vissza a cimoldalra
2020-04-03
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11475)
A csapos közbeszól (95)

Zenetörténet (280)
Kolonits Klára (1170)
Pantheon (2583)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4735)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3773)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1907)
Franz Schmidt (3569)
Opernglas, avagy operai távcső... (20447)
Élő közvetítések (8464)
A MET felvételei (131)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62103)
Operett, mint színpadi műfaj (4274)
Momus-játék (5819)
Kimernya? (3516)
Plácido Domingo (927)
Wagner-felvételek (284)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: joska141
Leírás:
Honlap:
   


joska141 (742 hozzászólás)
 
Pantheon • 25792020-04-01 13:33:15

Hertha Töpper (1924.04.19 - 2020.03.28)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620992020-03-31 10:32:07

A 168 óra internetes oldalán hosszabb interjú Ókovács Szilveszterrel. Megtalálható:



https://168ora.hu/kultura/ez-az-operaevad-mar-elveszett-okovacs-szilveszter-az-opera-igazgatoja-azt-szeretne-ha-at-tudnak-menteni-a-szereposztasokat-183592



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620792020-03-15 09:52:30

A világot elárasztó koronavrus hírek között végre egy más téma, amivel kapcsolaban a kormány múlt héten döntött, a következők szerint:



"A Magyar Állami Operaház Andrássy úti épületének felújítására, és az az Eiffel Műhelyházra további plusz 4,56 milliárd Forintot csoportosítanak át!!!


Társművészetek • 16322020-03-13 17:31:55

Tisztelt Edmond Dantes!



Sajnálom, hogy nem idézte tovább az M5 csatorna hivatkozott híradóját. A Vidnyánszky Attila nyilatkozatában megvédett Eszenyi Enikő blokk után a következő riportban a pécsi POSZT színházi fesztiválról volt szó. Itt Vidnyánszky Attila beszélt, előrevetítve, hogy Ő a jövőben másként, máshol fogja rendezni/szervezni. A közvetlenül ezt követő riportban pedig Vidnyánszky Attila kiállt Bán Teodóra mellett, akit valakik nem szívesen látnának továbbra is a Szabad Tér Színház élén.



Az M5 csatorna jó ízlését igazolja, hogy csak említette az Eszenyi Enikő mellett kiálló (3) színészeket, akit egy másik internet csatorna nevesített, többek között ifj.Vidnyánszky Attila személyében.


Operett, mint színpadi műfaj • 42372020-03-11 16:07:48

A mai napon a következő, tendenciózus című, cikk jelent meg a HVG internetes oldalán:



https://hvg.hu/kultura/20200311_Operettszinhaz_se_muveszi_megujulas_se_nemzeti_fordulat#rss



A szerző a tényeket egyoldalúan csoportosítja, szemre hányja a Mohács és Trianon musicalok tervezett bemutatóinak elmaradását, a külföldi vendégjátékok elmaradását, a már lekötött előadások törlését és így tovább.



Az interneten kivonatosan megjelent cikk nem említi a Csárdáskirálynő, a János vitéz óriási sikerét, a megújult Kálmán Imre Teátrum vacsoraszínházi produkcióját, ahová új és új asztalokat kellett nyitni, a nemzeti jellegű átalakulás sikeres gazdasági igazgatói levezénylését és így tovább.



Jó lenne végre egy tényleg tárgyilagos elemzés a Nemzeti Dalszínház jelenéről és várható – még sikeresebb – jövőjéről.


Operett, mint színpadi műfaj • 42302020-02-15 15:11:27

Több internetes fórumon olvasható a mai napon: (jelen idézetek a Fidelio oldaláról származnak)



"Az Operettszínház teljes arculatváltását és intézményi működési megújítását sikeresen levezénylő Kriza Zsigmond ügyvezető igazgató, feladatai eredményes lezárására és más irányú szakmai feladataira figyelemmel, közös megegyezéssel távozik a színháztól - tájékoztatta Kiss-B. Atilla, az intézmény főigazgatója szombaton az MTI-t. A közleményben hangsúlyozták, hogy népszerű a megújult Operettszínház.



Mint írták, a színház egy éve hivatalban lévő vezetősége kiértékelte a Nemzeti Dalszínház című főigazgatói pályázatban meghatározott vállalások teljesülését.



A művészeti program eredményei közül kiemelték a Csárdáskirálynő, a János vitéz és a Kálmán Imre Teátrumban bemutatott Párizsi randevú című "dinner show" minden várakozást felülmúló sikerét. Az intézmény az elmúlt egy évben több mint hatszáz színházi előadás mellett nemzetközi sajtóvisszhangot kiváltó, sikeres külföldi turnékon is járt - tudatták."


Erkel Színház • 104772020-02-03 21:14:21

Ahogy Ön írta: 1.188 Ft-ért az erkélyen szinte bárhova lehet ülni, jelenleg kb. 50 szék foglalt ott. Egyyébként az egész Erkel Színházban holnap estére még 1.144 (!!!) szabad hely van. Inkább nem kommentálom...


Erkel Színház • 104642020-02-03 10:44:32

Az eddigi Gioconda előadásokhoz hasonlóan a holnapi, kedd esti is rajta lesz a "Ma este színház" honlapján, ma 21,00 óra után 50%-os (+kezelési költség) kedvezménnyel. Nem kell senkivel egyeztetni és legolcsóbb jegy áráért az erkélyen gyakorlatilag oda ül, ahova akar, a kedves jegykezelők segítenek is benne.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620502020-01-22 19:12:00

A Vikipédia Magyar Állami Operaház címszavából idézet:



"2012. december 31-ig bezárólag valamennyi magánénekes elbocsátásával megszűnt az énektársulat."


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620422020-01-20 08:27:44

Mai hír az interneten az építkezés/felújítás újabb lépéséről:



http://pestbuda.hu/cikk/20200119_eiffel_muhelyhazra_neveztek_at_az_eszaki_jarmujavito_megallohelyet



Idézet a cikkből:



"Az Operaház kezdeményezésére az intézmény harmadik játszóhelyének, multifunkcionális raktár- és próbaközpontjának közelgő megnyitása alkalmából történt az átnevezés. A megállót és környezetét, ahogy eddig is, a 9-es autóbusszal és a 28-as villamossal lehet megközelíteni. A BKK a 9-es autóbuszt februártól a jelenleginél gyakrabban, 10 perces járatsűrűséggel közlekedteti a késő esti időszakban, biztosítva a látogatók kényelmes hazautazását a kulturális helyszínről."



Hm...


Operett, mint színpadi műfaj • 41952020-01-12 10:34:46

Tegnap 17,00 órakor kezdődött az Erkel Színházban a János vitéz 6 előadásból álló sorozata (a többi 5 előadás egységesen 11,00 órai kezdettel).



Szakemberek számára érdekes összehasonlítás lehet a két (Operettszínház és Erkel Színház) párhuzamos János vitéz produkció. Laikusként a két előadásból – 1. és 3.rész az Erkelből, 2.rész az Operettből - egy komplexebb, jobban szórakoztatóbb darabot sikerült volna létrehozni.



Jó volt látni a teltházas előadáson a sok-sok gyereket, minden korosztályból, elegánsan felöltözve, cseppet sem feszengve. Jó érzés volt, hogy vannak darabok és játszóhelyek, amelyekre és ahova a szülök nyugodtan elvihetik a gyerekeiket. Már ezért is érdemes volt mind a két helyen bemutatni/felújítani a János vitézt.


A nap képe • 21742020-01-10 12:54:45

Ha jól emlékszem az említett Tosca előadáson kijött a függöny elé és az előadást az akkoriban elhunyt Carelli Gábor emlékének ajánlotta.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620372020-01-07 12:50:08

Mai hír az interneten (a címe kifejezi a tartalmát):



https://index.hu/kultur/2020/01/07/a_magyar_allami_operahaz_a_2021_22-es_evadra_koltozhet_vissza_a_felujitott_andrassy_uti_epuletbe/



Úgy látszik a prágai Operaház megnyitója után már valamilyen üzenetet a budapesti Operaházról is kellett küldeni.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620352020-01-06 06:30:01

A hétvégi és mai internetes fórumok részletesen ismertetik a prágai Állami Opera felújítás utáni, 2020.január 5-i, megnyitó előadását. Az ezzel foglalkozó cikkek közül a „168 óra” alábbi, technikai leírásokat tartalmazó, bekezdéseit idézem:



„A Prága központjában, a Szent Vencel-lovasszobor közelében, a cseh Nemzeti Múzeum és a Wilson vasúti főpályaudvar között álló épület a 2017 tavaszán elkezdődött munkák során teljes egészében megújult és korszerű műszaki berendezéseket kapott. A felújítás költségét eredetileg mintegy 900 millió koronára (11,34 milliárd forint) tervezték, de végül is a költségek 1,35 milliárd koronát tettek ki (17 milliárd forint).



Az operaház közleménye szerint az épület neorokokó stílusú nézőtere és a színpad a lehető legnagyobb mértékben visszakapta eredeti, tehát a színház megnyitása utáni arculatát. A nézőtéren 1016 személy foglalhat helyet. Minden bársonyszéken lehetőség lesz arra, hogy a néző világnyelveken feliratozva is követhesse a színpadi történéseket.”



Az esetleges következtetéseket mindenki levonhatja…


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620052019-12-09 20:59:55

Mai cikk az interneten:



https://www.napi.hu/ingatlan/operahaz-felujitas-eiffel-muhelyhaz.695810.html



A cikk címe: „Totális bizonytalanságban az Operaház” A cím alapján a tartalomra már könnyű következtetni.



A cikk utolsó bekezdését, melyben az egyik minisztérium sajtóosztálya nyilatkozik, idézem:



„A kormány a Magyar Állami Operaház felújításához szükséges valamennyi döntését már korábban meghozta. A munkálatok mind az Andrássy úti főépületben, mind a Műhelyházban ütemezetten haladnak. Az opera rajongók és a szakma számára is izgalmas lesz 2020 tavasza, amikor az egykori vasúti járműjavító egyik legszebb épülete, az Eiffel Csarnok a nagyközönség számára is megnyitja a kapuit, hogy az Erkel Színház mellett itt is nagyszerű premierekkel és előadásokkal szórakoztassa a nagyközönséget, az Ybl palota történetének legnagyobb és legátfogóbb megújítása alatt is.”



Hm...


Erkel Színház • 103812019-11-28 08:03:08

Black Friday!!! November 29-én, pénteken, az alábbi téli előadásainkra kínálunk kedvezményes jegyeket a készlet erejéig:



A diótörő  (esti előadások) –30%

Bohémélet 50%

Bohémélet 2.0 –50%

Messiás 50%

Giselle –50%

Gioconda 50%


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619832019-11-28 07:35:03

Tisztelt IVA! Köszönöm más fórumon (Operett) írt szíves szavait.



Azt hiszem Vadász Dániel és ennek alapján az MTI jól fogalmazott, mikor a Bánk bán (igazi) magyarországi bemutatóját 2020.augusztus 20-ban határozta meg, 11 nappal a várt 100.000 ember részvételével lezajló a csíksomlyói díszbemutató után.



Legyen szíves átgondolni: a nemzet egyesítésén felül a jövő évi Bánk bán a nemzet három konkrét műfajú színházát, azok szereplőit egyesíti. A prózai Nemzeti Színház igazgatója rendezi a nemzeti Operaház művészeivel, a nemzeti Operettszínház művészei szervezésével és közreműködésével. Ez az alkalmi egyesülés mintegy kezdete lehet egy esetleges további tartósabb szervezeti egyesülésnek is.



