vissza a cimoldalra
2019-06-27
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11348)
A csapos közbeszól (95)

Alexandru Agache, a bariton (155)
Tokody Ilona (308)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1322)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3280)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1684)
Franz Schmidt (3356)
Opernglas, avagy operai távcső... (20243)
Abbado – az ember (156)
Momus-játék (5697)
Operett, mint színpadi műfaj (3943)
Kimernya? (3117)
Pantheon (2357)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61835)
Erkel Színház (10247)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6903)
Kedvenc magyar operaelőadók (1119)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Edmond Dantes
Leírás:
Honlap:
   


Edmond Dantes (4105 hozzászólás)
Kimernya? • 30682019-05-28 08:26:59

Nagy lehetőséget szalasztottam el: valahogy keleti zenének gondoltam a hétvégit és néhány ismert "nyugati" szerző mellett-közben Takemitsu és Chen Yi  szerzeményeire is ránéztem, bele-belehallgattam, pedig a nevüket is alig hallottam eddig...csak éppen nem abba hallgattam bele, amibe kellett volna. Talán ha a víz csobogását jobban kihallottam volna a műből.. Avagy ahogy Psota Irén énekli: ha az a volna ott nem lett volna..


Erkel Színház • 101232019-05-26 09:39:22

Néznéd meg, túl nagy (lenne)-e az Erkel egy Kaufmann- vagy Netrebko-szólóesthez?! :-) Vagy ha élne és jönne, pl. Hvorosztovszkijnál! Vagy egy Szokolov-szólóesten? Flóreznek talán nagy lesz az Aréna és az árak is -magyar viszonylatban- brutálisak ott, de az Erkelt megtöltené. És ez régen sem volt másképp! Fénykorukon túl lévő énekesek fellépésére marakodtak az emberek a jegyekért, itthon (itthon!) még nem vagy kevésbé ismert nemzetközi sztárok -bérletszünetben- gyenge félházak előtt léptek fel, főleg ha nem bérletes előadás volt. Saját emlékem Domingo debut-je Pesten (1973, Cavaradossi): gyenge félház, gyenge magyar körítés...a közönség szétverte a házat, a Vittoria!-ba őrjöngve beletapsoltak, megállt az előadás. Azután sok év múlva már marakodtak Radameséért és kaptak tőle -én csak tévében- egy közepeske produkciót. Kabaivanszka, Caballé és sokan mások is tátongó széksorokat láthattak a nézőtéren, bizonyára nem kis csodálkozással. És ha valakire megtelik a nézőtér, az talán annak is köszönhető, amit itt és máshol sokan elmarasztalnak: a tévé és az internet nemcsak elszív (ha elszív!) közönséget, de közel hoz olyan művészeket, akiket átlag magyar néző nem ismerne: nem hallgat rádiót, nem olvassa a szaksajtót...nem olvas bennünket, momusosokat :-)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67172019-05-26 00:18:05

Nem általánosítanék egyetlen félházas előadás alapján még Temesvárt illetően sem, még kevésbé beszélnék operai közönségfogyásról mint világjelenségről. Ami Temesvárt illeti: szezon vége felé járnak ott is és lehet, hogy bérletszüneti előadás volt. A vasárnapi Nabucco jó házat mutat és a még hátralévő két operaelőadás jegytérképe sem fest rosszul: A denevér (vegyük most operának) és a Turandot már most jól néz ki és június 5-éig ill. 9-éig tovább pirosodhat a jegytérkép. A tévének, az internetnek és egyebeknek van elszívó hatása, de szerintem nem arra a közönségszegmensre, amelyik operába jár. Erkel/10022-ben már érintettem a témát. Úgy vélem, a klasszikus zenei műfajok közül éppen a legdrágábban kihozható-fenntartható: az opera (és a balett) iránt mutatkozik a legstabilabb általános közönségigény. Ellenben más zenei műfajok már hosszabb-rövidebb ideje -mondjuk így- gyengélkednek: a komplett kamarazenei ágazat: kvartett, trió, duószonáta, rézfúvós formációk, dalest (!) etc.,  a cappella illetve minden nem-oratorikus kórusprogram és mások. A szóló zongoraestek eladása csakis húzó nagy név esetén kecsegtet telt házzal és bizony-bizony, a zenekari estek és oratorikus koncertek sem a felszálló ágban vannak, sőt. És esetükben sem állítanám, hogy a tévé, internet stb. vonta el a felsorolt szakágaktól a közönséget, hanem a közönség megváltozott és folyamatosan változó igénye. Kurz: rosszul menő opera- és balettelőadások esetén ne föltett kézzel szabadkozzanak a direktorok, hanem nézzenek körül hausintern! Nem konkrét operaház(ak)ra célzok.


Opernglas, avagy operai távcső... • 202192019-05-25 23:41:43

Hja kérem, ott Flagstad őrzi a Házat...hacsak el nem vitték valahová a szobrát :-)


Birgit Nilsson • 392019-05-23 19:58:02

Azt hiszem egy van, azt hiszem, hogy ez. Operai forrásból ered az info :-)


Birgit Nilsson • 372019-05-23 15:09:20

Hamarosan magyarul is olvasható lesz Birgit Nilsson önéletrajzi könyve.


Erkel Színház • 101052019-05-23 15:05:34

Kicsit off, de idevág: Bing írta emlékirataiban, hogy egy MET/Manon Lescaut-előadás IV. felv.-ban a haldokló Manon -talán Licia Albanese- vitt vizet Des Grieux-nek, talán Björlingnek: akár rendezői ötlet volt, amit kétlek, akár Björling lustasága volt az ok, ami valószínű, mindenképp elég bizarr pillanat lehetett. Erkel-béli finálé sem lehet (sokkal) rosszabb.



Akit érdekel: MÁO honlapja szerint a hátralévő három Manon Lescaut-előadásra a hírlevélre való feliratkozást követően 50% kedvezménnyel válthatók jegyek.


Kimernya? • 30632019-05-23 14:08:25

Éspedig szerintem Nicolai Geddával és az ő emlékére.


Kimernya? • 30622019-05-23 13:33:02

Kérdezek egy fogasat: a Don Giovanni-fináléban felhangzó Figaro-ária részletére elfogadható lenne megfejtésnek a Figaro házassága? Már ha a zenei bejátszás annyi és csak annyi lenne.


Kimernya? • 30562019-05-23 10:43:45

A Brahms-felvétel címe netán Ein italienisches Requiem? ;-) Papageno jöhet arabul is vagy akkor is, "ha a zenekarban hottentotta tamtam szóóól"...nekem t.k. egy feketelemezes Eterna- keresztmetszetem Querschnittem van valahol a Forzából Die Macht des Schicksals-ból és máig emlékszem, ahogy a kórus énekli: "Holla, holla, holla, das Tagwerk ist vollbracht..." Holla Hoppá, neten meg is találtam, a szereposztás parádés, a németül éneklés kevésbé.


Operett, mint színpadi műfaj • 39072019-05-23 08:36:08

Kedves Búbánat! Azt gondolnám, hogy a Csárdáskirálynő az operett(ek) Bánk bánja = nem hiányozhat a magyar operettjátszás zászlóshajójának repertoárjáról. Ráadásul -ellentétben a Bánk bánnal- nemzetközileg is ismert, jegyzett alkotás, nem mellesleg keresett exportcikk is. A baj talán inkább az, hogy a Suppé-darab helyére cserélték be és éppen Suppé-évben. A Nemzetiben most is futó János vitéz kitűzésével például kicsit még várhattak volna a Nagymező utcában.


Erkel Színház • 101022019-05-23 08:15:42

Úgy van, úgy van, kedves Haandel!



Igazad van nyelvszövetben,



Mert bár nyelvében él a nemzet,



Csak nyelvén játszott zene, mi hibátlant nemzhet.


