vissza a cimoldalra
2019-11-13
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11446)
A csapos közbeszól (95)

Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4434)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4604)
Kimernya? (3276)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1797)
Franz Schmidt (3452)
Operett, mint színpadi műfaj (4146)
Zenetörténet (256)
Bartók Rádió (757)
Legyen a zene mindenkie! - avagy mit tehetnenk a mai magyar enekoktatasert (61)
Lisztről emelkedetten (977)
Társművészetek (1439)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (109)
Balett-, és Táncművészet (5936)
musical (188)
Élő közvetítések (8232)
Pantheon (2442)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: nickname
Leírás:
Honlap:
   


nickname (774 hozzászólás)
 
Erkel Színház • 103472019-11-03 10:19:33

Én egyszer láttam a bemutató idején, de még egyszer ezért az előadásért nem adok pénzt. Ez egy elfusárált lehetőség volt sajnos. Nem baj ezt is ki lehet pipálni, hogy nagyszerű Szilveszterünk igenis bemutatta! Éljen éljen!


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 1002019-11-03 10:17:37

Tudtommal a műhelyház egiyk előadására se vásárolhatóak még jegyek. Gondolom erre majd az átadás után kerülhet sor, de addig nem. És nekem a cirka 10 ezer forintos egységár még mindig a valóságtól elrugaszkodott ötletnek tűnik és nagyszámú vattázási megoldásokat fog szerintem eredményezni, mert ennyiért nem fognak ritkaságokra menni négszázával a kedves operarajongók. 


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 972019-11-02 13:34:13

Faust lesz március 29-én, Gyöngyhalászok meg előtte egy nappal - legalábbis még a honlapon fenn vannak.


Erkel Színház • 103442019-10-30 17:12:08

Túlburjánzik benne a magyaros hangvétel: a verbunkos, a népies műdal-szerű részletek és még a magyar himnusz is elhangzik. Ez mekkora szentségtörés már egyesek szerint a nemzeti romantika fénykorában, illetve annak bizonyítéka, hogy Erkel aktuális igényeket szolgált ki programszerűen és nem alkotott igazán értékeset - magyarkodott. Ami hülyeség és szerintem enyhén sznob hozzáállás. De megjegyzem: ha jól tudom Kodály és Bartók se szerette Erkelt, aki nem ismerhette az igazi magyar népzenét s nagyban átvette az olasz, francia opera formáit - cavatina, kórustablók, nyitány és hasonlók felépítése, hangvétele -: hatott rá Donizetti, Meyerbeer, Bellini, Verdi, később talán Wagner is. Ezért Bartók a szemére vetette, hogy ez nem magyar operamuzsika. Csáth Géza azt írta róla:



"A negyvenes évek müvészi viszonyaihoz képest, munkái európai szinvonalon állottak. Ott állanak ma is. De mig nagyapáink Erkelben a magyar zene Messiását üdvözölték, addig mi bátran bevallhatjuk, hogy nem volt az. Magyar motivumokat, magyar melódia-instrukciókat és ritmus-mintákat használt, de az észjárásban, a zenei szerkesztésben nem tudta hangsulyozni a magyarságot. Épp azért, mert hangsulyozni akarta. Operái visszatükrözik a negyvenes évek Budapestjét és Magyarországját, amikor az emberek magyar ruhában jártak és beszédjük hemzsegett a germanizmusoktól és a német szóktól.



A mi nagy sikságaink hangulatait, visszhangos óriási vonalait a »Bánk bán« tiszaparti jelenetében nem érzem." - de bajh, miért is kellene érezni benne? Annál inkább érezem benne a hagyományos, romantikus őrülési opera jeleneteket egy sajátosan erkeli formáját, hangját, amiről azóta tudom, hogy milyen zseniálisan, pszichológiailag hatásosnan mutatja be a zene eszközeivel Melinda őrületét és tébolyát, mióta Kolonits Klára elénekelte Szegeden a majdnem húzatan, eredeti Tisza-parti jelenetett szcenírozottan is. Előtte én is úgy voltam vele, hogy itt talán lehet kicsit húzni a partitúrából, de ha van egy Kolonits Kláránk, akkor ez egyenesen szentségtörés!  



Csáth kritikája egyébként szerintem merő ostobaság. 



Az Erzsébet második felvonása csupa báj és kellemes muzsika. Jól sikerült magyaros, népies műdal-szerű részletekkel, mutatós szólószámokkal, grandiózus kórustablókkal, s majd mindvégig éreztem a verbunkos lüketetését az este alatt. Aki nem jött el sajnálhatja, aki nem képes élvezni ezt a muzsikát azt sajnálom. Ahogy Katona Bánkja, úgy Erkel mindenegyes hangjegye nagyon magyar és rendkívül sajátos stílusú, eklektikus, de színvonalas romantikus operamuzsika, ami egyáltalán nincs híjján a drámai erőnek. Az Erzsébet esetében azonban inkább a lírán van a hangsúly, könnyedebb fajsúlyú, de nagyon kellemes muzsika. 



Mellesleg Katona Bánkját is ahányszor újraolvasom, annyiszor érzem rajta a nagyszerű történelmi tragédia magával ragadó hangulatát, milliőjét! Történelmet felsőoktatásban is tanultkén tudom, hogy Katona milyen nagyszeren illesztette bele az egybént a valóságtól sokszor elrugaszkodó drámára a történelmi utalásokat, tényeket, s micsoda remek szöveget alkotott. Sokan ezzel sem értenek egyet - sajnálom, hogy ők nem tudják így élvezni ezt a szöveget. Igazán. 



 



 


Erkel Színház • 103342019-10-20 14:08:19

Nincs megfelelő kotta - ezt mondta, ami a Dózsa Györgyre igaz is, de a Bátorinak van kritikai kiadása. Az sem megfelelő? A rádió a teljes koncertet felvette - sajnos voltak hiányosságai az előadásnak - nem Kolonits és László Boldizsár miatt. A tegnapi előadás egyébként szerintem jól sikerült, de ebben az egy felvonásban minden benne van, amiért utálni szokták egyesek Erkelt vagy legalábbis nem tartják eredeti, meg jó zeneszerzőnek. 


Erkel Színház • 103322019-10-20 07:18:59

Tegnap Szilveszterünk azt mondta, hogy a Bátori Máriából azért nincs teljes cd kiadás, csak keresztmetszett, mert nincs hozzá megfelelő kotta - akkor ennyi erővel a Hunyadihoz és a Bánk bához sincs, azt miért adták ki? Könyörgöm: az előadás a kritikai kiadás alapján készült. Mondjuk már megszoktam, hogy a főihgazgatót pontosítani kell, meg ferdít.


Erkel Színház • 103312019-10-20 07:16:51

Sőt: előadták 2007-ben is! A cikk szerint 2007-ben három előadás isvolt, de itt is úgy hivatkoznak rá, mint egy 150 évenem játszott darabra. 


Plácido Domingo • 8712019-09-28 14:25:04

Emberként egyébként rendkívül visszataszító, hogy buzgó katolikusként azért össze-vissza feküdt másokkal is a feleségén kívül. Ennyit a nagy vallásosságról - mondjuk ilyeneket garmadával tapasztalok mindennapjaimban is. A nagy konzervatív keresztények sokszor a legnagyobb paráznák. 


Plácido Domingo • 8702019-09-28 14:17:56

Domingo már csak egy baritonként szerencsétlenkedő tenor - egy tenor, aki bariton szerepeket énekel, mert már nincsenek egyáltalán meg a tenor fachoz kellő magasságai. Akinek ez művészi élmény az hallgassa. Én az igazi baritonokat szeretem a bariton szerepekben, nem a kiörgedett tenorokat. 


