vissza a cimoldalra
2017-12-16
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Társművészetek (1222)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60216)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3860)
Momus társalgó (6308)
Milyen zenét hallgatsz most? (24990)
Kedvenc előadók (2814)
Kedvenc művek (143)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11198)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (8617)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (426)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (583)
Kodály Zoltán (357)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1206)
Élő közvetítések (6758)
Franz Schmidt (2978)
film és zene (187)
A nap képe (2010)
Jonas Kaufmann (2151)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4125)
Operett, mint színpadi műfaj (3413)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2456)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2430)
Berlioz újratemetése (145)
Lisztről emelkedetten (881)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: eszbe
Leírás:
Honlap:
   


eszbe (170 hozzászólás)
 
Pantheon • 20822017-09-23 23:17:26
Gábor József
Kodály Zoltán • 3342017-09-22 21:25:02
Bartók eltűnt Kodály mellől
Pantheon • 20682017-08-27 21:07:00
Bocsánat, valamiért nem jelentek meg a mai hozzászólások, és ezért írtam kicsit megkésve.
Pantheon • 20672017-08-27 20:57:41
Lorán Lenke
Pantheon • 19192017-02-14 19:22:23
Szalay Zoltán fotóművész, rengeteg művészről, többek között Richterről is készített nagyszerű portrét.
Pantheon • 19042017-02-06 06:39:17
Ugyan nem zenész volt, de a kortárs zene elkötelezett híve és mecénása: Katona Kálmán, volt miniszter és politikus.
Pantheon • 18852017-01-22 15:28:03
Torgyán József
Olvasói levelek • 108992016-06-20 21:08:19
Abból kiindulva, hogy kik az előadók, minden bizonnyal azt a bizonyos indulót játsszák, amit szinte mindenki ismer, így nagy valószínűséggel csak de a jó öreg Edward lesz az. De nem biztos. Kivettem a keresztnevet, így nehéz lesz mellélőni.
Pantheon • 14892015-05-25 01:10:00
Igen, megdöbbentő. Róla valahogy sosem tudtam elképzelni, hogy egyszer megöregszik. Hát nem is tette meg, bár tette volna...
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 54502015-05-12 20:21:46
Nem a Zeneakadémián kéne megtanulni énekelni, a baj, az, hogy sokszor mégis ott kell(ene) ennek megtörténnie, mert korábban nem sikerült. Azaz sajnos a probléma lejjebb (is) gyökeredzik, csakúgy, mint az iskolai énektanításnál.
Olvasói levelek • 105852015-02-21 14:37:19
Azért a tisztelt fórumozók/olvasók remélhetőleg nem felejtették el, hogy a Café momus nem munkáltatója senkinek, aki bármilyen formában és mértékben részt vesz lap létrejöttében és fennmaradásában, az ügyszeretetből teszi a munkája mellett fennmaradó idejében és szellemi kapacitásával, és nem az a legfőbb vágya, hogy patikamérlegen számolgassa, melyik hozzászóló feszített már megint túl a húrt, mi fér még bele a szabad véleménynyilvánításba, és mi ízléstelen. A lap sok rovattal rendelkezik, igyekezett mindig értékszemléletű, ezen belül színes, és klasszikus értelemben véve független maradni, de minden erőfeszítésünk ellenére sokak csak úgy ismerik, hogy "ahol mindenkit fikáznak az operás fórumokon". Próbálunk ellene tenni a magunk jámbor eszközeivel, mert - és ebben egységes a munkatársak véleménye - nem kenyerünk az erőszak, de sokszor érezzük, hogy ez szélmalomharc. Nem baj, nem adjuk fel, továbbra sem fogunk senkibe sem egy sorozatot ereszteni, akinek nem tetszik a hozzászólása, de van egy ötletem, visszapasszolnám a labdát:
Vélhetően az itt fórumozók nagy része (szellemileg) nagykorú, miért ne alakulhatnának úgy a dolgok, hogy ha születik valamely fórumban egy stílusa-mondanivalója miatt felháborodást szülő hozzászólás, a törzstagok közül valaki ekképpen válaszolna erre: "ne haragudj, de errefelé ez a stílus nem dívik!"
SOS Zeneakadémia! • 1142014-06-27 22:16:18
A napokban volt szerencsém bent járni a X.-es teremben. A padló eléggé megviseltnek nézett ki: csúnyán kopott, karcos volt, mintha épp felújítás előtt állnának, és nem 8 hónappal utána.
13 milliárdba került a felújítás, de egy rendes parketta ebbe már nem fért bele.
Kocsis Zoltán • 5222013-03-06 23:08:27
Na jó, ha lúd, legyen kövér. Bozza: Caprice ;)
Momus társalgó • 50532013-01-21 22:20:35
Véletlenül bekapcsoltam ma a 92,1-es hullámsávon szóló adót. Az elhangzott műsorszám után azt hallom, hogy a karmester "Marisz Dzsonzonsz" volt.
Vártam, hogy esetleg a péhája 5.5 volt-e, de további információ nem hangzott el.
És ez egy klasszikus zenét sugárzó adó, miért csodálkozunk az X-faktoron és társain?
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 43592012-11-12 23:32:08
Örömmel olvastam, mert nosztalgikus emlékeket ébresztett, a máltai Manoel színházról szóló írást, és az még odakívánkozik, hogy bent az egyik falon kifüggesztették azon művészek fotóit, akik ott felléptek, és akiket a helyiek híresnek tartanak. Köztük van, pontosabban tizenvalahány éve még egyetlen magyar volt, Vásáry Tamás portréja is.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 43362012-10-27 14:53:24
Az utcazenélésben viszont vagy egy momentum, amiben egyáltalán nem hasonlítható a "normál" zenei tevékenységhez: az utcán senki nem kéri, hogy zenélj. Tehát ha valaki elutasít (pl. nem ad pénzt), az lehet, hogy csak a szituációt utasítja el, mert ő akkor és ott nem akar zenét hallgatni. Aki koncertre megy, az eleve készül rá, azért megy oda, hogy zenét hallgasson.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 43342012-10-27 13:32:22
Direkt a negatív példákat hoztam fel, természetesen a kép sokkal árnyaltabb. Ami mondjuk feltűnő, hogy eleve utcazenész jóval kevesebb van, mint egy-két évtizede, de lehet, hogy csak én járok rossz felé...
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 43322012-10-27 10:07:11
"Tehát nem föltétlenül lehet igaz, hogy a zavaró elemek elriasztását szolgálná a komolyzene..."
Nem engem kell erről meggyőzni ;)
Viszont az utcazenélés más kategória, és ott nem osztom az optimizmusodat. Ugye van a neten terjedő, tehát vagy igaz, vagy nem sztori arról, hogy Joshua Bell egyszer kiállt az egyik New Yorki-i aluljáróba hegedülni, ott az eredmény elég elkeserítő volt; nyáron a Moszkva téren a 61-es megállójónál lévő könyves pavilonnál rendszeresen volt két népi zenét elég magas szinten játszó fiatalember szintén nem nagy sikerrel és nem kevesen vannak olyan utcazenészek, ahol az az ember érzése, hogy az odadobott pénz inkább azt a kérést szimbolizálja, hogy az illető hagyja már abba.
Olvasói levelek • 96982012-10-04 23:19:09
Kedves szálkák!
A világért sem szeretném megbántani, de nem értem, mi a problémája. A beidézett törvényi hely nem vonatkoztatható ide, ugyanis az személyhez fűződő jogokról beszél, egy nicknév pedig nem kapcsolható személyhez, épp ez a lényege. Ebből következik, hogy nincs is mit orvosolni, ugyanis a nyilvánosság számára nem ismeretes, hogy kit takar a "szálkák" nicknév, így a vélt vagy valós sérelmeket sem lehet kihez kötni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 447532012-08-27 00:49:04
"Egyelőre nem hivatalos az információ:
A Magyar Állami Operaház meghallgatást hirdet magánénekesnők és magánénekesek számára. A meghallgatás várhatóan két fordulós lesz. Az első forduló időpontja (várhatóan) szept. 17. és 18., a második fordulóé szept. 24. (ez utóbbi - várhatóan - a színpadon lesz). Az Operaház - igény esetén - biztosít zongorakísérőt. A konkrét időpontok és egyéb tudnivalók feltehetően a napokban meg fognak jelenni az Operaház honlapján."
Pantheon • 9342012-04-06 19:49:18
Nem is gondoltam volna, hogy még él(t).
91 éves volt.
Pantheon • 8612011-12-30 00:19:53
Gyöngyössy Zoltán
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 37392011-12-15 00:07:14
Most olvastam csak a Liszt-operáról szóló írást.
Egy adat feltétlenül ide kívánkozik: 2003-ban volt már ebből egy előadás Székesfehérváron. Kétségtelenül kisebb felhajtás volt körülötte, de az előadás megvolt, pedig az időjárás sem volt kegyes, mert eleredt az eső, és újra kellett kezdeni az egészet, szóval ha már magyarországi bemutatót emlegetünk, az hamarabb volt.
