vissza a cimoldalra
2015-08-05
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Rovataink
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (2909)
Momus társalgó (5687)
Milyen zenét hallgatsz most? (24301)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (53315)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (1984)
Társművészetek (978)
Kedvenc felvételek (140)
Kedvenc előadók (2717)
Kedvenc művek (107)

Olvasói levelek (10743)
A csapos közbeszól (93)

Élő közvetítések (4705)
Lisztről emelkedetten (471)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (1328)
Franz Schmidt (485)
A nap képe (1685)
Opernglas, avagy operai távcső... (18628)
Szkrjabin (352)
MET-es operaelőadások moziban (547)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (308)
Jacques Offenbach (450)
Házy Erzsébet művészete és pályája (3252)
Pantheon (1549)
Mario Del Monaco (50)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (384)
Momus-játék (4868)
Haspók (1202)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Búbánat
Leírás:
Honlap:
   


Búbánat (18583 hozzászólás)
Ilosfalvy Róbert • 4302013-04-17 17:09:20
Köszönöm ezeket a kiegészítő adalékodat!
Erkel Színház • 34012013-04-17 11:44:25
Emlékszem, pár éve Sümegi Eszter és Bátori Éva is énekelte Erzsébetet a Don Carlosban. Ők már végleg lemondtak volna erről a szerepükről? Vagy az illetékes szerepkiosztónak nevük nem jutott eszébe? Vagy csupán egyeztetési gondok miatt kerültek ki a képből? Vagy csak arról van szó: lehetőséget adni Fodor Beatrixnek és Benza Györgyinek is.
Pantheon • 11372013-04-17 11:23:02
Elhunyt Tocsik Márta.
Giuseppe Verdi • 12572013-04-16 21:31:15
Pozitív kilengés

Giuseppe Verdi: Stiffelio – Magyar Állami Operaház, 2013. április 8. A darab budapesti bemutatójáról BÓKA GÁBOR írt kritikát
/operavilag.net, 2013. április 16./

„[…] A szereposztás értékelésekor óhatatlanul felmerül a kérdés: mennyire várható el egy koncertszerű operaelőadástól, hogy az abban résztvevő énekesek teljes értékű szerepformálással kápráztassák el a közönséget? A színpad, a rendezői instrukciók hiánya feltétlen hátrányt jelent – ám nem csak a szereplők, de a hallgatók számára is; vagyis épp egy ilyen előadáskor kellene különösen odafigyelni arra, hogy a szereposztás pontos legyen, hogy az énekesek színpadi vagy pódiumszemélyisége fedje a megjeleníteni kívánt figura karakterét. A Stiffelio számos momentuma bírálható dramaturgiai szempontból, azt azonban nem lehet mondani, hogy a benne megjelenő drámai alakok ne lennének izgalmasak és életteliek; a házasságtörés és a megbocsátás témáját körüljáró polgári dráma (melynek problematikáját Verdi más megvilágításból, a csábító igazát is megértve és elfogadva újból górcső alá vette Az álarcosbálban) legalább három ziccerszerepet kínál, s kifejezetten nagy kihívás ezeknek pusztán vokális eszközökkel megfelelni. […]”
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 45772013-04-16 20:43:22
Kedves Balázs Miklós!

Sir Colin Davis halálára írt szép megemlékezésedet köszönettel nyugtázom. Utólagos engedelmeddel még egy karmester-óriás nevét ideírom, aki nyilván csak véletlenségből maradt ki tartalmas írásodból: a felsorolt nagy elődök (Beecham, Barbirolli, Boult) és pályatársak (Kertész, Mackerras, Gielen) mellett ott van még egy - szerintem megkerülhetetlen - angol karmester-egyéniség, aki szintén évtizedeken át jelentős szereplője volt a brit opera- és koncertéletnek is: Sir John Pritchard!

Üdv.: Búbánat
Házy Erzsébet művészete és pályája • 23402013-04-16 19:29:47
A Portobello Aukciósház 6. árverésén árverésre bocsátják többek között az alábbi tételt:

99. Házy Erzsébet (1929-1982)
Kossuth-díjas és Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes. Hegoczki Ferenc fotoriporter
felvétele a Képes Újság számára. Megjelent az
1980. XXI. évf. 1. számában.
M: 22 x 18 cm.
Simon Gy. Ferenc gyűjteményéből.
Kikiáltási ár: 1000 Ft

A Portobello Aukciósház 6. árverése 2013. április 29.-én kerül megrendezésre, az ECE City Center Anker termében (1051 Budapest, Bajcsy-Zsilinszky út 12.) 17 órától.

Az árverésen szereplő tételek megtekinthetőek Portobello Aukciósház irodájában (1053 Budapest, Múzeum krt. 27. II. emelet), nyitvatartási időben (H-P: 9.30 – 18.30 és Szo: 10.00 – 14.00).

Ilosfalvy Róbert • 4282013-04-16 17:56:17
Aztán ismerjük azt az 1989-es Otello-előadást is, melyet a televízió élőben közvetített. (Videoról DVD-re átírva megvan nekem.) Itt Ilosfalvy partnerei voltak Csavlek Etelka, (itt is) Sólyom-Nagy Sándor, és Laczó András, Kenesey Gábor. Giuseppe Patané vezényelt.
Ennek az operaközvetítésnek a felvételét is sokan szívesen viszontlátnák megint a képernyőn.

Mindenesetre a jövő keddi rádióközvetítésnek is nagyon örülni lehet!
Opernglas, avagy operai távcső... • 178122013-04-16 17:41:08

Bartók Plusz Operafesztivál Miskolc 2013

A fesztivál egyik különleges, nagy érdeklődésre számot tartó produkciója lehet:

Jules Massenet: Don Quichotte - opera

2013. június 16., vasárnap; 21.00

Miskolci Nemzeti Színház - Nyári Színház

A libereci (Csehország) Xavéri Szent Ferenc Színház vendégjátéka

Jegyár: 2900 Ft
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 471652013-04-16 17:39:36
Kedves rotor! Jól tetted,hogy ide áthoztad, hiszen az Erkel Színház szerencsénkre továbbra is az Operaházé... Minden, ami a két házban történik, felelőssége az Opera vezetőségéé!

Üdv.: Búbánat
Ilosfalvy Róbert • 4252013-04-16 09:55:40
19.35 - 22.00
Ilosfalvy Róbert • 4242013-04-16 09:54:28
Verdi Otellóját sugározza a Bartók Rádió jövő kedden Ilosfalvyval, az Erkel Színház 1983. március 11-i előadásának hangfelvételéről:

Vezényel: Kórodi András

Otello - Ilosfalvy Róbert
Jago - Sólyom-Nagy Sándor
Desdemona - Tokody Ilona
Emilia - Takács Tamara
Cassio - Berkes János
Roderigo - Tarnay Gyula
Lodovico - Hantos Balázs
Montano - Tóth János
Hírnök - C. Tóth Pál

("Tokody Ilona a pódiumon" című VI. részes sorozat első darabjaként hangzik fel az Otello a rádióban.)
Házy Erzsébet művészete és pályája • 23392013-04-16 09:42:46
Kedves IVA!

Nagy szolgálatot tettél nekem most azzal, hogy pontosítottad az én korábbi kigyűjtésemet a Pesti Műsorból: az enyémből kimaradt tíz előadásszám Házyval. Örülök, hogy ideírtad azt is, ki volt Házy mellett Ramerrez.
Ezekután visszamenőleg fenntartással kell kezelnem a műsormagazinban közzétett szereplistákat is. (Persze az is lehet, hogy véletlenül kimaradt néhány szám: vagy hiányzott, vagy túllapoztam...)

Mégegyszer, köszönöm a kigyűjtésed eredményét!
Mi újság a Magyar Állami Operaház Énekkarában? • 4872013-04-16 09:27:51
Örültem, hogy ott lehettem!
Erkel Színház • 33762013-04-16 09:21:17
Amint említettem, a Mindenki Operája főpróba-előadás után pedig álló ováció fogadta a produkciót.
A nap képe • 11692013-04-16 09:18:15
Köszönöm, akkor ott reagálok én is erre a hozzászólásodra!
Mi újság a Magyar Állami Operaház Énekkarában? • 4852013-04-15 22:57:47
A Magyar Állami Operaház Énekkarának tagjai ma este ismét jótékonysági hangversenyt adtak „A Rák Ellen az Emberért, a Holnapért!” társadalmi alapítvány javára. A koncert helyszíne nem az évek óta megszokott Óbudai Társaskör koncertterme volt; a művészek ezúttal új előadótermet „avattak” fel a XIV. ker., Thököly út 58-60. szám alatti OKISZ székházban. A kulturális célokra is alkalmas nagy befogadóképességű terem csaknem megtelt a műsorra és a közreműködőkre kíváncsi néző-hallgató közönséggel.

A koncerten az Operaház énekkari művészei közül tízen léptek fel, őket Kovács Ágnes és Szirtes Katalin zongoraművész-korrepetitorok - ugyancsak az Operaházból - kísérték zongorán.

Tíz műsorszámot adtak elő:

1. Erkel: Hunyadi László – V. László áriája (Csobolya József)
2. Donizetti: A kegyencnő – Leonóra áriája (Kiss Erika)
3. Cilea: Az arles-i lány – Federico románca (Tandari János)
4. Verdi: Ernani – Don Silva kavatinája (Fenyvesi Attila
5. Verdi: Macbeth – Alvajáró jelenet (Magyari Eszter)
6. Verdi: Traviata – Alfred áriája (Ujvári Gergely)
7. Wagner: Lohengrin – Grál elbeszélés (Ambrus Imre)
8. Brahms: két dal (Csiki Gábor)
9. Nápolyi népdal – Cicerenella (Bartha Eszter)
10. Bernstein: Candide – Kunigunda (Hertelendy Rita)

Mondanom sem kell, a közönség nagy tetszéssel fogadta az Operaház művészeinek hangversenyét. Magam pedig újra meggyőződhettem arról, hogy az Énekkar tagjai között egyénenként is mennyi tehetséges, kiváló hangú énekes található, akik ráadásul szívesen mérettetik meg időnként magukat, amikor erre csak alkalmuk nyílik; önálló produkciókkal rukkolnak elő, és ismételten bizonyítják rátermettségüket. A hallgatóknak pedig örömet szereznek szép énekükkel, és nem utolsósorban, a honoráriumról lemondva, készségesen jönnek mindig az első hívó szóra, hogy művészetükkel segítsenek a jótékony célokat szolgáló alapítvány javára való anyagi gyűjtésben.