A díjakról általában • 10632019-05-22 09:26:33

Mága Zoltán neve mellől lemaradt a rangja, ahogyan a szintén kitüntetett Benkóczy Zoltán neve mellől is. Ha a kitüntetett Benkóczy Zoltán azonos (és nem csupán névrokona) a képen látható művésznek, akkor talán  ő az a bizonyos "pocakos tábornok". 




Kimernya? • 30532019-05-22 09:12:33

Nem emlékszem már, de így kevésbé röstellem, hogy amazt nem ismertem fel. Máig emlékszem egy régi Astoriás Ki nyer ma?-játékomra: Tito Schipa születésnapján a Massenet-Manon Álomáriája volt a kérdés, de az énekes olaszul énekelt. Nem ismertem fel az áriát (ma sem tudnám eldúdolni), végül valahogy összeraktam-megfejtettem. Ah, lehet, hogy ötletet adtam további hasonló kérdésekhez?  Egy másik topikban aktuálisan úgyis szolid eszmecsere zajlik operák eredeti nyelven versus lefordítva történő előadásáról. Mindegy, most már bent hagyom a fenti sztorit, szerkesztőnk fantáziája nélkülünk és ötleteink nélkül is kiapadhatatlan :-)


Erkel Színház • 100892019-05-22 08:54:59

Erről a "hol így, hol úgy"-ról régi családi viccünk jut eszembe: a piacon "vegyes libakolbász" kiírással árulnak felvágottat. Megkérdezi a vevő: mi az kérem, hogy "vegyes libakolbász"? Az eladó válasza: hát az, hogy van benne egy liba meg egy ló. Valahogy így vagyunk ma már a nem-eredeti nyelven előadott operák arányával...ja, majd' elfelejtem: a honi nyelvre lefordítva előadott operák aránya nem a ló aránya a kolbászban... A német nyelven előadott "kamara" Kékszakállút azért köszönöm, de abban a bizonyos "kolbászban" az a produkció még csak nem is "liba", inkább csak egy "kolibri" :-)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67122019-05-21 21:20:00

Nos kedves Trisztán, éppen online vagyok: apró helyesbítéssel kezdeném: elfogultságot írtam és nem elfogódottságot: -ppp- aligha vádolható elfogódottsággal, ő nem elfogódott típus :-) Ezt írtam: "Sok igazság van az írásban...és sok elfogultság. Nem csupán a művésznő irányában." Arra bátorkodtam célozni, hogy a koncerten fellépő művészek cikkbeli laudációja végső soron -vagy legalább annyira?- a nevük kezdőbetűjével emlegetett személyek ostorozása, amolyan "monnyonle"-módon. A cikk harmada-fele róluk és ellenük szól és nem a fellépő művészek produkciójáról. Engem itt nemigen ér az a vád, hogy a Ház vezetőinek védőügyvédje lennék :-) de soha, még egyszer: soha nem támadok senkit személyében vagy "úgy általában". Nekem ezeknek a művészeknek a láttán-hallatán csak és kizárólag az jut eszembe, amit látok-hallok tőlük és nem használom őket arra, hogy róluk, produkciójukról elrugaszkodva indítsak általános (le)támadást a "monogramosokkal" szemben. Baj?



PS A koncert azért volt ott, ahol, mert a szervezőknek ott volt rá lehetőségük, sokadszor.


Erkel Színház • 100822019-05-21 20:32:41

Köszönöm. Ezért írom gyakran 1-1 kommentembe, hogy "kivétel a szabályt erősíti" :-)


Kimernya? • 30512019-05-21 20:29:42

Rémlik, hogy volt már kérdés a Wesendonck-dalok, nem is annyira régen, nyilván egy másik dal a ciklusból és mintha akkor zenekaros változatban és akkor talán nem sikerült megfejtenem...


Kimernya? • 30502019-05-21 20:27:07

:-)


Kimernya? • 30472019-05-21 13:39:51

Félreérthettél :-) Daunernit idéztem, aki azt írta (3042), hogy mutat egy másik zenét is, amit soha nem fog feladni. Erre írtam, hogy, de kár, hogy nem fogja feladni mármint rejtvényként feladni, mert most már könnyű lenne. Egyébként bizony muszáj olykor feladni mármint a rejtvény megfejtését feladni. Nem a mait, ami zenének is, rejtvénynek is nagyon barátságos :-)


Erkel Színház • 100682019-05-21 11:02:28

Karinthy Frigyes: Műfordítás


Kimernya? • 30432019-05-21 09:36:02

"...amit soha nem fogok feladni." De kár! Pedig most már könnyű lenne :-)


Momus-játék • 56592019-05-21 09:32:26

Tegnap óta -rosszul aludtam ma éjjel :-) - eszembe jutott, hogy anno én is láttam a kölniek pesti Trisztánját. Túl korán, túl fiatalon kaptam, nem fogott meg igazán, pedig jó produkció kellett, hogy legyen, ahogyan pár nap múlva a Titus is az volt, t.k. Hamari Júliával és a sajnálatosan fiatalon eltávozott Lucia Popppal. Örömmel osztom meg a ma reggel megtalált korabeli szereposztás(oka)t, ahol Hollweg, Dernesch és a fiatal Matti Salminen (!) alatt valóban ott olvasható Kelemen Zoltán neve is. Pestiesen szólva meg "amúgy" is: önnél a pont!


Erkel Színház • 100652019-05-21 09:19:29

Mottó: "a karaván halad"...avagy rögeszmékkel nem érdemes vitatkozni. Illetve érdemes, de reménytelen. Közben az operaházakat sorra fölszerelik korszerű feliratozókkal, sőt csomó helyen már a néző a saját ülése előtti saját feliratozóján olvashatja másodpercre készen a szöveget, saját anyanyelvén illetve a játszóhely nyelvén kívül más világnyelveken is. Akinek ennyi jó kevés...azt érje csók és ölelés. A miskolci Hunyadihoz kapcsolódva itt rögzítem, hogy a Műhelyház két magyar egyfelvonásosához is volt magyar felirat, amit én pl. végig olvastam: anélkül a szövegértésem sokkal nehezebb és alacsonyabb hatásfokú lett volna. És azt is rögzítem, hogy az olvasás egyáltalán nem rontotta le a zenei élvezetet, ellenkezőleg! Lehet, hogy akadnak, akik különleges, minden éneklést megértő képességgel rendelkeznek, de nem ők vannak többségben. Nem mellesleg a filmvilágban is rohamosan terjed az eredeti nyelven történő vagyis nem-szinkronizált vetítés. Utóbbi valóban fölvet problémákat, mert az állandó és többnyire szapora párbeszédek feliratának olvasása olykor elvonja a figyelmet a cselekményről.


Erkel Színház • 100642019-05-21 09:06:21

Tisztelt Karnagy Úr! Ön szerint mikor, hol játszották legutóbb német -vagy bármilyen más nem-magyar- nyelven a Kékszakállút? Bartók "gondos törődése" elég régen lehetett...1945 óta/után pedig sajnos és biztosan nem. Ha Bartók remekét a szinte elsajátíthatatlan magyar nyelven adják elő "worldwide", éspedig azért, mert az úgy hiteles, akkor ugyan milyen érvek szólhatnak a "nagy" nyelveken írt operák magyarul történő előadása mellett?


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 13172019-05-20 21:29:11

Aki nem latta ezt a friss, 2019-es beszelgetest Kincses Veronikaval, sok vendeg kollegajaval es a főigazgatóval, itt megtekintheti


Kimernya? • 30392019-05-20 19:26:47

Het helyes Csesznokov-megfejtes mar nem is keves. A minap Liszt Sanctusa pl.(nekem) joval konnyebbnek tunt, megis kevesebben (5) talaltak el/meg.


