vissza a cimoldalra
2020-08-11
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11552)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (10602)
Opernglas, avagy operai távcső... (20593)
Operett, mint színpadi műfaj (4460)
Régizene (3668)
A MET felvételei (975)
A nap képe (2229)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4031)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2013)
Franz Schmidt (3660)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2810)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (160)
Gregor József emléke (183)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1438)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7365)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62200)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4696)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Sesto
Leírás:
Honlap:
   


Sesto (8391 hozzászólás)
Opernglas, avagy operai távcső... • 165972009-06-22 14:04:24
...egy kis operamúzeum:

22. Juni 2009

G. Verdi, Aida
(91. Aufführung in dieser Inszenierung)

Dirigent: Paolo Carignani
nach einer
Inszenierung von: Nicolas Joel
Ausstattung: Carlo Tommasi
Choreographie: Jan Stripling
Chorleitung: Thomas Lang

König: Dan Paul Dumitrescu
Amneris: LUCIANA D' INTINO
Aida: Violeta Urmana
Radames: Johan Botha
Ramphis: Alexandru Moisiuc
Amonasro: Ambrogio Maestri
Bote: Benedikt Kobel
Priesterin: Elisabeta Marin


(STOP)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 20402009-06-22 12:09:40
...csatlakoznék a gratulációhoz! :-D
Beverly Sills-"The All-American prima donna"-"America´s operatic sweetheart" • 1922009-06-22 11:38:27
...óóóóh, EZT a videot pl. Macskás már korábban is preferálta - tudod, ö nagyon szereti a crossover-t!.... :-D
Lucia Popp • 7912009-06-22 11:35:08
...és akkor egy régi/új felvétel - immáron DVD-n:


J. Haydn - Die Schöpfung · The Creation

* LUCIA POPP
* Judith Blegen
* THOMAS MOSER
* KURT MOLL
* Kurt Ollmann

Chor und Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks -
Leonard Bernstein

DVD-VIDEO NTSC 000440 073 4551 1 |G|H|

A production of UNITEL, Munich in association with Video Music Productions, Inc., New York - Int. Release 02 Jun. 2009


(Deutsche Grammophon - 1 DVD-Video)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 269222009-06-21 20:38:29
"Ha Misura Zsuzsa karrierje külföldön is kiteljesedhetett volna, akkor szerintem itthon is nagyobb megbecsülést kapott volna. Ez a magyar "betegség". Ha "csak" itthon énekel jól, az nem olyan nagy kunszt. (...) - vagyis egyszerüen "lefordítva kicsi mágyárrá": SZNOBIZMUS, nem?...

Egyébként Misurát külföldi/belföldi karrier mellett/ellenére is nagyon szeretem! :-)
Milyen zenét hallgatsz most? • 194772009-06-18 18:43:48
Jean Sibelius: Orchestral Favourites


* Karelia Suite, for orchestra, Op. 11 - Helsinki Philharmonic Orchestra - Leif Segerstam

* Valse Triste, for orchestra (from Kuolema), Op. 44/1 - Tampere Philharmonic Orchestra - Tuomas Ollila

* Pohjola's Daughter (Pohjolan tytär), symphonic fantasy for orchestra, Op. 49 - Tampere Philharmonic Orchestra - Tuomas Ollila

* Lemminkäinen in Tuonela, tone poem for orchestra (Lemminkäinen Suite No. 2), Op. 22/2 - Helsinki Philharmonic Orchestra - Leif Segerstam

* Andante Festivo, for string orchestra (arranged from string quartet version) - Finnish Radio Symphony Orchestra - Jean Sibelius

* The Tempest, prelude for orchestra (from the incidental music, Op. 109) The Oak Tree - Finnish Radio Symphony Orchestra - Jukka-Pekka Saraste

* The Tempest, incidental music for vocal soloists, chorus, orchestra & harmonium, Op. 109 Caliban - Finnish Radio Symphony Orchestra - Jukka-Pekka Saraste

* The Tempest, incidental music for vocal soloists, chorus, orchestra & harmonium, Op. 109 Miranda - Finnish Radio Symphony Orchestra - Jukka-Pekka Saraste

* Finlandia, tone poem for orchestra, Op. 26 - Helsinki Philharmonic Orchestra - Leif Segerstam


(ONDINE 2003)


Antonio L. Vivaldi • 3512009-06-18 18:31:36
...nem most, hanem még tegnap:

Vivaldi áriák


* Magdalena Kozena - mezzoszoprán
* Venice Baroque Orchestra - AndreaMarcon


1. Tito Manlio/Act 3 - "Sonno, Se Pur Sei Sonno"
2. Juditha Triumphans, R.644/Pars Altera - "Armatae Face"
3. La Verità In Cimento/Act 1 - Solo Quella Guancia Bella
4. Il Farnace/Act 2 - Gelido In Ogni Vena
5. Arsilda Regina Di Ponto R.700 (1716) / Act 3 - Tornar Voglio Al Primo Ardore
6. Vivaldi: Orlando Furioso RV 728/Act 1 - Sol Da Te, Mio Dolce Amore
7. Ottone In Villa/Act 2 - Misero Spirto Mio
8. Vivaldi: Orlando Furioso RV 728/Act 1 - Nel Profondo
9. Il Farnace/Act 3 - Forse O Caro In Questi Accenti
10. La Verità In Cimento/Act 3 - Cara Sorte Di Chi Nata
11. Griselda - Dramma Per Musica/Act 1 - Ho Il Cor Già Lacero
12. L'incoronazione Di Dario, R.719/Act 2 - Non Mi Lusinga Vana Speranza
13. L'Orlando Finto Pazzo/Act 3 - Lo Stridor, L'orror
14. L'Orlando Finto Pazzo/Act 3 - Anderò, Volerò, Griderò
15. L'Olimpiade/Act 1 - Mentre Dormi, Amor Formenti



(Archiv - 2009)


Nem vagyok Kozena-fan, csak úgy mint általában az egyébként steril-de-hüde-fenenagy-STÚDIÓS-megcsinált-karrierek többségében, de ami jó, azt illik elismerni: minden esetre EZ az album nagyon jól sikerült! Kellemes meglepetés volt.
Gaetano Donizetti • 5222009-06-17 11:06:46
Orchestra Sinfonica e Coro di Milano della RAI - Carlo Felice Cillario
Gaetano Donizetti • 5212009-06-17 11:02:16
Donizetti, Gianni di Parigi


* SERRA
* Romero
* MORINO
* ZILIO
* Fissore
* Manga

Orchestra Sinfonica e Coro di Milano della RAI


(Bergamo Festival - live - 1988)
Opernglas, avagy operai távcső... • 165962009-06-14 17:17:04
Budapest/Staatsoper: I VESPRI SICILIANI – Premiere am 31.5. 2009


Genau vor 200 Jahren verstarb Joseph Haydn. An seinem Todestag hielt es die Ungarische Staatsoper aber nicht für angebracht, eine seiner zahlreichen Opern aufzuführen, sondern griff zu Verdis großer Revolutionsoper „Les vêpres siciliennes“, die 1855 in Paris uraufgeführt wurde. Sie thematisiert den Aufstand, der zu Beginn des Abendgottesdienstes am 30. März 1282, der Vesper am Ostermontag, in Sizilien gegen die Herrschaft von König Karl I. von Anjou seinen Anfang nahm. Dieses Ereignis führte dann etwa sechs Wochen später zum Massaker an den französischen Einwohnern Siziliens. Gewonnen war damit allerdings nichts, denn Sizilien geriet nun unter den Einfluss von König Peter III. von Aragón, der sich nunmehr König Peter I. von Sizilien nannte. Die sizilianische Vesper war im Gefolge des Risorgimento ein äußerst beliebtes Motiv und wurde als erster Vorläufer der italienischen Freiheits- und Einheitsbewegung angesehen.

Die Regie vertraute man in Budapest dem in Deutschland als Synchronregisseur, etwa der Serie "Die Simpsons", besser bekannten Matthias von Stegmann an. In Wien hat der Regisseur bereits Wagners Nibelungenring für Kinder im Zelt auf der Terrasse der Staatsoper inszeniert. Er ist kein großer Meister im Arrangieren von Szenen, da wird über Strecken statuarisch an der Rampe gesungen. Und so wirkt diese Vesper auch weniger revolutionär als bieder. Zu sehr sind die szenischen Lösungen der Tradition verhaftet. Frank Philipp Schlössmann stellte rostig-braune Stahlplatten mit riesigen Schrauben und Muttern auf die Bühne, die möglicher Weise die Hafeneinfahrt von Palermo markieren sollten. Immerhin wirkten die Kostüme von Viktória Nagy zeitlos schön bis elegant.

