vissza a cimoldalra
2019-10-22
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11440)
A csapos közbeszól (95)

Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4413)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2682)
Lisztről emelkedetten (971)
Juan Diego Flórez (743)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3461)
Jonas Kaufmann (2442)
Erkel Színház (10342)
Kedvenc magyar operaelőadók (1146)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (993)
Momus társalgó (6355)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1782)
Franz Schmidt (3438)
Ilosfalvy Róbert (863)
Erkel Ferenc (1068)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4590)
Amatőrtől a Zenetudósig... (avagy, ki ért jobban a Muzsikához?) (277)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: morc
Leírás:
Honlap:
   


morc (55 hozzászólás)
 
 
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 523152015-04-06 21:56:22
Nem szívesen védem Ókovácsot, de baritonokban most TÉNYLEG hiány van. A felsorolt nevek közül Molnár Levente Münchenben tag, és énekel világszerte rengeteg helyen: nyilván szívesen jön Budapestre, de a saját karrierje szempontjából is jobb választás, ha nem Budapesten viszi a vállán a repertoárt. Perencz Béla fantasztikus énekes, de soha nem volt egy egyszerű eset. Nem tudom, hogy most mi van vele, de tartok tőle, hogy nem csak az igazgatóságon múlik, hogy keveset énekel. Agache természetszerűen egy nagy nyereség Budapestnek: én is szívesebben hallanám minél több szerepben. Hogy miért énekel jövőre kevesebbet, mint idén, nem tudom: az igazi okok ebben a szakmában amúgy is rejtve szoktak maradni. Bízom benne, hogy még sokáig sokszor hallhatjuk. Kálmándi már most is a vállán viszi a repertoárt (talán túlzott mértékben is). Anatolij Fokanov talán tényleg énekelhetne többet. A fiatalabb generáció (Szegedi Csaba, Haja Zsolt) is nagyon erősen foglalkoztatott, ráadásul irántuk is jelentős külföldi érdeklődés van.
A bariton- és basszushiány az egész szakmára jellemző: az énekes utánpótlás nagyon nagy része a Távol-Keletről érkezik, ahol - genetikai okok miatt - rengeteg tenor van, de kevés basszus és bariton.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 509812014-12-12 19:08:57
A pinkeln ige jelentése "pisilni". A Pinkerton konkréten nem jelent semmit, de valószínűleg erősen asszociáltat a "pisilő" jelentésre. (Despina is hasonló okokból lett Rosina a korábbiakban.)
Erkel Színház • 47542014-11-20 18:06:51
Tudomásom szerint Kovács János (akinek az értékét föl sem vagyunk képesek fogni) lett volna eredetileg a premier karmestere, és saját kérésére cserélt előadássorozatot: az első széria ugyanis párhuzamosan ment a Vérnásszal, amit szintén ő vezényelt.
Ha egyszer saját operaházam lehetne... • 582014-10-30 16:20:58
Igen, az a terv. A pontos ütemezést nem ismerem, de egy teljes új Ring fog előbb-utóbb kialakulni.

Új Meistersinger egyhamar nem várható (hihetetlen erőforrások kellenek hozzá), Trisztán pár éve volt a MüPában (ha minden igaz, 2010-ben) - akkor az hivatalosan az Opera produkciója volt, Opera zenekara és énekkara játszott ill. énekelt.

A Trisztánra amúgy a MüPában sem igazán volt közönség, valahogy még a wagneriánusokat sem igazán érdekli, minden zsenialitása és zenetörténeti jelentősége ellenére.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 19592014-06-11 22:28:13
Nem a bakinak a sorsát viselem szívemen, hanem Verdi Macbethjének a sorsát, különlegesen kedves darabom... És nagy érdeklődéssel várom az "ősváltozat" szegedi előadásait.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 19572014-06-11 08:59:36
A Machbeth írásmód egy régi színházi babonából alakult ki: a mű címét a próbák során nem szabad sem kimondani, sem leírni. Beszédben csak mint "A skót darab" szabad rá hivatkozni, a példányokra pedig Machbeth-ként (a fölösleges középső h-val) írják a darab címét.
Erkel Színház • 45192014-04-16 20:01:46
Tényleg nagy szerencse volt, hogy Kováts Kolos vállalta a beugrást, és tényleg nem nagyon volt más megoldás. Kovács István, aki a másik Sarastro, a premiert megmentette, de ezt az előadást már nem tudta vállalni. Kováts Kolos ebben a produkcióban a Sprecher (Öreg pap) szerepét énekelte és próbálta, Sarastro sokszor énekelt régi szerepe, de ebben a rendezésben soha nem próbálta. Abszolút beugrás volt, aznap déltájban kérhették fel.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 439572012-06-06 00:26:55
Az általában elfogadott írásmód a Macbeth (mintha a MacDonalds-ot kis d-vel írnánk), ugyannakkor létezik egy - elsősorban prózai színházban élő - babona is, hogy a Macbeth címét a próbafolyamat során nem szabad kiejteni, csak mint "A skót darab"-ra szabad hivatkozni. (Ha valaki mégis kiejti a nevet, akkor keresztbe tett kézzel kell háromszor hátrafelé ugrani, és akkor semlegesíthető a rontás, vagy valami ilyesmi.) Sőt, még leírni sem szabad: a próbapéldányokon általában mint Machbeth (a c után beszúrt h-val) szerepel, ami ugyebár egy TELJESEN másik darab. Így a Machbet írásmód is teljesen elfogadható, hiszen nem fogja befolyásolni az előadás sikerét.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 253042009-03-14 09:35:03
A mondatok hosszának stílusértéke van. Szerintem Zsótér azért ír le 100 tőmondatot egymás után, mert így a szövegnek lesz egy zaklatottsága, kicsit idegesítő vibrálása. Ha szép, megnyugtató, mesélős szinopszist akart volna írni, akkor szép, megnyugtató, mesélős hosszú mondatokat írt volna. Szerintem.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 247882009-02-12 20:58:50
Rocker, ne kavard a sz@rt, lesz premier !!!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 245792009-02-07 15:12:38
Caro Peppe! Őszintén sajnállak a Kovalik-fóbiád miatt. Hidd el, Neked rossz, ha ennyire gyűlölsz valakit. Én is éreztem már erős utálatot valaki iránt (jó okom volt rá), de mégis, hihetlenül felszabadultam, amikor sikerült ettől az érzéstől megszabadulnom. Őszintén kívánom Neked, hogy próbálj megbocsátani Kovaliknak, azokért a vélt vagy valós sérelmekért, amelyeket Neked okozott - Te leszel boldogabb.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 232652008-11-09 08:43:18
A CarmenCET nem a Kovalik-féle rendezői színház, egyszerűen csak egy koncepciótlan és fantáziátlan, rossz rendezés. Funkciótlan és értelmetlen ötletkék kusza kupaca, amelyekből nem áll össze semmi. Ez nem modernség, hanem legfeljebb modernkedés.

Egy Kovalik-féle rendezésben, ha nem is tetszik, de mindennek van jelentése, és semmi sem történik véletlenül: itt minden véletlen, és esetleges.