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 13162019-05-20 19:22:51

Duna World-on ma 20:00-tol  a "Hogy volt?!"-sorozatban zenes multidezes, beszelgetes Kincses Veronikaval.


Momus-játék • 56542019-05-20 15:29:44

Első gondolatom Kónya Sándor volt, akinek ma van elhalálozásának évfordulója, de ő már 40 évesen hazajött. Ernster Dezsőtől viszont autogramom van, egy régi Astoriás Ki nyer ma?-adás (dísz)vendége volt: akkor kértem-kaptam tőle. Hófehér hajú, nemes arcélű idős úr jelenik meg előttem, ha visszaidézem azt az emléket.


Kimernya? • 30362019-05-20 15:21:55

Hát azért, mert eddig ennek a zeneszerzőnek még a nevét sem hallottam. Ahogy 3031-ben írtam, ha nem a megfelelő irányból közelítek, sosem találom meg. A Liszt-Don Sanche könnyebben ment, szöveg alapján találtam rá. Másrészt viszont a minap nem figyeltem a koncertnaptárat és nálam elhervadtak :-) sőt ki sem nyíltak, értsd: nem lett meg a Krizantémok.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67092019-05-20 12:28:49

A képen fontos személyek láthatók: Pánczél Éva mellett, aki azóta sem lépett föl az Operaházban, Kiss-B. Atilla, aki azóta a Budapesti Operettszínház főigazgatója lett, Kálmándy Mihály, aki azóta Kossuth-díjas lett és Ókovács Szilveszter, aki azóta is az Operaház főigazgatója.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67062019-05-20 11:14:51

A szombati Pánczél Éva-születésnapi koncertről szóló cikk szerzőjének -egykori s remélhetőleg jövőbeli kommentelőnek- impulzivitása, sarkos stílusa közismert itt a fórumon és vélhetőleg másutt is. Sok igazság van az írásban...és sok elfogultság. Nem csupán a művésznő irányában. Véleményem nagyjából az, ami máskor: operaénekesek esetében nem lehetséges és nem helyénvaló csak és kizárólag a hangi diszpozíció alapján ítélkezni. Az operajátszás -ki ne tudná?- komplex műfaj és nem csupán hangból "áll": személyiség varázsa, életkor (bizony, az is!), külső megjelenés, testi és mentális adottságok, színészi képességek együttese hozza létre "A" produkciót, amiben a hang -lett légyen adott esetben bármilyen nagyszerű- nélkülözhetetlen azaz szükséges, de nem okvetlenül elégséges eleme annak a tünetegyüttesnek, amit operajátszásnak, operai alakításnak tekintünk. Remélem, kellően személytelenül fogalmaztam.


Kimernya? • 30312019-05-20 10:53:23

Szerencse gyakran kell és/vagy a megfelelő irányból való közelítés, de én sem akarok "spoilerezni", mi volt a hétvégi kérdésnél az a bizonyos "megfelelő irány". Az állam leesett a megtalálás pillanatában a csodálkozástól, de azóta már helyretettem :-)


Erkel Színház • 100572019-05-20 10:47:51

Valószínűleg, remélhetőleg senki. Ahogyan senki nem énekel "úgy" mint pl. Gigli. Szerencsére. Ahogyan régóta filmet sem Chaplin stílusában csinálnak-játszanak,  Ahogyan régóta Az ember tragédiáját sem Jászai Mari stílusában adják elő és ahogyan Sir Lawrence Hamletje is mára nem több, nem kevesebb: becses múzeumi relikviává nemesült.


Erkel Színház • 100562019-05-20 10:36:24

Tömören még egyszer, amit 10022-ben már megfogalmaztam + ami azóta összejött itt:



1) Operák eredeti nyelven történő előadása szükséges és remélhetőleg végleges gyakorlat. Így teljes, így helyénvaló. Kivétel(ek) a szabályt erősíti(k).



2) Fent említett gyakorlat nem politikafüggő, nem lehet politikafüggő. Ha engem próbálnak kikezdeni azzal, hogy politikát viszek (hozok) a topikokba, a fórumra, akkor én mit szóljak ahhoz, hogy operák előadási nyelvétől eljut(ott)unk Rákosihoz és Kádárnéhoz?  Kurz: Rákosi és Kádár(né) elmúlt, van most, aki és ami, és majd ez is elmúlik, de ezt most hagyjuk...Viszont az operajátszás akkor és úgy teljes értékű, ha a szerző nyelvén adják elő.



3) Ária- és más gálaestek, operabálok díszpintyei által a jelenlévő báli vendégeknek -s nem valódi operalátogatóknak- elénekelt gálaszámok nem pótolják énekesek teljes operákban, szerepekben való fellépését. Ezek a megjelenések főleg arra jók, hogy évadtájékoztatókban, interjúnak álcázott önfényezésekben interjúkban el lehessen dicsekedni avval, hogy X szoprán meg Y tenor is "föllépett nálunk" vagy "föl fog lépni".


Erkel Színház • 100222019-05-18 09:34:33

A magam részéről ismét csak az eredeti nyelven játszott és jól olvasható magyar (és angol) felirattal ellátott operaelőadások mellett teszem le a (három)garast. A legtisztább kiejtéssel -magyarul- éneklő énekest sem lehet olyan jól követni mint a feliratot, aki pedig nem olvassa a feliratot, az az énekelt (magyar) szöveget sem fogja követni. További fontos érv az eredeti nyelven való játszás mellett a dolog prozódiai oldala. Minden zeneszerző a saját nyelvére komponált, a saját nyelve "zenéjéhez", hangzásához álmodta, írta a megkomponált zenét.



A mostani Manon-előadás(ok) iránti csekély közönségérdeklődést számonkérni egy csaknem 60 évvel ezelőtti produkció iránti akkori érdeklődésre hivatkozva: anakronizmus. Az 1960 körüli évek felpezsdülő kulturális (benne operai) élete, a vasfüggöny, a televízió (internet stb.) elszívó hatásának hiánya és sok más tényező, na meg az olcsó bérletárak szinte mindent eladhatóvá tettek. És az akkori Manon ráadásul nem akármilyen produkció volt (én még nem láthattam): a berobbanó Gardelli és a kirobbanó Házy-Ilosfalvy duó teljesítménye az Operaház fényes és megismételhetetlen lapjaira került. Egy későbbi, szintén Gardellis felújítás is megtölthette a -nem mellesleg szólva az Erkelnél jóval kisebb nézőterű- Operaházat. Ameddig Gardelli vezényelt. Alig hiszem, hogy "hétköznapi, bérletes" előadások iránt komoly érdeklődés mutatkozott volna a napi jegyvásárlók körében, de ezt nehéz lenne ennyi év után kimutatni, mivel az előadások zöme bérletes volt. Akinek ennyi é(r)v kevés...azt érje csók és ölelés.


Pantheon • 23462019-05-17 22:22:53

Herman Wouk Pulitzer-díjas író (Zendülés a Caine hadihajón) - 1915-2019


Kimernya? • 30252019-05-17 17:41:49

Ó igen, látom: mára kinyíltak a Krizantémok...Pécsett :-) ...de vajon mit dörmög a kórus ma?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616872019-05-17 13:45:59

Kösz a figyelemfelhívást, mert eddig csak az ajánlót láttam ugyanott. A kritikát, ami nagyobbrészt egyezik vagy hasonló ahhoz, amit én írtam a fórumon, csak az imént olvastam.