Bízom benne, hogy a 2020.augusztus 20-i margitszigeti Bánk bán előadás – természetesen az aznap aktuális tűzijáték illő hozzákomponálásával – színházművészetünk jelentős, egyszeri és megismételhetetlen eseménye lesz.


Operett, mint színpadi műfaj • 41692019-11-27 20:10:38

Nagyon szívesen. Én köszönöm, hogy ki tetszett ide emelni részeket a Kiss Diána interjúból. Talán az interjú utolsó mondatát a készítő pontosíthatta volna egy rákérdezéssel...



Emellett az Operaházban, immáron harmadik éve adunk kisebb koncerteket a turistáknak



Hol?


Operett, mint színpadi műfaj • 41672019-11-27 15:00:07

Tisztelt Búbánat! Köszönöm, hogy felhívta a figyelmet erre a most megjelent Felföldi Anikó interjúra. A művésznő – akinek ezúton is kívánok jó egészséget és további sikereket – interjújának végén nagyon meleg szavakkal emlékezik meg Vidnyánszky Attila Csárdáskirálynő rendezéséről („A rendező személye kapcsán az is meglepően kellemes tapasztalat volt számunkra, hogy valaki emberszámba vette a társulatot.”).



Ez az interjúrész teljesen összecseng Kiss Diána interjújával: https://szinhazikritikak.blog.hu/2019/11/23/_az_operettet_is_ugyanolyan_magas_fokon_kell_muvelni_mint_az_operat_interju_kiss_dianaval, aki – elmondása szerint - szintén nagy élményként élte meg Vidnyánszky Attila rendezését.



Jó olvasni, hogy egy színházában már beérkezett és egy pályáját ott most kezdő színésznő is azonos szinten ismeri el valakinek a képességeit. Azt hiszem ezek az ily módon visszaigazolt képességek tették Vidnyánszky Attilát arra, hogy a jelenlegi színházi élet megkerülhetetlen tényezőjévé válhasson. Nevezett legutóbb az itt más fórumokon tárgyalt G.P. esettel kapcsolatban mondta el véleményét a SZFE-ről, ahol – mivel más hasonló tárgyú egyetemnek a vezetője – Ő nem kapcsolódott be a működésükbe. Így az SZFE felelőssége, hogy – szavai szerint – „a magyar színészekbe már a Színművészeti Egyetemen beültetik azt, hogy a rendező előtt meg kell alázkodni, és ez megöli a művészetet.



Bízunk benne, hogy ez a szemléletmód belátható időn belül meg fog változni, a Felföldi Anikó által is említett pozitív gyakorlat szerint.


Társművészetek • 14872019-11-27 10:55:52

Több, azonos tartalmú hír az interneten, mely szerint a Magyar Posta levélkézbesítési üzletága veszteséges. Pedig, ha csak az elmúlt hét eseményeit nézzük:




  1. A Főpolgármester levélben fordult a Katona József Színház Igazgatójához…

  2. A Főpolgármester-helyettes levélben fordult a Katona József Színház Igazgatójához…

  3. A Főpolgármester-helyettes levélben fordult a Színház és Filmművészeti Egyetem rektorához …

  4. A Kulturális Államtitkár levélben fordult a Katona József Színház Igazgatójához…

  5. A Kulturális Államtitkár levélben fordult a Színház és Filmművészeti Egyetem rektorához …

  6. A Színház és Filmművészeti Egyetem Rektorhelyettese levélben fordult a Kulturális Államtitkárhoz..

  7. A Magyar Művészeti Akadémia levélben fordult a Katona József Színház Igazgatójához…

  8. A Magyar Művészeti Akadémia levélben fordult a Színház és Filmművészeti Egyetem Rektorához…


Operett, mint színpadi műfaj • 41622019-11-26 14:48:12

Nagyon szívesen. Ahogy írtam, a Mágnás Miska beszámolót Jagri Ágnes írta, aki a jelen Fórum 4149 számú bejegyzésében található Bozsik Yvette interjút készítette a János vitéz bemutatója előtt.



Egyéként nem lett volna rossz, ha Ön a 4157 számú bejegyzésében idézett Origo.hu oldalain tovább olvasta volna a kétségtelenül örvendetes híreket. Így megtudhatjuk, hogy jövőre Vidnyánszky Attila újra megrendezi a Bánk bán operaváltozatát, a Palotakoncerteket is jegyző Vadász Dániel producer szervezésében és Vadász Dániel felesége Fischl Mónika, mint Melinda részvételével. A 2020-tól Nagy-Magyarország területén több alkalommal előadandó produkció újabb szép példája lesz a különböző műfajú és profilú zenés és prózai színházak összefonódásának, egy adott cél minél hatékonyabb elérése érdekében. Bízom az elvárható sikerben.


Operett, mint színpadi műfaj • 41522019-11-24 05:47:03

Be is mutatták péntek este.



Molnár Ferenc „Vörös malom” című színdarabjának végén – szintén János nevű – főhősét a pokolból a töltött káposzta illata vezeti vissza hazai földre.



Mi itt az Operettszínházban emeletén az összevont második rész, Tündérország, vége felé kezdtük érezni a jóféle töltött káposzta illatát. Az előtérben már készültek az előadás után fogadásra, hideg-meleg ételekkel, italokkal és amit még láthattunk: szigorúan piros-fehér-zöld összeállítású szalvétakupacokkal.



Az előadás is a színpad közepén kézben tartott piros-fehér-zöld zászlóval kezdődött, így az azonos színösszeállítású szalvéták végső látványa mintegy keretbe foglalta az ott töltött 3 órát.


Operett, mint színpadi műfaj • 41482019-11-21 10:52:08

Tisztelt Edmond Dantes!



Szíves figyelmébe ajánlom Jagri Ágnes alapos, nagy tárgyismeretről tanúskodó elemzését a Vígszínház most bemutatott Mágnás Miska produkciójáról. A teljes elemzés az alábbi linkek érhető el:



https://zene.hu/20191114_magnas_miska_vigszinhaz



Csak két kiragadott bekezdést idézek belőle:



Az első nagyon jól illusztrálja a Vígszínház társadalmi egyenlőtlenségek megszüntetésére irányuló törekvésének sikerét:



„Rengeteg asszociáció indult el bennem a darab során. Például a habparti kapcsán. Ahol hab van, ott víz is van, a habos víz pedig nemcsak a koszt mossa le az emberről, hanem a szagokat is eltünteti, elmossa a társadalmi különbségeket, beugrik a „sötétben minden macska fekete” közhely igazsága. A végén pedig ott áll mindenki ruhátlanul, kiszolgáltatottan, megfürödve, egyenlően.”



A másik pedig, a konkrét előadásból kiindulva életre szóló tanácsot ad, gyakorlatilag minden ember számára:



„Én azt kívánom minden szerelmes lánynak, kapjon egyszer az életben egy olyan csókot a kedvesétől, amilyet Miska nyom Marcsája ajkára a szerelem beteljesülésének pillanatában.”



Sajnálatos, hogy ezeket az ismertetéseket, kritikákat viszonylag kevesen olvassák, mert a Mágnás Miska eddigi előadásai általában megjelennek – a maihoz hasonlóan – a „Ma este színház” 50%-os kedvezményes jegyvásárlási lehetőségén.


Társművészetek • 14472019-11-20 15:22:47

Megtörtént - Gothár Péter


A Magyar Zenekarok helyzetéről • 772019-11-19 15:40:14

Több hozzászóló felvetette, hogy jó lenne megismerni, hogy a BFZ tulajdonképpen mennyi pénzzel gazdálkodik. Ehhez a jogos felvetéshez szeretnék egy-két információt megosztani fórumtársaimmal.



A BFZ 2018.évről – a jogszabályokkal ellentétesen – nem tette nyilvánossá az éves beszámolóját. Az erre szolgáló internet hely - https://www.bfz.hu/uploads/2019/22/bfz-2018-kozhasznu-egyszerusitett-eves-beszamolo.pdf - jelenleg elérhetetlen.



A BFZ Alapítvány, amelyet 1992-ben hoztak létre külön szervezet, amely természetesen minden információt nyilvánosságra hozott. Akinek kedve van, letöltheti és böngészheti a következő internet helyről az egyes évek számait: https://bfz.esolr.me/hu/kozerdeku-informaciok/



Itt megtalálhatók és elemezhetők azok a milliárdos nagyságrendű összegek, amelyekre egyes fórumtársaim korábbi hozzászólásaikban utaltak.



Az Állami Számvevőszék, ellenőrzési tervének megfelelően, 2017.évben ellenőrizte a BFZ Alapítvány gazdálkodását. Az erre vonatkozó teljes jegyzőkönyv letölthető az ÁSZ internetes oldaláról. Az ellenőrzés ténye és fontosabb megállapításai kivonatosan olvashatók a következő honlapon:



https://www.aszhirportal.hu/hu/jelentesek/lezarult-a-budapesti-fesztivalzenekar-alapitvany-ellenorzese



Itt szerepelnek a következők: Az ÁSZ feltárta, hogy




  • az alapítvány gazdálkodása nem volt szabályszerű.

  • Költségvetési tervei nem feleltek meg a jogszabályi előírásoknak,

  • a beruházások, felújítások elszámolása 2013ban és 2015-ben nem volt megfelelő,

  • az igénybe vett és egyéb szolgáltatások elszámolása nem volt megfelelő,

  • a személyi jellegű ráfordítások elszámolása 2013ban és 2014-ben nem volt megfelelő.

  • A számviteli beszámolók összeállítása során a jogszabályi előírásokat nem tartották be,

  • a mérlegtételek besorolása, értékelése, leltározása nem volt megfelelő,

  • az eredménykimutatás egyes sorainak értékét nem szabályszerűen állapították meg.

  • Az alapítvány 2014ben és 2015-ben befektetési tevékenységet végzett, ami nem volt szabályszerű, mivel az alapító okirata erre nem biztosított lehetőséget.



Nem ismerem a konkrét körülményeket, de ezek a megállapítások is szerepet játszhattak abban, hogy a BFZ Alapítvány 2018.évi beszámolóját ügyvezető igazgatóhelyettes írta alá és 2019.január 1-jétől nevezték ki a most lemondott, új igazgatót.


Erkel Színház • 103552019-11-16 21:46:43

Holnap, azaz 2019.november 17-én vasárnap 19,00-órakor az Erkel Színházban Puccini "A Nyugat lánya" című opeáját adják. A jegytérkép szerint még 1.246 azaz Egyezer-kettőszáznegyvenhat darab jegy kapható az 1.600 férőhelyes színházban!!! Bérletes előadás (László Boldizsár bérlet). Elgondolni is rossz, mi lenne ha bérlesztünetben menne...Ez az egész közönségszervezés, jegyeladás úgy látszik nem fontos az Operaház vezetőségének...


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 44492019-11-14 11:58:02

Szólóestek a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon:



2020.július 03 - Angela Gheorghiu



2020.július 17 - Piotr Beczala



Már lehet jegyeket vásárolni a Szabadtéri honlapján, viszonylag drágán...


