vissza a cimoldalra
2018-01-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3882)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60387)
Társművészetek (1227)
Milyen zenét hallgatsz most? (24992)
Kedvenc előadók (2815)
Haladjunk tovább... (207)
Momus társalgó (6308)
Kedvenc művek (143)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11212)
A csapos közbeszól (95)

A Porgy és Bess Magyarországon (208)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2558)
musical (162)
Ferencsik János (82)
Kimernya? (2633)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (528)
Erkel Színház (8765)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (605)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1281)
Franz Schmidt (3021)
Luciano Pavarotti (80)
Zenei témájú könyvek (93)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4145)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1190)
Simándy József - az örök tenor (510)
László Margit (117)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Klára
Leírás:
Honlap:
   


Klára (403 hozzászólás)
 
Erkel Színház • 87612018-01-17 19:00:08

Hát, ami a leendő Boccanegrát illeti, Scarpiának is elég borzalmas volt - a hivatkozott felvétel szerint legalábbis!


Rost Andrea • 19792018-01-14 12:33:32

- )))))


A nap képe • 20272018-01-14 08:46:13

Bocsánat, én sem ismerem Hamburgot. De! adódik egy kérdés: a mostani modern förmedvény irodaház, vagy most is Volksoper? És ha netán az utóbbi, ez miből derül ki? Valamikor az Operaház, színház épülete, stb "A Múzsák Hajléka" volt, és iparkodtak ehhez méltó külsővel felépíteni. Ma ?!


A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei • 5192018-01-14 08:36:19

Igen.  Idevágó példa a tegnap este: ........ músorújság (ez itt a reklám helye) egy sor a MEZZO csatorna  műsorkínálatából, Verdi Otello vez. Muti. Na, a Bécsi Filharmonikusok Újévi Koncertje után nem igazán voltam Mutira hangplva, de - egyéb nézhető műsor híján - kezdésre odakapcsoltam, A 2008- as Salzburgi Ünnepi Játékok felvétele volt, Antonenko, Marina Poplavskaya, Carlos Álvarez, stb. Tényleg Muti vezényelt. Naná, hogy végignéztem, hallgattam. Jó összehasonlítási alap lehet azoknak, akik e hó végén végén a MüPa koncertána Otello előadására készülnek. De nyilván néhányan még megnézték volna, ha valamivel figyelemfelkeltőbb és a szereplők neve ia adott!


Milyen zenét hallgatsz most? • 249902018-01-13 20:46:27

Mezzo TV közvetítés Salzburg Ünnepi Játékok  2008 felvételről



Verdi Otello Antonenko, Poplavskaya, stb



Vezényel: Muti



 


A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei • 5132018-01-13 14:19:24

Istenem, a MOM Kultúrház színpadán az iskolai körussal fellépni - azt csak egy zeneakadémiai fellépés überelte. Középiskolás koromban mindkettőben részem volt annak idején. Persze, mi az iskolai énekkarba tolongtunk, nem a ma tehetségkutatónak nevezett gagyikba. Bár, ezért nyilván páran megköveznének!



Lukin TANÁR ÚR - így nagybetűvel - több generáció számára meghatározó tényező volt és maradt. De nem csak Ő! A Zeneakadémia Nagytermében vasárnap délelőttönként  neves művészek tartottak bemutatkozó előadást az érdekődő ifjúságnak, melynek során hangszerüket ismertették, bemutatták a "játék" fogásait, és megválaszoltak olyan kérdéseket is,mint pl.  hogy honnan tudja a hegedűs, hogy hova tegye az ujját egy bizonyos hang elérése érdekében. Lehotka Gábor orgonista, Lubik Hédi hárfaművésznő, és szégyellem magam, de nem jut eszembe hogy Kovács Dénes vállalta-e a hegedű bemutatását, vagy Kocsis Albert, hogy csak párat említsek. Aki ezek közül csak egyet végigült. az egy életre szólóan eljegyezte magát a zene szeretetével. Vajon lehetne ma hasonló sorozatot szervezni? Ehhez alapot adott, hogy mi általános-  majd középiskolai  tantervünkben annak idején  (horribile dictu!) énekórák is szerepeltek, melyek keretében nem csak a magyar népzene, de a környező  népek zenéje alapjait, népdalait  is megismertük. Zemetörténeti ismereteket is tanultunk, megismertük a klasszikus zeneszerzők munkásságát, és Bach Parasztkantátáját éppen úgy tudtuk, és énekeltük, ahogy az Örömódát a IX-ből. És egyetlen szülönek sem jutott eszébe ezért panaszkodni, sőt, örültek, hogy ezeket az ismereteket, élményeket magkaphattuk.



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 603452018-01-13 13:39:59

Engem -többek között - az a már megszokott - szerénység ragadott meg, amellyel olyan elődökhöz hasonlította magát, mint Bánffy Miklós, Radnai Miklós és társaik. Kár, hogy Gustav Mahlert nem említette meg!...Bár, Mahler korában az intendáns- főzeneigazgató feladatmegosztás kicsit más volt, mint napjainkban.



Talán nem "szemlesütve" kellene életművüket csodálni, hanem nyitott szemmel nézmi, látni és tanulni belőle!


A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei • 5092018-01-12 09:33:26

Miért is csodálkozunk? A művészeti tárgyakat - ének, rajz, művészettörténet - évekkel ezelőtt száműzték a tanrendből, más "fontosabb" tárgyak rovására, Valamikor az ún. általános műveltséghez hozátartozott bizonyos ismeretanyag, zenei alapelemek, rajz, stb. Ezt a fogalmat is száműzték. Néha nézem a TV-ben a jelenlegi kvíz-músorokat, vagy a régebbi Vágó-féle Legyen Ön is milliomos ismétléseket. Diplomás emberek - tisztelet a kivételnek - nincsenek tisztában olyan alapvető dolgokkal, mint pl a magyar történelem főbb eseményei, neves hazai és külföldi írók, festők, stb ismert művei, esetleg nemzeti hovatartozásuk, stb. Ma szinte arra épül minden, hogy a "google-ban vagy a wikipédiában megnézi": ÉS HA ÉPPEN NINCS KÉZNÉL? Miközben a témával foglalkozó szakemberek, agykutatók váltig állítják, hogy ezek a tárgyak olyan készségeket, agyi funkciókat fejlesztenek, melyen elengedhetetlenek (lennének) a későbbiekben?



Évek óta megy pl. a siránkozás, hogy kevés idegen nyelvet ismerő ember van hazánkban, és a fiatalokat adminisztratív eszközökkel kényszerítik idegen nyelvek megtanulására. Holott először fel kellene ismertni, hogy az idegennyelv tanítás milyen mődszereket igényel, hogy az óvodában tanult mondókák, az iskolai kötelező versek, memoriterek milyen mértékben készítik elő a nebulók agyát a későbbiekben sorra kerülő idegennyelv-tanulásra? Több nyelvet sikerült annak idején megtanulnom, tanítottam is pár évig - egyik első megdöbbentő élményem volt a magyar nyelvtan házagos ismerete, a pongyola nyelvhasználat. Hogyan tanuljon meg valaki egy idegen nyelvet, annak szókincsével és nyelvtanával, ha a sajátját nem eléggé ismeri? 



Mi van a Kodály-módszerel? Lassan a külföldiektől fogjuk megtanulni, mert itthon már szinte a feledés homályába veszett/vész!


Jonas Kaufmann • 21552018-01-07 08:52:29

Köszönet érte, megérte ismételten meghallgatni! Kár, hogy a tubuson ez hiánycikk!


Élő közvetítések • 68162018-01-05 12:54:06

Köszönöm! Ha másért nem (dehogynem, sőt nagyon sok mindenért!), már azért megéri itt lenni, hogy ilyen műsorokról tudomást szerezzek és élvezni tudjam! Birgit Nilsson is egy név, egy csoda - végre "élőben" is. Ezer köszönet.



 


Opernglas, avagy operai távcső... • 199152018-01-05 12:44:52

Nem, ilyen gondom nem volt! Még a kék Jókaikat, és a  bordókötésű Herczeg Ferenc-eket is olvashattam.  Viszont sajnálom, ha kis szösszenetemben a humort nem fedezte fel, nyilván rosszul fogalmaztam.


