vissza a cimoldalra
2017-11-23
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Milyen zenét hallgatsz most? (24981)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60140)
Momus társalgó (6274)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3855)
Társművészetek (1217)
Kedvenc művek (142)
Kedvenc előadók (2813)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11196)
A csapos közbeszól (94)

Kimernya? (2594)
Help me! (1079)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2423)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1182)
Élő közvetítések (6688)
Operett, mint színpadi műfaj (3379)
Franz Schmidt (2958)
Pantheon (2147)
Bartók Béla szellemisége (238)
Lehár Ferenc (590)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2421)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (933)
Moldován Stefánia (44)
Rost Andrea (1945)
Momus-játék (5368)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (367)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Pristaldus
Leírás:
Honlap:
   


Pristaldus (195 hozzászólás)
 
Pitti Katalin • 7902017-11-12 09:51:31

Szövegértelmezésből elégtelent adok neked!


Pitti Katalin • 7892017-11-12 09:51:27

Szövegértelmezésből elégtelent adok neked!


Pitti Katalin • 7762017-11-11 17:29:35

Pitti Katalin egész életében hangoztatta vallásosságát, ám a magánélete nem mindig ezt támasztotta alá!



Őszi tóth Gábriel: Operacsillagok című könyvében rosszindulatúan nyilatkozik a nála fiatalabb énekesgenerációról, azokról, akik  befutottak külföldön."Fel akarják falni a világot." 


Momus társalgó • 62382017-11-11 05:59:54

Kero szerint közös megegyezéssel, nevelési célzattal történtek az elfenekelések! Azt is mondja, hogy csak játék volt. Tulajdonképpen nem is érti, hogy mi a baj vele, amikor ő csak jót akart! Úgy látszik, hogy nálunk mindent ki lehet magyarázni,  és talán még meg is ússza! Szégyen! 


Momus társalgó • 62222017-11-08 19:08:22

Ilyen pimaszul hülyének nézni mindenkit!


Pitti Katalin • 7342017-11-08 08:43:00

Sajnos vannak olyan énekesek, akiknek ezért vagy azért nem jön be a külföldi karrier.



Kolonits Kláránál szerintem ma nincs jobb koloratúrszoprán a földkerekségen, mégis olyanok énekelnek a világhírű színházakban, akik szakmailag a lába nyomába sem érnek!


Momus társalgó • 62102017-11-08 07:27:46

Olvasom, hogy Lőrinczy György soha semmiről nem tudott, most sem tud, de azért hozzá teszi, hogy ő sem hinné el, hogy nem tudott róla!



Úgy pislog,mint egy csecsemő, hogy mi van, mik történtek az ő színházában? , ahol Keróval karöltve 20 éven keresztül vezették a teátrumot, hol úgy, hogy egyik volt az igazgató, a másik meg a művészeti vezető, majd pedig fordított felállásban!



Én tökéletesen értem, és szerintem mások is, hogy most minden idegszálával a saját irháját menti, de azért a közvélemény, a szakma, a közönség, és általában a társadalom hülyének nézésének is van határa!



Keró ordibálásairól és a munkatársait megalázó stílusban való viselkedését azért nem tudja tagadni, de szerinte más rendezők is szoktak ilyen stílusban instruálni!



Hát, csak gratulálni tudok! És sok szerencsét kívánok neki, mert ha el is hiszik, hogy mit sem tudott az egészről, akkor még ott van a következő neki szegezendő kérdés:



Milyen igazgató már az, aki azt se tudja, hogy mi folyik a színházában???


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 600842017-11-07 09:39:47

Semmiképpen nem lenne igazságos, ha olyan énekesek lennének a Magyar Állami Operaház Örökös tagjai, akik szakmai életük nagy részében, vagy szinte teljes egészében külföldön kamatoztatták a tehetségüket, a magyar Operában  pedig fénykorukban nem, vagy csak alig léptek fel!



Ez a cím és elismerés azoknak jár, akik itthon szolgálták a magyar operakultúrát, a magyar közönséget, opera premierek egész sorát vitték sikerre, és nem mellesleg adóikat a magyar államkasszába fizették be!



 


Momus társalgó • 61162017-11-04 07:30:23

Azért álljunk meg egy szóra! Kero ellen kiskorú fiúk molesztálása, megrontása is a vád, legalábbis KP szerint! Akárhogy is vesszük, ez egy súlyos bűncselekmény, aminek az illetékes szerveknek utána kéne járni! 


Momus társalgó • 61092017-11-03 18:58:31

Már bocsánat, miféle demokrácia az, ahol a próbát megszakítva felmegy a színpadra az igazgató és a művészeti igazgató, és egyáltalán nem burkoltan a betojásig megfenyegetik a társulatot, miszerint azonnali hatállyal kirúgják azokat az embereket, akik beszélni próbálnak! Tehát, ha valakinek mondanivalója lenne az üggyel kapcsolatban, azt előre elrettentik a kenyerémek az elvételével, plusz bírósági feljelentéssel riogatják!  Egyébként miért nincs vizsgálat, ellenőrzés, számonkérés, ha már ilyen súlyos vádak merültek fel? Hol van a fenntartó? 


Erkel Színház • 84122017-10-29 12:38:44

Bretz Gábor három számmal nagyobb inget, és öt számmal nagyobb kabátot visel, már ami a szerepeit illeti!



Amit Zakariásként művelt, az kimeríti a gyalázat fogalmát, és alaposan megkérdőjelezi a színház vezetőségének a hozzáértését.



Hang nélkül, vagy legalábbis ilyen kicsike, fénytelen, fókuszálatlan és csúnya hanggal képtelenség ekkora kaliberű szerepeket énekelni. Vagy meg lehet kisérelni, de akkor az a szégyenletes eredmény születik, aminek mi a nézőtéren tanui voltunk.



Ui. Mit keres Fiesco szerepében?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 600182017-10-28 19:48:55

Ezek a módszerei: fenyegetés, zsarolás, megfélemlítés, alázás, megvesztegetés. 



