vissza a cimoldalra
2019-07-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11352)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (8016)
Bretz Gábor (129)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4517)
Edita Gruberova (3087)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3309)
Opernglas, avagy operai távcső... (20259)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6962)
Operett, mint színpadi műfaj (3991)
Balett-, és Táncművészet (5841)
Erkel Ferenc (1059)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (985)
Kimernya? (3175)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1696)
Franz Schmidt (3374)
Erkel Színház (10287)
Társművészetek (1320)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: egy kívülálló
Leírás:
Honlap:
   


egy kívülálló (849 hozzászólás)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 221832008-08-16 13:56:51
Állítólag - ezt bárki mondhatja. Az viszont tény, hogy létezik egy szerző által megírt ultima manus-verzió. Jobb helyeken azt illik játszani.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 221822008-08-16 13:56:03
Azok nem a dialógusok voltak, hanem két ember, akik narrátorként mesélték a szorit a zeneszámok között. De sokszor egyáltalán semmi összekötő elem nem volt a zenék között, ami azért nonszensz. És abban az előadásban a húzások még cikibbek voltak, mint a Szinetár-félében: ott ugyan megvolt a teljes Micaela-duett, viszont a gyerekkórus első része után kimaradt a Morales-José-jelenet, a kórus ismétlése és a José-Zuniga-jelenet, és egyből a cigarettakórus jött. José meg beoldalgott valamikor az Habanera közepén észrevétlenül. Ritka nagy pancserség.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 221772008-08-15 23:34:17
Az sem az eredeti darab, számos részletet kihúztak belőle (pl. José-Micaela-kettős teljes második felét stb.), plusz Guiraud utólag beleírt recitatívóit játsszák az eredeti prózadialógusok helyett. Ennyit az eredetiségről...
Simándy József - az örök tenor • 1032008-07-15 19:41:35
Az eredeti szöveget nem csak prozódiai oko miatt változtatták meg. Eleve nem csak a szöveget változtatták meg az átdolgozók, hanem a cselekményt is, a zenét is. És ahol nem, a szöveg ott is sokszor teljesen mást mond, mint az eredeti - ez nem csak prozdia kérdése. Azon persze lehet vitatkozni, hogy melyik változat jó, melyik nem, melyiket szeretjük és melyiket nem - attól még tény, hogy amit mi Bánk bánként ismerünk, nos azt a darabot nem Erkel Ferenc írta.

Kedves Mimi, két tanulmányban van szó részletesebben erről a problémáról: Tallián Tibor írt egy kétrészes cikket a Muzsika 1993-as évfolyamába, ill. a készülő kritikai kiadás kapcsán felmerülő problémákról Dolinszky Miklós írt a Magyar Zene 2002-es vagy 2003-as évfolyamában (fejből nem tudom pontosan).

És amit még nagyon ajánlok: a készülő debreceni felújítás a hírek szerint szövegben is, zenében is az eredeti változatot fogja követni. Ezt augusztus 19-én Budapesten is eljátsszák.
Simándy József - az örök tenor • 942008-07-13 21:18:44
Az a borzalmas szöveg az ária eredeti szövege...
Erkel Ferenc • 562008-07-01 18:38:39
Nagy valószínűséggel az eredetieket. A Bánk bán ma ismert átdolgozása 1940-ből származik - ha jól emlékszem (ezt most fejből írom), Mascagni abban az évben halt meg. A Hunyadi átdolgozása pár évvel korábbi csak.
Erkel Ferenc • 522008-06-26 19:06:36
Az István király tévéfelvétele (melynek hanganyagát a rádió majdnem minden évben sugározza) is egy erősen átdolgozott változaton alapul...
Wagner • 14382008-06-21 11:34:35
Én meg épp arra gondoltam, hogy tavaly jobban tetszett A walkür. Uusitalo engem nem győzött meg, a hangja sem igazán tetszett, de ez mondjuk ízlés dolga. Viszont sokszor kevéssé is hallottam a harmadikon (a többiekkel nem volt ilyen probléma), és engem a személyisége sem ragadott meg. Titus a tegnapelőtti leharcolt hangjával is sokkal meggyőzőbb Wotan volt, hát még két hete a Siegfriedben! De hogy A walkürnél maradjunk, nekem tavaly Konieczny sokkal joban tetszett.