A húzásokat a rendező és a karmester együtt alakították ki, ahol szükséges összekötő moduláció, az Török Géza kezét dícséri.

Egy vigasztaló is van: a főpróbák alapján a ma esti szereposztásban sokkal magasabb énekesi színvonal várható, és van pár olyan kiugró teljesítmény is, ami miatt mindennek ellenére is érdemes megnézni.

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 226432008-10-08 19:54:14
Fodor Géza halála pótolhatatlan veszteség. Ő volt az utolsó bölény a kritikusok között, akinek a véleményére TÉNYLEG lehetett adni. Ez nem azt jelenti, hogy mindig egyet kellett vele érteni, de amit leírt, annak mindig oka volt, és mindig meg is indokolta, hogy mit miért gondol úgy, ahogy azt leírta. Fodor Géza volt az utolsó örököse a Tóth Aladár - Szabolcsi Bence - Kroó György -féle vonulatnak. Isten nyugosztalja.
Opernglas, avagy operai távcső... • 158142008-05-22 08:50:43
Tényleg a legegyszerűbb volna megkérdezni Boross Csillát magát! A momusnak erre kiváló lehetőségei vannak, lehetne vele például interjút készíteni, ha már ennyi embert érdekel a kérdés.

Valóban nem hétköznapi dolog az ilyen fachváltás (én úgy tudom, koloratúrszerepet már nem vállal egy ideje), de attól még előfordulhat. A legjobb volna, ha Boross Csilla itthon is kapna lehetőséget ennek a repertoárnak az éneklésére, és akkor a saját fülünkkel győződhetnénk meg arról, hogy hogyan vált be a dolog. (A brno-i kritikusnak mindenesetre tetszett, ha jól értem.)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 3772008-04-13 14:07:21
Szerencség vagyok, hogy ott tudtam lenni a pénteki Cura-s előadáson: az egyetlen oka annak, hogy nem írom le a véleményemet részletesen, hogy gyakorlatilag szóról-szóra egyetértek zsoly előző beszámolójával.

Tény, hogy Cura Otellója nagyon messze állt pl. Domingo "nemes" Otellójától: de engem meggyőzött. Nagyon egyedi a felfogása erről a szerepről, és nem gondolom, hogy lehetne, vagy szabadna másolni, de neki nagyon jól állt, amit csinált.

Sok szó esett Cura gázsijáról: ez tipikusan olyan kérdés, ami csak a színházra, és Curára (meg az ő impresszáriójára) tartozik, de szerintem régen költöttek el pénzt ennél hatékonyabban.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 3002008-04-09 18:38:42
Egyetértek az előttem szólóval: ha Jago látványosan ármánykodik, az éppen hogy gyengíti a figurát. Szépen, udvariasan, sima arccal kell a szemétségeket elkövetni - ahogy azt a körülöttünk levő világban is szokták :) Az egyetlen nyíltan sátáni pillanat talán csak a Credo - de az kellően sátáni is volt Kelemen Z. előadásában. Hangi produkcióját tényleg kiemelkedőnek éreztem, szurkolok, hogy bírja mostani előadássorozatot.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 2712008-04-07 08:28:46
Néhány szó a tegnapi esti Otellóról: alapvetően nagyon jó előadás volt. Ez nagyban köszönhető Pál Tamásnak. Nekem kifejezetten tetszett a rendezés, volt ugyan pár részletmegoldás, amelyik nem, de néhány más részlet meg nagyon igen.

Wendler Attila ez előadás alatt egyre inkább bemelegedett, egyre jobban énekelt, az utolsó felvonásban nagyon megindító volt. Vajda Juli Desdemonájával is ki voltam békülve: nagyon intenzív a színpadi jelenléte, és igaz, hogy a pályája csúcsán már valóban túljutott, de csak ritkán volt zavaró a hangjában időnként tényleg megjelenő túl sűrű vibrato. Kelemen Zoli Jagoja viszont abszolút első osztályú volt, kinézetre és hangszínre is abszolút Kálmándyra emlékeztet, de ami a legfontosabb, hogy az éneklésének a nívója is.

Jó volt még Montanoként Cseh Antal. A többiek nem voltak bántóan rosszak, de azért az elvárható szintet inkább alulról közelítették.
Joseph Haydn • 2472008-01-02 10:18:42
Valóban, egy CSODA volt... És Fischer tényleg egy ZSENI. (És további értékelés, dícséret innentől kezdve talán felesleges is.)

A szólistákról nekem kicsit más a véleményem, Veronica Cangemi nem igazán tetszett, sokszor volt kicsit alulintonált, laposkás, néha kicsit forszírozott volt, mintha nem igazán lett volna formában. A tenornak épp a hangszíne nem igazán ragadott magával, de kifejezően és színesen énekelt. Florian Bösch viszont elképesztő figura. Nagy és eléggé szép színű hangja van, ezt mégis csak akkor engedte ki teljesen, amikor a zene ezt igazán szükségessé tette (und Gott schuf grosse Walfische...), amúgy meg MERT sokszor egészen halkan, és sokszor falzettban énekelni: tényleg mindent alárendelt a kifejezésnek. Egyértelműen az övé volt a legjelentősebb alakítás az estén.

Az énekkar kiváló volt, az zenekar meg valami elképesztően jó. (Ennyire szépen szóló, homogén csellószólamot talán még soha nem hallottam, és ennyire bársonyosan szép klarinétszólókat sem...)

Lényeg, hogy tényleg egy CSODA volt. BUÉK mindenkinek!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 205012007-12-20 22:02:33
Az én információim szerint szó sincs arról, hogy meg akarnának válni a sztárénekesektől:
kaptak egy ajánlatot, hogy amennyiben kívánják, a közalkalmazotti jogviszony felbontása mellett az operaház kötne velük egy keretszerződést, hogy évi 10 (vagy 12, 15, 20, egyénenként változó) előadáson foglalkoztatja őket, és előadásonként megkapják mostani fizetésük 10-ed (vagy 12-ed, 15-öd, 20-ad) részét.

Ez talán nem is volna hülyeség, mert jobban fedné a jelenlegi viszonyokat, másrészt meg nehéz elképzelni, hogy ez a keretszerződés a gyakorlatban hogyan is működne. De ez egy AJÁNLAT, amit el lehet fogadni, de nem kötelező, aki akar, marad továbbra is közalkalmazott. (Amúgy meg nem nagyon látom, hogy ez az énekeseknek miért volna előnyös, szerintem semelyikük se fogja elfogadni)
Használ-e az operának a kortárs feldolgozás? • 662007-12-09 20:02:38
Felforr az agyvizem a modern operarendezésekkel kapcsolatos vitán, ráadásul kétszeresen is.

Felforr, amikor ténylegesen idióta, a darab ellen dolgozó rendezést látok. (Tipikus elkövető zenéhez nem értő, prózai rendező szokott lenni, aki nem az operát, hanem a szövegkönyvet rendezi meg.)

