vissza a cimoldalra
2017-11-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Momus társalgó (6264)
Milyen zenét hallgatsz most? (24979)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60134)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3855)
Társművészetek (1217)
Kedvenc művek (142)
Kedvenc előadók (2813)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11196)
A csapos közbeszól (94)

Hozzászólások a Momus írásaihoz (6426)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2415)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1176)
Franz Schmidt (2954)
Erkel Színház (8509)
Kedvenc magyar operaelőadók (1010)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (561)
Operett, mint színpadi műfaj (3347)
Kodály Zoltán (347)
Élő közvetítések (6681)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (364)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2410)
Kolonits Klára (1015)
Bartók Béla szellemisége (233)
Verdi-felvételek (530)
Kocsis Zoltán (640)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Kaliban
Leírás:
Honlap:
   


Kaliban (618 hozzászólás)
 
Plácido Domingo • 5982016-08-12 15:06:16
Ppp arra gondolt szerintem, hogy a második szereposztásban Pasztircsák lesz Violetta az új Traviátában, és a Don Giovanniban ő lesz Donna Anna Erwin Schrott mellett. Ugye eredetileg ez is új bemutató lett volna. Ezenkívül ő volt Cura párja Desdamonaként az Otellóban ha jól emlékszem és énekelte Richard Strauss Dafnéjának címszerepét is.
Edita Gruberova • 29362016-08-04 16:21:37
Mindehhez tegyük hozzá, hogy ez a színházterem még kész sincs. Nem tudom hol tartanak jelenleg a Eiffel Műhelyház munkálatai, de kis hazánkban általában semmit se fejeznek be határidőre. Ha jól láttam az évad kihirdetéskor a sajtótájékoztatón készült képeket márciusban még sok minden nem történt a helyszínen. Természetesen lehet, hogy azóta már előre haladott munkálatok zajlanak az épületben. Legyen így. Ugyanakkor egy ilyen koncertnek sokkal jobb helye lenne az Erkelben.
Luciano Pavarotti • 542016-07-23 14:26:05
Off: Az egész ember egy vicc és nevetséges lesz, ha győzni fog és nagyon szomorú is. Mondjuk számomra az egész politika kiábrándítóan szomorú: kis hazánkban, Európában és Amerikában is. Vicc Orbán is, Trump is, Merkel is, a britek is, az EU is, a Jobbik is, de itt be is fejezem az offot és a témát. Mindenki amellett teszi le a hitét, aki mellett akarja.
Luciano Pavarotti • 462016-07-22 15:33:26
Trump nagyobb populista, mint Viktor. Nagyon olcsó szövege van.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 32602016-07-21 08:17:03
Kolozsi László belinkelt írásából.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 32572016-07-20 16:28:55
Kolozsi László az új Traviátáról.

"Várható volt, hogy – mivel repertoárjából eddig kimaradt – Miklósa Erika ambíciója is eléri a szerepet, ám azt is sejteni lehetett, hogy az – éppen az előbb említett készségek tekintetében – meg is haladja népszerű énekesnőnk képességeit. Miklósa a legismertebb rosszhírű nő csodaszép – a kanapé huzatához hasonlóan bárányfelhős – jelmezében sem tudott átmelegedni. Nem tudta elérni az érzelmi fűtöttség olyan fokát, ami feledtetni tudta volna, hogy bár hangja az első felvonás Sempre libera-áriájában nagyszerűen működik (minden hang a helyén van, és minden hang nem csak meg van fogva, de meg is van szorítva), a későbbiekben nem elég erős a közép lágéban. Miklósa alakításában Violetta lenyűgöző nagypolgári nő, inkább igazi dáma, mint esendő ember, ami nem is lenne olyan nagy baj, ha azt látnánk: igen magasról, de lezuhan, lehull, elvész minden ereje. Ám e nagyság, dámaság nem csak hogy a harmadik felvonás szomorú jeleneteire, de magára a halál-szcénára sem kopik le, sőt, mintha az énekesnő még a halál pillanatában is felfelé kapaszkodna, nem tudná megadni magát a sorsnak, a zárlatnak."

"A nagy szereplői hármasból egyedül Germont megformálása nem bizonyult fiaskónak: Kelemen Zoltán mint egy konzervatív földbirtokos, nagy csizmában állt ki lányáért, szörnyű helyzetbe rángatva Violettát. Kelemen nem csak hangi adottságait, de szerepformálása árnyalatait tekintve is kiemelkedett: az egyetlen volt, akinek volt mélység és szomorúság is a hangjában, aki gondolt valamit a szerepről. Ezért is méltánytalan, hogy Kelemen az előadás színes leporellójából lemaradt."

Szerintem amely képességnek egy énekes nyáron szabadtéren nincs birtokában, ama képességgel nem fog rendelkezni az Andrássy út 22-ben sem ősszel. De biztos nem értek én ehhez :-).
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 569102016-07-14 09:17:28
Üres hely a nézőtéren volt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 569092016-07-14 09:16:28
Szerintem nemcsak a haveroknak: sajtónak, szakmabelieknek - ez pedig természetes, mindenhol így van. Nem mellesleg tudomásom szerint az énekesek már a tavalyi évadra sem kérhettek akármennyi jegyet kedvezményesen.

Amúgy a MÜPA rosszabb, mint a MAÓ. Mindig eljátssza előadás előtt pár nappal egy-egy nagyobb érdeklődésre számító előadásnál, hogy zárolja az online jegyértékesítést azzal az indoklással, hogy az előadásra minden jegy elkelt. Erre elmegyek az előadásra és hát azért egy kb.30-40 üres helyet látok a földszinten, az első, második vagy harmadik emeleti karzaton - mikor hol ülök. Úgyhogy ott is érdemes személyesen is érdeklődni még az utolsó pillanatban is. A Poppeára is úgy kaptam jegyet, hogy végül telefonon érdeklődtem és tettek nekem félre, mert online már kiírták,hogy minden jegy elkelt. És hát azért voltak elég sok üres hely volt a színpadon, ha nem is kongott az ürességtől a Fesztivál Színház.
Opernglas, avagy operai távcső... • 192502016-07-12 16:18:57
Érdekes, hogy mások simán leszólhatják még Agachét is,hogy egy nulla volt a Falstaffban, de ha más merészel negatív kritikát adni Rostról vagy más valakiről akkor elszakad itt a cérna. No komment és ez persze nem neked szólt.
Jonas Kaufmann • 15282016-07-11 14:15:42
Gedda szerintem több szerepet énekelt Domingónál és a dal repertoára se volt kicsi és akkor elég sok operettet is felvettek vele. Amúgy meg nemcsak a mennyiség számít. Pl. Ilosfalvy nyilván nem énekelt el annyi szerepet, mint Domingo vagy Gedda - ettől már számomra világ viszonylatban is az egyik legnagyobb volt.
Plácido Domingo • 5552016-07-09 09:40:08
Teljesen jogos felvetés! Ez amúgy nyilván nem a kormány fejéből pattant ki, hanem szerintem inkább az Operaház vezetése találta ki. Csak kellett hozzá a kormány támogatása. Domingóval pedig nagyobb cirkuszt lehet csinálni, mint Netrebkóval.
Miklósa Erika • 10352016-07-08 22:56:28
Nemcsak Luciát novemberben, hanem utána májusban Melindát is... Mikor Gara Máriának se volt éppen ideális...
Miklósa Erika • 10332016-07-08 14:23:57
Nem tudom megérteni miért sztárolják Miklósát ennyire. Mert fellépet a Met-ben? Könyörgöm. Már Gildának is kevés volt - nagyon kevés. Hát akkor miért lenne jó Violettának? Az oké, hogy Pasztircsák Pollinának lehetőséget adnak a bizonyításra - színpadra kell engedni a fiatal tehetségeket is. De hát Gildát is Rácz Rita énekelte most az Erkelben - vicc az egész. Ez nekik a világszínvonal.
Plácido Domingo • 5492016-07-08 10:52:46
Amikor néhány éve koncertet adott Fleming az Operában emlékszem a csalódottsági hullámra - legalábbis akivel én beszéltem mindenki ki volt akadva, hogy milyen gyenge műsor volt és nem is akkora hang. Nem akartam nekik mondani, hogy mégis mit vártatok? Nyilván meg van a rutinja, profizmusa, technikája, de azért soha nem egy hang fenomén énekesnő.Csak ugye olyan helyeken lépett fel mindig is, hogy elhitték róla sokan, hogy az.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 568762016-07-05 15:19:02
Én nem az Opera oldalán keresztül vettem, de most megnéztem. Ha közvetlenül az Operaház oldalán veszed meg a jegyet, akkor nincs kezelési költség. Ha felmész az Interticket oldalára és ott veszed meg online a jegyeket, akkor ott felszámol kezelési költséget. Vagyis nem az Opera oldalán keresztül érdemes online jegyet venni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 568742016-07-05 10:40:17
ja és van 230 forint kezelési költség itt is - vagyis ennyi pluszt számolj minden jegyhez. Ha a kosárba tetted a jegyeket és fizetni akarsz, akkor látni fogod.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 568712016-07-05 08:58:35
A Spartacus délelőtti előadására már nincs is olcsó jegy. A többi előadásra is elkelt a harmadik emeleti jegyek nagy része. Érdekes, de a Karmeliták párbeszédei úgy látszik érdekli a közönséget: a délelőtti előadásra minden jegy elkelt. Viszont a többi előadásra meg elég sok a szabad jegy. Lehet a délelőtti előadás zártkörű lesz? A Traviata utolsó előadására sincs már jegy, és a másik délelőtti előadásra is már csak kis számú olcsó jegy van. Mondjuk ez nem meglepő. Ebben az évadban egyáltalán nem ment. Csak a debreceniek Traviátáját láthattuk.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 22852016-07-04 21:30:16
Hát felfoghatjuk úgy is, hogy a közönség legalább ilyen formában hallhatta Wagner egyik operáját.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 22822016-07-04 19:14:34
Nem is tudtam, hogy a távoli jövő űrkorszakában kézzel szedik majd a gabonát a vidéki leányok és asszonyságok....

