vissza a cimoldalra
2019-02-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Haladjunk tovább... (229)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4237)
Milyen zenét hallgatsz most? (25008)
Társművészetek (1290)
Kedvenc előadók (2833)
Momus társalgó (6353)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61447)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2285)
Kedvenc felvételek (150)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11312)
A csapos közbeszól (95)

Balett-, és Táncművészet (5624)
Erkel Színház (9698)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3142)
Udvardy Tibor (202)
Gaetano Donizetti (957)
Edita Gruberova (3075)
A hangszerek csodálatos világa (190)
modern eszement rendezesek (258)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1593)
Franz Schmidt (3279)
Lehár Ferenc (664)
film és zene (195)
Callas (444)
Jonas Kaufmann (2364)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4442)
Momus-játék (5609)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Edmond Dantes
Leírás:
Honlap:
   


Edmond Dantes (3675 hozzászólás)
 
Balett-, és Táncművészet • 56232019-02-20 10:30:21

Eddig úgy rémlett, hogy Markó Ivánt Béjart az említett MÁO-est nyomán fedezte fel itt, de megnéztem és valóban: már ott volt tag, amikor "reimportálta" MÁO a 73-as karácsonyi premierre. (Emlékszem, '74 tavaszán láttam a balett-koncertet.) A korabeli eseményekről, azok (kultúr)politikai hátteréről és Markó Iván szerződtetéséről bővebben itt, hvg.hu-n lehet olvasni.


Erkel Színház • 96972019-02-20 10:13:09

Ez így igaz. A külső homlokzat egyszerűbbé építése, "letisztítása" határozottan előnyére vált a monstrumnak. Miként értelmetlennek, aránytévesztőnek tartom a néhai (és leendő?) Pénzügyminisztérium wedding cake-szerű tornyainak, cifrázatainak visszaépítését a Szentháromság téren vagy a néhai (de nem leendő) Közlekedési Múzeum városligeti ormótlan tornyának helyreállítását is. Belül az Erkel nekem megfelelt 2007 előtti állapotában. (Persze nem műszaki értelemben!)  A mai sötét tónusok kissé nyomasztanak (ZAK-on is!) és sajnálom a férőhelyek csökkentését. Amikor nem megy jól valami (mint a minap általad említett Lucia), akkor a mai férőhely-szám is sok, máskor viszont elkelne több hely pl. Garanca örvendetesen közelgő :-) koncertjén stb.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42362019-02-19 17:38:03

A beszúrt kritika szerzője, Varga Péter azonos a néhai szerkesztő, Varga Ferenc fiával?


Erkel Színház • 96942019-02-19 10:25:21

"Toldozzuk-foldozzuk, küzdünk érte. Talán mi sem értjük egészen pontosan, miért." Sokatmondó..


Balett-, és Táncművészet • 56202019-02-19 09:30:02

Bizony, hogy nem a családi tűzhelyhez akarják égetni a szülök balettezni vágyó gyerekeiket! Másrészt azért azt is kétlem, hogy a "dobbantástól" féltik őket. Egy igazi szülő nem lehet olyan szűk látókörű, hogy azért ne engedje balettezni csemetéjét, hogy a gyerek "Magyarországon legyen boldog...ember". Ezen az alapon a szülők többsége gyermekeik többségét nem enged(het)né bármilyen-semmilyen egyetemre, hiszen fölmérések szerint az egyetemre készülő nem-táncos gyerekek igen nagy százaléka tartósan (egy részük "örökre") külföldön képzeli el szakmai és privát pályafutását. Mellesleg (mellesleg?) mint tudjuk, a nem-diplomás fiatalok körében hasonló a helyzet, de ez a gondolatmenet már messzire vezetne a topiktól..


Balett-, és Táncművészet • 56192019-02-19 09:16:51

Markó Iván anno biztosan nem "disszidált": pár éves Béjart-tagság után már 1979 hazajött és megalapította/-hatta a Győri Balettet, a többit már tudjuk...A fölsoroltak közül még Csarnóy Katalin nevére emlékszem, róla annyit találtam, hogy MÁO-tagságával egy időben volt Béjart-társulati tag is. Hacsak nem 1982 után "disszidált" (nem zárható ki, de nem lett volna túl bölcs döntés), ő sem volt "igazi disszidens". Mindez régen volt és ma már mit sem számít. Annál inkább számít(hat), ha a mai végzős-végzett táncosok "disszidálnak" friss, közpénzből szerzett állami diplomával a zsebükben. Miként a régi "disszidálók" -Rab-Kováts házaspárt kivéve, akik talán valóban és főleg a vasfüggönyös Rákosi-rendszerből akartak szabadulni - a jelek szerint a maiak is nagyobbrészt gazdasági-anyagi és talán presztizs-karrier okokból távoznak. 


modern eszement rendezesek • 2552019-02-18 21:17:15

Belenéztem:igen. Beszúrtam:igen. Dicsértem:nem. Önelégülten:nem. "Így is lehet":mint látjuk.


modern eszement rendezesek • 2522019-02-18 15:36:11

Giocondára készülve, belenéztem egy vadonatúj felvételbe Brüsszelből: így is lehet..


Momus-játék • 56072019-02-18 13:57:54

Bónusz-, adalék- és levezetésképpen a hétvégi kérdéshez, közzéteszem az alábbi verset. Remélem, Pósa fórum- és játékostársunk nem veszi rossz néven :-)



Baka István

Előadás után

После спектакля



Mint Saljapin a Don Carlos után

Úgy lopakodtam haza tegnap este

Bár nem dörögtek ágyúk és talán

Célgömb se kószált tarkómat keresve



Mégis szorongtam s úgy gyötört a bú

Hogy én is az Escorialba vágytam

Bár nem vagyok Fülöp s a savanyú

Erzsébettel sem osztanám meg ágyam



Talán szuronyt szegezve lenne jó

Rohanni basszus-hangú ágyuszóra?

Inkább Fülöp s az inkvizíció

Mint Posa márki uljanovi póza



Saljapin aznap mint atya s király

Don Carlosszal leszámolt volna végleg

De közbeszólt egy véresebb viszály

Mit ő nem értett és ma más sem ért meg



Félbeszakadt az az előadás

Az utcák operája hangosabb volt

Így hát ki nyerte meg ma is vitás

Apák s fiúk között a régi harcot



Hogy így esett ne vádold Saljapint

Ágyúk a basszusánál öblösebbek

Lelépett hát a színpadról s a kínt

Azok folytatták kiktől jött az ötlet



Hogy talpra állítsák a fejeket

Mint Hegelt Marx eltöltve hetven évet

Míg összeállt a Matrjoska-sereg

Egymásba visszadugható vezérek



Mint Saljapin a félbeszakított

Don Carlosról mentem haza lopódzva

Ágyú se szólt Maxim se kattogott

Éreztem mégis üthet még az óra



S ránk villan újra Iljics fogsora

A jövendő-protézis Auróra


Erkel Színház • 96842019-02-18 08:41:43

...és "fölkészül" Gioconda(ra). Kíváncsian várom...persze a többieket és magát a produkciót is.


modern eszement rendezesek • 2502019-02-17 15:47:36

Egyetértek ezzel, bár embere-ízlése válogatja, kinek mi (ki)  "szép". Azonban ha már a cselekménnyel (idézem) "koherens színpadképet és játékot" várunk el, akkor a "szép(ség)" szükségessége gyakran igencsak relativizálódik, megkérdőjeleződik. Hogy érthetőbb legyek: kell-e, lehet-e "szép" színpadkép és játék olyan operai jelenetek esetében, ahol éppenséggel a cselekmény és/vagy a szereplők a legkevésbé sem "szép/ek"? Csak egy friss példa: tegnap mezzon láttam egy jó Salomét egy pazar szopránnal: a záró jelenetben Salome nem Jochanaan levágott fejét csókolgatja és jut el az extázisig, hanem a halott Jochanaan vérben tocsogó holttestére borulva -pardon, de ez történik- jut el a "csúcsra", lucskos-véres ruhában, testtel. Benne van mindez a darabban, a darab légkörében, ha netán nem leírva, de mint opció? Szerintem igen. A hatás leírhatatlan: borzasztó és/de lenyűgöző. És a példák száma végtelen..


