vissza a cimoldalra
2017-10-23
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (59919)
Milyen zenét hallgatsz most? (24977)
Kedvenc művek (142)
Társművészetek (1214)
Kedvenc előadók (2813)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3847)
Haladjunk tovább... (205)
Momus társalgó (6052)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2273)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11180)
A csapos közbeszól (94)

Jonas Kaufmann (2141)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (305)
Lisztről emelkedetten (864)
Erkel Színház (8385)
Edita Gruberova (3025)
Kolonits Klára (990)
A nap képe (1971)
Operett, mint színpadi műfaj (3290)
Franz Schmidt (2925)
Lehár Ferenc (579)
Udvardy Tibor (168)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4092)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2367)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1117)
Lamberto Gardelli (62)
Új lemezek (93)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Edmond Dantes
Leírás:
Honlap:
   


Edmond Dantes (2710 hozzászólás)
 
Erkel Színház • 83822017-10-22 22:20:09

"milyen a magyar fejlesztésű zongora?" = d r á g a! Éspedig a mi (köz)pénzünkből drága. És fölösleges. És politikai hátszél fújja a nyakunkba pontosabban azoknak a koncerttermeknek -és hallgatóságuknak?- a nyakába és színpadára, amikre az állam "ajándékba" rásózta. Ám mint tudjuk: nincsen "ingyen ebéd". Lehet szépítgetni -bár szerintem nem lehet!- meg magyarázgatni ezt a dolgot, de ez az igazság.


Kolonits Klára • 9892017-10-22 20:11:23

Szünettel játszották A teremtést? Brrr...


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 599142017-10-22 14:23:42

Ha már A hugenottákat említed: a Bastille lerombolásakor is maradtak el előadások.



1) Néha vannak magasabbrendű dolgok.



2) És mi is áll ma a Bastille helyén? Na ugye :-)



Illusztrációóó!  


Társművészetek • 12132017-10-21 19:13:37

Okkal vagy ok nélkül, de élénk, a színházi világon túli visszhangot is bőven kiváltó kirándulása után újból saját társulatának írta, rendezte és saját társulatával játszatja és játssza el Pintér Béla legújabb, még márciusban bemutatott darabját. A Szívszakadtig cselekményét nem helyezi történelmi időkbe, szövegét nem szedi verslábakba és nem archaizál, szereplőivel nem énekelteti "szólamaikat", és nem aktuálpolitizál...legfeljebb egy csipetnyit, de ugyan ki nem, hol nem, mikor nem? A színház -szerény és véka alá már többször nem rejtett véleményem szerint- úgyszólván sohasem volt és sohasem lehet vegytisztán politikamentes; mint mindenben, a politizáló színház esetében is a mérték és a színvonal számít. Nos, ezúttal Pintér Béla csupáncsak ír(t).  Írt egy színdarabot, olyant, amiben mindaz, amit némely kritikusok netán a darab hibájaként rónak fel, számomra éppenséggel erényként jelentkezik: kifogyhatatlan mennyiségű és túlnyomórészt jó vagy nagyon jó minőségű gagek, poénok, fordulatos, több mindenbe belekapó, de végső soron nyílegyenes cselekmény, olyan bizarr csavarok, amik láttán-hallatán a néző kapkodja a fejét és kapkod levegő után. Hollywoodi forgatókönyvírók sokasága valószínűleg csak álmodik arról az ötletparádéról, amit a szerző ránk zúdít bő kilencven perc alatt. El kell fogadni, hogy az ún. súlyos társadalmi mondanivaló és az ún. szórakoztatás arányát Pintér nem patikamérlegen egyensúlyozta ki (talán máskor sem teszi), és a patikamérleg ki-nem-egyensúlyozott nyelve itt az utóbbi azaz a szórakoztatás javára billent át, noha a cselekményben a tragikomikum, sőt a tragikum is bőségesen jelen van. Poéngyilkosság nélkül is elmondható annyi, hogy a Szívszakadtig a szív, pontosabban egy szívátültetés körül-előtt-után-okán-apropóján zajlik és -mint címe is jelzi- szívszakadtig tart. Az viszont már maradjon titok (vö. Titkaink), történik-e szívátültetés (és még sok minden más) és szakad-e meg szív. 



Az együttes ismét tükörsimára csiszolt, az ensemble-kultúra hibátlanul működik. Friedenthal Zoltán lehengerlő egy hasonlíthatatlan stílusú öreg apuka és egy Angela Davis-frizurás, enyhén (?) értelmi fogyatékos, kubai/afroamerikai-magyar "keverék" fiú kettős szerepében, amiért a szakma a Kritikusok Díjával honorálta a színészt, mellesleg harmadiknak egy orvos-epizodista alakjában is átsuhan a színen. Tulajdonképpen Stefanovics Angéla is kettős, pontosabban két, egymástól úgy 180 fokban széttartó szerepet játszik el kitűnően, voltaképpen e kettőzött egy-szerep a darab egyik fontos kulcsa, úgyhogy részletezésétől tartózkodnék. Thuróczy Szabolcs ma már szélesebb körben ismert és elismert személyisége ezúttal is a helyén van. Enyedi Éva, aki dramaturgként is közreműködött az alkotásban, derekasan helytáll seconda donnaként. Szabó Zoltán nemrég érkezhetett a társulathoz a néhai Szputnyik Hajózási Társaságtól: nem tudtam eldönteni, ő volt-e kissé halványabb kollégáinál vagy szerepének íve okán fogy ki kissé kezdeti lendületéből. Két nővérke jelmezébe Hajdú Rozi és Hornyák Dóra bújt. Pintér Béla meggyőzően játssza el a főorvos saját magára írt és saját maga által megrendezett szerepét. A jelmezeket mint mindig, Benedek Mari tervezte, zeneszerző mint sok éve szinte mindig: Kéménczy Antal.



Pintér Béla: Szívszakadtig - Pintér Béla és Társulata, Szkéné Színház, 2017. október 19


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 599052017-10-21 16:18:33

Olvasd el a link folotti es alatti mondatot. Az a lenyeg es az athuzas :-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 599032017-10-21 12:51:13

Akkor itt az ideje az "áthúzott" ikon kipróbálásának:



Megnyílt az ég felé a MÁV egykori szerelőcsarnoka mint MÁO  próba-, gyártó- és raktárcentruma. (Forrás: MTI,  2019. január 27.)


Erkel Színház • 83682017-10-21 10:20:58

Most mondhatnám azt, hogy na, hát ezért volt-lett annyira "sikeres" és "népszerű" (így, idézőjelben) tanszékvezető professoressa a művésznő, de nem mondom, mert hangképzésben nem vagyok járatos. Annyit viszont empirikus alapon én is tudok fennállásom óta, hogy a fiatalon lírai szoprán énekesnők többsége igenis átképzi magát drámai szopránná, miként a lírai és/vagy bel canto tenorok többsége is minimum spinto lesz, de ha "teheti", felmegy Heldentenorba, ha teheti, Wagnerig, Otellóig. Itthon is, külföldön is. Soroljam? Nem hinném, hogy kellene. Kivétel pedig, mint mindig, a szabályt erősíti.



Konkrét esetünknél maradva: Rálik Szilvia -az interjúban említett első operetthaknikat nem számítva- igenis drámai szopránnak készült és annak is képezte magát ill.képezték mint az a beszélgetésből, már fiatalkori szerepeinek felsorolásából kiderül. Egy MÁO méretű házban nemcsak elfér egynél több vezető drámai szoprán, de szükséges is, olykor (ld. FroSch, A valkür stb.) egy azaz 1 operán/előadáson belül is. És hogy végre nevén nevezzük a "gyereket" = a lényeget: Rálik Szilvia aligha csorbította vagy csorbítja mások érdekeit. Pl. Sümegi Eszter érdekeit sem. És pl. Lukács Gyöngyi érdekeit még annyira sem. Akkor mi is a baj? Mert olykor az az érzésem, mintha ez lenne vele = Rálikkal a "baj".