Így "dolgozik"!


Erkel Színház • 83562017-10-20 13:26:20

Bretznek nincs mivel énekelnie, mert még az a kevés hangja is eltűnt, ami volt! Ez a hang már Mozarthoz is kevés! 


Marton Éva • 6862017-10-17 07:24:42

Marton Évának  a megsértődés helyett végre el kellene gondolkodnia azon, hogy azzal a megengedhetetlen stílussal, amit az emberek, pályatársai, művészkollégái és a  tanítványai felé mutat, csak azt éri el, hogy egyre több utálót szerez magának!



Ki mint vet, úgy arat!


Erkel Színház • 82802017-10-02 11:33:24

Tanácsadó!


Erkel Színház • 82792017-10-02 11:33:01

Nem dőlne össze! De ott van! 



Martom Évát miért is hagyjuk? Ő is tanádcsadó, vagy nem?


Erkel Színház • 82772017-10-02 10:49:03

Csak úgy, mellékesen eszembe jutott, hogy vajon mit szólnak ehhez a Figaró produkcióhoz az Operaház nagy tanácsadói, mint Marton Éva és Szinetár Miklós? Helyeslik és bólogatnak rá? Vagy meg sem szólalnak, nehogy őket is lapátra tegyék?


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 38292017-09-20 11:23:03
Olvasom, hogy Kertesi Ingridnek bel canto estje lesz a Zeneakadémián "In memoriam Luciano Pavarotti".

De hogy miért is használják Pavarotti nevét, amikor egy fia tenor se lép fel a koncerten, de még egy arra érdemesebb nagyobb név sem szerepel a fellépők között! Ha jól tudom, Kertesi Ingridnek sem volt semmi köze a Mesterhez, például, soha nem énekelt vele!
Fellép viszont Haja Zsolt, és egy bizonyos Sárközi Xénia.
Talán Janos Acs karmester lehet a dolog nyitja, aki a zongoránál fog közreműködni, hiszen ő valamikor vezényelte Pavarotti koncertjét?
Nekem mégis nagyon visszás a más tollával való ékeskedés!
Ha már Pavarottira hivatkoznak, akkor olyan műsor és fellépők legyenek, akik méltók a Mester emlékéhez!
Erkel Színház • 81842017-09-14 12:17:28
Mi is alig ocsúdtunk fel a premier végén, és töröltük lecsurgó könnyeinket! Csak mi nem a gyönyörtől és a meghatódottságtól, hanem a dühtől és a szomorúságtól, amiért ilyen gyenge énekesi színvonalat, és a műhöz méltatlan rendezést kellett elviselnünk!
Bánk bán • 29182017-09-12 07:04:19
Részben egyetértek a leírtakkal, de ez a Bánk bán nem azért bukik meg, mert a tenor változathoz szokott a fülünk, hanem azért, mert rossz a szereposztás!
Először is, a Bánk bán szerepéhez megfelelő hangvolumenű és énekelni nagyon tudó énekes kell, aki kiemelkedő egyéniség is a színpadon! Akárkire bízni a címszerepet enyhén szólva nagy felelőtlenség és könnyelműség!
Molnár Levente nem indiszponált volt, vagy ha igen, akkor már évek óta súlyosan az, mert más szerepeiben is rosszul énekelt! Például a tavalyi Bánk bánban, Petur bán szerepében.
De nem csak a címszerep landolt nem megfelelő énekesnél, hanem szinte az egész szereposztásra jellemző, hogy nem arra való hangok, egyéniségek és
kellő technikai felkészültségű énekesek léptek fel a műben.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 596392017-08-27 09:35:46
Semmi kétség,fontos erény a pénzcsapokhoz való hozzáférés, csak aztán az adófizetők pénzét nem kéne feleslegesen elszórni!
Hány rossz énekes, karmester lép fel minden évben, akik közül sokan visszatérő lelkek szezonról szezonra, és hány tehetségtelen rendező tálalhatja az agyrém koncepcióit, azt hiszem, ehhez nem is kell különösebb kommentár!
Aztán ha már az énekesek szóba jöttek!
Nem attól lesz valaki jó énekes, mert az igazgató ezt állítja róla!
Voltam olyan Carmen előadáson a szezonban, ahol a címszereplő egy totálisan hangtalan mezzó volt, akiről még azt sem lehet feltételezni, hogy majd megjön a hangja, lévén, hogy már 47 éves!
Ott és akkor azon gondolkodtam, hogy hogyan lehet, hogy nem hallják, hogy nem hallják?!
Furcsa dolgok ám ezek!



Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 596162017-08-24 18:41:03
Hogy nem volt gyerekszobája, a viselkedésén nagyonis tetten érhető!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 595852017-08-17 10:40:00
Már évekkel ezelőtt sem értettem, hogy mi a jó fenének írják ki a pályázatot, amikor megvan, hogy kit akarnak! Az Operánál is, Szegeden is, és Pécsett is! Elég sumák dolog!
De ki tudja, lehet, hogy lesznek meglepetések?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 592482017-06-24 17:27:52
Tudod, van egy bizonyos dolog, ami sztaniolpapírba csomagolva is büdös marad!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 592452017-06-24 09:54:32
Egy kis Off.

Olvasom a rengeteg hirdetést, mindenütt plakátok, felhajtás, csak a mögötte álló színvonalat nem értem.
Miért is kell Nyári Károlynak koncerteznie az Opera színpadán?
Egyáltalán, ki ő?
Egy bárénekes-zongorista vendéglátói hanganyaggal, kevéske zongoratudással, akit hol zongoraművészként, hol a magyar Frank Sinatraként vezetnek fel, de én egyiket sem hallom benne!

