vissza a cimoldalra
2019-09-21
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11438)
A csapos közbeszól (95)

Juan Diego Flórez (733)
Erkel Színház (10315)
Kimernya? (3221)
Balett-, és Táncművészet (5884)
Élő közvetítések (8133)
Pantheon (2386)
Társművészetek (1409)
A nap képe (2157)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1764)
Franz Schmidt (3422)
Opernglas, avagy operai távcső... (20316)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61895)
Operett, mint színpadi műfaj (4061)
Erkel Ferenc (1063)
Simándy József - az örök tenor (624)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (832)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Edmond Dantes
Leírás:
Honlap:
   


Edmond Dantes (4396 hozzászólás)
Társművészetek • 13292019-08-15 17:25:07

Köszönöm. Érdemben nem tudok reagálni,  nem láttam, ha láttam volna, akkor sem emlékeznék már feljegyzés/beírás nélkül. Azonban nem vagyok meglepve. Purcarete Nemzetis Ahogy tetszikje is részben rossz fogadtatást kapott, részben hasonló eszközökkel dolgozott: nemi identitás, nők férfi- és férfiak női szerepben szakmányban és hasonlók. Ha jól emlékszem Eperjes Károly rövidesen ki is szállt belőle mint "Rusnya parasztlány" stb.Talán egy más ízlésvilágot hoz(ott), csakúgy mint Serban ugyanonnan és akinek pl. Angyalok Amerikában-rendezése nekem túl "sok", túl harsány volt, noha az előadás, a szédületesen játszó színészek -és maga a darab- számomra az Alföldi-korszak egyik legemlékezetesebb produkciója volt. Három nővérjének csak a nyílt próbájára mentem el és nem kaptam kedvet hozzá, hogy megnézzem.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 72062019-08-15 16:54:49

Köszönöm a bókot, jólesik. De hát pont azért ragaszkodom az *****-hoz, mert mint írtam, minimum annyi (ki)jár "oda". Iskolában is a"csillagos ötös" = 5* volt a tuti csúcs.


Plácido Domingo • 7452019-08-15 10:30:20

Ha visszavonul, valszeg békén hagyják. Döglött Visszavonult oroszlán nem érdekes már.


Plácido Domingo • 7442019-08-15 10:27:38

Talán pontosabb így: "...az elmúlt rendszerekben...és elmúlt?


Milyen zenét hallgatsz most? • 250252019-08-15 10:24:40

Schubert: Asz-dúr impromtu (Zimerman)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 72042019-08-15 09:21:31

Ha olvasok es erdekesnek, fontosnak gondolom, igen.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 72032019-08-15 09:19:58

Privat valasz.


Plácido Domingo • 7362019-08-14 20:39:12

Hja kerem, megirtak, hogy az esetek (tobbsege?) meg a 80-as evekben tortentek...az ugye sokkal tobb mint 25 eve volt ;-)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 72002019-08-14 15:12:47

Mindennek köze van mindenhez, dolgok összefüggnek. Nézetem szerint az Operaház nálunk mint csepp vízben a tenger, sokszor tükre a mindenkori magyar történéseknek, valóságnak. Hogy ne távolodjak el a topiktól: az énekes és balettszólisták távozása, külföldre szerződése, ebben talán mindenki egyetért, súlyosan összefügg azzal, amit itt és máshol leegyszerűsítve "válságnak" neveznek, in concreto -zéta- szó szerint morális, szervezeti -plusz művészeti- válságot  ír. A kérdéses interjú alanya nem hasonló = pl. morális és szervezeti okokból távozik?


Társművészetek • 13262019-08-14 14:51:11

Sajnálatos. Nem vagyok sem Katona-fan (semmilyen fan nem vagyok), még kevésbé ottani alkalmazott vagy bármi, csak sima néző (a "mezei" jelző már foglalt). A Kazamatákat talán láttam, de semmire nem emlékszem már belőle. A kánon szerint mindenesetre Térey Jánossal napjaink egyik legjelentősebb költője, drámaírója, írója, műfordítója távozott nemrég, tragikusan fiatalon. Őszintén örülnék, ha -akár privátban, természetesen köztünk marad- megírnád, mi bántott, mi sértett a két produkcióban.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71992019-08-14 14:39:05

De kérem?! Micsoda dolog, hogy csak ***? Piha! Minimum ***** jár.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71982019-08-14 14:34:42

Hálásan köszönöm, hogy bemásoltál ezt-azt, amit...amit én nem. Én ti. 1/1 tartózkodtam ilyesmitől, kizárólag a cikk opera(ház)i vonatkozását másoltam be és ki. A többi már a nyájas olvasó dolga = kinyitja-e a linket. Kinyitottad, mert nyájas (olvasó) vagy, kiváncsi voltál a cikkre, noha tudjuk, hogy aki kiváncsi, az ...azt érdekli a cikk :-)


Plácido Domingo • 7272019-08-14 14:28:27

Milyen is az élet...kereken 40 éve, kakasülőről láttam ROH-ban épp a Luisa Millert, Domingóval, persze akkor még a tenorszerepben, pontosan ezt a produkciót.


Plácido Domingo • 7262019-08-14 14:20:47

Átugrik egy kis haknira két salzburgi Miller, aug. 28. és 31. között,ha Szeged le nem mondja ;-)


Plácido Domingo • 7252019-08-14 14:18:27

Örömmel várjuk a beszámolót :-)


Plácido Domingo • 7182019-08-14 10:20:52

Nézd, kedves Laci, lehet, hogy pletyka, mindenesetre sorra mondják le a művész fellépéseit, mint az egyebek közt az origo.hu cikkében is olvasható. Itt, Salzburg környékén még nem hallottam pletykálni ugyanerről, sőt: kikerestem egy friss, tegnap késő esti cikket, amiből azt olvasom ki, hogy Salzburg kitart ... kitart Domingo, az ő fellépése és az ő ártatlanságának vélelme mellett ... talán nem teljesen függetlenül attól, hogy már késő lenne lemondani a szereplését. A cikk ill. a fesztivál vezetőjének közleménye itt olvasható.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71932019-08-14 10:04:30

„Operabérletet a jövő évre is vettünk, haza fogunk jönni néhány előadásra.” Egy, az operaházi "válság" ellenére továbbra is hűséges pesti operalátogató, Takács Károly szociológus portréja, aki családostól Svédországba távozott, ahol a Linköpingi Egyetem profeszora lett. A professzor ún. névjegye és az interjú teljes terjedelmében itt olvasható.


Plácido Domingo • 7152019-08-13 20:44:43

Szexuális zaklatással vádolják Plácido Domingót is. Részletek itt.


Társművészetek • 13242019-08-13 16:19:20

Itt vagyok. Troilus és Cressidát nem láttam, nem tudom, mivel sértettek meg: én nem szoktam elhatározni, hogy nem megyek valahová többé. A színházat a "pénztártól a mosdókig szétverték", ők felújításnak nevezték: nekem sem tetszik, de a nézőtér szerintem nem vagy alig változott. Lehet, hogy nagyon is elveheti a néző kedvét egy színháztól egy látogatás élménye, hát még kettőé...vagy még többé. Katona látogatóinak kedvét a jelek és ami fontosabb: a statisztikák szerint az átalakítások nem vették el a látogatásoktól azaz a színdarabok megtekintésétől, mert mint olvastam -és senki nem vonta kétségbe tudtommal- a látogatottságuk valahol 107% körüli ... csak nehogy ebből tűzrendészetileg gond támadjon egyszer, valahol...A belbeccsel = a produkciókkal kapcsolatban véleményem vegyes, néhány beírásom tanúskodik erről és vannak produkciók számosak, amikről -akár ottaniak, akár máshol láttam- be sem írok, mert nincs időm, nincs kedvem rá vagy nem érdemesítem azokat beírásra, nem terhelem vele magamat és fórumtársainkat. Lehet, hogy Katona is -divatos szóval- kisebb-nagyobb "válságban van", de ez csak költői kérdés, mert nem tudom. 37 év alatt mindenhol vannak hullámhegyek-hullámvölgyek. Katona még így is az ország egyik vezető társulata, bár nézetem és aktuális véleményem szerint csak Bp.-en "megelőzte" egy, talán két másik társulat ill. azok produkciói is azok közül, amelyeket gyakrabban látogatok.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71882019-08-13 15:59:12

Válasszal átmegyek Társművészetekbe, mert ott a helye, köszönöm, ha átnézel oda.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71872019-08-13 15:58:00

Nem tudom, kinek mire válaszoltál, mert 7179-et kibannolták, de azt tudom, hogy Mórickának -bárki is ő- joga van a saját véleményét, élményeit megosztani, kifejteni. A Momus is mint minden fórum eszmecserék, viták, olykor "veszekedések" helye, fóruma., nem pedig egy egyszólamú kórus, ami egyszerre és egy nótát fúj ítéletnapig. Én is kifejtettem -zéta- évadzáró írása nyomán saját gondolataimat. Lehet azokkal vitatkozni, ahogyan én is vitatkozom vagy egyetértek másokkal, de vita helyett csak és kizárólag a beíró személyét becsmérelni: az ...de nem minősítem az effajta cselekedetet. Mi pl. egy ideje ismét értelmes, gyümölcsöző :-) vitákat folytatunk ... főleg ha érveid közül kihagyod a kizárólag az én értékrendemet minősítő, netán személyemet -ritkán- becsmérlő passzusokat. Jó lenne, ha tartósan így maradna. Én azon vagyok, hogy így legyen. Nem vagyok cukorbul, ingerküszöböm biztonságos magasságban :-)


Milyen zenét hallgatsz most? • 250202019-08-12 21:20:25

Schubert: Gute Nacht (Winterreise/1) - Dietrich Fischer-Dieskau, Gerald Moore


Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek • 1712019-08-12 16:54:48

Ékezet ékesít mint gyémánt vagy smaragd



Am ekezet nelkul is minden jo marad.


Olvasói levelek • 114072019-08-12 14:55:01

Áthúzás príma és hasznos eszköz, megtartom. Rizikó mindig van, vállalni akkor, ha érdemes. Humor ölni tud nem azt jelenti, hogy humortalan valaki (én?), sőt! Hasznos mint áthúzás.


