vissza a cimoldalra
2019-03-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2316)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61556)
Társművészetek (1297)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4257)
Milyen zenét hallgatsz most? (25009)
Haladjunk tovább... (230)
Kedvenc előadók (2833)
Momus társalgó (6353)
Kedvenc felvételek (150)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11322)
A csapos közbeszól (95)

Pantheon (2326)
Balett-, és Táncművészet (5703)
Kossuth-díj (1424)
Giuseppe Verdi (1388)
László Margit (158)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3179)
Operett, mint színpadi műfaj (3865)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1612)
Franz Schmidt (3294)
Élő közvetítések (7777)
Kocsis Zoltán (661)
Opernglas, avagy operai távcső... (20204)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4456)
Miklósa Erika (1230)
A díjakról általában (1056)
Renée Fleming (1005)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: nickname
Leírás:
Honlap:
   


nickname (668 hozzászólás)
 
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 615512019-03-16 20:16:42

Én már azt sem értem, hogy miután elnékelte a szerepet májusban Fekete Attila, az előző évadban miért kellett feltétlenül a bariton Bánk? Miért nem énekelte Fekete és László Boldizsár a premier két szereposztásában s miért nem Fekete Attilával vitték ki a darabot tenor főszereplővel New Yorkba? Merthogy Ókovács tett rá utalást, hogy ez az új Bánk bán Amerikai számára is készült és tudták, hogy László Boldizsár Asszád lesz, tehát kényszer is volt a bariton Bánk. Vajh miért nem lehetett a bemutató Bánkja Fekete? Akár a szólam leszállítása árán is, ha túl magas volt neki az eredeti magasságokban a tenor szólam? Nem lett volna nagy dolog. 


Erkel Színház • 97382019-03-02 14:50:53

Nekem a régi nagyokkal sem a kedvenc operám - ez van. Marton Éva, Callas és Tebaldi ide vagy oda. Azért egy jól sikerült Donizetti, Bellini vagy Verdi operához nem jöhet - ahogy a Chénier sem, pedig azt azért jobban kedvelem, mint a Giocondát. Tény azonban, hogy jó énekesekkel és rendezéssel eladható, hosszabb távon műsorontartható előadást lehetett volna létrehozni belőle. Én fel nem fogom, hogy a lírai tenorokat minek kell drámai szerepekben nyomatni. 


Erkel Színház • 97342019-03-02 11:27:40

Egyébként én fel ne foghatom miért kellett úgy meghúzni a darabot? Ellezdik hatkor oszt kilencre vége. Akkor most miért kellettek a húzások? Tartott volna félórával tovább hú, de elviselhetetlen lett volna. A rendezés enyhén szólva jellegtelenül semitmondó.Fel nem foghatom, hogy miért nem lehetett ez egyszer egy realista, hisotirázló színpadkép. Néha külhonban is előfordulnak ilyesmik - lásd a pár évvel ezelőtti londoni Chéniert, vagy a Met-es, pár évvel ezelőtti Anyegint. Akkor most nem értem, hogy nálunk ezt tiltja a művészeti szabályzat???? Ennél a se íze, se bűze rendezésnél egy jelmezes koncert is élvezhetőbb lett volna. 


Erkel Színház • 97332019-03-02 11:21:41

Itt el lehet olvasni Eötvös József fordításában neten is.


Erkel Színház • 97122019-02-28 06:50:09

Azért a Gioconda nem a legnépszerűbb operák legnépszerűbbje. Nekem se a kedvencem - énekelhetné harminc évvel ezelőtt Marton Éva is a címszerepet, akkor se lenne az. A Bánk bánban eredeti formájában is háromszor annyi drámai erő és magával ragadó jelenet van, mind a Giocondában - csakhogy ne mindig csak leszólja itt valaki Erkelt, ezért hoztam ezt a példát. A premieren a rendezés olyan semmilyennek tűnt. A kórusnak túl nagy szerepe nincs kb. bejön és énekel, majd általában a festett díszlet felemelkedése után, levonul a színpadról. Zeneileg számomra ez egy abszolút átlagos repertoár előadás szintjén mozgtó produkció volt. Semmi sem indokolta, hogy éppen most, pont ezekkel az énekesekkel kell bemtuatni a darabot - de ilyenekkel már senki sem foglalkozik. Agache próbálta valamilyennek mutatni Barnabást, de sajnos a rendezés ebben nem volt segítségére. Cser Krisztiánnak az énekhangja megvan a szerephez, de kicsit finomíthatna az énekelésén. Boncsér most jobban tetszett, mint a Hugenottákban, de ez a szerep se az  hangjára íródott. Sümegi után se feltétlenül most kiáltott a címszerep. Az énekkar jó volt. Az órák tánca teljesen kilógott az előadásból. Almási-Tóth Porgi és Bess rendezéséről is úgy éreztem tavaly, hogy részleteiben kidolgozatlan, hát a Gioconda is ilyen érzéseket keltett bennem.


Erkel Színház • 96572019-02-10 23:59:54

Vajon miért tértek vissza a Luciában az üvegharmónikáról a fuvolára? Mindjárt megjegyzi valaki, mert az úgy jobb, de 



1. én már az üvegharmónikát társítottam ehhez a Luciához, ezért ebben a rendezében szokatlan volt a váltás



2. tök logikátlannak tartom, hogy két évig üvegharomónika, most meg fuvola - kb. olyan mint a tenor után nosza rajta legyen bariton Bánk osztán majd lesz megint tenor, osztán hol átdolgozás, hol valami eredetihez közelebb álló verzió osztán ki tudja mi lesz 20 év múlva


Erkel Színház • 96532019-02-10 12:40:07

Számomra az is érdekes, hogy augusztus végére ha jól emlékszem szinte már nem voltak jegyek a délelőtti előadásokra - nemcsak a Luciára - most meg szép zölden virít nem egy matiné előadás jegytérképe. Nem értem ez is hogy van, de ennek örömére mind a két délelőtti Lucián jelen leszek. 


Erkel Színház • 96442019-02-02 18:28:15

A hugenották tényleg jó volt, de Boncsérnak akkor sem való ez a szerep. Egyszerűen kevésnek éreztem a hangját - mert Raoul szólama nem egy lírai tenor hangra íródott. A most fellépő finn basszus személyében azonban végre volt igazi mély basszusunk. Nem világhíres sztár ha jól tudom, de jó pár sztárocskát simán leénekelne a színpadról - meg persze lenne akit nem. Egyébként akárcsak a Sábán a Hugenottákon is jól szórakoztam.


Erkel Színház • 96282019-01-19 17:55:04

És a tavalyi A bahcsiszeráji szökőkút után hála legyen érte a magasságosnak egy másik klasszikus balett kerül vissza régi formájában a repertoárba. Köszönöm, hogy nem kellett elszenvednem a Giselle esetében azt, amit a Csajkovszkij balettekkel műveltek. Lehet nem volt tökéletes a ma délelőtti előadás, de szépek voltak a díszletek, nem volt semmitmondó a koreográfia és az új Hattyúktava és hasonló malőrök után ez számomra, aki igazán szereti a jó balett előadásokat is, áldás. Hála érte a döntéshozóknak. Köszönöm.


