vissza a cimoldalra
2020-08-09
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11552)
A csapos közbeszól (95)

Régizene (3627)
A MET felvételei (934)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7364)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (153)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62199)
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa (177)
Társművészetek (1829)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4693)
Opernglas, avagy operai távcső... (20585)
Operett, mint színpadi műfaj (4422)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4886)
Verdi-felvételek (576)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4028)
Franz Schmidt (3658)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2010)
Pantheon (2713)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: zenebaratmonika
Leírás:
Honlap:
   


zenebaratmonika (934 hozzászólás)
 
Operett, mint színpadi műfaj • 44192020-08-07 21:34:26

Megy valaki a szombati palotakoncertre? Jó lenne szerezni egy dallistát.


Operett, mint színpadi műfaj • 44092020-07-30 14:59:02

Jó, de mégis azért a 4 legjelentősebb magyar operettszerző sorrendben: 1. Lehár, 2. Kálmán és 3-4. holtversenyben Huszka és Ábrahám. Külföldön viszont Ábrahám Pál ismertebb Huszkánál, játszák Németországban, Auszriában, Svájcban, Balti államokban, Romániában, Bulgáriában még az olaszoknál is, meg persze Szerbiában is ismerik, hisz Apatin most ott van... Huszkának csak Oroszországban játszák operettjét (Lili bárónő) és max. a Kolozsvári Magyar Operában. Huszka viszont a magyar operett megteremtője.


Operett, mint színpadi műfaj • 44082020-07-30 14:53:34

Sajnálatos módon a szektorok is át lettek nevezve, szóval csak Kálmán Imre, Lehár Ferenc és Huszka Jenő szektor van, a többi Ábrahám Pál, Jacobi Viktor, Szirmai Albert, Zerkovitz Béla és még valaki talán Eisemann Mihály szokott lenni.


Operett, mint színpadi műfaj • 44052020-07-29 20:31:30

És Ábrahám Pál miért nincs említve. Ő is 60 éve halt meg 1960-ban.


Operett, mint színpadi műfaj • 43942020-07-21 12:01:13

Az operbase adatbázís alapján megnézhetjük, mi is fog menni szeptembertől a színházakban, bőven van benne operett:





 

Operett, mint színpadi műfaj • 43922020-07-21 10:22:05

Köszi. Érdekes, de a Bécsi vér Strauss.



Különben tudod a szabadtéri operettgála műsorát, ami a budapesti városháza előtt lesz?



 


Operett, mint színpadi műfaj • 43882020-07-19 16:45:18

8 Órai Ujság, 1930. augusztus 06.



Egy operettörténelem szempontjából is érdekes és fontos riport Ábrahám Pállal, aki mint tudjuk a jazz-operett műfajt diadalra vitte hazánkban és Európában egyaránt



Kiepura Londonból telelonon énekeli be Berlinbe egy dali a magyar komponistának





(Saját tudósítónktól.) Két évvel ezelőtt kezdődött meg az a szinte csodálatos karrier, amelynek hőse külföldi siker-körútja után most három napra Budapestre érkezett. Két évvel ezelőtt még itt volt közöttünk, egy fiatal muzsikus, szerény, kedves zenész, — fehér kesztyűben dirigált, — a neve szinte egyik napról a másikra lett ismertté. Egy muzsikus, aki nem azzal ült le komponálni, hogy no most írok egy slágert, — hanem aki zenét írt, muzsikát szerzett s az eredmény: minden egyes dala siker lett, világsiker.

Ábrahám Pál. A nevével ma már tele vannak a lapok külföldön, két világrész ügynökei szerződnek vele, darabjait lekötik Skandináviába éppúgy, mint az U. S. A.-ba. Belgiumba és Hollandiába épúgy, mint a nagy német városokba s Londonba. Július 8-ika óta Lipcsében állandó telt ház előtt játsszák a Viktóriát.

Viktória. Győzelem. Ennek a darabcímnek szinte szimbolikus jelentősége van már Ábrahám Pál karrierjénél. A Viktóriát mutatják be sorra a nagy nyugati színpadok s a darab meghozza a magyar muzsikának a győzelmet, a Viktóriát mindenütt.

Ez a muzsikus nem ismer pihenést, nem ismer megállást. A két év előtti dirigens fehérkesztyűje még mintha csak tegnap villant volna meg szemünk előtt, de ma már Bécs, Hamburg, Drezda, Lipcse, Berlin, London mutatja be a darabjait, vagy készül a bemutatóra.

Első nagy külföldi állomása Lipcse volt. Premier: július 8. este 8 órakor. Első nagy külföldi siker: július 8. este 11 órakor. Öt napig vezényelte a Viktóriát Lipcsében Ábrahám Pál. Aztán kijelentette, hogy az eredeti terv szerint most már el kell utaznia.

Ám ja komponista tervez, színház végez. Az elutazás napján Ábrahám szállodája, a „Kaiscrhof“ hallja előtt hosszú autósor állt meg. A kocsikból a színház egész személyzete szállt ki. Kóristák, szólisták és az egész zenekar. Hangszerekkel együtt. A menet bevonult a hotel halljába, Schlebe direktor vezetése alatt. Elhelyezkedtek. Lehívatták a zeneszerzőt s mikor Ábrahám Pál megjelent, a zenekar rákezdett, a szólisták, kóristák énekeltek, szép szabályos Standchent adtak a magyar muzsikusnak. A diadalmas Viktória számait játszották. Ezüst dirigens-pálcát nyújtottak át és kérve kérték: maradjon még, vezesse tovább a nagyszerű darabot.

Az eredmény: Ábrahám még két hétig maradt, vezényelt — győzött.

Most itt Pesten beszélgetünk vele. Három napot tölt csak itt, aztán megy tovább. Céljai?

— Dolgozni, tovább dolgozni. Berlinbe megyek, ahol a Metropol Theater augusztus 16-án mutatja be a Viktóriát. Részt kell vennem a próbákon.

Gondosan gyömöszöli bele a cigarettát a szipkába.

— És aztán? Augusztus végén Lipcsében lesz a Verebélyi lány bemutatója az Altes Theater- ben. Ugyanezt a darabot mutatja be dr. Zickel Berlinben november folyamán. Hamburgban és Drezdában, szeptemberben, a hónap vége felé vezényelem a Viktória premierjét. Ugyancsak a Viktóriát mutatja be Bécsben a Theater em der Wien Hubert Marischkaval és Rita Georggal a főszerepekben.

Filmekről beszéltünk ezután. Lekoppantja a cigarettáról a hamut. Kérdezzük, hogy mi van a Kiepura-filmmel? Ebbe egy dalt írt Ábrahám Pál. Egy dalt, amelynek szövegét Székely János Drezdából telefonálta Pestre a komponistának, aki nekiült a munkának és másnap reggelre a kész, hangszerelt számot postára adta. Különben is, úgylátszik, esete a fix munka. Mutatja az alábbi kedves eset is.

„Die singende Stadt“ — ez lesz a Kiepura- film címe. Most forgatják Londonban. A felvételek öt nyelven történnek: angolul, olaszul, németül, spanyolul és franciául. Ábrahám dalának a címe: „Signora, ich sah sie jetzt zum ersten Mal...“ (Beavatottak szerint az eddigieket felülmúló nagy sláger!) Történt pedig ezzel a dallal kapcsolatban az, hogy a berlini Hotel am Zooban egyik szép éjszakán — éjfélután két órakor! — megszólalt a telefon. „Interurbán, London.“

Kiepura kereste Ábrahám Pált. És londoni szalónjából beleénekelte a kagylóba az új slágert. Félóra hosszat tartott az éjszakai koncert Berlin és London között...

A film egyébként szeptember 15-ére készül el és szeptember végén bemutatják már Budapestem is.

— Herczeg Ferenc „Dolovai nábob leányá‘ - ból készül az egyik tonfilmem, a „Rákóczi induló“ — mondja Áhrahám Pál. — Zsoldos Andor és Vajda László szemiáriuma szerint. Augusztus végén kezdik forgatni Berlinben, Münchenben, szeptemberben Tokaj környékén, vesznek fel részleteket.

— Egy másik filmem a „Templom egeré“-ből készül „Arm wie eine Fledermaus“„ címmel. Az Ufa két filmjéhez most viszem, ki az anyagot: az egyiket, egy revűt Londonban és Berlinben forgatják, a másikat, a Hans Székely-filmet, egy zenés játékot Korzikán és Berlinben. Ezenkívül még két Reinhardt „Terra' ‘ -filmre is van angazsmánom.

Még egy utolsó kérdés. Mit kapunk mi Budapesten?

— Állandóan Berlinben lakom most, ahol óriási magyar élet, nagy magyar kolónia van. Itt van Dénes Oszkár is, akinek nagy sikere volt a „Viktória* -ban s akit a Metropol Theater egész évre szerződtetett.

— Budapesten? Minden új darabom Urauf fürungja Budapesten lesz, a Király-Színházban. Legközelebbi darabomat Harmath Imrével és Földes Imrével együtt írom. A bemutató talán egy félév múlva lesz...

Vége a beszélgetésnek. Ábrahám Pálnak sok a dolga. Három napja van csak Pesten. Aztán megy megint ki a nagyvilágba, dicsőséget szerezni a magyar névnek.