Bullocknál is jobb volt Watson, a többiekre viszont nem lehet panasz, sőt. És a zenekarnak most érett be igazán a darab.
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel • 2272008-05-27 00:44:06
Nekem volt szerencsém hallani az előadásról készült hagfelvételt, és a sekrestyés esetében nincs tévedés, tényleg Polgár énekli. Scarpia valóban Tóth Sándor.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 218382008-05-26 17:30:20
Mert a Végzetet vezényli. Úgy tűnik, elcserélték Kesselyákkal. (Vagy rosszul került fel a honlapra, majd meglátjuk.)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 218222008-05-25 23:05:08
Az Oryból és a Végzeből az elmúlt években sugároztak részleteket Kertész Iván műsorában - tehát még megvannak. Általában véve 1945 óta majdnem minden megvan, amit felvettek - csak nem hozzáférhető. Miközben köztulajdon.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 218152008-05-24 00:48:47
De ha valaki így hozzájut, akkor utána tegye közkinccsé! :-))
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 218132008-05-24 00:33:23
Hát, pillanatnyilag csak egy megoldást tudok: meg kell kérdezni a még életben lévő szereplők (Ágai, Antalffy) valamelyikét, hogy nincs-e meg neki...
Momus-játék • 13402008-05-06 02:19:15
Igen, Palánkay a magyarok közül a harmadik: az ősbemutatón, mint írtátok, Haselbeck Olga volt Judit, az 1936-os előadáson meg Némethy Ella. Utána állt be Palánkay, a negyedik magyar Judit pedig, ha jól emlékszem, Delly Rózsi.
Elena Mosuc-drámai koloratúra • 4262008-04-29 00:07:01
Az ismeretlen Mozart-kortárs alatt Haydnt tetszik érteni...?
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel • 1002008-04-29 00:03:43
100.
Elena Mosuc-drámai koloratúra • 4192008-04-28 15:03:33
Nahát Sesto, hogy találtad ki? :-))
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel • 802008-04-27 01:35:33
Bizony!!! Erről a felvételről hallottam először A varázsfuvolát, azóta is őrzöm a már hallgathatatlan magnószalagokat, mert azóta sem ismételték soha (13 éve...) Imádom ezt a felvételt, nagyon-nagyon kedves nekem.

