vissza a cimoldalra
2019-07-16
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11352)
A csapos közbeszól (95)

Hozzászólások a Momus írásaihoz (6920)
Udvardy Tibor (208)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3307)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (984)
Élő közvetítések (8006)
Balett-, és Táncművészet (5839)
Edita Gruberova (3086)
Operett, mint színpadi műfaj (3980)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1695)
Franz Schmidt (3372)
Társművészetek (1319)
Giuseppe Verdi (1390)
Opernglas, avagy operai távcső... (20253)
Elena Mosuc-drámai koloratúra (903)
Pantheon (2370)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4516)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: nickname
Leírás:
Honlap:
   


nickname (756 hozzászólás)
 
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618502019-07-12 16:53:10

Mindenki tudta, aki józan paraszti ésszel végig gondolta, hogy az Opera felújítása sokkal több időt, energiát és pénzt fog igényelni annál, amit a vezetés először híresztelt. Mindenki tudta, hogy egy év alatt nem végeznek és a költségek is meg fognak szaladni, csak tisztességesebb lett volna, ha a vezetés se viselkedik Háry János módjára. De hát Ókovács egy igazi Háry János, ami a nagyot mondást illeti. 


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 812019-07-10 20:49:49

:-). A lényeg, hogy az R. Strauss opera díszletei szerintem monstrumok a műhelyházhoz - bár lehet, hogy egyszerűsítve, újragyártva leznek. Én szívesen megnézném újra, ha nem 10 ezer lenne a belépő :-).


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 792019-07-10 13:39:29

Hát én a Poppeát, a két magyar egyfelvonásos sem találom a bemutatók között, de Tűzmadár és Fantasio és Forunio sem lesz. Ezenkívül Az arany meg az asszony és a Tóték is lekerült a műsirról, viszont itt lesz Az árnyék meg az asszony. Be fognak férni a díszletek, vagy koncert lesz? Mindegy: akárhogy is nézzük ez lesz Ókovácsék leggyengébb évada. Nem is azzal van a baj, hogy csúszik az átadás, de minek előr meghirdetni valamit, mikor utána csendben törölni kell? Kb. évek óta ez megy, de úgy látszik ez a vezetőséget nem zavarja. A lényeg, hogy egy-egy sajtótájékoztatón legyen mit reprezentálni, mikor meghirdetik az új évadot. A sok változás meg már kit érdekel? Amellett elmennek csöndesen. 


Erkel Színház • 102812019-07-08 20:03:29

És a tervezett bemutatók egy része más eltűnt a honlapról. Vajh Szilveszter mikor szólal meg Tatjána nénikéjének erről?


Alexandru Agache, a bariton • 1822019-07-02 20:46:20

Kinek mi az igénytelen. A Gioconda fontos és jelentős opera, csak éppen nem az én operám. Az én zenei igénytelenségem olyanokban mutatkozik meg, hogy rajongok az eredeti, minimálisan meghúzott Bánk bánért. Kolonitscsal Szegeden a Tisza-parti jelenet maga volt a katarzisok katarzisa számomra. 


Kolonits Klára • 11222019-07-02 15:27:47

A Norma nagyon időszerű lenne Pesten is, és még egy-két bel canto darab: újra Boleyn Anna, Ernani, végre Attila a kőszínházban, koncertszerűen lehetne Robert Devereux is, vagy Stuart Mária. Ókovács mindig a legek embere, meg elsőként: na most elsőként lehetne a Tudor királynőket adni, akár koncertszerűen is néhányszor. Megjegyzem bel canto darabokban akár Rőser Orsolya Hajlnalka is kaphatna több lehetőséget. 


Alexandru Agache, a bariton • 1722019-07-02 15:24:06

A tökéletestől szerintem is messze van Bátori Minnieje és Boncsér se igazi Ramerrez - bári valaki azt állítja, hogy az -, de sajnos én a MÜPA-as koncertszerű előadásban nem tudtam megnézni Agachét, így most megyek el meghallgatni. Még egyszer megnézem az Erkel eme Nyugat lánya előadását.  


Erkel Színház • 102592019-07-02 10:17:49

A 27 ezer forintos földszinti jegyeket az átlag magyar már akkor sem tudta megfizetni! Ez nem Bécs. Itt nem fog menni a Ház, ha a legolcsóbb jegy 10 ezer forint leszé és a nem látó helyeket is 5 ezer forintért kínálják. Ennyi. Okosabban kellene gazálkodni a pénzzel és akkor talán normalizálni lehetne a költségeket. 


Kolonits Klára • 11202019-07-02 10:15:39

A Luciákon szép számú közönség volt idén és szerintem Az olasz nő Algírbanra is szépen elfogytak a jegyek. A Hugenották nem közönség kedvenc, de az Operában akár ott is lettek volna teltházak és az általam látott most januári előadáson azért nem kongott a színház. Csak jelzem, hogy az anno közönség kedvenc Faustra a bemutató utáni évadban már csak nagy nehezen keltek el a jegyek. Kolonits és még egy-két énekessel egy bel canto opera is megtöltené a színházat. Anno a Luisa Miller mindhárom előadásán szép számú közönség volt, miért nem tervez az Opera saját Luisa Miller bemutatót? És az Attila? És ha egy Bűvös vadászt Zsótér katasztrofális rendezésében, a második évadban kongó nézőtérrel képesek voltak játszani, akkor nem értem, hogy a bel cantókkal miért nem próbálkoznak. Mindent meg lehet magyarázni, meg kifogásokat is lehet keresni. Anno a Boleyn Annét, Ernanit, Lombardokat azért műsoron tudták tartani nemcsak egy-két évig. Ennyi. Magyarázkodni lehet, a politikusok is azt tudják a legjobban. 


Erkel Színház • 102562019-07-02 08:02:08

Majd akkor nézünk nagyot jegyárak tekintetében szerintem, ha újra nyit az opera. Ott 200% drágulást is el tudok képzelni. Az Erkel helyárai is csak emelkedni fognak, de majd egyszer talán rájönnek, hogy ilyen műsorpolitikával, ilyen hozzáállással csak ritkán lesznek teltházak, akkor is a külföldieknek köszönhetően. Persze most lehet siránkozni is, hogy jaj, hát manapság mindenki az x-faktoron szocializálódik, meg így meg úgy. No comment. Mindenki gondoljon, amit akar. Az Eiffel meg 10 ezer forintos jegyárakkal enyhén szólva pénznyelő lesz, gyakorlatilag nagyrészt félházas előadásokkal. 


Kolonits Klára • 11182019-07-02 07:59:03

Pár éve volt koncertszerű Norma Callas emlékére, Sümegivel a címszerepben. De a mostani vezetés nem rajong a bel cantóért - a Luciát is levették háromm év után és könyörgöm, most lenne rá énekesnőnk, de egy kezemen meg tudom számolni, hány bel canto bemutató volt Ókovácsék regnálása óta. 


