vissza a cimoldalra
2018-10-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61137)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4069)
Társművészetek (1278)
Kedvenc előadók (2824)
Milyen zenét hallgatsz most? (24998)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Momus társalgó (6348)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11291)
A csapos közbeszól (95)

Zenetörténet (236)
Élő közvetítések (7453)
Kelemen Zoltán, operaénekes (90)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2931)
Opernglas, avagy operai távcső... (20145)
Simándy József - az örök tenor (552)
Operett, mint színpadi műfaj (3714)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1115)
Pantheon (2264)
Balett-, és Táncművészet (5560)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1503)
Franz Schmidt (3197)
Momus-játék (5543)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4355)
Ilosfalvy Róbert (816)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2606)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Klára
Leírás:
Honlap:
   


Klára (574 hozzászólás)
 
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611292018-10-16 08:43:15

Na te Jóságos Ég!



Azt azért ellárulhatná végre valaki, hogy ezekben a Domingo-fúzionált előadásokban, programokban  ki kinek tesz szívességet? Nem vitatva többévtizedes énekesi karrierjét, karmesterként nyújtott teljesítménye nem egy esetben erősen vitatható. Kíváncsi lennék, hogyan boldogul a magyaros dallamokkal? Bár egy jó zenekar sok mindenre képes, akkor is, ha a karmester nem áll a helyzet magaslatán.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611082018-10-13 12:06:36

A szakszervezeti megszorításokra vonatkozó állítások igazak, tessék elolvsani Bing "5000 estém a Metropolitanban" c. önéletírását -  a megtartott előadásoknál  kényesen vigyáznak arra, hogy x+1 függöny, illetve meghajlás  esetén se lépjék túl az éjfélt, mert akkor külön kell fizetni! És a szakszervezet abba is beleszól, hogy külföldi  társulat vedégfellépése alkalmával dolgozhat-e külföldi személyzet és milyen feltételekkel. Ez így igaz, de ez mindig is így volt, ezt előre lehetett tudni. Az igazi ok nyilván más, ami nem publikus.



"Az öt előadás lemondása azonban maximum presztízsveszteséget jelent, anyagit nem.



– Az Opera nem veszít ezen, hanem spórol, hiszen így a számolt műszaki költség felét kell kifizetnünk – írta válaszában Oláh"  Ez pedig mese habbal, mert lehet, hogy a mszaki költség felét kell kifizetni, de az 5 előadás bevétele kiesik!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611032018-10-12 18:03:53

Bocsánat, honnan a fészkes fenéből tudja, hogy ki milyen párthoz tartozik, vagy tartozott? Ez már önmagában is vérlázító. Persze, meghazudtolja - bocsi - megcáfolja önmagát. És mi az a felkonferálás, hogy a kultúrpolitika a kormámyzati szereposztásból és a választási eredményből következik? A C-dúr másként szól attól függően, milyen logo van a pártplakáton? Ezentúl a próbaéneklésen, vagy a zenekari próbajátékon az esedékes pártindulót is el kell énekelni?



Az pedig, hogy hónapokig nincs operaelőadás, valóban pofátlanság. Nem kellene egyszerre egy hátsóval két lovon ülni.



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610952018-10-12 14:59:40

Tanulságos! Persze, nagy meglepi lenne, ha ebbe nem kötnének bele a "szokásosak".


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66892018-10-09 13:10:50

Idén januárban közvetítette a TV a 2008-as salzburgi Otello felvételt, Antonenkoval, Marina Poplavskayaval, stb. Akkor Antonenkoról kb. azt írtam, mint most -zéta - Lehet, hogy nagy hang, bár néha csúszkált a hangközökben, de indulatmentes, rezzenéstelen "fapofa".Semmi szenvedély nem látszott az arcán, még érzelmek sem. (kb.ennyit)  Akkor kaptam hideget.meleget! Olyanoktól is, akik most háborognak a teljesítményen. Én nem láttam, csak hallottam az Aida közvetítését, ez az Antonenko még annál is rosszabb volt! A többiekre vonatkozó kritikával is egyetértek, már ami az énekesi teljesítményt illeti, mint említettem, nem láttam. De a jelek szerint nem vesztettem sokat! Csak azt nem értem, hogy a MET hogyan süllyedhet ennyire mélyre.Vagy a sznoboknak mindegy, csak húzónév legyen?



 


Balett-, és Táncművészet • 55572018-10-09 12:59:48

Hát, tudjátok, ha "balett" -ről van szó, akkor én igazi klasszikus balettet képzelek és várok, nem pedig ezt az ultramodern vonaglást! Lehet, hogy ez világszínvonal, csak nem a klasszikus balett világa.



ÉS most lehet köpködni, hogy kövület vagyok, mint már más alkalmakkor is, de akkor is ez a véleményem.


Társművészetek • 12722018-10-04 14:10:04

Akkor miért is kell leváltani? CSAK!



 


Élő közvetítések • 74252018-10-04 08:56:29

A fő kérdés nem ez!



A fő kérdés: ugyan miért Eyvazov az első széria, és miért nem Kaufmann?



Hogy miért Eyvazov a free, mert az ugye ingyen van,  a moziközvetítés már Kaufmannal lesz, és nem hiszem, hogy különösebben bárki is törné magát, hogy Eyvazovért extra fizessen, míg Kaufmannért többnyire igen.



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610712018-10-02 08:35:04

Őn sajátmagát cáfolja meg egy bekezdésen  belül! Jó a repertoárcsere, de nem hibátlan, stb. nem ismétlem meg becses sorait. Ha valami nem hibátlan, az nem jó! A társulat felbomlása - kinek is jó és miért? Valamikor rang volt a MÁO társulatához tartozni!  Kiváló énekesek nem jutnak szerephez, kinek jó és miért? Külföldi közepesek jönnek nagy pénzekért helyettük, kinek jó és miért? Pár napja, hete éppen a balettkar tökéletes elkülföldiesedéséről volt szó ebben a fórumban, az sem biztos, hogy jó!



Az Erkel újranyitása az egyetlen pozitívum, az Eiffel Műhelyház első perctől vitatott, csak bizonyos körök nyomására ez nem kapott nagyobb nyilvánosságot. És nem utolsó sorban, ha valakinek történetesen más a véleménye, az nem a sárga irígység megnyilvánulása, hanem egyszerűen más vélemlnyen van!



 


Élő közvetítések • 74182018-09-29 18:08:43

Es gibt wahrscheinlich rechtliche und finanzielle Problemen im Hintergrund!


Élő közvetítések • 74142018-09-29 11:46:32

Köszönöm!


Bartók Rádió • 7462018-09-28 21:30:14

grazie!


Bartók Rádió • 7442018-09-28 17:15:33

Végigcsináltam!



Elég jó kapacitású gépem van, és nem először keresek valamit a NET-en, de nem volt sétagalopp, és nem is 10 perc alatt értem a végére.  Azt hiszem, a szolgáltatónak nem a magasan kvalifikált és szuper géppel rendelkező egyénekre kell(kellene) szabnia a szolgáltatást, hanem az átlagemberre. Nem mindenki rendelkezik ezekkel a feltételekkel, arról nem is beszélve, hogy valamikor volt egy normális Rádióújság, ma csak a legkülönbözőbb színes vacakok vannak, 115 csatorna vázlatos műsorával, és nyúlfarknyi tájákoztatással a rádióműsorokról!


Bartók Rádió • 7392018-09-28 08:42:11

Egyetértek, és gratulálok Héterőnek, hogy ezeket az adatokat előásta és itt közzé tette! De ez éppen az előző pár bejegyzésre utal vissza, mikor Joska 141 és én egyazon rádió músorprogramján  két különböző internetes oldalon két különböző programsort találunk. Ez nem a mi szégyenünk, nekünk csak bajunk van vele - de manapság a hallgatónak (nézőnek - mert sokszor a TV műsor is kész rejtvény) ehhez van lehetősége. Próbáljon meg valaki ezek alapján egy video- vagy magnófelvételt készíteni égy kedvelt, de rég hallott műsorrról, zeneszámról, stb!



A "szolgáltatókat" ez nem zavarja?


