vissza a cimoldalra
2019-07-16
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11352)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (8012)
A nap képe (2136)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6922)
Udvardy Tibor (208)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3307)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (984)
Balett-, és Táncművészet (5839)
Edita Gruberova (3086)
Operett, mint színpadi műfaj (3980)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1695)
Franz Schmidt (3372)
Társművészetek (1319)
Giuseppe Verdi (1390)
Opernglas, avagy operai távcső... (20253)
Elena Mosuc-drámai koloratúra (903)
Pantheon (2370)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Klára
Leírás:
Honlap:
   


Klára (758 hozzászólás)
Kossuth-díj • 13432019-03-14 07:40:25

A ma átkosnak nevezett szocialsta rendszerben még felvettek volna egy-két mozgalmárt, esetleg egy  kiváló dolgozó kitüntetéssel rendelkező vasmunkást, vagy valaki hasonlót. Mi a különbség?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 615012019-03-09 14:00:54

Lehet, hogy vezényel is! Elvégre ő Domingo!


Erkel Színház • 97672019-03-07 09:09:52

Én nem ezt a kérédést - illetve nem csak ezt - tettem fel. Talán éppen azért, hogy a fentebb felsorolt témák, és a velük kepcsolatos kérdések helyett ÓKSZ személyét népszerűsítsék, vele foglalkozzanak, őt népszerűsítsék.(Nem ez az első riportfilm, ami köréje épül, lásd pl. Szerelmes földrajz sorozat egy darabja.) Az én további kérdésem: nincs senki, aki megmondaná neki, hogy ezt ezért nem kellene! Sem énekelni. sem zongorázni nem tud olyan színvonalon, hogy dicsekedni kelljen vele. A bemutatott porréfilmből legalábbis ez derült ki! És ez független attól, hogy valamikor milyen szakon mit végzett!


Opernglas, avagy operai távcső... • 201972019-03-07 07:34:15

Igen,, ez a helyzet. Mindkét könyv érdekes, humoros olvasmány, kellő forráskritikával kezelendő. Én akaratlanul bár, de párhuzamot vontam R. Bing, Birgit Nilsson és Astrid Varnay kb. azonos éveket lefedő önéletírásaival, érdekes dolgok jöttek elő, mind pozitív mind negatív értelemben. Egy dolgot nem szabad elfelejteni: minden tisztelet megilleti Krénusz urat, ha másért nem hát többévtizedes MET beli munkásságáért bizonyára! Ennyi időt egy heleyn eltölteni nem semmi, és nyilván jó munkavégzésről tanúskodik. De nem ő volt az intézmény vezetője, bármennyire is ezt sugallja a sorok között...


Balett-, és Táncművészet • 56602019-03-07 07:26:20

Micsoda avitt nézetek! Ma már nem feltétel a hozzáértés, elég ez alkötelezettség! Valamikor azt mondták: "hűség a néphez, hűség a párthoz". Ma már nincs nép, csak nemzet!


A Zeneakadémián uralkodó áldatlan állapotokról... • 7022019-03-05 08:05:21

Ezért kell "összevonni" - magyarul megszüntetni? Mert azt azért senki ne akarja bemagyarázni, hogy ez az öt összevonásra itélt,  teljesen más tevékenységet folytató, a művészet más területén működő  intézmény (lásd 701) azonos ranggal és érdekérvényesítő képességgel, stb fog működni egy kalap alatt! Lásd az egészségügy, vagy oktatásügy helyzetét az EMMI elnevezésű agyrém keretein belül!



Mindenesetre "újító kezdeményezés", mert ehhez az intézményhez eddigi hosszú fennállása során még egyetlen politikai kurzus sem nyúlt hozzá ilyen drasztikus módon! Bár,  az MTA után már talán ez sem meglepő.


Balett-, és Táncművészet • 56482019-03-04 08:33:49

Minden sorával, minden betűjével egyetértek!



Nem mellesleg,  azt az intézményt MAGYAR ÁLLAMI OPERAHÁZ-nal hívják! Remélem, a nagy nemzetköziség jegyében ezt a nevet nem kívánják megváltoztatni! Mert attól többen megfordulnának a sírjukban!


Erkel Színház • 97302019-03-02 10:12:37

Victor Hugo Angelo c. 3 felvonásos drámája 1871-es kiadás a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár katalógusa szerint a könyvtárban megvan, de nem kölcsönözhető ki,  csak helyben olvasható.


Erkel Színház • 97212019-03-01 12:49:49

Én csak az Opera Café c. műsorban láttam a "sohamégilyennemvolt" vízirevű előkészületeit és indoklását. Hát, nem rohantam oda gyorsan,  hogy hátha még akad jegy! Egyébként pedig, most megvolt a vízirevű, talán legközelebb jön a többi! (Bocs!)


Balett-, és Táncművészet • 56442019-03-01 12:44:37

Bocs, mifelénk ezt zsarolásnak hívják! Vagy nem?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 614822019-03-01 08:24:07

Valószínűleg azért, mert nem "pályakezdő" és mert nem sorolható be a Főigazgató Úr küzdelmes tevékenységének felfedezettjei közé!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 614792019-02-28 15:08:14

Ha ezt bővebben kifejtené? A Maga tudatalattija mire vezethető vissza? Mert én szimplán csak egy betűt félreütöttem!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 614772019-02-28 11:36:12

Világosítsa már fel valaki ezt a drága jó küzdő főigazgatót  a Magyar Táncművészeti Egyetem létezéséról, feladatáról és arról, hogy esetleg talán onnan is lehetne szerződtetni balett-táncosokat, nem pedig külföldre kényszeríteni őket, itthon pedig álszent módon "balett-demográfiai" hullámvölgyről siránkozni!



Egyébként elolvastam a többszörösen hivatkozott feleség-írta védőbeszédet is. Nem stílusos a kedves férj melletti védőbeszédet más valaki pocskondiázásával kiegészíteni. J.Zs. tevékenysége egy dolog, Ólovács tevékenysége pedig egy másik dolog. Ha annyira szeretne "minőségi opera- és balettjátszást, magyarságtudatot" építeni, tán szerződtessen néhány művészt a hazai kínálatból és válogasson bemutatásra szánt operát, balettet a hazai mai, és korábban élt szerzők műveiből!


