vissza a cimoldalra
2020-06-03
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11497)
A csapos közbeszól (95)

Bartók Rádió (774)
Pantheon (2648)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62175)
Operett, mint színpadi műfaj (4318)
A MET felvételei (462)
Kolonits Klára (1175)
Franz Schmidt (3610)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1952)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3898)
Momus-játék (5850)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4594)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4811)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7358)
Kimernya? (3638)
Társművészetek (1717)
Opernglas, avagy operai távcső... (20488)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: lujza
Leírás:
Honlap:
   


lujza (1460 hozzászólás)
 
A MET felvételei • 4512020-06-02 23:45:35

1-én a terv szerint egy 2008-as Puritánok előadás ment (volna) Netrebkoval. Szerettem volna megnézni, de ma fekete keddet tartottak a zavargások miatt, és nem vetítették. 2-ától a Lulu megy Marlis Petersennel.


A MET felvételei • 4482020-06-02 06:30:25

Nagyon köszönöm, hogy felhívtad rá a figyelmemet! Még az utolsó pillanatban sikerült elcsípnem, tényleg fantasztikusan ütős előadás volt 2008-ból. Én ilyen döbbenetes erejű Johanaánt, mint Uusitalo, talán még nem is hallottam, és Mattila Saloméja is rendkívüli volt, de a többi szereplő és a rendezés is.


Marton Éva • 7742020-05-26 01:30:58

Én is ott voltam azon a Ringen, és csalódott voltam emiatt. Viszont az Erkelben remek Ortrudokat énekelt a művésznő, az az ő szerepe volt.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 45892020-05-24 21:35:04

Akkor vagy nekem van szerencsém, vagy neked nincs! Én már mindent hiánytalanul visszakaptam tőlük, az operaközvetítések és a tavaszi fesztivál jegyeinek árát épp úgy, mint a bérlet részletet és a teljes Ring bérlet árát is.


Marton Éva • 7702020-05-24 21:30:08

Hát ezek a felsorolt szerepek igazán jól feküdtek a művésznőnek, nem úgy, mint Elza, amihez nem sok köze volt. Egyébként Pozsony földrajzilag nagyon jó helyen van, ha Ti a bécsi adókat tudtátok fogni. Gyerekkoromban Budapesten csak a szlovák tv jött, édesapám  örömére, aki szívesen nézte a jéghoki meccseket.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 45862020-05-24 00:56:18

A Müpa nemcsak visszafizette már az idei Ring bérletek árát, de igyekszik kárpótolni is a közönségét. A Wagner napok időpontjában korábbi Ring és más Wagner produkciókat fog vetíteni:



https://www.mupa.hu/programok/budapesti-wagner-napok/budapesti-wagner-napok-2020?utm_source=mupaplusz_hirlevel&utm_medium=email&utm_content=button&utm_campaign=budapesti_wagner_napok_2020



 


Marton Éva • 7682020-05-24 00:50:36

Hát Pogner Éva se egészen passzív! Amit csak tud, megtesz a szerelméért, nem beszélve a kisded játékáról Sachs-sal. De ezen szerepek egyike se lett volna Marton művésznőnek való. Nem véletlen, hogy milyen részleteket vágtak be az interjúba tőle.


Marton Éva • 7652020-05-23 02:31:41

Valóban meglepően kedves, rokonszenves itt a művésznő, persze nem akárkivel beszélget. Megkönnyebbültem, amikor azt mondta, Elza egy unalmas szerep, hát olyan is volt nekem a múltkor a Met felvételében. Ortrud volt az ő szerepe.


Opernglas, avagy operai távcső... • 204852020-05-23 01:50:04

Ezt az előadást csak Schrott kedvéért érdemes megnézni!


A MET felvételei • 4042020-05-23 01:11:29

Hát nem is tudom, hogy rebegjek hálát! :)))


A MET felvételei • 3992020-05-21 20:53:22

Ez egy kivételesen jó előadás, minden szereplője az, és ritka esztétikus a megjelenítése is.



Olyan jó lenne, ha valaki le tudná tölteni! :))


A MET felvételei • 3802020-05-18 02:14:33

Kedves Laci, most ellentmondok Neked! Én ugyan gyakran elfogadom a modern rendezéseket, de ez most nem tetszett A szereplők közül szerintem egyedül Stefan Kocan volt jó maradéktalanul. Beczala a harmadik felvonásra végre felszabadult és illúziókeltő volt. A hangjával addig se volt semmi bajom, ez a szerep tökéletesen az övé, de azok a mű-mosolyok és mesterkéltségek engem az első két felvonásban zavartak. Damrau határeset, picit már túl van Gildán, nem elég könnyed, és nagyon kiszúrt szegénnyel a jelmeztervező. Nagy fejtörés lehetett ennyire előnytelenül felöltöztetni őt! Persze az apját is hasonlóan. Mintha azt mutatták volna, hogy ezek itt ketten mennyire nem illenek bele ebbe a társaságba. De Lucic szerintem egyáltalán nem volt rossz. Tulajdonképpen itt még megvolt a hangja, azóta már sokkal rosszabb a helyzet nála. Vagyis csak a harmadik felvonás tetszett igazán.


Pantheon • 26292020-05-16 01:21:23

https://caruso.blog.hu/2020/05/15/attila_367?fbclid=IwAR2NkUSqbcfhFu8pqLUeC5H_22fRsM0nUEfgCVKJNGczIox6QXfpDXcOozE



 


A MET felvételei • 3642020-05-15 01:42:21

Én is nagyon köszönöm, ez egy gyönyörű opera! Én Beczalára emlékszem, mint hercegre, talán őt is össze lehetne párosítani Polinával. :))


A MET felvételei • 3342020-05-12 03:10:21

Mintha kicsit maliciózusak lennétek! Van két széparcú énekesnő, Netrebko és Garanca. Mindkettő kiváló a saját fachjában. De míg Netrebko csak ennyi, Garanca intelligens, több nyelven beszél, kellemes riportalany, és, nem utolsó sorban jól is játszik. Hogy kemény? Ahhoz, hogy az élre törjön, ott meg is maradjon, emellett óvja a házasságát is, és szüljön két gyereket időben, és nevelje őket, ehhez bizony kell némi keménység. Ha nem lenne az, mindezt elérte volna vajon?