A nap képe • 21322019-05-17 13:39:35

Igen, igen, köszönöm! 100%, hogy láttam az előadást: akkor és soha többé a Kovalik Balázs-rendezte újig. Nyesztyerenko jelentős margitszigeti "ujjlenyomatára" máig emlékszem és a tenor nevére is meg persze Gardellire.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616852019-05-17 09:20:46

Öt hosszú nap telt el azóta, hogy két momus-topikba is bekerült a Magyar Nemzet készségesen alákérdezős, magas labdákat kínáló álinterjúja kemény kérdéseket feltevő, a Porgy és Bess-előadással és a Keresztény Évad-plakáttal kapcsolatos  komoly jogi problémákat agresszíven feszegető, Billy Elliot-előadások sorozatos elmaradásának erkölcsi és anyagi következményeit rámenősen boncolgató ürügyén a bulvárüzemmódra váltott balos network támadásairól és utóbbi által ellopott elvitt pálmáról szóló Varázsgömb-cikk. A ténylegesen le nem zajlott sztrájkOKat emlegető alcím is bizonyára a balos networköt és az ugyanott említett, cipője orrát nézegető értelmiséget marasztalja el. Az álhíreket Főigazgató Úr Michelangelótól Rákász Gergelyig ívelő terelésekkel hárítja őszinte, tényfeltáró válaszaival semmisíti meg. És a fórum hallgat, és csak hallgat. Érthető módon. Minden rendben van kérem, léphetünk tovább, no comment...mindkét értelemben.



PS Főigazgató Úr t.k. nehezményezi, hogy a Bánffy Üzemház új produkciójáról bezzeg "egyetlen kritika sem születik". Talán ha már arra járt és megtisztelte a Magyar Nemzetet az interjúadással, kezdhette volna a reklamálást éppenséggel ott. Én ugyanis -legalább az interneten- nem látok Magyar Nemzet-kritikát a nevezett előadásról. Ellenben ajánlom szíves figyelmébe a momuson két részletben megjelent alapos szerkesztői műelemzést és kritikát.


A nap képe • 21302019-05-17 08:35:34

Köszönöm. Pedro Lavirgent azt hiszem nem láttam színpadon, csak hírből ismerem. Akkor talán mégsem láttam Maria Chiarát? Mikor, miben énekelt Pesten?


Kimernya? • 30232019-05-16 19:19:38

Én meg mint afféle együgyű tudatlan, Bruch Kol nidré(i)jéről gondoltam, hogy "tematikus" mű lehet...pedig quasi csellóverseny. A szerző vallási hovatartozása maga is valamelyest kétséges.



Tavaly júniusban  Milhaud Ani Maamin-kantátája és Bernstein "Kaddish"-szimfóniája volt műsoron a Dohány utcai zsinagógában a Nemzeti Énekkarral és Filharmonikusokkal, Nemzeti Hangversenyterem-topikban (4044) be is írtam a koncertől.


Kimernya? • 30212019-05-16 16:54:59

Nono, csak óvatosan! Egyszer még megkaphatjuk Adnan Saygun nálunk is előadott (!) Yunus Emre-oratóriumát :-) Bizonyára nem a zsidó-keresztény kultúrkörből származik a darab, de a keleti nyitás és a megbontható megbonthatatlan török-magyar barátság okán miért is ne?


Kimernya? • 30202019-05-16 15:24:02

Nekem megfejthetetlen maradt, hírből ismertem a darabot, nem láttam egyetlen vonóskvartett-jegyzékben sem és/de tegnap keresés közben legalább tíz hasonló zenébe volt szerencsém belehallgatni. Ma már nem volt időm foglalkozni a dologgal. Látva a sok jó megfejtést, a hiba az én készülékemben van. A Janacek-kvartett viszont -kis szerencsével ugyan- összejött hó elején.


Momus-játék • 56522019-05-15 11:45:29

...és milyen kevés jó válasz érkezett volna rá :-) 


Erkel Színház • 100122019-05-15 11:26:01

Keresztény évad lesz, amibe sok minden begyömöszölhető pl. akár a Tosca (!) is ld MÁO-topik 61662 hsz.  Vajon mit szólnak az operaházi konkurenciához az Operettben, ahol szintén nemrég mutatták be a Szörényi-Bródy opuszt? Úgy tudom, létezik színházközi műsoregyeztetés..


Erkel Színház • 100102019-05-15 11:21:07

Nem, de az operabase adatai szerint elég bejáratott Puccini-énekesnő lehet (pl. StOP!) és a fenti link szerint Pesten is énekelt már 2017-ben Pillangókat.


modern eszement rendezesek • 3182019-05-15 11:14:11

Eléggé gyakori lett, hogy operák előjátéka/nyitánya alatt a cselekményt megelőző történések, események megjelennek a színpadon vagy vetített változatban. Talán a filmes gyakorlat operaszínpadi adaptálása ez, amikor egy film a jelenben kezdődik majd visszamennek a múltba és/vagy váltogatják az idősíkokat. Egyszer eljöhet az az idő, amikor az operai közönség látni fogja, mi történik a finálé után. Elvégre pl. a Figaró házassága folytatását is megírta valaki: a Grófné teherbe esik Cherubinótól stb. Ha Herzeleide vajúdása megjelent Bayreuthban, még Rosina asszonnyal is megeshet ugyanez valahol...főleg ha előzetesen megejtették :-)


A nap képe • 21282019-05-15 11:04:32

Nincsenek feljegyzéseim, de úgy emlékszem, hogy láttam Maria Chiarát egy pesti Otellóban. Talán Simándy József búcsúfellépésén, talán máskor.


Erkel Színház • 100042019-05-14 08:32:29

off 1.000...sőőőt 10.000 bocsánat! ;-) Én csak a főoldali bal oszlopban láttam a bűvös számot és a topikba beleolvasás nélkül lecsaptam rá és az utána következőre. Nem láttam lejjebb a fórumtárs figyelmeztetését  azaz nem "puskáztam" vagy "csentem" :-)


Erkel Színház • 100012019-05-13 21:32:40

10.001 se rossz = oda-vissza ugyanaz ;-)


Erkel Színház • 100002019-05-13 21:28:42

wow...itt a perc + a 10.000!!


Pantheon • 23452019-05-13 16:03:21

Doris Day (1922-2019)


Erkel Színház • 99922019-05-12 10:00:21

István a király Erkelben? Mintha Operett is játszaná Székely Kriszta rendezésében és elég új produkció. És ki tudja hol még. Nem sok ez így egy kicsit? Jóból is megárt...


Média, zene, ízlés • 872019-05-10 09:31:03

A Bartók Rádió, köszönte szépen, évtizedekig jól megvolt a Bródy Sándor utcai stúdiókban és a vendégek, művészek, interjúalanyok is szívesebben jártak a Palotanegyedbe mint a kies(ő) óbudai Kunigunda útjára. Erre a csatornaigazgató is emlékezhet, hiszen minden bizonnyal sokszor járt az egykori Magyar Rádió egykori stúdióiban, zenei szerkesztőségében. A két legnagyobb "jól felszerelt" zenei stúdió tudtommal és sorsára várva ma is régi helyén üzemel.


Erkel Színház • 99682019-05-09 15:29:54

Ókovács Szilveszter főigazgató válaszlevele Valencia James karibi táncosnőnek az index.hu-n itt olvasható. (Benne: 2019. nov. 20-ától további 4 Porgy és Bess-előadás lesz az Erkelben.)


Erkel Színház • 99672019-05-09 15:28:05

Újabb véleménycikk a pesti Porgy és Bessről a mandiner.hu-n itt olvasható.


Balett-, és Táncművészet • 58022019-05-09 15:22:56
Operett, mint színpadi műfaj • 38932019-05-09 15:10:23

...ahogyan tette azt Mohácsi János legendás hírű modern eszement rendezésében Kaposváron, a 90-es évek elején. Kis ízelítő a produkcióból itt látható. A fináléra külön fölhívom a figyelmet!