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 752019-07-01 21:30:19

Az Eiffel-műhelyház egyetlen előadására sem árusítanak még jegyet. És egy sor bemutató lekerült az Opera honlapjáról: Poppea, Mathis, a festő, Simona néni, A cremonai hegedűs, de a most bemutatott Mozart, valamint A arany meg az asszony és a Tóték se lesz jövőre műsoron - eddig legalábbis úgy látszik. Mindenestre a szentpéterváriak két előadása még oda van hirdetve.


Kolonits Klára • 11152019-07-01 20:47:10

Sajnos a következő évadban Budapesten nem foglalkoztatják agyon az énekesnőt, de hallhatjuk majd egy Erkel ritkaságban. Irigylem a franciákat: Toulouse-ban két Normát és egy gála estet is abszolvál. Sok sikert kívánok a három előadáshoz!


Alexandru Agache, a bariton • 1682019-07-01 13:57:39

Lesz Agachéval Nyugat lánya novemberben!


Erkel Színház • 102522019-07-01 13:50:29

Viszont még mindig úgy néz ki, hogy Erwin Schrott lesz a Figaróban - a Figarókra kicsivel drágábbak a jegyek, de nem vészes, mert már kéterez, négyezer forintért várásolhatunk rájuk jegyeket. Most bizakodok, hogy talán Molnár Levente se lesz olyan rossz Mozartban. Rost Andrea meg talán nem mondja most le. 


Erkel Színház • 102472019-07-01 11:03:36

Mekgezdődött a jegyek árusítása a következ évadra s máris több, az Eiffel Műhelyházba tervezett bemutató eltűnt az opera honlapjáról.....


Opernglas, avagy operai távcső... • 202392019-06-23 22:05:28

Tegnap mengéztem és meghallgattam Miskolcon Mascagni Irisét. A darabot a pilseni Josef Kajetán Tyl Színház hozta el az operafesztiválra. A távol-keleti témát feldolgozó opera szövegkönyvét ugyanaz a Luigi Illica írta, aki később a Pillangókisassony librettóját is papírra vetette. A darab ősbemutatója öt évvel előzte meg Puccini Pillangóját és kellemesen csalódtam az egyszerzősként számon tartott Mascagni három felvonásos operájában. Kifejezetten szép, lírai zenei, amely igyekszik nagyobb drámai egységbe foglalni a jeleneteket s a keleties hangzások, hangszerek alkalmazása sem marad el s mindezt nem éreztem olyan műviesnek, mint a Lakmé keleti koloritját. A bevezető zenekari részlet és kórus kifejezetten jól sikerült, ahogy a címszereplő harmadik felvnásbeli áriája, illetve a Napimnusz és a Apri la tua finestra, Jor son io tenor ária is telitalálat. Inkább ezt a darabott kellett volna bemutatni az unalmas Gioconda helyett - nekem a Giconda Martonnal is unalmas sajnálom. Néhány évad erejéig műsoron lehetett volna tartani megfelelő rendezéssel és szereposztással. Egyébként sajnos az opera cselekménye elég lapos, de a zenei elviszi a hátán a művet. Puccini állítólag saját bevallása szerint is sokat köszönhetett ennek az operának.



Valamilyen megmagyarázhatatlan oknál fogva a miskolci előadáson a zenekart feltranszoporálták a színpdra, holott a pilseni színház oldalán fenn lévő fotókon egyértelműen a zenekari árokban foglalnak helyett az énekesek. Ez sokat rontott az előadás esztétikáján. A rendezés abszolút hagyományos volt, az üres színpaddal, a színszimbolikával játszott, de sajnos a zenekar színpadra tételével nem érvényesülhetttek minden esetben jól a rendezői megoldások. Hogy mennyire vannaka  rendezésben rosszul megoldott részletek nem tudom jól megítélni, az említett okoknál fogva.



A zenekar szépen játszott. Az énekesek közül Jevhen Soklo tetszett a legkevésbbé. Kyotó szerepében Csaba Kotlár, azaz Kotlár Csaba? - nem tudom magyar vagy csak magyar származású énekesről van szó, lépett színre. Nekem tetszett a baritonja, bár kicsit tenorális szinezete volt, de erőteljes hang birtokosa, jó színészi készségekkel van megáldva. A címszerepet alakító Ivana Veberová énekelhetett volna kicsit több átéléssel, de technikailaf szépen megoldotta a szerepet. Az Osakát alakító tenor, Paolo Lardizzone talán nem a legkiemelkedőbb tenor, akit volt alkalmam élőben hallani, de szépen eleget tett feldatainak. A kórus szépen szólt. Összeségében egy kellemes nyári esti szórakozás volt. Most hallgatom az opera Tokodyval készült felvételét. Hát igen - azért ő árnyaltabban, szebben énekel s a felvétel még jobban meggyőz róla, hogy jó énekesekkel és egy megfelelő karmesterrel érdemes lenne játszani az Irist. Leoncavallo Bohémjeit megértem, hogy ma már nem nagyon adják, de az Iris egy jobban sikerült alkotás.



Hát, ha már a pécsi Manonról és a debreceni Ory grófjáról nem írtam, legalább ez a kis beszámoló álljon itt tőlem egy vidéken látott előadásról :-)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 69012019-06-23 12:51:28

Akkor neked Ilosfalvyval talán jobban bejött volna/bejött a darab. Van egy élőelőadás felvételem Ilosfalvyval is a darabból. Szerintem Simándy és Ilosfalvy is kitűnőek mindkét felvételen. Simándyiékkl rádiófelvétel is készült Az álarcosbálból. 


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 68982019-06-22 06:38:35

Örülök, hogy jelent meg cikk Az álarcosbálról.



Mikschről nekem is az már többedszer a benyomásom, hogy lírai szoprán. Bár nekem nem volt akkora problémám a hangerejével - egyszerűen csak nem szól olyan telten, olyan kifejezőervel a hangja ebben a szerepben sem. Oscar szerepével a legnagyobb gond, hogy akinek énekelnie kellene ezt a szólamot, az Gildát és Melindát kap.  



Az előadás előtt én egy magyar nyelvű rádiófelvételt hallgattam Az álarcosbálból Simándyval, Melissel, Déry Gabriellával, Komlóssy Erzsébettel - ez nekem nagy kedvencem. 


Erkel Színház • 102282019-06-16 00:07:53

A mai szerintem jó volt - Améliának alkamasabb énekesnőt is találhattunk volna, de legalább Miksch nem fülsértően éles és legalább érti, amit csinál, alakításában nincs semmi vállalhatatlanul kínos. László Boldizsár minden tekintetben élvezetes Gusztáv király és remek formában volt Kálmándy is. Nekem Posa márki után most ebben a Verdi szerepben tetszik még nagyon. Montanaro igazán lendületesen, de finomabb részleteket is szépen kidolgozva vezetette a zenekart. Wiedemann remekelt Ulricha szerepében, ellenben Nánási Helgának nem sikerült brillíroznia Oscárként.