Ezen a linken meghallgatható a világhírű lengyel tenorral készült Ábrahám dal az Éneklő város c. német filmben https://www.youtube.com/watch?v=7DvZf5iAH6w


Zenetörténet • 2932020-07-18 23:14:08

Budapesti Hírlap, 1930. 12. 30. egy érdekes cikke arról, hogy a legnagyobb magyar zeneszerők szinte mind Német Zeneszerzők Szövetségének tagjai voltak.



Ábrahám Pál és a német zeneszerzők szövetsége



A Budapesti Hírlap vasárnapi számában szóvátettük, hogy Ábrahám Pál, .a jelenleg külföldön tartózkodó jelestehetségű magyar operett-komponista kilépett a Magyar Zeneszerzők és Szövegírók Szövetkezetéből és hogy e kilépés bejelentése német nyelvű levél útján történt meg. Ábrahám Pál ma Becsből, ahol Viktória című operettjét pár napja mutatták be, telefonon felhívta a Budapesti Hírlap szerkesztőségét és nyilatkozott a kilépésre és a szóbanforgó levél németségére vonatkozóan. A nyilatkozatot alább közöljük, még pedig szívesen, mert a kilépés kétségkívül helytálló .. magyarázata mellett arról győződtünk meg, hogy az említett levelet németül nem Ábrahám Pál intézte, illetve fogalmazta meg a Magyár Zeneszerzők és Szövegírók Szövetkezetéhez, hanem hivatalos minőségben maga a német zeneszerzői szövetség.

Ábrahám Pál a következőket mondotta:

 Nemcsak én vagyok a német zeneszerzők szövetségéinek a tagja, hanem mindazok a magyar komponisták, akiknek külföldön szerepelnek a müvei. Dohnányi, Bartók, Kodály, Weiner, Lehár, Kálmán, Szirmai mind a német szövetség tagjai, mert a külföldi tantiemek beszedésére a német szövetségnek sokkal kiterjedtebb apparátusa van, s a különbözet igen jelentékeny összeget tesz ki.

— Ami a német levelet illeti, kijelenthetem, hogy a magyar zeneszerzők szövetkezetével mindig magyar nyelven leveleztem, — hiszen németül nem is tudok tökéletesen, — talán hat levelet is váltottam az ügyben, mindig magyarul , az utolsó levél a német szövetségbevaló belépőnyilatkozatot tartalmazta, s hivatalos jótállást kért a német szövetség részéről a magyar szövetkezettől esetleges tantiemlefogalások ellen. Ezt a levelet nem is én fogalmaztam, hanem a német szövetség, én csak aláírtam.

— Egyébként míg más külföldön élő magyar zeneszerzők állandóan idegen szövegírók könyveit zénésítik meg, én mindig magyar szövegre komponálok. Most is Földes Imrével dolgozom új operetten. A külföldi lapok, németek, franciák, spanyolok, angolok és svéded: kivétel nélkül magyar sikernek könyvelik el a Viktória sikerét, s én erre vagyok a legbüszkébb. Tíz évi nehéz küzdelemmel értem el ezt az eredményt; a további esztendők munkájával is csak a magyar zenekultúráért óhajtok dolgozni.


Operett, mint színpadi műfaj • 43872020-07-18 23:01:32

Budapesti Hírlap, 1930. 12. 30. egy érdekes cikke arról, hogy a legnagyobb magyar zeneszerők szinte mind Német Zeneszerzők Szövetségének tagjai voltak.



Ábrahám Pál és a német zeneszerzők szövetsége



A Budapesti Hírlap vasárnapi számában szóvátettük, hogy Ábrahám Pál, .a jelenleg külföldön tartózkodó jelestehetségű magyar operett-komponista kilépett a Magyar Zeneszerzők és Szövegírók Szövetkezetéből és hogy e kilépés bejelentése német nyelvű levél útján történt meg. Ábrahám Pál ma Becsből, ahol Viktória című operettjét pár napja mutatták be, telefonon felhívta a Budapesti Hírlap szerkesztőségét és nyilatkozott a kilépésre és a szóbanforgó levél németségére vonatkozóan. A nyilatkozatot alább közöljük, még pedig szívesen, mert a kilépés kétségkívül helytálló .. magyarázata mellett arról győződtünk meg, hogy az említett levelet németül nem Ábrahám Pál intézte, illetve fogalmazta meg a Magyár Zeneszerzők és Szövegírók Szövetkezetéhez, hanem hivatalos minőségben maga a német zeneszerzői szövetség.

Ábrahám Pál a következőket mondotta:

Nemcsak én vagyok a német zeneszerzők szövetségéinek a tagja, hanem mindazok a magyar komponisták, akiknek külföldön szerepelnek a müvei. Dohnányi, Bartók, Kodály, Weiner, Lehár, Kálmán, Szirmai mind a német szövetség tagjai, mert a külföldi tantiemek beszedésére a német szövetségnek sokkal kiterjedtebb apparátusa van, s a különbözet igen jelentékeny összeget tesz ki.

— Ami a német levelet illeti, kijelenthetem, hogy a magyar zeneszerzők szövetkezetével mindig magyar nyelven leveleztem, — hiszen németül nem is tudok tökéletesen, — talán hat levelet is váltottam az ügyben, mindig magyarul , az utolsó levél a német szövetségbevaló belépőnyilatkozatot tartalmazta, s hivatalos jótállást kért a német szövetség részéről a magyar szövetkezettől esetleges tantiemlefogalások ellen. Ezt a levelet nem is én fogalmaztam, hanem a német szövetség, én csak aláírtam.

— Egyébként míg más külföldön élő magyar zeneszerzők állandóan idegen szövegírók könyveit zénésítik meg, én mindig magyar szövegre komponálok. Most is Földes Imrével dolgozom új operetten. A külföldi lapok, németek, franciák, spanyolok, angolok és svéded: kivétel nélkül magyar sikernek könyvelik el a Viktória sikerét, s én erre vagyok a legbüszkébb. Tíz évi nehéz küzdelemmel értem el ezt az eredményt; a további esztendők munkájával is csak a magyar zenekultúráért óhajtok dolgozni.


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 19852020-07-18 19:39:47

Találtam egy vicces cikket a Kikelet utca 23. c. Kemény Egon operettről



Az Ojsag 1929. 05. 05. számában jelent meg





Kinek kelleti ucca 3

Ezajus siker a Fővárosi Operettszinházban.

ELŐJÁTÉK.

Miss Amerika rövid, ittartózkodás után felül a Riviera Expressre és elutazik.

ELSŐ FEIVONÁS.

Gróf Kertész Dezső, miután a bostoni egyetem évzáró vizsgáján Lázár Ödön nagynehezen átengedte, kimegy a ligetbe és ott megismerkedik Somogyi Bogyóval, akinek azt mondja:

— Te kis bolond naiva, mit tespedsz ott a Nemzeti Színházban, nézd a Gál Francit, nézd a Gál Francit, az is operettben lett nagy, gyere velem az akáclombos Nagymező-utcába.

Bogyó nem tud ellentállni a kisértésnek és megy.

MÁSODIK FELVONÁS.



Főúri palota, ahova mindenki bemegy vicceket mondani. A vicceket szívességből Harmath Imre engedte át. A palotából hirtelen bár lesz, ahol egymásután jelennek meg a híresnél híresebb zeneszerzők, akiket Ábrahám Pál lelkedezö karokkal üdvözöl és minduntalan hallatszik: Szevasz Strausz, szevasz Puccini, szevasz Verdi, szevasz Zerkovitz. A zene nemcsak hogy igen erotikus, de direkt lapos.

HARMADIK FELVONÁS.

Minden rendbejön, Kertészről kitudódik, hogy nem gróf, Somogyi Bogyóról kitudódik, hogy operettben is remek, Radó önmagát múlja felül, Szokolay jobb mint Radó, Kabosban legalább annyi a bü, mint a báj, Fejes nemcsak fejes, de lábas is, Halmny édes, Sarkadi smekedig, Szabolcs jobb, mint a Rákosi rendező, pedig annak régibb praxisa van és a szerzők boldogok, mert most igazán a tehetségük javát adták.


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 19842020-07-18 19:33:30
Operett, mint színpadi műfaj • 43802020-07-13 12:03:49

2020. szeptemberében a Drezdai Operház műsorára került Ábrahám Pál egyik elfeldett operettje (2017-ben lett felújítva német nyelven)



MÄRCHEN IM GRAND-HOTEL



Lustspiel-Operette in zwei Akten mit einem Vor- und Nachspiel



Libretto von ALFRED GRÜNWALD und FRITZ LÖHNER-BEDA | nach ALFRED SAVOIR | Musik von PAUL ABRAHAM | semiszenische Aufführung |



AUSVERKAUFT - EVENTUELL RESTKARTEN 



26. September 2020



Ein elegantes Hotel an der Côte d’Azur, in dem sich internationales Publikum tummelt und europäische Adelige bei Jazzbandmusik Heiratspläne schmieden – vom emsigen Personal bestens versorgt mit Cocktails. Auf den ersten Blick nicht ungewöhnlich. Doch nichts ist wie es scheint. Der schüchterne Kellner Albert, der eigentlich Hotelerbe ist, verliebt sich Hals über Kopf in die aus ihrem Land vertriebene, mittellose spanische Prinzessin Isabella, die wiederum einem österreichischen Prinzen versprochen ist. Material genug für einen echten Hollywoodfilm – folgt man den Argumenten von Marylou, Tochter des vor dem Bankrott stehenden amerikanischen Filmproduzenten Makintosh. Die selbstbestimmte, moderne Frau hat sich in den Kopf gesetzt, die Firma ihres Vaters vor dem Ruin zu retten, platzt mitten ins Geschehen und wirbelt mit ihrem Unverständnis für die längst überholten Werte der alten Welt die fragile Ordnung der feinen Gesellschaft durcheinander. Das Grand-Hotel steht Kopf: wer schnappt sich wen, und wie wird der Film ausgehen?