Erkel Színház • 86742018-01-05 10:57:25

Minden énekes fejlődik - ha van esze - és csiszolja, műveli a hangját, igyekszik felnőni a következő feladathoz. Eyvazov a hangján sokat váltzoztatott, javult pl. a MÜPA-beli koncert óta. Örülnünk kellene, hogy végre élőben  láthatjuk a zenei. operavilág nagyjait, nem csak lemezen, ami lehet bár csodaszép, de mindig kozmetikázott, megszépített. Azonkívül ők is emberből vannak, kifoghatnak egy kevésbbé jó napot. A "hivatásos ócsárlókkal" akiknek senki és semmi nem elég szép, nem elég jó, sajnos nem tudunk mit kezdeni. Arra egyik "megmondó" mindentudó sem gndol, micsoda kellemetlen lehet egy adott énekesnek, ha folyton rá hivatkozva pocskondiázzák pályatársát, akivel együtt dolgozik, együtt lép fel, sőt netán még tisztel is?


Opernglas, avagy operai távcső... • 199122018-01-05 10:39:30

Kedves Lajos, pestiesen szólva kicsit pöttyös a mája (hogy a kissé rosszmájú finomított megfogalmazásával éljek)!  Nem kellene májvizsgálatra mennie?


Erkel Színház • 86702018-01-05 09:45:45

Kedves Lujza!  a tubuson megtalálható a következő riport Netrebkóval:



Ana Netrebko " From Janitress to Opera Diva"



:https://www.youtube.com/watch?v=M3RE_JcHODo



aminek a jelentése "A házmestertől az opera-díváig" . Evvel nem kissebbíteni akaron tehetségét és érdemeit,de ez tény. Ahogyan az is, hogy Piotr Beczala évekig utcai énekes - Strassensaenger - volt Bécsben . Az a tény, hogy ilyen kiinduló helyzetből elérték amit elértek, tehetségükön kívül kitartásukat és szorgalmukat dícséri. Ami pedig Eyvazovot illeti, láttunk-hallottunk már a Scala és a MET előadásíin is ettől gyengébbet!  Ahogyan Netrebko menedzseli, ez kiválthat nem-tetszést, de nem a MÁO kompetenciája ezen változtatni!


Opernglas, avagy operai távcső... • 199082018-01-03 17:24:59

Akkoriban a világkarrier kicsit mást jelentett, nimt most - tehát nem összehasonlítási alap! Csengery művésznő sikereivel a mai napig sokan kiegyeznének. Egyébként mondanivalóm hangsúlya azon volt, hogy mindannyian álmodtunk karrierről, és kettőnek "jött be".


Opernglas, avagy operai távcső... • 199042018-01-03 10:33:48

Na, ez is a "végzet hatalma" lesz! Valaki azt mondta - írta - de nem emlékszem ki, hogy Annácska az egész Kaufmann--repertoárra benevezte kedves férjét, bizonyítandó, hogy van olyan jó énekes, mint a "hottest Tenor" Kaufmann. + még egynémely további szerepre is. (asszciáció: Ady Endre Álmodik a nyomor című verse, bár mr tisztáztuk. őket a nyomor nem fenyegeti!)



Egyébként álmodni mindenkinek joga van, Boldogult Szilágyista énekkaros időmben mi is álmodoztunk világkarrierről, egyeseknek sikerült (pl. Csengery  Adrienne, Zsadon Andrea), másoknak nem. De azért egész jól megvagyunk,


Opernglas, avagy operai távcső... • 198932018-01-02 18:28:12

Köszönöm a pontosítást! Nálam egy fázis nyilván kimaradt. Bocs.


Élő közvetítések • 68092018-01-01 15:39:24

Eddig nem volt "törvényszerű", hogy GMD vezényelte az újévit, a zenekari tagok választják ki és hívják meg. Hogy aztán ez a választás menniyre szabad? Még nem voltam a zenekar tagja (hihi!), tehát nem rendelkezem erre vonatkozó infóval.



Ami Thielemann-t illeti, hát Istenem, mindent ki kell és ki lehet próbálni. Nekem a 2015-ös salzburgi Parasztbecsület és Bajazzók sem nagyon jött be. Thielemann kétségkívül nagy karnester, bár nem akkora, mint amilyennek "eladja magát" mint von Karajan II. De túlságosan is  német, és ebből a bőrből nyilván nem tud kibújni. Mindenesetre meglátjuk!


Élő közvetítések • 68042018-01-01 14:56:22

A magyar zákókonfban az alábbi hangzott el: Muti a sajtótájékoztatón először bejelentette, hogy nem vállal több újévi koncertet, majd hozzátette: két embernek nem szabad hinni, a karmesternek és a kritikusnak! Ez virágnyelven ugyanazt jelenti, lehet, hogy mégis igen!


Élő közvetítések • 68022018-01-01 14:08:00

Könyörgöm, az Újévi koncert hagyományosan a Strauss- család műveire, a bécsi zenére épül. Mindig van egy-két más, de az csak kitérő, ráadás, csemege! Ezért utaltam a zenekar szempontjaira. Jelenleg éppen a Donauwalzer-t tördeli darabokra. Persze, a zenekar ezt spec, karmester nélkül, csukott szemmel is el tudná játszani, de illik figyelembe venni a Taktstock-ot, ha már van...A közönség pezse tapsol, hiszen a koncertre jöttek és nem a karmasterhez.  A Radetzky sem volt jobb. Sajnos, közben el kellett jönnöm a készülék elől, igy nem tudom, hogy a több-nyelvű újévi jókívánságokat abszolválta-e és hogyan?



Előzetes sajtótájékoztatóján Muti megpedzette, hogy talán fogja ő még a Neujahrskonzert-et vezényelni, ez a közvetítés zárszavában magyar részről elhangzott.  Mindenestre, a következő alkalomra vegyenek neki egy szürke pantallót!



Nem tudom, a zenekar mikor választja ki a következő évi karmestert, a közvetítés során erről nem volt szó.


Élő közvetítések • 67972018-01-01 11:49:53

Most közvetíti a Duna TV a Bécsi Filharmonikusok  Újélvi koncertjét, Ricardo Muti vezényletével. Tudom, hogy a zenekar tagjai maguk választjék meg, kit kérnek fel erre a megtiszteltetésre, nyilván megvannak a maguk szempontjai. De amit Muti ezekkel a darabokkal csinál,  illetve nem csinál, az borzalmas!


Opernglas, avagy operai távcső... • 198912018-01-01 11:17:27

Őket nem zavarja, hogy Bogdan  Roščić akadémiai fokozatát plagizálás vádja miatt vitatják? Vagy arrafelé elsődleges a hozzáértés, a korábbi pályafutás, és nem a különféle tudományos fokozatok megléte? (19866 bejegyzés) Mikor Mocsai Lajos kinevezését vitatták, mert nem volt tudományos fokozata, "csak" sikerre vitte a kézilabda sportot, néhány konzekvenciát levonhattunk. Persze, mi itt vagyunk, ők meg ott!


Erkel Színház • 86532018-01-01 11:08:47

Nem tudom, ki mondta, de többszörösen igaz! "A szerelem öl, butít és nyomorba dönt"



Egyébként én ebben a kedves férj világkörüli hurcolásában és kierőszakolt felléptetésében nem (nem csak?) a feltétlen házastársi szeretet megnyilvánulását vélem felfedezni, hanem a - maguk hangfekvésében - a Netrebkoval egyenlő, vagy netén nagyobb hírnévvel rendelkező partnerek kiküszöbölését is. Elvégre egy előadásnak csak egy királya - bocsánat - királynője lehet!



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 602682017-12-30 18:23:34

Kedves Lajos, az akkori férj Giovanni Battista Meneghini - innen a Maria Meneghini Callas név - akivel 1949-ben házasodtak össze és 1959-ben Onasszisz okán váltak el. Köztudott volt, hogy Meneghininek olyan igényei voltak fellépti díjban, útiköltségben, és egyéb juttatásokban, melyek más énekesek házastársait nem illették meg, és amiket  csak komoly nehézségek árán tudott a MET teljesíteni, ha egyáltalán.



