vissza a cimoldalra
2014-08-31
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Rovataink
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (50172)
Milyen zenét hallgatsz most? (23839)
Momus társalgó (5369)
Társművészetek (950)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (2685)
Kedvenc előadók (2680)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (1940)
Kedvenc felvételek (137)
Kedvenc művek (102)

Olvasói levelek (10477)
A csapos közbeszól (91)

Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (1727)
Momus-játék (4640)
Marton Éva (488)
Házy Erzsébet művészete és pályája (2992)
A MET felvételei (92)
Jonas Kaufmann (877)
Régizene (3130)
Operamúzeum (854)
Marilyn Horne (406)
Pantheon (1318)
A nap képe (1487)
Balett-, és Táncművészet (3827)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (677)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (5124)
Palcsó Sándor (112)
Opernglas, avagy operai távcső... (18382)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

támogatja:

apróhirdetés feladása:

Név: Búbánat
Leírás:
Honlap:
   


Búbánat (15874 hozzászólás)
Élő közvetítések • 36112014-01-25 10:41:33
Ma este a Bartók Rádióban:

19.00 – 22. 25. Közvetítés a Bécsi Állami Operaházból

Richard Strauss: A rózsalovag

Háromfelvonásos vígopera

Szövegét Hugo von Hoffmanstahl írta

Vezényel: Fischer Ádám

Közreműködik a Bécsi Állami Operaház Ének- és Zenekara

Szereposztás:

A tábornagyné - Renée Fleming (szoprán)
Octavian - Sophie Koch (mezzo szoprán)
Lerchenaui Ochs báró - Peter Rose (basszus)
Faninal - Adrian Eröd (bariton)
Sophie, a lánya - Ileana Tonca (szoprán)
Marianne - Simina Ivan (szoprán)
Valzacchi - Thomas Ebenstein (tenor)
Annina - Ulrike Helzel (kontraalt)
Rendőrbiztos - Walter Fink (basszus)
Jegyző - Alfred Sramek (basszus)
Vendéglős - Herwig Pecoraro (tenor)
Énekes - Jinxu Xiahou (tenor)
Első nemesi árva - Jung Won Han (szoprán)
Második nemesi árva - Hannelore Auer (mezzoszoprán)
Harmadik nemesi árva - Evelyn Saul (alt)
Divatárusnő - Hila Fahima (szoprán),
Állatkereskedő - Thomas Köber (tenor)
Leopold, Ochs báró főlakája - Gerhard Reiterer
Négy lakáj - Jacek Krzyszkowski, Meng-Chieh Ho, Johannes Gisser, Hermann Thyringer

(2013. október 20., 23.)
Operamúzeum • 5392014-01-24 13:58:15
2000. július 8. Óbudai Zichy-kastély udvara

Verdi: Macbeth (olasz nyelven) - félbeszakadt az előadás...

Rendező: Kerényi Miklós Gábor

Vezényel: Pier Giorgio Morandi

Misura Zauzsa, Gurbán János, Rácz István, Kiss B. Atilla

A csak "fél"- előadásról szóló beszámolómat lásd az Opernglas, avagy operai távcső...topicban a 6.146 sorszámnál.
Operamúzeum • 5382014-01-24 13:47:31
2000. június 18. Budafok Belváros Szent Lipót Plébánia Templom

"In memoriam Dr. Bucsi László"

Liszt Ferenc: Christus - oratórium

Km. a templom Liszt Ferenc énekkara és zenekara

Vezényel: Farkas Mária

Orgona: Sirák Péter

Szabóki Tünde, Takács Tamara, Keresztessy Péter, Cser Péter
Operett, mint színpadi műfaj • 21202014-01-24 13:42:34
Az Operettszínházban a Cirkuszhercegnő bemutatójának időpontja megváltozott: 2014. február 23. helyett 2014. március 9. És az összes további, meghirdetett előadás ezáltal későbbi időpontra tolódott át.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 48772014-01-24 13:32:34

Egy szó kimaradt a mondatból, amit most pótolok:

„…viszont ha kifogtunk egy olyan „ hidegzuhany- ” bekövetkezett eseményt, amivel előre nem számolhattunk…”
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 491832014-01-24 13:28:57
A nyomtatott Magyar Nemzet keddi számában található már kritika a Spiritiszták operaházi bemutatójáról.
Pantheon • 12062014-01-24 13:22:42
Elhunyt Ferrari Violetta színművész

Népszava, MTI-információ|2014. jan 24. 13:08

Életének 84. évében csütörtökön elhunyt Ferrari Violetta, az ötvenes évek egyik legnépszerűbb hazai színésznője - tudatta évfolyamtársa, Gordon Zsuzsa színésznő az MTI-vel.
Abbado – az ember • 942014-01-24 13:21:09

Sokan róják le kegyeletüket Abbado ravatalánál
MHO/MTI
- 2014. január 21., kedd

Az olasz kormányfő is fejet hajtott
Százak rótták le kegyeletüket kedden az előző nap 80 éves korában elhunyt Claudio Abbado előtt Bolognában, ahol a világhírű olasz karmester hosszabb ideje élt és dolgozott. A koporsót a karmester lakásából vitték a Piazza Santo Stefanóra, ahol a székesegyház áll. Kísérői között volt Giorgio Napolitano olasz államfő is.
Házy Erzsébet művészete és pályája • 27522014-01-24 12:52:35

Házy Erzsébet híres rádiófelvétele volt Lehár Ferenc A mosoly országa című operettje: nem is egy, hanem három felvételét ismerjük vele. Énekelte Mi-t, ahol mellette Orosz Júlia és Osváth Júlia volt Liza, Udvardy Tibor pedig Szu-Csong. És énekelte Lizát, ahol Kalmár Magda volt Mi, Simándy József Szu-Csong.

A Dankó Rádió ma délelőtti műsorában Házy Erzsébet tolmácsolásában mind a szubrett, mind a primadonna néhány szép dalát-kettősét meghallgathattuk Lehár operettjéből – amellett más előadók felvételei közül is válogatott a szerkesztő A mosoly országa részleteinek műsorra tűzésekor.

- Szu-Csong dala a II. felvonásból „Vágyom egy nő után…” (Kovács József)
- Liza belépője (Kalocsai Zsuzsa)
- Liza és Szu-Csong kettőse a II. felvonásból „Szív-duett” (Ötvös Csilla, Molnár András)
- Mi belépője (Házy Erzsébet)
- Szu-Csong dala az I. felvonásból „Oly meghatott érzéssel nézek körül” (Simándy József)
- Lisa és Hatfaludy Feri (Guszti) kettőse az I. felvonásból (Házy Erzsébet, Bende Zsol)
- Liza dala a II. felvonásból: Honvágy dal – „Fáj, fáj a szív…” (Házy Erzsébet)

Az adás ismétlése a szokott helyen és időben: 17 órai hírek után, a rádió frekvenciáin és az interneten is, a www.dankoradio.hu weboldalon.
Pitti Katalin • 6652014-01-24 12:22:41
(30 perc)
Pitti Katalin • 6642014-01-24 12:22:24
Bartók Rádióban ma este

19.00 Arckép

Pitti Katalin énekművész

Beszélgetőtárs: Becze Szilvia

Ism. jövő hétfő 9.30
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 48742014-01-24 12:16:48
Én is így vagyok ezzel: a művekről tengernyi szakirodalom foglalkozik. A kritikának az előadásokról kell szólnia. Minden előadás valamiben más, több vagy kevesebb: a közreműködők emberek, akik énekelnek, zenélnek, de emberek állnak a kulisszák mögött is. Mindez a körülmény magában hordozza a napi változás lehetőségét, az ismerttől, a „kitaposott”-tól, a megszokottól, az elvárttól való eltérést; bármikor bekövetkezhet váratlan momentum, ami „feldobja” de akár „lelombozza” az előadás közönségét: máris van muníciója a „kritikának” is. Az Aida is, mint a legtöbb ismert opera, változatlanul „örök” az értő közönség előtt, szinte mindent tudunk róla, és csak ismétlésekbe bocsátkozhatnánk, ha a kritikus csak ezzel foglalkozna, a látott-hallott előadás/koncert helyett. Érintenie lehet azt, de mondanivalója középpontjában maga az előadás, az „interpretáció” áll. Ez a kritika tárgya, amikor az Aida előadásairól is olvasunk rendszeres beszámolókat. Ha például Aidát játszanak, mondjuk százszor egymás után, akkor is, miért ne lehetne századszor is mást írni róla – a benyomásainkat napról-napra árnyalhatja valami bekövetkezett (vagy nem bekövetkezett) olyan esemény, amire nem számítottunk, nem voltunk rá felkészülve! Pedig addig azt gondoltuk: már semmi váratlan körülmény, semmi új impresszum nem érhet bennünket a művészek, előadók, közreműködők, a „kiszolgálók” részéről. De lám, mégis bekövetkezik egy olyan mozzanat, olyan momentum, amire senki nem gondolt, és amiről máris érdemes szólnia a kritikának, amit az azt megelőző előadásról írt beszámolókban hiába kerestük volna…
Ezért én mindig örömmel olvasom az újabb és újabb Aida-recenziókat is (akár ugyanarról az előadásról is), mert mindig találok bennük valami újat, érdekeset, melyre oda kell-lehet figyelni. Ebből akár prognosztizálhatnánk a következő-várható újabb előadás-élményeket (sokszor egy-egy kritika egyúttal már prolongálja is azt); ha a közönség kifogja, akkor a kapott élmény váratlan esemény jó esetben még több pluszt jelenthet a korábbihoz képest, viszont ha kifogtunk egy olyan bekövetkezett eseményt, amivel előre nem számolhattunk, akkor a csökkent élményünknek kell sajnos hangot adnunk. Ezt szeretem a napi előadásokban: amikor a sztereotípiák leírása helyett (vagy mellette), a kiszámíthatóságba bele van kódolva a kiszámíthatatlanság. Ezért (is) érdemes színházba, operába, koncertre járni!
Operamúzeum • 5372014-01-23 14:01:25
2000. június 9. Magyar Állami Operaház

Gálaest dr. Sipos Jenő 90. születésnapjára

Közreműködik a Magyar Állami Operaház Zenekara

Vezényel: Medveczky Ádám

Műsorvezető: Kovács István színművész

Műsor:

1. Verdi: A végzet hatalma – nyitány
2. Verdi: Don Carlos – Posa áriája (Kálmándi Mihály)
3. Verdi: Don Carlos – Erzsébet áriája (Csavlek Etelka)
4. Verdi: Don Carlos – Szabadság-kettős (Daróczi Tamás, Kálmándi Mihály)
5. Verdi: A trubadúr – Máglyaária (Mészöly Katalin)
6. Verdi: Rigoletto – Kesztyűária (Gulyás Dénes)
7. Verdi: Rigoletto – Kvartett (Keszei Borbála, Takács Tamara, Daróczi Tamás, Kálmándi Mihály)