Getragen durch Paul Abrahams vielseitige Musik – von Walzer bis Foxtrott, von Tango bis Jazz – entsteht ein lustvolles Verwirrspiel à la Hollywood. Der Witz der Handlung, wie auch die Partitur, sonnen sich noch im Abglanz der untergegangenen Weimarer Republik. Von Berliner Bühnen verbannt, bringen Abraham und seine Librettisten diese parodistische Liebeserkärung an die Absurditäten der Operette 1934 bereits im Exil auf die Bühne.



Ugyanez az operett egyébként a Hamburgi operaházban is műsorra kerül az ősszel (egyébként ez 2020. májusában lett volna eredetileg)



 


Operett, mint színpadi műfaj • 43792020-07-13 12:03:47

Köszi szépen az információt.



Kizárólag Lehár operettek kerülnek műsorra?


Opernglas, avagy operai távcső... • 205212020-07-13 11:59:38

A Drezdai Operaház 2020. szeptember 27-től műsorára tűzte Ábrahám Pál: Mese a grand hotelben c. operettjét. Érdekes, de már több német színház elővette ezt az elfeledett operettet, amit 2017-ben újított fel a Komisch Oper Berlin.



Emellett az operettek közül látható még Drezdában Lehár Ferenc: Víg özvegye, Paul Lincke: Frau Lunája, és Jozef Beer: Polnische hochzeit c. operettje is.


Operett, mint színpadi műfaj • 43682020-07-02 13:59:55

Dschainah, das Mädchen aus dem Tanzhaus c. Ábrahám operett vezérdala, Tobias Bonn előadásában https://www.youtube.com/watch?v=8LTBJnufBZ4



 


Operett, mint színpadi műfaj • 43592020-06-16 20:02:35

Azt tudjátok, hogy az operettszínházban, hogy fogják tartani a 1.5 méteres távolságot? A jegy.hu-n, úgy nézem minden ülésre ültetnek embereket. Úgy tűnik a cél, hogy a nyájimmunitás kialakuljon, tehát a lakosság 60%-a vagy több átessen a víruson. Persze ezt nem mondják ki... ráadásul szeptember után a covid még fel is fog erősödni...


Operett, mint színpadi műfaj • 43042020-05-27 21:42:01

Íme egy kis meglepetés, Ábrahám Pál: Hawaii rózsája c. varázslatosan szép operettje teljes egészében, szerintem eredeti hangszerelésben (Kemény Egon műve részben) a Chicago-i Wolks Operetta Theater előadásában 2019-ben



https://www.youtube.com/watch?v=RK_d5cAH1sk



Sajnos a híres Johny dal (néger dal)  kimaradt érthetetlen okokból, de az összes többi dal szerepel az előadában, még a teljesen ismeretlen összekötő dalok is.



Lent magyar felirat is választható, az angol eredeti mellett az automatikus fordításnál.



Az operettet eredetileg 1931-ben mutatták be német nyelven, és úgy vált európai sikerré. A darab Németországban, Ausztriában és Svájcban manapság is népszerű, de az USA-ban most, 2019-ben játszották először. Az eredeti szövegkönyvet a szintén magyar Földes Irme írta, amit Löhner és Beda dolgozott át németre.



Az operett nagyon exotikus mind történetét, mind zenéjét illetően, a szerepeket pedig fehér, fekete, sárga és hawaii énekesek játszák, ami szintén különlegessé tesz a jazz-operettet, amely átmenet az operett és a musical között, ötvözve mindkettőt.



https://www.youtube.com/watch?v=RK_d5cAH1sk&t=271s



 


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 19472020-05-27 21:39:54

Íme egy kis meglepetés, Ábrahám Pál: Hawaii rózsája c. varázslatosan szép operettje teljes egészében, szerintem eredeti hangszerelésben (Kemény Egon műve részben) a Chicago-i Wolks Operetta Theater előadásában 2019-ben



https://www.youtube.com/watch?v=RK_d5cAH1sk&t=271s



Sajnos a Johny dal kimaradt érthetetlen okokból, de az összes többi dal szerepel az előadában, még a teljesen ismeretlen összekötő dalok is.



Alul magyar felirat is választható az automatikus fordításnál, természetesen érdekes hallani angol fordításban az eredetileg német nyelvű operettet. A szövegkönyv Földes Imre műve.



 


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 19322020-05-11 19:46:26

Sajnos tényleg nem emlékezett meg senki Ábrahám Pál halálának 60. évfordulója napján a zeneszerzőről, de ugye a tévéműsor azért szerencsére elkészült. Sajnos a Viktória operett előadása is elmaradt a vírus miatt az Operettszínházban, reméljük azért pótolva lesz ősszel, ha egyáltalán kinyit akkor a színház.



Különben az egyik német rádió megemlékezett Ábrahám Pálról halála 60. évfordulója alkalmából.


Operett, mint színpadi műfaj • 42812020-04-12 18:13:09

Az Ojság 



1929-11-24 / 47. szám



Végbizonyítvány



A múlt héten levizsgázott Fővárosi Operettszinház a következő osztályzatot nyerte:



Honíhyttan .........................jeles

Oerettirás és olvasás ....elégtelen

Igazgatómennyiségtan ...untig elégséges



Sztárlétszámtan .....plána

Operettpoétika ......harmathrendű

Gür(l)ög pótló .......jó

Dalesztétika .......elégséges

Ének ......................................türhető

Sztárgázsimetria ..... nem türhető



Közkrachdasági ismeretek... elégtelen 



Szabolcsranika ......elégséges

Rovartan (Pók) .......................hanyatló

Vegytan és színház nem megytan ....jó



Filollylógia .......kitűnő

Nagybörtörténelem .....jó

Wernerkölcstan ....jeles.

Fejesperantó ............................kitűnő

Slágerömétria ......hanyatló

Direktorna ...................... elégtelen

Fehérkesztyüs-kézimunka (Ábrahám)... jeles



Кabоsnуák nyelv és humorologia ....szabályszerű



Békeffizika....elégséges



Bukásványtan.....szabályszerű



Zárulsmeret....hanyatló



A közönség szorgalma....jó



Sikerkölcstan....pláne



Igazolatlan direktorok száma ...sok



Mulasztott sikerek száma.....még több



A tulajdonos részvénytársaság határozata.: A sztárok része más színházban felléphet,az eddigi bérlő pedig elléphet



 


Operett, mint színpadi műfaj • 42792020-04-08 17:35:55

Az Újság 1931-07-24 / 166. szám



SZÍNHÁZ - ZENE



A hawai virág



Magyar premier előtt Lipcsében



Lipcse, julius 22. Most már száguldó tempóban, pihenő nélkül folyik a nagy robot, zenekari próbák a teljes együttessel délelőtt és délután, este és későn éjjel, már kinn vannak a plakátok, melyek öles betükkel hirdetik Ábrahám Pál új nagy operettjének, A hawai virágnak sorozatos előadásait a szerző személyes vezényletével.

Három nap óta minden gyorsvonat hoz valakit a vezérkarból. Először a librettó kitűnő szerzője, Földes Imre futott be, aztán Grünvvald, a német átdolgozó érkezezett, közben igazgatók Kölnből, Hamburgból, Bres- lauból, Hágábót és Kopenhágából, majd frissen, bizakodón Marton Sándor dr. érkezeit a Hotel Kaiserhofba. ahol valóságos főhadiszállása van a színházi szakembereknek, akik valamennyien izgatottan, türelmetlenül várják a bemutatót, egy új magyar világsiker elindulását.



Egész kis magyar kolónia van itt, magyar a direktor, magyarok a szerzők, a librettisla és a komponista, magyar a díszlet és kosztümtervező művész, magyar a szubrett, magyar a szólótáncosnő, néhány jó tánocs és epizódista, nem lehet eléggé csodálkozni Ábrahám Pál merészségén, hogy a leggyilko- sabb német krízis idején magyar rohamcsapattal indul a lipcsei és berlini szivek meghódítására.

Prager Miksa rendezi a darabot, ö hozta ki tavaly a Viktóriát is, az öregúr, aki négy hét óta három órát alszik naponta és még álmában. is veszekszik, káromkodik, kiabál a kórussal, mely nem zümmög neki elég halkan és a magánszereplőkkel, akik mindenáron saját egyéniségüket akarják érvényre juttatni szerepeikben. Még jó, hogy magyarul kedve szerint szidhatja az egész társaságot, így legalább nem értik azok, akik az öreg idegeire mennek.

A munka szinte kronométer-pontossággal kezdődik minden nap, délelőtt tiz órakor. A szinészek, legyen az sztár vagy statiszta, egyformán pontosak és lelkiismeretesek, itt nines mimelés, itt minden mozdulat, tánc, ének hiánytalan, mert annak kell lennie, a szereplők valamennyiének szászázalékos teljesítményt kell nyújtani minden egyes próbán, mert ha nem ezt teszik, könyörtelenül lekergeti őket a színpadról. Prager, a hatvanhat éves,-,rendező, akiben ez az idegeket őrlő, izgalmas, megfeszített munka tartja a lelket, akinek a színpad kimondottan az életelixire. narkótikuma...