Pantheon • 23422019-05-09 15:05:24

Joseph Ward (1932-2019) angol bariton majd tenor


Erkel Színház • 99552019-05-08 14:04:32

Angol wiki szerint: 1860, Frankfurt (koncert változat), más művekből vett részletekkel kiegészítve. Színpadi premier: 1867, Párizs, Théâtre des Fantaisies-Parisiennes. Francia wiki szerint nagyjából ugyanez ld. fent. Spanyol wiki szerint dettó ld. fent. Zenei lexikon (magyar) szerint: "más Mozart-művekkel kiegészített formában történt bemutatásával több ízben kisérleteztek:1867 Párizsban, 1936 Salzburgban (Mortari kieg.), 1940 Londonban (Redlich kieg.) Talán szerencsésebb, valósabb megfogalmazás lenne kb. így, feltéve, hogy ez és így megáll: "A kairó lúd Budapesten most bemutatott változatát még soha, sehol nem játszották." Nem szól akkorát mint az, hogy "világpremier"...viszont igaz(abb).


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 602019-05-08 13:37:26

Ezért írtam így: " óhajt az Intézmény"...óhajt, aztán legfeljebb sóhajt egyet. Főleg ha 200, netán 100 jegy sem kel majd el teljes áron..


Momus-játék • 56422019-05-08 13:33:03

Ne temessük Philip Glasst! Hátha nem a Kepler lesz az utolsó operája :-) 


Erkel Színház • 99532019-05-08 09:24:59

A legújabb Tatjana-levélhez belinkelt index-cikkben Tatjana Vanessa James tényeket ír. Ez talán nem kellemes Főigazgató Úrnak. Válasz"levelében" Ókovács Szilveszter hosszasan (el)terel. Ez talán nem kellemes a tényeket ismerőknek. "Egyszerűen perverz, ha egy fehér ember aláírja, hogy identitásának elválaszthatatlan részét képezi az afroamerikai eredet és tudat." (Idézet vége.) Ez így igaz.Vagy ha nem ez igaz, akkor az igaz, hogy szerződésben rögzített előírás kijátszása, jogi trükközés történt. Tudja ezt jól Főigazgató Úr is, mert akkora tanulmányt körített a táncosnő leveléről elrugaszkodva, hogy doktori disszertációnak is megállhat. Jól jött a táncosnő Auftaktja, ami eme értekezés megírására inspirálta, vélhetően még az írás közzétetele előtt. Doktori disszertációkban is vannak tévedések, ahogyan az ő írásában is. Az 1977-es zürichi eset például: sántít. Tudható, az episztolában is olvasható, hogy az "all black cast" kötelem Ira (és nem George) Gershwin halála, 1983 után élesedett be és ki. Ezt sem Rákász Gergely sem Simon Estes nem cáfol(hat)ja, Oscar Wilde, Richard Strauss, a fél zeneirodalom, afroamerikai művészek névsorának idecitálása sem fedheti el. Pacta sunt servanda. Punctum.



PS A kairói lúd "világpremierje" nem itt, nem most volt.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 562019-05-08 08:35:26

Egyszerű a magyarázat: Bánffyban fogják be/kipótolni a harmad-félházas Erkel-színházi előadások kieső bevételét ld. ez alatti beírásom végét.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616792019-05-07 13:36:38

Saccanit nem lefelejtettem az olasz listáról, de sajnos nem nagyon van róla olyan személyes élményem mint Patanéról, főleg pedig Gardelliről. Beemelése a listába jogos :-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616772019-05-07 09:50:56

Montanaro nem mellesleg a hangversenypódiumon is kiváló karmester. Érdemes lenne az Operaháznak valamilyen tartósabb kapcsolatot kiépítenie vele. Mutatis mutandis (ha már nem Morandi), akár ő is folytathatná azt a Tango-Failoni-Gardelli/Patané vonulatot, ami tartós hatással volt a pesti olasz operarepertoár színvonalára.


Erkel Színház • 99502019-05-07 09:41:40

A varázsfuvolához valóban szokás elvinni gyerekeket, ami szerintem alapvetően téves műsorválasztás számukra, tekintve, hogy az operairodalom egyik legtalányosabb, sokrétű és nehezen megfejthető mondanivalót hordozó, könyvtárnyi irodalmat-filozófiát kitermelő alkotása. Britten A kis kéményseprő -eredeti címén: Let's Make an Opera- című művét talán a mese- illetve gyermekoperák közé lehet sorolni, mindenesetre biztosan inkább mint Mozart remekét. A balettek nagyobb része, már csak látványvilága miatt is, szerintem gyermekbarát, bár éppen néhány alapmű -A hattyúk tava, Giselle- komor cselekménye szintén megterhelheti a gyerekeket... noha az internet -nem mindig pozitív értelemben- mára erősen megedzette a gyerekek "lelkivilágát".


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 542019-05-07 09:17:37

Az évek óta sikeres budapesti 100 éves házak rendezvénysorozat a múlt hét végén az idén 100 éves Bauhausnak szentelte programjait. Számos lakóház, közintézmény egyikeként az SzFE-hoz tartozó Ódry Színpad is megnyitotta kapuit, ahol az intézmény nyugalmazott főmérnőke tartott színvonalas előadást a Bauhausról majd körbevezetés-bejárás következett. Ennek során megtekintettük a nagytermet és a fölötte lévő szinten kialakított kistermet. Mindkettő falai, mennyezete  f e k e t e   borításúak és az ülések, egyebek is sőtét tónusúak. Kalauzunk elmagyarázta, hogy ez a színválasztás teljesen tudatos. Célja nem más mint az, hogy a nézők figyelme a sötét térben kifejezetten a színpadra, az ott zajló produkcióra összpontosuljon. Akkor és ott értettem meg, miért alakítanak "fekete doboz"-szerűre több hasonló színháztermet, kőztük legújabban a Műhelyház Bánffy-termét. A ravatalozó-fílinget csak a világos huzatú, amúgy alacsony támlájú, nem túl kényelmes ülések oldják kissé. A terem akusztikája kiváló -sajnos valami gépzaj is folyamatosan hallható-, a színpadra rálátás a meredek szintemelés jóvoltából ugyancsak. A "foyerba" azaz az egykori szerelőcsarnokba kényelmesen elférne sokkal több látogató is. A büfé és a mosdók remélhetőleg még csak átmenetiek. A parkolásról-közlekedésről már sok szó esett, a helyzet jelenleg olyan, amilyennek már többen megírták. Az utolsó 9-es buszt még éppen elértük (23h30 körül), a következő, 20 perc múlva már éjszakai járat lett volna. A valódi szezon valódi jegyárait megvárjuk-meglátjuk. A 10.000 Ft körüli tarifáról keringő hírek nem túl bíztatóak. Nem túl bíztatóak a nézőknek... és/de az Intézménynek és a szervezőknek sem. Aligha lehet arra számítani, hogy az ott műsorra tűzni kívánt régizene- és kortárs-kísérleti és más rétegprodukciókra kíváncsi kör tartósabban meg tudná vagy akarná fizetni ezt az árat. Mellesleg szólva közgazdaságilag is nehezen érthető és értelmezhető, miért óhajt az Intézmény a kőbányai Bánffy-teremben -gyors fejszámolásom alapján- nagyjából akkora bevételt kitermelni alkalmanként, amennyi egy nem ritkán harmad-félházas Erkel-színházi előadás bevétele?


modern eszement rendezesek • 3152019-05-07 08:30:26

A mókuskerék folyvást csak forog, forog,



akad, ki érv helyett inkább csak undorod.



