vissza a cimoldalra
2020-09-30
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11553)
A csapos közbeszól (95)

Házy Erzsébet művészete és pályája (4938)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4116)
Társművészetek (2111)
A Magyar Zenekarok helyzetéről (100)
Régizene (4465)
Franz Schmidt (3693)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2062)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62459)
Kolonits Klára (1183)
Eiffel Műhelyház (294)
Joan Sutherland - La Stupenda (121)
Zenetörténet (295)
A MET felvételei (1216)
Operett, mint színpadi műfaj (4557)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4747)
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? (309)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: joska141
Leírás:
Honlap:
   


joska141 (860 hozzászólás)
 
Társművészetek • 21092020-09-29 19:31:13

„Oh! Az én próféta lelkem….”



A mai kancellári kinevezés kapcsán a saját 2020.szeptember 27-i, 2088.számú hozzászólásomból idézek:



„Tudom: kiemelten fontos az ország biztonsága, védelmi képességének megőrzése szempontjából az SZFE, de azért mégsem minősülnek hadititkoknak, államtitkoknak az ezzel kapcsolatos jövőbeni tervek…”



És, lám, lám…



Persze lehet, hogy Vidnyánszky Attila olvassa a Momus-t és innen vette a kinevezési ötletet….


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 624552020-09-29 12:29:36

Ókovács Szilveszter Főigazgató Úr szokásos, következő 152. „Tatjána levelében” reagált a K.B. interjúban foglaltakra.



Isaac Asimov Alapítvány trilógiájában ír egy számítógépes programról, amely egy adott szövegből kigyomlálja a töltelékszavakat, a téma szempontjából lényegtelen információkat, a szokásos szólamokat, hogy az emberek továbbiakban csak a tényleges mondanivalóval foglalkozhassanak.



Meggyőződésem, ha ezt az elképzelt programot alkalmazzuk a hivatkozott „levélre”, akkor nem maradna szinte semmi sem.



Tényleg nem értem: az Operaház vezetője nagyműveltségű ember, énekesként még a szakmához is ért, ezt senki nem vonhatja kétségbe.



Akkor miért kell egy régebbi sportminiszterről, Hitlerről, Sztálinról, Udvaros Dorottyáról írnia?



Miért nem lehet a tényleg szűken vett szakmáról, az Operaházról írni? Miért nem lehet szakmailag, nem pártideológia alapján, elmagyarázni, indokolni a jelenlegi operai működést?



Tényleg nem értem.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 41122020-09-29 09:42:38

Tisztelt „Búbánat”! Mindig nagy érdeklődéssel olvasom az Ön részletes ismertetéseit a Dankó rádió „Az a szép” című operettműsorairól.



Különösen figyelemre méltó, hogy Ön a közreműködők nevén kívül az elhangzott szám címét és bevezető sorát is külön-külön feltünteti. Örömet okoz ezzel azoknak, akik az egyes zenés darabokban elhangzó számok címei, sorai alapján keresnek felvételeket.



Azonban megfontolandó, hogy ilyen célokra érdemes-e – mint az az Ön 4109.számú ismertetésében olvasható – egy számról 10 azaz Tíz (!!!) soros részletes szövegleírást közölni? Aki ezt a nálunk viszonylag ritkán játszott művet – Offenbach: Párizsi élet – ismeri, annak semmit újat sem mond, aki nem ismeri, nem valószínű, hogy ebből fogja a művet megszeretni.



Tisztelettel kérem, legyen olyan szíves és térjen vissza ahhoz a gyakorlatához, hogy egy-egy zeneszámost csak 1-1 sornyi szöveggel részletez. Előre is köszönöm.


Társművészetek • 20882020-09-27 09:44:46

Tisztelt „david28”! Idézek egy mondatrészt, az Ön nagyon figyelemre méltó, gondolatgazdag, sok mindenben egyetérthető hozzászólásából:



„Valaki meghallgatta egyszer is Vidnyánszky-t arról, hogy mit és hogy gondol csinálni az SZFE-n”?



Kérem, fogadja el, én nagyon szívesen meghallgatnám Vidnyánszky-t erről.



Azonban a júliusi kinevezése óta részéről csak a jelenlegi oktatási forma és oktatói gárda – nem mindig szalonképes – becsmérlése hangzott el, valamint panaszáradat, hogy nem tárgyal vele senki, pedig Ő aztán…



Igaz: minden nyilatkozatában elmondja, hogy „mást” kívánnak csinálni, „egészen mást”, „teljesen mást”, különféle jelzőkkel kiegészítve a „mást”.



De arról, hogy ez a „más” konkrétan mit jelent, hogyan kívánja megvalósítani, bevezetni, arról hónapok óta egyetlen szó sem esik.



Ma 2020.szeptember 27-e van, néhány nap van hátra a jelenlegi vezetés munkájából.



Jelenlegi kuratóriumi nyilatkozat: valahol, valakikkel, valamilyen oktatás elindul. Hol? Kikkel? Milyen?



Erről egy szó nincs.



Tudom: kiemelten fontos az ország biztonsága, védelmi képességének megőrzése szempontjából az SZFE, de azért mégsem minősülnek hadititkoknak, államtitkoknak az ezzel kapcsolatos jövőbeni tervek…


Pantheon • 27282020-09-23 21:11:31

Juliette Gréco (93)


Erkel Színház • 107112020-09-20 11:39:01

Tisztelt ED! Köszönettel vettem a Puskás-musical egy más formátumú ismertető írását. Tanultam belőle.



Fel nem foghatom, hogy ha egy írásban valakiket elismeréssel említünk – Pl.: Puskás Öcsi, Szente Vajk stb. – akkor ugyanabban a bekezdésben miért kell másokba – Pl.: Moldova György, néhai Berendi Tibor – képletesen belerúgnunk? Mi köze egy adott témájú darabhoz, hogy arról a témáról mások ilyen van olyan okból nem írtak?



Az meg szimpla bunkóság, ha egy már elhunyt, nem közszereplő személyt csak családi nevén említünk, lásd: „Berendi”.



Ahogy említettem: tanultam az idézett írásból, illetőleg annak szerzőjéről. Tipikus példája annak az embernek, aki – a mondás szerint – felfelé nyal, lefelé rúg. És ilyen ember lehet „nagykövet” nálunk.


Társművészetek • 20542020-09-19 14:27:32

Minden tiszteletem – és ezt most irónia nélkül írom – Vidnyánszky Attiláé, aki ebben a számára valószínűleg érzékeny időben, mozgósított magában annyi energiát, hogy megrendezhesse a következő színjátékot és utána élvezhesse a méltán learatott sikert:



https://www.origo.hu/kultura/20200919-szazhalombattan-mutattak-be-a-deryne-ifjasszonyt.html?utm_source=hirkereso



A cikk főcíme: Óriási sikerrel mutatták be Vidnyánszky Attila új rendezését.



Az idézett cikk szerint: „Herczeg Ferenc Déryné ifjasszony című vígjátéka után a közönség hosszan ünnepelte a színészeket és az alkotókat. A darabot Vidnyánszky Attila rendezésében mutatták be szeptember 18-án, a százhalombattai Barátság Kulturális Központban. A produkció fővárosi bemutatójára 2020. október 8-án a Nemzeti Színházban kerül sor.”


Társművészetek • 20522020-09-18 15:52:03

Bízunk benne, amennyiben Papp Dániel nem SZFE diák, nem azonos az MTVA hírhamisító (jogerős bírósági ítélet van róla)vezérigazgató Papp Dániellel.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 624292020-09-17 10:40:54

Opera vagy Erkel Színház, de a mai bejelentés:



https://infostart.hu/kultura/2020/09/17/operahaz-rendkivuli-bejelentes-a-majdnem-teljes-leallasrol-oktoberig



Egész pontosan október 17-ig. Sajnos és mielőbbi gyógyulást mindent érintettnek.


Erkel Színház • 106592020-09-16 20:42:26

Tisztelt Klára! Előre is elnézését kérem, egyáltalán nem Önre irányulnak következő szavaim, de ezt a „magas labdát” tényleg nem lehet kihagyni.



Idézem az Ön mondatát: Mivel ezen a palénétán élek, ismerem Vörös Győző nevét és munkásságának egy részét



Nem tudtam, hogy ezen a planétán (palénétán) létezés és Vörös Győző nevének ismerete automatikusan összekapcsolt, egymásból következő kategóriák.



Vörös Győző büszke lehetne rá, hogy a mai napon 7.811.610.000 ember ismeri a nevét!!!



Még egyszer elnézését kérem, nem akartam Ön semmiképpen sem megbántani.


Erkel Színház • 106532020-09-16 12:55:06

Tisztelt Klára! Vörös Győző nevét igazából Ókovács Szilveszter Főigazgató Úr „dobta be” az operalátogatók és hallgatók részére a következők szerint.



Beszámoló az ókorkutatásról:



https://pecsiegyhazmegye.hu/hirarchivum/2767-magyar-siker-a-biblikus-okorkutatasban-voros-gyozo-eloadasa-pecsen



A belinkelt cikkeben szerepel: „Makovecz Imre írta alá a Magyar Művészeti Akadémia részéről azt a koncessziós szerződést, amely lehetővé teszi 20 évre, 2029-ig a Vörös Győző által vezetett régészcsoport számára, hogy befejezze a korábban elkezdett ásatásokat a Machaeruson. Mi magyarok több mint 30 pályázó közül lettünk kiválasztva, így Jordániában idén 11 éve folynak ásatások a Holt-tenger keleti partján található evangéliumi jelentőséggel bíró hegyen.”



Operai évad indítása:



https://szinhaz.org/zenes-szinhaz/opera-zenes-szinhaz/2019/01/05/eucharisztikus-vilagkongresszus-operahaz/



A belinkelt cikk szerepel: „Ókovács Szilveszter közölte: az évadot Richard Strauss Salome című operájával indítják majd el. A mű magyar jelentősége, hogy Vörös Győző régész egyiptológus tárta fel Machareus várát, a helyet, ahol Heródes Antipas udvarában megtörtént “az a bizonyos születésnapi borzalom”, hogy Keresztelő Szent Jánost lefejezték. Ezt a rekonstruált palotai környezetet a világon először mutatják majd meg az opera díszleteként – tette hozzá a főigazgató.”



