vissza a cimoldalra
2019-11-22
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11450)
A csapos közbeszól (95)

Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3511)
Társművészetek (1463)
Kimernya? (3301)
Élő közvetítések (8249)
A Magyar Zenekarok helyzetéről (88)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4611)
Erkel Színház (10375)
Operett, mint színpadi műfaj (4150)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (999)
Palcsó Sándor (271)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1806)
Franz Schmidt (3457)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2358)
Meg kell újítani az ének-zene oktatást! (137)
Pantheon (2446)
Kiss B. Atilla (202)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Klára
Leírás:
Honlap:
   


Klára (858 hozzászólás)
 
Élő közvetítések • 82482019-11-22 08:46:26

Megtaláltam a BR Klassik oldalán a bemutató felvételét, újra meghallgattam, egyre jobban tetszik. Érdekesek voltak az előadás elött,illetve a szünetben felvett beszélgetések, Erre gondoltál? És a kritika valóban remek. Izgalmas lenne létni is, nem csak hallgatni a rendezés miatt és persze az alakítások miatt is. Köszönet érte.


Élő közvetítések • 82462019-11-20 11:08:48

Egyetértek, valóban remek volt. Remélem, előő-utóbb valaki felteszi arra a bizonyos helyre!


Társművészetek • 14442019-11-20 11:05:13

"Történelemfordító", "modellértékű", "tanítanivaló", "korrekt" -



Jelen fórum és a levelezőtársak iránt érzett tisztelet - saját jóérzésemen kívül természetesen - tart vissza attól, hogy ideírjam azt a rövid felszólító mondatot, mely ezen sorok olvastán eszembe jutott. Ha  társulatnak pszichológus segítségre van/lehet szüksége, akkor ez nem egyszeri eset, bár az is komoly büntetést érdemelne! Ha visszatérő, rendszeres, stb,  akkor mi lehetett eddig és mi lesz ezután? A facebook kommentároktól enyhe hányingert kaptam, különösen az "dobott fel"? aki virtuális ölelést küldött az érintetteknek. Legszívesebben hasonló,  nem virtuális élményt kívánnék az illetőnek, vagy kedves hozzátartozóinak, de ez nem az én műfajom.



 A baj az, hogy ilyen esetben teljes az összezárás, ahogyan összezártak az érintettek pl. a kispesti korrupció-ügyben, és engedték, hogy a szerencsétlen választók ismét megválasszák az érintett polgármestert, tisztségviselőt, stb. Egyébként megdöbbentő az, ahogyan a "személyiségi jog" védelme címen eltitkolnak elsikálnak sokmindent. Ügy tűnik, csak a tettesnek vannak jogai, az áldozatnak, áldozatoknak már nem annyira.


A Magyar Zenekarok helyzetéről • 742019-11-19 10:53:41

Aki ráér. és tudja, hol kell keresni, keresse vissza:



- a BFZ mikor alakult, miért, és kik voltak azok az elsőrangú zenészek, muzsikusok, akiket igen kedvező fizetésért elcsábítottak!



- mi a helyzet az Alapítvánnyal, honnan vannak a bevételei, miből gazdálkodik, nem mellesleg, hoba folynak be a BFZ részére utalt támogatások, hova futnak be a koncertek bevételei, stb.



 


Opernglas, avagy operai távcső... • 203512019-11-17 18:47:54

Sajtóhiba volt, de köszönöm!


Erkel Színház • 103532019-11-16 20:38:18

Ebben a szövegkörnyezetben és ebben az értelemben távoltartott, bocs!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 44472019-11-14 09:49:08

Kösz! Ez tényleg különleges. Persze, az azért hozzá tartozik a dologhoz, hogy a Lehár operettek betétdalai elérik egy komolyabb opera  szoprán és tenoráriájának színvonalát.Nem véletlen, hogy neves énekesek és énekesnők rendszeresen műsorra tűzik azokat. Köztudott, hogy Lehár operettjeit Richard Tauber-nek, és Richard Tauber-re írta. És a Víg özvegy a MET műsorán is szerepelt már, Renée Fleming ragyogó Glavari Hanna volt. . Az persze nem derül ki ebből a felvételből, hogy "egyszeri kisiklás", egy rádió felvétel kedvéért, vagy többször is előfordult hasonló fellépés. Mindenesetre jól énekli és ez a lényeg.



 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 44452019-11-14 08:19:25

Del Monaco nem csak remek énekes, de igen jó színész is volt! Nem mellesleg, ő volt az az énekes-sztár, aki kijelentette, hogy nem elég egy szerepet csak elénekelni, színészileg  is meg kell formálni. Annak idején volt szerencsém budapesti fellépései alkalmával Otelloként, Sámsonként és Bajazzoként is látni és hallani őt, életreszóló élmény volt. Egyébként nem volt egy nagytermetű ember, de a színpadon mindenki főlé magasodott! 



Operettet tudtommal nem énekelt, nem tudom, fenntartásai voltak-e e máfajjal kapcsolatban, de egész habitusa, emberi és művészi mivolta alapján kizártnak tartom. Olasz dalokat viszont sokszor és sokat énekelt.



Ami az operettet, mint műfajt illeti, mindig is voltak nagy énekesek,akik felléptek operettekben, vagy egész egyszerűen csak énekeltek operett betétdalokat, mióta a hanglemez ipar létezik, vannak lemezek régi nagyok ilyen felvételeivel.



 


Élő közvetítések • 82352019-11-13 19:12:35

A koncert még csak elment, de a látvány! Borzasztó! Yoncheva vagy várandós, vagy túlontúl terjedelmes. A ruha amiben fellépett, külön tanulmányt érdemelne. Nem volt rá való és bizonyos tekintetben legalább 2 számmal kisebb volt a kelleténél. Első gondolatom volt, mikor megláttam: kellene egy fésű és pár gombostű (biztosító tű, vagy valami hasonló), ami a vállpánt nélküli ruhát megtartja rajta, főleg meghajlás alkalmával. Bocsánat. női szemmel ez volt a determináló.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 29422019-11-13 13:06:42

Éppen pár napja írta egy levelezőtárs az Opernglas ... fórumban, hogy Netrebko verhetetlen lenne lírai szerepkörben, és nem kellene Toscát, Turandotot, stb. énekelnie!  Amivel maximális mértékben egyetértek, de nem én vagyok a menedzsere. Egyébként már több alkalommal került szóba több topicban, hogy nem minden esetben szerencsés, ha házaspárok együtt lépnek fel, akár karmester-énekesnő, akár énekes-énekesnő párosításban. Óhatatlanul felmerül a kérdés, ki kinek a szekerét tolja. (Félreértés ne essék, vannak pozitív kivételek, de ritkán!) Egyébként pedig várjuk ki a végét!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 44372019-11-13 09:37:26

Ebben sok igazság van, nyilván kényelmesebb egy-egy estét vállalni, ami majdnem bármikor, egy für alle Fälle szabadon tartott estére benyomható, mint egy teljes operaestét. És nyilván nem kevesebb, vagy nem sokkal kevesebb pénzért. Tisztelet a kevés kivételnek. (Anja Harteros pl. egy riportban elmondta, hogy nem szívesen vállal ária-koncertet, mert az ária operaszinpadra való, nem pedig pódiumra.)



Sokszor az is belejátszik, hogy a közvetítő, a menedzser hogyan vélekedik arról az országról, illetve arról a szinhzról, vagy arról az előadásról - mert azt azért előre lecsekkolják -  amiben a sztárnak fel kellene lépnie.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 44282019-11-12 16:01:42

Persze, ehhez az sem ártana, ha a következő évad/évadok programját idejekorán meg lehetne határozni (ez is vezetői döntés kérdése). Nem akarok egy Kaufmann, Netrebko - bár ő talán inkább nem- stb színvonalú énekessel példálózni, akik 5 évre terveznek, de Bedzala pl. két évre tervez és szerződik. Tehát nem lehet ex has hétfőn felhívni, hogy "figyuzz haver, csütörtökön felléphetnél nálunk"- bocs a triviális megfogalmazásért, de gyakran az az érzésünk, mintha a programterv ilyen alapon készülne!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 44252019-11-12 12:15:31

Valóban, jó lenne operaszínpadon szerepben látni őket, mint erről már több alkalommal volt szó ezen a helyen. Valószínűleg az érintett műintézet költségvetése nem fedezné a fellpti díjat. Bár, mint gyakorló háziasszony, pontosan tudom, hogy arra van pénz, amire nagyon akarom, mert meg lehet teremteni a lehetőséget - persze, ehhez el kell dönteni, miről mondok/mondunk le a cél érdekében.