A kutya ugat, a karaván rendezés halad,



ízlés és pofon itt változatlan marad.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 432019-05-04 22:12:52

MAO-ban mar gyakorlatta valt. Eiffelben kisebb vatta is eleg lesz a cca.350-400 hely feltoltesehez. Az orosz Faustra maris bejelentkezem ket db.vattacskara ;-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616642019-05-03 16:58:33

Hogyne, termeszetesen, nagyonis, sot. Toscaval csupan arra utaltam, hogy sok olyan darab van, amiben templomi jelenet(ek) van(nak), imadkoznak-fohaszkodnak, ahitatos-szakralis (kereszteny) atmoszferajuk/jelenetei (is) van/nak azaz belefernek egy "Kereszteny operaevadba"... pl.akar a Tosca is, amirol megsem a vallas, a keresztenyseg jut a  nezo eszebe. De akad meg nehany meglepo = nem kimondottan kereszteny-operapelda a Toscan kivul is ;-)


Kimernya? • 30152019-05-03 12:26:07

Az op. 8-as Három burleszk első tétele szerintem még inkább hasonlít a rejtvényzenéhez, már csaknem beküldtem, amikor kicsit "lejjebb" meglett az igazi.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616622019-05-03 10:02:36

Toscát a keresztény évadba! A teljes első felvonás templomban játszódik, van benne Te Deum és Tosca az Úrhoz fohászkodik a Vissi d'arte-ban (is). Scarpia meg jobban tette volna, ha Tosca nem feledteti el vele Istent... ("Tosca, mi fai dimenticare Iddio!")..ma is élhetne, ha meg nem hal.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 392019-05-02 21:44:53

Koszonom.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 372019-05-02 10:23:25

Ha nem is a legelső, de mindenképpen figyelemreméltó produkciója  volt négy alkalommal az Operaház teljesen még messze nem elkészült Eiffel Műhelyházának két magyar opera bemutatása. Kenessey Jenő (Krúdy Gyula drámája nyomán írt) Az arany meg az asszony című egyfelvonásosát eddig csak hallomásból ismertem, nem gondoltam, hogy valaha színpadon látni fogom: most mégis. Az ősbemutató 1943-ban a szerző vezénylete alatt parádés lehetett, a Nádasdy-Oláh-Márk Tivadar trió irányítása alatt nagynevű művészek: Osváth Júlia, Rösler Endre, Koréh Endre alakították a főszerepeket és a karakterfigurákat is jeles szólistákra: Laurisin Lajosra, Komáromy Pálra és Szabó Miklósra osztották ki. Káel Csaba rendezése nekem mindkét darabban megfelelt,  Németh Anikó állatjelmezei sem zavartak és jó Szendrényi Éva színpadképe, legfeljebb olykor sajnálkoztam, olykor meg szurkoltam, hogy a ráadásul nehéz, hosszú, uszályos slafrokba öltöztetett Anna -Megyimórecz Ildikó még nem teljesen kész hanggal a torkában- fől-le járkálás közben végig ne zuhanjon a magas lépcsősoron. (Az említett két művész tervezte a Tóték-ősbemutató díszletét, jelmezeit is.) Az előadás legjobbja számomra Kovács István Wolfgangja volt, zengő basszusa, mélysége végre színpadon is jól érvényesült. Kiss-B. Atilla tenorja -talán nem tegnapelőtt- már túljutott fénykorán: a kellő hangerő megvan, de éles, szorított és olykor mintha disztonált volna. Kiss Tivadar és Cserhalmi Ferenc tetszettek a színészek fontos karakterében, Beöthy-Kiss László és Bakó Antal énekelt még szólót. Venekei Marianna koreográfiáját külön elismerés illeti: a kulcsfontosságú hamis arany-jelenet táncos ábrázolása az előadás egyik csúcspontja.



Megtisztelő feladat s egyben nagy kihívás, nagy felelősség lehetett Örkény István Tótékjának operai színrevitele. Tóth Péternek jutott a megtiszteltetés és a felelősség, és a maga módján -bár természetesen más hangzásvilággal- ugyanolyan élvezhető, "easy-listening", könnyen befogadható muzsikát szerzett mint háromnegyed évszázada Kenessey Jenő. Ehhez a történethez 2019-ben talán passzolt volna kicsit "maibb" zene, de a szerző vélhetően biztosra akart menni és -Várady Szabolcs librettójára-  jól emészthető muzsikával kottázta le Örkény abszurdját. Igaza lett, a közönség hálás tapsokkal köszönte meg az alkotást és kivitelezését. Néhány ismert mű (Debussy: Felhők, Mozart: A varázsfuvola stb.) 1-1 neves motívumának beemelését is a karikírozás eszközének szánhatta a maestro. A jövő dönti el, lesz-e folytatása a mű színpadi életének. László Boldizsár Őrnagya imponáló biztonsággal, úgyszólván a hátán vitte el az előadást, hangban-játékban mindvégig egyenletesen magas színvonalon. Tetszett Szvétek László Tót Lajos szerepében miként a postást alakító Cserhalmi Ferenc is. Gyengébbnek éreztem a hölgyeket: Nánási Helga (Ágika) szubretthangját kevésnek hallottam és nem volt átütő Vajda Júlia sem Tótné alakjában. Busa TamásErdős RóbertZsigmond GézaFürjes Anna kaptak még szólót. Jó volt a kórus (karig.: Csiki Gábor) és a nyitó jelenet mindkét számához külön gratulálok a gyermekkarnak (vezető: Hajzer Nikolett). Az erdélyi születésű, nagyváradi vendég karmestert, Jankó Zsoltot nem ismertem eddig, mindkét darabban fölkészülten vezényelte a kiválóan játszó zenekart és a színpadi közreműködőket.



Kenessey Jenő: Az arany meg az asszony, Tóth Péter: Tóték - MÁO Eiffel Műhelyház, 2019. április 30.


modern eszement rendezesek • 3102019-05-01 14:53:44

Egy eszement rendező valamikor, valahol összehozhatná Lohengrint és Parsifalt. Elvégre atya és fiú, családi összejövetel..Talán ezért röppen(t) a MüPa Parsifaljának végén galamb az égbe? Miként a Lohengrin-történetben. Vagy csupán koincidencia és/vagy a "béke jelképes galambjai".


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 362019-05-01 10:51:15

Köszönöm, hogy fölhívtad a figyelmemet az újdonságra, mert azt követően jegyet igényeltem és kaptam rá, láttam a tegnap esti utolsót, de már bőven "ma" volt, mire hazaértem a kies(ő) Kőbányáról, ezért később írok be a produkcióról (és a helyről). Annyit máris elárulok :-) hogy nagyjából egyetértek rövid véleményeddel úgy a két művet mint az énekeseket illetően és a színrevitel sem ütötte ki a biztosítékomat.


modern eszement rendezesek • 3072019-05-01 10:39:03

Kedves IVA, kérlek, hidd már el, nem minősítek, nem személyeskedem, nem helyezkedem semmilyen magaslatra maximum zsöllye helyett olykor az emeletre ülök :-) Téged sem mást sem. Már régen szilenciumon lennék, ha ezt tenném. Személyeskedés pl. az, ha valaki (nem én) a másik beírására (az enyémre) azt írja "beböffentettél" és hasonló alpári tónusban folytatja: azt a beírást szerencsére eltüntette egy gondos kéz és fej. Az sem a személyed minősítése, ha netán bizarrnak gondolok egy 90 éve színpadra állított produkció revitalizálására tett ötletet. Nem tudom, meddig játszották Rékai András Traviatáját, él-e még valaki, aki látta. (Miként Bohéméletjét sem.) Én Békés András Traviatáján nőttem föl. Már 50 éve is felújítás volt, ha jól látom, de fiatal (tinédzser majd az utáni) koromban kevéssé foglalkoztatott 1-1 opera színpadra éllításának színvonala vagy legalábbis és többnyire nem észleltem, hogy ha valami nem jön be, annak a rendezés is oka lehet, mivel a művek primér (zenei-tartalmi) megismerése, befogadása, az énekesek hallgatása kötött le elsősorban. Láttam (TV-ben) az új Traviata-"katyvaszt" (a te kifejezésed), egyszeri megnézés után nem írnék róla semmit, de mint itt lejjebb olvastam, másnak meg tetszett. Talán másodszori nézésre már nekem is lesz róla véleményem. Ahogyan nekem -a meghamisított (!) finálét kivéve- tetszett pl. az új Gioconda, tetszett a Triptichon, legutóbb a Porgy és több más új produkció azaz, állítsa bárki, nem igaz, hogy "élből" ellene vagyok minden produkciónak, amit a jelen vezetés jegyez, ami a jelenlegi vezetés regnálása idején jön-jött ki, ellenkezőleg! A szaldó inkább és jócskán pozitív lehet, nem számolom össze, mennyire. (Messze nem láttam mindent.)



