vissza a cimoldalra
2019-08-25
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11433)
A csapos közbeszól (95)

Kedvenc magyar operaelőadók (1141)
Élő közvetítések (8090)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1743)
Franz Schmidt (3411)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61872)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3397)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (182)
Verdi-felvételek (549)
Társművészetek (1349)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1331)
Plácido Domingo (782)
Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? (469)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4551)
László Margit (209)
Opernglas, avagy operai távcső... (20298)
Balett-, és Táncművészet (5871)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Hangyász
Leírás:
Honlap:
   


Hangyász (2664 hozzászólás)
 
Opernglas, avagy operai távcső... • 202932019-08-19 19:09:36

A szerző "szakértelméről" annyit, hogy jövőre Beethoven születésének 250., nem pedig 200. évfordulója lesz.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 72052019-08-15 15:37:04

Nem vagy te olyan buta fiú, szerintem egy csillagból is rájöttél volna, kire utalok. :O)))


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71972019-08-14 11:36:24

Hát ha ettől nem bukik meg ***, akkor senkitől és semmitől sem fog.


Plácido Domingo • 7202019-08-14 10:52:55

Ebből ki akar anyagi hasznot húzni?


Erkel Színház • 102692019-07-03 18:40:30

Hadd fordítsam meg: Teccett valaha migráns külsejűeket operában/klasszikus zenei koncerten látni? NB. Nem az elegáns indiaiakra és távol-keletiekre gondolok. Főleg az utóbbiak nagyon illedelmesen viselkednek.


Erkel Színház • 102682019-07-03 18:38:13

Semmiféle xenofóbiát nem lehet belőle  kiérezni! Aki igen, kezeltesse magát. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618332019-06-21 13:20:54

Csak olvassa a fórumunkat! (Ha nem, a sameszai munkatársai.)


Erkel Színház • 102382019-06-20 12:58:34

Én tegnap láttam másodszor ezt a rendezést. Jellemző, hogy nem maradt meg bennem tavalyról a 2. felvonásbeli ópiumbarlang. Mivel a 18. század a sarlatánok és kalandorok százada IS, Ulrica 1. felvonásban egy főúri palotában való megjelenése ebbe még belefér, ám amikor a szöveg a város széli vesztőhelyre utal, szerintem ennek ellentmond az ópiumbarlang, akármilyen rémes hely is az, átvitt értelemben ugyanúgy vesztőhely, mint a vérpad vagy az akasztófa. Anckarströmék csak emlegetett kisfiát meg hagyjuk. A Ház megspórolt egy gyerekstatisztát - na bumm!


Erkel Színház • 102372019-06-20 12:52:26

Wiedemann betegségét az előadás előtt tegnap bemondták. Ennek ellenére szépen teljesített. Mikschnél sokkal rosszabb énekesnőket is hallottam már, Nánási Helgát illetően viszont teljesen egyetértek. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618232019-06-20 12:49:34

Ebben az Opera saját erői csak részlegesen érintettek, pl. a Billy Eliot színészei nem a társulat tagjai. Valaki szólhatna Szilveszternek, hogy egy operaház minőségét nem a teljesített előadások sztahanovista mennyiségi mutatói adják. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618222019-06-20 12:43:48

Schubert eléggé ékes példát szolgáltatott az utána következő nagy dalkomponistáknak arra, hogy nála igényesebben válogassák meg az általuk megzenésítendő versikéket. :O)))


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618112019-06-18 16:10:21

Kapásból mondom: Az a zeneszerző Brahms volt, és az Altrapszódiában dolgozza fel a költemény egyik részletét.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618082019-06-17 19:05:24

A János vitéztől giccses volta mellett mindig is taszított az a tény, hogy gyengén adják elő, próba nélkül, valamilyen gyakorlat nélküli zeneakadémistát az árokba dobva. Én zsenge ifjúként megfogadtam, hogy eccer az életben elmegyek a Csárdáskirálynőre, bár ezt mindmáig nem teljesítettem, ugyanakkor nyilvántartom. Az a fránya filológiai pontosság! Engem az eredeti vagy a szerző által jóváhagyott végső verzió érdekel, az Operettszínház átdolgozása nem. (Töredékesen fennmaradt (színpadi) művek esetében az a helyzet, mint amit az előbb Mogyeszt Petrovicsról írtam.)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618072019-06-17 18:57:14

Beismerem: A Gluck előtti operák nem érdekelnek, így Monteverdi meglehetősen hidegen hagy. Muszorgszkij 3 operája közül a Boriszt a szerző eredeti hangszerelésében kell(ene) előadni, itt persze felmerül a lengyel felvonás és/vagy a Vaszilij Blazsennij (bolond!!!) jelenetének kihagyása, a végső sorrend, azaz Borisz halálát kövesse, netán előzze meg a forradalmi jelenet, és ha megvolt előzőleg a Vörös téri jelenet, akkor tegyük túl magunkat azon a logisztikai kérdésen, miként jut el a (szent) bolond, az operairodalom egyik legcsodálatosabb epizódszereplője a Moszkvától 400 km-re lévő erdőbe. (Válasz: Unalmas volt neki Moszkva, megindult nyugat-délnyugatnak, oszt egyszer csak odaért, ugyanakkor az ellenkező irányból az Ál-Dimitrij, Marina Mnyszek, az előbbiek udvartartása, a 2-2 jezsuita és kolostorszökevény is.)  A Hovanscsina áprilisi előadása tetszett ugyan, bár laikusként nekem jobban tetszett Sosztakovics hangszerelése (felvételről), különös tekintettel a darab lekerekítésére. A szorocsinci vásár esetében annak is örülnék, ha egyáltalán előadnák, felőlem akár Gipsz Jakab hangszerelésében és kiegészítéseivel.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617852019-06-16 14:03:51