Szünet

8. Erkel Bánk bán – a III. felvonás előjátéka
9. Erkel Bánk bán – II. Endre áriája (Gárday Gábor)
10. Erkel Bánk bán – Melinda áriája (Csavlek Etelka)
11. Catalani: La Wally – La Wally áriája (Pitti Katalin)
12. Puccini: Pillangókisasszony – Virág-kettős (Kincses Veronika, Takács Klára)
13. Puccini: Tosca – Levélária (Leblanc Győző)
14. Puccini: Manon Lescaut – Manon halála (Kincses Veronika)
15. Csajkovszkij: Anyegin – Gremin áriája (Polgár László)
16. Bizet: Carmen – Habanera (Takács Tamara)
17. Donizetti: Lammermoori Lucia – Edgár áriája (Kelen Péter)
18. Donizetti: Lammermoori – Szextett (González Mónika, Számadó Gabriella, Kelen Péter, Kálmándi Mihály, Fried Péter, Albert Tamás)
Operamúzeum • 5362014-01-23 13:43:53
2000. április 2. Magyar Állami Operaház

Eötvös Péter: Három nővér – magyarországi bemutató

Magyar nyelven

Csehov műve nyomán írta Claus H. Henneberg és Eötvös Péter
Franciából fordította: Romhányi Ágnes

Rendező: Szabó István

Vezényelt: Tihanyi László

Szereposztás:

Irina - Sinka Krisztina
Mása - Meláth Andrea
Olga - Lukin Márta
Natasa - Sánta Jolán
Tuzenbach - Káldi Kiss András
Versinyin - Németh Gábor
Andrej - Sárkány Kázmér
Kuligin - Szécsi Máté
Doktor - Gulyás Dénes
Szoljonij - Fried Péter
Anfisza - Gyapjas Tibor
Rode - Ocsovay János f.h.
Fedotyik - Derecskei Zsolt
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 25772014-01-23 13:30:51

Este a Bartók Rádióban:

19.05 – kb. 22.00 Kapcsoljuk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet

Eötvös Péter: Paradise reloaded (Lilith) - opera

Szövegét Albert Ostermaier írta

Vezényel: VAJDA GERGELY

Km. az MR Szimfonikusok

Szereposztás:

Lilith - Annette Schönmüller
Éva - Rebecca Nelsen
Ádám - Eric Stoklossa
Lucifer - Holger Falk
I. jós - Avelyn Francis
II. II. jós - Christina Sidak
III. III. jós - Anna Clare Hauf
A angyal - Gernot Heinrich
B angyal - Andreas Jankowitsch
C angyal - Michael Wagner

A Neue Oper Wien félig szcenírozott előadása

Rendező: Johannes Erath A 26.

Mini-Fesztivál produkciója
Kortárs zene • 342014-01-23 13:30:35

Este a Bartók Rádióban:

19.05 – kb. 22.00 Kapcsoljuk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet

Eötvös Péter: Paradise reloaded (Lilith) - opera

Szövegét Albert Ostermaier írta

Vezényel: VAJDA GERGELY

Km. az MR Szimfonikusok

Szereposztás:

Lilith - Annette Schönmüller
Éva - Rebecca Nelsen
Ádám - Eric Stoklossa
Lucifer - Holger Falk
I. jós - Avelyn Francis
II. II. jós - Christina Sidak
III. III. jós - Anna Clare Hauf
A angyal - Gernot Heinrich
B angyal - Andreas Jankowitsch
C angyal - Michael Wagner

A Neue Oper Wien félig szcenírozott előadása

Rendező: Johannes Erath A 26.

Mini-Fesztivál produkciója
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel • 6652014-01-23 13:30:00

Este a Bartók Rádióban:

19.05 – kb. 22.00 Kapcsoljuk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet

Eötvös Péter: Paradise reloaded (Lilith) - opera

Szövegét Albert Ostermaier írta

Vezényel: VAJDA GERGELY

Km. az MR Szimfonikusok

Szereposztás:

Lilith - Annette Schönmüller
Éva - Rebecca Nelsen
Ádám - Eric Stoklossa
Lucifer - Holger Falk
I. jós - Avelyn Francis
II. II. jós - Christina Sidak
III. III. jós - Anna Clare Hauf
A angyal - Gernot Heinrich
B angyal - Andreas Jankowitsch
C angyal - Michael Wagner

A Neue Oper Wien félig szcenírozott előadása

Rendező: Johannes Erath A 26.

Mini-Fesztivál produkciója
Élő közvetítések • 35972014-01-23 13:29:26

Este a Bartók Rádióban:

19.05 – kb. 22.00 Kapcsoljuk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet

Eötvös Péter: Paradise reloaded (Lilith) - opera

Szövegét Albert Ostermaier írta

Vezényel: VAJDA GERGELY

Km. az MR Szimfonikusok

Szereposztás:

Lilith - Annette Schönmüller
Éva - Rebecca Nelsen
Ádám - Eric Stoklossa
Lucifer - Holger Falk
I. jós - Avelyn Francis
II. II. jós - Christina Sidak
III. III. jós - Anna Clare Hauf
A angyal - Gernot Heinrich
B angyal - Andreas Jankowitsch
C angyal - Michael Wagner

A Neue Oper Wien félig szcenírozott előadása

Rendező: Johannes Erath A 26.

Mini-Fesztivál produkciója
Olvasói levelek • 103062014-01-23 13:22:02
A rádió is közvetíti - élőben, 19.00 órától.
Abbado – az ember • 922014-01-22 23:30:11

Így emlékezik Olaszország Abbadóra

MNO, 2014. január 21., kedd 19:24, frissítve: kedd 21:36 , forrás: MTI, szerző: Grund

Az olasz kulturális és politikai élet is megemlékezett a 81. évében elhunyt Claudio Abbado karmesterről.

„Abbadót a bolognai Szent István-bazilikában ravatalozzák fel, tisztelői kedd délután kettőtől egy napon át róhatják le kegyeletüket. Családja bejelentése szerint temetését szűk körben tartják meg. Hamvait talán a szardíniai Algheróban lévő villája kertjében szórják szét.”

„A milanói Scala operaház január 27-én Ludwig van Beethoven Eroica szimfóniájának gyászindulójával búcsúztatja Abbadót. A Scala zenekarát Daniel Barenboim vezényli. „
Operamúzeum • 5352014-01-22 22:18:41
2000. április 25. Budapest Kongresszus Központ

AGNES BALTSA ária-estje

Km. a Magyar Állami Operaház Zenekara

Hegedűszóló: Soltész Ágnes – a zenekar koncertmestere

Vezényel: Kovács János

Rendezés: Pán-Európa Jogász Unió
Rendező: Veszprémi András
A műsort szerkesztette: Tér és Zene Művészeti Iroda

Műsor:

1. Meyerbeer: A próféta – Koronázási induló
2. Meyerbeer: A próféta – Fides áriája a II. felvonásból „Ah mon fils…”
3. Massenet: Thais – Meditation – hegedűszóló: Soltész Ágnes
4. Massenet: Werther – Charlotte áriája „Va! Laisse lés couler mes larmes”
5. Bizet: Carmen – A IV. felvonás előjátéka
6. Bizet: Carmen – Kártyaária
7. Bizet: Carmen – A III. felvonás előjátéka
8. Bizet: Carmen – Habanera

Szünet

9. Verdi: A végzet hatalma – Nyitány
10. Verdi: Don Carlos – Eboli áriája „Fátyolária” „Nei giardin del bello…”
11. Mascagni: Parasztbecsület – Intermezzo
12. Mascagni: Parasztbecsület – Santuzza áriája
13. Donizetti: Don Pasquale – Nyitány
14. Rossini: Olasz nő Algirban – Isabella áriája „Cruda sorte”

Ráadások:

1. Puccini: Gianni Schicchi – Lauretta áriája „O mio babbino caro”
2. Bizet: Carmen – Részlet az operából
3. Mozart: Figaro házassága – Cherubino áriája, II. felvonás, „Voi che sapete”
Operamúzeum • 5342014-01-22 22:17:15
2000. április 12. Erkel Színház - Verdi: A végzet hatalma

Pál Tamás – Kelen Péter, Tokody Ilona, Ötvös Csaba, Kováts Kolos, Pánczél Éva, Gárday Gábor, Kenesey Gábor, Kecskés Sándor

Megjegyzés: Kelen Péter súlyos betegségéből felépülve, mintegy másfél évi kihagyás után ezzel az operával, Alvaro szerepének megformálásával tért vissza a színpadra.
Operamúzeum • 5332014-01-22 22:16:36

2000. március 17. Erkel Színház

Erkel Ferenc: Bánk bán

ILOSFALVY RÓBERT, MELIS GYÖRGY, Sudár Gyöngyvér, Mészöly Katalin, Pataki László
Abbado – az ember • 912014-01-22 21:34:49
Ezért is jó lenne, ha ezt a második Requiem-előadást hosszú idő után ismét leadná a magyar tévé. Félek, hogy talán már nincs meg, esetleg letörölték... vagy jogdíj-köteles?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 491702014-01-22 12:00:52
Három szín – trilógia
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 491692014-01-22 11:42:24
[url] http://fidelio.hu/zenes_szinhaz/magazin/harom_szin_trilogia;
Három szín – trilógia [/url]

Fidelio, 2014. január 18.
Zsoldos Dávid
forrás: Opera Magazin

"Bármilyen különös, a Müpa és az Opera hagyományosan szoros partneri viszonyának „alaphangját” Cecilia Bartoli adta meg még 2009-ben – idézi fel Zsoldos Dávid a hazai intézményi együttműködésekről írt sorozatának első részében. MAGAZIN

"A hazai zenei élet színpadán az Opera, a Müpa és a Zeneakadémia tercettje csak akkor fog jól szólni, ha továbbra is legalább annyira odafigyelnek egymásra és sokszínűségükre, mint saját magukra - a szereptévesztés itt éppúgy azonnal megbosszulná magát, mintha a tubás akarna felugrani az árokból és átvenni a balerina szerepét. A három intézmény önálló karaktere - és körülöttük a hazai zenei élet sokszínű forgataga, a szimfonikus zenekaroktól a kamarakórusokig - ugyanannak a múzsának szolgál, pódiumaikon minden tekintetben kinyílik a világ: hiszen világra szólnak - értünk, zenerajongókért."
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek • 2002014-01-22 11:27:38
A Dalos Lászlóról szóló cikkben szereplő posztumusz kötet: Apropó, Pesterzsébet!

Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek • 1992014-01-22 11:19:27
Apropó, Dalos László!