De különösen felforr akkor, amikor "korszerü, értelmes, átgondolt koncepcióval megrendezett darabot" magukat hozzáértőnek képzelő emberek csuklóból, fél-információk alapján gúnyolnak ki, sokszor anélkül, hogy ténylegesen látnák a produkciót.

Ha nincs meg bennünk a nyitottság a produkció iránt, ha nem érdekel, hogy mit akar nekem mondani a darab, akkor egyszerűbb NEM MEGNÉZNI. Mindenesetre eléggé szánalmasnak tartom azt a nézőt, aki eleve útál egy rendezőt (Magyarországon Kovalik szokott lenni a tipikus tárgy), és pusztán azért megy el az előadásra, hogy majd jól felháborodjon.

Lehet jól rendezni "modernül" is, meg "hagyományosan" is: mindkét fajtából vannak kedvenc előadásaim. Egyszerűség kedvéért, legyen hagyományos a "képeskönyvszerű", modern, ami nem ilyen. Egy rossz "modern" előadás általában rosszabb, mint egy rossz "hagyományos" (az előbbi elviselhetetlen és idegesítő, a másik "csak" poros és unalmas). De az se véletlen, hogy az utóbbi évek nagy előadási élményei mind "modern" előadásokhoz kötődtek: mint például a Parsifal a MüPában (Kundry kedvéért :)

A "képeskönyvszerű" rendezésnek nem hiszem, hogy túl sok jövője volna: akit ez érdekel, inkább elmegy moziba, és megnéz egy kosztümös filmet, mintsem 10-szer annyiért jegyet vegyen az Operába. Ezzel együtt vannak darabok, amiket - talán hiányos képzelőerőm miatt - tényleg csak hagyományosan bírok elképzelni (legtöbb Puccini ilyen, a zenében annyira pontosan benne vannak a színpadi akciók, hogy attól eltérve nem nagyon működik, de pl. az Aida is nagyon erősen kötődik az egyiptomi kolorithoz. De lehet, hogy csak az én fantáziám szegényes.) Mozart már nagyon univerzális, ott nagyon sok mindent el tudok képzelni: de jó volna például egy meseszerű Varázsfuvola gyerekeknek, és egy elgondolkoztatóbb, mélyebben értelmezett felnőtteknek...

Egy jó "modern" előadás szerintem sokszor sokkal közelebb van magához a műhöz, mint egy szövegkönyvet betű szerint megrendező "hagyományos". A Mozart-maraton sárgaruhás Figarójában (túl azon, hogy sokkal szórakoztatóbb volt) sokkal több volt a mozarti szellemből, mint az Operaház csipkés-szépruhás produkciójában. (Így sokkal inkább "werktreu" volt, mint az utóbbi.)

Egyetértek Sestoval: "korszerű, értelmes, átgondolt koncepcióval megrendezett darabot" semmi esetre ne nevezzünk már azonnal "modernkedésnek"...
Opernglas, avagy operai távcső... • 147592007-11-20 22:57:04
Igen, az Elektra valóban nem lesz hosszú életű: zenekar, műszak, de leginkább a szólisták részéről emberfeletti erőfeszítést igényel. És közönségként sem afféle könnyű szórakozás. Nem az a repertoárdarab, amit bármikor csak úgy elő lehet venni a sufniból.

Úgyhogy most kell megnézni, mert nagyon erős előadás!
Don Giovanni • 1152007-11-14 22:53:51
Én azért megvédeném kicsit szegény Don Ottaviót. O. nem férfiatlan (és nem is a férfiakat szereti, bár van ilyen rendezés is), hanem pusztán és egyszerűen ÁTLAGEMBER. Ha úgy tetszik, polgár. Ha nem lenne mellette DG (aki vitathatalanul egy hatalmas nagy kaliber), akkor semmi gond nem lenne vele, megházasodna, gyereket csinálna, és példás családi életet élne.

Annával a viszonya valóban komplikált: egyértelmű, hogy a csaj valószínűleg soha nem szerette igazán (ha nem jött volna közbe a DG-affér, akkor ez talán nem derült volna ennyire ki). A darab folyamán Ottavio egyértelműen SZERELMES Annába: a gond az, hogy túlzottan RENDES, és talán kicsit fantáziátlan ember (a zseniális DG. mellett mindenképpen), és nem veszi észre, hogy a nő már unja, és görcsösen ragaszkodik ennek a kapcsolatnak az illuziójához. (De hány ilyen kapcsolatot látunk magunk mellett manapság is...)

Az én vízióm a darab végéről az, hogy Ottavio és Anna a vége után még kb. fél évig próbálják fenntartani döglődő kapcsolatukat, majd szakítanak, Ottavio talál magának mást (mondjuk úgy, hogy egy egyszerűbb esetet), akivel aztán szép példás családi életet él, Anna meg valószínűleg futó kapcsolatokba bonyolódva próbálja - sikertelenül - megoldani életét.

Mindenesetre, Mozart zsenije volt a zenei ábrázolásnak, ha DO valóban annyira gyenge alak volna, akkor nem írt volna neki ilyen áriákat!
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 13232007-10-24 16:09:21
Valahogy divat lett Ligeti-t támadni: volt alkalmam vele dolgozni, és engem lenyűgözött a tudása, és a muzikalitása. Hihetetlenül világos technikával, nagyon jó kézzel vezényel: és nagyon világos elképzeléssel arról, hogy mit is akar hallani. Van még egy nagyon szimpatikus tulajdonsága: az előadáson képes INSPIRÁLNI az előadót.

Tudom, hogy Ligeti valószínűleg nem boldog ember (afféle önmagát égető típus). Tudom, hogy a Telekom zenekar éléről nem egészen önszántából távozott: ezzel együtt nem gondolom, hogy aki Ligetit szereti, annak a Kellert útálnia kellene, vagy fordítva: sok sikert kívánok az utód munkájához is.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 199822007-09-16 22:46:23
Az előző idézet természetesen Eri hozzászólásából származik, aki éppen egy WarteNur-tól származó idézettel kezdte a bekezdését.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 199792007-09-16 22:43:14
"WarteNur írja: „Ha az évi fizetést(+szereppénz) elosztjuk az előadásszámmal, igen szép” gázsi” jön ki. A jobbnál jobb „vendégek”-nek (sic) meg reménytelenül küzdhetnek egy-egy emelésért.” Ez a két mondat sok sebből vérzik. 1. Ha valaki nem lép fel, nincsen szereppénz sem, amit el lehetne osztani az előadásszámmal. 2. Minden vendég „jobbnál jobb”? 3. A „vendégek” igen tisztességes gázsit kapnak. De még azok is, akik sokkal gyengébbek, de ügyes kezek intézik ügyeiket. 4. Milyen emelésért kell küzdeniük? Biztosan tisztában vagy vele, hogy a közalkalmazottak hány éve nem kaptak béremelést? Sőt, azt a néhány forintot, amit megkerülhetetlenül adni kellett azonnal is visszavették! Őket nem sajnálod? Ha csak egy kicsit is számolsz, kiderülhet, hogy egy közepes fellépti.- díjjal bíró , egy szezonban minimum 10-15 előadást teljesítő „vendég” többet visz haza, mint egy közalkalmazott! És akkor még nem beszéltünk a szégyenletesen alulfinanszírozott műszaki dolgozókról. Miért vagyunk ennyire művész centrikusak, miért nem fáj más szegénysége is? Hiszen nélkülük a színpadi művészek sem tudnák megkeresni a pénzüket, és lehet, sőt biztos, hogy többet dolgoznak, mint aki 3 hangra nyitja ki esténként a száját, és azért még külön pénzt is kap..
Tehát óvatosan a számokkal, az indokolatlan vádaskodással és igényekkel, mert valóban 1-2 éven belül már nem lesz miből fizetni. "


1: 0-val osztva kapjuk a legjobb eredményt. Paradox, de anyagilag legjobban az jár, aki közalkalmazott, de nem, vagy alig van előadása. (Ugyanakkor lelkileg, és művészileg természetesen senkinek nem kívánom.)

