vissza a cimoldalra
2017-12-14
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Társművészetek (1220)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3859)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60213)
Momus társalgó (6308)
Milyen zenét hallgatsz most? (24990)
Kedvenc előadók (2814)
Kedvenc művek (143)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11198)
A csapos közbeszól (95)

Hozzászólások a Momus írásaihoz (6447)
Erkel Színház (8584)
Élő közvetítések (6746)
Operett, mint színpadi műfaj (3407)
Berlioz újratemetése (140)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2451)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1203)
Franz Schmidt (2975)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1142)
Bartók Béla szellemisége (256)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (423)
Opernglas, avagy operai távcső... (19881)
Jonas Kaufmann (2150)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (571)
Lisztről emelkedetten (879)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (935)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: pszí
Leírás: A pszí a görög ábécé huszonhatodik betűje, a ps betű és hang. Mai alak: Ψ, ψ; Számérték: 700; Latin átírás: ps
Honlap: http://komolyportal.ml
   


pszí (2122 hozzászólás)
 
Milyen zenét hallgatsz most? • 236202012-06-27 02:35:16
Én is! ;-) Rendkívüli öröm ilyen bejegyzéseket olvasni!
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 38492012-02-14 14:19:27
*Sibelius II. szimfóniája (New York Philharmonic Orchestra, 1966)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 38482012-02-14 14:17:15
Gratulálok Balázs Miklós mai remek írásához!

Amit a szerző ír, az mind megállja a helyét, de azért vannak nagy kivételek Bernstein előadásait illetően. Idősebb korára némileg "lehiggadt", és kiemelkedően csodálatos dolgokat hozott létre. Például az utolsó felvétele MAHLER IX. szimfóniájával (Concertgebouw Orchestra of Amsterdam, 1985) az egyik legmélyebb, legjobb interpretációja a műnek, de ott van Ives II. szimfóniájának etalon értékű felvétele is (New York Philharmonic Orchestra, 1987), vagy a csodálatos Schumann-ciklusa (Bécsi Filharmonikusok, 1984-1985). Továbbá a korábbi interpretációi között is akadnak hatalmas kivételek, például az általam sokat emlegetett Sibelius II. szimfóniája (New York Philharmonic Orchestra, 1986), de az időskori Sibelius felvételei is csodálatosak (Bécsi Filharmonikusok, 1986-1990).
Olvasói levelek • 92992011-12-21 07:51:57
A hozzászólás alján jelzi a módosítást, mely tartalmazza a módosítás időpontját, a módosító felhasználónevét (mert ugye nem csak a bejegyzés tulajdonosa módosíthatja a hozzászólást, hanem pl. az erre jogosult moderátor is) és az indoklást is (ha van; amennyiben moderátor módosított, mindig megindokolja a szerkesztést). A bejegyzés fejléce nem változik meg, mely tulajdonosának nevét, a hozzászólás sorszámát, és eredeti időpontját tartalmazza - így az időrendi sorrend sem változik meg, a módosítás adatai a hozzászóláson belül jelennek meg, plusz információként, jól elkülönített formában annak szövegétől.
Olvasói levelek • 92972011-12-21 02:22:00
Jogos veszély, de mindenképpen érdemes elgondolkodni rajta. Mi ezt úgy oldottuk meg először, hogy az elküldéstől számított első 5 percben lehet szerkeszteni a hozzászólást, aztán felhasználói visszajelzésre 10 percben határoztuk meg a korlátot. Abban az esetben, ha valaki él az utólagos szerkesztés lehetőségével, hozzászólása alján megjelenik a szerkesztés pontos ideje és dátuma, továbbá indoklást is írhat, mely szintén a hozzászólás alján jelenik meg.
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. • 1872011-09-08 18:47:48
Ma ünnepli születésnapját nagyszerű szoprán énekesnőnk, Kincses Veronika.

Ide kattintva egy cikk olvasható a jeles nap alkalmából.

Sok Boldog Születésnapot Művésznő!
Régizene • 13942011-08-28 17:01:27
De különösen a MAHLER-dalokat, és a csodálatos II. szimfóniát Abbadóval, ugye kedvesmacskásom? ;-)
Milyen zenét hallgatsz most? • 234882011-08-28 16:57:50
Mozart Requiemjét ismered vele?
Milyen zenét hallgatsz most? • 234862011-08-27 22:38:17
Az említett Rachmaninov-zongoraverseny felvétel tényleg nagyszerű, de van egy csodálatos II. szimfónia is - csak ajánlani tudom.

Ami a Bruckner-felvételeket illeti, nyugodt szívvel bátorítanálak, mert én is hasonló aggályokkal ültem le eleinte, de észre sem veszi a hallgató és elrepül az idő.
És te mit láttál a youtube-on? • 3452011-08-27 22:20:48
Az emberiség egyik legnagyobb, legcsodálatosabb, ellenállhatatlan remekműve.
És te mit láttál a youtube-on? • 3442011-08-27 22:13:34
Bernstein eksztatikus állapotban vezényli Csajkovszkij V. szimfóniáját - ami egyáltalán nem meglepő e mű kapcsán.
Milyen zenét hallgatsz most? • 234842011-08-27 22:02:06
Igen, az EMI új felvételeivel kapcsolatban eddig nekem is hasonló tapasztalataim vannak (pl. Pappano Csajkovszkij albuma). A Celibidache felvételeket én is érdeklődéssel várom, azt hiszem, az összeset meg fogom venni, hiszen egyébként is, most kezdtem el az utolsó kb. 6-8 hónapban összegyűjteni a még hozzáférhető felvételeit idősebb korából. Nagyon örülnék, ha Dvořák IX. szimfóniáját CD-n is kiadnák végre, mert eddig csak DVD-vel találkoztam, és az a felvétel lehengerlő.