Írta: PALLÓS TAMÁS

(Új Ember - Mértékadó; Kultúra, rádió-és televízió műsor)

Egy posztumusz kötet margójára

„Tanár úr, hoztam egy dolgozatot!" Rendszerint ezzel a mondattal lépett be a szerkesztőségi szobába. Dalos László kedélyes rituáléja mindig megmosolyogtatott, tekintettel arra, hogy kicsit több mint fél évszázaddal járt előttem korban. Sokat beszélgettünk, nem hosszan, de sokszor. Tíz percre, negyedórára leült, beköszönt ide-oda, aztán ment tovább, és az archívumi és könyvtárszobában átfutotta az aktuális napi- és hetilapokat. Amikor betoppant, szóviccel, valamelyik friss leleményével indított. Rajongott a nyelvért, szerette a pontosságot, a sallangtalan fogalmazást. Ezen a téren Hunyady Sándort tekintette példaképének. Ismertük vesszőparipáit, kritikus véleményét sem rejtette véka alá. Feldobott egy-egy témát, mert mindig foglalkoztatta valami. Megkérdezte, mi újság a kultúra világában: mit láttam, olvastam, hallgattam mostanában? Láthatóan örült, hogy érdeklődő partnerre talált, közös téma pedig bőségesen akadt: opera és egyáltalán a zene, irodalom, színház, film, képzőművészet, Itália...

Dalos László következetesen „hírlapírónak" vallotta magát; mások szerint ő volt az „utolsó hírlapíró". A kulturális újságírás doyenjeként tekintettem rá. Szívesen emlegette a Film Színház Muzsikánál eltöltött termékeny évtizedeket, jeles interjúalanyait, hazai és külföldi élményeit. Szóba hozta rádiós munkáit, a szövegkönyveket, fordításokat, az olasz és orosz írókat, klasszikusokat és kortársakat, többek között Pausztovszkijt, akinek tán legjobb hazai ismerője és lelkes népszerűsítője volt. Szülőhelye, Pesterzsébet története is gyakran előkerült a lokálpatrióta felhangú eszmecserék során. Szinte nem volt olyan szerző, alkotó, művész, akiről ne tudott volna érdemi információkat. Nem pletykákat vagy sekélyes bulvárvonatkozásokat, hanem lényeget érintő apróságokat. Mert az egésznél olykor fontosabb a rész; mint amikor a vers vagy dallam esetében elidőzünk egy szónál, hangnál, a csöndnél.

Micsoda találkozásokat rögzítettek a fényképek, interjúi és jegyzetei: Jávor Pál, Simándy József, Áprily Lajos, Tolnay Klári, Czóbel Béla, Füst Milán, Piero Cappuccilli, Giuseppe Taddei, Tito Gobbi, Aram Hacsaturján, Giulietta Masina, Yehudi Menuhin...

Ha kérdeztem, egy pillanatra elgondolkodott, mutató- és hüvelykujjával összecsippentette a szája szélét: Ismertem... Találkoztam vele, beszélgettünk... A rádióban összefutottunk... Jó téma, néhányszor már megírtam, de majd érdemes itt is... Évfordulója lesz? Ha gondolod... Erről jut eszembe... Képzeld el... Botrányos előadás, blaszfémia, jó lenne egy jegyzetben... Ez biztosan téged is érdekel... A feleségemmel jártunk ott... Tudtad, hogy Herlea családja Szegedről származott? Eredetileg Herlának hívták őket...

A teljes cikket a nyomtatott változatban olvashatja.

Mezzosoknak! • 4572014-01-22 10:59:02
Ragaszkodunk a Mezzo-hoz

"2007-ben 186-an írták alá azt a petíciót, amelyet az UPC kapott, mert meg akarta szüntetni a MEZZO csatorna sugárzását. Az UPC, a petíció hatására megtartotta a MEZZOT. Mi, akik mindezidáig kitartottunk a Magyar Telekom NYrt. szolgáltatása mellett, a 2007-es petíció szövegét felhasználva tiltakozunk a MEZZO csatorna megszüntetése ellen. Tiltakozunk, mert semmiféle felmérés nem előzte meg ezt a lépést. Tiltakozunk, mert a Magyar Telekom Nyrt. a tájékoztató levelében és a honlapján azt sugallja, hogy ezzel a lépéssel is a mi előfizetői igényeinket tartja szem előtt. Tiltakozunk, mert a MEZZO csatorna helyett egy archiv felvételeket adó csatornát kínál fel (Unitel Classica), a naprakész és modern műveket is sugárzó MEZZO helyett. A klasszikus és modern, az európai és egyetemes művészetet Budapesten szinte egyedüliként bemutató MEZZO francia kulturális tévécsatorna műsorának sugárzását a Magyar Telekom NYrt, 2014, január 1-től kívánja beszünetni. Így bezárul még az a rés is, amelyen át a közönség ráláthatott a művészet egyetemes értékeire abban a politikai és gazdasági ciklusban, amelyben az állam és önkormányzatok költségvetési megszorításai miatt a kulturális intézmények a színvonal csökkentésére kényszerülnek, a privát műsorszolgáltatók pedig az igénytelen műsorok fenntartásában is érdekeltek. Az intézkedés nem jogellenes ugyan, de a kulturális nevelés és a művészeti értékek befogadása szempontjából káros. Mivel a MEZZO egyedülálló értéket képvisel a magyarországi televíziózás műsorkínálatában, tiltakozunk az ellen, hogy a Magyar Telekom Nyrt megszüntesse ennek terjesztését."

Magyar Narancs:
„Bármit megtehetnek” – Elveszik a Mezzót a Telekom előfizetőitől?
Mezzosoknak! • 4562014-01-22 10:55:32
Sajnos, az én kábelszolgáltatóm elvette a Mezzót. Viszont helyére - január 15-től - berakta az Unitel Classicát.

"A 2014. január elejétől látható Unitel Classica csatorna kezdetben kizárólag a Telekom interaktív tévé szolgáltatásain keresztül lesz elérhető Magyarországon.
Kínálatában régi és új hangversenyek, többek között a Salzburgi Fesztivál, a Metropolitan Opera, a Berlini Állami Operaház, a Müncheni Filharmonikusok, a Veronai Aréna, a Bécsi Filharmonikusok és a Palau de les Arts Reina koncertjei lesznek láthatók. A híres zeneszerzők, karmesterek és zenészek évfordulói kapcsán készített tematikus blokkok is komoly helyet foglalnak el a műsortervben, akár csak az élő közvetítések."

"Január elejétől az interaktív TV szolgáltatás Pulse minicsomagjában a Mezzo csatorna helyén megtalálható, valamint önállóan is előfizethető Unitel Classica műsorai mellett az érdeklődők további komolyzenei tartalmak közül válogathatnak."

http://figaro.postr.hu/januar-elejetol-unitel-classica

"Örömmel mutatjuk be Önöknek a Herbert von Karajan által alapított Unitel Classica csatornát, mely 1996 óta szolgáltat színvonalas, kimondottan klasszikus zenei tartalmakat. A csatorna kínálata között a Salzburgi Fesztivál, a Metropolitan Opera, a Berlini Állami Operaház, a Müncheni Filharmonikusok, a Veronai Aréna, a Bécsi Filharmonikusok és a Palau de les Arts Reina élő koncertjei mellett rengeteg igazi klasszikus található.
A világhírű művészek, úgymint Anna Netrebko, Rolandó Villazón, Daniel Barenboim és Gustavo Dudamel mellett Christian Thielemann és Lang Lang alkotásaiban is gyönyörködhetünk. Időről időre híres zeneszerzők, karmesterek és zenészek évfordulói kapcsán tematikus blokkokkal is találkozhatnak a komoly zene iránt rajongók."
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 491672014-01-22 10:48:37
Kedves joska141!

Ezt kérdezted:

"Tényleg, Ő kicsoda, honnan jött, volt már nálunk, hol lépett fel?"

A belinkelt cikkben megtalálhattad a választ.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 491662014-01-22 10:47:36
Következő volt a kérdés:
"Tényleg, Ő kicsoda, honnan jött, volt már nálunk, hol lépett fel?"

A belinkelt cikkben megtalálhatta a választ.
Abbado – az ember • 882014-01-22 10:43:53
Lemaradt: a Berg és Schubert dalokat is Fleming énekelte.
Abbado – az ember • 872014-01-22 10:41:53
Abbado halálának napján, hétfőn este, műsorát megváltoztatta az Unitel Classica TV csatorna és a nagy olasz dirigens 2009-es luzerni koncertjének sugárzásával tisztelgett emléke előtt:

- Alban Berg: Fünf Orchesterlieder nach Ansichtskartentexten von Peter Altenberg op. 4 –

- Franz Schubert: Nacht und Träume D 827 (Orchestrierung: Max Reger), Die Forelle D 550 (Orchestrierung: Benjamin Britten), Gretchen am Spinnrade D 118 (Orchestrierung: Max Reger) –

- Gustav Mahler: Symphonie Nr. 7 e-Moll. Renée Fleming (Sopran), Lucerne Festival Orchestra, Leitung: Claudio Abbado.

Ezt az adást ismét műsorra tűzi a csatorna január 25-én, éjjel 02:00-03:40 óra között.

Bánk bán • 26342014-01-22 10:40:36
A Magyar Kultúra napján, ma éjjel 22.10-0.10 óra között a Duna tévében ismét láthatjuk a 2002-es Bánk bán operafilmet:

Kiss B. Atilla, Marton Éva, Rost Andrea, Sólyom-Nagy Sándor, Gulyás Dénes, Kováts Kolos

Vezényel: Pál Tamás
Rendező: Káel Csaba
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 491572014-01-21 13:29:42
Az Operaház honlapján olvasható a cikk a vendég koreai énekművészekről:

Koreai sztárok a Turandotban
Abbado – az ember • 812014-01-21 13:22:37
Kérdésedre nem tudok válaszolni. A televízióban kellene érdeklődni.

Erkel Színház, 1981. június 16.

Shirley Verrett
Jelena Obrazcova
Kelen Péter
Nicolai Ghiaurov

Milánói Scala ének- és zenekara
Claudio Abbadó

Ezen az előadáson magam is ott voltam.
Míg a rádió első koncertet közvetítette, a televízió ezt a másodikat felvette. Jó lenne, ha a TV újra sugározná ezt a felbecsülhetetlen értékű, Verdi- Requiem koncertfelvételét az Erkel Színházból.

