vissza a cimoldalra
2019-06-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11348)
A csapos közbeszól (95)

Jonas Kaufmann (2387)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1679)
Franz Schmidt (3349)
Erkel Színház (10227)
Pantheon (2355)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61777)
Élő közvetítések (7910)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4504)
Kedvenc magyar operaelőadók (1118)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4362)
Beethovenről - mélyebben (694)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3268)
Operett, mint színpadi műfaj (3935)
Komlóssy Erzsébet (41)
Rost Andrea (2042)
Richard Strauss (748)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Edmond Dantes
Leírás:
Honlap:
   


Edmond Dantes (4079 hozzászólás)
 
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617772019-06-15 13:30:34

Nem vállalkozom a két irodalmi alkotás összevetésére, de a daljátékról már megírtam kb. ugyanezt (61748). Annyit hozzáteszek még, hogy a János vitéz-daljáték iránti rajongás nagyjából elhelyezi az átlagos magyar "klasszikus" zenei ízlést a zenei világtérképen. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617762019-06-15 13:23:25

Fordítsuk át a gondolatmenetedet bécsi Toscáról pesti Bohéméletre. Hátha ugyanaz a helyzet itt is...


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43582019-06-14 15:14:42

Esedezem, ne ítélkezzünk in completo a "mai", "kortárs", "rendezői színházas" rendezés(ek) fölött! Miből élnének pl.a kritikusok, ha egyszer lehúznák...nem, nem a WC-n, csak "úgy"... pardon, szóval csak úgy egyben lehúznának mindent, ami nem tetszik nekik, oszt' kész, jó napot!? Apropó, a múltkor már kérdeztem: nagyjából melyik évben, na jó, melyik évtizedben húzná meg azt a vonalat, ahol le kell vagy le kellett volna állítani operák újrarendezését? Cakkpakk, egytől-egyig netán.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43572019-06-14 15:08:21

Nagyítóval sem látom sehol, hogy Kovalik darabjáról beszélne valaki, legkevésbé ő maga. A belinkelt cikkben is "Turandot-rendezését" illetve annak "átbuherálását" sérelmezi. 


Erkel Színház • 101942019-06-13 09:20:45

Körülnéztem..Kunde repertoárja operabase alapján döntően és kifejezetten (olasz) hőstenor szerepekből áll, kivétel Des Grieux. A két Cavaradossi-ária és a Pillangó-duett -már?- aligha az ő hangi világa. Talán nem volt szerencsés választás éppen őt meghívni egy Puccini-gálára, talán leginkább azért, mert -mint lejjebb olvasható- ráért egy pesti haknira. Jut eszembe, nem is írt senki arról, elhangzott-e a műsorban meghirdetett két duett (Manon és Pillangó) és a "Donna non vidi mai" és Kunde énekelte-e (ha igen, hogyan) vagy ezeket a számokat is ejtették? 


Erkel Színház • 101932019-06-13 09:00:57

Boncsér Gergely a fórumon többek által szóvá tett hangi kizsákmányolása ezek szerint folytatódik, sőt "fejlődik", hiszen Kalaf még egy ária vagy egy hangosított-zg.kiséretes produkció erejéig is ...de ezt tudjuk. Már Enzo sok volt neki, ahogyan azt többekkel együtt észleltem-jeleztem, -ppp- és más médiumok kritikája is kitért rá. Kár lenne a tehetséges, sok neki való szerepre érdemes, még csak harmincas évei közepe táján járó művészt tönkretenni. A jövő szezonban rá kiosztott Ramerrez is sok az ő hangjának szerintem, legalábbis most.


Erkel Színház • 101872019-06-12 20:51:07

Érdeklődéssel olvasom tisztelt fórumtársaim egyazon produkció közreműködőivel kapcsolatos, minden bizonnyal értő, elfogulatlan, sine ira et studio, ám egymástól homlokegyenest eltérő véleményét a Gregory Kunde-"gáláról". Szerencsére csak ízlésekről folyik a vita, pofonokról nem ;-) Vajh' ilyen színes, tarka eszmecserék lennének pl. kisérletező operarendezésekről is! Nekem csupán két kérdésem-megjegyzésem lenne, mivel nem voltam ott a koncerten:



- örökre el kell felejtenünk külföldi vendégművészek "normális" operaelőadásokon, szerepben való fellépéseit? Talán a közönség korösszetétele is másként alakulna, ha agyoncsépelt áriák és agyoncsépelt köztes zenekari vattaszámok helyett igazi operaelőadásokon láthatná(n)k a neves külföldi vendégeket.



- Boncsér Gergely előre biztosított cover volt vagy előadás azaz Kunde berekedése közben hívták be? Arra gondolni sem merek, hogy a vendég várható lerobbanása előre tudott dolog volt és Boncsér Gergelyt már ennek tudatában előzetesen biztosították a koncertre..Bemondták-e előadás előtt, ahogy az mindig mindenhol szokásos, hogy a vendégművész gyengélkedik, de elvállalja a fellépést?


Erkel Színház • 101782019-06-11 10:53:44

Sebaj, egy jó Képária helyett (ki)oktató jelleggel kapunk majd egy még jobb "Levéláriát" origo-n.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617652019-06-11 08:48:15

"...szerintem (szerintem!)" ...;-)


Momus-játék • 56842019-06-11 08:32:41

Köszönöm.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617632019-06-10 19:30:44

Vegulis egyre megy = mindketto meghal igy vagy ugy mint az eredetiben + a festo is. Egy fokkal jobb mint az uj pesti (nem ujpesti!) Gioconda atirt finaleja, ahol Gioconda lelovi Barnabat, ami 1/1 nem all meg a Ponchielli-Scribe darabhoz kepest + Gioconda vagy meghal onkezuleg vagy nem, ami nem derul ki, mert mikozben a falrol ismeretlen eredetu ver csorog, fuggony le.  Odaig amugy tetszett az eloadas, de ezt mar korabban megirtam.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617612019-06-10 15:13:00

Hol rendeztek Toscakat mas helyszinekre? Hol tamad fel Tosca es lovi le Scarpiat? Maris futnek megnezni...szeretem a heppiendet :-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617602019-06-10 15:00:49

Nem tudom, ki kicsoda, nem tisztem megvedeni senkit es nem is azt teszem. Viszont kerdezem:



-tetszett a rendezes? Mert itt a forumon a leirtnal kevesbe vad rendezoi otletekrol rendszerint alaposan leszedik a keresztvizet.



-a beiro altal beirt fejdobalas benne van Kovalik Balazs szegedi, budapesti vagy barmilyen (pl. MuPa) rendezeseben? Ha nem, akkor Kovalik elhatarolodasa mar csak emiatt az egy mozzanat miatt is jogos es jogszeru, akar jo "otlet" akar nem, mivel nem o csinalta.



-Cura fél hanggal lejjebb énekelte a „Nessun dorma”-t?



-kiirtak Ralik Szilvia nevet a plakatra? (Ha jol emlekszem, nem. Verdi mint szerzo nevet viszont igen...) Megjegyzem, ennel sokkal rosszabbakat szoktak itt irni Ralikrol..



-vannak itthon jo Liuk? Mert a roman szopran aligha mint huzo nev kerult a produkcioba. Akkor miert is o?



-a karmester valoban elkovette a folsorolt hibakat?



Igen, a kozonseg tobbnyire tapsol, nem kicsit, nagyon. A Margitszigeten meg plane nagyon, ha szep az ido es nem aznak el. (Apropo, az egesz inkabb a "...es mas helyszinek" topikba valo.)


Momus-játék • 56822019-06-10 13:30:07

Mint del elott irtam, atfutottam t.k. az USA "big five" azaz ot nagy zenekaranak history-jat is, egyikuk termeszetesen a new yorki. Sajat honlapjuk es mas forrasok szerint 1842-ben volt elso koncertjuk es szo sem esik annal a hgv.-nel sem jotekonykodasrol. Volt egy "nulladik" hgv.tehat 1839-ben, aminek nyomat nem leltem. Vajon hol irnak rola?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617522019-06-09 21:40:50

Szamtalanszor megirtam, de ma unnepi (punkosdi) hangulatban meg egyszer: az alkoto- benne a kepzomuveszetet es az eloadomuveszetet t.k. az kulonbozteti meg egymastol, hogy utobbi folytonos valtozasban volt van lesz, ellenben megalkotott muvek altalaban veglegesek. De csak altalaban es csak muvek veglegesek, nem az interpretalasuk! Am ez sem igaz: evszazados epuleteket atepitenek, holt irok, koltok muveit (koztuk operalibrettokat!) ujraforditjak (huzasokrol nem beszelve), balettzenekre uj koreografiat keszitenek, az uj koreografiaval termeszetesen a teljes muvet ujrarendezik etcetc. Ugyan miert eppen az 1937-es pesti Bohemelet lenne orok idokre kobe vesve? Orok idokre a Pieta, a Mozes es mas szobrok vannak kobe vesve. A kulonbseg oriasi. Egyszerubb annyit mondani, hogy "marpedig nekem csak es kizarolag az 1937-es Bohemelet tetszik es kesz." En pedig tiszteletben tartom mas izleset. Ezert is irtam, hogy szerintem vallalhato es helyes a 2.0...es ennyi minimum szukseges 80 ev utan, teszem hozza most.



