vissza a cimoldalra
2019-10-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11440)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (8198)
Balett-, és Táncművészet (5897)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3455)
Amatőrtől a Zenetudósig... (avagy, ki ért jobban a Muzsikához?) (275)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1780)
Franz Schmidt (3436)
Polgár László (268)
Kimernya? (3246)
Pantheon (2432)
Lisztről emelkedetten (963)
A nap képe (2162)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4399)
Jonas Kaufmann (2414)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4587)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7226)
Momus-játék (5751)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Edmond Dantes
Leírás:
Honlap:
   


Edmond Dantes (4445 hozzászólás)
 
Balett-, és Táncművészet • 58962019-10-18 19:01:15

Igen, köszönöm, de az alapkérdés -ha nem is ebben a topikban- változatlan: hová "tűnt" a Műhelyház, lesznek ott előadások? Mik, mikor, mennyiért?


Kimernya? • 32452019-10-18 13:46:50

Köszönöm, igen, tudom. Lusta voltam hosszabban leírni. Nagyobb baj, hogy a csellót nem hallottam vagy már álmomban és nem tekertem vissza..."de a homokóra csak pereg, pereg" :-)


Jonas Kaufmann • 24142019-10-18 10:45:29

Kaufmann koncertjét -persze nem a MüPa- bátran szervezhették volna az Arénába, feltéve, hogy vállalja az ottani fellépést. Ha operaénekesre megtelik megtelt volna az Aréna, az éppen ő (és Netrebko). És a műsor -mondjuk így: könnyed-  karaktere is bőven "belefért" volna a közegbe. Talán legközelebb.


Balett-, és Táncművészet • 58942019-10-18 08:54:10

Bár inkább a saját topikjába való, de itt említetted a Műhelyházat, itt kérdezek: vajon nevezhetjük-e jelenleg a Műhelyházat játszóhelynek azaz ténylegesen játszó helynek? MÁO honlapja most elérhetetlen, de a jegy.hu honlapján mai állapot szerint idénre, sőt mint látom, szezon végéig (!) egy azaz egy db. programra vásárolható jegy, egy dec. 7-ei jótékonysági gálaestre, 9.500-12.500-20.000 Ft-os áron. Senki ne siessen, van még jegy... Mi tudható a normál üzemmód programjáról (már ha van-lesz), árairól? Ha jól emlékszem, 10.000 Ft-os várható árakról írtak vagy linkeltek be cikkeket fórumunkon. Mikortól, mikre?


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43942019-10-17 18:58:05

A válasz -papírforma szerint- egyszerű: napra/órára lebontva ütemezték a hűségprogram különböző fokozataival rendelkezőknek a "pénztárnyitást". Megjegyzem, részben és itt off, hogy egyes kurrens színházak kurrens produkcióira is újabban úgyszólván lehetetlen (online) jegyet venni, mert már az online pénztárnyitás pillanatában (!) minden jegy elkelt azokra. Nyilván ezekben az esetekben is a pártfogói-mecénási programban résztvevők -értsd: adakozók, tejelők- élveznek elsőbbséget. Nem tudom másként értékelni ezt a jelenséget mint egyfajta burkolt és nem csekély jegyáráremelést: ha nálunk be akarsz jutni bármikor-bármire, fizesd meg az árát ... csak kisebb részben a jegy árában, hanem a tagsági díj árát és akkor bejuthatsz. Ki-ki eldöntheti, tisztességes-e ez a rendszer és ha netán nem, mi lenne a megoldás.


Kimernya? • 32432019-10-17 14:16:03

Reklamálok Yo-Yo Ma maestrónál: nem hallottam a hangszerét :-) Egy idő után gyanítottam, hogy nem duó- hanem triószonáta a rejtvény, de akkor már elengedtem a dolgot.


Momus-játék • 57502019-10-16 19:12:41

Túl ismertnek és túl egyszerűnek tűnt ;-)) ... köszönöm!


Momus-játék • 57482019-10-16 15:32:44

A Doppler-operát (pontos címe Benyovszky v. A kamcsatkai száműzöttek) és az átkeresztelési sztorit tegnap kb. tíz perc alatt megtaláltam Rédey Tivadar A Nemzeti Színház története c. könyvének (1937) 220. és 243. oldalán, de valahogy nem gondoltam, hogy ez a megfejtés elfogadható lenne. Ezért kissé hosszabb ásással kissé ismertebb művet kerestem-találtam és küldtem be: Verdi A legnanoi csata, amelyre nézetem szerint ráillik, ami a kérdésben áll, részletek itt. Az 1848-as (olasz) forradalom leverése után L'Assedio di Haarlem (Harlem ostroma) címen engedte a cenzúra előadni.1859 után, amikor az osztrákokat kiűzték Itáliából, La Disfatta degli Austriaci (Az osztrákok veresége) címmel játszották. 


Momus-játék • 57452019-10-16 09:09:45

Az a muzsikus talán nem játszott az első koncerten = az "első munkában", aminek műsora most sem egyértelmű (ld. a linkeket előzőmben). Schubert nem volt. Talán a Schubert-felvételben játszott. (Emlékeim szerint akkoriban még bőven nem volt stabil muzsikusgárdája BFZ-nek.) Életszerűtlen, hogy a két Schubert-szimfónia felvétele megelőzte volna az első munkát/koncertet. De még ha így történt (volna) is, az "első munka" részeként említett első koncert műsorán nem volt Schubert-szimfónia. Mindkét link, ami az első koncert műsoráról szól, BFZ saját linkje-forrása és a saját lemezük címe is az, hogy "A BFZ első hangversenye Mozart: g-moll szimfónia K.550, Glinka: Ruszlán és Ludmilla - nyitány, Mahler: Adagietto az V.szimfóniából, Brahms: I.magyar tánc, Strauss: Kirándulóvonat". Valóban nem számít a lemez sorszáma ... az első koncert műsora azonban igen és azon nem volt Schubert-szimfónia. Vajon mikor volt (ha volt) az a koncert, amin a két említett Schubert-szimfónia volt műsoron, ki tudja ... de nem az első koncerten.


Momus-játék • 57442019-10-16 08:51:55

Inkább azt mondanám, hogy a kérdésben elhelyezett információk szimplán nem érnek össze. Belinkeltem két (2) BFZ saját forrású linket, amik két különböző programú első koncert-műsorról tudósítanak. Egy közös van csak bennük: egyik "első koncert" azaz egyik "első munka" programja sem tartalmazott Schubertet. Innentől fogva csak az biztos, hogy a két Schubert-szimfónia nem volt, nem lehetett "első munka" max. "első felvétel"... de nem első koncertprogram.


Momus-játék • 57412019-10-15 13:38:38

Kevés időm volt a tegnapi rejtvény(ek)re, természetesen első és egyben utolsó igazi tippem BFZ volt. Több forrás szerint, pl. itt és itt azaz a lemez címe szerint is, BFZ elsõ "munkája"=hangversenye: Mozart: g-moll szimfónia (K.550) Glinka: Ruszlán és Ludmilla - nyitány Mahler: Adagietto az V. szimfóniából Brahms: I. magyar tánc Strauss: Kirándulóvonat. A két Schubert-szimfóniát később vették fel, ld.  a linkben látható Hungaroton sorszámokat. Másutt (saját=BFZ-forrásban!) ez áll: "Mindez Glinka, Mozart és Rahmanyinov műveivel kezdődött 1983. december 26-án, a Zeneakadémián. Hatalmas várakozás előzte meg a Fesztiválzenekar bemutatkozó estjét,..." Schubert itt sincs...Innentől fogva a kérdés- számomra- nem volt értelmezhető, vaktában pedig nem küldtem be megfejtést.


Társművészetek • 14302019-10-10 10:46:24

Igen, ezt az új csodát valóban így írják, de a dolog legalábbis kétesélyes: hirtelenjében itt, itt, itt, itt, itt egy "n"-nel írják, itt pedig salamoni bölcsességgel helyesírással mindkét változat szerepel. A garázs- és zöldfelületmentes, kulturális központnak, múzeumnak csúfolt becézett étterem-buliközpont mennükártyája valószínűleg borsós (bor+só+borsó) árakat fog tartalmazni.


Momus-játék • 57352019-10-09 21:42:52

 



Arányi Jelly és Bartók Béla:



 




Társművészetek • 14282019-10-09 19:34:04

Kissé -magyarán: teljesen- más nézőpontból járja körül (virtuális értelemben) a városligeti Millenium Házát egy másik portál. A sokatmondó információkat nem áll módomban bemásolni: a "jogok" rovatban az oldal szellemi tulajdonosa mindennemű másolást, terjesztést előzetes írásbeli engedélyhez köt.  A teljes cikk, amit ajánlok az érdeklődők figyelmébe, itt olvasható.


