vissza a cimoldalra
2018-09-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4057)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61041)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Társművészetek (1268)
Momus társalgó (6348)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Kedvenc előadók (2821)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11288)
A csapos közbeszól (95)

Lisztről emelkedetten (917)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1060)
Pantheon (2259)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (774)
Simándy József - az örök tenor (550)
A nap képe (2093)
Élő közvetítések (7395)
Operett, mint színpadi műfaj (3699)
Jonas Kaufmann (2273)
Help me! (1091)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1478)
Franz Schmidt (3180)
Balett-, és Táncművészet (5548)
Opernglas, avagy operai távcső... (20136)
Momus-játék (5512)
Kimernya? (2746)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Momo
Leírás:
Honlap:
   


Momo (6629 hozzászólás)
 
Olvasói levelek • 112652018-04-21 17:09:11

Kedves olvasók és szerkesztők! 15 év után befejezem a Café Momus fórumának (és így az oldalnak is) a látogatását. Nekem ez az Edmond Dantes féle szövegelés nem jön be. Tévében, rádióban sem hallgatok ilyen elfogult politikai dumákat (semelyik oldalról), itt sem vagyok rá vevő. További jó szórakozást. (Ne írjatok privátban. Nem fogok bejelentkezni, így nem látom.)



Minden jót!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607452018-04-20 15:37:20

Mondjuk ez kb. nem válasz semmire, de legalább írtál valamit. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607392018-04-20 02:09:35

Egyébként ez a kereszt ügy szerintem itt egy lényegi dolog. Orientációs pont a történetet illetően.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607382018-04-20 02:06:56

Igen. Ugye „hangos liberálisok” leginkább a nyugati kultúrában vannak. Őket zavarják rettentően a saját keresztény gyökereik. Ezért aztán igazából attól akarnak megszabadulni. Az összes többi dolog nem zavarja őket ennyire. 

Ahogy a „szabadságukért küzdő” (a világon a legszabadabban élő) nyugati nők a saját nyugati férfiaik ellen harcolnak, miközben eszükbe se jut hadakozni a világszerte élő, sokkal durvábban viselkedő (pl. arab) férfiakkal. Pedig ott sokkal többet lehetne tenni.



Egyébként sztem eljön még annak az ideje, amit írtál... :-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607362018-04-20 00:48:41

Ugye a hagyományos lexikonok szócikkeit egy-egy terület szakértői írták. Ismerték a témát, amiről írtak, súlyozni és szűrni tudták az információt.

A Wikipédián 90%-ban az adott témához nem értő (önmegvalósító) amatőrök írnak szócikkeket, sok forrásból összeollózott információ alapján. Tekintve, hogy nem a terület szakértői, sokszor nem tudnak válogatni a fontos és kevésbé fontos információ között. (Így akár egészen alapvető dolgok is kimaradhatnak. Vagy bődületes baromságok kapnak helyet.) Aztán sok a szereptévesztés: Néha döbbenten olvasom, hogy minősítik a tárgyat (pl. egy film bemutatásakor közli a szócikk, hogy hatalmas giccs.) Máskor bonyolult tankönyvi szakszöveget olvasok, ahelyett, hogy érthető leírást kapnék. De sokszor még a szócikkek strukturálása is gondot okoz.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607342018-04-20 00:25:50

Igen. Egy barátommal beszélgettem épp arról nemrég, hogy mi még csak elvagyunk valahogy, mert rendesen megírt információn nevelkedtünk, de az a nemzedék, amelynek a Wikipédia színvonala lesz az evidencia…


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607322018-04-20 00:16:00

Ó, hát ezek ilyenek. :-) Érdemi dolgokban évek óta nem javítok bele, ugyanis általában jön valaki, aki elszántan védelmezni kezdi a hülyeséget.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607302018-04-19 21:12:56

Azt mondja a Wikipédia: 



"A mű mai, világnézetileg semleges előadásai többnyire sajnálatosan kerülik a második felvonás azon szerzői utasításának követését, hogy Parsifal Klingsor lándzsájával keresztet rajzol. Így értelmetlenné válnak Parsifal e szavai: "Íme e jellel vége a varázsnak.""


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607292018-04-19 21:06:10

Én érteni vélem, a kérdést, amennyiben arra utal, hogy nem pontos a megfogalmazás: "keresztény mű..." 



Mert ugye, mihez képest...



Viszont, ha olyasmit állítok, hogy "a Parsifal muzulmán darab..." "a Parsifal zsidó mű", "a Parsifal buddhista opera..."



Akkor kiderül, hogy leginkább mégiscsak keresztény... :-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607202018-04-18 08:56:34

Készül az Eiffel Műhelyház - Indóház Online



"Télen az építkezés első fázisában lebontották az épület első harmadának tetejét, korrózióvédelemmel látták el a vasoszlopokat, valamint kialakították a zenekari árkot, ezt követte a betonozás, a nagy szerkezeti egységek megépítése."



"Körülbelül 17 ezer négyzetméternyi üzemi területet alakítanak ki. Az öthajós csarnokot, a két merőleges oldalcsarnokot, a komplett vágánymezőt és a kéményt megtartották, ezen az „Opera” felirat forog majd."



(iho.hu)


Olvasói levelek • 112632018-04-12 19:54:07

Lajos az illegalitást választotta...


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65392018-04-06 08:21:27

Gúnyos színnevek (színtan.hu)



(Érdekes, bár nem mindenben van igaza sztem.)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65382018-04-06 08:19:07

Grétsy László - Hupikék és jajvörös (Szabad Föld)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65372018-04-06 08:15:39

jajvörös


Erkel Színház • 91262018-04-03 12:50:07

Az ilyen off topic bejegyzéseket kérjük mellőzni... :-)))


Erkel Színház • 90942018-04-01 01:53:34

Nekem az lenne a kérdésem, hogy az Operaház vezetése nem tudná-e elérni valamilyen módon, hogy az Erkel Színház művészbüféjének személyzete ne hallgasson (hangulatától függően akár) naphosszat primitív tuc-tuc zenét…???

Az ember elkezd egy Parsifal előadást, aztán amikor kijön a színpadról, akkor pihenés helyett 20 perc tuc-tuc cibálja az idegeit… aztán leharcoltan visszamegy Wagnert játszani/énekelni.

