vissza a cimoldalra
2019-03-26
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11326)
A csapos közbeszól (95)

Balett-, és Táncművészet (5763)
Erkel Színház (9812)
Milyen zenét hallgatsz most? (25013)
Mahler (693)
Momus-játék (5618)
Kimernya? (2987)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3189)
Társművészetek (1298)
Bartók Béla szellemisége (278)
Bartók Béla (1881-1945) (209)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4466)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1618)
Franz Schmidt (3297)
Fiatal művészeink hazai és nemzetközi sikerei (329)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61589)
Pitti Katalin (824)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: lujza
Leírás:
Honlap:
   


lujza (1266 hozzászólás)
 
Balett-, és Táncművészet • 57562019-03-26 01:34:47

Megpróbálok több hozzászólásra összevonva válaszolni:



1. Nekem a B balett bántja a szememet! Elképzelhetetlennek tartom, hogy valaki azzal a felkiáltással, hogy ez gyerekeknek lesz, ne a maximumot nyújtsa. Ez főbenjáró bűn! A gyereknek is van ízlése, művészi érzéke, amit folyamatosan fejleszteni, csiszolni kell, nem tönkretenni. Korábban az egyik unokámat többször elvittem már a Diótörőre, az Operába. Aztán elvittem egyszer az Erkelbe is. A végén azt mondta, neki az a régi jobban tetszett. Ha egy nem egészen tíz éves kislány már észreveszi a különbséget a régi és az új Diótörő között, az elgondolkodtató. Mellesleg az újban már a Solymosi növendékek táncoltak, meglehetősen ügyetlenül, lásd B balett. Egyébként tudtommal most is léteznek a vidéki társulatok Győrben, Pécsett, Szegeden és még néhány helyen, és egész jó produkcióik is vannak.



2. Egy úszónál vagy egy tornásznál lehet, hogy minél fiatalabb, annál jobb eredményt érhet el. A művészi teljesítmény azonban nem az ízületek rugalmasságával van összefüggésben. A sokat emlegetett Kun Zsuzsa és a többiek se húsz éves korukban érték el a legnagyobb sikereket. Én még láttam Maja Pliszeckaját, sőt Maina Gielgudot és Alicia Alonsot is élőben táncolni. Egyikük se volt már fiatal, de az általuk nyújtott élmény nem mérhető a bármikor lecserélhető, bárhonnan idepottyant huszonévesek művészi teljesítményéhez. És aki azt hiszi, hogy Ofette/Odilia szerepe pusztán technika kérdése, arra nem is tudom, mit mondjak.



3. Nem gondolnám, hogy pont Sztravinszkij lenne a XX. század legnagyobb zeneszerzője. Csak a honfitársai között is ott van még Prokofjev és Sosztakovics is, a világban pedig magasan előzi őt például Bartók Béla. De bízzuk a műsor kiválasztását mégis a balettigazgatóra, amíg nincs Opera, addig úgysincs könnyű helyzetben!


Erkel Színház • 98032019-03-25 02:42:17

Kedves IVA, köszönöm a vígasztaló szavaidat! Sajnos, tartok tőle, hogy nem néző volt a ludas. Nemcsak azért, mert a páholy előtti sorból már elmentek, de attól tartok, a karfára dobott kabátom leeshetett a földre abban a zsúfolt páholyban. (Ilyenbe én se szívesen ülök többet.) Van fogas bent, ott öltöztem fel, és valószínűleg azért nem vettem észre az otthagyott kabátot, mert már nem a karfán volt. De tényleg jobb, mint egy betegség!


Erkel Színház • 97892019-03-24 02:12:14

A balett topicban volt szó az Erkel eltahósodásáról, amit sajnos én is rendszeresen tapasztalok. És bár a következő történet magánügy, de  ennél még rosszabb is, amit hosszas töprengés után mégis megírnék ide. Két hete vasárnap láttam a Giocondát. Földszinti, zsűfolt páholyban ültem, meleg volt, levettem a kosztümkabátomat. Az előadás végén én szabadultam ki utoljára a sarokból, gyorsan magamra kaptam a holmimat, mert vártak kint. Mikor hazaértem, döbbentem rá, hogy a kiskabátom ott maradt a székemen, ahová tettem. Ezt a kosztümöt nemrég kaptam Svájcból, remek anyag, elegáns fazon (IVA biztos tudná értékelni). Másnap délelőtt telefonálgattam, beszéltem két pénztárossal (az ő számuk a nyilvános), majd a portással, a nézőtéri felügyelővel és a takarítók főnöknőjével is. Az eredmény nulla. Mivel az előadás után az ültetők végigjárják a páholyokat, és rendbeteszik a székeket, egész valószínű, hogy az illető hölgynek (?), aki oda bement, megtetszett a kabátkám, és hazavitte. Persze bizonyítani nem lehet, de a kabát eltűnt. A nézőtéri felügyelő, aki a legilletékesebb volt, közönyösen fogadta a dolgot. "Előfordulhat" mondta és igyekezett lerázni. Hát ez a helyzet, nem tudtam mit tenni. A dolgozók között enyveskezű is van. De ahogy egy rohadt alma tönkretesz egy egész kosarat, már ott se tenném tűzbe a kezem senkiért


Edita Gruberova • 30772019-03-21 01:48:46

https://fidelio.hu/zenes-szinhaz/edita-gruberova-visszavonul-143794.html



 


Balett-, és Táncművészet • 57212019-03-21 01:42:46

Kedves IVA, a memóriámban ugyan hatalmas lukak vannak, de arra elég jól emlékszem, hogy a Tűzmadárt a Petruskával együtt, Fokin koreográfiájával, orosz betanításban, látványos díszletekkel és jelmezekkel 1966-ban mutatták be az Erkelben, még egy Daphnis és Chloé is ment köztük, azt hiszem Eck Imre koreográfiájával. A szereplőkre már nem emlékszem pontosan, de nem az általad említett prímabalerinák voltak. A Sacre talán már korábban is ment az Operában, Eck Imre koreográfiájával. Aztán jött a Bejart balett, és hozta a Tűzmadarat Markó Ivánnal, és a Sacre-t is. Később  a Túzmadár koreográfiát a magyarok is átvették, épp úgy, mint a Sacre-t. De nem tudom, hogy miért pont a Sztravinszkij baletteket hiányoljuk, mikor már a Bartók balettek se mennek, és az utolsó felújításuk az Operában meglehetősen vegyesre sikerült. Nekem azonban leginkább a nagy  magyar koreográfusok munkái hiányoznak, elsősorban Seregi László művei, de még Harangozó Gyulától is lehetne elővenni valamit, ahogy pl. a Coppéliát játszották párszor néhány éve. Mindezt persze addig lehetne, amíg akad, aki betanítsa ezeket.