Erkel Színház • 96822019-02-17 15:32:57

Osztom véleményedet Fáy Miklóssal kapcsolatban és a balett-esthez illesztett beszúrása is "felejtős". Sümegi Eszterhez kapcsolt Toscás-rúzsozós emlékét nem érzem bántónak, inkább kedveskedésnek szánhatta. Fáynál az erről írt sorok már szinte kedves bóknak számítanak ;-)


Társművészetek • 12892019-02-16 17:35:30

Katona ezúttal biztosra ment: hozott anyagból, Shaw, Schiller és Anouilh tárgybani drámáiból gyúrt össze Garai Judit saját kiegészítésekkel fűszerezve 110 perces szomorújátékot. Hegymegi Máté tisztelettudóan, kevésbé tisztelettudó szóval: kissé unalmasan rendezett a közismert téma alá. A közismert téma közérthető interpretációját a közönség örömmel regisztrálta és sok tapssal honorálta. A produkció alcíme: "a jelenidő vitrinében" Fekete Anna sokat mozgó-játszó, tárgyi főszereplő plexi díszletelemére utal. A -Kálmán Eszter jelmezeiben- szolid színvonalon játszó férfiegyüttesből kiemelkedik az előadás talán egyetlen értelme, erős érve, enyhítő körülménye: Mészáros Blanka pazar alakítása a címszerepben. Újabb  ígéretes pillanat a színésznő pályafutásában.



Jeanne d'Arc - a jelenidő vitrinében, a Katona József Színház előadása, 2019. február 15.


modern eszement rendezesek • 2462019-02-16 16:51:19

Beírása-véleménye több ponton sántít. Csak párat. Hogy Sch.A.-nak igaza van-e, átugrom.



1) Szerencsére a  "kövületek", "szent tehenek" eltűnőben vannak. Szerencsére járhat és jár operába az is, akinek ezek netán nem tetszenek.



2) "Modernizálni" egy darabot sokféleképpen lehet. Sőt: nem-"modernizálni" nem lehet, pontosabban lehetetlen. Vagy játsszunk netán pl. Cosi fan tuttét úgy, ahogy a bemutató idején, pláne ahogyan a 19. szd.-ban? Vagy ahogy II. Lajos király látta a Siegfriedet? Pompás lenne..



3) Többször jeleztem már, hogy a képzőművészet más tészta mint az előadóművészet. Ezek szerint még mindig nem elégszer. Festmény, szobor, vers, regény = megcsinálták, kész. Már az építészet is más tészta. Épületeket olykor a felismerhetetlenségig átépítenek. Nem tegnap óta ld. barokk vagy historizmus. Megjegyzem: igen, "öltöztettek" már föl szobrokat, festményeket is bizonyos korokban. Na azokat a korokat nem kívánjuk vissza. Igen, az opera vagy a színház ugyanolyan érték, csak éppen koronként változó foglalatban. Mellesleg (?) színdarabokat, operákat újrafordítanak, tetszik, nem tetszik. Az is egyfajta újraértelmezés, "modernizálás". Sajnálom pl. szegény angolajkú diákokat, akiknek és ha "eredetiben" kell Shakespeare-t magolniuk. (Vö. "Látjátuk feleim szümtükhel, mik vogymuk: isȧ, por ës homou vogymuk.")



4) A  "kövületeket", "szent teheneket" nem kell védetté nyilvánítani, mert születésük óta azok = védettek. Tudtommal senki nem bántja, mert nem is "bánthatja" a pesti őskövület-Bohéméletet, az ős-Zeffirelli(ke)t vagy Otto Schenk bő 50 éves bécsi Rózsalovagját. Védett jószágok ... ahogyan minden rendezés -a jó, a rossz és a csúf is, meg a "modern" is- (le)védett jószág. (Vö. "az előadásról hang- és képfelvételt készíteni tilos".)



Mint már jeleztem, Schiff András cikke döntő részben színházi előadásokat említ illetve kritizál. Lehet, hogy egyszer majd külön cikket szentel operaelőadások részletes kritizálásának.


modern eszement rendezesek • 2432019-02-16 10:46:55

Szent tehenekre (Indiában) és szent tehén-szerű, értsd: ősöreg, levehetetlen operaprodukciókra (nem kevés helyen) mindig van "élő igény". És -sajnos- a híres film címével ellentétben az élet sem mindig szép: akkor miért muszáj adott esetben a látványnak "szépnek" lennie? És mi is az, hogy "szép"? Na jó, a pesti Lucia fémállványzat-díszlete például tényleg...khm...nem szép :-)


Opernglas, avagy operai távcső... • 201862019-02-16 10:36:02

Mezzon most adtak Amszterdamból egy 2017-es Salomét, Daniele Gatti vezényelt. Malin Byström, akinek a nevét nem hallottam eddig, olyan komplex, döbbenetes Salomét hozott énekben, mozgásban-táncban, játékban, mimikában, hogy csak bámultam. Gratula! Lance Ryan (Herodes), Doris Soffel (Herodias) és Jevgenij Nyikityin (Jochanaan) is jó volt.


modern eszement rendezesek • 2422019-02-16 10:11:14

Motto: András Schiff ist kein Regisseur und -im allgemeinen- kein Publikum. Er ist ein Pianist.



Ez az írás egy véleménycikk. Szabad olyant írni. Túlnyomórészt színházi előadásokról szól, amiket akkori (2014) berlini tartózkodása alatt látott...és részben otthagyott. Zenei, operai produkciókról szinte csak a bemásolt cikkrészlet szól, és az a cikkrészlet is csak méltatlanul leegyszerűsítő és hemzseg a zongoraművészről mint botcsinálta kritikusról? esztétáról? nem túl jó benyomást keltő, akár primitívnek mondható, ezerszer hallott  sztereotípiáktól: a zenéhez nem értő, kottát olvasni sem tudó rendezőről, aki mindent föl- és kiforgat és megváltoztat, mindenbe szexet, erőszakot és ízléstelenséget visz és a nagy (opera)szerzőket átírja, megvágja, eltorzítja. Sixtus Beckmesser kései utódát (nem) tisztelnénk Schiff Andrásban? S ha már a beckmesseri hasonlat: írnok suszter maradjon a...a zongoránál :-)


Erkel Színház • 96782019-02-15 10:34:34

Mindenfajta kritikai él nélkül, a rend és tárgyilagosság kedvéért kissé árnyalva a dolgot le kell szögezni, hogy a "hat díva" közül csupán kettő lép(ett) fel valódi operaelőadáson, éspedig ugyanannak az operának két illetve négy előadásán. És ha netán másik magyar Lucia-dívánk is fellépne, akkor már hét díva lenne "három hét alatt"...Egy további díva történetesen most ünnepli MÁO-tagsága 25. évfordulóját. Egy további díva áriakoncertjét úgy gondolom, MüPa rendezi, MÁO "csak" a zenekarát adja a produkcióhoz. További egy díva még csak nem is áriaestet ad, hanem egy nem átlagos pénztárcának és közönségnek szánt estélyen-bálon vendégeskedik pár szám erejéig. És további egy díva is áriaestet ad, ő tényleg MÁO vendége...de sajnos ő sem operaelőadáson. Vajon el- illetve visszajön-e még az a korszak (az első 125 év), amikor vendégénekesek operaelőadáson énekelnek szerepet? Vajon miért szűnt meg -néhány kivételtől (pl. Schrott) eltekintve- ez a világszerte, anno itthon is bevett gyakorlat?


Erkel Színház • 96772019-02-15 10:19:53

Fáy Miklós -Ókovács Szilveszter által idézett- ÉS-beli kritikája a reklám megtekintése után ingyenesen itt olvasható.


Erkel Színház • 96762019-02-15 09:54:08

Fáy Miklós -Ókovács Szilveszter által idézett- blogbejegyzése Gruberová Luciájáról itt olvasható.


modern eszement rendezesek • 2392019-02-15 09:26:19

Ha Zeffirelli 30-40 vagy akár 50 éves lenne, bezzeg mást mondana és főleg mást és másképpen csinálna. Pl. ő is kisérletezne folyamatos festménygyártás helyett. Lejárt a szavatossága, ami nem zárja ki, hogy múzeumi darabként itt-ott megtartsák régi rendezéseit. Boltban is látni lejárt szavatosságú terméket itt-ott. Nálunk is van operamúzeumi tárgy.


Erkel Színház • 96752019-02-14 16:47:05

Ezt hogyan értsük? Segítséget kérek.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42222019-02-14 09:21:51

off Ez itt nem a reklám helye, de a Kispipa (újra) nyitva van. Seress Rezsőt nem tudom garantálni azaz garantálni tudom, hogy nem hallgatható ott meg. Messzebbre kellene érte menni, de egyelőre inkább kivárok. Vezetéssel egyébként pár éve jártam abban a Dob utcai házban, ahol Seress Rezső lakott és ahonnan a mélybe vetette magát 51 éve.


