vissza a cimoldalra
2018-08-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61025)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Társművészetek (1268)
Momus társalgó (6348)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4053)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11286)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (7350)
Pantheon (2247)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (987)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6683)
Alexandru Agache, a bariton (123)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (760)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1464)
Franz Schmidt (3166)
Birgit Nilsson (36)
Erkel Színház (9452)
Jules Massenet ! Ki ismeri ? (302)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (155)
A nap képe (2077)
Opernglas, avagy operai távcső... (20129)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4330)
Dmitrij Dmitrijevics Sosztakovics (93)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Klára
Leírás:
Honlap:
   


Klára (537 hozzászólás)
 
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610242018-08-16 12:21:09

Bocs, a vidéki színházak játszottak operetteket is, sőt operákat is, de arra megfelelő hanggal és kvalitásokkal rendelkező szereplőik voltak, akik közül nem egy aztán Budapesten az Operettben,, vagy az Operában folytatta pályafutását, vagy minkét helyen felllépett.



A budapesti színházak - tekintettel a FővárosiOperettszínház létezésére és tevékenységére - az 1970-es évek előtt nem játszottak zenés darabokat. A Víg Szíház volt az első, a Popfesztivál-lal, majd a Madách, ahol a Macskák megjelent, amiket követően egyre több színházigazgató érzett bizonyítási kényszert, hogy ő se roszabb, mint a többi, és innen már nem volt megállás. Ami nem is lenne baj, ha megfelelő hanggal és énektudással, rendelkező szereplőgárda állna rendelkezésre, de sajnos nem áll! És ami sokkal nagyobb baj, igény sincs rá!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610222018-08-16 10:43:39

Bocs, lehet hogy naív vagyok, de szerintem az Operaház mégiscsak az operák bemutatására, előadására hivatott! Én már azt sem értettem, miért kellett egyik-másik prózai színháznak musical-színházzá avanzsálnia, ahol jobb sorsra érdemes prózai színészek nyekeregnek és vonaglanak éneklés és táncolás helyett - ez mégiscsak két teljesen külön műfaj, melyekhez külön adottságok kellenek! Maholnap balettet is táncolni - bocsánat - táncikálni fognak prózai szinházban, prózai színászekkel?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610182018-08-15 14:28:05

Köszönöm, talát süllyedt!  Éppen ilyen alapon merült fel bennem a megfogalmazott kérdés!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610152018-08-15 11:06:54

Bocs, megmagyarázná nekem valaki, mi az a "keresztény évad"? (félreértések és kioktatások elkerülése végett előre jelzem, hogy keresztény egyházhoz  tartozó hívő vagyok, de ezt a fogalmat nem igazán tudom értelmezni!)



Netán csak kifejezetten vallásos tárgyú operákat, vagy csak oratóriumokat mutatnak be? Vagy ezentúl rendelésre iratnak ilyeneket?


Opernglas, avagy operai távcső... • 201272018-08-11 08:39:30

Ha valakit érdekel, és van Mezzo TV-je, most kezdődött a 2008-as salzburgi Otello közvetítése. Antonenko, Poplavskaya, Carlos Álvarez, vez. Muti


Opernglas, avagy operai távcső... • 201262018-08-10 18:14:06

Még mindig inkább egy ilyen hideg zuhany, mint egy átvitt értelmű, valami modernizált förmedvény melllékhatásaként!



Nem mellékesen, köszönet a sok kiváló tippért az Élő közvetítések fórumban!



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610032018-08-09 18:02:14

Na igen, a MüPa színpada (ami nincs is) nem alkalmas valódi operaelőadások megtartására! Az azonos színvonalú Erkel pedig egyelőre az ígéretek földje, nem beszélve  arról az apróságról, hogy 1/1 nem lehet előadásokat az Operából átemelni, mert a színpad és a színpadtechnika, stb. messze nem azonos.



Ami pedig a "nincs alternatíva" narratívát illeti, kíváncsian várom az alkalmas főigazgató-jelöltek megnevezését! (ahogyan pár hete vártuk Kaufmann témában a hasonló jó tenorok felsorolását!)


Erkel Színház • 94462018-08-06 17:47:38

A szemlélet több okból is felháborító! Ez mégiscsak a MÁO, ami annak idején éppen azért épült, hogy a budapesti közönségnek legyen saját Operaháza, az adófizetők pénzéből építették, persze voltak mecénások is, akik ma már sajnos nincsenek! Aztán  felújították néhány éve - állítólag akkor világszínvonalon, most meg azt  halljuk, hogy azért az nem egészen úgy volt - és a mostani "felújítás"  is a MI pénzünkből történik! Ráadásul nyíltan kijelentik, hogy ez nem nekünk készül! Sőt, nyíltan a külföldiekre bazíroznak, ami azért nem egészen jön be!



Először is,  sokszor nem is az a "gazdag külföldi" jön ide, akire ácsingózunk, mert az röhögve megfizeti a Scala, BSO, Staatsoper Wien stb. helyárait, hanem az a réteg, amelyik ezt nem engedheti meg magának, és egy jobb bécsi vagy müncheni jegy áráért a négytagú család ül be, messze nem azt a magatartást tanúsítva, amit ez a hely megkövetelne! Igaz,hogy  a dress code már nem olyan szigorú, mint hajdanán, de a zenét akkor sem árt hallani!



Azon kívül, utazási irodák wellness hétvége programjába illesztik, többször láttam, amikor megállt a különbusz az Opera előtt, kicsődült - nincs rá jobb szó - belőle egy nem éppen operába öltözött, operára hangolt tömeg, bementek, majd az előadás után a különbuusz felvette őket, stb - a hagyatékról a jegyszedő és takarítónénik mesélhetnének! Volt, hogy gyógyfürdői kezelésre várva hallgattam végig, amikor kissé másnapos "gyógykezeltek" mesélték röhigcsélve az előző, vagy a megelőző esti opera előadást, ahova nem is tudják, miért vitték el őket, mert még enni meg inni sem adtak,, stb!



Mi, hazaiak meg leshetjük a last minute jegyeket, és ülhetünk tölteléknek a maradék helyeken, ami valóban jobb, mint a semmi, csak programtervezést nem tesz lehetővé! Nem beszélve arról, hogy micsoda felemelő érzés megtűrt csórónak lenni a saját hazánkban!


Jonas Kaufmann • 22622018-08-05 20:41:14

Ha esetleg le tudná venni valaki?!


Opernglas, avagy operai távcső... • 201222018-08-03 15:10:49

Képzelje el, mennyire unalmas lenne a fórum, ha mindig mindenkinek azonos lenne a véleménye!


Opernglas, avagy operai távcső... • 201172018-08-03 10:48:29

Ez a kérdés bennem is felmerült, de sajnos a darab végéig sem derült ki! Agatha Christie írta valahol, hogy ha egy színdarabban az első felvonásban megjelenik egy revolver, annak valamikor el kell sülnie! Sajnos, a mai önegvalósító rendezők sokszor a saját koncepciójukat (ha van egyéltalán) sem tudják tisztességesen végigvinni!



 


Opernglas, avagy operai távcső... • 201152018-08-02 17:30:43

Csak erős idegzetűeknek:



a 3sat internetes oldalán egylőre még megtekinthető - azt nem mondom, hogy élvezhető,  ezt ki-ki döntse el önmaga! És nem csak azért, mert a kék tinta kiömlött és szétfolyt az asztalon - bocs színpadon.



http://www.3sat.de/mediathek/?mode=play&obj=74881 


Opernglas, avagy operai távcső... • 201112018-08-01 14:21:46

Solti György túlélte a holokausztot  - ez tény! Az, hogy a szörnyűségekből személyesen mit élt át, egy doiog. Hogy mit érzett, az egy másik!

Sem emberi nagyságát, sem művészetét nem csökkenti a tény, hogy a zsidóüldözés poklát személyesen nem járta meg. Nehogy már ezt bűnéül rójuk fel! Lassan megérjük, hogy mindenki bűnösnek kiáltatik ki, aki nem járt me minimum egy koncentrációs tábort?


A díjakról általában • 10352018-07-28 07:50:31

"Ugyancsak stratégiagyanús a kritikusok idei igyekezete Alföldi Róbert alkotásának elismerésére "



Lehet, hogy Vidnyánszky Attla éppen ezért vonult vissza? Sajnos, manapság csak annak jár elismerés, aki a mainstream elvárásainak megfelel, másoknak nem! Ezt lehet elismerni, lehet tagadni, ez sajnos tény!



 


A nap képe • 20722018-07-26 08:43:54

Minden operakritika - ahogy minden kritika, vagy bírálat, akár művészi teljesítményről van szó, akár más egyébről - mindig szubjektív, mert a kritikát ember fogalmazza meg.