Tisztellek az igyekezetedért, hogy próbálod megismerni a mai balerinákat. Én már ezt rég feladtam, a nevüket se nagyon igyekszem megjegyezni, hiszen ki tudja, meddig lesznek itt. Már nem olyan "családias" a kapcsolat a balettművészek és a közönség között, mint valaha volt, pedig ez a kapcsolat is sarkallta egykor a múvészeket a még kiválóbb teljesítményre.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23122019-03-17 02:14:43

Úgy gondolod, hogy régebben a zenében nem volt épp úgy rengeteg kóklerség? Legfeljebb mi ma már nem ismerjük azokat.


Kossuth-díj • 13752019-03-16 02:14:13

Balázs János zongoraművész "zenei értelemben". A Cziffra Fesztiválok megálmodója, létrehozója és lelkes munkatársa. Emellett nemcsak felnőtt koncerteket ad, hanem rendszeresen, és kiválóan népszerűsíti a komoly zenét és a zongorázást gyerekeknek is.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23072019-03-16 02:01:59

Például nemrég, a 75. születésnapja alkalmából Eötvös Péter estje volt a Müpában. Hát ott igazán "jó zenék" hangzottak el. De mondhatnám Kurtágot is, és valószínűleg találnék még akár magyarokat is.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 615412019-03-16 01:55:50

Én meg ezt nem kívánom neki! Nem tudom, mit követhetett el, de azt hiszem, az ő fachjában nem dúskál az Opera tenoristákban, lásd Gioconda.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23022019-03-15 03:06:28

Én például szoktam még cipőt sarkaltatni. Igaz, a cipész nem fütyül, a rádió szól nála.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 615362019-03-15 03:04:36

Félretéve az összeesküvés elméleteket, nem lehetséges, hogy Fekete Attila beteg? Nagyjából egy éve nem lépett már fel semmiben!


Balett-, és Táncművészet • 56762019-03-13 01:04:19

Ezt a "nyelvbotlást" borzasztóan sajnálom!


Jonas Kaufmann • 23652019-03-12 01:41:57

https://fidelio.hu/zenes-szinhaz/itt-nezheti-meg-a-jonas-kaufmannrol-keszult-dokumentumfilmet-143530.html


Balett-, és Táncművészet • 56712019-03-12 01:36:23

Kedves IVA, igazad van, a beírásodat olyan rég olvastam, hogy a balettre vonatkozó megjegyzéseidre már nem emlékeztem. Az utolsó előadásra már a szereposztási szórólapok is elfogytak, így most, utólag néztem meg az Opera honlapján, hogy kik is táncoltak. Hát ilyen gazdagok vagyunk? Egy Kerényi Miklós Gábort egy ilyen jellegtelen, számomra kartáncosi kvalitásokat kívánó táncbetétben alkalmazzák csak, mert annyira tolonganak a szólisták között a nála százszor technikásabb férfitáncosok? Vagy örüljünk, hogy egyáltalán szerepet kap, és még nem rúgták ki véglegesen? És persze Boros Ildikóról is lehetne írni hasonlókat.


Balett-, és Táncművészet • 56632019-03-11 00:50:43

Csak most tudtam megnézni a Giocondát. Az előadásról más fórumokon elég sok szó esett, de a balettbetétről nem. Mi volt ez? Egy kerületi, vagy vidéki balettiskola (ha van még ilyen) év végi vizsgaelőadása? Nem a névtelen táncosokat akarnám kárhoztatni, hanem a koreográfust, Barta Dórát. Ezzel az erővel akár ki is hagyhatták volna az egészet, annyira amatőr, a zenéhez és az egész operához méltatlan volt ez a koreográfia. El kellett gondolkoznom, lassan nemcsak a magyar táncosok fogynak el a Nemzeti Balettnél, de a magyar koreográfusok is. Én tulajdonképpen Venekey Mariannt se becsülöm túl sokra, hiszen nem ilyen színvonalhoz voltam szokva korábban. De amíg a balett együttes tagjai nemcsak magyarok, de éveken át állandóak is voltak, olyan mélyebb kapcsolatok alakulhatak ki a társulaton belül, melyek inspirálták őket a közös munkára, így a koreográfiák készítésére is. Seregi László se egész estés balettel kezdte. De tudta, kire, kikre készíti műveit. Hát ennek vége. Nincs állandó, karakteres tagokkal rendelkező együttes, marad a középszer a koreográfiában is. Új, zseniális művek magyar alkotóktól itt nem készülnek.


Opernglas, avagy operai távcső... • 202002019-03-10 01:24:43

Láttatok már ilyen tolongást?



http://revopera.com/11-candidats-pour-la-direction-de-lopera-national-de-paris/



 


A Zeneakadémián uralkodó áldatlan állapotokról... • 7002019-03-05 01:06:31

Ez siker:



https://fidelio.hu/klasszikus/hivatalosan-is-a-vilag-legjobbjai-koze-kerult-a-zeneakademia-143374.html



 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42462019-03-05 00:57:42

Még egy Peretyatko kritika (remélem, megjelenik).



http://revizoronline.com/hu/cikk/7788/olga-peretyatko-ariaestje-mupa/



 


Erkel Színház • 97552019-03-04 01:21:55

Restellem, de most nincs időm egy 90 oldalas DLA dolgozatot elolvasni, de a tézisek nekem épp úgy zavarosak és meglehetősen semmitmondóak, mint amilyen a művészeti vezető úr a faggatón érzésem szerint volt.


