vissza a cimoldalra
2020-09-30
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11553)
A csapos közbeszól (95)

Házy Erzsébet művészete és pályája (4938)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4116)
Társművészetek (2111)
A Magyar Zenekarok helyzetéről (100)
Régizene (4465)
Franz Schmidt (3693)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2062)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62459)
Kolonits Klára (1183)
Eiffel Műhelyház (294)
Joan Sutherland - La Stupenda (121)
Zenetörténet (295)
A MET felvételei (1216)
Operett, mint színpadi műfaj (4557)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4747)
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? (309)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Edmond Dantes
Leírás:
Honlap:
   


Edmond Dantes (5757 hozzászólás)
 
A Magyar Zenekarok helyzetéről • 982020-09-29 18:23:51

Magyar koncertfilm nyerte a velencei televíziós fesztivál Arany Oroszlánját



A Concerto Budapest koncertfilmje nyerte a velencei televíziós fesztivál Arany Oroszlán díját az előadóművészeti filmek kategóriájában.



Az előadóművészeti filmek kategóriájában kapta meg a a velencei televíziós fesztivál (Venice TV Awards) Arany Oroszlán díját a Concerto Budapest koncertfilmje, amely Kremerata Baltica és a Concerto Budapest együttműködésében jött létre. A felvételt a 2019. december 4-én a Müpában rendezett koncertjükből készítették. A két zenekar, valamint Keller András és Gidon Kremer főszereplésével készült nagyjából 2 órás film elkészítésében a hagyományos koncertfelvételeknél szokásos televíziós felvételi technika mellett külön filmes stáb is részt vett. Teljes cikk origo.hu-n itt.


Társművészetek • 21072020-09-29 17:16:02

Addig is amíg az Armageddon eljön, jön Szarka Gábor: háborúba katonát!



"A 444 több egyetemi forrásból úgy értesült, hogy a Színház- és Filmművészeti Egyetem fölé kinevezett kuratórium kezdeményezésére távozik az egyetem kancellárja, helyére pedig Szarka Gábor ezredes, a honvédelmi miniszter korábbi kabinetfőnöke kerül...



Vonderviszt (Vonderviszt  Lajos korábban a veszprémi egyetemen tanított, majd az ELTE és az OSZK informatikai vezetője volt - ED) együttműködése a Vidnyánszky vezette kuratóriummal azonban a jelek szerint nem bizonyult elégségesnek. Hiába írta alá a kuratórium elnöke a december 31-ig szóló szerződését, úgy tudjuk, kedd reggel Vidnyánszky behívatta, és közölte vele, hogy közös megegyezéssel távozik, egyben bemutatta neki az utódját.



Szarka Gábor életrajza szerint gépesített lövész tisztként végzett a katonai főiskolán, majd biztonságpolitikai és jogi diplomát is szerzett. 2010-ben léptették elő ezredessé, és ekkor lett Hende Csaba honvédelmi miniszter kabinetfőnöke, majd miniszteri biztosa. 2013-tól katonai attaséként képviselte a kormányt Párizsban, majd egy nagy állami cég, a NIPÜF stratégiai igazgatója lett. A kancellári székbe a Nemzeti Közszolgálati Egyetemről érkezik, ahol az egyetemi campusért felelős főigazgató volt 2019 óta."


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 624582020-09-29 15:38:24

Nem leszek túl hosszú ... ellentétben a maratoni friss Tatjána-levéllel. Tán még a ténta is kifogyott Főigazgató Úr pennájából, mire befejezte.



a) Udvaros Dorottya egyike volt azoknak a művészeknek, akiket SZFE javasolt a kuratóriumba. Ő sem lett tag .. ahogy a többiek sem. Tag lett viszont olyan személy, aki jelentős szakmai sikerei mellett a legmagasabb szinten bekötött családi nexust is fel tud mutatni. Nem csekély előny. "Gergényi-szerű belügyminiszter"-kiszólását tekintsük bakinak: "Gergényi" ui. soha nem volt belügyminiszter. Erről és történelmi személyek emlegetéséről -Pap Jánostól Hitlerig- ennyit.



b) Kovalik MÁO-ra vonatkozó állítását, "..az Operaház több mint egymilliárd forintért két hétre bevásárolta magát egy New York-i színházba, ahol vattázott félházak előtt tartott előadásokat ... a saját pénzünkön próbálunk reklámot csinálni magunknak itthon..." - fentieket nem cáfolja Főig. Úr, csupán egy nagyvonalúan odavetett "8 este alatt 100 milliós bevétel"-csatakiáltással eltereli. Arról valóban lehet vitázni, hogy a nemzetközi opera vérkeringésének fontos részét képezi-e egy japán turné, de az nem vitás, hogy az arab országok nem keringenek a nemzetközi opera vérében. Remélem, a kiutazók illő (!) gázsija, napidíja és a világlátás öröme legalább megvolt.



c) Főig. Úr ezidáig elég visszafogott volt SZFE vs V.A. ügyben. Most ébredt fel vagy most ébresztették fel valahol: riadó! Elvégre MÁO és a Nemzeti Színház két "szomszédvár", két nemzeti testvérintézmény vagy mi a búbánat...a Kovalik-interjú ebből a szempontból nem is jöhetett számára jobbkor: végre egy Prügelknabe. Ha őt püföljük, ért a szóból más is, odafönt is. Mármint az(ok), aki(k)nél jó pontokat lehet azaz kell szerezni. Ne feledje: MÁO felújítását már kivették a kezéből. Még a bársonyszék is meginoghat, ha nem zárkózik fel kellően-időben a háttérhatalom-libernyák brancs elleni harcban. "Rossz lehet Neked Szilveszter Balázs."


Társművészetek • 21012020-09-28 19:16:21

Közlemény



A Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése megdöbbenve értesült róla, hogy a Magyar Országgyűlés egy képviselője nyilvánosan megsemmisített egy könyvet – pusztán azért, mert nem értett egyet annak tartalmával. Minden könyv kritizálható, ezt egy politikus a legszélesebb nyilvánosság előtt bármikor megteheti. A politikai célú könyvrombolás azonban Magyarország és Európa legszégyenletesebb történelmi emlékei közé tartozik. Nem egyszerű véleménynyilvánítás, hanem közösségvállalás a náci könyvégetők és a kommunista könyvzúzdák örökségével. El a kezekkel a könyvektől!



Forrás itt:   https://mkke.hu/hirek_esemenyek/kozlemeny


Társművészetek • 21002020-09-28 17:52:44

Ld. 2092: az Armageddon.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 624522020-09-28 15:45:55

Idevágó részlet hvg.hu Kovalik Balázzsal készített friss interjújából:



"hvg.hu: Itthoni rendezése van kilátásban?



K. B.: Nincs aktuális felkérésem.



hvg.hu: A budapesti Operaház művészeti vezetőjeként annak idején látott esélyt arra, hogy a dalszínház bekerüljön a nemzetközi opera vérkeringésbe. A mostani működését hogyan ítéli meg?



K. B.: A 80-as, 90-es években még több olyan világsztárja volt a budapesti Operaháznak, akik rendszeresen jártak külföldre. Ilyesmiről manapság, egy-két kivételtől eltekintve, nemigen beszélhetünk, mint ahogy társulatról, műhelymunkáról, innovatív, szenzáció számba menő produkciókról sem. Az, hogy az Operaház több mint egymilliárd forintért két hétre bevásárolta magát egy New York-i színházba, ahol vattázott félházak előtt tartott előadásokat, nem azt jelenti, hogy a világnak tudomása van rólunk, hanem hogy a saját pénzünkön próbálunk reklámot csinálni magunknak itthon. Ahogy a japán vagy arab országokban tett turnék sem azt jelentik, hogy a nemzetközi opera vérkeringésének fontos részét képezné a budapesti Operaház. De igazából a hazai kultúrpolitikának sem fontos az operajátszás már évtizedek óta. Már akkor se volt."  A teljes interjú itt olvasható.


Társművészetek • 20982020-09-28 15:05:08

Interjú Kovalik Balázzsal németországi munkásságáról, SZFE-ről, MÁO-ról (hvg.hu)



Az utóbbi években visszavett a közéleti megnyilatkozásokból, mert megunta a politikai sakkjátszmák, a hatalmi intrikák önismétlő paneljeit. A Free SZFE mozgalom kellős közepén, a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia új tagjaként Kovalik Balázs rendező most arról beszélt, hogy milyen nagyra értékeli a hallgatók megmozdulásait, és mennyire elkeseríti, hogy a hatalom agresszióval igyekszik mindent a saját képére alakítani, miközben a sokszínűség védelmezőjének állítja be magát.



A teljes interjú hvg.hu-n itt olvasható.


Társművészetek • 20972020-09-28 15:01:16

Lajos Tamás: Folyik az oktatás a Színművészetin, egy hangos kisebbség generálja a vitákat



2020. szeptember 28. 12:07



A kuratórium tagja szerint ők nem munkáltatói az egyetemi oktatóknak, pláne nem a hallgatóknak, tehát ellenük nem lehet sztrájkolni.



 



A Színház- és Filmművészeti Egyetemen (SZFE) folyik már az oktatás, egy hangos kisebbség generálja a vitákat – mondta el Lajos Tamás, az intézményt fenntartó alapítvány kuratóriumának tagja, operatőr, producer hétfőn a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában.



Kiemelte: a hallgatók több mint 90 százaléka beiratkozott és aktiválta a félévét, az oktatók jelentős része bejelentette, hogy folytatja a munkát. Emellett vannak olyan oktatók is, akik nem szeretnének tovább tanítani az egyetemen. Kitért arra is, hogy az oktatás 3-4 helyen folyik az egyetemen, a blokád alatt lévő Vas utcában van a legkevesebb tanóra. „Már amennyire ezt blokádnak lehet nevezni, ezt a pár diákot, aki ott randalírozik” – jegyezte meg. Hangsúlyozta: a fenntartó alapítványnak nem dolga, hogy beleszóljon az oktatás kérdéseibe, a feladata az, hogy minél jobb körülményeket biztosítson a munkához. Mindenki tegye a dolgát és minden rendben lesz – jelentette ki.



A műsorban elhangzott: a Színház- és Filmművészeti Egyetemen a sztrájkbizottság megkezdte a tárgyalásokat. Lajos Tamás elmondta, hogy a követelések jelentős része politikai színezetű, ami a kuratóriumnak és a kormányzatnak szól, ugyanakkor sztrájkolni a munkáltató ellen lehet. „Mi nem vagyunk az egyetemi oktatóknak, pláne nem a hallgatóknak munkáltatói, tehát ellenünk nem lehet sztrájkolni” – hangsúlyozta a kuratórium tagja.



