vissza a cimoldalra
2018-04-23
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3971)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60766)
Társművészetek (1246)
Momus társalgó (6313)
Milyen zenét hallgatsz most? (24996)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2277)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11266)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (9205)
Komlóssy Erzsébet (37)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (753)
Élő közvetítések (7039)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2678)
Operett, mint színpadi műfaj (3576)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1382)
Franz Schmidt (3107)
Opernglas, avagy operai távcső... (20064)
Sz. Ágai Karola-drámai koloratúrszoprán (466)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (690)
Lisztről emelkedetten (905)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2497)
Lehár Ferenc (625)
Callas (438)
Alexandru Agache, a bariton (122)

Fórumok teljes listája
Apróhirdetések
• 2018-04-17
A Magyar Nemzeti Énekkar meghallgatást hirdet bariton és basszus szólamra, valamint basszus szólamvezetői megbízatásra szakirányú felsőfokú végzettséggel rendelkező énekesek számára.

A meghallgatás anyaga:

1. Szabadon választott skála, ami a hangterjedelmet bemutatja.

2. Két szabadon választott, különböző karakterű darab (ária, vagy dal) előadása (zongorakísérőt biztosítunk)

3. Előre megadott énekkari állások előadása zongorakísérettel az alábbi művekből (kottát kérésre biztosítunk):

- Bach: h moll mise
- Brahms: Német Requiem
- Bartók: Cantata profana
- Verdi: Quattro pezzi sacri

4. Lapról olvasás

5. Szólampróba vezetése (csak szólamvezető-jelölt esetében!)


Jelentkezés részletes szakmai önéletrajzzal 2018. május 10-ig Tóth Antal menedzsernél a toth.a@filharmonikusok.hu e-mailcímen.
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Klára
Leírás:
Honlap:
   


Klára (456 hozzászólás)
 
Élő közvetítések • 70382018-04-22 19:08:42

Privát!

 


Társművészetek • 12452018-04-21 14:14:54

Kedves Búbánat! Köszönöm a kioktatást. Ezt a lehetőséget ismerem, többször jártam bel- és külföldi csoporttal Parlament- látogatáson. A Parlament  és egy nyilvános múzeum között azért van némi különbség. Nem csak a bejutási lehetőség, de az egyéni érdeklődés okán is. Ha egy parlamenti időhöz kötött vezetés és egy egyéni múzeumlátogatás - annyi percet állok egy kép előtt amennyit akarok, stb.- közötti különbséget zongorázni tudnám, én lehetnék Szergej Rachmanyinov!


Társművészetek • 12432018-04-20 12:14:44

Igen, valamikor kiállítóremenek készült, annak kellene lennie most is! A gondolat második részével is egyetértek, sőt kibővíteném: kiállíthatnák és bemutathatnák végre-valahára a Parlament, valamint egyes közhivatalnak titulált elefántcsonttornyok falait díszítő festményeket, szobrokat és egyéb műtárgyakat. Nem tudom, Munkácsy Mihály Honfoglalás c. képét pl az utolsó évtizedekben látta-e valaki? Aki hivatalosan bejár a Parlamentbe, az ne jelentkezzen!


Opernglas, avagy operai távcső... • 200482018-04-20 10:27:00

Manapság az embernek az az érzése, hogy a szinházak szereplőválogatásánál elsődleges szempontként a "ki nem énekelt még nálunk a nagy nevek (?) közül? Mert mi sem vagyunk sem rosszabbak, sem szegényebbeek mint a .....operaház. Peretyatko énekel szinte mindent, majd időnek előtte kiég és eltűnik, mint Poplavskaya. Diego Florez nagy énekes, de Edgart a Lammermoori-ban szerintem nem kellene énekelnie. 



Egyébként mióta a Wiener Staatsoper főzeneigazgatója felmondott, és ennek egyik okaként a szereplőválogatásoknál bekövetkezett tökéletes mellőzését rótta fel, és már sok mindenen nem csodálkozom!



 


Plácido Domingo • 7002018-04-16 15:53:57

Mint mondottam - bocsánat - írtam volt, a művészet lehet, hogy politika mentes, de a pénztárca nem.



Ami pedig Hans Sachs-ot illeti, fachjában  az operairodalom egyik legszebb és legnehezebb szerepét - copyright Theo Adam - ebben talán ne kísérletezzen. Elég volt a befuccsolt salzburgi Trubadur Luna grófja!


Plácido Domingo • 6962018-04-16 11:54:41

Elég szomorú!


Opernglas, avagy operai távcső... • 200292018-04-15 19:13:20

Kedves Otello,



a nyavalygás-t ezennel visszavonom, nem egészen pontos kifejezése volt annak, amit mondani akartam. Ami  Kaufmannt illeti, sok felvétele van a tubuson, tööbek között a londoni ls a múncheni Andrea Chénier előadásokról is, egészen más rendezői felfogásban. Ha érdekli, és meghallgat párat, több tapasztalatot szerezhet. (Nem minden felvétel felturbózott változat). Radvanovsky számomra is kellemes meglepetés, korábban több tv közvetítésben láttam, hallottam - volt egy-két kellemetlen élményem vele kapcsolatban. Ha egy előadás összességében megfogott, és igazán tetszett, hajlandó vagyok az esetleg előforduló egy-két gikszert elfelejteni.


Opernglas, avagy operai távcső... • 200272018-04-15 18:59:29

Így igaz! A film, CD, DVD stb. mindig csalóka - de már annak idején, a régi bakelit lemezek korszakában is megtapasztalhattuk, "micsoda különbség" van egy-egy énekes vagy hangszeres művész lemezfelvétele és valóságos megnyilvánuása között.  Abban a korban is lehetőség volt több felvétel egyes részleteiből  összevágni a tökéletes végleges megoldást. A mai digitális technika pedig határtalan! (és nem mindig jó értelemben.) Ezért éri sokszor csalódás a hallgatót, aki a lemezen megszokott teljesítményre számít.


Opernglas, avagy operai távcső... • 200222018-04-15 09:59:03

Kedves Otello! Örülön, hogy megengedheti magának a helyszíni meghallgatást, Vagyunk páran, akiknek ez nem adatik meg, tehát beérjük a tubussal, CD, DVD, stb felvételekkel. Nyilvánvaló, hogy a színházak a jobb felvételeket, a szólistákat és nem a kórust töltik fel. De az is nyilvánvaló, hogy egy előadás az EGY adott este teljesítménye, és abból messzemenő konzekvenciákat nem lehet levonni. Javaslok ismételt meghallgatást a nyavalygás helyett.



Évtizedekig látogattam a MÁO előadásait, ott nincs 5 emelet, csak 3, de igen hamar megtanultam, hogy a kakasülőről  hallgatni egészen más élmény játék, hang, stb. tekintetében, mint mondjuk a másodikról, az elsőről és a földszíntről nem is beszékve. Valamint hogy egy előadás teljesítménye alapján nem minősítünk senkit.



Évtizedes bérletes múlt alatt volt szerencsém egy operát több előadásban, több szerepővel nézni, hallani, illetve egy adott énekest több estén, több szerepben lárni-hallani.  Ennek alapján már lehetett vélemént formálni bárkiről.



 


Plácido Domingo • 6912018-04-13 18:11:51

A művészet lehet, hogy politikamentes, de a pénztárca már nem! Fellépések, nyilván nem ingyen, díszdoktori cím, stb . Valószínűleg a jövőben is szeretne kis hazánkban fellépni.


Opernglas, avagy operai távcső... • 200152018-04-13 11:28:50

Hú, ezt a hírt pár hete már olvastuk valamelyik topicban. A véleményem akkor is az volt, ami most. A békés öregkort élvezni kell.



Az alábbi felvétel alapján talán inkább az utóbbit kellene tennie! https://www.youtube.com/watch?v=acsO-IDsE6E



Tudni kell (kellene) viasszavonulni, ez mindenkire vonatkozik.



