vissza a cimoldalra
2019-12-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11457)
A csapos közbeszól (95)

Operett, mint színpadi műfaj (4183)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3539)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62029)
Kórusok, kórusművek, karéneklés (115)
Társművészetek (1537)
Élő közvetítések (8279)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1823)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2999)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4628)
musical (189)
Franz Schmidt (3480)
Kimernya? (3376)
Balett-, és Táncművészet (5940)
Belcanto (933)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (194)
Lisztről emelkedetten (981)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Edmond Dantes
Leírás:
Honlap:
   


Edmond Dantes (4672 hozzászólás)
 
Társművészetek • 15362019-12-15 10:03:31

Apáti Bence* írása zaklatószínház(ak)ról, Katonáról, Máté Gáborról, aki "...egy bűncselekményt próbált eltussolni", színházi tüntetésről, amin "javarészt  a főváros színházaiból verbuválódott, színészekből álló csoport" (sic!) volt jelen. A teljes cikk itt olvasható. (Magyar Nemzet)



* A szerző mellékállásban főállásban a Budapesti Operettszínház balettigazgatója.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620272019-12-15 09:06:20

"E.D.elleni vedekezes..": mi ellen? Haboru? En bekeparti vagyok. Fertozes? Par napja sokat kohogok, de neten keresztul veszelytelen. Egyeb? Ugyan mar! Az en koromban? Es a #metoo koraban?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620252019-12-14 21:42:24

Az szentigaz, hogy az Andrassy ut (akkori neven Sugar ut) nem volt messze, sot; egeszen kozel volt (es kesz is) ... es epult rajta az Operahaz ;-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620232019-12-14 18:19:16

Tobbedszer is el kell oszlatnom a kozkeletu tevedest: az Opera epitese idejen az Andrassy ut epuletei nagyreszt elkeszultek, alltak. Sot, a  tervezes idejen is pontosan tudta mar Ybl, mihez igazitsa a Hazat. Sikerult.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 29972019-12-14 17:04:20

Egyetlen napig a teljes eloadas fent volt YT-on, gyorsan szetkuldtem par ismerosomnek a linket; masnapra eltunt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620222019-12-14 16:53:44

Penzszorasrol nem beszelhetunk? Lehet, hogy nem beszelhetunk, de csinaljuk, nem kicsit, nagyon.. Kezdjem sorolni? Nem kezdem. Max.hogy topiknal maradjak, Opera egig ero, csigatempoju munka mellett fenysebesseggel dagado felujitasi koltsegei.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620212019-12-14 16:35:56

Zoboki Gabor vilaghire meg sem allt az Operencian tul, egeszen a Nanshan Kulturalis Kozpontig (Sencsen/Kina) ... sajnalatos modon ott viszont megallt es nehany megvasarolt,  am sajnos fiokban felejtett kinai es oroszorszagi tervrajzban jelen allas szerint ki is merult. Tehetseges o, nem vitas: tervei es o maga is rendszerkompatibilis mint nagy elodei, Finta es Makovecz. Csak halkan jegyzem meg, hogy elete (eddigi) fomuve, a MuPa a sokak altal gyulolt "elmuutnyoocevben" valosult meg...mikent eddigi legrangosabb allami kitunteteseit  (Magyar Koztarsasag Erdemrend Lovagkeresztje, Pro Architectura, Ybl-dij, Budapestert Dij) ugyancsak az atkos 2002-2010 kozott orszagronto kormanyzattol ill.az azzal egyivasu ballib bp.-i onkormanyzattol kapta. Tehetsege nem ismer (politikai) hatarokat. Orszaghatarokat ld.fent) mar inkabb.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620182019-12-14 11:03:37

off A Liget helyén a rendbetett Liget vagy kisbetűvel: rendbetett liget (lenne) az élhető közösségi tér. Pénzszórás, hogy ott állnak majd a szebbnél-szebb (??) kihasználatlan épületek, mert nincs elég kiállítható anyag, amihez ennyi múzeum kellene. Közlekedésit már kitették valahová, a többit, ha nagyon akarják, építsék meg ... máshol, rozsdaövezetben. Ja, hogy ott nem elég dicsőséges... Magyar Zene Házában pedig majd lehet jókat multimédiázni és a gyerekek gombokat nyomogatnak meg talán lesznek (?) kevesek által látogatott kamarakoncertek, egyéb töltelékek ... nagy ötlet, mondhatom. Biodom máris egy csőd. Palme-ház 90% étterem.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 29942019-12-14 09:23:18

A belinkelt felvétel hol elindul, hol nem, most éppen elindul és a Levéláriát sugározza, de mindegy is. Láttuk az előadást és az egy egyszeri megismételhetetlen alkalom, élmény volt. Kinek nagyobb, kinek kisebb. Ahogy egy fórumtársunknak fogalmaztam privátban, de ezennel megosztom 1/1:  "nekem tetszett a nő úgy, ahogy volt, hibáival együtt. Vérmérséklet kérdése, ki mit lát szálkának vagy gerendának például egy énekes hangjában vagy alakításában. Én is észrevettem, hogy elég lárvaarccal énekelt elég sokat ... na és? Callas, az abszolút Tosca is másképp csinálná ma mint 60 éve."



Nincs abszolúte tökéletes teljesítmény, ha pedig lenne, azt pláne sokan lehúznák, "csakazértis".


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620152019-12-14 09:05:01

Inkább másik topikba való, de mint Kékszakállú mondja Juditnak: most már mindegy ... "Bármit is írsz, a Müpát mindig meg fogom védeni!" Nem hangzik túl jól, erős elfogultságot sugall :-) Talán nem kétséges, hogy MüPa trampli és behemót -bár akadnak, akik a varacskos disznót is szépnek látják- és esztelenül drága (volt és marad). Rossz helyre tervezett is, de nem (csupán) azért, mert a Soroksári úton van. A Rákóczi-híd köz-, vasúti és villamosforgalma + a HÉV miatt olyan extra zaj- és rezgésvédelmi rendszert kellett kizárólag ottani elhelyezkedése és a fenti forgalmi okok miatt beépíteni, amik egy vagyonba kerültek, nem szólva a Duna közelségéről, ami szép kilátást kinál bentről ... keveseknek, sokaknak viszont rút látványt kinál ... kívülről és a talajvízveszély miatt a szigetelés, alapozás is jóval többe kerül(hetet)t mintha más helyen épült volna meg. Mindez ma már tárgytalan, ott áll, ahol, de intő példának jó lehet máskor, más helyen épülő (köz)épületek átgondoltabb tervezésekor, mondjuk a Liget-projekt esetében, amit a politika -egy elszabadult hajóágyúvá változott múzeumigazgató képében- minden józan észt felülírva erőltet a maga engesztelhetetlen teljességében. Az általad említett ló közösen szállt el a két úriemberrel, pontosabban és sajnos: nélkülük és a java még hátravan: MÁO látható jelek szerint meg se moccan, viszont őrült drágán "ácsorog", a Liget-projektről már nem szólva. Ahogyan a Liget-projekt (és immár a MÁO-rekonstrukció) gazdája mindenhez ért, egyképpen járatos a nagy sztárépítész trampli és behemót kultúrház tervezésében mint Ybl klasszikus szépségű műemlékének restaurálásában és ki tudja, mi mindenben még: univerzális genie!


Kimernya? • 33742019-12-13 11:25:31

Bezzeg egy házzal odébb, a 22.-et feladtad, igaz, azt bizonyos Haydntól, el is buktam.


Kimernya? • 33732019-12-13 11:23:50

Ő nagy kedvenced lehet,  úgy rémlik, pár éve is valami cesz-moll (?) darabját már hiányoltad.


Kimernya? • 33692019-12-13 10:37:35

Online vagyok :-) ó, e kérdés okán legalább ismét sok "Rarität" német nyitánnyal lettem okosabb, bár nem ígérhetem, hogy felismerném őket, ha és amikor netán feladvánnyá válnak. Ahogyan -bár nem akarok ötletet adni- a franciák is sok jól hangzó ouverture-t írtak mára nagyrészt elfeledett operákhoz, talán azért, mert a párizsiak köztudomásúlag szerettek és illő volt elkésni az előadásról (ma is jócskán késnek sok helyen sok kezdéssel) és a nyitány jó volt arra, hogy a későn jövők még függöny-felhúzás előtt bejussanak a nézőtérre.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620132019-12-13 09:35:19

Akusztika: szakmai kérdés. Javításához nem kell(ene) egy év. Bokamentő járólapozáshoz sem. Bíbor-bársony: belső tér úgy volt jó, ahogy már tavasszal is megvolt, kisebb javításokhoz szintén nem kellett (volna) teljes év. Nem emlékszem "az Operaház nézőtéri kiszolgáló tereinek általános lerobbant állapotára, kopottságára." Lotz-freskó biztosan kevésbé sérülékeny mint egy pillangó szárnya, főleg mivel nem repül (le) ... legalábbis remélhetőleg. Nem gondolnám, hogy teljesen fel kell újítani, de nyilván fel fogják. Gazdag ország. Zoboki Gábor valószínűleg túl akar tenni Ybl Miklóson (is), ha azt nyilatkozta, amit írsz. Ő az új Finta József és Makovecz Imre, a magyar építészet teljhatalmú fura ura ... (innentől off) miként a képzőművészeti szcéna cézára, Baán László, aki már átvette az Operaház restaurálását és mindenhez ért, ami Liget és ki tudja, mi mindenhez még.  Zoboki trampli és behemót, rossz helyre tervezett és esztelenül drága MüPája örök (?) időkre hirdeti nagy természetét formátumát.


