vissza a cimoldalra
2017-12-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3862)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60224)
Társművészetek (1222)
Momus társalgó (6308)
Milyen zenét hallgatsz most? (24990)
Kedvenc előadók (2814)
Kedvenc művek (143)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11198)
A csapos közbeszól (95)

Hozzászólások a Momus írásaihoz (6453)
Palcsó Sándor (192)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (585)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1207)
Franz Schmidt (2979)
Beethovenről - mélyebben (679)
Operett, mint színpadi műfaj (3414)
Verdi-felvételek (533)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2457)
Kodály Zoltán (358)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2878)
Erkel Színház (8620)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (426)
Élő közvetítések (6758)
film és zene (187)
A nap képe (2010)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: eccerű
Leírás:
Honlap: nincs
   


eccerű (1957 hozzászólás)
 
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 601992017-12-10 00:36:27

Most látom a tévében, hogy Strausz Kálmán helyett Csiki Gábor lesz a kórus új karnagya. Ezúton gratulálok neki! Abból a szempontból remek választás, hogy ő aztán tudja, mi a dörgés, mire van szükség, jó zenész is.


Olvasói levelek • 111992017-11-30 14:01:19

Megnéztem, igen, de azért jól esne annyi magyarázat, hogy az előadó átiratában...


Olvasói levelek • 111982017-11-30 13:59:39

Tudom, hogy a ZAK honlapján is így szerepel, de biztos, hogy Kemenes András ma 3 vonósnégyest fog zongorázni?


Momus társalgó • 61832017-11-06 21:39:09

megneveztetett


Momus társalgó • 61352017-11-04 19:49:10

Ez nem konkrétum, ez általánosítás. Konkrét az, ha azt mondod, hogy X ekkor és ekkor ezt tette Y-nal Z jelenlétében.


Momus társalgó • 61342017-11-04 19:46:06

Két dolog. Egyfelől nem írtam, hogy könnyű lenne lemondani, én sem szívesen nélkülözném Wagner opuszát, de talán hiba is lenne egy másik kor társadalmi közállapotait ráhúzni. Másfelől meg nem született remekművekről beszélünk, és ismeretlen dologról mindig könnyebb lemondani nem tudván, mit vesztesz.


Momus társalgó • 61132017-11-03 22:05:46

A két ügy (ML, KMG) közt az az alapvető különbség, hogy az előbbi sokkal szolídabb, nem egy többirányú erős politikai kapcsolattal és saját "szemétdombbal" rendelkező kakas, és konkrét vád hangzott el ellene. ML ellen olyan ember szólalt meg, akinek ML ha akar, sem árthat, míg aki KMG ellen szólna, saját egzisztenciáját veszélyeztetné, hiszen most is ott vannak egy intézményben. KP is csak azért borított bilit, mert már outsidernek számít, nincs vesztenivalója. A téma amúgy tényleg kibeszélésre érdemes, mert vannak tényleg "tyrannos" típusú vezetők, rengeteg nagy karmester volt ilyen, akinek zenei nagysága miatt elnézte ezt a művészvilág, de ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy diktátorságukat mások megalázására használták volna, nem beszélve a szexuális afférokról. Ezek nem függenek össze, nem szükségszerűen járnak együtt, de azt sem lehet mondani, hogy ne lenne ilyen. A lényeg, hogy nem lehet tipizálni, és (számomra legalábbis) a művészi nagyság nem mentesít az esetleg elkövetett abúzusok ténye és következménye alól. Tehát adott esetben inkább ne szülessenek remekművek sem olyan áron, hogy valaki emiatt mások életét tönkreteszi. Külön témakör lehet(ne) a különc zsenik esete, ditt talán az ember elnézőbb, de szerény megítélésem szerint mind ML, mind KMG (és természetesen HW is) kívül esik e kategórián.


Marton Éva • 7012017-10-18 16:08:34

Kedves zéta! Egyetlen szóval sem írtam, hogy nem volt az ének tanszak vezetője, sőt, az én olvasatomban a "már nem" szembeállítva a "nem lett"-tel kifejezetten azt jelenti, hogy volt.


Marton Éva • 6942017-10-18 10:49:49

"Látta valaki azokat a "programokat", vagy ez is csak szöveg, mint eddig annyi minden más?" Nem szöveg.


Marton Éva • 6932017-10-18 10:46:59

Valóban nem értünk egyet. Egyrészt, az MMA-ban bármennyire is ideológiai, vagy ha úgy tetszik pártkötődéses alapon egységes összetételben, de mégiscsak értelmes emberek ülnek, akik tisztában vannak azzal, hogy Marton Éva mennyiben lenne alkalmas egy Akadémia vezetésére. Ők is ismerik az személyiségét, művészi és egyéb kvalitásait, és ennek ismeretében döntöttek. Nem nézném le őket azzal, hogy a parlamenti képviselőkhöz hasonlóan csak bio-nyomógombként működnének. Nem volt egyébként felólről jövő nyomás, ami ellen protestálni kellett volna, ezek az emberek amúgy sem azért ülnek ott havi háromszázezerért, hogy bármi ellen is protestáljanak, ami a kenyéradótól jön. Azért sem protestálásról van szó, mert csak olyan jelölt jöhetett szóba, akit odafentről támogatnak, azaz ez nem volt választási alap. Lásd éppen Jankovics Marcell esetét, akinek tudtára adták, hogy nem kéne indulnia. Ami pedig Marton Éva erős pártfogását illeti, annyira azért mégsem lehet erős, ha már nem ő a Zeneakadémián az ének tanszak vezetője, ha nem lett belőle operaigazgató, és ha nem lett belőle MMA vezető sem. Ezzel szemben Káel Csabáról tudható, hogy kinek a baráti köréhez tartozik, márpedig az mindent visz. És mivel MÉ most már látványosan nem szent és sérthetetlen, ismerve amár verbálisan is elég agresszív közéletet, ismerve a zenészvilág soha nem felejtéssel párosuló érzékenységét, sajnos egyáltalán nem lennék meglepve, ha most elindulna egyfajta sajátos "coming out"-lavina, amiben néhányan kitálalnának a művésznőtől elszenvedett vélt, vagy valós sérelmeikről. Ennek határt csak az érintettek intelligenciája szabhat. Remélem, nem ez fog történni, de van egy ilyen sejtésem.


Marton Éva • 6872017-10-17 09:23:01

Szerintem a helyzet ennél sokkal eccerűbb, a kulcsmondat is ott van a cikkben: Vashegyi volt az egyetlen, aki valamire való programmal állt elő. Tudom, nem minden a program, de itt azért mégiscsak értelmes emberek ülnek. Egy dolog, hogy lehet választást nyerni annyival, hogy "folytatjuk", de itt nem parlamentet választottak, "csak" egy intézmény vezetőjét, másfelől ha verseng több jelölt, akik közül az egyiknek van elképzelése arról, miről is szól az, amire pályázik, a másik kettő viszont hablatyol, akkor azért ilyenkor elég szembeötlő a különbség. Plusz Vahegyiről mindenki tudja, hogy Káel Csaba a haverja, tehát a kellő mértékű hátszele megvan, nem politizált (eddig), fiatal is, de nem túl, mi szól ellene? Egyedül Jankovics Marcell lehetett volna ellenfél, de miután ő volt olyan botor, hogy korábban kritikai szavakkal élt az MMA működését illetően, nyilvánvalóan szóba sem jöhetett, de köztiszteletnek örvendő személyiség, így a méltóságát legkevésbé bántó megoldást választhatta.


