vissza a cimoldalra
2015-03-05
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Rovataink
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (51988)
Milyen zenét hallgatsz most? (23879)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (2725)
Társművészetek (968)
Kedvenc előadók (2703)
Kedvenc művek (107)
Momus társalgó (5674)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (1957)
Kedvenc felvételek (137)

Olvasói levelek (10605)
A csapos közbeszól (93)

Kolonits Klára (235)
Szkrjabin (35)
Simándy József - az örök tenor (208)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (919)
Balett-, és Táncművészet (4133)
Bartók Rádió (668)
Lehár Ferenc (355)
Jonas Kaufmann (1075)
G.F. Händel Operák, Zeneművek (1713)
Robert Schumann (74)
Régizene (3354)
Belcanto (835)
Erkel Színház (5347)
Edita Gruberova (2750)
Momus-játék (4784)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (5322)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Búbánat
Leírás:
Honlap:
   


Búbánat (17171 hozzászólás)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 500372014-07-15 09:11:56
Számomra érthetetlen, hogy PALCSÓ SÁNDOR operaénekes MIÉRT NEM ÖRÖKÖS TAGJA a Magyar Állami Operaháznak!!!???

Az idén 85. életévébe lépett Liszt Ferenc-díjas. kitűnő tenorunk 1957-1979 között az Operaház magánénekese volt. 1979 óta nyugdíjas. 1980-1986 között szerződéses operaénekes volt. Életpályája alatt sok új magyar opera ősbemutatóján szerepelt. Sokoldalú énekes, kiváló színészi adottságokkal. Több európai országban volt vendégszereplő. Összeszámoltam: több mint 70 operában, dalműben szerepelt, lépett fel a dalszínházban!
Rendkívül sokoldalú művész, aki itthon és külföldön, színpadon, pódiumon, a rádióban, a televízióban számtalan operában, operettben, daljátékban, oratóriumban lépett fel illetve szinte minden zenei műfajban otthon volt, amit a vele készített számtalan rádió- és lemezfelvétele is hűen tükröz.

A Magyar Állami Operaház Örökös Tagja címet a dalszínház adományozza "az Operaház művészi rangját és arculatát meghatározó tagoknak."
Hátha valaki, akkor Palcsó Sándor erre a kitüntető elismerésre már régóta, igazán rászolgált. Méltatlanságnak tartom, hogy ebből a körből kimaradt, kihagyták!

Olvasom: "Az Operaház Mesterművészei és Örökös Tagjai olyan oszlopok, amelyekre a társulat művészileg és emberileg mindig is építkezett és ezentúl is építkezni fog" - mondta Ókovács Szilveszter az Operaház Székely Bertalan termében rendezett díszebéden, ahol még a húsvéti ünnepek szellemében köszöntötte legendás művészeinket.

Palcsó Sándor 2014. november 8-án tölti be a 85. életévét. Nagyon bízom benne, hogy az Operaház végre nem feledkezik meg régi nagy művészéről, és az Operaház örökös tagjai közé emeli!

Karmesterekről, karmesterségről-"úgy általában" • 5702014-07-14 20:45:50
Ma este műsorváltozás van az Unitel Classica csatornán: Lorin Maazel emlékére három koncert felvétele követi egymást:

IN MEMORIAM LORIN MAAZEL (1930-2014)

20,00
Gabriel Fauré (1845-1924): Pelléas et Mélisande, Suite Op. 80

Maurice Ravel (1875-1937): Piano Concerto in G major. Alice Sara Ott (piano)

Münchner Philharmoniker; conductor: Lorin Maazel.


20.45 MAHLER, SYMPHONY NO. 6 IN A MINOR
COMPOSER: GUSTAV MAHLER, CONDUCTOR: LORIN MAAZEL

Royal Concertgebouw Orchestra (2011
(1:37 )

22,25 VERDI, REQUIEM
Giuseppe Verdi
CONDUCTOR:
Lorin Maazel
SOLOIST:
Norma Fantini(Mezzosopran)
Anna Smirnova(Mezzosopran)
Francesco Meli(Tenor)
Rafal Siwek(Bass)
CHORUS:
Chor des Maggio Musicale Fiorentino
ORCHESTRA:
Symphonica Toscanini

(2007)
Társművészetek • 9472014-07-14 19:01:43
Visszavitték a Munkácsy-festményt Kanadába
Karmesterekről, karmesterségről-"úgy általában" • 5692014-07-14 18:54:40
Elhunyt Lorin Maazel
Operamúzeum • 8102014-07-14 18:42:45
2006. december 18. Budapesti Operettszínház

Operett Gála

Bódi Barbara, Fischl Mónika, Geszthy Veronika, Lukács Anita, Oszvald Marika, Szendy Szilvi, Langer Soma, Nyári Zoltán, Peller Károly, Szabó Dávid, Vadász Zsolt

Km. az Operettszínház Zenekara és Balettkara

Koreográfus: Lőcsei Jenő
Vezényel: Makláry László

Rendező: Kerényi Miklós Gábor


I. rész
- Johann Strauss: A denevér – nyitány (Km. minden szereplő és a balettkar)
- Johann Strauss: A denevér – Pezsgő-dal (mindenki)
- Johann Strauss: A cigánybáró – Barinkay belépője (Vadász Zsolt)
- Johann Strauss: Tavaszi hangok (Fischl)
- Johann Strauss: Bécsi vér –Pepi-Jozef duett (Oszvald, Peller és balettkar)
- Kálmán Imre: Csárdáskirálynő _ „Táncolnék a boldogságtól…” (Fischl, Geszthy, Lukács, Nyári, Vadász, Peller)
- Kálmán Imre: Cirkuszhercegnő _”Ha engem szeretnél..” (Szendy, Peller)
- Lehár Ferenc: Giuditta_”Olyan forró ajkamról a csók…” (Geszthy, férfi balettkar)
- Kálmán Imre: Ördöglovas_ Ma önről álmodtam megint…”(Nyári)
- Lehár Ferenc: Paganini – Paganini keringő „Szép álom, szállj a szívemre…” (Lukács)
- Lehár Ferenc: Luxemburg grófja_”Gyerünk, tubicám…” (Bódi, Szabó)
- Kálmán Imre: Csárdáskirálynő_ „A lányok, a lányok…” (Nyári, Vadász, Peller, Langer, balettkar)
- Lehár: A víg özvegy - Hanna belépője (Fischl, Vadász, Peller, Langer + férfi balettkar)
- Lehár: A víg özvegy_”Ajk az ajkon…” (Geszthy, Nyári)
- Lehár: A víg özvegy - Daniló belépője (Vadász + női balettkar)
- Lehár: A víg özvegy – Apacs szám (Oszvald, Langer, Peller, balettkar)
- Lehár: A víg özvegy - Vilja-dal (Fischl)
- Lehár: A víg özvegy_”Csak a nő, nő, nő…” (Nyári, Vadász, Peller, Langer, Szabó + férfi balettkar)
- Lehár: A víg özvegy – Kánkán+Grizett-dal (Oszvald, Szendy, balettkar)

II. rész
- Huszka Jenő: Mária főhadnagy – Palotás (balettkar)
- Kálmán Imre: Marica grófnő – Marica belépője (Fischl + férfi balettkar)
- Kálmán Imre: Csárdáskirálynő_”Te rongyos élet…” (Szendy, Peller)
- Kálmán Imre: Cirkuszhercegnő – Mister X belépője (Vadász)
- Kálmán Imre: A bajadér – Shimmy (Bódi, Szabó, balettkar)
- Lehár Ferenc: A mosoly országa – Lisa belépője (Geszthy)
- Lehár Ferenc: A mosoly országa_”Vágyom egy nő után…” (Vadász)
- Lehár Ferenc: Cárevics – duett (Szendy, Szabó)
- Lehár Ferenc: A mosoly országa – Szív-duett (Fischl, Nyári)
- Johann Strauss: Dr. Bőregér (A denevér) – Orosz tánc (Oszvald, Peller és a balettkar)
- Kálmán Imre: Csárdáskirálynő – Szilvia belépője (Lukács, balettkar)
- Kálmán Imre: Marica grófnő_”Mondd meg, hogy imádtam…” (Nyári+Vadász+Peller)
- Kálmán Imre: Tatárjárás_”Adj egy édes csókot…” (Bódi, balettkar)
- Huszka Jenő: Mária főhadnagy_”Délibábos Hortobágyon…” (Oszvald + férfi balettkar)
- Lehár Ferenc: Cigányszerelem_”Messze a nagy erdő…” (Geszthy +férfi balettkar)
- Kálmán Imre: Marica grófnő_”Szép város Kolozsvár…” (Szendy, Peller)
- Kálmán Imre: Marica grófnő_”Hej, cigány…” (Nyári)
- Kálmán Imre: Csárdáskirálynő_”Jaj, mamám…” (mindenki)
Operett, mint színpadi műfaj • 21952014-07-14 18:05:48
Én is mai - aktív - előadókra gondoltam.
Operett, mint színpadi műfaj • 21942014-07-14 18:00:10
A kedvenc operettjeimből már mind készült egy vagy több mozi- és televíziós film, illetve színpadi adaptációt vittek filmre itthon és/vagy külföldön: A víg özvegy, A mosoly országa, Luxemburg grófja, Paganini, Giuditta és a többi híres Lehár-operett; Huszka: Bob Herceg, Gül baba, Lili bárónő; Jacobi: Leányvásár, Sybill; Kálmán: Csárdáskirálynő, Marica grófnő, Cirkuszhercegnő, A montmartre-i ibolya; Johann Strauss: A cigánybáró, A denevér, Egy éj Velencében; Bécsi vér; Suppé: Boccaccio, Szép Galathea; Sullivan: A mikádó; Fruska, A cornwalle-i kalózok, Esküdtszéki tárgyalás, Planquette: A corneville-i harangok; Offenbach: Orfeusz az alvilágban, Szép Heléna, Périchole, Párizsi élet, Kékszakáll; Zeller: A madarász; Fall: Pompadour, Millöcker: Dubarry, Kacsóh: János vitéz; Szirmai: Mágnás Miska; Farkas Ferenc: Csínom Palkó; Ábrahám Pál: Bál a Savoyban, Viktória; Fényes Szabolcs: Maya. Stb.
Tehát, ezért ezektől itt eltekintek.