Erkel Színház • 83642017-10-20 22:23:33

Nem most, nem napjainkban, nem (csak) MÁO-ban, hanem általában. Továbbá a legtöbb lírai szoprán -ha tud- előbb-utóbb rááll a drámai fachra, ahogy a hangja és a kora vastagodik. Ha nem tud, akkor is megpróbálja, erre napjainkban is van példa, itthon is, nem is akárki. Azt hittem, ez ősrégi  evidencia. Továbbá Rálik Szilvia jó eséllyel szinte kezdettől drámai szopránnak készült ill. annak képezték mint az pl. ebből az interjúból  is kiderül.


Erkel Színház • 83612017-10-20 17:17:53

Szegeden, szabadtéren -K.Wittet leszámítva- szerintem ő volt a legjobb, talán az az előadás volt itt az (egyik?) első beírásom, de Rálik nem azért tetszett :-)


Erkel Színház • 83592017-10-20 16:53:19

Nem tudtam, koszonom. Ha mar Bretz es Hollandi, akkor latatlanban es hallatlanban azt gondolom, inkabb Hollandi legyen mint Daland. Mas kerdes, van-e "volumene".



Ralik volumenet szerintem kar lett volna letekerni. Lirai szopranokkal tele van, volt, lesz a padlas, pince, szinpad. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 598932017-10-20 15:27:26

E honlap szerint Gruberová MÁO-s japán Luciái ekkor, itt lesznek:










9.11. Tokyo Bunka Kaikan









12.11. Osaka Festival Hall









16.11. Aichi Prefectural Art Theater, Nagoya

Erkel Színház • 83572017-10-20 14:53:25

Ami nem vitás: Bretz Gábor Dalandot (és nem a címszerepet) énekelte a Hollandiban :-) 



Ami vitás: Rálik Szilvia ugyan milyen Suzanna vagy Pamina lett volna az általad említett (elismert?) "volumenével"?


Erkel Színház • 83532017-10-20 09:47:36

Itt OFF, de 8343-8347 között is ebben a topikban szerepelt:



Nem tudom, hogy a fenti számú beírásokban említett -be is író- László Ferenc azonos-e azzal a László Ferenccel, akinek magam is több -zenei tárgyú- kritikáját olvastam és értékeltem. Azonban ha azzal a László Ferenccel is azonos, aki ezt a kritikát írta, akkor, miután tegnap este láttam a kritika tárgyát képező előadást, kissé árnyalnom kell a hivatkozott beírásokból áradó lelkesedést. Félreértés ne essék: nem azért, mert Pintér Béla és Társulata Szívszakadtig-produkciója  nekem kifejezetten tetszett. De gustibus... ugyebár meg a "vélemény szabad" ugyebár. Kifogásom két okát a kritika szerzője maga fogalmazza meg, már a cikk lead-jében, imígyen:



"Jól nevelt kritikus két dologtól szokott következetesen tartózkodni: a történetmeséléstől és a közönség elemzésétől. Pintér Béla és a Pintér Béla és Társulata előadásairól írván az elemi udvariasság mindkét elvét meg kell sértenünk."



Mindenkit biztosíthatok: a cikkben László Ferenc -ezek szerint nem-jólnevelten- mindkét fenti ígéretét bőségesen teljesíti, hogy ne mondjam, túlteljesíti. Azt, hogy nyilvánvaló és negatív előítéletességgel ülhetett be az előadásra, bizonyítani nem tudom, talán nem is tisztem. Nem vádolok, csupán vélelmezek. A történetmeséléstől azonban valóban -és finoman szólva- nem tartózkodik, éspedig egy olyan történet (el)mesélésétől, aminek minden egyes fordulata tömény spoiler és amitől, ti. a történet elmesélésétől éppen emiatt a más portálokon megjelenő kritikák többsége deklaráltan tartózkodik. Ami pedig a "közönség elemzését" illeti, biztosíthatom fórumtársaimat, hogy az újságíró alaposan és mélyen vitriolba mártotta "jó tollát": "tartós, intenzív és elsőre atipikusnak vélhető kötődésről" ír, "amely a PTB törzsközönségét jellemzi." (Talán a PBT rövidítést akarta használni, annak ui. van értelme.) Hívekről ír azaz nem ír, "korántsem csupán a szóismétlést kerülendő, merthogy Pintér Béláék előadásai körül határozottan létezik egy olyasfajta befogadói hangulat, amely kívülről (vagy kevés empátiával) szemlélve akár a karizmatikus kisegyházak istentiszteleteire (sic!) is emlékeztethet." És így tovább, a Revizor-portálon jegyzett írásnak nagyjából a fele -híven a lead-ben tett ígéretéhez- a közönséget, később a produkciót is nagyobbrészt a közönség szemüvegével vagy inkább amögé bújva "elemzi", megfűszerezve poéngyilkosságokkal, spoilerezéssel, nézetem szerint az újságírói etika -nem újságírói szabadságot írtam!határait feszegetve, kétségkívül -ismét őt idézem- megsértve az elemi udvariasság (mindkét) elvét.



A közönség, az ezerfejű szörny pedig, mit sem tudva minderről, hónapokat vár türelmesen vagy türelmetlenül, belépőjegyét előjegyzéssel megszerezni remélve, hogy bejusson PBT karizmatikus kisegyházának istentiszteletére, befogadói hangulatban, tartósan, atipikus kötődéssel megtekinteni óhajtván az új PB-opuszt...és most sem csalódik. Nekem tegnap este sikerült eljutnom...és én sem csalódtam. Ezúttal inkább a kritikusban csalódtam, ám szerencsére csak utólag, ma reggel. Ha előre elolvasom máris túlbeszélt írását, tegnapi estém megkeseredett volna. Kár lett volna érte.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 598812017-10-19 17:44:50

Bing idején a MET-ben is volt sztrájk (1969)...megoldották a dolgot.


Pantheon • 21032017-10-19 17:27:21

Danielle  Darrieux (1917 – 2017)



Érdekesség: az 1938-ban (!) készült Egy pesti éjszaka című filmje az egyetlen Magyarországon forgatott Darrieux-film, Budapesten kívül egyes jeleneteit a zichyújfalui vasútállomáson vették fel. (forrás: wikipédia)


Marton Éva • 7162017-10-19 11:19:51

Azt tesszük = elválasztjuk és senki nem kételkedik művészi-énekesi nagyságában ld pl. 688 (az volnék én) vagy 695.


Társművészetek • 12102017-10-19 10:55:21

Nem tudom, mi motiválta a Katonát arra, hogy Gogol Háztűznézőjét, ezt a -mint az alcímben írják- "teljességgel valószínűtlen történet két részben"-produkciót kihozza. Dosztojevszkij óta tudjuk, hogy ők, orosz írók mindannyian Gogol köpönyegéből bújtak ki, de ez önmagában talán édeskevés. Leköti-e csaknem két és fél, szünettel súlyosbított órán keresztül a nézőt, megnősül-e Padkaljoszin hivatalvezető, másrészt férjhez megy-e hozzá vagy másvalakihez az első, hamvas ifjúságán már túljutott Agafja Tyihonovna és ha netán igen, melyik kérőhöz a nagy tolongásban? Nagyjából erről szól a darab; a nagy poént pedig, ti. a fenti két kérdésre a megfejtést a világért sem árulnám el. Azt viszont elárulom, hogy a 21. században Gogolt szerintem így nem érdemes és nem szabad sem elővenni, sem előadni, sem eladni. Ha már Gogol, akkor járhatóbb út volt az, amit pár éve a Vígszínház és Bodó Viktorék azóta megszűnt -pontosabban kivéreztetett, ellehetetlenített- Szputnyik Hajózási Társasága követett (el) a Revizorban: totálisan abszurd látlelet egy totálisan abszurd világról, egy totálisan abszurd világban



