vissza a cimoldalra
2017-10-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (59873)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3847)
Társművészetek (1210)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc előadók (2812)
Momus társalgó (6052)
Milyen zenét hallgatsz most? (24975)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2273)
Kedvenc művek (141)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11179)
A csapos közbeszól (94)

Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? (453)
Palcsó Sándor (179)
Marton Éva (692)
Élő közvetítések (6633)
Franz Schmidt (2920)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (295)
musical (155)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (930)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2358)
Bartók Béla szellemisége (209)
Udvardy Tibor (166)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1108)
Lisztről emelkedetten (846)
Lehár Ferenc (575)
Operett, mint színpadi műfaj (3268)
Bizet és a Carmen (284)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: cviki57
Leírás:
Honlap:
   


cviki57 (108 hozzászólás)
 
Joseph Haydn • 4642017-08-23 20:14:15
A Mezzon ma 20.30-tól, s még három alkalommal ismételve közvetítik az Il Mondo della Luna operát az Opéra de Monte-Carlo társulatának előadásában, Jérémie Rhorer vezényletével.
Milyen zenét hallgatsz most? • 249672017-07-29 21:33:03
Köszönöm. Erről jutott eszembe újrahallgatni, gyönyörbe burkolózni:
Baráth Emőke, Philippe Jaroussky - Pergolesi: Stabat Mater
Momus társalgó • 59862017-05-22 15:58:41
Emőke Baráth, as Hipermestra, is divine!

Baráth Emőke, csodálatos szopránénekesünk május 20-án debütált Glyndeborne-ben, Cavalli: Hipermestra című operájának címszerepében, az előadás karmestere William Christie.

Angol anyanyelvű barátnőm csokra a kritikákból.

The Times
„…The singing is mostly plangent and serviceable rather than seductive, but Emoke Barath is superb in the title role…”

The Guardian

The Telegraph
„…Unimpeachable performances come from the exquisitely crystalline Emőke Baráth in the title-role and the counter-tenor Raffaele Pé, who pulls off an alarming striptease as well as singing with robust expressivity as Linceo….”

Opera Today
„…In the title role, Emőke Baráth seemed a little tentative initially, but her tone brightened and her voice relaxed. By the time we reached her Act 3 suicidal soliloquy she had mastered the move which Cavalli enacts in each lament from fragmented chromatic phrasing to more formal ‘aria’. Atop the broken walls of Argos, Baráth projected strongly. When she leapt to her ‘doom’, it was with startling alacrity that Juno’s peacock spooned up the falling suicide and bore her aloft to the lieto fine.…”

MusicOHM
„…in Emőke Baráth’s heroine and Ana Quintans’ Elisa we heard two very fine sopranos whose voices had just enough contrast. Baráth has been making her name in oratorio and concert, and this Glyndebourne debut found her a little nervous at the outset, but growing in strength as her lovely, rounded tone made itself heard.…”

Egy blogbejegyzés
“…Emőke Baráth, as Hipermestra, is divine. Most of the opera circulates around her, and she has the biggest role, and the longest monologue. As one of the other characters remarks Hipermestra "goes on and on", but Baráth is so good that you enjoy every moment, though Cavalli takes his time to make a point. Baráth is a good comic actress, singing a superb Helen of Troy in Elena (Il rapimento d'Helena) at Aix-en-Provence a few years ago…”

Nagyon büszke vagyok rá, vele örülök!!!
Jonas Kaufmann • 18802017-05-10 23:01:07
Kaufmann: Az én Itáliám
Élő közvetítések • 63182017-05-05 22:13:29
Ez nem élő közvetítés, ennek a leadása.
A részletes műsort, a szereplőket a Bartók adó hangtárában előre is meg lehet nézni.
Momus-játék • 52342017-05-04 18:19:52
Az általam fellelt adatok alapján én is ezt gondolom elsőnek, a rateyourmusic oldalt viszont csak az LPX számra keresés után leltem meg.
Az 1963-as lemez száma: LPX 1120, az 1966-os lemez száma: 1283.
A hanglemezek számozási rendszerét kerestem
Úgy értelmezem, hogy az egyes után a Qualiton márkanév alatt egyszerűen sorszámok következnek, vagyis az alacsonyabb számú előbb készült.
Olvasói levelek • 110602017-05-01 19:20:18
Köszönöm Klára kedves!
Milyen zenét hallgatsz most? • 249312017-05-01 18:05:22
Baráth Emőke lemezét Jarousskyval, amely az utóbbi időben jelent meg. A Hungaroton kiadta lemezére is vadászom, egyelőre azt letöltenivalóan tudtam volna megvenni.
Emőkével Fáy Miklós beszélget
Olvasói levelek • 110582017-05-01 18:00:21
Kérek szépen segítséget: kb. egy hete a Mozilla nem tartja biztonságosnak a Cafe Momus oldalát, de azért beenged, a Google Chrom pedig egyáltalán meg sem nyitja a linket. Hol lehet a gond, s mit tehetek?
Köszönöm.
Milyen zenét hallgatsz most? • 249232017-04-26 06:34:38
Bocsánatot kérek mindenkitől, nem tudtam. Egy cikk részletét másoltam ide.
Kérem, törölje, s a rá vonatkozó bejegyzéseket is, s beírom újra. Köszönöm.
Milyen zenét hallgatsz most? • 249212017-04-17 19:19:20
VÁRDAI ISTVÁN Bach csellószvitjeit tartalmazó CD-t

