vissza a cimoldalra
2019-06-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11348)
A csapos közbeszól (95)

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61821)
Pantheon (2356)
Franz Schmidt (3351)
Opernglas, avagy operai távcső... (20233)
Ilosfalvy Róbert (847)
Operett, mint színpadi műfaj (3939)
Jacques Offenbach (477)
Palcsó Sándor (244)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3272)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (72)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1680)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4505)
Simándy József - az örök tenor (606)
Élő közvetítések (7916)
Társművészetek (1305)
Erkel Színház (10237)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: tejeskave
Leírás:
Honlap:
   


tejeskave (58 hozzászólás)
 
 
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 530342015-07-18 10:52:23
Ja és a Szerelmi bájital idei sorozata, a Bánk bán korábbi Kerényis rendezése és a mostani is tetszik ezeknek a tizenéveseknek. Biztos van, akiknek Alföldi jön be ok, de ne legyünk már egyoldalúak! Főigazgató úr meg levehetné már a szemellenzőjét! Az a baj, hogy saját magát és az uralkodást jobban szereti, mint a műfajt. Ezért csak is a saját fantazmagóriái fontosan neki. Az opera műfaja lassan a revü-szerű show műsorok silány szintjére süllyed - lásd az új Carmen, Nabucco, a Dohnányi opera felújítása.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 530332015-07-18 10:49:25
Én meg folyamatosan azt veszem észre - tanár ismerőseim is mondják! - hogy ezeknek a tizenéveseknek tetszik ez az unalmas Bohémélet és tetszik az ötven éves Diótörő is. Ennyi! Ne akarjuk már mi megmondani helyettük, hogy nekik mi jön be! Igen is: tanár ismerősöm 16-17 évesekből álló osztályát vitte a Bohéméletre és láss csodát: tetszett nekik! Ergo a fiatalok is fogyasztanak klasszikus rendezéseket. Zsótér gyalázatos Bűvészvadászát meg rühelték azok a tizenévesek, akikkel én beszéltem és látták. Képzeld: nem értették a történetet. Persze most lehet okoskodni: többször kell megnézni! Szerintem meg nem fogja az a szerencsétlen többször megnézni, ha már első nézésre elriad. Alföldit és Zsótért kellene már kipaterolni az operajátszás környékéről és több megbízást nem adni nekik.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 529932015-07-16 22:12:08
És senki nem emlékszik már a zágrábi Aidára, Kovalik rendezésében.

Persze ezt nem közvetítette a Mezzo. De cikkezni cikkeztek róla magyar oldalak is.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 21332015-07-05 21:40:24
A hozzászólásomat indulatból írtam, amit nem kellett volna. Ezért - ha csak utólag is - de elnézést kérek. Mint már írtam volt: hozzászólásomat érdeminek nem kell tartani. És igen is van képzelőerőm, mert a rendezői színház agymenései, sokszor szájbarágós és közhelyes magyarázatai, értelmezési kísérletei nélkül is megértem a darabot. Értelmezni értelmezhetném Alföldi förmedvényét is, de mivel mindent csak belemagyarázásnak éreznék és teljesen Mozart zenéjével összeegyeztethetetlennek, így nem teszem. Tetszett az előadás? Örülök, tessék megnézni sokadszorra is és szórakozzon rajta jól! Örülök, ha van akinek tetszik. Én még egyszer nem adok pénzt érte. Az meg, hogy nem vagyok nyitott nézőpont kérdése. Alföldi rendezéseit mindig is utáltam: magamutogató celeb, akit csak a saját hülyeségei érdekelnek, maguk a szerzők csöppet se. De mivel eddig csak két opera rendezését láttam - és az egyiket csak felvételről - megnéztem még egy agymenését. Többet nem fogok egy Alföldi rendezésre se beülni.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 21322015-07-05 21:32:51
Az én véleményemet egyáltalán nem kell elfogadni senkinek. Oda írtam: ez egy nagyon szubjektív beszámoló. Ennyi. Hozzászólásomat érdeminek se kell tekinteni - mindenki azt gondol egy előadásról, amit akar, úgy látja, ahogy akarja. Vannak akik jobban értenek hozzá nálam: tisztában vagyok vele.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 21042015-07-05 10:47:24
Ha jó az előadás nem bosszankodom. De Alföldi egyszer meg elmondta, hogy amikor Pekingbe hívták, hogy az egyetemen Shakespeare-ről tartson előadást, akkor ő elsősorban a saját rendezéseiről beszélt. Érted? Shakespeare-nél sokkal fontosabb számára a saját maga agymenése. Hát ha valaki erre kíváncsi, akkor tessék: üljön be és nézze a förmedvényeit! Én csak adtam egy esélyt annak, hogy talán annyira borzasztó nem lesz. Legalább az énekesek között lesz valaki, aki tetszik. Megadom az esélyét annak, hogy ne legyen igazam.
Erkel Színház • 56432015-07-05 09:11:46
Persze sokan vettek bérletet, de már a bérlet szünetes előadások jegyei is nagyrészt elkeltek. A szervezési osztályon azt mondták, hogy szerintünk augusztus végére már nem lesznek szabadjegyek a Csajkovszkij balettokra!
Erkel Színház • 56422015-07-05 09:10:43
És a Csajkovszkij balettokra már most alig van jegy a harmadik emeletre, amely ugye az egyszerű, átlag magyarnak is megfizethető áron kínálja a jegyeket. Gondolom a Csipkerózsikára is szétkapkodják hamar a jegyeket. Hát én meg megszoktam, hogy nem értem a vezetőség döntéseit :-). A Dióörőkre az Erkelben is meg lenne a teltház szerintem. De még a Hattyúk tavára és a Csipkerózsikára is.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 529072015-07-04 10:16:30
Kolonits is megkapta a kamaraénekesi kitüntetést. Őt nem nevezném kedvencnek. Se Gildát, se Travitát nem énekelhet már és úgy látszik Melinda szerepét is elvették tőle. Pedig mindhárom szerep ideális megformálója lenne. Ha van ma énekesnő, aki világszínvonalban is abszolút etalon a Házban, akkor ő az. Megkapta a kitüntetést, de sokkal több szerep lehetőséget nem kapott. Kíváncsi vagyok vajon a Lucia premieren énekelhet-e - Travitátát a nagyszerű Miklósával tervezik. Angernek eszébe se fog jutni, hogy legalább a második szereposztásba Kolonitsot is betegye. Mert persze Angeré a végső szó a szereposztásokban, neki meg fontosabbak saját agymenései, minthogy a darabok zenei kivitelezése a lehetőségekhez képest legszínvonalasabb legyen. Hát no komment.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 20662015-06-29 23:47:51
Persze ez egy nagyon, még Iva Ring előadás gondolatainál is szubjektív vélemény és nyilván minden nagyon szép és jó volt ebben a nagyszerű előadásban, hiszen a közönség majd szétszedte a színházat.