Vörös Győző tudományos munkásságát elég részletesen ismerteti a következő cikk:



https://magyarnarancs.hu/belpol/a_voros_gyozo-ugy_es_az_mta_a_mumiak_bosszuja-61650



Óvakodok, hogy politikai, régészeti, operarendezési és számos más témában kellő szakmai ismeretek nélkül állást foglaljak, most sem teszem. Azt azonban megjegyzem, hogy az idézett cikkekben szereplő, kompetenciával bíró személyek valamennyien a Magyar Művészeti Akadémia tagjai, beleértve egy korábbi hozzászólásban említett Rátóti Zoltán rendezőt is. Ennek alapján az embernek olyan benyomása támad, mint ha a Magyar Állami Operaház a Magyar Művészeti Akadémia fiókintézménye lenne….


Operett, mint színpadi műfaj • 45462020-09-15 15:10:54

A félretájékoztatás tipikus példája a következő cikk:



https://www.origo.hu/kultura/20200915-la-mancha-lovagja-budapesti-operettszinhazban.html?utm_source=hirkereso



Az idézett cikk nagy betűkkel, vastagítottan kiemelt címe:



„Nagy siker volt a La Mancha lovagja premierje az Operettszínházban”



A cikkben mindenről írnak, úgy mint:




  • a musical keletkezéstörténetéről,

  • a musical tartalmáról,

  • a rendező koncepciójáról,

  • a karmester műelemzéséről,

  • a jelmezés díszlettervező elképzeléséről.



Egyről viszont egyetlen szó sem olvasható: hogyan fogadta a musical bemutatóját a közönség???!!!


Társművészetek • 20342020-09-12 18:20:49

Tisztelt ED! Köszönöm a megszólítást.



Abban maximálisan egyetértek Klára fórumtársunkkal, hogy tartsuk tiszteletben egymás véleményét.



Az is egy védhető álláspont, amit Ő képvisel, hogy aki embereket, több embert akar megszólítani, beszéljen érthetően. Ez már az ókortól létező elvárás, lásd Démoszthenész. De ha szinte napjainkból akarunk erre példát, ott van A király beszéde című film. Meggyőződésem, hogy VI.György hadüzenetet hirdető szavait akkor is elfogadták volna, ha közben dadog. És mégis.



Szóval ez is egy álláspont, erre is lehet példákat hozni, még ha nem is értek vele egyet. De attól még létező, kettően megindokolt elvárás, amit tiszteletben tarthatunk.


Társművészetek • 20262020-09-12 12:32:06

Tisztelt Klára! Köszönöm hozzászólásomra küldött, gyors reagálását, ami szintén tartalmaz megszívlelendő, gondolatébresztő, vitára késztető mondatokat. Ahogy tetszett tapasztalni, teljes mértékben politikamentes volt hozzászólásom, igyekszem most is ilyen lenni, Önhöz hasonlóan.



Ismét idézem Önt: „Nekem - és gondolom rajtam kívül pár ezer embernek - tökéletesen mindegy, ki minek a szakértője, professzora, ha katedrára áll, vagy mikrofon elé ül, beszéljen helyesen és érthetően!



Nem tudom, hogy a véleményem mennyire egyezik további pár ezer ember véleményével, de szerintem szegényebb lett volna a világ tudományos élete, ha például Stephen Hawking-st nem engedik katedrára és mikrofon elé, tekintettel a korlátozott beszédkészségére.



Ellenkezőleg: az emberi szellemet kellene csodálnunk és tisztelnünk, hogy emberek, pontosan annak ellenére és tudatában, hogy valamiben korlátozottak, mégis mindent megtesznek, hogy a bennük felhalmozott tudást átadják másoknak, katedrán vagy mikrofonon keresztül.



Az Ön gondolatmenetéből elég sok minden következik. Ha már zenei fórumon vagyunk: néhány idős karmestert úgy kell a pódiumra támogatni, van, aki már alig lát is és mégis…Akkor ők vonuljanak el?


Társművészetek • 20212020-09-12 10:45:33

Tisztelt Klára! Gondolatébresztő, vitára serkentő hozzászólásának csak egyetlen bekezdésére szeretnék reagálni. Idézem:



"Ha jól értettem az első hozzászóló - hozzámakogó - nevet, Karsai György úr, ő úgy tudni, tanár volt az SZFE-n. Ha a hallgatókat ilyen oktatók tanítják, régen rossz! Ezért nem tudnak normálisan megszólalni!"



Karsai György – a Wikipédia szerint – „1996-tól a Színház- és Filmművészeti Főiskola antik színháztörténet tanára” Miért baj, ha az antik színháztörténetről szóló előadásokon nem igazán a legszebb bemondói beszéd hallható az előadótól? Az ilyen tárgyak előadóinál inkább a leadott ismeretek mélysége számít, nem az anyag leadási módja. Nem ők a beszédtechnika tanárai.



Hivatkozom Hegedűs Gézára, aki – a Wikipédia szerint – „1945–1973 között a Színház- és Filmművészeti Főiskola művészetelméleti tanszékvezetője” volt. Néhai Hegedűs Géza híresen raccsoló, beszédét alig érthető előadó volt, de amit az adott témából Ő nem tudott, azt már nem is volt érdemes tudni. Ő sem a beszédtechnika tanára volt, mégis színész generációk nőttek fel az Ő előadásai hallgatásával.


musical • 1952020-09-11 12:19:47

Minden közreműködőnek és a leendő nézőknek jó egészséget és sikeres előadásokat kívánok.



Örülök, hogy a La Mancha lovagja bemutatójával elkezdődik a – vezetőség szavaival – „mosoly évada”.



Én még nagyon régen a Darvas Iván féle előadást láttam az Operettszínházban. Amennyire emlékszem a nézőtéren tényleg eluralkodott a „mosoly” az előadás egyes jelenteinél, különösen Dulcinea nyíltszíni, többszörös megerőszakolásánál, Don Quijote megrendítő halálánál.



Az egész előadást keretbe foglalta a vidám rabokon kívül a mosolygós spanyol inkvizíció autodafé világítása.



Igaz akkor még nem hívták „mosoly évad”-nak az adott évadot.


Franz Schmidt • 36812020-09-10 21:00:07

Kedvcsinálónak a DG mai napon megjelent Franz Schmidt: Complete Symphonies című CD-jéről:



https://www.isrbx.net/3137821707-frankfurt-radio-symphony-amp-paavo-jarvi-franz-schmidt-complete-symphonies-2020.html



Az ismertető szöveg alatt egy 14 perces Youtube video játszható le.



 



 


Eiffel Műhelyház • 2702020-09-10 08:46:30

Mai hír az interneten:



https://privatbankar.hu/cikkek/makro/repkednek-a-tizmilliardok-a-kormany-felrugta-a-penzesvodrot.html?utm_source=rss&utm_medium=referral



A mai pénzosztásból/pénzátcsoportosításból jutott:



„7,6 milliárd az Eiffel Műhelyház és Próbacentrum beruházására, valamint a Magyar Állami Operaház Andrássy úti épületének beruházására”



Azt hiszem, ez most már követhetetlen és ma már senki nem tudja, hogy




  • az egész komplex felújítás/beruházás milyen tartalommal és mikor fejeződik be, valamint

  • összességében mennyibe fog kerülni



Azért egy ilyen jellegű felújítást/beruházást egy kicsit körültekintőbben kellett volna előkészíteni….


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 624052020-09-10 08:45:34

Mai hír az interneten:



https://privatbankar.hu/cikkek/makro/repkednek-a-tizmilliardok-a-kormany-felrugta-a-penzesvodrot.html?utm_source=rss&utm_medium=referral



A mai pénzosztásból/pénzátcsoportosításból jutott:



„7,6 milliárd az Eiffel Műhelyház és Próbacentrum beruházására, valamint a Magyar Állami Operaház Andrássy úti épületének beruházására”



Azt hiszem, ez most már követhetetlen és ma már senki nem tudja, hogy




  • az egész komplex felújítás/beruházás milyen tartalommal és mikor fejeződik be, valamint

  • összességében mennyibe fog kerülni



Azért egy ilyen jellegű felújítást/beruházást egy kicsit körültekintőbben kellett volna előkészíteni….


Társművészetek • 19782020-09-07 15:05:04

Tisztelt „david28”! Két idézet az Ön rendkívül gondolatébresztő és nagyon sok vonatkozásában megszívlelendő hozzászólásából, kizárólag csak VA magatartásáról:



„elmondta, hogy le akart ülni az SZFE vezetésével tárgyalni”. Valóban, szinte minden nyilatkozatában elmondta a július 31-i nyilvánosságra került kinevezése óta. De ki akadályozta meg, hogy egy teljes hónapon keresztül ne kezdeményezzen találkozást, odamenjen a Vas utcába? Ő az új vezető, neki kellett volna mennie. Egyik nyilatkozata szerint az ITM szervez tárgyalást részére. Már elnézést, de VA felnőtt ember, nem kell senkinek a háta mögé bújnia, ha valakivel találkozni szeretne. Utolsó, ATV-ben tett nyilatkozata szerint: levelet írt, mert úgy hivatalos. Kis ország vagyunk, mindenki ismer mindenkit, telefonszámok ismertek, miért nem lehetett felhívni a másikat? Ennyit VA tényleges tárgyalási szándékairól.



„odamegy újként s az addig tekintélyes szakmát fogja ….autoriterként lefokozza meg fittyet hány az ott tanítók és a korábbi vezetők véleményére.” Tény, hogy amikor kinevezték a Nemzeti Színház élére, odament újként és az összes addigi produkciót levette a színház további műsoráról. Ennyit arról, hogy mennyire számít részére a „korábbi vezetők véleménye”


Vincenzo Bellini • 4922020-09-05 14:04:58

Flavio: Adam Diegel (tenor). Ő az az ember, aki nálunk Szegeden, talán egy évtizeddel ezelőtt operaversenyt nyert és a Tosca Cavaradossiát énekelte, még egy előadásban, közkívánatra?


Társművészetek • 19202020-09-02 13:41:36

Idézet VA mondatai közül: „a diákok pedig pusztán ultimátumokat adtak



VA és munkatársai figyelmében ajánlom ezt a mostanában, televíziós csatornákon gyakran látható reklámfilmet:



Az anya fürdeni hívja kislányát, aki – ultimátumot adva – többször kijelenti, hogy „nem”. Aztán az anya mégis megtalálja a közös hangot a gyerekkel, mind a ketten nevetnek, a gyerek boldogan fürdik.



Azt hiszem a párhuzamot még egy olyan tapasztalt, nagytehetségű színházi rendező, mint VA is le tudja vonni.


