vissza a cimoldalra
2020-06-03
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11497)
A csapos közbeszól (95)

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62173)
Pantheon (2646)
Momus-játék (5850)
A MET felvételei (461)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4594)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4811)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7358)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3896)
Kimernya? (3638)
Társművészetek (1717)
Operett, mint színpadi műfaj (4313)
Opernglas, avagy operai távcső... (20488)
Franz Schmidt (3609)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1951)
Don Giovanni (264)
Charles Gounod (233)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: gézamalac
Leírás:
Honlap:
   


gézamalac (38 hozzászólás)
 
 
Kimernya? • 35962020-05-22 18:11:51

Ez igaz (némi árnyalással), én az "azonos előjegyzés"-re reagáltam, mert a G-dúr és g-moll nem azok. Ráadásul a 18. tétel (a feladványt képező 17. Rigaudon-nal együtt da capo tételt alkotva) F előjegyzésű, de gyakorlatilag az is g-mollban van, mivel szinte minden E hang Esz-re módosul.


Kimernya? • 35932020-05-22 13:08:21

Tisztelet a kivételnek, mint a szóban forgó feladvány esetében is.


Kimernya? • 35882020-05-19 16:48:28

Csak puszta kíváncsiságból: a Handel esetében milyen hangnemre kerestél? A darab G-dúrban van, viszont az együttes 415-ös hangolásban játssza, ahol a G a 440-es hangolás F és F#-e közé esik valahol, közelebb a F#-hez.



(Valóban a hangnemet címükben viselő többtételes művek hangneme tételenként eltérhet, általában az 1. tétel van a címadó hangnemben, de még ez se mindig igaz.)


Kimernya? • 35862020-05-18 23:09:09

Nem lehet a tolókával kikorrigálni azt a negyedhangot? Vagy felfelé kellene és már nincs hova?


Kimernya? • 35762020-05-14 17:15:13

Ha a korhatár a bacchanáliára vonatkozik, láttunk már ennél különbet is. Ami a többi részét illeti, a múlt század valamikori fényes-susogós felsőarisztokrata báli ruhában végigvitt rendezés nekem semmi különöset nem mond, nem látok irányt, elképzelést. Az előadás színvonalas. 


Kimernya? • 31062019-06-24 14:37:56

Nemcsak kész, de ki is van fizetve.


Kimernya? • 31032019-06-24 13:29:30

A zenekari változat meg van vágva kissé, a közepén lévő dialógusok ki vannak hagyva belőle.


Kimernya? • 30662019-05-24 23:34:18

Egyetértek, tekintve, hogy a kérdés a zeneműre és nem a dallamra vonatkozik.


Kimernya? • 30542019-05-22 22:50:40

További támpont lehet, hogy a Trisztán szerelmi kettősének jellegzetes motívumával indul a dal.


Kimernya? • 30402019-05-20 21:54:16

Jómagam is tartottam attól, hogy kicsit talán túl sokat kikotyogtam. Az első zenei hang, ami 50 Hz alá megy, a kontra G. Ilyet pedig nem sok énekelt darabban találunk, nem utolsósorban mert énekes sincs sok, aki bírja. A Csesznokov végén pedig hosszan kitartott kontra G van. Minthogy már maga a szerző is szembesült annak idején a nehézséggel, írt egy másik lezárást is, ami nem ennyire húzós, az előadókra bízva, melyiket játsszák. Gyakori a félhanggal fölé transzponált előadás is, úgyszintén mindkét változattal.


Kimernya? • 30272019-05-17 23:29:29

Úgy tűnik, mélyebbet, mint ami a konnektorból jön.


modern eszement rendezesek • 2862019-04-25 23:15:23

Igen is, nem is. Legalábbis a túlélő darabok többsége, a konkrét cselekményen, helyszínen, a keletkezési körülményeken túlmenően, általános emberi viszonyrendszereket, mindig érvényes problémákat feszeget.



A pátosz, érzelgősség dolgát nagyrészt megoldja a zenei előadásmód, mely ezek dolgában ma inkább visszafogott. Amúgy miért ne lehetne igényem rá, hogy elragadjon az érzelmek sodra egy ilyen darab által este 7 és 10 között.



Azt, hogy a repertoár nemigen változik, önmagában nem érzem elég érvnek, hogy mindig újat kellene nyújtania a rendezésnek. Maga a zene és az előadók teljesítménye elsősorban, amiért elmegyek megnézni a darabot.



Az újraértelmezés, továbbgondolás azért hozza általában nehéz helyzetbe a rendezőket, mert zseniális alkotásokkal van dolguk, ami rendesen ki van találva, össze van rakva, hozzátenni, elvenni nem nagyon van mit. Ezért a sok semmitmondó trivialitás, belemagyarázás, a világ valamely aktuális nagy problémájára történő utalás, vagy értelmezhetetlen, a darabtól idegen megoldás, kiragadott pillanathoz igazított, még az adott rendezéssel önmagával sem kompatibilis  ötlet.


