vissza a cimoldalra
2018-12-11
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61397)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4125)
Társművészetek (1283)
Haladjunk tovább... (216)
Kedvenc előadók (2825)
Milyen zenét hallgatsz most? (25007)
Momus társalgó (6349)
Kedvenc felvételek (149)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11296)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (9487)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3021)
Polgár László (267)
Abbado – az ember (153)
Franz Schubert (309)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1544)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1190)
Franz Schmidt (3241)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (962)
Erkel Ferenc (1053)
Haspók (1258)
Élő közvetítések (7595)
A díjakról általában (1045)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (803)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2635)
Pitti Katalin (823)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Edmond Dantes
Leírás:
Honlap:
   


Edmond Dantes (3536 hozzászólás)
 
Erkel Színház • 94862018-12-11 16:49:58

Fáy Miklós pesties szóval "megosztó", de nagyon ismert kritikus. Gondolom, azért írt kritikát, mert felkérték rá. Túl sok pénzt nem kaphatott érte. Az operát mint műfajt biztosan nem utálja, de nem ismerem őt. A nyugat lánya talán nem túl sok ember kedves darabja, még a Puccini-rajongók között sem, de attól még lehet írni róla kritikát. Szerintem elég jól szétválasztja, hogy mit szeret és nem szeret ebben a darabban és mi és ki tetszett és nem tetszett neki az előadásban. És persze nem Szentírás, amit ír, hanem a véleménye. Egy ideje van saját blogja is, amit nem szoktam nézni, de tudom, hogy van.



PS Fáy önmagához, saját szokásos stílusához képest szokatlanul pozitív. Ha elolvasod a momuson -zéta- kritikáját, pedig utóbbi igazán elegánsan és objektíven fogalmaz (Fáy nem mindig) = hát a "sorok között" olvasva és finoman szólva: nem lehet kimagasló ez a produkció.


Erkel Színház • 94842018-12-11 14:29:40

Fáy Miklós



Ramerrez és Izolda



(Puccini: A Nyugat lánya – Erkel Színház, december 1.)



Olyasmi, amit már régen várt az ember, és már régen nem remélt: egy rendesen színpadra vitt, okos, ötletes és szép előadás, ami zeneileg sem szörnyű. Még úgy a legkevésbé ép, mert vannak nehezen meghaladható problémák. Például az, hogy nincs egy igazi bariton. Egy seriff-bariton. Nem csak nálunk nincs, a világban is nagyon kellene keresni, abból főzünk hát, amink van. Csakhogy Szegedi Csaba hangilag kissé könnyűsúlyú, ami érdekes ellentétben áll a testi megjelenésével, de itt aztán vége is az érdekességnek.



Nincs is tele az Erkel a premier estéjén, menegetnek is el a szünetekben – pedig ez most jó. Olyasmi, amit már régen várt az ember, és már régen nem remélt: egy rendesen színpadra vitt, okos, ötletes és szép előadás, ami zeneileg sem szörnyű. Még úgy a legkevésbé ép, mert vannak nehezen meghaladható problémák. Például az, hogy nincs egy igazi bariton. Egy seriff-bariton. Nem csak nálunk nincs, a világban is nagyon kellene keresni, abból főzünk hát, amink van. Csakhogy Szegedi Csaba hangilag kissé könnyűsúlyú, ami érdekes ellentétben áll a testi megjelenésével, de itt aztán vége is az érdekességnek. Elénekli, és még csak azt sem mondanám, hogy de minek, mert nem rossz, csak azt a jeges borzongást nem érezni, hogy itt ez a Puccini-hős a maga komor vágyaival és imponáló szörnyűségével. Tényleg inkább biztonsági őr, és nem a törvény nívósabb őre.



Nem elégedetlenkedés, hiszen ebbe az irányba lép a rendezés is. A Nyugat lánya nem a vadnyugat lánya, csak Nyugat-Európa lánya vagy Északnyugat-Európa lánya, csővezetéken dolgoznak a kincskereső proletárok, Minnie viszont északi, letisztult formákkal dolgozó lakásban éli magányos mindennapjait egy bekötött fejű szolgálólánnyal, és várja az utolsó lehetőséget, a férfit, akiért élni és meghalni is érdemes.



Nem csak ötletelésről van szó, hogy lehetőleg ne pont azt lássuk, amit énekelnek, nyerget, lovat, indiánt. Mindig azt éreztem, hogy épp ez az, ami gyilkolja a művet, a western, hogy Caruso-féle, potrohos, cincérbajszos emberek oldalán lógnak a revolverek, és azt kell énekelni, hogy hello, hello, buona sera, ragazzi. Mindent elhiszek Puccininek, de ezt mégsem.



Most viszont épp ezt nem kell elhinni. És ami marad, az meg a rendes operai felállás: szoprán és tenor szereti egymást, de jön a bariton. És ha a baritontól nem is kell berezelni, és ha a tenortól, Gaston Riverótól nem is kell lehidalni, akkor is ott a szoprán. Az ember elpihenget, elaluszkál az első felvonás alatt, de érzékeli, hogy nem rossz ez az egész. És jön utána a második, amibe belesűrűsödik a teljes opera, önállóan is el lehetne játszani, olyan az ereje, olyan szép ívet rajzol a zenei cselekménye. És olyan benne Bátori Éva. 



Még csak nem is makulátlan. Vagy nem tudom, mert van egy alapérzet az Erkel nézőterének közepénél, hogy minden énekes egy kicsit halk. Ami azt is jelentheti, hogy a zenekar egy kicsit hangos. Lényeg az, hogy a hangzás arányai nem tökéletesek. De Bátori Éva így is felkavaró, ahogy érkezik, farmeros, tornacipős, majdnem vén, de mégsem, viszont határozottan kisasszony, úgy marad, mert nincs senki, aki párja lehetne. Nem volt senki, mert most jött egy idegen, és hátha ő az. Mit veszíthet. Dobja le a tornacsukát, veszi föl a magas sarkút, a szoknyát rá a farmerre, terít, mert jön. Valaki, aki nem melós, hanem hegymászó. Jön, és ott alvós a buli, mert kint nagyon esik a hó. Mi persze tudjuk, hogy ez sem az, akit keres a nő, de azt is tudni szoktuk, hogy Júlia nem ébred föl időben, és Rómeó megissza a mérget. Mégis reménykedünk.



Ha a harmadik felvonás ezek után kissé levezetésnek tűnik, az talán Puccini hibája. Egyszerűen nem tudott olyan nagy operát komponálni, amiben nem hal meg senki a végére. A rendezőt, Vasily Barkhatovot dicséri, hogy erre is talált megoldást: meghal Ramerrez. Trisztáni halála lesz, vizionál, azt álmodja, hogy lóháton menekül, utolérik, lerántják, akasztófa alá állítják, és ő elénekelheti a nagyáriát. Még látjuk, hogy elindul az alagútban, amelynek végén ott a nagy fényesség. És hamarosan a sötétség.



Az utolsó, bágyadtan boldog jelenet már odaát játszódik. Ramerrezről lekerül a véres trikó, és Minnie szerelmi halált hal, otthagyják Kaliforniát meg az egész világot, nekünk meg az a végső tanulság, hogy mégis van boldogság. Csak nem ezen a földön. De ha mindezt ezen a földön mondják, akkor itt is van.



(Élet és Irodalom, 2018. december 7.)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613932018-12-11 09:58:22

Köszönöm, eddig nem figyeltem fel arra, hogy a Közlekedési Múzeum is része lesz a kőbányai "kulturális negyednek". Az a Közlekedési Múzeum, amit úgy romboltak porig és úgy építenek vissza cifra tornyostul a Ligetben (!), hogy időközben kiderült: ott nem lesz Közlekedési Múzeum.Cifra palota, toronnyal (toronyórával-lánccal?) a Ligetben: lesz. Közlekedési Múzeum meg megy Köbányára MÁO üzemház mellé. Ki-ki eldöntheti, melyik lesz Isten kalapja és melyik lesz a kalapon a bokréta.



"Félre": mi is lett valójában a -zéta- által belinkelt cikkben (61381) említett Millenáris-park sorsa? Mert én ugyan nem sokat hallok róla és kulturális programjairól.  Tessék, itt vannak a novemberi-decemberi rendezvényeik és "referencia-programjaik". Meg ez. Kultúra?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613922018-12-11 09:41:06

Sosem hallottam erről a magazinról, de attól még számíthat a rangsora. Érdemes azért végigfutni, milyen "érdekesen" vegyes társaságba került Sába királynője. És ha Ókovács Szilveszter az alább belinkelt Klubrádiós "interjúban" és másutt is következetesen elválasztja a "turnét" a politikától, politizálástól, akkor szabadjon ugyanezt kérni, elvárni a másik irányból is! Szánalmas és vissza kell utasítani, ahogyan a magazin (Vulture), aminek Sába-besorolására oly büszke MÁO, tehát a magazin fő érve Sába mellett az, amit leír. Nevezetesen, hogy lám, lám: a magyar kormány az opera és egy olyan opera nagy támogatója, amelyben "jó zsidók" vannak. Való igaz: nagy költséggel kihozták és kivitték azt az operát, amit a 30-as évek végén a sötét emlékű faji (t)örvények letiltottak MÁO színpadáról. Való igaz: itt nem tartunk. Még szép. Kár, hogy a közben eltelt 80 év vastag porréteggel borította be a Királynőt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613912018-12-11 09:24:35

"Valami baj" valóban van, de nem azért, mert (Ókovács Szilveszter) "Bolgárral leállt". Nem hallgatom a Klubrádiót (sem), ezúttal kivételt tettem MÁO kedvéért. De jó is, és nem is fogom hallgatni. "Bolgárúr" a Klubrádió vélt vagy valós értékrendjéhez képest maximális mértékben volt alákérdezős mikrofonállvány, amilyeneket máshonnan már ismerünk és mások jobban csinálják. Gyenge, könnyen lecsapható felütéseiről nem tudom eldönteni, hogy zenei-menedzselési hozzáértés hiánya, felületes tájékozatlanság vagy a megfelelés vágya és öncenzúra váltotta-e ki azokat. Szó nem érheti (Klubrádió) háza elejét, Főig. Úr hálás lehet az egyébként fél- és negyedinformációktól, mellébeszélésektől és konfabulálástól hemzsegő -idézőjeles- "interjúért".