Operett, mint színpadi műfaj • 41772019-12-13 09:09:28

Ha jól olvasom alapos elemzésedet az új János vitézről, kis túlzással szinte táncjáték lett. Kicsit keverik a műfajokat, profilokat mostanában arrafelé.


Kimernya? • 33672019-12-13 08:29:08

Nem pár éve, a bejátszott felvétel pl. 1951-es. A teljes művet talán sehol nem fedezték fel újra. Zenetudósi elemzés lenne hiteles, de az a véleményem, hogy a Singspiel -prózával és nem recitativókkal kevert műfaj-  az átkomponált vagy recitativós olasz bel canto,  francia nagyopera majd Verdi és legfőképpen Wagner áttörésének hatására, legkésőbb a 19. szd. közepére-harmadik harmadára eltűnt, csak néhány kimagasló remeke (Szöktetés, Varázsfuvola, Fidelio, Freischütz...) maradt fent. Átadta helyét az operett műfajának francia, angol majd osztrák és magyar földön. Más zenei (hangzás)világgal, az operett lett többé-kevésbé az új "Singspiel". Néhány operához (Carmen, Hoffmann meséi) utólag írtak recitativókat oda, ahol eredetileg próza volt. A Weber-nyitány közepétől inkább magyaros motívumokat véltem fölfedezni.


Kimernya? • 33652019-12-12 20:59:00

Foldi halando szamara (szinte?) megfejthetetlen volt a Weber, pedig odaig, hogy nemet+romantikus+valoszinuleg nyitany, en is eljutottam es jo par szerzobe bele is neztem: Schubert, Schumann, Lortzing, Nicolai vagy pl. Flotow (aki a masik tegnapi megfejtes volt)  es meg Weber is, de errol a murol sosem hallottam, nem volt mit keresni es nincs igazan "dokumentalva" sem. Preziosillat jobban ismerem..


Kimernya? • 33642019-12-12 20:51:50

Meglepett, hogy Puccinit csak hatan talaltak el a napokban es az egyik legszebb Verdi-szopranaria (meg ha magyarul is) csak 9 talalatos lett. Nekem ugy remlik, volt mar nem tul regen a mai zene, csak nem ez a reszlet.


Társművészetek • 15342019-12-11 11:26:27

Meglátjuk ... addig is itt egy friss cikk (lényegi részlete, a nem látható rész már fizetős) egy nem-kormánypárti újságírótól. Nem másolom be, mert a benne foglaltak, ahogyan tévében szokás bemondani: "egyeseket érzékenyen érinthetnek", de a cím már elárulja a lényeget.



Tóta W: Újszínház - egy gesztus lehetősége


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620112019-12-11 09:27:03

Igen, volt szó róla, hogy kényelmetlenek az ülések. (Azok voltak.) Színpadhoz, akusztikához nem tudok hozzászólni, azok belső szakmai-műszaki dolgok, ahogyan nem láttam a backstage kiszolgáló tereket sem. Az előcsarnok és a fogadótér szerintem megfelelő volt már tavasszal is, egykori szerelőcsarnokot nem öltöztetnek márványba-bíborba-bársonyba. (Reméljük.) A ruhatár és a mosdók (és a büfé) valóban méltatlan volt a kultúra megszentelt  (szerelő)csarnokához, de talán nem kell egy további (!) egész év ezek végleges kialakításához és a bejárat burkolásához, járólapozásához sem. Az egyetlen igazán kínzó közönségforgalmi probléma a parkolás ügye, a parkolóhelyek hiánya volt. Vajon az eltelt idő alatt mit tudtak tenni ezen a téren ... meglátjuk. A "puttókkal" valóban a komplett (!) közönségforgalmi részre utaltam (MÁO): lépcsőházak, foyer, nézőtér, büfék, múzeum, díszítő elemek (beleértve a nagy csillárt) stb.  Ezek állapotát én nem tartottam olyan rossznak, hogy teljes felújításra kelljen bocsátani mindent. A Lotz-freskó szörnyű állapotáról is most olvastam először, talán eddig figyelmetlen voltam. Emlékeim szerint a bezárás előtt elég jól nézett ki, persze több emelet magasban, közelről, nagyítóval más lehet a helyzet. Meg amúgy: mutassanak nekem restaurátort, aki 35 év után azt mondja bármire, akár a Lotz-freskóra, hogy óóó, nincs azzal semmi különös baj, kis javítással rendbe lehet tenni :-)


Pantheon • 24612019-12-10 17:22:08

Varga Imre szobrászművész (96)


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 1222019-12-10 10:39:43

A Carmennel kapcsolatban ld. 120. Lehet, hogy a többi rendező nem hoz megújulást, lehet, hogy igen ... meglátjuk. Én üdvözlöm. Egyébként nem úgy általában kell "megújulni", hanem konkrétan darabokat kell "meg"- azaz felújítani, új rendezésben, díszletekkel-jelmezekkel -és új előadókkal- időről-időre. Nem tudom, kik az "Alföldi-árvák", de talán inkább a színházi "Alföldi-árvákra" gondolsz. Az miért baj, ha "szétkapkodják értelmiségi rizsával körítve Calixto Hogyishívják produkciójára a jegyeket"? A mostani Carment már X-szer lát(hat)ta mindenki, aki akarta. Annyira jó, hogy be kell betonozni? És meddig?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620082019-12-10 09:53:22

A cikktől függetlenül: tényleg, mit molyolnak a Kőbányai úton -2020 februárhoz képest- majdnem egy éve? Legkésőbb április-májusban már voltak ott előadások, max. utolsó simítások kellettek. És abban sem vagyok biztos, hogy az utolsó szögig és puttóig mindent, de mindent fel kell újítani az Andrássyn. Nem volt ott minden rossz állapotban a bezáráskor. Hogy milyen (volt) az igazi "rossz állapot", arra emlékszünk az előző (1980) bezárás előttről...A közönségforgalmi részeket (nézőtér, lépcsőházak, foyer) pl. elegendő lehetne "leporolni", kijavítani és persze a nemrég berakott rút büféberendezést kikukázni.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 1212019-12-10 09:42:48

Ismeretes a véleményem az operettek színreviteléről. Két bajt lehet velük csinálni: változatlanul kihozni őket, úgy, ahogy 100-120-150 éve bemutatták vagy teljesen kiforgatni a "sarkukból". Nem vitás, hogy Offenbach operettjeinek szövegkönyveit vastag por lepi. Talán ő maga sem az örökkévalóságnak szánta a gyakran saját kora és kora politikus-celebjeinek kifigurázására kihegyezett, mai szóval "aktuálpolitizáló" darabjait, sőt, talán még a zenét sem. A Kékszakáll zenéjét jó esetben (jó?) közepesnek minősíteném, a cselekményt pedig ez alá. Valamit muszáj volt kezdeni azzal az antikvitással. (Ez itt nem védőbeszéd!) A Hoffmann meséi kimagasló zene három (plusz keretjáték), thrillerrel átitatott (címe szerint is) mesére építve. Bármit elbír, ami nem jár a zenei anyag durva megcsonkításával.  Egyszer hallottam pl. recitativók nélkül és meg kell mondjam, jóval drámaibbnak éreztem. off Így jártam egyszer a Carmennel is: recitativók nélkül hallatlanul azaz jól hallhatóan drámaibb volt az összhatás.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 1202019-12-10 09:23:29