A hátszele viszont elképesztően jó lehet!
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 10712017-06-20 09:49:53
Tokodyval csodát műveltek, legalább tízszeres hangerőt csináltak neki!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 592242017-06-15 09:25:19
Azért nem! Bretz hangjánál Pape hangja nemesebb színű, és nagyobb volumenű, még ha meg is kopott az idők folyamán.
Bretz maximum Mozart-hang! Erőlködése a nagy volument és igazi basszus hangot követelő szerepekben szánalmas, úgy a Mefistofelében, mint a Nabucco Zakariás szerepében.
De A kékszakállúban és a Parsifalban is elvérzett.
Opernglas, avagy operai távcső... • 197182017-06-08 10:30:43
És miért nem énekel a Magyar Állami Operaházban? Tudtommal egyáltalán nem futkároz annyi kiválóság a tenor fekvésben!
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24042017-05-27 10:55:15
Ez így van! De soha ne feledjük, hogy az ilyen szereposztási tévedések elsősorban a szereposztók bűntettei!
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23992017-05-21 14:36:52
Laczák Boglárka??? Egy hangi katasztrófa! Hallgathatatlan!
Erkel Színház • 79172017-05-15 07:56:46
Ami Bede fazekas Csabát illeti, igazad van, ő tényleg egy csoda!
Kertesi Ingriddel már más a helyzet, mert lehet, hogy csodálatosan énekel, de az még az első sorokig sem hallatszik el!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 590742017-05-08 11:32:40
Magáért beszél az a tény, hogy 20 db Bánk előadásból Kolonits Klárának egyetlen egy sem jutott! Mióta szubrett szerep Melinda szerepe? A négy Melindából egy hallatszik rendesen, a többi csak cincog!
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 63622017-05-02 08:55:50
Az elejétől a végéig zeneellenes! Más baja nincs, de ez elég nagy baj!
Erkel Színház • 77872017-04-22 15:08:31
Minden igényes, magára valamit adó operaházban az első zenei próba után hazaküldték volna ezt a totálisan hangtalan szoprán énekesnőt!
Halász Péter helyében pedig minden valamire való karmester azonnal jelezte volna a feletteseinek, hogy baj van!
Az, hogy ez elmaradt, és ez a vicc kategóriájú énekesnő felléphetett, tökéletesen mutatja, hogy mennyire értenek a szakmához, és mennyit számítanak a szakmai szempontok!
Erkel Színház • 77782017-04-22 08:16:59
Meg vagyok győződve arról, hogy a tegnapi Nabucco az Erkelben a legmesszebbmenőkig kimerítette a paródia fogalmát!
Ennek elsősorban az Abigaille szerepét éneklő, mit éneklő?, szúnyoghangon elzizzegő szerb szoprán, Sanja Kerkez volt az oka!
Nem akarom bántani a még messziről is azonnal szembetűnő, szétoperált arcú és testű énekesnőt, helyette azt kérdezném, hogy aki ide ajánlotta, hívta, leszerződtette, tudta, hogy milyen hang tulajdonosa Kerkez?
A másik nagy, mondhatni óriási csalódás Bretz Gábor Zakariása volt!
Nála szintén az az érthetetlen, hogy oké, ha az énekes nincs tisztában a saját hangi lehetőségével, korlátaival, no de azért van egy opera direkció is, akinek tudnia kellene, hogy Bretz olyan messze van Zakariás szerepétől, mint ide Mezopotámia!
Ez a hang nem basszus, kicsit szól, de igazából sehol sem szól ez, ami meg hallatszódna, az csúnya és jelentéktelen, semmi esetre sem passzol egy ilyen nehéz főszerephez! Alaposan szenvedett a súlyos áriáktól, különösen a Próféciában viselte meg!
Ismael szerepében Horváth Istvántot hallhattuk. A szép, de szintén kicsi hangról már a két éve látott bemutató után is megállapították, hogy nem ilyen szerepkörre való!
Végül hadd szóljak a jókról is!
Gál Erika hangnagybirtokos, vagy nagy hangbirtokos, végül is mindegy, hogyan írom le. Nagyszerűen énekelt, játszi könnyedséggel maga után utasítva szoprán "riválisát".
És legvégül, de egyáltalán nem utolsó sorban Alexandru Agache, aki olyan volt, mintha egy másik planétáról került volna ide, ebbe a Gál Erikát kivéve hangtalan szereposztásba!
Rendkívüli professzionalizmussal énekelt, lefújva mindenkit, átütő és gyönyörű hangjával, ragyogó szerepformálásával méltán aratott hatalmas sikert!
A nagy bravózás közepette páran bekiabálták neki: Viva Nabucco!
Még szerencse, hogy az előadásnak legalább címszereplője volt, és nem is akármilyen! Óriási címszereplője!
Opernglas, avagy operai távcső... • 196372017-04-12 14:31:52
Hallgasd, ha azt a hangot bírja a füled!
Erkel Színház • 77202017-04-11 09:42:04
Zéta véleményét olvasva a pécsiek Macbeth előadásáról, úgy gondolom, hogy egy szereplista átolvasásakor kürölbelül tudni lehet, hogy mi várható!
Néha adódhatnak akár kellemes meglepetések is, de ha ismerjük az énekesek hangi kvalitásait, és azok nem az adott szerepekre predesztinálják őket, nos, ebben az esetben nem lehetnek nagy, de sokszor még közepes elvárásaink sem!
Akit igazán nem értek, az Gulyás Dénes!
Róla igazán nem állítható, hogy nem értene a szakmához, mégis évről, évre katasztrofálisabb szereposztásokat hoz ki Pécsett, zömével túl fiatalokkal, véres kezdőkkel!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 588872017-04-01 10:00:10
Benedikt azért tereli Otello szerepét a mezzoforte és a piano felé, mert a forte felé képtelen!
Első megszólalásakor már kitűnik a volumenprobléma, " Esultate...!) nyomja, mint süket a csengőt, a Desdemonával való duettben nem annyira, viszont előtte is egyre jobban hallatszik, illetve nem hallatszik az, aminek feltétlenül kellene!
Az első gondok elég gyorsan jelentkeznek is mindjárt az első felvonásban "Pel cielo gia il sangue mio ribolle...".
Utána "Ed ora, ed ora..."- nál már a torok görcsös, az igazi elvérzés pedig a "Si pel ciel marmoreo giuro -...nál teljesedik ki!
Igazából nem lehet olyan részt idézni, ami megfelelne a szerző által kért követelményeknek.
Ehhez jön még Kocsár Balázs ötlete a zenekarral, ez pedig a kisebb hangoknál kegyetlenül beveri a koporsószöget!
Rost Andrea is csak részben, inkább a felső regiszterben hallatszik, a középhangok eltűnnek.
Az egész Benediktes szereposztásból a bariton főszereplőt(Agache) hallani teljességgel, valamint Egri Sándort és Cserhalmi Ferencet.