Erkel Színház • 95872019-01-15 20:00:08

Nem kell vitatkozni senkivel, de azért vannak dolgok, amiket egy laikus is meghallhat. Egyszer egy koncerttel kapcsolatban mondta a zongoratanárnőm, hogy megjegyezték neki laikus ismerősei, hogy nem értik xy miért püffölte úgy a zongorát miközben Chopint játszott, hát Chopin zenéje ennél kifinomultabb, árnyaltabb és akkor azt mondta nekem a zongoratanárnőm - jó régen volt és én attól még, hogy tanultam zenét laikus vagyok -, hogy miért ne lehetne igaza egy laikusnak is, miért ne vehetne észre dolgokat és igazat adot nekik, mert tényleg püffölte a zongorát az illető művész. 


Erkel Színház • 95732019-01-14 23:09:20

Lényegesebben jobb előadás volt, mint a Boccanegra. Kellemes szórakozás, szépen szólt a zenekar, jó volt a kórus, Palerdi András nem igazán tudott súlyt és jelentőséget adni szerepének, basszusa igencsak gyengén szólt, a mélyebb részeken el is veszeett a zenekari hangzásban, Zavaros Eszter sem tetszett, nem volt kidolgozott az éneklése. Összeségében azonban tényleg sokat ért, finomodott a zenei megvalósítás. Gáspár Boldizsár nem minden részletet formált meg szépen, de elismerésre méltó, élvezetes alakítást hallhattunk tőle. Bakonyi Anikó alakítása volt szerintem a legkidolgozotabb, Gál Erika alakítása a címszerepben árnyaltabb volt, mint a bemutató idején. Kelemen Zoltán hozta a szokásos formáját. Fényévekkel voltunk a Boccanegra üres ledarálásától szerencsére itt nemcsak felmondták a kottát. 


Erkel Színház • 95672019-01-12 11:34:26

Ez nem annyira rossz csere - ha jól emlékszem Szennai dirigálta a bemutató idején is a darabot. Szerencsér nem Kocsár vett át ezt is.


Erkel Színház • 95542019-01-11 07:16:54

És tegnap hallhattunk egy rendkívül jellegtelen Boccanegra előadást a Müpa-ban. Egyedül Kelemen Zoltán bizonyult Verdi zenéjének szakavatott ismerőjének, illetve egyedül az ő alakítása volt árnyalt és szépen végig gondolt. A többiek felmondták a kottát. Miksch Adriann nem értem mit keresett Améliaként a színpadon, hiszen nem az ő hangjára találták ki a szólamot. Aki meg támadja Agachét, hogy ő is fortissimo és árnyalatok nélkül, kifejezéstelenül énekel, annak remélem tetszett a tegnapi címszereplő, aki teljesen egysíkúan és szürkémn énekelt. A zenekar is középunalmasan játszott. A második részre nem is volt kedvem beülni. 


Erkel Színház • 95522019-01-10 15:48:43

És Rost Andrea lemondta a ma esti előadást - így ezúttal sem hallhattom Amélia Grimaldi szerepében. 


Erkel Színház • 95342019-01-05 15:33:27

Donizettitől se feltétlenül csak Luciát kellene adni, és itt lett volna a remek lehetőség, hogy Debrecen után Pesten is legyen új Norma. De hát tudjuk, tudjuk: Ókovács még mindig jobb, mint x és y - úgy szeretem ezeket a mutogatásokat :-).


Erkel Színház • 95322019-01-05 13:44:38

Ja és lenne énekesne Lombardokra és Ernanira is. 


Erkel Színház • 95312019-01-05 13:44:15

ez igaz, de azokat se nagyon játsszák jelenle az Erkelben, csak az agyonjátszottakat. Pedig lehetne  Luisa Millereket is produkálni - énekes lenne hozzá - sőt, egyszer végre valahára be lehetne mutatni az Attilát is a Házban. 


Erkel Színház • 95242019-01-05 10:12:56

Úgy volt, hogy Kálmándi énekli Nabuccot nem? Persze szabad jegy már egyik előadásra sincs. Ennyit a szereposztások megbízhatóságáról. Emlékeim szerint hónapokig Kálmándi neve szerepelt Nabuccoként. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 41502018-12-31 16:23:11

Egyébként Szántó Andrea a Leoncavallo Bohéletben nem énekelt rosszul, sőt, nekem tetszett, annak ellenére, hogy bemondták, hogy beteg és ha jól emlékszem azt is, hogy le akarta mondani a szereplést. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 41492018-12-31 16:20:04

Szerintem igen. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 41362018-12-28 13:47:02

És őt valaki hallotta már, hogy milyen? Mondjuk 800 forintot ezekben az operaínséges időkben megér nekem két koncertszerű előadás januárban - megnézem a Sábát is, de sajna a Hollandira minden jegy elkelt, mire észbe kaptam. 


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 12452018-12-22 11:08:14

És ez a régi koreográfia tényleg a zenére van komponálva - ellentétben az új Diótörővel, amit egyszer láttam és többször nem akarom megnézni.


Erkel Színház • 95022018-12-18 16:24:22

Valahogy a humorosabb részletek nem mennek annyira Leoncavallónak. A szövegkönyv dramaturgiája is szerte-ágazóbb, a két főszereplő inkább Marcello és Musette és nem Mimi és Rodolfo. A zenei szövet pedig egyenetlen színvonalú: ahol a hétköznapi emberek drámáját kellett ábrázolnia Leoncavallónak ott valóban ré lehetett ismerni a Bajazzók szerzőjére, de sok részletbl hiányzott az igazi ihletettség. És ihletett lehet egy vígoperai, komikus, humoros jelnet is. 


Erkel Színház • 95012018-12-18 16:21:24

Azért az elődje se volt éppen egy Ferencsik vagy Solti. Az a Hovanscsina sokaknak nem fog teszetni, mert nem a jól megszokott, Korszakov-féle verzió lesz - hosszabb is, vágatlanabb is és más hangszerelés. Úgyhogy aki a régi, MÁO-s Hovanscsinák emlékével ül majd be az előadásra az csalódni fog. 


Erkel Színház • 94972018-12-15 14:47:00

Nem volt átalg alatt a zenei megvalósítás, de szerintem az átlagból se nagyon magasodott ki. Már pedig ha egy közel 50 éve nem játszott darabot mutatnak be, akkor annak úgy lenne értelme, ha nagyon jó énekesek állnak rendelkezésre hozzá, akikkel kiemelkedő előadást lehet csinálni. A mostani MET-es előadást nem láttam felvételről, csak a régi, Domingos DVD-ét ismerem, de úgy tudom nem volt New Yorkban Nyugat lánya premier, hanem a régi előadást játsszák tovább, de mivel a darabot a MET-ben mutatták be anno, és a Triptichon mellett ez volt az intézmény egyetlenegy operatörténetileg igazán jelentős premierje, valamint a téma miatt is, illetve, hogy a MET számára írta a világ egyik legtöbbet játszott operaszerője a művet, megértem, ha New Yorkban úgyis játsszák a darabot, ha kiemelkedő zenei megvalósításban nem tudják színpadra vinni. Nálunk azért más a helyzet. A december 1-i premier a lehetőségekhez képest se volt a legjobb. Voltak jól eltalált mellékszereplők, megértem, hogy Bátori Évának adták a címszerepet, de a bariton főszerepet miért kellett Szegedi Csabának adni? Miért Kocsár vezényelte ezt a darabot is, mikor a zenekarra igazán nagy feladat hárul és azért lettek volna alkalmasabb dirigensek erre a feladatra? És a tenorszerepet se feltétlenül az énekelte, aki a lehetőségekhez képest a legjobb volt. Egyébként sem értem miért kell annyit vezényelnie a zeneigazgatónak. A kevesebb az előző igazgatók esetében is több lehetett volna. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613982018-12-11 20:01:13

Most látom, hogy plakátja van  honlapon az első, Eiffel-műhelyházba tervezett előadásnak. Valóban január végében készen lesz az ottani színházterem? Jegyet még nem lehet rá kapni. Mondjuk a honlap szerint Manon Lescaut is lesz az Operában nyáron, nem az Erkelben, de jegyeket arra sem lehet kapni. Belegondolok, hogy a címszerepbe Létayval kérnének el 30 ezer forintokat a legdrágább helyekért, ha történetesen nem újítanák az Operát és hát én ingyen sem szeretném hallani vele ezt a darabot. De biztos velem van a baj :-)))))))))).