Ábrahám Pál már csak árnyéka sajátmagának. Szinte érthetetlen az a zavartalan harmónia, ahogy ez az izig-vérig modern zeneszerző az operett régi stílusához csökönyösen ragaszkodó rendezővel együttműködik. Úgy hat az egész, mintha valcert és jazzt egy időben játszana, egy orchester, a múlt ölelkezik itt a jelennel, sőt a jövendővel és megértik egymást, ha sokszor villámlik is közben...

Ábrahámnak nem szabad fáradtnak lenni, pedig ő talán még annyit sem alszik, mint Prager, Az arca már egész valószinütlenül sápadt, mélyen árnyékollak a szemei, olyan, mintha lázas lenne mindig, pedig semmi baja, csak az átvirrasztott éjszakák gyötörték meg egy kissé túlságosan. Már olyan rekedt a sok kiabálástól, hogy alig hallja a saját kommandóit. Mindenki hozzámegy panaszkodni, ő a nagy eligazító, kiegyenlítő, békítő az egymásra halálosan féltékeny fő szereplők között, neki kell elsimítani a felfogásbeli ellentéteket a rendező és a primadonna, a librettisták és a rendező, a táncosok és a többi táncolni akarók között. Rajta keresztül megy minden intrika, ő pedig okosan és diplomatikusan felvesz mindent, mint egy finomművű antenna és súgva, titokzatosan végül is mindig mosolyra kelti az összes elégedetlen ábrázatokat.



A Viktória világsikere után sokan azt hiszik, hogy ezúttal „nem lesz olyan szerencséje" Ábrahámnak, mint a múlt évben. Hát a kontreminőrök most fájdalmasan csalódni fognak, mert a Hawai muzsikája kvalitásban messze túlszárnyalja a komponista eddigi alkotásait, hangszerelés tekintetében pedig egyenesen szenzáció lesz. Nem múlik el öt perc mind a báron? felvonáson keresztül, hogy Ábrahám Pál egy újabb remek slágerrel fejbe ne kólintaná hallgatóit, a selymesen lágy, mélabus és szentimentális szerelmi kettősöket nyomon követik a remek steppek és foxtrottok és Jerger utolérhetetlen tengerész-indulóját két hét múlva egész Németország énekelni fogja. (Feltéve, hogy közben anyagilag lélegzethez engedik jutni ezt a szükség-rendeletek között vergődő, jobb sorsra érdemes népet.)

Rita Gcorg játssza a darab primadonnaszerepét, haja hercegnőt, Honolulu reménységét, akiért izgalmas szerelmi várviadal folyik három felvonáson át Lio Taro herceg, Hawai másik reménysége és Stone angol tengerészkapitány között a happy end-es befejezésig. Sergej Abramovits, egy nemrég feltűnt széphangú orosz tenorista énekli a herceg szerepét, Jerger kamaraénekes, a bécsi operaház nagyszerű baritonistája alakítja Stone kapitányét. A vidámságról Hlarold Paulsen, Fritz Steiner — Jim Boy és Buíty — gondoskodnak a reveláció számba menő Bársony Rózsival együtt, aki egy tempera mentumos, aranyos kis angol miss szerepében meteorszerü sebességgel és illuminációval fog berobogni a legjobban fizetett német színésznők galériájába. Egy pillanatig nem kétséges, hogy a lényében rejlő természetes báj és közvetlenség, német színpadokon eddig ismeretlen, sziporkázóan vicces tánckészsége, aranyos kedélye térdre fogja kényszeríteni a nagyképü és idegenekkel szemben rendszerint kellemetlenül tartózkodó német kritikát. A zseniális komponista után kétségkívül ő lesz a bemutató második nagy meglepetése, eseménye.



Premier ma, pénteken este, hetedik hónap huszonnegyedikén lesz, mert igy kívánta Ábrahám Pál, akinek a tizenhármas szám és a pénteki nap nagy szerepet játszott eddig nagyivü karrierjében. Kabala nélkül nincs színház.



Vásárhelyi Gyula dr.


Operett, mint színpadi műfaj • 42732020-04-02 16:41:43

  • Magyar Hirlap, 1935. április (45. évfolyam, 75-97. szám)



Egy kortörténetinek is nevezhető riportot találtam Ábrahám Pál operettszerzőről és a bizonyos fehér kesztyű mítoszáról



Ábrahám Pál és a fehér kesztyű



Ábrahám Pál, a világhírű magyar zeneszerző — mint a Történnek még csodák próbáján láthattuk — egyik pillanatban a zenekart vezényli, a másik pillanatban már a primhegedűsnek, a harmadik pillanatban Bobby-nak, a dobosnak ad utasításokat, majd fent terem a színpadon és a táncokat mutatja a görlöknek, egy szempillantás, odaszalad Bársony Bózsihoz és neki mond néhány szót. És mindezt olyan villámgyorsan, hogy az ember nem is hiszi, hogy mindenhol az az egy Ábrahám van. Jókedvű, vidám, még sohasem láttuk így premier előtt.

— Szeretem ezt a muzsikámat — mondja —, mert nemcsak a közönség szórakozlalására Írtam, hanem magam is jól mulattam rajta, amikor komponáltam. Nem abszint ez a zene, csak könnyű, színes cocktail; nem is az a célja, hogy Ierészegitsen, hanem csak hogy elmámorosítson. A pesti tavasz — ha késik is — talán holnap már itt lesz: illik tehát zenével fogadni...

Éveket ezelőtt — talán még emlékezni fognak rá? — Ábrahám Pál a Zenebona című első, háromfelvonásos operettjét fehér glaszékesztyűben, karmesteri pálca nélkül dirigálta. Milyen feltűnést keltett ez akkor.

— Tényleg, kabalája ez a fehér kesztyű? — kérdezzük.

Nevet:

— Szó sincs róla! Ma már pálcával dirigálok és kesztyű nélkül. Bevallom: adminisztrációs trükk volt az egész. Egy fiatal, kezdő zeneszerző trükkje, hogy — minél többet beszéljenek róla. Ezt ma már bevallhalom, főleg azért, mert nem is a keszlyű-trükkröt beszéltek annyit, hanem inkább a zenémről... Valami azonban mégis megmaradt a fiatal, kezdő zeneszerzőből: ma is drukkolok így premier előtt ..

Már szalad is tovább, fel a színpadra, ahol á világosítónak magyaráz valamit, majd az egyik színész maszkján talál kifogásolni valót.

Szertefoszlott tehát Ábrahám Pál elegáns, fehér glaszékesztyűinek legendája.



 


Plácido Domingo • 9262020-03-31 16:35:42

A 79 éves művész úr szerencsésen felépült, már el is engedték a kórházból.


Pantheon • 25642020-03-27 17:23:48

Sajnos az Operettszínház művésze Kovács Zsuzsa ma eltávozott (1945-2020. március 27.)


Plácido Domingo • 9242020-03-23 20:48:34

A görög hírekben olvastam, hogy sajnos a Placido Domingo művész úrnál koronavírust diagnosztizáltak, szerencsére a körülményekhez képest jól van. Mielőbbi felépülést neki.


Operett, mint színpadi műfaj • 42662020-03-19 14:13:19

Magyar Hírlap, 1935 május 30.



Ábrahám Pál legújabb darabját a budapesti operaházhoz nyújtja be

Beszélgetés a komponistával Londonról, Párizsról, filmről, operettről





Ábrahám Pál, a világhírű magyar zeneszerző, többhetes külföldi tartózkodás után szerdán Budapestre érkezett. Vidáman, jókedvűen, tele optimizmussal beszél külföldi élményeiről és a közeljövő művészi terveiről.

Először egy érdekes külföldi újításról számol be Ábrahám Pál. Elmondja, hogy Londonban minden nagy hangosfilm először a színpadon jelenik meg, mint színdarab. Ennek az az oka, hogy élőbb kipróbálják a témát, mielőtt kockára tennék a filmesítés óriási költségeit. A második oka, hogy véget vessenek már annak a jelszónak, hogy a film tönkreteszi a színházat. Átengedik tehát a téma elsőbbségi jogát a színháznak. A londoni film- és színházi szakemberek úgy hiszik, hogy a színház ezzel az új módszerrel egyenesen nyer.

— Londonban egyébként — mondta Ábrahám — nemsokára színre kerül The gay King (A víg király) című operettem, amelyből csak azután készítenek majd filmet, az új recept szerint. Párizsban megbízást kaptam arra, hogy én komponáljam Chevalier legújabb filmjének muzsikáját. Júniusban — folytatja a kitűnő zeneszerző — Bécsbe utazom, ahol megkomponálom Darvas Lili első filmjének, a Baskircsev í/rfríá-nak zenéjét. Úgy amis a filmet több helyen zene kíséri.

Egy rendkívül érdekes tervet árult még el Ábrahám Pál. Köztudomású, hogy Dzsaina című legújabb munkáját már évek óta írja. Ábraháni Pál ezt tartja legszebb muzsikájának, valóságos szívszerelme ez a zene. A külföldi lapok már többször megemlékeztek a Dzsaina külföldi bemutatóiról, de helytelenül, mindig azt írták, hogy ennek a munkának a műfaja: operett.

Ábrahám Pál ezt most maga cáfolta meg:



Az operett a Dzsaina, a stílusa, a meséje is egészen más és — ha szabad szerénytelennek lennem — a muzsikája is több: és nemesebb, mint az operettmuzsika. Különös célom vain a darabbal: a nyár folyamán benyújtom a budapesti operaházhoz, Radnai Miklós igazgatónak. Remélem, hogy ő is ezen a véleményen lesz ..,


Pantheon • 25582020-03-13 16:45:25

Luca Targetti, a milánói Scala casting igazgatója 62 éves korában, koronavírus-fertőzésben hunyt el.