2: Nem, természetesen nem jobbnál jobb: a legtöbb vendég muszáj-vendég, aki azért vendég, mert nincs álláshely.

3. NEM IGAZ! Természetesen vannak vendégek, akik valóban kiemelkedő gázsit kapnak, de a többségre ez nem igaz. Nem szabad elfelejteni, hogy próbapénzt NEM kapnak, alapbérük nincs, kizárólag az előadások után fizetik őket, és mivel kényszervállalkozók, maguk után fizetik a járulékokat, stb.

4. A legtöbb ún. vendég egyértelműen sokkal jobban járna, ha közalkalmazott volna. Hangsúlyozom, nem mindenki, van néhány nevezetes kivétel. A fiatalabb énekesek közül, akiket vendégként sokat foglalkoztatnak, ha az éves szereppénzt elosztjuk 12-vel, az adódó havi fizetés (a járulékok befizetése után) NEM ÉRI EL A MINIMÁLBÉR ÖSSZEGÉT.
hol érdemes zenét venni? cdlelőhelyek • 1222007-05-07 22:12:34
Tudna-e valaki segíteni? Fritz Wunderlich szólóCD-t keresek. Megrendeltem már a nagy cégeknél (EMI, DG) elérhető Wunderlich-összest, de időbe telik, amíg megérkezik, nekem pedig sürgősen kellene.

Most igazából operettáriákra van tőle szükségem: azt tudom, hogy az EMI-nél megjelent "Best of Wunderlich" 2CD-s albumon ez megtalálható. Látta-e ezt esetleg valaki lemezboltban (Budapesten), vagy esetleg megvan-e valakinek?

Előre is köszönöm a segítséget: mivel nem találtam Wunderlich-fórumot, azért írtam ide. :)
Opernglas, avagy operai távcső... • 139062007-05-05 00:35:14
Nekem nagyon tetszett :) Élvezetes, pergő előadás, sok kiváló énekesi teljesítménnyel, MEG KELL NÉZNI! (Ha meg mégsem tetszene, legalább nem hosszú... :)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 10552007-04-07 08:27:58
A Herreweghe-féle János-passió számomra életem idáig legnagyobb csalódása volt. Az együttes valóban kiváló volt, de a csapnivaló szólisták (Pregardient kivéve, természetesen) számomra teljesen élvezhetetlenné tették az estét. Egész egyszerűen KIKÉREM MAGAMNAK, hogy a Nemzeti Hangversenyteremben ilyen énekeseket kelljen hallgatnom ennyi pénzért. Többen azt a színvonalat sem ütötték meg, amely egy átlagos konzisvizsgán elvárható.

Amikor az altista elkezdett énekelni, azt gondoltam, nyilván ő lesz a gyenge pont a négy közül (hát igen, kevés jó alt van, nyilván nem ért rá éppen senki...). Amikor a szoprán is elkezdte az áriáját, már tudtam, hogy nem az alt volt a gyenge. De amikor a hihetletnül amatőr és gyenge tenor elkezdte az Ach, mein Sinn áriát, akkor rájöttem, hogy a szoprán még egész jó volt hozzá képest.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 189402007-03-05 00:17:56
Huhh, de nagyon jó volt a vasárnap délelőtti Carmen (legalábbis, ami a zenei megvalósítást illeti...). Vizin Vikiről nem véletlenül írtak külföldön annyi szépet és jót, tényleg fantasztikus. Kovácsházi (amúgy nagyon magas) várakozásaimat is messze felülmúlta. Molnár Levente (pedig állítólag betegen énekelt), NAGYON impozáns volt (bár éppen a torreádordal elején okozott pár nehéz pillanatot a karmesternek...), Herczenik Anna Micaelája is nagyon szép volt. Rácz Istvánnak Zuniga szerepében is sikerült bravókat bezsebelnie, ami ebben a szerepben azért nem semmi, Molnár Zsolt Moralese is határozott karakterről árulkodott. A csempészek is teljesen rendben voltak :)

A gond inkább csak maga a rendezés, a szinpadon mászkáló turistacsoport a tizedik perctől kezdve már baromi idegesítő, azt pedig, hogy az első két felvonás egyben megy, egész egyszerűen NEM ÉRTEM. A közönségnek egyértelműen kellene a szünet, az kb. 55 perces első felvonás után pont jó helyen lenne, és a büfének is lenne forgalma... :)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 9252006-12-12 22:33:28
A Don Giovanni-kritikában valami nagyon nem stimmel --- legalábbis a Mi tradí... minhta nem Anna, hanem Elvira áriája volna!
Mozartról magasabban • 5262006-11-23 09:42:46
A kakukktojás pedig a Betulia Liberata, ezzel lesz ki a 22 (mai fogalmaink szerint ez inkább oratórium, mint opera.)
Opernglas, avagy operai távcső... • 126252006-11-19 12:35:31
Fruzsi, a válasz egyszerű. Nem lenne rá tartósan közönség. Ha belegondolsz, a Jenufa és Kisvárosi se azért megy sztárszereposztás mellett is fél-negyed házzal, mert ne volna jó előadás, hanem mert az operaértő közönség "már látta" (az első 6-8 előadás még teltházas volt), a "sznob" közönség meg nem jön be rá, az igazi "kemény mag", az igazán lelkes operarajongók bedig nincsenek annyian (és nincs annyi pénzük sem), hogy estéről estére megtöltsék a házat.

Különben meg ki ne örülne egy Ernaninak... Még ki is lehetne osztani (és ismertség szempontjából is határeset, talán még közönség is volna rá.) (Talán majd Pál Tamás-féle operakoncerten, nem tudom, hol tart most a sorozat. Vagy valami MüPás koncerten....)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 179502006-10-02 22:30:42
Az anyagi helyzet jelenleg olyan, hogy egy bemutatót se lehetne megtartani. Két választás van: vagy egyáltalán nem játsszuk a Nabuccot, vagy elővesszük a régi előadást. Szerintem a vezetőség jól döntött.