Amúgy meg önkritikaként annyit, hogy én nyilvánvalóan nem vagyok ép eszű, vagy legalábbis erősen mazohista hajlamaim vannak, hogy ezt végig ültem. Ettől függetlenül kíváncsi lennék, hogy mitől volt olyan nagyszerű ez a rendezés?
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 20652015-06-29 23:45:43
Valóban remek rendezést hozott össze a nagyszerű, szegény, Nemzetiből száműzött Alföldi Róbert. Lássuk csak a kedvenc jeleneteim:

1. Taminot három nővér kergeti mindjárt az opera elején, akik egy medencébe taszajtják, ahol műanyag slaggal szenvedtetik - beöntést is adnak neki
2. Tamino piros műanyagszívószálat kap fuvola helyett
3. Papageno üvegcsét harangjáték helyett
4. van valami lift, ami irtó nagy zajjal jön le fel, miközben szól a zene -remekül segíti a mű élvezetet
5. Papageno fekete atléta trikóban szaladgál le és fel a Papagenával énekelendő duett bevezetőjeként, majd a két szerelmes egy-egy kórházi ágyba fekve talál egymásra. Papageno előbb szorong, majd boldogan átugrik Papagena ágyába, hogy gyorsan segítsen szexuális kielégületlenségén
6. Sarastro valami főorvos, az Éj királynője leginkább a Száll a kakukk fészkére c. film szadista főnővérét jutatta eszembe
7. Sarastro emberei a végén valami zöld folyadékkal belövik az Éj királynőjét
8. a kórus tagjai és a statiszták rendszerint bolondokat alakítva röhögnek, vihognak pl. az első felvonás fináléjában Tamino áriája alatt is bolondok hada idiótáskodik a színpadon
9. A fiatal férfi énekesek jobban néznek ki, mint ahogy énekelnek, az Éj királélynőjét megszemélyesítő énekesnő szintén inkább szépségével, mint éneklésével hatott rám. Ajtorjay Tamásnak szinte nulla mélységei vannak Sarastroként. Bár meg lehet, hogy a Thálai Színház borzasztó akusztikája is szerepet játszik abban, hogy ilyen rosszank ítélem az énekeseket. Kovács Éva borzalmas vibrátókkal énekli Paminát.
A nagyszerű Rendező Úrnak meg szemmel láthatólag fontosabb volt saját agymenése, mint a zenei kivitelezés. Katasztrófa volt az egész előadás! Még a Zsótér-féle Bűvös vadász borzalmat is alul múlta számomra.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 28692015-06-29 05:31:27
Itt nem fikázz senki, semmit. Negatív vélemény nem egyenlő a fikázással. El kellene viselni, ha valakinek más a véleménye, amennyiben azt kulturáltan fejezi ki. Ennyi.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 55672015-06-27 11:06:39
A Hollandi kritika viszont nagyon korrekt lett és ki merte mondani a címszereplőt megformáló énekesről, amit szerintem a többi kritikus (Operavilág, Muzsika, stb.) nem igazán fog kimondani róla: egyszerűen nem neki való ez a szerep. Nem a rendezéshez, a partitúrához kellene énekest választani könyörgöm.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 528682015-06-26 22:50:17
Az új Trubadúrban is lesz kerekesszék - sokak örömére. Íme egy írás és néhány kép a miskolci előbemutatóról.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 528672015-06-26 22:49:58