Persze ismerem a gabonakörök jelenségét, na de hát akkor is. Rokka helyett gabona szedés :-).
Erkel Színház • 67722016-07-03 18:43:12
Ha valami nem biztos, akkor inkább várjanak a bejelentéssel még két hónapot. Szerintem ez lenne a normális. Meg lehet rosszul látom, de szerintem 10 bemutatót egyszerűbb összehozni, mint háromszor ennyit.
Erkel Színház • 67702016-07-03 09:15:13
Ennyit arról, hogy márciusban hirdetnek évadot 30 premierrel - mire oda jutunk kis millió dolog változik. Bár eddig kitűzött premierek nem maradtak nagyon el - idén először fordult ez elő az Ókovács érában a Győriványi által tervezett, átmeneti évad óta. Erwin Schrott neve azért még a szereposztásban maradt. Maradjon is.
Kolonits Klára • 7002016-07-02 08:55:57
Pécsen fog Puritánokat énekelni a művésznő!Ezúttal nem zongorakísérettel és a teljes operát! A MÜPA-ba is vele kellene hozni az előadást.

Aztán Szentendrén lesz gála koncertje Dinnyés Dániellel augusztus 13-án is.

A művésznő honlapja szerint ő kapta a Bátori Mária címszerepét is a novemberi koncerten, illetve az Erkelbe hirdetett gála koncertjén Agache és Brickner Szabolcs lesznek a fellépő társai.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 568642016-07-01 16:34:22
Sümegi alakítása a Sábában tavaly a szigeten is megrendítő volt és drámai. Nem ezen múlik.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 568632016-07-01 16:31:38
Egyetértek.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 568582016-07-01 14:30:57
Almási minden általam látott rendezése vizuálisan túl harsogott volt - az egy Eötvös operát - Lady Sarashina - kivéve.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 568572016-07-01 14:29:19
Malina János írása a Purcell bemutatóról.

"Nos, a dekonstrukció ebben az esetben sikerült; az új mű koherenciájával van a gond. Az Almási-Tóth-féle Tündérkirálynő alapvető problémája az, hogy a Purcell-zene – és a hozzá tartozó szöveg emelkedett nyelve – tökéletesen idegen és a többivel – a figurákkal, a történettel, a vizuális kontextussal – semmifajta összefüggésben nem álló zárványt képez az újonnan létrehozott konstrukcióban, s így óhatatlanul az idegen tollak funkcióját nyeri el. Egészen általános azonosságokon túl – mint hogy Shakespeare-nél, Purcellnél és itt is van egy női főszereplő, aki nehéz körülmények között, saját jellemének sötét oldalaival is küzdve keresi a tiszta szerelmet, a boldogságot – fogalmunk sincs arról, hogy Almási-Tóth András sztorija mellé miért éppen Purcell zenéjét kapjuk, s miért nem mondjuk Verdiét vagy Bergét. Ez pedig már a produkció puszta címét is megkérdőjelezi.

A sok közül csupán egy, de nagyon jellemző indikátora ennek a katyvasznak a zene purcelli rétegének, illetve a tagoló szerepűnek szánt (s a kitűnő Fekete-Kovács Kvintett által előadott) dzsesszbetéteknek a tökéletesen tisztázatlan viszonya, különösen azokban a pillanatokban, amikor Purcell azonos hangnemben, attacca visszaveszi a szót. Miután a cselekmény központi helyszíne egy múlt század közepi amerikai szórakozóhely, a lokális atmoszférához a legszorosabban hozzátartozó dzsessz-zene felidézése tökéletesen helyénvaló; azt azonban kötelező lett volna megoldani, hogy a zenei nyelvváltásokat valamilyen dramaturgiai vagy egyéb körülmény indokolja, annál inkább, mert maga a váltás önmagában olyasfajta kellemetlen pillanatnyi élményt jelent, mint gesztenyepüré-fogyasztás közben egy falat töltöttkáposzta, vagy fordítva. Azt, hogy Almási-Tóth Andrást hidegen hagyják az eljárásai által fölvetett problémák, és hogy nem érzi úgy: ezekkel a problémákkal illene kezdenie valamit, mutatja az olyan, az Almási-Tóth-féle cselekményben értelmezhetetlen nevek benne hagyása az énekelt Purcell-áriákban, mint Daphnéé. Ez természetesen képtelenség: Almási-Tóth ugyanis az örökölt és az általa létrehozott anyagot – a többes szerepekkel együtt is – egyetlen síkra: egységes cselekményre, azonos főszereplőkre és mindvégig ugyanarra az egy-két helyszínre vetíti rá. Következésképpen nem „dobhat be” olyan, az adott kontextusban értelmezhetetlen, más szférákhoz tartozó neveket (vagy bármilyen más attribútumot), amelyeket Shakespeare színjátszó iparosai vagy a Purcell-féle zenei betétek szereplői a maguk világán belül értelemszerűen használhatnak. Ám Almási-Tóth szemlátomást nem ereszkedik le odáig, hogy efféle, csupán a kákán is csomót keresők számára létező inkoherenciáknak figyelmet szenteljen.

Gianluca Margheri, Baráth Emőke
Gianluca Margheri, Baráth Emőke
Legutóbb Cesti Tavaszi Fesztiválon játszott Oronteájában figyelhettük meg azt a tendenciát Almási-Tóth megközelítésében, hogy az eredeti mű szituációit, affektusait, karaktereit és viszonylatait addig nem ismeri el, nem tekinti hitelesnek, amíg ő maga idézőjelbe nem teszi, ki nem figurázza, humorba nem fullasztja – gyakran ellenkezőjükbe nem fordítja – őket. Ez az úgyszólván automatikus, kéjes keresztülgázolás a „megrendezett” mű evidenciáin ráadásul, legyen bármilyen önismétlő vagy olcsó, rendszerint a mélyebb értelmezés pózában tetszeleg, legalábbis a nyilatkozatok szintjén. Hogy pedig eközben Almási-Tóth gyakran azt a zenét sem hallja igazán, amelyet maga választott ki fekete világának illusztrálására, arról az olyan jelenetek tanúskodnak, mint a purcelli költészet egyik legmegrendítőbb ékköve, a „Now winter comes slowly” kezdetű arioso, amelyben szegény Fried Pétert állandó tevés-vevésre, és azáltal arra kényszeríti, hogy a hallgató figyelmét elvonja a kivételes szépségű zenei pillanattól. A jó Purcell Almási-Tóth számára a vizuálisan túlharsogott Purcell."
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 568562016-07-01 14:26:09
Érdemes elolvasni a Nemzeti Hangversenyterem és más helyszínek topikba már bemásolt Revizoron megjelent kritikát is - László Ferenc. Idézet belőle:

"A Margitszigeten most Miklósa Erika bővítette e szereppel átalakulóban lévő repertoárját, s debütálását nem csak komoly várakozások előzték meg, de a kétely, sőt a bizalmatlanság jelei is. Nos, június 24-én az énekesnő nagy és megérdemelt személyes sikert aratott, ám összességében mégsem állítható, hogy a Traviata a jövőben olyasfajta hálás terepet jelenthet majd Miklósa Erika művészete számára, mint A varázsfuvola annyi éven át. A Sempre libera koloratúrás szakaszai természetesen igen jól érvényesültek ebben az előadásban, s Miklósa egyebekben is lelkiismeretesen teljesítette a Violetta-szerep- és szólamformálás megannyi kanonizált sztereotípiáját. (Ismét csak és csupán a Carmenhez hasonlítható az a hagyományok által megszentelt gazdag frázis- és gesztusleltár, amely Violetta majd’ minden megformálójánál fellelhető: hatásosan fojtott pianóktól a tradicionális lassításokig.) Csakhogy a hang drámai ereje és poézise kevéssé vált érzékletessé, s ami legalább ennyire fontosnak tűnt: Miklósa aktív és energikus, ha tetszik, harcos (pódium)alkatától merőben idegen maradt Violetta lénye. Így aztán a kivívott siker inkább hatott tiszteletreméltó sportteljesítménynek; Miklósa Erika megoldotta, s nem élte Violetta szerepét-szólamát."

Nagyjából ilyesfajta alakításra számítottam Miklósától. Ebben a szerepben tündökölni nem fog.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 568512016-06-30 17:37:28
Köszönjük!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 568492016-06-30 15:12:23
Ha addigra nem lehet erről tudni közelebbit: egy cédét úgyis meg akarok nézni az OperaShopban jövő héten és megkérdezhetem ezt is a szervezésen utána.
Ki írhat kritikát? • 14172016-06-28 07:40:28
Én csak tényt közöltem. Malina írásait szeretem.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 32452016-06-27 11:37:18
De a hangja nem volt olyan szép :-).
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 32442016-06-27 11:36:40
Klaus Florian Vogt nekem is jobban tetszett Walterként három éve, de hát Istenem. A kisebb hibák nem érdekeltek. Számomra katartikus előadás volt. A lagymatag operaházi Parsifal és a színvonalas, ám de számomra nem igazán magával ragadó Andrássy úti Walkür urán igazi élmény volt ez a Duna parti Mesterdalnokok.
Ki írhat kritikát? • 14132016-06-27 10:27:44
Kondor Kata nyert.
Ki írhat kritikát? • 14102016-06-27 08:55:13
Kapta már olyan díjat, akinek tudtommal nincs zenei végzettsége. Ez még önmagában véve nem tragédia, nem ezen múlik, hogy valaki jó kritikus lesz. Mona Dániel pl. a Zeneakadémián végzett tudomásom szerint, de ő is kapott már itt hideget-meleget.
Bánk bán • 28412016-06-26 11:00:23
A Verdi-operák szólamainak átírásával kapcsolatos bejegyzésedet éreztem cinikusnak vagy legalábbis ironikusnak. Itt most nem egy modern rendezői elképzelésről van szó - csak visszanyúlnak egy korábbi rendezői változathoz, aminek nincs értelme. A bariton verzió egy konkrét rendezői koncepció és énekes gárda számára készült. Nem véletlenül ment rövid ideig. Értelmetlenség elővenni. Erkelhez semmi köze. Az ég adta egy világon semmi. Egyébként a modern rendezők nem nyúlnak bele a partitúrába. Csak húznak. Nádasdy idejében még előfordult, hogy brutálisabban beleírtak az eredeti partitúrába. Ez ugyanúgy hamisítás számomra, mint egy ízléstelen és nézhetetlen modern rendezés. De mindkettő a színházi gyakorlat része. Sajnos.
Bánk bán • 28402016-06-26 10:53:17
Sándor Csaba Figarónak se volt rossz - bár lehet az is kicsit korai volt. Papagénójára is kíváncsi lettem volna. Nem jutottam el rá. Csalódottságom hatása alatt, nem kellően átgondolva írtam, amit írtam. Nem kellett volna. Igazatok van.
Bánk bán • 28392016-06-26 10:50:16
Gondolom nem, de nem értem miért érdemes így játszani akármit is? Akármelyik Bánk verziót is? Megfelelő énekesek, gondos rendezés, karmesteri munka, zenei előkészítés nélkül? Ezért is hülyeség a Csokonai Színház érve a bariton verzió mellett. Ha nem egy igazán jó bariton énekli majd a címszerepet, akkor nem igen lesz jelentőség teljesebb Bánk.
Erkel Színház • 67682016-06-26 10:44:57
Azt nem. de a péntekit láttam. Számomra elég középszerű volt. Rácz Rita egysíkú, unalmas Gilda. Elénekli a szerepet, de egyáltalán nem formálja meg. Se színészileg, se vokálisan. Egyébként se való neki, de már megszokhattuk, hogy az Opera vezetősége rendszeresen - gondolom a fő, hogy legyen előadás elve alapján - két számmal nagyobb szerepeket oszt énekesekre, mint amire a hangi adottságaik predestinálják őket. Fokanov Anatolij jelentős bariton hang, otthon is van Verdiben, de egy erősebb rendezői vagy karmesteri jelenlét neki se ártott volna, hogy hatásosabb alakítást tudjon nyújtani. Horváth Istvánt szép, lírai színezetű tenorja alkalmassá teszi a szerepre, de nem képes a maga mindig hitelesen ábrázolni a Herceget. Inkább a Gildával énekelt jelenetei, illetve a harmadik felvonás udvarló jelenete sikerült meggyőzően. Az udvaroncok kisebb szólószerepeiben fellépők nem tetszettek. Gábor Géza viszont Sparafucile szerepét, Schöck Atala Maddalenat énekelte szépen és meggyőzően. Egri Sándor Monterone grófja se volt rossz. Jankó Zsolt elvezényelte a zenekart minden különösebb izgalom nélkül. Se a zenekar, se a férfi kar teljesítménye nem volt a topon szerintem. A rendezést meg hagyjuk. Mindig is utáltam. Ráadásul még a bemutató ideje óta csak esik - csúszik szét az egész. Lehetett volna egy jó szereposztást csinálni ehhez a Verdihez is, lennének sokkal alkalmasabbak Gildák Rácz Ritánál, vagy Miklósa Erikánál, de az illetékeseket nem érdekli. A lényeg, hogy legyen előadás. Bármi áron. Nekem kiábrándító volt a péntek este. Tisztességes iparos munka, de semmi többi. Semmi plusz, semmi katarzis. A szegediek három évvel ezelőtti Rigolettója kenterbe veri az Operaház jelenleg futó szériáját. Azért erre én nem lennék büszke.
Bánk bán • 28322016-06-21 20:38:51
De a vitának úgy sincs semmi értelme, mert mindenki ragaszkodik a saját elképzeléseihez. Nem is akarok vitatkozni.

És még valami: számomra Simándy vagy Ilosfalvy, de Molnár András és Bádni János is tekintélyt parancsoló nagyúr volt. Ahogy Simándy elénekelte a végén a címszereplő utolsó mondatait az igazán megrázó volt. Ahogy fellépet Gertrúddal szemben a kettősben az igazán jelentőség teljes és tekintélyt parancsoló alaknak mutatta Bánkot. Éneklésével, színpadi megjelenésével, színészi alakításával egyaránt súlyt adott a figurának. Ahogy Ilosfalvy is,de Molnár vagy Bándi is képes volt erre. Nemrég meghallgattam a tubuson a Tiborc-Bánk kettőst Turpinszky Gippert Béla és Sándor Csaba előadásában. Mindkét énekes ígéretes tehetség szerintem, de az egész előadásuk jellegtelen, kifejezéstelen volt. Na, ez a legnagyobb baj, nem a tenor hiány. Hanem a kifejezőkészség hiánya. Ezt fiatal énekeseknél sokszor érzem manapság. Nincsenek nagy érzelmek, nincsenek igazi drámák a színpadon, izzó szenvedélyek, magukkal ragadó alakítások. Amit sajnálok. Simándyék felvétele ezért etalon. Mert az üt. Pozitív értelemben. Nagyon.
Bánk bán • 28312016-06-21 20:32:09
Szerintem a bariton verzió egész egyszerűen azért született meg, mert az átdolgozóknak volt egy rendezői-alkotói koncepciójuk, amibe nem fért bele az eredeti erekeli darab ezért saját elképzeléseikhez igazították azt. Az egész átdolgozás erről szól. Fodor Géza elemezte ezt részletesen. Szerintem igaza van. Nincs ebben semmi nagy dolog. Nádasdyék mindössze egy élő színházi gyakorlat szerint jártak el. Anno más operákat is átdolgoztak különböző okoknál fogva már a 19. században is.