Az már más kérdés, hogy emellett, vagy ennek ellenére, mennyire tud tárgyilagos lenni! Erre valóban kiváló példa Kroó György tanár úr, aki valóban az érintett művet, művészi teljesítményt bírálta, és soha nem lehetett tudni, milyen az egyéni viszonyulása az adott előadóhoz.



Ami nem jellemző másokra, és sajnos egyre inkább kimegy a divatból. Mit lehet várni egy „kritikától”, amely így kezdődik: Én ugyan nem szeretem X.Y. énekest, karmestert, stb., de……. és itt jön valami véleményféle! Vagy messziről látszik, a politikai viszonyulás!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609722018-07-24 11:07:41

Sajnos, a közönség egyre inkább "leváltásra" pontosabban kiszorításra kerül - az egy re furcsább darabok, extré, rendezések és nem utolsósorban a megfizethetetlen jegyárak miatt!



Ami pedig a zenekar, a fellépő művészek, stb ruházatát illeti - a TV közvetítések, és a YT jóvoltából egy sor nyári szabadtéri koncert közvetítését láthattuk, lárhatjuk: Waldbühne, Schloss Schönbrug, Grafenegg, Vörös tér, stb - a zenekar minden alkalommal kifogástalan öltözékben játszi, a karmester frakkban vagy szmokingban és a fellép művésznők, művészek öltözéke is kifogástalan. "Legfeljebb előadás után tisztítóba adjuk a frakkot" - copy J. Kaufmann. És a közöség ruházata sem szedett-vedett, nem forrónadrág, stb.


A díjakról általában • 10292018-07-21 09:38:42

Egyetértek. Persze, az már más kérédés, hogy egy díjazott-jelölt esetében az illető személyét, és az egész eljárást miért kell nyilvánosságra hozni. Hacsak valaki nem akar ebből politikai tőkét kovácsolni "saját köreiben"!



Bár, még mindig becsületesebb és egyenesebb egy kitüntetést, díjat, stb. eleve visszautasítani (ha már előre megkérdezik az illetőt), mint átvenni, az esetleges pénzjutalmat bezsebelni, és nem fogni kezet a díj egyik átadójával, mert egyéni politikai nézetek miatt az illető a díjazottnak nem szimpatikius! Mert ugye egy időben azok voltak a f...gyerekek, akik átvették a díjat, de nem fogtak kezet akár Horn Gyulával, akár Sólyom Lászlóval, stb.!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609682018-07-20 09:19:47

Persze, hogy azért! Aki megpörgeti a műsort, ahogy én is, az először meglepődik, megörül, stb. - majd amikor rákattint, kiderül, hogy ja, bocs" ez nem itthon lesz! Ez egyrészt remek töltelék, mert mindennapra jut egy program, másrészt egész egyszerűen megtévesztés.



Egyébként pedig megszólalt bennem a kisördög: miért a MÁO zenekara kíséri őket? Milyen gázsit kapnak ezért? Ugyanannyit, mint egy rendes helybeli zenekar, vagy netán kevesebbet, de érjék be a dicsőséggel, hogy ilyen nagyságokat kísérhetbek? És elvihetik a balhét, ha nem elég nagy a siker,  mert kérem "rossz volt a zenekar"?  Láttunk már iyet, nem is efyet.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609642018-07-19 09:11:01

"CsaK" - egyébként pedig azért, mert tesznek a hazai közönségre! (Bocs)


Erkel Színház • 94322018-07-17 19:16:13

Ez azért - bocsánat - rőhej!



Megközelítés szempontjából egyetlen lépéssel sincs közelebb, sőt sokkal rosszabb!



Egyébként komolyan érdekelne, hogy a magasságos BKK Ügyfélszolgálat dolgozói közül ki és milyen gyakorisággal utazik nevezett villamosvonal járatain! (főleg az esti órákben mert operába általában esténként mennek az emberek!)


Marton Éva • 7422018-07-09 06:52:36

Ha maga mondja!


Marton Éva • 7372018-07-08 13:05:48

Bocs, erre inkább nem válaszolok! Túl hosszú lenne, és van az a szinvonal, ahova ez ember már nem megy le...


Erkel Színház • 93952018-07-08 10:10:05

Bocs, akkoriban Budán laktunk, és az Erkel Színház előtt ott állt a többi színházi busz között a 4.- jelzésű  busz, mely valahonnan Újpest felől jött, és a Vágány utca - Dózsa Gy. út - Népköztársaság útja - Lánchíd - Mészáros utca stb. útvonalon közlekedett a Lékai János térig. A színházi napokon  többek között egy db 4.-es busz kiállt az Erkel Színház elé, és a Lékai térig vitte az utasokat, amire a síma buszbérlet érvényes volt. Lehet, hogy a buszjáraton kívüli "különbuszokra" fizetni kellett, ezt nem tudom. De a színházi buszok általában járatos buszok voltak, és azért közlekedtek, mert a rendes menetdőn túl volt vége az előadásnak.



A Rákóczi úton a Blahánál, a Luther utcánál és majd a Baross téren volt megálló. A villamosközlekedést a autóbuszközlekedés  megkönnyítése, illetve a személyautók számának szaporodása miatt szüntették meg, egy új forgalmi sáv lehetősége érdekében. Később aztán  több helyen a felszíni közlekedést teljesen megszüntették a metró miatt, ami már más történet. Amiről persze ma már tudják a szakemberek, hogy hiba volt, mert a levegő titisztaságának annyi, de sajnos nem lehet visszacsinálni! Aznkívül, ha baj van a metróval, gyalogol vagy taxizik a fél város!


Marton Éva • 7352018-07-06 15:31:46

A kioktatásért köszönet! Nem az a probléma, hogy nincs a lakásban szárítóhelyiség, hanem az, hogy valószínűleg fürdőszoa sincs, hogy potyog a vakolat, lóg a függőfolyosó, a lakások és házak totál lepusztultak, talán azt is rendbe kellene hozatni, nem csak a művészeknek mini-lakótelepet építeni! Nem csak a társasházakra kell pályázatokat kiírni - egy részét egyébként sem tudják igénybevenni az önrész hiánya miatt - hanem az önkormányzatiakat is rendben tartani. Az pedig nem érv, hogy vannak ennél sokkal lapusztultabbak is, az sem jó, de ez nem érv ebben a helyzetben!


Erkel Színház • 93862018-07-05 19:50:53

Igen, a villamos-megálló is ott volt, amíg a Rákóczi úton meg nem szüntették a villamos közlekedést. De a színházi buszok közlekedése ettől független volt.


Marton Éva • 7312018-07-05 17:48:47

Ez aztán tényleg ki volt cizellálva! Valamikor volt egy olyan rendelet, hogy élő emberről nem készül szobor, nem neveznek el utcát, teret, stb. Csak a minimum a halála után 25 évvel, ha jól emlékszem. Miután én is csak a 17.-ik  perctől néztem, nem tudom, a zárt közösségű műteremlakások és bográcsozós művészeik hol vannak, nem is érdekel igazán. Ami érdekelne, hogy az az olaszos jellegű, udvari ruhaszárogatós, kissé lepusztult belső udvar, illetve házsor hol van! Annak a feljavítása érdekében ki mit tervez?


Erkel Színház • 93842018-07-05 17:37:26

Azért nem fogják megcsinálni, mert kb. egy háztömbbel feljebb a Baross tér torkolata előtt a Huszár utcánál mindkét irányban megálló van!  A régi "színházi buszokat" kellene visszahozni, amik előadás végére mindig ott álltak a szinház előtt, a megfelelő járatszámmal és vitték haza a késő esti utasokat (természetesen menetjeggyel, tehát nem TESCO-busz mintára ingyen). Nem tudom, mikor szüntették meg, és miért, de abban sokkal több fantázia lenne!



 


Opernglas, avagy operai távcső... • 201062018-07-04 18:51:22

Róla legalább tudjuk, hogy képes elénekelni Lohengrint! (és tényleg megbízható, kiváló énekes) Mindenesetre a szereposztás, illetve  felléptetni kívánt  énekesek kiválasztása ott sem kevésbé rejtélyes mint mifelénk!


Opernglas, avagy operai távcső... • 201032018-06-30 20:29:26

Mikor ennek a "pompás" ötletnek híre ment, én már akkor azt kérdeztem, miért? A jelenlegi Wagner-eknek sem Kaufmann, sem Klaus Florian Vogt nem jó? Egyébként aki komolyan vette, hogy Alagna Lohengrint fog énekelni, az naivabb a maszületett báránynál! És nem azért, met történetesen németül kell énekelni!


Jonas Kaufmann • 22582018-06-30 20:24:17

Köszönöm!


