vissza a cimoldalra
2018-09-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4057)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61041)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Társművészetek (1268)
Momus társalgó (6348)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Kedvenc előadók (2821)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11288)
A csapos közbeszól (95)

Lisztről emelkedetten (917)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1060)
Pantheon (2259)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (774)
Simándy József - az örök tenor (550)
A nap képe (2093)
Élő közvetítések (7395)
Operett, mint színpadi műfaj (3699)
Jonas Kaufmann (2273)
Help me! (1091)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1478)
Franz Schmidt (3180)
Balett-, és Táncművészet (5548)
Opernglas, avagy operai távcső... (20136)
Momus-játék (5512)
Kimernya? (2746)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: lujza
Leírás:
Honlap:
   


lujza (1212 hozzászólás)
 
Kimernya? • 27152018-06-27 01:01:20

A 60-as években az Operában ment a Francia saláta, másik két darabbal együtt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609092018-06-27 00:59:28

Meg a Hugenották, és a Lammermoori Lucia. És az Olasz nő se volt rossz.


Élő közvetítések • 72472018-06-22 00:51:59

Kedves Klára, Te egy másik országból nézted az Arte közvetítést a neten? Mert én ugyanúgy jártam, mint Telramund.


Pantheon • 22292018-06-21 01:51:34

Üdvözlöm újra, Heiner Úr!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40322018-06-21 01:49:43

Mátyás Mária meglep, mert emlékeim szerint már 68 előtt is tudott hamisan énekelni, sőt, ki is fütyülték. Delly Rózsi félelmetes Ortrudjára nagyon is emlékszem, nem is szerettem őt emiatt. Szellőt, Járayt, Tarnayt, Kövecsest is hallottam, bár nem mindig örültünk, ha ők szerepeltek a bérletes előadásokban. Losonczy György fantasztikus Tiborc és Mefisztó volt, Melis később elhomályosította az emlékét, bár Losonczy hangja nekem jobban tetszett.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40192018-06-19 03:17:29

Ahogy látom, az Operában is, és itt is egyszerűen előveszik az egykor eléneklés céljára valahogy magyarított szöveget, és azt vetítik. De mivel a Müpában ott van mellette az eredeti német szöveg is, és hallani is lehet, tényleg kiderül, hogy a kettő alig van köszönőviszonyban egymással.



A Trisztán rendezésében tényleg az volt a jó, hogy nem sokat zavart, de azért a medúzákat megmagyarázhatnád, esetleg a ráját is...


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40182018-06-19 01:04:32

A Tannhauser rendezése engem eléggé zavart, már évekkel ezelőtt is. Bizonyos értelemben jobban, mint a Hollandié, mert Kovaliknak legalább volt koncepciója, ha nehezen elfogadható is.



Itt már a nyitány alatti vetítés is zavaros volt, aztán a kamerázott ágyjelenet, a szörnyen merev és kevéssé ünnepélyes dalnokverseny, de leginkább a 3. felvonás koporsói borítottak ki. Hogy Tannhauser belövi magát, az csak a ráadás.



Gould és Koch hangjának dicséretével abszolút egyetértek, Örültem, hogy végre hallhattam Kochot élőben, de egy bajom mégis volt vele: hiányzik belőle Vénusz bujasága. Szabóki Tünde a premieren még csodásan énekelte Erzsébet szerepét, az eltelt évek alatt sajnos nem előnyére változott a hangja. Bretz Gábor már akkor is gyenge volt. Eichét én kevésbé éreztem gyengének, a Dal az esthajnalcsillaghoz-t olyan gyengén rendezett, méltatlan körülmények között kell énekelnie a színpadon, hogy szerintem még az is számított.


Help me! • 10862018-05-21 03:09:34

Hesse nem jó?


Erkel Színház • 92702018-05-21 03:08:29

Sajnos a Normán én semmilyen kamerát se láttam. Persze Debrecenben is fel tudták volna venni, ha akarták.


Történelem • 4832018-05-18 03:17:29

A neve ismerős volt, de az arcára nem emlékszem.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66012018-05-18 03:16:12

Ezt hogy csináltad?


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66002018-05-18 03:15:26

A vélemény elfogadást én csak arra értettem, amit személyesen te nem tapasztaltál, vagyis a bécsi opera szövegkijelzőjére.



Egyébként pedig gyerek voltam, amikor anyukám már bérleteket vásárolt, és elvitt minket az Erkelbe. Azok a felnőtt operák a bérletes előadásokon bizony időnként hosszúak és unalmasak voltak.


Jonas Kaufmann • 22542018-05-17 01:31:04

Ezt még érdemes itt is megörökíteni:



https://www.youtube.com/watch?v=QwyPQb9bxRE


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65922018-05-17 01:27:59

Kedves IVA! Itt Te magad válaszoltál az általad vitatott nyelvi problémára. Valaha volt a magyarul éneklés. Igen, én is akkor kezdtem operába járni, és tudod, hányszor unatkoztam, amikor nem értettem azt se? Aztán jöttek a más nyelven éneklő vendég énekesek, majd egyszer csak az átállás, amikor már a magyarok is az eredeti nyelven énekeltek. Bizony, az ambiciózusabbak és a fiatalabbak jobb kiejtéssel, szerencsére a világ változik, a jó énekesek bárhol megállhatják a helyüket, nekünk pedig nem árt egy kis nyelvi továbbképzés. (Olaszt én csak az operákban hallok, de már sok mindent megértek.)



A szavaknak ne lenne dallamuk? A Te beszédednek is van (gondolom).