PS bizony megesett a vilagtortenelemben meg az is, hogy kepeket atfestettek pl."szemermes" korokban, amikor az szuksegesnek iteltetett...aztan kesobbi korok nem gyoztek levakarni a lepleket, egyebeket a kepekrol. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617492019-06-09 14:38:32

Eszi-nem eszi, nem kap(nak) mast + pesti Bohemelet-szindroma = nosztalgia. A Staatsopert felkereso kulfoldi turistaknak megfelel, miert ne, orulnek, ha bejutnak. Muveszek bejaratott produkciok ellen kifogast nemigen szoktak emelni...legfeljebb magukban ;-)



Bizony, a becsi Tosca a regi vilagban mar elerte volna a nyugdijkorhatart. Nyugdijasok meg tobbnyire csondben vannak es orulnek, hogy elnek...a becsi Tosca is es...khm...en is ;-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617482019-06-09 14:30:26

A magam reszerol a Haryt tobb szempontbol inkabb a Janos vitezhez hasonlitanam. Csak amig a Janos vitez a szelesebb nezoi retegek szerintem (szerintem!) fullasztoan giccses, alnepies-kaczaganyos, am elpusztithatatlan kedvence, amin nemzedekek zokoghattak ki magukat, addig Kodaly daljateka egy szerintem szinten giccses es akarva-akaratlanul bargyu tortenet, de ertekes zenet tartalmazo alkotas. A sok proza nelkul vagy keves prozaval nemzetkozileg ismertebb zenemu lehetne, nehany epizodja pedig a zenekari Hary-szvit jovoltabol hangversenytermekben ma is gyakrabban hallhato remek koncertszam. Hallgasd meg utobbit, szeretni fogod!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617462019-06-09 13:56:15

Rovid valaszom: az eletkora. Egy masik lehetseges valasz: ld. 61736. Bonusz: a libretto hu kovetese onmagaban veve nem ereny. Egy fenykep keszitese sem ereny, pedig az is a valosag hu kovetese. Az 1937-es Bohemelet sem attol volt (volt!) elmenyszeru, mert huen kovette a librettot. Akkor es azelott majdnem minden rendezes huen kovette majdnem minden opera librettojat, megsem egtek bele evtizedekre az operahaz(ak) musorrendjebe. A Bohemeletet -vagy pl.a mar emlitett becsi Rozsalovagot- szerintem a -mondjuk igy- tehetetlensegi nyomatek es egy bizonyos nezoi kor nosztalgikus rajongasa tartja eletben es a vezetoseg(ek)nek is jo pont e kor felol. A fiatalabb nemzedek pedig vagy meg sem nezi vagy megnezi es fogalma sincs rola, hogy lehet ezt mashogyan is csinalni. Nem csak elmegyogyintezetben. A 2.0 sem ott jatszodik.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617382019-06-08 18:01:41

Ez szerintem is így van, de akadnak számosan, akiknek más a véleménye. Az Operaházban pl. mind a mai napig a Bohémélet 1937-ben (!) bemutatott változatát játsszák, ami ránézésre teljes képtelenség, színtiszta anakronizmus, de sokan azt és csakis azt a változatot szeretnék látni az idők végeztéig. Kompromisszumos és szerintem helyes párhuzamos megoldásként az Erkelben 2016-ban bemutatták az opera Bohémélet 2.0 című új változatát. Nekem és sokaknak tetszett, másoknak meg nem tetszett. 



Megjegyzem, máshol is vannak hasonló őskövületek. A bécsi Operaház pl. 1968 (!) óta változatlan rendezésben játssza a talán legbécsibb hangulatú operát, A rózsalovagot, pedig 1911-es ottani premierje és 1968 között úgy 10-15 évenként rendszeresen felújították, újrarendezték, 1968 óta viszont máig beragadt az akkori rendezés.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 68912019-06-08 17:45:01

Plachetka nevét ismerem, ő még fiatal, de szépen lépked fölfelé. MET-ben például idén avanzsál Masettóból Leporellóba. Cernoch nevét még nem hallottam, de látom, őt is sokat, sok helyen foglalkoztatják, elsősorban a szláv = cseh-orosz repertoárban. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617372019-06-08 15:06:33

Nem tudtam, koszonom, nem ismerem a szegedit. A pestit igen, ha nem is "beteve" es nem ertettem egyet azzal, hogy a miniszterek "megsugjak" a megfejtest Kalafnak. Csalnak...ahogyan csalt =  mert torzitott a rendezo is ezzel a csavarral, de voltak sokan, akik elfogadtak igy. A jelen vitatott ugyet csak belinkeltem, velemenyhez a szerzodeseket kellene pontosan ismerni es a harom versiot a szerzodesek ismereteben osszevetni faltol-falig. Egyik sem all modomban, Kovaliknak igen. A ket igazgato reagalasa mindenesetre akkor is minimum feltuno es kevesse rokonszenves, ha jogilag netan nekik van igazuk.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 68872019-06-07 22:25:13

Igen, igen, ismerosek mind (1-2 fiu nem), csak nem akartam forumtarsunkra tul sok nevet razuditani. Nincsenek jegyzeteim, de 100% biztosan emlekszem,hogy fiatal koromban lattam Dvorakovat Az istenek alkonyaban, valamiben talan (de nem biztos) Kniplovat is es a kolni opera pesti Titus kegyelmet Poppal es a fenykoraban levo Hamari Juliaval. Dvorskyt pl. sajnos soha. Ma Mrs. Rattle azaz M. Kozena szamit a fo cseh sztarenekesnek, nem?


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 68802019-06-07 17:09:58

A cseh/morva, kisebb mértékben a szlovák operaénekesek egész sora hódította meg Európa és az Újvilág operaházait, elsősorban szoprán és tenor fachban. Egy részük még a Monarchiában kezdte meg-élte le karrierje nagy részét és az etnikai keveredés miatt többen "vegyes" nemzetiségűek (osztrák-cseh, német-cseh stb.). Maria Jeritza kb. akkora operai sztár-celeb volt a maga idejében mint később Callas vagy napjainkban Netrebko, de Maria Müller, Jarmila Novotná sőt a 19.szd. nagy csillaga, Teresa Stolz is a mai Csehországban született. A koloratúra- és bel canto királynő, Edita Gruberová szlovákiainak számít, noha édesapja német, édesanyja magyar származású. A pesti opera egykori tenor-oszlopai, "Slezák Leó" és "Burián Károly" is morva illetve cseh származásúak, Kurt Baum, a Metropolitan egyik egykori vezető hőstenorja német-zsidó családban, de Prágában született és nagy karriert futott be a még most sem túl idős szlovák Peter Dvorsky is. A lista korántsem teljes :-)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 68792019-06-07 17:09:12

A cseh/morva, kisebb mértékben a szlovák operaénekesek egész sora hódította meg Európa és az Újvilág operaházait, elsősorban szoprán és tenor fachban. Egy részük még a Monarchiában kezdte meg-élte le karrierje nagy részét és az etnikai keveredés miatt többen "vegyes" nemzetiségűek (osztrák-cseh, német-cseh stb.). Maria Jeritza kb. akkora operai sztár-celeb volt a maga idejében mint később Callas vagy napjainkban Netrebko, de Maria Müller, Jarmila Novotná sőt a 19.szd. nagy csillaga, Teresa Stolz is a mai Csehországban született. A koloratúra- és bel canto királynő, Edita Gruberová szlovákiainak számít, noha édesapja német, édesanyja magyar származású. A pesti opera egykori tenor-oszlopai, "Slezák Leó" és "Burián Károly" is morva illetve cseh származásúak, Kurt Baum, a Metropolitan egyik egykori vezető hőstenorja német-zsidó családban, de Prágában született és nagy karriert futott be a még most sem túl idős szlovák Peter Dvorsky is. A lista korántsem teljes :-)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 68782019-06-07 15:19:21

A Janácek-reneszánsz kezdetét nem tudnám megmondani, talán mások segítenek. Nem volt mindig és talán (talán!) nem is lesz mindig ennyire trendi, de ez ma még nem jósolható meg. Erkel és Janácek nem összevethetők, ezt magam is ki merem jelenteni. Erkel Ferenc cseh megfelelője -ha egyáltalán van olyan- Smetana, a cseh nemzeti zene, benne a cseh nemzeti opera "atyja". Janácek zenéje és operáinak cselekménye -olvasás alapján vélem- a múlt század fordulójának és a 20.szd. első negyedének világát-lüktetését tükrözik, szemben Erkel Ferenc kifejezetten 19.szd.-i nemzeti-történelmi-romantikus stílusával.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617152019-06-07 14:53:02