Sajnálom, hog még egyszer nem tudom megnézni, úgy gondolom, hogy minden hibája ellenére egy színvonalas, élvezhető előadás volt. A rendezésben nincsenek kínosan oda nem illő dolgok és szerintem abszolút konzervatív - ami engem nem zavart. Csak a második felvonás tért el látványosan az eredeti rendezői utasításoktól, de úgy gondolom, hogy ha nem patika mérlegen, meg colostokkal mérjük, hogy milyen volt régen egy-egy előadás és mit kér a szövegkönyv, akkor élvezhető volt a színpadra állítás. Tavaly nem láttam, idén először szembesültem a rendezéssel. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43542019-06-09 09:06:00

Ja és Szilveszterék személyeskednek - hát ez meg őket minősíti, ennyire futja tőlük, mondjuk én nem lepődöm meg.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43532019-06-09 09:03:04

És ne feledjük az a nagyszerű új Hunyadit se, ami pályázhatna nemzeti operánk legsemmitmondóbb színpadra állítására. Én visszasírom a Szinetár-féle rendezést a 2012-es premier óta.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43522019-06-09 09:01:40

Az is jó, hogy Szilveszterék perrel fenyegetnek és most elkezdték fikázni Kovalik rendezését. Hahaha kacag a májam - remélem egyszer a sok többi, Szilveszterünk által jóváhagyott sz@r rendezés hibáit is elkezdi majd soroloni, mert igazgatói regnálása alatt a szar rendezések megsokszorozódtak a dalsznházban. Poda Otellójához, Anger Traviátájához, az új Giocondához vagy Menzel Cosijához - é még lehetne sorolni -  képest Kovalik akármelyik rendezése tisztességes munka, mert legalább van valami elképzelése a darabról és van bennük logika. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43502019-06-08 21:40:45

Kovalik darabját játsszák? Na hát, eddig azt hittem, hogy a Turandotot Puccini írta és Alfano, meg mások fejezték be a komponista idő előtti halála miatt. De buta is vagyok - mostmár tudom, hogy egy-egy opera mindig az aktuális rendező darabja....


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617442019-06-08 21:39:13

Azért Az eladott menyasszony teljesen más jellegű - végigkomponált vígopera párbeszédek nélkül, hagyományos operai formákkal: nyitány, recitativo, ária, énekkari jelenetek, együttesek. Ellentétben Kodály daljátékával. De az ilyen jellegű beírásoknak nem sok köze ahhoz, hogy mi újság a Magyar Állami Operaházban? Ezeket máshová kellene írni. 


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 662019-06-02 19:44:41

Mondjuk Manont és Ory grófját láttam az eredeti helyszíneken - Pécs és Debrecen.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 652019-06-02 19:44:08

Mi lesz a Primaverával? Úgy volt elmarad, de most fenn van június eleji időpontokkal, de jegye venni vagy kérni rá nem lehet.


Erkel Színház • 101542019-05-30 09:54:44

Nem beszélve a szereposztási bakikról és egyenetlenségekről. Nyilván is teljesen oké, hogy a Luciát jövőre levették - mikor akár két jó szereposztásban is mehetett volna a darab. És hasonlók....


Erkel Színház • 101332019-05-27 12:13:32

Földszint 20. sor, 2. szék. Ritkán írok ilyet és az énekesek többségét már máskor is hallottam - akkor hallhatóbban énekeltek. Nem értem, most miért takarékoskodak ennyire a hangerővel. 


Erkel Színház • 101292019-05-27 00:14:21

Hát azt hiszem ez a mai fecske nem csinál nyarat. Mindenestre Szilveszterünk most végig ülte rendesen ezt a rendkívül semmitmondó és unalmas előadást. Az énekeseket alig lehetett hallani, de egyébként is mintha be lettek volna oltva az érzelmekben gazdag éneklés ellen. Belegonoldok, hogy hány remek előadást meg nem bírt végig ülni Szilveszterünk, de hát nagyon elfoglalt ember s régebben még az Ybl-palotát sem újították. Na mindegy. Puccini darabja megfelelő énekesekkel és rendezéssel néhány évad erejéig biztosan sikerrel adható lenne. Most szüntertől szünetre fogytak az emberek, de még így is szépen tele volt a harmadik felvonás végére a földszint. Kár érte. Ez a darab jobbat érdemelt volna pesti bemutatkozásnak. Puccini zenéje azért ebben a darabban is lényegesebb jobb, mint egy középunalmas másodvonalbeli kismester jobban sikerült alkotása - mert ebben az előadásban kb. ilyen jellege volt. 


Erkel Színház • 101222019-05-26 07:37:49

Meghirdették az előző évadot, tehát lehet tudni:



Tóték - Az arany meg az asszony marad a Karói lúddal és A rászedett vőlegénnyel



Bemutatók: Mathis, a  festő, A cremondai hegedűs, Simona néni, Poppea megkoronázása (modern hangszereléssel, a társszerző Monteverdi mellett a honlapon Bella Máté), Mester és Margareta (musical) Székelyfonó, Psalmus Hungaricus, Galántai táncok - egy estén. 



Ide tervezik a Szentpétervári Kamaraopera két vendégszereplését: Faust. Gyöngyhalászok.



Bach mindenkinek fesztivál, BMW - BEST MOZART WEEK, Énekkari művészek minifesztiválja, Kortárs opera showcaste - még be nem mutatott kortárs magyar darabok, RStrauss70, World Voice Day 2020 - hangverseny a hang világnapja alkalmából.



Ezek mellett lesznek balettek is - nem a klasszikusabb fajtából gondolom. 



A kedvezményekről annyit tudni, hogy a délelőtti eladások 4500 forint egységjeggyel mennek majd. Nem baj Ókovács szent és sérthetetlen - nem kritizálom, mert egyeseket az itt nagyon érzékenyen érint. 


Erkel Színház • 101162019-05-25 13:59:31

A tavaly még teltházas Álarcosbálokra is megy a hírlevélre felirítkozás után az 50% kedvezmény - vagyis 50% kedvezménnyel lehet Az álarcosbál előadásokra jegyet venni, ha feliratkozunk a hírlevélre. De majd a Bánnfy-terembe szóló 10 ezer forintos jegyeket szétkapkodják a ritkaságokra.


Jules Massenet ! Ki ismeri ? • 3062019-05-20 19:05:52

Nem tudom, hogy a pécsiek mennyire imádják: mikor én voltam áprilisban a Manon pécsi előadásán, akkor elég foghíjjas volt a nézőtér. A nézőtéri ügyelők a harmadik emeltre jegyet váltottaknek ajánlgatták, hogy ülhetnek a földszintre is, mert van hely....


