vissza a cimoldalra
2019-12-09
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11455)
A csapos közbeszól (95)

Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3531)
Pantheon (2459)
Társművészetek (1523)
Kolonits Klára (1153)
Franz Schmidt (3474)
Kedvenc magyar operaelőadók (1150)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62004)
Opernglas, avagy operai távcső... (20365)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2980)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1819)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4623)
Cziffra György (110)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (118)
Lisztről emelkedetten (980)
Verdi-felvételek (552)
Élő közvetítések (8271)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Hypo
Leírás:
Honlap:
   


Hypo (223 hozzászólás)
 
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 21912012-10-27 21:50:03
Ugyanakkor a NÉPSZAVA online máris jobban értesült, mert nem felejti el hozzátenni, hogy "Teljes felépülésére a legteljesebb nyugalom és folyamatos orvosi felügyelet mellett hónapok múltán kerülhet sor..." Akkor megint ki a bánat fogja vezényelni a karácsonyi Diótörőket? Nem volt már valami ilyesmiről szó?!
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 21652012-10-24 12:43:27
Arra várhatsz még egy ideig... Berezovszkij és Krylov isteni volt, szerintem Liss szétverte a IV. szimfóniát.
Prokofjev, Szergej • 792010-11-28 22:16:32
Egyébként valakik még így is beletapsoltak a III. t. után.
Prokofjev, Szergej • 732010-11-28 00:20:12
Tulajdonképpen tetszett, de... És ennek a "de"-nek nem kellene itt és most fölmerülnie. Szóval egy 24 éves fiú ne akarjon máris mester lenni, ráér arra még, nem? Több tűz, kockáztatás, őrület, szélsőség elkelt volna. Végül is a II. zgvs még így, újraírt formájában is - akárhogy is csűrjük-csavarjuk - fiatal ember műve.
Prokofjev, Szergej • 692010-11-27 23:31:34
Miért írják Silotit folyton-folyvást Ziloti-nak? Csak mert oroszul 3-assal kezdődik?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 349632010-11-07 10:07:59
Hajjaj... Ciki, ha Ottó jobb, mint Bánk és Melinda ennyire fölülmúlja Gertrúdot. Lukács Gy. hatalmas csalódás, tulajdonképpen Marton Éva II. Erőltetett mély hangok, rettenetes amplitúdójú vibrato, azonosíthatatlan magasságok. Perencz viszont nagyon tetszett, Kálmándi kevésbé, Kazit meg hagyjuk. Szabó Attilát meg nem értem, ennyire szereti a zenét?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 349532010-11-07 00:50:46
Szabó Attila ma ott csodásította magát a feleségével a Bánk bán-on - mintha semmi sem történt volna. Lehet, hogy tud valamit?
Csajkovszkij, Pjotr Iljics • 1422010-06-14 00:27:20
Nem tiltotta meg...
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 15172010-03-27 00:11:36
Nekem?
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 15152010-03-26 14:33:01
Te fogsz írni róla?
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 15132010-03-25 23:09:04
Frakk, matrózblúz, sújtás, vitézkötés? Volt ott minden.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 5832010-03-18 09:44:44
Filmharmonikusok?
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 5812010-03-17 20:12:20
És micsoda ordító hibák az átírásban... Talán az "Övr" (új magyar szó) a legszebb, de Kaffka sem rossz. Innen már csak egy lépés az Sz-dúr meg a Sopejn...
Rachmanyinov-kultusz • 1592010-02-09 14:11:39
Néha úgy érzem, hogy a későbbi verzió egy vázlat vagy egy zanzásítás a korábbihoz képest. Horowitz öszvérmegoldása viszont nem tetszik, szétesik valahogy.
Rachmanyinov-kultusz • 1562010-02-08 21:19:24
Kotta? Lemez? Video?
Rachmanyinov-kultusz • 1552010-02-08 21:18:00
Annyira különbözik a két verzió, hogy nyugodtan adhatott volna új opusz-számot az újabbnak. A Kalakala után nehéz lehetett bármit is írni.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 14612010-01-23 00:36:23
Ez az egész egy szimbiózis a testvérek között és csak az egyikük halálával érhet véget - ha pusztán a címet nézzük. A végkifejlet nem Áron halála, hanem hogy a nép megállíthatatlan. Ha Áron egyértelműen negatív figura, miért pont a fiát nevezik ki főpapnak? Áron halála után Mózes sem tényező, mert küldetését teljesítette. El lehetne erőől vitatkozgatni, csak nem érdemes, mert Schönberg igenis ambícionálta a mű befejezését. Talán a legegyszerűbb magyarázat, hogy miért nem tette meg ő maga: így a végleges formában nagyon rövid és zanzásítottnak tűnik a III. felvonás szövegkönyve. Zenével jobb volt, mint olvasva.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 14572010-01-21 00:36:20
Ekkora művet nem lehetett csak úgy félbehagyni. Nem jó a III. felv. szövegkönyve, de mégiscsak fennmaradt, nem a kukából halászták elő. Akkor meg miért ne? Egyébként úgyis az idő dönt (mint sok más esetben, pl. pont a Mózes és Áron repertoárértékét illetően).
Kocsis vs Fischer • 20892010-01-21 00:31:00
Úgy érted, hogy aki elveszi a világ bűneit?
Kocsis vs Fischer • 20872010-01-20 21:10:46
De azért üdvözöl a legserényebb magyar karmester születésnapján!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 288122009-10-25 23:54:08
Nem valami sokan reagálnak. Úgy látszik, a katarzis valóban elmaradt, mint ahogy azt az "ultraszélsőjobboldali" Magyar Nemzet újságírója állítja.
Ki írhat kritikát? • 13162009-01-09 15:27:13
Akkor meg mit Momóztál?
Ki írhat kritikát? • 13142009-01-09 15:17:12
MOST írjak egy kritikát, mindezek UTÁN??? Tudod mit, ha igazán akarod, megteszem Neked a Privát Üzenetek rovatba.
Ki írhat kritikát? • 13102009-01-08 23:02:42
Hogy tudjuk meg a konkrétumokat? Ki lesznek hirdetve?
Milyen zenét hallgatsz most? • 180742009-01-07 22:19:48
Én hallottam Pollinit élőben - ugyan nem a Wanderert, de a "nagy" A-dúr szonátát -, szintén áramszünetből kifolyólag gyertyás környezetben, felejthetetlen volt.
Ki írhat kritikát? • 13072009-01-07 22:15:54
Hagyjuk ezt a lemezt, Janó. De tudod mit? Írjunk mind a ketten a következő kiadványról. Momo is beszállhat, sőt: én azt hiszem, érdemes lenne négyen-öten is írni ugyanarról. Audiatur et altera pars: nem csupán az igazság kedvéért, azért is, mert érdekes.
Politikai homokozó • 248112009-01-07 21:34:24
Uni, Te ismered személyesen? Nem provokáció a kérdésem.

