vissza a cimoldalra
2018-09-25
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61043)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4057)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Társművészetek (1268)
Momus társalgó (6348)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Kedvenc előadók (2821)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11288)
A csapos közbeszól (95)

Dmitrij Dmitrijevics Sosztakovics (94)
Operett, mint színpadi műfaj (3706)
Élő közvetítések (7409)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (775)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1070)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1481)
Franz Schmidt (3184)
Balett-, és Táncművészet (5556)
Kedvenc magyar operaelőadók (1090)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2891)
A nap képe (2095)
film és zene (189)
Kimernya? (2752)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4338)
Ilosfalvy Róbert (812)
Palcsó Sándor (227)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: márta
Leírás:
Honlap:
   


márta (672 hozzászólás)
 
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25902018-07-03 09:26:56

Elnézést az ismétlésért, mobilról küldtem, és nem jelezte, hogy elment. Amúgy Keszei Borinak a technikájával nincs különösebb probléma, de a hang kicsi és nem varázslatos.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25892018-07-02 22:37:19

Halovány - szép, kifejező magyar szó.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25882018-07-02 22:36:39

Halovány - szép, kifejező magyar szó.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25872018-07-02 22:36:17

Halovány - szép, kifejező magyar szó.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25862018-07-02 22:35:52

Halovány - szép, kifejező magyar szó.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40072018-06-18 10:10:58

Kriktikájában -ppp- kesereg, hogy ki lesz a Wagner-tenor Seiffert és Gould után, hisz ez a két nagyszerű énekes immár 64 illetve 56 éves. Nos, nekem Kristen Flagstad jutott eszembe, aki fiatal korában lírai szuerepeket énekelt, és csak 37 évesen tért át Wagnerre. Folyton azt mondta a fiatal énekeseknek, hogy egyelőre felejtség el Wagnert. A Vogtot a minap halottam véletlenül a Trrisztán szerelmi kettősében, és hát maradéktalanul megfelelt Fischer Ádám ideájának: úgy szólt, mint Tamino. De attól tartok, úgy, mint egy Trisztán nem tud szólni.



De egyzsóval hátha néhány ma fiatal tenor majd beleérik-öregszik a nagyobb Wagner-héroszokba. 



Amúgy az írásból nyilvánvaló, hogy Stephanie Koch nemcsk Goulddal egyanrangú, de egyanHANGÚ énekes is. :)


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25722018-05-30 19:54:01

Nem értem ezeket az indulatokat. Én egy tüzérhadosztájnyi rosszabb tenort hallottam már Turpinszkynál. Van hangja, jól mutat a színpadon. Hát még nem kész énekes.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25682018-05-30 14:53:51

Ma átadták a Szegdei Nemzeti Színházban az évad díjait. A Vaszy Viktor Díjat Pál Tamás kapta, Az évad énekese Kelemen Zoltán lett, az évad ifjú ébekesei pedig Ádám Zsuzsanna és Turpinszky Gippert Béla.



 



https://szeged.hu/hirek/23951/gazdat-cserelt-a-stafetabot-a-szinhazban


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25272018-05-25 17:34:22

Lehet, hogy a fórumozó szegediekre jellemző a lokálpartiiotizmus, de az Erkelben speciel a pesti közönség ünnepelte az előadást hosszú vastapssal. És nem egy szegedi blogoló írta, hogy "Több Szegedet az Operába!!"



Ettől még IVA idegenkedését tiszteletben lehet tartani.



De ez csak egy vélemény.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25182018-05-23 19:54:44

IVA jól leszólja az Ernanit! Fölmerült bennem a kérdés, hogyvajon melyik előadást látta? Az erkelest ugyanis sokperces zúgó vastaps fogadta. Persze lehet valakinek más véleménye, de ha az ennyire eltér a közönség , több más megjelenet recenzió és pl. az itt fórumozók véleményével, akkor érdmees ezzel szembenéznie, és megindokolni, miért jön mindeki szembe az operaautópályán.


Erkel Színház • 92742018-05-21 15:07:29

Szeretnék eloszlatni egy félreértést. Az Erjel hatalmas tere, de kitűnő az akusztikája. A színpad előterében lévő ferda fa borítás dobja kifelé különösen a szólisták hangját. A Primavera előadásait többször hallottam a kisebb anysszínházban és itt is. Mindig az Erkelben szóltak nagyobbat a hangok. Ezt megtapasztaltam az idei Ernanin is. Különösen a nemes, csengő hangok élveznek előnyt.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25172018-05-18 09:32:53

Búbánat részletes méltatáűsa az Ernaniról az Ekeles topicon olvasható.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25022018-05-01 13:25:20

Yes, comment!



Az operaházak működése megváltozott az utóbbi évtizedekben. Többek között a kommunikáció és s közlekedés radikális megjavulása tette lehetősvé, hogy nincs szükség a régi értelemeben vett társulatokra, amelykben hangfajonként 2-3 énekes munkaviszonnyal volt odaláncolva a színházhoz. Ma sokkal nagyobb a mozgás, és ez nem baj.