Erkel Színház • 100492019-05-19 15:36:47

Fenn szépen szól, szép a hangszíne is. Lenn már más kérdés: fátyolos, gombóc a torokban, a hangszíne is kellemetlen. Nem tehetek róla, de nekm egyik szerepében sem nagyon tetszett az elmúlt években. 


Erkel Színház • 100402019-05-19 09:36:41

És volt idő, mikor a Met-ben még a Wagnereket is meghúzták......


Erkel Színház • 100392019-05-19 09:36:15

Az English National Opera ha jól tudom, ma is mindent angolul ad elő - legyen szó Verdiről, Wagnerről, Pucciniről, Mozartról vagy más szerzők darabjairól Régen a MET-ben is angolul ment minden. Sőt, van egy felvétel, amin a Honvanscsinát olaszul adják elő! Ha jól tudom pont a Muszorgkszkij operák esetében fordult elő,hogy a szláv vendégénekes oroszul nyomta, a többiek olaszul vagy angolul :-).


Erkel Színház • 100212019-05-18 06:02:48

És Létay lesz mellette a címszereplő és a zseniális, csak a nagy székely büszkesége van, mert olyan jól egyáltalán nem énekel ma már művészúr lesz Lescaut. Hát izé, azért elég nagy lesz a kontraszt.....


Erkel Színház • 100202019-05-18 06:01:55

Hát ezt a Manon Lescaut én is kihagyom. Az álarcosbált is csak most nézem meg, de csak a karmester miatt, illetve, csak a második szereposztást, mert Molnár Leventére és társaira nem vagyok kíváncsi. A második szereposztás még elfogadható. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616862019-05-17 11:24:12

Ajánlom Főigazgató Úr figyelmébe, az általa vezetett intézmény facebook oldalán is megosztott, Operportálos írást is. A Mozart előadásról az Opervilág közölt írást. 


Erkel Színház • 99952019-05-13 18:38:07

Annyi más van, amit be lehetne mutatni, ha már keresztény évad és nem az István, a király lenne a legfontosabb szerintem. 


Erkel Színház • 99902019-05-12 07:30:21

Keresztény évad lesz és nem tudtak jobbat kitalálni - a belcantóra fanyalognak, mert ugye néha lehet egy-egy bemutató, meg koncert, de mindjárt egyszerre több, a tematikába illő belcanto darab menjen? Pfuj, azt már nem. Egyébként meg nyitnak a könnyedebb műfaj felé: Billy Elliot, West sid story, és most István, a király


Erkel Színház • 99842019-05-11 19:30:42

Most látom, hogy Erwin Schrott lesz a Figaróban - a címszereplőként és grófként is bemutatkozik, természetesen nem egyszerre, hanem két, külön este. Vajon Rost lemond majd vagy sem? Mert ő lenne a grófné :-). De azt mondjuk nem értem miért kell nyomatni Molnár Leventét és betenni Schrott Figarója mellé grófnak.


Erkel Színház • 99832019-05-11 19:23:41

Rőser Valois Margitnak is jó volt - érhetett volna még az alakítás, de nekem tetszett. 


Erkel Színház • 99792019-05-11 15:43:44

Rőser Orsolya is megbírkózna az eredeti, koloratúrásá Melindával és persze Kolonitnsak is énekelnie kellene eredeti formájában a szerepet. Szegeden egy igazi etalon volt és bebizonyította, hogy ha megfelelő énekes énekli, akkor Melinda szólama eredeti formájában is nagyon hatásos pszichológialag. 


Erkel Színház • 99762019-05-11 11:48:15

Olyan sok mindent nem fog énekelni. Most újra tenor Bánk lesz és állítólag Fekete Attila a múltkor jó Bánk volt, akkor jelenleg miért csak Kovácsházi István van kiírva a szerepre?


Erkel Színház • 99702019-05-09 17:35:01

Nem baj Kolonits Violettáját ünnepelték most az olaszok és a kolozsváriak, a Normját meg majd ünneplik a franciák. Nekünk nem kell - Melindaként se minek. A Luciát is levették jövőre. Fekete Attil se kell nekünk, majd énekel mindent Boncsér, azt is, amit nem kellene.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 582019-05-08 12:05:31

És ez úgyis megvalósul majd, ha a 400 férőhelyből csak kb. 200 jegyet adnak majd el estéről estére?


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 572019-05-08 12:05:26

És ez úgyis megvalósul majd, ha a 400 férőhelyből csak kb. 200 jegyet adnak majd el estéről estére?


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 552019-05-07 22:01:55

Továbbra se értem, hogy a tisztelt vezetőség honnan veszi, hogy a Mathis, a festőre majd meg tudják tölteni 10 ezer forintos helyárakkal a Bánffy-termet? És akkor ezek szerint ezek ilyen egy szériás előadások lesznek, mert az átlag operalátogató nem fogja őket nézni, a turistáknak, meg a szakmának, meg a dazdagabb, erre vevő nézőknek meg nem hiszem, hogy el tudják majd adni több évadon át rá a jegyeket. Továbbá: most komolyan a Simona néni és a Cremonai hegedűs előadásaira is majd 9900 forintos jegyárakkal meg tudják töltenia  nézőteret, mikor Az arany meg az asszony és a Tóték ingyen se megy teltházakkal? Nem értem, ezt mire alapozzák. Tatjána nénémnek írt levelével Ókovács elmagyarázhatná ezt az én szintemen is, hát ha megértem. 


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 532019-05-06 20:22:10

"Az Eiffel Műhelyházban Monteverdi utolsó színpadi műve, a Poppea megkoronázása nyitja meg az opera - bemutatók sorát, melyet Bella Máténak az Opera felkérésére készült, újrahangszerelt, kortárs zenei elemekkel dúsított átiratában láthatna."



Ezt olvashatjuk a közelgő Monteverdi bemutatóról a műsorkalendáriumban és a honlapon ott szerepel a Poppea zeneszerzőjelént Bella Máté neve is. Engem ez a kortárs elemekkel dúsított barokk opera nem érdekel. A Házyval játszott verzió se volt historikus, de igyekezett valamit mégis visszaadni a barokkból és nem akart szerintem kortárs zenei elemekkel dúsítani. 


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 452019-05-04 22:41:13

Köszönöm, ez elkerülte a figyelmemet. Néha beáldozok 10-15 ezer forintokat egy-egy nagyon látni vágyott előadásra, de mivel ez rendszeresen nem tudom megtenni, akkor nem leszek gyakori vendég a Bánffy-teremben. Sőt: elképzelhető, hogy a következő évadban mindössze egy Gyöngyhalászokon fogok ott járni. Még megnéztem volna a Poppeát - egészen addig, amíg nem szembesültem vele, hogy nem egy historikus és nem is a Házy Erzsébetékkel bemutatott verzió fog menni, hanem valami modernizált hangszerelés, ami annyira nem vonz első hallásra. 


