vissza a cimoldalra
2019-03-22
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61587)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2320)
Társművészetek (1297)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4257)
Milyen zenét hallgatsz most? (25009)
Haladjunk tovább... (230)
Kedvenc előadók (2833)
Momus társalgó (6353)
Kedvenc felvételek (150)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11323)
A csapos közbeszól (95)

Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2934)
Balett-, és Táncművészet (5738)
Jonas Kaufmann (2368)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1617)
Franz Schmidt (3296)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2655)
Kossuth-díj (1429)
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa (138)
Élő közvetítések (7780)
Operett, mint színpadi műfaj (3873)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3181)
Simándy József - az örök tenor (590)
Edita Gruberova (3078)
musical (185)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4463)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (596)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: társalgó
Leírás:
Honlap:
   


társalgó (161 hozzászólás)
 
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 41312018-12-19 13:06:58

Megjegyzem mennyire hiánypótló az effajta, szépen megfogalmazott hangverseny recenzió mind itt a Mómuson, mind az offline médiában.  Ezen a fórumon sajnos operák, és főleg az operaénekesek teljesítményének taglalása kissé túlterjeszkedik. (Gondolom az idelátogatók többsége jelenlegi, vagy ex-kórustag)



Európa nagy részén minden koncert után minimum a helyi, de sok esetben az országos sajtó kulturális rovata  is  értő kritikát közöl. Ez nagyon fontos része a klasszikus zenei hangverseny életnek, ami a koncert látogató közönség számára is jó fogódzó.



Úgyhogy kár egy jótollú, lelkes hangverseny látogató kritikáját kóstolgatni. Nehogy elmenjen a kedve az ilyen  hiánypótló, "jószolgálati” tevékenységtől!


A Magyar Zenekarok helyzetéről • 572018-11-10 17:21:03

Érdekes kiegészítése a Concerto Budapest történetének…



Ugyanakkor szerintem nem helytálló az összehasonlítás a két említett zenekarral az állami támogatás vonatkozásában. Egyrészt, mert a szövetség válaszából pont az tűnik ki, hogy ez a működés fedezet nélküli már jó ideje, másrészt mert más a nagyságrend. Az MRZ zenekarból kórusból, és gyermekkórusból, az NFZ zenekarból, kórusból és kottatárból áll a Concerto Budapest pedig egy igen kis létszámú együttes. Egyébként mindenki próbál hívni híres vendégeket a pénzügyi keretein belül. És nem fedezet nélkül.



Kellernek abban igaza van, hogy jó lenne a támogatásokat minőségi és nem mennyiségi alapon allokálni. A minőségi szelekció azonban csak azonos feltételekkel működő együttesek között képzelhető el. Az nem azonos feltétel, hogy az un. „elcsábított” zenész után az adót és a járulékokat egy másik zenekar fizeti. A zenekarokban magasan képzett, elismert művészek dolgoznak az esetek többségében a minimálbért éppen meghaladó bérért. Pedig  joguk lenne alkalmazottként, kollektív szerződés alapján dolgozni és  adózott jövedelmet hazavinni, pl.  hogy egyszer tisztességes nyugdíjat kapjanak.



Érdemes rápillantani a Concerto Budapest Origon hetente, Született Muzsikusok címmel leadott 10 részes reality reklám kampányára. A bemutatottak közül hány muzsikus áll a Concerto Budapest alkalmazásában? Ez nem egyenlő feltétel.



A BFZ-re való utalás igen csak helytálló amúgy. A működési forma, a zenészek foglalkoztatásának formája elég kísértetiesen hasonló.


A Magyar Zenekarok helyzetéről • 542018-11-08 11:42:05

"Nem megkerülhető az a tény, hogy bár a zeneművészet nagyon szubjektív, mégis minőség és nem mennyiség alapján kellene a támogatását szabályozni. Az elmúlt évtizedekben elsősorban mennyiségi alapokon hoztak döntéseket, mert nem mertek szembesülni a minőségi kérdések olykori könyörtelenségével. Valóban nehéz megmérni egy művészetben, hogy mi mennyire jó, de nem lehetetlen."



És hogy mi a minőség, azt majd Keller András el is fogja dönteni?



Mi lenne, ha egy "kiválasztottnak" nyújtandó milliárdos támogatás helyett először inkább egyenlő feltételeket teremtenének a szimfonikus zenekaroknál.? Pl. hogy minden zenész a zenekaránál van állásban, és a munkáltató fizet utána adót és járulékokat, és nem kényszeríti a zenészeket mindenféle barbatrükkökre (számlázás, hakni stb.)



Keller András: „Nagy vágyam, hogy külön zenei törvény szülessen”



Keller András és az általa vezetett Concerto Budapest körül forr a levegő az utóbbi időben: kvartettet alapított, az EMMI új zeneművészeti bizottságának tagja lett, zenekara pedig a hírek szerint nemsokára milliárdos állami támogatást kaphat. Hány zenekarra van szükség Budapesten, mi a Concerto különlegessége, milyen munkajogi körülményekre lenne szükség?



– Mit tart a Concerto élén eltöltött évek legnagyobb eredményének? És mi az, amivel még elégedetlen?



– Amikor elkezdtem 11 éve a Concerto Budapesttel együtt dolgozni, az egyik fő célom az volt, hogy eltüntessem a zenekar működésének iparszerű jellegét. A zene nem munka, hanem hivatás. Számomra a munka otthon van, ahol azért dolgozom, hogy mikor találkozom a zenésztársaimmal, alkotókész tudjak velük lenni. Az együttjáték viszont már szükségszerűképpen egy teremtő cselekedet, nem is vagyok képes ezt másképp látni. Egy zenekar működéséhez ugyanakkor szükség van bizonyos szabályokra is. A próba egy vérverejtékes folyamat, amely során azonban az apró részletek megvilágításával épülhet fel hiteles előadás. Létrejött egy jelentős művészegyéniségekből álló zenei közösség ez alatt az évtized alatt.



A Concertónál évek óta a legnagyobb külföldi szólista sztárok adják egymásnak a kilincset, ami úgy gondolom, nem így lenne, ha nem játszanánk hozzájuk méltóan. Rendkívül markáns profilok rajzolódnak ki: 2017-ben, hogy némileg konkrétabb legyek, a zenekar több mint 80 – ebből 32 magyar – szerző műveit játszotta, 64 kortárs művet tanultunk be és adtunk elő, melynek fele magyar szerzőket takar, hét jelentős külföldi fellépésünk volt, és belekezdtünk egy német lemezcég együttműködésével egy nagy ívű lemezfelvételi sorozatba. Minden külön támogatás nélkül folytattunk és építettünk tovább olyan missziókat, mint az Európában egyedülálló Hallgatás Napja kortárszenei fesztivál a BMC-ben, vagy kevéssé ismert magyar műveket a nemzetközi vérkeringésbe juttató Magyar Kincsek sorozat. A Concerto Budapest elsődleges feladata, hogy a magyar zenét a nemzetközi zenei élet élvonalában képviselhesse a jövőben.



– Zenekart igazgat, vezényel, tanít – most már külföldön is -, ráadásul nemrég újra kvartettet is alapított, bizottsági tag lett: hogyan fér bele mindez az életébe? Soha nincs belső konfliktus a hangszeres művész és a zeneigazgató között?



– A lényeg, hogy minden a kérdésben felsorolt feladat ugyanannak a dolognak különböző vetülete, az összes energiámat erre igyekszem fordítani. Egyre jobban érzem annak a súlyát, hogy továbbadjam azokat a zenei tradíciókat, amelyeket én kaptam, hiszen egy olyan zenei hagyatéknak vagyok az örököse, amit ha akarnék sem tudnék kikerülni. Mestereim, Kurtág, Rados, Kovács Dénes, Mihály András, Végh Sándor a Hubay-, Zathurecky- illetve a Weiner-iskola örökségét adták át nekem. Amit ezek a zeneóriások rám hagytak, tovább kell adnom a világnak.



A bizottsági tagságot azért vállaltam, mert eltökélten szeretnék segíteni a magyar zene ügyének. Én ott nem a Concerto Budapest lobbistájaként üldögélek: a magyar komolyzene egészének boldogulását akarom elősegíteni. Az a mérhetetlen mennyiségű tehetség, ami ebben az országban összpontosul, még mindig nem nyerhette el azt a társadalmi megbecsülést, amit a komolyzene megérdemelne, mint kultúraépítő és társadalomformáló erő. A zene az egyetlen olyan nyelv a világban, amit mindenki mindenütt meg tud érteni. Ebből következik, hogy ha a saját zenei nyelvünkön tudjuk kifejezni a magyar zenei géniuszt, azzal Magyarország megjelenése és hatása sokkal erősebb lehet az ország fizikai adottságainál.