Anna Moffo • 262018-06-28 15:45:13

Az eredmény pedig - bocsánat - borzalmas! Minden tiszteletem Szinetár Miklósé és több évtizedes sikeres tevékenységgé,  de evvell a filmmel nem dicsekedhet. René Kolloval, Anna Moffoval és még néhány nem odaillő szereplővel együtt sem. És akkor a betétdalok bugyuta angol szövegéről még nem is beszéltünk. 


Wagner • 26002018-06-28 15:32:31

Valószínűleg "barkácsoltak" egy magyar szöveget, ennél lehet, hogy az éneklési szempontokat vették figyelembe (attól még lehet borzalmas), és azt vetítették ki, mert lustaságból vagy igénytelenségből nem készítettek szöveghű fordítást.  Nem az első eset, és tartok tőle, hogy nem az utolsó.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66142018-06-27 08:34:08

Nézem a Galéria aktuális képét, két ragyogó hajdani énekesünket. Nem írom ide, mikor láttam először a  Don Carlos-t akkor még Simándyval és Jámbor Lászlóval, majd később sok más ragyogó énekessel, hazai és külföldi sztárokkal, de nem emlékeszem, hogy valaha is valaki közülük mikroporttal lépett volna fel. Pedig eleinte a III.emelet utolsó soraiban ültünk, annyira futotta! És onnan is minden szót tisztán hallottunk és értettünk is.  Akkoriban még tudtak énekelni? Vagy operaházi  tag csak az lehetett, aki "be tudta énekelni" a nézőteret? Bocs, lehet hogy profán párhuzam, de az Operett Színházban láttam a klasszikus Csárádáskirálynőt, Honthy, Feleki, Németh Marika, Rátony Róbert, stb. Ők is a saját hangjukkal énekeltek. Az ember éppen azért megy el az Operába, és nem egy lemezt - bocs, ma már CD-t tesz fel otthon, mert élő zenét akar hallgatni,  nem mű micsodát! Majd még megérjük, hogy felmegy a függöny - ha lesz egyáltalán- láthatjuk a csodás díszleteket, majd valahonnan bejátszódik a zene, az áriák, mert már nem lesz szükség énekesekre sem?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609042018-06-24 15:46:44

Bocsánat, vannak darabok- és teljesen mindegy, hogy színdarab, musical, balett, vagy opera - amelyeket be lehet, sőt be kell mutatni. Akár mert olyan újdonság, amelyet látni kell, akár mert máshol befutott és igény van rá, akár.... lehetne sorolni reggelig. De előtte fel kell mérni, melyik korcsoport, milyen érdeklődésű közönség jöhet számításab, és főleg mekkora nézőszámra lehet számítani. Erre valók a kamaraszínházak, kis színpadok, kamaratermek, stb. "Szélesebb néprétegek becsalogatása" - ez igen jól hangzik, de nem mond semmit! Kiket aka becsalogatni, stb. lásd fentebb. És igen, avval is számolni kell, hogy ami külföldön valahol nagy siker volt, nálunk nem biztos, hogy bejön! Ha kisebb színpadon mutatják be, és beüt a siker, át lehet telepíteni nagyobb helyre! De nagyobb helyen bebukott darabot kisebb helyre átvinni szinte lehetetlen!



Még egy apróság: nem vagyunk egyformák, kinek ez tetszik, kinek az, ez abszolút szubjektív dolog! De illik tiszteletben tattani a más ember ízlését, tetszését, és nem földbedöngölni valakit emiatt!



Ami pedig a fantomkritikusokat illeti, ilyen sajnos mindig volt, van és lesz is. Ha Ókovács ezt a darabot nem hozza be, akkor valószínűleg az lenne a baj! Bezzeg máshol adják, de nálunk nem kezdetű szvegek folynának a csapból is.


Élő közvetítések • 72482018-06-22 16:49:53

Kedves Lujza! Mióta a Digi tv kivette a programból, neten szoktam nézni. Tegnap sehogy, mert váratlan események miatt borult az esténk. De ezek szerint nem érdemes bosszankodnom rajta! Általában neten nézem ezeket az adásokat, mert a kábeltársaság kínálatában az egyetlen zenecsatorna a Mezzo.



Egyébként mostanában abban is csalódtam párszor, mert se sző se beszéd, eltér a meghirdetett műsortól.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608902018-06-22 12:31:23

Tetszetős szakmai életrajzot az mondhat magáénak, aki letett az asztalra valamit, ez nem lesz szebb egy válástól. De ne is attól legyen szép, mert a rátermettség helyett a privát kapcsolat miatt sorakoznak a szerepek, amiknek egyébként nem kellene sorakozniuk!



Ha őszintén  publikálnák, hogy a kamaraénekesi kitüntetést kinek adják és mire, nagy meglepi lenne!


Élő közvetítések • 72452018-06-21 16:04:54

És  ismét csak ezer köszönet!



 


Wagner • 25932018-06-21 11:12:03

Valóban "kissé" més! Még akkor is, ha a versláb és ritmus, énekelhetősg, stb miatt szükséges módosításokat belekalkulálkuk.



Csak ismételni tudom a Nemzeti hangversenyterem fórumban tett megjegyzésem egy részét: Ha pedig annyira aggódunk - egyébként jogosan - Wagner irdalmi értékű alkotásaiért, akkor tisztességes, korrekt magyar fordítás kellene, és elsődlegesen az adott mű tartalmának és szellemiségének megfelelő rendezés, színpadkép, stb, nem pedig valami modernizálz förmedvény!


Pantheon • 22312018-06-21 09:40:36

Én viszont őszintén örülök, hogy ismét itt van, és  remélem, itt is marad!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40362018-06-21 09:37:15

1959 valóban nem a XIX, század, de az érintett fordtások többnyire akkor készültek, az akkori ébredező magyar öntudat követelte meg, hpgy az operákat nemzeti nyelven adják elő, persze az akkori, ma már kicsit kacifántosnak tűnő nyelvezettel,  - ahogy ez akkortájt Európa egyéb országaiban is így volt. Számos nagy osztrák-magyar, esetleg morva ! (a mai generáció azt se tudja, hol keresse  a korabeli térképeken pl, Morvaországot), vagy német énekes  felvétele található a yt-n, ékes, és tökéletesen érthető németséggel, olasz vagy francia operák részleteivel! A mai magyar előadók sokszor magyarul sem érthetők, tisztelet a kivételnek! Ha pedig annyira aggódunk - egyébként jogosan - Wagner irdalmi értékű alkotásaiért, akkor tisztességes, korrekt magyar fordítás kellene, és elsődlegesen az adott mű tartalmának és szellemiségének megfelelő rendezés, színpadkép, stb, nem pedig valami modernizálz förmedvény!


Opernglas, avagy operai távcső... • 200912018-06-20 08:40:48

Én láttam a Házy - Ilosfalvy Manont, valóban életreszóló élmény volt. Ifjabbaknak - hogy fogalmuk legyen - javasolnám a Harteros - Kaufmann párost, bár tudom, hogy ezért páran köpködni fognak. Vagy Alagnát a jelenlegi feleségével.



Egyébként lehet, hogy vájtfülű kritikusoknak valaki, valami nem tetszik, de ha a közönség tódul az előadásra, az azért csak jelent valamit!



Kedves Parampampoli, vannak helyzetek, amikor igenis a többség dönt, még akkor is, ha ez a döntés egyeseknek nem tetszik! Bocsi, de az élet erről szól.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608422018-06-18 16:27:02

Csak egy baj van:Eyvazov neve mögött nincs ott a Hungary! Egyéb beprotezsált dilettánsok neve mögött viszot sajnos ott van! Egyébként nem ez az első eset, amikor "vitatható" képességű énekesünk lép fel külföldön, és a MÁO-ban is énekelt olyan, aki kissé kívánnivalót hagyott maga után - hogy pc legyek.


Opernglas, avagy operai távcső... • 200772018-06-17 13:26:06

Nem láttam ezt a "csodás"rendezést, de a szemléletes leírás alapjá tipikus példája annak, hogyan lehet elvenni a néző kedvét a további operalátogatástól és hogyan lehet lehetetlenné tenni egy egyébként igen jó énekest! Monastyrska ragyogó Santuzza volt a 2015. salzburgi Parasztbecsület előadáson, méltó partner egy Jonas Kaufmann mellett -ezt volt szerencsém látni, de ezen kívül igen sok felvétele található a yt-n is. Ha a rednező iskoláslánykának (?) véli és annak öltözteti, hát az nem az énekesnőt minősíti, viszont tényleg elveszítheti a talajt a lába alól. Nem is beszélve arról, hogy bármilyen jó és nagy énekesnő/énekes valaki, nem biztos, hogy a hangfekvésének megfelelő valamennyi szerepben fel kell lépnie - itt jön be hangszín, az alkat, az egyéniség, stb. kérdése, amire manapság nem sok gondot fordítanak! Legyen neve, hozzy be a közönséget, aztán slussz!   A siker a rendezőé, a bukás az énekesé, ez a kotta.