Olvasói levelek • 114052019-08-12 14:07:16

1) Nyerő szériát ki kell használni 2) Nem ruha teszi az asszonyt embert 3) Pêche Melba-t nem ismer(t)em csak mint ínyencséget 4) Földrengésbiztos helyen vagyok 5) Humor ölni tud.


Olvasói levelek • 114032019-08-12 13:56:30

Modorom reszelgetéssel pontosabban csiszolgatással ( mert jó kommentelő holtig csiszol) egyre csiszoltabb lesz, mint a csiszolt smaragd gyémánt. Ajánlom neked is csiszol(gat)ni, akkor talán kinőnéd az afféle alantas hazug kamaszos trágárságaidat mint ez: "...azzal a bérbeíróval, aki 4 év alatt 4265 beböffenéssel árasztotta el gyűlölködés-szító ocsmányságaival (évi 1066) a Café momust, mai állapotában inkább a Café Edust." + "hordázás" uott.(Hozzászólások a Momus.../7171) Engedelmeddel Engedelmed nélkül bemásoltam, hadd lássa ország-világ-szerkesztő(k), akárkiről írtad. Legközelebb anyázni fogsz? Ha én írnék ilyesmit akárkiről, már úgy kivágtak volna innen mint Pavarotti a magas cét...vannak egyenlőbbek..


Olvasói levelek • 114022019-08-12 13:47:11

Csalódtam no-tali ügyben ;-) stílusom  tiszteletteljes, sosem volt másmilyen. Nem másolok, saját üdvözletemet küldöm: Madame, je vous adresse mes salutations les plus sincères!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71782019-08-12 10:02:59

Uj szinpadi valtozatat (Katona J.Sz.) nem javaslom megtekinteni ld. beirasomat  Tarsmuveszeteknel.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71772019-08-12 10:00:46

Agyad epsege ( is) ketsegbevonhatatlan :-) mint ahogy egyeb tulajdonsagod is ... ld. 7138 kozepe tajan a magyar nyelvu operaeloadasok vedelmezojerol irt megjegyzesem. Ismeros? :-)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71762019-08-12 09:53:46

Kedves Lujza, nekem nincs mas dolgom mint hatradolni es csak azt javasolni, hogy olvasd, olvassatok el mindahanyan 7171-ben az "azzal a..." bekezdesu mondatot. En csakazertsem sullyedek erre a tragar szintre. Ha en irnek barkirol barkinek ilyen kifejezeseket hasznalva, ugy kitiltottak volna mar... ugy, amennyire 7171 szerzoje szeretne es amin dolgozott hosszu ideig fidelion (ott ennel is durvabb szavakkal, jelzokkel) es amin dolgozik hosszu ideje itt. Nemcsak nyaron, mindig es reggel, este meg ejjel. Meg mindig. De mint irtam mar parszor: teher alatt no a palma meg ha silany is az a teher ;-)


Olvasói levelek • 113862019-08-11 16:54:23

Mikor, hol talizunk? ;-)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71692019-08-11 16:49:23

Nem oktató, nem fölényes. Agyonhájpoltalak egy minapi beírásban is (igaz, név nélkül, mert úgy elegánsabb, de rád lehet ösmerni, keresd meg, és szólj ha nincs meg), hát mit tegyek még? :-) A közönség igenis szavaz: jegyet vesz/nem vesz, elmegy/nem megy el. Erről szól szinte mindenki, -zéta- óta. Azt én is írtam: "és szavaz a kezével a helyszínen = tapsol ... vagy nem tapsol, sajnos ez utóbbi szokás elég ritka mifelénk, erről sokan sokat írtak már itt is, máshol is." (7158) Kösz az "ügyes fogalmazványt". Üres (is) lenne? Tán a zsebem? Megesik olykor :-) Bárbeszéd tényleg nincs, néha be'jó lenne...párbeszéd sincs sok, szentigaz. De egyezzünk már ki: ki, miért és mikor szidja és többet Főig. urat? Ami engem illet, én sosem (személyében) és főleg úgy általában nem és nem kiáltok általános "válságot" sem, hanem esetről esetre próbálok véleményt (véleményt!) fogalmazni konkrét dolgokról, produkciókról, intézkedésekről és nem húzok egyetemleges vizes lepedőt az Intézményre. Baj?


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71682019-08-11 16:33:35

Hagyományos jó kapcsolatunk folyamatossága érdekében."főiparágban és témavezetőként": ezeket észre sem veszem. A többit nem tudom értelmezni, talán  romlik a felfogóképességem.. Egyszerűsítek. Vattázás: nem vállalható és demoralizáló fizető közönségnek, művészeknek egyaránt, főleg rendszerszerűen nem. Nem látom, hol, mikor írtam mást. Viszont érthetően megírtam valakinek, hogy a rossz házak nem vezethetők le egyértelműen vélt vagy valósan rossz rendezésekből, ahogyan még a másvalaki által hivatkozott "idős hölgynek" sem hiszem el, hogy kizárólag azért nem megy "soha többé" az Operába, mert X/Y produkció nem tetszett neki.


Olvasói levelek • 113812019-08-11 16:15:38

Pardon(nez moi), a te levedben tuti, hogy nem vagyok, nem leszek kanál, de még kanül sem... brrr és piha! Köszönöm a bókokat, de el kell hárítanom: nem vagyok sem franciás műveltségű sem össztopic-vezér, amivel egy másik beírásban tüntettél ki, sőt: fizetett kommentelő sem, amivel egyszer már szintén megtiszteltél :-) Tanácsolnám inkább elismerni, hogy benézted és Sachs -nem Goldman Sachs, ők másvalakik voltak- csizmáját tévedésből szórakozottságból raktad Madarász Henrik asztalára. Pedig jobb helyeken nem comme il faut ... ja ez franciás műveltség, bocs. További jó enyelgést a Madame-mal ... ja ez is franciás ...ehhh...pas au revoir :-)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71652019-08-10 19:56:54

Nem ugy ertem. Ugy ertem, hogy kerdeztem valamit Klara idezete okan ugy altalaban es gondoltam, valaki valaszol. Rosszul gondoltam (eddig). Csak nem ertettem, hogyan s miert kerul Hans Sachs csizmaja Madarasz Henrik asztalara. Most sem ertem, de nem baj. Johet idezet Aida-kiralytol vagy Fulop kiralytol is. Kiraly ... kiraly. Ez kiraly!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71632019-08-10 19:17:14

Ez mi? Első ránézésre = Brabant nekem mondjuk Lohengrin. Klára a Mesterdalnokokat idézte, engem is utóbbinak a MüPa-beli finálé-fordítása érdekelne.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71602019-08-10 14:43:21

Itt OFF, de itt jött elő: nem biztos, de valahogy arra emlékszem, hogy a Mesterdalnokok MüPa-fordítása, vetítőfelirata nem "nyelte le" a Harmadik Birodalom óta rosszul csengő záró sorokat, hanem eléggé másképpen fordította magyarra, az eredetinél "piszibb" változatot olvashattunk. Valakinek talán megvan az ottani szöveg vagy emlékszik rá, köszönöm, ha be tudja másolni.


Jonas Kaufmann • 24042019-08-10 12:02:27

...min längtans mål, min sol mitt allt :-)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71582019-08-10 09:16:33

Az ízlésvilág változását jól érzékeltetted. A fölsorolt "attribútumokra" építő produkciók lefutottak, az a korszak elmúlt, jött helyette másik. Az is le fog futni és így tovább. Közben folyamatos kölcsönhatás van a két oldal: "színpad" és "nézőtér" között: formálják egymást. A "színpad" sikeres szereplői -szerzők és előadók/megvalósítók- formálják vagy formálni igyekeznek a néző ízlését, "világát", a néző pedig reagál, visszajelez, ha úgy tetszik: szavaz. Szavaz a lábával = elmegy az előadásra illetve előtte szavaz a zsebével = megveszi a jegyet és szavaz a kezével a helyszínen = tapsol ... vagy nem tapsol, sajnos ez utóbbi szokás elég ritka mifelénk, erről sokan sokat írtak már itt is, máshol is. Egyvalami nem történik: az idő nem áll meg, hiszen te is ezt fejtetted ki. Az nem megy, hogy egy általam kívánatosnak gondolt pillanatban vagy bármikor megáll(ítom) az idő(t) és a változó ízlés kereke(t)! Konkrétan kedvenc példámat hozzávarrva beírásodhoz: olyan nincs, hogy bevezettük a villamosságot, a folyóvizet (és sok más is bejött: elektronika csodái stb.), a nézők nem dobálják be, amit nem illik, ám pl. a Nádasdy-Bohémélet pesti bemutatójának pillanatában megáll(t) az idő és "úgy" marad örök időkre: Bohémélet is, más is marad örökre, teszem azt pl. az 1930-as, Rékai András-rendezte Traviata, ha jól emlékszem, arról is beírtál pár hónapja. Vagy pláne szelektíve: ami nekem tetszik, az marad, annál megáll az idő, ami nekem nem tetszik, az nem marad(hat). Számomra evidens, hogy ha már majdnem 100 éve nemigen írnak maradandóan színpadképes operát, akkor az operai aranykor műveit gondolják újra, értelmezik (igaz: sajnos és olykor félre is) rendezők, társulatok. Ugyanez vonatkozik klasszikus drámákra. Új drámák-operák esetében erre nincsen szükség, mert "jólnevelt" új drámák-operák aktuálisan eleve saját korukhoz szólnak, nem kell őket (át)értelmezni, újragondolni. Az aranykor operáit sem kellett  (át)értelmezni, újragondolni bemutatásuk idején, mert azok eleve saját koruk hangján vagy azt megelőzve szólaltak meg. Csakhogy saját koruk elmúlt, 100-200-250 évvel: 2019 emberéhez pedig nem lehet 1/1 úgy szólni mint Mozart, Rossini, Verdi, Wagner sőt Puccini vagy a sokak által kortársnak vélt Berg idejének emberéhez, ahogyan Euripidész, Shakespeare, Moliere, Ibsen sőt!: Strindberg, Ionesco, Beckett, Jarry nyelvén sem, pedig utóbbiak aztán elég "bevállalós", "merész", ám régóta klasszikus szerzőknek számítanak.Mégis értelmezik,újragondolják őket is.