Plácido Domingo • 8522019-09-02 21:12:11

Bocsánat nem olvastam az előzményeket. Most sokan fognak fújni rám, de szerény véleményem szerint semmit nem vesztettünk volna, ha Domingo visszavonul és nem válik szép lassan egykori önmaga paródiájává a baritonszerepekkel. Amikor mindenfelé énekelte a Boccanegra címszerepét, már akkor úgy éreztem: semmit se tesz hozzá ehhez a szerephez, egy magaságait vesztett tenor énekli ugyan profin és jó színházi érzékkel, de nem igazi bariton hangon ezt a nagyszerű baritonszerepet, ennek következtében túl sok újat nem tudott mondani a szerepről és engem nem igazán fogott meg, mert a baritonszólamokat baritonokkal szeretem hallgatni, azokkal szoktam meg.Tenorként voltak emlékezetes alakításai, de baritonként nekem egyszer sem jött be - bár élőben nem volt alkalmam baritonszerepben hallani, de azért felvételről többször próbálkoztam megszeretni Domingót, a baritont - nem ment. 


Plácido Domingo • 8502019-09-02 17:08:59

Azt hiszem létezik egy Figaro felvétel, ahol Domingo énekli a címszerepet - és ezt egyszer, pár éve, leadták a Bartók rádión is. 


Plácido Domingo • 7372019-08-14 21:04:48

Hát igen, mondjuk lehetett volna már a 80-as években előállni ezekkel. De azt változatlanul nem értem, ha mindenki tudta, akkor hogy maradhatott titokban? Persze ott van az a ha. Ennyi éven át. 


Plácido Domingo • 7212019-08-14 11:30:26

Csakk azt nem értem:



Miért harminc én után derül ez ki? Vagy több, mint harminc év után.



Ha a művészvilág tudta, akkor miért hallgatott? Ha köztudomású volt? Vétkesek közt cinkos, aki néma.



A metoo sem magyarázat erre, mert ez ahhoz képest is fáziskéséssel került terítékre. Dominga egyébként nem tagadott egyértelműen, csak az "nyugtalanítónak és pontatlannak nevezte a nők által elmondott történeteket. Majd hosszabban azt is kifejtette, harminc éve még mások voltak a társadalmi normák, mint ma. Mint fogalmaz, aki ismeri, tudja, hogy nem olyan ember, aki bárkit is megsértene vagy megbántana." - na azért Domingo reakciója is gáz, ezzel a akkor mások voltak a társadalmi normákkal.



Akkor ennyi erővel háború esetén tök normális, ha katonák fiatal nőket erőszakolnak meg és fosztogatnak - nem kell ellenük fellépni, mert minek?


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70022019-07-21 19:28:18

Politizálnia sok mindenkinek nem kellene/kellett volna. Lásd a nemrég elhunyt Heller Ágnes példáját. Nyugodjék békében! Az utolsó éveiben lett volna csöndes nyugalomban élő nagymam/dédnagymama. Fischer Ádámnak sem kellene poltizálnia, de azért nem volt szép, ahogy lefejezték 2010-ben az Opera vezetőségét. Az színtisztán politikai alapon történt hatalomátvétel volt. És nem érdekel, hogy a másik oldal is ezt csinálta - attól még ez undorító. 


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 69942019-07-21 08:18:19

Nem tudom, hogy a Wagner-napok hatás-e, de akkor is: manapság gyakorlatilag ha Wagnert akarunk hallgatni a MÜPA-ba kell menni nyáron, mert az Operában, már az Ybl-palota bezárása előtt is csekély számú Wagner-opera előadások voltak s mindig csak néhány darab volt műsoron. Végül a Ringet se tudták befejezni, a Hollandit is gyakorlatilag levették, Tannhausert is. Most lesz Parsifal premier, mert erőltetni kell valmit és lesz keresztény évad, meg szokás volt a pár ünnepi Parsifal előadás, de gyakorlatilag hosszú évek óta aki Wagnert akar hallani színvonalas előadásban, annak a MÜPA-ba kell mennie. Ha mást nem is, de azt mindenképpen Fischer Ádámnak köszönhetjük, hogy játszanak még bizonyos Wagner-operákat Pesten, még ha éves kihagyásokkal is, és nem kell külföldre utazni egy teljes Ring-ciklusért. A MÁÓ Wagner repertoárja rendesen leépült. 


Opernglas, avagy operai távcső... • 202652019-07-20 11:44:10

A szabadtéri színpad nézőterének méreteiből ítélve igen - én csak ezt értettem gigaest alatt - látványosan nagy tömeg számára rendezett koncert/előadás. Egyébként a jegyek még annyira nem is drágák. Sőt: a drágább helyek keltek el inkább. Nyilván sok lesz a turista.



Vidékiként egyébként nem szeretem a később kezdődés miatt  sem a szabadtéri előadásokat, utána a szünetet is el tudják húzni, mire visszaér mindenki a nézőtérre, mire becsöngetnek, egyáltalán mire az este első fele elindul, és nem egyszer emiatt az orrom előtt megy el az éjféli vonat és csücsülhetek még egy órát a Nyugatiban a következőre várva. Hát emiatt sem járok csak kivétles alkalmakkor szabadtéri előadásra. Ja, hogy miért nem járok autóval? Hát igen, teljesen jogos, de ez van, nem járok autóval, tömegközlekedek.  


Opernglas, avagy operai távcső... • 202612019-07-20 06:11:58

Nagyobb reklámkampány kellett volna neki. Szerintem tíz rendszeresen operába járából nem biztos, hogy kilenc tudja ki az a Vittorio Grigolo. Plusz szabadtérre a jegyek is borsosabbak. Én az ilyen giga, szabadtéri operagálákat nem kedvelem. Egyébként se szeretem a népeseményeknek tetsző szabadtéri előadásokat. Ritkán veszek rájuk jegyet. Se a hangosítás, se az elemekkel való küzdelem nem vonz annyira. 


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 69622019-07-18 20:48:37

Nagyon jó zéta írása. A szereposztások abszolút nem énekes barát, illetve a teljes mértékben önmgvalósító és az énekesekre egyáltalán nem építő repertoárépítkezésre rengeteg pélád lehet hozni, de akkor vegyük Kálmándy esetét - szándékosan egy olyan énekesét, akit az elmúlt évadokban nem egyszer enyhén szólva túlterheltek. Kálmándy ma is oszlopos tagja a magyar operaéletnek és ezzel nincs semmi baj - sőt! meg kell becsülni. Mert az elmúlt évadok katasztrofális szereplései mellett iden remekül szerepelt a Luciában, Az álarcosbálban, és pár éve szerintem egész jó Posa márki volt. Ennek ellenére - bár az elmúlt évadokban sok premier lehetőséget kapott - a közelgő Don Carlos felújításban nem kapott szerepet. Minek?



Rálik Szilvia szintén az Ókovács éra sokat foglalkoztatott énekesnője. Volt egy jól sikerült Jenufája, ami a második évadra megérett - két év után nem játszotta tovább a darabot az Opera. Minek?



Rőse-Orsola Hajnalka jó benyomást tett rám a Don Giovanniban, a Hugenottákban, szépen helytállt a Bánk bánban. Ez irányban mégsem kap újabb szereplehetőségeket. Minek?



Miklósa Erika esetében sem igazán történt sztárolás, hiszen néhány évadig történő villongás után mára alig kap szerepeket. 



Fodor Beatrixot egy ideig szintén magas előadás számban foglalkoztatta a színház sok, nem neki való szerepben - mára alig kap szerepeket.



Jövőre végre megint tenor Bánkunk lesz - egyetlen címszereplővel. Vajh Fekete Attila miért nem énekelheti a nagyurat? És László Boldizsár? 



Volt egy jó sikerült Lucia előadás - három év után bizonytalan időre a süllyesztőbe került.