Balett-, és Táncművészet • 59322019-11-11 16:05:35

Előrebocsátom, nem olvastam el a hivatkozott linket. Megnyitottam, mert érdekelt (volna), ha és amennyiben a BALETT-ról van szó. De nem.Tehát rögvest becsuktam, olvasatlanul.



Két megjegyzés:



1. Mindenkinek joga van a saját véleményéhez, akár művészeti, akár politikai.



2. De a Momus mintha a zenéról, a művészetekről kellene, hogy szóljon. A politikai csatákat kéretik máshol megvívni!


Opernglas, avagy operai távcső... • 203492019-11-09 18:59:03

Először, másodszor és sokadszor: hálás köszönet a figyelemfelkeltő tájékoztatásért és a válogatásért.



Ami Bedzalát illeti, szerintem  korunk legjobb tenorjai közé tartozik, pár hónapja valaki bedobta e helyen, hogy ki lehetne ma a három tenor? Bár az ötlet kissé bizatt , de Bedzala joggal pályázhatna. A zongorakísérettel előadott operarészletek mindig hiányérzetet keltenek bennem, de ettől függetlenül kétségkívül ragyogóan énekelt. Szláv mivoltánál fogva különösen passzolnak neki a lírai, melankolikus hangvételű áriák és dalok. Cavaradossiként, különösen a Lucevan le stelle áriával Bécsben is frenetikus sikert aratott, pedig a bécsi közönség nem semmi! A Recondita armonia nálam nem nyerő, persze a folyamatos beköhögés zavaró tényező.  Bölcs döntés, hogy - ellentétben a mai szokással - nem vállal szerepet több évre előre, mert a hang változása kellemetlen helyzetekbe hozhatná. A Radamest ettől függetlenül  én nem javasolnám neki, de a MET az ugye, MET és bizonyos csábításoknak nehéz ellenállni!



A Netrebkoval kapcsolatos észrevételekkel egyetértek - Elisabetta abszolút nem neki való. Van a yt-n egy In questa reggia felvétele, az Echo Klassic 2016 díjátadáson készült. Már a bevonulása is "á la Netrebko", az ária pedig jobb lett volna, ha nem lenne! És nem csak azért, mely teljesen mást játszik el - koncertpódiumon - mint amiről az ária szól, hanem mert egyszerűen ez nem az ő szerepköre. Az erőltetés és a majdnem-visongás nem igazán éneklés. Remek színésznő, és a lírai szerepekben verhetetlen, persze ki tudja meddig, mikorra teszi tönkre a hangját.



Netrebko hatalmas népszerűségében sok minden benne van, ami nem biztos, hogy más énekesnőknek ínyére lenne. Saioa Hernándezt csak pár szerepben láttam-hallottam, Radvanovskyt lényegesen többször. Egyik sem az az egyéniség, akihez passzolna egy ilyen jellegű felhajtás. (most a fan-club felhördült, de a fórumon ugye mindenkinek lehet saját véleménye). Eyvazovról inkább semmit.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 1032019-11-09 08:54:04

Néha nem árt, sőt!


Opernglas, avagy operai távcső... • 203432019-11-08 14:03:12

Ez elvileg rendben is van (lenne!), manapság a top énekeseket 4-5 évre előre szerződtetik. Nem biztos, hogy ez jó, de mivel nem tartozom közéjük, szerény véleményem nem mérvadó. Nem a hangvesztésre gondolok elsősorban, hanem a hangszinben, szerepkörben, stb bekövetkező változásokra. De ebben az esetben módot kellene találni a felléptetni kívánt művész lecserélésére, hamár magától nem jön rá, hogy az idő letelőfélben van. Mert a közönség nyilván kapni szeretne valamit a - nyilván nem kevés - belépőjegyért.



Ha eseti indiszponáltság, akkor bocsi. Persze, erre találták fel a cover-rendszert, vagy a beugró helyettesítő énekest.



 


Opernglas, avagy operai távcső... • 203412019-11-08 11:37:37

Ezer köszönet! Nálam Jaho a nyerő, Anita Hartig nem nagy szám.  Ahogy az  In questa reggiát is hallottam már sokszor sokkal jobban!



Lise Lindström? vagy a zenekar solt túl erős, vagy a hang túl kevés. Számomra a magasabb hangok inkább visításnak túntek, drámai erő nélkül. Bocs! Kunde az Kunde, és mint már íttam, elismerésem Kalafért. Sokan ifjabban sem meggyőzőek, de neveket inkább ne.


Balett-, és Táncművészet • 59262019-11-06 13:56:37

Boldogult ifjúkoromban a főváros különböző pontjain megtalálható hírdető oszlopokon - mert akkor még léteztek ilyenek - a plakátragasztó fiú meghatározott időnként kiragasztotta a budapesti szinházak, Operaház, Erkel Színház stb.  következő havi műsortervét, mely a dátummal és előadással egy sorban tartalmazta a fellépő múvészek nevét. Innen már be lehetett határolni, hogy ki mit énekel. Ez persze minden érintett szinház, stb előcsarnikában ki volt függesztve. Ezen kívül az Operaház és az Erkel Szinház előadásairól kéthetente készült részletes műsortájékoztató plakát, mely adott napra megadta a részletes szereposztást, karmester, rendező, stb. nevét. Ez a tájékoztató többnyire szintén megjelent a hirdetőoszlopokon, de minden alkalommal ki volt függesztve az Operaház,  illetve az Erkel bejáratánál kétoldalt, és természetesen a pénztár mellett is. Az előadás kezdete előtt az előcsarnokban állt egy nagyméretű állvány, szintén ezekkel az adatokkal, külön kiemelve ha véletlenül szereplő- vagy karmester változásra került sor!  Nem hiszem, hogy ez ma kivitelezhetetlen lenne, csak akarat és elhatározás kérdése!


Plácido Domingo • 9152019-11-02 16:05:16

A próbák alatt tett kísérleteket, csak eredménytelenül, és ez a sikerekhez szokott D. számára meglehetősen megterhelő volt - kb. ennyi.


Balett-, és Táncművészet • 59142019-11-01 09:27:42

Hozzánk - anno kb 30 éve - rendszeresn járt PISTA BÁCSI, igy csupa nagybetűvel. Nála mindig voltak előzetes tájékoztató lapok, ismertetők a szinházak tervezett és már bemutatott darabjairól, sokszor meg is nézte, tehát sok kérdésre tudott válaszolni. Azt hiszem, a nagyob  szinházak lehetővé tették szervezőik számára a főpróba megtekintését, mert tudták, hogy az a pár nyugdíjas aki a főpróbát, vagy egy nem teltházas előadást megtekint, sokszorsát termeli belépőjegy-bevételként. Egy idő után ismerte érdeklődési körünket, nekem pl rendszeresen Operaház, Erkel, Nemzeti, Madách, stb prospektusokat mutatott, jegyeket ajánlott, mikor a GYES után visszamentem dolgozni, megjelentek a kínálatban a cirkuszjegyek is,  míg kolleganőmnek Vidám Színpadot, kabarét, stb.  Persze, ez már a múlt - de talán még ki lehethe alakítani valami hasolnó rendszert, persze ebben a szinházak vezetőinek kellene lépniük! De nem akarásnak nyögés  a vége.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619492019-10-29 11:43:53

Valamint "ünnepi vendégművészes" előadáson nem egyszer olyan vendég lépett fel, akit egy jobb képességű hazai énekes símán falhoz kent, már bocsánat a pórias stílusért!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619452019-10-29 09:59:28

Ez kétségtelenül igaz, sőt, tragikusan igaz! De érdekel valakit a közönségen - sajnos, már szinte csak annak egyes tagjain - kívül? Lulács Gyöngyi az egyik nagy kérdés, Kolonits Klára a másik nagy kérdés! Hogyan lehet az, hogy itthon alig, csak elvétve jutnak lehetősághez, miközben  - hogy csak egy utóbbit említsek - Kolonits művésznő franciaországi sikereiről áradozik az ottani sajtó. Lassan külföldre utazhatunk, ha hallani akarjuk őket?