Bartók Rádió • 7352018-09-27 15:52:26

Kedves Jóska 141,



Csak ismételni tudom a 731 és 732 alatt megadott két internetes elérhetőséget, ennél bővebbet én sem találtam. Egyébként az eheti Színes RTV újság szerint és az általam megadott két internetes portál szeint 29.-én egész délután "Magyar Zene Napja" van, és operának nyoma sincs.



Hogy a "legprimitívebb műsorközlő felülettől" mit lehet elvárni, és mit lehet kapni - ha a különbséget zongorázni tudnám, Rachmanyinov lennék (hogy stílszerű maradjak.) Az már csak ráadás, hogy a TV újságok lapzártája miatt mit tesznek az újságba egy héttel korábban, és mit adnak le!



 



 


Kedvenc előadók • 28222018-09-27 12:18:40

Ami Carlos ketrecbe dugását, meg az egész Don Carlos rendezést illeti, ami első pillantásra eszembe jutott, azt inkbb nem írom le! Tézier-vel kapcsolatos véleményét osztom, sokak szerint a legjobb Verdi-bariton manapság!


Bartók Rádió • 7322018-09-27 08:09:22

na, ott törte ketté a sort, ahol nem kellett volna!



https://musor.tv/mai/tvmusor/MR3


Bartók Rádió • 7312018-09-27 08:07:23

Egy lehetőség az alábbi: (de itt is csak főcímeket ad)                         https://musor.tv/mai/tvmusor/MR3



vagy: https://port.hu/radio?id%5B%5D=radiochannel-5202&date=2018-09-27



olyat, ahol az egyes műsorblokkon belül részletezi az egyes darabolat, én sem tudok.



A Színes RTV újság hozza a napi műsort, de általában csak déltől, és a koncerten belüli számokat, vagy pl. az operaközvetítések szereplőit csak alkalomszerűen adja meg.



 



 


Élő közvetítések • 74052018-09-24 09:55:21

Ez tényleg illúzióromboló volt! Ettől függetlenül a köszönet révényes, és továbbra is lesem Haandel  tippjeit.



 


Élő közvetítések • 74032018-09-23 17:44:38

Kösz, még éppen elcsíptem!



 


A nap képe • 20942018-09-23 13:48:48

Kónya Sándorról a mai generáció tagjai nagy valószínűséggel sosem hallottak, az idősebbek közül is csak kevesen. Látókörünk, látókörük szélesítése céljából íme a BR Klassic honlapján a Bayreuther Festspiele 2018. évi prgramja alkalmából megjelent ismertető szöveges része. A cím: "Minden idők 5 legjobb Lohengrinje"     Azért ez nem semmi!



Wagner - die Opernredaktion empfiehlt Die fünf besten Lohengrine aller Zeiten



22.07.2018 von Volkmar Fischer



Die Bayreuther Festspiele 2018 starten am 25. Juli mit einem neuen "Lohengrin" - mit Piotr Beczala in der Titelrolle. BR-KLASSIK-Opernexperte Volkmar Fischer stellt fünf Tenöre vor, denen der Lohengrin perfekt auf Leib und Stimme geschneidert zu sein scheint.



Franz Völker



Da Richard Wagner sich einen jugendlich strahlenden Stimmklang für Lohengrin wünschte, war Franz Völker in Bayreuth und woanders ein nahezu idealer Interpret (am eindrucksvollsten dokumentiert 1941 unter Robert Heger an der Staatsoper Berlin). Völker wurde den lyrischen wie den dramatischen Momenten der Partie gleichermaßen gerecht, war zu gefühlvoller Tongebung ohne sentimentale Drücker fähig, zu silbrigem Höhenglanz ohne martialisch dräuendes vokales Muskelspiel.



Sándor Kónya



Sandor Konya (etwa 1958 in der einzigen Bayreuther Lohengrin-Regie Wieland Wagners) war ein Belcantist mit ausgefeilter Legato-Vortragskunst, weitgesponnenen Atembögen. Italienisch geschult, bot der Ungar einen südeuropäisch gefärbten Blick auf den Schwanenritter: Melodische Linie und Text gingen ineinander auf. In der 1965 entstandenen Bostoner Studioproduktion unter Erich Leinsdorf ist sogar der von Wagner gestrichene zweite Teil der Gralserzählung zu hören, die sich der Komponist ursprünglich doppelt so lang dachte.



Jess Thomas



Dass sich eine heroisch auftrumpfende Tenorstimme mit intelligenter Textgestaltung verbinden kann, sieht man am Beispiel des Amerikaners Jess Thomas. Auch wenn sein US-Akzent nicht zu überhören war, begeisterte er in Bayreuth 1962 unter Wolfgang Sawallisch und kurz darauf in der bis heute faszinierendsten Studioaufnahme der Diskografie aus Wien mit Elisabeth Grümmer, Christa Ludwig, Dietrich Fischer-Dieskau, Gottlob Frick und Rudolf Kempe am Dirigentenpult.



Peter Hofmann



Die Einzelheiten des Librettos kamen auch bei dem spartenübergreifend orientierten Tenor Peter Hofmann voll zur Geltung, obwohl die Attraktivität seines Lohengrin primär durch ein maskulines Stimmtimbre begründet war. Sein Gesang war das Resultat eines Kraftakts: nicht ohne Anstrengung, aber mit intensiven Gestaltungsmomenten (etwa 1979 in der Bayreuther Lohengrin-Regie von Götz Friedrich). Dazu kam die optische Ausstrahlung des Sängers, der ein Charakterprofil plus Blondschopf zu bieten hatte und schnell zum Frauenschwarm wurde.



Jonas Kaufmann



Wenn dem Interpreten der Lohengrin-Partie daran liegen muss, dass man ihm sein ritterlich starkes Ego genauso abnimmt wie seine Trauer über das Scheitern des Gralsritters am Ende, darf auch der heutige Publikumsliebling Jonas Kaufmann zu den überragenden Rolleninterpreten gerechnet werden. Der für ihn typische baritonal gefärbte Vortrag, sein Wechsel zwischen metallisch attackierendem "forte" und gaumig weichem "piano" ist gerade der ambivalenten Lohengrin-Gestalt angemessen (etwa 2010 in der letzten Bayreuther Lohengrin-Produktion von Hans Neuenfels). 


Jonas Kaufmann • 22722018-09-15 19:40:54

Sajnos,,a kábelszolgáltatóm kivette a kínálatból! És hadd ne írjam ki, milyen csatornát állított be helyette! A NET-en megtaláltam a 3sat-ot, de sajnos csak Ausztria, Németország és Svájc területén fogható,


Balett-, és Táncművészet • 55462018-09-15 12:59:29

privát


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40552018-09-13 16:45:41

Csak az a zsebredugott kezű ünnepi szónok az elején, "csak azt tudnám feledni".



A film valóban érdekes és értékes volt, nekem elsősorban a régi MET és a korabeli előadások, művészek kissé kopott, de múzeális értékű fényképei és filmfelvételei tetszettek. És persze az a társadalmi összefogás és összeadakozás, amiből az  első MET a maga idején, majd a jelenlegi MET létrejöhetett! Sir Rudolf Bing mint ember és mint "intézmény"  külön fejezet a MET történetében. Kár, hogy ezt a filmet már nem érhette meg, és róla csak korabeli felvételek kerültek bele. De az, hogy az épület a sok költség-lefaragás mellett végül ilyen lett, nem kis részben az ő érdeme.


Help me! • 10882018-09-08 14:59:45

Nincs valakinek véletlenül egy Faust felvétele magyar nyelvű felrattal?



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610372018-09-07 11:00:24

De ha jól látom, Főig. urat további 5 évre prolongálták! Ezek szerint a pü fegyelem betartása, betartatása és az ÁSZ jelentésének figyelembe vétele csak kisvállalkozóknál, illetve "nem közeli" pártoknál és civil szervezeteknél feltétel!


Jonas Kaufmann • 22682018-09-05 17:15:58

Danke vielmals!


Jonas Kaufmann • 22672018-09-05 17:14:53

Kösz, ezt én is megtaláltam, de ez a "holnaptól..." stb bejegyzéssel nem volt kompatibilis, ezért kértem pontosítást. Tehát honaptól vetítik a németországi mozikban, itthon majd!


