vissza a cimoldalra
2018-09-24
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61042)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4057)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Társművészetek (1268)
Momus társalgó (6348)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Kedvenc előadók (2821)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11288)
A csapos közbeszól (95)

Balett-, és Táncművészet (5554)
Operett, mint színpadi műfaj (3702)
Élő közvetítések (7408)
Kedvenc magyar operaelőadók (1090)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1069)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2891)
A nap képe (2095)
film és zene (189)
Kimernya? (2752)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4338)
Ilosfalvy Róbert (812)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1480)
Franz Schmidt (3183)
Palcsó Sándor (227)
Momus-játék (5515)
Opernglas, avagy operai távcső... (20137)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: nickname
Leírás:
Honlap:
   


nickname (613 hozzászólás)
 
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610012018-08-09 12:43:22

Hát egészségedre. Gondolom neked is virult a fejed a kétharmadon és azon, hogy lassan pártállam leszünk. Dolgoztam az EMMi-ben tudom mi folyik ott és kösz, de gusztustalanságok ne továbbja. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609962018-08-08 21:20:19

Hagyjuk már ezt a nincs alternatíva ezért öröljünk ennek szemléletet. Ettől még se Ókovács, se Orbánt nem szeretem - de még Ókovács mégiscsak szalonképesebb, mint Orbán. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609922018-08-08 07:13:23

A MÜPA-ban nincsenek egységes jegyárak. A mostani Fidelióra, vagy anno a Poppeára a legdrágább jegy 5500 forint volt, a legolcsóbb ha jól emlékszem a Poppea esetében is 2500. A Wagner-napok esetében az előadások jóval drágábbak, ahogy Fischer Iván operarendezései esetében is, nem beszélve arról, ha egy-egy világsztár jön koncertet adni. 



És Ókovács néha nyilatkozhatna szerényebben. Szerintem lehet, hogy lenne alkalmas vezet más is, de senki se vállalná. És mág ha vállalná is: megnyerné-e a kinevezést? Ókovács mögött ott a nagy magyar narancs. 


Erkel Színház • 94482018-08-07 07:16:10

A nyitány és egyéb zenekari részek számukra nem is része az előadásnak: azt mindig végig dumálják. Nem baj majd Tatjána nénémnek megmagyarázza Szilveszer, hogy ó, hát a 17. században is ettek, ittek, zajoskodtak, kártyáztak az Operában, még székek se voltak feltétlenül. Nosza rajta, hozzuk vissza ezt a hangulatot! Stranpapucs, rövid gatyó, szalmakalap, a strandrólmostestembefeeling ó je, majd így ülik végig, ha végig ülik egyáltalán, az előadásokat. Ha meg konganak majd ennek ellenére is az előadások esetleg az ürességtől nem baj, majd wattázunk. Lehozzuk a harmadik emeletet a földszintre, ezer forintért vágjuk a magyarokhoz a jegyet, hogy legyen már közönség. Ez az egész interjú vér ciki és nagyon gáz!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609862018-08-07 07:11:17

Az egész lassan olyan, mint egy hatalmas operaüzem. Nem egy művészi műhely, ahol értékes előadások születnek, tehetségeket karolnak fel és adnak nekik lehetőséget, hanem mint egy üzelet, egy beau marché, ami azonban dacára az igazgatóság megalomániás álmainak mégsem működik rendesen. Annak idején születtek olyan előadások - igen Mikó András által rendezettek is! - amiket büszkén mutogattak külföldön és mindenhol zajos sikert arattak vele és mindenhol pozitív kriitkát kaptak és a hazai kritika is egyértelműen dicsérte azokat - lásd a Poppea diadalmenetét, ami nem utolsósorban a rendezésnek is köszöhető volt. Ma mi van? Kiszámíthatatlan műsorpolitika, hullámzó színvonalú bemutatók és előadások, szereposztási egyenetlenségek tömkelege. Nincs igazi repertoár építés, jönnek a külföldi rendezők, de könyörgöm milyen előadásokat kreálnak? És akkor ehhez jönnek majd a turisták, a külföldiek, mint közönség. Szegény Erkel, Ybl Miklós és mindenki más, aki anno az Operaház megnyitásán munkálkodott, ide jutott a Magyar Állami Operaház, hogy turista láványoság lett, hpgy programszerűen üzletet csinálnak belőle, hogy miközben a külcsín megújul, a tartalom szépen leépül. Nagyszerű. De majd Tatjána nénémnak Szilveszter megmagyarázza, mert ahhoz nagyon ért. Miért is nem politikus lett? Nem is értem.  


Erkel Színház • 94442018-08-06 14:43:04

"az Ybl-palota egyre inkább a külföldi közönséget szolgálja ki" - köszönjük szépen, az átlag magyar meg, aki szereti a műfajt, szereti az épületet, évtizedekig járt oda nem csak a zene és a színház, de az épület szeretete miatt is, mert büszke volt rá, mert történelmi és kultúrtörténeti örökségnek tekinti és szeretné használni, ha már mi építettük, az meg le van tojva. Majd a gazdag elit és a külföldiek mennek az Operána, nekünk legyen csak jó az Erkel. Semmi bajom egyébként az Erkel Színházzal, de azért ez a szemlélet számomra eléggé dühítő. De nem baj, majd látom, hogy nem kelnek el a jegyek tömegével egy-egy előadásra, akkor érdeklődök, hogy vannak-e potom áron jegyek, mert mégis csak jobb, ha megvan töltve a nézőtér, mintha üres széksoroknak énekelnek, zenélnek művészeink. Nevetséges!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66332018-08-04 09:39:08

Miért a Hábetler-féle Figaro jobb volt? Ráadásul ki tudja mikor kapunk helyette másik Figaro előadást az Operában. 


Opernglas, avagy operai távcső... • 201232018-08-03 20:35:04

Igen jó énekes, jó színész is, csak nekem kicsit súlyosabb bariton jobban tetszene a szerepben. Ezt leszámíva jó hanganyaga van és végig nézve az előadást végig jól is énekel. Lehet élőben jobban tetszene. Wotanként élőben hallottam, akkor is úgy éreztem, hogy nagyon tenorális a hangja, de alakítása egésze színvonalas volt.  


Bánk bán • 29652018-08-03 09:11:37

Fvárosi Lapok, 1888 november:



 



"Erkel Ferenc kiadandó operái: »Hunyadi László«, »Bánk-bán« és »Bran- kovics György« némi szcenikai változtatáson mennek át. Az ősz zeneszerző már beleegyezését adta hozzá. »Hunyadi László«-ban változtatandó legkevesebb, csak Gara áriájának ismétlése marad el. »Bánk-bán« egyes jelenetei más sorrendben következnek majd. Melinda, Ottó, Biberach és Bán jelenetei az első felvonás első felére esnek s csak azután jőnek a keserű bordal, az udvari bál és az önérzetében megsértett Melinda kitörése és a felvonás nagy fináléja. Ily sorrend megfelel a drámai fokozás törvényeinek is. A második felvonás végéről Endre király hazatérése s a mi még történik, az utolsó felvonáshoz toldandó, mert a király jelenléte a katasztrófa előtt, véget vetne a drámának."