Egyébként köszönöm a felvételeket, nagyon jók! Kicsit szórakozott a rendező, mert miután Charlotte már énekli, hogy az utolsó levél borzasztó, felkapja a papírvágó kést, hogy azt kibontsa. :))



Nemrég megnéztem ugyanezt a bécsi előadást Tezier-vel és Koch-sal, és Koch nem volt ilyen jó itt. Lehet, hogy neki Kaufmannra van szüksége ahhoz, hogy ilyen tökéletes legyen?


Jonas Kaufmann • 24822020-05-08 04:29:39

http://operavilag.net/kiemelt/a-mesterdalnok/



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 621502020-05-07 04:25:17

A baj, sajnos ott kezdődött, hogy ezt a koreográfust valamint a díszlet és jelmeztervezőjét meghívták! Én elővigyázatos voltam, nem szeretem, amikor orosz koreográfiákba belenyúlnak önjelölt zsenik, és hamar jöttek is a negatív vélemények, tehát nem néztem meg az előadást. De nemrég ment a tv-ben, így a 2. felvonástól kezdve láttam. Hát óh, borzalom volt, amit látnom kellett! Azok a díszletek! És ezek még loptak is mellette? És pénzt is kaptak ezért? De a jelmezek se voltak különbek, ha akkor frissiben írok róla, jobban ki tudtam volna fejteni a véleményemet. Jelmez és díszlet egyaránt ízléstelen, hiteltelen, bárgyú. IVA ezt nálam jobban leírná, azt hiszem, meg is tette. A koreográfia unalmas lett, a férfiak femininek, és sajnos, bár én nem voltam oda a Fekete hattyú című filmért, de azt kell írjam, kár, hogy ennek a balerinának még nem nőttek ki a tollak a hátán!



Üzenném is a Főigazgatónak, bizony, többen remélnénk azt, hogy semmi se lesz már ugyanúgy, netán vissza is kaphatnánk a régi, gyönyörű díszleteinket és a koreográfiákat, vigyék haza ezeket a vacakokat, akik ide hozták, a kódexek helyett!


A MET felvételei • 3002020-05-07 04:04:45

Remélem, a Hamletet is láttátok! Én nem ismertem ezt az operát, de nagyon tetszett, drámai, ütős előadás volt. Keenlyside és Petersen is remekeltek.


A MET felvételei • 2992020-05-07 03:59:04

Kedves Laci, én nem is erről a videóról beszéltem! Az opera végén vetítették le azokat a beszélgetéseket, amiket egyébként a szünetekben szoktak. Ha jól emlékszem, Peter Gelb beszélgetett ott három emberrel, egyikük volt a rendező. Ott mondta, hogy ezek fantázia hallucinációk igor lelkében. És nagyon szép is volt, ahogy az áriája közben Jaroszlavna és Koncsakovna együtt megmosdatják, miközben valójában egyikük sincs ott. És ugyanígy volt a fiával is, őt se a valóságban rángatta az apja és a szerelme, hanem a lelke mélyén.



Természetesen tetszett Kocán is, itt mindenki szuper volt, egy ilyen operát tényleg elsősorban csak szláv énekeseknek szabadna énekelni, és ez valóban még inkább igaz egy cseh vagy magyar operára.



Egyébként nemrég a BSO Borisz előadását néztem meg. A rendezés olyan volt, amilyen, de nekem a címszereplő Alexander Tsymbalyuk nagyon tetszett. Nem tudom pontosan, ő milyen náció, de feltételezem, ő is szláv eredetű.


A MET felvételei • 2942020-05-06 03:53:20

Kedves Klára!

Az Igor herceg előadás végén volt egy rövid beszélgetés a rendezővel is, aki elmondta, hogy az a pipacsmező Igor fantáziáját, hallucinációit hivatott képviselni. Egyébként is ebben az operában alig van cselekmény, az áriák főleg a szereplők belső érzéseit mutatják.



Szerintem kitűnő előadás volt a sok szláv énekessel. Azt hiszem, ED már megírta, hogy Abdrazakov nem bariton, és jelenleg az egyik legkiválóbb a saját fachjában. De jó volt Petrenko és a tenor is, de nekem különösen tetszett Oksana Dyka, sajnálom, hogy őt nem hallottam többször.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 621392020-05-06 03:42:52

A Bayerische Staatsoper ugyan nem nevezi magát a világ egyik legnagyobb operaintézményének, de szó nélkül visszafizeti a meg nem tartott előadások jegyeinek árát, illetve kérésre kupont is lehet választani, amit 2023 december 31-ig lehetne felhasználni.


A MET felvételei • 2392020-04-30 21:26:07

Abszolut igazad van!


Kolonits Klára • 11732020-04-30 01:48:20

Remélem, sokan szoktátok hallgatni az Esti dal postát a FB-on! Ez a mai különösen egészen fantasztikus, érdemes visszakeresni! :)))


Erkel Színház • 105762020-04-30 01:32:28

Igazad van, de most mégis duzzogok. :)) Ráadásul ősszel inkább már megpróbálnám Bécsben megnézni a Don Carlost, valahogy az vonzóbb.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 30642020-04-29 05:12:09

Bár én már rég láttam, de a MET-ben Netrebko tetszett, a bécsi előadásban viszont Garanca.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 30632020-04-29 05:10:22

Kedves Klára, most nagyon egy húron pendülünk, bár ez nincs mindig így. :))



Nem hinném, hogy bántani akarnánk Eyvazovot, sőt, végre már tenor számba lehet őt is venni! És ha szépen énekel, azt elismerjük. De most én is azt gondoltam, Úristen, így akarna meghódítani egy lányt? Hát volt ő is szerelmes, biztos nem így hadonászott Annácska orra előtt. Úgy csinált, mint egy bonviván, jól kieresztette a hangját, és nem voltak érzelmei.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 621332020-04-29 05:01:18

Azt az "elsősorban"-t úgy hívják, hogy jogi csűrés-csavarás. Amit csinálni akarnak, az nemcsak erkölcstelen, de törvénytelen is. Ezért hagynak egy jogi kiskaput. ők nem írták le, hogy kizárólag kupon formájában térítenek, miközben egyáltalán nem akarnak pénzt visszaadni. De kíváncsi lennék, ha mégis megpróbálnánk visszakövetelni a pénzünket, akkor mit tennének?