Az a gyanúm, hogy a régi rendszerben például László Boldizsár vagy Kelemen Zoltán már rég az Állami Operaház tagja lenne és nem, vagy csak elvétve tudna Szegedre jönni. Most meg minden évdban halljuk őket 2-3 szerepben..Ahogy Lámpaoltogató is írta a szegedi operajátszásnak van egy tágabb, virtuális társulata, akik itt kezdték a karrierjüket, szerepek sorát alakították, valahogy szellemileg-művészileg ide kapcsolódnak és minidig szívesen jönnek.  Ők komoly bázost alkotnak.


Erkel Színház • 92502018-04-27 11:21:32

Nem oylan rossz ötlet zétáról, hogy Cavaradossi csinált Attavanti marchesáról egy vázlat-sorozetot, titokban, kapkodva.


Erkel Színház • 92212018-04-23 20:12:08

Hogy mi történik az Álarcozbál szerelmi kettősében az izgalmas kérdés.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24942018-04-22 11:08:32

Az Ernanai nagyszerű előadás lett. Két szereposztásnyi szép, nagyhangú énekest, egy odaadó kórust és egy finoman rutinos zeneakrt sikerült a legjobb irányba terelni. A rendezés látványos, korhű, de folymatosan friss ötletekkel van megfűszerezve. Két tomboló sikerű este után nem is értem, miért nem tolonganak a fórumozók.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24902018-04-20 15:02:51

A hét vége után lesz még május 11 és 12-dikén, 16-dikán pedig az Erkelben a Primavera Fesztiválon.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24882018-04-20 13:54:19

https://www.youtube.com/watch?v=kZDvdx6lFv8


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24872018-04-20 13:44:16

Ma este lesz csak hivatalos bemutató. Az előjelek több, mint bíztatóak.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24832018-04-20 11:02:32

Nem mondtam, hogy érdektelenség övezi. Tegnap a nagyszerű nyilvános főpróbán az erős félház lelkesen fogadta.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24822018-04-20 11:02:28

Nem mondtam, hogy érdektelenség övezi. Tegnap a nagyszerű nyilvános főpróbán az erős félház lelkesen fogadta.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24812018-04-20 11:02:24

Nem mondtam, hogy érdektelenség övezi. Tegnap a nagyszerű nyilvános főpróbán az erős félház lelkesen fogadta.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24802018-04-20 11:02:16

Nem mondtam, hogy érdektelenség övezi. Tegnap a nagyszerű nyilvános főpróbán az erős félház lelkesen fogadta.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24782018-04-19 08:42:30

Aki még nem vett jegyet az Ernanira, Szegeden, vagy az Erkel Színházban, az szerintem nyugodtan elindulhat a pénztár felé.


Olvasói levelek • 112402018-03-25 03:26:58

Rost hol bukott meg a Toscában? Szegeden, a Dóm téren szép sikert aratott. Agache sok szerepe is a hozzánemértés jele? Kovács Jánosra sokkal több előadásban lenne szükség!



 Közlöm a t. Direkcióval, hogy a világon Pál Tamás dirigálja legjobban pl. a Boccanegrát. Az olasz dråmai baritonok átlagéletkora a szereposztások alapján 61 év. 



Sümegi Eszter szép hangja mindig is gyönyörűségesen untat.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24722018-03-16 15:03:06

A másik szereposztásban az ifjú Ádám Zsuzsanna, Turpinszky Gippert Béla, Réti Attila és Kiss András énekli a főszerepeket.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24542018-02-12 17:44:20

Az már egy másik sorozat. Egyetlen darabja.


Mi újság a debreceni Csokonai Színházban? • 992018-02-11 21:11:56

Zéta nagyszerű írásából két dolgot emelnék ki. A debreneni színház BÁTORSÁGÁT. Hogy ezt a ritkábban játszott művet egy szereposztásban, sok munkával.



A másik a szereposztás SZAKSZERŰSÉGE. Persze, ha van egy Kolonitsunk, akkor Normát kell játszani! De Balga és Bratescu is hajszálpontos hozzáváalsztásnak tűnik. Ez manapság magyar operaszínpadon ritka holló. És aminek megvan azb eredménye is!



 


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24512018-02-11 14:30:22

Amúgy rájöttem, hogy László Boldizsárnak és Hosszú Katonkának titokban ugyanaz az edzője. Mindketten azt csinálják, hogy a versenyt tekintik edzésnek. Hát így is lehet.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24502018-02-10 20:14:19

Ma volt a Carmen-sorozat utólsó előadása. Szinte telt ház, lelkes siker. A rendezéssel erős fenntartásaim vannak, de a közönséget láthatóan nem zavarja. Ferenczy Orsolya betegsége miatt később állt be Michaelának. Szép, telt hang, és tartása van, ez egy büszke falusi lány. Nagysszerű. László Boldizsár hajlamos a külsőséges megoldásokra, de ha belülről dolgozik - mint ma - üti a világszínvonalat. Hangja még fényesebben villog, mint  a tőrje. Rögtön teljesen világos volt: Josénál a Virágária a fordulópont, élete onnan válik sorsszerűvé. Elszántan, de nagy szenvedések árán járta be szükségszerű útját. 