Erkel Színház • 94872018-12-11 19:51:41

Hát mert finoman szólva zétának van igaza és ez a produkció valóban nem kimagasló. Semmi nem indokolta, hogy ezt az operát pont most, ezekkel az énekesekkel, ebben a rendezésben feltétlenül be kell mutatni. Írom ezt úgy, hogy maga a darab nagy kedvencem. 


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66952018-12-09 21:30:28

Az is érdekes, hogy most hol is játszódik a Kelet lánya? Építkezés, de a betongyűrűkben élnek, laknak, tüzet gyújtanak, matracokat cipelnek stb. a gyűrűk belsejében, még neonfényes világításuk is van. Akkor lehet, hogy ezek illegális munkavállaló migránsok, akik az aranyásás helyett egy építkezésen dolgoznak feketén és a jobb megélhetés reményében jöttek egy szegényebb országból és jobbhíján saját maguk alakítottak ki nyomortelepet az építkezés területén :-)))))))). 


Házy Erzsébet művészete és pályája • 43902018-12-09 20:52:07

Ha jól emléükszem volt ígéret A nyugat lánya felvételének kiadására is. Reméljük mad az is megvalósul. 


Erkel Színház • 94722018-12-03 06:51:41

Hát szerintem a szerző szándékai szerint aligha történt, mert az előszó szerint (írtak ilyet az operalibrttójához) a történet a történet a szerelem és az erkölcsi megváltás drámája. Na ez most itt elmarad teljesen. A Minnie iránti szerelem a jobbá válás lehetőségét adja Ramarreznek: a bandita valóban meghal, és a Dick Johnsonként éli tovább az életét. A tenor főszereplőnek két arca van és nem mellesleg lélektanilag egyik operájában sem ábrázolja a zene erejével olyan hitelesen a kettőjük között ébredő szerelmet a komponista, mint A nyugat lányában. Aki ezt elidegeníti - és még a karmester is partner ebben, mert a mélyebb érzelmeket, ihletettséget a zenekari kíséretből is kiirtották - a történettől, azt nem sokat foglalkozik a szerzői szándékokkal. Az meg kit érdekel, hogy hiteles vagy van? Ennyi erővel a western filmek esetében is megfogalmazódhatnának bennünk hasonló kérdésel és újra lehetne forgatni egy-kettőt, hogy hitelesebb legyen. 


Erkel Színház • 94672018-12-02 15:03:34

És újjászületik, mint Dick Johnson. A bandita, aki volt a múltté, és egy új életet kezd. Kicsit hihetőbb is így, minthogy a kérlelhetetlen sheriff csak úgy elengedi a banditát. Vagy az már az álmok birodalma volt, vagy Minnie is utána halt, mikor együtt énekelték a harmadik felvonás végén a búcsúzást Kaliforniától? 


Erkel Színház • 94652018-12-02 13:45:07

Amúgy lássuk be, hogy jó címszereplőnk erre az operára nincs. Nemzetközi viszonylatban is a jó Minnie ritka, mint a fehér holló. Vannak elgfogadható lehetőségek a szerepre, de ideálist Minniet találni szinte lehetetlen szerintem manapság. Régen se volt olyan jó a helyzet. Nekem Tebaldi a kedvencem ebben a szerepben. Del Monacóval. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613622018-12-02 13:42:48

Bátori Mária Erkel hősnője, a művésznő neve Bátori Éva. Nekem ő is halovány volt. Számomra a három főszereplő közül leginkább Rivero volt elfogadható. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613612018-12-02 13:41:56

Igen, menj át az Erkel-topikba. 


Erkel Színház • 94622018-12-02 09:42:31

Várom a véleményeket ki mennyire utálja a Nyugat lánya rendezését - számomra sok vizet a rendezés nem zavart és annyira nem volt zavaró. Na, most majd lesz aki oldalakat ír arról, mi volt a rossz és a zavaró a rendezésben. Kocsár vezetésével a zenekar ismét mélyebb ihletettség nélkül és árnyalatokban szegényesen muzsikált, de legalább egyenletes teljesítményt nyújtott. A színvonal nem volt a béke feneke alatt, de a közepesen jó szint fölött se nagyon. Ennél azért több van ebben a darabban. Ugyanezt tudom elmondani Bátori Éva produkciójáról: minden esetleges erénye ellenére is számomra a hősnő össztettebben jellemzett alak, mint ahogy tegnap hallottam. Szopránját se éreztem mindig kellőképpen erőtejesnek és kiegyenlítetten sem szólt. Szegedi Csaba sheriffje - hát hagyjuk Agachét kellett volna ebben a szerepbe színpadra léptetni szerintem, de biztos megint elfogult rajongó vagyok. Gaston Rivero viszont lehet, hogy nem hőstenor, de szép, erőteljesebb tenorja végig jól bírta a szólamot és egyenletes teljesítményt nyújtott. A magasságai se voltak erőtelenek, én szeretném gyakrabban hallani őt az Erkelben. Májusban László Boldizsár veszi át a tenorfőszerepet. A kisebb szerepeket éneklők közül Balczó Péter és Kiss Adnrás tetszett. 


Házy Erzsébet művészete és pályája • 43802018-12-02 09:29:29

Megjelent cd-én a Poppea megkoronázása legendás MÁO-s előadásának felvétele Házy Erzsébettel. A felvétel kapható az OperaShopban - tegnap az Erkel boltjában láttam, ha jól emlékszem 4900 foint. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613502018-11-25 14:22:24

Boncsér sem az, de nála jobb lesz szerintem. László Boldizsár még a lehetőségekhez képest a leginkább megfeflelő lett volna. Különben szerintem Kaufmann se igazi hőstenor, mégis énekelt a Nyugat lányában is, de nem nyitok vitát Kaufmann ügyben. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613452018-11-24 19:40:02

A második szereposztásban Gasto Rivero lesz a tenor - lehet még ő is jó lesz. Anno szerethető énekes olt, mikor évekkel ezelőtt énekelt az Andrássy úton. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613442018-11-24 19:37:06

A nyomtatott műsorkalendáriumban benne van, igaz ott meg Boncsér nincs benne, de van helyette Fekete Attila :-). Mindegy: egyszer biztosan megnézem mindkét szereposztást. Akit érdekel van már fenn az Opera honlapján is képgaléria az közeledő premier előadásról.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613412018-11-24 17:58:11

Nagyobb gond, hogy egyik énekesnőnk se ígérkezik ideális címszereplőnek, ahogy az egyik tenor se, László Boldizsár még akár jó is lehet - nem, mielőtt valaki nekem esik, nem Ilosfalvyhoz mérve, de mondjuk László Boldizsár énekelt Szegeden egy szép Bánkot is, ergo ha most nincs annyira leterhelve és van ideje rendesen felkészülni, még jó is lehet a Nyugat lányában. Rálik semmiképpen sem kellene, hogy Puccinit énekeljen szerintem. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613352018-11-24 14:36:42

Az egyik kép alapján au aramyásók hatalmas betongyűrűkben laknak, amiket neoncső világít meg :-)))))))))).