Ez a dolog nyilván csak a zenészeket, énekeseket zavarja, mert ők előadás alatt egészen más zenével vannak (lennének) elfoglalva, de őket nagyon.

Én még a büfé személyzetét is megértem, mert ők meg jól akarják érezni magukat a pult mögött, de az elmúlt 30 évben még nem láttam olyat se az Operában, se az Erkelben, hogy a művészbüfében próba/előadás közben tánczene szólt…


Erkel Színház • 90782018-03-29 11:06:12

Az Erkel eredeti változata 1911-es. Azóta jó pár alkalommal, sok helyen hozzányúltak.

1917-ben alapos ráncfelvarrás volt. (Belülről nagyon megváltozott a kinézete. Ennek az átépítésnek máig ható eredménye a kijjebb hozott színpadnyílás, a többi lényegében eltűnt.)

1949-51 között teljesen átépítették az auditóriumot. Ez a rész akkor lett olyan, mint ma. (Bordázott falak, a színpadnyílás körül hatalmas fa hangvető.)

Tíz évvel később, 1959-61 között jött a következő nagy átépítés: Új homlokzat, a nagybüfével, lépcsőházakkal. Amit ma ott látunk, az akkori.

A Bernáth-képek 1973-ban kerültek az addig üres falakra.



Az 50-es években megépült hátul a díszletraktár. A 80-as évek elején ráhúztak még egy emeletet az üzemi traktusra.



Ezek a nagyobb munkák.


Erkel Színház • 90502018-03-27 15:15:39

Az Erkelben a bezárás után nem „zajlott zavartalanul az élet”. A színpadon voltak próbák. A vasfüggöny le volt engedve, a közönségforgalmi rész nem volt használatban. (Életveszélyessé a nézőtér fölötti tetőrészt nyilvánították. Ez teljesen külön van a színpadtól és a kiszolgáló résztől.)



Ami a jelentős előadásszám és repertoár csökkenést illeti: Ez alapvetően az Erkel bezárása miatt történt, és együtt járt a társulat csökkentésével is. Mindez nem Fischer és Kovalik kompetenciája volt, hanem a fenntartó döntése, melyhez végrehajtónak Vass Lajos korábbi kulturális államtitkárt küldték az Operaház élére. (Ezzel párhuzamosan zajlott a Rádió együtteseinek kinyírása is.) Fischer Ádámot és Kovalik Balázst jó érzékkel választották ki arra, hogy egy leépülő időszakban nevüket és arcukat adják az Operaház működéséhez. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy ez nem jelentett számukra korlátlan lehetőségeket: (bár lett volna szándék), lényegi változásokat nem tudtak elérni. A játékszabályokat Vassék diktálták.

Született néhány nagyszerű produkció, melyek azóta nincsenek már műsoron.


Erkel Színház • 89422018-03-11 11:06:04

Igen, hát tulajdonképpen vicces, hogy egy helyen, ahol pénzért szolgáltatást nyújtanak, ilyen marhaságokkal kelljen küzdeni. Mert ugye ez nem egy megoldhatatlan dolog.


A nap képe • 20392018-03-10 02:47:34

Kimaradt a linkből a zárójel a végéről. Azért mondja, hogy olyan szócikk nincs.


Opernglas, avagy operai távcső... • 199612018-03-08 15:56:44

Johann Strauss Wohnung Museum - Praterstraße 54, Bécs



Öffnungszeiten:

DI – SO & Feiertag,

10:00 bis 13:00 Uhr und 14:00 bis 18:00 Uhr,

24.12. & 31.12. 10:00 bis 13:00 Uhr

1.1., 1.5., 25.12. und alle Feiertage, die auf einen Montag fallen: geschlossen


Olvasói levelek • 112322018-03-08 11:05:16

Ami a trollokat illeti. Egy dolgot tehet az ember... nem reagál rájuk. Oszt jónapot...


A Porgy és Bess Magyarországon • 3112018-03-07 19:35:53

(De nincs ebben ennyi, csak azért írtam, hogy ne legyen félreértés.)


A Porgy és Bess Magyarországon • 3102018-03-07 19:34:03

Nem fogalmaznak pontosan.



Fischer itt már több mint egy éve nem volt közalkalmazott (a túl sok kötelezettség miatt), ezért hivatalosan főzeneigazgató sem. Olyan, hogy vezető karmester, nincs. Első karmester van. Az Kovács János volt abban az időben.



(A művészeti igazgató pedig Kovalik Balázs. Egészen 2010 közepéig, amikor a lejáró szerződését nem újította meg az új kormány új minisztere.)


A Porgy és Bess Magyarországon • 3072018-03-07 18:57:51

Na, látod... mindjárt nem főzeneigazgató... 



(Azt nem tudom, hogy a Művészeti Tanácsadó Testület nevű sóhivatal mikor ért véget, de 2010 októberében már GyRGy a főzeneigazgató.)


A Porgy és Bess Magyarországon • 3052018-03-07 18:13:34

Hülyeséget ír az (angol nyelvő) Wikipédia és a Guardian is. Fischer már 2009 júliusától nem volt főzeneigazgató az Operaházban.

(Tekintve, hogy nem tudott, és nem is akart annyi időt itthon tölteni, amennyit a főzeneigazgatói feladat megkívánt volna.) Hogy mégis adja a nevét a dologhoz valamilyen formában a "művészeti tanácsadó testület" vezetője lett... és lényegében eltűnt az Operaházból.



(A magyar Wikipédián a helyes infó szerepel.)


Erkel Színház • 89132018-03-06 21:22:31
Erkel Színház • 89062018-03-06 17:58:22

Tegnap (hétfőn) voltam fent, délután 3 előtt nem sokkal (tehát az esti előadásra már elvileg előkészített mosdóban). Enyhe hugyszag, foltos padló. 



Ez csak egyet jelent: Nem takarítanak alaposan. Egyszerűen nem lehet ilyen. Egy frissen felújított mosdó akkor hugyszagú, ha nincs rendesen takarítva.



Linkek a takarítók, és nincsenek rendesen ellenőrizve.


Csengery Kristóf fan klub • 1872018-02-27 16:55:49

Hát igen... ez az öncélúság szerintem is marhaság. (Az ugyanis engem is nagyon zavarna.) Nem minden felvételét szeretem Cziffrának, de, ami tetszik, az szerintem zseniális.