Erkel Színház • 76442017-03-27 10:45:28
Sajnos, azt kell hogy mondjam, Fáynak igazat kell adni!
A hangtalanság, mint olyan, már évek óta jelen van az Operában, és évről évre csak súlyosbodik a helyzet!
Mit keres Szakács Ildikó Szaffi nehéz, hangot igénylő szerepében?
Kiss B. Attila hangja már 10 évvel ezelőtt se volt intakt, valami nazális, nyüszítésszerű hallatszik tőle úgy általában!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 588672017-03-25 20:32:54
Ezt a förmedvény produkciót még akkor se szabadott lett volna elfogadni, ha a rendező egy fillért se kért volna érte!
De az, hogy az adófizetők pénzét ilyen borzalomra pazarolják, egyenesen fölháborító!
És ezt nézetik a közönséggel!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 587992017-03-22 13:27:05
Az új Otelló rendezést valóban merő gyötrelem nézni! Ocsmány, értelmetlen és visszataszító, ötlet és ingerszegény! Ilyen rendezést olyan rendezők csinálnak, és olyan illetékesek akceptálnak, akik utálják az operát, és utálják az énekeseket!

Az arcokat nem lehet kivenni, nincs mimika, nem látjuk a reakciókat, a szereplők között semmilyen kapcsolat nincsen! Például a kórusból is csak egy nagy massza köszön vissza, a szereplők is arctalanok, és személytelenek!
Az énekesek közül messze menőleg Alexandru Agache viszi a pálmát, ki hibátlan éneklésével, valamint hatalmas hangjával egyedül emelkedik ki a csapatból!
Engem Rost Andrea nem győzött meg, kivéve az Ave Mariát, ahol végre a saját lírai hangján énekelt, és nem forszírozott, mint mindjárt a szerepe kezdetén az Otellóval való duettben!
És az Otelló!
Kicsi hang ez, talán Cassionak megfelelne, de erre a kivételes hangot követelő szerepre aligha!
A Jágóval való kettősre teljesen lerekedt, gikszerezett, de legtöbbször elveszett a zenekar dübörgésében!
Hallottuk még Heiter Melindát, vagyis hallottuk volna, ha lenne hangja, de esetében tényleg az a képtelen helyzet áll elő, hogy a színpadon jelen van, látszik, hogy énekel, de abból egy árva hang se hallatszik! Nagyon gáz!
Valahogy így néz ki az Otelló 2017-ben a Magyar Állami Operaházban!
Jó szórakozást!
A díjakról általában • 9652017-03-16 06:15:16
Két operaénekes is megkaphatta volna a Kossuth- díjat! Sajnos Berczellyt mindig kihagyják!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 587452017-03-14 07:47:38
Akkora szakmaiatlanságokkal állsz sokszor elő, hogy azon csak röhögni lehet!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 587332017-03-13 17:57:46
Óriási tévedés, látszik, nem tudod, hogy miről beszélsz!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 587252017-03-13 10:22:15
Elég érdekes lesz, hogy Heiter hangjából mi fog hallatszódni az Otellóban Benedikt, Agache és Rost mellett a kvartettben, ahol még jóval nagyobb hangok is el szoktak veszni! Gondolom, tercett lesz az a javából! Vagy az opera legvégén, ahova soha nem ilyen gyöngécske hangokat szoktak betenni, mert ott aztán van mit énekelni! Szép, nagy, drámai hangon. Neki pedig ilyen nincs és soha nem is lesz!
Tokody Ilona • 2832017-03-07 16:39:17
Nyugodtan énekelhet szerintem! Manapság úgyis annyi mindenki énekel!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 585772017-03-05 09:32:15
IVA naponta gyártja a hosszú lére eresztett okoskodásait, ami hemzseg a szakmaiatlanságtól és a hozzá nem értéstől!
Nem baj, ő azt gondolja, és azt akarja beadni, hogy nagyon ért az operához!
De valahogy mégsem hisszük el neki!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 585522017-03-04 11:29:02
Ember, ez milyen üzenet? Van fogalmad arról, hogy kivel kapcsolatban és miket írkálsz? Még hogy a zenekari árokban csak ritkán úr a karmester! Ha kétbalkezes, tehetségtelen, akkor igen! Egyébként meg erősen kezdem azt hinni, hogy itt mindenkivel csak a bolondját járatod! Mégis sokan vannak, akik átlátnak rajtad!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 585442017-03-04 09:37:53
Kolonits művésznő okosan tette, amikor megírta a kvázi "védőbeszédet"!
Ugyanis a hatalom nem azoké, és a zászló nem azoknak áll, akik a legjobban énekelnek!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 585412017-03-04 07:59:17
Mielőtt még az a hamis infó terjedne el, hogy Kovács János talán már nem is akar operát vezényelni, nos, nyugodtan kijelenthető, hogy ez nem igaz! Szeretne vezényelni, csak nem hagyják! Hogy miért nem, az emberi ésszel felfoghatatlan!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 585222017-03-03 15:56:14
Ez az egész szereposztási mechanizmus az Operában igen belterjes lett, pedig egyáltalán nem szabadna annak lennie! Ha valaki végignézi a jövő évadot, annak nem lehet kétséges, hogy valami ordítóan nincs rendben! Nincs, aki felülről ellenőrizzen, senkit nem érdekel, hogy mi folyik a falak között! Ennek következtében azt csinálnak amit akarnak! Kezdve Röser Hajnalka igazgatóság közeli férjének a protekciójától, Rost Andrea szélhámoskodásán át a nem hozzá illő szerepekkel, a potenciális énekesek mellőzéséig!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 584932017-03-02 23:15:43
Salome! Az egyáltalán nem probléma, hogy se hangilag, sem alkatilag nem neki való?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 584762017-03-02 07:18:49
Talán az is volt a baj, hogy a két szereposztásban olyan énekesek énekelték a főszerepeket, akiknek valóban szól a hangjuk, és ez alól a kellemetlenül éles hangon éneklő Rálik sem kivétel. De ezzel jó nagy kontraszt képződött a főszereplők és a kis szereplők között. Meglehetősen nevetségesen hatott mindjárt az első felvonás végi drámai jelenet, amikor Gerard-Agachét kiutasítja Megyesi Schwartz Lucia-grófnő, akinek a hangja teljesen beleveszett a zenekari kavalkádba! Vagy Fekete Attila második felvonásbeli jelenete Bersivel és Incredibilével!