Erről a koncertről öt színes kép - köztük Abbadóé is - található Vámos László: A Zene bűvöletében - Fotóalbum a Zene világából (Képzőművészeti Kiadó, Budapest, 1982) A 70.-71. oldalon.
Abbado – az ember • 802014-01-21 13:01:41
Olyan szép és megható cikk, hogy átmásolom ide teljes terjedelmében:

Claudio Abbado (1933-2014)

Café Momus - Pál Tamás, 2014-01-21 [ Kommentár ]
Meghalt Abbado.
El kell hinnünk, pedig mostanáig abban hittünk, hogy ez nem történhet meg. Hiszen visszajött egyszer a halálból, s utána jobban dirigált, mint valaha. Mi az, hogy dirigált, mi az, hogy jobban? Ott állt egy csodalény a pulpituson, s folyamatosan elárasztott minket ajándékaival. Ezekben az utolsó években egyszerre volt nagyon öreg – hisz látszottak rajta a küzdés nyomai – és megejtően fiatal, elég volt sovány, mosolygó arcára nézni, s messze szálltak a gondjaink.
Most, hogy nélküle kell folytatni a harcot, nem árt elgondolkozni, hogy is csinálta, bár a végső titkokat úgysem tudjuk megfejteni.
Személyisége példa arra, hogy a dirigálás művészetének első és legfontosabb része a tudás, s a tevékenység csak az után következik. Őt nézve sokat töprengtem azon, hogy műismerete miben különbözik nagy kollégáitól, Toscaninitől, Karajantól, Carlos Kleibertől. Ha a nagy olasz Maestro számára a művek, mint kőkemény gránitsziklák, ha a kistermetű nagyság megharcolt a darabokkal, s mindig győzött, ha a különc filmsztár hihetetlen kalandokba sodort mindnyájunkat, Abbado mintha azt tudta volna: miért írta meg a szerző a művét?
Nemcsak betéve ismerte a partitúra összes jelét, hangokat, dinamikát, az operák rendezői utasításait és még mindent, hanem ezekbe kapaszkodva, no meg zsenialitásának sugallatára eljutott odáig, amire igazán kíváncsi volt: mi lehetett a zeneszerző szándéka, mért fogott tollat, mi az emberi, az igazán fontos ok, amiért a zene születni kezdett?
Azt senki nem tudhatja, hogy interpretációi végül is mennyire közelítették a szerzők akaratát, ám előadásának mély átéltsége szinte őt magát tette alkotóvá. Őt hallgatva-nézve a sokszor hallott, s néha bizony már lekoptatott művek újraszületésének pillanatait éltem megrendülve át. Azt tudtam, hogy az Újvilág-szimfónia jó darab, de hogy lenyűgöző remekmű, azt csak Abbado és a berliniek palermói koncertje óta tudom, s tudom újból és újból, valahányszor csak meghallgatom ezt a remekmívű interpretációt. Lehet, hogy eleddig valójában nem is volt ilyen korszakos zene ez a szimfónia, de mostantól kezdve az, és ezt Abbadónak köszönhetjük. Igen, Abbado nagysága talán abban rejlik, hogy koncertjei, operaelőadásai közben nem őt, hanem a műveket csodáljuk.
No persze őt is, mert azért dirigálni is nagyon tudott. Pedig attitűdjétől mi sem állt távolabb, mint a szokványos karmesteri imperatívusz. Persze, ha végiggondoljuk, a vezénylés gesztusvilága több mint egyszerű, alig áll pár mozdulatból, csak ezeknek nagyon egyértelműeknek kell lenniük. Az önmagukkal harcolva kapálódzó karmestereknek nem a dirigensi technikájával van baj, hanem sokkal inkább az indítékhiánnyal: amiről nincs elképzelésem azt nem is tudom eldirigálni. Meg aztán tétova lélekkel a legegyszerűbb mozdulatokat is nehéz megtenni a sok figyelő szempár sugarában.
A legtöbb karmester a problémahalmazt a gordiuszi csomóhoz hasonlóan, karddal vágja át: a hatalmi pozíció sok mindent megold, én dirigálok, te végrehajtod, nem tudom, pontosan mit akarok, de azt határozott suhintásokkal próbálom értésedre adni. Ha a metrum, a három negyed, meg a négy negyed megszületik, az már fél eredmény: a jó zenekarokban kiváló muzsikusok ülnek, akik a többit hozzáadják a magukéból. Vagy éppen nagyon is tudom a darabot, eldirigálom az össze tempóváltást, dinamikai árnyalatot, hangsúlyt, ésatöbbi és valami mégis hiányzik.
Abbadót nézve, a katarzis pillanataiban az a titok is föltárul előttünk, nem a zenét, a zenészt kell vezényelni. No persze, ezt öröm felismerni és könnyű kimondani, de megvalósulásához olyan sokoldalú zsenire van szükség, mint Ő. Nem elég a szerzővel való mély kapcsolat, a zenekari művészt, a művészembert is ismerni kell kívül-belül, meg kell őt érteni, tudni kell a nyelvükön, mindegyikőjükkel külön-külön kapcsolatot kell teremteni, le kell győzni és meg kell bocsájtani hibáikat, s úgy kell irányítani őket, hogy valamennyien azt érezzék, egyenrangúak vezetőjükkel. Ezt mind megtenni csak a zseni képes, a puszta elhatározás kevés.
Abbado gesztikája csodálatos kommunikáció művésztársaival, szavak nélküli beavatás a titkokba, amit csak ő tud a zenéről, gyakran kérő, szinte alázatos, mi sem áll távolabb tőle, mint a távolságtartó fölényeskedés. Ezért aztán a zenekarok testületileg és egyénenként imádták, s az árván maradt utókor, s jómagam is igyekvő gyalogosként próbáljuk ezentúl nyomdokait.
Abbado – az ember • 792014-01-21 13:00:33
Claudio Abbado halálára

MNO, 2014. január 20., hétfő 16:26 , szerző: Kiss Eszter Veronika

„Minden idők egyik legnagyobb hatású és legnépszerűbb karmesterének nevezték Claudio Abbadót a hivatalos gyászközleményben, és ez a titulus egyáltalán nem túlzás. Az olasz karmesterek nagy generációjához tartozó Abbado repertoárja a barokktól a kortárs művekig terjedt, és mindig mindent partitúra nélkül vezényelt, noha számos ritkán játszott darabot mutatott be.
Múlhatatlan érdemeit, amelyet a zenei életért tett, hosszú oldalakon sorolhatnánk. Hosszú évtizedekre meghatározta egy-egy interpretációja néhány jelentős darab zenei értelmezését, a karmesteri attitűdöt, bizonyos műfajok és stílusok eszköztárát. Ugyanakkor a karmester-muzsikus viszonyt is alaposan átalakította: zenészei rajongtak érte, mert miközben szorosra fűzte a kapcsolatot velük, meghagyta a függetlenségüket. Ligeti András karmester, Abbado egykori asszisztense úgy fogalmazott: tanítványai és munkatársai művészetet és emberséget tanulhattak tőle, a zene szeretetét és szakmai alázatot.”
Házy Erzsébet művészete és pályája • 27512014-01-21 12:59:59

Házy Erzsébet -- Toujours l'amour (Ábrahám Pál: Bál a Savoyban)

Dankó Rádió Operettkedvelőknek című délelőtti adását délután öt órától ismét meghallgathatjuk az ismert frekvenciákon és a rádió internetes oldalán is online.
Házy Erzsébet művészete és pályája • 27502014-01-21 12:56:30
Persze...
Kedvenc magyar operaelőadók • 8802014-01-21 12:55:41
Lemaradt: ma este a Bartók Rádióban.
Kedvenc magyar operaelőadók • 8792014-01-21 12:54:53
21.39 – 22.00 Verebics Ibolya dalestje

Zongorán közreműködik: Komlós Katalin

Magyar Rádió 6-os stúdió, 1988. november 1.

- részletek

1. Brahms: a) Mint dallam lágyan zsongva, b) Hű szerelem, c) Régi szerelem, d) A lányka dala

2. Richard Strauss: a) Holnap, b) Halottak napján, c) Az éj, d) Cecília
Abbado – az ember • 752014-01-20 23:54:31
A Milanói Scala együttese Abbado irányításával 1981. június 15-én és 16-án vendégszerepelt az Erkel Színházban Verdi Requiemjével.

A Bartók Rádió 2011. június 3-án, péntek, 12.05-13.35 óra között közvetítette az első estén elhangzott koncert hangfelvételét:

Verdi: Requiem
(Shirley Verrett, Lucia Valentini Ferrari, Gulyás Dénes, Paul Plishka - ének, Milánói Scala Ének-, és Zenekara, vez.: Claudio Abbado - Erkel Színház, 1981. június 15.)

Valóban, itt a szomorú aktualitása, hogy a rádió ismét műsorra tűzze a legendás koncertről készült hangfelvételt.
Abbado – az ember • 742014-01-20 23:42:27
Kedves Péter!

Utánanéztem a dátumoknak:

1981. június 15: Gulyás Dénes
1981. június 16. Kelen Péter

A Teatro la Scala - Claudio Abbado- korszak előadásainak adatai megtalálhatók a világhálón. A turnék programja is elolvasható ott. Onnan idemásoltam most ezeket:

15 & 16 giugno 1981
Teatro Erkel, Budapest

Shirley Verrett (Soprano)
Lucia Valentini Terrani (15 giugno) Elena Obraztsova (16 giugno) (Mezzosoprano)
Denes Gulyas (15 giugno) Peter Kelen (16 giugno) (Tenore)
Paul Plishka (15 giugno) Nicolai Ghiaurov (16 giugno) (Basso)

Verdi
Messa di Requiem
Orchestra e Coro della Scala
Romano Gandolfi (Maestro del Coro)

Forrás: http://www.ne.jp/asahi/claudio/abbado/lascala/lascala3.html


A Bartók Rádió 2011. június 3-án, péntek, 12.05-13.35 óra között közvetítette az 1981. június 15-i koncert hangfelvételét:

Verdi: Requiem
(Shirley Verrett, Lucia Valentini Ferrari, Gulyás Dénes, Paul Plishka - ének, Milánói Scala Ének-, és Zenekara, vez.: Claudio Abbado - Erkel Színház, 1981. június 15.)
Abbado – az ember • 672014-01-20 14:26:42
A Figaro megemlékező cikke


Abbado természeti erőket szabadított fel

/Figaro.hu/
Házy Erzsébet művészete és pályája • 27482014-01-20 12:59:43
Házy Erzsébet énekét a mai, operett-kedvelőknek szóló rádióműsorban egy szép kettősben hallhattuk: Udvardy Tibor oldalán énekelte a „Tangó”-t Lehár híres operettjéből, a Cárevicsből (km. a Magyar Rádió és Televízió Szimfonikus Zenekara).

Ugyanebből az operettből további részletek is felcsendültek (Tokody Ilona, Kovács József, Kishegyi Árpád, Zentay Anna énekeltek), ezt követően pedig Szirmai Albert Mágnás Miskájából hangzott fel néhány ismert szám Gyurkovics Mária, Bartha Alfonz, Zentay Anna, Szabó Miklós és mások hangfelvételéről.

A Dankó Rádió e heti vendége: Szeredy (Sztredová) Krisztina (Érsekújvár, 1979. június 10.) énekművész, szoprán operaénekes, akivel Nagy Ibolya szerkesztő-műsorvezető beszélget a stúdióban.