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613342018-11-24 14:35:37

Nem tudok beszúrni képet a színpadképről - egy újságíró barátom küldött át nekem, nekik küldött képeket és sajtóközleményt az Opera kommunikáció. Hát modern lesz: semmi vadnyugat, semmi vadregényes fergeteg, csak mai munkásnak ölötözött aranyásók, modern szobabelső és hasonlók. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613132018-11-13 20:02:28

Én életemben még ilyen sz*r Hattyúktavát, de felvételről, se élben nem láttam, mint a MÁO legújabb Hattyúktava felújítása, de A kalóz és az új Diótörő is szégyen abban az intézményben, ahol korábban olyan koreográfusok működtek, mint Seregi László, vagy Harangozó Gyula.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611982018-10-25 19:39:37

azt hiszem elbeszélünk egymás mellett vagy nem akarja megérteni, amit ide írok, mindegy - nem vitatkozom olyannal, akivel nincs értelme. Amúgy meg akkor ezek szerint az EU a mérce és mindenki, aki EU párti ugyanúgy gondolkodik és fúj kereszténység. Khm. Jó. Oké. Én kérek elnézést és bocsánatot. Látszik egyes embereknek a gondolkozását mennyire megmérgezte a politika. Apátt szerintem a legtöbben nem mint táncost kritizáltuk, de nem baj - akkor ezek szerint ha egy művész közszereplést, politikai propagandát vállal, akkor sem szabad megszólni e nemű tevékenységét. És egy Esterházy herceg szolgálata egyenlő Orbán Viktor rezsimének kiszolgálásával. Khm. Hát jó. Legyen. Akkor ennyi erővel az se baj, hogy Majakovszkij Sztálin talpnyalója lett. Nem szabad miatta támadni. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611852018-10-23 12:10:18

Direkt nem akartam vitát nyitni: volt olyan este, amikor tetszett Apáti, volt amikor nem, vannak és voltak nála nagyobb táncosok, de engem nem is az zavar, hogy táncosként milyen volt. Arra még rá lehet fogni az itt sokat hangoztatott közhelyet, hogy ízlés kérdése, meg hogy kinek a pap, kinek a papné. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611842018-10-23 12:08:25

De félre tetszik érteni, amit írtam most komolyan egy Esterházy pompakedvelő herceg vagy brandenburgi választófejedem szolgálatába szegődött zenész tudtommal nem irkált az illető propaganda újságába mindenfajta gáz hülyeséget, de lehet tévedek, csak művészként tevékenykedett azok udvarában. De én kérek elnézést. Az értelmiségnek kritikusnak kell lenni az általa támogatott rezsimmel szemben is - ennyi. De nem nyitok vitát. Az európai értékekről sem, ugyanis a kereszténység is európai érték tetszik vagy sem, anélkül nincs európai kultúra úgyhogy nem értem manapság az európai érték miért lett szitok szó lassan.


Kolonits Klára • 10782018-10-22 14:52:56

Akkor végül lemondta - én egyébként abban reménykedtem, hogy az Ernanit kitűzzik még pár előadásra ebben az évadban is tavasszal vagy ősszel és esetleg akkor Kolonits is kap 2-3 előadást. Sajnos ez nem látszik megvalósulni. Kár. Ahogy az is, hogy az Operaház nem gondolkodik kora Verdikben, és egyelőre újabb Donizetti bemutató sem lesz - nem, a Szerelmi bájital utazó előadása nem lesz akkora durranás. Egy Boleyn Anna előadás akár pár alkalommal koncertszerűen, akár külföldi énekeseket is meghívva inkább lenne az. És pár alkalomra még az Erkelt is nagyjából meg lehetne tölteni - egy operaháznyi néző biztosan összejönne egy koncertszerű előadásra az Erkelben. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611672018-10-21 13:42:55

Egy értelmiséginek nem az a feladata, hogy kiszolgáljon egy rendszert, pártot, vezért. Apáti jelenleg ezt teszi, ami nekem nem szimpatikus. Wagnernek se kellett volna anno sok mindenről véleményt mondania - akkor most csak az operáit hallgatnánk és nem lennének egyéb viták személye körül. Ettől még Apáti és Wagner is nagy művész volt, csak nem mindenben tekinthető makulátlannak a tevékenységük. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611652018-10-21 12:17:16

Apáti Bence maradhatott volna a kaptafánál és akkor csak mint művészt kellene megítélni és a szép estékre emlékezni, de sajnos úgy érezte muszáj neki is pártkatonának állni. 


Kiss B. Atilla • 1822018-10-20 09:12:23

Persze Ókovács kinevezése nem volt teljesen politikai döntés és tök véletlen, hogy minden jelentős kulturális intézményt párttag vezet..... tök véletlen.....


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611502018-10-18 19:36:36

Én nem gyújtok örömtüzeket, de mondok én valamit: Ókovács a minőség helyett a mennyiségre megy. Ugye mintha anno az átkosban lett volna szokás: nem számít a minőség, csak a mennyiség. Lehet turnékra menni, menjenek is, csak lehet a kevesebb több lenne. De most majd valaki mindjárt megvédi Ókovácsot. Tegye. Engem ugyan nem érdekel: felőlem haláláig operaigazgató lehet. Én csak a műfajt sajnálom, az intézményt és a magyar operajátszást. Ókovács a számokat illetőleg mindig is nagyokra tört, a legeglegje akart lenni. Ha ez őt boldoggá teszi kívánom, hogy ennél nagyobb boldogságot ne ismerjen az életben. 


Kolonits Klára • 10762018-10-07 12:18:26

A művésznő Szegeden novemberben kétszer énekli Almaviva grófnét a Figaróban. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610682018-10-01 18:44:44

Úgy szeretem, hogy ha valaki nem szépeket mond Ókovácsról, akkor itt valaki egyből hozz a balos sodort. Ez igazán kultúremberhez méltó hozzáállás. Hát megsúgom, hogy nekem speciel a Kovalik-Vass-Fischer alatt se tetszett sok minden. Példának okáért a repertoár megnyirbálása, az Erkel bezárása és még lehetne sorolni. Akkor se sáfárkodtak a legjobban a humán erőforrásokkal az Ybl-palotában. Azóta repertoár építési kísérletek voltak, megnyílt újra az Erkel is, voltak jobban sikerült bemutatók, felújítások, de sok minden lefelé megy, nem fölfelé. Ez pedig független a párt szimpátiától - ami nekem jelenleg nincs, mert minden pártot szkepticizmussal szemlélek és egyikben sem hiszek. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610502018-09-29 00:02:24

Csináljunk statisztikát: a legtöbb előadás, a legtöbb külföldi művész, a legtovább igazgató, a legnagyobb átalakítások - Ókovács a legeklegje. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610492018-09-29 00:01:40