Különbséget tennék a született és a nagy formátumú politikus fogalma között.
Ki írhat kritikát? • 13052009-01-07 21:31:16
Már megértettem. Ha úgy, ahogy elismerés jár a szombat-vasárnap összeülő amatőr vonósnégyes-társaságnak (azok is kezdenek sajnos kihalni), akkor feltétlen elismerésem.

Csak úgy gondoltam, hogy egy maximális igénnyel létrehozott produkcióhoz más szintű megítélés illi. De már nem gondolom úgy, hisz' ti vagytok többen.
Ki írhat kritikát? • 12982009-01-07 11:27:23
De bizony, különböznek a véleményeink, majdnem minden kérdésben.

Változatlanul fenntartom, amit Momo-nak írtam: "élek a gyanúperrel, hogy a recenzió kellő stílus- és műismeret híján, felületes benyomások alapján, sebtében íródott".

Egy produkció vagy helyet követel az általam kialakított értékrendben, vagy az elutasítja, kiveti magából. Ezt nyíltan ki kell mondani, még akkor is ha ezáltal a kritikus akaratlanul is erre vagy arra az oldalra kerül. Tóth Aladár, Jemnitz, de még Pernye is nyíltan vállalta alapállását (ezzel nem akarok egyenlőségjelet tenni közéjük és azt sem állítanám, hogy minden szavuk szentírás).

A II. szvit ezen felvétele sokkal inkább lehet tradícióteremtő, mint a kritikusok által agyonajnározott Concerto/NFZ CD. Amelyen - mellesleg - egy vaskos montírozási hiba is található.

Folytathatjuk privátban - de úgy érzem, az igényesebb olvasórétegnek mindenképp hasznos az efféle polémia.

Üdv.

H.
Ki írhat kritikát? • 12952009-01-07 09:23:15
Muszáj nekem is válaszolnom, mert igényes ismertetőjében David E. Schneider pontosan eloszlatni kívánja a felszínen valóban kínálkozó hasonlóságnak még a látszatát is (angol eredetiben még sokkal pontosabban). Főként a tárogatóról és Dohnányi: I. szimfóniájával való párhuzamról ír ennek kapcsán, elég részletesen.

A bértollnokságtól való félelem felvetése furcsa és nevetséges. Mindenki tud a sorozat megszületésénél fellángolt polémiáról, amelynek kezdeményezője egyes-egyedül a másik (elbukott) pályázó volt. Annyira kell félni az esetleges újabb reakciótól?