Opernglas, avagy operai távcső... • 203372019-10-28 15:45:37

Köszönet!



Egy Nessun dorma  - igaz, ez 2018 Verona, de több, mint a semmi! https://www.youtube.com/watch?v=mFV2QyBQtNI



 



 



 



 


Opernglas, avagy operai távcső... • 203352019-10-28 13:02:28

Én is az első előadást láttam, nem volt egy túl nagy durranás.



Egyébként Kunde a  wikipédia szerint  65 éves, és ha a Turandot Kalafját hozta, akkor elismerésem. Láttam, hallottam már sokkal rosszabb előadást is vele.


Jonas Kaufmann • 24542019-10-26 18:57:14

Hogy az Arénában énekelne-e, azt valóban nem tudjuk, talán megérne egy próbát!  Persze, benne van a kockázat,hogy tényleg vállalja.  Én nem jártam Berlinben a Waldbühne környékén, de ott is volt fellépése, egyszer háromszemélyes koncertje a Netrebko - Schrott párral, egyszer pedig önálló estje, amin vedégművészként fellépett Anita Rachverishvili. Azonkívül rendszeresen fellép a Regensburgi Schlossfestspiele programjában is.



Carrerast én is szívesen meghallgatnám, de nyilván zárt hagversenyteremben. Ugyan nincs körülötte akkora felhajtás, mint hasonló korú pályatársa körül, viszont még "a hangjánál van",


Jonas Kaufmann • 24502019-10-25 10:15:49

Sajnos gyakran továbbárusítják!


Opernglas, avagy operai távcső... • 203262019-10-25 10:15:02

Persze, hogy nem!


Jonas Kaufmann • 24462019-10-25 07:45:39

És mindaddig, amíg egy ilyan "buli" le nem lepleződik, senki nem tud róla a bennfenteseken  kívül. (egyébként nálunk sem tudja soha senki, hogy egy színházi vagy operaházi stb. előadásra hány jegyet tesznek a nagyközönség számára elérhetővé, és hány talál gazdára egyéb csatornákon keresztül.)


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 26862019-10-24 07:50:08

Sehol egyetlen lapnál - még az "országos" napilapoknál, magukat nagyratartó, nem bulvár hetilapoknál sincs. Sem lektor, sem olvasószerkesztő. Ha lenne, nem hemzsegnének a helyesírási hibák, a magyar nyelvtan és nyelvhelyesség szabályait semmibe vevő sorvégi elválasztások, a lehetetlen mondatszerkezetekről nem is beszélve.


modern eszement rendezesek • 3232019-10-23 12:34:58

Mert a"nyitány"-nak, - amit overtüre-nek, előjátéknak  is neveznek/neveztek valamikor - az lenne a feladata, hogy bevezesse a nézőt a megtekintendő, meghallgatandó  darabba, annak hangulatába, esetleg bemutassa a fontos motívumokat, melyek majd bővített változatban visszatérnek, visszaköszönnek az opera folyamán. Ha ezt egy rendező nem érti és nem respektálja, kvázi megfosztja a nézőt, hallgatót ettől az élménytől, annak más elfoglaltságot kellene keresnie. Valószínűleg nem én vagyok az egyetlen e hazában, akinek az Operaház szó hallatán  nem csak a régen látott operák, énekesek, karmesterek jutnak eszébe, hanem a felfokozott várakozás,amivel beültünk a nézőtérre. A  csodálatos pillanatok,  mikor kialudtak a fények, elhalkult a nézőtéri zsongás, bejött a karmester, beintett és elkezdődött VALAMI, valami varázslatos. Aki ezt nem érezte, nem érzi át, nem tudja, mit veszít.



Ezért is kataszrófa, hogy a nyitánnyal többnyire csinálnak valamit, még akkor is, ha történetesen a cseleknényt vetíti előre, lásd az idézett Végzet hatalma előadás. De anakronisztikus és cselekmény-ellenes semmiképpen nem lehetne!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 44162019-10-22 14:55:06

off: csak egy apró megjegyzés, az a párezer külföldi, aki lelkesen a "demokratikus rezon" reményében szavazott, mi a búbánatot csinál ebben a terrorsúlytotta országban, és miérz él Budapesten, nem pedig ..........bárhol. Talán csak nem a terrorizmus mentes viszonylag nyugodt létezési lehetőség miatt?


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 44152019-10-22 14:50:42

Privát


Jonas Kaufmann • 24422019-10-22 09:11:57

Ahogyan a Domingo koncertet is az M5 csatornán vasárnap, okt. 20.-án abszolut emberbarát időben, 22:15-kor kezdték sugározni! 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 44032019-10-21 17:41:24

Csak egy halk kérdés:ha a Zürichi zenekar koncertje bérletben megy, és bérlet nem vásárolható (már hetek óta), akkor hogyan lehetséges, hogy bérlet - nem tévedés, bérlet - nincs, de az egyik elődásra van még jegy? Lehet, hogy a belsősöket ez kevésbbé érdekelte? Pedig igen jó zenekar, és a műsor sem megvetendő!


Jonas Kaufmann • 24232019-10-21 08:02:43

1.Lehet, hogy a Mein Wien c. est "nem egy színháztörténeti esemény", de egy olyan művész koncertje, aki joggal kelti fel a közönség egy elég nagy részének érdeklődést, tehát megérné leadni, - függetlenül a demokrácia iránti érzékenységtől.



2. Nem kívánok példákat felsorakoztatni, de nem egy sőt nem két olyan műsor (?) adás fut különféle csatornákon, ami szintén nem színháztörténetu esemény, és a TV nyilván nem ingyen jutott hozzá, mégis fut. Egyébként akár a közszolgálati, akár az M5 programjába beleférhetne.


Jonas Kaufmann • 24182019-10-20 16:39:40

" Nálunk meg egyrészt fizetnek a nézők, amennyit fizetnek, a hiányzó többi EUR-t meg pótolja az állam, az Ön és az én adómból. Paradox módon tehát azok is fizetnek, akik el sem mennek a koncertre." Ezért is tartom sajnálatosnak, hogy nem készül felvétel és a TV sem közvetíti, éppen azok miatt, akik nem jutnak el a koncertre.



Egyébként bizonyos szegmenseket, mint kultúra, egyészségügy, oktatás, stb. nem lehet teljesen piaci alapra helyezni. Bár a hálapénz, és az  egyes oktatási intézményekben bevezetett tandíj erősen er re hajaz. Hála Istennek még nem értük el aztaz állapotot, ami az USÁ-ban, a demokrácia hezájéban már megjelent, hogy ember ek halnak meg a kórház küszöbén, mert nincs, vagy nem mindenre kiterjedő az eészségbiztosításuk!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43972019-10-18 09:07:23

A kérdés sajnos ennél sokkal összetettebb!



Egyrészt minden alkalommal előadják, hogy "minden jegy elkelt", aztán az előadás előtt pár nappal valahogy mégis akad pár darab, amit a bennfentesek azért mindig megtudnak.  Ezt főleg a bérleteknél dobják be, mert ugye a bérlet az kedvezményes, az egyenként eladott jegyek összességében többet hoznak a konyhára! Aztán az internet világában mindenki mindent tud! Kaufmann hivatalos honlapján kb. 3 hónapja dátum szerint fent volt, hogy mikor lép fel Budapesten, amikor itt még hallani sem akartak róla. Nem hiszem, hogy egy magára valamit adó előadóművész  nyilvánosan meghirdessen egy még nem leszerződött előadást! Tehát az érdeklődést már akkor felkeltették és nyilván vannak bizonyos csatornák, amik működnek.. A tavalyi Kaufmann - Damrau dalesten, valamint az idén október 1.-i Villazón koncerten is sok külföldi volt jelen, interneten vásárolt jegyekkel, akik egy otthoni jegy árának töredékéért ülnek itt nálunk. Persze, mi is vehetünk a NET-en sok külföldi helyre jegyet, csak többnyire   a mi pénztárcánk számára  kissé elérhetetlen áron. Sajnos a MÁO után a MÜPA  is egyre inkább a külföldi közönségre pályázik, ami a hazaival szemben több,  mint etikátlan.