Olvasói levelek • 92712011-12-09 19:12:24
köszönjük, javítva.
Momus társalgó • 46532011-12-05 11:46:22
hogyan függ össze a zenetanulás és az agy
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 37112011-12-01 22:13:53
Vásáry is csinálta valamikor még a MR zenekarával, amikor a Debussy-Ravel ciklus volt soron, de az valószínűleg ennél régebben volt, inkább 97-98 táján.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 14752011-11-18 19:39:49
Annyit hozzáfűznék, hogy egy ilyen okos jogszabály kitalálóját és betartatóját egyszer köteleznék arra, hogy próbáljon meg egy zenei versenyen zongorázni például "A dal mesterei" című gyűjteményből. Kíváncsi vagyok, hány másodpercig bírná. A fénymásolatnak ugyanis nemcsak az az egyetlen előnye van, hogy minimális költségért lesz az embernek egy másodpéldánya, hanem, hogy az lapozható, vágható, ragasztható, összefirkálható, és nem cipel miatta az ember feleslegesen további oldalakat, amelyek így nem is használódnak annyira.
A díjakról általában • 7342011-11-16 23:41:13
Ha már ez szóba került, hadd említsem meg, hogy a magyar oktatás, köznevelés kategóriában Csermely Péter biokémikus mellett
Szőnyi Erzsébet zeneszerző és
a Weiner Leó Zeneművészeti Szakközépiskola is jelölt.
Ha valaki úgy gondolja tenni is akar valamit a zeneoktatás jövőjéért, ennél könnyebb dolga sosem lesz, csak szavaznia kell!
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 14152011-09-14 15:15:35
Nevezzük sajátosnak.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 14132011-09-13 21:44:37
Épp oda szerettem volna kilyukadni, hogy nem volt semmiféle döntés, vagy ha volt valami, az a főtárgyi pontszámokban jelent meg, és ahhoz képest ellentétes végeredmény született - köszönhetően a hatályos törvénynek.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 14092011-09-13 14:24:52
Egy érdekes adalék a mostani felvételi szisztémához. Szabó Ádám neve valószínűleg többeknek mond valamit, mint azt a hangszere indokolná. Az X-faktorban is látott, és ezek ellenére valóban kivételes tehetségű harmonikás idén felvételizett a Zeneakadémiára. A két felvételiző közül azonban nem ő lett az, aki örült a végén. Nem azért, mert rosszul játszott volna, hiszen maximális főtárgyi pontszámot kapott. Nem azért, mert a kötelező tárgyakon elvérzett volna, elég jól teljesített ott is. Hanem a másik jelentkezőnek volt nyelvvizsgája, amiért pluszpontokat kapott, úgy látszik többet, mint ami a két főtárgyi pontszám különbsége volt, és ő került be.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 13982011-08-23 15:09:26
Az évfordulókra tekintettel lehetett volna az ő műveikből összeállított aláfestőzene. Mikor, ha nem most?!
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 13962011-08-23 14:53:51
Köszönöm. Ezek szerint csak engem zavart ez a förtelem, ami a tűzijáték alatt szólt?
Még jó, hogy tavaly volt Erkel-, idén pedig Liszt-év, illetve az még van.(?)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 13942011-08-22 02:35:54
Nem tudja valaki, hogy ki "követte el" a tűzijáték alatt elhangzott zenét? Lemaradtam az elejéről...
A Zeneakadémián uralkodó áldatlan állapotokról... • 6602011-07-13 14:33:59
Mindig elszomorodom ének felvételik után, mert zavar, hogy az énektanárok nagyon minimális kivételt leszámítva semmi másban nem képesek gondolkodni, mint az illető hanganyagában, és az általuk abba belehallott lehetőségekben. Persze, hogy a az éneklés alfája és omegája, de ha valaki, hát pont a főiskolai/egyetemi tanároknak kéne tudniuk, hiszen közülük sokan igen szép művészi karriert futottak be, mennyire összetett tehetséget igénylő hivatás az énekesség, és ennek ugyan a legfontosabb, de mégiscsak egyik eleme a hanganyag. Ha mindent erre az egyetlen paraméterre hegyeznek ki, abból folyamatos baj lesz. Van is.
Olvasói levelek • 87532011-04-25 14:01:49
Köszönjük, javítva.
Kossuth-díj • 10532011-03-22 00:58:27
Az "És" benne maradt, mást akartam írni, csak elfelejtettem kitörölni.
Kossuth-díj • 10522011-03-22 00:54:49
Lehet, hogy így van, személyes tapasztalattal nem szolgálhatok, amit szóbeszédek alapján vélelmezni lehet, hogy mind Gyurcsány, mind Orbán igen konstruktívan követte miniszterelnöksége idején, hogy ki kap, ki nem kap.
A mondás továbbra is igaz: adják, s nem kapják.
Kossuth-díj • 10502011-03-22 00:47:19
És Budapestnek annyiban igaza van, hogy idéntől a Kossuth-díj odaítélésében már nem vesznek részt szakmai albizottságok, - nekik jelölési joguk nem volt, csak rangsorolási - mert OV megszüntette ezeket, állítólag takarékossági okból. Hát takarékoskodni nem tudom, mit tudhatnak ezen, ugyanis a szakmai albizottságok ingyen végezték munkájukat, az épületet nem miattuk fűtötték-világították, szóval ezen egy kanyit nem lehetett megspórolni. Csak az ellenvéleményt.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 12352011-03-06 14:52:25
Azért az egy érdekes megállapítás, hogy kvázi nincs zenei géniusz, csak szorgalom.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 33132011-02-14 23:22:05
Szilvay Réka valóban Sz. Géza lánya, (ráadásul igen bájos), és a Szilvay-klán - nem szeretem használni e szót, mert van benne némi pejoratív felhang, ami most teljesen indokolatlan - már elég régóta jelen van a finn zenei életben. Érdemes egyszer Sz. Géza valamely előadását végighallgatni, ahol a módszerét ismerteti egyszerűen zseniális - vagy inkább zseniálisan egyszerű?, a lényeg, hogy nagyon is működik, annyira, hogy mára már lassan a fél finn vonóstársadalom nála tanult.
Olvasói levelek • 85032011-02-02 10:36:32
Tényleg.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 31532011-01-06 14:17:44
Most két dolgot lehet tenni, mert ennek így nincs értelme.
Vagy hagyjuk az egészet, beletörődök, hogy néhány emberrel nem tudom megértetni magam, ők pedig elkönyvelnek engem valamilyennek;
avagy az eredeti írásnál jóval nagyobb terjedelemben és részletességgel nekiállok/állunk szétcincálni a felmerülő - köztük az eddig nem is említett - kérdéseket. Szerintem az egész nem ér ennyit, valóban a sas/légy vagy ágyú/veréb esete lenne, de ha valakit nagyon izgat, állok elébe.
Olvasói levelek • 83972011-01-05 23:53:25
Egy másik topikban válaszoltam.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 31492011-01-05 23:51:49
Nem tudom, milyen jegyiroda volt, az is lehet, hogy CM.
Én viszont elvárom egy jegyiroda alkalmazottjától, hogy ismerje azt, amit árul. Lehet, hogy nem ez a gyakorlat, de akkor ez egy rossz gyakorlat, és akkor meg bizony szóvá kell tenni. Ennyi a gond.
Nem azt várnám el, hogy elemezze a fellépők horoszkópját, de hogy azt ne tudja, hogy mi az a "csokikoncert", vagy hogy kinek szólhat például a "hang-szer-szám, utazás symphoniába" című program
azt én hibának vélem.
Tudom, hogy a világnak van ennél nagyobb baja is, ha ez megnyugtat, nekem is. :)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 31462011-01-05 22:53:00
Sajnálom, hogy mondandóm lényege nem jött át. Nem az volt a fő problémám, hogy a kultúrcsekk nehézkesen felhasználható, az csak egy mellékszál. Ezért volt az a cím, hogy "...ürügyén".
Legjobban az zavart, hogy az üzlet sarkában ott ül egy hölgy, akinek az a dolga, hogy minél több jegyet eladjon az általa képviselt iroda által árultakból, ehhez képest fogalma sem volt arról, hogy a nála lévő listán szereplő programok mit takarnak, kinek szólnak. Az csak hab a tortán, hogy mindezért még valamennyi kezelési költséget is felszámítanak, ahol nem az összeg nagysága a bosszantó, hanem az elv.
Momus társalgó • 39462010-11-05 15:13:36
Egy "aranyos" példa a Wikipedia megbízhatóságára:
Amati
Egymás alatt olvashatók a következő "változatok":
Nicolò
Nicollò
Niccolò
Az oldal alján a következő olvasható még:
This page was last modified on 5 November 2010 at 11:09.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 8092010-09-29 12:40:49
Tehát 1705-ben történt az incidens, és a tanárt egy bizonyos Johann Sebastian Bachnak hívták.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 8052010-09-28 16:41:14
Akkor stílszerűen holnap délig lehet beírni a tippeket.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 8022010-09-28 11:41:12
Az oktatásügyhöz egy érdekes(?) eset:

XY tanárnak augusztus 4-én késő éjjel kellett hazamennie. A piactéren diákok egy csoportjával találkozott, akik közül egy ... nevű diák husánggal támadt rá(...). XY védekezni kezdett, a vita során annyira elmérgesedett a helyzet, hogy XY már fegyvert akart rántani, amikor a többi diák végre szétválasztotta őket, s XY hazamehetett.

Találós kérdés: kit takar XY, avagy melyik évben történt az eset?
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 6682010-07-30 22:27:08
bocsánat, általában nem szoktam fórumozni, abba is hagyom...
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 6672010-07-30 22:21:47
Such György pedig tényleg a no comment esete, az ember inkább nem ír semmit, mert azt azonnal kimoderálnák.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 6662010-07-30 22:19:47
Bárcsak valami újnak a kezdete lenne, de sajnos nem olvastam olyat, hogy bárki felülvizsgálta volna az Erkel-év tervezett eseményeit.

Ebben az országban sajnos elég régóta megy az uram-bátyám és egyéb szóval illethető, de a korrupciót körülíró rendszer, hadd legyen elég egy bizonyos Arany Jánosra utalnom, mely szerint
jobb felől csap: nekem fütyöl,
bal felől csap: nekem fütyöl.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 6652010-07-30 22:14:12
Csak az a baj, hogy mostantól nem a szisztéma változik meg, hanem a csapocska végállomása.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 6312010-06-27 18:40:35
Nem derült ki egyértelműen, hogy a teljes válasz szólt-e nekem, vagy csak az első mondat, de szívesen vitatkoznék polemizálok akár az első mondaton is, vajon tényleg jót tett-e az a tanár. Mert látatlanban négy eset lehetséges:
- buktat, az illetőnek ezáltal lesz még egy év diákja, de ellinkeskedi ezt az évet (is), majd egy év múlva pontosan ugyanitt fog tartani, kvázi a tanár segített elodázni a szembenézést;
- buktat, a diák rájön, hogy kapott egy lehetőséget, megtáltosodik, leteszi a nyelvvizsgát, felveszik MA-re, és sínre kerül az élete;
- nem buktat, az illető részben pályát kényszerül módosítani, de nincs elég kitartása, és elkallódik;
- nem buktat, a diák pedig megtanulja a leckét, összeszedi magát és munka mellett teszi le a nyelvvizsgát, illetve ennek a B változata, hogy emiatt feladja a zenész pályáról szőtt álmait, és új életet kezd, ahol esetleg megtalálja a számításait.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 6292010-06-25 23:10:40
Minden kommentár nélkül:
A héten felvételik kapcsán összefutottam egykori növendékemmel az egyik meg nem nevezendő (nem fontos sem az iskola, sem a szak, akármi is lehetne) zenei felsőfokú intézményben. E növendék is felvételizett master képzésre. Tizenkét jelentkezőből ketten (!) mentek el végül, a másik tíz esetében az ok ugyanaz és prózai: nem lett meg időre a szükséges nyelvvizsga, így aztán nem kap(hat)ták meg a BA végzettségről a papírt, azaz tovább sem léphettek. A szóban forgó tíz emberből olyan is akadt, aki tudván hogy nem lesz diplomája, kérte az egyik tanárát, buktassa már meg, mert ha évet ismétel, akkor lesz diákigazolványa, míg ha csak diplomát halaszt, akkor nem. A tanár egyébként megtette...
Momus társalgó • 26682010-03-10 00:11:12
A problémakör még ennél is összetettebb, ugyanis a ZAK könyvtárának legújabb húzása (persze rektori utasításra), hogy összkiadásból nem fénymásolnak. Na most akkor mi lesz, teszem azt, a rengeteg 15-16. századi kórusművel, amelyek szalonképes változatban egyedül az összkiadásban tekinthetőek meg? De említhetném mondjuk az új Mozart összkiadást is, amit az ember szintén sűrűn használ, mert komoly hang-, és ritmushibák is előfordulnak egyes más kiadványokban.
Kinek az érdekét védik ezzel?
Diliház • 17102010-03-02 22:50:47
Ezt most kaptam:
http://www.kreten.hu/vegyes/2228.wmv
Édes anyanyelvünk - avagy az új homokozó • 6902009-12-21 00:05:00
A kínai nevek problémája ennél sokkal összetettebb kérdés. Egyrészt maga a kínai kiejtés - ilyen nincs is, amit mi annak nevezünk, az a mandarin - sem egységes. Egy példa: Peking nevét mi így ejtjük, az angolok bejdzsingnek. Mindkettő helyes.
Másrészt a kínaiban elég sok olyan hangzó van, amely az európai nyelvekben nincsen, csak megpróbáljuk megfeleltetni valamelyiknek, de igazából nem az.
Ezt kiküszöbölendő kitalálták a pin-yint, ami a hivatalos átírás angolra. De itt is az egyes hangzók sajátosan társulnak betűkkel, és azt kell mondanom, hogy ebből a szempontból a magyar átírás sokkal közelebb áll a valóságos ejtéshez, mint az angol. Például Hszian város nevét pinyinnel 'Xi an-nak kell írni, avagy Csiang Cö-min nevében az "ö" olyasmi, mint amikor a mássalhangzók végére odatesszük az "ö"-t.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 5692009-11-28 21:33:14
helyesen: senki mellett
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 5682009-11-28 21:32:21
Nem szeretnék a vitába belefolyni, és amit mondok, azt senki melletti nem érvként teszem, de néha kicsit ki kellene tekinteni a világba. Egyfelől szeretjük azzal ringatni magunkat, hogy zenei, vagy legyünk megengedőbbek, kulturális nagyhatalom vagyunk/voltunk, másfelől meg ha belemegyünk a részletekbe, mindig kiderül, hogy igen-igen, de tulajdonképpen ez sem működik jól, az sem, meg amaz sem.
Amit elgondolkodtatásul szeretnék megosztani, hogy egy tavaly itt tanuló svéd ének szakos növendékemet most nyáron felvették a stockholmi zeneakadémia énekszakára, méghozzá rögtön másodikba, és külön kiemelték, hogy hallatszik az éneklésén a külföldi tanulás. Nem magamat fényezendő írom, mert a lány (hölgy?) teljesen átlagos énekes volt, én egy pillanatig nem gondolnám, hogy bárki is lesz belőle valaha, szóval a tény nem engem minősít, hanem éppenséggel a svéd kultúrát. Beszélgetéseink alkalmával kiderült, hogy ott gyakorlatilag a komolyzene nem létezik, az hogy ő énekelni tanul, kb. olyan szintű csodának számít, mintha koreai nyelvet tanulna.
Tudom, hogy ez náluk korábban sem volt sokkal jobb, de a tendencia ott sem felfelé menő.
Sajnos a komolyzene visszaszorulása világjelenség, és sajnos nem mi vagyunk az üdítő kivétel, ha van egyáltalán ilyen.
Még egyszer mondom, egyáltalán nem szeretném mentegetni azokat, akiknek köszönhető ez a tendencia, de a helyzet sokkal rosszabb azáltal, hogy mindenütt ez van, nincs mire hivatkozni, hogy bezzeg, mert nincs bezzeg.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 4332009-05-15 10:58:09
Természetesen nem új dolog a Szilvay-család Finnországi jelenléte, - ha már ez szóba került, Bogányiék is ott működnek - de az iskolateremtéshez idő kell. Mára már elmondható, hogy létezik egy sikeres Szilvay-módszer.

Egy pár emberre alapozva azonban nem állítható, hogy összefüggés lenne (tulajdonképpen mi között is?), mert ennyi erővel valószínűleg bármelyik európai országban lehetne találni néhány ott tanító/élő sikeresnek nevezhető magyar zenészt. Sőt, hadd kérdezzek vissza: itthon is akad ilyen bőven, akkor ezek szerint itthon mégis jól működik a gyakorlatban a Kodály-koncepció?
És ha már ennyire belemerültünk, akkor hadd kérdőjelezzem meg, hogy az a pár finn földön tevékenykedő ember valóban az igazi kodályi elveken nevelkedett, erős a gyanúm, hogy inkább már azon a torzón amivé az lett.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 4312009-05-14 10:25:19
Miért, tele van?
Egyébként annyi igaz, mint összefüggés, hogy van kint egy Szilvay Géza nevű iskolateremtő tanárember, aki a Kodály szellemiségbe jól beleillő módon tanít kicsi koruktól kezdve vonósokat, elég nagy sikerrel.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 4292009-05-12 21:05:11
Bocsánat, de erre a kérdésre nem lehet értelmes választ adni - mi az, hogy Finnországban jobban működik a zeneoktatás, mint nálunk?
Ezt ki állítja, és milyen alapon, mit hasonlítva össze mivel?
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 4252009-05-11 10:35:53
Már régóta kerülgetjük ezt a Kodály-módszer feliratú kását, mert rengeteg téveszme kering ennek kapcsán (kezdve az elnevezéssel), de a hasonló hsz-ok katalizátorként hatnak arra, hogy valami átfogó írás, vagy írássorozat készüljön a témában a momus berkein belül.
Most legyen elég annyi, hogy a Kodály-koncepció sikeres érvényre jutásának is vannak minimális feltételei; az egész koncepció egy jól körülhatárolható történelmi szituációban valami ellenében született meg; azóta jelentősen megváltoztak a körülmények, tehát nem ártana korszerűsíteni a módszert; csak úgy "átvenni" nemigen lehet, mert az a magyar népzenére alapozódik, ergo minden adaptációnál át kell alakítani az adott ország zenei anyagára.
Magyar politikusok zenei ízlése • 1722009-01-29 10:09:12
Néhai édesapám gimnáziumban tanított egy ma jól futó, celebnek is nevezhető musical-énekesnőt, aki négyesre érettségizett énekből. Furcsa is volt a szituáció, hiszen a lány nevét, mint énekes, akkor már az egész ország ismerte, de más dolog az ének-zene érettségi, és más dolog musicaleket énekelni.
Ki írhat kritikát? • 13002009-01-07 12:41:17
Kedves Hypo, a tasakszövegről összesen annyit írtam, hogy "lemezborító - legalább érezhetően nem egyetértő - kommentárja szerint", illetve hogy a II. szvit zongoraátiratát megemlíti. Ezzel nem értesz egyet? A többit, amit nekem akarsz tulajdonítani, Futott Még mondta.