 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39672018-04-13 11:16:44

Egyetértek, nem is az Ön véleményét vitattam, csak hozzáfűztem a magamét!  Üdv


Opernglas, avagy operai távcső... • 200122018-04-12 14:12:40

Ez várható volt! Alvarezért kár,  ha már muszáj volt, inkább Grigolot cserélnék le - jó énekes, de nem az a kimondott hőstenor, Cavaradossinak pedig az kell!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39652018-04-12 11:38:05

Én csínján bánnék a superlativusokkal - José Carreras kétségkívül a CARRERAS, bár már erősen leszálló ágban. Valamikor valóban a legünnepeltebb tenoorok közé tartozott, nem kis részben a Három Tenor egyikeként, de hiányosságai akkpriban is voltak. Emberi magatartásával és a leukémia-alapítvánnyal kétségkívül maradandót alkotott, de manapság már inkább csak annak érdekében vállal fellépéseket. Mindenesetre tiszteletre méltóan, de a legünnepeltebb tenor -ok  sorában elég sokadik sorszámot kapna.



Pár hónapja világhírű énekesnőnek neveztem Csengery  Adrienne szopránunkat, kaptam is érte hideget-meleget. Pasztircsák Polina kétséfkívül befutott és vvanak érdemei, de majd ha fele annyit fel tud mutatni, mint Csengery művésznő, jöhetnek a fanfárok!


Jonas Kaufmann • 22022018-04-11 09:14:56

Köszönjük!



Itt az első rész is: https://www.youtube.com/watch?v=sZnplBOgXac



 


Help me! • 10822018-04-04 19:26:26

Egy 1967-es Spiegel-interjúban úgy fogalmazott, hogy „nyugati civilizációnknak vörösgárdistákra lenne szüksége, hogy jó csomó szobrot ledöntsenek, vagy akár le is fejezzenek”, s ugyanebben az interjúban hangzott el nevezetes kijelentése is: „Robbantsák fel az operaházakat!”



Üdv



Klára


Erkel Színház • 91342018-04-03 13:29:14

Bocs, eddig azt hittem, ez  azért FÓRUM, hogy ütköztessük a véleményünket (már akinek van!), és ne sértődjünk meg azon, ha valakinek más a nézete. Elvégre ízlések és pofonok különbözőek - hogy póriasan fogalmazzak. (latinosok kedvééert: "De gustibus non est disputandum"). Aki nem bírja az ellenvéleményt, vagy  - horribile dictu -a  kritikát, az  ne írjon ide! Az pedig, hogy töröltetjük a nemtetsző beírásokat, nem megoldás. Ma a nem tetsző véleményt töröltetjük, holnap vagy holnapután azt, akinek a véleménye más, mint a saját?


Házy Erzsébet művészete és pályája • 42262018-04-02 09:52:22

Megnéztem tegnap este  Gerolsteini-t. Érdekes, hogy mintegy 60 (Atyaég - hatvan!) év után sem tünt idejétmúltnak, porosnak, avittnak, stb - tehát semmi olyannak, amivel manapság színpadon pl. az OPERÁBAN a hasonló korú, vagy ifjabb rendezéseket, színpadképeket titulálják. Persze, lehetne színes, szélesvásznú, meg HD, meg minden - de ez közben eszembe sem jutott. Igaz,, hogy ebben a kor jeles színészei, színésznői játszottak, nyújtottak  remek alakításokat, bebizonyították, hogy "kis szerepben" is lehet nagyot alakítani - Sazbó Ernő, Lázár Mária, Garas Dezső, Tímár József, stb. - emlékszik rájuk még valaki? És Házy Erzsébet kétségtelenül csodálatosan énekelt, és színésznőként is megállta a helyét. Darvas Iván - nos, ő is egy fogalom a maga nemében!



Sok korabeli remek külföldi film átdolgozott, modernizált,  színesített stb. újra megfilmesített változata bukott meg a piacon, bizonyítva, hogy a régi is lehet értékes, sőt: Egyszer pár éve  szörföztem a hazai csatornák műsorai között, és véletlenül rákattantam a Vuk mesefilm  modernizált, digitalizált változatára. Nos, kb, másfél percig néztem, kissé égnek meredő hajjal - felnőttként kaptam frászt egyik-másik figurától. Míg az eredeti változat - nemrég adta valamelyik csatorna x+ezredszer - a mai napig élvezhető, csodálatos élmény - valamennyi gyermekem, unokaöcsém és unokahúgom 30-40 közötti korcsoportban imádja, és unokám is ott ül közöttük,  Sőt, részére le kellett menteni, hogy bármikor nézhesse!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 606792018-04-01 18:39:11

Tény, hogy a világ halad, fejlődik és a mai ízlés más, mint az 50-80-100 évvel ezelőtti, valamint  a színpadtechnika is más lehetőségeket biztosít, de csak azért leszólni valamit, mert régi, kicsit furcsa. Azonkívül tudomásul kell (kellene) venni, hogy a művet a szerző írta, illik annak szellemiségét megőrizni, és nem átírni az operát. A rendezőnek nem az a feladata, hogy önmagát megvalósítsa, hanem hogy a darabot színre vigye. A modernizálásnak is vannak határai - a modern csatahajót színpadra vivő Aida pl. merő anakronizmus. Persze, ha az a vezérelv, hogy semmi nem jó, ami régi, és minél nagyobb a felháborodás, annál inkább közszájon forog a rendező neve, akkor sok mindent el lehet követni.



Ami Ókovács megszólalásait illeti, szerintem egyszerűen önigazolás és - bocsánat - feltűnési viszketegség vezérli. A régi igazgatók nyilván nem érezték szükségét a hasonló megszólalásoknak, tevékenységük beszélt helyettük...


Élő közvetítések • 70012018-04-01 15:34:23

Kábetl Tv Digi


Élő közvetítések • 69962018-03-31 19:56:39

És interneten át sem, mert csak Németország, Ausztria és Svájc területén fogható. 


Élő közvetítések • 69952018-03-31 17:08:38

Köszönöm a tippet, de a csatorna nagy  bánatomra nálunk még mindig nem fogható!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 606502018-03-28 10:00:36

Néhány kérdés:



Vajon mitől gyulladt ki? Érdekel ez valakit egyáltalán? Ki lesz a felelős? Mekkor  keletkezett kár? STb, stb...



Sajnos eszembe jut a Kodály-körönd sarkán álló csodálatos lakóépület, melynek tetőszerkezete nem tudom, már hány éve - éppen bizonyos emeletráépítési munkák során - kigyulladt és a Nagykörútig látható lángokkal égett. Ha jól  tudom, a mai napig nem hozták helyre és a felső színten lévő lakások részben vagy teljesen használhatatlanok. Viszont megoldódott azon lakásoknak a helyzete, melyeknek lakóival nem tudtak a ráépítés ügyében egyezségre jutni!


Opernglas, avagy operai távcső... • 199932018-03-27 11:04:30

Gondolom, erre a nemes célra külön asztalt készítenek - nehogy már összetörjön alatta és üzemi baleset legyen! (halkan jegyzem meg, kb 55 éves opera- és koncertlátogatói múlttal sosem az asztalraugrás volt a minősítési tényező, de nyilván "haladni kell a korral"!)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 606442018-03-26 14:15:07

Nem tudom, annak idején miért transzponálták Bánk bán szerepét baritonra - egy dolgot viszont tudok: komoly zeneértői múlttal, képzettséggel és rendszeres oprelátogatói gyakorlattal rendelkező Szüleim és Nagyszüleim is ódákat zengtek a háború előtti Bánk bán előadásokról, és benne Palló Imre alakításáról. Az akkori narratíva szeint nem volt megfelelő tenor a szerepre, ezért történt a változtatás. Én már csak a vissza-tenorizált Bánkot láttam, Simándyval, Ilosfalvyval,majd másokkal,  tehát összehasonlítási alapom nincs. Véleményem viszont van: ha van megfelelő énekes, aki a szerepet megjeleníteni képes, nem szabad hozzányúlni. Ha nincs, nem kell előadni! Ez roppant egyszerű. Végső fokon a zeneszerző valamikor tenorra álmodta meg az operát, holtában is vannak - lehetnének - jogai! 



Bocsánat, annak idején nem "csak" Bánk szólamát tették át bariton fekvésbe, de a megfelelő hangzás, összhangzat miatt az egész operát át kellett hangszerelni, különben borult volna az egész!


Jonas Kaufmann • 21952018-03-24 18:15:23

Köszönöm a tippet, meg is nézném, de nem engedi! Ha jól értem, csak Svédországon belül fogható, és a további info is svédül van, Ami sajnos nálam hiánycikk.


Opernglas, avagy operai távcső... • 199842018-03-23 19:27:22

Vagy megpróbálja beprotezsálni férjeurát, és amennyiben nem sikerül, lemond! (lásd Manon Lescaut 2014 München)


Élő közvetítések • 69742018-03-21 13:23:38

Sajnálom, pedig  biztosan érdekes lett volna!


