vissza a cimoldalra
2019-08-25
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11433)
A csapos közbeszól (95)

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61872)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3397)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (182)
Élő közvetítések (8087)
Verdi-felvételek (549)
Társművészetek (1349)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1331)
Plácido Domingo (782)
Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? (469)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4551)
László Margit (209)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1742)
Franz Schmidt (3410)
Opernglas, avagy operai távcső... (20298)
Balett-, és Táncművészet (5871)
A nap képe (2142)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Klára
Leírás:
Honlap:
   


Klára (784 hozzászólás)
 
Plácido Domingo • 7792019-08-23 14:52:58

Kedves E.D.! Megint "félreolvas" valamit, de ezt már megszoktuk. Az EP képviselőt azért citáltam ide, hogy érzékeltessem, ne csak a színpadi szakmát hibáztassuk a hasonló negatívumokért, mert e tekintetben sokan félrenéznek!



A Domingo ügyről nem írtam véleményt, éppen az Ön által felsorolt érvek miatt. Amit írtam, azt általánosságban voltam bátor megfogalmazni, mint véleményemet e rendkívül elterjedt jelenséggel kapcsolatban.



Ha már Domingo: nem cáfolt semmit, ez igaz, csak más korban, más dimenzióban kezeli a kérdéses "vádat". (úgy vélte, hogy viszonyai kölcsönös egyetértésen alapultak, stb.) Az pedig, hogy boldog házasságban él, e kérdésben nem mérvadó. Miért is voltak kapcsolatai, viszonyai egy boldog házasság mellett?



Egyéb vonatkozásban írt megjegyzéseimet továbbra is fenntartom!


Plácido Domingo • 7752019-08-22 18:29:42




Valóban nagyon okos és jó cikk. Többeknek el kellen olvasni és kicsit elgondolkodni rajta.



Két megjegyzés:



"A szakma végtelen romlottságát ugyanis jól jelzi, hogy az egykor 14 éves gyerekek nadrágjába nyúlkáló tanerőket még ma is megtűrnek művészi intézmények falai között, ahelyett, hogy nyíltan szembesítenék tetteikkel és hagynák őket páriaként vegetálni."  Ne pocskondiázzuk a szakmát! A mélyentisztelt és nagyrabecsült Európai Parlament padsoraiban évek óta csücsül egy megválasztott képviselő, aki nyíltan hangoztatta,, hogy tanár korában a tanítványai nyúlkáltak a nadrágjába, simogatták, stb. És sem az ég nem szakadt le, sem ki nem seprűzték onnan!



A Domingo ügytől elvonatkoztatva. Az egész MeToo ügy nem az amerikai erkölcs tisztulása, hanem egy hiszti, egy műbalhé - a szent női egyenjogúság jegyében. Bocs, ha egy férfi nem bókolhat egy általa csinosnak tartott hölgynek, akkor mire jó az egész? Mi, nők is megnézünk magunknak egy-egy jóképű pasit, de ez többnyire hátsó gondolatok nélkül történik. Ha pedig valaki 20-30 év után jön rá, hogy őt nnak idején zaklatták, Isten tudja, mit tettek, vagy mit akartak tenni vele, akkor komoly baj van a memóriájával vagy az ítélőképességével.



Egy nő legyen annyira nő, hogy kezelni tudja a vele szembeni kellemetlennek tartott megnyilvánulásokat. Ha pedig hagyta, akkor ne reklamáljon utólag.



És még valami: Ennyi év távlatából lehetetlen eldönteni, hogy két ember között mi történt! Viszont egy ilyen váddal bárkit egy életre tönkre lehet tenni!



 



 






Opernglas, avagy operai távcső... • 202962019-08-22 17:49:28

Na ne! Megint egy tehetséges énekes, aki nem tudja mit szabad és mit nem szabad(na) énekelnie?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618582019-08-21 14:31:58

Bocs, Lehoczky Éva vagy Zsuzsa, ez nem nyelvbotlás, ez tárgyi tévedés! A strandpapucs pedig ízléstelenség. Hogy egy klasszikut idézzek, Nem bűn, hiba!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71592019-08-10 13:27:02

Kedves Héterő! Én a magyar fordításokról beszéltem!



Valamennyire otthon vagyok a szláv nyelvekben, de kapásból  nem tudom, hogy a  Dvořák  idézet cseh vagy szlovák. (gondolom, cseh)  Egyet biztosan tudok, más nyelv, más kiejtés, más ritmus, tehát lehetséges, hogy ezek a szövegek az anyanyelvként használóknak nem okoznak ilyen jellegű problémát.



A hosszan tartott hangokról eszembe jut B. Nilsson és F.Corelli örökös párbaja, a ki bírja tovább, ki bírja hangosabban - ezt Nilsson önéletírásában nem kevés humorral, íróniával és önkritikával említi. De tudnék olyan neves hazai énekest is megnevezni, aki komoly fenyítést kapott egy akkori szintén neves karmestertől, mert "rajta feledkezett" egy kedvező magas hangon. És akkor a Trubadur Stretta magas "C"-je még szóba sem került.



Ami a Német Birodalom, Német Kultúra stb. kifejezéseket. szókapcsolatokat illeti, a Nürnbergi Mesterdalnokok fináléjában Sachs örökérvényű szavait nem csak a dicsőséges NDK korszakban "nyelték le" a szerencsétlen énekesek (lásd Theo Adam önéletírása). de bizonyos körökben manapság sem aratnak osztatlan sikert az alábi sorok: 



Dann bannt ihr gute Geister;

und gebt ihr ihrem Wirken Gunst,

zerging' in Dunst

das heil'ge röm'sche Reich,

uns bliebe gleich

die heil'ge deutsche Kunst!



A hajló nádas és "ne hallgass rája, hazug a szája" kínrím esetében igazad van, de nyilván nem jutott eszébe ennél jobb. (Egyébként manapság is akad ilyesmi - sajnos!)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71472019-08-08 19:03:32

" Aki soha nem látta Florestant a homályos pincebörtönben bilincsbe verve senyvedni, az hová teszi a legutóbbi Fidelio rendezést, ahol a 2. felvonásban Florestan az ezerrel megvilágított,  fényárban úszó  lépcsősoron hever, és arról énekel, hogy  „Szörnyű ez a sötét...”? 



A fenti példa éppen azt támasztja alá, micsoda - bocsánat - marhaságok következnek be, ha 1./a rendező nem olvasta a librettot, ami sajnálatos,  2./ olvasta, de nem érdekli, ami botrányos, és szégyenteljes, mert nem az a dolga, hogy önmegvalósítva gyömöszöljön bele valamit a  darabba, ami a szerző szándékaival tökéletesen ellentéres, hanem az (lenne) hogy mindent kihozzon, ami benne van! Persze, ehhez kell egy igazgató, vagy intendáns, aki ezt engedi, de manapság sajnos ilyen időket élünk. Verdi: A végzet hatalma - egyik legcsodálatosabb jelenete Leonóra befogadása kolostorba, illetve  a remetebarlangba. A gvárdián utasítja Melitonét, hogy értesítse a barátokat, jöjjenek mind ünnepi ornátusban a templomba. Ehhez képest szedett-vedett, utcai öltözékben "pompázó" szeretesek ődöngenek elő, és valami borzalmas ötlettől vezérelve hidegvizes medencébe merítik a szerencsétlen Leonórát, holott ilyesmiről az operában szó sincs, és a cselekmény játszódása idején maximum a boszorkány-gyanúval megvádolt szerencsétleneket vetették alá ilyen jellegű próbáknak.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71452019-08-08 15:49:04

Amíg nem kápráztattak el bennünket a jobb minőségű adást lehetővé tevő készülékkel rendelkező csatornák, addig igenis jó volt a középhullámú Kossuth és Petőfi Rádió adása.Egyébként a technika fejlődésével azok is egyre jobbak lettek.