Ascher Tamás és évtizedek óta összeszokott csapata (díszlet: Khell Zsolt, jelmez: Szakács Györgyi, világítás: Bányai Tamás) úgy háztűznézett, ahogyan harminc évvel ezelőtt is lehetett volna, ma már azonban úgy ahogy van, túlhaladottnak, fárasztónak éreztem. Némi -alaposabb?- húzással (fordító-dramaturg: Radnai Annamária), egy részbe sűrítve talán valamivel ütősebb és biztosan tempósabb lett volna az egész cécó. Dargay Marcell zenéje legalább tényleg kifejező volt, drámai, olykor kísérteties hangeffektusai komikusan ellenpontozták a színpadon csordogáló bágyadt cselekményt. Fekete Ernő úgy tűnt, nem érezte igazán jól magát Padkaljoszin bárgyú-teszetosza szerepében, Jordán Adél sem brillírozott az eladósorban lévő harmincéves szűzlány figurájaként, bár a 2. részt szinte végigpipiskedni lábujjhegyen, nem kis fizikai teljesítmény: de miért is? Fullajtár Andrea markotányosnő-szerű házasságközvetítője mintha egyenesen Kurázsi mamájának komikus(nak szánt) párja lenne. Szirtes Ági sablonos nagynéni, a kérők közül Bezerédi Zoltán főleg színpadi neve (Rántotta) okán volt mulatságos, Vajdai Vilmos mimikájával próbált az lenni. Keresztes Tamás rég kinőtte már a lúzer-harmadik-kérő szerep "köpönyegét", remekbe szabott Popriscsinje óta különösképpen, még ha netán itt poén(os)nak szánták is, hogy az életben ő és Jordán Adél valóban házasok. Rajkai Zoltán pont ellenkezőleg; Kacskarjov főszereplő és nagy játékmester a darab még Gogol által véglegesített változatában: neki meg túl nagy az a bizonyos gogoli köpönyeg, egyszerűbben szólva: nem tölti ki. Ha rajtam múlik, ebben a cast-ban minimum felcseréltem volna Keresztest és Rajkait. Elek Ferenc szinte néma szolgája teszi teljessé a névsort no meg két üde cselédlány szerepében Czvikker Lilla e.h. és Nagy Bakonyi Boglárka e.h. 



 


Gogol: Háztűznéző, Katona József Színház, 2017. október 12.

Marton Éva • 7072017-10-19 08:53:49

OFF?



ADY ENDRE: SZERETNÉM, HOGYHA SZERETNÉNEK



Szeressük egymást gyerekek



:-)


Marton Éva • 6992017-10-18 11:43:32

Segíts, hogy én is tisztán lássak! ;-)


Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? • 4592017-10-18 11:38:58

Sokakat irritáltak a névcserék és egyeseket talán a megváltozott tartalom is. Na de mi volt az a mához képest? Természetesen nem a jelen topikra (komolyzene) gondolok..


Marton Éva • 6962017-10-18 11:21:29

Valahol akkor mégiscsak kb. ugyanazt írjuk = ti. a szavazásnak az volt a lényege: ne Marton Éva legyen MMA elnöke  (s e m). Én ezt protesztszavazásnak nevezem, te pedig nem, csak ennyi a különbség.



Másrészt viszont ezeket nem tudom összerakni: "Nem volt egyébként felólről jövő nyomás" és " Káel Csabáról tudható, hogy kinek a baráti köréhez tartozik, márpedig az mindent visz." és " Plusz Vashegyiről mindenki tudja, hogy Káel Csaba a haverja,...". Akkor meg mi lenne ez, ha nem felülről jövő nyomás...nélküli önkéntes -szavaddal élve "bio-nyomógomb"?



Kurz: félreértést elkerülendő és csatlakozva -ppp-hez/hoz, én is szurkolok Vashegyinek és ma őt gondolom a nevezettek közül az alkalmas megválasztottnak.


Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? • 4562017-10-18 10:52:00

Ha jól értem, ebben az esetben nem keletkezett valós kár/okozás. Az (ex)elnök a sikerdíjáért többek között oly módon dolgozott meg, hogy véghezvitte a sokak által természetesen elátkozott létszámleépítést, népszerű kifejezéssel: tömeges kirúgásokat eszközölt, ami milliárdos nagyságrendű bér- és közteher-megtakarításokat eredményezett. Ennek ára volt-lett a mostani sikerdíja. Továbbá létrehozta a Rádió történetének valószínűleg legkiegyensúlyozottabb azaz leghallgathatóbb Kossuth Rádióját, a Petőfit gagyirádióból -a kereskedelmi konkurencia nagy bosszúságára és fogcsikorgatása közepette- a leghallgatottabb könnyűzenei adóvá tette és -bár itt lejjebb többen is megírták anno, hogy az akkori vezetők "utálták a komolyzenét"- a Bartókot a szükséges korszerűsítés mellett nagyjából-egészében eredeti funkciójában hagyta tovább működni.


Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? • 4552017-10-18 10:35:26

Folytatva 451-et: az "épület" mint tudható, valójában több épület zegzugos halmaza (volt), talán ugyanúgy alkalmatlan (volt) egy 21. századi (köz)rádió fenntartására, miként a volt Tőzsdepalota is alkalmatlan (volt) MTV-székháznak. Egy nyílt napon alkalmam volt legalább részlegesen meggyőződni erről. A "halmaz" épületei nagyon különböző építészeti-kulturális értéket képviselnek, némelyik szinte semmilyent=ezért az összeset nem lehet egy kalap alá venni. A Rádió apparátusának elköltöztetése és épületeinek eladása évtizedes ügy, a folyamatos leépítésektől nem függetlenül épületrészek, sőt: egész épületek váltak kihasználatlanná és tudtommal többet ki is ürítettek. 1-2 éve még arról írt a sajtó, hogy az Országos Széchényi Könyvtár költözik le ugyancsak alkalmatlanná vált várbeli (de nem vérbeli) székhelyéről a Rádió néhány (de nem összes) épületébe, aztán ez a terv elhalt. A két Pollack Mihály téri, nem abba a környezetbe illő modern épületet le kellene bontani. A kisfilmben "zászlóshajóként" bemutatott Esterházy-palota -ismertebb nevén Márványterem- nem stúdió, koncertteremként mutatós, de rádiós szempontból haszontalan. Elkülönítve a többi épülettől, a Nemzeti Múzeum részeként pl. valamilyen reprezentatív kiállítóhelyiségként funkcionálhatna vagy eladása esetén pl. követség lehetne, ezesetben persze a nyilvánosság elől elzárttá válna. A másik "kakukkfióka", a Múzeum utca sarkán álló Károlyi-palota sem volt stúdió, sőt -ellentétben az  Esterházy-palotával- a máshol is elhelyezhető -vagy már el is helyezett?-  Rádiómúzeumot leszámítva, a nyilvánosság számára sem volt sohasem látogatható. Értékesítés után nagykövetségként visszakaphatná régi funkcióját.



Igazi gondot és megoldandó, nagyon nehezen megoldandó problémát a talán műemléki-ipartörténeti? védettséget élvező "hatos" stúdió megmentése jelent és valójában a technikailag  korszerűsített 22-es stúdió is bizonyos értelemben púp az őt magába foglaló épület valahányadik emeletén...és persze az együttesek próbái és stúdiófelvételei számára is helyet és technikát kell biztosítani. 



A "helyrehozhatatlan bűncselekmény, kultúragyilkosság" minősítés tehát és talán nem az összes épületre vonatkozna. További érdekes részletek itt.


Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? • 4532017-10-18 09:22:41

Ehhez a "kabáthoz" (értsd: íráshoz) elég nehéz lesz gombot varrni kevésbé rendszerkritikus fórumtársainknak. Magam csak annyit jegyeznék meg illő semlegességgel: alig hiszem, hogy az írás szerzőjének valaha is "volt egy pillanat(a), amikor úgy látszott, ő lesz a Magyar Rádió elnöke"...amihez az akkori médiatörvény szerint 2/3-as médiakuratóriumi azaz pártközi konszenzus szükségeltetett.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 598742017-10-18 09:12:06

Oké, köszönöm, bár nem értem az összefüggést és nem értek egyet az újrahasznosítással, de nem muszáj mindent érteni és mindennel egyetérteni sem.