Monostatos amúgy kishegyi Árpád, az öreg pap meg Melis... és nem akármilyen prózai színészek mondják a szöveget is.
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel • 652008-04-25 14:52:28
Mindenképp oszd meg velünk, ha kaptál konkrét árajánlatot!
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel • 442008-04-24 13:14:12
Amúgy én is támogatom a mozgalmat teljes mellszélességgel. Esetleg kezdeményezzünk népszavazást, hogy a köztulajdon legyen hozzáférhető a köz számára is... :-))
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel • 272008-04-24 02:00:48
Biztos vagy benne, hogy ez a Don Carlos végül valóban ezzel a szereposztással ment adásba? Amennyiben ez a premier közvetítése, akkor - betegség miatti lemondások következtében - Fülöpöt végül Begányi Ferenc, Carlost pedig Korondy György énekelte. Ebből a felvételből többször lehetett részleteket hallani Kertész Iván műsorában is.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 15542008-04-21 23:41:43
Köszi :-))
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 15482008-04-21 12:43:47
Johanna Haydn-kritikájához: nekem eddig mggyőződésem volt, hogy a Royal Opera House és a Covent Garden egy és ugyanaz...
Herbert von Karajan 1908-1989 • 32008-04-11 01:01:42
Szerintem nem 1998-ban, hanem 1989-ben halt meg...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 214382008-04-10 19:48:59
Tudtommal nem jelent még meg. Ödönnek nyilván tiszteletpéldánya van. :-))
Wagner • 13002008-03-23 02:02:28
1300.
Kossuth-díj • 4422008-03-18 13:29:47
Három éve, 2005-ben kapta. A döntéshozók kivételesen képben voltak, hogy volt egy kiemelkedő teljesítmény - az egy évvel korábbi Jenůfa - , ami megérdemel egy díjat.
Barokk zene • 3682008-03-17 13:54:33
Bennem az a hivatalos fordítás él, hogy "A könyörtelenek bálja". Ami nem pontos, mondhatni hűtlen, de viszont frappáns és jobban hangzó cím.
Fischer Ádám • 802008-03-17 00:50:41
Fruzsi álomszereposztásához: amikor 2005-ben ki volt már tűzve a Xerxész, fent voltak a szereposztások is. Nem mentettem el, így csak emlékezetből mondom, és lehet, hogy valamiben tévedek, de Xerxészre valóban Meláth Andrea volt kiírva. Emlékezni vélek még arra, hogy Atalanta Kertesi Ingridre volt osztva. A karmester pedig Oberfrank Péter lett volna akkor.
Bánk bán • 12002008-03-16 02:02:32
1200.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 213212008-03-09 00:20:51
A Pomádénak elvileg létezik egy kamarazenekarra alkalmazott változata, ha jól emlékszem, a szerzőzől magától, de pontosat nem tudok fejből...
Kossuth-díj • 3002008-03-06 23:14:24
300.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 212672008-03-02 14:14:44
Passz, tavaly nem láttam. Idén sem tudom, mi ütött belém, hogy ennyiszer elmentem rá... Mindig volt benne valaki, aki érdekelt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 212642008-03-02 14:00:17