Hát Csengerynek nem ez jött le.


A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei • 6252018-02-23 21:38:46

Látom, nagyon van kedved hadakozni... (azzal együtt, hogy többször jeleztem, nem velem van vitád ezügyben, nekem jó így is...)



Nos, azt senki nem mondta, hogy ne is idézz egy cikkből, amit bemásolsz... ezt rendszeresen csináljuk. A link mellé idézünk részeket kedvcsinálónak, információnak. A Caruso posztjából is idéztem pár bekezdést, a cikk nagy részét pedig nem.



De mondom, felőlem csináld, ahogy akarod. Csak azért írom le újra, hátha felfogod, és leállsz… :-)


A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei • 6232018-02-23 20:17:43

Jó, én most itt nem a floodolás miatt szólítottalak meg. Nekem nem kell ragoznod.



(Ettől függetlenül, hogy képben legyél: Itt a fórumon valóban szerkesztői elvárás volt, hogy a hozzászólásokban ne bemásoljuk, hanem linkeljük az érintett cikkeket. Tehát, amikor a kedves fórumtárs kifogásolta ezt, emiatt tette.)



Ami azt illeti, azért zavaró a sok hosszú bemásolt szöveg (egyszer már leírtam), mert követhetetlenné és áttekinthetetlenné válik a topicban folyó beszélgetés. Pár hozzászólás is végtelenné nyújtja a topicot, állandóan görgetni kell. A topicok elvileg nem erre valók!!!



De nem kell velem hadakoznod, felőlem csináld.


A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei • 6212018-02-23 14:14:04

Nem velem volt vitád a floodolás miatt, hanem Héterővel. Tulajdonképpen igaza is van: Hosszú szövegek bemásolása egy-egy topicba nem praktikus, mert követhetetlenné válik a beszélgetés. Az ilyen topicok alapvetően különböző témákról való beszélgetésre vannak. Ezek a hosszú, szöveges posztok, amiket te csinálsz, egy ennek szentelt blogon, blogbejegyzés formájában szerencsésebbek lennének. (Ettől függetlenül nem szóltam hozzá, amikor Héterővel vitáztál, mert azt gondolom, virágozzék, minden virág. Ha ezt szeretnéd, legyen.)



Ugyanezt gondolom arról is, amikor a fórumtárs idetette néhány klasszikus kuplé linkjét is. Ez is információ, szerintem nem kell ezt megpróbálni leállítani.

(A sértődésed ("kilépek a fórumból") meg egy rossz reakció szerintem. Itt mindenki egyenlő, hozzászólunk a dolgokhoz, megvitatjuk. Ennyi.)


A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei • 6192018-02-23 12:35:47

Szerintem, ha te nem szereted, hogy fegyelmeznek (amiért szétfloodolod a topicokat), akkor neked sem igazán áll jól, ha fegyelmezel másokat. :-)

Még akkor se, ha véletlenül Zámbó Jimmyt oszt meg valaki (annak is lehet oka és értelme). Ez alapvetően egy zenei fórum, ahol zenéről beszélgetnek az emberek. (Hacsak valaki beléjük nem akarja fojtani a szót.)



Ha a szerkesztőket komolyan zavarja, úgyis szólnak érte.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 604792018-02-16 13:06:04

Hogy teljes legyen a kép, múlt hét így nézett ki az Opera Énekkarának:



kedd: Boccanegra (Budapest)

szerda: Hunyadi (Ungvár)

csütörtök: Hunyadi (Kassa)

péntek: Boccanegra (Budapest)

szombat: Hunyadi (Pozsony)



Sajnos az a helyzet, hogy ha az előadó a körülményekkel küzd akkor kevesebb energiája marad a közönségre.

De nem szeretnék panaszdélutánt rendezni. Maradjunk abban, hogy semmi baj nem lenne, ha -zéta- nem veszi észre... ;-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 604722018-02-15 17:24:38

Azt írja -zéta- a február 9-i Boccanegra előadásról szóló beszámolója végén: "Kocsár Balázstól hallottam már ihletettebb vezénylést is, ahogy a Zenekarnál és az Énekkarnál is egyfajta permanens fáradtság volt érezhető."



Talán azért volt érezhető az előadáson "permanens fáradtság", mert akkor már harmadik napja utazgatott fel-alá a Kárpát-medencében az Operaház Énekkara. Szerda reggel 8-kor elindultak Ungvárra, délután próba, este Hunyadi előadás, utána szálloda. Másnap utazás Kassára, délután próba, este Hunyadi. Harmadnap haza Budapestre, és Boccanegra... ez napi 12-16 órás igénybevétel. Természetesen érződik az előadások minőségén.



Legyen elnézőbb a Tisztelt Kritikus, ha a pénzéért fáradtságot is kap cserébe. Sajnos az emberi fiziológia egy létező dolog: ami el tud fáradni, az el is fárad. Ezzel együtt mindenki igyekszik a legjobbat nyújtani.


Ki írhat kritikát? • 14392018-02-09 11:19:30

Azért az gáz, hogy rendszeresen nem mennek át a hozzászólások...


Olvasói levelek • 112252018-02-06 13:08:31

Munkában a Fésűsfonó énekkara...




Ki írhat kritikát? • 14362018-02-04 14:44:10

Csapkondnak a villámok... :-)




Ki írhat kritikát? • 14352018-02-04 14:42:52

Igen. Már a Turandot beszámolójából is azt éreztem, hogy a Főigazgató korábbi cikkeire reagál. Picit megbántódott.

(Viszont a Momus (névtelen) szerzőjét mindketten pofozzák: Ókovács lenímandozza, Fáy kis wannabe kritikus verébnek nevezi.)




Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 604532018-02-04 14:08:16

Molotov-koktélt dobtak a kárpátaljai magyarok kulturális központjára Ungváron



"Ismeretlenek vasárnap hajnalban Molotov-koktélt dobtak a Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség (KMKSZ) központi irodájának épületére Ungvár belvárosában."



(index)



Remélem, nem az Operaházat várják egyesek ilyen lángoló lelkesedéssel Ungváron. Szerdán ott lesz a Kárpát-Haza turné első előadása. (A műszak már kint van.)