Pantheon • 25572020-03-12 11:24:46

Úgy legyen,  nagyon jó műsor volt a Panoráma.


Pantheon • 25552020-03-12 10:36:44

Szerencsére nem halt meg, fake news volt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620722020-03-11 19:21:53

Az operettszínház is márciust törölte. A Müpa-ban pedig nincsenek törölve a 100 fő alatti előadások.


Erkel Ferenc • 10752020-03-11 15:14:08

2020. március 11. éjféltől április 3-ig elvileg minden 100 fő feletti rendezvény, színházi előadás törlésre kerül.


Opernglas, avagy operai távcső... • 204272020-03-10 19:12:57

Prágában márc 18-án nyitnak, most néztem meg. Persze még váltzohat.


Opernglas, avagy operai távcső... • 204262020-03-10 19:09:09

Ápr. 1-én nyit ki  Volksoper, az a gáz, hogy valakitől pont kaptam volna márciusra egy ingyenjegyet (talán félt elmenni), de így most én se utazom oda.


Erkel Színház • 105582020-03-01 18:23:09

Persze, nincsen egy se akár menekült...annyira szánalmas már, remélem senki se hiszi el, hogy kikerüli a V4-eket, de majd hirtelen lesznek, mert az 1 millió legyártott maszkot el kell adni.


Erkel Színház • 105442020-02-27 11:32:54

Arról tud e valaki, hogy ki lehet e cseréltetni a bérlet egy előadását (amiatt mert már sokszor láttuk) valami másra?


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 36892020-02-20 12:12:59

Kb. 50 perc lett az operett rész, az Az a Szép-ben, valamikor csak 45. Utána örökzöldek, de ott  hangzott el szinfonikusan a Ábrahám Pál: Tangolitája, ami ugye operett. Szóval, néha abban a részben is van operett.


Erkel Színház • 105162020-02-13 16:15:21

Nos, tényleg elég rosszul áll az Erkel Színház szénája, a Karamazov testvérek c. számomra teljesen ismeretlen balett jegyeladása még a Giocondát is alulmúlja, persze ez is féláron megy már most legalább 2 jegy vásárlása esetén... ez még vasárnap estére is talán 1/5-öd házra van lefoglalva csütörtökön délután.


Operett, mint színpadi műfaj • 42222020-02-13 12:01:21

A Győri Nemzeti Színház, 2020. február 9-én elbúcsúztatta Huszka Jenő: Bob herceg c. előadását, amit előző szezon végén tettek fel.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 36702020-02-13 09:11:02

Volt már egy dal Gyöngy Páltól is, (persze csak egy) és Zerkovitz, Márkus Alfréd is előfordult már minimálisan, meg Millcöker. Offenbach viszont tényleg alig van, pedig ő a négy legtöbbet játszott operettszerző egyike, akár Strauss. Ábrahám Páltól egyik nap adtak legalább két dalt a Viktóriából, de neki is pl. a Hawaii rózsája c. operettje és a 3_1 a szerelem javára mellőzve lett és a többi dala is (leszámítva a Lila akácokat). És Carl Zeller Madarásza hol van? Az az egyik legtöbbet játszott darab.



Ha az operbase adatbázist nézzük,  és a 2004-2019 közötti (idei szezon nélkül) éveket, akkor a világ színpadjain az operettszerzők sorrendje a következő:



                       Előadás szám               Produkció



Strauss           8043                                 1343



Lehár              5915                                  848



Offenbach       4464                                  754



Kálmán            4294                                  713



Sullivan             1341                                273



Benatzky         1330                                  154



Zeller                 798                                  97



Millöcker            655                                  76



Künneke            652                                  70



Abraham            601                                  75



Hölszky             515                                 122



Lincke               443                                   48



Fall                    383                                  51



O. Straus         299                                   49



Huszka             236                                    20



Lopez F             204                                   81



Szirmai             152                                   14



Nebdal             111                                    21



Stolz                  100                                  8



Huszkát Magyarországon kívül Oroszországban (Lili bárónő) és Romániában (Kolozsvári Magyar Opera) játszották 



Ábrahám Pál operettjei Magyarország mellett Ausztria, Észtország, Bulgária, Franciaország, Litvánia, Németország (legtöbbet itt), Oroszország, Románia és Svájc színházaiban is műsorra kerültek, legtöbbet a Bál a Savoyban, majd a Hawaii rózsája, majd a Viktória és huszárja c. operettje, de 3 alkalommal ment a 3_1 a szerelem javára és 1 alkalommal a Mese a Grand hotelben is.



 



 



 



 


Erkel Színház • 104892020-02-04 17:34:45

Más országban is ez a helyzet, egyre kevesebben járnak operára pl. Németország. 



Görögország egyetlen operaháza is örül, ha egy darab 4-5 előadást megél a nagyszínpadon, sokszor ez 2-3 előadásra tesznek fel valamit, a legtöbb darab pedig a kamaraterembe kerül ugyanennyi előadásra.....


Erkel Színház • 104882020-02-04 17:01:55

Igen igen, de csak Verdi, Puccini, Mozart, Rossini, Erkel.... és hol van a többi szerző? Ja még a Porggy is ment Gershwin-től telt házzal, azt én is kétszer láttam.


Erkel Színház • 104862020-02-04 16:39:22

Viszont olyan máshol népszerű szerzők is népszerűtlenek, vagy nem túl népszerűek nálunk, mint Offenbach.



Ja és akkor még nem beszéltünk a kortárs operáról (XX. század) (XXI század.. Ilyen is létezik elvileg az Operettszínház erőlteti ezeket a darabokat mind hiába...)


Erkel Színház • 104852020-02-04 16:35:43

Még ott van Jose Cura is... még ott vannak a Puccini operák is (amiket a Tosca és Turandot kivételével nem kedvelek), de a Wagner már kevésbé és még kevésbé Richard Strauss. Ja a Varázsfuvola és a Denevér, a két Erkel mű még nagy sláger szokott lenni, meg talán még a Rossini Sevillai borbély is....


Erkel Színház • 104832020-02-04 16:01:50

Az operbase oldal statisztiái szerint, nincs közte a 100 legtöbbet játszott operának  ha a világ színházait nézzük (és csak az opera kategóriát jelöltem ki, operettet, musicalt stb. nem)



Ha mint zeneszerzőt nézzük, Ponchielli a 63. helyen áll (2004-2019) 81 permier 356 előadás., ebből 2 kivételével ez a műve ment mindig...



tehát máshol is elég ritkán játszott mű.


Erkel Színház • 104792020-02-04 10:04:45

De miért népszerűtlen ennyire ez az opera Magyarországon? Szerintem nem is ismerik. Máshol szeretik?


Erkel Színház • 104662020-02-03 11:37:34

Nem is tudtam, hogy a jegykezelők ennyire szivélyesek, hogy fent előre küldik a közönséget.


Erkel Színház • 104622020-02-03 08:17:11

Talán érdemes lenne a külföldieket elcsalni az Erkel előadásaira, ha már a magyarokat nem érdeklik az operák, tegnap vasárnap (tehát hétvége!) este a Gioconda 1/3 házzal ment..... a keddi előadáson még ennyien sincsenek, pedig a jegy.hu már féláron adja 2 vagy annál több jegy vásárlása esetén...


Operett, mint színpadi műfaj • 42202020-02-01 14:12:30

Csodás szereposztás, jó lenne műsorra tűzni, meg kell lennie valahol, mert már játszottak belőle részleteket a Hogy volt-ban.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 36522020-01-31 08:59:59
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 36512020-01-31 08:59:54

Én is hallgattam az adást tegnap, hát nem sok operett volt tényleg benne, csak Offenbach pár dala. A többi inkább korabeli slágerzene volt, vagy magyarnóta (pl. Erdélyi Mihály dalai, bár ő operettszerző is volt.).


Operett, mint színpadi műfaj • 42162020-01-30 16:04:52

Richard Tauber elsősorban azért operaénekes volt. 



Természetesen német, osztrák operettszerzőktől is énekelt áriájat:



Leo Fall



https://www.youtube.com/watch?v=lLYs1aGvUrY



 



Oscar Strauss



https://www.youtube.com/watch?v=sfrlZ1Pn6Co



Csokoládé katona c. operett: https://www.youtube.com/watch?v=4jV4k89am9I



https://www.youtube.com/watch?v=LQtd8VAL7Js



https://www.youtube.com/watch?v=9JIxkoVsAxs



 



Johann Strauss



Denevér c operett 



https://www.youtube.com/watch?v=XGQlsLh9I3I



Cigánybáró c. operett



https://www.youtube.com/watch?v=0YB18GhO-jE



Kék Duna keringő



https://www.youtube.com/watch?v=I5MPiUkIWYw



 



 


Operett, mint színpadi műfaj • 42152020-01-30 15:10:18

Richard Tauber több magyar zeneszerzőnek és külföldi operettszerzőnek énekelte dalait.



 Lehár Ferencnek:  



Paganini (1925) 



https://www.youtube.com/watch?v=0dKL6xGF5Ro



Cárevics (1927)



Friderika (1928) 



https://www.youtube.com/watch?v=pF3bYtlDFr8



Mosoly országa (1929) 



https://www.youtube.com/watch?v=9-ors0Auadw



Szép a világ (1930) 



https://www.youtube.com/watch?v=_xWY3bTxfFM



Giuditta (1934)



https://www.youtube.com/watch?v=r9YUJgVLsvE "Du bist meine Sonne"



operettje dalait.



