vissza a cimoldalra
2020-07-05
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11529)
A csapos közbeszól (95)

Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3959)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7362)
A MET felvételei (606)
Giacomo Puccini (135)
Régizene (3402)
Társművészetek (1804)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (856)
Operett, mint színpadi műfaj (4376)
Mozartról magasabban (695)
Operák, amelyeket utálunk (301)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4850)
Pantheon (2681)
Kortárs zene (91)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62188)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1972)
Kimernya? (3690)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Edmond Dantes
Leírás:
Honlap:
   


Edmond Dantes (5261 hozzászólás)
 
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 73582020-07-04 21:48:24

A Szicíliai vecsernye balettzenéjéről tudomásom sem volt, amíg egy hónappal ezelőtt -dni- fel nem adta a Kimernyában. Nagyon Verdis zene volt, először a nyitányai között kerestem, szerencsére Muti összerakott egy lemezt Verdi-nyitányokból. -kórusokból és -balettzenékből és ezen keresztül találtam meg a Vespri-balettzenét. Apró csel volt, hogy -júniusban- az "Ősz"-tétel volt a feladvány :-) Azért érdekes, hogyan tud egyazon -számomra ismeretlen- karmester hitelesen elvezényelni (ráadásul hegedül is a Vivaldiban) két ennyire másfajta zenét.


Társművészetek • 18032020-07-04 18:17:27

Az 1812 is bűvös szám ám! Itt Momuson pláne...


Társművészetek • 18022020-07-04 18:12:16

Szinetár Dóra ManCs-interjújának (Operett-topik/4375) egy másik részlete a hvg.hu-n:



"Szó esik a szakmai megosztottságról is, amelyről Szinetár elmondta, őszintén szólva nem is tudja, melyik oldal taszítja jobban. 'Az alternatív, szakmailag nagyon is elismert belvárosi színházcsináló, aki alsógatyában, ápolatlanul, vállalhatatlan stílusban küldi el a számára nem szimpatikus másik oldalt a fenébe, vagy a szegény ember messziről jött legkisebb fia, aki hiába vált mára a legbefolyásosabb, mindent eldöntő megmondóemberré, korábbi meg nem értettsége fájdalmától nem tud szabadulni, és kihízott népviseletben, egy szivárványos Feszty-körkép előtt asszisztál ahhoz, hogy térben és időben visszautazzunk valahová, ahol vagy sosem jártunk, vagy ha igen, mindenki szeretné elfeledni. Tessék választani, ezek a lehetőségek" - mondja Szinetár Dóra, és hozzáteszi: szerinte ezért nem szolidáris a többség egyik oldallal sem, csak várja, hogy az egész elmúljon, és az életük, a szakmájuk végre arról szólhasson, amire ők hivatottak." Idézet vége. Vajon kikre célozhat Szinetár Dóra?


Operett, mint színpadi műfaj • 43752020-07-04 17:02:26

Szinetár Dóra 27 év után elszerződik az Operettszínháztól Kálomista Gábor Tháliájába. Részletek a Magyar Narancs interjújából (a teljes interjú a print változatban olvasható el):



Szinetár Dóra: "Egyrészt úgy tűnt, hogy a jelen vezetésnek nincs rám szüksége, és az ízlésünk, a művészeti elképzeléseink is egészen eltérőek. Másrészt, és ez volt a döntő szempont, kaptam egy visszautasíthatatlan ajánlatot. Sosem hívtak még tagnak másik társulatba, az elmúlt harmincnégy év alatti rengeteg szerepem mindegyike egyszeri felkérés volt." (...)



"Az Operettszínház balettigazgatójának (Apáti Bencének – C. D. = Czenkli Dorka/ManCs - ED) ezerszer durvább megnyilvánulásai vannak közszereplőként, a kinevezésekor mégsem kérdezte meg senki, miért nem mondunk fel zsidók, melegek, másként gondolkodók, és mindenki, akiket hol burkoltan, hol egyértelműen elítél hetenként egy élő tévéadásban. A Tháliában többek közt Molnár Piroskával, Zayzon Zsolttal, Tamási Zolival játszhatok együtt Béres-, Valló- és Tarnóczi-rendezésekben, ráadásul nagyon tisztességes fizetésért. Ez elsősorban Kálomista Gábor érdeme. A társulat nagyon szereti, és láthatóan a színházba semmit sem visz be az egyéb dolgaiból. Úgy érzem, nem tisztem az életé­nek a közös munkánkon kívül eső részét megítélni. Szeretném olyan munkából eltartani a három gyerekemet, amely szakmai­lag kihívás, de emberileg nem kell belehalni. Hiszem, hogy jó lesz ott nekem."



"Bármi is lesz a (operettszínházi - ED) vizsgálat eredménye, 2020-ban ez egy vállalhatatlan történet. Vannak férfiak, akik nem veszik észre, hogy a világ megváltozott, hogy az, ami egykor két fröccs mellett jó kis kansztori volt, ma már hál’ istennek jogtalan, jogsértő, büntetendő magatartás. Vannak helyzetek, amikor tudni kell azt mondani, hogy elnézést, hibáztam, levonom a konzekvenciákat. De láthatóan nem így történik. Pedig egyszerű és világos a képlet, bármit is kommunikál most a vezetőség például olvasópróbákon a színház és a társulat bemocskolásának szándékáról. A dolgozók jó része csak túlélni próbál, mert félnek a retorziótól, féltik a jövőjüket."



Az interjúra reagált Apáti Bence operettszínházi balettigazgató illetve üzent Szinetár Dórának: A bíróságon találkozunk! (mno.hu)



„Ezt az aljas és vérlázító hazugságoktól hemzsegő mondatot bírta válaszolni arra a kérdésre Szinetár Dóra művésznő, az Operettszínház tagja a Magyar Narancs című hetilap újságírójának kérdésére, hogy miképpen bírja a gyomra, hogy bír tükörbe nézni, úgy, hogy a hírhedt fideszes, Kálomista Gábor színházába fog szeptembertől elszerződni” – olvasható Apáti Bence legújabb blogbejegyzésében.



Apáti Bence kijelentette blogbejegyzésében, melyet IDE KATTINTVA is elolvashatnak:



„Szinetár Dóra! Szavaid természetesen nem maradhatnak következmények nélkül. Hazudtál, megrágalmaztál. (…) Nem kérdés, hogy be foglak perelni. A bíróságon találkozunk.”


Operák, amelyeket utálunk • 2982020-07-04 08:53:32

"Csak az a vég! – Csak azt tudnám feledni! " (Ádám) = Óda a szent Harmadik Német-Római Birodalomhoz és a felsőbbrendű szent német művészethez. Zárszó: Heil!  ... Sachs! Nürnbergs teurem Sachs! (Szerencsére nem 1933 vagy 1946)...de azért így is szeretjük! ;-)


A MET felvételei • 6022020-07-04 08:43:21

Ezt mondhatta Witt is Szegeden. Betolták valamin, integetett, kitolták, ennyi. Neked is menne ;-)


Társművészetek • 17982020-07-03 15:16:12

"Szomorú délelőtt száz merész diákkal/Vártalak kedvesem valódi vitával/Álmokat kergető pénteken délelőtt/Kérésünk hintaja nélküled visszajött/Azóta nem olyan többé az egyetem/Könny csak az italom, elfogy a türelem/ Szomorú egyetem." (Nem én írtam, a diákok ezt énekelték ma a Parlament előtt, a szavazással egy időben - ED) Forrás: Magyar Hang


Társművészetek • 17972020-07-03 14:01:36

Most futottam csak át az "egyik" (első) névsort: riszpekt Rudolf Péter! Az ő hely(zet)ében bátorság volt aláírni. A Víg az eddigi hírek szerint részben állami finanszírozású lesz...a másik lista sztárjait már említettük. (MÁO/62181-2)


Kimernya? • 36882020-07-03 13:35:50

A kánkánnal alaposan meggyűlhetett a kutya baja. A (la)valcerrel meg kutyabaja (se volt).


Társművészetek • 17952020-07-03 12:48:14

agyon nagyon harcias vagy ma ... csakhogy nem "egymást" ütik, se kicsit, se nagyon, se agyon. De ha te így látod vagy így szeretnéd, szíved joga. Szerényen javaslom a sokrétű tájékozódást, én is azt teszem. Tegnap este pl. ámulva-bámulva olvastam origo.hu lejjebb (1777) belinkelt impozáns, lenyűgöző névsorát.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 621872020-07-03 10:17:28

Attól függ, kit kérdezel ...


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 621862020-07-03 10:16:30

Ehhez képest pont Almási-Tóth András neve (eddig?) nincs az aláírók listáján: riszpekt neki!


Operák, amelyeket utálunk • 2922020-07-03 08:56:14

Nekem se nagyon jönnek be a vígoperák, két kivétellel: Figaró és Mesterdalnokok, már ha utóbbi vígopera, de a kánon, persze wagneri "viszonylatban", annak tartja. Na de vígoperák nélkül a bel canto repertoár csak "félkarú óriás"! Bel cantót szeretni, vígoperák nélkül? És a fő hiányom az ön listájában: hol van Mozart?


