vissza a cimoldalra
2015-05-25
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Rovataink
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Milyen zenét hallgatsz most? (24138)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (52607)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (2827)
Momus társalgó (5683)
Társművészetek (972)
Kedvenc előadók (2714)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (1972)
Kedvenc felvételek (139)
Kedvenc művek (107)

Olvasói levelek (10664)
A csapos közbeszól (93)

Balett-, és Táncművészet (4529)
Pantheon (1490)
Franz Schmidt (78)
Bende Zsolt (124)
Szkrjabin (206)
Operett, mint színpadi műfaj (2461)
Dühöngő és lappangó őrültek számára (368)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (1137)
Régizene (3367)
Sass Sylvia (347)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (5480)
Élő közvetítések (4525)
Házy Erzsébet művészete és pályája (3229)
Momus-játék (4840)
Jonas Kaufmann (1135)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (780)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Búbánat
Leírás:
Honlap:
   


Búbánat (17925 hozzászólás)
A díjakról általában • 8592014-11-18 23:01:54
Átadták a Nemzet Művésze díjakat

MNO.hu, 2014. november 17., hétfő 19:22 , szerző: fib

„Hétfő délelőtt a Pesti Vigadó Dísztermében átadták a Nemzet Művésze díjakat. Az elismerést a magyar művészeti élet kimagasló teljesítményt nyújtó képviselőinek személyes megbecsülése, illetve méltó életkörülményeinek biztosítása céljából alapította az Országgyűlés. Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere és Fekete György, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke hétfőn hatvankilenc művésznek adta át a kitüntetést.”

A díjazottak közül kiemelem az alábbi művészeket:

Színházművészet kategóriában:

Marton Éva operaénekes
Miller Lajos operaénekes

Táncművészet kategóriában:

Novák Ferenc koreográfus
Pártay Lilla táncművész, koreográfus
Tímár Sándor koreográfus

Zeneművészet kategóriában:

Balassa Sándor zeneszerző
Dubrovay László zeneszerző
Kocsár Miklós zeneszerző
Párkai István karnagy
Perényi Miklós gordonkaművész
Sánta Ferenc hegedűművész
Szabó Dénes karnagy
Szakcsi Lakatos Béla zongoraművész, zeneszerző
Szőnyi Erzsébet zeneszerző
Vásáry Tamás zongoraművész, karmester
A díjakról általában • 8582014-11-18 23:00:54
Fekete György: A verseny természetes, a harc nem – interjú

MNO.hu, 2014. november 17., hétfő 09:00 , szerző: fib

„A hiányzókat tekintve kaptunk kritikát természetesen, de a hetven, vagyis egyelőre hatvankilenc díjazott személyét, a lista végső összetételét semmilyen kritika nem érte. Mikor végigolvastam a névsort, megdöbbentett, hogy a magyar művészet hatvankilenc állócsillaga a világnézeti különbségeken felülemelkedve egyszerre lesz jelen a díjátadó eseményen. Ilyen talán még sosem volt a magyar művészeti életben."
Erkel Ferenc • 8662014-11-18 22:35:00
Sok mikrofont láttam a színpadon: vajon a rádió felvette? Kár,hogy csak ezt az egy előadást kaptuk: nekem Erkel Ferenc életműve szívügyem és operái mind igen közel állnak hozzám. Húsz éve ott voltam a színpadi bemutatón, mindkét szereposztás láttam, videón is megvan a produkció. Sok rosszat olvashattunk arról a produkcióról, de nekem tetszett az is. Ismerem a rádió régi stúdió felvételét Szabó Miklóssal a címszerepben, és egy jóval később, kolozsvári magyar operatársulat által kihozott Dózsa György-CD-t is. A tegnap esti produkció zenei anyaga már az eddigi legteljesebb, aminek örvendtem: mintegy 180 percnyi zene. Az előadás előtt vetített bevezető kis filmben (a próbafolyamatból láthattunk részleteket) Ókovács Szilveszter főigazgató úr kissé zavarosan fogalmaz, de a lényeg kijött: lehetetlen rekonstruálni az eredeti partitúrát, mert az 1867-es bemutató után következő kilenc előadás zenéje sohasem volt ugyanaz. Maga Erkel változtatott rajta: hozzáírt, betoldott, elhagyott, átírt… A szövegkönyvvel ugyanez a helyzet, így az 1994-es Erkel Színházi bemutatón énekelt szöveg (Oberfrank Géza és Mészöly Dezső átdolgozása) közel sem azonos az opera ősbemutatóján elhangzottakéval. A zenetörténészek feladata, hogy a többféle kéziratból összeálljon a lehető leghitelesebb partitúra. Ez a koncertszerű előadás az ötfelvonásos operáét hűen követi még akkor is, ha itt négyfelvonásban halljuk. Ez az egyszeri előadás-bemutató bennem semmiféle hiányérzetet nem hagyott, mivel mint említettem, ismerem az előző változatokat, azokhoz képest ez több. Az más kérdés, ahogy a húsz évvel ezelőtti Dózsa György dramaturgiai szálai sok kivetnivalót hagynak maga után, úgy ez áll a mostani verzióra is. Ha akkor hűvösen fogadta a közönség és hamar lekerült a színről – amit én akkor fájlaltam - , úgy a tegnapi mintegy háromnegyedig telt nézőtér lelkes tapsa ellenére is azt hiszem, ha megrendezve kerülne repertoárra, hiába a kiváló énekesein egész sora, nem tudnák huzamos ideig belopni magukat a „zeneértő” közönség szívébe - de se Dózsa Györgyöt, sem Erkelt. Pedig Molnár György (Barna) valóban nagyszerű, felkészült énekművész, aki biztosan mindent megtenne azért, hogy jelmezben, díszletek között ne csak vokálisan álljon helyt. De kis megingása ellenére remekelt súlyos énekszerepében Fekete Attila is mint Dózsa. A kisebb nagyobb szerepeket éneklő művészek is (így például Miksch Adrienn – Rózsa; Boncsér Gergely – Bornemissza; Geiger Lajos – II. Ulászló, magyar király és Ambrus, szabó) mindent megtettek annak érdekében, hogy a hallgatóság figyelme, érdeklődése mindvégig fennmaradjon a romantikus „vérdráma” lírai szépségekben is bővelkedő, megrendítő, végkifejletéig. Nem tudom, hogy a következő évadok egyikében visszakerülhet-e a Dózsa György a repertoárba. A fent elmondottak miatt- vagy ellenére – kétségeim vannak. Pedig én nagyon szeretném, ha ismét ott lenne! Nemcsak 1514 – 2014, azaz az 500 év jegyében van erre igényünk: „Míg a nemes a néppel összetart – meg nem töri ellen a magyart” - idézet Erkel operájából.
Erkel Ferenc • 8642014-11-18 21:34:42
Én is ott voltam az Erkelben! Élveztem a zenét. Az énekesek mind igyekeztek - nem tudom mennyi "korrepetitoros" próbalehetőséget kaptak, de ami elmegy "koncertszerűnek", nem biztos, hogy egyúttal színpadképes is...
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 52062014-11-18 21:21:37
Egyre kevésbé járok már Operába. Van mire - szépre, jóra - de rosszra is – visszaemlékeznem; arra a közel háromezer operaelőadásra, amiket gyermekkoromtól fogva mostanáig láttam, amiből itt az Operamúzeum-topicba több százat beírtam - amiről megmaradtak a feljegyzéseim. Úgyhogy magamon is jól nyomon követem fokozatos kiábrándulásom jegyeit: egyre ritkábban szánom rá magam operalátogatásra, még a kedvenc operáimra sem megyek el, ha tudom, hogy milyen az a rendezés, ami engem onnan – bánatomra – eltántorít. Ez az elhatározásom elsősorban a rendezők - direktorok "erőszakosságának" eredménye – tisztelet a kivételnek, mert még vannak a repertoáron olyan darabok, melyek a „hagyományos” operai értékek mentén jutottak el közönségükhöz.
Amikor annak vagyok szemtanúja, hogy a világmegváltó eszmékkel teli, magukat önjelölt zseniknek tekintő emberkék feledik az előző évtizedek - és elődeik - kedvcsináló munkáit, azokat megtagadják, átértelmezik, átalakítják és veszni hagynak szépségeket, értékeket, érzelmekre ható színpadi látványelemeket csak azért, mert szerintük ma más a trendi?! De ez fordítottan is igaz: nem hagyják „simán” csak énekelni az operaénekest, mindenáron énekes-színészt akarnak faragni belőlük, akiknek éneklés közben mindenféle akrobatikát, mozgáselemeket is végre kell hajtaniuk (ebben partnerek már az énekesek újabb nemzedéke) – úgy gondolják: a ZENE, az ÉNEK már nem annyira érdekes, ezért valamivel kompenzálniuk kell, érdekessé téve magukat – akár a zene és az ének rovására történjen is az. Törekvéseikhez mindig találnak befogadó színházat, operaházat, de a legfontosabbat elfelejtik: az opera elsősorban zenés színház, az opera mint műfaj múzeumi tradíciókat hordoz magában. Egy XIX. században keletkezett operát ne értelmezze át senki a mai – mi – korunkra. Én ma is a múzeumba kívánok menni, hogy gyönyörködjem a régmúlt szépségeiben: ebben semmi anakronizmus nincs. Az opera alatt én a múltat értem, keresem és kérem számon. Ez számomra olyan evidens, mint Leonardo Mona Lisája ma is az, amit több száz évvel ezelőtt az olasz mester megálmodott, ecsetjével vászonra vitt. Műalkotás, ahogyan egy opera is az. Nem másik Mona Lisát kívánok vászonra festve viszontlátni, hanem csakis a több száz éves Leonardóét. Mivel az nem jön el Pestre, én elmegyek hozzá oda Párizsba – ha akarom, ha megtehetem. Az operarendező (szintén alkotó-tervező), aki rossz esetben magát a komponistához méri mint „társalkotó”, ne merjen menni az „eredeti” zenével és annak „eredeti” alkotójával szembe, hanem rendezésében hitelesen idézze meg azt a kort, amelyben a darab cselekménye játszódik, mellette meg „fejtse meg” és bontsa ki világosan, közérthetően, „szépen” azt a kort is, amikor és amiben a zeneszerző és a librettista (az alkotók) éltek és operájukat megírták. Ez a két szempont összetartozik. Szerintem.
Úgyhogy a mai operajátszás számomra egyre színvonaltalanabb, silányabb, elvesztette már vonzerejét, ami anno sok-sok éven át a patinás Dalszínházba illetve az Erkelbe elvezetett. Oda vonzott. Mert nemcsak a nagyhírű, kiváló hazai és külföldi énekesekért, karmesterekért váltottam jegyet, hanem elsősorban a kedvenc zeneszerzőim kedvenc operáiért jártam operába, hogy minél többször élőben hallhassam, csodálhassam az opera zenéjét, ezzel együtt az énekes és a kórus énekét, és amihez társult a színpadon a zenét és a szerzőjét „kiszolgáló”, „alázatos”, „tisztelettudó” rendezés, hozzá stílusos díszletekkel és jelmezekkel, a hatást erősítő megvilágítással. Ezen az sem változtat, hogy ma is vannak kiváló, megbecsült énekeseink, zenészeink, művészeink, akikért még-még elmegyek produkcióikra, és én is vörösre tapsolom a tenyerem, és sikerként könyvelem el előadásukat – miközben szidom az „aktuális” rendező számomra zavaró, bosszantó, feledhető „magamutogatását”.
Edita Gruberova • 27042014-11-18 19:31:02
Bartók Rádió most kezdi sugározni az operát