 



Tauber Ábrahám Pál 1930-as Viktória (és huszárja) és 1931-es Hawaii rózsája c. operettjéből is énekelt dalokat:



Viktória c. operett:



Good Night (5.1.1931)



Pardon, Madame (5.1.1931)



Hawaii rózsája c. operett:



Blume von Hawaii (8.9.1931)



Ein Paradies am Meeresstrand (8.9.1931)



Will dir die Welt zu Füßen legen (8.9.1931)



Kann nicht küssen ohne Liebe (8.9.1931)



És Ábrahám egy filmdalát is felénekelte:



Der schönste Gedanke bist Du (6.9.1932)



https://www.youtube.com/watch?v=7vXdrZRFcvI



A Tauber féle Ábrahám dalok a fenti linken meghallgathatók.



 



Tauber természetesen Kálmán Imre dalokat is énekelt, többek közt:



Chicagoi hercegnő c operettből.



https://www.youtube.com/watch?v=m-DXWBJ5H6k



https://www.youtube.com/watch?v=G9xElsxxpZo



Marica grófnő c. operettből:



https://www.youtube.com/watch?v=BSGeDw5exos



https://www.youtube.com/watch?v=cP5ZeedfXXY



https://www.youtube.com/watch?v=BSGeDw5exos



A Cirkuszhercegnő c operettből:



https://www.youtube.com/watch?v=wOk7rWMF02E



Montmartei ibolya c. operettből



https://www.youtube.com/watch?v=urw-NQfv-Vk



 



 


Operett, mint színpadi műfaj • 42142020-01-30 14:34:56

Mely zeneszerzőkről lehet még mozgó felvétel? Gyöngy Pál és Fényes Szabolcs akit láttam még, de idős korukban.



Gyöngy Pál operettszerzőre és dalaira ez a műsor emlékezik:



https://nava.hu/id/428402/


Operett, mint színpadi műfaj • 42122020-01-30 12:34:41

A magyar operettszerzők közül Ábrahám Pál mellett Lehár Ferncről is készült filmfelvétel, az alábbi linken Lehár zongorázik Richard Tauber-nek, a világhírű tenornak, aki a zeneszerző késői darabjait sikerre vitte:



https://www.youtube.com/watch?v=XlQPOFpaAd4


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 18592020-01-30 11:56:39

A Túl az Óperenciánban megemlékeztek születése 125. évfordulóján (2017.) 3 napon keresztül Ábrahám Pálról, felelevenítve a rádió archívumban meglévő felvételeket.


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 18582020-01-30 11:47:23

Már többször is megnéztem a műsort, az Úr sok jó dolgot mondott, de azért mondott valótlanságokat is pl. Ábrahám nem meztelenül, hanem pizsamában vezényelt a Broadway-en. Azt nem tudom, hogy igaz volt e hogy Ábrahámot gyengéd kapcsolat fűzte Bársony Rózsihoz (végül is ez kettőjük magánügye), mindenestre Rózsi férje Dénes Oszkár volt. A Fehér hattyú operettnek - és nem csak a Júliának - volt Honthy Hanna a főszereplője. Nagyjából ezek tűntek fel. Mindenesetre örülök, hogy megszületett ez a rész.



Az, hogy Kemény Egonról is lesz e ilyen rész, passz, nála érdekes lenne az a tény, hogy Ábrahám mellett rengeteg embernek hangszerelet még pl. Buday Dénes Csárdás ugrik be. (Smaragd: Honnan veszed, hogy nem lesz? )



Az is kérdés, hogy Huszka Jenőről, - akinek szintén 2020-ban van halálának 60. évfordulója -, készül e külön műsor. (Erről tudtok valamit?)



Mindenesetre hiányoltam az Ábrahám részből, hogy nem játszották be a sokat emlegetett Johnny dalát a Hawaii rózsájából (Szolnoki rosszul mondta, mert az nem a Savoyban van, de gondolom beletették az előadásába, ezért mondta ), de erről is csak hanganyag készült (Bozsó Józseffel és Szolnoki Tiborral). Ja és jó lenne végre a tévében is megnézni a Bál a Savoybanbanról készült tévéjátékot, Zsadon Andreával, Felföldi Anikóval, Berkes Jánossal.


Operett, mint színpadi műfaj • 42112020-01-30 09:31:38

A youtube-on Ábahám Pál 4 operettje is megtalálható teljes terjedelmében (zeneileg) :



Hawaii rózsája átdolgozott NSZK tv revü változata (Ittam egy kis pityókát dal kimaradt):



https://www.youtube.com/watch?v=Zy_z1-afxRE&t=75s



Hawaii rózsája teljes egészében a Kölni Philharmonikusoktól



https://www.youtube.com/watch?v=gN9v8MRu0QA



Bál a Savoyban revüoperett szintén a Köln-i Philharmonikusoktól:



https://www.youtube.com/watch?v=TBBuBy2HzWc&t=5074s



1935-ös eredeti Bál a Savoyban revüoperett



https://www.youtube.com/watch?v=WWVpuDji4ZU



Mese a Grand Hotelben c. Ábrahám operett a Komische Oper Berlin felújított koncertelőadása:



https://www.youtube.com/watch?v=iUYMZwRQ-Bc&t=2188s



Viktória operett dalai, a Mörbisch-i Operettfesztiválról (Ausztria, Fertő tó):



https://www.youtube.com/watch?v=pr25uX8GD78&t=201s



Ez pedig az eredeti 1931-es filmváltozata a Viktória operettnek (maga Ábrahám vezényel):



https://www.youtube.com/watch?v=dXe8ab4x_8g



Itt pedig a német tévéfilmváltozata a Viktóriának:



https://www.youtube.com/watch?v=QOgUzyNRW-8



 


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 18532020-01-26 17:14:57

Láttam és nagyszerű műsor volt. Annyit hozzátennék, hogy New York-ban Ábrahám Pál nem meztelenül, hanem pizsamában vezényelt azért.... kár hogy a Hawaii rózsájából nem játszotték a Johnny c. dalt, de miután a műsoridő véges, így ennyi fért bele. Végre Alpár Gitta és Bársony Rózsi is előkerült Dénes Oszkárral, valahogy mostanában mindenki csak Hothy Hannáról beszél, aki a Júlia és a Fehér hattyú c. Ábrahám operett főszerepét vitte, tehát nem Fedák volt a Hattyú.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 36442020-01-24 20:16:46

Bravó, vissza  lehet hallgatni?


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 36422020-01-24 11:13:38

Honnan veszed hogy az egyik utolsó?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620582020-01-23 15:03:52

Nem tudom, de nekem ez a Nyugat lánya nagyon nem jött be, semmi dallam, legalábbis nekem, és ária se.... le is zártam. És neked?


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 36372020-01-22 14:12:25

Nagyon is igazad van. Az operett nemzetközi műfaj.



Ezt szóvá kéne tenni, különben is Lehár, Ábrahám nemzetközileg magasan jegyzett szerzők. Zerkovitz-ot pedig pesti bulvar szerzőnek tartjuk. Ábrahámtól játszott már egyáltalán dalt vagy Kemény Egontól? Ja és a külföldiek, Zeller, Millöcker, Stolz, Benazky, Oscar Strauss hol vannak? Meg sokan mások, különösen Offenbach és Johann Strauss. Szerintem Klaudia nem annyira ért az operetthez, és csak a Kálmánt meg Szirmait ismeri....vagy pedig csak ez a magyar népies stílus jön be neki, amit Kálmán, Szirmai és Huszka képviselnek, Fényes Szabolcsot pedig nyilván otthonról ismeri, de nem teheti meg, hogy a többi szerzőt mellőzi, már csak azért is, mert a hallgatóság a többieket is szereti.


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 18472020-01-21 19:48:26

Sajnos nem lehet tudni, mikor sugározzák végre az Ábrahám Pálról szóló részt, a port.hu-nál már egy hete ki van írva  Duna world-re egész február 2-ig, de eddig minidig másik rész ment. Szerintem ez egy 2020-as készítésű adás lesz, ami még nem készült eddig egy se, a nava.hu-n megnéztem. Az apropo nyilván a Viktória áprilisi premierje, tavaly Fényes Szabolcsról készült egy rész a Maya premier miatt, azt sajnos azóta már le is vették, szerencsére láttam.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 36332020-01-21 14:29:30

Még sose hallottam egyik műsort se, vissza lehet hallgatni valahol? Azt írtad 30 perc operett összeállítást tartalmaz, és az a műsor elején vagy a végén van? Mi megy a maradék 30 percben? Musical?


Operett, mint színpadi műfaj • 42052020-01-21 13:41:35

Mondjuk jó lenne, ha ezekből a gálákból nem csak 1 előadás lenne, hanem legalább 2.


Operett, mint színpadi műfaj • 42042020-01-21 13:40:15

Ha így van, akkor májusban Ábrahám Pál gálát rendezhetnek, mert ő is 1960-ban hunyt el.


Operett, mint színpadi műfaj • 42022020-01-21 11:35:16

Azt tudja valaki, hogy miért lesz a Huszka Gála az Operettszínházban ? A Lehár gála ok, Lehár születésének 150. évfordulója lesz.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620462020-01-21 10:24:44

Különben régebben 10 000 Ft-os jegyeket hirdettek az Eiffel-be, ha jól rémlik, az azért elég durva a magyar fizetésekhez, persze már akinek.