Ókovács számmágiában él és az adatok bűvöletében  - hadd ne mondjam melyik rendszer volt hasonló.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610012018-08-09 12:43:22

Hát egészségedre. Gondolom neked is virult a fejed a kétharmadon és azon, hogy lassan pártállam leszünk. Dolgoztam az EMMi-ben tudom mi folyik ott és kösz, de gusztustalanságok ne továbbja. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609962018-08-08 21:20:19

Hagyjuk már ezt a nincs alternatíva ezért öröljünk ennek szemléletet. Ettől még se Ókovács, se Orbánt nem szeretem - de még Ókovács mégiscsak szalonképesebb, mint Orbán. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609922018-08-08 07:13:23

A MÜPA-ban nincsenek egységes jegyárak. A mostani Fidelióra, vagy anno a Poppeára a legdrágább jegy 5500 forint volt, a legolcsóbb ha jól emlékszem a Poppea esetében is 2500. A Wagner-napok esetében az előadások jóval drágábbak, ahogy Fischer Iván operarendezései esetében is, nem beszélve arról, ha egy-egy világsztár jön koncertet adni. 



És Ókovács néha nyilatkozhatna szerényebben. Szerintem lehet, hogy lenne alkalmas vezet más is, de senki se vállalná. És mág ha vállalná is: megnyerné-e a kinevezést? Ókovács mögött ott a nagy magyar narancs. 


Erkel Színház • 94482018-08-07 07:16:10

A nyitány és egyéb zenekari részek számukra nem is része az előadásnak: azt mindig végig dumálják. Nem baj majd Tatjána nénémnek megmagyarázza Szilveszer, hogy ó, hát a 17. században is ettek, ittek, zajoskodtak, kártyáztak az Operában, még székek se voltak feltétlenül. Nosza rajta, hozzuk vissza ezt a hangulatot! Stranpapucs, rövid gatyó, szalmakalap, a strandrólmostestembefeeling ó je, majd így ülik végig, ha végig ülik egyáltalán, az előadásokat. Ha meg konganak majd ennek ellenére is az előadások esetleg az ürességtől nem baj, majd wattázunk. Lehozzuk a harmadik emeletet a földszintre, ezer forintért vágjuk a magyarokhoz a jegyet, hogy legyen már közönség. Ez az egész interjú vér ciki és nagyon gáz!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609862018-08-07 07:11:17

Az egész lassan olyan, mint egy hatalmas operaüzem. Nem egy művészi műhely, ahol értékes előadások születnek, tehetségeket karolnak fel és adnak nekik lehetőséget, hanem mint egy üzelet, egy beau marché, ami azonban dacára az igazgatóság megalomániás álmainak mégsem működik rendesen. Annak idején születtek olyan előadások - igen Mikó András által rendezettek is! - amiket büszkén mutogattak külföldön és mindenhol zajos sikert arattak vele és mindenhol pozitív kriitkát kaptak és a hazai kritika is egyértelműen dicsérte azokat - lásd a Poppea diadalmenetét, ami nem utolsósorban a rendezésnek is köszöhető volt. Ma mi van? Kiszámíthatatlan műsorpolitika, hullámzó színvonalú bemutatók és előadások, szereposztási egyenetlenségek tömkelege. Nincs igazi repertoár építés, jönnek a külföldi rendezők, de könyörgöm milyen előadásokat kreálnak? És akkor ehhez jönnek majd a turisták, a külföldiek, mint közönség. Szegény Erkel, Ybl Miklós és mindenki más, aki anno az Operaház megnyitásán munkálkodott, ide jutott a Magyar Állami Operaház, hogy turista láványoság lett, hpgy programszerűen üzletet csinálnak belőle, hogy miközben a külcsín megújul, a tartalom szépen leépül. Nagyszerű. De majd Tatjána nénémnak Szilveszter megmagyarázza, mert ahhoz nagyon ért. Miért is nem politikus lett? Nem is értem.  


Erkel Színház • 94442018-08-06 14:43:04

"az Ybl-palota egyre inkább a külföldi közönséget szolgálja ki" - köszönjük szépen, az átlag magyar meg, aki szereti a műfajt, szereti az épületet, évtizedekig járt oda nem csak a zene és a színház, de az épület szeretete miatt is, mert büszke volt rá, mert történelmi és kultúrtörténeti örökségnek tekinti és szeretné használni, ha már mi építettük, az meg le van tojva. Majd a gazdag elit és a külföldiek mennek az Operána, nekünk legyen csak jó az Erkel. Semmi bajom egyébként az Erkel Színházzal, de azért ez a szemlélet számomra eléggé dühítő. De nem baj, majd látom, hogy nem kelnek el a jegyek tömegével egy-egy előadásra, akkor érdeklődök, hogy vannak-e potom áron jegyek, mert mégis csak jobb, ha megvan töltve a nézőtér, mintha üres széksoroknak énekelnek, zenélnek művészeink. Nevetséges!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66332018-08-04 09:39:08

Miért a Hábetler-féle Figaro jobb volt? Ráadásul ki tudja mikor kapunk helyette másik Figaro előadást az Operában. 


Opernglas, avagy operai távcső... • 201232018-08-03 20:35:04

Igen jó énekes, jó színész is, csak nekem kicsit súlyosabb bariton jobban tetszene a szerepben. Ezt leszámíva jó hanganyaga van és végig nézve az előadást végig jól is énekel. Lehet élőben jobban tetszene. Wotanként élőben hallottam, akkor is úgy éreztem, hogy nagyon tenorális a hangja, de alakítása egésze színvonalas volt.  


Bánk bán • 29652018-08-03 09:11:37

Fvárosi Lapok, 1888 november:



 



"Erkel Ferenc kiadandó operái: »Hunyadi László«, »Bánk-bán« és »Bran- kovics György« némi szcenikai változtatáson mennek át. Az ősz zeneszerző már beleegyezését adta hozzá. »Hunyadi László«-ban változtatandó legkevesebb, csak Gara áriájának ismétlése marad el. »Bánk-bán« egyes jelenetei más sorrendben következnek majd. Melinda, Ottó, Biberach és Bán jelenetei az első felvonás első felére esnek s csak azután jőnek a keserű bordal, az udvari bál és az önérzetében megsértett Melinda kitörése és a felvonás nagy fináléja. Ily sorrend megfelel a drámai fokozás törvényeinek is. A második felvonás végéről Endre király hazatérése s a mi még történik, az utolsó felvonáshoz toldandó, mert a király jelenléte a katasztrófa előtt, véget vetne a drámának."



Úgy tűnik a kiigzaítás gondolata már a 19. sz. végén felvetődött. Erkel a jelent vátlozásokba belement. 


Opernglas, avagy operai távcső... • 201162018-08-03 09:09:43

Hm, hát mintha Telramundot egy igazi magasságok nélküli tenor énekelné, aki színészileg egyébkén jó, csak hát a hangja nem feltétlenül predestinálja erre a szerepre. De még csak az elejét néztem meg. Ezek a légyszárnyak a szereplőkön. Most akkor Henrik király és udvara rovarok? Vagy rovar kezdemények?


Opernglas, avagy operai távcső... • 201142018-08-02 13:36:11

Úgy látszik a németek se tapsolnak mindennek - pedig azt hittem Bayreuthban már megszokták a rendezéseket is, de akkor a Wagner dédunoka saját terepen se feltétlen arat sikert rendezéseivel.