Volt egy az lmúlt évadok premierjei közül igenis kiemelkedő Hugenották előadás - két év után a süllyesztőbe került. Esetleg még 2-3 évig lehetett volna játszani 4-5 előadásos szériákban.



Volt egy szintén jól sikerült, rendezésileg ha nem is jó, de szélesebb tömegeknek emészthető, a januári MÜPA-s koncert alapján sokat ért Sába királynője, ami a bemutató évadában megért egy teljes szériát, az azt követő évadban két előadást élt meg, utána nem volt műsoron, majd kapott egy, azaz egy darab koncertet idén. Holott talán 4 - 5 előadásos szériákban 4-5 évig lehetett volna játszani esetleg. 



A bűvös vadász évitizedek óta nem volt műsoron, majd Zsótér rendezésében vitték műsorra. A premieren évében előadásról előadásra fogyatkozott a közönsége - habár még az első két előadáson szép számú közönség gyűlt össze. A premiert követő második évadban pangott az Erkel az Bűvös vadászok alatt - nem, nem azért, mert annyira rossz darab, hogy néhány évig nem lehetett volna műsoron tartani. Dantes nem kell okoskodni.



Lehet hallani a nemzeti vonalról. Hát: Bartók operája hol műsoron van, hol nincs műsoron. A Hunyadi egy meglehetősen gagyi 2012-es felújítás után mára már egy szétforgácsolódott és minden tekintetben kiüresedett rendezésben megy. A csodálatos mandarin és a Fából faragott királyfi szintén ritkaság lett. az elfedelett magyar operákat meg egyébként egy-két évad erejéig, na ez is megvolt, pipáljuk ki alapon veszik elő. A Háry Jánost szintén nem sikerült olyan formában színpadra állítani, hogy az hosszabb távon eladható lenne. A Bánk bánt egy elhibázott bariton verzióval, propaganda céllal, hatalmas költségekkel kivitték Amerikába.



Még lehetne sorolni és közben feltenni a kérdést: ez sok ide kapok oda kapok, ez is meg van, meg az is, mind mire való? Tudunk majd statisztikát gyártani - mert másra nem igen. 



 



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618502019-07-12 16:53:10

Mindenki tudta, aki józan paraszti ésszel végig gondolta, hogy az Opera felújítása sokkal több időt, energiát és pénzt fog igényelni annál, amit a vezetés először híresztelt. Mindenki tudta, hogy egy év alatt nem végeznek és a költségek is meg fognak szaladni, csak tisztességesebb lett volna, ha a vezetés se viselkedik Háry János módjára. De hát Ókovács egy igazi Háry János, ami a nagyot mondást illeti. 


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 812019-07-10 20:49:49

:-). A lényeg, hogy az R. Strauss opera díszletei szerintem monstrumok a műhelyházhoz - bár lehet, hogy egyszerűsítve, újragyártva leznek. Én szívesen megnézném újra, ha nem 10 ezer lenne a belépő :-).


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 792019-07-10 13:39:29

Hát én a Poppeát, a két magyar egyfelvonásos sem találom a bemutatók között, de Tűzmadár és Fantasio és Forunio sem lesz. Ezenkívül Az arany meg az asszony és a Tóték is lekerült a műsirról, viszont itt lesz Az árnyék meg az asszony. Be fognak férni a díszletek, vagy koncert lesz? Mindegy: akárhogy is nézzük ez lesz Ókovácsék leggyengébb évada. Nem is azzal van a baj, hogy csúszik az átadás, de minek előr meghirdetni valamit, mikor utána csendben törölni kell? Kb. évek óta ez megy, de úgy látszik ez a vezetőséget nem zavarja. A lényeg, hogy egy-egy sajtótájékoztatón legyen mit reprezentálni, mikor meghirdetik az új évadot. A sok változás meg már kit érdekel? Amellett elmennek csöndesen. 


Erkel Színház • 102812019-07-08 20:03:29

És a tervezett bemutatók egy része más eltűnt a honlapról. Vajh Szilveszter mikor szólal meg Tatjána nénikéjének erről?


Alexandru Agache, a bariton • 1822019-07-02 20:46:20

Kinek mi az igénytelen. A Gioconda fontos és jelentős opera, csak éppen nem az én operám. Az én zenei igénytelenségem olyanokban mutatkozik meg, hogy rajongok az eredeti, minimálisan meghúzott Bánk bánért. Kolonitscsal Szegeden a Tisza-parti jelenet maga volt a katarzisok katarzisa számomra. 


Kolonits Klára • 11222019-07-02 15:27:47

A Norma nagyon időszerű lenne Pesten is, és még egy-két bel canto darab: újra Boleyn Anna, Ernani, végre Attila a kőszínházban, koncertszerűen lehetne Robert Devereux is, vagy Stuart Mária. Ókovács mindig a legek embere, meg elsőként: na most elsőként lehetne a Tudor királynőket adni, akár koncertszerűen is néhányszor. Megjegyzem bel canto darabokban akár Rőser Orsolya Hajlnalka is kaphatna több lehetőséget. 


Alexandru Agache, a bariton • 1722019-07-02 15:24:06

A tökéletestől szerintem is messze van Bátori Minnieje és Boncsér se igazi Ramerrez - bári valaki azt állítja, hogy az -, de sajnos én a MÜPA-as koncertszerű előadásban nem tudtam megnézni Agachét, így most megyek el meghallgatni. Még egyszer megnézem az Erkel eme Nyugat lánya előadását.  


Erkel Színház • 102592019-07-02 10:17:49

A 27 ezer forintos földszinti jegyeket az átlag magyar már akkor sem tudta megfizetni! Ez nem Bécs. Itt nem fog menni a Ház, ha a legolcsóbb jegy 10 ezer forint leszé és a nem látó helyeket is 5 ezer forintért kínálják. Ennyi. Okosabban kellene gazálkodni a pénzzel és akkor talán normalizálni lehetne a költségeket. 


Kolonits Klára • 11202019-07-02 10:15:39

A Luciákon szép számú közönség volt idén és szerintem Az olasz nő Algírbanra is szépen elfogytak a jegyek. A Hugenották nem közönség kedvenc, de az Operában akár ott is lettek volna teltházak és az általam látott most januári előadáson azért nem kongott a színház. Csak jelzem, hogy az anno közönség kedvenc Faustra a bemutató utáni évadban már csak nagy nehezen keltek el a jegyek. Kolonits és még egy-két énekessel egy bel canto opera is megtöltené a színházat. Anno a Luisa Miller mindhárom előadásán szép számú közönség volt, miért nem tervez az Opera saját Luisa Miller bemutatót? És az Attila? És ha egy Bűvös vadászt Zsótér katasztrofális rendezésében, a második évadban kongó nézőtérrel képesek voltak játszani, akkor nem értem, hogy a bel cantókkal miért nem próbálkoznak. Mindent meg lehet magyarázni, meg kifogásokat is lehet keresni. Anno a Boleyn Annét, Ernanit, Lombardokat azért műsoron tudták tartani nemcsak egy-két évig. Ennyi. Magyarázkodni lehet, a politikusok is azt tudják a legjobban. 


Erkel Színház • 102562019-07-02 08:02:08

Majd akkor nézünk nagyot jegyárak tekintetében szerintem, ha újra nyit az opera. Ott 200% drágulást is el tudok képzelni. Az Erkel helyárai is csak emelkedni fognak, de majd egyszer talán rájönnek, hogy ilyen műsorpolitikával, ilyen hozzáállással csak ritkán lesznek teltházak, akkor is a külföldieknek köszönhetően. Persze most lehet siránkozni is, hogy jaj, hát manapság mindenki az x-faktoron szocializálódik, meg így meg úgy. No comment. Mindenki gondoljon, amit akar. Az Eiffel meg 10 ezer forintos jegyárakkal enyhén szólva pénznyelő lesz, gyakorlatilag nagyrészt félházas előadásokkal. 