És akkor még nem tértem ki arra, hogy hány Platina és Aranykártya tulajdonos hány jegyet vesz és kinek adja tovább, milyen feltételekkel! Egyébként mire a többi halandó, úgymint ezüstkártyás, és a nagyközönség hozzáfért, már a felénél is lényegesen kevesebb jegy volt, de ez nem a MÚPA illetékeseinek a gondja.



Ami pedig E.D. társunk bejegyzését illeti - 4394 - t eljes mértékben egyetértek vele! Mindegy, hogy mecenatúra, klubtagság, hűségprogram, stb. - a lényeg az, hogy aki többet fizet, az előnyben részesül! Az egészségügyben "hálapénz", egyéb esetekben "korrupció" - nevezzük nevén a gyereket, tulajdonképpen ez ugyanaz, csak más néven nevezik. Akkor mindjuk ki, hogy a pénzesek 1.osztályon utazhatnak, vehetnek jegyet, a csórók 2. vagy 3. osztályon?



 



 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43932019-10-17 16:48:42

Vajon kinek - kiknek - sikerül jegyet szerezni erre az estére? (Költői kérdés volt!)



 


Élő közvetítések • 81812019-10-10 18:20:21

Hálás köszönet mint mindig! Ezt csakugyan érdemes meghallgatni!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43892019-10-10 08:37:21

Valóban szép és szomorú este volt! Nekem ugyan a második emeleti helyemet megközelítve nem adtak földszínti jegyet, nem is hiányzott. Hallani és látni kiválóan lehetett, és sajnos látni lehetett a különböző helyeken üresen meredező székeket. széksorokat!  Villazón ennél sokkal többet érdemelne. A Juan Diego Flórez topicban olvastam olyen bejegyzéseket, hogy  egyes előadásokra a "maradék" jegyeket kedvezménnyel árusítják. Erre tettem szomorú összehasolításként az alábbi bejegyzést:



Október elsején voltam a MüPa Rolando Villatón koncertjén, a Hangszálak bérlet első előadásán.



Hát, nem volt telt ház, sőt!



A bérlet további előadásaira egyenként is lehet jegyet venni, sok még a szabad hely! Nincs annyi igény, hogy megtöltse a MüPa-t, vagy lenne igény, de az árak túl borsosak a hazai zsebeknek? Ezen azért el kellene gondolkodni valakinek.



(Ezt a véleményemet továbbra is fenntartaom! Ha már meghívunk egy-egy koncertre neves művészeket, nem kellene őket olyan helyzetbe hozni, hogy üres székek előtt énekeljenek, és a hazai közönség egy részét nem kellene ettól az élménytől megfosztani, hogy legalább ebben a múfajban hallhassuk őket!)


Juan Diego Flórez • 7412019-10-08 14:11:50

Október elsején voltam a MüPa Rolando Villatón koncertjén, a Hangszálak bérlet első előadásán.



Hát, nem volt telt ház, sőt!



A bérlet további előadásaira egyenként is lehet jegyet venni, sok még a szabad hely! Nincs annyi igény, hogy megtöltse a MüPa-t, vagy lenne igény, de az árak túl borsosak a hazai zsebeknek? Ezen azért el kellene gondolkodni valakinek.


Élő közvetítések • 81772019-10-08 09:02:40

Pár napig őszintén sajnáltam, hogy ez a Turandot kimaradt az életemből, bár Lujza üzenete kissé elbozonytalanított. Aztán tegnap este véletlenül megleltem a yt-n az alábbit: https://www.youtube.com/watch?v=mhAA9pHIytM 



Nos, mpst már nem sajnálom annyira.



 


Pantheon • 24062019-10-04 17:46:16

Pár éve még a rádióban, televízióban voltak külön műsorok, filmek vagy operaelőadások, koncertek részleteinek ismétlésével,  de minimum megemlékezések a kultúrális élet különböző területein tevékenykedő alkotóművészekről, színművészekről, énekesekről. Nagy ritkán ma is előfordul egy - egy véletlen alkalommal, pl. legutóbb Sára Sándorról  emlékeztek meg. Sajnos, mióta a tv csatornák "műsorait" celebek színesítik és külöbféle gyermeteg vetélkedőket nyomatnak, nincs műsoridő az ilyesmire. Tisztelet a kivételnek!


Pantheon • 24042019-10-04 14:04:31

Egyetértek! Nekünk is volt és szerencsére van még néhány énekesünk, zekekarunk, stb. hasonló korosztályban, hasonló társadalmi körülmények között leélt élettel, pályafutással.  Azokat is leszóljuk? És persze, magunkat is, mert akik 30 évnél idősebbek vagyunk - és vagyunk jó páran - szintén abban a bizonyos korban éltünk!


Kolonits Klára • 11282019-10-04 13:58:54

Köszönjük az információt és a segítséget.



Lehet egy költői kérdésem? Miért nem szónak ezekről a sikerekről a hivatalos krónikák? Pl Tatjána nénét miért nem értesíti erről  kedves unokaöcsikéje?


Plácido Domingo • 9042019-10-03 15:06:53

És nem is gyűjtögették az adatokat!


Plácido Domingo • 9022019-10-03 10:19:12

Sajnos egyre gyakrabban fordul elő, a legkükönbözőbb oldalakon, hogy csak a cookie- k elfogadása után lehetne tovább menni, amitől egyébként óva intenek a szakértők! úgy, hogy kellő óvatossággal, kedves Fórumtársak!


Plácido Domingo • 8952019-09-29 16:53:07

Azt hiszem, ez a vita már túlnőtt a konkrté Domingo-ügyön, én is általánosságban válaszoltam az általánosságban irz bejegyzésekre.



Nem kellene túlzásba esni, ez igaz! Régen rossz lenne, ha egy férfi nem mondhatna bókot egy hölgynek, nem mondhatá, hogy "de csinos ma Gizike"! Ettől még senkinek sem lett gyereke - hogy a népnyelvet idézzem. Mi nők is meg-megnézünk magunknak egy jőkápű, jómegjelenésű férfit, minden hátsó szándék nélkül. És szegényebb lesz a világ, ha ezt a jövőben nem tehetjük meg!


Plácido Domingo • 8922019-09-29 14:55:17

Erre és a 890-re is: soha senkinek nem lenne szabad elnézni az ilyen jellegű "cselekményeket", erről volt szó annak idején már a James Levine ügy kapcsán, akiről sokan sokat tudtak, mégsem történt semmi, sőt évizedekig sztárolt vezetője volt a MET-nek. (Elég témát adtak a sajtónak és a közvéleménynek anno a  hazai esetek is). Aki gyermekekkel,  fiatalokkal fogalkozik, azt ilyen esetben sokkal szogorúbban kellene elbírálni, pszichológusok és pszichoanalitikusok köteteket írhatnának olyan emberekről, akiknek egész életét - nem csak szexuális értelemben - megnyomorította egy serdülőkori "élmény".



A munkahelyi vezetők, párt- és szb titkárok sem voltak jobbak a Deákné vásznánál, de akkortájt nem sok sikert aratott (volna) az, aki előállt egy ilyen váddal. Érdekes módon a különféle egyházak, felekezetek papjai által elkövetett esetek ma is sokkal nagyobb nyilvánosságot kapnak, mint az egyéb esetek. Pedig ebben a tekintetben nem lehetne pardon! De először bizonyítani kellene, aztán elítélni, és nem lenne szabad bizonyos tevékenységet folytató, vagy hivatást ellátó embereket általánosítva elítélni.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23242019-09-27 08:24:35

Nekem erről így első olvasatra a mindennapi közös újságolvasás jutott eszembe, fiatalabbak kedvéért "szabadnépfélóra".



A viccet félretéve, általános- és középiskolás koromban heti 2 énekóra volt, melyben sok mindent megtanulunk. Énekelni, kottát olvasni.  Némi  zenetörténeti ismeretanyagot kaptunk,  pl neves hazai és külföldi szerzők életrajzát, kortörténetet, hogy el tudjuk helyezni őket a kultúrtörténetben. És igen, tanultunk népdalokat, a szomszédos népek dalkincsét is megismertük.Horribile dictu, a középiskolás korszakban szerveztek operalátogatást, zeneakadémiai koncert látogatást diákjeggyel - nem volt kötelező - utána énekórán megbeszéltük a hallottakat. Ezen lehet nevetni, lehet szörnyülködni, de megadta azt az alapot, hogy akinek volt érdeklődése, kiismerte magát a zene és opera világában, és lelkes operalátogató, koncertlátogató lett. Persze, akkor az Operaház megfizethető lehetőség volt, III. emeletén egyszámjegyű forintot kellett fizetni egy jegyért.