Akkor már csak azt kérdezem tisztelettel: miért nem ugyanabban a médiumban döbbent meg Főigazgató Úr ugyanazzal a dologgal kapcsolatban 2017-ben mint tette azt 2013-ban? Repetitio est mater studiorum: ugyanott. A töltött káposztát is többnyire ott melegítik fel, amin, amiben főzték ;-)


Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? • 4512017-10-17 22:08:40

Köztünk szólva: "Magyar Rádió" (és MTV, MTI, Duna TV) valójában már 2011 óta nincs. MTVA "beszippantotta" mindet és akkor még igen diplomatikusan és apolitikusan fogalmaztam, tartalomról, közszolgálatiságról nem szólva. Zenei együttesei szerencsére (meg)vannak. Folyt. köv.: ott is, itt is...csak "itt" már késő van :-)


Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? • 4502017-10-17 22:02:34

Látnoknak tetszik lenni: már 2010-ben tudta, hogy egyszer majd lesz egy ilyen nevű portál :-) ...



...hajrá, előre 888-ig!


Marton Éva • 6912017-10-17 16:31:25

Búcsúzni csak nagyon szépen szabad...


Marton Éva • 6892017-10-17 10:40:03

Nem értek egyet. Ez bizony protesztszavazás volt! Lehet, hogy "Vashegyiről mindenki tudja, hogy Káel Csaba a haverja", de akkor a cikkben Marton Éváról és az ő (leg)magas(abb) körökből érkező pártfogásáról írottakat is "mindenki tudja", mégis kiszavazták: nem kicsit, nagyon.


Marton Éva • 6882017-10-17 10:32:59

Aki egy újságcikk érdemi tartalma, mondanivalója helyett a cikk szokásosnak elfogadott zsurnalisztikai fordulatait mazsolázgatja, ezzel próbálva hiteltelenné tenni magát a cikk tartalmát, annak valószínűleg nem érdemes (bár természetesen szabad!) elmagyarázni, milyen okok válthatták ki az általam egyébként egykor énekművészként nagyon nagyra becsült Marton Éva csúfos MMA-leszereplését.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 598722017-10-16 15:22:06

Eddig azt hittem, hogy csak a töltött káposzta jó felmelegítve...most már tudom, hogy a (nagyon szellemes) "mehtatlankodás" is. Ti. nemcsak El Pais cikke 2013-as, hanem annak itthoni interpretálása is az akkor még igencsak kormánykedvenc Magyar Nemzetben. Mint olvasható, "Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója" (már akkor, 2013-ban) "megdöbbenéssel olvasta" azt, amit. Az itt belinkelt El Pais-cikkben azóta egy (1) változás biztosan történt: az ott nevesített párt azóta egy hellyel feljebb lépett a dobogón.



Akkor mire is jó a mostani origos felmelegítés? Lehet találgatni, tippem van.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 598702017-10-16 09:22:01

"A zenészek zenéljenek, az megy nekik..." Az operaigazgatók pedig operaigazgassanak...ha az megy nekik  :-))


Marton Éva • 6842017-10-15 18:10:37

MMA minapi elnökválasztással kapcsolatos hosszabb cikk itt: benne figyelemreméltó vélemény, miért marad(hatot)t le Marton Éva a szavazáskor, nemcsak az új elnök, Vashegyi György mögött utcahosszal, de még a last minute- nevező Rátóti Zoltán színész is beelőzte őt.


Társművészetek • 12082017-10-15 18:06:08

A témában újabb figyelemreméltó cikk itt:



Ld. ugyenezt a Marton Éva topikban is, mivel a művésznőről hosszabb bekezdés olvasható a cikkben.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 598612017-10-15 17:45:27

Ugyan mit latsz bele a "Netanjahu-vizitbe" vagy mit "remeltel" azon kivul, hogy egy zsak es egy folt talalkozott Bp.-en?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 598562017-10-15 17:11:34

Ez talán mindenkinek tetszeni fog.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 598492017-10-15 16:55:14

Attól még igaz marad.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 598472017-10-15 16:52:56

Sajnos ezt a véleményedet nem osztom. Amint arra 59840-ben a ;;-) = kacsintós szmájli jellel célozni bátorkodtam, origonak igenis van súlya, befolyása meg pláne. Hogy ne mondjam, úgyszólván a hivatalos politika elsőszámú internetes szócsöve...mármint azok közül a netes portálok közül, amiket egyáltalán (még) "olvasnak". Ha másért nem, hát azért van súlya, befolyása, mert pl. a freemail bezárásakor a rendszer azonnal az origo címoldalára irányít és azt máris rákattintásként = "olvasásként" tartják nyilván a mérések. Nem véletlenül jelennek meg éppen origón (és nem más kormányközeli portálon) Főigazgató Úr episztolái! Origón, ahol épp a minap állt fel = mondott fel a komplett filmes csapat.



PS Milyen jó kis Gergieves Anyegint láttam tegnap este mezzon! Tatjana levéláriája majdnem olyan szép volt mint Főigazgató Úr kitartó (és egyoldalú) levelei a hősnőhöz.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 598432017-10-15 16:39:03

Ejnye no! Semmi nyilvántartás? Bezzeg Kocsis Zoltán például  már sok évvel ezelőtt nyilvántartotta -lájtosabb kifejezéssel: pontosan tudta- és ezt el is kottyantotta, ti. hogy hány zsidó, hány roma származású művész játszik NFZ-ben. Vagy erre ma már kegyeleti okokból nem illik emlékezni? Bocs.



Nem merülnék bele a kétrészes Ókovács/Mehta-vádirat részletes elemzésébe, mivel nem szeretnék Mehta további karrierjének...khm...keresztbe feküdni, de Főigazgató Úrnak annyit legalább illene tudnia, hogy leghíresebb elődje, akinek a székében most éppen ő ül, bizony nem vállalta "identitását", sem mint zsidó sem egyéb tekintetben, ellenkezőleg: pesti és hamburgi évei után -hogy elnyerhesse a bécsi Hofoper vezetését- felvette a keresztséget. (forrás: a fenti szócikk "Bécs" fejezet 1. bekezdés).  Zeneszerzői, igazgatói  és karmesteri nagyszerűségéből ez természetesen mit sem von le, Főigazgató Úr idevágó állítása azonban konkrét tárgyi tévedés.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 598412017-10-15 16:08:22

2013 bizony ölég régen volt = ölég lassan ért ide az az El Pais-cikk. Azóta tuti, hogy megjavult a véleménye.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 598402017-10-15 16:02:15

Az alapcikket eztán olvasom el, ez az írás rendben is van...na de hogy az origo befolyásos volna...quelle surprise! ;;-)


Jonas Kaufmann • 20952017-10-15 10:11:57

A Norma-live előtti MET-trailerben csak úgy záporoztak a Yonchevás bejátszások. Csak ebben a szezonban: Tosca. Bohémélet, Luisa Miller...nem sok ez kicsit a jóból? Idén már túl van ott egy adag Violettán is, előtte Otellók, Rigolettók, Bohéméletek. Mint egy pár évnyi használatra szánt jolly joker.  Tényleg annyira 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 38412017-10-13 15:26:14

A VI-os stúdió talán műemléki védettséget élvez. És vajon mi lesz a XXII-es stúdióval?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 598322017-10-13 08:30:32

Semmi extra, csak számokat, költségeket rögzítettem, mai állapot szerint, kezdve a topik-névadó MÁO-val.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 28712017-10-13 08:25:44

Így igaz:  "ennyi pénzért csak jót fog  HALLANI!" És amit még hozzá lehet tenni: csak jót fog LÁTNI! Mármint nem a színpadon, az a premier közönségnek talán kevésbé érdekes. Hanem pl. a foyerban és a másnapi lapokban: egymást, a ruhakölteményeket, ékszerkollekciókat + a tudat, hogy "én is ott voltam, engem is láttak". Így volt ez mindig, így van ez persze ma is, máshol is: STOP Operabál, MET-opening night stb. Hiába no: gyarlóság, asszony (és ember!) a neved :-) ...de bárcsak ez lenne a legrosszabb dolog a világon. Tegnap inkább csak jelezni akartam, hogy Ms. Netrebko és Mr. Eyvazov szolidabb áron is eldalolja Milánóban a Chéniert...


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 598262017-10-12 10:57:08

Enyhítő körülmény MÁO és az Üzemház költségeivel kapcsolatban, hogy a Karmelita kolostor = a leendő Miniszterelnökség rekonstrukciós költségei 21 Milliárd Ft-ra rúgnak jelenleg. (jelenleg!)