Momus-játék • 56062019-02-14 09:10:34

Ária- és dalestek szólistájaként megjelenő világszerte ismert magyar sportoló lehetne például Énekes István: nomen est omen alapon. Senki ne aggódjon, ne reménykedjen és főleg ne horgadjon föl: nem ő a megfejtés ld. a beszúrt linket. Ő csak egy részemről kihagyhatatlan szójáték tegnapra-mára. Különben is, ária- és dalesteken több mindent lehet csinálni.


Haladjunk tovább... • 2242019-02-14 09:01:54

Semmi különöset, úgy értve, hogy élünk = én is és a gép is. Gondolom, nem tudnék most sem írni stb. rajta, ha meghalt(unk) volna. Volt valakinél baj? Ha volt, mi történt? Szerkesztőink vagy a rendszergazda vajon mit észlelt/ek?


Haladjunk tovább... • 2212019-02-13 19:31:55

Kiváncsiságból kinyitottam a két belinkelt linket, akkor most itt a vég? Nem értem a dolgot. Influenza ellen mindenesetre be vagyok oltva...


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42182019-02-13 09:52:03

Köszönöm, bizonyára így volt, ha mondja..sajnos már nem tudom visszaidézni :-)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42152019-02-12 15:52:11

Ritmus és tánc: ezt az munkacímet adtam a Rádiózenekar hétfői koncertjének. A műsor előzetes olvasásakor és hallatán utólag is helytállónak gondolom ötletemet.



A nyitó szám, Vajda Gergely: Szomorú vasárnap-variációk ősbemutatója a halhatatlan és városi legendák szerint sokak önkéntes halálát kiváltó Seress Rezső-sláger alapján inkább dallamosságot, lágy harmóniákat ígért, de aki ilyesmit várt a fiatal zeneszerző-karmester új szerzeményétől, alaposan tévedett. A koncert szórólapja illetve Vajda Gergely szerint: "Seress Rezső híres-hírhedt slágere...darabomban nem hangzik el a maga teljességében, így a közönség folyamatosan keresésre van kényszerítve..." Sajnos a keresés nálam sem a mű hallgatása közben, sem utána, szünetbéli beszélgetések nyomán nem vezetett eredményre. Kőkemény, méretes előadói apparátust megmozgató, pregnánsan ritmikus, 21. századi alkotást kaptunk, amiben még a zenekari zongora irányából sem érkezett egy foszlánnyi jelzés sem, ami a címadó dalra utalt volna. A meglepő kezdést meglepő folytatás követte. A - szűkebb hallgatói kört megszólító Kagelt nem számítva- legismertebb argentin zeneszerző, Astor Piazzola harmonikára, pontosabban saját hangszerére, bandoneonra írt háromtételes, "Aconcagua" alcímet viselő versenyműve, kell-e mondani, a tangó ritmusán alapuló szerzemény. Nem emlékszem rá, hallottam-e valaha koncerten zenekar-kíséretes harmonika bandoneonversenyt; a pár éve a tévés Virtuózokban fölfedezett Demeniv Mihály szólójával mindenesetre kellemes, könnyen befogadható muzsikát élvezhettünk. A szóló ráadásszámot az ifjú művész nem konferálta föl, így annak kiléte ismeretlen maradt. Szünet után jóval ismertebb opusz, Sztravinszkij Petruskája következett, bár az orosz mester másik két remekét, a Sacre-t és a Tűzmadarat jobban ismerem és talán a közönség jelentős része is így van ezzel. Orosz népzenei forrás, elementáris őserő, feszes ritmusok, ritmusváltások, csillogó hangszerelés, sok-sok ismerős dallam teszi a Petruskát az első világháború előtti nagy Sztravinszkij-balett-"trilógia" méltó darabjává. Szívesen megnézném egyszer a Petruskát a maga teljességében, színpadi előadásban, ahogy annak idején a két másik balettet volt szerencsém látni a legendás operaházi Béjart-esten. A záró szám kortárs amerikai szerző, John Adams Nixon Kínában című operájának balettbetétje volt, "Az elnök táncol". A "táncoló elnök" a műsorlap szerint nem a címszereplő, hanem a kínai elnök, Mao és hitvese, akik egy festményről megelevenedve, foxtrott-ritmusban visszatáncolnak a múltba. A sok helyen, egyebek közt a MET-ben is bemutatott opera e száma -bár egészen más értelemben mint a Piazzola-verseny- ugyancsak élvezetes, ritmusos-hangulatos zene.



Vajda Gergely, aki jelenleg "állandó első vendégkarmester" címmel felruházva dolgozik az együttessel, gondosan fölkészült és gondosan, igényesen fölkészítő irányítója volt muzsikusainak. Kiválóan teljesített az ütős szekció, külön említeném a Vajda-mű timpanistáját, akire nem csupán művészi, de komoly fizikai terhelést is róhatott szólama eljátszása. A zongora és megszólaltatója is sokat és jól dolgozott, miként a fúvóskar, amiből a Petruska fuvola- és trombitaszólójának előadóit kiemelten dicsérném. A vonósok,vélhetően számos szólampróba eredményeként, úgyszintén kitettek magukért.



A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának hangversenye a Zeneakadémián, 2019. február 11.


Erkel Színház • 96672019-02-11 14:44:35

Óh, ez egy néző-archetipus, az itt 9655-ben már jelzett proccpuccparádé résztvevői. Ők nem véletlenül és valószínűleg pont Gruberová, pontosabban a körülötte várható felhajtás kedvéért mentek el a kérdéses előadásra, hacsak nem bérletesek voltak, de nem hinném. Tud(hat)ták az életkorát, nem titok és a várható hangi állapotát is, így aztán volt miről társalogniuk a szünetben.


Erkel Színház • 96662019-02-11 11:11:34

Ki írta vagy mondta ezt? Balga Gabriella nem "új Barlay" és nem is lesz az. Ő "az új Balga". Már A hugenották-beírásomban megjósoltam, -nem kell/ett hozzá nagy tehetség- hogy Balga Gabriella koloratúrszoprán lesz vagy máris az: "... virtuóz koloratúra-szubrettként csicsergi-játssza el Urbain apród hetyke, de királynéjáért máris "nagyfiúként" epekedõ figuráját, igazi Oszkár-elõkép és Cherubin-utód. Sok szép szerep találhatja meg a jövõben." Fenntartom.


Társművészetek • 12882019-02-11 11:02:38

A januári Golden Globe-díjátadó után -a díjazottak listája itt- a Brit Filmakadémia (BAFTA) is kiosztotta 2018 filmes díjait (ld.itt). Továbbra is versenyt fut Alfonso Cuarón Roma-ja és az Anna királynő korában játszódó  A kedvenc: utóbbi tegnap "hazai pályán" tarolt...csak éppen a két fődíjat (legjobb film és rendezés) kapta a mexikói rendező és fekete-fehérben forgatott drámája. Az Oscaron akár mindkét film nyerhet, mert a Roma a Legjobb idegennyelvű film-kategóriában is jelölt, de akadnak komoly versenytársaik itt is, ott is mint pl. a Cannes-ban Arany Pálmát nyert japán Bolti tolvajok vagy az örök kedvenc Csillag születik-remake és mások. A legjobb férfi főszereplő-szobrot jó eséllyel a már említett két díjosztón egyaránt nyertes Rami Malek kapja majd, tökéletes Freddie Mercury-alakításáért (Bohém rapszódia), a női főszereplő-díj versenye nyíltabb: a két említett film főszereplőjén, Olivia Colmanon (Anna királynő A kedvencben) és Yalitza Aparicion (Roma) kívül az eddig mindig lemaradó Glenn Close (A férfi mögött), sőt a popsztár Lady Gaga (Csillag születik) is esélyes.


Erkel Színház • 96632019-02-11 09:39:20

Végülis számít a közönség igénye? Vagy inkább -maradva példádnál- az operai "varroda" gazdaságos működése élvez prioritást? Bécsben pl. és a jelek = műsorterv szerint inkább a közönségre figyelnek, minden nap más megy + nem csak 2-3 produkciót kevernek. Nem vagyunk egyformák...vannak ellenpéldák, de Pest mindig Bécshez szándékozott igazodni, másban is. Még '48-ban is, igaz, nem a bécsi udvarhoz :-) "Rég volt, (gyakran) szép volt." Kész lett a végleges Lucia-díszlet vagy maradt az ideiglenes(nek mondott) fémtraverzes? Üresen maradt helyek oka a járványon kívül lehet az is, hogy bérletesek nem mentek el. Megesik máskor, máshol is. Csak feltűnőbbé válik, ha nem-bérletes helyek eladatlanok maradnak.


Erkel Színház • 96552019-02-10 14:11:40

Ha tegnap dugig volt, az Gruberovának és a proccpuccparádénak szólt. 13-án dettó. Ma este már aligha lesz dugig, jelenleg -Kolonits Klárával együtt vagy ellenére- cca. 740 jegy eladatlan. A többit már 9651-52 megírtam tegnap.