Úgy tűnik a kiigzaítás gondolata már a 19. sz. végén felvetődött. Erkel a jelent vátlozásokba belement. 


Opernglas, avagy operai távcső... • 201162018-08-03 09:09:43

Hm, hát mintha Telramundot egy igazi magasságok nélküli tenor énekelné, aki színészileg egyébkén jó, csak hát a hangja nem feltétlenül predestinálja erre a szerepre. De még csak az elejét néztem meg. Ezek a légyszárnyak a szereplőkön. Most akkor Henrik király és udvara rovarok? Vagy rovar kezdemények?


Opernglas, avagy operai távcső... • 201142018-08-02 13:36:11

Úgy látszik a németek se tapsolnak mindennek - pedig azt hittem Bayreuthban már megszokták a rendezéseket is, de akkor a Wagner dédunoka saját terepen se feltétlen arat sikert rendezéseivel.



Domingo se tetszett nekik annyira, a Hollandi se kapott vastapsot és van aki szerint eltűnt a régi fesztiválok hangulata. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609802018-07-25 07:20:11

Különben ez az új Hattyúk tava rémunalmas - nekem nem hiányzik, de a szervezési osztályon mondták, hogy milyen megtévesztő a műsor kalendárium, mert a külföldi előadások is benne vannak és a Hattyúk tavára sokan szerettek volna már jegyet váltani, de ugye csak New Yorkban adják majd - vagyis szegény magyar közönség menne erre az új bóvlira is, de hát sajnos nincs tbbszázezer forintha, hogy New Yorkig repüljön. A Don Giovanni újratervezett díszleteivel nem jártunk jobban, mint az eredetikkel, az egész 2011-es felújítás egy nagy bóvlit eredményezett, de legalább hallhattuk-láthattuk a darabot Bretz Gáborral, Kolonits Klárával, Sándor Csabával, Rőser Orsola Hajnalával, Cser Krisztinánnal és nem utolsó sorban Erwin Schrott főszereplével. Ez még eggyel mindig jobb opció volt, mintha nem adják évekig se az Ybl-palotában, se a volt Köztársaság téren. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609792018-07-25 07:12:39

A Don Giovanni díszleteit is újragyártották eme probléma miatt.....


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609762018-07-24 19:05:57

Meg a Hattyúk tava is, ha már itt tartunk. Mondjuk én is szeretem nagyon a Jenufát és szívesen megnézném a következő évadban az Erkelben. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609692018-07-21 16:45:03

Egyébként én örülnék, ha a pozsonyiak valami ritkasággal jönnének: mondjuk elhoznák Budapestre A zsidónőt, amit pl. én személy szerint nagyon szeretek, de még sohasem hallottam élőben. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609652018-07-19 19:11:22

na ezt nem lehet tudni - még a dátumokat se, még jegyeket se árusítnaka, de jönnek. Azt mondták a szervezési osztályon is, hogy semmi sem biztos. Az viszont igen, hogy Pozsonyban megnézheted majd a pesti Jenufát. Ez is utólag került fel a honlapra. Úgy emlékszem erről se volt szó az évad meghirdetásekor. Ja Székelyfonó is lesz Pozsonyban.  


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609622018-07-18 19:17:14

A Szlovák Nemzeti Színház viszont jön több vendégjátékkal az új műsorkalendárium szerint. Sőt: Strauss darabokkal az Opera Berlinben is vendégszerepel és lesz eg újabb Erkel-opera felvétel Pál Tamás zenei irányításával (Erzsébet). Ebben az új műsorkalendáriumban egy csomó minden van, ami az évad meghirdetésekor még nem volt. Pl.: lesz Poppea és Nyugat lánya cd kiads archiv felvételekből is. 


Erkel Színház • 94222018-07-16 10:24:05

Megszólalt Apáti Bence is. Csodálatos. Most nyilván pszichológusra szorulnak a gyerekei, meg mindenki más gyereke is, aki 14 év alatt megnézte a darabot. Másrészt meg annyira unalmas ez az egész a premier után hossz hónapokkal ezen rágódni, csak mert kötelező volt a magas előadásszám és nincs akkora érdeklődés a darab iránt. A Magyar Idők meg a kádárista propaganda lapok színvonalát hozta vissza sikeresen - ez persze Apáti urat nemm zavarja sőt! Örül neki. 


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 26002018-07-15 07:45:17

Szegény Figaro házasságából először Hábetler csinált modern verziót és utaztatták azt az Operaház meegbízásából, most megint jön belőle egy modern verzió. De legalább a magyar nelvű előadáshoz Vidor Dezső műfordítását használják - Hábetlerék átírt librettója egy katasztrófa volt. Ugyanakkor még várjuk ki a végét, hogy végül mennyire piszkálnak bele Vidor szövegébe. Hábetler is Vidor fordítását használta, ami nem akadályozta meg benne, hogy az "úgy szorítja  a lábamat ez a k*rv* cipő" és hasonló ékes magyarsággal megírt mondatok színesítsék az előadás sekélyes nívóját. 



Egyébként nem egy operatársulat állít ki enni Susannát és Figarót, Grófot és Grófnét. Az előadás vándorolni fog és nyilván mindenhol bekapcsolódnak a helyi erők: Szentendre, Győr, Miskolc, Szeged, Debrecen. Sőt Észak-Olaszországban is lesz egy előadás. A kérdés csak az, hogy vajon Budapesten mikor halljuk majd a darabot eredeti formájában? Hábetler borzadálya most megint országos turnéra indul. Lehet, hogy lesz olyan város, ahol mindjár két fajta Figarót is élvezhet majd a publikum. 


Erkel Ferenc • 10472018-07-14 23:22:23

Mit találtam: Erkel-operák szövegkönyveinek 19. századi kiadásai digitalizálva!



A Brankovics György és a Sarolta is ott van, meg a Dózsa György, az István király - ez utóbbi kettőt azonban Kassai István is elérhetővé tette a neten. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609482018-07-13 16:56:24

És Lukács Gyöngyinek is vannak azért még szép alakításai, ott van Wiedemann Bernadett, aztán ott van Kiss András, Balga Gabriella, Rost Andreának is voltak még az elmúlt években szép alakításai, Bretznek is - Figaro, Don Giovanni, Leporello -, aztán Sándor Csaba se rossz hanganyag, Haja Zsoltnak is vannak szép alakításai. Fried Pétert se feledjük és még lehetne sorolni. Palerdinek és Ráliknak is voltak jó szerepei az elúlt években, tagadhatatlan, de sok mindent énekelnek, amit nem kellene. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609472018-07-13 12:24:27

Negyven éve nem láthattam, de ez akkor is unalom volt a köbön. Se rendesen kidolgozott rendezés, se érzelmekben, színekben gazdag zenei megvalósítás. A második szereposztást láttam nekem nem jött be, ahogy a Bánk bán sem. Azt is ünnepelte a közönség. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609452018-07-13 11:36:20