Egyébként nagyon zavaros, ahogy most árulni akarják a bérleteket és a jegyeket! A régi bérletesek helyeit augusztus végéig fenntartják - ezek szerint nem túl sok ilyen volt, ha közben újakat is lehet venni, sőt, a jegyárusítás is már bőven elkezdődik.



 


Erkel Színház • 105732020-04-29 04:52:42

Nekem erről a berlini opera Carmen előadása jutott eszembe, amit Barry Kosky rendezett. A díszlet ott is csak egy magasba nyúló lépcsősor volt, de egész jól funkcionált.



Most jegyem volt májusra a Don Carlosra, de jövőre már nem biztos, hogy megnézem, és nem a díszlet miatt. Egyszerűen elment a kedvem amiatt, ahogy a vezetőség a fizető nézőit kezeli!


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 30562020-04-28 00:26:48

Kaufmannak tényleg jobban áll a daléneklés. Ahogy ma a Dichterliebét előadta, nem hiszem, hogy jelenleg a világon bárki is utána tudná csinálni.



Eyvazovnak nem elég a hangját képezni, az átélést még igencsak tanulnia kell, nem elég helyette a karjaival hadonászni. Nemorinót értette és érezte is.



De hogy a topicnál maradjak, Netrebko szép visszafogottan énekelte a Manon áriát Bécsben.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 30532020-04-27 01:01:20

Nekem pedig az volt az érzésem, hogy ugyanott, ugyanakkor vették fel mindkettőjük áriáját is, amit a MET gálán énekeltek. Csak az az érzésem, Nemorino jobban áll neki.


Opernglas, avagy operai távcső... • 204682020-04-27 00:57:41

Talán jobb lesz, mint az előző évad volt.



De rosszul emlékszem, hogy Giordani tavaly váratlanul meghalt? Ehhez képest jövő májusra ki van írva itt Cavaradossinak.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 73472020-04-26 00:33:38

Legszívesebben földig hajolnék Kovács János karnagy úr emberi nagysága előtt! Ha minden karmester így tudna emberileg a muzsikusaihoz hozzáállni, talán sokkal több csodaszép koncertet hallhatnánk!


Társművészetek • 16782020-04-26 00:19:15

Ha már szóba (írásba) kerültem, engem az Opera gátlástalan hozzáállása ehhez a sajnálatos helyzethez alaposan felháborít!  Elég intenzív kultúra fogyasztó vagyok, igen sok jegyem veszett kárba az évad hátralévő részére. Mivel főleg interneten vásárolok, már az összes intézmény megkeresett levélben a javaslataival, kivéve az Operát. Többnyire kínálnak alternatívát is, még azt is, hogy támogathatom az intézményüket azzal, hogy nem váltom vissza a jegyeimet, de egyik se zárkózott el a visszafizetéstől, kivéve az Operát. Nemrég töltögettem fel a jegyeimet és bérleteimet a visszaváltáshoz, és a Müpától és a Fesztiválzenekartól már igen szép öszeget vissza is kaptam. A színházak többnyire 30-60 nap türelmet kérnek, de ők is vissza fognak utalni. Az Operába májusra nagy könnyelműen több jegyet is váltottam, sőt júniusra hazalátogató külföldi rokonaim is vettek jegyeket. Ezekkel mi lesz? Szerintem a vásárlónak igenis vannak jogai, az elmaradt teljesítésnél a pénz vissszajár, méghozzá haladéktalanul!

Az Operának mindig hatalmas a piárja, arra van pénz és idő, valamint a szervezési osztály fenntartására is. Ők mit csinálnak ilyenkor?



És azzal is erősen lemaradt az Opera, hogy időben megnyissa az archiv előadásit online, mint ahogy a világ nagy részén azonnal megtették. A főigazgató szerint mi vagyunk a világszinvonal. Hát, ez nem nagyon látszik!


Társművészetek • 16682020-04-24 03:14:15

Ez ugyan nemcsak a színházakra vonatkozik, hanem az Operára, és több más kulturális és művészeti ágra is. Bár a cím megtévesztő, de Kovács János kiállása példás:



https://index.hu/kultur/2020/04/22/kozalkalmazotti_jogviszony_a_kulturalis_szferaban_megszuntetes_kovacs_janos_karmester_opera/



 


Élő közvetítések • 84772020-04-21 01:37:39

Az a Nemorino ária tényleg nem volt rossz, sok munka van benne. De nekem a legjobban Jongmin Park tetszett, főleg a koreai "Libikóka" dala. De Konieczny se volt rossz, most egyáltalán nem volt olyan ronda a hangja, mint lenni szokott.


Társművészetek • 16592020-04-21 01:32:46

Egyelőre még az Opera vesztes a legkevésbé, mivel az össze többi intézmény már elkezdte vissszafizetni a megvásárolt jegyek árát, de az Opera a füle botját se mozgatja, csak kijelenti, hogy "nem áll mójában".


Élő közvetítések • 84732020-04-20 03:52:10

https://tvthek.orf.at/profile/Erlebnis-Buehne-Wir-spielen-fuer-Oesterreich/13891574/Erlebnis-Buehne-Wir-spielen-fuer-Oesterreich-Eine-Initiative-von-ORF-III-und-Wiener-Staatsoper/14048718?fbclid=IwAR0NKwpqKmU_yn8cg_4i4bUFwAZQqwC5vo_h-Uxq9beJHFw-0ylmI0lgLXE



 


Opernglas, avagy operai távcső... • 204522020-04-05 00:39:56

Jelenleg ott Thielemann uralom van, persze, hogy az ő előadásait népszerűsítik. Viszont az Unitelnek még alapos készlete lehet, régebben a Classica sok mindent játszott belőle, de egy ideje már csak ülnek rajta.