Az URH eleinte korlátozott területen volt fogható, és - bocsánat - kezdetben nem is mindekinek volt annak vételére alkalmas rádiókszüléke.



Az operafelvételek szövegérthetősége nagyrészt az énekes artikulációjának függvénye - ezt a csontot már többször lerágtuk.



Az Operák könyve - mint minden akkortájt megjelent "mű" megfelelt bizonyos elvárásoknak, ezért ne a könyvet hibáztassuk. Valamint a szocialista erkölcsnek megfelelő magyar nyelvű libretto is!



Wagner operáinak szövegével elég jól elboldogulok - néha jobban értem az ária szövegét, mint X,Y.  magyar nyelvű éneklését, de azért annyira borzasztónak nem tartom a helyzetet.



Ad vocem "az asszony ingatag" - a magyar szöveg az alábi követelményeknek kell, hogy megfeleljen: adja vissza az eredeti tartalmat, szótagszám és versláb passzojon, lehetőleg rímeljen is, és még énekelhető is legyen! Ez alatt értem, hogy a magas és hosszú hangokon lehetőleg ne legyen i, é, ű, stb - mert harsány kacagást vált ki a nézőkből. (Ezt Te talán jobban is tudod, mint én!)



 



 


Erkel Színház • 103092019-08-07 08:39:05

Azt hiszem a titok kulcsa abban rejlik, hogy Minnie nem igazi drámai szerep, legalábbis kezdetben nem! Igaz, hogy kordában  tartja a Polka férfi-népségét, de vígasztalja őket bánatukban, felolvassa leveleiket, sőt levelet is ír egyik-másik helyett. Biblia-órát tart nekik, stb, és még egyáltalán nem drámai hangot üt meg, sőt visszaemlékezése gyermekkorára, egymást szerető szüleire, vágyakozása valami hasonlóra kifejezetten lírai hangvételű áriákban nyilvánul meg. Drámai csak a későbbiekben lesz, de a fináléban, mikor az aranyásóknak Ramerrez életéért esdekel, és felidézi Polka-.beli közös életük, ismét lírai. Ezért nehéz szerep, mert ötvözni kell a kettőt. És - nem az én véleményem - azért kapott erősen vegyes kritikákat néhány orgánumban az egyébként kiváló drámai szoprán, Nina Stemme, mert kezdettől fogva drámaira vette a szerepet és a lírai vonalak nem jelentek meg nála.


Erkel Színház • 103062019-08-06 14:51:23

Nagyon komoly elemzés, mellyel az utolsó sorig egyetértek! Nem Házy Erzsébet "szőke hajzuhataga" ragadott meg annak idején, hanem az egész előadás! Rendezéstől, szereplőstől, mindenestől. Számomra máig ez az etalon, még a bécsi és a MET-beli előadás sem múlta felül.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 29402019-08-06 08:58:53

Bár többször megígérte, hogy megtanul németül, ennek a betartása a mai napig várat magára. Azt hiszem, csak addig volt neki fontos, amíg az állampolgárságot megkapta, ezt egyébként annak idején egy interjúban ki is fejtette. Persze, már csak utólag.


Erkel Színház • 102962019-08-04 15:11:49

"A rendezés alapötlete az, hogy  19. századi aranyásók= 21. századi kelet európai építőmunkások nyugaton." 



Nem tudom, hogy ennek miből kell, kellene kiderülnie! Egyébként pedig alapvető kérdés, hogy mennyire van joga egy rendezőnek megmásítani - gyakorlatilag meghamisítani - egy művet. De ezt a csontot már ezerszer körbejártuk,  a két ellentétes vélemény most sem fog összeborulni, evvel együtt a lényeg valahol itt rejlik. Ha pedig egy énekesnő nem szépen, hanem kissé ordibálva énekel,akkor miről is beszélünk?


Plácido Domingo • 7142019-08-04 10:20:51

Nna, igen!


Erkel Színház • 102912019-08-03 09:09:58

Ez se sokkal jobb, de ő legalább nem a Magyar Állami Operaház főigazgatója! Amely poszt azért jelent(hetne!) valamit! Nem csak hivatkozni kell az elődökre, meg is kell próbálni méltónak lenni hozzájuk, nem csak hivatkozni rájuk.  Persze, én kissé avittan gondolkodom, pár alkalommal már megkaptam.


Jonas Kaufmann • 24012019-08-02 14:43:04

Köszönet!


Erkel Színház • 102882019-08-02 14:42:33

Bocs, de bennem a fénykép láttán két gondolat fogalmazódott meg:



Nem telik fésűre?



Nem telik egy a nyárnak megfelelő, de mégis valamivel komfortosabb ruhatárra? Ha már az Operaház "káprázatos, bordó és arany színekben pompázó Székely Bertalan-termébe" érkezik az interjúra? 


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70822019-08-02 14:36:23

Nem volt belváros, nem is lesz az. Ez így igaz!  A MüPa elhelyzése valóban nem megfelelő,  a tömegközlekedési megközelíthetősége pedig katasztrofális! Volt szerencsém pár alkalommal a 2/24 villamos megállójában azon a keskeny járdaszigeten álldogálni a villamost várva, és közben hallgattam a mellettem várakozó bel - és külföldi nézők zúgolódását! Mert ugye este már mindkét járat 10 percenként közlekedik! Akinek nem a Jászai Mari tér felé, vagy kifejezetten a Keleti pályaudvar felé van az uticélja, annak valamire át kell szállnia, ami este nem is olyen egyszerű, éppen a járatsűrűség, bocs ritkaság miatt! Ráadásul a hármas metro munkanapokon a Kőbánya -Kispest végállomás és a Nagyvárad tér között nem közlekedik, szombat-vasárnap pedig Kőbánya- Kispest és a Lehel tér között nem közlekedikk, tehát további átszállűsi variációk jönnek számításba! 



 


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70612019-07-31 13:56:02

"címzetes értelmiségiek sem vitatkoznak kulturáltabban, mint ők a kocsmában."



Sőt, egyik-másik kocsmában kultúráltabban vitatkoznak, viselkednek, mint ezeken a helyeken. Egyébként itt a cél a csatornának a nézettség,  a megjelenő egyéneknek pedig az ismertség, a legteljesebben negatív értelemben vett népszerűség" Ennyi....)


Élő közvetítések • 80502019-07-28 10:51:30

De minket (mármint Magyarországot) 2004 óta folyamatosan cs...tetnek, hogy az EU ajánlások, meg kötelezettségszegési eljárás, meg a stb!


Élő közvetítések • 80482019-07-28 09:58:24

Drága Haandel,



köszönet a tippekért, műsorajánlatokért. Mindig sok örömet szerez vele (nekem legalábbis)! De egyet még elintézhetne! Felejtsék már el a teutonok ezt a "nur in Deutschland, Österreich und der Schweiz  verfügbar" mottót!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70572019-07-27 10:59:52

Azt hiszem, akkoriban alapkövetelmény volt a helyes szövegmondás, a tiszta szövegéneklés.  Ez mára valahogy kikopott a követelmények közül, legalábbis részben.Tisztelet a kivételnek!  Persze, ha a TV bemondónál, a kerekasztal beszélgetések moderátorainál, stb. nem követelmény a helyes, tagolt magyar beszéd, akkor miről beszélünk? Az egyik TV csatornán (ez itt nem a reklám helye) rendszeresen nézem a "Hogy volt" sorozatot, melyben a korábbi évek nagy  énekes- és színészegyéniségeire  emlékeznek még élő pályatársak, illetve a mai generáció tagjai. Többször elhangzik, hogy X.Y. rendező, vagy Q.Z művész, művésznő mellett nem lehetett pongyolán beszélni! Mert lezavarták a színpadról, ahogyan azt is, aki a próbákra nem kellően felkészülve ment el!