Pantheon • 24222019-10-09 10:47:59

Vekerdy Tamás


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43862019-10-08 16:52:34

Vegyes előadói apparátusú műsorral és az "Esz" jegyében jelentkezett a Nemzeti Énekkar szezonnyitó hangversenyükön, a cappella művekkel az első részben, "zenekaros" misével szünet után. Bevallom, Josef Rheinberger nevével először csak a minap találkoztam éppen itt, az egyik fejtörő kérdés kapcsán, mint aki "zeneszerzői tevékenysége mellett (előtt?) templomi orgonistaként is működött." A liechtensteini (!) születésű német romantikus kismester talán alkalmi kompozíciónak szánta Esz-dúr miséjét, éspedig XIII. Leó pápa beiktatása évében és neki ajánlva. A számomra kicsit patetikus, gyakran harsány művet koncentráltan, erős hangsúlyokkal adta elő a teljes létszámú kórus. Levezetésképpen a szünet előtt még Gyöngyösi Levente 2006-os keltezésű, könnyed hangzású Gloriáját hallhattuk, a címének megfelelően öt szerző által írt Missa  Quinque Auctorumból. Schubert utolsó, hatos sorszámot viselő Esz-dúr miséjét halála évében komponálta, e mű előadásához már csatlakozott a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és az öt szólóénekes, Hamvasi Szilvia, Schöck Atala, Szappanos Tibor, Brickner Szabolcs és Pataki Bence. Eddig ezt a művet sem ismertem és őszintén rácsodálkoztam az olykor -számomra-  beethoveni súlyú alkotásra, nem csupán ünnepélyes, de nemritkán komor, elmúlás-közeli hangulatára. A mise főszereplője a kórus, noha a kevés szólistaszám egyikében, a Credo Et incarnatus est-részét például érdekes, ritka tenorduó indítja (később a szopránnal tercetté bővül). Somos Csaba karigazgató értő, pontos, biztoskezű vezénylése bizonyára számos próba után csiszolta emelkedetté, sikeressé a kórus megterhelő produkcióját és a két együttes közös muzsikálását. A hangverseny végén adták át az együttesek tagjai által titkos szavazással megválasztott "Év énekkari/zenekari művésze" díjat Széll Cecília szoprán énekművésznek illetve Tönköly József szólamvezető klarinétművésznek.



A Nemzeti Énekkar és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar hangversenye a budapesti Olasz Kultúrintézetben, vezényelt Somos Csaba - 2019. október 3.

Társművészetek • 14252019-10-07 21:53:13

Frissítés 3.0 Rocco és fivérei ügyben: 















 









 


Estére már minden előadás mellett kisárgult a piros karika a honlapon, benne 18-ról 16 lett a korhatár. Hajrá középiskolások,  most már mennetek kell mehettek...akartok vagy sem.


Társművészetek • 14242019-10-07 09:29:57

Frissítés 2.0 Rocco és fivérei ügyben: mára-holnapra (okt.7-8.) éppen 194-194 jegy kapható. Ez kb. erős 2/3 ház ... lenne. A két jegytérképre nézve itt és itt, jól látható, hogy mindkét este a karzat "piros" vagyis teljesen "elkelt" ... volna. Volna, ha a gyanú nem élne, hogy  -mint az utóbbi években hírek szerint sokszor- a karzatot lezárták és a -részben ingyenjegyes- közönségét a balkonra és a zsöllyébe terelik le. Mindez a premieren és Szentpéterváron  "óriási, kirobbanó sikerű" produkció második és harmadik itthoni előadásán...Novemberben -mint Nyugaton- a helyzet változatlan: a 3 tervezett előadásból egy elmarad, másik kettőre most 484 illetve 495 szabad hely van a kb. 620-630 férőhelyes nézőtéren. A protokoll helyek: balkon első sor és páholyok természetesen "foglaltak". Az igazi meglepetés azonban eztán jön: az eredetileg 18-as karikát kapott Rocco korhatárát leszállították 16-ra! A honlapon még mindkét korhatár (16 és 18) egy felületen, egyszerre látható, ez az aprócska baki most lehet korrekció alatt: novemberre már javították = eltüntették a 18-as karikát, októberben még látszik, (tömörítve) így:



Rocco és fivérei ... 16 éven felülieknek... Dráma ...



Miért fontos és érdekes ez? Azért, mert a korhatár "nagylelkű" leszállítása immár tágasra nyitja a Nemzeti Színház kapuit a nagyérdemű középiskolás közönség előtt is ... tudjuk, amely számára a színház lehetővé teszi, hogy "egyes" előadásokra ingyen jusson el "az ország minden részéből" és a határon túlról is. Ebből következően csak remélni lehet, hogy több "teltházas" középiskolai tananyag-produkcióhoz hasonlóan a Rocco és fivérei is bekerül a NAT kötelező tananyagába ... mármint Visconti örök klasszikus Rocco-filmje.


Társművészetek • 14232019-10-06 21:37:15

Kedves joska141! Én egy másik mondatot másolnék át a kérdéses cikkből: "Vidnyánszky Attila az Origónak a vendégjátékkal kapcsolatban elmondta, hogy a Rocco és fivérei olyan előadás, ami erős indulatokat vált ki a nézőkből, így a szünetben voltak olyanok is, akik elmentek." Föltételezni se merem, milyen "erős indulat" volt, ami miatt a szünetben elmentek,akik elmentek.


Társművészetek • 14222019-10-06 21:31:57

Van egy régi, talán angol mondás: nincs ingyen ebéd. Hozzáteszem: félárú ebéd sincs vagy ha van, az gyanús. Valami nagyon nem stimmelt azzal az 50%-os engedménnyel. Se Csókos asszonnyal se csókos színigazgatóval ... se nélkülük ;-) az út biztosan szép volt és ez a lényeg.


Opernglas, avagy operai távcső... • 203172019-10-06 14:49:54

Az OperaDigiTárban keres(gél)és kapcsán pár perce találtam meg a dr. Heiner Lajos tudósítása szerint újranyitott Prágai Nemzeti Színház archivumát 1883-ig visszamenőleg. Ha eddig nem volt fenn, ezennel megosztom:  http://archiv.narodni-divadlo.cz/


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619252019-10-05 19:12:21
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619242019-10-05 19:12:18

Hát hogy szemérmes lenne ... abban alighanem tévedsz ;-)


Erkel Színház • 103222019-10-05 19:09:42

Gyanítom, közönségszervezési problémákra gondol(hat)sz. Nem védve MÁO/Erkel szervezését, azt is gyanítom, hogy 2016-ban FF-t bérletben "adták el" MüPában, ami eleve biztosít(ott) bizonyos -mint írod- látogatottságot és hát igen,a szervezés, hírlevelek stb... de az a véleményem, hogy a jó bornak nem kell cégér. Nem mintha FF rossz bor lenne, csak hát szóló koncert azaz nem bérlet, netán mégoly "pompás"ám nehéz műsor egy idős(ödő?) basszistával, aki nem "celeb" ... jócskán mellényúltak...sajnos, teszem hozzá.


Erkel Színház • 103162019-10-05 16:59:40

Ránézve az Erkel jegytérképére érthető, hogy áttették, még ott is bő 400 szabad hely van. Furlanetto hétfői áriaestjére -ez még kínosabb- úgyszólván kong a ház, csaknem 900 db. (!) jegy vár még vevőre. Egy dolog, hogy a 70 éves Furlanetto még aktív és egy másik dolog, hogy van-e nálunk valós igény őrá és arra a zsíros műsorú zongorás programra, amit hoz. Talán nem vagyok egyedül azzal a nézetemmel, amit már többször megírtam: szerencsésebb lenne énekeseket szerepre -és nem ária-/"gála"estekre- szerződtetni.


Kimernya? • 32412019-10-05 09:30:29

Nem tudom veletlen volt-e vagy szandekos, hogy az 1-jei Bach-kantata Momus-aria feladvanya eppen a cafe momus 21. szuletesnapjara esett, de jo otlet volt :-) szuletesnapi jokivansagaimat az Olvasoi levelekben mar akkor megirtam.


Pantheon • 24032019-10-04 10:36:06

Már csak kegyeleti okokból sem gondolnám, hogy ebben a topikban vitát kellene nyitni 1-1 elhunytról, de ha már ez Karel Gott kapcsán mégis megtörténik, akkor megjegyezném, hogy ugyanitt pár sorral lejjebb bejegyzett valaki Gotthoz hasonlítható magyar táncdalénekest és -szerencsére!- senki nem "reklamált". S ha egyszer -ahogyan mi is mindnyájan- a Karel Gotthoz szerintem leginkább hasonlítható magyar táncdalénekes távozik az árnyékvilágból, őt is meg fogjuk örökíteni a Pantheonban ... és remélhetőleg senki nem fog reklamálni.


Momus-játék • 57302019-10-03 15:55:02

Ugye szabad néhányat hozzátennem a saját csatázó lányaimból? Cilea: Adriana Lecouvreur, Goldmark: Sába királynője, Mascagni: Parasztbecsület, Mozart: Figaro házassága, Ponchielli: Gioconda, Respighi: A láng. Játékostársam lányai között van néhány jópofa eset: szinte látom, ahogyan a régi asszonyok halálra tapossák egymást Kékszakállúért -így aztán egyikükkel sem neki kell elbánnia- és hát az öreg Pique Dame sem kezét-lábát töri... inkább halálra ijedi magát.


Élő közvetítések • 81592019-10-03 14:36:34

Hja kérem, júniusban Domingónak még más volt a status quo-ja ... (ld. Domingo-topik/715)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619182019-10-02 18:24:26

61916: egyetértek. Pontosan erre céloztam előző beírásomban. Bulvárálhírekkel nem illik elterelni a figyelmet lényeges kérdésekről: sajtóetikai vétség. Ha mint írod, korrekt tájékoztatást kellene adni-kapni egy fontos témában, akkor egy portál, ahová MÁO főigazgatója tetszése szerint bármikor írogathat levéláriákat, bármit, tehát az a portál kérjen és kapjon interjút a fontos dolgokról, az új információk birtokában azaz átadási határidő-csúszásról és költségnövekedésről (is). Ellenkező esetben egy médium nem több puszta mikrofonállványnál, reklámfelületnél.