 



Bárki lesz az igazgató, el ne sorvassza az operajátaszást! nagyszerű dolgokra képes, és van közönség is.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24462018-02-08 09:45:44

A Don Giovanni a következő évadra szól. A szegedi operatagozatban nagyszerű produkciók születtek az elmúlt időszakban.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 29022018-02-06 10:58:09

Ez érdekes. Én még nem találkoztam énekesnővel, aki ne szerette volna Tosca szerepét. Még azok között se, akiknek nem egyáltalán nem való.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24392018-02-03 14:07:43

Irigykedve olvastam - dni- brilliáns beszámolóját a Carmenről. Elemzésével nagy mértékben egyetértek, feleségét viszont túlzottan radikálisnak és kissé leegyszerűsítőnek érzem: Carmen nem lotyó. Ugyanakkor valóban SZINTE semmi sem történt.



A tények kedvéért: valójában Keszég László 2x már rendezett operát, pl A varázsfuvolát. 



A többi sajnos stimmel.



 


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24352018-01-28 18:31:09

Különös egy műfaj ez az opera. A másdik előadásom megbetegedett a kíírt Michaela, ismét Kónya Krsiztinának kellett énekelni. Két klasszissal jobb volt, mint előző este. 


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24312017-12-19 17:55:54

Karácsony környékén meg lehet nézni a macbeth eredeti, 1847-es firenzei változatát a szuegediektől.



 



https://www.facebook.com/vtvszeged/videos/1533563936754119/


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24242017-11-30 14:15:26

Lehet, hogy KIss Andrással nem Basiliót énekeltetni kapitális baklövés, de ahogy Bartolót énekli, az telitalálat!


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24212017-11-30 13:00:48

Nem egészen ide illik, de meghírdették a nyári szabadtéri Rigoletto szereposztását.



Herceg: László Boldizsár



Gilda: Keszei Bori



Rigoletto: Kendi Lajos



Sparafucile: Kiss András



Maddaléna: Ádám Zsuzsa



Monterone: Kováts Kolos



Giovanna: Kalmár Magda



Rendező. ifj. Harangozó Gyula



Jelmeztevező: Tihanyi Ildi és Náray Tamás



Nem írták, de valszeg karmester: Pál Tamás



 


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24102017-11-22 09:30:05

Senki se látta a Sevillait?


Erkel Színház • 84532017-10-30 17:16:10

KIábrándító előítéletek Hugeottákról. Bretz nagyszerűségét oly sokan nem értik.



 


Erkel Színház • 84012017-10-29 08:24:02

Bretz nagyszerű volt! Hajszálpontosan, erőteljesen hozta a kerektert.



Kolonitstól erre számítottam. DE ízért így is meglepett néhány dolggal.


Élő közvetítések • 66002017-10-03 09:34:50

Láttátok tegnap a Toscát a Dóm térről? Csidálom, hogy még senki nem finnyázza Rostot a címszerepben. Én élőben is és most is szerettem. Kálmándy felvételről még jobb. És László Boldizsár is pontosan illett ebbe a rongyos Cavaradossiba. Még akkor is, ha a jelmezt és a fölfogást amúgy melléfogásnak tartom.


Erkel Színház • 82452017-09-19 16:52:28
Nem értem, Zéta miért hívja fércműnek a legújabb? Pár bekezdéssel följebb ő maga mondja, hogy össze sincs fércelve.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 596962017-09-01 13:17:35
Némely énekeseknek nemcsak a hangjuk gördülékeny, de az alkatuk is.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 27872017-09-01 13:16:17
"... akik a hangokért mennek operát nézni" - ez a gyönyörű szinesztézia, utána nem is érdemes folytatni a vitát.
Amúgy én egy szép, karcsú fiatal lánytól nem várom el, hogy Aida-hangja legyen.
Viszont egy Aidahangú énekesnőtől elvársom, hogy minél karcsúbb, szebb próbáljon lenni!
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 27562017-08-30 17:01:56
Amúgy állítólag a nem éppen szilfid Haselbeck Olga szívesen elénekelte volna a Fideliót, amely ugye, nadrágszerep. De az a szintén asszonyos Báthy Anna szerepe volt. Haselbeck így reklamált az akkori vezetőnél: "Igazgató úr rám miért nem tetszik kiosztani a Fideliót? nekem is van olyan fiús alkatom, mint Báthy Annának?"
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 27552017-08-30 16:56:27
A test karban tartására ma már sokféle eszköz van. És az opera nem csak a szép, nagy hangok műfaja. Én azt szeretem benne, hogy igazi drámai műfaj. Drámát énekelnek és játszanak el nekünk. Ha a testalkat és a szerep között nagy a távolság, a dráma hiteltelenné válik, az operaszínházakat meg be kell csukni.
Nézzétek meg a mai kor nagy sztárjait! Netrebko, Garanca, di Donato vagy Miklósa Erika és Rost Andrea karrierjében jelentős szerepet játszott, hogy csinos nők.
Kaufmannak, Curának sőt Domingónak, Simándynak vagy Corellinek is nem keveset hozott a konyhára.
ha van két hasonló képességű énekes ti nem azt választanátok a szerepre, aki alkatilag közelebb áll hozzá?
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 27292017-08-28 10:46:18
Majd nemsokára szinkronizálják a szépeket.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 27272017-08-28 10:16:03
Én is láttam Suart Niellt a pesti Aidában. Mást nem is láttam, mert mindenkit kitakart. Jól szól a hangja, de a ruhásszekrény alkatú operaénekesek ideje lejárt.Miattuk is röhögik ki olyan sokszor a műfajt.
Nem tudjuk, miért nem énekel együtt Netrebko és Kaufmann. Viszont nagyon kevés olyan operaénekes van ma a piacon, akinek a neve a rajongótáboron kívül is ismert, s akik a nagy színházakat is biztosan megtöltik. Lehet, hogy az igazgatók szerint egy produkcióba egy is elég. És lehet, hogy borzasztóan drágák.
Egyben azonban biztos vagyok. Anna még költőibb Aidát énekelne Jonas mellett. És Jonas még erőteljesebb Radames volna, ha Anna simul hozzá, és zümmög a fülébe. remélem, erre egyszer majd ők is rájönnek.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 26532017-08-16 12:17:25
Netrebko isteni Aida! Még jobb, mint gondoltam. De Semenchuk is nagyszerű! Elérhető a Yt-on.