Kolonits Klára • 11182019-07-02 07:59:03

Pár éve volt koncertszerű Norma Callas emlékére, Sümegivel a címszerepben. De a mostani vezetés nem rajong a bel cantóért - a Luciát is levették háromm év után és könyörgöm, most lenne rá énekesnőnk, de egy kezemen meg tudom számolni, hány bel canto bemutató volt Ókovácsék regnálása óta. 


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 752019-07-01 21:30:19

Az Eiffel-műhelyház egyetlen előadására sem árusítanak még jegyet. És egy sor bemutató lekerült az Opera honlapjáról: Poppea, Mathis, a festő, Simona néni, A cremonai hegedűs, de a most bemutatott Mozart, valamint A arany meg az asszony és a Tóték se lesz jövőre műsoron - eddig legalábbis úgy látszik. Mindenestre a szentpéterváriak két előadása még oda van hirdetve.


Kolonits Klára • 11152019-07-01 20:47:10

Sajnos a következő évadban Budapesten nem foglalkoztatják agyon az énekesnőt, de hallhatjuk majd egy Erkel ritkaságban. Irigylem a franciákat: Toulouse-ban két Normát és egy gála estet is abszolvál. Sok sikert kívánok a három előadáshoz!


Alexandru Agache, a bariton • 1682019-07-01 13:57:39

Lesz Agachéval Nyugat lánya novemberben!


Erkel Színház • 102522019-07-01 13:50:29

Viszont még mindig úgy néz ki, hogy Erwin Schrott lesz a Figaróban - a Figarókra kicsivel drágábbak a jegyek, de nem vészes, mert már kéterez, négyezer forintért várásolhatunk rájuk jegyeket. Most bizakodok, hogy talán Molnár Levente se lesz olyan rossz Mozartban. Rost Andrea meg talán nem mondja most le. 


Erkel Színház • 102472019-07-01 11:03:36

Mekgezdődött a jegyek árusítása a következ évadra s máris több, az Eiffel Műhelyházba tervezett bemutató eltűnt az opera honlapjáról.....


Opernglas, avagy operai távcső... • 202392019-06-23 22:05:28

Tegnap mengéztem és meghallgattam Miskolcon Mascagni Irisét. A darabot a pilseni Josef Kajetán Tyl Színház hozta el az operafesztiválra. A távol-keleti témát feldolgozó opera szövegkönyvét ugyanaz a Luigi Illica írta, aki később a Pillangókisassony librettóját is papírra vetette. A darab ősbemutatója öt évvel előzte meg Puccini Pillangóját és kellemesen csalódtam az egyszerzősként számon tartott Mascagni három felvonásos operájában. Kifejezetten szép, lírai zenei, amely igyekszik nagyobb drámai egységbe foglalni a jeleneteket s a keleties hangzások, hangszerek alkalmazása sem marad el s mindezt nem éreztem olyan műviesnek, mint a Lakmé keleti koloritját. A bevezető zenekari részlet és kórus kifejezetten jól sikerült, ahogy a címszereplő harmadik felvnásbeli áriája, illetve a Napimnusz és a Apri la tua finestra, Jor son io tenor ária is telitalálat. Inkább ezt a darabott kellett volna bemutatni az unalmas Gioconda helyett - nekem a Giconda Martonnal is unalmas sajnálom. Néhány évad erejéig műsoron lehetett volna tartani megfelelő rendezéssel és szereposztással. Egyébként sajnos az opera cselekménye elég lapos, de a zenei elviszi a hátán a művet. Puccini állítólag saját bevallása szerint is sokat köszönhetett ennek az operának.



Valamilyen megmagyarázhatatlan oknál fogva a miskolci előadáson a zenekart feltranszoporálták a színpdra, holott a pilseni színház oldalán fenn lévő fotókon egyértelműen a zenekari árokban foglalnak helyett az énekesek. Ez sokat rontott az előadás esztétikáján. A rendezés abszolút hagyományos volt, az üres színpaddal, a színszimbolikával játszott, de sajnos a zenekar színpadra tételével nem érvényesülhetttek minden esetben jól a rendezői megoldások. Hogy mennyire vannaka  rendezésben rosszul megoldott részletek nem tudom jól megítélni, az említett okoknál fogva.



A zenekar szépen játszott. Az énekesek közül Jevhen Soklo tetszett a legkevésbbé. Kyotó szerepében Csaba Kotlár, azaz Kotlár Csaba? - nem tudom magyar vagy csak magyar származású énekesről van szó, lépett színre. Nekem tetszett a baritonja, bár kicsit tenorális szinezete volt, de erőteljes hang birtokosa, jó színészi készségekkel van megáldva. A címszerepet alakító Ivana Veberová énekelhetett volna kicsit több átéléssel, de technikailaf szépen megoldotta a szerepet. Az Osakát alakító tenor, Paolo Lardizzone talán nem a legkiemelkedőbb tenor, akit volt alkalmam élőben hallani, de szépen eleget tett feldatainak. A kórus szépen szólt. Összeségében egy kellemes nyári esti szórakozás volt. Most hallgatom az opera Tokodyval készült felvételét. Hát igen - azért ő árnyaltabban, szebben énekel s a felvétel még jobban meggyőz róla, hogy jó énekesekkel és egy megfelelő karmesterrel érdemes lenne játszani az Irist. Leoncavallo Bohémjeit megértem, hogy ma már nem nagyon adják, de az Iris egy jobban sikerült alkotás.



Hát, ha már a pécsi Manonról és a debreceni Ory grófjáról nem írtam, legalább ez a kis beszámoló álljon itt tőlem egy vidéken látott előadásról :-)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 69012019-06-23 12:51:28

Akkor neked Ilosfalvyval talán jobban bejött volna/bejött a darab. Van egy élőelőadás felvételem Ilosfalvyval is a darabból. Szerintem Simándy és Ilosfalvy is kitűnőek mindkét felvételen. Simándyiékkl rádiófelvétel is készült Az álarcosbálból. 


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 68982019-06-22 06:38:35

Örülök, hogy jelent meg cikk Az álarcosbálról.



Mikschről nekem is az már többedszer a benyomásom, hogy lírai szoprán. Bár nekem nem volt akkora problémám a hangerejével - egyszerűen csak nem szól olyan telten, olyan kifejezőervel a hangja ebben a szerepben sem. Oscar szerepével a legnagyobb gond, hogy akinek énekelnie kellene ezt a szólamot, az Gildát és Melindát kap.  



Az előadás előtt én egy magyar nyelvű rádiófelvételt hallgattam Az álarcosbálból Simándyval, Melissel, Déry Gabriellával, Komlóssy Erzsébettel - ez nekem nagy kedvencem. 


Erkel Színház • 102282019-06-16 00:07:53

A mai szerintem jó volt - Améliának alkamasabb énekesnőt is találhattunk volna, de legalább Miksch nem fülsértően éles és legalább érti, amit csinál, alakításában nincs semmi vállalhatatlanul kínos. László Boldizsár minden tekintetben élvezetes Gusztáv király és remek formában volt Kálmándy is. Nekem Posa márki után most ebben a Verdi szerepben tetszik még nagyon. Montanaro igazán lendületesen, de finomabb részleteket is szépen kidolgozva vezetette a zenekart. Wiedemann remekelt Ulricha szerepében, ellenben Nánási Helgának nem sikerült brillíroznia Oscárként.