Aztán ez Bánk átdolgozás tovább alakult a különböző felújítások alkalmával: tenor verzióhoz való visszatérés - egyébként egy Tiborc, Petur és Gertrud szólamának lejjebb szállításával is járt: az eredetileg bariton szerepek basszusok lettek -, Melinda szólamának átírása, aztán a koloratúrás részek megrövidített formában való visszaállítása, majd a közzenék elhagyása, szöveg variánsok, módosulások. Vagyis az "eredeti átdolgozás" nem volt "Szentírás", tehát nincs semmi benne, hanem a Nádasdy-Rékai-Oláh nevével fémjelzett verziót adják. Ez nem értékítélet velük szemben és nem megy szembe az átdolgozók akaratával sem. A bel canto operák brutális megcsonkítása külföldön is divat volt - lásd a két vh. között vagy a z1950-es években készült felvételeket - erre a tényre is Fodor mutatott rá.

Nálunk meg - lássuk be - igazi hagyománya sohasem volt a bel canto darabok előadásának. Szerintem ez is közre játszott az átdolgozásokban, illetve abban, hogy senkit sem érdekelt mit írt meg valójában Erke évtiezdeken át. Tehát lehet cinikusa viszonyulni egy autentikusabb verzió színpadra állításához, vagy Csiky Gábor hozzászólásához, csak kicsit komikusnak érzem azt. Ismerve a színházi előadói gyakorlatot akár egy Verdi-opera átírása se lehetett volna elképzelhetetlen. Azt hiszem a Staud Géza szerkesztette könyvben olvastam, hogy anno Verdi operát is adtak Budapesten a felére húzva. Ami azért brutális csonkítás volt és torzóvá tette a darabot. Nekem az átírt Bánk is torzó-szerű. Feszes dramaturgiával, de megcsonkított, esetenként a korszakban nem létezett zenei formákkal. Ami idegenül hatott számomra miután megismertem Erkel mintaképeit, azaz a kora romantikus olasz,francia operák világát. De ez az én véleményem. A színházak nyilván maguk döntik el melyik verziót játsszák.

Engem a bariton-verzió nem érdekel, ahogy az átírt Tisza-parti jelenettől is kirázz a hideg. Moldován Stefánia és Osváth Júlia számomra korántsem ideális Melinda. Nekem Ágay Karola, Szűcs Márta vagy Kolonits Klára az igazi Melinda. Ők nem voltak azok. Lehet emiatt kioktatni, hogy élőben nem is hallottam Osváth vagy Moldován alakítását - így igaz nem hallhattam, de a felvételek alapján nem is bánom. A bariton verzióból nincs hangfelvétel, de ettől függetlenül sem érdekel. Mert teljesen idegen a darab eredeti stílusvilágától. Ahogy az átírt Tisza-parti jelenet is. Ettől még lehet játszani bármelyik változatot és szeretni is. Csak a helyén kellene kezelni azokat. Mert azok bizony rendezői verziók! Elsődlegesen nem Erkel, hanem a színpadra állítók darabról alkotott koncepcióját és elképzeléseit tükrözik. Ami nem baj, mert ilyet csináltak mások is. Csak jó lenne már ezt kimondani. Ennyi.
Mi újság a debreceni Csokonai Színházban? • 702016-06-20 22:33:58
A bariton-verzió fog menni, nem az eredeti Bánk bán.
Bánk bán • 28252016-06-20 22:32:32
1861-es nagy sikerű bemutatása óta Erkel Ferenc legjelentősebb operája számos változatban és átdolgozásban került színpadra. A jó szándékú változtatások mindig heves érzelmi reakciókat váltottak ki a szakma és a közönség körében egyaránt, ezzel is erősítve az opera máig tartó népszerűségét.
"Az 1940 és 1951 között játszott átdolgozásban Bánk szólamát baritonra cserélték, ami a késői Verdi-operák nagy bariton hőseihez hasonló, súlyosabb karaktert adott a szerepnek. Az egykorú kritika szerint „szinte pórusaiban hordozta magyarságát” ez a több mint egy évtizedig Palló Imre által megtestesített Bánk bán. A Csokonai Színház mostani felújítása is ezt a változatot veszi alapul, hogy Bánk alakjában egy erős államférfit tudjon megmutatni. Jóval nagyobb a tét, és megrendítőbb a tettek súlya, ha érezzük mögötte a szunnyadó erőt, az emberi nagyságot, amit megtör az intrika, a hatalomért harcoló kisemberek áskálódása." - forrás a debreceni Csokonai Színház honlapja. Hát.... Budapesten szerencsére maradnak a tenor főszerepnél. Gondolom Szegeden is.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 568212016-06-19 09:55:05
A múlt évad ami még az idei. Csak én már őszig nem megyek előadásra, ezért nekem már elmúlt :-). Bocsánat.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 568202016-06-19 09:54:00
Agache a márciusi Otellókat megkapta - pedig Jágóra eredetileg nem volt kiírva emlékeim szerint. Lehet ezért nem lesz végül Nabucco - amit sajnálok. Esetleg máshol lesznek fellépései. Mindenki tudta, hogy a márciusban meghirdetett szereposztás nem Szentírás és fog még változni. Példának okáért a honlapon László Boldizsár énekli az összes őszi Faustot. Pedig a nyomtatott műsor kalendáriumban Boncsér van kiírva a szerepre az összes előadásra. Persze az is lehet, hogy ketten fogják énekli Faustot. A múlt évadban ugye Dario Schmunck kiírva hónapokig Faust szerepére, aztán szerencsére kiderült, hogy nem hívták vissza. A jegyárusítás pedig még nem kezdődött meg. Még bármi elképzelhető :-).
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 566832016-06-07 19:20:55
A kritikusnak nem arról kell írnia, hogy ő mit kedvel vagy nem kedvel. Igenis el kell ismernie egy általa nem preferált énekes erényeit is! Példának okáért sohasem kedveltem különösebben Sass Sylviát, és bár én nem vagyok kritikus, de elismertem az erényeit, hogy hatalmas drámai erő rejlett egy-egy szerepformálásában és hogy felkészült stb. énekesnő volt mindig. De ettől függetlenül számomra sokszor zavaró volt a hangszíne és voltak szerepek, amelyeket jól elénekelt, de számomra messze nem ő volt a legnagyobb élmény benne. Ugyanakkor aki itt diletánsozik az is leszólja a huszadik század egyik nagy énekesnőjét rendszeresen. Azért szakmailag az se egy korrekt vélemény kedve Lolita. Igen ellenszenves tud lenni az ön megnyilvánulása is sokszor. És a korrektségtől fényévekre van.
Wagner • 25602016-06-06 18:07:00
Elég zagyva egy szöveg. Persze a szerző nyilvánvalóan ironizalni is akart. Gondolom. Mondjuk az egész Magyar idők egy borzalmas sajtó orgánum. Elképesztően primitívek tudnak lenni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 566602016-06-06 06:07:08
Mona Dániel hallotta.