Ezen belül a miniszterelnöki dolgozószoba -ami ugyebár szintén egy (1) szék- kialakítása jelenleg (jelenleg!) 3,9 milliárd forintba kerül. (forrás: index, okt.8.) Szóval ez utóbbihoz képest MÁO és az Üzemház egy (1) székre jutó rekonstrukciós költsége szinte elhanyagolható csekélység.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 598242017-10-12 10:48:43

Isten ments, hogy ilyesmire vetemedjem! Egyhamar vizsgálatot indítanának ellenem korrupció és/vagy lobbizás gyanújával mint  azt minap egy ogy. képviselő ellen kezdeményezték...és engem még a mentelmi jog sem véd :-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 598222017-10-12 10:35:35

Válasz helyett az ismert kérdéssel élve: mi mennyi? És mihez képest? Az új Puskás-stadion építési költségéhez képest? Utóbbi költségeit elég széles skálán ma 140-300 Md Ft-ra becsülik, de egyrészt a Puskás-stadion "zöldmezős" beruházás = a semmiből épül,  MÁO és Eiffel-csarnok "csak" rekonstrukció. Másrészt szokásos az egy (1) székre jutó költségeket is kiszámolni. Nos ez utóbbi fajlagos mutató már kifejezetten a Puskás-stadion javára billenti a dolgot! Továbbá: pl. vizes VB-nek még mindig nincs vége, legalábbis költségek tekintetében = még mindig csak jönnek és jönnek az utólagos számlák...majd nézzük meg MÁO és az Eiffel-csarnok megnyitása után fél évvel, hogy a lejjebb közölt, az eredetihez képest máris jelentősen magasabb/"megemelkedett" költségekhez képest mennyi lesz a végszámla!? Úgyhogy: hajrá stadionok, hajrá magyarok!



Egyébként kérdésére:



MÁO: A szerződés/rész végleges összértéke: 14 199 038 935.00 HUF - most



Eiffel: A szerződés/rész végleges összértéke: 11 941 598 926.00 HUF - most



 


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 28692017-10-12 10:17:50

Ehhez két megjegyzés:



1) Olaszország is jobban teljesít :-)



2) Nézd csak meg a további Chénier-előadások jegykínálatát! Segítek: dec. 10. 387 szabad jegy, dec. 13. 277 szabad jegy, dec. 16. 241 szabad jegy, dec. 19. 175 szabad jegy, dec. 22. 583 szabad jegy, jan. 2 . 459 szabad jegy, jan. 5. 256 szabad jegy. Ja és minden jegykategóriában nagyjából tizedannyiért mint a dec. 7-ei opening night-on = legdrágább jegy 300€. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 598202017-10-11 18:05:53

Ez az újság a Magyar Állami Operaházban:



http://ted.europa.eu/TED/notice/udl?uri=TED:NOTICE:399830-2017:TEXT:HU:HTML&src=0



Benne:



A nyertes ajánlattevő neve és címe: West Hungária Bau Kft.



V.2.4)A szerződés/rész értékére vonatkozó információk (áfa nélkül)



A szerződés/rész eredetileg becsült összértéke: 9 242 790 000.00 HUF



A szerződés/rész végleges összértéke: 14 199 038 935.00 HUF



Emlékeztetőül ugyanez az Eiffel-üzemháznál (2017. júliusi hír):



A nyertes ajánlattevő neve és címe: STRABAG Építő Kft.



A szerződés/rész értékére vonatkozó információk (áfa nélkül)



A szerződés/rész eredetileg becsült összértéke: 8 155 000 000.00 HUF



A szerződés/rész végleges összértéke: 11 941 598 926.00 HUF



Hajrá MÁO, hajrá magyarok!


MET-es operaelőadások moziban • 6172017-10-11 15:28:53

A kép csak illusztráció :-)




Pantheon • 21022017-10-11 15:21:58
Vincent La Selva amerikai karmester (1929-2017), a New York Grand Opera Company alapítója (1973)


 


MET-es operaelőadások moziban • 6152017-10-11 12:55:06

Pontosan erre céloztam, amikor azt írtam lejjebb: "Joyce DiDonato a hivatalos kánon és a skatulya szerint lírai koloratúr alt/mezzoszoprán". A kritikus tutiban utazott: DiDonatot valószínűleg már az előadás előtt kicsit leértékelte-"beárazta" mint Adalgisát. Az pedig szerintem szinte természetes, hogy egy szoprán-mezzo duettben pláne egy szoprán-mezzo-tenor tercettben a magasabb hangfekvésű szólam(ok) többnyire jobban hallható(ak) mint a mezzo, amikor unisono énekelnek...feltéve persze, hogy hasonló kvalitású énekesek...mint pl. ebben a Normában. DiDonato külseje, sminktelen arca, szinte fiús szőke frizurája és az, hogy parókát sem kapott,  engem is meglepett, mint szintén írtam már, Kiri Te Kanawát juttatta elsőre az eszembe. Lehet, hogy ez a sápadt-szőke-fiús Adalgisa is az egyébként nem túl combos rendezői koncepció része...vagy inkább szimplán csak meghagyták őt olyannak, amilyen...mint amikor egy nehéz előadás utáni nap reggelén felébred és még nem sminkelt :-)


MET-es operaelőadások moziban • 6042017-10-10 15:52:32

Szerintem nincs köztünk igazi ellentmondás. Egy profi énekes kottával vagy kotta nélkül meghall(hat)ja azokat a nüanszokat, amiket egy mezei néző nem okvetlenül hall meg + az alakítás egésze felülírja az itt-ott esetleg hallott problémás momentumokat. De még mint mezei néző is ki merem jelenteni, hogy DiDonato hozta a saját maximumát vagy, eddigi szerepköréhez képest, talán többet is.



PS Amikor megláttam DiDonatót, külső megjelenéséről Kiri Te Kanawa jutott eszembe, utóbbiról pedig az, hogy szerintem ő (is?) túl volt hájpolva...mint oly sokan mások.


MET-es operaelőadások moziban • 6012017-10-10 13:30:14

Nem egészen értelek: nem emlékszem, hogy az ellenkezőjét állítottam volna annak, amit írtál...



...de azért talán nem csupán "Nézőpont kérdése", hogy milyen az az előadás, amit "a közönség lát és élvez" vagy lát és nem élvez vagy lát és elviseli. Figyelem! Nem MET általános színvonalát várja el a közönség MÁO-tól, de nem ugyanaz, ha valakinek a lebutított? magas hangjai nem tetszenek egyeseknek vagy egy komplett produkció vált ki elég egyöntetű -hogy enyhén fogalmazzak- nemtetszést. 



PS Az eddigi hírek alapján attól tartok, hogy az "ördög ügyvédje" tipikus esete forog fenn, ha és aki az Erkel Színház újdonságát dicséri...és/de ez még nem szétkritizálás ;-)


MET-es operaelőadások moziban • 5992017-10-10 11:10:21

Ha -manapság divatos kifejezéssel- azt mondják valakire: "néz ki a fejéből", márpedig mondják, akkor miért is ne hallgathatna valaki ki(felé) a fülébőlButa/lebutított szójáték :-)


MET-es operaelőadások moziban • 5972017-10-10 09:40:55

Az történhetett, hogy Joyce DiDonato a hivatalos kánon és a skatulya szerint lírai koloratúr alt/mezzoszoprán, Adalgisa szerepe pedig a hivatalos kánon és a skatulya szerint drámai mezzoszoprán vagy szoprán (!) és esetleg vannak, akik nem azt a teljesítményt értékelik, amit az énekes nyújtott, hanem a papírformát veszik alapul, márpedig ezesetben: "DiDonato nem lehet(ett) jó Adalgisa". Esetleg a kottában bekarikázzák azokat a helyeket, ahol valamit az énekes nem 100% úgy énekelt, ahogyan a kottában áll. (Nem tudom, énekelt-e valamit másképpen -pl. lebutítva- DiDonato.)



A "buta" avagy stílszerűen "lebutított" közönség azonban nem kottával a kezében ül be a nézőtérre, hanem csak néz kifelé a "buta" fejéből és hallgat kifelé a "buta" füléből és tetszik neki, amit-akit látott és hallott. És ez nemcsak DiDonatora vonatkozik!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 38372017-10-09 17:01:09

Köszönöm + köszönöm :-)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 38342017-10-09 10:56:05

Bellini: Norma - Metropolitan Opera, New York/MüPa Fesztivál Színház, 2017. október 7.



