:31:10

Tisztelt „IVA”! Nagyon köszönöm részletes válaszát az Erkel Színház nézőhiányával kapcsolatban. Az Ön állításaival, véleményével nem lehet nem egyet érteni. Sajnos évek óta ezzel a problémával küszködünk, aminek több oka közül Ön is felsorolt néhányat.



Értékes hozzászólásából egy félmondatot idézek, amely tulajdonképpen összefoglalja az egészet: „a mennyiség diadalra juttatása a minőség felett”. Sajnos ez a szemléletmód nyomja rá a bélyegét évek óta az Operaház működésére. Jelenlegi Főigazgató Úr – akinek nagyon széleskörű műveltsége, világlátása, hozzáértése, kommunikációs képessége, előadóművészi gyakorlata van – valamiféle szereptévesztésben él. Úgy gondolhatja, hogy egy első számú vezető legfőbb feladata a minden fórumon, minden alkalommal történő megnyilvánulás. Többször leírtam, álláspontom nem változott: még a csapból is Főigazgató Úr folyik, mind a nyomtatott, mind az elektronikus sajtóban, rádióban, televízióban. És bármiről van szó, csak és kizárólag Főigazgató Úr – elnézést a vulgáris kifejezésért – „osztja az észt”.



Konkrét példa innen a Momus oldalairól. Régebben Csiki Gábor Úr még teljes névvel írt az itteni fórumokra. Amióta kinevezték Karigazgatónak, eltűnt, sehol sem olvasni egyetlen nyilatkozatát sem. De lett, légyen bármilyen esemény, Főigazgató Úrnak ott kell lenni, elmondani, hogy Ő, hogy Őszerinte és így tovább.



Még egy példa: évekkel ezelőtt volt a „Simándy 100” gála Kaufmann-nal hirdetve. Hogy nem jött, mégis megtartották, jegyeket nem vettek vissza: másik rész, Főigazgató Úr meg volt elégedve, hogy pótolták, ahogy pótolták. Mindegy.



Az egész gálából az maradt meg bennem, hogy Főigazgató Úr valamelyik akkori gálaközbeni monológjában hosszan ecsetelte, hogy a közreműködő zenekarnak milyen napokon milyen fárasztó próbákon és előadásokon kellett részt vennie. És? Egyrészt mi köze volt ehhez néhai Simándy Józsefnek? Másrészt a zenekar tagjai ezt vállalták, ezért kapják a fizetésüket.



Még egy példa: Műpában operabeavató délelőtti koncert gyerekeknek. Mozart: A színigazgató. Úgy van: aki magyarázza az előadást és még az énekesek között a színigazgatót alakítja-énekli: Ókovács Szilveszter.



Sorolni lehet a példákat a végtelenségig. Ennyi mozgás mellett természetesen azt a munkát, amivel foglalkoznia kellene, nem tudja teljes időben végezni, hiszen neki is csak 24 óra 1 nap. Ezért a munkatársak felügyelet nélkül vannak és szép lassan az egész operát áthatja az idézett mennyiségi szemlélet.



Erre is egy példa: a mai napon is olvasható az Operaház honlapjá (http://www.opera.hu/musor/megtekint/korda-gyorgy-es-balazs-klari-eletmukoncert-2018/) a nevezettek koncertjének ismertetése, azzal a kiegészítéssel, hogy a 2018.november 18-i koncertekre a Broadway jegyirodában és más jegyirodákban is vásárolhatók jegyek. Hm…


Erkel Színház • 101352019-05-27 21:14:59

Rossz nézni: a Manon Lescaut holnapi előadására 1.064 db (!!!) jegy kapható, féláron, még kezelési költség nélkül is!!! A nézőtéren a jegytérkép szerint kb. 450 hely foglalt jelenleg. Ez már nem is közönségszervezési vagy jegyár probléma. Mindenki a holnapi bécsi Netrebko, Eyvazov féle  Andra Chénier-re megy?


Erkel Színház • 101242019-05-26 10:13:08

Kapcsolódva egy másik fórum - Élő közvetítések 7878.szám - hozzászólásához. Ott említik Korchak pazar Nadír alakítását. Nálunk Werther-t énekelt azt hiszem tavaly, ha félház volt, akkor már jó. Elrejtjük a fellépőket, nem ismertetjük meg a várható közönséggel, de ez már 50 éve így van. Én is ott voltam Domingo pesti első fellépésén. Még a nevét sem tudtuk rendesen leírni (Domingue) és 2 azaz Kettő hír jelent meg róla, hogy fellép egy kezdő spanyol tenorista. Pedig ekkor már a MET-ben rendszeresen énekelt.


Erkel Színház • 101192019-05-25 19:43:47

Gregpry Kunde tőlünk Bécsbe megy 4 Radamest énekel júniusban. 2 előadásra minden jegy elkelt, 1 előadásra még van 10 db, 1 szerdai előadásra még 190 EUR jegyek vannak nagyobb számban. Pedig különösen ott sem reklámozzák.



Amit már többször írtam: talán az operaigazgatónak nem saját magát kellene minden fórumon, szinte minden nap reklámoznia (egyik nap véletlenül kinyitottam a Duna TV-t, Szerelmes földrajz Ókovács Szilveszterrel), hanem megfelelő énekeseket biztosítani az egyes előadásokra. A színház részére biztosított támogatási összegből bőségesen juthatna ilyenre.


Operett, mint színpadi műfaj • 39132019-05-23 19:13:40

Idézem az Operettszínház mai hírleveléből:



Néhány jegyünk még van a 2019.06.06-án 19 órától bemutatásra kerülő CAROUSEL - LILIOM című előadásunkra, olyan neves főszereplőkkel….



Jegyek már 1.600 forinttól kaphatók online ITT , vagy személyesen jegypénztárainkban.



Szeretettel várjuk színházunkban! Üdvözlettel: szervezés


 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1890 • Erich Kleiber, karmester († 1956)