– Mit tart a legnagyobb karmesteri sikerének, eredményének?



– Úgy gondolom, hogy az elmúlt tíz évben egy óriási repertoárt játszó, kimagasló zenekart építettem Magyarországnak, miközben megőriztem a pusztulástól egy százéves zenei kincset.



– Az EMMI zeneművészeti bizottsága két haláleset miatt az elmúlt években háromfősre fogyatkozott: az új bizottságba a miniszter ön mellett az NFZ-t vezető Herboly Domonkost, valamint az ön régi barátját, kollégáját, Rácz Zoltánt hívta meg. A hírek szerint újra ötfősre bővül a bizottság: van olyan, a szívének kedves kérdés, amelyre ebben bizottságban megoldást szeretne találni?



– Feltételezem, hogy a miniszter úr azért választott engem, mert elég széles spektrumban van rálátásom mind a hazai, mind a nemzetközi zenei életre annál is inkább, mert évtizedekig kívülről figyeltem a hazai történéseket. Fiatal korom óta a zenekari életet a zenekari zenészek oldaláról is jól ismerem, hiszen a legjobb hazai zenekarok koncertmestere és szólistája voltam. Rácz Zoltán több mint harminc éve egy világhírű együttes vezetője. Az általam a jövő kulcsának tekintett kortárs zenében ő egy olyan megkerülhetetlen művész, hogy a személyes jó viszonyunkon messze túl is úgy érzem, közösen nagyon sokat tehetünk a magyar zene jövőjéért. De a lényeg, Rácz Zoltán szuverén egyéniség, amikor ezen a poszton mérlegel és dönt; teljesen irreleváns a köztünk fennálló zenei barátság.



A rendszerváltást követően létrejött előadó-művészeti törvény az akkori más, sürgető feladatok miatt rengeteg fontos dologra nem tért ki, amelyek azóta is megoldatlanok maradtak. A kortárszene és a kamarazene területén különösen hiányzik a támogatási rendszer, a zenei életbe való beágyazottság. Azt gondolom, hogy zenei energiánk egy jelentős százaléka nincs megfelelő mértékben aktiválva. Mindenképpen szükséges lenne a közös gondolkodás arról, hogyan lehetne ezt a felbecsülhetetlen szellemi értéket közkinccsé tenni.



Egyik nagy vágyam, hogy külön zenei törvény szülessen.



– Ez a bizottság tesz javaslatot a zenekarok állami támogatásának elosztására is, ahol az egyik visszatérő téma a zenekarok foglalkoztatási struktúrája: vannak együttesek, ahol fel sem merül, hogy ne alkalmazottként játsszon mindenki, máshol vállalkozóként szerződtetik a zenészeket. Hogyan lehet a zenekarok finanszírozását egységesen kezelni, ha a játékszabályok sem egységesek? 



– Nagyon örülök a kérdésnek, hiszen hat éve, mióta a Concerto állami fenntartású zenekar lett, próbálom elérni, hogy a zenekar biztonságos munkahelyet kínálhasson a művészeinek. Úgy gondolom, hogy az állami fenntartású zenekarok esetében célszerű, ha ezek az együttesek biztonságos munkahelyet és versenyképes fizetéseket tudnak nyújtani a művészeiknek azonos feltételek mellett. A zenekarokat illető állami támogatás elosztásának szempontrendszere az én megítélésem szerint újragondolásra szorul. Azt gondolom, hogy a régi rendszer fenntartása nem a jövőt szolgálja.



Miért ne lehetne a rendszerváltás előtt hozott régi törvényeket újratárgyalni?



Nem megkerülhető az a tény, hogy bár a zeneművészet nagyon szubjektív, mégis minőség és nem mennyiség alapján kellene a támogatását szabályozni. Az elmúlt évtizedekben elsősorban mennyiségi alapokon hoztak döntéseket, mert nem mertek szembesülni a minőségi kérdések olykori könyörtelenségével. Valóban nehéz megmérni egy művészetben, hogy mi mennyire jó, de nem lehetetlen. Fontos jelzés, hogy egy zenekar mennyire produktív, zenei programjában mennyi új darab, vagy innovatív elem jelenik meg. Meg tudjuk nézni, ki mögött milyen életpálya, életmű áll. Abban biztos vagyok, hogy nem a legnagyobb létszámmal és koncertszámmal rendelkező zenekaroknak kell feltétlenül a legtöbb pénzt kapnia, hanem a legnagyobb kulturális értéket teremtőknek. És itt a sor hosszú, mert számomra a szimfonikus zenekarok teljesítménye a saját specifikus profiljukon belül értékelendő.



A sokszínűség fontos az összképen belül, ha egy zenekar például kiváltképp az ifjúságnevelésben erős, vagy egy másik, beágyazott hagyománya alapján a romantikus zeneművek érett tolmácsolásával a legsikeresebben jut el a magyar közönség rétegeihez, azt gondolom, ezen a kirajzolódott profilon belül kell mérni a minőségét. Nem egy Prokrusztész ágy-szerű  minőségmérésre gondolok tehát. A Concerto Budapest például abban különbözik a legtöbb zenekartól, hogy nagyon sok különböző produkciót hozunk létre, ami rengeteg próbával jár, és nyilvánvalóan erősen kirajzolódik a XX. századi magyar zene és kortárs zenei profil a klasszikus repertoáron belül.



A kérdés második felére visszatérve: régóta meggyőződésem, hogy a zenészeknek saját akaratukból kell egymással játszaniuk, hiszen én is azzal játszom szívesen, akivel megtaláljuk a közös hangot. A Concertóban minden szólamvezető maga döntheti el, melyik feladatban kivel szeretne együtt játszani, milyen összeállításban szól legjobban a szólamuk, miután övék a felelősség. A zenészek között a verseny nagyon fontos. Nem jó tehát pusztán a munkajog köré szervezni a zenét, ugyanakkor fontosnak tartom, hogy a zenészeknek biztonságos munkahelyük legyen, hiszen a közért dolgoznak. Az alkalmazás egyúttal stabilitást, kiszámíthatóságot jelent egy zenekarnak. A Concerto esetében ennek megfelelő rendezése forrásbevonást igényel.



– Hetek óta arról beszél mindenki, hogy a Concerto Budapest a közeljövőben kiemelt, milliárdos nagyságrendű állami támogatásban részesül – igaz ez, van ennek esélye?   



 A Concerto Budapest a világ számos pontján meggyőzte a szakmát, a közönséget és a világ vezető zenészeit a tehetségéről, beszédes és éneklő játékáról, egyéni hangjáról. Reméljük, a hazai döntéshozók is mérlegelik majd ezt. A teljesítmény mindenki előtt látható, hallható és a koncertjeinken megvalósul és megtapasztalható. Talán abban már egyet kéne értenünk, hogy ez a rossz előadó-művészeti törvény táptalaján kinövő körkörös irigykedés, utálkozás hagyománya összérdekeinket tekintve nem vezet sehova. Én az egész komolyzenei terület össztámogatásának emelését tartom fontosnak, és ezért török lándzsát. Úgy érzem, a kormány érti és érzi a magyar komolyzene erejét és nemzetközi potenciálját, tehát van esély. Ha egymást nyomjuk a víz alá, akkor ez az esély elszáll. A Concerto továbblépését sem a többi zenekar rovására képzelem el. Arról van szó, hogy szeretnénk a teljesítményünkhöz méltó támogatást kapni: a Concerto ma az egyik olyan magyar zenekar, amely zenei profilja, hangzása és nemzetközi kapcsolatrendszere alapján Magyarország egyik zenei követe lehet a világban. Csak megismételni tudom, hogy több mint hat éve várok arra, hogy a Concerto Budapest végre megkapja ugyanazokat a munkajogi körülményeket, amelyeket a többi állami együttes élvezhet. Ehhez természetesen megfelelő erőforrások szükségesek, de úgy gondolom, jogunk van megkapni ugyanazt a biztonságot. Miért ne lehetne egy olyan egészséges verseny a vezető magyar zenekarok között, amelyben nem egy-két kör hátránnyal indulnak egyes együttesek?