Társművészetek • 19172020-09-02 13:03:54

Tisztelt „Búbánat”! Elnézést, hogy közvetlenül szólítom meg Önt. Ön mindig rendkívül higgadtan, tárgyilagosan nyilatkozik meg minden témában, döntően a hírekre, az eseményekre hívja fel a figyelmünket, amiért nem lehetünk eléggé hálásak.



Az Ön 1916.számú hozzászólásának első mondata elejéről és végéről azonban elmaradt az idézőjel. Az ominózus mondat, benne a „botrány” szó, nem az Ön habitusát jellemzi, hanem az Ön által később említett és idézett Origo internetes újság címadási gyakorlatát.



Tisztelettel kérem, hogy a jövőben a saját vélemény és a valahonnan történő idézés szétválasztása jobban látható legyen. Köszönettel.


Minden, ami nem opera... • 4512020-09-01 23:36:58

A Régikönyvek Antikvárium már május óta, több részletben árulja….



Itt egy fénykép néhai Ungvári Tamás könyvtáráról (Gondolom, ez csak egy rész…)



https://www.facebook.com/Regikonyvek.hu/photos/a.364844913599983/3017231188361329



Ungvári Tamás rendszeresen szerepelt különféle MAZSIHSZ vagy EMIH rendezvényeken, ilyen jellegű kutatásokat végzett. A szervezeteket a hagyaték már nem érdekli.



De Hidegkúti Nándor hagyatékát is a napokban árverezik…



Hidegkúti Nándorról stadiont neveztünk el, de a nevét viselő stadiont használókat a hagyaték már nem érdekli.



És így tovább…Így múlik…


Társművészetek • 19062020-09-01 21:51:19

Néhány perccel ezelőtt ért véget a megújult M5 csatornán a SZFE átalakításáról tartott „Ez itt a kérdés” című, négyfős 1 órásra hirdetett vitaműsor (Az 1 óra tulajdonképpen 50 perc, a többi a porckorong gyógyszerelés, a Planktur 39 ősz hajra használata és hasonló M5 csatornának fontos témákat tartalmazott)



A négy, azaz 2-2 fő Szigethy Gábor és Apáti Bence valamint Fáy Miklós és Kukorelly Endre volt.



A helyenként éles szóváltás alatt, az SZFE átalakítása kapcsán megtudhattam, hogy




  • a költő és műfordító Devecseri Gábor katonai egyenruhát húzott 1945 után,

  • Apáti Bence barátnőjének édesanyja a Miskolci Színház egyik munkatársa,

  • Apáti Bence 2007 március 15-én a rendőrökkel harcolt, miközben Vass Lajos az Operában pezsgőzött,

  • Gyurcsány Ferencet a Keresztény Értelmiségi Kör is elitéli,

  • Apáti Bence külön kihangsúlyozta, hogy Ő nem említi Székely Gábor 1975-ben Brezsnyev előtt elmondott beszédét,

  • Apáti Bence elmondta, hogy a Mohácsi testvéreknek valamilyen rendőrségi ügye volt/van Kaposváron, valakivel összeverekedtek,

  • Valami nagyon fontos dolog volt 1974-ben, amire Apáti Bence nem emlékezhetett,

  • Apáti Bencének rosszul esik, hogy számtalan írása nem kap megfelelő tetszésnyilvánítást, csak suttogva, rejtve köszönik meg neki a bátor kiállást,

  • Apáti Bence korábban hallotta Borbély Alexandrát, aki megjegyzést tett valamelyik filmbéli partner játszási módjára.

  • Szigethy Gábort egyszer lefasisztázták a felesége, Gábor Júlia füle hallatára, de most ha Vidnyánszky Attila hívná, boldogan tanítani újra az SZFEn.



Ennyit jegyeztem meg az SZFE átalakításáról tartott vitaműsorból.


Társművészetek • 18992020-08-31 21:40:02

VA reagált az SZFE vezetőségének (felemás) lemondására. Érdekes nyilatkozat volt az M5 csatornán.



Egy-két mondat a nyilatkozatból, szigorúan csak idézetek:



„Végig azt hittem, tudunk együtt dolgozni” – Ült VA egy szobában és „hitt”? Semmilyen kommunikációs eszköze sem volt, hogy az eddigi vezetőséggel felvegye a kapcsolatot és a hitét bizonyossággá váltsa?



„Én attól félek, hogy ezt a döntést ők már jóval korábban meghozták” – Miért „félt”? Valaki valamivel megbántotta, megtámadta, fizikailag vagy erkölcsileg inzultálta az eddigi vezetőségből?



„főként az intézmény szervezeti és működési szabályzatával (szmsz) kapcsolatos viták vezettek” a lemondásokhoz – Most akkor volt vagy nem volt párbeszéd a kuratórium és az eddigi vezetőség között?



„Bennem különösképpen megvolt a szándék arra, hogy próbáljunk meg együtt gondolkodni, együtt dolgozni” – Azt hiszem, erre szokták mondani, hogy a pokolba vezető út is….



És egyáltalán: a szokás az, hogy ha valahova kineveznek egy új vezetőt (gyár, vállalat, szervezet, stb.), akkor az új vezető megy az adott, fizikai helyre és nem elé járulnak valahova.



Az talán Mátyás király idején volt, hogy az új királynak az alattvalók ajándékokat, szüzeket, stb. vittek…


Társművészetek • 18962020-08-31 19:14:26

Azért itt szépen megmutatkozik a NER egysége:



Én rendezek, Te szerepelsz benne.



Én igazgatok, Te rendezel nálam....



És így tovább, és így tovább...


Társművészetek • 18892020-08-31 15:34:28

Elnézést, "mondunak" helyett "mondanak"...Bocsánat az elgépelésért.


Társművészetek • 18882020-08-31 15:33:21

Mai délutáni hír az interneten:



https://www.szeretlekmagyarorszag.hu/lemond-a-szinmuveszeti-teljes-vezetese-es-a-szenatus-is/



A cikkben szerepel:



" Kérdésre válaszolva kiderült, hogy Vidnyánszky Attila eddig még nem szólt bele semmibe.", valamint, az hogy:



"Az egyetem vezetői továbbra is megtartják az oktatói pozíciójukat"



Úgy mondunak le, hogy közben maradnak...Hm...


Társművészetek • 18872020-08-30 18:03:50

Azt hiszem ez az egész SZFE konfliktus kicsiben leképezi Magyarország belső helyzetét. VA nevét be lehet helyettesíteni és az SZFE megosztott tanári kara és hallgatósága pedig megfelel a magyarországi ellenzék hasonló megosztottságának.



A magatartásformák teljesen azonosak, senki nem is titkol semmit. VA oldalán ugyanaz a hatalmi gőg, pökhendiség, jogállam látszólagos betartása, és így tovább.



Az SZFE részéről kivárás: hátha lesz valahogy, tanárok részéről: nem hagyjuk cserben az osztályt, hallgatók részéről: nem hagyom veszni a befizetett pénzt és így tovább. Összefogás a tanárok és hallgatók részéről gyakorlatilag semmi.



És ami a leglényegesebb azonosság a magyarországi ellenzék és a jelenlegi SZFE között: mindannyian a másik – SZFE esetén VA – ellenében fogalmazzák meg magukat. Semmi önálló, előre mutató gondolat, javaslat, csak az, hogy VA (behelyettesíthető bárki hasonlóval) miért nem jó nekünk. De azon kívül semmi.



Így elég nehéz nagyobb tömegek maguk mellé állítását remélni. Ez is hasonló az országos helyzethez.



Sajnos…


Társművészetek • 18802020-08-27 21:34:02

Ma esti hír az interneten, valamennyi idézett bekezdése, változtatás nélküli idézet



„Az SZFE kuratóriuma egyeztetett a minisztériummal”



„A Színház- és Filmművészetért Alapítvány képviselői csütörtökön részt vettek az Innovációs és Technológiai Minisztérium által a Színház- és Filmművészeti Egyetem modellváltásáról kezdeményezett egyeztetésen - olvasható az alapítvány MTI-hez küldött közleményben.”



„Az egyeztetésen a kuratórium biztosította az egyetem képviseletében megjelent vezetőt, hogy az alapítvány minden segítséget megad az átállás sikeres lefolytatásához.”



„A kuratórium a folyamatos párbeszéd jegyében az egyetem vezetésével szeptember 1-jén - a fenntartói jogok átvételének napján - egyeztetést kezdeményezett - áll a közleményben.”



Tehát:



Eddig a kinevezett kuratórium egyeztetett a kinevezőjével, majd biztosították az egyetemet, hogy átveszik az egyetemet, majd az átvétel napján egyeztetnek az egyetemmel az átvételről, ami aznap le is zajlik. (A „folyamatos párbeszéd jegyében”)



Azt hiszem ehhez nem kell semmiféle külön kommentár.



(Legfeljebb csak a magyar helyesírás nem-ismeretét lehetne a kinevezett kuratóriumnak felróni: igeidők, ragok és hasonlók témájában. („szeptember 1-jén… egyeztetést kezdeményezett”))


Társművészetek • 18772020-08-26 20:07:20

A véletlenek véletlene, a mai napról:



Az interneten megjelent a következő cikk:



https://hirklikk.hu/kozelet/kinossa-valhatott-orban-szamara-a-kapcsolata-bannonnal/368690/



A cikk egyik – mely a kormányunkkal jó kapcsolatot ápoló, jelenleg Amerikában letartóztatott Steve Bannon pályafutását ismerteti – mondatát idézem:



„Meglepetéssel láttam, hogy Bannon még Szapáry György neves belga-magyar közgazdászt, Magyarország volt washingtoni nagykövetét is be tudta csapni.”



Szapáry György lett a SZFE Felügyelő Bizottság egyik tagja..


Bánk bán • 30022020-08-23 15:17:43

Sajnálom, hogy - a cikkíróval ellentétben - kedvesemtől nem kaptam jegyet, így - nem válhattam - szintén a cikkíró szavaival - "a teremtésben győztessé".



https://demokrata.hu/blog/bravo-molnar-vivat-vidnyanszky-282183/



Mindenkinek figyelmében ajánlom a belinkelt - nem tudom, hogy nevezzem pontosan - írást. Tökéletesen illusztrálja, hogy NER 10 évében, a Nemzeti Összetartozás 2020.évében, milyen jelzőrendszert kell használni egy operaelőadás ismertetésekor...