Bei allen Sängern der Hauptpartien war eine anfängliche Premierennervosität bemerkbar, die sich jedoch mit Fortschreiten des Abends sehr rasch legte. Der aus Sibirien stammende Bariton Anatolij Fokanov, eine Stütze des Hauses, verkörperte dieses Mal den Herzog und Gouverneur von Sizilien, Guy de Monfort. Zuverlässig wie gewohnt war seine elegante Stimmführung und auch seine Höhe war kraftvoll und sicher. Nur die piani liegen ihm bekanntermaßen weniger und seine Stimme hört sich dann auch eher dumpf an. Attila Fekete verfügte als sein Sohn Arrigo über eine strahlende Höhe, die jedoch nicht immer schön abgerundet erklingt. Darstellerisch konnte er die seelische Zerrissenheit dieser Figur glaubwürdig vermitteln. Dem hochdramatischen Sopran von Eszter Sümegi kam die Partie der Herzogin Elena, der Schwester des Herzogs Friedrich von Österreich, sehr entgegen. Ihre typische abgedunkelte Höhe erklang dank exzellenter Stimmführung besonders ausdrucksstark. Ihre Zofe Ninetta wurde von der Mezzosopranistin Andrea Ulbrich mit Herzenswärme vorgetragen. Als sizilianischer Arzt Giovanni da Procida überzeugte István Rácz mit seinem gewaltigen und souverän geführten Bass. Ádám Horváth und Ferenc Cserhalmi verkörperten rollengerecht die französischen Offiziere Sire de Bethune und Graf Vaudemont, Tamás Daróczi und János Tóth gefielen demgegenüber als einfache französische Soldaten Tebaldo und Roberto. Dániel Vadász und Zsolt Derecskei gaben die zwei unter dem französischen Joch leidenden Sizilianer Danieli und Manfredo.

Máté Sipos Szabó führte wieder einmal mehr einen exzellenten Chor vor, der äußerst differenziert sang. In darstellerischer Hinsicht verlangte ihm ja die Regie dieses Mal nicht allzu viel ab. János Kovács hatte es am Pult des Orchesters der Ungarischen Staatsoper an diesem Abend nicht immer leicht, den Orchesterklang in Übereinstimmung mit den sängerischen Darbietungen auf der Bühne zu bringen. Doch spielten die Musiker derart routiniert, dass die kommentierende Verdische Partitur niemals drohte ins Schleifen zu geraten. Frenetischer lang anhaltender Applaus für alle Sänger und ein kurzer, höflicher für das Regieteam. Staatsoperndirektor Joan Holender hatte sich die Ehre gegeben und die Vorstellung aus einer Loge mitverfolgt und nahm sogar an der anschließenden auf der Bühne stattfindenden Premierenfeier in sichtlich guter Laune teil.

Harald Lacina



(Der Neue Merker)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 20342009-06-13 23:32:00
"Gheorghiu"
Yvonne Kenny • 422009-06-13 19:36:30
Delius: Songs


1. Twilight Fancies (The Princess Look'd)
2. Young venevil
3. Hidden love
4. The ministrel
5. The bird's story
6. Cradle song
7. The homeward way
8. In the garden of the Seraglio
9. Irmelin Rose
10. Il pleure dans mon coeur
11. Le ciel est, par-dessus le toit
12. La lune blanche
13. Chanson d'automne
14. Summer eve
15. Longing
16. Sunset
17. The nightingale has a lyre of gold
18. I-Brasîl
19. Summer landscape
20. O schneller, mein Ross
21. Aus deinen Augen fließen meine Lieder
22. So white, so soft, so sweet is she
23. To Daffodils
24. Love's philosophy
25. Summer nights


* Yvonne Kenny - soprano
* Piers Lane - piano


(Hyperion 2007)
Elena Mosuc-drámai koloratúra • 7002009-06-12 19:54:28
...pl., mert a zürich-i produkció azért nagyon jó szereposztásban ment, de a szinpadraállítás,.................
Milyen zenét hallgatsz most? • 194432009-06-12 11:06:07
L. Janacek, Jenufa


* SÖDERSTRÖM
* OCHMAN
* DVORSKY
* Randová
etc.

Wr. Staatsopernchor - Wr. Philharmoniker - Mackerras


(DECCA 1982)
Elena Mosuc-drámai koloratúra • 6972009-06-12 10:54:36
...egy másik, kevésbé poros Hoffmann-részlet de jó lett volna, de ne legyünk telhetetlenek, nem igaz?! :-)
Míg a clip elején, a "régi" Lucia (Carsen-rendezés) minden szinten - szimbólum-rendszerével együtt - a valóban "egyszerü-de-nagyszerü" kategória volt, kár hogy lekerült a programról, mert ez az új vmi a leomló WTC-toronnyal,....béna és szájbarágós, modernkedö!
Anna Moffo • 152009-06-12 10:50:29
...nincs mit.
Beverly Sills-"The All-American prima donna"-"America´s operatic sweetheart" • 1902009-06-11 11:03:38
...az LP ugyan megvan - de ha a DG ezt a felvételt is olyan top állapotban "restaurálta", mint a Xerxes-t, akkor noná, hogy "muszáj lesz" beszerezni, meg egyébként is!... :-)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 20322009-06-11 10:40:30
...köszönet a Butterfly-kritikáért! :-)

Kaufmann - szerintem is - sokkal inkább egy feltornázott/felturbózott bariton, mint tenor - s "ráadás címen" sokszor (pl. eddig megjelent árialemezein) de akár live elöadások esetében is, úgy éltem meg, mintha permanens módon Vickers-t próbálná imitálni, akinek valszeg live kb. 3X nagyobb volt a hangja minden értelemben; nem tudom, hogy ez Kaufmann esetében mennyire tudatos dolog(?), minden esetre - szerintem - egy nagyon feltünö, egyértelmü manírral állunk szemben...
Ezt leszámítva és összeségében Kaufmann az említett lemezen egy "férfias-tökös" Pinkerton-t abszolvált, ergo le a kalappal!
(Egyébként a darab elsö 1/4h-ban: Pinkerton-Sharpless jelenet - szerintem - Kaufmann kifejezetten jóval magvasabban, baritonálisabban szól, mint a tényleges bariton!) :-)

Gheorghiu érdekes eset: van amiben tetszik, s van amiben nem - vannak dolgai (felvételei) amelyeket - pl. Fleming-hez hasonlóan - egyszerüen nem érzek autentikusnak, hitelesnek -"vmi hiányzik(!)" - a vokális perfekció ellenére is.
Butterfly-ként mégis kellemes meglepetés volt; ennek ellenére nem tudok úgy elmenni a kritikus - teljes joggal - szubjektív "híres Butterfly-énekesnök felsorolása" mellett, hogy ne említsem meg, hogy - ha már teljesen szubjektív névsorolvasásnál tartunk - akkor kiegészíteném legalább 2 névvel ezt a rangos listát: Kincses Veronika és Pilar Lorengar, s akkor a szubjektív kör - részemröl - lezárva. :-)
Beverly Sills-"The All-American prima donna"-"America´s operatic sweetheart" • 1872009-06-11 00:04:47
..."ezt el se hiszem", amit most olvastam - szinte hihetetlen, végre és egyben elsö alkalommal CD-n:

2009.júl.06.