Abban valóban van véleménykülönbség, hogy hogyan osztályozzunk egy-egy produkciót. Én azt gondolom, hogy az élet nagyon nem fekete-fehér, bármennyire is szeretnék azt sokan sugallni (lásd még a nagypolitika). Nem tudom azt mondani egy-egy előadásról, hogy tetszett, vagy nem tetszett, azt pedig végképp nem, hogy jó, vagy rossz volt. Élőzene esetében azt elmondhatom, hogy milyen hatást gyakorol rám. De a művészetben pont az a szép, hogy nincs általános igazság, akár egy az ízlésemtől, felfogásomtól gyökeresen eltérő zenei megoldást is el tudok adott esetben fogadni. Mi több, még az sem feltétlenül zavar, - mint az Ormándy-féle Mandarin felvételnél (asszem 1964-es) is hallható egy rosszkor történő belépés formájában - ha nem egyezik a kottával az amit hallok.
Nagyon megtisztelő, hogy Tóth Aladár vagy Pernye András kapcsán emlegetsz - még ha rossz példaként is - de ők zenekritikusok voltak, én pedig egy zeneszerető ember, aki néhanapján egy-egy lemezről, koncertről leírja a nyilvánosságra érdemesnek tartott benyomásait. És egyszer sem akartam másnak látszani.
Tőled, mint olvasótól azt várom, hogy helyén kezeld a dolgot, ne tulajdoníts se több, se kevesebb jelentőséget neki, mint amennyi van.
Az "agyonajnározott" Concerto felvételt nem hallgattam meg, és nem is fogom, mert hallottam élőben, amikor ment a MűPában, szerintem AZ az előadás frenetikus volt, és nem szeretném ezt az élményt utólag elrontani.
A II. szvit e felvétele lehet tradícióteremtő, persze, de ehhez az is kéne, hogy további felvételek szülessenek, erre nem sok esélyt látok.
Ki írhat kritikát? • 12972009-01-07 10:54:20
A tasakszöveget illetően nincs köztünk véleménykülönbség, erről nem velem kell vitatkozni.

Az új kiadványt szerintem minősíteni kell, nem elhelyezni, mert nem létezik egy nagy közös, ha úgy tetszik kollektív értékrend, ahány ember, annyiféle. Ebből következően az utolsó bekezdés ellenkezőjét tartom követendőnek.
Ha egy kritika eleve nem is törekszik objektivitásra, - ezalatt nem azt értem, hogy a kritikusnak mindenáron ki kell vonnia magát az előadás esetleges hatásai alól - akkor mire jó?
Ki írhat kritikát? • 12962009-01-07 10:43:16
Kezdünk félremenni. Eredendően éppen arra akartam felhívni a figyelmet, hogy nem kell mindenbe a Trisztánt belehallani, belemagyarázni, miért akarnám akkor ezt tenni?
A "holmi homályos utalás" egész CD-re való kiterjesztéséhez már elég komoly rosszindulat szükséges, teljesen egyértelmű, hogy a Táncszvit kapcsán írtam. Egyébként nem készült még felmérés, hogy kik olvassák a momust, de amúgy sem gondolom hasznosnak, hogy befolyásoljam "az átlagolvasót", kit, mit halljon bele egy-egy műbe, előadásba.
Mi viszont - és ez Hyponak is szól - számtalanszor deklaráltunk, hogy milyen céllal és attitűddel írogatunk ide, kinek vagyunk és kinek nem vagyunk a konkurenciája, nem szeretném újfent idézni. Soha nem mondtuk, de még a látszatát is kerültük annak, hogy mi, és csak is mi mondjuk meg a tutit, nem vagyunk tagjai sem a Magyar Zenekritikusok Kamarájának, sem a Magyar Zenekritikusok Országos Szövetségének, sem pedig a Magyar Zenekritikusok Közösségének.

UI: A BÚS 6. zenekari lemeze jó előadás.
Ki írhat kritikát? • 12932009-01-07 00:36:21
Kedves Futott Még és Hypo!

Biztos bennem van a hiba, de nem szándékoztam Nagy MŰvet írni, nem ez a dolgom. Bevallom, szégyen-gyalázat, de mégcsak nem is gugliztam. Azt is elfogadom, hogy nem voltam túlzottan invenciózus állapotban a lemez meghallgatása kapcsán, ráadásul a HSZ-ban felvetett problémák egy elég nagy részét nem értem.
Miért kellene minden lemezkritikának felérnie egy Örkény-egypercessel, vagy egy Poirot-történettel?

Hogy folytassam a sort:
Hogy viszonyul a lemez a BÚS eddig megjelent kiadványaihoz?
Hát hogy viszonyulna? A műsor eléggé behatárol, úgyhogy köszöni jól. Mégis milyen szempontból viszonyuljon?
[i]Hova helyezzük a mindenkori, illetve kurrens kínálatban?
Miben ad többet (kevesebbet, mást) az eddig ismerteknél?
Egyáltalán, érdemes-e megvenni, van-e reális perspektíva arra, hogy nem csupán a polcot fogja terhelni, meg is hallgatjuk néhanapján?[/i]
Ezek a kérdések kissé úgy csengenek, hogy a rájuk adott esetleges pozitív válasz egy remek piárszövege lehetne a BÚSnak. Akkor meg jönne az a vád, hogy bértolnokok vagyunk. Akit érdekel, mert megveszi az egész sorozatot, vagy mert gyűjti a ritkaságokat, vagy mert szereti Bartókot, vagy mert Kocsis-fan, az meg fogja venni mindenképpen.
Visszatérve a kérdések lényegi részéhez, nem hiszem, hogy tucatjával létezne felvétel a II. szvitből, de bevallom, nincs a birtokomban az összes létező Táncszvit, Román népi táncok, Román táncok felvétel egy-egy példánya, ezért nem vállalkozhatom egy összehasonlító elemzésre. Hogy ki milyen szempontok alapján vásárol lemezt és aztán hogyan hallgatja azokat, ezt végképp nem nekem kell tudnom.
De olvasgatva más momus-lemezkritikát, nem nagyon találok azokban sem ezekre a kérdésekre választ.