Valóban, lassabb, vontatottabb, sokszor elveszik a részletekben, de az Andante csodálatos, és ha végighallgatja az ember, teljesen összeáll a mű - legalábbis, esetemben így van.
Milyen zenét hallgatsz most? • 234822011-08-27 21:30:45
A felvétel maga gyönyörű, és valóban csodaszépen szól a zenekar, de túl hűvös és fémes Soltival (ahogyan Karajannal is inkább hűvös, mégis egyik kedvenc felvételem). Az általad említett tételben engedi a szerző legközelebb magához a hallgatót, a teljes életművet tekintve is. Ajánlom figyelmedbe Barbirolli felvételét, az EMI nem olyan rég adta ki újra, de én a régebbi kiadást javaslom, mert az újban olyan elszántsággal igyekeztek a hangminőségen javítani, hogy azt gyakorlatilag élvezhetetlenné tették. Elsőre meglepő lehet, ha egyszer meghallgatod, hogy pont őt ajánlottam, hiszen rettentő keményen, élesen és barbár módon szól a zenekar, de az Andante még így is páratlanul szép, Barbirolli felvételén messze a legszebb és a leginkább adekvát.
Milyen zenét hallgatsz most? • 234792011-08-27 20:59:25
Johannes Brahms (1833 - 1897)

I. szimfónia, c-moll, Op. 68

Müncheni Filharmonikus Zenekar, Sergiu Celibidache

EMI CD | DDD Stereo | Rel.: 1999 | Live

Celibidache interpretációjában valósággal újra felfedezi a hallgató a művet. Az előadás kidolgozottsága önmagában is lenyűgöző. Rendkívül különleges karmester volt Celibidache, ha valaki teljesen nyitottam ül le meghallgatni, fantasztikus élményben lehet része.
Milyen zenét hallgatsz most? • 234782011-08-27 19:04:40
Solti MAHLER szimfóniáiban általában erős, de a VI. nem igazán illeszkedik a pálcájához.
Milyen zenét hallgatsz most? • 234772011-08-27 19:03:06
A híres "historikus" karmesterek felvételei közül Gardiner és Harnoncourt felvételét. Gardiner felvétele sokkal "profibb" megszólaltatása a műnek, mint a Jacobs-féle, de nekem utóbbi jobban tetszik. Harnoncourt pedig épp olyan zsákbamacska a karmesterek között, mint Arrau a zongoraművészek között, de általánosságban elmondható, hogy Mozart operáiban nagyon-nagyon jó, és így van ez az Idomeneo esetében is. A "nem historikus" karmesterek pálcája alól elsősorban Böhm és Levine interpretációját. Utóbbi Mozart operáiban nagyon erős, míg előbbi a szimfóniákban is. Bár, Böhm sokak számára unalmas, annak ellenére hogy vele sokkal nagyobb formátumú a zene. Úgy gondolom, Jacobs után mindenképpen az lenne.
Milyen zenét hallgatsz most? • 234652011-08-17 14:36:35
Wolfgang Amadeus Mozart (1756 - 1791)

Idomeneo, K. 366

Luca Tittoto, Richard Croft, Bernarda Fink, Nicolas Rivenq, Alexandrina Pendatchanska, Sunhae Im, Berlin Radio Chamber Choir, Freiburg Baroque Orchestra, René Jacobs

HM 3CDs | DDD Stereo | Rel.: 2009 | Studio

Nagyszerű előadás!
Milyen zenét hallgatsz most? • 234632011-08-14 20:27:08
D. D. Shostakovich (1906 - 1975)

VI. vonósnégyes, G-dúr, Op. 101

Emerson String Quartet

DECCA CD | DDD Stereo | Rec.: 1998. VII. | Live

Rendkívül élvezetes, nagyszerű alkotás.

II. zongoraverseny, F-dúr, Op. 102

Cristina Ortiz, Royal Philharmonic Orchestra, Vladimir Ashkenazy

Philips CD | DDD Stereo | Rec.: 1989. I. | Studio

Tökéletes remekmű.

XI. szimfónia, g-moll, Op. 103

Concertgebouw Orchestra of Amsterdam, Bernard Haitink

DECCA CD | DDD Stereo | Rec.: 1983. V. | Studio

Hatalmas szimfónia... A felvétel pedig csodaszép.
Milyen zenét hallgatsz most? • 234522011-08-10 14:17:26
Most látom, kicsit elszámoztam a pontokat, természetesen az első (4) után (5) következik, így a jelenlegi (5) helyén (6) van.
Milyen zenét hallgatsz most? • 234512011-08-10 14:16:12
Kedves zalbarna, ha megengedi, pontokba szedve válaszolok beírásaira.

(1) Amikor kijelentéseiről és eszmefuttatásairól írtam, általános tapasztalataimat osztottam meg, annak érzékeltetésére, hogy akkor is épp egy ilyen eset állt fenn.

(2) Ez nem egy deklaráció volt, mint mondottam, lásd -> (1). (A deklaráció fogalma kicsit más, javaslom utánanézni.)

(3) Ön hosszas érveket és eszmefuttatásokat várt és vár, pedig én ennek lerövidítése érdekében próbálkoztam az első pontban leírt érzékeltetéssel. Remélem, megbocsátja, de egészségügyi állapotom miatt nem volt energiám rá.

(4) Most veszem a fáradtságot, és megpróbálok picit hosszasabban válaszolni, hogy igényeit kielégítsem.