Pantheon • 19712017-05-22 23:05:59
Selmeczi Borbála
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 22412017-03-27 11:18:04
Nem értjük egymást. Szándékosan a magyar legjobb zenekarokról (BFZ, NFZ, Opera, Rádió) beszélek, ahol Hamar neve eddig nem merült fel, nála kevésbé kvalitásosoké meg igen. Az megint más dolog, hogy meddig tartott egy-egy ilyen megbízatás, de az egész ott kezdődik, hogy egyáltalán hajlandó-e valaki téged megbízni, ha valaki el sem jut odáig, azon el kell gondolkodni.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 22362017-03-26 15:20:25
Épp arról szólt az egész hozzászólásom, hogy egy dolog "a hírek szerint" és egy másik, hogy mi van ténylegesen a háttérben, amit mi nem tudhatunk, ezért jobb ha nem is okoskodunk. Egyébként a 2215. és 2226. sz. hozzászólásokat magad írtad, erre hivatkozni, mint "a hírek szerint" nem elegáns.
Ha végignézed a Filharmónia elmúlt húsz évét, nem hiszem, hogy ez lenne az első eset, ahol valami másképpen alakult, mint a vezetői szerették volna. Hadd utaljak csak a piszkos anyagiakra: a mindenkori kormány nemhogy nem úgy dotálta őket, ahogy azt kéne, hanem igen sokszor az ígéretét sem tartotta be, kezdve az évközbeni elvonásokkal. Számtalan esetben felállhatott volna már Kovács Géza ennyi erővel. De, feltételezem, az is benne van a dologban, hogy Kocsis annyira öntörvényű jó értelemben véve "nagyszájú" és mindenfajta szempontból független valaki volt, akihez még a mostani rezsim sem mert nyúlni, mert értelmetlen és kontraproduktív lett volna. De ő meghalt, innentől fogva már könnyebb lesz diktálni a feltételeket.
Kettő. Kovács Jánost egyöntetűen felhőtlen örömmel fogadnák. Nem is csoda, a rendelkezésre álló palettán ő lenne a legjobb zenész/karmester, legalább is nálam mindenképp. Nyilván lehetne nála is jobbat találni a nagyvilágban, de mivel ez Nemzeti zenekar nagy "N"-nel, kívánatos, hogy vagy magyar, vagy Magyarországhoz és a magyar kultúrához igen erős kötődéssel rendelkező külföldi legyen a vezetőjük.
Három. Hamar Zsolt tehetséges és jó kezű karmester, tk. a fiatalabb generációk közül őt gondolnám a legjobbnak. És azért már nem olyan fiatal, 50 körül járhat. Mégis. Kesselyák, Kocsár, Héja, Halász, Vajda már töltöttek/töltenek be ilyen posztot, ő nem. Sosem merült fel a neve a vezető együtteseinknél első számú karmesterként, vagy főzeneigazgatóként, most miért? (nem tudom a választ, komolyan kérdem.)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 22342017-03-25 15:49:15
A hozzászólásodra klikkelve írom, de nem csak arra reagálva.
Kovács Géza nem az az ember, aki csak úgy feláll, mert valami nem úgy alakul, ahogy elképzelte. Valami sokkal komolyabb oknak kell lenni (pl. de nemcsak: elég erős politikai támogatottság) a háttérben, ami miatt inkább ő mehetett, mint Hamar. Továbbá még egy aspektusra felhívnám a figyelmet. Ahogy például Szombathelyen a politikai vezetést leszámítva egyöntetűen mindenki (szakma, közönség) kiállt Jordán pályázata mellett, itt egyáltalán nem tűnik úgy, mintha a zenekar és/vagy a Filharmónia vezetése harcolt volna azért, hogy Hamar legyen a zenei vezetőjük, s még akkor sem látszott a felhőtlen öröm, amikor kiderült, hogy Eötvös nem lesz, de Hamar igen. Tehát Hamarral is lehet valami bajuk, amit nem tud(hat)unk, és egyébként nem is tartozik a széles nyilvánosságra. S mivel a lényegi történésekbe nem látunk bele, az okokat sosem fogjuk megtudni, szerintem azon csekély információ birtokában, amit nekünk megismerni engednek odaföntről, teljesen fölösleges bárkit minősíteni, mert nagy valószínűséggel tévedünk.
Pantheon • 19522017-03-25 15:30:10
Szabó Tibor
A díjakról általában • 9632017-03-15 22:28:10
Nem tudom, hogy neki adnék-e, de ezerszer inkább neki, mint... Az biztos, hogy Kamp Salamon neve sosem merült volna fel bennem a Kossuth-díjjal összefüggésben.
A díjakról általában • 9582017-03-15 15:01:01
Tudom, nem ember, aki nem az opera világában él, de azért legyen itt egy teljes lista:
A haza érdekeinek előmozdításában és az egyetemes emberi értékek gyarapításában végzett tevékenysége elismeréseként Magyar Érdemrend Tisztikereszt polgári tagozat kitüntetést kapott

BÁN TEODÓRA balettművész, a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ Nonprofit Kft. ügyvezetője, a Szabad Tér Színház Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója és művészeti vezetője,

EPERJES KÁROLY Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, a Kaposvári Egyetem Rippl-Rónai Művészeti Kar Színházi Intézetének egyetemi tanára,

HARSÁNYI FRIGYES Jászai Mari-díjas színművész, színházmenedzser,

KÉKESI MÁRIA, Liszt Ferenc-díjas táncművész, balettmester, Érdemes és Kiváló Művész,

MIHÁLY GÁBOR, Munkácsy Mihály-díjas szobrászművész,

SZÖGI CSABA, Harangozó Gyula-díjas táncművész, táncpedagógus, koreográfus, a Közép-Európa Táncszínház igazgatója,

TÖRÖK JOLÁN Harangozó Gyula- és Bánffy Miklós-díjas táncművész, a Táncpedagógusok Országos Szövetségének alapító elnöke, a Nemzeti Táncszínház alapítója és volt igazgatója, a Magyar Művészeti Akadémia nem akadémikus köztestületi tagja.

Nemzeti ünnepünk alkalmából, kiemelkedő színvonalú munkájáért Magyar Érdemrend Lovagkereszt polgári tagozat kitüntetésben részesült:
BALÁZS OSZKÁR előadóművész, zeneszerző, zenetanár, hangszerkészítő, a Budapesti Ütőegyüttes alapítója és művészeti vezetője,

BARNA ZOLTÁN előadóművész, a Bojtorján együttes dobosa,

BUCHWARTH LÁSZLÓ előadóművész, a Bojtorján együttes gitárosa,

KEMÉNY GYŐZŐ muzsikus, producer, a Bojtorján együttes alapítója,

POMÁZI ZOLTÁN zeneszerző, dalszövegíró, a Bojtorján együttes énekes-gitárosa,

VÖRÖS ANDOR előadóművész, zeneszerző, a Bojtorján együttes billentyűse,

DRÁFI KÁLMÁN Liszt Ferenc-díjas zongoraművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének tanszékvezető egyetemi tanára,

FODOR ARTUR kürtművész, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának volt tagja,

JOBBÁGY VALÉR, Liszt Ferenc-díjas karnagy, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára, a Szekszárdi Madrigálkórus, a Schola Cantorum Sopianensis és a Pécsi Székesegyház Palestrina Kórusának vezetője,

LÉTAY KISS GABRIELLA operaénekes,

Nemzeti ünnepünk alkalmából magas színvonalú munkája, példamutató tevékenysége elismeréseként Magyar Arany Érdemkereszt polgári tagozat kitüntetésben részesült:
ANGER FERENC operarendező, a Magyar Állami Operaház művészeti igazgatója,

DROZSNYIK ISTVÁN képzőművész,

HALÁSZ PÉTER karmester, a Magyar Állami Operaház volt főzeneigazgatója,

KAPÁS GÉZA hegedűművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Vonós Tanszékének egyetemi docense,