– Ha megvalósul a támogatás, azt elsősorban mire tervezik fordítani? Mit gondol azokról az aggodalmakról, amelyeket a hazai zenekarok fogalmaztak meg? Meg tudja cáfolni, hogy próbajáték nélkül máris megkerestek művészeket más zenekarokból?



Ugyanarra mint eddig, kizárólag zenére! A Concertónál kialakult egy olyan erős gárda, ahova nagyon nehéz bárkinek is bejutnia. Miután kiemelkedő számú produkciót hozunk létre, melyekben úgy, mint a legtöbb zenekarban, időnként vendégmuzsikusok is fellépnek, közülük a közös munka után többen jelezték, hogy boldogan csatlakoznának hozzánk, ha biztonságot tudnánk számukra nyújtani. Egyébként az elmúlt tíz évben keserű volt megélnem azt, hogy olyan zenészeimet, akikkel főiskolás koruk óta intenzíven foglalkoztam, egy telefonhívással vitték el tőlünk más, stabilabb anyagi háttérrel működő zenekarok. Ezt a keserűség mellett ugyanakkor sikerként is meg tudtam élni, mert a minőség, szakértelem visszaigazolását is jelentette. Egy biztos: mi semmilyen módon nem szeretnénk egy erősebb pozícióval a többi zenekar kárára cselekedni. Csak olyan zenészek jelentkeznek a Concertóba, akik olyan szakmai munkára vágynak, ami nálunk folyik, és ehhez a szellemi közösséghez szeretnének tartozni. Próbajáték nélkül azonban – legyen az meghívásos vagy nyílt – nem lehet bekerülni a zenekarba.



– Néha előkerül az az érv, hogy túl sok a zenekar Budapesten – mit gondol erről? Hogyan lehet mérni egy zenekar sikerességét, eredményességét?



– A zenekari zenélés műfajában erősek a magyarok, így ebből nem érdemes alább adni. Ha rossz zenekarokról lenne szó, más lenne a helyzet, de jelenleg nincsenek ilyenek. Pontosan attól fantasztikus a budapesti koncertélet, hogy rengeteg különböző profilú zenekar van. Én, mint bizottsági tag, ellenezném a zenekarok számának csökkentését. Más igényeket elégít ki minden zenekar, nem egymással szemben, hanem egymás mellett kell létezniük, így nem azonos, hanem a saját mércéjüknek kell megfelelniük. Nem állhat mindenki az első helyen, de a művészet nem is erről szól. A mennyiséggel szemben inkább a sokszínűség tud egy reális képet adni, így a kilenc budapesti zenekar együttesen jelentős kulturális értékeket tud teremteni.



 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40492018-06-26 12:06:37

Köszönet a beszámolóért. Abszolút hiánypótló az ilyen értő recenzió megjelenése.



Köszönet érte a Momus nak is, hogy teret ad zenerajongók, komolyzene iránti lelkesedéstől vezérelt „civilek” önzetlen (értsd ingyen) megnyilvánulásainak. Nagyon szép este volt, és jó volt értő összefoglalást olvasni róla!



Azt hiszem, máshol tartana a hangverseny/opera életünk népszerűsége, nívója, ha az egyes eseményekről kritikákat olvashatnánk napilapokban, magazinokban. Rossz, hogy ez eltűnt, vagy csak nagyon sporadikusan érhető el. Nyugat- Európa nagy részén mind a mai napig fontosnak tartják, hogy akár a legkisebb város komoly zenei eseményeiről kritika jelenjen meg a helyi lapban. A zeneszerető, de nem zenész közönség számára ez mindig sokat idézett fogódzót jelent, a zenészek számára pedig nagyon fontos visszajelzés.


Plácido Domingo • 6952018-04-16 11:12:47

Five years ago Mr. Domingo wrote a letter to the Washington Post because he didn’t like the review of his conducting of Tosca at the Washington National Opera. Domingo wrote: “For the first time in my life, I am sending a letter to the editor of a newspaper, because your music critic Anne Midgette has crossed the line between reasonably objective criticism and what appears to be open animosity.” According to Ms. Midgette the performance was “sabotaged, by the conducting” of Mr. Domingo.

Critics started to ask: should superstar Placido Domingo retire. Even the New York Times has brought up the sensitive issue: when is it time for a great artist to retire? Anthony Tommasini suggested that Domingo “should retire from the opera stage lest he tarnish the memory of a colossal career.” Mr. Domingo refused to retire. Instead he started a series of highly lucrative performances in places like Moscow and Budapest. His new friend, Russian President Vladimir Putin was eager to appear with him and the Kremlin even published a presidential birthday greeting to the singer.

When female stars getting old they start stripping, when male stars getting old they start to shake hands with politicians

 


Momus társalgó • 62412017-11-11 14:17:26

Hát ezzel a figurával tényleg valami nem stimmel. (Gasztor biszto kreatív séfje!) Egyébként szerintem ez nem bosszú, hanem a pasas olthatatlan feltűnési viszketegsége.Én se nagyon tudom elképzelni Szikoráról, hogy folyamatosan abuzált. Sajnos ezek a történetek ennek a "megtisztulási" folyamatnak, úgy tűnik elkerülhetetlen velejárói.