A kivetítő kérdésre Héterő már válaszolt. Nekem most akar kifolyni a szemem a képernyő előtt, Bécsben pedig szemüveg nélkül is tudom olvasni a szöveget. Legalább néha, a változatosság kedvéért fogadj el, kérlek, más véleményeket is! :))


Történelem • 4802018-05-17 01:12:40

Bátor nő volt a cikk írója!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65832018-05-16 01:14:04

Köszönet a Lucretia beszámolóért, irigylésreméltóan nagyszerű előadás lehetett!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65822018-05-16 01:11:32

Kedves IVA, tiszteletben tartanám, hogy operarajongásod a magyar nyelvű operajátszás idején indult, de kérlek, ne feledd, ha a rendezőktől elvárod, hogy legyenek hűek a zeneszerző szándékaihoz, akkor az is elvárható, hogy annyiban is hűek legyünk, amennyiben nem változtatjuk meg a szöveg dallamát, amire komponáltak. (Bocs a körmondatért!) Ez különösen igaz Wagnernél, aki a szöveget is direkt maga írta.



Ezen kívül leírtam már Neked, hogy a bécsi operában azok a kis táblácskák senkit se vakítanak, mivel fekete alapon fehér betűkkel jelenik meg a szöveg rajtuk.



Egyébként pedig egy táborba kerültetek Kovalik Balázzsal, aki egy interjúban azt mondta, hogy legszívesebben összetörné a szöveg kivetítőt, hogy a néző a színpadra figyeljen, és ne oda. :))


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39812018-05-13 02:37:46

Nagyon szép volt a Fesztiválzenekar évadzáró nagyzenekari koncertje, Mahler 2. szimfóniája, a Cseh Filharmónia Énekkarának közreműködésével, Fisher Iván vezényletével, Elisabeth Kulman és Christiana Karg szólójával. Egyébként livestream is volt a zenekar honlapján ma este.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65632018-05-13 02:31:51

Haandel utólagos engedelmével idemásolnám versikéjét, amit a fanyalgások topicba írt:



Tökéletes összhang



Az opera tökéletes összetett művészet.

Az operaszerzők tökéletes összhangra törekednek.



A ​nyelv zenéje legyen összhangban a lényeggel:

vagyis a zenével,  s nem a nyelvtörő lényünkkel!



Azt hiszem, már megint a fején találta a szöget! Operánál a szöveg fordításánál elsősorban a zeneiségre kell figyelni, hogy illeszkedjenek a mély és magas hangzók, ne torlódjanak, stb. Egész más, ha a kivetítőn látjuk. Oda a hiteles fordítás lenne jó, és nem az átköltés.



Egyébként pedig átköltés mindig van, egy Shakespeare drámánál is, vagy az, hogy "Ősz húrja zsong, jajong, busong a tájon..." , ez is inkább a fülünk számára hasonló, és nem tükörfordítás.


Jonas Kaufmann • 22522018-05-12 02:04:32

A köszönet a felrakót illeti! Valóban érdemes körülnézni, nagyon szépek vannak fent. Nekem talán ez a kedvencem:



https://www.youtube.com/watch?v=MZoBHJIbMwE


Élő közvetítések • 71782018-05-12 02:01:22

Ezek az irigyek nem is engedik nézni!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65542018-05-12 02:00:12

A példák végtelen sorát hozhatnád. Mindig átköltés a magyar szöveg, és gyakran elég szerencsétlenül. Reménykedjünk abban, hogy tán énekelni könnyű.



De az én legnagyobb bajom, hogy amikor magyarul énekeltek, legtöbbször akkor se értettem a szöveget.


Jonas Kaufmann • 22502018-05-11 01:47:45

https://www.youtube.com/watch?v=ucIdMJthQOI



Nürnberg, május 9.


Élő közvetítések • 71682018-05-06 02:46:40

Tulajdonképpen néha tényleg nem árt a rendező neve! Ezt a produkciót például én nézni nem bírom, legfeljebb hallgatni - ha a BR Klassik hagyná.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39792018-05-05 01:15:12

De jó, hogy újra szóbahoztad! Akkoriban szerettem volna írni róla, mert nagyon tetszett, csak nem volt időm. Bizony, énekelt a Fesztiválzenekar egy része is, kórusként kiegészítve az Á la Carte együttest. Ez nem meglepő, mivel egy ideje a zenekar koncertjein ráadásként gyakran valamilyen odaillő a capella kórussal örvendeztetik meg a közönséget.



Különleges Falstaff előadás volt ez, nem tudom, hogy valaha is láttam volna jobbat! Nemcsak az énekesek, a rendezés is ütős volt. Azzal, hogy a színpadon elhelyezkedő zenekar sorai között zajlott a játék, olyan különleges összhang valósult meg énekesek és zenészek között, amit ritkán látni.



Ide másolok még egy beszámolót róla:



https://fidelio.hu/zenes_szinhaz/2018/03/13/falstaff/



 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39772018-05-04 02:07:35

Most találtam egy egész jó írást az előadásról:



http://operavilag.net/kiemelt/maga-az-elet/



Érdemes a trailert is megnézni hozzá, és amit az Opernglas-ba illesztettem be!


Opernglas, avagy operai távcső... • 200712018-05-04 02:04:30

https://www.youtube.com/watch?v=mLLfG2YUJxQ


Opernglas, avagy operai távcső... • 200702018-05-04 01:26:28

https://fidelio.hu/zenes_szinhaz/2018/05/02/ha_en_az_egyszeru_ficko_szeretem_az_operat_akkor_te_is_szeretheted/


Momus társalgó • 63302018-05-04 00:06:01

Akkor még én is hozzáteszem Seiffert kortársát, Gregory Kundét. Szép Otellókat énekel még manapság is.