Vajon kötelezettségének vagy kihívásnak gondolja-e a Metropolitan, hogy ötnegyed évszázad óta műsorán tartja a bel canto opera koronaékszerét, Callas majd Sutherland óta szinte folyamatosan: netán minden korszak 1-1 nagy dívájának és persze saját közönségének akar/t-e kedveskedni a Norma színrevitelével? Néhány év pihentetés után idén immár "opening night" rangjára emelték a már nem új produkciót, ennek október 7-ei előadását láthattuk a MüPa Fesztivál Színházban élő közvetítésben. Sir David McVicar rendezése, nemkülönben a díszletek (Robert Jones), jelmezek (Moritz Junge) a hagyományokat őrző, "csak tiszta forrásban" megmerítkezni óhajtó nézőknek aligha okoznak csalódást, összességében és egy szóval hiperrealista, úgyszólván támadhatatlan produkció avagy: nincs itt kérem semmi "ugribugri", kissé monoton-monochrome (többnyire feketébe hajló szürkés-fémes) a színvilág, a világosítást (Paule Constable) inkább sötétítésnek nevezném. Emlékezetes világítási élményről még a sajnálatosan rövid "Guerra, guerra!" kórusszám alatt és a fináléban beszélhetünk. A színpadi kivitelezés szerintem legnagyobb ötlete az, amikor az 1. felvonás színváltozásakor a druidák ligete nem forgószínpad segítségével tűnik el, hanem felliftezik a zsinórpadlásra, a süllyesztőből pedig egyidejűleg Norma otthona emelkedik fel. A 2. felvonásban azután ugyanez történik fordított irányban: Norma otthona visszasüllyed a mélybe és a druidák ligete visszaereszkedik a színpad szintjére, Irminsul templomában kiegészülve a nevezetes gonggal. Kiváló ötlet, komoly technikai bravúr, amit a MET közönsége nyíltszíni tapssal honorált.



Carlo Rizzi színvonalas, lelkiismeretes munkát végzett együtteseivel, a nyitányban saját és zenekara legjobb képességeit tudta felmutatni, ezt követően pedig a zenekart és a kórust, ha nem is alárendelve, de -ismét csak a bel canto játszási hagyományaihoz híven- az énekesekhez igazítva irányította.



Sondra Radvanovsky hosszú utat tett meg a Házban, mire kis szerepektől - köztük egy másik Papnőtől, az Aidában- eljutott a sztár-státuszig, egyebek közt a MET történetében elsőként és gyors egymásutánban elénekelve Donizetti királynő-trilógiájának mindhárom alakját vagy most a druida Főpapnő parádés szólamát. Talán azoknak sem okozott csalódást, akik korábban Netrebkót várták ott a szerepre 2017-ben. A hang hatalmas, sokszínű, vélhetően nemcsak Budapestről, hangszórón át hallgatva tölti be az irdatlan nézőteret; amikor szükséges, képes a legfinomabb pianók eléneklésére is. A próbakőnek számító Casta diva áriát is ihletetten, hibátlanul adta elő. A személyiség kisugárzása ha tán nem is elsöprő erejű, de bőven elégséges Norma sorsának és lelkivilágának ábrázolására. Joyce DiDonato, akit éppen a Norma-előadás napján láttam a mezzon mint A tó asszonyát, Adalgisaként egyenrangú partnere volt a címszereplőnek. DiDonato eddig inkább könnyedebb, lírai koloratúralt-mezzo szerepekben csillogott, számomra most kiderült, hangja kellő súlyú, sűrűségű ehhez a drámai szólamhoz is; a nagy Mira, o Norma-duett az est egyik fénypontja volt. Kár, hogy Adalgisa ezután -mint például Eboli nagy áriáját követően a Don Carlosban- eltűnik a cselekményből és csak néma és kétségbeesett szemlélőként jelenik meg a színpad szélén a tragikus végkifejletkor, Norma és Pollione/Severus máglyára indulásakor. Utóbbit Joseph Calleja énekelte magabiztosan, szó szerint is súlyos egyénisége jelentőséget adott a proconsul kicsit talán radamesi karakterű, de amazénál itt haloványabban megírt szerepének és -mint azt a szünetbeli interjúban maga sem mulasztotta el megerősíteni-  az ária magas C-je is jól szólt. Matthew Rose-nak sem okozott gondot Oroveso vázlatos szerepének megformálása. Clotilde-ot Michelle Bradley, Flaviot Adam Diegel énekelte és ne feledkezzünk meg Norma két kisfiának bájos alakítóiról: Christopher Reynolds és John Reynolds amúgy egy hétéves ikerpár.



Az évadnyitó Norma kétségtelenül a nagy hangok diadala volt: a New York Times-ban találó címmel jelent meg egy cikk a MET idei évadjáról "The Met Has the Voices. But Will It Need More to Survive?"  Jó kérdés.


Pantheon • 20972017-10-09 08:11:18

Aradszky László (1935-2017)


Bánk bán • 29322017-10-08 17:15:51

Nehéz erre a "salátabeírásra" reagálni: a) annyi mindent érint b) politikai tartalmú cikket linkel be és itt azonnal nehéztüzelnek, ha csak súrolom a ki-tudja-hol-van határt c) nem olvastam az Erkelről és szándékos-tudatos mellőzéséről -elszabotálásáról?-szóló (be)írásodat. Úgyhogy csak pár megjegyzés.



Nem látom a csúsztatásokat a belinkelt cikkben.



Nem látom hol sikeres szerző Erkel külföldön. (Kivéve a Himnuszt, amikor magyar/ok tiszteletére játsszák.) 



Nem látom hol sikeres szerző Erkel itthon. Magas labdát adtam, de vállalom.



Nem látom az ellenérdekelteket. Ugyan ki(k)nek konkurencia Erkel?



Nem látom Fischer Ádám véleményét Erkelről, csak Főigazgató Úr véleményét (Erkel ürügyén?) Fischer Ádámról.



Kérdéseddel "miért exportálják a forradalmi operákat, miért éri meg a maoistáknak ez a befektetés?" mintha közvetve elismernéd, hogy a Bánk bán "exportja" nem valós igényt elégít ki. Ezzel egyet tudok érteni. A maoisták titulust amúgy nem javaslom: nem hinném, hogy a kínaiak örülnének, ha hallanák, még kevésbé örülne a "keleti nyitás" magyar apostola(i?). Mellesleg azaz nem mellesleg a -maradok ennél a szónál- kínaiak anyagi lehetőségei valamivel korlátlanabbak ilyesmire + jó eséllyel jelentős mértékben sajátjaiknak exportálják a kínai operát vö. magyar operettgálák Észak-Amerikában, Izraelben vagy napjainkban Londonba járó művészek. Na utóbbiak tényleg valós igényt elégítenek ki az ottani (több?) százezres magyar közösségnek.



BBC 20 évvel ezelőtti akciójára nincs rálátásom, arról viszont van tudomásom, hogy pl. bizonyos nagy angliai, USA-beli stb. hangversenytermeket bizonyos magyar együttesek a saját költségükre bérelnek ki. Saját költségükre = közpénzből, jobb esetben szponzorációból, de mint ismeretes: "nincs ingyen ebéd". Ilyen lesz-lenne az USA-beli Bánk bán is...csak jóval kisebb várható eszmei (még kevésbé anyagi) haszonnal mint pl. 1-1 magyar szimf. zenekar turnéja.


Bánk bán • 29302017-10-08 16:43:41

"Nem Los Angeles." Hanem? Ez így olyan mint: "nem volt taggyűlés". Egyébként tökmindegy. Lényeg, hogy menjen (el) rá jó sok zsé, persze megfelelő helyekre becsatornázva, megfelelő helyeken átcsorgatva.


Erkel Színház • 83382017-10-06 17:29:38

Az attól függ. Mármint hogy L.L. most éppen "kint van" vagy "bent van"?