https://www.youtube.com/watch?v=a9AR2ytswc0
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 37072017-07-03 15:13:21
A rendező védelmében csak annyit, hogy bizonyára neki is volt része a jó alakítások kidolgozásában. Rost megrendítő Tosca! Kálmándy és László régóta énekli a szerepeiket. Úgy tűnt, mintha Rost is begyakorlott címszereplő lenne, nem debütáns.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 64012017-07-03 15:01:18
Hűha!
Nem irigylem szegény László Boldizsárt!
Én ugyan nem hallottam Gruberovával, de nem emlékszem,hogy a momus története során -ppp- és terlamund valamiben teljesen egyetértettek volna...
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 36012017-06-01 11:58:42
Ennek a 3 Puritánoknak hosszú távú, erős hatása lesz a magyar operajátszásra.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 35932017-05-25 08:22:36
Demuro nagyon hosszú frázisokat énekel egy levegőre. Kitűnő technikájának egyik bizonyítéka, hogy miután lejön egy D-ről, még vagy fél percig énekel ugyanazzal a levegővel.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23922017-05-08 10:37:00
Ernani még soha nem volt Szegeden, Pesten is jó régen. Pedig kitűnő darab.
Kolonits Klára • 9192017-05-08 10:35:47
http://klarakolonits.com/hu/szinpadi-anyak-napjara/