Opernglas, avagy operai távcső... • 204472020-04-04 03:25:47

https://www.osterfestspiele-salzburg.at/videos.html?fbclid=IwAR0LMQqGSGYm9OxiKYKIVaY29WtSuFNR_O3LCBO408QveAFLrebRxgQtDdw



 


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 73402020-04-01 01:48:31

Bölcs és okos asszony a Művésznő, szívből gratulálok neki, és az interjúhoz is!


Wagner-felvételek • 2822020-04-01 01:46:15

Azért Gerhaher se kutya benne!


Társművészetek • 16402020-03-19 01:41:54

Kedves Búbánat, sajnos ez most igaz a legtöbb előadóművészre, énekesre, táncosra, zenészre, színészre, stb, akik nem státuszban vannak valahol. De ugyanígy kerülnek nehéz helyzetbe kisebb, nem állami színházak, zenekarok is.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 27312020-03-19 01:36:11

Pedig érdemes Dinyés nevét megismerni! Nagysikerű operabeavató játékaira évek óa szinte lehetetlen bejutni. Fantasztikusan érti, elemzi elsősorban Mozart műveit felnőttnek, gyereknek egyaránt. Emellett karmesternek se utolsó. Aki hallotta Kolonits művésznő áriaestjét, melyet ő vezényelt (akinek a férje), az meggyőződhetett erről is.


Élő közvetítések • 84532020-03-17 02:12:38

Oliver Py a franciák nagy kedvence, de vagy őrült, vagy folyamatosan szív. Nagy kár ezért az előadásért a rendezés miatt, de azért még így is vannak jó pillanatai, és a BSO honlapján most a hónap végéig ingyenesen megnézhető.


Élő közvetítések • 84462020-03-16 03:10:47

Fura módon az én öreg gépemen is elindult, miután idegességemben háromszor is rákattintottam a nyílra, de nálam is akadozott. Viszont semmi kedvem ezért a géppel bajlódni, mindenféléket letölteni, amikor most annyi más kínálat is van máshol.



Most először hagy cserben engem a Müpa, de én is őt! )))


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 1332020-03-14 01:50:35

Ezt nevezem igazi pofátlanságnak! Talán engedtessék meg nekem, hogy eldöntsem, pénzt kérek-e vissza egy elmaradt előadás után, aminek az árát kifizettem, vagy én szeretném inkább becserélni a jegyet egy másik alkalomra! És ha soha többé nem akarom betenni a lábam ebbe az intézménybe? Netán külföldi vagyok, aki nem fog visszajönni jövőre?



(Csak csendben mondom, a Müpa ilyenkor vissza szokta fizetni a pénzt, még a bérletes előadások esetében is.)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 45692020-03-13 00:50:08

A Hang-szálak bérletben lesz majd Missa Solemnis is, Herreweghe vezényletével.


Kelemen Zoltán, operaénekes • 1032020-02-29 22:18:18

Nagy örömmel fedeztem fel a Művész Urat a filmvásznon. És egyetértek vele, érdemes megnézni ezt a filmet.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 45572020-02-25 00:42:29

Nagyon köszönöm a részletes és pontos beszámolót, beleértve a képet is! Nagy élmény volt ez a koncert, egyáltalán nem volt kakukktojás a másik három neves zenekar előadása mellett. Előzőleg az Előadóteremben levetítették a tavaly, Eötvös 75. születésnapjára készített portréfilmet, majd a művész még egy fél órában bevezette az este elhangzó műveket. Tartalmas este volt!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 73112020-02-21 02:40:10

Nem tudom, mi a bajod a bel cantoval? Ahogy Zéta írta, nálunk a direktorok sajnos nem nagyon ambicionálták már rég óta, magam se ezeken az operákon nevelkedtem. De ez olyan, mintha a színházak nem játszanának mondjuk Shakespeare-t, mondván, hogy túl régiek a művei. A bel canto operák nagyon szépek, csak elég nehéz elénekelni őket. A közönség pedig nevelhető, évente egyet-egyet elő kéne venni, jó rendezéssel és szereposztással, és persze nem a legnagyobb nézőterű színházban adni elő őket. De ettől még játszani kellene!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 73022020-02-20 01:52:59

Ne légy biztos abban, hogy Eyvazov abszolút önjáró lenne: az ő gyakori szerepeltetése együttjár Netrebko rendszeres fellépéseivel a Met-ben.



A Gioconda nemcsak elmegy, világsztárokkal nagyot is szólna. Egyébként se a belcanto operákkal van baj, hanem azzal, hogy ezeket nem hodály méretű színházakban kéne játszani. De ahogy az Erkel, úgy a Müpa is túl nagy ehhez. Ha lenne Operánk is, vagy más, kisebb nézőterű színház, rögtön nem lenne gond megtölteni, ha jó a produkció. Egyébként a Müpa nagyon is gavalléros, gyakorlatilag kulturmissziót teljesít ezekkel az előadásokkal.


Opernglas, avagy operai távcső... • 204092020-02-18 02:48:04

A Concertót nem játszották végig, az ötödik tétel nem szerepelt, folyamatosan az opera kezdődött, ezt leírták az előzetesben is. (Egyébként ifjú koromban nem nagyon hallottam itthon se a prológot.)



A fordítási tévedésben igazad van, annak elkerüléséhez figyelmes magyar anyanyelvű szaklektor kellett volna. Ámbár az énekesek mellett biztosan volt nyelvi coach, tekintve a nagyon is jó kiejtésüket. Lehet, hogy én nem füleltem erre eléggé a végén, de hallgass bármilyen nem az anyanyelvén éneklő énekest, biztosan fogsz hibát találni!