Domingo se tetszett nekik annyira, a Hollandi se kapott vastapsot és van aki szerint eltűnt a régi fesztiválok hangulata. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609802018-07-25 07:20:11

Különben ez az új Hattyúk tava rémunalmas - nekem nem hiányzik, de a szervezési osztályon mondták, hogy milyen megtévesztő a műsor kalendárium, mert a külföldi előadások is benne vannak és a Hattyúk tavára sokan szerettek volna már jegyet váltani, de ugye csak New Yorkban adják majd - vagyis szegény magyar közönség menne erre az új bóvlira is, de hát sajnos nincs tbbszázezer forintha, hogy New Yorkig repüljön. A Don Giovanni újratervezett díszleteivel nem jártunk jobban, mint az eredetikkel, az egész 2011-es felújítás egy nagy bóvlit eredményezett, de legalább hallhattuk-láthattuk a darabot Bretz Gáborral, Kolonits Klárával, Sándor Csabával, Rőser Orsola Hajnalával, Cser Krisztinánnal és nem utolsó sorban Erwin Schrott főszereplével. Ez még eggyel mindig jobb opció volt, mintha nem adják évekig se az Ybl-palotában, se a volt Köztársaság téren. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609792018-07-25 07:12:39

A Don Giovanni díszleteit is újragyártották eme probléma miatt.....


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609762018-07-24 19:05:57

Meg a Hattyúk tava is, ha már itt tartunk. Mondjuk én is szeretem nagyon a Jenufát és szívesen megnézném a következő évadban az Erkelben. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609692018-07-21 16:45:03

Egyébként én örülnék, ha a pozsonyiak valami ritkasággal jönnének: mondjuk elhoznák Budapestre A zsidónőt, amit pl. én személy szerint nagyon szeretek, de még sohasem hallottam élőben. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609652018-07-19 19:11:22

na ezt nem lehet tudni - még a dátumokat se, még jegyeket se árusítnaka, de jönnek. Azt mondták a szervezési osztályon is, hogy semmi sem biztos. Az viszont igen, hogy Pozsonyban megnézheted majd a pesti Jenufát. Ez is utólag került fel a honlapra. Úgy emlékszem erről se volt szó az évad meghirdetásekor. Ja Székelyfonó is lesz Pozsonyban.  


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609622018-07-18 19:17:14

A Szlovák Nemzeti Színház viszont jön több vendégjátékkal az új műsorkalendárium szerint. Sőt: Strauss darabokkal az Opera Berlinben is vendégszerepel és lesz eg újabb Erkel-opera felvétel Pál Tamás zenei irányításával (Erzsébet). Ebben az új műsorkalendáriumban egy csomó minden van, ami az évad meghirdetésekor még nem volt. Pl.: lesz Poppea és Nyugat lánya cd kiads archiv felvételekből is. 


Erkel Színház • 94222018-07-16 10:24:05

Megszólalt Apáti Bence is. Csodálatos. Most nyilván pszichológusra szorulnak a gyerekei, meg mindenki más gyereke is, aki 14 év alatt megnézte a darabot. Másrészt meg annyira unalmas ez az egész a premier után hossz hónapokkal ezen rágódni, csak mert kötelező volt a magas előadásszám és nincs akkora érdeklődés a darab iránt. A Magyar Idők meg a kádárista propaganda lapok színvonalát hozta vissza sikeresen - ez persze Apáti urat nemm zavarja sőt! Örül neki. 


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 26002018-07-15 07:45:17

Szegény Figaro házasságából először Hábetler csinált modern verziót és utaztatták azt az Operaház meegbízásából, most megint jön belőle egy modern verzió. De legalább a magyar nelvű előadáshoz Vidor Dezső műfordítását használják - Hábetlerék átírt librettója egy katasztrófa volt. Ugyanakkor még várjuk ki a végét, hogy végül mennyire piszkálnak bele Vidor szövegébe. Hábetler is Vidor fordítását használta, ami nem akadályozta meg benne, hogy az "úgy szorítja  a lábamat ez a k*rv* cipő" és hasonló ékes magyarsággal megírt mondatok színesítsék az előadás sekélyes nívóját. 



Egyébként nem egy operatársulat állít ki enni Susannát és Figarót, Grófot és Grófnét. Az előadás vándorolni fog és nyilván mindenhol bekapcsolódnak a helyi erők: Szentendre, Győr, Miskolc, Szeged, Debrecen. Sőt Észak-Olaszországban is lesz egy előadás. A kérdés csak az, hogy vajon Budapesten mikor halljuk majd a darabot eredeti formájában? Hábetler borzadálya most megint országos turnéra indul. Lehet, hogy lesz olyan város, ahol mindjár két fajta Figarót is élvezhet majd a publikum. 


Erkel Ferenc • 10472018-07-14 23:22:23

Mit találtam: Erkel-operák szövegkönyveinek 19. századi kiadásai digitalizálva!



A Brankovics György és a Sarolta is ott van, meg a Dózsa György, az István király - ez utóbbi kettőt azonban Kassai István is elérhetővé tette a neten. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609482018-07-13 16:56:24

És Lukács Gyöngyinek is vannak azért még szép alakításai, ott van Wiedemann Bernadett, aztán ott van Kiss András, Balga Gabriella, Rost Andreának is voltak még az elmúlt években szép alakításai, Bretznek is - Figaro, Don Giovanni, Leporello -, aztán Sándor Csaba se rossz hanganyag, Haja Zsoltnak is vannak szép alakításai. Fried Pétert se feledjük és még lehetne sorolni. Palerdinek és Ráliknak is voltak jó szerepei az elúlt években, tagadhatatlan, de sok mindent énekelnek, amit nem kellene. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609472018-07-13 12:24:27

Negyven éve nem láthattam, de ez akkor is unalom volt a köbön. Se rendesen kidolgozott rendezés, se érzelmekben, színekben gazdag zenei megvalósítás. A második szereposztást láttam nekem nem jött be, ahogy a Bánk bán sem. Azt is ünnepelte a közönség. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609452018-07-13 11:36:20

Hát a Porgy és Bess dög unalmas volt és semmitmondó - pedig egy jó darab, csak hát a rendezés és a zenei megvalósítás. Én rendkívül unatkoztam rajta. De ha már jó előadásokról van szó akkor pl. Lucia mindenképpen! Tavaly a Tosca sorozatban is voltak jó előadások, voltak nagyon jó Par-Baj előadások, jó volt a Bátori Mária koncert, A vámpír koncerszerű előadása is az lett volna, ha lett volna igazi címszereplő. Aztán nem volt teljesen rossz A hugenották felújítás se - a lehetőségekhez képest színvonalas volt és voltak nagy meglepetések. Nekem tetszett a Jancsi és Juliska is zeneileg. Aztán zeneileg A rajnai sellők is rendben volt - kivéve egy szólószereplőt. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609422018-07-13 09:46:30

Vannak azért jól sikerült premierek és előadások, csak az a baj, hogy a lehetőségekhez képest ebből kevés van. Lehetne több is, ha a műsorpolitika és a szereposztások átgondoltabbak lennének és elsősorban művészi szempontok alapján lennének megvalósítva. De sajnos nemzeti operánkat is sikerült olyan színvonalra süllyeszteni, ami minősíthetetlen. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609382018-07-12 12:45:52

Nem baj a felesgée megnyugtatta, hogy Levikém, nem olyan rossz a Bánk bánod. Érted? Nem olyan rossz. Az interjúban nyilatkozza. Pfuj. Mihez képest nem olyan rossz? Hát azt ajánlom a feleségének is, hogy hallgassa meg Palló Imrével is a Hazám, hazámot, fenn van a neten, majd utána hallgassa meg férjurával is. Ha még mindig azt mondja, hogy nem olyan rossz akkor az gáz. De mintha lenne Miller Lajossal is egy Hazám, hazám felvétel a neten. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609372018-07-12 12:40:52

Igen, csakhogy Molnár Levene is egy C kategóriás énekes, aki elsőosztályúnak képzeli magát, akkor meg mit magyaráz? Kicsit nagobb alázat és arc nem ártana neki.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609332018-07-12 07:12:28

Az az interjú az Origo felületén jelent meg. 