Balett-, és Táncművészet • 56372019-02-25 17:41:25

Inkább semmt, mert törölnének!


Balett-, és Táncművészet • 56342019-02-25 10:26:12

És ezért még fizetnek is! GOndolom, nem keveset!


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 29312019-02-22 10:17:11

Így sem biztos, hogy igazán bírni fogja! A magas hangokat u.i. nem kiabálni kell, hanem kiénekelni! Aki látta a 2016-os Echo Klassik díjátadón produkált "in questa reggia"-t, az tudja, mire gondolok!



 


Erkel Színház • 96932019-02-19 10:01:50

Nagyszüleim (az 1900-as évek elején születtek, tehát már régen nincsenek köztünk) emlegették sokszor a régi "Városi Színházat" pazar nézőterével és csodálatos opera-előadásaival, amoket sűrűn látogattak. Valamikor kamaszkoromban láttam még egy régi amatőr fényképfelvételt (6x6-os méret, fekete-fehér)  a korabeli időkből. Igen, azon a kissé kopott, kissé halvány képen ez a nézőtér volt látható Az, hogy ki mikor és milyen átépítést művelt, a mindenkori illetékesek szégyene! De még az a jó, hogy nem bontották le!


Jonas Kaufmann • 23642019-02-19 09:52:33

Köszönet a cikkért! (és a múltkoriért is!)


modern eszement rendezesek • 2452019-02-16 12:00:53

Igen, ebben Schiff Andrásnak  tökéletesen igaza van! Ha valakinek nem tetszenek ezek a "kövületek", vagy "szent tehenek" az ne mejnen operába! De ne írja át a cselekményt, de modernizálja a Traviatatát, se az Otellót, ne tegye elektromos kapcsolóállomásba a Lohengrint, stb, hogy csak az utóbbi idők terméseit említsem! Hol lesz a határ? Mert ha modernizálhatunk egy Shakespeare drámát, egy operát, akkor holnap átfestünk, modernizálunk egy Michelangelot? Vagy felöltöztetjük Dávidot? Mert ma ez a divat? Az opera vagy a színház ugyanolyan érték, mint a festmények, szobrok, épületek stb! Ideje lenne valami minimlis tiszteletet érezni irántuk, akár védetté nyilvánítani azokat. És egy operarendező ne a nézők számára készített kivonatos ismertetőfüzetből rendezzen (volt már ilyen!, hanem olvassa el a librettót, és nem árt, ha legalább a zongorakivonatba belekukkant, mielőtt hozzákezd a dologhoz!


Haladjunk tovább... • 2252019-02-14 18:16:30

Nálam a gép csak kiírta, hogy az oldal vírusos és rögtön letiltotta, valamint jelezte, hogy kiölte a fertőzött részt.


Haladjunk tovább... • 2232019-02-14 08:17:11

Vigyázzatok, az én masinám még mindig vírust jelzett! Kilépek


Momus társalgó • 63512019-02-09 12:09:01

És most az Ottrubay - klán tagjai kótyavetyélik el!


Opernglas, avagy operai távcső... • 201842019-02-08 11:11:39

Mindenkinek igaza van, ez így valóban rémesen hangzik! De műsoron van, bemutatják, mert méltónak tartják rá! De - csak a hasonlat kedvvért -  hallotta már valaki egy Wagner opera előadását angol nyelvterületről? Esetleg Amerikából? Na, én igen! Pedig a német ugye világnyelv, és Wagner évtizedek óta ott van a világ színpadain. Vagy  a "Dein ist mein ganzes Herz" áriát az "isteni" Domingo előadásában? Mert ez se semmi!



 


Opernglas, avagy operai távcső... • 201822019-02-07 20:47:17

Hát, a szerénység nem a legerősebb oldala!


Jonas Kaufmann • 23542019-02-05 16:15:14

Kinek a pap, kinek a papné! Mindenki maga dönti el, mi menniyt ér meg neki. (nekem biztosan nem). Lehet, hogy azok járnak jobban, akik Monastyrskát kapják? Engem sokkal inkább az érdekel, milyen "rendezésben" gyönyörködhetünk, ha és egyáltalán!


Balett-, és Táncművészet • 56062019-02-03 19:14:19

Egyetértek az előttem szólókkal! Abban az oszágban,abban az  operában, ahol egy HARANGOZÓ GYULA, LAKATOS GABRIELLA, FÜLŐP VIKTOR, KUN ZSUZSA, .....stb működött évtizedekig, és szerzett hírnevet a magyar balettművészetnek, valamint örömet az opera - és balettelőadások látogatóinak, nem külföldi hallgatókat kellene képezni, hanem itthoniakat. És nem természetesnek venni a végzett növendékek külföldre szerződésének óhaját, hanem itthon tartani őket! Vonzó szerepekkel, és megfelelő fizetéssel. De ez nem csak a balett-táncosokra vonatkozik, hanem úgy általában a végzős, pályakezdő fiatalokra. Ennek a jelenségnek az okai túlfeszítik ennek a fórumnak a kereteit..


Ilosfalvy Róbert • 8262019-02-01 07:45:57

Na igen! Számomra mai napig ők az ideális páros erre az operára! Mind Házy, mind Ilosfalvy olyan alakítást nyújtott, és olyan párost alkottak, mely minden tekintetben megfelelt a szerep követelményeinek!



Kaufmann-fanok ne háborogjatok, én is nagyon kedvelem őt, de ettől még lehet véleményem! Kaufmann zseniális volt mind a bécsi, mind a MET-beli előadáson, de ő nem az az igazi hőstenor és - bocsánat- , egyik partnernője sem járt a közelében sem annak a Minnie-nek, aki Puccini megálmodott és zenébe öntött!