Társművészetek • 14362019-11-12 04:27:19

Két kulturális hír az elmúlt napok internetes sajtójából:



1.https://www.origo.hu/kultura/20191111-csiky-gergely-szinhaz-megnyito-diszeloadas.html?utm_source=hirkereso



A cikk szerint: „Hatalmas sikerrel mutatták be a kaposvári Csiky Gergely Színházban a színház névadójának Buborékok című vígjátékát, Vidnyánszky Attilának, a Nemzeti Színház igazgatójának rendezésében.”



Nagy megnyitó miniszterelnöki részvétellel, színpadról megyéspüspöki áldással. Egy kicsit azért elgondolkodtató, hogy egy országos hírű – tényleg nagyon szépen felújított – színház első bemutatójának rendezésére nem talált saját társulaton belül arra érdemes személyt…



2. https://contextus.hu/jordan-tamas-diszplgar-rendezo/



Az ezzel foglalkozó tudósítások szerint „Ma a Szent Márton Gála napja - és Jordán Tamás díszpolgárságáé”



Nagy átadó ünnepség Alföldi Róbert részvételével, és a Jordán Tamás igazgatású Weöres Sándor Színházban a Mohácsi testvérek által átdolgozott/rendezett Liliomfi bemutatóval.



A két idézett esemény egy héten belül zajlott le és így egymás mellé helyezve, alkalmat adhat különböző következtetések levonására, a mai magyar színházi valóságot illetően.


Operett, mint színpadi műfaj • 41432019-11-11 16:49:22

Tisztelt „Myway”! Elolvastam az Ön által idézett Apáti Bence blog véleményt. Elöljáróban: mindenkinek tiszteletben tartom a politikai meggyőződését, természetesen megfelelő formában vitatkozom, érvelek vele vagy ellene. Úgy vélem ez a fórum, nem alkalmas erre, hiszen Apáti Bence nem, mint Operettszínház Balettigazgató fejtette ki a véleményét, Kálmán Olga munkakörével kapcsolatban.



Apáti Bence, mint blogíró számára az a tanácsom, hogy írásait jó lenne, ha megjelenés előtt egy független személlyel átnézetné helyesírás, alany és állítmány kapcsolata, mellérendelt mondat, stb. szempontjai szerint.



 



Apáti Bence, mint Operettszínház Balettigazgató számára viszont figyelmébe ajánlom az Operettszínház legutolsó, mai hírlevelét, melyből idézek:



„Örömmel értesítjük Önöket, hogy a nagy érdeklődésre való tekintettel új normál jegyáras szektorokat nyitottunk meg a Párizsi Randevú novemberi előadásaira.”



Számomra a „nagy érdeklődésre való tekintettel” kifejezés mindig azt jelenti, hogy bőven van még jegy az adott eseményre. Tekintettel arra, hogy a nevezett produkció nem nélkülözi a tánc elemeit, úgy vélem, valamilyen szinten a Balettigazgató hatáskörébe is tartozik, hogy mennyiben lesz sikeres.



(A Jegy.hu rendszere a holnapi és holnaputáni előadás jegyeit 20% kedvezménnyel árusítja!)


Balett-, és Táncművészet • 59332019-11-11 16:48:21

Tisztelt „Myway”! Elolvastam az Ön által idézett Apáti Bence blog véleményt. Elöljáróban: mindenkinek tiszteletben tartom a politikai meggyőződését, természetesen megfelelő formában vitatkozom, érvelek vele vagy ellene. Úgy vélem ez a fórum, nem alkalmas erre, hiszen Apáti Bence nem, mint Operettszínház Balettigazgató fejtette ki a véleményét, Kálmán Olga munkakörével kapcsolatban.



Apáti Bence, mint blogíró számára az a tanácsom, hogy írásait jó lenne, ha megjelenés előtt egy független személlyel átnézetné helyesírás, alany és állítmány kapcsolata, mellérendelt mondat, stb. szempontjai szerint.



Apáti Bence, mint Operettszínház Balettigazgató számára viszont figyelmébe ajánlom az Operettszínház legutolsó, mai hírlevelét, melyből idézek:



„Örömmel értesítjük Önöket, hogy a nagy érdeklődésre való tekintettel új normál jegyáras szektorokat nyitottunk meg a Párizsi Randevú novemberi előadásaira.”



Számomra a „nagy érdeklődésre való tekintettel” kifejezés mindig azt jelenti, hogy bőven van még jegy az adott eseményre. Tekintettel arra, hogy a nevezett produkció nem nélkülözi a tánc elemeit, úgy vélem, valamilyen szinten a Balettigazgató hatáskörébe is tartozik, hogy mennyiben lesz sikeres.



(A Jegy.hu rendszere a holnapi és holnaputáni előadás jegyeit 20% kedvezménnyel árusítja!)


Operett, mint színpadi műfaj • 41342019-11-04 12:08:30

Tisztelt „Edmond Dantes” A Csárdáskirálynő már a nyári bemutató alkalmával „döbbenetes sikerű”, „standing ovation” produkció volt. Az őszi, kőszínházba történő bevitelével pedig „megújította a magyar operettjátszást”. Valószínűleg ezért vette le az Operettszínház a többi régi operettet a nagyszínpadi repertoárról, mert azok még a „megújítás” előtti rendezésűek. Abban Önnek tökéletesen igaza van, hogy Vidnyánszky Attilának – sokszínű, sokoldalú tevékenysége mellett – még nem volt kellő ideje a magyar operettjátszás további megújítására.



Így az Operettszínház Főzeneigazgatója által ezen a fórumon is idézett interjúban konkrétan említett, szükségszerűen alaprepertoárba tartozó „Mosoly országa” és „Marica grófnő” még érintőlegesen sem szerepel a színház 2024-ig felsorolt terveiben. Bízhatunk benne, hogy Vidnyánszky Attila 2025.évi naptárában már lesz hely ezen operettek megújító rendezésére is.



Addig viszont jó étvágyat kívánok az – idézem a honlapról - „artistaprodukciókkal, vérpezsdítő táncokkal gazdagított Párizsi Randevú showhoz, melynek során mesterszakácsok négyfogásos vacsoráját is élvezhetik.”


Operett, mint színpadi műfaj • 41332019-11-04 11:53:39

Tisztelt „zenebaratmonika”! Köszönöm értékes felsorolását, mely természetesen még tovább folytatható a Vidám Színpad, a Turay Ida Színház és egyéb budapesti játszóhelyek produkcióival. Számomra mindig rokonszenves, ha egy szükségszerűen korlátozott anyagi lehetőségekkel és színészgárdával rendelkező kisebb együttes magyar szerzők zenés játékait állítja színpadra. Az előadásba vetett hit és a szemmel látható igyekezet, ha nem is pótolja az operetteknél szinte szükségszerű gazdag díszletet és jelmezt, de a műfajt mindenképpen közelebb hozza a nézőkhöz.



Ebből kifolyólag csodálkozom, ha valahol rendelkezésre áll „pénz, paripa, fegyver”, akkor olyan előadások születnek, mint a Vígszínház jelenlegi Mágnás Miska produkciója.



Nem hiszem, hogy a színház vélt vagy valós közönségének zenés színházi műfajjal történő megszerettetésének megfelelő megnyilvánulási módja, ha félmeztelenül, fürdőköpenyben, WC csészéken üldögélnek emberek és közben mikroportba énekelnek.



Persze ízlések és pofonok…


Balett-, és Táncművészet • 59172019-11-04 06:53:58

Firefox megnyitotta, közlöm a hír manuális elérhetőségét:



https://magyarnemzet.hu/lugas-rovat/bolero-a-kozonsegtol-7440491/



 


Operett, mint színpadi műfaj • 41182019-11-03 23:01:48

Tisztelt Búbánat! Ahogy nézem az Operettszínház (!!!) 2019.november-decemberi műsorát, az Ön kívánságai részben teljesültek. Így már nem játszanak Lehár Ferenc, Jacobi Viktor, Huszka Jenő, Eisemann Mihály, Ábrahám Pál, Farkas Ferenc, Zerkovitz Béla, Fényes Szabolcs nevével fémjelzett darabokat. „Természetesen” szintén nem játszanak az Ön által említett francia szerzők darabjaiból sem, mint ahogy a bécsi nagyoperett világából sem, az „elmaradhatatlan” Denevért sem.



Van helyette 6 musical 23 előadásszámmal (Rebecca, Jövőre veled, Virágot Algernonnak, Isten pénze, István a király. Az óriási siker érdekében újrafordított Szépség és Szörnyeteg 2 azaz Kettő előadással)



Vannak helyette gyerekdarabok (Szegény Dzsoni, Diótörő) 18 előadással.



Vannak tényleg klasszikus operettek a Raktárszínházban, a Kálmán Imre Teátrumban (Régi nyár, Chicagói hercegnő) 5 azaz Öt előadással.



Van a főigazgatói pályázatban írt, tervezett János vitéz 9 előadásban és a nem tervezett, magyar operettjátszást megújító Csárdáskirálynő 6 előadásban.



Van a felsoroltakon kívül a vacsorával összekötött varieté előadás, a Párizsi randevú 25 azaz Huszonöt előadással.



Azt hiszem az Operettszínház (!!!) műsorpolitikájáról, a tervezett és eddig megvalósult előadások összetétele alapján mindenki le tudja vonni a saját következtetését.


Operett, mint színpadi műfaj • 41062019-11-01 22:26:38

Örülök, hogy az Ön „kívánságlistája” és a pályázati anyag szerinti tervek között van bizonyos összhang. Önhöz hasonlóan és is szurkolok, hogy „csak sikerüljön színpadra kerülniük”.



Ebben én már pesszimistább vagyok Önnél. Kérem vegye figyelembe, hogy a mostani 2019-2020-as évadra tervezett 4+2+1 produkcióból mindössze 1 azaz Egy (!!!) valósul/valósult meg, a János vitéz, a többiről még említés szintjén sem esik szó.



Helyette viszont van Diótörő balett, vacsorával egybekötött varieté produkció és régebbi musical előadások új fordításban, (most a fordítót övező politikai felhangoktól tekintsünk el) újra színpadra állítása, amit Ön is idéz itt a „musical” fórumon.



Hm…


Operett, mint színpadi műfaj • 41032019-11-01 21:32:38

Tisztelt Búbánat! Maximálisan egyetértek Önnel, hogy Főzeneigazgató Úr a „még meg nem valósult” művészi terveiről beszélt az interjújában. Azt azért feltételezem, hogy Főzeneigaztó és Kiss B. Attila Főigazgató Úr között van valamiféle összhang az Operettszínház jövőbeni terveit illetően. Ebből következően újra elolvastam Főigazgató Úr nyilvános pályázati anyagát, amit beadott a főigazgató posztra jelentkezése alkalmával. Itt megtalálható a következő évek programja az alábbiak szerint:



2019/2020



Nagyszínpad



1. Kacsóh: János vitéz



2. Suppé: Boccaccio



3. Szakcsi Lakatos: Bestia



4. Kocsák: Légy jó mindhalálig



Teátrum



1. Weill: Koldusopera



2. magyar zenés darab ősbemutató



Raktárszínház



Eisemann: Egy csók és más semmi



2020/21



Nagyszínpad



1. Lehár: Giuditta



2. Strauss: Cigánybáró



3. Elton John: Aida



4. pályázatnyertes magyar musical bemutatója



Teátrum



Legrand: Yentl (megjelenés a zsidó fesztiválon)



Raktárszínház



Huszka: Bob herceg



2021/2022



Nagyszínpad



1. Jacobi: Leányvásár



2. Offenbach: Orfeusz az alvilágban



3. Szakcsi Lakatos: Az ember tragédiája



4. Kocsák: Tűzről pattant tündérország (családi musical)



Teátrum



Menotti: A vénkisasszony és a tolvaj – magyarországi bemutató



Raktárszínház



Eisemann: Zsákbamacska



2022/23



Nagyszínpad



1. Ábrahám: Bál a Savoyban



2. Millöcker: Madame Dubarry



3. Szörényi: Atilla



4. Kander: Chicago



Teátrum



Tolcsvay: Lúdas Matyi



Raktárszínház



magyar zenés darab ősbemutató



2023-2024



Nagyszínpad



1. Kálmán: Az ördöglovas



2. Planquette: A corneville-i harangok



3. Menken: Aladdin



4. Tolcsvay: A kőszívű ember fiai



Teátrum



magyar zenés darab ősbemutató



Raktárszínház



Huszka: Gül baba



Hogy a pályázati anyag, a főzeneigazgatói interjú és a jelen valósága között mi az összefüggés és különbözőség mindenki döntse el saját maga (miután 2019 és 2024 évek között megtalálta az alap repertoárban a Marica grófnő és a Mosoly országa című műveket).