Társművészetek • 18562020-08-23 14:51:31

Tisztelt "eccerű"! Elnézést, hogy csak most reagálok kérdésére, mely szerint:"...az állásfoglalás az operai zaklazásokra vonatkozik..."?



Nem vonatkozhat arra, hiszen azokért az állítólagos zaklatásokért az ottani szakszervezet a felelős. Lásd a Magyar Narancs friss számában megjelent írást:



https://magyarnarancs.hu/bun/az-operahaz-a-szakszervezetekre-haritja-a-felelosseget-a-szexualis-zaklatasi-botrany-miatt-132521



Őszintén szólva, én sem tudtam volna más felelőst elképzelni...


Bánk bán • 29962020-08-21 09:49:08

Lujza fórumtársunk "Eiffel Műhelyház" 174.számú hozzászólásából a jelenlegi fórumrészre aktuálizálva/plagizálva:



"Érdekes. Tegnap ott volt több, mint kétezer ember ennek a topicnak a (margitszigeti) helyszínén,(augusztus 19-én) de úgy látszik, közülük senki se szokott írni a momusra".


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622732020-08-19 22:19:17

Mai hír az internetről:



"Varga Judit lesz az Operaház következő évadának fővédnöke



Az igazságügyi miniszter asszony a francia kultúra nagy rajongója. Örömmel vállalta el a Magyar Állami Operaház 2020/21-es évadában, „A Francia Múzsa Szezonjának” fővédnöki szerepét:"


Bánk bán • 29882020-08-19 17:01:40

A „nagyon komoly nemzetközi háttérhatalom és hálózat szervezkedése” (Vidnyánszky Attila saját szavai) ellenére Vidnyánszky Attila tegnap még egy hosszabb interjút tudott adni a mai napon bemutatandó Bánk bán produkcióról. Az interjú elérhető:



https://www.origo.hu/kultura/20200818-vidnyanszky-attila-interju.html?utm_source=hirkereso



A hivatkozott tegnapi interjú főcíme: „Ez egy krimibe illő, száguldó szenvedélytörténet”, ami némileg eltér a mai előzetes – szintén Vidnyánszky Attilának tulajdonított - sorok Trianon értelmezéstől.



A darab előadásához sok sikert kívánok.


Operett, mint színpadi műfaj • 45372020-08-18 20:25:12

Tisztelt Búbánat! Köszönöm a tájékoztatást. Kedvcsinálónak egy spot Stephen Medcalf korábbi - 2019/2020 évi - Mosoly országa rendezéséből a Landestheater Niederbayern (Landshut, Passau, Straubing) színészeinek előadásában:



https://www.youtube.com/watch?v=DdVbnbcc7B8


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622162020-08-18 13:52:05

Idézet a Magyar Állami Operaház 2020/2021.évi Műsorkalendárium 2.oldaláról:



….Csikós Attila, Márk Tivadar és Vágó Nelly tervezők lábnyomán lépdelünk – és most már Tolnay Pál és Borsa Miklós főmérnök-műszaki igazgatókén is…



Figyelemre méltó megfogalmazás…


Bánk bán • 29822020-08-16 21:38:30

Tisztelt Amalgám! Köszönöm részletes reagálását a Bánk bán ismételt bemutatóját illető soraimra. Megtisztelő számomra, hogy soraimnak olyan értelmet is tanúsít, amit én egyáltalán nem írtam – még csak nem is gondoltam – bele. Természetesen nem tudom olyan mélységben elemezni a darabot és a szereplőket, mint Ön, mindössze az interneten olvastam nyilatkozataikat és abból reagáltam 2 azaz Kettő témára.



Engedjen meg egy-két tiszteletteljes észrevételt az Ön soraihoz:




  • Nem tudom, mit jelent az „adott helyzet” ebben az esetben. Van egy bemutató, a bemutató szereplői, alkotói közötti családi kapcsolatok közismertek, senki nem titkolja. (Zárójel: Gigli több alkalommal lépett fel, szerelmespárt alakítva a saját lányával, Rinával.)

  • Semmilyen „hibakereső igyekezet” nem volt benne Mester Viktória szerepfelfogásáról. Egyetlen szóval nem bíráltam. A saját életkorára az interjú kiemelése hívta fel a figyelmet, mint ahogy Ő maga említette Gertrúd életkorát. Ennyit erről.

  • Molnár Levente, mint Bánk megformálója hozzászólásomban semmilyen értelemben sem szerepelt, nem említettem.

  • Szintén semmilyen értelemben nem írtam, még csak nem is érzékeltettem, hogy a szereposztás érintett tagjai nem méltán vannak a helyükön, a saját jogukon.

  • Sajnálom, hogy nem tudtam megfelelően megírni, hogy elsődlegesen Vidnyánszky Attila alapfelfogásával van problémám, amit az Ön egyébként nagyon értékes észrevételei sem tudtak eloszlatni.


Bánk bán • 29802020-08-16 14:18:23

Tisztelt Búbánat! Köszönöm, hogy felhívta a figyelmet a közelgő újabb „Bánk bán” bemutatóra, a szereplőkkel készített, előzetes interjúkra.



Megnyugtató, hogy a háttérhatalom által folyamatosan üldözött, elnyomott (Vidnyánszky Attila saját szavai) rendező ismét színpadra állíthatja ezt a nemzeti (jelen szereposztásban még családi jellegű is) operánkat. Érdekes a rendező mondata, hogy a Bánk bán „Shakespeare mércével mérve is kiállja a próbát”.



Miért kell hasonlítani, miért kell más mércéjét próbaként alkalmazni, miért nem lehet a saját mércét alkalmazni? Talán ez az igazodás, valamilyen ponthoz való viszonyítás jellemzi a legjobban a rendező világlátását, más vonatkozásban is.



 



Érdekes Mester Viktória néhány mondata is, mely szerint „megtudhatjuk, hogy (Gertrúd) mindössze 28 évesen gyilkolták meg! Nagyon szép, fiatal, játékos nő volt, aki élvezte és habzsolta az életet.” És utána:



„Most vagyok abban az időszakban, amikor már van jogom megformálni ezt a szerepet”, Wikipédia szerint most 43 éves…



 



 



 



 


Operett, mint színpadi műfaj • 45322020-08-16 12:06:11

Tisztelt Edmond Dantes! Köszönöm, hogy felhívta a figyelmet a Dolhai Attila interjúra. Elolvastam, mint ahogy az előadássorozat többi, beharangozó írását is, Kiss B. Attila főigazgató úrral kezdődően. Tényleg a műfaj megújítása, hogy néhány énekes, szabad téren kiáll és néhány dalt énekel a színház műsoron levő darabjaiból.



És így – Dolhai Attila szavai szerint – érezni lehet a közönség szeretetét. Hasonlóan, mint Búbánat fórumtársunk által 4507.számon beillesztett 1953.évi kritikához, (idézem): „mutatja közönségünk szeretetteljes érdeklődését”



Ahogy a Prédikátorok Könyve tartalmazza: „Ami volt, ugyanaz lesz majd, és ami történt, ugyanaz fog történni, mert nincs semmi új a nap alatt


Társművészetek • 18362020-08-16 11:50:43

Tisztelt Búbánat! Köszönöm, hogy felhívta a figyelmet erre a – több internetes helyen idézett, hivatkozott – háttérhatalmak, nemzetközi összeesküvés által elnyomott, Vidnyánszky által adott interjúra.



Nagyon figyelemre méltó az Ön megvastagított kiemelése, mely szerint „a józanság hangjának kell eljönnie”.



Nem ironizálok, de az interjút adó szerint is, eddigi megnyilvánulásai alapján a „józanság hangja” a kinevezett kuratórium máig rejtőzködő, 6.tagja, aki még mindig nem jött elő.



Ezt a véleményemet az interjút adó szavaiból szűröm le, aki az interjúban nemes egyszerűséggel „bagázs”-nak nevezte azokat az oktatókat, akik például a fiának is diplomát adtak, nyújtott teljesítménye alapján.



Magam a hivatkozott interjú egy másik mondatára hívom fel a figyelmet: nevezetesen arra, hogy Vidnyánszky Attila tudomása szerint az ITM találkozót szervez a kuratórium és az egyetem vezetőség között.



A SZFE környékén lakom, számtalanszor elmegyek az intézet előtt, csak az nem mehet be, aki nem akar. Tisztelettel kérdem: ki akadályozta meg Vidnyánszky Attilát, hogy kinevezése után, bármikor besétáljon oda, akár az utcáról és beszélgessen ottani emberekkel, minden előzetes bejelentkezés nélkül is???



Ha ilyen, harmadik fél által szervezetten kell találkoznia emberekkel, az nem a bizalom légkörét erősíti…


Operett, mint színpadi műfaj • 45302020-08-16 08:29:03

Tisztelt Búbánat! Köszönöm, hogy irigylésre méltó tájékozottságát megosztotta az Operettszínház(ak) és a román operett kapcsolatát illetően. Érdekes, hogy ugyanazt az előadást mennyire másként értékeli egy akkori kritikus és az akkori színigazgató. A kritikus „minden jegy elkelt” táblákról ír, a színigazgató pedig: „nem lesz nagy siker. Így is történt”. Már abban az időben is…Még egyszer köszönöm.


Berlioz újratemetése • 1572020-08-15 21:48:49

Rendező: Terry Gilliam (Monty Python)!!!


Társművészetek • 18302020-08-13 19:33:04

Elnézést, hogy csak most válaszolok, de a támadás érintettje ma reggel nyilatkozott a közszolgálati rádióban. Idézem:



Vidnyánszky Attila kitért arra is, hogy nagyon sok embertől, köztük a keresztény értelmiségiek körétől kapott támogatást, segítséget, kiállást, bátorítást abban, hogy ezt most végig kell csinálnia.



Az eszmének minden korban, minden rendszerben voltak prófétái, akiknek tevékenységét csak az utókor tudta megítélni...lásd...


Operett, mint színpadi műfaj • 45192020-08-13 16:27:50

Tisztelt "Búbánat"! Köszönöm, hogy idézte e Hegyen-völgyön lakodalom kritikáját, érdekes kordokumentum. Nincs ismerete arról, hogy "a közönség szeretteljes érdeklődése" kielégítésére a "két operettszínházunk valamelyike" bemutatta-e a cikkben említett "Ana Lugojana" című operettet?