Szép zenei élményben részesülhettek mindazok, akik eljöttek, hogy meghallgassák az Operaház Énekkari művészeinek önálló koncertjét. Szép és tartalmas műsorszámokban gyönyörködhettünk - sőt Csiki Gergely jóvoltából a zene mellé kis irodalmat is kaptunk: a Brahms-dalok német nyelven énekelt strófáit megelőzően magyarul ihletetten elszavalta a dalok szövegét is! Természetesen mindegyik énekművészt műsoruk végén nagy tapssal jutalmaztuk.

A hangversenyt követően a rendezők külön köszöntötték a szervezésben élen járt énekművészt, Bartha Esztert, virágcsokorral kedveskedve neki, míg a többi fellépő művész egy-egy szál fehér rózsát kapott ajándékul. És bennünket is meglepetés ért: a kijáratnál a közönség tagjait is egy-egy szál fehér rózsa várta, amit a hostesek nyújtottak át, továbbá még egy kis agapéval is kedveskedtek nekünk a terített asztaloknál...
Erkel Színház • 33672013-04-15 13:51:50
A Don Carlost az elmúlt héten két szereposztásban láttam. A két Erzsébet közül akkor már inkább Fodor Beatrixé a pálma. Szép, kiegyensúlyozott teljesítmény volt az övé, noha óhatatlanul érződött a szerepmegformálásában, hogy először énekelte, és mégis, inkább rá szavazok, mint a több évtizedes énekesi múltjával a háta mögött, Benza Györgyi Erzsébetjére, aki csak a végső képre koncentrált, azt szépen is csinálta, de hangja már nagyon is töredezik – igaz, én sohasem szerettem! A két Fülöp esete teljesen más megközelítést igényel. Nem tekinthetek el ugyanis az előadó énekesek korkülönbségétől: Kováts Kolos egykor vezető basszistája volt az Operának, és II. Fülöp király volt az egyik legjobb szerepe. Ezzel szemben Palerdi András most van pályája csúcsán, de nála meg nem érzékelem a Fülöpre „szabott” súlyos basszus-hangot. Énektechnikájuk eltérő, és koncepciójában is más megformálást nyújtanak. Kováts joviális, Palerdi sem zsarnok, csak „úgy látszik, mintha…” Kováts Kolos egykor – hangja teljében és fizikális állapotát tekintve is - tekintélyt tudott kölcsönözni a figurának, ma már a rutin is kevés neki ehhez. Örülök, hogy újra a színpadon láthattam ebben a régi nagy Verdi-szerepében, de tekintsük úgy, hogy búcsúja volt II. Fülöptől… Palerdi Fülöp-felfogása is messze áll az igazitól, a hangjának basszbariton színezetét nem tudom hova tenni, úgyhogy mindkét énekes teljesítménye jelenleg csak arra volt jó, hogy fájóan hiányoljak egy igazi, „vérbeli” basszus-hangot az olasz repertoárban, s benne a Don Carlosból. S ez áll Szvétek Lászlóra is - aki mindkét szereposztásban egyedül énekli a Főinkvizitort -, ez érdem lenne, de nem eléggé „kormos” hang az övé. Mindkét Ebolit jónak találtam, bár a jobb mégiscsak Wiedemann Bernadetté. Ugyanakkor a fátyolelbeszélés könnyed lenge pikáns bája közelebb áll Gál Erikához… Tulajdonképpen egyik Carlos sem tetszett, Kiss B. Atilla hangja messze nem megnyerő, hiába van jó kiállása, amikor a „spinto”-ja „nem működik” meggyőzően. A vendég dél-amerikai énekes, Gaston Rivero, bár igyekezett, és hangja közelebb áll a líraihoz, mint a drámai (vagy spinto) tenoréhoz, és fényesen is szól, és a magasságok kiéneklésével sem volt különösebb gondja, mégis úgy hiszem, csak körvonalaiban jelenítette meg a spanyol infáns alakját, hiányzott belőle a kellő koncepció és a teljes szerepátlényegülés. A Posák megformálóiról megint csak felemásan tudok nyilatkozni: Káldi Kiss András abszolválása e szerepben nem csak most minősíthetetlen, de korábbi művészi tehetségéhez is méltatlan. Egyrészt szereposztási tévedés, másrészt minősíti azt is, aki rá osztotta e szerepet. Erről nem is kívánok többet szólni. Kálmándi Mihályé – tudjuk – nagyon szép bariton hang. És ma - Fokanov mellett – övé a vezető Verdi baritonszerepek. Nagyon szép hang, főleg Posa halálát nagyon szépen énekelte. Rodrigója – melynek megformálása a színpadon nagy állóképességet is igényel - hol markáns, hol gyöngéd, talán a súlypontok áttevése nem eléggé egyenletes. A mindkét teljes szereplőgárdát tekintve, Wiedemann Bernadett mint Eboli, és Kálmándi Mihály mint Posa tették rám a legjobb benyomást a fellépett énekesek közül. A zenekar - és az énekkaré különösen – mind hangzás, mind a színpadi megjelenítés tekintetében számomra nem eléggé állt össze. És messze volt az ideális hangástól: nem csak a karmester Héja Domonkoson múlik mindez; ő csak azzal az „anyaggal” dolgozhat, melyet a keze alá kap… Amit lehetett, ebből annyit kicsikart, hogy mégis valamelyest a felemás művészi színvonalhoz és a várt Verdi-élményhez mérten egy közepesen sikeredett Don Carlos-benyomásokkal távozzunk az Erkel Színházból.
A nap képe • 11642013-04-15 11:53:41
A Nyugat lánya előadásszáma Házy Erzsébettel
A nap képe • 11632013-04-15 11:50:22
Köszönetem, kedves IVA, A Nyugat lánya előadásairól itt „közzétett” statisztikádért.

Annak idején a Házy-topicban az 1037. sorszám alatt beírtam [url] http://www.momus.hu/forum.php?act=new&forumcat=293&msgcount=1037#148574;
Házy Erzsébet Minni-alakításainak [/url] előadásszámát (a szereposztásokkal) – a korabeli Pesti Műsorban közzétett adatok alapján. Ezek szerint 1966 és 1970 között összesen hét alkalommal énekelte Minnit (ebből háromszor Ilosfalvy Róberttel). Ezt a számot nagyon kevésnek találom. Felül kellene ezt vizsgálnom más forrásra is alapozva. Talán hiányos (és nem pontos) volt a heti műsormagazinban megjelentetett szereplisták? De ha mégiscsak hét alkalommal énekelte Házy Erzsébet Minnit, akkor is a legemlékezetesebb operaszerepei között tarthatjuk számon!
Házy Erzsébet művészete és pályája • 23342013-04-14 17:14:05
Szívesen - nincs mit...
Olvasói levelek • 99732013-04-14 17:02:44
Itt ragadom meg az alkalmat, hogy jelezzem, Bartha Alfonz végső búcsúztatása szentmise keretében 2013. április 23-án 14 órakor, a farkasréti Mindenszentek-plébániatemplomban lesz (a temető főbejáratával szemben).
Hamvait a templom urnatemetőjében helyezik végső nyugalomra.
Házy Erzsébet művészete és pályája • 23322013-04-14 16:54:23
Mindjárt kezdődik a Dankó Rádióban a délelőtti operettműsorának szokásos ismétlése.

Egyébként nem csak az országosan elérhető frekvenciákon sugároz a rádió: adását internen, online is hallgatni lehet: http://danko.radio.hu

Házy Erzsébet a Csárdáskirálynő két részletével szerepel az adásban: az 1. felv. fináléja és a "Hurrá! Hurra!" (Km. Zentay Anna, Korondy György, Feleky Kamill, Rátonyi Róbert, az MRT énekkara és Szimfonikus Zenekara)

Rendszeresen említem a Dankó Rádió naponta közvetített élő operettműsorát („Túl az Óperencián…”), melynek szerkesztő-műsorvezetője Nagy Ibolya operettprimadonna. A sokoldalú művésznőről a linkre kattintva többet is megtudhatunk.

Opernglas, avagy operai távcső... • 178062013-04-14 16:44:49
Olvasva, amit Netrebko Tatjana-megformálásáról írsz, elfog a déja vu érzés: mintha New Yorkból Bécsbe "importálta" volna saját Norina-vénáját...
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 5562013-04-14 10:34:40
MüpArt classic-koncertek

2013. április 14., M1 csatorna, 23.25

Puccini: Pillangókisasszony részben szcenírozott előadás két részben, olasz nyelven

(145 perc)

A 2008. január 7-i előadás felvétele

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Puccini: Pillangókisasszony –szövegét írta: Giuseppe Giacosa és Luigi Illica

Szereposztás:

Cso-cso-szán („Pillangókisasszony”): Barbara Dobrzanska
Szuzuki: Wiedemann Bernadett
Kate: Markovics Erika
Pinkerton: Zorán Todorovich
Sharpless: Roberto Servile
Goro: Megyesi Zoltán
Jamadori herceg: Rezsnyák Róbert
Bonzo bácsi: Egri Sándor
Császári biztos: Németh Gábor

A Magyar Állami Operaház Zenekara és Énekkara (karigazgató: Szabó Sipos Máté)

Vezényel: Pier Giorgio Morandi

Rendező: Káel Csaba

Operett, mint színpadi műfaj • 19652013-04-13 14:14:29
Mindig megfogadom, hogy többé nem kérek az Operettszínház operett-gáláiból – szerintem, nem igazán változatosak a műsor-összeállításuk, általában ugyanazok a szerzők, ugyanazok a népszerű, ismert slágerek jönnek elő, nekem ez kissé uncsi; aztán mégis elcsábulok, és beülök a színház egy-egy ilyen előadására – amint tegnap este is tettem. Izgatott, hogy a hagyományteremtő szándékkal megrendezett első Nemzetközi Operett és Musical Gála mi újat tud nyújtani nekem (és a közönségnek).