[url]http://operaportal.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=40843%3Aegy-lovagkoelt-a-korhazban&catid=26%3Amiskolci-nemzetkoezi-operafesztival&layout=operaelet&Itemid=33
;Az új Trubadúrban is lesz kerekesszék - sokak örömére. Íme egy írás és néhány kép a miskolci előbemutatóról.[/url]
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 28612015-06-26 11:51:58
Köszönöm a linket!
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 28602015-06-26 11:51:33
Maradjunk abban, hogy el hiszem nektek, hogy a zenekar, a kórus és az énekesek is nagyon jók voltak. De attól még nekem nem jöttek be. Az akusztika jobb, mint az Operában ez igaz, a közönség kíváncsi volt az előadásra, ez is igaz, meg is tapsolta szépen a művészeket és a produkciót, ergo az előadás sikeres volt. Én meg a kisebbséget képviselem.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 28562015-06-25 09:24:56
A negatív szakkritika is - itt az is lemaradt. Én nyilván nem adtam szakkritikát, nem is akarok azt adni az előadásról. Ez nem az én dolgom és hatásköröm.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 28552015-06-25 09:24:11
Az, hogy valaki leírja, hogy nem tetszik neki egy előadás, még nem szidás már bocsánat. A negatív szakkritika csak abban az esetben szidás, ha a kritikus személyeskedik, semmi pozitívumot nem képes találni az előadásban és egyáltalán nem indokolja meg világos, szakmai érvekkel, hogy mit miért nem talált jónak. Kicsit unalmas már, hogy ha valakinek valami nem jön be és ezt elmondja, akkor egyből szidja az előadást. Én nem szidtam - kulturáltan kinyilvánítottam a véleményemet, ami nem volt pozitív, mert számomra ez az előadás nem adott semmi pozitívumot. Ez nem szidás.
Ilosfalvy Róbert • 6512015-06-24 14:05:33
Lehet, én csak olyan CD-t láttam belőle, amin részletek vannak. Nekem egy LP-ről átvett felvétel van meg.
Ilosfalvy Róbert • 6472015-06-24 10:18:59
Hát igen, a Házy-Ilosfalvy páros a Manonban - legendás. Szerencsére a magyar nyelvű rádió felvételt a Hungaroton is kiadta, legalábbis részleteket belőle. Pedig tudtommal a teljes operát felvették velük.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 28532015-06-24 10:15:34
Nézd, én csak azt tudom leírni, milyen hatást tesz rám egy előadás - többet nem is akarok és számomra ez alapján kimagasló vagy sem egy produkció. Nincs magasabb szakképesítésem ehhez, ezért mezei operalátogató, amatőr műkedvelő vagyok, akinek van saját ízlése, összehasonlítása alapja és nyilván meg van - még ha nem is gondolom részletesen végig - a magam elvárása egy-egy előadással szemben, hogy mit nyújtson nekem. Ugyanakkor nem vagyok teljesen merev, képes vagyok ráhangolódni egy-egy más típusú előadásra is, mit amit megszoktam, amennyiben a produkció egésze meggyőző számomra.

Azt én is megerősítem, hogy az énekesek üzembiztosan, a darabot és saját szólamukat jól ismerve, a rendezői elvárásoknak nyilván eleget téve végezték a dolgukat. Azonban nemcsak a rendezés, a zenei megvalósítás se éreztette velem a katarzist, már pedig ha nem érzek katarzist, akkor számomra az előadás érdektelen. A Szikora rendezte előadásban sincs megváltás, de mégis éreztem az est végén, hogy itt valami felemelő, valami megrendítő történt - mindezt az énekeseknek köszönhettem és persze a nagyszerű kórusnak, amely szintén nagyon remek volt. A hétfői előadáson ezt egyáltalán nem éreztem.

Fischer vezénylésével nem szokott gondom lenni - az újévi koncert is fantasztikus volt, gyönyörűen felépítette a Haydn oratóriumot zeneileg, ha csak a zenekar szólt volna, akkor is magam előtt láttam volna a teremtés képeit, olyan érzékletesen festette le az énekesek által elénekelt történéseket a zenekari kíséret. Most viszont valahogy csak az erőt, a magabiztosságot, precizitást éreztem a zenekari játékban, a sodrú lendületet, a katarzist nem. Voltak számomra is szebb pillanatai az estének, de én összességében szeretek szemlélni egy-egy produkciót, és mint egész számomra ez az előadás nem volt felemelő és magával ragadó. Valószínűleg végtelenül szubjektív vagyok - ezt nem is tagadom, de hát ez van. Attól még elmentem és valószínűleg jövőre is lesz olyan előadása a Wagner-napoknak (mert kíváncsi vagyok és érdeklődő, még ha nem is mindig érzem pozitívnak a tapasztalataim), amelyen jelen leszek. Tavaly is csak azért nem mentem Tannhauserre, mert végül közbe jöttek más elfoglaltságok, amiknek eleget kellett tennem.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 28492015-06-23 19:50:58
Nyárival kapcsolatban igazad van: erőltetett több esetben is, ahogy a Hoffmann is is forszírozott, de ha belegondolok mit produkált a Nabuccóban és a Carmenben ebben az évadban akkor azt mondom: önmagához képest kifejezetten jó volt, még ha csak közepes színvonal is, de hallgatható. Visszahallgattam a Bartók hangtárából a premiert és lehet, hogy Palerdi után túl pozitívan ítéltem meg Peter Rose teljesítményét. Többször viszont nem lesz alkalmam meghallgatni élőben az előadást
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 28482015-06-23 19:41:44
Nekem nagy csalódás volt. A mesterdalnokokkal se voltam teljesen kibékülve zeneileg, de Fischer vezénylése és több szépen, ihletetten sikerült pillanat, a rendezés és az élvezetes komédiázás megadta a varázsát az előadásnak. A tegnap Hollandi esetében nem igen találtam ihletettebb pillanatokat. Fischer vezénylése se tetszett. Szerintem a rendezés se volt kifogástalan, de nem azért, mert modern volt, hanem mert egészen egyszerűen bizonyos elemei nem működtek megfelelően - legalábbis számomra.