Opernglas, avagy operai távcső... • 204042020-02-17 03:34:58

Én azt gondolom, akkor lenne meghamisítás, ha az eredeti címmel adták volna elő a művet. De már a Judit cím is arra utalt, hogy itt másról lesz szó, ráadásul nemcsak a karmester, de a rendező is nő volt, így várható volt a változtatás a két protagonista erőviszonyában. És ez a megoldás kétségtelenül zseniális volt. Ugyanakkor mégis győzött a zeneiség, ezt az előadást érdemes sokkal többször meghallgatni, mint megnézni.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 72662020-02-13 02:53:22

Ilyenkor szinte elszégyelem magamat, hogy hirtelen nehezemre esik most Győrig elmenni. Sajnos csak az Erkelben nézem meg a Szöktetést, de nem ebben a rendezésben. Juronics Tamás tehetséges  táncos volt, koreográfusnak és rendezőnek is az. Ilyenkor látszik, hogy nincs baj a "modern" rendezésekkel, ha azok jók! (Lásd még müncheni Judit.) Én szerettem azt a salzburgi Szöktetést is, ami egy hangárban játszódott.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 72652020-02-13 02:45:17

Sajnálom, hogy nem mertél elindulni, én, hallván a vasárnapi előadást, nem tudtam volna otthon maradni. Az időjárás tényleg nem volt kegyes, de gondolom, ez a szereplőknek legalább olyan rossz volt. És az üres helyek egy ilyen ritka kiváló előadáson bántották a szememet. Viszont a keddi előadást sok kamerával felvették, gondolom, előbb-utóbb megjelenik az M5 csatornán.



A Müpa egyébként rendszeresen csinál livestream-eket, érdemes figyelni a weboldalukat!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 45332020-02-13 02:37:34

Hogy miket lehet találni! Hálás köszönet! :))


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 72522020-02-12 01:39:49

Szerintem az Alvajáróban annak a kifogásolt soklépcsős emelvénynek elég fontos szerepe lehet. Ez a nem túl nagylétszámú kórus azért szólhatott ilyen fantasztikus jól, mert azon helyezkedtek el az énekesek, és az egyben hangvető ernyőként is szolgált.



Meghallgatva az előadást, kíváncsi lennék, hogy hol vannak azok az óriási énekesek, és milyen lenne az az ideális megszólaltatás, amiről a cikk szerzője írt?



Végül: kicsit enyhítő körülmény az Erkel Színháznak az, hogy a hasonló méretű Müpát se sikerült most egy ilyen különleges előadásra két estére egészen megtölteni.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 72512020-02-12 01:30:21

Ezzel az erővel Mozart is miért írt olasz nyelvű operákat? A Don Giovanniban és a Figaróban is spanyolul kéne  énekelniük. :))


Élő közvetítések • 83712020-02-08 03:27:29

Szokott vita lenni arról, hogy kell-e eredeti nyelven énekelni az operákat. Hát ha most mondjuk németül szólalt volna meg a címszereplő, én elsírtam volna magamat. Így viszont oda voltam a gyönyörűségtől, hogy milyen kiváló az énekesek dikciója.


Erkel Színház • 104592020-02-03 02:27:18

Az alapvető hiba már az évadok megtervezésénél feltűnhet. Nagyon kényelmes, de egyáltalán nem praktikus így összeállítani egy évadot. Ekkora nézőtér mellett a legnépszerűbb operákat kellene az egész évadban szétszórva, nagyobb előadásszámmal játszani, és köztük kevesebb előadásban a többi operát. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 44802020-02-03 02:20:54

Nagyon köszönöm! Kíváncsian várom már az előadást, bár félek, hogy a zseniális Puritánok előadás színvonalát másodszorra nem sikerül majd hozniuk.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 1282020-02-03 02:17:24

Kedves Klára, nem a viktoriánus korból maradtál itt, csak összekevertél egy befejezett típusú művet egy állandó alakításban lévővel. Senki nem akarja Michelangelót átfesteni! Mközben egész más stílust képvisel mondjuk Székely Bertalan és Chagall freskója a pesti és a párizsi Opera menyezetén, de mindkettő befejezett, kész műalkotás. Ugyanakkor egy operát többszáz éven keresztül remélhetőleg nem fognak mindig ugyanúgy megrendezni, és mindig lesznek jó és pocsék rendezők, kortól függetlenül, mikor melyikhez lesz szerencsénk.


Társművészetek • 15862020-02-03 02:06:18

Nem tudom, másutt van-e ilyen, de szerintem a TAO rendszer úgy rossz, ahogy kitalálták. Ha valahol trükközni lehet, ott mindig fognak trükközni. Szerintem se a sportban, se másutt nincs helye ellenőrizetlen pénzeknek! Az adót tessék befizetni mindenkinek, az állam pedig ossza azt el tisztességesen. És ha egy nagyvállalat kultúrát vagy sportot akar támogatni, tegye azt az adózott jövedelméből.


Társművészetek • 15792020-01-31 22:47:15

Vidnyánszky Attila egyetemi tanárnak milyen tudományos fokozata van?


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 1252020-01-31 22:45:31

https://fidelio.hu/zenes-szinhaz/csuszik-az-eiffel-muhelyhaz-elkeszulte-es-a-premierek-is-152302.html



 


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 72402020-01-26 02:19:25

Kedves Zéta, szokás szerint megint a szívemből szóltál! Kár, hogy Figaróként nem hallgattad meg Schrottot, pedig ott se volt kutyaütő! Ugyanolyan természetességgel mozgott a színpadon, Úgy is énekelt, attól függetlenül, hogy milyenek voltak a partnerei. De tényleg azt gondolod, hogy az Opera vezetősége szándékai szerint a legjobb szereposztást igyekezett találni mellé? Nem inkább csak a szokásos kedvenceket? Kis megeröltetéssel bármelyikünk össze tudna szedni ennél sokkal jobb partnereket Schrott mellé.