(MTI)



Lajos Tamás wikipédia-életrajza itt olvasható. "Ajánlott olvasmány"..


Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? • 3082020-09-27 14:50:05

Bach, Bartók és Schubert őszi délelőttökre



A zenetörténet legnagyobbjait megidéző válogatás segíti az ébredést: Borbély László a Hangoverben.



"Nehezebben induló hétvégi délelőttökre kitalált sorozatunk ismét segít, ezúttal a zenetörténet legnagyobb alkotóit is megidéző válogatással, Borbély László összeállításában. 



Borbély László sokszorosan díjazott zongoraművész, a Zeneakadémia oktatója, idén ősszel jelent meg Messiaen-triplalemeze, ennek a bemutatója a Francia Intézetben lesz majd november 20-án. De a közeljövőben még bőven lehet majd koncerteken látni: október 6-án  Zeneakadémia Solti-termében lép fel egy különleges, Glenn Gould emlékének szentelt szólóműsorral, október 22-én szintén ugyanott a CAFe Budapest Kortárs Zenei Fesztiválon Kiss Péter zongoraművésszel ad két zongorás koncertet Bartók, Ligeti és Eötvös Péter műveiből. A tavaly megjelent Goldberg-variációk CD bemutatója pedig 2021. március 21-én lesz a BMC-ben. Minden további információt lemezekről és koncertekről a honlapján lehet fellelni." Egyéb részletek itt: https://jo.444.hu/2020/09/27/bach-bartok-es-schubert-oszi-delelottokre


Társművészetek • 20922020-09-27 14:31:58

Igen, ezután az Armageddon jöhet ... előtte pedig, ami nyomokban már valóban megjelent ... "az". "A magyar (szélső)jobboldalra most épp egy könyv támadott, de durván! Duró Dórát a Mi Hazánk képviselőjét a Meseország mindenkié nevű könyv megtámadta, hajánál fogva rángatta ki belőle magyarságát, fekete festékkel próbálta elvenni fehérségét, és erőszakkal akarta megfosztani heteroszexualitásától, arról nem is beszélve, hogy reggelente a Koránból olvasott fel neki, hogy elvegye kereszténységét. Szerencsére Dóra rendes magyar anya így önvédelemből ledarálta a könyvet....Nagy győzelem ez a szólásszabadságért, a gender és PC terror ellen küzdő jobboldalnak! Tényleg egészen elképesztő, hogy miközben a magyar közvélemény szája azzal van tömve, hogy a baloldal, meg a liberálisok elnyomják a más véleményűeket, hogy PC van meg liberális véleményterror, hogy nekünk itt ebben az országban tényleg az a bajunk, hogy a »négerek döntik a szobrokat«, aközben senkit se érdekel, hogy betiltanának egy könyvet, meg ledarálják ebben az országban, mert valaki szerint ez káros tartalom." Teljes cikk itt.



Egyelőre csak ledarálták a könyvet, aztán majd égetik. Tudja, volt már olyan... "Ahol könyveket égetnek, ott végül embereket is fognak." Eredetiben: "(Das war ein Vorspiel nur), dort wo man Bücher verbrennt, verbrennt man auch am Ende Menschen." (H.Heine: Almansor, 1821). Igaz.


Társművészetek • 20892020-09-27 10:41:09

Kedves joska141, egy pontban pontositanek: a magyar szinhazi elet papaja nem iden juliusi, kurat.elnoki kinevezese ota becsmerel ugyszolvan mindent es mindenkit, aki-ami nem o vagy nem az o "vilaga", hanem also hangon ugy tiz eve. "Szekhatrarugos" kivonulasa sok eve volt mar (POSZT'2011?),es nem ott, nem akkor kezdte.


Társművészetek • 20872020-09-27 09:31:43

Kotve hiszem. A kuratorium (csaladi) szalai meg a Sandor-palotaba is be vannak kotve...


Társművészetek • 20852020-09-26 21:56:41

Igazi színház: már vásárolhatók e-jegyek e-színházi élő és rögzített előadásokra. Előadáslista és jegyvásárlás ide kattintva vagy az egyes színházak saját oldalán.


Társművészetek • 20832020-09-26 19:18:57

SZFE-n zajlo esemenyeknek azota nincs koze a muveszethez, amiota a kuratorium elnoket, tagjait es fb-at az ismert korulmenyek kozott kineveztek. 



Addig is, amig a szep beszed topik meg nem nyilik, itt jelzem, tobbedszer: SZFE elleni tamadasok egyike  s e m  hivatkozott az ott folyo beszedoktatas elegtelensegere. 



PS A nyelv es a beszed is -mint a karavan- halad az idovel. Nem ugy beszelunk mint apaink, nagyapaink. 20.szd.-ot nem kerjuk (vissza), akkor inkabb kerekbetorest! 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 624512020-09-26 10:06:49

Bizonyos esetekben akár még jól is járhat ezzel a közönség...


Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? • 3052020-09-26 09:54:58

Pedig adhatnák a Kékszakállút ... a biztonságos távolságtartásnak köszönhetően Judit is jól járna...


Társművészetek • 20802020-09-25 15:09:25

Ezennel javaslom egy nyelvművészeti, nyelvhelyességi és szép/helyes beszéd topik megnyitását, benne prózai és zenei vonallal. Balett egyelőre mellőzhető lenne: a szép és helyes testbeszéd más lapra-oldalra tartozik.  Bizonyára nagy látogatottságnak fog örvendeni az új topik. További előnye lenne, hogy átgyomlálná más topikokból a jobb híján odacibált beírásokat. Példának okáért és hogy ne menjünk messzire: a Társművészetek topikban nem terelné el -egyébként reménytelen próbálkozásképpen- a figyelmet a SZFE-en zajló eseményekről. A színház- és filmművészeti képzésnek fontos eleme a szép -figyelem21. századi értelemben szép!!- beszéd oktatása és elsajátítása, azonban jelen körülmények között a SZFE-n zajló események sodrásában eddig senki, még egyszer: az égvilágon senki nem hánytorgatta fel, hogy az ottani brutális jelentős beavatkozásra azért van-lenne szükség, mert a szép beszéd oktatása-elsajátítása nem a kívánt színvonalon zajlana. Ellenben annál inkább, vélt vagy valós alapon, ideológiailag helytelen és/vagy egyoldalú irányultságra való hivatkozással. 


A nap képe • 22332020-09-24 16:27:13

A mai nap képén nem nevesített hölgy Anna-Lisa Björling, lánykori nevén Emy Anna-Lisa Berg maga is operaénekes volt. A "svéd Carusónak" is nevezett férjével ellentétben magas kort (96) ért meg. (A valószínűleg magyar gyökerekkel rendelkező) "Andrew Farkas együttműködésével életrajzot adott ki, amiben Björlinget családszerető emberként és nagylelkű kollégaként jellemezte, azonban a könyvben nem kísérelte meg elrejteni Björling alkoholizmusának romboló hatását." (forrás: wiki)





A képen a Björling-házaspár, Lauritz Melchior születésnapi partiján.





Gyermekeikkel. A nagyobbik fiú Rolf (1928-1993), aki Jussi Björling első házasságából született, szintén operaénekes (tenorista) volt, sőt az ő fia vagyis Jussi unokája, Raymond (1956- ) is.


Társművészetek • 20772020-09-24 14:02:19

Kedves Klára, ha már egyes zenei topikok után a "prózai" (Társművészetek) topikot is nyelvtanórává és szép beszéd tanfolyammá silányítjuk nemesítjük és SZFE elleni frontális támadást  SZFE gleichschaltolását elleplezendő, jelenlegi tanárai, hallgatói elleni képtelen (és képes) támadásokat jobbító szándékú nyelvi-kiejtési nevelésére fókuszálunk: ugyan ossza már meg velünk, konkrétan ki(k)től kapott ön hideget-meleget? Tudom, kedves szófordulata ez önnek, de mégis: ki merészelt önre kezet klaviatúrát emelni? És ugyan ki merészelte itt kiváló szakembereknek titulálni a háttérhatalom (copyright: V.A.) és a libernyák brancs (copyright: V.A.) által tüzelt és fizetett jelenlegi oktatókat, deákokat? Ki merte itt díjazni teljesítményüket, ki merte védeni őket? Mert én nem emlékszem ilyen beírás(ok)ra. Előre is köszönöm válaszát, konkrét idézetekkel. Masik kedves kifejezésével: bocs! :-)


Opernglas, avagy operai távcső... • 206552020-09-24 09:15:41

Szomoru. Ilyen meg nem volt. Meg eloadas is alig maradt el korabban. Vigaszkent ket jo hir:



1) Futball kupadonto viszont lesz Pesten (abcug covid!), bar a bajor miniszterelnok sikitofraszt kap az egesztol, kulon karantentorvenyt terveznek a meccs miatt es a spanyolok utan a bajor szurkolok is tomegevel mondjak vissza utjukat.



2) Folytatodhat a MET-streaming. Biztosan sok ismetles lesz, hiszen veges szamu felvetel van, de sokan sok mindent nem lattak eddig. Ha MET folytatja, a kovetkezokben sok mindent potolhatunk.


Társművészetek • 20732020-09-23 19:27:52

Kedves Telramund, bár nem tőlem kérdezi, megkísérlem két (és fél) pontban összefoglalni, hogy szerintem "mit keres a téma újabban állandó jelleggel szinte minden beírásban":



1a) A koronavírus és a hozzá kapcsolódó intézkedések miatt sok színház bezár(t) vagy csökkentett üzemmódban (kis közönség előtt, kevesebbet, online stb.) játszik.



1b) A közönség jelentős része -köztük az idősebb vagy veszélyeztetettebb korosztály- a járvány(veszély) miatt tudtommal inkább kerüli a színházakat. (Én is.) Ennélfogva színházi bemutatókról, eseményekről kevesebbet lehet írni. Én is így vagyok vele a fentiek miatt.