Ettől még örülök, ha valakinek tetszett és azt is tudom, hogy a kritikusok nagyrészt pozitív visszajelzéseket fognak adni az előadásról. Én meg várom, mikor lesz megint Hollandi az Andrássy úton az idei évad énekeseivel.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 28402015-06-23 06:10:36
Tegnap láttam és nekem az operaházi Bolygó hollandi minden tekintetben jobban tetszett. A zenei megvalósítás se volt most fantasztikusan jó - legalábbis számomra Kálmándi és főleg Agache hatvanszor jobb Hollandi, mint James Rutherford, akinek korántsem olyan súlyos és átütő erejű a baritonja és a színpadi jelenléte, ami alkalmassá tenné a címszerepre vagy csak velem van baj, hogy nem nyűgözött le. Több esetben sem tudta áténekelni a vastag, zenekari hangzást. Sentaként is jobban tetszett Sümegi vagy Lukács Gyöngyi, mint Elisabet Strid. Nyári önmagához képest kifejezetten jó volt, meglepően jó. Wiedemann Bernadett is tetszett, Uwe Sticker szép hangú tenorista a kormányos szerepében, Peter Rose tetszett a legjobban az előadásban. Egyedül őt éreztem igazi Wagner hangnak az énekesek közül. A rendezést hagyjuk - számomra semmi izgalmas nem volt benne. Sőt közhelyes volt. Nem kicsit, hanem nagyon.
Ilosfalvy Róbert • 6442015-06-23 06:02:32
Hat dollárt nekem is megér. Szerintem a Traviátát is megveszem.
Ilosfalvy Róbert • 6432015-06-23 06:02:02
Persze olvastam a könyvet - megkaptam még tavaly nyáron ajándékba. A CD-t és többször meghallgattam. Igen, rajta van Adorno áriája is.
Ilosfalvy Róbert • 6402015-06-21 19:18:08
Köszi! Ott van a Boccanegra is! Nekem Ilosfalvy a kedvenc Adornóm, de eddig a teljes felvételt nem ismertem vele. Mivel biztos magasságai vannak, amiket erőlködés nélkül ér el, ezért sokkal több ideje van a dallamok, a szerep megformálására, ennek következtében sokkal kidolgozottabban énekli a szerepet, mint más, világhírű sztártenorok - legalábbis szerintem. Neveket nem írok, mert nem akarok vitázni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 528352015-06-19 08:27:00
A kontratenorokkal kapcsolatban: ízlések és pofonok. Nem mindenkinek jönnek és hát kényszer megoldások, jobb híján. Különben régebben átírták a kasztrált szerepeket tenorra - ez is egy megoldás.

Nekem sem mindig tetszenek a kontratenorok. Pl.: a tavalyi Tavaszi Fesztiválon, az Orlandóban fellépett kontratenor számomra harmat gyenge volt. Nem is énekelt rendesen, csak recitált, lamentált. Nagyon gyenge hangerővel. A színészi képességei jók voltak, de énekelni is kellett volna.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 528192015-06-16 10:05:39
De ha a Xerxest nem húzzák meg jelentősen, akkor is pörgőbb. Az ENO az 1980-as évek végén készült előadás felvétele is három órás, de nem vontatott, ötletes és én nagyon szeretem. Kovalik meghúzta a darabot és átírta a recitativókat is - nyilván egy rendezőnek ehhez is joga van, megcsinálták ezt a rendezői színház előtt is. Az átírt recitatívókat a magam részéről utáltam. Plusz az egész színpadra állítás egy giccsparádé volt, de legalább működött, mint színházi produkció.

Egyébként a Farnace is át lett kicsit szabva, hiszen Németh Pál arról beszélt, hogy a Vivaldi által elkészített két verzióból raktak össze egy harmadikat. És voltak húzások, ha nem lettek volna nem ér véget az előadás fél tizenegy felé.

Szerintem az előadási hagyomány különösen nem érdekli a vezetést. A Travitának is kialakult egy előadási hagyománya vagy a Toscának. Mégis mindkét darabot a hagyományok elvetői fogják szípadra alkalmazni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 528122015-06-16 05:47:23
Anger Ferenc mintha leginkább az eseménytelenségtől szorongana, nehogy leüljön itt bármi, mielőtt elindulhatott volna. Így aztán öltöznek, vetkőznek, operálnak, megkettőződnek, közben még énekel is valaki, de érdekes ennyi impulzust kapni egyszerre. A nézőnek nincs is más vágya, mint hogy legalább hat táncost vegyenek már le a színpadról, úgyis körülbelül ugyanazokat a Venekei Marianna-féle mozdulatokat kapjuk tőlük, mint néhány éve a Xerxésben, tekerednek, nyújtott lábbal, pipáló lábfejjel, köszönjük. - ez most tök igaz. Nem szeretem Fáyt, de ez egy elfogadható írás, a stílusát tekintve is.