Callas először az 1956/57 évadban lépett fel a MET-ben, Norma, Lucia és Tosca szerepében., ezt több további fellépés követte. Callas életéről és pályafutásáról igen részletes leirás található a Wikipédián.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 602612017-12-30 13:44:51

Lehet, hogy Bingért sem rajongott mondenki - a határozott, céltudatos vezetőkért általában nem rejomganak. Főleg a különböző szakszervezetek vezetői nem rajongtak érte, mert több esetben sikeresen lépett fel "kissé" eltúlzott követeléseikkel szemben, Mindettől függetlenül, 22 éven át volt intendáns és önként vonult vissza 70 évesen. Nem kevés érdemeinek egyike az 1966-ban átadott jelenlegi épület. Callas Bing vezetése alatt több évadban, több alkalommal lépett fel a MET-ben, és még többször felléphetett volna, ha akkori férje nem támaszt teljesíthetetlen követeléseket. (lásd: Bing 5000  nights an the oper - magyarul megjelent 5000  este a Metropolotan-ben c. önéletírás.)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 602572017-12-30 11:04:00

Éppen az "ég és föld" különbségre voltam bátor rámutatni, és az ennek köszönhető több évtizedes sikeres működésre. Valamint arra, hogy vannak politikusok, akik nem beszélnek bele a művészeti élet dolgaiba!



Ami pedig az alternatív pályázókat illeti, éppen a várható sikertelenség és megbélyegzés miatt nincsenek! De mintha én is ezt írtam volna, csak kicsit más szavakkal!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 602552017-12-30 07:49:39

Biztosan létezik, csak éppen az eltelt időszak színházigazgatói pályázatainak tapasztalata alapján nem pályázott, nem pályáztak! Miért kockáztatnának meg egy fiaskót? Ami egyébként azért is sajnálatos, mert aki konkurrencia-mentesen tevékenykedik, többet enged meg magának, és nem biztos, hogy mindig jó irányban halad.



Persze, ehhez nyilvános pályáztatás kellene, politikailag elkötelezetlen szakértők bevonásával, és akkor talán tudnánk, mi a másik oldal véleménye.



Egyébként az igazi egy abszolut politika-mentes szakmai vezetés lenne, ami nálunk jelenleg utópia. Érdekes lenne megnézni, hogy egyes európai vezető operaházak - London, Párizs, München -, stb. igazgatói hány évig működtek, és hány kormányváltást éltek meg. Rudolf Bing 22 évig volt a  MET intendánsa, Levine 40 évig a művészeti vezető. Nem hiszem, hogy bárkinek eszébe jutott volna egy elnökválaszás vagy kormányzóválasztás után megkérdőjelezni, folytathatják-e tovább tevékenységüket! (bocs, most csak a művészi munkára gondoltam!)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 602422017-12-29 10:32:49

Még mindig inkább vendégművész - persze, ha színvonalas - mint egy harmatgyenge hazai, mert az cak arra jó, hogy a néző kedvét elvegye az egésztől. 



Persze, akiknek semmi sem jó, azoknak tényleg az is baj lesz...


Juan Diego Flórez • 7182017-12-28 12:27:23

És - ha minden igaz -- ma Bukarestben lép fel?


Juan Diego Flórez • 7172017-12-28 10:10:40

Vagy valami más van a háttérben!?


Opernglas, avagy operai távcső... • 198872017-12-26 08:12:34

19884 éa 19885-re is.



Egyrészt a mai énekesek sokkal hamarabb "befutnak", nincs idő igazán beénekelni magukat - a nagy házak iparkodnak minél hamarabb, minél olcsóbban szerződtetni új arcokat, lehetőleg fix gázsival több évre, amikor még olcsőn kaphatóak. Erről pl. Elina Granca több interjúben, de önéletírásában is részletesen beszámolt. A jó bornak is érési ideje van!  Az ügynőkségek is minél hamarabb dobnak be új arcokat,éppen  a saját pénzügyi érdekeeik alapján, akik ráadásul hamarabb énekelnek bizonyos szerepeket, mielőtt a hangjuk, énektechnikájuk,  egész fitiológiájuk, testük erre alkalmassá tenné őket. Kiéneklik magukat, mielőtt beérnének. Erre hazai példa is volt, és sajnos van is!



Ami a MET-et illeti: az kérem egy privát szubvenciókból fenntartott intézmény, és a közönség új és új arcokat akar látni, nem a már többször látottakat. Kivétel persze akad, az igazán nagyokat  visszakövetelik. Aztán két hónapos próbaidőszak van, amit "le kell tölteni", akkor is, ha az adott énekesnek ez  üres időt jelent, mert már kívülről tudja a szerepet, mert x+100-szor énekelte, stb. Ezt sem mindenki vállalja, mert egyéb vonatkozásban holt idő, ami alatt max, egy-két koncert, vagy dalest adható valamelyik elérhető távolságban levő nagyvárosban, stb. Tehát semmi bevétel! Kaufmann a 2017, év végi fellépését éppen a 2 hónapi próbakötelezettség miatt mondta le. E. Garancia részletesen leírja "Wirklich wichtig sind die Schuhe"című  önéletírásában evvel kapcsolatos érzéseit. És akkor a bevándorlási hatóság általi hercehurcákról még nem is beszéltünk!


Opernglas, avagy operai távcső... • 198822017-12-24 20:34:09

Az Operaház Fantomja!  (vagy a macska, mint egy vérbeli Shakespeare darabban)


Jules Massenet ! Ki ismeri ? • 2902017-12-20 09:02:00

Bocs, nem derült ki, hogy ez mikori felvétel! Sajnos, programütközés miatt nem tudtam meghallgatni. Ha a csodálatos Grace Bumbry énekelt, akkor nem tegnapi felvétel. Rodrigo tenorszerep! Ha Domingo énekelte, akkor valószínűleg még "tenorkorában" kellett énekelnie, hacsak nem transzponálták kedvvért az egész partit. Vagy olyan valaki írta a szereposztást, aki csak a mai Domnigo-ból indult ki? Sajnos, az utóbbi időkben gyakoriak a melléfogások a klasszikus zenei műsorok beharangozása, felkonferálása területén. Mintha már nem lenne követelmény, hogy ún. zenei szerkesztőt foglalkoztassanak, aki szakértője a témának? Pl- Lukin László, akinek neve fogalom az idősebb generáció előtt, vagy Várbíró Judit, aki annak idején profi énekesként indult, és Csengery Adrienne és Zadon Andrea táársaságában Ki mit tud-ot nyert! 


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 28772017-12-17 11:48:11

Bocs, lemaradtam valamiről? Bejelentette, hogy nem énekel több Violettát?


Opernglas, avagy operai távcső... • 198802017-12-13 08:58:38

Ha valakit érdekel!



2017.dec.13.-án 21:10-kor  az M5 csatonán közvetítik Hvorosztovszkij MŰPA - beli ária estjét


Jonas Kaufmann • 21502017-12-13 08:54:03

Ha valakit érdekel, a 2016. 04.16.-i bécsi Tosca teljes felvétel Kaufmann, Angela Gheorghiu, Terfel megtalálható :



https://www.youtube.com/watch?v=8UGbVAGtGVI 



és a müncheni 2017.évi Andrea Cnénier szintén teljes opera Kaufmann, Harteros, Salsi szereplésével



https://www.youtube.com/watch?v=ODgEJDE9b0k



jó szórakozást



 



 



 


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 28752017-12-08 12:10:54

A tegnap esti megjegyzésem itt is megállja a helyét!



"Az  M5 adón most ért véget a 3. felvonás, eddig bírtam nézni, most csak hallgatom. Nem tudom, hogy a rendezés rossz-e, vagy Yusuf ripacskodik, de a játéka rettenetes, Az 1. felvonás áriáját úgy énekelte és mozogta végig, mintha önmagát parodizálná. Réveteg tekintettel néz a semmibe, túlmozgásos, hangja bizonytalan - két határ között csúszkál, néha eltalálja az igazit. Netrebko présel, úgy tűnik, mintha tele szájjal, bocsánat, gombóccal a torkában énekelne. Kicsit kevesebbet kellene vállalnia!  A Mamma morta ária rettenetes. Salsi meg sem közelíti a müncheni színvonalat. Az egész olyan, - bocsánat - mintha egy tizenkettedik rangú amatőr együttes  előadását látnánk. Kevesebb mozgás, kevesebb vonaglás több lenne. (lehet, hogy ez az olasz temperamentum, de nekem sok9



Taps, virágeső - volt már ennél nagyobb siker is!"