Nem mellesleg eltelt két év és megjelent egy másik interjú is ugyanott, ugyanúgy Molnár Leventével. Akkor már két premier produkcióban is szerepet kapott a művész úr és másként parolázott, pontosabban megbeszélte a dolgot az igazgatóval, miszerint:



"Én már tizenvalahány éve kint vagyok. Van presztízsem, keresnek, kedvelnek, hívnak rengeteg helyre. De most úgy gondolom: inkább Magyarországon kamatoztatnám a tehetségemet. Családom, pici gyerekem van, oviba, iskolába szeretném vinni, itt, Magyarországon. Beszéltem Ókovács Szilveszterrel is, és tudtára adtam, hogy én Magyarországon többet szeretnék dolgozni."



Ebben az interjúban már annyira magyar és annyira szeret itthon énekelni és még migránsozik is egyet, hogy lassan a hánigner kerülgetett, ahogy olvastam. Molnár Levente nem egy szimpatikus ember és még nem is valami nagy énekes, de el van telve magától és lerótta a tisztelet köröket kedves kormánypártunknak is. Megvan a bebetonozott helye. Jaj, hát ez is nagyon jó:



„Van egy internetes oldal, ahol szidják az énekeseket. Hiába gondolkodom, nem jut eszembe a neve, de az énekesek mumusa. Az egyik kolléga felhívott, és panaszkodott. Mondom neki, hogy figyelj, te miért foglalkozol ilyenekkel? Soha életemben nem érdekelt, hogy mit írnak rólam. Még a mostani, Bánk bánról írt kritikákat sem olvastam el.



Konkrétan egy pozitív kritikát nem olvastam Molnár Levente Bánkjáról. Szóljon már, ha valaki igen. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609302018-07-11 14:57:59

Ja még idézet a cikkből:



“A vita a választások előtt nyilván nem fért bele, de most teljesen helyénvaló. Nyolc év kormányzás után vannak, akik elfáradtak, az ilyen viták pedig táboron belül mindenkit jobb teljesítményre sarkallnak, nemcsak az érintetteket” - vélekedett egy humán területen dolgozó államtitkár, aki szerint részben személyes sértettség motiválhatja a cikkeket. Az Ókovács Szilveszter elleni támadás mögött az Opera/Erkel egy kirúgott dolgozóját sejti, és arra is lett volna tippje, ki gerjeszti a Petőfi Irodalmi Múzeum elleni hangulatot, de nem akarta elárulni. “Akkorák vagyunk, hogy ezeket a vitákat már házon belül kell rendezni” - mondta az államtitkár.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609292018-07-11 14:54:57

Hát ja, itt is arra hivatkoznak, hogy:



Ókovács Szilvesztert azzal vádolták meg, hogy melegpropagandát folytat az Operában. (A Magyar Idők cikk hatására előadásokat kellett lemondani.)



Mondjuk ez az egész cikk érdekes, ha nem is mindenben fedi a valóságot, akkor is sok igazság van benne. 



 


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25852018-07-02 20:46:15

Én csak a hangerőt emeltem ki, de valóban. Nem valók neki Gildához hasonló szerepek, mert nem tudja őket rendesen elénkelni és még a volumen is hiányzik. Hallani se nagyon lehet sokszor mit énekel. A  stílusismeret is hiányzik Mozartnál is: nem igazán éreztem, hogy biztos technikával és jó stílusismerettel énekel. A vámpírban és A rajnai sellőkben is halovány volt nagyon. Lehet ezen lehetne segíteni valamennyire - vagy már késő, nem tudom. És mondjuk aki hallota a Gildát a fénykorában lévő Rost Andreával, vagy pár éve Kolonits Klárával az nem feltétlenül kíváncsi Keszei Bori alaktására is. 


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25832018-07-02 15:50:58

Keszei Bori kisebb Mozart szerepekben se volt ideális soha - se volumen, se kifejezőerő. Sokszor Mozartnál is alig lehet hallani a hangját a jó akusztikájú Erkelben is. Persze a mikroport most biztos segített. Öt éve Erkel István királyában mikroporttal is voltak részek, ahol alig lehetett hallani a Margitszigeten. Gilda nem Keszei Bori szerepe. Gilda Kolonits Klára, Szűcs Márta, Rost Andrea, Ágai Karola szerepe. Keszei bori egyik művésznővel se esik egy kategófiába. Kétszer nagyobb szerepet kapott, ha nem háromszor, mint amira hangi adottságai predestinálják. Megjegyzem Budapesten se osszák ki normálisan Gilda szerepét. Az elmúlt években folyamtosan olyanok éneklik, akiknek nem kellene. Se Szemere Zita, se Rácz Rita, de számomra Miklósa Erika se igazi Gilda - egy Szűcs  Mártához viszonyítva semmiképpen sem ideálisak. 


Erkel Színház • 93652018-06-29 19:29:46

Szerintem nem baj, hogy musicalt is játszanak az Erkelben, csak rossz volt a koncepció, miszerint ebből majd ekkora szériák adhatóak el Madách Színházas árakon vesztesség nélkül nyár közepén. Nem kellett volna ennyi előadást tervezni, mert már a bemuató idején is gondok voltak a jegyek fogyásával, pontosabban azzal, hogy nem fogynak rá a jegyek. Az egész annyira irracionális. 


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25782018-06-28 12:58:27

Igen, a kettőezres évek elején énekelte a szerepet - 2004-ben egy őszi előadáson magam is hallottam grófnőként, de azóta lefolyt elég sok víz a Dunán.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25772018-06-28 12:57:35

Kolonits Klára Almaviva grófné lesz???!!!



"A Figaro házassága Almaviva gróf borpanziójában játszódik, a díszlet Khell Csörsz, a jelmez Benedek Mari munkája, a dramaturg Kenesey Judit. A gróf szerepében Haja Zsolt, Kovács István, Kendi Lajos és Szélpál Szilveszter, grófnéként Fodor Beatrix, Schnöller Szabina, Kolonits Klára, Somogyvári Zita, Rendes Ágnes és Rálik Szilvia látható. Suzanne alakjában Bordás Barbara, Rácz Rita, Keszei Bori és Horák Renáta áll színpadra, Figaro Cseh Antal, Pataki Bence, Kiss András és Donkó Imre lesz."