Nekem nem a kedvencem és speciel nem gondoltam, hogy ennek ellenére több ezer forintot kellene áldoznom rá. Florezt is elég volt egyszer hallani élőben. Többet nem akarom - több ezer forintos jegyekkel biztosan nem :-).
Milyen zenét hallgatsz most? • 247792016-06-05 18:44:48
Hát gondoltam, hogy határainkon belül nem feltétlenül hozzáférhető, de majd akkor megpróbálom én is külföldről beszerezni. A Szép Ilonka operából részleteket fel vett a rádió anno. Sajnos a Mosonyi emlékév kapcsán nem adták le. Kár.
Milyen zenét hallgatsz most? • 247772016-06-05 12:48:03
És ezt hol rendelted meg? Engem is érdekelne nagyon! Köszönöm ezt az infot neked.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 32132016-06-04 19:13:05
És akkor tegyük hozzá, hogy ez a 245.500 forint rendkívül aránytalanul oszlik el. A lakosság többségének nettó fizetése nem éri el a 200 ezer forintot!!!
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 32122016-06-04 19:11:48
Csakhogy az évadban többször bebizonyosodott: csak bizonyos időszakokban, illetve bizonyos darabokra tudják a turistáknak eladni a magasabb árú jegyek többségét. Jellemzően évad végén eltudják, illetve évad elején, valamint premier előadásokra.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 32112016-06-04 19:07:37
Egy vonaljegy 350 Ft. A metrón az átszállásért nem kell fizetni, de buszon vagy villamoson igen. Így egy oda-vissza út ez esetben 700 forint. Van 24 órásjegy: 1 650 Ft, illetve 72 órás jegy: 4 150 Ft. A Budapest hetijegy: 4 950 Ft.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 32072016-06-04 09:58:20
A MÁO legdrágább földszinti jegyárai - minden világsztár nélküli előadásokra- nem sokkal olcsóbbak a Kaufmann koncert legdrágább kategóriájánál....

És tényleg a mi fizetésünk a kicsi. Ókovácsnak ezért sem kellene azzal példálozni, hogy a MÁO felújítása után újabb jegyár emelkedésre lesz szükség, mert még mindig milyen olcsók a jegyek Londonhoz vagy Párizshoz vagy akár Bécshez képest.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 20892016-06-03 22:11:02
Kondor Kata beszámolója a budapesti operavizsga előadásról.

A magam részéről ennyire nagyon jónak nem éreztem. Erdős Attila annyira tenorális hangon énekelt, hogy köze nem volt még a lírai vagy világosabb hangszínű baritonhoz sem. Színészileg tényleg jó volt mindenki, de vokálisan több énekest éreztem elég színtelennek, egysíkúnak. De lehet nincs igazam. Zuo You tenor hangja ígéretes.

A közönség soraiban jelen volt 29-én Marton Éva és Kiss B. Attila mellett Fried Péter, Almási Tóth-András és Anger Ferenc - meg biztosan más szakmabeliek is. Én őket vettem észre a nézőtéren.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 62292016-06-03 21:56:02
Azt nem néztem, de köszönöm a tájékoztatást. Én neten keresgéltem.
Opernglas, avagy operai távcső... • 191832016-06-03 21:54:16
Megvan ki váltja Levine-t a Met-ben.
Vincenzo Bellini • 4092016-05-31 22:15:43
A puritánok előadás számáról nincs semmi adat a könyvben, de az Alvajáróban Hollósy Kornélia 7 alkalommal lépett színpadra. Ha valakit érdekel készíthetek egy ismertetést a Nemzeti Színház első éveinek Donizetti repertoárjáról is. Elég sok minden ment tőle is. A repertoár gerincét Bellini és Donizetti darabok adták, de kedvelt volt Auber is.
Vincenzo Bellini • 4082016-05-31 22:12:26
Most olvasom Tallián Tibor könyvét: Schodel Rozália és a hivatásos magyar operajátszás kezdetei. Ez alapján adalékok a Bellini operák magyar előadás történetéhez.

Tallián kutatásai alapján Schodelné 11 alkalommal énekelte Rómeót a Bellini operában, a Nemzeti Színházban és három alkalommal Júliát. Tehát az 1800-as évek első felében ment a darab magyar operaszínpadon, ahogy Az ismeretlennőt is adták többször - Alaide szerepét Schodelné 12 alkalommal énekelte Pesten, a Beatrice di Tenda címszerepét pedig tizenötször. Később volt Alvajáró és Puritánok bemutató is, de azokban már Hollósy Kornélia remekelt. Egyébként a könyv szerint Bellini Normája volt az 1837-ben megnyílt Pesti Magyar Színház első komoly opera bemutatója. A címszerepet Schodelné és Déryné Széppataki Róza alakították. És olvastam egy netes cikkben, hogy a Rómeó és Júliát először Kolozsváron adták hazánkban magyar nyelven.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 62242016-05-31 22:09:46
Egyáltalán nem indokolatlan. Én is csak nemrég kutakodtam kicsit ez ügyben. Persze külföldi szakirodalom vezetett nyomra.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 62222016-05-31 21:31:20
Na mégis megvan. Az eredeti olasz szöveg.
Luigi Scelova: Rómeó és Júlia. Ebben az összkiadásban megtalálható.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 62212016-05-31 21:27:13
Bocsánat,ezt nem így akartam elküldeni. Luigi Scevola darabja is fenn van a neten. A múltkor megtaláltam, de most nem akarok rábukkani. Ez persze csak kiegészítés, nem kötekedés. Kedves Ppp! Köszönöm az írást - a Macbethes cikk fordítását is.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 62202016-05-31 21:22:54
"Gounod operája jobban követi az eredeti cselekményt, Bellini azonban valószínűleg kevésbé törődött az alapművel, egyszerűen egy jó belcanto operát akart írni, attól majdnem függetlenül" - az a helyzet, hogy Bellini nem Shakaspeare darabját zenésítette meg. Felice Romani Luigi Scevola, 1818-ben bemutatott tragédiája nyomán írta szövegkönyvét, amelyet először nem is Bellini, hanem Nicola Vaccai zenésített meg. Vaccai darabjának felvétele fenn van a tubuson és meghallgatható.

szöveg,amire kattintani lehet

https://www.youtube.com/watch?v=pbUHQWkCrvI
Charles Gounod • 1842016-05-29 22:59:45
De nálunk Rómeó volt. Tybaltot Boncsér énekelte. Egyébként nem volt olyan rossz ez a Gounod koncert. Szemere Zita technikailag szépen megoldotta a szerepet, érzelmileg is azonosult a figurával, igyekezett szépen megformálni éneklését, de nincs olyan szép, csillogó szopránhangja. Borras lehet, hogy nem a valaha volt legjobb Rómeó, de nem szenvedett a szereppel. Mindent szépen, gördülékenyen elénekelt. Nekem a hangszíne is tetszett. Badea kezei alatt a zenekar is jól muzsikált és az énekesek egytől egyig igyekeztek legjobb tudásuk szerint élettel megtölteni szólamaikat és ez sikerült is. Nem mérem semmihez és nem mondom, hogy etalon koncert, de élvezetes előadás volt. Egyedül Szemere Zita nem tetszett maradéktalanul.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 566382016-05-28 08:34:56
Ehhez csak annyit, hogy Rálik elénekelte kétszer a Ladyt - amit feltehetőleg évek óta nem énekelt sehol-,majd ezután elénekli kétszer a Lear Reganjét. Szerintem borítékolható volt, hogy a kettő együtt bajosan fog menni. Ráadásul szerintem ezt a tempót se fogja sokáig bírni. Elég csak megnézni miket énekel a következő évadban - de a következő évadját már te is szóvá tetted, ha jól emlékszem, a vegyes felvágott szót használva rá.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 566372016-05-28 08:29:49
A legnagyobb Házakban is előfordul, hogy bemutatók félresikerülnek és egy nagyobb botrány még Németországban is levetette a színpadról azt a bizonyos botrányos Tannhausert pár éve. Ergo: nem szégyen bevallani kedves Főigazgató Úr, ha valami nem sikerült. Már pedig ahogy látom ezt A trubadúrt a kritikusok egyöntetűen elutasítják. Elegánsabb dolog lenne, ha elismerné, hogy ezúttal mellé lőttek. De ugyanez történt az Otellóval is - azt se menti meg semmi. Ezenkívül az igénytelenség ne továbbja, hogy rendezések 1-2 év alatt úgy széttudnak esni, mintha tíz éve lennének műsoron - és ehhez még az sem kell, hogy az operaházi előadásokat áttelepítsék az Erkelbe, vannak eleve oda tervezett előadások, amelyek egy év alatt olyan állapotba kerültek, amire nincs magyarázat világszínvonallal dobálódzó intézménnyel szemben. Ezen is érdemes lenne változtatni. Persze az önkritika gyakorlására eddig nem sok példát mutatott a Főigazgató Úr és nyilván senkit nem érdekel, amit ide írok. De azért elmondom.
Kolonits Klára • 6772016-05-24 23:30:38
Hát tényleg nem a Capuletek és Montague-k Bellini legizgalmasabb operája, de vannak benne jól sikerült részek és jó előadókkal el lehet adni. Rab Gyulának megvannak a maga erényei, de számomra messze nem volt ideális bel canto tenor. Kolonits Klára és Vörös Szilvia nagyon jók voltak! Mindkettőjüknek nagy gratuláció ehhez a szép teljesítményhez.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 566162016-05-24 23:27:15
Aztán egyszer csak megjelent Jean-François Borras a honlap szereposztásában, amiből Magri mellett Bretz Gábor is eltűnt. A belinkelt oldalon számos hiba van a fesztivál előadásaival kapcsolatban a szereposztásokban. Osztogatják az egy éve kiadott ismertetőket is a Shakespeare Fesztivál teljes programjából - hát az is tele van téves, érvényét vesztett szereposztási adatokkal!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 566152016-05-24 23:24:52
Szerintem a hozzászóló azt értette újdonság alatt, hogy hónapokig Ivan Magrival hirdették az előadást. Aztán egyszer csak megjelent Jean-François Borras - ez ekkor is újdonság, ha már ismerte valaki az énekest, mert hónapokig nem rá számítottunk. Itt pl. még mindig Ivan Magri neve szerepel a honlapon.
Erkel Színház • 67452016-05-23 05:51:20
Persze Wolf-Ferrarit se ismeri a közönség.
Erkel Színház • 67442016-05-23 05:50:54
Valamilyen érthetetlen oknál fogva a vasárnap Sly-ra hónapokig nem árulták a jegyeket. A jegymesteren az volt kiírva legalábbis, hogy zártkörű előadás.Aztán úgy két hónapja megnyitották a jegyértékesítést. Most amúgy az orvosok után patikusoknak kínálják kedvezményesen a Sly jegyeket.