19.35 – 22.27 Bellini: Puritánok

Opera három felvonásban

Szövegét Carlo Pepoli írta

Vez. Fabio Luisi Km. a Bajor Rádió Énekkara (karig. Gustav Sjökvist) és a Műncheni Rádió Zenekara

Szereposztás:

Elvira - Edita Gruberová (szoprán)
Lord Arthur Talbot - Justin Lavender (tenor)
Sir Richard Forth - Ettore Kim (bariton)
Sir George Walton- Francesco Ellero D´Artegna (basszus)
Henriett királyné - Katja Lytting (mezzoszoprán)
Lord Gualtiero Walton - Dankwart Siegele (basszus)
Sir Bruno Roberton - Carlo Tuand (tenor).
Callas • 4142014-11-17 17:42:23

Kár, hogy ebből a cikkből ugyanúgy hiányzik a Callast pályáján elindító, őt felfedező „magyar-kapcsolat" említése, mint ahogy ennek leírását nem találjuk meg Pierre-Jean Remy Maria Callas című könyvében sem.

Pedig nagyon érdekes az a történet, amit Gách Marianne megírt egykor a (1983-as) Film Színház Muzsikában. (Állítása szerint évekkel azelőtt erről a témáról több más lapba is írt.) Ugyanis dokumentumokkal alátámasztható, hogy 1946-ban a fiatal Callas New Yorkba érkezve mint „baby sitter" alkalmaztatott a még csecsemő Failoni Donatella mellé. (A később zongoraművészi pályát is befutott Donatella ma Oszter Sándor színművész felesége.). Az édesapa, a híres karmester, Sergio Failoni akkoriban meghívást kapott Amerikába vendégszerepelni, és vele tartott felesége, Nelly is babájukkal. Mivel Nelly Failoni mindenhová elkísérte férjét, a próbákra is, ezért Failoni impresszáriójának, Bagarozzinak ajánlatára a New York-i bérelt lakásukba felfogadtak egy fiatal leányt, hogy vigyázzon gyermekükre a távollétükben.
A cikkből megtudjuk – és most idézem Gách Marianne-t -, hogy Failoni egyik nap elrohant, mert énekesnőt keresett a Turandot megszemélyesítésére. Letörten érkezett haza. Az addig mindig csöndes, szerény, gyönyörű szemű, feltűnően kövér fiatal lány megkérdezte: sikerült-e megfelelő énekesnőre akadnia? Failoni nemet intett, mire a lány azt mondta, ő ajánlana valakit. Kicsodát? Magamat, én is énekelek. Mit akar énekelni? Ön Turandotot keresett? Failoni már-már dühbe gurult, azt hitte, a „gyermekgondozónő” gúnyt űz belőle, de aztán felesége kérésére vállalkozott a meghallgatására. Zongorához ült, hogy kísérje, és máris fölhangzott Callas csodálatos hangja. Failoni felugrott és örömében nagyot kiáltott: „fölfedeztem a világ legszebb hangját!”
A későbbiekben a megbetegedett Failoni már nem tudta elvállalni veronai Arénában a Gioconda vezénylését, de levelet írt a fesztivál vezetőjének és főrendezőjének, és figyelmükbe ajánlotta Callast a főszerep éneklésére.
Gách Mariann a cikkben Callas több leveléből idéz, mindegyiknél a megszólítás: „ Cara Nelly”. Három levélről essék itt szó.
Az első, 1949-ben keltezett levelet Buenos Airesből küldte és kétségbeesetten ír Sergio haláláról. Idézet következik: „Drága Nelly, most még inkább megértelek, mert magam is megismerkedtem a szerelemmel, egy hónappal ezelőtt férjhez mentem… De légy erős, bátor, főként a kisgyereked miatt, így lesz méltó a te Sergiódhoz… Csak azt fájlalom, hogy sose ért az a megtiszteltetés és öröm, hogy vele énekelhettem…”

A következő levélben Milánóból arról ír, hogy összeveszett Bagarozzival, aki nyolcvanötezer dollárt követel tőle, amiért énekest faragott belőle. És, hogy „ neki köszönheti Sergióval, a nagy Maestroval való megismerkedést…. Kéri, hogy Nelli írja meg a hiteles történetet. „Tua sempre Maria” (Mindig a te Máriád), ez az aláírás

1962-ben írja Callas: „Con amicizia” – barátsággal fejezi be lemondását, azt, hogy mennyire sajnálja, nincs lehetősége most budapesti vendégszereplésre, és szeretné, ha láthatná az ő Médeáját.

(Sergio Failoni Budapesten halt meg, 1948-ban: Beethoven IX. szimfóniájának dirigálása közben kiesett kezéből a vezénylő pálca.)

Még sok érdekeset tartalmaz ez a Gách Marianne-cikk, mely valójában mint nyílt levél fogalmazódott meg („ Még egyszer Callas-ról - Egy karrier indulása”) Benne a tévé Stúdió ’83 egyik műsorát követően Nelly Failonit szólítja meg, akihez régi baráti kapcsolat fűzi, aki pár héttel korábban a televízióban Petrányi Juditnak nyilatkozott Callassal kapcsolatos emlékeiről. Az akkor és ott elhangzottakat egészíti ki az újságíró részletesen ebben az ismertetett írásában a Film Színház Muzsika hasábjain.
Jonas Kaufmann • 9712014-11-17 15:13:11
Kaufmann miatt veszik meg ezt a Carmen-lemezt.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 52032014-11-17 15:11:54
Igen, ez költői kérdés volt...
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 52022014-11-17 15:11:15
Bevallom: én a zürichi Szép Heléna videofelvételén láttam-hallottam először és utoljára. Régen volt- szép volt...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 508512014-11-17 14:04:17
Függetlenül Callas hangjától és "nagyságától": érdemének tekinthetjük egy sor belcanto opera "újrafelfedezését" is. Bellini: A kalóz; Donizetti: Poliuto; Spontini: A vesztaszűz; Cherubini: Medea, de Verditől A szicíliai vecsernyét is ő hozta vissza a "köztudatba"... A puritánok, Az alvajáró, Lammermoori Lucia és a Boleyn Anna is mind-mind (színpadon és/vagy lemezen) emlékezetes szerepei közé tartoztak. A Normáról nem is beszélve...
Amúgy Callasért, énekléséért, hangjáért én sem voltam oda soha, de el kell ismerni a műfaj iránti elhivatottságát, elkötelezettségét - amit a botrányai és a médiafelhajtás sem tudott zárójelbe tenni. Legenda volt és marad.

Jó lett volna élőben látni-hallani őt!
Jonas Kaufmann • 9692014-11-17 13:27:31
Szintén a lemezboltjaink kínálatában már megtalálható:

JONAS KAUFMANN - 50 GREAT ARIAS

Int. Release 01 Sep. 2014
4 CDs / Download
Jonas Kaufmann • 9682014-11-17 13:18:38
A lemez már nálunk is kapható!
Jonas Kaufmann • 9672014-11-17 13:18:10
Carmen

GEORGES BIZET
Carmen
Vesselina Kasarova • Jonas Kaufmann
Isabel Rey • Michele Pertusi
Chor und Orchester der Oper Zürich
Franz Welser-Möst

Staged by Matthias Hartmann
Int. Release 15 Sep. 2014
1 DVD-Video
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 51992014-11-17 13:13:59
Talán azért hívták, mert Kaufmann-nak sem derogált(?) Vele együtt szerepelni a Carmenben…
Operett a magyar rádióban (1949-1990) • 6872014-11-17 12:55:12
Felföldi Anikó színművész, operett-, musical- és sanzonénekes
Operett a magyar rádióban (1949-1990) • 6862014-11-17 12:53:38
Ezen a héten minden nap a Budapesti Operettszínház művésznője, [url] http://www.mediaklikk.hu/2014/11/14/felfoldi-aniko-tul-az-operencian/;
Felföldi Anikó színművész, operett-, musical- és sanzonénekes [/url] a Dankó Rádió Túl az Óperencián című műsorának vendége, kivel Nagy Ibolya szerkesztő-műsorvezető beszélget.

Kálmán Imre utolsó operettje, amit Magyarországon – még a szerző életében – előadtak, az 1937-ben, a Városi Színházban bemutatott Josephine császárné volt (Kaiserin Josephine – Zürich, 1936). Ennek a mára szinte elfelejtett operettnek a keresztmetszetét a Magyar Rádió szerencsére felvette, szalagra rögzítette és a zenei archívuma őrzi. Ez a felvétel, amelyről néhány részletet hallhattunk a Dankó Rádió délelőtti operettműsorában, először 1982. október 24.-én, a Kossuth rádió hullámhosszán került adásba:
Albert István összekötőszövegét Galamb György mondja el. Km.: Kalmár Magda, Domonkos Zsuzsa, Korondy György, Fülöp Attila, Palcsó Sándor, Ötvös Csaba, valamint az MRT Szimfonikus zenekara és énekkara. Vezényel: Bródy Tamás. Szerkesztő: Bitó Pál

Három részlet hangzott most el erről a felvételről: egy-egy dal Korondy György és Kalmár Magda előadásában, valamint egy vidám kettős („Kislány, kislány, mondok egy jót, címnél, rangnál, többet ér a csók….”), amit Domonkos Zsuzsa és Palcsó Sándor énekével hallhattunk.

A műsor második részében egy rádióoperett részletei hangzottal el:

Eisemann Mihály - Baróti Géza – Dalos László: Füredi Annabál (Magyar Rádió bemutatója: 1962)

MRT Esztrádzenekarát és énekkarát Gyulai Gaál Ferenc vezényelte.

- Dal: „Nem tudok Pest nélkül élni, érzem, hogy Pest hazavár…” (Bende Zsolt, km. énekkar)
- Kettős: „”Egyedül magányos az ember, álmodozni, ábrándozni nem mer…/ Veled megyek kéz a kézben tovább, rajtad kívül nem lesz senki más…” Petress Zsuzsa és Bende Zsolt
- Dal: „Víg az élet itt ha tél van…/Kertem tele van virággal, szárnyal benne a madárdal…” (Petress Zsuzsa)
- Vidám kettős: „Kicsi kocsi kellene… Ha egy autóm lenne, hozzád bújva, vezetnék…” Zentai Anna és Rátonyi Róbert)

Erről a felvételről tudni érdemes, hogy Solymosi Ottó rendezte, aki szintén volt már a Túl az Óperencián című adás-sorozat vendége. A rendező bosszankodva említette egy vele készített beszélgetésben, hogy a Füredi Annabál teljes rádiófelvétele amelyen Latabár Kálmán is szerepel - „sajnos lejátszhatatlan, mert valaki barbár módon letörölte, azt hívén, hogy a 120 perces szalag csak! egy riport az Anna-bálról”
Szerencsénkre, a zenei hanganyag (a részletek az operettből) megmaradtak!