Ja, hogy el ne felejtsem! Énekkari tagnak lenni, nem volt kötelező, de érdekes módon minden valamire való általános - és  középiskolának volt énekkara, melyeknek időnként kórusvetélkedőket szerveztek, és akad néhány neves énekművészünk,színésznőnk  aki pályafutását a középiskolai énekkarban kezdte. Mivel én lányiskolába jártam, "csak" hölgyekett tudok említeni, a teljesség igénye nélkül. Csengery Adrienn, Zsadon Andrea, Halász Judit, Csűrös Karola, stb.


OperaDigiTár • 222019-09-27 08:03:52

"Üdvös lenne, ha az Operaház jóhiszeműen fogadná "   Volt eddig olyan, hogy gey kritikát jóhoszeműen, jószívvel fogadtak?



 


Plácido Domingo • 8652019-09-25 15:22:42

Az érem másik oldala!


Opernglas, avagy operai távcső... • 203082019-09-16 21:02:53

Antonenko Salzburgban pocsék Otellót énekelt - rossz napja volt?


Opernglas, avagy operai távcső... • 203042019-09-16 15:12:08

Kedves Telramund!



Ha az a JK az, akire gondolok (?) nekem sem tetszett  a londoni Végzet hatalma, de ennek több oka is van, és Otello-ban is mások voltak a Nagyok, persze ma a mai énekesek énekelnek. De ettől függetlenül fenntartom  a véleményemet, hogy Beczala kiváló énekes, a mai tenor-generáció egyik legjobbja, de a Radames nem neki való. Pár év múlva talán igen, de ma még nem!


Opernglas, avagy operai távcső... • 203022019-09-16 11:45:54

Például?



Egyébként én a Beczala-féle Lohengrintől sem jöttem különösen tűzbe! Korrekt előadás volt, csak éppen Lohengrin nem jött át! (bocs!)


Operett, mint színpadi műfaj • 40542019-09-09 19:55:58

Na igen, vannak darabok, illetve áriák, melyek egy meghatározott személyhez kötődnek, pl. "Szivem szevet, valóság, ez nem álom", stb. A szeret/szevet/ középső mássalhangzója leírhatatlan, de Kamillka előadásában kitörölhetelen annak a füléből, aki valaha látta-hallotta!


Operett, mint színpadi műfaj • 40522019-09-09 15:36:26

De énekelni mikroport nélkül is tudott! És a bejegyzés lényege - emlékezetem szerint - ez volt!


Operett, mint színpadi műfaj • 40482019-09-09 07:57:53

Kedves joska141!



Üzenetével tökéletesen egyetértek, a művészekre felragasztott mikrofonról már pár alkalommal kifejtettem a véleményemet, éppen az Ön által is nevesített MŰVÉSZEK példakénti elmítésével. Hogy miért a nagybetű? Ök igazi művészek voltak, ismerték a szakma csinját-bínját, és tudtak beszélni, noch dazu énekelni is. Azonkívül akkoriban a szükséges hangosítást -  mert azért néha akkor is kellett -  a színpad elején eldugott mikrofonok segítségével oldották meg.


Moldován Stefánia • 522019-09-04 09:12:14

Egy operaházi főigazgatótól annyi azrt elvárható (lenne!), hogy egy megemlékezés kapcsán felüti a rendelkezésre álló archivumot, és onnan meríti az adatokat, tehát nem blamálja magát.



Egy magát köztudottan és a nyilvánosság előtt is (ami alapjában véve nem baj, de szerintem nem szükségszerű) vallásosnak bemutató embernek annyit azért tudnia kellene, hogy "aranymisét" csak és kizárólag a Római Katolikus Egyház papjai celebrálnak, pappá szentelésük 50.-dik évfordulója alkalmából.


A nap képe • 21512019-09-03 17:12:31

Sőt, René Kollo egész pályafutása alatt végig rendszeresen fellépett operettekben, nem tartotta rangon alulinak, sőt, igen hasznosnak itélte meg, a hang könnyedségének, hajlékonyságának  megtartása érdekében. Emlékezetes a Csárdáskirálynő 1971.-ben készült filmváltozata, melyben René Kollo (Edvin), Anna Moffo (Szilvia) mellett Psota Irén emlékezetes Cecília és Latinovits Zoltán ragyogó Miska főpincér volt. A film művészi értéke kissé kétséges, de néhány igen jó alakítást láttunk benne.


A nap képe • 21492019-09-03 09:16:24

Sajnos, túlságosan hamar, pedig nagy tehetség volt.


Plácido Domingo • 8532019-09-02 21:19:18

Ebben tökéletesen egyetértünk, Domingo jelen helyzetben szorgosan rombolja azt a nimbuszt, amit több évtizedes kemény munkával felépített. (lásd 818.)


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 13462019-09-02 14:45:49

Néhány "illetékes"-t le kellene ültetni a TV elé, és megnézetni velük pár,  az archivumból előásott korabeli operett.felvételt, még akkor is, ha csak fekete-fehérben van meg egyik-másik! Pl. Csárdáskirálynő, Víg özvegy, Luxemburg grófja, stb - hogy legyen már némi fogalmuk az operett-ről, mint műfajról, és az operett-rendezés mibenlétéről. És persze kellene néhány művész, aki akar és képes egy operett-szerepet elénekelni, eltáncolni, stb. Szóval irány az archivum!



Egyébként a Lehár, Kálmán, Ábrahám, stb operettek áriái, mindhatnám slágerei nem ok nélkül szerepeltek, szerepelnek évtizedek óta a legnagyobb operaénekesnők és - énekesek repertoárján!


Plácido Domingo • 8372019-09-01 12:32:00

Talált, süllyedt!


Plácido Domingo • 8352019-09-01 11:42:39

Így igaz. Egyébként zárjuk/zárják rövidre a vitát, irány a Szabó Ervin Könyvtár, tessék kikökcsönözni és elolvasni az általam javasolt művet! A többi  szócséplés és kötekedés.


Plácido Domingo • 8232019-08-31 20:37:34

Hálás köszönet!


Plácido Domingo • 8222019-08-31 20:37:06

Azt hiszem, elég világosan fogalmaztam: forrás P. Domingo Die Bühne c. önéletírása. Kikölcsönözhető a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár zenei gyűjteményéből. Apró "szépséghiba": németül kell tudni olvasni hozzá. Hogy mikor volt bariton? Ez is a Wikipédia: "In 1959, Domingo auditioned for the Mexico National Opera at the Palacio de Béllas Artes as a baritone"



Ha a Wikipédiába beüti a Pepita Embil nevet, még néhány dolog kiderül, talán a zarzuela is! Egyébjlnt Domingo első hivatalosan is jegyzett színpadi fellépése a Marina c. darabban volt, igaz, nem tudni milyen hangfekvésben, a Rigoletto csak ezután következett.



A Wikipédia sok mindenre megadja a választ, de nem csalhatatlan, és tudni kell kérdezni, Én persze nem árt egy-két dolgot ab ovo tudni.


Plácido Domingo • 8182019-08-31 10:10:46

Domingo eredendően bariton volt, és a zarzuelákban startolt, nagy sikerrel, követve a szülői hagyományokat. Magas hangfekvésű, de bariton.  Viszont piszokul jó nézett ki, magas, karcsú - korabeli fényképek tanúsítják. Korai házásságát követte a második, kellett a pénz, rábeszélték, hogy magasítson, mert a tenorok jobban keresnek, amit megfogadott. (forrás: Die Bühne c. önéletírása).



Ha egész életében bariton marad, sem marad névtelen, mert tehetséges és igen jó teherbírású, símán abszolvált két nap alatt egy nem semmi operaházi fellépés után egy lemezfelvételt, vagy felénekelte egy filmfelvétel teljes anyagát, majd harmadnap ismét opera  Persze, nem lesz akkora név, mert a baritonok nem annyira "kapósak". Mondjuk, egy Svéd Sándorral, egy Melissel, vagy akár egy Hvorosztovszkyval azért nem említhető egy napon!