Bizonnyal pongyolán fogalmaztam: Garay a magyar irodalom kismestere. Minden nemzeti irodalomban bőven akadnak megfelelői. Nélkülük az adott nyelvű irodalom elképzelhetetlen. Harsányi korának felkapott lektűrszerzője, akihez Kodály egyáltalán nem mérhető. Paulinyi még kevésbé mérhető Kodályhoz.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617842019-06-16 14:00:02

Talán törlik, ha vége az évadbak. Itt jegyzem meg: Nyári Károlyról a büdös életben nem hallottam addig, amíg pár éve szemembe nem tűnt egy óriásplakát, amely kb. olyan lelkesedéssel dicsőítette, mintha Caruso lépne fel az Erkelben.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617832019-06-16 13:58:03

Azért kötve hiszem, hogy aki elmegy a János vitézre, az mondjuk a Parsifalra is jegyet vált, és fordítva.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617822019-06-16 13:51:55

Márpedig a Háry, ahogyan Kodály & társai megírták, a Horthy-rendszer gyermeke. A Kékszakállú a boldog békeidőké. I ták dálse.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617812019-06-16 13:50:07

Legalább egyetértünk valamiben. Én azért ódzkodtam mindig is az ilyen daraboktól, első sorban az operettektől, mert a filológiai pontosság megszállottjaként tudom, hogy nem az eredetit adják elő, miután a színház vezetősége vagy a rendező stb. úgy döntött, hogy eredeti formájában előadhatatlanok.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617712019-06-14 16:49:58

Harsányi Zsolt és Paulinyi Béla librettója beleilleszkedik a megszilárdult Horthy-rendszer kultúrpolitikájának fő áramába. Manapság alig vizsgálják ezt a témát, pedig hálás terület. A hagyományos recept alapján: "Mi megmondjuk/megmutatjuk nektek, mi a jó" mottóval készült butácska történet bizony a vidéki/falusi amatőr színjátszókörök részére készült. Kodály zenéje, amely sokkal több népdalok meghangszerelésénél, a népszínművet nem hogy megnemesíti, hanem platinával vonja be. (Már nem tudom, hol olvastam az elmúlt 25 évben, hogy bizony a Trianonban vétkesek felé is fricskát mutat a franciák/a bécsi udvar/a cseh udvaroncok kifigurázásával. Ugyanakkor - ezt én teszem hozzá - az angolszász hatalmak, Szerbia és Románia szükségszerűen kimaradnak.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617702019-06-14 16:41:41

Kacsóh és tsainak Petőfi csodálatos költeményéből készített "átdolgozása" simán kimeríti a giccs fogalmát.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617692019-06-14 16:40:02

Hát ez az!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617452019-06-09 12:43:22

Mi anakronizmus van az 1937-es Bohéméletben? Talán az, hogy hűen követi a librettót, azaz Párizsban játszódik valamikor Lajos Fülöp idejében, a szereplők pedig nem pl. egy elmegyógyintézet ápoltjai/orvosai-ápolói???


Erkel Színház • 101742019-06-07 21:04:14

Edith Piaf neve hallatán én is felkaptam a fejemet!!!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 68652019-06-05 12:17:53

Wagnernél azért - leginkább a Trisztán kivételével - érdekes dolgok történnek a színpadon, amelyek megkönnyítik a legtöbb néző által dögunalomként/üresjáratként értékelt jelenetek túlélését. (Gondolok pl. a Rajna kincse jelentős részére, a Valkűr Fricka-jelenetére, a Mesterdalnokok templomi gyűlésére.) A Cosiban az egyetlen változatosságot a 2 vőlegény maskarában való megjelenése hozza, oszt csókol anyád, Stanci.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67882019-06-01 11:09:26

Én rendszeresen gyötröm magamat általam nem kedvelt zeneművek hallgatásával. Többé-kevésbé siker koronázza erőfeszítéseimet, bár hogy egy nem-operai példát vegyek elő: Hugo Wolf legtöbb dala számomra élvezhetetlen és nagy valószínűséggel az is marad.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67872019-06-01 11:03:15

Csak röviden: Esetünkben azért tátonganak komoly foghíjak az Erkel nézőterén, mert a média és az általános elbutulás/elbutítás következtében nem váltanak jegyet olyanok, akiknek anyagi (és társadalmi) helyzete ezt a kiadást simán megengedhetné. Ugyanez hatványozottan érvényes az eredetileg házi muzsikálásra szánt műfajokra (kamarazene, dal). Nagyon boldog idők voltak azok, amikor a "magas" és a "könnyű" műfaj között akkora különbség, illetve közöttük átjárás volt, mint Johann Strauß és kebelbarátja, Brahms között. Ugyanez vonatkozik a Varázsfuvolára, amelynek librettóját ugyebár Hildesheimer ízekre szedte. Említhetném még azt, amikor tényleg szegény inasok és szolgálólányok töltötték meg az operaházak karzatát.