Kunde kétségkívül nagy hang és nagy egyéniség, és valószínűleg jobban sáfárkodik a tehetségével, mint egynémely ifjú titánok! Pár éve/évtizede nem volt csoda, ha egy nagy énekes úgy a hatidok x tájékán még énekelt.


Élő közvetítések • 72342018-06-15 19:32:00

Bevallom, eddig Shagimuratováról azt sem tudtam, hogy létezik! A zenekarért, Matzujewért és a kis srácért érdemes volt megnézni! Garifullina szép és remekül énekel, de jelenleg ő az egyik ügyeletes szoprán sztár, félő, hogy idő előtt kiég, mint Poplavszkaya. Abdrazakov kitűnő, mint mindig - Domingo mellette még halványabbnak tűnt. A Puccini áriák borzalmasak voltak, az In questa Reggia "bővített változata" különsen. A záró Kalinkát még csak megértettem valahogy, de azt a Matrjoska babába oltott hétfátyoltáncot kár volt beiktatni!



 


Élő közvetítések • 72272018-06-11 09:39:21

Nem bizros, hogy "csak az asszony miatt". Mindig voltak, vannak és lesznek nézők, akik a fellépő nevekre vesznek jegyet és nem a műre. Nekik az a fontos, hogy látják, hallják a NAGY NEVET, és tapsolhatnak NEKI! Ettől függetlenül. csakugyan rettenetes volt!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39932018-06-09 14:15:21

Nem véletlen, hogy a világ operaházaiban a Tristan nem egy mindennapos darab! Mind Windgassen, mind Kollo korszakost alakított ebben a szerepben (is!),, és Seiffert is Seiffert a maga nemében. Ahogy a szerep sem akármi! Seiffert egy nyilatkozatát láttam, hallottam - elmondta, hogy évente csak meghatározott számú Tristant énekel, mert nem lehet számolatlanul! Kollo pedig önéletírásában elmondja, hogy sokszor szó szerint a halálán érezte magát, mire az a bizonyos jelenet végetért!



Egyébként nem csak az éneklés szubjektív, de az operanézés -hallgatás is! Nem törvényszerű, hogy két különböző emberre egy adott előadás, vagy énekes ugyanzt a hatást gyakorolja. Még szerencse!



 


Bánk bán • 29622018-05-30 08:12:24

A Bánk bán eredeileg tenor szerep, " változat" nélkül. Valamikor a második világháború előtt transzponálták baritonba, és Palló Imre énekelte sokáig nagy sikerrel. (ennek a megoldásnak különféle hivatalos és nem hivatalos okai voltak, ez túlmegy ezen a fórumon). A háború után visszatértek az eredeti változathoz, és tenor volt évtizedekig. Simándy József és hazatérése után Ilosfalvy Róbert voltak a korszakos Bánk bánok. Hogy mostanság ez a bariton miért került elő, az számomra nagy homály. Korábban már volt téma a fórumon, valaki talán emlékszik rá, ezt mivel indokolták meg- ha egyáltalán.


Jonas Kaufmann • 22552018-05-24 10:17:23

Mivel Anja Harteros budapesti áriaestjét itt kritizálták, itt válaszolok. Nem voltam ott a koncerten, egyszerre csak egy eseményre lehet elmenni. Az M5 csatorna tegnap ismételte a koncertet, ezt végighallgattam.  A tapsból ítélve - ami ugye a tetszésnyilvánítás egyik formája -  a Művésznő egyáltalán nem bukott meg, sőt!  Egyébként lehet, hogy kissé indiszponltnak találták egyesek, ez megítélés dolga. De bukásnak titulálni minimum kissé túlzás!



Néha úgy tűnik, hogy egyes igen tisztelt Fórumtársak nem azon az előadáson, koncerten vesznek részt, mint mások! Ha nem lenne képzavar, azt mondanám, más optikán nézik az eseményeket.


Jonas Kaufmann • 22532018-05-12 13:59:09

Igen, ez egy nagyon jó felvétel, és az ária Kaufmann hangjának különösen fekszik. Egyébként a köszönet azt is megilleti, aki feltöltötte éa azt is, aki felhívta rá a figyelmet, Én is csak Lujza első bejegyzése után kezdtem böngészni, és nem hiába!


Jonas Kaufmann • 22512018-05-11 08:00:11

Kedves Lujza,



ezer köszönet. Egyébként több felvétel is fent van, érdemes böngészni.



 


Jonas Kaufmann • 22492018-05-07 13:34:24

Kaufmann jó beszél - a német mellett - olaszul, angolul és franciául is. Kifogástlan francia kiejtését a párizsi Werther után és a párizsi Don Carlos után is szinte minden kritika kiemelte. Különös pikantériája a dolognak. hogy a Don Carlost olaszul temérdek alkalommal énekelte, és nyilván nem volt egyszerű másik nyelvre átváltani! Franciául nem tudok, de németül igen. Írtam már korábban, hogy a német nyelvű operákban, illetve a német nyelvű dalokbban kifogástalanul érthető - ami sajnos a magyar oeraénekesek magyar nyelvű fellépéseinél gyakran kifogás tárgyát képezi!



Pavel Cernoch-ot korábban nem ismertem, de találtam a yt-n több felvételt vele, és egy korábbi Don Carlosból egy élő előadás felvételét, nagyon tetszik a hangja.


Élő közvetítések • 71732018-05-06 11:00:15

Ez komoly baki volt, persze angolul beszéltek a Romeo et Juliette szünetben és nem olaszul!  Délután néztem a genovai Traviatát, annak a szünetében beszéltek olaszul. Violetta kicsit túlméretezett volt, de szépan énekelt. Alfredo?  A két Germont közül nálam a papa-Germont vitte el a pálmát. A rendezés? Modern, de volt már rosszabb is!


Élő közvetítések • 71692018-05-06 09:45:35

Párszor megnéztem ezt a párizsi Don Carlost, több okból is. Szeretem Verdit, egyik kedvenc operám a Don Carlos, és persze Kaufmann okán is. És reméltem, hogy a végén csak megértem a rendezői koncepciót, kezdve a lóval és a kordonnal elválasztott - mintegy múzemlátogatókat - kórussal a háttérben. Valószínűleg kissé alulképzett vagyok, de mind a mai napig nem állt össze a kép.



Azt is bevallom, hogy Haandel tegnapi ajánlataival komoly dilemmát okozott:Verdi, vagy Gounod?  Két operát mégsem lehet szimultán hallgatni, végül a Gounod mellett döntöttem. A MET nem jön be mindennap, és a Don Carlos fent van a yt-n. Nem bántam meg, a Romeo et Juliette csodálatos előadás volt, szép hangokkal. Kissé zavart a szünetek alatti sok duma- olaszul sajnos nem tudok - ezért  átkapcsoltam a Verdire, de elég rosszul jött be, így maradtam  a MET közvetítésnél. Nem bántam meg!



Aki esetleg nem hallotta, jelenleg még fent van a BBC Radio 3-n. meg lehet hallgatni.


Élő közvetítések • 71622018-05-05 18:15:00

És ismét ezer köszönet!


Opernglas, avagy operai távcső... • 200722018-05-04 06:14:07

Kedves Lujza!



Köszönet az előadást méltató cikkért, sajnos lemaradtam róla, pedig terveztem. Megnéztem ezt a kisfillmet is az épület restaurálásáról - az is megér egy misét! Nem elég, hogy ilyen csodálatos ékszerdoboz-kincsük van, még hajlandóságuk és pénzük is egy többéves komplett felújításra.



Akit esetleg érdekel,  több kisfilm van fent a yt-n a restaurálás különböző fázisairól és egy UNESCO film, mely az épület keletkezéséről, a környzeteről és  a korszakról, ad érdekes áttekintést.



https://www.youtube.com/watch?v=F6z5r2WBpPk



 


Jonas Kaufmann • 22262018-05-03 19:09:46

Én is visszakerestem, a Liceu-beli  Gerard valóban Álvarez volt. Tudom, hogy valaki és azért maradt meg bennem a nem sokkal korábban látott  Otello Jagoja és azért ugrott be szinte azonnal párhuzamként, mert hangban és színészi alakításban is nagyszerű volt. (Mindkét előadásban). Vratogna nekem nem tetszett, sem az Otellóban, sem Scarpiaként Baden-Badenben. De attól még jó énekes, és évek múltával nyilván lehet még jobb.