Élő közvetítések • 69692018-03-20 15:22:25

Ezt a közvetítést nem láttam, de emlékszem Alagna korábbi Otello alakításaira, ezért nem is keseredtem el túlságosan. (Korábban sem volt fő kedvencem, de mióta nyílt színen levonult a Scala színpadáról, még annyira sem.) A tubuson egyébként  fent van Alagna és Kurzak felvétele 2017. januárból:  az Otello 1. felv. kettőse . hát, no comment! Nem hiszem, hogy azóta sokat fejlődtek volna.



https://www.youtube.com/watch?v=8XccbKGvj5E



Azt hiszem, ALagnának is el kellene gondolkodnia azon, miket nem kellene énekelnie.


Élő közvetítések • 69622018-03-19 19:31:41

Volt már karmester (sőt, főzeneigazgató!), aki azért mondott le az állásáról, és hagyott ott színházat, mert elege volt bizonyos rendezői, illetve igagatói "elképzelésekből", és abból, hogy a  fellépő énekesek kiválasztásából lazán kihagyták, de tőle várták el, hogy megfelelő színvonalon énekeltesse velük a szerepet.


Opernglas, avagy operai távcső... • 199782018-03-18 18:19:14

Ez a kulcsmondat: aki belekerül, pórul jár, ... okkal vagy ok nélkül.  Nem mintha egyetlen percig is egyetértenék, vagy egyáltalán megpróbálnám elképzelni mi jár annak a "fejében", aki ilyesmire vetemedik, legyen akár férfi, akár - sajnos ebben is egyenlőek vagyunk - nő! Az is felháborított, hogy bizonyos esetekben sokan tudták, és különböző okok miatt hallgattak. De ez a kipakolási hullám már kezd a ló másik oldala lenni. És sajnos kiváló eszköz lehet egy karaktergyilkosság elkövetéséhez, mert ugye erről a legritkább esetben készül felvétel!


Erkel Színház • 89402018-03-11 10:13:58

Ad vocem "MüPa" - egy ekkora és ilyen színvonalas - és ennyibe kerülő - .épületben minden színten kellene mellékhelyiségnek lennie, mert a III. emeletről a II. emeletibe kell leközlekedni. Amennyiben  a liftet nem sikerül elcsípni, akkor gyalog,  és ott sorban állni, mert alapjáraton is kevés lenne! És csakugyan, be kell menni és bezárni az ajtót - és azután lesz fény. Na, aki nem korunk gyermeke, több, mint .... éves és evvel a csodás megoldással még nem találkozott, nem nagyon tudja, mit és hogyan kell tennie. Nem beszélve a terjengő illatokról, és adott esetben a padlóról felszedhető papírról, mert az előző használónál kidőlt az egész adag.


Plácido Domingo • 6892018-03-09 18:26:51

Talán inkább nem kellene!



lásd: https://www.youtube.com/watch?v=acsO-IDsE6E



 



 


Jonas Kaufmann • 21932018-03-02 17:37:43

A fellépő művészek - énekesek, zenészek,stb - öltözködését valóban a dress-kód határozza meg, amiben kétségkívül szerepe van az egységes megjelenés mellett a közönség iránti tiszteletnek is. Kedvező esetben a közönség is kifejezi megjelenésével a művész, a művészet iránti tiszteletét - és bocsánat, megkülönbözteti az Oktoberfest-et egy hangversenytől. Sir Tony Pappano fekete inge lehet vita tárgya, de ő valószínűleg ebben érzi jól magát, alacsony termete miatt nyilván nem jól érezné magát frakkban. De hűséges az önmaga által választott viselethez.  Daniel Barenboim sem frakkot visel. De ez a két megoldás még mindig jobb annál,  mint mikor valaki síma öltönyben vezényli a zsakettben fellépő zenekart.


Jonas Kaufmann • 21922018-03-02 17:21:15

Kedves ED, köszönöm a választ. Kétségtelenül stílszerű a hölgy és az úr párban történő bemutatása, így egyúttal a  női é sa  férfi viselet is látható. (D.D. és J. K. képeivel amúgy is tele van a padlás - bocs, az internet!) Üdv K.



 


Jonas Kaufmann • 21902018-03-02 08:53:14

Kedves ED, megtudhatom, hogy ez milyen népviselet? Kedvelem a különféle népek, tájegységek népviseletét,ezért  a kiváltó témától függetlenül érdekelne.



üdv


Jonas Kaufmann • 21802018-02-26 09:03:06

Elnézést, az öcsárlás kifejezést nem ED bejegyzése váltotta ki belőlem, nem is abban a környezetben írtam.  ED bejegyzése a Nemzeti Hangversenyterem stb. fórumon jelent meg, én pedig a Jonas Kaufmann-ba írtam. Ha ED bejegyzésére kívántam volna reagálni, válaszként teszem meg! Csupán eszembe jutott az a rengeteg negatív bejegyzés, mely mostanában a klféle fórumokon megjelent, és ami miatt az érdemi kritikai észrevételek ütköztetése több esetben szinte lehetetlenné vált! Egyébként ED-től a félreérthető fogalmazás miatt elnézést kérek, a rossz az, aki roszzra gondol.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39492018-02-25 13:40:33

Igen, sajnos a dalest mint műfaj kis hazánkban egyre inkább kiment, kimegy a divatból. Ami azért is sajnálatos - többek között - mert a mai nagy énekesek közül egyre többen hódolnak a daléneklés szenvedélyének is, ami teljesen új oldalról mutatja be művészetüket.



Nem tudom, a hiba kinek a készülékében van, de az M5 csatorna febr. 23-i 2 perces - igen, két perces - "bemutató műsorában" nem az est egyik Wolf dala, hanem az első  ráadás  dal néhány üteme hagnzik el!


Jonas Kaufmann • 21762018-02-25 10:35:24

Így igaz! Sajnos, ma néhányan azt hiszik, ők az ETALON és aki történetesen más véleményen van, az nem egészen kerek - hogy finoman fogalmazzak. Egyébként nem csak Kaufmann személye és művészete megosztó, igazság szerint minden művész megosztó bizonyos értelemben, függetlenül attól, hogy előadóművész, festő, szobrász, író, költő - stb. mert van akinek tetszik, van akinek nem! De a művészi teljesítmény ettől még még teljesítmény, és a világ megy tovább.


Jonas Kaufmann • 21742018-02-25 09:24:14

Egyetértek, jobb lenne egy DVD, de érjük be avval, ami van, illetve remélhetőleg lesz.



Én ott voltam a koncerten, lehet vitatkozni Damrau és Kaufmann magatartásán, mozdulatain, gesztusain, kvázi a dalok megjelenítésén,  ez ízlés dolga. Ócsárolni nem kellene! Koromnál fogva még emlékszem azokra az időkre,  mikor a dalénekesek a zongora karéjában állva, paszulykaróként egyenesen, mozdulatlanul állva,adták elő a dalokat, akkor sokaknak az a stílus nem tetszett. Sőt, az operaénekesek is szinte a rivalda szélén, arccal közönség felé fordulva (akkor még nem volt a mai értelemben vett hangosítás) énekeltek, mindegy volt, hogy éppen "csatáztak", vagy szerelmi kettőst énekeltek, egymástől x méter távolságra. Nyoilván változik az operajátszási stílus és a daléneklési stílus is. A jelenvolt közönségnek tetszett, és az elérhető külföldi kritikák alapján az ottaniaknak is!


Jonas Kaufmann • 21712018-02-24 12:35:14

Nyilván üzleti okok vannak a háttérben, ez egyértelmű. Ezért írtam, hogy előzetes megállapodás kellene, pl. fellépti díj vonatkozásában. Amennyit általában egy ilyen koncertért fizetünk - már akik bejutnak ! És akik bármilyen okból nem jutnak be, azok is megérdemelnének valamit. Elvégre akár a MüPa, akár a MÁO - mindegyik fenntartásában és működtetésében az általunk leperkált adóforintok is benne vannak (bocs, tudom, ez populizmus, de az én véleményem már csak ez!)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39412018-02-23 19:26:03

 



Köszönet, főleg azok nevében, akik nem lehettek ott az előadáson!