Én nagyon tudatosan használom a popszemét gyűjtőfogalmát. Eleve képzetlen/hiányos képzettségű emberek eredetileg alacsony iskolai végzettségűek számára készült kompozíciói, amelyek a 2. vh. utáni amerikanizálódás és reklámozás következtében terjedtek el - dacreakcióként a vasfüggönyön innen is! Majd az utolsó 40-50 évben a klasszikus zenét olyan nyomás érte, amelynek következtében visszaszorult a rétegmédiába, mára pedig begyepesedett vén hülyéknek - és még minek! - nevezi közönségét a túlnyomó többség, amely korábban minimum viszolygással vegyes tisztelettel nézett fel a komolyzenére.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67842019-06-01 10:36:28

Visszavághatnék, mit hallgass inkább, vagy mit nem érdemelnél meg, de ma galambszelídségű lelki állapotban leledzem.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67832019-06-01 10:34:38

Sajnálom, nekem lelki erőre van szükségem a Cosi végigüléséhez. Négy-ötévente összegyűlik annyi, jelenleg minimum három év hiányzik az újbóli nekiveselkedéshez. Talán közrejátszik a berzenkedésnél, hogy ez az utolsó mű a szűken vett klasszikus operarepertoárból, amellyel - bevallom, nagyon felületesen megismerkedtem. Talán a hossza* és a cselekmény szegényes volta riasztott eleve el tőle. Persze, ha feltennénk a kérdést, melyik fórumozó mely operákat nem állhatja ki, igen érdekes eredményeket kapnánk.



*Tántoríthatatlan wagneriánusként ez kissé ellentmondásnak tűnik ugyan, de vállalom.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67322019-05-30 10:57:51

Szerencsés ember vagy, ha akár az ablakot kinyitva nem üti meg a füledt mindaz, ami a szomszédból vagy akár egy elhaladó autóból kiárad. A Carmen mint a korabeli hősi/mitológiai operákkal élesen szembemenő mű heves reakciókat váltott ugyan ki, viszont senki sem vitatta, hofgy Bizet kiválóan képzett és tehetséges zeneszerző. A Cosi szövegét Beethoven és Wagner egyaránt elítélte, de a zseniális, bár szerintem rétestészta módjára nyúló zene feltehetően nem csak engem késztet mimimum ásítozásra, amihez a cselekmény nem éppen látványos vagy fordulatos volta is hozzájárul. A mai popszemét és a 19. században tömegesen elterjedni kezdő "cselédromantika" közös vonása, hogy amatőrök/tehetségtelenek műve, primitív szórakoztatás céljából, iskolázatlan vagy képzetlen, illetve a 2. vh. befejezése óta egyre inkább manipulált, papíron iskolázott tömegek részére. Kis Grófóra és rajongóira hadd ne térjek ki. Uhrin a dilettáns tipikus esete, aki hiányos iskolázottsága miatt nem tudott eljutni a magas kultúráig. Ugyanakkor rendkívül tisztelem azért, amit a szerencsétlen sérült fia érdekében kifejtett, és ilyen mértékben vetem meg azokat a hülyegyerekeket, akik látszólag felnézve rá, "Mesternek" nevezték és látszólag felnéztek rá, miközben aháta mögött kiröhögték. A (DNI főszerkesztő úr szavával élve) méltán elfeledett zeneszerzők, írók, festők pedig mind művészi igénnyel  alkottak, csakhogy őket nem csókolta meg úgy a múzsa, mint ahogyan mondjuk Mozartot. Mivel hosszú idő óta végre akadt egyéb tennivalóm, a Beatlesről alkotott véleményemre most nem térek ki. Csak annyit: Szinte eszményi állapot lenne, ha a nem-komolyzenét hallgató tömegek mindennapi kenyerét a Lennon/Mc Carthy páros szerzeményei tennék ki.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67292019-05-29 12:34:14

A szolmizáltatás és a "Kodály-módszer" egyéb velejárói, vagy inkább a "Kodály-apácák" eleve a legtöbb gyerekkel megutáltatták az igényes zenét. Marad a családi háttér. Ugyanakkor egy széles látókörű nem-énektanár nagyon sokat tehet tanítványainak zenei művelése terén. Viszont nehogy már ne vedd észre a popszemét minden lehetséges eszközzel történő erőszakos propagálását, illetve a komolyzene művelőinek elefántcsonttoronyba visszahúzódását. Kocsis Zoltán volt az utolsó, aki tompítottan ugyan, de megmondta minderről a véleményét.


Erkel Színház • 101372019-05-28 13:14:06

A valódi ok az emberek popszeméttel történő tudatos elhülyítése. 