2) A "témát" vagyis -szigorúan semlegesen fogok fogalmazni- a SZFE körül és a SZFE-en belül  zajló eseményeket közéleti témává emelte vagy züllesztette a politika ... ki hogy látja. Ennélfogva kibogozhatatlan, hogy a "témában" mennyi a művészet és mennyi a politika. A felsőfokú színészképzés, benne a pesti, SZFE-s szín- és filmművészeti képzés mindenesetre eléggé elválaszthatatlan része a színjátszásnak, ez utóbbi pedig a Társművészetek topik profiljába illeszkedik. Így máris helyben vagyunk. A magam részéről nagyon szeretném, ha a fenti pontok mindegyike minél hamarabb eltűnne, okafogyottá válna és például én is végre újabb és újabb igazi színházi élményeimről számolhatnék be. Egyelőre sajnos nem ígérhetem.


Társművészetek • 20722020-09-23 19:12:29

Dörner György: Magyar nyelven és magyarul játszani nem ugyanaz



Egy előadást látott a mostani színművészetisektől, aztán többhöz már nem volt kedve – árulta el a HVG-nek Dörner György. Az Újszínház igazgatója szerint náluk ezért is játszanak inkább Kaposváron végzettek. A portréinterjúból kiderül, tanítana-e az SZFE-n, és visszasírja-e a MIÉP-et.



A teljes interjút hvg.hu-n jelenleg a HVG360 előfizetői olvashatják el.


Kimernya? • 37702020-09-23 11:00:11

Espana-premier: 1883. nov.4. Charles Lamoureux vezényelt, a nevét zenekar viseli máig.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 73672020-09-22 19:48:48

Par honapja en is orommel forgattam Szekely Gyorgy Salzburg-konyvet. Valosagos enciklopediaja nagy -es kevesbe sikerult- produkcioknak, nagy -es kisebb szamban kevesbe nagy- eloadoknak, alkotoknak, sok fotoval. Csak "nyomokban" = parszor volt szerencsem ott lenni 1-1 eloadason, nagy felhajtasra, pucc- es/vagy smukkparadera nem emlekszem. Kocsik nem hajthatnak be a "box-utcaba", de az automarkak szerintem nem okvetlenul jelzik a kozonseg, meg kevesbe a produkciok szinvonalat. Ezen az alapon igazi "muveszi" szinvonalert a monte-carloi kaszinoba kell(ene) menni. Na oda aztan mar delutan zudulnak a RR-ok, Bentley-k es Ferrarik ... es nem am kevert parkolasi rendben: RR/Bentley-parkolo balfele, Ferrarik jobbra. Vagy forditva. Legalabbis, amikor arra jartam. Mondom: jartam, sajnos gyalogszerrel.


Momus-játék • 58862020-09-22 12:42:15

Gendertémát kerülők, nemi szerepek cserélgetésétől idegenkedők (akadnak ilyenek?) ne olvassák tovább!



A tegnapi Monteverdi-opera, La finta pazza Licori a leírás szerint arról szól. hogy "Licori eleinte férfinak, majd nőnek álcázza magát, majd őrültnek színleli magát, mindezt egy olyan stratégia részeként, amellyel elnyeri kedvese, Aminta szívét." (Forrás: wiki) Gratulálok annak, aki helyesen tippel arra, Licori vajon férfi vagy nő ...ami itt tkp. mindegy is.


Kimernya? • 37682020-09-22 12:15:30

1) Függvénytan nem az erősségem. (Bár volt rosszabb is.)



2) A hattyút választom.


Opernglas, avagy operai távcső... • 206532020-09-22 09:00:38

Tapssal akadályozták meg az előadást a madridi operaház vendégei, mert úgy érezték, túl közel ültették őket egymáshoz



Elmaradt vasárnap este a madridi Teatro Real operaházban Verdi Álarcosbáljának előadása, mert a közönség tapssal tüntetett a szervezés ellen. Sokan úgy érezték ugyanis, hogy a rendezők nem tettek eleget a járvány miatt indokolt távolságtartás követelményeinek, és túl közel ültették egymáshoz az embereket. A társulat kétszer is elkezdte volna a darabot, de mindkétszer a tüntetés miatt le kellett állítani az előadást. Végül fel is adták a dolgot, és elmaradt az opera. A Guardian madridi tudósítójának beszámolója szerint szemtanúk arra panaszkodtak, hogy a szervezők egész sorokat töltöttek meg emberekkel, és nem voltak köztük üres ülőhelyek. Volt néző, aki arra panaszkodott, hogy főleg az olcsóbb székeknél nem figyeltek a szervezők arra, hogy kellő távolságba ültessék egymástól az embereket, és az előrébb lévő székeknél több volt az üres hely. Az operaház szerint csak a nézők egy kis csoportja tüntetett, és amúgy minden előírást betartottak, csak a jegyek 51,5 százalékát adták el, holott a madridi szabályok szerint 75 százalékát is értékesíthették volna a helyeknek. A szervezők igyekeztek csillapítani a kedélyeket, felajánlották az embereknek, hogy átülhetnek máshova, illetve aki kéri, annak a jegyárat is visszafizetik, de nem jártak sikerrel, voltak, akik ezután is tapssal állították meg az előadást. A spanyol fővárosban és a környező régióban elég súlyos a járványhelyzet, a napokban 850 ezer ember részére vezettek be korlátozásokat, de ennek ellenére a jelek szerint az operaház még fogadja a vendégeket. (Forrás: itt)


Kimernya? • 37662020-09-22 08:54:28

Most írtam privátban, kereszteztük egymást ;-) ... más: pontosítást kérek a vidámságot illetően. Vidámságod jelzője ékezetes vagy ékezet nélküli? A mi korunkban már nem mindegy ám!



PS Titánia is szerepel a Traviatában?


Kimernya? • 37642020-09-22 08:08:21

Fusd át "játszó"társunk eddigi beírásait. Régi "Bourbon": semmit nem tanult, semmit nem felejt ... csak e két zenedarabbal van többedszer gondja. Meg a pontokkal (0-1/hó). Pont.


Opernglas, avagy operai távcső... • 206492020-09-21 15:39:41

„Az opera számomra mágikus tapasztalat”



"A legjelentősebb brit kortárs zeneszerzők egyike, tizenhat éves korában Olivier Messiaentól tanult, aki Mozarthoz hasonlította a tehetségét. A mozarti képet erősíti, hogy húszévesen már a BBC Proms keretében adták elő az egyik zenekari művét (ennyire fiatal élő zeneszerző műve azóta sem volt a sorozat műsorán), habitusa azonban egyáltalán nem mozarti: lassan és nehezen komponál, s az operához sem vezetett számára könnyű út. George Benjamin januárban ünnepelte hatvanadik születésnapját, „Lessons in Love and Violence” című harmadik operáját a londoni, az amszterdami, a hamburgi, a lyoni, a chicagói, a barcelonai és a madridi operaház közösen rendelte, s két éve mutatták be Londonban. A karmesterként is aktív zeneszerző, a londoni King’s College zeneszerzés professzora az Eötvös Péter Alapítvány meghívására jött volna Budapestre október elején, hogy karmestereknek és zeneszerzőknek tartson mesterkurzust. A vírushelyzet miatt a kurzus elmarad, a kurzus végére tervezett október 9-i koncert, amelyen egy Benjamin-mű is szerepel, remélhetőleg nem. George Benjamin angliai otthonából adott telefonos interjút, amelyben a zeneszerzés nehézségeiről éppúgy szó esett, mint az opera nyújtotta transzcendens élményről, a karmesteri és zeneszerzői tevékenység különbségeiről vagy arról, hogy miként lehet zeneszerzést tanítani." A teljes interjú itt olvasható.


Polgár László • 2692020-09-21 10:23:58

Az a bizonyos megszépító messzeség ... érdemes kicsit "visszalapozni", először talán ide, erre a cikkre, azután "hazatérni": ugyanebbe a topikba. Vélhetően ebben a cikkben olvasható hír(ek) nyomán 2009-ben (!) itt kibontakozó ...khm... eszmecserét átfutni: 69-91. A 92-141 között kimoderált beírásokat csak elképzelni tudom. És a ma némelyek által visszasírt "régi szép időkről", amikor pl. én még talán hírből sem ismertem a Café Momust és amikor itt állítólag még igazi komolyzenei témákról szóltak a viták.... Már 11 éve ezt írta valaki: "én már annyira unom ezt a ... témát, hogy lassan ki se nyitom a momus-t." (Hogy melyik témát unta, azt inkább kipontoztam.) Polgár László éppen tíz évvel ezelőtti eltávozása utáni beírásokat is érdemes átfutni. "Nem én kiáltok, a föld dübörög." = Nem én írtam be azokban az időkben, csak szólok


Társművészetek • 20682020-09-20 21:56:35

Rosszul "tűnik úgy". Bemásoltam egy magát polgári-konzervatívként pozicionáló újság netes változatából SZFE illetékesének nyilatkozatát. Ez nem érvelés. Pont. Ha ez = a bemásolt szöveg nincs ínyére, arról nem tehetek. Ez esetben javaslom, olvassa inkább a nem sokkal ez alatt belinkelt cikket, melynek szerzője és a cikk tartalma valamint stílusa vélhetően vonzóbb, hitelesebb önnek mint SZFE illetékeséé, ha nem tévedek. (A jelek szerint nem tévedek.) Nálam kétségtelenül éppen fordított a helyzet, de önnek is van döntési joga, kinek hisz inkább kettőjük közül ... és nekem is van döntési jogom. Járom a magam útját és ön is járja a maga útját. Útjaink -ez ügyben-  elválnak. (Az utolsó és az utáni szó lehet-legyen akár az öné, egye fene.)


Társművészetek • 20602020-09-19 22:10:00

Nem tisztem "érvelni". Inkább idézek, cikkeket linkelek be a témá(k)ban a igazság paletta mindkét oldaláról. A igazság paletta 3. oldaláról ld. 2058. Hogy jönnék ahhoz, hogy pont a Vidnyánszky Attilát és cselekedeteit mindig szigorú következetességgel megítélő, alkotásait olykor erős kritikával illető origo.hu (ld. 2055 itt) által közöltekkel kapcsolatban érveljek? Álljon itt egy nálamnál illetékesebb személy közleménye: nem az ármánykodó, háttérhatalom által támogatott ballib sajtóból, hanem az origo.hu-hoz hasonlóan elfogulatlan, pártatlan magyarnemzet.hu  hasábjairól. Remélem fórumtársainkkal együtt megbocsátja, ha ez utóbbi médium ferdítéseinek, csúsztatásainak szövegértelmezésének bemásolásától tartózkodom.



"Természetesen tudtam róla, hogy augusztus közepén – a Covid-helyzet miatt augusztus 31-ig meghosszabbított szemeszter idején – az egyetem hallgatói szabadegyetemet szerveznek.