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613852018-12-10 16:58:57

A cikk nagyon érdekes és nagyon jóindulatú. Azt írja:: "...ipari műemlékek felhasználásával hoznak létre egy új kulturális negyedet", noha kulturális negyedről azért nem beszélnék, még kulturális tizenhatodról se nagyon. Ha jól tudjuk, lesz egy kamaraprodukciók játszására alkalmas kamaraszínház-épület. Azt azért nem nevezném kulturális negyednek, a többi ott mind "háttérintézmény": próbaterem, raktárak,műhelyek stb. Továbbiak részletezése nélkül jól jegyezzük meg és fel a cikk szerint tervezett átadás(oka)t: "A legfrissebb ütemezés szerint jövő április elején lesz az első előadás, ősszel a hivatalos nyitás és és év végére fejezik be teljesen az egész projektet kerttel és a B épülettel együtt."


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613802018-12-09 10:02:19

Láttam nyáron az Etele úti felfordulást és a napokban -túl azon, hogy a teljes fél város fel van túrva- megtapasztaltam pl. a Kőbányai úti araszolást az ottani föl(d)túrásokat. Jutalmul viszont, mivel lépésben lehetett csak haladni, ki tudtam nézni az Eiffel-csarnok utcai frontjára. Hát van még ott egy s más tennivaló, viszont szép lesz. Más kérdés, hogy hasznos és kihasznált is lesz-e úgy és ott, ahogy és ahol lesz. És mikor is lesz?



off A Zembereket pedig (a plebs szót nem használom) már semmi nem érdekli. Már a plusz 400 túlóra és a minusz Erzsébet-utalvány sem érdekli = ti. hogy idén nem lesz nyugdíjas Erzsébet-utalvány, elveszik a cafeteriát stb. Már a zsé se kell.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613742018-12-07 11:38:35

Én is zárójelben írom: (Várkert-bazár). Nem is egyszer, többször átadták határidőre. MÁO-t és Eiffelt is többször át fogják adni határidő(k)re. Pl. választási határidő(k)re. Reméljük.


Opernglas, avagy operai távcső... • 201662018-12-07 08:48:13

Sokan talán már el sem kezdik a pályafutásukat itthon. Ez is egyfajta "jó" menedzselés..tessék megnézni, hogy általában a fiatalok hány %-a képzeli el külföldön a jövőjét! Ugyan miért lenne ez másként pont olyan szakmá(k)ban (zene, tánc), ahol a nyelvi és képzettségi, elhelyezkedési korlátok a legkisebbek? Itthon: autóösszeszerelők előnyben!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613722018-12-06 22:06:49

Elveszik az Operaháztól a saját beruházásait (hvg.hu)



Az Állami Operaház felújítását, valamint új műhelyházának és próbaközpontjának felépítését átadják az egész Liget-programot kezelő állami Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt. által alapítandó társaságnak, és ennek érdekében még az Operaház és műhelyei épületének, valamint az épülő új létesítmények ingatlanainak vagyonkezelési jogát is ez a projekttársaság kapja meg. Ezt javasolta csütörtökön az országgyűlés törvényalkotási bizottsága egy kulturális törvénycsomag részeként.



A szövegből úgy látszik, mintha ettől hatékonyabb eljárást várnának, eddig ugyanis főleg a csúszásokról lehetett hallani.



A beruházásokat az új cég állami pénzből, kiemelt jelentőségű állami feladatként, kiemelten közérdekű beruházásnak minősítve valósítja meg. Az Operaháznak minden már megszerezett engedélyt, megkötött szerződést át kell adnia. Viszont ha majd a folyamat végén véglegessé válik majd a felújított és új létesítmények használatbavételi engedélye, és lezajlik a műszaki átadás-átvétel, minden automatikusan visszakerül a Magyar Állami Operaház vagyonkezelésébe.



A teljesen új elképzelés nem a parlament illetékes szakbizottságától származik, hanem a törvényalkotási bizottság saját indítványa. Indoklásként ez olvasható: „A Liget Budapest projekt komplexitása azt eredményezi, hogy az egyes projektelemek szorosan egymásra épülnek, az egyik megvalósíthatósága – minden elemében – összefügg a másikéval, csak logikai, szervezési, megvalósíthatósági egységben tud működni és teljesülni a beruházás.” Azt nem magyarázzák meg, hogy az Andrássy út belső részén és a Kőbányán megvalósuló beruházás hogyan kapcsolódik a Városligethez.



A szavazást jövő szerdán tartják, és az országgyűlési főbizottság javaslatát szinte mindig el szokták fogadni.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613712018-12-05 08:42:57

Még egyszer köszönöm. Talán azért mindenkinek van 1-1 kedvence, akinél "megállt az idő" :-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613702018-12-05 08:40:20

Rendben. Új SzMSz szerint főig. iroda áthelyezendő az összes női öltözőbe, így akkor oké?


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 41172018-12-05 08:19:44

Javaslat áthidaló megoldásra: MÁO arra érdemesei induljanak hosszabb szibériai turnéra. Jut is, marad is.


Momus-játék • 55552018-12-04 12:24:44

5555 - macskás helyett (előtt) is


Momus-játék • 55542018-12-04 12:22:09

Mai kérdéshez: tehát a lenyugvó napnak -ama bizonyos gyógyszerreklámhoz képest- nem csupán ereje, de fénye is van..


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613662018-12-04 11:54:13

Frappáns? Inkább ízléstelen, szexista. Mást ilyenért minimum megszólnak, sajtó kipécézi. (Persze Ókovácsot a köztévé biztosan nem....) Vajon mit szólnának hozzá ha pl. Eszenyi Enikő vagy Kováts Adél mondana ilyent: "bárcsak lehetnék én egyszer egy férfi öltözőben"..Vajon Kiss B.Atilla is ilyen "frappáns" lesz? Biztosan térdüket csapkodják majd az ottani "nők" jókedvükben.



"Félre": egyébként lehet, hogy mondanak itt-ott ilyesmiket, de nem a (köz)tévé naaagy nyilvánossága előtt, ahol legalább ötszáz (500) néző hallgatta a tegnapi műsort ;-)


Rost Andrea • 20322018-12-04 11:45:32

:-( de biztosan előállítható ismét :-)



Megesik nálam is, főleg ha hosszabb írás. Érdemes minden (be)írást küldés előtt "kijelölni" kékkel (control c) és ha nem ment el, akkor az első pár szót újból beírni, elküldeni, utána "szerkesztés"sel kipótolni a hiányzó szöveget és ismét küldeni.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613632018-12-04 08:54:34

Hogy volt?"-beszélgetés Rost Andreával a köztévében: 2018. december 3-ai adás, benne kb. 41:00-től Ókovács Szilveszter beszámolója a nagysikerű new yorki operaturnéról és Carnegie Hall-beli koncertről. Emlékezetes pillanata, csemegéje a beszélgetésnek kb. 46:30 után:



Műsorvezető kérdése Gál Erikához: "közös munkák, próbák, együttlétek, öltözök, azt hiszem, hogy nagyon fontos helyszínei két énekesnőnek. Hogy látod Andreát, ahogy készül egy előadásra, meg a főigazgató úr is hátha tudja?"



Ókovács Szilveszter: "bárcsak lehetnék én egyszer egy női öltözőben; még utána is nehéz bejutni, hogy az ember kopog, aztán semmi..."



...#metoo jelszóval. Ízléses, humoros  pillanata volt a műsornak, a hölgyek jót kacarásztak.


Rost Andrea • 20302018-12-04 08:37:57

"Hogy volt?"-beszélgetés Rost Andreával a köztévében: 2018. december 3-ai adás.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 41142018-12-04 08:35:00

A tegnap  esti köztévés "Hogy volt?"-műsorban még nem jelentette be a művésznő...egyébként azt olvastam, Rálik Szilvia énekli a Verdi-opera címszerepét.



 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 41102018-12-03 16:48:43

Eddig ismeretlen Verdi-opera bemutatója 2019-ben a Margitszigeten a Budapesti Nyári Fesztiválon!





Turandot: nincs. Liu: név elírva, helyesen: Cristina Pasaroiu. Szerző:....!?!?



További részletek itt olvashatók. (José Cura és a Margitsziget viszont tuti.)


Kimernya? • 28522018-12-03 15:16:58

A mai rejtvény első hangjai viszont (nekem) 1/1 Verdi Forzájának egyik fő motívumára hajaznak, mondhatnám onnan lopták...de nehogy valaki spoilernek gondolja jelen bejegyzésemet! Köze nincs hozzá.


Kimernya? • 28512018-12-03 14:26:59

Gyalázatos francia (nem)tudásom okán a sokszor ismételt "aimer" szó helyett "aimée"-vel és "Enée"-vel próbálkoztam, utóbbi Aeneas francia megfelelője és azt hittem, megvan (Les troyens), de nem...aztán egyszer csak össze tudtam rakni egy (azaz 1) érthető sort: "rien, rien ne pourra changer mon coeur" és YT illetve a Don végre megadta magát..


Erkel Színház • 94752018-12-03 11:13:10

Az nem számít, nekem meggyőző-e. Ami számít, hogy sem Puccini operájában sem -utánanéztem- a Belasco-drámában nem hal meg a férfi főszereplő, sem Dick Johnson sem Ramerrez néven. A két név nem két személy/iség vagy két lélek, legfeljebb tudathasadásos rendezésben. 



Érdekesség: eddig nem tudtam, hogy a Belasco-drámához már évekkel Puccini előtt kisérőzenét komponált bizonyos William Furst nevű amerikai zeneszerző, az ő muzsikájával turnézta körbe Amerikát a Belasco-produkció a premier (1905) utáni években.


Erkel Színház • 94742018-12-03 11:03:29

Köszönöm. Olga Romankoról szórványos híreket lehet olvasni a neten, weboldala itt.


Erkel Színház • 94682018-12-02 19:54:36

Kérem, hogy aki tud illetve emlékszik, segítsen: ezt láttam vagy volt MüPában másik ilyen is? Jó, de nem kimagasló előadásra emlékszem.



Más: mint olvasom, Ramerrezt a végén megöli a rendező az új produkcióban. Na az ilyesmik meg nálam lépik át a vörös vonalat, pedig nem éppen konzervatív, hagyománytisztelő rendezések iránti vonzalmamért szeretnek itt :-) de amikor egy rendezés szimplán és brutálisan átírja a darabot főleg annak végét, az vitán felül a szerző szándéka ellen történik. Sokkal inkább mint pl. kortárs jelmezek, mobiltelefon, kerekesszék és más hasonlók! Márpedig nem találom semmi nyomát annak, hogy Ramerrez meghal. Abcúg!