A délelőtti műsor ismétlése délután öt órától kezdődik az ismert frekvenciákon, mely az interneten is elérhető a www.dankoradio.hu weboldalon.
Házy Erzsébet művészete és pályája • 27472014-01-20 12:32:39

Házy a belgrádi Operaházban is fellépett? És a Manon Lescaut-val? Ezt nem tudtam. Lehet tudni erről ? Pontos ideje, kik voltak a partnerei az operában? Ki vezényelt? Hányszor lépett ott fel Puccini operájában? Milyen kritikákat kapott?
A nap képe • 13122014-01-20 12:29:28
A nap képét nézem, és régi emlékeimből előbukkan nemcsak a kötelező olvasmány megható története, szereplői, de mindenekelőtt a könyv nyomán komponált Szabó Ferenc-opera emlékezetes pillanatai. Feldereng az Erkel Színház színpadán topogó, érzékeny lelkületű, szomorú tekintetű, kis diákfiú, akit olyan felejthetetlen beleérzéssel formált meg Kincses Veronika; most mintha visszaugrottam volna az időben 1976-ba, amikor sajnálatos módon mindössze egyszer néztem meg ezt a darabot, s bár a zenére, a dallamvilágra szinte már nem is emlékszem, de arra igen, hogy mennyire magával ragadott a címszereplő alakítása a torokszorító jeleneteiben. Úgy hiszem, meghálálta bizalmat. Teli találat volt ráosztani Nyilas Misit!
PÁR-BAJ-TÉR - Topic személyes konfliktusok rendezésére • 8942014-01-20 11:25:22
Kúp Flórismak lassacskán "fel kell kötnie"... - benned vetélytársa találhat a szavak fűzésében!
Abbado – az ember • 662014-01-20 11:22:18

Café Momus is megírta a szomorú hír:

"Életének 81. évében hétfőn Bolognában meghalt Claudio Abbado. Tanulmányait a Milánói Konzervatóriumban és a Bécsi Zeneakadémián végezte. 1968–1986-ig a milánói Scala karmestere, 1971-től pedig művészeti igazgatója volt. 1963-ban megnyerte a Dimitri Mitropoulos karmesterversenyt, majd 5 hónapig a New York-i Filharmonikusokkal dolgozzon. Hamarosan elismert zenekarok zeneigazgatójaként tevékenykedett: a London Szimfonikus Zenekarban, az Európai Közösségek Ifjúsági Zenekarában, a bécsi Állami Operában, a Bécsi Filharmonikusoknál, illetve a Berlini Filharmonikus Zenekarban. Rendszeresen fellépett Magyarországon, legutoljára a 2013-as Tavaszi Fesztiválon lépett fel."
Ki írhat kritikát? • 13422014-01-20 11:17:00
...sőt elhallgatással is.
Ki írhat kritikát? • 13412014-01-20 11:16:35
Sokszor érzékelem, hogy a hallgatással is ki lehet fejezni kritikát...
Házy Erzsébet művészete és pályája • 27332014-01-19 13:25:51
Kedves Haandel! Ez a belinkelt dokumentum ritka adalék Házy Erzsébet külföldi fellépéseinek egyikéről (Prága: Tatjana az Anyeginben)! Köszönet érte!
Fontos kiemelni a szereposztásból Miller Lajost, Barlay Zsuzsát, Berkes Jánost és Bódy Józsefet is, akik Házyval együtt léptek fel azon az 1974. április 17-i Anyegin-előadáson a Smetana Színházban (Operaházban) Prágában.

Operett a magyar rádióban (1950-1980) • 5772014-01-19 13:21:40
"melyek"
Operett a magyar rádióban (1950-1980) • 5762014-01-19 13:20:39
A Dankó Rádió műsorának délelőtti operett-összeállításában régi rádiófelvételekről, neves magyar énekművészek előadásában hallgathattunk meg - többségében kevésbé ismert – operettrészleteket. Ezek a hangfelvételek nagyon ritkán kerülnek be valamelyik zenei műsorblokkba sugárzásra, ezért is tartom fontosnak megemlíteni és felsorolni azokat, melyeket elhangzottak a mai adásban:

- Ábrahám Pál – Földes Imre-Harmath Imre: Viktória – „Pardon, Madame…” (Gencsy Sári, Svéd Sándor)
- Kemény Egon-dal: ’Szél, könnyű szél…’ (Gencsy Sári Km. a Földényi Kórus és a Stúdiózenekar)
- Leo Fall - Schanzer: Spanyol csalogány – dal (Orosz Júlia, km.: a Magyar Rádió Énekkarának Férfikara és a Magyar Állami Hangversenyzenekar)
- Leo Fall - Schanzer: Spanyol csalogány – kettős (Orosz Júlia, Kövecses Béla)
- Szirmai Albert – Kristóf Károly: Tabáni legenda – Gitár Panni belépője (Szilvássy Margit, km. a Magyar Rádió Kamarazenekara, vezényel: Bródy Tamás)
- Szirmai Albert – Kristóf Károly: Tabáni legenda – Panni és Balázs kettőse (Szilvássy Margit, Palócz László)
- Bródy Tamás-dal: „Nyáron is kísértenek…” (Raskó Magda)
- Lehár Ferenc – Mérei Adolf: A víg özvegy – Grisette-dal (Raskó Magda)
- Eisemann Mihály - Dalos László - Baróti Géza: Bástyasétány 77 – dal „ A vén budai hársfák…” (Ajtay Andor)
- Eisemann Mihály - Dalos László - Baróti Géza: Bástyasétány 77 – kettős „Ha valaki szesztestvér…” (Zentay Anna és Rátonyi Róbert)
- Eisemann Mihály - Dalos László - Baróti Géza: Bástyasétány 77 – dal „Te drága fény…” (Mucsi László)
- Eisemann Mihály - Dalos László - Baróti Géza: Bástyasétány 77 – kettős „ Pest-Budán…” (Zentay Anna és Rátonyi Róbert)
- Eisemann Mihály - Dalos László - Baróti Géza: Bástyasétány 77 – finálé „Bástyasétány 77…” (Németh Marika, Mucsi Sándor, km. a Földényi kórus és a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, vezényel: Vaszy Viktor)

Az adást ma délután öt órától újra meghallgathatjuk a Dankó Rádióban és az interneten is elérhető online a www.dankoradio.hu weboldalon.
Komlóssy Erzsébet • 162014-01-19 11:13:45
Ma a Bartók Rádióban

16.00 Lemezelő
- nem csak gyűjtőknek

1. Kincskereső - exkluzív beszélgetés Komlóssy Erzsébet énekművésszel, saját felvételeit hallgatva

2. Ami a novemberi adásból kimaradt: Halász Péter, a Magyar Állami Operaház megbízott igazgatójának legkedvesebb lemezei.

Műsorvezető: Madarász Zsolt

Szerkesztő: Bánkövi Gyula
Operamúzeum • 5322014-01-18 14:29:11
A tizenkét napos Verdi-fesztiválon utolsóként adták elő az Operaházban:


2000. január 16. Verdi: Requiem

Rico Saccani – Bátori Éva, Németh Judit, GIANNI MONGIARDINO, MICHAIL RYSSOV
Operamúzeum • 5312014-01-18 14:27:23
2000. január 15. Verdi: Rigoletto

Rico Saccani – PAOLO GAVANELLI, Rost Andrea, GIORGIO CASCIARI, Balatoni Éva, Rácz István, Berczelly István
Rendező: Nagy Viktor
Operamúzeum • 5302014-01-18 14:26:38
2000. január 13. Verdi: A trubadúr

Rico Saccani - KRISZTJÁN JOHANNSSOHN, Sümegi Eszter, Fokanov Anatolij, Wiedemann Bernadett, Jász Klári
Rendező: Vámos László
Operamúzeum • 5292014-01-18 14:26:06
2000. január 9. Verdi: Otello

Rico Saccani – KRISZTJÁN JOHANNSSOHN, Tokody Ilona, SHERRILL MILNES, Balatoni Éva, ANTONIO MARCENO (Cassio), Gerdesits Ferenc
Rendező: Vámos László
Operamúzeum • 5282014-01-18 14:25:40
2000. január 8. Verdi: Az álarcosbál

Rico Saccani - DANIEL MUNOZ, Fekete Veronika, Fokanov Anatolij, Miklósa Erika, Wiedemann Bernadett, Szüle Tamás (Horn) és Fried Péter (Ribbing
Rendező: Kerényi Miklós Gábor
Operamúzeum • 5272014-01-18 14:25:10

2000. január 6. Verdi: Aida

Rico Saccani – Lukács Gyöngyi, Bándi János, Pánczél Éva, Sólyom-Nagy Sándor, Airizer Csaba (főpap), Rácz István (a Király)
Rendező: Nagy György
Operamúzeum • 5262014-01-18 14:24:39

2000. január 4. Verdi: Traviata

Rico Saccani – Bazsinka Zsuzsanna, DANILO FORMAGGIA, Miller Lajos, Gémes Katalin, Tas Ildikó, Kenesey Gábor
Rendező: Békés András
Operamúzeum • 5252014-01-18 14:23:56
Verdi-fesztivált rendeztek a Magyar Állami Operaházban 2000. január 4. és 16. között.

(Verdi halálának századik évfordulóját egy évvel megelőzve.)
Operamúzeum • 5242014-01-18 14:23:18
Igen, van egy fotó Winkler Gábor Melis-könyvében erről a 45 éves jubileumi estről. A képen a rendező, Vámos László társaságában állnak a Bánk bán-előadás szereplői, jelmezeikben: Mészöly Katalin, Melis György, Kukely Júlia.
Gioacchino Rossini • 7622014-01-18 13:24:02
Ugyanez a műsor ma délután három órakor az MR 6-os stúdiójában is előadásra kerül.
Házy Erzsébet művészete és pályája • 27312014-01-18 13:16:58
Helyesbítem: nem tavaly, hanem 2012 áprilisában hunyt el 98 éves korában Barabás Sári.
Házy Erzsébet művészete és pályája • 27302014-01-18 13:13:50
A Dankó Rádióban Solymosi Attila, a rádió egykori rendezője a mai operettadásban Ilosfalvy Róbertre és Barabás Sárira emlékezett.
Solymosi több rádiós operettjében is szerepet kapott Ilosfalvy, így az 1965-ös Bob hercegben és az 1961-ben készített Cigánybáróban is. Mindkét operett stúdiófelvételéről hallhattunk néhány részletet:

Huszka Bob hercegéből Bob dalát énekelte Ilosfalvy, a Gárdaindulót pedig Bende Zsolt adta elő, km. az MRT Énekkara és Szimfonikus Zenekara, Bródy Tamás vezényletével.

J. Strauss Cigánybárójának részletei közül Zsupán kupléját Melis Györgytől, a Toborzót Bende Zsolttól, a Hármast és a Kincskeringőt Házy Erzsébet,Komlóssy Erzsébet és Ilosfalvy Róbert tolmácsolásában hallhattuk, valamint elhangzott még az operett második fináléja, melyben km. Ilosfalvy, Ágai, Házy, Melis, az MRT Énekkara és Szimfonikus Zenekara, Ferencsik János vezényletével.

A műsor második felében bejátszásra került Solymosi Ottónak Barabás Sárival készített riportja, melyet az akkor Münchenben élő magyar származású énekesnővel készített, a lakásán. A beszélgetés hangfelvételét meg-megszakítva részleteket hallgathattunk meg a tavaly 98 éves korában elhunyt neves művésznő saját lemezfelvételeiről.

Az utóbbi hetekben örvendetes módon már olvasható a rádió Facebook oldalán a napi műsor részletes tartalma. De ami tegnap és ma megjelent ott, az teljesen más műsortartalom. Érthetetlen számomra, hogy a szerkesztőség munkatársai erre miért nem figyeltek oda.