Operett, mint színpadi műfaj • 43732020-07-03 08:41:26

Óóó, ez nem számít. Az számít, hogy az Operettszínház teljes vezérkara aláírta a SZFE kinyírását ...  NER-konform átalakítását párt(fog)oló nyilatkozatot. Az sem gond, hogy vélhetően egyikük sem SZFE-n végzett: 1 db. operaénekes, 2 db. karmester, 1 db. jobboldali véleményvezér balett-táncos. Minden bizonnyal anélkül is jól ismerik az Operettszínház SZFE működését, szellemiségét. Ha Kriza Zsigmond még az Operettszínház kötelékébe tartozna, nem kétséges, ő is aláírta volna a nyilatkozatot. Ő csak tudja, micsoda fertő van ott ... mármint a SZFE-n.


Társművészetek • 17932020-07-03 08:29:32

Egyszer, csak egyszer kell megnyomni a "Mehet" gombot és megvárni, amíg elmegy az üzenet. Ahányszor megnyomják a "Mehet"-et, ugyanannyiszor elmegy ugyanaz az üzenet és ugyanannyiszor meg is jelenik a topik felületén. Nem jó dolog...


Kimernya? • 36842020-07-02 21:53:57

Ha jol emlekszem, a tegnapi zene karmesterenek, Amaduccinak volt csunya pere a MET-tel, amirol Bing is ir konyveben. Alkalmatlansag miatt szerzodest bontottak vele, ami miatt a dirigens beperelte a Hazat "jo hirnev megsertese" cimen. A MET megnyerte a pert, de Bing nem jo szivvel emlekezett vissza az ugyre.


Társművészetek • 17802020-07-02 21:44:34

A kozonseg dont. A kozonseg mar ugyis regesreg dontott. Es ez az o igazi bajuk. marmint az alairoke, foleg egyikuke.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 621822020-07-02 21:43:20

Annyi koze van hozza, amennyi peldaul a baletteseknek vagy az Operettszinhaz komplett vezerkaranak. (Meg akik nem SZFE-n vegeztek.) Ok mar csak tudjak.


Társművészetek • 17782020-07-02 21:35:51

Vagyis ok elegedetlenek SZFE-vel. Nem csodalom.  Nagyon rosszul erezhettek ott magukat. Kar, hogy nem akkor szoltak. Mar akik ott vegeztek. Akik meg nem, honnan tudjak, milyen? De mit lehet tenni? Akiben nincs meg, aminek meg kellene lenni .. azt kinevezik igazgatonak, forendezonek, focsovezetonek, Kossuth- es egyeb dijakat vagnak hozza. A kozonseg pedig todul ... a  m a s i k  alairo lista szinhazaiba, darabjaira, szineszeihez. Igy szep.


Társművészetek • 17762020-07-02 20:06:59

Volnál szíves konkrét példákat hozni, hol, mikor ütötte agyon a másik az egyiket? Ki kit?


Társművészetek • 17752020-07-02 20:04:33

Az ifjabb úgy csinál(t) mint az okos lány: hozott is meg nem is, ő meg petíciózott is -csatlakozott a csoportos videós eskühöz- meg nem is: a legújabb peíciót még? már? nem írta alá. Mindeközben "Valakik 'megszólították' Vidnyánszkyt, hogy vegyen részt a Színművészeti vezetésében." Teljes cikk 444.hu-n itt.


Operák, amelyeket utálunk • 2862020-07-02 19:52:05

Örülhet, mert divatos szóval, újból és újból tematizálja a topikot éspedig ugyanazon rugózva ohne Ende. Gondolom, ez feltett szándéka, netán fogadásból. Nekem 28 nyolc, csak mondom.


Operák, amelyeket utálunk • 2852020-07-02 19:49:26

Nekem például ez jutott eszembe: https://www.youtube.com/watch?v=B5nR382gSSc   :-)


Operák, amelyeket utálunk • 2762020-07-02 13:29:29

off Milyen minőségben vennél részt a párbajon? a) küzdő fél: az az igazi, de van rizikó ... mint szinte mindenben b) segéd: nem éri meg felkelni, kimenni c) néző: belépőjegy nálam váltható, vételár utaláshoz számlaszámot küldök..


A MET felvételei • 5962020-07-02 09:35:54

Nem inkább korcsolyázó? Annyi biztosan neked is menne mint Wittnek a szegedi Álarcosbálban ... és milyen jól megfizethették ... a semmiért.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 46732020-07-02 09:30:11

A Margitszigeti Szabadtéri Színház közleménye:



Grand Opening!

Július 17-én nyit a Margitszigeti Szabadtéri Színpad!

Világsztárok és hazai kedvencek szezonja a Margitszigeten!

Opera, operett, musical, filmzene -, szimfonikus - és könnyűzenei koncertek.

Grand Opening! 30 % kedvezménnyel vásárolhat jegyet a Margitszigeti előadásokra július 5-én éjfélig!

Várják Önöket a Margitszigetre a nyár sztárvendégei:

Rost Andrea, Piotr Beczala, Annalisa Stroppa, Giorgio Caoduro, Emir Kusturica & The No Smoking Orchestra, Marcello Rota, Cristina Mosca

A jegyek vásárlásánál a 30% -os kedvezmény az alábbiak szerint érvényesíthető.



-online a kuponkód használatával: MARGITSZIGET2020



-személyesen színházaink jegypénztáraiban



(Továbbiak, programok és jegyvásárlás a honlapon.)


Operák, amelyeket utálunk • 2702020-07-02 08:33:47

Két lehetőséget látok: 1) átkereszteljük a topikot Bohémélet amelyet utálunk címre 2) lassacskán befejezzük a Bohéméleten való trollkodást rugózást. 


Pantheon • 26762020-07-01 22:04:51

Ida Haendel (91)


Társművészetek • 17652020-07-01 17:10:06

Kilenc bemutatót tervez a Vígszínház a jövő évadban, adja hírül az infostart.hu, a teljes cikk itt olvasható el. Az index.hu Rudolf Péter: Eszenyi és én is béna helyzetben voltunk címmel ír hosszabban a sajtótájékoztatóról és a tervezett bemutatókról. Teljes cikk itt.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23742020-07-01 16:55:53

Igazán nem akarok "ünneprontó" lenni, de hadd osszam meg, hírek szerint mi is az a V4NA ... 


Társművészetek • 17642020-07-01 15:53:34

Az a helyzet, hogy nem egymást ütik agyon (az se lenne jó), hanem egyik üti agyon a másikat. Miértről és hogyanról már nem szólva..


Pantheon • 26752020-07-01 14:59:59

Georg Ratzinger (96), a Regensburger Domspatzen egykori karnagya, XVI. Benedek pápa fivére