 


Kurtág György Szeretete • 572018-12-01 22:35:03

444.hu részletes tudósítása Kurtág György Végjáték c.operájának milánói ősbemutatójáról itt olvasható.


Kimernya? • 28472018-11-28 16:46:19

Hát nekem teljesen egyértelmű nem volt, belefért (volna) Haydn valamelyik londoni vagy párizsi vagy kettő közötti -netán még korábbi- szimfóniája. Mozartokat no.39-től visszafelé haladva gyönyörködtem, ha nem is végig, csak a lassú tételekbe bele-belehallgatva. Érdekesség: ha jól emlékszem, a megfejtést itt találtam meg, pedig ezen a felvételen az Andante-tétel csaknem három (!) perccel hosszabb mint a rejtvénybeli.


Pantheon • 22812018-11-28 08:47:25

Umberto Borsó (1923-2018) olasz tenor: MET, ROH, Scala, La Fenice, Liceu, Bolsoj..


Pantheon • 22802018-11-26 10:30:44

Bernardo Bertolucci Oscar-díjas fimrendező (1941-2018): Az utolsó tangó Párizsban, Az utolsó császár, A kis Buddha..


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613392018-11-24 16:18:06

Házy Erzsébet és Ilosfalvy Róbert A nyugat lányában




Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613322018-11-24 11:11:19

Részletek: Magyar Narancs, 2018.11.22.



Az Operaház turnéja Amerikában



Állami ünnepség



A Magyar Állami Operaház október végén, november elején két hétre áttette működését New Yorkba – nem meghívásra mentek, hanem kitelepültek: nyolc produkció, több mint háromszáz ember, zenészek, énekesek, díszletezők és természetesen politikusok vettek részt a nagy kalandban.


Operett, mint színpadi műfaj • 37682018-11-24 11:10:31
Operett, mint színpadi műfaj • 37672018-11-24 11:08:53

Részletek: Magyar Narancs, 2018.11.22.



László Ferenc : Huszárfakadás



Milyen lesz Kiss B. Atilla Operettszínháza?



„Nemzetmegtartó csúcsintézmény”-e az Operettszínház? S ha igen, miképpen is teljesedhet ki „az intézmény nemzetművelésre hivatott mivolta”? Amióta csak olvashatóvá vált Kiss B. Atilla tenorista operettigazgatói pályázata, ilyen és ehhez hasonló talányokon merenghet a zenés színházi műfajok iránt fokozott érdeklődést tanúsító közönség.


Társművészetek • 12782018-11-22 10:28:20

Mint október 4-én már írtam:



NER forradalom felfalja saját gyermekeit (is). Hammerstein Judit és Pröhle Gergely után Andy Vajna következhet. Tóta W. Árpád írása, ami A hörcsög és a rókatündér címmel hvg.hu-n itt olvasható, így kezdődik: Andy Vajnának valaki elküldte a selyemzsinórt. A folytatás a fenti linkre kattintva olvasható.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613292018-11-21 19:18:38

Tisztabb lett volna hamarabb elismerni azt, ami ugyis regota, ha nem eppen mar a kezdetektol varhato volt ti. hogy meg a szemunk sem nyilik ki 2019-ben, nemhogy az Operahaz. Mikent az is nyilvanvalo, hogy az Eiffel-csarnok nyitasa korul is egy dolog biztos: az, hogy a projekt a bizonytalan jovo homalyaba vesz. 


Kimernya? • 28432018-11-20 15:23:29

És a mai részlet is kegyes kárpótlás:  nem antik, nem nehéz és még kevésbé sírfelirat e vigasztalan télben :-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613212018-11-20 08:11:28

Beszélgetés Ókovács Szilveszterrel, a MÁO főigazgatójával az ATV 2018. november 19-ei Egyenes beszéd című műsorában itt megtekinthető.



A szerkesztő, Rónai Egon által idézett és a főigazgatóra vonatkozó mondat Fáy Miklós Kurtág a távolban-blogbejegyzésében olvasható a milánói Kurtág-premierről várható beszámoló(k)ra utalva: " Még az is elfogulatlanabb beszámoló (és feltehetően hitelesebb és hihetőbb), mint amikor az Operaház igazgatója mesél az elképesztő New York-i sikerekről. Közönség nincs,a kritika okádik, de attól, persze, még igaz is lehet. Csak elfogulatlan nem."


Balett-, és Táncművészet • 55772018-11-19 21:03:57

"Elég volt a társadalmi előítéletekből!": interjú Frenák Pállal a hvg.hu-n itt olvasható.


Kimernya? • 28392018-11-19 12:52:56

Nem volt kétséges, hogy a hétvégi kérdés maga a két lábon járó zenei és francia impresszionizmus, kicsit (nagyon) szűkre szabott terjedelemben. Ravel, Debussy szokásos és kevésbé szokásos műveibe való talán túl sokszori belehallgatás után belefogtam zongoraművek zenekari átirataiba. Az ismert(ebb) "kétkezesek" után a négykezes/kétzongorásokba is szép sorban: L 36, Divertissement, L 38, Le triomphe de BacchusL 65, Petite suite (ami igazán ismert), L 77, Marche écossaise sur un thème populaire...a következő már a megfejtést tartalmazó L 131...lett volna, ha az a volna ott nem lett volna és időm el nem fogyott volna. Az átiratok többnyire kemény, gyakran túl kemény diók...Gratula a szerencsés(ebb) türelmese(bbe)knek. Ma ismét kegyesebb a szerkesztőnk, talán jobb kedvünk érdekében e novemberi télben.


Kimernya? • 28382018-11-16 15:52:48

Wikipédia tudtommal gondosan szűri, szükség esetén moderálja azaz kiszűri a beírásra került valótlan illetve személyi jogokat stb. sértő információkat, amik főleg a "Personal life" rovatban olvashatók. Egyre több országban, nagyjából a Lajtától nyugatra és az angolszász tengerentúlon az általad kifogásolt információ/k már nem számít/anak "mocskolódásnak", nem szorul/nak "bizonyításra" -például azért, mert nem bűn(esetek)- és többnyire (soha?) nem "csak 1-1 ember 'kinyilatkoztatásán' alapulnak".


Élő közvetítések • 75082018-11-15 16:51:46

A ma esti Kurtág/Scala-premierről a magyar és az olasz sajtón kívül többek közt a New York Times és a Neue Zürcher Zeitung is beszámol.


Élő közvetítések • 75072018-11-15 16:46:14

Nos, a mai Játék-kérdésre nem ez a mű a helyes válasz :-)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40952018-11-14 17:06:30

Egyetértek. A monodráma Házy Erzsébettel itt megtekinthető. Az inzert szerint Házy Erzsébet az "Asszony" szerepét énekelte, a fordító Romhányi József, Medveczky Ádám vezényelte az MRT Szimfonikus Zenekarát, rendezte Vámos László.


Kimernya? • 28082018-11-14 15:40:20

Fejből nem emlékszem és nem tartom nyilván, de rémlik, hogy szerkesztőink olykor megjegyzést írnak a Játék- ill. Kimernya-fórumba, ha 1-1 rejtvényre sok helyes megfejtés érkezett: ott esetleg visszakereshető.


Kimernya? • 28072018-11-14 15:32:52

Edmond megvárta a határidő lejártát (12h00), akkor éppen nem volt "lőközelben", aztán meg kellett fejtenie a friss rejtvényeket, szerkesztőink szerencsére ma kegyesek :-) úgyhogy máris jelentkezem, meglepő lesz:



Agatha Christie: Öt kismalac című krimijének jól sikerült filmadaptációjában talán többször is hallható Satie darabja, elsőnek kerek 50:00-nél találtam meg (feldolgozás), tessék belehallgatni! Egyébként a film teljes soundtrack-je jó.



  


Kimernya? • 28042018-11-13 15:38:45

Rekordhoz közeli helyes megfejtés a tegnapi kérdésnél...



...mely alkalomból és/vagy annak ürügyén örömmel köszöntöm újból itt a friss vendégcikk szerzőjét, Heiner doktor urat :-)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40922018-11-13 10:42:08

Az emberi hang költözött be vasárnap este a budapesti Olasz Kultúrintézetbe, a szó minden értelmében. Az azonos címet viselő koncerten két egyfelvonásos operát játszottak, az este első felében éppen Poulenc-Cocteau Az emberi hang című monodrámáját-telefonmonológját, amit bő 40 éve  itthon azt hiszem, Házy Erzsébet emlékezetes előadásában, tévés változatban ismerhetett meg a magyar közönség. A mostani koncerten Váradi Zita énekelte az Asszony szerepét: nagyjából szcenírozott formában, érzékenyen, muzikálisan, átéléssel jelenítette meg a magányát, szakítását elviselni képtelen, kétségbeesésében a halálba menekülő nőt. Nem hallgathatom el: rossz ötletnek gondolom, hogy a színpadot és az énekesnőt hátulra, a zenekar mögé helyezték el. Az énekhang gond nélkül átszólt a zenekaron, de a távolság megnehezítette művész és közönség együtt-lélegzését és ami ennél is problematikusabb, a szöveg pontos megértését (például feliratozással megoldhatták volna), ami fontos lett volna egy ilyen különleges produkció esetében. Kár, mert különben a Nemzeti Filharmonikusok szépen, összefogottan játszotta Poulenc jól fogyasztható muzsikáját.