Hát a Porgy és Bess dög unalmas volt és semmitmondó - pedig egy jó darab, csak hát a rendezés és a zenei megvalósítás. Én rendkívül unatkoztam rajta. De ha már jó előadásokról van szó akkor pl. Lucia mindenképpen! Tavaly a Tosca sorozatban is voltak jó előadások, voltak nagyon jó Par-Baj előadások, jó volt a Bátori Mária koncert, A vámpír koncerszerű előadása is az lett volna, ha lett volna igazi címszereplő. Aztán nem volt teljesen rossz A hugenották felújítás se - a lehetőségekhez képest színvonalas volt és voltak nagy meglepetések. Nekem tetszett a Jancsi és Juliska is zeneileg. Aztán zeneileg A rajnai sellők is rendben volt - kivéve egy szólószereplőt. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609422018-07-13 09:46:30

Vannak azért jól sikerült premierek és előadások, csak az a baj, hogy a lehetőségekhez képest ebből kevés van. Lehetne több is, ha a műsorpolitika és a szereposztások átgondoltabbak lennének és elsősorban művészi szempontok alapján lennének megvalósítva. De sajnos nemzeti operánkat is sikerült olyan színvonalra süllyeszteni, ami minősíthetetlen. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609382018-07-12 12:45:52

Nem baj a felesgée megnyugtatta, hogy Levikém, nem olyan rossz a Bánk bánod. Érted? Nem olyan rossz. Az interjúban nyilatkozza. Pfuj. Mihez képest nem olyan rossz? Hát azt ajánlom a feleségének is, hogy hallgassa meg Palló Imrével is a Hazám, hazámot, fenn van a neten, majd utána hallgassa meg férjurával is. Ha még mindig azt mondja, hogy nem olyan rossz akkor az gáz. De mintha lenne Miller Lajossal is egy Hazám, hazám felvétel a neten. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609372018-07-12 12:40:52

Igen, csakhogy Molnár Levene is egy C kategóriás énekes, aki elsőosztályúnak képzeli magát, akkor meg mit magyaráz? Kicsit nagobb alázat és arc nem ártana neki.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609332018-07-12 07:12:28

Az az interjú az Origo felületén jelent meg. 



Nem mellesleg eltelt két év és megjelent egy másik interjú is ugyanott, ugyanúgy Molnár Leventével. Akkor már két premier produkcióban is szerepet kapott a művész úr és másként parolázott, pontosabban megbeszélte a dolgot az igazgatóval, miszerint:



"Én már tizenvalahány éve kint vagyok. Van presztízsem, keresnek, kedvelnek, hívnak rengeteg helyre. De most úgy gondolom: inkább Magyarországon kamatoztatnám a tehetségemet. Családom, pici gyerekem van, oviba, iskolába szeretném vinni, itt, Magyarországon. Beszéltem Ókovács Szilveszterrel is, és tudtára adtam, hogy én Magyarországon többet szeretnék dolgozni."



Ebben az interjúban már annyira magyar és annyira szeret itthon énekelni és még migránsozik is egyet, hogy lassan a hánigner kerülgetett, ahogy olvastam. Molnár Levente nem egy szimpatikus ember és még nem is valami nagy énekes, de el van telve magától és lerótta a tisztelet köröket kedves kormánypártunknak is. Megvan a bebetonozott helye. Jaj, hát ez is nagyon jó:



„Van egy internetes oldal, ahol szidják az énekeseket. Hiába gondolkodom, nem jut eszembe a neve, de az énekesek mumusa. Az egyik kolléga felhívott, és panaszkodott. Mondom neki, hogy figyelj, te miért foglalkozol ilyenekkel? Soha életemben nem érdekelt, hogy mit írnak rólam. Még a mostani, Bánk bánról írt kritikákat sem olvastam el.



Konkrétan egy pozitív kritikát nem olvastam Molnár Levente Bánkjáról. Szóljon már, ha valaki igen. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609302018-07-11 14:57:59

Ja még idézet a cikkből:



“A vita a választások előtt nyilván nem fért bele, de most teljesen helyénvaló. Nyolc év kormányzás után vannak, akik elfáradtak, az ilyen viták pedig táboron belül mindenkit jobb teljesítményre sarkallnak, nemcsak az érintetteket” - vélekedett egy humán területen dolgozó államtitkár, aki szerint részben személyes sértettség motiválhatja a cikkeket. Az Ókovács Szilveszter elleni támadás mögött az Opera/Erkel egy kirúgott dolgozóját sejti, és arra is lett volna tippje, ki gerjeszti a Petőfi Irodalmi Múzeum elleni hangulatot, de nem akarta elárulni. “Akkorák vagyunk, hogy ezeket a vitákat már házon belül kell rendezni” - mondta az államtitkár.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609292018-07-11 14:54:57

Hát ja, itt is arra hivatkoznak, hogy:



Ókovács Szilvesztert azzal vádolták meg, hogy melegpropagandát folytat az Operában. (A Magyar Idők cikk hatására előadásokat kellett lemondani.)



Mondjuk ez az egész cikk érdekes, ha nem is mindenben fedi a valóságot, akkor is sok igazság van benne. 



 


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25852018-07-02 20:46:15

Én csak a hangerőt emeltem ki, de valóban. Nem valók neki Gildához hasonló szerepek, mert nem tudja őket rendesen elénkelni és még a volumen is hiányzik. Hallani se nagyon lehet sokszor mit énekel. A  stílusismeret is hiányzik Mozartnál is: nem igazán éreztem, hogy biztos technikával és jó stílusismerettel énekel. A vámpírban és A rajnai sellőkben is halovány volt nagyon. Lehet ezen lehetne segíteni valamennyire - vagy már késő, nem tudom. És mondjuk aki hallota a Gildát a fénykorában lévő Rost Andreával, vagy pár éve Kolonits Klárával az nem feltétlenül kíváncsi Keszei Bori alaktására is. 


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25832018-07-02 15:50:58

Keszei Bori kisebb Mozart szerepekben se volt ideális soha - se volumen, se kifejezőerő. Sokszor Mozartnál is alig lehet hallani a hangját a jó akusztikájú Erkelben is. Persze a mikroport most biztos segített. Öt éve Erkel István királyában mikroporttal is voltak részek, ahol alig lehetett hallani a Margitszigeten. Gilda nem Keszei Bori szerepe. Gilda Kolonits Klára, Szűcs Márta, Rost Andrea, Ágai Karola szerepe. Keszei bori egyik művésznővel se esik egy kategófiába. Kétszer nagyobb szerepet kapott, ha nem háromszor, mint amira hangi adottságai predestinálják. Megjegyzem Budapesten se osszák ki normálisan Gilda szerepét. Az elmúlt években folyamtosan olyanok éneklik, akiknek nem kellene. Se Szemere Zita, se Rácz Rita, de számomra Miklósa Erika se igazi Gilda - egy Szűcs  Mártához viszonyítva semmiképpen sem ideálisak. 


Erkel Színház • 93652018-06-29 19:29:46

Szerintem nem baj, hogy musicalt is játszanak az Erkelben, csak rossz volt a koncepció, miszerint ebből majd ekkora szériák adhatóak el Madách Színházas árakon vesztesség nélkül nyár közepén. Nem kellett volna ennyi előadást tervezni, mert már a bemuató idején is gondok voltak a jegyek fogyásával, pontosabban azzal, hogy nem fogynak rá a jegyek. Az egész annyira irracionális. 