61917: ez off, de nem értek egyet. A (bel)város amúgy is túlterhelt közlekedését csak tovább terhelik és veszélyeztetik az új rollerek, ilyen-olyan újfajta közlekedési eszközök, mindenfajta szabályozás nélkül. Ráadásul ezeket a járgányokat úgy hagyják szanaszét az utcákban, járdákon, mindenhol mint eb a végtermékét, amiből szintén nincs hiány utcáinkon. 


Társművészetek • 14192019-10-02 18:11:39

Köszönöm!


Momus-játék • 57282019-10-02 15:17:07

Talán hozzátehetem még a Carment mint ami azonnal eszembe jutott a kérdés olvasásakor: Zuniga, Don José és Escamillo is verseng(ene) érette. A Lulu vagyishogy Lulu már csak hab a tortán: össze se tudnám számolni, hány férfi verseng és/vagy hal meg érte s a kegyeiért ... továbbá egy hölgy, Geschwitz grófnő.


Társművészetek • 14162019-10-02 09:14:26

Frissítés Rocco és fivérei jegyeladás-ügyben: néhány napja örömmel teli meglepetéssel láttam a Nemzeti Színház jegytérképén, hogy október 7-ére minden jegy elkelt! Örömömet kissé beárnyékolta, hogy a másik két októberi előadásra a jegytérkép gyenge, cca. 2/5-ös (fél)házat mutatott. Az imént viszont csodálkozva láttam, hogy a teltházas(sá varázsolt) október 7-ei Rocco ... elmarad! Közben a másik két Rocco (okt. 8-9.) -a premier utáni első két előadás!- még mindig félházas éspedig a már 1410-ben vázolt, kissé feltűnő módon. Pillantás novemberre: láss csodát, a november 5-ei előadás: elmarad! A két (azaz kettő) továbbira pedig a mindig "foglalt" középpáholyok és balkon 1. sor kivételével a Ház gyakorlatilag üres. Az origo.hu által a bemutató után tudósított óriási, kirobbanó siker valamiképpen kevéssé érvényesül a valós jegyeladások terén. Írom mindezt t.k. annak okán, hogy mint arról ...nos, ismét origo.hu tudósított, Magyarországot a Rocco és fívérei képviselte a minden bizonnyal rangos Színházi Olimpián. Az Olimpiát (Olümposzt?) megjárt darabról máig egyetlen kritikát sem olvastam ... még origo.hu-n sem. Egy apró kritikácskát igazán írhattak volna az óriási, kirobbanó sikerű Roccóról, ha már megtekintették (??) az óriási, kirobbanó sikerű produkciót.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619152019-10-02 08:48:23

"Az Opera művészei is rollereznek a hétvégén - A Magyar Állami Operaház színészei (sic!) és balettosai (sic!) is csatlakoznak a budapesti gurulóeszköz-felvonuláshoz a hétvégén". Ezzel a címmel és lead-del fémjelzett fontos hírrel jelentkezik az origo.hu itt. A Ház rekonstrukciójának több éves csúszásáról, a költségek újabb horribilis elszabadulásáról sajnálatos módon nem írnak.


Olvasói levelek • 114402019-10-01 10:24:28

Szerkesztőink júliusi és szeptemberi születésnapjai után ma szeretettel köszöntöm, köszöntjük kedves "gyermeküket", a ma végképp (az angolszász jog szerint is) nagykorúvá lett, 21 éves café momust. Éljen soká!


Kimernya? • 32352019-10-01 10:18:09

Privátban.


Momus-játék • 57232019-09-30 16:21:18

Nem reklamálok, csak megosztom saját hétvégi mazurkáimat. Nagyjából-egészében (szerintem) megfelelnek a kérdés kritériumainak. A Grieg-darab híres részletéről nem tudtam eddig, hogy mazurka ... norvég mazurka, nem is rossz...



1) Grieg: Peer Gynt - Anitra tánca, Tempo di mazurka

2) Hacsaturján: Masquerade, öttételes kísérőzene Lermontov azonos című művének előadásához a moszkvai Vahtangov Színházban (1941), 3. tétel Mazurka, ugyanitt 1. tétel a híres keringő.


Plácido Domingo • 8892019-09-29 11:28:49

Én viszont ezzel vitatkoznék. A közszereplő fogalmát elég pontosan körülírja a jog. Közszereplő, közéletben szereplő személy, médianyilvánosságot élvező -vagy elszenvedő- személy az egy másik "műfaj" mint a te példáid, mert -még egyszer- fokozottan ki van téve a köz és a sajtó figyelmének. A te elméleted alapján úgyszólván mindenki közszereplő (lenne): óvónő, akire kisgyerekek élete, biztonsága, nevelése hárul, bába, aki újszülöttek ezreit segíti világra, mozdonyvezető, akire minden nap emberek ezreinek életét bízzuk, biztonsági szolgálat, ami egy futballmeccsen -nem nálunk- alkalmasint százezer ember biztonságára (fel)ügyel és így tovább. Mégsem közszereplők.  Az operaénekes, így Domingo is, közszereplő, mint írod : ameddig reflektorfényben van ... és azután is, ha interjút ad, kiadja emlékiratait vagyis ameddig, egyszerűen fogalmazva: a nevéből él, a "neve" vagyis a neve által fémjelzett teljesítménye, rangja, címe közszereplővé lépteti elő. Magyarul: noblesse oblige. Domingót pl. kötelezi, kötelezte már inkriminált ügyei idején és/de (szerintem) nem kötelezte 19 éves korában, amikor először színpadra lépett. Nem is az akkori szerelmei támadják és nem olyan bonyolult dolog ez.


Plácido Domingo • 8842019-09-28 16:16:36

T. Doktor Úr, kedves Lajos! Domingo ügyében eddig sem foglaltam állást, most sem. Általánosságban: orvos, tanár = magánember. Dr. Gipsz Jakab radiológus vagy dr. Nagy Éva fizikatanár magánszemélyek, következésképpen érdektelenek. Ha Dr. Gipsz Jakab a SE rektora vagy eü. államtitkár lesz, akkor már közszereplő, ha dr. Nagy Éva az ELTE rektora vagy oktatási államtitkár lesz, akkor már közszereplő etc. Politikus, celeb, rangos művész etc. = közszereplő. Közszereplő(k)nek fokozottan kell ügyelnie ... a látszatra :-) viccet félretéve: fokozottan kell ügyelnie a "dolgaira", mert fokozottan ki van téve a köz és a sajtó figyelmének. off Most terjed pl itthon egy állítólagos szexvideó egy polgármesterről ... pedig hol van az ő ismertsége  Domingóétól? off vége Domingo az inkriminált ügyek idején bőven világsztár, közszereplő volt ... naná, hiszen azért volt igazán vonzó. Iskolai énektanárként -elnézést az iskolai énektanároktól- a kutyát se érdekelnék a "dolgai" ... ám a nőket sem érdekelte volna oly nagyon ő maga.


Plácido Domingo • 8832019-09-28 16:02:58

A "készenlétben állt" az nem a "cover" magyar megfelelője? Mert cover mindig van, #metto-ügy(ek) nélkül is.


Kimernya? • 32332019-09-27 22:29:21

Kovetkezetes maradtam magamhoz. Egyszer nem is oly reg tan, emlekem szerint volt mar az egyik allatzene a Saint-Saens-bol. Az se jott ossze meg ez se. Egyszer majdcsak elfogynak...hattyu ugyse lesz, tul eccceru.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619082019-09-27 17:52:50

Én csak idéztem ... két év múlva visszatérünk az "elütésre", addig nincs gond ;-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619032019-09-27 09:50:01

Várható nyitás jelen helyzet és a Főigazgató minapi hiradós riportja szerint 2021.


OperaDigiTár • 242019-09-27 09:22:31

Ahogy belenéztem, a sok régi emléktől máris elkezdtem visszafiatalodni. És a Játékunkhoz is számos kérdés esetén segíthet ez az adatbázis, aminek hiányában 1-1 feladvány (szinte) megfejthetetlen volt ... eddig ;-) Tényleg komoly hiánypótlás, folyamatosan frissítsék!


Kimernya? • 32302019-09-25 16:05:14

Én még véletlenül sem ... eddig. Könnyű megfejtésnek nézett ki hallatszott elsőre, másodikra ... aztán egyre kevésbé. (Vagy elsiklottam mellette.) Egy olyan szénakazal, amiben sokat kell turkálnia annak, aki nem elhivatott rajongója/ismerője a hangszer (szóló)irodalmának. Ilyen vagyok pl. én. Minden jó megfejtésem e műfajban 1-1 kisebb diadal. Pihentetem egyelőre.


Kimernya? • 32272019-09-24 16:19:16

Félreértesz: te nem találtad el és azt, hogy ma valamelyik operaénekessel lesz a kérdés. Amikor előzőmet írtam, már elküldtem a választ. Szerencse is kell néha/gyakran ahhoz, hogy gyorsabban (elsőre) ráleljen az ember valamire...ez történt ma velem.