Disznóság, hogy Kolonits nem csak istenien énekel, de remekül ír is! :)
Amúgy aki hallgatja, annak nyilvánvaló, hogy ilyen mélyen éli meg a szerepeit.
Erkel Színház • 78572017-05-08 09:36:32
Nagyszerű előadás volt. De sajnos, mióta megismerkedtem az eredeti változattal, annak a híve lettem.Az különösen Galgóczy rendezésében sokkal világosabb a történet, szívbe markolóbb az egész.
Erkel Színház • 77352017-04-12 13:09:18
Amúgy meg ma egészen pontosan lehet tudni, milyen a világszínvonal. Bárkit meg lehet hallgatni a neten, aki számít azt többféle előadásban is.
Azokkal értek egyet, akik Kelemen Luna-éneklését ide sorolják.
Erkel Színház • 77342017-04-12 13:07:12
Miksch Adrienn Szegeden többek között Maddalenát énekelt a Chenier-ben és a Francensa da Rimini címszerepét. Elég jól! Úgyhogy én érdeklődéssel vártam Ladyként. Pécsett nem őt hallottam, az Erkelbe nem tudtam elmenni.
Megjegyzem a Ladyt az ősbemutatón ugyanaz az énekesnő énekelte, aki Gildát.
Nadia Cerchez kitűnő Leonóra! Majdnem olyan jó, mint amilyen fantasztikus Lady Macbeth. Engem mindig lenyűgöz. Amikor megszólal, nyomban egy lélek mélyébe láthatunk bele. Rendkívül ritka adottság!
Erkel Színház • 77222017-04-11 12:28:42
Nem hiszem, hogy Leonóra tele lenne aggályokkal! Egy percnyi habozás nélkül fölajánlja magát Lunának. Aggályoskodása nincs is beleírva a duettbe, egy hangot sem énekel róla. Viszont (a méreg bevétele után) boldog cabalettában dalolja el nekünk az örömét.
Tosca az hosszan gyötrődik a megoldáson! Igaz neki a füle hallatára megkínozzák a szerelmesét és Scarpia meg is akarta erőszakolni.
Amúgy érdekes s párhuzam, egyszer érdemes lesz végigelemezni.
Erkel Színház • 77212017-04-11 12:19:56
Az előző Macbeth-recenziót olvasva egyértelmű, hogy ugyanaz a produkció másik főszereplőkkel - egy teljesen másik előadás!
Erkel Színház • 77092017-04-10 17:59:27
Tegye föl a kezét, aki hallotta már ezeket a cabalettákat meg a Strettát variációkkal! Én izgalmasnak találtam most így hallgatni.
Erkel Színház • 77062017-04-10 13:59:23
Érdekes diskurzus bontakozik ki Trubadúrügyben.
Én csak egy szálát szeretném továbbszőni. Többen úgy gondolják, hogy néhány rendezői megoldás komikus, vagy iskolás. Legtöbbször Manrico súgólyukból való fölbukkanását citálják ide. Kothner álláspontja mellé hadd másoljam ide kedvenc fórumozóm, Lámpaoltogató sorait a bemutató időszakából: "Nekem ez a különös megoldás volt az est fénypontja. Először hittem el, hogy a halottnak hitt Manrico megjelenése – éppen a sírból való kikecmergés no meg a zombis külső mián – valódi rémületet kelt a babonás lelkekben, s ez a rémület az oka, hogy a Manrico-hívek felbukkanásáig nem mernek hozzányúlni."
A trubadúr nagyon különös mű, világának teljességét csak szélsőséges megoldásokkal lehet megjeleníteni. Amelyeket - elismerem - sokak idegenkedve fogadnak.
Vegyünk egy másik példát! Többen gusztustalannak találják, hogy Luna katonái egy leölt disznót hoznak be a színre. Pedig a szituáció teljesen valódi: az ostromló sereg valószínűleg a környékbeli parasztoktól rekvirálta, hogy legyen mit enni. Luna kiveszi a szívét, s a vérét Azucenára fröcsköli: valódi barbár cselekedet, tiszta sötét középkor! Még babonaságot is könnyű belelátni: így akarja megbecsteleníteni az ős-ellenséget. A trubadúr hősei ilyen állatok! Habozás és a legkisebb lelkifurdalás nélkül ölnek, tocsognak a vérben, gondolkodás nélkül, ösztönből cselekszenek. Manrico se mérlegelés alapján, hanem egy sugallat miatt nem öli meg Lunát! Leonóra minden aggály nélkül fölajánlja magát Lunának Manrico életéért cserébe. Amikor pedig a végén a gróf rádöbben tévedésére, nem a homlokára csap, hanem habozás nélkül leszúrja leghűségesebb katonáját.
Na ezek a vérnősző állatok éneklik azokat a csodálatos, hosszú kicirkalmazott áriákat, a cabaletták ismétlésekor külön ékítményekkel próbálják elmagyarázni nekünk, milyen kifinomult gazdag érzésekkel van tele a lelkük.
Erkel Színház • 76882017-04-07 17:23:09
Részlet az Erkel-beli Trubadúrból.
Erkel Színház • 76872017-04-07 16:56:28
https://www.youtube.com/watch?v=b-noQ5tCedE&feature=youtu.be
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23852017-03-31 11:27:22
Igazad van, mondjuk úgy,kíváncsi vagyok, másokra is úgy hat-e az előadás, mint énrám.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23832017-03-30 08:32:39
Nehezen tartom vissza magamat, hogy ne írjak hosszan, részletesen lelkendezve a tegnapi Trubadúrról. De meghagyom a pesti fórumozóknak. Aki még nem vett jegyet,m az igyekezzen.
Aki lemarad, az magára vessen.
Erkel Színház • 76462017-03-27 15:43:48
Én 18-án egy jó Kiss B.-t és Miklósát fogtam ki. A tenor hallhatóan túl a fénykorán, de semmi komoly baj nem volt. Valószinűleg az is a kor jele, hogy változó színvonalra képes.
Pál Tamás, karmester • 2242017-03-20 15:40:41
Ha éppen ráér, akkor blogot is szokott írni, de, a momus-re.
Pál Tamás, karmester • 2222017-03-20 10:38:06
Interjú Pál Tamással a Szeged TV Körút című műsorában.