Kieg.: nem számolom össze, hányadik Lucia-széria/előadás a bemutató óta a mostani. Bel canto ide, Walter Scott oda: nincs ennyi Luciára ilyen rövid időn belül ekkora valós hazai kereslet. Bérletesek (és Gruberová) nélkül kész anyagi és erkölcsi csőd lenne ez a széria.Túl nagy a ház és a turisták sem mennek oda túl nagy számban, ellentétben Béccsel vagy MÁO-val, ami ráadásul jóval kisebb és kevésbé látszik az is, ha foghíjas a nézőtere.


Erkel Színház • 96522019-02-09 22:45:00

Mindenhol vannak olcsó és legolcsóbb helyek, nem is csak állóhelyek. Olaszországban pl. ennek azt hiszem demokratikus hagyománya is van = mindenki jusson be potom áron, aki akar, persze korlátozott mennyiségben-létszámban. Bécsben most is látok szabad 14€-s helyeket a jegytérképen, ami ottani reálértékben alig számít többnek mint Pesten egy félárú ezres. Az esti Steheplatz-jegyek talán ennél is olcsóbbak. Szóval önmagában nem nagy baj az engedményes Erkel-ár. Figyelemreméltóbb és baj az, ha ennyiért sem kelnek el a jegyek.


Erkel Színház • 96512019-02-09 22:27:14

Vannak jobban sőt (szinte) teljesen eladott Lucia-házak is a szériában. Mindegyik bérleti előadás, azonos Luciával (Kolonits Klára). Talán a különböző bérletek eladottsága okozza a nagy szórást. Pl. Gruberová fellépésére is jó 150 (igaz: gyengébb, olcsóbb) szabad hely van még. Persze mindezt nem mentségül írom. Óh, stagione, stagione..



Érdekesség: a StOP-ban éppen ma volt Lucia-premier, Peretyatkóval és Flórezzel.


Társművészetek • 12872019-02-09 15:37:12

Pintér Béla újdonsága arról szól, hogy a szerző a Társulat 20. születésnapjára nem írt új színdarabot, elvetette a félkész rosszat. Ez a nem-színdarab, ahogy később kiderül, kíméletlen ostorozása önmagának, társulatának, a köznek, a hatalomnak. Kétségbeesettnek tűnő vagy tán csak kaján, zavarba ejtő segélykiáltás. Abszurd őrületté váló nem-színjáték...miként a körülöttünk lévő tágabb s szűkebb világ. Amikor s amiről-amit már nem lehet józan hangon, szalonképesen ki- és megbeszélni. A nyitó jelenet bűbáj-nyájasan induló, fokozatosan elsötétülő mikrofonos "jubileumi beszélgetése" egyszer csak átcsap a meg-nem-írt darabcsonk fékevesztett őrjöngésébe. Megkapja ebben mindenki a magáét, hazai viszonylatban nem olcsó helyár ellenében: akárha egy magyarosra sikerült "fundraising" résztvevői lennénk. A szerző-rendező-színész-igazgató nyilatkozta nagyjából öt éve, a 15 éves évforduló környékén, sokat idézett bonmot-jával: "Az előző kormány pénzt adott, a mostani témákat." Bízunk, bízzunk Pintér Bélában és Társulatában, túlélésükben, fölvirágzásukban. Részesei ők a NER-nek, ami nélkül, ahogy mondani szokás egy másik kontextusban, "ez a produkció nem jöhetett volna létre". Na nem anyagilag, hiszen a tao-támogatás kiesése éppenséggel őket sodor(hat)ja végveszélybe, hanem mint -nem feltétlenül pozitív értelemben- inspiráló környezet.



Pintér Béla: Jubileumi beszélgetések - A PBEST előadása, Fészek Művészklub, 2019. február 8.


Operett, mint színpadi műfaj • 38362019-02-08 14:52:11

A teljes HVG-interjú Apáti Bencével itt olvasható el.


Operett, mint színpadi műfaj • 38352019-02-08 14:49:12

"30 éve ugyanazon a politikai oldalon állok". Az interjú bevezetőjében magyarázatot kapunk erre: "Édesapja Apáti Miklós költő, író, az Új Magyarország és a Napi Magyarország című jobboldali lapok újságírója volt, tőle „örökölte” politikai nézeteit." Idézet vége.



A tisztesség és a teljesség kedvéért álljon itt Apáti Miklós wikipédia-életrajza:



Életpályája



Budapesten született Latyák János és Tóth Mária fiaként, 1944július 5-én. 1962-1970 között vegyésztechnikusként dolgozott, majd 1970-től a Hírlapkiadó Vállalat újságírója lett. 1972-ben elvégezte a Marxizmus-Leninizmus Esti Egyetem esztétika-filozófia szakát. 1973–1991 között a Film Színház Muzsika rovatvezetője és a Kis Újság munkatársa volt, majd 1991–1997 között az Új Magyarországnál tevékenykedett, 1994–1997 között ugyanitt stratégiai igazgató, 1997-ben a lap főszerkesztő-helyettese volt. 1997–1998 között a Napi Magyarország főszerkesztő-helyettese lett. 2000–2001 között a Greger-Delacroix Kiadó szerkesztőjeként tevékenykedett. Nyugdíjazás előtti utolsó munkahelye a Magyar Hírlap volt.


Operett, mint színpadi műfaj • 38342019-02-08 14:39:33

"Én egy színházi tár vezetője vagyok, ami valami okból igazgatói titulussal jár." Ha ugyanezeket a szavakat MNB bármikori igazgatója mondaná, a művész úr vajon mit szólt volna ahhoz, hogy ő -és táncos, koreográfus kollégái- ezek szerint egy "színházi tár" része(i), hogy ne mondjam, egyfajta leltári darab(ok)? Díszlet-, kotta-, jelmez-, ruha-, illatszer- stb. "tárba" ugyanis tárgyak tartoznak, leltári és egyéb számmal-jellel ellátva. Van egy tippem: egy "színházi tár" igazgatója eztán is folytathatja (folytathatja?) közírói munkásságát, egy közpénzből fenntartott színházi intézmény balettigazgatója pedig eztán talán (talán?) nem folytathat közírói munkásságát.


Opernglas, avagy operai távcső... • 201802019-02-07 17:34:36

Eddig rendben...már csak az kell, hogy más is higgyen Yusif hangjában...és Trisztánjukban.


Pantheon • 23042019-02-06 17:35:46

Erdős István Kossuth- és Jászai Mari-díjas bábművész (1940-2019)


Momus-játék • 56052019-02-05 19:12:24

Köszönöm/jük, már megjelent. Amikor írtam, akkor 0/1 volt azaz lezártnak tűnt..


Pantheon • 23032019-02-05 15:27:46

Vjacseszlav Ovcsinnyikov orosz zeneszerző, filmzenéi: Háború és béke, Iván gyermekkora, Andrej Rubljov stb. (1936-2019)


Momus-játék • 56032019-02-05 13:32:35

Kedves zéta, ez ugye még nem a végeredmény tegnapra?Tegnap du. beküldtem a választ, és el is ment, kb ezzel: "NyaZo (ez a beceneve) azaz Nyári Zoltán, Graz (2016), legközelebb Hageni Színház (2019 tavasz)". Köszönöm.