Erkel Színház • 104252020-01-15 01:26:57

Valahogy én is így éreztem, végre egy előadás, ahol se a díszletek se a jelmezek nem zavarnak, sőt, hirtelen nem sok olyan opera előadást tudnék felsorolni mostanában, ahol ezek jobban tetszettek volna. Vagyis a miliő meg lett volna, pont ezért zavart, hogy a kiváló vendég mellett egyik nő gyengébb, mint a másik (kivéve Farkasréti Máriát). És hallgathatom őket még egyszer!


Erkel Színház • 104242020-01-15 01:21:28

Akinél Rácz Rita rendben van, annál valami mégsincs rendben. Talán mégse olyan tökéletes Fáy írása!


Jonas Kaufmann • 24662020-01-12 01:02:46

És a Tiéd?


Jonas Kaufmann • 24652020-01-12 00:55:40

Az nem csoda, hogy Kaufmann visszafogottan kezdett, hiszen észrevehetően hurutos volt, többször is köszörülnie kellett a torkát éneklés közben. Az kétségtelen, hogy a második részben mindketten már felszabadultabbak voltak, tán még a memória kihagyás is ezzel függhetett össze. De mindkét énekesnek igazi operai hangja van, hangerőben, magasságokban egyáltalán nem szűkölködtünk, és játékos, közvetlen gesztusokban sem.



Hogy mikrofont használtak volna? Én nem hallottam  az erősítést, csak amikor fütyült a végén a ráadásban. Azokkal a mikrofonokkal, amik ódivatú külsejükkel díszletként is szolgálhattak, remélem, a Müpa felvette az előadást.



A zenekar valóban hangos volt, ja kérem, ez nem a Bécsi Filharmonikusok, és a karmester se Fischer Ádám, mint a CD-n.


Balett-, és Táncművészet • 59492020-01-05 03:15:13

Aki mindenütt karriert akar csinálni, az időnként átírja az önéletrajzát, az aktuális priorításoknak megfelelően. Emlékezetem szerint idősebb Harangozó Gyula nem volt különösebben elnyomva a szocializmusban, ellenkezőleg, sokáig az egyetlen magyar koreográfus volt, akinek a műveit, az orosz koreográfusok mellett, az Operában nagy sikerrel játszották. Jóval később születtek meg Seregi László első egész estés koreográfiái. De azt hiszem, a fiát se üldözték el itthonról, ellenkezőleg, a szocializmus idején külföldön tanulhatott és dolgozhatott.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 44752020-01-04 01:50:27

Én többet járok koncertre, mint operába, ami manapság nem túl nehéz. :((( És örömmel olvasnám nálam hozzáértőbbek véleményét! Ráadásul vannak is remek hangversenyek. A Búbánat által tv közvetítésként belinkelt december 1-i adventi koncert például nagyon szép volt. Nem tudom, van-e ma Magyarországon a Cantemus kóruscsaládnál felkészültebb, attraktívabb együttes?



Az újévi koncertre én is kíváncsi lennék, Nelsons személyes kedvencem, de a Strauss zenékhez egyáltalán nem értek.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 44722020-01-03 02:44:55

Egészen fantasztikus volt az idei Teremtés, Fischer Ádám remek zenekart talált (Concentus Musicus Wien), de a Purcell Kórus és a szólisták (Baráth Emőke, Szigetváry Dávid, Thomas E. Bauer) is kiválóak voltak.



Olyan furcsa nekem, koncertekről alig van szó a Momuson!


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 30282019-12-22 03:55:41

Bocs, most láttam, hogy a köpeny tényleg rajta van! De az se olyan, ami komolyan vehető.


Erkel Színház • 103922019-12-22 03:02:38

Kedves Andy, a hiba csakis benned van, ha előzőleg megnézted a honlapot, és láttad, hogy megrendezik és megkoreografálják ezt az oratóriumot, és ezek után jegyet vettél rá! :(( Ezek szerint jó sok embert sikerült átverni, akik gyanútlanul egy szép élményre vágytak karácsony előtt. A szoprán csak ráadás mindehhez.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 30272019-12-22 02:53:53

A Tosca jelmezeit illetően nagyon egyetértek IVA véleményével, mint ahogy a rendezés hiperaktív minősítésével is. Bár amit írok, csak feltevés, de valószínűleg Netrebko nagyon is beleszólhat a fellépéseivel kapcsolatban sok mindenbe, például a partnerei kiválasztásába is. Az eddigiek alapján szerintem bármilyen szép is ő, de az ízlése  nem valami kiváló, ezért felelhettek meg neki ezek a ruhák. És mivel a 3. felvonásban megemlíti, hogy magával hozta valamennyi ékszerét, logikus, hogy Scarpiától még hazarohant, és legalább egy köpenyt is magára teríthetett volna az útra. De mindezek csak részletkérdések. A lényeget illetően nagyon különféleképpen láttuk az ő Tosca alakítását.


Társművészetek • 15492019-12-19 02:10:45

Mivel a környéken lakom, volt szerencsém végignézni, hogy milyen brutális mennyiségű betont hordtak oda, és öntöttek bele ebbe a hatalmas építménybe, a környezetvédelem jegyében. Persányi Miklós létrehozott egy fantasztikus állatkertet, elképesztően jó odajárni. Egyetlen baja csak az ára, sokgyerekes családnak nem kis kiadás sajnos. Ugyanakkor itt is elindult ez a megalomán építkezés, ki tudja, miből fogják kifizetni, fenntartani, de főleg minek? Biztos szép lesz, hogy cápák is fognak úszkálni benne, és nem kell ezért a Camponába menni, de talán kár volt az egykori vidámpark helyére egy ilyen monstrumot építeni.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 72372019-12-18 02:17:39

Ez attól függ... Én pont az általad feltett részletek alapján tapasztaltam, hogy a rendszeres zenehallgatásra "berendezett" számítógépem mennyivel jobb hangminőséget produkál, mint az erre nem használt öreg tv-m. Vagyis nemcsak az adón, a vevőn legalább annyi múlik.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 30052019-12-17 00:55:53

Ppp kritikája a Toscáról nagyon érdekes, akkor is, ha nem mindenben értek vele egyet. De az nagyon igaz, hogy nem mindegy, hogyan hallgatjuk az előadást.