Erkel Színház • 101262019-05-26 14:41:47

Nem feltétlenül az opera műfajára, de az itt leírtakhoz hasonlót gondoltam, amikor létrehoztam a Bernstein- és Stokowski-szabály c. fórumot, avagy ez itt az önreklám helye.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67252019-05-26 10:56:56

A közönség igénye a mindent elárasztó kultúrszemét térhódítása és az iskolai oktatás teljes felhígulása miatt olyan, amilyen. Ráadásul tudatos támadások érik a magas kultúrát, így a klasszikus zenét IS: "Halott fehér férfiak unalmas múvei" (Bezzeg az ügyeletes nyálgép popszarász!!!), "vén hülye sznobok szórakozása" (A kúl arcok a dizsiben vannak!", stb., stb.


Erkel Színház • 101072019-05-23 17:25:32

Kedden sajnos így is jó, ha fél ház volt. A szervezés lassan "Vattaemberek kerestetnek!" reklámokkal bombázhatná a nagyérdeműt. Különféle egyesületeken/szervezeteken keresztül próbálnak ugyan közönséget csalogatni, de ez sem tölti be az Erkel hodályát.


Erkel Színház • 101032019-05-23 12:05:51

Én kellemesen csalódtam, főleg az után, ahogyan itt temették a mo.-i operajátszást. A koreai művésznő éneklésében semmi kifogásolnivalót nem találtam, Boncsér ordított ugyan az elején, akár a repedt fazék, de utána belejött, Molnár Levente és Rácz pedig szintén jók voltak. A rendezésnél én már annak örülök, ha nem egy elmegyógyintézetbe/falanszterbe/bármilyen gyárba vagy erőműbe helyezik át a cselekményt. Így persze egy sor ellentmondás jön létre, a rendező által hozzáadott néma szereplőkről (1. felvonás: ördög/halál/apácafőnöknő, 4. felvonás: az olasz westernekre kikacsintó halál-fuvolás) nem is szólva. Komikus persze, amikor a 4. felvonásban nem bontják le az addigi lépcsős/oszlopos díszletet. Miközben mindkét szereplő arról énekel, milyen kietlen tájon vannak, egy romossá tett épület belsejébe lépnek be. Na jó, fogjuk rá, hogy az egykori spanyol kormányzó romos palotája. A végén durva hamisításnak vagy bugyuta művészkedésnek tartom, hogy Manon nem Des Grieux karjában leheli ki a lelkét.


Erkel Színház • 100462019-05-19 13:50:59

Karajant azért utálták ki a hatvanas évek elején Bécsből, mert olaszul merészelte előadatni az olasz operákat. Ugyanez vonatkozott a franciákra (és az oroszokra) is. Akkoriban ráadásul hol volt még a cseh operák diadalmenete?


Erkel Színház • 100452019-05-19 13:43:33

A közönség hiánya nem az esetünkben olasz nyelvű előadásnak, hanem nagy tömegeknek a popszar szemét miatti elhülyülésének tudható be. Bírálni lehet ugyan a MÁO marketingjét, de nézőket nem lehet lasszóval az utcáról fogni. 


Erkel Színház • 100162019-05-17 19:54:05

Köszönöm! (A puding próbája az evés, esetünkben a meghallgatás.)


Erkel Színház • 100132019-05-15 20:08:49

Azonos lenne, avagy ezeknek a fránya korei neveknek az átírása kerget az őrületbe?


modern eszement rendezesek • 3172019-05-15 10:55:34

A 2010-es, immár nem Schlingensief rendezte bayreuthi Parsifalon Herzeleide is megjelent, az ő vajúdásával kezdődött a darab. A közelebbi részletekre már nem emlékszem, mert nem volt felejthetetlen. A Gurnemanzot éneklő koreai remekelt, bár Robert Wegnerhez képest a fasorban sem volt.


Média, zene, ízlés • 892019-05-15 10:48:26

Népnevelő szándék: Internetre, magyar (nyugdíjas)!


Erkel Színház • 100092019-05-15 10:46:51

Rim Sae-Kyung koreai énekesnőt hallotta már valaki élőben? Ui. a Manon Lescaut címszerepében lép fel fórumunk tárgyának deszkáin.


Erkel Színház • 100082019-05-15 10:43:54

Ezt már Moliere/Hofmannsthal is megírta, de szerencsére csak elírás.


Erkel Színház • 100072019-05-15 10:42:50

Bezzeg én hogy utálom! Amúgy meg már csak röhögni tudok azon, amikor zeneileg műveletlen népnemzeti fajbarmok megszólalók a magyarság kulturális értékeinek kincsestárába sorolják ezt a népfrontos művecskét, amelynek közönségsikere számomra a tömeghisztéria ékes megnyilvánulása. (Hehehe, tenné hozzá WG.)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616842019-05-15 10:37:51

A Manon Lescaut szerepét éneklő, a képe alapján igen bájos Rim Sae-Kyungról tud valaki közelebbit mondani?


modern eszement rendezesek • 3092019-05-01 11:52:31

Pláne, hogy maga Wagner is fontolgatta, hogy Tristan betegágyánál megjelenik Parsifal.


modern eszement rendezesek • 3082019-05-01 11:51:23

https://www.youtube.com/watch?v=rzpxbRXU9fE



Néhány kép van az előadásról, ez csak hangfelvétel. Boulez egyébként remekelt karmesterként. A Vénusz alteste piros festékkel (=művér) volt tele, a mellette álló és fehér Grál-köpenyt viselő Parsifal pedig mindegyiktől kapott egy tenyérlenyomatot újsütetű egyenruhájára.