Aki lemaradt volna a ma délelőtti adásról, meghallgathatja az ismétlést du. öt órától a rádióban vagy a www.dankoradio.hu internetes oldalon.
Operett a magyar rádióban (1949-1990) • 6812014-11-16 13:44:38
Azt nem értem, hogy a felhangzó zenék összeállítása (szerkesztése) során az egyik nap öt hat zeneszerző művéből is hallhatunk részleteket, míg máskor a műsoridő nagyobbik részét csak egy-egy komponista egy-két operettjének a részletei teszik ki. Persze van létjogosultsága az ilyen-olyan "választéknak" is, ami illeszkedik zenei illusztrációként a műsorba hívott vendégművész aznapi mondanivalójához. Örülök én is, hogy két éve van állandó, napi rendszerességgel hallható operettműsora egy magyar rádiócsatornának, jelesül: a Dankó Rádió, mely felvállalja ezt a sokakat rabul ejtő "ügyet" is.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 508262014-11-16 13:31:07
Így van, Sass Sylvia színpadon teljes operettet soha nem énekelt, de koncerteken, gálákon operettrészleteket elvállalt. (Ilyeneket pályája elején a rádióban és televízióban ill. a hanglemezstúdióban készítettek vele.) Egyetértek további gondolatmeneteddel.
Társművészetek • 9522014-11-16 13:14:51
A katari uralkodócsalád tagja vette meg a Balettintézetet

Az Operával szemben, a Lechner Ödön által tervezett Drechsler-palota homlokzatán tábla függ, amin a majdani luxusszálloda rajza (képe) látható. A hirdetményben a projekt, a beruházó és kivitelező cégek neve alatt olvasható a tervezett befejezési határidő is: 2017 IV. negyedév.

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 508242014-11-16 12:06:22
Pályája elején Callas és Sass operettekben is énekelt. Előbbi színpadon is fellépett: Suppé Boccacciójában!
Operett, mint színpadi műfaj • 22582014-11-16 11:58:09
Netrebko és Flórez a Csárdáskirálynőben - koncertszerű előadás, amit a ZDF televíziós csatorna közvetít

Operavilag.net, 2014. november 15.
A Drezdai Staatskapelle szilveszteri koncertjén Christian Thielemann vezényli Kálmán Imre operettjét

„Vereczky Szilviát (akit a darab eredeti, német nyelvű változatában Sylva Varescunak hívnak) Anna Netrebko énekli, szerelmesét, Edvin hercegetJuan Diego Flórez személyesíti majd meg. Stázi grófnő szerepében Christiane Landshamer mutatkozik be, Bóni grófként pedig Pavol Breslik ismerkedik a számára eddig szokatlan táncoskomikusi szerepkörrel.”

„Az előadás – melyet a ZDF csúsztatott élőadásban sugároz majd – nem csak a rangos szereposztás és a karmester személye miatt ígérkezik izgalmasnak, hanem azért is, mert a magyar nézők – akik hosszú idő óta átdolgozásban ismerik és szeretik a Csárdáskirálynőt – a televíziós közvetítés jóvoltából megismerkedhetnek a darab eredeti formájával. Ebben nem Cecília és Miska pincér nosztalgiázása áll a középpontban (a két szereplőt a Fővárosi Operettszínház 1954-es bemutatójára találták ki az átdolgozók), hanem Szilvia és Edvin szerelme.”
Operett, mint színpadi műfaj • 22572014-11-16 11:57:01
Köszönöm, akkor igyekszem beszerezni a lemezt!
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 17572014-11-16 11:54:26
Koncertszerűen adják elő Kálmán operettjét, így akkor csak a zenei részletek hangzanak el belőle. De így is figyelemreméltó produkciót közvetít a ZDF csatorna: nagy nevek vállalkoztak a Csárdáskirálynő eredeti zenei anyagának eléneklésére.
Jonas Kaufmann • 9642014-11-16 11:46:44
Köszönöm a beszámolódat! "Izgalmas" előadás lehetett ez a müncheni Manon Lescaut-produkció! Kaufmann varázslatos hangja, színpadi jelenléte - és persze maga Puccini, nagyszerű operájával - nem csodálom, hogy lenyűgözött! A rendezői koncepció és megvalósítása miatti bosszúságokat feledteti majd az idő múlása, de helyesen állapítod meg: a zene elsődlegessége számít csak. Ez, az énekes előadók és a zenekar hangzó élménye a meghatározó.
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel • 6932014-11-14 05:39:03

Bartók Rádió, 2014. november 15. szombat

19.00 – 22.20 Richard Strauss: A hallgatag asszony

Vígopera három felvonásban

(Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2013. október 12.)

Szövegét Stefan Zweig írta

Vezényel: Kocsis Zoltán

Km. a Nemzeti Énekkar (karig. Antal Mátyás) és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar

Szereposztás:

Sir Morosus, nyugalmazott admirális - Rúni Brattaberg (basszus)
A házvezetőnője - Temesi Mária (alt)
Schneidebart borbély - Dietrich Henschel (bariton)
Henry Morosus, az admirális unokaöccse - Bernhard Berchtold (tenor)
Aminta, a felesége - Iride Martinez(szoprán)
Isotta - Pasztircsák Polina (szoprán)
Carlotta - Kálnay Zsófia (mezzoszoprán)
Morbio - Geiger Lajos (bariton)
Vanuzzi - Szüle Tamás (basszus)
Farfallo, operaénekes - Cser Krisztián (basszus)
Játsszunk... • 24232014-11-13 21:05:20
Talán segít az operett címét kitalálni, ha az előzőekhez hozzáteszem, hogy a szoprán annak a szép, érzelmes dalnak levélben ad hangot(De ne a Sybillre gondoljunk...)
Operett, mint színpadi műfaj • 22552014-11-13 20:59:20
Talán lemezen is kijön...
Belcanto • 8192014-11-13 20:57:21
Video
Belcanto • 8182014-11-13 20:56:01

[url] https://www.youtube.com/watch?v=Y3AQjjwSBtg;
Video - Joyce DiDonato: Stella di Napoli (recording and interview) [/url]

Belcanto • 8172014-11-13 20:55:01
JOYCE DIDONATO - Stella di Napoli – bel canto áriák

1 CD ERATO – Warner Classics

Ritkaságok: Pacini, Bellini, Rossini, Donizetti, Carlo Valentini, Mercadante, Michele Carafa

• Orchestra: Orchestre de l'Opera National de Lyon
• Conductor: Riccardo Minasi
Operett a magyar rádióban (1949-1990) • 6772014-11-13 14:15:55
A délelőtti operettműsor részletezése most került fel a Dankó Rádió Facebook oldalára. ( Meg a csütörtöki és a pénteki adás műsora is.)

Voltak részletek a Marica grófnőből - „Hej, cigány…” (Kincses Károly); Marica belépője – Sass Sylvia; „Kis húgom, légy vidám…” - Svéd Sándor, Gencsy Sári; „Szép város Kolozsvár” - Tiboldi Mária, Németh Sándor.

Különösen örültem annak, hogy Offenbach a rádióban régen sugárzott Orfeusz az alvilágban című operettjéből is felhangzott két részlet az 1963-as teljes stúdiófelvételről:

- Euridike dala. I. felv. „Egy asszony, hogyha csókot kap most…./A férjem mit sem sejthet még…” (László Margit)

Euridike és Jupiter kettőse, II. felv. „Légyjelenet” – „De különös, kellemes szellőcske…/ - Ügyes légy, zümmögve szállj!....” (László Margit és Melis György, km. az MRT énekkara és szimfonikus zenekara. Vezényel: Blum Tamás)

Végül Lehár Cigányszerelméből hallhattuk - koncertfelvételekről – előbb a „Csókban van az ifjúság” –kettőst (Kincses Károly, Molnár Marica), majd a „Messze a nagy erdő…” című dalt (Frankó Tünde).
Az operett nyitányával zárult a műsor.

A Túl az Óperencián című adás ismétlése délután öt órakor kezdődik rádióban, ami az interneten is elérhető.
Operett a magyar rádióban (1949-1990) • 6762014-11-13 14:12:57
Kedves "smaragd! Reméljük, hogy még sokáig "ellátja" minőségi operettmelódiákkal hűséges hallgatóit a rádió szerkesztősége, és "kiszolgál" bennünket azzal is, hogy akár már egy nappal az adás előtt a Facebook oldalán részletezi mit hallunk majd. Azt tudni lehet, hogy az élő rádióadás legtöbbször napokkal előre felvett beszélgetéseket tartalmaz és aktuálisan, ahhoz szerkeszti be Nagy Ibolya az elhangzó zenei anyagot.
(Azt tapasztalom, hogy a Facebook oldalra kitett, megnevezett operettszámok kezdési ideje percre, másodpercre fel van tüntetve. Ez csak úgy lehetséges, hogy az „ élő” adást megelőzően összeszerkesztik: az ének-zenei műsorszámokkal meg-megszakított beszélgetést „összevágják”. Ezzel a módszerrel ezt a beszélgetős műsort hozzá lehet igazítani a napi aktualitásokhoz is (évfordulók, megemlékezések, esetleg a vendég és beszélgetőpartnere aktuális, „aznapra” vonatkozó megjegyzései.)

Azt be kell látnunk, éppen mert ez élő adás, nem oldható meg az, hogy például az RTV Részletes heti műsorújságba már hetekkel korábban bekerüljön a Dankó Rádió napra lebontott részletes programja. De az tényleg elvárható lenne, hogy megismerhessük, legkésőbb reggel, milyen operettekből mit hallhatunk a délelőtt 11 órakor kezdődő műsorban.
Richard Strauss • 7172014-11-13 12:15:49
Szombaton este 19 órától a Bartók Rádió a Müpában bemutatott A hallgatag asszony című operát közvetíti - hangfelvételről.

Vez. Kocsis Zoltán Km. a Nemzeti Énekkar (karig. Antal Mátyás) és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar

Szereposztás: Sir Morosus, nyugalmazott admirális - Rúni Brattaberg (basszus), A házvezetőnője -Temesi Mária (alt), Schneidebart borbély - Dietrich Henschel (bariton), Henry Morosus, az admirális unokaöccse - Bernhard Berchtold (tenor), Aminta, a felesége - Iride Martinez(szoprán), Isotta - Pasztircsák Polina (szoprán), Carlotta - Kálnay Zsófia (mezzoszoprán), Morbio - Geiger Lajos (bariton), Vanuzzi - Szüle Tamás (basszus), Farfallo, operaénekes - Cser Krisztián (basszus)

(Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2013. október 12.)
Balett-, és Táncművészet • 38712014-11-13 12:05:04
Somorjai Enikő Coppélius mester élethű babájának bőrébe bújik – interjú

Pesti Est, 2014. 10.30.