Bernsteinre nagyon szerencsétlen olyan kijelentést tenni, amely szerint egész pályája egyetlen mondatban minősíthető és elintézhető lenne. Egészen fiatal korában, elsősorban hihetetlen karmesteri képességeivel tűnt ki és futott be (lásd a Bruno Walter helyett dirigált koncertet a NYP élén), majd idővel egyre inkább kezdett megérni, és idős korára varázslatos dolgokat hozott létre. Ilyen például csodálatos Schumann-ciklusa a VPO élén, vagy a sokat emlegetett IX. MAHLER-szimfónia a kései DG ciklusból, de a berlini is nagyszerű (szintén DG). Tehát, ha Ön a Bernstein-spektrumból vett 1, 2, de akár 3 vagy több, ellenben nem megfelelő számú mintát, az nem reprezentálja a teljes spektrumot, nem tudja ebből reprodukálni, itt követte el a hibát. Viszont, vannak nagy kivételek a korábbi felvételek között is, pl. a szintén nagyon sokat emlegetett II. Sibelius-szimfónia. Tehát, kijelentése azért volt kétes, mert annak tartalma alapján megkérdőjelezhető volt az az alap, amelyre hagyatkozva azt tette. Később ki is derült, hogy nem igazán ismeri jól a Maestro felvételeit, így a szúrópróba szerűen tett kevés számú mintavétel alapján történő reprodukció téves, mert a Bernstein-spektrumra nem alkalmazható. Tehát ismétlem: kijelentése kétes, kétes érvényű, megkérdőjelezhető, ingoványos talajon álló (lásd a korábban általam beírt szinonimákat).

(4) Személyeskedésről szó sincs, de ha nem haragszik meg, kicsit fárasztó amikor minden egyes szavába belekötnek az embernek, és kétes filozófiai felhangokkal tarkítva ragadják meg azokat.

(5) Természetesen nem vagyok senkinél sem több, de azt hiszem sokkal kevesebb sem, kérem ne lásson ilyen tartalmakat szavaim mögé. Az életkorom irreleváns, ahogyan az Öné is. Viszont, ha nem veszi rossz néven, én beírásai alapján 50 évnél fiatalabbnak gondoltam.

Köszönöm a társalgást, további kellemes zenehallgatást kívánok. Részemről lezártnak tekintem a vitát, de ha mégis reagálna, kérem privát levélben tegye, mert ez már rég nem tartozik a fórumra. Magam is csak azért ide írtam válaszaim, mert lezáratlan lett volna a dolog, ha itt kezdtük el, és nem itt teszünk rá pontot.

Tisztelettel, pszí
Milyen zenét hallgatsz most? • 234382011-07-31 19:02:55
Nem, én csak a kijelentéseiről és az eszmefuttatásairól mondtam véleményt. Kijelentései gyakran elhamarkodottak és ingoványos talajon állóak, ahogyan eszmefuttatásai is. Utóbbiak sokszor saját lábukban botlanak el.

Viszont, nekem ez a hatalmas eszmecsere vágy önmagában szimpatikus.
Milyen zenét hallgatsz most? • 234352011-07-31 12:48:53
Charles Edward Ives (1874 – 1954)

II. szimfónia

New York Philharmonic, Leonard Bernstein

DG CD | DDD Stereo | Rec.: 1987. IV. | Live

Ez tényleg fantasztikus!
Milyen zenét hallgatsz most? • 234342011-07-31 12:43:00
A kétes szó néhány, a mindennapi életben gyakran használt szinonimája:

ingatag, labilis, billegő, bizonytalan, kiegyensúlyozatlan, változékony, ingadozó, kétséges, instabil, tétova

kétséges, gyanús

Innen már, bízom benne, ki fogja tudni választani a megfelelőt.
Milyen zenét hallgatsz most? • 234332011-07-31 12:39:13
Iránymutató ízlés lehet az, amit egy csoport vagy réteg valamilyen okból kifolyólag követ, vagy előnyben részesít. Biztosan van. Nem feltétlenül kell.
Milyen zenét hallgatsz most? • 234322011-07-31 12:37:53
Hogyne lenne. MAHLER esetében mindennek ehhez van köze. Az említett hangulati váltások is ennek a részei, hiszen ez is a "paródia" része, a legkülönbözőbb módokon "parodizálja" magát. Viszont, nem mindig, néha ezek a váltások valódiak, tehát valódi megnyilatkozások (gyengeség, öröm, sóvárgás, melankólia stb.), és pont ettől izgalmas is egyben, felismerni a "paródiát", és az őszinteséget. Ez a karmesterek kezébe hihetetlen fegyvert ad, mert ha jól használják a MAHLER által biztosított eszközöket, hihetetlen produktumok születhetnek (jó értelemben), és ezért is veszi fel gyakorlatilag ma már minden kicsit is jelentős karmester (és sajnos jelentéktelen is) a MAHLER életmű nagy részét. Viszont, rossz értelemben is születhetnek hihetetlen produktumok. Olyasmi ez, mint amikor két kisgyermek grimaszokkal gúnyolja egymást, az lehet kedves, édes is, de lehet visszataszító, ízléstelen is.
Milyen zenét hallgatsz most? • 234242011-07-28 12:23:01
MAHLER rettentően ironikus és szarkasztikus, és ezt el lehet vinni az ízléstelenség irányába is. Sajnos Bernstein sokszor ebbe a hibába esik. Egyébként, a kései DG-s IX. szimfónia felvétele pont a túlzó gesztusai miatt jó, telitalálatok ennél a műnél, anélkül, hogy az ízléstelenség csapdájába esne.
Milyen zenét hallgatsz most? • 234222011-07-28 12:13:47
Igen, tényleg sokkal jobb már ez a korábbi felvétel is. Ezek után még inkább kíváncsi vagyok a DG-s albumra.
Milyen zenét hallgatsz most? • 234212011-07-28 12:11:28
Egyetlen erőssége a kortárs zene, ott pedig nehéz olyat produkálni, hogy: na, ennél már hallottam sokkal rosszabbat is.

Egyébként, Fischer Iván érdekes módon mégis tud érdekeset, és egyedit produkálni MAHLERBEN, de Beethovenben is. Ez csak nagyság kérdése, mert a Sir tehetsége természetesen nem megkérdőjelezhető.