Jonas Kaufmann • 22282018-05-04 00:02:22

Kedves ED! Egyben válaszolnék az itt és a társalgóban írtakra.



Én nem hasonlítanám Harterost Rálikhoz, már csak azért se, mert ő elsősorban az olasz szerepkörben énekel, Ráliknak pedig a német szerepek fekszenek. (A Senta és Kelmefestőné mellé a Salomét is megemlíteném.) Harteros valóban csontos alkat, viszont meg tudott őrízni egy olyan fiatalos bájt, ami sok szerepre alkalmassá teszi. A hangja gyönyörűen szárnyal a müncheni opera hatalmas terében is, és igazi átéléssel énekel. Nem tagadom, Bécsben is megríkatott a La mamma morta-val.



Kaufmann C-it Telramund biztos jobban fel tudná sorolni, nekem hirtelen a Faust ária jutott eszembe. De riportfilmben hallottam őt skálázni, legalább D-ig felment. Persze a legtöbb áriában a H vagy B is elég. Ne legyen rögeszméd, hogy bariton lesz, én nem hiszem.



A kotta ügy Trisztánnak szólt csak, aki sokallotta Kaufmann pianoit.


Élő közvetítések • 71532018-05-03 23:45:55

Úriemberek a személyes ügyeiket nem a nyilvánosság előtt intézik.


Momus társalgó • 63182018-05-03 02:17:03

Trisztánnak:



Kaufmann hangja már csak ilyen, elég sokszor mondták rá, hogy bariton, pedig nem az. A technikája üzembiztos, nem énekel el olyat, amit nem tud. És a véleményhez nem ártana élőben is hallgatni, és néha kottát is kézbevenni. Szerintem ott énekel pianot, ahol a kottában az van írva, legfeljebb mások ezt figyelmen kívül hagyják.


Jonas Kaufmann • 22222018-05-03 01:22:53

kedves ED! Lehet, hogy Harteros hangja nem annyira gömbölyű, mint Netrebkoé, de nem is olyan szálkás, mint mondjuk Ráliké. Én nem kárhoztatnám őt a német szerepkörre, bár abban se rossz, de az igazán nagy sikereket olasz szerepekkel aratta. Érdemes megnézni a BSO felvételeit, például ezt:



https://www.youtube.com/watch?v=hfW62QK7Jfk



De ott a La Mamma morta vagy a Tu che vanitá is. De az Aida CD felvétel feltett részletei is igen szépek.



Ők ketten Kaufmannal ideális párost alkotnak. Segítik egymást, nem rivalizálnak, és a hangjuk igencsak harmonizál.


Jonas Kaufmann • 22212018-05-03 01:12:32

Kedves Klára!

Valóban kiállt valaki a függöny elé az előadás előtti zsivajban, és eldarált valamit. Ha Frontali betegségét, ez az elején tényleg látszott, de a 3. felvonásra egész jól összeszedte magát. Ezzel együtt hiányzik egy igazán jó Gerard, tán Alvarez az volt Barcelonában.



Egyébként én is már sokszor visszasírtam az egykor kicsit lesajnált Welser-Möstöt.


Jonas Kaufmann • 22142018-05-02 00:11:09

Kaufmannak sikerült kivételesen azonosulnia a szerepével. Mint Andrea Cheniert, Carlo Gerard késői követői, őt így vádolják:

- Nem csúnya és dagadt = szépfiú;



- Nem üvölt, mint a fába szorult féreg = mikrofonhang;



- El is játssza a szerepét = magamutogató;



- Más technikával énekel = természetellenes;



- Nehéz állásokat is meg tud oldani = gépészkedik;



- Stb. tetszés szerint.



Persze Harteros is megkapja a magáét, hiszen akaratlanul is Netrebko babérjait veszélyezteti a közös szerepeikben.



Bájos, hogy olyanok szidják őket, akik ott se voltak az előadásokon!



Én ott voltam, pont 29-én. És nem tetszett eléggé. Visszasírtam a müncheni Cheniert, amit szintén élőben láttam-hallottam. A bécsi egy gyenge rendezés. Nem azért, mert régi, hanem mert fantáziátlan és semmitmondó. Egyetlen előnye, hogy az áriáknál hagyja előrejönni a szólistákat. Aztán egy középszerű karmester időnként majd szétverte az előadást. Csodáltam, hogy a Bécsi Filharmonikusok időnkét olyan hangzást produkált, mint egy rezesbanda. Persze, aki csak a hangerőt szereti, az akár élvezheti is ezt. Armilliato nem nagyon figyelt az énekesekre, pláne nem segítette őket. Nem is értettem, hogy a szólisták miért nem reklamálnak ezért.



Akiket érdemes volt mégis hallgatni, az a főszereplő páros volt. De egy jó karmester mellett ők is többet tudtak nyújtani Münchenben. És bár az ottani rendezéssel kapcsolatban voltak fenntartásaim, de az sokkal több lehetőséget adott a szerepeik átélésére, az érzelmek kifejezésére.



Én nem hallottam, hogy bemondták volna Frontali betegségét. Mindenesetre az elején nagyon nem tetszett, úgy tűnik, ritka a jó Gerard. A 3. felvonásra azért összekapta magát, az áriája egész jól sikerült. A kisebb szerepekben se nagyon brillíroztak, az egy Boaz Danielt kivéve. Nekem úgy tűnt, a STOP beérte azzal, hogy egy híres párost hívott meg a főszerepekre, a többivel nem törődött. Csakugyan hanyatlanak ők is?