Kimernya? • 32252019-09-24 13:47:19

Nem talált! De ez olyan örömzene, ami kárpótol a ma elmaradó operaáriáért.


Társművészetek • 14102019-09-21 15:54:18

Bizony-bizony, szükség is lesz a kirobbanó, óriási sikerre, mert a hamarosan esedékes három (3) októberi előadásra jelenleg 1/3-os (!) a ház "telítettsége", úgy, hogy a jegytérképre pillantva nem nehéz észrevenni, hogy mindhárom előadásra nagyjából ugyanazok a helyek vannak ...khm... "eladva": középpáholyok és néhány komplett sor zsinórmértékkel ... Nem kevésbé árulkodó a novemberi jegytérkép, ez és ez. Aki rájuk néz, érteni fogja a helyzetet és a fent említett októberi "eladott" 1/3-ot. Továbbra is (mint itt már 1345-ben) azon töröm  a fejem, kiknek fogják "eladni" a csak 18 éven felüliek számára megtekinthető Roccot ... Bízzunk benne, hogy sok túlkoros (értsd: 18 éven felüli) vattázható középiskolás koptatja még a padokat ...


Juan Diego Flórez • 7352019-09-21 15:38:15

Popszemetet nem érdemes bántani, hadd fogyassza, aki akarja és fogyassza az Arénában, ha akarja. Flórez szerintem nem való az Arénába, akkor sem, ha telt ház lenne. De nincs telt ház és talán az Erkelben sem lesz, majd kiderül. Sokadszor írom, nem csak én: szerepre és nem "gálaestre" kéne szerződtetni mégoly nagy neveket. Furlanetto "gálaestjére" jelenleg 1.043 (!) szabad hely van az Erkelben. Beszédes ... 


Kimernya? • 32202019-09-20 18:08:51

Hozzád hasonlóan én is szöveg alapján kerestem, megtaláltam a verset majd valahogyan egy másik, szintén "témába vágó" azaz őszi dalhoz készültem már "rendelni" a szöveget és beküldeni, az op. 63/4 Herbstlied-hez, de belehallgatáskor kiderült, hogy az egy öléggé másik nóta, ráadásul duett. Az egyik énekes amúgy azonos a helyes megfejtés előadójával... Utána már nem volt gond. A hétvégi zene nem annyira nehéz, a lehetséges merítés szerintem nem túl nagy ... szerencsére :-)


Pantheon • 23852019-09-20 16:13:13

Irina Bogacheva (80) orosz mezzo


Kimernya? • 32182019-09-20 13:12:22

A tegnapi Brahms-kvintett előadásának helyszíne Helsinki roppant érdekes -evangélikus- sziklatemploma, (Temppeliaukio kirkko) volt,ez:





 


Balett-, és Táncművészet • 58822019-09-20 09:10:20

Kortárs produkciók játszása vajon azt jelenti-e, hogy nincsen klasszikus MNB-társulat? A táncosok származási-születési helye más ügy.


Balett-, és Táncművészet • 58812019-09-20 08:52:26

Kedves Amalgám! Köszönöm figyelmét, megjegyzéseit. Ismételten előrebocsátva, ld. 5873:  nem vagyok olyan értő és avatott nézője a műfajnak mint itt jó néhányan, bár az évtizedek során a repertoár jelentős részét megnéztem, számos művet többször is...és sok kortárs vendégprodukciót, teszem hozzá. Két elemet emelt ki érdemben a beírásomból: az Episode 31-et és az Erkel Színház mint az est helyszínének megfelelőségének kérdését. Az Episode 31-ről én sem írtam lelkendező beszámolót, de ha már szóba került: nem tartottam se rosszabbnak se jobbnak mint az est többi számát, legfeljebb másmilyennek, de hiszen minden balettprodukció másmilyen, főleg ha más-más koreográfus munkája. Nem annyira az Episode 31 külön felvonásba helyezését tartom szerencsétlennek, inkább a még rövidebb középső felvonást illetve azt, hogy a két utolsó darabot nem vonták össze egy felvonásba. Ha ennek színpadtechnikai okai voltak, akkor inkább egy rövid "bent ülős" szünetet tarthattak volna. Változatlanul megértem azt, ami a belinkelt tévés promo-beszélgetés során derült ki, nevezetesen hogy a koreográfus kérésére kettőzték meg azaz vonták össze az eredetileg kettős szereposztásra tervezett létszámot.A színpad mérete pontosabban szélessége ennél a mozgalmas, "szaladgálós" darabnál különösen és bántón feltűnő lett volna fele ekkora karral, ezt szimpla néző létemre bátran kijelenthetem. Egy pas de deux esetében -paradox módon- szinte mindegy, hogy mekkora a színpad, szemünk -és a koreográfia- úgyis kizárólag a táncospárra fókuszál. (Zárójelben megjegyzem: olyannyira, hogy még a színpad jobb hátsó sarkába eldugott zongorát illetve az élő zongorakíséretet is csak akkor észleltem, amikor a zongoraművész a végén előre jött meghajolni.) A közönséggel kapcsolatban nem érdemes vitát nyitni: a produkció zajmérés nélkül is jól érzékelhető nagy tapsot, lelkesedést váltott ki. Szintén fenntartom véleményemet, hogy a 1st Steps-jellegű, "kortárs" (értsd: nem egészestés-klasszikus, nagy létszámot igénylő) salátakoncertek -a tapsok mérhető erősségétől eltérően- mérhetetlenül jobban érvényesülnek kisebb színpadon, kisebb nézőtér előtt. "Félre": láttam én már bábelőadást (!) háromezer férőhelyes (!) játszó helyen és jelentem, az előadás rendben lement, tapsok is voltak bőven, de attól még a helyszínválasztás nem volt éppen szerencsés. Egy élő zongora kíséret és egy gépzene is jobban passzol pl. Fesztivál Színház- vagy Trafó- vagy most már Műhelyház-méretű térbe, ahogyan pl. sajátos világítási effektusok is és nem csupán az érdeklődés mértéke. Sokakkal együtt és nyilván sokakkal ellentétben általában az a benyomásom, hogy számos színházi előadás is nagyobbat "szól", hatásosabb kamarakörnyezetben, alternatív játszóhelyen mint egy hagyományos nagyszínházban, lett légyen akár nagyobb létszámú az előadás (számomra legutóbb Brecht Krétaköre a Kamrában), de ezt továbbgondolva már eltávolodnék témánktól. A Sylviát most nem láttam, de általánosságban úgy gondolom, hogy a fentebb már említett klasszikus balettek részben jellegük-létszámuk miatt, részben az irántuk várható közönségérdeklődéstől nem függetlenül az egyszer majdcsak megnyíló Operaházba valók, még a -főleg Karácsony közeledtével- soha nem apadó érdeklődést keltő Diótörő is.


Opernglas, avagy operai távcső... • 203142019-09-18 17:19:55

Nem, nem, kedves Laci, ezt félreértetted, mert kedveskedés akar lenni, semmi pöttyös máj vagy efféle, de tényleg :-)


Kimernya? • 32152019-09-18 17:12:17

:-)



Érdekesség: Pepping II. szimfóniáját, ami benne van a válogatásban, 1943. október 30-án mutatták be Berlinben, 2007-ben kiadta a Melodia. Schubert Hymnisches Konzert-bemutatója 1942. december 6-án volt.


Társművészetek • 14032019-09-18 15:59:57

A Molnár Ferenc-Lukin Ágnes vs Mohácsi-brothers szága folytatódik és a Delila-gate címet kapta.


Erkel Ferenc • 10622019-09-18 15:55:11

Tegnap este ezt a cikket be akartam linkelni a Társművészetek-topikba, szíves egyetértésével most pótlom, mert ott pont ebben a témában folyik eszmecsere.


Kimernya? • 32132019-09-18 15:49:50

Az "ifjú" jelző szíven ütött: voltam én valaha is olyan? :-) de köszönöm a szíves megszólítást. A zongoraversenyét mindig kedveltem, de bizony bevallom, a méretes szólózongora-termésével egykönnyen meg lehet fogni, nem vagyok túl jártas benne. A mai zenében van ám egy érdekes kis csavar, legalábbis én majdnem felültem neki, (holnap 12h00 után térhetünk vissza rá) végül összeállt.


Kimernya? • 32122019-09-18 15:40:22

Tehát remélhetünk Heinz Schubert és Ernst Pepping-feladványt? Vagy a végéről egy Bonus-kompozíciót? Egyiküket sem ösmerem :-)


Opernglas, avagy operai távcső... • 203122019-09-18 14:52:16

Sőt: egy énekes nemcsak ember, egy énekes néha és szinte Isten(nő)  :-) és/de reméljük, csak olykor fárad el.