Dr. KISS GYULA, Ybl Miklós-díjas építész, a Szent István Egyetem Ybl Miklós Építéstudományi Karának kapcsolati dékánhelyettese, az Építészmérnöki Intézet főiskolai tanára,

KRAUSZ ALIZ Harangozó Gyula-díjas táncművész, koreográfus,

KUN ÉVA, Ferenczy Noémi-díjas keramikusművész,

Dr. MACHER SZILÁRD, Harangozó Gyula-díjas balettművész, koreográfus, szakíró, a Magyar Táncművészeti Egyetem Klasszikus Balett Tanszékének főiskolai tanára, a Magyar Táncművészeti Egyetem Táncművészképző Intézet igazgatója,

Dr. NEMES LÁSZLÓ NORBERT, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Zoltán Intézetének igazgatója, egyetemi tanár,

PELLER MARIANN, a Virtuosos International Zrt. vezérigazgatója,

Nemzeti ünnepünk alkalmából, kimagasló színvonalú munkájáért Magyar Ezüst Érdemkereszt polgári tagozat kitüntetésben részesült:
ÁGFALVI GYÖRGY SÁNDOR táncművész, koreográfus, a Magyar Állami Népi Együttes férfi tánckari asszisztense, a budapesti Liget Táncegyüttes művészeti vezetője,

BOROS ILDIKÓ, Harangozó Gyula-díjas táncművész, a Magyar Állami Operaház magántáncosa,

GÁSPÁR ÁLMOS zenész, a Duna Művészegyüttes és a Kormorán Együttes zenekari tagja,

LELKES ANDRÁS, a HANGVETŐ Zenei Terjesztő Társulás Kft. ügyvezetője,

LIBER ENDRE, a HANGVETŐ Zenei Terjesztő Társulás Kft. művészeti igazgatója,

LÉVAY ANDREA táncművész, a Magyar Állami Népi Együttes tagja,

PÁLOSI ISTVÁN mozdulatművész-táncművész, koreográfus, táncpedagógus, a Magyar Mozdulatművészeti Társulat igazgatója, a Budapest Táncművészeti Stúdió Szakgimnázium balettmestere és tanára,

PÁTKAI BALÁZS, Harangozó Gyula-díjas táncművész,

SÁRKÖZI ANDRÁS zenész, a Rajkó Művészegyüttes tagja,

TATAI ZSOLT, a Budapest Bábszínház bábszínésze,

TOLDI JÓZSEF ATTILA zenész, a 100 Tagú Cigányzenekar szólamvezetője,

VÉGH TAMÁS, táncművész, a Duna Művészegyüttes szólistája,

WEYER BALÁZS, a HANGVETŐ Zenei Terjesztő Társulás Kft. programigazgatója.

Nemzeti ünnepünk alkalmából, színvonalas munkájáért Magyar Bronz Érdemkereszt polgári tagozat kitüntetést vehetett át:
BATKI LÁSZLÓ, a Honvéd Férfikar tagja és bariton szólamának vezetője,

DÖMSÖDI FARKAS BÁLINT előadóművész,

HUSZÁR ILDIKÓ táncpedagógus, koreográfus, a Grapevine Show Dance Club Közhasznú Egyesület elnöke és művészeti vezetője,

KARÉ ÁRPÁD táncművész, a Magyar Állami Népi Együttes tagja,

KIS DOMONKOS MÁRK színművész, a Váci Dunakanyar Színház ügyvezető igazgatója,

LUKÁCS ÁDÁM táncművész, a Miskolci Balett alapító tagja és magántáncosa,

NYITRAI TÍMEA a Kortárs Balettért Alapítvány irodavezetője, a Szegedi Kortárs Balett művészeti titkára,

ifj. STADLER FERENC, a Szegedi Kortárs Balett világítástervezője,

TÓKOS ATTILA táncművész, a Magyar Nemzeti Táncegyüttes szólistája.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 22032017-03-05 16:50:48
Ha mégcsak a média lenne, - és ne feledjük, a média mindenütt jelen van, régen volt a másfél tévécsatorna heti hat napban, meg a két és fél rádióadó, aminek műsorában kb. 10-20% volt a popzene, ma ez brutálisan más - de mindenütt ez van! Zaj-, és hangmérgezésben szenved minden városlakó, bemész egy ruhaboltba, ott is megy a tuc-tuc teljes nyitvatartási időben. Eljutottunk oda, hogy sok gyereknek még értő kezek alatt sem okoz örömöt az éneklés, mert tökéletesen kielégíti az a passzív zene(?)hallgatás, ami napi sok órában éri. Ez a tény már az egész Kodály-filozófia alapjait recsegteti, s bevallom, fogalmam sincs, mit lehetne ez ellen tenni. Innen nézve huszadrangú dolog, hogy a Billy Elliot szerepel-e az Operaház műsorán, bár valóban semmi keresnivalója ott. Nemcsak azért nem, mert a művészi minősége nem predesztinálja oda, hanem azért sem, mert az egy más műfaj, erre az Operaház művészei nincsenek felkészítve, (és ne is legyenek).
Pantheon • 18962017-01-30 19:43:37
Kicsit megkésve, a Hallo, hallo főszereplője: Gorden Kaye
PÁR-BAJ-TÉR - Topic személyes konfliktusok rendezésére • 9082017-01-10 21:20:34
Kedves Fórumtárs!