Több mint 10 helyen játsszák az ő Carmenjét ld itt: 



https://www.operabase.com/artists/calixto-bieito-2479/en 



Talán Budapest is ki fogja bírni azt, amit egy csomó vezető európai (és a chicagói) operaház és közönsége már kibírt. Kérész életű rendezés: mégis, hány évig vonszoljanak egy rendezést az operák? Persze vállalhatatlan pocsékságokból egy (1) db. előadás is sok, de pár ősbölény-produkciót kivéve az operákat fel szokták újítani, új rendezésben, új díszletekkel-jelmezekkel, sikerrel vagy kevésbé sikeresen. Tudom, nem mindenki szereti ezt, de a naptár szerint a 21. szd.-ban vagyunk, az operaház pedig nem múzeum :-)


Társművészetek • 15312019-12-09 16:58:16

Hogy is szól az örökbecsű mondás? "Hazudtunk reggel, éjjel meg este." A rugózós portál állításával szemben az Egyetem nem mentegette G.P.-t, hanem az etikai tanács lefolytatott egy vizsgálatot, a vizsgálat megállapítása szerint nem volt tudomása az egyetem vezetésének G. P. egyéb ügyéről, illetve az esetlegesen az intézménynél elkövetett etikai vétségről, és hozzájuk semmilyen bejelentés nem érkezett. Vélhetően saját túléléséért küzdve szűntették meg a rendező-tanár ottani szerződését, de lehet, hogy ez sem segít, mert a "nagytermészetű uraság" (copyright: Schilling Árpád) már átírta a törvényt és még mindig kevés neki, amije van. (Főleg közönségből van kevés ... főleg neki.) A cikk zaklatószínházakról ír. A friss újszínházi zaklatási ügy ismeretében fogalmazhatnak többes számban. Türelmetlenül Türelmesen várom, mikor kezdik el követelni az ottani igazgató menesztését.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 29842019-12-09 16:15:57

A pénteki Tosca (nem) mellesleg ismét bebizonyította, mennyire fontos az eredeti nyelven éneklés, feliratozással. Azt hisszük, ismerünk 1-1 (sok) nagy operát, pedig nem vagy csak úgy-ahogy. Kizárólag jól olvasható jó felirat esetén követhető pontosan még egy ennyire ismert darab is. Megjegyeztem, ha nem is szó szerint: Scarpia bevallja: libidóját kimondottan serkenti, ha egy nő ellenáll neki, undorodik tőle ... miután megszerezte, lehetőleg erőszakkal -bár azt mondja, ő nem lesz erőszakos- már nem is érdekli a zsákmány ... jöhet a következő. Ahogy már írtam (2952),  a véresen-hörgősen hiperrealistára sikerült gyilkolászás "méltó" válasz erre az attitüdre, még ha 120 éven át beértük is egyetlen jól irányzott késszúrással..


Társművészetek • 15282019-12-09 12:00:25

Nagyítóval sem látom, hogy Bán Teodóra "kirúgása" ellen tiltakoznának, ahogy azt origo.hu tényként állítja.


Társművészetek • 15262019-12-09 11:46:40

off Tessék mondani, ezek szerint valakinek akik "kikezdtek páran", a végzettsége számít(ott), reménykedhet-e önnél a sikerben? Ön írta ...:"akiknek az önbizalma megvolt, de a végzettsége nem." Bocs, sosem avatkozom mások magán- és "belügyeibe", de kíváncsivá tett a beírása :-)


Társművészetek • 15252019-12-09 11:43:06

Bizony, elhamarkodták ... legalább máig várhattak volna: az Újszínházban éppen rendkívüli társulati ülés zajlik ... ugye kitalálja, milyen "ügyben"? Segítek: https://hvg.hu/kultura/20191209_Ujszinhaz_rendkivuli_tarsulati_ules


Társművészetek • 15232019-12-09 11:38:30

Van egy jó hírem: Vidnyánszky Attila örül az új színháztörvénynek. (mandiner.hu)



A Nemzeti Színház igazgatója örül a törvénytervezet tartalmának.



Az új színháztörvénnyel demokratikus módon kezelné a kormány a színházak évtizedes problémáit, például a finanszírozás kérdését – mondta Vidnyánszky Attila, a Magyar Teátrumi Társaság elnöke, a Nemzeti Színház igazgatója hétfő reggel az M1 aktuális csatornán.



Az elnök elmondta, minden színházzal tárgyalna a kormány, s a társulatok háromféle megoldás közül választhatnak: az önkormányzat maga finanszírozza a működést vagy minisztériumi fenntartásba kerül, esetleg közösen oldják ezt meg. Hozzátette, jelenleg igazságtalan a rendszer, hiszen például a Fővárosi Önkormányzat átlagosan 20 százalékkal kevesebb támogatást ad a színházainak, mint a vidéki települések. Ugyanakkor vidéken is eltér a támogatás mértéke, hiszen van olyan intézmény, amely a működési költségének körülbelül a 40 százalékát kapja, míg egy másik a 60 százalékánál is több finanszírozásban részesül – tette hozzá.



Kijelentette, "nagyon örülnek a törvénytervezet tartalmának", hiszen az lehetőséget jelent az „újratervezésre”, és az igazságtalanságok megszüntetésére. Jelezte, hogy a színházak támogatásának majdnem a 80 százaléka a fenntartó minisztériumtól jön, miközben a tárcának nincs beleszólása a társulatok ügyeibe. Kérdésre azt mondta, az Emberi Erőforrások Minisztériuma átlátható gazdálkodást vár a színházaktól, de „én még attól sem félnék, hogy esetleg témák kapcsán prioritásokat nevez meg”. „Miért ne? A kultúrpolitika lényege, hogy meg tudja fogalmazni azt, hogy mely értékek mellett teszi le a voksát” – fogalmazott, hozzátéve, a színházak szabadságának ettől még meg kell lennie.



(MTI)


Pantheon • 24582019-12-09 11:16:14

Ormos Mária (89) történész


Társművészetek • 15212019-12-09 11:01:09

Fogalmam sincs, sajnos szerencsére nem vagyok színházi bennfentes (sem).


Kolonits Klára • 11532019-12-09 10:57:06

Azt a produkciót talán ha egyszer láttam anno és már alig emlékszem rá. De 30 év alatt változott annyit a világ, ha nem is mindig jófelé, hogy nem Kero rendezése az etalon örök időkre, lett légyen az és akkor olyan, amilyen. Kolonits Klárát pedig olyan vállalkozó szellemű művésznek ismerem, aki szívesen beáll,  divatos szóval: beleáll -fogalmazzunk így- vállalkozó(bb) szellemű rendezésekbe. Megjegyzem (itt kissé off), hogy pl. Alföldi operaházi Gluck-rendezése annyira "tisztelettudóra" sikerült, hogy a fal adta a másikat :-) ... magyarul és nekem: szimplán unalmas volt.


Társművészetek • 15192019-12-09 10:39:43

Én ezt a hírt origo.hu tálalásában ezzel a címmel olvasom: "Kirúgják Karácsony Gergelyék a nekik nem tetsző színigazgatókat", ami konkrétan valótlan állítás, de ebben semmi meglepő nincsen arrafelé. Azt sem gondolnám, hogy Bán Teodóra esetében, akit tudtommal nem kirúgnak, hanem lejárt a szerződése, tehát hogy mint azt fent nevezett orgánum Bán Teodóra esetében tényként állítja,  igaz lenne, "Karácsonyék" szájába adva: "Az a bűne (Bán T.-nak - ED), hogy Karácsonyék szerint nem kötődik a balliberális oldalhoz."  A teljes cikk itt olvasható.


Kolonits Klára • 11502019-12-09 09:27:33

Nem tudom, milyen volt Serban legendás rendezése negyedszázaddal ezelőtt, de láttam rendezésében az Angyalok Amerikábant Alföldi Róbert Nemzetijében (2012/13) és a III. Richárdot (Alföldivel a címszerepben) a Radnótiban (2018). E két, mellesleg igen sikeres, "rendezői színházas" produkció láttán nehezen tudok tőle elképzelni "hagyományos színrevitelt" ...  lehet, hogy az eltelt 20-25 év alatt Serban "megfiatalodott"?