http://vtvszeged.hu/s_!musorok/i_korut_18/t_K%C3%B6r%C3%BAt/index.html
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23742017-03-20 10:36:51
Búbánatnak igaza van.
Viszont a 14-diki előadáson forgatott a Szeged TV, Kolonits összes jelenetet rögzítette, és majdnem mindent László Boldizsárral is profi minőségben.
Ebben a műsorban le is adott két részletet, a Pál Tamás interjúban és a legvégén a Hazám,hazámat.
http://vtvszeged.hu/s_!musorok/i_korut_18/t_K%C3%B6r%C3%BAt/index.html
A felvétel további sorsa még kérdéses.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23712017-03-19 13:40:49
A március 16-diki előadás teljes fölvétel.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23702017-03-19 13:40:15
A múlt heti két kolonitsos Bánkról eddig - ha jól számolom - 5 kalóz videofelvétel került föl a YT-ra, gyönge minőségű képpel. Nem számítva, hogy Szeged TV "hivatalosan" is fölvett részleteket.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23672017-03-15 15:02:07
Jelezzük a vezetőség felé. Talán jövőre tervezik a Primaverára.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23642017-03-15 14:18:38
Vagy: a szegedi produkciót egyszerűen el kell vinni Pestre is.
Pál Tamás, karmester • 2142017-03-10 09:22:55
Pál Tamás márciusban ismét föllép az Erkel Színházban. Márciusban háromszor vezényli a Hunyadi Lászlót. Közte "pihenésképpen" Szegeden a Bánk bánt dirigálja. Érdekesség, hogy Szilágyi Erzsébetet és Melindát Kolonits Klára énekli, Gara nádort és Tiborcot pedig Kelemen Zoltán.
A nap képe • 18992017-03-09 17:11:24
Jó, jó, hogy ágayy, Melis és Simándy. De ki volt a gyerek?
Kolonits Klára • 9132017-03-03 17:01:31
A Szegedi Nemzeti Színház jegyeket értékesít a Café Momus olvasói részére a március 14-i, 19 órakor kezdődő Bánk bán előadására. Megfelelő számú érdeklődés esetén különbuszt indítana Budapestről (16 órai indulással, az előadás utáni visszaindulással).
Jegyár: 2500,- Ft/fő (a földszintre szól)
Az autóbusz költsége az előzetes jelentkezés függvényében később kerül megállapításra.
Jelentkezés 2017. március 6-ig a bankbanszeged@gmail.com email címen.
Az előadás tervezett szereposztása:
II. Endre – Altorjay Tamás
Gertrudis – Laczák Boglárka
Ottó – Balczó Péter
Bánk bán – László Boldizsár
Melinda – Kolonits Klára
Petur – Réti Attila
Biberach – Cseh Antal
Tiborc – Kelemen Zoltán
a Szegedi Nemzeti Színház Ének- és Zenekara
vez. Pál Tamás
rendező: Galgóczy Judit
A produkció Erkel Ferenc operájának eredeti változata, Egressy Béni szövegével.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23552017-02-13 14:12:03
Márciusban újra lesz Bánk bán Két előadáson, úgy tűnik 14-én és 16-án Melinda KOLONITS KLÁRA lesz.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 583422017-02-13 10:35:34
A müncheni Forza nagyszerű! Ebben párbajképes vagyok! Bár Harterost azért tudnám "fokozni". Nagyszerűen mutatja, hogy az opera képtelen, szimbolikus műfaj. És így sokkal egyetemesebb, mint konzervatív nézői vélik.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 583412017-02-13 10:35:29
A müncheni Forza nagyszerű! Ebben párbajképes vagyok! Bár Harterost azért tudnám "fokozni". Nagyszerűen mutatja, hogy az opera képtelen, szimbolikus műfaj. És így sokkal egyetemesebb, mint konzervatív nézői vélik.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 583292017-02-11 20:07:41
Nagyon jó Cheniér kerekedett pénteken. Pedig csak jó közepes előadásnak indult. Az első két felvonás nem ragadott magával. Aztán a III.-tól fölvillanyzó lett. Agache nagy hangon szólaltatta meg egy nagy lélek kudarcát. Chanevet először hallottam, és fényesen, szenvedélyesen énekelt, mindvégig biztos, csengő magasságokkal. Rálik hangja ugyan németes, de most mind Agachéval, mind Chanevvel nagyszerű párost alkotott. Ezúttal Steinberg is meggyőzött.
A régi rendezés nem nagy csoda, de hát ebben az operában ha van 3 jó énekes, akkor nem lehet nagy baj. Az utolsó felvonásra Fokanov mondta: "Ez börtön? csupa luk!"
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 579942017-01-01 14:43:34
Én láttam Don Carlost, ahol Miller Lajost a Fülö-Posa-duett után kellett lecserélni, Talán Fülöp Márton folytatta. Szegeden egy régi Macbethben Németh József jelentett beteget az első felvonás után, Andrejcsik István folytatta helyette. Amikor B. Nagy egyszerre készült beállni a Parasztbecsület-Bajazzókban, betegségek miatt Tosca lett belőle Sass Sylviával. Nem bántuk. Sass olaszul énekelt, de a Vissi d"artét magyarul ismételte meg. B. Nagy viszont a Levéláriát magyarul.
Kolonits Klára • 8742016-12-29 11:02:25
T. Fórumtársak!
Az a véleményem, ne mi tanítsuk Kolonits Klárát énekelni!
Az hogy ma így szól a hangja két dolgot bizonyít. 1. Megvan a magához való esze és tud vigyázni a hangszerére.
2. Ha egy kicsit eszetlen dolgokra vállalkozik, az csak használ neki!
Teljesen kiegyensúlyozott, szabályos emberből ritkán lesz igazán nagy művész.
Simándy József - az örök tenor • 4112016-12-21 11:00:00
Jaj, nagyszerű! Mindig is szerettem. Egyik énekes jobb, mint a másik.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23522016-12-21 10:53:34
Láttam Pesten a Luciát Kolonitssal. Ezt Lámpaoltogatónak is látnia kellene! Kíváncsi lennék a véleményére!
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23512016-12-19 17:32:11
Gyüdi Sándor válasza a Szegedi Operabarátok Egyesületének:

Igen Tisztelt Operabarátok!