Társművészetek • 17622020-07-01 11:10:05

Schilling Árpád: Vidnyánszky a szabadságot öli meg



"...amennyiben szükség van arra, hogy Magyarországon működjön magas szintű színházi és filmművészeti oktatás, úgy természetesen szükség van ezek intézményére is. A színművészeti önmagában is különleges hely, amire nem is tudom, hol van még példa a világon, hogy a színház és a film oktatása egy intézményen belül zajlik. ... Az SZFE helyzete ezért is különleges ... akár természetesnek is vehető, hogy mondjuk a rendszerváltás után 30 évvel el lehet gondolkozni a különféle intézmények működtetésének kérdéséről – mert miért ne, önmagában ez még nem tabutéma. A lebonyolítás módja, ami önmagában problematikus. Az már nincsen rendben, hogy egy ilyen komoly egyetem átalakítási folyamatába nem vonják be magát az intézményt, annak vezetőségét nem informálják a változtatásokról, illetve betarthatatlanul rövid időpontokban értesítik őket – mindez botrányos ... Ebben a történetben a Magyar Teátrumi Társaság és az azt elnöklő Vidnyánszky szerepe semmiképpen sem megkerülhető. Én azt gondolom, hogy már évekkel ezelőtt bejelentett igény, hogy Vidnyánszky és köre komolyabb hatalmat szeretne szerezni a színházi kultúrában és oktatásban ...  akad még néhány vidéki színházi ember, akik ebben az ügyben melléállnak, de a filmesek részéről én nem látok ilyen mozgolódást, holott egy színházi és filmművészeti egyetemről beszélünk ... Egyelőre annyit látni, hogy vannak színházi valakik, akik nagyon akarnak valamilyen változást és erre a kormány az adományozó lendületéből megajánlja a filmes profilt is egy politikai alapú jobboldali társaságnak. ... A legnagyobb hibát akkor követi el a szakma is és az aggódó szimpatizánsok is, hogy ha engedik ezen az egészen ennyire elhatalmasodni a pártpolitikát. Mert ha valóban belemegyünk abba az utcába, amit Vidnyánszky kínált azzal a legendás mondatával, hogy „eddig felétek lengett ki az inga, most pedig felénk fog kilengeni”, ha engedünk ennek a gondolkodásmódnak, akkor eláshatjuk magunkat – évszázadokra előre ... Vidnyánszky maga sem látja tisztán, hogy ezzel a felbuzdulásával olyan nagy erővel rántja rá a politikát a szakmára, ami az ő nevéhez kötődik majd a jövőben, őrá ég ez a szakmai hiba és vétek ... S a jövőben az a szerencsétlen diák, aki odajár, miként fogja ebből kimosni magát, hogy ő most a Vidnyánszky embere, az meg a másik oldalé ... az SZFE-n pont az elmúlt években... egy egyértelműen pozitív irányú változás indult el, mert persze ott sem volt minden tökéletes az elmúlt években, évtizedekben. Végre megjelent az egyetemi nyelv, szóhasználat, kezdtek felnőni, erre megjelenik Vidnyánszky és egy pöröllyel visszaveri az egészet a földbe egy bandanyelvezetű és méltatlan szintre ... ha visszamegyünk 2010 előttre, amikor Attila még nem volt ilyen meghatározó, akkor mások voltak a körülmények – persze nem ilyen erős politikai hátszéllel ... Na és most jön Vidnyánszky Attila ezzel a tízéves otromba nyomulásával, amivel sikerült a saját művészi renoméját leépítenie és ma már csak a térfoglalásról szól az ő jelenléte, na ebbe neki kapóra jön, hogy ebben a térfoglalásban másoknak is vannak régről sérelmei ... Mindent, de mindent sértettségből csinál, nem győzi hozzátenni minden gondolatához, hogy nem ismerik el kellőképpen, mindenki csak bántja, mintha nem ugyanabban a világban élnénk és nem tudnánk, hogy persze, meg tud szervezni egy nemzetközi színházi találkozót, főleg, ha adnak hozzá 250 milliót ... Vidnyánszky egy olyan helyzetbe zúzta magát, olyan lendületet adott magának a politikával, hogy a beavatkozások, megnyilvánulások kapcsán, már a látszatra sem ad egy olyan kvázi szakmai szervezet élén, ami milliárdok felett rendelkezik. Totálisan az a logika érvényesül, hogy aki egy bizonyos ideológiát nem kedvel vagy ellenvéleménye van, akkor annak vége van és pont ... (Külföldi - ED)  színházi körökben ugyanaz a helyzet, mint az ország egészét illetően: értetlenség fogadja ... Nem értik, hogyan történhet meg, hogy még a demokrácia látszatának fenntartása sem tapasztalható ...nem értik, hogy Vidnyánszky Attila hogyan lehet a színházi életben az,ami ... A színházi világ alapvetően nem jobb- vagy baloldali, hanem szabadságpárti, amint a komolyan vehető művészek szinte kivétel nélkül. És Vidnyánszky a szabadságot öli meg."



A teljes interjú hirklikk.hu- n ide kattintva olvasható el.


Operák, amelyeket utálunk • 2562020-07-01 08:32:55

A Bohéméletben volt rossz a színpadon állnia és kapott rossz kritikát? Akkor már mindent értek.


Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. • 8512020-06-30 17:50:03

Pofám leszakad Könnybe lábad a röhögéstől a szemem. Koltay Gábor, a hős antikommunista, a Kádár-rendszer nagy ellenállója, lebontója belülről. Adalékok: többek közt itt, itt és itt.


Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. • 8492020-06-30 14:14:56

Ez a Szörényi Levente ugyanaz a Szörényi Levente, akivel az ez alatti interjú készült? Kicsit más hangszerelés, Koltay Gábort pedig kifelejtették ..;-)


Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. • 8472020-06-30 13:57:01

"Nem ilyen lovat akartunk" - az interjú a 75 éves Szörényi Leventével az István, a király bemutatója körüli korabeli (1983) bonyodalmakról, politikai áthallásokról-mesterkedésekről, Koltay Gábor és mások akkori tevékenységéről a darab körül itt olvasható ... itt pedig Koltay Gábor válaszreakciója "A szó veszélyes fegyver" címmel.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 46652020-06-30 13:01:08

Talán érdemes, tanulságos előkeresni, újból elolvasni a 23 évvel ezelőtti interjút: hogy alakult az abban megnevezett karmesterek élete ÁHZ/NFZ életében ... és azon kívül, az Óperencián is túl, a nagyvilágban...


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23682020-06-30 12:45:09

Az ön szavait kölcsönvéve: ha minden zeneszerzőt, írót, költőt, és bármilyen területen működő  alkotóművészt -és teszem hozzá: előadóművészt-  diszkvalifikálunk, aki valamilyen faji, vallási kisebbséghez tartozott, teszem hozzá: "más" volt pl. a nemi identitása mint a "többségé", más értékrendet vallott mint a "többség", akkor nem sokan maradnak a palettán! Mert egyrészt valahol mindenki: kisebbség. Másrészt, különösebben nem kell magyarázni, de mégis: a művész eleve "más", hiszen sajátos képességeivel, sajátos látás- és kifejezésmódjával látja és láttatja, fejezi ki a világot ... és bizony sokszor szembemegy a "többséggel". Hajbókoló, a "többség" ízlését kereső, a pillanatnak és az "udvarnak", ismét az ön szavaival: az éppen uralkodó király, cár, rezsim, stb. számára megfelelni akaró művészre hosszú távon és többnyire (vannak kivételek!) a feledés jótékony homálya és a művészet(történet) süllyesztője vár.


Kimernya? • 36822020-06-30 12:32:28

Türelem ... pontot terem, de nem itt, hanem a Játék-rovatban, majd ha -zéta- kiértékeli ;-)


Kimernya? • 36802020-06-30 12:29:25

Sosem mertem volna bevallani, hogy Bachnál kezdtem tegnap ... de mivel te is jártál nála, hát talán nem túl nagy szégyen. Mentségemre szóljon, hogy a WTC és pár szvit és más műve megkóstolása után elhagytam őt és második meghallgatásra már tudtam, hogy hiba volt bachozni, ez archaizált-álcázott romantika a nagy szénakazalban ;-) ... a többit már megírtam. 


Kimernya? • 36782020-06-30 12:11:40

A tegnapi zongorás kérdést kicsit (?) júniusi "helyosztónak" is szánhatta -dni-... ha eljutottam volna Franckig (nem jutottam el),  akkor sem kerestem volna erre a darabra, mivel mint látom, eredetileg orgonamű, aminek létezik kétzongorás, zongora és harmónium és "mellesleg" szóló zongorás változata. A bejátszás továbbá nem is a teljes mű, csak a prelúdium ... egyébként pillekönnyű rejtvény volt ;-) de lehet, hogy olyan közismert sláger mint pl. a mai kárpótlás-nóta.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 46632020-06-30 09:35:33

4620 szerint meg is történt.


Társművészetek • 17612020-06-29 08:46:48

A cikk -aminek hosszabb, eredeti változata az origo.hu-n ide kattintva olvasható-  tehát a cikk belinkelt címe apró pontosításra szorul: az SzFE-ről "nem jó véleménnyel" nyilatkozó "Balázs" nem -teszem azt- Kovalik Balázs ... hanem -ki hinné?- Balázs Péter, a szolnoki Szigligeti Színház igazgatója. Szolnok város -a színház fenntartója- önkormányzatának összetétele Balázs Péter megbízatásának két évre történő meghosszabbításakor, 2019 tavaszán:



FIDESZ-KDNP: 12 fő, egyéb pártok: 5 fő, polgármester: Szalay Ferenc - FIDESZ-KDNP



A cikkben SzFE-ről megszólaltatott másik riportalany, Pataki András, a soproni Petőfi Színház igazgatója. Sopron város -a színház fenntartója- önkormányzatának összetétele:



FIDESZ-KDNP: 12 fő, egyéb pártok: 5 fő, polgármester: Dr. Farkas Ciprián - FIDESZ-KDNP



A cikkben SzFE-ről megszólaltatott harmadik riportalany, Seregi Zoltán, a békéscsabai Jókai Színház igazgatója. Békéscsaba város -a színház fenntartója- önkormányzatának összetétele:



FIDESZ-KDNP: 6 fő, Hajrá Békéscsaba Egyesület: 5 fő, egyéb pártok:  3 fő, polgármester: Szarvas Péter (független), FIDESZ-KDNP és Hajrá Békéscsaba Egyesület támogatásával.



A sokszínű, szabad véleménynyilvánítás jegyében meginterjúvolt három színigazgató nagyjából egységes, kiszámítható véleményéből részlet Pataki Andráséból: "..világos, hogy talán egyszerűbb Budapesten maradni, és ... "sufni"- ,„spájz"- vagy "alagsorszínházakban" (sic! - ED) munkát vállalni, vagy megalapítani ezeket a barátokkal. Persze utána követelni lehet az állami támogatást."