Jonas Kaufmann • 22642018-09-05 14:41:38

Bocs, melyik mozikban?


Élő közvetítések • 73812018-09-05 08:52:54

Van az a hang - illetve jelen esetben nincs! És van az a pénz....!



Rost művésznő minden eddigi csodálatos teljesítményét elismerve, soha nem volt egy Tosca-hang és soha nem volt  egy drámai alkat!  A hangbeli és kvalitásbeli képességekkel az énekesnek is és a szerepet kisztónak is tisztában kell(ene) lennie. Ez ma sajnos egyre kevésbé játszik szerepet, és nem csak Rost Andreára vonatkozik!


Balett-, és Táncművészet • 55392018-08-30 09:27:48

Azért ez valahol nagyon nagy szégyen! Évtizedekig dolgoztak, éltek nagy művészek - neveket szándékosan nem sorolok - a magyar balettben, a magyar balettért, sok évig csak a Bolsoj volt előttünk, és esetleg Bejart Párizsban. A világ nagy operaházaiban, balett együtteseinél fogadták tárt karokkal a mi táncosainkat, és most külföldiekkel vattázunk?



Ha nincs utánpótlás, miért nincs? Kevesen jelentkeznek? Mi ennek az oka? Jelentkeznek, de nem felelnek meg? És ennek mi az oka? Megvizsgálta valaki, érdekel valakit egyáltalán?



 


Élő közvetítések • 73682018-08-27 16:02:36

Ez az előadás remek bizonyték arra, hogy koncertszerűen is lehet jó operaelődást produkálni!



A záró hatos nálam is hiánycikk!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610282018-08-27 12:07:27

Hazai nincs?


Operett, mint színpadi műfaj • 36812018-08-26 15:31:43

"Az az igazság, hogy semmilyen hatalomra nem vágyom- mondta az ATV Egyenes beszéd műsorában Kerényi Miklós Gábor az operettszínház igazgatói posztjára beadott pályázatával kapcsolatosan." 



Mi lenne, ha még vágyna is valamilyen hatalomra? Egyébként, akit (akiket) zaklatás miatt eltávolítottak valamely tisztségből, beosztásból, stb, mint őt, azoknak semmilyen vezetői beosztásra nem lenne szabad jelentkezniük! Persze, ehhez minimális szégyenérzettel is rendelkezniük kellene, a kisebb-nagyobb (inkább nagyobb) ego mellett!


Wagner • 26082018-08-20 11:40:40

Csak az a baj, hogy a bevezetőn túl semmit nem lehet olvasni a cikkből, még a beígért rekláfilmet sem!


Élő közvetítések • 73552018-08-19 15:00:28

Nem az elütésre gondoltam, hanem éppen a lényegre!


Élő közvetítések • 73502018-08-18 09:31:36

"operabarátoknak" - így talán helyesebb lenne!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610242018-08-16 12:21:09

Bocs, a vidéki színházak játszottak operetteket is, sőt operákat is, de arra megfelelő hanggal és kvalitásokkal rendelkező szereplőik voltak, akik közül nem egy aztán Budapesten az Operettben,, vagy az Operában folytatta pályafutását, vagy minkét helyen felllépett.



A budapesti színházak - tekintettel a FővárosiOperettszínház létezésére és tevékenységére - az 1970-es évek előtt nem játszottak zenés darabokat. A Víg Szíház volt az első, a Popfesztivál-lal, majd a Madách, ahol a Macskák megjelent, amiket követően egyre több színházigazgató érzett bizonyítási kényszert, hogy ő se roszabb, mint a többi, és innen már nem volt megállás. Ami nem is lenne baj, ha megfelelő hanggal és énektudással, rendelkező szereplőgárda állna rendelkezésre, de sajnos nem áll! És ami sokkal nagyobb baj, igény sincs rá!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610222018-08-16 10:43:39

Bocs, lehet hogy naív vagyok, de szerintem az Operaház mégiscsak az operák bemutatására, előadására hivatott! Én már azt sem értettem, miért kellett egyik-másik prózai színháznak musical-színházzá avanzsálnia, ahol jobb sorsra érdemes prózai színészek nyekeregnek és vonaglanak éneklés és táncolás helyett - ez mégiscsak két teljesen külön műfaj, melyekhez külön adottságok kellenek! Maholnap balettet is táncolni - bocsánat - táncikálni fognak prózai szinházban, prózai színászekkel?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610182018-08-15 14:28:05

Köszönöm, talát süllyedt!  Éppen ilyen alapon merült fel bennem a megfogalmazott kérdés!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610152018-08-15 11:06:54

Bocs, megmagyarázná nekem valaki, mi az a "keresztény évad"? (félreértések és kioktatások elkerülése végett előre jelzem, hogy keresztény egyházhoz  tartozó hívő vagyok, de ezt a fogalmat nem igazán tudom értelmezni!)



Netán csak kifejezetten vallásos tárgyú operákat, vagy csak oratóriumokat mutatnak be? Vagy ezentúl rendelésre iratnak ilyeneket?


Opernglas, avagy operai távcső... • 201272018-08-11 08:39:30

Ha valakit érdekel, és van Mezzo TV-je, most kezdődött a 2008-as salzburgi Otello közvetítése. Antonenko, Poplavskaya, Carlos Álvarez, vez. Muti


Opernglas, avagy operai távcső... • 201262018-08-10 18:14:06

Még mindig inkább egy ilyen hideg zuhany, mint egy átvitt értelmű, valami modernizált förmedvény melllékhatásaként!



Nem mellékesen, köszönet a sok kiváló tippért az Élő közvetítések fórumban!



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610032018-08-09 18:02:14

Na igen, a MüPa színpada (ami nincs is) nem alkalmas valódi operaelőadások megtartására! Az azonos színvonalú Erkel pedig egyelőre az ígéretek földje, nem beszélve  arról az apróságról, hogy 1/1 nem lehet előadásokat az Operából átemelni, mert a színpad és a színpadtechnika, stb. messze nem azonos.



Ami pedig a "nincs alternatíva" narratívát illeti, kíváncsian várom az alkalmas főigazgató-jelöltek megnevezését! (ahogyan pár hete vártuk Kaufmann témában a hasonló jó tenorok felsorolását!)


Erkel Színház • 94462018-08-06 17:47:38

A szemlélet több okból is felháborító! Ez mégiscsak a MÁO, ami annak idején éppen azért épült, hogy a budapesti közönségnek legyen saját Operaháza, az adófizetők pénzéből építették, persze voltak mecénások is, akik ma már sajnos nincsenek! Aztán  felújították néhány éve - állítólag akkor világszínvonalon, most meg azt  halljuk, hogy azért az nem egészen úgy volt - és a mostani "felújítás"  is a MI pénzünkből történik! Ráadásul nyíltan kijelentik, hogy ez nem nekünk készül! Sőt, nyíltan a külföldiekre bazíroznak, ami azért nem egészen jön be!



Először is,  sokszor nem is az a "gazdag külföldi" jön ide, akire ácsingózunk, mert az röhögve megfizeti a Scala, BSO, Staatsoper Wien stb. helyárait, hanem az a réteg, amelyik ezt nem engedheti meg magának, és egy jobb bécsi vagy müncheni jegy áráért a négytagú család ül be, messze nem azt a magatartást tanúsítva, amit ez a hely megkövetelne! Igaz,hogy  a dress code már nem olyan szigorú, mint hajdanán, de a zenét akkor sem árt hallani!



Azon kívül, utazási irodák wellness hétvége programjába illesztik, többször láttam, amikor megállt a különbusz az Opera előtt, kicsődült - nincs rá jobb szó - belőle egy nem éppen operába öltözött, operára hangolt tömeg, bementek, majd az előadás után a különbuusz felvette őket, stb - a hagyatékról a jegyszedő és takarítónénik mesélhetnének! Volt, hogy gyógyfürdői kezelésre várva hallgattam végig, amikor kissé másnapos "gyógykezeltek" mesélték röhigcsélve az előző, vagy a megelőző esti opera előadást, ahova nem is tudják, miért vitték el őket, mert még enni meg inni sem adtak,, stb!