Egyébként, ez a "...hát ennél már hallottam sokkal jobbat is." nem a lényeget tükrözi. Nem azért nem jó, mert már halhattunk jobbat is, hanem, mert érdektelen, és sok helyen kifejezetten kínos. A Sir legnagyobb baja egyébként Beethovenben és Haydnban is, hogy túlságosan eredetieskedő, alapok nélkül.
Milyen zenét hallgatsz most? • 234182011-07-28 12:02:23
Charles Edward Ives (1874 – 1954)

II. szimfónia

New York Philharmonic, Leonard Bernstein

Sony CD (Bernstein - The Symphony Edition, CD25) | ADD Stereo | Rel.: 2010 | Studio

Ez a felvétele is nagyon jó, sőt, nagyszerű! A CD-n Bernstein 13 perc terjedelemben beszél Ives-ről, zenei illusztrációkkal, ez is érdekes és tanulságos.
Milyen zenét hallgatsz most? • 234172011-07-28 11:51:49
Az én ízlésem nem iránymutató.

"De az is lehet, hogy én nem vagyok elég bölcs."

Valami ilyesmiről van szó.

Én például, a sokak által egyik legnagyobb kortárs karmesternek tartott Sir Simon Rattle előadásait sem igazán kedvelem, főleg nem MAHLER esetén, viszont, a kivételeket észreveszem és elismerem. Például egyik MAHLER VII. szimfónia felvételét itt a fórumon is elismertem, mert tényleg jó és érdekes. Más. Azt mondja, Haydnt egy bohóc is képes eladni. Érdekes. Sokáig azt mondogattam, amíg nem ismertem a Sir felvételeit, hogy el tudom képzelni, hogy Haydn szimfóniáiban jó. Amikor megismertem a felvételeit, kiderült, hogy csapnivaló, ahogyan Beethovenben is. Haydn tényleg nagyon jó, de érteni is kell hozzá. Akinek a nagy klasszikusokba beletörik a pálcája az... de ami jó, az jó, és azt el kell ismerni.
Milyen zenét hallgatsz most? • 234162011-07-28 11:43:45
Ez a "nyelvi kapaszkodó" is elég kétes, kedves zalbarna.
Milyen zenét hallgatsz most? • 234082011-07-27 22:34:20
1) Nem mondtam, hogy jó, csak azt, hogy hihetetlen karmesteri képességei vannak. Viszont, ha már itt tartunk, nagyszerű interpretáció.

2) "Sztem egy fajsúly nélküli hatásvadász" Ezt így Bernsteinre általánosan kijelenteni elég érdekes. Nem a kedvencem, és hiába tette fel gyakorlatilag egész életét MAHLER műveinek interpretálására, ízléstelen, és a szerző nem neki való, DE, aki kicsit is odébb van annál, hogy közhelyekkel operálva, kétes kijelentéseket és kétes eszmefuttatások sokaságát zúdítsa környezetére, az észreveszi a kivételeket. Például csodálatos Sibelius-ciklusából (NYP, Sony) a II. szimfónia, vagy pont MAHLER IX. szimfóniája a kései DG ciklusból, vagy a kései Haydn-felvételei, és még hosszasan lehetne sorolni.
Milyen zenét hallgatsz most? • 234042011-07-27 12:36:23
Hector Berlioz (1803 - 1869)

Fantasztikus szimfónia, Op. 14

New York Philharmonic, Leonard Bernstein

Sony CD (Bernstein - The Symphony Edition, CD6) | ADD Stereo | Rel.: 2010 | Studio

Bernsteinre sok mindent lehet mondani, lehet szeretni és nem szeretni is, de hihetetlen karmesteri képességei elvitathatatlanok. Igazi virtuóz, mint egy hangszeres.
Milyen zenét hallgatsz most? • 234002011-07-26 11:51:04
Dvořák
Milyen zenét hallgatsz most? • 233992011-07-26 11:50:49
Franz Joseph Haydn (1732 - 1809)

Vonósnégyesek: No. 60, A-dúr; No. 61, f-moll; No. 62, B-dúr (Op. 55 No. 1-3)

Amadeus Quartet

DG CD | ADD Stereo | Rec.: 1972. IX., XII. | Studio

Fenségesek.
Milyen zenét hallgatsz most? • 233912011-07-17 11:57:06
Ilyet ritkán szoktam csinálni, de néhány részletet muszáj újra meghallgatnom. Fenséges!
Milyen zenét hallgatsz most? • 233902011-07-17 11:48:40
A IX. szimfónia első tétele talán a legérdekesebb ebből a sorozatból, érdemes meghallgatni. Sajnos, a szimfónia további tételeinek interpretációja már kevésbé érdekes, sőt, néhol fájóan gyenge.
Milyen zenét hallgatsz most? • 233892011-07-17 11:45:37
Franz Joseph HAYDN (1732 - 1809)

A teremtés - oratórium

Margaret Marshall (Gábriel), Vinson Cole (Uriel), Gwynne Howell (Rafael), Bernd Weikl (Ádám), Lucia Popp (Éva), A Bajor Rádió Énekkara és Szimfonikus Zenekara, Rafael KUBELÍK

Orfeo 2CDs | DDD Stereo | Rec.: 1984. VI. 3-9 | Live

Csodálatos. Ez történik akkor, ha két ilyen zenei egyéniség találkozik (HAYDN, KUBELÍK).
Milyen zenét hallgatsz most? • 233882011-07-17 11:44:59
Franz Joseph HAYDN (1732 - 1809)

A teremtés - oratórium

Margaret Marshall (Gábriel), Vinson Cole (Uriel), Gwynne Howell (Rafael), Bernd Weikl (Ádám), Lucia Popp (Éva), A Bajor Rádió Énekkara és Szimfonikus Zenekara, Rafael KUBELÍK

Orfeo 2CDs | DDD Stereo | Rel.: 1984. VI. 3-9 | Live

Csodálatos. Ez történik akkor, ha két ilyen zenei egyéniség találkozik (HAYDN, KUBELÍK).
Milyen zenét hallgatsz most? • 233792011-07-11 23:19:44
Robert A. Schumann (1810 - 1856)

I. szimfónia, B-dúr, Op. 38

Staatskapelle Dresden, Wolfgang Sawallisch

EMI CD | ADD Stereo | Rec.: 1972. IX. | Studio

Sawallisch Brahms és Schumann (szimfónia) ciklusai különösen erősek, utóbbiban egyértelműen a mezőny élén van, 1-2 valódi vetélytárssal.
Milyen zenét hallgatsz most? • 233762011-07-10 20:10:46
Két ámulatba ejtő, csodálatos remekművet.