Ami még hozzátartozik, hogy a közönség nem biztos, hogy sajnálni fogja a dolgot: sokan mondják pl., hogy a régi Mesterdalnokok mennyivel jobb előadás volt, mint a mostani....
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 178012006-09-12 22:41:03
Most aktuálisan nem lehet tudni, ki a vendég, és ki a hazai. A magánénekesek igen jelentős része korábban 10 hónapos szerződéssel volt szerződtetve, (ami már önmagában egy eléggé tisztességtelen dolog volt), de most ez a 10 hónapos dolog is megszűnt. Ezek az énekesek józan ész szerint belső embernek számítanak, a közalkalmazott tagokkal együtt (akik viszonylag kevesen vannak) vitték vállukon az előadásokat. A tisztességes megoldás az volna, hogy azokat, akiket foglalkoztatni akarnak, vegyék közalkalmazotti státusba. Közalkalmazotti státusz természetesen nincs, tehát aki eddig 10 hónapos szerződést kapott, minden bizonnyal kvázi vendég lesz.

Mielőtt nagyon irigyelnénk a vendégeket, nézzük meg, hogy egy viszonylag átlagos énekest, de kifejezetten jól használható énekes mennyit keres. A 10 hónapos szerződések tipikusan a fiatalabb énekeseket érintették, akik (nagyon helyesen) inkább kis- és középszerepeket énekeltek. Legyen tehát énekesünknek pl. 25 előadása, ezek közül 10 középszerep, 15 kis szerep. Ez azt jelenti, hogy gyakorlatilag az évad egészében le van kötve, külső munkát már elég korlátozottan tud vállalni. A középszerep előadáspénze 40 ezer, a kis szerepé 15 ezer forint. (A főszerepé amúgy 75 ezer forint volna)

Miután már vendégnek számít, és HAVI FIZETÉST NEM KAP, ezért az Operaház gáláns módon 2-vel megszorozza a szereppénzét, (próbapénz nincs!) és így az egész év során keres énekesünk összességében 1.250 000 forintot, bruttó. Természetesen a pénze olyan mint a kutya vacsorája, általában fél év késéssel jön meg.

Még egyszer mondom, hogy egy kifejezetten jól használható és használt énekesről van szó, zeneakadémiai végzettséggel, és a Operaház gyakorlatilag teljes munkaidejét leköti. És nincs ebédjegy, betegszabadság, utazási térítés, 13. havi fizetés, SEMMI. Ez azt jelenti, hogy a magánénekesek középmezőnyének a fizetése nem fogja elérni a takarítók juttatását. Na, ebből éljen meg valaki, és tartson el családot!

Ezek után lehet szidni nyugodtan a fellépő énekeseket az előadásokon, de előbb-utóbb ennyi pénzért az fog énekelni, aki sehová máshová nem kell.

És nem kell csodálkozni, hogy egy énekkari művész nem akar szólista lenni....
Wagner • 5642006-06-17 23:02:51
A mai Parsifalra nincsenek szavak. Hálás vagyok a Gondviselésnek, hogy ott lehettem. De azt hiszem, mindenki így van ezzel, aki ott volt.
Opernglas, avagy operai távcső... • 116002006-03-25 18:40:54
Hidd el, cleofide, hogy nem a Cosí tehet arról, hogy az általad (amúgy méltán hiányolt) régi operákat annyira ritkán játsszák... A Cosíban sok mindennel szemben lehet kritikával élni (dramaturgia pl.), vagy megértem, ha valakinek nehéz elfogadnia ezt az egész átöltözéses alapszituációt, de hogy pont a zenét... amiben olyan csodálatos számok vannak, mint a Nr. 10 tercett (Soave sia il vento...), vagy az első tenorária, vagy a II. felvonásból a Guglielmo-Dorabella duett, vagy a Fiordiligi-rondó... Soroljam még?
Operák, amelyeket utálunk • 1342006-02-12 22:30:08
Don Luis, sajnálom, hogy a Falstaffról ilyen negatív véleményed van: a Falstaff szerintem abszolút zseniális, egy remekmű. Valahányszor meghallgatom, derűsre változik a hangulatom, és ez a derű néha napokig kitart. (Nem ugy hat rám, mint pl. a Szevillai, hogy jól kiröhögöm magam, de utána nem sok minden változik, hanem az a mélyől jövő jókedv, amikor az ember minden porcikájával érzi, hogy jó élni... :)

Az mondjuk biztos, hogy a szöveget érdemes szóról szóra érteni, a zene és a szöveg nagyon szorosan összefügg a Falstaffban.

Én amúgy inkább hallgatni szoktam: és a Toscanini-féle klasszikus felvételnél szerintem azóta sincsen jobb.
Opernglas, avagy operai távcső... • 113222006-01-21 22:13:45
De nagyon jó volt a ma esti Giovanni...
Edita Gruberova • 11422006-01-10 09:52:01
Ami azt illeti: az a bizonyos felvonászáró háromvonalas esz vagy e tényleg nem volt makulátlan, nekem is - Gruberovától teljesen szokatlan módon - valahogy forszirozottnak tűnt.

Ettől az egy hangtól eltekintve - és nehogy má' egy hangról szóljon egy előadás - Gruberova éneklése maga volt az álom. Ott ültem a TV előtt, és futkározott a libabőr a hátamon. Csoda volt, nnna. Akárcsak szeptemberben a MuPában... :)

Ha meg nem tudsz rajongani, nem kell hallgatni. Ennyi.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 6282005-10-23 19:32:13
Hol lehet 3000-ért jegyet venni a clevelandiakra?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 139922005-10-22 19:38:39
Rájöttem, mi lehet a fals álláshirdetés célja... (Abból indulok ki természetesen, hogy ténylegesen létező álláshirdetésről van szó.)

Bármilyen cég, (állami, nem állami egyaránt) támogatást kaphat (bizonyos feltételek teljesülése esetén egész komoly pénzt), ha munkanélkülit vesz fel. Arról lehet szó, hogy valakit, akit is amugy fel akarnak venni, megkérnek, hogy jelentkezzen be munkanélnkülinek: és hoppá, a munkaügyi központhoz éppen befut egy üres állás... (Amit persze a többivel együtt rendesen hirdetnek, és ebbe futott bele a cikkiró.) Ettől a megoldástól mindenki boldog, a központ a leginkább, hiszen van egy sikeres munkaközvetítése, a művész megkapja az állást, a MÁO pedig a támogatást a munkanélküli foglalkoztatásáért.

Ez persze csak egy lehetséges magyarázat, nem tudom, hogy tényleg ez van-e a háttérben, mindenesetre van olyan ismerősöm, akit állami hivatalhoz úgy vettek fel, hogy előtte megkérték, legyen már szíves bejelentkezni munkanélkülinek :) (Mivel pályakezdő munkanélkülinek számított, azt hiszem, egy éves fizetését a munkaügyi alap fedezte :))
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 138432005-10-05 21:06:20
Szlovénia egy fantasztikus ország. Csak jót tudok róluk mondani.

Viszont, tudunk-e valamit esetleg a ljubljanai operáról?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 134782005-09-26 12:22:34
Én nem voltam ott.... :(

Azt meg elhiszem, hogy festőteremből lesz frankó háziszínpad, de hogy közönség által is rendesen látogató kamaraterem... Azért egy olyan térnek a kialakitása (ruhatár, közlekedők, stb..), ahová nézőket be lehet engedni, (több)százmilliós tétel: pont erre volna pénz?