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25782018-06-28 12:58:27

Igen, a kettőezres évek elején énekelte a szerepet - 2004-ben egy őszi előadáson magam is hallottam grófnőként, de azóta lefolyt elég sok víz a Dunán.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25772018-06-28 12:57:35

Kolonits Klára Almaviva grófné lesz???!!!



"A Figaro házassága Almaviva gróf borpanziójában játszódik, a díszlet Khell Csörsz, a jelmez Benedek Mari munkája, a dramaturg Kenesey Judit. A gróf szerepében Haja Zsolt, Kovács István, Kendi Lajos és Szélpál Szilveszter, grófnéként Fodor Beatrix, Schnöller Szabina, Kolonits Klára, Somogyvári Zita, Rendes Ágnes és Rálik Szilvia látható. Suzanne alakjában Bordás Barbara, Rácz Rita, Keszei Bori és Horák Renáta áll színpadra, Figaro Cseh Antal, Pataki Bence, Kiss András és Donkó Imre lesz."


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608962018-06-23 08:16:26

A kérdés tényleg az, hogy mi alapján, miért kapja meg valaki a kamaraénekesi díjat? Lehet osztogatni a kiemelkedő énekeseknek, ígérete tehetségeknek, vagy lehet osztogatni emellett azoknak, akik az elmúlt évadokban sok szerepet énekeltek. Mondjuk sok szerepet az énekel, akit felkérnek rá. Persze a felkérés elfogadását egy díjjal meg lehet köszöni. Végül is díjakat sokféleképpen lehet osztogatni. 


Erkel Színház • 93522018-06-22 22:46:13

Hahaha nem nem pénzszerzési, hanem nagy pénzszerzési - gépelni se tudok rendesen össze-vissza nyomogatom a klaviatúrát. 


Erkel Színház • 93502018-06-22 18:08:55

A Billyt nem pénzszerzési lehetőségnek gondolták szerintem, hát nem lett az. Ezért emelték fel eleve a jegyárakat az Erkelben rá és ezért terveztek annyi alőadást, mert ez egy opulárisabb darab, majd ha a sok operaritkaságra nem, erre csak bejönnek. Hát a Faustra se nagyon jöttek be a premier uténi évadokban, pedig egykor siker darab volt. Ott is a zenei megvalósítás, a rendezés, sok minden szerepet játszott ebben. A Billy esetében is nyilván így van. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608872018-06-22 08:51:53

Egy átlagos énekes - ez Sáfár Orsolya, ami nem baj, mert az átlagos énekesek nagyon fontosak egy dalszíngáz életében és működésében. Sok átalgos énekes van, akik nélkül nincsenek, nem lennének előadások. Viszont bizonyos szerepekben én nem léptetném fel, vagy várnék még bele.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608862018-06-22 08:49:53

Szerintem meg Kiss András se nagyon találkozott olyan rendezővel, aki a te felfogásod szerint igazi operarendező. Valamiért mégis sikerült neki Mefisztót is az átlagból kiemelkedően megformálni - pedig a szegedi Faust rendezés nem volt egy sikerült, akkor már a budapesti őj Faustot nézem inkább. Nemcsak a rendezésen múlik az énekes teljesítménye! Sok énekes pl. nem szégyelli az előadőket hallgatni, tanulni tőlük és hasonlók. Meg a jó énektanárt, korrepetítort, játékmester tse árt megtalálni. Az igazi tehetségek pedig egy idő után megtalálják az útjukat és haladnak rajta renezők ide vagy oda. 


Erkel Ferenc • 10452018-06-21 17:14:09

Az Ardó Máriával készült felvétel eléggé megvan húzva és a szöveget is kiigazították. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608762018-06-21 15:16:18

Nem lett volna az, de engedessék meg: én láttam ezt a Faust rendezést Elena Mosuccal Margitként és Rost Andreával is. Rendezés ide vagy oda: mindketten toronymagasan Sáfár felett énekelték a szerepet. Aztán hallottam Létayval is, na az se jött be. Most megírhatod az elismerésedet, hogy én vagy hatszor képes voltam végig nézni ezt a Faust-rendezést :-).



Viccet félretéve egyébként nem lett volna, de vannak más énekeseket, akiket ki leetne tüntetni szerintem és szerepeket is többet lehetne nekik adni. Mondjuk Sümegi Eszter is megkapta kétszer: megérdemelten. Balga Gabriella nem tudom megkapta-e - megérdemelné. A Hugenottákban nyújtott alkaítása után mindenképpen. Aztán Schöck Atala mintha megkapta volna - ő is megérdemelte. És Kiss András szerintem ebben az új Bohémélet rendezésben is figyelemremélót alakítót, ahogy a múlt évadban figyelemreméltó Mefisztó is volt Szegeden - mondjuk neki is adnék több lehetőséget, utána esetleg díjat. Lehet amúgy nincs igazam, de egy jó énekest a rossz rendezés nem köt gúzsba. Kolonits ebben a semmilyen Don Giovanni rendezésben is, amit 2011 óta "élvezhetünk", remekba szabott Donna Annákat alakított. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40262018-06-20 18:48:40

Losonczy Györg nevével találkoztam már - Szellő Lajoséval nem. De mondjuk anno Fodor Géza Osváth Júlia és Moldován Stefánia Melindáit magasztalta az égig. Nekem mindkét énekesnővel hallgathatatlan Melinda, az ő hangfajuknak megfelelően átírt szólama. Nem kedvelem egyik művésznő előadásában se Melinda áriáit, vagy Melinda-Otto kettősét sem, a Tisza-parti jelenetet meg hagyjuk. Az abban a vátloztabn egy rossz vicc. Ettől még mindkét művésznő jó énekesnő volt, de Melindát nem az ő hangjukra írták. Nekem az igazi Melinda Ágai Karola, Szűcs Márta vagy Kolonits Klára. Moldovánnak és Osváthank nem kellett volna feltétlenül Melindát is eléneklenie. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608672018-06-20 14:38:51

Rőser Orsolyát én nem bántom: ő azért sokkal jobb, mint Sáfár. Valois Margitként is szépen helytállt. 


Erkel Ferenc • 10402018-06-20 14:34:39

És miért csak keresztmetszett jött ki? A teljes operát ki kellett volna adniuk,még ha csak koncert felvételen is, de ennyit megérdemelt volna Erkel - ezzel már operai életműve fele megjelent volna eredeti formájában cédén. 


