vissza a cimoldalra
2018-10-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61137)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4069)
Társművészetek (1278)
Kedvenc előadók (2824)
Milyen zenét hallgatsz most? (24998)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Momus társalgó (6348)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11291)
A csapos közbeszól (95)

Zenetörténet (236)
Élő közvetítések (7453)
Kelemen Zoltán, operaénekes (90)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2931)
Opernglas, avagy operai távcső... (20145)
Simándy József - az örök tenor (552)
Operett, mint színpadi műfaj (3714)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1115)
Pantheon (2264)
Balett-, és Táncművészet (5560)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1503)
Franz Schmidt (3197)
Momus-játék (5543)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4355)
Ilosfalvy Róbert (816)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2606)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Edmond Dantes
Leírás:
Honlap:
   


Edmond Dantes (3416 hozzászólás)
 
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611362018-10-17 19:11:10

Egyetertek...de hol van a (tiszta?) viz? A "dolog" pedig kikerult a koztudatba espedig MAO sajtosa reven ld. itt lejjebb. Es valszeg az szamit "hivatalos kozlemenynek" is. Innentol fogva a gyozelmi jelentesek kovetkeznek. Tatjana nenenk (tiszteletjegye birtokaban) minden eloadason onfeledten vastapsol majd.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611342018-10-17 09:39:13

Nezetem szerint nem jo es foleg nem taktikus egyetemlegesen elmarasztalni valakit. A patas ordognek is lehetnek jo otletei, sikeres produkcioi. Es Foigazgato ur nem patas ;-) Celzottan kell nagyito ala venni 1-1 projektet mint teszi azt pl.az ASz is MAO-ban. A new yorki turne is meger(ne) egy alapos ASz, EMMI stb.vizsgalatot..na persze 100% semleges alapon. Mas kerdes, remelheto-e ilyen. Jo esellyel erdekes dolgok derulnenek ki az egesz, turnenak csufolt penzszorasrol. Az eselyek azonban nem jok erre.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611322018-10-16 22:03:54

...majd hazajon es megirja sokadik levelet draga Tatjana nenjenek (v.o. Az ezeregyejszaka mesei), amiben eldalolja sokadik dicshimnuszat es megveto kezlegyintessel lesopri "irigy es orokke askalodo, akadekoskodo" kritikusait, akik meg egy ilyen vilagraszolo diadalmas turne kakajan is keresik a csomot.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611302018-10-16 18:38:44

Ugyan miert is nem kell kifizetni a teremberletet es minden mas kapcsolodo koltseget? Jo esellyel mindent ki kell fizetni: teremberletet,lekotott szallitasi koltsegeket, gazsikat, napidijakat stb.talan csak jogdijakat es kottakolcsonzesi dijakat nem kell fizetni a meg nem tartott eloadasok utan...ha idoben tortent a lemondas.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611232018-10-15 22:16:36

Ahogyan a Nagy-Magyarorszag turne penzugyi forrasa is a magyar adofizetok penze volt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611182018-10-14 18:44:47

Csak ne fellabon, mert el fog zsibbadni ;-) egyebkent a mar belinkelt cikkben kozoltek szerintem hivatalos kommunikacionak szamitanak, mivel MAO sajtosatol szarmaznak...legfeljebb -mint mondani szokas- nem bontjak ki az igazsag minden reszletet. Sot..


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611112018-10-13 12:57:00

Az "ellenszelet" ezúttal az illetékes amerikai szakszervezetek fújják, természetesen Soros megbízásából, elvégre ő ott tényleg hazai pályán focizik énekel és táncol. És nevet.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611102018-10-13 12:51:10

Nem tudható, milyen ott a mostani szakszervezeti megállapodás, az idők ott is változnak, de az biztos, hogy nem két héttel turné előtt kellene tudomást szerezni az ottani szakszervezeti előírásokról...már ha ez a blőd blabla igaz lenne. Nem az.



A bevételkiesés és az (idézem) "csak presztizsveszteség" mellett tovább vizsgálandó, ki kell-e fizetni pl. a terembért és számos egyéb kapcsolódó költséget (pl. előre megrendelt szállításokat stb.) az elmaradt előadások napjaira. Nyilvánvalóan igen = további költségek, károk. Az egész ügy egy nonszensz, jogilag is, más tekintetben is. Nem folytatom (egyelőre)... 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611052018-10-12 21:22:38

Blablabla...na ja, arrafelé drágább a vatta mint a szomszéd országokban... avagy akkor legkisebb a veszteség, ha ki sem nyit az üzlet. Ennyit arról, hogy "Az Opera nem veszít ezen, hanem spórol."



De most komolyan: két hét múlva (!) kezdődő turné esetében ma = október 12-én délután derül ki "az amerikai szakszervezetek által diktált rendkívül magas műszaki költség és különös működési metódus"?? Meg hogy "az amerikai szakszervezetek..nem engedik a túlórát a díszletépítő munkásoknak és a műszaknak, magyar kollégákat pedig egyáltalán nem alkalmazhatnak az előadásokon". A megtartásra kerülő előadásokon mindez nem érvényes? Azokon mi lesz és ki lesz? Viccnek is rossz és szánalmas. Szerződést kivel kötötte MÁO a turnéra? Mi áll benne erről? Tudom, üzleti titok. Ennél kevesebbért is fejek szoktak hullani egy következményekkel bíró orsz...khm...operaházban.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 611022018-10-12 16:45:15

Ez most komoly kérdés? Nem tudok róla, hogy színház(ak) felújítása idején akár csak rövid ideig is a társulat(ok) nem tart(anak) előadásokat az anyavárosban. 


Kimernya? • 27672018-10-12 15:26:08

És ezt Te Deummal háláltad meg.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610982018-10-12 15:19:32

Mégis kire tetszik gondolni, aki majd "beleköt"? Kásler Miklós emberminiszterre? Vagy Szakács "Savonarola" Árpádra? Mert ő már tényleg belekötött a főigazgatóba, nem kicsit, nagyon. Vagy Domokos László nemfideszes ÁSz-elnökre? Mert már ő is belekötött a főigazgatóba, nem kicsit, nagyon.



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610972018-10-12 15:11:55

Én magamat persona non grátisznak szoktam titulálni :-)


Opernglas, avagy operai távcső... • 201412018-10-11 10:14:50

Leonard Bernstein, aki nagyobb volt az életnél - a 444.hu mai cikke a zeneszerző-karmester életéről  i t t.


Bernstein- és Stokowski-szabály • 302018-10-11 10:13:54







Leonard Bernstein, aki nagyobb volt az életnél - a 444.hu mai cikke a zeneszerző-karmester életéről  i t t.




 


Társművészetek • 12752018-10-11 09:52:39

Kásler Miklós emberminiszter: "Magam kultúrharcot nem érzékelek, de az biztos, hogy mindenfajta túlzott befolyást meg kell szüntetni."..."Az elmúlt évtizedekben gyakorlattá vált, hogy egyesek megmondták, ki a tehetséges és ki nem az. Ezek a minősítések jó néhányszor nem egyeztek a személyes véleményemmel, ízlésemmel. A kultúra területén dolgozóknak és döntéshozóknak feladatuk, hogy a kulturális értékeket juttassák el az emberekhez." (Magyar Idők, 2018. október 11.)