Inkább olyan kedvenceket választottam, melyek szerintem szintén méltóak arra, hogy ráirányuljon a (több) figyelem – különösen, mert nálunk nem játsszák azokat (bár a rádió- és hanglemezfelvételekről ismertek), pedig ezek is „klasszikusok”, kitűnő zenéjük és fordulatos cselekményük van. Persze, filmre vinni egy háromfelvonásos operettet nem könnyű, a történet szálait alaposan le kell rövidíteni ahhoz, hogy mondjuk egy 100 perces filmre adaptálható legyen. Nélkülözhetetlen a jó forgatókönyv, a frappáns dialógusok, maradjon az izgalmas, a nézőt lekötő történet is, mely hű marad az eredeti operett fő vonalához. A szereplők kiválasztása legalább ennyire fontos szempont - velük kell „eladni” a filmet. Először is a rendezőnek el kell döntenie: prózai szereplőkkel veszi fel a jeleneteket, akik dalszövegükre „tátognak” – playback: előzőleg a zenei stúdióban hivatásos énekesek éneklik fel a filmben elhangzó dalbetéteket, együtteseket. A másik lehetőség: hivatásos énekművészek (operett- és operaénekesek) alakítják a filmben a főbb szerepeket, akik nemcsak játszanak, prózát mondanak, hanem énekelnek is - a saját énekhangjukra „tátognak” rá. (Azt mindenképpen kerülném, hogy egy nem zenés színház művésze énekeljen az operettfilmben.)
Ha magyar nyelvű operettfilm készül, akkor legyenek a közreműködő szereplők, a zenészek-énekesek is magyarok. A szereposztás tekintetében ezért is, inkább a hazai művészeket preferálom.


Kiválasztottam az alábbi tíz operettet, melyek még szerintem filmre kívánkoznak:

1. Sullivan: A gondolások
2. Offenbach: Sóhajok hídja
3. Planquette: Rip van Winkle
4. Lecocq: Angot asszony lánya
5. Suppé: Pajkos diákok
6. Millöcker: Gasparone
7. Zeller: A bányamester
8. Oscar Straus: A varázskeringő
9. Fall: Sztambul rózsája
10. Lehár: Éva

+ 1. Nádor Mihály: Babavásár

Ezek tartalma, történetük mind elolvasható az operett-kalauzokban.

A szerepekre kiválasztani azokat az énekművészeket, akik egyformán jól énekelnek, táncolnak, beszélnek, játszanak, akiknek alakítása elnyeri majd az itthoni és/vagy nemzetközi közönség tetszését, ez nem egyszerű dolog; más ismert operettek esetében elég ha meghallják, hogy Három a kislány, A víg özvegy, Marica grófnő, A cigánybáró – máris tódul(hat) be moziba a közönség. De most adott a lehetőség, hogy az itthoni és a külhoni filmszínházak nézőivel megismertessük e zenés darabokat – csak hiteles, sokoldalú, magyar művészek kerestetnek hozzá. A zenei alapot adó zenekar és – a filmben is látható - kórus, valamint a karmester személye is meghatározó a minőség tekintetében – ha már egy operett filmre vitele a feladat.
Házy Erzsébet művészete és pályája • 29612014-07-14 16:28:18
Nemsokára, 17 órakor ismétli a Dankó Rádió délelőtti operettműsorát, benne Lehoczky Zsuzsával beszélget - a szerkesztő-műsorvezető, Nagy Ibolya. Az Operettszínház Kossuth-díjas énekművésze és örökös tagja az adás-sorozat vendége ezen a héten minden nap.

Házy Erzsébet ma Ábrahám Pál-Harmath Imre: Bál a Savoyban című operettjéből énekel egy dalt "Sevilla" (km. Baksay Árpád, a Harmónia Vokál és az MRT Szimfonikus Zenekara, vezényel: Bródy Tamás) és egy kettőst " Ha férjed/férjem szerelmes beléd/belém...")

A további műsorszám közül megemlítem Lehár: A három grácia c. operettjét, melyből részleteket énekel Németh Marika és Udvardy Tibor illetve Kalmár Magda és Palcsó Sándor.
Operett, mint színpadi műfaj • 21912014-07-14 16:15:51
Összeszedem.
Plácido Domingo • 3222014-07-14 16:14:09
Domingó Verdi-gálán énekel Veronában, az Arénában, július 17-én, 22 órai kezdéssel:

Közreműködnek:

Plácido Domingo
Virginia Tola
Amarilli Nizza
Francesco Meli
Alice Marini
Serena Gamberoni
Seung Pil Choi
Deyan Vatchkov
Antonello Ceron

ARENA DI VERONA ORCHESTRA AND CHORUS

Conductor: Daniel Oren

Choir master: Armando Tasso

„Plácido Domingo is performing in arias, duets and trios from Giuseppe Verdi's Operas, La Traviata, Un ballo in maschera e I due Foscari. together with other interpreters of the 2014 Opera Festival.”

Forrás: www.arena.it
Jonas Kaufmann • 8632014-07-14 16:02:50
Ma 17 órától ismétli a Mezzo csatorna a Werthert.
Olvasói levelek • 104692014-07-14 15:59:12
Igen, valóban nagy dilemma lehetett ez a számára: most az egyik szeme sír, a másik nevet.
Gaetano Donizetti • 8142014-07-14 15:31:38
Érdemes lesz kimenni a Városmajorba július 25-én, pénteken: a (fedett) szabadtéri színpadon két vígopera kerül bemutatásra:

Budapest Nyári Fesztivál-2014

1.) Donizetti: A csengő

Don Annibale - Ürmössy Imre
Enrico - Egyházi Géza
Serafina - Geszthy Veronika
Rosa asszony - Szolnoki Apollónia

2.) Cimarosa: A titkos házasság

Geronimo - Ürmössy Imre
Robinson gróf – Egyházi Géza
Paolino - Kiss Tivadar
Carolina - Geszthy Veronika
Lisetta - Csonka Zsuzsanna/Herczenik Anna
Fidalma – Szolnoki Apollónia


Közreműködik a Művész Szimfonikus Zenekar

Karmester: Medveczky Ádám

Díszlet: Szolga István, Erdei Gábor
Jelmez: Csonka Zsuzsanna

Rendező: Tóth János

(Azt nem értem, miért van a Cimarosa darabnál Lisetta szerepében két énekművész megjelölve, mikor a nyári fesztivál-naptárban csak egy előadás szerepel belőle Különben egyes internetes portálokon Szolnoki Apollónia helyett Pánczél Éva van feltüntetve mindkét operában, Robinson grófként Busa Tamás neve szerepel, vagy Paolino neve mellé is két énekest tüntetnek fel: Kiss Tivadart és Balczó Pétert. Azt hiszem, csak a helyszínen fog kiderülni, mi a valós szereposztás.)
Olvasói levelek • 104672014-07-14 14:44:04
Ez igazán komoly fejtörést jelenthetett számára már a labdarúgó VB kezdete előtti időszakban is, már a selejtezők időszakától kezdve: ha beleolvasol a Wikipédiába , a családi biográfiát illetően minimum öt nemzeti válogatott is szóba jöhetett neki, akikért drukkolnia kellene: argentin, izrael, orosz, német, francia…
Bizet és a Carmen • 2582014-07-14 14:31:11
Igen, szeretem az "ütközéseket" és értelmét találom az ütköztetéseknek is - ezekből nemcsak "leépülni", de épülni is lehet...
Játsszunk... • 23602014-07-14 14:25:28
A gondolatmeneted tökéletesen követhető, mindig van még jobb is… Számomra viszont komoly fejtörést jelentene, ha a számos komponista által szerzett Danse bohemienne-ok között rangsorolnom kellene: van értelme egyáltalán egybe vetni olyan szépségeket, mint például A hugenották c. opera balettbetétjének (1836) Cigánytáncát Offenbach művével (fur Violoncello und Klavier op. 28 (1840) vagy Bizet operájának ismert részletével, esetleg Debessy hasonló című Danse bohémienne (1880) zongoradarabjával? Úgyhogy úgy döntöttem, nem teszek különbséget közöttük, bármelyikük is kerül is elém, annak örülni fogok. Legyen az sör vagy más jóféle „cigányság”…
Callas • 4092014-07-13 17:51:57
Meryl Streep lesz Maria Callas
Callas • 4082014-07-13 17:45:39

Callas és mások nyomában...

A szerelem hangjai – A leggyönyörűbb operaduettek

musical • 1172014-07-13 13:56:05
Bevallom, nekem sem "jön be" Dolhai hangja, hangszíne, énektechnikája, és nekem is fenntartásaim vannak hangképzését illetően is. Ezért is, operaénekesi irányultságát nem tudom mire vélni. Alkalmasságát ehhez sok minden megkérdőjelezi. A meglévő hangi tudás és színpadi ismeret önmagában kevés és a megfelelő hangképzési ismereteket csak úgy egyik napról a másikra nem lehet megszerezni, elsajátítani. Sok pályatárs kemény tanulmányokat folytat(ott) a Zeneakadémián, operaénekes szakon is, hogy előbb kis szerepekben bemutatkozhasson az Operában. Persze szerencse dolga is, kiből mi lesz, megváltozott szerepkörében mire lesz képes, a műfaj- és/vagy hangfaj váltásokkal megbirkózik-e. Eddigi próbálkozása a Parasztbecsületben eléggé vegyes visszhangot kapott. Hiába van rajongó tábora, ott is megoszlottak erről a vélemények. Erre a nem egyöntetű értékítéletre alapozva hozna meg ilyen lényeges szakmai döntést?