Balett-, és Táncművészet • 58732019-09-18 10:22:49

Illő sőt annál is illőbb szerénységgel kell rögzítenem az Erkel Színház tegnapi balettestjén látottakat, mivel nem vagyok olyan értő és avatott nézője a műfajnak mint itt jó néhányan, bár az évtizedek során a repertoár jelentős részét megnéztem, számos művet többször is. A három felvonásban előadott négy darabból három nem számít újnak és tudtommal nálunk sem most volt a premierje. A nyitó szám, a balett egyik még élő klasszikusa, Hans van Manen 1982-es koreográfiájára, Erik Satie Trois Gnossiennes-zongoradarabjaira táncolt klasszikus pas de deux volt, Balaban Cristina és Leblanc Gergely ihletett előadásában, Lázár György zongora-kiséretével. Ezután Ravel elnyűhetetlen Bolerójára -egy rövid Arvo Pärt-részlettel kiegészítve- a Walking Mad című produkciót láttuk, amit svéd művész, Johan Inger készített 2001-ben a Nederlands Dans Theater részére, sok ötlettel, mozgalmasan, Krupp Anna, Hangya Rita, Carulla Leon Jessica, Taravillo Mahillo Carlos, Morvai Kristóf, Kerényi Miklós Dávid, Myassnikov Boris, Kekalo Iurii és Rónai András közreműködésével. Rövid 2. felvonás következett, egy másik élő klasszikus, Jiri Kylián Falling Angels-e, egy 1989-es alkotás, a műsorlap szerint Steve Reich (ütőhangszeres) zenéjére, a Wikipédia ghanai ünnepi-rituális zenét említ. (A fenti bemutató-dátumokat is a Wikipédiából vettem át.) Nyolc balerina táncolta el Kylián fekete-fehér, szürreál-minimál alkotását a női létről, női pszichéről: Crnic Nika, Kosyreva Diana, Boros Ildikó, Földi Lea, Uehara Emi, Asai Yuka, Kelemen Ágnes és Hangya Rita. Igazi (pesti) újdonság a 3. felvonás s egyben záró szám, a szintén svéd Alexander Ekman Episode 31 című műve volt, Ane Brun, Erik Satie és Mikael Karlsson zenéjére. A produkciót hosszabb videó-bejátszás előzte meg, amiben a társulat tagjai hallható-látható élvezettel beszéltek élményeikről, amiket a Budapest jelentős helyszínein készült film felvételei során szereztek. Mint az minap az atv egyik "beharangozó" riportjából kiderült, a kétszerezett karlétszámot maga a koreográfus kérte ittlétekor a próbák alatt, szerintem jogosan, mert az óriási színpadon ez az "epizód", mozgalmasságával, "nyüzsijével" így érvényesült igazán. A szólisták: Rónai András, Majoros Balázs, Crnic Nika, Takamori Miyu, Molnár Dávid, Morvai Kristóf és Kekalo Iurii, de az Episode 31 a teljes együttest foglalkoztató, igazi csapatmunka, ami zajos sikert aratva zárta a programot. Ez a balett-koncert talán jobban érvényesülhetne a Műhelyház kisebb terében és ott a telt ház is biztosítottabb lehetne mint az Erkel hatalmas, de tegnap nem zsúfolt nézőterén.



1st Steps -  a Magyar Nemzeti Balett előadása, Erkel Színház, 2019. szeptember 17. 


Kimernya? • 32082019-09-17 15:52:02

Pósa játékostársamat idézve: dühös vagyok magamra a hétvégi rejtvény miatt: az új bécsi iskolánál kezdtem a keresést, a laptopos "Elözmények" szerint péntek (!) du. 17h16-kor gondtalanul átsuhantam a Lulu-szvit fölött, pontosabban nem az utolsó tételbe hallgattam bele. Többé nem kanyarodtam vissza ... ma az ellenkezője történt: Marco játékostársamat idézve: Mahler, Bruckner szimfóniáinak a lassú tételeit kerestem meg (és még 1-2-ét...), aztán pihentettem a dolgot + tegnap a Játék-kérdés is nagyon nehéz volt, volt véle "teendő" ... aztán -számmágia?- 11h11-kor "lássuk" hallgassuk csak kicsit Sosztakovicsot ... és meglett. Abban kiegyezhetünk, hogy a mai kérdés a fentiekhez képest szinte felüdülés :-) pedig nem kedvelem a darabot.


Opernglas, avagy operai távcső... • 203092019-09-17 09:03:19

Lehetséges. Ókovács Szilveszter, akinek a véleményére sok mindentől függetlenül azért érdemes odafigyelni és én is odafigyelek rá, szóval ő valamelyik Levéláriájában mint a világ legjobb Otellóját harangozta be Antonenkót pesti (MüPás) fellépése előtt. Hittem szép szavának :-) és amit hallottunk, az ott és akkor igazolta a főigazgató laudációját. Akkori beírásomat ld. Nemzeti Hangversenyterem/3895. Ld. u.ott 3897-98: Heiner doktor úr már 2007-ben fölfedezte Antonenkót egy Boccanegra-előadáson, akkor ő harangozta be 2008-as salzburgi Otellóját. Remélni kell, hogy csak kisiklásai voltak-vannak. Fiatal még és van miből és van mit veszítenie ...


Opernglas, avagy operai távcső... • 203072019-09-16 19:34:37

Csak egy állítólagos illegal fiúgyermekről olvastam. Nagyobb gond, hogy a mai Játék-kérdés énekese aligha lehet ő. Ha lány, még kevésbé.


Opernglas, avagy operai távcső... • 203052019-09-16 16:44:58

Érdekesség: bizonyos "JK" éppen Fischer Ádám vezénylésével fog hamarosan Otellókat énekelni. Másrészt ott van pl. Antonenko, aki a MüPában szédületes Otellót énekelt, a MET-ben (live broadcast) viszont pocsék Radames volt. 


Társművészetek • 13982019-09-16 09:10:22

„..szűnni nem akarón”: költői szóhasználat egy nem-költő által. Egyezzünk ki, "folyamatosan" :-) Köszönöm, hogy anno elolvastad beírásomat az Örkényes produkcióról (is). Feleki Kamill nagy kedvencem volt, már eltávozott. Ha "új műsorhoz új férfi kell", akkor ez fordítva is igaz: új "férfihoz -értsd: új színészekhez, új színészgenerációkhoz és új közönség-generáció(k)hoz, új, más világban szerintem új szemlélet, új rendezői megközelítés, új szerepfelfogás kell ... persze nemcsak Molnár Ferenc darabjai esetében. Márkus Lászlót sokszor láttam, "tán csodáltam, ámde nem szerettem" ... egészen -emlékezetem szerint- utolsó szerepéig, Turaiig: pazar alakítását nem felejtem el, amíg csak élek. Ám ő is régen elment már. Más színészekkel, más közönségnek, más korban másmilyen Játékot kell, igen: kell csinálni "a kastélyban"... és máshol. Shaw darabjai és mondanivalójuk is tán kor- és életszerűbbek lennének némi (sok) vérátömlesztéssel, értő, újraértelmező rendezéssel. Az általad említett Warrenné eredeti cselekménye, "mondanivalója" 5/4 évszázad elteltével, de legalább fél évszázada, a szexuális forradalom, a hippikorszak, Woodstock stb. óta inkább mosolyogtató, sőt szánnivaló, ami bizonyára nem azonos Shaw eredeti szándékával, ellenkezőleg. Nem beszélve korunk #metoo cunamijáról, amit lehet elhessegetni, nem szeretni, de: van. A jég a maga egészében -"obszcén akciókkal" és azoktól függetlenül- annak idején a Krétakör és Mundruczó Kornél egyik kimagasló produkciója volt a Trafóban, én ott láttam. Pár éve ugyanott játszották a Lúzert, ami szintén nem nélkülözte az obszcén elemeket, de nem jó darab. Rossz darab, nem is igazán "darab": inkább egy akkor és ott kiégett(nek tűnő) színész, rendező, egykori színházvezető kétségbeesett, de félresiklott jajkiáltása. Más kérdés, hogy az a jajkiáltás mostanra egyre inkább váteszinek bizonyul... A Don Carlo(s)ban viszont nagyon reménykedem, mert képzeletbeli ranglétrámon sok éve egyre följebb lépdel az a fenséges remekmű.


Társművészetek • 13962019-09-15 10:19:56

Hmmm, "hápogok" ... mit csináljak? Persze, ha nyávogtam volna, az bejönne :-) Esetleg ki kellene bannolni? Én már nem tehetem.Valós, meg-nem-valósult eset volt, ennyi. (És nem az M Tóth Géza-féle produkció.) 


Társművészetek • 13952019-09-15 10:06:04

1393-1394 összevonva, helytakarékosságilag, "egyet fizet ír kettőt kap ad": off Nem az elveink és a véleményeink között van nagy távolság, hanem a habitusaink közt. Te hajlíthatatlan és hajthatatlan vagy, én pedig hajlítható és hajt(ogat)ható :-) on Nem sokalltam a Molnár-darabokat, ezt írtam és ez nem "sokallás": "Molnár Ferencet folyamatosan, szűnni nem akarón játsszák széles e hazában és nemcsak a fölsorolt 2-3-at, nézz körül." Nem az Örkényes A hattyút linkeltem be, bár azt is láttam, hanem az Egy, kettő, három címűt, amit a tao-rendszer megszüntetésének és általában, A Rendszernek egyik fő áldozata, az Átrium játszik ... és nem tetszett. Rossz darab és -most jön a lényeg- valszeg nem írták át (eléggé?) ahhoz, hogy szórakoztató legyen, pedig A Rendszer egyik fő áldozata, Alföldi Róbert játssza a főszerepet. Úgyhogy akár kaphatna Lukin-díjat. Warrennét nem láttam, de -most kapaszkodj Malvin, kedves IVA, jön a kanyar(ó)- G.B. Shaw és anno szellemes, "modern" művei és "mondanivalójuk" mára szerintem olyannyira elavultak (kivétel: Szent Johanna), hogy némi komolyabb  vérfrissítés nélkül többségük dögunalom ... legfeljebb ... tb. Lukin-díjat érdemelnek, ha nem igazítják őket így-úgy a mához. Amiben igazán hiányérzetet hagytál bennem az az, hogy nem írtál  meztelenül játszott, obszcén akciókat imitáló darabokról. Egy frászt "képzeletbeli előadástípus"! Akadnak ilyenek számosan, régóta, csak gondoltam, láttál újabbakat és megosztod :-(


Társművészetek • 13912019-09-14 13:56:49

Sajnos nem tudok. Régen volt és már elfelejtettem a karmster nevét.