Mi, hazaiak meg leshetjük a last minute jegyeket, és ülhetünk tölteléknek a maradék helyeken, ami valóban jobb, mint a semmi, csak programtervezést nem tesz lehetővé! Nem beszélve arról, hogy micsoda felemelő érzés megtűrt csórónak lenni a saját hazánkban!


Jonas Kaufmann • 22622018-08-05 20:41:14

Ha esetleg le tudná venni valaki?!


Opernglas, avagy operai távcső... • 201222018-08-03 15:10:49

Képzelje el, mennyire unalmas lenne a fórum, ha mindig mindenkinek azonos lenne a véleménye!


Opernglas, avagy operai távcső... • 201172018-08-03 10:48:29

Ez a kérdés bennem is felmerült, de sajnos a darab végéig sem derült ki! Agatha Christie írta valahol, hogy ha egy színdarabban az első felvonásban megjelenik egy revolver, annak valamikor el kell sülnie! Sajnos, a mai önegvalósító rendezők sokszor a saját koncepciójukat (ha van egyéltalán) sem tudják tisztességesen végigvinni!



 


Opernglas, avagy operai távcső... • 201152018-08-02 17:30:43

Csak erős idegzetűeknek:



a 3sat internetes oldalán egylőre még megtekinthető - azt nem mondom, hogy élvezhető,  ezt ki-ki döntse el önmaga! És nem csak azért, mert a kék tinta kiömlött és szétfolyt az asztalon - bocs színpadon.



http://www.3sat.de/mediathek/?mode=play&obj=74881 


Opernglas, avagy operai távcső... • 201112018-08-01 14:21:46

Solti György túlélte a holokausztot  - ez tény! Az, hogy a szörnyűségekből személyesen mit élt át, egy doiog. Hogy mit érzett, az egy másik!

Sem emberi nagyságát, sem művészetét nem csökkenti a tény, hogy a zsidóüldözés poklát személyesen nem járta meg. Nehogy már ezt bűnéül rójuk fel! Lassan megérjük, hogy mindenki bűnösnek kiáltatik ki, aki nem járt me minimum egy koncentrációs tábort?


A díjakról általában • 10352018-07-28 07:50:31

"Ugyancsak stratégiagyanús a kritikusok idei igyekezete Alföldi Róbert alkotásának elismerésére "



Lehet, hogy Vidnyánszky Attla éppen ezért vonult vissza? Sajnos, manapság csak annak jár elismerés, aki a mainstream elvárásainak megfelel, másoknak nem! Ezt lehet elismerni, lehet tagadni, ez sajnos tény!



 


A nap képe • 20722018-07-26 08:43:54

Minden operakritika - ahogy minden kritika, vagy bírálat, akár művészi teljesítményről van szó, akár más egyébről - mindig szubjektív, mert a kritikát ember fogalmazza meg.



Az már más kérdés, hogy emellett, vagy ennek ellenére, mennyire tud tárgyilagos lenni! Erre valóban kiváló példa Kroó György tanár úr, aki valóban az érintett művet, művészi teljesítményt bírálta, és soha nem lehetett tudni, milyen az egyéni viszonyulása az adott előadóhoz.



Ami nem jellemző másokra, és sajnos egyre inkább kimegy a divatból. Mit lehet várni egy „kritikától”, amely így kezdődik: Én ugyan nem szeretem X.Y. énekest, karmestert, stb., de……. és itt jön valami véleményféle! Vagy messziről látszik, a politikai viszonyulás!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609722018-07-24 11:07:41

Sajnos, a közönség egyre inkább "leváltásra" pontosabban kiszorításra kerül - az egy re furcsább darabok, extré, rendezések és nem utolsósorban a megfizethetetlen jegyárak miatt!



Ami pedig a zenekar, a fellépő művészek, stb ruházatát illeti - a TV közvetítések, és a YT jóvoltából egy sor nyári szabadtéri koncert közvetítését láthattuk, lárhatjuk: Waldbühne, Schloss Schönbrug, Grafenegg, Vörös tér, stb - a zenekar minden alkalommal kifogástalan öltözékben játszi, a karmester frakkban vagy szmokingban és a fellép művésznők, művészek öltözéke is kifogástalan. "Legfeljebb előadás után tisztítóba adjuk a frakkot" - copy J. Kaufmann. És a közöség ruházata sem szedett-vedett, nem forrónadrág, stb.


A díjakról általában • 10292018-07-21 09:38:42

Egyetértek. Persze, az már más kérédés, hogy egy díjazott-jelölt esetében az illető személyét, és az egész eljárást miért kell nyilvánosságra hozni. Hacsak valaki nem akar ebből politikai tőkét kovácsolni "saját köreiben"!



Bár, még mindig becsületesebb és egyenesebb egy kitüntetést, díjat, stb. eleve visszautasítani (ha már előre megkérdezik az illetőt), mint átvenni, az esetleges pénzjutalmat bezsebelni, és nem fogni kezet a díj egyik átadójával, mert egyéni politikai nézetek miatt az illető a díjazottnak nem szimpatikius! Mert ugye egy időben azok voltak a f...gyerekek, akik átvették a díjat, de nem fogtak kezet akár Horn Gyulával, akár Sólyom Lászlóval, stb.!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609682018-07-20 09:19:47

Persze, hogy azért! Aki megpörgeti a műsort, ahogy én is, az először meglepődik, megörül, stb. - majd amikor rákattint, kiderül, hogy ja, bocs" ez nem itthon lesz! Ez egyrészt remek töltelék, mert mindennapra jut egy program, másrészt egész egyszerűen megtévesztés.



Egyébként pedig megszólalt bennem a kisördög: miért a MÁO zenekara kíséri őket? Milyen gázsit kapnak ezért? Ugyanannyit, mint egy rendes helybeli zenekar, vagy netán kevesebbet, de érjék be a dicsőséggel, hogy ilyen nagyságokat kísérhetbek? És elvihetik a balhét, ha nem elég nagy a siker,  mert kérem "rossz volt a zenekar"?  Láttunk már iyet, nem is efyet.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609642018-07-19 09:11:01

"CsaK" - egyébként pedig azért, mert tesznek a hazai közönségre! (Bocs)


Erkel Színház • 94322018-07-17 19:16:13

Ez azért - bocsánat - rőhej!



Megközelítés szempontjából egyetlen lépéssel sincs közelebb, sőt sokkal rosszabb!



Egyébként komolyan érdekelne, hogy a magasságos BKK Ügyfélszolgálat dolgozói közül ki és milyen gyakorisággal utazik nevezett villamosvonal járatain! (főleg az esti órákben mert operába általában esténként mennek az emberek!)


Marton Éva • 7422018-07-09 06:52:36

Ha maga mondja!


Marton Éva • 7372018-07-08 13:05:48

Bocs, erre inkább nem válaszolok! Túl hosszú lenne, és van az a szinvonal, ahova ez ember már nem megy le...


Erkel Színház • 93952018-07-08 10:10:05

Bocs, akkoriban Budán laktunk, és az Erkel Színház előtt ott állt a többi színházi busz között a 4.- jelzésű  busz, mely valahonnan Újpest felől jött, és a Vágány utca - Dózsa Gy. út - Népköztársaság útja - Lánchíd - Mészáros utca stb. útvonalon közlekedett a Lékai János térig. A színházi napokon  többek között egy db 4.-es busz kiállt az Erkel Színház elé, és a Lékai térig vitte az utasokat, amire a síma buszbérlet érvényes volt. Lehet, hogy a buszjáraton kívüli "különbuszokra" fizetni kellett, ezt nem tudom. De a színházi buszok általában járatos buszok voltak, és azért közlekedtek, mert a rendes menetdőn túl volt vége az előadásnak.



A Rákóczi úton a Blahánál, a Luther utcánál és majd a Baross téren volt megálló. A villamosközlekedést a autóbuszközlekedés  megkönnyítése, illetve a személyautók számának szaporodása miatt szüntették meg, egy új forgalmi sáv lehetősége érdekében. Később aztán  több helyen a felszíni közlekedést teljesen megszüntették a metró miatt, ami már más történet. Amiről persze ma már tudják a szakemberek, hogy hiba volt, mert a levegő titisztaságának annyi, de sajnos nem lehet visszacsinálni! Aznkívül, ha baj van a metróval, gyalogol vagy taxizik a fél város!