Ami a kétvonalast illeti, az egy tenornál alapkövetelmény, ebben egyetértünk. Hogy Kaufmannak pillanatnyilag megvan-e, vagy nincs, ez kérdés, mert ilyen  magasságokban msotanság nem "repked."  Az biztos, hogy a tavalyi hangszalagprobléma óta nem egészen a régi (na, ezért valószínűleg megköveznek!). Ez nem csökkenti az Andrea Chénier-ben nyújtott teljesítményét! Egyébként a három tenor - bocsánat HÁROM TENOR közül egyedül Pavarottinak volt meg a C, mind Carreras, mind Domingo permanensen  küzdött a magassággal. És mellőzték is az ilyen teljesítményt igénylő szerepeket!



Ami a tenor-bariton váltást illeti, Mario del Monaco sem volt akárki annak idején, neki igazán  nem voltak problémái sem hangerőben, sem magasságban, de bizonyos kor felett ő is  kacérkodott a baritonnal Volt egy stúdiófelvétel, ifjabb koromban hallotam, ahol egy tenor-bariton kettősben a baritont énekelte. (Gyöngyhalászok, vagy a Forza - erre nem mernék megesküdni.) Sajnos, túl korán meghalt, így nem derült ki, bevált volna baritonnak, vagy sem. 


Momus társalgó • 63242018-05-03 14:14:37

Kedves ED, Flórez és Cammarena kétségtelenül van, de nem éppen Kaufmann-fach! Antonenko nálam nem igazán jött be, de ebbe inkább nem megyek bele, mert neki is vannak hódolói. Peter Seiffert  a maga fachjában éppen olyan unikum, mint Kaufmann a sajátjában, de nem versenytársai egymásnak.


Jonas Kaufmann • 22242018-05-03 14:06:15

Kedves Lujza!



Ebben is igaza van, Frontali az előadás folyamán egész jól "beénekelte" magát, lehet, hogy kicsit korábban kellett volna kezdeni! Az a mód, ahogyan Frontali betegségét bejelentették, azt jelzi, hogy valami csakugyan nincs teljesen rendben a STOP körül! Nem mondom, hogy fanfárok között jelentsenek be egy ilyen dolgot, de minimum várják meg, míg a nézőtér elcsendesül, és mondják be normálisan. (Persze, lehet, hogy kicsi leragadtam a múltbeli szokásoknál.) A barcelonai Gerard nekem is tetszett, de a neve nem maradt meg a fejemben, Pedig meg is állapítottam, hogy Antonenko halvány Otellója mellett igen jó Jago volt, sokkal jobb, mint a ROH Vratogna!



Kaufmannal kapcsolatos korábbi véleményét, hogy ti. nem a másoktól megszokott hangerővel énekel, és néha kottát is olvas, csak megerősíteni tudom. Lásd  a  Celeste Aida utolsó hangjai, amit évtizedek óta orditva szoktunk meg. Egyébként K. több alkalommal elmondta, sőt önéletírásában meg is írta, micsoda meglepetés volt számára a pl.  Lohengrin aprólékos tanulmányozása során a kottában szereplő sok piano,  sőt pianissimo. 



Egyébként Welser-Möstöt újabban egyre többen sírják vissza.



 


Momus társalgó • 63172018-05-02 22:24:51

Csatlakozom az előttem szólóhoz: hol vannak a jobb tenorok?


Élő közvetítések • 71482018-05-02 10:44:58

Tisztelt Héterő és Kedves Mindenki!



Nem vagyok olyan régi fórumozó, mint Haandel fórumtárs, akinek iránymutatásáért, az  általa ismertetett programokért végtelenül hálás vagyok. egyébként neki külön  meg is köszöntem és a továbbiakban is várom  megtisztelő sorait. Ahogyan adott esetben az Önét is!



Amivel, akikkel bajom van, azok a személyeskedők, a más bejegyzéseit ócsárlók, nem utolsó sorban azok, akik a más véleményt vallókat "kirepítéssel" fenyegetik. Jellemző az illető/illetők karakterére, hogy az evvel kapcsolatban feltett kérdésemre a mai napig nem mert válaszolni senki! Igaz, a kirepítéssel fenyegetőző levél azóta törörlve lett, az általam feltett kérdés még bent van, (gyengébbek kedvéért 7096 számon) Lehet, hogy ezek után én is repülök? Mivel csak a megadott neveket ismerem, nem tudom, ki mögött milyen tudás, teljesítmény, stb. létezik. de adott esetben azt hiszem, ez nem mértékadó. Mindenesetre, aki az  "Aztán slussz, nincs tovább és repítve lesznek!" mondatot képes volt leírni, tőlem semmilyen tiszteletre ne számítson!



 


Jonas Kaufmann • 22152018-05-02 08:52:59

Kedves Lujza!



Több állításával egyetértek.



A karmester kétségtelenül nem állt a helyzet magaslatán, nem az énekesek hibája, hogy helyenként szétmentek, és az sem, hogy helyenként szinte túlharsogták az énekeseket.  Armiliatonak voltak ennél sokkal jobb napjai! Sajnos, az énekesek manapság nincsenek abban a helyzetben, hogy bizonyos dolgokat szóvá tegyenek - hamar magkapják a "nehezen kezelhető" titulust. Főleg a rendezőktől, de a karmesterektői ls.



Frontali betegségét a kezdetkor csakugyan bemondták, de olyan halkan és gyorsan, hogy szinte alig lehetett érteni. Nekem is csak az tünt fel, hogy valaki civilben megjelent a függöny előtt, mondott pár zór, majd eltűnt. Sajnos, sem a londoni (szerintem a háromból a legjobb),  sem a müncheni, sem a bécsi Gerard nem érte el a Harteros - Kaufmann szintet, így még gyengébbnek tünnek, mint valójában.



Harteros teljesítményét mindenképpen kicsinyíteni kell, mert veszélyezteti az isteni Anna nimbuszát. A müncheni bemutató után szakavatott kritikusok állítottak párhuzamot Harteros La mamma morta és Callas La mamma morta áriája között! Azonkívül - szintén nem mellékesen a Tosca 2016-os párizsi bemutatóját  - Harteros - M. Alvarez, B.Terfel  felléptével -  a legjobb Tosca előadásnak minősítették, Callas és Tito Gobbi legendás Tosca fellépte óta. Nem mi, hanem a külföldi kritikák!



A Kaufmannról írt kritikák kapcsán a kívülállóban felmerülhet a kérdés, tud-e ez a szerencsétlen egyáltalán énekelni, vagy csak egy jól megcsinált figura? Az a sok energia, amit a leszólásába fektetnek, arra enged következtetni, hogy valakiknek evvel szívességet akarnak tenni. Egyszer szólná le valaki......Na, ezt inkább nem!



A rendezés mai szemmel nézve valóban kicsit fantáziátlan, az eredeti bemutató idején valószínűleg csak a szereplőkre, énekesekre koncentráltak, ma már más igények vannak. (ezt el lehet mondani a STOP Tosca színpadképére és rendezésére is!) Ami az utolsó mondatát illeti, űgy általában a szereplők kiválasztására vonatkozóan,  a STOP hajdani Generalmusicdirektor-ja rapid felmondásának egyik indokaként éppen azt adta meg, hogy a vezetőség az énekesek kiválasztásában őt tökéletesen mellőzte! Ez azért elárul valamit!



PS. Végre valaki, akinek eszébe jutott a JK topicban Kaufmannról és általában az előadásról írni! Külön köszönet érte!



 



 



 


Élő közvetítések • 71442018-05-02 08:21:51

Egyetértek, már korábban kérte egy fórumtárs, és egyetértve kértem én is! Őt már törölték, engem még nem. Ismétlés a tudás anyja, nyissanak maguknak Ki kit nem sértett még meg eddig, és Ki tud több idegen nyelvű mondást  topicot!



 


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65442018-05-01 17:17:01

Ferencsik - sőt, FERENCSIK -  így, csupa nagybetűvel! Eklatáns példa arra, mit tudott művelni,  - és a hangsúly a "mű"  elótagon van, a szó legnemesebb értelmében,  hiszen a művészet is ebből a tőből ered -  egy gyengécskébb rendezői produkció feljavításában. Ifjúkorom nevezetes előadásai, zeneakadámiai koncertjei fűződnek nevéhez.  Igen, az Álarcosbál is, anno. Ami a felújításokat illeti - bár a mostani Álarcosbált nem láttam -  tapasztalataim a konrkét darabtól függetlenek:sokszor nem a felújítással van baj, hiszen nem lehet egy beállítást évtizedekig megtartani, és a díszletek sem bírják ki addig, hanem az erőltetett modernizálással, mely stílustalansághoz vezet.  Ami a szereplők panaszát illeti, hogy korhű ruhákban nehezen mozognak, hát ez elég nagy baj! Valamikor a színészek, énekesek, stb. számára természetes volt a korhű viselet hordása, a hozzá szükséges mozgások  elsajátítása. Akkor is, ha nem éppen lenge öltözékben léptek fel. És a színpad akkor is be volt világítva rendesen! Egyszer megkérdeztük Simándy Józsi bácsitól - bár a bácsiért nem nagyon repesett -, hány kilót ad le egy Don Carlos előadás  során abban a csodaszép nyakigérő, fodrosgalléros jelmezben. A válasz 5-6 kilót, de ez hozztartozik a dologhoz! Ez volt a válasz.