Persze, az eredeti nyelven előadott darabok szövegének "maszatolása" sem bocsánatos bűn, számos nagy énekes énekel kiválóan több nyelven, akkor is, ha éppen nem beszéli társalgási szinten. Ez szerintem csupán odafigyekés kérdése. És miiért van az, hogy magyar anyanyelvűként, tárgyalóképes német nyelvtudás birtokában egyik-másik német énekes áriáit tökéletesen értem, egyik-másik hazai énekesét meg  magyarul is alig!


Kimernya? • 31902019-07-25 15:02:48

Ezt inkább ne bolygassuk, mert akadhatnak példák, melyek a magyar fül számára kimondhatatlanul nevetségesnek, vagy - uram bocsá - kimondhatatlanul trágárnak tűnnek! Több éves tolmácsi ténykedésem során nem egy esetben kértem az adott idegen nyelven elfogafható szinten, konyhanyelven beszélő férfi kolléga segítségét, hogy magyarázza el  a kedves külföldi  vendégnek, hogy az általa fonetikusan kiejtett név, szó, stb. mit is jelent a magyar fül számára!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 69732019-07-19 18:20:16

És ha sem nem látszik, sem nem az? Egyébként eddig nem tudtam, hogy tiramisu vezeték- vagy keresztnevű egyének léteznek


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 69702019-07-19 12:38:44

Privát


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 69682019-07-19 12:01:49

Én csak a megfogalmazottakra válaszoltam. Egyébként kis hazánkban mindenki tudja, hogy egy tanintézet (általánostól az egyetemig bezárólag) látogatása nem jelenti, hogy az illető az ott elsajátítandó ismeretek teljes  birtokában kerül ki onnan.



Egyébként pedig, hogy minimális változtatással  egy klasszikust idézzek, nem elég szakértőnek lenni, annak is kell látszani!


Opernglas, avagy operai távcső... • 202572019-07-18 14:11:54

Gratulálunk, hogy Önök hallhatják, láthatják, és őszintén sajnáljuk, hogy mi ebben az élményben nem részesülhetünk!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 69612019-07-18 14:10:21

"de elismerhető zenei alapműveltséggel rendelkezik."



Ez így nagyon tág fogalom! Bizonyos ismérvek (általános- és középiskolai zenetanulás, mely jobb esetben zenetörténet és zeneelmélet tanulással párosul - legalábbis a mi időnkben még így volt) megléte  és pár éves énekkari, kórusbeli közreműködés után ezt nagyon sok honfitársunk elmondhatja megáról. Ez azt jelenti, hogy némi önbizalom birtokában valamennyien jelentkezhetünk, vagy jelentkezhetnénk egy ilyen intézmény vezetésére?



Egyébként ha van művészeti vezető, főzeneigazgató, stb., a dolog akkor is kétesélyes - Franz Welser-Möst kiváló karmester évekig volt GMD  a Wiener Staatsoper-nél, de felmondott, mert az intendáns (igazgató) zenei és művészeti kérdésekben, énekesek kiválasztásában, megvalósítási koncepciókban mellőzte őt, illetve nem alakult ki megfelelő egyetértés közöttük!


Élő közvetítések • 80102019-07-16 21:16:24

Ketten közösen csak összehoztuk. A háttér valóban Hampson és Herberstein, az összeközőkapocs Catherine, Andrea Herberstein első házasságából származó lánya. Hampson első házasságából származó lánya Meghan névre hallgat. (Forrás: Hampson önéletírása. Ő már csak tudja...)


Élő közvetítések • 80072019-07-16 17:32:40

Thomas Hampson második feleségének (élettársának?), a Andrea Herbersteinnek a fia. (Andrea Herbersteinről   többet a google-n) Egyébként Pisaroninak voltak jó pillanatai, de csak pillanatai.


Operett, mint színpadi műfaj • 39712019-07-14 14:57:05

Emlékszik még valaki - rajtam kívül- az örökérvényű Csárdáskirálynő-re? Honthy Hanna, Németh Marika, Mednyánszky Ági, Baksay, Rátonyi, stb - majd később a fiatalabb generációra ugyanabban a rendezésben?



Vagy a Margitszigeti Szabadtéri Színpad, vagy a Városmajori Szabadtéri Színpad felejhetetlen előadásaira?



Akkoriban nem kellett vattázni, ha már nem volt jegy, sámlival mentünk át a szomszédnénihez a fekete-fehér TV közvetítést nézni, és - bocsánat - egyikükön sem volt mikroport, mégis kiválóan hallatszott minden! Valamint remekül mozogtak, táncolni is tudtak. Hottibile dictu, néha még a cselekmény követelményeinek megfelelően táncoltak és közben énekeltek is! 


Élő közvetítések • 79982019-07-13 18:40:36

A szokásos szöveg: nur in Đeutschland, in Österreich und in der Schweiz verfügbar. Sajnos!


Edita Gruberova • 30832019-07-13 10:38:08

"Két hölgyet eltanácsolt Konstanzától, egyet Gildától, mondván, hogy nem illik a szerephez a hangjuk karaktere."



Igen, ez a hosszú élet és leginkább a hosszú énekesi karrier titka - még más egybek mellett is, de engem ez fogott meg legjobban! Csak azt énekelni, ami az énekes egyéniségéhez, hangjához passzol, és nem azt, amit az igazgatók és menedzserek elvárnak! És legkevésbé azt, amiben a konkurrens énekes/nő tomboló sikert aratott, mondván, hogy "én is vagyok olyan jó"!


Operett, mint színpadi műfaj • 39582019-07-13 10:23:46

Miért vagyunk ezen meglepve? Legutóbb egy hazai politikus hölgy (Novák Katalin)  külföldi konferencián tartandó !!!!! előadásáról írtak az itthoni internetes portálok - természetesen múliidőben és természetesen nem szuperlatívusokat. Ez lesz az új módi?



Jelzem, a háború előtt is volt ilyen korai kritikus, aki feldícsért egy előadást és szereplőt, a pech az volt, hogy irdatlan nagy bukás lett a vége!


Jonas Kaufmann • 23942019-07-08 07:12:41

Talált, süllyedt! Bejött tegnap este a PC-n az ORF3 adása, de a Kaufmann - műsor "zur Verfügung in Österreich" lábjegyzettel jelent - pontosabban szólva nem jelent meg. Kár!


Társművészetek • 13112019-07-08 07:05:28

Valamint megfordítva is: aki a politikában és a közéletben hazug, köpönyegforgató, az a színpadon is az - ettől még veszélyesebb!


Jonas Kaufmann • 23932019-07-07 08:54:09

Köszönet az ötletért, de ez a csatorna, amit én nem tudok fogni. Illetve a csatorna a számítógépen bejön, de egyes műsorok csak Ausztria, Némerország és Svájc területén foghatóak. Irígy banda!


Fischer Ádám • 5102019-07-05 07:23:55

Vagy egyiket sem, hanem elolvassa az illetékes operaház által kiadott műsorfüzetecskében található tájékoztatót. Esetleg a rendezőasszistensek valamelyikével lefordíttatja a libretto egyes részeit, elvégre az internacionális  világban nem várható el, hogy egy rendező minden nyelven értsen. (copy Christian Thielemann)


Fischer Ádám • 5042019-07-04 07:41:52

Hm!   Felkészülten?