Ha a zenei megvalósítást ahhoz mérjük, hogy az Opera művészei nem énekelnek barokk operákat, csak ritkán, akkor továbbra is állítom, hogy nem sikerült rosszul. Nekem pl. a másik kontratenor is tetszett: Hegyi Barnabás. Szabóki Tünde esetében éreztem a bizonytalanságot, ugyanakkor végig tisztességesen elénekelte a szerepet és voltak szebb, ihletett pillanatai is. Meláth Andrea és Scöchk Atala éneklése is tetszett - méricskélni meg nem akarom, hogy mennyire voltak historikusak vagy sem, mert nem csak ez a lényeg szerintem. A színpadi játékuk nem jött be, de ez valószínűleg a rendező énekesvezetésének az eredménye. Bár lehet, hogy túl megengedő vagyok, a zenekari játék nekem kifejezetten tetszett. Németh Pál produkcióit jobban kedvelem, mint Vashegyi György előadásait.

Felvételről már ismertem az operát és azt is tudtam, hogy egy Vivaldi darabot életképesen színpadra állítani nem egyszerű feladat. A Xerxesben a rövidebb áriák, együttesek és a nem túl hosszú recitativók változatosabb, mozgalmasabb cselekményt ígérnek. Vivaldinál nem így van és a rendező nem is tudott ezzel mit kezdeni. Eleinte még röpködnek a bizarr ötletek, aztán szép lassan kifogy az "ötletességből" és marad a szenvedés a darabbal. Hát ennyit a Farnaceről - persze nem kellett volna feltétlenül bemutatni, lehetett volna mondjuk Giocondát játszani helyette.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 528032015-06-15 15:59:05
Mi csak az utolsó tíz percről jöttünk, mert úgy voltunk vele: máskor nem érdekes, de most nem fogunk emiatt egy órát várni a vonatunkra. Nem mellesleg szerintem zeneileg rendben volt az előadás - de a rendezés agyamenéseit már nem bírtuk még az első rész közepéig sem. Sokan nem szeretik a historikus vagy régi zenei vonalat - megértem nagyon más, mint amit megszoktunk, az Opera énekesei nem is nagyon járatasak benne, de Németh Pál ki tett magáért és az énekesek is jók voltak. Gyanítom, hogy ebben nagy szerepe volt a karmester úrnak. Még az általam nagyon nem kedvelt Szigetvári Dávid is elment most.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 528022015-06-15 15:54:08
Anger olyan sok mindent nem tett le az asztalra opera rendezés ügyileg, mielőtt a MÁO egyik vezetője lett. Volt néhány rendezése Szegeden és ennyi. Úgyhogy én nem is értem miért őt választották és hogy lehet neki akkora beleszólása a szereposztásokba, amekkora Ókovács szavai szerint van. Mindegy: legyünk optimisták, hogy lesz még egyszer ünnep az Operában, mikor jön egy pusztán művészeti és esztétikai értékeket szemelőtt tartó vezetés.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 528012015-06-15 15:49:57
Schöck Atala miatt azt kétszer is megnéztem. Amúgy meg a rendezés mélypontja volt, mikor bevonultak benne a pomponlányok, spanyol nemzeti színű miniszoknyácskákban. Meg az esernyő akrobatika az elején. Össze-vissza egymásra dobált gage-halom - egy mondattal ennyit arról a Carmenről.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 527782015-06-14 14:30:08
Most néztem meg - meg nem régóta operalátogató ismerősömnek akartam ajánlani - hogy Békés Traviátája az idei évaddal kimúlt. A következő évadban nem lesz Traviata - csak majd a Margitszgieten nyáron, Anger újabb agymenéseként, ami majd aztán bekerül a kőszínházba. Hát ezt igazán sajnálom. A Toscáttól pedig búcsút veszek majd ősszel.

Különben ha egy rendezésben látok logikát és rendszert, el tudom fogadni, ha nem is kedvelem. Ilyenek voltak Kovalik rendezései is. Nem kellett a rendezői nyilatkozatokat böngésznem, hogy rájöjjek mi miért volt úgy a színpadon, ahogy. Anger Farnecéjának az esetek többségében annyira nincs semmi köze a szöveghez és a történethez, hogy rá nem jöttem volna mit akar a boncolással, belezéssel, és hasonlókkal, ha nem olvasom el a nyilatkozatait. Másrészt folyamatosan úgy éreztem, hogy itt most csak próbálja kitölteni a teret, az időt, miközben a barokk opera alapvető statikusságát képtelen volt feloldani. Kovalik a Xerxeszben - nem szerettem - sikeresen megoldotta, hogy a recitativók, szólószámok és együttesek váltakozása ne eredményezzen statikusságot. Élettel teli rendezés volt, ha messzi is állt az ízlésemtől. Anger Farnacéje meg egy elvont, szürrealisztikus, agyament elmélkedés. Zsótér Bűvös vadásza mellett számomra a másik nagy mélypont rendezésügyileg az évadban.
Alexandru Agache, a bariton • 932015-06-13 19:41:23
Van egy felvétel egy ilyen felvétel:

Méphisthophéles - Samuel Ramey,
Marguerite - Cecilia Gasdia,
Valentin - Alexandru Agache,
Faust - Jerry Hadley,
Marthe - Brigitte Fassbaender,
Siébel - Susanne Mentzer,
Wagner - Philippe Fourcade.
Carlo Rizzi, conductor
Welsh National Opera Orchestra and Chorus
Gareth Jones, chorus master

Csak most a Faust bemutató kapcsán felmerült bennem, hogy vajon Agache énekelte-e színpadon Valentine-t vagy sem?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 527702015-06-13 19:38:05
Igen, ezek is mind nagyszerű felvételek.