Kezdem azzal, hogy a „nemzetköziség” hangoztatása kissé megtévesztő: az ember arra gondolna, lesz itt német, francia, angol, orosz, osztrák, svéd, amerikai, olasz stb. fellépő művész – de tegnap kizárólag szláv területről illetve kelet-közép európai blokkból érkeztek vendégek: Vlagyimir Jaros, Olga Lozovaja, Oleg Korzs, Karina Csepurnova, Natalja Dievszkaja, Florin Budnaru, Kirill Gorgyejev, Georgiana Mototolea és Fülöp Zoltán (Erdély). Hozzáteszem, mindegyikük színvonalas énekkel-tánccal járult hozzá az est sikeréhez.

Nem kívánok belemenni abba, jól tettem-e, hogy elmentem erre az operett-estre. Inkább a szikár tényekre hagyatkozom.

Az Opettszínház két részes gálaműsorában közreműködött a színház énekkara, zenekara, balettkara. Vezényelt: Makláry László és – a televízióban tavaly sugárzott - Aranypálca Kálmán Imre Nemzetközi Operett-Musical Karmesterverseny egyik díjazottja: Balassa Krisztián (utóbbi a musical-blokk számait dirigálta). A művészeti vezető: KERO, rendező: Somogyi Szilárd.
Koreográfus: Bakó Gábor, Gesler György, Hidas Hedvig, Kocsis Tamás, Lőcsei Jenő, Nagy György, Vári Bertalan, Zsuráfszky Zoltán

Műsorvezető az Operettszínház két művésze volt: Janza Kata és Szabó P. Szilveszter.

A színház itthoni fellépő művészei voltak: Bordás Barbara, Fischl Mónika, Janza Kata, Kalocsai Zsuzsa, Kékkovács Mara, Lehoczky Zsuza, Oszvald Marika, Szendy Szilvi, Vágó Bernadett, Vágó Zsuzsi, Dolhai Attila, Faragó András, Homonnay Zsolt, Kádár Szabolcs, Peller Károly, Szabó P. Szilveszter, Szabó Dávid, Vadász Dániel.

Külön kiemelem a Tolcsvay: Ördögölő Józsiás című musicalből előadott Hej vándorélet című fergeteges tercett és tánc közreműködőit: Szerényi László, Brasch Bence, Gömöri András Máté és férfi balett. Talán a gála egyik legnagyobb sikerét aratták a Tamási Áron műve nyomán komponált zenés darab részletével!

Az egyes blokkoknak olyan címeket adtak, mint: „Egymásra várva”; „Vérpezsdítő”; „Szenvedélyek viharában”; „Magyar táj, magyar ecsettel”; „Elvágyódás”.

Domináltak Kálmán Imre szerzeményei: az operett műfaját az ő 11 száma képviselte (ebből 6 csak a Csárdáskirálynőből, 3 a Marica grófnőből és 1-1 részlet az Ördöglovasból – palotás, és A cirkuszhercegnőből.). Lehártól 6 operettrészletet hallhattunk (ebből 2 szám a Cigányszerelemből volt, további 1-1 szám A víg özvegyből, a Mosoly Országából, a Giudittából és a Luxemburg grófjából.)

Volt még egy-egy Johann Strauss („Tavaszi hangok” – Fischl Mónika előadásában, km. Faragó András), Zerkovitz: Csókos asszony („Los Angeles” – kvartett, énekkar, balettkar), Ábrahám: Viktória („Mikor az ember felmászik a …” - kvartett, énekkar, balettkar), Huszka: Mária főhadnagy („Én teve…” – duett),

és végül Szirmai: Mágnás Miska („Cintányéros cudar világ…” – duett énekkar, balettkar) – Oszvald Marika és Peller Károly előadásában: ez volt a másik legnagyobb siker a gálaeseten az említett Tolcsvay-musicalrészlet mellett! A operettszínház igazgatója, Kerényi Miklós Gábor e szám után kijött a színpadra, kis beszédet rögtönzött, majd a közönség lelkes tapsai és ovációi közepette felköszöntötte Oszvald Marikát születésnapja alkalmából: mint elmondta, minden évben a szubrett születésnapján - április 12. – tervezik megtartani ezt a hagyományteremtő nemzetközi operett és musical gálát az Operettszínházban.

A musical-blokkban részleteket láttunk a Chicago, Hegedűs a háztetőn, Rebecca, Jekyll és Hyde, Elisabeth, Az operaház fantomja, „Jövőre ,veled, itt!” és a már említett Ördögölő Józsiás darabokból.

Remélem, jövőre nem lesz annyi Kálmán, s jöhetnének mellette a nyugat-európai klasszis szerzők alkotásai közül is Offenbach, Sullivan, Suppé, Millöcker, Zeller, Fall, Planquette, Hervé, Schubert-Berté mellett Jacobi, Kacsoh is és a még több Johann Strauss, Lehár, Huszka. És a külföldi művészek között szeretnék látni más nyelvterületről

Összességében egy látványos, jól koreografált, színvonalas gálaműsort kaptunk, mely remélhetőleg jövőre jobban kiteljesedik, nemzetközibb lesz, és arányaiban szélesebb repertoárból választódnak ki a műsorszámok.

Nem merem azt mondani magamnak: operettgáláról hallani/látni sem akarok többé…
Házy Erzsébet művészete és pályája • 23312013-04-13 13:15:29
A Dankó Rádióban ma délelőtt Házy Erzsébettől megint két szép operettrészletet hallgathattunk meg:

Szirmai Albert- Emőd Tamás: Mézeskalács. Az Örzsi és Buhu vidám kettőse „Ejje-hujja, hm!” előadói voltak: Házy Erzsébet és Palcsó Sándor (1976-os rádiófelvételről)

Zeller: A madarász. A Hercegnő (Marie) dala az 1. felvonásból: Rajna- keringő „Rajna táj, égi báj” (Házy Erzsébet, MRT énekkara) (1972)

Itt említem meg, hogy a napokban elhunyt Bartha Alfonz gyönyörű énekét is hallhattam: Szirmai Albert – Gábor Andor: Mágnás Miska című operettjéből hangzott el a híres szerelmi kettős: „Úgy szeretnék boldog lenni...”. A rádiófelvételen Bartha Alfonz partnere Gyurkovics Mária.

Az operettműsor ismétlése ma délután öt órától hallgatható újra meg a Dankó Rádióban.

Pantheon • 11342013-04-13 11:10:45
„Meghalt a világhírű balett-táncos”

TK
Forrás: MTI/MNO
2013. április 13., szombat 02:30

Nyolcvannyolc éves korában csütörtökön elhunyt Maria Tallchief világhírű amerikai balett-táncos. Lánya, Elisa Paschen pénteken jelentette be anyja halálhírét.

Maria Tallchief volt az első amerikai indián származású balett-táncosnő, aki neves társulat tagjává vált. Az 1925-ben született Tallchief 1942 és 1947 között a monte-carlói Orosz Balett, majd megalapításától, 1947-től a New York City Balett társulatának tagja volt.
1946-ban házasodtak össze a világhírű koreográfussal, George Balanchine-nel, aki a New York-i School of American Ballet megalapítója volt. Balanchine számos koreográfiáját Tallchiefnek készítette, olyan híres műveken dolgoztak együtt, mint Stravinsky Tűzmadárjának vagy Csajkovszkij A diótörő című balettjének mára történelmivé vált koreográfiája.

1965-ben vonult vissza a színpadtól, utána tanítással foglalkozott. Együtt dolgozott a chicagói Lyric Opera balett-társulatával, és megalapította a Chicago City Balettet.
Házy Erzsébet művészete és pályája • 23302013-04-13 10:54:48

Ismét leadja a televízió ma délután a Gábor diák című színes, magyar történelmi zenés játékfilmet (1955).

Rendezte: Kalmár Géza

Házy Erzsébet nem szerepel benne, viszont ő énekel a Veronikát játszó Andaházy Margit színésznő helyett…

2013. április 13., M1, 16.20 – 18.00

(89 perc)
Erkel Színház • 33482013-04-13 10:40:14
Georgina von Benza

Van neki tisztességes magyar neve: Benza Györgyi.
Mi újság a Magyar Állami Operaház Énekkarában? • 4842013-04-13 01:13:53
Jótékonysági célú hangverseny A rák ellen, az emberért, a holnapért! Társadalmi Alapítvány javára


18. alkalommal kerül sor arra a nagyszabású jótékonysági célú hangversenyre, amelyet a Magyar Állami Operaház énekkari művészei tartanak április 15-én, 19 óra kezdettel A rák ellen, az emberért, a holnapért! Társadalmi Alapítvány javára.

A műsorban Mozart, Puccini, Schubert, Bach, Brahms és Verdi népszerű dalai és áriai hangzanak el.

Zongorán kísérnek Kovács Ágnes és Szirtes Katalin, a Magyar Állami Operaház korrepetitorai.

Karigazgató Szabó Sipos Máté.

A rendezvény helyszíne: OKISZ Magyar Iparszövetség Székháza, 1146 Budapest, Thököly út 58-60.

Jegyek az Alapítvány irodájában, de a helyszínen is vásárolhatók 1.500 Ft-os áron.
A nap képe • 11462013-04-13 01:05:49
Bocsánat: nem Udvardy, hanem Jámbor László!
A nap képe • 11452013-04-13 01:04:50
A Nyugat lánya-fotó Házyval, Ilosfalvyval és Udvardyval nagyon becses! Ezt eddig nem ismertem. Köszönöm!
Erkel Színház • 33462013-04-13 00:57:52
Úgy látszik, a Don Carlos eddig látott-hallott két énekes-garnitúrájában az Ebolikat éneklő énekművészek jelentik a prímet...
Operett, mint színpadi műfaj • 19642013-04-12 17:24:34
Ma este Kálmán Imre- bemutató: A Montmartrei-ibolya premier Veszprémben

/Forrás: 7ora7.hu/

A Montmartre-i ibolya című operett bemutatóját tartják április 12-én, pénteken este hét órakor a Veszprémi Petőfi Színházban. Kálmán Imre népszerű művét Kéri Kitty állítja színpadra.