Vajon mire számíthatnak azok a kulturális intézményvezetők, -köztük pl. akár Ókovács Szilveszter MÁO-főigazgató- akik "megmondják, ki a tehetséges és ki nem az", "túlzott befolyásuk van" és a minősítésük nem egyezik a miniszterével? Arra számíthatnak, ami pl. legutóbb Pröhle Gergellyel történt? Eddig úgy tudtam, hogy éppenséggel a kulturális intézményvezetők döntenek az általuk vezetett intézményben történő munkáról és felelősek azért, hogy megmondják, ki a tehetséges és ki nem az. Vagy ezentúl a miniszter dönti majd el, ki énekelje Mimit vagy ki táncolja el Odette szerepét? A kritikusoknak is a miniszter mondja majd meg, ki a tehetséges és ki nem az? A közönségnek, az olvasóknak, a tárlatlátogatóknak a miniszter mondja majd meg, ki a tehetséges és ki nem az? Szóljon valaki, ha rossz a gondolatmenetem! A gondolatmenetemről is a miniszter mondja meg,jó-e vagy rossz? 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610932018-10-09 08:04:15

Ajjaj! Ha balett-táncosok már (fel)emelni sem tudnak, akkor ott tényleg nagy a baj.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40662018-10-08 13:17:36

Hát ez az: hogyan is érthettem volna meg..."csak közönség" vagyok. Szerencsére -mint már írtam- az opera-, koncert-, színházi és más előadásokat nem csupán és nem is elsősorban "szakavatottabbaknak" és/vagy kritikusoknak játsszák. Őket ugyanis eltartja a szakma, míg a szakmát a ("buta", "vak", "süket" stb.) közönség tartja el. Továbbá a café momus és fóruma demokratikus intézmény, ahol -remélem- helye van a közönség (vö. vox populi) hangjának, egyebek közt a fent említettek miatt is. A tévedés joga pedig fenntartva...mindenkinek, ugyebár.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40642018-10-08 08:43:58

Az "arcberendezés" szót -ha valaki nem észlelte volna- eufemisztikus célzattal használtam. Jobb lett volna, ha azt írom: "csúnya"? Tekintetét és arcát több kiló smink ékesítette, gratula azoknak, akik a smink alatt -lelki szemükkel- meglátták "buta" és "kifejezéstelen" tekintetét. A new yorki közönség nyilván vak és süket. Ők ugyanis előadás végén szétszedték a Házat, amikor az énekesnő kijött a függöny elé. (Talán még Netrebkónál is nagyobb tapsot kapott.) Vagy csupán elfogadták és tudomásul vették azt, -amit itt nem mindenki- hogy pl. a szünetben felidézett Homert, Cossottót, Simionatót már nem hallgathatják meg a szerepben. (Ahogyan pl. Obrazcovát sem, aki ugyanott éppen Amnerisszel debütált.)



PS: Ég óvjon a "szakavatottabbaktól"! Operát, koncertet, színdarabot -horribile dictu- nem "szakavatottabbaknak" sőt, nem (nem elsősorban) kritikusoknak játszanak, hanem közönségnek. Persze a közönség vak, süket és buta (ja, és le van fizetve), ha nem a "szakavatottabbakkal" azonos a véleménye. Én csak közönség vagyok. Lehet, hogy vak, süket és buta, de lefizetett biztosan nem.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66872018-10-07 22:22:03

Nem vagyok Netrebko-fan. Szerepkört vált(ott), mert hangja és életkora miatt ezt szükségesnek gondolta. Egyébként a szünetbéli interjúban tiszteletreméltó őszinteséggel mondta körülbelül azt, hogy szerepe(ke)t hideg fejjel és érző szívvel, semmi egyébre nem gondolva kell énekelni és ő ezt teszi. Baj? Legalább megvallja. Antonenko pedig világraszóló Otellót énekelt Pesten. Aki hallotta, megerősítheti. Ki fog derülni, melyik az igazi Antonenko: a januári pesti vagy az októberi new yorki. Vagy mindkettő. (Zárójelben: Ókovács Szilveszter mint a világ legjobb Otellóját aposztrofálta őt.) Talán túlzás azt kijelenteni, hogy "nem volna szabad engedni énekelni"..


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66852018-10-07 21:56:54

Láttam Cossotto pesti Amnerisét: valóban királynői hang és jelenség, becses operai élményem volt az az este az ő jóvoltából. És ő énekel régi Aida-lemezemen is, a most eltávozott Caballé és az általad is említett Domingo (no meg Cappuccilli és Ghiaurov) társaságában,Muti vezényel.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40602018-10-07 21:44:35

Radames részéről biztosan ;-)


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 29212018-10-07 11:23:05

Eljött hát a nagy pillanat a new yorki Metropolitan közönsége számára és az én számomra is. Tavalyi salzburgi bemutatkozása után Anna Netrebko most a Lincoln Centerben is elénekelte Aidát, talán immár végleg belépve a drámai szoprán fach szerepkörbe. A színpadi keretek nem éppen újak, bár nehezen támadhatók:  Sonja Friselli régi rendezésének látható célja ma is érvényes lehet: a világ első számú operaházának színpadán legyen a leghatalmasabb díszlet, ott mozogjon a legnagyobb kórus és statisztéria, lehetőleg nyílt színi taps fogadja a színpadképeket (fogadta), szóval minden legyen superbGianni Quaranta díszletei és Dada Saligeri jelmezei is ennek a legaidább Aidának a készséges szolgálatában állnak. Talán igazuk van: nem ismerek még egy olyan operát, ami annyira ellenállna bármiféle értelmezésnek, újításnak, mint az Aida. Elefánt ugyan nem jelent meg, de lovak igen, meg seregnyi "egyiptomi" és "etióp" katonaság és népség, udvartartás és papok, mindenféle rendű és rangú szereplők sokasága. Nicola Luisotti nem kimagaslóan és/de a Netrebko-feast fényét nem elhalványítva irányította zenekarát (remek fúvós szólókat hallhattunk!) és kórusát. Az ítélkezési jelenetben számomra újdonság volt, hogy Ramphis és csapata csak a verdiktre jön elő, a vádak háromszori ismertetése a színfalak mögött, hangszórókon keresztül hullik Radames fejére. A papnők tánc helyett csupán harci díszekkel ékesítették fel a csatába induló hadvezért és az etióp gyerekek táncát is egyetlen felnőtt táncospár lejtette el. Amnerist bizonyára nem hódította meg a kissé pocakos férfi szólista. A nagy balettbetét viszont -részben felülről vetítve- hatásos volt.