Társművészetek • 13892019-09-14 12:52:23

Nem erre, de köszönöm. Amott csak pár + ütemről volt szó és az a verzió nem valósult meg.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43802019-09-14 12:48:40

Sőőőt, olykor lelki sérülés(eke)t is ;-)


Milyen zenét hallgatsz most? • 250392019-09-14 10:38:53

Lucia-Liceu-Mosuc-Flórez, 20.szd. első fele/vége-dizájn. 16.szd. a díszlet- és jelmezraktárban.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43782019-09-14 10:28:22

Vagy pl. aktuális munkaeszközük által. Talán e haláleset miatt lett rövidebb a karmesterpálca.


Társművészetek • 13872019-09-14 10:14:39

Lécci írd meg privátban, hol látható meztelenül játszott, obszcén akciókat imitáló darab?! (Színházban akadnak ilyenek számosan, régóta.) Máris megyek :-) Molnár Ferencet folyamatosan, szűnni nem akarón játsszák széles e hazában és nemcsak a fölsorolt 2-3-at, nézz körül. Egymás (hattyú)nyakára hágnak, nem győzőm kerülgetni őket, de egyik-másikon mégis átesem, legutóbb pl. ezen. Ezt viszont nagy ívben kerülöm, t.k. a rendező miatt, akinek "hagyományos", "Lukin-díjas" rendezései hosszú ideje ellepik a várost, vészesen apasztva az altatók forgalmát, ha érthető, mire célzok. Egy fogalomzavart ki kell igazítanom: a "sikerszerző" nem azt jelenti, hogy "klasszikus", sőt. Sikerszerzők a mindenkori mának, koruk közönségének írnak. Mellesleg Molnár Ferenc is ezt tette, amikor futószalagon gyártotta darabjait és valszeg nem gondolt rá, hogy 100-120 év múlva is színre kerülnek ... vagy ha mégis, nem gondolhatta, hogy ugyanúgy kerülnek színre, ahogy megírásuk idején. Okosabb fiú volt ő annál, mintsem hogy leragadt volna önmagánál..  


Társművészetek • 13862019-09-14 09:57:59

"Személyeskedés": barátságos kéznyújtás, nem több, nem kevesebb ;-) Nem minden színházi előadás színháztörténeti esemény. Láttam Mohácsi Aidáját, nem rengette meg sem a világot sem az Erkelt. Nem hinném, hogy csak én láttam így, hanem pl. ő iső iső is és nem zavarta különösebben őt sem . Ellenpéldaként házunk tájáról találtam egy kritikát ismert -egykori?- fórumtársunktól, ami nagyjából kimerül a színpadi cipők elmarasztalásában. Ha már ismételten emlékeztetsz arra, hogy látatlanban bizonygatom azt, amit, akkor meg kell jegyeznem, hogy te pontosan ugyanazt teszed: kezedben lobogó fáklyával magasztalod a jog- és tantieme-örökös(öke)t...látatlanban. Látod: ismét összeértünk ... látatlanban :-)


Társművészetek • 13852019-09-14 09:31:36

Konkrétan emlékszem egy külföldi karmesterre (a nevére most nem), aki sok évvel ezelőtt állítása szerint valahol fölfedezett vagy fölfedezni vélt néhány addig ismeretlen ütemet a Mandarinban/-hoz és világpremiert vezényelt volna az általa kiegészített partitúra alapján, de Bartók Péter nem engedélyezte.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618902019-09-13 16:47:51

Ááá, érteni vélem már...csakhogy időközben változott a leányzó (Zafir Hanna?) fekvése. A linket kinyitva az alábbi szöveg tárul a nyájas olvasó elé, immár név nélkül quasi mint a szerk. megjegyzése. Inkább bemásolom, arra az esetre, ha később netán ezt is eltávolítanák, bár kétlem, de legalább itt akkor is megmarad:



"Helyesbítés



Izraelinfo



2019-09-12



A Magyar Állami Operaház Tel-Aviv-i vendégjátékáról szóló tudósítás sorozatunkban elkövettünk egy hibát: Közöltünk egy olvasói levelet azzal a szándékkal, hogy helyt adjunk a korábban az Izraelinfón megjelent írásokkal ellentétes véleménynek is.

Ezért elnézőek voltunk a cikk néhány nehezen vállalható kitételével, például az énekesnőt fizikai jellemzői alapján megszégyenítő soraival (body shaming).

A levél ezen kívül tartalmazott néhány olyan állítást is, amelyek a szemtanuk es több, a szerkesztőséghez érkezett megkeresés szerint valótlannak bizonyultak. Hibáztunk a közzététellel.

Bocsánatot kérünk azoktól akiket megbántottunk.

Az írást eltávolítottuk."


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618892019-09-13 16:36:53

Öööö...és kicsoda Zafír Hanna? Tatjana nagynénje? Vagy unokahúga? Vagy ki is? És hol írt levelet/hol túlzott? Mi mennyi?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618842019-09-13 10:19:55

Már csak az a kérdés, mi ez az Izraelinfo (hírét sem hallottam eddig), ki pénzeli az azt fenntartó Alapítványt és főleg: ki valójában Álef Bet? Mert ez a név kb. olyan mint nálunk "X.Y." vagy sok helyen "N.N.": az ivrit/újhéber ábécé első két betűje kiírva. Tán csak nem ő is valakinek az unokaöccse? (Mamáról esik szó a tudósításban.) Lehetne a cikk címe "Néném operája Tel-Avivban"?


Társművészetek • 13782019-09-13 10:02:00

És ugyan ki és hol húzza meg azt a bizonyos határt és milyen alapon? Szerintem két válaszlehetőség van: a) cenzúra  b) közönség. Anélkül, hogy állást foglalnék, igazságot akarnék tenni, esetünkben az a) opció valósult meg, jogi köntösben. A b) opció akkor valósulhatott volna meg, ha bemutatják a darabot. Ha a közönségnek tetszik, akkor a közönség számára édesmindegy, hogy aznap este hány százalékban szórakozott jól Molnáron és hány százaléka a sikernek a Mohácsi-vonal. Megállapítják, hogy láttak egy Molnár-darabot és kész. Ha megbukik a produkció, akkor viszont 100%-ban Mohácsiék viszik el a balhét. Senki nem azt gondolta volna, hogy egy gyengécske Molnár-darabot látott, a darab nem jó és nem az adaptáció. Reklámnak minősül minden, amiről, akiről beszélnek, vö. az öreg primadonnáról szóló anekdotát: "mindegy hogy mit, csak beszéljenek rólam". Az áfférnak híre megy és garantálom,hogy ez a hír nem csökkenti, ellenkezőleg: fokozza a Mohácsiék iránti -olykor túlzott mértékű- érdeklődést. Másrészt negatív reklám: egykönnyen azt a narratívát alakíthatja ki, hogy márpedig mostantól itt "rend" lesz ám Molnár Ferenc darabjaival! Csak semmi cicó, semmi cécó, nálam van a stukker (ld. itt 0:35-0:50) meg a Molnár-hagyaték. Úgyhogy esetleg számíthatunk rá: egyre vastagabb por lepi majd a Molnár-adaptációkat pedig tetszik, nem-tetszik, poros(odn)ak azok a darabok többségükben és jóformán, jó ideje maguktól is.


Társművészetek • 13772019-09-13 09:31:36

Olyan jóóó véled kezdeni a napot :-) kint süt a Nap, az idő -mint szavaid, gondolataid zöme- simogató, szívmelengető ... és amely gondolataid sok mindenben igencsak helytállóak. Talán észlelhető -talán 1-2 konkrét produkcióról szóló beírásomból- hogy nem vagyok Mohácsi(ék) elfogult, de még elfogulatlan híve sem, sőt! Nem ösmerem ő(ke)t, annyit tudok, hogy Mohácsi János bizonyos értelemben iskolát teremtett Kaposváron és az ottani nagy (Babarczy-Ascher-...) korszak továbbvívője lett ... egy ideig. Bizony-bizony, az a megosztó Csárdáskirálynője is maradandó színháztörténeti esemény lett, ha nem is a szereplők énekhangja folytán. Ha nem így lenne, már a kutya sem emlékezne rá, márpedig mindenki emlékszik rá, aki látta és sokan tudnak róla olyanok is, akik nem látták. Aida: azt szoktam mondani, hirtelenjében két operát tudok, ami minden újításnak, újraértelmezésnek szilárdan ellenáll, magyarán: nincs mit tenni velük, egyikük éppen az Aida. (A másik is "mozdíthatatlan" környezetben játszódó, statikus, nagy kórusos, csilivili jószág) Nem tanácsolnám egyetlen rendezőnek sem, hogy különösebben bolygassa meg. Na de még egyszer (már kérdeztem): hogy kerül Aida csizmája topánkája a Molnár- (és nem a Sámson és) Delila asztalára? Érteni vélem a személyes érintettségedről, sértettségedről szóló humoros megjegyzést, de ezen az alapon az egész világ tele van sértett, sértődött emberekkel, mindazokkal, akiknek nem tetszett 1-1 színházi vagy operaelőadás, irodalmi alkotás, film, festmény, szobor, épület ... akár vissza is követelhetnék a vételárat vagy a belépti díjat, de a többség azért mégsem nullázná le 1/1 ahogy van a neki nem tetsző alkotás alkotóját  Egy életműből nem ragadható ki 1-1 (néhány?) sikertelen vagy annak gondolt opusz, ahogyan 1-1 sikeres darab sem tesz okvetlenül sikeressé valakit örök időkre, bár utóbbira akadnak példák.