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 422019-05-04 21:17:21

Bocsánat, de mit kell érteni a kilátásva helyezett, 10 ezer forintos belépőár alatt? Gondolom nem ennyiért árulják majd a jegyeket az Eiffelbe, mert ha igen, akkor nem nagyon lesz közönség. Lehet majd vattázni a foghíjjas nézőteret. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616682019-05-03 20:46:23

Ókovácsék nem rajonganak a belcantoért - ez már azért kiderülhetett az elmúlt évek alatt elég sovány volt a belcanto darabok színrevitele. Persze Ókovács majd erről is ír egy levelet Tatjána nénémnek, hogy mennyire nem így van. De csak jelzem, hogy van egy jó Lucia előadásunk vagy volt egy jó Luciánk, ami három év után jövőre már nem lesz műsoron és ki tudja, meddig pihentetik? A Hugenottákat is a keresztény évad alkalmából veszik le - ja, hogy az a kereszténység nem éppen leányálmos oldalát mutatja, csakhogy ez is része a vallástörténetnek. És Sába királynője miért nem lesz? Azért az se volt most rossz a MÜPA-ban. Lehetne Pál Tamással Mózes is koncertszerűen legalább pár alkalommal. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616672019-05-03 20:40:59

Carlo Montanaro megfelelő lenne. Most ő vezényli Az álarcosbál előadásokat.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 382019-05-02 18:05:47

Az arany meg az asszony dráma - nem elbeszélés. Ezt a prózában írt drámát zenésítette meg szinte szószerint Kenessey. Egy időben prózai színházban is ment a darab és megjelent modern kiadásban is a Magyar dráma gyöngyszemei c. sorozatban. 


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 352019-04-30 20:32:03

Igen, negyed tizenkettőkor - ha megvárjuk a taps végén fél tizenkettő körül kerülünk ki az utcára. Szerintem ez a még zajló munkálatok miatt is lehet - gondolom délutánig négy vagy öt óráig biztosan dolgoznak az építőipari munkások a területen, utána meg elő kell készíteni a terepet az esti előadás számára. Nagyon kiesik, a semmi közepén van, de nekem vidékről nincs messze - a vonat pont letesz Kőbánya-Kispesten, onnan metróval pár megálló a Népliget s a népligeti megállóból negyedóra séta. Ugyanakkor nem jó hajnali egy felé hazaérni, úgyhogyy remélem a jövő évadban ott is egy órával korábban leszneka az előadások és akkor hamarabb érnek is véget. Ja és persze a nem jár a hármas metró mert újítják miatt azért egy kicsit macerásabb tud lenni nagy forgalomban a kijutás. 


Erkel Színház • 99422019-04-28 16:32:00

Nem értem, hogy nincs is operakaland az idén és mégis ekkora előadásszámban megy a Háry. Jövőre ilyen magas előasszámmal fog menni ez a gyenge Hunyadi is - redezésügyileg mindenképpen az és ennyi előadással kétlem, hogy minden este megfelelő lesz a zenei kivitelezés. Bár lehet, hogy jövőre már lesz operakaland. Most nézem, hogy a Hunyadik délelőtti és délutáni - kora esti előadások. 


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 322019-04-28 12:52:53

Senki nem volt Arany meg az asszony - Tóték premieren? Nekem az Arany meg az asszony nagy kedvencem - nagyon szerethető darab. Örkényt is szeretttem, de ez az opera feldolgozás néhány jobban sikerült zenei ötlettől eltekintve számomra unalmas volt. Mondjuk a közönség lelkesen tapsolta. Káel Csaba fabulát, állatmesét csinált a Kenessey-operából: Rotarides = kakas, Anna = macska, Wolfgang = róka, Hinkó = nyúl, a színészek = bika. Ilyen jelmezekben jelentek meg az énekesek a színpadon, akik közül számomra a legélvezetesebb alakítást a Wolfgang szerepében színre lépő Kovács István nyújtotta. Már a Luciában is nagyon tetszett, pozitív változás ált be vokális teljesítményében. A Tóték esetben jók voltak a kórusrészletek, Szvétek László és László Boldizsár is tetszett. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43412019-04-24 17:25:26

És ami énekelt szerepet az is bariton - elírtam, bocsánat. A lényeg, hogy a két nagyobb szerepet alakító férfi énekes közül ő volt a jobb, ő kapott nagyobb tapsot, holott a tenor a férfi főszerep. Bocsánat.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 202019-04-23 14:41:38

Hm, ezt elfelejtettem Nem láttam, de tudtam róla s most mégsem jutott eszembe Mindenestre repertoár bővítésként bemutathatnák a darabot a Házba is. Megfelelő rendezéssel és zenei kivitelezéssel évekig műsoron tartható lenne. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43362019-04-22 21:31:58

Engem a kisebb hibák nem érdekelnek. Netrebkot nem hallottam élőben a szerepben, de Csurilova élben nagyobb hatást tett rám Jolántaként, mint Netrebko felvételről - ugyanakkor a pécsi Manont megtekintve kijelenthettem, hogy Gruberova Manonként felvételről sokkal nagyobb hatást tett rám, mint a pécsi Manon élőben :-). Alekszej Markov valóban vitte a pálmát a két tenor közül s őt ünnepeltük jobban, de Nazsmiddin Mavljanov se volt rossz. Sokkal rosszabbakat is hallotunk már, akiket világhírűként adtak el nekünk.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43282019-04-22 09:59:57

Mintha egyszer a Miskolci Nemzetközi Operafesztiválon is lett volna belőle egy vendégelőadás. 


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 102019-04-22 06:55:09

Igazad van. A linkeket köszönöm. A gyöngyhalászok klasszikus előadásnak tűnik, minden modernkedés nélkül. Én szerintem a Faustot is megnézem - főleg ha nem lesznek háromoszorosára emelt jegyárak. 


Kolonits Klára • 10932019-04-21 19:42:06

Honlapja információi szerint a művésznő két Violettát énekel május elején Észak-Olaszországban: Novara, Teatro Coccia. Ha már itthon nem énekelheti a szerepet, legalább Kolozsváron és itt színpadra lépet Violettaként. Örülök neki, de a másik szemem sír, hogy Pesten miért nem hallhatjuka  szerepben - jövőre Lucia sem lesz, Hugenották sem. 