Jelen helyzetben az a baj, hogy már sem tenor, sem bariton! A kapacitása most sem semmi, mert az ő korában mmegtanulni egy George Germont-ot, Boccanegrát, Luna grófot (bár a salzburgi Luna nagy fiaskó volt), vagy bármit, még mindig teljesítmény. De nem az igazi! Valamint nagy siker volt a "3 tenor" - akik közül csak Pavarottinak voltak igazi magas hangjai, de akkor is. Az más kérdés, hogy az x+egyedik előadásuk már túlzás volt. Ezt csak azért írom, hogy a fan-club tagjai ne kövezzenek meg! Valamikor én is nagyon szerettem, és vadásztam a felvételeit, de mostanában már nem annyira Azért még mindig "húzónév" , megtapsolják Salzburgban, akik meg tudják fizetni az ottani árakat, és megtölti azokat a házakat, ahol esetleg évekig várták, de nem volt megfizethető. A fiatal tehetségek felkutatása, támogatása terén kifejtett tevékenysége is tiszteletre méltó volt, bár ennek nimbuszát az utóbbi hetek-hónapok negatív hírei kissé megtépázták! Sajnos, nincs egy jó menedzsere, aki megmagyarázza neki, hogy "öreg, itt az idő - hagyd abba!"



Ami a fiát illeti, nem könnyű a sikeres apa (anya) gyermekének lenni, főleg hasonló területen, erről akár hazai, akár külföldi neves művészek gyermekei köteteket mesélhetnének. Ha igazi tehetség, megmarad, na nem, elvész.


Plácido Domingo • 8132019-08-30 19:29:36

Fent van a yt-n a 2019.02.16.-i kaunasi Domingo- koncert tömörített változata.



https://www.youtube.com/watch?v=JcSKx5o2Jkg



Sic transit gloria mundi!



 



 


Plácido Domingo • 8122019-08-30 19:25:15

És a felesége?


Plácido Domingo • 8042019-08-30 14:20:56

"...minden ajánlatomat szívesen fogadták, és a kapcsolataim kölcsönös megegyezésen alapultak.”



A kedves "maestro" Vagy hipokrita, vagy hülye, vagy a jelenkor emberét  nézi annak! Az fel sem merül az agyában, hogy az ő poziciójában levő embernek -  mindegy, hogy énekes, karmester, vagy igazgató - nem kell tettleg erőszakot elkövetni egy nővel szemben ahhoz, hogy a "kapcsolat" létrejöjjön? A függelmi kapcsolat önmagában elegendő lehetett. De mint írtam (776)  a boldog házasságban élés is kamu, mert ha az a házasság annyira boldog, akkor nem kell más! (egyébként 3 gyermeke van) Az pedig, amit más fórum-társak is feszegettek, hogy akik tudtak róla, miért hallgattak akkoriban, egy külön kötetet érdemelne. De ezt a témát már  érintettük J. Levine és a MET esetében is!



Off:Az én férjem nem egy Domingo, de nem valószínű, hogy ilyesmit elnéznék neki. Persze, van az a pénz::::


Jonas Kaufmann • 24062019-08-30 14:06:18

Köszönet a lehetőségért, egyébként az eredeti változat a zenei betétekkel valóban szenzációs!


A nap képe • 21452019-08-28 15:04:29

Ki tudja, mihez ért még, mivel foglalkozik még nagy titokban?


Plácido Domingo • 7792019-08-23 14:52:58

Kedves E.D.! Megint "félreolvas" valamit, de ezt már megszoktuk. Az EP képviselőt azért citáltam ide, hogy érzékeltessem, ne csak a színpadi szakmát hibáztassuk a hasonló negatívumokért, mert e tekintetben sokan félrenéznek!



A Domingo ügyről nem írtam véleményt, éppen az Ön által felsorolt érvek miatt. Amit írtam, azt általánosságban voltam bátor megfogalmazni, mint véleményemet e rendkívül elterjedt jelenséggel kapcsolatban.



Ha már Domingo: nem cáfolt semmit, ez igaz, csak más korban, más dimenzióban kezeli a kérdéses "vádat". (úgy vélte, hogy viszonyai kölcsönös egyetértésen alapultak, stb.) Az pedig, hogy boldog házasságban él, e kérdésben nem mérvadó. Miért is voltak kapcsolatai, viszonyai egy boldog házasság mellett?



Egyéb vonatkozásban írt megjegyzéseimet továbbra is fenntartom!


Plácido Domingo • 7752019-08-22 18:29:42




Valóban nagyon okos és jó cikk. Többeknek el kellen olvasni és kicsit elgondolkodni rajta.



Két megjegyzés:



"A szakma végtelen romlottságát ugyanis jól jelzi, hogy az egykor 14 éves gyerekek nadrágjába nyúlkáló tanerőket még ma is megtűrnek művészi intézmények falai között, ahelyett, hogy nyíltan szembesítenék tetteikkel és hagynák őket páriaként vegetálni."  Ne pocskondiázzuk a szakmát! A mélyentisztelt és nagyrabecsült Európai Parlament padsoraiban évek óta csücsül egy megválasztott képviselő, aki nyíltan hangoztatta,, hogy tanár korában a tanítványai nyúlkáltak a nadrágjába, simogatták, stb. És sem az ég nem szakadt le, sem ki nem seprűzték onnan!



A Domingo ügytől elvonatkoztatva. Az egész MeToo ügy nem az amerikai erkölcs tisztulása, hanem egy hiszti, egy műbalhé - a szent női egyenjogúság jegyében. Bocs, ha egy férfi nem bókolhat egy általa csinosnak tartott hölgynek, akkor mire jó az egész? Mi, nők is megnézünk magunknak egy-egy jóképű pasit, de ez többnyire hátsó gondolatok nélkül történik. Ha pedig valaki 20-30 év után jön rá, hogy őt nnak idején zaklatták, Isten tudja, mit tettek, vagy mit akartak tenni vele, akkor komoly baj van a memóriájával vagy az ítélőképességével.



Egy nő legyen annyira nő, hogy kezelni tudja a vele szembeni kellemetlennek tartott megnyilvánulásokat. Ha pedig hagyta, akkor ne reklamáljon utólag.



És még valami: Ennyi év távlatából lehetetlen eldönteni, hogy két ember között mi történt! Viszont egy ilyen váddal bárkit egy életre tönkre lehet tenni!



 



 






Opernglas, avagy operai távcső... • 202962019-08-22 17:49:28

Na ne! Megint egy tehetséges énekes, aki nem tudja mit szabad és mit nem szabad(na) énekelnie?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618582019-08-21 14:31:58

Bocs, Lehoczky Éva vagy Zsuzsa, ez nem nyelvbotlás, ez tárgyi tévedés! A strandpapucs pedig ízléstelenség. Hogy egy klasszikut idézzek, Nem bűn, hiba!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71592019-08-10 13:27:02

Kedves Héterő! Én a magyar fordításokról beszéltem!



Valamennyire otthon vagyok a szláv nyelvekben, de kapásból  nem tudom, hogy a  Dvořák  idézet cseh vagy szlovák. (gondolom, cseh)  Egyet biztosan tudok, más nyelv, más kiejtés, más ritmus, tehát lehetséges, hogy ezek a szövegek az anyanyelvként használóknak nem okoznak ilyen jellegű problémát.



A hosszan tartott hangokról eszembe jut B. Nilsson és F.Corelli örökös párbaja, a ki bírja tovább, ki bírja hangosabban - ezt Nilsson önéletírásában nem kevés humorral, íróniával és önkritikával említi. De tudnék olyan neves hazai énekest is megnevezni, aki komoly fenyítést kapott egy akkori szintén neves karmestertől, mert "rajta feledkezett" egy kedvező magas hangon. És akkor a Trubadur Stretta magas "C"-je még szóba sem került.



Ami a Német Birodalom, Német Kultúra stb. kifejezéseket. szókapcsolatokat illeti, a Nürnbergi Mesterdalnokok fináléjában Sachs örökérvényű szavait nem csak a dicsőséges NDK korszakban "nyelték le" a szerencsétlen énekesek (lásd Theo Adam önéletírása). de bizonyos körökben manapság sem aratnak osztatlan sikert az alábi sorok: 



Dann bannt ihr gute Geister;

und gebt ihr ihrem Wirken Gunst,

zerging' in Dunst

das heil'ge röm'sche Reich,

uns bliebe gleich

die heil'ge deutsche Kunst!