Egy. Nem állt szándékomban senkit sem megbántani, nem is írtam semmi bántót.
Kettő. Valakit igaztalanul vádolni is minimum ízléstelen. Nem gyalázkodtam, de ha már ezzel vádoltattam meg, tisztázzuk: a gyalázkodás minősítést vagy jelzőt is magába foglal, én csak annyit írtam, hogy Pomádé király meztelen.
Három. A wikipédia, mint forrás, köztudottan nem megbízható. Ha valamiről semmi fogalma nincs az embernek, arra jó, hogy az irányt kijelölje, de ennyi. Olyanok szerkesztik, akik pl. ebben az esetben életkoruknál fogva semmit sem tudhatnak az illetőről, csak amit összeolvasnak a témában, márpedig a net korántsem ad teljes képet semmiről.
Négy. Már most megígérem előre, ne akkor kapjak ki, ha valaki majd Benkő Dániel halálakor a "művész" szóval bármilyen pozitív összefüggésbe hozza az illetőt, azt is szóvá fogom tenni.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 34342017-01-10 00:37:03
Valóban félreérthető voltam, én a 3423-ra reagáltam - erre rímel a "még rosszabb" -, nem pedig a 3425-re, ami után következik a hsz-om.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 34262017-01-07 18:33:49
S ha még azt is hozzátesszük, hogy milyen pénzügyi konstrukcióban építette anno Demján a MüPát, mert valaki így szerződött vele, a helyzet még rosszabb.
Olvasói levelek • 109962016-12-12 11:08:25
Csak a kukacoskodás kedvéért: az egész szimfóniát?
Kodály Zoltán • 3022016-12-10 23:14:55
Hallgatni arany.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 21342016-12-03 22:36:04
Csak érzékeltetendő, hogy miképpen kell elképzelni a tervek viszonyát az igazsággal, itt egy példa. A facebbokról kopizom be, itt írnak róla, de a lényeget idézem:
"Tegnap sajtóbejárás volt a Petőfi Csarnokban, ahol elhangzott két kozmetikázott adat. Ezeket az adatokat a sajtó jelentős része kritika nélkül leközölte. A Liget Zrt azt állítja, hogy a tervezett Magyar Nemzeti Galéria kisebb lesz, mint a Petőfi Csarnok. Most nem megyek bele abba, hogy milyen borzasztóan elhibázott lépés volt anno az Iparcsarnokot, majd a BNV-t, végül a Pecsát a Városligetbe telepíteni, amire az egyetlen logikus parkrehabilitációs válasz a bontás és a nagyrét visszaállítása lenne. Inkább csak az újabb trükközésről beszélnék. Ami ahhoz hasonlít, mintha lenne nekem egy kis 55 m2-es disznóólam, de tartozna hozzá egy fedetlen lebetonozott kifutó, meg egy ganédomb, és így az már 110 m2-t foglalna el a kertemből. Erre hivatkozva pedig azt próbálnám beadni egy építéshatóságnak (no meg a szomszédoknak), hogy a helyébe épített négy szint magas, 90 m2 alapterületű, alápincézett társasház valójában kisebb, mint az elbontott disznóól volt a kifutóval és a ganékupaccal.
A PeCsa alapterülete 5500 m2, magassága 12 m. A történelmi közpark nagyrétjének helyére építendő Galéria nettó alapterülete 9000 m2, párkánymagassága 25 m lesz, alatta pedig több szintben alápincézett. A 2,5-szer nagyobb épületről szemrebbenés nélkül állítják, hogy kisebb lesz az elődjénél, mert gyorsan beleszámolták a nyitott bolhapiac és az összes környező burkolat alapterületét is, így kaptak 5500 m2 helyett 11000-et. Habár a Galéria körül is lesz burkolt tér, nem is kevés, azt valahogy már nem számolták hozzá a 9000 m2-hez. Az már valahogy zöldfelület. Hab a tortán, hogy a Sanaa által tervezett épület ma már egyáltalán nem hasonlít ahhoz a pályázati blöffhöz, amellyel megnyerték a pályázatot. Eltűnt a pagoda, bedobozolódtak a légies üveghomlokzatok. Kevesebb blöff, kevesebb költészet, több brutalitás, továbbra is elhallgatott tömegarányok köszönnek vissza az egyetlen közreadott új látványtervről."
Ez nem a leendő Magyar Zene Házáról szól, hanem az új Nemzeti Galériáról, de semmi okunk feltételezni, hogy a történet másképpen zajlana, hiszen a szereplők ugyanazok.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 21222016-12-01 13:59:35
Tök fölösleges ebben a témában bármiről is vitatkozni több ok miatt is.
1. Az ára. Kishazánkban nem/sem volt még példa arra, hogy egy nagyberuházás annyiba kerüljön, mint amennyi a tervekben szerepel, meglátjuk erre mennyi fog jutni, és az mire is elég.
2. Kivágnak-e fát. Itt is meglehetősen nagy különbség szokott mutatkozni az ígéretek és a beteljesülés között, ezért ha valaki gyanakvó, nem tudom elítélni. Persze, hogy azt ígérik, nem vágnak ki fá(ka)t. Aztán majd meglátjuk.
3. A koncepció. Szépen hangzó általánosságok, ettől még akármi is lehet, jó is, rossz is, igazán a tartalom fogja eldönteni, hogy mi is ez az egész tulajdonképpen. Viszont arra nagy pénzben mernék fogadni, hogy még nagy botrányok lesznek abból felmelegítve évtizedes-évszázados vitákat, kik kerülnek bele a kiállítás anyagába. Az elmúlt hat év gyakorlatát tekintve lehet attól tartani, hogy majd valaki(k) - és gondolom az MMA környékén kell keresni ezeket a valakiket - eldöntik, kinek az életműve érdemes arra, hogy bekerüljön a Magyar Zene Házába.
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? • 2692016-11-24 00:32:58
A problémát az okozza, hogy a Zeneakadémiára rátelepült a koncertszervező központ, ahol a sok nagy fizetésű, semmihezsemértődeannálnagyobbpofájú léhűtő juttatását ki kell ga(ráz)dálkodni. A Liszt Ferenc tér 8-ból lassan kiüldöztetett a Zeneakadémia, vele Liszt szelleme, maradt egy smasszerekkel és biztonsági berendezésekkel teletömött élettelen épület. Az újranyitás óta sokkal rosszabb kedvvel is megyek oda. Nem azt érzem, hogy ez az épület a miénk-értünk lenne, hanem hogy minél hamarabb kiszabaduljak onnan. Szörnyű ezt látni és megélni.
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? • 2682016-11-24 00:23:51
Kedves Cilike!