Operett, mint színpadi műfaj • 40982019-10-31 23:20:41

A színház műsorpolitikája tökéletesen tükrözi, amelyet Főzeneigazgató úr az interjúban említett. Nevezetesen:




  • állandó repertoár része pl. a Marica grófnő és a Mosoly országa – Nincs a repertoáron

  • megszerettessük Hervé, Planquette, Offenbach, Sullivan világát – Még tervben sincs egyik sem.



Miután ezen meg nem valósuló terveiket előadta Főzeneigazgató Úr, közölte, hogy a ezen terveknek megfelelően bemutatják a János vitézt, majd a Diótörő balettet, majd Huszka emlékévre készülnek.



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619582019-10-31 07:16:35

Műsorpolitika: November hónapban 5 Rigoletto előadás lesz az Erkel Színházban. A mantuai herceg alakítója Galeano Salas, a 2018.évi Marton Éva Énekverseny győztese. Valószínűleg a győzelemhez tartozott egy fellépés az Operaházban.



Kérdés: érdemes-e egy fiatal énekest ilyen nagy szereppel terhelni, amikor anyaszínházában – Staatsoper München – jelenleg a Traviata Gastonját, a Trubadur Ruizját és hasonló comprimario szerepeket alakít? Egyrészt kitesszük egy abszolút idegen közegben egy nagy megmérettetésnek, sorozatterhelésnek. Másrészt valóban a Magyar Operaház színpada az a kísérleti terep, ahol egy fiatal külföldi énekes számára a továbbfejlődés lehetőségét biztosítjuk? Nem erre való az anyaszínháza?


Balett-, és Táncművészet • 59052019-10-30 14:09:34

Ma már ott van a "Ma este színház", 1.188 Ft-os kezdő ártól, maximum 4.938 Ft-ig, többszáz jeggyel...Hm...





 

A díjakról általában • 10702019-10-29 22:59:08

Idézet: "a magyar zeneművészet kategóriában Dés László, Dubrovay László zeneszerző és Gulyás Dénes operaénekes, a Pécsi Nemzeti Színház zeneigazgatója közül választják ki a Prima Primissima idei díjazottját."


Operett, mint színpadi műfaj • 40932019-10-29 19:41:23

Mindenkinek tisztelettel ajánlom figyelmébe a következő honlapon levő kritikai írást:



https://revizoronline.com/hu/cikk/8130/szirmai-albertbakonyi-karolygabor-andor-magnas-miska-vigszinhaz/



Csáki Judit sokkal alaposabban, szakszerűbben részletezi azt a „merényletet”, amit a Vígszínház a Mágnás Miska című operett ürügyén elkövetett és amit én korábban csak egy-két szóval minősítettem.


Operett, mint színpadi műfaj • 40912019-10-28 21:49:28

Azt hiszem az Ön által használt "riasztó" a legjobb kifejezés erre az előadásra. Feleségem "brechti elidegenedést" említett. Egy biztos, az előadás olyan távol van az operett szellemétől, mint az én botfülem az abszolút hallástól.



Egy-két pillanatra vécékagylóra vagy emelőkosárba ülésen kívül mindenki mintegy két és fél órán keresztül követhetetlenül rohangált és közben rettentő hangosan kiabált és énekelt (természetesen mikroporttal). Brrr...


Operett, mint színpadi műfaj • 40892019-10-28 13:59:09

Idézet Eszenyi Enikő nyilatkozatából: "...jól eljátszott, jól előadott színházi előadás megmutatja a történet minden vetületét, mélységét, fényét, és így a mű egész gazdagsága láthatóvá, hallhatóvá válik. "



Tényleg láthatóvá vált: még be nem épített fürdőkádak, WC-kagylók, piszoárok formájában...


Jonas Kaufmann • 24552019-10-26 19:27:12

Anno...amikor még Anna Netrebo Erwin Schrott élettársa volt, hárman együtt léptek fel a legnagyobb német arénákban. Mi Bécsben a Stadthalle-ban hallottuk őket. Az "év koncert"-jeként hírdették, annak megfelelő árakkal. (Zárójel: azért emlékszem rá, mert olyan vegyes felvágott volt - mexikói népdaltól, operetten át, Verdiig - hogy a nem teljesen Kaufmann rajongó feleségem elaludt közben)


Operett, mint színpadi műfaj • 40832019-10-24 16:01:40

Ha valakit érdekeln: más program miatt díjmentesen átküldöm e-mail-ban a mai Operett Gálára érvényes 2 db jegyemet. (Emelet oldalülés 1.sor 1-2.szék)


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 34632019-10-24 16:01:08

Ha valakit érdekeln: más program miatt díjmentesen átküldöm e-mail-ban a mai Operett Gálára érvényes 2 db jegyemet. (Emelet oldalülés 1.sor 1-2.szék)


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 26872019-10-24 08:36:05

Sajnos a helyzet még ennél is rosszabb: könyvkiadóknál sincsenek nyelvi lektornok, szerkesztők. Innen már idézni lehet az Ön hozzászólását: a könyvek hemzsegnek a fordítási baklövésektől, helyesírási hibáktól.


Jonas Kaufmann • 24382019-10-22 04:43:20

Ha felidézem azt az "aranykor"-t, amikor Domingo 1973-as Tosca-beli fellépésére úgy vettem a 2 jegyet, hogy előtte valamelyik nap besétáltam a tiszta üres jegypénztárba és válogattam a jegyek között. Jó háromnegyed ház volt, semmi előztes beharangozás, még a nevét is egyes helyeken "Domingue"-nak írták. A többi már történelem.


Erkel Színház • 103412019-10-22 01:19:09

Ahogy már korábban sejtettem: még van néhány jegy Juan Diego Florez ma esti koncertjére. A "Ma este színház" honlapján féláron megvásárolhatók, 11.813 Ft/db egységáron.


Jonas Kaufmann • 24322019-10-21 23:09:57

Ezt az "affinitásT" igazolja, hogy a MET 2013/2014-es évadjában 14 (!!!) Denevér előadást vezényet, beleértve a december 31-i szilveszterit is.


Jonas Kaufmann • 24292019-10-21 11:10:05

  1. Kaufmann „könnyűzenei” felvételeit a Sony különféle hordozókon folyamatosan megjelentette. Így a 2014-es „You mean the World to Me” című Richard Tauber emlékének szánt lemezét, a 2016-os „Dolce Vita” olasz dalok lemezét, majd most a 2019-es „Wien” című lemezét is. A „Wien” lemez nagyjából megegyezik a majd előadandó programjával. Egyébként bármelyiket le lehet tölteni, csekély regisztrálási díjért. A „Wien” letöltési helye:



https://www.isrbx.net/3137746087-jonas-kaufmann-wien-2019-hi-res.html




  1. Anélkül, hogy bármilyen oktatás-egészségügy finanszírozási témákban elmerülnénk, le kell szögezni, hogy a kultúra igenis áru. Egyik fórumtársunk a nagyon találó „méricskélés” szót használta. Igenis kell „méricskélés”, hogy melyik az a produkció, amelyik eltartja magát és még hasznot is hajt, és melyik az amelyiket támogatni kell, relatív kedvezményes jegyárakkal. Csak a mostani kínálatból: A Celtic Woman, Lindsay Stirling, Andrea Bocelli, Il Divo produkciók el kell, hogy tartsák magukat, ezekhez állami támogatás egy fillér sem kell, sem nálunk, sem máshol Európában. Bármennyire is különös, de ide kellene, hogy tartozzon Jonas Kaufmann mostani előadása. Azt már komoly összeggel szükséges lenne támogatni, ha vállalna egy jövő húsvéti Parsifal-t, Kovácsházi Istvánnal felváltva. (naptára szerint a 2020.04.13-a szabad!!!)


Jonas Kaufmann • 24152019-10-19 07:10:59

A kérdés összetettebb, mint hogy leszűkítsük a jegyvásárlás témájára. Nálunk a kultúra egyes szegmensei sajnos még mindig nem teljes egészében árucikként funkcionálnak.



Jonas Kaufmann ezzel a Wien produkcióval most és a következő hónapokban végig haknizza gyakorlatilag egész Európát Bécstől Hamburgon és Budapesten át Brüsszelig. Budapest kivételével valamennyi városban 250 EUR a jegyek felső határa (sok helyen már el is kelt). Nincs semmi okunk feltételezni, hogy a stáb fellépti díja nálunk alacsonyabb legyen, mint a környező városokban. Ott valószínűleg azért állapítottak meg ilyen összegű jegyárakat, hogy kifizessék a fellépőket és valami haszon legyen a rendező cégnek.



Nálunk meg egyrészt fizetnek a nézők, amennyit fizetnek, a hiányzó többi EUR-t meg pótolja az állam, az Ön és az én adómból. Paradox módon tehát azok is fizetnek, akik el sem mennek a koncertre.



Ezért írom, hogy a kultúra egyes részei még mindig nem árucikkek, hanem valamilyen mesterségesen kialakított áron kelnek el.



Pedig bátran lehetne ilyen produkcióknál a valós piaci árakat alkalmazni. Lásd Andrea Bocelli Aréna-beli koncertjeit, ahol a befogadóképesség sokszorosa a Müpának, de a jegyárak még magasabbak, 40 e Ft-ot is elérnek. A viszonylag magas jegyár ellenére is minden jegy elkelt.



Szubjektív megjegyzés: Domingo 2002-ben adta ki Wien my Dream című CD-jét, megközelítőleg azonos tartalommal, mint a mostani Kaufmann Wien CD. (Nem is lehetett volna más számokat, ha a téma azonos). Kaufmann felvétele fényévekre van lefelé Domingótól mind stílusában, mind előadásmódjában.


Operett, mint színpadi műfaj • 40782019-10-11 21:28:37

A megfelelő, kedvezményes link:



https://www.jegy.hu/program/egy-csok-es-mas-semmi-105558?affiliate_code=nl20191011thalia&utm_source=newsletter20191011thalia&utm_medium=email&utm_campaign=egyedi-hirlevel-thalia&utm_term=egyedi-normal&utm_content=egycsok&sc_src=email_3586587&sc_lid=272414285&sc_uid=bhE4291KGE&sc_llid=111133&sc_customer=962642



október 18 - október 20 bőségesen van jegy.