Momus társalgó • 62132017-11-08 11:22:24

Lehet, megfontolandó lenne haza hívni Kovalik Balázst.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 36362017-06-08 12:08:37
Az NFZ 2017/18 évadjáról tartott sajtótájékoztatójában elhangzottak itt (is) olvashatók. http://www.kultura.hu/ertek-elmeny-arany
Jó sok koncert lesz!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 591202017-05-18 19:37:32
Igen, azt is jelenthetné, de a gyakorlatban nem ilyen jelentésben használják, hanem un. szerkesztőségi cikként, ami egy szponzorált cikk.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 591192017-05-18 19:34:27
Klassz, szellemes. Ilyenkor sajnálom, hogy itt nincs like..
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 591162017-05-18 12:27:48
Amúgy ez egy editorial. Magyarul reklám riport. (Érdekes, hogy a MÁO a Magyar Narancsban tesz közzé egy fizetett interjút)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 22552017-04-02 11:21:22
Nagyon korrekt interjú. Köszönet a megosztásért!
Fáy Miklós arányérzékét, és a téma iránti elkötelezettségét dicséri a realitáshoz ragaszkodó megjelenítés. Kár, hogy Kovács Géza korábbi megszólalásaiban nem tudott a bulvárújságírók balhé keltésének ellenállni, és nagyon is megérthető csalódottságának időnként eléggé furcsán hangot adni.Az különösen szép, hogy Kocsis Zoltánt heroizálás helyett a maga valóságában, a mindannyiunkhoz közel álló, mégis mindenkinél magányosabb zseniként festi le.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 22292017-03-21 17:17:47
Szomorú, hogy Kovács Géza sokévi NFZ-s múltját egy ilyen tartalmú interjúval bemaszatolja.
Az NFZ soha nem Kovács Géza, hanem Kocsis Zoltán volt. Kocsis Zoltánt nem Kovács Géza alkalmazta, sokkal inkább fordítva. Egy szimfonikus zenekar hírnevét, rangját nem a rezsifőnök (ügyv. igazgató), hanem a művészeti vezetés adja.
Ebből az interjúból az derül ki, hogy Kovács Géza úgy gondolta, hogy egy 2 milliárdos költségvetésű, állami fenntartású intézmény jövőjét meghatározó művészeti vezetést most aztán ő, egy személyben fogja kinevezni. Az interjú tanúbizonysága szerint erről a kulturális kormányzattal nem konzultált, viszont elkötelezetten tárgyalt Eötvös Péterrel. Amikor ez a terve nem egyezett az intézmény fenntartójának tervével, akkor a dologból hiúsági kérdést csinált, és most, szintén az interjú tanúbizonysága szerint mindent elkövet, hogy az NFZ új vezetésének jó nehéz dolga legyen (’az igazgató az én emberem, a művészeti vezetés pedig ellenség”) Vacak egy dolog ez. Ha Kovács Géza igazán szívén viselné Kocsis Zoltán hagyatékát, akkor mos nem aknák elhelyezésével bíbelődne az együttes jövőjének gáncsolására. Érdemes meghallgatni a Bartók Rádió Új Zenei Újság márc 18.-i adását, Mácsai János zenetörténész kritikáját a 14.-i koncertről. Kicsit több köze van az együtteshez, annak kiemelkedő teljesítményéhez, mint ennek a hamis pátosztól átitatott fals interjúnak.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 587152017-03-12 17:24:57
Igen, ez így van. Megható ez a gondos lobbizás úton-útfélen Kovács Jánosért, de ismerve igen gazdag, de számos megbízatást visszautasító pályafutását, magam is azon gondolkodom, hogy vajon nem éppen annyit, és azt vezényel, amit ő akar, és nem éppen olyan pozíciókat tölt be, ami számára komfortos.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 587112017-03-12 14:44:46
Azt hiszem ez az egész világon úgy van, hogy az operaházak zeneigazgatói bizonyos szerzők, bizonyos műveit el kell vezényeljék. Ilyen pl. Wagner, vagy Strauss. Gondolom ez olyan, hogy egy zeneigazgató kötelessége, hogy rátermettségét, felkészültségét ezeknek a műveknek a dirigálásán keresztül bizonyítsa. A MÁO-ban nekem is szemet szúrt, hogy Halász P. a beigért Wagner Ringet nem fejezhette be, de az ilyen műsorváltoztatások ugyanakkor az igazgató döntési jogkörébe tartoznak (anyagi, nézőszám stb. megfontolások) Az , hogy Kocsár ilyen sokat vezényel, érthető. Ő a főzene, és mint ilyen természetes, hogy él a lehetőséggel, hogy pl. repertoárját bővítse.
Kedvenc előadók • 27762017-01-23 12:53:17
Nem a Budafoki Dohnányi Zenekar kísérte?
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 33632017-01-03 12:52:16
Én meg azt nem értem, miért kell egy tenor áriát a bariton Molnár Leventének énekelni, azt meg különösen nem értem, hogy miért ilyen hihetetlenül lassú tempóban adták elő a Hazám Hazám-ot. Én is azt hiszem, hogy az egész produkció nagyon kevés próbát érhetett meg. Kár. Molnár Levente egy nagy énekes, istenáldotta tehetség, kár, hogy ilyen produkciót elvállalt.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 33482016-12-17 15:44:59
Szimfonikus zenekar-építő/menedzselő múltja a felsoroltak közül csak Hamar Zsoltnak van (Pannon filharmonikusok) . Tetejébe – ha a Wikipédiának hinni lehet- közel 6 évet töltött el Kocsis mellett az NFZ-nél. (Viszont, ha jól tudom ő külföldön dolgozik.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 33272016-12-15 14:54:20
[url]http://www.papiruszportal.hu/site/[/url]
Berkes Kálmán volt állandó vendég karmester, Fischer Ádám soha nem dolgozott Kocsis mellett, csak vendégként- mint sok más karmester, vezényelte egy párszor az NFZ-t.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 33252016-12-15 10:46:41
Fischer Ádám soha nem dolgozott Kocsis mellett az NFZ-ben.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 33212016-12-14 20:43:09
"Emlékeim szerint Kocsis kinevezésekor másodkarmester(eke)t, állandó vendégkarmester(eke)t is szerződtettek...ők az idők során "valahogy" kikoptak, eltűntek mellőle."
Nem. Egy karmester volt mellette az első időkben. Egyikük sem "elkopott" hanem másutt folytatta a pályafutását (amikor Kocsisnak már nem volt szüksége akár a technikai részletek elsajátítására, vagy munkamegosztásra).
Wikipédia:"1997-től a főzeneigazgatói teendőket Kocsis Zoltán látja el, egyúttal a zenekar neve Nemzeti Filharmonikus Zenekarra változott. Kocsis jelentős változtatásokat hajtott végre a zenekar személyi állományában, és a megújuló együttest rövid idő alatt a nemzetközi élvonalba emelte.[forrás?] Segítőtársa az első állandó karmesteri poszton 2004 júniusáig Hamar Zsolt volt, akit 2006-ban Berkes Kálmán váltott."
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 20632016-05-08 20:30:24
Ókovácsnak igaza van. A MÁO zenekara úgy működik, mint bármely pl. német operaház/zenés színház zenekara. A fenntartó felügyeletével, a zenészek megfelelő szakszervezeti és egyéb védelmével. Egyébiránt a szimfonikus zenekarok is így működnek világszerte. Nem értelmezhető. miért van nálunk olyan együttes, amely alapítványi formában, tehát a fenntartó beleszólási jogát kizárva, a művészeit színlelt szerződésekkel alkalmazva működik. Ennek szerintem semmi köze nincs semmiféle politikához.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 20392016-05-05 21:07:39
Ez egy 2012-ben publikált cikk. Az interjúk is akkor készültek.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 552542016-02-01 19:36:14
Ezt nem csak beszélik, ez ma már meg is történt.
A Zeneakadémián uralkodó áldatlan állapotokról... • 6692015-04-26 23:44:54
Bocs, nem elég, hogy a link beágyazás még mindig nem működik, még 3x is elment...
A Zeneakadémián uralkodó áldatlan állapotokról... • 6682015-04-26 23:43:52
Káosz a Zeneakadémián
A Zeneakadémián uralkodó áldatlan állapotokról... • 6672015-04-26 23:43:47
[url]http://www.fidelio.hu/klasszikus/hirek/kaosz_a_zeneakademian[url]
A Zeneakadémián uralkodó áldatlan állapotokról... • 6662015-04-26 23:43:42
[url]http://www.fidelio.hu/klasszikus/hirek/kaosz_a_zeneakademian[url]
A Zeneakadémián uralkodó áldatlan állapotokról... • 6652015-04-26 23:43:36
[url]http://www.fidelio.hu/klasszikus/hirek/kaosz_a_zeneakademian[url]
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 28052015-04-25 19:02:34
Azért itt megemlítésre került néhány barokkos túlzás: A Tapolca melletti Csigó műemlék - kastély soha nem volt kastély, ez egy gabona tároló és malom volt, egyébként Gyulakeszin van. Rendkívül lepusztult állapotban, a korábbi tárolókat most használt bútor kereskedésre használják. A tulaj egy pár évig hajlandó volt Varnus orgonáját is tárolni, és az egyik szobát az ő kedvéért koncert teremnek berendezni.Amúgy a terem megfogalmazás is túlzó, max. száz ember tudna leülni. Tudomásom szerint Varnus más elvitte onnan az orgonáját, és nincsenek koncertjei. Ha jól tudom, mostanában a köveskáli református templomban szokott orgonálni.
Momus társalgó • 56562015-01-25 12:20:03
(Az url paste továbbra sem megy nekem, bocs érte) bogányi=Bogányi
Momus társalgó • 56552015-01-25 12:18:33
Ékesszóló, és szellemes cikk.
Főleg az a rész, hogy bogányi azért még nem szeretné, ha Kocsis, vagy Schiff kipróbálná a zongorát. (Ennyi szénszál erősítéses szintetikus anyag felhasználással kapcsolatban azért fenntartásaim vannak.)
Momus társalgó • 53352014-06-16 12:39:32
Hát ha nem is tesszük úgy, ahogyan ezt megfogalmaztad, azért némi rossz szájízzel biztosan sokan olvassuk a wigmore hall féle laudációt. Pl. ez: "In the spring of 2011 Mr Schiff attracted attention because of his opposition to the alarming political development in Hungary and in view of the ensuing attacks on him from some Hungarian Nationalists, decided not to perform again in his home country." Milyen ensuing attacks-ről ír ez, kik voltak azok a nacionalisták, akik megakadályozták, hogy ő itthon fellépjen? És ennek az egésznek mi köze van egy zenei teljesítményt elismerő lovagrend odaítéléséhez? (Vagy akkor a hivatalos laudációnak nem úgy kellett volna fogalmazni, hogy zenei ÉS politikai tevékenységéért?) Azt már csak úgy magamban jegyzem meg, hogy vajon mit érezhet mindennek kapcsán korunk legnagyobb zenei géniuszai közé tartozó Kocsis Zoltán, aki max. egy visegrádi díjat kap az NFZ-vel? Pedig hát a különbség....na mindegy.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 493632014-03-23 15:12:13
Nagyon klassz recenzió. Köszönet érte.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 491712014-01-22 16:46:05
Mondjuk azt nem értem, hogy szerinted miért döfi bele a tőrt az Operába az, ha a”miniszterelnök embere” (O.Sz. megfogalmazása) helyett/mellett egy szakember ad stratégiai irányt a magyarországi komolyzene legfontosabb intézményeinek? Mi az az autonómia, amit egy ilyen intézmény elvesz? Ezentúl O.Sz. nem tudja a saját vagyonát az Operaház működtetésére fordítani? Vagy Káel Csaba komolyzenei felkészültsége a MÜPA felvirágoztatását szolgálni?
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 18412013-09-17 19:40:39
Elnézést, ha belekontárkodok ebbe a magasröptű vitába. De ha már magyarul folyik, tán a nyelv használatánál is érdemes lenne az ”alapokra építkezni”. Pl. olyan szó, hogy fecsely nincs. Esetleg fecsejre gondoltál? (Bocs)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 480052013-07-17 20:05:07
Az Operaház korábbi közleménye szerint 5 évre nevezte ki. Idézet
"Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója a bizottságok véleményét meghallgatta és elfogadta. Véleményükkel egyező ajánlását – Héja Domonkos és Solymosi Tamás esetében, a hatályos törvényeknek megfelelően – továbbküldte Balog Zoltánnak, az Emberi Erőforrás Minisztériuma vezetőjének.Valamennyi tervezett megbízás 5 évre szól."
Háát, ez sokba kerülhet az Operának...
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 24612013-05-27 23:43:34
Hihetetlen, és érthetetlen. Miközben minden koncertjük telt házas. Budafok kifejezetten büszke az ő szimfonikus zenekarukra.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 24592013-05-27 23:21:48