Ki írhat kritikát? • 14332018-02-04 00:55:41

Cicaharc, avagy Fáy Miklós visszaszól...



„Elmegyek az Erkelbe, nem kezdődik az előadás, ő viszont beszél. Túlbeszél. Aztán ő jön a függöny elé, egyszer-kétszer, sokszor. Írja a bőbeszédű leveleit a nénikéjének az Origón, ágyúval lövi a kis wannabe kritikus verebet, nyilván nem a veréb miatt…”







(Hizlalja a jószágot - faymiklos.hu, 2018. február 2.)



Az előzmények:

Ókovács szerint az opera - 2/52. levélária (Origo, 2017. december 12.)

Ókovács szerint az opera - 2/55. levélária (Origo, 2018. január 4.)

 


Bartók Béla szellemisége • 2662018-02-03 23:20:00

a nagyszentmiklósi kincs...


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39072018-02-01 16:03:17

Ó, ez rendszeres... tegnap este 10-kor még énekeltünk, ma reggel fél 10-kor már a Boccanegrát próbáltuk az Erkelben... 10-től jelmezes zenekari próba... hanggal... péntek-szombat-vasárnap 5 előadás. Ma este és holnap délelőtt Hunyadi próba a 7-én induló turnéra...



Ezen a héten 1 szabadnap volt, a kedd.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39042018-02-01 14:48:21

Köszönjük a méltatást!



:-)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 38992018-01-30 17:15:03

Igen, elképesztő a pasas.


A Porgy és Bess Magyarországon • 2762018-01-30 16:59:52

(Ettől függetlenül, én hagytam volna a fenébe az egészet. Ha tiltás van, akkor tiltás van, és kész.)


A Porgy és Bess Magyarországon • 2752018-01-30 16:58:10

Mért lenne "tipikusan fekete zene" a Porgy...?



Gershwin használ benne olyan elemeket, melyek a feketék zenéjéből valók, mert egy ilyen közeget mutat be. Hát, amennyire a fehér (brooklyni orosz zsidó) zeneszerző bele tud bújni a feketék bőrébe a zenéjével, annyira bele tudnak bújni a fehér énekesek is...



Azért kész szerencse, hogy Bernstein nem írta elő, hogy csak Puerto Ricóiak léphetnek fel a West Side Story kérdéses szerepeiben…


A Porgy és Bess Magyarországon • 2742018-01-30 16:46:56

Na látod, erről beszélek... :-)



"1914 tavaszán Leo Stein és Jenbach Béla azzal az ötlettel kereste fel Kálmán Imrét, hogy írni kellene egy történetet egy pesti orfeumi énekesnőről, akibe beleszeret egy trónörökös. Kálmánt megfogta az ötlet, és három héttel a találkozás után Stein és Jenbach átadta neki a szövegkönyvet (németül)." (Wikipédia)



"Angol és német nyelvterületen a mai napig úgy játsszák a Csárdáskirálynőt, hogy elhangzik benne Miskolc neve. Nem véletlenül: Kálmán Imre leghíresebb operettjének szövegkönyvét Leo Stein mellett Jenbach Béla írta – ő pedig Miskolcon született, és 18 éves koráig itt is élt." (Borsod Online)



A darabot "Csárdásfürstin" címen mutatták be 1915-ben. "1917-ben már Szentpéterváron mutatták be, Sylvia címmel. Az angolok és az amerikaiak Gypsy Princess címmel játszották, és a főhősnőből, Szilviából cigány hercegnőt faragtak." (Wikipédia)



Mindenütt, a helyi viszonyokhoz adaptálták a darabot. Lehet akár így is. Meg lehet faji alapon tiltani... 


A Porgy és Bess Magyarországon • 2672018-01-30 14:55:38

Inkább abba gondoljunk bele mekkora felháborodás és sértődött rasszistázás lenne, ha a jogtulajdonos kikötné, hogy csak fehér és kelet-európai ember adhatja elő a Csárdáskirálynőt...



Hiszen a csárdás az annyira autentikusan magyar... :-)


Zenetörténet • 2302018-01-29 14:37:33

Zino Francescatti és Herz Ottó, 1939




Zenetörténet • 2282018-01-29 14:03:13

Ó, hát nem kell megsértődni... nem azért írtam. :-)



(Viszont az érdekes lehet, hogy mikor és milyen alkalomból készült a kép, amit ide tettél.)







Itt van még egy kép arról a napról (1929. október 23.): Középen szemben Székelyhidy Ferenc, mellette (nekünk) balra dr. Herz Ottó, jobbra Dohnányi. A kép bal szélén Bartók Béla.


Zenetörténet • 2252018-01-28 14:40:57

A fotó viszont 1929-es. (Ahogy a német nyelvű képaláírásból is látszik) a győri vasútállomáson készült. A Soproni Zeneegyesület (Ödenburger Musikverein) alapításának 100. évfordulójáról tartottak hazafelé. (Aznap több felvétel is készült a társaságról.)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 604202018-01-25 23:37:04

Radnairól jut eszembe: Az ő Opera-igazgatósága alatt is felmerült, hogy a Városi Színházat hozzácsatolják az Operaházhoz. Kézzel-lábbal tiltakozott. Nem is lett meg a dolog.


Begányi Ferenc művészete • 492018-01-23 20:24:00

Valentin: Póka Balázs


Társművészetek • 12292018-01-23 19:15:05

Nagyszerű!



Azért az utóbbi évek sikereiben határozottan látszik, az átalakított filmtámogatási rendszer. Andy Vajna mindig sokat tudott a filmiparról (ismerte a siker receptjét), és most szerencsére van módja, hogy a magyar alkotókat segítse ezzel a tudásával.



(Arra gondolok, hogy

1. Jó érzékkel döntenek arról, milyen filmötleteket támogatnak.

2. Aki pénzt kap a Filmalaptól, annak muszáj igénybe vennie a gyártási támogatást is. Például a Filmalap által küldött forgatókönyvírókkal dolgozni a forgatókönyvön. stb. Vagyis a jó alkotói ötletek rendszerszerűen kapnak profi hátteret a megvalósításhoz. Ennek meg is van az eredménye a nemzetközi mezőnyben.)