Bellinit meg nem ismerik az emberek. A magyar közönség meg szeret biztosra menni. Az Operában persze így is telt,vagy majdnem telt ház lenne.
Erkel Színház • 67412016-05-22 15:19:08
Nem vettem annak.
Erkel Színház • 67392016-05-22 14:50:30
igen mert ki a igekötő az adni igéhez kapcsolódik, nem az akarjákhoz :-)))))
Erkel Színház • 67372016-05-22 13:33:11
Meg vidéken énekel Sarastrot - legalábbis a múlt évadban ezt tette. Egyébként Fried is ott lenne Sarastrónak, de ugye a két basszistának oda adják az oroszlánt is. No comment.
Pál Tamás, karmester • 2122016-05-22 13:31:38
Igaz.
Pál Tamás, karmester • 2112016-05-22 13:28:36
Teljesen mindegy min igyekszenek a tények magukért beszélnek. Aki egy kicsit is ismeri Vaszy munkásságát annak tudnia kell, hogy nagyon-nagy érdemei vannak - országos jelentőségű érdemek, de erről vitatkozni én se akarok,mert van úgy, nincs értelme a vitának.
Erkel Színház • 67362016-05-22 13:24:52
Kiakarják.
Erkel Színház • 67352016-05-22 13:24:12
Nyilvános cédé felvételként hirdették a koncertet - kiakadják adni a felvett anyagot hanghordozón. Egyébként tényleg jó előadás volt lehangolóan kis számú közönség mellett. Nekem a darab is tetszett. A zenekari részek különösen jól sikerültek, izgalmas, hogy a szerző Arany János műfordításának egy tömörített verzióját használta szövegkönyvként - nagyon jó dramaturgiai érzékkel osztva három felvonásra a történetet. A melodramatikus részletek is tetszettek. Szívesen megveszem a darabot cédén. Egyébként voltak tizenévesek is többen az előadáson és nem lépett le mindegyikük az első szünetben.

Azt viszont nem értem miért hirdette angol feliratozással a színlap az előadást! A külföldiek többsége le is lépett szünetbe, amiben szerintem szerepe volt annak is, hogy csak magyar feliratozás volt. Meg kellene már az Erkelben is oldani az angol feliratozást! És nem érdekel,hogy régen se volt, mert a mában élünk, nem a múltban. Igenis szükség lenne rá - a sokak által a repertoárból a süllyesztőbe kívánt Erkel-operák előadásait is szép számmal látogatják külföldiek. Mondjuk a Hunyadikat se ártana angolul feliratozni.
Pál Tamás, karmester • 2042016-05-15 10:45:31
És a szegedi operajátszás aranykora nyilván nem most volt-van. Szerintem senki se feledi Vaszy Viktor érdemeit e téren, de jelenleg hazai viszonylatban Budapest mellett igenis a Szeged Nemzeti Színház a magyar operajátszás egyik utolsó olyan helyszíne, ahol színvonalas műhelymunka folyik. Debrecen volt egy ideig a másik és talán most megint felhozza magát - a Traviata bemutató engem bizakodással tölt el e téren. Ezt is nézni kell. Hogy már nem jön vissza a letűnt aranykor, hát igen, 20 évesek se leszünk már soha többé. Ez van.
Pál Tamás, karmester • 2032016-05-15 10:39:50
Átírni az operák Nádasdy is szerette. Nemcsak az Erkel darabokat, hanem pl. a Boccanegra szabatos és ha jól tudom nem is az olasz eredeti, hanem egy német átdolgozás alapján készült műfordítása se teljesen hű az eredeti szöveghez! Az átdolgozás a színházi előadó művészet része. Jó példa erre, hogy pl. Thomas Hamletjének zárójelenetét is átírták utólag, hogy a Shakespeare-i eredetihez közelítsék, ezenkívül még a 19. században, a hazai bemutató alkalmából a Beatrice di Tenda végét is happy endesítették, vagy Mozart Álruhás kertészlányához is kreáltak új librettót, nem a posztmodern rendezők, és megalkották a soha meg nem írt Morandolina című "Mozart-operát". Nem is beszélve arról, anno milyen brutálisan meghúzták a bel canto darabokat. A Callas-sal felvett Boleyn Anna a legjobb példa erre. Akkor Ön szerint ezeket se kellett volna? Vagy ott van a Borisz Godunov esete. Vagy akkor valakinek szabad valakinek nem? Most nem vitatkozni akarok, de olyan keményen tud fogalmazni és közbe mintha elfelejtene dolgokat. Én a magam részéről az utólagos, nem szerzői átiratokat mindig problematikusnak tartom - még akkor is, ha az átdolgozás csak a szövegkönyvet érinti -, de a színház átdolgozási gyakorlatának létjogosultságát nem vonom kétségbe. Ugyanis ez egy több száz éves gyakorlat operai berkekben is. Haydn is rendszeresen áthangszerelte az Eszterházán bemutatott darabokat vagy Erkel is készített új hangszereléseket egy-egy opera magyarországi bemutatója alkalmából.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 22482016-05-14 11:49:26
Márcsak azért is, mert egy nem magyar nevű énekes is lesz a szereposztásban vagy a művésznőnek vannak magyar felmenői? Zeneileg érdekelne az egész előadás, ha Pál Tamás vezényli és felügyeli a betanulást, a próbákat.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 22472016-05-14 11:48:21
Szerintem Ókovácsék újítási mániájának akart eleget tenni A trubadúrral. Van olykor olyan, hogy az embernek megfelelési kényszere van. Egyébként bármilyen verzióban és rendezésben is megy majd a Bánk Szegeden én nagyon kíváncsi lennék rá. Még az is lehet, ha nem hozzák fel Pestre megoldom, hogy leutazzak megnézni :-).
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 565942016-05-14 11:45:47
Turpinszky Gippert Béla énekelt Budapesten: a Szöktetés a szerájból gyerekeknek szánt átdolgozott verziójában, aminek az előadásait a királyi lépcsőházba tervezték. Ezt én is most szúrtam ki a honlapot nézegetve: Belmontét énekelte. Persze én is kíváncsi lennék rá mondjuk egy Parasztbecsületben is. Erdős Attilát az Oronteában hallottam áprilisban és meglepődtem, hogy baritonnak titulálta a színlap. Akkor ezek szerint nemcsak én gondolom, hogy nem igazi bariton.
Balett-, és Táncművészet • 51462016-05-14 09:22:19
Szép siker volt tegnap a Makrancos Kata első előadása. A közönség hangos tetszésnyilvánítása magáért beszélt. Jó volt újra látni ezt a Seregi balettet. És itt szeretném megjegyezni, hogy Seregi nemcsak nagyszerűen koreografálta meg a történetet, építette fel az előadás dramaturgiai ívét - a szólótáncok és az nagyobb együttesek se lógtak a levegőben, nem volt revü-íze semminek,mert mindennek megvan a pontos helye és szerepe a drámában, a történetben -, de hihetetlen profizmussal válogatta össze a Goldmark darabokból a balett zenei anyagát is. Az ízlésesen összeollózott zenei anyag mindvégig a történetet szolgálja, illetve összhangban van a koreográfiával. Jól kidolgozott szituációk, remek a jellemábrázolás, a két főszereplő viszonyának a bemutatása, szép, mutatósak a díszletek, jók a jelmezek. Az egész előadásnak hangulata, atmoszférája van.