Bellini: Norma

BEVERLY SILLS, SHIRLEY VERRETT, Enrico Di Giuseppe, Delia Wallis, Robert Tear & Paul Plishka
John Alldis Choir & New Philharmonia Orchestra London, James Levine


DG - 4778186
(CD - 2 discs)

PS.: Holott egy pár évvel ezelött - a DG információja szerint - "állítólag" pont Sills nem járult hozzá, hogy a teljes Norma CD-re kerüljön.
(Szomorú adalék, hogy mindez már csak posthum történik.)
Anna Moffo • 102009-06-10 17:06:28
...és még a Hufnágelpisti sem?
Anna Moffo • 92009-06-10 16:58:45
Ami késik - talán(?) - nem múlik?!!! :-)
Tudod: "Várt jány - várat (szokik) nyerni!"
Anna Moffo • 72009-06-10 16:56:47
...talán kissé hasonlóan a Schwarzkopf-Legge házaspárhoz (EMI) - nos, Moffo esetében pedig Robert Sarnoff (BMG/RCA) volt a férj Nr.2.,.....
Giacomo Meyerbeer • 3272009-06-10 09:33:27
...bár nem néztem végig a fórumok listáját - de ha jól sejtem, Halévy-nek sincs saját topic-ja, ami végülis nem gond, elvégre a korszakot illetöleg ide is passzol:

J.F. Halévy, "La Juive"


* SCHÖRG
* Iskoski
* SHICOFF
* Miles
* Todorovic
* Gáti
* Monarcha
* Gisser
* Rhyringer
* Reinprecht

Chor der Wr. Staatsoper - Orchester der Wr. Staatsoper - Young


(BMG/RCA - live - 1998)
Anna Moffo • 22009-06-10 09:07:22
...részben hasonló véleményen lennék: csodálatos, sugárzó jelenség, sokoldalú-kaméleon-repertoárt képviselt és az "igazi" KARRIER - így csupa nagybetüvel - max. 10 évig tartott (='50-es évek vége - max. '60-as évek vége), ami nyilván nem azt jelenti, hogy összesen csak 10 évig énekelt volna; míg egészen korai fevételei (tk. Nannetta - Falstaff, Musetta - Callas Mimì-je mellett, Rigoletto - Solti, Lucia - Prêtre, Luisa Miller - Cleva, a Stokowski által dirigált recital etc.) gyakorlatilag még ma is teljesen jogosan etalon értéküek - addig a hanyatló korszakában készített dolgai (=szépszámmal és leginkább a BMG/RCA-nél - aminek "családi vonatkozása is volt") közepes vagy akár a siralmas/tragikomikus-kategóriát (=pl. Hänsel und Gretel - Hänsel, Carmen - címszerep - Maazel, vagy akár a részben sziruposabbnál-sziruposabb - német - operettfelvételek/részletek etc.) képviselik!...
Opernglas, avagy operai távcső... • 165892009-06-08 17:36:56
"Egyébként nem tragikus, hogy mostanában hány énekesnek van szüksége hangszalag-műtétre?" - kvázi ez az új "sport/divat"?! - vagyis manapság már nem igazi sztár az a sztár, aki még nem került a gégész lézerszikéje alá,-ill. egyéb "mikrochirurgische Eingriffe" hiányoznak még a CV-böl; azért Dessay még mindig elsö a dobogón, hiszen ö már duplázott, ami a mütétek számát illeti, "ügyes", akinek ilyesmi sikerül,....(?)

"Valszeg ez is a PR része(?)" - komolyan mondom - akármilyen paranoid helyzet: DE lassan már ez sem lepne meg, elvégre utána lehet visszatérö müvészt fönixként magasztalni, ill. a Nagyérdemü empátiáját kijátszva a megértés, sajnálat, elismerés húrjait pengetni...

Nem olyan régen azért igazi nagy énekesek kb. 25-40 évet "lazán lehúztak" a szinpadon, rapli, s többnyire nagyobb krízisek és komolyabb gégészeti beavatkozásoktól mentesen, vagy ha mégis becsúszott egy ilyen közepes katasztrófa, akkor abból nem próbáltak meg utólag erényt kovácsolni, míg manapság mindez már szinte sikk, mintha ha a kötelezö kür része lenne(?)...............................
Opernglas, avagy operai távcső... • 165862009-06-08 12:55:08
...ugyan az "új" Villazon méltó partner lenne/lett volna az ún. világsztároknak?

100 szónak is 1 a vége, ha nem énekel magyar énekes külföldön, akkor azért megy itt nagyban a xarozás, s ha tételesen vki mégis lehetöséget kap, akkor pedig beindul a fikázás, "hogy miért pont ö?!"
(Piszkosul pitiáner hozzáállás!)
Vincenzo Bellini • 1562009-06-07 22:25:58
...jó kis darab lenne - csak ne lenne olyan silány felvétel.
Diana Damrau • 2552009-06-07 22:01:34
STOP - Aktuelle Umbesetzungen:

Diana Damrau ist erkrankt und kann in der „Schweigsamen Frau“ nicht auftreten, Jane Archibald wird die Aminta singen.

(Der Neue Merker)

-------------------------------------------------

Pedig az eredeti szereposztás nagyon jó lett volna:

R. Strauss, Die schweigsame Frau

Dirigent: Peter Schneider

Sir Morosus: Kurt Rydl
Der Barbier: Adrian Eröd
Henry Morosus: Michael Schade
Aminta, seine Frau: Diana Damrau
Opernglas, avagy operai távcső... • 165792009-06-07 21:58:04
STOP - Aktuelle Umbesetzungen:

Diana Damrau ist erkrankt und kann in der „Schweigsamen Frau“ nicht auftreten, Jane Archibald wird die Aminta singen.

Carlos Alvarez musste infolge einer Stimmbandoperation bis Ende des Jahres alle Verpflichtungen absagen, die Namen Lucic und Ataneli fielen als hochwertiger „Ersatz“.

Und für Rolando Villazón, falls er für den Don José doch noch nicht einsatzfähig sein sollte, hat Holender mit Attila Fekete von der Budapester Staatsoper ein Cover gefunden.

Ildebrando d`Arcangelo hat den Mephisto in der kommenden Saison wieder zurückgelegt und es kommt die Premierenbesetzung, Kwangchul Youn erneut zum Zug.


(Der Neue Merker)
Olvasói levelek • 70122009-06-07 19:01:13
(...)"alteregója" - párdöz! :-/
Olvasói levelek • 70112009-06-07 19:00:28
...nem tudom, miért van olyan érzésem, hogy nizajemon nem más, mint "egy régi kedves ismerös"/Momus-vendég legújabb altergója?!................
Ti hogy látjátok a dolgot?
Joseph Haydn • 4002009-06-07 10:54:26
PS.: Tallián Tibor elöadása egyébként lebilincselö volt! :-)
Joseph Haydn • 3992009-06-07 10:53:54
...méghogy Wagner-t, A RING-et!!! :-0)

2 teljes napon keresztül "hard-KÓR" Ring - kétségtelen piszkosul érdekes, remek(!) dolog volt - DE az én nagyon-nem-germán-lelkületemnek egyelöre elég....
Így közben volt már egy kis kitérö Verdi irányába is, most pedig a mosolygós Haydn került terítékre...
Joseph Haydn • 3972009-06-07 10:17:15
J. Haydn, "Early London Symphonies" (Hob.I: 93-98)


The Cleveland Orchestra - George Szell


(Sony - 2009)
Giuseppe Verdi • 9942009-06-05 22:18:39
G. Verdi, Ernani


* PREVEDI
* CABALLÉ
* GLOSSOP
* CHRISTOFF
* Fiorentini
* Ricciardi
* Morresi

Orchestra Sinfonica e Coro di Milano della RAI - Gavazzeni


(Cedar - live 1969.03.25.)
Opernglas, avagy operai távcső... • 165712009-06-04 13:12:20
...magyar vonatkozású hírek:

LA TRAVIATA (Premiere)
Oper in 3 Akten von G. Verdi – Eigenproduktion des KlassikFestivals
Schloss Kirchstetten: Maulpertsch-Saal

Kammeropernensemble: Schloss Kirchstetten
Pamela Schermann – Regie
Homann Khalatbari – Dirigent

Klara Kolonits – Violetta
Hristofor Yonov – Alfredo
Adam Horvath – Germont

Klassik Festival Schloß Kirchstetten


---------------------------


Samstag, 15. August 2009 20.00 Uhr

Kultur- und Kongresshaus, Hallstatt

Sarastro: Apostol Milenkov
Tamino: Nemeti Gergely
Sprecher: Fernando Araujo
Königin der Nacht: Klara Kolonits
Pamina, ihre Tochter: Birgit Heindler
Erste Dame: Eva Schossleitner
Zweite Dame: Juliette Mars
Dritte Dame: Monika Waeckerle
Papageno: Clemens Unterreiner
Papagena: Erin McMahon