A hajló nádas és "ne hallgass rája, hazug a szája" kínrím esetében igazad van, de nyilván nem jutott eszébe ennél jobb. (Egyébként manapság is akad ilyesmi - sajnos!)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71472019-08-08 19:03:32

" Aki soha nem látta Florestant a homályos pincebörtönben bilincsbe verve senyvedni, az hová teszi a legutóbbi Fidelio rendezést, ahol a 2. felvonásban Florestan az ezerrel megvilágított,  fényárban úszó  lépcsősoron hever, és arról énekel, hogy  „Szörnyű ez a sötét...”? 



A fenti példa éppen azt támasztja alá, micsoda - bocsánat - marhaságok következnek be, ha 1./a rendező nem olvasta a librettot, ami sajnálatos,  2./ olvasta, de nem érdekli, ami botrányos, és szégyenteljes, mert nem az a dolga, hogy önmegvalósítva gyömöszöljön bele valamit a  darabba, ami a szerző szándékaival tökéletesen ellentéres, hanem az (lenne) hogy mindent kihozzon, ami benne van! Persze, ehhez kell egy igazgató, vagy intendáns, aki ezt engedi, de manapság sajnos ilyen időket élünk. Verdi: A végzet hatalma - egyik legcsodálatosabb jelenete Leonóra befogadása kolostorba, illetve  a remetebarlangba. A gvárdián utasítja Melitonét, hogy értesítse a barátokat, jöjjenek mind ünnepi ornátusban a templomba. Ehhez képest szedett-vedett, utcai öltözékben "pompázó" szeretesek ődöngenek elő, és valami borzalmas ötlettől vezérelve hidegvizes medencébe merítik a szerencsétlen Leonórát, holott ilyesmiről az operában szó sincs, és a cselekmény játszódása idején maximum a boszorkány-gyanúval megvádolt szerencsétleneket vetették alá ilyen jellegű próbáknak.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71452019-08-08 15:49:04

Amíg nem kápráztattak el bennünket a jobb minőségű adást lehetővé tevő készülékkel rendelkező csatornák, addig igenis jó volt a középhullámú Kossuth és Petőfi Rádió adása.Egyébként a technika fejlődésével azok is egyre jobbak lettek.



Az URH eleinte korlátozott területen volt fogható, és - bocsánat - kezdetben nem is mindekinek volt annak vételére alkalmas rádiókszüléke.



Az operafelvételek szövegérthetősége nagyrészt az énekes artikulációjának függvénye - ezt a csontot már többször lerágtuk.



Az Operák könyve - mint minden akkortájt megjelent "mű" megfelelt bizonyos elvárásoknak, ezért ne a könyvet hibáztassuk. Valamint a szocialista erkölcsnek megfelelő magyar nyelvű libretto is!



Wagner operáinak szövegével elég jól elboldogulok - néha jobban értem az ária szövegét, mint X,Y.  magyar nyelvű éneklését, de azért annyira borzasztónak nem tartom a helyzetet.



Ad vocem "az asszony ingatag" - a magyar szöveg az alábi követelményeknek kell, hogy megfeleljen: adja vissza az eredeti tartalmat, szótagszám és versláb passzojon, lehetőleg rímeljen is, és még énekelhető is legyen! Ez alatt értem, hogy a magas és hosszú hangokon lehetőleg ne legyen i, é, ű, stb - mert harsány kacagást vált ki a nézőkből. (Ezt Te talán jobban is tudod, mint én!)



 



 


Erkel Színház • 103092019-08-07 08:39:05

Azt hiszem a titok kulcsa abban rejlik, hogy Minnie nem igazi drámai szerep, legalábbis kezdetben nem! Igaz, hogy kordában  tartja a Polka férfi-népségét, de vígasztalja őket bánatukban, felolvassa leveleiket, sőt levelet is ír egyik-másik helyett. Biblia-órát tart nekik, stb, és még egyáltalán nem drámai hangot üt meg, sőt visszaemlékezése gyermekkorára, egymást szerető szüleire, vágyakozása valami hasonlóra kifejezetten lírai hangvételű áriákban nyilvánul meg. Drámai csak a későbbiekben lesz, de a fináléban, mikor az aranyásóknak Ramerrez életéért esdekel, és felidézi Polka-.beli közös életük, ismét lírai. Ezért nehéz szerep, mert ötvözni kell a kettőt. És - nem az én véleményem - azért kapott erősen vegyes kritikákat néhány orgánumban az egyébként kiváló drámai szoprán, Nina Stemme, mert kezdettől fogva drámaira vette a szerepet és a lírai vonalak nem jelentek meg nála.


Erkel Színház • 103062019-08-06 14:51:23

Nagyon komoly elemzés, mellyel az utolsó sorig egyetértek! Nem Házy Erzsébet "szőke hajzuhataga" ragadott meg annak idején, hanem az egész előadás! Rendezéstől, szereplőstől, mindenestől. Számomra máig ez az etalon, még a bécsi és a MET-beli előadás sem múlta felül.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 29402019-08-06 08:58:53

Bár többször megígérte, hogy megtanul németül, ennek a betartása a mai napig várat magára. Azt hiszem, csak addig volt neki fontos, amíg az állampolgárságot megkapta, ezt egyébként annak idején egy interjúban ki is fejtette. Persze, már csak utólag.


Erkel Színház • 102962019-08-04 15:11:49

"A rendezés alapötlete az, hogy  19. századi aranyásók= 21. századi kelet európai építőmunkások nyugaton." 



Nem tudom, hogy ennek miből kell, kellene kiderülnie! Egyébként pedig alapvető kérdés, hogy mennyire van joga egy rendezőnek megmásítani - gyakorlatilag meghamisítani - egy művet. De ezt a csontot már ezerszer körbejártuk,  a két ellentétes vélemény most sem fog összeborulni, evvel együtt a lényeg valahol itt rejlik. Ha pedig egy énekesnő nem szépen, hanem kissé ordibálva énekel,akkor miről is beszélünk?


Plácido Domingo • 7142019-08-04 10:20:51

Nna, igen!


Erkel Színház • 102912019-08-03 09:09:58

Ez se sokkal jobb, de ő legalább nem a Magyar Állami Operaház főigazgatója! Amely poszt azért jelent(hetne!) valamit! Nem csak hivatkozni kell az elődökre, meg is kell próbálni méltónak lenni hozzájuk, nem csak hivatkozni rájuk.  Persze, én kissé avittan gondolkodom, pár alkalommal már megkaptam.


Jonas Kaufmann • 24012019-08-02 14:43:04

Köszönet!


Erkel Színház • 102882019-08-02 14:42:33

Bocs, de bennem a fénykép láttán két gondolat fogalmazódott meg:



Nem telik fésűre?



Nem telik egy a nyárnak megfelelő, de mégis valamivel komfortosabb ruhatárra? Ha már az Operaház "káprázatos, bordó és arany színekben pompázó Székely Bertalan-termébe" érkezik az interjúra? 


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70822019-08-02 14:36:23

Nem volt belváros, nem is lesz az. Ez így igaz!  A MüPa elhelyzése valóban nem megfelelő,  a tömegközlekedési megközelíthetősége pedig katasztrofális! Volt szerencsém pár alkalommal a 2/24 villamos megállójában azon a keskeny járdaszigeten álldogálni a villamost várva, és közben hallgattam a mellettem várakozó bel - és külföldi nézők zúgolódását! Mert ugye este már mindkét járat 10 percenként közlekedik! Akinek nem a Jászai Mari tér felé, vagy kifejezetten a Keleti pályaudvar felé van az uticélja, annak valamire át kell szállnia, ami este nem is olyen egyszerű, éppen a járatsűrűség, bocs ritkaság miatt! Ráadásul a hármas metro munkanapokon a Kőbánya -Kispest végállomás és a Nagyvárad tér között nem közlekedik, szombat-vasárnap pedig Kőbánya- Kispest és a Lehel tér között nem közlekedikk, tehát további átszállűsi variációk jönnek számításba! 



 


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70612019-07-31 13:56:02

"címzetes értelmiségiek sem vitatkoznak kulturáltabban, mint ők a kocsmában."