Ld. ugyanezeket a Nemzeti Hangversenyterem és más helyszínek topikban, mivel a produkciót nem MÁO-ban/Erkelben, hanem a Margitszigeten mutatják be. További pikantériája az ügynek, hogy Kovalik Balázs nem is az Erkel Színházban játszott Turandotja miatt írt levelet Szabad Tér Kft-nek, hanem 1995-ösSzegeden játszott Turandot-rendezése  illetve annak "átbuherálása" ellen emelt szót.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617142019-06-07 14:49:04

off Ha már Matild és Wagner, akkor inkább Wesendonck-palota legyen a déli épület neve.



on A Műhelyház mint játszó hely megszüntetése súlyos pénzek eltékozlásának beismerése lenne, tekintve, hogy próba- és raktárhelyiségek mellett a vezetőség és a tervező(k) deklarált célja volt-van, hogy régizenei és modern-kisérleti produkciók előadására létrehoznak egy előadótermet is. Közben az is kiszivárgott vagy tájékoztattak arról, hogy 10.000 Ft-os jegyárral kalkulálnak. Ennek a projektnek a kikukázása ilyen előzmények után értelemszerűen kimeríthetné a hűtlen kezelés kategóriáját, annak minden következményével következménye nélkül, mivel annak beismerése lenne, hogy fölöslegesen dobtak ki súlyos százmilliókat csak és csupán az előadóterem és az azt kiszolgáló infrastruktúra létrehozására + máris elköltöttek egy csomó pénzt az eddigi, amúgy ingyenes előadások létrehozására és lebonyolítására. Üresen kongó stadionokat sem zárnak be,sőt.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43492019-06-07 13:04:06

Frissítés



Szappanopera-ház – Brutálisan nekimegy Kovaliknak az Ókovács vezette Opera



Kovalik Balázs sérelmezte, hogy nélküle „buherálták át” a Turandot-rendezését a Margitszigeten. A fesztivál igazgatója szerint büszke lehetne a rendező, hogy játsszák a darabját, az Operaház a rendezés hibáit sorolja, és perrel fenyegetőzik – jó szórakozást az esti előadáshoz. További részletek hvg.hu-n itt.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43482019-06-07 09:41:16

Kovalik Balázs: "Elhatárolódom a nevemmel kitűzött Turandot szakmai és művészi színvonalától"



"Aljas sunyiságnak" nevezi levelében Kovalik Balázs rendező, hogy a Budapesti Nyári Fesztivál pénteken és vasárnap az ő tudta nélkül, "átbuherálva" állítja színre a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon bemutatott Turandot rendezését. Részletek + Kovalik teljes levele hvg.hu-n itt. (Megjegyzés: a fenti lead pontatlanul fogalmaz. Mint a cikkből kiderül, levelében a rendező valójában a 25 évvel ezelőtti, a szegedi operában színpadra állított Turandot-rendezésének, annak díszletének, koreográfiájának az alkotók beleegyezése nélküli önkényes átalakítását kifogásolja - ED)  "Kovalik Balázs büszke lehet az előadásra, amiért az évtizedek múltán is színpadon van" – így reagált Bán Teodóra a rendező levelére a hvg.hu-nak...neki semmi dolga nem volt a művésszel, "nem állunk vele jogviszonyban". További részletek ugyanott.


Erkel Színház • 101722019-06-07 09:35:47

Köszönöm.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617022019-06-06 12:42:57

Ennyi társbérlővel :-) súlyosbítva még kevésbé lehetett alkalmas hely tanintézménynek..


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 68732019-06-06 11:20:19

A magyar opera, egy kis képzavarral megkockáztatom, sohasem törte át tartósan a nemzetközi repertoár ingerküszöbét. A Kékszakállút, ezt az egyetemes remekművet én pl. mindig is pódiumon (és nem színpadon) érzem-hallom élvezetesebbnek. Mindazonáltal jó, hogy külföldön is előadják színpadon. Kodály két dalműve enyhén szólva sem örvend a határokon túl sűrű játszottságnak és régóta MÁO sem a Háryt viszi külföldi vendégszerepléseire, mert a meghívók nem kérik/mást kérnek. Mondjuk nekem legjobban az a Háry-változat tetszett, amit lecsupaszítottak a sok prózai párbeszédtől, és a zene az "úr" + a nagyszerű Háry-szvit.  A Székelyfonót Failoni elvitte a Scalaba a 30-as években, ennyi. Dohnányi operái itthon is elég nyögvenyelősen mennek (ha mennek), a Sába királynője -bármilyen nyelven- vagy nyolcvan-száz éve kiment a divatból. Remélhetőleg a Bánk bánt sem fogják horribilis (magyar adófizetői forrásból finanszírozott) költséggel rátukmálni az amerikai (?) vatta-közönségre, és/mert remélhetőleg okultak a legutóbbi "turné" keserű anyagi-erkölcsi tapasztalataiból. Kortárs operáink jövöje ma még nem látható. Megjegyzem, kihagytad a felsorolásból Petrovics Emilt, csak pár éve láttam a C'est la guerre-t és a Lysistratét, mindkettő élvezetes, jól hangzó alkotás.



Csöndben teszem hozzá, hogy a cseh klasszikus zene nemzetközi népszerűsége sem elsősorban a cseh operákon nyugszik: Janácek ugyan divatba jött egy ideje, de ez a divathullám lefuthat és nem Az eladott menyasszony, még kevésbé a Ruszalka és még náluknál is kevésbé a többi cseh dalmű viszi el a vállán a cseh klasszikus zenét.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616952019-06-06 10:42:15

Csak kiegészítés: a Drechsler-palota (ex-Balettintézet) környékén mostanában némi mozgást észlelek, talán megkezdődött az épület 5* szállodává történő ki- illetve átalakítása. Azt az épületet nem volt szerencsés Balettintézet céljára használni, legfeljebb az ott tanulók és oktatók szerint, kényelmi szempontból. Veszélyes dolog annak a kérdésnek felvetése, hogy "szükség van-e Budapesten 2 azaz Kettő, illetőleg immár 3 operai produkciókat előadó házra?" A kérdés ui. óhatatlanul fölveti az Erkel Színház kizárólag opera- és balettelőadásokat játszó helyként való létjogosultságát, márpedig az Erkel itt szent tehénnek számít, tekintve, hogy megmentése-újranyitása a 2010 óta regnáló kulturális kormányzat úgyszólván egyetlen jelentős érdeme...már ha az. Figyelem! Az Erkel megmentésének-újranyitásának szükségessége nem (volt) kérdéses, annál inkább kérdéses jelenlegi profilja a nőttön csökkenő látogatottság, a kihasználtsági mutatók és valós kereslet = teljes áron jegyet vásárló nézők becsült száma alapján. Egy szép, új operaház (MÁO) a budapesti opera jelenlegi helyzetét pedig pozitív irányban garantáltan nem fogja megváltoztatni. Várható árai ugyanis -már bezárás előtt sem voltak- köszönő viszonyban sem lesznek az itthoni jövedelmi helyzettel: ebben a StOP biztosan jóval előttünk jár, bár ígéret szerint 2030-ra utolérjük Ausztriát, de legalábbis fölzárkózunk nyugati szomszédunkhoz. Bíztató lehet, hogy addigra MÁO felújítása is jó eséllyel befejeződik.


Erkel Színház • 101702019-06-06 10:12:54

Az Optimum Solution Enterprise (Opso)-filmecskéhez: nem emlékszem rá, hogy  Edith Piaf énekelt volna bárhol, bármikor Magyarországon. Ha valakinek más híre van erről, köszönöm, ha megosztja. Caballé emlékezetem szerint nem Desdemonát, hanem Mimit és a Forza Leonóráját énekelte öt vagy hat hónapos terhesen az Erkelben. Antonio Gadest nem nevezném "kortárs táncosnak", -bár minden aktív táncos  "kortárs"- ő kifejezetten flamenco táncos és koreográfus volt. Domingo nem először az Erkelben énekelt (1987) bármilyen rendű és rangú Radamest: pl. a MET-ben már 1971-ben fellépett ebben a szerepben. (A Fáraót Richard T. Gill énekelte.) MdM 1969-től lépett föl Bp.-en, így aligha láthatta őt Medveczky Ádám "gyerekfejjel".



A filmecskét készítő Optimum Solution Enterprise (OPSO) cégről a honlapjukon megtudhatjuk, hogy "az OPSO csapata tapasztalt, profi szakemberekből áll." Az egyetlen föllelhető név a csapatban az impresszumban található email cím szerint Amin Virág, jelenleg egészségügyi (gerincsérvjavító) és jógaoktató. Pontosabban Amin-Váczi Virág, egykori TV2-s műsorvezető, akinek férje Váczi Gergő a TV2 Tények jelenlegi műsorvezetője. 