Ha valakit érdekel. https://www.youtube.com/watch?v=fuuYM78ddH0



 



 


Élő közvetítések • 67212017-12-08 12:06:43

Kedves Cilike!



Távol álljon tőlem, hogy vitatkozzam magával, pláne ilyen témában. Hiszen nem én vagyok az ügyeletes mindentudó és mindenkit kioktató, Én éppen arra értettem, hogy megválogathatja, milyen szerepekben lép fel, tehát a hangjának és egyéniségének inkább megfelelő szerepeket kellene énekelnie. És nem biztos, hogy jó tesz önmagának és/vagy a kedves férjének, ha mindent elénekeltet vele, amiben egy Dominga, egy Kaufmann énekelt vagy énekel.


Élő közvetítések • 67182017-12-07 23:39:19

"Nem vállalás kérdése"? Minden rosszindulat nélkül, de azt hittem, egy Netrebko-színten álló énekes megválogathajta, milyen szerepeket vállal! Hiszen nem szerződött tagja egy együttesnek, aki a ráosztott szerepeket köteles elénekelni. Persze, ehhez nem kevés önismeret és valószínűleg jó tanácsadó kellene. Ha így folytatja, hamar vége lesz. Már messze nem az a kristálytiszta csengő hang, amivel berobbant és amit megszoktunk tőle.


Élő közvetítések • 67172017-12-07 23:31:44

Ja, és a végén premier planban a guillotine. Chenier-t nem fektették alá, de az egymást megdicsőült arccal átölelő szerelmespár mint zárókép borzalmas volt.


Élő közvetítések • 67152017-12-07 23:25:13

Az  M5 adón most ért véget a 3. felvonás, eddig bírtam nézni, most csak hallgatom. Nem tudom, hogy a rendezés rossz-e, vagy Yusuf ripacskodik, de a játéka rettenetes, Az 1. felvonás áriáját úgy énekelte és mozogta végig, mintha önmagát parodizálná. Réveteg tekintettel néz a semmibe, túlmozgásos, hangja bizonytalan - két határ között csúszkál, néha eltalálja az igazit. Netrebko présel, úgy tűnik, mintha tele szájjal, bocsánat, gombóccal a torkában énekelne. Kicsit kevesebbet kellene vállalnia!  A Mamma morta ária rettenetes. Salsi meg sem közelíti a müncheni színvonalat. Az egész olyan, - bocsánat - mintha egy tizenkettedik rangú amatőr együttes  előadását látnánk. Kevesebb mozgás, kevesebb vonaglás több lenne. (lehet, hogy ez az olasz temperamentum, de nekem sok9



Taps, virágeső - volt már ennél nagyobb siker is!


Momus társalgó • 62972017-12-06 19:29:34

Nem, ez abszolút téves értelmezés! Nem ezt írtam, Éppen azon háborodtam fel, hogy ez évtizedekig így működött, és senki, ismétlem senki nem borított. Hiszen ha köztudott volt, akkor nyilván tudtak róla és elnézték, eltűrték. Erre nem találok magyarázatot, A prüdséget pedig mint a kettős mérce alkalmazását vetettem fel. Egyébként messzemenőkig egyetértek mindazokkal, akik megálljt követelnek, és - amennyiben egyáltalán ez lehetséges - az elkövetők felelősségre vonását követelik.


Momus társalgó • 62922017-12-06 09:52:24

Kedves Momo!



Most úgy 70 körül itthonról a billentyű mellől vagyok "okos". A munka világába bekerülve - akkoriban "nagybetűs életnek" hívták - alig  túl a huszadik évemen  engem is ért hasonló atrocitás, egy vezető beosztásban lévő elvtárs részéről, mondjuk egy lopni kívánt csók erejéig. Ezt én egy hirtelen felindulásból lekevert csattanós pofonnal reagáltam le, megteremtve saját lelki békémet és a továbbiakban az illető és közöttem évekig fennálló tartós távolságot.



De hogy elismerjem második megjegyzésének igazságát, voltak kollegnők, akik nem adtak pofont.  Viszont nem is panaszkodtak utólag. ..


Momus társalgó • 62912017-12-06 09:41:07

Tudom, hogy létezik a vikimológia, mint tudomány, azt is tudom, hogy bizonyos bűnözők ragyogó érzékkel "választják ki" áldozataikat, Jó néhény rendőrségi, pszichológiai, stb tanulmány és ennek alapján média-ismertetés foglalkozott a témával, főleg az utcai támadások alkalmával. Nyilván a szexuális erőszaktevők is kiválasztják azokat az áldozat-jelölteket, akiknek ajánlatot tesznek, vagy akiket egyszerűen "lerohannak". Az a hazai közvélemény által is jól ismert tényező, hogy milyen nehéz bizonyítani egy ilyen vádat, és a bírósági gyakorlatban is gyakran inkább a megerőszakolt nő ruhája, ruha hossza, stb volt a téma, mint az erőszak, vagy akárcsak annak kísérlete! Azt is megértem, hogy valaki egy egyszeri letámadás történetével éppen az általad leírt okok miatt nhezen áll elő. Ha viszont valaki bármilyen egyéni érdekből vállal, több alkalommal eltűr ilyesmit, az ne álljon elő évekkel később, mert ez már túlságosan gusztustalan.



Ami továbbra sem megy a fejembe, az éppen a "köztudott" eseteket övező és kísérő sunyítás. Amerika pl. évekig olyn prüd ország volt, hogy az európai piacokra gyártott filmekben forgatott heves csókos jeleneteket - nem beszélve az egyebekről - a honi piacon forgalmzott filmekből ki kellett venni. Erről néhány akkori nagy sztár bőven írt emlékirataiban. Ehhez képest tudják és elnézik egyesek ilyen tulajdonságait? "csak azért, mert egyébként zseniális művész? Levine esetében cca 30 évlg?



A 6281-re pedig csak annyit válaszolnék, hogy mindenkinek van családja, felesége, gyermeke, stb. Mit tennének, ha valakit azok közül érne ilyen inzultus?



 


Simándy József - az örök tenor • 4992017-12-05 18:36:08

A "NAGYOK" éppen attól lettek nagyok, hogy miden tekintetben azonosulni tudtak a szereppel és nem mellékesen alkalmazkodni tudtak az adott kor, rendező, karmester stb, követelményeihez, elvárásaihoz. A nevezett nagy karmesterek mindent ki tudtak hozni az énekesekből, nyilván a mai hasonló formátmú karmesterek is sokat ki tudnak hozni a kezük, bocs pálcájuk alatt dolgozó művészekből. Nekem az jutott eszembe, mit tennének az ilyen formátumú rendezők a mai "önmegvalósító rendezők" koncepcióival?



Ami Pavarottit illeti, van a tubuson néhány felvétel, pár évvel korábban és pár kilóval kevesebbel! Tessék megnézni egyet kettőt, mind énekben, mind színészi alakításban kiváló.


Simándy József - az örök tenor • 4922017-12-05 08:45:12

Ez fordítva is igaz! Sok régi nagy nem lehetne sztár a mai világban, ugyankkor a mai vezető énekesek közül sokan nem lettek volna szrárok akkoriban, éppen a megváltozott világ, stílus, játékmód, stb miatt. Ezért nem szerencsés a mai miliő, stílus, stb alapján visszafelé minősíteni. Tényleg félreérthető és rossz szájízt von maga után. Ez nem jelenti azt, hogy a "hatvanas-hetvenes években ragadunk", de a volna nem történelmi kategória, és a művészeti életben sem szerencsés alkalmazni. A tubuson számtalan sok-sok évvel ezelőtti nagyság felvételei megtalálhatóak,akiket szívesen meghallgatunk, de nem biztos, hogy színpadon is élvezni tudnánk őket!