Erkel Színház • 97542019-03-04 01:08:32

Nagyon köszönöm kedves nickname és almapüré a Victor Hugo könyvet, el fogom olvasni! Ugyanígy, fórumtársi segítséggel olvastam el régebben a Lammermoori Luciát is, és nagyon élveztem.


Erkel Színház • 97252019-03-02 02:03:25

Egy vélemény:



http://revizoronline.com/hu/cikk/7774/ponchielli-gioconda-erkel-szinhaz/



 


Erkel Színház • 97242019-03-02 01:57:54

Enzoról jut eszembe, mi van Fekete Attilával? Énekel mostanában Budapesten egyáltalán?


Erkel Színház • 97232019-03-02 01:45:39

Még nem láttam a Giocondát, de ott voltam a csütörtök délutáni faggatón. A rendező őszintén bevallotta, hogy nem ő választotta ezt az operát, az a kinevezésével a nyakába szakadt.Majd eléggé zavarosan kezdett beszélni a rendezéséről, amitől a szívem elszorult. Ez az ember jelenleg a MÁO művészeti vezetője! Olyasmik azért kiderültek, hogy mivel biztonsági okokból nem gyújthatták fel a gályát, ezért került a rohangászó égő ember a színpadra. (Nem ajánlom neki, hogy Ringet rendezzen! :)) A víz az állandó bizonytalanságot jelképezi, ezért tapicskol benne mindenki, a ruháját szétáztatva. ED-nek: nem konfetti hullik az égből, hanem pernye - szerinte. Gioconda egyébként Victor Hugo művében kurtizán volt, többek között ezért nem volt esélye kölcsönös szerelemre.



Tudja valaki, hogy mi a Hugo mű címe, és megjelent-e magyarul?


Élő közvetítések • 77412019-03-01 03:03:09

Ha valakit netán érdekelne, itt még megnézheti:



https://www.br.de/mediathek/video/wiener-opernball-2019-wiener-opernball-2019-av:5c3f13d9de061d00179cd1eb?fbclid=IwAR17lzy1LWKeRZi2v12819LlAnx6vhHJuGQbviP9WZghc4pkft_4N_2PZOA



Bár én nem találtam túl nagy élvezetet benne.


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 12762019-01-27 03:57:30

Impozáns volt Begányi zuhanása, miután leszúrták. Ilyenre csak egy fiatal ember képes.



Jó volt az egész Békés rendezés, remélem, van, aki elmentette ezt az előadást!


Jonas Kaufmann • 23502019-01-25 03:56:16

A 2008-asból nincs, de 2006-ból több is van, pl. ezek:



https://www.youtube.com/watch?v=wgAwTNJNv4w&list=PLAZk7_LR93wyqHi_K1-CTJLlz8DmezIZn



és még ez is:



https://www.youtube.com/watch?v=s_8yAYCLA5M



 


Erkel Színház • 96302019-01-25 03:49:21

Nagyjából egyetértek. De különös időjárás volt szerdán az Erkelben. Az oldalpáholyokban hűvös szél lengedezett. A fázósabbak sorra vették fel a kabátjukat, én próbáltam elképzelni, hogy kint 40 fok meleg van, és bejöttem hűsölni. :))


Élő közvetítések • 76842019-01-25 03:45:11

Soha nem fogom Yonchevát megszeretni, nekem borzalmas!


modern eszement rendezesek • 2232019-01-25 03:43:43

Herheim szeret a zeneszerzők életében turkálni, a Mesterdalnokok rendezése is ilyen volt a Wagner családról, de az legalább találó volt.



Köszönet, Haandel, ezek után nem fogom az előadást megnézni moziban!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 41972019-01-25 03:39:11

Mahler 5-ből én is megrendítőbbet hallottam a BFZ-vel és Fischer Ivánnal, nem beszélve Abbadoról a Berliniekkel.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 29282019-01-17 01:19:09

Nekem azért a sötét hangja ellenére sokkal jobban tetszett, mint Georghiu, és mégiscsak közelebb állt hozzá lelkileg ez a szerep, mint az Aida, vagy a Végzet hatalma Leonórája, amitől előre félek. Rachvelisvilivel pedig jól kiegészítették egymást, vele egyenlő partnert kapott ebben az operában.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 29262019-01-16 03:36:29

És az Adrianához mit szóltatok?


Erkel Színház • 95992019-01-16 03:32:35

Kedves Cilike, a hozzá nem értő, okoskodó, elfogult, amatőr laikusok nevében bátorkodom megjegyezni, hogy nem találom a felíratot sehol, hogy regisztrálni a fórumokra csak zeneművészeti diplomával lehet!



Sajnos jelenleg a hivatásosok belőlünk, a fent nevezettekből élnek, és még sajnálatosabb módon olykor véleményünk is szokott lenni a hivatásosokról, és ráadásul képesek vagyunk kifecsegni is azt. Az emlegetett szint pedig egy olyan piedesztál, amit ki-ki maga készít magának, hogy aztán könnyen lepotyoghasson róla.


Erkel Színház • 95472019-01-10 00:58:43

Érdemes azt a műsornaptárt alaposabban megnézni! A Manon/Pillangó kiíráson kívül én nem találtam  másik ütközést. A Háry előadások nem az Erkelben lesznek.


Jonas Kaufmann • 23332019-01-10 00:53:48

Egy dologban egészen biztos vagyok: Nem Kaufmann szerkesztett bele a koncertjébe. A többi Richard Strauss dalt legalább olyan szépen énekelte el, mint azokat, amelyeket leadtak, pedig még jó párat elénekelt belőlük. A Müpa honlapján biztos ellenőrizhető. Így csak két eset lehetséges: a) Így olcsóbb volt a rádiónak; b) Csak egy órányi műsoridejük volt, és fütyültek a többire, illetve a kettő együttvéve.