De mit számít mindez, amikor mindenki Annája énekel, játszik és él a színpadon!? Amennyire meg tudtam ítélni, a díva mostanra valamennyit (vissza)karcsúsodott, többnyire ólomsúlyú énekestársaihoz viszonyítva látványosan. A Ritorna vincitor-ária nagyobb részét sajnos teljesen "elmosta" a technika ördöge, a service error azaz a közvetítés szünetelése miatt belépője értékelhetetlen. Remekbe sikerült viszont a szinte végigénekelt harmadik felvonás, az O patria mia-végi cé -ha nem is Leontyne Price-i súllyal és terjedelemben, de- megvolt és a II. felvonás concertatójában is szépen átszólt hangja az együttesekben. Jelenléte hangsúlyos, színészi játéka most is sugárzó. Számomra a (másik) nagy reveláció Anita Rachvelishvili Amnerise. A nem túl előnyös külsőt és arcberendezést egy szempillantás alatt megbocsátottam neki, amint először megszólalt. Ezt az éjfeketén izzó, de ha kell, puhán olvadékony, minden regiszterében tökéletesen kiegyenlített, gyönyörű hangot nem lehet kifejleszteni: ezzel születni kell, ha még van hová,  továbbfejleszteni és karbantartani. Rachvelishvili szereplése minden percében uralja a színt, akár több száz szereplő között ül vagy áll, de még a III. felvonásban is érezzük jelenlétét, amit pedig csak elindít és bezár egy-egy mondatával. IV. felvonásbeli duettje Radamesszel majd szóló nagyjelenete életre szóló operai élmény! A közönség falrengető ovációval honorálta teljesítményét.  Netrebko és Ő, Ő és Netrebko: értük érdemes sokadszor is megnézni Verdinek a Boccanegra mellett e tán legplebejusabb művét. Aleksandrs Antonenko januári pesti Otellójáról akkor a legnagyobb elragadtatással szól(hat)tam: annál keserűbb volt csalódásom tegnapi Radamese hallatán. Az Otellóban megcsodált erényei itt teljesen hiányoztak vagy érvényüket veszítették: a hatalmas, nyers hang nemcsak a nyitó áriát rontotta le (a végén zavaró fortéban kivágott magas bével), hanem későbbi megszólalásait is, az alakítás a záró O terra addio-ban -talán még pár hamis hanggal is súlyosbítva?- érte el mélypontját. A végén gyéren tapsoló, itt-ott búzó, dermedt közönséggel ő maga is dermedten nézett farkasszemet...erre senki nem számított, ő sem, a hallgatóság sem, mellesleg én sem. Indiszpozíció? Szereposztási tévedés? Hanyatlás? Tegnap este nem derült ki. Nem tetszett különösebben Quinn Kelsey nagy, de fakón zörgő, dobozból jövő-kellemetlen hangú Amonasrója sem. Az etióp királynak nem muszáj sem szépnek, sem szép hangúnak lennie, de ő számomra mindkét vonalon alulteljesített. Dmitrij Beloszelszkij korrekt, de nem kimagasló Ramphist hozott, Ryan Speedo Green megfelelő Király. A két debütáns Gabrielle Reyes (Papnő) és Arseny Jakovlev (Hírnök) volt.



Anna és Anita, Anita és Anna: két csoda. két csoda.



Verdi: Aida, MET, 2018. október 6. élő közvetítés a MüPa Fesztivál Színházábó


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40582018-10-07 11:09:26

Eljött hát a nagy pillanat a new yorki Metropolitan közönsége számára és az én számomra is. Tavalyi salzburgi bemutatkozása után Anna Netrebko most a Lincoln Centerben is elénekelte Aidát, talán immár végleg belépve a drámai szoprán fach szerepkörbe. A színpadi keretek nem éppen újak, bár nehezen támadhatók:  Sonja Friselli régi rendezésének látható célja ma is érvényes lehet: a világ első számú operaházának színpadán legyen a leghatalmasabb díszlet, ott mozogjon a legnagyobb kórus és statisztéria, lehetőleg nyílt színi taps fogadja a színpadképeket (fogadta), szóval minden legyen superb. Gianni Quaranta díszletei és Dada Saligeri jelmezei is ennek a legaidább Aidának a készséges szolgálatában állnak. Talán igazuk van: nem ismerek még egy olyan operát, ami annyira ellenállna bármiféle értelmezésnek, újításnak, mint az Aida. Elefánt ugyan nem jelent meg, de lovak igen, meg seregnyi "egyiptomi" és "etióp" katonaság és népség, udvartartás és papok, mindenféle rendű és rangú szereplők sokasága. Nicola Luisotti nem kimagaslóan és/de a Netrebko-feast fényét nem elhalványítva irányította zenekarát (remek fúvós szólókat hallhattunk!) és kórusát. Az ítélkezési jelenetben számomra újdonság volt, hogy Ramphis és csapata csak a verdiktre jön elő, a vádak háromszori ismertetése a színfalak mögött, hangszórókon keresztül hullik Radames fejére. A papnők tánc helyett csupán harci díszekkel ékesítették fel a csatába induló hadvezért és az etióp gyerekek táncát is egyetlen felnőtt táncospár lejtette el. Amnerist bizonyára nem hódította meg a kissé pocakos férfi szólista. A nagy balettbetét viszont -részben felülről vetítve- hatásos volt.



De mit számít mindez, amikor mindenki Annája énekel, játszik és él a színpadon!? Amennyire meg tudtam ítélni, a díva mostanra valamennyit (vissza)karcsúsodott, többnyire ólomsúlyú énekestársaihoz viszonyítva látványosan. A Ritorna vincitor-ária nagyobb részét sajnos teljesen "elmosta" a technika ördöge, a service error azaz a közvetítés szünetelése miatt belépője értékelhetetlen. Remekbe sikerült viszont a szinte végigénekelt harmadik felvonás, az O patria mia-végi cé -ha nem is Leontyne Price-i súllyal és terjedelemben, de- megvolt és a II. felvonás concertatójában is szépen átszólt hangja az együttesekben. Jelenléte hangsúlyos, színészi játéka most is sugárzó. Számomra a (másik) nagy reveláció Anita Rachvelishvili Amnerise. A nem túl előnyös külsőt és arcberendezést egy szempillantás alatt megbocsátottam neki, amint először megszólalt. Ezt az éjfeketén izzó, de ha kell, puhán olvadékony, minden regiszterében tökéletesen kiegyenlített, gyönyörű hangot nem lehet kifejleszteni: ezzel születni kell, ha még van hová,  továbbfejleszteni és karbantartani. Rachvelishvili szereplése minden percében uralja a színt, akár több száz szereplő között ül vagy áll, de még a III. felvonásban is érezzük jelenlétét, amit pedig csak elindít és bezár egy-egy mondatával. IV. felvonásbeli duettje Radamesszel majd szóló nagyjelenete életre szóló operai élmény! A közönség falrengető ovációval honorálta teljesítményét.  Netrebko és Ő, Ő és Netrebko: értük érdemes sokadszor is megnézni Verdinek a Boccanegra mellett e tán legplebejusabb művét. Aleksandrs Antonenko januári pesti Otellójáról akkor a legnagyobb elragadtatással szól(hat)tam: annál keserűbb volt csalódásom tegnapi Radamese hallatán. Az Otellóban megcsodált erényei itt teljesen hiányoztak vagy érvényüket veszítették: a hatalmas, nyers hang nemcsak a nyitó áriát rontotta le (a végén zavaró fortéban kivágott magas bével), hanem későbbi megszólalásait is, az alakítás a záró O terra addio-ban -talán még pár hamis hanggal is súlyosbítva?- érte el mélypontját. A végén gyéren tapsoló, itt-ott búzó, dermedt közönséggel ő maga is dermedten nézett farkasszemet...erre senki nem számított, ő sem, a hallgatóság sem, mellesleg én sem. Indiszpozíció? Szereposztási tévedés? Hanyatlás? Tegnap este nem derült ki. Nem tetszett különösebben Quinn Kelsey nagy, de fakón zörgő, dobozból jövő-kellemetlen hangú Amonasrója sem. Az etióp királynak nem muszáj sem szépnek, sem szép hangúnak lennie, de ő számomra mindkét vonalon alulteljesített. Dmitrij Beloszelszkij korrekt, de nem kimagasló Ramphist hozott, Ryan Speedo Green megfelelő Király. A két debütáns Gabrielle Reyes (Papnő) és Arseny Jakovlev (Hírnök) volt.