Balett-, és Táncművészet • 56072019-02-04 10:40:42

Kedves Amalgám, köszönöm részletes beírását és információit. Mint írtam, legkevésbé sem vagyok bennfentes vagy szakértő balett-ügyekben, sem pedig MNB illetve az Egyetem ügyeiben, noha hosszú életem alatt azért a repertoárt többé-kevésbé végignéztem, számos darabot többször is.Mégsem a balett, a társulat, a táncosképzés szakértőjeként írtam be, mert nem vagyok az. Elhiszem, hogy mint írja "nagyon megváltozott a magyar és a nemzetközi balettkultúra is az utóbbi évtizedekben" és azt is, bár ez nem mai, hanem szinte évszázad(ok)ra visszanyúló jelenség, hogy "ebben a nemzetközi mobilitás szinte norma lett." Jómagam nem sírom vissza -hiába is tenném- a "régi szép időket", amikor a nagy nevek szinte mind itthon táncoltak. Más idők voltak, vasfüggöny, miegymás. (A Kováts-Rab házaspár azért pl. le is lépett az első adandó alkalommal, de a végleges "lelépés" azt hiszem nem vált túl gyakorivá a szakmában.) Röviden: táncosok, koreográfusok stb. jönnek, táncosok,  koreográfusok stb. mennek. Itt azonban másról lehet szó. A magyar táncosok megkapják sokéves képzésüket, diplomájukat a magyar állam azaz a köz pénzéből...majd nagy számban "lelépnek". Feltehetően anyagi megfontolásból és talán (talán!) itthoni szűkebb és tágabb pátriájukban érzett rossz közérzetük miatt, ahogyan teszik azt más szakmákban diplomázott és/vagy munkát vállaló honfitársaink tíz- sőt százezrei. Utóbbi már messzire vezetne, nem mennék bele, maradva a balettnél: ha a magyar táncosok helyett MÁO illetve MNB külföldi táncosokkal tölti fel a társulatot vagy más szóval: pótolja a hiányt, az emberben -látatlanban- fölmerül a gondolat, hogy az ide szerződő művészek talán (talán!) nem ütik meg azt a színvonalat, amit elvárnának tőlük ott, ahová pl. az itthon végzett magyarok elszerződnek. Remélem, követhető vagyok :-) Ebből következően és az ön szavaival bizony "a magyar nézőközönség tekinthető a fejlemény nettó kárvallottjának." A balett és az utánpótlás mindig is nehéz "ügy" volt, mégis mindig, mindenhol megoldották, megoldják. A balett -szemben egyes más zenei és nem-zenei előadóművészeti műfajokkal- meglátásom szerint él és virágzik, sőt, "terjeszkedik":  kortárs balett, táncszínház, mozgásszínház, újcirkusz (!) stb. világszerte. Határaink is immár 30 éve nyitottak, mégis, úgy észlelem, ez a nagyfokú elvándorlás és a társulat talán egyenetlen színvonalú művészekkel való feltöltése-kipótlása nem túl régóta szökkent szárba. Ez a szárba szökkenés azonban, az itteni beírásokba beleolvasva, inkább a romlás virágait termeszti. Bécsben -amit példaként hoz- valószínűleg nagyon régóta importból fedezik/pótolják a szükségletet. Másik példája, Berlin sok tekintetben szintén speciális hely. A hatalmas német "felvevőpiac" mindenkor, mindenben importra szorul vagy inkább így: importtal egészíti ki saját termését: fizikai munkástól műszaki-tudományos értelmiségen át a balettművészig. (Zárójelben: a külföldi bevándorlók ottani támogatása, kiképzése is erre a tényre vezethető vissza, noha balettművészek érthető okokból -egyelőre?- kevéssé érkeznek az afrikai, közel-keleti régiókból.) Kurz um Schluss: attól tartok tehát, hogy az Egyetem és a Társulat "elnemzetköziesedése" nem magyarázható szimplán nemzetközi tendenciákkal, a baj(ok) forrását a jelek szerint éppenséggel itthon kell keresni.


Balett-, és Táncművészet • 55992019-02-01 13:58:12

kieg. előzőhöz:



...közülük hányan lesznek MNB vagy más magyarországi társulat szerződtetett tagjai? 


Balett-, és Táncművészet • 55982019-02-01 10:56:16

Talán először szólalok meg balett-topikban: megszólalok, de nem beleszólok! Csupán felhívom a figyelmet: tessék átfutni a társulat névsorát! MÁO, újabb nevén Magyar Nemzeti Balett (MNB) balett-társulata évtizedekig "önellátó" volt = hazai növendékek, táncosok. Az itteni beírásokat követve néztem bele a társulati névsorba és mit mondjak, enyhén szólva elcsodálkoztam. Vajon a főiskolán, újabb nevén Magyar Táncművészeti Egyetemen hány magyar táncos végez, kinek a költségén és közülük hányan lesznek MNB szerződtetett tagjai? Mennyi időre? Aki nem, miért nem? Vagy mennek el külföldre izibe'? "Exportra termelő" intézmény lett MNB éspedig az adófizetők pénzén? Gazdaságban agyelszívás, balettvonalon "láb-" és táncoselszívás? Ki fizeti a "révészt" táncosképzés költségeit, hogyan megy az egész?


Társművészetek • 12862019-01-30 14:29:43

Székely Csaba a 2011-ben megírt -később "Bánya-trilógiává" bővített- Bányavirággal vált ismert színházi szerzővé, legújabb darabjának, az első látásra talányos című 10-nek az ősbemutatója néhány hete volt a Radnóti Színházban. A "10" valójában a Tízparancsolatot jelenti, egy-egy parancsolathoz, amelyek kivetítőn is sorban megjelennek, egy-egy, csak sorszámmal ellátott, nem nevesített személyt-szereplőt, sorsot rendel a szerző. Életük során valamiképpen mind elkövettek egy vagy több bűnt, megszegtek egy vagy több parancsolatot, miképpen mi mindannyian, gyarló lények is megszegünk életünkben parancsolatokat. A rendező, Sebestyén Aba egy nyilatkozatában (forrás a produkció honlapja) mondja önmagáról, színészeiről, a közönségről (?), mindannyiunkról (?): "... meg tudok-e felelni legalább egy parancsolatnak. Vagy háromnak. Megvizsgáltam, nem állok valami jól. Sem én, sem mi.”   Senki ne gondolja azonban, hogy a darab puszta moralizálás, tézisek-antitézisek, netán vallásos elmélkedések halmaza, ellenkezőleg. A 10 vérbeli profizmussal megírt, élettel teli, igazi mai, ám általános érvénnyel ható színjáték, ahol a Tízparancsolat szinte "csak" -kétségtelenül erős- háttérként szolgál tíz ember, tíz jellem sorsának kibontásához, miközben fokozatosan kiderül: számos szereplőnek nagyon is sok köze van egymáshoz, sorsuk alakulásához...és hozzánk. Székely Csaba -szándékosan használok profán jelzőt-  ördögi leleménnyel, egy kirakós játék, egy Rubik-kocka bonyolultságával viszi előre a cselekményt, teszi föl vagy éppenséggel veszi le figuráit sakktáblájáról. Ez a pompás dramaturgiai bravúr,  székhez szögező, döbbenetes teátrumi varázs, amit elsősorban és  legfőképp kiemelnék. Talán megengedhető a hasonlat: Agatha Christie klasszikusa, a Tíz kicsi néger jutott olykor eszembe, nem csupán a bűvös tízes szám okán, hanem mert itt is, ott is kiderül előbb-utóbb: messze nem mindenki az, akinek s főleg ami(lyen)nek látszik. Ám míg a krimiben mint újkori címe mondja "...végül nem maradt senki sem", emitt azért bőven vannak túlélők...



Az évad, sőt az év legjobb drámája (lehet?) a 10 és nem kétlem: a tomboló és tartósnak ígérkező közönségsiker mellett szakmai elismerésben is részesül és remélhetőleg az országhatáron túlra is eljut.



Eme értékes drágakő méltó "foglalatot" kapott: a már említett Sebestyén Aba, a szerző bevált rendező- sőt szinte alkotótársa a súlyos mondanivalót hordozó, szünettel együtt csaknem három és fél órás alkotást töretlenül egyenletes, magas hőfokon, feszesen állította színre. Cári Tibor zenéje hatásos és jóval több mint "háttérzene", a zenészek: Rozs Tamás és Wágner-Puskás Péter valamint többször két színész: Lovas Rozi (fuvolán) és Sodró Eliza (hegedűn) is játszik. Bartha József díszletei jól szolgálják a benne mozgó művészeket, a jelmeztervező Bianca Imelda Jeremias. Külön szólni kell a produkcióba szervesen, értelmet nyerve beépülő, kifejező videózásról, Ágoston Gábor és Valóczki Dániel munkájáról. Igazságtalan lenne bárkit kiemelni a tíz játékosból, mindannyian külön és együtt is magas színvonalon, egyenrangú, mindvégig (!) a színpadon tartózkodó részesei és átadói ezen emlékezetes színházi élménynek, színlap szerinti számozásuk sorrendjében: Vilmányi Benett, Pál András, Martinovics Dorina, Kováts Adél, Márfi Márk eh., Sodró Eliza, Lovas Rozi, László Zsolt, Schneider Zoltán, Tóth Ildikó. Az a bizonyos léc megint egyszer magasra, nagyon magasra került.


 


Székely Csaba: 10 - a Radnóti Színház előadása, 2019. január 28.

Momus-játék • 56002019-01-30 13:33:05

Haydn 1775/76-ban komponált Dido c. marionettoperájának kézirata a magyar wikipédia szerint -harmadmagával- egy tűzben megsemmisült..Szövegírója bizonyos Bader, így érthető, hogy Nagy Katalin Metastasio-listájában nem szerepel Haydn neve, ahogyan Cavallié sem, utóbbinál a Didone szövegírója Giovanni Francesco Busenello.