A tasakszöveget nem mondanám "ennyire szakszerűtlennek", az én hézagos ismereteim szerint nem háromszor írta meg a szvitet a szerző, hanem kétszer revideálta a művet (sajnos a kifejezés elég nagyvonalú, és nem jelzi, milyen mélységű beavatkozásról van szó), és egyszer készített egy kétzongorás átiratot, amely verzióban az egyes tételeket címmel látta el. Ez utóbbi tényt említi a tasakszöveg.

Wagner-ügy. Továbbra is erőltetettnek tartom párhuzamot vonni a Trisztán és a 2. szvit közt. Teljesen más műfaj, világ, stílus, - megjegyzendő, ha Trisztánt emlegetünk, akkor egy mélyfavúvós szólóállás önmagában nem rokonság.

A IV. tételbéli Trisztán-hasonlóságot tessék megtalálni, elég feltűnő helyen van!

Íme egy ok, amiért érdemes megvenni. :)
Momus társalgó • 7662008-12-29 15:45:25
ha már ez szóba került, valaki tudja véletlenül, hogy kerül a töltött káposzta a karácsonyi ételek közé?
(kíváncsiságból kérdem)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 18042008-11-24 10:22:01
A Top 20-hoz egy gondolat.
A Berlini Filharmonikusok első trombitása mesélte egyszer - aki magyar, Velencei Tamásnak hívják, mellesleg rajta kívül még egy magyar trombitás tagja van a zenekarnak -, ő úgy ül be egy általa még nem játszott darab első próbájára, hogy otthon meghallgatott belőle néhány felvételt, partitúrából(!) már átnézte a darabot; mert nemcsak a saját szólamát akarja tudni, hanem annak a darabban betöltött szerepét is.