A szabadegyetem témáit és előadóinak listáját – az esemény nevéhez híven – a szervezők nem voltak kötelesek egyeztetni és nem is egyeztették a vezetőséggel. A kormány álláspontjával egyetértek: nem akadályozhatom a hallgatók demokratikus jogait, ezért nincs is jelentősége annak, hogy az általuk meghirdetett programról mi a személyes véleményem.



A kérdésben megbúvó állítással szemben a szabadegyetem témája nem az volt, hogyan lehet elfoglalni, illetve blokád alatt tartani az egyetemet, hanem a modellváltással összefüggésben annak társadalomtudományi, politikai, filozófiai, művészeti vonatkozásait járták körbe.



Egyetemi rendezvényről lévén szó magától értetődik, hogy az értesítéseket a hallgatók kérésére a kommunikációs vezető küldte ki. Ez munkaköri kötelességei és alapfeladatai közé tartozik.



Tudomásom szerint a későbbi egyetemfoglalást és blokádot teljes mértékig a hallgatók kezdeményezték és szervezték. Amennyiben ettől eltérő hiteles, bizonyítható információja van, kérem tudassa velem…



Meggyőződésem, hogy a hallgatók erős reakciójára nem került volna sor, ha a modellváltás tisztességesen zajlik, ha érveiket meghallják, és ha nem fosztják meg az egyetemet mindennemű önrendelkezésétől.



Üdvözlettel,



Upor László"


Társművészetek • 20582020-09-19 17:11:12

Aha. Az igazság 3. oldala pedig az, hogy a Föld tányér alakú. Aki nem vigyáz, lepottyan róla. 


A nap képe • 22322020-09-19 17:07:56

...és Polgár László emléktáblája a Dohány utcai zsinagógában:





 


Erkel Színház • 107062020-09-19 16:49:02

Kissé megkésve, de fontos, építő szellemű és szakértő írásokat sosem késő megosztani, íme:



Puskás-musical: állva tapsolt a nézőtér az előbemutatón



Puskás mint musical – Szöllősi György* jegyzete



Aki ma Magyarországon musicalt készít Puskásról, sokat kockáztat. Előítéletekkel kell megküzdenie, fanyalgás lesz az osztályrésze már akkor, amikor még nem is látta senki a darabot. A Puskás-rajongók attól tartanak, csorbul a mítosz, méltatlan lesz az előadás a legnagyobb hőshöz. A hivatásos gúnyolódók már a gondolatától is viszolyognak, ha lélekemelő, a nemzeti büszkeséget tápláló, közös, magyar élmény van kilátásban. A téma ráadásul annyira kézenfekvő, populáris és hálás, hogy évek óta se szeri, se száma a musical- és filmterveknek Puskásról, ám ezek megvalósításához tudás, pénz, munka, művészi alkotóerő is kell, amiből valami mindig hiányzik. Ha viszont valaki mégis megvalósítja, amit megálmodott, máris mindenki mindent jobban tud, hiszen a téma annyira kézenfekvő, populáris és hálás...



Ma már. De nem volt ez mindig így. Nekem mondjuk már vagy harminc éve rögeszmém, hogy ez a mi legnagyobb sztorink a XX. században, de például Moldova György a nyolcvanas években még ilyeneket írt, miután elesett a lehetőségtől, hogy könyvet írjon Puskásról: „Lehetne írni egy őszinte könyvet róla, mint emberről – ehhez viszont Öcsi nem elég érdekes jellem! A cipőjét sem kötheti meg korábbi riportalanyaimnak: Berendinek, a ferencvárosi állomásfőnöknek vagy Leskónak, a hegyaljai szőlésznek. Tizedrész annyit sem csinált életében, mint ők.” Nos, Szente Vajk író-rendező, Szabó László producer, Juhász Levente zeneszerző, Galambos Attila szövegíró, Túri Lajos Péter koreográfus és a többi alkotó szerencsére nem Berendiről, a ferencvárosi állomásfőnökről vagy Leskóról, a hegyaljai szőlészről készített musicalt, hanem Puskás Ferenc lenyűgöző és világhírű sztorijáról, amelyben meglátták és amelyből kihozták a mindannyiunk szemébe könnyeket csaló magyar hőstörténetet és az örök, általános emberi értékeket. Új művészi nemzedék dinamizmusa, lelkesedése, hazaszeretete segít végképp halhatatlanná tenni a mi szempontunkból kudarcosnak gondolt XX. század világraszóló magyar sikersztoriját és annak hőseit. Ember Márk például négyéves volt, amikor az általa megformált Czibor Zoltán meghalt. A nyolc-, tízesztendős gyerekszereplők, akik – szerencsére – mit sem tudnak az ötvenes évekről, zokogtak a meghatottságtól az Erkel színházban, a nemzeti ünnepre időzített előbemutatót követő vastaps után és azt skandálták: „Puskás Öcsi!, Puskás Öcsi!”



Büszke vagyok rá, hogy a tizenöt éve a Nemzeti Sport kiadójának gondozásában megjelent Puskás-könyvem több exkluzív története visszaköszönt a színpadról (megindító volt az öt éve elhunyt Puskás Ferencnét megelevenedni látni a darabban Kovács Gyopár alakításában), és nagy öröm, hogy immár ebben az érzelmes, hatásos színpadi műfajban is megcsodálhatjuk közös büszkeségünket, a Puskás-történetet. Tisztelet az alkotóknak és a szereplőknek, hogy az előítéletek gyűrűjében, a világjárvány fenyegetésének őrült bizonytalanságában ilyen vagány, nívós és – a minapi előadások után máris kijelenthető – sikeres produkciót állítottak színpadra. Csütörtök óta özönlenek hozzám is a gratulációk, amelyek stábtagként csak nagyon kis részben illetnek meg, de amelyeket továbbítva, azokhoz csatlakozva én is csak azt mondhatom: bravó, hölgyek és urak, nagy ölelés, köszönet és gratuláció!



Magyarnak lenni a világon a legjobb.



*Szöllősi György a Nemzeti Sport zenei szaklap főszerkesztője


Társművészetek • 20562020-09-19 16:31:12

Engem is beleértve? (Egyik Papp Dániel sem vagyok.)


Társművészetek • 20552020-09-19 15:59:08

Csak ismételni tudom egy másik topikbeli bejegyzésemet, ezt:













Operett, mint színpadi műfaj • 4547 2020-09-15 15:30:42

Tessék érteni a jelzők árnyalásából! Óriási siker origo.hu-ul = Vidnyánszky Attila-rendezés: pl. ezezez és ez...stb.



Szívesen osztanám "minden tiszteletét" Vidnyánszky Attila irányában, de ebben az esetben inkább Szinetár Miklós mellé állok: „Vidnyánszky nagy művész. Elegánsan le kellene mondania”. Pontosabban, Szinetár megállapításának második fele mellé állok teljes gőzzel szívvel. Csak a rend kedvéért: a belinkelt interjú egy polgári-konzervatív portálon jelent meg. 



Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 47362020-09-19 15:44:39

Lemondták -kórussal együtt- a szep. 10-ei berlini Musikfest-koncertet is. Honlapjuk szerint "házi" = római koncerteket tartanak.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 30712020-09-19 09:14:21

Igen,igen, nem is irtam, hogy korhazban van. Abdrazakov es Anna sajnos igen.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 624462020-09-19 09:02:27

Csatlakozom a jo- es jobbulast kivanashoz es a remeny(kedes)hez, ami mint tudjuk, utoljara hal meg, mivel meg a covidra is immunis. Tovabba fenntartom sajat remenyemet, hogy MAO vegre elszanja magat a  t a v a l y i   elmaradt eloadasok jegyeinek visszavaltasara, ahogy azt kedves :-) MuPank keszsegesen es mar regen megtette a tavalyi jegyekkel, berletekkel es ahogy maris visszautalja  es  n e m  utalvanyra csereli a romai zenekar elmarado koncertjenek jegyarat.



PS A magasztalo jelzoket MAO es Operettszinhaz oriasi es nagysikeru bemutatoirol olvashattad.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 47312020-09-18 16:10:59

Nem értek egyet. Hová ültethetnek szét egy vélhetően és nagyrészt már bérletben eladott házat? Továbbá nem tudhatjuk, nem maga a zenekar mondta-e le a koncertet.


Erkel Színház • 106922020-09-18 15:00:03

-zéta- kritikája is világosan szétválasztja a két dolgot: volt egy pocsék címszereplő és egy pocsék zenekar ... csak ő szofisztikáltabban fogalmazta meg ugyanezt, így: "A bevezetőben említett reménybeli várakozást bennem a címszereplőn kívül a zenekar oszlatta el leginkább...Hubayt a zene újszerűsége verte mellbe, míg engem a zenekar bántóan torzonborz fésületlensége. Az együttes Kocsár Balázs vezényletével a kísérés minden szándéka nélkül, többnyire differenciálatlanul harsogott, a zeneirodalom egyik legszínesebb muzsikája csak töredékesen tudott megszólalni...sokkalta erősebbnek éreztem a betanítás alaposságának hiányát." Teszem hozzá: vendégművészek meghívása esetében (is) tudtommal a Főzeneigazgatóé az utolsó szó vagy az első szó és ami a kettő között van, az is. (ld. Bing/MET) Konferálás helyett (vagy mellett) gondosabb szereplőválogatást kérnénk, ha lehetne...


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 47292020-09-18 14:50:53

Friss (de sajnos nem meglepő) MüPa értesítést kaptam:



"...sajnálatos módon a római Santa Cecilia Akadémia Zenekarának szeptember 27-i koncertje elmarad. Jegyét ide kattintva, illetve a bérletből elmaradó előadás belépőjét ezen az oldalon tudja visszaváltani."



PS Hahó, kedves MÁO! Így kell(ene) ezt csinálni ... 2019/20-as beragadt jegyekkel különösen.


Momus-játék • 58822020-09-18 12:03:22

...valamint Csajkovszkij IV. zenekari szvitje:



"Mozartiana (Hódolat Mozart emlékének)" (link privátban)


Erkel Színház • 106902020-09-18 08:43:36

Igen, -zeta- kritikajat olvasva a karmester sokat tehetett volna. Pl.osszerakta volna a puzzle-t, osszefesulte volna volna a zenekart.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 30692020-09-18 08:27:54

Hat ez egy szomoru "ajandek" a mai szuletesnapjara. Jobbulast neki (is)! Mas hirek szerint azonban Eyvazov is elkapta a koronavirust sot Abdrazakov is egy moszkvai korhazban fekszik. Mindharman a Bolsoj-Don Carlosban leptek fel, de a harmadik eloadas mar elmaradt a megbetegedesuk miatt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 624362020-09-17 15:21:47

Vajon az esetleges jegyvisszaváltás csak az idei szezon elmaradó előadásaira szól majd vagy a tavalyira is? Furcsa lenne, ha a 2019/20-as beragadt jegyek továbbra is a levegőben maradnának utalvány képében, miközben a később vásároltakat visszaváltanák.