Erkel Színház • 87822018-01-22 21:53:00

itt van: Alexander Fegyin - Operabase


Erkel Színház • 87802018-01-22 19:44:15

Gounod: Faust - részletek (You Tube)



Faust - Alexander Fegyin

Mefisztó - Begányi Ferenc

Margit - Pitti Katalin



Karmester: Medveczky Ádám

Rendezte: Szinetár Miklós



(Erkel Színház, 1989. 04. 11.)


A Porgy és Bess Magyarországon • 2492018-01-22 10:38:18

Egészen pontosan: ez egy faji alapú tiltás. Másképpen mondva: rasszista diszkrimináció.

(Én értem Ira Gershwin jó szándékát, de amit kitalált, az akkor is az.)



(Képzeljük el, minek tartanánk ma Richard Wagnert, ha kötelező jelleggel előírta volna, hogy a darabjaiban csak magas, szőke árja emberek énekelhetik a főszerepeket....)


A Porgy és Bess Magyarországon • 2432018-01-21 20:29:57

Marian Anderson - Wikipédia (en)



Érdemes elolvasni. Hosszan írnak a 30-as évekbeli európai munkáiról.



Marian Anderson koncert, 1939, Washington D.C.:




A Porgy és Bess Magyarországon • 2372018-01-21 14:13:06

Leonóra (Trubadúr) (Met, 1961)




A Porgy és Bess Magyarországon • 2362018-01-21 14:05:48

Leontyne Price - Tosca, 1955 január (NBC-TV) (Scarpia Josh Wheeler)








A Porgy és Bess Magyarországon • 2352018-01-21 13:54:27

Simon Estes:


















A Porgy és Bess Magyarországon • 2342018-01-21 13:41:58

(röhögök azokon, akik egyébként minden módon és minden szabályt felülírva kiállnak az emberi jogok mellett, most hirtelen átmentek szerzői jogvédőbe, és a korlátozások mellett kardoskodnak ...)


A Porgy és Bess Magyarországon • 2332018-01-21 13:36:29

Érdemes volt-e előírni, hogy csak afroamerikaiak énekelhetik a Porgy és Besst?





"Gershwin alkotása az Egyesült Államok déli államaiban élő afroamerikai közösségek életét vitte színpadra, természetesen a sajátos kontextus mellett olyan élethelyzeteket bemutatva, amely egytől egyig jellemző lehet bárkire a világon. Bár maga a szerző nem, a jogörökösök úgy határoztak, hogy a művet a későbbiekben csakis afroamerikai művészek vihetik színre. Nem vitatva a tényt, hogy az Amerikában kisebbségként élő közösségek védelmében hozták meg a döntést, számos kérdés vetül fel, amelyek érintik nem csak a művészeti életet, de a társadalmi együttélés problémáit is.



Tegyük fel most a legfontosabbnak tűnő kérdéseket, majd vizsgáljuk is meg a lehetséges válaszokat egy 2002-ben a New York Timesban megjelent írás alapján. A kérdések így hangzanak:




  • Mennyiben szolgálja a Porgy előadhatóságának gyakorlatilag megtiltása George Gershwin, a Porgy és Bess című alkotás és az afroamerikai származásúak érdekét az elmúlt négy évtizedben?

  • Segítette-e ez a példátlan tiltás a Porgy és Bess mint remekmű színházi recepciótörténetét, ismertségét vagy hátravetette azt?





[...]

Nem olyan régen az operaimpresszáriók még intenzíven foglalkoztak a megjelenéssel, már ami a bőrszínt illeti. Amint azonban olyan illusztris művészek, mint Ms. Price harcba szálltak a rasszizmussal, és kitaposták az utat a főszerepekhez minden jelentős amerikai társulatnál, a kevésbé jelentős szerepekre szerződtetett kisebbségi énekesekkel szembeni ellenállás is alábbhagyott. Az 1970-és és 80-as években Sarah Caldwell karmester és rendező, a Bostoni Opera igazgatója elkötelezettje volt a „színvak” szereposztásnak. Emlékszem egy csodás Bohéméletre, melyben egy slampos fekete Mimi egy csont-és-bőr filippínó Rodolfóba zúg bele: pont olyasféle bohémek, akik összejöhettek volna a Szajna bal partján az 1830-as években.



Mi a helyzet azokkal az operákkal, ahol a bőrszín fontos eleme a történetnek, mint Verdi Otellójában. Egyik legjobb produkciójához Ms. Caldwell Shirley Verrett fekete szopránt szerződtette Desdemona szerepére a fehér James McCracken által megformált Otello mellé. Ms. Verrett bőrét sminkkel világosították; McCrackent sötét testfestékkel borították be. Nem számított a bőrszín, az éneklés volt a fontos. Néhány ütem az első felvonás szerelmi kettőséből, és a közönség máris le volt nyűgözve."



(Papageno, New York Times)



Leontyne Price - Liu (San Francisco Opera, 1961)




A Porgy és Bess Magyarországon • 2262018-01-20 23:12:38

Nem fogják betiltani. Mert nem tudják: szerződést nem szegtünk, hadseregük pedig nincs, hogy idejöjjenek, és bezárassák a színházat. Kb. az várható, hogy lemegy a négy előadás, amire szerződés van, és újabb szerződést nem fognak velünk kötni erre a produkcióra.


A Porgy és Bess Magyarországon • 2252018-01-20 23:09:43

Egyetértek.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 603952018-01-19 19:06:19

Hát, aki ilyen ügyben veszi a fáradságot, és feljelent... :-)



 



Lelke rajta...


A nap képe • 20292018-01-19 01:27:41

Nem tudom pontosan, hogy mi van benne: iroda, vagy lakóház. A mellette lévő egyik épület koncertterem. Az eredeti épületet még a háború során, 1943-ban elég súlyos sérülések érték, aztán valamikor az 50-es évek elején lebontották.


A nap képe • 20282018-01-19 01:17:13

A berlini Konzerthaus







1919 és 1945 között a Porosz Állami Színház (Preußisches Staatstheater), melyet leginkább Klaus Mann és Szabó István Mephistójából ismerhetünk. Ennek volt az intendánsa Gustaf Gründgens (alias Hendrik Höfgen).



Az épületről szóló szócikk a Wikipédián.