De jó, hogy ezt leírtad. Én már sok-sok éve feladtam, hogy bármilyen - akár negatív- reflekciót is várjak a Dohnányi koncertek, vagy akár az Énekel az Ország után. Az a hősies elkötelezettség és önfegyelem, ahogyan Hollerung egyszerűen figyelmen kívűl hagyva a "szakma" teljes közönyét, kizárólag a zene minél szélesebb körben való népszerűsítésének szenteli minden energiáját, az bámulatos. A Dohnányi koncerteken érdemes megfigyelni a zenekart; szinte süt róluk az egymás iránti figyelem, a jókedv, ahogyan örülnek az együtt zenélésnek. Nagyon kevés zenekarnál tapasztalható ez. Hollerung kórus munkája pedig egyedülálló, és érthetetlenül visszhang nélküli, ignorált.
Cselóczki egyébként káprázatos volt! (Ha nem a Dohnányival lépett volna fel, biztos írtak volna róla...)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 24292013-05-03 10:48:11
"Mindent elvállal,pedig kevesebb több volna-talán????"
Azt hiszem, ebben nincs teljesen igazad. Nem nagyon tudnék a világon ma olyan operaházat, melynek főzeneigazgatója nem venne műsorára Strausst, egy-két nehéz Wagnert. Ez valami olyan, mint egy kötelezően megugrandó akadály. A szóban forgó úrral talán pont az a baj, nagyon távol van a kategóriájában elfogadott minimum követelményektől. Ahhoz, hogy a társulat is valódi főzeneigazgatóként ismerje el, ahhoz míves Straussok, és jó Wagner premierek kellenének (szerintem)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 462822013-01-24 17:19:40
Szóval azért kellett külföldi karmestert hívni, nehogy bántsák a csúnya kritikusok a zeneigazgatót? Ez most komoly?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 462772013-01-24 14:01:20
Csak nagyon halkan jegyzem meg, hogy az Operaház, egy ilyen fontos bemutatóját (az itt megjelent kritikákat nagy élvezettel olvastam, nagy részükkel egyet is értettem) hogy hogy nem az Operaház főzeneigazgatója vezényli! Ilyet esküszöm sehol a világon nem találni. Külföldről hívnak karmestert, aztán egy másikat. Hihetetlen...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 457832012-12-21 11:26:43
Teljesen egyetértek azzal, amit a mb. főzeneigazgatóval kapcsolatban írtál. Nagyon furcsa egyébként, hogy nem úgy, mint a világ legtöbb operaházának, zenés színházának főzeneigazgatója, Héja nem csinál Wagner premiert. Pedig ez ma már szinte kötelező alapszínt ahhoz, hogy egy karmestert főzeneigazgatóként alkalmasnak tekintsen a szakma.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 453372012-10-07 22:24:02
Idézlek:"amiért teljes joggal perelhetné őt az Opera- a veszteség amit okozott, igenis forintosítható, az "ügy" -amibe belerángatták vagy amihez önként vagy felkérésre csatlakozott emblematikusan- igenis sok kárt okozott az országnak"
És miért nem teszi?
Amikor Ókovács nem is oly régen még ezt nyilatkozta:
"Igen, a nagy Dohnányit perbe fogjuk, mert minden döntésünkkel felelősség is jár. Ő sem lehet kivétel, aláírt szerződése volt velünk.”
Majd azt, hogy ha mégsem, akkor majd meghívja, és a veszteséget levonja a gázsijából. Majd egyik sem, hanem (ismét!!) PR.
Nem túl hiteles. Kár védeni a védhetetlent.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 453232012-10-06 22:31:07
Válaszodnak kevés köze van a feltett kérdésekhez.
Megismétlem: mi van a C. von Dohnányi perrel? És a meghívással? Egyik sem megy? Helyette az operához köze nincsen testvérrel diplomácia?
És egy plusz kérdés válaszul neked: minden ismert, közéleti ember, aki végig tudta nézni a Hunyadit, azt egy államtitkár társaságában az Operaház megb. főigazgatójával készült fotóval szokták a honlapra tenni?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 453142012-10-06 18:58:31
A kép nagyon szép. Mondjuk azt nem nagyon értem, mit keres az Opera honlapján. Meg azt sem, hogy miért Pröhle Gergellyel. Az meg nagyon érdekelne, hogy mi van a C. von Dohnányi perrel/meghívással? Lehet, hogy mégsem volt szerződés? (Győriványinak meg mennie kellett..?)
És akkor per/meghívás helyett demonstratívan Ókovács a testvérével fényképezkedik?
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 21182012-09-21 11:32:32
Ez a hír minden, klasszikus zenerajongót rémülettel tölt el. Nagyon gyors gyógyulást neki, és mindannyiunknak!
Megnéztem a szerdai TV2 Tények-beli riportot vele. Én nem vettem észre, hogy beteg lenne. Ugyanaz az egyszeri és utánozhatatlan zenei géniusz, aki nem csak a zongoránál, vagy a karmesteri pulpituson, de szavakban is olyan elképesztő mesterségbeli tudásról tesz tanubizonyságot, amivel száz évente jó, ha egy két ember születik.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 446372012-08-15 20:37:26
Szerintem egyáltalán nem volt egy magabiztos nyilatkozat. Hallgasd meg mégegyszer: már külsejében is egy nagyon megviselt ember képét mutatta, és a rögeszmés ismételgetés, hogy az eltérő vélemény az rendben van, de a provokáció az nem elfogadható, hát az teljesen kádári megnyilvánulás volt. A riporter kérdésére, hogy végül is megmarad-e az eddigi pozicióban, azt válaszolta, hogy azért várjuk ki a végét.Szerintem fogalma simncs, hogy mi a döntés vele kapcsolatban , és rendesen retteg.
A csúcs az volt, hogy Zürichben is Homokit kinevezték, nálunk is jobb lenne, ha pályáztatás helyett a kormány kinevezné. (Még egy súlyos baki..)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 444622012-07-27 18:04:17
Ahogy megjósoltam...Ókovács megy.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 444372012-07-26 10:27:19
Ameddig TV riporter volt, az ember nem is vette rajta észre, hogy mennyire komplexusos ember ez az Ókovács.
Ha ez az MTI jelentése , akkor szerintem érik a korábbi jóslatom (Ókovács menni fog)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 444142012-07-18 23:48:58
Ha a 3 Bartókra gondolsz, annak az ötlet gazdája a karmester, Hamar volt, (aki egyébként a közreműködését ingyen vállalta el, hogy támogassa a Miskolci Operafesztivált) Erről csak Kesselyák nyilatkozott az első sajtótájon.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 444062012-07-18 18:20:50
Nem csak ketten vagytok. Számomra is teljesen érthetetlen B.T. körüli megalapozatlan hírverés.
A dolog ott kezdődik, hogy NEM ő volt a Miskolci Operafesztivál életre hívója, hanem Müller Péter (Sziámi) Hegyi Árpád Jutocsa, és Kesselyák Gergely. Nekik segített B.T.
Aztán mindenütt serte pertélt, beleértve az NFZ-t is, csak Kocsis egy idő után megúnta az önfényező nyüzsgését.
Teljesen érthetetlen, hogy mit keres a MÁO tanácsadói között. (Valaki valamit nagyon félreértett vele kapcsolatban..)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 442182012-07-05 23:35:06
Szabál az tényleg szabál. De, mint azt már egy másik fórum társunknak kérdésére privátban megválaszoltam, azt hiszem lehet DLA és habil nélkül is tanítani.
(Vashegyi? Gulyás Dénes?)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 442092012-07-05 20:41:52
Hát szabályai vannak, meg kivételek is vannak..persze.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 442082012-07-05 20:40:41
"De mi újat tudna mondani, amit még nem hallott az ember, akár perc, akár évember?"
Kb. legalább háromszor leírtam már erről a véleményem. Tokody a társulat meglétéért emelt szót. És igaza van. Társulat jóformán minden európai operaháznál van. Persze az más kérdés, hogy nemm kellene közalkalmazotti státuszú társulat. Sem művész, sem műszak. Ahogyan ez Milánóban, Bécsben, Berlinben, Zürichben stb. van.
Amúgy érdekelne, hogy Ókovács, és Héja, Kovács még közalkalmazottak? Mert ha igen, akkor az egész leépítés egyszerűen egy koncepciótlan tarvágás.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 442022012-07-05 11:35:17
Lemaradt egy idézőjel plauzibilis = "plauzibilis"
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 442012012-07-05 11:23:01
Szerintem meg az ilyen plauzibilis kifogásokra van legkevésbé szükség, amellyel egy kiemelkedő művészünk meghallgatását hárítja el egy politikus percemberke.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 441702012-07-02 11:35:05
Ez nem csak kicsit rosszindulatú volt, de nem is igaz. Nem fizetnek a riport alanynak. Sem országos napilapok, sem bulvár újságok. Örüljön a riport alany, ha a média foglalkozik vele.
De meg is lehetne fordítani a kérdésedet. Miért nem foglalkozik a témával egy Magyar Nemzet, egy Magyar Hírlap, vagy akár Népszabadság? Csak nem félnek? Mitől?
Egyébként nem volt rossz ez az interjú, és Tokody valóban megérdemelne több tiszteletet. Egyben azonban nem volt igaza. Társulat tényleg maradhatna, de nem közalkalmazotti formában.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 441632012-06-30 10:35:43
Ez is csak részben igaz.
Van társulat (ensemble) a világ legtöbb operaházában, színházában. Európában főképpen. Nem nagyon tudnál egyetlen olyan pl. német operát, melynek nincsenek a színház alkalmazásában lévő művészei.
Nem az volt a baj a MÁO-ban sem, hogy voltak ”saját” művészei. Hanem az, hogy közalkalmazotti minőségben lettek alkalmazva. A közalkalmazotti státusz valóban nagyon ügyetlen és alkalmatlan egy művészeti intézmény dinamizmusához.
Tehát (szerintem) nem elbocsátani kellett volna a művészeket, hanem a közalkalmazotti foglalkoztatást normál alkalmazotti státusszá kellett volna változtatni. És ez igaz kellett volna legyen a nem művészekre is.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 441262012-06-28 14:23:39
"attól tartok, Héja Domokos legalább akkora kolonc és kártevő, mint Ókovács. "
Szívemből szóltál. És tudod miért? Mert az, ha egy intendáns (vagy legyen kormánybiztos, mint nálunk most) az Operaházat üzleti vállalkozásnak tekinti, és ennek oltárán sok mindent feláldoz, az még érthető. (Persze nem szerethető) De hogy egy művész, akinek az lenne a dolga, hogy a ZENÉT legjobb tudása szerint tolnácsolja, ehelyett csupán anyagi forrásnak tekintse az Operaházat, és a szóbeszéd szerint saját művésztársait (történetesen Tokodyt is) megalázza, annak az elhivatottságával szerintem súlyos bajok vannak.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 441182012-06-28 10:20:35
Lehet, hogy Maros nem is annyira kifürkészhetetlen..azt csiripelik a madarak, hogy Ókovács megy.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 441072012-06-27 22:37:27
"Nyugodtan szeretne fellépni Vácon meg akárhol?"
Az egész történet több mint gyerekes. Ha valaki az előadóművészetet választja hivatásául, akkor el kell viselje, hogy a közönség itélkezhet felette. (Tudom, nagyon gyenge hasonlat, de mi lett volna, ha a nagy Enrico Caruso, akit először Budapesten fütyültek ki, mondjuk diplomáciai botrányt követelt volna?!) A közönség reakciójának megbosszulására politikai hatalmat felhasználni több mint alantas.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 440972012-06-27 16:51:55
Amit idéztem, azt Ókovács mondta személyesen. Mi köze ennek Bolgár szavahihetőségéhez?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 440902012-06-27 11:35:24
Egy kis adalék Ókovács Szilveszter személyiségéhez.
Tegnap interjút adott Bolgár Györgynek, és a következőket mondta:
Ha nem int, hogy ne tegyék, a biztonsági őrök elvezették volna Tokodyt!
Elege van, és hogy miért, ehhez elmondott egy történetet: márciusban Vácon Schubert dalestet adott, ahol az ismert, operaházi renitens énekesek megjelentek, és az 5. daltól kezdve minden dalába beletapsoltak. Úgy tűnik, telramundnak igaza van; volt ebben bosszú, és kisebbségi komplexus is.
Meghallgatható itt: http://www.klubradio.hu/klubmp3/klub20120626-162854.mp3