Momus-játék • 56812019-06-05 12:35:06

Egy fotó, ami -és csak az- segített a megfejtésben, a képen René Staar hegedül (Karintiai Nyár, 1975)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616902019-06-05 09:14:41

Komoly szívességet tesznek újságírók Főig. Úrnak. Néhány pontatlan információval rendszeresen magas labdát adnak neki, amit ő lankadatlanul, évszámra ki is használ. Így kitünően lehet terelni, el lehet leplezni a figyelmet mindkét ügyben a lényegről, amit az újságírók sosem vagy rosszul írnak meg, mert precízen megírva "nem lenne elég ütős", nevezetesen:



1) Billy Elliot: nem melegpropaganda, rosszabb. Hibásan felmért közönségigény--->komoly erkölcsi-anyagi bukás tavaly is, idén is. Elmaradt előadások, többnyire rossz házak.



2) Porgy és Bess: nem rasszizmus. Súlyos szerződésszegés. Nem George, hanem Ira Gershwin ma is érvényes végakaratának jogi trükközésekkel történő kijátszása.


Momus-játék • 56802019-06-04 15:51:38

Az egyik forrás szerint harmadik darabként előadták Mozart Les petits riens c. táncjátékát is.


Kimernya? • 30952019-06-04 15:18:49

Ha jobban belegondolunk, kis (?) csúsztatással ön honfitársa a kifogásolt személynek ;-)  bár kétségtelen. hogy a felvilágosult abszolutista cárnő történelmi megítélése jóval kedvezőbb mint a grúz diktátoré...de egy ideje az utóbbi személy tetszési indexe is elkezdett újból növekedni.


Momus-játék • 56762019-06-04 09:04:29

Dr. Vukán György klasszikus zenei munkásságáról nem is tudtam, a dzsesszen kívül fogorvosi munkásságáról annál inkább. Fogorvosom sokáig egy szobában dolgozott vele a Szentkirályi utcai SOTE-Stomatológiai Klinikán, úgyhogy amikor beléptem a "kínzókamrába" :-) mindig láttam a névtábláját az ajtón. Őt nem, mert eltérő műszakban dolgoztak..


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 68622019-06-04 08:48:56

A cseh trió, Smetana-Dvorák-Janácek "mintájára" Magyarország is kis spéttel ugyan, de kitermelte a maga nagy trióját, Bartókot, Kodályt és Dohnányit. Érdekes, de a cseh zene tudtommal ilyen kaliberű mestereket többé nem produkált az önálló cseh(szlovák) állam(ok) idején, de ezt pl. Heiner doktor úr erősítheti vagy cáfolhatja meg. E tekintetben mi szerencsésebbek vagyunk, mert a 20. szd. második felében -ha nem is teljesen egy időben- egy második zeneszerző triónk lett nemzetközi, sőt, világviszonylatban is elismert: Ligeti György, Kurtág György és Eötvös Péter és mindhárman, legutóbb immár Kurtág György is írtak nemzetközi érdeklődést kiváltó operát a nem túl gazdag, külföldön ismert és elismert magyar operatermés nagyobb dicsőségére.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 68572019-06-03 21:26:46

Az eladott menyasszonyt MAO is bemutatta 1893-ban, Nikisch Artur vezenyelt, majd 1913-ban felujitottak, ifj.Abranyi Emil vezenyletevel. Sot, egy masik Smetanat, a Dalibort is bemutattak 1909-ben, annak a produkcionak Kerner Istvan volt a karmestere.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 68302019-06-03 14:17:07

A Janáčekekről már nem is szólva...bevallom, magam is gyalázatos elmaradásban vagyok -egyebek közt- a cseh operák terén.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 68292019-06-03 14:13:28

Igen, az 1991-ben bemutatott produkciót újítják fel három előadás erejéig, természetesen cseh nyelvenúj szereplőkkel, a nemrég elhunyt Jiří Bělohlávek pálcáját Lothar Koenigs veszi át. A MüPa 2019/2020-as MET-közvetítési tervében jelenleg nem található a Káťa Kabanová. Az Uránia mozi MET-(köz)vetítési tervét még nem látom a honlapjukon.


Társművészetek • 13032019-06-03 13:56:06

Almodóvar is narkotikum: aki egyszer beszippantotta, akit egyszer ő beszippantott, többé nemigen szabadul tőle. Jó, még jobb, kevésbé jó, rosszabb filmjei után a fan-klub alig győzi kivárni a következőt. Most eljött. Önéletrajzi alkotás, nehéz eldönteni, egyfajta búcsú-e vagy pillanatnyi összegzés, (ön)élveboncolás. Sok minden visszaköszön előző filmjeiből, történetvezetés, kapcsolatrendszerek, nemi identitások, színvilág: de hát ahogyan ujjlenyomatból sincs két egyforma, úgy az ő filmes "ujjlenyomata", filmes jegyei is egyedülvalók. Ő ilyen. Ezúttal talán lassúbb, olykor a kelleténél hosszabban időzik el egy-egy jelenetnél. Salvador Mallo/Almodóvar, az idősödő-betegeskedő, kiégni tűnő filmrendező élvezettel-szenvedve ízlelgeti önnönmagát és a körülötte keringő bolygókat: az örök mamát, itt a fiatalt (Penélope Cruz) és az öreget (Julieta Serrano) is, legutóbbi filmjének főszereplőjét és az egykori, a kölcsönösen egyszeri, megismételhetetlen nagy szerelmet. Sok a premier plán és takarékosan bánik a helyszínekkel: a gyerekkori barlanglakás és a mostani luxusotthon szinte felesel egymással. Antonio Banderas pedig ezzel az alakítással véglegesen beírta magát a filmtörténelembe: Almodóvart eljátszani egy Almodóvar-filmben és nem is akárhogyan: nagy teljesítmény.



Fájdalom és dicsőség (Dolor y Gloria) - írta és rendezte: Pedro Almodóvar


Momus-játék • 56712019-06-03 12:06:40

Jó szívvel, a siker reményében nevezem meg Cziffra Györgyöt és Szirmay Mártát: "szinte egész pályájuk során párhuzamosan működtek mind klasszikus, mind jazz műfajban".


Pantheon • 23512019-06-03 09:50:05

Térey János író, költő, drámaíró, műfordító (1970-2019)


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 692019-06-03 09:39:40

Billy Elliottal jobban jártak volna kint, ott talán megtelik a nézőtér, főleg gratis belépők mellett ;-)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 68252019-06-03 09:19:19

Kedves Laci, velem nem muszáj egyetérteni, de a tényekkel  muszáj egyetérteni és/vagy azokat elfogadni. A cseh operák itthoni csekély, majdnem semmilyen játszottsága, az irányukban megnyilvánuló közöny, csekély közönségigény nem okvetlenül e műveket minősíti, inkább az itthoni sajátos, beszűkült zenei ízlés következménye. Megjegyzem, nem látom sokkal jobbnak a cseh nem-operai zene iránti itthoni érdeklődést sem: Smetana Moldváján -és nem a komplett cikluson!-, Dvorák Csellóversenyén, Újvilág-szimfóniáján -jóval ritkábban a remek VII. és VIII.szimfónián-, és néhány -de csak néhány!- Szláv táncán kívül a közönség alig vagy nem ismer más cseh zenedarabot, olykor előadják Dvorák valamelyik oratorikus alkotását, nagyjából ennyi. A nagy cseh trió más műveinek előadása szinte missziónak számít nálunk, ha itt-ott előveszik valamelyiket.



PS Kiegészítés előzőmhöz: a Svandán kívül Radnai Miklós a zeneileg nyilván értékesebb Jenufát is tervezte, de a Janácek-mű bemutatásától is el kellett tekintenie politikai okokból.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 68212019-06-02 18:03:15

Repertoárba beleférne, csakhogy az Erkelbe meg túl sok ember fér(ne) bele akár egyetlen előadásra is, magyarul: kongana a Ház. Nálunk a cseh operák sosem tudtak tartósan gyökeret verni. A két világháború között már csak politikai okokból sem (kisantant, revizionizmus stb.). Tudni lehet, hogy pl. az ártalmatlan Svanda, a dudás bemutatóját le kellett mondani a Városi (ma Erkel) Színházban, mert valakik bombamerénylettel fenyegették meg az igazgatóságot. A szocializmusban pedig mint "csehszlovák" zeneszerzőkre nem volt kiváncsi a közönség a nagy trióra, pedig 1984-et, amikor mindhármójuknak kerek évfordulója volt, emlékem szerint az ENSz vagy az UNESCO a cseh zene évének nyilvánította. 1990 után sem változott e téren az operai közízlés (sőt!), a Jenufa az egyetlen kivétel, ami elcsordogál(t) a sokkal kisebb MÁO-ban. Maximum koncertáns formában vagy egyszeri előadással tudnám reálisan elképzelni a fölsorolt vagy egyéb cseh darabok sikeres = közönséget vonzó kitűzését.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 68172019-06-02 14:55:05

Musorfuzet: keves. A lenyeg bizony pont abban a bizonyos ordogben azaz a reszletekben rejtezik, azaz a szovegben magaban, amit semmilyen musorfuzet nem potol, foleg nem eloadas kozben. Ha van olyan tanar -amit legalabbis ketlek- aki szerint nem kell Kolumbuszrol tanulni, az nagy hulye (lenne). Evszamok sokasagat bebiflaztatni viszont nem kevesbe ostobasag. Arra "jo" leginkabb, hogy megutaltassa a tortenelem tantargyat a tanulokkal. 