Szóval műismertetésnek nagyon is jó és bőven elég ez a tasakszöveg. A kritika feladata ebben az esetben jóval több: jelesül az eligazítás (adott esetben világosan artikulált elutasítás vagy meghallgatásra ajánlás) lenne. Az összehasonlítás elkerülhetetlen (nem is nagyon akarják elkerülni a legtöbb orgánumban). A II. szvit jelen előadása okvetlenül megérdemelt volna egy - ha mással nem, de legalább a régi összkiadásban található Erdélyi-felvétellel történő - összevetést. Nem szólva a többi darabról, ezekből elég sok felvétel létezik.

Igenis, egy új kiadványt úgymond "el kell helyezni" az eddigiek során kialakult értékrend(ünk)ben. Mindenfajta távolságtartó, objektív magatartás csökkenti a kritikus és a közönség valódi részvételének esélyét; s nem utolsó sorban megkérdőjelezi a kritikus kompetenciáját, ezzel együtt magát a kritikai tevékenységet.
Rachmanyinov-kultusz • 1482009-01-07 08:45:05
"- Szép név. Tintoretto Kázmér. És miféle mestersége is van?
- Szimbolista vagyok.
- Igazán? Zenél is? Én sajnos nem játszom semmiféle hangszeren.
- Sajnálhatja. A szimbolizmus igen finom muzsika.
- Magával hozta az izét... a szimbolát?
- Itt van a kis dobozban... Hosszú hangszer. Három darabból rakom össze."
Rachmanyinov-kultusz • 1442009-01-06 22:04:23
Mallarmé? Ő mondta Degas-nak: "A versíráshoz nem gondolatok kellenek, hanem szavak". Din-don diridongó.
Ki írhat kritikát? • 12912009-01-06 21:16:40
Szepesi mondta egyszer (a szituáció az volt, hogy egy jó beadásra késve mozdultak a középpályások): "És ilyenkor nincs kéznél egy láb!"
Milyen zenét hallgatsz most? • 180682009-01-06 20:44:31
Hagyni kell őket kibontakozni - aztán gyorsan ágyba küldeni, mint én tegnapelőtt Legszebb Kaméleont.
Rachmanyinov-kultusz • 1422009-01-06 20:37:40
Igen, csak Blum Tamás (a Blumperer) jut eszembe, aki váltig állította, hogy higgyük el, ő csak olvassa a Ring német szövegét és egyszerűen leírja, ami szinkronban jön neki magyarul. Egyszóval zseni volt, nem kétséges. A lehető legritkább esetben gondolkodott (tépelődött/filózott/gyötrődött/morfondírozott/kérődzött, stb.) a szavakon.

Cliburn mikróbusz. Nem ismered azt a fekete-fehér szovjet filmet, amelyen a Csajkovszkij-konzi nagytermében Prokofjev: III. zongoraversenyét!!! játssza és vezényli! a zongora mellől? Hát szóval... Hats off, gentlemen!
Ki írhat kritikát? • 12902009-01-06 20:30:13
Én egyszer Pándi Marianne-nál olvastam: "Elfogulatlanság nélkül állíthatjuk, hogy..." Tehát akkor ELFOGULTSÁGGAL?
Ki írhat kritikát? • 12882009-01-06 20:03:57
Bele a sürejébe!!!
Rachmanyinov-kultusz • 1402009-01-06 20:02:40
Összevonom, Ashkenazyé nem a zongorás és az a probléma vele, hogy ahol nem hasonlít a Raveléhez, ott nem jó, ahol hasonlít, ott Ravel jobb. Stokowskié elsősorban Stokowskiról szól, de mondhattam volna Amerikát is. A fontos, hogy mennyire érzi át a lényeget, aki hozzányúl. És itt jön a képbe a nagyságrend. Egy bizonyos szinten fölül a "fidelity" is más jelentést kap - szerintem.

És a műfordítások esetében is így látom a dolgot. Kálnoky addig filózott, amíg sikerült belebolondulnia az "örök asszonyiba odafent" - ahelyett, hogy egy balzsamos tavaszi reggelen szép lazán fölébredt és egyszerűen leírta volna azt a fránya utolsó nyolc sort...
Milyen zenét hallgatsz most? • 180562009-01-06 17:53:40
Nem neked. Csak úgy eszembe jut, hogy pl. Glenn Gould Debussy fölé helyezte az "öreg francia szerző"-t.
Ki írhat kritikát? • 12852009-01-06 16:12:09
Az is jó, de biztos kell valami szűrő. Ezt dni-ék tudják kezelni, gondolom. Úgyis moderálnak eleget.
Ki írhat kritikát? • 12832009-01-06 16:08:32
Isteni! Nyisd, de valami visszajelzés kéne dni-éktól/től. És persze a szétoffolás megakadályozása. Esetleg egy másik rovatban kommentárok. Legfeljebb igazad lesz és rátermettség híján meghal a topik.
Milyen zenét hallgatsz most? • 180532009-01-06 16:04:42
Pedig a Phaëton is remekmű. A Herkules kissé terjengős. Hallottad már Saint-Saëns-t zongorázni? Elképesztő, valamit meg lehet sejteni arról, ki is volt Liszt valójában.
Ki írhat kritikát? • 12812009-01-06 16:01:21
Összetévesztesz a "legszebb" = "kapirgalo", "savaseso", vagyis Indytillaolimpiakraffttevemaciajandekkapcsolodokapcsolodosangyalka nevű jelenséggel. De tegnap követtem a dolgokat.