 Egyébként a 20 - 30 - 40 stb. évvel ezelőtt sztárolt és agyonolvasott költők, írók műveinek egy részét is ma már meglehetős érdektelenség jellemzi - kivételek persze ebben is vannak - mert az ízlés megváltozott.


Momus társalgó • 62822017-12-04 19:31:35

Hogy Istenben boldogult Nagymamámat idézzem, egy hatalmas csárdás pofon a megfelelő pillanatban! Ami még eszembe jut, az leírhatatlan. Fimomított változat: csak az elsőből lennene eunuchot csinálni!


Momus társalgó • 62802017-12-04 17:01:34

Na, ez az amit nem értek! De az itthoni esetekben sem értettem! Mi az, hogy köztudott, vagy mi az, hogy színházi berkekben tudták róluk - akár Levine, akár Marton, akár Kero - akárki! Lehet, hogy kissé viktoriánus vagyok (vagy naív?) de ez egyszerűen tűrhetetlen és megengedhetetlen lenne! Miért hallgatnak, miért tűrik el? Azért, mert egyébként zseniális előadóművész, karmester, stb? Ennek is köszönhető többek között, hogy a civil emberek a művészeket kissé ledérnek, szabados életvitelűnek, erkölcstelennek, stb. tartják. Tisztelet és megbecsülés a többieknek, de nem zavar senkit, hogy az egész művésztársadalom hitelét és presztizsét teszi kockára néhány elvetemült?


Opernglas, avagy operai távcső... • 198772017-12-04 12:52:21

Pár perce egy másik topicban írtam erről a témáról, most bemásolom ide. A véleményem nem változott, ha valakiről "köztudott" tenni kell ellene. De- akár igaz, akár nem -  ne ezzel a módszerrel nyírjuk a másikat. Mert ennyi idő után erősen kinyírási ok szaga van a dolognak!



"Most olvasom a NET-en, hogy a zaklatási cunami egyik legújabb áldozata James Levin, igen  a nagy James Levin a MET-ből!



Pár hete arról beszéltek a TV egyik talk-show műsorában, hogy lassan ez lesz a karaktergyilkosság leghatékonyabb formája! Utadban áll valaki? Zaklatás! Félsz, hogy valaki elnyer egy hivatalt, amit nem szeretnél? Zaklatás! Emlékeztető, Doninique Strauss-Kahn esélyes volt - ha jól emlékszem - a Világbank elnöki poziciójára. A repülőgépről szedték le, mert egy hotel nődolgozója megvádolta. Mire kiderült, hogy kamu volt az egész, a választás régen megvolt, Strauss-Kahn elbukta az állást, a "bizonyos körök" szmára kedvezőbb jelölt nyert.



Félreértés ne legyen, nem vagyok zaklató-párti, de hogy mindenkinél 15-20 év után jön el az igazság pillanata, és a kipakolási kényszer! Ráadásul, mint már többen írtuk, ez pro és kontra egyeránt bizonyíthatatlan, viszont pokolian hatásos. És rém gusztustalan, de ez már más kérdés!"


Momus társalgó • 62772017-12-04 12:45:10

Most olvasom a NET-en, hogy a zaklatási cunami egyik legújabb áldozata James Levin, igen  a nagy James Levin a MET-ből!



Pár hete arról beszéltek a TV egyik talk-show műsorában, hogy lassan ez lesz a karaktergyilkosság leghatékonyabb formája! Utadban áll valaki? Zaklatás! Félsz, hogy valaki elnyer egy hivatalt, amit nem szeretnél? Zaklatás! Emlékeztető, Doninique Strauss-Kahn esélyes volt - ha jól emlékszem - a Világbank elnöki poziciójára. A repülőgépről szedték le, mert egy hotel nődolgozója megvádolta. Mire kiderült, hogy kamu volt az egész, a választás régen megvolt, Strauss-Kahn elbukta az állást, a "bizonyos körök" szmára kedvezőbb jelölt nyert.



Félreértés ne legyen, nem vagyok zaklató-párti, de hogy mindenkinél 15-20 év után jön el az igazság pillanata, és a kipakolási kényszer! Ráadásul, mint már többen írtuk, ez pro és kontra egyeránt bizonyíthatatlan, viszont pokolian hatásos. És rém gusztustalan, de ez már más kérdés!


Opernglas, avagy operai távcső... • 198722017-12-03 20:41:56

"Eyvazov hat eine der schönsten Stimmen der Welt." Hát, én egy Pereirával nem vitatkozom. Errare humanum est - hogy egy klasszkust idézzek.


Simándy József - az örök tenor • 4882017-12-03 20:34:28

"A mai világ inkább a színészi tehetséggel rendelkező énekeseket keresi" Magyarul: nem baj, ha nem tud énekelni, csal elég, ha megjelenik!



Savanyú a (nem a Jóska) a szőlő, de nagyon! És akkor még fínoman fogalmaztam.



Egyébként nem attól lesz valaki NAGY ÉNEKES, hogy leszólja az elődöket. Tény, hogy ma már "nem elég énekelni, játszani is tudni kell" (copy egy Mario del Monaco nevű szintén érdekes pályafutású énekestől), de minden énekesnek abban a korban kell énekelnie, amikor él, és azon kor elvárásainak kell megfelelnie. Egyébként és ha valaszthatnék, ..... és Simándy között, még mindig Simándyt választanám. Ha szinészi alakítást akarok látni, elmegyek egy prózai szinházba.



 


Milyen zenét hallgatsz most? • 249802017-11-23 18:57:43

Mint közben megtudtuk, Hvorostovsky tegnap elhúnyt. Nyugodjék békében, századunk egyik nagy egyénisége volt!


Operett, mint színpadi műfaj • 33742017-11-23 10:16:58

Bocs, a nemzetközi zenei életben - egyelőre még - kis hazánkat éppen a magyar, vagy magyar származású operett szerzők éa az itthoni operettkultúra miatt tartják "operettnagyhatalomnak" . Ebben nyilván szerepet játszik a hazai operett előadások száma és színvonala is! Kár lenne ezt elszúrni, csak azért, mert egy új operett betanulása nem könnyű feladat, és nehezen lehet őket énekelni. Külföldi előadások idehozatalával olyan szegénységi bizonyítványt állítanánk ki önmagunkról, amit talán megspórolhatnánk magunknak.



Egyébként a világ elsőrendű- és rangú operaénekesei előszeretettel tűzik repertoárjukra az operett-betétdalokat,  áriákat és egymás után adnak ki CD-ket, DVD-ket olyen felvételekkel. Hogy csak néhányat említsek, Klaus-Florian Vogt, Piotr Beczala, Kaufmann!, stb.



 


Operett, mint színpadi műfaj • 33682017-11-22 19:59:26

Abszolút jogos felvetés, elő kellene venni néhány régebben játszott darabot, akármelyiket a felsoroltak közül.



Ennek két problémája van: egyrészt a fiatalabb generáció előadóinak is meg kellene tanulni ezeket a darabokat, a bennük lévő dalokat, áriákat. Másrészt, és ez a nagyobb gond: ezekhez az operettekhez hang is kell, méghozzá nem is akármilyen! Azonkívül egy operettben beszélni, mozogni, játszani is kell, lehetőleg mindezt egyforma színvonalon. És itt jönnek a problémák!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 64362017-11-20 13:19:39

Az "-ov" vagy "-ev" végződésü szláv eredetű nevek a német nyelv kiejtési szabályainak megfelelően hasonultak f vagy ff  végződésre, ami aztán végleges változatként maradt meg. Egyébként tényleg borzalmas átírásokkal találkozunk, néha egyik-másik nevet a google vagy a youtube berkeiben csak többedik próbálkozásra lehet megtalálni!


Momus társalgó • 62732017-11-20 13:13:15

Sérülékeny korban lévő gyermeknél - akár fiú, akár lány- elképzelhető, hogy adott pillanatban nem szól, talán fel sem fogja mi érte, vagy egyszerún attól fél, hogy nem hisznek neki - kb. 30-40 éve ez még elfogadható indok volt. De az utóbbi 15-20 évben a fiatalság ilyen irányú felvilágosodottága meghaladja a szülőkét, nagyszülőkét - az INTERNET  egyik nagy varázsa. Az pedig, hogy manapság mindenki "hirtelen megvilágosul" és késztetést érez, hogy kipakolja azt, ami kb. 20 évvel ezelőtt,  20-25 éves korában érte?!  Bocsánat, a huszonévesek már akkoriban is eléggé érettek voltak. Számomra inkább - bármennyire is megértem annak a bánatát, akit ténylegesen zaklattak, vagy ilyesmivel zsaroltak  - a "kinyírom a rohadákot" effektus jelenik meg. Hiszen ezt se pro, se kontra nem lehet bozonyítani, de akire egy ilyen bélyeget ráragasztanak, annak egy életre annyi!


