vissza a cimoldalra
2017-11-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Momus társalgó (6265)
Milyen zenét hallgatsz most? (24979)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60134)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3855)
Társművészetek (1217)
Kedvenc művek (142)
Kedvenc előadók (2813)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11196)
A csapos közbeszól (94)

Hozzászólások a Momus írásaihoz (6427)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2415)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1176)
Franz Schmidt (2954)
Erkel Színház (8509)
Kedvenc magyar operaelőadók (1010)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (561)
Operett, mint színpadi műfaj (3347)
Kodály Zoltán (347)
Élő közvetítések (6681)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (364)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2410)
Kolonits Klára (1015)
Bartók Béla szellemisége (233)
Verdi-felvételek (530)
Kocsis Zoltán (640)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Sipi
Leírás:
Honlap:
   


Sipi (1875 hozzászólás)
 
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 36962017-06-26 13:46:09
Jó lehet, hogy rosszul emlékeztem, rég volt már Morris.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 36902017-06-23 16:47:44
Egyetértek. Mondjuk karakterre szerintem jó Siegfried volt, azzal nem volt bajom, sőt! Annál inkább a hangjával. Már kínos volt hallani a küszködését a szólammal a 3. felvonásban. Bizosan gyilkos szólam, elismerem, de nekem mondjuk Christian Franz se szokott tetszeni Siegfriedként (pláne mikor egy fejjel magasabb mimékkel szemben kell eljátszania a hőst).

Az itteni Ringben nekem Jay Hunter Morris és Stefan Vinke voltak, akikkel ha jól emlékszem nem volt anno ilyen problémám.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 36732017-06-21 17:03:25
Annyi baj legyen, megszoktam már, hogy mi mindig mindent máshogy látunk-hallunk. :-)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 36532017-06-19 14:39:45
Hát jó volt, valóban. Csak nagyon nagy kár, hogy Daniel Brenna annyira kifáradt a harmadik felvonásra, hogy már csak szenvedett. :-(
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 36512017-06-19 12:14:36
Én Szemere Zitát nem hallottam, de Gál Gabi is nagyon szép volt, az biztos.
Nekem Solti Ringjével is csak az az egy bajom van, hogy Joan Sutherland nagyon szépen énekel, de az ő hangját hallgatva is inkább tudok elképzelni egy 80 kilós Brünnhildét mint egy csivitelő erdei madarat.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 36462017-06-18 00:25:32
Én negyedszer látom ezt a Ringet 2014 óta.

Nekem Christian Franz Siegfriedként annyira nem az igazi, de Gerhard Siegel Miméje mindenért kárpótol, zseniális figura és fáradhatatlan, erőteljes hang.
Az erdei madár szerintem is remek volt, légies, könnyed, szép csillogó hang és szép, hajlékony előadás. Különösen élmény volt, hogy föntről énekelt (mondjuk ez mindig így van), így különleges akusztikai élményt is jelentett számomra.
Walter Fink basszusa persze nekem is feledhetetlen.
Theorin pedig szerintem is csúcsformában van. Róla annyi minden jót leírtak már korábban is a fórumokban, hogy nem szaporítom. Hatalmas élmény ilyen formátumú énekest élőben hallani.

A zenekar néhány apróbb bakitól eltekintve szerintem jobb volt, mint tegnap, különlegesen szép egységes vonós szólamot hallhattunk, finom hangszínbeli megoldásokat és tág dinamikát.
Haladjunk tovább... • 392017-04-28 12:05:08
Nem csak Opera, hanem van már Vivaldi is.
Karmesterekről, karmesterségről-"úgy általában" • 6222017-04-03 15:21:58
Egy interjúban Ferencsik meg maga mondja, hogy tanított, de rossz tanár volt.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 22542017-04-01 18:29:37
Nekem is tetszett.
A nap képe • 19132017-04-01 18:24:05
Jó ez a kép, pont illik a mai naphoz. :-)
A nap képe • 19122017-04-01 18:24:02
Jó ez a kép, pont illik a mai naphoz. :-)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 33412016-12-17 09:05:25
Én személy szerint magyar karmestert szeretnék. Ahhoz, hogy egy zenekarnak egyénisége legyen, szerintem sokat kell, hogy együtt dolgozzon a karmesterrel, ami ide-oda röpködő mégoly tehetséges külföldi karmesterrel és helyi kisegítőkkel szerintem nem lehetséges.

A listából én Eötvös Pétert kevésbé ismerem, de az eddig hallottak alapján talán megfelelő lenne (repertoár kialakításában biztosan), de sajnos már ő sem olyan fiatal. Vajda Gergelyt viszont nagyon jó választásnak tartanám azok alapján, amiket vele hallottam (többnyire kortárs darabok). Nekem még Héja Domonkos jutott eszembe, vele is hallottam már jó szimfonikus előadásokat, bár kevésbé jó operaelőadást is. De Vajda és Eötvös mindenképp az első helyen állna nálam.
Bartók Béla (1881-1945) • 1872016-12-12 12:36:51
:-D
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 33042016-12-12 12:34:41
Jó, hát lehet, hogy túl sarkosan fogalmaztam. Én nem is hibáztatom őket, nem vagyok a helyükben, hogy milyen állapotban kellett ezt előadni, talán nem is Krisztiánt kellett volna felkérni most erre. De sajnos attól még rossz volt.

A BÚS-sal kapcsolatban én kicsit pesszimista vagyok. A honlapjuk is megszűnt és az utóbbi években nagyon le is lassult (eleve az utolsó előtti lemez már nem is teljesen azzal a programmal jelent meg, ahogy eredetileg tervezték) és ha nincs egy ilyen ember, aki ennyire szívügyének tartja, mint Kocsis tartotta, akkor számomra kétséges, hogy mi lesz belőle. Te is írtad, hogy ebben Kocsist pótolni sokkal nehezebb lesz.

Én a Kocsis előtti ÁHZ-t csak felvételekről ismerem, de régóta az volt a sejtésem, fórumokat is olvasva, hogy Kocsis nagyon sokat javított a színvonalon, most ezt az írásod is megerősítette. A műsorpolitikán meg egyértelműen sokat javított, a Kenicsiró-féle szűk romantikus repertoárhoz képest pláne.

Mondjuk a barátoddal nem értek egyet, ne ítélkezzünk előre. Biztos más lesz, mint eddig és én se látok most senkit, aki Kocsist pótolni tudná, de majd meglátjuk, mit hoz a jövő.

"Mi, a közönség csak annyit tudunk megígérni, hogy odafigyelünk és kitartunk türelmesen. Mert nagyon-nagy szükségünk van egy jó Nemzeti Filharmonikus Zenekarra."
És ezzel teljes mértékben egyetértek! :-)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 33032016-12-12 12:34:38
Jó, hát lehet, hogy túl sarkosan fogalmaztam. Én nem is hibáztatom őket, nem vagyok a helyükben, hogy milyen állapotban kellett ezt előadni, talán nem is Krisztiánt kellett volna felkérni most erre. De sajnos attól még rossz volt.

A BÚS-sal kapcsolatban én kicsit pesszimista vagyok. A honlapjuk is megszűnt és az utóbbi években nagyon le is lassult (eleve az utolsó előtti lemez már nem is teljesen azzal a programmal jelent meg, ahogy eredetileg tervezték) és ha nincs egy ilyen ember, aki ennyire szívügyének tartja, mint Kocsis tartotta, akkor számomra kétséges, hogy mi lesz belőle. Te is írtad, hogy ebben Kocsist pótolni sokkal nehezebb lesz.

Én a Kocsis előtti ÁHZ-t csak felvételekről ismerem, de régóta az volt a sejtésem, fórumokat is olvasva, hogy Kocsis nagyon sokat javított a színvonalon, most ezt az írásod is megerősítette. A műsorpolitikán meg egyértelműen sokat javított, a Kenicsiró-féle szűk romantikus repertoárhoz képest pláne.