Jonas Kaufmann • 21682018-02-23 17:10:25

Hát ki? Nyilván nem a közönség és - pestiesen szólva - nem is  sarki fűszeres. Ez nyilván előzetes egyeztetés és talán fellépti díj kérdése, de sajnos nem ez az első eset, hogy világsztárok fellépéséről hallgat a média, és esetleges kalózfelvételekkel kell beérnünk!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39392018-02-23 13:53:07

Én is a kakasülőn ültem, és két csodálatos, összhangban éneklő művészt láttam. Nem tudom, Kaufmann énekelt-e korábban Wolf dalokat, de a tubuson találtam két audio felvételt Diana Damrau 2005-ös salzburgi fellépéséről. Érdemes meghallgatni!



https://www.youtube.com/watch?v=XygBQDkEEaI



https://www.youtube.com/watch?v=05N-tIDUS2k


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39372018-02-23 11:34:10

Részemtől megbocsátok, mások nevében nem beszélhetek. Sajnos, vannak előre nem látható helyzetek. Egyébként nem minden köhögő ment haza félidőben....



A második rész is csodálatos volt, a köhögések ellenére is. Elég sokan fotóztak - bár előtte külön bemondták, hogy ne .Remélem, valaki majdcsak felteszi a .....-ra és legalább onnan élvezhetik azok is, akik nem jutottak el a helyszínre. Eddig még a külföldi koncertekről sem leltem semmit. (sajnos!)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39352018-02-23 09:25:53

Valóban csodálatos este volt, mindkét énekes és nem mellékesen a zongorista is hozta legjobb formáját. Kaufmannról eddig is tudtam, tudtuk, hogy kiváló dalénekes és nem "csak" elénekli, de meg is jeleníti a dalokat. Damrau ilyen képességei eddig nem igazán voltak ismertek. Az elvitathatatlan  zenei élményen túl különösen megkapó volt a kisebb-nagyobb gesztusok sorozata, mellyel mintegy megjelenítették, kifejezték a dalokban foglalt érzelmeket. Semmi operai allűr, de az a sokszor tapasztalt túljátszás sem, amellyel egyes esetekben a daléneklés síkos talajára tévedt operisták  próbálják megjátszani, hogy ez most nem opera, hanem az úgynevezett könnyű műfaj. Miközben nincs könnyű zene és komoly zene, csak jó és rossz zene. Valamint jó és rossz előadó.....



Az első, Baden.Badenben tartott koncertjük óta számos kritika jelent meg az egyes előadásokról, a tubuson is vannak méltató felvételek, de sajnos zenei nincs. Remélem, előbb-utóbb valahol megjelenik valami. Persze kérdés, ha ilyen kvalitású énekesek fellépnek Budapesten, miért nem lehet ezekről egy tisztességes TV felvételt készíteni és valamelyik csatornán lejátszani? (M3, M5?) Például valamelyik x+ezredszer ismételt külföldi sorozatfilm helyett! De ez a kérdés már a 2016.os MüPa-beli Kaufmann koncert kapcsán is felmerült, illetve más fellépő művészek esetében is jogos!



Az, hogy ismét jóval kevesebb műsorfüzet volt, mint néző-hallgató, nem a fellépő művészek teljesítményét minősíti, de valami mást igen...


Jonas Kaufmann • 21662018-02-23 08:30:55

Valóban csodálatos este volt, mindkét énekes és nem mellékesen a zongorista is hozta legjobb formáját. Kaufmannról eddig is tudtam, tudtuk, hogy kiváló dalénekes és nem "csak" elénekli, de meg is jeleníti a dalokat. Damrau ilyen képességei eddig nem igazán voltak ismertek. Az elvitathatatlan  zenei élményen túl különösen megkapó volt a kisebb-nagyobb gesztusok sorozata, mellyel mintegy megjelenítették, kifejezték a dalokban foglalt érzelmeket. Semmi operai allűr, de az a sokszor tapasztalt túljátszás sem, amellyel egyes esetekben a daléneklés síkos talajára tévedt operisták  próbálják megjátszani, hogy ez most nem opera, hanem az úgynevezett könnyű műfaj. Miközben nincs könnyű zene és komoly zene, csak jó és rossz zene. Valamint jó és rossz előadó.....



Az első, Baden.Badenben tartott koncertjük óta számos kritika jelent meg az egyes előadásokról, a tubuson is vannak méltató felvételek, de sajnos zenei nincs. Remélem, előbb-utóbb valahol megjelenik valami. Persze kérdés, ha ilyen kvalitású énekesek fellépnek Budapesten, miért nem lehet ezekről egy tisztességes TV felvételt készíteni és valamelyik csatornán lejátszani? (M3, M5?) Például valamelyik x+ezredszer ismételt külföldi sorozatfilm helyett! De ez a kérdés már a 2016.os MüPa-beli Kaufmann koncert kapcsán is felmerült, illetve más fellépő művészek esetében is jogos!



Az, hogy ismét jóval kevesebb műsorfüzet volt, mint néző-hallgató, nem a fellépő művészek teljesítményét minősíti, de valami mást igen...


Jonas Kaufmann • 21642018-02-08 16:55:01

Bocs, ez a "csekélység" a ROH Otello közvetítés végighallgatása, illetve a Baden-Badeni Tosca felvétel meghallgatása alapján is megállapítható volt!


Élő közvetítések • 68712018-01-30 19:11:53

Bocs, én csak hallottam, tehát a díszlethez, jelmezhez nem tudok hoozászólni. (A MET-ben még ezekre a dolgokra is odafigyelnek.) Grigolo-t sem minősítettem le, csak kicsit korainak tartom - ennek az eőadásnak az alapján legalábbis. Tény, hogy volt már ennél rosszabb előadás, nem is egy. És valószínűleg még lesz is - sajnos.


Élő közvetítések • 68682018-01-29 19:09:56

Meghallgattam a közvetítést a BBC adásában. V. Grigolo tehetséges, jó hangú énekes, remek felvételei vannak a tubuson, de nem egy Cavaradossi-hang! Lehet, hogy pár év múlva az lesz, de addig még sok szép megfelelőbb szerepet énekelhet!



 


Kolonits Klára • 10432018-01-29 11:44:43

Köszönet! Hátborzongatóan gyönyörű.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 38922018-01-28 18:35:44

Valószínűleg trehányság, nemtörődömség - ami egyébként sajnos nem első és nem is egyedi eset! Kár, mert valamennyi sznlap, illete hirdetmény hitelességét teszik vele kérdésessé.


Erkel Színház • 87612018-01-17 19:00:08

Hát, ami a leendő Boccanegrát illeti, Scarpiának is elég borzalmas volt - a hivatkozott felvétel szerint legalábbis!


Rost Andrea • 19792018-01-14 12:33:32

- )))))


A nap képe • 20272018-01-14 08:46:13

Bocsánat, én sem ismerem Hamburgot. De! adódik egy kérdés: a mostani modern förmedvény irodaház, vagy most is Volksoper? És ha netán az utóbbi, ez miből derül ki? Valamikor az Operaház, színház épülete, stb "A Múzsák Hajléka" volt, és iparkodtak ehhez méltó külsővel felépíteni. Ma ?!


A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei • 5192018-01-14 08:36:19

Igen.  Idevágó példa a tegnap este: ........ músorújság (ez itt a reklám helye) egy sor a MEZZO csatorna  műsorkínálatából, Verdi Otello vez. Muti. Na, a Bécsi Filharmonikusok Újévi Koncertje után nem igazán voltam Mutira hangplva, de - egyéb nézhető műsor híján - kezdésre odakapcsoltam, A 2008- as Salzburgi Ünnepi Játékok felvétele volt, Antonenko, Marina Poplavskaya, Carlos Álvarez, stb. Tényleg Muti vezényelt. Naná, hogy végignéztem, hallgattam. Jó összehasonlítási alap lehet azoknak, akik e hó végén végén a MüPa koncertána Otello előadására készülnek. De nyilván néhányan még megnézték volna, ha valamivel figyelemfelkeltőbb és a szereplők neve ia adott!


Milyen zenét hallgatsz most? • 249902018-01-13 20:46:27

Mezzo TV közvetítés Salzburg Ünnepi Játékok  2008 felvételről



Verdi Otello Antonenko, Poplavskaya, stb



Vezényel: Muti



 


A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei • 5132018-01-13 14:19:24

Istenem, a MOM Kultúrház színpadán az iskolai körussal fellépni - azt csak egy zeneakadémiai fellépés überelte. Középiskolás koromban mindkettőben részem volt annak idején. Persze, mi az iskolai énekkarba tolongtunk, nem a ma tehetségkutatónak nevezett gagyikba. Bár, ezért nyilván páran megköveznének!