Csengery Kristóf szavai (részlet az ÉS cikkéből, 2017.03.24.):
MOST EGY ÚJ FELVÉTELLEL FELZÁRKÓZOTT PERÉNYI MELLÉ EGY HOZZÁ MÉLTÓ ÉS VELE EGYENRANGÚ MŰVÉSZ, KORUNK EGYIK LEGNAGYOBB HANGSZERES MUZSIKUSA, VÁRDAI ISTVÁN. KÉTLEMEZES ALBUMA A HOLLAND BRILLIANT CLASSICS GONDOZÁSÁBAN LÁTOTT NAPVILÁGOT, MINT BARÁTJA ÉS ZENÉSZTÁRSA, BARÁTI KRISTÓF SZÁMOS LEMEZE. BÜSZKE LEHET RÁ PIETER VAN WINKEL KIS KIADÓJA, HOGY E CD NAGY DOBÁSA NEKIK JUTOTT, S NEM VALAMELYIK VILÁGCÉGNEK, AMELYIK SAJNÁLHATJA, HOGY A BACH-SZVITEK ÚJ ETALONJÁT NEM AZ Ő KATALÓGUSA TARTALMAZZA. VÁRDAI UGYANIS OLYAN FELVÉTELT TETT LE AZ ASZTALRA, AMELYET MOSTANTÓL BÍZVÁST TEKINTHETÜNK ZSINÓRMÉRTÉKNEK A BACH-CSELLÓSZVITEK ELŐADÁSÁBAN: A HAT MŰ ZENEILEG ÉS HANGSZERESEN OLYAN TÖKÉLLYEL S OLYAN INTERPRETÁCIÓS ISKOLÁK FELETTI, EGYETEMES ZENEÉRTÉSSEL SZÓLAL MEG HANGSZERÉN, AMELYHEZ HASONLÓT KORUNK CSELLISTÁINAK VILÁGÁBAN ALIGHA TALÁLUNK.
A nap képe • 19152017-04-11 15:16:54
Casals, Prades Fesztivál, a hangversenyek cd-i, irigykedtem (kicsit) sok évig, hogy milyen fantasztikus élményei lehettek e koncertek résztvevőinek.
Oszt tavalyelőtt, hogy kisunokáimra segítsek vigyázni, míg apa koncertezik, meg kamarakoncertet is hallgathassak, leutaztam Kaposvárra. Azóta számomra itt van Prades!!!
Fantasztikus! Elmondhatatlanul csodás! Minden!
Baráti Kristóf, Várdai István neve fémjelzi a fesztivált. Napi két koncert (az utolsó napon három) itt a Szivárvány Kultúrpalotában, két zenetörténeti előadás, esetenként a próbákat is meg lehetett hallgatni, egy hét tudatmódosult állapot, extázis, katarzisok sorozata – nincs elég szavam a gyönyörre!
A város kedvessége, a baráti, mosolygós légkör, ismeretségek, barátságok szövődése – szívmelengetően emberi!!!
S még a vendégművészekről, meg a műsorról nem is szóltam!
Momus-játék • 51962017-04-11 14:51:51
Fogós kérdés volt a tegnapi, különbözőképpen lehet értelmezni.
Az istenek világát, és azt, hogy amióta operahős lett, az hány évet jelent, azt kihagytam.
A bolygó hollandi XVII. századi tengerészlegenda, a Jóreménység fokát kerülő kapitánnyal kapcsolatos, s az a büntetése, hogy időtlen időkig bolyongjon, ez már Afrika megkerülésével Indiába útvonal ismerete után játszódik. Ahogy olvastam a wagneri librettókat, a legendákat a zeneszerző máskor is megváltoztatta.
Az én válaszom Noé volt, a bibliai életkorát tekintve, Stravinsky és Britten is írt Noé bárkája címmel operát.
Örülök, hogy megbeszéljük, megosztjuk a vélekedéseinket, máskor is jó lenne.
Momus-játék • 51872017-04-08 09:14:28
Javaslom, legyen ez a hétvége játéka. A választ a privát üzenetbe kérem, hétfőn 18 óráig:
A jelentős és neves XX. századi komponista több, mint 5 évtizedes alkotói tevékenységének jelenleg megismerhető művei mindössze alig több, mint két és fél órányi zenét jelentenek. Kiről lehet szó?
Momus-játék • 51852017-04-06 22:24:06
Professzor Úr kedves!
Melyik kiadású van meg Önnek a polcán?
"Movement for Piano" és a "Sonata Movement" - ilyen címmel nem találtam e lemezeken műveket. Kérem, világosítson meg.
Köszönöm a pontot, de nem fogadhatom el, részben, mert nincs szökőév, részben mert csak egy kérdőjelet küldtem válaszként, valamint megírtam, hogy találtam egy még ennél is kevesebb lemezen elférő összkiadású, ugyanúgy neves és jeles szerzőt. (Majd kiderül az esetben is, hogy nem is annyi az annyi :-))
Amúgy Ön e nemes felajánlás nélkül is úriember!
Az viszont tanulság, hogy máskor keressem meg magamnak a választ.
Momus-játék • 51832017-04-06 20:19:17
A három cd-s komplett kiadás csak az opus számmal ellátott műveket tartalmazza:
Sony, 1991
A hat cd-s az opus számmal nem jelölt Webern alkotásokkal bővült, egy Gramophone cikk az albumról
Momus-játék • 51822017-04-06 17:58:25
Mostmár három lemeztartalmat találtam, amely Webern complete, és abból az lehet a valós, amely 3 cd-n tartalmazza Webern összes művét, egyeztetek és megírom, elnézést! Kíváncsi vagyok, mi vitt félre!
Momus-játék • 51812017-04-06 17:52:02
Kedves Játékostársaim! Kérek szépen segítséget a tegnapi kérdés válaszának magyarázatára.
Webernt megnéztem én is, de mivel a Boulez féle összkiadásának lemezideje 6 óra 13 perc, az első lemezen kb. 19 perc Bach és Schubert is szerepel, ígygy elvetettem, mert nem közelítette a 3 és fél órát. Mitől több ez a játékidő?
DG, Boulez - Webern
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 25492017-04-01 20:20:39
Bocsánat, kifelejtettem az egyik betoldandót a
linkhez mert azon morfondíroztam, vajh miért késő este, a két adón szinte azonos időben kezdve (hétfőn, kedden, szombaton és vasárnap) vetítik a klasszikus zenei, és színházközvetítéseket
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 25482017-04-01 20:14:24
http://musor.tv/tvmusor/Bohemelet/17746233;Bohémélet, Netrebko, Villazon, 2008, operafilm az M5-ös tv adón[/url]
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 10492017-04-01 20:11:37
Rigoletto, 1987, operafilm az M3-as tv adón
Sz. Ágai Karola-drámai koloratúrszoprán • 4562017-03-24 20:14:54
Némedi Csaba fb oldalán találtam, hogy az adás időpontja 2017. 03.26. 20.04-kor lesz, Magyar Katolikus rádió, Az Opera világa.
Ismétlése szombaton 22.34-től.
MET-es operaelőadások moziban • 5892017-03-15 18:53:28
A Várkert Bazárban az All'Opera közvetítéseit lehet megnézni:
Ez van hátra: az utolsó három opera műsora és szereplői
Jegyvásárlás, április 18-án A tolvaj szarka, május 07-én Don Carlos, június 19-én Szöktetés
A nap képe • 18932017-02-15 16:51:27
ADAMS a MEZZON:
Ő vezényli műveit a Concertgebouw zenekar élén február 27-én, 16.30-tól. A közreműködő Leila Josefowicz mély átélése lenyűgözött!
Adams egyik operáját, a Nixon Kínában címűt március 6-án 12.30-tól és március 14-én 16.30-tól vetítik. (Kedvelem ezt az operáját is!)
Bartók Rádió • 7172017-02-06 15:54:43
Ma este a Bartók adón 19.35-től JULIA LEZHNEVA és a LA VOCE STRUMENTALE tavaly tavaszi, zeneakadémiai hangversenyét hallgathatjuk meg. (Február 18-án 12.36-tól ismétlik)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 581842017-01-31 16:10:07
Halálos ördögűzés
Eötvös Péter operája az Operaházban, Bóta Gábor kritikája
Élő közvetítések • 61252017-01-22 10:31:40
Most működik regisztráció nélkül is, és a Bartók adó is közvetíti az előadásokat!
Élő közvetítések • 61242017-01-22 09:44:33
Regisztrációval, bejelentkezéssel 10.30-tól egész nap:
Brahms maraton a MÜPÁban
Momus-játék • 51152017-01-11 18:00:46
Ezidőtájt Haydn európai hírű volt.
:-((Rosszul szokott esni nekem is, ha megannyit dolgozom a válaszon, s nem jó, pedig nagy élmény a kutakodás!)
Momus-játék • 51132017-01-11 17:08:59
Részletek az „Il mondo della Luna” – Élet a Holdon, A holdbeli világ – operáról Winkler Gábor által írt ismertetőből:
„1777. augusztus harmadikán tartotta Esterházy Mikós gróf, „Pompakedvelő” (I.) Miklós második fia esküvőjét Maria Anna Weissenwolf hercegnővel. Ezen ünnepi alkalomra íródott e vígopera – amint azt a partitúra nyomtatott változatának első oldala is rögzíti…”
„A különböző kiadásokban eltér több szerep szólamkiosztása is, … sőt az áriák egy része „egyszerűbb” és díszítettebb változatban is megtalálható. (A fentiekből következik, hogy nem ismert a darab eredeti verziója, s nem lehet megállapítani biztosan azt sem, hogy a különböző változatokból melyiket, vagy melyeket adhatták elő Eszterházán.)
A darabot bemutatásának évében még néhány alkalommal játszották, partitúrája később könyvtárba került, s Haydn életében többet nem vették elő.(Feljegyzések szerint Eszterházán csaknem mindennaposak voltak a zenés színpadi előadások, bár elsősorban rövidebb lélegzetű, sokszor bábopera műfajú darabokat játszottak. Dokumentumokban fennmaradt, hogy az 1786-os évben Haydn egymaga 17 opera 125 előadását vezényelte és játszotta a recitativók contimuo kíséretét. Eközben komponálnia is kellett, s rá hárult a maga és más szerzők darabjai betanításával járó feladatok nagy része is. 1780 és 1790 között állítólag 96 különböző operát tanított be és vezényelt, összes eszterházai előadásainak számát 1026-ban adják meg!)”
Szabadság, szabad idő nem sok, s mindemellett egy bóóóózalmas felesége volt szegénynek!
Momus-játék • 51092017-01-09 15:26:25
1968-ban a Hongkongi influenzavírustól világjárvány zajlott, Pavarotti is ettől betegedett meg, azt írták laryngitise - gégegyulladása lett, bizonyára több volt az annál, de ha csak ez, azzal sem lehet énekelni.
Két előadáson énekelt 1968-ban, a tervezetthez képest nem találtam, mikor, s azokra jó kritikát kapott.
Momus-játék • 51082017-01-09 15:16:31
1972-ben "Az ezred lányában" a 9 magas C-vel tűnt ki, de 1970-ben már újra énekelt a MET-ben:
MET archívum - Pavarotti
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 10182017-01-05 18:45:45
MA ESTE AZ M5-ÖN!!!! 19:40 - 21:25
MüpArt Classic
Strauss rituáléi