A Délmagyarország 2016. december 17-i számában megjelent: szegedi operarajongók kifogásolták, hogy mostanában kevés az operaelőadás a színházban. Mivel az Operabarátok Egyesületének legutóbbi összejövetelén is felmerült a kérdés, és ott – az ünnepi alkalomra való tekintettel – nem tartottam volna szerencsésnek a problémával részletesen foglalkozni, megpróbáltam összefoglalni az ezzel kapcsolatos gondolataimat azzal a szándékkal, hogy Elnökasszonyt megkérem, körlevél formájában juttassa el a tagságnak.

Egyébként feltételezem, hogy a Délmagyarországot a problémával nem az egyesület tagjai keresték meg, hiszen Önöknek – tekintettel arra, hogy másfél évtizede az Operabarátok szinte minden rendezvényén jelen vagyok, szinte valamennyiüket személyesen ismerem – a problémáról való eszmecserére megvan a közvetlen lehetőségük, nem szükséges az újságon keresztül, anonim olvasóként hozzám fordulni. Ha a szegedi operajátszást érintő bármely kérdésben az egyesület tagjai nem a személyes utat választják, akkor felesleges a rendezvényekre elmennem.

Mindenesetre az olvasói jelzés nyomán elhatároztam magam arra, hogy az opera iránt legelkötelezettebb szegediek – az egyesület tagsága – számára az újságban megjelenteknél részletesebben megvilágítsam a problémát. A mellékletben statisztikailag összehasonlítom az elmúlt évad és a jelenlegi évad operai játszási adatait. Lényege: az előző évadban 4 új operaprodukciót láthatott a szegedi közönség, továbbjátszás nem volt – ebben az évadban 5 új produkció és 2 továbbjátszás (összesen tehát 7 különböző opera) előadási kerülnek színre Szegeden. Az egyéb paraméterek – összes előadásszám, budapesti előadások, gálaműsorok, könnyűműfajú zenés darabok, külföldi megjelenés – terén az adatok a tavalyival megegyezők, vagy annál kedvezőbbek. Egyetlen téren nem tudunk előrelépni: kétségtelenül nem tudjuk biztosítani az operajátszás időbeli egyenletességét. Ennek okairól szól a mellékelt összefoglalóm második része.

Nagyon örülök minden olyan kritikának – beleértve az olvasói levelet is –, melyben keveslik az operaelőadások számát. Muzsikusként, operakarmesterként kifejezetten jól jön nekem, színidirektorként hivatkozási alapot teremt, hogy van ilyen szegedi néző/olvasó, mert – valljuk be – a szegediek 90 %-a, beleértve a színházba időnként betévedőket, inkább azt kérdezné: minek ennyi opera?

Kedves Operabarátok! Ugye senki nem gondolja Önök közül azt, hogy nem törekszem a műfaj szegedi pozícióit megőrizni, minél több produkciót, minél több előadást létrehozni, minél magasabb színvonalon. Ugyanakkor nagyon súlyosak a korlátaink. Szeretném, ha az elkötelezettek beavatottak is lennének, ezért ebben a körben a legteljesebb őszinteséggel tárom fel az összefüggéseket a mellékelt összefoglalóban. Kérem, olvassák figyelemmel, a színháznak és az egyesületnek a szegedi operajátszás iránti közös felelősségének tudatában.

Minden kedves szegedi Operabarátnak társulatom tagjaival együtt áldott ünnepeket, békés, boldog új esztendőt – benne sok szép operai élményt – kívánok:

Gyüdi Sándor
Erkel Színház • 70992016-12-11 19:28:24
Az Otellóban nagyszerűen lehet értékelni a fellengzősen modern reedezői ürességet.
Erkel Színház • 70472016-12-05 09:13:47
Mindig képes meglepni, hogy magukat operaszeretőnek tartó nézők milyen mennyire érzéketlenek a műfaj valódi problémai iránt, is milyen mértékben foglyai a múltnak és saját előítéleteiknek.
Kolonits Klára • 8322016-11-26 13:00:59
Még hogy Lucia őrült volna? Hiszen ő az egyetlen épeszű ebben a tébolydában!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 576702016-11-20 17:33:14
Van a MET-ből egy élő Ernani-felvételem 1971-ből. Az elején egy pasas beszél, nyilván Rudolf Bing, az igazgató. Bejelenti, hogy Placido Domingo sajnos nem érzi jól magát, ezért a mai előadást lemondta. (Nagy zúgás, méltatlankodás.)
Ezért folytatja Bing, Ernani szerepét Franco Corelli fogja énekelni. (Hatalmas taps, éljenzés).
A dolog azért érdeke,s mert Doningo MET-es karrierje úgy indult,hogy Corelli helyett kellett beugrania az Adriana Lecouvreurbe. Nem tudtam, hogy a fordítottja is megtörtént.
Simándy József - az örök tenor • 4022016-11-17 14:34:31
A Don Carlos egyik kedvenc Simándy-szerepem. Karcsún és elegánsan énekel, gyönyörű, kifejező pianókkal, benne van az egzaltáltság és az életidegenség.
Erkel Ferenc • 10042016-11-08 16:18:46
A nemcsak az ének-, hanem az IPad kezelési technikája is elég jó.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23452016-11-05 14:44:36
Azért hosszabb beszélgetést érdemelne, mi a különbség a két változat között. Nádasdyék átdolgozása szerintem is nagyon szerencsés.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23432016-11-05 14:32:45
Nádasdyék átdolgozásában milyen dramaturgiai hibákat látsz?
Requiem • 3672016-11-03 11:08:42
Ma este Mozart Requiem a Szegedi Nemzeti Színházban.
Szegedi Sizmfonikus Zenekar
Vaszy Kórus, karigazgató: Gyüdi Sándor
vez. Pál Tamás