A Porgy és Bess Magyarországon • 2012018-01-18 08:25:48

itt van linkelve


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 603822018-01-17 15:55:42

Elvben szerintem igaza van, szerintem is egy baromság ez a tiltás. A darabbal b.sznak ki legjobban, mert nagyszerű előadások nem jöhetnek létre. (Képzeljük el, hol tartana az Aida, ha csak egyiptomi és etióp művészek énekelhetnék.) Gyakorlatilag én nem mentem volna bele ebbe. Ha ilyen hülye a világ, akkor legyen.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 603812018-01-17 15:50:35

Rasszizmus az operában, vagy a Gershwin-win reménye - ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA – 2/56. levélária



"...elődeink, akiket gyermekként láttam, a Porgyt 147 alkalommal adták elő, hatalmas sikerrel. Ez a nyolcvanas évek elején történt, de már akkor is több mint 4 évtizeddel George Gershwin, a zeneszerző halála után (aki, ugye, fehér volt). Aztán jött ez a tiltás, és onnantól nem énekelhetjük, s így nem is láthatjuk, nem is hallgathatjuk színházi produkcióként ezt a remekművet. Ennek 35 esztendeje, s mi most visszavisszük a művet oda, ahonnan kitiltották..."



"...Magyarországon egyáltalán nem él fekete közösség, nincsenek fekete operaénekeseink sem – mert sohasem voltak gyarmataink. Ezért is készítünk most fehér Porgyt, s ez onnan indult ki, hogy a jogtulajdonosok nem engedték, hogy feketére fessük az arcunkat (mint megannyi más esetben, pl az Aida vagy a Otello, vagy akár a Rózsalovag előadásaikor). Fehérben fogunk játszani, fehér közösséget Budapesten, mert az emberiség egyenlő! Egyenlő gyilkosságban, bűnben, bajban, örömben és szerelemben is az. "



(Origo, 2018.01.17)




Olvasói levelek • 112072018-01-16 12:32:56

Egyáltalán van még valaki a magyar kritikusi világban a Momus szerzőin kívül, aki komolyan szeretné vetetni magát, és nem adja az írásaihoz a nevét...?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 603642018-01-14 21:51:13

Igen, nem fogalmaztam pontosan, az 50-es évektől a 80-as évekig sokkal jobbak voltak nézőszámok. Nem véletlenül nem írtam bele a mondanivalómba: Szerintem te is pontosan tudod, hogy mért volt az egy kivételes időszak. Olyan még egyszer nem lesz.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 603612018-01-14 16:49:09

Hű, de szigorú a szerkesztő úr... :-)



Hát egyrészt takarózik a fene, tekintve, hogy nem az én dolgom megtölteni az Erkel Színházat, hanem az Operáé. Magyarázzák ők.

Én annyit csinálok, hogy érvelek egy másik szempont mellett, mert szerintem van értelme annak, hogy nem csak egy irányból nézzük a történetet. Ha valamit nagyon nem sikerül megoldani, akkor lehet, hogy érdemes megnézni a dolog másik oldalát is, hátha okosabbak leszünk.



„Tudomásul kéne venni, hogy ez az épület adott, erre kell tervezni a műsort és az előadókat, a rendezést és a vendégművészeket...”



Ami azt illeti, szerintem az Erkel esetében eddig sose volt olyan időszak, hogy folyamatosan legalább 80-90%-os lett volna a kihasználtság. (Kivéve tán, amikor 1946-48-ban a szétbombázott Budapesten a Városi Színházban működött az egyik mozi.) Úgyhogy az egyelőre egy bizonyításra váró tétel, hogy lehet-e itt normális színházi üzemben nagyon jó mutatókat produkálni. Én se lennék ellene, ha menne, de amíg nem bizonyítja valaki, hogy megy, lehetnénk talán elfogadóbbak.



Persze nem akarom elvenni senki szórakozását: Nyugodtan tessék továbbra is anyázni a szervezést és a műsorpolitikát. Ahogy az elmúlt 25 évben. Hátha egyszer bejön…



:-)


Mi újság a Magyar Állami Operaház Énekkarában? • 5342018-01-14 11:49:32

Igen. :-)

És akkor még érdemes megnézni orosz előadásokat is, ott hogy ejtik ezeket.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 603572018-01-14 11:43:04

„Sokadszorra írod le ezeket.”



Igen, ahogy sokadszorra téma, hogy kong az ürességtől az Erkel. (Mindig, minden vezetés alatt jellemző volt, hogy az Erkelben vannak kongó előadások.) Azért írom, mert szerintem komoly „mellélövések” vannak a felelősök keresésében (Operaház: reklám, műsorpolitika), miközben nem vagyunk hajlandók tudomásul venni a realitást (extra nagy nézőtér, (amúgy világszerte) csökkenő érdeklődés a műfaj iránt).



- Egyrészt muszáj figyelembe venni, hogy ekkora városokban sehol nem töltenek meg minden este sportcsarnok méretű nézőtereket. Azért fontos az eredeti méret, mert nagyobb alapterületet kell lefedni közönséggel (amitől majd nem érzed kongónak), akármennyi szék is van benne.



- Másrészt komoly tévedésnek tartom, hogy mindent a reklámtól és a szervezéstől várunk. Ugyanis a reklámok hatékonyságának is van egy határa. Gondolom te sem vettél még új autót, új lakást egy lakóparkban csak azért, mert sok ilyen reklám megy a tévében, még akkor sem, ha a szervezők telefonon hívogatnak, vagy becsöngetnek hozzád. Van egy határ: Akit nem érdekel a dolog, aki másra akar költeni, az a szervezés ellenére sem fog az Erkelbe menni. (Gyakorlatban a „hozzon magával mindenki még egy embert…” sem működik.)



- Azért példálózom mindig a Madáchcsal, mert gondolom, azt ottani szervezés hatékonyságét senki sem vitatja, csak azt felejtjük el közben, hogy oda harmada ennyi embert kell bevinni estéről estére, egy manapság nagyon népszerű műfajra (musical).



„Senki sem azért megy operába, főleg nem vidékről, hogy Pesten is kultúrházi hangzású és küllemű előadásokat látogasson.”



A Madách egy „kisebb hely”, szerinted vidéki kultúrház jellege van…?