Egy sört Momonak!
Ki írhat kritikát? • 12782009-01-06 15:46:24
Momo, lehet, hogy Te sörözöl. De én vettem a fáradságot és meghallgattam ezt a lemezt. Tudomásom szerint nem fikáztam, de egyet kell értenem, a lemez produkcióihoz képest a kritika közhelyek gyűjteményénél alig több. Láthatod a hozzászólásaimat, nem beszélek a vakvilágba. nagyon tisztelem a momus.hu csapatát, de ebben az esetben élek a gyanúperrel, hogy a recenzió kellő stílus- és műismeret híján, felületes benyomások alapján, sebtében íródott. Talán jobb lett volna, ha el sem készül. Végeredményben kuriózumról van szó, repertoárértékű fontos kiadványról, amely nem kapta meg a hozzá méltó recenziót. Ezzel remélem, Te is egyetértesz.

Jó sörözést!
Erkel Színház • 10282009-01-06 14:36:36
Nem, ide a Legszebb Kapirgalo Savaseso Indy Tilla Olimpia Krafft Tevemaci Ajandek Kapcsolodo Kapcsolodos Angyalka hiányzik.

Pedig a Rost-topikban sikerült már elaltatni.
Rachmanyinov-kultusz • 1362009-01-06 14:26:12
S ha tudnád Wise, hány hangszerelés van még Ravel-én kívül...

Azt hiszem, Ravel hangszerelése után már zongorán sem lehet - nem azt mondom, hogy nem szabad! - annak figyelembe vétele nélkül a darabot előadni.
Rachmanyinov-kultusz • 1352009-01-06 14:24:16
Igen, bizony, egy Michelangeli-rajongó barátom miután megismerte a Karnevált SR előadásában, már nem tudta többé Michelangelit hallgatni. Nincs ezen mit filózni, ez olyan, mint a műfordítás: minél nagyobb a költő, annál "olvashatóbb" a végtermék. Lehet Tóth Árpád akármilyen zsonglőr, lehet a "soha már" százszor adekvátabb az eredetivel, számomra az "A holló" lényegét Kosztolányi fordítása fejezi ki igazán. A "sohasem"-mel együtt.
Milyen zenét hallgatsz most? • 180512009-01-06 14:17:22
Lajos, ismered Mitropoulos-szal és a NYPO-val (a legutolsó mono lemezek egyike, Columbia, rajta van még a Phaëton, a Haláltánc és a Herkules ifjúsága)?
Politikai homokozó • 247872009-01-06 09:35:03
Szlávy Bulcsú, mint betonvas?
Rachmanyinov-kultusz • 1322009-01-06 09:33:37
Beethoven VIII. szimf. III. tételének triójával kapcsolatban írja, hogy senkinek sem jutna eszébe itt a hangszerelést dícsérni annyira tökéletes, ill. adekvát a zenei szubsztanciával. Ugyanakkor leszólja Ravelt, Rimszkij-Korszakovot, mint a hangszerelést előtérbe helyező másodrendű zeneszerzőket (többször is, pl. Életem, Beszélgetések R. Craft-tal). Ő a hangszerelésről, mint a zenétől függetlenedett élvezet forrásáról beszél, ezt terjeszteném ki az elválasztható elemek valóságos elszakítására, eltorzítására. Ha Rachmaninovot hallom játszani, nem jut eszembe, hogy ezt vagy azt a futamot szeretném lassabban vagy gyorsabban hallani, mert az az egyedül lehetséges megoldás - abban a pillanatban. Richternél már eszembe jut ez, az.

Az előadóművészet felelősségét csak kevesen érzik át igazán.
Ki írhat kritikát? • 12752009-01-05 23:31:52
A Táncszvitről egyszer már írtak itt (dni). Az sem tolsztoji írásmű, de legalább valamivel többet foglalkozik a lényeggel. Rohadtul nem érdekes, hogy a recenzens utánanézett a kétzongorás átirat létezésének meg a többi adatnak. Ezzel szemben egy rendes kritika helyénvaló lenne. Mégiscsak fontos kiadványnak tűnik (nem uccsó sorban a diszkográfiai jelentőség miatt).