Erkel Színház • 83372017-10-06 17:27:22

Én csupán feltettem egy elég egyszerű kérdést 8303 után, ld. 8321. Ez talán nem gyaláz(kod)ás...de még nem válaszoltál rá. Pedig két okból is érdekel a véleményed. A menedzsment véleménye is érdekelne, de ők nekem elérhetetlenek.



1) Ha igaz az általam belinkelt beírás, akkor a 12-es karika elég "kicsi" = a korhatár elég alacsony. Most akkor zeneileg vagy genderileg (copyright Héterő) akarja a Figaro 2.0-val MÁO nevelni az általános és középiskolai korú ifjúságot? 



2) A hugenották 16-os karikát kap(ott) = arra már mehetek, mert elmúltam 16 és megyek is, a 12-es karikás Figaro 2.0-hoz viszont -az olvasottak alapján- még éretlen vagyok, úgyhogy önkorlátozom magam = itthon maradok :-)


Pantheon • 20962017-10-06 11:18:01

Giorgio Pressburger (Pressburger György) - író (1937-2017)


Erkel Színház • 83242017-10-06 11:11:46

Tessék észrevenni: vannak "jó" laikusok" és vannak "rossz" laikusok. "Jó" laikus, aki a "mieinknek" tapsol. Rossz laikus, aki nem tapsol a "mieinknek", avagy aki nem a "mieinknek" tapsol. És ez már nemcsak (az) opera!


Erkel Színház • 83212017-10-06 09:46:42

Biztosan nem tartozom azok közé a négyek (bandája? az Kínában volt) közé, akik folyton gyalázzák + folyton látogatják az előadásokat. "Mezei nézőnek" gondolom magam, de nincs közöm az azonos nevű blog(ger)hoz. Járok előadásokra, nem "hálok" sem az Operában sem az Erkelben és többször írtam és gondoltam előadásokról jókat mint rosszakat, hidd el. Nagyon egyszerű a kérdés: valós(ak)-e 8303-ban idézett beírás megállapítása(i)? Ha igen: 12-es karika jár-e ennek a Figaro 2.0-nak és (kis)iskolások hadait pont erre kell-e rászervezni? Ha igen, akkor viszont -Héterő találó képaláírását (8310) idézve- mi a baj az egyetemi (!) gender-szakkal? :-)


Erkel Színház • 83032017-10-05 19:40:14

..és egy másik bejegyzés port.hu-ról, bocs, de betűhíven:



"Hát, nem tudom, elérkezett-e a darab üzenete 15 éves kamasz leányomhoz? Az osztállyal szervezett keretek között nézték meg az előadást, gyermekem az élmény hatása alatt közölte, hogy a színdarab egy "f*s" volt, amiben nőnek öltözött férfiak erőszakoltak meg férfinek öltözött nőket, vagy fordítva, nem mintha nem volna mindegy a lényeget tekintve. Szerintem egyrészt nem biztos, hogy kamaszokkal így kéne megszerettetni a színházbajárást ( majd jelzem is a pedagógusnak, hogy legyen óvatosabb), másrészt szegény Mozart, mit vétett?"



Ha jól sejtem, itt már nem is a produkció minősége = "tetszési indexe" aggályos, hanem pl. a 12-es korhatár-karika, miközben az új Hugenották vagy pl. a Traviata (!) 16-os karikával megy, egy új balett-produkció pedig 18-as karikát "visel". Ha ehhez a Figaro 2.0-hoz egy 12 éveske elég érett, vajon mit láthat majd a nyájas néző a KLASSZIK 47°N19°E-ben?


Haladjunk tovább... • 1952017-10-05 09:47:32

Köszönet! Már ki is próbáltam Erkel 8297-8. 8298-at pl. törlés útján "szerkesztettem". 


Erkel Színház • 82982017-10-05 09:01:25
Erkel Színház • 82972017-10-05 08:58:19

Egyáltalán nem akarom védeni az új Figaro-produkciót, sőt: ld.8271-2-4, már csak azért sem, mert nem láttam a darabot. Csupán jelzem, hogy a cím is sugallja, ez valami "más": Figaro 2.0. A 2.0 azonban ez esetben erősen megtévesztő lehet, mivel szó sincs olyamiről mint pl. a Bohémélet 2.0 esetében, ami egy önmagában meg- és helytálló, színvonalas produkció: értelmezi, felfrissíti a művet, nem pedig csonkolja, szétveri azt, amire az itt leírtak alapján a Figaro 2.0 esetében következtetni lehet. Nálam itt húzódik a határ avagy a vörös vonal. "Nem mind arany, ami fénylik", de az ellenkezője is igaz lehet: "Nem mind gagyi, ami sárga." Pl. Bohémélet 2.0 nem gagyi.


Momus-játék • 53442017-10-04 16:19:58

"Recorded: Sofiensaal, Vienna, 28–31 January 1974"



(mármint Karajan Pillangója)


Momus-játék • 53422017-10-04 14:04:05

Kieg. előzőhöz: Karajan lejjebb említett, általam tippelt salzburgi Gluck-felvételének lemezváltozata tasakkal itt látható-hallható. Bő 85 perc...ez tényleg kevesebb mint 3 óra :-)


Momus-játék • 53412017-10-04 13:51:22

Kedves -zéta-! Két megjegyzésem lenne a tegnapi rejtvény megfejtésével kapcsolatban. Mint lehetőség természetesen nekem is eszembe jutott a Pillangó, már csak azért is, mert kb. ugyanez a kérdést szeptember 22-én feltetted = kézenfekvő válasznak tűnt itt is = "újrahasznosítva" :-)...de:



1) A kérdéses felvétel az itt olvasható információ szerint nem három óra, sőt nem egy nap alatt készült el: "Recorded: Sofiensaal, Vienna, 28–31 January 1974"



2) Több forrás szerint ez a felvétel kétfelvonásos verzióban készült, a rejtvényben viszont "háromfelvonásos operafelvétel" áll. 



Közkinccsé teszem a saját megfejtésemet, amely tudtommal valóban "röptében" készült, háromfelvonásos, igaz, élő előadás felvétele: ez.



Köszönöm figyelmedet, üdv. ED


Házy Erzsébet művészete és pályája • 40802017-10-03 15:37:43

Avagy ahogy egy klasszikus mondta: merjünk kicsik lenni...



Megjegyzem, tőlem nem is engedett át a rendszer nagyméretű képet, kicsit már igen.


Élő közvetítések • 66092017-10-03 15:27:44

2017. október 7.



MüPa Fesztivál Színház:




Haladjunk tovább... • 1912017-10-03 15:22:37

2017. október 7.


Olvasói levelek • 111222017-10-03 13:58:36

Csatlakozom = nálam ugyanez a helyzet. Lehet, hogy ez a mai rejtvény? V.ö. Kimernya/John Cage: 4:33



:-)


Élő közvetítések • 66052017-10-03 10:49:32

Egy köztes ideig valóban megjelent a címsorban: "nem biztonságos", de most már nem jelenik meg!


Élő közvetítések • 66042017-10-03 10:46:16

Szegedi Tosca: 1. felvonást hallgattam 1/2 füllel. Rost Andrea: lírai szoprán, ami 1. felv.-ban még elmegy, de ha úgy marad(t) később is, az már nem Tosca-hang. Kálmándi (és nem Kálmándy) Mihály erős Te deumot csinált. László Boldizsár Képáriája nekem éles, forszírozott volt, pont az a puhaság, finomság hiányzott belőle, ami ott szükséges.


Olvasói levelek • 111192017-10-03 10:37:23

Első próba linkelésre: a legméltóbb tiszteletére



(Kép beillesztésével még jelentős gondok vannak...)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 598112017-10-03 08:57:00

Csak a tényszerűség kedvéért: a "Rádió" azaz a Rádió zenei együttesei (minusz Studió 11) működtek és működnek.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 598102017-10-03 08:54:00

A tíz szimfonikus zenekart szerintem nem a közönségük tartja el, hanem lobbizással vagy anélkül kapott normatív és más támogatás/ok, továbbá szponzoráció, gyakran "szürke zónás" haknik-turnék-felvételek, egyebek.