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65452018-05-02 00:07:46

Kedves Zéta, nagyon kedvelem a humorodat!


Élő közvetítések • 70422018-04-27 02:32:40

Tragikus! (Mármint a férj.)


Jonas Kaufmann • 22062018-04-26 02:25:03

UPDATE: Per our sources, the speculated production is just a rumor and it is the wrong information.


Jonas Kaufmann • 22052018-04-26 02:04:33

Ez elég ijesztően hangzik!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607832018-04-26 02:03:31

Most én írom azt, hogy ha a jelenlegi budapesti Hattyúk tava és a Met Walkür rendezése közötti művészi színvonalat zenélni tudnám, akkor elég nagy művész lennék!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39742018-04-25 02:10:18

Nem létezik, hogy senki se lett volna ott, kétszer is előadták, telt házzal! Mindenesetre én ott voltam, és nagyon élveztem. Az elején egy szépséges barokk címer-dísz volt a függönyre vetítve, majd kijött a rendező, aki felolvasta az első felvonás követhetetlenül bonyolult cselekményét. De megnyugtatott, hogy nem ezt fogják eljátszani. A produkció most a bayreuthi régi opera újramegnyitására készült, ezért még sok szép képet vetítettek a helyszínről, kedvcsinálónak. Wilhelmine von Bayreuth, az őrgróf feleségének, az opera intendánsának életét állították színpadra, annak levelezése és feljegyzései alapján. Az ő kegyetlen története sokban hasonlított az opera eredeti cselekményéhez. Az őrgrófnőt a 78 éves Anja Silja alakította, a repülőn begyűjtött megfázással küzdve, mégis nagyon intenzíven. Prózát mondott, szép németséggel, csak az opera végén énekelte el az őrgrófnő egy saját rövid dalát. fantasztikus volt a jelenléte a színpadon!



Kovalik  jelezte, hogy valamennyi ária, recitativo és együttes el fog hangzani a műből, pasticcio szerűen. A Hofkapelle 25-30 fős együttese csak úgy fért be az árokba, hogy valahogy legalul beültek, és felliftezték őket. Korhű hangszereken, szépen játszottak, nekem a karmester is kifejezetten tetszett. Egy fából készült építmény volt a színpad közepén a díszlet, amit  forgattak, átalakítottak, és főleg azon játszottak. (Kicsit Kovalik Hollandiját juttatta eszembe.) Kihúzható díszlet elemeivel a bayreuthi színházat is jelképezte. A ruhák nagy része korhű volt, az öt fiatal, lelkes énekes több szerepet is alakított a műben. Kiválóak voltak, néha nyaktörő (szó szerint) helyzetekben is virtuózan énekeltek. Mivel nem ismertem a művet, nem is gondoltam, hogy mennyire szép áriák vannak benne. Nagy siker volt az este, persze a legnagyobb tapsot Silja kapta, aki a megrendítő sorsú úrnő bőrébe bújt bele.



Ebben az évadban nekem ez a harmadik különleges opera produkció a Müpában (Kékszakállú/Vértelenül, Falstaff, Artaserse), és nem az Erkelben. Ezek után várom még az új Trisztánt is!


Opernglas, avagy operai távcső... • 200112018-04-12 02:59:22

Szóval megint együtt fog énekelni az ifjú pár!


Jonas Kaufmann • 22012018-04-11 00:43:11

https://www.youtube.com/watch?v=xvuuyqR6eLo


Jonas Kaufmann • 21992018-04-07 01:09:08

http://bostonclassicalreview.com/2018/04/kaufmann-makes-an-impressive-tristan-role-debut-with-nelsons-bso/


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65352018-04-06 01:13:08

Kedves IVA, a jajvörös telitalálat! :))


Kedvenc magyar operaelőadók • 10722018-04-02 02:29:18

Hallgassátok, mit találtam. Nekem nagyon megható!



https://www.forumopera.com/podcast/voix-dautrefois-et-de-toujours-jozsef-reti-1925-1973


Kedvenc magyar operaelőadók • 10712018-04-02 02:27:46

Emlékszem, amikor a fiatal és szép Rost Andrea oldalán énekelt Rómeót, meglehetős korpulensen. Egy bő, fehér inggel próbálták leplezni a pocakját. De ettől még gyönyörűen énekelt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 605352018-03-20 01:41:56

Ha László Boldizsár most kint van New Yorkban, akkor könnyen lehet, hogy a tenor változatot fogják kivinni. De én egy klasszikus mű címének átkeresztelését is meredeknek tartom. (Nem angolul fogják énekelni, hogy új címet adjanak.)


Lukács Gyöngyi drámai szoprán • 29052018-03-19 00:27:46

Abszolut egyetértek!


Kedvenc magyar operaelőadók • 10612018-03-19 00:26:47

Szerintem is München a legjobb, de egyáltalán nem olcsóbb. Viszont aki fiatal, az tud állni, úgy már megéri.


Élő közvetítések • 69572018-03-19 00:24:31

Csak azt magyarázd meg, hogy miért a karmestert fütyülték ki?


Erkel Színház • 89792018-03-15 00:47:51

Igen, biztosra veszem, nem lesznek új bérletek, és talán előadások is legfeljebb akkor, ha elég nagy lesz a közfelháborodás. Sokba fog kerülni ez a new yorki túra, ki kell valahogy gazdálkodni. Talán megpróbálják kiadni az épületet.