A Sztárcsinálók rockoperát meghirdették az UP Újpesti Rendezvénytér, Színházterem-be és oda 7000-13000 Ft egy jegy, hát érdekes, én vettem rá 2 db-ot 9000-ért, (sehol máshol nem meg a darab) de máskor nem igen fizetek  6000 Ft-nál többet egy db jegyért, ha lehet a Ma este színházon veszem, vagy olcsóbb előadásokat nézek ki, vagy olcsóbb helyeket választok. Az Erkelbe sose ülök hátra, mert oda távcső kell.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620442020-01-21 09:35:33

Ott mikortól lesznek előadások és mik? Erről tudsz valamit. Annyit hallottam elég borsos áron fogják a jegyeket adni. A kőbányai környék mennyire veszélyes? Mondjuk este nők egyedül járhatnak arra vagy párosával?


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 13812020-01-15 22:21:57

Most nem ez a rész ment, ennyit a port.hu-ról. A Hogy volt honlapján ezeket az időpontokat közlik az Ábrahám Pál zeneszerzőről szóló részhez:



Vetítések:



0:55, péntek (január 17.)



DUNA Televízió





23:50, péntek (január 17.)



DUNA Televízió





0:45, vasárnap (január 19.)



DUNA Televízió



https://port.hu/adatlap/sorozat/tv/abraham-pal/hogy-volt-hogy-volt/episode-827170#comments



 


Operett, mint színpadi műfaj • 41992020-01-15 22:21:23

Most nem ez a rész ment, ennyit a port.hu-ról. A Hogy volt honlapján ezeket az időpontokat közlik az Ábrahám Pál zeneszerzőről szóló részhez:



Vetítések:



0:55, péntek (január 17.)



DUNA Televízió





23:50, péntek (január 17.)



DUNA Televízió





0:45, vasárnap (január 19.)



DUNA Televízió



https://port.hu/adatlap/sorozat/tv/abraham-pal/hogy-volt-hogy-volt/episode-827170#comments



 


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 36122020-01-15 22:19:39

Most nem ez a rész ment, ennyit a port.hu-ról. A Hogy volt honlapján ezeket az időpontokat közlik az Ábrahám Pál zeneszerzőről szóló részhez:



Vetítések:



0:55, péntek (január 17.)



DUNA Televízió





23:50, péntek (január 17.)



DUNA Televízió





0:45, vasárnap (január 19.)



DUNA Televízió



https://port.hu/adatlap/sorozat/tv/abraham-pal/hogy-volt-hogy-volt/episode-827170#comments



 


Operett, mint színpadi műfaj • 41982020-01-15 17:11:38

2020. január 15-én 20.00-tól a Duna word televízión Ábrahám Pál operett- és filmzeneszerző lesz a téma.



Ismétlések



Hely szerint



Január 15. - Szerda





Január 16. - Csütörtök





Január 18. - Szombat





Január 19. - Vasárnap





Január 23. - Csütörtök





Január 25. - Szombat





Január 26-tól pedig az Operett világa lesz a téma


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 36112020-01-15 17:11:02

Bár ez nem rádió, hanem tévé, de rádiós operettműsor hiányában szerintem ezentúl a tévéműsort is ide lehetne venni:



2020. január 15-én 20.00-tól a Duna word televízión Ábrahám Pál operett- és filmzeneszerző lesz a téma.



Ismétlések



Hely szerint



Január 15. - Szerda





Január 16. - Csütörtök





Január 18. - Szombat





Január 19. - Vasárnap





Január 23. - Csütörtök





Január 25. - Szombat





Január 26-tól pedig az Operett világa lesz a téma


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 13802020-01-15 17:10:09

2020. január 15-én 20.00-tól a Duna word televízión Ábrahám Pál operett- és filmzeneszerző lesz a téma.



Ismétlések



Hely szerint



Január 15. - Szerda





Január 16. - Csütörtök





Január 18. - Szombat





Január 19. - Vasárnap





Január 23. - Csütörtök





Január 25. - Szombat





Január 26-tól pedig az Operett világa lesz a téma


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 35912020-01-09 16:39:33

A Túl az Óperenciánt a későbbiekben Klaudia fogja vezetni. Tudjátok mi a teljes neve és ki ő? Úgy tippelem Erdélyi Klaudiáról lehet szó.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 35872020-01-08 13:48:18

Belső forrásból értesültem, hogy a közlejövőben valaki más fogja átvenni a Túl az Óperenciát, de azt nem tudni kicsoda.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 35852020-01-08 09:34:03

Van ismétlés később? 5-kor még mindenki alszik.


Pantheon • 24962020-01-07 20:00:41

Ez még egy tavalyi haláleset, valaki hallott róla?



Athanasios "ThanosMikroutsikos (Greek: Αθανάσιος (Θάνος) Μικρούτσικος; 13 April 1947 – 28 December 2019) görög zeneszerző


Pantheon • 24952020-01-07 19:44:13

Sajnos a mai napra is jutott, ráadásul egy operettes haláleset:



Felföldi Anikó, 1938-2020. január 7.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 35802020-01-07 14:31:53

Valami operettműsorral kéne kárpótolni a hallgatóságot...


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 35782020-01-07 10:14:59

Ez elég durva. Vasárnap elbúcsúzott? Ha nem, akkor szerintem hétfőn kapta a pá pát. Különben valószínűleg anyagi okok vannak itt ...4 embert küldtek el hétfőn, de nem tudom ki a másik 3.



Kezdeményezzük, hogy legalább 1 óra operett és musical sugárzás maradjon legalább úgy, hogy bemondják a szerzőket és előadókat, ez így olcsóbb. Szerintem a vengégek nem igen kaptak pénzt....


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 35762020-01-07 09:05:03

Most hallgatom a Dankót, és nótákat adnak délelőtt 9-kor ....


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 35742020-01-06 10:59:52

Sajnos elbocsájtották az MTVA-tól, egy belső munkatárstól tudom.... de az okot ő sem tudta.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 35702020-01-06 10:27:58

Most olvasom, ezt a szomorú hírt:



NAGY IBOLYA:Kedves Dankó Hallgatók, BÚCSÚZOM. <3

Itt is szeretném megköszönni Önöknek hogy velem töltötték ezt a 7 évet..... és hogy ennyi szeretetet és támogató, lelkesítő szavakat, leveleket kaptam én magam, és általam a műfaj is..... Jó ezt tudni, mert erősíti az emberben a hitet...De minden befejezés, egy újnak kezdete is egyben.

Lehet, hogy eztán már engem is fognak kérdezni? :) :)

Még 2 hétig szól a Túl az Óperencián egy kivezető sávban, hajnali 5 és 6 között. Viszont látásra, viszont hallásra:

Tartsanak velem az új facebbook oldalamon is! https://www.facebook.com/T%C3%9AL-AZ-%C3%93perenci%C3%A1n-NAGY-Ibolya-%C3%A9nekesn%C5%91vel-111763957012048/?modal=admin_todo_tour



Annyit tudtam megy, hogy Nagy Ibolyát elküldték valamilyen okok miatt a Dankó Rádióból, az nem tudom, valaki más átveszi e helyette a műsor, de az már akkor se lesz a régi.



 


Operett, mint színpadi műfaj • 41882019-12-23 10:57:39

Az Ábrahám Pál operett helyes fordítása inkább ez lenne: 



Jainah - A lány a táncházból



Magyarországon ez a darab nem került még ezidáig bemutatásra, mert abban az évben a Ábrahám Pál Történnek még csodák c. operettje került színpadra.


Pantheon • 24702019-12-23 10:54:22

Mi történt vele? Nagyon fiatal volt még....



Giordani met his wife, Wilma, when he was singing in Lucerne in 1988. They married two years later. The couple and their two sons lived in New York and Sicily.[1] Giordani died of a heart attack at his home in Augusta on 5 October 2019 at the age of 56.[9][3]



Ezt írja a wikipedia, tehát szívinfartust végzett vele.


Operett, mint színpadi műfaj • 41872019-12-22 21:51:47

A Komische Oper Berlin 2019. december 22-én újította fel koncertelőadás keretében Ábrahám Pál: Dzsaniah, a lányok táncháza c. 1935-ös, akkoriban a Theater Wien-ben nagy sikerrel bemutatott jazz-operettjét. A 2019-es felújításon az egyik bariton szerepet a szombathelyi születésű Foki Dániel alakította. A 2. koncertelőadás 2019. dec. 30-án lesz. Az operett német címe: Dschainah – Das Mädchen aus dem Tanzhaus



 



STAB



MUSIKALISCHE LEITUNG



Hendrik Vestmann



KOSTÜME



Katrin Kath



CHÖRE



David Cavelius



BESETZUNG



PIERRE CLAUDEL



Johannes Dunz



HORTENSE CLIQUOT



Zazie de Paris



YVONNE



Mirka Wagner



BARON BOGUMIL BARCZEWSKY



Dániel Foki



DSCHAINAH LYLO



Hera Hyesang Park



MUSOTTE



Talya Lieberman



CHORSOLISTEN KOMISCHEN OPER BERLIN



ES SPIELT DAS ORCHESTER DER KOMISCHEN OPER BERLIN.