Pantheon • 23012019-01-28 14:13:40

Nem gondoltam volna, hogy még életben volt! Nagyszüleim imádott énekesnője volt, korának koronázatlan Éj Királynője! Szé hosszú élete volt.R.I.P.


modern eszement rendezesek • 2302019-01-27 11:10:01

Lehetek dekadens, ódivatú, elmaradott, stb. de ha operába megyek (vagy színházba) nem a szerző családi élete, esetleg annak botránykrónikája érdekel, hanem a zene, a darab! Ahogy az előadó művészek családi élete, -  horribile dictu! - politikai hovazartozása sem,


Jonas Kaufmann • 23512019-01-25 16:38:35

Köszönöm!


Beethovenről - mélyebben • 6922019-01-23 16:01:32

Köszönet az infoért, és remélem, nem a 2010.-es rémséges díszletet tartották meg - bár, azon se csodélkoznék! Beethoven szegény meg forog a sírjában!


Jonas Kaufmann • 23492019-01-22 19:23:22

Köszönöm!


Jonas Kaufmann • 23472019-01-22 09:52:05

Kösz! Nincs véletlenül valakinek több belőle? Annak idején pár részlet (video) fent volt a yt-n, e igen gyorsan letörlődött!


Erkel Színház • 96092019-01-16 12:03:25

Ez igaz, többek között ezért írtam az ún. válságról, aminek az a megjelenési formája, hogy a közönség adott esetben nem megy el! De élni akkor is a szűkebb - és bővebb közönségből, tudniillik az adófizető állampolgárokból élnek! Mert a költségvetés is csak az adóforintokból jön össze!



És azt is voltam bátor leírni, hogy ez vonatkozik a színházakra, de ugyanígy felsorolhattam volna a könyvkiadást, múzeumokat, stb. Tehát azonos véleményen vagyunk, csak max a kifejezési forma volt más.


Erkel Színház • 96042019-01-16 09:01:27

Maximálisan egyetértek Veled, Kedves Lujza! És egyúttal Cilikének is írom az alábbi sorokat! Mióta a herceg Esterházy és hasonló mecénások nem léteznek, és egy darabig nem is fognak, a hivatásos művészek (és bocsánat kevésbé művészek) a fizető közönségből élnek! Persze, lehet hivatkozni az állami támogatásra, költségvetés, szubvenció, tao, stb - minden az állampolgárok adóforintjaiból ered. Mi pedig - eléggé el nem ítélhető módon - szeretünk is kapni valamit a pénzünkért, lehetőleg normális színpadképpel, jelmezekkel és ÉNEKESEKKEL kistafírozott előadásokat. Ha  pedig nem tetszik valami, ezt szóvá is tehetjük, elmondhatjuk véleményünket.  Anno az énekeseket a közönség emelte piedesztálra, ma önmagukat emelik oda egyesek, Több alázat kellene elsősorban a szerzők és a darabok iránt, azután pedig a közönség iránt.



Egyébként évek óta az opera, mint műfaj válságáról panaszkodik mindenki! Nem az opera van válságban, hanem az a "rendezői szinháznak" elnevezett rémség taszítja bele, ahol a rendezőnek nevezett egyének saját elképzeléseiket, fantazmagóriáikat rendezik bele az operába, ahelyett, hogy a benne megfogalmazott mondanivalót hoznák ki belőe! (tisztelet a kivételeknek)



Ez egyébként a szinházi előadások nagy részére is igaz, de ez ugye egy zenei fórum.


Jonas Kaufmann • 23362019-01-14 16:42:17

Érdekes cikk, köszönet érte!


Pantheon • 22912019-01-12 15:40:11

A Don Carlos Fülöp királyaként láttam, hallottam annak idején, számomra ebben a szerepben Ő volt a favorit. (Székely Mihályt egészen fiatalon egyszer láttam-hallottam, akkor a szerep még nem fogott meg annyira.) Theo Adam valóban fogalom volt a maga idején! Szép hosszú élete volt.


Erkel Színház • 95632019-01-11 15:59:38

Igen, kedves Dantes, "kimagasló szereposztással, karmesterrel, rendezővel..." Ez így igaz. Nos, ez egy ilyen előadás volt?



 


Erkel Színház • 95582019-01-11 12:02:52

Sajnos - vagy ki tudja, lehet, hogy Istennek hála  - vannak operák, melyekben egy szereplő, egy HANG dominál! Képzeljünk el, vagy inkább ne, egy Toscát, egy Carment, vagy egy Don Carlost megfelelő kvalitású megtestesítő nélkül! Ezeket a darabokat jobb lenne nem műsorra tűzni, nem pedig a gyenge előadásokkal a nézőket kiábrándítani! És akkor mindjárt nem kellene az opera, mint műfaj válságáról panaszkodni.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 614332019-01-11 11:55:39

Ez igaz, sokszot sokminden kellene, de van is?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 614312019-01-11 08:06:38

HONLAPKEZELŐ??!!:):)  Na ne!



 



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 614282019-01-10 13:33:04

Megtárgyaltuk már, hogy ők sokszor csodára képesek! Azonkívül követk a nagy elődök példáját, ez felettébb dícséretes! L. 61424 bejegyzést


Jonas Kaufmann • 23342019-01-10 08:22:25

A Bartók Rádiónak bizonyos műsorokra  általában 1 órás műsorblokkja van, és ebbe sűrítik bele ami belefér, szemrebbenés nélkül megvágva akár egy művésszel folytatott interjút, melyben zenei bejátszások vannak - pl. egy ária felének (!) közvetítésével, vagy a szöveges rész megvágásával, akár egy korábbi felvétel anyagának megrövidítésével. Ami elég szomorú, mert a Bartók Rádiónak (nomen est omen) éppen a zenekultúra terjesztésével kellene foglalkoznia.



A Kaufmann koncert nagyon jó  teljesítmény volt, minden dalt kiválóan adott elő, tehát minőségi válogatásra nem volt szükség. Egyébként Kaufmann korábbi nyilatkozatai alapján elképzelhetetlennek tartom, hogy belement volna egy mások által elvégzett "minőségi" megválogatásba, ez ellenkezne művészi elfogásával és presztizsével. Sajnos, ez a megvágás azokat a hallgatókat fosztotta meg a koncert teljes műsorának elvezetétől, akik bármely ok miatt nem tudtak azon résztvenni.