„Ismét látható a Magyar Állami Operaházban Harangozó Gyula koreográfus tervei alapján a Coppélia című három felvonásos táncjáték, amelyet korábban már nagy sikerrel mutatott be az intézmény. A címszerepet az egyik szereposztásban Somorjai Enikő alakítja.”

„- Október végétől pedig egy újabb nagy kedvencedben, a Coppéliában táncolsz a Magyar Állami Operaház színpadán. Miért szereted annyira ezt a művet?

- Korábban már táncoltam, nagyjából hat évvel ezelőtt, nagyon örülök, hogy ismét rám talált ez a szerep. Id. Harangozó Gyula koreográfus tervei alapján állt össze a darab, amelyben a címszerepet, Coppélius mesterművét, az élethű babát táncolom. Megtisztelő, hogy az egyik szereposztásban rám gondoltak, hiszen egy rendkívül nehéz, technikás szerep ez. Sokat kell mozdulatlanul állni, ráadásul végig maszkban, majd egy-egy jelenetben váratlanul különböző táncvariációkat kell bemutatni. A nézőknek persze nem emiatt ajánlom: a darabban megvan minden, amely folyamatosan ébren tartja a figyelmet. Ármány, szerelem, lopás, csalás, de a vége azért happy end lesz! „
Operett a magyar rádióban (1949-1990) • 6742014-11-12 20:09:58
A Túl az Óperencián című operettműsor szerkesztő-műsorvezetője, Nagy Ibolya életébe „kis videós betekintő”
Operett a magyar rádióban (1949-1990) • 6732014-11-12 19:52:42
Még valami: a Dankó Rádió facebook oldalán olykor vissza kell "lapozni", hogy rábukkanjunk a sok bejegyzés között a napi operettműorra. Ezen a héten Túl az Óperencián - hétfő, kedd, szerda címen, rákattintva megnyitható volt.
Operett a magyar rádióban (1949-1990) • 6722014-11-12 19:45:05
Persze szelektálni, kiemelni szoktam, ami számomra valamiért érdekes (volt) - abban a hiszemben, hogy ezzel más hallgatónak "bogarat ültettem" a fülébe... Meg aztán lehet, hogy ami nekem szép, izgalmas, jó, másnak az ízlésével nem találkozik, vagy unalmasnak tartja. Egyáltalán nem kíváncsi rá. Én viszont, szintén, ha csak tehetem, naponta meghallgatom a műsort vagy délelőtt vagy délután (kétszer nem), amikor ráérek. És sorra felveszem kazettára, ami engem érdekel, amit még nem rögzítettem vagy nincs meg ugyanaz más hanghordozón.
Operett a magyar rádióban (1949-1990) • 6712014-11-12 19:17:41
Én is a facebook oldalról tájékozódom. Az igaz, hogy nem következetes: hol felrak előre egy-két-három napi részletes műsorát (ezen a héten hétfőn így történt); van amikor már reggel ott van a délelőtti program, van, amikor csak a délutáni ismétlés előtt kerül fel, de tapasztaltam olyat is, hogy csak utólag, másnap olvashattuk el az előző napit az aznapival együtt. Aztán a következő napi műsorról még semmit nem tudunk. Ez a "játék" így megy hétről-hétre.

A másik: többször találkoztam azzal, hogy téves vagy hiányos a felkonferálás és fordítva: jó a felkonferálás, de hibás a megadott, olvasható, napi részletes műsora.
Szerencsére, több évtizedes, rádió készüléke mellett töltött operetthallgatásommal olyan ismeretekre tettem szert, hogy a felcsendülő első taktusok, énekhangok alapján már következtetni tudok arra, mit hallok, kivel, mely közreműködő énekkar, zenekar, karmester, melyik évben rögzítették, a műsorszám megnevezése, dalszövegrészletekkel stb. Ha hozzájutok a délelőtti rádióhallgatáshoz, a délutáni ismétlésre nem kell várnom, már előtte betudom ide írni, mi volt műsoron - függetlenül, hogy a facebookon még nem találom. Ha nem találom meg, mert nem tették fel és én sem voltam a rádiókészülék mellett, akkor részemről is elmarad az "előzetes", az ismertetés.

Sőt olyan is előfordult többször, hogy valami okból egyáltalán nem, még utólag sem, került fel a facebookra az aznapi vagy előző napi részletes műsor.

Semmi garancia nincs arra, hogy a holnapi operettműsor részletezését még a délelőtt 11 órai adás előtt elolvashatjuk. Lehet, hogy csak az ötórai ismétlés előtt lesz fenn az oldalon, vagy csak másnap, a pénteki (és szombati, vasárnapi előzetessel) együtt. Vagy teljesen kimarad. Bár ez utóbbi csak elvétve történt meg az elmúlt két év alatt.


A heti sztárvendég rövid, képes életrajzát viszont minden héten feltöltik, elolvasható.
Társművészetek • 9512014-11-12 13:34:29
Újraalapítaná az Iparművészeti Múzeumot Cselovszki

MNO.hu, 2014. november 12., szerda 09:38 , szerző: rKissNelli
Erkel Színház • 47482014-11-12 13:33:12
Úgy hallottam, voltak kamerák is a Rost-gálán, amik rögzítették az előadást. Reménykedjünk benne, hogy a televízióban majd leadják.
Operett a magyar rádióban (1949-1990) • 6692014-11-12 13:17:48
Ma pedig Sybill első fináléja is meghallgatásra érdemes - főleg, ha ilyen "csapat" énekel ezen az 1962-es rádiófelvételen: Koltay Valéria, Németh Marika, Ilosfalvy Róbert, Kishegyi Árpád, Bende Zsolt, Petri Miklós, Várhelyi Endre. Az MRT Énekkarát és Szimfonikus Zenekarát Sebestyén András vezényli.(Megemlítem Vámos Ágnes nevét is, de ő mint a Nagyhercegnő nem énekel az operett első felvonásában.)

A délelőtti operettadás – melynek elején hangzik fel az említett finálé - ismétlése öt órakor kezdődik a Dankó Rádióban, ami az interneten online is meghallgatható.
Operett a magyar rádióban (1949-1990) • 6672014-11-11 16:58:15
Érdemes ma is a Dankó Rádió operettadására kapcsolni (17 órától az ismétlés kezdődik):

Millöckertől A koldusdiák meg a Szegény Jonathán részleteiben Kincses Károly, Andor Éva, Palcsó Sándor énekét élvezhetjük, míg Schubert-Berté Három a kislány című darabjából felcsendülő dalokban és kettősökben a klasszikussá nemesedett rádiófelvételről Andor Éva, Hankiss Ilona, László Margit, Palánkay Klára, Maleczky Oszkár, Ilosfalvy Róbert, Réti József, Bende Zsolt, Melis György énekében gyönyörködve hallgathatjuk a szép dallamokat.

Az interneten is elérhető az adás a www.dankoradio.hu oldalon.
Jonas Kaufmann • 9562014-11-11 16:36:53
Ezek szerint Kaufmann meggyógyult?!
Richard Strauss • 7092014-11-11 16:34:37
Ünnepi Richard Strauss-est lesz a Müpában:

2014. november 12. szerdán és 13. csütörtökön is, 19:30 — 21:15 órakor
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Műsoron:
• - R. Strauss: Japán ünnepi zene, op. 84
• - R. Strauss: József-legenda, op. 63 – balett

Km.: a Nemzeti Filharmonikusok és a Szegedi Kortárs Balett

Vezényel: Kocsis Zoltán

Koreográfia alkotó:Juronics Tamás

„Folytatódik a zenekar Richard Strauss Magyarországon még be nem mutatott vagy ritkán játszott zenés színpadi műveit bemutató sorozata. A koncert egy Strauss-kuriózummal, a Japán Császárság fennállásának 2600. évfordulójára 1940-ben írott zenével kezdődik, amelyben japán templomi gongok is megszólalnak.

A bibliai történetet feldolgozó József-legenda című balettet Szergej Gyagilev, a Párizsban működő Orosz Balett impresszáriója rendelte, és mutatta be száz éve. A mű Juronics Tamás kifejezetten erre az alkalomra készített látványos koreográfiájával kel életre, a Szegedi Kortárs Balett művészeinek közreműködésével.

A Nemzeti Filharmonikusok és a Művészetek Palotája közös produkciója.”
A MET felvételei • 972014-11-11 16:32:52
Mindenesetre október 24-től már DVD-lemezen is elérhető ez az kiadó által kihangsúlyozott - „elveszettnek hitt” - MET-tes Rigoletto-felvétel. Akiket érdekel és lehetőségük van rá, most megvásárolhatják ezt a kiadványt. (Gondolok azokra is, akiknek még nincs internet hozzáférésük, de van DVD-lejátszójuk…)
A MET felvételei • 952014-11-11 14:51:32
Rigoletto
A MET felvételei • 942014-11-11 14:51:00

Korábban elveszettnek hitt felvétel a MET 1981-es [url] http://www.mdt.co.uk/verdi-rigoletto-pavarotti-the-metropolitan-opera-james-levine-decca-dvd.html; Rigoletto [/url előadásáról – a DVD nemrég jelent meg a DECCA Classic gondozásában.

Louis Quilico, Christiane Eda-Pierre, Luciano Pavarotti, Isola Jones, Ara Berberian, The Metropolitan Opera / James Levine.
Játsszunk... • 24222014-11-11 10:18:25
Persze, de sajnos? vagy szerencsére?, nem minden operett a primadonna és a bonviván, vagy a komika és a táncos-komikus „prózai” gyermekkorával indít!
A keresett operettben említett személyeket (akiket a darab elején még mint gyermekeket ismertünk meg – csak kis szövegük van) az utolsó felvonásban húsz év elteltével látjuk viszont - ekkor már énekszólamuk is van. Egyébként nem címszereplők, és még csak nem is főszereplők. Mégis, az operettirodalom egyik gyöngyszeme az a szép, érzelmekre ható szopránária, amit a librettó szerint immár „felnőtt” leány énekel a jelen nem lévő - messze távol tartózkodó - kedvesére gondolva; a gyermekkori pajtás immár vőlegénye (tenor hang) és éppen katonaként szolgál. A szövegkönyv szerint az amerikai függetlenségi háború befejezése után mintegy tíz évvel játszódik az operett utolsó felvonása.
Erkel Színház • 47332014-11-10 20:10:35

A Duna TV leadta Az árnyék nélküli asszonyt: 2014. július 29. kedd 23:10 - 02:30

Ha a Carmen televíziós közvetítésének időpontjáról tudomásunk lesz, akkor azt valamelyikünk itt a fórumon bizonyára jelezni fogja.
Játsszunk... • 24202014-11-10 16:29:07
Tovább gondolva ezt kérdést, kissé módosítva rajta, egy másikat teszek fel:

Egy operett első két felvonásában két gyermekszereplőt ismerünk meg (csak prózát mondanak), ám a második és a harmadik felvonás között 20 év telik el; a felnőtt lány és fiú itt már szoprán és tenor (szerelmes) szerep. Melyik operettről van szó?
Operett a magyar rádióban (1949-1990) • 6662014-11-10 15:54:02
Ezen a héten a Miskolci Nemzeti Színház társulatának tagja, Kincses Károly kétszeres Arany Fácán-díjas operaénekes pályájával ismerkedhetünk meg a Dankó Rádió Túl az Óperencián című műsorában.