Kolonits Klára • 9992017-11-17 07:37:11

Mint az imént MÁO fórumban tett bejegyzésemben említettem, nálunk már a politika és a politikusok "vannak a spájzban" - és ez mindenre és mindenkire hatással van. Ha egy művészeti intézmény - Opera, Szinház, Múzem, stb - vezetősége nem tisztán csak művészeti szempontok alapján választ, bocs a vulgáris stílusért, megette a fene az egészet! Nem mellesleg, az ilyen megalkuvó vezető/vezetőség messzemenően szégyellhetné magát,  de persze nem teszi, Miért is? Hiszen őket valaki kinevezte, megbízta, stb.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 601312017-11-17 07:29:30

Én is nagyon remélem, hog nem szüntetik meg! Sajnos, nem ez lennez azz első ilyen jellegű "esemény", és valószínűleg nem is az utolsó. Ha egy országban minden ennyire átpolitizált, akkor ..... Nálunk nem az "oroszok vannak már a spájzban", hanem a politika, 


Pitti Katalin • 7922017-11-12 15:11:38

Két megjegyzés:



egy személyes élményem- amikor a gimázium első évfolyamát sikeresen befejeztük, és megkezdtük a második évfolyamot, megtudtuk, hogy az első évben tanúsított jó magaviseletünk, tanulmányi eredményünk, stb. alapján - mint valamennyi kortársunkat - felvettek bennünket a KISZ-be! Az, hogy Édesnyám a hí hallatán mejd elájult, csak színesítette a hatást. (az 1960-as évekről van szó!)



Ami Róna Viktort illeti, évekig volt Dame Margot Fontey partnere, majd szintén évekig a  Norvég Állami Balett beletmestere - nem hiszem, hogy mindezekre a KISZ tagság predesztinálta - ha egyáltalán tagja volt eme szervezetnek.


Opernglas, avagy operai távcső... • 198652017-11-12 14:57:07

Nem kell elkiabálni, még erre is sor kerülhet!


Momus társalgó • 62392017-11-11 13:01:35

Ehhez képest az ATV tegnap bemutatott - ha jó láttam - egy próbanapi kiírást, melyen Káati István az aznapi próbán szereplő darab szereplői között fel volt tüntetve! Ennyi!



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 601072017-11-11 12:42:20

 És helikpoter-leszállópálya tetőn, hogy a VIP vendégek akadálytalanul és főleg láthatatlanul jöhessenek-mehessenek! A Ferenc Jóska korabeli "udvari lépcsőház" smafu volt ehhez képest!


Plácido Domingo • 6822017-11-10 13:16:34

Oké, de nem váltottak át baritomra, már pedig Simándy József erről beszélt! Ami azért nagy különbség.



Egyébként Domingo ifjabb éveiben maga is eléggé negatívan nyilatkozott azon idősödő pályatársakról, akik nem ismeték fel, mikor kell visszavonulni! Lásd: Bühne c. önéletírását. Elég lenne azt újraolvasnia!



 


Pitti Katalin • 7622017-11-10 13:09:48

Most attól jobb karmester lett, vagy rosszabb?



A mai fiatal generáció tagjai közül sokan törnek pálcát azon idősebbek felett, akik annak idején annak a bizonyos egyetlen pártnak a tagjai voltak, Vagyunk nem kevesen, akik még emlékszünk, milyen kifinomult módszerekkel terelgettek sokakat abba a bizonyos irányba, hogy "önként és dalolva" kérjék felvételüket.


Pitti Katalin • 7222017-11-07 18:24:36

Polgár Lászlót - mint minden énekest és színészt - lehet szeretni, vagy nem szeretni. DE! Miután Magyarországról eltávozott, évekig megbecsült, tisztelt és sikeres tagja volt a Zürichi Operának, ahol azért a Pereira korszakban sem, és azóta sem kispályások énekeltek!  A tubuson van fent néhány igem jó felvétel azokból az időkből, bele lehet hallgatni!



 


Momus társalgó • 61962017-11-07 15:33:44

És ez még csak a jéghegy csúcsa!  Mi van az egyéb intézményekkel? A hivatalokkal, és úgy általában az egész környező vilg nem kis részével?



Boldogult bölcsészhallgató koromban szinte midenki tudta, melyik tanársegédhez,  prof.-hoz, stb. lehetett "egyéni szóbeli vizsgára" menni! Vagy a boldogult hatvanas, hetvenes ,stb évek KISZ építőtáborai? Csak akkoriban nem nagyon mert senki megmukkanni a tárgyban.



Augias istállója -vs-Herkules


Opera DVD-k • 1972017-11-06 18:43:35

Végzet hatalma beszerezhető a Liszt Ferenc Zeneműboltban (Budapest) is, a 2008. MET  Traviata-ról DVD nem készült - legalábbis eddig nem


Erkel Színház • 84702017-10-31 15:43:23

Azt hiszem, a Meyerbeer operák részben hosszuk. részben témájuk miatt nem nagyon szerepeltek az Operaház repertoárján. (esetleg még az énekes-hiány miatt, amivel sokáig egyes Wagner művek elmaradását indokolták.) A yuotube -n sok felvétel van, elég csak Gedda, vagy Slezak nevét beütni. Meglepő, hogy egyik-másik cca 80 éves felvétel milyen jó állapotban van, és milyen csodálatos élmény lehetett akkoriban ilyen énekeseket színpadon látni- hallani!


Erkel Színház • 83982017-10-29 07:56:23

Okos felvetés, ez a kérdés már benem is megfogalmazódott néhányszor! Mikor kezdtem operába járni - és ennek több, mint fél évszáazada - az énekesek keveset mozogtak, álltak lehetőleg minél közelebb a rivaldához, úgy énekeltek. Azon pl tinédzserként jót mulattunk, hogy a szerelmi kettőst gyakran egymás mellett állva énekelték. Inkább az a kérdés merült fel bennünk, hogy hogyan lehet egy torokkal és egy hanggal az egész Operaházat beénekelni, akkoriban ugyanis a 3. emelet középső-hátsó soraiban ültünk, mert "arra futotta". Tény. akkoriban  az ÉNEKLÉS számított, mást nem is nagyon vártak el. Del Monaco volt az első, aki ki merte jelenteni, hogy már nem elég csak énekelni, játszani is  tudni kell.



Mivel operaszínpadon nem énekeltem, a hogyan látják az énekesek a karmestert kérdés sokkal később fogalmazódott meg bennem, már felnőtt fejjel, és főleg azóta, mióta a rendezések mozgalmasak lettek, a szereplők - bocs a  kifejezésért - jönnek-mennek a színpadon, és a kórus sem kötelező jelleggel a nezőtér felé fordul, mint hajdanán.