A közönség valós létszámát vagy inkább így: valós = fizető közönség létszámát illetően pedig enyhén szólva és gyakran erős kétségeim vannak.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 598092017-10-03 08:47:27

Valahol az arany középúton...


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 598082017-10-03 08:41:52

Én sem pártolom a két ház szétválasztását (ld. lejjebb), de az Erkel némiképp "vegyes" rendeltetésű-kínálatú, értsd: részben befogadó színházzá-játszóhellyé történő (vissza?)alakítása anyagilag sokat hozhatna. Bár befogadóképessége folyamatosan csökken(t), belvárosi elhelyezkedése komoly versenyelőny lenne -miként volt is- a BKK-val és bizony, bizony (bár lujza fórumtársunk nem fog szeretni) a MüPával szemben/ellenében is. Jelen helyzetben számomra úgy tűnik, Budapestnek 1 db. Operaház kevés, kettő pedig sok. Fentiek szerinti "másfél" operaház éppen megfelelő, elegendő lenne.


Erkel Színház • 82902017-10-03 08:31:51

Érdekes világ. Van, aki valakiben a túl modern, túl korszerű művészt-rendezőt látja fél évszázada és van, aki azt a személyiséget, akiről nemigen jut eszébe maradandó művészi "névjegy", annál inkább az, hogy az illető életművének ebben a fél évszázadban leginkább rangok, címek halmozása, váltogatása (volt?) a legmaradandóbb névjegye. Többnyire a "fő-" szócskával (vagy anélkül, de hasonló vagy még fontosabb székben) az élen: rendező, művészeti vezető, főrendező, művészeti vezető (nem szóismétlések!), művészeti igazgató, elnökhelyettes, rendező, kormánybiztos, igazgató, igazgató, munkatárs, elnök, címzetes igazgató, csővezető. Utóbbi kettő kivételével valamennyi címet a wikipédia szócikkéből másoltam át, a címzetes igazgatói státusz azonban valós. Ehhez képest a (fő?)tanácsadói státusz igazán szerénynek mondható.


Haladjunk tovább... • 1832017-10-02 21:22:56

Ezegyszer egyetértünk, jól szóltal :-)


Haladjunk tovább... • 1822017-10-02 21:22:24

Ebben igazad van :-)


Erkel Színház • 82832017-10-02 19:43:04

Ez az (egyesitett) Operahaz renovalas utani latvanyterve?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 597782017-10-02 19:39:22

Ervelesed szamomra a javaslatodnak eppen az ellenkezojet latszik igazolni.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 597772017-10-02 19:37:30

Felre vagyok ertve :-) nem a ket operahaz egybeonteserol vagy kulonvalasztasarol irtam, hanem a ket itteni topik egyesiteserol..addig is, amig MAO es Erkel (is) egybetartoznak.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 597732017-10-02 15:58:05

Őszintén szólva nemigen értem, miért van külön MÁO és Erkel Színház topik. Mindig is sűrű az "átjárás". Egy a tábor, egy a zászló = egy a társulat, egy a vezetőség, egy a fenntartó és a repertoár sem tapad örökre egyik vagy másik épülethez: most is, korábban is hozták-vtték a darabokat, most pedig már van párhuzamosan mindkét helyen játszott darab (Bohémélet). Szigorúan véve jelen topik valójában a Házzal együtt akár be is zárhatna és csak a Házzal együtt -renoválás után- nyílna meg újra. Talán éppen most van jó alkalom a két topik egyesítésére: összeér(het), ami összetartozik, hogy egy másik nagy klasszikusunkat idézzem. 


Erkel Színház • 82812017-10-02 15:49:12

Hát ez az...de miért is ("van ott")? Vajon a tanácsadói stallum életfogytig szól?



Azt írtam: "Marton Évát most hagyjuk.." mert el kellett mennem, de már itt vagyok...amúgy csak 2012 óta (fő!)tanácsadó = abban a székben szinte újonc és a Figaró bonyolult darab ám ;-)


Kimernya? • 25632017-10-02 15:38:49

Dörgedelmeimet, ha lennének, privátban küldeném el, nemcsak "ilyen jellegű üzeneteimet" :-)


Kimernya? • 25622017-10-02 15:34:51

Bal felső sarok "Bejelentkezés" rovatban "Privát üzenetek": klikk, utána fent "Új üzenet küldése": klikk. Cím = nick, daunerni = daunerni, zéta = -zéta- azaz (ha jól emlékszem) kötőjellel, fórumtársak = ami a nickjük. Én viszont azt nem tudom, mi az, hogy "offline lejátszva látszik a megfejtés"...úgyhogy a szép zsolozsmát én nem látom és ami nagyobb baj, egyelőre nem ismerem fel és "természetesen" a szöveg is alig (vagy nem) érthető.


Erkel Színház • 82782017-10-02 11:04:30

Azon tűnődöm, vajon összedőlne-e a világ, ha a 85 éves Szinetár Miklóst "lapátra tennék"? Éljen és viruljon egészségben 120-ig, de nem biztos, hogy neki vagy bárkinek tanácsadónak is kell lennie-maradnia 120-ig. És nem biztos, hogy az ő tanácsai megfellebbezhetetlenek (sőt!!), függetlenül ettől a mostani Figaró-kacattól.



 Marton Évát most hagyjuk...


Haladjunk tovább... • 1702017-10-02 10:55:20

Tegnap privátban egyszer már sikerült: elküldtem magamnak (és még valakinek) a kandúrt és nekem rendben át- illetve visszajött = látszott. (Igaz, nem nyávogott.)



A másik címzett nem jelezte, neki átment-e.


Haladjunk tovább... • 1692017-10-02 10:51:08

Azaz 166-ban leírt (gmail-es) módon a gémkapcsos rendszer itt nem működik.


Haladjunk tovább... • 1672017-10-02 10:49:38

próba:



Házy Erzsébet


Haladjunk tovább... • 1662017-10-02 10:46:26

Lehet, hogy mindenki tudja, mindenesetre megosztom.



A gmailben a gémkapcsos rendszer a következőképpen működik, ott már használom egy ideje:



1) leírom a szót (szavakat), amikből a levél olvasója majd egy kattintással ki tudja nyitni a linket



2) a bemásolandó linket a címsorban control c-vel kijelölöm



3) rákattintok a gémkapocs ikonra, megjelenik az alábbi felület (dőlt betűvel jelzem itt):



Link szerkesztése










Megjelenítendő szöveg:   


Link ide:



Webcím



E-mail cím



Mely URL-címre mutasson ez a link?



 



Link tesztelése



Nem biztos abban, hogy mit írjon a mezőbe? Először keresse meg azt az oldalt az interneten, amelyre a linkkel mutatni szeretne. (Jól jöhet egy keresőmotor.) Ezután a böngésző címsorában lévő internetcímet másolja a vágólapra, majd illessze be a fenti mezőbe.



OK    Mégse



4) control v-vel a webcím sorba bemásolom a linket (ld. 2. pont itt)



5) megnyomom az OK gombot, ezzel egyben aktíváltam a "Megjelenítendő szöveg"ben már automatikusan ott lévő szót/szavakat (ld. itt 1. pont)



6) folytatom az írást, elküldöm a levelet. Az olvasó rákattint az itt 1) pontban említett szóra és kinyílik a link.


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Ciszterci Szent Imre templom

Darázs Renáta, Nagy Bernadett, Gavodi Zoltán, Cser Krisztián
Anima Musicae Kamarazenekar (műv. vez.: G. Horváth László)
Budapesti Monteverdi Kórus
vez.: Kollár Éva
MICHAEL HAYDN: Requiem - a Forradalom és Szabadságharc áldozatainak emlékezetére

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Gheorghita Orsolya, Gion Zsuzsanna, Kálmán László, Najbauer Lóránt (ének)
ETUNAM Vegyeskar
Monarchia Szimfonikus Zenekar
vez.: Virágh András
VERDI: Requiem
A mai nap
történt:
1890 • Az Igor herceg bemutatója (Szentpétervár)
született:
1801 • Albert Lortzing, zeneszerző († 1851)
1891 • Palló Imre, énekes († 1978)
elhunyt:
2004 • Robert Merrill, énekes (sz. 1919)
2008 • Sándor Judit, énekes (sz. 1923)