Mondjuk a barátoddal nem értek egyet, ne ítélkezzünk előre. Biztos más lesz, mint eddig és én se látok most senkit, aki Kocsist pótolni tudná, de majd meglátjuk, mit hoz a jövő.

"Mi, a közönség csak annyit tudunk megígérni, hogy odafigyelünk és kitartunk türelmesen. Mert nagyon-nagy szükségünk van egy jó Nemzeti Filharmonikus Zenekarra."
És ezzel teljes mértékben egyetértek! :-)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 32992016-12-11 12:44:01
Hát, mit mondjak...

Jól indult a tegnap esti emlékkoncert és az egy négyzetméterre eső karmesterek és zeneszerzők száma azt hiszem még sose volt ilyen nagy a MÜPÁban. Bár Kovács János előadásait én nem különösebben kedvelem, a két Requiem-tétel szép volt. Aztán Kocsis Krisztián jött a d-moll zongoraversenyben (bár a Requiem alatt is ott ült, tejesen fölöslegesen, mert csak feszengett). Sajnos azt kell mondjam, ilyen rossz előadást még nem hallottam egyik kedvenc zongoraversenyemből. Lehet, hogy nem volt szerencsés őt felkérni most erre. Rohant, kapkodott, a zenekar hol tudta követni, hol nem és a zenekari hangzás is messze volt attól, amit én elképzelek ehhez a darabhoz.
Aztán a Rachmaninov duóban Perényivel már jobb volt.
Az énekkari darabok nekem tetszettek, de az igazán remek a Cantata Profana volt. Bár Horváth István nem tudta igazán kiénekelni a nagyon magas fekvésű részeket, nem is vártam el. De Eötvös Péter koncepciója nagyon tetszett, egy kicsit tisztább énekkari szólammal és megfelelőbb tenorral el tudnám képzelni a BÚS következő lemezeként is akár.
A Négy zenekari darabból a Gyászinduló jó volt a végére, előre bemondták, hogy azt már ne tapsoljuk meg, úgyhogy Eötvös a végén a közönségnek is felájj-t vezényelt és pár másodperces elsötétített néma csönd volt és csak Kocsis fényképét világították meg a színpad fölött, aztán mindenki csöndben kiment. Az áhítatot csak a köhögős vénasszonyok törték meg, nem igaz, hogy még 10 másodpercet se bírnak ki csöndben!
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 21332016-12-03 15:55:35
Mivel én nem vagyok eredendően budapesti, kevésbé érint a Liget, habár a látványtervek nekem speciel nagyon tetszettek. Végre normális, modern épületek kerülnek a szocreál förmedvények helyére. Persze lehet rajta vitatkozni, hogy mit építsenek, végülis lehetne akár pláza is, de talán már abból is van épp elég.
A fakivágások esetén én inkább hiszek az Állatkert közleményének, mint a ligetvédőknek, ráadásul a megszünetett Vidámpark helyén is parkosított rész lesz. Tudom, kissé demagóg, de engem sokkal jobban elszomorít egyes vidéki falvak környékén létező illegális fakitermelés, ami sokkal nagyobb kárt okoz, de ez a belvárosi természetvédőknek úgy látszik nem éri el az ingerküszöbét.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 32962016-11-28 08:55:04
Ja, el is fogyott egykettőre az összes jegy, szerencsére én még kaptam rá egyet. Szerintem is egyeztettek Kovács Jánossal előtte, mert ez most jelent meg, az NFZ is pár napja tette fel a facebookjára, én is onnan szereztem róla tudomást. Én úgy vélem, az egyik darabot fogja Kovács János vezényelni, amit még úgy gondolt, hogy bírni fogja.
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? • 2712016-11-24 09:38:54
Nem feltétlenül a marketingjük jobb, hanem egyszerűen teljesen más célokra alkalmas a MÜPA nagy, 1700 férőhelyes terme meg a ZAK viszonylag kicsi, 800 valahány férőhelyes terme. Van más előnye is a MÜPÁnak ha egy világhíresség azt választja, így ugyanis valamivel nagyobb esély van a bejutásra, mint a ZAK-on.
A lényeg: nem egymás ellenére kellene ezeket használni, hanem egymás mellett - ahogy a BFZ is teszi.
Pantheon • 18182016-11-06 20:30:58
Nyugodjon Békében!
Óriási veszteség érte a magyar és az egész világ zenei életét.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 32782016-10-28 16:26:00
Két éve előadták Vashegyiék a Tituszt a MÜPÁban. Akkor úgy éreztem, ha valakinek meg kellene mutatnom, hogy miért nagyszerű Mozartnak ez az operája, azt az előadást választanám.

Így aztán nagyon vártam, hogy most ismét előadják a Zeneakadémián, bár jócskán megváltoztatott szereposztásban.

A biztos pont most is a Purcell kórus volt, mint már annyiszor. Bennük még nem csalódtam. Most sem, a többiekben viszont majdnem mindenkiben.
Az Orfeo zenekar hangzása összességében egész jó, viszont ezeket a rettenetes kürtösöket le kéne cserélni... öt ütemet nem tudnak gixer nélkül eljátszani. :-( És a vonóskarban is hallottam néha egész durva hibákat.
Az egész produkció most inkább tűnt lagymatagnak, mint izgalmasnak. Bernard Berchtold most jobbnak tűnt, mint az Idomeneóban, de mégis inkább szürke mellékszereplő volt, mint címszereplő. Nekem úgy tűnt, az éneklése egysíkú, bár szép, de teljesen hidegen hagyja az embert. Szutrély Katalin viszont kifejezetten rossz volt. Darabosan énekelt, a magasai durvának és élesnek hangzottak, inkább csak úgy tolta őket kifelé. Egyetlen pozitívum, hogy a hangerővel nem volt problémája.

Kovács Ágnes egy fokkal jobb (és szebb is :-) volt, de róla is inkább a színpadi jégcsap jutott eszembe. Pedig néha próbálta átélni a szerepet (mondjuk kétségtelen, nadrágszerep), de a hangjában ez egyáltalán nem tükröződött.

Najbauer Lóránt produkciója nekem a februári Cosíban is tetszett, itt is meg voltam vele elégedve.

Heiter Melinda szintén tetszett, neki kifejezetten szép hangja volt, élvezet volt hallgatni.

Theodora Raftis-ról viszont nem tudok elfogulatlanul nyilatkozni, mert a februári Cosí után és most is beleszerettem. A lénye, az átélése, a mosolya rabul ejt. A hangja pedig olyan különlegesen szép, hogy azt éreztem, ha beteg lennék, ez az éneklés meggyógyítana. Egyetlen negatívuma, hogy az ereje a többiekéhez képest nem annyira nagy, de a második felvonásbeli rövid áriája miatt volt érdemes elmenni. Számomra csodaszép volt.
A nap képe • 18562016-10-24 16:52:32
"Gubajdulina mindenképpen az egyik legnagyobb élő zeneszerző. "

Szerintem is. :-)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 32772016-10-24 16:51:51
Igen, nagyrészt én is egyetértek ezzel.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 32722016-10-05 15:36:35
"Hát nem kell mindent szeretni... :-)"
Még az a szerencse, képzeld ha mindent szeretni kéne, mennyi időbe meg pénzbe kerülne! :-)

Karajan Csajkovszkij sorozata nekem is megvan, de én ritkán hallgatok Csajkovszkijt, akkor is inkább Mengelberggel. (Viszont ha valakinek demonstrálni kell karmesterek közötti különbséget, a lehető legjobb példa a Negyedik második tétele. Mengelberg meg Karajan ég és föld. :-)

"Alapvetően az a meglátássom (már írtam itt pár éve), hogy egy bizonyos szint felett minden komolyzene érvényes, minőségi mondanivalóval bíró alkotás,"
Hát igen, egy bizonyos szint felett, csak a szint nagyon homályos. És ahogy tapasztalom, emberenként változik.