Pantheon • 27262020-09-16 22:05:09

Jan Krenz (94) lengyel karmester, zeneszerzo


Erkel Színház • 106612020-09-16 22:01:24

Roma locuta, causa finita?


Társművészetek • 20492020-09-16 20:14:32

VIDNYÁNSZKY ATTILA

Demokrata



Én ezt ügynek tartom, és nem hatalmi kérdésnek.



„Ha azt fogom érezni, hogy eljött a pillanat, hogy tényleg már csak az én személyem az akadálya a közös gondolkodásnak, gond nélkül félre fogok állni. Mert én ezt ügynek tartom, és nem hatalmi kérdésnek. Soha nem az voltam, aki két kézzel kapaszkodik mindenféle igazgatói székekhez.”



Éééés akkor a jelenleg egyetlen komment onnan: (talán nekem is szabad...)



marko11 2020. szeptember 16. 19:55



selyemzsinór



PS Úgy látszik, a mandis felmentő sereg még nem érkezett meg, pedig 95% csak az ő kommentjeik olvashatók regisztráció nélkül.


Társművészetek • 20482020-09-16 12:32:11

off Pár apró helyesbítést, ha szabad. a) A (bér)toll rám sajnos nem áll meg, ezt már párszor megbeszéltük egy jó pofa sör mellett, ugyebár. Ja, hogy nem söröztünk még? Csak jeleztem ezzel, hogy a közös sörözés ugyanolyan hazugság csúsztatás lenne mint a (bér)tollazás. b) Társművészetek, tetszik-nem tetszik (nekem igen), a komolyzenei magazin egyik topikja. c) Az atv annyira "vöröslő ballib-tartalomszolgáltató", hogy (egyik?) tulajdonosa vezeti a Hit Gyülekezetét, ami éppen a kormánypárti többségű parlament által lett -ugyanazok által korábban gyűlölt, kirekesztett- "szektából" bőséges apanázzsal ellátott elismert egyház ... és akinek fia történetesen a  "vöröslő ballib-tartalomszolgáltató" hírigazgatója. Erről ennyit. c) 2045-ben itt már egyszer leírtam, mi az, ami "szvsz...nem túl szerencsés, sőt, lehetséges, hogy nem is szabad. Ha szabad is,ellenérvnek gyenge alkalmatlan." Nem Benkő Péter bőrszíne, nemi identitása vagy világnézete, hanem "ismeretlen és nem megadott (vagy akár megadott) forrásokból, ismeretlen vagy sejthető forrásból pénzelt  bér- vagy akármilyen kommentelők  beírásait egy másik portálra vagy annak fórumára bármilyen céllal áthozni". d) Megjelöltem a forrást, ahonnan a cikket belinkeltem. A cikkért nem vagyok felelős. e) Hosszabb ideje -ha nem vetted volna észre- mandiner, origo, mno és más lakáj kormányközeli médiumok cikkeit kitüntető figyelemben részesítem és linkelem be ide, szinte már gyakrabban mint a "vöröslőket": Igyekszem osztani a közmédia és irányítóinak a pártatlan, semleges tájékoztatás iránti komoly elkötelezettségét. 2040-be is mandiner cikkét tettem be, nem vöröslőt. Szólj, ha az is baj! :-)


A MET felvételei • 12022020-09-16 11:03:06

Ory grófja szerintem kihagyhatatlan. Nem a darab, az szvsz zeneileg közepes, sztori gyagya, de az előadás szuper, a három főszereplő pedig szédületes. Ha mégsincs kedv vagy nincs elég idő, a tracklist-ben 34-es sz. "ágyjelenet"-tercettet mindenképpen meg kell nézni-hallgatni! Csúcs. Közönség hangosan röhög. Utána már csak pár perc a finálé. Ld. még 185 itt.


Erkel Színház • 106442020-09-16 09:59:31

Hétfátyoltánccal súlyosbítva is "remekül szórakozna,és élvezné a dolgot"? Nono! (nem Luigi) ;-)


Erkel Színház • 106412020-09-16 09:53:32

"Oscar Wilde 'Salome' c. ... drámája Gustave Flaubert 'Heródiás'-át követi ... Keresztelő Szent János mindkettőjüknél Salome féktelen érzéki vágyainak, nem pedig Heródiás bosszújának az áldozata. Strauss, Hedwig Lachmann német fordításában, jelentéktelen módosításokkal, szinte szó szerint zenésítette meg Wilde szövegét." Forrás: Till Géza: Opera.


A MET felvételei • 11992020-09-16 08:48:43

Naaa...elég sokban egyetértünk: gyanús lenne, ha mindenben ;-) szívesen érdeklődéssel megnézném a Wozzecket, mert nagy (?) adósságom és már többször belefogtam itt-ott. Úgy látom, MET áttért a "tematikus" hetekre: francia hét után olasz bel canto hét, aztán...?


Társművészetek • 20452020-09-16 08:35:46

off Szvsz ismeretlen és nem megadott (vagy akár megadott) forrásokból, ismeretlen vagy sejthető forrásból pénzelt  bér- vagy akármilyen kommentelők  beírásait egy másik portálra vagy annak fórumára bármilyen céllal áthozni etikátlan nem túl szerencsés, sőt, lehetséges, hogy nem is szabad.Ha szabad is,ellenérvnek gyenge alkalmatlan. Érdekel az illetékesek véleménye.


Operett, mint színpadi műfaj • 45472020-09-15 15:30:42

Tessék érteni a jelzők árnyalásából! Óriási siker origo.hu-ul = Vidnyánszky Attila-rendezés: pl. ez, ez, ez és ez. Nagy siker: Zsámbéki  Ascher  Máté Gábor  Schilling  Kovalik  Bodó  Mohácsi  Bagossy  Alföldi  Székely Kriszta  Mundruczó Vincze Balázs-rendezés--->még fejlődhet.


Társművészetek • 20422020-09-15 14:42:21

..és ebben: "melyet már több százan aláírtak." 99,98% Kimnél van. Lukasenkánál is csak 80%..



"Az ördög a részletekben lakozik!" Na de kedves Klára! Ördög a Károlin? Ez borzasztó!


Társművészetek • 20402020-09-15 08:58:20

A Károli Gáspár Református Egyetem egyes diákjai is kiállnak az SZFE mellett



2020. szeptember 15. 7:57



Mind világi, mind keresztény értékek alapján elutasítjuk az SZFE-vel történteket – írják a diákok szolidaritási nyilatkozatukban.



Alulírottak, a Károli Gáspár Református Egyetem egykori és jelenlegi polgárai támogatjuk a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatóit és oktatóit” – így kezdődik a Színház Online által is közzé tett szolidaritási nyilatkozat, melyet már több százan aláírtak. „Amikor a Magyarországi Református Egyház zsinata megalapította egyetemünket, Alapító Okiratába foglalta, hogy elkötelezett az erkölcsi és szellemi értékeket öntudatosan vállaló ifjúság nevelése mellett. Ezért is fontos most felszólalnunk, hiszen az egyetemi autonómia védelme olyan erkölcsi feladat, mely keresztény-keresztyén és világi értékeket magunkénak vallókként is közös ügyünk. Aki egy ilyen konfliktusban nem foglal állást, az az erőszaktevők mellett teszi le a garast” – írják.



Világi értékek szerint azt mondhatjuk, hogy az egyetemi autonómia a felsőfokú oktatási intézmények működésének alapeszméje. Korlátként jelenik meg az oktatást irányítók számára, megszabja az intézmények szakmai életébe való beavatkozás terjedelmét. Az egyetemi autonómia védőernyő. Az intézmények behatástól való mentességüket hivatott biztosítani, melyből a tanítás és a tanulás szabadsága, az önkormányzatiság szárba tud szökkenni” – szögezik le. „A keresztény értékek szerint pedig azt mondhatjuk, hogy “szabadnak és önrendelkezőnek teremtette Isten az embert” – emelik ki.



Végül így zárják soraikat: „Tehát mind világi, mind keresztény értékek alapján elutasítjuk az SZFE-vel történteket. A jelenleg zajló folyamatok nem segítik a keresztény értékrend vagy az egyház ún. kiengesztelődését a modern szabadságigénnyel. Tekintélyuralom és erőből átvitt átalakítás helyett valódi párbeszédre volna szükség az érintettekkel.



A nyilatkozat az egyetem egyes jelenlegi és egykori diákjainak az állásfoglalását tükrözi, nem az egész egyetemét.



(Színház Online, Mandiner)


A MET felvételei • 11952020-09-15 08:34:27

Kocsis Zoltán koncertáns Strauss-produkciói e tekintetben (is) példaértékűek voltak, függetlenül attól, hogy a "kései", mondjuk az Ariadné max. FroSch utáni darabok többségét kevéssé sikerültnek tartják. Ahogyan MüPa is hasonló missziót teljesít 1-1 ritka csemege kitűzésével. MÁO-nak kevesebb ilyen saját egyszeri-kétszeri előadást kellene kihoznia, hiszen alapfunkciója a szélesebb, még egyszer: a szélesebb operai törzsrepertoár bemutatása, karbantartása. Félreértések elkerülése végett: "szélesebb törzsrepertoár" alatt nem húsz-huszonöt opera értendő! Ha engem kérdeznének, azt tanácsolnám, hogy vagy nemzetközi koprodukció(ka)t lehetne összehozni, ahogy azt MET/1192-ben említettem vagy ami technikailag egyszerűbb, hazai koprodukció. Teszem azt, a forrásokban nem szűkölködő MÁO, MüPa, MTVA és valamelyik hazai vezető zenekar és kórus összefogásával, ahogy az pl. a Wagner-napok esetében másfél évtizede kiválóan működik. És máris jöhetnek a szólisták.