Ennek a hozzáállásnak kéne jellemeznie általában egy profi zenekart, és annak tagjait, de nem vagyok benne biztos, hogy ez akárcsak a top 20 zenekar mindegyikéről elmondható, sőt. Pedig a lényeg ez lenne.
Olvasói levelek • 65352008-11-11 10:40:51
teszt 1
Olvasói levelek • 65342008-11-11 10:40:45
teszt 1
A legnagyobb képzavar • 1522008-11-11 10:34:28
ez ugyan nem képzavar, de jó.
Egy magyar kiadású kottában magyarított tempójelzés: igen lassan. Valaki ceruzával áthúzta, és kézzel odaírta: valamivel gyorsabban.
A legnagyobb képzavar • 1512008-11-11 10:21:23
ez ugyan nem képzavar, de jó.
Egy magyar kiadású kottában magyarított tempójelzés: igen lassan. Valaki ceruzával áthúzta, és kézzel odaírta: valamivel gyorsabban.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 17872008-11-07 07:50:00
Na most tisztázzuk, ki kiről beszél...
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 17842008-11-06 20:30:59
Csalóka dolog, mert 4-5 méternél messzebbről tényleg jól néz ki, de közelről nem egészen...
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 17792008-11-06 14:39:54
Kovács Samunak jobban tetszett a Chopin, és maga a hölgy is.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 17722008-11-02 10:21:42
Nem benned van.
Nemzetközileg azért fut, mert kínai, és őket most szeretni kell, mert náluk van a pénz. A kérdés inkább az, hogy miért ő az a(z egyik) ferdeszemű, akit futtatnak. Nos, amennyit sikerült megértenem Kína működéséből az ott töltött idők alatt, egyrészt valószínűleg az lehet a háttérben, hogy neki van olyan kapcsolatrendszere (tanár, szerető, rokon, ismerős, stb.), hogy ezt elérte. Másrészt a kínai zeneoktatásban ennyi van benne, mint amennyit ő mutat! Aki átjön Európába, annak van esélye, hogy több legyen, jobban megértse, megérezze az európai zenekultúrát - már ha van hozzá tehetsége -, de aki "otthon" nő fel, annak csak az üres csillogás jut.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 17692008-11-01 23:35:22
Örülök zéta írásának, mert hasonló véleményem formálódott, mikor volt szerencsém(?) egyszer Sa Chent hallani, ha emlékeim nem csalnak, Mendelssohn g-moll zongoraversenyén szaladt végig szinte semmilyen benyomást nem hagyva magáról.
Ehhez képest valóban imponáló a hölgy életrajza.
Ki írhat kritikát? • 11952008-10-14 00:50:30
Ez oda-vissza igaz. Sok szólistára ráférne az a háttértudás, amivel egy ítésznek rendelkeznie kell. Egész másképp játszana azután.
Ki írhat kritikát? • 11942008-10-14 00:45:14
Igenis, majdnem minden íráson érzek valamifajta elkötelezettséget és azt is, hogy a gyakran öntudatlan orientálódás a politikai erővonalak mentén történik.
Elég szomorú, ha így gondolod. (Egyébként nem derül ki, hogy csak BaCira gondolsz, vagy a Momusra általában). Megmutatnád mondjuk az elmúlt 10 írásban (koncert, könyv, lemez), hogy hol orientálódnak öntudatlan?
BaCi írása számomra kódolt üzenet a "turulosok" ideológiai beskatulyázására. Tényleg van a darabban ilyesféle jelentéstartalom, dehát az akkora bűn?
Én nem olvastam ki semmi ilyesmit BaCi írásából, de Te magad is elismered, hogy lett volna oka ilyet írni. Akkor voltaképpen mi a baj?
Ami pedig a turult, mint jelképet illeti, azt szívesen kitárgyalom veled, de nem nyilvánosan, és szűk keretek közt.
Ki írhat kritikát? • 11812008-10-14 00:22:56
Ezt viszont nem értem. Én egyáltalán nem érzem BaCi írásán, hogy ő bármelyik táborba is tartozik. Nekem az csengett le belőle, hogy kifejezetten szimpatikusnak tartja Szokolay őszinte vallomását. Nem úgy, mint zenemű, hanem mint jelenség.
De hogy jön ide Iván, egyáltalán, ha rühelled a politikát, akkor miért kevered ide te magad?
Ki írhat kritikát? • 11572008-10-14 00:02:19
Tudom, direkt túloztam. A siker épp azért nem objektív értékmérő, mert az ember tömegszinten igénytelen. Aztán gond van azzal is, hogy az egyes koncertek közönsége nem ugyanaz. Nemcsak politikailag, (sőt most ez a legkevésbé fontos tényező, bár sajnos már ott tartunk, hogy a kortárs szerzők elég nagy része is valamelyik szekértáborhoz soroltatik, minek köszönhetően az azonos oldal tömjénezi, az ellenoldal fintorog), de kulturális igényszintjét tekintve sem összemérhető egy-egy koncert közönsége. Lehet, hogy egy más összetételű pubikum kifütyülné ugyanazt, amin az adott közönség tombol. (Pl. a 3 tenor 28. koncertje)
Visszakanyarodva, a Szokolay-műhöz, lehet, hogy jó darab. Én véleményt nem mondhatok, hiszen nem is hallottam, a közönségnek ezek szerint tetszett. Csak BaCi írását olvastam, amelyik összességében inkább pozitív. De ha a mű igazán jó, akkor ott fog kiderülni, ha érdek nélkül sokszor műsorra tűzik. (Bár ez is sántít, hiszen jogdíjas...)