Házy Erzsébet művészete és pályája • 44112019-01-08 16:46:06

Bocs, ha már ilyen "alaposan" átnézte és kivesézte a Házy-könyvet, nem lehetett volna valami picike pozitívumot is találni benne? Vagy az nem  volt cél? Örülni kellene, hogy Valaki vette a fáradságot, és nem kevés időt, energiát stb. rászánva összeállította ezt a csodálatos könyvet! Az, hogy egyes művészek neve nem pontosan szerepel, vagy egyes időpontokban tévedés van, megbocsátható, és nem korrekt egyből a mű szerzőjének felróni, mert lehet, hogy a forrásokban van a hiba. Nem kívánok részletekbe bonyolódni, de találtam már hibát rangos hazai kiadványokban is, műkritikákban is, amiken esetleg senki nem akadt fent, vagy nem tette szóvá, mert ugye a mi kutyánk  kölyke!



Házy Művésznő generációk számára volt egy bizonyos szerepkör avatott betöltője, csodálatos előadások fűződnek a nevéhez, sokunk szemében máig Ő az igazi Manon, az igazi Minnie, stb. Ezen sem a könyv hibái, sem az Ön felfedezései nem változtatnak.


Jonas Kaufmann • 23272019-01-06 09:07:49

Tisztelt Jóska!



Ezt maga is tudom, és éltem is a lehetőséggel, ettől függetlenül, a véleményem nem változott. Én ott voltam a koncerten, és látom-hallgatom a felvételeket a  yt-n, de nem feledkezem meg azokról, akiknek - horribile dictu! - nincs internetük: Mert bármennyire hihetetlen, vannak még ebben az országban jó néhányan. És a közszolgálati rádiónak, televíziónak valami kultúra-közvetítő szerepe is van, illetve kellene, hogy legyen!


Jonas Kaufmann • 23252019-01-06 08:20:14

Valóban csodálatos koncert volt, nem utolsósorban az "élőben megtapasztalni egy legendát"  élménye miatt,  a rádióközvetítés felfrisstette az élményt, és megadta a lehetőséget azoknak, akik a koncerten nem voltak ott.  Kár, hogy valamelyik TV csatorna nem vette fel a MÜPA-ban és nem adta le. Millió olyan műsornak nevezett förmedvény van, amit mellőzni lehetne! És ne mondja senki, hogy nem volt rá pénz - pénz arra van, amire akarjuk, hogy legyen!


Élő közvetítések • 76492019-01-03 09:31:02

A mi megítélésünkben  komoly szerepet játszik az is, hogy kit hol és hányszor látunk, hallunk! Nyilván nem minden nap megyünk Berlinbe, Münchenbe, stb - és nagybn befolyásol a TV-ben látott karmesterek, énekesek  teljesítménye. Thielemann mindenhol ott van, Drezda, München, Bécs, Salzburg, Bayreuth, stb - már a csapból is ő folyik. Valami alapján a Bécsi Filharmonikusok őt választották - ennek a háttere számunkra ismeretlen. Valószínűleg eddig kedvező tapasztalataik voltak, de attól, hogy valaki egy adott területen jó, nem lesz univerzális. A közönség nem volt elragadtatva, és a zenekar egyes tagjai arckifejezése sem a földöntúli boldogságot sugározta. (az M5 Tv adását is megnéztem, akkor már erre is figyeltem, nem csak a zenére). Az igazi mérce, az, amikor a zenekar valakit ismételten meghív - azt hiszem, erre nem kerül sor.



Andris Nelsons teljesen más típus, sokkal imtenzívebb, sokoldalúbb, én is örülök a választásnak! Nyilván egészen más lesz, meglátjuk!


Élő közvetítések • 76452019-01-02 11:13:53

"Hogy a Straussok nem a világa nem nagy ügy". Bocsi, Kedves T. de a bécsi újévi koncert évek, évtizedek óta a Strauss-okról szól! Persze, minden karmester belop egy-egy nem Strausst, de az nagyjából passzol az izlésvilághoz. Még jó, hogy Wagner nem volt műsoron! Thielemann a német repertoárokban verhetetlen, ez tény, de ennyi! Egyébként olaszban nekem se Petrenko, se Thielemann! Nem a hírnév tesz valakit naggyá, hanem a személyes teljesítmény.


Élő közvetítések • 76422019-01-02 09:27:15

Thielemnn egy tipikus "möchtegern" aki szeretne Karajan 2 lenni, de szerintem nagyon messze van tőlle. Az, hogy nagyon fiatalon, kb 19-20  évesen Karajan asszinsztense lehetett Berlnben, mert nem volt kéznél más,,kissé a fejébe szállt, és azóta sem ment ki onnan. Egyébként  német repertoárban valóban jó, de egyéb területen nem kellene mozognia.


Élő közvetítések • 76382019-01-01 18:46:35

Thielemann mindig mindent ilyen faarccal dirigál, egyszer egyetlen egy youtube-os felvételen láttam elmosolyodni, amire több kommentelő megbírálta, hogy a karmester arca ne tükrözzön érzelmeket. (ami egyébként szerintem mahaság). Engem Thielemann "fapofája" - bocs - éppen annyira zavar, mint Antonenko rezzenéstelen merev arca, bármit is énekel.



Ami Bősze Ádámot illeti - ma nem tett ki magáért. Sokat beszélt, összekeverte a műsorszámok sorrendjét, és hamár belement Thielemann karmesteri pályfutásának ismertetésébe, legalább a WIkipédiát elolvashatta volna!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 41382018-12-28 15:55:16

Gondolom, Kaufmann-rajongók tömege nézte-hallgatta a müncheni Otellot. Nos, abban Szabó Bálint énekelte Lodovico szerepét. Ez  eléggé "megbecsült" státusz?



 


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 12562018-12-25 18:21:31

Első gyermekkori operalátogatói élményem! Mert akkortájt még voltak vasárnaponként matiné-előadások, és minden Karácsonykor adták a Diótörőt! És nem kellett "vattázni" a nézőteret.