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 46492020-06-28 14:24:07

Van. Es van altalanosan bevett, elfogadott es hasznalt beceneve. Mivel nem szent, talan nem szentsegtores hasznalni.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 46482020-06-28 14:16:16

Ugyanezt feszegetem 4619 es 4637-ben  csak -oszinten szolva- probalok diplomatikus maradni, mert kenyes a tema es vekony a jeg... Nem szeretnem, ha "beszakadna" ;-)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 46472020-06-28 14:09:12

A "hakni" szot altalanos ertelemben hasznaltam. Hakni = minden, ami nem a foallas. Karon varjut meg nem lattam, de olyan zeneszt igen, nem egyet, nem kettot, aki meg nevvel, olykor fotoval is megjelent ... ket (2) zenekar honlapjan is, akar tiltotta torveny a kettos foglalkoztatast, akar nem. Foallasban minden "jar(t)": otthon, turnen, mindenhol. Hakniban szereny volt/lett mint az ibolya. Nem kritika, csupan eszrevetel. Szurke (fekete?) zona volt-lesz.


Kedvenc magyar operaelőadók • 11812020-06-28 13:54:26

Oke. Budai Livia -teged idezve- egesz eleteben ragaszkodott a hazajahoz (1977-tol evtizedeken at kulfoldon ragaszkodott) es minden bizonnyal mindig mindenhol szeretettel beszelt rola. Szamtalan tanuja lehet ra. Erettebb koraban vilaghiret valamint szereny vagyonkajat itthon kamatoztatja, ujabb bizonysagaul hazaszeretetenek. Igy jo? ;-)


Kedvenc magyar operaelőadók • 11792020-06-28 09:43:51

Kedves Forumtarsam, akarva-akaratlanul a lenyeget irtad meg ;-) "hazatelepult, mert mar befejezte a palyat". Na ja. Errol van szo, kb. errol irtam elozoben. Hazaszeretetet velhetoen tovabb fokozta az itthoni olcsobb megelhetes is ... mint sokaket. Rengeteg nemet, angol, skandinav (nyugger) pedig bizonyara nagyon utalja a hazajat, amikor delebbre, szo szerint "melegebb eghajlatra" koltoznek.Eletuk vegeig, legalabb az ev felere.Mellesleg az olcsobb megelhetes miatt is.


Operák, amelyeket utálunk • 2482020-06-28 09:33:19

Most mar csak az a nagy kerdes, az orok, nagy es eldonthetetlen kerdes, kinek melyik rendezes, szinpadkep, szereposztas a "megfelelo" .. Nem mondom, nekem pl. megfelelne (maradva Puccininal) pl. egy Tosca Callas-szal, Gobbival, di Stefanoval ... ugy 1957 korul. Foleg a Scalaban (csucs)ulve. Vagy Turandot Nilssonnal, Corellivel a 60-as evekben a regi vagy uj MET-ben. Megoldhato? Csupan egy idogepet keresek kedvezo berleti dijjal.


Kimernya? • 36762020-06-27 18:23:13

Nem eleg neked, hogy en folismertem? ;-) pontosabban rabukkantam. Kis szerencsevel,  kutya vagy mas sugo nelkul,eleg hamar.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 46392020-06-27 18:17:49

Velemenyt mondanak, mondtak, de kirol? Ferencsik es Koba kozott valamifele interregnum volt = nem emlit a honlap (fo)zeneigazgatot a kettejuk kozti evekben. Koba utan pedig egybol Kocsis Zoltant neveztek ki. A rola alkotott zenekari velemenyrol es annak fogadtatasarol a 4620 sz. bejegyzesben lehet olvasni. Vagyis a zenekari velemeny mint "demokratikus intezmeny" a jelek szerint eleg szelektiv modon mukodik ... amikor mukodik. Mint peldaul most.


Kedvenc magyar operaelőadók • 11762020-06-27 16:21:04

Ez most komoly? Ragaszkodott a hazajahoz? Hat igen ... egeszen 1977-ig. Akkor ugy lelepett mint a sicc. Csak azt ne mondja senki, hogy azert, mert melloztek itthon. 27 evesen mezzo letere mar akkor foszerepeket enekelt MAO-ban. Nem lenne egyszerubb hazaszeretet-mantra helyett megallapitani, hogy a nagyobb karrier es nagyobb gazsi remenye elcsabitotta itthonrol? Hazaszeretete pedig evei szamanak gyarapodasaval es talan kulfoldi felkereseinek csokkenesevel egyenes aranyban nott es csak no es no ... 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 46372020-06-27 12:06:09

Nemigen ismerem Thielemannt, itt a fórumon talán ő az, akiről nem túl sok jót olvastam, de lehet, hogy rosszul emlékszem. Wikin tájékozódva azt olvasom, hogy azért és akkor távozott Berlinből, mert és amikor a két nagy berlini operaház (ami három) pénzügyi vetélkedésében a másiknak (Lindenoper) jutott több pénz. Persze a pénz egyben politika, nemcsak nálunk, de ilyen direkt összefüggést nem látok távozása és "politikai egyet nem értése" között. De nem értem, hogy jön ő itt a képbe? Őt is az (opera)zenekar szavazta ki Berlinben? Az eredeti kérdés: az NFZ-s zenekari (ki)szavazósdi 2017 előtt is létezett-e.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 46362020-06-27 11:47:50

Na, ez se tegnap óta van így és nem csak a kérdéses zenekar esetében. Sőt, elég közmondásos az, hogy a (énekes, hangszeres) zenészek sokkal simulékonyabbak, toleránsabbak hakniban mint a fő állásukban. Utóbbi és minden, ami hozzá tartozik, az "jár", a hakni viszont szent...és úgy kell bánni vele = a haknival mint hímes tojással.


Operák, amelyeket utálunk • 2412020-06-27 09:32:10

En ezt ugy ertelmezem, hogy gegeakrobatak elvezetesse teszik, tehetik a bel canto operakat, nelkuluk meg nem azok. Es ezzel nagyjabol egyet is ertek. Velemenyem szerint tobbseguket maguk a szerzok is sajat koruknak, sajat koruk sztarjainak es az o hangjukra, kedvukert irtak... napi hasznalatra, futoszalagon, nem pedig az orokkevalosagnak (par kivetellel) ... aztan bo 100 ev mulva (Callas ota) valasztekbovites celjabol az operak egyre tobbet elovettek es egyre tobbet jatsszak a mai gegeakrobatak es kozonseguk kedveert.


Operák, amelyeket utálunk • 2402020-06-27 09:16:38

Fol kell noni a Bohemelethez, ugy bizony. Sajat tapasztalatom. En sem szerettem szuletesemtol fogva. Harmincas eveimben kezdtem folfigyelni ra jobban. Negyven korul "technikai okokbol" alkalmam volt bo egy hetig majdnem naponta megnezni, elmerulni apro finomsagaiban. Gyongyszem "ekszergyujtemenyemben" azaz specialis -ha nem is abszolut- kedvenc operam ... bar nem vagyok Puccini-fan. 



PS Ha vitainditonak szanta kisse (?) polgarpukkaszto bejegyzeset, am tegye. En megirtam, amit akartam, pont.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 46302020-06-26 16:53:11

Akkor kérdezem: ki lehet szavazni vagy nem lehet? Ld.4620. Szelektív demokrácia? 


Fischer Ádám • 5232020-06-26 16:24:04

Kedves Búbánat, köszönöm ;-) ... de mélyen szántásról, kivesézésről szó sincs. Ha ilyesmire vetemednék, az hosszú lenne és ...khm... még én sem olvasnám el. Csak néhány, pontosabban két főigazgatói gyöngyszem-megjegyzést bátorkodtam a belinkelt cikkből -divatos szóval- nem "összefüggéseiből kiragadva" véleményezni + egy utószót hozzábiggyeszteni bónuszképpen. És egészen biztos, hogy azzal a tárgyi és más, sokoldalú felkészültséggel, aminek itt "Tag wie Tag" tanújelét adod, te nagyon is képes és alkalmas vagy-lennél saját véleményed kifejtésére, amire azért szerencsére akad példa olykor pl. 1-1 megtekintett előadás kapcsán. Jó lenne sok vagy több ilyent olvasni a neved alatt :-)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 46262020-06-26 16:15:04

Aha.


Ki írhat kritikát? • 14452020-06-26 15:08:08

Kurz (ugye így mondják németül?): 



1) a dortmundi egyetem idézett újságjának valszeg tényleg "nincs Google a szerkesztők gépén, sőt masinájuk sincs, csak egy réges-régi telefonos regiszter" ... különben nem oda fordultak volna pártatlan, semleges véleményért, ahová fordultak. Igaz, Németországban a jelek szerint még él az "audiatur et altera pars" elmélete és gyakorlata...