Nem tetszettél jól megérteni, amit a kedves olv.társ írt. Amit politikai agitációs morzsának minősítettél, az a levél része volt, nem a kedves olv.társ véleménye. Ezzel a meglátásoddal te vagy az első ismeretségi körömben... Merthogy sokadmagammal együtt én is megkaptam ugyanezt a levelet több helyről is, ismerem a továbbítókat, és egyikük sem arról híres, hogy negatív politikai érzései lennének a mostani vezetéssel kapcsolatban, így 100%-os biztonsággal mondhatom, mindegyikük abszolút politikamentesen, jószándékúlag csak éppen gondolkodás nélkül továbbította az emailt. Két dologban azért egyet kell értsek veled: "tudatodat nagyban meghatározza a politikai hovatartozás." Illetve: "Nem érdemes politikai szimpátia és antipátia alapján mindent elhinni."
Bretz Gábor • 1102016-11-17 22:17:28
Gondoltam, hogy nem kell kifejtenem, de ezek szerint rosszul...igen, arra céloztam, hogy besegít. De egyébként a cikkben arról is esik utalás, hogy a nagyszülők igencsak besegítenek a család mindennapjainak lebonyolításába.
Bretz Gábor • 1062016-11-16 08:39:29
még erre is van ideje
Pantheon • 18252016-11-12 00:07:11
Robert Vaughn
Momus társalgó • 58222016-09-16 20:05:49
Érdekes, amit írsz, mert pont a viszkis rablót akartam volna felhozni még példának, annak idején olyan cirkusz ment körülötte szimpátiakeltés okán, hogy már azt vártam, mikor tüntetik ki. Természetesen nem magának a filmnek lenne az az üzenete, amiről vitatkozunk, hanem a ténynek, hogy egyáltalán készül.
Momus társalgó • 58182016-09-14 10:05:24
Nem szántam sem viccnek, sem vitaindítónak, leírtam a véleményem, mert valaki kérdezte. Nem is akarok rá több szót vesztegetni, mert csak reklámot csinálunk neki ezzel.
Egyébként igen, a filmek elég nagy részének rossz az üzenete, kezdve az akciófilmekkel, és a gyerekeknek szánt rajzfilmek legalább háromnegyedével.
És persze, nem erőszak a filmnézés, csak a dolog fordítva működik, mint a Te logikád: egy film mindenkire hat, nemcsak arra, aki előre eldönti, hogy fog-e rá hatni, vagy sem.
Ahogy például annak is van hatása, hogy bárhol bemész egy bevásárlóközpontba, dől a zenének szánt valami a hangszórókból.
Momus társalgó • 58152016-09-14 00:07:33
Mert rossz az üzenete. Lehet így-úgy magyarázni, de ha valakinek az életéről filmet forgatnak, abból példa lesz, ha akarják a készítők, ha nem. Márpedig az, hogy valaki megveszi, mert megteheti magának a termet, a közönséget, és kiáll eléjük egy minősíthetetlen produkcióval, az nem jó példa, hanem elrettentő, elítélendő. Az meg, hogy "az emberi mivoltát akarják bemutatni", nem érv. Ne akarják. Amit ez a nő tett a művészet, az érték ellen, az megbocsáthatatlan. Nem érdekel az emberi oldala, ahogy nem érdekel Hitleré, vagy Sztáliné sem, a szifilisz sem mentség, Lenin esetében sem szokás felhozni enyhítő körülményként...
Momus társalgó • 58012016-09-09 20:43:07
Florence Foster Jenkins életéről.
Momus társalgó • 58002016-09-09 20:41:49
Akkor megpróbálom két részben:
Film készült
Momus társalgó • 57992016-09-09 20:40:04
Na még egyszer.
Ide jutott a világ?
film készült...
Momus társalgó • 57982016-09-09 20:37:23
Ide jutott a világ?
film készült .
Pantheon • 17472016-07-27 12:49:35
Marik Péter
Momus társalgó • 57902016-07-15 01:14:55
Már hogyne lenne, pl. a Wanderer's Nachtlied egyenesen ezzel kezdődik: Über alle Gipfeln...
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 62352016-07-01 21:21:27
Az még hagyján, de egy feleséget is...
Ki írhat kritikát? • 14052016-06-03 23:44:24
Mit keres Kondor Kata az "alapos és informatív" írások szerzői közt?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 565692016-05-03 10:04:47
Levelezések végén használatos, ha távoli és hosszú, de nem túl sikeres orosz tanulásom emlékeit sikeresen elevenítem fel, olyasmit jelent, hogy "Várom válaszodat, mint csalogány a nyarat!"
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 61082016-03-26 00:56:36
Akkor félre lettem értve. Nem azt írtam, hogy zárda= elmegyógyintézet. Hanem pusztán annyit, hogy ha valaki zárdába kerül nem elsősorban azzal a szándékkal, hogy isteni szolga legyen, hanem valami/valaki elöl menekülve/tőle elválasztva akár a saját, akár mások akaratából, az egyfajta szemszögből nézve - a külvilág kizárására tökéletesen alkalmas hely - rokonítható azzal, mintha valaki elmegyógyintézetbe kerül. Ráadásul azóta kiderült, hogy a koncepció(?) nem is ez lenne, hanem szanatórium.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 60642016-03-24 17:09:56
Zéta kérdezi, hogy miért pont elmegyógyintézet. Nos, ha azt nézzük, hogy annak idején miért került valaki zárdába, alapvetően két típus van: akit tényleg isteni szolgálatra szántak, és akit büntetésből küldtek oda. Innen nézve nem olyan nagy a különbség az elmegyógyintézet és a zárda közt.
Kodály Zoltán • 2942016-03-07 08:31:28
Nem vagyok kommunistázós típus, de Balázs Árpád bemutatóval ünnepelni kerek Kodály évfordulót nem igazán elegáns.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 555692016-02-16 23:37:33
Tudom, nem írtad azt, hogy az ellenséged lennék...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 555682016-02-16 23:35:58
Nem tudtam, hogy az ellenséged vagyok, nekem eddig nem így tűnt. Véleményt formálni meg persze, hogy jogod van, amíg úgy érzed, hogy az a tiéd, és elfogadod, ha más meg nem úgy látja, és nem eszerint cselekszik. A nevezett koncerten nem voltam ott, így véleményt nem formálhatok róla, de ismerem jól Halász dirigálását, bennem sosem keltett olyan kellemetlen érzéseket, amelyeket leírtál, pedig szeretem a "jókezű" karmestereket nézni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 555662016-02-16 23:27:25
Mindezt úgy, hogy naponta ennek többszörösét szórják el a mostani potentátok, - csak egy mai hír: újabb két offshore cég működhet közre a 300.000 euróért árult magyar állampolgárságok kiközvetítésében, darabonként nagyobb hasznot bezsebelve, mint ami itt a vádiratban összesen van... - és mondjuk amiért elő lehetne venni azt a vezetést (az Erkel fals bezárása), az szóba sem kerül.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 555632016-02-16 23:22:14
Ja, megvan
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 555622016-02-16 23:19:48
Hol olvastad, ez az első hivatalos hír!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 555612016-02-16 23:18:25
Dehogy érted. Épp azért hoztam fel ilyen példákat, a legnagyobbak is kergethetik a legyeket, hogy nem attól lesz valaki kis vagy nagy karmester, mert szép és harmonikus a vezénylés címen bemutatott mozgása. Visszatérve az aktuális eseményre, a NFZ jól érezte magát vele, az elismert kritikusnak is jó véleménye volt az elhangzottakról, nem lehet, hogy te láttad rosszul? Nem azt állítom, hogy a fentebbi két mester utódja lenne valaha, nem. De hogy nála rosszabbat még sosem láttál, az azért egy kicsit erős. Én tudnám sorolni a neveket, akár korábbi magas pozíciót betöltő személyt is, de nem akarok senkit megsérteni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 555482016-02-16 19:57:10
A zenekar szerette, és a kritikusnak is tetszett. A karmestert sosem nézni kell. Ilyen értelemben sokukról elmondható, hogy szörnyű, amit művel. Az ember nem is érti, hogy játszhatott úgy egy zenekar mondjuk, hogy két végletet mondjak Solti, vagy Toscanini kezére, ahogy játszott. Persze, nem hátrány a "jó kéz", mert egy jókezű karmester egy mozdulata olykor többet érhet sok mondatnál.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 553962016-02-13 10:13:57
Akkor szoktak így fogalmazni, amikor a forrás nem kívánja kilétét felfedni, és a sajtóorgánum nem akar helyreigazítási pereknek elébe nézni. Ez nem jelenti azt, hogy minden szavuk igaz, sőt, maguk is azt feltételezik, hogy lehet benne igazság, nem zörög a haraszt, de azért így, ebben a formában mégsem. Ezért van az, hogyha nyelvtanilag elemzed, a mit állítunk kérdésre olyan válaszokat kapsz, hogy "hallani", "olvasni", beszélik"; nem pedig a tulajdonképpeni mondanivaló, azaz mit hallani, mit olvasni, mit beszélnek.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 60012016-02-03 14:43:30
Na, hát ha valakik, ők (Interkoncert) aztán tényleg a rendszert védték, és most már biztosan másképp emlékeznének, naná. Aki disznóságokat csinált anno, annak érdeke, hogy megszépüljenek az emlékek. Az egészben az a legszebb, hogy a rendszerváltás után a politikai paletta mindkét oldalára jutott belőlük, így aztán kellő pillanatban jön az összetartás, ők továbbra is mossák kezeiket, a meghurcoltak pedig továbbra is megkövetetlenek maradnak.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 550012016-01-11 00:43:13
55001
Olvasói levelek • 108532016-01-11 00:42:39
A félrenyomással bizony vigyázni kell... ;)
Történelem • 4422016-01-11 00:39:18
Nem Svéd jelentett magáról. De, hogy ki és miért, erre írtam, hogy banális oka lehet. Először egy kicsinyes bosszú, mert egyszer nem köszönt neki, aztán elindul a láncreakció, és már nem tud belőle kijönni, végig kell vinni.
Nem azt mondom, hogy itt ez történt, sőt valószínű, hogy nem, de nem kell minden mögött logikus és egyetemes okot keresni.

A háromszavas idézet, gondolom, azonos az egykori "Képes történelem" című sorozat egyik kötetének címével.
Történelem • 4352016-01-10 10:39:40
Innen már csak a szokásos kérdés? C u i p r o d e s t?