Opernglas, avagy operai távcső... • 203642019-12-09 08:55:52

Privátban


Kolonits Klára • 11482019-12-09 08:50:17

El sem tudom képzelni, milyen lehet egy "hagyományos színrevitel" a Hoffmann meséi esetében. Annyi "zizi" van abban a darabban, hogy még "hagyományos színrevitelben" is egy nagy csodabogár az egész. Ha van opera, amiben -a zenei anyag csorbítása nélkül és érintetlenül hagyása mellett!- "minden megoldás érdekel", akkor az pont a Hoffmann meséi.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 29652019-12-08 19:27:32
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 29642019-12-08 19:23:55

Köszönöm T. Fórumtársaim eddigi véleményeit, tanulságosak. Korábban olvasott beírásaik alapján hozzáértésük, szakértelmük az alapja a leírtaknak. Egyben -számomra- szép példája annak, hogy ugyanazt a hangot, produkciót, alakítást milyen más szemmel-füllel nézi-hallja és ítéli meg 1-1 néző és osztja meg róla véleményét éspedig parlamentáris stílusban. Már ezért jó, hogy volt ez az azért nem mindennapi előadás (és megnéztük), már ezért jó, hogy van ez a fórum. In concreto, még egyszer a díváról: azt hiszem, ő már megteheti, hogy előnytelen ruhát vegyen fel, megteheti, hogy becsússzon némi intonációs zavar, megteheti, hogy nem játssza túl a szerepet vagy nem azonosul vele 1/1 és a mimikát sem tolja túl. Aki kedveli, elfogadja őt, annak így is-úgy is tetszik és tudomásul veszi-vesszük, hogy az idő őfőlötte is múlik és új szerepkörbe kell átmennie. Tosca márpedig mindenkinek a szerepálma. Lehet, hogy azt nyilatkozta, hogy ő nem szereti Toscát, de szerintem ez a nyilatkozat is a show része. És ő ezt is megengedheti magának. 100-ból 99 énekes mindig minden -megkapott- szerepre "vágyott", "imádja". És azt mondanám, talán nem is muszáj "szeretnie" Toscát, elég, ha jól megcsinálja. Jól azaz úgy, hogy a közönség szereti.Fontosabb, mintha ő szeretné és/de őt nem szeretnék a szerepben. Tegnap este kiderült: nagyon szeretik Toscáját.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 29522019-12-08 11:05:48

Azt hittem, forr majd a topik a tegnap esti Scala-Tosca után. Mindenkit megnyugtathatok: Nyetrebko igen jó volt. Hangját erősen besötétítette (mellregiszter!), de a magasságok is jól szóltak. Nagylelkűen nem észrevéve egyre teltebb idomait és a Vissi d'arte kis indító gikszerét, végig jól építkezett, jelen volt, csak ő számított. Halad a korral ... mármint a saját életkorával (is), nem kérdés, szerepkörváltás alatt van. Kell is. Luca Salsi egy tömbből faragott, nagyon emberi, nagyon nyomasztó ... és nagyon kanos Scarpia volt teljes színpadi jelenléte alatt. Szinte végig forte énekelt, de kevés "nyugodt" pillanatában árnyalni tudta a dinamikát. Valamelyik nagy Verdi-hősbariton szerepben szívesen meghallgatnám. Francesco Meli szerintem kissé haloványan kezdett, fáradtnak éreztem a Képáriát, untermann volt az első duettben és még a Vittoria! sem szárnyalt, de a 3. felvonásban gyönyőrű Levéláriát énekelt és a zárókettősben egyenrangú partner volt. Riccardo Chailly jól gondozta szólistáit-együtteseit. A rendezés (Davide Livermore) -díszletestől, kosztümöstől- kb.hagyományos volt, pár videoinstallációval és pár vállalható, érdekes ötlettel -pl. néhányszor felemelkedő színpaddal- feldobva, csupán a 2. felv. végén, a véresen-hörgősen hiperrealistára sikerült gyilkolászás után hiányoltam a szokásos és kötelező ravatalozási szertartást -helyette Nyetrebko a színpad elején ácsorgott- és a 3. felvonás fináléját is kissé átrendezték Nyetrebko kedvéért és köré. Miközben dublőze révén a mélység helyett inkább a menny(ek)be szárnyalt, mintha még a zene is kicsit más lett volna.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 1172019-12-08 10:35:47

...és ha döngetik a mellüket, lehet benne valami. Főig. úr szemmel láthatóan frissít, szélesíteni próbálja a foglalkoztatni kívánt rendezői kört ld. 114 és ott fel nem sorolt másokkal. Olvasva-látva az utóbbi idők jó pár produkcióját, rá is fér a Házra a rendező-frissítés.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619992019-12-08 09:40:18

A Djamileh lehetett, mas Bizet-egyfelvonasost  meg annyira sem ismerek mint ezt a sarga valamit ;-) Boncser (vissza?)belcantositasa engem is meglep, de ha kiheverte a Giocondat es olyan lesz mint pl. A hugenottakban, amiben primanak talaltam, akkor jo lesz.


Opernglas, avagy operai távcső... • 203612019-12-07 17:32:09

Akkor Peter Gelbet is ki kell rúgni? Költői kérdés..(Vö. Gothár-ügy/Katona/Máté Gábor+SZFE)


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 29512019-12-07 16:55:43

Köszönöm, éppen pörgetem, megvan. Azt még nem látom, melyik(ek)en énekel a házaspár és melyike(ke)n Rost Andrea és Fekete Attila.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619942019-12-07 16:46:10

A Kálmán-operettről speciel már hallottam, Boildeau-tól csak a La dame blanche-ról, utóbbinak is csak a nyitányát hallottam egyszer-kétszer, amikor a Kimernyában nyitány-gyanús zene ment és belehallgattam. Nem biztos, hogy felismerném....de A sárga hercegnőt eddig még hírből sem ösmertem. A trójaiakat -amit hiányolsz- kihozni irdatlan költség lehet, amire a nagy házaknak is, ha jól emlékszem, csak koprodukcióban "tellett". Még nemzetközi nevekkel sem eladható itthon, bár lehet, hogy elfogult vagyok Berliozzal, csak én negatív irányban.  PS Kálmán Imrét tényleg meghagyhatnák az Operettszínháznak ... ahol viszont más terveket szövögetnek.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619892019-12-07 12:13:59

:-)



... de talán majd az ifjak, jövőre, a "francia" évadban ld. ez alatt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619882019-12-07 12:11:12

Akkor én is áthozom Eiffeles beírásomat. Örülök kedvencemnek, a Hoffmann meséinek, külön elismerésem a bátor rendezőválasztásért. Ez az opera aztán szinte mindent "elbír", Székely Krisztától sokat várok. Polgár Csaba operarendezői felkérése is újdonság és az ifjú Tarnóczy Jakab, aki most fog rendezni Bánk bánt a Katonában, szintén érdekes színfolt. Hegymegi Máté és Dömötör András is jegyzett színházi rendezők, Varga Bencét nem ismerem. 


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 1142019-12-07 12:01:10

Inkább MÁO vagy Erkel-topikba való a 2020/21 évad, de akkor itt írom. Örülök kedvencemnek, a Hoffmann meséinek, külön elismerésem a bátor rendezőválasztásért. Ez az opera aztán szinte mindent "elbír", Székely Krisztától sokat várok. Polgár Csaba operarendezői felkérése is újdonság és az ifjú Tarnóczy Jakab, aki most fog rendezni Bánk bánt a Katonában, szintén érdekes színfolt. Hegymegi Máté és Dömötör András is jegyzett színházi rendezők, Varga Bencét nem ismerem.


A díjakról általában • 10762019-12-07 11:12:44

Prima Primissima'2019: átadták. 



Idén az alábbiak szerint alakult a nyertesek névsora:




  • Magyar építészet és építőművészet kategóriában Bachman Gábor építész-tervezőművész

  • Magyar tudomány kategóriában Ádám Veronika orvos, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja

  • Magyar sajtó kategóriában Exterde Tibor szerkesztő-műsorvezető

  • Magyar képzőművészet kategóriában Bak Imre festőművész

  • Magyar oktatás és köznevelés kategóriában Neuwirth Anna Mária néptáncpedagógus

  • Magyar sport kategóriában Kotsis Attiláné Kincsesy Gabriella nyugalmazott testnevelő tanár és röplabda mesteredző

  • Magyar irodalom kategóriában Ferdinandy György író, költő

  • Magyar népművészet és közművelődés kategóriában Balogh Kálmán cimbalomművész

  • Magyar zeneművészet kategóriában Dés László előadóművész, zeneszerző

  • Magyar színház- és filmművészet kategóriában pedig Tóth Ildikó színművész



kapta az egyenként 15 millió forinttal járó Príma Primissima díjat. Az ugyanekkora összeggel járó Közönségdíjat Keresztes Ilonának, a Kossuth Rádió vezető szerkesztőjének ítélték oda a szavazók.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 29492019-12-07 11:10:09

Mikor? Egyelőre csak a MET-es előadás ismétlést látom. Vagy már 2020/21?