És pont azért érdemes ezt szóvá tenni, hogy aki nem volt ott, az ne higyje, hogy csak ennyit énekelt volna.


Jonas Kaufmann • 23312019-01-09 03:26:19

A Perelada koncertet nem rögzítette valaki?


modern eszement rendezesek • 2162019-01-09 03:24:36

:)))


Erkel Színház • 95372019-01-09 03:23:28

Érdekes az Erkel e heti műsorrendje! Hétfőn kutyashow volt, kedden sikeres nők, aztán jönnek a Bolsoj szólistái és Király Viktor koncert is, miközben az operaelőadások a Müpában zajlanak. "Operát az Operából!"


Jonas Kaufmann • 23302019-01-09 03:16:47

Kép felvételt valószínűleg nem engedélyezett, de a hangot biztos végig rögzítették. Aztán a Bartók rádió anyagi vagy műsorszerkesztési okokból csak megkurtítva adta le.


Élő közvetítések • 76482019-01-03 01:34:34

Minden évben meghallgatom a Teremtés-t, emlékszem a két év előttire is, de számomra valahogy ez most mindent felülmúlt. Baráth Emőke csodálatos volt, de a többiek se maradtak le tőle.


Kedvenc magyar operaelőadók • 10992019-01-03 01:31:13

Sajnos! :(((


Kedvenc magyar operaelőadók • 10972019-01-02 23:31:25

Azért ez már maximum Blikk színvonal!


Élő közvetítések • 76472019-01-02 23:30:09

Persze, kiváló karmester, aki Wagnerben és talán Richard Straussban csakugyan verhetetlen, de az egész német repertoárban már egyáltalán nem. De nem NAGY karmester, ezt a címet manapság senkinek se adnám oda.



Egyébként jövőre Andris Nelsonsra esett a választás. Lehet, hogy nem mindenki, de én örülök neki!


A nap képe • 21152019-01-02 23:23:40

https://fidelio.hu/klasszikus/a-nyitottsag-zeneszerzoje-eotvos-peter-75-141907.html



 


Élő közvetítések • 76402019-01-02 01:17:12

Ez most különösen gyönyörűséges előadás volt, nagy kár, hogy a Bartók rádió nem közvetítette, ahonnan szabadon vissza lehetne hallgatni!


Élő közvetítések • 76392019-01-02 01:15:04

Ez a baj Thielemannal. Kiváló karmester lenne, de humortalan, merev német a legrosszabb fajtából, amelyik hatalomra törekszik.



Bősze Ádám nemcsak most terjengett túl, hanem mindig és mindenütt. Rádió, tv, Müpa közvetítések, lassan majd a vízcsapból is ő fog folyni.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 41472018-12-30 02:16:47

Igaz, ott valóban Vizin volt, Szántót valamikor máskor hallhattam Juditként.


Olvasói levelek • 113012018-12-29 01:24:06

:)))


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 41422018-12-29 01:18:48

Azért nagyon is volt különbség. Nekem egyébként Szántó Andrea maradt meg abból a Kékszakállúból inkább.



Szabó Bálint pedig a müncheni Parsifalban is énekelt, Titurelt.


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 12502018-12-23 01:53:55

Köszönöm szépen!


Balett-, és Táncművészet • 55892018-12-22 01:41:18

Kérem vissza ezt a szép előadást, amely még így, fekete-fehérben is el tud varázsolni, szemben a mai gagyival!


Jonas Kaufmann • 23182018-12-16 01:06:16

Mintha nemrég pont nálunk, a MÁO vezetősége hányt volna fittyet a szerző és az örökösök kifejezett előírásának, a Porgy színesbőrű énekesek által való előadásáról!



Mintha akkora tragédia lenne, ha egy rendezés nem tekinthető hagyományosnak, vagyis nem felel meg a szokásos elvárásoknak! Ha a rendezőnek van mondanivalója, amit el tud fogadtatni és el is tud játszatni az énekesekkel, akkor miért ne lehetne új gondolatokat is színpadra vinni? A topic névadójánál maradva, ha ő elvállalta, és kitűnően megvalósította a ráosztott, igazán nem előnyös figurát, akkor talán érdemes lenne elgondolkodni a rendező mondanivalóján is. Ez nem egy Callixto Bieito féle borzalom volt, mint amin Haandel fórumtársunk nemrég kikészült.


Élő közvetítések • 75692018-12-04 01:11:32

A londoni a közepes Agrestával és az ocsmány hangú Jagoval?


Élő közvetítések • 75452018-11-27 03:40:46

Olyan, mintha a Müpából is közvetítenék ugyanezt az előadást:



https://www.br-klassik.de/programm/konzerte/index.html



 


Kimernya? • 27152018-06-27 01:01:20

A 60-as években az Operában ment a Francia saláta, másik két darabbal együtt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609092018-06-27 00:59:28

Meg a Hugenották, és a Lammermoori Lucia. És az Olasz nő se volt rossz.


Élő közvetítések • 72472018-06-22 00:51:59

Kedves Klára, Te egy másik országból nézted az Arte közvetítést a neten? Mert én ugyanúgy jártam, mint Telramund.


Pantheon • 22292018-06-21 01:51:34

Üdvözlöm újra, Heiner Úr!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40322018-06-21 01:49:43

Mátyás Mária meglep, mert emlékeim szerint már 68 előtt is tudott hamisan énekelni, sőt, ki is fütyülték. Delly Rózsi félelmetes Ortrudjára nagyon is emlékszem, nem is szerettem őt emiatt. Szellőt, Járayt, Tarnayt, Kövecsest is hallottam, bár nem mindig örültünk, ha ők szerepeltek a bérletes előadásokban. Losonczy György fantasztikus Tiborc és Mefisztó volt, Melis később elhomályosította az emlékét, bár Losonczy hangja nekem jobban tetszett.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40192018-06-19 03:17:29

Ahogy látom, az Operában is, és itt is egyszerűen előveszik az egykor eléneklés céljára valahogy magyarított szöveget, és azt vetítik. De mivel a Müpában ott van mellette az eredeti német szöveg is, és hallani is lehet, tényleg kiderül, hogy a kettő alig van köszönőviszonyban egymással.