Ha tényleg így gondolja a „hogyan tovább?”ot, igen komoly önvizsgálat kellett ehhez, és szakmai korrepetitorok egyöntetű meglátása és „jóváhagyása”. Vagy önfejűen figyelembe sem vette az esetleges józan „eltanácsolást” az ötletétől, és megy tovább a saját feje után…

Ismerve eddigi énekesi produktumát, nem hinném, hogy műfajváltása hasonlóan sikeresen fog alakulni, mint történt például László Boldizsár esetében, aki a Cotton Club Singers együttes frontembereként tevékenykedett, és másfél évtizednyi működés után, onnan nyergelt át az opera világába, hogy immár tenor főhősöket alakítson a színpadokon. Úgy tűnik, mára őt el- és befogadta a szakma. Ilyen fordulat keveseknek jön össze.
Félek, Dolhaira - remélt új szerepkörében - nem vár a másik tenoréhoz hasonló ívű operai karrier. Tudom, L.B. indulását is sokan kétellyel fogadták, alkalmasságát megkérdőjelezték. Lehet, hogy D.A. is ebből indul ki, és arra gondol, idővel neki is mindez megadatik, megszeretik majd. Megszerzi, elsajátítja az operaénekléshez szükséges képességeket, könnyedén megy majd a váltás. És elismerik őt is. De szerintem ők ketten teljesen eltérő, más habitussal, más hangszínnel, más technikával rendelkező énekművészek, pályájuk indulása is különböző zenei műfajhoz kötődik, kevés a közös bennük, így összehasonlításuk tévútra vezetne…

Nem tudom, ki hogy van vele, Dolhai művészetét már az operettben is elég kevésre tartom. A bonviván, sőt operai szerepkörben akkor már inkább Vadász Dániel, Vadász Zsolt, Boncsér Gergely lennének azok, akiknek kiváló hangjuk valóban erre predesztinálja őket – és több esetben ezt a képességüket már volt módjukban, az operában is bizonyítani.

Megértem Dolhaiban buzog a becsvágy, ami értékelhető szempont, de tisztában kell lennie saját képességeivel és az elvárásokkal is. Ő ne tudná, hogy az opera "komoly" műfaj, generációk tanultak-tanulnak, hogy vágyuk beteljesedjen és egyszer az Opera színpadán megmérettessék magukat. Azt is tudom, voltak, akik a „könnyű” zenés műfaj felől érkeztek, és később elismert operaénekesek lettek. Dolhai Attila esetében ezt a perspektívát egyelőre nem tudom elképzelni. De ne legyen igazam!
Ha bölcs, D.A. saját műfajában, a musicalben elért népszerűsége eddigi töretlenségét nyilván nem fogja szem elől téveszteni... Rá fog egyszer jönni, jobb ha marad a jól bevált „kaptafánál” – ott csalódások nem érhetik.
Házy Erzsébet művészete és pályája • 29602014-07-13 12:30:46
A Dankó Rádióban nemrég fejeződött be az operettadás: benne Házy is énekelt A Cigánybáró 1961-es stúdiófelvételéről:

- Szaffi és Barinkay kettőse a II. felvonásból "Ki esketett?...” – Házy Erzsébet partnere Ilosfalvy Róbert, km. az MRT Énekkara.
- Cigánykórus és jelenet (Km. Házy Erzsébet, Komlóssy Erzsébet, Ilosfalvy Róbert, az MRT Énekkara és Szimfonikus zenekara. Vezényel: Ferencsik János)

Az operettműsor ismétlése a szokott időben, 17 és 18 óra között hangzik el a rádióban. Az interneten online meghallgatható az adás a www.dankoradio.hu weboldalon.
Udvardy Tibor • 682014-07-13 12:18:40
A Ránki-opera 1970. decemberi bemutatója után írta a Magyar Nemzet kritikusa a következőket:

"...Vonzó szereposztással is gondoskodott a kiállítás sikeréről az Operaház: Bende Zsolt Ádámjával, Házy Erzsébet színészi árnyalatokban gazdag Éva-alakításával, Udvardy Tibor sajátosan zárt stílusú. egységes színezésű Lucifer portréjával, Ütő Endrével az Úr hangja szólamában - és seregnyi jól felkészült epizódszereplővel: lehetetlenség volna itt egyenként mind felsorolni és jellemezni őket. Erdélyi Miklós tartja kezében a zenei irányítást - koncepciózusan és biztonságos fölénnyel." (Magyar Nemzet, 1970. december 8.)
musical • 1152014-07-13 12:07:30
’Idén nyáron Dolhai Attila lezárja musical-pályafutását.” – interjú

Dolhai Attila: "Szükségem van a kihívásra"
• 2014. július 11. -
• Csicsely Zoltán -
• Fidelio -

„- Kiváltságos vagy rizikós helyzet egy műfajváltás?

- Mindkettő. Kiváltságos, mert a mostani életszakaszomban megengedhetem magamnak, hogy elengedjem a musicalekből származó biztos egzisztenciát. A műfajváltás nem egyik pillanatról a másikra történik, hiszen jó ideje játszom operettet, ami továbbra is meg tud maradni biztonsági kötélnek, biztosítani tudja a családi megélhetésünket. Énektechnika szempontjából operett és opera között van átjárhatóság, a magam elé kitűzött cél, hogy megtanuljak úgy énekelni, hogy képes legyek az utóbbit is teljesíteni. Természetesen kockázatos is a döntésem, ám annál semmiképp nem veszélyesebb, mint amit eddig csináltam, hiszen egyszerre két eltérő műfajt, musicalt és operettet is énekeltem. Ez a legrosszabb, amit egy énekes tehet. […]”
Jules Massenet ! Ki ismeri ? • 2572014-07-13 12:05:47
Jules Massenet: Le Mage

Idén megjelent ez a koncertfelvétel 2 CD-n –egy könyv mellékleteként! Ebben megtalálhatjuk a teljes librettót is, francia és angol nyelven. Emellett zenetörténészek elemző írásait is olvashatjuk az opera keletkezéséről, előadás-történetéről, az opera zenéjéről, szövegéről. A könyv tartalmazza az opera szinopszisának leírását is, de érdemes elolvasni azt is, hogyan emlékezik vissza Massenet saját művére. Mindezt franciául és angolul is elolvashatjuk. A könyvet több fotó, rajz illusztrálja. A CD-ről, a koncertfelvétel szereplőiről, közreműködőiről minden lényeges adat ugyancsak megtalálható a kötet végén.
A 152 oldalas könyv mellékletét képező két CD közül az első a könyv elejére, a második a könyv végére került – egy –egy „zsebbe” elhelyezve.
Játsszunk... • 23512014-07-13 11:33:41
Köszönöm - Heiner úr most biztosan irigy rám ezért a tisztes jutalmamért...
Játsszunk... • 23502014-07-13 11:31:05
Örömmel látom, hogy "megtanultál" linkelni...
Játsszunk... • 23422014-07-12 13:57:20
Válaszok:

Nyugat-Európában az első roma csoportokat „bohémeknek” (Bohémia Csehország régi neve) hívták

Bohémélet (Puccini)
Bohémek (Leoncavallo)

Bohemian Rhapsody – a Qween-együttestől, szerzője Freddie Mercury énekes volt. (1975)
Házy Erzsébet művészete és pályája • 29592014-07-12 13:15:56
Kacsóh daljátékából, a János vitézből énekelte Iluska dalát Házy Erzsébet: „Van egy szegény kis árva lány, nincs apja, nincsen anyja…” – a Dankó Rádió délelőtti operettműsorában ezúttal a rádió 1959-es stúdiófelvételéről hangzott el néhány szép részlet, melyekben Házy mellett Sárdy János és Palló Imre énekelt (közreműködött a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és a Földényi Kórus. Vezényelt Polgár Tibor) .
Ugyanebből a daljátékból – de más felvételről - Gyurkovics Mária énekhangja is felcsendült, aki a francia királylány dalát énekelte ( Km. a Forrai-kórus és a Budapesti Zenekar).
A Túl az Óperencián… című adás e heti vendége, Derzsi György pedig Jancsi dalát adta elő: „Én a pásztorok királya, legeltetetem nyájam…”

A mai operettműsorban Huszka-dallamok is felcsendültek a Szabadság, szerelem című operettből (Km. Petress Zsuzsa és Jámbor László.

A délutáni ismétlés öt órakor kezdődik a rádióban. Az interneten is elérhető az adás a www.dankoradio.hu oldalon.
Operett, mint színpadi műfaj • 21892014-07-12 12:52:39
A Szegedi Szabadtéri Játékok programján Kálmán Imre- operettbemutató volt tegnap este (ha az időjárás lehetővé tette):

A Csárdáskirálynő

Ma is játsszák a darabot, ezúttal a második szereposztás lesz a színpadon..
Bizet és a Carmen • 2562014-07-12 12:43:11
Őrségváltás a Tükörarénában

Operavilag.net, 2014. július 11.

Carmen-előbemutató a Margitszigeten: a Szabad Tér Színház és a Magyar Állami Operaház közös produkciója, 2014. július 6. FÜLÖP KÁROLY írása
Kolonits Klára • 842014-07-12 12:36:30
Klara Kolonits


Szereposztások

Die Zauberflöte – Savonlinna Opera Festival - Klára Kolonits 14.7., 19.7. , 24.7.

Traviata –CZECH REPUBLIC, Ostrava - Národní Divadlo Moravskoslezské / National Moravian-Silesian Theatre
Cecilia Bartoli • 8692014-07-12 10:52:16
Ma este a Bartók Rádióban:

19.00 -21.35 Bellini: Norma

Opera két felvonásban

Szövegét Felice Romani írta

Vez. Giovanni Antonini

Km. International Chamber Vocalists, La Scintilla Zenekar (korabeli hangszereken - Maurizio Biondi és Riccardo Minasi kritikai kiadását alapul véve)

Szereposztás:

Norma - Cecilia Bartoli (mezzoszoprán)
Pollione - John Osborn (tenor)
Adalgisa - Sumi Jo (szoprán)
Oroveso - Michele Pertusi (baszbariton)
Flavio - Reinaldo Macias (tenor)
Clotilde - Liliana Nikiteanu (mezzoszoprán)
Vincenzo Bellini • 3362014-07-12 10:51:40
Ma este a Bartók Rádióban:

19.00 -21.35 Bellini: Norma

Opera két felvonásban

Szövegét Felice Romani írta

Vez. Giovanni Antonini

Km. International Chamber Vocalists, La Scintilla Zenekar (korabeli hangszereken - Maurizio Biondi és Riccardo Minasi kritikai kiadását alapul véve)

Szereposztás:

Norma - Cecilia Bartoli (mezzoszoprán)
Pollione - John Osborn (tenor)
Adalgisa - Sumi Jo (szoprán)
Oroveso - Michele Pertusi (baszbariton)
Flavio - Reinaldo Macias (tenor)
Clotilde - Liliana Nikiteanu (mezzoszoprán)
Udvardy Tibor • 662014-07-11 14:45:02
Udvardy Tiborral található a Youtube-on még egy Gyöngyhalászok-ária is: itt már jelmezben énekli Nadír románcát – azt hiszem, a zenei alap mindkettőnél ugyanaz. Ez is egy televíziós portréműsorból való bejátszás.
(A képminőség elég gyatra.)