2) Főigazgató Úr  hálás lehet Fischer Ádámnak, Paul Lendvainak: a) rajtuk rugózva, rájuk hivatkozva ismétel(get)heti el többször is -ha valaki nem tudná- az érdekeltek megnyugtatására, hogy "Ókovács Szilveszter nem tagadja közelségét a regnáló Fidesz-párthoz" és „Az Opera is a kormánnyal összefüggésben lévő személyek kezében van”. Talán jókor is jön ez néki, mert pozíciója mintha kissé megrendülni látszana olykor-olykor. Például akkor, amikor a MÁO rekonstrukciós munkálatainak irányítását huss! kiröppentik a kezéből és átpasszolják az Andrássy út túlsó végén álló másik palota főigazgatójának. Mi sem természetesebb ugye, mint hogy az Operaház felújítását egy múzeumigazgató (és nem az Intézmény vezetője) irányítja... b) "Fischer szerint is a Billy Elliot bukása tipikus példája annak, mit zajlik régóta Magyarországon ... De az igazgató pontosan tudja, hogy több támogatást kap, ha jól viselkedik.”: kapóra jön ám ez az állítás Főigazgató Úrnak! Sokadszor cáfolhat-háríthat egy anno nem Fischertől, Lendvaitól, hanem egy masszívan lakájmédium kormányközeli újságtól indított támadást, miközben sokadszor is elfödi az elfödhetetlen tényt, miszerint a Billy Elliot több évadra befogadása az Erkel Színházba, akkora anyagi és erkölcsi bukás, amihez képest Billy gyerek nemi identitása kismiska. Persze közpénzből bukni nem nagy kunszt.



PS Ahogy a Billy Elliot nem Ókovács Szilveszteré, úgy a budapesti Wagner-napok nem/sem Fischer Ádámé, ahogy azt Főigazgató Úr állítja: "Fischer Ádám az elmúlt 10 évben is rendületlenül vezényelhette Wagner-fesztiválját" és "...amennyit Fischer Ádám a Wagner-napjaira fordítani módjában áll." A Wagner-napok nem Fischer Ádámé, legfeljebb Fischer Ádám és a magyarországi kulturális élet nagy napjai. A budapesti Wagner-napok a MüPa által azaz nagyobbrészt közpénzből finanszírozott rendezvény, 2006 óta szüntelenül telt házakkal és komoly (pozitív) nemzetközi visszhanggal ... ellentétben pl. a Billy Elliottal. Nemzetközi visszhangja ez utóbbi produkciónak is volt, de anyagi "hasznát" inkább ne firtassuk, mert a végén még a -szintén- közpénz elherdálásának esetébe botlunk. Igaz, egy következmények nélküli országban színházban: következmények nélkül.


Fischer Ádám • 5212020-06-26 14:59:20

Kurz (ugye így mondják németül?): 



1) a dortmundi egyetem idézett újságjának valszeg tényleg "nincs Google a szerkesztők gépén, sőt masinájuk sincs, csak egy réges-régi telefonos regiszter" ... különben nem oda fordultak volna pártatlan, semleges véleményért, ahová fordultak. Igaz, Németországban a jelek szerint még él az "audiatur et altera pars" elmélete és gyakorlata...



2) Főigazgató Úr  hálás lehet Fischer Ádámnak, Paul Lendvainak: a) rajtuk rugózva, rájuk hivatkozva ismétel(get)heti el többször is -ha valaki nem tudná- az érdekeltek megnyugtatására, hogy "Ókovács Szilveszter nem tagadja közelségét a regnáló Fidesz-párthoz" és „Az Opera is a kormánnyal összefüggésben lévő személyek kezében van”. Talán jókor is jön ez néki, mert pozíciója mintha kissé megrendülni látszana olykor-olykor. Például akkor, amikor a MÁO rekonstrukciós munkálatainak irányítását huss! kiröppentik a kezéből és átpasszolják az Andrássy út túlsó végén álló másik palota főigazgatójának. Mi sem természetesebb ugye, mint hogy az Operaház felújítását egy múzeumigazgató (és nem az Intézmény vezetője) irányítja... b) "Fischer szerint is a Billy Elliot bukása tipikus példája annak, mit zajlik régóta Magyarországon ... De az igazgató pontosan tudja, hogy több támogatást kap, ha jól viselkedik.”: kapóra jön ám ez az állítás Főigazgató Úrnak! Sokadszor cáfolhat-háríthat egy anno nem Fischertől, Lendvaitól, hanem egy masszívan lakájmédium kormányközeli újságtól indított támadást, miközben sokadszor is elfödi az elfödhetetlen tényt, miszerint a Billy Elliot több évadra befogadása az Erkel Színházba, akkora anyagi és erkölcsi bukás, amihez képest Billy gyerek nemi identitása kismiska. Persze közpénzből bukni nem nagy kunszt.



PS Ahogy a Billy Elliot nem Ókovács Szilveszteré, úgy a budapesti Wagner-napok nem/sem Fischer Ádámé, ahogy azt Főigazgató Úr állítja: "Fischer Ádám az elmúlt 10 évben is rendületlenül vezényelhette Wagner-fesztiválját" és "...amennyit Fischer Ádám a Wagner-napjaira fordítani módjában áll." A Wagner-napok nem Fischer Ádámé, legfeljebb Fischer Ádám és a magyarországi kulturális élet nagy napjai. A budapesti Wagner-napok a MüPa által azaz nagyobbrészt közpénzből finanszírozott rendezvény, 2006 óta szüntelenül telt házakkal és komoly (pozitív) nemzetközi visszhanggal ... ellentétben pl. a Billy Elliottal. Nemzetközi visszhangja ez utóbbi produkciónak is volt, de anyagi "hasznát" inkább ne firtassuk, mert a végén még a -szintén- közpénz elherdálásának esetébe botlunk. Igaz, egy következmények nélküli országban színházban: következmények nélkül.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 46192020-06-26 11:03:36

Hálás lennék, ha valaki emlékezne, mert én nem tudom, nem emlékszem: ez a zenekari (ki)szavazósdi 2017 előtt is létezett?


Társművészetek • 17592020-06-26 10:47:16

"Évadzáró társulati ülést tartott csütörtökön a Nemzeti Színház. Vidnyánszky Attila igazgató értékelte a félbeszakadt évadot és beszélt a jövő szezon terveiről is. Kiemelte: nagyon jól indult az évad, és a járvány ellenére is kimagasló eredményekkel zárta a szezont a Nemzeti Színház ... Az évadban hét bemutatóból 47 előadást játszottak, harminc repertoáron lévő darabból összesen 151 előadást, 26 befogadott produkcióból pedig 43 előadást láthattak a nézők. Így összesen 63 produkcióból 241 előadást mutattak be a Nemzeti Színházban". A teljes cikk origo.hu-n ide kattintva olvasható el. Sajnálatos, hogy a számcunamiban nem értesülhettünk pl. az óriási sikerű Rocco és fivérei-produkció előadásszámáról. Ha jól emlékszem,a 2019. szeptember 19-ei bemutatót követően itthon összesen 4 vagy 5 (négy vagy öt!) előadást tartottak meg a járvány kitörése miatti vészhelyzetig eltelt nagyjából fél évben, miközben több előadását ez idő alatt lemondták és talán már márciusra sem írtak ki Rocco-előadást. Vélhetően azért, mert tudták: a járvány miatt ezek úgyis el fognak maradni. A jövő évadban bizonyára megtöbbszörözik az óriási sikerű, a szentpétervári olimpián (is) álló tapssal fogadott produkciót. A Nemzeti saját honlapjáról azt is megtudhatjuk, hogy "..a március elején indult Déryné Program előkészítő munkái a célegyenesbe érkeztek ... megalakult a saját társulat és jelenleg az első bemutatónk próbafolyamatai zajlanak." Bizonyára a járvánnyal és a színházi törvény jóvoltából elvonásokkal sújtott független társulatok is részesülnek a program anyagi forrásaiból.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 46142020-06-26 10:27:29

Idekerül?