Sinfonietta da Camera Salzburg - Peter WesenAuer
Wolfgang Schilly - Erzähler

Salzkammergut Mozartfestival 2009
A publikum és a szervezők elbunkósodásáról • 1842009-06-04 11:10:35
...kevésbé a telefoncsörgés volt az utóbbi idöben idegesítö, mint inkább az, hogy esetenként egy-egy "tüdöbeteg nézö" demonstratív módon szétkrákogja pl. egy Addio del passato végét meg hasonlók... :-(
Konkurrencia Violetta-nak, Mimì-nek etc.?
A publikum és a szervezők elbunkósodásáról • 1832009-06-04 11:03:57
...megmondom öszintén - bár, lehet, hogy csupán a véletlennek köszönhetöen(?) - szóval nem olyan sokszor hallottam az elmúlt idöben ilyen bakikat. Minden esetre a reakciók többnyire azért elég egyértelmüek.
Nem tudom, hogy Bp.-en mi a rendszer, de külhonban - Háztól, helyszíntöl etc. - függöen diszkréten, de elég egyértelmüen "figyelmeztetik" a Nagyérdemüt az elöadás kezdete elött, hogy legyen oly' kedves, s kapcsolja ki a bunkófont...
A publikum és a szervezők elbunkósodásáról • 1812009-06-04 10:29:22
...talán EZT ide: elég durva - részlet abból a Vespri-kritkából, amit Zéta az elöbb belinkelt a MÁO-topicba:


(...)Az viszont, hogy a basszusária csúcspontján valamelyik idiótának megszólal a telefonja, a közönséget minősíti. De ha már megszólal, akkor vajon miért nem kapcsolja ki azonnal, mire vár, megnézi, hogy „jaj, a Józsi hív, fölvegyem-e”? Komolyan ezzel kell 2009-ben foglalkozni ebben a szerencsétlen országban?! Itt tartunk? Egy (összevont) felvonás alatt három telefoncsörgés egy premieren?

És akkor a vége. A mellettem ülő kritikus kirohant a rendező megtapsolásánál. Én csak az énekesekre való tekintettel nem tettem. Felháborító, hogy a közönség mindenkinek tapsol. Mitől félünk, kérem? Hogy ha kinyilvánítjuk a véleményünket, nem kapunk legközelebb jegyet? Ugyan... Aki jó volt, annak bravózni, aki nem, annál csend. Ez olyan rohadt bonyolult, kérem?"

(zene.hu)


SIRALMAS!!!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 267622009-06-04 10:15:30
Ha már kritikák innen-onnan: pl. a Merker-en olvasható egy aktuális Salome-kritika és nem lepne meg, ha idövel oda is felkerülne egy Vespri-recenzió.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 267592009-06-04 09:59:51
"Nem leszünk a Staatsoper gyarmata"...nos, ez valóban "egy széles és szines horizontra" jellemzö kijelentés volt (=brrrrrr, nagyon gáz!) engem azért olyan szinten megmosolyogtat, hogy íme a együttmüködés - mégha apránként - de úgy látszik idövel,-ill. jelenleg lassan, de biztosan(?) a "mindennapok rutinja lesz" (=szerencsére!), legalábbis olyan szinten, hogy már befutott énekesek - akár a STOP-böl is, de esetleg máshonnan is - pl. Bp.-en "próbálnak ki" új szerepeket, mielött máshol, nagy Házakban is fellépnek - lásd Baltsa Klytämnestra-debut-jét a MÁO-ban, vagy ha nem tévedek: Ushakova is eddig talán csak egyszer énekelte a Salome címszerepét (vhol a Távol-Keleten?) - ergo ez az európai debut volt(?).......
Ez korábban is így volt - csak esetleg mi a vasfüggöny mögött erröl kevésbé tudhattunk: sikeres énekesek új szerepeiket rendszeresen kisebb Házakban próbálták ki elöször, mi ebben a rossz?

Azért ha a MÁO "csak ennyire lesz gyarmat",.....nem hiszem, hogy bárkire is nézve káros folyamat lenne - különösen nem a publikumot illetöleg: beindulna végre a verseny, a pezsgés etc. akár nemzetközi értelemben is.
De amig az az általános nézet, hogy minek vendégeket hívni: "mert van nekünk szebb, jobb, ügyesebb, tehetségesebb blablablablabla",.....nos, addig nagyon nehéz lesz - bár fordított elöjellel sokan böszen sérelmezik, ha esetleg sikeres magyar müvészeket nem hívnak meg rendszeresen külhonba, ja vagy az evidens lenne?! - jó kis kettösmérce,...............provinciális, kirekesztö látásmód.
Lucia Popp • 7892009-06-03 18:31:49
...a háttérben "mondja magáét a DVD":

L. van Beethoven, Fidelio


* KOLLO
* Janowitz
* Helm
* Sotin
* Jungwirth
* POPP
* DALLAPOZZA
* Terkal
* Sramek

Orchester der Wr. Staatsoper - Chor der Wr. Staatsoper - Bernstein


(Deutsche Grammophon)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 267482009-06-03 10:59:22
...mint mondtam,-ill. láthatod: NEM a külföldi "sztár-kategóriát" hoztam fel a MÁO kapcsán (ellen)példaként - hanem csupán azon fiatal énekes generciót - Keletröl/Nyugatról - amelyiket nyugodtan a "feltörekvö/tehetséges/és még megfizethetö-kategóriába" lehetne sorolni.... De gyakorlatilag még ezen a szinten sincs mozgás, ha mégis, lécccci' korrigálj!

Ergo nem kell itt sem a STOP-re (="a románok miatt nem jutnak szóhoz a magyarok!!!"), sem más Házakra mutogatni, s esetleg bizonyos dolgokat "számonkérni", ha lenne mit akár a MÁO-ban és környékén megreformálni; pl. nyitni, akár a fejekben is.

PS.: Annyi magyar még mindig énekel Bécsben (Lukács Gyöngyi, Raimondi Ildikó, Németi Gergely etc.), mint ahány külföldi müvész rendszeresen fellép a MÁO-ban. Persze kérdés, hogy Magyarhonban ki és miért számít "külföldinek": állampolgárság, anyanyelv, származás? Ja, és érdekes, ha belegondolok ez a BÉCSI ÁLLAMI OPERA lenne, ehhez képest a befogadó ország "saját" müvészei szinte olyan alacsony létszámban vannak képviselve(=különösen vezetö szerepekben!), kb. mint a magyar tagok vagy vendégmüvészek lészáma, vagy vmivel több, de nem lényegesen. Itt ezen - látszólag - senki nem akad meg.
(Most a "sok román" zavarja egyeseket, míg gondolom - nem lepne meg(!) - 2011-töl pedig a "sok francia" lesz mindenre a bünbak, nem?)
Giacomo Puccini • 132009-06-03 10:08:48
G. Puccini, Tosca


* Marton
* Aragall
* Paskalis
etc.

STOP Énekkar - Zenekar - Erede


(live - 1977)
Elena Mosuc-drámai koloratúra • 6942009-06-03 10:06:31
A nap képétöl már csak az adott elöadás volt jobb, amelynek egy részletét megörökítette a fotós! :-)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 267462009-06-03 09:15:34
...kedves Alajos, nekem aztán tök mindegy, hogy román, magyar, ukrán, lengyel, német és-és-és énekmüvészek énekelnek akár STOP-ben is - a hangsúly azon van/lenne: hogy JÓ énekes legyen az illetö. Pont.

(Gondolom, ha STOP-nek tételesen magyar igazgatója lenne, akkor pedig rengeteg magyar énekelne itt, s nem feltétlenül és mindig a legjobbak - mint ahogy itt sem mindig a legjobb román gárda szerepel, különösen repertoárelöadások kis,-és középszerepeiben, ugyanis igazi föszerepben elég ritkán találkozol román énekmüvészekkel a valóban és megérdemelten "sztár kategóriából"; de mint mondtam: számomra egy énekes/énekesnö származása aztán végképp' lényegtelen tényezö - pláne a mai globalizált világban, amikor max. a fejekben léteznek még határok; vagy netán jobb volt az, amikor 20-40 évvel ezelött magyar énekes legendákat a "Nyugat" alig-alig, vagy egyáltalán nem ismerhetett meg - "hála az izolációnak?!" - ma mindenki mehet, kipróbálhat mindent tehetségének, vérmérsékletének, szerencséjének és részben akár elvárásainak megfelelöen!)