Operett, mint színpadi műfaj • 41372019-11-04 14:14:20

A Turay Ida Színház már már teljesen elfeledett operettet is felújított idén, Jacobi Leányvásárját, amit meg is néztem, és nagyon tetszett, bár még harmadház se volt a hétvégi előadáson. Láttam itt a Viktóriát és a Bál a Savoybant is, ott valamivel azért nagyobb volt  a közönség. Emellett a Jacobi Sybilljét is feltették. Úgy tudom ezek darabok még műsoron lesz az évdban. Decemer 15. Sybill, dec. 1 és 21. Luxemburg grófja Soroksáron, november 11 órakor és 15 órakor pedig Bál a Savoyban is lesz, tehát mégse vették le. Akit pedig Huszka Bob Hercege érdekli nagyszínpadon, Győrben jelenleg műsoron van.


Operett, mint színpadi műfaj • 41362019-11-04 13:59:29

Úgy tudom, nincs egyetlenegy unokája sem Kálmán Imrének, leszámítva Charles két nevelt gyerekét.


Operett, mint színpadi műfaj • 41282019-11-04 10:36:03

Ábrahám Pál: Viktória c. darabja lesz áprilisban az operettszínházban. Eisemann Mihály:Egy csók és más semmije megy a Tháliában, és Szirmay Mágnás Miskája a vígszínházban. A Fedák Sári Színház pedig felteszi Lehár Luxemburg grófját és Víg özvegyét. (Most a budapesti előadásokat soroltam fel)


Operett, mint színpadi műfaj • 41272019-11-04 10:33:37

Zeller: Madarász, ez jöhetne vagy akár Leo Fall: Sztambul rózsája.


Erkel Színház • 103462019-11-02 14:12:56

Én már 2-szer láttam, idén tuti nem megyek.


Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. • 8332019-11-02 13:54:25

127 éve, 1892. november 2-án látta meg a napvilágot Apatinban (vagy Zomborban nem tudni) (Vajdaság, ma Szerbia) Ábrahám Pál a magyar operettirodalom nemzetközileg is elismert, kiemelkedő alakja. Három operettje, az 1930-as Viktória, az 1931-es Hawaii rózsája és az 1932-es Bál a Savoyban c. darabja a nemzetközi operettirodalom részévé vált, ma is játszák azokat főként a német nyelvű színházak (Németország, Ausztria,Svájc) és a magyar színházak. Emellett a Bál a Savoyban többek között Észtországban, Bulgáriában, Lettországban, Lengyelországban is műsorra került. Emellett a 3:1 a szerelem javára c. 1936-os sportoperettje is időnként műsorra kerül (pl. Székesfehérvári Vörösmarthy Színház, Komische Oper Berlin).


Operett, mint színpadi műfaj • 41082019-11-02 10:11:39

A János vitéz helyett inkább 2 másik operett lett volna jó, mert a János vitézt az Erkel is feltette, talán kéne a két színház között valami összhang.



Nálam mindig Ábrahám Pál: Hawaii rózsája lenne a befutó, és az nemzetközileg is jegyzett és játszott darab napjaiknban is, és egész modern.



A másik ilyen kedevenc a Fényes Szabolcs: Maya, de azt feltették tavaly és meg is néztem.


Operett, mint színpadi műfaj • 41072019-11-02 10:09:36

A Güll Baba pár éve ment a Turay Ida Színházban, bár én nem láttam. A Bob herceget nagyon rég láttam, de az meg megy jelenleg a Győri Nemzeti Színházban, ott megnézheted.



Offenbach szerintem nem lesz mostanában, nemrég volt a Kékszakáll, azt láttam is, sőt a Rajnai Sellők is ment az Erkelben, az is nagyon szép volt. Az Orfeuszt inkább az Erkelnek kéne feltennie.



A Suppé és Planquette darab, az tényleg nagyon régies. A Dubarry-ban egy ismert dal van, az ment is a palotakoncerten.


Operett, mint színpadi műfaj • 41012019-11-01 11:31:06

A cikk említette, hogy a Grand hotel c darabot vezényelte Pfeiffer Gyula, ez Ábrahám Pál Mese a Grand Holtelben c. darabja lenne? Ez eddig csak 2 helyen ment, a német Komische Oper Berlinben és Mainz-ben, illetve egy hete feltette a Luzerner Theater is Svájcban.


Operett, mint színpadi műfaj • 40962019-10-30 13:59:04

Egy kis revüoperett tévémozi az NSZK-ból, 1971-ből: 



Ábahám Pál 1931-es Hawaii rózsája c. darabja egészében (kivéve az Ittam egy kis pityókát c. dal) megtekinthető az alábbi linken (az eredeti librettót Földes Imre szerezte). Jó lenne egyszer már a magyar színházakban is látni a darabot:



https://www.youtube.com/watch?v=Zy_z1-afxRE



Szereposztás



Suzanne Provence - Layla : Uta Sax



Lilo Taro: Rex Gildo



Jim Boy: Gene Reed



Bessie: Stella Mooney



Raka: Paola



Stonk kapitány: Peter Fröhlich


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619362019-10-25 12:06:57

Mindenesetre érdekes a lista, 18 helyen Kálmán Imre, aztán Lehár akit nem jelölnek magyarként se máshogy, ő 20. helyen, 53. helyen Ábrahám Pál, Bartók 162. helyen, Ligeti György 173.



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619352019-10-25 11:55:12

Nr.ComposerPopularityCountryBornOperas



91Sorozabal, PabloSpain189719882



92Zandonai, RiccardoItaly188319441



93Schubert, FranzAustria179718281



94Schütz, Heinrichn/en/en/e1



95Serrano, Josén/en/en/e1



96Gomes, CarlosBrasil183618962



97Vives, AmadeoSpain187119321



98Granados, EnriqueSpain186719161



99Moniuszko, StanislawPoland181918721



100Suppé, Franz vonn/e181918951



101Glass, PhilipUsa1937-1



102Reznicek, Franz vonn/e186019451



103Grigoriu, Theodorn/en/en/e1



104Dvorak, AntoninCzech184119042



105Albert, Eugen deSchotland/Germany186419322



106Janacek, LeosCzech185419281



107Capdevielle, JeanUsan/en/e1



108Méhul, Etiennen/e176318171



109Wolf-Ferrari, Ermannon/e187619482



110Martini, GiambattistaItaly170617841



111Künnecke, Eduardn/e188519531



112Barbieri, Franciscon/en/en/e1



113Millöcker, Karln/e184218991



114Pietri, GiuseppeItaly188619461



115Nessler, VictorFrance184118901



116Cottrau, GiulioItaly183119161



117Salieri, AntonioItaly175018251



118Schönberg, Claude-Micheln/en/en/e1



119Rabaud, HenriFrance187319491



120Wolf, Hugo PhilipAustria186019031



121Sarti, GiuseppeItaly172918021



122Falla, Manuel deSpain187619461



123Charpentier, GustaveFrance186019561



124Traette, Tommason/e172717791



125Argento, DominickUsa1927-0



126Debussy, ClaudeFrance186219182



127Franchetti, AlbertoItaly186019421



128Gretry, Andrén/e174118132



129Pfitzner, HansGermany186919491



130Franck, Césarn/en/en/e1



131Marschner, HeinrichGermany179518611



132Porrino, EnnioItaly191019591



133Dittersdorf, Karl vonAustria173917991



134Gazzaniga, GiuseppeItaly174318181



135Dukas, PaulFrance186519351



136Reyer, ErnestFrance182319092



137Goetz, HermannGermany184018761



138Schreker, FranzAustria187819341



139Martin y Soler, VicenteSpain/Russia175418061



140Scarlatti, AlessandroItaly166017251



141Ascher, LeoAustria188019421



142Tate, PhyllisEngland191119870



143Bock, Jerryn/en/en/e1



144Brahms, JohannesGermany183318971



145Bruneau, AlfredFrance185719341



146Cornelius, Carln/e182418741



147Dargomyrski, AlexanderRussia181318691



148Hindemith, PaulGermany189519631



149Hoffmann, ErnstGermany177618221



150Joplin, ScottUsa186819171



151Nebra, José den/en/en/e1



152Neubach, Ernstn/en/en/e1



153Orff, CarlGermany189519821



154Pacini, GiovanniItaly179618671



155Rachmaninov, SergeiRussia187319431



156Ricci, LuigiItaly180518591



157Rubinstein, AntonUkraine182918941



158Schmidt, FranzAustria187419391



159Zeller, Carln/e184218981



160Musgrave, TheaScotland1928-0



161Piccinni, NiccolòItaly172818000



162Bartók, BélaHungary188119450



163Chabrier, EmmanuelFrance184118940



164Cui, CésarFrance183519180



165Charpentier, Marc AntoineFrance164317040



166Balfe, Michael WilliamIreland180818700



167Dallapiccola, LuigiItaly190419750



168Schubert, FranzAustria179718280



169Peri, JacopoItaly156116330



170Soliva, Carlo EvasioSwitzerland179118530



171Shostakovich, DmitriRussian190619750



172Tippett, MichaelEngland190519980



173Ligeti, GyörgyHungary192320060



174Blow, JohnEngland164917080



175Cavalieri, Emilio deItaly155016020



176Sacchini, AntonioItaly173017860


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
20:00 : Budapest
Margitszigeti Szabadtéri Színpad

ROSSINI: A sevillai borbély
A mai nap
született:
1914 • Fricsay Ferenc, karmester († 1963)
1928 • Lukács Ervin, karmester († 2011)
elhunyt:
1919 • Ruggiero Leoncavallo, zeneszerző (sz. 1857)
1975 • Dmitrij Dmitrijevics Sosztakovics, zeneszerző (sz. 1906)