És igen, én Nádasdy Bohéméletén nőttem föl, ami, mivel még nem vagyok 90-100 éves :-) már az én serdülésem idején sem volt éppen friss produkció. És igen, nem gondolom, hogy Rékai András 1928-as Bohéméletét, 1930-as Traviatáját bármi helyett elő kellene vagy lehetne venni. Nem "szapulom" a Nádasdyét. Csak már többször vélelmeztem, hogy a Nádasdy-Bohémélet helye az operamúzeumban lenne mint becses (!) múzeumi tárgynak...és/de nem a színpadon. És igen, szerencsés ötletnek gondolom, pozitívan értékelem a jelen vezetés ama újítását, hogy kihozott egy Bohémélet 2.0-t, nem is rosszat, sőt! Miközben egyelőre nem veszi le, (talán mert) nem meri levenni a 80+ éves régit. Hogy érthetőbb legyek, bár a példák veszélyesek és könnyen támadhatók, de bízom benne, nem támadsz meg, nem támadnak meg érte: nem szapulom a 80+ éves Töröcsik Marit (sem) az életkora miatt...de "szapulnám", ha Júliát vagy pl. egykori jeles szerepét Solvejget játszotta volna bizonyos életkor fölött  (Aase vagy a Dajka helyett)...vagy Mimit, Violettát :-) Így elég kordiális?


Kimernya? • 30102019-04-30 14:44:48

Nem akarok ráerősíteni, még kevésbé beosztani a kérdések időzítését, de nálam kb. 1/1 ugyanez történt. Nagyon impresszionista hangzású zene volt, kevés időmben átpörgettem a szóba jöhető Debussyket és Raveleket (és pár Ibert-t, nem sok). Láttam, hogy vannak "arrangement"-ek is, de azokat már ki kellett hagynom. 1-2 zongoradarabjuk zenekarra átírt változatába is belehallgattam, nem túl rég volt egy kérdés ebben a körben, talán Debussy Antik sírfelirata(i), de ott sem találtam--->föladtam. Máris "megyek" meghallgatni április utolsóját..


modern eszement rendezesek • 3052019-04-30 09:19:57

A szokás, a megszokás hatalmán nehéz túllépni. Az operákat és ami a nagyobb baj, az operák (színdarabok) színrevitelét sokan olyan szent teheneknek gondolják mintha azok pl. festmények lennének. Ha a Mona Lisát nem festjük át, akkor a Traviatát vagy a Bohéméletet sem rendezzük "át", nem gondoljuk újra. Két apróságot felejtenek el, akik így gondolják: 1) a képzőművészet nem azonos az előadóművészettel, utóbbi folyamatosan megújul és folyamatosan megújít. Mellesleg a képzőművészet is = Picasso se Leonardo stílusában festené újra a Mona Lisát. 2) "Elfelejtik" meghatározni, hogy mégis mikor, mely időpontban kellene szerintük megállítani a rendezői órát? Bővebben erről ld. ez alatt (304).



Juditha Triumphans: látatlanban úgy hiszem, a mai néző, hallgató számára sokkal izgalmasabb, időszerűbb lehet a cselekmény áthelyezése mai ember számára értelmezhetőbb közegbe, főleg, ha mondanivalója, értelmezése átemelhető a megjelenített korba, itt pl. a II. vh. idejére.


modern eszement rendezesek • 3042019-04-30 09:10:18

T. Asszonyom, kedves Klára, érdeklődve várom válaszát a múltkor föltett kérdésemre ld. 289 ugyanitt:  ön szerint mégis mikor, melyik év(ek)ben kellene megállítani operák (klasszikus színdarabok stb.) újrarendezését, új díszletekkel, új jelmezekkel való színrehozatalát? Ott leverni a cölöpöt azzal, hogy márpedig itt aztán megálljon az idő! Vannak, akik a (pesti!) cölöpöt a Bohéméletnél vernék le 1937-ben. Egy még frissebb konstruktív javaslat arról szólt, hogy a mostani rendezés helyett érdemesebb lenne elővenni Rékai András 1930-as Traviata-rendezését. Bravó! Áthidaló javaslatom avagy 2 az 1-ben: vegyük elő Rékai András 1928-as Bohémélet-rendezését! A kecske is jóllakik, a káposzta is megmarad = Rékai is visszakerül, a Bohémélet is "klasszikus" sőőőt, még klasszikusabb lesz/marad. De ha már, akkor talán vissza kellene nyúlni Hevesi Sándorig, elvégre mégiscsak meghatározó alakja volt a magyar színházi életnek és az Operának is főrendezője volt, igaz, mindössze bő száz éve. Valódi klasszikus! 


modern eszement rendezesek • 3032019-04-30 08:58:53

Természetesen nem vontam kétségbe, hogy tudod :-) Azt föltételezhettem, hogy az eszement rendező(k) szándékosan keverte(k) össze a két darabot és szándékosan kerültek a Lohengrinbe Walkür-lányok, netán hattyú A walkürbe...nem is rossz ötlet: ha egyszer Gesamtkunstwerk, akkor minden Wagnerbe minden Wagner (is) belefér, még megtörténhet :-)


modern eszement rendezesek • 3022019-04-30 08:53:09

Csak emlékeztetőül - Traviata, idézet Till Géza opera-kézikönyvéből:



"A premier...óriási bukás volt...Verdi átdolgozta a művet és...a cselekmény időpontját 1700-ban állapította meg, lejjebb: "Nem kétséges, hogy az operát az átdolgozás alkalmával megadott időpontban -az 1700-as években- játszani, anakronizmus. A mű konfliktusa teljes problematikájával együtt, az 1830-1850-es évek francia polgári világának tipikus jelensége.." Idézet vége. Következtetések:



1) Még a legnagyobb szerző(k) is tévedhet(nek), mellényúlhat(nak), olykor kényszerből.



2) Ha maga Verdi bő 160 évvel ezelőtt ilyen modern eszementségre "vetemedett", akkor bő 160 évvel később azaz napjainkban ugyan mi akadálya van nagyjából ugyanannak = más korba, adott esetben napjainkba helyezni opera(k) cselekményét? Ja hogy az a szerző szándéka szerint történt?  Mai szemmel nézve úgyszólván közömbös. Föltételezem, hogy már az ő életében visszacsinálták az egészet azaz visszahelyezték a Traviata cselekményét a saját korába. Ha Verdi élne, föltételezni lehet, nem lenne kifogása a cselekmény idejének, külső megjelenítésének áthelyezése ellen sem, adott esetben napjainkba. Aki nem hiszi, járjon utána!