modern eszement rendezesek • 2952019-04-29 17:06:32

Természetesen tudom, hogy a Lohengrinben nincs(enek) páncélos csajok, ill. a Walkürben hattyú vontatta csónak. WW rendezését forradalomnak tekinthetjük, Schlingensief agyonzsúfolt és az óriási Willendorfi Vénusz vaginájába nyúló Grál-lovagokat legfeljebb polgárpukkasztásnak. Ugyanezt mondhatjuk a laborpatkányokról/biogáz-üzemről, akár Bayreuthban viszik színre, akár máshol, nem-Wagneri operában. Vegyük pl. a Toscát,és öltöztessük fel tengerimalacnak az összes szereplőt, legfeljebb Scarpia albínó lesz, a címszereplő és Cavaradossi pedig tarka. Nos?


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 302019-04-27 15:04:17

Wagner és Bayreuth úgy általában kedvenc rajongója révén a 2. vh. után eléggé kompromittálódott. (Persze a MET-ben azért hattyú vontatta csónakon jött Lohengrin, és szárnyas sisakos, páncélos csajok üvöltöttek a műsziklák tetején stb., amit senki sem vett tőlük rossz néven.) WW reformját a körfüggönnyel, jelzett díszlettel stb. a maga idejében senki sem vette eszementnek, mivel ő nem helyezte át elmegyógyintézetbe/atomcsapás után vegetáló vademberek körébe a cselekményt, nem változtatta meg 180 fokban a végkimenetelt stb.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 282019-04-24 17:48:15

Wieland Wagner nem elmegyógyintézetbe helyezte át a Ring/Trisztán/Parsifal stb. cselekményét. Ennyi. A Faust nem érdekel, sem az értelmiségi rizsával körített magyarázkodás, sem a zene. (Avagy mindenki saját vérmérsékletének/ízlésének függvényében érdeklődik az egyes operák iránt IS. Nálam EZ A Faust simán belefér az engemet teljesen hidegen hagyó dalművek sorába.)


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 262019-04-24 12:27:45

Van, mivel kb. az elmúlt pár évtized prózai és zenés színházi rendezései állították a talpáról a feje tetejére az eredeti kort/helyszínt/a szereplők funkcióját és társadalmi helyzetét/ az egész mondanivalóját.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43372019-04-24 12:24:09

Ez így van. 


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 192019-04-23 13:04:36

Aki szereti a modern "rendezéseket", annak ott a helye. (Jómagam torkig vagyok velük.)


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 132019-04-22 16:13:26

Sőt a 19. században a város rendezésekor vizesárkot szántak a helyére.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 122019-04-22 16:10:56

Szerintem meg éppen elég messze van a KK körúttól. Péntek délelőtt autóval mentem el mellette, jó magyar szokás szerint épp hogy elkészült maga a csarnok, legalábbis részben kívülről, mert a közvetlen környezete akár a csatatér.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43352019-04-22 16:06:41

Trofimov mintha az elején egy helyen hamisan énekelt volna, Csurilova pedig nyilvánvalóan Netrebkot utánozza, legalábbis ami a megjelenését illeti. Amúgy meg aki fanyalog ezen a darabon, hallgasson valami kortárs rémséget.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43342019-04-22 16:03:36

Úgy van, akkor Rimszkij: Mozart és Salieri c. egyfelvonásosával együtt adták elő. Szerintem ez is olyan egyfelvonásos a maga 96 perc körüli előadási idejével, amely kitölt egy estét. Így a Kékszakállúval egy estén játszása túlságosan megterheli mind a zenekart, mind a közönséget. (Tudom, milyen hosszúságúak Wagner remekei stb.!!!)


Erkel Színház • 99272019-04-16 19:52:51

Mivel én mindig csak hangversenybérleteket veszek, csak felületesen futom át a MÁO bérletfelhívásait.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616352019-04-15 12:25:02

Na igen, ez a kis magyar valóság.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616342019-04-15 12:23:43

Van egy tippem: A politikai korrektség bunkósbotját húzták elő, mert a kutya sem volt kíváncsi az előadásra.


Erkel Színház • 99242019-04-15 12:07:38

Megelőztél! Én a ruhatáros nénikre gondoltam, de a kórus és a zenekar tagjai is megérdemelnének évente változó bérletneveket. 