A ma délelőtti adás (ami délután öt órától ismétlésre kerül) első zeneszámaként Kincses Károly énekelte

- Henry márki belépőjét Planquette híres operettjéből, A corneville-i harangokból. Ez egy élő, színházi produkció hangfelvétele. Ezt követte még két részlet ugyanebből a dalműből (más-más stúdiófelvételről):
- Harangdal (Kincses Veronika)
- Ötös (Házy Erzsébet, Kalmár Magda, Korondi György, Sólyom-Nagy Sándor, Várhelyi Endre)

Megint Kincses Károly énekét hallhattuk, ezúttal Lehár Cigányszerelméből, egy kettősben: - „Csókban van az ifjúság…” (Km. Molnár Marica – ez is élő, színházi felvétel)

A műsor további részében Offenbach egyfelvonásos operettjének részletei szólaltak meg:

„Szökött szerelmesek” - Eredeti címe: Monsieur et Madame Denis –„opéra comique”; bemutató: 1862. január 11. Paris, Théatre des Bouffes-Parisiens.
A Magyar Rádió Dalszínháza 1981. július 13-án mutatta be ezt az új Offenbach-felvételét, a Kossuth adón, ezen az "átkeresztelt" címen.
Most öt dal illetve kettős és együttes hangzott el erről a felvételről: Lehoczky Éva, Kalmár Magda, Rozsos István, Palcsó Sándor, Michels János, Moldvay József és Orbán László énekelnek, az MRT Énekkarát és Szimfonikus Zenekarát Breitner Tamás vezényli:

- Lucille dala (Lehoczky és az énekkar)
- Lucille és Gaston kettőse (Lehoczky, Rozsos)
- Az őrmester kupléja (Palcsó)
- Nanette dala (Kalmár)
- Bordal (Kalmár, Lehoczky, Palcsó, Rozsos, Moldvay, Michels, Orbán és az énekkar)

Végül felcsendült a II. felvonás fináléjának részlete Jacobi Sybill-jéből – az Egri Gárdonyi Géza Színház produkciójában Kincses Károly és Szilágyi Olga énekelnek a hangfelvételen.

Holnap folytatódik a rádióban a beszélgetés Kincses Károllyal. A beszélgető partner ezúttal is a szerkesztő-műsorvezető: Nagy Ibolya).
Operett a magyar rádióban (1949-1990) • 6652014-11-10 15:44:14
Nem láttam az említett adást. Azt tudni lehet: 2014-től az Operettszínház állami fenntartásba és ezzel úgymond „nemzeti” kategóriába került (irányító szerve az Emberi Erőforrások Minisztériuma. ) Talán ez is lehet magyarázat arra(?), hogy mostanában KERO nemzeti húrokat pendít meg.
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 6922014-11-10 14:15:17

Ma éjjel leadja az M3 csatorna: 2014. november 10. hétfő 23:20 - 00:45

Offenbach: Párizsi élet – a nagyoperett tv-változata

(A Zenés TV Színház bemutatójaként először 1978. november 11-én került sugárzásra.)

Dramaturg: Bánki László

Vezető-operatőr: Molnár Miklós

Rendezte: Félix László.

Közreműködött a Budapesti Operettszínház tánckara (Koreográfus: Géczy Éva) és Énekkara

A Magyar Állami Operaház zenekarát Hidas Frigyes vezényelte.

A szerepek többségét prózai színészek játszották, míg az énekhangot külön vették fel operaénekesekkel.

Szereposztás:

Gondremark báró - Agárdy Gábor (énekhangja: Gárday Gábor)
Gondremárk báróné - Andai Györgyi (Kincses Veronika)
Gardfeu vicomte - Kalocsay Miklós (Fülöp Attila)
Bobinet, Gardfeu barátja - Nagy Gábor (Gulyás Dénes)
Alfonz, Gardfeu inasa - Márton András
Metella - Zsadon Andrea
Frick, cipészlegény - Mikó István
Gabriella, Frisck kedvese - Hűvösvölgyi Ildikó
Prosper - Benedek Miklós (Rózsa Sándor)
Pauline - Medgyesi Mária
Urbaine - Kondrád Antal (Kovács Péter)
Leonie - Andresz Kati (Pusztaszeri Emília)
Karadek grófnő, Bobinet nagynénje - Bakó Márta
Louise - Seregély Katalin
Lyoni úr – Nádas Tibor

További közreműködők: Galántay Aliz, Jutkovics Krisztina, Sugár István, Romhányi Rudolf, Varga Zsuzsa, Füzessy Ottó.

„Párizs a ledér hölgyek, a szoknyavadász fiatalemberek, a mulatók, a kánkán és a szerelem fővárosa. Offenbach operettjében a francia főváros bohém oldala mutatkozik be, ahol akár egy cipészből is lehet brazil követ, vagy egy komornyikból is tábornok. 85 percnyi felhőtlen szórakozás, ami alatt megtudhatják milyen is a párizsi élet.”
Richard Strauss • 7042014-11-10 14:12:47

Minifesztivállal ér véget a Strauss-jubileum

• 2014. november 6. -
• (ja) -
• Fidelio/MTI -

„Operaelőadásokból, hangversenyekből és egy balettestből álló minifesztivállal zárja az idei Richard Strauss-jubileumot a drezdai Semperoper.”
Opernglas, avagy operai távcső... • 184632014-11-10 14:11:41
Költségmegtakarító lépések miatt az előző évekhez képest csökken a Salzburgi Ünnepi Játékok programkínálata - jelentették be a fesztivál szervezői.

• 2014. november 7. -
• (ja) -
• Fidelio/MTI -


Emiatt elmarad a Kurtág György Samuel Beckett Végjáték című műve alapján készülő első operájának a bemutatója.


„”A 2015-ös ünnepi játékok költségvetését 64,7 millió euróról 59,6 millió euróra csökkentették, a fesztiválprogramban pedig csupán három új opera bemutatója szerepel”
Játsszunk... • 24182014-11-09 23:58:35
Kálmán Imre másik operettjében is szerepel a színpadon gyermekkar: a Cigányprímásban!

A magyar rádió felvételén is szerepel:

Kálmán Imre – Harsányi Zsolt – Innocent Vincze Ernő: Cigányprímás - keresztmetszet

Rádió Dalszínháza bemutató: 1964. szeptember 7., Petőfi Rádió 20.00-21.00

Az összekötő szöveget elmondja: Szemes Mari

Zenei rendező: Fejes Cecília

Szerkesztő: Bitó Pál

Km.: Koltay Valéria, Németh Marika, Ilosfalvy Róbert, Melis György, Kishegyi Árpád, Külkey László, Kovács Péter, valamint az MRT szimfonikus zenekara, énekkara, és Andor Ilona gyermekkara

Vezényel: Vincze Ottó


Gyerekkórus szerepel Ralph Benatzky Fogadó a Fehér Lóhoz (Im weissen Rössi) című operettjében is.
Ha egyszer saját operaházam lehetne... • 942014-11-09 18:09:37

A Film Színház Muzsikában olvastam. Amikor Mátyás Mária a Peter Grimes című Britten-operában a tanítónő, Ellen Orford szerepét énekelte, Udvardy Tibor tréfásan a következőket mondta szoprán partneréről: „- Mátyás Mária igazi tanítónő, és erről a rossz szokásáról sajnos a mai napig sem tudott lemondani…”

Mátyás Mária: „ – Pedagógus családból származom. Tanítónőnek készültem, s hogy énekesnő lettem, az sem tartott vissza attól, hogy ne vegyem észre a helytelent, ne szóljak érte. Hát ilyen voltam, ilyen vagyok!”

A hetvenes évek elején még láthattam Mátyás Máriát Leonóraként A végzet hatalmában.
Kedvenc előadók • 26942014-11-09 16:35:51

Helen Donath Budapesten (2014. szeptember 23.)

„VILÁGHÍR ÉS ISMERETLENSÉG - EGY MEGÍRATLAN NAPLÓ BEJEGYZÉSEI”

PARLANDO 2014/5. száma - Fittler Katalin
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel • 6872014-11-08 16:54:05
A Bartók Rádió ma este (19.00 – 21.30) a Parasztbecsület és a Bajazzók 2014. szeptember 13-i operaházi bemutató- előadások hangfelvételét sugározza:

Vezényel: Pinchas Steinberg

Km. Magyar Állami Operaház Énekkara (karig. Strausz Kálmán) és Zenekara.

19.00 Mascagni: Parasztbecsület

Egyfelvonásos opera

Szövegét - Giovanni Verga nyomán - Giovanni Targioni-Tozzetti és Guido Menasci írta.

Szereposztás:

Turiddu - Karmen Chanev (tenor)
Santuzza - Lukács Gyöngyi (mezzo)
Lucia - Balatoni Éva – alt
Alfio - Alecandru Agache (bariton)
Lola - Heiter Melinda (szoprán)


20.15 – 21.30 Leoncavallo: Bajazzók

Kétfelvonásos opera

Szövegét a zeneszerző írta.

Szereposztás:

Canio -Kamen Chanev (tenor)
Nedda - Rost Andrea (szoprán)
Tonio - Alexandru Agache (bariton)
Beppo - Szappanos Tibor (tenor)
Silvio - Nagy Zoltán (bariton)

Pantheon • 13432014-11-08 14:47:00

Életének 92. évében meghalt Gera Zoltán Kossuth-díjas színművész, a nemzet színésze.
Isten nyugosztalja!
Kedvenc előadók • 26922014-11-08 12:48:31
A világhírű orosz basszus, Jevgenyij Nyesztyerenko az Operaház és a Zeneakadémia közös szervezésében tartott volna mesterkurzust Budapesten, a Régi Zeneakadémián 2014. november 10. és 14. között.

A Zeneakadémia által kiadott közlemény sajnálattal tudatja, hogy Nyesztyerenko kurzusa - a mester váratlan megbetegedése miatt - elmarad.

Az Operaház illetékese érdeklődésemre arról tájékoztatott, hogy az énekes valóban betegséggel küszködik, de tudomásuk szerint a Dalszínház utcai dalestek-sorozat keretében mára (16:00 - 17:30 óra) szervezett koncertjét mégis megtartja Nyesztyerenko!



Palcsó Sándor • 1192014-11-08 12:33:48
Palcsó Sándor ma 85 éves! Isten éltesse még sokáig, erőben és egészségben!