Csakhogy ez nem ilyen egyszerű. Az emberi lélek bonyolult, nemcsak a ráció mozgatja, sokszor banális dolgok elképesztő láncolatot tudnak elindítani.
Történelem • 4322016-01-10 10:09:18
Csatlakozom a forrás hitelességét megkérdőjelező véleményekhez azzal, hogy ez még ráadásul bosszantó is, mert fontos lenne a téma elfogulatlan feldolgozása.
A másik megjegyzésem - hangsúlyozottan a cikk kapcsán, nem konkrétan - hogy általában az ügynök mivolt ténye korántsem azonos minőséget takar, jóllehet a közvélemény ugyanazt a bélyeget ragasztja rájuk. Nem összevethető a szóban forgó jelentéseket író karmester tevékenysége egy olyan művészével, akit mondjuk közlekedési balesete apropóján szerveztek be, és jelentéseivel soha senkinek nem ártott, mert csak olyan, semleges dolgokat írt le bennük, amiket bárki tudhatott és mégcsak véletlenül sem tartalmazott kompromittáló elemeket.
Momus társalgó • 57332015-12-31 15:32:55
Boldog Új Évet kívánok minden kedves és kedvetlen olvasótársnak, no meg természetesen a Café momus készítőinek!
Kávéházi terefere • 54082015-12-11 08:10:11
Iskolai karácsonyi koncertmeghívóban a következőket látom:
Schumann: Gyed moros (sic!!!)
Ha már megtanítják szegény Schumannt oroszul, legalább jól tegyék...
Pantheon • 16032015-10-21 23:22:07
Oláh Zsolt
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 56432015-10-13 23:19:41
Kedves Lajos, pont annyira, amennyire az Ön szexista megjegyzései szokták...
A Zeneakadémián uralkodó áldatlan állapotokról... • 6932015-07-26 16:56:33
Honnan tudod, hogy ennél nincs lejjebb? Pl. kiírhatták volna a pályázatot úgy, hogy Mészáros Lőrinc nyerje meg...
Pantheon • 14862015-05-22 18:55:53
Kleeberg Mária
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 54772015-05-22 18:51:50
A hölgy a musicianswho.hu oldalain is szokott publikálni. Ezek többnyire rövid, ám tömörnek és lényegre törőnek nem nevezhető irományok, általában mentesek mindenféle gondolatoktól és közölni valóktól.
Kocsis Zoltán • 5422015-05-06 20:15:55
"Verdi Négy szent éneke is elhangzik".
Ezek is a google-lal fordítanak?
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 19702015-05-05 07:20:02
Hidd el, bár nehéz elképzelni, de még ennél is van lejjebb! Hallottam olyan felsőoktatási intézményről, ahol a természetesen nagyon hozzáértő kancellár vitte magával a szintén nagyon hozzáértő pereputtyát, emiatt több tucat embert "el kellett takarítani", hogy legyen helye a haveroknak.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 19682015-05-03 20:55:46
Bezony ám - selten kommt es bessere nach - szóval nehogy aztán vissza kelljen sírni...
Fáy Miklós Fan Club • 912015-04-18 11:16:41
Még egyszer mondom, nem az a baj Fáyval, hogy le mer írni kemény dolgokat, mert ez tk. jó, hiszen nem szakmabeliként könnyebben megteheti, egyáltalán megteheti. A gond ott kezdődik, hogy elhiszi magáról, hogy szakmabeli, következésképpen ért hozzá, és ahhoz képest, hogy ez nem így van, néha igencsak túllép bizonyos határokat. Ebben segítségére vannak azok a sajtóorgánumok, amelyek megjelentetik írásait, és amelyek szintén úgy kezelik, mintha komoly zenekritikus komoly(an vehető) kritikáit közölnék. A helyén kell kezelni ezeket az írásokat, mert általában jó a stílusuk, szórakoztatóak, és az esetek elég nagy részében még van is igazságuk. Azaz ha "írói munkássága részeként" tekintene rá mindenki, nem pedig kvázi dokumentumként, sok konfliktust meg lehetne úszni.
Rács stílusa pedig sajnos ilyen, máskor is megengedett magának hasonlókat olyanokról, akik aztán végképp nem szolgáltak rá.
Fáy Miklós Fan Club • 682015-04-17 19:35:49
Hogy a többi amadindás mit szól, nem tudom, de talán érzékelteti a köztük lévő összetartást, hogy Rácz, mint zeneakadémiai tanár, mikor megteheti, akkor csak amadindás társa által tanított növendéket vesz fel.
Hogy a témához is szóljak, Fáy nem zenekritikus, tipikusan a kibic esete. Viszont az is igaz, hogy a profik sokszor nem látják a fától az erdőt, vagy legalábbis úgy kell tenniük, mintha nem látnák, hogy ne legyen belőle sértődés. Fáy pont a kibicsége okán teheti meg, hogy kendőzetlenül őszinte, ami addig nem is lenne akkora baj, amíg igaza van...
Olvasói levelek • 106522015-04-15 10:39:07
tisztelt szerkesztő hölgyek-urak!

Nem volt véletlenül valaki az Erkelben a meseoperán, beszámoló írási célzattal?
Kórusok, kórusművek, karéneklés • 942015-04-07 21:25:25
Félreértés ne essék, tudom, milyen versenyről van szó, annak tudatában mondom ezt.
Kórusok, kórusművek, karéneklés • 932015-04-07 21:00:19
Imádom az ilyen híreket: átadták a ... díjakat. Csak éppen az nem derül ki, hogy konkrétan milyen kategóriában kik mit nyertek.
Ebből két dolog következhet: vagy ennyire gagyi ez a verseny - még saját honlapja sincs; vagy ennyire nem érdekel senkit az egész hercehurca.
Kossuth-díj • 12452015-03-16 22:04:40
Két-három? Miért nem rögtön 10, vagy 100? És miért kéne már megint az operaénekeseket privilegizálni? Amúgy is eltolódott az egész szisztéma, szerintem komponisták aránytalanul sokan kapják meg, ahogy a vezénylők is, és az énekesek is. Ha rajtam múlna, 4-5 évenként adnék egyet-egyet. Mert gondold csak meg, ha mindenki megkapja, az olyan, mintha senki sem kapná meg!
Na jó, anyagilag nem...
A másik része pedig, tudom, azért az operaénekesek kerülnek itt ezen a fórumon előtérbe, merthogy ők minden fellépésükkor vásárra viszik a bőrüket, és elég sok fellépésük van. De legyünk kontrasztosak: a háttérembereket ki veszi észre? Mondjuk egy Pogány Imolát ki fog díjazni, aki pedig énekesek tucatjaiból csinált énekest? Vagy egy konzis főtárgytanárt, aki diákok százait tereli a pályára, és adott esetben a félautista gyereknek is megtanítja a 6/8-ot?
A díjakról általában • 8822015-03-14 11:45:09
Azért vannak még más díjak, Vashegyi is kapott egy keresztet, meg Mága Zoltánnak is találtak valamit, amivel felférhetett a kitüntetettek listájára.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 520032015-03-06 21:14:28
Erőd Iván zeneszerző fia. Az apa 56-ban emigrált, és odaát elég népszerű komponistának számít. Adrian valóban bariton, nem világrengető voce, de nagyon érzékeny és intelligens zenész.
Kossuth-díj • 12252015-02-10 10:28:16
Szagosak bizony, és nem kellemes az illata. Majd szólok, ha volt egy ilyen, mert előre sajnos nem lehet tudni.
Kossuth-díj • 12242015-02-10 10:26:47
Tényleg nem érted, vagy csak nem akarod érteni? Éppen azért nem lehet összehasonlítani az Orbán-kormány alatt kitüntetetteket más - ideértve az 1990-94-es időszakot is - kormányok idején kitüntetettekkel, mert ott a Kossuth-díj bizottság legalább hozzáértőkből állt. Még így is megtörténhetett, hogy kebelbarát kapja, mert a mindenkori kultuszminiszternek is volt jelölési joga, amit a bizottság nem írhatott felül, de amúgy a bizottság legalább észnél volt.
Kossuth-díj • 12192015-02-09 21:31:13
Az egyre inkább hakniszagú koncertjeire gondolsz?
Persze, ha Hegedűs Endre megkaphatta, onnantól fogva bárki megérdemli. Hozzá képest Vashegyi rengeteget letett az asztalra.
Kossuth-díj • 12182015-02-09 21:28:40
Ez, sajnos, pontosan így van.
Balett-, és Táncművészet • 40152015-02-06 20:02:03
De, még nekik is lehet vesztenivalójuk. Ebben az országban nem tudhatod, hogy ki mikor repül. Éppenséggel a vezetésnek is köthetnek útilaput a lábára, és akkor bizony ők visszajöhetnének akár. Az embernek kell olyan okosnak lennie, hogy névvel senkiről nem mond rosszat, mert nem tudhatja, ki kinek a kije.
Balett-, és Táncművészet • 40092015-02-06 10:42:28
Mármint ha igaz a feltételezés.
Balett-, és Táncművészet • 40082015-02-06 10:41:17
Azt persze nem értem, hogy miért megalázó egy bizottság előtt bemutatni egy táncosnak a fizikumát, a tudását. Úgy gondolom, 1500–1800 néző előtt is tétje van minden mozdulatnak. Egy egész estés darab főszerepét eltáncolni, vagy kari feladatait ellátni nem jár feszültséggel?
Egyfelől teljesen más dolog esténként a egészséges előadási drukkal pozitív közegben fellépni, mint egy szürke délelőtt/délutánon egy olyan bizottság előtt, akiről azt feltételezed, hogy a kákán is keresi a csomót.
Félreértés ne essék, egy vérprofinak ez nem kell, hogy gondot okozzon. Valószínűleg nem is okozna, csak, ahogy kivettem a megnyilvánulásokból, sokan azt sejtik előre, hogy a megmérettetés csak egy ürügy a szelektálásra, mert a végeredmény már rég megvan, csak kell hozzá egy procedúrát keríteni, hogy úgy tűnjék, mintha ott alakult volna ki az eredmény. Na ez a megalázó.
Balett-, és Táncművészet • 40022015-02-05 21:40:55
Annyit fűznék hozzá, hogy az elmúlt 10-15 évben elég sok, magát az élvonalhoz tartozó magyar zenei együttesben volt valamiféle ehhez hasonló szakmai megmérettetés. Mindahányszor hasonló hullámokat kavart az adott együttesnél, legfeljebb a sajtóba ebből más jutott el, ha eljutott. Elég sokszor volt oka is a felzúdulásnak, és elég sokszor éppen azok voltak a leghangosabbak, akiknek okkal volt félni valójuk a megmérettetéstől.
De nem mindig. Általánosítani ezért nem lehet. Másrészt az is igaz, hogy az ilyesfajta felmérést, egyik esetben sem kivitelezték úgy, hogy ne érezhessék a résztvevők ezt megalázónak.