 


Operett, mint színpadi műfaj • 40762019-10-11 16:57:59

A "www.jegy.hu" oldalon 20% kedvezménnyel válthatók a jegyek. A bemutató napján kívül a többi előadásra bőségesen kaphatók jegyek.


Jonas Kaufmann • 24122019-10-11 10:36:53

A napokban jelent meg a Müpa műsorhoz hasonló, nem teljesen azonos, tartalommal Kaufmann "Wien" című albuma a Sony kiadásában. A felvételen a szoprán azonos a Müpa előadásra kiírt hölggyel, a zenekar azonban a Wiener Philharmoniker. Magyar vonatkozása is van a felvételnek, mert a karmester: Fischer Ádám!


Operett, mint színpadi műfaj • 40702019-10-09 11:12:12

Tisztelt Búbánat! Köszönöm imponáló tárgyismeretet mutató kiegészítését az általam felvetett „operett” és „cirkusz” témájában. Teljes mértékben egyetértek Önnel, ezt a két műfajt össze lehet kapcsolni. Sőt, ha belegondolunk a legtöbb operettben van egy báli, orfeumi jelenet, ahol van lehetőség ilyen cirkuszi produkciók előadására is.



Az én gondom viszont az, hogy miközben az új Operettszínház, új főigazgatója, új balettigazgatója, új zeneigazgatója, új vendégrendezővel és új vendégkoreográfussal, tomboló sikerrel, megújította a magyar operettet, azóta szinte egyáltalán nem játszik Hungarikumnak minősített magyar operettet. Van helyette különböző gálaest, zenés cirkuszi produkció, gyerekeknek, felnőtteknek musicalok minden mennyiségben, Operaházból átvett darabok, rockoperák, stb. Mai példa: hírlevél érkezett az Operettszínházból, hogy az abszolút bukásnak számító Carousel mellett adnak jegyet a Magyar Nemzeti Cirkusz előadására. Hm…



Még egy köszönet: hogy tetszett közölni a Jonas Kaufmann est programját. A jegyek (100 Ft kerekítéssel) 10 ezer és 30 ezer Ft közötti árban lesznek kaphatók általánosan október 17-től. Ugyanezt a programot, ugyanezzel a szereplőkkel, idén október 14-én a bécsi Konzerthaus-ban is előadja 35 EUR és 245 EUR közötti jegyárakkal. Egyébként nem érdemes kisietni, erre minden jegy elkelt.)


Juan Diego Flórez • 7402019-10-08 11:55:53

A Jegy.hu mai hírlevele szerint a jelenleg "megmaradt" jegyek 10% engedménnyel vásárolhatóak. Nem nagy engedmény.



Ahogy - sajnos- Kálmándy Mihály 30, Ferruccio Furlanetto estjei a végén 50%-os engedménnyel voltak kaphatóak, úgy várhatóan hasonló lesz a helyzet Florez estjével is. Valahol az érintett művészekre tekintettel...szomorú...


Operett, mint színpadi műfaj • 40672019-10-08 11:33:01

Úgy látszik az Origo kulturális rovatát szinte teljes egészében az új arculatú Operettszínház produkcióinak szentelik. A mai cikk:



 



https://www.origo.hu/kultura/20191008-vilagsztarokkal-keszul-a-budapesti-operettszinhaz-novemberi-bemutatojara.html?utm_source=hirkereso



 



Az egyik bekezdést idézem:



 



„Új, különleges élményt nyújtó produkciót mutat be a Budapesti Operettszínház 2019 novemberében. Terített asztalok, látványos, színes showelemek, artistaprodukciók, vérpezsdítő táncok és slágerek is lesznek. A Párizsi randevú az őt megillető helyen, a mai Kálmán Imre Teátrumban, vagyis a hajdani pesti Moulin Rouge-ban kap helyet. Egy igazi dinner show-ról van szó - ez a szórakoztató műfaj az Egyesült Államokban terjedt el, és lényege, hogy egy éttermi vacsorát és egy színdarabot vagy musicalt tartalmaz.”



Szükség is van egy ilyen új műfajra, ha már az ide szánt Eisemann est – nem tudni, milyen okból – elmaradt, valamint az Operettszínház nagyoperett produkcióinak előadásszáma radikálisan csökken.


Élő közvetítések • 81752019-10-07 16:52:07

Köszönettel. A ma elérhető egyik jobb szereposztás...Altoum császár: Chris Merritt, akit régebben, 20-30 éve az egyik legjobb Rossini tenornak tarottak...Így múlik...


Pantheon • 24162019-10-06 09:57:01

R.I.P. Alighanem nálunk volt az utolsó premierje - Des Grieux májusban...Tele a naptára 2020 májusáig...(ld.Operabase)...Természetesen a Magyar Állami Operaház nem emlékezett meg róla...


Plácido Domingo • 9012019-10-02 21:56:14

Mai hír a www.24.hu oldaláról:



"Távozik a Los Angeles-i Operaház főigazgatói posztjáról Plácido Domingo, miután több mint tízen vádolták meg több évtizedre visszamenően szexuális zaklatással, írja a Guardian.



Domingo egyúttal lemondta az összes fellépését is a Los Angeles-i Operaházban, és ezzel valószínűleg le is zárult fél évszázados amerikai karrierje, mert az Egyesült Államokban nincs több tervezett szereplése."


Társművészetek • 14202019-10-02 19:13:01

Tisztelt „Búbánat” és „Edmond Dantes”!




  1. Érdemes megnézni a Népszava ismertetés – nem igazán elmélyült kritika – illusztrációjaként szolgáló fényképet: Valamennyi szereplő mikroportot használ!!! Nemzeti Színház, ahol egy Bessenyei, Básti, Tőkés Anna hangja egy 19.századi épületben is mikrofon nélkül gyönyörűen hallatszott, zengett.

  2. Meg kell „védjem” Vidnyánszky Attilát. Ma már egy-egy kőszínház olyan óriási repertoárral rendelkezik, hogy 1-1 produkció 1-1 hónapban csak nagyon kevés alkalommal kerülhet színre. Jó példa a József Attila Színházban játszott szintén óriási sikerű – jegyüzérek aratnak – Macskafogó. Októberben talán 1 előadás, novemberben 3 előadás. Nem sokkal különbözik a Vígszínház Pál utca fiúk produkciója, ottani mértékkel rendkívül magas helyárakkal, szintén jegyüzérekkel, de mégis csak havi 4-5 előadással.

  3. A Rocco és fivérei szentpétervári előadásáról itt található egy ismertetés, melynek első bekezdését idézem is: https://www.origo.hu/kultura/20191001-a-nemzeti-szinhaz-vendegjateka-szentpetervaron-a-rocco-es-fiverei-a-nemzetkozi-szinhazi-olimpian.html?utm_source=hirkereso



„A Nemzeti Színház szerepelt a 2019-es színházi olimpián, Szentpétervárott - páratlan sikerrel. A Rocco és fivéreit adták elő. Vidnyánszky Attila rendezését ezt megelőzően csak egyszer játszották, szeptember közepén, a budapesti bemutatón. Most a világ egyik leghíresebb színházában, az Alekszandrinszkijban kétszer is. A közel négy órás, monumentális előadás végén a nézők közül sokan felállva ünnepelték a színészeket, és magát Vidnyánszky Attilát.”


Pantheon • 23902019-10-01 04:56:34

Jessye Norman (1945-2019)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619072019-09-27 15:29:43

1884.szeptember 27-én tartották a Magyar Királyi Operaház ünnepélyes megnyitóját I.Ferenc József magyar király jelenlétében.


Plácido Domingo • 8612019-09-25 07:55:16

Mai hírek az ATV internetes felületéről, csak idézetek egy hosszabb cikkből.



„A szexuális zaklatás gyanújába keveredett Domingo távozott a New York-i Metropolitan operaházból.”



„Domingo visszalépése egyben azt is jelenti, hogy már a szeptember 25-én, szerdán tartandó Macbeth-bemutatón sem énekel. Verdi operájának címszerepét Zeljko Lucic szerbiai születésű bariton veszi át.”



„Peter Gelb kedden bejelentette azt is: a londoni operaház vizsgálatának lezárultáig felfüggesztik Vittorio Grigolo operaénekest. Az olasz tenort kedden a londoni operaház szintén felfüggesztette, mert állítólag a társulat múlt heti japán turnéja alkalmával szexuálisan zaklatott egy kórustagot.”


Társművészetek • 14092019-09-21 11:16:55

Az Origo.hu internetes honlap „Kultúra” rovatában jelent meg a mai napon (nagyon hosszú a cím, azért nem csatolom ide):



A cikk alcímét és első bekezdését azonban változtatás nélkül idézem:



„Az óriási sikerű Rocco és fivérei premier másnapján újabb hihetetlen sikerű bemutató a Nemzeti Színházban



Egy nappal Vidnyánszky Attila monumentális előadása, a Rocco és fivérei kirobbanó sikerű premierje után újból bemutatót tartott a Nemzeti Színház. Euripidesz Médeiáját a világhírű svéd rendező Eirik Stubo, a Stockholmi Királyi Színház igazgatója rendezte. A premieren a szó szoros értelmében szűnni nem akaró taps ünnepelte Szűcs Nellit, a csodálatos címszereplőt, a nagy színészt, Trill Zsoltot, és az előadás több nagyszerű színészét, így Rátóti Zoltánt, Söptei Andreát, Szarvas Józsefet vagy éppen Csurka Lászlót. És persze az alkotókat.”



Most még csak néhány hete kezdődött a 2019/2020-as színházi évad. Ha már most az első premierekre ezeket a jelzőket – „óriási siker”, „hihetetlen siker”, „monumentális előadás”, „kirobbanó siker”, „szűnni nem akaró taps”, „csodálatos címszereplő”, „több nagyszerű színész” – használják, mi lesz az évad további részében?


Opernglas, avagy operai távcső... • 203152019-09-19 08:00:39

Egy szeptember 17-i eseményről szeretnék beszámolni. Ekkor volt a Wiener Staatsoper „Solistenkonzert” sorozatában Elisabeth Kulman mezzoszoprán énekesnő önálló estje.



Már abban eltért az ilyenkor szokásos estekről, hogy nem a hagyományos „énekes+zongorista” felállás volt, hanem a Wiener Philharmoniker nyolc tagjából álló együttes kisérte.



A műsor a ma szokásos „cross-over” produkció volt: operaáriák, musical részletek, slágerek Beatles-től Edith Piaf-ig. Gyakorlatilag egy komplett „Ki nyer ma” előadás volt, hiszen daloknak, áriáknak néha csak egy-egy kis részlete, néhány üteme – pl. Walkürök lovaglása, Csarnokária, IX.szimfónia, stb. – hangzott el. Az egyes számok folyamatos átmenetben követték egymást 2 * 50 percen keresztül, és még félórás ráadással. Érdekesség, hogy a művésznő az egész estet kotta nélkül abszolválta ás hangfajától eltérő áriát is bevállalt, mint például a Carmen Torreádor dalt.