Sajnálom, hog még egyszer nem tudom megnézni, úgy gondolom, hogy minden hibája ellenére egy színvonalas, élvezhető előadás volt. A rendezésben nincsenek kínosan oda nem illő dolgok és szerintem abszolút konzervatív - ami engem nem zavart. Csak a második felvonás tért el látványosan az eredeti rendezői utasításoktól, de úgy gondolom, hogy ha nem patika mérlegen, meg colostokkal mérjük, hogy milyen volt régen egy-egy előadás és mit kér a szövegkönyv, akkor élvezhető volt a színpadra állítás. Tavaly nem láttam, idén először szembesültem a rendezéssel. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43542019-06-09 09:06:00

Ja és Szilveszterék személyeskednek - hát ez meg őket minősíti, ennyire futja tőlük, mondjuk én nem lepődöm meg.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43532019-06-09 09:03:04

És ne feledjük az a nagyszerű új Hunyadit se, ami pályázhatna nemzeti operánk legsemmitmondóbb színpadra állítására. Én visszasírom a Szinetár-féle rendezést a 2012-es premier óta.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43522019-06-09 09:01:40

Az is jó, hogy Szilveszterék perrel fenyegetnek és most elkezdték fikázni Kovalik rendezését. Hahaha kacag a májam - remélem egyszer a sok többi, Szilveszterünk által jóváhagyott sz@r rendezés hibáit is elkezdi majd soroloni, mert igazgatói regnálása alatt a szar rendezések megsokszorozódtak a dalsznházban. Poda Otellójához, Anger Traviátájához, az új Giocondához vagy Menzel Cosijához - é még lehetne sorolni -  képest Kovalik akármelyik rendezése tisztességes munka, mert legalább van valami elképzelése a darabról és van bennük logika. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43502019-06-08 21:40:45

Kovalik darabját játsszák? Na hát, eddig azt hittem, hogy a Turandotot Puccini írta és Alfano, meg mások fejezték be a komponista idő előtti halála miatt. De buta is vagyok - mostmár tudom, hogy egy-egy opera mindig az aktuális rendező darabja....


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617442019-06-08 21:39:13

Azért Az eladott menyasszony teljesen más jellegű - végigkomponált vígopera párbeszédek nélkül, hagyományos operai formákkal: nyitány, recitativo, ária, énekkari jelenetek, együttesek. Ellentétben Kodály daljátékával. De az ilyen jellegű beírásoknak nem sok köze ahhoz, hogy mi újság a Magyar Állami Operaházban? Ezeket máshová kellene írni. 


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 662019-06-02 19:44:41

Mondjuk Manont és Ory grófját láttam az eredeti helyszíneken - Pécs és Debrecen.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 652019-06-02 19:44:08

Mi lesz a Primaverával? Úgy volt elmarad, de most fenn van június eleji időpontokkal, de jegye venni vagy kérni rá nem lehet.


Erkel Színház • 101542019-05-30 09:54:44

Nem beszélve a szereposztási bakikról és egyenetlenségekről. Nyilván is teljesen oké, hogy a Luciát jövőre levették - mikor akár két jó szereposztásban is mehetett volna a darab. És hasonlók....


Erkel Színház • 101332019-05-27 12:13:32

Földszint 20. sor, 2. szék. Ritkán írok ilyet és az énekesek többségét már máskor is hallottam - akkor hallhatóbban énekeltek. Nem értem, most miért takarékoskodak ennyire a hangerővel. 


Erkel Színház • 101292019-05-27 00:14:21

Hát azt hiszem ez a mai fecske nem csinál nyarat. Mindenestre Szilveszterünk most végig ülte rendesen ezt a rendkívül semmitmondó és unalmas előadást. Az énekeseket alig lehetett hallani, de egyébként is mintha be lettek volna oltva az érzelmekben gazdag éneklés ellen. Belegonoldok, hogy hány remek előadást meg nem bírt végig ülni Szilveszterünk, de hát nagyon elfoglalt ember s régebben még az Ybl-palotát sem újították. Na mindegy. Puccini darabja megfelelő énekesekkel és rendezéssel néhány évad erejéig biztosan sikerrel adható lenne. Most szüntertől szünetre fogytak az emberek, de még így is szépen tele volt a harmadik felvonás végére a földszint. Kár érte. Ez a darab jobbat érdemelt volna pesti bemutatkozásnak. Puccini zenéje azért ebben a darabban is lényegesebb jobb, mint egy középunalmas másodvonalbeli kismester jobban sikerült alkotása - mert ebben az előadásban kb. ilyen jellege volt. 


Erkel Színház • 101222019-05-26 07:37:49

Meghirdették az előző évadot, tehát lehet tudni:



Tóték - Az arany meg az asszony marad a Karói lúddal és A rászedett vőlegénnyel



Bemutatók: Mathis, a  festő, A cremondai hegedűs, Simona néni, Poppea megkoronázása (modern hangszereléssel, a társszerző Monteverdi mellett a honlapon Bella Máté), Mester és Margareta (musical) Székelyfonó, Psalmus Hungaricus, Galántai táncok - egy estén. 



Ide tervezik a Szentpétervári Kamaraopera két vendégszereplését: Faust. Gyöngyhalászok.



Bach mindenkinek fesztivál, BMW - BEST MOZART WEEK, Énekkari művészek minifesztiválja, Kortárs opera showcaste - még be nem mutatott kortárs magyar darabok, RStrauss70, World Voice Day 2020 - hangverseny a hang világnapja alkalmából.



Ezek mellett lesznek balettek is - nem a klasszikusabb fajtából gondolom. 



A kedvezményekről annyit tudni, hogy a délelőtti eladások 4500 forint egységjeggyel mennek majd. Nem baj Ókovács szent és sérthetetlen - nem kritizálom, mert egyeseket az itt nagyon érzékenyen érint. 


Erkel Színház • 101162019-05-25 13:59:31

A tavaly még teltházas Álarcosbálokra is megy a hírlevélre felirítkozás után az 50% kedvezmény - vagyis 50% kedvezménnyel lehet Az álarcosbál előadásokra jegyet venni, ha feliratkozunk a hírlevélre. De majd a Bánnfy-terembe szóló 10 ezer forintos jegyeket szétkapkodják a ritkaságokra.


Jules Massenet ! Ki ismeri ? • 3062019-05-20 19:05:52

Nem tudom, hogy a pécsiek mennyire imádják: mikor én voltam áprilisban a Manon pécsi előadásán, akkor elég foghíjjas volt a nézőtér. A nézőtéri ügyelők a harmadik emeltre jegyet váltottaknek ajánlgatták, hogy ülhetnek a földszintre is, mert van hely....


Erkel Színház • 100492019-05-19 15:36:47

Fenn szépen szól, szép a hangszíne is. Lenn már más kérdés: fátyolos, gombóc a torokban, a hangszíne is kellemetlen. Nem tehetek róla, de nekm egyik szerepében sem nagyon tetszett az elmúlt években. 


Erkel Színház • 100402019-05-19 09:36:41

És volt idő, mikor a Met-ben még a Wagnereket is meghúzták......


Erkel Színház • 100392019-05-19 09:36:15

Az English National Opera ha jól tudom, ma is mindent angolul ad elő - legyen szó Verdiről, Wagnerről, Pucciniről, Mozartról vagy más szerzők darabjairól Régen a MET-ben is angolul ment minden. Sőt, van egy felvétel, amin a Honvanscsinát olaszul adják elő! Ha jól tudom pont a Muszorgkszkij operák esetében fordult elő,hogy a szláv vendégénekes oroszul nyomta, a többiek olaszul vagy angolul :-).


Erkel Színház • 100212019-05-18 06:02:48

És Létay lesz mellette a címszereplő és a zseniális, csak a nagy székely büszkesége van, mert olyan jól egyáltalán nem énekel ma már művészúr lesz Lescaut. Hát izé, azért elég nagy lesz a kontraszt.....