Ez az Erkel Színház, ezt kell megtölteni, tisztességes zenei és színházi minőséggel, árképzési struktúrákkal, szervezési munkával és közönségkapcsolati kultúrával!”



Igazad van. Francba a realitással. :-)

Szerintem meg sok embernek menne például a maraton vagy a hegymászás… csak egy jó edző kell nekik, és némi biztatás. :-)



Az Aida nem rossz példa: Rendezéstől függetlenül az első három közönségdarab egyike. De gondolom, ezt te is tudod.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 603552018-01-14 11:30:54

Döntés kérdése, hogy mit preferálunk. Az egyszerű tömegszórakoztatást, vagy az operakultúra más területeit is.

Ha elkezdjük lejjebb adni az igényt, azzal szerintem szegényebbek leszünk.



(De felhívnám a figyelmet arra, hogy ez az egész amiatt téma, mert van egy túl nagy nézőterű épületünk, amit meg kéne tölteni nézővel. Gombhoz keressük a kabátot…)



Szerintem az a megoldás, hogy az Erkel (ha már egyszer újra hadrendbe állítottuk) más színházak nagyon sikeres produkcióit is fogadja, akár úgy, hogy cserében más kisebb termekben az Opera a maga kevesebb közönséget vonzó darabjait játszhatja. Az optimális kihasználtsághoz muszáj lenne optimalizálni a méreteket. Egy másik lehetőség, hogy leválaszthatóvá tesszük az Erkel erkélyét. Aztán mindjárt kisebb lesz a nézőtér.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 603532018-01-14 11:06:35

Azért, mert ha nagy előadásszámban ezek vannak műsoron, akkor cserében nagyon sok minden mást nem fogsz élőben látni Budapesten. (Mert nem lesz hol, és kivel.) Szerintem az az érték, ha több minden van műsoron, és nem az, ha csak a legnépszerűbbek.

Jól is néznénk ki, ha csak a Harry Pottert és Paulo Coelhot adnák ki, mert azt tutira megveszik az emberek.


A nap képe • 20252018-01-13 17:59:46

A hamburgi Volksoper:







Ma ez van a helyén.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 603442018-01-13 13:37:27

Az Erkelben, a színpad megnöveléséhez komolyan bontani kell. A kiszolgáló rész ugyanis körbeveszi a színpadot. A lenti képen nagyszerűen látszik, hogy meddig tart a (trapéz alaprajzú, sugaras) nézőtér és hol kezdődik a (téglalap alakú) kiszolgáló rész. Ahhoz, hogy egy igazán korszerű dolgot kapjunk, lényegében le kéne bontani a hátsó kiszolgáló épületrészt, és építeni egy másikat.

(Csak jelzem, hogy ettől még nem biztos, hogy több lesz a közönség.)







A kiszolgáló rész oldalról:




Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 603432018-01-13 13:35:40

Kong az Erkel az ürességtől…



Igen, van egy 3200 (3167) főre tervezett nézőtere, (amibe most 1800 széket tesznek, amitől persze nem lesz kisebb*). Túl nagy az átlag budapesti közönségigényhez. Népszerű darabokra megtelik, diákokkal, Operakalandban megtelik, ha nagyon olcsó a jegy, megtelik, de minden egyébre egy-két kisebb terem alkalmasabb lenne. A „kongó” Erkel színházi előadások 90%-a a Madáchban teltház lenne.

Van közönség, csak nem ennyi.



Megoldások:



1. A Triptichontól a Bátori Márián keresztül a Vámpírig mindent az Operában játszunk, ami időben oda befér (bár van, amihez az is nagy).

2. A többit megfelelő terem híján nem adjuk elő.

3. Előadjuk őket az Erkelben, mert az van, csak „üres” lesz a nézőtér.

4. Keresünk kisebb színháztermet, és ott játsszuk ezt a sok izgalmas és érdekes darabot, az Erkelben meg orrvérzésig nyomjuk az Aidát. Majd játszunk a környező országoknak is, csak tele legyen...





* Az Erkel Színház nagytermének mérete az eredeti állapothoz képest lényegében azzal a 3,5 - 4 méterrel csökkent, amennyivel 1917-ben kijjebb hozták a színpadnyílást. Ez kb. 3 sor szék. A férőhelyek számának érdemi csökkenését más trükkökkel érték el.

 


Operett, mint színpadi műfaj • 34452018-01-08 20:47:58

Igen. Ez ott van. 2004-ban én is arra ébredtem egy éjjel Tokióban, hogy ide-oda inog a szálloda... :-)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 64702018-01-08 15:09:59

Azon én nem tudok segíteni, ha te általában arra gondolsz, hogy nem vagyok őszinte.

Mindenki magából indul ki.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 64682018-01-08 14:51:37

Hát ugye, meg kéne tán próbálni...



Ókovács elmondta a problémáját. Erre a Momus is elmondta a problémáját. Eddig oké. (Ezt csinálja mindenki az országban.) Csak nincs találkozási pont. Ide-oda vagdalkozásból még nem lett semmi, csak háborúság meg rosszkedv.

Szerintem akceptálni kell egymás sérelmeit, és megbeszélni, hogyan léphetünk tovább, hogy mindenkinek jobb legyen.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 64632018-01-08 02:17:43

Ami az Ókovács Szilveszternek írt választ illeti: Elbeszéltek egymás mellett. Ebből így nem lesz társalgás. Mindenki mondja a magáét.


Erkel Színház • 86862018-01-07 19:57:30

Etűdök különböző hangokra, op. 52/2 - Ókovács szerint az Opera



"Kedves Tatjána Néném!



Kifutott új mese-operánk, a Jancsi és Juliska sorozata, itt az ideje hát, hogy ezzel folytassuk a beszélgetést. Kegyed azt írja, hogy nem erre számított, hogy elloptuk a mesét, de hát ilyen a liberális világ. És hogy mikroportokkal énekeltek a művészek, ami példátlan. Helyre tennék pár dolgot akkor.



[...]



...a Jancsi és Juliska. Amely annyira mélyre íratott főleg szegény Juliskának, aki ha kislányos fiatal énekesnő, akkor vélhetően nem drámai szoprán, hogy mindig, mindenkinek gond volt a burjánzó, wagneriánus zenekar áténeklése. A korábbi, igazán ügyes Tóth János-rendezésben is csak Mészöly Katalin hangja jött át, azért ezt is tegyük hozzá. Most a karmester, Kovács János kifejezett kérésére használtuk fel a Billy Elliothoz beszerzett mikroport-szetteket, nagyon finoman, épp csak segítve a különben illúziókeltőn gyerekeket alakító ifjú énekesnőinket."