Johannes Brahms (1833 - 1897)

klarinétötös, h-moll, Op. 115

Emerson String Quartet, David Shifrin

Emersonéknak nagyon sok kiváló felvétele van, de ez tényleg csodaszép.

DG CD | DDD Stereo | Rec.: 1996. XII. | Studio

II. szimfónia, D-dúr, Op. 73

Berliner Philharmoniker, Herbert von Karajan

DG CD | ADD Stereo | Rec.: 1978. II. | Studio

Ez a szimfónia pedig... Csak csodálni lehet. Imádom ezt a zenét.
Milyen zenét hallgatsz most? • 233462011-06-20 22:30:45
F. F. Chopin (1810 - 1849)

II. (I.) zongoraverseny, f-moll, Op. 21

Arthur Rubinstein, London Symphony Orchestra, André Previn

DG DVD | ADD PCM Stereo | Rec.: 1975. IV. | Studio

Csodálatos alkotás. Mindig, minden alkalommal levesz a lábamról.
Milyen zenét hallgatsz most? • 233062011-05-31 20:44:28
Charles Ives (1874 - 1954)

II. szimfónia

Los Angeles Philharmonic Orchestra, Zubin Mehta

IV. szimfónia

The Cleveland Chorus & Orchestra, Jahja Ling, Christoph von Dohnányi

DECCA 2CDs | ADD, DDD Stereo | Rec.: 1976, 1995 | Studio

Rendkívül érdekes és izgalmas alkotások. Eddig Ives zenéjével nem nagyon találkoztam a IV. szimfónián kívül, ami nem különösebben érdekelt, de ma teljesen megfogott mindkét szimfónia. Nagyon élveztem, mintha egy intellektuális játszótérre kerültem volna, ahol mindenféle színes, kicsi és nagy, komoly és komolytalan játékszer megtalálható, és egymás ellen csalogatnak játékra. Mindezek ellenére Ives zenéje nem nélkülözi a mélységet, és most hosszasabban utána olvasva életrajzának, igazolódtak a művek közben keletkezett elképzeléseim szerzőjükről. Összehasonlítási alapom nincs, de az előadások is kiválóak voltak. Nagy élmény volt.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 34122011-05-14 14:45:12
Talán azért, mert Kubelík esetében nincs mit túltárgyalni. Nem volt excentrikus, nem voltak nagy botrányai stb. Egyszerűen a legnagyobb alázattal csak a zenéért tevékenykedett, zenészeivel egyenrangúnak tartva magát, ahogyan ezt Miklós is nagyon helyes írta. Elérhető egy Mendelssohn-próba hangfelvétele a DG kiadásában, ajánlom mindenkinek meghallgatni, hogy egy kis szeletet kaphasson Kubelík csodálatos személyiségéből. Kubelík művészetének lényegét a cikk szerzője remekül megfogalmazta, röviden tömören, ennél hosszasabban nem kell taglalni. Emiatt - ahogy a cikk írója ismét csak helyesen írta - sokszor, sokan az "egyszerű" mesteremberek közé skatulyázzák őt, miközben hatalmasat tévednek.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 34102011-05-13 21:14:27
Kedves Miklós, ezúton szeretnék gratulálni mai írásához, rendkívüli élvezettel olvastam. Nagyon jól ráérzett Kubelík művészetének lényegére. Külön öröm volt olvasni amit a csodálatos MAHLER-ciklusáról írt.
Az említett Beethoven-sorozat is csodálatos, külön érdekesség, hogy a páros sorszámú szimfóniák a legjobbak vele, de a IX. is az egyik legkiválóbb interpretáció, amit valaha hallottam. Ezt a művet nem véletlenül a saját zenekarával vette fel. A méltatlanul háttérbe szoruló II. szimfónia, és a méltán elismert VIII. szimfónia felvétele pedig számomra a valaha hallott legjobb interpretáció a művekből.
Milyen zenét hallgatsz most? • 232432011-05-01 18:24:15
Pjotr Iljics CSAJKOVSZKIJ (1840 - 1893)

VI. szimfónia, h-moll, Op. 74 (1893. II. - VIII.)

1. Adagio—Allegro non troppo (h-moll)
2. Allegro con grazia (D-dúr)
3. Allegro molto vivace (G-dúr)
4. Adagio lamentoso (h-moll)

Münich Philharmonic Orchestra, Sergiu Celibidache

EMI CD | DDD Stereo | Rel.: 1998 | Live

Ez egész egyszerűen csodálatos. Ha ez így megy tovább, a végén még elkötelezett Celibidache rajongó leszek. Egyedülálló koncepció, rendkívül mélyenszántó előadás. Kifejezhetetlen élmény volt.
Milyen zenét hallgatsz most? • 232392011-04-28 22:11:33
"A hang sajnos kissé ködös, de azért jó."