Én végighallgatom az operákat, akár a helyszínen, akár csak rádió-  vagy tv közvetítésben. Akkor most én is jelentkezhetek rendezőnek? (Bocs, a Wozzeck-et anno az első felvonás után otthagytuk, mentségemre szolgáljon, hogy a Nagymamám akadt ki, ő döntött úgy, hogy ebből elég, és akkori életkoromnál fogva még nem jelenthettem ki, hogy márpedig én maradok. Egyébként a Wikipédia 1964-re hozza a budapesti bemutatót, ez tévedés, ennél korábban volt!)



 


Erkel Színház • 102702019-07-03 20:01:23

Köszönöm!


Erkel Színház • 102622019-07-02 17:22:04

Bocs, én nem migránsoztam! Ne akarjon olyan szavakat rám oktrojálni, amilyeneket nem használtam, ez alapvető kultúrális színvonal, ehhez még operalátogatónak sem kell lenni. De mondjuk a MÁO vezetősége szót válthatna az utazásszervezőkkel, hogy milyen szervezésben kínálják az Operaház, MüPa, stb programjait. Azt hiszem, bizonyos megjelenési, viselkedési normát minden ilyen jellegű létesítmény megfogalmazhat. Nem kértem útlevelet soha senkitől, de ült már mellettem, mögöttem olyan csoport egy MüPa koncerten, akiket egy jobb falusi kocsmában nem tűrtek volna meg. És nem a strandpapucs okozta a legnagyobb gondot!


Erkel Színház • 102602019-07-02 16:25:29

A külföldiek - ha jönnek - két irányból jönnenk:



1/ un. középosztálybeli család, akik egy bécsi, milánoi, stb jegy árából hárman-négyen jönnek, nem biztos, hogy elsőosztálybeli, de legalább az operáért jönnek,



2./ mindenféle turistacsoport tagjai, akiket a pár napos budapesti wellness-stb. program keretében egy estére beterelnek - bocs, bebuszoztatnak - az operába. Hogy a nézőtéren mit hagynak maguk után, arról a jegyszedők és a takarítók mesélhetnének. Nem egyszer voltam fültanúja pl. a Széchenyi Gyógyfürdőben, mikor azon morfondíroztak, mi a fenének kellett nekik este a zenés program, inkább lett volna valami jó kaja, vagy buli. És ez nem egyszer olyan emberektől, akiket végül kitessékeltek a medencéből, mert kissé másnaposak voltak. Szóval, azt hiszem, a fürdővárosra rákapatott külföldieket is meg kellene válogatni, amennyiben ez lehetséges. Persze, az utazási iroda bevétel-orientált, és ezekből él. De a MÁO mint intézmény mégiscsak a mi adóforintjainkból, és ennél jobb látogatókat érdemelne. A vattázásra nem térek ki, az is egy külön történet, és az sem válik senki dicsőségére.


Erkel Színház • 102512019-07-01 13:26:43

Két figyelemre méltó gondolat az említett levélből: "az öregedő operasztárok már versenyeket is működtetnek pályájuk mellett, onnan jön ki a sok patronált, akiket el kell helyezni." Kire gondolhatott vajon? 



Továbbá. "nehéz, ha valaki sztárként érkezik, és abban érdekelt, hogy további sztárok, vagy saját versenyének győztesei, ügynökének pártfogoltjai érkezzenek." A kérdés ugyanaz? Kire gondolhatott vajon?


Élő közvetítések • 79442019-06-30 11:46:53

A tegnapi Andre Chenier nálam sajnos kimaradt, de láttam-hallottam Radvanovsky Meddalenáját a barcelonai előadáson, ahol méltó partnere volt Kaufmannak, valamint több alkalommal - sajnos csak TV-n - különböző operákban. Számomra Maddalénája mellett felejthetetlen élmény a Trubadur Leonórája, Hvorostovsky mellett. Igen, jó lenne élőben hallani!


Alexandru Agache, a bariton • 1592019-06-27 14:13:05

Nem hintek hamut a fejemre, mert nem voltam tisztában a Művésznő magánéletének elemeivel, nálam nem megítélési szempont, hogy ki kinek a párja, férje, felesége, stb. A színpadon nyújtott teljesítmény érdekel, más nem.


Alexandru Agache, a bariton • 1572019-06-27 11:46:20

Valóban, Agache hatalmasat énekelt, tökéletes átéléssel, a tőle megszokott módon! És ami nem elhanyagolható, megjelenése, öltözéke is tökéletes volt! Ami tőle nyilván természetes, és ami egy ilyen alkalommal elvárható is! Ellentétben a harmatgyenge tenoristával, aki számomra már megjelenésében illúzióromboló volt. Egy áriaesten, ahol számítani kell arra, hogy közelről mutatják az énekesek alakját, sőt premier planban az arcukat is, ne vegyen fel egy számmal kisebb inget és ne a csokornyakkendővel próbálja leplezni, hogy a legfelső inggomb nincs begombolva. Vagy tán hiányzott? Az áriák után a két olasz dalra könnyített változatban, nyakkendő nélkül nyitott ing-gallérral jött ki, és pompásan látszott, hogy az énekes nyaka és az ingnyak nem kompatibilis. Miközben Tokody művésznő a két dalt ugyanabban a ruhában énekelte el, mint a koncert második részét, és egyetlen egy gombot nem gombolt ki!


Opernglas, avagy operai távcső... • 202342019-06-23 08:03:19

Csak most olvastam otello fórumtárs bejegyzését, ő látta az előadást, én sajnos csak hallottam! Igen, egyetértek a javaslatával, akit érdekel Erwin Schrott, az hallgassa meg a közvetítést! Még elérhető. Persze, a meghajlások nem látszanak, és a zárófüggöny utáni tapsban megy a kísérőszöveg, amit sajnos nem értek, de  taps valóban nagy.


Élő közvetítések • 79302019-06-23 07:52:29

Sikerült végighallgatnom a Toscát a Gran Teatre del Liceu előadásávan. Mint írtam, Monastyrska nagyon jó, erőteljes és kifejező Tosca volt, Schrott elég vérszomjas Scarpia, a számomra teljesen ismeretlen Jonathan Tetelman nem az a kimondott Cavaradossi. Sem a Recondita Armonia nem volt meggyőző - bizonytalanul intonált - sem a Vittoria, és a 3. felv. E lucevan le stelle nem fogott meg. A Wikipédiában több mindent találtam róla, életrajti adatokat nem, de meglehetősen a pálya kezdetén lehet. Rodolfo, Werther, Alfredo  -  ezekben a szerepekben aratott sikert, Cavaradossi-hoz talán kicsit még fejlődnie kell!


Erkel Színház • 102432019-06-22 18:46:30

Engem is érdekelne!


Balett-, és Táncművészet • 58172019-06-22 12:49:01

Mióta a TV műsorban több csatornán ez hangzik el: "az időjárásjelentést a cititaxi (sic - c betűvel kiejtve) támogatta ", azóta én már semmin nem csodálkozom!


Élő közvetítések • 79262019-06-22 12:45:27

köszönöm!


Élő közvetítések • 79242019-06-22 09:45:53

Kedves Haandel!