Ami miatt szükségesnek tartottam ezt a nagyon jó hangulatú koncertet ezeken a hasábokon említeni, az hogy a művésznő részéről a  Staatsoper szinpadán, a Wiener Philharmoniker tagjainak kiséretével elhangzott Seress Rezső: Szomorú vasárnap című slágere, kifogástalan magyar kiejtéssel és hangsúlyozással!!!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618952019-09-19 06:47:19

Mai hír az internetről:



https://www.napi.hu/magyar_gazdasag/koltsegvetes-atcsoportositas-kormany.691679.html



„A Magyar Állami Operaház Andrássy úti épületének felújítása 2 milliárd forinttal csökkent. Ugyanakkor az Operaházhoz tartozó Eiffel Műhelyház és Próbacentrum beruházása 5 milliárd  492 millió forinthoz jutott.”


Társművészetek • 13802019-09-13 23:01:46

Úgy emlékszem, volt például egy olyan Kékszakállú-rendezés, ahol Judit „berendezkedik” a várban. Hozott poharakat, tányérokat és azokat pakolta ki az asztalra. Az ezzel járó „koppanásokat” tiltotta be akkoriban Bartók Péter, hivatkozva arra, hogy ezek a zajok nincsenek benne a partitúrában. Mintha egy Alföldi-rendezés lett volna, de ezt jobb memóriával rendelkező fórumtársaim biztos tudják pontosítani.


Pantheon • 23832019-09-13 19:12:16

Életének 87. évében elhunyt Konrád György Kossuth- és Herder-díjas író, esszéista, szociológus


Operett, mint színpadi műfaj • 40562019-09-13 14:42:29

Megjelent az interneten az operaházi produkciót ismertető nézői vélemény utolsó mondatában várt „Menyasszonytánc” előadás fogadtatásának leírása, a következő honlapon:



https://www.origo.hu/kultura/20190913-telavivban-szerepelt-az-operettszinhaz-a-menyasszonytanc-cimu-eloadasaval.html?utm_source=hirkereso



Az ismertető címe:



Hosszú ideig, hihetetlenül lelkesen ünnepelték az Operettszínházat Tel-Avivban



Viszonylag rövid az egész cikk, ezért szinte teljes egészében idézem:



„Telt ház előtt adta elő a Budapesti Operettszínház a Menyasszonytánc című klezmer-musicaljét Tel-Avivban. Az előadás hatalmas sikert aratott.”



„Kiss-B. Atilla, az Operettszínház főigazgatója az MTI-nek azt mondta, „a Menyasszonytánc olyan történeteket mesél el, melyekhez hasonlókat mindannyian hallottunk a családunkban, akik akár Magyarországon, akár az elcsatolt területeken, akár Izraelben élünk.”



Az új Operettszínház - Kiss-B. Atilla főigazgató, Pfeiffer Gyula főzeneigazgató és Apáti Bence balettigazgató - első premierjét a múlt héten tartotta, elképesztően óriási sikerrel. A Csárdáskirálynőt Vidnyánszky Attila rendezte, a koreográfus Bozsik Yvette volt - és a nagy művészek kétségtelenül és persze nem meglepő módon nagy előadást alkottak.”



Számomra, azon kívül, hogy tudomást szerezhettem az Operettszínház újabb diadaláról, nagyon figyelemre méltó volt a cikk egy jelzője, mely szerint: „Az új Operettszínház”, azaz nem új színpadgépezet, nem új vezetés, hanem egy teljesen új profílt kialakító színház.


Társművészetek • 13652019-09-11 10:01:08

Mind a színház, mind a Mohácsi-testvérek kifejezést adnak érzelmeiknek, meglepetéseiknek. Egyáltalán nem kívánok állást foglalni a Facebook oldalain is ezzel kapcsolatban folyó vitába – átdolgozhatók-e, kiegészíthetők-e a klasszikus művek.



Azonban az érintettek – szerintem – egy tényezőt nem vesznek/vettek figyelembe.



2019.júniusában, hosszú betegség után, sajnos elhunyt Horváth Ádám Kossuth-díjas rendező, Molnár Ferenc unoka. Ebből következően az addigi örökösödési lánc természetesen megváltozott, más örökösök léptek be. Ez a tény szintén természetesen más tárgyalási eljárást igényel és így tovább. Azt hiszem, ezt a darabot előadni/átdolgozni kívánóknak illett volna nagyobb figyelemmel és időráfordítással kezelniük.


Operett, mint színpadi műfaj • 40552019-09-11 08:50:04

Még egyszer visszahivatkozás a Csárdáskirálynő bemutatójáról írtakra, valamint az Ön figyelemre méltó megjegyzésére, hogy néhány szerepet egy-egy emberrel társítunk.



A napokban, 2019.augusztus 31-én jelent meg az interneten egy cikk Rátonyi Róbertről. A cikk címét és tartalmát – nem a Momushoz kapcsolódó tárgy miatt – nem csatolom, nem idézem, de egy mondatot belőle igen:



„A Csárdáskirálynő Bóni grófja – egyébként világcsúcstartó – 2027 (!!!) alkalommal varázsolta el a közönséget a szerepben igazán nőfaló figura.”



Tiszta szívből kívánok a Bóni grófot jelenleg alakító, az „előadás motorja” Laki Péternek hasonló sikert a továbbiakban vagy a Bóni grófja vagy más szerepekben.


Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. • 8262019-09-11 08:48:35

Tisztelt IVA! Tökéletesen igaza van, én tévesztettem el, valóban Grace Bumbry volt, jazz-t énekelve. Köszönöm a helyesbítést. Hiába, a kor, a demencia...


Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. • 8232019-09-11 06:29:48

Tényleg, több fórumon szerepel az Ön által közölt adat. De még "csak" 90 éves:P.:



https://trendingcelebstoday.com/margaret-tynes-net-worth/



"Margaret Tynes was born on September 11, 1929 in Virginia, USA." Ha vissza tetszik emlékezni, itt volt nálunk 2013-ban Marton Éva 70.születésnapi gáláján az Operában. Kicsit nehezen járt, de a hangja...Nem egy 94 éves ember hangja volt. Szívből kívánom, hogy megérhesse a 100.évet is.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43692019-09-10 20:45:03

Herbert Blomstedt 92 éves, októbertől jövő decemberig tele a naptára, gyakorlatilag az egész világot bejárja. Szívből kívánom valamennyi idősebb (és fiatalabb) karmestenek, hogy még hosszú ideig osszák meg művészetünket velünk.


Operett, mint színpadi műfaj • 40472019-09-08 22:25:53

Tisztelt Edmond Dantes!



 



Köszönöm kiegészítését. Az eredeti tudósításból nem akartam senkit sem külön kiemelni, hiszen ezzel megsértettem volna a XXI.századi magyar színháztörténet ezen eseményének egységét.



Azonban a tudósítás szerzői érezhették, hogy a leírtak bizonyos szempontból hiányosak, ezért néhány óra múlva további kiegészítést tettek hozzá a következők szerint:



https://www.origo.hu/kultura/galeria/20190908-csardaskiralyno-operettszinhaz-premier.html?utm_source=hirkereso



Ennek összefoglaló címe: „Csodálatos képeken a Csárdáskirálynő felejthetetlen premierje”



Elnéztem Gordon Eszter 23 fényképét, a szereplőkön látható leukoplaszttal felragasztott mikrofonokat. Koromnál fogva még láthattam a Szinetár-féle Csárdáskirálynőt szintén az Operettszínházban. Megpróbáltam elképzelni – nem igazán sikerült – az akkori szereplőket, Honthy Hannát, Németh Marikát, Gyenes Magdát, Baksay Árpádot, Rátonyi Róbertet, Feleky Kamillt homlokukra, arcukra felragasztott mikrofonokkal. Mivel akkor fiatalabb voltam, jobban is hallottam, így nem is hiányoltam ezeket a hangosító eszközöket.



(Zárójelben: délután volt a televízióban a Formula 1 futam közvetítése. A felvezető műsorban beszélgetők szintén hasonló mikrofonokat használtak, de mindegyiken keresni kellett, annyira aprók voltak és ügyesen tűzték be az ingük, ruhájuk hajlataiba)


Operett, mint színpadi műfaj • 40452019-09-08 05:59:05

Az első híradás a Margitszigetről a kőszínházba „költözött” Csárdáskirálynő bemutatóról:



https://www.origo.hu/kultura/20190907-csardaskiralyno-vidnyanszky.html?utm_source=hirkereso



A hivatkozott cikk címe (az eredetiben jóval nagyobb betűméretben):



„Elsöprő, óriási siker az új Operettszínház Csárdáskirálynő-premierjén”



A cikk gyakorlatilag „csak” egy lelkendező, megfelelő jelzőkkel ellátott tudósítás, de – mint alábbiakban írják – részletesebb elemzés is készül a következő napokban.



„Az előadásról hamarosan alaposabban is fogunk írni az Origón, de röviden annyit el kell mondani: hihetetlen munkát végeztek el néhány hónap alatt az új vezetők, a zenekar, a balettkar és az énekkar valósággal megújult - egészen kiváló volt.”



Az idézett cikkben foglaltak alapján nem lehet kérdéses a várható elemzés végkövetkeztetése.


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 13412019-09-01 13:05:40

A 2017-es bemutatóhoz viszonyítva egy szétesett produkció volt. Mintha mindenki minél hamarabb túl akart volna lenni rajta. Nem hallottam a humorosnak szánt részeknél a közönség nevetését, az ismert indulóknál a közönség együtt tapsolását, ami pedig rendszerint bejön. Brrr...


Társművészetek • 13622019-08-31 08:39:06

Tisztelt „Edmond Dantes”! Idézek hozzászólásából: „feltűnően rövid időn belül másodszor”. Kiegészítem azzal, hogy itt van a harmadik, teljesen azonos tartalmú Vidnyánszky nyilatkozat:



https://nemzetiszinhaz.hu/hirek/2019/08/a-kiteljesedes-fele



Ezzel egy figyelemre méltó folyamatot lehet tapasztalni, ezt a fórumokhoz hozzászólók megoszlása is igazolja.



Az utóbbi hónapokban Ókovács Szilveszter, aki addig szinte minden nap nyilatkozott valamiről, feltűnően hallgatag lett. Az így kialakult „nyilatkozati űrt” Vidnyánszky Attila töltötte be, először a magyar operett megújításával, majd mostanában a Nemzet Színházával kapcsolatban.



Érdekes volt megfigyelni, míg Ókovács Szilveszter nyilatkozatai mindig igazodtak az operai eseményekhez, folyamatokhoz, addig Vidnyánszky Attila nyilatkozati szélesebb, egész színházművészeti perspektívában történtek. Különösen érdekes, hogy ez idő alatt a kultúrpolitika kinevezett irányítói – Kasler Miklós, Fekete Péter – ténylegesen hallgattak, ami azért egyetértést fejez ki.



Ezekből az eseményekből vagy annak hiányaiból is, jó kirajzolódik a folyamat, hogy az aktuálpolitika mennyire „rátelepszik” a – jelen esetben tárgyalt – színházművészetre. Hogy ez pozitív vagy negatív folyamat, az érdekeltek – alkotók, nézők – a jövőben eldöntik.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618792019-08-30 06:59:03

Tisztelt IVA! Köszönöm helyesbítését.



Nem tudok mentegetőzni öregkori szenilitásommal, mert olvasni még tudnom kell.



Kénytelen vagyok azonban azt írni, hogy az Ön által pontosan idézett mondatot az eredeti hozzászólásomkor még nem ilyen megfogalmazásban olvastam a cikkben.



Restellem, hogy a mondatot csak saját szavaimmal idéztem fel. Ez arra indít, hogy a jövőben ilyentől tekintsek el és az általam fontosnak tartott részeket is másoljam ide.