És a Sass-Korondy-Kováts felvétel meghallgatható ezen az oldalon.

Alfredo Kraus és Nicolai Gedda nagy kedvenceim, de nagyon szeretem Giacomo Aragall Faustját is. És persze Mirella Freni - nagyszerű énekesnő volt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 527692015-06-13 19:30:28
A Royal Opera André Chenier előadásában, ami úgy tudom idei premier, semmi extra vagancia nincs: klasszikus, a történet korát idéző díszletek és jelmezek, szöveg hű és a szerzőkhöz hű történet értelmezés. Vannak azért ellenpéldák is. Vagy ott van az ausztráliai opera 2011-es Lakmé-ja, az is hagyományos előadás.

Különben Anger legújabb agymenése (Vivaldi: Farnace) kapcsán jegyezte meg kedves ismerősöm, hogy komolyan sajnálja az énekeseket, akiknek egy ilyen előadásban kell fellépniük. Na, ehhez a Farnacéhoz képest az új Faust egy üdítően szórakoztató előadás :-).
Van-e élet a komolyzenén kívül? • 17542015-06-13 07:21:10
Na hát kedves Iva nekem is az jutott eszembe, a tegnap esti előadás emlékével elmémben, hogy szívesen megkérdezném Anger Ferenc művészeti igazgató urat, hogy mi köze van a boncoláshoz és a belezéshez Farnace történetének vagy éppen Vivaldi zenéjének? Vagy éppenséggel mi köze van a darabhoz a fehér színű műfenyőknek, a Leninnek tűnő balzsamozott Mitridatésznek - mármint Mitridatésznak van köze a történethez, de miért nézett úgy ki, mint Lenin??? Vagy mi köze volt az előadásnak az áriák alatt folyamatosan mutatványozó férfi táncosoknak, azon kívül, hogy nosza rajta, történjen már valami a színpadon? Kérdezem Angert, de Ókovács Szilveszter igazgató urat is. Persze a faggatón nyilván mindent megmagyaráz majd jövő hét csütörtökön a rendező úr. Hát no komment - de pl.: a Zsótér rendezte Bűvös vadász kapcsán is szívesen feltenném ezeket a kérdéseket, csak sohasem jutok el a faggatóra. Ez az én nagy tragédiám, úgyhogy kész, tudatlanok maradunk :-).
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 527612015-06-13 07:13:25
Nekem az Ágaival készült magyar nyelvű élő előadás felvétel a kedvencem: ahogy Ágai a finálét énekli tényleg elhiszem neki, hogy látja az angyalokat és mindjárt a menybe emelkedik :-). Különben a rendezés milyenségétől függetlenül számomra Rost Andrea nem egy szép, emelkedett pillanatot teremtett a Faustban. Már csak ezért is jó volt megnézni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 527602015-06-13 07:10:27
Nem látszol hülyének, csak mivel én se selfizek - mert minek - mikor először láttam ilyet elképzelni nem tudtam mi lehet az.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 527542015-06-12 14:39:25
A hosszabbítós teleszkópos cucc szerintem egy selfiebot volt: ráteszed az okos telefont és akkor azzal tudsz fotózkodni. A Manon balett szünetében az egyik ázsiai turistánál láttam ilyet, illetve a Sylvia előadására sietve a Blahán, az úttest másik oldalán álló turistánál :-).
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 527242015-06-10 22:18:17
A Bánkkal kapcsolatban lásd: nemrégen megjelent Ókovács interjú, momus. Ottan utalt rá a főigazgató úr, hogy hamarosan jön új Bánk bán rendezés is.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 527232015-06-10 22:17:16
Alföldi Faustja - amit tévében láttam - szerintem a mostani MÁO-s Fasutnál borzalmasabb volt. Sőt: ahhoz képest ez egészen nézhető rendezés ügyileg :-).

Ahhoz meg szokjon hozzá mindenki, hogy a kedvencek is jönnek rendezői színházzal - Ókovács hadat üzent a régi rendezéseknek, az idei évad volt az ízelítő. Nemsokára a Bánkot is ránc felvarrják - gondolom a 2016-2017-es évadban.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 54902015-06-03 11:13:16
A koncepció meg valakinek vagy tetszik vagy nem, vagy szereti vagy nem. Ez már ízlés, hozzáállás kérdése. Én teljesen csak azokat a rendezéseket utálom, amiknél úgy érzem, hogy a rendező ötletelget, modernkedik, de nem látom, hogy mire? Miért? Mi értelme van? Mit akar ezzel? Azért ez a Faust, ha nem is tetszett különösebben, nem ilyen volt.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 54892015-06-03 11:11:33
A rendezés mögött állt egy végig gondolt és következetesen végig vitt koncepció és tény, hogy nem azon múlik egy jó rendezés, hogy vannak-e korhű jelmezek és díszletek vagy nincsenek. Viszont a klasszikus operarendezésnek is meg kellene, hogy legyen a létjogosultsága továbbra is a Házban.
Erkel Színház • 56352015-06-01 10:11:18
Tegnap voltunk Sylvián - igényesen szórakoztató, könnyed előadás. Remélem a nagy mindent lecserélgetünknek nem esnek áldozatul Seregi koreográfiái is hamarosan. Inkább minél többet és gyakrabban kellene műsorra tűzni azokat! Olyan jó lenne újból látni a Spartacust is. Tegnap a közönség is nagyon megvolt elégedve: az előadás közben, végén is lelkesen tapsolt. Seregiék Sylviája még mindig hódít :-).