Nadír románca a Gyöngyhalászokból
Lehár Ferenc • 3152014-07-11 13:55:40
Lehár Fesztivál – Bad Ischl – 2014

Premier: Luxemburg grófja – 2014. július 12.
Kedvenc magyar operaelőadók • 9142014-07-11 10:59:01
Ma este a Bartók Rádió sugározza:

21.16 – 22.00 A Liszt-Wagner Zenekar Wagner hangversenye

Zeneakadémia Nagyterem, 2001. február 6


Vezényel: Jurij Szimonov

Km. Misura Zsuzsa - szoprán, Berczelly István - bariton

1. A walkür - Wotan búcsúja és Tűzvarázs (Berczelly)

2. Az istenek alkonya - Gyászinduló és zárójelenet (Misura)

(Ism. július 23., 13.46)
Balett-, és Táncművészet • 38232014-07-11 10:55:44
Ma este a Bartók Rádió műsorán szerepel:

19.00 – 19.35 Arckép

Keveházi Gábor Kossuth-díjas balettművész, koreográfus

Beszélgetőtárs: Becze Szilvia (ism)
Bizet és a Carmen • 2552014-07-11 10:53:46
Véletlenül kétszer entereztem...
Bizet és a Carmen • 2542014-07-11 10:53:15
E kettő mellett Galamb Zoltán írása is (www.ekultura.hu)figyelemreméltó.
Bizet és a Carmen • 2532014-07-11 10:53:14
E kettő mellett Galamb Zoltán írása is (www.ekultura.hu)figyelemreméltó.
Jonas Kaufmann • 8582014-07-11 10:48:26
(A "d"-t szintén írják - itt is, ott is - kis és nagy betűvel.)
Jonas Kaufmann • 8572014-07-11 10:46:49
Tudjuk: nincsenek véletlenek...

Alfredo Di STÉFANO
Giuseppe di Stefano

Egy ékezetkülönbség (is) van köztük...
Jonas Kaufmann • 8532014-07-10 19:14:14
Gondolom, nem csak a véletlen műve, hogy a Mezzo csatorna "Főszerepben: Jonas Kaufmann" címmel az elmúlt napokban a német tenor felvételeit tűzte műsorára. A mai születésnapon pedig - 17 órától - a Werther volt soron - ismét...

Orchestre de l'Opéra national de Paris, Michel Plasson (direction)

Jonas Kaufmann (Werther), Sophie Koch (Charlotte), Ludovic Tézier (Albert), Alain Vernhes (Le Bailli), Andreas Jaggi (Jean Schmidt), Christian Tréguie (Johann), Anne-Catherine Gillet (Sophie),
Maîtrise des Hauts-de-Seine/choeur d'enfants de l'Opéra national de Paris

Benoît Jacquot (stage director)

Operett, mint színpadi műfaj • 21862014-07-10 13:17:01
Budavári Palotakoncert 2014

A NYÁR EXKLUZÍV OPERETT-ÉLMÉNYE: BUDAVÁRI PALOTAKONCERT

„[…] A Budavári Palotakoncert a múlt év egyik legnagyobb sikere volt. A legismertebb operett dallamokat a Budapesti Operettszínház sztárjai tolmácsolásában egy igazán exkluzív helyszínen hallhatta a közönség.

2014. augusztus 8 és 9-én újra átélhetik az élményt, ugyanis a Budavári Palotakoncert 2014-ben is megrendezésre kerül. A Budai Vár Oroszlános udvarának elegáns környezetében egy igazi, magyaros gála előadásával bizonyítja, hogy Budapest valóban az öröm fővárosa!

A gálaesten fellép: Bordás Barbara, Fischl Mónika, Frankó Tünde, Kállay Bori, Boncsér Gergely, Dolhai Attila, Vadász Dániel, Dancs Annamari, Kékkovács Mara, Oszvald Marika, Szendy Szilvi, Brasch Bence, Faragó András, Peller Károly, Kerényi Miklós Máté.”

„[…]A gála idén is felvételre kerül, s várhatóan az augusztus 20-i ünnephez kapcsolódóan látható majd a képernyőn.

A Budavári Palotakoncert rendezője, Kerényi Miklós Gábor - KERO® a sajtótájékoztatón örömét fejezte ki, hogy a tavaly hungarikum címet kapott magyar operett műfaja újabb lendületet kap a kezdeményezés által, ugyanis egy nemzeti intézmény és egy magáncég példás összefogásáról van szó. Reményei szerint az idei program is bizonyítja, hogy Magyarország operett-nagyhatalom, a legizgalmasabban és legszívhezszólóbban mi mutatjuk be Kálmán, Lehár, Ábrahám, Huszka és a többiek darabjainak nagy sikerszámait. […]”

Jegyárak: 3900, 5500, 6800, 8600, 9800 FT

Forrás: http://www.palotakoncert.hu/



Bizet és a Carmen • 2502014-07-10 12:58:43
Az MNO.hu és az ekultura.hu Kálmándi Mihály Escamillo-alakításáról ír. A Népszava Kálmán Pétert nevesíti e szerepben. A második előadáson (július 6-án) ő énekelt volna?… A fotón torreádorként Kálmándira ismernék...
Bizet és a Carmen • 2492014-07-10 12:56:50
Beszámoló: Georges Bizet: Carmen – Margitszigeti Szabadtéri Színpad, 2014. július 6.

Forrás: www.ekultura.hu

Itt van két további Carmen- beszámoló

Gyilkos szenvedélyek

Népszava|2014. júl 09. 05:45
Bizet és a Carmen • 2482014-07-10 12:12:45
Carmen, szenvedély nélkül

MNO.hu, 2014. július 9., szerda 13:31, frissítve: szerda 13:50 , szerző: Kiss Eszter Veronika

„A Carment mindenki ismeri, még az is, aki nem látta. Ezért aztán rendkívül nehéz újat mutatni vele, ráadásul most olyan szabadtéri rendezéssel kellett előrukkolni, amely később aztán az Erkel falai között is megállja a helyét.”

„A végzetes szenvedélyek operája – legalábbis a budapesti nyári fesztivál honlapján így hirdették a műfaj minden idők egyik legnépszerűbb alkotását. A Carmen ezért aztán a kisugárzáson múlik: azon, hogy a címszereplő képes-e magával ragadni az embert.
A margitszigeti előadás egyetlen komolyabb problematikáját sajnos ennek a személyes varázsnak a hiánya okozta, annak ellenére, hogy Rinat Shaham tökéletes precizitással és gyönyörű orgánumával énekelte el szólamát.”

„[…] Először is le kell szögezni, hogy bár a színlap szerint a dalszínház énekkarát láttunk a színpadon, kisegítőként rengeteg rádióénekkaros, stúdiókórusos és Honvéd férfikaros énekest hallottunk, akik egy része nemrég felvételt nyert az Erkel nyitásával az Operaházba. […]”
Kedvenc előadók • 26792014-07-10 12:03:44

A Bartók Rádióban múlt csütörtökön indult a 100 éve született Fischer Annie-ra emlékező tízrészes sorozat.

Ma délben a második résszel folytatódik a műsorsorozat:

12.05 100 éve született Fischer Annie

X/2. rész Zenekari zongoraest a Zeneakadémia Nagytermében 1981. február 22-én

Km. a Magyar Állami Hangversenyzenekar

Vez. Mura Péter

1. Mozart: C-dúr zongoraverseny K. 467.,

2. Bartók: III. zongoraverseny,

3. Beethoven: G-dúr zongoraverseny

(X/3. rész jövő csütörtök, 12.05)
László Margit • 702014-07-10 11:42:09
A Dankó Rádió napi rendszerességű operett-összeállításában hetente (ha nem gyakrabban) felcsendül szép szopránja valamelyik rádiófelvételéről.
Charles Gounod • 1652014-07-10 11:35:35
Kezembe került az 1951. június havi fővárosi műsorújság.
Érdekességképpen, kiírom a Faust június 20-i előadásának színlapját:

Kezdete 7, vége 10 óra után.

Dalmű 4 felvonásban

Szövegét Goethe után írta: Barbier és Carré. Fordította: Lányi Viktor
Rendezte: Oláh Gusztáv
Díszlet: Fülöp Zoltán
Jelmez: Márk Tivadar
Táncok: Cieplinski Jan
Vezényel: Komor Vilmos

Faust: Nagypál László
Mephisto: Fodor János
Valentin: Palló Imre dr.
Brander: Várhelyi Endre
Margit: Rigó Magda
Siebel: Vámos Ágnes
Márta: Virág Ilona

Táncok:
Az I. felvonásban: Keringő, előadja a tánckar

A IV. felvonásban Valpurgis éj:

Varázslónő - Csinády Dóra
Varázsló - Kőszegi Ferenc
Cleopatra - Lakatos Gabriella
Aspasia - Bordy Bella
Belzebub - Gál Andor
Helena - Erdélyi Alice
Lais - Kálmán Etelka
Astarte - Martinovich Irén
Psyche - Takács Alice
Finálé - előadja az egész tánckar
Jonas Kaufmann • 8502014-07-10 11:09:04
A dalestjére - elképzelhetően - más összetételű, más zenei érdeklődésű közönség-réteget fog a koncertjére odacsábítani, és ezzel magának az eddigiek - főleg operások - mellé újabb híveket szerezni.
Operett a magyar rádióban (1949-1990) • 6082014-07-09 10:54:03
A Dankó Rádió mai operettműsorában is két klasszikus alkotás rádiófelvételéről hangzanak el szép részletek:

1. Sydney Jones - Lionel Monkton: A gésák (1970)

Ezen részletekben km. Petress Zsuzsa, Bende Zsolt, Reményi Sándor és az MRT Énekkara és Szimfonikus Zenekara. Vezényel: Bródy Tamás

2. Schubert-Berté: Három a kislány (1963)

Ezen részletekben km. László Margit, Hankiss Ilona, Andor Éva, Neményi Lili, Palánkay Klára, Ilosfalvy Róbert, Melis György, Maleczky Oszkár és a Magyar Állami Hangversenyzenekar. Vezényel: Fischer Sándor

Időpontok: de. 11 és 12 óra közt és a délutáni ismétléskor 5 órától.
László Margit • 682014-07-09 10:23:32
Ma délben a Bartók Rádió sugározza

12.05 – 14.04 Bach: János passió

Zeneakadémia Nagyterem, 1971. április 29.