Lukin TANÁR ÚR - így nagybetűvel - több generáció számára meghatározó tényező volt és maradt. De nem csak Ő! A Zeneakadémia Nagytermében vasárnap délelőttönként  neves művészek tartottak bemutatkozó előadást az érdekődő ifjúságnak, melynek során hangszerüket ismertették, bemutatták a "játék" fogásait, és megválaszoltak olyan kérdéseket is,mint pl.  hogy honnan tudja a hegedűs, hogy hova tegye az ujját egy bizonyos hang elérése érdekében. Lehotka Gábor orgonista, Lubik Hédi hárfaművésznő, és szégyellem magam, de nem jut eszembe hogy Kovács Dénes vállalta-e a hegedű bemutatását, vagy Kocsis Albert, hogy csak párat említsek. Aki ezek közül csak egyet végigült. az egy életre szólóan eljegyezte magát a zene szeretetével. Vajon lehetne ma hasonló sorozatot szervezni? Ehhez alapot adott, hogy mi általános-  majd középiskolai  tantervünkben annak idején  (horribile dictu!) énekórák is szerepeltek, melyek keretében nem csak a magyar népzene, de a környező  népek zenéje alapjait, népdalait  is megismertük. Zemetörténeti ismereteket is tanultunk, megismertük a klasszikus zeneszerzők munkásságát, és Bach Parasztkantátáját éppen úgy tudtuk, és énekeltük, ahogy az Örömódát a IX-ből. És egyetlen szülönek sem jutott eszébe ezért panaszkodni, sőt, örültek, hogy ezeket az ismereteket, élményeket magkaphattuk.



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 603452018-01-13 13:39:59

Engem -többek között - az a már megszokott - szerénység ragadott meg, amellyel olyan elődökhöz hasonlította magát, mint Bánffy Miklós, Radnai Miklós és társaik. Kár, hogy Gustav Mahlert nem említette meg!...Bár, Mahler korában az intendáns- főzeneigazgató feladatmegosztás kicsit más volt, mint napjainkban.



Talán nem "szemlesütve" kellene életművüket csodálni, hanem nyitott szemmel nézmi, látni és tanulni belőle!


A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei • 5092018-01-12 09:33:26

Miért is csodálkozunk? A művészeti tárgyakat - ének, rajz, művészettörténet - évekkel ezelőtt száműzték a tanrendből, más "fontosabb" tárgyak rovására, Valamikor az ún. általános műveltséghez hozátartozott bizonyos ismeretanyag, zenei alapelemek, rajz, stb. Ezt a fogalmat is száműzték. Néha nézem a TV-ben a jelenlegi kvíz-músorokat, vagy a régebbi Vágó-féle Legyen Ön is milliomos ismétléseket. Diplomás emberek - tisztelet a kivételnek - nincsenek tisztában olyan alapvető dolgokkal, mint pl a magyar történelem főbb eseményei, neves hazai és külföldi írók, festők, stb ismert művei, esetleg nemzeti hovatartozásuk, stb. Ma szinte arra épül minden, hogy a "google-ban vagy a wikipédiában megnézi": ÉS HA ÉPPEN NINCS KÉZNÉL? Miközben a témával foglalkozó szakemberek, agykutatók váltig állítják, hogy ezek a tárgyak olyan készségeket, agyi funkciókat fejlesztenek, melyen elengedhetetlenek (lennének) a későbbiekben?



Évek óta megy pl. a siránkozás, hogy kevés idegen nyelvet ismerő ember van hazánkban, és a fiatalokat adminisztratív eszközökkel kényszerítik idegen nyelvek megtanulására. Holott először fel kellene ismertni, hogy az idegennyelv tanítás milyen mődszereket igényel, hogy az óvodában tanult mondókák, az iskolai kötelező versek, memoriterek milyen mértékben készítik elő a nebulók agyát a későbbiekben sorra kerülő idegennyelv-tanulásra? Több nyelvet sikerült annak idején megtanulnom, tanítottam is pár évig - egyik első megdöbbentő élményem volt a magyar nyelvtan házagos ismerete, a pongyola nyelvhasználat. Hogyan tanuljon meg valaki egy idegen nyelvet, annak szókincsével és nyelvtanával, ha a sajátját nem eléggé ismeri? 



Mi van a Kodály-módszerel? Lassan a külföldiektől fogjuk megtanulni, mert itthon már szinte a feledés homályába veszett/vész!


Jonas Kaufmann • 21552018-01-07 08:52:29

Köszönet érte, megérte ismételten meghallgatni! Kár, hogy a tubuson ez hiánycikk!


Élő közvetítések • 68162018-01-05 12:54:06

Köszönöm! Ha másért nem (dehogynem, sőt nagyon sok mindenért!), már azért megéri itt lenni, hogy ilyen műsorokról tudomást szerezzek és élvezni tudjam! Birgit Nilsson is egy név, egy csoda - végre "élőben" is. Ezer köszönet.



 


Opernglas, avagy operai távcső... • 199152018-01-05 12:44:52

Nem, ilyen gondom nem volt! Még a kék Jókaikat, és a  bordókötésű Herczeg Ferenc-eket is olvashattam.  Viszont sajnálom, ha kis szösszenetemben a humort nem fedezte fel, nyilván rosszul fogalmaztam.


Erkel Színház • 86742018-01-05 10:57:25

Minden énekes fejlődik - ha van esze - és csiszolja, műveli a hangját, igyekszik felnőni a következő feladathoz. Eyvazov a hangján sokat váltzoztatott, javult pl. a MÜPA-beli koncert óta. Örülnünk kellene, hogy végre élőben  láthatjuk a zenei. operavilág nagyjait, nem csak lemezen, ami lehet bár csodaszép, de mindig kozmetikázott, megszépített. Azonkívül ők is emberből vannak, kifoghatnak egy kevésbbé jó napot. A "hivatásos ócsárlókkal" akiknek senki és semmi nem elég szép, nem elég jó, sajnos nem tudunk mit kezdeni. Arra egyik "megmondó" mindentudó sem gndol, micsoda kellemetlen lehet egy adott énekesnek, ha folyton rá hivatkozva pocskondiázzák pályatársát, akivel együtt dolgozik, együtt lép fel, sőt netán még tisztel is?


Opernglas, avagy operai távcső... • 199122018-01-05 10:39:30

Kedves Lajos, pestiesen szólva kicsit pöttyös a mája (hogy a kissé rosszmájú finomított megfogalmazásával éljek)!  Nem kellene májvizsgálatra mennie?


Erkel Színház • 86702018-01-05 09:45:45

Kedves Lujza!  a tubuson megtalálható a következő riport Netrebkóval:



Ana Netrebko " From Janitress to Opera Diva"



:https://www.youtube.com/watch?v=M3RE_JcHODo



aminek a jelentése "A házmestertől az opera-díváig" . Evvel nem kissebbíteni akaron tehetségét és érdemeit,de ez tény. Ahogyan az is, hogy Piotr Beczala évekig utcai énekes - Strassensaenger - volt Bécsben . Az a tény, hogy ilyen kiinduló helyzetből elérték amit elértek, tehetségükön kívül kitartásukat és szorgalmukat dícséri. Ami pedig Eyvazovot illeti, láttunk-hallottunk már a Scala és a MET előadásíin is ettől gyengébbet!  Ahogyan Netrebko menedzseli, ez kiválthat nem-tetszést, de nem a MÁO kompetenciája ezen változtatni!


Opernglas, avagy operai távcső... • 199082018-01-03 17:24:59

Akkoriban a világkarrier kicsit mást jelentett, nimt most - tehát nem összehasonlítási alap! Csengery művésznő sikereivel a mai napig sokan kiegyeznének. Egyébként mondanivalóm hangsúlya azon volt, hogy mindannyian álmodtunk karrierről, és kettőnek "jött be".


Opernglas, avagy operai távcső... • 199042018-01-03 10:33:48

Na, ez is a "végzet hatalma" lesz! Valaki azt mondta - írta - de nem emlékszem ki, hogy Annácska az egész Kaufmann--repertoárra benevezte kedves férjét, bizonyítandó, hogy van olyan jó énekes, mint a "hottest Tenor" Kaufmann. + még egynémely további szerepre is. (asszciáció: Ady Endre Álmodik a nyomor című verse, bár mr tisztáztuk. őket a nyomor nem fenyegeti!)