A MET felvételei • 10162020-08-12 21:30:47

Tisztelt "david28". Csak ismételni tudom az Ön sorait:



"Márpedig ez a Kékszakáll(ú herceg vára) fantasztikusan jó volt! Merem állítani, hogy a darabban önmagában nem volt ennyi, mint amennyit Székely (Mihály) kihozott belőle."


Operett, mint színpadi műfaj • 44882020-08-12 08:08:53

Mindig csodálkozva olvastam/olvasom azt a szófordulatot, hogy „a nagy sikerre való tekintettel meghosszabbítjuk…”



Ilyen volt például most a nemzeti konzultáció, melynek beadási határidejét „a nagy sikerre való tekintettel” meghosszabbították.



Ilyen ma az Operettszínház hírlevele, melyben arról értesítenek, hogy „a nagy sikerre való tekintettel” kedvezményes jegyeket kínálnak az augusztus 15-16-i budapesti Vármegye Udvar előadásokra.



Eddig úgy hittem, „a nagy siker” azt jelenti, hogy már a meghirdetés első napjaiban minden jegy elkel, minden konzultációs ívet visszaküldenek és így tovább.



Úgy látszik, ma már ez a szófordulat – mint sok más szófordulat is – mást jelent, mint évtizedekkel ezelőtt.


Erkel Színház • 105992020-08-11 13:35:53

Kiegészítve az Ön ténybeli, helyes információját a "168 óra" idevonatkozó cikkéből:



"A darabot Galambos Attila és Szente Vajk írta, a zeneszerző Juhász Levente, a díszletet Rákay Tamás, a jelmezeket Kovács Yvette Alda tervezte, a koreográfus Túri Lajos Péter, a zenei vezető Károly Katalin."



Természetesen - mint ahogy Puskás idején - pártunk és kormányunk prominensei is szerepelnek a darab bemutatója körül, neveik felsorolását mellőzöm.


Operett, mint színpadi műfaj • 44572020-08-11 12:27:20

Nem erre a fórumra tartozik, de jegyeladás. Eiffel nyitó gála: a 2020 helyből még 537 szabad!!! Pedig Jonas Kaufmann is és egységesen 5.000 Ft. Félnek az emberek a szabadtéri elhelyezkedésektől. (A 2 Sevillai borbély látogatottságát ne is említsük)


Operett, mint színpadi műfaj • 44302020-08-10 07:20:28

Tisztelt „Búbánat”! Sajnálom, hogy nem jutott be a koncert utáni fogadásra és így csak ezen a fórumon keresztül küldi szerencsekívánatait az ifjú párnak. Természetesen én is minden jót és szépet kívánok számukra a közös életük során.



Szintén sajnálom, hogy nem tudtam jól kifejezni magam előző hozzászólásomban. Igazából azt a bravúros újságírói teljesítményt szerettem volna érzékeltetni, amivel egy ünnepi, abszolút magánjellegű társasági eseménytől el lehet jutni Vidnyánszky Attiláig…



Ahogy mondani szokták: azért, ez nem semmi.


Operett, mint színpadi műfaj • 44282020-08-09 23:00:06

Mindenütt előfordulnak ilyen romantikus lánykérések, mint amilyen a Budavári Palotakoncert alatt történt. Laki Péter kérte meg – megfelelő előkészületek szervezése után – kedvese kezét. Az eseményről az Origo.hu részletesen beszámolt az alábbi cikkben:



https://www.origo.hu/kultura/20200809-lanykeres-volt-a-budavari-palotakoncerten.html?utm_source=hirkereso



Azért, hogy az idevágó információ teljes legyen, szó szerint idézem a cikk utolsó mondatait:



Mint többször megírtuk: a színház minden tekintetben megújult, amikor tavaly Kiss-B. Atilla főigazgató, Apáti Bence balettigazgató és Pfeiffer Gyula főzeneigazgató átvette az Operettszínház vezetését. Laki Péter az első, óriási sikerű bemutató főszereplője volt, Bóni grófot játszotta a Csárdáskirálynőben. Az előadást Vidnyánszky Attila rendezte, a koreográfus pedig Bozsik Yvette volt.”


Társművészetek • 18272020-08-08 17:23:26

Azt gondolom, a Keresztény Értelmiségiek Szövetsége támadásnak vette az ezen a fórumon (is) leírtakat. A mai napon a következő közleményt adták ki:



„Egy Európa-szerte ünnepelt, Kossuth-díjas művész lett most a támadás célpontja, mert a romboló és minden erkölcsöt mellőző szennyáradattal szemben, a keresztény nemzeti kultúrát képviseli. Felháborító, hogy a demokrácia álszent féltői önkényuralmi módszerekkel, gyűlölködve akarnak maguknak ismét teret nyerni”



A leírtakat a jövőre nézve, illik megfogadni...


Operett, mint színpadi műfaj • 44202020-08-08 17:19:36

Még van 12 db jegy (Ma este színház) 10.000-18.750 Ft közötti féláron.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 621912020-08-07 10:12:32

Mai hír az interneten...Már szinte megszokott...Sajnos...



„Szexuális tartalmú zaklatások miatt tartottak vizsgálatot az Operaház egyik vezetőjével szemben



A zaklatásokat több női munkatárs is szóvá tette., de nem volt felelősségre vonás.



Belső vizsgálatot folytattak le a Magyar Állami Operaházban az intézmény vezető beosztású férfi dolgozójával szemben, akinek szexuális tartalmú zaklatásait a dalszínház több női munkatársa szóvá tette – értesült a narancs.hu. Az Operaház megkeresésünkre elismerte a vizsgálatot, amelyet a rendelkezésre álló információk alapján felelősségre vonás nélkül zárt le. Lapunk úgy tudja, a zaklatást elszenvedők féltek, a vizsgálat során nem merték névvel vállalni az intézményi vezetők előtt a történteket.”



A "végeredmény" is hasonlló...Sajnos...



 


Operett, mint színpadi műfaj • 44162020-08-04 18:00:30

Az előző, operettszínházi, hozzászólást kiegészítve, szintén egy mai, szintén hölgyekkel kapcsolatos, szintén vizsgálat lezárulásával foglalkozó hír:



„Megszüntették a nyomozást Hosszú Katinkáék ügyében. Sem a hűtlen kezelés, sem a közérdekű adattal való visszaélés bűnténye nem valósult meg” - zárta rövidre az ügyet a hatóság, dacára annak, hogy a szóban forgó 2017-es időszakra – az állami cég állítása szerint – a Bp2017 Kft. nevű állami cég és Hosszú Katinkáék vállalkozása között az uszoda használatára vonatkozó szerződés nem létezik. Hosszú Katinkáék szerződés és ellenérték fizetése nélkül, kizárólagos joggal használhatták a Duna Arénát.”



Természetesen a két ügy csak annyiban közös, hogy hölgyekről és vizsgálatok lezárásáról van benne szó.


Operett, mint színpadi műfaj • 44142020-08-04 17:13:11

Nincs itt semmi látnivaló, lehet továbbmenni...



"Lezárult az Operettszínházban folytatott minisztériumi vizsgálat, amely megállapította, hogy nem történt zaklatás az intézményben - áll az Emberi Erőforrások Minisztériumának (EMMI) szerdai közleményében."



"megállapítható, hogy az Operettszínház főigazgatója felé szóbeli jelzéssel élő munkatárs meghallgatását követően a főigazgató az elvárható gondossággal járt el. Így többek között megtette a szükséges intézkedéseket"



Más alkalommal már idézten a Szöktetés a szerájból - Operettszínház még nem mutatta be - záró szavait: "Akinek ennyi jó kevés, azt érje gáncs és megvetés"


Társművészetek • 18162020-07-31 17:59:01

Azt hiszem, a mai napon Vidnyánszky Attila, eddig is értékes munkássága, tovább teljesedhet ki, a következők szerint:



"Az Innovációs és technológiai Minisztérium közleményében azt írta: a közelmúltban megszületett döntés értelmében a Színház- és Filmművészeti Egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumának elnöke Vidnyánszy Attila rendező, a Nemzeti Színház főigazgatója, egyetemi tanár lesz. A kuratórium tagjai: Bacsa György, a Mol stratégiai ügyvezető igazgatója, Lajos Tamás operatőr-producer, Rátóti Zoltán színész-rendező és Világi Oszkár, a Slovnaft Igazgatóságának elnöke, vezérigazgatója. "



Talán még a Magyar Államii Operaház vezetése hiányzik a palettáról, de ....


Pantheon • 27032020-07-28 19:34:20

Hetvenkilenc éves korában elhunyt Fodor Antal táncművész, koreográfus, a Magyar Táncművészeti Egyetem professor emeritusa, a Magyar Állami Operaház egykori balettigazgatója - tudatta az egyetem kedden az MTI-vel. R.I.P.


Opernglas, avagy operai távcső... • 205542020-07-28 17:07:23

A Várnai Péter féle Operalexikon a második világháború utáni legnagyobb sikerként aposztrofálta az idézett előadáson Domingo felléptét.(Zárójelben: mint ahogy szegény Tucci Violettáját ugyanezen időszak legnagyobb bukásaként) Kár, hogy nem volt teltház, nem igazán volt ismert még nálunk a neve. Emlékszem az első mondata a sekrestyéshez olasz helyett magyar volt: "Mit csinálsz?"


Pantheon • 27022020-07-28 15:49:55

"Türelemmel viselt hosszú és súlyos betegség után, 83 éves korában, ma hajnalban elhunyt Horváth Bálint, érdemes művész, a Magyar Állami Operaház magánénekese." R.I.P.


Operett, mint színpadi műfaj • 43992020-07-27 19:24:57

Mai napon az e-mail üzeneteim között az Operettszínházból indított, alábbi segítségkérés érkezett:



„Tisztelt Nézőink! Segítségét szeretném kérni, talán Önnek is van olyan ismerőse, aki szívesen dolgozna színházunkban. Kérem, ossza meg ismerősével az alábbi állásajánlatot:



Közönségszervező kollégát keres szervezési osztályunk. Lényeges feladatok: A színház jegyeinek és bérleteinek népszerűsítése, értékesítése. Új kapcsolatok építése, új értékesítési területek felkutatása.”



(Az e-mail többi része az állással kapcsolatos dokumentumokat és munkakörülményeket részletezi, azokat itt nem idézem.)



Számomra az a furcsa, hogy az eddigi vezetői nyilatkozatok fényében az Operettszínház előző éve abszolút sikertörténet, minden látogatottsági rekordot megdöntöttek, több előadásra pótszékeket, pótasztalokat kellett beállítani.