Egészen másfajta zenei táplálék Petrovics Emil operaszínpadon 1971-ben bemutatott Lysistraté (magyarosan: Lüszisztráté) című egyfelvonásosa, aminek irodalmi alapja Arisztophanész ismert színdarabja. A Lüszisztráté operának íródott, de a hallottak alapján inkább oratórium, aminek előadása így, pódiumon lehet hatásos. Engem olykor és kicsit a Carmina buranára emlékeztetett, sikamlóssága mindenképpen. A zenei anyag ma is szórakoztató, a sokféle zenei forrásból merítő, eklektikus hangzás és ritmus frissen, elevenen tartja Petrovics művét. Az érthetőség kedvéért ennél a darabnál is szívesen olvastam volna a szöveget (fordító: Devecseri Gábor). A mű voltaképpeni főszereplője a kórus: a teljes létszámban fellépő Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba) a hallottak alapján kiválóan teljesítette igényes feladatát. A három szólóénekes között örömmel láttam viszont Kolonits Klárát: üde, kedves személyisége, kulturált hangja most is elérte hatását a címszerepben, de Lüszisztráté szólamának rá történő kiosztását valamelyest tévedésnek éreztem. A szerep -amit az operaházi bemutatón tudtommal ugyancsak Házy Erzsébet énekelt- nagyobbrészt a szoprán-fach középső, sőt mélyebb fekvésében mozog, Kolonits Klárát viszont évek óta koloratúr- és magas szoprán szerepekben (Donna Anna, Hugenották-Királynő, Lucia, Fiordiligi stb.) hallottam. A női kar vezetőjének valóban magas fekvésű, koloratúrás szólamát -Kertesi Ingrid váratlan megbetegedése miatt- bravúros beugrással énekelte Szalai Ágnes énekkari tag (külön elismerés érte!), a férfi kar vezetőjének nyaktörő magasságait derekasan teljesítette Horváth István és hangerőben is győzte a szerep igényeit. Hamar Zsolt méltó módon tiszteleghetett zeneakadémiai tanára emléke előtt: követhető, plasztikus vezénylése, olykor táncos testbeszéde a zenekart jól inspirálta és a laikus néző számára is élvezetes volt.



A Nemzeti Filharmonikusok és a Nemzeti Énekkar hangversenye a budapesti Olasz Kultúrintézetben, vezényelt Hamar Zsolt - 2018. november 11.


Kimernya? • 28022018-11-12 14:36:52

Mint írtam, többször, többekkel is meghallgattam a művet, legalábbis az elejét és a végét és valahogy különbözőek voltak, nemcsak hosszúságban, de hangzásban is.  Mintha még 1-1 hangszer is eltért volna egyik-másik felvételen. Meg kell mondjam, szerencsémre meglett a Pedro Carneiro-féle változat is, ez döntött.


Kimernya? • 28012018-11-12 14:26:59

Én még rosszabbul jártam a Duruflé-Requiemmel. Miután többszöri próbálkozás után felismerni véltem a tétel elején az "In Paradisum" szavakat, beütöttem egy okostelóba és hopp! kidobta a Duruflét...de nem küldtem be, mert a biztosabbnak gondolt laptopon még egyszer ellenőrizni akartam a darabot. Pár órával később a laptopon meg is csináltam ezt...és az ebadta laptop Fauré Requiemjét adta ki, aminek záró tétele (nekem) kicsit hasonlított a rejtvényhez és további kontroll nélkül, elkapkodva a Faurét küldtem be. Úgy kell nekem, ha már egyszer megtaláltam a Duruflé-"tűt" a szénakazalban! Kevésbé bosszantó egy meg-nem-találás mint egy jó megtalálás utáni rossz beküldés. A Semiramis e tekintetben könnyebb volt, mert megértés nélkül, "stílusilag" szűkebb termésből kellett halászni + Sutherland-évforduló volt aznap és M. Horne hangját is felismerni véltem, így együtt már nem volt nehéz. Fidelia áriáját nemigen ismerem, de Ashbrook Puccini-könyve idézi az ária kezdő sorát mint amit a zeneszerző temetésén Hina Spani énekelt és emlékeztem erre a kezdő sorra meghallgatás nélkül is.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613032018-11-12 09:51:04

"Messziről jött ember azt mond, amit akar avagy: hiszi a piszi"



Főigazgató úr alább belinkelt, szenvedélyektől és csúsztatásoktól sem mentes origos (védő)írásának adhatnám fenti címet, de nem adom: a goromba, nem-piszi beszólást ("túl sok hülyeséget hallani a november 5-i, egyébként ugyanúgy felejthetetlen estéről") engedjük el a fülünk mellett! A teljesség igénye nélkül nézzünk inkább pár apróságot a cikkből! ("Félre": hová tűnt Tatjána Néni? Tán már ő is kegyvesztett lett, hogy nem néki szól az írás?)



Ha egy koncertszervező beszáll egy együttes "turnéjába", akkor szokásosan és arányosan beszáll a turné egyéb költségeibe is: utazás, szállítás, szállás, gázsik-honorok, egyebek. Főleg, hogy e "turné" roppant költségei teljes egészében a magyar államot terhelik, e költségek némi mérséklése szinte kötelező (lenne). Vajon ez az arányos költséghozzájárulás megtörtént Finziék részéről? Tegyük fel, mert az ellenkezőjét nem tudjuk bizonyítani, hogy a Carnegie Hallt tényleg Finzi ügynöksége bérelte ki. 2017-ben is volt ugyanott Finzi-koncert, de akkor a teljes este műsorán kizárólag Finzi-művek szerepeltek! Most 1/4-1/3 Finzi-műsorért ők fizették a komplett Carnegie-cechet? Hm.. És hogy került a csizma az asztalra azaz pl. Vacchi hegedűversenye az idei műsorba? A Finzi-ügynökség kérésére? Netán Domingo verte érte az asztalt? Vajon a japán szólista gázsiját -miként Domingóét, Rost Andreáét, Kocsár Balázsét- Finzi ügynöksége fizette volna, csakúgy mint a koncert teljes műsorának összes kottakölcsönzési és szerzői jogdíját? A Vacchi-, Dohnányi- és Bartók-műét is? ("Félre": ha már a szerzőknél tartunk: Főigazgató Úr talán Kálmán Imrét is megemlíthette volna mint Amerikába "kényszeremigrált magyar géniuszt", nemde?) Szóval ez a számokkal-műsorral-költségekkel játszadozás nem hangzik nagyon életszerűen... Egyáltalán: fizetett bárki bárkinek bármennyit is ezért a fellépésért? Mármint MÁO-nakMondjuk legalább a próbákra, koncertre történő utazást hotel-Carnegie-hotel útvonalon...Viccnek hangzik ez a kérdés ugye? Pedig nem az. Vagy inkább az egész egy vicc. Annyit legalább már tudunk, hogy a Koch Színházat személyzettel együtt 1/1 a küldő fél = a magyar állam bérelte ki. Lehet, hogy eddig sem volt titok. A terembérlet összege és minden egyéb "turné"költség viszont bizonyára örök titok marad...számunkra. (ÁSZ számára talán nem marad majd titok.) Meghatódva olvasom, hogy Rost Andrea hangja szárnyal(t), az Opera kürtkara soha nem hallott biztonsággal játszott, a zenekarnak pedig "nagyon jól állt a világ leghíresebb koncertterme". Brávó!...



...csak könyörgök, azt ne tessék az agyunkba mosni, ami nettó és bizonyíthatóan nem igaz: azt, hogy "a Carnegie Hall internetes jegytérképe olyan zárt és szemérmes, hogy nem mutatja az eladás helyzetét"! Random kiválasztottam néhány februári, sőt májusi időpontot (február 15./Concertgebouw, május 1./New World Symphony, május 18./MET Orchestra) és mindegyikre "szemérmetlenül" lehet -igaz már nem túl sok!- jegyet váltani! Ennyit szemérmességről...és más rész(é)ről jelentős szemérmetlenségről. Őszinte együttérzésem, hogy Főigazgató Úr "hónapokat nem aludt az izgalom...miatt". Most, hogy a MÁO-felújítás projektet az EMMI kivette Ókovács Szilveszter kezéből és Baán László Ligetbiztosnak adta, talán valamicskével több ideje lesz pihenni. Vagy mégsem?  


Operett, mint színpadi műfaj • 37562018-11-11 15:45:34

A teljes cikk (HVG, 2018. november 8.) felkerült a netre, íme:



Mindent felforgatna az Operettszínház új vezetése



Hamvay Péter



Hamvay Péter



A kultúrharc már az Operettszínházat is elérte, a korábbi, szintén fideszes vezetés, úgy látszik, nem bizonyult elég nemzetinek. Most lesz Trianon-musical és nemzeti operett, bár a Kero-korszak nézőit ezzel nehéz lesz megtartani.



„Kiss B. Atilla hozza a mentét, Apáti Bence pedig a pitbullokat” – magyarázza egy színházi ember, miért a Magyar Művészeti Akadémia tagja, az erdélyi születésű operaénekes Kiss B. Atilla és a balettcipőt a kormánypárti publicista cseppet sem finomkodó tollára cserélő Apáti Bence vezetheti jövő februártól a nemrégiben sok vihart megélt Operettszínházat. Pedig a szintén jó fideszes kapcsolatú Lőrinczy György mindent megtett, hogy megtartsa pozícióját. Igazi drámáknak volt helyszíne az Operett, amik nem a színpadon, hanem a színfalak mögött játszódtak.





Lőrinczy György



© MTI / Balogh Zoltán



Lőrinczy egy éve még az egyik legbefolyásosabb szereplője volt a kulturális életnek, tagja a mindenható Színházművészeti Bizottságnak, vezetője a legnagyobb mecénás Nemzeti Kulturális Alapnak (NKA) és az állami intézménnyé vált Operettnek. S aztán, akár egy Shakespeare-tragédiában, elkezdtek záporozni a csapások. Egykori barátját és mentorát, a színház művészeti vezetőjét, a magát Kerónak nevező Kerényi Miklós Gábort elsöpörte szexuális zaklatási ügye, a színház a média kereszttüzébe került. Lőrinczy azonnal cselekedett, eltávolította Kerényit, és meggyőzte a közvéleményt, hogy nem tudott az üzelmeiről, pedig 2011 óta együtt irányították az Operettszínházat.



Hiába jelentett azonban Lőrinczy neve garanciát arra, hogy képes továbbvinni a Kerényivel együtt felépített sikeres színházat, hiába hozott létre néhány egyszerre korszerű és NER-kompatibilis előadást (például az István, a királyt), hiába támogatta a társulat, s hiába távozott engedelmesen, színleg önként az NKA éléről, mindez nem volt elég ahhoz, hogy a pályázaton Vidnyánszky Attila jelöltjével szemben győzedelmeskedjen.



Vidnyánszky ugyanis már rég meg akarta buktatni a Kerényi–Lőrinczy-párost, az Operettszínház vezetésére kiírt 2014-es pályázat idején azonban csak annyit sikerült elérnie, hogy a színházat 13 éve vezető Kerényi hátrébb kényszerült lépni, a korábbi „szürke eminenciás” Lőrinczy pedig előrébb, főigazgatónak. A Nemzeti Színház vezetője sem emberileg, sem művészileg nem találta elég méltónak Kerényit az Operett irányítására, a tao-támogatások kritikusaként rossz szemmel nézte azt is, hogy külföldi turnéi után milliárdos plusztámogatást szerzett a színház. Lőrinczy bukását most sem tudta volna elérni egyedül, ehhez az Operett-főnök legfőbb támogatójának, Lázár Jánosnak a kegyvesztettsége kellett.