Ezt a csütörtöki előadás is ékesen bizonyította. Láttam szeptemberben is adarabot - az a benyomásom, hogy a sok szereposztásból össze lehetne rakni egy jót. Így viszont szeptemberben volt grófné, gróf és Cherubino, most meg volt Figaro, Susanna és gróf. De miért nem lehet együtt? És a karmestereket illetően is: mind Kovács János, mind Vashegyi György, mind Oberfrank Péter kiválóan csinálja a darabot, de talán jobb lenne, ha csak egyféle felfogáshoz kéne alkalmazkodniuk az énekeseknek és a zenekarnak - így még az is változó, hogy éppen csembaló vagy zongora van-e, mint arról Fruzsi tudna mesélni szépeket...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 212602008-03-02 13:50:58
Így van, ez jogos felvetés. De mondhatnánk a Figarót is, és nem csak a szereplőket említhetjük, de azt a darabot idén 4 karmester vezényli. Vagy pl. a májusi 6 Carlosra két és fél szereposztás van és két karmester, de egy karmesterhez nem egy szereposztás tartozik, hanem Kovács csinál az egyik szereposztással kettőt, a másik kettővel egyet-egy, aztán Bartal is egyet-egyet... Hogy ennek mi értelme van???
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 212582008-03-02 13:43:16
Azért, mert ha mindenből játszanának havonta egyet, akkor egy vagy két előadásra kéne próbálni mindent, aztán lehetne előlről kezdeni; vagy, ami még rosszabb, megfelelő próba nélkül kerünének színre az előadások.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 212542008-03-02 13:23:31
Hja, csak akik megtehetnék, azoknak ugye nem kell sorba állniuk a pénztárnél, és nem hallják az ilyeneket.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 212512008-03-02 13:13:47
Ha jól emlékszem, egy-két héttel volt valami balhé a próbákon, amit itt tárgyaltak is a bennfenntesek. Viszont a jegyeket nem akkor kezdték árulni. És a pénztárban elhangzottakra ez sem magyarázat. :-((
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 212482008-03-02 12:54:12
A közönségszervezés bénázásához annyit hozzátennék: én is voltam olyan Manon Lescaut-n 2001 tavaszán, ahol 200-an ültünk a nézőtéren. Tokody, Kelen, Miller és Sólyom-Nagy énekeltek aznap...

A Jenůfához: véleményem szerint ez a színház legerősebb előadása, személy szerint is nagy kedvencem, imádom, el sem tudom képzelni, hogy nem látom többé. De sajnos nem igaz, hogy amikor Marton volt, mindig megtöltötte a nézőteret. Az első három évadban még igen, de a tavalyi négy előadáson csak az utolsón volt telt ház, az első háromon ki sem nyitották a harmadik emeletet, mindenkit letereltek, és még így sem telt meg a földszint. Persze nem csoda, ha a jegypénztárban meg a szervezési osztályon olyanokat mondtak az embereknek, hogy "drágám, ne ezt tessék megnézni, mert ez XX. századi", meg hogy "megmondtam a rendező úrnak, hogy legközelebb valami normális darabot csináljon"...
Gárday Gábor • 72008-03-01 14:51:44
És ezek után, figyeld meg, már senkinek sem lesz róla mondanivalója! :-)) Végül is véget ért a Végzet-sorozat is...
Gárday Gábor • 52008-03-01 14:36:38
Látom, Momo, megfogadtad a tanácsomat! :-))
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 211852008-03-01 00:55:23
Pardon, Gárday...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 211842008-03-01 00:54:40
Csodálom, hogy valami purista nem nyitott még Gáday Gábor-topikot...
Wagner • 11962008-02-24 02:35:37
Fruzsi képeit megtekintheted "odaát" egy másik fórumban :-))