Diana Damrau • 4332018-12-17 14:24:15

A halálsikolyok valóban hatásosak voltak, de ez szerintem is kevés. Flórez nem Alfredo, ez tény. A yt-n van néhány felvétel, bele lehet "kóstolni".


Jonas Kaufmann • 23162018-12-15 12:39:25

Féligazság, ezért nehéz egyértelműen állást foglalni! Aki szerődött társulati tag, arra kiosztják a szerepet, és punktum. Arra hivatottak tudnának erről mesélni!



Aki meg nem társulati tag, "csak" felkérik a szerepre, az egyet kockáztat: ráhúzzák a címkét,hogy nehezen kezelhető, nem tud haladni a korral, stb - ez manapság kb. olyan, mintha valakit rasszistának  minősítenek, és legközelebb nem szerződtetik. És tényleg azért kapjék a pénzüket, hogy énekeljenek. Ez többszereplős játék, ami az intendánssal, igazgatóval kezdődik, és sokan vannak még benne, persze, az énekes is. És a hülye kritikusok, akik arra vevők, hogy romboljunk le mindent, ami régi és jöjjön az új!



Pesze, a zeneszerzők többsége már régen nem él - próbálna meg valaki egy olyan művet átírni, melynek a szerzője vagy az örökösök még élnek!



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613962018-12-11 12:41:48

Mond valakinek valamit az a szó,hogy "körkörös támadás" - már megint itt tartunk? Ennél azért a Ókovács  többet érdemelne! Persze, ha nem áll szóba vele, akkor meg az a baj!


Jonas Kaufmann • 22822018-12-07 13:33:19

Egyetértek, nálam is elég nehezen esett le a tantusz, pedig volt szerencsém először a november 23.-i rádiós közvetítés, majd pedig a dec. 2.-i a tv közvetítés szünetében meghallgatni a rendező hölgy "koncepcióját". Amit inkább nem kommentálnék..



Elina Garanca írja Wirklich wichtig sind die Schuhe c. önéletírásában az alábbiakat (nem szó szerint):  ha a rendezőnek több hét próbaidőre van szüksége ahhoz, hogy az énekesekkel megértesse és elfogadtassa koncepcióját, hogyan várhatja el, hogy a nézők az előadás 2-3 órás  időtartama alatt azt megértsék  és értékelni tudják?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613752018-12-07 13:18:48

Nem kell zúgolódni, ha nem lennének választások, soha semmit nem adnának át!


Élő közvetítések • 75672018-12-03 10:51:18

Szerencsétlen önmegvalósító, fantáziatlan, stb rendezők mindig voltak, vannak, és lesznek. Ez ellen az énekesek néha tiltakoznak, nem sok sikerrel. Itt a probléma nem csak a szoba!  Az, hogy Otello nem fekete - nem pc, mert nem lehet diszkriminálni, ami szintén egy komplett agyrém - és kortalan a cselekmény, csak az eredeti tartalom és mondanivaló vész el! Kapunk egy frusztrált házaspárt, akik nem tudnak kijönni egymással, és egy intrikust, aki nem tudni milyen okból kisebbségi komplexusban szenved, az sem kizárt, hogy kissé meleg, és sikeresen feltúrja a házibékét!



Ettől függetlenül, a Harteros és Kaufmann nagyon jó votl, Finley is elment, bár inkább lírai bariton. (igaz, Kaufmann sem az az igazi hőstenor,) Mindent összevetve, szép és jó előadás volt, bár. nekem a londoni előadás jobban tetszett, de ez privát vélemény.


Élő közvetítések • 75642018-12-02 22:23:10

Kibírta.



Desdemona helyett nem inkább a rendező hölgyet kellett volna kinyiffantani még a kezdet kezdetén? Mondjuk a  díszlettervezővel (már ha ez díszlet) és a jelmeztervezővel egyetemben?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613522018-11-25 19:20:00

Nincs ló, szamár is jó alapon bárki jöhet?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613382018-11-24 15:52:28

De mennyire hogy volt! Mindkettőben volt,


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613362018-11-24 15:11:50

Bocs, az idei salzburgi transzformátor-házas Lohengrin után mi lenne ebben a meglepő? Ma már az a szokatlan, ha valami stílszerű és a józan ész talaján marad.


Élő közvetítések • 75382018-11-24 09:20:46

Tartok tőle, hogy a klausztrofóbiás szoba- díszlet (természetesen ultramodern rendezés) nem sokat. Néha tényleg jobb csak meghallgatni és nem végignézni a mai előadásokat. (bár nálam a negyedik felvonás sajnos kontakt-hiba miatt elveszett az éterben)


Élő közvetítések • 75322018-11-23 15:51:28

És ismét csak köszönet - lehet, hogy már unalmas ezt hallgatni, de a gyerekszobámban ez is bennevolt!


Balett-, és Táncművészet • 55802018-11-20 12:30:07

Nagyot mondani Müchhausen báró valamint Háry János is tudott! Bizonyos esetkben ennél több kell(ene!).


Jonas Kaufmann • 22782018-11-20 12:28:19

Kedves Haandel! Köszönet az információért - mint mindig! Aki esetleg nem hallotta, és érdekelné, még maghallgatható.


Balett-, és Táncművészet • 55702018-11-12 17:03:50

Elvégre a tánc nemzetközi, és táncolni, valamint nézni kell, nem beszélni! (bocs, ez szarkazmus vollt) És mindezt abban az országban és abban az Operaházban, mely évtizedeken át kiváló koreográfusok és balettművészek működési területe volt, és a Bolsoj valamint Bejart balettkarával volt egyenrangú!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612682018-11-06 14:39:54

Köszönöm! Ez kb. annak az összeoglalása, amit én nem írtam le.