Köszönöm, hogy eddigi helytelen gyakorlatomra felhívta a figyelmemet.


Társművészetek • 13572019-08-29 17:40:14

Mindenkinek szíves figyelmében ajánlom az Origo internetes felületén megjelent, nagyon hosszú Vidnyánszky Attila interjút. Az interjú itt érhető el:



https://www.origo.hu/kultura/20190829-interju-vidnyanszky-attilaval.html?utm_source=hirkereso



Az interjú megismétli az eddig már többször tárgyalt témákat: úgy mint a Nemzeti Színház gazdálkodását, a TAO támogatás helyzetét, a független színházakkal kapcsolatos hivatalos álláspontot.



Újdonság viszont az előző nyilatkozatokkal szemben, hogy most már név szerint említi Alföldi Róbertet, szintén név szerint bírálja az Örkény Színház és a Katona József Színház különállását.



Ami viszont abszolút új volt, sajnálom, hogy a kultúrpolitika eddigi megnyilvánulásait nem kísértem figyelemmel és csak most tudtam meg: A Fővárosi Nagycirkusz Nemzetstratégiai Intézmény lett!!!



Nevezett az interjújában felsorolja a jelenlegi Nemzetstratégiai Intézményeket. Semmi irónia nincs szavaimban, de ismereteim szerint, ezek közül már csak a Fővárosi Nagycirkuszban nem rendezett produkciót Vidnyánszky Attila!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618752019-08-29 13:04:26

Don Carlo(s): igazi katolikus, keresztény autodafé, inkvízició, kolostorba vonulás. Talán valami hasznosul ebből a mai körülmények között...


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618732019-08-29 08:07:46

Mindenkinek szíves figyelmébe ajánlom a következő honlapon található cikket.



https://forbes.hu/a-jo-elet/az-operahaz-rethey-2019/



A cikk megnyitása után nagyon sok fényképet nézegethetünk az Operaház felújításáról. A cikkben – pontos dátum nélkül – szerepel, hogy az Operaház jövőre megnyílik!



 


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 13272019-08-21 18:19:05

Tisztelt Fórumozók!



 



Olvasva az idei Palotakoncertről szóló, nem éppen az elragadtatást tükröző, soraikat, szeretnék valamit kérdezni. Kérem, fogadják el, hogy nem álnaívitás lesz a kérdésem: tényleg érdekel a dolog.



Miért van az, hogy egy-egy olyan esemény, intézmény, ami mellé az aktuális kormányzat, itt döntően kulturális kormányzatot értek, teljes szélességgel odaáll és minden eszközzel támogatja, az jórészt felemás eredményt hoz?



Gondolok itt elsődlegesen a Nemzeti Színház helyzetére, az Operaház helyzetére, a Palotakoncertek támogatására, az Operettszínház újrapozicionálására.



Az elmúlt hetekben-napokban több televíziós csatornán ismételték például Mága Zoltán különböző Újévi koncertjeit. A látogatókból gyakorlatilag egy egész országgyűlési ülésnapot ki lehetett volna állítani. A koncertek színvonalát nem kívánom minősíteni.



Minden felsorolt példa az ország helyzetéhez viszonyítva írtózatos mennyiségű pénzt vitt el, de az eredmények? Miért? Miért?


Plácido Domingo • 7612019-08-17 11:57:58

Tisztelt „Virius”! Köszönöm hozzászólását, aminek tartalmával természetesen nem lehet nem egyetérteni. Egy technikai apróságra szeretném felhívni szíves figyelmét: hozzászólásában név szerint említ két művészt. Az Ön által leírt vezetékneveket több művészünk is viseli. Tiszteljünk meg mindenkit, hogy ilyen esetben teljes – keresztnévvel kiegészített – nevükön említsük Őket. Köszönettel.


Plácido Domingo • 7492019-08-16 07:49:49

Teljes mértékben egyetértek Önnel, ma tényleg minden óvatlan tettre, félreérthető mozdulatra ügyelni kell. Talán régebben ez nem volt mindig így, különösen olyan emberek között, ahol relatíve rövid ideig olyan közelségbe kerülnek egymáshoz, ami a civil életben elképzelhetetlen lenne. Egy interjúban régen Szilágyi Tibor mesélte, hogy szinte meztelenül feküdt az ágyban a következő jelenet felvételére várva, amikor hasonló öltözékben befeküdt mellé a színésznő és ott mutatkoztak be egymásnak, a felvétel előtt.



Nagyon értékelem, hogy a sok névtelen nyilatkozó után van/volt valaki, aki arccal, névvel vállalja az akkori eseményeket. Christine Wolff, már visszavonult szoprán énekesnő nyilatkozott az Őt PD által, még a 80-as években, ért szexuális zaklatásról. Nyilatkozata szerint PD állandóan a dekoltázsát nézte, idézem szavait: „mintha a melleimmel társalgott volna”.



Christine Wolff színpadi életének eseményei, szerepei, fellépései az interneten megtalálhatóak.


Operett, mint színpadi műfaj • 40292019-08-03 21:29:44

Felhívom minden érdeklődő szíves figyelmét, hogy a "Ma este színház" honlapján - érthető módon - az augusztus 4-i, esőnapi - Budavári Palotakoncertre jóval több jegy kapható, mint az eredeti augusztus 2-i időpontra. Gondolom, más kötött programok miatt többen visszaváltották a jegyeket. Még kezelési költséggel is lényegesen olcsóbb, mintha este a pénztárnál vennék meg a látogatók.


Operett, mint színpadi műfaj • 40282019-08-03 11:55:42

Tisztelt "Búbánat"! Természetesen senki sem akarok lebeszélni a vasárnapi Par/Baj részvételről. De felhívom a szíves figyelmet, hogy érdekes látvány lesz a láthatósági mellényt viselő díszletmunkások csoportja, akik a Parasztbecsületben a falusi házakat ide-oda tologatják előadás közben.


Operett, mint színpadi műfaj • 40172019-08-02 13:34:40

Tisztelt „Búbánat”! Köszönöm a 4011.számú hozzászólásában közzétett értékes gondolatait, amelyekkel nem lehet nem egyetérteni. Egyik mondatát idézem:



„Azzal nincs semmi bajom, ha a médiában hírverést, előzetes "reklámot" kap valami - ha korrektül, akár kissé elfogultan, de felhívja a figyelmet valami értékesre, érdeklődésre számot tartó eseményre - mégha vehemensnek, olykor túlzottnak tűnne”



Sajnos a Budavári Palotakoncert esetében – amiből párbeszédünk kiindult – ez az előzetes reklám nem igazán bizonyult teljesen hatékonynak. A „Ma este színház” honlap a mai előadásra féláron (+kezelési költség) kínálja a jegyeket, hasonlóan az előző évi gyakorlathoz.



A teljesség érdekében meg kell említeni, hogy a mostani előadások jegyár struktúrája már tükrözi a jelen gazdasági növekedés és ezzel összefüggésben az életszínvonal emelkedés hatását. A legolcsóbb teljes áru jegy 8.400 Ft!!!



Még egy zárójel: A nagyon sok fórumon előre és utólag egekbe emelt, magyar operettet megújító, szigeti Csárdáskirálynő következő 2 előadására is még mindig kapható kb. 200-200 jegy!


Operett, mint színpadi műfaj • 40152019-07-30 21:46:13

Mai napon végre egy összefoglaló ismertetés jelent meg a Csárdáskirálynő régi/új verziójának margitszigeti előadásáról:



https://www.origo.hu/kultura/20190730-a-nagy-sikeru-uj-csardaskiralyno-rendezes-augusztusban-a-margitszigeten.html?utm_source=hirkereso



A rendkívül alaposan, nagy tárgyismerettel íródott cikk utolsó mondatából idézek:



„augusztus második hétvégéjén még lehetőség van megnézni egyedi körülmények között a Margitszigeten”.



A mai jegytérképek szerint, mind a két napra 150-200 jegy még kapható. Sajnos csak a hátsó sorokban vannak szabad jegyek, így a „mesevilágot teremtő díszletet” a „monarchiás idők eleganciáját megidéző jelmezeket” valamint a „szuggesztív színpadi világot” onnan nem lehet teljes egészében élvezni.



De bepótolható, hiszen szeptembertől, mint egyetlen operettet, a Budapesti Operettszínház is játékrendjébe illeszti.


Operett, mint színpadi műfaj • 40092019-07-22 06:53:53

Tisztelt Búbánat! Köszönöm nagyon korrekt válaszát. Természetesen lehet „jóhiszeműen” feltételezni az Ön által leírtakat. Ugyanúgy „jóhiszeműen” lehet feltételezni, hogy egy bemutató előtt több órával megírjuk az „óriási sikert”. Ugyanúgy „jóhiszeműen” lehet feltételezni, hogy Vidnyánszky Attila megújította a magyar operettet a Csárdáskirálynő bemutatásával. Ugyanúgy „jóhiszeműen” lehet feltételezni az eddigi nyilatkozatok alapján, hogy az augusztus 2-3-i Palotakoncert produkció megújítja a magyar gálaestet, az operett mellett az operával, néptánccal, népzenével.



Ennek a „jóhiszeműségnek” legjobb illusztrálása a belinkelt tudósítás az idei Palotakoncert sajtótájékoztatójáról:



https://szinhaz.org/zenes-szinhaz/operett/2019/06/15/elemi-szenvedelyek-az-idei-budavari-palotakoncerteken/



A résztvevők mintha arra törekedtek volna, hogy ki tud mélyebbet, nagyobbat mondani, amivel ezt a jövendő produkciót már előre az egekbe lehet emelni. Csak egy-két idézet:



„a kormányzat jó időben eldöntötte, hogy a közösségi és történelmi szakrális tereket élhetővé kell tenni, míves, mély tartalommal rendelkező kulturális eseményekkel kell megtölteni”



„a lelkünket felemelő események jelenjenek meg ezekben a terekben. Ennek a folyamatnak az egyik legkiválóbb képviselője a Budavári Palotakoncert-sorozat”



„a világon mindenhol figyelemmel követik mi történik Magyarországon az operett-játszás tekintetében”



„mellettünk áll a kulturális kormányzat, az agrárminisztérium”



„a magyar folklór, a néptánc tökéletesen alkalmas arra, hogy kiegészítse az operett kimívelt hangzását”



Külön kiemelték, hogy a Palotakoncert felvételét augusztus 20-án, Magyarország nemzeti ünnepén és hivatalos állami ünnepén sugározza a Kárpát medence és az egész világ magyarsága részére a Nemzeti Főadónak számító Duna Televízió.



Talán, talán….de nem folytatom, az ebből eredő következtetéseket mindenki saját maga vonja le.


Operett, mint színpadi műfaj • 40052019-07-21 21:54:58

Legalább a dátumokra ügyeljünk, ha már a jegyek nem olyan intenzíven fogynak:



Fidelio 2019.07.20. 15:30



 

Augusztus 2-án és 3-án, vagyis kicsit több mint négy hét múlva




Ha július 20-tól augusztus 2-ig "kicsit több, mint négy hét", akkor az előzetes, óriási siker is garantált.


Operett, mint színpadi műfaj • 39972019-07-20 09:01:20

Tisztelt IVA! Nagyon köszönöm, hogy az én 3990.számú hozzászólásommal kapcsolatban fejtette ki értékes, figyelemre méltó gondolatait a kaposvári Csárdáskirálynő előadásról és ezzel kapcsolatban Mohácsi János rendezői munkásságáról.