Marton Éva • 7352018-07-06 15:31:46

A kioktatásért köszönet! Nem az a probléma, hogy nincs a lakásban szárítóhelyiség, hanem az, hogy valószínűleg fürdőszoa sincs, hogy potyog a vakolat, lóg a függőfolyosó, a lakások és házak totál lepusztultak, talán azt is rendbe kellene hozatni, nem csak a művészeknek mini-lakótelepet építeni! Nem csak a társasházakra kell pályázatokat kiírni - egy részét egyébként sem tudják igénybevenni az önrész hiánya miatt - hanem az önkormányzatiakat is rendben tartani. Az pedig nem érv, hogy vannak ennél sokkal lapusztultabbak is, az sem jó, de ez nem érv ebben a helyzetben!


Erkel Színház • 93862018-07-05 19:50:53

Igen, a villamos-megálló is ott volt, amíg a Rákóczi úton meg nem szüntették a villamos közlekedést. De a színházi buszok közlekedése ettől független volt.


Marton Éva • 7312018-07-05 17:48:47

Ez aztán tényleg ki volt cizellálva! Valamikor volt egy olyan rendelet, hogy élő emberről nem készül szobor, nem neveznek el utcát, teret, stb. Csak a minimum a halála után 25 évvel, ha jól emlékszem. Miután én is csak a 17.-ik  perctől néztem, nem tudom, a zárt közösségű műteremlakások és bográcsozós művészeik hol vannak, nem is érdekel igazán. Ami érdekelne, hogy az az olaszos jellegű, udvari ruhaszárogatós, kissé lepusztult belső udvar, illetve házsor hol van! Annak a feljavítása érdekében ki mit tervez?


Erkel Színház • 93842018-07-05 17:37:26

Azért nem fogják megcsinálni, mert kb. egy háztömbbel feljebb a Baross tér torkolata előtt a Huszár utcánál mindkét irányban megálló van!  A régi "színházi buszokat" kellene visszahozni, amik előadás végére mindig ott álltak a szinház előtt, a megfelelő járatszámmal és vitték haza a késő esti utasokat (természetesen menetjeggyel, tehát nem TESCO-busz mintára ingyen). Nem tudom, mikor szüntették meg, és miért, de abban sokkal több fantázia lenne!



 


Opernglas, avagy operai távcső... • 201062018-07-04 18:51:22

Róla legalább tudjuk, hogy képes elénekelni Lohengrint! (és tényleg megbízható, kiváló énekes) Mindenesetre a szereposztás, illetve  felléptetni kívánt  énekesek kiválasztása ott sem kevésbé rejtélyes mint mifelénk!


Opernglas, avagy operai távcső... • 201032018-06-30 20:29:26

Mikor ennek a "pompás" ötletnek híre ment, én már akkor azt kérdeztem, miért? A jelenlegi Wagner-eknek sem Kaufmann, sem Klaus Florian Vogt nem jó? Egyébként aki komolyan vette, hogy Alagna Lohengrint fog énekelni, az naivabb a maszületett báránynál! És nem azért, met történetesen németül kell énekelni!


Jonas Kaufmann • 22582018-06-30 20:24:17

Köszönöm!


Anna Moffo • 262018-06-28 15:45:13

Az eredmény pedig - bocsánat - borzalmas! Minden tiszteletem Szinetár Miklósé és több évtizedes sikeres tevékenységgé,  de evvell a filmmel nem dicsekedhet. René Kolloval, Anna Moffoval és még néhány nem odaillő szereplővel együtt sem. És akkor a betétdalok bugyuta angol szövegéről még nem is beszéltünk. 


Wagner • 26002018-06-28 15:32:31

Valószínűleg "barkácsoltak" egy magyar szöveget, ennél lehet, hogy az éneklési szempontokat vették figyelembe (attól még lehet borzalmas), és azt vetítették ki, mert lustaságból vagy igénytelenségből nem készítettek szöveghű fordítást.  Nem az első eset, és tartok tőle, hogy nem az utolsó.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66142018-06-27 08:34:08

Nézem a Galéria aktuális képét, két ragyogó hajdani énekesünket. Nem írom ide, mikor láttam először a  Don Carlos-t akkor még Simándyval és Jámbor Lászlóval, majd később sok más ragyogó énekessel, hazai és külföldi sztárokkal, de nem emlékeszem, hogy valaha is valaki közülük mikroporttal lépett volna fel. Pedig eleinte a III.emelet utolsó soraiban ültünk, annyira futotta! És onnan is minden szót tisztán hallottunk és értettünk is.  Akkoriban még tudtak énekelni? Vagy operaházi  tag csak az lehetett, aki "be tudta énekelni" a nézőteret? Bocs, lehet hogy profán párhuzam, de az Operett Színházban láttam a klasszikus Csárádáskirálynőt, Honthy, Feleki, Németh Marika, Rátony Róbert, stb. Ők is a saját hangjukkal énekeltek. Az ember éppen azért megy el az Operába, és nem egy lemezt - bocs, ma már CD-t tesz fel otthon, mert élő zenét akar hallgatni,  nem mű micsodát! Majd még megérjük, hogy felmegy a függöny - ha lesz egyáltalán- láthatjuk a csodás díszleteket, majd valahonnan bejátszódik a zene, az áriák, mert már nem lesz szükség énekesekre sem?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609042018-06-24 15:46:44

Bocsánat, vannak darabok- és teljesen mindegy, hogy színdarab, musical, balett, vagy opera - amelyeket be lehet, sőt be kell mutatni. Akár mert olyan újdonság, amelyet látni kell, akár mert máshol befutott és igény van rá, akár.... lehetne sorolni reggelig. De előtte fel kell mérni, melyik korcsoport, milyen érdeklődésű közönség jöhet számításab, és főleg mekkora nézőszámra lehet számítani. Erre valók a kamaraszínházak, kis színpadok, kamaratermek, stb. "Szélesebb néprétegek becsalogatása" - ez igen jól hangzik, de nem mond semmit! Kiket aka becsalogatni, stb. lásd fentebb. És igen, avval is számolni kell, hogy ami külföldön valahol nagy siker volt, nálunk nem biztos, hogy bejön! Ha kisebb színpadon mutatják be, és beüt a siker, át lehet telepíteni nagyobb helyre! De nagyobb helyen bebukott darabot kisebb helyre átvinni szinte lehetetlen!



Még egy apróság: nem vagyunk egyformák, kinek ez tetszik, kinek az, ez abszolút szubjektív dolog! De illik tiszteletben tattani a más ember ízlését, tetszését, és nem földbedöngölni valakit emiatt!



Ami pedig a fantomkritikusokat illeti, ilyen sajnos mindig volt, van és lesz is. Ha Ókovács ezt a darabot nem hozza be, akkor valószínűleg az lenne a baj! Bezzeg máshol adják, de nálunk nem kezdetű szvegek folynának a csapból is.


Élő közvetítések • 72482018-06-22 16:49:53

Kedves Lujza! Mióta a Digi tv kivette a programból, neten szoktam nézni. Tegnap sehogy, mert váratlan események miatt borult az esténk. De ezek szerint nem érdemes bosszankodnom rajta! Általában neten nézem ezeket az adásokat, mert a kábeltársaság kínálatában az egyetlen zenecsatorna a Mezzo.



Egyébként mostanában abban is csalódtam párszor, mert se sző se beszéd, eltér a meghirdetett műsortól.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608902018-06-22 12:31:23

Tetszetős szakmai életrajzot az mondhat magáénak, aki letett az asztalra valamit, ez nem lesz szebb egy válástól. De ne is attól legyen szép, mert a rátermettség helyett a privát kapcsolat miatt sorakoznak a szerepek, amiknek egyébként nem kellene sorakozniuk!



Ha őszintén  publikálnák, hogy a kamaraénekesi kitüntetést kinek adják és mire, nagy meglepi lenne!


Élő közvetítések • 72452018-06-21 16:04:54

És  ismét csak ezer köszönet!



 


Wagner • 25932018-06-21 11:12:03

Valóban "kissé" més! Még akkor is, ha a versláb és ritmus, énekelhetősg, stb miatt szükséges módosításokat belekalkulálkuk.