© MTI / Máthé Zoltán



Kiss B. Atilla alaposan beugrott a nagybőgőbe. A 111 oldalas pályázatában egyetlenegyszer sem említi név szerint az előző vezetők bármelyikét, és kijelenti: az elmúlt időszakot lezárja, és megkezdi a jövő építését. Azt ígéri, felszámolja azt a valóban problematikus gyakorlatot, hogy a turnékat és részben a szerzői jogok megszerzését kiszervezi a színház a – főigazgatói kinevezéséig – Lőrinczy vezette Pentaton Kft.-nek.



Kiss B. nem csinál titkot abból, hogy kevésre becsüli az előző vezetés legnagyobb büszkeségét – és jelentős jövedelemforrását –, a nagyszámú külföldi vendégjátékot. A „turnékba menekülés lehetett ugyan a rövid távú anyagi túlélés módja”, de szerinte mióta a fővárosi helyett állami fenntartásba került a színház, erre nincs szükség. Itthon és külföldön is a musical helyett az operettre akar koncentrálni. „Ki másnak lenne a feladata a János vitéznek és a Háry Jánosnak a megismertetése az egész világban, határon belül és azon túl, ha nem a nemzeti operettszínháznak?” – teszi fel a kérdést, persze arra nem kapunk választ, hogy a közönség mit szól majd a váltáshoz.



Pedig Kerényi nem öncélúan használta a musicaleket, a felfuttatásukkal mentette meg a 2001-ben átvett, üresen kongó, poros Operettszínházat. Hatásvadász musicalrendezéseivel épített fel sztárokat és lelkes, sőt fanatikus közönséget, amely eltartotta a színházat, és az operettek gyérülő és öregedő közönségét is részben pótolta.



Operettszínházi forrásaink szerint a közkedvelt musicalek kivezetésével szinte biztosan megrogy a színház költségvetése. (Elég nagy csapás volt a repertoár zömét adó Kerényi-rendezések lecserélése is a szexbotrány után.) Ezt Kiss B. is látja, ám Vidnyánszkyhoz hasonlóan a kieső piaci bevételek helyett növekvő állami támogatásra számít. S lehet, hogy okkal, ha ugyanis igaz, hogy a kieső tao-bevételeket beépítik a színházak költségvetésébe, azzal nagyot nyerhet az Operett, miközben jegyárbevételekből a töredékét sem tudná hozni, mint a korábbi menedzsment. Kiss B. a fenntartót is előre felkészíti, hogy foghíjas széksorok előtt fognak játszani, szerinte ugyanis „nem a bevétel kell legyen a mindent eldöntő szempont”, és „a szellemi táplálék és a biztos siker viszonyrendszerében az előbbi áll nyerésre”. Cserébe viszont az általa „nemzeti dalszínháznak” nevezett Operett „a magyar kulturális diplomácia zászlóshajója, nemzeti kulturális identitásunk, egyben az országról alkotott belső és külső kép meghatározó eleme” lesz. Olyan abszurditásokig is eljut a pályázatában, hogy szerinte az operett „magyar műfaj, Budapesten teljesedett ki, és hagyományai Budapesten alakultak ki”.



A trianoni béke századik évfordulójára musicalpályázatot ír ki – ezzel próbálja majd visszacsalogatni például a repertoárról bizonyára lekerülő Apáca Show közönségét. A külföldi musicaleket „fiatal szerzők történelmi, irodalmi személyiségek életéből merítkező magyar zenés játékokra, táncjátékokra, balladákra” cseréli. Látja, hogy az operett közönsége „generációváltás előtt áll”, de annak megválaszolására, hogy a mai tízen-huszonéveseket mivel hozná közelebb a Csárdáskirálynőhöz, már nem vállalkozik. Azt viszont világossá teszi, hogy az átdolgozásoktól tartózkodni fog. A legnagyobb probléma azonban az, hogy Kiss B. Atillának – bár elénekelt néhány operettszerepet – valójában semmi köze a műfajhoz, ő és stábja is az opera világából érkezett az Operettszínházba. Ahogy egyikük sem vezetett intézményt sem korábban.



Apáti Bence balettigazgató, a legvadabb kormánylapok megmondóemberévé vált sikeres táncos, korábban úgy nyilatkozott, nem vágyik vissza a balettba, nincsenek vezetői ambíciói. Kiss B. mégis rábeszélte, s bizonyára jól jönnek majd Apáti kormányzati kapcsolatai a radikális váltáshoz. A balettigazgatónak sincs egyetlen jó szava a jelen állapotokról, olyan szólótáncosokat szeretne, akik „nem büntetésnek, átmeneti állapotnak, esetleg az aktív táncos pályát követő levezetésnek” élik meg a tagságot. Pfeifer Gyula fő-zeneigazgató pedig azt írja a pályázatban, hogy az Operett „nem engedheti meg magának, hogy zenei produkciói haknibrigád szintjére süllyedjenek”. A Kerényi-féle Operettszínház sohasem a kiemelkedő művészi színvonaláról volt híres, gyakran kereste az olcsó népszerűséget, de mégis túlzás az a degradáló mód, ahogy az újsütetű főnökök minősítik az ott folyó munkát.



Kiss B. Atilla a színház ügyvezető igazgatójának a NER igazi fregoliemberét, Kriza Zsigmondot szerezte meg. A jogász végzettségű Kriza egyik alapítója a Vidnyánszky vezette Magyar Teátrumi Társaságnak. 2010 után fel is ívelt a karrierje: részt vehetett az új színházi törvény kidolgozásában, és a Müpa felügyelőbizottságába delegálták, 2011-ben miniszteri biztossá nevezték ki, onnan került a Magyar Cirkusz és Varieté élére. Kinevezése után menesztette a Fővárosi Nagycirkusz szinte teljes vezetését, ám onnan Fekete Péter – jelenlegi kulturális államtitkár – kifúrta. Nem hagyták az út szélén, a Millenáris Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója lett, ám ott kilenc hónap alatt, 2016 végén kitelt az ideje.



HAMVAY PÉTER


musical • 1782018-11-11 15:40:46

:-) ...



...de ma este más programom van, remélem, 1-2 napon belül be is számolhatok róla.


Operett, mint színpadi műfaj • 37552018-11-11 15:27:43

Csak keveset hallgattam bele és majdnem minden próza volt, ami ennyi nagy énekes név mellett szinte luxus. Mégis örömmel olvasom bejegyzésedet, mert arról tanúskodik, hogy elfogadható lehet olyan feldolgozás, ami -mint írod- "szétrobbantva a műfaj hagyományosan elfogadott kereteit, nagyoperettből egyszerre kedves, magával ragadó zenés játékká és ízig-vérig komédiává változott." És ez operákra is igaz lehet!!


Kimernya? • 27972018-11-11 15:09:29

A bejegyzésed (sajnos?) nem segített, de azt hiszem sikerült meg- és leküzdeni, bár többszöri visszahallgatás kell(ett) :) 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613012018-11-11 09:07:58

Hiszen egyebet sem teszunk mint a sajtot "a sajat javunkra" forditjuk. Nagy diplomaciai erzekkel mint minden mast. Hogy mi az a "sajat javunk", az mas kerdes. Ulunk egy faagon azon a bizonyos "helyzet magaslatan" es szorgosan fureszeljuk. El fog jonni az ebredes, eszmeles ideje es az a nap, az az ido mint mar annyiszor, keseru es fajdalmas lesz. Ne legyen igazam. Kudarcunk pedig nincs es ha van, az akkor is csak es kizarolag sotet hatalmak armanya.


Kimernya? • 27952018-11-10 20:22:55

Ez azt jelenti, hogy a hetvegi utohangszeres "nota" kerdes storno?


Operett, mint színpadi műfaj • 37522018-11-10 17:44:47

Íme, már megrendelhető:



https://www.libri.hu/konyv/dr_winkler_gabor.a-magyar-operett.html



Én pedig most vettem észre, hogy ez a könyv nem azonos a szerző 2013-as, 2015-ben is kiadott, kétkötetes és jóval drágább Operettkönyvével:



https://bookline.hu/product/home.action?_v=_&type=22&id=280000



 


A Magyar Zenekarok helyzetéről • 562018-11-10 10:30:36

Volt idő -nem is túl régen- amikor a Concerto Budapest  a szakadék szélén táncolt pontosabban zenélt, a Matáv/Telekom-korszak után. A zenészek állítólag hónapokig fizetés nélkül maradtak, alkalmi felvételekből, munkákból tartották fenn magukat. Aztán hopp! egyszer csak az állami tulajdonú Concerto Akadémia Nonprofit Kft. lett a fenntartó, egy ideig LFZE udvari zenekara volt és most (is) nagyon szalad velük a szekér...mint olvasható, a (ki)fizetések mostanában, a hatalmas állami támogatás ellenére ismét és mégis akadoznak. Miért is?



Egy, a  Concerto Akadémia Nonprofit Kft-nél folytatott ÁSZ-vizsgálat a 2012-2015. közötti időszakra vonatkozóan egyebek közt megállapította, hogy "...a bevételek és ráfordítások elszámolása, a vagyongazdálkodás nem volt szabályszerű, ezáltal a Társaság elszámoltathatósága nem volt biztosított. Az adatszolgáltatási kötelezettségnek eleget tett, a 2012. és 2014. évi beszámolókat késedelmesen tette közzé. A közérdekű adatokat nem szabályszerűen tette közzé, ezzel nem biztosította az átláthatóságot."



Megjegyzem, NFZ és -fenntartója, MTVA révén- a Rádiózenekar is "a Concerto Budapestéhez hasonló állami támogatással" rendelkezik, következésképpen "éppen annyi világnagyságot tud(na) szerződtetni" mint a Concerto Budapest vagy még többet, ezt a szövetség válaszírása is megemlíti. Továbbá nem (lenne) újdonság, ha más zenekar(ok)tól csábítan(án)ak át muzsikusokat, fizetés-ráígéréssel. A 90-es évek elején tudtommal hasonló folyamat játszódott le a szakmában (BFZ).