A Dankó Rádióban Nagy Ibolya emlékezett meg nagy szeretettel kiváló tenoristánkról, aki a Túl az Óperencián című rádiós operettműsora vendége volt augusztusban, kivel a rádió mikrofonja előtt egy héten át beszélgetett.

A ma délelőtti adás végén Palcsó Sándort három operettfelvétel részletével köszöntötte a szerkesztő-műsorvezető:

– Lehár: A víg özvegy - Daniló belépője: „A szerelmetes szép hazám, hogy mennyi gondot ád, az ám…Az orfeum tanyán, ott békén hagy hazám… „
(Palcsó Sándor) – élő felvétel; km. a Magyar Állami Operaház Zenekara, vezényel: Bródy Tamás

– Kálmán: A Bajadér- Radjami herceg dala „Éj borong a földön, éj és csend… Ó, bajadérom… (Palcsó Sándor, az MR Szimfonikus Zenekara, vezényel: Breitner Tamás – élő felvétel, Csepeli Munkásotthon, 1979. december 3.)

– Kálmán: Cirkuszhercegnő –dal: „Ha bemegyek a cirkuszba, szívem már egy láz… /A szép kis cirkusztáncosnők, Ki ért a csókhoz úgy mint ők…” (rádió stúdiófelvételéről)


Ezt az adást ismét meghallgathatjuk a rádióban 17 és 18 óra között, valamint online a www.dankoradio.hu internetes oldalon.
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel • 6832014-11-08 12:22:18
Ma délután a Bartók Rádió sugározza:

13.31 - 14.30: Purcell: Dido és Aeneas

Opera három felvonásban

Szövegét - Publius Vergilius Maro Aeneis c. eposza nyomán - Nahum Tate írta

Vez. Catherine Mackintosh

Km. az Angelica Leánykar és az Angelo Férfikar (karig. Gráf Zsuzsanna), valamint a Savaria Barokk Együttes

A szereposztás:

Dido - Meláth Andrea (mezzoszoprán)
Aeneas - Timothy Bentch (tenor)
Belinda - Károly Edit (szoprán)
Udvarhölgy és Szellem - Jónás Krisztina (szoprán)
Varázslónő - Várhelyi Éva (mezzoszoprán)
Boszorkányok - Cserjési Kinga és Bodrogi Éva (szoprán)
Tengerész - Csizmár Dávid (bariton)

(Magyar Tudományos Akadémia Díszterme, 2003. november 30.)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel • 6822014-11-07 16:03:10
A Bartók Rádió ma esti műsorán szerepel:

19.05 -22.00 A Magyar Opera Napja - Kapcsoljuk az Erkel Színházat

Szokolay Sándor: Vérnász - opera két képben.

Szövegét - Federico Garcia Lorca tragédiája alapján, Illyés Gyula fordításából - Szokolay Sándor állította össze.

Vezényel: Kovács János

Km. a Magyar Állami Operaház Énekkara (karig. Strausz Kálmán) és Zenekara.

Szereposztás:

Anya - Kovács Annamária (alt)
Vőlegény - Vadász Dániel (tenor)
Szomszédasszony - Balatoni Éva (szoprán)
Leonardo - Szemerédy Károly (bariton)
Feleség - Wierdl Eszter (szoprán)
Anyós - Bódi Mariann (alt)
Menyasszony - Miksch Adrienn (szoprán)
Cselédasszony - Vajda Júlia (szoprán)
Apa - Szvétek László (basszus)
Vőfély - Cserhalmi Ferenc (bariton)
I. Favágó - Bátki Fazekas Zoltán (bariton)
II. Favágó - Hábetler András (basszbariton)
III. Favágó - Hantos Balázs (basszus) Hold - Boncsér Gergely (tenor)
Halál - Kovács Annamária (alt)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 507852014-11-07 15:31:27
Bizonyára lesz, aki jól fog szórakozni. Nekem kimarad.
Operett a magyar rádióban (1949-1990) • 6622014-11-07 15:24:04
A Dankó Rádió mai, Túl az Óperencián című műsorából kiemelem

Nádor Mihály – Kulinyi Ernő Babavásár című operettjéből elhangzó részleteket:

A rádió 1968-ban készült új, teljes operettfelvételén Andor Éva, Koltay Valéria, Kishegyi Árpád, Palcsó Sándor és Udvardy Tibor énekel, km. a Magyar Rádió és Televízió Énekkara és Szimfonikus Zenekara. Vezényel: Sebestyén András

- Herceg és az „Agglegények” dala (I. felv.): „A klubfotelben álmodozva, hányszor elsóhajtom, ha lenne párom, hű menyecském, s véle négy-öt rajkóm! …/Rossz szokás, rossz szokás, csak rossz szokás a nősülés és semmi más! Cselszövők mind a nők…” (Palcsó Sándor, km. Énekkar)

- Maca és Gigi vidám kettőse (I. felv.): „Meseintézmény, s ami szintén tény, takarékpénztár még jobb sose volt, milliócskát hoz, kamatocskát hoz…/Szólj, szeretsz-e kincsecském?!...És szeretsz-e úgy, mint én?...Légy a párom, kedveském, összeillünk, te meg én…” (Koltay Valéria és Kishegyi Árpád)

- Gitta és Richard szerelmi kettőse a II. felvonásból: „ - Szeme tengerkék, haja tengerszép, ragyogóbb, mint tán az üdvösség/- Benne száz sugár édes táncot jár, mint tó tükrén napfény délután… /- Drága tündérpár, szőke tündér lány…” (Andor Éva és Udvardy Tibor)

- Gitta és Gigi vidám kettőse (II. felv.): „Nem hiába nevelt fel hát anyám! -Juhéj, tra-la-la, Juhéj, tra-la-la, - Markó utca három bé a hazám, Juhéj, tra-la-la, Juhéj, tra-la-la… /- Kisfiú, kisleány, táska lóg az oldalán, csínyre kész kiscsibész, Pest-Budán mindahány.…” (Andor Éva és Kishegyi Árpád)

- Maca dala a II. felvonásból: „Jön a farsang, lányok, férjet fogtok…/Farsangi cécó, csengő kánkán…” (Koltay Valéria, km. Énekkar)

A délelőtti adás ismétlése 17 órától hallgatható meg a rádióban és a www.dankoradio.hu internetes oldalon.
Játsszunk... • 24122014-11-07 13:59:03
Ha A hugenottákat és A prófétát francia operák közé soroljuk, akkor mindegyikben van gyermekkar is. (Tudjuk, Meyerbeer német volt, de írt műveket az olasz és a francia operaszínpadokra is.)
Játsszunk... • 24112014-11-07 13:38:53
Ravel: A gyermek és a varázslat - gyermekkar
Játsszunk... • 24102014-11-07 13:29:10
Massenet: Esclarmonde - gyermekkar

Massenet: Amadis - gyermekkar
Játsszunk... • 24092014-11-07 13:17:49
Gustave Charpantier: Louise - gyermekkar
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 507822014-11-07 12:17:07
"Császárné"
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 507812014-11-07 12:16:27
Olvasom az Opera honlapján, hogy Sümegi Eszter betegsége miatt Az árnyék nélküli asszony november 9-i előadásán a német Manuela Uhl lép fel a Császárnő szerepében. (Májusban a Salome címszerepét alakította az Operaházban.)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 507792014-11-06 20:26:23
Sok-sok főpróba (és „valódi”) előadáson vettem már részt, de a közönség részéről olyan érdektelenséget még soha nem tapasztaltam, ami - a „Mindenki Operája-sorozat” részeként - Az árnyék nélküli asszony ma délelőtt-délutáni nyilvános főpróba-előadását kísérte az Operaházban. Több évtizede járok rendszeresen operába, de az hogy alig negyedháznyi közönség jött össze az előző évad végén bemutatott opera - tehát még nem sokat játszott darab - újabb előadássorozata előtti főpróbájára, mégis szemet szúró és elgondolkodtató.

Már az gyanús volt nekem, hogy érkezésemkor zárva találtam az oldalsó lépcsőházi bejáratokat, de aztán a földszinti előcsarnokban megkaptam rá a magyarázatot: felvilágosítottak, hogy olyan kevés jegy kelt el, hogy emiatt lezárták a III. emeletet. Az oda érvényes jeggyel rendelkezőket a földszinti nézőtérre irányítják át, akik - a szabad sorok, székek között válogatva - tetszés szerinti szabad helyre ülhetnek. (Nem volt ezzel gond: hiszen kezdés előtt három perccel – amikor odaérkeztem - csak lézengtek ott a nézők.) Az első szünetben tovább csökkent a nézőszám, sőt a második szünet végén már megszámolhattam mennyien is maradtunk: a földszinten összesen 93 fő volt, míg a földszinti és emeleti páholysorokban összességében mintegy három tucat – nem többen! – néző bírta ki türelemmel az előadás végéig. Tehát a távozáskor, jóindulatúan számolva is, alig lehetettünk 150 főnél többen a kijáratnál!!! Kínos lehetett mindenkinek, amikor az utolsó függöny után a kevesektől is alig-alig összecsattanó tenyerek hangja hallatszhatott fel a színpadra, köszönteni a tapsrend alatt meghajló művészeket.

De nemcsak ez a kis nézőszám, ami megemlítendő, mert az opera kezdése előtt a hangos beszélőn bejelentették nekünk, hogy Sümegi Eszter betegsége miatt nem vállalta el a fellépést. Azért, hogy megmentsék a főpróbát, a Császárnét a német Nina Dudek rendezőasszisztens, játékmester fogja alakítani, aki a színpadon néma szereplőként veszi ki részét az operából az előadás őt érintő szóló illetve együttes jeleneteiben. Így is történt: beöltözve jelmezbe láthattuk az énekesek között, eljátszott mindent, amit Sümeginek szerepe szerint kell, az énekszólamát pedig olykor-olykor a karmester, Halász Péter „döngicsélte” baritonján… Szokatlan volt ez a körülmény is!

Ugyancsak az előadás kezdete előtt konferálták be, hogy Németh Judit (a Dajka) és Kovácsházi István (a Császár) elnézést kér, de megfázásuk miatt élni fognak a markírozás lehetőségével. Valóban, különösen az első felvonás alatt, érezhető volt énekükben az óvatosság, a visszafogottság, a „semmi kockázat”. Mindezek a körülmények odavezettek, hogy igen hűvös volt a nézőtéri tetszésnyilvánítás, pedig Rálik Szilvia (Barak felesége) remek formában énekelt és játszott, rajta semmi nem múlott, de ugyanez mondható el Heiko Trinsinger (Barak, kelmefestő) alakításáról is. Mindketten „átmentették” a májusi operabemutatón megismert nagyszerű előadásukat a mai főpróbára is. Sajnálom, hogy Sümegi lemondta a főpróbát, és azt is, hogy Kovácsházi sem fogott ki igazán jó napot. Szerettem volna Németh Judit produkcióját, hangi teljesítményét összevetni Komlósi Ildikóéval, de reálisan belátva, előbbi hangi állapota ezt most nem teszi lehetővé. A többi szereplő is, meg az ének- és gyermekkar, szintén igyekezett, hogy a legjobbat nyújtsák. Kár, hogy ez nem mindenkinél jött össze maradéktalanul.