Ami a modern technikát illeti, a youtube egyik operafelvételén egy kommentelő azt írta,, hogy csalódótt, mert az énekesnek minimikrofonja volt, hiszen látszott a közeli felvételen a zsinór. Erre valaki visszaírta, hogy nem mikrofon van rajtuk, hanem füles, és azon keresztül hallják a súgót. Kérdem a tőlem szakértőbbeket, lehetséges ez? (Egy biztos, hallottam egyszer egy ötvenes évekbeli operafelvételt, Franco Corellivel. Minden mondata előtt hallatszott  a súgó - azt hiszem, a mai hallgatóság ezt már nem tolerálná!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 600252017-10-28 20:46:47

Ez az egész dolog annyira szégyenletes és szégyenteljes! Ha Főzeneigazgató úr tavasztól mostanáig nem volt képes/nem akart Kollektív Szerződést kötni, akkor valami nagyon aljas és piszkos dolog van a háttérben. Miért kell a dolgozókat átszervezéssel és csoportos létszámleépítéssel fenyegetni? A MÁO nem az a hely, ahova sitty-sutty felveszünk pár (pár tucat?) pártkatonát, vagy protezsált valakit darabra! A KSZ éppen a dolgozók érdekében készül - már ha - és éppen a különleges, általánosan nem szabályozható munkahelyek, munkavégzési körülmények  teszik szükségessé! Éppen a bemutató különleges körülményei (évforduló, nemzetközi érdeklődés, stb.) adtak lehetőséget, hogy ezt a zsarolást elkövesse a dolgozókkal szemben, és ezért különösen aljas eljárás volt, amire ne legyen annyira büszke.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 599872017-10-28 10:16:40

Van még valaki, aki hisz ezeknek a vezetői nyilatkozatoknak? Ha kell Kollektív Szerződést kötni, akkor kössék meg! Nyilván nem ok nélkül találták ki ezt a szabályzó rendszert, és éppen a különleges tevékenységet ellátó, speciális munkarendben foglalkoztató munkáltatóknál kellene kötni.



Lehet, hogy bizonyos összeggel nagyobb kifizetések történtek, mint előző évben - mondja a vezetés. És mit mondanak a dolgozók? Annyira megelégedettek mégse lehetnek, ha sztrájkot kockáztatnak. Évekig dolgoztam olyan válllatnál, hol szintén gondok voltak a KSZ megkötése körül, és sztrájkok is voltak - hoggyék el nekem, nem egy népünnepély!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 599862017-10-28 10:10:37

Nem a másik rendszer ideológiáját sírom vissza, amire egyébként manapság sokan hivatkoznak, amikor megvonják az emberektől mindzt, amit éppen...



A felelős vezetés - ha van ilyen- kultúrpolitikáját hiányolom, mert az nem megy, hogy egyrészt sírunk a mai fiatalok sekélyes igényszíntjén, parciális érdeklődésén, műveltségén, stb - nem kívánt törlendő - másrészt nem mutatunk nekik mást!  Ausztria, Németország, Svájc, Franciaország, Dánia stb. szintén kapitalista, de a TV társaságok rendszeresen sugároznak opera előadásokat! Az ARTE csatornán jövő márciusig fent van a Don Carlos két héttel ezelőtti felvétele, a német és osztrák csatornákon néztük a legújabb opera primiereket, amíg a kábeltv társaságok ki nem vették és tették be a legújabb gagyit!  Ez nálunk is megoldható lenne, ha valaki akarná.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 599742017-10-27 17:47:09

A mai technikai - hangtechnikai - feltételek mellett "csak" egy dolog játszik szerepet: tartja-e kötelességének az színház - operaház - és TV vezetősége, hogy a kultúrát azokhoz is elvigye, akik nem tudják mefizetni a jegyárakat? Vagy meg tudnák, de objektív okok miatt egyszerűen nem juthatnak el egy-egy előadásra? Betegség, vidéki lakhely, stb. Mert ők is adófizető polgárok, és nekem pl. az a kényszerképzetem van, hogy az egész bagázs kormányostul, művészeti életestől, stb a MI pénzünkből kerül finanszírozásra! Boldogult tinédzser koromban még a Margitszigeti Szabadtéri Színpad előadásait is közvetítette a TV, pedig ott még a szél is fújt, susogtak a falevelek, stb! Szóval, nem volt egy MET-közvetítés minőség, de volt! Ma is lehetne,a  pl...(töröltem a hirtelen eszembe jutott csodákat!) helyett! Valamint a sok gagyi csatorna helyett kérnénk vissza az ARTE, MEZZO, csatornákat! Miközben könnyűzenei csatorna van kb. 10, ha nem még több!


Kolonits Klára • 9932017-10-27 13:59:18

Valóban! Csodálatos!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 599442017-10-25 18:01:39

Bocs, a MET-ből, Scala-ból, stb miért tudnak élőben közvetíteni? Talán az ottani vezetés kevesebbet kér ezért, vagy a társadalmi elvárásoknak megfelelően természetes egy előadás közvetítése?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 599392017-10-25 12:24:29

Pedig a "Közszolgálati televíziónak" - ha van még ilyen? -  feladata lenne a kultúra terjesztése, színházi, opera, hangverseny előadások közvetítése a sok gagyi import műsor és agresszív badarság helyett! Vagy ez már a múlt évszázad, évezred naívsága?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 599212017-10-23 11:38:57

Szerintem Ókovács éppen erre játszik - lásd 59918 bejegyzésem!


Jonas Kaufmann • 21412017-10-23 09:01:16

Igen, köszönet érte! Kár, hogy francia felirattal van, jobban szerettem volna egy németet, mert az értem. De ne legyünk telhetetlenek!



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 599182017-10-22 19:10:44

Miért kell "puccsintásnak" degradálni más dolgozók követelését? Ha jól emlékszem, a Kollektív Szerződés vezetés részéről történt egyoldalú felmondása valamikor év elején történt, és a dolgozk már augusztusban jelezték, hogy adott esetben sztrájkolni fognak! Lehet, hogy az Operaház vezetése "aki időt nyer, életet nyer" alapon húzza az időt, és éppen arra játszik, hogy az előadás elmaradása miatt várható botrány elkerülése érdekében a dolgozók meghunyászkodnak és elállnak a sztrájktól?



Azt hiszem, ez az eljárás a"sas" helyett egyre inkább a vakondok életterének színvonalára süllyed!


Jonas Kaufmann • 21392017-10-22 17:12:39

Nem csak Kaufmann felvételeit veszik le szinte azonnal, másokét is, de a ROH, illetve a Müncheni Staatsoper különösen érézékeny a kalózvideókra, meg persze a menedzser is! Ahelyett, hogy minél több felvételét kiadnák CD-n, vagy DVD-n, persze elfogadható áron.


Milyen zenét hallgatsz most? • 249762017-10-22 17:09:26

Csodálatos  a zenekari átdolgozás is, de számomra az eredeti verzió az etalon, Cziffra György vagy Fischer Annie előadásában!


Jonas Kaufmann • 21372017-10-22 12:48:27

A Tenof for the Ages egy igen rossz felvétel volt, azt még megértem, hogy törölték. Az Othello viszont nagyon jó felvétel volt. De a szerzői jogdíj, vagy mi a szösz! Sajnos, az ilyen kalóz feltöltéseket vagy rögtön le lehet - kell - venni, mert másnap, harmadnap már nincs fent. A Tenof for the Ages fent van a BBC iplayer-en az alábbicímen, de csak az UK területéb fogható (sajnos)



https://www.bbc.co.uk/iplayer/episode/b099tpby/jonas-kaufmann-tenor-for-the-ages



 



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 599112017-10-22 12:34:54

És az ezt követőekre is:



Először is, Bárány Balázs Péter, az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezetének elnöke - tehát választott szakszervezeti tisztségviselő, ellentétben holmi kinevezett vezetőkkel. Ebben az esetben semmi jelentősége nincs annak, hogy korábban a vasútnál, a cipőfelsőrészkészítőknél, stb. dolgozott!  Nyilván letett az asztalra valamit, nami miatt erre a tiszségre megválasztották.



Másodszor, megható Ókovács úr szerénysége, mikor sashoz hasonlítja önmagát - egyébként, ha idézünk, idézzünk pontosan, "A sas nem kapdos legyek után" ez a klasszikus szöveg pontos fordítása. Tevékenysége pedig  egyáltalán nem magasröptű!



Harmadszor, de nem utolsó sorban, egy intézmébn, vállalat, stb, vezetőjének többek között az ott dolgozó munkatársak megfelelő munkafeltételeinek biztosítása is a feladata, erre szolgál többek között a KSZ - ha van. NEm véletéen, hogy a Magyarországon megtelepült multik - tisztelet a kivételnek - éppen szakszervezetet nem engednek alapítani és KSZ kötéséről sem lejet szó. Nem hiszem, hogy éppen ezt a mintát kellene átvennünk külföldről.


Élő közvetítések • 66422017-10-20 13:32:30

Kedves Cviki, köszönet az infóért!