"Amit érdemes keresni, hogy ne maradjon ki az élmény, amit a mű jelent :-)"
Á, nem kell itt keresni, ha szükségem van rá, akkor majd beköszönt. :-) Ez egyébként már egy másik fórumon is felmerült, de nekem ezzel az a problémám, hogy a zenehallgatásra fordítható idő (és pénz) nem végtelen. Sőt nagyon is szűkös. És ebben a szűkös időben inkább afelé haladok, ami felé vonzalmat érzek, minthogy olyanokkal kísérletezzek, keresgessek, ami már "ránézésre" nem izgat. Nagyon sok szerző és mű volt úgy, hogy nem foglalkoztatott, aztán egyszercsak valahogy eszembe jutott vagy véletlenül futólag olvastam róla, esetleg véletlenül láttam vagy hallottam valamit és azután megjött az érdeklődés magától. De nem úgy, hogy szándékosan kerestem volna. Persze vannak jó kedvcsináló olvasmányok is, hogy mást ne mondjak, például Harold Schoenberg zeneszerzős könyve. :-)

"A másik meglátásom, hogy egy bizonyos szint felett az interpretációk is mind érvényesek, de elképzelhető, hogy valamelyik közelebb áll hozzánk."
Egyetértek.

"Szóval a megértés szempontjából fontos az interpretáció is."
Még inkább egyetértek. :-)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 32682016-10-04 21:43:06
Bár a Saint-Saens harmadik nem hoz lázba, de Karajant kimondottan nem szeretem. Persze lehet, hogy a kettő együtt pont jó. De most beszippantott Bach... egy pár hete már. Éreztem, hogy egyszer eljön az ő ideje. Hát megérkezett, legalábbis ami a csembalóműveit illeti.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 23392016-10-04 00:22:31
Persze, hogy van, szeretnék a gyárak meglovagolni a divathullámot. Ráadásul miután a CD formátum visszazuhant, az LP pedig növekszik (persze nem összehasonlítható még most sem a nagyságrend), egy dinamikusan növekvő piacon lehet nyereséget realizálni (ha meg még megvannak a régi présgépek, akkor nagy befektetés se kell. Sajnos Magyarországon rég felszámolták a lemezgyárat...). (Egyébiránt az LP fennmaradásában és jelenlegi divatjában az elektronikus zene szubkultúrájának nagy szerepe van.)

"Árban 2-3-szoros áron ,mint a cd."
Miután mindkettőre ugyanaz a digitális anyag kerül, te magad láthatod, hogy jóval nagyobb haszonnal lehet eladni ugyanazt a felvételt.

"Nem ismétlem önmagam,de nekem az lp hangzása sokkal kellemesebb mint a cd-é"
Nem akarok rosszmájú lenni, de ha 2-3 szoros árat ad valaki érte, akkor már csak azért is jobbnak fogja hallani. Lásd az épp ebben a témában felhozott érvet: aki drága pénzen vett Nyetrebkóra jegyet, annak muszáj lesz, hogy élvezze is.

Na de a lényeg: éntőlem aztán mindenki azt hallgat, amit szeretne, csak annyit akarok mondani, hogy az LP nem valami csodaszer, amitől minden szebb és jobb lesz. Adott esetben szólhat jobban, más esetben meg sokkal rosszabbul, mint egy digitális forrás. Aztán egyéni kérdés, hogy kinek melyik jön be.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 23372016-10-03 21:14:28
Sejtem, hogy mire gondolt a fogorvos, ez egy közkeletű régi érv az LP-rajongók táborában. Akik elolvassák a prospektusokat a digitális technikáról, majd azt hiszik, hogy akkor ők most négyszögletű diszkrét jeleket hallanak a hangszóróból. Én is elhittem az LP-sek érveit és éveken keresztül akartam megszeretni az LP-t, de nem sikerült. Speciel nekem hamarább kezd el fájni a fenekem az egy helyben üléstől, minthogy elfáradnék a zenehallgatásban.
De ha a fogorvos az adott rendszerén adott körülmények között jobban szereti az LP-t, hát tőlem aztán hallgassa boldogan. A CD-nek is akárcsak az LP-nek van épp elég baja, csak épp mások.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 23352016-10-03 16:25:46
"Így változik a lemezvilág körforgása."
:-D

Bár ez a hifi témába tartozik inkább, de legtöbbször az LP-t is ugyanabból a felvételből gyártják, mint a CD-t, vagyis ugyanolyan digitális alapanyagból. Ettől még persze szólhat máshogy, hiszen ezer tényezőtől függ a végeredmény. Aztán kinek ez, kinek az jön be. (A hangulata meg nyilván más, bár annak a hangzáshoz semmi köze.)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 32642016-10-03 14:41:57
Én voltam. A nyitány nem volt rossz. A Saint-Saenssel kapcsolatban az volt a füzetbe írva, hogy a mester ebbe mindent beleírt és azt mondta, hogy több ilyet nem tud írni, hát én úgy voltam vele, hogy még az a szerencse, hogy nem fárasztotta több ilyennel a közönséget. Szóval az interpretáció nem volt rossz, de a mű nem a szívem csücske, az orogona jól szólt.
A Csajkovszkij Ötödik jól sikerült, szépen árnyalt dinamikai megoldásokkal és szólisztikus részletekkel, megvolt benne a megfelelő hisztérikusság, ami Csajkovszkijnál nem árt. Ráadásként meg a Tell Vilmos nyitányának végét kaptuk...
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 22682016-09-30 13:55:01
"Mint itt mindenki tudja (és Oszkárral ellentétben mondja is), a közönség többnyire tombol"
Hát tény, hogy élő tapasztalatszerzésemben opera nagyon kevés van (az is a müpában), áriaest meg még kevesebb, de nagyon sok szimfonikus és kamarakoncert tapasztalatom szerint a közönség meglehetősen ritkán szokott tombolni, standing ovation pedig a tegnapin kívül csak egyszer volt, Az istenek alkonya végén Theorinnak, de ő meg is érdemelte. (Bravózni én is szeretek, de csak ha úgy érzem, hogy az előadás megérdemelte.)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 22562016-09-30 09:22:02
Szerintem annyira nem volt rossz a férje sem (legalább hangerő is jött belőle), de ez a verista korszak, meg olasz dalok amiket énekeltek, nekem teljesen ismeretlen, így nem nagyon tudom mihez hasonlítani. Bár a program szerintem is gyenge volt, de hát ez van, ezzel kellett kibékülni. Igaz, én azt hittem, cukorbeteg leszek a végére, mert ez az "anyácskám ha meghalok vidd hírét a halálomnak" meg "annyira szeretlek szerelmem, hogy amerre lépsz, virágok nyílnak a lépted nyomán" szöveg nekem túl tömény.

De jó volt a hangulat, a közönség tombolt, Nyetrebko élő színpadi jelenség, ráadásul arra is figyeltek, hogy az orgonaülésen ülők se mindig csak a hátukat lássák. Örültem, hogy elmentem, ráadásul volt hivatalos dedikálás is, ami szintén szuper.

Bár meg kell mondjam, nekem Sunhae Im két héttel ezelőtti koncertje a Zeneakadémia kistermében nagyobb élmény volt kevesebb, mint tizedannyi pénzért. Vagy például a Wagner-napokon Iréne Theorin, na az maga a csoda. De hát az teljesen más. Remélem egyszer Nyetrebko is rendes operaszereppel fog jönni.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 22052016-09-09 21:26:50
Szerintem sokan vagyunk így. :-)
Pantheon • 17892016-09-09 12:51:48
Én nem ismertem korábban, de idén a Walkürben láttam-hallottam, ott kiválóan énekelt. Nyugodjék békében!
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 5322016-09-05 17:33:51
Harminc éve is volt silány minőségű LP kiadás meg most is van szép könyvecskés CD.
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 5312016-09-05 17:26:52
A 2010-es Carmennek sokkal jobb a dekoltázsa.
W.A.Mozart • 15412016-09-05 17:24:59
A kórus remek volt, mint mindig, Vashegyi tűrhető volt, a női főszereplők jók, Cser Krisztián óriási hang, Vargas nagy csalódás, ez nem neki való szólam, inkább valami romantikusat énekeljen, Berchtold meg még nagyobb csalódás, róla inkább nem is írok semmit.
Kurtág György Szeretete • 512016-02-21 09:23:31
Az indexnek ennyi az érdekes az eseményből...
Kurtág György Szeretete • 482016-02-19 12:36:54
Kurtág művészete biztos nagyon jó, de azon kevés kortárs szerző közé tartozik, akinek a zenéje számomra teljesen idegen és eddig még egy picit se tudtam megszeretni. :-( Azért elmegyek majd a müpás ünneplésre.
Milyen zenét hallgatsz most? • 246482016-02-14 12:12:06
Robert Schumann: F-dúr Konzertstück 4 kürtre és zenekarra op. 86
Orchestre Révolutionnaire et Romantique/John Eliot Gardiner
Archiv CD
Újabb nagy felfedezés!