Társművészetek • 17582020-06-26 10:16:15

Konkrétabban: "Palkovics László szerint jobb esélyeket biztosít a színművészetis hallgatóknak a modellváltás ... az alapítványi fenntartásba kerülő egyetemek a rugalmasabb és kiszámíthatóbb működési környezetnek köszönhetően megerősíthetik nemzetközi jelenlétüket ... az átalakítás nyomán nő az egyetem önállósága, enyhül az intézmény állami támogatásoknak való kiszolgáltatottsága." A teljes cikk origo.hu-n ide kattintva olvasható el. A miniszter szavai 100%-os garanciát nyújtanak az SzFE számára. A garancia garanciája az MTA/kutatóintézeti rendszer és a CEU -valamint a Corvinus-  hatékony átalakítása, amely szintén a miniszter nevéhez, szavahihetőségéhez és rugalmas, őszinte tárgyalási stílusához köthető mint referenciamunka. SzFE-n kívül így további hat egyetem is nyugodtan vághat a szebb értsd: alapítványi jövőnek, ami (ti. a jövő) már el is kezdődött.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 46082020-06-25 19:22:49

Lemaradt az "y"? ;-)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 46052020-06-25 16:20:43

Tovább drágult a Magyar Zene Háza kivitelezése, 17 milliárdról előbb 19 milliárdra, most pedig 23 milliárd forintra nőtt a kivitelezési költség. A teljes cikk napi.hu-n ide kattintva olvasható el. (A Magyar Zene Háza a Liget-projekt része - ED)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 46042020-06-24 08:47:38

Lehet, hogy a Fővárosi Önkormányzat nem tudja, merre van a Margitsziget és hogy mennyien férnek el a nézőtéren, de jelen bejegyzés alatt idézett és a Budapesti Nyári Fesztivál honlapján futó hirdetmény szerint a budapesti szabadtéri színpadok a 2020. június 17-ei kormányrendelet értelmében nyithatják meg kapuikat a közönség előtt megszorítások nélkül.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 46032020-06-24 08:42:27

A másik csekély értelmű medvebocs pedig én vagyok. A Budapesti Nyári Fesztivál honlapján futó közlemény hirdeti, hogy "a június 17-ei Magyar Közlönyben megjelent kormányrendelet értelmében a városmajori és a margitszigeti szabadtéri színpad megszorítások nélkül megnyithatja kapuit a közönség előtt".


Operák, amelyeket utálunk • 2242020-06-23 17:24:04

Bing mögé bújok, aki -1/1 a topik címében lévő szót használja- utálta az Adriana Lecouvreurt és csak Tebaldi kedvéért vette elő, előtte összesen háromszor (!) játszották a MET-ben még 1907/08-ban. Élőben csak egyszer láttam, Kincses Veronika remek volt, de nem ígérem, hogy ismét megnézem. 2-3 ária jó, ennyi.


Operák, amelyeket utálunk • 2232020-06-23 17:15:12

Ki a titokzatos Mr X? vö. Cirkuszhercegnő ... ugye nem Brahms? Schumann még csak-csak :-)


Pantheon • 26712020-06-23 17:07:21

Nikolai Fadeyechev (87) orosz táncművész (Bolsoj)


Pantheon • 26702020-06-23 17:04:36
Társművészetek • 17552020-06-23 09:06:45

Érdeklődéssel várom azt a magyar színházat, amelyik bemutatja  "A két vidnyánszky" című drámát: nagy vetélkedés várható a Nemzeti Színház és a Vígszínház között az előadói jogok megszerzéséért. A két főszerepet alakító színész személye sem  közömbös.


Társművészetek • 17532020-06-22 17:28:20

Kedves Joska141! Továbbgondolva felvetését: vajon mit tekinthetünk általában, de maradjunk SzFE-nél, mit tekinthetünk "újnak" és "réginek", mit tekinthetünk jónak és rossznak ebben az esetben? Vajon jó-e, jó lenne-e az, ami "új"? Vajon rossz-e, rossz volt-e az, ami "régi"? És maradva a konkrét személynél: vajon ifj. Vidnyánszky Attila ezek szerint "rossz" egyetemen szerezte meg diplomáját? Vajon édesapja engedélyével, netán tiltása ellenére végezte el fia a "rossz" egyetemet, ami mellett most az ifjabb (is) kiállt? Vajon apa és fia egyaránt osztja origo. hu cikkének lejjebb olvasható címében foglaltakat? Alacsony színvonalú oktatás esetén ugyan miért áll ki az ifjabb az SzFE mellett? Valóban érdekes családi beszélgetés lehet otthon, aminek nem leszünk fültanúi ...


Társművészetek • 17512020-06-22 15:17:45

A Színház- és Filmművészeti Egyetemen folyó oktatás régóta alacsony színvonalú a szakma jelentős‎ többségének véleménye szerint



...a Vidnyánszky Attila vezette Magyar Teátrumi Társaság nyílt levelét az átalakításról őket kérdező Színház- és Filmművészeti Egyetem vezetőihez a fenti címmel közli az origo. hu. A nyílt (válasz)levél teljes terjedelmében itt olvasható el.



Index. hu összefoglalója szerint : "A levelet azzal kezdik, hogy 'az MTT-nek semmilyen jogi kompetenciája nincsen a kérdésben: az átalakulás jogszabályaiban hivatalos érintettségünk nincs, az MTT-nek, ahogy a korábbiakban, úgy a jövőben sem lesz semmilyen jogi viszonya az SZFE-hez. Az Egyetem nem tagja a Teátrumi Társaságnak, így az alapszabályunk által a tagjaink számára biztosított és elvárt érdekképviseletet sem tudjuk az SZFE felé ellátni. Véleményünk, meglátásaink azonban természetesen vannak. 



Ezután arról írnak, hogy "széleskörűen ismert és vitathatatlan tény" például, hogy



az SZFE "infrastrukturális állapota, épületeinek, előadótermeinek állapota siralmas" 



Az egyetem oktatási munkájának minőségét "a szakma jelentős többsége régóta alacsony színvonalúnak tartja"



az SZFE "tudományos munkáját (...) sem az általános elfogadottság, sem az időállóság nem jellemzi"



Emellett az iskola nemzetközi tevékenysége és kapcsolatrendszere az MTT szerint "folyamatosan gyengül"



Illetve azt írják, az egyetem végzősei "nem szolgálják ki a magyar kőszínházi hálózatot, melyet az adófizetők befizetéseiből, közfeladatellátás céljából tart fenn az ország". 



Ezután azt is írják, hogy az egyetemen "merev és elavult struktúrákhoz ragszkodva, beszűkült elképzelések mentén oktatnak", ezek miatt szerintük elengedhetetlen, hogy a "hazai színházi és filmes felsőfokú képzésben változások történjenek, a felsőoktatási autonómia messzemenő figyelembevételével". Az MTT szerint az új modell "biztatóbb és távlatosabb finanszírozási helyzetet" tenne lehetővé, "modernebb oktatási-tudományos módszerekkel". "Növelné az egyetemi autonómiát". Levelük végén megszellőztetik azt is, hogy a modell elutasítása szerintük inkább politikáról szól, Nehezen elhessegethető az az érzés, hogy az SZFE jelenlegi „küzdelmének" politikai motivációi vannak, mely érzés, elolvasva az Egyetem néhány vezetőjének nyilatkozatait, meglehetősen világosnak és egyértelműnek tűnik." Az index. hu idézett cikke teljes terjedelmében itt olvasható el.


Kimernya? • 36702020-06-22 14:47:00

Nem tudom, de azt igen, hogy engem Heltai Jenő A néma leventéjére emlékeztet ... merthogy holnap délig némasági fogadalmat tettem a rejtvénnyel kapcsolatban :-) Bónusznak idevágó, remek idézet a darabból (1. felv. vége):



Zília: ...Hallgatsz-e? Mondd!



Péter: némán meghajol, indul kifelé



Zília: Levente, jól feleltél!


Kimernya? • 36682020-06-22 13:04:48

Azon töprengek (most már csak töprengtem) napok óta, miért nem engedtem el az első hallásra könnyen bekeríthető darabot egy idő után. A beethoveni sors-motívum alapján kerestem t.k. zenei idézetek környékén, közben sokak mellett Schnitte szimfóniáiba is belehallgattam, de "egyéb zenekari műveihez" már nem jutottam el. Nyekergősebb zene schnittkésebb lett volna. A mai zenét némi szerencsével legalább hamar megtaláltam, pedig hiába közismert darab, attól még nem volt meg a szerzője...de már megvan.


Társművészetek • 17502020-06-20 22:01:08

Frissites elozo beirasomhoz kepest: SzA jelenleg nem irodalom- (es ingatlankezeles?), hanem tortenelem- (es  ingatlankezeles?) szakerto.Tortenelmi, ezen belul a szabadkomuvessegre vonatkozo ismereteirol hosszabb iras olvashato Ungvary Krisztian tortenesztol ... figyelem!!! ... a mai Magyar Nemzetben A szellemi alvilag: Szakacs Arpad cimmel. Az ide kattintva is kinyithato cikk vegere belinkeltek SzA valaszirasat is, ami igy ugyanott elolvashato.


Társművészetek • 17492020-06-20 17:37:43

Nincs ezzel egyedul lasd ez alatt.


Társművészetek • 17472020-06-20 15:49:22

Ket dologban megnyugodhatsz = ket terulet nagy valoszinuseggel nem lesz az ove: szinhaz es kepzomuveszet, ezek a Nemzet(i) illetve a Szepmuveszet(i) Foigazgatoinak hitbizomanyai, utobbihoz soroltatik a Liget-projekt es igen logikus modon MAO felujitasa is. Ha Berte elne, roluk irhatna operettet Harom a nagyfiu cimmel. Tarsszerzok: OJD koszorus kolto es SzA irodalom- es ingatlankezeles-szakerto.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 45952020-06-19 19:27:09

Meghallgattam A walkür 1. felv.-t MüPa Home-ban. Szomorú, nagyon szomorú, hogy Johan Botha kevesebb mint három hónappal (!) az előadás után elhunyt. Ez volt utolsó az Wagner-fellépése mint a MüPa honlapján olvasható...