Mellesleg két, a húszas éveik elején járó családtagom is látta az egyik előadást. Kérdeztem tőlük hogy tetszett nekik? A válasz: nagyon szépek voltak a díszletek és a jelmezek és a táncok is jók voltak :-). Csak mert mostanában trendi azt mondani, hogy a klasszikus előadások nem vonzzák a fiatalokat.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 527002015-05-31 12:41:27
A Ránki operából néhány részlet itt elérhető.

Anno a rádió leadta a teljes, élőelőadás felvételét. Sajna se meghallgatni, se felvenni nem tudtam. Azóta meg nem találkoztam vele a rádió műsorán és ha jól emlékezem nem is a Bartók, hanem a Kossuth rádió adta le. Egyébként Ránki operája a sok szerep miatt is eltűnhetett: nagy énekes gárdát mozgósít. Németh Amadé írja, hogy a darab előadása igénybe vette az Operaház teljes művészi állományát. Egyébként a librettó 1200 sorra redukálta Madách szövegét - szintén A magyar opera történetében írta Német Amadé, ugyanakkor ő úgy véli, hogy zenével együtt ez a szöveg mennyiség is képes volt kifejezni a monumentális darab lényegét. A darabot Kroó György és Tallián Tibor is dicsérte a bemutató után. Németh idéz a kritikáikból.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 526992015-05-31 12:34:25
Bocsánat: tényleg átugrottam.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 526982015-05-31 12:33:46
De azaz egy is jó nagyot szólt :-) :-) :-).
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 526732015-05-30 10:34:56
Az évad végi május ünnep után kitalált fesztiválokon mindig elég vegyes és tarka a közönség. A két évvel ezelőtti Verdi Ritkaság Fesztiválon is minősíthetetlen volt a közönség viselkedése a harmadik emeleten. A Boccanegra előjátéka már hosszú percek óta ment, de sokan még csak akkor érkeztek meg: nyüzsgés, mászkálás, duruzsulás. A prológus után lement a függöny - hiszen díszlet rendezés volt: sokan már ekkor menekültek volna a nézőtérről. A helyzet azóta fokozatosan romlik, de olykor évad közben se képes a közönség egy része normálisan felöltözni. Nem várom el senkitől, hogy feltétlenül öltönyt és nyakkendőt öltsön, de a szandál és rövidnadrág azért mégiscsak túlzás! Elvégre ez lenne a kultúra és a civilizáció lényege, hogy tisztában vagyunk az illemmel és eleget teszünk annak, valamint tudjuk mi az a kulturált viselkedés és ahhoz tartjuk magunkat.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 526722015-05-30 10:23:58
Nem 19., hanem a május 19-i előadáson :-).
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 526712015-05-30 10:23:35
Amúgy a 19. Faust előadáson volt egy nagy búzás a végén a rendezésnek - erről senki sem beszél, de még a harmadik emelet utolsó sorában is lehetett hallani. Ergo: a rendezést sokan csak elviselték ez van. Az emberek a darabokra mennek be, nem a rendezésre. Az elsődleges az volt, hogy Gounod népszerű darabját láthatják 11 éves szünet után ismét.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 526552015-05-28 19:55:22
Zsótér Bűvös vadásza óta már szinte mindenre immunis lettem, így ha lenne egy jó címszereplő, az sokat javítana számomra a Fauston és hajlandó lennék újranézni. Bretz egyébként elénekelte a szerepet, de többet nem tett. Nem nyűgözött le egyáltalán - csakhogy a többiekről is essen se, de hallgathatatlan se volt. Vörös Szilvia ígéretes: végre egy fiatal szoprán, akinek a hangja a harmadik emelet hátsó sorsaiban is egészen jól hallatszik. Nekem Rost alakítása is tetszett - Nedda után ez volt a legjobb szerepe mióta szerepváltási gondokkal küzd és nem tudja mit énekeljen, a Toscájára viszont továbbra se vágyom. Wiedemann Bernadett is jó is jó volt és Haja Zsolt is szépen teljesített Valentinként. Szerintem lehetett volna csinálni egy zeneileg jól kivitelezett előadás, ha van egy jó címszereplőnk és nem Bretz éneki Mefisztót, hanem Rácz István vagy Fried Péter. Persze Balczónak helyt kellett állnia a Sztravinszkij operában, de azt meg nem kellett volna egy szereposztással játszani, vagy inkább Tom Rakewell szerepére keríteni két előadás erejéig egy vendégénekest.

A Luciából is ki lehet állítani egy színmagyar énekesekkel színpadra állított, kifogástalan produkciót. Ezt az októberi, koncertszerű Lucia és a szombathelyi előadás is bebizonyította. Minden szerepnek van gazdája. Ha a 2016-2017-es évadban esedékes felújításra vendég tenort hívnak Edgardónak a premierre, az megint nevetséges lesz. Hát még, ha nem Kolonitsnak adják a Lucia permiert. Bocs az elkalandozásért, de nagyon várom már, hogy ne csak a két vígoperát láthassuk a repertoárban olykor-olykor a szerzőtől.