Halász Péter azon kívül, hogy „bevállalta” a Császárné énekhangját, remek dirigensként motiválta zenekarát, próbált velük még a szünetekben is; mindhárom felvonásban három-három alkalommal megszakította az előadást, hogy újravegyék azokat az ütemeket-belépéseket, amiket javítani szükségesnek tartott. A zenekar összességében nagyon jól játszott, számomra feledhetetlen marad az opera zárójelenetének „ezerszínű” hangvarázsa.

„Az árnyék nélküli asszony” rengeteg szépségben bővelkedik, de kétségtelen, nem könnyű befogadni maga teljességében a produkciót. Így is, figyelembe véve a szokatlan körülményeket, a mai főpróba-előadás nekem tetszett, ami sok értéket hordoz.

És ha más nem is, az mindig megnyugtató érzés, amikor elolvasom a színlap alatt a következő megjegyzést: „ A vetített filmben szereplő halakat a felvételek ideje alatt biztonságban tartották, egészségi állapotukban romlás nem következett be. „
Házy Erzsébet művészete és pályája • 31232014-11-06 17:06:59
Nemrég kezdődött el a Dankó Rádióban a délelőtti operettműsor ismétlése, Házy Erzsébet egy felvétele is felhangzik benne.
17:15 órától hallhatjuk újra Szirmai Albert Rinaldó című operettjéből Heléne dalát: Várok, valamire várok..." (Km. a Magyar Állami Hangversenyzenekar, Breitner Tamás vezényletével)

Millöcker Dubarryjából is hallhatunk részleteket (Kalmár Magda, Petress Zsuzsa és Palcsó Sándor énekelnek).

Interneten is elérhető az adás a www.dankoradio.hu oldalon.l
Operett a magyar rádióban (1949-1990) • 6612014-11-05 16:50:53
A Liszt-díjas Réti Józsefről emlékezett meg a Dankó Rádió ma délelőtti operettműsora: a felejthetetlen, kiváló operaénekesünk (1925. július 8. - 1973. november 5.) ezen a napon hunyt el. A művész rádiófelvételei közül egy-egy operettdalt hallhattunk Lehár műveiből: előbb a Cigányszerelemből „Zórika, Zórika, jöjj vissza már…” - énekelte Réti, majd ugyanennek az operettnek a komponista által a Magyar Királyi Operaház számára átdolgozott és bemutatott Garabonciásnak utóbb Vándordiák címmel elkészített rádiós kamaraváltozatából csendült fel a másik ismert dal: „Utam muzsikálva járom…”. (Mindkét felvételen a Magyar Állami Operaház Zenekarát Kerekes János vezényli.) E két dal sugárzásával tisztelgett a Túl az Óperencián című adásban a szerkesztő-műsorvezető, Nagy Ibolya, a fiatalon, művészete teljében elhunyt egykori kiváló énekesünk emléke előtt.

Különben ezen a héten minden nap Csongrádi Kata színésznő-énekesnő a vendég a rádióban, aki művészi hivatásról, pályáról, szerepekről, színházakról meglévő nézeteit osztja meg a hallgatóval.

A rádióműsor ismétlése 17 és 18 óra között hallgatható meg, az interneten is elérhető a www.radio.hu oldalon.
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel • 6812014-11-04 12:43:12
Ma éjjel a Bartók Rádió műsorán szerepel:

23.00 -23.55 Ars nova
- a XX-XXI. század zenéje

Balassa Sándor: A harmadik bolygó - operakantáta egy felvonásban Op. 39.

Szövegét a zeneszerző írta.

Vezényel: Ligeti András

Km. a Magyar Rádió Énekkara (karig. Sapszon Ferenc) és Szimfonikus Zenekara.

Szereposztás:

Ember, akinek tiszta a szíve - Daróczy Tamás (tenor)
Ember, akinek hatalma van - Sárkány Kázmér (bariton)
Ember, aki a tudás terheit viseli - Gregor József (basszus)
A természet, a világ élő és élettelen alakjai - Misura Zsuzsa (szoprán) és Takács Tamara (alt)
Tárgyi és ember közeg, dolgok és biomassza - énekkar

A mikrofonnál: Varga János

Szerkesztő: Bánkövi Gyula
Requiem • 3502014-11-04 12:41:16
Ma este a Bartók Rádióban:

19.00 Kapcsoljuk a Szent István-bazilikát

Az Emlékezés Napja Emlékkoncert a Forradalom és Szabadságharc áldozatainak emlékére

Mozart: Requiem

Hajnóczy Júlia
Mester Viktória
Brickner Szabolcs
Blazsó Domonkos – ének

Szent István Bazilika Kórusa

MR Szimfonikusok

Vezényel: Pad Zoltán

(Ism. november 18., 12.05)
Pantheon • 13412014-11-04 11:09:56
Néhány hónapja láttam a televízióban Margitai Ágit, akit a Hogy volt?! című műsor egyik vendégeként köszöntöttek a stúdióban, és idén februárban is szerepelt a TV-ben, a beszélgetős Ridikül adásban. Látva – hallva őt ezekben a műsorokban, akkor eszembe nem jutott volna, hogy pár hónappal később végleg itt hagy bennünket. Ismét egy jelentős művészegyéniség távozott el, azonban lénye, hangja, emlékezetes színházi és filmes szerepei szívünkben-lelkünkben tovább élnek, megmaradnak.
Palcsó Sándor • 1182014-11-04 09:58:57
Palcsó Sándor november 20-án az érdi zenei könyvtár (Csuka Zoltán Városi Könyvtár Zenei Könyvtára) vendége lesz, 17.00 órától.

A cím: Érd, Alsó utca 27.
Ilosfalvy Róbert • 6132014-11-03 19:45:38
A youtube-ra felkerült Ilosfalvy énekhangján néhány operettmelódia:

Nagy árat kér a Sors – Ilosfalvy Róbert

Közzététel: 2014. szept. 2.
Huszka Jenő: Mária főhadnagy
Nagy árat kér a Sors a boldogságért
ILOSFALVY RÓBERT
(1982.)


Egy drága szempár - Ilosfalvy Róbert

Közzététel: 2014. szept. 2.
Kálmán Imre: A cirkuszhercegnő
M X dala (Egy drága szempár)
ILOSFALVY RÓBERT
(1982)

Vágyom egy nő után - Ilosfalvy Róbert

Közzététel: 2014. szept. 3.
Lehár: A mosoly országa
Szu-Csong dala
ILOSFALVY RÓBERT
(1982.)

Bordal (A denevér) - Geszty Szilvia, Ilosfalvy Róbert

Közzététel: 2014. aug. 27.
J. Strauss: A denevér - Bordal
„Glücklich ist wer vergisst”, előadó: Silvia Gesty & Richard Ilosfalvy


Pavillon duett - Erika Köth- Ilosfalvy Róbert

Közzététel: 2014. szept. 7.
Lehár: Die lustige Wtwe
Pavillon-Duett
Erika Köth-Robert Ilosfalvy
dir: Willy Mattes
(1967.)
Rost Andrea • 16392014-11-03 19:06:00

Rost25

2014. november 10. 19.30, Erkel Színház

„25 évvel ezelőtt, 1989-ben az Erkel Színház deszkáin mutatkozott be Júlia szerepében egy zeneakadémista hallgató Gounod Rómeó és Júlia c. operájában. Rost Andrea ezután nem sokkal elkezdte világhódító útját Bécs, Párizs, London, Milánó, München, Berlin, Los Angeles, Chicago és New York operaházaiban. A művésznő november 10-i gálaestjén a hozzá legközelebb állókkal énekli el az általa összeállított műsort a számára mindvégig kedves Erkelben.”

Díszlettervező: Zöldy Z Gergely
Rendező: Alföldi Róbert
Vezényel: Kesselyák Gergely

Közreműködik:
Vesszelina Kaszarova – mezzoszoprán
Luciano Ganci – tenor
Leon Košavić – bariton
Edita Gruberova • 26992014-11-03 14:24:18
(... én is leírtam, tömören, csak nem ide, hanem az Erkel Színház-topicba.)
Edita Gruberova • 26982014-11-03 14:09:50
Kedves Telramund! Így van. Ami pedig a Gruberovával kapcsolatos személyes megállapításainkat illeti, a szinte azonos nézeteinket már rögtön az előadást követően kicserélhettük egymással. Te ide is leírtad. Ugyanakkor mindkettőnket érdeklik a mások véleménye is. Ez így van rendjén.
Köszönöm a megjegyzésed.
Edita Gruberova • 26962014-11-03 13:15:11
Mármint a 2655 sorszámtól kezdve...
Edita Gruberova • 26952014-11-03 13:14:06
Különösen, hogy a 2689 sorszámig - velem együtt - senki nem reagált a belinkelt cikkre.
Edita Gruberova • 26942014-11-03 13:11:18
Igen, az ismétlés a "tudás anyja/atyja..." -akkor felesleges az eredeti "állapotra" való utalás is, hivatkozás. Jogos.
musical • 1252014-11-03 12:44:02
Gyönyörködtetni, nem csupán szórakoztatni - Beszélgetés a hatvanéves Kocsák Tiborral

ARCVONÁSOK
|
MÉRTÉKADÓ 2014.11.02.
|
MARTON ÁRPÁD
2014. november 02., vasárnap 00:04

„Ünnep idején szabad egészen őszintének lennünk. És mert valakinek le kell ezt végre írnia, megragadom az alkalmat, hogy ünnepélyesen kijelentsem: ha a musical műfajának megvan a maga Kálmán Imréje, Kocsák Tibor az. Még azt is megkockáztatom: eredetibb, szerteágazóbb, újítóbb is az életműve az operettkirályénál. Az pedig, hogy sokszínűbb, vitathatatlan. Az operai Anna Karenina és Utazás, az örökifjú, melodikus A krónikás, az irodalmi levegőjét zenére váltó Légy jó mindhalálig, a vadromantikus Szegény gazdagok és a Kalkuttai Teréz anyát megéneklő, stílusteremtő Kiálts a szeretetért!, a sziporkázó Hófehérke, az operai módra sűrítő Abigél, a szimfonikus-enciklopédikus balett Az ember tragédiájából és a minden porcikájában színházérzékeny A vörös malom zeneszerzője olyan egyéni hangot alakított ki, amely nemzetközi viszonylatban is kivételes. Az utóbbi, nagylelkű „zenei tréfa" mutatja föl talán leginkább komponistánk mozarti vonásait: megrendítő elmélyültség és önfeledt játszadozás pazar elegyét. A kerek évszám alkalmat kínál a visszapillantásra és az előretekintésre.”
Edita Gruberova • 26902014-11-03 12:22:28
Lásd 2655 sorszámnál is a linket.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 507582014-11-03 12:03:36
A Bartók Rádióban ma 19.00 - 19.35:

Opera 130 - 2. rész

Szerk.-mv.: Katona Márta

(Ism. holnap, 9.30)

Ha egyszer saját operaházam lehetne... • 692014-11-03 11:56:50
Off: nincs operettszínházi előadás "vasfüggöny" nélkül: minden előadás után a közreműködő művészek annak kis ajtaján át kilépnek/kihajolnak megköszönni a lelkes közönség tapsát - ez is jelzi a sikert. (magam részéről: sokszor azt tapasztalom, ha nagyon 'langyos' a taps, és a siker sem igazi, - okkal - ok nélkül - akkor is "lehull" a vasfüggöny.)