Kéri Kitty elmondta: azért választotta ezt az operettet, mert a darab a művészekről,a színház világáról szól, annak összes kínjával és varázsával. A közönség mindig kíváncsi a kulisszák mögötti létre,s ez mindig jó lehetőséget ad a színészeknek is, hogy magukról valljanak.
Ellentétben sok más ismert operettel, A Montmartre-i ibolya szereplői nem kitalált személyek, hanem hús-vér emberek, a szerzők valóban élt festőről, zeneszerzőről és íróról mintázták meg a férfi főszereplőket és persze önmagukról is. Nem véletlen, hogy Henry Murger Bohémek című regénye megihlette Puccinit, Leoncavallot és Kálmán Imrét is. Kálmán Imre barátaival Szirmai Alberttel, Jacobi Viktorral és Molnár Ferenccel huszonévesen ugyanúgy megváltotta a világot esténként a kávéházban, ahogyan azt a mi hőseink, ahogyan később Szenes Andor, Szenes Iván és azóta is minden művész teszi- hangsúlyozta a rendező, aki hozzáfűzte: Kálmán Imre ezt az operettet szerelmesen írta, a nála harminc évvel fiatalabb, orosz származású, színésznő feleségének ajánlotta. Az 1930-as bécsi premieren muzsikáját csak a vájt fülűek, valamint az igazi rajongók élvezték, de hamarosan egész Európát meghódította A Montmartre-i ibolya.


Operett, mint színpadi műfaj • 19632013-04-12 17:22:45
Kerényi Miklós Gábor: "Képesek vagyunk magunkon is mosolyogni"

2013. április 9. -
Jász Annamária -
Fidelio -
Turisztikai szempontból is rengeteg lehetőség rejlik abban, hogy Budapest zenés színházi fesztiválvárossá nője ki magát, véli Kerényi Miklós Gábor, a Budapesti Operettszínház igazgatója, akinek színházában április 8. és 29. között szervezik meg az I. Nemzetközi Budapesti Operett-Musical Fesztivált. A direktort a tizenegy előadásból és egy nagyszabású gálaestből álló rendezvényről és a műfaj nemzetközi kereteiről kérdeztük.

[…] - Mi a tapasztalata, van-e közös közép-kelet európai zenés színházi hagyomány, vagy inkább a különbségek hangsúlyosabbak?
- A zenés színházban mindkettőt meg lehet találni, de vannak abszolút különbségek. Az érzelmi kifejezések különbözőek, a közönség is máshogy reagál, bizonyos dolgokban gyorsabban jut el ugyanoda. A Marica grófnő Hej, cigány! című dalánál a magyar közönség hamarabb meghallja a ritmust és kezd el tapsolni, az orosz közönségnél eltelik 40 másodperc. Ugyanakkor az orosz közönség már nevet azokon a poénokon, mikor a magyar közönség épp, hogy csak elmosolyodik. Úgy működik ez, mint egy igazán jó film, vagy egy igazán jó opera, ami sikert arat Olaszországban és Kínában is

- Mi magyarok szélsőségesen nagy és komoly érzelmi töltéssel rendelkezünk, és mert mindhárom énektechnikai irányzat, a német, az olasz, a szláv is beérkezett az országba, ez kialakított egy vegyes énektechnikát. Ugyanakkor azon kevesek közé tartozunk, akik képesek vagyunk magunkon is mosolyogni. A stílusunkban így benne van a budapesti humor, az öngúny, valamint a sírástól a nevetésig tartó szélsőséges érzelmek. Ez a gazdagság a zenés színháznak rettenetes jót tesz. Látom, hogy operettben, musicalben, táncban milyen erősek vagyunk, és látom azt is, hogy a Sziget Európa egyik leglátogatottabb fesztiválja. Az motoszkál bennem, hogy azok a mai anyukák és apukák, akik tíz évvel ezelőtt mint tinik annyira jól érezték itt magukat egy másik típusú kultúrkörben, boldogan visszatérnének egy zenés színházi fesztiválra Budapestre.

[…] - Körvonalazódnak már az Operettszínház jövő évadra szóló tervei?
- Már formálódik a szlogenünk, ez lesz a Világsikerek éve. Bemutatjuk Kálmán Imre Cirkuszhercegnő és Lehár Ferenc A mosoly országa című operettjét, a musicalújdonság az Oscar-díjas film alapján Presgurvic által írt Elfújta a szél lesz,és műsorra tűzzük Lajtai Lajos és Békeffi István A régi nyár, és Zerkovitz Béla Csókos asszony című művét is. Úgy gondolom, bravúrosan erős, közönségbarát évad elé nézünk.

Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 23762013-04-12 17:20:16
Szerintem, ott leszel; valahol máshol megspórolod a jegy árát. (A harmadik emeleten nem olyan magasak a jegyárak.) Az árketegória szerintem azonos lesz (talán kicsit magasabb) az elmúlt évek vendégfelléptekor (Roberto Devereux, Lucrezia Borgia) alkalmazott "tarifával".
Erkel Színház • 33432013-04-12 17:12:40

Köszönöm. Megtaláltam:

Operaház, December 2. hétfő 19
CALLAS 90 - Bellini: Norma (hangverenyszerű előadás)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 45682013-04-12 13:26:26
Igen, én is olvastam a cikket: én is azt hittem, ppp sugalmazta a Rigolettóról elmondottakat. Mintha összebeszéltek volna...
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 23722013-04-12 12:51:14
A cikk hírt ad többek között arról is, hogy a "Belcanto koronázatlan királynője", Edita Gruberova Donizetti Boleyn Anna című művének címszerepét énekli - Ez a program Kassa Európa Kulturális Fővárosával együttműködve valósul meg.
Erkel Színház • 33412013-04-12 12:37:52
Maria Callas születésnapjához kötődöen, emlékére, ismét lesz Norma decemberben. (Talán itt az Erkelben?)
Erkel Színház • 33402013-04-12 12:35:39
IVA kérésére áthoztam ide: a Mi újság a Magyar Állami Operaházban? című topicba írt pár mondatomat a tegnap látott Don Carlos-előadásról (47145 • Búbánat Válasz erre 2013-04-12 00:43:34)

Amennyire Öröm volt az este viszontlátni a Don Carlos operát – ezúttal az Erkel Színház színpadán -, annyira volt örömtelen esetenként hallgatni az énekeseket – ez nem vonatkozik Wiedemann Bernadettre, aki tényleg EBOLI Verdi operájában. Új beálló volt Fodor Beatrix, aki ígéretesen formálta meg Erzsébetet, de van még hova fejlődnie. A címszerepben Gaston Rivero is először énekelte szólamát. Az uruguayi tenornak is voltak szép pillanatai, de egyelőre nem tudta megismételni a Mefistofelében nyújtott emlékezetes produkcióját. A többi énekes teljesítményét nem taglalom. Nincs sok értelme… Valójában főpróba- előadáson voltunk, ahol a művészek markírozhatnak, visszafoghatják hangjukat stb. De mégis jó, hogy újra visszakerült a repertoárba Verdi remekműve! Az opera zenéjébe bele lehet feledkezni… meg a régi klasszikus rendezésbe, és lehet felidézni a szép emlékeket, kedvünkre nosztalgiázni – akár a közelmúltból is. Csakhogy most a jelenben, a mában és a mostban élünk... Erről sem szabadna elfelejtkeznünk. Úgyhogy nem nézek vissza, és nem siránkozom azon, ami egyszersmindenkorra elmúlt. Továbbra is belevetem bizodalmamat mindenkibe, akiben látok, érzek, hallok tenni akarást a jobb és a még jobb elérése érdekében.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 471552013-04-12 12:32:43
Kedves IVA! Ne is mondd: a nyári szegedi Leányvásár megismert szereposztását látva csak hüledezek!

Inkább meghallgatom a rádióban Házy Erzsébet, Németh Marika, Udvardy Tibor és Palcsó Sándor - meg a többi nagyszerű művésszel felvett stúdiófelvételt, mint ezzel a szereplő gárdával végigszenvedni Jacobi mesterművét...

Egyébként már hírt adtam az Operett, mint színpadi műfaj-topicban erről a készülő szegedi produkcióról.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 471542013-04-12 12:27:40
Igazad van: beteszem oda is. Erkel Színházi produkciókról inkább ott emlékezzünk meg!
Házy Erzsébet művészete és pályája • 23292013-04-12 12:23:05
Ma is hallhattunk Házy Erzsébet felvételei közül hármat a Dankó Rádió délelőtti operettadásában:
A víg özvegy részleteiben ("Bamba, bamba gyászvitéz - duett; a Grisette-dal és a II. felv. fináléja) közreműködött még Koltay Valéria és Udvardy Tibor, valamint az MRT Énekkara és Szimfonikus Zenekara, Sebestyén András vezényletével.

Ma 17 órától a műsor ismétlése a rádióban.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 45652013-04-12 12:17:33
Köszönöm -Zéta- szép megemlékezését az elhunyt Bartha Alfonzról!
Szomorúan hallgattam a linkről bejátszott részletet Verdi Requiemjéből, és kedves emlékeket idézett fel Házy Erzsébet és Bartha Alfonz közös fényképe is…

Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. • 2642013-04-12 12:04:12
Montserrat Caballé - ma 80 éves!
Giuseppe Verdi • 12562013-04-12 12:02:29
Pontosan: ezért is értékes az opera!
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 23692013-04-12 01:21:41
Összefogná a kulturális intézményeket a Müpa

Látókör] 2013.04.10 18:03
A kulturális intézmények integrálásában bízik Káel Csaba, aki Művészetek Palotájában hangolná össze a kínálatot; a Müpa vezére ágazatként beszélt a kultúráról, amit a fejlesztési vállalatokhoz hasonlóan lehet menedzselni és képviselni. A palota szerdai sajtótájékoztatóján a 2013/2014-es évadot ismertették, amiben helyet kap a régizene és a jazz, de lesznek Wagner-napok és cirkuszi előadások, sztárvendégként pedig Joyce DiDonató a Metropolitan énekese lép fel.


Feláll a Kultúra Művek Zrt.?