Arnold Schönberg: Öt zenekari darab (1909-es változat) op. 16
Birminghami Szimfonikus Zenekar/Sir Simon Rattle
EMI CD
A híres harmadik tételnél szerintem még "színesebb" a második. :-)
Milyen zenét hallgatsz most? • 246472016-02-13 20:26:03
Arnold Schönberg: Gurrelieder
Tanglewood Fesztivál Kórus
James McCracken, Jessye Norman, Tatjana Trojanosz, David Arnold, Kim Scown, Werner Klemperer
Bostoni Szimfonikus Zenekar/Seiji Ozawa
Philips CD-k
Ez az egyik legjobb Gurrelieder, még úgy is, hogy a hangzás kissé fakó.
Milyen zenét hallgatsz most? • 246452016-02-13 16:33:34
Robert Schumann: Requiem für Mignon op. 98b
Robert Schumann: Nachtlied op. 108
Robert Schumann: Das Paradies und die Peri op. 50
Hanover Boy's Choir, The Monteverdi Choir
Dazeley William, Barbara Bonney, Alexandra Coku, Bernarda Fink, Christoph Prégardien, Neill Archer, Gerald Finley, Cornelius Hauptmann
Orchestre Révolutionnaire et Romantique/John Eliot Gardiner
Archiv CD-k
Mindhárom nagy meglepetés és nagy felfedezés volt! Azt hiszem, sokszor fogom még meghallgatni ezeket, remekművekre bukkantam.
Mozartról magasabban • 6862016-02-12 21:40:31
Jó is annak, aki tud németül is... legalább megtudhat valamit Mozartról. Magasabban. :-)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 31072016-02-08 10:00:14
Kösz! Ezt ugyan nem áll módomban meghallgatni, viszont már szétnéztem Argerich lemezei között, a következő havi lemezvásárlásomban alighanem lesz belőlük. :-)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 19912016-02-01 21:45:52
Mi lesz most a komolyzene jövőjével Magyarországon? Ahol (meglepetten olvasom) immár playbackről szól a talpalávaló a hangversenyeken is! :-o
Nem is tudtam, hogy az index immár a Blikkből veszi az információkat. Habár végülis a színvonal ugyanaz.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 31032016-02-01 09:23:31
Én meg ott ültem. Akkor a bravózásomat is hallottad, lehet. :-)
Állati jó ez az új üstdob. :-)
És végre Kocsis volt az első karmester aznnap, aki nem akart leugrani a pultról... (Kovács Jánost nem lehetett látni, eltakarta a zongora.)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 30972016-01-27 09:10:43
Igen, azokra én is pályáztam, nagy kár, hogy nem jött el. Nekem annyi szerencsém volt, hogy a jegyet még nem vettem meg, mire lemonodta.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 30942016-01-26 15:50:19
Hát én azért remélem, jön még Budapestre. Most nem készültem lemezzel, de ha jön még, akkor megpróbálok vele dedikáltatni is. Nem gondoltam, hogy ennyire tetszeni fog.

Amúgy vicces volt, mert tételek között mérgesen ránézett a renitens köhögőkre is. :-) (Volt belőlük sajnos jócskán most.)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 30912016-01-26 09:44:04
A másik érdekes koncert tegnap este Martha Argerich fellépése volt a Kremerata Balticával. Gondolkodtam, hogy vegyek-e jegyet, de nem bántam meg. A program is érdekes volt: Mendelssohn 7. vonósszimfónia, Alexander Raskatov: The Season's Digest (Csajkovszkij: Évszakok c. műve alapján), Weinberg: Sinfonietta No. 2, op. 74, Beethoven: 2. zongoraverseny.
A vonósszimfónia kicsit laposan indult, de az utolsó két tétel jobban tetszett. Raskatov műve jó volt, viccesen dolgozta fel a Csajkovszkij darabot, de ez is egy olyan mű, amit a sok "geg" miatt élőben lehet igazán élvezni. Weinberget eddig én nem ismertem, a műsorismertető a nagy orosz zeneszerzők (Sosztakovics) mellé tette, hát ez a darab valóban megérdemelte a figyelmet. Súlyos, invenciózus, hatásos zene. A zeneker megdöbbentően pontos, árnyalatgazdag és szép, telt hangzású (karmester nem volt, az elsőhegedűs irányított). Nem nagyon foglalkoztam velük eddig, pedig ez egy világszínvonalú vonószenekar! És végül jött Argerich, akit én eddig nem igazán ismertem, van vele ugyan két soha nem hallgatott lemezem, de ennyi. És a nagy meglepetés! Ez a nő egy varázsló! Fészkelődve, zavartan várja a szólam belépését, aztán olyan dolgot művel, hogy leesik az állam. Olyan hangzásokat, dinamikai árnyalatokat hozott ki a zongorából, hogy döbbenet, és mindezt hihetetlenül magabiztos technikai tökéletességgel. Minden egyes hang jelentős, minden egyes frázisnak története van és úgy érzem, a kisujjában van az egész hangszer. Eddig két művésszel volt az, hogy már amikor bejöttek, nagy ünnneplés fogadta őket (a másik Iréne Theorin), de már tudom miért. Hatalmas élmény volt ott lenni, remélem jön még máskor is. Megérdemelte a közönség tombolását!
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 30902016-01-26 09:30:15
Két érdekes koncert is volt a közelmúltban, bár az egyik a Zeneakadémián, a másik a MÜPÁban, de közös, hogy mindkettőn híres zongoraművésznő lépett fel. (És hogy mindkettőn ott voltam :-)
Maria Pires egy Mozart esten adta elő az utolsó zongoraversenyt a Deutsche Kammerphilharmonie Bremen és Trevor Pinnock közreműködésével. Hát nem voltam tőle elájulva. A zenekar szépen szólt (egyébként a modern kürtök mellé a karmester natúrtrombitákat párosított...), de egészében véve az előadást felületesnek és nem túl érdekesnek találtam. (A Titusz kegyelme nyitányt is). Lehet, hogy Pires jobbat is tudott volna produkálni, de a karmester össze-vissza hadonászó mozdulatai nyomán a zenekar átsiklott a szép részletek fölött, nem volt benne semmi képzelet. Nem volt rossz, de az én (Mozart esetén tagadhatatlanul nagyon magas) elvárásaimat nem teljesítette. A hangzásegyensúly egyébként a modern zongora ellenére egész jó volt. Még az én fortepianóhoz szokott fülemnek is tetszett.
A Jupiter szimfónia aztán megfordította a terendet. Itt is hiányzott a több képzelet, de annyira lelkes, lendületes előadás volt, hogy elfeledtem a kételyeimet. Az utolsó tétel egészen fergetegesre sikerült, hatalmas élmény volt, közel volt az etalon felvételemhez (Minkowski), viszont a hiányosságokat pótolta az élő előadás hangzása és varázsa. Ezt sosem fogom elfelejteni, ilyen erővel és élettel kell Mozartot előadni!
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 5232016-01-18 09:09:58
Én azért evolúciónak nem nevezném, mert általában nem az győz, amelyik a jobb, hanem amelyik mögött nagyobb pénz áll.
A háború viszont jó szó. :-)
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 5202016-01-16 13:22:04
Én aztán nem vagyok semmi jónak az elrontója, virágozzon minden virág. :-)
Az LP-ből én köszönöm, nem kérek.