Ilosfalvy Róbert • 9482020-09-15 08:17:43

Önnek -sajnos- igaza van Tamássy Évát illetően, lásd ez alatt. És igaza van a Manon Lescaut-val kapcsolatban is. Az első felvonás nagy téblábolás. (A 4. pedig <20 perc.) Ez a bajom pl. az Anyeginnel is és több másikkal is, de nem mernék több példát hozni :-)


Ilosfalvy Róbert • 9472020-09-15 08:03:32

Ó, sajnálom, köszönöm. Wikipédia szerint még él...Visszanéztem itt: Pantheonban 2464 sz.a. -zéta-  bejegyezte. Már nem emlékeztem rá..


Edita Gruberova • 31082020-09-15 07:58:57

Ha ez (volt?) az ára a te visszatérésednek ide, akkor talán elmondhatjuk: valamit valamiért :-)


Edita Gruberova • 31072020-09-15 07:55:21

Jól megfontolta ezt a beírását? Vigyázat, mert az életével játszik... mármint a sajátjáéval.. ;-)


A MET felvételei • 11922020-09-14 14:54:40

A trójaiak nagyon drága cucc lehet. Talán azt kellene csinálni, ami a Lajtától nyugatra egyre több operaház bevett szokása lett, egy szóban: koprodukció. Pesten nem lenne érte tolongás. 


Ilosfalvy Róbert • 9432020-09-14 14:46:28

"Strauss Richard „Salomé”-ja után nem könnyű feladat az azonos témát újra feldolgozni..": azt gondolhatta Mortari maestro, ha Straussnak negyedszázaddal később sikerült nem is kicsit überelnie Massenet Heródiását, akkor neki is bejöhet a téma ... nem lett igaza.



Mint látom, a pesti női (fő)szereplő, a fiatalon disszidált külföldre távozott Tamássy Éva ma is Németországban él.


Momus-játék • 58772020-09-14 12:42:57

Akkor érdekes döntés előtt állhat -zéta-, mert a Mortari-darab szvsz aligha nevezhető "nagyon ismert operának".


Momus-játék • 58742020-09-14 12:22:14

Érdekesség: a Brankovics György Murád szerepét is Ilosfalvy Róbert énekelte utoljára, legalábbis az Operaházban.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 47282020-09-13 17:27:23

Kicsit talan santit a furdokad/tengerpart hasonlat: egy MET "furdokad" azert erhet (majdnem) annyit mint egy sikeruletlen pesti Erkel-"tengerparti" produkcio, de alapjaban veve igazat adok a szerzonek: a pandemia elotti hosszu eletemben csak ritkan voltam kepes otthon vegignezni teljes operakat, vegighallgatni plane nem. Sevillai: le a kalappal, vegre! Le meri irni, milyen dogunalom a maga teljessegeben. A soha veget erni nem akaro 1.felv. ezerszer elcsepelt par slagere es a szunet utan total leulo 2.felv. minimum felejtosse teszi az egeszet. Gratula a szokimondasert!


Szégyenfal • 1282020-09-13 12:38:15

off Fel tetszett csapni moderatornak? "A csapos kozbeszol"? Jo tudni, bar abban szerintem masok illetekesek. "Teljes forumtarsi szeretettel" ... na errol meg eszembe jut a regi mondas: "Istenem, csak a (szereto) barataimtol ments meg, az ellensegeimmel majd elbirok valahogy"... szerencsere itt nincs (itt sincs) ellensegem, "szereto forumtarsaimtol", mar akik ilyenek, pedig megment Isten ;-)


Szégyenfal • 1232020-09-13 10:49:02

Csak roviden ("igazi" diohejban)



a) #metoo-t itt mindig csaknem altalanos elutasitas ovezte. Erdekes, most GB (feltunoen eles helyzetben erkezo sztorija) eseteben reszvet es megertes.



b) Jo szorakozast a nyilatkozatot kozlo medium olvasasahoz!



c) Talan most eloszor irok le ilyesmit (pl.elvicceles helyett): visszautasitom a ket beirasomat "gyuloletbeszednek" belyegzo minositest. Gyuloletbeszedet mashol keressenek: ha szukseges, szivesen adok otleteket, hogy hol. SZFE korul akar VA-nal is. Nem az elmult hetek telapos-gyonged-szomorkas VA-janal, hanem annal a VA-nal, aki az elmult 6-8 evben oly szerethetove tette magat, hogy maga melle allitotta a...kormanymediat es altala meg-nem-nevezett, allitolag "rettego" diakokat...es GB-t is.


Társművészetek • 20382020-09-13 09:56:38

Az elnok-vezerigazgato es sajtoja valamint a tarsutasok kizarolag politikai-ideologiai alapon utik-vagjak SZFE-t es oktatoit: "bolsevik-libernyak feszek", "hatterhatalom iranyitja", legujabb VA-szineske szerint "a diakokat mar nyaron az Amnesty International keszitette fel"= tehat mint minden, ez is: "soros". Es mar oregek a tanarok. Makogasrol csak itt a forumon bontakozott ki elenk eszmecsere ... de elvetettek a "hazszamot": a szinhaztortenetet oktato tanaron kerik szamon a szep beszedet. Mintha az iskolaban a kemiatanartol varnanak el sportos testalkatot a tesitanar helyett.Es a matektanarnak legyen szep enekhangja ... operaenekeseink kozt is van matematikus, fizikus, orvos stb.


Szégyenfal • 1192020-09-13 09:27:11

Mertekado szemelyiseg ... egy mertekado mediumban. Picit megkesett vele, ugy 25-30 evet, de legjobbkor szolalt meg marmint a sajat szempontjabol. Sok szep szerep varhat rea, akar a Nemzetiben is, ha ugy adodik. A beszolos Nemzetisek helyett is. Vagy egy fess tanari allas SZFE-n, ott ugyis kaderhiany all(t) elo. Vagy az esetleges uj sziniakademian, ha lesz: "G.B. egyetemi tanar" vagy " prof.G.B." jol hangzik. Gyomorgorcs, allo mellbimbok, vizes bikini nelkul plane.Tanithatna celebologiat. Abban profi. Ez a rovat, ahova ez a cikk kerult: telitalalat!


Társművészetek • 20352020-09-12 18:40:28

Teljesen veletlenul epp most mondta Karsai Gyorgy a ... TV hiradojaban, hogy Vidnyanszky Attila kapott mar egy egyetemet Kaposvaron ... es romhalmazt hagyott ott maga utan. Azt is mondta Karsai, hogy ezt maga Vidnyanszky Attila ismerte el. Ha hallotta(k) volna, milyen szepen, tisztan, erthetoen mondta, mindenki elegedetten csettintene  :-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 624192020-09-12 18:34:43

Nem, nem: ertem, amit szmajlival is jeleztem. A baj az, hogy -ha jol gondolom/olvasom- online sincs tul nagy sorba(n)allas.


Társművészetek • 20332020-09-12 17:31:20

Konyorgok, ne az en velemenyemet tartsa tiszteletben! Nekem nincs velemenyem Karsai Gyorgyrol, sosem hallottam eloadni ...ellentetben onnel, akinek sziklaszilard velemenye van rola. Hanem es legalabb a jo Vidnyanszky Attila velemenyet olvassa el es fogadja el Karsai Gyorgyrol. Vagy mar neki sem hisz? Csalodnom kellene onben?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 624172020-09-12 17:19:29

Hala Istennek? Sokat nem adna Okovacs Szilveszter azert, ha most is tobbszaz meteres sorok allnanak sorba operaberletert vagy -jegyert, online vagy az utcan :-)


Szégyenfal • 1172020-09-12 17:02:28

"1991-tol 1995-ig voltam az intezmeny hallgatoja": nem tudtam, hogy 25-30 evre szolo titoktartasi nyilatkozatot kell(ett) alairniuk SZFE-n a hallgatoknak. Vagy mar elfelejtette a muveszno a dolgot es most hirtelen jutott eszebe a sok "remseg" ket "gyomorgorcs" kozott? Vagy az igazgatoja emlekeztette ra ... de o honnan tudott rola? Es miert nem szolt o sem? Es milyen "igazsaghoz" tartozik hozza ez is? Pesti Sracok igazsagahoz? Aha.



PS Vegye ugy a muveszno, hogy akkor most oerte is tuntetnek a diakok. Kesei elegtetel. Akar meg csatlakozhat is hozzajuk. Sosem keso! Csak 30 eve volt..


Társművészetek • 20312020-09-12 16:41:07

Nem tudom meghallgatni, de latatlanban-hallatlanban ismet elhiszem, hogy o-o-o-zik, hebeg-dadog-selypeg. Netan nema mint A portici ;-) Nem tudom, hogy ki, de velhetoen nem beszedtechnikat oktato tanar. A tobbit ld. 2001. Status idem.


Társművészetek • 20302020-09-12 16:34:33

Kedves Klara, feladom. Vagy azert, mert teljesen mas hullamhosszon vagyunk vagy azert, mert on mint azt elozo (Sulyokos) beirasa alapjan velni lehet, nem tartja Karsai Gyorgyot "profinak" a  s a j a t  teruleten, mivel o "makog". Megjegyzem, ha igy van, ahogy on iteli meg, akkor a szegeny jo Vidnyanszky szakmai iteletevel-velemenyevel (ld.lejjebb) is szembemegy.


Társművészetek • 20292020-09-12 16:28:08

Kedves joska141, csak most latom, hogy delelott szinte egyszerre kuldtunk uzenetet tisztelt Klara forumtarsunknak = iras kozben nem lat(hat)tam, hogy on mar csaknem azonos tartalmu uzenetet irt. A baj az, hogy mindhiaba ... makogtunk itten.


Társművészetek • 20242020-09-12 11:34:13

Úgy látszik nagyon bonyolult voltam, egyszerűsítek: Karsai György  klasszika-filológus, színháztörténész, irodalomtörténész ...  1996-tól a Színház- és Filmművészeti Főiskola antik színháztörténet tanára, 2003 óta egyetemi tanára. (forrás: wikiNem szép beszédet tanít(ott) ott és ha makogva tanítja a  köz és VA megelégedésére az antik színháztörténetet, akkor makogva tanítja. Sulyok Mária pl. szépen beszélt, beszédművészetet tanított ugyanott ... és/de nem antik színháztörténetet. Utóbbit valszeg "makogva" tanította volna. Így már érthető?