A Trisztán rendezésében tényleg az volt a jó, hogy nem sokat zavart, de azért a medúzákat megmagyarázhatnád, esetleg a ráját is...


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40182018-06-19 01:04:32

A Tannhauser rendezése engem eléggé zavart, már évekkel ezelőtt is. Bizonyos értelemben jobban, mint a Hollandié, mert Kovaliknak legalább volt koncepciója, ha nehezen elfogadható is.



Itt már a nyitány alatti vetítés is zavaros volt, aztán a kamerázott ágyjelenet, a szörnyen merev és kevéssé ünnepélyes dalnokverseny, de leginkább a 3. felvonás koporsói borítottak ki. Hogy Tannhauser belövi magát, az csak a ráadás.



Gould és Koch hangjának dicséretével abszolút egyetértek, Örültem, hogy végre hallhattam Kochot élőben, de egy bajom mégis volt vele: hiányzik belőle Vénusz bujasága. Szabóki Tünde a premieren még csodásan énekelte Erzsébet szerepét, az eltelt évek alatt sajnos nem előnyére változott a hangja. Bretz Gábor már akkor is gyenge volt. Eichét én kevésbé éreztem gyengének, a Dal az esthajnalcsillaghoz-t olyan gyengén rendezett, méltatlan körülmények között kell énekelnie a színpadon, hogy szerintem még az is számított.


Help me! • 10862018-05-21 03:09:34

Hesse nem jó?


Erkel Színház • 92702018-05-21 03:08:29

Sajnos a Normán én semmilyen kamerát se láttam. Persze Debrecenben is fel tudták volna venni, ha akarták.


Történelem • 4832018-05-18 03:17:29

A neve ismerős volt, de az arcára nem emlékszem.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66012018-05-18 03:16:12

Ezt hogy csináltad?


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66002018-05-18 03:15:26

A vélemény elfogadást én csak arra értettem, amit személyesen te nem tapasztaltál, vagyis a bécsi opera szövegkijelzőjére.



Egyébként pedig gyerek voltam, amikor anyukám már bérleteket vásárolt, és elvitt minket az Erkelbe. Azok a felnőtt operák a bérletes előadásokon bizony időnként hosszúak és unalmasak voltak.


Jonas Kaufmann • 22542018-05-17 01:31:04

Ezt még érdemes itt is megörökíteni:



https://www.youtube.com/watch?v=QwyPQb9bxRE


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65922018-05-17 01:27:59

Kedves IVA! Itt Te magad válaszoltál az általad vitatott nyelvi problémára. Valaha volt a magyarul éneklés. Igen, én is akkor kezdtem operába járni, és tudod, hányszor unatkoztam, amikor nem értettem azt se? Aztán jöttek a más nyelven éneklő vendég énekesek, majd egyszer csak az átállás, amikor már a magyarok is az eredeti nyelven énekeltek. Bizony, az ambiciózusabbak és a fiatalabbak jobb kiejtéssel, szerencsére a világ változik, a jó énekesek bárhol megállhatják a helyüket, nekünk pedig nem árt egy kis nyelvi továbbképzés. (Olaszt én csak az operákban hallok, de már sok mindent megértek.)



A szavaknak ne lenne dallamuk? A Te beszédednek is van (gondolom).



A kivetítő kérdésre Héterő már válaszolt. Nekem most akar kifolyni a szemem a képernyő előtt, Bécsben pedig szemüveg nélkül is tudom olvasni a szöveget. Legalább néha, a változatosság kedvéért fogadj el, kérlek, más véleményeket is! :))


Történelem • 4802018-05-17 01:12:40

Bátor nő volt a cikk írója!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65832018-05-16 01:14:04

Köszönet a Lucretia beszámolóért, irigylésreméltóan nagyszerű előadás lehetett!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65822018-05-16 01:11:32

Kedves IVA, tiszteletben tartanám, hogy operarajongásod a magyar nyelvű operajátszás idején indult, de kérlek, ne feledd, ha a rendezőktől elvárod, hogy legyenek hűek a zeneszerző szándékaihoz, akkor az is elvárható, hogy annyiban is hűek legyünk, amennyiben nem változtatjuk meg a szöveg dallamát, amire komponáltak. (Bocs a körmondatért!) Ez különösen igaz Wagnernél, aki a szöveget is direkt maga írta.



Ezen kívül leírtam már Neked, hogy a bécsi operában azok a kis táblácskák senkit se vakítanak, mivel fekete alapon fehér betűkkel jelenik meg a szöveg rajtuk.



Egyébként pedig egy táborba kerültetek Kovalik Balázzsal, aki egy interjúban azt mondta, hogy legszívesebben összetörné a szöveg kivetítőt, hogy a néző a színpadra figyeljen, és ne oda. :))


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39812018-05-13 02:37:46

Nagyon szép volt a Fesztiválzenekar évadzáró nagyzenekari koncertje, Mahler 2. szimfóniája, a Cseh Filharmónia Énekkarának közreműködésével, Fisher Iván vezényletével, Elisabeth Kulman és Christiana Karg szólójával. Egyébként livestream is volt a zenekar honlapján ma este.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65632018-05-13 02:31:51

Haandel utólagos engedelmével idemásolnám versikéjét, amit a fanyalgások topicba írt:



Tökéletes összhang



Az opera tökéletes összetett művészet.

Az operaszerzők tökéletes összhangra törekednek.