Nehéz ügy, de nem szabadna megszoktatni a nagyérdeművel a hallhatatlan éneklést!
Erkel Színház • 76112017-02-28 07:05:57
Wiedemann Bernadett egy hang, ami szól, nemúgy, mint a favorizáltak többsége, hogy nem tudom, azon mérgelődjek- e, hogy nem hallom őket, vagy azon, amikor mégis hallattszódnak!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 584442017-02-25 08:42:13
Nevetséges és dilettáns hozzáállás, hogy minden szerepre csak egy énekest kérnek fel, kivételes esetekben kettőt, nem számolva azzal, hogy nem várt helyzet állhat elő, betegség, baleset, vagy akármi más!
Gondolom, hogy a külföldi színház erősen elcsodálkozhatott, hogy a magyaroknak már ilyen szerepekre sincs énekesük!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 584102017-02-24 08:52:54
Hát akkor elég sok előadást kihagyhattál, mert Mészöly Katalin, Takács Tamara vagy Pánczél Éva igen jó Carmeneket énekeltek! És akkor még a Mercédeseket éneklő mezzók is nagyságrendekkel jobb hangok voltak a mostani Carmeneknél!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 584062017-02-24 08:03:14
Ezt a szereposztást nem láttam, nekem a másikhoz volt szerencsém!
Körülbelül ugyanazokat tudnám leírni a Kiss B. Attila, Megyesi Schwartz Lucia, Váradi Zita formációról.
Az előadás böcsületét abban az előadásban is a Micaelát éneklő énekes, Váradi Zita mentette meg!
De hogy mi alapján írnak ki hangtalan énekeseket egy ilyen népszerű és hangokat igénylő operára, egyszer kérdezze már meg valaki az illetékesektől!
Megyesi Schwartz Lucia teljességgel alkalmatlan főszerepekre, kevés és gyenge hangja miatt, ráadásul igen rossz technikával énekel! Ő az az énekes, akiről még azt sem lehet elmondani, hogy valamikor jó volt!
A Kiss B. Attila hangja mára a múlté! A hangvolumen erősen megfogyatkozott, minden egyes megszólalása a túlélésről árulkodik.
Az ember azért megy el egy előadásra, hogy gyönyörködjön a műben és az énekesek hangjában.
Nem azért, hogy a szerepekre alkalmatlanokat hallgasson!

Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 35032017-02-23 15:17:43
Régen is voltak rossz példák, szereposztási tévedések, de mintha az utóbbi időben szinte csak ilyenek lennének!
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 34882017-02-19 18:00:46
Nézem a Pécsi Nemzeti Színház Macbethjének a szereposztását:
Ilyen nevek vannak, Macbeth: Geiger Lajos
Lady Macbeth: Miksch Adrien
Banco: Kiss András

Rendező: Gulyás Dénes

No comment!
Erkel Színház • 75992017-02-17 20:26:10
Én még bármiben hallottam eddig Horváth Istvántot, mindenben kevésnek tűnt a hangja! Talán olyan előadásokon voltam, amikben nem neki való szerepet osztottak rá?
Elhiszem, hogy az Opera vezetése szeretne sok mindent rábízni, és szeretne új tenoristát kinevelni, de az énekes hangi és technikai kvalitását igencsak meghaladta például az Edgardo, ahol a legtöbb részben alig, vagy olyan rész is volt, ahol nem is hallatszott!
Győriványi Ráth György, karmester • 7672017-02-09 12:20:17
Reméljük, hogy emberileg némileg megváltozott, hiszen már ő sem fiatal, és korábbi sorozatosan elkövetett hibáiból levonta a konzekvenciát!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 582802017-02-09 12:18:28
Én detto a 3. emeletre vettem, mert a Cherniét ki nem hagynám! Most azért nem lehet panasz, énekesek is vannak rá, de ez az áremelés brutális, és érthetetlen!
Az Operaháznak is veszteség, hiszen nem veszik a jegyeket. Mi értelme így az egésznek?
Erkel Színház • 75482017-02-05 10:41:27
Kolonits Klára fantasztikus Erkel színházbeli koncertjét vajon miért nem adja le az M5-ös csatorna?
Azt kéne leadni, akár ötször,tízszer is!
Élő közvetítések • 61352017-01-30 08:00:41
Sok mindenen már meg sem lepődök! De Zelko Lucic állandó szerepeltetését a legnagyobb bariton szerepekben egyáltalán nem értem!
Ráadásul nem akárhol, hanem a MET-ben!
Az énekes évek óta kritikán alul teljesít, a hangja tropára ment, hallgatni is szenvedés!
Renée Fleming • 9542017-01-19 19:16:13
Nem erőlteti meg magát, az biztos!
Miklósa Erika • 10972017-01-12 11:28:46
"....segíteni másokon."
Főleg fachkolléganőn, aki ezerszer jobb nála!
Hogy nem sül ki a szeme!
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 33762017-01-04 07:33:28
Mint ahogyan a mekegés és a gikszer sem!