A Triptichon komoly és meggyőződésem szerint indokolt sikert aratott és a Ház  jelentős művészi teljesítményének tartom. A trilógiás napra váltottam jegyet és a maga teljességében élvezhettem a produkciót. Anger Ferencért nem rajongok, ahogyan más rendezőért sem: mindig 1-1 konkrét produkcióért "rajongok", megjegyzem elég ritkán, mert nem vagyok rajongós típus és mindig 1-1 konkrét produkció nem tetszik és nem általában "a" rendező. Persze sok "1-1 produkció" idővel megrajzolja 1-1 rendező művészi profilját -ami szintén változhat és változik idővel!- és a nézőben kialakul egy nagyjából általános vélemény X vagy Y rendező (színházi társulat) stílusáról, ízlésvilágáról, értékrendjéről. A Don Carlos-szal (ami Bécsben már Don Carlo, hm...mint Don Juan vs Don Giovanni), szóval a Don Carloval megfogtál :-) mert ahogy öregszem, úgy araszol fölfelé a darab az én ranglétrámon kedvenceim legelső vonalába, pedig már először is bizonyos Boris Christoff-al láttam úgy 48 éve, elsőrangú bariton, jó mezzo és sajnos enyhén szólva nem kifogástalan tenor és szoprán főszereplővel. Na ez az az opera, amiért a minap emlegetett vonatra felszállva szívesen elmennék a nem távoli Bécsbe, noha az ottani tenort és mezzót nem ismerem. (Megköszönöm, ha valaki igen és ír róluk.) Valószínűleg nem fogok, úgyhogy érdeklődéssel várom a pesti újat.


Olvasói levelek • 113702019-08-10 08:12:32

Igen, igen! Oui, oui! Bonjour (tényleg egy szóban) avagy Bon journée! És elköszönéskor, amit máris megteszek: Au revoir! A bientot! A demain! Adieux! Több nem jut eszembe fejből :-)


Olvasói levelek • 113682019-08-09 16:41:15

Nem engedelyt kertem, csupan egy udvarias es talan nem  magyartalan szofordulatot hasznaltam. Csusztatasokkal nem is kell es nem is erdemes foglalkozni, legalabbis nalam nem: meg csusztatott palacsintat sem csusztatok. Erdemes(ebb) lenne inkabb a francia nyelvvel foglalkoznia, ha mar franciaul koszont el Lujzatol. Eleg gyenge a francia tudasom, viszont eleg sokszor jartam arrafele es nem emlekszem ra, hogy a franciak Bonjour-ral koszonnenek el. Bonjour-ral bekoszonnek, udvozolnek es/de nem elkoszonnek es kulon irva a ket szot, oui! Aki nem tud arab...khm... franciaul...ja es ugye megengedi, hogy jelenleg hasznalt kutyumon ( nem kutyamon!) ekezet nelkuli betukkel irjak...nem magyartalanul, magyarul.


Olvasói levelek • 113672019-08-09 14:41:20

Szerintem minden dolog azaz koncert érdekes lehet: welcome!


Olvasói levelek • 113662019-08-09 13:48:36

Ezek szerint a szlovák mezők dúsak, zöldek...na ja, kérem, tudjuk: a szomszéd kertje mezeje mindig zöldebb :-)



Persze, hogy nem muszáj! És milyen sokan írnak milyen sok helyen sok mindenről sok mindent, ami nem értelmes...diplomával!


Olvasói levelek • 113652019-08-09 13:44:58

Kérünk s egyben kívánunk még sokszor hat évet :-)


Társművészetek • 13232019-08-09 10:07:45

A kormány reagált egy „Miért hagyják veszteségesen működni a Nemzeti Színházat” című képviselői kérdésre. Mint ismeretes, a Nemzeti Színház 2018-ban közel 2 milliárdos állami támogatás mellett 150 milliós veszteséget termelt. A Nemzeti igazgatója, Vidnyánszky Attila a tao-támogatás megszüntetéséért küzdött: ebből a -jegybevételhez kötött- támogatási formából csak 76 milliót sikerült összegyűjteniük tavaly. Ehhez képest a tao-pótlására létrehozott alapból idén 400 milliót kaphat a Nemzeti, miközben több, korábban szakmailag és gazdaságilag is jól működő teátrum, a jegybevétele után beszedhető bevételnek csak a töredékét  kapta.A cikk hvg.hu-n itt olvasható. A tao-t kiváltó új támogatási rendszerről, kedvezményezettjeiről pedig az origo.hu-n olvasható írás.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71562019-08-09 09:39:25

Visszautazáshoz jó lehet az emlékezet vonata, én is felülök rá nem ritkán, de még jobb lehet X légitársaság nem virtuális, hanem valóságos repülőgépe/vonata :-) Az én emlékezetem (vonata) is jobban működik 30-40-45 évvel ezelőtti előadások, énekesek, az első előadások szereposztása és hasonló becses relikviák tekintetében operai és sok -minden?- más téren. Szerintem ez a szelektív emlékezet korral jár és nem (okvetlenül) azzal, hogy a frissebb emlékek, élmények mindig vagy többnyire silányabbak. Nálam legalábbis. Én sem "irigylem" azokat, akik nálamnál többször voltak rangos külföldi opera-, koncert stb. előadásokon. Senkire semmiért nem irigykedem (én sem). Magam is megfordultam nem kevés külföldi operaházban, hangversenyteremben, de szívesen visszamennék mindegyikbe vagy elmennék olyan(ok)ba, ahová még nem jutottam el, ha netán rossz produkciót fognék is ki. És igen, ahogy te is írod, a "nagy" házakban is vannak rossz produkciók, ahogy Pesten is. Miért is ne lennének? Nincs hely, ahol mindig sikeres és mindenkinek tetsző produkciók mennek. A kritikusok éhen halnának :-) Vetítésekről: igen, hallottam technikai problémákról, sőt, egyszer én is elszenvedtem, hogy többször és percekre megszakadt (!) a közvetítés a Fesztivál Színházban és az előadás nem a megszakadástól folytatódott, hanem onnan, ahová közben az élő MET-előadás elért. Bosszantó volt. OFF-oddal egyetértek, legfeljebb kétlem, hogy fél évszázados elmaradás pótolható. Szerelemben sem, operában sem, kettőben együtt = opera iránti szerelemben pláne nem :-)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71552019-08-09 09:04:56

"Kisérletező kedvű rendezések fölvállalása" mellett emeltem szót. Most az baj, ha egy dologban MÁO oldalán állok. Csakúgy mint Erkel jegyáremelés-toposzban. Nehéz itt megfelelni ;-) igaz nem is szándékom. Megfelelni a saját véleményemnek akarok, ami akár téves is lehet ill. egy vélemény sosem téves, legfeljebb eltérhet másokétól. Az általános ízlésvilág  halad, még pontosabban változik. Ehhez talán (biztosan) nem férhet kétség. A fölsorolt darabok nem mindegyikét láttam (még) vagy csak tévében és nem keresek vissza itt, de határozottan emlékszem, hogy tetszett vagy nagyon tetszett a Triptichon, Don Pasquale, Porgy és Bess, Lucia (kivéve az ideiglenes?  díszletet), Gioconda (kivéve a meghamisított finálét), persze Bohémélet 2.0 és nagyjából megfelelt a Traviata. Bánk bán bariton változat képtelenségének pedig látatlanban hangot adtam. Többi restanciám zömét igyekszem behozni, kivéve tán a Wagnereket, abban MüPa verhetetlen. Már csak ezért is igazságtalan mondjuk teltházas Rheingoldot várni-számonkérni Erkelben és a listán akad még pár olyan cím, amiért semmilyen rendezésben nem tolong(ana) esténként másfélezer ember, pláne sorozatban. Lehet ízlésterrorról beszélni: akkor a világ operaházainak túlnyomó többsége (mindegyike?) rendezői ízlésterror alatt nyög. Miért lógnánk ki a sorból? A felelősség a kisérletezésnek, újragondolásnak nem önmagának a tényében, hanem annak minőségében, milyenségében leledzik. Igen, vannak kisebb-nagyobb (nagy) melléfogások, naná hogy. Azonban -mint írtam másik fórumtársunknak- életszerűtlen ezekre fogni MÁO "válságát" vagy azt, hogy csak emiatt nem megy el sok néző "soha többé" az Operába. Ahogy világhírű karmesterünk (NN) pár hete egy interjúban kb. mondta: 40 éve is az opera válságáról és a közönség elöregedéséről beszéltek, ahogy ma is. És fognak beszélni 40 év múlva is...teszem hozzá én. Remélem, megérjük :-)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71412019-08-08 10:21:58

Előző (7138) beírásomhoz híven kisérletet sem teszek annak tisztázására, mit ért pl. ön "korhű ELŐADÁS" alatt, mit értenek mások ez alatt. Gyanítom, nagyon sokféle vélemény lenne. Azt azonban bátran kijelentem, hogy az Operaház -sem a pesti sem más nagy operaház- nem oktatási intézmény, nem vagy nem elsődleges feladata operai "alapok" lerakása, gyerekek zenére nevelése-csábítása. Az Operaház, operaházak jó értelemben vett szórakoztató intézmény(ek), színház(ak), ahová már valamelyest fölkészült nézőket várnak, valamelyest fölkészült nézők ülnek be. Család, baráti kör, iskola feladata, hogy generációról generációra át- illetve továbbadja a zene szeretetét. A színházé, operaházé pedig az, hogy társulatával művészi produkciókat hozzon létre legjobb tudása szerint, sikerre vezetve a produkciót és a társulatot. "A színház nem kolostor", tartja a régi mondás...és nem iskola, teszem hozzá én.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71402019-08-08 09:39:04