A ​nyelv zenéje legyen összhangban a lényeggel:

vagyis a zenével,  s nem a nyelvtörő lényünkkel!



Azt hiszem, már megint a fején találta a szöget! Operánál a szöveg fordításánál elsősorban a zeneiségre kell figyelni, hogy illeszkedjenek a mély és magas hangzók, ne torlódjanak, stb. Egész más, ha a kivetítőn látjuk. Oda a hiteles fordítás lenne jó, és nem az átköltés.



Egyébként pedig átköltés mindig van, egy Shakespeare drámánál is, vagy az, hogy "Ősz húrja zsong, jajong, busong a tájon..." , ez is inkább a fülünk számára hasonló, és nem tükörfordítás.


Jonas Kaufmann • 22522018-05-12 02:04:32

A köszönet a felrakót illeti! Valóban érdemes körülnézni, nagyon szépek vannak fent. Nekem talán ez a kedvencem:



https://www.youtube.com/watch?v=MZoBHJIbMwE


Élő közvetítések • 71782018-05-12 02:01:22

Ezek az irigyek nem is engedik nézni!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65542018-05-12 02:00:12

A példák végtelen sorát hozhatnád. Mindig átköltés a magyar szöveg, és gyakran elég szerencsétlenül. Reménykedjünk abban, hogy tán énekelni könnyű.



De az én legnagyobb bajom, hogy amikor magyarul énekeltek, legtöbbször akkor se értettem a szöveget.


Jonas Kaufmann • 22502018-05-11 01:47:45

https://www.youtube.com/watch?v=ucIdMJthQOI



Nürnberg, május 9.


Élő közvetítések • 71682018-05-06 02:46:40

Tulajdonképpen néha tényleg nem árt a rendező neve! Ezt a produkciót például én nézni nem bírom, legfeljebb hallgatni - ha a BR Klassik hagyná.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39792018-05-05 01:15:12

De jó, hogy újra szóbahoztad! Akkoriban szerettem volna írni róla, mert nagyon tetszett, csak nem volt időm. Bizony, énekelt a Fesztiválzenekar egy része is, kórusként kiegészítve az Á la Carte együttest. Ez nem meglepő, mivel egy ideje a zenekar koncertjein ráadásként gyakran valamilyen odaillő a capella kórussal örvendeztetik meg a közönséget.



Különleges Falstaff előadás volt ez, nem tudom, hogy valaha is láttam volna jobbat! Nemcsak az énekesek, a rendezés is ütős volt. Azzal, hogy a színpadon elhelyezkedő zenekar sorai között zajlott a játék, olyan különleges összhang valósult meg énekesek és zenészek között, amit ritkán látni.



Ide másolok még egy beszámolót róla:



https://fidelio.hu/zenes_szinhaz/2018/03/13/falstaff/



 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39772018-05-04 02:07:35

Most találtam egy egész jó írást az előadásról:



http://operavilag.net/kiemelt/maga-az-elet/



Érdemes a trailert is megnézni hozzá, és amit az Opernglas-ba illesztettem be!


Opernglas, avagy operai távcső... • 200712018-05-04 02:04:30

https://www.youtube.com/watch?v=mLLfG2YUJxQ


Opernglas, avagy operai távcső... • 200702018-05-04 01:26:28

https://fidelio.hu/zenes_szinhaz/2018/05/02/ha_en_az_egyszeru_ficko_szeretem_az_operat_akkor_te_is_szeretheted/


Momus társalgó • 63302018-05-04 00:06:01

Akkor még én is hozzáteszem Seiffert kortársát, Gregory Kundét. Szép Otellókat énekel még manapság is.


Jonas Kaufmann • 22282018-05-04 00:02:22

Kedves ED! Egyben válaszolnék az itt és a társalgóban írtakra.



Én nem hasonlítanám Harterost Rálikhoz, már csak azért se, mert ő elsősorban az olasz szerepkörben énekel, Ráliknak pedig a német szerepek fekszenek. (A Senta és Kelmefestőné mellé a Salomét is megemlíteném.) Harteros valóban csontos alkat, viszont meg tudott őrízni egy olyan fiatalos bájt, ami sok szerepre alkalmassá teszi. A hangja gyönyörűen szárnyal a müncheni opera hatalmas terében is, és igazi átéléssel énekel. Nem tagadom, Bécsben is megríkatott a La mamma morta-val.



Kaufmann C-it Telramund biztos jobban fel tudná sorolni, nekem hirtelen a Faust ária jutott eszembe. De riportfilmben hallottam őt skálázni, legalább D-ig felment. Persze a legtöbb áriában a H vagy B is elég. Ne legyen rögeszméd, hogy bariton lesz, én nem hiszem.



A kotta ügy Trisztánnak szólt csak, aki sokallotta Kaufmann pianoit.


Élő közvetítések • 71532018-05-03 23:45:55

Úriemberek a személyes ügyeiket nem a nyilvánosság előtt intézik.


Momus társalgó • 63182018-05-03 02:17:03

Trisztánnak:



Kaufmann hangja már csak ilyen, elég sokszor mondták rá, hogy bariton, pedig nem az. A technikája üzembiztos, nem énekel el olyat, amit nem tud. És a véleményhez nem ártana élőben is hallgatni, és néha kottát is kézbevenni. Szerintem ott énekel pianot, ahol a kottában az van írva, legfeljebb mások ezt figyelmen kívül hagyják.


Jonas Kaufmann • 22222018-05-03 01:22:53

kedves ED! Lehet, hogy Harteros hangja nem annyira gömbölyű, mint Netrebkoé, de nem is olyan szálkás, mint mondjuk Ráliké. Én nem kárhoztatnám őt a német szerepkörre, bár abban se rossz, de az igazán nagy sikereket olasz szerepekkel aratta. Érdemes megnézni a BSO felvételeit, például ezt:



https://www.youtube.com/watch?v=hfW62QK7Jfk



De ott a La Mamma morta vagy a Tu che vanitá is. De az Aida CD felvétel feltett részletei is igen szépek.