'Komoly lehetőségek állnak előttünk, amiket csak együttműködésben használhatunk ki megfelelően' - vélekedett a Müpa sajtóeseményén Káel Csaba – 'a kerületben megnyitott a Budapest Music Center, újra átadták az Erkel Színházat, ősszel következik a felújított Zeneakadémia, s talán hamarosan a Pesti Vigadó is.' A vezérigazgató szerint a sorra nyíló intézmények olyan bázist alkothatnak, ami hatékonyan képviselheti érdekeit, különösen, ha ehhez vidéki és határon túli színházak, kulturális központok is csatlakoznak; gazdaságosabban kivitelezhető egy-egy előadás, és jobb pozíciót jelent a turisztikai kapcsolatok szervezésében. Káel szerint a kulturális hálózat elérte azt a szintet, amikor már fejlesztési ágazatként lehet rá tekinti, a Müpa pedig integrálná ezeket az intézményi kapcsolatokat, hasonlóan a városligeti múzem negyedhez. 'Így helyzetbe tudjuk hozni partnereinket, köztük a Magyar Turizmus Zrt.-t és az MTVA-t, de nyitnánk a Sziget fesztiváltól egészen a civil szféráig - sorolta a lehetőségeket a Müpa vezetője.

„Kínai nyitány

A Müpa műsorpolitikájának szerves része a Kelet felé történő nyitás, ahogy erről Bátor Tamás koprodukciós vezető tájékoztatott: elmondása szerint tavaly nagy sikert aratott az Ománban megrendezett Mozart-produkció, a katari Verdi-előadáson pedig 160 magyar művészt és technikust vett részt. Újabb fejlemény, hogy februárban Káel nyitotta meg a bahreini Nemzeti Színházat (Az Egyiptomból induló forradalmi hullám 2011-ben ezt a közel-keleti királyságot is elérte, a szunnita vezetés viszont elfojtotta a lázongásokat.)

A legnagyobb falat ugyanakkor Kína: nemzetközi koprodukciók sorában novemberben a felújított Sanghaji Nagy Színház a Művészetek Palotájával közös produkcióban Verdi Attila című operájával nyitja meg a kapuit - ez Bátor szerint azért is fontos hír, mert a színház most lesz 15 éves, a felújítása után pedig ez az első darab, amit ott előadnak. A Müpa ugyanakkor meghívta a Neue Oper Wien társulatát is, amely Ligeti Le Grand Macabre című operáját mutatja majd be Budapesten.”
Giuseppe Verdi • 12532013-04-12 01:12:27
Miután nemcsak az opera hanganyagába vagyok belefelejtkezve (CD, rádió), hanem operafilmekről (DVD-lemezek) a legnagyobbak (Domingo és mások) színpadi megvalósításában is élvezhettem Verdi eme művét, úgy érzem, rendelkezem a Stiffelio értékei felismerésének a képességével.

Winkler Gábor is felismerte ezeket az értékeket, és "Barangolások..." című könyvében az opera néhány kiemelkedő részletére felhívja a figyelmet:

- Stiffelio áriája és hetes, I. felv.
- Jelenet, Stiffelio áriája és kettőse Linával, I. felv.
- Lina preghierája, I. felv.
- Jelenet, Stankar és Lina kettőse, I. felv.
- Hetes, az I. felv. fináléja
- Jelenet, Rafael és Lina kettőse, II. felv,
- Lina áriája, II. felv.
- Stiffelio, Lina, Stankar és Rafael négyese, II. felv.
- Jelenet és Stankar áriája, III. felv.
- Stiffelio és Lina kettőse, III. felv.
- Preghiera, valamint Dorotea, Federico, Stankar és Lina négyese a III. felv. fináléjában.

Én még a nyitányt is hozzáteszem a felsoroláshoz.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 471472013-04-12 00:52:50
Kedves Momo! Talán olvassák az Opera illetékesei is, amiről itt szó esett, és a következő előadásokhoz már javított szórólapok készülnek.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 471452013-04-12 00:43:34
Amennyire Öröm volt az este viszontlátni a Don Carlos operát – ezúttal az Erkel Színház színpadán -, annyira volt örömtelen esetenként hallgatni az énekeseket – ez nem vonatkozik Wiedemann Bernadettre, aki tényleg EBOLI Verdi operájában. Új beálló volt Fodor Beatrix, aki ígéretesen formálta meg Erzsébetet, de van még hova fejlődnie. A címszerepben Gaston Rivero is először énekelte szólamát. Az uruguayi tenornak is voltak szép pillanatai, de egyelőre nem tudta megismételni a Mefistofelében nyújtott emlékezetes produkcióját. A többi énekes teljesítményét nem taglalom. Nincs sok értelme… Valójában főpróba- előadáson voltunk, ahol a művészek markírozhatnak, visszafoghatják hangjukat stb. De mégis jó, hogy újra visszakerült a repertoárba Verdi remekműve! Az opera zenéjébe bele lehet feledkezni… meg a régi klasszikus rendezésbe, és lehet felidézni a szép emlékeket, kedvünkre nosztalgiázni – akár a közelmúltból is. Csakhogy most a jelenben, a mában és a mostban élünk... Erről sem szabadna elfelejtkeznünk. Úgyhogy nem nézek vissza, és nem siránkozom azon, ami egyszersmindenkorra elmúlt. Továbbra is belevetem bizodalmamat mindenkibe, akiben látok, érzek, hallok tenni akarást a jobb és a még jobb elérése érdekében.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 471432013-04-12 00:29:30
Kedves Csiki Gábor!
Erre csak azt mondhatom: minden elismerésem az Operaház Énekkara karigazgatójának, Szabó Sipos Máténak, akinek a neve rajta van a Don Carlos csütörtök esti előadásának színlapján: ennyi kórust betanítani, összefogni, irányítani nem kis teljesítmény tőle! Ugyanis a hostessek által a közönségnek osztogatott kinyomtatott szereposztás-lapon az ő neve szerepel.
Nyilván ez is alkalmat adhat a közreműködő énekkar kiben léte miatti félreértésekre.

Eddig csak az énekkarról beszéltünk. Mi van a zenekarral: akkor az is csak egy külsős volt, amit Héja Domonkos vezényelt? Este ugye, Toscában is volt zenekar. Kétfelé nem szakadhattak ők sem. Mintha valaki a MÁV zenekarát említette volna itt...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 471422013-04-12 00:27:12
"Szolgálat" és "szolgálni"- mindketten ugyanarra gondolunk.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 471412013-04-12 00:26:10
Akkor ne írják ki a szereposztás- lapra Szabó Sipos Máté karigazgató nevét, mert nem valós (egy-két kolléga miatt minek?)
üdv.
Balett-, és Táncművészet • 31512013-04-11 16:20:06
A „másik” Varázsfuvola (Balettest Havannában)

Kedves Heiner Lajos!
Köszönet a kubai balett-beszámolódért! Irigyellek a különleges, egzotikus élményekért, nemkülönben a havannai szépség élvezetéért is, miben részed lehetett.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 471312013-04-11 16:06:50
Csiki Gábor
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 471302013-04-11 16:06:23
Kedves Csiki Gábo!
Ezt mind tudom. De a felsoroltak csak kisegítők. Az "operások" tudtommal - ha egyelőre kisebbségben is - de "szolgálnak". Üdv.
Lisztről emelkedetten • 3892013-04-11 13:40:51
23:25 – 0.40 csütörtök (április 11.), DUNA Televízió

MüpArt classic - Orgonasztorik III.
(140 perc)

Fassang László és Mácsai Pál

2011. október 9.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Liszt: Orpheus –szimfonikus költemény
Liszt: Les Morts (A holtak)
Liszt - Reger: E-dúr legenda „Paulai Szent Ferenc a hullámokon”
Liszt: Ad nos, ad salutarem undam

"A nagy sikerű sorozatban ezúttal Liszt orgonával kapcsolatos történeteiből válogat Fassang László és Mácsai Pál. A színész által előadott sztorikat élőben megszólaló zene illusztrálja. Íme, egy George Sand-visszaemlékezés a sok színes epizód közül:
„A legemlékezetesebb kirándulás a fribourgi volt, ahol Liszt meg akarta tekinteni az újonnan felállított Mooser-orgonát a Szent Miklós templomban. A hatalmas hangszer 63 regisztert és 4000 sípot számlált. Liszt leült az orgonához s hosszú improvizációba kezdett Mozart Requiemjének Dies Iraejére. A templomot betöltötte a zengő muzsika, s egyszeriben teljes pompájában állt előttük a hangszer.
Az orgona hirtelen kilehelte a lelkét Liszt kezei alatt. Megkondult a vecsernyére hívó harang. Az orgonafújtatót taposó sekrestyést maga Mozart sem tudta volna rávenni, hogy késleltesse a rituálét. Meg tudtam volna verni…”

A Gluck-opera mellett a Louvre-ban látott etruszk váza is inspirálta Lisztet, amikor sorrendben negyedik szimfonikus költeményét, az Orfeuszt megírta. A darab autentikus megjelenési formája a 19. századtól szimfonikus hangzásra is képes, új orgona. Orgonaszónoklat az 1861-es, húszéves fia halála után mélységesen elkeseredett Liszt A halottak című kompozíciója. E-dúr legendáját a hangszer legnagyobb 19. századi német mestere írta át orgonára. „Külső” dallam ihlette a grandiózus orgona-főművet: Ad nos, ad salutarem undam. A korál A próféta című Meyerbeer-opera I. felvonásából való. Az orgonadarab 1850-ben keletkezett Weimarban; abban az évben, amikor Liszt a Lohengrin-ősbemutatót is dirigálta."

/Müpa honlapjáról!