PS Tudtommal léteztek "eszement rendezések" már jó régen, más operák esetében is. Közismert pl., hogy a Pillangókisasszonyt a nagaszaki atomtámadás idejére helyezte valaki évtizedekkel ezelőtt. Azt is tudjuk, hogy készült egy film, amely a Tosca cselekményét helyezte át a II. vh. idején megszállt Rómába. Nem 1/1 operafilm volt, de tudtommal az opera maga is beépült a cselekménybe...és mellesleg Tito Gobbi volt az egyik főszereplő. Skandalum!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616492019-04-28 12:34:16

Bejegyzéseim -tudtommal!- nem Önre vonatkoznak :-)


modern eszement rendezesek • 2942019-04-28 10:04:51

Eiffel/30-ra: vajon az 1976-os (August Everding) és az 1998-as, azt hiszem ma is futó (Robert Wilson) Lohengrinben is hattyú a közlekedési eszköz? Ez a régebbi kritika nem ezt sugallja. Lohengrinben "szárnyas sisakos, páncélos csajok üvöltöttek a műsziklák tetején"? Érdekes...ez nekem inkább A walkűrre hajaz. Nem tudom sem cáfolni sem megerősíteni, hogy "WW reformját...a maga idejében senki sem vette eszementnek", de szinte biztosra veszem, hogy akkor az, amit ő csinált,  forradalomnak számított éspedig olyan forradalomnak, aminek mélyreható változásai lettek és maradtak. Ahhoz képest néhány félrecsúszott rendezés hosszú távon nem sok vizet zavar, legfeljebb rövid időre témát ad a kritikusoknak, a nézőknak és nekünk, fórumozóknak. Ha viszont egy rendező úgymond stílust teremt, bevonul a kánonba, tartósan a felszínen marad, az már nem csupán kérészéletű kísérlet, hanem paradigmaváltás... amilyen WW-é volt anno. Abban viszont 100%-ig egyetértek, hogy a "végkimenetel 180 fokos megváltoztatása": megengedhetetlen és nem indokolható. Ezt a véleményemet írtam meg pl. az új Giocondával kapcsolatban és ez a véleményem pl. arról is, ha igaz az, amit e fórumon nemrég olvastam miszerint egy külföldi rendezésben Carmen öli meg Don Josét = "fosztogatnak és nem osztogatnak" :-) Ez utóbbi -és hasonló- példák valóban a "vörös vonal" átlépései.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 312019-04-28 09:42:07

Inkább átmegyek válaszolni modern eszement-topikba, maradjon ez a topik Eiffelé :-)


modern eszement rendezesek • 2932019-04-28 09:34:42

Olyan ügyesen s egyben békésen, békében (!) játszunk a szavakkal, hogy egy jelképes kézfogással el is napolhatjuk a kérdést...a következő (eszement?) rendezésig :-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616442019-04-26 19:50:13

Az Operaház ezzel kapcsolatos (válasz)közleménye hvg.hu-n itt olvasható. Megjegyzem -össztűz nélkül- hogy nekem még mindig nem világos, hogyan kerülhetett a bárhonnan, bármilyen módon fölhasznált fotón a hölgy fülébe a kereszt. Ha jól olvastam, az eredeti fotón nem keresztet visel a fülében.


modern eszement rendezesek • 2912019-04-26 19:11:56

Szerintem operajátszás = énekesek (plusz kórus, balettkar) szerepformálása. Ha az énekesek (plusz kórus, balettkar) szerepformálásához a rendezők (plusz díszlet- és jelmeztervező, világosítás) valamit hozzáadnak, az annyi mint hogy a rendezésben változtatnak. Szerintem "hozzáadni" kb. annyi mint "változtatni". Innentől fogva a kérdés csupán az, hogy hogyan.


Kimernya? • 30082019-04-26 13:49:33

Annyiban nincs szerencséd, hogy szerintem a Faust-szimfóniában az utolsó 5 perc a legjobb :-) 


modern eszement rendezesek • 2892019-04-26 09:09:21

Tessék már meghúzni azt a vonalat = megmondani azt az évet-évszámot, amikor ön szerint meg kellett volna állítani operák (klasszikus színdarabok stb.) újrarendezését, új díszletekkel, új jelmezekkel való színrehozatalát...


Momus-játék • 56372019-04-25 16:19:52

Cso-cso-szán kisfiát pedig a kis Kobajasi azaz a karmester kisfia játszotta, magam is láttam azt az előadást.


modern eszement rendezesek • 2832019-04-25 08:18:40

Nem tudom, kihez van szerencsém, két dolog biztos:



1) Nem én vagyok az :-)  2) Ennél jobban, érthetőbben, egyben ennél elfogulatlanabbul nem lehet ilyen rövid terjedelemben összefoglalni a lényeget.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43432019-04-24 19:33:18

Igen, ezért írtam utóiratot ld 4339.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 292019-04-24 19:31:09

Úgy gondolom, a maga idején Wieland Wagner újítása felért egy mai ún. "eszement rendezéssel", csak éppen ő egy darab "eszement rendezés" helyett a teljes (Wagner-) műfajt forradalmasította, szakértők szerint máig hatóan. És ami 60-65 éve talán (talán!) eszement volt, az mára, sőt már évtizedekkel ezelőtt kánon lett és a mai rendezők talán (talán!) a kánont fejlesztenék tovább vagy legalábbis ahhoz képest akarnak újat mondani-nyújtani Wagneren innen s túl. Nem pártoskodom sem ellenük sem mellettük, csak megérteni próbálom a törekvést -ami adott esetben, megengedem, nem több puszta magamutogatásnál, öncélú hivalkodásnál- és/de az ember megpróbálja egyenként elbírálni az egyes új produkciókat és nem egyetemlegesen és elvágólag pálcát törni az összes "eszement" fölött.



A Faust nem kedvencem, de X évenként azért szívesen megnézem és ez az orosz produkció akár jó is lehet. Lejjebb már kérdeztem, mekkora az Eiffel-színpad, mert ha nem túl nagy, akkor túl nagy kórus sem lehet és a balettet is sajnálnám, ha kimaradna. Márpedig ők egy kamaraopera, a Faust meg nem az.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43402019-04-24 16:32:49

Atlantov, Mazurok...és Visnyevszkaja, Obrazcova: ők énekeltek a pesti Bolsojos Pique Dame-ban, amin ott voltam, "mindössze" 48 éve. A karmesterre, Grófnőre és Tomszkijra már nem emlékszem. Nagy előadás volt. Itt is ugyanazt írhatom mint ez alatt: rohan az idő.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43392019-04-24 16:23:50

Így igaz. Gondolkodtam, mert ismerősnek tűnt a neve, aztán rátaláltam: a 2017-es pesti Puritánokban énekelte a bariton Riccardot és annak alapján, amit beírtam róla,  eléggé tetszhetett ld Nemzeti.../3573



Bocsánat, miután elküldtem a beírást, rátaláltam arra is, hogy már megelőzött a fenti hírrel, de most már nem törlöm :-) viszont nem tavaly, hanem két éve volt az az előadás...rohan az idő.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 272019-04-24 13:42:56

Wieland Wagner modernnek számított az ötvenes években? Mert fenekestül felforgatta éppen hazai pályán az operarendezést, a komplett Wagner- kánont...csaknem 70 évvel ezelőtt. És a világ azóta sem állt meg, a Wagneren túli világ sem. Ember is járt közben a Holdon :-)



PS Hogy ne csak "off" legyek ebben a topikban: már most érdemes belenézni a szentpéterváriak Faust-produkciójába, amit itteni hírek szerint a Műhelyházban játszanak majd. Érdekelne mikor, mert érdekel a produkció. Modern rendezésekre érzékeny idegzetűek óvatosan nézzenek bele :-)


 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Erkel Színház

SIR ELTON JOHN, LEE HALL: Billy Elliot - A musical
A mai nap
született:
1932 • Anna Moffo, énekes († 2006)
elhunyt:
1998 • Bende Zsolt, énekes (sz. 1926)