Engem is felháborított, amit idéztél a "társadalmi igazságosság" jegyében. Konkrétan érintve vagyok, mert gyakran én is emeleti páholyt vettem, mert olcsó, de semmi kedvem utolsó nap versenyt futni érte. Eddig választhattam a több, de olcsóbb, vagy a kevesebb, de drágább jegy között, ezentúl nem.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 605062018-03-15 00:39:02

Ha New Yorkban bemutatják a Sába királynőjét díszletestől, mindenestől, akkor itthon miért csak a Müpában, koncertszerűen?


Lukács Gyöngyi drámai szoprán • 29002018-03-14 01:26:30

Aki szünetben elment, pont arról maradt le, amit érdemes volt meghallgatni, mert az első rész nagyon esetleges volt.



Fodor Bernadett évekkel ezelőtt énekelt már Erdát a Müpában, csodálatosan. Valaki akkor azt mondta nekem, hogy az Opera nem érdeklődik utána. Hát most lehetett hallani, hogy énekel még betegen is.


Erkel Színház • 89602018-03-14 01:20:12

Én hétfőn elsőbbségi küldeményként kaptam meg a bérleti tájékoztatót. Rögtön feltűnt, hogy milyen vékony. Az árakig el se jutottam a felháborodástól, miután szembesültem avval, hogy ősszel egyáltalán nem lesz előadás az Erkelben. Vajon miért?



Egyébként idő még van, 26-án kezdődik csak a bérletek megújítása.


Jonas Kaufmann • 21892018-02-28 03:17:35

http://revizoronline.com/hu/cikk/7127/diana-damrau-es-jonas-kaufmann-dalestje-mupa/


Kolonits Klára • 10472018-02-26 04:00:09

https://fidelio.hu/zenes_szinhaz/2018/02/25/kolonits_klara_nem_kergetek_szerepalmokat/


Jonas Kaufmann • 21792018-02-26 03:51:26

Szerintem most nem ócsárolta senki Kaufmannt. ED a szokásos fanyar, kissé cinikus módján dícsérte meg, mint ahogy Fáy is. Hogy el is játszották a dalokat, az tudatos lehetett. Olyan interakció volt köztük, mintha egy mini-operát látnánk, zongorakisérettel. Az meg, hogy a legtöbben nem Wolf kedvéért mentek - hát én se az Aida, mint opera kedvéért mentem el megnézni legutóbb, hanem szegény Botháért. Sőt, mondjuk a Schöne Müllerint is többnyire az előadó kedvéért hallgatom meg (mondhatnám, már tudom, mi lesz a vége :)).


Jonas Kaufmann • 21732018-02-25 03:22:11

Mint azt Haandel már jelezte, az esseni koncert közben megtörtént a CD felvétel. És ahogy olvastam, megkérték a közönséget, hogy ezúttal ne tapsoljanak közben (remélem, nem is köhögtek). Kár, hogy nem DVD született.


Jonas Kaufmann • 21702018-02-24 02:13:19

Az sosem véletlen, ha nem járulnak hozzá - üzleti okból - a felvételhez. De nemrég újra láttam Kaufmann előző koncertjének egyik kalózfelvételét, és akkor tűnt fel, hogy ott bizony mikrofon állt előtte a Müpában. Vagyis annak meg kell lennie az archivumukban, de ettől mi még nem találkozhattunk vele.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39422018-02-24 02:08:50

Ez csak egy tanács: Az egyik télen egy rokonomnak elhúzódó bronchitise volt, és mellé sok szép koncertjegye. Nem akart mindenről lemaradni, ezért a cukron és vizen kívül a téli, vastag sálját is felhozta magával. Ha rátört a köhögés, azt összehajtva a szája elé kapta. Láttam, ahogy mozog a teste, de nem hallottam semmit, pedig mellette ültem. Meg lehet próbálni. A bajom azokkal van, akik teli szájjal köhögik szét a pianokat, és még csak nem is zavarja őket.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39322018-02-23 01:21:22

Egyetértek!



Csak azt nem értem, mintha volnának emberek, akik direkt köhögni járnak a Müpába. (Aztán biztos jól hangzik: Damrauval és Kaufmannal közösen léptünk fel.)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65192018-02-23 01:17:26

Kedves Dni, a szívemből írtál!


Társművészetek • 12312018-02-14 02:22:43

https://fidelio.hu/vizual/2018/02/13/marciusban_ket_hetre_megnyilik_a_szepmuveszeti_roman_csarnoka/


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39282018-02-13 03:44:22

Kellett még egy kis idő, hogy rájöjjek, kinek köszönhetjük, hogy pont ez az este került be harmadiknak a Hangszálak bérletbe. A darabok rendezőjének, aki, nem mellesleg, a Müpa vezérigazgatója.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39272018-02-13 03:29:37

A tapsról bizony nem fogsz meggyőzni, ahogy hallom, a főpróbán jobban sikerült a gyors átmenet a prológba. Mint ahogy azt se hinném, hogy Eötvös "erőszakolta" volna bele magát ebbe a bérletbe, és egyáltalán, Bartók mellé. Tételezzük fel, hogy igaz, ami a kísérő füzetben szerepel. Miért ne írhatna operát a Kékszakállú mellé? Legfeljebb majd nem fogják játszani, ha nem jó. És nem utána illesztette, pedig a végkimenete alapján oda illene, hanem eléje, mert van benne szerénység.



A Müpa ugyanúgy dolgozik, mint bármelyik színház vagy opera, bérletben összerak különböző fajsúlyú előadásokat, viszont így olcsóbban adja. Hangszálak bérlet tavaly is volt, aki akarta, megvette. És dicséretes, ha nem maradt otthon akkor se, amikor nem a kedvence énekelt.