Richard Strauss utolsó nagyzenekari műve, mely mintegy bevezető zeneként hangzott fel - Magyarországon először - megrendelésre készült, a Japán Császárság 2600. évfordulójára. Hatalmas létszámú és zengésű zenekari anyag idézi a japán epizódokat: Tengeri táj, Cseresznyevirágzás, Vulkánkitörés, Szamuráj-támadás, és Császári himnusz.

Szintén gigantikus apparátus szólal meg Strauss balettjében. A József-legenda bibliai témára készült: József és Potifárné drámai történetét meséli el Juronics Tamás látványos és megrázó emberi pillanatokat tartogató színpadi megfogalmazásában.
Élő közvetítések • 60622017-01-05 07:31:27
A MET Verdi Nabucco előadása meghallgatható január 07-én 19.00 órakor a Bartók Rádióban, párhuzamosan a mozikban látható, élő közvetítéssel, és visszahallgatható a Bartók Hangtárból az adás napjától számított 30 napig.
Amin meglepődtem: a hét végén a szokásos négy helyett hat vetítésre kerül sor Budapesten (Uránia, Müpa), s minden jegy elkelt. (Aki most nem tudja, de szeretné megnézni: nyaranként az Uránia ismételni szokta a sikeresebb előadások filmvetítését.)
Élő közvetítések • 60502017-01-01 15:10:17
Monteverdi: Orpheus ma 17.00 órától a Komische Oper előadásában
Az Opera Platform közvetíti ebben az időpontban, általában az itt egyszer leadott művek az Arte oldalán újranézhetők, de már nem HD minőségben.
Élő közvetítések • 60382016-12-26 09:30:59
Itt, a videotárukban újra megnézhető
Élő közvetítések • 60272016-12-19 16:14:32
FANTASZTIKUS VOLT!!!
(Bár most csak a Kodály szonátát hallottam a koncertből, remélem, később visszahallgatható lesz az egész műsor!)
Momus-játék • 50922016-12-08 21:26:37
Zéta kedves!
Befejezem a kutakodást, mert nem leltem nyomát, de változatlanul azt gondolom, hogy csak Pály fordíthatta le a Sevillait is.
Ami után, úgy vélem, nincs tovább:
Szinnyei József (1830-1913):Magyar írók élete és munkái
című művében nem 22, hanem 26 művet sorol föl, 10-et nyomtatásban megjelentként, 16-ot kéziratként, ha jól szedtem szét az ömlesztett címeket, s nincs köztük a Sevillai.
A jelképes időutazás motivációját hálásan köszönöm!
Momus-játék • 50902016-12-07 13:33:17
Sajnálom, hogy nem mentettem el a tegnapi „rossz” válaszom, de próbálom megvédeni!
Átforgattam több száz oldalt Winkler Gábor könyveiben, s két ok miatt nem választottam Mozart Don Giovanniját. Egyik: a Winkler könyvben az első magyarországi bemutatója: 1797. augusztus 7. Buda, Várszínház, német nyelven (utána 1826. december 14. –mindjárt 190 éve – Kolozsvár.) A másik: nem kutattam tovább, mert Don Ottaviot nem érzem annyira főszereplőnek, megelőzik a Donnák számomra, egy vonalban van Zerlinával, akit jobban kedvelek :-)).
(Azon még gondolkodom, mi a különbség a főhős és a főszereplő között?)
Tovább forgatva jutottam a Sevillai borbélyhoz, s csak azt kéne bizonyítanom, hogy az első fordítás Pály Eleké. (A második ugyanúgy Szerdahelyié, mint Don Giovanni fordítása.)
Bajom az, hogy nem mindegyik fordítását nyomtatták ki, és a 22-ből 17-et sorol föl a wiki.
A Színháztörténeti lexikon csak azt írja, „ köztük Mozart és Rossini librettói”.
A Magyar életrajzi lexikon: „Mintegy 22 opera és színdarab szövegét ültette át m. nyelvre, és ezek hazai ősbemutatóját is ő rendezte.” Számomra ebből az következik, hogyha az ezidőtájt bemutatott operákat ő fordította (Tolvaj szarka, Bűvös vadász stb.), a Sevillaiban ő énekelte Almavivát a kolozsvári bemutatón, akkor igencsak valószínű, hogy ezt is ő fordította, a tenor főszereplő.
Sajnos, a hivatkozásként jelölt könyvek egyikét sem leltem a mek-oszk oldalain.
A Szécsényi Könyvtárba ezért nem megyek föl, arra már nem lesz időm, a keresgélés, és a sok helyütt leragadás is nagyszerű élményt adott. (Erre most volt időm, betegként itthon nyögök, csak a Karmelitákat sajnálom, a tegnap esti jegyemmel egyik barátnőm ment el az Operába.)
Momus-játék • 50732016-11-29 17:24:14
Igen! Egy tüneményes, vidám, kedves darab.
Köszönöm Zétának a remek kérdést (ezt is, meg a többit is) Katalinnak meg a remek választ, nem az első, hogy különlegest talált!
Szívesen elküldöm ezt a kis zongoradarabot Paolo Giacometti előadásában, ha valamelyikük szeretné meghallgatni, egy email címet kérek a postaládámba, s a Toldacuccot oldalról küldöm, 18 MB, mp3 formátumban is (8 perc).
Momus társalgó • 59412016-11-16 17:02:11
Bánhalmi György 1926-ban született Budapesten. Már hat éves korában felismerték zenei tehetségét, 16 évesen zenekari műveket komponált, zongoradarabokat, dalokat, kamarazenekari darabokat írt. 1944-ben érettségizett, tanulmányait a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán folytatta, ahol zongora, zeneszerzés, ütős hangszerek, kamarazene, és karvezetés tárgyakból szerzett diplomát. Tanárai között jelentős mesterek voltak, mint például: Kodály Zoltán, Weiner Leó, Ferencsik János, Viski János.
Az ötvenes években a magyar zenei élet ifjú csillagaként karrierje számos nemzetközi versenyen aratott sikerrel indult. Az egyik csúcsteljesítménye 1956-ban, a belgiumi Erzsébet Királynő nemzetközi zongoraversenyen elért döntőbeli helyezése volt két másik magyar zongoravirtuóz társaságában: Vásáry Tamással, Frankl Péterrel. Emellett komoly elismeréseket szerzett a Varsói Chopin Versenyen 1955-ben, a Liszt Versenyen 1956-ban, a Bartók Versenyen 1948-ban, valamint a Genfi Nemzetközi Zongoraversenyen 1947-ben.
Bánhalmi György, zsidó származása miatt, 1944-ben hat hónapig munkaszolgálatra kényszerült. A kommunista diktatúra legnehezebb évei után végül 1956 októberében hagyta el az országot.
1957-ben Bánhalmi meghívást kapott a Chicagói Szimfonikus Zenekar kiváló magyar dirigensétől, Reiner Frigyestől. Először, mint a zenekar szóló zongoristája szolgált, majd az ötvenes évek végén az Illinois állambeli Chicago Zenei Központjának zongora tanszakán kapott tanári állást, ahol 1985-ben bekövetkezett haláláig tanított.
Emlékestünkön a szerző Magyarországon eddig többnyire be nem mutatott kompozíciói szólalnak meg: a 24 zongorára írott prelűdje (1954-76), vonósnégyese (1953-71), valamint Petőfi Sándor: Szeptember végén illetve Vörösmarty Mihály Ábránd(1955-56) című költeményei re komponált dalai. A művek megszólaltatása előtt zongoraművész-társa, Vásáry Tamás emlékezik meg a szerzőről. Életútjának ismertetése után részleteket olvasunk fel Bánhalmi György nemrégiben megtalált, még kiadatlan emlékiratából, melyet 18 éves korában kezdett írni a munkaszolgálat során és 1945 januárjában fejezett be.
Momus társalgó • 59402016-11-16 17:01:00
Bánhalmi György zeneszerző tiszteletére emlékest
Operett, mint színpadi műfaj • 29262016-11-13 20:15:25
1962-ben készült egy film Shostakovich zenei aláfestésével, Cserjomuski (Cheremushki/Черёмушки) címen:
itt nézhető meg
Élő közvetítések • 58882016-11-11 18:54:03
Moszkva, Bolshoi Színház
Shostakovich: Katerina Izmailova
2016.november 12. 17.00 MEZZO TV