Mahler • 6962019-04-09 23:04:24

"Egy voltam az ezerből Mahler VIII. szimfóniájában"



Kondor Kata cikke a Fidelio-ban a március 24-i MüPa koncertről:



https://fidelio.hu/klasszikus/egy-voltam-az-ezerbol-mahler-viii-szimfoniajaban-144091.html


Használ-e az operának a kortárs feldolgozás? • 1042019-04-02 21:41:49

itt:


Mahler • 6942019-03-27 22:11:29

Csak a teljesség kedvéért említsük meg, a másik MüPás Mahler a múlt héten a 8. szimfónia volt, a Zuglói Filharmónia előadásában, Antal Mátyás vezényletével.


Erkel Színház • 98332019-03-27 21:32:24

Itt van egy:  https://www.youtube.com/watch?v=PXIElPNn-l4  ez úgy C, ahogy van.


Erkel Színház • 98222019-03-27 00:13:15

És ilyenkor nem számít, hogy az eltérő hangnem megváltoztatja az adott ária stb. hangulatát, karakterét? Félhangnyi különbség messzire vet bennünket a kvintkörön az eredetihez képest. S azontúl, még zártszám esetén is jelenthet problémát a beilleszkedés a darabba (kivéve, ha elég hosszú a taps).


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 615792019-03-21 23:33:24

Valószínűbbnek tartom, hogy amennyiben felvonást értett volna alatta, felvonást  mondott volna, nem képet. Mint ahogy mondhatja valaki, hogy Carment a negyedik kép végén szúrják le és az is korrekt lenne, de sokkal valószínűbb, hogy negyedik felvonást fog inkább mondani.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 615642019-03-20 08:37:00

Bár a szóhasználat valóban pontatlan (egy helyszín, egy díszlet az egy kép), abban egyetértés mutatkozik, hogy a darab első 15-20 percéről beszélünk. A kérdés az, hogy az első felvonás valóban takaréklángon ment-e, mint a cikkben áll és csak részleges volt-e a kórus jelenléte (la fumée előtt/után, taratata stb.). Illetve, megadta-e a Ház az előadást ilyen formában megtekinteni nem kívánó fizető nézőknek a távozás lehetőségét, a jegyár visszatérítése mellett.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23112019-03-16 23:18:09

Megfelelő érzék (nemcsak zenei, esztétikai stb. is) és jó adag zenehallgatói múlt birtokában a gyenge muzsika elég hamar leleplezi magát. Egyik fő ismérve pl. hogy unalmas.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23012019-03-14 23:48:00

Nem gondolnám, hogy az iskolázottság ténye önmagában képessé tett valakit a zenei értékek felismerésére, megkockáztatnám, hogy régen sem volt jobb a helyzet ebből a szempontból. Inkább csak egyrészt az alsóbb néposztályok, közmédia híján, eleve ki voltak zárva a nívós zenehallgatás lehetőségéből is, másrészt viszont adott társadalmi rang felett elvárt volt ilyen rendezvényeket látogatni. Jó példa erre a francia nagyopera II. felv. eleji kötelező balettbetétje.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23002019-03-14 23:15:06

Aki még kitart, és szeretne, annak hamar elmegy a kedve (tisztelet a kivételnek, ha valakinek vannak ettől eltérő tapsztalatai). 500 évvel ezelőtt a suszterek operákat írtak, nem?


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 22872019-03-11 22:21:35

A lényeg szerintem még hátrébb keresendő: nyomkodta a telefonját .


Kimernya? • 29632019-03-07 08:41:58

Rokonszenveznék azzal, hogy maradjon így, ahogy van. Érdekelnek az előadók, és "utánanézés" során is dobhat a gép pontatlanságot. A lényeg, hogy tudjuk, ki(k)ről van szó.


modern eszement rendezesek • 2802019-03-01 23:51:20

Nincs bajunk az útkereséssel, annyival árnyalnám a képet, hogy nem arról van szó, hogy az operajátszás végveszélyben van és a modern rendezés jelentheti a kiutat. Az inkább egy kísérője a műfajnak, amit a közönség jól-rosszul elvisel, mintsemhogy ettől szívesebben menne megnézni a darabot. Erre persze lehet azt mondani, hogy a művészet feladata az ízlésformálás is, az igény felkeltése az újszerű megoldásokra, amivel egyet is tudok érteni. Amit sok esetben hiányolok, az a már említett koherencia, ahol a rendezés a zenével, cselekménnyel, tartalommal szerves egységet alkot és nem önmaga jogán akar a darabtól teljesen idegen módon megnyilvánulni. Nem új dolog a modern rendezés, amint te is utalsz rá, a sellők már 70 évvel ezelőtt is egy duzzasztógát tövében wallaláztak, lett volna ideje a műfajnak kiforrnia magát. De egyelőre inkább csak vannak jó példák is modern rendezésre.


modern eszement rendezesek • 2732019-02-26 23:29:30

Gatti azért sokmindent feledtet.