Erkel Színház • 100202019-05-18 06:01:55

Hát ezt a Manon Lescaut én is kihagyom. Az álarcosbált is csak most nézem meg, de csak a karmester miatt, illetve, csak a második szereposztást, mert Molnár Leventére és társaira nem vagyok kíváncsi. A második szereposztás még elfogadható. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616862019-05-17 11:24:12

Ajánlom Főigazgató Úr figyelmébe, az általa vezetett intézmény facebook oldalán is megosztott, Operportálos írást is. A Mozart előadásról az Opervilág közölt írást. 


Erkel Színház • 99952019-05-13 18:38:07

Annyi más van, amit be lehetne mutatni, ha már keresztény évad és nem az István, a király lenne a legfontosabb szerintem. 


Erkel Színház • 99902019-05-12 07:30:21

Keresztény évad lesz és nem tudtak jobbat kitalálni - a belcantóra fanyalognak, mert ugye néha lehet egy-egy bemutató, meg koncert, de mindjárt egyszerre több, a tematikába illő belcanto darab menjen? Pfuj, azt már nem. Egyébként meg nyitnak a könnyedebb műfaj felé: Billy Elliot, West sid story, és most István, a király


Erkel Színház • 99842019-05-11 19:30:42

Most látom, hogy Erwin Schrott lesz a Figaróban - a címszereplőként és grófként is bemutatkozik, természetesen nem egyszerre, hanem két, külön este. Vajon Rost lemond majd vagy sem? Mert ő lenne a grófné :-). De azt mondjuk nem értem miért kell nyomatni Molnár Leventét és betenni Schrott Figarója mellé grófnak.


Erkel Színház • 99832019-05-11 19:23:41

Rőser Valois Margitnak is jó volt - érhetett volna még az alakítás, de nekem tetszett. 


Erkel Színház • 99792019-05-11 15:43:44

Rőser Orsolya is megbírkózna az eredeti, koloratúrásá Melindával és persze Kolonitnsak is énekelnie kellene eredeti formájában a szerepet. Szegeden egy igazi etalon volt és bebizonyította, hogy ha megfelelő énekes énekli, akkor Melinda szólama eredeti formájában is nagyon hatásos pszichológialag. 


Erkel Színház • 99762019-05-11 11:48:15

Olyan sok mindent nem fog énekelni. Most újra tenor Bánk lesz és állítólag Fekete Attila a múltkor jó Bánk volt, akkor jelenleg miért csak Kovácsházi István van kiírva a szerepre?


Erkel Színház • 99702019-05-09 17:35:01

Nem baj Kolonits Violettáját ünnepelték most az olaszok és a kolozsváriak, a Normját meg majd ünneplik a franciák. Nekünk nem kell - Melindaként se minek. A Luciát is levették jövőre. Fekete Attil se kell nekünk, majd énekel mindent Boncsér, azt is, amit nem kellene.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 582019-05-08 12:05:31

És ez úgyis megvalósul majd, ha a 400 férőhelyből csak kb. 200 jegyet adnak majd el estéről estére?


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 572019-05-08 12:05:26

És ez úgyis megvalósul majd, ha a 400 férőhelyből csak kb. 200 jegyet adnak majd el estéről estére?


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 552019-05-07 22:01:55

Továbbra se értem, hogy a tisztelt vezetőség honnan veszi, hogy a Mathis, a festőre majd meg tudják tölteni 10 ezer forintos helyárakkal a Bánffy-termet? És akkor ezek szerint ezek ilyen egy szériás előadások lesznek, mert az átlag operalátogató nem fogja őket nézni, a turistáknak, meg a szakmának, meg a dazdagabb, erre vevő nézőknek meg nem hiszem, hogy el tudják majd adni több évadon át rá a jegyeket. Továbbá: most komolyan a Simona néni és a Cremonai hegedűs előadásaira is majd 9900 forintos jegyárakkal meg tudják töltenia  nézőteret, mikor Az arany meg az asszony és a Tóték ingyen se megy teltházakkal? Nem értem, ezt mire alapozzák. Tatjána nénémnek írt levelével Ókovács elmagyarázhatná ezt az én szintemen is, hát ha megértem. 


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 532019-05-06 20:22:10

"Az Eiffel Műhelyházban Monteverdi utolsó színpadi műve, a Poppea megkoronázása nyitja meg az opera - bemutatók sorát, melyet Bella Máténak az Opera felkérésére készült, újrahangszerelt, kortárs zenei elemekkel dúsított átiratában láthatna."



Ezt olvashatjuk a közelgő Monteverdi bemutatóról a műsorkalendáriumban és a honlapon ott szerepel a Poppea zeneszerzőjelént Bella Máté neve is. Engem ez a kortárs elemekkel dúsított barokk opera nem érdekel. A Házyval játszott verzió se volt historikus, de igyekezett valamit mégis visszaadni a barokkból és nem akart szerintem kortárs zenei elemekkel dúsítani. 


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 452019-05-04 22:41:13

Köszönöm, ez elkerülte a figyelmemet. Néha beáldozok 10-15 ezer forintokat egy-egy nagyon látni vágyott előadásra, de mivel ez rendszeresen nem tudom megtenni, akkor nem leszek gyakori vendég a Bánffy-teremben. Sőt: elképzelhető, hogy a következő évadban mindössze egy Gyöngyhalászokon fogok ott járni. Még megnéztem volna a Poppeát - egészen addig, amíg nem szembesültem vele, hogy nem egy historikus és nem is a Házy Erzsébetékkel bemutatott verzió fog menni, hanem valami modernizált hangszerelés, ami annyira nem vonz első hallásra. 


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 422019-05-04 21:17:21

Bocsánat, de mit kell érteni a kilátásva helyezett, 10 ezer forintos belépőár alatt? Gondolom nem ennyiért árulják majd a jegyeket az Eiffelbe, mert ha igen, akkor nem nagyon lesz közönség. Lehet majd vattázni a foghíjjas nézőteret. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616682019-05-03 20:46:23

Ókovácsék nem rajonganak a belcantoért - ez már azért kiderülhetett az elmúlt évek alatt elég sovány volt a belcanto darabok színrevitele. Persze Ókovács majd erről is ír egy levelet Tatjána nénémnek, hogy mennyire nem így van. De csak jelzem, hogy van egy jó Lucia előadásunk vagy volt egy jó Luciánk, ami három év után jövőre már nem lesz műsoron és ki tudja, meddig pihentetik? A Hugenottákat is a keresztény évad alkalmából veszik le - ja, hogy az a kereszténység nem éppen leányálmos oldalát mutatja, csakhogy ez is része a vallástörténetnek. És Sába királynője miért nem lesz? Azért az se volt most rossz a MÜPA-ban. Lehetne Pál Tamással Mózes is koncertszerűen legalább pár alkalommal. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616672019-05-03 20:40:59

Carlo Montanaro megfelelő lenne. Most ő vezényli Az álarcosbál előadásokat.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 382019-05-02 18:05:47

Az arany meg az asszony dráma - nem elbeszélés. Ezt a prózában írt drámát zenésítette meg szinte szószerint Kenessey. Egy időben prózai színházban is ment a darab és megjelent modern kiadásban is a Magyar dráma gyöngyszemei c. sorozatban. 


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 352019-04-30 20:32:03

Igen, negyed tizenkettőkor - ha megvárjuk a taps végén fél tizenkettő körül kerülünk ki az utcára. Szerintem ez a még zajló munkálatok miatt is lehet - gondolom délutánig négy vagy öt óráig biztosan dolgoznak az építőipari munkások a területen, utána meg elő kell készíteni a terepet az esti előadás számára. Nagyon kiesik, a semmi közepén van, de nekem vidékről nincs messze - a vonat pont letesz Kőbánya-Kispesten, onnan metróval pár megálló a Népliget s a népligeti megállóból negyedóra séta. Ugyanakkor nem jó hajnali egy felé hazaérni, úgyhogyy remélem a jövő évadban ott is egy órával korábban leszneka az előadások és akkor hamarabb érnek is véget. Ja és persze a nem jár a hármas metró mert újítják miatt azért egy kicsit macerásabb tud lenni nagy forgalomban a kijutás. 