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 82019-04-20 23:45:11

A MÁO honlapjának jelenlegi állása szerint az a Faust mégsem lesz felétlenül koncertszerű: The St. Petersburg Chamber Opera vendég előadása, ahogy a Gyöngyhalászok is. Számomra a jövő évad nagy eseménye lesz, hogy végre, több mint, 120 év után, ismét felcsendülnek majd Bizet eme remekének dallamai fővárosunkban. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43252019-04-20 23:42:30

A mai Jolanta egy gyönyörű előadás volt! Egy újabb orosz ritkaság szólalt meg a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben s nekem kivétel nélkül minden énekes tetszett. A zenekar is nagyszerű volt és a darab is gyönyörű! Sajnálhatja, aki lemaradt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616302019-04-13 06:20:38

Ezt a bennfentesek tudják, mivel emailben kellet igényelni az ingyenes jegyeket és nem látunk jegytérképet. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616292019-04-13 06:20:00

Szerintem a következő évad műsora a leggyengébb mióa Ókovács van hatalmon az Operában. Szánalmasan gyenge és szánalmasan semmitmondó a tematikus évad terv. Egy keresztény évadban levették A hugenottákat - nyilván megérte anyagilag két évig játszani a darabot, megérte a bele fektetett munka humánerőforrás is. Ha már keresztény évad: egyetlen egy bibliai témájú opera se fog futni A Luciát is levették. De legalább a Bánk bán megint tenor-verzióban fut majd. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43172019-04-13 06:14:45

Jó hát nekem elég az, hogy Kovács János híve a Hovanscsinának és nem véletlen volt ő az április 5-i előadás karmestere. Abbado is Muzorgszkij híve volt. Most lehet vele jönni, hogy nem ez számít, csak akkor kérdem én mi? Abbado több helyen is sikerrel játszotta Muszorgszkij zenés színpadi műveit. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43132019-04-12 22:14:41

Wagner rengeteget lopott Marschnertól.Te Weberen is fanyalogtál, pedig Wagner A bűvös vadászt sokra tartotta. Weber és Marschner nélkül Wagner is másként lett volna géniusz - tetszik vagy sem, de ez az igazság. Tessék nyitott fülell végig hallgatni a Hans Heilinget és majd rájössz miről beszélek. Marschner csak másodvonalbeli, de figyelemre méltó komponista.



Te olyat kérsz számon Muszorgszkij operáin, amiket nem kellene, mert eleve mást akart, másként mondani, bemutatni,  ő nem hagyományos történelmi operát akart írni. Pont az a lényeg, hogy a Hovanscsinában nincs főszereplő, mert csak így tudja jól ábrázolni, bemutatni azt, amiről szól. Az orosz opera a Borisz Godunov és a Hovancsina, az Igor herceg, Az aranykakas, A cári menyasszony, Szadko is és képzeld, van olyan zenetudós és eszéta, aki az Anyegint nem tartotta sokra. Ennyit erről. Korszakov is egy zseni volt és nagyszerű operákat írt.


Erkel Színház • 98732019-04-08 19:00:24

Lesz Gyöngyhalászok, koncerszerűen Stiffelio, Erkel Erzsébet, Faust, Tannhauser. Szerintem a lehetőségekhez képest sovány műsor - nem a bemutatók száma miatt. Sokkal jobb premiereket lehetne csinálni. Nem értem a Poppeát miért kell modernesíteni - akor lehetne azt a változatot játszani, ami Házyékkal is ment. 


Erkel Színház • 98722019-04-08 18:49:56

Bemutatók még: Mathis, a festő, Simona néni, A cremonai hegedűs. Információim szerint végre megint tenor Bánk bán lesz.


Erkel Színház • 98712019-04-08 18:48:08

Fenn már a bérleti tájékoztató.



Lesz Parsifal, Don Carlos, Szöktetés a szerájból bemutató. A MÜPA-ban Mefistofele, Anyegin és West side story. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42992019-04-08 17:24:28

Te nem akarod megérteni a lényeget, de nem baj. Akkor ezek szerint A hugenották se opera, hanem kórrajz, vagy A nyugat lánya se opera, mert ott is elég sok mellékszereplő van, hanem Puccini megalomániás hajlamainak eredménye, egy feletébb szokatlan téma a szerző korábbi műveihez képest újszerű feldolgozásba, ami vakvágány és sokat nem ér - végül is voltak, akik ezt a remekművet is így értékelték. Se baj. További jó zene hallgatást! Én tudom élvezni hibáikkal együtt is a művészeti alkotásokat, az operákat is. Igen, a Hovanscsina torzó, ahogy a Hoffmann meséi is. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42922019-04-08 16:13:24

Egy történelemmel is foglalkozó embernek Muszorgszkij operái zseniális történelemszemlélettel rendelkeznek. Nem, nem Verdi-operák, nem azért jók, mint a bel canto darabok, ahogy nem is azért zseniálisak, amiért Wagner operái. Korrajzok, illetve az emberről mondanak el nagyon sokat. Sokkal többet, mint Verdi operái, amelyek szintén remekművek, de nem olyan súlyosak, nem olyan tömények, ettől még azok nem rosszabbak, de más kategóriák. Nem szeretem ezt a sznob szemléletet, hogy van Verdi, Mozart, Puccini, Wagner, esetleg még Richard Strauss és kb. ennyi, a többiek csak kismesterek, mert mit akarnak. Muszorgszkij egy zseni volt, ahogy Korszakov operáit is lehet szeretni,és én azokat is szívesen hallgatnám élő előadásban is. Hogy melyik verziót játsszák színház, kor, rendezői, karmester stb. függő.



Nem szabad elfelejteni, hogy Weber vagy Marschner legalább annyira fontos zeneszerző, mint Wagner, mert nélkülük Wagner se azt az utat járta volna be, amit bejárt. Muszorgszkij nélkül is szegényebb lenne az operatörténet egy nagyszerű alkotóval, aki rendkívül sötét szemléletű, pesszimista darabokat írt, de amelyek ugyanakkor nagyon megdőbbentőek és ütősek. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42892019-04-08 14:52:09

Bojti évekkel ezelőtt készítette el munkáját és nem hiszem, hogy hiba volt előadni, ha már elkészült. Miért ne? És vendégénekesek nélkül nem lehetett volna ezt az előadást megvalósítani és a MÁO repertorájába egy ideig nem fog visszatérni a darab, vagy ha igen, az gyenge lesz, az 1980-as évek előadásaihoz képest, mert nincsenek megfelelő magyar énekesek a szerepekre. És nem, nem mindegy, ahogy az se mindegy, hogy a Hoffmann meséihez hogy nyúlnak hozzá.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42882019-04-08 14:49:53

Azért az erős kijelentés, hogy Muszorgszkij nem tudott hangszerelni. A Borisz eredeti formájában egy zseniális alkotás. Semmi szüksége sincs Korszakov átigazítására. Azért ma már több tanulmány született, amely megértette Muszorgszkij zenedramaturgiáját, ami iránt Korszakov értetlen volt, de attól az még nem rossz. Sok művét nem azért nem fejezte be, mert dilettáns volt, csak más zeneszerző volt, nem egy romantikus Korszakov. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42842019-04-08 12:14:48

Nekem tetszett Bojti munkája. Szeretem Sosztakovics verzióját is, de ő az énekszólamokba is mélyebben belenyúlt. Különben meg majd minde karmester, rendező, dramaturg alakított az évtizedek során a Hovanscsinán kisebb nagyobb mértékben. A Hovanscsinának létezett egy Sztravinszkij és Ravel hangszerelte változata is, ami sajnos elveszett. Csak egy töredék ismert belőle. Bojti munkája alapos volt és összehasonblítva a Borisz Godunov eredeti hangszerelésével én nem találom rossznak. A Korszakovi verzió áll tőlem a legtávolabb. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42702019-04-07 14:02:15

Hovanscsina - a teljes szövegkönyv magyar fordítása. Nem a Nádasdy által fordított verzió. 