Bánk bán • 29642018-06-20 14:33:32

Tegyük hozzá: 2016-ban Szegeden Nádasdy teljes szövegét elvetve, a librettóban minimális változtatásokat eszközölve, kis húzásokkal, egy-két helyen az énekesek helyzetének megkönnyítését célzó transzponálásokkal végre teljesen rehabilitálták az eredeti verziót. A 2017-es márciusi előadások pedig Kolonits Klára Melindájával és László Boldizsár Bánkjával igazán méltóak voltak Erkel Ferenc szelleméhez és bebizonyosodott, hogy a Tisza-parti jelenet pszcihológiailag mennyire hatásos tud lenni eredeti formájában, ha Hollósy Kornélia emlékéhez méltóan egy igazi nagyformátumú kolortúra interpretálja azt. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608632018-06-20 10:26:19

Rengeteg mindent énekelt már, de valóban nem kiemelkedő, ahogy Szegedi Csaba sem, de ez van. Ókovácsék az ő szekerüket tolják, mint fiatalabb tehetségek és valamiért Molnár Leventét is megtették Bánk bánnnak. Nem tudhatjuk miért. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608622018-06-20 10:24:50

Nekem Norinaként se nagyon tetszett. Laurettája nem volt kiemelkedő, de nem volt rossz. Margitként is hallottam - az Mimije mellett is felejthető volt. Most biztos valaki megjegyzi, hogy abban a rendezésben hogyy lehetne jó Mimit énekelni - Netrebkónak azért sikerült, tehát nem lehetetlen. Ha valakinek nem sikerül, az nem a rendezés milyensége miatt van. 


Erkel Színház • 93362018-06-20 07:19:31

Mondjuk a szöveg nem lényeg: olaszul lesz. 


Erkel Színház • 93352018-06-20 07:18:38

És melyik verzió ment? Ment Bánk esetében már minden volt itt az elmúlt pár éveben. Érdkes lesz, ha a baritonná avanzsált ősverzió - átdolgozás ösztvér megy majd a New York-i színházban és a régi, meggyökeresedett átdolgozás szövegével és zenéjével felvett verziót osztogatnak majd ott cédén. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608592018-06-20 07:16:33

Az a baj, hogy az emlegetett szubrett szoprán sok mindent énekel, amit nem kellene, mert két számmal nagyobb a hangához képest a szerep. Persze amíg kiosztják rá a szerepeket, addig miért ne vállalja el?


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40242018-06-19 20:54:27

Ez tök igaz - aki hallott másokat is élőben, annak van viszonyítási alapja, illetve aki behatóbban ismeri a darabot, a kottát stb., az támaszthat kifogásokat az emlegetett Wagner tenorral kapcsolatban. Elfogadom az is, amit itt mások Szabóki Tündéről írtak - de attól én még értekelm eme énekesek jó oldalait, erényeit és ezért szeretem őket. 



 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40212018-06-19 08:37:52

2012-ben hallottam Molnárt utoljára élőben a Parsifalban. Ha jól emlékszem a következő évadban már nem énekelt. Azonban még pályája legvégén is figyelemreméltó Parsifalt énekelt. Kovács János vezényelt. Nekem ez volt az utolsó nagy operaházi Parsifal élményem Utána még láttam - hallottam párszor a darabot az Andrássy úton, de egyik se volt az igazi. A 2012-es előadásnak is voltak hibái, de azért még megcsillant benne a régi Parsifal előadások varázsa. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40162018-06-18 21:32:15

Köszönöm a kiegészítést. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40132018-06-18 19:10:01

És talán Trisztánnal is ez a helyzet. Van egy felvétel, ahol Joviczky Trisztán. Én csak felvételről ismerem, na de az egy úh micsoda felvétel! Mióta is nins Trisztán az Operában? 1988 óta nem újították fel? Vagy rosszul emlékszem? Mindenestre évtizedek őta. Egyébként még húsz éve igen, akadtak tenorok akik eléneklték Tannhausert, de manapság nem igen akad olyan se. Én Molnár Andrást szerettem, mint Wagner énekes és nekem hiányzik nagyon. Bándi is énekelt Tannhausert, ő se volt rossz - ha ne is volt Joviczky József. Még egyszer nem lesz olyan Wagner tenorounk, mint Joviczky, de Molnár Andrásunk se igen lesz már. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40082018-06-18 11:15:44

Én azért megértem -ppp- kesergését, mert pl. nézzük a hazai felhozatalt: az egkor oly népszerű Tannhauser vajh miért nincs évek óta műsoron? Most mindjárt valaki ideírja, hogy újítják az Operát, de emlékeim szerint már évek óta nincs Tannhauser! Mesterdalnokok se az Ybl-palotában. És ki énekelte tavaly Siegfriedet? Kovácsházi István, aki szintén nem pályája elején álló énekes. Nemzetközileg sincs sok utánpótlás. Mondjuk egy Monár Andrásunk már nekünk se nagyon lesz sajnos.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40002018-06-15 10:36:11

Agathaként is csodálatos volt pár éve és Ariadnéként is. Hogy már nem olyan mint tíz éve? Nos igen, én se vagyok már olyan karcsú, mint tíz évvel ezelőtt, de hát attól még Szabóki Tünde nagy kincs nekünk és érdemes elmenni és meghallgatni, mert még ma is nagyszerű alakításokra képes, ahogy Wiedemann Bernadett is. Őt is szokták kritikzálni, hogy már mi nincs meg és hogy van - rendben van, lehet, nincs vele semmi gond, de engem mindig az összbenyomás érdekel, és még mindig egy jelenség a színpadon, aki képes  súlyt és jelentősége adni a szerepnek, és akinek az egész színpadi megjelenésében ott van az a sok sok tapasztalat, kiforott alakítás. A kisebb hibák ilyenkor kit érdekelnek? Ezért se írok semmi nagy negatív dolgokat a Wagner-napok általam látott két előadásáról. Remélem zeneileg a Trisztán is szép élmény lesz holnap.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39982018-06-15 06:15:06

És novemberben lesz Fidelio a MÜPA-ban és Szabóki Tünde lesz Leonora! Én már alig várom. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39962018-06-14 23:12:46

Hollandi ügyben éljen Wiedemann Bernadett és Elisabet Strid! Csodálatos énekes mindkettő! John Lundgren pedig végre igazi címszereplő volt, nem úgy, mint a három évvel ezelőtti énekes. A basszus is végre igazi basszus volt. Az énekesek tekintetében egyedül a kormányost alakító tenor maradt alul a három évvel ezelőtti előadásnak. Ric Furman számomra nem volt sokkal rosszabb Nyári Zoltánnál.



Kíváncsi leszek a Tannhauser beszámolóra is. Nekem tetszett a címszereplő, és éljen, éljen Szabóki Tünde művésznő! Csodálatos Erzsébet volt! A kórus is nagyszerűen szólt. Volt, aki nem tetszett, de a mai is szép este volt. A harmadik felvonás vége, a csarnok ária, az első felvonás kezdete - csak néhány részlet, ami számomra nagyon magával ragadóan szólt. Ja és a harmadik felvonásban Erzsébet jelenete! Szabóki Tündét többet szeretném hallani. 


Erkel Színház • 93172018-06-09 21:42:16

Amúgy az első Magyar időkben megjelent Billy Elliotos cikkben van egy olyan, hogy több opera rendezés is tartalmazott homoszexuális utalásokat. Valaki adjon már tippeket: melyek voltak azok? A bűvös vadászban mondjuk voltak szexuális utalások, Az Ariadné Naxos szigetében is, de én nem hoztam össze őket a homoszexualitással :-). Én most Ókovácsról egy rossz szót sem írtam egyébként csak a  cikkeket érzem vér gáznak és irtó cikkinek. Ókovács helyében én nem magyarázkodnék, bár kétségtelen, hogy ötvenszer jobban benne van a köztudatban szerintem mint bármelyik másik igazgató esetében 2000 óta, ez nem feltétlenül hátrány. 