Köszönet az infóért, mint mindig, most is kapva kaptam rajta! Igen jó előadás volt, Monastyrska remek, mint mindig, Schrott is elég vérszomjas Scarpiának tűnt, jó Te Deum-ot énekelt, a tenor kissé gyenge. Sajnos, Tosca imájának közepén a közvetítés "elveszett az éterben" ahogy az unokám szokta mondani, igy Scarpia megölése és a 3. felv. sajnos elmaradt. Pedig a Levéláriára kíváncsi lettem volna - az ugye a tenor másik fokmérője ebben az operában. Nem lehet ezt előcsalni valahonnan?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618342019-06-21 14:35:23

Minderheitskomplex!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618212019-06-20 10:11:43

Aki sokat markol, keveset fog!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618002019-06-17 06:22:01

Csatlakozom! Ideje bevallanom  bűneimet, én "operalátpgatói pályafutásomat" anno  a Diótörővel kezdtem, majd jött a Hattyúk tava, a János vitéz, aztán a Háry, aztán szép sorban a többiek! És temészetesen láttam a Parsifalt, nem is egy alkalommal, de sznobnak eddig még sosem éreztem magam.



Ami pedig egyes  szövegirók irodalmi képességeit, vagy a librettók színvonalát illeti, az egykülön téma.Ha valaki véletlenül őszinteségi rohamot kapna, és megpróbálná röviden, tömören megfogalmazni  pl. A végzet hatalma, vagy pláne a Trubadúr tartalmát, azt hiszem gondban lenne. Egy az operához valami értő Slezák Leo (sznoboknak Leo Slezak) önéletirásában Operakalauz néven egy külön fejezetet szentel az operalátogató közönség felvilágosításának, tudják már szegények, hogy mit látnak. Néhány opera (Lohengrin, Hugenották, stb) tartalmának ismertetése után sorra kerül a Trubadur.  A tartalmi megfogalmazás egyetlen mondat: "Fogalmam sincs"- Ennek ellenére azt hiszem, ez az opera máig köszöni jól van, és nem szenced nézőhiányban! Még az esetenkénti vitatható rendezések ellenére sem.



 


Jonas Kaufmann • 23892019-06-16 13:31:50

Én is ezt az infot kaptam a Müpa-tól. de ez nem jelemti azt hogy nem fognak vele foglalkozn, csak kivárnak.  Nem hiszem, hogy Kaufmann blamálná magát egy álhírrel, hiszen az ő honlapját ezrek-tízezrek lesik világszerte. Majd a jegyek java elmegy per NET a külföldi piacon, és a maradékból csurran-cseppen nekünk is. Eddig ahány Kaufmann-koncerten voltam, a nézők "java" mindig külföldi volt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617792019-06-16 11:56:22

De gustibus non est disputandum - de azért magyar emberként egy ilyen véleménnyel nem dicsekednék!


Erkel Színház • 102232019-06-15 15:40:13

Az összművészet volt a kulcsszó, a verismoval összefüggésben! És itt jött be Wagner, aki ezt a fogalmat kitalálta és elvárásként megfogalmazta. A zeneművészetben pedig - mindegy melyik szint (egyébként művészet vonatkozásában nem is igazán értem ezt a másik szintet.) - énekelni kell, muzsikálni kell, egy bizonyos zeneművet kell előadni, függetlenü attl, hogy opera vagy zenekari mű, de lélek nélkül nem nagyon lehet.


Erkel Színház • 102112019-06-15 13:20:41

Nem tudom, mit ért "pár butuska bel canto opera" alatt, ez meglehetősen érdekes ízlésre vall! Az opera éppen attól opera, hogy az összművészet! Wagner operái sok mindennek  nevezhetőek, de vesismonak legkevésbbé! Az ő zeneszerzői filozófiája, munkássága első perctől fogva az összművészetről szólt.


Erkel Színház • 102092019-06-15 12:12:50

Sajnos, nem tudom! Én is itt olvastam pár hete, hogy tervezik. Én német fordításban olvastam, igen érdekes és tanulságos. A Fővárosi Sazbó Ervin Könytárból kölcsönözhető. " La Nilsson : mein Leben für die Oper" címen,


Erkel Színház • 102062019-06-15 08:07:17

Ahogyan Plácido Domingo is kijelentette, hogy - összetettségénél, jellemfejlődésénél és a hangbeli változó  követelményeknél fogva - Des Grieux szerepe nehezebb, mint egy Kalaf. De ebbe nyilván nem értette bele, hogy  a két szerep minden tenorista számára csereszabatos! Nos, mivel én egyik szerepet sem énekeltem, sem szoprán, sem tenor stb fachban, tiszteletben  tartom és főként nem vitatom egyik művész kijelentését sem! Egyébként Birgit Nilsson - igaz, hogy Ő a saját nemében, fachjában egy unicum - aki éppen a Turandottal robbant be a köztudatba, nem tartotta ezt a szerepet külösen nehéznek, főleg az általa énekelt egyéb szerepekkel összevetve.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43602019-06-14 18:41:25

Ha jól vagyok értesülve, a kritikusok mindig mindent lehúznak, ami nem tetszik nekik, és ebből élnek. Gondolom, nem irosszul, mert különben más foglakozást választanának! Az operák újrarendezése nem probléma, ha ez az eredeti mű szellemiségének, mondanivalójának, a SZERZŐ szándékának tiszteletben tartásával történik, A probléma az újraértelmezés, a helyszín, a tartalom, a mondanivaló, sőt nem egy esetben a befejezés megváltoztatása. Pl a Tosca fináléjában felbukkanó Scarpia,, hogy emlékeztessem egy korábbi levélváltásunkra! Amikor az önmagát megvalósítani akaró rendező a saját "koncepcióját" teszi bele a műbe, ahelyett, hogy a mű koncepcióját állítaná színpadra. Ez pedig nem évszám, hanem egész egyszerűen ízlés - és bocsánat - tisztesség kérdése.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617722019-06-14 18:29:12

Hallottam valaha egy viccet, nem tudom idézni, de az volt a lényege, hogy Mórickának mindenről AZ jut eszébe. Miért ez az asszociáció? Mert vannak emberek, akiknek mindenről a Horthy rendszer jut eszükbe. Ha emlékezetem nem csal, Kodály az ötletet Garay János reformkori költő Az obsitos c. elbeszélő költeményéből merítette. Őt talán nem lehet a Horthy-rendszer támogatásával megvádolni!  Bár, középiskolás koromban a magyar irodalmat oktatni hivatott "tanerő" Petőfi Sándor "Akasszátok föl a királyokat" c. versének elemzésekor a korai kommunizmus csíráira mutatott rá. (ez zárójeles megjegyzés ) Valamennyi környező ország zeneszerzőjének vannak operái,melyek a néphagyomány alapján íródtak, és nem egy esetben, sőt többnyire az ébredező nemzeti öntudatot szolgálták. Alig hiszem, hogy valaki ezt bűnükül merné felróni! A " Mi megmondjuk/megmutatjuk nektek, mi a jó" mottó kapcsán egyébként nekem nem a Horthy-rendszer, hanem egy más névvel fémjelzett rendszer jut eszembe! 



A mi


Erkel Színház • 101792019-06-11 13:05:55

A bécsi Radamest nem láttam hallottam, de a bolognai Kalaf katasztfa volt!  Azt írtam valakinek, Kunde vagy már leszállóágban van, vagy nem volt jó napja! Egyébként a rendezés is borzalmas volt,  Turandot megtestesítője szintén, az egész előadásban egy fénypont volt: a Liut alakító énekesnő, aki a végén megérdemelt vastapsot kapott.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617622019-06-10 17:55:24

Bocs, Scarpia támad fel, nem Tosca!