Operett, mint színpadi műfaj • 37502018-11-10 09:43:38

Néhány -garantáltan politikamentes- információ az ez alatti HVG-cikkből.



Kiss B.Atilla felszámolná a turnék és részben a szerzői jogok eddigi kiszervezésének problematikusnak tartott gyakorlatát. Sok éve a Lőrinczy György által vezetett Pentaton Kft bonyolította ezeket a tevékenységeket. (kieg. tőlem: a Pentaton Kft tulajdonosa Kolosi Tamásné Zimányi Zsófia, a Budapesti Fesztiválközpont egykori igazgatója.) Kiss B. Atilla kevésre becsüli a külföldi vendégjátékokat, azokat a "rövid távú anyagi túlélés módjának" tekinti. Szerinte a nemzeti operettszínház feladata a János vitéz és a Háry János játszása, megismertetése az egész világban, határon belül és azon túl. A közkedvelt musicaleket kivezeti.  Az arculat- és repertoárváltás következtében várhatóan fogyatkozó közönség és piaci bevételek helyett -a Nemzetit irányító Vidnyánszky Attilához hasonlóan- növekvő állami támogatásra számít. Kiss B. a fenntartót is előre felkészíti, hogy foghíjas széksorok előtt fognak játszani, szerinte a "nemzeti dalszínház (sic!) a magyar kulturális diplomácia zászlóshajója, nemzeti kulturális identitásunk, egyben az országról alkotott belső és külső kép meghatározó eleme" lesz. Szerinte az operett "magyar műfaj, Budapesten teljesedett ki, és hagyományai Budapesten alakultak ki". A trianoni béke századik évfordulójára musicalpályázatot ír ki...a külföldi musicaleket "fiatal szerzők történelmi, irodalmi személyiségek életéből merítkező magyar zenés játékokra, táncjátékokra, balladákra" cseréli.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612982018-11-10 09:11:33

Mindig voltak, vannak, akiknek semmi nem elég...aztán egyszer majd annál nagyobbat pottyan(hat)nak -pl. a ligetbéli- uborkafa tetejérűűűl. Valószínűbb azonban az első feltételezés, miszerint Billy Elliot (újságírói álnevén N. Horváth Zsófia) vagy az ÁSz-jelentés kezd (ha kezd) "begyűrűzni" a főig. irodába, további hab a tortán a mostani USA-"turné". Kifelé nagy győzelmi jelentés van-lesz, de odafönt azért tudják, mekkora bukta: a legtöbb előadáson King-kong volt a fő díszvendég, főleg utóbbi ;-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612932018-11-09 21:40:21

Vajon Billy Elliot vagy az ÁSz-jelentés áll a döntés mögött? Avagy a kultúrharc újabb fejezete, amire már nyáron utaltam, Hammerstein Judit majd Pröhle Gergely eltávolításakor..Netán "csak" az egyre megalománabb Baán László  terjesztette ki a Városligetet és a Liget-projektet az Andrássy út 22-ig = kaparta maga alá MÁO felújítását? Eiffel-műhellyel együtt? Végülis a Városliget Kőbányáig is érhet.


Operett, mint színpadi műfaj • 37492018-11-09 21:30:37

Trianon-musicallel száll be a kultúrharcba az Operettszínház



A korábbi, szintén fideszes vezetés, úgy látszik, nem bizonyult elég nemzetinek. Kérdés, hogy mennyire lehet megtartani a Kero-korszak nézőit.



Kiss B. Atilla hozza a mentét, Apáti Bence pedig a pitbullokat – magyarázza egy színházi ember, miért a Magyar Művészeti Akadémia tagja, az operaénekes Kiss B. Atilla és a balettcipőt a kormánypárti publicista tollára cserélő Apáti Bence vezetheti jövő februártól a nemrégiben sok vihart megélt Operettszínházat.



Kiss B. Atilla a 111 oldalas pályázatában egyetlenegyszer sem említi név szerint az előző vezetők bármelyikét, és kijelenti, az elmúlt időszakot lezárja, és megkezdi a jövő építését. Itthon és külföldön is a musical helyett az operettre akar koncentrálni.



Pedig a zaklatási ügye miatt távozni kényszerülő Kerényi Miklós Gábor annak idején nem öncélúan használta a musicaleket, a felfuttatásukkal mentette meg a 2001-ben átvett, üresen kongó, poros Operettszínházat. A HVG operettszínházi forrásai szerint a közkedvelt musicalek kivezetésével szinte biztosan megrogy a színház költségvetése.



Az új vezetés mindenesetre a trianoni béke századik évfordulójára musicalpályázatot ír ki – ezzel próbálja meg visszacsalogatni például a repertoárról bizonyára lekerülő Apáca Show közönségét.



(Teljes cikk a HVG friss számában)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612862018-11-09 10:07:31

Láttam -bár nem olvastam végig- NYT írását, de óvakodtam föltenni. Ha fölteszem, pláne ha fordítok is belőle, kap(hat)tam volna hideget-meleget: "ez egy zenei és nem politikai fórum" és hasonlók. Nem mintha megijednék, de jobb így = másvalakitől, helyszínről. Bizonygathatom itt napestig, hogy nem volt és nincs politikamentes kultúra, mindhiába. Súlyosbító körülmény, ha csak leheletnyi szó éri a kormánypolitikát, még ha "csak" opera felől és pl. NYT írásából való is, sőt! Hát hiszen az (NYT) is Soros(é)! Majd "Tatjana Néni onokaöccse" megírja a tuti dicshimnuszt a Nagy Turnéról origoban, jól kiosztja az "örök elégedetlenkedőket", lesz "Zsdú átvétá, kák szálávej létá"-mantra meg lesz egy önfényező sajtótáj, MTI leadja, anyagot átveszi az arra és csak arra (MTI-hírre) "éhes" sajtó oszt' jó napot. Úgyhogy köszönet NYT-nak és NYT-cikkért.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612852018-11-09 09:47:18

Mindenki azzal főz, amije van, én speciel ezt az írást láttam meg. Más is föltehet más cikket. Tartalmi tévedést a koncertbeszámolóban (kritikában? véleménycikkben?) nem találtam.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612822018-11-08 21:14:12

Kritika az Operazenekar Carnegie Hall-beli koncertjéről itt olvasható.


Kimernya? • 27912018-11-08 14:27:09

Naná, hogy hamar megvolt! Aznap a Harangok volt a Kocsis-emlékkoncert egyik száma...csak utólag kaptam észhez.


Momus-játék • 55502018-11-08 14:23:30

Liszt Esz-dúr zgv. bemutatója -ha jó a forrásom- 1855 februárjában volt és ez a zgv. számít elsőnek, az A-dúr zgv. bemutatója 1857 januárjában volt és az a zgv. számít másodiknak azaz számozásuk megegyezni látszik bemutatásuk sorrendjével. Rosszul értem a kérdést? Beethoven végképp nem világos. A kérdésből egyértelműnek tűnik, hogy a szerző összesen két zgv.-t írt, Beethoven ezt a mennyiséget túlteljesítette.



 



 


Pantheon • 22752018-11-08 08:34:03

Francis Lai Oscar-díjas francia zeneszerző (1932-2018), többek közt a Love Story és az Egy férfi és egy nő örökzöld filmzenéinek komponistája


Milyen zenét hallgatsz most? • 250012018-11-07 14:09:45

24999 bizonyára John Cage 4'33" c. műve volt. Kimernyában is "hallottam" már.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612802018-11-07 08:58:54

Nem tudok róla és nem az a tapasztalatom (talán másé sem, az itteni beírások szerint sem), hogy a Kodály-módszer hazájában = minálunk fiatalodna a közönség, ellenkezőleg. Mármint a fizetős, önkéntes -nem pedig kötelező/iskolai- alapon klasszikus zenei előadásokra járó közönség! Vagy igen? Ennyit a Kodály-módszer közönséget-fiatalító hatásáról.Arra pedig térjünk vissza 15 év múlva, vajon Dél-Amerika klasszikus zenei közönsége, klasszikus zenészei lekörözik-e Európát és Észak-Amerikát. Még nem ez a helyzet. Az "idióta popzene" ugyanúgy hódít Dél-Amerikában és az összes többi földrészen mint Észak-Amerikában. Megjegyzem, Dél-Amerika mindig is a szélsőségek földrésze volt és ma is az, tudjuk: vékony felső (dús)gazdag réteg és hatalmas szegény tömegek. A klasszikus zene élvezete ott ma is a kevés gazdagok kiváltsága. Ha ez változik, örvendetes fejlemény lesz. Meglátjuk.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612792018-11-07 08:46:33

MÁO tatarozás alatt, a társulat tomboló sikerű USA-"turnén" van, Erkel aktuális havi műsora  vidéki, "belföldi turné"-előadásokról szól + Korda György- és világzenei estről, gyermekprogramokról. Eiffel-műhely a Holdban. Hát ez történt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612782018-11-07 08:40:04

Kedves takatsa, neeem, nem, ha máshoz nem, ahhoz ragaszkodnom kell, hogy én mindig csupán véleményt nyilvánítok itt, és többször leszögeztem már, hogy nem hordom zsebemben és máshol sem a bölcsek kövét. Nem turkálok mások zsebében, de bizonyára találnék -valódi vagy hamis- bölcsek kövét egyik-másik zsebben, legalábbis egyes beírások erre engednek következtetni. Annyi viszont bizonyos -és ezt még párszor meg fogom említeni, ha szükségesnek látom- hogy ez a fórum nem MÁO, ZAK, MüPa, Kodály Intézet vagy bármely más zenei vagy egyéb szakmai intézmény belterjes fóruma, quasi üzenőfala, ahol kizárólag (zene)tudósok, nagy és/vagy magukat nagynak tartó művészek és magukat felsőbbrendűnek tartó önjelölt (szak)emberek fitogtat(hat)ják vélt vagy valós szellemi erejüket. Bizony-bizony itt helye van a laikus és esetleges tévedésektől sem mentes véleményeknek is. Olyanoknak mint pl. az enyémek. Meg mint látom, jut hely barátságtalan, olykor goromba kioktatásnak is...részemről-tőlem biztosan nem. Üdv. ED


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612732018-11-06 19:30:04

Kedves macskás,



off: köszönöm, hogy csak most elégeltél meg. Türelmed úgyszólván végtelen. Nem bántódtam meg.