A három Bartók ügyében igazad van, és én elég öreg vagyok ahhoz, hogy egykor sokszor láthassam együtt őket. De mutass egy operát manapság, ahol még együtt játsszák őket! Még a MÁO se! És akkor már inkább így, mint mondjuk a Jolanthával.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39232018-02-12 03:47:18

Én ezt másképp láttam, illetve hallottam. Igaz, az Eötvös operát pár éve egy Armel fesztiválon már előadták, vagyis nem volt számomra teljesen ismeretlen, viszont most sokkal jobban hatott rám. A zenéje finom, kifejező, a zenekar szépen játszott, a rendezés visszafogottsága segítette, hogy a lényegre figyeljünk. A történet megrendítő és felemelő, hiszen bosszuállás helyett a megbékélésről szól. A két szereplő kevés eszközzel dolgozik, nekem nem volt bajom Vizin Viktória hangjával se, bár kétségtelenül a hawaii baritonnak több jutott belőle. A pokolról szóló mondat engem is szíven ütött, de végül is mindkét szereplő a saját poklában élt eddig, amiből, úgy tűnt, nincs kiút. Hogy végül nem így történt, az maga a csoda.



A mű végén egyszerűen nem tudtunk tapsolni (másra gondolni rosszindulat), mert azonnal megszólalt Mécs Károly szép hangján a Kékszakállú prológja. A színpadkép azonos maradt, de valóban megjelentek szinek is a vetítésben, ami engem tán kevésbé zavart, mint a nyílt erőszak és szex jelzése a szereplők között. Az orgona bakiját azért érdemes feledni, mert egyébként én ilyen hatásosan megnyílni az ötödik ajtót tán még nem is hallottam, pont az orgona mindent betöltő, gyönyörű hangja miatt. Cser Krisztiánnak nagyon fekszik Kékszakállú szerepe. Szántó Andreát már hallottam Juditként, és akkor jobban tetszett. A hangja most időnként kiélesedett, és a dikciója is idegenszerű volt néha számomra.



Eötvös Péter intelligens és érzékeny zeneszerző és karmester. Kár, hogy az NFZ vezetői végül nem őt nyerték meg maguknak. Ahol ültem, jól ráláttam a zenekari árokra. Eötvös pontos, takarékos mozdulatokkal vezényelt, valóban Boulezhez hasonlóan, mindenkire nagyon figyelt, és a zenekar szépen szólt a keze alatt. Csak remélni merem, hogy rögzítették az előadást.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39222018-02-12 03:14:32

Nocsak! Mi történt? Ahogy látom, mostanában már többször is ellátogattál abba a világvégi, pénznyelő behemótba. Amúgy a véleményeddel nagyrészt egyetértek.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 603652018-01-15 03:39:48

Igazad van, kivételes időszak volt. De a Wiener Staatsoper manapság is megtelik, vagy az Opera Bastille, pedig elég nagy hodály, nem beszélve a Bayerische Staatsoperről és a többi nem kisméretű operáról. Szóval kedves vagy, hogy véded a nem tudom mit, de szerintem inkább a lehetőségeken kellene gondolkodni.



Én borzalmasan érezném magam egy leválasztott erkélyű színházban, nem beszélve az akusztikáról és az aznapi bevételről. Jobb műsorpolitika és jobb szervezés - mindig lehet jobb (jelszó: nincs lehetetlen csak tehetetlen)!


Opernglas, avagy operai távcső... • 199202018-01-15 03:26:32

http://operavilag.net/kaleidoszkop/magyar-kozvetites-az-operavision-oldalan/


Élő közvetítések • 68202018-01-07 02:45:08

Siegel mint a boszorkány? De meghallgattam volna az ő szép hangján ezt a szerepet!


Erkel Színház • 86792018-01-06 01:42:32

Köszönöm, ismerem, de ez se mond ellent nekem. Netrebko nem úgy volt takarítónő, mint mondjuk Simándy József autószerelő. Biztos jól hangzik őt takarítónőként emlegetni, de ez csak ugródeszka volt a karrierjében.



Igen, a nem-tetszésem férje menedzselése miatt leginkább Netrebkonak szól, és leginkább még Pereirának és Chaillynak, hol vagyunk mi hozzájuk képest?


Erkel Színház • 86692018-01-05 02:48:39

Tévedések halmaza minden írás, ami az Opera sajtójától kijön. Hogy Netrebko takarítónő volt, azt több helyen is olvastam, nem tudom, ő mit szólt volna ehhez. Az egész más, hogy miközben az Akadémián tanult, diákként takarítást vállalt az Operában, hogy bejuthasson - így torzítják el a dolgokat. Eyvazov pedig elég gazdag volt ahhoz, hogy a Scala Akadémiáján tanulhasson, ahonnan meg nem volt túl nehéz bejutni az Operába, különösen, ha Muti felkarolta..



De ha a főigazgató úr nem találna biztos technikájú tenort erre a szerepre, eszébe juttatnám Fekete Attilát, aki ezerszer különb Cheniert énekel, de tán még László Boldizsár is. Nem ártana itthon körülnéznie!


Balett-, és Táncművészet • 54402018-01-05 02:36:25

Kedves Cilike, mióta magázódunk?



Én ebben a témában IVA-val értek egyet. De azt hozzátenném, hogy talán nálunk itt Magyarországon nem olyan égető a gender téma, hogy ennyit foglalkozzunk vele, kivéve, ha sürgős felháborodhatnékunk van.



A barátnőnek pedig üzenném, hogy most is hazajöhetnek, ha olyan szörnyű ott.