Csak annyi jobbnál jobb formátum van már, hogy Dunát lehetne rekeszteni velük, ezért én szkeptikus vagyok, hogy kell-e egy újabb kodek, hogy lesz-e elegendő iparági támogatás, elegendő műsor, van-e értelme ilyen felbontást nagy tömegben a silány minőségű eszközökre terjeszteni (persze ezek kihasználhatják a normál felbontást is belőle, ha nem kérik a többit).
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 5172016-01-13 09:24:08
Tehát egy újabb formátum...
Nekem még elmélyült zenehallgatáshoz is tökéletesen elegendő a CD, abban pedig kételkedem, hogy a fülhallgatós iphone-os hallgatáshoz kellene "stúdióminőség". Eseteleg azon szűk réteg számára jelenthet érdekességet, akik a számok bűvöletében élnek.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 58322016-01-11 10:22:06
No majd legközelebb akkor utánanézek ennek én is. Van otthon egy ilyenem. Nem is tudom, mit hallgattam erről meg eddig.
Milyen zenét hallgatsz most? • 246222016-01-09 20:52:48
[b]Jean Sibelius: 4. (a-moll) szimfónia op. 63
Jean Sibelius: 5. (Esz-dúr) szimfónia op. 82[/b]
London Symphony Orchestra/Sir Colin Davis (élő, 2008; 2003)
LSO Live CD-k
Baromi jók ezek a szimfóniák is!
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 58282016-01-08 15:15:10
Tényleg!
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 58262016-01-08 09:12:44
"A komolyzenében az előadók a celebek és nem az alkotók."
Igaz, hogy régebben azért árnyaltabb volt a kép (most Haydn vagy Rossini jut eszembe), de azért akkoriban is nagy híre volt egy-egy előadónak. Bár akkoriban a kettő sokkal kevésbé vált el, mint ma.

Én azt, amit tőle, vele hallottam eddig, nem igazán jött be, de a Webern-összes létrehozása, a Berg-operák előadása nálam is nagyon magas polcon vannak.
Milyen zenét hallgatsz most? • 246152016-01-01 17:40:34
Antonín Dvorák: 13. (G-dúr) vonósnégyes op. 106
Panocha Quartet
Supraphon CD
Na ez már valami! És már csak egy hiányzik a sorozatból.

Arvo Pärt: Te Deum
Észt Filharmonikus Kamarakórus
Tallini Kamarazenekar/Tonu Kaljuste
ECM NEW CD
Milyen zenét hallgatsz most? • 246142016-01-01 17:38:04
Egyik első komolyzene-CD-m volt :-) Még mindig örömmel hallgatom, ha hallgatom.
Milyen zenét hallgatsz most? • 246102015-12-28 15:30:19
Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni
Johannes Weisser, Lorenzo Regazzo, Alexandrina Pendatchanska, Olga Pasichnyk, Kenneth Tarver, Sunhae Im, Nikolay Borchev, Alessandro Guerzoni
RIAS Kammerchor
Freiburger Barockorchester/René Jacobs
Harmonia Mundi CD-k
Számomra ez az etalon Don Giovanni!
Kedvenc művek • 1322015-12-26 20:52:26
Hát a crossover tényleg szörnyű tud lenni, de a kortárs szerintem jó, ráadásul nincs is olyan stílus, hogy "kortárs", minden szerző egyedi módon komponál. :-)

Szerintem az ember kedvencei mindig változnak, legalábbis én nem mernék ilyesmit mondani (zeneszerző kivételével). Mindig felfedezek valami újat, ami nagyon érdekes, aztán egy idő múlva megint továbbmegyek másfelé. :-) (Persze van, akihez mindig visszatérek. :-)
Milyen zenét hallgatsz most? • 246082015-12-26 20:44:24
Antonín Dvorák: 9. (d-moll) vonósnégyes op. 34
Panocha Quartet
Supraphon CD
Na ez az első eddig, ami igazán megfogott! (Bár a 6. meg a 8. is hallgatható volt, a többi nekem eddig felejthető.)

Krzysztof Penderecki: 2. "Karácsonyi" szimfónia
Lengyel Nemzeti Rádiózenekar/Antoni Wit
Naxos CD
Arvo Pärt: Magnificat
Észt Filharmonikus Kamarakórus/Tönu Kaljuste
ECM NEW CD
Milyen zenét hallgatsz most? • 246072015-12-26 20:39:06
Egyszer a Harnoncourt-osat meghallgattam, de nem sok híja volt, hogy bele ne aludjak...
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek • 4502015-11-18 18:27:50
Búbánat jóvoltából letölthetővé vált Massenet Manon című operájának szövegkönyve innen.
Milyen zenét hallgatsz most? • 245122015-11-02 09:18:14
Meghallgattam a Zongoraversenyt is még tegnap, csak nem írtam be. Az első tételben ahogy variálja azt a ritmust, az fenomenális :-)
Milyen zenét hallgatsz most? • 245082015-11-01 18:08:21
Mivel holnap már nem tudom meghallgatni, ezért ma:
Ligeti György: Requiem
Barbara Hannigan, Susan Parry
WDR Rundfunkchor Köln, SWR Vokalensemble Stuttgart, WDR Sinfonieorchester Köln/Eötvös Péter
BMC CD
Ez megszületése óta semmit sem vesztett hatásából.
Milyen zenét hallgatsz most? • 244912015-10-25 12:07:08
Dimitrij Szosztakovics: 11. (g-moll) "Az 1905-ös év" szimfónia op. 103
National Symphony Orchestra/Msztyiszlav Rosztropovics
Warner CD
Ha igaz, akkor ezt Sosztakovics kifejezetten az 56-os forradalom emlékére írta, habár ezt nyíltan nyilván nem lehetett megmondani, ezért az alcím. Mindenesetre a Testamentum-ban ezt mondja, minden forradalom emlékére szól.

Magnus Lindberg: Tendenza
Avanti! Kamarazenekar/Sakari Oramo
Ondine CD
Milyen zenét hallgatsz most? • 244882015-10-24 21:43:46
Ludwig van Beethoven: Egmont nyitány
Anima Eterna/Jos van Immerseel
Zig Zag CD
Kodály Zoltán: Psalmus Hungaricus
Simándy József
Budapesti Kórus, Magyar Rádió és Televízió Gyermekkara
Magyar Állami Hangversenyzenekar/Doráti Antal
Hungaroton CD
Milyen zenét hallgatsz most? • 244822015-10-22 15:00:36
Ludwig van Beethoven: 3. (c-moll) zongoraverseny
Maria Joao Pires
Svéd Rádió Szimfonikus Zenekara/Daniel Harding
ONYX CD
Nagyon jó, átgondolt, szép felvétel. Igaz ugyan, hogy nem historikus zenekar és nem fortepiano, így aztán hangzás szempontjából nekem nem az igazi, de egész jó. Nekem azért Gardiner és Levin marad továbbra is az etalon (függetlenül attól, hogy Pires egyértelműen jobb előadó).