LÁSZLÓ MARGIT – szoprán
Hamari Júlia – mezzoszoprán
Kurt Equiluz - tenor
Melis György – bariton
Kováts Kolos – basszus

A Magyar Rádió Énekkara és Szimfonikus Zenekara

Vezényel: Wolfgang Gönnenwein
Melis György • 2142014-07-09 10:22:29
Ma délben a Bartók Rádió sugározza

12.05 – 14.04 Bach: János passió

Zeneakadémia Nagyterem, 1971. április 29.

László Margit – szoprán
Hamari Júlia – mezzoszoprán
Kurt Equiluz - tenor
MELIS GYÖRGY – bariton
Kováts Kolos – basszus

A Magyar Rádió Énekkara és Szimfonikus Zenekara

Vezényel: Wolfgang Gönnenwein
Komlóssy Erzsébet • 262014-07-09 09:51:08
AZ M3 CSATORNÁN LÁTHATJUK MA DÉLUTÁN

2014. JÚLIUS 9. 17:50- 18.40

KOMLÓSSY ERZSÉBET – PORTRÉ (1971)

„Különleges időutazásra hívjuk nézőinket... egy gyönyörű hang és az operairodalom csodaszép dallamainak birodalmába. Tesszük mindezt a közelmúltban eltávozott feledhetetlen énekművész, a Kossuth- és Liszt-díjas Komlóssy Erzsébet születésének napján egy 1971-ben készült és az évforduló tiszteletére felújított portréjának bemutatásával, megidézve az embert és a művészt egyaránt. Kislánya elindít egy felvételt a lemezjátszón és megelevenednek édesanyja híres szerepei: Azucena, Örzse, Delila, Amneris, Orfeusz, a Vérnász Anyája. Alakítása emblematikus volt Kodály Székelyfonója Háziasszonyának szerepében, melyben életében először Szegeden az operaszínpadra lépett. Kodályt olyannyira elbűvölte és megihlette a bársonyos hang és a kivételes színészi tehetség, hogy később kifejezetten az ő számára írt egy dalt a műbe, Te túl, rózsám címmel. Komlóssy Erzsébet legendás, hihetetlen érzékiséggel megformált Carmen alakítását is felidézzük ebben a fekete-fehér portréban, melyben az emberábrázoló művész szerepeivel összefonódó drámaiságát csak aláhúzza, kiemeli a két kontrasztos szín, mindennél színesebb módon jelenítve meg számunkra a sokszínű művész ezer arcát és hangjának ezerszínű árnyalatát, melyek színes villanásait őrzi a hálás nézői emlékezet.”

Fekete-fehér, magyar portréfilm, 43 perc, 1971
Bende Zsolt • 1172014-07-09 09:44:08
Köszönöm a kisegítést!
Bende Zsolt • 1152014-07-08 18:51:01
Az M3 csatornám ma délután közvetített Legyen a vendégem! című televíziós sorozat egyik epizódjának ismétlésében Bende Zsolt operaénekes volt a vendég.

Az éppen harminc évvel ezelőtt készült szórakoztató műsorban elhangzott énekszámok és közreműködők megnevezésével kiegészítem a korábbi „beharangozómat”:

- Schumann: A két gránátos – dal (Bende Zsolt, km. Harazdy Miklós – zongora)
- Mozart: Don Giovanni – Pezsgőária (Bende Zsolt, km. Harazdy Miklós – zongora)
- Lehár Ferenc: A víg özvegy – Daniló belépője (Bende Zsolt, km. a Kisegyüttes)
- Lehár Ferenc: A víg özvegy – Hanna és Daniló kettőse „Ajk az ajkon…” (Kincses Veronika, Bende Zsolt, km. a Kisegyüttes) - a jelenet alatt keringőznek is.
- Donizetti: Don Pasquale – Maletesta és Don Pasquale Hadaróduettje (Bende Zsolt és tanítványa: Bátor Tamás, km. Harazdy Miklós – zongora)
- Kálmán Imre: Csárdáskirálynő – kettős: „Jányok, a jányok, a jányok angyalok, a férfiakkal csak komédiáznak…” (A műsorvezető, Rátonyi Róbert is dalra fakadt, Bende Zsolthoz csatlakozva…, km. a Kisegyüttes)

A közönség jelenlétében, az oldott légkörű beszélgetés és a felhangzott dalok és duettek televíziós felvételének helyszínéül egy pesti belvárosi szálloda bárja szolgált - 1984 idején.
Operett a magyar rádióban (1949-1990) • 6072014-07-08 12:57:47
Egy magyar és egy francia „klasszikus” operettből hangzottak el részletek a Dankó Rádió ma délelőtti, Túl az Óperencián című műsorában:

1.) Huszka Jenő – Martos Ferenc: Bob herceg

Az operettfelvétel 1965-ben készült a rádió stúdiójában, melyről most hat szám hangzott fel.

Km. Ágai Karola, Németh Marika, Ilosfalvy Róbert, Kishegyi Árpád, Külkey László, Palcsó Sándor és a Magyar Rádió és Televízió Énekkara (karigazgató: Sapszon Ferenc) és Szimfonikus Zenekara. Vezényel: Sebestyén András


2.) Robert Planquette: Rip van Winkle

A rádió 1968-as stúdiófelvételéhez a magyar fordítás Romhányi József munkája.

Most öt részlet csendült fel a Rádió Dalszínháza felvételéről, ezekben közreműködnek:

Andor Éva, Barlay Zsuzsa, Kalmár Magda, Petress Zsuzsa; Nagy Rita és Béres Erzsébet mint gyermekhangok; Melis György, Kishegyi Árpád és a Magyar Rádió és Televízió Énekkara (karigazgató: Sapszon Ferenc) és Szimfonikus Zenekara. Vezényel: Breitner Tamás

Megemlítem még, hogy a Dankó Rádió stúdiójában egész héten át Derzsi György operetténekes, színész a vendég, akivel a szerkesztő-műsorvezető, Nagy Ibolya beszélget.

Az elhangzott adást ma délután öt órától újra meghallgathatjuk a rádió hullámhosszán, ami az interneten is elérhető a www.dankoradio.hu oldalon.
Bende Zsolt • 1142014-07-08 12:56:32
Ma délután az M3 csatornán látható:

2014. július 8. kedd 14:45 - 15:20

Legyen a vendégem!

Bende Zsolt
(1984)

„Rátonyi Róbert szórakoztató sorozatát elevenítjük fel nézőink kedvére. A táncoskomikus-műsorvezető meghívott vendégeivel: közismert előadóművész-kollégáival társalog kötetlenül, mely beszélgetést a vendég pályájának emlékezetes műsorszámai fűszerezik.
A mai adás vendége: Bende Zsolt.”

Közreműködik: Martini Lajos kisegyüttese

Műsorvezető: Rátonyi Róbert

Rendezte: Gedeon Judit és Fodor Ilona

Operatőr: Halla József
Szerkesztette: Nemlaha György

(35 perc)
Jules Massenet ! Ki ismeri ? • 2542014-07-08 12:50:25
Mi a bosszúságod oka? Különben és is dühös voltam, amikor kivették a csomagomból a Mezzót, de aztán megbékéltem a helyére előfizethető másik komolyzenei csatorna, az Unitel Classica műsorprofiljával.
Játsszunk... • 23402014-07-07 21:15:14
Szerintem itt az ideje, hogy mindnyájan, kis kikapcsolódásra, elutazzunk a Holdba!

Le Voyage dans la Lune
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 16732014-07-07 20:56:11
Épp most megy az Unitel Classica csatornán

21:20 - 00:00

Massenet: Manon

Anna Netrebko • Rolando Villazón
Alfredo Daza • Christof Fischesser

Staatskapelle Berlin
Daniel Barenboim

Directed by Vincent Paterson

Int. Release 15 Aug. 2008

From the State Opera Unter den Linden, Berlin.
Jules Massenet ! Ki ismeri ? • 2522014-07-07 20:55:03
Épp most megy az Unitel Classica csatornán

21:20 - 00:00

Massenet: Manon

Anna Netrebko • Rolando Villazón
Alfredo Daza • Christof Fischesser

Staatskapelle Berlin
Daniel Barenboim

Directed by Vincent Paterson

Int. Release 15 Aug. 2008

From the State Opera Unter den Linden, Berlin.
Játsszunk... • 23382014-07-07 20:52:32
Egyetértek!
Operamúzeum • 8092014-07-07 14:43:37
2006. december 1. Erkel Színház - Verdi: Traviata

Szabó Sipos Máté - Kolonits Klára, Kovácsházi István, Fokanov Anatolij, Gémes Katalin, Tas Ildikó, Derecskei Zsolt, Németh Gábor, Ambrus Ákos, Valter Ferenc
Operamúzeum • 8082014-07-07 14:41:34
2006. november 26. Erkel Színház - Verdi: Traviata

Szabó Sipos Máté - Sümegi Eszter, Kiss B. Atilla, Massányi Viktor, Gál Erika, Sánta Jolán, Daróczi Tamás, Németh Gábor, Ambrus Ákos, Szüle Tamás
Balett-, és Táncművészet • 38132014-07-07 14:38:47

„Kezdetét vette a Szegedi Szabadtéri Játékok programsorozata.