on: nem érdemes, már megtettem. Mint írtam, volt  tapasztalatom (sajnos). Nem kötelező fogalmamnak lenni meg lila dunsztomnak, de attól még szabad megszólalni. Ja és tuti, hogy van más módszer és "irányelv" a popzenén (és Kodályén) kívül is. Ha nem lenne, ölég kevés zenész lenne. Üdv. ED


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612672018-11-06 14:19:50

A DIVSz-indulót életkori okokból talán nem énekelte az általam egyébként végtelenül nagyra becsült Gyermekkórus. Az a nóta ui. a felnőtt kórusnak "jutott": Kórodi András vezényletével pl. itt meghallgatható velük. A Gyermekkórus pl. a történetesen Kodály Zoltán által szerzett Úttörőindulót (ld. itt) és a  "Mint a mókus fenn a fán" c. kisdobos- és úttörődalt énekelte, ami íme, itt van, mindkettőt Csányi László vezényli. (Utóbbi link tévesen Csányi Sándort ír.) Végezetül egy tényleg meghatóan szép bejátszás itt, amit tényleg őszinte, igaz tisztelettel ajánlok figyelmébe :-) 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612662018-11-06 14:14:13

A DIVSz-indulót életkori okokból talán nem énekelte az általam egyébként végtelenül nagyra becsült Gyermekkórus. Az a nóta ui. a felnőtt kórusnak "jutott": Kórodi András vezényletével pl. itt meghallgatható velük. A Gyermekkórus pl. a történetesen Kodály Zoltán által szerzett Úttörőindulót (ld. itt) és a  "Mint a mókus fenn a fán" c. kisdobos- és úttörődalt énekelte, ami íme, itt van, mindkettőt Csányi László vezényli. (Utóbbi link tévesen Csányi Sándort ír.) Végezetül egy tényleg meghatóan szép bejátszás itt, amit tényleg őszinte, igaz tisztelettel ajánlok figyelmébe :-) 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612652018-11-06 13:39:47

Kedves macskás, fogalmam nincs, de fogalmam volt a Kodály-módszerről, hiszen mint írtam, magam is szenvedő alanya voltam, ált. és középiskolás fokon. (Vö. József Attila) Ha átfutod mások beírásait, emlékeit, azért elég vegyes ám az összkép! Szintén írtam, hogy kívül- (és "nem belül")álló vagyok: ugyan miért kellene "más metódusokat, alternatív pedagógiai módszereket" ismernem? Akiknek ez a hivatása, azok ismernek ilyeneket...és sokan, nagyon sokan jócskán elléptek már a Kodály módszertől. Utolsó, személyes(kedő) megjegyzéseddel kapcsolatban is írtam már másvalakinek, igaz, hogy nem az általad olyannyira kedvelt "rímelős" vagy kerek sorszámon :-) hanem 61243 alatt, imígyen, ide másolom: "Ugye nem ön óhajtja eldönteni, kinek "lehet sok vagy kevés keresnivalója ebben a fórumban"?! Talán bízza ezt a fórumozó(k)ra és a szerkesztőkre, rendben? Akkor jó, ezt megbeszéltük."



Üdv. ED


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40882018-11-06 10:41:23

Nem biztos, hogy látszanak a mikrofonok, ahogy -zéta-  is írta itt lejjebb, MÜPA nem belógatott mikrofonokkal, nem klasszikus kamerákkal vesz fel archiválásra.  "Igazi" kamerákkal (mikrofonokkal)  sugárzásra szánt, pl. MTVA TV-rádiófelvételek készülnek


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612602018-11-06 09:20:39

Nem vitatom -pedig erősen vitatható és sokan vitatják- UNESCO kulturális örökséglistáját magát sem a rajta szereplő számos tételt. A teljes lista itt található. Magyarország 5 tétellel szerepel ezen a listán, de közülük csak és kizárólag a Kodály-módszer az, amely itthon kötelező tananyag lett mindenki számára, szemben pl. a solymászattal vagy a matyó-hímzéssel. Valószínűleg még az érettségiig sem jutottam volna el, ha matyó hímzést vagy solymászatot oktattak pláne ha kértek volna tananyag formájában számon az iskolában...ahogyan tették a Kodály-módszer alapján oktatott ének-zenével..


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612592018-11-06 08:52:55

Rövid leszek: szerencsés ember!



Lábjegyzet: engem-bennünket sem öncélú szadizmussal/ból gyötörtek énektanáraink, "csupán" a számukra kötelezően előírt "tananyagot" adták le és kérték számon, amiből már szemezgettem lejjebb...mi egyebet is tehettek volna?! Szerencsére nekem is volt pár tanárom, történetesen pl. -horribile dictu- orosztanár, aki klasszikus zenei hanglemezekkel dobta fel óráit. Emlékszem, 14-15 évesen, orosz nyelvórán hallottam először lemezről pl. Csajkovszkij b-moll zgv.-ét, Muszorgszkij Éj a kopár hegyen c. művét és egyebeket. Magyarórán (!) emlékeztünk meg a Beethoven-bicentenáriumról, szintén zenékkel színesítve. És így tovább. Nem állítom, hogy ének-zene órákon nem tanítottak vagy nem hallgattunk klasszikusokat, csak nem ez volt a meghatározó, hanem...ld.lejjebb.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612582018-11-06 08:37:27

Neeem, nem egy napon énekelték-énekeltük a DIVSz-indulót és a Kodály-módszert. DIVSz-indulót 1-2 alkalommal kellett énekelni évente -bizonyára önnek is-, a Kodály-módszer viszont mindannyiunk komplett ének-zenei tanulmányait áthatotta éveken át, a lejjebb már -többek által!- jelzett módon és hatással. A hangnememet nagyon is tisztelettudónak érzem, minden erősebb és a legtöbb "gyengébb" jelzőtől is tartózkodtam. Kívülállóságomat pedig sosem tagadtam, hiszen ha "belülálló" lennék, akkor talán tényleg nem merném kimondani az igazságot...vagy hamar brancson kívül(álló) lennék :-)



PS "Kívülálló" státuszom -mint eme reményemnek már lejjebb is bátorkodtam hangot adni- talán mégis megengedi némely véleményem -nem kinyilatkoztatásom!- szerény kifejtését. Ezt tettem ezúttal is.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612542018-11-05 21:49:44

Már annyira hiányoltalak! Dehogynem mondasz erre bármit is, csak goromba legyen. Mi mindig olyan jól megértjük egymást. Én is egy mást, meg te is egy mást. Te például a Kodály-módszert. Én szerényen beérem néhány művével, amiket tényleg kedvelek :-)



De azért olvass el még 2-3, hozzáméhoz hasonló véleményt itt lejjebb! És hányan, de hányan meg se mukkannak! Legalábbis itt a nyílt színen nem. Max. majd úgy mint te.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40862018-11-05 16:39:32

Igen, tudtommal is így megy ott. És mivel  MüPa "archíválási célú felvétel" címén jelentkezik be engedélyért az előadóknál, "dobozban" többnyire meglehetnek a felvételek.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40822018-11-05 11:31:11

Köszönöm, igen :-) és ugyanakkor :'-(


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40802018-11-05 10:41:05

Szomorú mai aktualitás, ezért meg kell említenem az itt oldalt olvasható fölsorolásból a Pesten akkor kevéssé ismert Shirley Verrettet:szopránszólójával -inkább mezzo létére- elbűvölte az Erkel közönségét. A Libera me az ő gyönyörű énekével méltó fináléja volt a nagy koncertnek.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612512018-11-05 10:07:45

Kimondani is sok, de nagyjából fél évszázada léptem a tinédzser korba és/de emlékszem, hogy mi, akkori iskolások nem tudtuk, sírjunk-e vagy röhögjünk az ún. ének-zene oktatáson. Kínlódva letudtuk a lejjebb már említett "kötelező gyakorlatokat" ének-zene órán, mert azt osztályozták. Aki megszerette a klasszikus vagy másmilyen zenét, netán hivatása lett, nem eme ének-zene oktatásnak és nem a Kodály-módszernek köszönhette. Sosem voltam különösebben pop-rock-beat fan, de akkoriban tombolt a "láz", a már klasszikusnak tekinthető Beatles és a többi nagy együttes a topon volt, a fiatalság a SzER és a "luxi" (luxemburgi rádió) új zenéit falta, itthon az enyhülés, évei, az "új gazdasági mechanizmus", a Táncdalfesztivál(ok) mint utólag kiderült hamis, de létező világa köszöntött be. A klasszikus zenei-színházi-filmes fronton -hogy ne csak "off", hanem "on" is legyek- szapora külföldi vendégjárás zajlott, új szelek fújtak, új zenei irányzatok jelentek meg itthon is. Mindennek semmi, de semmi köze nem volt a "Kodály-módszerhez" és a népzene körülbelül annyira kötötte le a fiatalokat mint a szoc. ünnep(ség)eken kötelezően elénekelendő DIVSz-induló vagy a többi mozgalmi nóta = semennyire. A népzene, néptánc, táncház-mozgalom kései fölvirágzása nagyjából a 70/80-as évek fordulójától a szelíd-szolidan éledező "pszeudo"-ellenzéki mozgolódás népies megnyilvánulása volt és szerintem ugyancsak nem a "Kodály-módszer" terméke. Napjaink föl- és megszállott pávái pedig -tisztelet a kivételeknek- nagyobbrészt az újból fölelevenített népies(ch) kurzust követik, haszonélvezik, "kodályi" ének-zenén kívül (helyett?) síppal-dobbal-nádihegedűvel, tánccal...pávatánccal súlyosbítva.