 


Élő közvetítések • 71262018-05-01 07:50:36

Más szemében a szálkát, magáéban a gerendát?!


Élő közvetítések • 71252018-05-01 07:21:39

Hála Istennek, ismét egy józan hang! Tökéletesen igaza van. Nyisson valaki egy topicot "Nem szeretlek téged (már)" megnevezéssel, üzengessenek  ott egymásnak.



Valamint javasolnék ey "ki tud több idegennyelvű idézetet" topicot is, és javasolnám a szuahéli, esetleg a bantu nyelvet is!


Élő közvetítések • 70992018-04-30 17:22:09

Történetesen ezekben a percekben hallgatom a WIener Staatsopermagazin tegnapi adásából az Andrea Chénier IV. felv, nagy kettősét. Lehet, hogy én más adást kapok privátim? Mert semmi negatívumot, csúszkálást nem hallok, és valószínűleg a közönség sem hallott, mert tapsorkán van soron. Gondolom, a közönség soraiban is ül néhány zeneértő! De akinek nem tetszik Kaufmann, vagy bármely más énekes produkciója, ne hallgassa!


Élő közvetítések • 70962018-04-30 10:15:59

"Aztán slussz, nincs tovább és repítve lesznek!"



Érdekelne, hogy kik lesznek repítve, ki által és ki dönti el a repítendők névsorát! Nem tudom, milyen nézeteltérés feszül maga és telramund fórumtárs között, nem is érdekel, számomra ő is egy azok közül, akiknek a véleményét olvasom, és válaszolok rá. Nem kell bennünket egy kalap alá vennie, képes vagyok önálló véleményalkotásra. És nem szorulok 25-30- stb. operalátogatói múlttal rendelkező ismerősök véleményére. Viszont nem is fenyegetem "repítéssel" azt, akinek nás a véleménye! Pár hete már feltettem a költőinek szánt kérdést: ma az ellenvéleményt töröljük, holnap vagy hopnapután az ellenvélemény megformálóját? 



Az unokám korosztályába tartozó csemeték azt mondják, majd jön  az apukám és jól elver téged! Maga ki mögé bújik el a fenyegetőzéseivel?


Élő közvetítések • 70952018-04-30 08:51:02

Végre egy tárgyilagos, józan hang! Köszönet érte!



 


Élő közvetítések • 70852018-04-30 06:46:22

Igen, kedves parampampoli, a sok jó között olvastam ezt is"  És a hangsúly az IS szócskán van. Tudniilik a kritikákat is emberek írják, tehát szubjektívek, de a pozitív és negatív kritikák összevetése alapján lehet véleményt formálni, mert akár a csak dicshimnusz, akár a csak pocskondiázás torzít. Egyénként sokan vannak még mindig, akik egy operaénekest a hangfekvéstől függetlenül csak ordító oroszlánként tudnak elképzelni, de vagyunk páran, akik az étetet és a zenét pianoban is el tudjuk képzelni!


Élő közvetítések • 70842018-04-30 06:21:32

Kedves parampampoli!



"Nekem semmilyen véleményem nincs olyan előadásról, amit nem láttam." Ezt írta, nem? "És kezdetben volt az Ige...".Ez is egy idézet Nem akarok profanizálni, de a bécsi közvetítés szinte még el sem kezdődőtt, Ön már kinyilatkoztatta negatív véleményét, idézve valakinek a szavait, aki egy korábbi előadást látott. Akkor miért nyilatkozott meg? Egyébként tegnap nem akartam belebonyolódni a vitába, mert Ön nem mindig vitaképes, és idegen tollakkal ékeskedik. De ha az illető hölgy annyira otthon van az európai zenében, ami dícséretes, különösen mert keletiekre - mivel teljesen más stílusú zenéhez vannak szokva - ez általában nem jellemzö, kérdezze már meg tőle, mélyenszántó véleményében hogyan jutott el a neki nem tetsző Kaufmanntól  egy kevésbbé bár, de szintén nem tetsző Frontali - Cura összehasonlításig? Frontali bariron, mert Gerardot énekli, Cura pedig - ha jól tudom (?) tenor! 



Egyébként érdekes volt végigolvasni a tegnapi vita-áradatot, az utóbbi hetekben kissé tetszhalottá vált fórum szinte újraéledt!



És nem tegyen fel nekem keresztkérdéseket kérem, a tegnapi előadást családi kötelezettségek miatt nem láttam, de meg fogom nézni. Egyébként láttam-hallottam Kaufmannt élőben. DVD-n is, és CD-n is, és pontosan tudom, hogy az énekesek emberből vannak, ez a szép az egészben, és egy korábbi nem kimagasló teljesítmény alapján nem minősítek le senkit. Pár hete egy fórumtárs fociból hozott nekem hasonlatot, abban nem vagyok túlságosan képzett, de tudom, hogy ha egy jó focista egy meccsen történetesen nem teljesít 120%-on, kicsit kifütyülik, de azért a következő meccsen ismét csapatba állítják, mert az sem gép, csak ember!


Élő közvetítések • 70642018-04-29 19:38:37

Japánul nem tudok,  de németül elég jól. Az interneten sorakoznak a pozitív kritikák. Bárki, aki veszi a fáradságot, és felmegy a http://www.jkaufmann.info/ web oldalra, válogathat belőlük.


Élő közvetítések • 70542018-04-28 17:01:41

Ismételten ezer köszönet!


Élő közvetítések • 70502018-04-28 11:11:32

Mezzo TV 2018.04.28   20:30



Verdi: Rigoletto



Javier Camarena (Duca di Mantova)

Carlos Álvarez (Rigoletto)

Desirée Rancatore (Gilda)

Ante Jerkunica (Sparafucile)

Ketevan Kemoklidze (Maddalena)

Gemma Coma-Alabert (Giovanna)

Gianfranco Montresor (Conte di Monterone)

Toni Marsol (Marullo)

Josep Fadó (Matteo Borsa)

Xavier Mendoza (Conte di Ceprano)

Mercedes Gancedo (Contessa di Ceprano)



Enregistré au Gran Teatre del Liceu, Barcelone, le 6 avril 2017


Társművészetek • 12492018-04-27 12:09:48

Anonymus szerint ezen a tájon  a honfoglaló magyarok  Árpád vezetésével nemesi gyűlést tartottak, ahol megállapították az ország törvényeit: „szerét ejtették” az ország dolgainak. A gyűlés emlékére pedig a helyet Szer-nek nevezték el . Valószínúleg ezért. (Mivel ez történetilleg nem igazolható, gyakorlati jelentősége nincs.)  Egyébként egyetértek, megközelíthetőség szempontjából még nekünk, hazaiaknak is problematikus, Budapesten nyilván sokkal több nézőt vonzana.



Egyébként a csak "Szer" elnevezés miatt lehetne az Őrségben is, hiszen a településnevekre a -szer arrafelé jellemző. Megint egy dolog, amire igazából nincs magyarázat, csak így van.


Élő közvetítések • 70452018-04-27 11:51:11

A yt-n fent van a "Vittoria" és az "E lucevan le stelle" - mindkettő tragikus! Az utóbbiban ráadásul sose hallott  hangok. A tapsrend nem mérvadó, az rendszerint a nagy neveknek szól, nem a teljesítménynek. (Külön történet, hogy akik ezeket a nagy neveket meg tudják fizetni, azok közül mennyi a zeneértő operábajáró és mennyi az én is láttam  a Netrebkot! A sztár neve bárrmikor csrerekompatibilis)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607872018-04-26 15:35:06

Énekelni  fog, vagy vezényelni? És ha énekel, akkot kit?


Jonas Kaufmann • 22092018-04-26 09:53:00

Igen, de ez még változhat, pl. Netrebko kilövi Kaufmannt, vagy önmaga mond vissza, vagy Tézier lesz "kegyvesztett" - lásd Otello. Pedig a müncheni La Forza-ban Kaufmann és Tézier felejthetetlen párost alkotott. (És ha kérhetem, most ne gyertek a bezzeg XY, netán QZ "a régi nagyok" közül, manapság ők a nagyok!)