Kamarabalett: tényleg nem akarom fúrni a táncművészetet úgy általában, de van nekik Nemzeti Táncszinház a várban, övék az év nagy részében a MüPa Fesztiválszinháza, a modernebb irányzatoké nagyrészt a Trafó, a Mu szinház Budán... Nem hiszem, hogy szükség és igény volna egy uj kamarabalett-teremre.

A Tháliáról meg tudom persze, hogy nem optimális, de egy kamarazenekar azért bőven elfér a zenekari árokban, akusztikailag szerintem tűrhető, és nagyon jó helyen van, készen van, és nem igazán van kihasználva. De nem a helyszin a lényeg (ha valamelyik jelenleg bezárt moziból csinálnának kamaroperát, szerintem az is kisülhetne jól, persze megint csak rengeteg pénz), hanem hogy egy ilyen felállás szerintem nagyon működőképes volna.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 134712005-09-26 09:27:01
De akkor mindjárt ábrándozok is egy kicsit, milyen volna (szerintem..) egy ideális operai struktúra Pesten. (A mostani időkben kockázatmentesen lehet ábrándozni, hiszen cseppnyi veszélye sincs annak, hogy megvalósul.. :)

Az szerintem egyáltalán volna baj, hogy az Erkelben csak évi 120 nap a mienk... Az Erkelt mindig kicsit nehéz volt megtölteni, az emberek valahogy nem igazán szerettek oda járni. Egyértelmű, hogy az Erkelbe kell tenni az igazi "nagy" produkciókat, népszerű darabokat (Aida, Carmen, stb...). Ezekkel nincs gond, teli lesz az Erkel.

Az Operaház funkciója világos: Népszerű darabok + ritkábban játszott, műveltebb operajátszók számára érdekes darabok.

És kellene egy állandóan létező Kamaraopera, ahol pedig igazi inyencségeket lehetne játszani, barokk-klasszikus repertoárt, ill. tényleges modern repertoárt, de el tudnék itt képzelni korai romantikus operákat is.... (Épületnek tökéletes volna - szerintem - a Thália szinház... ugyis alig használják valamire... tudom, álmodik a nyomor. De ha valaki nálamnál szakértőbb megírja, hogy a Thália miért nem jó, tényleg megköszönném.) A Tháliában például már sokkal jobban el tudnám képzelni a Xerxest... A MuPa fesztiválszínháza se rossz, de túl a légkondizúgás-problémán, a kiszolgáló részleg nem alkalmas állandó színházra, egyértelműen befogadó színháznak építették.

És egy állandó kamaraoperában meg lehetne valósitani egy sokkal pörgőbb repertoárt, évi 10-12 bemutatóval. Egy barokk darabot ugyanis ténylegesen sokkal rövidebb idő alatt meg lehet tanulni, mint pl. egy Nürnbergit, különösen annak, aki szokott ilyet énekelni. (Alig van együttes, az áriákat persze tudni kell elénekelni, de ha valkinek ez nem okoz problémát, akkor azért elég gyorsan memorizálhatóak, és annak idején se próbáltak fél évig egy új operát...) Sokkal kisebb a zenekar, kórus is ritkán van, amikor van, akkor se nagy létszámú, sokkal kisebb költségvetéssel lehetne működni, és szerinem a látogatottsággal se lenne probléma.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 134702005-09-26 09:07:28
Akkor most dühítem egy kicsit a Fruzsit... :)

Az EGYETLEN ok, ami miatt bele tudok törődni a Xerxes hiányába, hogy valahogy úgy érzem, nem a Operaház körülményei közé való. Ezt a termet egyértelműen romantikus operák játszására építették, Mozart is már kicsikét határeset, de Haendelnél valahogy már azt érzem (persze, lehet hogy tévedek), hogy egy ilyen teremben történő előadás már mindenképpen csak jelentős kompomisszumok árán lehetséges. Ezeket az operákat tipikusan kisebb, és visszhangosabb termekre irták, ahogy én tudom.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 134232005-09-24 23:50:41
Igen, tényleg jó volna előadás után büfé...

Persze, azt is el tudom képzelni, hogy régebben volt, de aztán szándékosan megszüntették (a biztonsági szolgálat nem vállalta a részeg művészek öltözőikből történő összeszedését :)

Azt midnenesetre nem hiszem, hogy ne lenne nyereséges....

A dohányzási tilalmat viszont támogatom!
Edita Gruberova • 4762005-09-11 10:54:06
Hiába gonoszkodsz, szfinx, tegnap akkor is csoda történt :) Az ilyen esték miatt érdemes élni.

Szerintem. :)
Momus társalgó • 4112005-06-26 19:03:41
Ez így szerintem tökjó. Programozni meg iszonyú egyszerű. Arra kell csak vigyázni, hogy kimoderált hozzászólás ne számítson.

Apropó, moderálás: nyilván ez lenne a következő megoldandó kérdés. Mi volna, ha a szerkesztők mindent moderálhatnának, amúgy pedig a fórumgazda (aki megnyitotta) is moderálhat. (Mindenki söprögessen csak a saját kapuja előtt :) Kérdés csak, hogy mi legyen a régi, nagyforgalmú fórumokkal, ahol már a történelem ködébe vész a fórumalapitó...

A moderálás persze programozási szempontból sokkal problémásabb lehet, mert eléggé közvetelenül érint mindenféle hozzáférési jogosultságokat.
Momus társalgó • 3732005-06-17 01:34:33
Kedves István, Kedves Momo!

Attól tartok, némileg félreértettük egymást:
mint ahogy percig sem gondolom, hogy a fenekemből ...khm... fúj a passzátszél, szintúgy azt sem vélem, hogy én hajtom a Golf-áramlatot, ehhez hasonlatosképpen nem gondolom azt sem, hogy a Momusnak az én szájam íze szerint kellene működnie!

Csak annyit akartam leirni, hogy szerintem hogy lehetne jobb. Én úgy vettem ki, (talán túl jóhiszeműen), hogy ennek a fórumnak a célja éppen egy ebbe az irányba mutató együttgondolkozás volna, és mindenféle ötletek esetleg jól jöhetnek. De ennyi, és TÉNYLEG NEM TÖBB! Nem várom el, és NAGYON nem szeretném, hogy bárki is az én kedvem keresse. Sőt, az se biztos, hogy azt irom le, ami az nekem a legmegfelelőbb volna (egy szép piros Jaguár volna nekem amúgy a legmegfelelőbb, ha lehet, XJ12-es :)), inkább próbálom elképzelni, hogy zene iránt érdeklődő userként mi fogna meg, mi tartana itt az oldalon, hogy minél szélesebb körű legyen, és minél kevésbé belterjes. (Mert szerintem úgy a jó :)

Oszt tényleg ennyi. Annyit vállalok, hogy azzal, hogy leírom a véleményem, az esetleg a tényleges támogatottságához képest nagyobb súlyt kaphat, de bárki másnak is joga van leírni a sajátját.
Momus társalgó • 3692005-06-16 09:39:50
Belső késztetésem van arra, hogy néhány további zseniális javaslatot közkinccsé tenni :)) (Iiiigen, orvos már látott :)

A Momusnak részben az a baja, hogy nincs egy "általános", alap fóruma, csak specializáltak vannak. Nekem hiányzik egy ilyen "main chat" jellegű valami. (Tényleg, mi volna, ha ez tényleg chat volna?)