Salzburg Ünnepi Játékok 2018. A második felvonásban Tosca leszúrja Scarpiát, függöny le. A 3. felvonás eleje valami internátus, vagy nevelőotthon, vagy kaszárnya (még nem lehet tudni, mi) , ahol a reggel öltözködő fiúk egy részét  rossza arcú pasasok kikísérik - valahova - a másik része bent marad,azokat ellátják stukkerrek, közben  a rab Cavaradossit a fiúk hálótermén keresztül kisérik ki, fel a konyhakövezetes tetőre (talán az Angyalvár), levélária,  majd érkezik Tosca, kivégzés, melyet az akkurtusan  felsorakoztatott fiúk hajtanak végre!  Tosca decens bőrkabátjában ráborul a halott Cavaradossi testére, mikor megjelenik a korábban leszúrt (?) Scarpia, Tosca lő, Scarpia estében visszalő, és mindketten meghalnak (mivel több felvonás nincs, mert még ki tudja, mi történne! ) Tehát sajnos nincs heppiend!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617572019-06-10 10:39:21

Nem tudnám megmondani, hányszor láttam a Bohéméletet, és  harmadik felvonásbeli színpadkép minden alkalommal megérintett, és a körüköttem ülők felhördüléséből, tapsolásából kitűnt, hogy másokat is!



Ami a Wiener Staatsoper Tosca rendezését illeti, lehet, hogy a rendezés és a szinpadkép kicsit avitt, de az első felvonás még mindig a templomban, a második Scarpia szobájában, a harmadik az Angyalvárban játszódik. Tosca leszúrja Scarpiát, Cavaradossit kivégzik és Tosca leugrik, stb. Scarpia nem támad fel, nem lövi le Toscát és viszont, ami azért mégiscsak valami!



És egy másik példa: nemrégen láttuk a MET-ből a Nyugat lánya közvetítését, Kaufmannal, Westborkkel, stb. A yt-n fent van néhány részlet Domingoval, egyetlen betongyűrűt nem láttam benne!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617472019-06-09 14:30:09

Lehet, hogy a Rózsalovag 1968-as rendezése egész egyszerűen tetszik az ottaniaknak? Megjegyzem, a manapság futó Tosca rendezése is kb. hasonló korú, de érdekes módon egyetlen szereplő - sem hazai, sem vendég - nem emelt ellene kifogást!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43512019-06-09 08:57:36

Sajnos, az utóbbi években, de lassan évtizedekben kialakult az ügynevezett "rendezői színház", melynek keretében némely rendező valóban saját szerzeményének tekinti a darabot, és szemrebbenés nélkül változtat meg helyszínt, cselekményt, befejezést, stb. Csak pár példa: Otello egy szobába bezárva, A Nyigat lánya betongyűrűs homeless-ek között, Gioconda, stb.  És nem nagyon akad senki, aki ennek gátat tudna szabni, mert ugye az ALKOTÓI -SZABADSÁG!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 68352019-06-03 17:06:10

"most éppen a csah operák divatosak": Csak a die verkaufte Braut-ot ütöttem be a yt-ba, az alábiak jöttek fel: Fritz Wunderlich 1966, KomischeOper berlin 1985, Lucia Popp Wien 1982, Münster, 2014, Frankfurt 2006, stb. De van 1932-es felvétel is.



 


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 68282019-06-03 13:31:16

Annél is inkább, mert mindkét opera rendszeresen szerepel a Nyugat-európai színpadokon, sőt a MET -ben is előkerül időnként. Tehát az ottani vájtfülűek is látnak - bocs, - hallanak benne valamit!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 68192019-06-02 15:05:50

Privát


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 68162019-06-02 13:35:27

Persze ehhez az is kell (kellene), hogy a kedves néző ne a nézőtéren ülve, a fényújságot olvasva tájékozódjon a darab mibenlétét, a szereplők számát és tevékenységét, stb. illetően. Nem árt kicsit utánanézni, a mi időnkben volt ugye az Operakalauz, a kis műsorfüzetek, prospektusok, amikhez a jegyszedőnéninél pár forintért hozzá lehetett jutni.  A mai fiatalok az interneten nőnek fel, számos "pedagógiai" szörnyszülött koncepció vallja, hogy nem kell évszámokat tanulni, egy itt megnevezni nem kívánt párt vezető korifeusa jelentette ki a TV-ben, hogy "bocsi, történelemtanárok, de mi a fenének kell Kolumbusz Kristófról tanulni", stb. Azt is el lehetne mondani egyszer, hogy édes gyerekeim, mielőtt színházba, operába, stb mentek - mert az azért nem egészen ördögtől való dolog  - olvassátol el a google-ban, hogy nagyjából mit fogtok látni, és  ha nem kigúvadt szemmel lesitek a feliratot, talán látni fogtok valamit abból, ami a színpadon történik! Mert az se kutya!



 


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67922019-06-01 12:49:03

Nagyjából egyetértek, egy kiegészítéssel: az 1960-as évek elején lettem "megrögzött, begyepesedett" operabérletes, később rajongó, akkor még a Nagymamám jóvoltából, és akkori  bérleteink az Operaház harmadik emeletére szóltak. Nem kevés munkásember ült mellettünk, mögöttünk, stb. tehát nem teljesen igaz a rétegműsor kifejezés. Kamaszkori barátnőm édesapja elsőgenerációs értelmiségi, mérnök volt a Csepeli Vas -  és Fémműveknél. A világ legtermészetesebb dolga volt, hogy énekelt a gyári dalárdában, de mint Wekerle-telepi lakos énekelt a Wekerle-telepi templom kórusában, és bérletes napokon operába hozta a csemetéit. Édesanyám akkor már a MÁV-nál dolgozott, tehát ismertem a vasutasok egyenruháját. Egy vasutas család ült mögöttünk, ha a bácsi ráért, akkor ő hozta a családot (egyenruhában, mert az volt a legjobb ruhája!), ha szolgálatban volt, csak a felesége jött a gyerekekkel, és egy szomszéd jött velük, hogy "a jegy kárba ne vesszen". Sőt, a MÁV budapesti vasútállomásain dolgozó vasutasok - környékbeli településeken  lakó -  vagy a bentlakásos tanfolyamokon átmenetileg Budapesten lakó hallgatók részére rendszeresen szerveztek ilyen jellegű programokat. Hogy a cca 70 éves MÁV Szimfonikus Zenekart, vagy a különböző színházaknál évekig létezett "vasutas bérleteket",  vagy a más nagyvállalatok munkásdalárdáit, kórusait már ne is említsem.   Ami a következő generáció klasszikus zenéről való leszoktatását és kultúrszemétre nevelését illeti, arra vonatkozó véleményemet már kifejtettem nem egy alkalommal.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67642019-05-31 17:44:59

Ejnye!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67542019-05-31 11:39:08

Kedves Lujza! Köszönöm a megerősítést, és gratulálok! (nem a becsípődéshez, persze!) Mint pár napja írtam, magam is és néhány ifjabb tesóm is a Kodály - módszeren szocializálódtunk  (utálom ezt a szót, de így talán érthetőbb mindenki számára), pontosabban szólva nevelődtünk, és ez nem csak a zenei elkötelezettséghez adott alapokat, hanem sok máshoz is. És igen, az unokám még bölcsis volt, mikor a "körbenáll egy kislányka" dallamát dúdolva pörgött  önmaga körül a szobában, mert a beszéd még nem volt tökéletes, miközben a lányom és én sírva-nevetve néztük és öleltük egymást. Meg kellene egyszer hallgatni egy Freud Tamást, vagy hozzá hasonló területen tevékenykedő kutatót, tudóst, akik elmondják, hogy a művészeti tárgyakra nevelés - ének, rajz, stb- - olyan agyi funkciókat mozgat és fejleszt, melyek hatása az egész életünkre kihat! Valamint azt ist elmondják, hogy a  (bocsánat) nem általános képességű, hanem sajnos problémás gyermekek nevelésében milyen szerepe lehet a  jókor és jól alkalmazott zenére nevelésnek. Az iskolai énekkar közösségre venelő hatását már meg sem merem említeni, mert már ez is sok egyeseknek. Az, hogy a mai pedagógusok elkötelezettsége milyen fokú, egyéni ügy. Az, hogy a 100 + x TV csatorna adásaiból micsoda kultúrálatlan szemétdömping árad és mit árt a mindenkori fiatalság nevelésében, külön kutatási terület, amiről ma még nem, vagy nem sokan mernek nyilatkozni!