A salzburgi Turandot? Azt kérem szépen még ki kell várni: Netrebko már kacérkodik a szereppel, és Kaufmann is tarolt a Nessun dorma-val, de azért azt a Turandot-ot végig kell tudni énekelni!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607842018-04-26 07:17:14

Bocs, nem hasonlítottam össze a Bp.-i  Hattyúk tava és a MET Walkür rendezését - almát a körtével  egyébként nem szoktam! - csak jeleztem, hogy máshol, más daraboknál is vannak kisebb-nagyobb melléfogások. Ettől a MET Walkür még tetszhetett sokaknak, bár az ottani sajtóban is elég csípős kritikák hangzottak el, nem beszélve a palánkon futkosó szereplők véleményéről!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607792018-04-25 09:12:07

Kedves  Shiva!



Gondolom, a MÁO ottani vendégszereplését egy amerikai ügynökség, hivatal, stb - szervezi, és - feltehetően - az adott felléptidíjakat, belépőjegyek árait  is ott határozzák meg! Ha Ön ennyire aggódik a magyar belett presztizséért és megbecsülésünkért, akkor a belépőjegy aránytalanságokra talán ott kellene felhívnia a figyelmet!



Ami pedig balettigazgatónk "belenyúlását" illeti a Hattyúk tava elődásba, amiin Önök kínjukban sírnak/nevetnek  - ki is Önök voltaképpen? - mi itthoniak is emlékszünk a Walkür 2011. évi  MET - bemutatójára, Lepage 24 db többmázsás lengőpanelből álló csodálatos konstrukciójára,  melyek a színpadképet és a díszleteket voltak hivatottak megjeleníteni. Azon túl, hogy a szereplők artistaként futkostak fel-alá a mozgó elemeken, és a walkürök azon csusszantak le a "lovaglási jelenetben" , megfelelő módon sokkolta a konzervatívabb rendezéshez szokott nézőket, és hogy a torta habos legyen, ne csak drága, a darab végén Brünnhilde-t eltűnteti a színpadról, és a lehető leglehetetlenebb helyzetben hozza vissza, hiszen annak megbüntetése és a Tűzvarázs csak nem nyelhető le! Tehán nem kell magyarnak és balettigazgatónak lenni ahhoz, hogy valaki katasztrofálisan maradandót alkosson!


Erkel Színház • 92192018-04-23 19:10:38

A  mai rendezőket nem nagyon "zavarja" koncepciójuk megvalósításában, hogy az opera eredetileg, eredendően nem arról szól, amit ők beleéreznek. Lényeg az önmegvalósítás.


Olvasói levelek • 112702018-04-23 19:04:25

Kedves László!



Mielőbbi javulást és jó egészséget kívánok!



Üdv Klára



 



 


Élő közvetítések • 70382018-04-22 19:08:42

Privát!

 


Társművészetek • 12452018-04-21 14:14:54

Kedves Búbánat! Köszönöm a kioktatást. Ezt a lehetőséget ismerem, többször jártam bel- és külföldi csoporttal Parlament- látogatáson. A Parlament  és egy nyilvános múzeum között azért van némi különbség. Nem csak a bejutási lehetőség, de az egyéni érdeklődés okán is. Ha egy parlamenti időhöz kötött vezetés és egy egyéni múzeumlátogatás - annyi percet állok egy kép előtt amennyit akarok, stb.- közötti különbséget zongorázni tudnám, én lehetnék Szergej Rachmanyinov!


Társművészetek • 12432018-04-20 12:14:44

Igen, valamikor kiállítóremenek készült, annak kellene lennie most is! A gondolat második részével is egyetértek, sőt kibővíteném: kiállíthatnák és bemutathatnák végre-valahára a Parlament, valamint egyes közhivatalnak titulált elefántcsonttornyok falait díszítő festményeket, szobrokat és egyéb műtárgyakat. Nem tudom, Munkácsy Mihály Honfoglalás c. képét pl az utolsó évtizedekben látta-e valaki? Aki hivatalosan bejár a Parlamentbe, az ne jelentkezzen!


Opernglas, avagy operai távcső... • 200482018-04-20 10:27:00

Manapság az embernek az az érzése, hogy a szinházak szereplőválogatásánál elsődleges szempontként a "ki nem énekelt még nálunk a nagy nevek (?) közül? Mert mi sem vagyunk sem rosszabbak, sem szegényebbeek mint a .....operaház. Peretyatko énekel szinte mindent, majd időnek előtte kiég és eltűnik, mint Poplavskaya. Diego Florez nagy énekes, de Edgart a Lammermoori-ban szerintem nem kellene énekelnie. 



Egyébként mióta a Wiener Staatsoper főzeneigazgatója felmondott, és ennek egyik okaként a szereplőválogatásoknál bekövetkezett tökéletes mellőzését rótta fel, és már sok mindenen nem csodálkozom!



 


Plácido Domingo • 7002018-04-16 15:53:57

Mint mondottam - bocsánat - írtam volt, a művészet lehet, hogy politika mentes, de a pénztárca nem.



Ami pedig Hans Sachs-ot illeti, fachjában  az operairodalom egyik legszebb és legnehezebb szerepét - copyright Theo Adam - ebben talán ne kísérletezzen. Elég volt a befuccsolt salzburgi Trubadur Luna grófja!


Plácido Domingo • 6962018-04-16 11:54:41

Elég szomorú!


Opernglas, avagy operai távcső... • 200292018-04-15 19:13:20

Kedves Otello,



a nyavalygás-t ezennel visszavonom, nem egészen pontos kifejezése volt annak, amit mondani akartam. Ami  Kaufmannt illeti, sok felvétele van a tubuson, tööbek között a londoni ls a múncheni Andrea Chénier előadásokról is, egészen más rendezői felfogásban. Ha érdekli, és meghallgat párat, több tapasztalatot szerezhet. (Nem minden felvétel felturbózott változat). Radvanovsky számomra is kellemes meglepetés, korábban több tv közvetítésben láttam, hallottam - volt egy-két kellemetlen élményem vele kapcsolatban. Ha egy előadás összességében megfogott, és igazán tetszett, hajlandó vagyok az esetleg előforduló egy-két gikszert elfelejteni.


Opernglas, avagy operai távcső... • 200272018-04-15 18:59:29

Így igaz! A film, CD, DVD stb. mindig csalóka - de már annak idején, a régi bakelit lemezek korszakában is megtapasztalhattuk, "micsoda különbség" van egy-egy énekes vagy hangszeres művész lemezfelvétele és valóságos megnyilvánuása között.  Abban a korban is lehetőség volt több felvétel egyes részleteiből  összevágni a tökéletes végleges megoldást. A mai digitális technika pedig határtalan! (és nem mindig jó értelemben.) Ezért éri sokszor csalódás a hallgatót, aki a lemezen megszokott teljesítményre számít.


Opernglas, avagy operai távcső... • 200222018-04-15 09:59:03

Kedves Otello! Örülön, hogy megengedheti magának a helyszíni meghallgatást, Vagyunk páran, akiknek ez nem adatik meg, tehát beérjük a tubussal, CD, DVD, stb felvételekkel. Nyilvánvaló, hogy a színházak a jobb felvételeket, a szólistákat és nem a kórust töltik fel. De az is nyilvánvaló, hogy egy előadás az EGY adott este teljesítménye, és abból messzemenő konzekvenciákat nem lehet levonni. Javaslok ismételt meghallgatást a nyavalygás helyett.



Évtizedekig látogattam a MÁO előadásait, ott nincs 5 emelet, csak 3, de igen hamar megtanultam, hogy a kakasülőről  hallgatni egészen más élmény játék, hang, stb. tekintetében, mint mondjuk a másodikról, az elsőről és a földszíntről nem is beszékve. Valamint hogy egy előadás teljesítménye alapján nem minősítünk senkit.



Évtizedes bérletes múlt alatt volt szerencsém egy operát több előadásban, több szerepővel nézni, hallani, illetve egy adott énekest több estén, több szerepben lárni-hallani.  Ennek alapján már lehetett vélemént formálni bárkiről.



 


Plácido Domingo • 6912018-04-13 18:11:51

A művészet lehet, hogy politikamentes, de a pénztárca már nem! Fellépések, nyilván nem ingyen, díszdoktori cím, stb . Valószínűleg a jövőben is szeretne kis hazánkban fellépni.


Opernglas, avagy operai távcső... • 200152018-04-13 11:28:50

Hú, ezt a hírt pár hete már olvastuk valamelyik topicban. A véleményem akkor is az volt, ami most. A békés öregkort élvezni kell.



Az alábbi felvétel alapján talán inkább az utóbbit kellene tennie! https://www.youtube.com/watch?v=acsO-IDsE6E



Tudni kell (kellene) viasszavonulni, ez mindenkire vonatkozik.