Bolshoi Orchestra Tugan Sokhiev, conductor
Momus társalgó • 59132016-11-11 06:59:58
ELADÓ egy jegy Eötvös Péter és a Bécsi Filharmonikusok estjére, a földszinti jobb, 6. sor 8. székére, kedvezményesen, 10.000 forintért:
a program
Pantheon • 18192016-11-06 21:07:15
Szeptember közepén végigvezetett egy kétnapos Bartók kurzust a Bartók Emlékházban. A tervben a zárókoncerten játszott volna. Már nem vállalta. Azt mondta, majd jövőre. Néztem hatalmas, gyönyörű kezeit, és hónapok alatt egy betegségnek magát megadó testét. nincsenek szavaim.

Az október 22-én Távol-Keletre indult Filharmonikusokat úgy hallottam, még jó részt ő készítette fel.
Gyászra jönnek haza.
Balett-, és Táncművészet • 52212016-11-06 15:47:07
Hamarosan indulok, kérem, ha valamelyikük eljönne, itt jelezze a többieknek, hogy a jegy foglalt.
Háromnegyed ötkor várni fogom a jelentkezőt a jobb oldali feljárónál - nagy katica csücsül a galléromon.
Balett-, és Táncművészet • 52202016-11-06 15:12:57
SOS!!!
Az egyik társunk nem tud eljönni az Urániába, van egy jegyem, átadó, ajándékba!!!
Shostakovich: A tiszta vizű patak - "vígbalett"
Uránia Filmszínház, most este 17.00 órakor!!!!!!
Balett-, és Táncművészet • 52192016-11-06 13:03:02
Köszönöm a javítást! Igen, ez egy régebbi felvétel vetítése lesz (nem néztem meg a Bolshoi honlapját, a két héttel ezelőtti Aranykor élő adás volt).
Sajnos, Shostakovich muzsikáját kevésszer lehet hallgatni kis hazánkban - nem tudom miért. Örülök, hogy a Mezzoból "dől", arrafelé bizonyára világhírűbb, mint nálunk.
Ez a balett tőlünk kissé nyugatabbra ismert, kedveslt, DVD-je kapható.
Balett-, és Táncművészet • 52172016-11-06 11:33:52
Megértem Cilike kedves! Így szokta meg!
(Amikor a magyar helyesírás szabályai közt megjelent, hogy a kiejtés szerint kell átírni a szavakat, s megláttam az oeophagus-t özofágusz-nak, felvisítottam! Még jó, hogy Shakespeare-t meghagyták!) Korom alapján én is Csajkovszkijt hallgattam, ma ezen nem , hanem még kétféle átírással keresem Tchaikovsky zenéit a cirill írásún kívül.
Tudatosan írom át az orosz neveket egy nemzetközi romanizációs megállapodás táblázata alapján. Próbálja ki: keressen rá a youtube-on (ez lehetne jutyub is:-) Sosztakovics és Shostakovich nevére. Még az oroszok is nemegyszer ezen átírással, vagy hozzátéve a cirillhez ezt az átírást töltik föl feltöltendőiket.

A lényeg, jöjjenek el a balett-közvetítésre!
Szégyellem magam, amikor fantasztikus előadások negyedházzal mennek, olyan előadások, amelyek után szuperlatívuszokban lehet beszélni a zenéről, az előadókról. Ez a MET és ROH közvetítésekre is vonatkozik! A jegyár pedig az Operaház harmadik emeletijénél is olcsóbb!
Élő közvetítések • 58792016-11-06 08:21:18
ÉLŐ BALETTKÖZVETÍTÉS AZ URÁNIA FILMSZÍNHÁZBAN!

Kedves SHOSTAKOVICH-zenét és BALETTet kedvelő Társaim!
Ma 17.00 órakor az Uránia filmszínházban Moszkvából, élő közvetítésben Ratmanskij koreográfiáját láthatjuk Shostakovich Tiszta vizű patak című zenéjére!
Egyre nehezedő világunkban majd két óra üde, vidám boldogság! Fantasztikus zene, csodálatosan előadott humor-folyam koreográfiával!!! (Vagy 10-szer láttam, s újra meg újra végig élvezem, nevetem!)
Kedvcsinálónak keressenek egy részletet a youtube-on „The Bright Stream” vagy „Светлый ручей балет” címen.

NAGYON SOK HELY VAN MÉG, JÖJJENEK EL!
Balett-, és Táncművészet • 52152016-11-06 08:17:08
Kedves SHOSTAKOVICH-zenét és BALETTet kedvelő Társaim!
Ma 17.00 órakor az Uránia filmszínházban Moszkvából, élő közvetítésben Ratmanskij koreográfiáját láthatjuk Shostakovich Tiszta vizű patak című zenéjére!
Egyre nehezedő világunkban majd két óra üde, vidám boldogság! Fantasztikus zene, csodálatosan előadott humor-folyam koreográfiával!!! (Vagy 10-szer láttam, s újra meg újra végig élvezem, nevetem!)
Kedvcsinálónak keressenek egy részletet a youtube-on „The Bright Stream” vagy „Светлый ручей балет” címen.

NAGYON SOK HELY VAN MÉG, JÖJJENEK EL!
Momus társalgó • 58892016-11-06 08:15:23
Kedves SHOSTAKOVICH-zenét és BALETTet kedvelő Társaim!
Ma 17.00 órakor az Uránia filmszínházban Moszkvából, élő közvetítésben Ratmanskij koreográfiáját láthatjuk Shostakovich Tiszta vizű patak című zenéjére!
Egyre nehezedő világunkban majd két óra üde, vidám boldogság! Fantasztikus zene, csodálatosan előadott humor-folyam koreográfiával!!! (Vagy 10-szer láttam, s újra meg újra végig élvezem, nevetem!)
Kedvcsinálónak keressenek egy részletet a youtube-on „The Bright Stream” vagy „Светлый ручей балет” címen.