Molnár Levente ékes példája azoknak a fiatal énekeseknek, akik borzasztó nagy mellénnyel járkálnak, másokat előszeretettel kioktatnak, de a művészi alázatot, a szakmához szükséges kemény munkát és az önkontrollt csak hallásból ismerik!
Azt, hogy kultúremberhez méltóan viselkedni se ártana megtanulnia, már nem is említem!
Mindezek fényében nem csoda, ha azt az eredményt halljuk, amit hallunk! Megjegyzem, hogy a Bohéméletben már tavaly sem tetszett, mert öregesnek hallottam a hangját, pedig mikrofon sem volt, ami torzíthatna!
Nagy kár, hogy nincs mellette egy olyan igazgató, főzeneigazgató vagy impresszárió, aki helyes tanácsokkal láthatná el, feltéve ha hallgatna rájuk!
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 33622017-01-03 12:39:48
Meg azok szerint, akik tudnak olvasni!
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 33602017-01-03 11:49:33
Te magyarázkodtál, én meg tényeket közöltem a hallott produkcióról!
Ne keverd a szezont a fazonnal!
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 33582017-01-03 07:48:31
Íme egy roppant körültekintő levezető, ha mindenképpen megakarunk magyarázni egy rossz produkciót!
Szerintem meg szimplán kritikán alul énekelt, és nem kell ezért a körülményeket hibáztatni!
A mekegés, az öreges hangadás, vagy a toborzó csúnya gikszere a magas hangon nem a hangosítás, a lassú tempo, a visszhang, a rossz időjárás, vagy a terembe tévedt nyári bögölylégy miatt lehetett!
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 33542017-01-02 08:59:21
A Virtuózok újévi koncertjén személy szerint megdöbbentem azon, hogy milyen rossz hangi állapotban énekelt Molnár Levente! Mi történt vele?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 579702016-12-29 12:20:27
Babajanyan Bátor Tamás felfedezettje, és úgy tudom hogy többször énekelt már a Müpában. De azért annyira egyáltalán nem jó, hogy a magyar operában is helyet kéne neki adni!
Mimi szerepére korábban mindig adva voltak a kiváló magyar énekesnők, ha pedig vendéget hívtak, azok olyan nagyságrendek voltak, mint pölö Renata Scotto!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 579062016-12-20 13:37:49
A kritikus által megkritizált Bohémet véletlenül én is láttam! Asszem, hogy írtam is róla egy keveset.
Sajnos nem lehet bizonyos dolgok mellett elmenni, mert Szegedi Csaba igenis rosszabbul énekel, mint néhány évvel ezelőtt! A hangja tenor színben szól, és még jól be is szűkült!
Rost Andrea forszíroz, dagaszt, valamiért a fejébe vette, hogy megpróbál dramatizálni, de ez hallhatóan nem megy neki! A hangja ettől se drámaibb, se nagyobb nem lett!
Nagy Zoltán olyan, amilyen.
Kovács István jóformán értékelhetetlen, mert alig hallani!
Szerintem Badea sem vezényelt olyan jól, igaz, a kritikus megdicsérte!
Én így hallottam, de ha valaki jobbnak hallotta őket, szerencsés ember!

Miklósa Erika • 10792016-12-20 08:18:14
Nekem a közeli felvételek is brutálisan ijesztőek voltak! Szerencse, hogy van távirányító!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 578682016-12-17 06:38:02
A Bohémélet ilyen fajta interpretálása méltatlan a magyar operaházhoz! Castronovóban csalódtam, mert ha már világnagyság, és vélhetően jó sok pénzért szerződött le, sokkal többet vártam tőle, Rost Andrea pedig eszeveszetten forszírozza a hangját, dagaszt, ezen kívül hallhatóan semmi nem érdekli! Se szép éneklés, se átélés, semmi! A többieket meg tényleg alig hallani, és érthetetlen,hogy ez a színvonal megfelel az opera mai vezetőségének? Pppnek abban nincs igaza, hogy a hangi szegénység indokolhatná a hangtalan énekesek foglalkoztatását!
Miklósa Erika • 10542016-12-05 20:38:11
Most nézem a tévében, és biztos vagyok abban, hogy soha ilyen rosszul éneklő Violetta nem volt még a Máo-ban!
Élő közvetítések • 59432016-12-05 20:34:15
Katasztrófa ez a Violetta! Még tévéből nézve is félelmetesen rossz!
Erkel Színház • 70622016-12-05 12:39:20
Kedves Beatrice! A harmadik előadást láttam! Egyébként korábban más szerepekben is volt hozzá szerencsém!
Erkel Színház • 70552016-12-05 11:00:50
Én sem tudok elmenni szótlanul néhány megjegyzés mellett!
Például: Kun Ágnes és Cseh Antal énekesi teljesítményét dicsérni, vagy a legkisebb mértékben is pozitívan értékelni, szerintem elég nagy szakmai melléfogás!
Őket hallva, nekem mindkettő az elviselhetőség határát súrolta, pedig leszögezem, hogy van hangjuk!
De ezek a hangok igen kellemetlenül, erőszakosan, bárdolatlanul szólnak!
A hölgy úgy ordibál, méghozzá olyan faragatlanul és óriási vibrátókkal, hogy egyáltalán nem értettem, mit keres ilyen énekléssel Kolonits nemes, tiszta fényű hangja mellett!
Cseh Antal pedig énektechnikai katasztrófa! Alig vártam, hogy befejezze azt amit énekelt, mert szinte fizikai fájdalmat okozott az éneklés címszó alatt előadott nyitott kiabálás! Az alsó regiszterben meg nulla, meleg levegő, ami nem csoda, hiszen nem basszus!