(Bocs még mindig nem tudok itt linkelni)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 440692012-06-26 11:37:23
Gondolom ezzel Ókovácsra utaltál..
Szerintem gyűlöletről, bosszúvágyról talán nincs szó.
Ez az ember egyszerűen egy középszerű, szereptévesztésben szenvedő önelégült niemand, akinek hosszú évek óta tartó és kitartó talpnyalását túlhatalommal honorálták, amitől megrészegült.
Persze ehhez tartoznak még jellemhibák, mint hazudozás, nagyképűség stb. Csak úgy halkan: hol van von Dohnányi szerződése, pere, meghívása?! (Valaki elmondta a valós helyzetet; azonnal kirúgta!)Hol van az Erkel? Hogy jön a tódításaihoz az Únióra való hivatkozás?
Ez a megfélemlítettség, képmutatás, a túlélésért folytatott alázatoskodás biztos melegágya a középszerűséggé válásnak.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 439112012-06-01 11:46:51
Aztán az is érdekes, hogy a MÁO főzeneigazgatója alig vezényel. Ez hogy van?
Nincs még egy olyan operaház a világon (vagy legalábbis én még nem találkoztam ilyennel), ahol a GMD-nek ne lenne egy nagyon fontos Wagner, vagy R. Strauss premierje, és a műsor kialakítása - beleértve az énekesek és karmesterek kiválasztását- ne az ő kompetenciája lenne. Valahogy itt nem ez látszik. Pedig az lenne jó, ha a MÁO művészi koncepcióját egy művész alakítaná. (legalábbis szerintem)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 438742012-05-25 17:54:48
Ugye azért az nem baj, hogy én nagyon szeretem Búbánat kritikáit? És nagyon szeretném, ha továbbra is olvashatnám őket- laikusoknak nagyon nagy segítség ám!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 437772012-05-10 11:27:55
"Az a gyanúm, hogy ezt a próbaüzem-sorozatot az Erkel Színház felújítási programjára elkülönített kontingensből fogják finanszírozni"