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 622019-06-02 14:39:56

Vajon miert nem hoztak be az Edgart az Erkelbe? Probaltam, de mar hetek ota nem lehetett regisztralni ra = ket telthazas Muhelyhaz van annyi nezo mint szuk felhaz az Erkelben, amire -olvashattuk- volt szamos pelda, csak a Puccini-szeriaban is. Tenyleg nem kekeckedni akarok, csak kedvem tamadt (volna) megnezni es kibirtam volna anyagilag is jegyet venni ra. Mint ahogy, gondolom, masok is, nem szolva a kenyelmi-kozelsegi szempont elonyeirol.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 68152019-06-02 10:39:14

Százszor biztosan nem hallottam még -és nem is fogom- egyik operát sem, ötször-tízszer már inkább, ha nem is mindet. Észrevettem, hogy amióta feliratoznak, olyan részletszépségeket, kis zenei effektusokat fölfedezek, amiket azelőtt nem. 1-1 mondat, sőt 1-1 szó elhangzásakor pontosabban elolvasásakor a zenekarban megszólal pl. egy hangszer(csoport) mint az éppen kimondott szavak zenei ábrázolása és hasonlók. Ilyesmik vetített szöveg nélkül rendre elsikkad(ná)nak, elsikkadtak. Kottát, szövegkönyvet pedig szerintem nem illik és nem is kényelmes hgv.-re, operába vinni és ott zizegni-vacakolni vele. Tudom, voltak, vannak, akik vittek, visznek, pl. a mamám is vitt...bakfisként, a harmincas években és/de az Operaház III. em. nem-látó/alig-látó oldalsó üléseire. Az más volt. Ott tényleg kellett és megengedték. Egy operaelőadás vagy hgv. szerintem nem összetévesztendő a zeneiskolával. Nem arra való(k).



A feliratozással viszont sajnos tényleg vannak itt-ott bajok. Nem látok túl jól és nem mindenhol tudom távolabbról olvasni a szöveget, ha pedig a színpadhoz közelebb ül a néző, kitörik a nyaka a fölfelé nézéstől. Pozitív példa: Műhelyház, kitünően olvasható vetített feliratok oldalt. Ja, hogy el ne felejtsem: két magyar operánál, amiket végig olvastam. Egészen más, nagyobb élmény volt egyszerre olvasni és hallgatni is a magyar nyelvű éneklést. Akinek meg elég volt csak hallgatni, az nem olvasta.De voltam már pl. olyan Máté-passión is, ahol kb. ugyanígy oldották meg a magyar feliratozást: kétoldalt elhelyezett vásznakra vetítették a szöveget. Mennyivel élvezhetőbb volt úgy az a szűk négy órácska :-)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 68072019-06-01 16:17:39

Köszönöm, ezek szerint Ljubimov nem csak az erdendő bűnt követte el azzal a rémes rendezéssel, hanem az átkeresztelés is az ő produkciójához tapad...és sajnos "úgy" maradt.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 68022019-06-01 14:28:25

Nem vitatom, hogy Kodály "rögeszméjének" fontos szerepe lehet pl. zenei közösségképzésben vagy -zéta- interjújához kapcsolódva, az erdélyi-székelyföldi magyarság identitástudatának fejlesztésében-ápolásában...ami nem azonos terep mint az iskolai ének-zene tanítás.



Más kérdés, hogy az interjúban hogyan kerül pont a Taipei Filharmonikusok "csizmája" az asztalra. Szerte a világon alakulnak-működnek ének- és zenekarok, amik amatőr alapon szerveződtek, aztán vagy amatőrök maradnak vagy hivatásosak lesznek. Pontosítanom kell az interjú alanyát: az általa példaként hozott együttes, a Taipei Philharmonic (Orchestra) nem a hetvenes években alakult, hanem 1985-ben, nincs kórusuk  és (mellesleg) nem összetévesztendő(k) az idén 50 éves Taipei Szimfonikus Zenekarral, aminek egy ideig Ligeti András személyében magyar zeneigazgatója is volt. A karnagy úr vélhetően a Taipei Philharmonic Chamber Choir-ra gondolt, amikor párhuzamot keresett-vont a Csíkszerdával.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 68012019-06-01 14:18:06

Éppen ezt a tudatos gyűjtőfogalom-használatot szeretném kicsit föllazítani, mint észlelem, mérsékelt sikerrel. Amerikát, amerikanizálódást pedig végképp kár belekeverni a hígulásba meg a "popszemétbe", mert ha valahol, hát ott aztán virágzik a klasszikus zene, csak mint lejjebb Lujza megállapította,"a klasszikus zene mindig is rétegműfaj volt", ott=Amerikában is,máshol is.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67992019-06-01 14:08:51







Káel Csaba Don Pasqualéja nekem nagyon megfelelt, ahogy annak idején be is írtam róla. Néhány túlzást leszámítva friss levegőt fújt az agyongyötört opera buffába.



Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67972019-06-01 14:07:49
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67952019-06-01 13:49:59

Először így olvastalak: "Tántoríthatatlan vegetáriánusként" :-) Megjegyzem, a Wagnereknél 1 max. 2 kivétellel nekem is gyorsabban fut az idő. A Hovanscsina -amiért a múltkor itt lekaptak mind a húsz tíz körmömről- rövidebb mint a legtöbb Wagner, nekem mégis hosszabbnak tűnt..


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67942019-06-01 13:40:58

Na azért! Különben ezentúl csak olaszul hallgathat Wagnert :-) Be' szép is lenne pl. "Leb‘ wohl, du kühnes, herrliches Kind!" helyett "Addio, o fiera, superba fanciulla!" A walkürben Walkiriában. De ha már Traviata/Parigi: én úgy nőttem föl és máig a fülemben van, hogy: "eelhagyjuk drááágám, ee bűnös vááárost, keettecskén éélünk, éldegélünk máármost"...később mégis egész jól megszoktam eredetiben..


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67912019-06-01 12:28:22

Ez így igaz :-) Janáček Ravasz rókácskájának eredeti címe: Příhody lišky Bystroušky. A magyar cím a németnek a tükörfordítása, angolul (The Cunning Little Vixen) a "vixen" jelentése nőstény róka, amit nem tudtam eddig. Érdekes, a Google a lišky és a Bystroušky szót is (nőstény) róká(k)nak fordítja: szóismétlés lenne az eredeti címben? A Příhody szó ugyanott: "események".


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67672019-05-31 19:21:56

Fel nem fogom, mitől, miért lett Don Giovanni a Don Juanból. Én még a Don Juant láttam 1974-ben. És ha az lett, miért maradt a Don Carlos Don Carlos és nem lett Don Carlo? Volt egyszer egy Simone Boccanegra és lett Simon Boccanegra. A doge igazi neve és az opera címe eredetileg Simone B. A köpeny és a Bohémélet egyes szereplőit egyszer csak "átkeresztelték". Hirtelen ezek jutnak eszembe. (Az álarcosbál pl. ebből a szempontból más eset=cenzúra.)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67662019-05-31 19:12:26

Till Géza a Cosiról, A varázsfuvola-cikkben: "Ez különbözteti meg (ti. A varázsfuvolát - ED) pl. a "Cosi" muzsikájától, és emeli még annál is magasabbra. Ott az egyes zeneszámok egy bizonyos fokú -persze mozarti színvonalon értendő, de mégiscsak érezhető- egysikúságot mutatnak." (Till Géza: Opera, 1967)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67532019-05-31 10:45:14

Nem kérek egy "bocs ED"-et. Arról írtam, ami volt az én időmben. A Kodály-módszer nem az én becsípődésem, hanem azoké, ahol (még) alkalmazzák. Talán érdemes lenne megvizsgálni, hogy a legsikeresebb zeneoktatási módszer-e még mindig, vagy volt-e az valaha is? Észlelve a klasszikus zene iránti honi érdeklődést -tisztelet a kivételnek, amit te is írsz- kétlem...


Pantheon • 23492019-05-31 10:25:16

Éppen három éve...