Most úgy tűnhet, mintha a mi újság a MÁO-ban volna az alapfórum, és ez talán nem a legtökéletesebb állapot :)

Jó volna néhány olyan fix fórum, ami mindig látható, a legutolsó hozzászólástól függetlenül: persze ezek alighanem gyorsan népszerűvé is válnának, pont azért, mert látszik, hogy élőek. (Igazából az, hogy egy kezdő inkább nyit egy új fórumot, ahelyett, hogy szétnézne a régiek között, valahol érthető: egy olyan fórumba én se szivesen irnék, amelyikbe már fél éve nem írt senki ;)

Ilyen "fórum" lehetne pl. egy üzenőfal: eladó koncerjegyek, felesleges CD-k, DVD-k, ide lehetne irni, ha valaki éppen reklámozni szeretné valamely ismerősének a koncertjét.... Szerintem ez biztos élne, és tök jó volna, növelné a momus látogatottságát.

A másik: "amatőr" kritikáknak is kellene egy ilyesmi. (Bátorítani is kellene a usereket, hogy irjanak ilyet, ha voltak valahol, és láttak-hallottak valami szépet/csúnyát). Sokkal jobb volna, ha több kritika jelenne meg a momus-n, az se baj, ha ennek nagy részét "amatőrök" írják!

Tudom persze, hogy van ilyen, és hasonló fórum, igazából több is, de igazából nem működik egyik se (pont, mert hogy több van, ha Handel-koncertet hallotam, akkor a Handel rovatba irok beszámolot, stb...)

Legyen tehát egy "main chat" jellegű alapfórum, ahol nem lehet offolni, egy üzenőfal hirdetéseknek, meg egy koncertkritikai fórum, (több ötletem nekem most épp nincs), és ezek legyenek mindig az első 3-ak, függetlenül a legutolsó hozzászólástól.

Az amúgy teccik :), hogy 30 hozzászólás után lehessen csak új fórumot nyitni. Ez így még demokratikus is :) A pontrendszer helyét pedig sóval hintsük be!
Opernglas, avagy operai távcső... • 88752005-06-02 09:02:59
Talán megérné átdolgozni kicsit a darabot, lehetne még javítani rajta. Így sem kevés, amit kaptunk.

Ez szöget ütött a fejembe.... Mintha nekem is lett volna egy olyan érzésem, hogy a darab első verzióját hallom, ez még nem teljesen végleges...

Mindenestre, immár egyet aludva is a tegnapi élményre, egy vitatatható (nem hibás, hanem vitatható!) részleteivel együtt is szerethető darab született, pontosan ugyanilyen előadásban :) A gondolás jelenet valóban a leginkább vitatható - egye fene, megengedem azt is, hogy na valami ennyire vitatható, akkor az már rossz :). Természetesen nem állítom, hogy G. produkciója a hallgathatóság határain belül mozogna, (fülem azért nekem is van :) - csupáncsak azt állítom, hogy nekem az adott pillanatban sikerült a jelenetnek egy olyan értelmezését megtalálni, amelyben valahogy hiteles volt ez a gajdolás, és halkan kuncogván székemben, nekem teccett a jelenet :)

Mindenesetre, kiváncsi vagyok a másik szereposztásra.....
Opernglas, avagy operai távcső... • 88702005-06-01 23:25:17
Tök jó volt a mai Gólyakalifa :) A korábbi véleményeket összehasonlítva a mai élménnyel, mintha különböző darabokat láttunk volna :)

Véleményem szerint ugyanis ez egy jó darab. Szándékosan nem olvastam el előre a Babits-novellát, "naivan" néztem az előadást, és szerintem egy jól felépített, posztmodern opera, végig követhető cselekménnyel és szituációkkal. Gyöngyösi valóban sokféle stílust használ, de nem ok nélkül, és én egy cseppet sem éreztem szétesőnek. Nagyon komoly dallam- és karakterinvenciója van, ha musicalt irna opera helyett, már hülyére kereste volna magát :) A gondolás jelenetben Gerdesits vokális produkciója valóban eléggé vicces - de maga a jelenet is szerintem teljesen idézőjeles. Amugy meg ha belegondolunk, hogy énekelnek ténylegesen a velencei gondolások, akkor Gerdesits teljesítménye leginkább autentikusnak minősíthető :)

Ami pedig a rendezést illeti --- soha rosszabbat!

Egyszóval: nekem élmény volt, megnézem a következőt is!
Momus társalgó • 3262005-05-20 23:36:40
A korábbi off-topicolásért elnézést, dauerni helyreigazítását viszont köszönöm, megtaláltam a keresett információkat.

Most viszont egy teljesen topichoz tartozó hozzászólás következik!

Előzményként annyit, hogy kb. 1 éve találtam rá a momusra, amely kedvenc weblapom lett. (Ez még egy hirtelen felindulásból elkövetett 1% felajánlásra is rávett :)

Az utóbbi időben viszont egyre kisebb kedvvel nyitom ki az oldalt, és egyre kevesebb időt töltök itt. Nem annyira a regisztráció, mint a pontrendszer szerintem nagyon rosszat tett ennek a weblapnak.

A regisztrációra szerintem is szükség van: ha vannak bevált nickek, amelyeket bizonyos emberek állandó jelleggel használnak, akkor szükség van arra, hogy ezek védhetőek legyenek, ez teljesen standard internetes gyakorlat. (Igaz, hogy szerintem az is jó volna, ha regisztráció nélkül, 'vendég' megjelöléssel is hozzá lehetne szólni a fórumokhoz, de ez igazából nem lényeges)

A pontrendszer viszont tényleg csípi a szemem. Egyfelől nem értem, hogy mi szükség van rá - ezzel kimoderálni senkit nem lehet: ha valaki bomlasztja a közösséget, és egy nicknévvel már jócskán negatívban van, hát beregisztrál egy újat, és azzal kezdi meg a bomlasztást. Erre tehát biztos, hogy nem alkalmas.

Nem gondolom, hogy ösztönözne bárkit is: aki eddig építő jellegűen hozzászólt, ez után is azt fogja tenni. Az, hogy esetleg a koncertmestertől kap pár jutalompontot, nem hiszem, hogy komolyan számít.

Ami viszont engem (s talán másokat is) zavar, hogy vannak egyenlőek, és vannak egyenlőbbek. Nem állítom, hogy mindenkinek teljesen egyenlőnek kellene lennie: a szerkesztőknek, mint a honlap gazdáinak, nyilvánvaló joga, hogy moderálják a hozzászólásokat, szokás az is, hogy egy-egy fórumnak van gazdája, aki tud moderálni, de valahogy egy ezen túli megkülönböztetés szerintem egyszerre felesleges és nem természetes.