Erkel Színház • 93062018-06-08 17:10:48

Lehetne a nagy szerepálma, ami az átlag nézőnek egyből ismert és beugrik. 


Erkel Színház • 93052018-06-08 17:09:52

Apáti véleménye már csak azért is érdekes lenne, mert a Magyar Idők szerint ha egy fiú nem focizni akar, akkor az furcsa, kvázi burkoltan más szexuális beállítottságú. Amúgy a Magyar idők cikkírójának annyi kultúrtörténeti tájékozottsága sincs, hogy a Hattyúktava a Diótörő mellett a balettirodalom legismertebb klasszikusa és ha már eg film egy balettáncossá váló fiúrúl szól, akkor mi mást is lehetne benne idézni? Vagy legalábbis mi más lehetne mondjuk a nagy szerepálma? Egyébként a filmben a címszereplő barátja a meleg: Billy a balettel tör ki a bánaváros világából, ezért tekintik másnak, míg gyerekkori barátja a saját nemhéze vonzódik. Régen láttam a filmet, annak semmi köze a melegség propagálásához és én nem tartottam rossz filmnek. Mindegy az előadást nem láttam, de ezek a cikkek enyhán szólva is hihetetlenül primitívek mindkét oldalról. A Magyar idők meg maga a primitívség a köbön. 


Bánk bán • 29612018-05-29 18:17:19

Különleges Bánk bán előadás júniusban. 


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25492018-05-28 17:51:38

Hát a tremolót más is észrevette......


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25422018-05-27 19:14:23

Hát van egy ideális énekesnő a szerepre, de ő Normát énekelt Debrecenben - aminek nagyon örültünk. 


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25282018-05-25 22:25:53

Az új Bánk bánt is ünnepelte hosszú tapssal és éljenzéssel a közönség az Erkelben mégsem igazán kapott sehol sem jó kritikát. Ennyi. Szemere Zita is vastapsot kapott - mégis a kritikusok többsége szerint Melinda két számmal nagyobb ruha volt neki, ahogy a szintén nagy tapsot kapott Komlósi Ildikóról is szinte mindenki azt írta, hogy alkalmatan volt a királyné szerepére, ahogy Molnár Leventét is ünnepelte a közönség, a kritikusok mégsem találták jó címszereplőnek. Nem láttam az Ernanit, de a Bánk bánt viszont igen és a közönség véleménye nem mindig tükrözi hitelesen egy előadás esztétikai értékeit. 


Erkel Színház • 92822018-05-22 18:59:08

Utána keresgéltem és az Anna Karenina operának volt egy svájci bemutatója is ebben a színházi évadban. 


Erkel Színház • 92802018-05-22 18:49:55

Mit jelent az, hogy a világ nagy operaházaiban? Ebben minden dalszínház benne van, ugyanis pl. Hubay opera bemutató 2014-ben hetven év elteltével volt, azóta se hallottam hogy Hubay darabot mutattak volna be, és az is egy kis színházban Braunschweigben. Ezenkívül én nem tudok róla, hogy a Bánk bánt Kolozsváron kívül játszották volna külföldön a megnevezett időszakban. 



 


Erkel Színház • 92712018-05-21 09:59:01

A karmester tempóival eleinte én se voltam kibékülve, de aztán megnéztem többször az előadást és végül elfogadtam. 


Erkel Színház • 92682018-05-20 23:10:29

Már a pár évvel ezelőtti debreceni Traviáta is kenterbe vágta a MÁO pár hónappal későbbi Traviata felújítását. Ötvenyször jobb Traviáta premier volt Debrecenben nem rég, mint Pesten. 


Erkel Színház • 92652018-05-20 10:29:37

A pénteki Normáról senki nem nyilatkozik? Ennyire nem tetszett senkinek? Én Debrecenben láttam többször és nekem jobban bejött, mint a Met mostani Normája - amiből az élő közvetítést láttam. De lehet nincs igazam. 


Rost Andrea • 20202018-05-20 10:27:09

Ha majd egyszer könyv készül a művésznőről a szerző számba veheti az először elvállalt, majd végül soha el nem énekelt szerepeket is. Szép kis lajstrom lesz az is. Én azon is csodálkoztam, hogy Luciát elvállalta Japánban, de mondjuk annak megvolt a maga vonzereje: ismét külföldön énekelhetett, ismét sztárnak hirdették egy messzi országban. Gondolom Gruberova mellett a MÁO a Japán turné másik két címszereplőjét is igyejezett a távol-keleti országban is világsztárnak vagy valami hasonlónak beállítani. 


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25002018-04-30 12:44:20

Szeged Debrecen mellett a vidéki magyar operajátszás egyik utolsó fellegvára volt, ahol még különleges, színvonalas előadások jöttek létre. Lehet, hogy olykor nem sikerült kiemelkedő bemutatókat létrehozni, de az elmúlt időszakban vállalhatatlan eladások se születtek: a színvonal mindig megvolt. Én sok előadást láttam, mindengyükben találtam valami nagyon jót és pozitívat, volt valami, ami igazi élményt jelentett. Pál Tamás dirigálása mindig. Ha tényleg távozik, akkor Szegeden is véget ér egy korszak és visszaszorul telejsen a zenés színház. Sajnálni fogom, ha évadonként egy operabemutató és néhány előadás lesz ebben a tisz parti vársoban is, ahogy évek óta van Pécsen, Győrben, Miskolcon. Pedig hány ritkaság volt, amit Szegeden adták anno, de Pesten azóta se! Pl.: Glinka és Orff operák, Erkel Sarola, sőt,a Bánk bán eredeti fordmában, minimális változtatásokkal, szcenírozottan, egy teljes sorozatban, kétszer Kolonits Klárával!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607882018-04-26 15:56:07

Énekelni: olaszul Domingo lesz Bánk mindenki más majd magyarul énekel :-). Régen ez nem is lett volna annyira meglepő.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607852018-04-26 10:17:33

Ez valami csodálatos lesz: előadják bariton címszereplővel, majd osztogatják hozzá a tenor címszereplős keresztmetszetet. Ez valami igazi hungarikum lesz, hogy nemzeti operánk címszereplője hol tenor, hol bariton- javaslom a basszus verzió kipróbálását is :-). 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607742018-04-24 22:02:22

Hát nem értem hogy nem akarja itt senki látni és hallani a Bánk bán dicsőséges amerikai bemutatkozását ezzel a csodálatosan új előadással és ezzel a szuper szereposztással. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607032018-04-15 17:43:32

Ha rákettintasz az előadás adatlapján oldalt az időpontra, akkor két fontos szerepet ugyan N. N. alakít, de kijön, hogy

 



Simon Boccanegra N.N.



Amelia Grimaldi Rost Andrea



Jacopo Fiesco N.N.