A Netrebkonak szóló tanács sajnos nagyon elkésett: január-februárban háromszor énekel Turandotot a férjével Münchenben, egy borzalmas rendezésben, számomra ismeretlen karmesterrel, csillagászati árak mellett. Szinte telt ház van, de aki siet, a februári előadásra még elcsíphet néhány háromszázvalahány eurós jegyet! :))



A belinkelt interjú alapján úgy tűnik, nincsenek gátlásaik a szerepválasztást illetően. Igaz, Netrebko legalább nem vállalja Thais-t, mert nem tudja magát beleélni a szerepbe, de Salomét akar énekelni; Eyvazov pedig Otellóról és Trisztánról beszél.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 29932019-12-14 01:37:19

Kedves Héterő, én is nagyon köszönöm! Érdekes, eredetileg tv-n néztem, most pedig a számítógépen, talán más így a hang, mert Meli valóban jobban tetszik már az első felvonásban is. Csak ilyen jólfésült kisfiút ne csináltak volna belőle!



De sajnos Anna most se tetszik jobban. A hangja se, ha csak hallgatom, nekem ő nem Tosca hang, bár nem tudom megmagyarázni, miért. Már Manonként se tetszett, ezek a túláradóan érzelmes Puccini szerepek nem állnak neki jól. És ha nézem is, akkor csodálkozom is, hogy lehet ilyen mesterkélt? Mondhatnám, nincs köztük kémia se, ezért kíváncsi vagyok, milyen lesz a férjével, akinek a hangját amúgy nem szeretem.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620142019-12-14 01:27:34

Bármit is írsz, a Müpát mindig meg fogom védeni! Bár a helyéről nem ő tehet, de szerintem egyáltalán nincs rossz helyen, kivéve annak, aki gyalog szeret otthonról elsétálni koncertre, operába. De hamarosan, amikor arrafelé fog fejlődni a város, nagyon is jó helyen lesz.



Ezzel szemben az Opera épületénél szerintem elszállt vele a ló. És nem a Lotz freskó miatt, azt tényleg most érdemes restaurálni. De hány éve van már zárva az Opera? Ezalatt talán háromszor is elkészülhetett volna. De Ybl álmai helyett valószínűleg rég a sajátjait kergeti már, pedig az Opera egyáltalán nem az övé, hanem a MIÉNK!


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 29772019-12-09 01:03:32

Valóban, mindnyájan másképp láttuk-hallottuk ezt a Toscát! Szerintem ez a szerep nem való Netrebkonak. Nem azért, mert nem tudja elénekelni, azt bármkor csípőből megteszi. Hanem, mert nem tud Tosca lenni. Érdekes, mert dívát kéne játszania, ami Georghiunak kiválóan ment, neki mégse. Mondhatnám aszexuális volt az 1. felvonásban, akaratlanul is Mattila jutott eszembe itt. Azt nem mondanám, hogy nem volt mimikája, voltak érzelmei, csak Toscához kevés. A ruhái előnytelenek, és egyáltalán nem autentikusak voltak. Az 1. felvonás sötét szoknya fehér blúzához óriási úttörő nyakkendőt adni rá nekem tréfás volt. De én is kíváncsi vagyok, a férjével, koncertszerűen milyen lesz. Meli nekem is csak a 3. felvonásban tetszett egyértelműen, de ott nagyon. Salsi jó volt. És ha egy rendezés hagyományos, akkor ne libegjen, forogjon, trükközzön feleslegesen!


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 29762019-12-09 00:52:46

Hernandez valóban csodálatos!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620032019-12-09 00:50:56

Igen, a Dzsamile volt a másik, kár, hogy most nem lesz, de nyilván szükség van arra is, hogy magyar operákat játsszanak (Lendvay: A tisztességtudó utcalány). De a Sárga hercegnőt csak ajánlani tudom, remek kis előadás volt, egyébként azt is Székely Kriszta rendezte.


Kolonits Klára • 11472019-12-09 00:43:39

Azt hiszem, ebben tévedsz! Idézném a Művésznő véleményét Peter Konwitsny Attila rendezéséről:



"Tudom, hogy első pillanatban nem tűnik vonzónak a színpadra állítás, nekem azonban egy életre szóló élményt jelentett a munka Peter Konwitschnyvel. A rendezése, ami már harmadszori felújítás (Bécs és Lübeck után) minden ízében átgondolt és a darab alapvető mondanivalóját közvetíti, nem az adott történelmi kontextusban, hanem egyetemesen, kihegyezve arra, hogy az emberi hatalom és bosszúvágy minden életkorban milyen pusztítóan hat az egyén és a közösség sorsára egyaránt. Konwitschny elképesztő érzékenységgel, mindenkinek a tehetségéhez,és szellemi képességeihez alakította az elvárásait,de senki sem lazsálhatott. Minden kórustagtól és statisztától ugyanazt az intenzitást várva el, mint a címszereplőtől. A zenei vezető Káli Gábor sok egyéni és zenei próbával érte el, hogy a zenei megvalósítás automatikusan kidolgozott legyen és mindenkinek bőven maradjon ideje a játékra. Nagyon jó volt az együttműködés közte és a rendező között. Bár beugró voltam, mindenre jutott idő.



Ez az előadás olyan, ami az előadónak is kerek egész élményt okoz, mivel minden meg van komponálva, ezek között a keretek között maximális szabadságot ad. A közönség számomra meglepő módon a német átlagnál lelkesebben fogadta, igazi mediterrán siker volt, és szép házak voltak a júliusi hőségben is.



Én a Nadine Duffault által rendezett Traviatát is nagyon szerettem, jobban, mint a másik 6, tradicionális rendezést, amiben felléptem. Konwitschny rendezése egyfajta absztrahálást vár el a befogadótól, nem a megszokott lélektani realizmus a színjátszás alapja. Természetesen nem várom el, hogy mindenki elfogadja, csak ne zárjuk ki, mint lehetséges megoldást."