PS. Aki Mozart közben unatkozik, vagy unatkozott, azt kapja, amit megérdemel!


Erkel Színház • 101482019-05-29 13:58:56

"Mennyiségi szemlélet" - ma reggel a tv hiradóban pár percig szerepelt  - na vajon ki? - Főzeneigazgató úr, aki avval indokolta a valamennyi Puccini-opera és még egy zenekari mű bemutatását is, hogy évforduló van! Mennyiségileg talán oké, de egyebekben?


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67312019-05-29 13:53:45

Nem vagyok "esküdött híve" a különböző módszereknek, a Kodály-módszernek, mint minden módszernek, a mai napig vannak hívei és vannak esküdt ellenségei. Egy személyes vélemény: mindenhez kettő kell, egy elhivatott, a tudását átadni tudó és akaró  PEDAGÓGUS  és egy befogadni akaró diák. Persze, a családi háttér sem mindegy, de volt olyan osztálytársnőm - nem is egy - akinek a családjában egyetlen zenei beütésű családtag nem volt, talán még modernnek nem nevezhető rádiókészülék sem, de ennek ellenére évekig lelkesen  énekelt a Szilágyi Erzsébet (akkor még) Leánygimnátium énekkarában. Sőt, a gimi után elkötelezett tagja volt a Szilágyi Erzsébet Női Karnak. Persze, ehhez egy Katanics Mária formátumú énektanár kellett! Ha valaki azért megy a tanári pályára, mert máshova nem igazán, vagy mert vonzónak tűnik a félnapos munkaidő, a nyári két hónap szabi, stb -  ami miatt manapság egyre több női pedagódus van - és az elhivatottság nem az első helyen van, akkor nincs mit csodálkozni. Az pedig, hogy ami nem tetszik, azt szemétnek tituláljuk, nem elegáns!



Egyébként a 4 éves gimnáziumi tanulmányok befejezése után kb. 2 évvel középfokú állami nyelvvizsgát szereztem orosz nyelvből, ami szintén egy elkötelezett tanárnő érdeme, mert azt azlrt senki nem képzelheti, hogy abban a korban családi háttér unszolt volna az orosz nyelv elsajátítására. Egyszerűen érdekelt a nyelv, és kész!



 



 


Élő közvetítések • 78842019-05-27 10:21:37

Danke!


Élő közvetítések • 78822019-05-26 20:35:30

A helyzet a szokásos: az Ön országában az adás jogi okok miatt nem fogható... Pedig nagyon érdekelt volna.


Opernglas, avagy operai távcső... • 202202019-05-26 12:03:15

Arrafelé nem divat a szobrok áthelyezése!



Egyébként ki tudja, hogy ennek az Osloi Operaháznak elődjét - persze a város akkor éppen Christiania névre hallgatott - egy magyar származású Alexander Varnay nevű operaénekes alapította és működtette két-három évig? Akinek az  ottani tevékenységéről és a tőle kapott segítségről, támogatásról  Kirsten Flagstad nem egyszer megemlékezett. Az az Alexander Varnay, aki nem mellesleg a szintén nem kis karriert befutott Astrid Varnay édesapja.


Erkel Színház • 101252019-05-26 11:54:35

Szervezés, reklám, marketing - soroljam? Nem csak én mondom, és nem először! Miért jön a közönség a "fénykorukon túli" énekesekért? Mert ismeri a nevüket. Giuseppe di Stefanot láttam, hallottam annakidején a Bohéméletben, az 1. felv. végén akkora gikszert fogott, mint ide Debrecen! Del Monaco, Gobbi hatvanon túl is nagy volt. És még egy "apróság":  bérletes Don Carlos Fülöp királyaként láttam, hallottam Theo Adamot - csak egy NDK-s, mondták a vájtfülűek. Holott addigra már mögötte volt Bayreuth, a MET, és még ki tudja hány nagy ház! Wotan, Ochs, Hans Sachs! Majd kiestünk a székből, úgy hallgattuk. De ez vonatkozik más művészekre is! Szvjatoszlav Richter első budapesti koncertjére zenei berkekben járatos nagymamám kapott egy vattajegyet - legyen pár ember a Zeneakadémia Nagytermében. Aztán a koncert végére a csilláron is lógtak ez emberek, akademisták tolongtak az orgonaülésen stb. Annyi mindennt árveszünk külföldről, nem lehetne valamit ebből is?


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67162019-05-25 10:50:51

"Mert ma már TV-csatornák százait lehet fogni, ott az Internet, a rengeteg új szórakozási lehetőség" Ez így igaz, de sajnos az is, hogy a nézők egy része ezt fogadja el etalonnak, nincs is igénye másra - honnan lenne, ha a köztévéből ez folyik? Holott ezeknek a szórakozási lehetőségeknek egy része enyhén szólva sem éri el a szinházak, operák, stb színvonalát. Ráadásul a Tv ingyen jön, vagy minimális előfizetési díjért, és fel sem kell kelni a fotelből.


Jonas Kaufmann • 23852019-05-24 15:38:35

Köszönöm, hozzáfértem!


Erkel Színház • 101142019-05-24 09:07:41

Azt hiszem annyit, amennyit egy lipcsei vagy drezdai szász "anyaneylven" felcseperedtt, és az iskolában hochdeutsch-ra fogott ember megértene egy mecklenburgi, vagy rostocki ember plattdeutsch (odavalósiak által pletdütsch-nek nevezett) idiomájából, vica verza.  Személyes tapasztalat!


Birgit Nilsson • 402019-05-23 20:35:48

Német fordításban olvastam, nagyon  érdekes és mulatságos könyv, melyben nem csak saját életét és pályafutását írja meg,, de szellemesen mutatja be az egyes országok operakulturáját, szokásait. Megemlékezik nagyobb és még nagyobb kortársakról,  művészekről,  karmesterekről, szóval élvezetes olvasmány.


Birgit Nilsson • 382019-05-23 19:52:04

Melyik? Honnan ered az info?


Erkel Színház • 101012019-05-23 07:47:13

Gratulálok, remek!


Jonas Kaufmann • 23832019-05-20 19:07:24

Sajnos, már csak volt!


Erkel Színház • 99912019-05-12 08:46:56

"Ez több, mint bűn, ez hiba!"


Erkel Színház • 99772019-05-11 15:01:29

CSAK!:


Erkel Színház • 99752019-05-11 10:34:59

De mit csinál szegény 2019-ben? Nem hiszem, hogy fél évig készülne fel az Aidára? Ha "tiltólistán" van, az a MÁO szégyene, nem az övé. Ha pedig kölföldön lép fel, azt megemlíthetnék, hadd legyen büszke rá kishazánk közönsége! Ahogy Kolonits művésznő külföldi sikereire is büszkék vagyunk, miközben persze itthon nagyon hiányzik.