Visszautazni ifjúkorunkba sajnos vagy nem sajnos, csak virtuálisan tudunk. Akkor már jobb egy valóságos utazás pl. New Yorkba és egy opera megtekintése a MET-ben ... vagy ha erre nincsen mód, megnézni a "live" sorozatban. Az Aidát a Fesztivál Színházban láttam, balett nekem sem tetszett és a Pesten döbbenetes Otellót hozó Antonenko csapnivaló volt, de attól még jó volt látni-hallani Netrebkót és Rachvelishvilit, érezni a "miliőt". Végképp nem értem -vagy nagyon is értem?- hogy egy rossz vagy rossznak tartott Aida-balett és az előadás moderátora miatt hogyan jutottál el ahhoz a felismeréshez, hogy nem kellene élned New Yorkban. Én sem ott élek, de egy Uránia-előadás alapján ilyen definitív következtetést nem vonnék le :-)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71392019-08-08 09:29:27

Bevallom, két opera olyan, aminél alig tudok elképzelni "modernizálást" ... másik a Turandot :-)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71382019-08-08 09:08:57

Tisztelt Zöldszemű! Haboztam, megszólítsam-e, reagáljak-e a témában. Haboztam, mert a "klasszikus" versus "modern" (opera)rendezés örökzöld témáját emelte be a diskurzusba éspedig úgy, hogy kétséget sem hagyott afelől, hogy akár ön vagy akár pl. az általam (is) nagyrabecsült Búbánat fórumtárs által példaként említett "idős hölgy" vagy több fórumtársunk soha, de soha nem fogadna el másfajta rendezést mint amit az idős hölgy ill. ön szeret, vagyis azt a rendezői felfogást, amit megszoktak, amire szocializálódtak: "hagyományos", "szép", "klasszikus" produkciókat a boldog békeidőkből, amikor fiatalok voltak, fiatalok voltunk -én sem vagyok már "mai gyerek"!- és MÁO-nak a "válsággal" cimkézett jelen állapotát nagyrészt erre a tényezőre vezeti(k) vissza. Meg sem kísérlem eltéríteni vagy befolyásolni hosszú évtizedek alatt kialakult ízlésvilágát. Az általános ízlésvilág azonban halad. Úgy jó 100 éve, hogy egyáltalán "igazi" operarendezésről beszélhetünk és lassan 70 éve, hogy a Wagner-fivérek a maguk frontján azaz Bayreuthban megcsinálták az operarendezés történetének egyik nagy forradalmát. Föl nem sorolom, mi minden történt az azóta eltelt időben Bayreuthon és az Óperencián innen és túl, de nem lehet kétséges, hogy a világ és benne az opera és benne az operarendezés hétmérföldes léptekkel halad. Lehetséges, hogy rossz irányba halad, lehetséges, hogy a világ a szakadék felé halad (sajnos vannak erre utaló jelek és vélemények számosak) ... de halad. Feltartóztathatatlanul. Szabad ezt a folyamatot, mármint az operarendezés radikális vagy radikálisnak vélt térhódítását egyetemlegesen és differenciálatlanul elitélni, elmarasztalni, de mint olykor írni szoktam: "a karaván halad". és egy világméretű jelenséget egy kézmozdulattal lesöpörni, jogosultságát tagadni vagy kétségbe vonni nem szerencsés, mondhatni: nem bölcs. Hogy egy másik példát említsek: ön és én és még mások is egyetértünk abban, hogy az operákat eredeti nyelven kell énekelni és (nálunk) magyar felirattal kell ellátni, beleértve a magyar librettóra írt műveket, de van olyan fórumtársunk, akinek tapasztalata, ízlése tiszteletet érdemel és kétségbevonhatatlan, ő pl. a végsőkig a magyar nyelvű operaelőadásokhoz ragaszkodna. Van olyan fórumtársunk, aki talán meg is esküszik arra, hogy 50-60 év után fejből emlékszik magyar nyelvű operaelőadások minden egyes szavára, amit szép kiejtéssel éneklő énekesektől hallott. Arról már nem tudni, hogy a csúnya kiejtéssel éneklő szólisták, netán a kórus minden szavát tisztán értette-e, amit legalábbis kétlek vagy irigylem, ha értette. Kurz: megkockáztatom, hogy igazi operaszerető nem tesz fogadalmat arra, hogy ő "soha többé nem megy el az Operaházba/Erkelbe" csak azért, mert X vagy Y rendezés nem tetszett neki. Ahogy a napokban megvédtem illetve megérteni próbálom az Erkel Színház "goromba mértékűnek" vélt helyáremelését, ugyanúgy szót kell emelnem kisérletező kedvű rendezések fölvállalása mellett. Aztán ezek fogadtatása majd eldönti a produkciók sorsát. A keretes szerkezet jegyében még egyszer: nem az ön vagy az önnel egyetértő fórumtársak meggyőzése végett írok: azt nem gondolom megvalósíthatónak, hanem azért, mert ez a véleményem és sokan másoknak is ez a véleménye -ha nem itt, akkor máshol- és mert mint írtam: "a karaván halad".Tisztelettel:ED


Pantheon • 23732019-08-06 21:35:08

Toni Morrison (88), az első afro-amerikai nő, aki (1993) irodalmi Nobel-díjat kapott.


Olvasói levelek • 113612019-08-06 09:52:51

Bárcsak több külföldi nagyvárosból tudósítana valaki zenei eseményekről! Barcelonából, Liceu-produkciókról pl. nívós tudósításokat szoktunk kapni és nagy szerencsénkre, van egy utazó zenei nagykövetünk, dr. Heiner Lajos, aki -bár olykor, nyilván más híján ékezet nélküli kütyüről- mindig hiteles, izgalmas írásokat küld.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43632019-08-06 09:43:55

Kritika a margitszigeti aug. 1-jei ParBaj-ról (Mezei Néző blog) itt olvasható.


Olvasói levelek • 113572019-08-05 13:39:19

Meggyüttél édes öcsém (húgom? tudom is én) kedves örök  jóakaró fórumtársam? Alig vártalak. Klub Rádiót nem hallgatok, semmilyen kiadásban nem idézek, ATV-t sem. HVG-t igen, néha (ékezetek nélkül) meg is köszönik ld. Rost A/2043 és néhány mást is pl. t.k. közmédiát vagy origo.hu-t is, amit "véletlenül" lefelejtettél a listádról, de vajon miért és vajon melyikről? A HVG-sről vagy a 888-asról? Ha nem tudod eldönteni, hová sorold: szólj, segítek. Felsorolt fórumtársak közül Cilike korrektül cáfolta állításodat, nagy tétben fogadok, hogy álmodó nem énmiattam távozott, Momo pedig, ugyancsak nagy tétben fogadok, (olykor?) jelen van minimum megfigyelői státuszban. Ő tudja miért, de nem énmiattam, még ha ezt füllentené állítaná is: nem régen ő maga beírt, hogy "néha benéz" vagy hasonlót. És nem kötelessége(tek) elolvasni a beírásaimat. Mondjuk Cilike hiányzik is nekem miként álmodó is. Neked aztán nem szükséges "Kompenzációként belinkelni 888, kuruc.info, stb. tartalmakat": beírásaid híven tükrözik a felsorolt és hozzájuk hasonló oldalak szellemiségét, ami szíved joga. (Az enyém meg az, ami.) Már tisztáztuk, hogy köztünk jó a munkamegosztás mint fidelion, aminek fóruma nem miattam szűnt meg, köszi, de ilyen sokra azért ne tarts engem: te kiüldözöl,  kiüldöznél, kitiltatnál...én pedig teszek rá.  A "d" betűt szándékosan hagytam le az utolsó szó végéről :-)


Olvasói levelek • 113562019-08-05 13:25:58

Most látom, itt is elhelyezte beírását: ugye akkor én is bemásolhatom a magamét? Kiegészítve azzal, hogy engem már sok mindenért támadtak itt, de nyelvhelyességemért vagy stílusomért még nemigen. De sosem késő, van ügyeletes nemzet...rend...nyelvőrünk, aki kijavít ha kell, ha nem kell. Még egyszer üdv. ED Ja és ugye megengedi, hogy akkor írjak be, amikor nekem tetszik még úgy is, ha éppen nincs kéznél ékezetes gépezetem?



Kedves smaragd, üdv. itt! Nagy öröm, hogy ezúttal nem csupán 2-3 érdekfeszítő, sokunkat megmozgató topikba (Kemény Egon, Franz Schmidt) írt be. Bár nem túl érdemi ügyben, de e rovatban (Hozzászólások...) is végre megszólalt. Örömmel jelentem, hogy visszatértem állomáshelyemre, ahol megszokott, ékezetes gépemen potyogok pötyögök. Nem ígérhetem, hogy ezentúl ez mindig így lesz, sőt. Megtisztelő, hogy néhány utóbbi, ékezetek nélküli beírásomat kigyűjtötte. Több is van, korábbról. Hogy attól, hogy ékezet nélküliek, színvonaltalanak lennének? Hm, érdekes (mások is írnak így olykor)...mert mi más miatt minősíthette "fenti bejegyzéseimet" színvonaltalannak, ha egyszer -ön írtanem olvasta el azokat (sem)? Üdv. ED


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71142019-08-05 10:08:20

Kedves Lujza, köszönöm. Mi tagadás, lebuktam: nincs "Ringató"-korosztályos csöppség a közvetlen környezetemben és bár hallottam  ezekről a programokról, megfeledkeztem róla. Egy ötletünket tehát megvalósították. Pech. Illetve szerencsére :-)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71132019-08-05 09:59:01

Kedves smaragd, üdv. itt! Nagy öröm, hogy ezúttal nem csupán 2-3 érdekfeszítő, sokunkat megmozgató topikba (Kemény Egon, Franz Schmidt) írt be. Bár nem túl érdemi ügyben, de e rovatban is végre megszólalt. Örömmel jelentem, hogy visszatértem állomáshelyemre, ahol megszokott, ékezetes gépemen potyogok pötyögök. Nem ígérhetem, hogy ezentúl ez mindig így lesz, sőt. Megtisztelő, hogy néhány utóbbi, ékezetek nélküli beírásomat kigyűjtötte. Több is van, korábbról. Hogy attól, hogy ékezet nélküliek, színvonaltalanak lennének? Hm, érdekes (mások is írnak így olykor)...mert mi más miatt minősíthette "fenti bejegyzéseimet" színvonaltalannak, ha egyszer -ön írta- nem olvasta el azokat (sem)? Üdv. ED


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71122019-08-05 09:46:04

1. Nem írtam, hogy büszke vagyok rájuk, legfeljebb büszke lehetek rájuk, de az nem ugyanaz és azt sem írtam. Hanem, hogy -és milyen jó ezt ismét leírni, kösz!- "dicsoseget hoznak hazajuknak. Mert mint mar irtam, a haza nem azonos a hazat aktualisan iranyito kormanyzattal, semelyikkel." (ekezetek nelkul, pfuj!)