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 22019-04-15 12:04:19

Maga a 28-as, vagy a Salgótarjáni úton közlekedő 37-es villamos is felér egy szocio-/kalandtúrával.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616252019-04-12 16:02:39

A jövő évad műsortervének átfutása alapján elég nehéz lenne ezt a műsortervet kereszténynek nevezni, de ez legyen a legnagyobb baja. Ismétlem: Teljesen vallástalan emberként csak röhögök a kereszténység látszólag minden áron történő nyomatásán. Ténylegesen csak akkor lennék felháborodva, ha a keresztény vallásosság látványos istentiszteletre járással való fitogtatását követelnék meg a legkisebb állami állás betöltőjétől is.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616242019-04-12 15:57:01

Némi (megalapozott) kétséggel viseltetem az új játszóhellyel szemben. Akad-e 400 ember, aki kizötyög akár a BKV szárnyain, akár saját kocsival a Kőbányai útra? Lesz például az utóbbiaknak parkolóhely? (Egye fene, a napokban felderítem.)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42832019-04-08 12:07:52

Tatok tőle, hogy jelen esetben nem is ügyvédbojárok, hanem a prókátorok kasztjának cárjai veszik górcső alá a szert.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42822019-04-08 12:06:29

Erre szerintem várhatunk. ;o)


Erkel Színház • 98622019-04-07 16:06:03

Na igen. Ha per lesz, Ókovács hivatkozhat énekeseinek afroamerikai voltára. A tárgyban szakirodalom még Arany János: A hamis tanúja. :ODDD


Erkel Színház • 98552019-04-07 10:49:19

Ha valaki elfogultságában nem veszi észre Ira Gershwin egyszerűen hüJének mondható tilalmának szellemes kijátszását, akkor sajnálom. Erről az jut eszembe, hogy a nyolcvanas évek elején a Rowohlt egyszerűen semmibe vette azt az érvényes bírósági ítéletet, amely Gustav Gründgens személyiségi jogaira hivatkozva megtiltotta Klaus Mann Mephistojának megjelentetését. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42682019-04-07 10:38:07

Hallgatom vissza az előadást. Az év bakija/elrejtett vicce/műveletlenségből eredő népetimológiája: A közvetítés vezetője kétszer is bojTárt mond BOJÁR helyett.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42672019-04-07 10:36:32

Szuszanna nekem vagy 22 éve meglévő, a Sony által kiadott, bolgár művészek közreműködésével készült teljes felvételen is szerepel. A Sosztakovics hangszerelte verzióban az ő vagy negyedórás jelenete a produkció mélypontja, rétestésztaszerűen nyúlik. A jelen előadásra készülve átugrottam. Abbado 89-es DVD-felvételén a Szuszanna-jelenet mindössze pár perc és élvezhető. Ugyanakkor mind a MüPa minapi, mind Abbado produkciójából kimaradt Golicin és a német egyházközösség lelkészének viszonylag rövid jelenete, amelyben az utóbbi Andrej enyhén szólva kifogásolható udvarlási módszerei miatt panaszkodik, ám a régensnő szeretője elutasítja azzal, hogy ez Hovanszkijék magánügye, majd a lelkipásztor ama kérését is visszadobja, hogy hívei templomot szeretnének építeni. Márfa csak a lelkész távozása után érkezik meg.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23172019-03-19 12:54:04

Régebben - mondjuk Bach és Händel korában - a mesterek simán beemelték pályatársaik műveinek részleteit saját készülő darabjaikba, mert ugyebár a bemutatót (egyházi ünnep, magas állású személy születésnapja stb.) nem lehetett elhalasztani. Az illető pályatárs meg talán nem is értesült róla, mi történt a művével. A kóklerséget, azaz a hallgathatatlanul ronda "zene" magyarázatát a 2. vh. utáni korszakra értem. 


Kossuth-díj • 14142019-03-17 18:00:41

Rossz a hasonlat, de ha nincs ló stb.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23082019-03-16 17:41:19

Az általad mondottaknak nem ellentmondva megjegyzem, hogy a kortárs zenében rengeteg a kóklerség, illetve a hallgathatatlanság értelmiségi rizsával történő indoklása.


Kossuth-díj • 14012019-03-16 17:38:27

Egyetértek!


Kossuth-díj • 14002019-03-16 17:35:09

EL A KEZEKKEL BALÁZS JÁNOSTÓL!!!


Kossuth-díj • 13992019-03-16 17:34:31

Egy pillanatig azt hittem, Kossuth-díjat kapott. Aztán rájöttem, hogy még a kajakóma állapotában vagyok!!!


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23062019-03-15 11:59:36

Hans Sachs nem operákat írt, hanem színdarabokat, az opera az ő halála után született. Igaz, akkori mércével igen hamar német földön is gyökeret vert. Jó zenének én az ötletességet és eredetiséget tekintem. Van olyan zene, amelyet a szó szoros értelmében nem tartok ugyan szépnek, mégis tudom, hogy jó vagy nagy, mégha első pillantásra ez eléggé zavarosnak tűnik is.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23052019-03-15 11:55:17

(Mármint a cselédszórakoztatással nem lehetett annyit keresni anno, mint a mai popsztárok?) Sajnos az értékek devalválódása a 2. világháború után kezdődött, a szórakoztatóipar gigantikus manipulációs gépezetének kiépülésével és a közoktatásban végbement változásokkal együtt. Ráérők vagy tényleges oktatáskutatók feladata annak kiderítése, mi szerepelt bizonyos időszakokban egyes országok középiskolában tanítandó irodalmi anyagában. Mostanra némi túlzással eljutottunk oda, hogy a tanár BÁRHOL örül, ha a diákok legalább a Harry Potterből olvastak valamit. 