A mű megítélésénél az is nyilván különböző lehet, hogy ki milyen mélységig ismeri. Az előadás karmestere teljesen más szemszögből ítéli meg, hiszen ő tanulmányozta, és sokszor hallotta. Aki ott ült akkor este, az csak egyszer, és csak eztán jön, hogy nem vagyunk egyformák.
Ki írhat kritikát? • 11452008-10-13 23:46:55
Arra reagáltam, hogy nemcsak Tóth Aladár van már nagyon messze, hanem az Operaházban sincsenek nagyszerű karmesterek. Hogy volt olyan periódus, amikor egy Klemperer, egy Toscanini után jött csak egy Ferencsik.
Az egész polémia pedig azon indult, hogy BaCi mit és hogyan írt a NFZ koncertjéről, és az egész kezdett kissé kioktatás-ízűvé válni, hogy hogyan kellene profi kritikát írni. Ezért írtam le ma ötvennegyedszer, hogy bár nagyon megtisztelő, de ne ezt várják tőlünk, mert nem vagyunk zenekritikusok.
Cserébe lehet velünk vitatkozni.
Ki írhat kritikát? • 11392008-10-13 23:34:09
Klemperer, Toscanini.
Ki írhat kritikát? • 11382008-10-13 23:33:14
Akkor Varnus Xavér a legnagyobb művész. A MűPában eddig neki volt a legnagyobb sikere.
Ki írhat kritikát? • 11352008-10-13 23:19:06
Nem egészen az utolsó húsz évére céloztam.
Ki írhat kritikát? • 11332008-10-13 23:18:14
Hogy lehet valami korrekt, amikor a legelvontabb művészet alkotásairól szubjektív módon nyilatkozik meg valaki?
Ki írhat kritikát? • 11282008-10-13 22:54:55
Írhattam volna hamarabb, és akkor aktuálisabb, de mit csináljak, most jutottam el a géphez.
Ki írhat kritikát? • 11262008-10-13 22:45:53
Megpróbáltam kb. 50 hsz.-ra egyszerre reagálni. Lehet, hogy kissé tömörre sikeredett.
Ki írhat kritikát? • 11252008-10-13 22:44:25
Azt mindig könnyű.
Ki írhat kritikát? • 11232008-10-13 22:41:41
Mi a kérdés?
Ki írhat kritikát? • 11202008-10-13 22:18:21
Hadd emlékeztessem szelíden az egybegyűlteket arra, amit a Café Momus már annyiszor deklarált:
mi nem vagyunk sem ÚZÚ, sem Muzsika, nem írunk profi zenekritikákat, és kérjük a T. Olvasókat, és a T. Művészeket, hogy ne ezt várják el tőlünk!
Megpróbálunk úgy írni, mintha egyvalaki a közönség soraiból leírná a véleményét. Márpedig a közönség zenei képzettsége, ízlése, stb. olyan amilyen - a zenetudományi tanszak összes valaha végzett és még élő növendékével aligha lehetne megtölteni egy koncerttermet marad a "plebs": a sznobok, és a zeneszeretők azon része, aki meg tudja fizetni a jegyeket.
Persze lehet ezt úgy felfogni, hogy a mi ténykedésünk által is butul a világ, meg hogy hol van már Tóth Aladár, csak nem érdemes. Vissza is kérdezhetnék, hogy ha már Tóth Aladár, hol van az a MÁO, ahol egy Ferencsiknek csak leeső morzsák jutottak a világsztár karmesterek mellett?
Kávéházi terefere • 50362008-10-04 08:01:42
A módosított hangnak megfelelő előjegyzés következik.
Pontosan ez a problémám. A módosított hangnak megfelelő sorrend éles ellentétben áll az előjegyzések sorrendjével.
Nézzük meg a 8#-et! Azt kellene kiírni, hogy fisz-cisz-gisz-disz-aisz-eisz-hisz-fiszisz.
Ha azt írom, hogy fiszisz-cisz-gisz-stb, akkor a tényleges hangokat írom, de nem jó a sorrend, és nem 8 jel lesz, csak 7. Ha azt írom, hogy fisz-cisz-...-fiszisz, akkor egyrészt ott nem létező hangok írok (fisz), másrészt milyen jelet írok a fisziszhez? Ha x-et, akkor az már fisziszisz lesz, hiszen volt egyszer már egy fisz is, ha pedig még egyszer #-et, akkor az félreérthető.
Tanulság egy van: ne tessék 8#-ben és/vagy 8b-ben írni. De ezt meg is fogadta eddig mindenki...
Kávéházi terefere • 50292008-10-04 00:16:47
Egy erősen elméleti jellegű kérdésem lenne.
Ha egy zeneműben 7-nél több valami az előjegyzés, akkor azt hogy írják ki? Rögtön az elején duplát jeleznek, vagy miután lement az első kör, még egyszer kiírják ugyanazt, vagy akkor már a duplaértékű jelet teszik ki?
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 17462008-09-29 09:04:43
Aki koncertre megy, nem biztos, hogy pornót akar látni... ;)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 17442008-09-28 16:23:43
Némileg formabontó módon - merthogy az ember normális esetben időben korrigálja írásának hibáit, és nem kényszerül arra, hogy utólag tegye ezt például egy fórum-hozzászólás formájában, de ezt tényleg csak most vettem észre - kénytelen vagyok egy megjegyzést tenni, megelőzendő esetleges félreértéseket.
Az a kitétel, miszerint a mai egocentrikus világban üdvözlendő, ha valaki nem hágja meg a darabot, általános irányú megjegyzés, nem konkrét személyre, így nem is Lendvayra vonatkozik, még ha a szövegkörnyezetből úgy is tűnhet.
Ki írhat kritikát? • 10752008-09-27 15:05:26
Ha kiritika nem is, de egy koncertbeszámoló azért lesz.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Zeneakadémia, Előadóterem