Giuseppe Verdi • 12442013-04-11 13:37:11
Igen, ezt már sokszor tapasztalhattuk itt egymásról a fórumra való bejegyzéseket olvasgatva...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 471272013-04-11 12:50:13
Ma az Operában Tosca, az Erkelben Don Carlos. Ezek szeint megoldódott az énekkar és a zenekar bővítése; ketté lehet szedni őket...
Házy Erzsébet művészete és pályája • 23282013-04-11 12:47:16
Házy Erzsébet a Denevérből énekelt két részletet a dáélelőtti operettadásban a Dankó Rádióban. (Ism. 17 órától.)
Különben egész héten át - minden nap - ismét Csere Lászlóval beszélget a stúdióban Nagy Ibolya szerkesztő-műsorvezető. (A rádió újságban tévesen Dancs Annamária neve szerepel. Lehet, hogy a következő héten kerül rá a sor...)
Giuseppe Verdi • 12412013-04-11 12:40:18
Számomra meg a Rigolettó előtti korszak egyik remeke.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 471262013-04-11 12:39:18
Persze, IVA, mindketten tudjuk, akiket felsoroltál, azoknak egyelőre nincsen alternatívájuk. Szívem szerint nem is játszatnám A víg özvegyet az Operában, amíg hasonló kaliberű művészek fel nem tűnnek a csillagos égboltozat alatt... A szabadtéri színházak nézőterét, meg az Operettszínházat nem szabad összetévesztenem az Operaház-Erkel Színház rangjával. Azért a puding próbája az evés: az általam megnevezett művészeket be lehet dobni a mélyvízbe – aztán a felelősség az enyém lesz, ha elsüllyednének…

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 471102013-04-10 23:49:28

Ma délután két órakor volt Farkas Éva temetése Farkasréten.

A Pantheon-topicban korábban úgy fogalmaztam, remélhetőleg a Magyar Állami Operaház méltón, kegyelettel megemlékezik majd egykori művészéről, aki haláláig mindig nagy szeretettel emlegette volt munkahelyét. Ez volt a második otthona, ahol megadatott neki, hogy énekével hűséggel, kitartással szolgálja a nemes ügyet, ameddig tehette.

Sajnálattal kellett megállapítanom, hogy senkit nem láttam a ravatalnál és a sírnál az Opera vezetősége részéről, pedig mintegy másfél évtizedig volt a dalszínház magánénekesnője. Az elhunyt művész talán megérdemelt volna annyit, hogy képviseli valaki az intézményt a szertartáson – ha eltekint is nyilvánosan elmondandó nekrológtól. Mindössze egy rövid közlemény volt olvasható az Opera honlapján a temetés időpontjáról, meg néhány mondat az elhunyt művész önvallomásából visszatekintve operaénekesi múltjára.

„A mintegy negyven operaszerep mellett húsz éven keresztül sokszor hívtak oratóriumszólistának is. Nemcsak a Belváros és Budapest nagy templomaiban énekeltem, hanem a Zeneakadémián, a Kongresszusi Központban, a parlament kupolatermében is.”

Este 6 órakor az Egyetemi templomban - gyászmise keretein belül - Mozart Requiemje csendült fel; Tardy László szavaival: ennek a csodálatos Mozart-alkotásnak fájdalommal teli, átszellemült, de erős hitet és megnyugvást árasztó ének- és zenehangjaira vettek végső búcsút a Magyar Állami Operaház 73 éves korában, március 8-án elhunyt nyugalmazott magánénekesétől.

A koncelebrált gyászmisét Bíró László püspök vezette. Az Ars Nova Sacra Énekegyüttes (művészeti vezető: Répássy Dénes), a Liszt Ferenc és a Victoria Kamarakórus (karnagyuk: Farkas Mária) és a Mátyás templom kórusa (karnagy: Tardy László) egyesített énekkarát valamint a Liszt Ferenc Zenekart Farkas Mária vezényelte. Mozart gyászmiséjében közreműködött négy szólista: Szabóki Tünde, Megyesi Schwartz Lúcia, Molnár András, Cser Péter. Legalább ők mint volt pályatársak, mint kollégák magánemberként nem felejtkeztek el róla: eljöttek és – kéretlenül is - képviselték a Magyar Állami Operaházat; gyönyörű énekükkel kifejezték szeretetüket, emlékeiket, hűségüket iránta.

Mindazok, akik ott voltunk és/vagy valami módon közreműködtünk Mozart gyászmiséjének előadásában, kívülről jövően is, de belülről fakadóan bizonyosan, mélységes megrendültségünket fejeztük ki az elhunyt Farkas Éva példamutató életéért és művészemberi létéért.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 23682013-04-10 22:59:34
A PÉcsi Nemzeti Színház honlapjáról ide másolom az alábbi közleményt:

A Rómeó és Júlia a PKK-ban!

Gounod: Rómeó és Júlia című operájának színházunkba tervezett előadásait a Pécsi Kodály Központban tartjuk meg.

Tisztelettel értesítjük kedves bérletes közönségünket, hogy Gounod: Rómeó és Júlia című operájának a Pécsi Nemzeti Színházba tervezett előadásait - az április 5-i bemutatót is beleértve - a Pécsi Kodály Központban tartjuk meg.

Az előadások - a február 9-i, nagy sikert aratott bemutató előtti előadáshoz hasonló szcenírozással - a Pécsi Kodály Központ fantasztikus adottságait, egyedülálló akusztikáját és fénytechnikáját maximálisan kihasználva kerülnek bemutatásra.

Reméljük, megértik, hogy nagyszínpadi operabemutatónkat ebben az esztendőben nem a megszokott helyszínen és módon tekinthetik meg, azonban úgy gondoljuk - és a február 9-i előadás sikere is ezt bizonyította -, hogy a Kodály Központ grandiózus belső tere, színpadtechnikája és akusztikája önmagában pótolja a megszokott díszleteket, és a legavatottabb operaértőket is kárpótolja az újszerű előadás.

Bérleteseinket a bérletérvényesítés részleteivel kapcsolatosan személyesen értesítjük, illetve honlapunkon tájékozódhatnak a legfrissebb információkról.

A Pécsi Nemzeti Színház igazgatósága

"Új mérce a félig szcenírozásban?

A Kodály Központban bemutatott Rómeó és Júlia-előadást koncertszerűnek hirdették, de a szokásos félig szcenírozott produkcióknál is teljesebb operaélményt nyújtott.” – írta a Fidelio a február 9-i előadásról. A teljes kritika a fidelio.hu oldalon.
Giuseppe Verdi • 12392013-04-10 22:49:29
Verdi: Stiffelio – fotogaléria
Balett-, és Táncművészet • 31472013-04-10 22:32:35
Én nár láttam anno a Budapesti Sportcsarnokban jégrevüként egy külföldi társulattal előadni A víg özvegyet. Színpompás jelmezekben korcsolyáztak és táncoltak a jégen a szereplők a jól ismert Lehár-melódiákra - előadták a teljes mművet. Emlékszem, hatalmas sikerük volt vele. A balett-táncosok is sikerre vihetik.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 471052013-04-10 22:25:46
A Stiffelio is összesen két (koncertszerű) előadást kapott (kap)...
A kolozsváriak vendégjátékára kerül sor - ezért van csak egy-egy előadás a Verdi-Schiller darabokból.
Giuseppe Verdi • 12382013-04-10 22:20:09
Nem szeretném magam ismételgetni... szerintem, Te se tedd. Elmondtuk megállapításainkat, de egyikünk sem győzi meg a másikat.
Ott volt Kertész Iván, Juhász Előd, Koltai Tamás és más nyugalmazott, volt és/vagy aktív kritikusok is a nézőtéren, akik szintén megírják majd saját kútfőjükből a hozzáértő „tuti” igazat. Még az is lehet, hogy sok „hallucinálás” fog visszaköszönni tőlük. Az meg nem baj, ha több szem többet lát, több fül, többet hall: saját érzelmeinket vetítjük ki mindannyian a látottakra-hallottakra. Erre szolgál a fórum.
Házy Erzsébet művészete és pályája • 23272013-04-10 12:04:19
Házy Erzsébet operettfelvételei közül ismét meghallgathattuk a Leányvásár két vidám kettősét a Dankó Rádió most végetért operettműsorában:

- a Jenki-duett (Km.: Palcsó Sándor)
- Bessy és Fritz kettőse "Kettecskén..." (Km.: Palcsó Sándor)

ÖRültem, hogy ebből a Jacobi operettből további szép részletek is felcsendültek Németh Marika, Udvardy Tibor és az MRT Énekkara és Szimfonikus Zenekara előadásában.)

Ismétlés ma 17 órától.
Balett-, és Táncművészet • 31402013-04-10 11:57:34
A képgalériában egy fotón Apáti Bence látható a pult mögött.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 470862013-04-10 11:49:49
A Víg özvegy balett verziója is érdekes színfoltja lehet a repertoárnak, persze én is inkább Lehár operettjének színpadi bemutatójára számítottam. Valóban, az Opera énekes-állománya nem dúskál operettre is szakosodott primadonnákkal és bonvivánokkal, de azért Glavari Hannaként el tudnám képzelni, mondjuk Rálik Szilviát vagy Kolonits Klárát, talán Herczenik Annát is, Danilónak pedig Nyári Zoltánt, Brickner Szabolcsot vagy Kovácsházi Istvánt. (Ha a nemzetközi színpadokon megszokott gyakorlat szerint bariton énekelné nálunk is a bonvivánt, akkor Szegedi Csabára gondolnék.) A még kényesebb Rosillon- tenorszerepet Boncsér Gergelyre osztanám. Ők mind, színpadon már bizonyítottak operettekben-daljátékokokban is (Lehár-, Kálmán-, Huszka-, J. Strauss-, Offenbach- műveiben), tehát az énektechnikailag igényes főszerepeket nyugodtan rájuk lehetne bízni, biztosan színvonalasa megoldanák szerepüket: nívósan el tudnák játszani, énekelni az operai igényű énekszólamaikat és emellett a próza (dialógus) sem lenne probléma számukra.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 470822013-04-10 09:55:36
"Természetesen a kérdést az tudná eldönteni, aki meghallgatja, milyen állapotban van jelenleg a hang, a művész."

Erről júniusban már meggyőződhetünk az Operában, mert lesz Marton Gála!
Erkel Színház • 33392013-04-10 09:53:33
A cikkben szereplő Luisa Miller operát játszották már Debrecenben: Ármány és szerelem címen mutatta be a Csokonai Színház 1969. április 18-án, Kertész Gyula rendezében (Díszlet: Fehér Miklós, Jelmez: Greguss Ildikó, karmesterek: Rubányi Vilmos, Tarnay György)

Összesen 13 alkalommal került színre Verdi operája Debrecenben!