NAGYON SOK HELY VAN MÉG, JÖJJENEK EL!
A nap képe • 18742016-11-05 20:59:30
Ardelao kedves!
(Énnel nem kezdünk mondatot, tanították, de most muszáj!)
Én köszönöm nagyon hálásan ezt az érdekes kalandot, eszembe nem jutott, hogy például e lapszámokat meg lehet nézni, lehet bennük keresgélni (Google Chrome keresőprogramjával kerestettem minden lapszámban a művész nevét), s nagyon el lehet veszni az érdekességekben:-))!
A nap képe • 18732016-11-05 20:53:32
A Színházi élet ugyane számában az 50. oldalon kezdődik Szomory Dezső írása: Zene és Ének hangjainál, melyben ő is megemlíti Czifra Gyurit, az 51-52-oldalon kereendő, s az 52 oldal alján még egy fotó az ifjú tehetségről.
A nap képe • 18712016-11-05 20:43:16
Az 1934.évi 7. számában olvasható ez a cikk.
Az első vizsgakoncertje Czifra (sic!)Gyurinak 1934 január 25-én (visszaszámolva egy másik beszámolóból) volt.
Az 58. oldalon kezdődik az írás
Momus-játék • 50632016-11-02 09:48:51
Zéta kedves! Köszönöm az ehavi játékot (is)!
Számomra hiányoznak a listavezetők (nem szeretek még névsorban sem elöl állni :-))!
Kedves Gabor, Ardelao! Hol vannak, miért nem játszottak?
Búbánat igazolta távollétét:-)), ma már láttam beírását, remélem, mostantól aktívan játszik!
Momus társalgó • 58662016-11-01 14:45:30
A MA ÉS HOLNAP ESTI ZENEAKADÉMIAI, NAGYTERMI CONCERTO - PROGRAMBAN VÁLTOZÁS LESZ:
Gennady Rozhdestvensky váratlan egészségállapot-romlása miatt 2016. november 1-én és 2-án, a Zeneakadémia nagytermében tartandó koncerteket lemondta. Ezért az estéken az egyik legtehetségesebb fiatal karmester, Dubóczky Gergely vezényel majd. A váratlan betegség miatt a szólista személye, és a műsor is változik. Viktoria Postnikovaval meghirdetett Schubert Wanderer – fantázia helyett, Berecz Mihály zongoraművész Beethoven G-dúr zongoraversenyét adja elő a Concerto Budapest közreműködésével.
Társművészetek • 10752016-10-30 19:21:21
A Vezeklés a youtube-on
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 24512016-10-23 20:42:52
Eyvazov tavaly ősszel debütált a MET-ben, Kalafként.
Momus-játék • 50482016-10-20 17:08:23
Bocsánat, az utolsó bejegyzésem az 5044.-re vonatkozik.
Momus-játék • 50472016-10-20 17:05:20
Itt pedig meg lehet vásárolni, mp3-as formátumban
Momus-játék • 50462016-10-20 17:03:04
Még semmi sem biztos.
Ám ha akkor már a felvétel ideje tájékán koncerteztek a művészek a lemez műsorával, akkor valószínűbb az ötvenes évek második fele.
Itt egy híradás
Chabay 1958. július 26-i koncertjéről

S még egy lista
Az 1. oldalon Chabay, a 4. oldalon Svéd Sándor felvételének néhány adata.