Gabriele Adorno Sergio Escobar



Paolo Albiani Kelemen Zoltán



Pietro Bakonyi Marcell



Az íjászok kapitánya Roska Dániel



Amelia komornája Szepessy Beáta


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607022018-04-15 17:38:48

Minden operára, de egy Nyugat lányára főleg igaz, hogy első rangú szereposztás kiállítása híjján nincs értelme premier előadás csinálni belőle. Ez nem egy könnyű darab és épp emiatt nem is játsszák gyakran - meg nyilván más miatt is. Egy korrekt repertoár előadás színvonalán előadni egy új bemutatót - ennek nem sok értelmét látom, de lehet az előzetes fenntartásaim a szereposztással kapcsolatban majd eloszlanak decemberben, legalább eg részük. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607012018-04-15 17:35:53

Írtam ide egy hosszabb bejegyyzést, de kirötöltem - végülis nincs értelme elmélkedni, mit lehetne bemutatni például az általam rajongásig imádott Nyugat lánya helyett, amire lennének is elsőrangú énekeseink. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 606972018-04-14 16:02:11

Gruberova partnereként Smeton énekelte a művésznő a Boleyn Annában és az elmúlt évadban szintén Grubenova partnere volt a Robert Devereux koncerten. Lehetne hazai erőkkel is koncertszerűen néhány alkalomra, vagy féli szkenírozottan Tudor-operákat adni, ha nem is emelnék be őket hosszú távra a repertoárba, de nincs rá hajlandóság - legalábbis eddig nem volt. 


Erkel Színház • 91872018-04-08 14:57:22

későn javították szerintem


Balett-, és Táncművészet • 55102018-04-07 22:22:04

Persze, hogy lehet, semmi gond ezzel. Nekem a Hugenották rendezése is felüdülés volt egy új Otellóhoz képest, de azt is bírálták, de semmi gond. Lehet.


Balett-, és Táncművészet • 55082018-04-07 13:20:35

Minden hibája ellenére ez s A bahcsiszeráji szökőkút számomra hatvanszor élvezhetőbb volt, mint az utóbbi évek bármelyik nagy balett bemutatója: A hattyúktava unalom a köbön, a Diótörő kiüresedett látványvilág, A kalózt inkább hagyjuk, a Manon és A víg özvegy szintén nem azok a darabok, amiknek a bemutatása feltétlenül szükséges volt. Úgyhogy bár nem vitatkozok egyik kritikával sem, de számomra inkább hatszor ez a A bahcsiszeráji szökőkút  mint még egyszer az új Diótörő. 


Erkel Színház • 91072018-04-03 11:15:36

Szóval az itteni beírások negatívan befolyásolják egyes énekesek foglalkoztatását. Na ha ez igaz akkor biza nagy gondok vannak ebben az országan és a művészi/eszétikai szempontok nem elsődlegesek a szereposztások előállításánál. Nem mellesleg van olyan, hogy egy-egy énekest minden kritika rossznak talál egy szerepben, osz mégis őt nyomatják a következő évadban is ugyanabban az előadásban. Ez sok minen elárul a vezetőségről akkor azt hiszem. A pökhendiségükről, a diktatórikus és nevetségesen gyermeteg hozzállásukról. 


Kedvenc magyar operaelőadók • 10782018-04-02 15:41:45

Igen, vannak benne operai hangok. Kendi Lajos tavaly májusban szépen helytállt a Faustben is Szegeden, mint Valentine, de akkor se mindenki van a helyén és a mikroport engem nagyon zavart. 


Kedvenc magyar operaelőadók • 10752018-04-02 10:38:43

Majd egyszer az Opera is ott fog tartani, ahol most az Operettszínház. Megnéztem a Kékszakállú előadását: remek színészi alakítások és vegyes felvágott énekesi teljesítmények. Dolhai Attila ezzel a hanggal operttben énekel? Meg opera szerepekről álmodott? Atyaúristen! A mikroport meg megöli az igazi muzikalitást. Mint színházi előadás nem rossz a Kékszakáll, de zeneileg azért elég egyenetlen és a mikroport nem tesz jót Offenbach miuzsikájának sajnos. Ezek a hencegések meg elég visszatetsző dolgok. Anno Molnár Levente is hencegett egyet az origónak. Hát azt is inkább hagyjuk - főleg a Bánk bán alakítása után. Gulyás Dénes egykor jó énekes volt egy bizonyos szerepkörben, a többit meg vele kapcsolatban hagyjuk.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 606782018-04-01 15:50:52

Ezt a világ halad és nem ragadhatunk meg 50 évvel ezelőtti szinten vagy hasonló szemléletet nem először játsza el Ókovács. Amúgy sem értem miért kellett egyáltalán megint megszólalnia? Miért kell mindig mindenhez nyilvánosan elmondania a véleményét? Emlékeim szerint az előtte regnáló igazgatók ezt nem tették - pedig nyilván tehették volna, ha nem is feltétlenül az internet segítségével. Mindegy. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 606772018-04-01 15:46:30

Ókovács meg mondhatja, hogy nem akar olyan színházat látni, amilyet Mikó vagy Nádasd csinált, mert azóta eltelt több évtized. Ettől még szeretni nem kell az új rendezéseket, de az ördögtől való és teljesen gyökértelen dolognak sem kell beállítani azokat. Boross Attila meg annno Szikora Hollandiát is megbotránkoztatónak találta, holott szerintem az annyira nem katasztrofálisan rossz. Manapság nem a realizmus az eszmény a színházban - régebben sem mindig volt az már az 1960-as évektől kezdődően sem, ha nem vagyok rosszul tájékozódva. Mindenkinek megvan a maga eszménye arról, hogy milyen opera előadásokat szeretne látni. Én el tudok fogadni modernebb rednezéseket is - ugyanakkor pl. Kovalik Anyeginjét otthagytam, mert annyi szeretem ezt a darabot és a puskini eredetit is, és megvolt az igényem arra, hogy egy hagyományosabb előadásban lássam újra kedvencemet az Ybl-palotóban. A Bánk bán esetében Galgóczy Judit szegedi rendezése semmiképpen sem hibátaln és tökéletes, de kevésbé voltak zavaróak a megoldásai, mint Vidnyánszk új rendezése esetében. A szegedi előadás nekem tetszett - pedig egy jó historikus Bánk bánnak és Hunyadinak is örülnék. Káel Bánk rendezése nem volt az - az eggyel ezelőtti, Szinetár nevével jegyzett előadás szintén nem volt tökéletes Hunyadi, de a mostaninál pár fokkal jobb volt. A Faust esetében is vágytam egy tradicionálisabb színpadi megejlenítésre, de az élőben rég nem hallott darab iránti szeretetm legyőzte minden ellenszenvemet. Megnéztem vag ötszöt-hatszor ezt a Faustot és voltak szép pillanatai az előadásoknak elsősorban az előadóknak köszönhetően, de egy idő után már a rendezés se zavart. 