Mondddddd, egyébként a MÁO-ban /kivétel: Májusünnep!/ miért énekelnek "csak" magyar énekesek??? - elvégre Keletröl, Nyugatról számos (fiatal) TEHETSÉGET meg lehetne hívni, akinek a gázsija nem döntené romokba a Ház büdzséjét - s mégis kialakulhatna egy kis pezsgés, verseny?!
Ja, vagy ez csak a STOP-re igaz: "bezzeg ott a sok román!"

Szóval ez egy jó kis magyarosch (kirekesztö!) kettös mérce. EZ az igazság!

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 267402009-06-02 20:48:34
...nem igazán értem a kérdést - már csak azért sem, mivel

1., ha hinni lehet a részben itt is olvasható "híreknek", akkor Holender rendszeresen jelen van a MÁO-ban, ergo nyitott ajtókat lehet döngetni, nem? (Másrészt egészen biztosan ismeri Sümegi Esztert - elvégre Sümegi Eszter énekelte egy pár évvel ezelött pl. STOP-es jubileumi Tosca-elöadásokat.)
2., Feltételezem, hogy Sümegi Eszternek - mint szinte minden vezetö magyar énekmüvésznek - van egy vagy akár több ügynöke, ergo ez az ö feladatuk lenne, a müvésznö karrierjét adekvát módon egyengetni, építeni.
3., A Trubadúr Bécsben már évek óta nincs repertoáron. (A legutolsó produkció elég nagy bukta volt.)
4., Az Aida-t pedig az júniusi szériában - ha jól tudom - Urmana énekli.

Ennek ellenére is Toi-toi-toi - s kivánom, hogy Sümegi Eszter - számos elismert magyar énekmüvésszel egyetemben - ugyancsak sikerrel járjon külhonban is. :-)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 267302009-06-01 22:29:46
...óóóóh yes, itt van elöttem a duplaCD, különben semmi gond - egyébként te meg aztán végképp' azt gondolsz, amit akarsz...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 267282009-06-01 22:26:43
...ott az EAN, keresd meg.
Azt hittem egyébként, hogy zenét hallgatsz - Vespri-t ARROYO-val a darab RCA-s teljes felvételét...(?)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 267262009-06-01 22:23:39
...nem erre, ez már nem is kapható.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 267232009-06-01 22:15:30
Kösz' a felhomályosítást! :-)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 267222009-06-01 22:14:55
RCA/BMG (2CDs)
74321 53451 2

2. CD TrackNr. 15.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 267182009-06-01 22:02:37
...Caballé esetében NEM a darab teljes felvételröl (studió) beszéltem, hanem Caballé BMG/RCA-s "Verdi, Donizetti és Rossini ritkaságok" albumáról (duplaCD)!
Operamúzeum • 1222009-06-01 21:59:57
...ennyi izgalom kell a MÁO-nak is; annyira pedig nem gáz a dolog - manapság ettöl hevesebb szituációkat is meg lehet élni - legalábbis a MÁO-n kivül; bár úgy tünik lassan (végre!!!) emancipálja magát a MÁOS-s publikum is és nem tapsol mindig és mindenre oly' hálásan,...........

Ami a felvételt illeti Elsa(!!!) és Otrud szerepében ritka gyenge interpretációkat hallani - s nem feltétlenül csak a hangminöség miatt, addig Simándy számomra nagyon kellemes meglepetés volt...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 267162009-06-01 21:54:28
...bocs' vissza az egész - most látom, hogy írtad: Barcelona! :-0)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 267152009-06-01 21:50:21
...ez a MET-es live-felvétel (Caballé, Gedda, Milnes), vagy esetleg a BMG/RCA-s stúdiódfelvétel lenne?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 267102009-06-01 17:34:58
...a IV. felv. Elena-áriát azért néha-néha el lehet csípni egy-egy drámai szoprán (spinto) áriáestjén; szeirntem sokkal színesebb, tartalmasabb persze nehezebb darab, mint devalvált Bolero/Siciliana, ami már tényleg a csapból is folyik.
Vagy akár a Vespri nyitány is elég kedvelt koncertdarabnak tünik.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 267082009-06-01 17:22:51
...kedves Alajos, akinek nem inge meg hasonlók etc. :-)

Engedtessék már meg, hogy "kissé" furcsáljam azért azt a sokak által büszkén(?) képviselt hozzáállást: kb. ismerünk a darab vagy az említett szerep esetében 1 az egyetlen darab áriát, ami tk. Elena szólamában ráadásul a legrövidebb - hiszen mind a belépöje ("In alto mare; Deh! tu calma, O Dio possente") vagy akár IV. felv. ária ("Arrigo! Ah, parli a un core") mind egytöl-egyig nehezebb, hosszabb, nagyobb ambitust igénylö zártszámok, mint az ajnározott Bolero - s akkor még az együttesekröl - amelyen "át kell jönni", a drámai duettekröl stb. - szó sem volt...

Úgyhogy annak ellenére, hogy tételesen nem láttam/láthattam a premiert - bár ami késik (talán) nem múlik, elvégre müsoron marad a Vespri - de a darabot elég jól ismerem, ennek értelmében egy ilyen exponált és szélsöséges szerepet egészen biztosan nem a Bolero után mondanék - végleges - véleményt az énekesnö teljesítményéröl; elvégre itt sokkal több mindenröl lenne szó.

Ergo - még egyszer - minden elismerésem Sümegi Eszteré, amit vállalt nem kis fegyvertény.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 267012009-06-01 15:43:07
...bocsánat, hogy közbeszólók - hiszen nem is láttam az elöadást, de engem kissé zavar, hogy Sümegi Eszter alakítását egyesek - úgy látszik - szinte "csak a Bolero-ra" degradálják - mintha csak arról szólna a szerep(?) - na nem már!

Könyörgöm, addig a híres operaslágerig el is kell jutni(!) - ahogy Cilike is említette: mindez az 5. felvonásaban, de ami elötte van - "túl kell élni a szerepet", vagy optimális esetben lehet akár brillirozni - mint pl. Radvanovsky immáron 2 teljes STOP-szériában etc.

Scotto nyilatkozott úgy, amikor Palermo-ban énekelte a Vespri nöi föszerepét, hogy a kritikák egy része nem szólt másról, "hogy bezzeg Callas így + úgy",....Scotto csak annyit reagált: "akkor hozzák el Callas-t és énekeltessenek vele Vespri-t, ha annyira kell!" - mindez történt a '70-es évek második felében, amikor Callas már talán nem is élt(?) legalábbis már régen nem énekelt,..... Scotto sosem volt igazán szívem csücske - de pont ebben a palermo-i szériában nagyon jó volt; vissza lehet hallgatni, ja a Bolero-ban ö sem a "leggyorsabb", de ez kit érdekel?!

De vissza Sümegi Eszterhez: le a kalappal elötte, hogy nekiment a szerepnek - és ezen felül - apróbb dolgoktól eltekintve - úgy látszik - sikeresen megoldotta ezt a monstrum feladatot.

Ami a Bolero tempóját illeti - egy Lehoczky Éva, egy Miklósa ugyan lepörgetik az áriát fergeteges tempóban, az más kérdés, hogy úgy en bloc a TELJES szereppel még köszönöviszonyban sincsenek/voltak, ja aki erre bukik, ám legyen - izlések és pofonok!

(Személy szerint sokkal inkább örülök egy "lassabb" Bolero-nak, de egy olyan drámaibb hang tolmácsolásában, aki az egész szerepre méltó szereposztást jelent, mint egy koloratúrszubrett gégeakrobatikájának - függetlenül akár a - fakultativ - e'''-töl a Bolero végén, bár van akinek csak az jelenti a gyönyört.)

S annak pedig nagyon örülök, hogy az évtizedes MÁO tradicióval szemben - végre - nem csak az ABC-operák képzik a repertoár gerincét!!! :-)
Operamúzeum • 1192009-06-01 10:51:52
R. Wagner, Lohengrin


* Heinrich der Vogler: Losonczy György
* Lohengrin: Simándy József
* Elsa von Brabant: Rigó Magda
* Friedrich von Telramund: Jámbor László
* Ortrud: Némethy Ella
* Der Heerrufer des Königs: Reményi Sándor
etc.