A nyitódarab idén a Zorba, a görög című táncmű volt, melyet Harangozó Gyula, a fesztivál művészeti igazgatója állított színpadra. A rendezvényt Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere nyitotta meg július 4-én este a Dóm téren.”
Balett-, és Táncművészet • 38122014-07-07 14:38:08
Utólag: ezt láthatta a közönség:

36 ÓRÁVAL A PREMIER ELŐTT: ZORBA, A GÖRÖG

video
Opernglas, avagy operai távcső... • 182962014-07-07 13:55:40
Bohémélet - Stuttgart

Az ilyen operarendezésekből nem kérek!
Opernglas, avagy operai távcső... • 182952014-07-07 13:53:41
[url] http://www.oper-stuttgart.com/schedule/boheme/;
Az ilyen operarendezésekkel lehet kikergetni a világból - amiből nem kérek!!! [/url] - Bohémélet - fotogaléria
Jonas Kaufmann • 8432014-07-07 13:46:10
Házy: :))
Wagner • 25202014-07-07 13:43:28
Így bosszanthatsz fel egy operarajongót

• 2014. július 4. -
• (fgy) -
• New York Times/Fidelio -

„Wagner rajongóit aligha érhetik meglepetések: a monumentális Ring-ciklust sűrítették már kétórás bábelőadásba, Lorin Maazel szimfonikus művé gyúrta össze a tizenhat órás zeneanyagot, az Apocalyptica nevű finn metálzenekar pedig külön albummal tisztelgett a zeneszerző 200. születésnapja előtt. De mi történik, ha valaki úgy dönt: hangszerek nélkül lát neki a darabnak?”
Edita Gruberova • 25792014-07-07 13:32:33
Akkor én lemaradok a Gruberova-koncertről, mert interneten nem szoktam vásárolni. Ha nem kapnék jegyet a pénztárban, csalódott leszek és fájlalni fogom, de ki fogom bírni...
Jules Massenet ! Ki ismeri ? • 2502014-07-07 12:37:49
Csak az utóbbit! De a műsorújságomban napról napra követem a Mezzo programját is.
Edita Gruberova • 25772014-07-07 12:36:47
De csak online - interneten keresztül történő vásárlás esetében. Az opera pénztárában (szervezésnél is) csak augusztus elejétől kezdődik az operajegyek árusítása.
Charles Gounod • 1642014-07-07 12:32:22
Költői kérdés...
Játsszunk... • 23342014-07-07 12:29:07
Megfejtés:

1.) Luna

egy operahős - Luna gróf (Verdi: A trubadúr - 1853)

egy operetthősnő - Luna asszony (Paul Lincke: Luna asszony - 1899)

egy zeneszerző - Pablo Luna (zarzuela műfajában alkotott; 1879-1942)


2.) Pablo Luna Gamio - footballer (1958- )

Operett a magyar rádióban (1949-1990) • 6062014-07-06 12:30:02
A sok kedvenc Lehár-operettem közül a ritkábban játszott Frasquitából hallhattunk néhány szép számot a Dankó Rádió ma délelőtti Túl az Óperencián… című operettműsorában – De Fries Károly és Johann Strauss dallamain kívül.

Az 1922-ben, Bécsben bemutatott világhírű operett szövegét Harsányi Zsolt fordította magyarra. A darab dalszövegét később Dalos László dolgozta át.
A Magyar Rádió Dalszínháza 1960-as évek első felében bemutatott Frasquita-felvételén Orosz Júlia, Koltay Valéria, Udvardy Tibor, Kishegyi Árpád és Külkey László énekel, km. a Magyar Rádió és Televízió Szimfonikus Zenekara. Vezényel: Bródy Tamás. Erről a stúdiófelvételről most a következő három részlet hangzott el:

- Frasquita dala (Orosz Júlia)
- Frasquita és Armand szerelmi kettőse „Várni rád, míg a lelkemben láng lángja ég….” (Orosz Júlia és Udvardy Tibor)
- Hármas „Táncolj szaporán, ez a módi… „ (Koltay Valéria, Kishegyi Árpád és Külkey László)
- Egy másik felvételről szólt Armand dala: „ Kicsikém, ne tétovázz/Szűk utcában kicsi ház…” (Jankovits József és a Fővárosi Operettszínház Zenekara, vezényel: Makláry László)

A rádióban délután öt órakor kezdődő műsor ismétlése az interneten online is elérhető a www.dankoradio.hu weboldalon.
Erkel Színház • 46402014-07-06 11:10:33
Erkel újrafestve

• 2014. július 5. -
• Filip Viktória -
• Opera Magazin -

„Bár új portré már nem készülhet a magyar nemzeti opera megteremtőjéről, ám azt minden bizonnyal maga Erkel Ferenc is nagyra becsülné, ha a róla elnevezett népszínház jelenleg egyszínű fehér homlokzatát színes grafikák, absztrakt vagy épp nonfiguratív formák tennék változatosabbá.”
Operett, mint színpadi műfaj • 21852014-07-06 11:06:09
Fesztivál-szereposztással megy idén A Csárdáskirálynő és az Elfújta a szél

„Kizárólag a Szegedi Szabadtéri Játékokra összeállított fesztivál-szereposztással kerül színre nyáron A Csárdáskirálynő és az Elfújta a szél a Dóm téren. A Budapesti Operettszínházból érkező két produkció szereplőiről rántották le a leplet a keddi sajtótájékoztatón az alkotók.”

„A világégés évfordulójáról is megemlékezik A Csárdáskirálynő
Közel tíz éve nem láthatták a világhírű operett-komponista, Kálmán Imre legnépszerűbb művét a Dóm téri nézők. Színházi legenda, hogy ha egy teátrum elsöprő sikert akar, akkor A Csárdáskirálynőt veszi elő. Harangozó Gyula kiemelte: az új menedzsment első teljes évadában szeretett volna a közönség kedvében járni, így ragaszkodott ehhez a szép hagyományhoz. Július 11-én és 12-én látható A Csárdáskirálynő Szegeden.”
Operett, mint színpadi műfaj • 21842014-07-06 11:05:29
Újra itt a Szegedi Szabadtéri Játékok

MNO.hu, 2014. július 4., péntek 23:03, frissítve: szombat 11:28 , forrás: MTI, szerző: LM

A művészet és a szakralitás találkozása adja a Dóm tér és a Szegedi Szabadtéri Játékok sajátos hangulatát, jelentőségét – jelentette ki az emberi erőforrások minisztere péntek este a fesztivál megnyitóján.
Jules Massenet ! Ki ismeri ? • 2482014-07-06 10:21:34
Ma délután (12.45 – 15.00) az Unitel Classica csatorna műsorán szerepel:

Aus dem Badischen Staatstheater Karlsruhe: "Werther" von Jules Massenet

Musikalische Leitung: Daniel Carlberg

Inszenierung: Robert Tannenbaum.


Keith Ikaia-Purdy (Werther)
Silvia Hablowetz (Charlotte)
Armin Kolarczyk (Albert)
Ina Schlingensiepen (Sophie)

(2007)
Berlioz újratemetése • 672014-07-06 10:03:05
Ma este a Mezzo csatornán:

20.30 – 22.00 Berlioz: Requiem (Grand Messe des Morts, opus 5)

Énekszóló: Michael Spyres (tenor)

Km. a Francia Rádió kórusa és a Monteverdi Kórzs, valamint a Francia Nemzeti Zenekar

Vezényel: John Eliot Gardiner

Basilique de Saint-Denis, 2012
Operamúzeum • 8072014-07-06 09:44:49
2006. november 23. Duna Palota Színház terme

Francia operaest a Duna Palotában

Válogatás a francia zeneirodalom remekeiből


González Mónika (szoprán) és Balatoni Éva (mezzoszoprán), a Magyar Állami Operaház magánénekesei

Tatjana Rudnickaja – hegedű

Duna Szimfonikus Zenekar

Vezényel: Török Géza, a Magyar Állami Operaház karmestere

Műsorvezető: László Zsuzsa szerkesztő-újságíró


Műsoron szerepelt:

I. rész

- Bizet: Carmen – az I. felvonás előjátéka
- Meyerbeer: Dinorah – Árnyéktánc (González)
- Thomas: Mignon – Mignon románca (Balatoni)
- Bizet: A gyöngyhalászok – Leila románca (González)
- Massenet: Thais – Meditációk (Rudnickaja – hegedűszóló)
- Berlioz: Rómeó és Júlia (dramatikus szimfónia) – strófák az I. részből (Balatoni)
- Delibes: Lakmé – Lakmé és Mallika kettőse (González, Balatoni)

II. rész

- Bizet: Carmen – a IV. felvonás előjátéka
- Saint-Saëns: Sámson és Delia – Tavasz ária, I. felv. (Balatoni)
- Massenet: Manon – Manon áriája, II. felv. (González)
- Massenet: Heródiás - Heródiás áriája, I. felv. (Balatoni)
- Gounod: Faust – Balettzene, 6. és 7. tétel
- Offenbach: Hoffmann meséi – Antónia áriája (González)
- Offenbach: Hoffmann meséi – Barcarola (González, Balatoni)
Operamúzeum • 8062014-07-06 09:17:14
2006. november 20. Fészek Művészklub

Tordai Éva és művésztársai hangversenye

Felléptek a Magyar Állami Operaház énekkari- és vendégművészei:

Bartha Eszter, Kovács Irma, Ambrus Imre, Berczelly István, Csák József, Dobos Sándor, Erdei Péter, Fazekas József, Kárpáti Attila, Podráczky József, Tóth Béla,

Zongora: Fekete Valéria

Műsorvezető konferanszié: Dr. Bőzsöny Ferenc
Operamúzeum • 8052014-07-06 09:08:41
2006. november 19. Művészetek Palotája – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Liszt Ferenc: Szent Erzsébet legendája

Oratórium Otto Roquette szövegére, R. 477

- Nemzeti Énekkar (karigazgató: Antal Mátyás)
- A Magyar Rádió Gyermekkórusa és szólistái (karigazgató: Thész Gabriella)
- Virágh András – harmónium. Orgona
- Danubia Szimfonikus Zenekar

Vezényel: Héja Domonkos


Hermann türingiai őrgróf (basszus) – Fried Péter

Zsófia őrgrőfné, a felesége (alt) – Wiedemann Bernadett

Lajos őrgróf, a fiuk (bariton) – Massányi Viktor

Erzsébet, Lajos menyasszonya, majd felesége, II. András magyar király lánya (szoprán) – Rálik Szilvia

II. Hohenstaufen Frigyes német-római császár (basszus) – Szvétek László

Egy magyar nemes, udvarmester (bariton) – Hámori Szabolcs
Játsszunk... • 23212014-07-06 08:56:27
Ha a kérdésben nem lenne ott az operetthősnővel való egyezőség, akkor könnyű lenne a válasz, túlságosan is...

(Albert - operahős=Werther
D'Albert - zeneszerző
Albert - a Fradi válogatott középcsatára volt.