Brünnhilde a budapesti tannhäuserben lévő brutális húzásokra gondol. Tavalyhoz képest idén újabbak is keletkeztek, a II. felvonás Erzsébet-Tannhäuser-duettjáből pl. kihúzták Wolfram háttérből elhangzó szavait.

A festwiesételnítésről hallottam, de amíg a zene megvan...
Wagner • 11922008-02-24 01:39:05
Ne adjunk ötleteket, mert Katharina megcsinálja! :-))
Wagner • 11792008-02-23 13:01:34
Azért összességében a múlt vasárnapi előadást össze sem lehetett hasonlítani bármelyikkel a premier óta. Végre el volt vezényelve a darab nem is akárhogyan; végre megint Kunder volt Sach; Sárkány Kázmér éneklését össze sem lehet hasonlítani a két évvel ezelőttivel (a színpadi figura más tészta, az a rendezésre tartozik); bár Waltherünk eddig is volt, most Molnár Andrást hallani a szerepben igazi élméy; és ráadásnak még énekhanggal rendelkező Kothner is van.
Sz. Ágai Karola-drámai koloratúrszoprán • 2442008-02-21 12:50:51
Az akkori színlapokat böngészve sokszor találkozunk ilyen luxussal. Hogy mást ne mondjak, Polgár ezidőtájt énekelte a Tosca sekrestyését, Grenvil doktor meg hasonlókat...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 210822008-02-10 21:26:01
Jaj, én meg nagyon remélem, hogy nem...
Help me! • 5682008-02-10 14:19:43
Nem tudok bővebbet az esetről, csak annyit, hogy 1998-ban volt.
Opernglas, avagy operai távcső... • 153692008-02-03 19:21:43
Szerintem éppen ellenkezőleg: tallián tanár úr írásainak többsége igenis sziporkázóan humuros, tele van iróniával. Ez a kijelentés azonban nem tartozik közéjük. Ismét hangsúlyozom, hogy nagyon tisztelem a szerzőt, de ez a cikk leginkább arról szól, hogy mindent jó alaposan megdicsér, ami a bizonyos szegedi Don Carlosszal kapcsolatos, csak hogy elverje a port az operaházi visszarendeződésen. Amit meg végképp nem értek, hogy egy kalap alatt bírálja Szinetárt Kovalikkal és Oberfrank Péterrel, persze szigorúan név nélkül mindegyiket. Szóval elég vitatható egy cikk. De hát akad még pár ilyen.
Opernglas, avagy operai távcső... • 153532008-02-03 17:24:41
Annyiszor megfogadtam már, hogy megkérdezem az amúgy általam nagyon tisztelt és szeretett szerzőt, hogy ezt miképpen is gondolta, de még nem szedtem össze a bátorságomat... :-))
Turandot • 202008-02-03 17:19:20
Biztos, hogy semmiféle felvétel nem készült erről? Akkoriban nem csak a premiereket közvetítették, hanem sok repertoárelőadást is... És vajon mi az oka, hogy a londoni előadás is csak kalózfelvételen hozzáférhető?
Opernglas, avagy operai távcső... • 153512008-02-03 17:17:01
Bocsánat: oboaszépségű - klasszikustól csak pontosan! :-))
Lukács Gyöngyi drámai szoprán • 19212008-01-30 20:43:23
Én is évadokban gondolkodom - mivel ez ugye egybeesik a tanévekkel, tehát mindenképpen így jár az agyam - , de ahogy írod, 2005 decembere évadnak is tavalyelőtti... :-))
Lukács Gyöngyi drámai szoprán • 19122008-01-30 14:26:24
A véleményedet nem szeretném vitatni - ízlés dolga - de annyit pontosítanék, hogy Lukács Gyöngyi tavaly nem énekelhetett jobb Turandotot, ugyanis 2005 decemberében énekelte itthon először és utoljára, három alkalommal.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 209082008-01-28 14:32:11
Köszi, akkor ezek szerint jó a memóriám :-))
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 209072008-01-28 14:31:16
Vess meg érte, de nekem tetszett. nem éreztem zeneellenesnek - sőt; és nem éreztem rossz német iskolának sem. Persze ha jön valaki, aki rendez egy jobbat hajrá - viszont pillanatnyilag az a nagy helyzet, hogy a Kékszakállú nem szerepel az Opera műsorán, ami szerintem 1945 óta egyetlen évadban sem fordult még elő (még az ötvenes években sem, akkor is csak a Mandarint száműzték), és ha valahogy visszatérne, hát az inkább a Kovalik-, mint a Szinetár-rendezés keretei közt történjen.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 209032008-01-28 12:25:39
A Kékszakállúnak - sikeres vagy sikertelen légyen bár az új rendezés - rendszeresen az a sorsa, hogy visszatér Mikó rendezése. Ha jól tudom - fejből írom, javítsatok ki, ha tévednék - mikó legutóbbi rendezését 1981-ben mutatták be, utána jött Békés rendezése az évtized végén, ezután újra Mikó, aztán Nagy Viktor, újra Mikó, Kovalik, újra Mikó, majd Szinetár. De nem hinném, hogy most visszatérne Mikó (viszont a Kovalik-változat viszzatérésének örülnék).
Fischer Ádám • 472008-01-28 12:21:23
A Haydn-Orfeo nemcsak kiváló darab, de az egyetlen fennmaradt Haydn-opera, aminek nem kis hazánkban volt az ősbemutatója. s amit a mai napig nem is játszottak nálunk. Vagyis éppen itt az ideje a hiánypótlásnak. Remélem, tényleg lesz!
Bánk bán • 11442008-01-24 00:20:50
A Winkler-féle könyv minden hasznossága és szépsége mellett is sajnos hemzseg a hibáktól...
Opernglas, avagy operai távcső... • 152822008-01-12 17:21:01
Azt nem tudom, hogy az Operában vagy az Erkelben fellépett-e, de filmet forgatott Magyarországon, sőt egy nemzetközi televíziós gálaműsor itteni adásában is fellépett.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 1332008-01-12 13:09:25
Zsoly kérdésére válaszolva: igen, van még ebben az országban Otello. Bándi Jánosnak hívják.
Opernglas, avagy operai távcső... • 152052008-01-08 14:09:33
Túl azon, hogy szerencsés dolog-e egy valóban nemzetközi elismertségre pályázó fesztiválon magyarul játszani a Turandotot, elvileg nem értek egyet azzal, hogy mindent eredeti nyelven kéne játszani. A Mozart-maraton példának okáért magyarul ment, és mégis nagyszerű előadás volt, ezt többé-kevésbé mindenki elismeri. Ja, és ráadásul a szöveget is lehetett érteni...