 



(Origo, 2017. december 20.)


Erkel Színház • 86842018-01-07 16:18:09

Na, most már tudjuk, mivel lehet téged elijeszteni... :-)


A Porgy és Bess Magyarországon • 1972018-01-07 02:13:50

Na, itt egy rákárus:




A Porgy és Bess Magyarországon • 1892018-01-06 19:45:17

Na, (mivel kiváncsi lettem) kerestem egy filmet, amiben Nyesztyerenkó kimondja Muszorgszkij apai- és keresztnevét: "Modeszt Pitrovics". (35.16-nál, van a kérdéses rész)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 603292018-01-06 12:39:58

Гнули - бог их прости - от пятидесяти, на́ сто.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 603272018-01-06 12:16:54

Ugye, a Pikk dámában ezeket az eltéréseket a mai kiejtéstől Szimonov karnagy úr kérte (és konzekvensen ragaszkodott is hozzájuk), arra való hivatkozással, hogy ma máshogy beszélnek az oroszok, mint, ami szerinte a darabban megfelelő lenne. Gondolom kb. a régi pétervári kiejtést akarta felidézni (de ezt nem kötötte az orrunkra). Néztünk is, mert bizony máshogy tanultuk az iskolában. :-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 603252018-01-06 12:04:29

Kazany, a kreml. (Háttérben a Volga. A kékkupolás épület középen, a nagymecset.)




Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 603242018-01-06 11:32:55



Átbetűzés (transzliteráció)

Átírás (transzkripció)



(Wikipédia)





- Ami Hitlert illeti: Az ilyen (latin írásmódú, nyugati) neveket nem betűzzük vissza az oroszból, hanem az eredetit használjuk. (megkönnyebbült sóhaj)

- A nyugati eredetű orosz neveknél is általában ez van (Richter, Ehrenburg), kivéve, amikor nem (Rubinstejn). (bosszús mormogás)

- Aztán ott vannak a hagyomány alapú kivételek: Lenin (Lényin helyett), Sztálin (Sztalin helyett).

- Aztán ott vannak az emigráció alapú kivételek Stravinsky (Sztravinszkij helyett), Rachmaninov (Rahmanyinov helyett).

- És az is létezik (újabb fejlemény), hogy azt a nyugati írásmódú alakot használjuk, amit maga az illető orosz személy alakított ki Netrebko (Nyetrebkó helyett).

- Viszont ezt nem mindig csináljuk így, mert Putyin van (Putin helyett).

- Szegény megboldogult Hvorostovsky-Hvorosztovszkij sorsa pedig még nem dőlt el...



Tehát a dolog egyszerű és könnyen áttekinthető.*

Kizárt, hogy mindent felsoroltam. ;-)



Elmondhatjuk, hogy kivételes nemzet vagyunk. :-)



 



* (Arra nem térnék ki külön, hogy Kazany városát a Földrajzinév-bizottság 1993-as döntése szerint Kazánnak kell hívnunk... :-))


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 603202018-01-06 03:18:14

Ó, tök jó... :-)



Hát ez az átemelés nekem nem sikerült. Köszönöm. :-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 603182018-01-05 23:11:58

Küldtem mindkettőtöknek belőle. :-)


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 28932018-01-05 15:53:40

Ó, ezek mind süketek, vagy le lettek fizetve...


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 603142018-01-05 08:37:08

(Írtam volna ennél többet is, orosz kiejtésről, helyesírásról, magyar változatról, stb., de nem hajlandó közzé tenni a rendszer, így marad a kép. :-) (Akit érdekel, annak privátban elküldöm.)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 603132018-01-05 08:33:56

Modeszt, a kivételes... :-)




Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 602892018-01-01 14:05:34

Kettő is volt. A hazai bemutató 1936-ban, Issay Dobrowen és Oláh Gusztáv rendezésében (díszlet Oláh Gusztáv, jelmez: Márk Tivadar, koreográfia: Brada Rezső). És az első felújítás 1955-ben, amikor Oláh Gusztáv és dr. Kenessei Ferenc állította színpadra a darabot (díszlet Oláh Gusztáv, jelmez: Márk Tivadar, koreográfia: Harangozó Gyula).



A MÁV Istvántelki Főműhelyének férfikara is közreműködött az 1936-os bemutatóban:





Díszletterv az 1955-ös felújításhoz:




  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Dávida Tamás (trombita)
Nagao Haruka (hegedű), Csikota Gergely, Király Tibor, Kirsch Bence, Kresz Richárd, Nagy Csaba, Seidl Dénes (trombita), Thiago Bertoldi (zongora)
A hallgató barátaiból alakult zenekar
"Dávida Tamás trombita DLA doktori zárókoncertje"
VIVALDI: B-dúr kettősverseny, RV 548
ENESCU: Legenda
HORVÁTH BALÁZS: Escalator
BOZAY ATTILA: Concertino
ERIC EWAZEN: Fantázia hét trombitára

16:00 : Budapest
Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templom

Orgonahangverseny

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Hámori Máté
LUTOSŁAWSKI: Concerto zenekarra
BARTÓK: Concerto zenekarra, BB 123
19:30 : Székesfehérvár
Ciszterci templom

Szili Gabriella, Alexander Schneider, Megyesi Zoltán, Najbauer Lóránt (ének)
Kodály Zoltán Kórusiskola Exsultate Fiúvegyeskara (karnagy: Tóth Márton)
Alba Regia Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Dinyés Soma
JOHANN SCHELLE: Erkenne deine Missetat – kantáta
JAN DISMAS ZELENKA: Barbara dira effera - alt szólókantáta ZWV 164
HÄNDEL: F-dúr Concerto grosso Op. 6 No. 2
J.S. BACH: Herr, gehe nicht ins Gericht – kantáta BWV 105
A mai nap
elhunyt:
1908 • Pablo de Sarasate, hegedűs, zeneszerző (sz. 1844)
1957 • Jean Sibelius, zeneszerző (sz. 1865)