"Liszt-Kukacok Akadémiája"
Zenés beavató foglalkozás

11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

Takáts Márton (zongora), Baksa Krisztina (gordonka)
RAVEL: Szonáta, Op. posth (Christian Proske átirata)
BEETHOVEN: 12 variáció a „See the conqu’ring hero comes” témájára a Judas Maccabäusból, WoO 45
POULENC: Szonáta csellóra és zongorára

11:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő

14:30 : Budapest
BFZ Próbaterme

"Kakaókoncert"
BFZ a fiatalokért
ismétlés: 16:30

15:00 : Budapest
MűPa, Fesztiválszínház

Kocsis Krisztián, Zsoldos Bálint (zongora)
Oláh Vilmos (hegedű), Devich Gergely (gordonka)
KODÁLY: Szonáta csellóra és zongorára, Op.4
BARTÓK: Táncszvit, Sz. 77, BB 86
BEETHOVEN: D-dúr szonáta csellóra és zongorára, op. 102, No. 2
BRAHMS: d-moll hegedű-zongora szonáta, op. 108

15:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Borbély László (zongora)
műsorvezető: Kovács Sándor
"Zenebeszéd"
Bach: Goldberg változatok, BWV 988

16:00 : Budapest
MűPa, Üvegterem

Görög Noémi, Görög Enikő (zongora)
Lukácsházi Győző (műsorvezető)
BRAHMS: Két keringő, op. 39
BRAHMS: V. magyar tánc
KODÁLY-IVÁN SÁRA: Háry-fantázia négy kézre
ALEKSANDAR VUJIC: Szerb kóló
SAINT-SAËNS: Vadszamarak
SAINT-SAËNS: Haláltánc
PIAZZOLLA-BORIS MLADENOVIC: Libertango
MILICA ILIC: Aladdin-fantázia

17:00 : Budapest
Pesti Vigadó

Gyermán Júlia (hegedű), Zárbok Zita (brácsa)
Zuglói Filharmónia
Vezényel: Kocsár Balázs
TÓTH PÉTER: Téli Rege
MOZART: Esz-dúr sinfonia concertante K.364
SIBELIUS: V. Szimfónia

17:30 : Budapest
MűPa, Üvegterem

Kiss Judit Anna, Tatai Nóra, Gulyás Bence, Szűcs Attila (ének)
Sotkó Eszter (zongora)
Gulyás Dénes (rendező, műsorvezető)
"Kodály-dalok"

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, XXIII. terem

"Házimuzsika a Zeneakadémián"
Gulyás Márta tanítványai

18:00 : Budapest
Fonó Budai Zeneház

Vizeli Bálint, Túri Luca, Cseszák Zsombor, Samu Zoltán
"135 éve született Kodály Zoltán"
A VI. Kecskeméti Prímásverseny díjazottjainak akusztikus koncertje: Vizeli Bálint, Túri Luca, Cseszák Zsombor, Samu Zoltán

18:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő

18:30 : Budapest
Belvárosi Főplébániatemplom

Szent Efrém Férfikar
"Miatyánk koncert"
Karitatív gyűjtés a közel-keleti keresztény iskolák számára

19:00 : Budapest
MűPa, Fesztiválszínház

Csordás Klára (ének), Érdi Tamás (zongora), Lencsés Lajos (angolkürt)
Korhecz Imola (moderátor)
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Farkas Róbert
MOZART: A varázsfuvola - nyitány
LISZT: Loreley
WEBER: Hangversenydarab, op. 79
CHOPIN: Andante spianato és Nagy polonéz, op. 22
KODÁLY: Marosszéki táncok zongorára
KODÁLY: Epigrammák
KODÁLY: Nausikaa
KODÁLY: Marosszéki táncok zenekarra

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

A Magyar Kórusok, Zenekarok és Népzenei Együttesek Szövetsége - KÓTA által az összkari művek előadásához delegált énekkarok
KODÁLY 135

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel: Hollerung Gábor
Feledi János (koreográfia)
"A varázslat"
JOHN WILLIAMS: Harry Potter-szvit
ROSSINI-RESPIGHI: A varázsdoboz

19:30 : Budapest
MOM Kulturális Központ

Kirill Troussov (hegedű)
Anima Musicae Kamarazenekar
VIVALDI: A négy évszak
PIAZZOLLA: A négy évszak Buenos Airesben

20:00 : Budapest
Budavári Mátyás-templom

Magyar Virtuózok Kamarazenekar
vez.: Szenthelyi Miklós
18:00 : Veresegyház
Szentlélek templom

Barthold Kuijken (barokk fuvola), Márta Nóra (barokk fuvola), Ewald Demeyere (csembaló)
"Bach és fiai"
JOHANN SEBASTIAN BACH: G-dúr triószonáta BWV 1039
WILHELM FRIEDEMANN BACH: f-moll duett No.6.
CARL PHILIPP EMANUEL BACH: E-dúr triószonáta Wq 162
JOHANN SEBASTIAN BACH: e-moll szonáta BWV 1034
JOHANN CHRISTOPH FRIEDRICH BACH: d-moll szonáta fuvolára és obbligato csembalóra
JOHANN CHRISTIAN BACH: G-dúr triószonáta

19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély, Lovarda

Miksch Adrienn, Schöck Atala, Balczó Péter, Cser Krisztián (ének)
Nyíregyházi Cantemus Vegyeskar
Gödöllõi Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Szabó Soma és Horváth Gábor
KODÁLY: Budavári te Deum
KODÁLY: Fölszállott a páva - variációk egy magyar népdalra

19:00 : Pécs
Kodály Központ

Pannon Filharmonikusok
Vezényel a verseny három legeredményesebb versenyzője
"Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny"
Gálakoncert
ERKEL: Hunyadi László –nyitány
LISZT: Esz-dúr zongoraverseny
KODÁLY: Háry János szvit

19:20 : Szentendre
Péter Pál Templom

Járdányi Gergely (nagybőgő)
Musica Beata Kórus
Új Szentendrei Kamarazenekar
J.S.Bach és Kodály Zoltán művei
A mai nap
született:
1770 • (vlsz.) Ludwig van Beethoven, zeneszerző († 1827)
1775 • François-Adrien Boïeldieu, zeneszerző († 1834)
1882 • Kodály Zoltán, zeneszerző, népzenekutató, zenetudós († 1967)
1917 • Delly Rózsi, énekes († 2000)
1946 • Trevor Pinnock, karmester, csembalista
elhunyt:
1783 • Johann Adolph Hasse, zeneszerző (sz. 1699)
1921 • Camille Saint-Saëns, zeneszerző (sz. 1835)
1923 • Kacsóh Pongrác, zeneszerző (sz. 1873)