PS Marslakókkal még nem találkoztam, de valószínűsíthetően nagyobb lehet az affinitásuk a  bécsi klasszikához mint a mindenkori honi iskolásoknak a népzenéhez és a Kodály-módszerhez :-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612502018-11-05 09:58:25
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612442018-11-04 10:44:40

Nem én hoztam még levésbé minősítettem Kent Naganót (ld.61218), de ha már valaki szóba hozta éspedig tévesen, azt kénytelen voltam kiigazítani.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612432018-11-04 10:41:03

Ugye nem ön óhajtja eldönteni, kinek "lehet sok vagy kevés keresnivalója ebben a fórumban"?! Talán bízza ezt a fórumozó(k)ra és a szerkesztőkre, rendben? Akkor jó, ezt megbeszéltük. Közben lehet selymet vagy álmokat szőni a Kodály-módszerről, amiről itt lejjebb már többen megírták-megírtuk tömör véleményünket. Vagy lehet pl. helyesen megtanulni Kent Nagano nemzeti hovatartozását, ha már egyszer rá hivatkozott mint a japppán (zene)kultúra híres letéteményesére..és/de közben nyugodtan hallgasson Suppét is. Nem muszáj mindig pl. Stockhausent, Beriót, Boulezt (sem). Az ő Könnyű lovassága bátran fölveszi a versenyt az ön nehéztüzérségével ;-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612422018-11-04 10:27:33

Csak ismételni tudom ez alatti bejegyzésemet: tökéletesen egyetértek éspedig azért, mert ez pontosan így igaz! Az én korosztályom -nagyobb részben- azért utálhatta meg az ének-zeneoktatást és magát a klasszikus zenét, mert egyebek közt: mutáló, álmos kamaszokkal énekeltették kora reggeli énekórákon, máig emlékszem, velünk is orrba-szájba a "Hej Dunáról.."-t meg a "Komáromi kisleányt", szolmizáltattak és az énektanár kézjelekkel mutogatta és memorizáltatta a dóremifászólászidót. Hideglelős élmény máig. Tényleg fül, szív és érzék kellett ahhoz, hogy valaki zeneszeretővé netán zenésszé váljon. Épp itt az ideje végre kimondani: a király meztelen, a "módszernek" nagyjából annyi! A kegyelet szánnivaló hullámain nosztalgiázni és egy túlhaladott, anakronisztikus módszert hájpolni: szabad...csak fölösleges és veszélyes is. Meg persze még mindig jól meg lehet belőle élni bizonyos körnek és körben, ez igaz.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612412018-11-04 10:16:02

Tökéletesen egyetértek éspedig azért, mert ez pontosan így igaz!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612402018-11-04 10:08:41

Az az ország pár évszázados kulturális, történelmi, építészeti, természeti stb.hagyományait olyan megható, féltő szeretettel ápolja, ami például szolgálhat sok más nemzet számára. A Kolumbusz előtti kultúrákat nem az amerikaiak "irtották (és nem mellesleg fosztották) ki", hanem a spanyol és portugál konkvisztádorok. A kultúrát mindenhol pénzzel és pénzből alakítják ki. Az USA-ban magánadakozók járultak hozzá a magas kultúra felfuttatásához és fenntartásához.. Hogy messzebb ne menjek, a MET is (mindkétszer) zömmel magánadományozók pénzéből épült és későbbi produkcióikhoz is máig magánadományozók adták-adják össze a pénzt ld. erről pl. Bing könyvét. A Carnegie Hall sem véletlenül viseli az iparmágnás Andrew Carnegie nevét miként a Rockefeller-központ fő mecénása is egy másik pénzguru, John D. Rockefeller Jr. volt a gazdasági világválság (!) idején.



Szívesen ülnék egyszer a Mészáros Lőrincz Nemzeti Kultúrközpont egyik rendezvényén, ami azért viseli az ő nevét, mert ő volt-lesz az építkezés és a fenntartás fő finanszírozója...de attól tartok, ilyen eseményt én nem érek meg soha, sehol. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40762018-11-04 09:48:32

Kis helyesbítés: az a bizonyos, nekem is felejthetetlen Abbadós Requiem 1981 egyik forró júniusi napján volt az Erkelben. A felvétel a YT-on fellelhető.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612222018-11-03 09:46:35

Aki a kaliforniai "helyi iskolai korzet kommunikacios igazgatoja" velemenye alapjan itelkezik megfellebbezhetetlenul egy orszag kulturalis szinvonalarol, igenyessegerol, kulturalis befogadokepessegerol es 2018-ban a Kodaly-modszerre hivatkozik mint zenei oktatasi etalonra, az nem vadmagyar. Az masvalami. Az egy nagy magyar...Kaliforniaban.



PS  Az un. magas kulturat, annak befogadasanak merteket sem az USA-ban sem Japanban sem Magyarorszagon sem sehol nem videki iskolai korzetekben merik. A japan videki prefekturaban vagy a del-bekesi jarasban sem Beethoven a merce hanem Justin Bieber. Nalunk talan meg utobbi sem. Inkabb mondjuk Kis Grofo.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612192018-11-02 14:40:05

Csak egy észrevétel: Kent Nagano kaliforniai születésű, bizonyos értelemben és ma már úgyszólván "tősgyökeresnek" mondható, harmadik (!) generációs japán-amerikai. Az amerikaiaknak az európai (és más) zene- és egyéb kultúra iránti fogékonyságával kapcsolatos megállapításai pedig nagyjából annyira helytállóak mint amit Kent Nagano származásáról írt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612162018-11-02 10:20:14

Maradva továbbra is a száraz adatoknál:



- Carnegie Hall-ban az Operazenekar koncertjére 25-120 US$-ért válthatók jegyek. A koncert programja itt található:



https://www.carnegiehall.org/calendar/2018/11/05/hungarian-state-opera-orchestra-0800pm



Két, számomra ismeretlen külföldi szerző művei (és a Rákóczi-induló) után "magyar blokk" következik, Kálmán Imrétől Bartók Mandarinjáig: szerkesztői bravúr...



- Japánba valószínűsíthetően kereskedelmi alapon hívták és hívják meg az együttes(eke)t azaz Japánban van valós igény a produkció(k)ra, következésképpen van valós meghívó fél (ügynökség), vannak valós ottani (magán)szponzorok és van valós (fizető) közönség. Nagy baj lenne, ha nem így lenne Japánban (sem). Valódi turnék ui. így működnek. Meghívó fél fizet, meghívott fél előad.



- Mindezen fenti elemek valószínűsíthetően egyike sem áll fenn az USA-"turné" esetében. Nem-valódi turnék pedig úgy nem működnek, ahogyan és ami most New Yorkban zajlik. Ezen a legszebb és legkiszidolozottabb tudósítások sem tudnak változtatni. És ez nem egy drukker-ellendrukker meccs!



- 1-1 turné műsorát a meghívó fél igénye szerint szokás összeállítani. A valós érdeklődés hiányából vagy mérsékelt voltából is látszik, hogy valós turnéról, valós meghívó(k)ról esetünkben nem beszélhetünk. Ennélfogva a "turné" operaprogramját üzleti és közönségigény-szemponból egyaránt és enyhén szólva is szakmaiatlanul állították össze. A balettelőadásokra nagyobb(nak látszik) a közönségigény, ott is az előadásra kerülő darabok szerint változó mértékben.



- Carnegie Hall pedig végképp védhetetlen. Ha már mindenáron akartak zenekari hangversenyt is szervezni, találhattak volna kisebb, olcsóbb bérű, olcsóbb helyárakkal dolgozó, jobban megtölthető termet. Mert az ugye nem vitás, hogy a Carnegie-koncert összes költségét a küldő és nem a fogadó fél fizeti? És hol vannak a magánszponzorok? Más kérdés, hogy az utókor csak annyit fog olvasni a koncertről az annalesekben, hogy "az Operazenekar 2018-ban fellépett a világ leghíresebb koncerttermében, a Carnegie Hallban". Úgy látszik, ez a lényeg=hogy ezt lehessen be- és leírni.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612142018-11-02 09:16:57

Három (3) nappal az Operazenekar Carnegie Hall-beli hangversenye előtt tessenek egy pillantást vetni a ma reggeli (ott még éjszakai) jegytérképre!



https://www.carnegiehall.org/Cart/Seat-Selection-Performance/Syos?eventid=36676



A világ nagyjából elsőszámú koncertterme jelenlegi állapot szerint -és esetleges vattázás nélkül!- november 5-én kongani fog az ürességtől, a szabad helyek száma csaknem azonos a teljes nézőtérrel. A zsöllye és a fölötte lévő három szint most majdnem teljesen eladatlan, a "Balcony" nevű 4. emelet úgymond "sold out", magyarul lezárták. Ismerős "megoldás" egyik-másik itthoni színházban is. Ez kérem nem "politikai homokozás" vagy rendszerkritika, ez kérem száraz statisztika és eladatlan jegyek sokasága = skandalum. Szegény Operazenekar! Szegény (?) Operaház! Gazdag (vagy inkább pazarló?) Magyarország!


A nap képe • 21012018-11-01 21:59:47

Közel járt már a hetvenhez, amikor Victoria de los Angelest hallottam zeneakadémiai dalestjén. Hálás vagyok a jószerencsémnek, mert nagyszerű élmény volt egy élő legenda koncertjén ülni, aki itt is elkápráztatta közönségét.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612092018-10-31 17:32:03
Pantheon • 22742018-10-28 14:34:04

Én is erre alapozva tettem fel reggel, de túl sok (volt) az eltérés: születés helye, ideje, teljesen más pályafutás és a két arc sem tűnt hasonlónak. Most még egyszer nekifogtam és íme:



1) Az ukrán Poplavszkaja, aki nem (volt) operaénekes és



2) az orosz Poplavszkaja, aki tehát él :-)



További eltérés az ún. apai nevükben van: Владимировна az orosz énekesnőé illetve Францевна az immár néhai ukrán műsorvezetőé. Természetesen a baleset és a haláleset nagyon szomorú így is. Remélem, utólagos nyomozásom enyhítő körülmény továbbá hosszú életet biztosít az orosz szopránnak, akiről -mint olvasom- több éve nem sokat lehet tudni.


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

Csalog Gábor tanítványai
Házimuzsika a Zeneakadémián

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, XXIII. terem

Szabó Judit tanítványai
Házimuzsika a Zeneakadémián

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Zeneakadémia Kortárs Ensemble
Közreműködnek: a Zeneakadémia hallgatói
Mark Simpson szerzői estje
MARK SIMPSON: Septet
MARK SIMPSON: Un regalo
MARK SIMPSON: Echoes and Embers
MARK SIMPSON: Lethe
MARK SIMPSON: Barkham Fantasy
MARK SIMPSON: Darkness Moves
MARK SIMPSON: Straw Dogs

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Piotr Anderszewski (zongora)
J.S. BACH: Das wohltemperierte Klavier (II. kötet), BWV 870-893
WEBERN: Zongoravariációk, op. 27
BEETHOVEN: Diabelli-variációk, op. 120
A mai nap
született:
1803 • Hector Berlioz, zeneszerző († 1869)
1908 • Elliott Carter, zeneszerző († 2012)