Ők ketten Kaufmannal ideális párost alkotnak. Segítik egymást, nem rivalizálnak, és a hangjuk igencsak harmonizál.


Jonas Kaufmann • 22212018-05-03 01:12:32

Kedves Klára!

Valóban kiállt valaki a függöny elé az előadás előtti zsivajban, és eldarált valamit. Ha Frontali betegségét, ez az elején tényleg látszott, de a 3. felvonásra egész jól összeszedte magát. Ezzel együtt hiányzik egy igazán jó Gerard, tán Alvarez az volt Barcelonában.



Egyébként én is már sokszor visszasírtam az egykor kicsit lesajnált Welser-Möstöt.


Jonas Kaufmann • 22142018-05-02 00:11:09

Kaufmannak sikerült kivételesen azonosulnia a szerepével. Mint Andrea Cheniert, Carlo Gerard késői követői, őt így vádolják:

- Nem csúnya és dagadt = szépfiú;



- Nem üvölt, mint a fába szorult féreg = mikrofonhang;



- El is játssza a szerepét = magamutogató;



- Más technikával énekel = természetellenes;



- Nehéz állásokat is meg tud oldani = gépészkedik;



- Stb. tetszés szerint.



Persze Harteros is megkapja a magáét, hiszen akaratlanul is Netrebko babérjait veszélyezteti a közös szerepeikben.



Bájos, hogy olyanok szidják őket, akik ott se voltak az előadásokon!



Én ott voltam, pont 29-én. És nem tetszett eléggé. Visszasírtam a müncheni Cheniert, amit szintén élőben láttam-hallottam. A bécsi egy gyenge rendezés. Nem azért, mert régi, hanem mert fantáziátlan és semmitmondó. Egyetlen előnye, hogy az áriáknál hagyja előrejönni a szólistákat. Aztán egy középszerű karmester időnként majd szétverte az előadást. Csodáltam, hogy a Bécsi Filharmonikusok időnkét olyan hangzást produkált, mint egy rezesbanda. Persze, aki csak a hangerőt szereti, az akár élvezheti is ezt. Armilliato nem nagyon figyelt az énekesekre, pláne nem segítette őket. Nem is értettem, hogy a szólisták miért nem reklamálnak ezért.



Akiket érdemes volt mégis hallgatni, az a főszereplő páros volt. De egy jó karmester mellett ők is többet tudtak nyújtani Münchenben. És bár az ottani rendezéssel kapcsolatban voltak fenntartásaim, de az sokkal több lehetőséget adott a szerepeik átélésére, az érzelmek kifejezésére.



Én nem hallottam, hogy bemondták volna Frontali betegségét. Mindenesetre az elején nagyon nem tetszett, úgy tűnik, ritka a jó Gerard. A 3. felvonásra azért összekapta magát, az áriája egész jól sikerült. A kisebb szerepekben se nagyon brillíroztak, az egy Boaz Danielt kivéve. Nekem úgy tűnt, a STOP beérte azzal, hogy egy híres párost hívott meg a főszerepekre, a többivel nem törődött. Csakugyan hanyatlanak ők is?


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65452018-05-02 00:07:46

Kedves Zéta, nagyon kedvelem a humorodat!


Élő közvetítések • 70422018-04-27 02:32:40

Tragikus! (Mármint a férj.)


Jonas Kaufmann • 22062018-04-26 02:25:03

UPDATE: Per our sources, the speculated production is just a rumor and it is the wrong information.


Jonas Kaufmann • 22052018-04-26 02:04:33

Ez elég ijesztően hangzik!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607832018-04-26 02:03:31

Most én írom azt, hogy ha a jelenlegi budapesti Hattyúk tava és a Met Walkür rendezése közötti művészi színvonalat zenélni tudnám, akkor elég nagy művész lennék!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39742018-04-25 02:10:18

Nem létezik, hogy senki se lett volna ott, kétszer is előadták, telt házzal! Mindenesetre én ott voltam, és nagyon élveztem. Az elején egy szépséges barokk címer-dísz volt a függönyre vetítve, majd kijött a rendező, aki felolvasta az első felvonás követhetetlenül bonyolult cselekményét. De megnyugtatott, hogy nem ezt fogják eljátszani. A produkció most a bayreuthi régi opera újramegnyitására készült, ezért még sok szép képet vetítettek a helyszínről, kedvcsinálónak. Wilhelmine von Bayreuth, az őrgróf feleségének, az opera intendánsának életét állították színpadra, annak levelezése és feljegyzései alapján. Az ő kegyetlen története sokban hasonlított az opera eredeti cselekményéhez. Az őrgrófnőt a 78 éves Anja Silja alakította, a repülőn begyűjtött megfázással küzdve, mégis nagyon intenzíven. Prózát mondott, szép németséggel, csak az opera végén énekelte el az őrgrófnő egy saját rövid dalát. fantasztikus volt a jelenléte a színpadon!



Kovalik  jelezte, hogy valamennyi ária, recitativo és együttes el fog hangzani a műből, pasticcio szerűen. A Hofkapelle 25-30 fős együttese csak úgy fért be az árokba, hogy valahogy legalul beültek, és felliftezték őket. Korhű hangszereken, szépen játszottak, nekem a karmester is kifejezetten tetszett. Egy fából készült építmény volt a színpad közepén a díszlet, amit  forgattak, átalakítottak, és főleg azon játszottak. (Kicsit Kovalik Hollandiját juttatta eszembe.) Kihúzható díszlet elemeivel a bayreuthi színházat is jelképezte. A ruhák nagy része korhű volt, az öt fiatal, lelkes énekes több szerepet is alakított a műben. Kiválóak voltak, néha nyaktörő (szó szerint) helyzetekben is virtuózan énekeltek. Mivel nem ismertem a művet, nem is gondoltam, hogy mennyire szép áriák vannak benne. Nagy siker volt az este, persze a legnagyobb tapsot Silja kapta, aki a megrendítő sorsú úrnő bőrébe bújt bele.