Kimernya? • 33582019-12-06 18:26:04

Biztosan mindenki megtalálta már, de kéretlenül itt a teljes cím a tegnapi zenéhez:



Schönberg-Bach: Prelude and Fugue BWV 552 (Arr. for large orchestra)


modern eszement rendezesek • 3372019-12-06 15:35:04

Ez vicc? Csak mert jó ha tudom, úgy állok hozzá. Az operaházak köszönik, jól vannak. Főleg ha azt nézzük, hogy a legdrágább műfaj, és mégis. Más zenés műfajokkal szemben, amik kevésbé szerencsések, de szerintem nem a modern idők szelleme miatt, hanem mert idővel mint minden, a zenei divat is változik. És akkor mi hogy is állunk ezen a téren "... ebben a reménytelenül provinciálissá züllesztett magyar zenei életben, ahol már észre sem vesszük, hogy ütnek minket?".. Ismerős? (Idézet egy tegnapi beírásból.)


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 1112019-12-06 15:23:57

Random benéztem pár produkció árába: többnyire 2.900-4.900-5.900, van pár 1.000 Ft  "látványáras" darab, premierek drágábbak és persze a jótékonysági gála is.


Zenei események • 10032019-12-04 13:59:38

Ezt a kérdést én is feltettem már ezen a fórumon jó régen, emlékeim szerint jól el is náspángoltak érte. Úgyhogy a békesség kedvéért :-) ezért most inkább csak ennyit: zene lesz benne ... ha egyszer Magyar Zene Háza Budapest egyik új ikonikus épületének a neve.



PS Vajon melyik új múzeumépület (lesz?) nélkülözhetetlen a Liget-(projekt)ben?


Help me! • 11022019-12-04 09:11:24

Pontosabban novecento, bár nem tudok olaszul.  Néha nem tudom 100%-osan, hogy a quattro- ill. cinquecento melyik időszakot jelzi, aztán megnézem: logikusan 1400-as ill. 1500-as éveket és nem a 14. ill. 15. századot. A századdal hasonlóképpen lehettek 1900-1901-ben mint egy évszázaddal később: valószínűleg már 1900-ban azt gondolták és azt ünnepelték az emberek, hogy beléptek a 20. szd.-ba ... ahogyan mi, akik szerencsésen megértük az elég ritka :-)  ezredfordulót, már 2000 Újévkor század- és ezredfordulóról beszéltünk, noha a tudomány csak 2001-től. Verdi temetése kapcsán is az említett 1900-1901 lehetett a félreértés oka. Azt hiszem, sokan a Toscát tartják a 20. szd. első operájának, 1900 januári, babonából 13-a helyett 14-ére halasztott, balhés és baljós premierjével. (Becsapós fejtörő kérdés lenne a Játékban: melyik volt a 20. szd. első jelentős operai ősbemutatója?... és nem lennék biztos a hiteles válaszban.)


Help me! • 10962019-12-03 21:31:31

Egy kattintás a gugliban és hopp: Momus/Giuseppe Verdi-topik/39, 2004-ben (hol voltam akkor még én?!) ... és nélkülözhetetlen krónikás fórumtársunk, Búbánat válasza -neked- u.ott/49



"Kedves Lajos!



Szerintem erre a filmre gondolhatsz: "Huszadik század"(1976) A film rendezője: Bernardo Bertolucci. A film eredeti hossza 5 óra és 15 perc lett (!), így mutatták be Európában. A producerek vágtak egy 3 órás verziót, de ezt Bertolucci bírói úton nem engedte bemutatni. Amerikában sem volt sikere, de kint a 4 óra 10 perces verzió elsősorban a forgalmazón bukott, mivel a plakáton nem tüntették fel, hogy olyan sztárok szerepelnek a moziban, mint Burt Lancester, Robert de Niro, Donald Sutherland...."



:-)


Kimernya? • 33562019-12-03 15:41:34

... és jóval könnyebb megfejteni ezt a mait mint a Gajanét (ami azért összejött)... a tegnapiról már nem is szólva. Egy idő után elegánsan elengedtem, elengedni is kell tudni olykor. Mindig kisebb diadalként élem meg, ha a romantikus szóló zg. irodalom tengeréből kifogom az aktuális halat. Na ez tegnap elmaradt, másokra kerestem, Brahmsig már nem láttam és nem jutottam el. 


Berlioz újratemetése • 1522019-12-03 08:25:19

Nem tudom, talán a Boszorkányszombat szót rövidítette így, de örülni kell, hogy egy internetes médium bulvárrovata, ha kicsit (?) bulvárosan is és nem -mint írod- szakirodalmi színvonalon, de hosszabb cikkben foglalkozik egy klasszikus zeneszerzővel. Nagylelkűen elnéztem a szerzőnek pl. azt, hogy kétszer is Berlioz 1846-os budapesti látogatásáról ír ... jó negyedszázaddal a mai néven ismert három város egyesítése előtt..


Kimernya? • 33482019-12-02 16:44:45

Amikor megtaláltam a Gajanét, akartam írni, hogy nem mise, hanem mese, de inkább elálltam.


Berlioz újratemetése • 1502019-12-02 09:49:54

Érdekes cikk olvasható itt Berliozról, akinek mint a cikk címe fogalmaz, "nemzetünk harmadik dalát (a Rákóczi-indulót - E.D.) köszönhetjük".


Társművészetek • 15152019-12-02 09:32:08

 Senkinek nem tartom nyilván rajongásának tárgyát. De tessék, itt a legfrissebb gyöngyszem: a Bayer-show vendége volt az egyik jeles -Janisch A. által is megnevezett- színházi személyiség, Kálomista Gábor. "A rettegés diktál a magyar színházi világban" ... egy színész életét azonnal ketté lehet törni" ... aki nem ért egyet a Színház. és Filmművészeti Egyetemen zajló liberális ideológiai nézetekkel, annak nincs jövője ebben a szakmában, nem kap szerepet. Kálomista szerint a fenntartónak is felelőssége van, rendet kellene ott tenni." Kálomista Gábor az egész színházi szakma elsüllyedésétől tart, fogalmazott a műsorról készült rövid reggeli híradásában a Hír TV. A teljes adás itt megtekinthető, a Kálomista-blokk kb 21:00-nél kezdődik. 


Társművészetek • 15142019-12-02 09:23:30

G.P.: rossz szót találtál helyettem. Marton és Kero szakmájuk kimagaslóan meghatározó személyiségei voltak a maguk területén, G.P. meg nem az. Kero médiaceleb is volt és minden lyukból ő bújt elő. Nem ügyük lecsengése hagyott bennem hiányérzetet, hanem G.P. ügyének minden nyitott szemmel-füllel járó számára nyilvánvaló túlhabosítása, átpolitizálása foglalkoztat, amire korábbi beírásaimban már utaltam (de csak utaltam!) és amit Janisch kerek perec kimond lejjebb belinkelt írásában. off A bukott győri polgármester ügye nem foglalkoztat, de az ő ügyének lecsengése valóban hiányérzetet kelthet sokakban. off vége. Egyáltalán nem állok értetlenül "az előtt, hogy az SZFE támadása a Katona vezetősége támadásának vonzata." Sőt. Egészpályás letámadás zajlik két színházi intézmény ellen világos politikai motiváltsággal és szakmai irigységből, amire te is utaltál korábban... éspedig szerintem teljes mértékben. Pénzkeresés, nyugdíjalap: köszönik, már megvan. (Kaposvár pedig régesrég "elesett".)



...és ameddig van és habosítható a G.P.-ügy, amivel elterelhető a (köz)figyelem, addig sincs győri ügy és ezer másik ügy (v.ö.Janisch-cikk) és a Nemzeti Színház dicsfénye -ahol ilyesmi természetesen soha nem fordulhat elő- fennen ragyog, és tömegek ostromolják a Rocco és fivérei- és a többi produkciót ... évi több milliárdos állami mankó és 180 milliós veszteség mellett.


Társművészetek • 15132019-12-02 08:26:39

Nosza rajta, hallgasd csak! Ókovács SCzilveszter higgadt, körültekintő szavait, megfontolt állásfoglalását, a színházi ember (rá)látásmódját úgy látszik, kevesellted. Ifj. Lomnici Zoltán, mindenhez (szak)értő, elfogulatlan alkotmányjogász bizonyára jobban ért a színház világához is.


Társművészetek • 15082019-12-01 21:22:41

Janisch Attila filmrendező, egyetemi oktató (SZFE) írása a magyarnarancs.hu-n itt olvasható. A cikk sőt a cím belinkelésétől tartózkodom. Figyelem: "Kálomista Gábor, Apáti Bence, Vidnyánszky Attila, Eperjes Károly és társaik" (idéztem az írásból - E.D.) rajongóinak-híveinek nem ajánlott olvasmány!


Társművészetek • 15072019-12-01 16:07:17

Hír TV Civil kör c. műsora 2019.11.30. itt megtekinthető, benne G.P. "ügye" kb. a 35. perctől. Elismerésem Ókovács Szilveszternek (vele kezdődik a blokk), józan, tárgyilagos hozzáállásáért, megfontolt szavaiért, fogalmazásáért! Érdemes meghallgatni, 2-3 perc.