Amikor koreográfusok saját maguk kreálnak balettokat zeneszerzők válogatott műveit használva a zenei anyaghoz, összeollózva a szerző által soha meg nem írt Manon vagy Anyegin balettet Massenet vagy Csajkovszkij műveiből, akkor általában úgy érzem, hogy a zenei anyag megszerkesztése nem mindig sikerült jól. Vagy akkor fogalmazzak finomabban: számomra nem meggyőző sem az Anyegin, sem pedig a Manon balett zenéje. Nem adja vissza az eredeti irodalmi művek hangulatát. Az Anyegint 12 év után néztem újra nem rég és most sem tetszett, mert az egésznek nincs igazi, magával ragadó hangulata és atmoszférája. A díszletek jellegtelenek, a jelmezek úgy szintén - legalábbis számomra nem sokat adnak vissza Puskin remekművének hangulatából. Csajkovszkij operáját ellenben nagyon szeretem, mert akárki akármit mond, az igen is zseniálisan ragadja meg a történet hangulatát, zeneileg is szépen és hatásosan ábrázolja a szereplőket. A balett számomra felejtős. Ezzel szemben Seregi Makrancos Katája nagy kedvencem és méltó Shakespeare zsenijéhez. És igen: a régi, elavultnak titulált díszlettezés, díszlettechnika nagyszerűen működik, mindvégig jól funkcionál. Szemben az új Diótörő csilli-villi úgy díszleteivel. A díszletrendezés nem zajos! Semmi nem zavarja a zenei élményt. Szerencsések vagyunk, hogy volt nekünk egy Seregi Lászlónk. Nagyon szerencsések.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 22402016-05-13 23:46:32
Anélkül, hogy vitát akarnék generálni: vajon a Bánk bánból milyen verzió lesz? Csak mert Pál Tamás az utóbbi években általában nem a jól bevált és megszokott verziókat vette elő: a Macbeth és a Mózes első változatát, aztán a Hoffmann meséi esetében is számos, korábban általam nem ismert számot hallottam, most A trubadúrt balett zenéjéből is felhasználtak. Izgalmas lenne, ha nem a régi átdolgozást adnák, hanem amennyiben Pál Tamás Művész Úr dirigálja majd az előadásokat, esetleg visszanyúlna az eredeti partitúrához. Kíváncsi lennék, mit kezdene vele egy ekkora szakmai tapasztalattal, ilyen felkészültséggel, műveltséggel rendelkező operakarmester. Nem mellesleg védőbeszéd a Bánk bán érdekében sem ártana. Persze az intézmények és színpadra állítók keze szabad a kérdésben és választhatják az átdolgozást is. Csak számomra izgalmas lenne, hanem ez történne és esetleg az előadást elhoznák Pestre is. Remélem nem baj, hogy ezt megjegyeztem.
Balett-, és Táncművészet • 51402016-05-08 16:12:30
Azért a harmadik emeleten a nem látsz semmit a színpadról helyekért is 6 ezer forintot elkérni. A páholyok esetében a nem látó helyeket 8500-ért vesztegetik. A földszinten is vannak jegyek, amelyek a duplájukba kerülnek: 18 ezer helyett 40 ezer!
Belcanto • 8722016-05-08 09:48:55
Egysébként a múltkor torrenten találtam Jessica Pratt-tal teljes Puritánok és Capuletek és Montague-k előadás közvetítéseket torrenten. Ha valakit esetleg érdekel feltöltöm őket valamelyik tárhelyre szívesen és megoszton a linket. A Capuletek és Montague-k egy képtárban, múzeumban játszódik. A kerekesszékek után lehet majd egyszer képtáras előadások is jönnek Budapestre is :-))))))))))))))))).
Balett-, és Táncművészet • 51362016-05-08 09:46:04
Én láttam, mert megakartam nézni, de végül lettem róla. Lesz Anna Karenina a MÁO-ban is a következő évadban. Majd megnézem azt újra.
Opernglas, avagy operai távcső... • 191642016-05-07 23:14:02
A ki tehet erről összetett kérdés szerintem. Egyrészt olykor pályájuk csúcsán túljutott, de még jó hangi állapotban lévő művészekkel szépen elbánt pár esetben az Operaház aktuális vezetősége - ők sem ezt érdemelték volna, másrészt előfordul, hogy egy-egy énekes elvállalt olyan szerepeket, amiket nem kellett volna, harmadrészt vannak énekesek akik megfelelős szakmai segítség és vezetés nélkül hosszabb ideig keresgélték%keresgélik útjukat a szakmában és jutottak el igazi szerepkörük stb. megtalálásához. Azért ez is egy gond. Hogy nincs rendes énekes nevelés. Az nem megoldás szerintem, hogy nosza rajta, adjunk lehetőséget xy-nak, aztán elénekeltetnek vele egy-két évig x szerepet, aztán egyszer csak már kevesebb lehetőséget kap. És azért egyrészt az énekesnek ez a kenyérkeresete is, így ha más lehetőség nincs persze, hogy megalkudnak. Meg hogy össze-vissza énekeltetnek olykor mindent egy szubrett szopránnal vagy drámai szerepeket adnak lírai szopránoknak. Ezek azért előfordulnak.
Opernglas, avagy operai távcső... • 191592016-05-07 12:09:01
ja és nemcsak a rendszerváltás előtt
Opernglas, avagy operai távcső... • 191582016-05-07 12:08:29
Azért voltak magyar viszonylatban nagyon tehetséges, jó énekesek, akik nem futhatták/nem tudták befutni azt a pályát, amit megérdemeltek volna.
Opernglas, avagy operai távcső... • 191552016-05-07 09:08:53
Pontosabban kijavítva költői túlzásomat: nagyobbrészt csak kisebb szerepeket. Elragadtattam magam ugye :-)))))))).
Opernglas, avagy operai távcső... • 191542016-05-07 08:24:09
És valaki ezek közül Budapesten is csak kisebb szerepeket kap évek óta.
Opernglas, avagy operai távcső... • 191532016-05-07 08:23:29
Mások meg nem vagy alig énekelnek külföldön, arról meg nem is álmodnak, hogy a Met-ben, vagy a ROH-ban lépnek majd egyszer színpadra mégis világviszonylatban is a legjobbak közé számíthatóak saját hangfajukban.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 565782016-05-04 19:45:27
És előre láthatóan tele lesz üres széksorokkal a nézőtér.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 565772016-05-04 19:44:57
Igen, két előadás volt. Egyik interjújában ezt kicsit nehezményezte is Eötvös, hogy itthon így mennek a dolgok. A következő évadban az Operaház hét előadásos szériában játssza majd A szerelemről és démonokrólt. Eddig eddig ezt egy Eötvös-operával kapcsolatban sem vállalták - mármint hogy ne alkalomszerűen tűzzék műsorra.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 565702016-05-03 10:40:01
Nekem azt mondták élőszóban, hogy szünet után már voltak üres székek rendesen. Plusz a Carusoblog beszámolójában is ezt olvastam. Egyébként nyilván többen mennek egy modern darab előadására Bécsben, mint Budapesten. De pl. a pár éve a Peter Grimes előadásáraira a bécsi operában sem volt akkora tumultus, mint mondjuk egy Toscán vagy Traviátán. Persze ezzel kapcsolatban kiemelte az Operavilág cikke is, hogy, az előadás népszerűtlenségét a helyi viszonyok szerint érti. Ugyanakkor nálunk a Lucretia meggyalázása előadások a Solti György termet se töltötték meg. Sokszor egyébként egy-egy modern vagy kevésbé ismert darabra is el kell a jegyek fele, vagy háromnegyede,mert az előadás bérletben van és a bérletet megvették, de azt az előadást kihagyja a bérletes közönség jelentős része.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 565572016-05-02 21:38:19
Teljesen igaz! Amúgy azért hívtak sztárokat párszor Budapestre is az elmúlt években. Még ha nem is Netrebkót vagy Kaufmannt - pontosabban Kaufmann járt nálunk nemrég, csak nem teljes opera előadásban.