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 22972019-03-14 11:57:40

A Gurre-dalok vagy a Megdicsőült éj egyes részei egész jól fütyülhetők.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 22962019-03-14 11:56:14

Jelentem, én Itáliában még nem láttam suszterinast. Ősszel a pármai Verdi fesztiválon egy csütörtöki napon (Macbeth) 70+ közönséggel telt meg a Teatro Regio, majd a szombati Attilára némileg fiatalodott a közönség.   


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 22952019-03-14 11:53:34

A cselédromantika nem gyakorolt olyan butító hatást a maga célközönségére, mint a popszemét. Továbbá az iskolázottabb emberek tisztában voltak az egylapos kották valós értékével, amellyel szemben állt mondjuk Wagner és Brahms. A korabeli sajtó pedig nem hitette el az olvasóival, hogy a magas zeneművészet fogyasztói sznob pszichopaták, de minimum maradi, meggyökeresedett vénemberek. 


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 22942019-03-14 11:47:42

Ezt szépen leképezték a korabeli színházak. Az úri közönség a páholyokban ült, a polgárság a földszinten, népség/katonaság a kakasülőn. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 615292019-03-14 11:45:05

A Scalában volt olyan Traviata előadás, amelyen sztrájkolt a zenekar/műszak. Behoztak egy zongorát a színpadra, Muti eljátszotta a kíséretet, a szólisták estélyi ruhában énekeltek. Hogy a kórus is sztrájkolt-e, nem tudom.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 615272019-03-14 11:43:04

1. A szerző működésének felszínes ismeretében meg merem kockáztatni, hogy annyit tud az operáról, hogy az István, a király a Magyar Hazaffyak Legszentebb Erekjéje.



2. A szakszervezeti elnök akár a villamos- vagy vegyipari dolgouókat is képviselheti, elvégre a káder csak átalakul.


Kossuth-díj • 13482019-03-14 11:32:16

Ezen az alapon azt is kifogásolni kellene, hogyan dönthetnek művészek a Széchenyi (leánykori nevén Állami) Díjakról??? (Hehehe, tenné hozzá WG.)


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 22882019-03-12 09:53:04

A szerencsétlen srác a korszellem áldozata. Ez sajnos aligha engedi meg, hogy a popszemetet falók belássák: Kedvencük öl, butít és nyomorba dönt.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 22852019-03-10 17:55:11

Ide a rozsdás bökőt, hogy nem Mozart vagy Bach okozta ennek a szerencsétlennek a végzetét:



http://www.borsonline.hu/aktualis/zenehallgatas-kozben-gazolta-halalra-a-vonat-szabolcsot/170683



A következtetések levonását a t. fórumozókra bízom.


Erkel Színház • 97792019-03-09 20:15:07

Na látod, most már bánhatjuk!!!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 614962019-03-07 15:52:30

Stoffán egy véresszájú fajmagyar barom. Egyelőre tudtommal kívül áll a hivatalos médián, illetve legfeljebb csak a "nép hangja" lehet nála befolyásosabbak eszközeként. Más kérdés, hogy legalább  a saját nevét adja, ellentétben Egei Antallal és N. Horváth Zsófiával. 


Erkel Színház • 97762019-03-07 15:46:17

Sajnálom, hogy 9-10 (??) éve nem autókáztam el Vácra, ahol a Tavaszi Fesztivál egyik kysérő rendezvényén fellépett a Téli utazással. (Avagy irgalom atyja stb.)


Erkel Színház • 97752019-03-07 15:43:48

Pár éve Galgóczy Judit valóban ostoba és botrányos Trubadúr-dendezéséből húzták ki Leonóra gyönyörű 4. felvonásbeli áriáját. A karmester Medveczky volt. (Ha én karmester lennék, otthagynám a produkciót, oszt jónapot. Majd a ruhatáros néni elvezényli a darabot.)


Erkel Színház • 97742019-03-07 15:38:03

Üsse kő, Schlingensiefnek a Parsifal ürügyén elkövetett baromságának szintjét messze meghaladja!


Erkel Színház • 97732019-03-07 15:32:04

Az Aida-Radames szabadulóművészi produkció saját kútfőm terméke. A mai agyament rendezéseket elnézve nem is a legvadabb ötlet. ;o) A Gioconda szerintem akkora marhaság, hogy a jelen esetben Barnaba megölése + Gioconda várható öngyilkossága sokkal logikusabb befejezés, mint Gioconda öngyilkossága anélkül, hogy tudná, hol a vak anyja. Mindenesetre nem olyan durva fejtetőre állítás, mint Don José Carmen keze által történő kinyiratása.


Erkel Színház • 97472019-03-02 22:22:46

A 2. felvonás elejének csonkítását semmi sem indokolja. A 3. felvonásbeli balettbetétet megelőző vendégek bevonulása és Alvise köszöntője* nyilván a színpad átrendezésének esett áldozatául. Nem esett szó még a törpik szerepeltetéséről. A legelején kifejezetten jó ötlet, hogy a nép körében fellépve információkat tudnak szolgáltatni a Stasinak Barnabának, általa az Alvise vezette hatóságnak. Ugyanakkor csak a már-már parodisztikusan irreális cselekményből is kirí, hogy a 4 kis ember képes lefogni és egy helyben tartani egy jó karban levő, eléggé magas fiatal férfit.