 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39672018-04-13 11:16:44

Egyetértek, nem is az Ön véleményét vitattam, csak hozzáfűztem a magamét!  Üdv


Opernglas, avagy operai távcső... • 200122018-04-12 14:12:40

Ez várható volt! Alvarezért kár,  ha már muszáj volt, inkább Grigolot cserélnék le - jó énekes, de nem az a kimondott hőstenor, Cavaradossinak pedig az kell!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39652018-04-12 11:38:05

Én csínján bánnék a superlativusokkal - José Carreras kétségkívül a CARRERAS, bár már erősen leszálló ágban. Valamikor valóban a legünnepeltebb tenoorok közé tartozott, nem kis részben a Három Tenor egyikeként, de hiányosságai akkpriban is voltak. Emberi magatartásával és a leukémia-alapítvánnyal kétségkívül maradandót alkotott, de manapság már inkább csak annak érdekében vállal fellépéseket. Mindenesetre tiszteletre méltóan, de a legünnepeltebb tenor -ok  sorában elég sokadik sorszámot kapna.



Pár hónapja világhírű énekesnőnek neveztem Csengery  Adrienne szopránunkat, kaptam is érte hideget-meleget. Pasztircsák Polina kétséfkívül befutott és vvanak érdemei, de majd ha fele annyit fel tud mutatni, mint Csengery művésznő, jöhetnek a fanfárok!


Jonas Kaufmann • 22022018-04-11 09:14:56

Köszönjük!



Itt az első rész is: https://www.youtube.com/watch?v=sZnplBOgXac



 


Help me! • 10822018-04-04 19:26:26

Egy 1967-es Spiegel-interjúban úgy fogalmazott, hogy „nyugati civilizációnknak vörösgárdistákra lenne szüksége, hogy jó csomó szobrot ledöntsenek, vagy akár le is fejezzenek”, s ugyanebben az interjúban hangzott el nevezetes kijelentése is: „Robbantsák fel az operaházakat!”



Üdv



Klára


Erkel Színház • 91342018-04-03 13:29:14

Bocs, eddig azt hittem, ez  azért FÓRUM, hogy ütköztessük a véleményünket (már akinek van!), és ne sértődjünk meg azon, ha valakinek más a nézete. Elvégre ízlések és pofonok különbözőek - hogy póriasan fogalmazzak. (latinosok kedvééert: "De gustibus non est disputandum"). Aki nem bírja az ellenvéleményt, vagy  - horribile dictu -a  kritikát, az  ne írjon ide! Az pedig, hogy töröltetjük a nemtetsző beírásokat, nem megoldás. Ma a nem tetsző véleményt töröltetjük, holnap vagy holnapután azt, akinek a véleménye más, mint a saját?


Házy Erzsébet művészete és pályája • 42262018-04-02 09:52:22

Megnéztem tegnap este  Gerolsteini-t. Érdekes, hogy mintegy 60 (Atyaég - hatvan!) év után sem tünt idejétmúltnak, porosnak, avittnak, stb - tehát semmi olyannak, amivel manapság színpadon pl. az OPERÁBAN a hasonló korú, vagy ifjabb rendezéseket, színpadképeket titulálják. Persze, lehetne színes, szélesvásznú, meg HD, meg minden - de ez közben eszembe sem jutott. Igaz,, hogy ebben a kor jeles színészei, színésznői játszottak, nyújtottak  remek alakításokat, bebizonyították, hogy "kis szerepben" is lehet nagyot alakítani - Sazbó Ernő, Lázár Mária, Garas Dezső, Tímár József, stb. - emlékszik rájuk még valaki? És Házy Erzsébet kétségtelenül csodálatosan énekelt, és színésznőként is megállta a helyét. Darvas Iván - nos, ő is egy fogalom a maga nemében!



Sok korabeli remek külföldi film átdolgozott, modernizált,  színesített stb. újra megfilmesített változata bukott meg a piacon, bizonyítva, hogy a régi is lehet értékes, sőt: Egyszer pár éve  szörföztem a hazai csatornák műsorai között, és véletlenül rákattantam a Vuk mesefilm  modernizált, digitalizált változatára. Nos, kb, másfél percig néztem, kissé égnek meredő hajjal - felnőttként kaptam frászt egyik-másik figurától. Míg az eredeti változat - nemrég adta valamelyik csatorna x+ezredszer - a mai napig élvezhető, csodálatos élmény - valamennyi gyermekem, unokaöcsém és unokahúgom 30-40 közötti korcsoportban imádja, és unokám is ott ül közöttük,  Sőt, részére le kellett menteni, hogy bármikor nézhesse!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 606792018-04-01 18:39:11

Tény, hogy a világ halad, fejlődik és a mai ízlés más, mint az 50-80-100 évvel ezelőtti, valamint  a színpadtechnika is más lehetőségeket biztosít, de csak azért leszólni valamit, mert régi, kicsit furcsa. Azonkívül tudomásul kell (kellene) venni, hogy a művet a szerző írta, illik annak szellemiségét megőrizni, és nem átírni az operát. A rendezőnek nem az a feladata, hogy önmagát megvalósítsa, hanem hogy a darabot színre vigye. A modernizálásnak is vannak határai - a modern csatahajót színpadra vivő Aida pl. merő anakronizmus. Persze, ha az a vezérelv, hogy semmi nem jó, ami régi, és minél nagyobb a felháborodás, annál inkább közszájon forog a rendező neve, akkor sok mindent el lehet követni.



Ami Ókovács megszólalásait illeti, szerintem egyszerűen önigazolás és - bocsánat - feltűnési viszketegség vezérli. A régi igazgatók nyilván nem érezték szükségét a hasonló megszólalásoknak, tevékenységük beszélt helyettük...


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Belvárosi Szent Mihály Templom

"Organ & Choir"
11:00 : Kaposvár
Szivárvány Kultúrpalota

"Kaposfest"
Ránki Dezső koncertje
BACH: g-moll zongoraverseny BWV 1058
Ránki Dezső (zongora), Apollon Musagète Kvartett
BACH: A-dúr zongoraverseny BWV 1055
Ránki Dezső (zongora), Apollon Musagète Kvartett

15:00 : Tolcsva
Szirmay-Waldbott kastély könyvtára

Trüffel Kvartett:
Lajhó Barbara, Kristó-Varga Nikolett (hegedű), Kusz Viktória (brácsa), Kószás Ágnes (gordonka)
"Zempléni Fesztivál"
Kalandozás a slágerek világába, barokktól a filmzenékig


17:00 : Tolcsva
Oremus-szalon

Bogányi Gergely (zongora), Bogányi Tibor (gordonka)
"Zempléni Fesztivál"
CSAJKOVSZKIJ: Változatok egy rokokó témára, Op.33
CSAJKOVSZKIJ: Évszakok, Op.37/b – válogatás

19:00 : Kaposvár
Szivárvány Kultúrpalota

"Kaposfest"
SCHUBERT: B-dúr trió D.471
Kirill Troussov (hegedű), Veit Hertenstein (brácsa), Henri Demarquette (cselló)
BRAHMS: a-moll trió Op.114
Veit Hertenstein (brácsa), Henri Demarquette (cselló), Enrico Pace (zongora)
RACHMANINOV: Hét dal énekhangra és zongorára
Károlyi Katalin (alt), Würtz Klára (zongora)
FRANCK: A-dúr hegedűszonáta
Baráti Kristóf (hegedű), Würtz Klára (zongora)

19:30 : Kismarton
Esterházy-kastély, Haydn Terem

Avi Avital (mandolin)
Haydn Filharmónia
HAYDN: 45. (fisz-moll) szimfónia, Hob. I:45 (Búcsú)
PAISIELLO: Esz-dúr concerto mandolinra, vonósokra és csembalóra
ROSSINI: 1. (G-dúr) szonáta
VIVALDI: C-dúr concerto mandolinra, RV 425
WOLF: Olasz szerenád
HAYDN: Allegro a G-dúr hegedűversenyből, (mandolin átirat) Hob. VIIa:4

20:00 : Sárospatak
Basilica minor – Vártemplom

Ballabás Aliz, Kalafszky Adriána, Pintér Ágnes (szoprán), Bárány Péter (kontratenor), Gál József, Mészáros Péter (tenor), Melkovics Zoltán (basszus)
Purcell Kórus & Orfeo Zenekar
Vezényel: Vashegyi György
"Zempléni Fesztivál"
STRATTNER: Aus der Tiefe rufe ich Herr, zu dir
BUXTEHUDE: Das neugeborne Kindelein BuxWV 13
BUXTEHUDE: Mit Fried und Freud - Klaglied BuxWV 76
BUXTEHUDE: Befiehl dem Engel daβ er komm BuxWV 10
STRATTNER: Sehet doch, ihr Menschenkinder
BUXTEHUDE: Herzlich lieb hab ich Dich, o Herr BuxWV 13
A mai nap
született:
1750 • Antonio Salieri, zeneszerző († 1825)
1954 • Hollerung Gábor, karmester
elhunyt:
2004 • Lukin László, karnagy (sz. 1926)
2009 • Hildegard Behrens, énekes (sz. 1937)