MÁO Énekkar + Zenekar - Klemperer


(live - MÁO - 1948.10.24. - "Grammofono 2000")
Lucia Popp • 7882009-05-31 21:10:19
...vége a várakozásnak - s íme egy "kis" barokk - immáron CD-n. Minden historikus-autentikus-nünükézéstöl, cincogástól, s bélhúros nyúzástól-húzástól mentes felvétel, ráadásul mindez hús-vér HANGOK(!!!) elöadásában, ami külön öröm:


G.F. Händel "Serse"

* Serse: Maureen Forrester
* Romilda: Lucia Popp
* Amastre: Mildred Miller
* Atalanta: Marilyn Tyler
* Arsamene: Maureen Lehane
* Elviro: Owen Brannigan
* Ariodante: Thomas Hemsley

Vienna Academy Chamber Choir - Vienna Radio Orchestra - Brian Prestman


(Westminster LP - 1965 június - s jelenleg Deutsche Grammophon 2009)
Vincenzo Bellini • 1542009-05-31 11:27:46
V. Bellini, Beatrice di Tenda


* Nicolesco
* CAPPUCCILLI
* TOCZYSKA
* La Scola
* Zennaro

Prague Philharmonic Choir - Monte Carlo Orchestra - Zedda


(Sony - 1986)
Cecilia Bartoli • 7672009-05-30 22:04:08
Bartoli - Norma


"Cecilia Bartoli will am 29. Juni und 1. Juli 2010 als Norma am Konzerthaus Dortmund debütieren"(...)


(Opernglas 06/2009)
Bánk bán • 13522009-05-30 21:44:49
...igen, teljes felvétel. :-)
Bánk bán • 13502009-05-29 16:43:24
...akkor most egy másik Bánk bán:


* Bánk bán: SIMÁNDY JÓZSEF
* Melinda: Moldován Stefánia
* Gertrudis: Szőnyi Olga
* II. Endre: Palócz László
* Otto: Külkey László
* Tiborc: RADNAY GYÖRGY
* Petur bán: FARAGÓ ANDRÁS
* Biberach: MELIS GYÖRGY

MRT Énekkara és Szimfónikus Zenekara - Komor Vilmos


(1962)
Jules Massenet ! Ki ismeri ? • 2072009-05-28 14:12:11
...ugyan nem Massenet, de a francia fach számára - ha jól tudom ezt és az Offenbach-topic-ot leszámítva nincs más "hely" - akkor talán leginkább ide:


G. Bizet, "Ivan IV."

* MULA
* GAVIN
* TÉZIER
* Gay
* Vassiliev
* Bonde-Hansen
* Bard
* Nigogosshian
* Tronc
* Castagnetti
* Aubert


Choeur de Radio France - Orchestre National de France - Schonwandt


(Naive - 2002)
Zene az interneten • 682009-05-28 09:41:56
...ezt a valóban remek felvételt nem olyan régen 14,90 Euro-ért láttam (=azért ez egy nagyon kedvezö ár!) - ráadásul az "új" kiadást: "Originals".

Plowright valóban aktív jelenleg is, de egy pár éve tk. "visszatért a gyökerekhez" (=hiszen altként kezdett) s már csak karatkerszoprán/Zwischenfach/drámai mezzo-szerepkört énekel, vagyis a nagy szoprán-sikerek - sajnos - már csak múltidö.

S Zancanaro pedig egyenesen szenzációs. :-)
De említhetném akár Fassbaender-t is, aki igen csak merész Azucena-t énekelt ezen a felvételen, sokak által vitatott énekesnö az olasz repertoárban, minden esetre nekem tetszik.
Vérprofi volt mindenben, amibe belekezdett; pl. egy másik nagy olasz szerepében: Amneris-ként majdnem "belehal a szerep végébe" (Muti, Bayerische Staatsoper - livefelvétel) de ritka öszinte, esendö Amneris-t formál, addig Eboli-ként megint csak pazar volt.
Edita Gruberova • 14582009-05-27 14:17:05
Edita Gruberova bekam Wiens Goldenes Ehrenzeichen
Wahl-Wienerin aus der Slowakei (APA (Archiv/Oczeret)


Mit Tränen in den Augen hat Edita Gruberova am Mittwoch ihre laut eigenen Angaben "bisher wichtigste und größte Auszeichnung in deutschen Landen" entgegengenommen: Die 62-jährige Opernsängerin wurde im Rathaus mit dem Goldenen Ehrenzeichen für Verdienste um das Land Wien geehrt. "Ich bin tief gerührt", versicherte die aus der Slowakei stammende Wahl-Wienerin in ihrer Dankesrede.

"Diese Auszeichnung gehört allen, die von Anfang an bei und hinter mir gestanden sind", freute sich die wiederholt als "Königin des Belcanto" titulierte Sopranistin. Sie habe unmittelbar nach der schriftlichen Verständigung über die bevorstehende Ehrung an einen Irrtum geglaubt - "aber da kein Storno kam...". Gruberova bezeichnete die Bundeshauptstadt, in die es sie 1969 verschlagen hatte, als ihre zweite Heimat: "Meine erste habe ich hinter dem Eisernen Vorhang zurückgelassen".

Geboren am 23. Dezember 1946 in Bratislava (Preßburg), sang sich Gruberova dank ihrer beeindruckenden Koloraturen und leidenschaftlicher Figurengestaltung bald in die ersten Häuser der Opernwelt. Nach Gesangsstudien in ihrer Heimatstadt und in Prag debütierte die damals noch eher unbekannte Sängerin 1970 an der Wiener Staatsoper als Mozarts "Königin der Nacht". Seit 1972 ist sie Ensemblemitglied im Haus am Ring. Sie sei immer stolz gewesen, Österreich in der ganzen Welt repräsentieren zu dürfen, versicherte die "Primadonna assoluta" heute mit mehrmals vor Rührung versagender Stimme.

Mit der Interpretation der Zerbinetta aus der Richard-Strauss-Oper "Ariadne auf Naxos" gelang Gruberova schließlich 1976 der endgültige Durchbruch. Es folgten Engagements für Gastspiele an großen Opernhäusern in Europa und Übersee.



(MSN)
Joseph Haydn • 3962009-05-27 10:19:03
Simona Saturova singt Haydn-Arien
Vokalrecitals (Lieder und Arien)
Label: Orfeo, DDD, 2008

L'anima del filosofo oder Orfeo ed Euridice; Armida; Scena di Berenice; Il mondo della luna; Il ritorno di Tobia; Orlando paladino

Simona Saturova (Sopran), NDR Radiophilharmonie, Alessandro de Marchi


(Orfeo 2009)
Elena Mosuc-drámai koloratúra • 6922009-05-26 22:59:35
...most éppen Gilda és Liù,...s pár évvel ezelött (Szilveszterkor) 14h elöadás: "Ariadne auf Naxos" (Zerbinetta), s 19h elöadás "Turandot" (Liù).....
Olvasói levelek • 70012009-05-26 20:47:05
...a MET-es Peter Gelb élettársa: Keri-Lynn Wilson,...jó felejthetö, s az elsö elöadáson kifejezetten rezesbandás-bunkó Traviata-t dirigált, tk. szanaszét a kórussal (I. felv.), s nem a kórus volt a hibás - meghajtotta öket, mint Singer a varrógépet, vagy a detto összecsapott vége az "Addio del passato"-nak és-és-és; míg a 2. és 3. elöadás már sokkal különb volt - igaz ez a Traviata-sorozat eleve nem a kanadai dirigens "csoda" miatt voltak emlékezetesek.