Média, zene, ízlés • 852019-05-09 19:55:24

Nem tudom, mi indokolta ezt a "zseniélis" megoldást, de lakik a közvetlen környezetemben néhány nyugdíjas, akik most úgy járnak át az egyik internettel rendelkező nagyihoz  M3 csatornát nézni, mint valaha a fél szomszédság az akkor már TV-vel rendelkező boldog lakótárshoz Angyalt nézni!


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 522019-05-06 12:37:09

Több külföldi operaházban tradicionálisan létezil az "állóhely", mint olyan, byilvéb nem véletlenül. A kispénzű emberek is lehetnek operabarátok. Az, hogy az Operaházban ki lehet-e alakítani, más kérdés. A páholyok második sorának állóhellyé minősítése szerintem számos problémát felvet, aminek taglalása túlmegy azan fórum keretein. Pl. milyen helyárat kellene fizetni? Mi történik, ha az első sor történetesen üres, és a hátsó sorban ülő előbbre költözik? Ahogyan a drágább ülőhelyekre is előresurrannak sokan a kedzet után, stb.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 482019-05-05 09:21:46

Evvel  a megközelíthetőséggel? A "Trendi sőt mondén"  réteg kocsival jár, és parkolni szeret, gyalog max a parkolótól a bejáratig és vissza, aki pedig ún. tömegközlekedéssel, az is normális, emberi körülményekre számít! És a Népliget vagy a Könyves Kálmán krt vidéke nappal sem a a békebeli, hát még éjféltájban, mikor már sem metro (ami jelenleg egyébként sem), sem buszközlekedés nincs! Nem véletlenül voltak annak idején az Erkel Színháznál minden este űn. színházi buszok, pedig onnan csak egy sarok a Rákóczi úton a körútig.


Élő közvetítések • 78382019-04-28 15:42:45

Köszönöm!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616452019-04-26 20:00:45

Bocsi, én nem akarok senkit az Ökovács helyére beültetni, és azt sem írtam, hogy a fénykép ügy miatt Ő hibás lenne! Csak megfogalmaztam egy elvi álláspontot! Kérem, ne értelmezzen olyan tartalmat a szavaimba, amik nincsenek benne.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616392019-04-26 08:03:30

Miközben felháborodtunk azon (egyébként jogosan!), hogy az Omega Együttes egy sikeres számát valakik adaptálták, előzetes engedély és jogdíjfizetés nélkül!


modern eszement rendezesek • 2882019-04-26 07:59:48

Teljes mértékben egyetértek! A repertoárt lehetne bővíteni, kevésbé ismert vagy ritkán, régebben játszott operákkal, esetleg lehet keresgélni a modernek között is. Ez nyilván idő- és pénzigényes, tehát olcsóbb és kényelmesebb ezerszer játszani a régit, néha kicsit felújítva.



Az utolsó bekezdésben foglaltak tökéletesen igazak! Ezek az operák önmagukban zseniálisak, és nincs nevetségesebb, nyögvenyelősebb, mint egy modrnizált, mába átrakott klasszikus. A Traviata nehezen értelmezhető mai környezetben, a Nyugat lánya betongyűrűkben (?) vagy pl. az André Chénier eltávolítva a francia forradalom idejétől, egy Isten tudja milyen korszakba átrndezve. De ez a sor folytatható még pár percig, kinek milyen "élménye" volt.


modern eszement rendezesek • 2842019-04-25 09:23:59

" Negyedszer több opera librettója nem túl jó (pl: Gioconda, Lammermoori Lucia). A mostani közönség számára ezek hibái feltűnőbbek lehetnek, szükséges lehet ezek foltozása. "



Oké, de azért ne írjunk új librettót a régi helyett!


Milyen zenét hallgatsz most? • 250172019-04-21 11:11:52

Mascagni: Parasztbecsület Salzburg 2015


László Margit • 1832019-04-20 11:15:36

Érdekesen foghíjas lett a topic! Amit őszintén szólva - nem mert az én bejegyzésem is köddé vált, de elvi síkon - kissé furcsának tartok! Valamikor azt hittük, hogy bozonyos idők és tevékenységek elmúltak, ezek szerint mégsem!



Ezt is törölni fogják?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616372019-04-16 09:02:15

Erre is és IVA indító bejegyzésére is: igen a KÉREM és a KÖSZÖNÖM valamint még egy-két szó egyre inkább kikopik a köztudatból. Persze, a kulcs-szó a "kultúrnemzet" volt. Néha elgondolkodom, hogy mi még en bloc azok vagyunk-e? És most nem az egyes emberre, emberekre gondoltam, hanem úgy általában. Mert a PC mindenrt ural, és minden nem neki nem tetszőt irt.



Tündérlelkű lépcsőházi szomszédasszonyom, akivel kb 38 éve egy lépcsőházban lakunk, és szemünk láttára felnőtt lányai a mai napig kezitcsókolommal köszönnek - ahogy az én felnőtt gyermekeim is a régi nőlakóknak, és jó napot kívánokkal az újabbaknak, valamit a férfiaknak - nem győzi rászoktatni az unokáit a rendes köszönésre. Mert már az oviban azt tanulják, hogy "Jónapot"-tal köszönünk, de a kívánok szócskát már nem tanulják hozzá! Azt még talán tudomásul veszem, hogy a kezétcsókolom már idejétmúlt (miért is?) de hogy a jónapot kívánok miért nem jön össze, az már magas. Nem egyedi jelenség, az összes ovodás-iskolás csemete egy így köszön, már ha egyáltalán! Ha pedig bemegyek egy üzletbe, ami nem szupermarket és még eladószemélyzet van, a 20-as éveiben járó fiatalember vagy fiatal hölgy "Heló"-val köszön, és megkérdezi, mit adhatok NEKED? (kissé ősz vagyok, és látszik rajtam,hogy már elmúltam 25 éves!). Miközben a szomszédos országoban általában normálisan köszönnek, és Ausztriában még a "Grüssgott" is kijár minden nőnemű vásárlónak!



 


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Deák téri evangélikus templom

Dóbisz Áron (orgona)
J.S. BACH: Esz-dúr prelúdium
J.S. BACH: c-moll triószonáta
J.S. BACH: Esz-dúr fúga
HAYDN: Introduction (A Megváltó utolsó hét szava a keresztfán c. oratóriumból)
MENDELSSOHN: A-dúr szonáta, No. 3 - I. tétel
BRAHMS: Három korálelőjáték (Herzliebster Jesu, Herzlich tut mich verlangen, O Gott, du frommer Gott)
BARTÓK: Román népi táncok
PADRE DAVIDE DA BERGAMO: Simfonia

19:00 : Budapest
Munkás Szent József templom

Deák László (orgona)
G. MUFFAT: Toccata septima
J.S. BACH: Allein Gott, BWV 662
J.S. BACH: G-dúr prelúdium és fúga, BWV 550
MENDELSSOHN: B-dúr orgona szonáta, op. 65. No. 4 - I. II. III. IV.
MOZART: C-dúr templomi szonáta, K. 278 (Szathmáry Zsigmond átirata)
MOZART: C-dúr Adagio
MOZART: D-dúr templomi szonáta, K. 245 (Szathmáry Zsigmond átirata)
KOLOSS ISTVÁN: Húsvéti fantázia
17:00 : Fertőrákos
Barlangszínház

Soproni Szimfonikusok kamarazenekara
"Ötórai hangoló"
RAVEL: F-dúr vonósnégyes
A mai nap
született:
1918 • Leonard Bernstein, karmester, zeneszerző († 1990)
1940 • José Van Dam, énekes