Ezt meglepődve olvasom.
Milyen zenét hallgatsz most? • 232382011-04-28 22:09:23
Melyik előadás tetszett jobban?
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 33962011-04-22 22:56:03
Kedves Miklós, gratulálok kiváló esszé sorozatához, szívesen és érdeklődéssel olvasom valamennyit.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 33952011-04-22 22:54:28
Szerintem nem, számomra Karajan analóg DG-s felvétele az etalon. Wandot nagyon szeretem, nagyon tisztelem, de pont Brahms III. szimfóniájában nekem nem az igazi.
Milyen zenét hallgatsz most? • 232032011-04-21 23:01:27
Igen, valóban sokkal jobb.
Milyen zenét hallgatsz most? • 232022011-04-21 23:00:44
Pedig vannak igazán nagyszerű felvételek: Masur, Karajan, Sawallisch... :-)
Milyen zenét hallgatsz most? • 232012011-04-21 22:57:51
Antonín Dvořák (1841 - 1904)

VIII. szimfónia, G-dúr, Op. 88

Berlini Filharmonikus Zenekar, Rafael Kubelík

DG CD | ADD Stereo | Rec.: 1966. VI. | Studio

Dvořák mindig próbálta magát határozott és szilárd egyéniségnek mutatni, de valójában rendkívül könnyen megingatható, naiv és rászedhető ember volt. A zenéje viszont, elsöprő és vérpezsdítő temperamentum, határozott és egyértelmű, olyannyira, hogy a még saját műveit is csak kényszerből és önmagával hosszas viaskodás után vezényelni merő Csajkovszkij azt írta, valósággal kényszert érzett Dvořák műveinek a vezénylésére. Rafael Kubelík pedig véleményem szerint a legnagyobb Dvořák-karmester, még Kertészt is túlszárnyalja (bár utóbbi valóbban sokkal szebben kidolgozza a Mester műveit). A VIII. szimfónia lassú tételének borzongató mélységeit senki nem képes így megmutatni. Szokták mondani, hogy a Mester szimfóniái és egyéb művei is gyakran szétesnek, csodálatos elemekből építkeznek, de nem állnak össze, ebben van igazság, de Kubelík képes megteremteni ezt az egységet, ami Kertészre kevésbé jellemző. Viszont, Dvořák sohasem törekedett tökéletes zeneművet írni, mint mentora, a nagy Johannes (akinek szimfóniáit csak csodálni lehet), ő mindig azt írta, amit érez, és úgy írta, ahogy érezte. A hangszereléssel is csak annyit foglakozott, amennyi a mondanivaló érvényesüléséhez pont elegendő volt. Ettől művei rendkívül vonzóan természeteseknek és őszintének hatnak. A VIII. szimfónia drámai feszültsége és az abban bejárt út lenyűgöző. Engem Dvořák mindig levesz a lábamról...
Milyen zenét hallgatsz most? • 231972011-04-21 19:18:52
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809 - 1847)

IV. szimfónia, A-dúr, Op. 90

London Symphony Orchestra, Claudio Abbado

DECCA CD | ADD Stereo | Rec.: 1968. II. | Studio

Nagyon ritkán hallgatom meg, de azon kevés zeneművek közé tartozik, amit egymás után kétszer is. Nagyon jó zene ez, csak kár, hogy elcsépelik azzal, hogy ha Mendelssohn, akkor Olasz szimfónia + e-moll hegedűverseny...
Milyen zenét hallgatsz most? • 231912011-04-17 19:27:19
Igen, én is pont így vagyok Monteverdi operáival, nagyon jó részek vannak benne, de összességében túl hosszadalmas és unalmas... :-) :-(
Milyen zenét hallgatsz most? • 231902011-04-17 19:25:19
Dmitrij Dmitrijevics Sosztakovics (1906 - 1975)

XI. szimfónia, g-moll, Op. 103

St. Petersburg Philharmonic Orchestra, Vladimir Ashkenazy

DECCA CD | DDD Stereo | Rec.: 1994. XI. | Studio

Ez egy hatalmas szimfónia.
Mahler • 6842011-04-13 22:01:46
Gustav MAHLER (1860 - 1911)

II. szimfónia, c-moll

Anne Schwanewilms, Lioba Braun, Chor der Bamberger Symphoniker, Bamberger Symphoniker, Jonathan Nott

TUDOR - BR 2SACDs | DSD Stereo | Rec.: 2008. III. 14-15 | Live

Ez a zene... Csodálatos... Az interpretáció semmi újat nem mond, és a nagy elődökkel szemben alulmarad, de mégis friss és jól esett hallgatni. A SACD hangminősége is kiváló.
Milyen zenét hallgatsz most? • 231712011-04-09 22:58:23
Johann Sebastian Bach (1685 - 1750)

h-moll mise, BWV 232

Carolyn Sampson, Rachel Nicholls, Robin Blaze, Gerd Türk, Peter Koolj, Bach Collegium Japan, Masaaki Suzuki

BIS 2SACD | DSD Stereo | Rel.: 2007. | Studio

Csodálatos.
Milyen zenét hallgatsz most? • 231632011-04-08 19:04:20
Johann Sebastian Bach (1685 - 1750)

Kantáták, BWV 34, 117, 98 és 120

Bach Collegium Japan, Masaaki Suzuki

BIS SACD | DSD Stereo | Rec.: 2010. VI. | Studio

Ez egész egyszerűen csodálatos! A SACD pedig fantasztikus minőséget nyújt.
Milyen zenét hallgatsz most? • 231612011-04-07 22:32:07
:-)))

Természetesen, nagyon finom volt, köszöni szépen. :-)
Rachmanyinov-kultusz • 1612011-04-07 22:24:02
Az egyik legjobb sorozat, hangminőség tekintetében is. Ebben a Double Decca kiadásban vedd meg, a Trio sorozatban kicsit gyengébb a hangminőség. Csak ajánlani tudom.
Milyen zenét hallgatsz most? • 231592011-04-07 18:12:08
Rosszat linkeltem, itt jobb.
Milyen zenét hallgatsz most? • 231582011-04-07 18:09:37
Igen, pont ebből a dobozból hallgattam én is tegnap. Nagyszerű sorozat. A zongoraversenyek is kiválóak vele, nagyon érdemes erre a kiadványra is vetni egy pillantást.
Milyen zenét hallgatsz most? • 231552011-04-07 00:28:12
LUDWIG VAN BEETHOVEN (1770 - 1827)