Azt hiszem, ennél a helyzet súlyosabb: az Erkel felújításra olyan 1.5 milliárd-ot gondoltak, és amennyire hallom, (talán pont ma "tanulmányozzák" a páláyzatokat) 3.4 milliárd alatt nem megvalósítható. Szóval lehet, hogy az Erkel megnyitása - szeptember helyett most már márciusról beszélünk- ismét csak egy PR fogás?
Aztán az un. család programok: 25%-os áron minden előadásra (de az is lehet, hogy főpróbára?) csak családokat meghívnak.Ugyanakkor meghívják Jonas Kaufmann-t és persze!! Placido Domingo-t. Hát nem tudom.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 437402012-05-06 17:34:29
De miért kellene kimoderálni? Én pl. rettentően élvezem, és nagyokat neveket az alkotásain!
Olyan gyászos topik lenne amúgy ez a Mi újság a MÁO-ban, legalább ez a kis öröm hadd maradjon meg!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 436172012-04-20 21:27:57
A Macbeth a június 1.-én van. Miskolc pedig június 8.-án.
Akkor szerintem énekelhetik mindkettőt, nem?
Olvasói levelek • 94362012-04-14 13:03:49
BudapestMagyar Állami Operaház
A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
Várdai István (gordonka)
Vez.: Hamar Zsolt
SCHUMANN: Nyitány, scherzo és finálé, Op.52; a-moll gordonkaverseny, Op.129; II., C-dúr szimfónia, Op.61
Szerintem nem ez megy az Állami Operaházban- illetve ez nem az Operában megy..
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 15422012-04-05 21:17:34
2002 Aggtelek vezényelt Ligeti András.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 434252012-03-30 11:47:12
Nem egészen értek veled egyet. Az a mód, ahogyan az Operaház művészeivel (el)bánnak most, az nagyon bumfordi, a minimális empátiának is teljességel híján van. Azt mindenki csendben, kénytelen-kelletlen elfogadja,ha pénzhiány miatt el kell veszítenie az állását, vagy egzisztenciális bizonytalansába kell kerüljön. Ennek kommunikálása azonban nem történhet sértő, arrogáns, tiszteletlen stílusban. A pletykák, azzal kapcsolatban, ahogyan Héja ezt a helyzetet"levezényli" valószínűleg túlzóak, annyi azonban szerintem biztos, hogy Tokody "privátban nem sírná tele a bulvársajtót", ha mindezt művészi kvalitásainak, eddig nyújtott énekesi eredményeinek tiszteletben tartásával, kellő finomsággal közölték volna vele.
Nagyon rossz akár itt is olyanokat olvasni, hogy már öreg, nincs hangja, akkor mit ugrál.
Ez, a mindent átszövő alpári stílus, arrogancia ("pofátlan..stb ala Lázár János)nagyon romboló, és jó lenne, ha legalább a magasabb minőségektől- művészet- távol maradna.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 15392012-03-30 10:57:38
Érdemes a Magyar Narancs-ban "Ki tudja meddig húzhatod" címmel megjelent cikket elolvasni.
Nagyon szomorú; Poppa Péter, Kovács Géza nyilatkozik- a 2008-as Előadó törvény, a szakmai szervezetek teljes figyelmen kívül hagyásával történt az elosztás. Sem a BFZ, sem a Concerto, de még a zuglóiak sem (a kicsik közül ők kapták a legtöbbet) felelnek meg a törvénynek.
Szőcs Géza a Muzsikában valami olyasmit nyilatkozott (2011 június), hogy nincs intézményes, kollektív tanácsadó testülete, de a zenei élet számos szereplőjét ismeri.. kialakult értékrendje van.
Na szóval ennyit a komolyzen/szimfonikus zenekarok jövőjéről Magyarországon.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 434112012-03-29 20:46:12
Kossuth díj, Liszt díj.
(Rossz nyelvek szerint az első említésére kapta azt a választ, hogy kitörülheti vele..)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 433932012-03-28 12:15:33
Köszönöm Búbánat! Aztán én is "kigugliztam" ezt a cikket, ettől az ott élő kanadaitól.Nagyon nagy siker lehetetett, igazán nagy öröm!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 433832012-03-25 23:12:31
Nagyon jó hír!
Hála és gratuláció elsősorban Csikós Attilának, aki az egész projekt létrehozásában kulcs szerepet játszott.
(Szívesen olavsnék helyi lap recenziót is)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 433642012-03-22 00:06:15
Hát mit ne mondjak, elég öntelt riport alany. Vizin, reméljük beváltja -és esetleg itthon is- a maga köré kerített sztár image-t. (Kár, hogy túl sok a "az országszerte világhíres" sztár)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 431842012-03-08 23:18:48
Talált. Én sem megyek Ománba. De nem azért, amit itt sejtetsz. Se nem vagyok zenész, pláne nem operaházi tag. Csak ami te: "senkifia" :)
Amúgy nem a buli zavar, hanem csak a fals kommunikáció. Túl sok itt a habverés, miközben a MÁO jelenlegi vezetésének koncepciótlansága aggodalommal tölt el.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 431822012-03-08 23:14:10
Ha pl. a pécsi EKf kapcsán eljátszott szerepére emlékezünk, hát ott bizony Domingo nagy business man volt- beleértve az egész városvezetés kéjutaztatását, és hát aztán nem kis honoráriumért szereplését..
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 431462012-03-07 11:00:54
Cilike! Olyan aranyosan jóhiszemű vagy, igazán irigyellek.
A sztori egy kicsit átnyaltabb:
Idejött egy Ahmed Abouzahra nevű ománi - amúgy egy idegenforgalmi cég munkatársa- de magát "művészeti tanácsadónak tituláló úr, és elkezdett kalapozni. Először elment a MÜPA-ba, majd kitalálták ezt az operai közös produkciót. Hivatkozott a művészet iránti ománi elkötelezettségre (egyeseknek még igazgatói állást is ígért az ománi operaházban), arra, hogy egyszer még Domingo is vezényelt náluk (ha Domingo nevét hallom, ott biztos, hogy nagy , állami pénzek kicsalogatása folyt). A végén megállapodtak, hogy úgy csinálnak egy MÁO közös produkciót, hogy igaz, a MÁO-ból sokan nem vesznek részt (gondolom Ókovács és Káel azért helyszíni szemlét fog tartani) igaz, hogy az operát magát jól meghúzzák, igaz, hogy a zenészek nem is az operaház zenekari tagjai, de a produkció nevét a MÁO fogja fémjelezni.
Kommunikáció az egész; sok duma, a szakmához és a MÁO-hoz kevés köze van
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 430562012-03-02 22:16:06
Tiszta kvíz.. (De hol a 3. ahol Kesselyák nevét rosszul írták?)
Ez kizárólag a riporter hibája szerintem. (Egy riport alany nem "proofread"-el, nem?)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 428302012-02-19 20:02:08
Ez esetben bocsánatot kell kérjek! (Őszintén)
Csak ez a hozzá nem értő közönség ne lenne! (Irónia nélkül)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 428252012-02-19 19:43:29
Azt azért nem értem, hogy ha x-nek az egyik énekes teljesítménye jobban tetszik, mint egy másiké, attól y miért érzi úgy, hogy nem engedik neki élvezni mindkettőt?
(Ízlések és pofonok...nemde bár?)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 428102012-02-19 15:57:33
Ja, és Sarastro is elképesztően gyenge volt.. eszembe jutott Polgár László Sarastroja, és sírni támadt kedvem
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 428092012-02-19 15:55:22
Erről van szó!
Kösz, hogy betetted a youtube linket. Celeng Mária muzikális, rendkívül jó színészi teljesítmányt nyújtott, és nem az általad nagyon plasztikusan leírt módon üvöltött, mint pl. (na nem, inkább nem írok neveket- persze pont arra gondolok, akit itt hibátlannak minősítettek)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 427872012-02-18 23:44:18
Hát nekem meg nem tetszett. Ahogy röcögtet! Úgy az egész tényleg siralmas volt. A zenekar főképpen lelombozó,(tudom ez nagyon sértő, de egy malacbanda..)
Viszont számomra katartikus volt Celeng Mária! Hangja, muzikalitása még a Neue Stimme 2011 óta is gazdagodott, színészi kvalitásai pedig rendkívül meggyőzőek. Kicsillogott ebből a mezőnyből.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 426612012-02-03 21:55:53
Minden esetre a MALÉV sztori elrémisztő precedens arra a gyakorlatra, amit mintha ugyanez a kormány már egyszer gyakarolt volna. (adósság rendezés csődbe vitellel). Vajon a MÁO mekkora likviditási gondokkal küzd? És mi a mosolygó végrehajtó küldetése?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 426432012-01-31 11:35:12
Ez a megjegyzés- mármint, hogy nem karmester, nem énekes stb. de magukat operához értőnek mondó szakemberek- nem igazán elfogadható. Sem Pernye, sem Króo, de akár Tallián, és sorolhatnám nem voltak sem karmesterek, sem énekesek.
Az opera/koncert kritikusok általában vagy zenetudósok, vagy az opera esetében szinháztörténészek. (Olyan, hogy opera-kritikus diploma nincs)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 14912012-01-10 20:19:34
Ez mitől felfelé? Mekkora a MÁO és mekkora az MR Sz. évi költségvetése?
És ami a fő kérdés; meddig?!
Ha egyszer saját operaházam lehetne... • 92012-01-10 20:14:23
Sok szép marketing terv!
Mindenekelőtt azonban az nagyon érdekelne, hogy rendező, vagy karmester/énekes központú lenne ez a Te operád?
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 14842012-01-10 17:23:13
Viszont lehet, hogy ennél sokkal fontosabb kérdés, hogy életben tartják-e egyáltalán az MR Szimfonikusokat a jelenlegi formában? Sajnos erre is lenne egy tippem
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 14832012-01-10 17:18:53
Hogy most ki, azt nem tudom. De hogy ki lesz, arra nekem is van egy majdnem biztos tippem.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 424192012-01-10 16:02:42
Mit értesz azon, hogy teli pofával..(!), pedig nem is bukott meg?
Van Duna Arte? Nincs. Van Duna World ? Van.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 423482012-01-05 17:05:22
Korrigálok- nem is editálták.(a hiba az én készülékemben)
Bocs az offért.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 423452012-01-05 16:42:07
:))
Nagyon klassz! (you made my day..)
Kár, hogy editálták.. amúgy miért?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 422602012-01-02 20:41:49
Hát ez egy nagyon gyenge Hazám, hazám volt, némi fals kezdéssel.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 422572012-01-02 20:39:57
Miért is ne?!