Csak ismételni tudom a Nemzeti hangversenyterem fórumban tett megjegyzésem egy részét: Ha pedig annyira aggódunk - egyébként jogosan - Wagner irdalmi értékű alkotásaiért, akkor tisztességes, korrekt magyar fordítás kellene, és elsődlegesen az adott mű tartalmának és szellemiségének megfelelő rendezés, színpadkép, stb, nem pedig valami modernizálz förmedvény!


Pantheon • 22312018-06-21 09:40:36

Én viszont őszintén örülök, hogy ismét itt van, és  remélem, itt is marad!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40362018-06-21 09:37:15

1959 valóban nem a XIX, század, de az érintett fordtások többnyire akkor készültek, az akkori ébredező magyar öntudat követelte meg, hpgy az operákat nemzeti nyelven adják elő, persze az akkori, ma már kicsit kacifántosnak tűnő nyelvezettel,  - ahogy ez akkortájt Európa egyéb országaiban is így volt. Számos nagy osztrák-magyar, esetleg morva ! (a mai generáció azt se tudja, hol keresse  a korabeli térképeken pl, Morvaországot), vagy német énekes  felvétele található a yt-n, ékes, és tökéletesen érthető németséggel, olasz vagy francia operák részleteivel! A mai magyar előadók sokszor magyarul sem érthetők, tisztelet a kivételnek! Ha pedig annyira aggódunk - egyébként jogosan - Wagner irdalmi értékű alkotásaiért, akkor tisztességes, korrekt magyar fordítás kellene, és elsődlegesen az adott mű tartalmának és szellemiségének megfelelő rendezés, színpadkép, stb, nem pedig valami modernizálz förmedvény!


Opernglas, avagy operai távcső... • 200912018-06-20 08:40:48

Én láttam a Házy - Ilosfalvy Manont, valóban életreszóló élmény volt. Ifjabbaknak - hogy fogalmuk legyen - javasolnám a Harteros - Kaufmann párost, bár tudom, hogy ezért páran köpködni fognak. Vagy Alagnát a jelenlegi feleségével.



Egyébként lehet, hogy vájtfülű kritikusoknak valaki, valami nem tetszik, de ha a közönség tódul az előadásra, az azért csak jelent valamit!



Kedves Parampampoli, vannak helyzetek, amikor igenis a többség dönt, még akkor is, ha ez a döntés egyeseknek nem tetszik! Bocsi, de az élet erről szól.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608422018-06-18 16:27:02

Csak egy baj van:Eyvazov neve mögött nincs ott a Hungary! Egyéb beprotezsált dilettánsok neve mögött viszot sajnos ott van! Egyébként nem ez az első eset, amikor "vitatható" képességű énekesünk lép fel külföldön, és a MÁO-ban is énekelt olyan, aki kissé kívánnivalót hagyott maga után - hogy pc legyek.


Opernglas, avagy operai távcső... • 200772018-06-17 13:26:06

Nem láttam ezt a "csodás"rendezést, de a szemléletes leírás alapjá tipikus példája annak, hogyan lehet elvenni a néző kedvét a további operalátogatástól és hogyan lehet lehetetlenné tenni egy egyébként igen jó énekest! Monastyrska ragyogó Santuzza volt a 2015. salzburgi Parasztbecsület előadáson, méltó partner egy Jonas Kaufmann mellett -ezt volt szerencsém látni, de ezen kívül igen sok felvétele található a yt-n is. Ha a rednező iskoláslánykának (?) véli és annak öltözteti, hát az nem az énekesnőt minősíti, viszont tényleg elveszítheti a talajt a lába alól. Nem is beszélve arról, hogy bármilyen jó és nagy énekesnő/énekes valaki, nem biztos, hogy a hangfekvésének megfelelő valamennyi szerepben fel kell lépnie - itt jön be hangszín, az alkat, az egyéniség, stb. kérdése, amire manapság nem sok gondot fordítanak! Legyen neve, hozzy be a közönséget, aztán slussz!   A siker a rendezőé, a bukás az énekesé, ez a kotta.



Kunde kétségkívül nagy hang és nagy egyéniség, és valószínűleg jobban sáfárkodik a tehetségével, mint egynémely ifjú titánok! Pár éve/évtizede nem volt csoda, ha egy nagy énekes úgy a hatidok x tájékán még énekelt.


Élő közvetítések • 72342018-06-15 19:32:00

Bevallom, eddig Shagimuratováról azt sem tudtam, hogy létezik! A zenekarért, Matzujewért és a kis srácért érdemes volt megnézni! Garifullina szép és remekül énekel, de jelenleg ő az egyik ügyeletes szoprán sztár, félő, hogy idő előtt kiég, mint Poplavszkaya. Abdrazakov kitűnő, mint mindig - Domingo mellette még halványabbnak tűnt. A Puccini áriák borzalmasak voltak, az In questa Reggia "bővített változata" különsen. A záró Kalinkát még csak megértettem valahogy, de azt a Matrjoska babába oltott hétfátyoltáncot kár volt beiktatni!



 


Élő közvetítések • 72272018-06-11 09:39:21

Nem bizros, hogy "csak az asszony miatt". Mindig voltak, vannak és lesznek nézők, akik a fellépő nevekre vesznek jegyet és nem a műre. Nekik az a fontos, hogy látják, hallják a NAGY NEVET, és tapsolhatnak NEKI! Ettől függetlenül. csakugyan rettenetes volt!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39932018-06-09 14:15:21

Nem véletlen, hogy a világ operaházaiban a Tristan nem egy mindennapos darab! Mind Windgassen, mind Kollo korszakost alakított ebben a szerepben (is!),, és Seiffert is Seiffert a maga nemében. Ahogy a szerep sem akármi! Seiffert egy nyilatkozatát láttam, hallottam - elmondta, hogy évente csak meghatározott számú Tristant énekel, mert nem lehet számolatlanul! Kollo pedig önéletírásában elmondja, hogy sokszor szó szerint a halálán érezte magát, mire az a bizonyos jelenet végetért!



Egyébként nem csak az éneklés szubjektív, de az operanézés -hallgatás is! Nem törvényszerű, hogy két különböző emberre egy adott előadás, vagy énekes ugyanzt a hatást gyakorolja. Még szerencse!



 


Bánk bán • 29622018-05-30 08:12:24

A Bánk bán eredeileg tenor szerep, " változat" nélkül. Valamikor a második világháború előtt transzponálták baritonba, és Palló Imre énekelte sokáig nagy sikerrel. (ennek a megoldásnak különféle hivatalos és nem hivatalos okai voltak, ez túlmegy ezen a fórumon). A háború után visszatértek az eredeti változathoz, és tenor volt évtizedekig. Simándy József és hazatérése után Ilosfalvy Róbert voltak a korszakos Bánk bánok. Hogy mostanság ez a bariton miért került elő, az számomra nagy homály. Korábban már volt téma a fórumon, valaki talán emlékszik rá, ezt mivel indokolták meg- ha egyáltalán.


Jonas Kaufmann • 22552018-05-24 10:17:23

Mivel Anja Harteros budapesti áriaestjét itt kritizálták, itt válaszolok. Nem voltam ott a koncerten, egyszerre csak egy eseményre lehet elmenni. Az M5 csatorna tegnap ismételte a koncertet, ezt végighallgattam.  A tapsból ítélve - ami ugye a tetszésnyilvánítás egyik formája -  a Művésznő egyáltalán nem bukott meg, sőt!  Egyébként lehet, hogy kissé indiszponltnak találták egyesek, ez megítélés dolga. De bukásnak titulálni minimum kissé túlzás!



Néha úgy tűnik, hogy egyes igen tisztelt Fórumtársak nem azon az előadáson, koncerten vesznek részt, mint mások! Ha nem lenne képzavar, azt mondanám, más optikán nézik az eseményeket.


Jonas Kaufmann • 22532018-05-12 13:59:09

Igen, ez egy nagyon jó felvétel, és az ária Kaufmann hangjának különösen fekszik. Egyébként a köszönet azt is megilleti, aki feltöltötte éa azt is, aki felhívta rá a figyelmet, Én is csak Lujza első bejegyzése után kezdtem böngészni, és nem hiába!