Társművészetek • 20222020-09-12 10:49:36

Kedves Klára, ha tanácsolhatm, ne legyen pápább a pápánál, már csak azért sem, mert a Johanna papissáról szóló legendát leszámítva nem tudunk női pápáról = Vidnyánszkynál se legyen Vidnyánszkybb Karsai Györggyel kapcsolatban, akiről ön ezt írja: "Ha a hallgatókat ilyen oktatók tanítják, régen rossz!" Karsai György tudtommal nem szép beszédet tanít(ott) SZFE-n. És felhívom figyelmét arra is, hogy Vidnyánszky Attila nemcsak bocsánatot kért Karsaitól utóbbinak a vallására tett és szerinte (VA szerint) "félreérthető megjegyzéséért" magyarul: antiszemita ki- vagy beszólásáért, hanem szakmailag is elismerően szólt róla, imígyen: "Lehet, hogy nem volt szerencsés az a néhány mondat...Amennyiben félreérthető volt és megbántottam Gyurit, akkor bocsánatot kérek tőle, hozzátéve, hogy tisztelem őt és egy rendkívül felkészült szakembernek tartom." forrás itt. Lehet, hogy Karsai makogva tanít(ott), de "rendkívül felkészült szakember". Nem énszerintem, hanem Vidnyánszky szerint (is).


Kimernya? • 37602020-09-11 14:24:20

 Néhány kulcsszót segítségül hívtam ... és egyszer csak tátva maradt a szám: wow, sőt: vau! :-)


Kimernya? • 37572020-09-10 16:59:54

Wunderlich volt a tegnapi Játék-kérdés.


Kimernya? • 37562020-09-10 16:58:02

Kutya nélkül egyszerűbb lett volna ez az operai világsláger, szerintem. Még fiatalon megvettem Gigli akkor kapható árialemezét, rajta a "Mappari", aztán később már tudtam, hogy "M'appari"-nak írják, de azt hittem, csak Gigli énekelte olaszul, pedig a többség is. Ma  megnéztem,mit is jelent ez. Google-fordító szerint: "megjelent nekem", amiből az "M'" nyilván a "nekem", az "appari" pedig erősen hasonlít az angol "appear" szóra és franciául is valami efféle = megjelenni. Na de a mai Játék-kérdés: nem semmi! Hogy stílszerű legyek: kutyául nehéz volt.


Társművészetek • 20152020-09-10 14:37:38

Magam is emlékszem rá, Schilling Árpád(ék), Bodó Viktor(ék) és néhányan már vagy 20 éve is bankot színházat akart(ak) "robbantani", elavultnak tartottak régi struktúrákat, SZFE-n kívül is. Jó hír, hogy origo.hu, az általa "konzervatívnak nehezen nevezhetőnek" dícsért Színház című folyóirat cikkét végre megtalálta és a cikkből tömör egyszerűséggel azt a következtetést vonja le, hogy "Tanulságos. Valamennyien ugyanazt mondták korábban, mint most Vidnyánszky Attila." Hajrá! Egy platformon Schilling és Vidnyánszky! Össze kellene őket hozni. Szeretnék egymást, az tuti. Kár, hogy Schilling, Bodó és mások (köztük Kovalik) már rég messze járnak, külföldön koptatják a flasztert világot jelentő deszkákat. Kár, hogy Vidnyánszky meg még nem.


Társművészetek • 20142020-09-10 14:20:25

...vagy akár Shaw, Ibsen. Pirandello vagy akár Puccini, Bartók, Kodály vagy akár Nádasdy Kálmán, Hevesi Sándor, Németh Antal, Várkonyi, Major Tamás Vidnyánszky Attila korában...;-)


Társművészetek • 20112020-09-10 10:29:25

Vidnyánszky: Annyi a felelősségem, hogy meg mertem lépni azt, amit eddig senki - a Népszava interjúja



A piros fehér szalagok mellé zöldet rakna Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház főigazgatója, az alapítvánnyá vált Színház-és Filmművészeti Egyetem kuratóriumának elnöke, akivel kedden reggel beszélgettünk. A kuratóriumi elnök bocsánatot kér Karsai Györgytől, az egyetem tanárától, akire félreérthető megjegyzést tett.



A Színház-és Filmművészeti Egyetem körül kirobbant botrány olyan lavinát indított el, amelyben megkerülhetetlen világsztárok foglaltak állást, gyakorlatilag ön ellen, mint Cate Blanchett, Helen Mirren színészek, Salman Rushdie író és Peter Brook rendező. Szembenézett ezzel?



Ezekből a sztármagaslatokból ön szerint megítélhető a színművészeti ügye?



Nehéz kérdés, de az nem mondható, hogy Cate Blanchett ne tudná, kicsoda Ascher Tamás, hiszen rendezte őt, de Helen Mirren és Peter Brook is járt Budapesten, rendelkeznek itteni szakmai kapcsolatokkal.



Lehet, de legalább ilyen illusztris aláíráslista született, amikor idejöttem a Nemzetibe. Ha most először történne ez meg velem, akkor a szívemhez kapnék.



Minden helyzet más, a mostani tiltakozási hullámot nem lehet nem figyelembe venni.



Erre azt kell mondanom önnek, hogy sajnálom. Ezt válaszoltam a Berliner Ensemble igazgatójának is, amikor értesített, hogy lemondják a MITEM-en való szereplést. Az kezdettől fogva világos volt, hogy mást gondolunk a bevándorlásról, a nyitott társdalomról, a sajtószabadságról, de mindannyian úgy véltük, hogy kellenek olyan platformok, ahol képesek vagyunk ütköztetni a véleményünket, vagy bizonyos értelemben ezeken túllépni, és műalkotásokban megfogalmazott gondolatainkat egy fesztivál keretében bemutatni a közönségnek. Ilyen volt a MITEM. Ezzel a lemondással, ők léptek ki a párbeszédből.



A színművészeti ügye tehát épp a párbeszédet rombolta szét, úgy látszik teljesen. Amit a MITEM-nél sikerült elérnie, miért nem sikerült az SZFE esetében?



Sok oka van, egyáltalán nem örülök annak, ami történt.



Önnek mekkora a felelőssége ebben?



Évtizedes, lappangó konfliktus került napvilágra és nekem annyi a felelősségem, hogy én, illetve mi, megmertük lépni azt, amit eddig senki. Ez sok fájdalmat és indulatot váltott ki. Nekünk abban van az igazságunk lényege, hogy egy végtelenül zárt rendszeren akartunk változtatni. A mostani SZFE gyakorlatilag a Katona József Színház iskolájaként működött. Az nem életszerű, sőt nem demokratikus és nem is etikus, hogy egyetlen – kétségtelenül színvonalas és fontos – szellemi műhely ennyire egyeduralkodó legyen egy képző intézményben, amely az adófizetők pénzéből működik. Meg kell találni a módját annak, hogy a képzés sokszínű legyen, és tükrözze a társadalom sokszínűségét is.



Csakhogy az erről szóló vita nem zajlott le, hanem most ott tartunk, hogy barikádon keresztül szeretnék erővel elfoglalni az egyetemet. A tárgyalásig sem jutottak el.



A felsőoktatási modellváltásnak része az SZFE átalakítása is, több egyetemmel párhuzamosan történt meg ugyanez ebben az időszakban Soprontól Miskolcig. Ez a kuratórium kapta a megbízást az átalakítás levezénylésre. Ez a történet egyik oldala, a mások pedig az, hogy az egyetem tanárai és hallgatói nem akarnak szembesülni az évtizedes szervezeti, oktatásszervezési problémákkal.



De a politikai támogatottság és az ebből következő erőfölény az alapítványnál, illetve a kuratóriumnál van.



Mégis ők viselkednek agresszíven. Nem igaz, hogy nem kezdeményeztünk velük egyeztetést, számos ilyen volt. Például itt a Nemzetiben egy nem sajtó nyilvános fórumot is tartottunk, amelyre sok egykori és jelenlegi kaposvári és színművészetis diák is eljött. Akadtak, akik meghallották a mi szavainkat, mások a tőlük eltérő gondolatok elől elbarikádozták magukat. És mostanra a barikád, a bezártság már fizikailag is megvalósult. Ha csak az utóbbi két hónapot vizsgáljuk, akkor van, amiben a SZFE-nek igaza van, ezt nem tagadom, de ez a folyamat jóval korábban kezdődött. Továbbra is azt mondom, miközben elindul az oktatás az egyetemen, párhuzamosan folytassunk le egy széles körű egyeztetést a szakmai reformokról.



De ezt időben nem fordítva kellett volna, előbb egyeztetni, azután elfoglalni?



A kuratórium nem foglalt el semmit. A felsőoktatás modellváltásáról ezt állítani: felelőtlenség. Másrészt az egyeztetések lehetőségével sem élt az egyetem szenátusa. Ez nem lehetőség, hanem egy felsőoktatási intézmény vezetőinek kötelessége tárgyalni a fenntartóval – jelenleg a kuratóriummal. Azzal, hogy a szenátus lemondott, ellehetetlenítik a folyamatot és veszélyeztetik az oktatás folyamatosságát. A tanárok felmondanak, a diákok pedig elfoglalták az egyetemet! Én mást gondolok a tanári felelősségről, és mást a tanuláshoz való jog érvényesítéséről.



A radikális fellépés radikális válaszreakciót gerjesztett.



Mit nevezünk radikálisnak? Megszűnt az állami fenntartás, és ez egy rugalmasabb, korszerűbb intézményi struktúra közös kialakításának a lehetőségét kínálja. A diákoknak joguk van tüntetni, de az lenne a jó, ha elindulna végre az oktatás. Az egyetem felmondási idejét töltő vezetése pedig úgy döntött, hogy jogszerűtlenül halasztja a tanévkezdést.



Ezt ön látja így. Nagy vitát váltott ki az egyetem tanárára, Karsai Györgyre vonatkozó nyilatkozata. Többen elhatárolódtak ettől és azt kérik, korrigálja a kijelentését, mások azt mondják ezt korrigálni sem lehet, mert az antiszemitának minősül.



Lehet, hogy nem volt szerencsés az a néhány mondat. Csak annyit szerettem volna mondani, hogy bizonyos fogalmakról mást gondolunk Gyurival. Ezekkel kapcsolatban ő tett fel kérdéseket korábban, ezeket idéztem. De a gondolatmenet második részét nem akarta már senki meghallani: hogy az világnézeti különbségek ellenére szakmai vitákat tudunk folytatni, és erre kellene törekedni. Aki picit ismer, az tudja, hogy tőlem mennyire távol áll az antiszemitizmus, aki látta a Borbély Szilárd művéből készült rendezésemet, a Halotti pompát, nem mondhat ilyet komolyan. Ez a vád olcsó megúszása egy valós vitának. Amennyiben félreérthető volt és megbántottam Gyurit, akkor bocsánatot kérek tőle, hozzátéve, hogy tisztelem őt és egy rendkívül felkészült szakembernek tartom. A mondadóm szakmai részét továbbra is fenntartom, a vádat visszautasítom.