Opernglas, avagy operai távcső... • 199102018-01-04 02:37:04

Az bizony annál is inkább végzetes lesz, mert szerintem Annácska, bármilyen szép is a hangja, ehhez a Leonórához nem fog tudni elegendő érzelmet kipréselni magából. Szép pár lesznek!


Balett-, és Táncművészet • 54252018-01-04 02:32:26

Cilike, svéd óvodába járnak a gyerekeid, hogy ezt ilyen pontosan tudod?


Erkel Színház • 86552018-01-02 01:43:59

Különösen, mivel így még a pénz is a családban marad.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 28782017-12-18 01:56:27

Nem tudom, ma hogy énekelheti, de itt nagyon szépen tette:



https://www.youtube.com/watch?v=rkWYiT31mQY


Erkel Színház • 86182017-12-17 03:34:05

http://revizoronline.com/hu/cikk/6987/engelbert-humperdinck-jancsi-es-juliska-erkel-szinhaz/


Jonas Kaufmann • 21512017-12-16 01:58:31

https://www.youtube.com/watch?v=b4hADmZwduw



Tényleg el tudja énekelni még a telefonkönyvet is.


Élő közvetítések • 67192017-12-08 02:28:37

Ha lett volna miért, úgyis beletapsoltak volna. Szerintem Chailly pont azért hajtotta tovább az előadást, hogy ne legyen döbbent csend Eyvazov szörnyű áriája után. De szünetben is és főleg a végén bizony lehetett hallani a buú-kat.



Kívánom Pereirának és csapatának, ha már úgy tetszik ez nekik, hogy sok ilyen előadást hallgassanak vágig, de zárt ajtók mögött! Unalmas rendezés, ronda díszletek, verismohoz nem értő karmester, komikus szereplők, legyen az övék!


Opernglas, avagy operai távcső... • 198692017-12-01 01:41:24

https://www.youtube.com/watch?v=dxK7CF7wcx8


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 64112017-10-25 02:07:08

Vitriolos, de gördülékeny "borús gondolatok"-at olvashattunk. Csak épp a legelején téved a szerző egy "aprócskát": nem Beckmesser, hanem Sachs volt Wagnernek maszkírozva. Mondhatnám, mecsoda különbség! De valahogy innen az egész már kevésbé hiteles nekem.


Jonas Kaufmann • 21402017-10-23 00:02:38

Ez még fent van, ha netán érdekel még valakit:



https://www.youtube.com/watch?v=zLboZlwGjwE


Élő közvetítések • 66102017-10-04 01:13:38

Köszönöm!



Reméltem is, hogy csak a böngészőm ijesztget minden alkalommal.


Élő közvetítések • 65992017-10-03 01:01:52

Azt, hogy nem biztonságos a weblap, én már rég óta megkapom minden bejelentkezésnél. Ezt jelzi fent balra a címsornál a pirossal áthúzott kis lakat. Tán van valami a dologban.


Erkel Színház • 82862017-10-03 00:58:00

Ajánlom inkább ezt:



Vagyis szerettem volna, de az jelent meg, hogy your browser does not allow...



Szóval: Müpa január 14 Fesztivál színház: Operamacera - Figaró házassága.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 597932017-10-03 00:51:09

Múlt szerdán Zoboki Gábor tartott egy érdekes előadást a Müpa akusztikájával kapcsolatban. Mellesleg megemlítette, hogy az Opera felújításánál is közre fog működni. Mutatott néhány képet és tervrajzot arról, hogyan sikerült két lépésben (45 után és a 80-as felújításnál) elrontani ott az akusztikát. Pl. a függönyök és kárpitok túlzott alkalmazása, a bádogfüggöny levétele, a zenekari árok áthelyezése. Remélhetőleg valamennyit sikerül majd javítani most.