Ami meg a szöveg értehetetlenségét illeti: hamis érvnek tartom azt, hogy "úgysem érteni, akkor inkább legyen olaszul, és feliratozzák". Szerintem az semmivel sem jobb, ha az olasz szöveg értehtetlen - sőt, a sokak által elmnegetett külföldi nézők előtt éppen azzal égünk nagyobbat. A szöveg érthetősége mindenképpen fontos kéne, hogy legyen, bármilyen nyelven játszunk is egy darabot.
Olvasói levelek • 52342008-01-06 00:41:55
Tudom, hogy apróság, de az Útravaló 365 napra c. koncertkritikával kapcsolatban megjegyezném, hogy idén szökőév van. :-))
Opernglas, avagy operai távcső... • 151772008-01-05 17:52:47
Tudom, hogy általában ez a gyakrolat, de igazából nem tudom megérteni. Pedig nincs is annál izgalmasabb, mint egymás után több szereplőgárdával látni ugyanazt, főleg, ha mindkét csapatban vannak figyelemre méltó teljesítmények, mint jelen esetben is.

Mondjuk itthon a Muzsika ebből a szempontból korrekt, általában az összes szereposztásról beszámolnak. (Meg még valahol, de az önreklámot tiltja a jó ízlésem :-)))
Opernglas, avagy operai távcső... • 151752008-01-05 12:38:02
Kár - de hát ez sem rossz első lépésnek.
Wagner • 9062008-01-05 12:08:41
Furcsa, hogy a Tannhäuser mindig nehéz körülmények között kerül színre Párizsban. Az ősbemutató története ugye közismert, de érdemes emlékezni a nyolcvanas években színre került, Szabó István rendezte párizsi produkcióra is (Victor Vasarely díszleteivel), amely szintn nagyon nehezen akart elkészülni a különféle sztájkok miatt. Egyébként ez a valós történet ihlette később Szabó Találkozás Vénusszal c. fimjét.
Opernglas, avagy operai távcső... • 151732008-01-05 12:05:18
Csak az első szereposztást értékelik, vagy netán mindkettőt?
Polgár László • 342008-01-02 19:54:18
Én csak a koncerten voltam ott, a felvételt nem hallottam. Lehet, hogy Moşuc és Polgár nem voltak tökéletesek, de ők legalább valamilyenek voltak, amit a többiekről sajna nem lehetett elmondani.
Polgár László • 292008-01-02 02:49:46
Van vele teljes Varázsfuvola-felvétel, a Győriványi-féle, amit koncertszerű előadást megelőzően rögzítettek 2005 nyarán. Elena Moşuc énelki rajta az Éj királynőjét, Horváth Ádám Papageno, a többit majd a GYRGY-rajongók megmondják, mert én nem emlékszem, bevallom. :-))
Puccini-felvételek • 2352007-12-29 13:21:33
De bizony énekelt még Kincses '97-ben Pillangót, sőt, Pitti is. És még a Békés-rendezés volt műsoron. A Kerényi-féle előadás 2000-ben került fel Pestre, néhány előadás erejéig az Erkelbe, azóta padig az Operában megy.
B. Nagy János emlékére • 92007-12-26 01:32:22
Ezt A trubadúr-felújítást Medveczky Ádám vezényelte.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 204802007-12-20 00:48:56
Soha rosszabb beugró karmestert! :-))

Persze közben a másik szemem meg sír, mert Oberfrank Péterrel is szívesen meghallgattam volna. (Szinte napra pontosan 10 évvel ezen előadások előtt, 1998. január 24-én láttam először élőben a darabot, akkor O. P. vezényelt, készültem a tízéves jubileumra :-))
Bartók Rádió • 4302007-12-07 13:26:51
Harnoncourt-ügyben: ha elolvasod a 2002-es interjút, amit ittjártakor a Muzsikának adott, abban az első kérdés nevének helyes kiejtésére vonatkozott. A válasz így kezdődött: "ez egy nagyon érdekes kérdés...", majd következett egy hosszas eszmefuttatás, aminek a vége az volt, hogy tekintettel a család németalföldi gyökereire, ő nem tartja hibának a franciás ejtést, de mivel osztrák, a németes ejtés is jó. (Arra nem adott választ, hogy ő maga hogyan ejti.) Tehát én nem törnék pálcát azok fölött, akik a vezetéknevet franciásan ejtik (magam is így ejtem, mert nekem jobban tetszik, és a viselője feljogosította rá a Muzsika olvasóit :-)).
Bartók Rádió • 4242007-12-07 01:48:03
Na meg Berlioz...