Azt hiszem, üzenetem elküldése előtt teljes mértékben [b]figyelembe vettem a
"Tudnivalók a fórumozáshoz"-ban foglaltakat![/b] (Ez a vérfagyasztó szöveg mikor fog eltűnni innen? Nem vagyunk az óvodában, felnőtt emberekként, felelősen írunk még az anonimitásban is, nem?)
Ki írhat kritikát? • 12712009-01-05 22:08:06
Nem mondták még, hová fussá'? Akarsz egy jó kis rendreutasítást? Hogy eszbé "kitüntetéssel diplomázott, számtalan tudományos írásmű szerzője, nemzetközi szaktekintély", stb. Vagy esetleg néhányan neked essenek, hogy nincs ebben semmi rossz, pusztán a véleményét mondta el - és más maszlagok. Esetleg maga dni - és dni-né - dádázzon meg?

Persze (ennek már a Hozzászólásokban lenne helye), ha nem vagyok tökéletesen tájékozott a kérdésben, én biztos nem vállalnék el egy ilyen munkát.
Milyen zenét hallgatsz most? • 180422009-01-05 19:28:13
De ha megkérhetünk, ne a cicán vezesd le...
Politikai homokozó • 247832009-01-05 19:24:29
Jaj, már megint rosszat szóltam... Nem akartalak megsérteni Wise, csak U.-nak akartam virtuálisan kedveskedni...
Rachmanyinov-kultusz • 1292009-01-05 19:21:04
Jönnek is, bár a karmesterségről való múltkori kérdésed nem vall 100% profizmusra. Stravinsky írja valahol, hogy veszélyes, ha a zene egyes elemei magától a zenétől független élvezet forrásává válnak. Ez teszi idővel tönkre az előadóművészetet is. Te pl. a fokozást szereted, van, aki a hangszerelést, van, aki a nagy fortékat, stb., stb.

Az Op. 3/1? Ismered SR gépzongorás felvételét? Ő még hamarább túlesik a középrészen - mint ahogy a cisz-moll prelüd középrészét is jó alaposan fölpörgeti. Dehát annak a résznek az a lényege, hogy hangulatában különbözzön a főrésztől.

Egyébként sokan hisznek abban, hogy valami annál szebb, minél tovább tart. Innen az a sok lehetetlenül lassú Schubert-előadás (Lupu, Volodos, Szokolov).

Na, annyira anti voltam? Még csak nem is úgy hívnak.
Rachmanyinov-kultusz • 1252009-01-05 17:17:29
Mégis fontos művek a fejlődés szempontjából. Különben meggyőződésem, hogy az előadások legtöbbje nem valami jó. Szórványosan elhangzanak egyes dalok, pl. elég népszerű az Op. 4. De ha megnézzük alaposan az Op. 14-ből az «Эти летние ночи» vagy a «Она, как полдень, хороша» címűeket, már előre ott van minden, a későbbi művekben beazonosítható jellemző. Sőt még az utóbbi dal egy kicsit klezmeres is, ami érdekes adalék a harang- és a Dies Irae-mániához. Ugyanebből a ciklusból a «Пора!» már nagyon új hang. És még mindig csak 1896-ban vagyunk, nem is értem, hogy merülhet föl az anakronizmus vádja SR munkásságával kapcsolatban.
Politikai homokozó • 247792009-01-05 16:58:48
Vagy vérpörkölt WG-ből?
Politikai homokozó • 247782009-01-05 16:56:27
Vérpörkölt (blood-stew [WG-nak!])?
Rachmanyinov-kultusz • 1232009-01-05 16:52:25
Hallottad a 78-asokat, amelyeken beszél is a fejőgép?
Rachmanyinov-kultusz • 1212009-01-05 16:40:35
Én csupán azt találtam kihangsúlyozni, hogy a dalaiban merészebb, kísérletezőbb. Minden ún. "nagyobb" művet megelőz egy dalciklus, ahol úgymond kimunkálja a később tipizált hangzásokat, komponálási technikákat. Érdemes beletekinteni az Op. 14-es sorozatba. Ott van már minden, ami az újraindulás utáni két jelentős művet, a II. szvitet (erről soha senki sem beszél, pedig ér annyit, mint a köv. opusz) és a II. zongoraversenyt egyénivé és maradandóvá teszi. Soha nem állítottam, hogy a dalok FELÜLMÚLJÁK anagy hangszeres műveket, de érdemes megfigyelni, hogy a dalok majd' minden esetben egy gyengébb, erőtlenebb - nagyon nehéz leírni, de invenciótlanabb - periódus után rendeződnek csokorba és adnak lökést a mesterművek megszületésének.
Rachmanyinov-kultusz • 1202009-01-05 16:29:18
Na ne hogy már Horowitz legyen a legizgalmasabb...
Politikai homokozó • 247732009-01-05 14:26:12
Ez kábé olyan, mint amikor egy kívánságműsorban valaki a "Sárga Tenger alatt járok" c. számot kérte...
Rachmanyinov-kultusz • 1172009-01-05 00:31:06
Jó, a nagyközönség... Tudod mit, inkább lefekszem, majd holnap folytatjuk. Jó éjt.
Rachmanyinov-kultusz • 1152009-01-05 00:04:28
Benne van ez az aranyérem az életrajzában. Persze lehet, hogy tévedés. nem érdekes, nem azért szeretjük a II. szimfit, mert díjat kapott (vagy nem kapott).