Manuel de Falla: El sombrero de tres picos
Teresa Berganza
L'Orchestre de la Suisse Romande/Ernest Ansermet
DECCA "Legends" CD
Hát ennél jobb előadást azt hiszem, ebből nem lehet produkálni. Frenetikus, izzó felvétel, remek DECCA-hangzás.
Milyen zenét hallgatsz most? • 244642015-10-11 18:32:47
Szergej Prokofjev: Péter és a farkas
Patrick Stewart
Orchestre de L'opéra de Lyon/Kent Nagano
Warner CD
Milyen zenét hallgatsz most? • 244602015-10-11 11:56:14
Bartók Béla: Két román tánc op. 8a; Négy siratóének op. 9a
Kocsis Zoltán
Hungaroton BÚS CD
Igor Sztravinszkij: Capriccio
Mark Wait
Orchestra of St. Luke's/Robert Craft
NAXOS CD
Szergej Prokofjev: 5. szimfónia op. 100
L'Orchestre de la Suisse Romande/Ernest Ansermet
DECCA "Legends" CD
Állat, ahogy Prokofjevnek a negyedik tétel végén elgurul a gyógyszere. :-)
Milyen zenét hallgatsz most? • 244542015-10-10 21:48:41
Szergej Prokofjev: 7. szimfónia, op. 131.
Orchestre National de France/Msztyiszlav Rosztropovics
Warner CD
Milyen zenét hallgatsz most? • 244522015-10-10 15:58:07
Feltéve, hogy olyanokat, mint Jézus vagy Buddha nem számítjuk. :-)
Milyen zenét hallgatsz most? • 244482015-10-10 12:25:37
Igor Sztravinszkij: Szimfónia három tételben
City of Birmingham Symphony Orchestra/Simon Rattle
EMI CD
Egyik kedvenc XX. századi szimfóniám. :-)
Kortárs zene • 482015-10-08 09:13:13
Én ott voltam, nagyon érdekes volt. Valószínűleg írok róla részletesebben is, röviden csak annyit, hogy a zsűri úgy gondolta, nem olyan erős a csapat, hogy első díjat adjanak. A másodikat viszont megosztva kapta az in Spiral és a Quintet. Az in Spiral nekem tetszett, én is hasonló helyezésre tippeltem. A Quintetből nem sokat értettem, elsőre nem is igazán fogott meg, bár a zenekari elrendezés ötletes volt. Technikailag biztos nagyon profi, szinte az összes különdíjat is megkapta. Harmadik lett a Zöldfény-udvarú éj. Ez is tetszett, ha már Bartók volt idén az inspiráló zeneszerő, hát ez erősen a Mandarin városi forgatagára emlékeztetett. A Werkmusik nem kapott díjat, nem is gondoltam, hogy fog attól eltekintve, hogy szerintem mindenki ezen szórakozott legjobban. De hát a "geg" azért kevésbé időtálló.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 30092015-10-06 14:50:50
Valahogy túléljük. :-)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 29712015-09-27 23:50:35
És persze ott volt még egy remek Sztravinszkij vonós concertó meg egy szuper Schönberg-zongoraverseny is!
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 29702015-09-27 23:49:10
Hát nem tudom... én nem vagyok ennyire vájtfülű az operaénekesek terén, de Bretz Gábor produkciója szerintem egész jó volt. Persze nem volt akkora volumen, de legalább lehetett érteni a szöveget, amit pont Widermannról nem lehet elmondani. És engem rendkívül zavart, hogy Widermann a pianón meg a fortén kívül más dinamikát nem ismert. Egyáltalán nem tűnt úgy, hogy megette volna reggelire, sőt.
Mindazonáltal egyikőjükről sem volt az a benyomásom, hogy vele kéne rögzíteni ezt a Kékszakállút. De hogy rögzíteni kell, az biztos, mert egyébként nekem a zenekar és Kocsis produkciója rendkívül nagy élmény volt.
Milyen zenét hallgatsz most? • 243972015-09-22 22:53:53
:-)
Milyen zenét hallgatsz most? • 243952015-09-20 22:26:43
Ja, a Halál és a lányka megvan, de az már az új felállás. Az is nagyon jó a Rosamnude-al egyetemben.
Milyen zenét hallgatsz most? • 243942015-09-20 22:25:53
Aha, sőt magyar gyártmányú még a CD is. Sajnos nem volt időm, hogy a többit is meghallgassam, csak néhány részletet tudtam összehasonlítani de maradt a véleményem. A K465-ből maradnak Ébenék, de már a K421 esetén picit rezeg a léc, sajnos ők az első és utolsó tételt picit lassabbra, melankólikusabbra veszik a kelleténél (ha jól emlékszem). De egyébként Takácsék az ABQ mellett vannak, sőt.
Az ABQ marad a referencia, de már alig várom, hogy két hét múlva még jobban belemélyedjek Takácsék előadásaiba.
Milyen zenét hallgatsz most? • 243912015-09-20 14:43:31
Wolfgang Amadeus Mozart: G-dúr "Tavasz" vonósnégyes K387
Alban Berg Quartet
Teldec CD
Wolfgang Amadeus Mozart: B-dúr "Vadászat" vonósnégyes K458
Wolfgang Amadeus Mozart: Esz-dúr vonósnégyes K428
Takács Vonósnégyes
Hungaroton CD
Na, sokat kerestem egy olyan felvételt, ami jobb, mint az ABQ és kiderült, hogy itt volt a polcomon. :-)
Egy lemezbolt felszámolásakor vettem évekkel ezelőtt olcsón ezt a Hungaroton albumot, de akkor nem érdekelt még Mozart, belehallgattam, aztán elfeledtem. Úgy emlékeztem, hogy nem tetszett. Az ABQ albuma kiváló, úgyhogy hiába kerestem, nem nagyon találtam olyat, ami jobb lenne. (Teljes vonósnégyes-album esetén, mert persze az Ebene lemeze minden tekintetben felülmúlja őket, de azon csak két vonósnégyes van.)
Most mégis a kezem ügyébe akadt és a K387 után belehallgattam az ő előadásukba és meglepődtem: élettelibb, élénkebb és mégis mélyebb előadások! Ugyanezt tapasztaltam a K458 és K428 estén is. Jó az ABQ is, de Takácsék még jobbak! Amiben elmaradnak tőlük, az picit a precizitás és a profizmus, de ez csak kissé észrevehető. A hangminőség ugyanolyan jó, sőt talán még jobb. Amiben kissé eltérnek az én ízlésemtől: jobban szeretem a vibrátómentesebb, historikus hangzást, de az előadás olyan jó, hogy mégis elfogadom. Nem minden tekintetben az ABQ-t feledtető felvételek (különösen hogy a Hoffmeister és a Porosz négyesek nincsenek benne), de melléjük helyezem őket. A Dissonanzenből persze marad az Ebene a csúcs.
Milyen zenét hallgatsz most? • 243892015-09-19 21:50:23
Azt szeretek! :-)
Milyen zenét hallgatsz most? • 243872015-09-19 16:40:48
Robert Schumann: 4. szimfónia
Münchner Philharmoniker/Sergiu Celibidache
EMI CD
Jó ez, de mégiscsak egy kísérlet arra, hogy hogyan csináljunk Brucknert Schumannból.

Giya Kancheli: Lament
Gidon Kremer, Deubner Maacha
Tbilisi Symphony Orchestra/Kakhidze Jansug
ECM CD
Szép ez, csak nekem kissé hosszúnak tűnt.
Milyen zenét hallgatsz most? • 243862015-09-19 13:19:24
Ejnye macskás, a 3.-ban nincs is harang!
Milyen zenét hallgatsz most? • 243562015-09-06 11:42:25
Richard Wagner: Götterdämmerung
Kirsten Flagstad, Max Lorenz, Ludwig Weber, Alois Pernerstorfer, Josef Herrmann, Hilde Konetzni, Elisabeth Höngen, Magda Gabory, Margherita Kenney, Sieglinde Wagner, Margret Weth-Falke, Margherita Kenney, Hilde Konetzni
Orchestra e Coro del Teatro alla Scala di Milano/Wilhelm Furtwängler (élő, 1950)
SWF CD-k
Milyen zenét hallgatsz most? • 243552015-09-05 18:39:28
Richard Wagner: Siegfried rajnai útja (Az istenek alkonyából)
Bécsi Filharmonikus Zenekar/Solti György
Richard Wagner: Siegfried rajnai útja (Az istenek alkonyából)
Orchestra del Teatro alla Scala di Milano/Wilhelm Furtwängler (élő, 1950)
Richard Wagner: Hajnal és Siegfried rajnai útja
Chicago Symphony Orchestra/Reiner Frigyes (1959)
Richard Wagner: Siegfried rajnai útja
London Symphony Orchestra/Albert Coates (1926)