A Hovanscsina történelmi háttere.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42662019-04-07 07:53:48

És mégis kikkel játszanná ma a darabot az Opera? Szerintem nincs elég megfelelő énekes. Sőt! A férfi főszerepek ha jobban belegondolunk magyar énekesre kioszthatatlanok. A mostanában a Házban sokat foglalkoztatott basszusok és baritonok közül egyiket se találom alkalmasnak, hogy a Hovanscsinában szerepljen, s ha mégis menne velük a darab nem lenne a kedvencem, de a tenor szólamokkal is gond lenne. Szuszanna vénlány az Abbado vezényelte bécsi előadás DVD felvételén is benne van - úgyhogy szerintem őt Korszakov húzta ki és eredetileg szerepel a partitúrában. Az az előadás - valamikor a nyolcvanas évek végén ment Bécsben is, ha jól emlékszem, én csak felvételről ismerem - szintén sokban különbözik attól, amit Budapesten lehetett látni és hallani gyakorlatilag a bécsi előadással egy időben. 


Erkel Színház • 98522019-04-06 16:08:57

Pedig lehetne olyan Traviátákat csinálni, hogy a közönség szétszedje a házat az előadás végén. De hát ugye azok nem kapnak benne lehetőséget, akiknek a leginkább kellene. Nem is járok Traviáta előadásokra évek óta. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42632019-04-06 16:07:26

És nekem ez így az egész jobban bejön, mint a Korszakov-féle verzió. Nekem a tegnapi szép este volt. 


Erkel Színház • 98492019-04-06 12:34:50

Az arany meg az asszonyt és a Tótékat szívesen megnézném április végén, s most látom, hogy azon előadások ingyenesek lesznek. Na azokra igénylek jegyeket. 


Erkel Színház • 98482019-04-06 12:30:33

Sajnos mostanában nem járam az Erkelben, de 11-én megyek erre a koreai darabra. Utána megint nem járok az Erkelbe május végéig, helyette Pécsre megyek Manont nézni - ha már a két világháború óta nem mutatták be kis hazánkban és nem lesz Primavera idén, akkor gondoltam, elutazom egyik kedvenc városomba s megnézem a helyszínen. Sajnos az Erkelbe sok minden nem vonz most. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42612019-04-06 12:24:58

Nekem nagyon tetszett a tegnapi előadás. Viva Muszorgszkij, aki igazi zenedrámákat írt! A Borisz Godunov eredeti alakjában számomra sokkal ütősebb és komplexebb zenedráma, mint bármelyik Wagner, - amik közül sokat szintén nagyon szeretek - de a kiegészítésre szoruló Hovanscsina is remekmű. Dicséretes, hogy sokan kotta nélkül, vagy a kottába csak olykor beletekintve énekelték szerepeiket a tegnapi előadáson. Muszorgszkij egy nagy zseni volt. Jó lenne egy hasonló Borisz előadás is valamikor a MÜPA-ban - de nem a Korszakov-féle verzió. Egyébként a közönségnek tetszett az előadás. Minden felvonás végen taposoltak, pedig ugye egyben ment le az első kettő s utána a harmadik, negyedik, ötödik felvonás. Döbbenetes ereje van ennek a zenének, s rendkívül negatív az afajta történelem szemlélet, ami Muszorgszkij színpadán megjelenik, de sok igazság is van benne. Mellesleg ennél sokkal gyengébb darabokat - direkt nem írok címeket - játszanak sikerrel évadokon át, akkor miért pont a Hovanscsinának ne legyen most sikere?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616002019-04-03 21:06:01

Április 8-án, a Szépművészeti Múzeumban tartják a meghívottaknak a sajtótájékoztatót az Operaház 2019-2020-as évadáról. Úgyhogy jövő hét kedden már okosabbak leszünk a MÁO jövő évadra vonatkozó terveit illetően.


Kolonits Klára • 10902019-04-03 20:00:10

Éljen, éljen! A francia közönség nagyon szerencsés. Pesten mikor lesz Norma bemutató? Nem ártana a Lucia után.....


Belcanto • 9172019-03-19 19:29:38

Lesz Bellini előadás a MÜPA-ban ismét. Ismét a Pannon Filharmonikusokkal.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 615512019-03-16 20:16:42

Én már azt sem értem, hogy miután elnékelte a szerepet májusban Fekete Attila, az előző évadban miért kellett feltétlenül a bariton Bánk? Miért nem énekelte Fekete és László Boldizsár a premier két szereposztásában s miért nem Fekete Attilával vitték ki a darabot tenor főszereplővel New Yorkba? Merthogy Ókovács tett rá utalást, hogy ez az új Bánk bán Amerikai számára is készült és tudták, hogy László Boldizsár Asszád lesz, tehát kényszer is volt a bariton Bánk. Vajh miért nem lehetett a bemutató Bánkja Fekete? Akár a szólam leszállítása árán is, ha túl magas volt neki az eredeti magasságokban a tenor szólam? Nem lett volna nagy dolog. 


Erkel Színház • 97382019-03-02 14:50:53

Nekem a régi nagyokkal sem a kedvenc operám - ez van. Marton Éva, Callas és Tebaldi ide vagy oda. Azért egy jól sikerült Donizetti, Bellini vagy Verdi operához nem jöhet - ahogy a Chénier sem, pedig azt azért jobban kedvelem, mint a Giocondát. Tény azonban, hogy jó énekesekkel és rendezéssel eladható, hosszabb távon műsorontartható előadást lehetett volna létrehozni belőle. Én fel nem fogom, hogy a lírai tenorokat minek kell drámai szerepekben nyomatni. 


Erkel Színház • 97342019-03-02 11:27:40

Egyébként én fel ne foghatom miért kellett úgy meghúzni a darabot? Ellezdik hatkor oszt kilencre vége. Akkor most miért kellettek a húzások? Tartott volna félórával tovább hú, de elviselhetetlen lett volna. A rendezés enyhén szólva jellegtelenül semitmondó.Fel nem foghatom, hogy miért nem lehetett ez egyszer egy realista, hisotirázló színpadkép. Néha külhonban is előfordulnak ilyesmik - lásd a pár évvel ezelőtti londoni Chéniert, vagy a Met-es, pár évvel ezelőtti Anyegint. Akkor most nem értem, hogy nálunk ezt tiltja a művészeti szabályzat???? Ennél a se íze, se bűze rendezésnél egy jelmezes koncert is élvezhetőbb lett volna. 


Erkel Színház • 97332019-03-02 11:21:41

Itt el lehet olvasni Eötvös József fordításában neten is.