Jó az észrevételed: az Operaházban/Erkelben, valóban, "időtlen idők" óta nincs "vasfüggöny". Hogy mióta, meg nem tudnám mondani. De biztosan lesz, aki konkrétumokkal tud- fog szolgálni.
Patricia Petibon • 652014-11-03 11:43:19
A Mezzo csatorna ma 17 órától ismét műsorra tűzi a Patricia Petibon-sorozatában:

Lulu, by Alban Berg

Patricia Petibon (Lulu)
Julia Juon (Gräfin von Geschwitz)
Michael Volle (Dr. Schön/Jack the Ripper)
Paul Groves (Alwa)
Franz Grundheber (Schigolch)

Orchestra Simfonica del Grand Teatre del Liceu,
Michael Boder (direction)
Olivier Py (Stage direction)
Operett, mint színpadi műfaj • 22532014-11-03 11:40:34
Lőrinczy György átvette az operettszínház vezetését

MNO.hu, 2014. november 1., szombat 14:39 , forrás: MTI, szerző: Grund

„Ünnepélyes társulati ülés keretében vette át pénteken a Budapesti Operettszínház vezetését Lőrinczy György, aki mától követi a főigazgatói poszton Kerényi Miklós Gábort.
A leköszönő főigazgató, aki művészeti vezetőként folytatja munkáját, az elmúlt csaknem 14 évről szólva kiemelte: az éves előadásszámot és a közönséget is megháromszorozták, évente 550-600 előadást játszik a színház. „Az operettszínház egy kedves, megtűrt színházból az ország legsikeresebb színháza lett” – mondta Kerényi Miklós Gábor, aki szerint a külföldi szereplések révén elérték, hogy a teátrum mára Európa egyik vezető zenés színházává vált.”

„Balog Zoltán emberi erőforrás miniszter levélben szólt a társulathoz. […] Mint írta, a magyar operett nemzeti identitásunk egyedülálló építőköve, amely a hungarikumok gyűjteményének is része. „A múlt értékeiből és a hagyományokból táplálkozik a boldogabb jövő, amelyhez elengedhetetlen a megújulás, ezért került a színház állami fenntartásba, és ezt a célt szolgálja az új igazgató kinevezése is, akinek vezetésével új lendülettel és új célok kitűzésével folytatódhat az eddigi magas színvonalú munka”

„Lőrinczy György a legnagyobb kihívásnak nevezte, hogy színházi, kulturális menedzseri és vezetői tapasztalatát egy ekkora és általa ennyire szeretett intézmény élén tudja-e úgy kamatoztatni, hogy valamit hozzáadjon a már meglévő értékekhez.
[…] Az operett- és musical-előadások arányáról szólva kiemelte: az a fontos, hogy jó előadásokat készítsenek magyar szerzőktől, és mai színházat csináljanak, amit sokan néznek. Mint mondta, azt szeretné, ha az operettszínházat – alcímként – a mai naptól kezdve úgy hívnák: nemzeti zenés népszínház.”
Giacomo Meyerbeer • 5782014-11-03 11:38:18
Nagyszerű!
Fricsay Ferenc • 362014-11-03 11:35:01
Leborult a világ az agyonhallgatott magyar előtt

MNO.hu, 2014. november 1., szombat 15:41, frissítve: 12:17 , szerző: Bucsy Levente

„Ha nem fogy el Fricsay Ferenc körül a levegő a második világháború után, Magyarország akár meg is tarthatta volna. Így viszont világsztár karmester lett, úgy, hogy mi erről mit sem tudtunk. Ókovács Szilvesztert, a Fricsay100 Minifesztiválnak is otthont adó Magyar Állami Operaház főigazgatóját faggattuk a tehetség és a szorgalom ökonomikus zsenijéről, a 48 esztendősen elhunyt karmesterről.”
Házy Erzsébet művészete és pályája • 31222014-11-02 10:50:11

Már előre felhívom a figyelmet a Dankó Rádió Túl az Óperencián című operettadásának mai műsorára (időpontok: délelőtt 11 –12 illetve az ismétlés: 17 és 18 óra között):

Charles Lecocq: Angot asszony lánya (1872) – részletek:

- Pomponnet belépője (Rátonyi Róbert, km. az MRT Énekkara)
- Clairette gúnydala - Politikai chanson (Házy Erzsébet)
- Clairette és Pitou kettőse (Házy Erzsébet és Szabó Miklós)
- Lange dala (Németh Marika, km. az MRT Énekkarának Női kara)

A rádió 1960-as felvételén a Magyar Rádió Énekkarát és a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát Polgár Tibor vezényli.

Megemlítem még, hogy az adás második felében részleteket hallhatunk Millöcker A koldusdiák (Kalmár Magda, Molnár András, Melis György, Sánta Jolán és Póka Balázs – ének, vezényel Breitner Tamás) és Lehár Ferenc A cárevics (Kovács József; Zentai Anna és Kishegyi Árpád; Kalocsai Zsuzsa) című operettjeiből is.

Az adás elérhető interneten is a www.dankoradio,hu oldalon.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 51872014-11-02 10:49:06
Én is köszönöm.
Zenei témájú könyvek • 522014-10-31 22:24:41
Szobrot állítottak az Operában a magyar világsztárnak

MNO.hu, 2014. október 30., csütörtök 21:59, frissítve: csütörtök 22:00 , forrás: MTI, szerző: BuL

"Életrajzi könyvvel és az operaház kerengőjében felavatott szoborral tisztelegtek a 100 éve született Fricsay Ferenc karmester emléke előtt csütörtökön, a Fricsay 100 Minifesztivál zárásaképpen."

„Az életrajzi könyv fő szerzője, Karczag Márton Fricsay életpályáját áttekintve felidézte, ahogy egy katonazenekar élén tíz év alatt meghódította Szegedet, majd Budapesten dolgozott néhány évig, innen pedig a nyugati karrier következett: Bécs, München, Berlin, Houston. „Döbbenetes munkabírása volt, rendkívül intenzíven dolgozott, mintha érezte volna, milyen rövidre van szabva az ideje” – fogalmazott a szerző.”

„A most megjelent könyvben a Karczag Márton tollából született, mű-, koncert- és lemezjegyzékkel ellátott Fricsay-életrajz mellett Ókovács Szilveszter „lemeznaplóját”, azaz a dirigens lemezfelvételeihez fűzött gondolatait is elolvashatja a közönség, valamint helyet kapott a kötetben Fricsay Mozartról és Bartókról című, 1962-ben megjelent saját írása, továbbá Csobádi Péter és Palló Imre visszaemlékezése is.”
Operett a magyar rádióban (1949-1990) • 6602014-10-31 15:23:27
A Dankó Rádió ma délelőtti operettműsorában megint zenei különlegességekre figyelhettem fel: Jean Gilbert franciás hangzású, de német származású operettkomponista volt (eredeti neve: Max Winterfeld, 1897. Hamburg – 1942. Buenos Aires),. Mintegy 40 operettet komponált 21 év alatt, azonban két-három darabján kívül ma már alig emlékszenek nevére és műveire. A mai operett-összeállításban Gilbert két, Berlinben bemutatott darabjából csendültek fel részletek Gyenes Magda, Zentay Anna, Kishegyi Árpád és Rátonyi Róbert énekével, a rádióban 1957-ben készült stúdiófelvételről:

1.) Jean Gilbert: Marinka, a táncosnő

2.) Jean Gilbert: A bíborruhás asszony


Mindkét operett részleteinek felvételén az MR szimfonikus zenekara működött közre. A karmester: Bródy Tamás

(Talán egyszer még a komponista harmadik, ismertebb operettjéből – „A hermelines nő” - is hallhatunk majd részleteket, melyeket ugyancsak 1957-ben vettek fel a rádióban: Vámos Ágnes, Zentay Anna, Kishegyi Árpád, Kövecses Béla, Lendvay Andor ének közreműködésével.)

A Túl az Óperencián című adás második részében Lehár Paganinijéből hangzottak fel részletek a rádió más- más stúdiófelvételéről: így hallhattuk Orosz Júliát, Kovács Józsefet, Kalmár Magdát, Ötvös Csillát, Molnár Andrást, Lehoczky Évát, Palcsó Sándort és Gulyás Dénest is énekelni.

A műsor délutáni ismétlésének adásideje: öttől hatig, mely az interneten is követhető a www.dankoradio.hu oldalon.
Requiem • 3492014-10-31 11:48:28
"A Nagy Háború elesettjeinek emlékére" felhangzik:

Anton Bruckner: Requiem

2014. október 31. 19:00

Helyszín: Szent Ferenc Sebei templom
Budapest, I. ker. Fő u. 43.

Közreműködnek:

Szabóki Tünde
Kunsági Lilla
Kálmán László
Cser Péter

Eötvös Loránd Tudományegyetem Bartók Béla Énekkara és Egyetemi Koncertzenekara

Karmester: Kovács László
 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Jason Max Ferdinand Singers - Jason Max Ferdinand
Astana Philharmonic Chamber Choir - Gulmira Kuttybadamova
Astrolabium - Kinga Litowska
Choeur la Grâce - Ambroise Kua-Nzambi
"Sacrum et profanum" gálakoncert

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Rácz Rita, Horváth István, Szegedi Csaba (ének)
Országos Egyesített Énekkar, Nemzetközi Énekkar
Budafoki Dohnányi Zenekar, vezényel: Hollerung Gábor
"Budapesti Nemzetközi Kórusünnep"
SZENTPÁLI ROLAND: Magnificat
ORFF: Carmina Burana
15:30 : Pannonhalma
Boldogasszony-kápolna

Sztahura Ágnes (orgona), Dredor Roland (kürt)
Alessandro Scarlatti, Johann Sebastian Bach, David Warren, Philip Telemann művei

16:00 : Siófok
Római katolikus műemléktemplom

Siófoki Művészeti Iskola Gyermekkara, Bati-Béleczki Anita (zongora)
Siófoki Bányász Női Kar
vez.: Bati Zoltán
Ars Musica Zenebarátok Egyesület Vegyeskara (Székesfehérvár)
vez.: Szabó Adrienn
A mai nap
született:
1928 • Hidas Frigyes, zeneszerző († 2007)
1929 • Beverly Sills, énekes († 2007)
elhunyt:
1934 • Gustav Holst, zeneszerző (sz. 1874)