Kimernya? • 29252019-01-29 13:55:47

Andalító...megérte türelmesnek lenni :-)


Momus-játék • 55942019-01-28 12:08:40

Cavalli: Didone is belefér :-) és egy kortárs mű, James Rolfe 2007-ben bemutatott Aeneas and Dido c. operája.


modern eszement rendezesek • 2292019-01-27 10:46:56

A régi szép, a régi szép, a régi szép idők,



Elmúlának régesrég, vágynánk-e vissza őt?



Wieland s Wolfgang Wagner üté belé sok-sok szögeket,



Majd' 70 éve megrázták Bayreuth-ot, olykor Szögedet..



 


modern eszement rendezesek • 2282019-01-27 10:26:52

Gyakoriak az ilyen bonmot-k. Polgárpukkasztás. Mindig létezett, létezni fog. Nem a szavak, hanem a valós teljesítmény/ek számít/anak és főleg azok fogadtatása. Ahogy a cikkszerző írja, a teljesítmény/ek hol ilyen/ek, hol olyan/ok: " I rate his 2008 production of Parsifal at Bayreuth (available on DVD) one of the finest stagings of an opera I have ever seen, and his Pelléas et Mélisande at Glyndebourne last summer one of the worst. Stefan Herheim -szintén a cikk szerzője szerint- "bonyolult személyiség, minden bizonnyal napjaink egyik legizgalmasabb, legeredetibb és legellentmondásosabb személyiségeinek egyike." Mi ezzel a baj?


Pantheon • 22982019-01-27 10:18:00

Két hónappal a másik great old francia Oscar-díjas zeneszerző Francis Lai (2275) után ő is elment. Nagy nevek, nagy zenék...


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 12702019-01-26 09:17:18

Aprilis 5. MuPa, BTF nyitokoncertje. Az ismerteto szerint a szerzo szandekahoz legkozelebb allo (vagy annak gondolt??) valtozatban Bojti Janos rekonstrualja a hangszerelest. Nem ismerem Bojti Janos nevet es munkassagat, csak amit a neten talaltam most rola. Az eloadas mindenesetre jonak igerkezik es mar nincs ra sok szabad jobb hely.


Erkel Színház • 96362019-01-25 14:43:33

Milyen nyelvre kérhetem a fordítást?


Erkel Színház • 96352019-01-25 14:42:51

21. szd.-i környezetbarát fűtés, aminek nyersanyaga: a művészek játékának izzó hőfoka.


modern eszement rendezesek • 2222019-01-24 21:08:08

1) Nem védem pl. mert nem szorul rá/m  2) Nem írtam, hogy "indokolt", hanem azt írtam "E tény említése, sőt, operai megjelenítése szerintem nem tekinthető intimpistáskodásnak, még kevésbé valamiféle "kegyeletsértésnek"...stb.: talán nem megy a magyar nyelv(értés)? Segítek ld. lejjebb 3) Szabadna érdeklődnöm, a) hogyan értendő az, hogy "természetesen"? b) neked hiányzik a pedofil vonal a rendezésből? csak hogy tudjuk...



PS Köszönjük a szexo-gasztronómiai ismertetőt, rendkívül ízléses...jó étvágyat hozzá!





 


modern eszement rendezesek • 2202019-01-24 10:34:48

Az olvasottak alapján kissé (?) fura Pique dame lehet a ROH-beli, de: 1) ha jól gondolom, a rendező a maga szemérmetes módján be akarta építeni a produkcióba Csajkovszkij egész életére -és halálára!- azaz művészi munkásságára is (!) kiható -nemi- identitászavarát, ami akkor még keserves sőt bűn volt 2) egy olyan opera mint a Pique dame, aminek főhőse egy látomásokkal küszködő, tudathasadásos, az őrület határán lévő sőt azt át is lépő személy, sok minden beleférhet, akár még a Jeleckijjel és Lizával kapcsolatban leírt jelenségek is. Na hát ez az én "látomásom"...látatlanban és nem az őrület határán :-)



PS Nem tudom, hogy mint azt a cikk szerzője némiképp zavarosan írja:  ma "minden iskolás gyerek" tud-e Csajkovszkij -mondjuk ki- melegségéről és az ebből fakadó, egész életét végigkisérő személyiségzavarról. E tény említése, sőt,  operai megjelenítése szerintem nem tekinthető intimpistáskodásnak, még kevésbé valamiféle "kegyeletsértésnek", mivel mint feljebb már írtam, ez a hajlamából adódó életérzés végigkiséri a szerző egész művészi és privát életét, kamu házasságától/valós válásától kezdve Meck asszony nagylelkű támogatásán keresztül a korai és szomorú végig, amit a VI. szimfónia utolsó tétele oly szépen "mesél el".


Jonas Kaufmann • 23482019-01-22 15:21:16

Ez egy korábbi, 2006-os részlet (MET-debut év), kártyajelenet és II. felv. finálé Gheorghiuval.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 41832019-01-20 15:35:59

Nem puskázás, ha egy megfejtést beküldő a fórumok hsz-ait olvassa, netán még be is ír. Velem is megesik :-)


Pantheon • 22932019-01-20 13:40:24

Vajna Andras (Andrew G. Vajna)


Rost Andrea • 20362019-01-19 08:49:02

Meresz joslatom: nem mondja le... ;-)



 


Momus-játék • 55892019-01-18 16:04:58

Talán most már kimondható: fekete nap a tegnapi a Játék történetében. A kérdésből sajnos nem volt egyértelmű, hogy elég-e csupán a mű címét beküldeni vagy a helyszín netán az időpont is kéretik, ezért inkább semmit nem küldtem be (11:59:59-ig). A Rheingoldig természetesen könnyen eljutottam (mi más lehet még a Boriszon és esetleg a Don Carloson kívül? de a Borisz három nem-orosszal vagy a Don Carlos három nem-olasszal aligha...) és azt is láttam egy linkben, hogy Liebermann ki mindenkit szerződtetett intendánsi idejében Hamburgba. (Hármójukat is.) Kerestem a Hamburgi Opera archivumát, de olyant nem találtam. És még azután sem jött elő (nekem) a helyes válasz, hogy a nevek mellé az immár ismert keresőszavakat (Rheingold, Hamburg, 1964) beütöttem. Amúgy hamburgi operaévkönyvem meg nincs..


Erkel Színház • 96232019-01-17 11:03:12

Nem látok szövegírót a felsorolásomban. És persze láttunk már énekest meg zeneszerzőt is vezényelni meg varnyút is karón ;-)


Erkel Színház • 96212019-01-17 10:45:30

Privátban.


Erkel Színház • 96202019-01-17 10:40:53

Konkrétum nélkül: zeneszerző zenét szerez, karmester vezényel, rendező rendez, zenekar játszik, énekes énekel, kritikus kritkát ír, közönség tapsol (vagy nem tapsol vagy távol marad stb). Szerepcserék a fentiek között szerintem és többnyire nem szerencsések. Ja és a kommentelő kommentet ír. Azt, ami az ő véleménye.


Marilyn Horne • 4612019-01-17 10:13:10

Testi adottsághoz: jó példa a szerintem gyönyörű hangú ám rendkívül terjedelmes Stephanie Blythe, aki mint látom, egyetlen -számomra rejtélyes- Amneris-szériát leszámítva talán sosem énekelt szerelmes-lány szerepeket, pedig még ma sem idős. Ez az eset is jelzi az idők változását: mégoly szép hang sem elegendő, ha a hang tulajdonosa túlzottan előnytelen külsejű (értsd: kövér) és/vagy láthatóan kiöregedett az adott szerepből. Ismétlem: kivétel a szabályt erősíti. A szép hangon csicsergő, színpad szélén lefúrt lábbal álldogáló túlsúlyos-túlkoros dámák és szeladonok ideje lejárt. Néhány maradék (kivétel) még akad.