Ebben az évadban nekem ez a harmadik különleges opera produkció a Müpában (Kékszakállú/Vértelenül, Falstaff, Artaserse), és nem az Erkelben. Ezek után várom még az új Trisztánt is!


Opernglas, avagy operai távcső... • 200112018-04-12 02:59:22

Szóval megint együtt fog énekelni az ifjú pár!


Jonas Kaufmann • 22012018-04-11 00:43:11

https://www.youtube.com/watch?v=xvuuyqR6eLo


Jonas Kaufmann • 21992018-04-07 01:09:08

http://bostonclassicalreview.com/2018/04/kaufmann-makes-an-impressive-tristan-role-debut-with-nelsons-bso/


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65352018-04-06 01:13:08

Kedves IVA, a jajvörös telitalálat! :))


Kedvenc magyar operaelőadók • 10722018-04-02 02:29:18

Hallgassátok, mit találtam. Nekem nagyon megható!



https://www.forumopera.com/podcast/voix-dautrefois-et-de-toujours-jozsef-reti-1925-1973


  
Hírek
• A Bartók-Pásztory Díj idei kitüntetettjei
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Erlendsdóttir Audur Edda (klarinét)
Hoang Ho Khanh Van, Ke Li (hegedű), Szűcs Boglárka (brácsa), Kristina Vocetková (cselló), Mali Emese (zongora)
A hallgató barátaiból alakult kamarazenekar
Vezényel: Shoji Haraguchi
Erlendsdóttir Audur Edda diplomakoncertje
MOZART: A-dúr klarinétverseny, K. 622
POULENC: Klarinét-zongora szonáta
BRAHMS: h-moll klarinétötös, op. 115
GELLÉRI ANDRÁS: Burst of Evidence kontrabasszus klarinétra és magas hangra

19:30 : Budapest
BMC, Koncertterem

A Hunyadi János Általános Iskola Nagykórusa vez.: Igalyné Büttner Hedvig, zongorán km.: Elmauer József
A Bartók Konzi volt növendékeiből és tanáraiból alakult kamarazenekar
A Bartók Konzi és a Zeneakadémia volt növendékeiből álló kórus
Dubóczky Gergely – karmester
Héja Domonkos – karmester
Strausz Kálmán – karnagy
Tóth Árpád – karnagy
házigazda: Bősze Ádám
"Epifónium - Szabó Tibor emlékére"
KODÁLY: Nagyszalontai köszöntő
BARTÓK: Levél az otthoniakhoz
SZABÓ TIBOR: Március
Hunyadi János Általános Iskola Nagykórusa
vez.: Igaliné Büttner Hedvig, zongorán km.: Elmauer József
SCHUBERT: Állj! (A szép molnárlány D795 - részlet)
SCHUBERT: A muzsikához D547
Mukk József – tenor, Réti Balázs – zongora
KOVÁCS ZOLTÁN: Fuvolaötös I. tétel
Menyhárt Zsuzsa – fuvola
Soltész Ágnes – hegedű, Fejérvári János – brácsa, Magyar Gábor – cselló, Lukácsházi István – nagybőgő
HAYDN: C-dúr fantázia zongorára Hob XVII:4
Fejérvári Zoltán – zongora
IAN CLARKE: Touching the Ether
Vámosi-Nagy Zsuzsanna – fuvola, Bizják Dóra – zongora
LISZT: Erdőzsongás (Két hangversenyetűd S. 145 - részlet)
Fülei Balázs – zongora
VIVALDI: Qui sedes ad dexteram patris (Gloria RV 589. - részlet)
Heim Mercédesz – mezzoszoprán
WIENIAWSKI: Polonaise de concert Op. 4
Oláh Vilmos – hegedű
MOZART: Sinfonia concertante K 364, III. tétel
Soltész Ágnes – hegedű, Fejérvári János – mélyhegedű
MOZART: Az Éj királynőjének d-moll áriája (A varázsfuvola K 620)
Miklósa Erika – szoprán
MOZART: Sarastro F-dúr áriája (A varázsfuvola K 620)
Bretz Gábor – basszus
MOZART: B-dúr fagottverseny K 191 III. tétel
Mohai Bálint – fagott
MOZART: L’amerò sarò costante (A pásztorkirály K 208 - részlet)
Kertesi Ingrid – szoprán
J.S. BACH: Laudamus te (H-moll mise BWV 232 - részlet)
Szabóki Tünde – szoprán, Soltész Anikó – continuo
J.S. BACH: D-dúr csellószvit BWV 1012 Gavotte 1, 2, Gigue
Varga Tamás – cselló
J.S. BACH: „Von den Stricken meiner Sünden" (János-passió BWV 245 - részlet)
Németh Judit – mezzoszoprán, Elekes Zsuzsa – continuo
J.S. BACH: „Ach Herr, laß dein lieb Engelein” (János-passió BWV 245 - részlet)
A Bartók Konzi és a Zeneakadémia volt növendékeiből álló kórus, vezényel Strausz Kálmán
Elekes Zsuzsa – continuo
GYÖNGYÖSI LEVENTE: Kánon Szabó Tibor emlékére
19:30 : Debrecen
Kölcsey Központ

Balog József (zongora)
Miskolci Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Vajda Gergely
"S határtalan az élet"
BRAHMS: I. (d-moll) zongoraverseny, Op. 15.
STRAVINSKY: Tavaszi áldozat (Le Sacre du Printemps)
A mai nap
született:
1925 • Pierre Boulez, zeneszerző, karmester († 2016)
elhunyt:
1517 • Heinrich Isaac, zeneszerző (sz. kb. 1450-55)
1827 • Ludwig van Beethoven, zeneszerző (sz. 1770)
1918 • Cezar Antonovics Kjui, zeneszerző (sz. 1835)
1987 • Eugen Jochum, karmester (sz. 1902)