Hogy ki az a hozzászóló, akinek a véleményére lehet adni, és kiére nem, azt úgyis kiderül, ha valaki végigolvassa a korábbi hozzászólásait az illetőnek. Egy pontszám legfeljebb annyit mond, hogy bizonyos, pontozásra jogosult személyeknek tetszett, vagy nem tetszett. Nem ismerem személyesen a pontozásra jogosultakat (többek között ez is a jó dolgok egyike az internetben), de nekik is vannak olyan hozzászólásaik, amelyekkel nagyon nem értek: ez van, emberek vagyunk, különböznek a véleményeink. Azért vagyunk itt, hogy megvitassuk azokat: nem pedig, hogy egymást pontozgassuk. Nekem ez a pontozgatás igazából az egésztől elveszi a kedvem: ha egy baráti társaságban beszélgetek, a reakciókból úgyis mindent elmondanak, nem szoktunk egymásnak - jégkorongbíró módjára - ki táblákat felmutatni.

A pontozásnak előnyét nem látom, hátrányát viszont igen.

Javaslatom tehát:

1. Éljen a regisztráció!

2. Vesszen a pontrendszer!
Momus társalgó • 2792005-05-18 21:47:54
Budapesten tudna nekem valaki CD-boltot ajánlani? Szempontok: ár/választék... Köszönöm előre is!
Zenei események • 4292005-05-08 09:54:47
Ma (vasárnap) este 8-kor a Ciszterci Szent Imre templomban (XI. Villányi út 25):

Haydn: Salve Regina
Mozart: Templomi szonáta K. 328.
LICKL: d-moll ünnepi mise.

Purcell Kórus, Erdődy Kamarazenekar, (km. Szefcsik Zsolt), dir: Vashegyi György. Szólisták: Zádori Mária, Wierdl Eszter, Megyesi Schwartz Lucia, Megyesi Zoltán, Asztalos Bence.

A Haydn: Salve Regina egész egyszerűen gyönyörű, a Lickl-mise pedig valódi csemege. Lickl az 1800-as évek elején működött Pécsett: ezidőtájt valahogy nagyon megszaladt a pécsi dómnak, és megvett tokkal-vonóval egy komplett bécsi zenekart (ennek a karmestere volt Lickl.) Tehát nem magyar származású, de Magyarországon működő zeneszerzőről van szó: és ami a lényeg, hogy kifejezetten jó zenét irt! Stílusa valahol átmenet Haydn és Rossini között (a ma újrabemutatásra kerülő mű talán közelebb áll Rossinihez), nem a világ legmélyebb zenéje, de határozottan élvezetes.

Belépés ingyenes, a koncert szervező kegyes adományokat köszönettel fogadják.
   
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Tóth-Csamangó Blanka (klarinét), Persányi Zsófia (zongora)
moderátor: Fülei Balázs
"Hangulat Junior" Őszi színekben
BRAHMS: f-moll szonáta brácsára és zongorára, op. 120, No. 1

18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Mocsári Károly (zongora)
"Emlékkoncert Liszt Ferenc 208. születésnapján"
LISZT: 16. magyar rapszódia
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 7. Funérailles
LISZT: h-moll szonáta
A koncert előtt fél órával, 17.30-kor emléktábla koszorúzás a Régi Zeneakadémia Andrássy úti falánál.

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Szutrély Katalin, Balogh Eszter, Komáromi Márton, Borka Ákos (ének), Fülöp Andrea (zongora)
SCHUBERT: A tánc D. 826, Tavaszi üdvözlet, D. 686, Az ifjú apáca, D. 828, Megszentelt napok, D. 763, Fény és szerelem, D. 352, Atlasz, D. 957, Éj és álmok, D. 827, Himnusz a végtelenhez, D. 232
BRAHMS: Vasárnap, op. 47, No. 3., Üzenet, op. 47, No. 1, Májusi éj, op. 43, No. 2, Az ajtó előtt, op. 28, No. 2, Kék szemed, op. 59, No. 8, Négy kvartett, op. 92

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Rohmann Ditta (cselló)
A Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Vajda Gergely
LISZT: A bölcsőtől a sírig – szimfonikus költemény
LIGETI: Csellóverseny
BRAHMS: 4. (e-moll) szimfónia, op. 98

19:30 : Budapest
Erkel Színház

Juan Diego Florez
Magyar Állami Operaház Zenekara
vez.: Jader Bignamini
VERDI: A végzet hatalma – Nyitány
Rigoletto – “Questa o quella”
Rigoletto – “Ella mi fu rapita…. Parmi veder le lagrime…. Possente amor mi chiama”
A pünkösdi királyság – Nyitány
Attila – “Oh dolore!”
A lombardok – “La mia letizia infondere… Come poteva un angelo”
A két Foscari – “Brezza del suol natio… Dal più remoto esilio… Dal consiglio alla presenza… Odio solo, ed odio atroce”
Traviata – Prelűd – I. felvonás
Traviata – “Lunge da Lei… De’ miei bollenti spiriti…O mio rimorso”
LEHÁR: A mosoly országa – “Dein ist mein ganzes Herz”
Paganini – “Gern hab’ ich die Frau’n geküsst”
Giuditta – “Freunde, das Leben ist Lebenswert”
BERLIOZ: Rákóczi-induló
MASSENET: Werther – “Pourquoi me réveiller”
BIZET: Carmen – “La fleur que tu m’avais jetée”
MASCAGNI: Parasztbecsület – Intermezzo
PUCCINI: Bohémélet – “Che gelida manina”
15:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

Ránki Fülöp (zongora)
"Liszt Fesztivál"
LISZT: 3 darab a Szent Erzsébet legendájából zongorára
A keresztes lovagok indulója, Interludium
LISZT: A Sixtus- kápolnában
Lento, Aleegri Miserere című műve nyomán
Andante con pietá Mozart Ave Verum Corpus című műve nyomán
LISZT: Két Legenda

17:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély, Lovarda

Klukon Edit, Ránki Dezső (zongora)
"Liszt Fesztivál"
LISZT: Tasso, Lamento e Trionfo, Szimfonikus költemény - A szerző általi négykezes változat
LISZT: Dante Szimfónia - A szerző általi kétzongorás változat

19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély, Kápolna

Klukon Edit, Ránki Dezső (zongora)
"Liszt Fesztivál"
LISZT: Amit a hegyen hallani - A szerző általi négykezes változat
LISZT: Via Crucis - A szerző általi négykezes változat
A mai nap
történt:
1883 • Megnyílt a New York-i Metropolitan Opera House
született:
1811 • Liszt Ferenc, zeneszerző († 1886)
1832 • Leopold Damrosch, karmester († 1885)
elhunyt:
1764 • Jean Marie Leclair, zeneszerző (sz. 1697)
1859 • Ludwig Spohr, zeneszerző (sz. 1784)
1973 • Pablo Casals, csellista (sz. 1876)
1979 • Nadia Boulanger, zenepedagógus (sz. 1887)