Társművészetek • 15052019-12-01 12:51:10

Rögeszmém nem nekem van, hanem egyes. ide beidézett médiumoknak, nekik is azért, addig rögeszméjük a G.P.-ügyön való folytonos rugózás, mert és ameddig erre kézivezérelik őket. De legalább tudjuk, merre van az arra, mire megy ki a dolog. G.P.-t én nem neveztem sem szürke eminenciásnak sem névtelenne, jelentéktelennek, ezeket a kifejezéseket te hoztad be. Ha te G.P.-t azonos fajsúlyú, ismertségű színházközéleti személyiségnek tartod mint az ország legnagyobb színházának csaknem négy évtizedig volt igazgatóját, főrendezőjét vagy a magyar operett-musical műfaj évtizedekig meghatározó alakját, úgyszólván egyeduralkodóját, egyben széles körben ismert médiacelebet, akkor ... akkor nincs miről beszélni. És még egyszer: az ő ügyük hamar lekerült a napi(t)rendről és az újságok vezető oldalairól, pályafutásuk hamarosan folytatód(hat)ott. Bűnvádi eljárásról, bűncselekményről árva szó nem esett velük kapcsolatban, annál inkább a G.P. ügyben és/de nem annyira, sőt nem elsősorban őellene, hanem a két levadászandó intézmény ellenA Katona nem "vergődik", a Katonát, pontosabban igazgatóját támadja a kézivezérelt sajtó, ellentétben pl. (off) a legalábbis gyanús pénzügyi háttérrel gyanús porok, gyanútlan bajadérok társaságában mágnáséletet élő bukott polgármesterrel, akit hamar "elfelejtettek"...annál inkább nyomoznak az ördög ügyvédje és a  bajadérok ellen, utóbbiakat talán már le is fogták. Netán még ennek az ügynek, mármint nem a bukott polgármester, hanem a bajadérok ügyének a szálai is elérhetnek a Katonába? ... minden megtörténhet manapság. (off vége) Az "is" szócskát engedelmeddel kihagyva örömmel szomorúan egyetértve másolom ide szavaidat:  a Gothárhoz kötődő intézmények ellen most politikai és szakmai féltékenységi támadások folynak. A megállapítás helytálló. És kíváncsi vagyok, mibe esett bele és miben vergődik a Színház- és Filmművészeti Egyetem? Kifejtenéd? Ők mit csináltak annyira rosszul, bűnös módon, hogy vezetőségváltásért és ellenük is bűnvádi (!) eljárásért kiáltanak azok, akik?


Társművészetek • 15042019-12-01 12:17:25

1487-re válaszoltam.


Társművészetek • 15002019-11-30 21:52:40

"Fordítást" kérnék, ha lehet :-) who is who? (leht privátban is)


Társművészetek • 14982019-11-30 15:45:33

Akkor talán van még esély arra, hogy ne kelljen eladni az összes üdülőjüket? 



https://hvg.hu/gazdasag/20191129_Az_osszes_udulojet_eladhatja_a_Magyar_Posta


Társművészetek • 14972019-11-30 15:35:55

Frissítés avagy: a médiabeharangozó után elkezdődött...: 



Távoznia kell a Katona és a Színművészeti vezetőinek a Gothár-ügy miatt



Vezetőváltásra van szükség a Katona József Színházban, valamint a Színház- és Filmművészeti Egyetemen is a Gothár-ügy miatt – nyilatkozta az ATV-nek Pósán László, az Országgyűlés kulturális bizottságának (Fideszes - E.D.) elnöke. A teljes cikk itt olvasható el. Forrás: origo.hu


Társművészetek • 14962019-11-30 09:05:58

Vagyis?


Társművészetek • 14952019-11-30 09:05:17

1) https://24.hu/kultura/2019/11/27/mate-gabor-gothar-peter-zaklatas-katona-interju/ -ezt már te is belinkelted. Mit lehet még hozzátenni?



2) https://index.hu/kultur/2019/11/29/halasz_janos_szerint_sunnyogas_van_a_gothar-ugyben_a_szinmuveszeti_elegansan_riposztozott/ -no comment ... csak politika.



Emlékeztetnék (ld. 1492), hogy a másik két kolléga,  igazgató-főrendező ismertsége és hivatali tisztsége összehasonlíthatatlanul magasabb (volt) mint a mostani ügy ántihőséé, a nemileg némileg érintettek -szemben a jelen üggyel- ismertek voltak. A politika, konkrétabban szólva: a hatalom, a Párt korántsem csapott ekkora és egyre csak fokozódó hűhót. Terelés, dagasztott, duzzasztott műf ...khm... műbalhé, egy Győr óta, október óta (enyhén?) sokkos állapotban leledző Rendszer egyik -hazai- menekülő, egyben támadó útvonala a G.P. ügy is ... Talán csak nem az 1982 előtti status quo visszaállításán dolgoznak "odafönt"? Pl. egy "Wiedervereinigung"-gal.. Nem lepne meg. A Nemzeti Színház és főigazgatójának utóbbi hetekben is többször idézett óriási sikerei végre-valahára és íly módon elérhetnék a Katonát, az egykori kamaraszínházat!! Addig is (Máté Gábor) "monnnyon le", pl. itt és itt. Plusz SZFE (is) bűnhődjék.


Társművészetek • 14922019-11-29 08:49:38

Nyilvánvaló, hogy G.P. (már?) csak eszköz, ürügy arra, hogy egészpályás letámadás induljon, zajlik a "balliberális fészek" Katona József Színház és a "buzilobbis" Színház- és Filmművészeti Egyetem ellen. Két másik igazgató-főrendező elődjének, akik pedig a szélesebb közvélemény számára sokkal ismertebbek, hamar "elfelejtették" korábbi ügyeiket, újra rendezhettek, egyikük megítélését -mint már idéztem- a veszprémi színház igazgatója "a Jóisten kezébe" helyezte. Mi sem mutatja jobban, hogy G.P. csak aktuális biodíszlet az egész "ügyhöz", amit ha jól olvastam, már tavaly tisztáztak hausintern és a sértett is lezártnak tekintette az egészet, tehát G.P. csak egy aktuális biodíszlet a politika számára ahhoz, hogy a megújuló kultúrharc jegyében és más fontos ügyekről elterelendő a figyelmet, most éppen a két említett intézményt csuklóztassa.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 44622019-11-29 08:29:37

Februárban két (félig?) szcenírozott Alvajáró lesz a MüPában, külföldi karmesterrel és főszereplőkkel, magyar rendezővel és tervezőkkel, zenekarral, kórussal. Az alvajárót is olyan darabnak gondolom, amit így érdemesebb kihozni, mivel nem hinném, hogy egy (inkább két) szériára és az ahhoz "járó" teljes színpadi produkcióra elégséges közönségigény lenne. A bel canto szerelmesei -és mindenki más, aki elmegy- remélhetőleg színvonalas előadást kapnak, mostani jegyvásárlással pedig még ajándékutalványt is.


Kimernya? • 33362019-11-28 16:23:48

Jelentkezem Justiciónak.


Kimernya? • 33342019-11-28 14:35:35

Ez így nem ééér! Macskást szabálytalanul előzted! :-( naná hogy, mivel megvan a zene :-)


Kimernya? • 33312019-11-28 13:52:09

2021-ben is? Helyesbítek: 2020-ban a február 29-eit sem :-)


Kimernya? • 33292019-11-28 10:36:32

Nagy tétben fogadok, hogy a nov. 31-ei kérdést nem fogod megfejteni...


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619852019-11-28 10:34:33

Már megint mi?


Kimernya? • 33282019-11-28 08:57:18

Kimernya?- és Játék-vonalon minden alkalom ünnep ... és máris + eggyel közelebb az ünnep :-)


Játsszunk... • 25352019-11-28 08:48:30

1) Nemzeti Színház,Rocco és fívérei,2020.01.14.(a produkció öt hónap alatt 5. előadása Bp.-en)



2) Erkel: Bánk bán, Csíksomlyó/Nyereg, 2020. augusztus 9. (mindössze százezer férőhely lesz!)



X) OTP Liga, Puskás Akadémia/Felcsút-Mezőkövesd futballrangadó (VIP-k kivételek!)


Pantheon • 24492019-11-27 22:02:22

Sir Jonathan Miller (85) rendező: MET, ROH, Scala, München, StOP Wien, Salzburg, Zürich..