Pantheon • 26662020-06-19 16:23:14

Nicolas Joel (67) francia operarendező, operaigazgató (Toulouse 1990-2009, Párizs 2009-2014)


Pantheon • 26652020-06-19 16:21:25

Sir Ian Holm (88) angol színész (Tűzszekerek, A nyolcadik utas: a Halál, A Gyűrűk ura)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 621772020-06-19 14:59:23

Budapest szégyenfoltjai: így állnak most a leghíresebb soha véget nem érő felújítások - Csúfos állapotban levő lakóházak, üresen álló szállodák, felállványozott műemlékek várják a főváros világörökségi területein, hogy régi pompájukban fogadják a külföldi turistákat, ha véget ér a járvány. Budapest 7+1 ismert épületének hányattatott sorsát idézi fel a hvg. hu cikke, első helyen a Magyar Állami Operaházról ír:



"Ybl Miklós 1884-ben átadott, világhírű épületét nemcsak felújítják, de az ígéretek szerint az eredeti állapotára állítják vissza a belső tereket, emellett 21. századi színpadtechnikát szerelnek be a nyolcvanas évek örökségeként megmaradt NDK-s selejt helyett. Ez is magyarázhatja, hogy amíg az eredeti tervek még arról szóltak, hogy 2019. január 1-re lezárul a rekonstrukció, a 2017 őszén megkezdődött felújítás már lassan három éve húzódik, és a legfrissebb – januári – állapot szerint a társulat a 2021/2022-es évadra, vagyis legkorábban jövő ősszel költözhet vissza az épületbe. A 9,2 milliárdos költségkeret is több mint háromszorosára nőtt már, legutóbb márciusban biztosított pár milliárd forint plusz pénzt a kormány az Andrássy úti palota, illetve a felújítással egy időben próbateremnek kialakított Kőbányai úti Eiffel-műhelyház rekonstrukciójára. Így a teljes költség már meghaladja az ötven milliárdot." Az összes épületről a teljes cikk ide kattintva olvasható el.


Társművészetek • 17452020-06-19 12:59:34

origo. hu tiszta, pártatlan, elfogultságtól mentes cikke mellé hadd tegyem hvg. hu pártos, elfogult azaz kizárólag a színészek és a művészeti titkár távozásáról tudósító cikkét.  A magyarországi sajtószabadság szép példája, hogy origo. hu cikke csak röviden, az ún. lead-ben (vastagbetűs felvezetésben) említi a távozásokat, majd ennek ürügyén azt követően kizárólag a Gothár-üggyel foglalkozik valamint azzal, hogy "Az Ascher-Gothár-Máté hármas ... átvette az irányítást a Színház- és Filmművészeti Egyetemen is, teljesen elfoglalva és a balliberális ideológia szolgálatába állítva az egyetemet." Idézet vége. A minap közzétett döntés, miszerint a Színház- és Filmművészeti Egyetemet bedarálják alapítványi formába szervezik ki/át, bizonyára kitünő megoldást jelent majd a fent említett trió áldatlan tevékenysége nyomán SzFE-en uralkodó áldatlan állapotok felszámolására. A vasárnapra meghirdetett demonstráció is talán már az új = alapítványi felállás melletti rokonszenvtüntetés lesz.


Társművészetek • 17402020-06-18 13:26:03

Mivel a SzFE fenntartója nem -mint (el)várható lenne- a kultúráért is felelős EMMI, hanem az Innovációs és Technológiai Minisztérium, abban lehet reménykedni, hogy a minisztérium részéről a nevében is szereplő innováció lesz a szakmai érvek figyelembevétele.


Társművészetek • 17382020-06-18 11:42:38

Demonstrációt szerveznek vasárnapra a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói



Ne szavazd meg! - #freeSzFE címmel szerveznek megmozdulást a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói az intézményt magánegyetemmé alakító törvénytervezet elfogadása ellen, a várható parlamenti döntést megelőző napra. Június 21-én, vasárnap, 16.00 órakor az Uránia előtt gyülekeznek, és azt kérik, tartson velük mindenki, aki osztozik aggályaikban - áll az egyetem hallgatóinak közleményében.



„A Színház- és Filmművészeti Egyetem nemzeti kincs, 155 éve a magyar kultúra alapköve. Szeptember 1-jétől magántulajdonba kerül. Egy olyan alapítvány irányítása alá, amelyen keresztül a kormány teljes hatalmat gyakorolhat az Egyetem felett. A mai napig egyetlen szakmai érv sem hangzott el a kényszerátalakítás sürgőssége mellett, a kormány egyeztetés nélkül hoz döntéseket az Egyetem jövőjéről” - írják petíciójukban, melyben az egyetemi döntéshozatal függetlenségének biztosítására is kérik Palkovics László innovációs és technológiai minisztert. (forrás: 444.hu)


Társművészetek • 17372020-06-18 09:14:55

Schilling Árpád: Iszonyat sebességgel húz el a világ Magyarországtól, ami egyre inkább önmaga árnyéka, egy kopjafa - a 24.hu hosszabb interjúja a családjával Franciaországban élő rendezővel, a Krétakör egykori igazgatójával a világról, Magyarországról, családjáról, mostani munkáiról. Néhány, a topikhoz szorosabban kapcsolódó részlet a beszélgetésből:



...Az elmúlt években milyen nyelven, kikhez és hol beszéltél színházban? 2019-ben volt négy bemutatód: Stuttgartban, Zágrábban, Berlinben és Drezdában a saját írásaidat vitted színpadra.



Az utóbbi években olyan darabokat rendezek, melyeket szerzőtársakkal együtt magam írok. Ez nagyon más helyzet, mint korábban, amikor csak rendeztem. Az interpretációval szemben ezt komoly művészeti kihívásnak tartom. Nagy benne a rizikó, hiszen nem lehet tudni, hogy fogadják, egy klasszikus művel kisebb a kockázat, könnyebb a dolga a közönségszervezésnek. De a színházban az egyik legfontosabb kérdés a színészekkel való viszony. A színészek, akikkel dolgozom, számos országból valók, sok nyelven beszélnek, angolul tartom velük a kapcsolatot, de amikor színpadon vannak, néha már csak érezni tudom, amit mondanak és csinálnak. A Krétakör Színházban egykor nemcsak a nyelv volt közös, hanem a gondolkodásunk is, félszavakból megértettük egymást. A színészekhez való viszonyom a nemzetközi közegben nagyon hullámzó. Van, amikor bizalmi válságban vagyunk kölcsönösen, és ez ellehetetlenítheti, hogy jó produkció jöjjön létre. De már vannak színházak, ahol visszatérő vagyok és van olyan a közeg, ahol jól megtalálom a hangot a társulattal. Egyelőre a legjobb tapasztalataim azokhoz a kelet-európai intézményekhez kötődnek, amelyek történelmi-kulturális okokból közelebb állnak a saját tapasztalataimhoz. A humor, az irónia, a megéltség szintje, az ábrázolásmódok a lengyel, balti vagy balkáni színházakban egészen elképesztően izgalmas terepek, például Németországhoz képest.



...Szóval mégis vannak történelmi-kulturális meghatározottságaid?



Inkább azt mondom, hogy a német nyelvterületen eddig nem volt szerencsém. A színház interaktív műfaj. Egyedül nem tudok színházat csinálni.  Így minden a kompromisszumok mértékén múlik. Könnyebb alacsony költségvetésű produkciót csinálni, ahol az elejétől tudjuk, hogy szinte semmink nincs. Minél nagyobb egy produkció, annál több a kompromisszum. A legjobban olyan emberekkel szeretek dolgozni, akik teljesen őszinték, és maguk sem szeretik a kompromisszumokat.



Nem akarsz itthon is rendezni? A régi harcostársakkal, akikkel ismeritek egymás minden gondolatát, egy olyan közönségnek, aki tiszteli és vágyna arra, ami a régi Krétakör is volt? Rengeteg támogatód is van, nemcsak ellenséged.



Szerencsés helyzetben vagyok, tudhatom és érezhetem, hogy van támogatottsága annak, ahogy magam a művészetben kifejezem. És van bennem igény, de most mégsem tudnám azt mondani, hogy szívesen mennék, és nemcsak a társadalomról vagy a politikáról elmondottak miatt. Talán olyan projekt érdekelne, ahol az általam megismert nemzetközi kollégákat ütköztetném a magyarokkal. De a másfajta médiumok is vonzanak, például a film. Magyarországon már jó ideje nem a művészet érdekelt a legjobban, hanem a fiatalokhoz való közeledés. A demokratikus működésmódok és színterek megismertetése, workshopok, táborok, amelyek fejlesztik az együttműködést...Minden tiszteletem azoké, akik...minőségi munkát végeznek, de ez sajnos nem hatékony: ha a közeg olyan, hogy egy fiatalember később csak úgy tud érvényesülni, ha a tanultakkal homlokegyenest ellenkező működési elveket követ, akkor ennek a tanulási folyamatnak semmi más értelme nincs igazság szerint, minthogy megnyugtassa a tanárok lelkiismeretét ... 