A művészet azonban szerintem sohasem független a társadalmi, kultúrtörténeti közegtől, ami körbe veszi még akkor sem, ha sokan ezt állítják és próbálják lenyomni a torkunkon. Most jelenleg tartunk, ahol tartunk. Temetni még nem kell a színházat és az operát sem. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 606692018-03-31 19:51:04

Közelebbi példa: Ferenczy Károly bibliai képei, amelyeken nem az ókori Közel-Kelet, hanem saját kora jelenik meg! 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 606672018-03-31 19:48:27

És Caravaggio bibliai jelentei? Mindegyik bibliai jelenetben a saját korabeli környzetben és ruhákban jelenítette meg a bibliai alakokat! És nemcsak ő! Azokon a képeken ez nem zavar, de ha ma csinál valaki ilyesmit, az már igen. ez mindig is létező jelenség volt teljesen mindegy, hogy miért és hogyan, de megvolt. Aki végig nézte alaposan a Szépművészeti Múzeum Caravaggiotól Canelettóig kiállítását, az tudja miről beszélek. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 606652018-03-31 17:36:42



Ez a kép a Hunyadi László egyik 19. századi előadásáról készült metszett.Na már most, hogy az ábrázolás hiteles, akkor azt hiszem már a 19. században is létezett aktualizálás a színházban és rendezői színház. Szemmel láthatóan ugyanis a rendező nem a 15. századot jelenítette meg a színpadon, hanem saját korát, vagy legalább a 18. század legvégét, a 19. század elegelejét. Ez nem egy középkori, hanem inkább egy későbarokk vagy klasszicista épület belső, ahogy az énekesek ruhái sem igazán idézik a késő középkort. 


Erkel Színház • 90862018-03-29 20:15:43

:-)


Erkel Színház • 90842018-03-29 17:53:55

Igen ez nekem is feltűnt, de hát lehet én tudom rosszul.


José Cura • 5472018-03-29 15:06:19

És még szerény is, mint Marton Éva szokott lenni :-).


Erkel Színház • 90792018-03-29 12:31:17

A kinézete kívülről is teljesen megváltozott a színháznak ezt tudom, akkora műemléki értékkel nem bír, mint az Ybl-palota, de ugyanakkor az intézményesített magyar operajátszás történetének régóa a színház és egszerűbb karbantartani, mint lerombolni és újat építeni. Persze külföldön is romboltak le száz évnél idősebb színház épületeket, de nem feltétlenül ez a megoldás. Kaphatna védettséget az épület, hogy még egyszer ne fordulhasson elő, hogy bezárják és le akarják rombolni. 


Erkel Színház • 90772018-03-29 08:16:40

Amúgy lesz Salome felújítás Jordániában debütál majd Anged rendezése. 


Erkel Színház • 90762018-03-29 08:13:50

Metróépítés miatti színház rombolásnak voltak előzményei/hagyoményai már korábban. Sajnos. 


Erkel Színház • 90752018-03-29 08:12:57

Egyébként gondolom az épületnek nem volt műemléki védettsége, pedig kultúrtötréneti jelentősége, illeve a Bernáth Aurél freskók, valamint azért, mert a belsőterek egy része még azért őrzi az eredeti építészeti megoldásokat és hangulatot, kaphatott/kaphatna műemléki védelmet. Ha ezt megkapná/megkapta volna nem fordulhatott volna elő, hogy csak úgy bontást emlegessneke vagy ki tudja. 


Erkel Színház • 90712018-03-28 17:27:27

Nem értem az átírást sem a cikkben: inkább a prózai színházban írják át a szöveget. Láttam olyan londoni Coriolanus előadást, amit egyszer végig néztem - folyamtosan megállítva a lejátszást - a darab angol és magyar fordítását kezemben tartva és bizony össze-vissza húzták a szöveget, másrészt felcserélték, megvariálták a jelenetek sorrendjét és olykor Coriolanus anyának a szájába adták azokat a mondatokat, amiket eredetileg a címszereplő felesége mondott és hasonlók. Ennek ellenére egy görülékeny, jól működő, élvezhető előadás jött létre, amit nem éreztem idegennek Shakespeare szellemétől. Egy másik londoni Hamlet előadásban olyan jelenetek is voltak, amiket Shakespeare nem írt meg! Nemcsak a jelenteket variálták, a monológokat helyezték át, de még bele is illesztettek kisebb részeket, amik eredetileg nincsenek benne. Akkor nem értem miért az opera ellen követték a legnagyobb merényletet? Amúgy meg Shakespeare korában egyáltalán nem volt idegen a darabok átírása, meghúzása és stb. Állítólag a Macbeth szövege sem eredeti, hanem kutatók vaólszínűsítik, hogy az első fólióba bizony egy előadásra szánt, meghúzott, dramaturgiailag átdolgozott szöveg került be. Nem beszélve arról, hogy számos Shakespeare neve alatt fennmaradt darabot ma már nem neki tulajdonítunk, de akkor miért az ő nevével maradt fenn? Hát mert valószínűleg előadás elútt ő dolgozta át őket. 


Erkel Színház • 90702018-03-28 17:20:27

Még sem gondolom úgy, hogy az Erkel-operák átírásának nem lenne meg a hele abban a hagyományban, amit romantikus vagy 19. században gyökeredző, "hagyományos" operajátszásnak, rendezésnek nevezünk, mert megan! Sokan kimutatták már és ezzel meg volt a létjogosultságuk is. 


Erkel Színház • 90692018-03-28 17:19:07

"Operalátogató nemzedékek nőttek és nőnek fel úgy, hogy a szerző által megírt eredeti formájában nem találkozhatnak a nagy remekművekkel. " - khm, khm akkor Nádasdyék is jó kis rendezői színházat csináltak az Erkel-operákkal. Na, most nekem lehet esni :-). 


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Dame Emma Kirkby, Szemere Zita (szoprán), Bárány Péter (kontratenor), Kovács István (basszus)
A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, Énekkara és Gyermekkórusa (karigazgató: Pad Zoltán és Walter Judit)
Vezényel: Howard Williams
PURCELL: A tündérkirálynő (részletek)
PURCELL: Dido és Aeneas (részletek)
BRITTEN: Zenekari kalauz fiataloknak – Variációk és fúga egy Purcell-témára, Op.34
BRITTEN: Szentivánéji álom, op. 64 (részletek)

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Sylvia Schwartz (szoprán)
Cantemus Vegyeskar (karigazgató: Szabó Soma)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
ČIURLIONIS: Az erdőben
ARVO PÄRT: Como cierva sedienta
PETERIS VASKS: Epifania
ARVO PÄRT: Te Deum
19:00 : Miskolc
Művészetek Háza

Oláh Vilmos (hegedű)
Miskolci Szimfonikus Zenekar
vez.: Dobszay Péter
WAGNER: A bolygó hollandi – nyitány
WIENIAWSKI: II. (d-moll) hegedűverseny, Op. 22
SIBELIUS: II. (D-dúr) szimfónia, Op. 43

19:00 : Varsó
Lengyel Színház

V4 Operaturné
JANÁČEK: Jenůfa
A mai nap
született:
1922 • Cornell MacNeil, énekes
1922 • Ettore Bastianini, operaénekes († 1967)
1927 • Alfredo Kraus, énekes († 1999)
elhunyt:
1960 • Seiber Mátyás, zeneszerző (sz. 1905)
2014 • Christopher Hogwood, karmester (sz. 1941)