Kimernya? • 33242019-11-27 17:20:14

Figyelem, lesz itt ám hamarosan 3333 is ... máris eggyel (kettővel) közelebb hoztam :-)


Kimernya? • 33232019-11-27 17:18:34

Pardon, én kb. azt írtam, hogy ha nincs megfejtésem saját kútfő(m)ből, akkor megvárom az eredményt ... szerencsére ma nem ez a helyzet :-)


Társművészetek • 14902019-11-27 16:02:52

G.P.


Pantheon • 24472019-11-27 15:15:06

...éspedig a 96. születésnapján ... már kisgyerekkoromban is sajtólevelezett..


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619812019-11-27 10:12:27

Vidnyánszky Attila új Bánk bán-előadást rendez



"Új Bánk bán-előadást mutatnak be a Coopera és partnerei együttműködésével 2020-ban Vidnyánszky Attila rendezésében. Az előadás címszerepében Molnár Levente művészt láthatja majd a közönség...a 2020-ban induló, hazai és nemzetközi turnét is magába foglaló előadássorozat erdélyi díszbemutatója 2020. augusztus 9-én lesz a csíksomlyói Nyeregben...Az opera magyarországi bemutatójára jövő év augusztus 20-án kerül sor a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon...Vidnyánszky Attilának ez lesz a hetedik Bánk bán rendezése ... a legjobban megírt magyar színdarabnak (sic! E.D.) tartja a Bánk bán-t, amely shakespeare-i magasságokat ér el ... Az első két előadást a Kolozsvári Magyar Opera Zenekarával, Vegyeskarával és Balettkarával közösen hívják életre, a későbbiekben pedig ... helyi színházak karai csatlakoznának be az énekesek mellé...Melinda szerepében ... Fischl Mónikát, míg Gertrúd szerepében ... Mester Viktóriát láthatja a közönség. A produkció első szereposztásában színpadra áll még Boncsér Gergely és Kendi Lajos is - emelte ki Vadász Dániel." (A szervező Coopera alapító producere - E.D.) A teljes cikk itt olvasható. Sajnálatos, hogy a Magyar Állami Operaház Énekkarát és "Balettkarát" (sic! - E.D.) gyakorlatilag kihagyják a turnéból. Különös, hogy visszatérnek a fórumunkon is sokat kritizált bariton-címszereplő változathoz illetve azt tartják meg. És vajon ismét eljut-e Amerikába a tavaly New Yorkban már óriási sikert aratott produkció?


Operett, mint színpadi műfaj • 41652019-11-27 09:57:04

Igen, látom a kérdéses cikket, ami azonban inkább valamelyik opera-topikba való: hadd olvassák és hadd örvendezzenek -már ha van min- az operát, operai topikokat inkább kedvelő fórumtársaink. Átmegyek.


Operett, mint színpadi műfaj • 41582019-11-26 09:32:32

Kedves joska141, köszönöm a linket. Nagyon nehéz bármit is reagálni egy olyan írásra, ami olyan produkcióról szól, amit az ember (még?) nem látott. Csak úgy záporoznak a bombasztikus jelzők, amikkel a médiumok a pesti színházi szcénát óriási sikerrel, állva tapsoló közönséggel elöntő zenés produkciókat illetik: Csárdáskirálynő, Rocco és fívérei, Mágnás Miska, János vitéz ... és a szezon csak nem túl rég kezdődött el. Nagyon röviden: úgy gondolom, operettet a 21. szd.-ban színpadra vinni kétféleképpen nem lehet vagy legalábbis nem tanácsos: 1/1 úgy, ahogyan az egykori (ős)bemutató(k) idején és 1/1 átértelmezve, széttrancsírozva ... vagyis úgy nem, ahogyan -csak az eddig olvasott írások alapján- a Csárdáskirálynőt és a Mágnás Miskát színre hozták-vitték.Baj, ha (Mágnás Miska) "... a színészek énekhangja hiányérzetet hagy maga után - az élménynek ezt a részét beáldozták az újraértelmezés oltárán." (ld. 4141) Az utóbbi időben talán Székely Kriszta Kékszakáll-rendezése fogott meg operett-vonalon; más kérdés, hogy magát a darabot túl hosszúnak, porosnak és zavarosnak éreztem (ld. 3537), csodát a rendező sem tehetett. Attól tartok azonban, hogy Székely Krisztának a közelebbi jövőben nemigen nyílik lehetősége az Operettszínházban rendezni ... talán másutt inkább. Például a Katonában, ha nem is operettet.


Operett, mint színpadi műfaj • 41572019-11-26 08:58:45

"Csodálatos, szívszorító előadás az új János vitéz": a független függő origo.hu tudósítása az Operettszínház új János vitéz-előadásáról. A cikk végén "FrissítésA bemutató óriási sikert aratatott. A közönség hosszan ünnepelte a csodálatos, szívszorító előadást." Kiss-B.Atilla főigazgató rövid nyilatkozata azt sejteti, hogy a cselekményt a 15. századba helyezhették át: "János vitéz valós figura, huszár és igazi hős volt, aki saját élete árán mentette meg II. Pius pápát..." II. Pius, születési nevén Enea Silvio de'Piccolomini 1458-64 között állt a katolikus egyház élén. Valószínűsíthetően sajnálatos elírás történhetett a cikkben, amit viszont -eddig- nem frissítettek: egyes források szerint a címszereplő létező előképe, Horváth Nepomuki János (vitéz) neve-vitéz cselekedetei a 19. szd. első pápájához, a VII. Pius néven uralkodó Barnaba Chiaramontihoz köthetők. Az a fránya hiányzó "V"...pedig az a győzelem, az óriási siker egyezményes jele is...lenne.


Társművészetek • 14862019-11-26 08:33:46

Megszólaltak...



Vidnyánszky Attila -mint a Magyar Teátrumi Társaság/MTT elnöke- (G.P. ügye kapcsán) a Katona József Színházról: „Egyszerre egy pozitív gesztus, hogy kiálltak, és ugyanakkor meg egy borzasztó látlelet megint a sumákolás, a ravaszkodás, az elkenni vágyás. és amíg ez van, ez munkál az emberekben, addig ez nem jó, addig nem indulunk el egy másik úton”.



Oberfrank Pál MTT-alelnök, a veszprémi színház igazgatója M. L.-ról: "...az osztályfőnököm volt, mesterem volt, közelről ismerem,...úgy gondolom, hogy emberileg, szakmailag, amit megtehettem megtettem avval, hogy nálunk dolgozott, egy csodálatos időszakon vagyunk túl. Hívő emberként pedig azt gondolom, hogy a Jóistennek a dolga, hogy döntsön ezekben a kérdésekben".



forrás: atv.hu



Frissítés: ...és megszólalt a kulturális államtitkár is: "Fekete Péter levelet írt a Katona József Színház ügyvezető igazgatójának, Máté Gábornak és a Színház- és Filmművészeti Egyetem rektor-helyettesének, Upor Lászlónak - értesült az Origo. Fekete Péter, úgy tudjuk, arra kíváncsi, hogy mi történt pontosan és milyen intézkedéseket tett és hogyan kezeli az ügyet a színház és a Színművészeti Egyetem." forrás és a teljes cikk itt: független függő origo.hu



Mint 1458 és 1482: óóó, hol vagyunk már G.P. "ügyétől".


Társművészetek • 14852019-11-26 08:15:49

Esetünkben ki a "lánya" és ki a "menye"?


Társművészetek • 14842019-11-26 08:14:07

Megszólaltak...



Vidnyánszky Attila -mint a Magyar Teátrumi Társaság/MTT elnöke- (G.P. ügye kapcsán) a Katona József Színházról: „Egyszerre egy pozitív gesztus, hogy kiálltak, és ugyanakkor meg egy borzasztó látlelet megint a sumákolás, a ravaszkodás, az elkenni vágyás. és amíg ez van, ez munkál az emberekben, addig ez nem jó, addig nem indulunk el egy másik úton”.



Oberfrank Pál MTT-alelnök, a veszprémi színház igazgatója M. L.-ról: "...az osztályfőnököm volt, mesterem volt, közelről ismerem,...úgy gondolom, hogy emberileg, szakmailag, amit megtehettem megtettem avval, hogy nálunk dolgozott, egy csodálatos időszakon vagyunk túl. Hívő emberként pedig azt gondolom, hogy a Jóistennek a dolga, hogy döntsön ezekben a kérdésekben".



forrás: atv.hu



Frissítés: ...és megszólalt a kulturális államtitkár is: "Fekete Péter levelet írt a Katona József Színház ügyvezető igazgatójának, Máté Gábornak és a Színház- és Filmművészeti Egyetem rektor-helyettesének, Upor Lászlónak - értesült az Origo. Fekete Péter, úgy tudjuk, arra kíváncsi, hogy mi történt pontosan és milyen intézkedéseket tett és hogyan kezeli az ügyet a színház és a Színművészeti Egyetem." forrás és a teljes cikk itt: független függő origo.hu



Mint 1458 és 1482: óóó, hol vagyunk már G.P. "ügyétől".