XXIX. szonáta, B-dúr, Op. 106

Emil Gilels

DG CD | DDD Stereo | Rec.: 1982. X. | Studio

Lenyűgöző előadás, hihetetlen bensőség árad belőle.
Milyen zenét hallgatsz most? • 231442011-03-31 20:13:11
Kedvesmacskás rendkívül kedves és aranyos, kedvespszí természetesen megkapott minden finomságot, köszöni szépen. :-)
Milyen zenét hallgatsz most? • 231432011-03-31 20:11:24
Sergei Rachmaninov (1873 - 1943)

II. szimfónia, e-moll, Op. 27

Russian National Orchestra, Mikhail Pletnev

DG CD | 4D Stereo | Rec.: 1993. XI. | Studio

Csodálatos remekmű, nagyszerű előadás.
Milyen zenét hallgatsz most? • 231322011-03-30 02:37:56
Edvard Grieg (1843 - 1907)

Csellószonáta, a-moll, Op. 36

Emmanuelle Bertrand, Pascal Amoyel

HM CD | DDD Stereo | Rec.: 2007. VII. | Studio

Johannes Brahms (1833 - 1897)

I. csellószonáta, e-moll, Op. 38

Gregor Piatigorsky, Arthur Rubinstein

RCA CD | ADD Stereo 96 kHz 24 Bit | Rec.: 1966. X. 11 | Studio
Milyen zenét hallgatsz most? • 231312011-03-30 02:18:10
Schumann valóban rengeteg dalt írt, Schuberttel összevethetően tevékenykedett ezen a területen, de legalább annyi zongoradarabot is írt, mint a gyakorlatilag csak és kizárólag zongorára komponáló Chopin. Kamarazenéje már jóval szűkösebb, de annál nagyszerűbb. Zongorás kamarazenéje (főleg a d-moll zongoratrió) megmutatja, hogy Schumann valóban zenei lángelme, ezzel szemben szimfonikus termése, elsősorban szimfóniái (amelyek megírására tényleg Clara ösztönözte, hogy férje neve mindenképp fennmaradjon) kevésbé csillogtatják meg a szerzőben lakozó lángelmét, de rendkívül vonzó alkotások. Mind a négyet nagyon szeretem, de valóban, a legnívósabb a harmadik (amely Robert utolsó szimfóniája).

Abban egyetértünk, hogy Rafael Kubelík berlini ciklusa a legjobb interpretációk sorát gazdagítja, de mi a baj a Bajor Rádiózenekaros felvételekkel?

Ajánlom még figyelmedbe Bernstein csodálatos ciklusát a Bécsi Filharmonikusokkal is.
Mahler • 6832011-01-27 05:02:28
Gustav MAHLER (1860 - 1911)

IX. szimfónia, D-dúr

Bécsi Filharmonikus Zenekar, Claudio Abbado

DG 2CDs | DDD Stereo | Rec.: 1987. V. | Live

Döbbenetes. Ezért, és az ilyen művekért érdemes zenét írni és hallgatni.
Prokofjev, Szergej • 942011-01-06 02:30:36
Szergej Prokofjev (1891 - 1953)

II. zongoraverseny, g-moll, Op. 16

Evgeny Kissin, Philharmonia Orchestra, Vladimir Ashkenazy

EMI CD | DDD Stereo | Rec.: 2009 | Live

VII. szimfónia, cisz-moll, Op. 131

Los Angeles Philharmonic Orchestra, André Previn

Philips CD | DDD Stereo | Rec.: 1989 | Studio

Ezek igazán kiváló előadások. Talán, a zongoraversenyben egy picit visszafogott a zenekar, de a szólista mindenért kárpótol.
Mahler • 6822010-12-28 18:37:01
Gustav MAHLER (1860 - 1911)

IV. szimfónia, G-dúr

Judith Blegen, Chicago Symphony Orchestra, James Levine

RCA CD | ADD Stereo 96 kHz 24 Bit | Rec.: 1974 | Studio

Ezt érdemes volt újra kiadni, kiváló hangminőség és hangmérnöki munka, az interpretáció sem rossz, de én nem igazán kedvelem Levine MAHLER felvételeit.
Csajkovszkij, Pjotr Iljics • 1602010-12-23 17:54:06
Pjotr Iljics CSAJKOVSZKIJ (1840 - 1893)

III. szimfónia, D-dúr, Op. 29 (1875. VI. - VIII.)

1. Introduzione e Allegro. Moderato assai (Tempo di marcia funebre) (d-moll) — Allegro brillante (D-dúr)
2. Alla tedesca. Allegro moderato e semplice (B-dúr)
3. Andante. Andante elegiaco (d-moll)
4. Scherzo. Allegro vivo (h-moll)
5. Finale. Allegro con fuoco (Tempo di polacca) (D-dúr)

London Symphony Orchestra, Doráti Antal

Mercury CD | ADD Stereo | Rec.: 1965. VII. 26-30 | Studio

Csodálatos alkotás, lehengerlő előadásban, és a hangminőség is kiváló.
Milyen zenét hallgatsz most? • 228842010-12-20 01:59:59
Franz Peter Schubert (1797 - 1828)

"Nagy" C-dúr szimfónia, D 944

A Bajor Rádió Szimfonikus Zenekara, Rafael KUBELÍK

Artists CD | ADD Stereo | Rec.: 1974. IX. 12 | Live

Ámulatba ejtő. Kubelík bámulatos karmester.
Milyen zenét hallgatsz most? • 228802010-12-19 21:24:52
Egyetértek, csodálatos felvétel. Pont a 3. tételben az egyik résznél fájdalmasan éles a hang, de ez hangmérnöki hiba.
Milyen zenét hallgatsz most? • 228762010-12-18 19:05:10
Sergei Rachmaninov (1873 - 1943)