Feleséged, Sárosdi Lilla vallomása Marton Lászlóról egykor óriási vihart kavart. Látod a hazai közéletben az akkor remélt változást? Mi a benyomásod az egésznek az ívéről és eredményeiről?



Közvetlen összefüggést látok a Katona József Színház története és az Eszenyi Enikővel kapcsolatos kitörések és Lilla története között. Ha Lilla nem áll ki, akkor a többieknek nincs mibe kapaszkodnia. Egy nagy hatalmú emberről derült ki az igazság, és bár a nagy hatalmú ember képtelen volt nyilvánosan szembenézni a tetteivel, a pozícióit elvesztette, tehát volt következmény. Ma már jobban látszik, hogy mit kockáztatunk – hiszen Lillát rengetegen támadták, meghurcolták, és még korábbi barátok is elárulták –, de az is, hogy győzhetünk. Fontos, ami a Vígszínházban történt, hogy nyilvánosság elé álltak olyanok is, akik ötven éve dolgoznak abban színházban, és olyanok is, akiket nem érintett a dolog, de mások érdekében megszólaltak.A Gothár-ügy pedig azt mutatta, hogy van elmenekülés és mismásolás és hárítás, de a dolgozók végül kiállhatnak egymásért, és a vezetőt is észhez téríthetik. Szakszervezetekre volna szükség, jól működő érdekvédelmi közösségekre, amelyek ajánlásokat fogalmazhatnak meg, vagy akár jogi útra is terelhetnek ügyeket. Ki kell állnunk egymásért. Meg kell védenünk egymást. Ez nemcsak a színház emancipációja, hanem az egész magyar társadalomé. Egész Magyarországnak jót tenne egy alapos #metoo, és nemcsak a fiatalok érdekében. Hanem hogy mindenki megértse, hogy mondhat nemet, mondhatja bármire, hogy én ezt vagy azt nem fogom megcsinálni. Így nagyobb értéke lesz az igeneknek is, ha valaki valami mellett kiáll, ha valaki mellett leteszi a garast. Az igazság kimondása mindig is kockázatos, az igazsághoz bátorság kell, és nagyon sokat lehet vele veszíteni, de még annál is többet lehet nyerni általa."



A teljes interjú 24.hu-n ide kattintva olvasható el.


Kimernya? • 36662020-06-17 19:46:22

A ...khm... háremem szerint legalább két török diszkóslágert építettek be  a Mozartba: ezt és ezt. A Szt.Efrém-nótában a "sükürüm"nek hangzó szó lehet az első török dal címe = Şıkıdım, a Török induló közben a cuppogás pedig a második nótára hajaz = "Kiss, kiss". 


Kimernya? • 36632020-06-17 13:58:40

A nagy slágerek szerintem a két baritonhoz köthetők + Reverenza-duett és a finálé, de azért ez az áriácska is a pályán van. 


Fischer Ádám • 5142020-06-17 09:50:58

Rendhagyó pünkösdi "járványkoncert" a düsseldorfi Tonhalle Mendelssohn-terméből: a Düsseldorfi Szimfonikusokat Fischer Ádám vezényelte. Műsor: 





Joseph Haydn: Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze (részlet) 



Gustav Mahler: Symphonie Nr 5 Adagietto

Joseph Haydn: Ouvertüre zu "La fedeltà premiata"

Joseph Haydn: Symphonie Nr. 45 "Abschiedssymphonie"



A koncert YT-on ide kattintva tekinthető-hallgatható meg.


Operett, mint színpadi műfaj • 43602020-06-16 22:07:53

Tud valaki az Operettszinhaz kozonsegenek atlageletkorarol vagy keszult errol felmeres? Tartok tole, hogy magasan reprezentalt a veszelyeztetett (elet)korosztaly ...


Operett, mint színpadi műfaj • 43582020-06-16 16:47:37

Exkluzív interjú a két egykori operettszínházi dolgozóval a munkahelyi zaklatásokról (RTL Klub, 2020. június 15.)



Folyamatos zaklatásokról és megaláztatásokról mesélt több egykori operettszínházi dolgozó is. A Fókusznak exkluzív interjút adott az a két lány, akik csak álnéven mertek nyilatkozni, pedig tanúk és több bizonyíték is alátámasztja, hogy milyen megaláztatásokon mentek keresztül az intézményben. A teljes interjú ide kattintva tekinthető meg.


Kimernya? • 36572020-06-15 13:19:10

Ejnye kedves Marco...:-(


Kimernya? • 36542020-06-15 12:22:27

Kedves -zéta-, Daunerni ma olyan könnyű zenével kedveskedett, hogy máris átnyergelnék Játékra ... ha kapnánk kérdést :-) most csak elköszönő üzenet van. Köszönjük, üdv. ED


Társművészetek • 17362020-06-14 10:18:28

Történetek Európából: krízis és reflexiók



Nyolc európai színház kezdeményezése, amely a koronavírus-járvány „láthatatlan hőseivel” készült interjúk alapján igyekszik feltérképezni a járvány sokak számára ismeretlen, mégis nagyon drámai aspektusait. Milyenek a munkájuk miatt a veszélynek leginkább kitett csoportok hétköznapjai? Milyen nehézségekkel kell szembenézniük, milyen döntéseket kell nap, mint nap meghozniuk? A megkérdezettek szabadon meséltek a tapasztalataikról; történeteiket drámaírók vagy dramaturgok szerkesztették monológokká és a résztvevő színházak színészei adják elő. A Katona József Színház monológja önkéntesek történeteit dolgozza fel, előadja: Vizi Dávid, szerkesztette: Török Tamara, rendezte: Máté Gábor. Az öt perces monológ ide kattintva nézhető meg.


Társművészetek • 17352020-06-14 09:08:51

Nana, hogy. Minden szentnek ... akarom mondani, minden vezerigazgatonak maga fele hajlik a keze ... es orulni kell, ha az a kez nem ragados, foleg ilyen jarvanyos idokben. Raadasul elo szentek nincsenek, elo es virulo projektek viszont vannak. Ilyen pl. a Liget-projekt. Eleg ostoba modon elvittek a vitat a "hany m2-rel lesz tobb/kevesebb a zoldfelulet"-toposz iranyaba, amiben sosem lesz pontos adat, mert mindenki a sajat erdeke szerint szamol. Senki nem mondja ki, hogy "a kiraly meztelen" azaz nincs szukseg a harom billego sorsu epuletre. A Nemzeti Galeria anyaga elferne egy jol (lefele) kibovitett Szepmuveszeti Muzeumban, ahogy azt terveztek is egy idoben. A Varosligeti Szinhaz kb.a nyolcvanadik szinhaz lenne a fovarosban es ifjusagi es gyermekdarabokat szinte mindegyikben jatsz(hat)nak: semmi szukseg ra. A Kozlekedesi Muzeum ujjaepitett mezeskalacs-kastelyaba tervezett Innovacio Haza nelkul ugy gondolom, egesz jol ellennenk. Ha lesz is "anyaga", jol elferne mashol. A Liget-projekt engem egyre inkabb emlekeztet ama bizonyos nevezetes jatek-foldgombre Chaplin filmklasszikusaban....(...es akkor az egyre szurrealisabb, abszurdabb Biodomrol meg szot sem ejtettunk.)



PS Hany Lanchidra es kapcsolt reszeire (lenne) is eleg a fenti "jatek-foldgombok" koltsege?


A nap képe • 22102020-06-13 15:10:51

A nap kepehez: mint olvasom, csak varosi legenda, hogy Sztravinszkijt letartoztatta vagy rabositotta a bostoni rendorseg, mert egy altala vezenyelt koncerten sajat(os) ertelmezesben vezenyelte az amerikai himnuszt es a kep ebbol az "alkalombol" keszult volna. A himnuszt valoban "romanticizaltan" vezenyelte elso koncertjen, de a kritikak nyoman mar a kovetkezo koncerten a megszokottra allt be. Mindez raadasul 1944-ben azaz 4 evvel e fotozas  u t a n   tortent. Az itt lathato, 1940-es fenykep prozaibb cellal: amerikai vizumkerelmehez keszult.


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1914 • Fischer Annie, zongorista († 1995)
1916 • Rév Lívia, zongoraművésznő († 2018)
1924 • Starker János, csellista († 2013)
elhunyt:
2007 • Régine Crespin, énekes (sz. 1927)
2010 • Cesare Siepi, operaénekes (sz. 1923)