Egy haszna mindenesetre van, - bár Kodály Mester vagy forog a sírjában, vagy a túlvilágról idetekintve mélyen sajnál bennünket - ezekben a napokban nem a MÁO turné volt a főtéma.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612372018-11-03 21:00:35

Szamosi ELza nem csak Puccini kedvelt Cso-cso-szánja volt, de ö énekelte  Minnie szerepét a Nyugat lánya 1912.évi  budapesti bemutatóján. Ha jól tudom, ez az előadás volt az opera első európai bemutatója, melynek betanítását a szerző személyesen irányította.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612262018-11-03 11:47:16

Bocs, ebben az országban generációk nőttek fel a Kodály-módszeren alapuló zeneoktatáson. Heti két énekórával, még a középiskolában is! És túléltük. Persze, a szoci korszak kiirtotta, mert a népdalok, népzenei kincs megismertetése mellett magyarságra, hazafiasságra is nevelt. Helyette jött a csasztuska, meg a "sződd a selymet elvtárs ", stb. Ma meg a valóvilág és egyebek. Ha önnek ez kultúra, akkor nem sok keresnivalója lehet ebben a fórumban.  Az ifjúság zenei nevelése pedig - ki hitte volna - már az általános iskolában kezdődik!



Egyébként hallgasson meg egyszer egy profi agykutató által tartott előadást, pl. Vizy E, Szilveszter, Freund Tamás, vagy mások, akkor lesz valami fogalma arról, hogy a művészeti tárgyak - ének, zene, rajz - milyen szerepet játszanak az agy fejlődésében. Persze, ez megint nem fog tetszeni, de sebaj, Ha valakinek ilyen támakörökről  csak Suppé és a "Könnyű lovasság" jut eszébe,, hát az nem engem minősít!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612252018-11-03 11:38:08

Köszönöm!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612242018-11-03 11:38:01

Köszönöm!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612182018-11-02 14:06:53

Csak egy észrevétel: Japán és az USA zenekultúra és a más népek zenéje iránti érdeklődés tekintetében nem egy napon, egy hónapon belül nem említhető együtt! Jelenleg a Kodály-módszer ismerete, ismertsége,eilsmertsége, stb Japánban messze nagyobb mint nálunk.(az olletékesek szégyenére) Fogékonyak, érdeklődőek más kultúra iránt, kíváló karmestereik vannak -  pl.  Kobajasi Kenicsiro, ,Kent Nagano, és remek énekeseik, énekesnőik. Amerikára úgy alapjáraton nem jellemző, hogy kezét-lábát törné az európai kultúra iránt.



Nem csatlakozom egyik oldali korábbi véleményekhez sem, de sajnálom azokat a művészeket, akik ezeken az előadásokon felléptek. Az önnön és egymás mosolyában, dícsfényében "tündöklő" illetékessekkel pedig ezt az egész cécót vastagon megfizettetném!



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612082018-10-31 10:20:19

Egyetrétek,nagyon  jó interjú, végre valaki, aki ért ahhoz amiről beszél, és van mersze elmondni a véleményét.


Pantheon • 22732018-10-28 13:12:59

A "dicsőséges" Szovjetunió fennállása során hivatalból orosznak, sőt sokszor szovjetnek számított mindenki, aki számított. Egyáltalán nem volt megkülönböztetés a nemzetiségi hovatartozást illetően, és nem is vették jónéveb, ha valaki ki merte jelenteni, hogy ő nem orosz. Ugyanúgy, ahogy évtizedekig "jugoszláv" művészekről, politikusokról, jugoszláv nyelvről stb. beszéltünk, tanultunk, holott ilyen nemzet, nemzetiség és nyelv egyáltalán nincs!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611942018-10-24 10:16:04

Bocs, politikai tevékenységet az végezhet, akinek politikai nézetei vannak! Azt pedig, hogy mi érték és ennek  megfelelően mi az értéksemleges, manapság igencsak politikai szempontok alapján döntik el egyesek. És amit nevezett múvésszel kapcsolatban összehordanak (copy 61190) az csakugyan undorító. Az, hogy jelenleg nem tagja a MÁO társulatának - amire Ön egyedüli érvként hivatkozik - nem szempont. Az volt, és nem is akármilyen.



Egyébként a fórum azért fórum, hogy különböző emberek különböző véleményüket közzé tegyék. Az, hogy minden csapból a politika folyik, azok bűne, akik már a vajaskenyeret is a pártlogo szemüvegén keresztül nézik.



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611912018-10-24 08:31:22

Egyetértek. És ezt nem csak Apáti Bencére vonatkoztatva kellene betartani, hanem mindenkire, aki bármilyen művészeti területen alkot. Nincs ocsmányabb dolog, mint a "politikai nézetek"  miatt támadni valakit, akár mert konkurrencia, akár mert a mainstream így kívánja. Egyébként fel lehet menni a színpadra és el lehet táncolni a művész valamelyik szerepéből egy részletet...


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611892018-10-23 15:04:15

A propaganda újságjába nem írt semmit, mert akkor ez a "műfaj" még nem létezett! Írt viszont szül.napi köszöntőt, dicshimnuszt, meg mindeféle programzenéket. Én a kereszténységet nem említette! Ami az utolsó mondatát illeti, annyra európai érték a kereszténység, hogy az EU Alapokmányába sem sikerült beleszuszakolni. Amit én egyébként botrányosnak tartok!   AMi pedig az értelmiség fogalmába pedig azok is beletartozhatnak, akik nem a kereszténységhez tartozónak vallják magukat. Hogy az európai érték miért lett lassan szitokszó? Tetszett látni azokat a brüsszeli, vagy strassburgi üléseket, ahol fenti értékek állítólagos be nem tartása miatt ekézték minősíthetetlen stílusban nem csak O.V.-t, de egymást is?