A rendezéseket meg már megszoktam. Nem vártam mást, mikor megtudtam, hogy Angert bízták meg a művészeti vezetéssel.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 526422015-05-26 21:45:56
Szerintem is :-). És annyira jó lenne hallani a két év múlva esedékes Luciában is Kolonits mellett Edgárként. A jövő februári Faust előadások második szereposztásában a címszereplő még N. N. Hátha Balczót kérik fel, bár nem tudom. Ha Kolonits második éve nem fog Melindát énekelni, akkor én már semmin se lepődöm meg. Nagy csalódás a Macbeth is, mert a Lukács-Agache párossal szerettem volna újra nézni, hallani. Így azt a következő évben ki is hagyom. Mindegy azért néhány előadás érdekel a következő évad programjából is, de sajnos korántsem annyi, mint arra a bemutatók száma alapján következtetni lehetne egy Operába régóta járóval kapcsolatban :-(.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 526402015-05-26 13:35:19
Szerintem a vezetőségnek már a Luciában hallania kellett volna, hogy Dario Schmunck nem alkalmas Faust szerepére. Plusz a vezetőségnek azzal is tisztában kellett volna lennie, hogy költségkímélőbb lett volna egy magyar tenort keríteni a címszerepre, aki vélhetőleg hozta volna a Dario Schmunck produkálta színvonalat.....
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 526162015-05-25 19:12:54
Bocsánat a kifakadásért, eredetileg csak az operáról akartam írni, csak annyira tönkre tette a tegnapi estémet ez a végig dumálás.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 526152015-05-25 19:11:59
A budapesti előadások keresztmetszetek voltak. A zürichi előadás DVD-én is kijött, a darabot Busoni nem fejezte be, így eredeti, ősverzió és hasonlók nem léteznek belőle. Az a 75 perces verzió Philip Jarach változata lehet, aki Busoni tanítványa volt és aki mestere halála után nem sokkal összeállított a darabból egy előadható változatot. Ezután az 1980-as években Anthony Beaumont, Busoni kutató, megtalálta a zeneszerző vázlatait, feljegyzéseit amelyek segítségével elkészítette a darab egy teljesebb verzióját. A budapesti előadások ennek a zanzásított változatát adták: kb. a felét kihúzták. Ezt én egyébként is tudtam, ezt a verziót ismertem felvételről, persze az Operaház honlapján nem jelezték, mert minek, de az előadáshoz készült színlapon (amelyiken cselekmény ismertető is volt) beszámolnak erről is. Különben nagy előrelépés, hogy végre a cselekmény ismertető ezen a kis színlapon/ismertetőn, ami nem ért fel egy műsorfüzettel, angolul is megjelent.

Ugyanakkor a darabot nyilván nem lehetett volna telt házzal vagy háromnegyed házzal eladni, ezért jöttek a kedvezményes jegyek. Ennek eredményeképpen egy csomó, egyébként operát nem sokat hallgató turista is betévedt az előadásra. Volt aki rövid nadrágban és szandálban volt, zokni nélkül. A mögöttem ülő németek meg kb. az előadás háromnegyedét végig dumálták. Majd amikor volt az előadás vége felé egy függöny leeresztés (míg kb. ezután 10 perc volt az előadásból hátra) a sor teljes középső része felállt és gyorsan távozott. A harmadik emeleten a múlt hét keddi Faust előadáson is a külföldiek egy része még inget se volt képes felvenni! Nem vagyok őskonzervatív, de ez méltatlan a műfajhoz, a művészekhez és a hely szellemiségéhez! A mellettem ülő fiú meg egy idő után okostelefonján írogatott - minden bizonnyal facebookon beszélgetett valakivel.

Mondjuk a szegediek Hoffmann meséi előadásán is ez Erkelben, a karzaton egy idős házaspár férfi tagja folyamatosan kommentálta, amikor Kelemen Zoltán színre lépett, hogy na itt van az ördög, itt van Mefisztó és hasonlók. Hihetetlen mennyire nem tudnak viselkedni az emberek!
   
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Budapesti Wagner-Napok
WAGNER: A Rajna kincse

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Karmester vizsga III.
Győri Filharmonikus Zenekar
BEETHOVEN: 7. (A-dúr) szimfónia, op. 92
Vezényel: Rajna Martin
RAVEL: Pavane egy infánsnő halálára
PUCCINI: Bohémélet – részletek a 3. felvonásból
Vezényel: Tóth Sámuel

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Fejérvári Zoltán (zongora)
Borbély Károly (festőművész)
Anima Musicae
SCHMELZER: Vivóiskola
VARGA JUDIT: Mosi
BEETHOVEN: B-dúr zongoraverseny, No. 2, op. 19
SCHÖNBERG: Verklärte Nacht (A megdicsőült éj), op. 4

20:00 : Budapest
Pesti Vármegyeháza Díszudvara

Abouzahra Amira, Abouzahra Mariam (hegedű)
Concerto Budapest
vez.: Keller András
MOZART: Figaro házassága – nyitány
MOZART: C-dúr kettősverseny, K. 190
MOZART: g-moll szimfónia No. 40, K. 550
A mai nap
történt:
1947 • Az Albert Herring bemutatója (Glyndebourne)
született:
1819 • Jacques Offenbach, zeneszerző († 1880)