Somogyvári Tímea Zita
Kálnay Zsófia
Hanczár György
Kiss András

+ Esz-dúr szimfónia
Ilosfalvy Róbert • 6952016-11-03 10:00:12
Egyszer a Rádióban azt mondta Meixner Mihálynak: "amikor A végzet hatalmában énekeltem és Carlos Kleiber vezényelt". Fölvillanyyozva kerestem, de nem találtam nyomát, hogy Kleiber Végzetet vezényelt volna.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23402016-11-03 09:53:36
Igen, Nádasdyék átdolgozása sok szempontból igen szerencsés és színvonalas. De azért érdemes szembenézni az eredeti alkotással is.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23382016-11-03 09:14:01
Azért szédelgett be Gertrud, mert így írták meg Erkelék.(Ja, és mert megitta az altatót.) Nem Bánk megy felelősségre vonni őt, hanem összetalálkoznak a palotában.
A nagy duett utáni királyi bevonulás meg a kétrészes ária nekem se tetszik itt, nem túl hatásos felvonásvég.
És az is suta, hogy Petúr elénekli a bordalt, majd csak statisztál. De hát Erkel 4 jelentős baritonszerepet írt a Bánkba, neki ennyi jutott.
Én egyébként az énekeseket jónak vagy nagyon jónak találtam. Különösen izgalmas, hogy nem fajsúlyos és súlyos öregecskedő nénik-bácsik áriáznak teli torokból, hanem egy fiatal társaság énekli a maga igazságát. Gondoljuk meg: egy 25 év körüli Melindát és egy 30 körüli Gertúdot darál be a történelem.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23332016-11-02 09:19:19
Én már nagyon várok egy jó közönséget, amelyiknek megismételteti a Hazám, hazámat.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23292016-11-01 15:01:31
Lehet, hogy én pénteken egy másik előadást láttam? Nekem mindegyik énekes tetszett, persze nem egyformán. Turpinszky pályája elején tarat, ezt ne feledjük el.És a generációban kevés ilyen tartalmas tenorhang van. Lehet, hogy Hanczár gikszerezett egy magas hangon, de amikor én hallottam, ariozójában mindig biztos tartott magas d-t énekelt.
Ám ne feledjük, hogy ez nem a Nádasdyék által átigazított változat, s az eredetiben kicsit más a szólamok igénye és kissé eltér a figurák karaktere is.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Dmitrij Maszlejev (zongora)
Győri Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Berkes Kálmán
GLINKA: Ruszlán és Ludmilla – nyitány
RACHMANINOV: Rapszódia egy Paganini-témára, Op.43
BARTÓK: Concerto zenekarra, BB 123

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Ránki Fülöp (zongora)
Nemzeti Filharmonikusok
Vezényel: Hamar Zsolt
LIGETI: Concert Românesc
BARTÓK: I. zongoraverseny, Sz. 83, BB 91
DOHNÁNYI: II. (E-dúr) szimfónia

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Balog József (zongora)
Liszt Ferenc Kamarazenekar
vez.: Balogh Máté
BALOGH MÁTÉ: Melodiemusik
LISZT: Malédiction (km.: Balog József - zongora)
ORBÁN GYÖRGY: Búcsú Rasumoffsky gróftól
BARTÓK: Divertimento

19:45 : Budapest
Müpa, Fesztiválszínház

Pedro Carneiro (marimba)
A Budapesti Fesztiválzenekar Kortárs Együttese
Vezényel: Olari Elts
TÕNU KÕRVITS: Himnuszok az északi fényhez
ERKKI-SVEN TÜÜR: Ardor - marimbaverseny
ERKKI-SVEN TÜÜR: Szenvedély
TUBIN: VII. szimfónia
19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

La Moda Piano Trio
SCHUMANN: g-moll zongoraszonáta, op. 22
BRAHMS: G-dúr hegedű-zongora szonáta, op. 78
RACHMANINOV: g-moll cselló-zongora szonáta op. 19

19:00 : Varsó
Lengyel Színház

V4 Operaturné
KODÁLY: Székely fonó
A mai nap
született:
1683 • Jean-Philippe Rameau, zeneszerző († 1764)
1906 • Dmitrij Sosztakovics, zeneszerző († 1975)
1927 • Colin Davis, karmester († 2013)
1932 • Glenn Gould, zongorista († 1982)
elhunyt:
1849 • id. Johann Strauss, hegedűs, zeneszerző (sz. 1804)
1989 • Lehel György, karmester (sz. 1926)
2009 • Alicia de Larrocha, zongorista (sz. 1923)