A délelőtti adást újra meghallgathatjuk 17 órától a rádióban és a www.dankoradio.hu internetes oldalon, valamint műholdas vétellel is elérhető már.
Házy Erzsébet művészete és pályája • 27292014-01-18 13:13:35
Nem tudom, még nincs meg a lemez. De vélhetően Házytól az emblematikus Manonjának rádiós közvetítés- részlete kerülhetett fel a dupla CD-re. Majd kiderül...
Operett a magyar rádióban (1950-1980) • 5752014-01-18 12:14:59
A 84. sorszám alatt írtam Hervé operettjéből készült rádiós felvételről. Adós vagyok a felvételen hallható énekbetét-számok megnevezésével, ezt pótolva felsorolom az operett főbb részleteit is:

Florimond Hervé: Nebáncsvirág

Rádió Dalszínháza bemutatója: 1958. február 2.. Kossuth adó 20.10 – 22.20

Fordította: Zágon István
Rádióra alkalmazta: Innocent Vincze Ernő

Vezényel: Bródy Tamás
Km.: az MRT szimfonikus zenekara és a Földényi-kórus

Zenei rendező: Beck László
Rendező: Solymosi Ottó

Szereposztás:

Denise de Flavigni – Neményi Lili
Celestin, orgonista/Floridor – Ráday Imre
Fernand de Champlatreux – Baksay Árpád
Chateau Gibeaux, őrnagy – Egri István
A fejedelemasszony – Ladomerszky Margit
Corinne – Olty Magda
Loriot, őrmester- Fekete Pál
Kapusnő – Koloss Margit
A részeg – Hlatky László
Színigazgató – Zách János
Színésznő – Darvas Magda

A rádiófelvétel az alábbi ének-zene számokat tartalmazza:

- Nyitány
- Celestin belépője - „Floridor az Celestin, és Celestin az Floridor” (Ráday Imre)
- Fernand dala (Baksay Árpád, km. Énekkar)
- Celestin és Fernand kettőse (Ráday Imre, Baksay Árpád)
- Denise és Fernand prózai jelenete (Neményi Lili, Baksay Árpád, Km. Egri István, énekkar)
- Denise dala - „Klastromdal” (Neményi Lili, énekkar)
- Denise és Celestin prózai jelenete (Neményi :Lili, Ráday Imre, km.Ladomerszky Margit, énekkar)
- Denise dala - „Allelua” (Neményi Lili)
- Loriot dala (Fekete Pál)
- Denise és Celestine kettőse - „A gránátos dal” (Neményi Lili, Ráday Imre)
- Denise búcsúdala és az I. rész fináléja (Neményi Lili, Ráday Imre. Énekkar)
- Denise dala - „Nagydob-kuplé” (Neményi Lili)
- Fernand kupléja „A Wertheim-huszár” Baksay Árpád
- Denise dala - „Babette és a kadett” (Neményi Lili)
- Celestin dala - „Ólomkatona dal” (Ráday Imre)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 25682014-01-18 11:22:08
Hol van a Budapesti Operettszínház? Tavaly ősszel döntés született, hogy az intézmény a Főváros fennhatósága alól állami irányítás alá kerül. S mint ilyen, akkor oda kerül az Opera, a Nemzeti, a Müpa és a Zeneakadémia mellé.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 491512014-01-18 11:17:01
És mi van/lesz a Budapesti Operettszínház státusával: Tudtommal döntés született, hogy a Fővárostól átkerül az Államhoz, a kulturális tárcához. Ilyen szempontból az Operával, a Nemzetivel, a Müpával és a Zeneakadémiával azonos helyzetbe kerül.
Erkel Színház • 43942014-01-18 11:02:27

Akinek előbb tapsolt állva New York, mint Budapest - interjú

MNO, 2014. január 17., péntek 10:45, frissítve: péntek 14:17 , szerző: Kiss Eszter Veronika

Pályakezdése harmincéves jubileumát ünnepelte kedden Amneris szerepében Komlósi Ildikó az Erkel Színházban.

− Kedd este állva tapsolt önnek a közönség.
− Évekig fogok ebből az estéből táplálkozni. Szeretetárban úsztam, és úgy éreztem, odaadtam mindent, ami csak a lelkemben, a szívemben volt. Nekem sokkal előbb tapsolt állva az egész New York-i Metropolitan, mint az Erkel Színház, viszont az, hogy itthon ünnepelhettem, számomra a legfontosabb. […]


− Melyik az a szerep, amelyik most különösen fontos önnek?
− Amneris. Az Aidát nem véletlenül tartják az operák operájának, valóban az is. Számomra az operairodalom legőszintébb kitárulkozására lehetőséget adó szerepe az Amneris, főleg a 4. felvonásban. Ha lehetne, személyesen köszönném meg Verdinek. Minden egyes alkalommal belehalok, feltöltődöm, megküzdöm a szerepért, és mégis ez a legnagyobb élvezet, amit énekesként megkaphatok. Rengeteg szép szerep van, imádom például a verizmust is. Verdit énekelni azonban az egyik legnehezebb dolog, a kíséret valóban csak kíséret, és a hangi tisztaság, valamint az érzelmi mélység az, ami igazából számít. Nem szeretem a csak hangi produkciókat, bár imádom a gyönyörű orgánumokat, mégis azokkal a produkciókkal tudok igazán azonosulni, ahol a hang, mint egy itatóspapír, átitatódik érzelemmel és értelemmel. A másik zeneszerző, aki nagyon fontos számomra, Richard Strauss. Ő is velem van pályám kezdete óta. […]
Kedvenc magyar operaelőadók • 8782014-01-18 11:01:02

Akinek előbb tapsolt állva New York, mint Budapest - interjú

MNO, 2014. január 17., péntek 10:45, frissítve: péntek 14:17 , szerző: Kiss Eszter Veronika

Pályakezdése harmincéves jubileumát ünnepelte kedden Amneris szerepében Komlósi Ildikó az Erkel Színházban.

− Kedd este állva tapsolt önnek a közönség.
− Évekig fogok ebből az estéből táplálkozni. Szeretetárban úsztam, és úgy éreztem, odaadtam mindent, ami csak a lelkemben, a szívemben volt. Nekem sokkal előbb tapsolt állva az egész New York-i Metropolitan, mint az Erkel Színház, viszont az, hogy itthon ünnepelhettem, számomra a legfontosabb. […]


− Melyik az a szerep, amelyik most különösen fontos önnek?
− Amneris. Az Aidát nem véletlenül tartják az operák operájának, valóban az is. Számomra az operairodalom legőszintébb kitárulkozására lehetőséget adó szerepe az Amneris, főleg a 4. felvonásban. Ha lehetne, személyesen köszönném meg Verdinek. Minden egyes alkalommal belehalok, feltöltődöm, megküzdöm a szerepért, és mégis ez a legnagyobb élvezet, amit énekesként megkaphatok. Rengeteg szép szerep van, imádom például a verizmust is. Verdit énekelni azonban az egyik legnehezebb dolog, a kíséret valóban csak kíséret, és a hangi tisztaság, valamint az érzelmi mélység az, ami igazából számít. Nem szeretem a csak hangi produkciókat, bár imádom a gyönyörű orgánumokat, mégis azokkal a produkciókkal tudok igazán azonosulni, ahol a hang, mint egy itatóspapír, átitatódik érzelemmel és értelemmel. A másik zeneszerző, aki nagyon fontos számomra, Richard Strauss. Ő is velem van pályám kezdete óta. […]
MET-es operaelőadások moziban • 4592014-01-18 11:00:12
A mozi után ma este a Bartók Rádióban is élvezhetjük az Anyegint:

19.00 – 22.00 Közvetítés a New York-i Metropolitan Operaházból

Pjotr Csajkovszkij: Anyegin

Háromfelvonásos opera

Szövegét - Alekszandr Puskin nyomán - a zeneszerző és Konsztantyin Silovszkij írta

Vezényel: Valerij Gergijev

Km. a New York-i Metropolitan Operaház Ének- és Zenekara Karig.: Donald Palumbo

Szereposztás:

Larina - Elena Zaremba (mezzoszoprán)
Tatjana - Anna Netrebko (szoprán)
Olga - Oksana Volkova (kontralt)
Filipjevna - Larissa Diadkova (mezzoszoprán)
Anyegin - Mariusz Kwiecien (bariton)
Lenszkij - Pjotr Beczala (tenor)
Gremin herceg - Alexei Tanovitsky (basszus)
Kapitány - David Crawford (basszus)
Zareckij - Richard Bernstein (basszus)
Triquet, tanár - John Graham-Hall (tenor)

Rendező: Deborah Warner

(2013. október 5.) MET/2013-2014/007
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 15662014-01-18 10:57:12
Ma este a Bartók Rádióban


19.00 – 22.00 Közvetítés a New York-i Metropolitan Operaházból

Pjotr Csajkovszkij: Anyegin

Háromfelvonásos opera

Szövegét - Alekszandr Puskin nyomán - a zeneszerző és Konsztantyin Silovszkij írta

Vezényel: Valerij Gergijev

Km. a New York-i Metropolitan Operaház Ének- és Zenekara Karig.: Donald Palumbo

Szereposztás:

Larina - Elena Zaremba (mezzoszoprán)
Tatjana - Anna Netrebko (szoprán)
Olga - Oksana Volkova (kontralt)
Filipjevna - Larissa Diadkova (mezzoszoprán)
Anyegin - Mariusz Kwiecien (bariton)
Lenszkij - Pjotr Beczala (tenor)
Gremin herceg - Alexei Tanovitsky (basszus)
Kapitány - David Crawford (basszus)
Zareckij - Richard Bernstein (basszus)
Triquet, tanár - John Graham-Hall (tenor)

Rendező: Deborah Warner

(2013. október 5.) MET/2013-2014/007
Házy Erzsébet művészete és pályája • 27282014-01-18 10:50:03
Eljátszani a gondolattal szabad, még akkor is, ha nincs sok értelme, amikor a pálya már lezárult, és főleg, hogy már több mint harminc éve nincs köztünk Házy Erzsébet.