Dalok tekintetében mindkét komponista ugyanúgy előbbre jár (stilárisan, az egyéni hang megtalálásában, stb.) a más műfajokhoz képest, mint ahogy Beethoven a szonátákban kísérletez és a vonósnégyesekben összegez.
Rachmanyinov-kultusz • 1132009-01-04 23:36:50
Kedves pszí, itt is folytathatjuk, nem kell a másik topikot agyongyötörni. Szóval nekem SR egyáltalán nem az az ősösztönös, ahogy beállítják. Mindig, mindennel problémája volt. A pravoszláv egyházzal, de a komponálással is. A II. szimfit hajszál híján abbahagyta (pedig ezért kapta aztán a nagy aranyérmet).

Valahogy nagyon hasonlónak érzem Debussyhez. Mindkettő nagyszerűen zongorázott és mégis a dalban találta meg az első igazi műfaját. És még egy: egyikre sem jellemző a particella zongoraszerű megfogalmazása.
Milyen zenét hallgatsz most? • 180282009-01-04 23:03:36
Jó, hát akkor IGAZAD VAN. Ez legyen a legélesebb vita a fórumon.
Milyen zenét hallgatsz most? • 180262009-01-04 22:48:51
Pontosan tudod, hogy valaki megtanul valamit, erőlködik, beszarik és aztán egyszer csak hipp-hopp megtalálja, hogy "honosítsa" a tanultakat. Debussy sem tanult semmit Faurétól - őszerinte. Aztán nézzük csak meg a Pelléast...

Szóval Rachmaninov MEGTANULTA a motivikus szerkesztést, a formát, a polifóniát, a hangszerelést. Aztán alkalmazta. Na EZ a zseniális.
Rost Andrea • 13952009-01-04 22:42:39
Jajj, te... Lefeküdhetnél már, sokat okoskodtál. Ne fikázd Miklósát, ő el tudja énekelni a "Popoli di Thessalia"-t - hallottam vele koncerten, megvolt a magas G (sárgulj! - csak vicceltem). Jó éjszakát.
Rost Andrea • 13862009-01-04 22:15:23
Jujjujjjj! Hát akkor Te sem vagy koloratúrszoprán! Mi vagy, mezzo?
Rost Andrea • 13842009-01-04 22:03:27
Mit beszélsz? Kifejtenéd, mert nem értem.
Rost Andrea • 13832009-01-04 22:02:42
De a "Popoli di Thessalia"-t valaki más is le tudja énekelni ebben az országban?
Rost Andrea • 13812009-01-04 21:59:41
Jaj, manapság... Ne hivatkozz a "manapság"-ra, amikor te fikáztad a jelenkor értékítéletét pár bejegyzéssel korábban. Szóval ki énekel MA úgy Bartókot és Kodályt, mint ő?
Rost Andrea • 13772009-01-04 21:51:27
De ne várj Török-féle hangot tőle. Inkább azt mondd meg, hol lehet olyan univerzális hangot találni, amilyen Basilides Máriáé volt?
Rost Andrea • 13752009-01-04 21:43:03
Hát persze, ilyenkor "nem ízléses". Presser is megkapta Kocsis előtt a Primissimát, de ez egy kicsit - sőt nagyon is - más, mint életutak összevetése. A Prima Primissima Demjánostul, Csányistul egy kurrens tendencia, a jelenlegi hazai helyzet megtestesülése. Van erről külön topik. Most Rostról van szó és azt hiszem, nem pusztán csáberejének köszönheti karrierjét. Legjobb éveiben igenis, tudott valamit. Hangsúlyozom, érdek nélküli ismeretség jogán állíthatom, hogy sebezhető s talán emiatt az élet megpróbáltatásaival szemben megkeményedett ember.
Rost Andrea • 13722009-01-04 21:30:43
Most érkezett el a kínos pillanat. Neveket mondj. Ki a jobb, aki nem kapta meg azt az elismerést, amit megérdemel(t volna)? Ki maradt talonban? Ki az akinek KÁRÁRA Andrea von Rost felépíthette karrierjét?
Rost Andrea • 13702009-01-04 21:21:31
Honnan tudod? Csak nem képzeled, hogy pont előtted fog kitárulkozni? Ő is csak ember és nagyon is tisztában van magával, nekem meg ez a meglátásom. Pontosan annyira szüksége van a szeretetre, mint bármelyikünknek. Ne mondd, hogy őt nem használták ki sokan. És még valami: ha már egyesek üzletet csinálnak belőlünk, mi miért ne viszontüzleteljünk? Nem? Viszont az is biztos, hogy X kell, Y kevésbé. Szeláví, kedves Legszebb Kaméleon
Rost Andrea • 13672009-01-04 21:06:47
Igen, nem kétséges, megválogatja, kivel áll szóba, kivel köt üzletet, kiben bízik meg. De figyelj... Micsoda életút, konzis jelentéktelenség, Harazdy, gyerekek, váratlan karrier, Abbado, Muti, Budaörs, Fáy (és egyéb) -kritikák után? Én csodáltra méltónak találom, hogy nem bolondult meg, vagy nem lett embergyűlölő, illetve újra tudta kezdeni az életét. Komolyan mondom. Lehet hahotázni.
Rost Andrea • 13642009-01-04 20:53:46
Állj! Azért ez tele van frusztrációval. Hogy jön ide Gyurcsótány Fegyenc (copyright Braveheart, odaátról) Fletó? Mindenki tudja, hogy Rost túl van a zeniten, de ebből nem következik az, hogy ne tudna még 10-20 évig elénekelgetni. Tagadhatatlanul EGY BIZONYOS SZINT FELETT. És baj, ha valaki üzletasszony? Vagy egy IGAZI művésznek pusztán lebegnie kellene a föld felett?
Milyen zenét hallgatsz most? • 180022009-01-04 20:47:18
Egyébként azt is tiszteletben kellene tartani, hogy maga Rachmaninov a Harangok, Op. 35 c. művét tartotta a legjobbjának, viszont a temetésére a Vesperás 5. tételét kérte. Köszönő viszonyban sincsenek a zongoraművekkel. Sőt, tovább megyek: nem is érzem, hogy a szerző hangszerelését a zongorafaktúra motiválta volna (érdemes ilyen szempontból átböngészni a szimfóniákat). Egy szó, mint száz: HATALMAS MESTERSÉGBELI TUDÁS áll a lehengerlő emóciók mögött.
Rost Andrea • 13602009-01-04 20:41:11
Miért, kellene ismernem? Netán személyesen? Dehát ő egy kaméleon, nem?
Rost Andrea • 13552009-01-04 20:25:12
A te hangodat is lehet egy írigy, féltékeny, frusztrált valaki hangjának hallani, biztos tetszik si valakinek.