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67522019-05-31 10:14:54

Megüti :-) csak úgy gondolom, nem a popszemét áradásától ásítozik pl. fél-harmadházakkal az Erkel -miközben MÁO zárva van- és nem a popszemét áradásától csökken(t) a közönségigény bizonyos zenei műfajok iránt. A konkrét példákat sem muszáj -nem tilos!- egyenként elemezni. Velük csak érzékeltetni akartam, hogy minden kornak megvolt a maga "popszemete", magyarul: mindig lesajnáltak, lerántottak, "fúrtak" műveket, amik később tartósan sikeresnek, sőt halhatatlannak bizonyultak. És bizony a klasszikussá nemesedett zenék között is akad "popszemét", értsd: népszerű, sokak által ismert, de zeneileg (viszonylag?) kevéssé jelentős szerző 1-1 felszínen maradt és felszínes műve. Konkrét darabokat nem írnék, mert úgy járnék mint előzőben fölsoroltakkal. Cosi nekem sem a kedvenc Mozartom, de talán túlzás ásítozósnak minősíteni, bár tényleg kicsit kilóg az "öt nagyból". Mint afféle "belga", úgy mondanám: ahhoz képest, hogy "kései", érett alkotás, nem köti le a hallgatók többségét az első perctől az utolsóig annyira mint a többi. Van, akit igen: Spike Hughes pl. folyamatosan és szinte minden számáról áradozik Operakalauzában. Egy szép csokorra való slágerszám azért bőven összejön belőle és megfelelő -nem 1930-as- rendezéssel fel lehet és fel is kell dobni egy Cosit.



PS Varázsfuvolát sem biztos, hogy az örökkévalóságnak írta Mozart (és főleg nem Schikaneder, utóbbi inkább saját magának), aztán mégis és végleg a legfelső polcra került, pedig inkább Bécs-alsói alkalmi produkciónak szánhatták, sok-sok csinnbummal, csodagéppel, egyebekkel. Ha Amadeus élne, a térdét csapkodná és visítana a röhögéstől (mint teszi Forman filmjében gyakran): "nahát, hogy ez ennyire bejött és ilyen tartósan!" :-)


Kimernya? • 30802019-05-30 16:54:44

Megérdemelték a pontot, akik nemcsak észrevették a tegnapi Balakirev-évfordulót (mint én), hanem bele is hallgattak amúgy nem túl terjedelmes szóló zongorás életművébe (én sajnos nem). Évforduló-mankó nélkül ez a jópofa bravúrdarab alighanem megfejthetetlen. Egy-két honfitársa egy generációval később írt pár ilyesmit,  náluk keresgélve meglepett a hasonlóság.


Momus-játék • 56692019-05-30 13:52:23

Adorno megvolt itt, sajnos nevek említése nélkül...


Momus-játék • 56682019-05-30 12:04:09



Az 1922-es frankfurti Kékszakállú-előadás színpadképe.


Erkel Színház • 101522019-05-30 08:48:08

off Kedves Cilike, nem túl elegáns dolog "amatőr", "gyűlölködő" fórumozókra mutogatni. Egyrészt ezek az "amatőr" és/de nem "gyűlölködő" fórumozók járnak azokra az előadásokra, amiknek ti közreműködői vagytok, a megtekintett operákban, balettekben és bennetek (is) szeretnének gyönyörködni. Ezért fizetnek a jegyért, ezért veszik a fáradságot, hogy elmenjenek az Operába, az Erkelbe és most már valóságos zarándoklatként a Műhelyházba. Ezek az "amatőr" és/de nem "gyűlölködő" fórumozók tartják el -ha anyagilag csak kis mértékben is, spirituális értelemben sokkal inkább- a Házat, benneteket. Ezek az "amatőr" és/de nem "gyűlölködő" fórumozók  veszik a fáradságot és szabad idejük vagy egyéb elfoglaltságuk terhére beírják ide a véleményüket. Lehet, hogy a véleményük nem mindig tetszik mindenkinek és az is lehet, hogy nincs mindig mindenkinek igaza. Ilyen az élet. Tévedhetetlen ember nincs és az ízlések, pofonok és vélemények eltér(het)nek. Igenis létezik itt értelmes párbeszéd, sőt: túlnyomórészt értelmes, nyugodt párbeszéd zajlik, legfeljebb ki-kicsúszik olykor pár erősebb jelző valamely hozzászólásban, kritikában vagy vita kerekedik. Csakúgy mint az élet minden más területén. Bár máshol csak ennyi háborúskodás lenne mint a momuson! Másrészt keress csak vissza itteni topikokban régebbi beírásokra, ismerős és mára (számomra) ismeretlen nickek ádáz csatáira! Én bele-beleolvastam már...a mostani viták stílusa babazsúr sok régi csörtéhez képest. Nem szólva a vélhetően kibannolt beírásokról. Voltak, vannak, lesznek olyanok is...mint mindig, mindenhol. Mindig voltak, vannak, lesznek "amatőr fórumozók", tudniillik ez itt egy internetes portál fóruma, nem pedig az Operaház üzenőfala, brigádnaplója vagy vendégkönyve, amibe nyilván csupa szépet és jót szoktak beírni az oda beírók. Föltételezem, hogy nálatok, a Házban sem mindig minden csupa móka, kaczagás és laudáció. Mint már ismételten írtam privátban: örömmel visszavárlak! Üdv. ED


Kimernya? • 30772019-05-29 21:23:32

Pedig vannak róluk adatok, a betűzésed nem pontos kettőnél, lásd itt, itt és itt. A kínaiaknál és a tatároknál bizonyára visszafogottabbak a "personal life" infók, Smythnél elég sok van...


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67302019-05-29 13:11:00

Vigyázat! A Kodály-módszerre szót emelni -tanúsíthatom- itt sokaknak szentségtörés, már megkaptam egyebek közt ezért is a magamét. Popszemét: nem veszem észre, mert nem hallgatom :-) Viccet félretéve: a "tegnapi" popszemét "holnapra" = idővel klasszikussá nemesedhet. A Beatles nem számított popszemétnek? Csak akkor még más jelzőkkel bélyegezték meg sokan. A dzsessz a 20-as években nem számított popszemétnek? Csak akkor még más jelzőkkel bélyegezték meg sokan.  Teszem azt, a Carmen a bemutatásakor nem számított popszemétnek? Csak akkor még más jelzőkkel bélyegezték meg sokan. A Cosi a maga korában és/de különösen a 19. szd.-ban nem számított popszemétnek? Csak akkor még más jelzőkkel bélyegezték meg sokan. Nem azt mondom, hogy Kis Grófo vagy Uhrin Benedek értékes zene...sokaknak talán az és mi az, hogy "értékes"?. Azt mondom, hogy ma klasszikusnak számító, népszerű, értékes alkotások bemutatásuk idején gyakran gúny és megvetés, de legalábbis botrány és bukás elszenvedői voltak. Másrészt hány de hány a maga korában agyonhájpolt "udvari" zeneszerző (író, költő, festő stb.) sűllyedt mára, sőt már réges-régen a feladés jótékony homályába?


Momus-játék • 56642019-05-29 12:12:15

Másutt: "1865. április 25-én fölvette a szerpapi rendet és ettől fogva „Liszt abbé” megszólítás járt neki." És ez.


Momus-játék • 56622019-05-29 12:07:15

Abbé volt, ha jól olvastam azaz kb. apát. Az apát nem számít papi szolgálatnak? 


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67282019-05-29 11:57:14

Véleményem, ami nem Szentírás, változatlan (6717): a közönség zenei igénye/ízlése igen differenciált, műfajonként és koronként változik...mint más területein is a kultúra jegyében és az azon kívül eltöltött életnek. Kultúrszemét mindig volt, legfeljebb más és más alakban. Iskolai oktatás: mikor nevelt zenehallgatásra, opera- vagy hangversenylátogatásra? Mert az én időmben nem (örülhet, akit és ahol igen), pedig az "én időm" (mármint iskolai időm) nem tegnap volt. Ének-zene órákon? Ugyan kérem! A jelen fórumon igen népszerű Kodály-módszer -vagy micsoda- jegyében népdalokat tanultunk, szolmizáltunk, hasonlók, leginkább első órán, kora reggel, álmosan, rekedten. És ami idő énekórákon "komoly zenére" jutott, abból is inkább Orlandus Lassus, Palestrina, Corelli La foliája és ilyesmik maradtak meg bennem. Nem éppen csábító zenék gyerekeknek! Orosz nyelv (!) órán kaptunk olykor némi orosz klasszikust. "Ofő" órán megünnepeltük Beethoven'200-at. Közös opera- vagy koncertlátogatás? Soha. Úgyhogy én pl. ugyan hogy nem az iskolában szerettem meg a klasszikus zenét. Akkor már a család szerepe fontosabb lehet a gyerek(ek) klasszikus zenére szoktatásában irányításában, okosan, nem erőltetve. És tudomásul kell venni, hogy nem minden gyerek fogja kedvelni a klasszikus zenét vagy annak is csak bizonyos szekcióira lesz fogékony. Popszemét nélkül is/sem. 