A balettosok annyiban nem hasonlíthatók az említett zenei együttesekhez, hogy míg egy kórista, zenekari zenész nincsen, vagy csak kicsit van szokva vizsgaszituációhoz - hiszen tk. a fúvósok kivételével nem szólóznak - a táncosokat bármelyik előadáson lehet egy(én)enként vizsgálni. Bármelyikük teljesítménye elemezhető, ha ez szükséges. Ergo éppen az ő esetükben kevéssé indokolt ez a vizsgáztatás.
Momus társalgó • 56402015-01-23 08:07:41
De az alapproblémának azt érzem, hogy a valamit valamiért elvet át akarja ugrani. Nem akar konkurálni a nagy nevű cégekkel, mondja, ez nyilván bla-bla, mert ha nem akarna, nem kerülne ennyibe. A szép, nemes hang a fától van, ha a fa helyett bármilyen mesterséges anyag kerül, soha nem lesz természetes a hangja. Ez van. Lehet nem szeretni, de a természetet megerőszakolni nem.
Momus társalgó • 56392015-01-23 07:57:24
Jaj emberek, ne kajáljuk már be ezt a propagandát? Mégis mit gondolunk, mások talán nem szeretnék fejleszteni a mostani hangszereket, másoknak nincsenek "új művészi igényeik"? A Steinway, a Bösendorfer, a Fazioli, a Yamaha és a többi vajon nem akarja fejleszteni a meglévő kínálatát? Bele kell törődni, műanyag kutyából nem lesz szalonna. Ráadásul a koncepció sem új, a Schimmel már húsz éve bemutatta a Pegasust, aminek a hangja vacakabb ennél, de egyrészt nem kerül 60 millióba, másrészt tisztán visszaköszön a "csodazongorán" stílusa, dizájnja.
A díjakról általában • 8632015-01-18 07:40:14
Kivételesen nem linkelem be, az Indexen olvastam amúgy, de olyan szép az egész, hogy bemásolom ide:
"Van egy díj Magyarországon, amelyet nem adnak át többet, mert már minden arra érdemes megkapta
Elég abszurd díjazási döntésről számolt be az MTI. Kapaszkodjon meg, aki tudott a Tinódi-lant díj létezéséről. Ugyanis nem adják át többet díjat, mivel az alapítók szerint már minden arra érdemes művész átvehette az elismerést.
A kuratórium január 14-i budapesti ülésén döntött úgy, hogy
a díj betöltötte hivatását, ezért befejezte működését.
Az 1999-ben alapított Tinódi-lantot Szabó István lantművésznek, L. Kecskés András lantművésznek, Kuncz László énekművésznek, Ferencz Éva énekművésznek, Csörsz Rumen István zenekarvezetőnek, Zádori Mária énekművésznek, Kobzos Kiss Tamás énekművésznek, Kátai Zoltán énekmondónak, Deák Endre lantművésznek, Virágh László zeneszerzőnek, Babrik József énekművésznek posztumusz, Buda Ádám énekművésznek, Szvorák Katalin énekművésznek és Róka Szabolcs énekmondónak ítélte oda a kuratórium.
A díjat Molnár Pál újságíró és Virágh László zeneszerző alapította az énekelt vers elismerésére, a kitüntetés fából faragott kobozt (a lant elődjeként számon tartott pengetős hangszer) formázott. "
De szép is az, amikor valaki saját magát tünteti ki...és mióta zeneszerző az illető?
Pantheon • 13932015-01-12 10:11:30
A közismert művész-gyászoltakat azért nem említem külön, mert azok elhunytának a híre úgyis bekerül ide.
Pantheon • 13922015-01-12 10:09:53
Tisztelt joska 141!