Kimernya? • 33072019-11-25 13:15:02







  Amikor nincs időm mezítlábas módszerekkel keresni a zenét vagy mezítláb nem ismerem fel, akkor megvárom a megfejtést. Ezt tettem a hétvégén is, csak egy privát = nem-hivatalos tippet küldtem -dni-nek, ezt: "Olasz, valószínűleg bel canto opera ... cselló-zenekari átiratáról lehet szó, de nincs konkrét tippem." Nem restellem, bár nem opera (és nem cselló), de olyan mint egy háromrészes bel canto ária. Bottesinibe is belehallgattam, mert egyszer mégis bőgőnek véltem a rosszul hallható felvétel szólóhangszerét és az ő versenyműve a bőgősök szokásos felvételi-meghallgatásdarabja, de kettősversenyéig ("double-double-bass") már nem értem el.

Társművészetek • 14822019-11-25 10:34:41

Aki még mindig azt hiszi, hogy G.P. -és mások- zaklatási ügyei, metoo-k, pár emberre szabott "karaktergyilkosságok" vannak célkeresztben az ... az nyissa ki a szemét és a fülét. Célkeresztben most éppen és a konkrét ügy ürügyén a "fővárosi balliberális színházi világ központja" (copyright: origo.hu), a Katona József Színház és a "buzilobbis" (copyright: Kerényi Imre) Színház- és Filmművészeti Egyetem áll, aztán majd jön a többi. G.P. ügye úgy tűnik, nagyot lendíthet a kultúrharc ügyén. Érdemes elolvasni a kultúrharc egyik öklének újbóli színrelépéséről, friss kitüntetéséről szóló tudósításokat pl. itt, itt, itt és itt utóbbit bővebben itt. Igyekeztem mindkét oldalról szemlézni: nagyon érdekes, melyik médium mit közöl le a beszédekből és mit nem. Mint 1458: óóó, hol vagyunk már G.P. "ügyétől"..


Társművészetek • 14812019-11-25 10:29:31

Apró gond, hogy a hivatalos kultúrpolitika vélhetően nem ilyen egyenlő mértékben nem veszi figyelembe mondjuk e két rendező véleményét mint ahogyan te. Egyikükét nagyonis. A helyzet fokozódik ld  következőmet e fölött.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619742019-11-23 22:26:44

Volt. Ahogy a Cigányszerelem slágere mondja: "Volt, nincs, fene bánja." Vagy tévednék? Az, hogy nincs két Wotanunk (ha nincs), szerintem még nem jelenti azt, hogy Horváth Ádám okvetlenül hiányzik. Ha hiányzik, majd felkérik. Mondjuk egy Donnert megszavazok neki látatlanban-hallatlanban ... jó napján, a tőle régebben hallottak alapján. Sok címe-rangja egyikeként szintén rekordközelien rövid ideig a Magyar Rádió zenei együtteseit is i(ga)zgatta..


Társművészetek • 14752019-11-23 22:17:46

Nem teljesen értem ezt a beírásodat, pedig elég jól értünk egymás nyelvén, talán az én hibám.. De nem is hinném, hogy etimológiai apróságokon, betűelírásokon kellene rugóznunk. (Nermzetit is elírtam.) Fontosabb dolog ez az egész ilyesmiknél. Neked válaszoltam 1471-ben, de egyfajta általános beírásnak szántam. A feltett kérdések költőiek.



PS Hogy hvg.hu kitől-mitől független, azt nem tudom, de hogy origo.hu kitől-mitől nem független, azt elég könnyű összerakni. Ha eddig nem volt könnyű, akkor G.P. és az ő "ügyének" ottani kezelése eloszlathatott minden esetleges kétséget. SZFE célkeresztbe helyezése óta pláne.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619672019-11-23 15:16:49

Ez a link/hír szerintem inkább az Opernglas-topikba való, MÁO és a közönség szerencséjére :-)


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

"Liszt-kukacok Akadémiája"

11:00 : Budapest
Müpa, Fesztivál Színház

Máv Szimfonikus Zenekar
vezényel: Cser Ádám
műsorvezető: Molnár Szabolcs
BEETHOVEN: Egmont-nyitány, op. 84
BEETHOVEN: III. (Esz-dúr, „Eroica”) szimfónia, op. 55 - I. és IV. tétel

11:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

11:00 : Budapest
Festetics Palota Tükörterme

Balázs János (zongora)
CHOPIN est: 4 keringő, 4 mazurka, 4 impromptu, 2 noktürn, 2 polonéz

15:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Vilde Frang (hegedű), Truls Mørk (cselló)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Sir Mark Elder
FINZI: Levélhullás, op. 20
BRAHMS: a-moll kettősverseny, op. 102
BERLIOZ: Fantasztikus szimfónia, op. 14

16:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

A Magyar Rádió Gyermekkórusának ünnepi hangversenye alapításának 65. évfordulóján

18:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Borbély László (zongora)
Classicus Quartet
Kiss Péter (zongora), Rajk Judit (mezzoszoprán), Szűcs Péter (klarinét)
"Mestereink, Eötvös Péter, Jeney Zoltán és Vidovszky László estje"
EÖTVÖS PÉTER: Kosmos
JENEY ZOLTÁN: Három dal Apollinaire verseire
JENEY ZOLTÁN: Unisono
VIDOVSZKY: Reverb
JENEY ZOLTÁN: Két gyászének
JENEY ZOLTÁN: Ezerév ‒ hangszalagra
EÖTVÖS PÉTER: Joyce ‒ klarinétra és vonósnégyesre

18:00 : Budapest
Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium Díszterme

Budapesti Vonósok és a
Weiner Leó Konzervatórium ifjú szólistái
"Weiner koncert"
MARCELLO: d-moll Concerto II-I. tétel
Holes Éva (oboa)
MOZART: A-dúr hegedűverseny K. 219, I.tétel
Réthy Lilla (hegedű)
MARIO CASTELNUOVO TEDESCO: D-dúr Cocerto op.99, III. tétel
Csíki Janka (gitár)
HIDAS FRIGYES: Florida Concerto I-II. tétel, Versenymű két harsonára
Ruzsányi István, Nok Roland (harsona)
HAYDN: C-dúr oboaverseny Hob.VIIg:C1 I. tétel
Ozsváth Dorottya (oboa)
MANUEL MARIA PONCE: Concerto del Sur III. tétel
Riesz Péter (gitár)
WIENIAWSKI: D - dúr Polonéz op. 4, I. tétel
Szabó Gergely (hegedű)
TELEMANN: D-dúr szonáta -koncert
Pusztaszegi Ákos, Huszti Boldizsár (trombita)
Felkészítő tanárok: Kerényi Judit, Fejérváriné Németh Zsuzsa, Kató Árpád, Foltyn Péter, Monoki Attila, Kis András

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Nagy Péter (zongora)
MENDELSSOHN: Dalok szöveg nélkül (részletek)
SCHUMANN: B-dúr humoreszk, op. 20
SCHUMANN: Gesänge der Frühe, op. 133

19:00 : Budapest
Festetics Palota Tükörterme

Lantos István (zongora)
Válogatás Haydn és Schubert műveiből

19:00 : Budapest
Festetics Palota Tükörterme

Nagy Péter (zongora)
SCHUBERT: 11. (f-moll) zongoraszonáta, D. 625
BARTÓK: Táncszvit, BB 86
SCHUBERT: 21. (B-dúr) zongoraszonáta, D. 960

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Koppándi Vonósnégyes:
Koppándi Jenő, Hutás Erzsébet (hegedű), Ludmány Dénes (brácsa), Kántor Balázs (cselló)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Dobszay Péter
"...mint húrnak pendülése Lukács bérlet 2."
SMETANA: Moldva
MARTINŮ: Concerto vonósnégyesre és zenekarra
DVOŘÁK: VIII. (G-dúr) szimfónia, op. 88
17:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

"Arpeggio Gitárzenekar ünnepi koncert"
A mai nap
történt:
1917 • Hilde Zadek, énekesnő († 2019)
született:
1873 • Kacsóh Pongrác, zeneszerző († 1923)
1905 • Farkas Ferenc, zeneszerző († 2000)
1939 • Andor Éva, énekművész († 2014)
1943 • Perényi Eszter, hegedűs
elhunyt:
1792 • Joseph Martin Kraus, zeneszerző (sz. 1756)
1909 • Francisco Tárrega, zeneszerző, gitáros (sz. 1852)
1984 • Jan Peerce, énekes (sz. 1904)