Erkel Színház • 97122019-02-28 06:50:09

Azért a Gioconda nem a legnépszerűbb operák legnépszerűbbje. Nekem se a kedvencem - énekelhetné harminc évvel ezelőtt Marton Éva is a címszerepet, akkor se lenne az. A Bánk bánban eredeti formájában is háromszor annyi drámai erő és magával ragadó jelenet van, mind a Giocondában - csakhogy ne mindig csak leszólja itt valaki Erkelt, ezért hoztam ezt a példát. A premieren a rendezés olyan semmilyennek tűnt. A kórusnak túl nagy szerepe nincs kb. bejön és énekel, majd általában a festett díszlet felemelkedése után, levonul a színpadról. Zeneileg számomra ez egy abszolút átlagos repertoár előadás szintjén mozgtó produkció volt. Semmi sem indokolta, hogy éppen most, pont ezekkel az énekesekkel kell bemtuatni a darabot - de ilyenekkel már senki sem foglalkozik. Agache próbálta valamilyennek mutatni Barnabást, de sajnos a rendezés ebben nem volt segítségére. Cser Krisztiánnak az énekhangja megvan a szerephez, de kicsit finomíthatna az énekelésén. Boncsér most jobban tetszett, mint a Hugenottákban, de ez a szerep se az  hangjára íródott. Sümegi után se feltétlenül most kiáltott a címszerep. Az énekkar jó volt. Az órák tánca teljesen kilógott az előadásból. Almási-Tóth Porgi és Bess rendezéséről is úgy éreztem tavaly, hogy részleteiben kidolgozatlan, hát a Gioconda is ilyen érzéseket keltett bennem.


Erkel Színház • 96572019-02-10 23:59:54

Vajon miért tértek vissza a Luciában az üvegharmónikáról a fuvolára? Mindjárt megjegyzi valaki, mert az úgy jobb, de 



1. én már az üvegharmónikát társítottam ehhez a Luciához, ezért ebben a rendezében szokatlan volt a váltás



2. tök logikátlannak tartom, hogy két évig üvegharomónika, most meg fuvola - kb. olyan mint a tenor után nosza rajta legyen bariton Bánk osztán majd lesz megint tenor, osztán hol átdolgozás, hol valami eredetihez közelebb álló verzió osztán ki tudja mi lesz 20 év múlva


Erkel Színház • 96532019-02-10 12:40:07

Számomra az is érdekes, hogy augusztus végére ha jól emlékszem szinte már nem voltak jegyek a délelőtti előadásokra - nemcsak a Luciára - most meg szép zölden virít nem egy matiné előadás jegytérképe. Nem értem ez is hogy van, de ennek örömére mind a két délelőtti Lucián jelen leszek. 


Erkel Színház • 96442019-02-02 18:28:15

A hugenották tényleg jó volt, de Boncsérnak akkor sem való ez a szerep. Egyszerűen kevésnek éreztem a hangját - mert Raoul szólama nem egy lírai tenor hangra íródott. A most fellépő finn basszus személyében azonban végre volt igazi mély basszusunk. Nem világhíres sztár ha jól tudom, de jó pár sztárocskát simán leénekelne a színpadról - meg persze lenne akit nem. Egyébként akárcsak a Sábán a Hugenottákon is jól szórakoztam.


Erkel Színház • 96282019-01-19 17:55:04

És a tavalyi A bahcsiszeráji szökőkút után hála legyen érte a magasságosnak egy másik klasszikus balett kerül vissza régi formájában a repertoárba. Köszönöm, hogy nem kellett elszenvednem a Giselle esetében azt, amit a Csajkovszkij balettekkel műveltek. Lehet nem volt tökéletes a ma délelőtti előadás, de szépek voltak a díszletek, nem volt semmitmondó a koreográfia és az új Hattyúktava és hasonló malőrök után ez számomra, aki igazán szereti a jó balett előadásokat is, áldás. Hála érte a döntéshozóknak. Köszönöm.


Erkel Színház • 95872019-01-15 20:00:08

Nem kell vitatkozni senkivel, de azért vannak dolgok, amiket egy laikus is meghallhat. Egyszer egy koncerttel kapcsolatban mondta a zongoratanárnőm, hogy megjegyezték neki laikus ismerősei, hogy nem értik xy miért püffölte úgy a zongorát miközben Chopint játszott, hát Chopin zenéje ennél kifinomultabb, árnyaltabb és akkor azt mondta nekem a zongoratanárnőm - jó régen volt és én attól még, hogy tanultam zenét laikus vagyok -, hogy miért ne lehetne igaza egy laikusnak is, miért ne vehetne észre dolgokat és igazat adot nekik, mert tényleg püffölte a zongorát az illető művész. 


Erkel Színház • 95732019-01-14 23:09:20

Lényegesebben jobb előadás volt, mint a Boccanegra. Kellemes szórakozás, szépen szólt a zenekar, jó volt a kórus, Palerdi András nem igazán tudott súlyt és jelentőséget adni szerepének, basszusa igencsak gyengén szólt, a mélyebb részeken el is veszeett a zenekari hangzásban, Zavaros Eszter sem tetszett, nem volt kidolgozott az éneklése. Összeségében azonban tényleg sokat ért, finomodott a zenei megvalósítás. Gáspár Boldizsár nem minden részletet formált meg szépen, de elismerésre méltó, élvezetes alakítást hallhattunk tőle. Bakonyi Anikó alakítása volt szerintem a legkidolgozotabb, Gál Erika alakítása a címszerepben árnyaltabb volt, mint a bemutató idején. Kelemen Zoltán hozta a szokásos formáját. Fényévekkel voltunk a Boccanegra üres ledarálásától szerencsére itt nemcsak felmondták a kottát. 


Erkel Színház • 95672019-01-12 11:34:26

Ez nem annyira rossz csere - ha jól emlékszem Szennai dirigálta a bemutató idején is a darabot. Szerencsér nem Kocsár vett át ezt is.


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:30 : Budapest
Pesti Vármegyeháza Díszudvara

Hegedűs Endre (zongora)
"Holdfény Estek"
BACH: g-moll siciliano
BEETHOVEN: c-moll „Pathétique” szonáta, op.13
BEETHOVEN: cisz-moll „Holdfény” szonáta, op.27
GRIEG: Lírikus darabok
- Arietta - A tavaszhoz - Esküvő Troldhaugenben -
BACH-BUSONI: Chaconne
LISZT: XIV. magyar rapszódia

19:30 : Budapest
Fasori Református templom

Keith John (orgona)
A mai nap
történt:
1782 • A Szöktetés a szerájból bemutatója (Bécs)
született:
1858 • Eugene Ysaye, hegedűs († 1931)
1937 • Pál Tamás, karmester
1948 • Pinchas Zukerman, hegedűs
elhunyt:
1979 • Alfred Deller, énekes (sz. 1912)
1989 • Herbert von Karajan, karmester (sz. 1908)