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611822018-10-22 23:58:52

Igen, ez valószínűleg igaz. A demokrácia kötelező járulékaként megkapták ők is (mint mi annakidején) a kereskedelmi televíziók gagyi műsorait, és ezáltal ott is bekövetkezett a totális izlésrombolás és a klféle förmedvényekra való rászoktatás. Még nem olyan mértékben, mint nálunk, de ők is azon az úton járnak.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611742018-10-22 14:46:35

Nem Trianon revíziója volt a cél, Maga pitizseni, hanem az elcsatolt területeken élők részére "egy kis hazai" kultúra és lelki támasznyújtása  a mindennapokhoz.Ha erre külön tanóra keretében kell rámutatni, akkor a helyzet rosszabb, mint gondolnánk! Itthon élő honfitársaink közül nem egy megengedheti magának, hogy Bécsbe vagy Berlinbe menjen egy számára sokat jelentő előadás kedvéért. Ebben nincs semmi rossz, tegyék nyugodtan. De akik Erdélyben, vagy a Partiumban élnek, azok közül ezt nem sokan engedhetik meg maguknak, sokaknak még Budapestre átjönni is komoly anyagi terhet jelent.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611682018-10-21 15:23:38

Bocs, ezen az alapon kitörölhetnénk a vilég kultúrkincséből és művészeti hagyatékából valamennyi költőt, írót, festőt, építészt, szobrászt, zeneszerzőt, stb - nem kezdek felsorolásba - az ókortól szinte napjainkig, mert mindenkor mindenki VALAKINEK  a szolgálatában állt, valakinek a támogatását élvezte. Kezdve az ökori Görögországtól, Rómán, az itáliai fejedelmekig, római pápákig, királyokig - még az isteni Bach is a  Brandenburgi Válaszófejedelem szilgálatában állt évekig, évtizedekig, Mozart Salzburfgban, Haydn Eszterházán, stb. A szocialista korszakban rendelésre alkotó művészek mennyivel voltak jobbak?  Vagy azok a színészek, énekesek, hangszeres művészek, filmrendezők, stb. akik kiváló produkciókat mutattak be pl. a Kádár korszakban? Azokat is degradáljuk? Egyáltalán, mi az "Értelmiség feladata"? Ez éppen olyan gumiszabály, mit a manapság unalomig ismételt "Európai értékek" . miközben ahány uniós tagállam, annyiféle!



És most jöhet a nehéztűzérség! Mert nyilván nem úszom meg!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611642018-10-21 10:55:45

Mi ebben a meglepő? Manapság az lenne a meglepi, ha valahova (iskola, óvoda, színház, stb) azt neveznék ki, akit a testület, tagság, stb javasol. De ez régesrégen is így volt, emiatt nem kell cirkuszt csinálni. Csak azelőtt a piroskönyv volt az elsőrendű feltétel!



Ami Apáti Bencét illeti, publicistának nem tudom milyen, munkásságának ezt a részét nem ismerem. Táncolni viszont tud, és - bocsi - a balettről is van némi fogalma!



 



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611442018-10-18 13:01:52

Na, ezek azok a kérdések, amelyekre valószínűleg soha nem fogunk választ kapni.



Ki van a háttérban, ki szervezi, kinek üzlet, és sorolhatnám napesig. Egy biztos, a cehhet a magyar adófizető polgár állja!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611292018-10-16 08:43:15

Na te Jóságos Ég!



Azt azért ellárulhatná végre valaki, hogy ezekben a Domingo-fúzionált előadásokban, programokban  ki kinek tesz szívességet? Nem vitatva többévtizedes énekesi karrierjét, karmesterként nyújtott teljesítménye nem egy esetben erősen vitatható. Kíváncsi lennék, hogyan boldogul a magyaros dallamokkal? Bár egy jó zenekar sok mindenre képes, akkor is, ha a karmester nem áll a helyzet magaslatán.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611082018-10-13 12:06:36

A szakszervezeti megszorításokra vonatkozó állítások igazak, tessék elolvsani Bing "5000 estém a Metropolitanban" c. önéletírását -  a megtartott előadásoknál  kényesen vigyáznak arra, hogy x+1 függöny, illetve meghajlás  esetén se lépjék túl az éjfélt, mert akkor külön kell fizetni! És a szakszervezet abba is beleszól, hogy külföldi  társulat vedégfellépése alkalmával dolgozhat-e külföldi személyzet és milyen feltételekkel. Ez így igaz, de ez mindig is így volt, ezt előre lehetett tudni. Az igazi ok nyilván más, ami nem publikus.



"Az öt előadás lemondása azonban maximum presztízsveszteséget jelent, anyagit nem.



– Az Opera nem veszít ezen, hanem spórol, hiszen így a számolt műszaki költség felét kell kifizetnünk – írta válaszában Oláh"  Ez pedig mese habbal, mert lehet, hogy a mszaki költség felét kell kifizetni, de az 5 előadás bevétele kiesik!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611032018-10-12 18:03:53

Bocsánat, honnan a fészkes fenéből tudja, hogy ki milyen párthoz tartozik, vagy tartozott? Ez már önmagában is vérlázító. Persze, meghazudtolja - bocsi - megcáfolja önmagát. És mi az a felkonferálás, hogy a kultúrpolitika a kormámyzati szereposztásból és a választási eredményből következik? A C-dúr másként szól attól függően, milyen logo van a pártplakáton? Ezentúl a próbaéneklésen, vagy a zenekari próbajátékon az esedékes pártindulót is el kell énekelni?



Az pedig, hogy hónapokig nincs operaelőadás, valóban pofátlanság. Nem kellene egyszerre egy hátsóval két lovon ülni.



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610952018-10-12 14:59:40

Tanulságos! Persze, nagy meglepi lenne, ha ebbe nem kötnének bele a "szokásosak".


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66892018-10-09 13:10:50

Idén januárban közvetítette a TV a 2008-as salzburgi Otello felvételt, Antonenkoval, Marina Poplavskayaval, stb. Akkor Antonenkoról kb. azt írtam, mint most -zéta - Lehet, hogy nagy hang, bár néha csúszkált a hangközökben, de indulatmentes, rezzenéstelen "fapofa".Semmi szenvedély nem látszott az arcán, még érzelmek sem. (kb.ennyit)  Akkor kaptam hideget.meleget! Olyanoktól is, akik most háborognak a teljesítményen. Én nem láttam, csak hallottam az Aida közvetítését, ez az Antonenko még annál is rosszabb volt! A többiekre vonatkozó kritikával is egyetértek, már ami az énekesi teljesítményt illeti, mint említettem, nem láttam. De a jelek szerint nem vesztettem sokat! Csak azt nem értem, hogy a MET hogyan süllyedhet ennyire mélyre.Vagy a sznoboknak mindegy, csak húzónév legyen?