2. Bocs, tényleg köszönöm a jegyár-infókat. Akkor kiterjesztőleg így: sem Erkel (alap) helyárait, sem a legutóbbi áremelés mértékét nem gondolnám példátlannak. Mint jeleztem, a zárvatartás átkos éveiben elmaradt áremelést akarhatták/kellett behozni, ami közgazdaságilag indokolt. A közönség "goromba" reagálás=fogyása mint az -zéta- áttekintő írásából kiolvasható, számos tényezőből eredeztethető, aminek csak egyik -szerintem távolról sem fő- oka az áremelés. 


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71112019-08-05 09:20:02

Csak egyszer jutottam be műhelyházi előadásra, a többi produkcióra  szétkapkodták az (ingyen)jegyeket. Előadás után éppen csak elértük az utolsó "normál" járatot, a következő = már éjszakai járat 30 perc múlva jött kiírt menetrend szerint. Főleg zenekari művészeket láthattál a szerelvényen (+tűzrendészt, ha aznap nem volt havária esete), mert ők gyorsak lehetnek: hangszerüket le- ill. elteszik, gyors átöltözés, máris indulhatnak. A többi fölsorolt közreműködő nem tud ilyen hamar "civillé" válni, ők aligha érhették el a normál járatot. Dehát mit lehet tenni, ha a külső belvárosi külső Köbányai úton még nem jár az M10-es metró. M10 lesz, számozás 9-ig már foglalt. Menetrendet linkeltem! Remek PR-szlogen ötletet adhattál Főig. úrnak!! "Operát nézni jöjjön Műhelyházunkba! Nagyszerű produkciók, olcsó helyárak (csak 30€!), közvetlen párizsi vonatösszeköttetéssel!" Jobb híján -gyenge franciaságom miatt- Google fordítóval: "Venez regarder l'opéra dans notre studio! De superbes productions, des prix raisonnables (seulement 30 €!) Avec correspondance directe en train vers Paris!"  PS Apró kiigazítás: néhai Tolbuhin körút régi-mai neve Vámház körút, néhai Dimitrov tér régi-mai neve Fővám tér. Fővámház az ott álló Ybl-palota volt (nem az Népköztársaság Andrássy-úti).


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71102019-08-05 08:45:19

UFF Jó reggelt, jó hetet-havat! Nem találtam a szabályzatban olyan passzust, ami tiltaná szakácskönyv belinkelését. Miért is tiltaná? Hiszen pl. ez a link is némileg operai vonatkozású. "A gyomor a legnagyobb karmester", mondta a maestro.. Tegnap belinkelt receptkönyv szerzője nem mérhető a "pesarói hattyúhoz"...vagy mégis? Ha Beethoven a zene Mozartja, miért ne lehetne ő a zene politika szakácsművészet Rossinija? Ha tudná, kihez hasonlítom, talán örülne neki. "Egy logikai követeztetés a felelőtlen hasonlatosdiból nem hitvallás."-írod te. Egy felelőtlen következtetés a logikai hasonlatosdiból hitvallás.- írom én. Így írtok ti (Karinthy) és így írunk mi :-) Igyekszem jelen lenni, igen: gondolataimmal együtt -akadnak, akik talán elviselik - politikai üzeneteim viszont nem. Legfeljebb gondolataim páraknak érdektelenek/nem tetszenek: átugor(hat)ják. Én bizony dolgosmagyaroztam. Dolgosak vagyunk, tán nem?


Plácido Domingo • 7132019-08-04 10:02:53

Nem tudom, énekesek lettek-e, lesznek-e az onokák? Legközelebb őket is el lehetne hozni. Three-generation-concert, jól hangzana. A fővédnök személye pedig 100%-os garancia.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71022019-08-04 07:25:44

Kedves bermuda! Csak ismetelni tudom: irigylem bamulatos memoriajaert. A felsorolt es fel-nem-sorolt muveszek, nemelyikuk sajnos tul koran, mar eltavozott, de nem eltek, nem enekeltek hiaba. Oromet, eletre szolo elmenyt szereztek sokaknak, sokunknak. Nyugodjanak bekeben, a meg elok pedig eljenek sokaig egeszsegben. Mi pedig erjuk be a maiakkal (sok jo akad koztuk) es elvezzuk enekuket eredeti nyelven, ahogyan megirtak a muveket es ha igenyeljuk, olvassuk a magyar feliratot hozza! Orulok, hogy masnak is kedves-kedvenc olvasmanya Dumas regenye, ahonnan nickemet vettem :-)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71012019-08-04 07:00:45

1) Meghiszem azt! Marmint hogy nem erdekelnek. Csak ok meg ne tudjak, mert meg ketsegbeesnek es az arthat nemzetkozi karrierjuknek: ketsegbeesetten nehezebb dirigalni, rendezni, oktatni...es a hazajuknak dicsoseget hozni. Marpedig ketsegbe-nem-esett allapotban ok bizony dicsoseget hoznak hazajuknak. Mert mint mar irtam, a haza nem azonos a hazat aktualisan iranyito kormanyzattal, semelyikkel.



2) - 3) Erkelrol beszeltunk: pihentessuk Operahaz arainak ugyet, beszeltunk rola eleget. Erkel arai marpedig nem gorombak, csaknem szelidek. Daczosan Foig. ur partjan allok e tekintetben es nem csupan e tekintetben. Minden tekintetben persze nem. Az szolgalelkuseg lenne. (vo. "Cortigiani!"/"Szolgalelkek!"/Rigoletto)



MuPa-kornyeki negyedek jovobeli demografiai viszonyai egyelore nem ismeretesek, de a csecsemokoncertek bevezeteset jo otletnek tartom. BFZ-Kakaokoncertek mintajara:  anyatejkoncertek! De kedvezmenyes aron! Es meg jaratsurites sem szukseges, legfeljebb ejszakai babakocsi-rally-k lesznek a Soroksarin, Vagohid u.-ban, hidon. Izgis.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71002019-08-04 06:51:54

Indulatok? Nekem? Meg az sem hoz indulatba, hogy immar (napi?) felezres tomeget almodsz a Muhelyhaz kozonsegekent. Potszekezve? Vagy hogyan? Es a tuzrendeszeti eloiras: az kutya? Mert mintha 3-400-as ferohelyrol cikkeztek volna. Ejnye no! Foig. urral nem folosleges, hogy egy csoportba soroljalak, sot! bar napi otmillios  (500 nezo x 10.000 Ft) jegyarbevetellel tan meg o sem szamol...meg a 4-5-szor nagyobb Erkelben sem tul gyakran. Ezzel a bizonyara megalapozott kalkulacioval meg ot es gazdasagi igazgatojat -ha nem eppen te vagy az- lepipalod :-) mikent a muhelyhazi Totek ezek szerint majd lepipaljak az Erkel-Toscaekat. Nagy orom, hogy neked mindket MuPa-villamosjarat megfelelo nyilvan oda-vissza. Abbol a lakasodbol indulsz az eloadasra es abba a lakasodba utazol vissza, amelyikhez eppen jon a soros villamos...mint Klara irta, ugy 10-10 percenkent. Kituno  statusz! Foleg ha meg a 28-as utvonala menten is van hol megszallni a suritett ejszakai jarattal a Muhelyhazbol valo hazateres utan.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70992019-08-04 06:29:15

A multkor azt irtam altalanossagban, hogy szinvakokkal nem erdemes vitatkozni. Most sem teszem. De ha te Trianonrol es vegsavazasrol irsz -amirol en viszont nem irtam- akkor baj- es forumtarsi kotelessegem figyelmedbe ajanlani: fordulj egy jo szemeszhez, mert valahol, valamit ugy felreolvastal, hogy a fal adja a masikat ... marmint az a fal, aminek szemvizsgalat (szemuveg?) nelkul a vegen meg nekimesz, ami baj lenne, mert cimed ismerete nelkul, barmennyire is szeretnek, nem tudnek a segitsegedre sietni.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70982019-08-04 06:05:07

A linkelt oldalt sosem olvasom. A google kereso dobta ki, amikor egy olyan szakacskonyvet akartam belinkelni, ami melto helyet biztosithat 7084-ben kifejtett politikai hitvallasodhoz, amit bekereztethetnel, meg jol johet valahol, valamikor. Sosem keso. Ez az oldal pont melto a te "masik" oldaladhoz (7084) szerintem. Erzekenykedj csak nyugodtan. En nem erzekenykedtem, amikor undorodtal (marmint tolem) es amikor gusztustalannak illettel...inkabb szanakoztam es szanakozom. Viszont udvariassagomat es szeretetemet segitsegul hivva, nem intezlek el rovid uton mint tette azt nemreg ket masik forumtars. En jo fiu vagyok es tisztelettudo :-) A hozzaszolasaid bekuldesenek idopontjat nem tartom kozerdeku problemanak: azok az idopontok  valoszinuleg a te maganerdeku problemaid. Nekunk pedig ejszakai termesed udito-frissito olvasmany napkozben; koszonet erte, hogy mint friss ujdonsagot kezbesited az ...khm... ebredo magyaroknak es a mas felteken mar ebredt, eber, dolgos magyaroknak ;-)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70932019-08-03 17:42:30

1) Neeem, neeem. Már az égő gyufával közelítettek a gyújtózsinórhoz Erkelnél...de mert nem jártak sikerrel, inkább külföldön próbálnak azóta több-kevesebb sikerrel szerencsét.



2) Jelen helyzet szerint Erkel Színház mai működési formája irreális ... mármint ha "reális" működésen fizető nézőkkel teltházas előadásokat értünk esténként, teljes évadban és üzemmódban = pláne működő Andrássy és Kőbányai úti házakkal súlyosbítva.