Jonas Kaufmann • 22512018-05-11 08:00:11

Kedves Lujza,



ezer köszönet. Egyébként több felvétel is fent van, érdemes böngészni.



 


Jonas Kaufmann • 22492018-05-07 13:34:24

Kaufmann jó beszél - a német mellett - olaszul, angolul és franciául is. Kifogástlan francia kiejtését a párizsi Werther után és a párizsi Don Carlos után is szinte minden kritika kiemelte. Különös pikantériája a dolognak. hogy a Don Carlost olaszul temérdek alkalommal énekelte, és nyilván nem volt egyszerű másik nyelvre átváltani! Franciául nem tudok, de németül igen. Írtam már korábban, hogy a német nyelvű operákban, illetve a német nyelvű dalokbban kifogástalanul érthető - ami sajnos a magyar oeraénekesek magyar nyelvű fellépéseinél gyakran kifogás tárgyát képezi!



Pavel Cernoch-ot korábban nem ismertem, de találtam a yt-n több felvételt vele, és egy korábbi Don Carlosból egy élő előadás felvételét, nagyon tetszik a hangja.


Élő közvetítések • 71732018-05-06 11:00:15

Ez komoly baki volt, persze angolul beszéltek a Romeo et Juliette szünetben és nem olaszul!  Délután néztem a genovai Traviatát, annak a szünetében beszéltek olaszul. Violetta kicsit túlméretezett volt, de szépan énekelt. Alfredo?  A két Germont közül nálam a papa-Germont vitte el a pálmát. A rendezés? Modern, de volt már rosszabb is!


Élő közvetítések • 71692018-05-06 09:45:35

Párszor megnéztem ezt a párizsi Don Carlost, több okból is. Szeretem Verdit, egyik kedvenc operám a Don Carlos, és persze Kaufmann okán is. És reméltem, hogy a végén csak megértem a rendezői koncepciót, kezdve a lóval és a kordonnal elválasztott - mintegy múzemlátogatókat - kórussal a háttérben. Valószínűleg kissé alulképzett vagyok, de mind a mai napig nem állt össze a kép.



Azt is bevallom, hogy Haandel tegnapi ajánlataival komoly dilemmát okozott:Verdi, vagy Gounod?  Két operát mégsem lehet szimultán hallgatni, végül a Gounod mellett döntöttem. A MET nem jön be mindennap, és a Don Carlos fent van a yt-n. Nem bántam meg, a Romeo et Juliette csodálatos előadás volt, szép hangokkal. Kissé zavart a szünetek alatti sok duma- olaszul sajnos nem tudok - ezért  átkapcsoltam a Verdire, de elég rosszul jött be, így maradtam  a MET közvetítésnél. Nem bántam meg!



Aki esetleg nem hallotta, jelenleg még fent van a BBC Radio 3-n. meg lehet hallgatni.


Élő közvetítések • 71622018-05-05 18:15:00

És ismét ezer köszönet!


Opernglas, avagy operai távcső... • 200722018-05-04 06:14:07

Kedves Lujza!



Köszönet az előadást méltató cikkért, sajnos lemaradtam róla, pedig terveztem. Megnéztem ezt a kisfillmet is az épület restaurálásáról - az is megér egy misét! Nem elég, hogy ilyen csodálatos ékszerdoboz-kincsük van, még hajlandóságuk és pénzük is egy többéves komplett felújításra.



Akit esetleg érdekel,  több kisfilm van fent a yt-n a restaurálás különböző fázisairól és egy UNESCO film, mely az épület keletkezéséről, a környzeteről és  a korszakról, ad érdekes áttekintést.



https://www.youtube.com/watch?v=F6z5r2WBpPk



 


Jonas Kaufmann • 22262018-05-03 19:09:46

Én is visszakerestem, a Liceu-beli  Gerard valóban Álvarez volt. Tudom, hogy valaki és azért maradt meg bennem a nem sokkal korábban látott  Otello Jagoja és azért ugrott be szinte azonnal párhuzamként, mert hangban és színészi alakításban is nagyszerű volt. (Mindkét előadásban). Vratogna nekem nem tetszett, sem az Otellóban, sem Scarpiaként Baden-Badenben. De attól még jó énekes, és évek múltával nyilván lehet még jobb.



Ami a kétvonalast illeti, az egy tenornál alapkövetelmény, ebben egyetértünk. Hogy Kaufmannak pillanatnyilag megvan-e, vagy nincs, ez kérdés, mert ilyen  magasságokban msotanság nem "repked."  Az biztos, hogy a tavalyi hangszalagprobléma óta nem egészen a régi (na, ezért valószínűleg megköveznek!). Ez nem csökkenti az Andrea Chénier-ben nyújtott teljesítményét! Egyébként a három tenor - bocsánat HÁROM TENOR közül egyedül Pavarottinak volt meg a C, mind Carreras, mind Domingo permanensen  küzdött a magassággal. És mellőzték is az ilyen teljesítményt igénylő szerepeket!



Ami a tenor-bariton váltást illeti, Mario del Monaco sem volt akárki annak idején, neki igazán  nem voltak problémái sem hangerőben, sem magasságban, de bizonyos kor felett ő is  kacérkodott a baritonnal Volt egy stúdiófelvétel, ifjabb koromban hallotam, ahol egy tenor-bariton kettősben a baritont énekelte. (Gyöngyhalászok, vagy a Forza - erre nem mernék megesküdni.) Sajnos, túl korán meghalt, így nem derült ki, bevált volna baritonnak, vagy sem. 


Momus társalgó • 63242018-05-03 14:14:37

Kedves ED, Flórez és Cammarena kétségtelenül van, de nem éppen Kaufmann-fach! Antonenko nálam nem igazán jött be, de ebbe inkább nem megyek bele, mert neki is vannak hódolói. Peter Seiffert  a maga fachjában éppen olyan unikum, mint Kaufmann a sajátjában, de nem versenytársai egymásnak.


Jonas Kaufmann • 22242018-05-03 14:06:15

Kedves Lujza!



Ebben is igaza van, Frontali az előadás folyamán egész jól "beénekelte" magát, lehet, hogy kicsit korábban kellett volna kezdeni! Az a mód, ahogyan Frontali betegségét bejelentették, azt jelzi, hogy valami csakugyan nincs teljesen rendben a STOP körül! Nem mondom, hogy fanfárok között jelentsenek be egy ilyen dolgot, de minimum várják meg, míg a nézőtér elcsendesül, és mondják be normálisan. (Persze, lehet, hogy kicsi leragadtam a múltbeli szokásoknál.) A barcelonai Gerard nekem is tetszett, de a neve nem maradt meg a fejemben, Pedig meg is állapítottam, hogy Antonenko halvány Otellója mellett igen jó Jago volt, sokkal jobb, mint a ROH Vratogna!



Kaufmannal kapcsolatos korábbi véleményét, hogy ti. nem a másoktól megszokott hangerővel énekel, és néha kottát is olvas, csak megerősíteni tudom. Lásd  a  Celeste Aida utolsó hangjai, amit évtizedek óta orditva szoktunk meg. Egyébként K. több alkalommal elmondta, sőt önéletírásában meg is írta, micsoda meglepetés volt számára a pl.  Lohengrin aprólékos tanulmányozása során a kottában szereplő sok piano,  sőt pianissimo. 



Egyébként Welser-Möstöt újabban egyre többen sírják vissza.



 


Momus társalgó • 63172018-05-02 22:24:51

Csatlakozom az előttem szólóhoz: hol vannak a jobb tenorok?


Élő közvetítések • 71482018-05-02 10:44:58

Tisztelt Héterő és Kedves Mindenki!



Nem vagyok olyan régi fórumozó, mint Haandel fórumtárs, akinek iránymutatásáért, az  általa ismertetett programokért végtelenül hálás vagyok. egyébként neki külön  meg is köszöntem és a továbbiakban is várom  megtisztelő sorait. Ahogyan adott esetben az Önét is!