(Amúgy szerintem egy Árnyék nélküli asszonyt csupa világsztárral se lehetne évekig telt házakkal vinni. Egy Britten opera előadáson Bécsben se tolonganak, de egy Eötvös Három nővéren se a fáma szerint.)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 565482016-05-01 17:31:27
kimaradt a nem, nem háborít úgy fel :-)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 565472016-05-01 17:30:52
Mondjuk a Hunyadikon is teltházak voltak tavaly - idén nem tudom, mert kihagytam. Amúgy régebben a Faust is közönség kedvenc volt. Engem háborít úgy fel az új rendezés - már négyszer megnéztem és jövőre is tervezek menni rá, de lássuk be, hogy a közönség nagy része a darabokért megy és nem feltétlenül szereti a modern rendezéseket. Ezen még az Erkel alacsony jegyárai sem változtatnak - lásd Bűvösvadász.Még mielőtt valaki megszólal:a tavalyi évadban egész jól eladták az akkori premier szériát!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 565412016-04-29 13:31:02
Persze, hogy vannak benne igazságok is, ahogy pozitívum az Erkel felújítása, az Eiffel csarnok, az Opera küszöbön álló felújítási szándéka, az Operaház cédé kiadása, vagy a nagy előadókról - Fricsay, Failoni - született emlékkiadványok, ezenkívül a Karmeliták párbeszédei bemutatása, több régebb óta nem játszott darab elővétele - önmagában véve semmi negatívum nincs abban, hogy legyen újra Hunyadi László, Faust, Hattyúktava és lehet még sorolni -, jó kezdeményezés volt a Primavera-sorozat elindítása stb.. Tehát vannak pozitívumai a vezetőségnek, de sajnos elég sok negatívum van a rendezésekkel, szereposztási egyenetlenségekkel, az óriásivá dagasztott repertoárral, a felújítás dömpinggel, az igénytelenül szerkesztett honlappal, a sokszor felesleges vendégénekesekkel és hasonlókkal kapcsolatban.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
MOM Kulturális Központ

"A hangszerek világa" – MVM Koncertek
Vigh Andrea hangszerbemutató koncertje gyerekeknek

11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Nyíregyházi Cantemus Vegyeskar (karigazgató: Szabó Soma)
Budafoki Dohnányi Zenekar
Előad és vezényel: Hollerung Gábor
"Vokális univerzum"
KODÁLY: Liszt Ferenchez
KODÁLY: Akik mindig elkésnek
KODÁLY: Öregek
KODÁLY: Jézus és a kufárok
KODÁLY: Mátrai képek

11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Várjon Dénes, Roman Rabinovich (zongora)
Veronika Eberle (hegedű), Perényi Miklós, Marie-Elisabeth Hecker (cselló)
Escher Vonósnégyes:
Adam Barnett-Hart, Danbi Um (hegedű), Pierre Lapointe (brácsa), Brook Speltz (cselló)
"kamara.hu/4"
A Zeneakadémia Kamarazenei Fesztiválja
SCHUMANN: Fantáziadarabok, Op.88
SOSZTAKOVICS: 9. (Esz-dúr) vonósnégyes, Op. 117
SCHUMANN: Meseképek, Op.113
SMETANA: g-moll zongoratrió, Op.15

11:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

"Énekeljen mindenki!"
KODÁLY: Háry János

11:00 : Budapest
Erkel Színház

MOZART: Parázsfuvolácska

17:00 : Budapest
BFZ Székház

Bodó Antónia, Illési Erika, Molnár Noémi, Nagy Gabriella (hegedű),
Gálfi Csaba, Juhász Barna, Yamamoto Nao (brácsa), Kertész György,
Mód Orsolya (cselló), Jóföldi Anett (fuvola), Szitka Rudolf (klarinét),
Polónyi Ágnes (hárfa), Teraszova Brigitta (zongora)
"Vasárnapi Kamarazene"
ENESCU: F-dúr hangversenydarab brácsára és zongorára
MOZART: A-dúr klarinétkvintett, K.581
BAC: Elegiac Trio
DVOŘÁK: Esz-dúr vonósnégyes, Op.51, No.10

18:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Juhász István (tenorharsona), Veér Mátyás (basszusharsona)
Kodály Filharmonikusok Debrecen
Vezényel: Dobszay-Meskó Ilona
KODÁLY: Galántai táncok
HIDAS: Florida - kettősverseny
LAJTHA: VI. szimfónia, Op.61

18:00 : Budapest
FUGA Budapesti Építészeti Központ

Környei Miklós (gitár), Pregun Tamás (zongora)
BEETHOVEN: G-dúr szonáta (Op.49, No.2)
TÁRREGA: Traviata fantázia
RODRIGO: Concierto de Aranjuez
RAHMANYINOV: Etudes-Tableaux (Op.33)

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Simon Izabella, Várjon Dénes (zongora)
Megyesi Zoltán (tenor), Muriel Cantoreggi (hegedű), Kim Kashkashian (brácsa), Perényi Miklós (cselló)
Klenyán Csaba (klarinét), Radovan Vlatković (kürt)
Escher Vonósnégyes:
Adam Barnett-Hart, Danbi Um (hegedű), Pierre Lapointe (brácsa), Brook Speltz (cselló)
"kamara.hu/5"
A Zeneakadémia Kamarazenei Fesztiválja
BRAHMS: Változatok egy Schumann-témára, Op.23
SCHUMANN: A költő szerelme, Op.48
WOLF: Olasz szerenád
DOHNÁNYI: C-dúr szextett, Op.37

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ROSSINI: Olasz nő Algírban

19:00 : Budapest
MűPa, Fesztivál Színház

"Cimbalom és tárogató, hagyomány és megújulás"

19:00 : Budapest
Marczibányi Téri Művelődési Központ

Kemény Krisztina és tanítványai (gordonka)
Fauré, Glazunov, Popper, Klengel, Csajkovszkij és Dvořák művei

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Solymári Tímea (gitár)

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Musica Nostra Nőikar, Szekér Bernadett (zongora)
vez.: Mindszenty Zsuzsánna
Meláth Andrea (mezzoszoprán), Szabó Ferenc János (zongora)
Vass Lajos Kamarakórus, Baja Mónika (zongora)
vez.: Darázsdi Zita és Somos Csaba
Kolonits Klára, Megyesi Schwartz Lúcia (ének)
Budapesti Monteverdi Kórus
Erdődy Kamarazenekar (koncertmester: Szefcsik Zsolt)
vez.: Kollár Éva
"A KÓTA ünnepi hangversenye Orbán György 70. születésnapja alkalmából"
ORBÁN GYÖRGY: Missa sexta
ORBÁN GYÖRGY: Kilenc dal Weöres Sándor verseire
ORBÁN GYÖRGY: Prédikátor-ének
ORBÁN GYÖRGY: Liber scriptus
ORBÁN GYÖRGY: Tószunnyadó
ORBÁN GYÖRGY: Zsoltárváltozat
ORBÁN GYÖRGY: Tavaszi szél
ORBÁN GYÖRGY: Stabat Mater
10:00 : Tatabánya
A Vértes Agorája

Tatai Ütőegyüttes:
Májer Dániel, Wéber Péter, Molnár Szabolcs
Szerkesztő, műsorvezető: Ocskai Gabriella
"Ráhangoló"
A mai nap
született:
1921 • Anda Géza, zongorista († 1976)
1928 • Pernye András, zenetörténész, zenekritikus († 1980)
1944 • Agnes Baltsa, énekes
elhunyt:
1828 • Franz Schubert, zeneszerző (sz. 1797)