(Nem tudom, hogy ilyen hátszél nélkül, vajh' ugyanilyen promines dirigenscsajnak számítana-e? Kétlem, legalábbis az említett Traviata-elöadások alapján!)
W.A.Mozart • 13932009-05-26 08:53:48
W.A. Mozart


* Kyrie K. 341 (368 a) d moll
* Dixit et Magnificat (K. 186 g) C-dur
* Missa brevis (K. 275) (272 b) B-dur
* Litaniae Lauretanae B.M.V. (K 195) 186 d D-dur

Mei, Bonney - soprano
von Magnus - contralto
Azesberger, Heilmann - tenor
Cachemaille - bass

Arnold Schönberg Chor - Concentus musicus Wien - Harnoncourt



(Teldec - Das alte Werk - 1994)

A nap képe • 1052009-05-22 18:13:48
...nemtom, csak vhogy oly' szomorúan(?) ül ott egyedül és trombitál! :-( Pedig még szülinapja is volt,....... :-)
Gioacchino Rossini • 5662009-05-22 17:59:41
...maradok a kisbetünél - ugyanebben a szerepben (is!) - számomra pl. Caballé sokkal jobb.
Gioacchino Rossini • 5632009-05-22 16:36:52
G. Rossini, Guglielmo Tell


* MILNES
* PAVAROTTI
* Freni
* GHIAUROV
* Tomlinson
* JONES
* Connell

Ambrosian Opera Chorus - National Philharmonic Orchestra - Chailly


(DECCA)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 265562009-05-22 15:19:52
"Ideális esetben ez úgy működne, hogy ha már egy társulat létrehoz egy produkciót, rengeteg pénzt és energiát belefektetve, akkor azt körbeviszik az országban, ha másképp nem, akkor nyári fesztiválokon, így több város és régió láthatna több produkciót, mint amennyit az adott színház létrehozni képes abban az évadban." - normális helyen/körülmények között valóban ÍGY müködnek a dolgok, s nem "dafke, csakazért sem! A T. Nagyérdemü meg csak szívjon (=pardon!)" :-0)

(És akkor a Magyarhonra eleve oly' jellemzö, a mindent átjáró s meghatárózó, s teljesen nyílt alapokra helyezett politikai érdekeltségekröl még szó sem esett: ki, miért, "melyik oldal" etc. Brrrrrrrrr.... Egyszerüem undorító!)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 265552009-05-22 15:10:17
...vitathatatlan tény, hogy szégyen(!!!), hogy pont a MÁO-ban alig-alig játszanak Erkelt, vagy ha igen, akkor max. el is jutunk Bánk bánig aztán síri csend; mintha más nem is létezne(?), de talán minden kritikai megjegyzést mellett érdemes lenne "elméletben lezongorázni", hogy a Bánk bánt leszámítva (=és még azt sem 100% szinvonalon!) vajh' melyik Erkel-operára szaladgálnak még tucatszámra a jobbnál-jobb szólisták a MÁO-n belül??? (Javaslatok, tippek???)

Imádom Erkel müveit, minden erényükkel vagy éppenséggel akár gyengesékükkel/hibáikkal egyetemben - de elég egy pillantást vetni egy-egy darabjának - legalább - a zongorakivonatába - s aztán ott szépen helyben lehet dobni egy hátast, mert kegyetlenül "kicseszett" az énekesekkel (=különösen a szopránokkal!) az egy dolog, hogy egyrészt szinte minden Erkel-szerep roppant hálás, hatalmas nagy kihívás, DE adekvát - urambocsá' akár kiemelkedö szinten megszólaltatni ezeket a szerepeket alig-alig lehet...

(Nem tudom mennyire "értett" Erkel anno az emberi énekhanghoz, s annak természetes határait mennyire "ismerte", vette figyelembe, de egyes szerepeit analyzálva be kell ismerni: helyenként könyörtelenebb,- pardon(!) igényesebb/nehezebb, mint a legkeményebb Belcanto-komponisták, de részben akár a Grand Opera bizonyos szerzöit is szinte sarokba állítja, az énekesekkel szemben támasztott igényeivel - másrészt a korai Verdi szertelensége, hangszerelése és temperamentuma szintén "ott vigyorog" a zenei szövetben,......vagyis annyira összetett feladat/kihívás, amire szinte születni "kell".)

A MÁO-ban a '80-'90-es években láthattam utolsó alkalommal Erkel-elöadásokat - tisztelet a kivételnek (énekesek!) - egyik elöadás sem nyújtott maradandó élményt; s nyilván felejthetetlen kivételt képez pl. Ilosfalvy szenzációs Bánk bán alakítása, vagy akár karrierjének csúcsán Mészöly Katalin Gertrudis szerepében,.............aztán pedig a nagy csend, s szándékosan nem szeretnék "névsorolvasást tartani".

Ugyancsak érdekes lenne megtudni, hogy pl. Magyarhonban, a profi énekmüvész-képzés keretén belül, pl. milyen hangsúlyt fordítanak az Erkel darabok lehetö legjobb elsajátítására??? (Elég szétnézni - vagy akár csak a szomszédba "kitekinteni" - pl. nagyon sok magyar számára oly' evidens és szinte obligát attitüd a környezö szláv országok "lesajnálása"; meglep, de pont ezen régióban vhogy sosem volt probléma, a saját nemzeti kincsek=nemzeti opere etc. ápolása. Mi pedig mennyit csúsztunk? Hol tartunk jelenleg? Ja, és milyen jó, hogy még Erkel-évforduló is lesz, nem?!)
A nap képe • 1032009-05-21 10:06:13
NEM! Kiszaladt a teremböl! :-0)
Elena Mosuc-drámai koloratúra • 6892009-05-20 11:06:53
März 10 - Les contes d'Hoffmann Olympia/Antonia/Giulietta/Stella fr Zurich(Oper) ML: Zinman; R: T Langhoff

Feb 10 - Rigoletto
Gilda it Zurich(Oper) ML: Nello Santi; R: Deflo

Jan-Mär 10 - Don Giovanni
Donna Anna Hamburg(SO) ML: György G Ráth; R: Halmen

Nov 09 - Il corsaro
Medora it Zurich(Oper) ML: Eivind Gullberg Jensen; R: Michieletto

Okt 09-Jul 10 - La traviata
Violetta Valéry it Hamburg(SO) ML: Di Martino / Simone Young; R: Abenius

Sept 09-Feb 10 - La traviata
Violetta Valéry it Berlin(Deutsche) ML: Marko Letonja; R: Götz Friedrich

Jun 09 - Ariadne auf Naxos
Zerbinetta de Zurich(Oper) ML: Peter Schneider; R: C Guth

Mai 09 - Turandot
Liù it Zurich(Oper) R: Giancarlo Del Monaco

etc.


(Operabase)
Opernglas, avagy operai távcső... • 165682009-05-20 10:26:45
Richard Wagners "Ring des Nibelungen" - Europäische Tradition und Paradigmen

Tagung der Europäischen Musiktheater-Akademie e.V. (EMA) und der Wiener Staatsoper

5. und 6. Juni 2009, Wiener Staatsoper, Gustav Mahler-Saal


Samstag, 6. Juni:

12h

"Die Ringträger in Budapest"

- TIBOR TALLIAN, Budapest
Opernglas, avagy operai távcső... • 165672009-05-19 19:23:35
...Pereira lesz az új salzburgi intendáns:


KULTUR 19.05.2009

Alexander Pereira wird Festspielintendant

Der Österreicher Alexander Pereira wird neuer Intendant der Salzburger Festspiele. Dies hat das Kuratorium am späten Dienstagnachmittag beschlossen. Pereira, derzeit Leiter des Zürcher Opernhauses, folgt damit auf Jürgen Flimm.
Langjähriger Staatsopernchef in Zürich

Der langjährige Leiter der Züricher Staatsoper, Alexander Pereira (61), ein gebürtiger Wiener, wird Nachfolger von Jürgen Flimm (67). Flimm übernimmt wie berichtet vom kommenden Jahr an die Leitung der Berliner Staatsoper unter den Linden übernimmt.

Bereits 1999 für Intendanz im Gespräch

Pereira gilt als einer der erfolgreichsten Musikmanager der Gegenwart und war in den vergangenen Jahren immer wieder für Leitungsposten vom Wiener Kulturstadtrat über die Mailänder Scala bis zur Bayerischen Staatsoper in München im Gespräch. Unter anderem 1999 auch für die Intendanz in Salzburg.
"Champions League der Opernhäuser"

Alexander Pereira wurde am 11. Oktober 1947 als Sohn eines österreichischen Diplomaten in Wien geboren. Nach der Matura und neben einem Gesangsstudium war er zunächst für die österreichische Fremdenverkehrswerbung in London und Frankfurt, danach fast zwölf Jahre im Bereich Marketing und Verkauf des Unternehmens Olivetti in Deutschland tätig. Ab 1979 war er als Vorstandsmitglied der Frankfurter Bach-Konzerte mit Planung und Organisation von Abo-Zyklen betraut. 1984 wurde er als Generalsekretär der Wiener Konzerthausgesellschaft berufen.