Amivel, akikkel bajom van, azok a személyeskedők, a más bejegyzéseit ócsárlók, nem utolsó sorban azok, akik a más véleményt vallókat "kirepítéssel" fenyegetik. Jellemző az illető/illetők karakterére, hogy az evvel kapcsolatban feltett kérdésemre a mai napig nem mert válaszolni senki! Igaz, a kirepítéssel fenyegetőző levél azóta törörlve lett, az általam feltett kérdés még bent van, (gyengébbek kedvéért 7096 számon) Lehet, hogy ezek után én is repülök? Mivel csak a megadott neveket ismerem, nem tudom, ki mögött milyen tudás, teljesítmény, stb. létezik. de adott esetben azt hiszem, ez nem mértékadó. Mindenesetre, aki az  "Aztán slussz, nincs tovább és repítve lesznek!" mondatot képes volt leírni, tőlem semmilyen tiszteletre ne számítson!



 


Jonas Kaufmann • 22152018-05-02 08:52:59

Kedves Lujza!



Több állításával egyetértek.



A karmester kétségtelenül nem állt a helyzet magaslatán, nem az énekesek hibája, hogy helyenként szétmentek, és az sem, hogy helyenként szinte túlharsogták az énekeseket.  Armiliatonak voltak ennél sokkal jobb napjai! Sajnos, az énekesek manapság nincsenek abban a helyzetben, hogy bizonyos dolgokat szóvá tegyenek - hamar magkapják a "nehezen kezelhető" titulust. Főleg a rendezőktől, de a karmesterektői ls.



Frontali betegségét a kezdetkor csakugyan bemondták, de olyan halkan és gyorsan, hogy szinte alig lehetett érteni. Nekem is csak az tünt fel, hogy valaki civilben megjelent a függöny előtt, mondott pár zór, majd eltűnt. Sajnos, sem a londoni (szerintem a háromból a legjobb),  sem a müncheni, sem a bécsi Gerard nem érte el a Harteros - Kaufmann szintet, így még gyengébbnek tünnek, mint valójában.



Harteros teljesítményét mindenképpen kicsinyíteni kell, mert veszélyezteti az isteni Anna nimbuszát. A müncheni bemutató után szakavatott kritikusok állítottak párhuzamot Harteros La mamma morta és Callas La mamma morta áriája között! Azonkívül - szintén nem mellékesen a Tosca 2016-os párizsi bemutatóját  - Harteros - M. Alvarez, B.Terfel  felléptével -  a legjobb Tosca előadásnak minősítették, Callas és Tito Gobbi legendás Tosca fellépte óta. Nem mi, hanem a külföldi kritikák!



A Kaufmannról írt kritikák kapcsán a kívülállóban felmerülhet a kérdés, tud-e ez a szerencsétlen egyáltalán énekelni, vagy csak egy jól megcsinált figura? Az a sok energia, amit a leszólásába fektetnek, arra enged következtetni, hogy valakiknek evvel szívességet akarnak tenni. Egyszer szólná le valaki......Na, ezt inkább nem!



A rendezés mai szemmel nézve valóban kicsit fantáziátlan, az eredeti bemutató idején valószínűleg csak a szereplőkre, énekesekre koncentráltak, ma már más igények vannak. (ezt el lehet mondani a STOP Tosca színpadképére és rendezésére is!) Ami az utolsó mondatát illeti, űgy általában a szereplők kiválasztására vonatkozóan,  a STOP hajdani Generalmusicdirektor-ja rapid felmondásának egyik indokaként éppen azt adta meg, hogy a vezetőség az énekesek kiválasztásában őt tökéletesen mellőzte! Ez azért elárul valamit!



PS. Végre valaki, akinek eszébe jutott a JK topicban Kaufmannról és általában az előadásról írni! Külön köszönet érte!



 



 



 


Élő közvetítések • 71442018-05-02 08:21:51

Egyetértek, már korábban kérte egy fórumtárs, és egyetértve kértem én is! Őt már törölték, engem még nem. Ismétlés a tudás anyja, nyissanak maguknak Ki kit nem sértett még meg eddig, és Ki tud több idegen nyelvű mondást  topicot!



 


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65442018-05-01 17:17:01

Ferencsik - sőt, FERENCSIK -  így, csupa nagybetűvel! Eklatáns példa arra, mit tudott művelni,  - és a hangsúly a "mű"  elótagon van, a szó legnemesebb értelmében,  hiszen a művészet is ebből a tőből ered -  egy gyengécskébb rendezői produkció feljavításában. Ifjúkorom nevezetes előadásai, zeneakadámiai koncertjei fűződnek nevéhez.  Igen, az Álarcosbál is, anno. Ami a felújításokat illeti - bár a mostani Álarcosbált nem láttam -  tapasztalataim a konrkét darabtól függetlenek:sokszor nem a felújítással van baj, hiszen nem lehet egy beállítást évtizedekig megtartani, és a díszletek sem bírják ki addig, hanem az erőltetett modernizálással, mely stílustalansághoz vezet.  Ami a szereplők panaszát illeti, hogy korhű ruhákban nehezen mozognak, hát ez elég nagy baj! Valamikor a színészek, énekesek, stb. számára természetes volt a korhű viselet hordása, a hozzá szükséges mozgások  elsajátítása. Akkor is, ha nem éppen lenge öltözékben léptek fel. És a színpad akkor is be volt világítva rendesen! Egyszer megkérdeztük Simándy Józsi bácsitól - bár a bácsiért nem nagyon repesett -, hány kilót ad le egy Don Carlos előadás  során abban a csodaszép nyakigérő, fodrosgalléros jelmezben. A válasz 5-6 kilót, de ez hozztartozik a dologhoz! Ez volt a válasz.



 


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
00:00 : Budapest
Uránia Nemzeti Filmszínház

Ernst Reijseger (cselló), Harmen Fraanje (zongora, orgona), Mola Sylla (ének, afrikai hangszerek)
Vezényel: Wolfgang Kläsener
CAFe 2018
ERNST REIJSEGER - WERNER HERZOG: Cave of Forgotten Dreams – filmkoncert

16:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

OrgonaExpedíció
Audiencia a hangszerek királynőjénél

16:00 : Budapest
Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templom

Orgonahangverseny

17:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Fassang László (orgona)
OrgonaExpedíció Extra
A Müpa+ hűségprogram exkluzív rendezvénye
jegyek nem válthatók

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Juhász Attila (zongora)
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Azis Sadikovic
CAGE: 4'33”
IVES: A megválaszolatlan kérdés
COPLAND: The Tender Land – szvit: 3. The Promise of Living (Az élet ígérete)
ELMER BERNSTEIN: A hét mesterlövész
ELLINGTON: New World A-Comin' (Új világ jő)
DVOŘÁK: 9. (e-moll) szimfónia, op. 95 („Az Újvilágból”)

19:30 : Budapest
Olasz Kultúrintézet

Szemere Zita, Bakos Kornélia, Szappanos Tibor, Bakonyi Marcell (ének)
Lisztes László (narrátor)
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Angelica Leánykar (karigazgató: Gráf Zsuzsanna)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Somos Csaba
HAYDN: Nelson-mise
ORBÁN GYÖRGY: Ricercare
Pászti-bérlet 1.
19:00 : Miskolc
Művészetek Háza Hangversenyterem

Horti Lilla, Schöck Atala, Horváth István, Kovács István
Nyíregyházi Cantemus Kórus, művészeti vezető: Szabó Soma
Miskolci Szimfonikus Zenekar
vez.: Antal Mátyás
Hangforrás bérlet 2018/2019
ROSSINI: Tell Vilmos – nyitány
LISZT: Tasso – szimfonikus költemény
ROSSINI: Stabat Mater
Hangforrás bérlet 2018/2019
A mai nap
született:
1706 • Baldassare Galuppi, zeneszerző († 1785)
1898 • Lotte Lenya (Karoline Wilhelmine Blamauer), énekesnő, színésznő († 1981)
1927 • Lakatos Gabriella, balett-táncos († 1989)
1945 • Jávori Vilmos, jazz-muzsikus († 2007)
elhunyt:
1545 • John Taverner, zeneszerző (sz. kb. 1490)
1893 • Charles Gounod, zeneszerző (sz. 1818)
1944 • Viktor Ullmann, zeneszerző (sz. 1898)
1968 • Tóth Aladár, zenetörténész, 1946 és 1956 között az Operaház igazgatója (sz. 1898)