A színészet és a zene eléggé közel állnak egymáshoz, ez nem zavaró, tágabb értelemben az összes művészet elfér itt. A sportot nem tenném ide. De ha az a probléma, hogy miért pont csak Buzánszkyt tettem szóvá, megkövetek mindenkit, és utólag megkérdem, mit keres itt az összes focista, Tocsik Márta, Neil Armstrong és az összes többi ilyen-olyan okból ismert ember, akinek a világon semmi ismert köze nem volt a művészetekhez és benne a zenéhez? Az én olvasatomban ez a topik arról szólna, hogy olyanokról emlékezzünk meg, akiket talán kevesebben ismertek, de életművük megérdemelné a nagyobb ismertséget, példaként való állítását. Semmi bajom Buzánszky Jenővel, de arról a tényről, hogy meghalt az Aranycsapat utolsó tagja is, a világon mindenütt megemlékeztek, ehhez mit tudna már a Café momus hozzátenni?
Többször idéztem már Kodály azon mondását, hogy "nem az a fontos, ki az Operaház igazgatója, hanem, hogy ki Kisvárdán az énektanár". Szerintem itt elsősorban a "kisvárdai énektanárokról" kéne megemlékezni.
Pantheon • 13902015-01-11 23:57:42
Már ne is haragudj, de ez egy komolyzenei magazin. Mit keres itt Buzánszky Jenő?
De ha már itt vagyok, megemlíteném, hogy hosszú betegségben nemrég elhunyt Nits Márta is.
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? • 2242014-12-28 21:29:41
Na, az ilyen beszólások miatt van rossz híre a Café momus fórumának.
Volt egy pár énektanár a ZAKon, aki még így se tudott volna kiállni, mégis nagy nevek egész sorát nevelte ki. Meg ugye ott volt a nagynevű tenoristánk, aki emberek hosszú sorát tette tönkre, annyira nem értett a tanításhoz. Nem ezen múlik a tanárság.
Pantheon • 13642014-12-23 15:13:49
You are so beatiful
Olvasói levelek • 105292014-12-21 13:36:05
???
Pantheon • 13452014-12-01 22:53:56
Héthy Apor
Momus társalgó • 55242014-11-18 11:00:11
Óh, lehetne folytatni a sort, hogy mást ne mondjak, Bánk bán sem egészen olyan volt a valóságban, mint amilyennek Katona drámájából tűnik, de ez nem zavar senkit. És nem vádolja Katonát senki történelemhamisítással.
Momus társalgó • 54182014-11-09 21:51:21
"Abszolút egyetértek veletek, hogy bosszantó az ilyesmi, de ne tegyünk úgy, mintha ilyesmi csak most lenne. "
Hogy lecseréli a közmédia szignáljait?
És valahogy nem rémlik az esetnél a Bartók-jogutód tiltakozása sem.
Momus társalgó • 54002014-11-06 21:20:44
Nekem aztán nem ingem, nem gatyám Mihály András, sőt, inkább kellemetlen emlékeim vannak róla, ezért elfogulatlanul kérdezhetem: ez most mire volt jó?
Tele van az ország olyan kaliberű seggnyalókkal, akik a huszadát nem érik, és tették le az asztalra, mint ő.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő

17:00 : Budapest
BFZ Próbaterme

Bíró Ágnes, Tuska Zoltán (hegedű), Kostyál Péter, Sipos Gábor (brácsa),
Kertész György, Sovány Rita (cselló), Jóföldi Anett (altfuvola), Bazsinka József (tuba), Polónyi Ágnes (hárfa), Ivanyickaja Irina (zongora)
"Vasárnapi kamarazene"
SOSZTAKOVICS: Adagio (A tiszta csermely című balettből)
LAURENT BOUTROS: Amasia
TORU TAKEMITSU: Toward the Sea (I. The Night, II. Moby Dick, III. Cape Cod)
ANDY EMLER: Tuba Stone
CSAJKOVSZKIJ: d-moll vonósszextett („Firenzei emlék”), Op.70

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

"Házimuzsika a Zeneakadémián"
Fejérvári Zoltán tanítványai
ELMARAD

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, XXIII. terem

"Házimuzsika a Zeneakadémián" Botvay Károly tanítványai

18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

Gaál Dániel, Pelle Fanni, Hadobás Gergely, Madarasi Szabolcs, Kóta Donát, Blaskovics Bence (cselló)
Taraszova Brigitta (zongora)
"Kertész Ottó növendékeinek cselló tanszaki koncertje"
POPPER: 22. etűd
J.S. BACH: 3. (C-dúr) csellószvit, BWV 1009 – Gigue
DAVIDOV: 2. (a-moll) csellóverseny, op. 14 – 1. tétel
POPPER: 10. etűd
J.S. BACH: 3. (C-dúr) csellószvit, BWV 1009 – Courante
LALO: d-moll csellóverseny – 1. tétel
POPPER: 20. etűd
CRUMB: Csellószonáta – 1. tétel
SCHUMANN: a-moll csellóverseny, op. 129 – 1. tétel
POPPER: 20. etűd
LUTOSŁAWSKI: Sacher-variációk
HAYDN: 1. (C-dúr) csellóverseny, Hob. VIIb:1 – 3. tétel
J.S. BACH: 6. (D-dúr) csellószvit, BWV 1012 – Prélude
BUKINYIK: f-moll etűd
POPPER: 12. etűd
J.S. BACH: 6. (D-dúr) csellószvit, BWV 1012 – Prélude
KABALEVSZKIJ: 1. (g-moll) csellóverseny, op. 49 – 1. tétel

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Perényi Miklós (cselló), Spányi Miklós (csembaló)
J.S. BACH: 1. (G-dúr) csellószvit, BWV 1007
g-moll prelúdium és fúga, BWV 885
g-moll szonáta viola da gambára és csembalóra, BWV 1029
G-dúr szonáta viola da gambára és csembalóra, BWV 1027
D-dúr prelúdium és fúga, BWV 874
D-dúr szonáta viola da gambára és csembalóra, BWV 1028

18:00 : Budapest
FUGA Budapesti Építészeti Központ

Zétényi Tamás (cselló)
J.S. BACH: Szóló szvitek BWV 817, 997, 1002, 1013 (ZÉTÉNYI Tamás átiratában)

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Bohémélet

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Jevgenyij Koroljov, Anna Vinnitskaya, Ljupka Hadzigeorgieva (zongora)
Concerto Budapest
Vezényel: Keller András
J.S. BACH: Karácsonyi oratórium, BWV 248 – Pastorale
J.S. BACH: d-moll háromzongorás verseny, BWV 1063
J.S. BACH: A-dúr zongoraverseny, BWV 1055
J.S. BACH: c-moll kétzongorás verseny, BWV 1060
J.S. BACH: c-moll kétzongorás verseny, BWV 1062
J.S. BACH: f-moll zongoraverseny, BWV 1056
J.S. BACH: C-dúr háromzongorás verseny, BWV 1064

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Kristóf Réka, Mester Viktória, Kovácsházi István, Sebestyén Miklós, (ének)
Kántor Balázs (cselló), Bizják Dóra (zongora)
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt
KODÁLY: Két ének - mély férfihangra zenekarral
KODÁLY: Fölszállott a páva - változatok egy magyar népdalra
KODÁLY: Jézus és a kufárok - vegyeskarra
KODÁLY: Békesség-óhajtás - vegyeskarra
KODÁLY: Szonatina csellóra és zongorára
KODÁLY: Budavári Te Deum

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Kiss-B. Atilla, Beéri Benjámin, Ninh Duc Hoang Long, Patak Zita (ének)
Dóczi Áron
Symphonia Fantasia
Vezényel: Ménesi Gergely
CORELLI: g-moll (Karácsonyi) Concerto grosso Op. 6 No.8
HÄNDEL: Messiás - He shall feed his flock
CSAJKOVSZKIJ: Diótörő - szvit
FRANCK: Panis Angelicus
BIZET: Agnus Dei
SCHUBERT: Ave Maria
DONIZETTI: Szerelmi bájital - Nemorino románca
ADAM: Cantique de Noël
19:00 : Győr
Evangélikus Öregtemplom

Joanna Kamenarska (hegedű)
Akadémia Klasszika Salzburg
Művészeti vezető: Bényi Tibor (gordonka)
GEMINIANI-CORELLI: d-moll “La Folia” Concerto grosso No. 12
HÄNDEL-HALVORSEN: g-moll Passacaglia
J.S. BACH: E-dúr hegedűverseny, BWV 1042
MOZART: G-dúr “Milánói” szimfónia, KV 156
Tobi Reiser - népzenei gyűjtése
A mai nap
történt:
1865 • Schubert "Befejezetlen" szimfóniájának bemutatója (Bécs)
született:
1749 • Domenico Cimarosa, zeneszerző († 1801)