A Tenor for the Ages élvezhetelen, hibás felvétel volt - a 17-ik perctől kb. még 20 pecig az előző 17 perc megismételt hangja  a folyamatosan továbbmenő kép és felirat mellett, szóval tényleg élvezhetetlen. Nem csoda, hogy letiltották.



A másikat megtaláltam, az eredeti időben on line le volt tiltva de most már nézhető, Sajnos, levenni nem tudom, a hanganyag mindenképpen megérné - a rendezés, stb. kicsitmorbid- legalábbis számomra.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 598852017-10-20 00:45:12

Elég szégyen, hogy ez a dolog idáig elfajult.



Kívülállóként, csak egytlen kérdésem lenne: ha a dolgozók már augusztusban !



sztrájkkal fenyegetőztek - ami nem tegnapelőtt volt - miárt nem lehetett megegyezni velük? Nem hiszem, higy jókedvükben folyamodnának ehhez az eszközhöz!


Élő közvetítések • 66402017-10-19 21:06:02

Danke, leider geht nicht.



Nicht verfügbar.


Élő közvetítések • 66382017-10-19 17:39:45

Szerencsések, akik fogni tudják! Sajnos a Digi tv kivette a kínálatból, és tudomásom szerint más kábelttv-k palettáján sem sűrűn szerepel!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 598802017-10-19 17:36:51

Ebben egyetértünk, mindenféle premiert veszélyeztetni zsarolás, erkölcstelenség. De! hónapokig Kollektív Szerződés nélkül dolgoztatni embereket sem az az erkölcsi magaslat!


Jonas Kaufmann • 21302017-10-19 13:47:21

Bocs, "mindent kétszer mond"    ez egy gépelési hiba volt.


Jonas Kaufmann • 21292017-10-19 13:46:32

"Maga mindent kétsuer mond?"  .



Bocs, egyszer volt egy kabaréjelenet, evvel a motóval - nyilván géphiba, de nem tudtam kihagyni a ziccert!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 598762017-10-19 13:24:32

Van néhány dolpg, amikre eddig elmodtuk, hogy "ilyesmi a MÁO" történelmében nem fordult elő, ez nálunk elképzelhetetlen. Na, most már ...



Ha valaki később megkérdezi, ki volt az az Ó.Sz. főzeneigazgató, az lesz az ismertetőjel, hogy alatta maradt el előadás sztrájk miatt?


Operett, mint színpadi műfaj • 32812017-10-18 12:33:35

A "hivatalos" indok ilyenkor, hogy a szövegek kissé idejétmúltak. A nem hivatalos, hogy ezért az átirásért nem kevés suskát lehet felmarkolni! Ami az egyes betétdalok elhagyását illeti, annak idején a bonvivánok, primadonnák, stb tudtak énekelni, mindeféle hangfekvésben és magasságban. Nem egyszer operaénekesek szerződtek át különféle okból (Baksay Árpád, Oszvald Gyula, éppen ők jutottak eszembe), és mikroport nélkül énekeltek. És a mai külföldi operaénekesek közül szép számmal akadnak, akik rendszeresen éneklik az operett-irodalom gyönyszemeit! K.F: Vogt, Kaufmann, René Fleming, Netrebko, stb. Beczala és Hampson pl. jövő februárban operettestet ad a MÜPA-ban. A mi mai operetteseink  - tisztelet a kivételnek - nem tudnak énekelni, és sokuknak a hangja is hagy maga után kivánnivalót! Ami a szerzői jogvédelemre vonatkozó megjegyzést illeti, az sajnos egy idő után elévül, és akkortól - ahogy mondni szokták - szabad a pálya!


Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? • 4542017-10-18 10:09:53

Csak egy apró kérdés (persze, lehet, hogy ez csak merő kicsinyesség és szűklátókörűség) és ezt mind az adófizetők pénzéből? Miközben a minimálbér annyi, amennyi és éppen most tervezik korlátozni pl. a rákbetegek részére adható életmentő gyógyszerek, terápiák körét!



Mikor érjük el - ha valaha egyáltalán -  azt a szintet, hogy az ilyen és hasonló egyezséges, illetve peres pénzeket azok fizessék ki, akik annak idején "közreműködtek" az ilyen helyzetek,  perek stb.  kialakulásában?


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 38422017-10-17 19:10:40

Annyi minden élvezett már műemléki védettséget,  és mégis! Legfeljebb majd megszűnik a védettség.



Persze, a remény hal meg utoljára!


Marton Éva • 6902017-10-17 15:42:33

Látta valaki azokat a "programokat", vagy ez is csak szöveg, mint eddig annyi minden más?



Ami pedig Marton Éva MŰVÉSZNŐT illeti, a kisszerű emberek nehezen viselik a kritikát, egyszerűbb valakit magatartásbeli alapon leminősíteni, mint elgondolkodni azon, hogy esetleg talán egy kicsit mégis igaza van a megfogalmazott kritikában, véleményben, stb? Hiszen a Művésznő nem a protekcionizmussal és ki-kinek-a-lekötelezettje stb. összefonódásokkal tarkított itthoni körülmények között énekelte világhírűvé önmagát, hanem kőkemény megmérettetések közepette! Mai azért mégiscsak valami!


Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? • 4482017-10-17 15:33:37

Miért is vagyunk meglepve? Ma délelőtt az orvoosi rendelő várójában kezemde került a  Demokrata c. hetilap 40. száma, melyben hosszú cikk taglalja az OSC Kossuth Lajos utcai, kb 120 éves vívótermének sorsát. Bezárás, megszűntetés, esetleg sport történeti múzeummá átalakítás lehetőségét!



Igaz, az Astoria szomszédságában, a Puskin mozi fölötti terem nyilván igen komoly (nem eszmei) értéket képvisel, a felbecsülhetetlen eszmei érték mellett, de kit érdekel ez manapság? Ez az a terem, ahol olipmiai és vilgbajnokok generációi nevelkedtek, de mivel nem foci, nincs támogatás?  És az egyetlen, még működő, Európában is ritkaságnak számító hazai vívóterem.



Maholnap Konrgold "Die tote Stadt" című művét adaptálhatjuk Budapestre?



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 598392017-10-15 14:13:52

"Mi aztán számon nem tartjuk itt senki származását, hitét, nemi identitását, társadalmi helyzetét, politikai meggyőződését "–



erre mondják, hogy a papír mindent kibír! Egyébként az egész kicsit szégyenteljes is!


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 28722017-10-15 13:54:12

És a csatolt adatok alapján a nézők/hallgatók a  szolídabb árakon sem tolonganak!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 598352017-10-15 13:47:15

Nem kerestem ki a Wikipédián, de azt hiszem, Zubin Mehta a világ minden valamirevaló operaházában és hangversenytermében vezényelt, vezényel és remélhetőleg még sokáig vezényelni fog! Majd ha Ókovács úr ezek valamelyikében egy icike-picike koncertet adott, és icike-picike sikert aratott, lehet véleménye a Mesterről! Rövidebben: köhög as bolha.....


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Jerusalem Academy of Music and Dance
"Operavizsga-Fesztivál"
MENOTTI: A médium

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Sofja Gülbadamova (zongora)
MÁV Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Dimitrij Jurovszkij
DOHNÁNYI: 1. (e-moll) zongoraverseny, Op.5
RACHMANINOV: Szimfonikus táncok, Op.45

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Tosca

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Berecz Mihály (zongora)
Concerto Budapest
Vezényel: Rácz Zoltán
BERNSTEIN: Candide - nyitány
GERSHWIN: F-dúr zongoraverseny
STRAVINSKY: Gyászének - magyarországi bemutató
STRAVINSKY: Tűzmadár-szvit (1945)
19:00 : Szombathely
Bartók Terem

Csáki András (gitár)
Savaria Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Madaras Gergely
"Spanyol-est"
BIZET: Carmen 1. szvit és Habanera a 2. szvitből
RODRIGO: Concierto de Aranjuez – gitárverseny
DE FALLA: A háromszögletű kalap – szvit
RAVEL: Bolero
A mai nap
született:
1835 • Cezar Antonovics Kjui, zeneszerző († 1918)
1841 • Emmanuel Chabrier, zeneszerző († 1894)
1907 • Ferencsik János, karmester († 1984)
1943 • Lencsés Lajos oboaművész