Erkel Színház • 99422019-04-28 16:32:00

Nem értem, hogy nincs is operakaland az idén és mégis ekkora előadásszámban megy a Háry. Jövőre ilyen magas előasszámmal fog menni ez a gyenge Hunyadi is - redezésügyileg mindenképpen az és ennyi előadással kétlem, hogy minden este megfelelő lesz a zenei kivitelezés. Bár lehet, hogy jövőre már lesz operakaland. Most nézem, hogy a Hunyadik délelőtti és délutáni - kora esti előadások. 


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 322019-04-28 12:52:53

Senki nem volt Arany meg az asszony - Tóték premieren? Nekem az Arany meg az asszony nagy kedvencem - nagyon szerethető darab. Örkényt is szeretttem, de ez az opera feldolgozás néhány jobban sikerült zenei ötlettől eltekintve számomra unalmas volt. Mondjuk a közönség lelkesen tapsolta. Káel Csaba fabulát, állatmesét csinált a Kenessey-operából: Rotarides = kakas, Anna = macska, Wolfgang = róka, Hinkó = nyúl, a színészek = bika. Ilyen jelmezekben jelentek meg az énekesek a színpadon, akik közül számomra a legélvezetesebb alakítást a Wolfgang szerepében színre lépő Kovács István nyújtotta. Már a Luciában is nagyon tetszett, pozitív változás ált be vokális teljesítményében. A Tóték esetben jók voltak a kórusrészletek, Szvétek László és László Boldizsár is tetszett. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43412019-04-24 17:25:26

És ami énekelt szerepet az is bariton - elírtam, bocsánat. A lényeg, hogy a két nagyobb szerepet alakító férfi énekes közül ő volt a jobb, ő kapott nagyobb tapsot, holott a tenor a férfi főszerep. Bocsánat.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 202019-04-23 14:41:38

Hm, ezt elfelejtettem Nem láttam, de tudtam róla s most mégsem jutott eszembe Mindenestre repertoár bővítésként bemutathatnák a darabot a Házba is. Megfelelő rendezéssel és zenei kivitelezéssel évekig műsoron tartható lenne. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43362019-04-22 21:31:58

Engem a kisebb hibák nem érdekelnek. Netrebkot nem hallottam élőben a szerepben, de Csurilova élben nagyobb hatást tett rám Jolántaként, mint Netrebko felvételről - ugyanakkor a pécsi Manont megtekintve kijelenthettem, hogy Gruberova Manonként felvételről sokkal nagyobb hatást tett rám, mint a pécsi Manon élőben :-). Alekszej Markov valóban vitte a pálmát a két tenor közül s őt ünnepeltük jobban, de Nazsmiddin Mavljanov se volt rossz. Sokkal rosszabbakat is hallotunk már, akiket világhírűként adtak el nekünk.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43282019-04-22 09:59:57

Mintha egyszer a Miskolci Nemzetközi Operafesztiválon is lett volna belőle egy vendégelőadás. 


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 102019-04-22 06:55:09

Igazad van. A linkeket köszönöm. A gyöngyhalászok klasszikus előadásnak tűnik, minden modernkedés nélkül. Én szerintem a Faustot is megnézem - főleg ha nem lesznek háromoszorosára emelt jegyárak. 


Kolonits Klára • 10932019-04-21 19:42:06

Honlapja információi szerint a művésznő két Violettát énekel május elején Észak-Olaszországban: Novara, Teatro Coccia. Ha már itthon nem énekelheti a szerepet, legalább Kolozsváron és itt színpadra lépet Violettaként. Örülök neki, de a másik szemem sír, hogy Pesten miért nem hallhatjuka  szerepben - jövőre Lucia sem lesz, Hugenották sem. 


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 82019-04-20 23:45:11

A MÁO honlapjának jelenlegi állása szerint az a Faust mégsem lesz felétlenül koncertszerű: The St. Petersburg Chamber Opera vendég előadása, ahogy a Gyöngyhalászok is. Számomra a jövő évad nagy eseménye lesz, hogy végre, több mint, 120 év után, ismét felcsendülnek majd Bizet eme remekének dallamai fővárosunkban. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43252019-04-20 23:42:30

A mai Jolanta egy gyönyörű előadás volt! Egy újabb orosz ritkaság szólalt meg a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben s nekem kivétel nélkül minden énekes tetszett. A zenekar is nagyszerű volt és a darab is gyönyörű! Sajnálhatja, aki lemaradt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616302019-04-13 06:20:38

Ezt a bennfentesek tudják, mivel emailben kellet igényelni az ingyenes jegyeket és nem látunk jegytérképet. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616292019-04-13 06:20:00

Szerintem a következő évad műsora a leggyengébb mióa Ókovács van hatalmon az Operában. Szánalmasan gyenge és szánalmasan semmitmondó a tematikus évad terv. Egy keresztény évadban levették A hugenottákat - nyilván megérte anyagilag két évig játszani a darabot, megérte a bele fektetett munka humánerőforrás is. Ha már keresztény évad: egyetlen egy bibliai témájú opera se fog futni A Luciát is levették. De legalább a Bánk bán megint tenor-verzióban fut majd. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43172019-04-13 06:14:45

Jó hát nekem elég az, hogy Kovács János híve a Hovanscsinának és nem véletlen volt ő az április 5-i előadás karmestere. Abbado is Muzorgszkij híve volt. Most lehet vele jönni, hogy nem ez számít, csak akkor kérdem én mi? Abbado több helyen is sikerrel játszotta Muszorgszkij zenés színpadi műveit. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43132019-04-12 22:14:41

Wagner rengeteget lopott Marschnertól.Te Weberen is fanyalogtál, pedig Wagner A bűvös vadászt sokra tartotta. Weber és Marschner nélkül Wagner is másként lett volna géniusz - tetszik vagy sem, de ez az igazság. Tessék nyitott fülell végig hallgatni a Hans Heilinget és majd rájössz miről beszélek. Marschner csak másodvonalbeli, de figyelemre méltó komponista.



Te olyat kérsz számon Muszorgszkij operáin, amiket nem kellene, mert eleve mást akart, másként mondani, bemutatni,  ő nem hagyományos történelmi operát akart írni. Pont az a lényeg, hogy a Hovanscsinában nincs főszereplő, mert csak így tudja jól ábrázolni, bemutatni azt, amiről szól. Az orosz opera a Borisz Godunov és a Hovancsina, az Igor herceg, Az aranykakas, A cári menyasszony, Szadko is és képzeld, van olyan zenetudós és eszéta, aki az Anyegint nem tartotta sokra. Ennyit erről. Korszakov is egy zseni volt és nagyszerű operákat írt.


Erkel Színház • 98732019-04-08 19:00:24

Lesz Gyöngyhalászok, koncerszerűen Stiffelio, Erkel Erzsébet, Faust, Tannhauser. Szerintem a lehetőségekhez képest sovány műsor - nem a bemutatók száma miatt. Sokkal jobb premiereket lehetne csinálni. Nem értem a Poppeát miért kell modernesíteni - akor lehetne azt a változatot játszani, ami Házyékkal is ment. 


Erkel Színház • 98722019-04-08 18:49:56

Bemutatók még: Mathis, a festő, Simona néni, A cremonai hegedűs. Információim szerint végre megint tenor Bánk bán lesz.


Erkel Színház • 98712019-04-08 18:48:08

Fenn már a bérleti tájékoztató.