Kérem szépen, az egyénnek előbb meg kell tanulnia énekelni, és csak utána szabad kimenni (kiengedni) a színpadra!
Erkel Színház • 70162016-11-26 08:52:24
Igazán nagy kár, hogy mindössze 6 db előadást játszottak a Toscából, mert ebből az operából sokkal többet is el tudnának adni a közönségnek!
A régi rendezés ellenére, vagy talán éppen azért igény van rá, ráadásul az idén mind a két szereposztás erős volt, igazi egyéniségek, jó hangok, olyanok, akiknek valók a szerepek, és el is tudják őket énekelni!
Erkel Színház • 69902016-11-25 08:14:55
Az a baj, hogy az Operában senkit nem kezelnek az értékei szerint!
Egyeseket túlértékelnek, egy néhányukat nevetségesen túldimenzionálva, míg másokat, aki többre lennének érdemesek, keveset foglalkoztatnak!
Ebből adódik az a színvonalkatyvasz, amit az előadásokon tapasztal a közönség!
Erkel Színház • 69322016-11-22 20:26:25
Nagyon sajnálatos!
De a protekció, az protekció! Miklósát sokan tolják!
Erkel Színház • 68132016-11-18 10:06:35
A nagy lelkendezések közepette azért említsünk meg egy malőrt is!
Mégpedig azt, hogy szégyen amit Cserhalmi Ferenc éneklés címen előad Angelotti szerepében!
Az a szerep nem annyira mellékszerep, hogy bárki, bármilyen hangon és énektudással kiállhasson benne!
Requiem • 4142016-11-07 09:13:25
A Traviátán én is közel ültem az énekesekhez! Mégis volt olyan, akit alig hallottam, vagy inkább, bár csak ne hallottam volna, amikor mégis valamit hallottam belőle!
Szóval érted?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 570352016-09-27 08:45:37
Régebben az operaelőadások a hangokról szóltak, ma a hangtalanságról!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 570132016-09-25 18:14:36
Totális katasztrófa ez a Traviata! A hangtalan, játszani és az érzelmeket kifejezni képtelen Miklósával, a sokszor butagyerekként bánuló, gikszerező Balczó Péterrel és a Verdi- operát szégyenletesen lealacsonyító, unalmas és hülye ötletekkel tűzdelt rendezéssel! Brrrrr!
Miklósa Erika • 10322016-07-08 13:37:31
Nem önben van a hiba, mert sokan nem tudjuk értelmezni ezt a mondatot, de mást sem!
Anger Ferenc Traviata hitvallása is érdekes, de főleg azt támasztja alá, hogy nem sokat tud erről az operából! Azzal meg egyáltalán nincs tisztában, hogy milyen énekesnő kellene erre a szerepre!
Neki Miklósa a non plus ultra!