Bár a négy felvétel három némileg eltérő változat, azért nagyrészt azonos zenéről van szó. A Bécsiek hangzása fantasztikus, Solti mérsékelt tempókat vesz, de szépen fel van építve és hatásos előadás. Reiner aprólékosan polírozott de kissé vastag hangú felvételt készített és mint nála számomra oly sokszor: a precizitás mögött valami hiányzik. Coates 1926-os felvétele egész jól szól, ő nagyon feszes és izzó előadást vezényelt, nem rossz. Furtwängler felvétele a legzajosabb, a zenekar itt a leggyengébb és mégis... valami olyan egyértelműség és epikus áradás van az előadásban, ami a többiből mindből hiányzik.
Milyen zenét hallgatsz most? • 243532015-09-05 12:02:34
Richard Wagner: Siegfried
Set Svanholm, Peter Markwort, Kirsten Flagstad, Josef Herrmann, Alois Pernerstorfer, Ludwig Weber, Elisabeth Höngen, Julia Moor
Orchestra del Teatro alla Scala di Milano/Wilhelm Furtwängler (élő, 1950)
SWF CD-k
Az első felvonás tetszett legjobban. Sajnos itt is van egy nagyobb húzás a Siegfried-Vándor jelenetben a harmadik felvonásban. Remek előadás egyébiránt ez is. Set Svanholm nekem tetszett, de sajnos a harmadik felvonásra kissé kifáradt. Flagstad persze óriási itt is. Nem értem, hogy Wotant miért kellett lecserélni, Ferdinand Frantz jobb volt, mint Josef Herrmann. A többiek viszont mind jók voltak.
Milyen zenét hallgatsz most? • 243502015-09-03 20:47:36
Richard Wagner: Die Walküre
Günther Treptow, Hilde Konetzni, Ferdinand Frantz, Kirsten Flagstad, Ludwig Weber, Elisabeth Höngen, Walburga Wegner, Marie Cerhal, Dagmar Schmedes, Polly Batic, Ilona Steingruber, Margherita Kenney, Sieglinde Wagner, Margret Weth-Falke
Orchestra del Teatro alla Scala di Milano/Wilhelm Furtwängler (élő, 1950)
SWF CD-k

Tegnap a Rajna kincsét hallgattam, ma ezt. Legendás felvétel legendásan gyatra hangminőségben. Én sok rosszat hallottam már róla, sokan egyenesen hallgathatatlannak tartják, de az SWF azt állítja, hogy sikerült egy minden korábbinál jobb átírást készítenie. Kíváncsi voltam, ez mennyire igaz. Bár a youtube-on fent lévő feltöltést is egész elfogadhatónak tartottam (igaz, fejhallgatóról). De az igazi próba itthon van a zenehallgató szobában. Hát ez a youtube-os verziónál minden tekintetben jobb. Az SWF mérnökei csodát tettek.

Bár van néha egy-két dropout és persze egy csomó köhögés, de nem zavaró. A zenekar-énekes arány többnyire ideális, persze változik, amikor mozognak a színpadon, de én így szeretem (amúgy meg Wagner is több helyen előírja, hogy a háttérből hallatszodnak). Az énekesek hangja nem bántó egyáltalán, hanem kellemes (egy-két kivétel van csak, ahol kicsit fárasztó). És most először tényleg igazi színészi játékot hallok az éneklésből. A zenekar hangzása persze nem a Bécsi Filharmonikusok, de azért elfogadható. A koncepció egész más, mint a Soltié, bár néhány szép pillanat hiányzik, de nekem nagyon tetszik. A Walkür még jobb, mint a Rajna kincse, itt még jobban belejött Furtwängler, elképesztő előadás. Az első tétel izzik, a végén már olyan tempót diktál, hogy a zenekar egy pillanatra szét is esik, mert már nem tudják követni, de aztán szerencsére visszatalálnak. A második felvonás, különösen a Wotan-Fricka vita talán még sosem volt ennyire élő és átélt (bár aztán Furtwängler húzott egy pár percet Wotan monológjából, amikor Brünnhildével beszél...). Az utolsó felvonás feltette a koronát, habár meg kell jegyezni, hogy talán itt volt eddig a legrosszabb állapotban a hangszalag és bosszantó volt, hogy a legutolsó pillanatokat már nem bírta kivárni a közönség és beletapsolt az elhaló zenébe. Ettől eltekintve Furtwängler mesterien vezette végig a történetet, tényleg legendás felvétel.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 27722015-04-18 22:59:50
Én az első emeleti középerkélyről láttam az előadást, úgyhogy nem voltam olyan "testközelben". Nyilván így más az élmény. Az első félidőben elhangzott áriák nekem tetszettek, valahogy olyan finomsággal és ízléssel hangzottak el, hogy végig élvezettel hallgattam. (Bár igaz, hogy nekem sokkal kisebb a tapasztalatom az opera terén, mint az ide írogatók többségének.)
A második részben valóban némileg szenvedélyesebb volt de teljesen egyetértek ebben Búbánattal: "Egy áriaesten nem lehet elérni ugyanazt a színházi hatást, mint mikor színpadon, jelmezben, díszletek között és szereplőtársaitól meg az énekkar tagjaitól körülvéve, szemben a karmesterrel, éli bele magát a szituációba"
A zenekar szerintem is megfelelő teljesítményt nyújtott, többnyire pontos, árnyalt, mégis feszes játékot produkáltak, bár a Carmen-nyitány szerintem túl gyors volt.

Nekem videókról és így élőben is nagyon "bejön" Garanca (az első félidőbeli ruha tényleg nem állt rajta valami jól). Lehet, hogy másnak jégcsap, engem mégis nagyon megfog. Még jó, hogy nem mindenkinek ugyanaz a nő tetszik. :-)
Milyen zenét hallgatsz most? • 240192015-04-14 09:23:13
Köszönöm, örülök hogy tetszett! :-)
Milyen zenét hallgatsz most? • 240112015-04-10 15:29:47
Na örülök, hogy van érdekes dolog másoknak is a honlapomon. :-) Jelenleg is több cikk van folyamatban, de hónapok, sőt évek, mire ezek elkészülnek (hiszen ez csak hobbi). Az arculatát én csináltam, de mivel nem vagyok grafikus, nehezen sikerült olyanra összehozni, amivel én is elégedett vagyok.

Egyébként nagyon sok cikket nem én írtam, hanem csak lefordítottam vagy összeállítottam, de minden cikk végén van erre utalás. Aztán van olyan, amivel ma már nem értek egyet (főként Arthur Salvatore írásai), de mert érdekes, ott hagytam.

A zene és a hifi című írást egyébként egy nagyon jó barátom írta, de azzal történetesen én is egyetértek azóta is. :-)

És természetesen bármilyen építő jellegű kritikát szívesen veszek. :-)
Milyen zenét hallgatsz most? • 240062015-04-10 09:33:49
Egyébként ha olvasni is szeretnél Mengelbergről és Furtwänglerről, ajánlom a honlapomat. Vannak esszék a karmesterekről és írtam véleményeket a felvételeikről is.
Milyen zenét hallgatsz most? • 240052015-04-10 09:32:20
Mendelssohn, Schumann, Schubert, Mozart és Haydn felé fordultam főként historikus hangszerekkel illetve a modern és a kortárs felé. Beethoven szimfóniákat már ritkán hallgatok, akkor is inkább historikus hangszereken, Brahms-ot meg szinte sosem, már a könyökömön jön ki. Brucknert pedig nagyon ritkán. És pont ezek azok, ahol Furtwängler a legjobb, tehát ő is elmaradt lassan. (Wagner talán még a közös pont, írtam is a Scala-beli Ringet.) Sok más esetben pedig kissé lecsengett a nagy archív felvétel-láz és most inkább a kiváló minőségű modern felvételeket hallgatom.