Ezt végig gondolva ezért is írtam a 2710 szám alatt:

"Repertoárja behatárolt körben mozgott, de azért, így is igen gazdagnak mondható: sok szép lírikus, némi koloratúr, és drámai szerepekben egyaránt része volt.
Tehát lehet sorolni minden stílusirányzatból, miben láttuk volna őt még szívesen, még úgy is, ha utólag már jobban tudjuk, mi volt igazán a hangjának és alkatának való és mi nem. A felsorolásban is ezért szerepelhetnek olyan nem teljesült szerepek, melyeket ugyan szívesen vettünk volna tőle, noha lelkünk mélyén tudjuk, mégsem arra a karakterre termett, és habitusától is távol áll(na)."
Házy Erzsébet művészete és pályája • 27272014-01-18 10:45:14
Ezt végig gondolva ezért is írtam a 2710 szám alatt:


"Repertoárja behatárolt körben mozgott, de azért, így is igen gazdagnak mondható: sok szép lírikus, némi koloratúr, és drámai szerepekben egyaránt része volt.
Tehát lehet sorolni minden stílusirányzatból, miben láttuk volna őt még szívesen, még úgy is, ha utólag már jobban tudjuk, mi volt igazán a hangjának és alkatának való és mi nem. A felsorolásban is ezért szerepelhetnek olyan nem teljesült szerepek, melyeket ugyan szívesen vettünk volna tőle, noha lelkünk mélyén tudjuk, mégsem arra a karakterre termett, és habitusától is távol áll(na)."
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 491412014-01-17 18:21:42
Helyes a meglátásod, bennem is hasonló gondolatok fogalmazódtak meg a tegnapi Don Pasquale főpróba-előadás alatt. Idézőjelbe tettem operai beszámolómban a "közönség jól neveltsége" szavaimat, amivel értetlenkedésemet fejeztem ki: MERT tényleg szót fogadott a közönség. Az előadás közben csak kevesen bátorkodtak arra, hogy tetszésnyilvánításuknak mégis hangot adjanak, akárcsak taps formájában is.

Tényleg érthetetlen, miért tiltják meg nekünk, a közönségnek, hogy a főpróba-előadások alatt tapsoljunk, vagy hogy tetszésnyilvánításunkat (vagy akár az elégedetlenségünket) bármilyen formában a főpróba-előadások közben kifejezésre juttassuk? Több tucat nyilvános (vagy zárt) főpróba előadást láttam, melyek mind teljes-, előadás értékűek. Benn ül a közönség, a színpadon a művészek nekik játszanak, énekelnek, alakítanak. És láthatóan jó érzéssel fogadják már ekkor és itt is, ha például felcsattan a taps.

A fellépő művészek közönségüknek mindig – és már a főpróbán is - a maximálist akarják nyújtani; a közönség tetszésnyilvánítási reakcióiból visszajelzést kaphatnak, meg a rendező (és/vagy munkatársai) is, mi sült el jól vagy rosszul, tetszik-e vagy nem tetszik a közönségnek, amit látott-hallott. Az énekes-szereplőknek csak fontos az, és mérvadó kell hogy legyen számukra, milyen lesz/volt a publikum értékítélete. A tapsok, és annak heve, jelzik, mi volt sikeres, mi kevésbé az. Az így kapott visszajelzések birtokában az alkotóknak, a művészeknek – ha szükséges – lehetőségük adódik, akár az utolsó utáni percben is, még változtatni azon, ami hidegen hagyta a közönsége. De ha a megafonon kapott utasításnak/felkérésnek megfelelően az előadás alatt/közben végig fagyott csend honol a nézőtéren, akkor abból vajon milyen következtetésekre juthatnak a produkcióban részt vevő személyek?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 491362014-01-17 16:55:29
Ez a hasonlat és példa nagyon tetszik...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 491352014-01-17 16:54:33
...vagy nem szeretni...
Házy Erzsébet művészete és pályája • 27232014-01-17 16:45:20
Ezzel kapcsolatosan írta IVA ezelőtt hét évvel, egy másik fórumra a következőket. Utólagos engedelmével idézek a bejegyzéséből, onnan ide másoltam:

iva | 2007. június 29. péntek, 03:37

„[…] Itt jegyzem meg, hogy annak idején az Operaház eredetileg azért tûzte mûsorára a Lulut, mert volt egy kihívóan szép, leányos és erotikus, remek színészi tehetséggel és erõs személyiséggel megáldott szoprán primadonnája, akit Házy Erzsébetnek hívtak. Sajnos, vele mégsem mutathatták be a darabot, mert hangbeli állapota már nem tette lehetõvé a kivételesen nehéz szólam hibátlan eléneklését. A bemutatón és egy darabig a fiatal Kalmár Magda énekelte-alakította kiválóan a címszerepet, majd a gyönyörû (és szintén jó színész) Csengery Adrienne, de egyikük alakítása sem volt olyan (erõ)teljes, mint amilyen a Házyé lett volna, ha pár évvel korábban megvalósíthatja. Nem akármilyen feladat, és prózai változatban sem akármilyen felelõsség erre a szerepre vállalkozni.”
Házy Erzsébet művészete és pályája • 27202014-01-17 15:24:51

Elírtam az operett címét. Pontosítom: a tegnapi Pompadour után ma délelőtt a másik XV. Lajos-kegyencnőről, Dubarryról komponált operett néhány részletét hallgathattuk meg a Dankó Rádióban.
Házy Erzsébet művészete és pályája • 27192014-01-17 15:17:44
Érdekes, tegnap XV. Lajos francia király kegyencnőjéről, Pompadour márkinőről komponált Fall-operettben hallhattuk Házy Erzsébetet énekelni, ma pedig a másik „La favorite”, azaz királyi szerető Pompadour következett: a Madame Dubarryról írt Millöcker-operett rádiófelvételéről hangzott el Házy tolmácsolásában Marie Jeanne Vaubernier (Dubarry) ismert dala: „Átéltem már néhány szerelmet… Mindegy nekem, mi lesz velem…”
Ugyanebből az operettből még további három részlet is felcsendült a Dankó Rádió délelőtti operett adásában:

- Margot és Brissac kettőse: „Egy a fő” (Petress Zsuzsa, Palcsó Sándor, az MRT Énekkara, vezényel: Bródy Sándor)
- René dala: „Mily szép az élet” (Kónya Sándor)
- Margot és Brissac vidám kettőse: „Van egy kis időm, hát imádlak én…” (Petress, Palcsó)

Aztán hallhattunk két részletet Zeller Madarászából is: az egyiken Raskó Magda énekelt egy régi rádiófelvételről (A „Rajna-keringő”)

Solymosi Ottó rendező, az operett adás e heti vendége, sok érdekeset mesélt Fényes Szabolccsal való kapcsolatáról, meg egy anekdotát beszélt el arról, hogyan született meg Kálmán Imre Tatárjárás című operettjének híres, Kis Juliska kezdetű dalbetéte. Ennek illusztrálására Solymosi a stúdió technikusainak segítségével kétszer is bejátszatta Erkel Hunyadi Lászlójából az ismert kórusinduló részletét, a „Meghalt a cselszövő, nem dúl a rút viszály…” című refrént, és rögtön utána az operettdalnak az „Adj egy édes csókot…” című szakaszát. A két részletet egymás mellé helyezve, az összehasonlítás megdöbbentő eredménye: a dallamvonal és a ritmika azonossága!
Érdemes délután a műsor ismétlését hallgatni! Aztán Zentay Anna előadásában a teljes operettdalt meghallgathattuk a Tatárjárás rádiófelvételéről.

Megjegyzem, a Dankó Rádió Facebook oldalán a mai napra ismertetett műsor teljesen hasznavehetetlen, egész más összeállítást ad meg, részletez, mint ami a rádióban délelőtt megszólalt.

Házy Erzsébet művészete és pályája • 27182014-01-17 14:28:21
Így van, és ha később Pitti Katalin vagy Kukely Júlia is megkapta Toscát, úgy Házy attraktív alakításában is bizonyára nagy siker lett volna. Más kérdés, hogy hangilag hogyan győzte volna sokáig pályája meghatározó korszakában.
Házy Erzsébet művészete és pályája • 27172014-01-17 14:28:18
Így van, és ha később Pitti Katalin vagy Kukely Júlia is megkapta Toscát, úgy Házy attraktív alakításában is bizonyára nagy siker lett volna. Más kérdés, hogy hangilag hogyan győzte volna sokáig pályája meghatározó korszakában.
Házy Erzsébet művészete és pályája • 27162014-01-17 14:23:26
Persze, akkoriban magyarul ment minden. De ha sor került volna rájuk eredeti nyelven, az sem jelentett volna számára problémát. Más kérdés, hogy erre (a Jenufára) így se, úgyse, nem került sor.
Kedvenc magyar operaelőadók • 8772014-01-17 14:17:25
Összművész-sorozat

„Január 18-án egy igazi polihisztor, Csák József lesz Bátori Éva vendége. Plasztikus festményei közt üldögélve beszélgetnek az „Életem fekete doboza” című most megjelent könyvéről egy olyan operaénekessel, aki a mai napig docensként tanít a Műszaki Egyetem mérnöki karán. Belépők 500 forintos egységáron válthatók a program kezdetéig.”

A sorozat következő meghívottjai (minden hónap harmadik szombat délutánján 16.00-kor a Magyar Állami Operaház, Székely Bertalan termében):

- február. 15.: Budai Lívia
- március. 15.: Sass Sylvia (reményeink szerint)
- április. 19.: Iván Ildikó
- május. 17.: Gárdai Gábor

Jegyár: 500 Ft/fő (maximális kapacitás 60 fő, beengedés a Dalszínház utcai bejáratnál, 15.45-től, helyfoglalás érkezési sorrenden.)
Gioacchino Rossini • 7612014-01-17 14:16:14
Ma este a Bartók Rádióban

19.35 – 21.17. Kapcsoljuk az Olasz Kultúrintézet nagytermét

A Magyar Rádió Énekkarának hangversenye

Rossini: Kis ünnepi mise

Vezényel: Oláh Gábor

Km. Cserna Ildikó, Meláth Andrea, Nyári Zoltán, Molnár Zsolt - ének és az Egri-Pertis Duó (zongora)

(Ism. szerda,.12.05)
Élő közvetítések • 35862014-01-17 14:15:42
Ma este a Bartók Rádióban

19.35 – 21.17. Kapcsoljuk az Olasz Kultúrintézet nagytermét

A Magyar Rádió Énekkarának hangversenye

Rossini: Kis ünnepi mise

Vezényel: Oláh Gábor

Km. Cserna Ildikó, Meláth Andrea, Nyári Zoltán, Molnár Zsolt - ének és az Egri-Pertis Duó (zongora)

(Ism. szerda,.12.05)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 491282014-01-17 14:13:46
Idén először voltam Operában, az említett Don Pasqualéra jutottam el, és meglepődve találkoztam megemelt ruhatári díjjal: 180-Ft-ról 200 Ft-ra változott. Nekem azt mondták, most a napokban történt a megemelt díjszabás, akárcsak a büfében:

Néhány új ár:

Bécsi perec: 500 Ft
Koktél szenvics: 540 Ft
Ugyanez lazacos, molnárka: 550 Ft
Ásványvíz: 490 Ft
Sör: 550 Ft
Coca cola: 490 Ft
Cappy: 490 Ft
Torta: 540 Ft
Bon bon: 350 Ft
Táblás csokoládé: 540 Ft
Szamos sütemény; mignon: 540 Ft.