Luisa Miller: Marsay Magda
Ferdinánd: Csongor József
Miller: Virágos Mihály
Wurm: Gazsó József
Walter: Tréfás György/Tóth József
Lady Milford: Tibay Kriszta/Varga Magda
Laura: Pázsit Magdolna


Budapesten is előadták - koncertszerű változatban:

2001. szeptember 30., 19:30

Zeneakadémia, Budapest

Verdi: Luisa Miller

Vezényel: Antal Mátyás

Közreműködik: Fodor Beatrix (szoprán), Gergely Péter (tenor), Gudo Hasui (bariton), Kairshan Sholdybayew (tenor), Mozsár György (basszus), Rácz István (basszus), Silló Katalin (alt), Simon Kati (alt), Nemzeti Énekkar (karigazgató: Antal Mátyás), MÁV Szimfonikus Zenekar
Giuseppe Verdi • 12362013-04-10 09:52:42
A cikkben szereplő Luisa Miller operát játszották már Debrecenben: Ármány és szerelem címen mutatta be a Csokonai Színház 1969. április 18-án, Kertész Gyula rendezében (Díszlet: Fehér Miklós, Jelmez: Greguss Ildikó, karmesterek: Rubányi Vilmos, Tarnay György)

Összesen 13 alkalommal került színre Verdi operája Debrecenben!

Luisa Miller: Marsay Magda
Ferdinánd: Csongor József
Miller: Virágos Mihály
Wurm: Gazsó József
Walter: Tréfás György/Tóth József
Lady Milford: Tibay Kriszta/Varga Magda
Laura: Pázsit Magdolna


Budapesten is előadták - koncertszerű változatban:

2001. szeptember 30., 19:30

Zeneakadémia, Budapest

Verdi: Luisa Miller

Vezényel: Antal Mátyás

Közreműködik: Fodor Beatrix (szoprán), Gergely Péter (tenor), Gudo Hasui (bariton), Kairshan Sholdybayew (tenor), Mozsár György (basszus), Rácz István (basszus), Silló Katalin (alt), Simon Kati (alt), Nemzeti Énekkar (karigazgató: Antal Mátyás), MÁV Szimfonikus Zenekar
Giuseppe Verdi • 12352013-04-10 09:36:12
November 29-én, 30-án és december 1-jén Selmeczi György művészeti koncepciója nyomán és vezényletével kerül színre az Erkel Színházban Verdi „Schiller-trilógiája”. Az első napon a pár éve koncertszerű előadásban ígért, ám végül elmaradt Szent Johanna lesz látható, melynek így ez lesz budapesti bemutatója (Szegeden már színre került a darab a hetvenes évek végén). A címszerepben Covanischi Yolanda lép fel, a rendező Szabó Eszter. Egy nappal később A haramiák hangzik fel, melyet utoljára a Nemzeti Színház közönsége hallhatott még a XIX. században. A rendező Göttinger Pál, a főszerepeket Rálik Szilvia és Kiss B. Attila éneklik. A sorozat záróakkordja a szintén a XIX. század óta nem játszott Luisa Miller, melynek címszerepében Kolonits Klára mutatkozik be; a rendező Szőcs Artúr.

(Operavilag.net)
Erkel Színház • 33382013-04-10 09:35:12
November 29-én, 30-án és december 1-jén Selmeczi György művészeti koncepciója nyomán és vezényletével kerül színre az Erkel Színházban Verdi „Schiller-trilógiája”. Az első napon a pár éve koncertszerű előadásban ígért, ám végül elmaradt Szent Johanna lesz látható, melynek így ez lesz budapesti bemutatója (Szegeden már színre került a darab a hetvenes évek végén). A címszerepben Covanischi Yolanda lép fel, a rendező Szabó Eszter. Egy nappal később A haramiák hangzik fel, melyet utoljára a Nemzeti Színház közönsége hallhatott még a XIX. században. A rendező Göttinger Pál, a főszerepeket Rálik Szilvia és Kiss B. Attila éneklik. A sorozat záróakkordja a szintén a XIX. század óta nem játszott Luisa Miller, melynek címszerepében Kolonits Klára mutatkozik be; a rendező Szőcs Artúr.

(Operavilag.net)
Fried Péter • 202013-04-10 09:32:10
Köszönöm, közben én is rátaláltam a hírek közt...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 470712013-04-09 19:37:01
Egy előadás volt belőle, júniusban lesz még egy. Pesten még nem került bemutatásra tegnapig az opera. Aki ott ült, nem azzal a szándékkal tette, hogy a hibákra figyeljen, hanem, hogy átadja magát egy jó érzésnek: végre egy eddig soha nem látott vagy hallott, Verdi-ritkaság bemutatójának örvendezzen, tapsolhasson. Kit érdekel, hogy egy-egy hangszer mit, hol hibázott - ha hibázott, vagy az énekesnél mi sikerült- mi nem? Ha sorozatban menne, akkor lehetne viszonyítani is. Héja Domonkos karmesteri képességei legjavát nyújtotta, ami arra elegendőnek bizonyult, hogy Verdinek ezt a méltatlanul elfeledett operáját előbb betanítsa a zenekarának, majd ha nem is hibátlan, de mégis egy nívós zenei megvalósításban a közönséghez elhozza, vele megismertesse. Talán a rádióban visszahallgatható lesz a Stiffelio valamikor - az énekkar és a zenekar bemikrofonozásából legalábbis erre lehet következtetni.
Giuseppe Verdi • 12342013-04-09 19:20:49
Helyesen: "házasságtörő felesége"
Giuseppe Verdi • 12332013-04-09 19:18:38
Szívesen. A Stiffelio lelkes fogadtatása, azt bizonyítja, vágytunk már régóta valami korai Verdire! Annak meg külön örülök, hogy ráadásul olyan műve csendült most fel az Operaházban, amit még itt soha nem játszottak. Közvetlenül a Rigoletto keletkezése előtt komponálta meg Verdi ezt az operát, aminek zenéje érezhetően már előlegezi a következő "opera-triászának" bizonyos motívumait. Számomra, a világ operaházaiban ez az alig játszott, szinte ismeretlen mű – hála a DVD és CD lemezeknek is – mostanra már egyre inkább ismerőssé vált, és ezúttal élőben is rácsodálkozhattam különleges zenei értékeire.

Emlékszem, amikor jó régen ment a MET-ben Domingóval a címszerepben, amit a rádió élőben sugárzott New Yorkból, a rádió munkatársa Meixner Mihály és a stúdióba meghívott Eösze László zenetörténész mennyire élvezték az operaközvetítést; emlékeztettek arra, hogy az Obertótól, a Nabuccótól, az Ernanitól, a Lombardoktól a Macbethen és a Luisa Milleren át a Stiffelióig, mekkora fejlődésen ment át Verdi kompozíciós technikája, milyen kimeríthetetlen invencióval „gyártotta” egymás után operáit, míg elérkezett a protestáns lelkész házasságtörő históriáját megzenésítő műve után nem sokkal bemutatásra kerülő első, igazán áttörést jelentő operájáig, a Rigolettóig. És akkor már jöttek sorba az igazi remekművek is.
Találóan fejezte ki magát anno Kertész Iván, volt rádiós szerkesztő, aki egy alkalommal azt a megjegyzést tette Verdi korai alkotókorszaka, az ún. „gályarabság” évei alatt született operáira utalva: olyan bőségesen ontja magából a csodálatosabbnál is csodálatosabb dallamokat, hogy szinte felesleges maga a történet, a libretto; teljesen mindegy, mit kap kézhez, bármi is légyen az (történelmi vagy saját korában játszódó cselekmény; dráma vagy líra), szívbemarkoló melódiák pattannak ki agyából; hozzátette humorosan, ha ma élne a nagy olasz komponista, a kezébe adott telefonkönyv témájára is egy ragyogó opera születne meg tőle…
Giuseppe Verdi • 12322013-04-09 19:18:00
Kiss B. Atilla nem volt indiszponált, és nem énekelt hamisan. A harmadik sorban ültem. Csak azt jegyeztem meg: „jól győzte a címszerep magas fekvésű szólamát” – ebbe belefér esetleg az, amit magam is észleltem nála korábban többször, de itt nem hoztam szóba: bizonyos, intonálási bizonytalanságait. Nem kritikát fogalmaztam meg tehát, hanem elismerésemnek adtam hangot, hogy a korábbiakhoz képest, most mennyire elégedett voltam azzal, amit ezen az estén nyújtott ebben az újdonságban - és lesz még egy lehetősége az ismétlésre. Lehet, hogy Fekete Attila nála jobb teljesítményre lett volna képes, ha ő kapja meg a tenor címszerepet. Nyilván, nem azzal a várakozással ültem be életem első Stiffeliójára, hogy Domingóhoz vagy Carrerashoz mérjem Kiss B. énekét (tudom, milyen mércével mérhetek), inkább annak az örömömnek adtam hangot, hogy végre megélhettem: az egyik kedvenc Verdi-operámat élőben is láthattam-hallhattam - még ha csak koncertszerű előadásban is. Konklúzióm: a lehetőségekhez mérten egy ragyogó Verdi-előadásban részesültünk.
Haspók • 10972013-04-09 18:02:52
Kedves Heiner Lajos, ha érdekelnek az alábbi plakátok, itt a lehetőség, hogy hozzájuk juthass!

Plakát

Plakát


Fried Péter • 162013-04-09 18:00:56
Mi van Fried Péterrel? Hiányzik az Operából...
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. • 2622013-04-09 17:54:46
Ma ünnepli Jean-Paul Belmondo 80. születésnapját.

A nap képe • 11402013-04-09 00:12:57
Ne feledd: azért, Lehár is írt "Volga-dalt"...
Help me! • 9082013-04-09 00:09:24

A keresett könyvet próbáld meg itt megrendelni.