De biztosan más valakire gondoltál...
Operamúzeum • 8042014-07-05 10:08:58
2006. november 18. Művészetek Palotája – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

A Szlovák Filharmónia Kórusa és a Győri Filharmonikus Zenekar koncertje

Vezényel: Antal Mátyás

Műsoron:

1. Saint-Saëns: III. (c-moll), op. 78. „Orgona” Szimfónia

2. Liszt Ferenc: Missa Solemnis (Esztergomi mise)

Szólót énekeltek:

Hajnóczy Júlia – szoprán
Mester Viktória – alt
Gulyás Dénes – tenor
Kovács István - basszus
Operamúzeum • 8032014-07-05 10:07:59
2006. november 11. Magyar Állami Operaház

„Opera az Operáért” – gálaest

Fellépett: Lukács Gyöngyi, Wiedemann Bernadett, Bándi János, Perencz Péla és Rácz István magánénekesek,

Popova Aleszja, Radina Dace, ifj. Nagy Zoltán és Oláh Zoltán magántáncosok,

a Magyar Állami Operaház Énekkara, Zenekara és Balettkara, Vezényelt: Kesselyák Gergely karmester.

Az est vendége volt Kobayashi Ken-Ichiro, aki szintén az Operaház javára ajánlotta fel honoráriumát.

Házigazda: dr. Batta András, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektora

I. rész

1. Verdi: Nabucco – Prófécia és Szabadságkórus (Rácz István és a Magyar Állami Operaház Énekkara)
2. Verdi: Aida – Radames románca (Bándi János)
3. Verdi: Don Carlos – Eboli áriája (Wiedemann Bernadett)
4. Verdi: Traviata – Germont áriája (Perencz Béla)
5. Verdi: Macbeth – Lady Macbeth I. felvonásbeli áriája (Lukács Gyöngyi)
6. Csajkovszkij-Petipa: Hattyúk tava – Pas de deux (Popova Aleszja és Oláh Zoltán)
7. Ponchielli: Gioconda – Gioconda és Laura kettőse (Lukács Gyöngyi és Wiedemann Bernadett)
8. Verdi: Az álarcosbál – Renato áriája, III. felvonás (Perencz Béla)
9. Puccini: Turandot – Zárókettős (Lukács Gyöngyi és Bándi János)

II. rész

1. Leoncavallo: Bajazzók – Prológ (Perencz Béla)
2. Saint-Saens: Sámson és Delila – Csók-ária (Wiedemann Bernadett)
3. Leoncavallo: Bajazzók - Canio áriája (Bándi János)
4. Ciléa: Adriana Lecouvreur – A hercegnő áriája (Wiedemann Bernadett)
5. Hacsaturján-Seregi: Spartacus - Pas de deux (Radina Dace és ifj. Nagy Zoltán)
6. Catalani: La Wally – Wally áriája (Lukács Gyöngyi)
7. Erkel: Hunyadi László – Palotás (Balettkar)
8. Erkel: Bánk bán – Bánk nagyáriája (Bándi János)
9. Erkel: Bánk bán – Bánk és Gertrudis duettje (Wiedemann Bernadett és Bándi János)
10. Kodály: Háry János – Toborzó (Perencz Béla, a Férfikar és a Balettkar)
11. Kodály Zoltán: Galántai táncok (a Magyar Állami Operaház Zenekarát vezényli Kobayashi Ken-Ichiro)
Ki írhat kritikát? • 13592014-07-04 17:32:28
„Minden lapra egy zene

Kritikám alul – 365 – Minden lapra egy zene címmel jelentette meg korábban különböző újságokban, így lapunkban is publikált kritikai írásait Ókovács Szilveszter. Az Magyar Állami Operaház főigazgatója elmondta: nem szégyellte kijavítani egykori hibáit, így ez a kötet egyfajta javított kiadás, vagy ha úgy tetszik, rendezői változat. Közel ezer kritikájából 365 írást választott a több mint 600 oldalas vaskos kötetbe. A Helikonnál megjelent könyv olvasmányos, informatív, közérthető, „napilapos” stílusú írásokat tartalmaz, többnyire CD-kről vagy DVD-kről, amelyeket – ha a kritikákat olvasva kedvet kapunk hozzájuk – akár be is szerezhetünk.”
Ki írhat kritikát? • 13582014-07-04 17:31:36
A kritikai műfaj jövője

MNO.hu, 2014. július 4., péntek 16:06 , szerző: Kiss Eszter Veronika

„Kritikaíró pályázatot hirdet leendő zene- és tánckritikusok számára a Fidelio, a Szinhaz.hu és az Opera. A hármas együttműködésen alapuló bejelentést Ókovács Szilveszter tette meg Kritikám alul című könyvének bemutatója kapcsán.

A Fidelio, a Szinhaz.hu és az Opera kritikusi pályázatára azok a 35 év alatti pályakezdő fiatalok jelentkezhetnek, akik kedvet éreznek magukban opera- és a balettelőadások értő elemzéséhez
A jelentkezők először szeptember 13-án megnézik a operaház kettős premierjét, amelyen Mascagni Parasztbecsületét és Leoncavallo Bajazzók című operáját Georges Delnon rendezésében, Pinchas Steinberg vezényletével. […] ”

„A kritikusi pályázat bejelentésével egy időben Marton Éva, M. Tóth Géza, Juronics Tamás, Herner Dániel, László Ferenc és Ókovács Szilveszter elemezték a mai magyar zene- és tánckritikai helyzetet, keresve a műfaj jövőjét, fejlődési lehetőségeit. […]”
Bizet és a Carmen • 2472014-07-04 17:28:54
Na jó,a Miklósa-párhuzam igaz lehet, amúgy én sem megyek el a Carmenjére - de más megfontolásokból.
Bizet és a Carmen • 2452014-07-04 14:29:30
Azért negyven különböző rendezésben eljátszani sem csekélység...
Házy Erzsébet művészete és pályája • 29582014-07-04 14:24:05
Házy Erzsébetet a Dankó Rádió Túl az Óperencián… című, ma délelőtti operett-összeállításában hallhattuk ismét énekelni. Jacobi Leányvásárának 1964-es teljes rádiófelvételéről hangzott el három részlet:

- Bessy és Fritz vidám kettőse: Dsilolo… ( Házy Erzsébet és Palcsó Sándor)
- Lucy belépője „De nagyot iramodtam…” (Németh Marika)
- Bessy, Lucy, Tom hármasa – jelenet „Szörnyű helyzetben voltunk, jaj, mind a ketten… Szép ez a vidék…” (Házy Erzsébet, Németh Marika és Udvardy Tibor , km. az MRT Szimfonikus Zenekara. Vezényel: Sebestyén András)

A műsorban még részletek csendültek fel Farkas Ferenc Zeng az erdő és Csínom Palkó című daljátékaiból (Km. Zentai Anna, Sárdy János, Palcsó Sándor, Domonkos Zsuzsa, Turpinszky Béla), valamint Lehár Paganini című operettjéből (Km. Lehoczky Éva, Palcsó Sándor, Gulyás Dénes, Zentai Anna és Kishegyi Árpád)

Az operettműsor ismétlése délután öt órától hallható a rádió frekvenciáin és interneten is, a www.dankoradio.hu oldalon.
Házy Erzsébet művészete és pályája • 29572014-07-04 14:05:50

Az összehasonlítás mindössze annyi lehetne, hogy mindketten Pozsonyban születtek.

Ha maradunk A denevérnél, tudomásom szerint Házy és Gruberova színpadon és lemezen is énekelte Adélt. Tehát, aki látta és hallotta őket ebben a szerepükben, benyomásokat szerezhetett róluk. mindkét művésznő hangbéli és színpadi-alakítása mikéntjéről meggyőződhetett. És ebből különböző következtetésekre juthatott - ha ragaszkodunk összehasonlítani az almát a körtével…

Rosalindáról nem esik szó a cikkben. Ezért megemlítem, hogy Házy Erzsébet a szubrett mellett a primadonna szerepet is énekelte: nemcsak a stúdióban (ahol teljes rádiófelvétel készült vele) , hanem éveken át fellépett e szerepében az Operában és más színpadokon is. Gruberova tudtommal Rosalindát nem vette fel a repertoárjába, és teljes stúdiófelvételt sem készítettek vele ebből. (Koncerteken persze énekelt részleteket az operettből: mint Rosalindát is, ami szintén dokumentálva van a neten, és lemezen is hallhatjuk tőle.)
Jonas Kaufmann • 8202014-07-04 14:05:08
Most láttam a Rózsavölgyiben DVD-n megjelent Don Carlosát.
Házy Erzsébet művészete és pályája • 29542014-07-04 11:22:31
Szakáts Károly szerk.: Magyar színházi tárgyú filmdokumentumok katalógusa (MSZI, Budapest, 1971)
Színházi tárgyú filmdokumentumok a Magyar Televízió anyagából • Híradófilmek:

TVH - 55/1967 1967. El. 18.
Mahagonny.
Kurt Weill operájának bemutatója az Operaházban. Házy Erzsébet.

TVH - 213/1967 1967. X. 25. Richard Strauss operája az Operaházban.
Részlet az
Ariadne Naxos szigetén
cimü operából. Házy Erzsébet és Ágay Karola.