Egyébként álmodni mindenkinek joga van, Boldogult Szilágyista énekkaros időmben mi is álmodoztunk világkarrierről, egyeseknek sikerült (pl. Csengery  Adrienne, Zsadon Andrea), másoknak nem. De azért egész jól megvagyunk,


Opernglas, avagy operai távcső... • 198932018-01-02 18:28:12

Köszönöm a pontosítást! Nálam egy fázis nyilván kimaradt. Bocs.


Élő közvetítések • 68092018-01-01 15:39:24

Eddig nem volt "törvényszerű", hogy GMD vezényelte az újévit, a zenekari tagok választják ki és hívják meg. Hogy aztán ez a választás menniyre szabad? Még nem voltam a zenekar tagja (hihi!), tehát nem rendelkezem erre vonatkozó infóval.



Ami Thielemann-t illeti, hát Istenem, mindent ki kell és ki lehet próbálni. Nekem a 2015-ös salzburgi Parasztbecsület és Bajazzók sem nagyon jött be. Thielemann kétségkívül nagy karnester, bár nem akkora, mint amilyennek "eladja magát" mint von Karajan II. De túlságosan is  német, és ebből a bőrből nyilván nem tud kibújni. Mindenesetre meglátjuk!


Élő közvetítések • 68042018-01-01 14:56:22

A magyar zákókonfban az alábbi hangzott el: Muti a sajtótájékoztatón először bejelentette, hogy nem vállal több újévi koncertet, majd hozzátette: két embernek nem szabad hinni, a karmesternek és a kritikusnak! Ez virágnyelven ugyanazt jelenti, lehet, hogy mégis igen!


Élő közvetítések • 68022018-01-01 14:08:00

Könyörgöm, az Újévi koncert hagyományosan a Strauss- család műveire, a bécsi zenére épül. Mindig van egy-két más, de az csak kitérő, ráadás, csemege! Ezért utaltam a zenekar szempontjaira. Jelenleg éppen a Donauwalzer-t tördeli darabokra. Persze, a zenekar ezt spec, karmester nélkül, csukott szemmel is el tudná játszani, de illik figyelembe venni a Taktstock-ot, ha már van...A közönség pezse tapsol, hiszen a koncertre jöttek és nem a karmasterhez.  A Radetzky sem volt jobb. Sajnos, közben el kellett jönnöm a készülék elől, igy nem tudom, hogy a több-nyelvű újévi jókívánságokat abszolválta-e és hogyan?



Előzetes sajtótájékoztatóján Muti megpedzette, hogy talán fogja ő még a Neujahrskonzert-et vezényelni, ez a közvetítés zárszavában magyar részről elhangzott.  Mindenestre, a következő alkalomra vegyenek neki egy szürke pantallót!



Nem tudom, a zenekar mikor választja ki a következő évi karmestert, a közvetítés során erről nem volt szó.


Élő közvetítések • 67972018-01-01 11:49:53

Most közvetíti a Duna TV a Bécsi Filharmonikusok  Újélvi koncertjét, Ricardo Muti vezényletével. Tudom, hogy a zenekar tagjai maguk választjék meg, kit kérnek fel erre a megtiszteltetésre, nyilván megvannak a maguk szempontjai. De amit Muti ezekkel a darabokkal csinál,  illetve nem csinál, az borzalmas!


Opernglas, avagy operai távcső... • 198912018-01-01 11:17:27

Őket nem zavarja, hogy Bogdan  Roščić akadémiai fokozatát plagizálás vádja miatt vitatják? Vagy arrafelé elsődleges a hozzáértés, a korábbi pályafutás, és nem a különféle tudományos fokozatok megléte? (19866 bejegyzés) Mikor Mocsai Lajos kinevezését vitatták, mert nem volt tudományos fokozata, "csak" sikerre vitte a kézilabda sportot, néhány konzekvenciát levonhattunk. Persze, mi itt vagyunk, ők meg ott!


Erkel Színház • 86532018-01-01 11:08:47

Nem tudom, ki mondta, de többszörösen igaz! "A szerelem öl, butít és nyomorba dönt"



Egyébként én ebben a kedves férj világkörüli hurcolásában és kierőszakolt felléptetésében nem (nem csak?) a feltétlen házastársi szeretet megnyilvánulását vélem felfedezni, hanem a - maguk hangfekvésében - a Netrebkoval egyenlő, vagy netén nagyobb hírnévvel rendelkező partnerek kiküszöbölését is. Elvégre egy előadásnak csak egy királya - bocsánat - királynője lehet!



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 602682017-12-30 18:23:34

Kedves Lajos, az akkori férj Giovanni Battista Meneghini - innen a Maria Meneghini Callas név - akivel 1949-ben házasodtak össze és 1959-ben Onasszisz okán váltak el. Köztudott volt, hogy Meneghininek olyan igényei voltak fellépti díjban, útiköltségben, és egyéb juttatásokban, melyek más énekesek házastársait nem illették meg, és amiket  csak komoly nehézségek árán tudott a MET teljesíteni, ha egyáltalán.



Callas először az 1956/57 évadban lépett fel a MET-ben, Norma, Lucia és Tosca szerepében., ezt több további fellépés követte. Callas életéről és pályafutásáról igen részletes leirás található a Wikipédián.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 602612017-12-30 13:44:51

Lehet, hogy Bingért sem rajongott mondenki - a határozott, céltudatos vezetőkért általában nem rejomganak. Főleg a különböző szakszervezetek vezetői nem rajongtak érte, mert több esetben sikeresen lépett fel "kissé" eltúlzott követeléseikkel szemben, Mindettől függetlenül, 22 éven át volt intendáns és önként vonult vissza 70 évesen. Nem kevés érdemeinek egyike az 1966-ban átadott jelenlegi épület. Callas Bing vezetése alatt több évadban, több alkalommal lépett fel a MET-ben, és még többször felléphetett volna, ha akkori férje nem támaszt teljesíthetetlen követeléseket. (lásd: Bing 5000  nights an the oper - magyarul megjelent 5000  este a Metropolotan-ben c. önéletírás.)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 602572017-12-30 11:04:00

Éppen az "ég és föld" különbségre voltam bátor rámutatni, és az ennek köszönhető több évtizedes sikeres működésre. Valamint arra, hogy vannak politikusok, akik nem beszélnek bele a művészeti élet dolgaiba!



Ami pedig az alternatív pályázókat illeti, éppen a várható sikertelenség és megbélyegzés miatt nincsenek! De mintha én is ezt írtam volna, csak kicsit más szavakkal!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 602552017-12-30 07:49:39

Biztosan létezik, csak éppen az eltelt időszak színházigazgatói pályázatainak tapasztalata alapján nem pályázott, nem pályáztak! Miért kockáztatnának meg egy fiaskót? Ami egyébként azért is sajnálatos, mert aki konkurrencia-mentesen tevékenykedik, többet enged meg magának, és nem biztos, hogy mindig jó irányban halad.



Persze, ehhez nyilvános pályáztatás kellene, politikailag elkötelezetlen szakértők bevonásával, és akkor talán tudnánk, mi a másik oldal véleménye.



Egyébként az igazi egy abszolut politika-mentes szakmai vezetés lenne, ami nálunk jelenleg utópia. Érdekes lenne megnézni, hogy egyes európai vezető operaházak - London, Párizs, München -, stb. igazgatói hány évig működtek, és hány kormányváltást éltek meg. Rudolf Bing 22 évig volt a  MET intendánsa, Levine 40 évig a művészeti vezető. Nem hiszem, hogy bárkinek eszébe jutott volna egy elnökválaszás vagy kormányzóválasztás után megkérdőjelezni, folytathatják-e tovább tevékenységüket! (bocs, most csak a művészi munkára gondoltam!)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 602422017-12-29 10:32:49

Még mindig inkább vendégművész - persze, ha színvonalas - mint egy harmatgyenge hazai, mert az cak arra jó, hogy a néző kedvét elvegye az egésztől. 



Persze, akiknek semmi sem jó, azoknak tényleg az is baj lesz...


Juan Diego Flórez • 7182017-12-28 12:27:23

És - ha minden igaz -- ma Bukarestben lép fel?


Juan Diego Flórez • 7172017-12-28 10:10:40

Vagy valami más van a háttérben!?


Opernglas, avagy operai távcső... • 198872017-12-26 08:12:34

19884 éa 19885-re is.