Nem tudom, tudod-e, filmet forgattak a könyv nyomán: Túlságosan zajos magány (Une trop bruyante solitude) (1996, rendező: Véra Cais)
Giuseppe Verdi • 12262013-04-08 23:47:18
Ma este megvolt a Stiffelio bemutatója az Operaházban, amit mindenképpen érdemes volt elővenni, még akkorm is, ha csak koncertszerű előadásban kaptuk. Kiss B. Atillára igazán nem lehet panasz, a korábbi produkcióihoz képest most meglehetősen jól győzte a címszerep magas fekvésű szólamát, és Rálik Szilviával, Kálmándi Mihállyal - akit külön is ünnepelt áriája után a közönség, Palerdi Andrással együtt jelentős részese volt a Stiffelio szép sikerének. A zenekar és énekkar kiváló partnerekként járultak hozzá, hogy mi is felfedezzük e Verdi-ritkaság szépségeit, megismerjük zenei értékeit. Héja Domonkos karmester és Szabó Sipos Máté karnagy minden dicséretet megérdemelnek az opera betanításáért! Érdemes lesz újra meghallgatni a második, június 1-jei előadást is!

Addig is belinkelem a Stiffelio magyarra fordított szövegkönyvét, szerintem, nem árt utána olvasni, hiszen az előadás alatt a magyar feliratot olvastuk ugyan, és az opera tartalmát is megkaptuk kis füzetecskében, de aki jobban akarja követni a cselekményt, ismerni a helyszínt és a szereplők egymás közti viszonyát, tisztában lenni a darabbeli szituációkkal, az kiegészítheti innen ismereteit.

Különben be volt mikrofonozva a zenekar és az énekkar, ebből azt sejtem, a rádió is felvehette, és valamikor közvetíteni fogja ezt a különleges szépségű Verdi-alkotást.

Megjegyzem, Ókovács Szilveszter főigazgató úr ezúttal az első emeleten, a„királyi páholy” közvetlen szomszédságában a jobboldali „szeparéból” követte az előadást…
Pitti Katalin • 6112013-04-08 09:51:55
2013. május 10. Marczibányi Téri Művelődési Központ színházterme (Np. II. ker.)

Jótékonysági operagála

Rendező: a II. kerületi Önkormányzat Családsegítő és Gyermekjóléti Központja

A fellépő kiváló operaművészek közt lesz Pitti Katalin is.

Bővebb információkkal egyelőre nem rendelkezem.



Operett, mint színpadi műfaj • 19622013-04-07 22:22:22
A Csárdáskirálynő az ukránokat is levette a lábukról

Forrás: MTI/MNO
2013. április 07., 16:01

Kálmán Imre klasszikus operettjével, a Csárdáskirálynővel vendégszerepel a Budapesti Operettszínház társulata Nyugat-Ukrajnában.

„Magyar nyelvűek az előadásaink, amelyek itt Szilvia címmel futnak, de ukrán feliratozót is hoztunk magunkkal, és néhány poént ukránul is bemondunk” – mondta el telefonon a színház főigazgatója, Kerényi Miklós Gábor vasárnap. A főigazgató az április 9-éig tartó vendégjátékról előbb hazatér, hiszen hétfőn megkezdődik az április 29-éig tartó I. Budapesti Nemzetközi Operett–Musical Fesztivál.

Help me! • 9042013-04-07 22:07:02
Közbe szólok

Ebben az ezüst is aranyként fénylik:

Gold - Silver
Giacomo Meyerbeer • 4932013-04-07 21:51:12
Én speciel az Ördög Róbert, a Hugenották, a Dinorah és Az afrikai nő több híres áriáját, duettjét vagy jelenetének részletét el tudnám fütyülni Neked - legalább olyan jól-rossul, mint mondjuk valami Wagnert...
Házy Erzsébet művészete és pályája • 23262013-04-07 19:10:18

A Dankó Rádió mai operettműsorában ismét hallhattunk Házy Erzsébet operettfelvételeiből néhányat, ezúttal a Denevérből és a Mézeskalácsból hangzottak el részletek.

Johann Strauss Denevérjéből három részlet hangzott el:

- Jelenet (Eisenstein, Dr. Blind, Rosalinda, Adél, Dr. Falke) – Km.: Szőnyi Ferenc, Palcsó, László Margit, Melis György
- Pezsgő-dal és jelenet a II. felvonásból: „Koccints, hát!” – Km.: Szőnyi Ferenc, László Margit, Melis György, Radnay György
- Jelenet, keringő „ Duido, duidu” és a II. felvonás fináléja –Szőnyi Ferenc, László Margit, Melis György, Radnay György, Kozma Lajos , az MRT Énekkara és Szimfonikus Zenekara. Vezényel: Lehel György (1963)


Szirmai Albert – Emőd Tamás Mézeskalács című daljátékából Örzsi és Buhu vidám kettősét ( „Ejje-hujja, hm!...”) hallottuk, melyben Házy partnere Palcsó Sándor.
A Dankó Rádióban rövid időn belül vagy harmadszor került adásba ez a szám; általában többször is felhangoznak ugyanazok a betétdalok, kettősök, jelenetek a heti-havi műsorfolyamban.
Ez a duett a harmadik felvonásból való, a 17. szám, a partitúrából ezután már csak a finálé van hátra…
A rádió 1977-ben, a darab 18 betétszáma legjavát felvette (Házy, Andor Éva, Melis György, Palcsó Sándor, Rozsos István, az MRT Énekkara és Szimfonikus Zenekara, vezényel: Sebestyén András). Lásd az 1.461. sorszámnál is.

Remélhetőleg a Metropol – Kossuth Kiadó közös gondozásában megjelenő Híres operettek-sorozatban szereplő Szirmai-daljátéknak minden, a stúdióban rögzített ének-zene száma rajta lesz a kötet CD-mellékletén, így ez a részlet is.
Lehár Ferenc • 2442013-04-07 17:19:06
Ez az operaházi bemutató egyben magyarországi bemutató volt.
Giacomo Meyerbeer • 4902013-04-07 15:43:52
Vedd figyelembe, ezzel a "francia" operával indult el Meyerbeer népszerűsége; nevéhez köthető "francia nagyopera" megteremtése is (bár előtte mások már kitaposták neki az utat (Auber, Spontini, Cherubini, Rossini) S bár előtte is voltak szép sikerek, főleg az olasz korszakából (Keresztesek Egyiptomban) , de a világhírt az Ördög Róbert hozta el számára, és utána beindult egy folyamat: jöttek sorban a "grand"- operák: A hugenották, A próféta, Dinorah, Észak csillaga, Az afrikai nő...
Mahler • 6862013-04-07 14:59:18
MüpArt classic
Mahler-est a Művészetek Palotájában.

M1 televízió, április 7. vasárnap, 23:25

- Mahler: I. (D-dúr, "A titán") szimfónia (2011. szeptember 9-11.)

- Mahler: Dal a földről. (2008. szeptember 10.)
„A Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar által életre hívott Budapesti Mahler-ünnepen készült két felvétel a teljes Mahler-életművet átfogja. . Az I. szimfónia, melynek korai változatát 1889-ben Budapesten mutatták be, az ifjú titán alkotása, a Dal a földről viszont Mahler utolsó darabjainak egyike.

(132 perc)

Lehár Ferenc • 2432013-04-07 14:43:23
Rövidesen megjelenik a CPO-nál a legújabb Lehár-lemez:
Franz Lehár: DAS FUERSTENKIND

cpo 777 680-2
Az operett teljes felvétele 2 CD-n

Magyar címe: A hercegkisasszony, melyet a Magyar Királyi Operaház is bemutatott 1910. december 20-án (magyarra fordítását Viktor Léon és Gábor Andor jegyzik) –alig több mint egy évvel a bécsi ősbemutatót követően. Itthon, a rádióban Házy Erzsébet is lemezre vette a címszereplő egyik szép dalát…

- Fotini, a parneszi hercegnő dala (Házy Erzsébet)
- Intermezzo
Km.: a Magyar Állami Operaház Zenekara

Vezényel: Bródy Tamás
Házy Erzsébet művészete és pályája • 23252013-04-07 14:28:15
Igen, ez kijött CD-n is a Hungarotonnál.
Pantheon • 11312013-04-07 14:24:31
Elhunyt Bartha Alfonz
Életének 84 évében elhunyt Bartha Alfonz, az Operaház nyugalmazott magánénekese.
/Operavilag.net-ről/



Orfeusz az alvilágban, Mágnás Miska, Pajkos diákok, A corneville-i harangok, A cigánybáró, A királyné csipkekendője, A gerolsteini nagyhercegnő, Gésák, A csavargók - hírteienjéáben ezen néhány cím jutott eszembe, Bartha Alfonz nagyszerű operettfelvételeiből a rádióból, hallván halálhírét. És sok szép operaelőadást láttam vele, jelentős főszerepben, pl.Falstaffból Fentont.

Már régen nem énekel az Operában, az egyik utolsó kis szerepe, amiben láttam, az Erkel Színházban bemutatott Boleyn Annában volt.

Isten nyugosztalja!

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 470572013-04-07 00:21:30
Köszönöm a "segítségedet"...
 
Műsorajánló
Mai ajánlat:

11:00 : Veszprém
Érseki Palota

Rohmann Ditta (cselló)
J.S. BACH: G-dúr szvit, BWV 1007
J.S. BACH: D-dúr szvit, BWV 1012

12:00 : Palkonya
Római katolikus templom

Zalaegerszegi Leánykar
"Gregorián, romantikus, XX. századi misekompozíciók, népének-feldolgozások"

17:30 : Veszprém
Megyei Önkormányzat

Valeriy Sokolov (hegedű)
BEETHOVEN: A-dúr hegedű-zongoraszonáta, Op.30, No.1
BEETHOVEN: c-moll hegedű-zongoraszonáta, Op.30, No.2
BARTÓK: I. hegedű-zongoraszonáta
RAVEL: Tzigane

18:00 : Balatonszemes
Római katolikus templom

Földesi Lajos (hegedű) Kocsis Andrea (hárfa)

20:00 : Veszprém
Pannon Egyetem

Roby Lakatos és a Mendelssohn Kamarazenekar
"A szenvedély"

20:00 : Hévíz
Szentlélek templom

"Majestic Sounds" - orgonakoncert

20:00 : Kisharsány
Református templom

Szent Efrém Férfikar
FARAGÓ BÉLA: Átváltozások

20:00 : Szigliget
Szigliget vára

Trombitaest

20:00 : Balatonboglár
Római katolikus templom (Szent Kereszt Felmagasztalása)

Sivák-Nyakas Orsolya Éva (ének)
Vadász Attila (orgona)
A mai nap
született:
1890 • Erich Kleiber, karmester († 1956)