Koltai Róbert tette fel a kérdést valahol, hogy miért gondolják önök, hogy az SZFE-n nem volt szó mondjuk a hazaszeretetről.



Akkor én azt kérdezem, hogy a Színművészeti hány vizsgát szentelt Trianonnak a századik évforduló esztendejében? Hány fesztivált szerveztek a leszakított területeken lévő színiskolások részvételével is?



A vádaskodás helyett beszéljünk az esetleges megoldásról. Ha sürgősen nem történik megállapodás, akkor óhatatlanul szétszakad az egyetem. Önök hajlandók eleget tenni a hallgatók követeléseinek, például módosítják az alapítvány alapdokumentumait?



Kell találnunk közös nevezőt, de ehhez az egyetemnek is el kell fogadnia az alapítványi formát, minket kurátorokat. Ez ma a törvényi felállás, amiről a kormány, a minisztérium döntött.



Ez a történet a társadalmi ellenállás szimbólumává vált, még Gobbi Hilda szobrára is kerültek, igaz csak egy ideig, piros fehér szalagok.



Ezután nem szedetem le ezeket a szalagokat, hanem melléjük tetetek egy zöldet, mint a szabadság és a nyitás jelképe.



Így rögtön nemzeti lesz…



Igen a piros fehér zöld számomra egy szimpatikus színösszeállítás.



Azzal miként néz szembe, hogy Egri Márta, Bánsági Ildikó, aki felállt a Nemzetiből, Nagy-Kálózy Eszter, illetve Udvaros Dorottya a Nemzeti tagja együtt tüntet a színművészetisekkel és együtt ülnek egy fényképen a Duna parti élőláncos tiltakozáson?



Sajnálom. Szívük joga kifejezni a véleményüket.



Szász János sem rendezi meg az Ivanovot a mostani helyzetben a Nemzetiben.



Fáj, hogy János is beállt ebbe a játékba. Évek óta rendez a Nemzetiben, sikere van, sokat beszélgettünk, bizalmas viszonyban dolgoztunk együtt. Neki is, ahogy mindenkinek, elmondtam nem egyszer, hogy a jelenlegi oktatók és az osztályok a diplomájukig a meglévő tantervek szerint ugyanúgy dolgozhatnak tovább, mint eddig.



A színművészetiről olyan ikonok is távozták, mint Zsámbéki Gábor, Székely Gábor, Ascher Tamás és Máté Gábor.



Egyikőjüket sem küldte el a kuratórium. Sehol nem mondtam róluk egy rossz mondatot sem. Mindannyian megkerülhetetlen figurái az elmúlt évtizedek magyar színházi életének. Az oktatásban rájuk is szükség volna.



Mit gondol arról, hogy bizonyos színházakban a tapsrendben megjelentek tiltakozó színművészetis diákok?



Szerintem ezt nem volna szabad tenni. A színpad szent, azt nem szabad bepiszkítani.



A politika sok mindent bepiszkít.



Mindenkit használ a politika, mert ez a természete. Végre őszintének kellene lennünk egymáshoz.



Ehhez viszont bízni kellene egymásban, de ettől nagyon távol vagyunk.



Mind a két fél bizonyítási kényszerben van. Nekünk bizonyítanunk kell a szakmai indítékainkat, a másik oldalnak pedig, ha azt hirdeti magáról, hogy nyitott és sokszínű, akkor ennek jelét is kell adnia. A legjobb bizonyítás erre a tanárok és a diákok részéről is az együttműködés.



Nem gondolt arra, hogy kiszáll?



Úgy gondolom, hogy ezzel még dolgom van. Szeretném, ha szakmai, színházi, oktatási kérdésekben tudnánk eszemét cserélni. Ez volna mindannyiunk igazi terepe. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 624062020-09-10 10:09:39

Kedves joska141, ahogy az a 62403-404-ben belinkelt Mandiner-interjúban is olvasható. "Az Eiffel költsége bruttó 30 milliárdnál, az Operáé 50 körül állhat meg. Ha egy építkezés nyolc évig húzódik, mint az Eiffelé, akkor az árak bőven duplázódnak, egyébként otthon is, nemcsak itt..." és "Egyébként a kelet-berlini operaház felújítása – amely a mienknél kisebb – nyolc évig zajlott, és 120 milliárd forintnyi eurót emésztett fel, a hamburgi Elbphilharmonie koncertterem-együttese pedig 200 milliárdba került. Nem állunk tehát rosszul." Úgyhogy aggodalomra, neheztelésre semmi ok. Mondjuk jó lenne tudni, hogy a most átcsoportosított 7,6 Mrd Ft  része-e a fenti összeg(ek)nek vagy pár nappal az interjú után máris megfejelték az ott közölt fenti összeget.


Társművészetek • 20092020-09-09 19:36:20

Khm ... van élet az Európai Unión origo.hu-n, mno.hu-n, "köz"- és Hír TV-n kívül is avagy kis bejátszás Németh Gábor: Ássuk el a csatabárdot, mondja a cowboy a halott indiánnak c. hosszabb írásából: (A szerző író, az SZFE szenátusának volt tagja.)



"Vidnyánszky Attila nem könyörög.



Csak kér. Szépen, nyugodtan. Azt kéri, hogy higgyünk neki. Csak a javunkat akarja. Nem lesz itt semmi baj. Mindenki végigviheti az osztályát. A hallgatók megkapják azokat a tanárokat, akikhez jelentkeztek. Igaz, teszem hozzá én, lett néhány kivétel. Zsámbéki Gábor, Gáspár Máté, Székely Gábor, Enyedi Ildikó, Ascher Tamás, Máté Gábor már felállt, most már, ha akarná, sem tudná őket elküldeni. Bagatell. Majd megoldjuk valahogy. A többieket sem küldi el, akik még itt maradtak. Vidnyánszky Attila szabad elvonulást enged. Föltehetően ezt értheti tanszabadságon. Most pedig ássuk el a csatabárdot, mondja a cowboy a halott indiánnak. Annyira cuki vagyok, hogy ide, melléd fogom eltemetni."


Társművészetek • 20012020-09-09 14:24:18

Meghallgatni nem engedi, letölteni nem akarom a linke(ke)t, de látatlanban és hallatlanban egyetértek azzal, hogy a szép, a mai értelemben és mai kornak megfelelően szép beszédet tanítani kell. Azok számára különösen, akik abból (is) élnek. Büntetendő bűnténynek nem nevezném, de egy vélhetően nyelvekben és irodalomban  (is?) utazó tevékenykedő fórumtárstól ez a költői túlzás igazán átviszi a lécet :-) ...



...azonban a kulturális kormányzat nem ezt hozza föl érvül, hanem bolsevikozik, libernyákozik, "nemzetietlenezik", politikai erők és nemzetközi háttérhatalom ármánykodására hivatkozva "teszi a dolgát" SZFE-en. "Ha javítani kíván a színész- és újságíró-oktatáson." mint írod, akkor: tegye! És talán megállapodhatnának arról az érdekeltek, ki mindenki alkalmas erre ma: korra, nemre, vallásra, bőrszínre való tekintet nélkül, múltjától és értékrendjétől függetlenül.


Kimernya? • 37522020-09-09 13:54:11

Több helyen én is op.53 alatt láttam a dalciklust, valójában op. 52. Op.53: Waldstein-szonáta.


Társművészetek • 19992020-09-09 13:19:28

Privátban.


Társművészetek • 19982020-09-09 12:52:03

Még nem késő, link: 1991. A Salomés beírásom egy kacsintós szmájlival végződik, ilyennel ;-)


Momus-játék • 58732020-09-09 12:47:00

Köszönöm, köszönjük :-)


Társművészetek • 19972020-09-09 12:46:14

SZFE Einstandjáról átvételéről van szó és az zajlik, nem a Nemzetié. De ha már Nemzeti: hogy Alföldi mit kapott mandátuma utolsó, mellesleg legsikeresebb három Nemzetis évében (2010-13), azt le sem írnám, mert jelentős része nem tűrné a szerkesztő-moderátor(ok) türelmét, de még a nyomdafestéket sem. Valszeg nem nagyon bánta volna, ha csak annyit "kap" legitim igazgatóként a fejére és -virtuálisan- máshová mint most VA, akinek még SZFE-legitimitását  is vitatják hausintern = a hallgatók.


Momus-játék • 58712020-09-09 12:10:40

Bruckner temetésén (is) saját VII. szimfóniája Adagio tételét játszották. Két forráslink privátban.


Pantheon • 27252020-09-09 08:21:12

Ronald Harwood (85) Oscar díjas író / A zongorista, Kvartett - A nagy négyes, Az öltöztető...


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Prunyi Ilona (zongora)
Liszt-tanítványok zongoradarabjaiból
Ábrányi: Jellemrajzok a magyar kedélyvilágból – Epedő
Beliczay: Novelette
Beliczay: Nocturne
Weingartner: Hangulatkép, op.2
Gaál: Nocturne, op. 60/1
Raff: Nyugtalanul
Raff: Este
Liszt: Il m’aimait tant! (dalátirat)
Liszt: Die Loreley (dalátirat)
Sauer: Bécsi visszhang - koncertkeringő

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Terem

Baráti Kristóf (hegedű)
Pusker Júlia (hegedű), Klenyán Csaba (klarinét), Fejérvári Zoltán (zongora)
"Összkiadás élőben"
Bartók összes hegedűs kamaraműve/1
Bartók: Andante, BB 26b
Bartók: 44 duó két hegedűre, BB 104 – részletek
Bartók: 2. hegedű-zongora szonáta, BB 85
Bartók: 44 duó két hegedűre, BB 104 – részletek
Bartók: Kontrasztok, BB 116
Élő közvetítés!

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Rácz Ödön (nagybőgő)
Liszt Ferenc Kamarazenekar
Mozart: D-dúr divertimento, K. 136
Bottesini: II. (h-moll) nagybőgőverseny
Bartók: Divertimento, Sz. 113, BB 118
A mai nap
történt:
1791 • A Varázsfuvola bemutatója (Bécs)
született:
1908 • David Ojsztrah, hegedűs, karmester († 1974)
1944 • Rolla János, hegedűs
elhunyt:
2019 • Jessye Norman, énekes (sz. 1945)