Seit Beginn der Saison 1991/92 leitet Pereira das Zürcher Opernhaus. Seine Direktion, in der er etwa Franz Welser-Möst als Musikchef bestellte, gilt als höchst erfolgreich, seine Beziehungen als ausgezeichnet. Eng verbunden ist Pereira etwa mit dem Dirigenten Nikolaus Harnoncourt, was sich überaus positiv für das Renommee des Hauses ausgewirkt hat. "Wenn Harnoncourt sagt: ,Ich will 'Hänschen klein' mit dir machen!', dann mach ich mit ihm ,Hänschen klein!'", fasste der Intendant einmal seine Verehrung für den Maestro in Worte." So konnte Pereira nach seinem ersten Dezennium in Zürich auch erklären: "Wir wollen in der Champions League der Opernhäuser mitspielen, wenn auch als kleinstes Mitglied."

Pereira leitet noch das Zürcher Opernhaus

Pereira war Teil eines Dreiervorschlages der eigens eingerichteten Findungskommission. Die anderen Kandidaten waren Pierre Audi und Stephane Lissner. Flimm will seinen Vertrag frühzeitig beenden und Salzburg in Richtung Berlin verlassen.


(ORF)


---------------------------------------------------


Egy biztos: Zürich-ben remek munkát végzett/végez, ergo Toi-toi-toi az új salzburgi kihíváshoz!!!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 264912009-05-18 20:20:22
....pl. Mimì-ként (Zürichben) és azután Elisabetta-ként (STOP) szintén nagyot énekelt!
Csak pozitívan nyilatkozhatok róla. :-)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 264812009-05-18 18:51:13
"Eva Mei mutatós nő, még mindig." AZ!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 264792009-05-18 18:38:39
...Eva Mei már a 2006-os zürich-i Tito-premier-sorozatban is ritka gyenge Vitellia volt - kétségetelen: gyönyörüen, sugárzó, arisztokratikus megjelenés, ahogy a szebbnél-szebb nagyestélyi-költeményeket viselte (=manapság már ez is müvészet!) - de talán ebben ki is merült minden; hiszen esetében az a klasszikus patthelyzet lépett fel, amikor egy énekes(nönek) ugyan minden hangja adott a szerephez, de a hang (=különösen volumen!) és a szerep,-ill. annak kihívásainak még csak közepes szinten sem képes találkoznak.
Pár hónappal késöbb énekelt Donna Anna-ja detto: ugyanez a kategória volt...
(Mind Vitellia-ként, mind Donna Anna-ként - az említett produkciók kapcsán - vissza lehet hallgatni konzervröl: DVD, az eredmény - véleményem szerint - ott sem kedvezöbb!)

Vhol igazán kár érte, hiszen a '80-as évek legvégén - '90-es évek elején - akkor még teljesen jogosan! - az egyik legnagyobb "nemzetközi reménységek" egyike (volt) - azóta,....hmmmmm,.......

De hol vannak a magyar Vitellia-k??? A MÁO-nak azért - kivételes módon - mindig voltak adekvát és akár kiemelkedö énekesnöi is erre a csodás, de igazán "perverz módon" komponált Mozart-hösnöre,.....
Kedvenc művek • 542009-05-18 16:32:37
...Gulden!
(1 Gulden=kb. 30 Euro)
A nap képe • 982009-05-18 08:56:43
...nincs mit, szivesen. :-)
A nap képe • 962009-05-18 00:11:21
...hiányolom a keresztnév végén a "pp"-t + az "e"-t. :-)
("Philippe")
Richard Strauss • 5162009-05-15 09:28:59
R. Strauss, Guntram


* Reiner Goldberg
* Tokody Ilona
* Sólyom-Nagy Sándor
* Gáti István
* Bándi János
* Fülöp Attila
* Takács Tamara
* Gregor József
* Kovács Pál
* Bátor Tamás
* Tóth János

ÁHZ - Eve Queler



(Sony/CBS - valszeg az 1985-ös Hungaroton felvétel után?)
Elena Mosuc-drámai koloratúra • 6872009-05-14 22:21:57
...nem, azért annyira nem "otthon" és tk. nem is olyan messze, csupán Temesvár, Timişoara [timiˈʃo̯ara], deutsch: Temeswar, Temeschwar, Temeschburg - és ki tudja hány neve van még ennek a városnak?! :-)
Elena Mosuc-drámai koloratúra • 6852009-05-14 09:01:13
...most nem Zürichben, nem a Scala-ban, nem Hamburgban, nem Berlinben, nem Tokyoban és nem is Bp.-en,..... :-0)

Hanem "otthon". :-)
Elena Mosuc-drámai koloratúra • 6822009-05-14 08:36:53
...igen, újra Violetta-t énekelt.
Elena Mosuc-drámai koloratúra • 6792009-05-13 20:50:26
...ráadásul nagyon gyorsan elkészült az interjú, le a kalappal, hiszen Elena a bp.-i Traviata-k után Zürich-ben énekelt Königin-t /az interjú is említi/, s tegnap már megint Traviata volt a terítéken, igaz nem Zürichben.............. :-)
Lucia Popp • 7872009-05-13 20:47:48
....az amazon.de hírlevél szerint máj. 29.-én VÉGRE, s tk. elsö alkalommal CD-n is megjelenik - igaz immáron Deutsche Grammophon kiadványként:

G.F. Händel "Serse"

* Serse: Maureen Forrester
* Romilda: Lucia Popp
* Amastre: Mildred Miller
* Atalanta: Marilyn Tyler
* Arsamene: Maureen Lehane
* Elviro: Owen Brannigan
* Ariodante: Thomas Hemsley

Vienna Academy Chamber Choir - Vienna Radio Orchestra - Brian Prestman

(Westminster - 1965 június)
Elena Mosuc-drámai koloratúra • 6752009-05-13 08:47:09
...hoppá, micsoda "Medienecho", nem is hittem volna(?)............................ :-0)
Elena Mosuc-drámai koloratúra • 6732009-05-13 08:02:27
...nem tudom Herr Lacina látta-e korábban a teljes bécsi Traviata-sorozatot, bár nem lepne meg, ha igen; minden esetre ott és akkor szintén hasonló élményben részesült a Nagyérdemü, mint ahogy azt a bp.-i elöadás kapcsán összefoglalta..... :-)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 262782009-05-12 08:41:42
...csak egy apró megjegyzés/KÉRDÉS a margón: nem ciki azért ERRE a Nabucco-ra (értsd: "rendezés"+diszlet+jelmez!) sztárvendégeket hívni(?), ugyanis, ha emlékeim nem csalnak EZ a Nabucco - enyhe túlzással élve - már akkor sem számított nagy durranásnak, "forradalmi és modern (=korszerü!) akciónak", amikor elkészült, csak ez akkoriban kevésbé zavart, hiszen tényleg szuper szereposztásokban ment="megmentette a darabot", szerencsésen elterelte a figyelmet a semmitmondó szinpadi "izéröl"....
Ilosfalvy Róbert • 2792009-05-11 19:18:35
...csatlakoznék Heiner Lajoshoz: a YT-n látható (párizsi Nabucco - Ramey, Várady) részletei tényleg nagyok jók.
Várady Abigaille-ként számomra - Deutekom, Dimitrova és Fekete Veronika mellett - nagy kedvenc!... :-)

Várady Júliát tk. minden szerepében nagyon szeretem - talán egyetlen kivétel: a Kubelik által dirigiált Don Giovanni, ahol kivételesen Donna Anna-t énekel; az vhogy nagyon mellément, bár Arleen Augér talán még rosszabb Donna Elvira szerepében és Mathis szokásosan sápatag,...vhogy Zerlina-t nem ilyennek képzelem...
(Addig Titus, Panerai és Th. Moser jobbak - vagyis 1:0 a férfiak javára.)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 19642009-05-11 19:13:06
...Salzburg? Talán augusztusban egy pár nap, még nem tudom; de elötte valszeg Rheingau Musik Festival.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 19612009-05-11 10:25:56
...Big P.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 19582009-05-11 09:08:23
...nem Almaviva-t, hanem a címszerepet, s ha emlékeim nem csalnak Lopardo énekli Almaviva-t(?), úgy en bloc felejthetö egy korong,......
 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1927 • Raymond Leppard, karmester
1933 • Vásáry Tamás, zongorista, karmester
1939 • Bozay Attila, zeneszerző († 1999)
elhunyt:
1996 • Rafael Kubelík, karmester (sz. 1914)