Ha ez így van, akkor miért kell újabb közönségszervező? Miért kell új kapcsolatokat építeni, új értékesítési területeket felkutatni?


Opernglas, avagy operai távcső... • 205272020-07-19 12:30:37

 



Néhány perce a Mezzo TV csatornán: Intermezzo, ahol különféle részletek hangzanak el.



Most volt a Lammermoori Lucia első felvonásából Lucia áriája (Elena Mosuc).



Szinpadi jelenet, nem hangversenyszerű, mert hátul valamilyen építmény részletének fényképe látható. Előtérben meg 1 azaz Egy darab aluminiumvödör és 1 azaz Egy szál földbeszúrt rózsa. Semmi más.



A vödörből Lucia időnként vizet mer a tenyerébe és kicsorgatja. Mit jelképez, mit jelent azt nem tudom.



De itt tartunk? A Lucia, mint opera nagyon látványos kiállítást is elbír, gondoljunk A nagy Caruso film ilyen jelenetére: szinte egy reneszánsz festmény. És most: egy vödör!!!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 46852020-07-17 11:03:55

Kezdetben 20%, aztán 30% nyitási kedvezmény, tegnap este már a Ma este színház 50 % (+kezelési költség) kedvezmény...Talán nálunk nem olyan ismert Beczala, nincs semmi botránya, nincs semmi excentrikus viselkedése, "csak" énekel...


Társművészetek • 18102020-07-16 10:18:53

Két hír, ugyanazon a napon az Origo.hu oldaláról:



1.



https://www.origo.hu/kultura/20200714-virtuozok-ifj-placido-domingo-irta-a-musor-focimzenejet.html



Placido Domingo – most már saját maga által is elismerten – nem éppen a legtisztességesebb módon közeledett a női partnereihez. A fia természetesen nem felel, nem is vonható felelősségre az édesapja, nem mindig a társadalmi normáknak elvárt, cselekedeteiért.



2.



https://www.origo.hu/itthon/20200714-hollik-vereskezu-kommunista-unokaja-(dobrev klára) beszelt-az-orszaggyulesben.html



Dobrev Klára anyai nagyapja, Apró Antal, tényleg kommunista politikus volt. Nevezett unokájával annak 22 éves koráig, 1994-ig volt kapcsolata, most 2020-at írunk.



Hm…


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 46792020-07-16 09:19:45

Talán némi magyarázat a szereposztásra a színlapon szereplő utolsó név: Producer: Dr.Vadász Dániel. Az internet tanúsága, több saját nyilatkozatuk szerint, Dr.Vadász Dániel és Fischl Mónika férj és feleség.



Még arra kellene indokot találni, ami szintén a színlapon szerepel, a következtők szerint: Zenei átirat: Medveczky Szabolcs (!!!???)


Opernglas, avagy operai távcső... • 205192020-07-12 17:55:54

Itt is tisztelettel felhívom a figyelmet a II. felvonás jelenetére, amikor Tosca ledöfi Scarpiát. Sajnos a kamera döfés előtt és döfés után is mutatja a kést. Scarpiából ömlött a vér, de a késen a döfés után egyetlen egy csepp szennyeződés sem volt, ugyanúgy csillogott a reflektorok fényében, mint előtte.


Lehár Ferenc • 7112020-07-11 20:58:09

Én is figyelmetlen voltam: kimaradt a hivatkozott, egre témájú hozzászólás 707.száma. Elnézést


Lehár Ferenc • 7102020-07-11 19:20:41

Tisztelt Búbánat! Ezt a tájékoztatást is köszönöm. Nem olyan mértékben, de az interneten található program szemlélete azonos a számú hozzászólásban ismertetett egri programmal.



Pedig lehetne miből vagy kitől példát venni. Az Operett Gála előtt 1 azaz Egy nappal ugyanott Opera Gála lesz, szintén ingyenesen. Ennek programlapja https://www.annabal.hu/index.php/anna-fesztival



 példásan feltünteti a részt vevő művészeket, az egyes, felhangzó áriák közismert magyar megnevezését, eredeti nyelvű első sorát. Kalapot le.



Képtelen vagyok elhinni, hogy akik a július 24-i programot tudják, nem tudják a július 25-i programot. Illetőleg Lehár Ferenc nevének említése után egyetlen közlésre érdemes tény van (szó szerint idézem):



„Rendező: Káel Csaba Nádasdy Kálmán-díjas, Kossuth-díjas filmrendező, érdemes művész”



Nem hiszem, hogy egy Lehár est legfontosabb információja ez az idézett tény.lenne


Lehár Ferenc • 7072020-07-09 21:19:49

Tisztelt Búbánat!



Köszönöm szíves felvilágosítását. Az Ön leírása után magam is megnéztem az Agria Játékok vonatkozó plakátját. A színlap iskolapéldája a nézők totális semmibe vevésének, a felületességnek, az abszolút tájékozatlanságnak, hanyagságnak.



A már említett 1 napra 2 szereposztáson kívül:




  • a librettó magyar fordítójának neve nincs feltüntetve,

  • a „Theater an der Wien” nevében az „ander” egybe írva!?

  • a bonviván szerepneve nem „Danilovitcs” !?

  • a nagykövet nem „Baró Mirko”, hanem Báró Mirkó

  • „Raoul de Saint Brioche” nevében a „de” felesleges

  • a koreográfus neve a kettőspont után nincs feltüntetve



A plakát melletti video eredetéről semmit nem tudni – egy 2015.évi spoiler valamelyik társulat szabadtéri előadásáról (nem biztos, hogy veszprémi előadás abból az időből, mert akkor a nagykövet Szilágyi Tibor volt). Érdemes az utolsó másodperceket megnézni: a kamera gondosan, viszonylag hosszan mutatja az első sor középső üres székeit, ahova feltehetőleg a város vezetőit várták, akik nem jöttek)


Lehár Ferenc • 7052020-07-09 11:05:28

Tisztelt Búbánat! Abszolút nem kötözködés, nem is az Ön témája, de Ön tette közré ezt az egri programot, ezért Önt kérdem: ha egyetlen előadásról van szó (esőnap nélkül talán), akkor miért vannak szerepkettőzések? Egy héttel az előadás előtt még nincs végleges szereposztás?


Pantheon • 26842020-07-06 19:21:03

Kedves „Franca”! Lehet, sőt biztos, hogy nem volt ildomos a „Pantheon” rovatban megjelent mondatot „korrigálnom”. A téma nem olyan, hogy különböző nyelvtani értelmezéseket itt taglaljunk, természetesen magamat is beleértve.



Akkori soraim mentségéül szolgáljon, hogy a „Magyar Kurír”, az MKPK félhivatalos hírportálja is a következő mondattal adta közre a szomorú hírt: „Georg Ratzinger, az emeritus pápa bátyja július 1-jén reggel elhunyt”.



Köszönöm, hogy sorai alkalmat adtak egy újabb főhajtásra és a gyászban történő osztozásra.


A MET felvételei • 6162020-07-05 12:16:50

Plagizálás: " Csak hüledeztem Antonenko pocsék Cavaradossián"



Tegnap este a Mezzo adta a 2018.évi tavaszi salzburgi produkciót.


Operák, amelyeket utálunk • 3012020-07-05 12:14:18

Nem az opera, de a rendezés!!!



Tegnap este a Mezzo csatorna sugározta a 2018.évi, salzburgi Tosca produkciót (végén a Scarpia-Tosca pisztolypárbajjal).



Nem tudtam a műsort, sajnos csak a II.felvonás közepén kapcsoltam az adóra. Kicsit csodálkoztam, hogy a jó technikai felszereltség (telefonközpont, stb.) ellenére Scarpia az útlevelet kézzel, töltőtollal írja, de oda se neki.



Ami jobban megfogott az a Tosca által használt kés. Jól látható volt a döfés előtt és a döfés után is. Míg Scarpiából ömlött a vér, elárasztotta az ingét, a kés a döfés után is ugyanolyan csillogó, nem szennyezett volt, mint előtte. Hm…



Megnéztem, lelassítottam, kimerevítettem a Youtube oldalán https://www.youtube.com/watch?v=J9hZ3fVHogE található részt, azt hiszem, jól láttam.


A MET felvételei • 6042020-07-04 11:54:15

Nagyon jól tetszik emlékezni. Ott voltam én is. A jég mellett, egy kupacban álltak a "magyar szinkron" szereplői, többek között Rátonyi Róbert, mint Nyegus, is.


Társművészetek • 17962020-07-03 13:22:05

Az "impozáns, lenyűgöző névsor" tagjai eredményesen lobbiztak. Kérésüknek megfelelően modernizálódhat a SZFE, a mai napon megszavazott törvény alapján.


Társművészetek • 17792020-07-02 21:40:02

Tele vagyunk nyílt levelekkel (Lásd: Ragályi Elemér féle is), petíciókkal. Pontosan lemérhető az aláírók személyéről a társadalmi hovatartozásuk. Szép listákat lehet készíteni.



Engem százszor jobban érdekel, hogy "X" vagy "Y" milyen volt a "Hamlet"-ben, az "Ember tragédiája"-ban, hol mutatnak be izgalmas, mai magyar drátá, hol lesz egy tényleg szellemes mai magyar vígjáték (Lásd: Tabi László régen) és így tovább. Ez valahogy a sok nyílt levél között elsikkad.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 621812020-07-02 20:34:30

Mi újság a MÁO-ban? például az, hogy Ókovács Szilveszter Főigazgató Úr is aláírta a Palkovics Lászlónak és Semjén Zsoltnak címzett levelet, mely szerint támogatják a SZFE átalakítását.



Nagy tisztelettel kérdem: egy operaigazgatónak mi köze hozzá, hogy a tőle idegen képzés, milyen formában történik? Esetleg, akik eddig Szelim basát alakították és a régi SZFE-n végeztek, nem voltak a szerepre megfelőek ezzel a tanulmányi háttérrel?


Társművészetek • 17742020-07-02 19:30:20

Vidnyánszky Attila, mint Vidnyánszky Attila (nem a Nemzeti főigazgatója, a MTT vezetője, stb. stb.) nyilatkozott a közte és a fia közötti helyzetről, a fia SZFE tanulmányairól, munkáiról, apai és fiúi kapcsolatukról. Hárítás, hárítás, hárítás, visszakérdezés, kínosan ügyelve, hogy ne foglaljon állást.