A szeszes italok (bor, pezsgő, konyak, vermut stb.) árát már meg sem néztem...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 491272014-01-17 14:03:14
Tegnap este a Don Pasqualét láttam az Operaházban a Mindenki Operája-sorozat nyilvános főpróbáján. Ezt megelőzően 2012. november 8-án néztem meg a darabot, érdekes, akkor is a meghirdetett nyilvános főpróba előadás keretében voltam ott (Szvétek László, Szegedi Csaba, Váradi Zita, Horváth István énekeltek akkor, Török Géza vezényelt.) Most Kálmán Péter (a címszerepben), Molnár Levente (Malatesta) és Miklósa Erika (Norina) beállásában élvezhetjük Donizetti remekművét, akiknek alakításában most először volt szerencsém a vígoperához. Horváth Istvánt volt ezúttal is Ernesto. Anélkül, hogy összehasonlítanám egymással a két énekes- kvartett teljesítményét, annyit elmondhatok, hogy teljesen más poénokat kapunk a színpadon Kálmántól, Molnártól és Miklósától, mint amelyben részesített bennünket korábban a Szvétek, Szegedi, Váradi alkotta trió, míg negyedik szereplőként Horváth István „átmentette” karakterét ebbe a produkcióba. Ennél többet nem is mondok a látottakról. A hallottakról pedig csak annyit, hogy ez a „négyes-fogat” a szép éneklésben semmivel sem marad el az említett másik „gárdáétól”. Külföldi neves vendégkarmestert köszönthettünk Gérard Korsten személyében, aki jól irányította együttesét, de azért megjegyzem, hogy hiányoltam a zenekar játékából azt a sziporkát, dinamikát és lendületet, amely annyira „feldobta” nekem Török Géza pálcája alatt 2012 novemberében azt a Don Pasqualét. Nem beszélve arról, hogy vele megismételtette a közönség a nevezetes „hadaró-duettet”, ami most elmaradt. Ehhez hozzátenném, a közönség ezúttal nagyon „jól nevelten viselkedett: megfogadta és betartotta azt a hangosbemondói kérést, hogy ne tapsoljunk, csak a felvonás végén. Ezért, még a legismertebb áriák, duettek végén is, csak elvétve csapódott össze két-két tenyér, és semmi bravózás… Igaz, az előadás végén annál inkább „zajongott” a nézőtér, és ünnepeltük a fellépett művészeket. Kíváncsi vagyok, vajon hogyan fogadja majd a publikum a vígoperát a nevezett énekművészekkel és karmesterrel a következő napok már „rendes” előadásain.
Házy Erzsébet művészete és pályája • 27102014-01-16 17:11:54
A kérdésedben nincs benne, de megjegyzem, hangja (színe, ereje, fénye) és énektechnikája is, meg a színpadi-színészi játéka is sokat változott, fejlődött egy pontig, majd a hanyatlás szakaszába érkezett. Énekelt lírai és drámai szerepeket egyaránt. Tehát a kérdésre adható válaszok tág határok között mozoghatnak Zerlinától Amináig, Gara Máriáig, Rosinától Adináig, Másenkától a Faust Margitjáig, Gounod Júliájáig, Gildáig, Violettáig és Melindáig. De bizonyos drámai szerepkörökben is el tudtam volna képzelni őt: így akár a Toscában is! Wagner Éváját énekelte, nem túl sokáig, de lehet, hogy Elza vagy Erzsébet még inkább neki való lett volna. Elvégre a XX. századi és kortárs magyar és külföldi operákban több drámai hősnőt megformált (R. Strauss, Debussy, Gershwin, Szokolay, Ránki. A Jenufával is megpróbálkozhatott volna – a cseh nyelv sem lett volna neki akadály. Sőt később a Lulut is jól győzte volna… Az ötvenes évek kezdetétől a hetvenes évek közepéig rengeteg, és sokféle szerepet énekelt, és alakította azokat a színpadokon (vagy csak lemezen énekelt különböző részleteket olyan operákból, melyek elkerülték.). Repertoárja behatárolt körben mozgott, de azért, így is igen gazdagnak mondható: sok szép lírikus, némi koloratúr, és drámai szerepekben egyaránt része volt.
Tehát lehet sorolni minden stílusirányzatból, miben láttuk volna őt még szívesen, még úgy is, ha utólag már jobban tudjuk, mi volt igazán a hangjának és alkatának való és mi nem. A felsorolásban is ezért szerepelhetnek olyan nem teljesült szerepek, melyeket ugyan szívesen vettünk volna tőle, noha lelkünk mélyén tudjuk, mégsem arra a karakterre termett, és habitusától is távol áll(na).
És végére hagytam: Lehárt itthon csak a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon énekelt magyarul (A víg özvegy) – külföldi színházban viszont németül igen. Szívesen láttam volna ebben és A mosoly országában is az Operában – ha adták volna ott ezeket a „nagyoperetteket” az ő idejében.
Erkel Színház • 43912014-01-16 15:59:39
Köszönöm a választ.
Házy Erzsébet művészete és pályája • 27082014-01-16 12:08:26
Leo Fall Pompadour című operettjéből három részlet csendült fel a Dankó Rádió most véget ért operett műsorában. Házy Erzsébet szép énekét is hallhattuk!

- Női hármas (Házy Erzsébet, Szirmay Márta, Koltay Valéria)
- Férfi hármas (Kishegyi Árpád, Nádas Tibor, Szénássy István)
- Pompadour kupléja (Házy Erzsébet)

A műsor vendége volt a stúdióban a mai napon is Solymosi Ottó, a rádió egykori vezető rendezője, aki ezúttal Neményi Liliről mesélt, őt rendezte Hervé Nebáncsvirág című operettjének rádiós felvételén. Az 1958-ban felvett operettből több részlet is felhangzott Neményi Lili, Baksay Árpád, Ráday Imre és a Földényi Kórus előadásában.

Az adást délután öt órától ismét meghallgathatjuk az ismert elérhetőségeken.
Plácido Domingo • 3052014-01-15 19:03:17
Verdi-ritkaság Plácido Domingóval

• 2014. január 15. -
• (fgy) -
• Fidelio/MTI -

Először mutatják be szerdán szcenikus formában Bécsben Giuseppe Verdinek A két Foscari című operáját, a szerző egyik legritkábban játszott darabját, amelyben Francesco Foscariként Plácido Domingót hallhatja a Theater an der Wien közönsége, ráadásul bariton szerepben.

„Domingo szerint A két Foscari a Verdi által valaha írt legszebb zenék közé tartozik. A háromfelvonásos opera már a negyedik szcenikus darab, amelyet a világhírű spanyol énekes a Theater an der Wiennel közösen jegyez. Domingo megjegyezte, hogy A két Foscari bemutatóját nem akarta mindenáron a 2013-as Verdi-bicentenáriumra időzíteni. Mint mondta, meglepetésnek szánta ezt az operát a közönségnek.”

„Az énekes ötször lép színpadra Bécsben, a január 25-i előadáson Louis Otey énekli a szerepet.
Az osztrák színház és a Los Angeles-i Opera közös produkciója a bécsi előadásokat követően a londoni Covent Gardenben is látható lesz.”
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 18012014-01-15 18:16:20
Hamupipőke

vígopera

A SZEGEDI NEMZETI SZÍNHÁZ előadása

Zeneszerző: Gioacchino Rossini
Szövegíró: Jacopo Ferretti
Rendező: Toronykőy Attila

Ének:
Angelina, a Hamupipőke - Kálnay Zsófia, Kertész Mónika
Ramiro herceg - Szerekován János, Kóbor Tamás
Dandini, a herceg inasa - Szélpál Szilveszter, Bognár Szabolcs
Alidoro, a herceg nevelője - Altorjay Tamás, Réti Attila
Don Magnifico, Angelina mostohaapja - Cseh Antal, Kiss András
Clorinda, Don Magnifico leánya - Horák Renáta
Tisbe, Don Magnifico leánya - Somogyvári Tímea Zita, Laczák Boglárka, Gaál-Wéber Ildikó

Díszlettervező: Toronykőy Attila
Jelmeztervező: Varsányi Anna
Karigazgató: Kovács Kornélia
Koreográfus: Varga József
Súgó: Zsoldos Anikó
Ügyelő: Kürtös Petra
Rendezőasszisztens: Kürtös Petra
Karmester: Pál Tamás, Kardos Gábor, Koczka Ferenc
A színdarab értékelése: 0/10
Még nem érkezett szavazat.
Előadás időpontok:
SZEGEDI NEMZETI SZÍNHÁZ - Szeged

január 16. (csütörtök) 19:00

(Mentes József bérlet)
február 19. (szerda) 19:00


február 20. (csütörtök) 19:00

(Domján Edit 2. bérlet)
Opernglas, avagy operai távcső... • 181742014-01-15 18:12:19
A csengő
vígopera

A PÉCSI NEMZETI SZÍNHÁZ előadása

Zeneszerző: Gaetano Donizetti
Rendező: Ottlik Ádám

Ének:
Don Annibale Pistacchio - Molnár Zsolt, Szécsi Máté
Serafina, a felesége - Vermes Tímea, Scheer Lívia
Madama Rosa, Serafina anyja - Ócsai Annamária, Ruszó Alexandra
Enrico, Serafina szeretője - Haja Zsolt, Bognár Szabolcs
Spiridione, Don Annibale szolgája - Győrfi István, Csajághy Szabolcs

Karmester: Bókai Zoltán
Látványtervező: Ottlik Ádám
Jelmeztervező: Ottlik Ádám
Ügyelő: Krajcsovics Csaba
Asszisztens: Markó Rita
Súgó: Markó Rita


Előadás időpontok:
PÉCSI NEMZETI SZÍNHÁZ - Pécs

január 22. (szerda) 17:00

(Radnóti Miklós / B bérlet)
február 1. (szombat) 17:00

(Radnóti Miklós / A bérlet)


Házy Erzsébet művészete és pályája • 27072014-01-15 18:11:09
Örülök, hogy vállalkozol erre a nagy feladatra!
 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
12:00 : Budapest
Klebelsberg Kultúrkúria

Tabulatura Régizenei Együttes

19:00 : Budapest
Ófalui templom

A kassai Csermely Kórus
17:00 : Fehérvárcsurgó
Károlyi-kastély és parkja

Liszt Ferenc Kamarazenekar, Baráti Kristóf (hegedű)
BACH: 3. Brandenburgi verseny, BWV 1048
BACH: a-moll hegedűverseny, BWV 1041
VIVALDI: e-moll ("Il favorito") hegedűverseny, Op.11, No.2, RV 277
MENDELSSOHN: a-moll vonósnégyes, op. 13
LISZT FERENC-WOLF PÉTER: 6. magyar rapszódia

19:00 : Fertőd
Haydn terem

Kristian Bezuidenhout (fortepiano), Gottfried von der Goltz (hegedű)Guido Larisch (cselló)
HAYDN művei
A mai nap
született:
1834 • Amilcare Ponchielli, zeneszerző († 1886)
1879 • Alma Mahler, Gustav Mahler (valamint Walter Gropius és Franz Werfel) felesége († 1964)
1912 • Ramón Vinay († 1994)
1945 • Itzhak Perlman, hegedűs
elhunyt:
2002 • Lionel Hampton, jazz-muzsikus (sz. 1908)