3) Nem emlékszem, hogyan emelték az árakat és mi számít bázisárnak, amihez képest 100%-kal emeltek. A bejárató időszak nem tekinthető bázisnak. De ha későbbi időszak ára a bázisár és ahhoz képest emeltek 100%-kal (amit kétlek), a mai árak akkor sem elrugaszkodottak. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a zárvatartás évei alatt elmaradt áremelést is "be kellett hozni". Nem megyek ám én szemben minden OSZI-intézkedéssel :-)



Nagy tétben fogadok, hogy igen kevés olyan lakója van-lesz a MüPa környékén épülő lakóparkoknak, akik a közelség kedvéért ugranak majd át a MüPába koncertet hallgatni.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70922019-08-03 17:26:28

Aha, ideiglenesen. Kb. annyira ideiglenesen mint az ideiglenesen hazánkban állomásozó...stb. M3 már "felújított" része sem üzemel hétvégéken. És a neheze = a valódi belvárosi szakasz felújítása még csak eztán jön. Eztán = ki tudja, hány év múlva. "Műhelyházból hazaáramló közönség": nem vagytok ti  =te és a főig. úr kicsit (nagyon) optimisták? Már látom, ahogy csak úgy feketéllik a környék a 10.000 Ft-os Tótékról kiáramló közönségtől. Na, ezt a jó esetben (jó esetben!) 3-400 fős ...khm... sokaságot fogják a 22h30 után egymás nyakára hágó sűrítő villamosok a belvárosi Népszínház u.-ba hordani...tudod, oda, ahol a hatos megáááll. Vidnyánszky Attila fizetős nézőit, ne aggódjunk, többnyire 4-5 taxi kényelmesen hazaszállítja, az ajándékjegyes diákokat remélhetőleg iskolabuszok viszik-hozzák. Káel Csaba sem kapkodta eddig el a járatsűrítés követelését. Nem is fogja. Úgyhogy jobb, ha kinevezzük kétharmaddal a Soroksári utat és a Vágóhíd utcát belvárosnak és operáért ezentúl a külvárosba (Andrássy út, Köztársaság II. János Pál pápa tér) bumlizunk. Ahogy kb. írod, nézőpont kérdése = ki hol lakik.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70912019-08-03 11:59:20

MÁO majd Vígszínház (és sok más egyéb) helyét egy háromszor ekkora ország rohamosan fejlődő új fővárosának gondosan megtervezett városfejlesztési koncepciójába szervesen beépülve jelölték ki. Tudták, belváros lesz ott. Ellenben pl. az új Nemzetit csakazértsem- megfontolásból álmodta az új hatalom nem az arra leginkább alkalmas helyre, az Erzsébet térre, inkább lett ott Gödör, majd mára azt is kisajátították. Saját célokra már jó hely. Vagy inkább került volna a Nemzeti egy másik tervezett helyre (később akár MüPa is), a Felvonulási térre, amit most teleszórnak múzeumokkal.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70902019-08-03 11:48:34

Ehhez a gyönyörű hitvalláshoz semmit nem fűznék, max. némi sorosozással, migráncsozással sóval-borssal fűszerezném és már kész is van a mesterszakács legújabb ínyencfogása. Ő se tud ízletesebbet. "Félre": honnan tudod, mire savaztam? És hol, mikor diktatúráztam? És hogy nem jönnek be a poénjaim: hová tűnt közismerten remek humorod? Majd igyekszem további sziporkákkal föléleszteni. Éjszaka különösen üdit-frissít majd :-)


Erkel Színház • 102922019-08-03 11:07:21

Továbbá és mellesleg szólva Barhatov 35-36 éves, mindannyiunk Szilvesztere pedig nevenapján születésének fél évszázados évfordulóját üli és ünnepli. Kicsit más korosztály. Egyébként ilyen bödör frizurával többnyire a kopaszodásukat szokták elrejteni (próbálni) az érintettek. És nem mellesleg szólva ez a cikk nem/sem interjú, hanem álinterjú vagy jóindulattal egy szokásos PR/promó fogás. Ahogy egykorvolt kolléganőm mondaná: qualité négligeable.


Operett, mint színpadi műfaj • 40252019-08-02 19:30:00

A színházat fenntartó önkormányzat ill. polgármester pártállása és a kecskeméti színigazgató politikai és pártszimpátiája alapján nem hinném, hogy betiltás történt Pécsett. Már Kecskeméten se mutattak volna be olyant...Mostanában nem betiltják hanem inkább kitiltják technikai okokra hivatkozva lemondják persona non grata művészek vendégszereplését, beszélgetős műsorukat itt-ott vagy letiltják nem kerülnek műsorba a számaik, produkcióik a független közmédiában. Konkrét példák belinkeléséhez lusta vagyok.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70832019-08-02 14:53:16

Minden jóra fordul, ha elkészül az M6-os metró, közvetlen összeköttetést teremtve MüPa és a még annál is megközelíthetetlenebb Műhelyház között. Azért M6 lesz a neve, mert mint tudjuk, M5 pár nappal ezelőtt elkészült és ünnepélyesen föl is avatták. Apró szépséghibája, hogy H5 néven úgy 130 éve egyszer már elkészült és belátható időn belül ott egy árva kapavágás nem várható. Hamarabb lehet M6-unk...


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70812019-08-02 10:26:09

Ez így igaz, egész életemet onnan nem túl messze élem le. Dicséretes, ahogyan a Duna vonzerejét kihasználva Budapest északi és déli irányban terjeszkedik az utóbbi időben. (Más kérdés, hogy építészeti szempontból milyen színvonalon.) Pl. London is terjeszkedik a folyóparton (Docklands), pedig a város ölég méretes cucc amúgyis. Azonban sem Docklands, sem Garancsi-negyed, de még a Vágóhíd u./Soroksári út sem belváros. Nem volt, nem lesz az.


Rost Andrea • 20422019-08-02 10:18:43

Portré-interjú a friss HVG-ben Rost Andreával. A teljes beszélgetés elolvasható hvg.hu-n, itt.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70792019-08-02 09:59:32

Talán megbocsátod, hogy csak most reagálok erre, cserében röviden, a te pontozásod szerint.



1) Nem emlékszem, hogy zseniálisnak neveztem Kovalik Balázst. Nem emlékszem, hogy ő és Fischer Ádám -aki viszont valóban nagy karmester- hidegvérrel asszisztáltak a színház lebontásának ötletéhez, még kevésbé, hogy a lebontás az ő fejükben merült fel. Egyébként egyiküknek sincs szüksége az Erkel Színház kontextusára ahhoz, hogy dicsőíteni kellene őket ... ellentétben utódaik jelentős részével.



2) Az Erkel Színházra valóban nem téglát kell dobálni, hanem -a főigazgató ígérete szerint- tisztességesen felújítani és tisztességesen kialakított repertoárral tisztességesen megtölteni vagy ha ez nem mindig megy, akkor részben vegyes profilú azaz részben befogadó színházzá át- ill. visszaalakítani, ahogyan és amilyen az volt évtizedeken át.



3) Egyetértek, kivéve a helyáremelést. Nem volt goromba. Jelentem, más színházakban is emelnek jegyárat. Mármint a menőkben. Igaz: akad, ahol meg ingyen osztogatják a belépőket.



UFF A MüPa körül épülő lakóparkoktól a Soroksári út és a Vágóhíd utca és a Müpával átellenben a Ferencvárosnak egy egész negyede nem varázsolja belvárosi szövetté a környéket, a Budán épülő Garancsi-negyed bevallottan egyfajta előkelő sziget lesz. Ezeknek a majdani lakossága aligha lehet (komoly) tényező a Müpa közönségének összetételében.


Balett-, és Táncművészet • 58662019-08-02 09:26:07

Nem ismerem a Netherlands Dans Theater szerkezeti-szervezeti felépítését, de nem gondolnám, hogy ha ott az van, amit írtál, azt okvetlenül követni kellene nálunk is. Nemzetiből van már nekünk annyi és egyre újabbak is (Együttműködés Rendszere, Közművek, Dohánybolt, Közszolgálati Egyetem, Tehetség Program stb.), hogy szerintem bukásra ítélt gigantománia lenne egy quasi Nemzeti Tánckombinátba tömöríteni a komplett magyar tánc- és balettkultúrát. Ilyesmi a szocialista időszak trösztösítési-kombinátosítási idejében sem történt. A néptánc pl. annyira más mint a másik két szakág és minálunk jóval gazdagabb, szerteágazóbb mint a hollandoknál. Másfelől teljesen leválasztani a Magyar Nemzeti Balettet MÁO-ról szerintem önmagában nem gazdagítaná a társulat klasszikus és modern/kortárs tánckultúráját: inkább csak az admin. létszámot duzzasztaná. Hasonló okból írtam néhány hete -zéta- írására reagálva (Hozzászólások.../6924), hogy két operatársulat véleményem szerint nem szükséges Budapesten. Kurz: Nemzeti Tánckombinátot ne és/de különálló Nemzeti Balettet, különálló Erkel Színházat se


Balett-, és Táncművészet • 58652019-08-02 08:59:40

Az a helyzet, hogy bizonyos kor fölött a Zember már nemigen ül a III.-on: nehéz a csúzos izületekkel, fájós lábbal fölmászni és a gyöngülő szemmel nézni, sőt: látni a díszlet(ek), még inkább a jelmez(ek) részletszépségeit. -zéta- is ilyesmit nehezményez a szegedi Aida díszletei kapcsán. Márpedig azok közül, akiknek évtizedekkel ezelőtt becsípődött Nádasdy-Oláh Bohémélete, sokak szenvednek a fölsorolt -és más- panaszoktól, Bohémélet-becsípődésük átterjedt pl. a derekukra. Nekem csak utóbbi becsípődés jelentkezik olykor. Ami a Nemzeti Táncszínházat illeti: mint olvastam, oly nagyon nem örülhetnek a nagyvonalú "ajándéknak": Belerokkanhat új épületének bérleti díjába a Nemzeti Táncszínház...már a cikk címe is elég árulkodó. De ha mégis nagyvonalú és ajándék, akkor mégiscsak jól értettelek az előző menetben. Logikus: 1) új játszó helyet a Nemzeti Táncszínháznak, ahol mindenhonnan látható a táncosok keze-feje-lába (...Lédererné, mi van a kosárban?) 2) A teljes Kodelka produkció látására nem alkalmas Várszínházat valamire csak-csak használni köll: nosza, pár tízmilliárdért fillérért kipofozzuk, sosemvolt erkélyt ragasztunk rá, világörökség: coki, az új rezidencia meg cuki ;-) úgyhogy ne vegyük el e nemes gesztus dicsőségét az arra érdemesektől!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70782019-08-02 08:31:39