 


Balett-, és Táncművészet • 55572018-10-09 12:59:48

Hát, tudjátok, ha "balett" -ről van szó, akkor én igazi klasszikus balettet képzelek és várok, nem pedig ezt az ultramodern vonaglást! Lehet, hogy ez világszínvonal, csak nem a klasszikus balett világa.



ÉS most lehet köpködni, hogy kövület vagyok, mint már más alkalmakkor is, de akkor is ez a véleményem.


Társművészetek • 12722018-10-04 14:10:04

Akkor miért is kell leváltani? CSAK!



 


Élő közvetítések • 74252018-10-04 08:56:29

A fő kérdés nem ez!



A fő kérdés: ugyan miért Eyvazov az első széria, és miért nem Kaufmann?



Hogy miért Eyvazov a free, mert az ugye ingyen van,  a moziközvetítés már Kaufmannal lesz, és nem hiszem, hogy különösebben bárki is törné magát, hogy Eyvazovért extra fizessen, míg Kaufmannért többnyire igen.



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610712018-10-02 08:35:04

Őn sajátmagát cáfolja meg egy bekezdésen  belül! Jó a repertoárcsere, de nem hibátlan, stb. nem ismétlem meg becses sorait. Ha valami nem hibátlan, az nem jó! A társulat felbomlása - kinek is jó és miért? Valamikor rang volt a MÁO társulatához tartozni!  Kiváló énekesek nem jutnak szerephez, kinek jó és miért? Külföldi közepesek jönnek nagy pénzekért helyettük, kinek jó és miért? Pár napja, hete éppen a balettkar tökéletes elkülföldiesedéséről volt szó ebben a fórumban, az sem biztos, hogy jó!



Az Erkel újranyitása az egyetlen pozitívum, az Eiffel Műhelyház első perctől vitatott, csak bizonyos körök nyomására ez nem kapott nagyobb nyilvánosságot. És nem utolsó sorban, ha valakinek történetesen más a véleménye, az nem a sárga irígység megnyilvánulása, hanem egyszerűen más vélemlnyen van!



 


Élő közvetítések • 74182018-09-29 18:08:43

Es gibt wahrscheinlich rechtliche und finanzielle Problemen im Hintergrund!


Élő közvetítések • 74142018-09-29 11:46:32

Köszönöm!


Bartók Rádió • 7462018-09-28 21:30:14

grazie!


Bartók Rádió • 7442018-09-28 17:15:33

Végigcsináltam!



Elég jó kapacitású gépem van, és nem először keresek valamit a NET-en, de nem volt sétagalopp, és nem is 10 perc alatt értem a végére.  Azt hiszem, a szolgáltatónak nem a magasan kvalifikált és szuper géppel rendelkező egyénekre kell(kellene) szabnia a szolgáltatást, hanem az átlagemberre. Nem mindenki rendelkezik ezekkel a feltételekkel, arról nem is beszélve, hogy valamikor volt egy normális Rádióújság, ma csak a legkülönbözőbb színes vacakok vannak, 115 csatorna vázlatos műsorával, és nyúlfarknyi tájákoztatással a rádióműsorokról!


Bartók Rádió • 7392018-09-28 08:42:11

Egyetértek, és gratulálok Héterőnek, hogy ezeket az adatokat előásta és itt közzé tette! De ez éppen az előző pár bejegyzésre utal vissza, mikor Joska 141 és én egyazon rádió músorprogramján  két különböző internetes oldalon két különböző programsort találunk. Ez nem a mi szégyenünk, nekünk csak bajunk van vele - de manapság a hallgatónak (nézőnek - mert sokszor a TV műsor is kész rejtvény) ehhez van lehetősége. Próbáljon meg valaki ezek alapján egy video- vagy magnófelvételt készíteni égy kedvelt, de rég hallott műsorrról, zeneszámról, stb!



A "szolgáltatókat" ez nem zavarja?


Bartók Rádió • 7352018-09-27 15:52:26

Kedves Jóska 141,



Csak ismételni tudom a 731 és 732 alatt megadott két internetes elérhetőséget, ennél bővebbet én sem találtam. Egyébként az eheti Színes RTV újság szerint és az általam megadott két internetes portál szeint 29.-én egész délután "Magyar Zene Napja" van, és operának nyoma sincs.



Hogy a "legprimitívebb műsorközlő felülettől" mit lehet elvárni, és mit lehet kapni - ha a különbséget zongorázni tudnám, Rachmanyinov lennék (hogy stílszerű maradjak.) Az már csak ráadás, hogy a TV újságok lapzártája miatt mit tesznek az újságba egy héttel korábban, és mit adnak le!



 



 


Kedvenc előadók • 28222018-09-27 12:18:40

Ami Carlos ketrecbe dugását, meg az egész Don Carlos rendezést illeti, ami első pillantásra eszembe jutott, azt inkbb nem írom le! Tézier-vel kapcsolatos véleményét osztom, sokak szerint a legjobb Verdi-bariton manapság!


Bartók Rádió • 7322018-09-27 08:09:22

na, ott törte ketté a sort, ahol nem kellett volna!



https://musor.tv/mai/tvmusor/MR3


 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:30 : Budapest
Pesti Vármegyeháza Díszudvara

Hegedűs Endre (zongora)
"Holdfény Estek"
BACH: g-moll siciliano
BEETHOVEN: c-moll „Pathétique” szonáta, op.13
BEETHOVEN: cisz-moll „Holdfény” szonáta, op.27
GRIEG: Lírikus darabok
- Arietta - A tavaszhoz - Esküvő Troldhaugenben -
BACH-BUSONI: Chaconne
LISZT: XIV. magyar rapszódia

19:30 : Budapest
Fasori Református templom

Keith John (orgona)
A mai nap
történt:
1782 • A Szöktetés a szerájból bemutatója (Bécs)
született:
1858 • Eugene Ysaye, hegedűs († 1931)
1937 • Pál Tamás, karmester
1948 • Pinchas Zukerman, hegedűs
elhunyt:
1979 • Alfred Deller, énekes (sz. 1912)
1989 • Herbert von Karajan, karmester (sz. 1908)