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608962018-06-23 08:16:26

A kérdés tényleg az, hogy mi alapján, miért kapja meg valaki a kamaraénekesi díjat? Lehet osztogatni a kiemelkedő énekeseknek, ígérete tehetségeknek, vagy lehet osztogatni emellett azoknak, akik az elmúlt évadokban sok szerepet énekeltek. Mondjuk sok szerepet az énekel, akit felkérnek rá. Persze a felkérés elfogadását egy díjjal meg lehet köszöni. Végül is díjakat sokféleképpen lehet osztogatni. 


Erkel Színház • 93522018-06-22 22:46:13

Hahaha nem nem pénzszerzési, hanem nagy pénzszerzési - gépelni se tudok rendesen össze-vissza nyomogatom a klaviatúrát. 


Erkel Színház • 93502018-06-22 18:08:55

A Billyt nem pénzszerzési lehetőségnek gondolták szerintem, hát nem lett az. Ezért emelték fel eleve a jegyárakat az Erkelben rá és ezért terveztek annyi alőadást, mert ez egy opulárisabb darab, majd ha a sok operaritkaságra nem, erre csak bejönnek. Hát a Faustra se nagyon jöttek be a premier uténi évadokban, pedig egykor siker darab volt. Ott is a zenei megvalósítás, a rendezés, sok minden szerepet játszott ebben. A Billy esetében is nyilván így van. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608872018-06-22 08:51:53

Egy átlagos énekes - ez Sáfár Orsolya, ami nem baj, mert az átlagos énekesek nagyon fontosak egy dalszíngáz életében és működésében. Sok átalgos énekes van, akik nélkül nincsenek, nem lennének előadások. Viszont bizonyos szerepekben én nem léptetném fel, vagy várnék még bele.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608862018-06-22 08:49:53

Szerintem meg Kiss András se nagyon találkozott olyan rendezővel, aki a te felfogásod szerint igazi operarendező. Valamiért mégis sikerült neki Mefisztót is az átlagból kiemelkedően megformálni - pedig a szegedi Faust rendezés nem volt egy sikerült, akkor már a budapesti őj Faustot nézem inkább. Nemcsak a rendezésen múlik az énekes teljesítménye! Sok énekes pl. nem szégyelli az előadőket hallgatni, tanulni tőlük és hasonlók. Meg a jó énektanárt, korrepetítort, játékmester tse árt megtalálni. Az igazi tehetségek pedig egy idő után megtalálják az útjukat és haladnak rajta renezők ide vagy oda. 


Erkel Ferenc • 10452018-06-21 17:14:09

Az Ardó Máriával készült felvétel eléggé megvan húzva és a szöveget is kiigazították. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608762018-06-21 15:16:18

Nem lett volna az, de engedessék meg: én láttam ezt a Faust rendezést Elena Mosuccal Margitként és Rost Andreával is. Rendezés ide vagy oda: mindketten toronymagasan Sáfár felett énekelték a szerepet. Aztán hallottam Létayval is, na az se jött be. Most megírhatod az elismerésedet, hogy én vagy hatszor képes voltam végig nézni ezt a Faust-rendezést :-).



Viccet félretéve egyébként nem lett volna, de vannak más énekeseket, akiket ki leetne tüntetni szerintem és szerepeket is többet lehetne nekik adni. Mondjuk Sümegi Eszter is megkapta kétszer: megérdemelten. Balga Gabriella nem tudom megkapta-e - megérdemelné. A Hugenottákban nyújtott alkaítása után mindenképpen. Aztán Schöck Atala mintha megkapta volna - ő is megérdemelte. És Kiss András szerintem ebben az új Bohémélet rendezésben is figyelemremélót alakítót, ahogy a múlt évadban figyelemreméltó Mefisztó is volt Szegeden - mondjuk neki is adnék több lehetőséget, utána esetleg díjat. Lehet amúgy nincs igazam, de egy jó énekest a rossz rendezés nem köt gúzsba. Kolonits ebben a semmilyen Don Giovanni rendezésben is, amit 2011 óta "élvezhetünk", remekba szabott Donna Annákat alakított. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40262018-06-20 18:48:40

Losonczy Györg nevével találkoztam már - Szellő Lajoséval nem. De mondjuk anno Fodor Géza Osváth Júlia és Moldován Stefánia Melindáit magasztalta az égig. Nekem mindkét énekesnővel hallgathatatlan Melinda, az ő hangfajuknak megfelelően átírt szólama. Nem kedvelem egyik művésznő előadásában se Melinda áriáit, vagy Melinda-Otto kettősét sem, a Tisza-parti jelenetet meg hagyjuk. Az abban a vátloztabn egy rossz vicc. Ettől még mindkét művésznő jó énekesnő volt, de Melindát nem az ő hangjukra írták. Nekem az igazi Melinda Ágai Karola, Szűcs Márta vagy Kolonits Klára. Moldovánnak és Osváthank nem kellett volna feltétlenül Melindát is eléneklenie. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608672018-06-20 14:38:51

Rőser Orsolyát én nem bántom: ő azért sokkal jobb, mint Sáfár. Valois Margitként is szépen helytállt. 


Erkel Ferenc • 10402018-06-20 14:34:39

És miért csak keresztmetszett jött ki? A teljes operát ki kellett volna adniuk,még ha csak koncert felvételen is, de ennyit megérdemelt volna Erkel - ezzel már operai életműve fele megjelent volna eredeti formájában cédén. 


Bánk bán • 29642018-06-20 14:33:32

Tegyük hozzá: 2016-ban Szegeden Nádasdy teljes szövegét elvetve, a librettóban minimális változtatásokat eszközölve, kis húzásokkal, egy-két helyen az énekesek helyzetének megkönnyítését célzó transzponálásokkal végre teljesen rehabilitálták az eredeti verziót. A 2017-es márciusi előadások pedig Kolonits Klára Melindájával és László Boldizsár Bánkjával igazán méltóak voltak Erkel Ferenc szelleméhez és bebizonyosodott, hogy a Tisza-parti jelenet pszcihológiailag mennyire hatásos tud lenni eredeti formájában, ha Hollósy Kornélia emlékéhez méltóan egy igazi nagyformátumú kolortúra interpretálja azt. 


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

"Orgonaexpedíció"

17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Kodály vonósnégyes:
Falvay Attila, Bangó Ferenc (hegedű), Fejérvári János (brácsa), Éder György (gordonka)
CSAJKOVSZKIJ: D-dúr vonósnégyes, Op.11
SMEATAN: e-moll vonósnégyes, Nr. 1. ,"Életemből”
DVOŘÁK: F-dúr „Amerikai” vonósnégyes, Op.96

19:30 : Budapest
Nádor Terem

Móri Beáta, Szalai András (cimbalom)
Klenyán Csaba (klarinét)
"Párhuzamok IV/1."
ZOMBOLA PÉTER: Institutio No1/A
TÓTH ARMAND: Négy Pindaros-i ének
SÁRI JÓZSERF: Stati
TÓTH ARMAND: Blues, tango és riffek
TÓTH ARMAND: "Tristan" partita
BALASSA SÁNDOR: Levelek a rezervátumból
TÓTH ARMAND: Örmény rapszódia
A mai nap
született:
1844 • Nyikolaj Andrejevics Rimszkij-Korszakov, zeneszerző († 1908)
elhunyt:
1973 • Lauritz Melchior, énekes (sz. 1890)
2002 • Gösta Winbergh, énekes (sz. 1943)