Momus-játék • 50432016-10-20 14:45:51
Winterreise felvételek
E gyűjteményben 1959-es Leslie Chabay felvétele, de bizonyára több hiba is lehet benne: pl. mi alapján írták be Svéd Sándor 1948-as Qualiton felvételét? A magyar Qualiton még nem létezett, próbáltam keresni, lehetett-e máshol ugyanilyen névvel lemezkiadó, de nem találtam.
Momus-játék • 50422016-10-20 14:37:32
A számoláskor kéretik figyelembe venni, ha addig nem módosul ez a dátum, hogy Svéd Sándor felvétele 1954. 08.14-én készült.
Egy orosz oldalon találtam:-))
Kolonits Klára • 7472016-10-14 15:30:57
Még egyszer:
Kolonits Klára az Erkelben
Kolonits Klára • 7462016-10-14 15:27:42
[url]http://www.opera.hu/musor/megtekint/bel-canto-reloaded-kolonits-klara-bel-canto-estje-2016/eloadas-201610161930/;Kolonits Klára bel canto
estje az Erkelben 16-án[/url]
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 23162016-10-01 14:04:06
Kedves Hölgyek és Urak!
Nem lehetne a topik címét megváltoztatni? Megnéztem a 0-s, és az azt követő 1-100-is beírást. Netrebko már akkor sem volt a neki emelt szentélyben!!!
Néhány sor válasz.
Telramudnak:
Örülök, hogy Önnek is kedvencei közt van Netrebko, ez kiderült már az elején is, és hogy eljött a koncertre. Azt kérem, ha van rá pár perce, írja meg, mely teljes operafelvételeken, mely szerepben van helyén az Ön véleménye szerint Anna Netrebko, s esetleg melyben nem a szerepnek megfelelően énekel, hogy figyelhessem a felvételeket e szempontból is.
Azt, hogy nem szenvedélyes énekesnő, nem értem.
Azt írja:” …attól ,hogy sokat fizetek, nem biztos ,hogy sokat is kapok”. Egy szót nem szóltam a jegy áráról, ahol ülten, 19.000 Ft fölött volt valamivel (Müpa aranykártya). A BFZ koncertjére ugyanide ennek 2/3-a a jegyár – nem gondolom annyira drága jegyárnak, valószínű, most az egyszer hallhattam Netrebkot élőben.
E.D-nek
Ha már ár: nyugdíjas barátnőmmel járunk főleg koncertekre, havi 10x-12x, ebben benne vannak a MET operafilmjei is. (Plusz előfizettem a bécsi opera élő közvetítéseire is, plusz tavasz óta újra van Mezzom.) A tavaszi Zeneakadémiai bérlet és szólójegy-vásárlásnál nem tudtam az egészet kártyával kifizetni, mert 100.000 Ft-os limitem van. (Ennyivel tudom támogatni özvegyen, közalkalmazotti fizetésből az előadóművészetet, megvásárolni a zenei előadások gyönyörét.) Ezzel csak azt szeretném üzenni, hogy nem ez volt ez évben első koncertlátogatásom, és nem azért lettem boldog, mert…
PPP-nek:
Sosem fogom elérni, hogy azzal a szemmel, füllel, átéléssel halljak, nézzek egy operát, mint Önök, akik a gyerekkoromnak megfelelő időben már az akkori nagyokat hallhatták, láthatták, sok-sok információt, tapasztalatot szereztek. Természetes.
Őszintén megmondom, hogy nem tudom, mi rosszat kellene hallanom Eyvazovnál. Nem egy Kaufmann, vagy Villazon, vagy Florez, de a finomságokat még nem hallom meg, hogy A-t, vagy bét énekel, azt sem, legföljebb disszonanciát érzékelek, partitúra még nem volt a kezemben stb. Tehát: kiállt, kevésbé mozgott, mint Netrebko, imponáló hangerővel énekelt, de számomra belefért a meghallgathatóságba, bár ő lenne a leggyengébb, akit valaha hallottam.
Kérem, írják meg, mitől annyira rossz, hogy szóra sem méltó! Tegyenek kivételt, s szóljanak róla. Tanulságos, segítő lesz elemző kritikájuk. Előre is köszönöm.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 22992016-10-01 08:55:06
Nagyon sajnálom, hogy többüknek csalódás volt ez a koncert. Hmmm…
Ugyanazon a koncerten ültük, Önöket lehangolta, kritikák fogalmazódtak meg Önökben, borzalmasnak ítélik Eyvazov éneklését, engem meg a magaslatokba röpített, a tegnapi napomat is beragyogta, s remélem, maradt még mára is, meg az emlékezés idejére is. (Vereczki szindróma??:-))
Mi okozza a különbséget? (Volt már erről szó a Fórumon valamikor?)
Összeszedtem erről néhány gondolatomat:
1. A nemtudás(om), s nincs képzett fülem.
A szakmai területemen az információkat másképp figyelem, a kommunikációban helyesbítek, kritizálok, ez természetes számomra, ahogy az Önök kritikája is.
Ezt végiggondolva életemben először örülök a nemtudásomnak (azért igyekszem csökkenteni), mert nem gátolta meg az érzelmeim kialakulását semmi. Ezzel az esztráddal manipulálható vagyok.
Az érzelmek erősebbek, mint a tudat vékony, sérülékeny hártyája.
(Az operairodalom az utóbbi tíz évben nyílik számomra, mert a drámai tartalmakat erősebben hárítottam, minthogy kíváncsiságom a meghallgatásukra vitt volna. Netrebkoval és mással sem a Ladyt még most sem, a gát az erősebb – szakmai ártalom, valószínű.)
2. A személyiségtípusaink, az információfeldolgozásunk útjainak eltérő arányai, a nemünk, a szocializációnk, és még mi minden jellemzőnk mássága, amik a pszichológia körébe tartoznak. (Telramund tengerpartra helyesebbnek vélt öltözéke bennem egy kisgyerekkori kedves ábrándot ébresztett: bő, könnyedén repülő ruha, pörgés, hercegkisasszony vagyok, feloldódva – csodálatos érzés, ez fokozta az örömömet, sajnálom, hogy a férfiak ebből kimaradnak, nekik biztos van (volt) más.)
3. Eyvazovval kapcsolatban: az az olasz operaház, ahol Netrebkoval találkozott, kényszerből hívhatta meg egy tenorszerepre, mert nem volt más? Netrebkonak nincs füle, stílusérzéke? Vállalja a lebőgést a pénz miatt? Hááát…
4. A hakni, az esztrád-hakni. Láttam előre a műsort. Úgy döntöttem, kell nekem, szőröstül, bőröstül.
5. …s bizonyára más okok is.
(Nagyon zárójelben: rettentően kíváncsi vagyok, sajnos, sosem fogom megtudni, hogy az itt nyilatkozó, nagyon képzett fülű, nagyon sokat tudó, nagyon sok operát tudatosan is végighallgató úriember Netrebko e koncertjének hallgatása közben milyen funkcionális MR képeket adott volna, s az enyémek milyenek lettek volna. A különbségekben biztos vagyok, meg jó részének a megváltoztathatatlanságában is.)
Sok minden fölötlött még bennem, de rendes introvertálthoz méltóan bocsánatot kérek, hogy ezzel a beírással is terhelem Önöket.
NETREBKO KONCERTJÉT NAGYON ÉLVEZTEM!!! Szőröstül, bőröstül. :-))
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 22512016-09-30 07:00:57
„Szentéllyé” vált a színpad számomra, amikor énekelt! Áhítattal, könnyes szemekkel éltem át a varázslatot! Földíszített lélekkel mentem, légies boldogsággal jöttem életem legjobban várt koncertjéről!
Momus-játék • 50122016-09-28 17:25:41
Elgondolkodtam azon is, sok esetben milyen nehéz úgy kérdést föltenni, hogy ne legyen benne a válasz, csak a kereséshez elegendő információt tartalmazza.Azon is méláztam, ki, kik fogalmazzák meg a kérdéseket? Nincs túl nehéz dolguk?
Nem újíthatnánk azzal, hogy a játékosok is küldhetnek be kérdéseket, s ha közlésre kerül, ugyanúgy járna az egy pont, mintha megfejtette volna? (Nem saját találmány, játszom a Digitalage oldalon, amelyen a játékosok adják föl a feladatokat egymásnak, bár kis csapat játszik, kifogyhatatlannak tűnik az ötlettár.)
Momus-játék • 50102016-09-28 15:19:05
Elgondolkodtam azon is, hogy osztrák hadseregről csak a monarchia széthullását követően lehet beszélni, a neten is sokszor így írják a birodalmi helyett.
Kedves ismerősömet faggattam e kérdéssel kapcsolatban, aki 30 évet dolgozott Ausztriában
csellótanárként, azt mondta, hogy szerinte nem az egyik, hanem a legnépszerűbb ráadásdarab ez az induló, ő a 30 év alatt csak ezt hallotta, ha ráadást adtak.(Ha túlzó is e megállapítás, rámutat a népszerűségére Strauss indulójának.)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 21012016-09-24 08:48:11
Drága Cilike! Érzem, értem, mint vélekedik, de kérem, gondoljon a „Panem et circenses”-re, a Gauss görbére, a „jó zene van, és rossz zene” mondásra, s arra, hogy az e koncerten résztvevők nagy részének hiába mondaná, hogy jöjjenek el Baráti Kristóf zeneakadémiai Bach szólókoncertjére, ugyanilyen nagyszerű hegedűt fog hallani, nem jönnének. (Szerencsére, mert így nagyobb eséllyel tudok jegyet venni a legközelebbire is!)
De gustibus non est disputandum!
Momus-játék • 50022016-09-22 19:40:31
A szeptember 21.-i kérdéshez:
Glass: Akhnaten, video
Momus társalgó • 58422016-09-21 16:06:49
Kedves Momusos társak! A ma esti Nádor termi koncertre eladó két félárú jegy. Kérem, negyed hétig jelezzen vissza, aki el tudna jönni, privát levelezésben. A jegyeket a helyszínen adom oda.
Baráth Emőke és az Ensemble Artemisia 21-én este, Nádor terem
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 569962016-09-20 19:28:57
Zajc Zrínyi operája 1997-ből, video
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 569952016-09-20 19:26:18
A kétlemezes CD album kapható az Amazonon (is). A youtube-on megbézhető-hallgatható egy 1997-es zágrábi felvétel, Zrínyit Valentin Encev, Évát Ivanka Boljkovac énekli.
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 9382016-09-18 12:26:31
Ma indult az M5-ös.
Nem minden szolgáltatásban frissül automatikusan a csatornalista! (Fél órámba tellett, mire bevarázsoltam ezt az adót a többi közé:-))

Szeptember 19-én 19.55-től levetítik az Operaházban júniusban játszott Purcell Tündérkirálynő című operájának felvételét, Baráth Emőkével a címszerepben.
Opernglas, avagy operai távcső... • 193602016-08-12 19:07:27
2002-es a felvétel, az oroszoknál 2010-ben jelent meg. 1 óra 11 percre rövidítették az operát.
Engem elvarázsolt a film gyönyörű helyszíne, a hamvas fiatalok csodás éneklése, a színészek jó játéka, az operatőri munka.
Ha csak hallgathatnám, akkor a nemrég Mezzon sugárzott felvételt hallgatnám, Netrebkoval Alagnaval, de így e filmen nagyon kellemes emléket hagyott.
És te mit láttál a youtube-on? • 3812016-08-12 12:40:04
Hvorostovsky orosz szerzők dalait énekli a szentpétervári Mihajlovszkij/Mikhailovsky Múzeumban:

Bennem van szentélye Hvorostovskynak
Milyen zenét hallgatsz most? • 248452016-08-08 00:05:27
Hannigan-ről a New York Times-ban

A cikkben egy link, részlet Hannigan egyik előadásáról:
Ligeti Mysteries of the Macabre
Franz Schmidt • 22042016-08-06 23:46:01
Bónis Ferenc: Tizenhárom találkozás Ferencsik Jánossal (Zeneműkiadó, 1984):
1949
"Bécsben felújítottam egy számukra nagyon kedves zeneszerző, Franz Schmidt operáját. Schmidt nevét valamikor Budapesten is jól ismerték, ma már Bécsben is kevésbé. …
Termékeny zeneszerző volt, több szimfóniát írt, van egy Notre Dame című operája. Ez utóbbit újította fel a Bécsi Opera, még mindig a Theater an der Wien épületében. Ezt a felújítást én tanítottam be és én is dirigáltam."
(Bocsánat, ha erről már volt szó.)
Momus társalgó • 57942016-08-01 18:20:41
- dni - mai cikkében véletlen elírás történhetett, Patkós Maját a Kelemen Quartet kísérte.
Momus-játék • 49932016-08-01 12:56:35
Zéta kedves!
Köszönöm a sok érdekes kérdést, a rugalmas válaszkezelést!
Kellemes pihenőnapokat, mélyreható élményeket, eredményes ötletelést kívánok Önnek is és minden kedves Momusos játékostársnak!
Momus-játék • 49922016-08-01 12:52:37
Az utolsó kérdéssel kapcsolatos keresgélésem közben találtam egy érdekes cikket az operákban előforduló halálokokról, ide illesztem, hátha nem mindenki lelt rá:
Csernay László dr. cikke
Milyen zenét hallgatsz most? • 248352016-07-31 14:08:38
Liszt Ferencre emlékezve hallgatom 4 férfikarra írt kórusművét, amelyeket orgona kísér. A Magyar Néphadsereg Művészegyüttesének Férfikara énekel Kis István vezényletével, az orgonánál Lehotka Gábor, és Kiss Imre.

Hungaroton 1971

Bemásoltam a borító tájékoztató szövegét:
„ A felvételünkön szereplő kisebb férfikarok közül kettő Liszt 1861-69 közötti, úgynevezett római korszakának a terméséből való.
Az egyik mű a „ Mihi autem adhaerere” zsoltár-vers megzenésítése, melyet 1868-ban Assisi-ben komponált. Rendeltetése szerint az Assis Szt. Ferenc emlékére mondandó mise Offertorium-a.
Liszt – saját közlése szerint – különös figyelmet szentelt a „spes mea” szavaknak: zenéjével sem megnyugvást, sem lelkesedést nem akart kifejezni, hanem egyszerű, de mégis dús, gyengéd és mégis mély, buzgó és tiszta érzelmeknek kívánt hangot adni.
A másik mű az eredetileg vegyeskarra szánt „Ave maris stella” himnusz férfikari verziója, melyet egyik vatikáni tartózkodása alatt ugyancsak az 1868-as évben alkotott. Ennek a Mária –himnusznak a rövid és tömör sorai Liszt megzenésítésében szinte klasszikus egyszerűséggel szólalnak meg.
A lemezünkön szereplő másik két orgonakíséretes férfikar közül az „Anima Christi, sanctifica me” 1874-ből való. A litániaszerűen felsorakozó ima-szöveg egyszerű, őszinte áhítatban fogant zenével társul.
Az „Ossa arida”-t Liszt 1879-ben komponálta. Szövege Ezékiel próféta egyik látomásából való.
EZ a rövid, döbbenetes hangzású mű intelem, sőt fenyegetés a musica sacra maradiságába süllyedő művelői felé. Itt a férfikar uniszonoi-kiáltásai a négykezes orgonaszólam szokatlan disszonanciáival együtt megrázó hatásúak. Liszt tudta, hogy ezt a művet sokan előadhatatlannak fogják tartani. A kéziratra írt megjegyzése szerint azonban bátran szembenéz a tudálékosok fogcsikorgató bírálatával. („… nichts destoweniger scripsit F. Liszt, Villa d’Este, 18-21. Oktober 1879.”
Gárdonyi Zoltán”
Örömmel látom, hogy a Szent Efrém férfikar is lemezre énekelte e műveket, egy rövid részlet meghallgatható

itt
Milyen zenét hallgatsz most? • 248272016-07-26 13:43:59
+c=Shostakovich - bocsánat!
Milyen zenét hallgatsz most? • 248262016-07-26 13:27:50
Татьяна Николаева - Tatjana Nyikolajeva - /Tatiana Nikolaeva/ orosz zongoraművésznő (1924-1993)
1950-ben Lipcsében a Bach Nemzetközi Zenei Versenyen első díjat kapott, itt ismerkedett meg Shostakovih-csal, akinek 24 Preludium és fugáját ő játszotta először (3 felvétele ismert, a harmadikért, amelyet 1991-ben, 66 éves korában rögzítettek, Gramophone díjat kapott).
Magyarországon is játszotta, barátnőm emléke szerint a Régi Zeneakadémián (félház) előtt, csodálatos koncert volt!
Sok felvétele látható-hallható a latin és cirill betűs beírásokra.
Ami miatt ez leírtam: most hallgattam, s ma éjfélig a Bartók hangtárában az 1990-es Zeneakadémiai Beethoven koncertje visszahallgatható:
itt
Társművészetek • 10622016-07-24 07:33:38
AZ M3-as TV 10.25-től egy 2004-ben Alessaro Barricoval készült portréfilmet sugároz.
Barrico Vértelenül című könyvéből készült a librettója Eötövös Péter Senza Sangue operájának, amelyet az Armel fesztiválon láthattunk.
és itt még egy ideig
Momus-játék • 49842016-07-21 17:17:32
Kedves Játékostársaim!

Most esett le a tantusz: a július negyedikei kérdés szomorú aktualitást takart.

Tréfás Györggyel nem tudom megidézni Donizetti: Viva la Mamma című operáját, ám kaptam egy Mezzo felvételt, a Scala 2009-es előadásáról:
Jessica PRATT (Daria),
Simon BAILEY (Procolo),
Christian SENN (B. Strappaviscere),
Vincenzo TAORMINA (Agata),
Aurora TIROTTA (Luigia),
Leonardo CORTELLAZZI (Guglielmo),
Asude KARAYAVUZ (Pippetto),
Chae JUN LIM (Cesare Salzapariglia)
Marco GUIDARINI (conductor)

Köszönet a megemlékezésért, köszönet a kérdésért, hálás vagyok érte.