Marilyn Horne • 4602019-01-17 10:00:09

Igen, testi adottság. Csomó szerephez és bizonyos mértékben szerintem elengedhetetlen megfelelő testi adottság, ahogyan bizonyos életkor is. Kivételek a szabályt erősítik. Továbbá Horne még 1988 (!) is énekelt egy széria nem-Jones Carment a MET-ben, akkor azért annnnyira fiatal már nem volt a szerepre... És noch dazu túl csini sem lehetett :-)


Marilyn Horne • 4542019-01-16 19:48:17

Amikor lejjebb azt írtam, hogy az ő hangján nőttem fel a rádión keresztül, én is koloratúr-mezzo/bel canto szerepeire, áriáira-duettjeire (Sutherlanddel) emlékszem jó szívvel. Testi adottságai miatt sem gondolnám -finoman szólva- ideális Carmennek, ahogyan Delilának sőt Ebolinak, Amnerisnek sem, utóbbiakhoz aztán még a magamfajta laikus is másféle hangot vár.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 41692019-01-16 17:08:09

Sajnos tévedsz ld. 4153: 2019-01-15 11:05:35 (beküldés határideje 11:59:59 volt); én már előző du. beküldtem, de ha benézel, látni fogod, hogy arrafelé mostanában spoiler-ügyekben nagy ám a szigor és az irgum-burgum ;-)


Erkel Színház • 96112019-01-16 15:06:17

Az ő esetében minden bizonnyal kereset-kiegészítés állt a háttérben ;-)


Erkel Színház • 96102019-01-16 15:01:11

Az opera válságával és annak vélt vagy valós okaival kapcsolatos beírására nem reagáltam, de ha már visszatért rá: meglátásom szerint az opera köszöni szépen, nincs válságban. Ahhoz képest, mekkora pénzeket emészt fel a műfaj infrastruktúrája és fenntartása és ahhoz képest, hogy sosem tud önfenntartó lenni, az opera él és virágzik, különösen több más zenei műfajhoz viszonyítva, amelyek pedig "olcsóbban" kihozhatók-előadhatók. A zenei előadóművészet és így a zeneirodalom bizonyos fachjai, mi tagadás, hosszabb-rövidebb ideje lefelé tartanak, nemcsak itthon. Nem így az opera (és a balett sem).



A rendezői színházzal-operajátszással kapcsolatban biztosan nem azonos a véleményünk, de e téren annyira megmerevedtek a "frontok" - most nem kettőnkről beszélek!- hogy nem mennék bele a részletekbe. Két mondatban: mint mindenben, e téren is a mértéken és a mértéktartáson van a hangsúly, persze kinek-kinek máshol húzódik a határ, amin belül elviseli netán kedveli az újszerű(bb) rendezéseket. Egy biztos: egy nagyjából "zárt végű" azaz behatárolt repertoárral rendelkező műfajban -mint az opera- időnként muszáj valami újat csinálni: az operajátszás nem olyan mint egy kép, amit megföstöttek, kiakasztják a falra vagy mint egy regény, amit megírtak, kiadták oszt'jónapot. (De még a regényeket is újrafordítják például.)


Marilyn Horne • 4462019-01-16 14:36:14

Vigyázat, 444 tiltott reklámnak minősülhet, ráadásul ballib irányultságú, brrr ;-)



Horne-t egyébként erősen lájkolom, fachjában szinte az ő hangján nőttem föl rádión keresztül.


Erkel Színház • 96072019-01-16 09:34:59

"Herceg Esterházy és hasonló mecénások" is laikusok voltak!!! Laikus mecénások, sok pénzzel. Ma az állam és/vagy tehetős cégek, magánszemélyek a mecénások és ők is laikusok. A laikus közönség pedig kisebb-nagyobb térítés (jegyvásárlás) formájában hozzájárul a művészet, a művészek eltartásához -de nem "a közönségből élnek"!- és ami fontosabb: elmegy/nem megy el az előadásra, tárlatra, elolvassa/nem olvassa el a könyvet stb. Lábával és pénztárcájával "szavaz". Talán nem mindig szavaz jól, de mint már írtam, a közönséget nem lehet leváltani. Hosszú távon "leváltja" a közönség önmagát=cserélődik+időről időre változik az ízlése. 


Erkel Színház • 96062019-01-16 09:25:22

Jól hangzik, de megvalósíthatatlan. Nem énekelhet minden előadáson Netrebko és Kaufmann vagy Damrau és Flórez. Nem ihat mindig mindenki 100.000 Ft-os bor(oka)t. És ami a legszomorúbb: nem tarthat mindenki milliókat kóstáló cicákat sem ;-)


Erkel Színház • 96052019-01-16 09:20:38

Teringettét! Itt volt a nagy lehetőség, hát nem kihagytam?! ;-)


Erkel Színház • 96012019-01-16 08:23:46

Egyetértek, magam is többször írtam kb. ugyanezt. De miért "sajnos"?? Mindig így volt.


Erkel Színház • 96002019-01-16 08:21:29

Nem értek se a focihoz se a borokhoz..és a macskákhoz sem. Még laikus szinten sem. Nem is regisztráltam focis, boros vagy macskás fórumon. Ellenben elég gyakran járok színházba, moziba, zenei programokra. Je suis Charlie a közönség. Laikus közönség.


Erkel Színház • 95962019-01-15 21:27:00

Színházat, zenét, mozit, előadóművészetet laikusoknak csinálják. A közönség döntő többsége laikus. A közönséget nem lehet leváltani. A színházakba stb. ők mennek el/ők maradnak távol.


Erkel Színház • 95942019-01-15 21:22:40

A Nagy Kis Testvér(ek) figyel(nek). Ha Orwell élne, forogna a sírjában.(utóbbi plágium G.Fordtól).


Erkel Színház • 95862019-01-15 19:45:30

Kedves Cilike! Személy szerint örülök, hogy -ha csak mint írod kivételesen is- de ismét megjelentél. Emlékeim szerint számos ponton igenis voltak közös felületeink. Mindig érdekeltek a szakmai beírásaid. És te legalább nem rám mutogatva távoztál innen mint -most már tudom a lentebb írtakból- az a kollégád, aki engem (!) nevezett meg távozása okaként, ami azon túl, hogy -enyhén fogalmazok- nem volt túl elegáns, valótlan is volt továbbá miként nagyrabecsült fórumtársunk fogalmazott, "a törlés az érvtelenség legfőbb bizonyítéka."..és egyfajta gyengeség jele is, teszem hozzá én.



Azonban az internet kegyetlen. Elég egy kattintás a nickedre és előjönnek a távozásodat megelőző beírásaid. Csak az utolsó hetekbe kukkantottam bele = 2017 vége-2018 eleje. Nem volt ott-akkor szó sem közeledő választásról sem "itt  túlnyomó többségben ellenzéki érzelmű beírókról". Ellenben leteremtettél erősen és nem nagyon szépen összeszólalkoztál egy szerintem igen jószándékú és tiszta szívű fórumtárssal,  tettél neki és rá néhány ...khm... megjegyzést, amit egy másik fórumtárs szóvá is tett neked (ld. Erkel/8710), mire te örökre? búcsút intettél. Ennyi volt, nem több, nem kevesebb. Mint látom, a Jancsi és Juliska kapcsán megbántott megszólított fórumtárs is úgyszólván eltünt a fórumról. Talán ő is az "ellenzéki hangulat" miatt? Netán énmiattam? Mindezt csupán a tárgyilagosság kedvéért idéztem föl és vissza. A magam részéről visszavárlak! Üdv. ED


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 41562019-01-15 17:29:49

Nos, ez a beírás talán kissé korán került ma fel a fórumra, tekintve, hogy a tegnapi Kimernya?-kérdés megfejtését 1/1 tartalmazza, röviden: spoiler-gyanús :-)


Kimernya? • 29162019-01-15 12:38:08

Addig spoilerezek, ameddig még nem spoiler (mert zene még sehol): örülnék egy Victoria de los Ángeles emléknapi zenének netán egy  in memoriam Theo Adam-nak. Mindkettőjüket hallhattam élőben, Theo Adamot in floribus, de los Ángelest már 70-hez közel egy pesti dalesten, remek volt.


Erkel Színház • 95782019-01-15 11:32:50

Személyeskedő támadásokra nem szoktam reagálni, többen tanúsíthatják - ez a módszerem be is szokott válni!- magam sosem indítok más ellen ilyen támadásokat. Csakis a te kedvedért és mert régóta és kitartó rajongással vadászol rám itt és anno Fidelion (nem fogsz levadászni) kivételt teszek: ha netán úgy gondolod, hogy a felsoroltak miattam nincsenek most a fórumon, akkor  1) tévedsz 2) honnan tudod, hogy nincsenek itt más név alatt? Minimum egy (1) fórumtársról in concreto tudható, hogy itt van más néven 3) egy másik 100% hogy nem miattam nincs itt elég jóban voltunk privátban, de ez nem tartozik rád 4) egy harmadik nyár óta ismeretlen okból  vált köddé 5) egy negyedik mással kapott össze és lépett le 6) egyvalaki elég alantas módon valóban engem nevezett meg távozása okának, őt minősíti 7) köszönöm, hogy ilyen sokra tartasz = hogy ilyen sok törzstag énmiattam ment (volna) el vagy ír be más néven. Szerencsére (vagy sajnos?) nem ez a helyzet, legfeljebb hagymázas álmaidban. Fordulj kezelőorvosodhoz, gyógyszerészedhez! Üdv. ED



PS Felőlem magadat is írd a listádra..továbbá komolyzenei és más beírásaim -mint mindenki másé- vita tárgyát képezhetik és képezik, attól fórum a fórum. Komolyzenei beírásaim: vannak, zömmel azok vagy rokon témák. Plusz Játék és Kimernya: eléggé aktívnak mondható a szereplésem, ha ez netán nincs is ínyedre. Nem is igénylem. Lingvisztikában tényleg jó vagy. Ott te vagy a kokas.