Közben a Kőbányai úton jártam villamossal, láttam az Eiffel csarnokot. Teljesen kibelezték, lekapták a tetejét, csak a főfalak állnak. Nem tudom, mikor akarják átadni, de ahogy mondják, innen szép győzni.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 28452017-09-08 02:21:15
Az ária tényleg szép, de ha addigra már jól felmérgesítem magam, nem biztos, hogy lesz kedvem meghallgatni. Különben is Alvaroval értek egyet, Harteros sokkal szebben énekli ezeket a szerepeket. A szálkásabb hangja ellenére, nem mellesleg azért is, mert a lelkét is bele tudja adni a szerepeibe.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 28332017-09-07 01:56:36
Jó döntés!
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 28322017-09-07 01:55:55
Ki tudja, hogy érdekel-e engem az a Mamma morta? Mindenesetre állj készen, ha eljövök, ingyen is odaadom a jegyem.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 28312017-09-07 01:54:05
Warum?
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 28212017-09-06 02:02:56
Most se kedvem, se időm nincs írni, de azért jelzem, hogy tévedtél. Én a Müpában nem voltam ott a vitatott úrnak köszönhetően, de mivel már reménytelennek tartom, hogy Netrebkot nélküle valaha is élőben hallhassam, ezúttal van jegyem. Az ugyan lehetséges, hogy a szünetben elmenekülök, de ha olyan kiváló lesz az úr, mint reméled, akkor végighallgatom. Én azt nem tartom előítéletnek, ha valakit élőben nem, csak interneten hallgatva a hangját szörnyűnek, a stílusát erőltetettnek, olykor ripacskodónak itéljük.
Egyébként Heiner urat kellene megkérdezni, nagyon hallgat arról a salzburgi Aidáról, ahol volt szerencséje a második szereposztást kifogni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 596382017-08-27 03:50:50
Kedves Cilike, azt hiszem, nem vagyok egyedül, ha azt írom, nekem nem a magánénekesek szélnek eresztése fáj. Hanem a rengeteg felesleges és középszerű vendég szerepeltetése, a hazai erők nem megfelelő foglalkoztatása, az érthetetlen és szörnyű rendezések nyakunkba szabadítása, az idétlen reklámok, stb. Ezen kívül ez az állandó önfényezés. Lehet, hogy Ókovács nem rosszabb főigazgató, mint számtalan elődje, de jobb se, kivéve, hogy jobban hozzá tud férni a pénzcsapokhoz. A leveleit én nem is vagyok hajlandó elolvasni, mert nem érdekel a magyarázkodása. Valahogy Lukács Miklósnak (már megint a régi szép idők!) nem volt szüksége ilyesmire.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 27142017-08-26 01:32:57
Amneris Komlóssy Erzsébet lehetett.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 27092017-08-25 03:14:12
Hát én nem Melit választottam volna. Botha sajnos meghalt, de például Neill is énekli a szerepet. (Ha már Kaufmannal Netrebko nem hajlandó énekelni.) De biztos lehetne még fiatal, jó hangú tenort találni, ha akarná.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 27082017-08-25 03:10:10
Ez ugyan nem Harteros topicja, de nem szeretném, ha egy "hallomás" csak úgy itt maradna igaztalanul. Én nem hallottam azt a gikszert sem az élő koncerten, sem most, amikor az előadásról készült kalózfelvételt visszahallgattam. Nagyon szép pianót énekelt, pedig aznap tudtommal lázas volt. Lehet, hogy nem olyan gömbölyű a hangja, mint Netrebkoé, de gyönyörűen, kifejezően énekel, és okosan választja meg a szerepeit. Aidát például nem vállal, ez csak egy kivételes alkalom volt, Pappano és Kaufmann kedvéért. És mennyivel jobb előadás és CD született belőle, mint ez a salzburgi! Zeneileg is, és az énekesek is sokkal jobbak voltak.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 27062017-08-25 03:01:51
Meli Manriconak nem volt ennyire gyenge. De mintha Netrebko nem is nagyon akarna maga mellett hozzá hasonló kaliberű partnereket.
Élő közvetítések • 65362017-08-13 00:30:01
Én csak hallottam az előadást, de talán jobb is így. Csodálom Netrebko hangját, technikáját, de ez a szerep nem illik a karakteréhez (vagy a karaktere a szerephez), egyszerűen nem hiszem el neki. Büszke, kissé erőszakos hősnőt hallok, nem egy megtört, megalázott rabszolgalányt. Ugyanaz a bajom, ami az Elzájával is. Inkább Ortrudot, majdhogynem Amnerist énekelhetne. Olyan sötét a hangja, hogy néha alig különbözik Amnerisétől. Meli eléggé elszúrta a Celeste Aida végét, és igyekezett öblösíteni, de egyébként nem volt olyan rossz, bár egyetértek, Fekete Attila sokkal jobb nála. Nekem Semenchuk tetszett. És a mély hangok közül Tagliavini.
Opernglas, avagy operai távcső... • 198042017-08-10 01:59:58
Érdekes, korábban itt olvastam egy interjút Netrebkoval, melyben kifejtette, mennyire utálja a modern rendezéseket. Egy Aidában például legyenek elefántok. És most dicséri ezt az egyszerű, tiszta rendezést. Senki se következetes. (Különösen, ha királyi fejdíszt csinálnak neki rabszolgalányként.)
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Farkas Judit, Molnár Tímea (ének)
Németh Zoltán, Harazdy Miklós (zongora)
"Hangulatkoncert"
WEBER: A bűvös vadász - Agathe áriája
DONIZETTI: Don Pasquale - Norina áriája
MOZART: Cosí fan tutte - Fiordiligi áriája ('Per pieta...')
PUCCINI: Bohémélet - Musette áriája
LISZT: 7. transzcendens etűd
PUCCINI: Turandot - Liu halála
DEBUSSY: A tékozló fiú - Lia áriája
GOUNOD: Faust - Margit ékszeráriája
CHOPIN: Valse Brillante, op. 34, No. 1
DVOŘÁK: Ruszalka - Holdária
MENOTTI: A médium - Monica keringője

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Yang Sung-Won (cselló), Enrico Pace (zongora)
LISZT: 1. elégia (cselló-zongora átirat)
LISZT: 1. (E-dúr) consolation (cselló-zongora változat)
LISZT: 4. (Desz-dúr) consolation (cselló-zongora változat)
LISZT: Elfelejtett románc (cselló-zongora változat)
LISZT: 6. (E-dúr) consolation
LISZT: Gyászgondola (cselló-zongora változat)
LISZT: 3. (E-dúr) consolation (cselló-zongora változat)
LISZT: Die Zelle in Nonnenwerth (cselló-zongora változat)
LISZT: Cantique d'Amour
CHOPIN: g-moll cselló-zongora szonáta, op. 65
CHOPIN: C-dúr polonaise bevezetéssel, op. 3
19:00 : Szombathely
Bartók Terem

Kauten Andrea (zongora)
Savaria Szimfonikus zenekar
Vezényel: Medveczky Ádám


WEBER: A bűvös vadász – nyitány
GOETZ: Zongoraverseny
BRAHMS: I. (d-moll) zongoraverseny, op. 15
A mai nap
történt:
1908 • Mahler VII. szimfóniájának bemutatója (Prága)
született:
1912 • Kurt Sanderling, karmester († 2011)
elhunyt:
1972 • Robert Casadesus, zongorista (sz. 1899)
2010 • Polgár László, énekes (sz. 1947)