Sőt, egyik-másik kocsmában kultúráltabban vitatkoznak, viselkednek, mint ezeken a helyeken. Egyébként itt a cél a csatornának a nézettség,  a megjelenő egyéneknek pedig az ismertség, a legteljesebben negatív értelemben vett népszerűség" Ennyi....)


Élő közvetítések • 80502019-07-28 10:51:30

De minket (mármint Magyarországot) 2004 óta folyamatosan cs...tetnek, hogy az EU ajánlások, meg kötelezettségszegési eljárás, meg a stb!


Élő közvetítések • 80482019-07-28 09:58:24

Drága Haandel,



köszönet a tippekért, műsorajánlatokért. Mindig sok örömet szerez vele (nekem legalábbis)! De egyet még elintézhetne! Felejtsék már el a teutonok ezt a "nur in Deutschland, Österreich und der Schweiz  verfügbar" mottót!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70572019-07-27 10:59:52

Azt hiszem, akkoriban alapkövetelmény volt a helyes szövegmondás, a tiszta szövegéneklés.  Ez mára valahogy kikopott a követelmények közül, legalábbis részben.Tisztelet a kivételnek!  Persze, ha a TV bemondónál, a kerekasztal beszélgetések moderátorainál, stb. nem követelmény a helyes, tagolt magyar beszéd, akkor miről beszélünk? Az egyik TV csatornán (ez itt nem a reklám helye) rendszeresen nézem a "Hogy volt" sorozatot, melyben a korábbi évek nagy  énekes- és színészegyéniségeire  emlékeznek még élő pályatársak, illetve a mai generáció tagjai. Többször elhangzik, hogy X.Y. rendező, vagy Q.Z művész, művésznő mellett nem lehetett pongyolán beszélni! Mert lezavarták a színpadról, ahogyan azt is, aki a próbákra nem kellően felkészülve ment el!



Persze, az eredeti nyelven előadott darabok szövegének "maszatolása" sem bocsánatos bűn, számos nagy énekes énekel kiválóan több nyelven, akkor is, ha éppen nem beszéli társalgási szinten. Ez szerintem csupán odafigyekés kérdése. És miiért van az, hogy magyar anyanyelvűként, tárgyalóképes német nyelvtudás birtokában egyik-másik német énekes áriáit tökéletesen értem, egyik-másik hazai énekesét meg  magyarul is alig!


Kimernya? • 31902019-07-25 15:02:48

Ezt inkább ne bolygassuk, mert akadhatnak példák, melyek a magyar fül számára kimondhatatlanul nevetségesnek, vagy - uram bocsá - kimondhatatlanul trágárnak tűnnek! Több éves tolmácsi ténykedésem során nem egy esetben kértem az adott idegen nyelven elfogafható szinten, konyhanyelven beszélő férfi kolléga segítségét, hogy magyarázza el  a kedves külföldi  vendégnek, hogy az általa fonetikusan kiejtett név, szó, stb. mit is jelent a magyar fül számára!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 69732019-07-19 18:20:16

És ha sem nem látszik, sem nem az? Egyébként eddig nem tudtam, hogy tiramisu vezeték- vagy keresztnevű egyének léteznek


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 69702019-07-19 12:38:44

Privát


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 69682019-07-19 12:01:49

Én csak a megfogalmazottakra válaszoltam. Egyébként kis hazánkban mindenki tudja, hogy egy tanintézet (általánostól az egyetemig bezárólag) látogatása nem jelenti, hogy az illető az ott elsajátítandó ismeretek teljes  birtokában kerül ki onnan.



Egyébként pedig, hogy minimális változtatással  egy klasszikust idézzek, nem elég szakértőnek lenni, annak is kell látszani!


Opernglas, avagy operai távcső... • 202572019-07-18 14:11:54

Gratulálunk, hogy Önök hallhatják, láthatják, és őszintén sajnáljuk, hogy mi ebben az élményben nem részesülhetünk!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 69612019-07-18 14:10:21

"de elismerhető zenei alapműveltséggel rendelkezik."



Ez így nagyon tág fogalom! Bizonyos ismérvek (általános- és középiskolai zenetanulás, mely jobb esetben zenetörténet és zeneelmélet tanulással párosul - legalábbis a mi időnkben még így volt) megléte  és pár éves énekkari, kórusbeli közreműködés után ezt nagyon sok honfitársunk elmondhatja megáról. Ez azt jelenti, hogy némi önbizalom birtokában valamennyien jelentkezhetünk, vagy jelentkezhetnénk egy ilyen intézmény vezetésére?



Egyébként ha van művészeti vezető, főzeneigazgató, stb., a dolog akkor is kétesélyes - Franz Welser-Möst kiváló karmester évekig volt GMD  a Wiener Staatsoper-nél, de felmondott, mert az intendáns (igazgató) zenei és művészeti kérdésekben, énekesek kiválasztásában, megvalósítási koncepciókban mellőzte őt, illetve nem alakult ki megfelelő egyetértés közöttük!


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Jókai Anna Szalon

Kónya István (barokk lant)
"La conversation"
A fejedelmi udvarok és polgári szalonok lantmuzsikája: Weiss, Visée, Bittner és Blohm művek

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Varga Oszkár (hegedű), Matuska Flóra (cselló), Dani Imre (zongora)
"Haydn Reloaded"
TORNYAI PÉTER: Piano Trio No. last-but-one
HAYDN: 44. (E-dúr) zongoratrió, Hob. XV:28
BALOGH MÁTÉ: Mrs. Trio
DVOŘÁK: 4. (e-moll) zongoratrió, op. 90 („Dumky”)
21: "Kóda" - kötetlen beszélgetés az előadókkal

19:00 : Budapest
Duna Palota

Dimitris Dekavallas (gitár)
Duna Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Garo Avessian
Műsorvezető: Zelinka Tamás
"Csodák a zenében"
BEETHOVEN: Coriolan – nyitány, op.62
RODRIGO: Concierto de Aranjuez
BEETHOVEN: 8. (F-dúr) szimfónia, op.93

19:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Kelemen Zoltán (bariton)
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Pál Tamás
Házigazda: Eckhardt Gábor
LUI (apák, szerelmek, barátok)
Verdi-portrésorozat Ecjhardt Gáborral 3.
VERDI: Stiffelio – Nyitány
Macbeth – Perfidi!... Pietá rispetto amore
Traviata – Di Provenza il mar, il suol
Don Carlos – Per me giunto
Rigoletto – Cortigiani, vil razza dannata
Macbeth – Balettzene
Az álarcosbál – Eri tu
Don Carlos – O Carlo, ascolta

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Farkas Katalin (hegedű), Fervágner Csaba (nagybőgő)
MORTARI: Duettini Concertati (1966)
PENDERECKI: Duo Concertant for Violin and Double bass
GLIERE: Suite for Violin and Double Bass
SÁNDOR LÁSZLÓ: Duó hegedűre és nagybőgőre - ősbemutató
PIAZZOLLA: 3 Tangos (arr. Andreas Wiebecke-Gottstein)

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Balázs János, Szakcsi Lakatos Béla (zongora)
MVM Koncertek "A zongora 1-ben"
Az improvizáció

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Elisabeth Leonskaja (zongora)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
DVOŘÁK: d-moll legenda, op. 59/1
DVOŘÁK: II. szláv tánc, op. 46/2
DVOŘÁK: Nem mondom el - kórus vegyes karra, op. 29, No. 3
BEETHOVEN: IV. (G-dúr) zongoraverseny, op. 58 (11.21-én és 23-án)
BEETHOVEN: V. (Esz-dúr, „Császár”) zongoraverseny, op. 73 (11.22-én)
DVOŘÁK: VII. (d-moll) szimfónia, op. 70

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Orgonaestek Virágh Andrással (operaénekesekkel és hangszeres művészekkel)
A mai nap
történt:
1928 • A Bolero bemutatója (Párizs)
született:
1458 • Jacob Obrecht, zeneszerző († 1505)
1710 • Wilhelm Friedemann Bach, zeneszerző († 1784)
1901 • Joaquin Rodrigo, zeneszerző († 1999)
1913 • Benjamin Britten, zeneszerző († 1976)
1951 • Kent Nagano, karmester
1962 • Sumi Jo, énekes
elhunyt:
2007 • Maurice Béjart, koreográfus (sz. 1927)
2017 • Dmitrij Alekszandrovics Hvorosztovszkij, énekes (sz. 1962)