Erkel Színház • 95762019-01-15 09:11:12

Az alkotmány (magassága) nem sok mindenkinek zavar(t) be ;-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 614422019-01-14 19:25:25

Ó, nem tudtam.Itteni beírás szerint 1946-ban született..mindenesetre gratula a művésznőnek :-)


Momus-játék • 55832019-01-14 18:22:42

Angol/magyar Wikipédián tévednek. Francia nyelvűben ott áll: Parsifal 1960. Én nem wikiről szedtem le az információt.


Erkel Színház • 95712019-01-14 17:01:42

Ismét hátulra rakták a szólistákat? Szerintem nem (lett volna) jó ötlet...


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 614402019-01-14 09:25:46

"Most kerek évfordulóhoz érkezett": nem kerek -mármint az évforduló- de kiváló énekesnő. Köszönteni tavaly kellett (volna?)


Kimernya? • 29122019-01-12 19:25:38

Eddig úgy gondoltam, Verdi Schiller-"trilógiájának" 3. darabja szeretett Don Carlosom. Ezek szerint a trilógia valójában tetralógia, bár mint olvasom, a Giovanna D'Arco nem igazán Schiller-alapú. Másrészt viszont idönként a Boccanegrát gondolták Schiller-gyökerűnek.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 614362019-01-12 16:48:34

Én nem tudom, mit hoz a holnap...


Pantheon • 22902019-01-12 14:38:23

Nekem ő mindig Sir Morosus marad :-(


Pantheon • 22882019-01-12 13:42:43

Theo Adam (1926-2019)


Erkel Színház • 95652019-01-11 17:01:32

Búbánat elegáns, visszafogott beszámolója alapján aligha...és ezt a produkciót még csak megrendezni sem kellett. Az Erkelben futó Boccanegra-rendezés meg olyan, amilyen (ld. 8825).


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 614342019-01-11 16:59:12

Honlapkezelő kellene? Vagy inkább holnapkezelő? ;-) utóbbi hiánycikk.



Egyébként én írtam eggyel lejjebb itt, hogy Manon/Pillangó megoldva, Triptichon storno. És kétszer storno, május 23-25. Opera honlapján már így van.


Erkel Színház • 95612019-01-11 14:11:22

Ez igaz, de ennek az ellenkezője is igaz. Vannak operák, amiket szerintem és nemcsak szerintem akkor érdemes játszani, ha minden (fő)szereplő első osztályú  alakítást nyújt. Magyarul: nincs rá tömeges igény, nem tódul rá a közönség, de kimagasló szereposztással, karmesterrel, rendezővel nagyot lehet vele dobni. Ilyen darab lehet a Boccanegra is.


Erkel Színház • 95602019-01-11 14:05:43

Érdemes bemásolnom Abody Béla 1960-as Boccanegra-kritikájának a lenti hozzászólások alapján ide passzoló, aktuális sorait:



"A Simone Boccanegra szólamai nem állítják nehéz feladat elé a művészt, ha beéri az átlagos, a jó közepes teljesítménnyel. A határhangok nem különösebben veszedelmesek, a ritmikai képletek sokszor a korábbi Verdi-szabványt követik. Mindenki, még a kisebb ütemszámmal gazdálkodó szereplő is legalább egyszer bemutatkozhat, alkalma van rá, hogy pusztán a közvetítendő zenei anyag önsúlyával, a beállítással emlékezetessé tegye magát.



Bezzeg, ha nem éri be ennyivel! Az igazán maradandó alakításhoz legalábbis társszerzővé kell hogy emelkedjék...Nehéz ügy mindenképpen, ha megfejtést keres a művész ...s nemcsak énekelni óhajt torkaszakadtából..." Idézet vége.



Legutóbbi Boccanegrám tavaly februárban (ld. 8825 sz. beírást) szintén elég viszontagságos volt, sok cserebere után alakult ki a fellépő, több szerepben nemzetközi gárda. Rost Andrea akkor is lemondta Ameliát. Miksch Adrienn ártatlan: be kellett ugrania, beugrott, mentett. 


Kimernya? • 29072019-01-11 09:17:17

Én lehetek a tegnapi "per egy" = rossz válasz, konkrét tippem ugyan nem volt, csak annyi, hogy olasz (netán francia) bel canto operanyitány vagy -ária cselló átirata lehet, de ilyent meg nem találtam. A kereső folyvást a Tell-nyitány ismert csellószólóját kinálta, ami szép, de ez nem az. Donizetti-nyitányokba még belehallgattam...semmi--->elengedtem + delet is elharangozták. (Egyik nap privátban írtam!)


Erkel Színház • 95552019-01-11 09:07:01

Május 20-ára a Messa di Gloriát és a Lidérceket hirdetik, de a részletes műsorban a két Puccini-mű között  a (komplett) Giselle is olvasható. Csizma Balettcipő az asztalra hogy kerül?


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Central European String Quartet:
Miranda Liu, Soós Máté (hegedű), Haruka Nagao (brácsa), Szabó Judit (gordonka)
Winni Wan-Chun Tsou (zongora)
"Hangulat Extra"
HAYDN: D-dúr („A pacsirta”) vonósnégyes, Op.64, No.5
STRAVINSKY: Három darab vonósnégyesre
BARTÓK: I. hegedű-zongora szonáta, Op.21, BB 84

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Csillag-Szabó Dóra (szoprán)
Bognár Domonkos (cselló), Ács Dávid, Tóka Ágoston (orgona)
Laufer Szilvia, Szabadfi Mónika (zongora)
Angelica Leánykar (karigazgató: Gráf Zsuzsanna)
A Szent István Király Zeneművészeti Szakgimnázium Nőikara
Kaposi Kammerchor
A Karmester és Karvezető Tanszék Diplomakórusa
A Magyar Rádió Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)
Vezényel: Bartal Ágnes, Soós Zsófia, Farkasházi Dávid
Bartal Ágnes, Soós Zsófia, Farkasházi Dávid Karvezetés MA Diplomakoncertje
PURCELL: Raise, Raise the Voice (Ode for St. Cecilia’s Day), Z.334
KOESSLER: Drei ernste Chöre
BÁRDOS: Szeged felől
ORBÁN GYÖRGY: 9. mise – Gloria
SCHÜTZ: Das ist je gewisslich wahr, SWV 338
WEELKES: When David Heard
BOHNER ADRIÁN: Desert Places
WOLF: Der Feuerreiter
POULENC: Un soir de neige
GESUALDO: Gioite voi col canto
FONTANELLI: Colei che già si bella
POULENC: Litanies à la Vierge Noire
BEISCHER-MATYÓ TAMÁS: No Coward Soul is Mine
BRAHMS: Drei Motetten, Op.110
KODÁLY: Jézus és a kufárok

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Canadian Brass
Bevezetés
MOZART: A varázsfuvola - nyitány (Ken Watkins átdolgozása)
„Jazzed up Bach” - J. S. Bach művei
Latin utazás különféle zeneszerzőkkel (feldolgozások Argentína, Peru és Venezuela zenéjéből)
WALLER: Mostly fats (Wayne Henderson átdolgozása)
FILLMORE: Slim Trombone
Velencei karnevál (Hudson népdalfeldolgozása)
SCHUMANN: Karnevál - részletek
Tisztelgés a jazz és a dixieland előtt (különféle zeneszerzők műveinek feldolgozásai)
BIZET: Carmen - részletek (Mills átdolgozása)

19:30 : Budapest
MOM Kulturális Központ

Cziffra Fesztivál - "Az improvizáció"
Rúzsa Magdolna és Balázs János estje
Dalok, népdalok és zongora átiratok (Bartók, Kodály, Liszt, Brahms…)
A mai nap
történt:
1816 • A sevillai borbély bemutatója (Róma)
született:
1953 • Riccardo Chailly, karmester
elhunyt:
1626 • John Dowland, zeneszerző (sz. 1563)
1961 • Percy Grainger, zeneszerző (sz. 1882)
1963 • Fricsay Ferenc, karmester (sz. 1914)
1969 • Ernest Ansermet, karmester (sz. 1883)
1996 • Toru Takemitsu, zeneszerző (sz. 1930)