Lesz Parsifal, Don Carlos, Szöktetés a szerájból bemutató. A MÜPA-ban Mefistofele, Anyegin és West side story. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42992019-04-08 17:24:28

Te nem akarod megérteni a lényeget, de nem baj. Akkor ezek szerint A hugenották se opera, hanem kórrajz, vagy A nyugat lánya se opera, mert ott is elég sok mellékszereplő van, hanem Puccini megalomániás hajlamainak eredménye, egy feletébb szokatlan téma a szerző korábbi műveihez képest újszerű feldolgozásba, ami vakvágány és sokat nem ér - végül is voltak, akik ezt a remekművet is így értékelték. Se baj. További jó zene hallgatást! Én tudom élvezni hibáikkal együtt is a művészeti alkotásokat, az operákat is. Igen, a Hovanscsina torzó, ahogy a Hoffmann meséi is. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42922019-04-08 16:13:24

Egy történelemmel is foglalkozó embernek Muszorgszkij operái zseniális történelemszemlélettel rendelkeznek. Nem, nem Verdi-operák, nem azért jók, mint a bel canto darabok, ahogy nem is azért zseniálisak, amiért Wagner operái. Korrajzok, illetve az emberről mondanak el nagyon sokat. Sokkal többet, mint Verdi operái, amelyek szintén remekművek, de nem olyan súlyosak, nem olyan tömények, ettől még azok nem rosszabbak, de más kategóriák. Nem szeretem ezt a sznob szemléletet, hogy van Verdi, Mozart, Puccini, Wagner, esetleg még Richard Strauss és kb. ennyi, a többiek csak kismesterek, mert mit akarnak. Muszorgszkij egy zseni volt, ahogy Korszakov operáit is lehet szeretni,és én azokat is szívesen hallgatnám élő előadásban is. Hogy melyik verziót játsszák színház, kor, rendezői, karmester stb. függő.



Nem szabad elfelejteni, hogy Weber vagy Marschner legalább annyira fontos zeneszerző, mint Wagner, mert nélkülük Wagner se azt az utat járta volna be, amit bejárt. Muszorgszkij nélkül is szegényebb lenne az operatörténet egy nagyszerű alkotóval, aki rendkívül sötét szemléletű, pesszimista darabokat írt, de amelyek ugyanakkor nagyon megdőbbentőek és ütősek. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42892019-04-08 14:52:09

Bojti évekkel ezelőtt készítette el munkáját és nem hiszem, hogy hiba volt előadni, ha már elkészült. Miért ne? És vendégénekesek nélkül nem lehetett volna ezt az előadást megvalósítani és a MÁO repertorájába egy ideig nem fog visszatérni a darab, vagy ha igen, az gyenge lesz, az 1980-as évek előadásaihoz képest, mert nincsenek megfelelő magyar énekesek a szerepekre. És nem, nem mindegy, ahogy az se mindegy, hogy a Hoffmann meséihez hogy nyúlnak hozzá.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42882019-04-08 14:49:53

Azért az erős kijelentés, hogy Muszorgszkij nem tudott hangszerelni. A Borisz eredeti formájában egy zseniális alkotás. Semmi szüksége sincs Korszakov átigazítására. Azért ma már több tanulmány született, amely megértette Muszorgszkij zenedramaturgiáját, ami iránt Korszakov értetlen volt, de attól az még nem rossz. Sok művét nem azért nem fejezte be, mert dilettáns volt, csak más zeneszerző volt, nem egy romantikus Korszakov. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42842019-04-08 12:14:48

Nekem tetszett Bojti munkája. Szeretem Sosztakovics verzióját is, de ő az énekszólamokba is mélyebben belenyúlt. Különben meg majd minde karmester, rendező, dramaturg alakított az évtizedek során a Hovanscsinán kisebb nagyobb mértékben. A Hovanscsinának létezett egy Sztravinszkij és Ravel hangszerelte változata is, ami sajnos elveszett. Csak egy töredék ismert belőle. Bojti munkája alapos volt és összehasonblítva a Borisz Godunov eredeti hangszerelésével én nem találom rossznak. A Korszakovi verzió áll tőlem a legtávolabb. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42702019-04-07 14:02:15

Hovanscsina - a teljes szövegkönyv magyar fordítása. Nem a Nádasdy által fordított verzió. 



A Hovanscsina történelmi háttere.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42662019-04-07 07:53:48

És mégis kikkel játszanná ma a darabot az Opera? Szerintem nincs elég megfelelő énekes. Sőt! A férfi főszerepek ha jobban belegondolunk magyar énekesre kioszthatatlanok. A mostanában a Házban sokat foglalkoztatott basszusok és baritonok közül egyiket se találom alkalmasnak, hogy a Hovanscsinában szerepljen, s ha mégis menne velük a darab nem lenne a kedvencem, de a tenor szólamokkal is gond lenne. Szuszanna vénlány az Abbado vezényelte bécsi előadás DVD felvételén is benne van - úgyhogy szerintem őt Korszakov húzta ki és eredetileg szerepel a partitúrában. Az az előadás - valamikor a nyolcvanas évek végén ment Bécsben is, ha jól emlékszem, én csak felvételről ismerem - szintén sokban különbözik attól, amit Budapesten lehetett látni és hallani gyakorlatilag a bécsi előadással egy időben. 


Erkel Színház • 98522019-04-06 16:08:57

Pedig lehetne olyan Traviátákat csinálni, hogy a közönség szétszedje a házat az előadás végén. De hát ugye azok nem kapnak benne lehetőséget, akiknek a leginkább kellene. Nem is járok Traviáta előadásokra évek óta. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42632019-04-06 16:07:26

És nekem ez így az egész jobban bejön, mint a Korszakov-féle verzió. Nekem a tegnapi szép este volt. 


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Hotzi Mátyás (cselló), Jenei Erzsébet (hárfa)
"Hangulatkoncert"
J.S. BACH: Olasz koncert, BWV 971 - I. tétel
LISZT: Desz-dúr consolation
PHILIPPE MERSANT: Bamyan
RENIÉ: Legenda
KODÁLY: Szólószonáta gordonkára, op. 8 - I. tétel
LIGETI: Csellószonáta
DEBUSSY: Beau Soir (Szép este)

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: A nyugat lánya

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Vajda Gergely
CSAJKOVSZKIJ: 4. (G-dúr) szvit, op. 61 („Mozartiana”)
USZTVOLSZKAJA: 1. szimfonikus költemény
MOZART: 41. (C-dúr) szimfónia, K. 551 („Jupiter”)

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Sümegi Eszter, Gál Erika, Fekete Attila, Palerdi András
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)
Vezényel: José Cura
VERDI: Requiem

19:30 : Budapest
Müpa, Fesztiválszínház

Erdődy Kamarazenekar
koncertmester: Szefcsik Zsolt
LAKS: Sinfonietta
RÓZSA: Concerto vonószenekarra, op. 17
GYÖNGYÖSI LEVENTE: III. divertimento - ősbemutató
ORBÁN GYÖRGY: Sopra canti diversi
KILAR: Orawa

19:30 : Budapest
Belvárosi Főplébániatemplom

Szokos Augusztin (csembaló), Paulik László (hegedű), Szabó Zsolt (viola da gamba)
Culliford-koncertek No.2 - "To the Apollo Society"
Michael Christian Festing, Richard Jones, John Stanley, John Playford és Pieter Hellendaal művei
A mai nap
született:
1873 • Egisto Tango, karmester († 1951)
1958 • Tony Lakatos, jazz-muzsikus
elhunyt:
1868 • Gioacchino Rossini, zeneszerző (sz. 1792)
1988 • Doráti Antal, karmester (sz. 1906)
1989 • Lakatos Gabriella, balett-táncos (sz. 1927)