Anna és Anita, Anita és Anna: két csoda. két csoda.


 


Verdi: Aida, MET, 2018. október 6. élő közvetítés a MüPa Fesztivál Színházából


 


Kimernya? • 27632018-10-05 13:45:01

Kedves Katalin, a mai/hétvégi zenénk! Az aztán "Igen, igen, persze ismerem, de mi is lehet ez?" (tényleg olyan) ;-)


Kimernya? • 27612018-10-05 08:26:16

Falstaff-kérdés = jó kérdés, szeretjük: csak ezt akarjuk nyugtázni.



Grofé Grand Canyonja viszont öttételes...és (eddig vagy az utóbbi időben?) csak kettőt kaptunk ;-)


Kimernya? • 27592018-10-04 16:29:32

Továbbá tavaly volt egy pompás Tutto nel mondo é burla-zárófúgánk is.


Társművészetek • 12732018-10-04 16:18:27

A NER forradalom felfalja saját gyermekeit (is).


Kimernya? • 27582018-10-04 14:45:09

Egészen pontosan a II. felv. 2. képében Alice Ford szavaival: "Presenteremo un bill, per una tassa Al parlamento, sulla gente grassa" indult az akkori zene. Ismétlés a tudás anyja mint tudjuk...legkésőbb Grofé minapi Grand Canyonja óta...


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610882018-10-04 08:34:22

Kurz: saját karrierjét és Operaház (fő)igazgatói kinevezését kereshette ott...



Kicsit hosszabban: az akkor (is) éppen kormánypárti Magyar Nemzet ezzel a címmel-leaddel jelent meg 2010. november 4-én: "Felmentették Vass Lajos főigazgatót - Pazarló gazdálkodás, kifizetetlen számlák tömege, 1,3 milliárdos hiány az Operaházban". (Mindezt tényként állítva!) Megrázó részletek  i t t. Fél évvel később az index öles betűkkel jelentette: "Milliárdos visszaéléseket talált a lemondatott miniszteri biztos". MÁO ekkor már túl volt Horváth Ádám miniszteri biztosi és 48 órás (fő)igazgatói regnálásán. Egy további cikk (Mancs) mélyebb elemzése "Az operaházi botrány és előzményei" címmel  i t t, benne információk a rövid hivatali életű miniszteri biztos-főigazgató magas körökig érő családi kapcsolatairól. A végeredményt jól összefoglaló című „Elszámoltatás” az Operaházban: Egeret szültek a hegyek cikk (2015) atlatszo.hu-n  i t t. Lényege: a NAV megállapítása szerint a fő vádpontban (operaházi bál szervezésénél hűtlen kezelés) másfél millió Ft, további kilenc szerződésnél összesen tízmilliós károkozás történt, ami/k azóta el is évült/ek.



Zárszavam: ha ezen múlik, én örömmel összelapátolok másfél millát, de akár még tíz millát is, ha cserében 1,3 milliárd üti a markomat. Mottó: ld. feljebb = egér és hegy.



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610862018-10-03 21:39:12

Tiramisu megelőzött 2 perccel, én is ugyanezt akartam írni = ??? 



Avagy: na és? Mit kellene tudom?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610832018-10-03 16:45:10

Sem a papírkosárról sem a papírkosarasról nem tudok semmit.


Társművészetek • 12702018-10-03 16:41:56

Friss, hivatalosan még meg nem erősített hír: október 31-i hatállyal leváltják Prőhle Gergelyt a Petőfi Irodalmi múzeum főigazgatói posztjáról. Részletek  i t t. Ld.még ugyanerről ugyanitt 1258-at...



...továbbiakban felkészül???...(Szakács Árpád már felkészült.)


Társművészetek • 12692018-10-03 09:09:13

Csak hogy tudjuk: o = Szakacs Arpad ujsagiro es tarsashazkezelo az, aki az eddigi legelesebb tamadast intezte - Billy Ellioton keresztul- Okovacs Szilveszter foigazgato es tobb mas , konzervativnak, jobboldalinak tekintett kulturalis vezeto ellen.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610802018-10-03 08:54:56

ASZ allasfoglalasa mintha nem egeszen ezt az idilli kepet mutatna. Tessek atfutni!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610792018-10-03 08:50:52

Harmadszor is (61054,61056): benazik. Vagy inkabb mar arra sem kepes. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610762018-10-02 15:20:21

Lasd ugyanerrol meg 61054 es 61074 is = ugyanezt irtam a vegen. Benaznak.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610742018-10-02 09:43:45

Az Erkel újranyitásának én is örültem, de csak ezen a fórumon kb. ezredszer olvasok a újranyitásról hozsannázó laudációt. Talán már túl lehetne lépni rajta. Mellesleg (?) az Erkel mai állapota félkésznek (sem) nevezhető..a többi jelenleg csak ígéret. Az Ybl-palota felújításával kapcsolatban a minap tett közzé a "balsodorhoz" nem sorolható ÁSz súlyosan elmarasztaló jelentést, személy szerint említve-elmarasztalva a Főigazgatót. És még hol vagyunk a megnyitástól? Az Eiffel-szerelőcsarnok dicsőítését enyhén szólva is korainak tartom: ha már kész lesz, megnyitották, kialakult a repertoárja és a (törzs)közönsége és elnyerte a nézők,  továbbá az ott dolgozó művészek és személyzet tetszését, akkor térjünk vissza a dologra...


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610732018-10-02 09:30:21

"Fischer alig volt itt... , de ő mondott fel. Jobb is." Neki biztosan jobb, nekünk: aligha.



Kovalik Fidelioja nekem sem tetszett túlzottan, de nem tudok értelmezni olyan véleményt, amely valakinek a munkásságából egyetlen, neki speciel nem tetsző darabot emel ki. Én sem írom azt, hogy minden Kovalik-rendezéstől el vagyok ragadtatva (nem is láttam mindegyiket), pedig kiemelhetném például a Xerxest vagy a Mefistofele-t: mindkettő remekbe sikerült munka és a vártnál jóval szélesebb körben tett fogyaszthatóvá, kedveltté két, nem éppen tömegeket vonzó operát. Vagy 2006-os Mozart-rendezését a Millenáris-teátrumban.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610722018-10-02 09:22:14

Még egyszer (lásd itt 61054) emlékeztetni szeretnék, hogy Ókovács Szilveszter -és több más, "jobboldalinak", "konzervatívnak" számító személyiség, kulturális vezető- ellen nem a "balsodor" felől érkezett a legerősebb támadás, hanem a kormányközeli Magyar Idők "publicistája", konkrétan az illető Kinek a kulturális diktatúrája? c. jegyzetei felől.



Egyébiránt jómagam nem azt tapasztaltam, amit ön aképpen fogalmazott meg, hogy a (MÁO) vezetés bírálatának "régen nem volt politikai felhangja és indítattása". Csak bő három éve vagyok itt, de olykor, például az itteni rejtvények fejtése közben elő-előjönnek olyan régebbi momus-beírások, szócsaták, köztük erős politikai felhangúak is, amikhez képest a fórumunk mostani tónusát nyugodtan nevezhetjük akár kordiálisnak sőt családiasnak :-) És akkor még-már nem is láthatók az anno bizonyára kimoderált kommentek.