Ich habe deinen Mund geküsst - a Felsenreitschulé-ban jelenleg 'Mund' sem áll (vagy szándékoltan éppen csak az nem) rendelkezésre, Salome hófehér ruháján makula sem esik tejbe fulladásának pillanatáig, és ütős előadás az is. Mindkettőben remek alakítás a címszerepben.


modern eszement rendezesek • 2692019-02-24 23:00:26

Ez lett volna?



it was a staging determinedly drained of all the mystery and magic – not to mention the rich colours and torrid atmosphere – that so permeate Wagner’s score. Most dispiritingly, it sucked the heart out of the drama, as well as the interest



https://bachtrack.com/review-tristan-isolde-tcherniakov-barenboim-schager-kampe-staatsoper-berlin-february-2018


modern eszement rendezesek • 2622019-02-22 23:08:11

A MET viszonylag privilegizált helyzetben van ilyen szempontból, mivel jelentős részben épít az operaturizmusra, így akármire el tudja adni az összes jegyet. Ennek ellenére tartja az arányokat, még mindig sok a hagyományhű, vagy attól nem messzire elrugaszkodott rendezés.


modern eszement rendezesek • 2512019-02-17 23:39:50

Még le is van írva. A zenében. A Hétfátyoltánc motívumára "kulminál" Salome extatikus-erotikus záróéneke. Úgyhogy az a rendezés rendben is van. Nincs benne olyasmi, amin töprengenünk kellene, hogyan, miért is került ez ide.


modern eszement rendezesek • 2482019-02-17 11:46:40

Szép alatt a zenével, cselekménnyel harmonikus egységben, koherenciában lévő színpadképet és játékot értek, semmiképpen sem valami öncélú, szemnek tetszetős valamit.


modern eszement rendezesek • 2412019-02-15 22:18:15

Én azért többnek tartanám Zefirelli rendezéseit, mint történeti érdekesség, mert élő igény van rá. Legrosszabb esetben is egy lehetséges út a sok közül. Igaz, tobzódik a látványelemekben, ez a modern rendezések jó részére is igaz, csak nála a látvány általában szép, míg utóbbiakról ez nem mindig mondható el.


modern eszement rendezesek • 2382019-02-14 23:51:47

Ebben kétségkívül van igazság, nálam személy szerint nemigen verte ki a biztosítékot egyik rendezése sem. Némelyik kifejezetten nem giccses, a 82-es Parasztbecsület persze már kövületnek számít, de a bécsi Carmen pl. a mostaniak közül kimondottan pasztellszínű, melyen mindig a megfelelő pillanatban tör át a kárminvörös.


modern eszement rendezesek • 2362019-02-12 23:26:04

A ma 96 éves Franco Zefirelli hozzáállása a kérdéshez:



In order to allow music to be understood by everyone, one must create a painting through its notes.


Opernglas, avagy operai távcső... • 201832019-02-07 23:35:34

Ez persze nagyjából a folytatásra is igaz, de ha a Kékszakállút többre tartjuk, minthogy eldugott provinciális kisopera legyen, akkor le kell nyelnünk ezt. Kékszakállú forrester terepjárója négy fényszórójának ellenfénye talán elvonja a figyelmünket ettől valamelyest.


Opernglas, avagy operai távcső... • 201772019-02-06 22:36:22

Még ki kell találnom, hogyan lehet erre a site-ra regisztrálni, de örültem volna, ha a MET-es Kékszakállút bevezető Haj regő rejtem-re NYC-ben sikerült volna magyar anyanyelvű előadót keríteni.


modern eszement rendezesek • 2352019-02-06 21:59:14

Nekem csak az a problémám azokkal a modern rendezésekkel, amelyekkel nem tudok igazán azonosulni, hogy eddig még egyik sem tudott olyan égető problémával szembesíteni, amivel nélküle is ne lettem volna tisztában.


Opernglas, avagy operai távcső... • 201762019-02-05 00:18:05

Persze szoktunk nyafogni, ha a faló nam fából van, de a koherencia, zene és látvány egysége, oltárán nem szívesen áldozunk.



Der Ansatz war vielleicht interessant, aber die Inszenierung meist nur störend und – bis auf zwei Arien – total unmusikalisch und stümperhaft. Auch die besten Sänger/Darsteller hätten diese Regie nicht retten können.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608052018-06-01 00:56:48

Beköszönnék, először járok itt.



Ha teheti, hát jól teszi. Annyi bizonyos, azok a falak semmiféle alkotó tevékenységnek útjába nem állnak.


   
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1904 • Jan Peerce, énekes († 1984)
1924 • Palánkay Klára, énekes († 2007)
elhunyt:
1875 • Georges Bizet, zeneszerző (sz. 1838)
1899 • ifj. Johann Strauss, zeneszerző (sz. 1825)
1998 • Erich Bergel, karmester (sz.: 1930)