Kimernya? • 30682019-05-28 08:26:59

Nagy lehetőséget szalasztottam el: valahogy keleti zenének gondoltam a hétvégit és néhány ismert "nyugati" szerző mellett-közben Takemitsu és Chen Yi  szerzeményeire is ránéztem, bele-belehallgattam, pedig a nevüket is alig hallottam eddig...csak éppen nem abba hallgattam bele, amibe kellett volna. Talán ha a víz csobogását jobban kihallottam volna a műből.. Avagy ahogy Psota Irén énekli: ha az a volna ott nem lett volna..


Erkel Színház • 101232019-05-26 09:39:22

Néznéd meg, túl nagy (lenne)-e az Erkel egy Kaufmann- vagy Netrebko-szólóesthez?! :-) Vagy ha élne és jönne, pl. Hvorosztovszkijnál! Vagy egy Szokolov-szólóesten? Flóreznek talán nagy lesz az Aréna és az árak is -magyar viszonylatban- brutálisak ott, de az Erkelt megtöltené. És ez régen sem volt másképp! Fénykorukon túl lévő énekesek fellépésére marakodtak az emberek a jegyekért, itthon (itthon!) még nem vagy kevésbé ismert nemzetközi sztárok -bérletszünetben- gyenge félházak előtt léptek fel, főleg ha nem bérletes előadás volt. Saját emlékem Domingo debut-je Pesten (1973, Cavaradossi): gyenge félház, gyenge magyar körítés...a közönség szétverte a házat, a Vittoria!-ba őrjöngve beletapsoltak, megállt az előadás. Azután sok év múlva már marakodtak Radameséért és kaptak tőle -én csak tévében- egy közepeske produkciót. Kabaivanszka, Caballé és sokan mások is tátongó széksorokat láthattak a nézőtéren, bizonyára nem kis csodálkozással. És ha valakire megtelik a nézőtér, az talán annak is köszönhető, amit itt és máshol sokan elmarasztalnak: a tévé és az internet nemcsak elszív (ha elszív!) közönséget, de közel hoz olyan művészeket, akiket átlag magyar néző nem ismerne: nem hallgat rádiót, nem olvassa a szaksajtót...nem olvas bennünket, momusosokat :-)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67172019-05-26 00:18:05

Nem általánosítanék egyetlen félházas előadás alapján még Temesvárt illetően sem, még kevésbé beszélnék operai közönségfogyásról mint világjelenségről. Ami Temesvárt illeti: szezon vége felé járnak ott is és lehet, hogy bérletszüneti előadás volt. A vasárnapi Nabucco jó házat mutat és a még hátralévő két operaelőadás jegytérképe sem fest rosszul: A denevér (vegyük most operának) és a Turandot már most jól néz ki és június 5-éig ill. 9-éig tovább pirosodhat a jegytérkép. A tévének, az internetnek és egyebeknek van elszívó hatása, de szerintem nem arra a közönségszegmensre, amelyik operába jár. Erkel/10022-ben már érintettem a témát. Úgy vélem, a klasszikus zenei műfajok közül éppen a legdrágábban kihozható-fenntartható: az opera (és a balett) iránt mutatkozik a legstabilabb általános közönségigény. Ellenben más zenei műfajok már hosszabb-rövidebb ideje -mondjuk így- gyengélkednek: a komplett kamarazenei ágazat: kvartett, trió, duószonáta, rézfúvós formációk, dalest (!) etc.,  a cappella illetve minden nem-oratorikus kórusprogram és mások. A szóló zongoraestek eladása csakis húzó nagy név esetén kecsegtet telt házzal és bizony-bizony, a zenekari estek és oratorikus koncertek sem a felszálló ágban vannak, sőt. És esetükben sem állítanám, hogy a tévé, internet stb. vonta el a felsorolt szakágaktól a közönséget, hanem a közönség megváltozott és folyamatosan változó igénye. Kurz: rosszul menő opera- és balettelőadások esetén ne föltett kézzel szabadkozzanak a direktorok, hanem nézzenek körül hausintern! Nem konkrét operaház(ak)ra célzok.


Opernglas, avagy operai távcső... • 202192019-05-25 23:41:43

Hja kérem, ott Flagstad őrzi a Házat...hacsak el nem vitték valahová a szobrát :-)


Birgit Nilsson • 392019-05-23 19:58:02

Azt hiszem egy van, azt hiszem, hogy ez. Operai forrásból ered az info :-)


Birgit Nilsson • 372019-05-23 15:09:20

Hamarosan magyarul is olvasható lesz Birgit Nilsson önéletrajzi könyve.


Erkel Színház • 101052019-05-23 15:05:34

Kicsit off, de idevág: Bing írta emlékirataiban, hogy egy MET/Manon Lescaut-előadás IV. felv.-ban a haldokló Manon -talán Licia Albanese- vitt vizet Des Grieux-nek, talán Björlingnek: akár rendezői ötlet volt, amit kétlek, akár Björling lustasága volt az ok, ami valószínű, mindenképp elég bizarr pillanat lehetett. Erkel-béli finálé sem lehet (sokkal) rosszabb.



Akit érdekel: MÁO honlapja szerint a hátralévő három Manon Lescaut-előadásra a hírlevélre való feliratkozást követően 50% kedvezménnyel válthatók jegyek.


Kimernya? • 30632019-05-23 14:08:25

Éspedig szerintem Nicolai Geddával és az ő emlékére.


Kimernya? • 30622019-05-23 13:33:02

Kérdezek egy fogasat: a Don Giovanni-fináléban felhangzó Figaro-ária részletére elfogadható lenne megfejtésnek a Figaro házassága? Már ha a zenei bejátszás annyi és csak annyi lenne.


Kimernya? • 30562019-05-23 10:43:45

A Brahms-felvétel címe netán Ein italienisches Requiem? ;-) Papageno jöhet arabul is vagy akkor is, "ha a zenekarban hottentotta tamtam szóóól"...nekem t.k. egy feketelemezes Eterna- keresztmetszetem Querschnittem van valahol a Forzából Die Macht des Schicksals-ból és máig emlékszem, ahogy a kórus énekli: "Holla, holla, holla, das Tagwerk ist vollbracht..." Holla Hoppá, neten meg is találtam, a szereposztás parádés, a németül éneklés kevésbé.


Operett, mint színpadi műfaj • 39072019-05-23 08:36:08

Kedves Búbánat! Azt gondolnám, hogy a Csárdáskirálynő az operett(ek) Bánk bánja = nem hiányozhat a magyar operettjátszás zászlóshajójának repertoárjáról. Ráadásul -ellentétben a Bánk bánnal- nemzetközileg is ismert, jegyzett alkotás, nem mellesleg keresett exportcikk is. A baj talán inkább az, hogy a Suppé-darab helyére cserélték be és éppen Suppé-évben. A Nemzetiben most is futó János vitéz kitűzésével például kicsit még várhattak volna a Nagymező utcában.


Erkel Színház • 101022019-05-23 08:15:42

Úgy van, úgy van, kedves Haandel!



Igazad van nyelvszövetben,



Mert bár nyelvében él a nemzet,



Csak nyelvén játszott zene, mi hibátlant nemzhet.


A díjakról általában • 10632019-05-22 09:26:33

Mága Zoltán neve mellől lemaradt a rangja, ahogyan a szintén kitüntetett Benkóczy Zoltán neve mellől is. Ha a kitüntetett Benkóczy Zoltán azonos (és nem csupán névrokona) a képen látható művésznek, akkor talán  ő az a bizonyos "pocakos tábornok". 