TVH - 256/1969 1969. X. 26.
Bün és bűnhődés.
A nyilatkozó Petrovics Emil - közeli. Részletek az operából. Házy Erzsébet és Ütő Endre..
Házy Erzsébet művészete és pályája • 29532014-07-04 11:15:20
Új Szó, Bratislava, 1990-11-02 / 257. szám, péntek

Közeli harmóniák
Zenés filmek Pozsonyban

[…] A másik filmre vett, ugyancsak Schenk-rendezte Wiener Staatsoper-beli előadás Johann Strauss Denevérje volt. Ehhez sem adott semmit hozzá a rendező, mindössze
- maga is tősgyökeres bécsi lévén
- utánozhatatlan bécsi ízzel elmondott egy bécsi történetet, pezsgően, szellemesen, elegánsan. Ráadásul olyan szereplőgárda közreműködésével (Lucia Popp, Edita Gruberová, Walter Berry, Erich Kunz, Brigitte Fassbaender), amelyet a világon bárhol megirigyelhetnének. És mégis... Ami az énekesek vokális és színészi produkcióját illeti, a magyar néző nehezen tud ellenállni a kísértésnek, hogy ne gondoljon nosztalgiával a budapesti Denevér-előadásokra, ahol Házy Erzsébet volt Adél, llosfalvy Róbert Eisenstein, a mesés hangú Réti József pedig Alfréd. Minden tiszteletem Edita Gruberováé, de Házy Erzsébet Adéljának pikáns bájából, huncut kacérságából szikrányit sem fedeztem fel korrekt
alakításában. A bécsi előadásnak egyetlen előnye volt a budapestivel szemben: csodálatos Orlovsky hercege. Brigitte Fassbaender ebben a nadrágszerepben is remekelt, hangban, maszkban, mozgásban egyaránt tökéleteset nyújtva. […]

VOJTEK KATALIN "
Házy Erzsébet művészete és pályája • 29522014-07-04 11:11:51
Új szó, Bratislava, 1974-04-18 / 91. szám, csütörtök

■ A prágai Smetana Színházban 1974. április 17-én, szerdán a Budapesti Magyar Állami Opera öt szólistája vendégszerepei Csajkovszkij: Onyegin című operájában. Tatjana szerepét a bratislavai születésű Házy Erzsébet alakítja, aki már többször részt vett a „Prágai Tavasz“ nemzetközi énekversenyen. Az ünnepi előadást a csehszlovák—magyar baráti, együttműködési és kölcsönös segítségnyújtási szerződés aláírása 25. évfordulója ünnepségeinek keretében rendezik meg.


Koktél a magyar nagykövetségen
Díszelőadás a Smetana Színházban

Á csehszlovák—magyar barátsági, együttműködési és kölcsönös segítségnyújtási szerződés aláírása 25. évfordulójának alkalmából szerdán Barity Miklós, a Magyar Népköztársaság csehszlovákiai nagykövete koktél¬partit adott. […]

Este a Smetana Színházban a szerződés aláírása 25. évfordulójának tiszteletére ünnepi előadást rendeztek. Csajkovszkij „Anyegin“ c. operájának főszerepeiben öt neves magyar művész, a Magyar Állami Operaház tagjai léptek fel. A címszerepet Miller Lajos, Tatjana szerepét Házy Erzsébet alakította. Fellépett továbbá Barlay Zsuzsa, Berkes János és Bódy József. A díszelőadáson megjelentek a politikai és a kulturális élet képviselői, s a prágai diplomáciai testület számos vezetője és tagja.

(sm)"

Házy Erzsébet művészete és pályája • 29512014-07-04 11:06:02

• Új Szó, Bratislava,
• 1972-06-10 / 135. szám, szombat

"Miről írnak a prágai lapok?

Siker és elismerés

Olvasóink előtt ismeretes, hogy a Magyar Államig Operaház az idei Prágai Tavasz nemzetközi zenefesztiválon Bartók három alkotásával, „A kékszakállú herceg várával“, „A fából faragott királyfival'1 és „A csodálatos mandarinnal“, valamint Monteverdi Poppea megkoronázása c. operájával vendégszerepelt.

Az e heti prágai lapok kulturális rovatait böngészve szembetűnik, hogy a vendégszereplés a csehszlovák főváros zenei életében az egyik legérdekesebb, legfigyelemreméltóbb eseményt jelentette. A vendégszereplésről szokatlanul bő és minden szempontból érdekes kritikák láttak napvilágot. Mai lapszemlénkben ezeket foglaljuk össze«

[...] A Magyar Állami Operaház Poppea-előadásával is bőven foglalkozik a prágai sajtó.
Práce: „A Magyar Állami Operaház a Poppea előadásával kifejezte érdeklődését az operatörténelem alapító személyisége iránt, és sokoldalú bátorságát, amely szükséges ilyen mű előadásához. A Poppeában számos neves énekesét mutatta be a közönségnek / Házy Erzsébet, Komlóssy Erzsébet, László Margit, Szirmai Márta, Nagy Sólyom Sándor, Ütő Endre és Szőnyi Ferenc). Azonban az előadás különböző okok miatt nem szárnyalta túl és nem érte el azt a benyomást, amelyet a Bartók-művek hagytak a közönség tudatában.“

A Lidová demokrace kritikusa, Vladimír Bor, köszönetét fejezi ki a Magyar Operának azért, hogy bebizonyította: Monteverdi remekműve ma is élő alkotás. „A budapestiek előadásában sok munka van, elsősorban Erdélyi Miklós karmester és valamennyi énekes részéről. Ez a munkabefektetés meglátszik Mikó András átgondolt, nem zsúfolt, meggyőző hatású rendezésén is. A rendező nagy gondot fordított arra, hogy a korhű viselet és jelmez ne fedje be az embertípusokat és a jellemeket, a régi történelem emberi arányait.
A Mladá fronta kritikusa homlokegyenest ellentétes véleményt alkotott magának a Poppea előadásáról: „E történelmileg is jelentős, mindmáig gyönyörű alkotás felelevenítésére irányuló kísérlet megtorpant a félúton“ — írja, majd úgy véli, hogy Erdélyi Miklós zenei felfogásában hiányzott Monteverdi stílusának mélyebb és egységesebb tolmácsolása. Ezzel ellentétben a Zemédélské noviny kritikusa külön kiemeli Erdélyi Miklós karmesteri teljesítményét. A Rudé právo zenei szakértője is azzal a benyomással távozott az előadásról, hogy Erdélyi a Monteverdi-opera drámai nagyságából indult ki, s felfogásával hatalmas sziklához hasonlítható egyöntetű előadást teremtett.

A fentiekből kitűnik: a Magyar Állami Operaház prágai vendégszereplése, amellett, hogy fontos kultúrpolitikai esemény volt, mély benyomást hagyott a cseh közönség tudatában."
Bizet és a Carmen • 2432014-07-04 10:54:35

Rinat Shaham: "Valahol mind vándorcigányok vagyunk"

• 2014. július 3. -
• Könyves-Tóth Zsuzsanna -
• Fidelio -


„Alig akad olyan operaház, ahol korábban ne énekelte volna már el Bizet művét, mégis kihívásként él meg minden egyes előadást. Napjaink egyik legnépszerűbb Carmenjét, Rinat Shahamot a margitszigeti fellépése előtt csíptük el, két próba között. INTERJÚ”
 
legújabb:
Kelemen Zoltán - 2015-03-01
Műsorajánló
Mai ajánlat:
14:30 : Budapest
Rákoshegyi Bartók Zeneház

S.W.A.T. Gitáregyüttes
HARTL BENCE: Drei für Drei
HARTL BENCE: Flick
HARTL BENCE: S.W.A.T.
HINDEMITH: Rondo
POE PAULSON: Tarantella
SÁRI JÓZSEF: Isis panasza
SUGÁR MIKLÓS: Quadriga

18:00 : Budapest
Aranytíz Kultúrház

Belvárosi Vonóstrió
"A Visegrádi Négyek országainak zenéi"
KLECZYNSKI: G-dúr trió
KALLIWODA: C-dúr duó
HUMMEL: Esz-dúr trió
WEINER: Scherzo

18:30 : Budapest
Stefánia Palota

Magyar Honvédség Központi Zenekara
Vez.: Csizmadia Zsolt ezredes MH Főkarmester, Kovács Tibor alezredes, Szabó Imre őrnagy
"Zenei utazás a világ körül"

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti terem

Zehetmair Quartet
HINDEMITH: V. vonósnégyes, Op.32
MOZART: A-dúr vonósnégyes (K.464)
DEBUSSY: Vonósnégyes

19:00 : Budapest
SOTE Semmelweis Szalon

Vörös Szilvia (operaénekes), Girán Péter (gitár), Kéringer Dávid (klarinét, saxofon), Katona Anikó (zongora), Ráckevei Anna (színművész)
BRAHMS: Immer leiser
BRAHMS: Die Mainacht
BIZET: Carmen; Habanera
ROSSINI: Tancredi- ária
DONIZETTI: A kegyencnő; ária
HÄNDEL: g-moll csembalószvit - Overture-Presto
DILERMANDO REIS: Se Ela Perguntar (Waltz)
MATHIES DUPLESSY: Cavalcade
PAULE MAURICE: Tableaux dr Provence, 3-4 tétel
BACH: Courante
BOZZA: Improvizáció és Caprice

19:00 : Budapest
Tolnay Klári Terem

Győri István (lant), Kallai Nóra (cselló, viola da gamba)
VIVALDI: B-dúr szonáta
GABRIELI: D-dúr ricercar
DALL'ABACO: d-moll capriccio
ZAMBONI: Arpeggio
GABRIELI: g-moll ricercar
DALL'ABACO: B-dúr capriccio
DALL'ABACO: g-moll capriccio
VIVALDI: g-moll szonáta
PICCININI: c-moll Chaconne
PICCININI: Aria di Sarabanda
DALL'ABACO: c-moll capriccio
DALL'ABACO: C-dúr capriccio
VIVALDI: a-moll szonáta

19:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

MACMILLAN/MASSENET/YATES: Manon (balett)

19:30 : Budapest
Fesztiválszínház

Omo Bello (ének), Clément Mao-Takacs, Ashley Fripp (zongora), Michael Petrov (cselló)
PERGOLESI-PARISOTTI: Ha szeretsz
ROSSINI: Zenés esték, No. 1, No. 6
CATALANI: Az álom
BELLINI: Három arietta, No. 2 - Menj, szerencsés rózsa
BELLINI: Az emlékezés
RESPIGHI: Éji zene, P. 74
DONIZETTI: Örök szerelem és hűség
DONIZETTI: A csónakos
VERDI: Azt mondod, nem szeretsz…
VERDI: Egy üres szobában
CASTELNUOVO-TEDESCO: A zöld sugár
TOSTI: Amaranta négy éneke, No. 2
TOSTI: Édes ajkaidhoz
PUCCINI: A fecske - Ki tudná elképzelni Doretta szép álmát?
STRAVINSKY: : Olasz szvit
FRANCK: A-dúr szonáta
19:00 : Kaposvár
Szivárvány Kultúrpalota

Domenico Menini (tenor), Denis Biancucci (zongora)
"Sorrentói szerenád - Best of Italy"
A mai nap
született:
1887 • Heitor Villa-Lobos, zeneszerző († 1959)
elhunyt:
1953 • Szergej Szergejevics Prokofjev, zeneszerző (sz. 1891)
1984 • Pierre Cochereau, orgonista (sz. 1924)
1984 • Tito Gobbi, énekes (sz. 1915)