Ne bántsd, még a Jagcsiját is összetörték...
Milyen zenét hallgatsz most? • 179982009-01-04 20:17:00
Én is tiszteletben tartom, de csak általánoságban gondoltam azokra az okos tojásokra, akiknek a zene Webernnél, az előadóművészet Rzewskinél kezdődik.

Meggyőződésem, hogy SR zeneszerzői tudásának semmi köze a tanulmányaihoz, mint ahogy egyházzenei vonzalmának sem a vallásossághoz.
Rost Andrea • 13502009-01-04 17:01:11
Akkor egyszerű a dolog - nem kell többet hallgatni. Vagyunk egy páran más véleményen. Ugye nem baj?
Milyen zenét hallgatsz most? • 179882009-01-04 16:58:07
Azt nem értem ezekben a tornából felmentett okos tojásokban, hogy nem látják meg az általatok emlegetett emocionális vetület mellett a hihetetlen, már-már német mértékkel mérve is kiemelkedő szakmai felkészültséget. Felépíteni egy Holtak szigeté-t, kihozni ennyire kevés anyagból egy olyan kidolgozást, mint a II. szimfi első tételében - több, mint figyelemre méltó.

Szerintem egy része a lesajnálásoknak nyilván zongoristáktól ered, akik megpróbálkoztak megbirkózni a repertoárral és alulmaradtak. Persze a legkönnyebb azt mondani, hogy giccses, szirupos, stb. Mindenesetre könnyebb, mint gyakorolni. Azután ez gyűrűzik tovább, tudjátok...
Milyen zenét hallgatsz most? • 179692009-01-03 22:52:32
Mi a helyzet a Bartókkal (a naggyal)?
Milyen zenét hallgatsz most? • 179302009-01-02 08:42:47
Hozzám csak a Kisokos jön negyedévente.
Milyen zenét hallgatsz most? • 179292009-01-02 08:41:40
A nevek önmagukért beszélnek. De miért kérded? Nem tudod magad eldönteni, hogy tetszik-e vagy sem? És ha megvetted, már úgyis mindegy.
Milyen zenét hallgatsz most? • 179262009-01-01 23:37:59
Ezért utálom a laptopot. Viszont a pisztrángot szeretem.
Milyen zenét hallgatsz most? • 179252009-01-01 23:34:06
Régi. A Pisztrágból van egy video is, ugyanezzel a társasággal, ugyanabból az időből (1982).
Milyen zenét hallgatsz most? • 179232009-01-01 21:43:01
Igen, miért?
Politikai homokozó • 247402009-01-01 00:17:35
Wise Unicornisnak, Unicornis Wise-nak:

Be Utálom Én Kegyedet!
Politikai homokozó • 247352008-12-31 19:23:15
És ehhez mit szóltok:

"Bartók Után Én Következem!"