Kimernya? • 30532019-05-22 09:12:33

Nem emlékszem már, de így kevésbé röstellem, hogy amazt nem ismertem fel. Máig emlékszem egy régi Astoriás Ki nyer ma?-játékomra: Tito Schipa születésnapján a Massenet-Manon Álomáriája volt a kérdés, de az énekes olaszul énekelt. Nem ismertem fel az áriát (ma sem tudnám eldúdolni), végül valahogy összeraktam-megfejtettem. Ah, lehet, hogy ötletet adtam további hasonló kérdésekhez?  Egy másik topikban aktuálisan úgyis szolid eszmecsere zajlik operák eredeti nyelven versus lefordítva történő előadásáról. Mindegy, most már bent hagyom a fenti sztorit, szerkesztőnk fantáziája nélkülünk és ötleteink nélkül is kiapadhatatlan :-)


Erkel Színház • 100892019-05-22 08:54:59

Erről a "hol így, hol úgy"-ról régi családi viccünk jut eszembe: a piacon "vegyes libakolbász" kiírással árulnak felvágottat. Megkérdezi a vevő: mi az kérem, hogy "vegyes libakolbász"? Az eladó válasza: hát az, hogy van benne egy liba meg egy ló. Valahogy így vagyunk ma már a nem-eredeti nyelven előadott operák arányával...ja, majd' elfelejtem: a honi nyelvre lefordítva előadott operák aránya nem a ló aránya a kolbászban... A német nyelven előadott "kamara" Kékszakállút azért köszönöm, de abban a bizonyos "kolbászban" az a produkció még csak nem is "liba", inkább csak egy "kolibri" :-)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67122019-05-21 21:20:00

Nos kedves Trisztán, éppen online vagyok: apró helyesbítéssel kezdeném: elfogultságot írtam és nem elfogódottságot: -ppp- aligha vádolható elfogódottsággal, ő nem elfogódott típus :-) Ezt írtam: "Sok igazság van az írásban...és sok elfogultság. Nem csupán a művésznő irányában." Arra bátorkodtam célozni, hogy a koncerten fellépő művészek cikkbeli laudációja végső soron -vagy legalább annyira?- a nevük kezdőbetűjével emlegetett személyek ostorozása, amolyan "monnyonle"-módon. A cikk harmada-fele róluk és ellenük szól és nem a fellépő művészek produkciójáról. Engem itt nemigen ér az a vád, hogy a Ház vezetőinek védőügyvédje lennék :-) de soha, még egyszer: soha nem támadok senkit személyében vagy "úgy általában". Nekem ezeknek a művészeknek a láttán-hallatán csak és kizárólag az jut eszembe, amit látok-hallok tőlük és nem használom őket arra, hogy róluk, produkciójukról elrugaszkodva indítsak általános (le)támadást a "monogramosokkal" szemben. Baj?



PS A koncert azért volt ott, ahol, mert a szervezőknek ott volt rá lehetőségük, sokadszor.


Erkel Színház • 100822019-05-21 20:32:41

Köszönöm. Ezért írom gyakran 1-1 kommentembe, hogy "kivétel a szabályt erősíti" :-)


Kimernya? • 30512019-05-21 20:29:42

Rémlik, hogy volt már kérdés a Wesendonck-dalok, nem is annyira régen, nyilván egy másik dal a ciklusból és mintha akkor zenekaros változatban és akkor talán nem sikerült megfejtenem...


Kimernya? • 30502019-05-21 20:27:07

:-)


Kimernya? • 30472019-05-21 13:39:51

Félreérthettél :-) Daunernit idéztem, aki azt írta (3042), hogy mutat egy másik zenét is, amit soha nem fog feladni. Erre írtam, hogy, de kár, hogy nem fogja feladni mármint rejtvényként feladni, mert most már könnyű lenne. Egyébként bizony muszáj olykor feladni mármint a rejtvény megfejtését feladni. Nem a mait, ami zenének is, rejtvénynek is nagyon barátságos :-)


Erkel Színház • 100682019-05-21 11:02:28

Karinthy Frigyes: Műfordítás


Kimernya? • 30432019-05-21 09:36:02

"...amit soha nem fogok feladni." De kár! Pedig most már könnyű lenne :-)


Momus-játék • 56592019-05-21 09:32:26

Tegnap óta -rosszul aludtam ma éjjel :-) - eszembe jutott, hogy anno én is láttam a kölniek pesti Trisztánját. Túl korán, túl fiatalon kaptam, nem fogott meg igazán, pedig jó produkció kellett, hogy legyen, ahogyan pár nap múlva a Titus is az volt, t.k. Hamari Júliával és a sajnálatosan fiatalon eltávozott Lucia Popppal. Örömmel osztom meg a ma reggel megtalált korabeli szereposztás(oka)t, ahol Hollweg, Dernesch és a fiatal Matti Salminen (!) alatt valóban ott olvasható Kelemen Zoltán neve is. Pestiesen szólva meg "amúgy" is: önnél a pont!


Erkel Színház • 100652019-05-21 09:19:29

Mottó: "a karaván halad"...avagy rögeszmékkel nem érdemes vitatkozni. Illetve érdemes, de reménytelen. Közben az operaházakat sorra fölszerelik korszerű feliratozókkal, sőt csomó helyen már a néző a saját ülése előtti saját feliratozóján olvashatja másodpercre készen a szöveget, saját anyanyelvén illetve a játszóhely nyelvén kívül más világnyelveken is. Akinek ennyi jó kevés...azt érje csók és ölelés. A miskolci Hunyadihoz kapcsolódva itt rögzítem, hogy a Műhelyház két magyar egyfelvonásosához is volt magyar felirat, amit én pl. végig olvastam: anélkül a szövegértésem sokkal nehezebb és alacsonyabb hatásfokú lett volna. És azt is rögzítem, hogy az olvasás egyáltalán nem rontotta le a zenei élvezetet, ellenkezőleg! Lehet, hogy akadnak, akik különleges, minden éneklést megértő képességgel rendelkeznek, de nem ők vannak többségben. Nem mellesleg a filmvilágban is rohamosan terjed az eredeti nyelven történő vagyis nem-szinkronizált vetítés. Utóbbi valóban fölvet problémákat, mert az állandó és többnyire szapora párbeszédek feliratának olvasása olykor elvonja a figyelmet a cselekményről.


Erkel Színház • 100642019-05-21 09:06:21

Tisztelt Karnagy Úr! Ön szerint mikor, hol játszották legutóbb német -vagy bármilyen más nem-magyar- nyelven a Kékszakállút? Bartók "gondos törődése" elég régen lehetett...1945 óta/után pedig sajnos és biztosan nem. Ha Bartók remekét a szinte elsajátíthatatlan magyar nyelven adják elő "worldwide", éspedig azért, mert az úgy hiteles, akkor ugyan milyen érvek szólhatnak a "nagy" nyelveken írt operák magyarul történő előadása mellett?


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 13172019-05-20 21:29:11

Aki nem latta ezt a friss, 2019-es beszelgetest Kincses Veronikaval, sok vendeg kollegajaval es a főigazgatóval, itt megtekintheti


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Youngmi Kim (ének), You Ju Lee (zongora)
LISZT: O lieb, S. 298
LISZT: Es muß ein Wunderbares sein, S. 314
LISZT: Jugendglück, S. 323
KYU HWAN KIM: Nimi osineunji (“Will you draw near”)
SOUNG TAI KIM: Sanyuhwa (“Flowers on the Mountain”)
DONG JIN KIM: Sin-alilang (“New Arirang”)
LISZT: 2. ballada
LISZT: S’il est un charmant gazon
LISZT: Comment, disaient-ils
LISZT: Oh! quand je dors

16:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Aya Shirai (gordonka), Hosomi Riko (zongora)
Aya Shirai és Hosomi Riko kamarazene-művész diplomakoncertje
BEETHOVEN: 1. (F-dúr) cselló-zongora szonáta, op. 5/1
DEBUSSY: d-moll cselló-zongora szonáta
WEBERN: Két darab
WEBERN: Három kis darab, op. 11
LÁZÁR DÁNIEL: Air
KODÁLY: Szonatina
KODÁLY: Cselló-zongora szonáta, op. 4

16:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Budapesti Wagner-Napok
WAGNER: Siegfried

16:00 : Budapest
Nemzeti Múzeum

Keszei Bori, Heim Mercedes, Komáromi Márton, Jekl László (ének)
Oberfrank Pál (színművész)
István Király Operakórus (karigazgató: Somogyváry Ákos)
Gyulai Erkel Ferenc Vegyeskar (karigazgató: Perlaki Attila)
Vezényel: Medveczky Ádám, Somogyváry Ákos
Hymnus 175
Emlékkoncert az eredeti vezió és a többi pályamű bemutatásával
ERKEL: Szózat - Ünnepi Nyitány - Hunyadi László - részletek
A korabeli fennmaradt HYMNUS - pályaművek
MAGYAR CANTATE
HYMNUS - eredeti változat
ismétlés: 18:00

19:00 : Budapest
Erkel Színház

VERDI: Az álarcosbál

19:00 : Budapest
Belvárosi Szent Mihály Templom

"Organ & Choir"

19:30 : Budapest
Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templom

Vassilis Agrokostas (zsoltárénekes, líra), Harris Lambrakis (ney), Miltiades Papastamou (hegedű), Slava Cernavca (klarinét/basszusklarinét)
Szent Efrém Férfikar
Művészeti vezető: Bubnó Tamás
Vezényel: Kontantia Gourzi
Ortodox Pünkösd
Orientale Lumen 2019/3
16:00 : Miskolc
Avasi Református Templom

Mészáros Zsolt Máté (orgona)
Collegium Musicum
Nemzeti Énekkar
vezényel: Kocsis-Holper Zoltán
"Bartók Plusz Operafesztivál"
A mai nap
született:
1843 • Edvard Grieg, zeneszerző († 1907)
1962 • Rost Andrea, énekes
1983 • Julia Fischer, hegedűs
elhunyt:
1893 • Erkel Ferenc, zeneszerző (sz. 1810)
1962 • Alfred Cortot, zongorista (sz. 1877)