Egyrészt a mai énekesek sokkal hamarabb "befutnak", nincs idő igazán beénekelni magukat - a nagy házak iparkodnak minél hamarabb, minél olcsóbban szerződtetni új arcokat, lehetőleg fix gázsival több évre, amikor még olcsőn kaphatóak. Erről pl. Elina Granca több interjúben, de önéletírásában is részletesen beszámolt. A jó bornak is érési ideje van!  Az ügynőkségek is minél hamarabb dobnak be új arcokat,éppen  a saját pénzügyi érdekeeik alapján, akik ráadásul hamarabb énekelnek bizonyos szerepeket, mielőtt a hangjuk, énektechnikájuk,  egész fitiológiájuk, testük erre alkalmassá tenné őket. Kiéneklik magukat, mielőtt beérnének. Erre hazai példa is volt, és sajnos van is!



Ami a MET-et illeti: az kérem egy privát szubvenciókból fenntartott intézmény, és a közönség új és új arcokat akar látni, nem a már többször látottakat. Kivétel persze akad, az igazán nagyokat  visszakövetelik. Aztán két hónapos próbaidőszak van, amit "le kell tölteni", akkor is, ha az adott énekesnek ez  üres időt jelent, mert már kívülről tudja a szerepet, mert x+100-szor énekelte, stb. Ezt sem mindenki vállalja, mert egyéb vonatkozásban holt idő, ami alatt max, egy-két koncert, vagy dalest adható valamelyik elérhető távolságban levő nagyvárosban, stb. Tehát semmi bevétel! Kaufmann a 2017, év végi fellépését éppen a 2 hónapi próbakötelezettség miatt mondta le. E. Garancia részletesen leírja "Wirklich wichtig sind die Schuhe"című  önéletírásában evvel kapcsolatos érzéseit. És akkor a bevándorlási hatóság általi hercehurcákról még nem is beszéltünk!


Opernglas, avagy operai távcső... • 198822017-12-24 20:34:09

Az Operaház Fantomja!  (vagy a macska, mint egy vérbeli Shakespeare darabban)


Jules Massenet ! Ki ismeri ? • 2902017-12-20 09:02:00

Bocs, nem derült ki, hogy ez mikori felvétel! Sajnos, programütközés miatt nem tudtam meghallgatni. Ha a csodálatos Grace Bumbry énekelt, akkor nem tegnapi felvétel. Rodrigo tenorszerep! Ha Domingo énekelte, akkor valószínűleg még "tenorkorában" kellett énekelnie, hacsak nem transzponálták kedvvért az egész partit. Vagy olyan valaki írta a szereposztást, aki csak a mai Domnigo-ból indult ki? Sajnos, az utóbbi időkben gyakoriak a melléfogások a klasszikus zenei műsorok beharangozása, felkonferálása területén. Mintha már nem lenne követelmény, hogy ún. zenei szerkesztőt foglalkoztassanak, aki szakértője a témának? Pl- Lukin László, akinek neve fogalom az idősebb generáció előtt, vagy Várbíró Judit, aki annak idején profi énekesként indult, és Csengery Adrienne és Zadon Andrea táársaságában Ki mit tud-ot nyert! 


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 28772017-12-17 11:48:11

Bocs, lemaradtam valamiről? Bejelentette, hogy nem énekel több Violettát?


Opernglas, avagy operai távcső... • 198802017-12-13 08:58:38

Ha valakit érdekel!



2017.dec.13.-án 21:10-kor  az M5 csatonán közvetítik Hvorosztovszkij MŰPA - beli ária estjét


Jonas Kaufmann • 21502017-12-13 08:54:03

Ha valakit érdekel, a 2016. 04.16.-i bécsi Tosca teljes felvétel Kaufmann, Angela Gheorghiu, Terfel megtalálható :



https://www.youtube.com/watch?v=8UGbVAGtGVI 



és a müncheni 2017.évi Andrea Cnénier szintén teljes opera Kaufmann, Harteros, Salsi szereplésével



https://www.youtube.com/watch?v=ODgEJDE9b0k



jó szórakozást



 



 



 


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 28752017-12-08 12:10:54

A tegnap esti megjegyzésem itt is megállja a helyét!



"Az  M5 adón most ért véget a 3. felvonás, eddig bírtam nézni, most csak hallgatom. Nem tudom, hogy a rendezés rossz-e, vagy Yusuf ripacskodik, de a játéka rettenetes, Az 1. felvonás áriáját úgy énekelte és mozogta végig, mintha önmagát parodizálná. Réveteg tekintettel néz a semmibe, túlmozgásos, hangja bizonytalan - két határ között csúszkál, néha eltalálja az igazit. Netrebko présel, úgy tűnik, mintha tele szájjal, bocsánat, gombóccal a torkában énekelne. Kicsit kevesebbet kellene vállalnia!  A Mamma morta ária rettenetes. Salsi meg sem közelíti a müncheni színvonalat. Az egész olyan, - bocsánat - mintha egy tizenkettedik rangú amatőr együttes  előadását látnánk. Kevesebb mozgás, kevesebb vonaglás több lenne. (lehet, hogy ez az olasz temperamentum, de nekem sok9



Taps, virágeső - volt már ennél nagyobb siker is!"



Ha valakit érdekel. https://www.youtube.com/watch?v=fuuYM78ddH0



 



 


Élő közvetítések • 67212017-12-08 12:06:43

Kedves Cilike!



Távol álljon tőlem, hogy vitatkozzam magával, pláne ilyen témában. Hiszen nem én vagyok az ügyeletes mindentudó és mindenkit kioktató, Én éppen arra értettem, hogy megválogathatja, milyen szerepekben lép fel, tehát a hangjának és egyéniségének inkább megfelelő szerepeket kellene énekelnie. És nem biztos, hogy jó tesz önmagának és/vagy a kedves férjének, ha mindent elénekeltet vele, amiben egy Dominga, egy Kaufmann énekelt vagy énekel.


Élő közvetítések • 67182017-12-07 23:39:19

"Nem vállalás kérdése"? Minden rosszindulat nélkül, de azt hittem, egy Netrebko-színten álló énekes megválogathajta, milyen szerepeket vállal! Hiszen nem szerződött tagja egy együttesnek, aki a ráosztott szerepeket köteles elénekelni. Persze, ehhez nem kevés önismeret és valószínűleg jó tanácsadó kellene. Ha így folytatja, hamar vége lesz. Már messze nem az a kristálytiszta csengő hang, amivel berobbant és amit megszoktunk tőle.


Élő közvetítések • 67172017-12-07 23:31:44

Ja, és a végén premier planban a guillotine. Chenier-t nem fektették alá, de az egymást megdicsőült arccal átölelő szerelmespár mint zárókép borzalmas volt.


Élő közvetítések • 67152017-12-07 23:25:13

Az  M5 adón most ért véget a 3. felvonás, eddig bírtam nézni, most csak hallgatom. Nem tudom, hogy a rendezés rossz-e, vagy Yusuf ripacskodik, de a játéka rettenetes, Az 1. felvonás áriáját úgy énekelte és mozogta végig, mintha önmagát parodizálná. Réveteg tekintettel néz a semmibe, túlmozgásos, hangja bizonytalan - két határ között csúszkál, néha eltalálja az igazit. Netrebko présel, úgy tűnik, mintha tele szájjal, bocsánat, gombóccal a torkában énekelne. Kicsit kevesebbet kellene vállalnia!  A Mamma morta ária rettenetes. Salsi meg sem közelíti a müncheni színvonalat. Az egész olyan, - bocsánat - mintha egy tizenkettedik rangú amatőr együttes  előadását látnánk. Kevesebb mozgás, kevesebb vonaglás több lenne. (lehet, hogy ez az olasz temperamentum, de nekem sok9



Taps, virágeső - volt már ennél nagyobb siker is!


Momus társalgó • 62972017-12-06 19:29:34

Nem, ez abszolút téves értelmezés! Nem ezt írtam, Éppen azon háborodtam fel, hogy ez évtizedekig így működött, és senki, ismétlem senki nem borított. Hiszen ha köztudott volt, akkor nyilván tudtak róla és elnézték, eltűrték. Erre nem találok magyarázatot, A prüdséget pedig mint a kettős mérce alkalmazását vetettem fel. Egyébként messzemenőkig egyetértek mindazokkal, akik megálljt követelnek, és - amennyiben egyáltalán ez lehetséges - az elkövetők felelősségre vonását követelik.