Teljes mértékben egyet kell érteni, az Ön – választ nem igénylő – kérdésével, mely szerint: „Hát melyik mű keletkezésekor volt a történelem boldog?” Természetesen azon már el lehet és talán kell is vitázni, hogy ezt a „nem-boldogságot” milyen módon ábrázolják vagy nem ábrázolják egy-egy adott műben, például a Csárdáskirálynőben, illetőleg annak újabb és újabb feldolgozásaiban.



Egy apró kérés: az Ön által hivatkozott hozzászólásomban én nem használtam az idézett „nagy dobás” és „nagyot szólt” kifejezéseket. Mindössze azt állítottam, hogy egy szuverén egyéniség következetesen végig vitt koncepcióját láttam. Nem tettem hozzá, de ez a következetesség a Vidnyánszky féle előadásból hiányzott, amelyik hosszú volt, statikus volt, szinte táncok nélküli volt, minden – az Origo már a premier befejezése előtt megírt és leközölt cikkében szereplő – „óriási siker” és „az operett műfajának megújítása” ellenére.


Opernglas, avagy operai távcső... • 202592019-07-19 21:42:20

Nem értem. Ezeken a fórumokon hosszan elvitázunk a magyar operaélet kétségtelenül meglevő problémáiról, esetleges megoldási módozatairól.



Amikor pedig egy jelenleg tényleg nemzetközileg előkelően jegyzett énekes – Vittorio Grigolo – érkezik hozzánk, akkor féláron (Ma este színház) kínáljuk a július 20-i, margitszigeti, egyetlen fellépésére a jegyeket.



Néztem, innen a Verona Arénába megy, a Traviatában Alfréd lesz, augusztus 1-jén. Már csak állóhelyre vannak jegyek, a többszáz eurós ülőhelyek mind elkeltek.



Nem tudom, miért ez a közömbösség, csak a tényt állapítom meg.


Operett, mint színpadi műfaj • 39902019-07-18 11:03:56

Tisztelt Edmond Dantes! Köszönöm kiegészítését. Freudi elszólás volt részemről, azt hittem, hogy a Teátrumi Társaság mellett már a Színházi Társaság is hozzá tartozik.



Láttam Mohácsi János kaposvári és később felújított székesfehérvári rendezését. Hasonlóan Molnár Ferenc Játék a kastélyban (ott félelmetes volt Almády szerepének kiemelése) rendezéséhez, Mohácsi János teljesen átértelmezte a darabokat, hosszú szövegeket szúrt bele, máshova, más szereplőkre helyezte a hangsúlyokat. Lehet és kell is vitatkozni vele, de egy szuverén egyéniség határozott, következetesen végigvitt elképzelését láthattuk a rendezésekben.



A Csárdáskirálynő az ő értelmezésében zene nélkül önálló drámaként is megállta volna a helyét. Azonosan a Békeffy-Kellér féle átdolgozással, az Ő rendezésében sem volt már a harmadik felvonásban szinte semmi zene.



Vidnyánszky rendezése abban különbözik, hogy teljes egészében meghagyta az eredeti darabot, itt-ott beszúrt valami aktuális politikai mondatot. Ez az, amit – ahogy írtam – a darab egyszerűen levet magáról, ilyennek ilyen módon ebben a darabban nincs helye.



Elmélyültebb felkészüléssel, segítőbb munkatársakkal, egyértelműbb koncepcióval biztos, hogy más előadás született volna.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 69592019-07-18 10:43:11

Idézem a hozzászólás befejező mondatait:



„A nagy karmestereket és a nagy egyéniségű művészeket pedig tényleg kiírtották, lefokozták, vagy teljesen száműzték az operából, hogy ne zavarják a dilettantizmus vizét! Az jó, aki bólogat, aki cinkos az Opera szétverésében, aki elárulja és befeketíti a művésztársait, és akinek normális minden, ami az elmúlt években történt! Ez az egész nagyon szomorú!”



Tisztelt Livingstone! A jelen és a korábbi, 6951.számú hozzászólásában leírt minden szavával egyetértek. Sajnos az Ön végtelenül szomorú operai helyzetértékelése teljes mértékben érvényes a Nemzeti Színházra, az Operettszínházra, a Petőfi Irodalmi Múzeumra, az 56-os Intézetre és így tovább, csak a jelen és közelmúltbeli példákat említve, a teljesség igénye nélkül.



De, hogy az Operánál maradjunk, apróság-aprósága a következő: Ladislav Kozlek fórumtársunk megadta a Pozsonyi Opera honlap elérhetőségét. Ahogy írtam, ott László Boldizsárt Don José, Cavaradossi, Radames, Calaf szerepeiben foglalkoztatják a 2019/2020-as évadban.



Nézzük meg a magyar Opera honlapját: nevezettet még véletlenül sem léptetik fel itthon ezekben a szerepekben, hogy ezáltal nagyobb szerepbiztonságot, gyakorlatot szerezhessen. Ha már betanulja, nehogy már Magyarországon adja elő!


Opernglas, avagy operai távcső... • 202552019-07-17 21:30:28

Aida - Radames - László Boldizsár - Pozsony 2019/2020 évad



Carmen - Don José - László Boldizsár - Pozsony 2019/2020 évad



Turandot - Calaf - László Boldizsár - Pozsony 2019/2020 évad



Tosca - Cavaradossi - László Boldizsár - Pozsony 2019/2020 évad


Operett, mint színpadi műfaj • 39882019-07-17 19:12:04

Tisztelt Edmond Dantes! Köszönöm, hogy felhívta a figyelmet erre a nagyon tárgyilagos, korrekt, a létrehozók felé maximális tiszteletet tanúsító beszámolóra a Csárdáskirálynő premierjéről.



Tulajdonképpen konkrét példákkal illusztrálva László Ferenc csak azt írta le, amit itt a fórumon – ritka összhangban – mindenki állít: az előadás totális kudarc volt, még az „óriási siker” ellenére is.



Amit hiányolok a beszámolóból, azok az okok, hogyan „sikerült” ezt az „óriási sikert” előidézni.



Ebben a vonatkozásban megkerülhetetlen Kiss B. Attila és Vidnyánszky Attila együttese.



Abszolút külső szemlélőként már eleve furcsa volt, hogy az Operettszínház újonnan kinevezett igazgatója első premierjének rendezőjenként nem egy anyaszínházbeli személyt választott. Óhatatlan, hogy ennek valamilyen üzenetértéke volt a már meglevő társulati tagokra, a színház teljes állományára vonatkozóan. Ennek már csak folyománya volt, hogy az új balettigazgató is kívülről választott koreográfust a darabhoz.



A rendező személye pedig további problémákat vet fel.



Vidnyánszky Attila a magyar színházi élet megkerülhetetlen személyisége.



A Nemzeti Színház honlapja a mai napon 25 azaz Huszonöt jelenleg is futó rendezését sorolja fel. A társadalmi tisztségei – Magyar Színházi Társaság, Magyar Művészeti Akadémia, Miniszter Tanácsadó Testülete – semmiképpen csak üres, tartalom nélküli funkciók, hanem egész embert igénylő tevékenységek. Vidnyánszky Attila emellett ebben az évben nagyon sikeresen megszervezte a MITEM színházi találkozót, részt vett a pécsi POSZT fesztiválon, június végén egy régi beregszászi rendezése, régi színészeivel Olaszországban került előadásra és így tovább és így tovább.



Ilyen körülmények között egy teljesen új műfajú darab rendezéshez partnerek kellenek, olyanok, akiknek ez a számára új műfaj a vérükben van. Azt hiszem ez az, ami az egészből hiányzott. Nem voltak, nem lehettek ilyen vagy olyan okból, körülötte „igazi” operett szereplők, munkatársak.



Az Operettszínház új vezetése programként hirdette meg, hogy a magyar történelem sorsfordulóit hangsúlyosabban jeleníti meg a színházban. Lehet ezen vitatkozni, de biztos vannak mellette szóló érvek.



Azonban a Csárdáskirálynő – bármennyire is 1915-ben került bemutatásra – nem ilyen. Egész egyszerűen a szerelemről szól, humorral, melódiákkal, jó szerepekkel. A ma divatos tragikus beleérzések, kibővítések alkatilag közel állhatnak Vidnyánszky Attilához, de ezeket a darab egyszerűen kivetette magából.



Jobb lett volna, ha a Mosoly országát rendezte volna meg, az eleve kínálja a drámaiságot mind cselekményében, mind zenéjében, semmit sem kellett volna modernizálni rajta.



Ezen felsorolt tényezők „eredményeként” pedig kaptunk, amit kaptunk.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 69142019-07-16 07:21:45

Tekintettel arra, hogy IVA fórumtársunk Zéta rendkívül alapos operaházi elemzésére ezeken a hasábokon reagált, úgy gondolom más is megteheti ezt, az erre létesített operavita.momus@gmail.com címen kívül.



IVA fórumtársunk első mondatában kiemeli a tanulmány legnagyobb erényét „politikai és indulati motivációktól mentes”-ségét, ami véleményem szerint a legnagyobb hibája is. Nincs művészet indulat nélkül és nincs művészet politika nélkül.



Feltétlenül szükséges indulatosan fogalmazni és nem szabad figyelmen kívül hagyni azt a politikai közeget, melyben a művész él és alkot. Sajnos ez utóbbiról az olvasott, nagyon alapos tanulmány még érintőlegesen sem tesz említést.



Két apró megjegyzés:



A tanulmány nagyon sokszor úgy fogalmaz, hogy „voltak művek, amik…” és „voltak művészek, akik…”.



Több évtizedet átfogó időszakból jobb lett volna több konkrétumot ismertetni, hiszen a tanulmányt nem csak bennfentesek olvassák, hanem olyan abszolút laikus operarajongók, akik minden belső információ nélkül „csak” jegyet váltanak a különböző produkciókra.



Tipográfia szempontjából egy kicsit „fel kellett volna dobni” a tanulmányt. Nagyon nehéz, szemrontó számítógép képernyőn olvasni hosszú-hosszú egyformán tagolt, sehol semmi kiemelést tartalmazó bekezdéseket.



Egy lényegi megállapítása a tanulmánynak, amivel abszolút nem lehet egyetérteni: (idézem)



„E helyt is megemlíteném azt a káros tendenciát, hogy az Operaház vezetősége tulajdon közönségét, azt a valós tömeget, ami őt fenntartja,” Nem, nem, nem!!! Nem a közönség tartja fenn az Operaházat!!! Az Operaháznak ki kell szolgálni a közönségét, de a fenntartás az egy több lábon álló tevékenység, amelynek a közönségtől származó bevétel csak nagyon kis hányada.



Nagy köszönet és nagyon örülök, hogy végre összefoglalva is olvashattuk a sok fórumon, sok hozzászóló által említett, tapasztalt nagyon káros tendenciákat, amik sajnos a jelenlegi operajátszásunkat jellemzik.


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1895 • Mario Castelnuovo-Tedesco, zeneszerző († 1968)
elhunyt:
1897 • Johannes Brahms, zeneszerző (sz. 1833)
1950 • Kurt Weill, zeneszerző (sz. 1900)
1972 • Ferde Grofé, zeneszerző (sz. 1882)
1986 • Peter Pears, énekes (sz. 1910)
2007 • Pongrácz Zoltán, zeneszerző, karnagy (sz. 1912)