A letiltott Deliláról fenntartom: jobb egy átírt -következetes szóhasználatoddal: meghamisított- Delila mint egy semmilyen. Ha jól értem, te sem ismered különösebben a darabot, a nyíregyházi adaptációt pedig biztosan nem, mert letiltották és az egyetlen előadást is üres nézőtér előtt tartották meg. (Vö. futballmeccsek üres lelátók előtt, büntiből.) Ha egyszer színre akarják hozni -és nem pl. a Játék a kastélybant vagy A testőrt ezredszer, esetleg színtelen-szagtalan kivitelben- és sikerre szeretnék vinni a még általad is (1371) gyengébbnek tartott darabot, akkor azt bizony, szintén a te szavadat kölcsönvéve fel kell turbózni. Mohácsi(ék) felturbózásai gyakran megosztóak -még egyszer: a legkevésbé sem vagyok elfogult Mohácsi-fan, sőt- de mindig mindenhol feltűnést és ami ennél fontosabb: komoly közönségérdeklődést keltenek. Ha nem így lenne, nem kapkodnának utánuk a színházak. A mai színházi -és egyéb- klímában különösképpen nem ... és mégis. Talán mégiscsak valamiért. Biztosan nem Mohácsi "csókos"-státusza okán, ellenkezőleg..


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43712019-09-12 14:38:37

Kis keresgélés után ezt találtam ... így most még inkább megbecsülöm, hogy ott lehettem a vasárnapi koncerten.


Társművészetek • 13742019-09-12 09:05:38

Ez is egy vélemény, ízlés. Másnak meg más a véleménye, ízlése. A színházak pedig szabad szellemi műhelyek, legalábbis jobb helyeken és szabadon állítják össze műsortervüket. Aztán a közönség majd eldönti, mi tetszik, mi nem. Ezúttal nem lesz lehetősége eldönteni. Reklámnak viszont jó a letiltás.


Társművészetek • 13732019-09-12 09:00:46

Állást foglalni szabad, bár elég különös dolog olyasmiről, amit nem ösmerünk. Nem értem, hogy kerül Aida Delilához, de majd lesz magyarázat. Lehet, hogy Lukin Ágnes értéket mentett ... az ismeretlenség számára. Egy átírt (szóhasználatoddal: hamisított) és/de játszott Delila többet ér mint egy semmilyen.


Társművészetek • 13722019-09-12 08:54:08

Pontosan erről lehet(ett) szó. Plusz privát tegnap, más témában.


Momus-játék • 57202019-09-12 08:43:21

Kedves -z-, Isten éltessen születésnapodon, mindenkor! Aktuális: hogy hol működik az Arvo Pärt Központ,délig titok ;-) de azt tudjuk, hogy sokunk egyik fő szellemi-zenei központja itt, a Momuson működik: ezúton köszönjük neked és -dni-nek :-)


Pantheon • 23812019-09-12 08:22:35

Rajk László (70) Kossuth-díjas építész, belsőépítész, látvány- és díszlettervező


Társművészetek • 13672019-09-11 17:06:33

Kovalik Balázs sok év után először állít színpadra prózai előadást hazai színpadon.  A nyáron tragikusan fiatalon távozott Térey János nem sokkal halála előtt fejezte be Lót – Szodomában kövérebb a fű című, az Örkény Színház felkérésére írt drámáját, melyet december 20-át láthatja először a közönség. (Forrás: Örkény Színház honlapja.)


Kimernya? • 32042019-09-11 14:14:33

A vak is látja, még inkább hallja ;-) csak még azt nem, hogy ki követte el...frissítés: 14h42 megvan...ahány felvétel, annyiféle hangzás.


Társművészetek • 13662019-09-11 10:39:38

Én sem foglaltam és nem foglalok állást, már csak azért sem, mert sem az eredeti darabot sem a bemutatni szándékozott verziót nem ismerem. Van azonban egy olyan érzésem, hogy Horváth Ádám nem folyamodott volna ilyen drasztikus eszközhöz. Alighanem megértőbb, tárgyalásra és kompromisszumra készebb, empatikusabb lett volna mint a családi "ezüstöt" azaz Molnár Ferenc szellemi -és abból származó anyagi- hagyatékát immár átvevő, az örökség képviseletét az index.hu szerint ellátó Lukin Ágnes.


Társművészetek • 13642019-09-11 09:21:15

Ritka és ritka sajnálatos színházi esemény: közvetlenül a premier előtt a Molnár Ferenc-örökösök letiltották a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház új Delila-produkcióját, amit a Mohácsi-testvérek jegyeztek (volna) rendezőként-dramaturgként. A teljes semlegesség jegyében a színház sajtóközleményét linkelem be.


Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. • 8252019-09-11 08:36:44

Kicsit szétnéztem, tényleg elég vegyes a kép Margaret Tynes születési évszámát illetően. Mivel a kánon szerint 1929-ben született, inkább néhány 1919-es születést rögzítő linket osztok meg: 



https://hu.pinterest.com/pin/32299322301131410/ (beírás éve hiányzik)



https://rateyourmusic.com/artist/margaret_e__tynes



https://library.greensboro-nc.gov/home/showdocument?id=33341



Várnai Péter Operalexikona 1930-as születést regisztrál, ám nem túl életszerű, hogy a new yorki City Center Operában való debütálásakor (1949) 19-20 éves lett volna, bár nem kizárt. Másfelől a MET-ben 1974-ben énekelt először és utoljára éspedig három Jenufát (azaz nem a Kostelnickát!). Én már a hetvenes években láttam őt, egy szolid Aidát énekelt az Erkelben.


Kimernya? • 32012019-09-10 20:51:03

Én láttam, de nem akartam, hogy macskás (meg)nehezteljen rám ;-)


Operett, mint színpadi műfaj • 40532019-09-09 15:55:25

Humornak szántam ld. szmájli a végén + annyira szeretem ezt a Fleury-belépőt (ld. a linket) ... vele.


Operett, mint színpadi műfaj • 40512019-09-09 13:15:03

Ajjaj, Honthy Hanna már az autómobilt, a repülőgépet és a mozit sem tartotta sokra ;-)


Operett, mint színpadi műfaj • 40502019-09-09 12:59:03

Kedves joska141, köszönöm, én is elgyönyörködtem tegnap délután a fotókban, bár a mikroportokra nem figyeltem föl. Érdeklődéssel várjuk a képsorozat címénél -"Csodálatos képeken a Csárdáskirálynő felejthetetlen premierje"- kissé árnyaltabb, igazi, pro és kontra értéksemleges kritikákat, már ha egyáltalán léteznek olyanok. Mikroportot többnyire musical- és szabadtéri előadásokon, gálaesteken szoktam látni, ezek szerint már klasszikus operett-előadásokon is tért és decibeleket hódít. Milyen bölcs volt pl. Mahler, amikor nagy szimfonikus műveit, köztük a tegnap este megcsodált (ld. Nemzeti Hangversenyterem...-topik) III. szimfóniát akkora apparátusra írta, ami -egyelőre?- nem igényel effajta kütyüket :-)


Operett, mint színpadi műfaj • 40492019-09-09 12:36:20

"Operettrajongóknak szóló, egész estés szórakoztató műsorunk a Hosszú az éjszaka…  -Eisemann est" címmel hirdette az Operettszínház "a Kálmán Imre Teátrumban helyet kapó gálaműsorát" ... amely(nek előadásai) egy friss közlemény szerint "technikai okok miatt elmarad(nak)."   A jegyek visszaválthatók 2019.10.01-ig, vagy becserélhetők bármely más előadásra.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43662019-09-09 08:51:51