Megsúgom, de csak néked: új film az, ami új. Ez nem relatív, ez abszolút. A régi filmek egy részét is eredeti nyelven vetítik vagy ami sokaknak nem tetszik: idővel újraszinkronizálják. Ez a régi filmek régi szinkron(hang)jainak rajongói számára olyan mint az operák újrafordítása a régi fordítások iránti operarajongók számára...kivéve persze magukat az újrafordítókat: nekik az effajta újítás, értsd: felkérés szerfölött tetszik. Aligha operabolondok, akiket nem lehet elcsalni idegen (eredeti) nyelvű előadásokra. Az operák konganának az ürességtől, ha így lenne...vagy mind operabolondokkal vannak teli. (Nem az Erkel van teli, az nincs teli, de nem emiatt.)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70772019-08-02 08:17:38

CÖF CÖF CÖF "A hír szent, a vélemény szabad." Az enyém is. Ugye? Mélyen egyetért(ett)ünk abban, hogy a nem tetsző vagy érdektelen beírásokat átugorjuk. Ugye? Tehát: hóóó-rukk!! PS Ha tudnád, hogy én mi mindent tartok gusztustalannak és -egy korábbi, rám célzó igédet kölcsönvéve- mi mindentől undorodom: huhúúú! Ugye? A Café Momus Komolyzenei Magazin Hozzászólások a Momus írásaihoz című topicjában az előző politikai hatalomra, médiájának ilyen hasonlítással történő, torzító utalás bezzeg tetszik, ugye? UFF(izi)!


Kimernya? • 31972019-08-01 13:45:14

Bal oldalon a Momus-játékra kattintva megtekinthető a júliusi eredménylista. A tegnapi megfejtésre hajazva ld. a fotót, szöveggel :-) 


Momus-játék • 57172019-08-01 12:33:13



Németh Mária Aida szerepében, 1926-ban.



Szegeden -Turandottal együtt- 1939-ben énekelte a szerepet.


Balett-, és Táncművészet • 58612019-08-01 09:52:09

Milyen a táncszínháznak alkalmas színház? Mert pl. a Trafó aligha az, ezt sokszor volt alkalmam megtapasztalni, legfeljebb -ha egyáltalán- közlekedés szempontjából van valamivel jobb helyen mint a Várból kipenderített elköltözött Nemzeti Táncszínház...és mégis a kortárs tánc egyik fellegvára, ha nem is a budai Vár fellegeiben, hanem a Franzstadtban. De ha jól értem, meglátásod és híreid szerint az történt, hogy a kormányzat nagylelkűen megvalósította a Táncszínház nem új keletű elköltözési tervét a Várból és ha már úgyis megüresedett az egykori Várszínház -leánykori funkciójában karmelita kolostor- akkor kénytelen-kelletlen bár, de -csekély költségráfordítással- ő maga odaköltözött. Vagy valamit rosszul értettem? 


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 26712019-08-01 08:59:10

Szegeden ragút? Inkább halászlét.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70702019-08-01 08:47:56

OFF Ajánljon egy jó kocsmát, ahol kulturáltabban vitatkoznak, viselkednek: talán benézek ;-)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70692019-08-01 08:39:17

Egészen biztosan kivétel éspedig szerencsés kivétel. Szerencsés, sőt: kivételes képességű az az ember, aki mindent ért(ett), az énekesek minden szavát, aki kívülről tudja a fölsorolt és az etc. operákat még ma is. Sajnos -vagy nem sajnos- a nézők úgy 99,99%-a nem rendelkezik e rendkívüli (meg)értő és memorizáló képességgel és ha szükségesnek tartja, igénybe veszi a feliratozást. De ha ma is fejében vannak az operák szövegei szőröstül-bőröstül, akkor semmi baj: hátra kell dőlni és az eredeti nyelven énekelt dalművek élvezete közben az évtizedekkel ezelőtt memorizált magyar szövegek úgyis előjönnek és nem kell semmit olvasni. Irigylem!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70682019-08-01 08:29:23

Teljesen egyetértek, de ami az egyetértésemnél fontosabb: pontosan úgy van, ahogyan írta. Legutóbb a Műhelyházban volt szerencsém élvezni magyar művek magyar felirattal való megsegítését, ami, lévén szó egy ritkaságról és egy ősbemutatóról, hasznos segítség volt a pontosabb megértéshez és a beszélt szöveg és a zene közti összefüggések követéséhez.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70672019-08-01 08:24:22

Jól reméled: éles szemmel és füllel vetted észre, hogy az én "ugye"-m szándékosan került a beírásba. Amit viszont valóban sajnálatosnak tartok, az a szinkronizálás nélküli, "feliratos" filmek rohamos térhódítása. Kardinális különbség a film és az opera pontosabban megtekintésük között pl. az, hogy többnyire új filmeket nézünk, új operákat viszont csak elvétve és a szinkronizálás hiánya arra kényszeríti a nézőt, hogy a filmek és a szereplők nézése helyett nagyrészt a szöveget kényszerüljön olvasni. Nincs ugyanez a kényszer operák esetében, mert azok cselekményét jórészt ismerjük. Aki beéri a "jórészt ismeréssel", annak nincs más dolga mint hátradőlni székében és azon a nyelven hallgatni-nézni a dalművet, amilyen nyelven azt megírták. Úgy teljes, úgy hiteles. Aki viszont új részleteket, apró finomságokat szeretne felfedezni régi kedvenceiben, megteheti, hogy olvassa a magyar feliratot.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70662019-08-01 08:11:02

UFF UFF (kiált a néma indián) Jó neked, én a köztévén sosem hallok a műsorvezető felvetésével ellenkező tartalmú választ, sőt meglepőt sem. Ismét fiatalnak érezhetjük magunkat, mert Megyeri Károly édes-búsvidám Kádár-interjúinak álomvilágába ringatnak, azzal a nem csekély különbséggel, hogy ma (még?) egy mozdulattal más világba  kattinthatjuk magunkat, bár ez a "más világ" egyre szűkül. Lehet, hogy közszereplők bármely műfajban, de nem bármely csatornán közölhetik mondanivalójukat, már ha a paletta nem "megfelelő" oldalán vannak. Egyébként én sem szeretem és nem (nagyon) nézem a be- és túlkiabálós műsorokat. Az interjú és a vita talán csak műfaji formák...miként az álinterjú is. Bizonyos médiumokban utóbbi élen jár.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70632019-07-31 15:26:02

A nyelven enekles/magyar feliratozas ugye szerencsere mar eldolt, de azert csak rugozzunk tovabb a teman, uborkaszezon van es nyari szunet. Magyar nyelvu eloadas eseten is fokozza az elvezetet es erthetoseget a magyar felirat. Tovabba a hallaskarosultakra is tekintettel kell lenni. Az enekeseket/korust ill. szolamaikat a maguk teljessegeben sosem lehetett erteni...vagy ha es akiket igen (de nem), ok mar nincsenek itt. Addig is, ameddig felno a minden szot erthetoen eneklo uj generacio, marad a felirat. Azaz orokre. A forditok pedig atkepzik magukat szovegfeliratozova. Szep, hasznos munka.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70622019-07-31 15:16:57

OFFOFF Akik nem szeretik a feszkos, egymas szavaba vagos studiobeszelgeteseket, azoknak jo szivvel ajanlom pl. a kozteve reggeli musorfolyamat. Vita zero (es vita dolce), az egyik musorvezeto -szinte?- minden mondataban hallhato az "ugye" szocska is: nagyon cuki, szinte mar valaszolni sem kell a kerdesre, eleg lehet egy konnyed bolintas.


Momus-játék • 57102019-07-24 15:33:09

Jaaaj, ha előbb szólsz, hogy Stephon Alexander is ér fél pontot :-) mert őt azonnal kidobta a google, sőt a témában szinte teljesen elborítja a netet az ő munkássága (könyv, előadás stb.), csakhogy ő ifjú kortársunk.. 


Kimernya? • 31822019-07-24 15:27:54

Eddig én is azt hittem, hogy lágyul. Egy másik helyen a teljes név kiejtése meghallgatható, ott se lágyul = "d" és nem "gy". Modest = szerény ... igaz, nem oroszul. Mindazonáltal keresnék egy "igazi" orosz oldalt, hogy meghallgassam, mert az lenne a tuti, de most lusta vagyok hozzá és különben is tegnap "S(e)sztakóvics"-zene volt...az "e" itt szinte néma a kiejtésben.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70462019-07-23 09:59:26

Ááá, értem. Hát akkor viszont nagyon sok színházat kezeltek hűtlenül -nemcsak nálunk- az elmúlt évszázadokban, csak a fővárosban a Pesti Magyar (és Német) Színháztól kezdve a Király, Magyar, Nemzeti stb. Színháztól a Nép- később Nemzeti Színházig = lebontásra ítéltettek. De jaj, hol folytassam ezt a szerintem érdekes témát...itt nem, mert ez másik topik. Nem is folytatom, mi már félszavakból megértjük egymást ;-) Annyiban mégis érinti e topikot és -zéta- írását, hogy az Erkel Színházzal azon kívül, hogy szinte már hosszabb ideje ünnepeljük egyfolytában újranyitását mint amennyi ideig zárva volt,  szóval az Erkellel valamit kezdeni kell. A leggondosabb elemzés és hozzászólás sem tölti meg a kisebbítve is túlméretes nézőteret estéről-estére csakis saját opera- és balettelőadásokkal ... főleg ha pár húzó darab még el is tűnik onnan. Ahogy a  legklasszikusabb rendezések, díszletek és kosztümök sem. Már többször javasoltam az Erkel vegyes profilú, részben befogadó -értsd: bérbevehető- színházzá alakítását. Szintén írtam már, hogy egy tisztességesen (!) felújított-korszerűsített Erkel Színház mint befogadó színház, már csak jóval kedvezőbb lokációja miatt is komoly versenytársa lehetne a MüPának, ha ez nem is tetszene mindenkinek. MüPa körül Pesten és lassan Budán (Kopaszi-gát) kialakuló új városnegyed sem fedheti el azt a tényt, hogy MüPa helyszíne a klasszikus (bel)városszövetből kiesik, Erkel pedig centrális elhelyezkedésű maradt, M4-gyel még inkább. 