Opernglas, avagy operai távcső... • 203632019-12-09 00:34:22

Bizony, amikor Marton Lászlót "meghurcolták", nem volt ekkora ellenkezés, nem akarták Eszenyit kirúgni, a Vígszínházat letarolni. Micsoda különbség!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619962019-12-08 02:06:57

A sárga hercegnő-t pár éve a Zeneakadémián, French Late Night címmel, ugyanebben a rendezésben és szereposztásban játszották. Balczó Péter kiváló volt benne, mint ahogy Apáti Bence is. De akkor egy Bizet egyfelvonásossal volt párban, a címe nem jut az eszembe, egy női név, csak az, hogy Boncsér Gergely volt a tenor főszereplője, akkor még elég operettesen. Erről jut eszembe, most Boncsérral akarják elénekeltetni az Ezred lánya bravúrszerepét, miután már olyan hanggyilkos szerepeket énekeltettek vele, mint pl. Enzo. Hogy fog ez sikerülni?


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 29462019-12-07 02:32:42

Jövőre koncertszerűen a Müpában is elénekli, a kedves férjével az oldalán.


Kolonits Klára • 11422019-12-07 02:30:48

A baj csak az, hogy nem derül ki, mikor énekli ő mindegyik szerepet!


Társművészetek • 14792019-11-25 01:36:05

Egyetértek!


Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel • 10012019-11-24 02:27:21

Ejnye, kedves Búbánat!


Társművészetek • 14762019-11-24 02:26:02

Schilling Árpád állításait én nem nagyon venném figyelembe. Mint ahogy az összes ellenérdekelt, Gothárnál kevésbé tehetséges rendező (lásd pl. Kálomista Gábor) véleményét se.


Társművészetek • 14632019-11-23 00:56:05

Szerintem nem kell pellengérre állítani a Katonát, mint ahogy a másik két színházat se, rosszul értetted, amit beírtam! De ahogy látom, az Origó valóban egy vaskos szennylap. Mintha valaki egy tömegbaleset után a földön fekvő sebesülteket és halottakat akarná közelről fényképezni (nem a bűnügyi helyszínelő), és rajtuk csámcsogni. Maximálisan egyetértek IVA 1454 számú beírásával, nem is arra válaszoltam. Csak most mentem fel a Katona weboldalára, és olvastam el a közleményüket, ide másolnám a végét:



"Ezzel párhuzamosan a színház a vizsgálóbizottság felállításával és a fenti lépések megtételével az ügyet lezártnak tekinti, arról a későbbiekben sem a vezetőség, sem az intézmény munkatársai további nyilatkozatot nem adnak. Az érintett kollégák kifejezett kérése volt, hogy személyük maradjon anonim. Bizalmuk megtartása és személyiségi jogaik védelme kiemelten fontos a színház számára, ezért fokozottan kérjük a sajtó képviselőit ennek tiszteletben tartására!"



Úgy tűnik, az Origó munkatársai nem tudnak olvasni, vagy különösen súlyos szövegértési nehézségeik vannak.



Még valami, most Gothár Kossuth díjának visszavonásáról is beszélnek, tettek ilyet a két másik rendezővel? Én nem vagyok Gothár rajongó, de nem értem, miért nagyobb a felzúdulás most, mint a korábbi esetekben. (Domingo nem a mienk, őt nem említem.)


Élő közvetítések • 82472019-11-22 01:53:22

Ha nagyon keresed, megtalálod. És itt van egy remek kritika is: 



https://www.br-klassik.de/aktuell/news-kritik/bayerische-staatsoper-tote-stadt-korngold-jonas-kaufmann-kritik-100.html?fbclid=IwAR0I7yLjLPDE2EsgWrikNF2-fkhZze7VCSqPZ_YMk7N8sHvQPb01H8fI0oY


Társművészetek • 14602019-11-22 01:30:50

Sajnos nekem is az szúrta a szememet, hogy se a Vígszinházat, se az Operettet nem állították pellengérre, pedig mindkettőben az egykori igazgató - főrendező követte el mindazt, amit elkövetett.


Társművészetek • 14592019-11-22 01:27:55

Kedves IVA, látod számomra Gothár sosem volt szép férfipéldány, viszont a műsorról most levett Hóhérok kimondottan remek, egyszerre megrázó és közben élvezhető előadás - volt, sajnos.



Azt nem tudom, valóban becsapta-e a hölgy Gothárt, mert az sincs kizárva, hogy ő azután kért csak bocsánatot, miután az illető már bepanaszolta őt a vezetőségnél.


Társművészetek • 14512019-11-21 01:47:39

Az Origo úgy ír, mint valamelyik bulvár- vagy szennylap: "Az elmúlt évek legsúlyosabb szexuális zaklatási botránya robbant ki...", "Hazug propagandával védik a szexuális zaklatási botrányba keveredett Katona József Színházat". Szerencsére kabátlopási botrányba még nem keveredtek!


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23562019-11-20 01:14:57

https://fidelio.hu/klasszikus/fischer-ivan-megszolalt-a-fesztivalzenekar-megszoritasai-kapcsan-150304.html



 


Erkel Színház • 103732019-11-20 01:09:40

Én se úgy gondolom, hogy a közönségszervezők irányítják a műsorpolitikát, de lenne egy olyan halvány elképzelésem, hogy az éves műsorterv összeállításakor a közönségszervezés vezetőjét is bevonják, aki netán kellő rutinnal közbeszólhatna, hogy x darabot nem fogjuk tudni ennyiszer eladni, viszont y darabból szívesen adnánk el még több előadást. De hol van ez a kellő rutin a közönségszervezésen?


Élő közvetítések • 82452019-11-20 01:04:27

Remek előadás volt, még visszahallgatható!


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1904 • Jan Peerce, énekes († 1984)
1924 • Palánkay Klára, énekes († 2007)
elhunyt:
1875 • Georges Bizet, zeneszerző (sz. 1838)
1899 • ifj. Johann Strauss, zeneszerző (sz. 1825)
1998 • Erich Bergel, karmester (sz.: 1930)