(*Úristen, mennyivel jobb a Tannhäuser megfelelő jelenete! Tudom, tudom, alma-körte összehasonlítás!)



 


Erkel Színház • 97462019-03-02 22:07:56

Továbbra is fenntartom ama véleménysmet, miszerint a Gioconda a leghüjébb opera a valós történelmi korban és helyszínen játszódó, csodáktól/deus ex machinától mentes dalmű. (A 2.-3. helyen nálam holtverseny van a zeneileg összehasonlíthatatlanul értékesebb Trubadúr és A végzet hatalma között.) A legnagyobb ostobaság az benne, hogy ha van egy vak anyám, akiről nem tudom, hol van, akkor addig nem dobom el magamtól az életet, amíg nem bizonyosodtam meg arról, életben van-e, sőt még ekkor sem nyírom ki önmagamat, mert ezzel az anyám halálát is okozhatom. Gioconda mégis így cselekszik, noha tálcán kínálkozik az alkalom, hogy megszabadítsa Velencét egy undorító besúgótól. Ezért sokkal észszerűbb az itt alkalmazott megoldás, amely szerint Gioconda lelövi Barnabát, aki haldokolva tudatja az énekesnővel, hogy előzőleg megfojtotta a vak asszonyt. Giocondának ott marad a Laurának szánt méreg, amelyről a rendezés sejteti, hogy a hősnő bizony felhörpinti. Még ha az alkotók eredeti előírásának megfordítása is, nem olyan merénylet a darab ellen, mint pl. amikor a Hollandi elhajózik, Senta meg ott picsog a parton/ oboa elhal, de Izolda nem rogy össze/ Radames felemeli a kripta zárókövét és kereket old Aidával stb.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 614762019-02-28 11:23:01

Köszönöm, lusta voltam megkeresni! Jeszenszky jr. pedig kulturális kútmérgezőként (Ez a legszelídebb megnevezés, amivel egy dj-t illethetek.) ne üsse bele az orrát a KULTÚRA területébe. Az általa képviselt szeméthez képest még a Billy Eliot is himalájai magaslat.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 614712019-02-25 20:25:34

A 061 egy internetes portál; ha nem tévedek, alig tér el a Prosti Pesti Srácoktól. Ókovácsot a nyáron a felesége (nem szakmabeli, talán jogász?... Ágnes???) védte meg talán a Mandineren.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 614672019-02-25 11:03:26

Miután a Billy Elliotnak nem lett következménye, itt nyugodtan nyilatkozik az ÁSZ-ról, a minisztérium belső ellenőrzéséről, ecetetrá: https://24.hu/kultura/2018/10/12/okovacs-szilveszter-opera-operahaz-interju/



Ha nem vagyok teljesen szenilis, a 061-en az ellenőrzésre nem tért ki. Érdekes, hogy egyelőre se ő, sem a felesége (a nyáron, "N. Horváth Zsófia" a BE elleni támadása után) sem fordult a PS-hoz, hogy hallgattassék meg a másik fél is. (Nem mintha a római szólás gyakorlat lenne a magyar médiában.)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 614652019-02-24 14:36:40

A támadás sokkal inkább a balett-társulat "elmagyartalanodására", mint a (majdnem teljes) társulat amerikai kiruccanására van kihegyezve. A PS meggyőződéses olvasóközönségének nemzethy-hazaffyas érzéseit nyilván jobban háborítja fel a külföldiek beözönlése a balettbe, mint a bunkó/sekélyes ízlésű/mindenféle gyüttment népségbűl álló amerikai közönség hiányos érdeklődése a MAGYAR művészet mellett.


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Deák téri evangélikus templom

Dóbisz Áron (orgona)
J.S. BACH: Esz-dúr prelúdium
J.S. BACH: c-moll triószonáta
J.S. BACH: Esz-dúr fúga
HAYDN: Introduction (A Megváltó utolsó hét szava a keresztfán c. oratóriumból)
MENDELSSOHN: A-dúr szonáta, No. 3 - I. tétel
BRAHMS: Három korálelőjáték (Herzliebster Jesu, Herzlich tut mich verlangen, O Gott, du frommer Gott)
BARTÓK: Román népi táncok
PADRE DAVIDE DA BERGAMO: Simfonia

19:00 : Budapest
Munkás Szent József templom

Deák László (orgona)
G. MUFFAT: Toccata septima
J.S. BACH: Allein Gott, BWV 662
J.S. BACH: G-dúr prelúdium és fúga, BWV 550
MENDELSSOHN: B-dúr orgona szonáta, op. 65. No. 4 - I. II. III. IV.
MOZART: C-dúr templomi szonáta, K. 278 (Szathmáry Zsigmond átirata)
MOZART: C-dúr Adagio
MOZART: D-dúr templomi szonáta, K. 245 (Szathmáry Zsigmond átirata)
KOLOSS ISTVÁN: Húsvéti fantázia
17:00 : Fertőrákos
Barlangszínház

Soproni Szimfonikusok kamarazenekara
"Ötórai hangoló"
RAVEL: F-dúr vonósnégyes
A mai nap
született:
1918 • Leonard Bernstein, karmester, zeneszerző († 1990)
1940 • José Van Dam, énekes