Az interjú teljes szövege, elolvasható:



https://nepszava.hu/3083583_vidnyanszky-attila-megprobalnak-egymas-ellen-kijatszani



Azonban az interjúban volt egy árulkodó, vagy talán az interjú hevében kicsúszott mondat, amikor már, mint a Magyar Teátrumi Társaság vezetője beszélt (szó szerinti idézet):



„Amikor Palkovics miniszter úrnál találkoztunk a diákokkal…”



Hogyan? A MTT vezetőjének egy miniszter közbenjárása kell ahhoz, hogy SZFE diákkal tudjon találkozni? Csak így lehet megteremteni az egész interjúban hiányolt párbeszédet? Nem lehet csak spontán, az „utcáról besétálni” egy egyetemre? Nem lehet felhívni az egyetem vezetőségét, hogy üljünk le? Állásfoglalásokat kell kiadni, miniszternél kell találkozni? Hol a hiányolt párbeszéd?


Pantheon • 26772020-07-02 15:13:05

Tiisztelt Edmond Dates! "fivére" helyett "bátyja" Georg 96 éves, Joseph 93 éves.


Társművészetek • 17572020-06-24 22:33:55

Mai napon létrejött egy találkozó a SZFE vezetői, hallgatói képviselői, valamint Palkovics László miniszter között. A találkozóról a különböző internetes fórumok – természetesen – különböző részletezettséggel számoltak be. Gyakorlatilag az is véleményalkotás, hogy a találkozó tényéből, az utána következett sajtótájékoztatóból milyen elemeket említünk, emelünk ki.



Ehhez az alapelvhez csatlakozva, én is idézek egy – a miniszter által interpretált – mondatot.



"A meglévő helyzetet konzerválni nem szerencsés" - hangoztatta a miniszter, aki - mint elmondta - arra biztatta a hallgatókat, hogy éljenek azzal a lehetőséggel, amit a kormány javasolt.



Köteteket lehet megtölteni a világtörténelem olyan tárgyalásaival, ahol az egyik partner „javasol” valamit a másiknak.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 45982020-06-23 08:43:27

Tisztelt Lujza! Hasonló kérdésemre a mai napon válaszolt a Fenntartó Fővárosi Onkormányzat. Ennek alapján a Margitszigeten július 17-től mindenfajta előadás megtartható, nézőszám korlátozás nélkül. Amiket eddig nem mondtak le, pl. Beczala koncert, változatlanul maradnak az eredeti időpontban és várják a további nézőket.


Társművészetek • 17542020-06-22 18:11:33

Érdeklődéssel várom azt a magyar szerzőt, aki - Németh László mintája alapján - megírja  "A két vidnyánszky" című drámát.


Társművészetek • 17522020-06-22 17:05:34

Nem szokásom ilyen helyen „intimpistáskodni”, de a tudósítások neveket is említenek és a Vidnyánszky Attila név ugyanabban a művészeti ágban a részt vevők között feltételez valamilyen rokonságot.



A tudósítások, index.hu szerint, idézem: „Ifj. Vidnyánszky Attila, Alföldi Róbert, Mácsai Pál, Stohl András és még rengeteg színész közösen tiltakozik a Színművészeti átalakítása ellen” Az olyan átalakítás ellen, amelyet az édesapja által vezetett MTT örömmel fogad és helyesel.



Érdekes lehet elgondolni, hogy milyen lehet egy otthoni esti beszélgetés a szereplők között? Vajon az apa és fiú ilyen ellentétében a nemzedékek különbsége a meghatározó-e, hiszen a szerepek éppen fordítottak: az ifjú van a régi mellett, az apa az új mellett. Aztán azon is érdemes lenne elgondolkodni, hogy mit is jelent az „apai örökség” kifejezés, mit kell tovább vinnie a következő generációnak?



Persze ez nem csak az SZFE jelen konfliktusára érvényes, hanem felveti az általános kérdést: vajon a fiatalok jól sáfárkodnak az előző generációk által létrehozott értékekkel vagy???


Társművészetek • 17432020-06-19 12:17:03

Ahogy olvasom, már az "Egyetem" szó is kimarad a későbbiekben. Mai hír a Parlamentből:





"Változhat a Színház- és Filmművészeti Egyetemet fenntartó alapítvány neve, Színház- és Filmművészetért Alapítványra. A kormány eredeti előterjesztésében Színház- és Filmművészeti Egyetemért Alapítvány szerepelt, ezen változtatna a törvényalkotási bizottság által csütörtökön elfogadott módosító javaslat."




Társművészetek • 17392020-06-18 11:51:22

Idézek az Ön által szintén idézett közleményből: "A mai napig egyetlen szakmai érv sem hangzott el a kényszerátalakítás sürgőssége mellett,"



Nagy tisztelettel és nem álnaívan kérdezem: a SZEF jelenlegi hallgatói nem a jelenlegi rendszerben szocializálódtak/szocializálódnak? Nem tudják eddigi tapasztalataikból, olvasményélményeikből, hogy szakmai intézmények átalakításhoz nem szükségesek szakmai érvek?



Biztos olvastak, tanultak, láttak Csurka István - mellesleg nagyon jó - szindarabot. Ebből következően ismerniük kell a szerző örökbecsű szavait: "A szakértelemre való hivatkozás olcsó, bolsevista trükk"


Társművészetek • 17222020-06-12 08:37:58

Tisztelt Lujza! Természetesen a Lánchíd is az egész ország ügye. Az egész ország bénultan figyeli Karácsony Gergely - nem írom le a használt jelzőket - tevékenységét. Karácsony Gergely, októberi hivatalba lépése után 1.elherdálta a Lánchíd teljes felújítására Tarlós István által biztosított pénzt. 2. Az elmúlt hónapok alatt veszélyessé tette a közlekedést a Tarlós István által megnyugtató állapotban átadott Lánchidon. 3. Az elmúlt hónapok alatt rendszeresen akadályozta a Tarlós István által műszaki, pénzügyi szempontból teljes mértékben előkészített, ütemezett Lánchíd felújítás kezdetét. Karácsony Gergely egyéb NER ellenes tevékenységéről már ne is beszéljünk


Operett, mint színpadi műfaj • 43482020-06-11 16:44:12

Sokféle jelzőt lehet a „mosoly” szó elé tenni, annak megfelelően változik a szó hangulata is. Azt azonban feltételezem, hogy az Operettszínház a „mosoly” szót a „Mosoly évada” kifejezésben a legáltalánosabb értelemben használja, nevezetesen: mosolyt varázsoljon az emberek arcára.



Ennek a La Mancha lovagja, az Anna Frank naplója, a Nyolc és fél, a Mata Hari történet szinte teljes egészében megfelel, az ember nem győz közben mosolyogni.



Az a mű, melynek címében is szerepel a „mosoly” szó: Lehár: A mosoly országa, pedig – a rendező megfogalmazása szerint – „szórakoztató, teli látványos jelenetekkel, vidámsággal…”. Ez a sommás megállapítás - fogalmazzunk úgy – legalábbis vitatható. Ha valaki így közelíti meg ezt a drámai alkotást, akkor…



Egyébként minden csupa mosoly…


Operett, mint színpadi műfaj • 43432020-06-10 18:36:29

Tisztelt "Búbánat"! A következő évadról, bértelekről már korábban, 06.04-én, e-mail üzenetben tájékoztatotta az elmaradt előadások pótlásával egyidejűleg Főigazgató Úr titkársága, a következők szerint:



BEMUTATÓ BÉRLET (volt Premier Bérlet) Előadások: vasárnap 19.00



La Mancha lovagja                            2020. szeptember 13.



Marica grófnő                                    2020. október 25.



A mosoly országa                              2021. január 31.



Nine                                                   2021. március 28.



Gondolom ezek lesznek az új évad bemutatói.


Operett, mint színpadi műfaj • 43372020-06-10 16:15:19

Ha már ismételten szóba került ezen a fórumon az operett magyarországi megújítása 2019.szeptemberében Vidnyánszky Attila Csárdáskirálynő rendezése által, szeretném felhívni a figyelmet a következőkre:



A napokban jelent meg az egyik torrent oldalon a 2002.évi szlovák (!!!) Csárdáskirálynő felvétel, melynek szereposztását, a CD borító alapján, közlöm:



Emmerich KÁLMÁN (1882-1953) Die Csárdásfürstin (The Gypsy Princess)



Operetta in Three Acts Libretto by LeoStein and Bela Jenbach



Sylva Varescu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Yvonne Kenny



Edwin Ronald . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Michael Roider



Countess Stasi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Mojca Erdmann



Count Boni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Marko Kathol



Feri von Kerekes / The Notary . . . . . . . . . . . . . Karl-Michael Ebner



General Rohnsdorff . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Hellmuth Klumpp



The Prince . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Heinz Holecek



The Princess . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Yvonne Kálmán



Slovak Radio Symphony Orchestra, Slovak Philharmonic Chorus (Chorus-master: Marian Vach) Conduct: Richard Bonynge (!!!)



A szereplőgárda utolsó neve figyelemre méltó: Yvonne Kálmán (Kálmán Imre leánya!!!), aki a néhai Felföldi Anikó által is megformált hercegnő szerepét alakítja.


Társművészetek • 17192020-06-09 21:47:47

Ahol a legnagyobb a baj, ott a leggyorsabb a segítség:



https://infostart.hu/kultura/2020/06/09/igy-osztjak-szet-heteken-belul-a-kultura-valsagmilliardjait



A cikkből: "Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által létrehozott egymilliárd forint keretösszegű gyorssegély mellett a kormány további 5 milliárd forintot fordít kultúratámogatásra - mondta az Info Rádiónak Vashegyi György, a Magyar Művészeti Akadémia és a Nemzeti Kulturális Tanács elnöke."



Húsz intézmény kért egyébként támogatást, ebből kapott öt összesen:




  • az Operaház

  • a Nemzeti Múzeum

  • a Szépművészeti Múzeum

  • Hagyományok Háza

  • Zeneakadémia.



A (további) legnagyobb összegek elosztásáról …a Magyar Művészeti Akadémia, a Magyar Állami Operaház, a Petőfi Irodalmi Múzeum és a Nemzeti Filmintézet gondoskodik.



Az erre vonatkozó, Magyar Közlönyben megjelent rendelet külön kiemelte a támogatandók közül a „Kassai Lovasíjász Iskolát”.