Az kétségtelennek tűnik, hogy a kritikai hangot mostanság finoman szólva is nehezen, konkrétabban: igen rosszul fogadják a hatalomban lévők, köztük például MÁO főigazgatója...de, még egyszer: nem csupán és nem elsősorban a "balsodor" felől, sőt.


Momus-játék • 55332018-10-02 09:06:15

Köszönöm, köszönjük!


Momus-játék • 55292018-10-01 17:43:46

Ugyanugy ellenorzom mindig, hogy elment-e a valasz mint forumtarsunk ld 5509..


Momus-játék • 55262018-10-01 15:16:22

Egészen biztosan senki nem írta Girej kánt? Mert én egészen biztosan írtam...;-)



A teljesség kedvéért és fölfedve megfejtésemet a maga teljes szépségében: valahogy úgy kezdtem, hogy "véleményes" lesz a hétvégi kérdés, ami nálam "árnyaltan" annyit jelent, hogy vita és/vagy reklamáció lesz. Eddig stimmel. Mivel több választ is elfogadhatónak véltem és vélek,  első körben Attilát, Boriszt és Girej kánt írtam, utána  Bajazidot (Vivaldi), II. Murádot (Erkel) és Tamerlánt azaz Timur Lenket (Vivaldi, Händel...ééés Puccini! Ő ui. Kalaf világtalan apukája, ha nem is "főhős".) Végül, mint számunkra legrettegettebb keleti uralkodót, II. Mohamedet neveztem meg, a Nagy Katalin fórumtársunk által is megjelölt (két) opera kiséretében. Dél óta tűnődöm: vajon sok vagy kevés volt(am)-e? 


Momus-játék • 55212018-10-01 10:10:39

Caruso-blog nem az én forrásom, csak a fórumtárs bejegyzését egészítettem ki az ottani idézet 1/1 bemásolásával.



A Koch-füzet plusz MÁO'100 évkönyv viszont egyértelműen a Faustot teszi időben korábbra = X.2-ára. A Koch-füzetet lejjebb már bemásoltam, MÁO'100 évkönyv 442.o. szerint pedig



Faust "Bem.1884.X.2.", Bánk bán "Bem.1884.X.5.", Lohengrin "Bem.1884.X.7."



Nem gondolnám, hogy a Lohengrin "Bem."  e l ő t t   volt egy "Bem. előtti" azaz "nulladik" Lohengrin, és nem is tudnám, melyik napon. Főleg ha -mint írod- a megnyitó vegyes műsora háromszor ment és ha X.2-án már bemutatták a Faustot...márpedig bemutatták.



 


Olvasói levelek • 112902018-10-01 09:21:22

Gratulálok a 20 éves Momus születésnapjához, további jó egészséget kívánok neki és szerkesztőinek a következő 20 év(ek)re!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610562018-09-30 11:25:24

Igen, pont ezek azok a "magas labdák", amiket könnyen le lehet ütni: "nem értették a zenét" meg "rossz a szöveg(ki)ejtés". És amelyik labdát könnyen le lehet ütni, azt a kritikusok le is ütik azaz lehúzzák a kérdéses produkciót. A rossz szöveg(ki)ejtés -akár igaz, akár nem- a kritikusok végső adu-ásza máskor, máshol is, ha másba esetleg nem tudnak belekötni. Ráadásul a Jenufát sokszor, sok helyen játsszák, tehát még azt sem lehet(ett) elvárni, hogy mint saját ritkaságnak örüljenek neki a házigazdák.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610542018-09-30 09:17:35

Valoban volna mit mondani a Fischer-Kovalik korszakrol -nem keves jot is!- persze nem csak pozitiv dolgokat, hiszen mint talaloan megallapitja, az eppen aktualis vezetes valakiknek soha nem volt/lesz jo. Azt is meg kell azonban allapitani, hogy Okovacs Szilveszter ellen az eddigi legfeltunobb es legnagyobb visszhangot kivalto tamadast  n e m  a "fo balsodor" hanem eppen ellenkezoleg: a "fo  j o b b sodor", nevezetesen a lejjebb emlitett savonarolai ambiciokkal megaldott vagy megvert, nemreg meg tarsashazkezelessel is foglalkozo "publicista" (igy=idezojelben: "publicista") inditotta el a Magyar Időkben. Lehet, hogy a tamadas vegul kamunak vagy vaklarmanak bizonyul, ezt majd a jovo donti el. Foigazgato ur a cikk megjelenese utan mindenesetre kezzel-labbal kapalodzott-mentegetozott-intezkedett a tamadast kozvetlenul kivalto Billy Elliot-ugyben. A balsodor nemhogy tamadni, de meg benazni sem tud.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610522018-09-29 09:11:14

Szakacs Arpad jelenleg az erre egyedul alkalmas szemely. O mar el is kezdte az "Okovacs (kifuras)-projektet". Esetleg Orban Janos Denes.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610512018-09-29 09:05:58

A"kedves" Vass Lajos -mint talan irtam mar- inkabb biodiszlet volt. Ameddig egy tehetsegtelen ambar jo politikai kapcsolatokkal rendelkezo szajhos elo nem bujt es mutatos handabandazast nem csapott a foigazgatoi iroda papirkosaraban turkalva. Csereben 48 orat igazgato lehetett. Vass Lajos viszont hagyta dolgozni a Fischer Adam-Kovalik Balazs parost. Talan ert annyit a munkajuk mint utodaike. Mondhatni joval tobbet ert. Szerencsejukre es a mi szerencsetlensegunkre a kulfold merhetetlenul azazhogy merhetoen tobbre ertekeli muveszi munkassagukat. De ebben sincs uj a Nap alatt pl. Mahler ota.


Momus-játék • 55192018-09-28 16:56:23

A Caruso-blog ide vonatkozó mondata így szól:



"Az Operaházban ez volt az első teljes opera, melyet már a megnyitó hetében, 1884. október 2-án Ormai Ferenc műfordításában bemutattak, ekkor Perotti Gyula (Faust), Odry Lehel (Mefisztó), Bignio Lajos (Valentin) és Emma Turolla (Margit) neve állt a szereposztás élén."



 


Momus-játék • 55182018-09-28 16:48:52

Én is ugyanarra a forrásra (Koch Lajos) hivatkozom. Ide másolom a kérdéses (5.) oldalt, kivastagítva a játszási dátumokat:



1. BÁNK BÁN. 0.4 fv. Szövegét irt a Egressy Béni. Zenéjét szerzetté: Erkel Ferenc. /Megnyitó előadás: csak l.fv. / 1884. IX.27



2. LOHENGRIN. Zenedr. 3 fv. Szövegét és zenéjét ir ­ t a Wagner Richard. Ford.: Böhm Gusztáv. /Megnyitó előadás: csak az l.fv. / IX.27



3. FAUST. 0. 5 fv. Szövegét irták: Barbier és Carré. Ford.: Ormai Ferenc. Zenéjét szerzetté: Gounod Charles. /Uj bet. 1939* IV.9«/ X.2.



4. BÁNK BÁN. 0. 4 fv. Szövegét irta : Egressy Béni. Zenéjét szerzetté: Erkel Ferenc, /ösbem. Nemzeti Színház 1861.III.9. Uj bet. 1890.X.5; 1895.XI.9; 1910.XI.26; 1929.X.6; 1940.III. 15:' korszerű színpadra alkalmazták a szöveget Nádasdy Kálmán és Oláh Gusztáv, a zenét Rékai Nándor; 1953.III.22./ X. 5 .