Amúgy ha neked ez most jött elő, akkor ajánlom még Mengelberget, ő sem sokban marad el Furtwänglertől viszont némileg másabb felfogású előadásai voltak. Bár ugyanannak a (mára már kihalt) romantikus karmesteri iskolának a tagja. Nálam a nagyon híres 1939-es Mahler 4. felvétele volt, ami miatt elkezdtem érdeklődni iránta. Vannak vele is óriási kincsek, például a Bartók Hegedűverseny vagy a Kodály Páva-variációk ősbemutatójának felvétele.

Nem tisztább élet marad utánuk, hanem az emlék, hogy ezt is megéltem. :-)
Milyen zenét hallgatsz most? • 240032015-04-09 21:25:36
Jó ez a Furtwängler Society, én tagjuk is voltam több évig, mert csak tagok rendelhetik meg az általuk kiadott lemezeket. Nálam is volt nagy Furtwängler-láz pár éve, csak aztán lecsengett, ahogy repertoárban is másfelé fordultam. (Bár a nemrég kiadott Scala Ring-albumra azért még fáj a fogam.)
Milyen zenét hallgatsz most? • 240012015-04-09 16:35:16
Az még odébb van. :-)
Az ajánlott felvételek iránt különböző zeneszerzők tekintetében ezt érdemes irányadónak tekinteni: Furtwangler Society. (A Records majd a Best choice részt választva.)
Ők ajánlott kiadót is írnak, hogy kinek a CD-jét érdemes megvenni, akinek a restaurálása a legjobban szól, nyilván a youtube esetén a minőség teljesen lutri.
Milyen zenét hallgatsz most? • 239992015-04-09 10:48:42
Melyik felvétel?
Dühöngő és lappangó őrültek számára • 3242015-02-28 21:59:22
Ejha! :-o Vajon mit követhetett el?
TOP 10 - Kedvenc zeneszerzők • 1092015-02-28 12:56:32
"én ezzel foglalkozom."
Ja, hát az más. :-)
TOP 10 - Kedvenc zeneszerzők • 1072015-02-26 23:03:24
Jó sok időd lehet, hogy 50-60 zeneszerző munkásságát jól ismered.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 27102015-02-10 09:01:10
A Pulcinella nekem nagyon nagy felfedezés volt, azt meg fogom venni CD-n is. A Cappriccio és a Zsoltárszimfónia remek előadások voltak, na meg persze a Tavaszi áldozat is óriási volt.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
MOM Kulturális Központ

"A hangszerek világa" – MVM Koncertek
Vigh Andrea hangszerbemutató koncertje gyerekeknek

11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Nyíregyházi Cantemus Vegyeskar (karigazgató: Szabó Soma)
Budafoki Dohnányi Zenekar
Előad és vezényel: Hollerung Gábor
"Vokális univerzum"
KODÁLY: Liszt Ferenchez
KODÁLY: Akik mindig elkésnek
KODÁLY: Öregek
KODÁLY: Jézus és a kufárok
KODÁLY: Mátrai képek

11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Várjon Dénes, Roman Rabinovich (zongora)
Veronika Eberle (hegedű), Perényi Miklós, Marie-Elisabeth Hecker (cselló)
Escher Vonósnégyes:
Adam Barnett-Hart, Danbi Um (hegedű), Pierre Lapointe (brácsa), Brook Speltz (cselló)
"kamara.hu/4"
A Zeneakadémia Kamarazenei Fesztiválja
SCHUMANN: Fantáziadarabok, Op.88
SOSZTAKOVICS: 9. (Esz-dúr) vonósnégyes, Op. 117
SCHUMANN: Meseképek, Op.113
SMETANA: g-moll zongoratrió, Op.15

11:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

"Énekeljen mindenki!"
KODÁLY: Háry János

11:00 : Budapest
Erkel Színház

MOZART: Parázsfuvolácska

17:00 : Budapest
BFZ Székház

Bodó Antónia, Illési Erika, Molnár Noémi, Nagy Gabriella (hegedű),
Gálfi Csaba, Juhász Barna, Yamamoto Nao (brácsa), Kertész György,
Mód Orsolya (cselló), Jóföldi Anett (fuvola), Szitka Rudolf (klarinét),
Polónyi Ágnes (hárfa), Teraszova Brigitta (zongora)
"Vasárnapi Kamarazene"
ENESCU: F-dúr hangversenydarab brácsára és zongorára
MOZART: A-dúr klarinétkvintett, K.581
BAC: Elegiac Trio
DVOŘÁK: Esz-dúr vonósnégyes, Op.51, No.10

18:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Juhász István (tenorharsona), Veér Mátyás (basszusharsona)
Kodály Filharmonikusok Debrecen
Vezényel: Dobszay-Meskó Ilona
KODÁLY: Galántai táncok
HIDAS: Florida - kettősverseny
LAJTHA: VI. szimfónia, Op.61

18:00 : Budapest
FUGA Budapesti Építészeti Központ

Környei Miklós (gitár), Pregun Tamás (zongora)
BEETHOVEN: G-dúr szonáta (Op.49, No.2)
TÁRREGA: Traviata fantázia
RODRIGO: Concierto de Aranjuez
RAHMANYINOV: Etudes-Tableaux (Op.33)

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Simon Izabella, Várjon Dénes (zongora)
Megyesi Zoltán (tenor), Muriel Cantoreggi (hegedű), Kim Kashkashian (brácsa), Perényi Miklós (cselló)
Klenyán Csaba (klarinét), Radovan Vlatković (kürt)
Escher Vonósnégyes:
Adam Barnett-Hart, Danbi Um (hegedű), Pierre Lapointe (brácsa), Brook Speltz (cselló)
"kamara.hu/5"
A Zeneakadémia Kamarazenei Fesztiválja
BRAHMS: Változatok egy Schumann-témára, Op.23
SCHUMANN: A költő szerelme, Op.48
WOLF: Olasz szerenád
DOHNÁNYI: C-dúr szextett, Op.37

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ROSSINI: Olasz nő Algírban

19:00 : Budapest
MűPa, Fesztivál Színház

"Cimbalom és tárogató, hagyomány és megújulás"

19:00 : Budapest
Marczibányi Téri Művelődési Központ

Kemény Krisztina és tanítványai (gordonka)
Fauré, Glazunov, Popper, Klengel, Csajkovszkij és Dvořák művei

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Solymári Tímea (gitár)

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Musica Nostra Nőikar, Szekér Bernadett (zongora)
vez.: Mindszenty Zsuzsánna
Meláth Andrea (mezzoszoprán), Szabó Ferenc János (zongora)
Vass Lajos Kamarakórus, Baja Mónika (zongora)
vez.: Darázsdi Zita és Somos Csaba
Kolonits Klára, Megyesi Schwartz Lúcia (ének)
Budapesti Monteverdi Kórus
Erdődy Kamarazenekar (koncertmester: Szefcsik Zsolt)
vez.: Kollár Éva
"A KÓTA ünnepi hangversenye Orbán György 70. születésnapja alkalmából"
ORBÁN GYÖRGY: Missa sexta
ORBÁN GYÖRGY: Kilenc dal Weöres Sándor verseire
ORBÁN GYÖRGY: Prédikátor-ének
ORBÁN GYÖRGY: Liber scriptus
ORBÁN GYÖRGY: Tószunnyadó
ORBÁN GYÖRGY: Zsoltárváltozat
ORBÁN GYÖRGY: Tavaszi szél
ORBÁN GYÖRGY: Stabat Mater
10:00 : Tatabánya
A Vértes Agorája

Tatai Ütőegyüttes:
Májer Dániel, Wéber Péter, Molnár Szabolcs
Szerkesztő, műsorvezető: Ocskai Gabriella
"Ráhangoló"
A mai nap
született:
1921 • Anda Géza, zongorista († 1976)
1928 • Pernye András, zenetörténész, zenekritikus († 1980)
1944 • Agnes Baltsa, énekes
elhunyt:
1828 • Franz Schubert, zeneszerző (sz. 1797)