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70452019-07-23 09:38:00

Kedves Lujza, bár nem kell magyarázkodnom, mégis: talán elkerülte figyelmedet 6924 sz. beírásom, amiben kizárólag -zéta- cikkére reagáltam. Későbbi be- és visszaírásaim is bőven -jóval több mint nyomokban- tartalmaznak a -zéta- esszéhez szorosan vagy lazábban kapcsolódó elemeket ... és tartalmaznak ahhoz kevésbé kapcsolódó -ám kulturális- elemeket, amik a menet közbeni eszmecserék során kerültek így-úgy elő, tőlem vagy másvalakiktól. Azt hiszem, nem lehet 1-1 adott topikhoz/cikkhez kapcsolódó beírás esetében a témához 1/1 vasszigorral ragaszkodni, ahol minden egyes mondat ahhoz és csak ahhoz kapcsolódhat(na), ami az adott írásban áll. Amikor muszáj, akkor topikot váltok ld. tegnap (Társművészetek). Ha valaki mégis ragaszkodik a fentiekhez, az szimplán hopp! átugor(hat)ja a számára érdektelen beírás(oka)t. Nálam bevált ez a hoppos gyakorlat, próbáld ki ;-)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70282019-07-22 14:47:57

Most írtam, ha érdekel: ld. Társművészetek.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70272019-07-22 14:46:48

HVG kérdése friss interjúban: "Sokan azt állítják, hogy a komolyzenei és operaközönség elöregszik, másfelől nagyjából ugyanazok töltik meg a koncerttermeket. Ön, aki a világ számos helyén vezényel, mit tapasztal?"



Fischer Ádám válasza: "Negyven éve is azt hallottam, hogy elöregszik a közönség, és már akkor is az öregek jártak operába. Sokan negyven felett fedezik fel a műfajt, és ott ragadnak." (A válasz folytatódik, nem idézem tovább.)


Társművészetek • 13202019-07-22 14:14:44

Kedves nizajemon, tehát itt vagyok, ahogy ígértem a Hozzászólások...-topikban. Schilling Árpádot, egykorvolt Krétakör-társulatát nem tisztem tárgyilagosan azaz sehogysem megítélni. Confiteor: Schilling és Krétaköre amúgy sohasem volt kedvenc rendezőm és társulatom, nem tetszett minden produkciójuk, amit láttam sőt: meglehet, több produkciójuk nem tetszett mint ahány tetszett. Továbbá közéleti megnyilvánulásainak tartalmával vagy/és kifejezési módjának mindegyikével sem értettem maradéktalanul egyet. Ám az -ha egyesek, nem kevesek tagadják is- tagadhatatlan, hogy fennállása alatt a Krétakör, benne és az élén Schillinggel (utóbbinak néhány vendégrendezése is), a magyar színházi élet meghatározó tényezője volt és színháztörténeti tényezővé vált. Fennállásuk alatt sőt azt követően is számos rangos elismerésben részesültek...legnagyobbrészt külföldön, amit persze lehet -mint oly sok egyebet- a mindent behálózó, sötét háttérhatalommak elfogult, magyarfaló áskálódásának és hasonlóknak tulajdonítani...hadd ne foglalkozzam eme kiirthatatlan elméletekkel. Saját épülettel, de még saját helyiséggel sem rendelkeztek, produkcióikat szűkös forrásokból hozták létre és vitték sikerre itthon és külföldön. Minden ellenkező híresztelés dacára a Krétakör a magyar kultúra hírnevét öregbítette vagy más szórenddel: a Krétakör öregbítette -igazán- a magyar kultúra hírnevét...és nem horrorisztikus méretű állami pénzekkel kitömött társulatok álturnéi, álfesztiváljai, ki- és bevattázott itthoni és pl. new yorki nézőterei, buzgón harsogó magyarkodás és kereszténykedés közepette. Az ő alternatív színházi narratívájukat, természetesen teljesen más módon, más eszközökkel, más "mindennel" Pintér Béla és Társulata folytatta és folytatja, ameddig anyagilag el nem lehetetlenülnek, amely folyamat már elkezdődött: elég, ha honlapjukra kattint a néző-olvasó, a felugró ablak szövege ez: "Támogatókat keresünk", a többit nem másolom ide, mert netán sajtóetikai hiba (tiltott reklám?) lenne, akit érdekel, elolvashatja a honlapjukra kattintást követően.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 70242019-07-22 13:09:47

Kedves Búbánat! Bár nem titok, de inkább privátban válaszolok, mert mint tudjuk, ezen a portálon-e médiumban kizárólag és szigorúan értéksemleges, személyeskedéstől mentes, csak a (komoly)zenére fókuszáló szereplők vannak és ahol még informatikai-szerkesztési eszme- és tapasztalatcsere is főbenjáró vétség lehet. PS Ha már szerkesztőink feltették ezt az eszközt, akkor nyilván azért tették fel, hogy éljen a lehetőséggel, aki akar.


 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház

Billy Elliot - A musical

11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Quartetto Speranza:
G. Horváth László, Szabó Tamás (hegedű), Fajd Gergő (brácsa), Háry Péter (cselló)
MOZART: 14. (G-dúr) vonósnégyes, K. 387 („Tavasz”)
DEBUSSY: g-moll vonósnégyes, op. 10


14:30 : Budapest
BFZ Próbaterme

"Kakaókoncert"

15:00 : Budapest
Magyar Rádió 6-os stúdiója

Ránki Fülöp (zongora)
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
vez. Vásáry Tamás
Műsorvezető: Péteri Lóránt
"Zenebeszéd"
BEETHOVEN: B-dúr zongoraverseny

16:30 : Budapest
Óbudai Evangélikus templom

Bajnóczi Orsolya (hegedű), Hollóné Korom Márta (orgona), Holló Csaba (ének)
"Evangélikus egyházi zene a barokktól Mozartig"
Bach dalok a „Geistliche Lieder und Arien” kötetből
BACH: a-moll szóló szonáta, IV. tétel
Bach, Brahms és Mozart korálelőjátékok, preludiumok és fugák

17:00 : Budapest
Kelenföldi református templom

Alföldy-Boruss Eszter (fuvola)
Lukács Krisztina (fuvola), Balog Endre (cselló), Alföldy-Boruss Csilla (csembaló)
J.S. BACH: c-moll partita, BWV 997
Nun komm der Heiden Heiland, BWV 659 - átirat
E-dúr szonáta, BWV 1035
F-dúr triószonáta, BWV 529
Ária a Márk passióból, BWV 247
d-moll triószonáta, BWV 1036
Igét hirdet: Nt. Takaró János lelkipásztor

17:00 : Budapest
Újpesti Baptista Templom

Országos Széchényi Könyvtár Kórusa
vez.: Eckhardt Mária, Gupcsó Ágnes
Tóka Ágoston (orgona)
Clarke, Palestrina, Liszt, Mosonyi, Grieg, Rheinberger, Franck, Bárdos, Gárdonyi, Kodály kórusművei
Rheinberger, Dohnányi orgonaművei

18:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Quartetto Speranza
G. Horváth László, Szabó Tamás (hegedű), Fajd Gergő (brácsa), Háry Péter (gordonka)
LIGETI GYÖRGY: Régi magyar társas táncok
MOZART: F-dúr divertimento, K. 138
FARKAS FERENC: Régi Magyar Táncok
WEINER LEÓ: Divertimento No.1

19:00 : Budapest
Erkel Színház

Billy Elliot - A musical

19:00 : Budapest
Felsővízivárosi Szent Anna Plébániatemplom

Tóth-Vajna Zsombor (orgona)

19:00 : Budapest
Belvárosi Szent Mihály templom

"Organ & Choir"

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Ránki Dezső (zongora)
BEETHOVEN: Esz-dúr szonáta, op. 27/1
BEETHOVEN: Hat bagatell, op. 126
BEETHOVEN: E-dúr szonáta, op. 14/1
SCHUMANN: C-dúr fantázia, op. 17

20:00 : Budapest
Budavári Mátyás-templom

Magyar Virtuózok Kamarazenekar
vez.: Szenthelyi Miklós

20:00 : Budapest
Duna Palota

Duna Szimfonikus Zenekar
vez.: Deák András
"Budapest Gálakoncert"
15:00 : Fertőd
Esterházy Kastély (Haydn terem)

Wespa-vonósnégyes
MENDELSSOHN: Esz-dúr vonósnégyes Op.12
HAYDN: g-moll "Lovas" vonósnégyes Op.74 No.3

18:30 : Veszprém
Érseki Palota

Mendelssohn Kamarazenekar
Művészeti vezető: Kováts Péter (hegedű)
Az itáliai barokk zene (17–18. század)

19:00 : Fertőd
Esterházy Kastély (Haydn terem)

Apollon Musagéte Quartet
BACH: Kunst der Fuge Contrapunctus I.
HAYDN: D-dúr vonósnégyes Op.71 No.2
SCHUBERT: C-dúr vonósnégyes D.32
SCHUBERT: g-moll vonósnégyes D.173

19:00 : Pécs
Kodály Központ

Chantal Santon-Jeffery, Katherine Watson, Judith Van Wanroij, KatiaVelletaz, ÉléonorePancrazi, Thomas Dolié
Purcell Kórus, Orfeo Zenekar
vez.: Vashegyi György
BOISMORTIER: Ámor utazásai
A mai nap
történt:
1892 • A Bajazzók bemutatója (Milánó)
született:
1874 • Gustav Holst, zeneszerző († 1934)
1955 • Andrej Gavrilov, zongorista
elhunyt:
1960 • Koréh Endre, énekes (sz. 1906)
1987 • Jaco Pastorius, jazz-muzsikus, zeneszerző (sz. 1951)