5 . LOHENGRIN. Zenedr. 3 fv. Szövegét és zenéjét ir ­ t a: Wagner Richard. Ford.: Böhm Gusztáv. /Uj bet. 1889.IX.15; i9iO.IV.29, Környei Bélával; 1931.X.20, Lányi Viktor uj fordításában; 1933.II.14; 1938. X I. 25; 1947.III.14./ X.7. 



6. A ZSIDÓNŐ /La juive/. 0. 5 fv. Szövegét irta : Seribe Eugen. Ford.: Jakab István. Zenéjét szerzetté: Halévy Fromental Jacques. /Uj bet. 1911.II.9; 1925. XII . 11./ X.9. 7. A TÉVEDT NÖ /La traviata/. 0. 3 fv. Szövegét ir ­ t a: Piave F.M. Ford.: Pataki. Zenéjét szerzetté: Verdi Giuseppe. /Uj bet. I913.X.11; I95O.V.26./ X.9.



7. A TÉVEDT NÖ /La traviata/. 0. 3 fv. Szövegét ir ­ t a: Piave F.M. Ford.: Pataki. Zenéjét szerzetté: Verdi Giuseppe. /Uj bet. I913.X.11; I95O.V.26./ X.18.



 


Momus-játék • 55162018-09-28 14:00:37

Wikipédia szócikke valóban ír 1884. szeptember 30-ai (komplett) Lohengrinről, az itt belinkelt és elég hitelesnek tűnő kiadvány viszont nem említi, ellenben az október 3-ai Faustot igen! MÁO'100 évkönyv ugyancsak megerősíti az október 3-ai Faust-időpontot. Ha a link nem nyílik ki, ez az:



file:///C:/Users/maku/Downloads/A_budapesti_Operah%C3%A1z_m%C5%B1sora_1884%E2%80%931959.pdf


Kimernya? • 27522018-09-28 13:52:10

Bocsánat, ez egyszer meg kell szólalnom. Mivel nem ismertem fel a tegnapi művet, de felismertem benne a cseleszta jellegzetes hangját, cseleszta-alapon kezdtem keresni, itt. Számos műbe belehallgattam a szócikkben említettek és nem-említettek közül. A szócikkben külön is említett Grofé-darabba csak és kizárólag azért nem hallgattam bele, mert nem nagyon régen -2017- már kérdés volt, ha talán nem is ez a tétel. Ismétlődések persze előfordul(hat)nak, de a Grand Canyon ilyen gyors visszatérésére -bár nagyon szép hely-  nem számítottam. Úgy kell nekem.


Operett, mint színpadi műfaj • 37052018-09-25 16:38:47

Mahler 28, Radnai Miklós 33 évesen lett az Operaház (fő)igazgatója olyan korban, amikor még nem volt "divat" ilyen fiatalon ilyen magas posztra kerülni. Természetesen se pro se kontra nem hasonlítom Szente Vajkot Radnai Miklóshoz, még kevésbé Mahlerhez, csak a korukat.


Operett, mint színpadi műfaj • 37032018-09-25 15:21:17

Hááát, ilyenkor szokás azt mondani, hogy nem vagyunk jósok :-)



Kikerestem Szente Vajk frappáns videóüzenet-pályázatát, fő erénye, hogy rövid. Ő -igaz, Lőrinczy György főigazgató felkérésére!- az Apáca Show-val tette be a lábát az ajtóba...vajon ez milyen ajánlólevél?



Lőrinczy Györgyöt még az előző miniszter nevezte ki, nem biztos, hogy ez előny lesz a "végleszámolásnál" "végelszámolásnál". Operaénekeseket operaházakban is elég ritkán neveznek ki (fő)igazgatónak, bár vannak kivételek. Tokody Ilona sem lett főig. 2014-ben a Nagymező utcában. Kiss B. Atillát nem gondolnám ideális operettszínházi igazgatónak, még a hírekben emlegetett leendő balettigazgatóval az oldalán sem.


Balett-, és Táncművészet • 55522018-09-24 16:22:36

itt off: par napja kuldtem privatot.


Balett-, és Táncművészet • 55512018-09-24 16:04:12

Mar varrtam...az Operett topikban, inkabb abban van a hir helye.



Nevezett muvesz biztosan jobban jarna igy es ott, hiszen -mint o maga irta itt par honapja: "Jelenleg 5 különböző helyre írok, (Polgar portál, Pesti srácok, Magyar Idők, 888, Figyelő) és a negyedét sem keresem -nem túlzok- annak, mint amikor tancoltam. " (Erkel-topik/9310) Hajra!


Operett, mint színpadi műfaj • 37002018-09-24 09:31:21

Operettszínház: A bizottság a társulat ellenében választana igazgatót



Az index információi szerint a pályázatokat elbíráló bizottság azt a Kiss B. Atilla operaénekest ajánlotta a kinevezésről döntő miniszter, Kásler Miklós figyelmébe, akit korábban, a társulati szavazáson a színház munkatársainak mindössze 9,2 százaléka támogatott. Kiss B. Atilla, a Magyar Művészeti Akadémia tagja szintén az index információi szerint jó viszonyban van Keróval, maga is sok Kero-rendezésben szerepelt már korábban...felmerült az is, hogy a pályázatában Kerényi Miklós Gábor tanácsadóként vehetne részt. A Népszava úgy tudja, az operaénekes pályázatában az szerepel, megválasztása esetén a színház balettigazgatója Apáti Bence lenne. További részletek és a bizottság névsora   i t t.


Kimernya? • 27502018-09-21 16:45:41

Bezzeg a Játék...pedig ránézésre nem látszik nehéznek...


Balett-, és Táncművészet • 55472018-09-16 15:05:00

Beszélgetés az ATV Start+-ban  Földi Lea címzetes magántáncossal és Felméry Lili magántáncossal a Magyar Nemzeti Balett: GIF (Girls in Focus - Lányok a fókuszban) című, a MüPában bemutatatott produkciójáról itt megnézhető


Jonas Kaufmann • 22702018-09-15 17:20:00

Sajnos nincs 3sat-om, de köszönöm :-)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40542018-09-13 09:12:24

Opera- és MET-rajongóknak igazi csemegével szolgált tegnap a Művészetek Palotája: évadnyitó programként a Müpa+ hűségprogram keretében levetítették a The Opera House - A New York-i Metropolitan Opera című dokumentumfilmet. A csaknem kétórás filmben régi híradórészletekkel, előadásokon készült bejátszásokkal, régi és mai beszélgetésekkel, visszaemlékezésekkel illusztrálva követhettük végig a régi MET utolsó másfél évtizedét, az új MET helyszínének véglegesítése, a Lincoln Center megtervezése és felépítése körüli csatározásokat és láthattuk a megvalósult álmot, ami -mint az a filmben is elhangzott- az USA-nak a kultúra, a művészetek iránti elhivatottságát is megjeleníti. Rudolph Bing igazgató kulcsszereplője volt az új MET-koncepciónak, ő többször szerepel a bejátszásokban. Külön élmény volt látni-hallgatni a 91. életévét betöltött, tökéletes szellemi-fizikai kondícióban lévő  Leontyne Price-szal készült beszélgetéseket, rajta kívül a meginterjúvolt énekesek közül még Rosalind Eliasra és Justino Diazra emlékszem. Köszönet a MüPa-nak a vetítésért!