Jelzem, Poulenc-et én már hallottam úgy, hogy "pulansz" - és az interjúalany (Kovalik Balázs) nem javította ki - remélem, udvariasságból. :-))
Bartók Rádió • 4222007-12-06 17:22:57
A helyes írásmód Saint-Saëns, a helyes kiejtés pedig (a Warnant-féle, mértékadónak számító kiejétési szótár szerint) "szenszanSZ", vagyis igenis, kell sz-t ejtni a végén. Szabályosan nem kéne, de ez egy kivétel, ami benne van abban a kb. 250 nem szabályos ejétsű szóban és névben, amit be kell vágni az egyetemek francia szakjain a fonetikavizsgára :-)))
Opernglas, avagy operai távcső... • 148652007-11-26 23:45:15
Én ott voltam ezen az utolsó Pillangón, és számomra egyáltalán nem volt gyötrelem - problémás magasságok ide vagy oda. Ellenkezőleg: nagy és pozitív élmény volt.
(De hogy kiegyensúlyozott legyek, hozzá kell tennem, ezt a véleményemet már akkor sem osztotta mindenki...)
Opernglas, avagy operai távcső... • 148332007-11-25 15:10:58
Az elmúlt napokban végeztem kutatásokat Élektra-ügyben :-))
Opernglas, avagy operai távcső... • 148312007-11-25 14:46:45
Kis kiegészítés: csak a második szereposztást vezényelte Borbély Gyula, az első szereposztás karmestere Erdélyi Miklós volt.
Opernglas, avagy operai távcső... • 147582007-11-20 20:48:10
Végre egy építő jellegű hozzászólás! :-))
Richard Strauss • 3622007-11-07 00:59:53
Nekem sokat járt már az agyam A rózsalovagon, szerintem ki lehetne osztani. De nem írom le, hogy kikre gondolok, mert nem akarok anyázást, meg azt sem, hogy valami benti pletykára kezdjenek gyanakodni. Csak ahhoz csatlakoznék, amit az előttem szóló mondott: igen, Szvétek szerintem is jó Ochs lenne!
Milyen zenét hallgatsz most? • 130682007-11-06 16:37:40
Ezekben az ajánlatokban az az igazán érdekes, hogy Bakos Kornélia elvileg mindkettőben szerepel...
Házy Erzsébet művészete és pályája • 9342007-11-06 10:25:05
csodálkoztam is, hogy a harmadik mihályos bejegyzés után még senki sem nyitott gy M. A. topikot. :-)) (Mellesleg a héten lenne 90 éves.)
Házy Erzsébet művészete és pályája • 9312007-11-05 11:51:38
Két OFF-válasz:
1.) Ljubimov esetében most nem a végeredményről, hanem az irőányról beszéltem: akármilyen is az előadás, fontos, hogy akkor meghívtak nagy külföldi rendzőket.
2.) Nem megtévesztő, én tényleg kívülálló vagyok, csak tájékozott. (Amúgy ez a név egy foci-fórumon lett az enyém, ahol még inkább passzolt :-)))
Házy Erzsébet művészete és pályája • 9262007-11-04 16:04:26
Jaj, már megint Mihály András... Nem értek egyet, sok rosszat el lehet mondani Mihályról, de egyértelműen negatív képet festeni róla véleményem szerint félrevezetés. Igen, jó pártember volt, igen, hülyeségeket irkált pl. bartókról az ötvenes években (melyeket később egyáltalán nem mellesleg visszavont és a partvezetéssel szemben gyakorlatilag ő verte át Bartók rehabilitálását), igen, parkolópályára tett nagy énekeseket, mint Ágai, Komlóssy, akik ezért nyilván méltán haragudnak.

De. Hogy milyen csellista volt, azt nem tudom, de tudom, hogy milyen csellóversenyt írt - igen szépet. Általában: a munkái ha nem is kiemelkedő, de nagy szakmai tudással megírt, élvzetes darabok (legalábbis amennyit ismerek belőlük). Ő alapította Budapesti Kamaraegyüttest, amely Bartókék működése óta először foglalkozott érdemben a század első felének nyugati zeneszerzőivel, kiemelkedő helyen a második bécsi iskolával. Számtalan Schönberg-mű itthoni bemutatása fűződik a nevéhez, köztük ott van az amúgy nemzetközi díjakkal is elismert Pierrot Lunaire-lemez. Az operaigazgatói tevékenység kapcsán pedig a mellőzött régi nagyok és a modern bemutatók sorának félbehagyása mellett említessék meg, hogy gyakorlatilag ő állította színpadra a 80-as években feltűnt és vezető szerepet vállalt egész énekesgenerációt, valamint hogy olyan rangú külföldi és külföldön élő magyar művészeket hozott a Házba, akiket ilyen gyakorisággl azóta is hiába keresünk (Ljubimov, Pokrovszkij, Doráti, Peskó etc.) Ja, és nem utolsó sorban: a Mesterdalnokok-előadásának felvételét ismerve amondó vagyok, lehet, hogy rossz technikával vezényelt, de mégis jó karmester volt: aki ilyen nagyságrendű művet érdemben meg tud szólaltatni, az valamit tud.