Momus társalgó • 62922017-12-06 09:52:24

Kedves Momo!



Most úgy 70 körül itthonról a billentyű mellől vagyok "okos". A munka világába bekerülve - akkoriban "nagybetűs életnek" hívták - alig  túl a huszadik évemen  engem is ért hasonló atrocitás, egy vezető beosztásban lévő elvtárs részéről, mondjuk egy lopni kívánt csók erejéig. Ezt én egy hirtelen felindulásból lekevert csattanós pofonnal reagáltam le, megteremtve saját lelki békémet és a továbbiakban az illető és közöttem évekig fennálló tartós távolságot.



De hogy elismerjem második megjegyzésének igazságát, voltak kollegnők, akik nem adtak pofont.  Viszont nem is panaszkodtak utólag. ..


Momus társalgó • 62912017-12-06 09:41:07

Tudom, hogy létezik a vikimológia, mint tudomány, azt is tudom, hogy bizonyos bűnözők ragyogó érzékkel "választják ki" áldozataikat, Jó néhény rendőrségi, pszichológiai, stb tanulmány és ennek alapján média-ismertetés foglalkozott a témával, főleg az utcai támadások alkalmával. Nyilván a szexuális erőszaktevők is kiválasztják azokat az áldozat-jelölteket, akiknek ajánlatot tesznek, vagy akiket egyszerűen "lerohannak". Az a hazai közvélemény által is jól ismert tényező, hogy milyen nehéz bizonyítani egy ilyen vádat, és a bírósági gyakorlatban is gyakran inkább a megerőszakolt nő ruhája, ruha hossza, stb volt a téma, mint az erőszak, vagy akárcsak annak kísérlete! Azt is megértem, hogy valaki egy egyszeri letámadás történetével éppen az általad leírt okok miatt nhezen áll elő. Ha viszont valaki bármilyen egyéni érdekből vállal, több alkalommal eltűr ilyesmit, az ne álljon elő évekkel később, mert ez már túlságosan gusztustalan.



Ami továbbra sem megy a fejembe, az éppen a "köztudott" eseteket övező és kísérő sunyítás. Amerika pl. évekig olyn prüd ország volt, hogy az európai piacokra gyártott filmekben forgatott heves csókos jeleneteket - nem beszélve az egyebekről - a honi piacon forgalmzott filmekből ki kellett venni. Erről néhány akkori nagy sztár bőven írt emlékirataiban. Ehhez képest tudják és elnézik egyesek ilyen tulajdonságait? "csak azért, mert egyébként zseniális művész? Levine esetében cca 30 évlg?



A 6281-re pedig csak annyit válaszolnék, hogy mindenkinek van családja, felesége, gyermeke, stb. Mit tennének, ha valakit azok közül érne ilyen inzultus?



 


Simándy József - az örök tenor • 4992017-12-05 18:36:08

A "NAGYOK" éppen attól lettek nagyok, hogy miden tekintetben azonosulni tudtak a szereppel és nem mellékesen alkalmazkodni tudtak az adott kor, rendező, karmester stb, követelményeihez, elvárásaihoz. A nevezett nagy karmesterek mindent ki tudtak hozni az énekesekből, nyilván a mai hasonló formátmú karmesterek is sokat ki tudnak hozni a kezük, bocs pálcájuk alatt dolgozó művészekből. Nekem az jutott eszembe, mit tennének az ilyen formátumú rendezők a mai "önmegvalósító rendezők" koncepcióival?



Ami Pavarottit illeti, van a tubuson néhány felvétel, pár évvel korábban és pár kilóval kevesebbel! Tessék megnézni egyet kettőt, mind énekben, mind színészi alakításban kiváló.


Simándy József - az örök tenor • 4922017-12-05 08:45:12

Ez fordítva is igaz! Sok régi nagy nem lehetne sztár a mai világban, ugyankkor a mai vezető énekesek közül sokan nem lettek volna szrárok akkoriban, éppen a megváltozott világ, stílus, játékmód, stb miatt. Ezért nem szerencsés a mai miliő, stílus, stb alapján visszafelé minősíteni. Tényleg félreérthető és rossz szájízt von maga után. Ez nem jelenti azt, hogy a "hatvanas-hetvenes években ragadunk", de a volna nem történelmi kategória, és a művészeti életben sem szerencsés alkalmazni. A tubuson számtalan sok-sok évvel ezelőtti nagyság felvételei megtalálhatóak,akiket szívesen meghallgatunk, de nem biztos, hogy színpadon is élvezni tudnánk őket!



 Egyébként a 20 - 30 - 40 stb. évvel ezelőtt sztárolt és agyonolvasott költők, írók műveinek egy részét is ma már meglehetős érdektelenség jellemzi - kivételek persze ebben is vannak - mert az ízlés megváltozott.


Momus társalgó • 62822017-12-04 19:31:35

Hogy Istenben boldogult Nagymamámat idézzem, egy hatalmas csárdás pofon a megfelelő pillanatban! Ami még eszembe jut, az leírhatatlan. Fimomított változat: csak az elsőből lennene eunuchot csinálni!


Momus társalgó • 62802017-12-04 17:01:34

Na, ez az amit nem értek! De az itthoni esetekben sem értettem! Mi az, hogy köztudott, vagy mi az, hogy színházi berkekben tudták róluk - akár Levine, akár Marton, akár Kero - akárki! Lehet, hogy kissé viktoriánus vagyok (vagy naív?) de ez egyszerűen tűrhetetlen és megengedhetetlen lenne! Miért hallgatnak, miért tűrik el? Azért, mert egyébként zseniális előadóművész, karmester, stb? Ennek is köszönhető többek között, hogy a civil emberek a művészeket kissé ledérnek, szabados életvitelűnek, erkölcstelennek, stb. tartják. Tisztelet és megbecsülés a többieknek, de nem zavar senkit, hogy az egész művésztársadalom hitelét és presztizsét teszi kockára néhány elvetemült?


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

17:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Révész Márk (kürt)
Szűts Apor. Budai Rita, Forró Fruzsina (zongora)
Kovács Csilla (hegedű)
Duna Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Dobszay Péter
Révész Márk kürt diplomakoncertje
MOZART: 3. (Esz-dúr) kürtverseny, K. 447
SZŰTS APOR: Moments musicaux – No. 3
STRAUSS: Noktürn, Op.7
BRAHMS: Esz-dúr kürttrió, Op.40

17:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Vörös Ádám (trombita)
Németh Tamás, Kránitz Imre, Stepper Tibor (trombita)
Győri Filharmonikus Zenekar
Vörös Ádám trombita diplomakoncertje
VIVALDI: B-dúr kettősverseny, RV 548
MOZART: G-dúr cassation, K. 63 – 3. Andante
HAYDN: Esz-dúr trombitaverseny, Hob. VIIe:1
PERSICHETTI: Parable XIV, op. 127
TALLÉR ZSÓFIA: Trombitaparty

19:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

Rozsnyói Judit (hegedű)
Körmendi Johanna (hegedű), Gál Márti (brácsa), Baksa Krisztina (cselló)
A hallgató barátaiból alakult kamarazenekar
Vezényel: Dobszay-Meskó Ilona
Rozsnyói Judit (osztatlan) hegedű diplomakoncertje
J.S. BACH: 1. (h-moll) hegedű partita - 5. Sarabande; 6. Double; 7. Tempo di Borea; 8. Double
MOZART: 3. (G-dúr) hegedűverseny, K. 216
RAVEL: F-dúr vonósnégyes

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Bolykó Isván (kürt)
Sarkady Katalin (zongora)
Pecze Balázs, Kirsch Bence (trombita), Sztán Attila (harsona), Lukács Gergely (tuba)
Győri Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Berkes Kálmán
"Bolykó István kürt diplomakoncertje"
BOZZA: En Forêt
MOZART: 3. (Esz-dúr) kürtverseny, K. 447
R.STRAUSS: 2. (Esz-dúr) kürtverseny
BARABÁS ÁRPÁD: Sonata in Blues

20:00 : Budapest
Mátyás-templom

Samuel Marino, Gavodi Zoltán, Alex Potter, Markus Francke, Wolf Matthias Friedrich
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
vez.: Hamar Zsolt
BACH: h-moll mise
A mai nap
született:
1857 • Ruggiero Leoncavallo, zeneszerző († 1919)
1858 • Ethel Mary Smyth, zeneszerző († 1944)