Hát,sose halljon jobbat!
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 31912016-05-27 07:30:16
Ez történik, amikor egy üvegfúvót neveznek ki a Szegedi Szabadtéri élére!
Herczeg Tamás minden téren alkalmatlan, felkészületlen és kívülálló!
Az, hogy ő ezzel egyáltalán nincs tisztában, még nem akkora baj!
Ennél jóval nagyobb tragédia, hogy mások sem érzik ennek a problémának a súlyosságát és nem akarják tudomásul venni a következményeit!
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 31862016-05-26 18:58:53
Éljen Big Paul, aki 2x jobb tenorista a Pavarottinál!
Kedvenc magyar operaelőadók • 9662016-05-21 20:48:51
Név nélkül is csúnyán szólt a kollégáiról, arról nem beszélve, hogy utólag is utána lehetne nézni, hogy kikkel, melyik tenorral és baritonnal énekelt az Aidában!
És miért zavarta, hogy más énekesnők nercben és kisminkelve jártak vele ellentétben?
Lehet, hogy ők nem szerettek volna mosónőnek kinézni!
Kedvenc magyar operaelőadók • 9642016-05-21 20:02:07
Ez a "mindenki vörös fejjel, dagadó erekkel a nyakán üvölt, ahogy csak a torkán kifér" mondat igencsak árulkodó! Ebben minden benne van!
Sajnos BÉ hiába erőlködött, soha nem tudott nagy hangot kiadni magából, pedig a tv felvételeken nagyszerűen látszik, hogy eléggé dagadtak az erek a nyakán!
A 70 szerepben sok olyan is volt, amit közepesen, vagy annál rosszabbul énekelt, és talán jobb lett volna kihagynia a repertoárból!
Opernglas, avagy operai távcső... • 191432016-05-06 13:10:16
Hát pedig nem énekel jól!
Több nevet is fel lehetne sorolni a magyar énekesnők közül, akik százszor jobbak nála, pedig nem énekelnek, és soha nem is énekeltek nagy helyeken!
Ma már látva a gyengébbnél gyengébb teljesítményeket, a silányka hangokat és a rosszabbnál rosszabb technikával éneklőket, egyáltalán nem az dönti el a minőséget, hogy ki hol énekel!
Csak egy példa: Nagy Zoltán is énekel külföldön, pedig olyannyira hallgathatatlan, hogy a közönségnek nem csak a torka, hanem egyébb testrésze is összeszorul tőle!
Marton Éva • 6362016-04-12 08:41:08
Azt sem szabad neki elhinni, amit kérdez!
Láttuk, hogy mit művelt az előző versenyen! A jó hangok egymás után kiestek, saját tanítványa kapta a fődíjat, aki pedig nem egy nagy szám. Az első helyezett a mostani Trubadúrban szerencsétlenkedő, rohadt hamisan éneklő Aghenie lett!
Ismerjük a hölgyet!
Erkel Színház • 66152016-04-06 09:28:27
Galgóczy Judit rendezőnő úton, útfélen meséli, hogy nem érti, miért nem fogadta a közönség pozitívan a koncepcióját!
Valaki magyarázza el neki!
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 61502016-04-03 13:58:00
Bocsi, HÁMORI MÁTÉ, csupa nagy betűvel!
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 61492016-04-03 13:57:05
Hámpri Máté nagyon tehetséges, ígéretes karmester. Úgy hallottam, hogy az énekesek is szeretik, mert kedves és nagyon együttműködő.
Az egész előadásban viszont fellép két kakukktojás, akikről nem tudni, miért kerültek oda!
Az egyik Heiter Melinda, akit mezzóként tartanak számon, de hallhatóan szoprán, vagy még az sem, iciripiciri hanggal és nulla szenvedéllyel. Nevetséges a hatalmas hangok mellett!
Az egy dolog, hogy piros bugyiban járkál, de azt is tudni kéne viselni, nem karót nyelve, merev testtartással botladozni! Belépése Lola dalával az est egyik oda nem illő vicces pillanata!
A másik felejthető produkció Nagy Zoltán gégetörős éneklése, aki már a megszólalása pillanatában egy jó 75 éves, kiénekelt hangú énekes benyomását kelti.
Azonnal szedjék le a színpadról és küldjék egy rendes énektanárhoz, hogy ne kínozhassa tovább ezzel az énekléssel a közönséget!
A többiek nagyszerűek voltak, mondhatni izzó hőfokon égtek, és hatalmasat énekeltek!
Erkel Színház • 65892016-04-02 12:43:07
És engedik fellépni a Magyar Állami Operaházban ezt az üzembiztosan hamisan éneklő tenoristát, aki amúgy ki tudja, hogy miért, baritonszerepben riogatja a közönséget??
És miért nem küldték haza, amikor hallották, hogy más hangokat énekelt?
Pedig Medveczky Ádám mindenkinek szokott szólni az intonációs hibákért, neki nem szólt?
És ha nem, miért nem?
Erkel Színház • 65872016-04-02 12:22:18
Az olvasottakra reagálva.
Nem hinném, hogy Aghenie hamis éneklése csak fachtévesztési és technikai malőr lenne.
Szerintem a zenei képzettsége is súlyosan hiányos lehet, mert olykor más énekessel is megesik, hogy egy-egy hang mellécsúszik, de ilyen rossz intonációval csak az énekel, akinek rossz a zenei hallása!
A legfurcsább mindenképpen az, hogy ez az énekes nyerte meg az I. Marton Éva énekversenyt!
Erre nincs is mit mondani!
Vagy még nála is rosszabbak jelentkeztek, vagy az egész csak egy nagy bunda volt!
Így viszont semmi értelme!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 563572016-03-23 10:17:31
Szép magyar leventék címmel férfi szépségversenyt hirdetett az Operaház, nem tudni ki által szépnek tartott énekesek között!
Először szétröhögtem magam rajta, aztán rájöttem, hogy nini, itt van egy újabb beteg ötlet!
Arról nem is szólva, hogy akiket kihagytak, talán meg is sértődhetnének.
Hol van Molnár Levente, aki ráadásul még Levente is, Szegedi Csaba, Fekete Attila?
Kiraktak pár bájgúnárt, akik között van egy nem éppen fiatal, festett hajú is, és tessék, lehet voksolni, hogy ki a legszebb!
Az éneklés? Az kérem sokadrangú tényező!
Kossuth-díj • 13082016-03-15 15:54:57
A "Homok a szélben" érdemelt Kossuth-díjat?
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház, Bernáth Büfé

"Ringató"

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Akilone Quartet: Emeline Concé, Elise De-Bendelac (hegedű), Louise Desjardins (brácsa), Lucie Mercat (cselló)
BEETHOVEN: 6. (B-dúr) vonósnégyes, Op.18/6
WEBERN: Öt tétel vonósnégyesre, Op.5
WEBERN: Hat bagatell, Op.9
SCHUMANN: 1. (a-moll) vonósnégyes, Op.41/1

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ROSSINI: Olasz nő Algírban

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Trojan Tünde előadóművész, Pintér Gábor színművész,
Szilasi Alex (zongora)
"...Ne hagyd a sorsod csillagokra..." - Pilinszky János versei

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Oláh Vilmos (hegedű)
A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Vásáry Tamás
BEETHOVEN: 2. (F-dúr) románc, Op.50
BEETHOVEN: 1. (C-dúr) szimfónia, Op.21
BEETHOVEN: 1. (G-dúr) románc, Op.40
BEETHOVEN: 8. (F-dúr) szimfónia, Op.93

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Chantal Santon-Jeffery (ének)
Purcell Kórus, Orfeo Zenekar (korhű hangszereken)
Koncertmester: Simon Standage
Vezényel: Vashegyi György
"Ragyogjatok, új csillagok!"
Válogatás Rameau és francia kortársai operáiból

19:30 : Budapest
MOM Kulturális Központ

Aysen Ulucan (hegedű), Birsen Ulucan (zongora), Özcan Ulucan (hegedű, mélyhegedű)
Anima Musicae Kamarazenekar
MOZART: Esz-dúr sinfonia concertante K.364
ONUR TÜRKMEN: Versenymű két hegedűre, zongorára és vonósokra (ősbemutató)
MICHAEL ELISON: Versenymű két hegedűre, zongorára és vonósokra (ősbemutató)
MOZART: A-dúr szimfónia no. 29, K. 201
19:00 : Pécs
Kodály Központ

Wing Singers Gospel
Cantissimo
Trillák Kórus – Mohács, Babits Kamarakórus
VoiSingers
"Hamisítatlan kórus-ünnep!"

19:30 : Debrecen
Szent Anna Székesegyház

Kodály Kórus Debrecen
Vezényel: Szabó Sipos Máté
"Mint a hegyek"
Orbán György kóruskönyvei az idén 70 éves szerző tiszteletére
A mai nap
született:
1872 • Manuel de Falla, zeneszerző († 1946)
1933 • Krzysztof Penderecki, zeneszerző
elhunyt:
1585 • Thomas Tallis, zeneszerző (sz. 1505)