Az meg már "bilvár", hogy mellesleg igen jó beszélőkéje volt, a 80-as években készített zenemagyarázó tévésorozata ma is igen élvezetes.

Bocs, lehet, hogy én is szenvedélyes voltam, de nekem meg az a benyomásom, hogy M. A. számos hibájával együtt is egy nagy egyéniség volt, akikből ma sajnos nagy a hiány.
Requiem • 802007-11-02 14:55:07
Ligeti György Requiemje jut eszembe hirtelen, ezt tavaly november 4-én játszották is a Müpában.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 202522007-10-31 00:30:06
A második bekezdésedból kimaradt az a szó, hogy "keresztül" - így, ahogy írod, kicsit mást jelent a mondat...
Sir Roger Moore • 22007-10-29 23:57:02
De igazság szerint Láng József hiányzott mellőle...
Sir Roger Moore • 12007-10-29 23:46:46
Én már ma megtettem... :-))
Lehár Ferenc • 282007-10-29 13:35:27
Ez is egyfajta sikerélmény :-)))
Lehár Ferenc • 262007-10-29 13:04:19
Lehár esetében is történt már beavatkozás: Fleury szerepét A Luxemburg grófjában Békeffyék kreálták, akár csak Cecíliát a Csárdáskirálynőben - Honthy számára.
Házy Erzsébet művészete és pályája • 8362007-10-13 12:52:45
A "Ma éjjel táncolnék" tudomásom szerint nem a West Side Storyban, hanem a My Fair Lady-ben van, és nem is duett, hanem Eliza Doolittle szólószáma (amibő különben Házynak létezik stúdiófelvétele, a rádió időnként szokta sugározni).
TOP 10 - Karmesterek • 242007-09-23 17:37:34
Ez az első top 10, amihez talán meg tudok nevezni tizet (bár valakiket biztosan kihagyok):

Claudio Abbado
Ferencsik János
Fischer Ádám
Wilhelm Furtwängler
Nikolaus Harnoncourt
Herbert von Karajan
Otto Klemperer
Rafael Kubelik
Simon Rattle
Arturo Toscanini
Kocsis vs Fischer • 18982007-09-21 23:37:55
Bocsánat az okoskodásért, de SzéchÉnyi Könyvtár.
Házy Erzsébet művészete és pályája • 8042007-09-20 15:13:59
Dr. Viola György Operafejedelmek c. könyve szerint Székely 1963. március 5-én énekelte utolsó Fiescóját az Operaházban. Boccanegrát Palócz László énekelte, a karmester Varga Pál volt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 200242007-09-20 00:49:56
Én nem szállnék be a vitába, viszont ismerem VivaCallast személyesen, és tényleg így ír magyarul, ez nem szerepjáték vagy álarc. Tehát nem érdemes gyanúsítgatni.
Richard Strauss • 3342007-09-12 10:53:16
Én láttam nem olyan régen egy példányt kallódni a Múzeum körúton.
Pavarotti és a teli hócipő • 152007-09-06 22:53:14
Vgay legalább megismételné a tévé...
Opernglas, avagy operai távcső... • 144252007-09-06 22:27:19
Pedig valahol már jegyeket is lehetett nyerni jövő évi salzburgi Romeójára. Ha így haladunk, abból se lesz semmi.
Pantheon • 1462007-09-06 21:02:05
Köszi a gyors választ!
 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Hagyományok Háza

"III. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny" - Elődöntő

19:00 : Budapest
Kiscelli Múzeum

Anima Musicae Kamarazenekar
"A barokk zene bölcsője"
VIADANA: Sinfonia a „Padovana”
CASTELLO: Sonata Prima
CIMA: Sonata a 2
FONTANA: Sonata 16 a 3 Violini
FRESCOBALDI: Canzon Sesta a 4
GABRIELI: Canzona due a septimi toni a 8
VIVALDI: Concerto a L’estro Armonicoból, Op. 3. No. 11.

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

A hongkongi Egyházmegyei Fiúiskola Szimfonikus Zenekara
19:00 : Szombathely
Savaria Egyetemi Központ

Sebestyén Márta
Szent Efrém Férfikar

19:30 : Eger
Egri Bazilika

Keith John (orgona)
A mai nap
született:
1927 • Kurt Masur, karmester († 2015)
1954 • Hollós Máté, zeneszerző