[i](Geszler György, néhai koszorús
zeneszerzőnk, a Búgócsiga, a Víz
hajtja a malmot s más egyéb örökzöldek
e mondása miatt halhatatlan zeneszerzője,
egyben a legmagasabb magyar zeneszerző,
1948)[/i]
Játsszunk... • 13372008-12-31 01:24:51
Hát tényleg elég Stravinskys, mi tagadás.
Mezzosoknak! • 3532008-12-31 00:27:44
Miért rosszabb ez, mint a grazi Parsifal, amelynek I. és III. felvonása egy vécében játszódik és a Szent Grál az egyik mosdókagyló?
Milyen zenét hallgatsz most? • 179022008-12-31 00:03:54
Bármelyik, aki 300 oldalnál többet hordott össze Beethoven szimfóniáiról.
Milyen zenét hallgatsz most? • 178992008-12-30 23:41:14
Azért van valami ebben a Beethoven-jelenségben... Ti. a kifejezetten szélsőséges és a mértéktartó előadásokat is kibírja, illetve akkor is Beethoven marad. Hát nem minden szerzőről lehet ezt elmondani.

Más szavakkal: kibír egy Pogorelichet vagy Kocsist, de a kockafejű, pengeszájú, izzadt tenyerű, lihegő német zenetudor fejtegetéseit is. Nem érdekes?
Milyen zenét hallgatsz most? • 178852008-12-30 22:17:29
Talán a "lelkét" Klemperer érti a legjobban. Backhaus sem kutya. De ő Brahms műveit is úgy játssza, ahogyan kell. Lehet vitatkozni.

Nekem Bach, Mozart, Schubert a "bármikor" kategória.
Milyen zenét hallgatsz most? • 178762008-12-30 21:50:22
A fene tudja, lehet, hogy eltörpülnek, de nincs olyan szerző, akinek a műveit BÁRMIKOR meg tudod hallgatni, ellentétben Beethovennel? Nem hiszem, hogy a Nagy Fuga vagy a Hammerklavier III-IV. tétele bármilyen lelkiállapotban ugyanazt jelentené.
Politikai homokozó • 247102008-12-30 21:46:43
És akkor inkább híd alatt? Vagy olcsó garni? Vagy okos szervezés, mindenütt tágas lakásokkal, házakkal rendelkező barátok/ismerősök? Akiket aztán itt nem kell vendégül látni? Vagy mégis? Érdekel.
Milyen zenét hallgatsz most? • 178722008-12-30 21:44:04
A többit csak hozzáfűztem... Messzire ragadott a fantáziám... OK, akkor uzsgyi, vissza a biztos professzor/irodakukac pozícióba.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Pro Musica Leánykar (karigazgató: Szabó Dénes)
Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara
A Bartók Béla Zeneművészeti Szakgimnázium növendékei
Vezényel: Antal Mátyás
Műsorvezető: Becze Szilvia
"Magyar Karácsony" - Szokolay Sándor művei
A Szokolay InspirArt – SZIA 2019 zeneszerzőverseny díjnyertes művei
SZOKOLAY: Magyar Karácsony – magyar karácsonyi énekek és népi betlehemesek
SZOKOLAY: Mohácsi Betlehemes – népdalkantáta nőikarra és zenekarra

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Balogh Eszter (mezzoszoprán), Varga Oszkár, Osztrosits Eszter (hegedű), Kurgyis András (brácsa), Matuska Flóra (cselló), Radnóti Róza (zongora)
"A tehetség kötelez"
Mendelssohn-est
MENDELSSOHN: Három dal, op. 84 – 2. Herbstlied
MENDELSSOHN: Hat dal, op. 71 - 5. Auf der Wanderschaft, 6. Nachtlied
MENDELSSOHN: 1. (d-moll) zongoratrió, op. 49
MENDELSSOHN: Hat dal, op.57 - 5. Venetianisches Gondellied
MENDELSSOHN: Hat dal, op. 86 – 5. Der Mond
MENDELSSOHN: Hat dal, op. 34 – 6. Reiselied
MENDELSSOHN: 6. (f-moll) vonósnégyes, op. 80
21:00 "Kóda" Beszélgetés az előadókkal

19:35 : Budapest
Erkel Színház

Komlósi 35
Jubileumi gálaest
19:00 : Debrecen
Csokonai Színház

MOZART: Szöktetés a szerájból
A mai nap
történt:
1905 • A Salome bemutatója (Drezda)
született:
1915 • Elisabeth Schwarzkopf, énekes († 2006)
1934 • Kun Zsuzsa, balettművész
1967 • Joshua Bell, hegedűs