Operett, mint színpadi műfaj • 36952018-09-11 19:29:54

Kerényi Miklós Gábor visszavonta operettszínházi pályázatát, szavazás során a társulattól Lőrinczy György jelenlegi főigazgató kapta a legtöbb szavazatot. Részletek a hvg.hu-n itt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610362018-09-06 16:12:03

A kérdéses jelentés megtalálható az ÁSz honlapján.


Jonas Kaufmann • 22652018-09-05 14:52:16

Konkrét mozi nincs a heti ajánlóban, hirtelenjében ezt találtam, talán vetítik máshol is.


Jonas Kaufmann • 22632018-09-05 10:26:01

Holnaptól itthon a mozikban Jonas Kaufmann: Csillagok alatt - Waldbühne 2018 (koncertfelvétel)


Opernglas, avagy operai távcső... • 201322018-09-05 10:25:11

Holnaptól itthon a mozikban Jonas Kaufmann: Csillagok alatt - Waldbühne 2018 (koncertfelvétel)


Erkel Színház • 94542018-09-04 08:23:48







Türk évad? Miért is ne? A magyar-türk nyelvi közösséget már kimutatták és pl. a Szöktetés a türk évadban is megáll.



Haladjunk tovább... • 2142018-09-04 08:22:14
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610332018-09-04 08:22:00







Türk évad? Miért is ne? A magyar-türk nyelvi közösséget már kimutatták és pl. a Szöktetés a türk évadban is megáll.



Pantheon • 22542018-09-01 14:09:39

Spindler Béla színész,  Jászai Mari-díjas, Érdemes Művész (1954-2018)


Balett-, és Táncművészet • 55402018-08-30 10:00:43

Billy Elliot átkos szelleme kísért...;-)


Operett, mint színpadi műfaj • 36852018-08-29 08:53:47

Kerényi Miklós Gábor: "A Metoo-botrány ellenségeim próbálkozása volt". A hvg.hu összefoglalója annak kapcsán, hogy a volt főigazgató ismét pályázik a posztra. A cikk itt, a pályázat onnan kiindulva Kero Fb-linkjéről letölthető.


Operett, mint színpadi műfaj • 36842018-08-29 08:46:27

Lőrinczy György beszélgetése Rónai Egonnal az ATV Egyenes beszéd c. műsorában 2018.08.28:  itt elérhető.


Pantheon • 22502018-08-26 21:39:41

Inge Borkh (1921-2018)


Pantheon • 22492018-08-26 21:38:19

Neil Simon (1927-2018)


Operett, mint színpadi műfaj • 36802018-08-26 13:59:44

Index-kritika a Szegedi Szabadtéri Játékok Apáca Show-produkciójáról itt.



(Megjegyzés: Kero lejjebb belinkelt ATV-s interjújában újbóli Operettszínház-főigazgatói pályázása egyik fő okaként hozta föl, hogy ezt a darabot hamarosan bemutatják a Nagymező utcában.)


Operett, mint színpadi műfaj • 36792018-08-26 13:52:31

Ha hallotta volna a teljes beszélgetést...mi mindenre mást vagy nem válaszolt etc., a szerkesztő pedig "elengedte".



(Zárójel: ATV megfelelően rendszerkonform, kb. annyira "ellenzéki" -így, idézőjelben- mint az ellenzék maga.)


Operett, mint színpadi műfaj • 36762018-08-25 22:04:06

Kerényi Miklós Gáborral augusztus 24-én az ATV Egyenes beszéd című műsorában beszégetett Rónai Egon. Rövid összefoglaló itt.



(Megjegyzés: a teljes beszélgetés felvételét nem találtam a csatorna netes felületén, holott oda a műsor minden interjúja szokásosan felkerül. A linkben olvasható összefoglaló a hallottakhoz képest erősen szűrtnek tűnik.)


A nap képe • 20792018-08-24 08:40:10

Négy részlet a Nemzeti Színház 2009-es előadásából itt.



János vitéz: Stohl András - Mátyássy Bence (utóbbi Kacsóh Pongrác dédunokája)



Iluska:          Söptei Andrea - Tompos Kátya


Operett, mint színpadi műfaj • 36722018-08-23 17:49:54

Akkor logikusan a kozmedia (egyik) kedvence, Szente Vajk is befuto lehet.


Fischer Ádám • 4982018-08-23 13:36:55

"A segítségnyújtás nem lehet bűncselekmény"



Beszélgetés a Fidelioban Fischer Ádámmal operá(k)ról, Wagner-napokról, egyebekről itt.


Operett, mint színpadi műfaj • 36702018-08-23 11:13:33

Kerényi Miklós Gábor (Kero) -negyedmagával-  ismét pályázik az Operettszínház főigazgatói posztjára, részletek itt.


Pantheon • 22482018-08-22 18:30:19

Székhelyi József (1946-2018)


Operett, mint színpadi műfaj • 36682018-08-22 13:07:08

(Be)írását olvasva aggódva ültem a tévé elé (felvételről láttam), ehhez képest kellemesen csalódtam. Nem látom annyira aggályosnak operettjátszásunk színvonalát, inkább átfazonírozásról beszélnék, amit lehet nem szeretni, de az úgynevezett régi nagyokat illetve az ő manírjaikat, stílusukat a mába átemelni ebben a műfajban szerintem még inkább anakronizmus lenne mint az operajátszásban. Fischl Mónikán kívül tetszett  a primadonna-fachban Lukács Anita és nagyon jó Bordás Barbara is, csak utóbbi inkább szubrett-primadonna. (Az "Emlékszel még..."-hez tényleg nem annyira passzol a hangja és főleg az "arcberendezése".) Bonvivánban talán sosem voltunk igazán erősek, úgy tudom, máig Király Ernő számít "A" magyar bonvivánnak, ami/aki jó régen volt. Dolhai Attila, a "két Vadász" (Dániel és Zsolt) is jó(k), Rab Gyulát most fedeztem föl és engem egészen elragadott Boncsér Gergely a Volga-dalban. Azt gondolnám, ezt a nótát nyugodtan elő lehet adni operaszerűen, miként pl. női párját :-) a Vilja-dalt szokták az operadívák. Kikerestem Udvardy Tiborral, szerintem ő is operásan énekli ezen a felvételen, erős falzettes magas hanggal a végén, Boncsér falzett nélkül csinálta. Néhány számban hiányoltam a szólista(k) táncolását, ami 1-1 primadonna vagy bonviván esetében még megbocsátható (életkor, alkat-testsúly), de pl. Laki Péternél, aki hangban sem túl erős és elég sok számban fellépett, zavaró volt, hogy nem táncolt. Kedves szubrettemnek, Szendy Szilvinek pedig pár kiló minuszt tanácsolnék ;-) A karmester hölgy elöl-hátul erősen dekoltált nagyestélyijével kissé túlkompenzálta a női karmestereknek azt a szokását, hogy többnyire fekete nadrágkosztümben vezényelnek, egyébként nem volt vele (sem) bajom. Makláry László hatalmas rutinja biztosan nagy segítség sokaknak. A műsort igényesnek mondanám, kivéve a nyitó jelenetet, ahol Honthy "hátán" masíroztak be a primadonnák és kihagytam volna a műsorba nem illő Állami áruház-számot.


Wagner • 26072018-08-20 10:44:45

Fáy Miklós kritikája az ÉS-ben az idei bayreuth-i Lohengrinről itt.