Gustav Mahler már évtizedekkel ezelőtt a zeneszerzők egyik megasztárjává lépett elő,nem véletlenül. Az ő "kócos", csapongó, szélsőséges érzelmeket vegyítő, groteszk-fájdalmas, naiv-tragikus, komor-humoros, emelkedett-triviális zenei és zenén kívüli világa pontosan és az évek, évtizedek múlásával nézetem szerint egyre pontosabban képezi le a fenti jelzőkkel körülírható, ellentmondásokkal terhes és immár egyre baljóslatúbb, sötétedő mai való(s) világunkat; ezt értheti és érezheti meg, teszi magáévá Mahler szűkebb s tágabb közönsége, ezt értem-érzem és szeretem Mahlerben magam is laikus hétköznapi, olykor ünnepi nézőként-hallgatóként. Legterjedelmesebb alkotását, az említett attribútumok szinte mindegyikét magába olvasztó III. szimfóniát nemigen tudom elképzelni és nem szeretném meghallgatni "hétköznapi" előadásban. A valljuk be, nem igazán közönségcsalogató alkotás kitűzésének akkor van értelme, akkor számíthat telt házra, a számára kijáró ovációra, ha olyan kvalitású együttes hozza mint a MüPában tegnap este fellépő Izraeli Filharmonikus Zenekar, élén az együttessel történetesen egyidős, vele immár a szó legjobb értelmében úgyszólván összenőtt Zubin Mehtával. Negyedszázaddal ezelőtt, a Margitszigeten hallottam legutóbb ezt a formációt, akkor Mahler I. szimfóniáját és Bartók Concertóját játszották. (Zárójelben: ugyanazt a műsort, amit évekkel korábban Mehta a Los Angelesiekkel vezényelt el az Erkel Színházban és amit szintén hallottam.) Ha már fentebb szórtam a mahleri jelzőket, igyekszem visszafogni az együttest, karmesterét és a produkciót méltató jelzőimet: emlékezetes, nagy koncert volt. Nem emelném ki egyik hangszercsoportot sem: a szokásostól eltérően ültetett vonóskar bámulatosan homogén, kifejező tónusa ugyanúgy lenyűgözött, miként a gigantikus méretű fúvós és ütős szekció teljesítménye. Mindazonáltal kötelességem rögzíteni a színfalak mögötti nevezetes  postakürt- és a szintén híres harsonaszóló előadóját, az első oboás, első fuvolás és a koncertmester pompás munkáját. Beugróként Gerhild Romberger -Fischer Iván és a Fesztiválzenekar díjnyertes III. szimfónia-felvételének közreműködője- énekelte a Nietzsche Zarathustrájának szövegére komponált szépséges altszólót, az ötödik tétel kórusszólamát a Magyar Rádió Énekkara (női kara) -karigazgató: Pad Zoltán- és Gyermekkórusa -karigazgató: Dinyés Soma- adta elő sikeresen. Mindama kivételes összecsiszoltság, összhang, kisugárzás, százpercnyi élmény fő forrása, egyben kovácsa: Zubin Mehta. Az idős maestro  lassan, törődötten, bot segítségével jött be és ült fel a karmesteri dobogóra, ülve, többnyire apró, jelzésszerű mozdulatokkal "kísérte le" a darabot. Az idézőjeles "lekísérés" itt természetesen a mű és előadóinak szuverén birtoklását, egy hosszú élet magától értetődő tapasztalatát, zenekarával való tökéletes együttlélegzést jelenti, azt a szférát, ahol ő már nem csupán szavak nélkül, de teátrális, tapscsiholó gesztusok, nagy lóbálások nélkül vonja bűvkörébe művészeit és hallgatóságát. Talán búcsúja volt ez a hangverseny a pesti közönségtől: -bár tévednék!- méltó a műhöz, méltó régi nagy híréhez ... és méltó hálás közönségéhez,amely tízperces tapsviharral honorálta a kivételes eseményt.



Az Izraeli Filharmonikus Zenekar koncertje, karmester: Zubin Mehta - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2019. szeptember 8.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43652019-09-08 10:34:22

A MüPa közleménye szerint az Izraeli Filharmonikus Zenekar ma esti koncertjén Mahler III. szimfóniájában az énekszólót a megbetegedett Mihoko Fujimura helyett Gerhild Romberger német mezzoszoprán adja elő.


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

"Józsa Tamás és Lázár Dániel szerzői estje"
JÓZSA TAMÁS: Vigilate mecum
Józsa Dalma, Rozsnyói Judit, Körmendi Johanna (hegedű)
LÁZÁR DÁNIEL: Quartet „E”
Szabady Ildikó (fuvola), Tóth Csamangó Blanka (klarinét), Schaff Magdolna (hegedű), Puskás Bernadett (gordonka)
LÁZÁR DÁNIEL: Lux Aeterna
Aya Shirai (gordonka), Lázár Dániel (zongora)
JÓZSA TAMÁS: Floyd
Tritonus Guitar Trio: Molnár Levente, Szurgyi Gergely, Varga Bálint (gitár)
LÁZÁR DÁNIEL: Air
Aya Shirai (gordonka), Riko Hosomi (zongora)
JÓZSA TAMÁS: Vinea mea
Józsa Dalma (hegedű), Kósa Lőrinc (bariton), Frecska Rebeka (fuvola), Láposi Dániel (vibrafon), Tóth Barnabás (gordonka)

18:00 : Budapest
Marczibányi Téri Művelődési Központ

Ninh Duc Hoang Long (tenor), Balogh Ádám (zongora)
Duna Szimfonikus Zenekar
vez.: Kanai Toshifumi
Jótékonysági koncert a Törös alapítvány javára
ROSSINI: Sevillai borbély - nyitány
DONIZETTI: Szerelmi bájital - Nemorino áriája
LEONCAVALLO: Mattinata, op. 5
BEETHOVEN: Holdfény szonáta („Mondschein-Sonate”) - I. tétel
CSAJKOVSZKIJ: b-moll zongoraverseny

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Kállai vonósnégyes:
Kállai Ernő, Szajkó Géza (hegedű), Dráfi Kálmán (brácsa), Balázs István (cselló)
Balog József (zongora)
"Kamarazene karnyújtásnyira"
BARTÓK: 2. vonósnégyes, BB 75
BEETHOVEN: 11. (f-moll) vonósnégyes, op. 95 („Serioso”)
BRAHMS: f-moll zongoraötös, op. 34

19:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Halmai Katalin (ének), Dorota Anderszewska (hegedű), Bálint János (fuvola)
Szokolay Balázs (zongora)
"Liszt Születésnap Bevezető Koncert"
LISZT: Három dal Schiller Tell Vilmosából
LISZT: Zarándokévek, Második év: Itália – 1. Sposalizio
LISZT: Wartburg Lieder – 4. Walter von der Vogelweide
LISZT: Epithalam (hegedű-zongora változat)
LISZT: Romance oubliée (hegedű-zongora változat)
LISZT: Benedictus a Koronázási miséből (hegedű-orgona változat)
LISZT: S’il est un charmant gazon
LISZT: Comment disaient-ils
LISZT-BÁLINT JÁNOS: 2. magyar rapszódia

19:00 : Budapest
BMC Könyvtár

"Billentyűs történetek 3/2"
Tóth-Vajna Zsombor történelmi billentyűs hangszereket bemutató sorozata.
FRESCOBALDI: Partita sopra Ciacona (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Toccata Quarta (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Toccata seconda (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Aria detta la Frescobalda (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Capriccio di durezze e ligature
FROBERGER: Toccata in G
FROBERGER: Ricercar
BUXTEHUDE: Toccata in G
BUXTEHUDE: Nun lob mein Seel den Herren
LÜBECK: Chacon ex A
"Stile Italino" - Frescobaldi és hatása a német zenére

19:00 : Budapest
Nádor Terem

"Lukács Péter (az unoka) brácsaművész és barátai"
Lukács Pál 100 sorozat/1.
MOZART: Kegelstatt trió, K. 498
HINDEMITH: Szonáta-fantázia, op. 11, No. 4
MAX BRUCH: 3 Stücke für Klarinette, Bratsche und Piano aus, op. 83

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Süle László (zongora), Borbély Mihály (fafúvók), Kántor Balázs (gordonka)
Süle László és Borbély Mihály szerzeményei
Klasszikus és jazz

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Mayu Kishima (hegedű)
Pannon Filharmonikusok
Vezényel: Gilbert Varga
"Virtus & eksztázis"
HAYDN: E-dúr szimfónia, Hob. I:12
LALO: Spanyol szimfónia, op. 21
SZKRJABIN: Az eksztázis költeménye, op. 54

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)
19:00 : Szeged
Szegedi Nemzeti Színház

PUCCINI: A köpeny / Gianni Schicchi

19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

Csuprik Etelka (zongora)
"Liszt Fesztivál"
SZERKESZD TE IS A PORT.HU-T!
LISZT: Zarándokévek – Második év: Itália S. 161.
Sposalizio
Sonetto 104 del Petrarca (104. Petrarca-szonett)
Szonáta h-moll S. 178.
CHOPIN: Grande Valse Brillante Op. 18.
Nocturne No. 4, Op. 15 No. 1. F-dur
Mazurka Op. 17, No. 4. a-moll
SCHUMANN: Carnaval, Op. 9.

19:00 : Debrecen

Maxim Vengerov (hegedű)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt
"A tánc apoteózisa"
RAVEL: La Valse
BRUCH: 1. (g-moll) hegedűverseny, op. 26
RAVEL: Tzigane
R. STRAUSS: A rózsalovag – szvit
A mai nap
született:
1706 • Baldassare Galuppi, zeneszerző († 1785)
1898 • Lotte Lenya (Karoline Wilhelmine Blamauer), énekesnő, színésznő († 1981)
1927 • Lakatos Gabriella, balett-táncos († 1989)
1945 • Jávori Vilmos, jazz-muzsikus († 2007)
elhunyt:
1545 • John Taverner, zeneszerző (sz. kb. 1490)
1893 • Charles Gounod, zeneszerző (sz. 1818)
1944 • Viktor Ullmann, zeneszerző (sz. 1898)
1968 • Tóth Aladár, zenetörténész, 1946 és 1956 között az Operaház igazgatója (sz. 1898)