Operett, mint színpadi műfaj • 43332020-06-09 14:06:19

Szintén a teljesség kedvéért: Dolhai Attila nyilvánosan bocsánatot kért, ami nagyon tiszteletre méltó, kevés embertől lehetett mostanában ilyet hallani ilyen témában.



https://24.hu/kultura/2020/06/09/dolhai-attila-operettszinhaz-zaklatas-kiss-b-attila-bocsanatkeres/



"Ricora" 4332.szám alatti kérdésére: miért nyilvánuljon meg a Főigazgató Úr? Az elmúlt napokban, Trianon kapcsán, Főigazgató Úr több fórumon nyilatkozott az Ő belső késztetéséről, ami szintén nagyon tiszteletre méltó. Azt hiszem, ilyen fennkölt, nemzeti sorstragédiát érintő, típikusan az Operettszínház tematikájába tartozó témák esetén nem illenének bele olyasmik, amivel egyes dolgozók egyes más dolgozók cselekedeit említik. Már Mikszáth is megírta - lásd.Különös házasság vége - nagy cél - Operettszínház Nemzeti Dalszínházzá talakítása - érdekében egyes gályáknak el kell süllyedniük. Ennyi.


Pantheon • 26552020-06-08 20:38:22

Tisztelt "Speranza". Csak egy nagyon apró kiegészítés az Ön tökéletesen korrekt írásához. A Ben Hur filmben Claude Heater arcát az akkori törvények szerint, mint Jézust, nem mutathatták. Ennek alapján nem a rendező döntése volt a filmbeli - így is nagyon tiszteletre méltó - ábrázolás módja.


Operett, mint színpadi műfaj • 43302020-06-08 08:04:58

Tisztelt „Amalgám”



Egyetértőleg idézem értékes hozzászólásából a következő kívánságot: „bízvást reménykedhetünk abban, hogy (Dolhai Attila művész úr) a közeljövőben kiteljesíti színpadi pályáját”.



Felhívom szíves figyelmét, hogy ez a „kiteljesedés” a napjainkban már meg is történt. Dolhai Attila művész úr alkotótársa és aktív közreműködője volt a Budapesti Operettszínház egyelőre csak online látható „Trianon 100” bemutatójának.



(Zárójelben: van abban valami freudi elem, hogy az Operettszínház egyre inkább a minket ért sorstragédiák – Mohács 1526, Trianon 1920 – felé fordul, mintegy intézményesíti, nemzeti rangra emeli a „sírva vígad a magyar” sztereotípiát.)


Operett, mint színpadi műfaj • 43222020-06-06 16:04:38

Megkövetek mindenkit, azt hiszem rossz HVG360 cikket olvastam – vagy egy régebbi évaddal foglalkozott az általam idézett cikk, vagy egy más országban levő zenés színházzal, amikor „katasztrofális” jelzőt használat.



A Budapesti Operettszínház illetőleg Nemzeti Dalszínház eddigi időszaka – Kiss B. Atilla ma nyilvánosságra került interjúja szerint (szó szerint idézem ezt a részt):



A 2019. februári megválasztása óta eltelt időszakkal kapcsoltban Kiss-B. Atilla azt mondta, hogy a színháznak nagyszerű éve volt.



„Februártól februárig az Operettszínház több mint hatszázhatvan, javarészt telt házas előadást játszott székhelyén, vendégjátékai alkalmával, szabadtéri helyszíneken és külföldön. Gyönyörű bemutatók születtek, a régi előadásokat pedig felújítottuk”



A teljes interjút a következő linken lehet tanulmányozni:



https://www.origo.hu/kultura/20200606-kissb-attila-belso-indittatast-ereztem-arra-hogy-odafigyeljek-az-operettszinhazra.html?utm_source=hirkereso



Még egyszer elnézést a felületes véleményformálásért.



(Zárójelben: A Főigazgató úr és Vidnyánszky Főigazgató úr azonos keresztneve az interjúban kétféle módon szerepel: Attila és Atilla formájában. Mind a két forma majdnem egyenlő számú előfordulású, gondolom ezzel is a köztük levő belső azonosságot kívánták illusztrálni.)


Operett, mint színpadi műfaj • 43202020-06-05 08:14:51

Biztos vannak könyvek, amikben szociológiai szempontok szerint elemzik egy-egy botrány kirobbanását, fejlődését majd elhalását. Ezen könyvek számára érdekes lesz a nálunk, kulturális területen az elmúlt és jelen évben kirobbant verbális és non-verbális erőszak témája.



Azért is érdekes lenne az elemzés, mert az első intézmények – Vígszínház, SZFE, Katona József Színház – finoman szólva nem teljesen NER kompatibilis intézmények voltak.



Ellentétben a mostani, Operettszínház, botrány címzettje már abszolút NER alá tagozódott intézmény, mintegy a Nemzeti Színház fiókszervezete, irányaiban, irányultságában mindenképp.



Egyáltalán nem kicsinyelve az olvasottakat, együttérezve az áldozatokkal, felháborodva az elkövetők – sajnos szokásos – cinikus hárításán, el lehet gondolkodni, hogy ez nem egy másik, kibontakozó botrány elfedésére szolgál?



Ugyanis a NER kompatibilis Operettszínház első, teljes, új évadja eddig katasztrofális volt, amiről a HVG360 a következőket írja: „olyan rosszul sikerült például a részben a Kárpátia gitárosa, Szijártó Zsolt által szerzett Mohács 1526 – Európa kapuja című rockmusical, hogy nem tudták bemutatni az évadban, és bebukott a trianoni „békeszerződés 100. évfordulójára kiírt pályázat is. A színház fénykorában a jegypénztár előtt kígyózó sorok eltűntek, a szóbeszéd szerint az új előadások némelyike jelentős veszteséget termel”



Nem mondható ki, hogy az új vezetés – Kiss B. Attila és Apáti Bence és Pfeffer Gyula – abszolút alkalmatlanok ilyen feladatra, inkább odadobunk egy frissen „önként” távozott valakit és az összes sarat rádobáljuk.


Balett-, és Táncművészet • 60242020-06-05 07:06:03

Hosszú-hosszú interjú jelent meg az interneten a Magyar Táncművészeti Egyetem vezetőivel. Az interjú elolvasható az alábbi linken:



https://wmn.hu/kult/52961-nem-tudom-miert-gondoljak-az-emberek-hogy-egy-muvesz-elete-fenekig-tejfel--interju-a-magyar-tancmuveszeti-egyetem-vezetoivel



Az interjú – többek között – reflektál a más fórumokon már többször említett hatalommal való visszaélés, megalázás, fizikai és verbális abúzus témájára.



„Természetesen” – „mi már előtte, még mielőtt világszerte kirobbant”, „a mi etikai kódexünk”, „a mi erre biztosított felületeink” és így tovább.



Az interjút olvasva az az érzésem volt, mintha egy már sokszor olvasott-hallott sablonszöveget látnék újra, a név – Magyar Táncművészeti Egyetem – tetszőlegesen behelyettesíthető bármilyen más, utóbbi időben közszájon forgó intézet nevével.



Tárgyilagosan meg kell említeni, hogy valamennyi érintett intézmény vezetőinek volt hol „tanulnia” ezeket a fajta nyilatkozatokat. A koronavírus Operatív Törzs tájékoztatójában minden nap szerepel: „mi mindent megtettünk”, „eredményes a védekezés”, „aki ennek ellenére elhunyt, az csak idős, krónikus betegségben szenvedő volt, aki…”.



Szóval nálunk minden szép és jó, Mozart (és Gottlob Stephanie) szavaival: „Akinek ennyi jó kevés, azt érje gáncs és megvetés”


Történelem • 4922020-06-04 19:23:37

Tisztelt Búbánat!



Egy kicsit zavarban vagyok, mert ez a hozzászólás az Ön 490.számú hozzászólására válasz, de ténylegesen az Ön által idézett, Ókovács Szilveszter Főigazgató Úr által közzétett listára szeretnék reagálni.



És most tulajdonképpen mi van?



Listát készítünk a „történelmi Magyarország”-on születtek művészekről, de…



Miért nincs lista a jelenlegi Magyarországon született művészekről?



Miért nincs lista a jelenlegi vagy történelmi Magyarországon született, de – akarva vagy akaratukon kívül – mégsem ott haltak meg?



Lehetne listát készíteni azokról a közéleti szereplőkről, művészekről, akik Trianon 100 évfordulója alkalmával – de csak akkor – nagy szavakat mondanak nemzetről, tragédiáról, összetartozásról és hasonlókról.



Valamint lehetne listát készíteni azokról a közéleti szereplőkről, művészekről, akik Trianon 100 évfordulója alkalmával egyszerűen teszik a dolgukat, mint az évforduló előtti napon és majd az évforduló utáni napon is.



Aztán megszámolhatnánk, hogy melyik lista a hosszabb és a rövidebb.


Operett, mint színpadi műfaj • 43182020-06-04 06:12:14

Maximálisan egyetértek Önnel


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Prunyi Ilona (zongora)
Liszt-tanítványok zongoradarabjaiból
Ábrányi: Jellemrajzok a magyar kedélyvilágból – Epedő
Beliczay: Novelette
Beliczay: Nocturne
Weingartner: Hangulatkép, op.2
Gaál: Nocturne, op. 60/1
Raff: Nyugtalanul
Raff: Este
Liszt: Il m’aimait tant! (dalátirat)
Liszt: Die Loreley (dalátirat)
Sauer: Bécsi visszhang - koncertkeringő

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Terem

Baráti Kristóf (hegedű)
Pusker Júlia (hegedű), Klenyán Csaba (klarinét), Fejérvári Zoltán (zongora)
"Összkiadás élőben"
Bartók összes hegedűs kamaraműve/1
Bartók: Andante, BB 26b
Bartók: 44 duó két hegedűre, BB 104 – részletek
Bartók: 2. hegedű-zongora szonáta, BB 85
Bartók: 44 duó két hegedűre, BB 104 – részletek
Bartók: Kontrasztok, BB 116
Élő közvetítés!

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Rácz Ödön (nagybőgő)
Liszt Ferenc Kamarazenekar
Mozart: D-dúr divertimento, K. 136
Bottesini: II. (h-moll) nagybőgőverseny
Bartók: Divertimento, Sz. 113, BB 118
A mai nap
történt:
1791 • A Varázsfuvola bemutatója (Bécs)
született:
1908 • David Ojsztrah, hegedűs, karmester († 1974)
1944 • Rolla János, hegedűs
elhunyt:
2019 • Jessye Norman, énekes (sz. 1945)