Hálám jeléül e Scala-beli előadás felvételét szívesen elküldöm kedves Zéta , Önnek, és Önöknek, Játékostársaimnak ajándékba, ha kapok egy postacímet a személyes levelesládámba (megjelölve, hogy mikor ne küldjem!) .
Milyen zenét hallgatsz most? • 248222016-07-21 14:21:20
Schubert Margit a rokkánál Lina Mkrtchian előadásában:
a harmadik
Momus-játék • 49742016-07-19 20:21:15
Zéta kedves!
Nem volt pontatlan a kérdés! Az Ön által elkezdett névsor valós a magyar nyelvű librettóban. Rosette, Charlotte, Manon, ez az egyetlen helyes válasz erre a kérdésre.
Egy csillagot érdemel, aki leírja, hogy az eredeti szövegkönyvben nem ez a három név szerepel:-)).
Momus-játék • 49682016-07-19 14:37:07
Kedves Zéta!
Sajnálom, hogy nem találtam meg a tegnapi feladatra a választ, kérem, vegye vissza a pontot, véletlen lehetett, hogy kaptam.
A kérdésnek nagyon örülök, részben, mert s ok érdekes információra bukkantam, részben, mert rájöttem, hogy hárítom Puccinit.
Az első operaélményem vagy 45 éve a Pillangókisasszony volt, a fájdalom, amit éreztem, a mai napig bennem van. Kicsit később (Operában? Erkelben? – még az Operaház bezárása előtt) a Manon Lescaut következett, a librettóba beleolvasva látom, hogy a záróképen kívül semmire sem emlékszem. E kép borzalma miatt távol tartottam magam Puccinitől. (Meg sok véres operától – egy ideig.)
A Mezzo segítségével, s mióta élő adást lehet nézni a mozikban, sok fantasztikus művet láttam, Puccini műveit is, de Manont megnézni most kaptam kellő motivációt. Köszönöm!!!
Milyen zenét hallgatsz most? • 248162016-07-17 13:15:35
A cirill betűs gépi írásmódban eltűnt a je-jo betűk megkülönböztetése, ezért kerestem, hogy Puskin hogyan írhatta gonosz törpe nevét. Magyarul nem találtam letölthetőt, oroszul is csak egy mondern iratosat.
Viszont leltem egy kis gyöngyszemet:1938-ból a Ruszlán és Ludmilla /Ruslan és Liudmila/ mesefilm-változatát. A zene Glinkáé természetesen, de a rövidítése, rendezése gyerekeknek szól, nem úgy mint a 2011-es Bolshoi-é, amelyet csak 16 éven felülieknek ajánlanak:-).
E film szereplőinek felsorolása je betűvel írja a törpe nevét, vélem, akkor még használták a je és jo-t egyaránt.
Ruslan meseopera változat
Milyen zenét hallgatsz most? • 248152016-07-17 12:12:25
Az induló gonosz törpéjét helyesen Csernomor-nak (Chernomor) nevezik /Марш Черномора/.Nem énekes szerep. A zene fejezi ki mondandóját.

A cirill betűs átírásra a 2013-ban életbe lépett rendszer alapján két / zárójel közé teszem az orosz szavak latin betűs formáját - sok mindent ez alapján praktikusabb keresni.
átírási segédlet
Milyen zenét hallgatsz most? • 248122016-07-17 09:19:37
Sajnálom, most sem sikerült a rákattintós beillesztés:-((.
Milyen zenét hallgatsz most? • 248112016-07-17 09:17:32
Kiegészítés az 1946-os filmhez: a Glinkát alakító főszereplő énekhangját Sergei Iakovlevich Lemeshev /Сергей Яковлевич Лемешев/ (1902-1977) csodálatos hangú orosz tenor adja.
Rengeteg felvétele található y-n mind a latin betűs, mind a cirill betűs keresésre.

Még két weboldal:
[url]http://www.audiopoisk.me/artist/sergei-leme6ev/;sokmp3[url]

[url]http://www.classic-music.ru/mp3-lemeshev.html;Csajkovszkij dalok[url]

Milyen zenét hallgatsz most? • 248102016-07-17 09:07:18
Köszönöm kedves Ardelao, megelőzött, örülök, hogy megtalálta ezt a weboldalt!

A filmben 1:11:12-től Sviatoslav Richter zongorázik. Az improvizáláshoz egy általa nem ismert dallamot válasz, s előadja a Csemomir indulót.

A karmester Mravinsky, táncolt a Moiseiev vezette táncegyüttes.
A szereplő művészek:
itt

Milyen zenét hallgatsz most? • 248072016-07-16 15:50:16
Sajnos, oroszul nem értek, az alábbi filmet a zene miatt néztem végig.
Ardelao társunk a Nap képe fórumban megemlékezett Glinkáról. Kerestem, hogy a „Glinka, a zeneszerző” című filmet hol lehetne látni, hogy ajánlhassam, s ekkor derült ki számomra, hogy van ennél egy korábbi film is Glinka életéről:

https://my.mail.ru/mail/said5050/video/2858/502.html

1946-ban készítette a Moszfilm a Bolshoi zenekara ének- és balettkara közreműködésével, Kirill Kondrashin és Arnold Roitman /Арнольд Ройтман /vezényletével.
A főszerepet Boris Chirkov (Tchirkov) /Борис Чирков/ alakítja.
Ezen az oldalon a film szereplői áttekinthetően:
(Az Ivan Szuszanyin / Жизнь за Царя́ később Ива́н Суса́нин/ részlet énekeseinek neve alatt az első előadás énekesei nevei.)

http://www.kino-teatr.ru/kino/movie/sov/1385/titr/

Az Ivan Szuszanyin részlete:

https://www.youtube.com/watch?v=DKdfCXCtO2Q

A teljes film minősége gyenge, ám a zenei részletek, a népdalok oly gyönyörűek számomra, nem zavartak a közben levő párbeszédek!
Balett-, és Táncművészet • 51542016-07-16 13:59:02
A MEZZO július 19-én, kedden este 20.30-tól 22.55-ig a Kreml Balettszínházának 4 előadását vetíti.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Belvárosi Főplébániatemplom

"Belvárosi orgonakoncertek"

19:00 : Budapest
Fészek Művészklub

Audur Edda (klarinét), Gellért András (zongora)
ALBAN BERG: Drei Stücke für Klarinette und Klavier Op.5
WITOLD LUTOSŁAWSKI: Dance Preludes op.25
JON THORARINSSON: Sonata for clarinet and piano (1947)
GELLÉRI ANDRÁS: Bridges (2017)
DEBUSSY: Premiere Rhapsodie (1910)

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Rajk Judit (alt)
Pétery Dóra (orgona)
Budapesti Vonósok
A Zeneakadémia Egyházzene Tanszékének Kórusa
Vezényel: Alessandro Cedrone
KODÁLY: 114. genfi zsoltár
RESPIGHI: G-dúr szvit orgonára és vonósokra
KODÁLY: Mónár Anna
KODÁLY - ANGERER: Négy népdal a Magyar Népzene sorozatból – Egy kicsi madárka; Tücsöklakodalom; Zöld erdőben; Dudanóta
RESPIGHI: Trittico Botticelliano – 1. La Primavera (Tavasz)
KODÁLY: Ádventi ének
RESPIGHI: Trittico Botticelliano – 2. L’Adorazione dei Magi (A bölcsek imádása); 3. La nascita di Venere (Vénusz születése)
KODÁLY: Kádár Kata
KODÁLY: Két dal a Székelyfonó című daljátékból – Szomorú fűzfának; Rossz feleség

19:30 : Budapest
Óbudai Társaskör

Liszt Ferenc Kamarazenekar
TELEMANN: La Bizarre-szvit
GEMINIANI: g-moll concerto grosso Op.3/2
VIVALDI: g-moll versenymű két csellóra, RV 531
DUBROVAY LÁSZLÓ: Vonósszimfónia
HÄNDEL: h-moll concerto grosso Op.6/12

20:00 : Budapest
A38 Hajó

Martin Kohlstedt (zongora)
A mai nap
született:
1706 • Baldassare Galuppi, zeneszerző († 1785)
1898 • Lotte Lenya (Karoline Wilhelmine Blamauer), énekesnő, színésznő († 1981)
1927 • Lakatos Gabriella, balett-táncos († 1989)
1945 • Jávori Vilmos, jazz-muzsikus († 2007)
elhunyt:
1545 • John Taverner, zeneszerző (sz. kb. 1490)
1893 • Charles Gounod, zeneszerző (sz. 1818)
1944 • Viktor Ullmann, zeneszerző (sz. 1898)
1968 • Tóth Aladár, zenetörténész, 1946 és 1956 között az Operaház igazgatója (sz. 1898)