Opernglas, avagy operai távcső... • 201292018-08-20 10:44:00

Fáy Miklós kritikája az ÉS-ben az idei bayreuth-i Lohengrinről itt.


Élő közvetítések • 73472018-08-17 17:42:14

Ismet egy Pique Dame, amiben a legnagyobb nev - en csak az ovet ismerem- a cimszereplo Hanna Schwarz. Vegulis alig 75.. 


Pantheon • 22442018-08-16 20:10:38

Aretha Franklin (1942-2018)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66822018-08-16 14:37:22

Mecsoda különbség...


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610252018-08-16 14:29:11

Bár itt off, talán megbocsátják fórumtársaink :-) Vidéki színházak operát szerintem csak akkor játszottak-játszanak, ha van-volt külön operatagozatuk, hozzá zenekar, kórus (balett??). Operettet, musicalt mindig is játszottak, mert arra mindig volt-van igény és az hoz(ott) több nézőt és több bevételt. A nagy pesti színházak (mínusz Nemzeti) mind és mindig játszottak zenés darabokat (nem operát) a két vh. között, sőt már a "békeidőkben", fenti okokból. Sőt, nyaranta, gyakran nagy "húzó" nevekkel, kitelepültek szabad térre, színkörökbe stb. szintén fenti okokból. És bizony nem mindig és nem okvetlenül zenei képzettségű főszereplőkkel: jó pénzért akkor is szinte mindenki elvállalt évadonként egy, akár több énekes szerepet, Operettben, Vígben, Magyar Színházban és máshol. 



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610232018-08-16 10:53:55

A Nemzetit leszámítva prózai színházak mindig játszottak, ha nem is musicaleket, a műfaj még nem létezett vagy még nem ért ide, hanem operetteket. Az ördög itt is a részletekben bújik meg: mi mennyi = hol, mennyi zenés darabot, musicalt játszanak és mennyi prózait. (Minőségről most nem szólva.) Operaházak:hasonló a helyzet a "könnyű" zenés műfajjal = arányok.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610212018-08-16 10:22:08

Itthon a keresztény évadban alighanem el kell búcsúznom -többek közt- két kedves darabomtól: a Szöktetéstől, amiben csúnya, gonosz muszlim ember zaklat és meg akar erőszakolni keresztény lányt és az Otellótól, amiben sötét bőrszínű mór fojtja meg keresztény asszonyát. Terjed a migráncsbűnözés Cipruson (is)! Pillangó (bár nem kedvencem) legalább műsoron maradhat: Cso-cso kisasszony az ő daliás és makulátlan jellemű (keresztény) megrontója, gyermeke elrablója kedvéért fölveszi a keresztséget. Az úgy mindjárt más.



(Folytathatnám a sort.)


Pantheon • 22432018-08-15 20:22:58

Valentina Levko orosz alt-mezzoszoprán (1926-2018)


Birgit Nilsson • 352018-08-14 11:56:55

Hangfelvétel-különlegesség került elő Birgit Nilssonnal, részletek itt.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66752018-08-11 09:32:40

IVA szepen es vilagosan fogalmazta...az o velemenyet es talan igaza van...az o nezopontjabol talan masokebol is. En is -remelem- kristalytisztan megfogalmaztam az en velemenyemet 6643, 6653, 6665 majd 6671 es talan valamelyest nekem is igazam van egy masik nezopontbol...vagy nincs igazam. Alazattal vallalom mindig a tevedes lehetoseget. 


Opernglas, avagy operai távcső... • 201282018-08-11 09:05:56

Ugy bizony, veletlenul elcsiptem, sajnos nem tudom vegignezni, de Antonenko multkori pesti Otellojat -amirol itt beirtam akkor- amig elek, ugysem felejtem el.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66712018-08-10 22:14:12

Már hogyne vettem volna észre, világosabb mint a Nap. Karmesterháború, ami eszkalálódik.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66652018-08-10 16:53:51

Kaptunk (nem teljes) korkepet es ismertetest az Opera karmestereirol, egyfajta nezopontbol. Koszonjuk. Megtudtuk (??), hogy Kesselyak Gergely (vagy masvalaki??) karmester letere nem tud (jol) zongorazni. Tovabba olvashatunk egy ujabb irast olyasvalakitol, aki nem latta a RockGiovannit, csak egy "vagolmanyat". Ez nekem igy nem all ossze. Allaspontom viszont valtozatlan: latatlanban (es hallatlanban) nem kritizalok. Es Mozartot nem feltem a RockGiovannitol. Es a kozonseget sem feltem tole.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66612018-08-10 12:27:30

Végre egyszer valami jó(pofá)t is kaptunk az előttem szólótól, tüneményes: köszönet érte.


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
00:00 : Budapest
Uránia Nemzeti Filmszínház

Ernst Reijseger (cselló), Harmen Fraanje (zongora, orgona), Mola Sylla (ének, afrikai hangszerek)
Vezényel: Wolfgang Kläsener
CAFe 2018
ERNST REIJSEGER - WERNER HERZOG: Cave of Forgotten Dreams – filmkoncert

16:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

OrgonaExpedíció
Audiencia a hangszerek királynőjénél

16:00 : Budapest
Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templom

Orgonahangverseny

17:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Fassang László (orgona)
OrgonaExpedíció Extra
A Müpa+ hűségprogram exkluzív rendezvénye
jegyek nem válthatók

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Juhász Attila (zongora)
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Azis Sadikovic
CAGE: 4'33”
IVES: A megválaszolatlan kérdés
COPLAND: The Tender Land – szvit: 3. The Promise of Living (Az élet ígérete)
ELMER BERNSTEIN: A hét mesterlövész
ELLINGTON: New World A-Comin' (Új világ jő)
DVOŘÁK: 9. (e-moll) szimfónia, op. 95 („Az Újvilágból”)

19:30 : Budapest
Olasz Kultúrintézet

Szemere Zita, Bakos Kornélia, Szappanos Tibor, Bakonyi Marcell (ének)
Lisztes László (narrátor)
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Angelica Leánykar (karigazgató: Gráf Zsuzsanna)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Somos Csaba
HAYDN: Nelson-mise
ORBÁN GYÖRGY: Ricercare
Pászti-bérlet 1.
19:00 : Miskolc
Művészetek Háza Hangversenyterem

Horti Lilla, Schöck Atala, Horváth István, Kovács István
Nyíregyházi Cantemus Kórus, művészeti vezető: Szabó Soma
Miskolci Szimfonikus Zenekar
vez.: Antal Mátyás
Hangforrás bérlet 2018/2019
ROSSINI: Tell Vilmos – nyitány
LISZT: Tasso – szimfonikus költemény
ROSSINI: Stabat Mater
Hangforrás bérlet 2018/2019
A mai nap
született:
1706 • Baldassare Galuppi, zeneszerző († 1785)
1898 • Lotte Lenya (Karoline Wilhelmine Blamauer), énekesnő, színésznő († 1981)
1927 • Lakatos Gabriella, balett-táncos († 1989)
1945 • Jávori Vilmos, jazz-muzsikus († 2007)
elhunyt:
1545 • John Taverner, zeneszerző (sz. kb. 1490)
1893 • Charles Gounod, zeneszerző (sz. 1818)
1944 • Viktor Ullmann, zeneszerző (sz. 1898)
1968 • Tóth Aladár, zenetörténész, 1946 és 1956 között az Operaház igazgatója (sz. 1898)