(Szegény Héja.. kellett ez neki?)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 421032011-12-21 22:23:56
Nagyon frappánsan hangzik.. a bibi csak az, hogy azt, hogy Dohnányi nem zárkózik el ettől a fura meghívástól, eddig csak a MÁO vezetőségétől hallottuk. Akitől először úgy tudtuk, hogy be kell perelni szerződésszegésért (ezt még azóta sem értem- szerződésszegésért csak akkor kell perelni, ha az illető alany nem ismeri el a szerződésszegését; de ilyen nem történt)majd, hogy a következő fellépésének gázsijából levonjuk a az okozott károkat. Valahogy nagyon nehezen hiszem el, hogy Dohnányi majd elkezd alkudozni, hogy OK, akkor nem ennyi ezer EUR, hanem csak annyi, mert levonjuk az okozott károkat.
Valahogy nagyon fals az egész sztori, és hiszem, ha már itt van Dohnányi.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 420402011-12-16 22:38:17
Kedves Dauerni!
Magam is kerestem a cikket a Mancs-ban , és nem találtam.
De, már ne haragudj: 'so what"?
A lényeg, hogy egy online újság, nagyon is pezsgő fórumán megismerhettük a MÁO ex-főzeneigazgatójának válaszát. Szerintem erre inkább büszke lehetne a Momus, mint hogy azonnal a delete gombot nyomná.
Mi az, ami súlyosan aggályos?
Szerintem ez szereptévesztés a Momus részéről. Ahelyett, hogy örülne annak, hogy a klasszikus zene világában szinte az egyetlen, ahol a különböző vélemények szabadon kanalizálhatóak, valamiféle felsőbb utasitással konform módon próbál meg határt szabni a szabad vélemény nyilvánításnak.
Minek ez?
Ettől a tény tény marad: ami a MÁO-ban történik, az nem csak szomorú, de abszolut jelzés értékű. Egy nagyon koncepciózus vezetőt szimpla mozdulattal "kinyírhat", diszkreditálhat a politika, hogy egy középszerű pártkatona a sima modorával segítsen a középszerűség térnyeréséhez. Ennek igazi vesztesei az igazán tehetséges énekesek, az igazán kiemelkedő, de egyre demoralizáltabb kórus, és zenekar.
Legyen büszke a Momus,ha erről vita indul, és ne próbálja azt pc conformmá szelidíteni!
  
Hírek
• A Budapesti Filharmonikus Hangversenybarátok Alapítványa (BFHA) pályázatot hirdet „A Kárpát-medence zenekultúrája a XIX-XX. század fordulóján” címmel
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Zeneakadémia karvezetés szakos hallgatóiból alakult kórus
"Karvezetés vizsgakoncert"
VIADANA: Exultate justi (örvendező zsoltár)
TILLAI: Magányban (Weöres Sándor versére)
Tolnay Melinda (ének-zene – zeneelmélet OT IV.)
ALAIN: Messe de Requiem – Sanctus
CLEMENS NON PAPA: Missa defunctorum – Agnus Dei, Communio
Enyedi Mózes (egyházzene-orgona – ének-zene OT IV.)
BECKER: Herr, erbarme dich
SCHEIN: Freue dich des Weibes deiner Jugend
Bokros Virág (egyházzene-orgona – ének-zene OT IV.)
Közreműködik: Balaska Rebeka (csembaló), Márkus Ágnes (cselló)
TOMKINS: How great delight
SCHMITT: À contre-voix, op. 104 – 5. Pour vous de peine
Velki Luca (ének-zene – zeneelmélet OT IV.)
GUERRERO: Sanctus, Benedictus
Bolyos Balázs Koppány (egyházzene-karvezetés – ének-zene OT IV.)
GASTOLDI: Cantiam lieti cantiamo
BRITTEN: Öt virágének, op. 47 – 2. The Succession of the Four Sweet Months, 3. Marsh Flowers
MOSONYI: Libera me
Szarka Tamás (kóruskarnagy MA I.)
GESUALDO: Non mai, non cangero
MENDELSSOHN: Három motetta, op. 69 – 1. Herr, nun lässest du deinen Diener in Frieden fahren
BRUNNER: Konfirmation
Márkus István (kóruskarnagy – zeneelmélet OT IV.)

18:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Faragó Laura (ének), Varga Petra (orgona)
"Bach Mindenkinek Fesztivál"
Énekek és áriák Anna Magdalena Bach Daloskönyvéből (BWV 508 - 518.)

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Luka Okros (zongora)
CHOPIN: 1. (g-moll) ballada, op. 23
CHOPIN: 2. (F-dúr) ballada, op. 38
CHOPIN: 3. (Asz-dúr) ballada, op. 47
CHOPIN: 4. (f-moll) ballada, op. 52
LISZT: h-moll szonáta

19:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Balga Gabriella, Bakonyi Marcell (ének)
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Hámori Máté
Házigazda: Eckhardt Gábor
"Salon de Musiqze 2. - Casanova"
RAMEAU: Zoroastre – nyitány
VIVALDI: Griselda – Ombre vane
BEETHOVEN: Nyolc variáció egy Waldstein témára
MOZART: Don Giovanni – nyitány
MOZART: Madamina, il catalogo
MOZART: La ci darem la mano

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Trio Energico:
Ilosfai Csenge (hegedű), Mády-Szabó Eszter (gordonka)
Vida Mónika Ruth (zongora)
SCHUBERT: Adagio D.897 "Notturno"
SOSZTAKOVICS: c-moll trio op.8. no.1.
RAVEL: a-moll trio

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Emanuel Abbühl, Seung Eun Lee (oboa)
Spányi Miklós (orgona)
Concerto Armonico Budapest (koncertmester: Homoki Gábor, művészeti vezető: Spányi Miklós)
"Velence és London, oboák és orgonasípok…"
ALBINONI: F-dúr oboa-kettősverseny, op. 9/3
ALBINONI: g-moll szonáta, op. 2/11
ALBINONI: e-moll hegedűverseny, op. 2/2
ALBINONI: d-moll oboaverseny, op. 9/2
HÄNDEL: 3. (g-moll) oboaverseny, HWV 287
HÄNDEL: h-moll concerto grosso, HWV 330
HÄNDEL: 13. (F-dúr) orgonaverseny, HWV 295 („A kakukk és a csalogány”)

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Jan Vogler (gordonka)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt
RAMEAU: A gáláns indiák - szvit
SAINT-SAËNS: I. (a-moll) gordonkaverseny, op. 33
BRUCKNER: IV. (Esz-dúr) szimfónia
19:00 : Nagyvárad
Szigligeti Színház

Operát az Operából! – Turné
PUCCINI: Bohémélet

19:00 : Szombathely
Bartók Terem

Chisa Kitagawa (hegedű)
Savaria Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Izaki Masahiro
SIBELIUS: d-moll hegedűverseny, op. 47
SOSZTAKOVICS: 12., d-moll szimfónia, „Az 1917-es év”

19:00 : Siófok
Kálmán Imre Kulturális Központ

Teleki Miklós (zongora)
Duna Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Deák András
MOZART: Figaro házassága – nyitány, K.492
GRIEG: a-moll zongoraverseny
MOZART: 40. (g-moll) szimfónia, K.550

19:00 : Sopron
Liszt Ferenc Konferencia és Kulturális Központ

Jasminka Stančul (zongora)
Győri Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Berkes Kálmán
BEETHOVEN: I. (C-dúr) zongoraverseny, op. 15
SCHUBERT: II. (B-dúr) szimfónia, D 125
A mai nap
született:
1930 • Stephen Sondheim, zeneszerző
elhunyt:
1687 • Jean Baptiste Lully, zeneszerző (sz. 1632)
1963 • Székely Mihály, énekes (sz. 1901)