II. zongoraverseny, c-moll, Op. 18

Jorge Bolet, Orchestre Symphonique de Montréal, Charles Dutoit

DECCA CD | DDD Stereo | Rec.: 1987. V. | Studio
Bruckner • 6152010-12-14 20:11:58
Anton Bruckner (1824 - 1896)

IV. szimfónia, Esz-dúr (Haas verzió)

London Symphony Ochestra, Kertész István

BBC Legends CD | ADD Stereo | Rec.: 1964. III. 13 | Live

Nagyszerű előadás, lenyűgöző.
Milyen zenét hallgatsz most? • 228742010-12-14 17:46:00
Antonín Dvořák (1841 - 1904)

I. vonósötös, a-moll, Op. 1
I. zongoranégyes, D-dúr, Op. 23

Josef Klusoň (viola), Panocha Quartet; Josef Kod'ousek (viola), Suk Trio

Supraphon CDs | DDD Stereo | Rec.: 1996. VI. 5-6; 1982. VI. 6-13 | Studio

Rendkívül élvezetes, nagyszerű alkotások, lenyűgöző előadásban.
Milyen zenét hallgatsz most? • 228732010-12-13 23:57:09
Dmitrij Dmitrijevics Sosztakovics (1906 - 1975)

I. csellóverseny, Esz-dúr, Op. 107

Han-Na Chang, London Symphony Orchestra, Antonio Pappano

EMI CD | DDD Stereo | Rec.: 2005. VI. 12 | Studio

Ez igen, nagyszerű előadás. A fiatal csellista hölgy és a zenekar is lenyűgözően jó, a hangminőséget is kiváló.
Milyen zenét hallgatsz most? • 228722010-12-13 22:59:52
Ez picit értelmetlen lett.

Szinte egyértelmű, hogy Schumann szimfóniái gyakorlatilag zenekarra hangszerelt zongoraszonáták, de ez mit sem von le az értékükből. Rendkívül egyedi atmoszférájuk és hangzásviláguk van, és különleges "bájuknak" köszönhetően rendkívül vonzóak.
Milyen zenét hallgatsz most? • 228712010-12-13 22:45:32
Robert Alexander Schumann (1810 - 1856)

II. szimfónia, C-dúr, Op. 61

Berlini Filharmonikus Zenekar, Rafael Kubelík

DG CD | ADD Stereo | Rec.: 1964. IX. | Studio

Lenyűgöző előadás.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 30702010-12-13 00:45:15
Egyszer sem mondtad, hogy tényleg nem volt rosszindulatú becsmérlés a részedről, de biztosan én értek félre itt mindent. Rendben, magamba nézek, és köszönöm a figyelmeztetést, élnék is a visszavonulás lehetőségével. Én nem csalódtam, szerintem, ez is valami. :-)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 30672010-12-12 21:34:23
Azt elfelejtettem mondani, hogy amennyiben nem volt rossz indulatú a becsmérlés, én még elnézést is kértem, de tényleg jó szándákúan mondom, hogy érdemes lenne levonni a megfelelő konzekvenciákat.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 30662010-12-12 21:30:22
Nem, tükröt mutattam eléd, csak én odáig nem mentem, hogy sértegesselek és becsméreljelek, látom nem tetszik, ami jó, levonhatod a megfelelő konzekvenciákat.

Egyébként, jó meglátásaid vannak, pl. Prokofjev műveivel kapcsolatban is (aki szívügyem, és az egyik legnagyobb zenei lángelmének tartom), amit nagyra értékelek, de zavar ez a mentalitás (becsmérlés, leiskolázás, alacsonyabb rendbe sorolás, sértegetés stb.) ha ellentmondanak, vagy nem tetszik valami. Az, hogy erre időt és energiát szántam, az a többségében jó és értelmes meglátásaidnak köszönhető.

Ismét hangsúlyozom, hogy részemről nincs harag.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 30612010-12-12 19:58:35
Mint mondtam, befejeztem. Nem adom vissza másképp, csak próbáltam részletesebben és egységesen összefoglalni. Inkább neked kínos a dolog, és nem kenyerem ez a te... és hasonló, kocsmába való stílus.

Ez Brucknerhez sem méltó, én továbbra sem haragszom, de részemről itt a végleges pont a vitában, szép estét. :-)
Milyen zenét hallgatsz most? • 228682010-12-12 19:42:20
Robert Alexander Schumann (1810 - 1856)

I. szimfónia, B-dúr, Op. 38

Berlini Filharmonikus Zenekar, Rafael Kubelík

DG CD | ADD Stereo | Rec.: 1963. II. | Studio

Annyira lehet érezni Schumann szimfóniáin, hogy gyakorlatilag zenekarra hangszerelt zongoraszonáták, de engem rendkívül megfog az atmoszférájuk, és rendkívül vonzó az egyedülálló "bájuk" és hangzásviláguk.
Milyen zenét hallgatsz most? • 228672010-12-12 19:36:13
Nem tudom, így alakult. :-)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 30592010-12-12 19:33:17
Másrészt, ha valaki arról beszél, hogy nem tudja mitől lesz szimfónia az önálló egységekből, és szerinte talán maga a szerző sem biztosan, de még sincsenek üresjáratok és minden úgy érvényes ahogy van, de azért kisebb formákban talán mégis jobb lett volna gondolkozni, ez picit ellentmondás. Aztán van valaki, aki azt mondja, hogy elsőre suta megoldásokra és kínos percekre lesz figyelmes, de a csodás pillanatokért nem mond le a Mesterről és megbocsátja ezeket, majd egyre kevésbé tűnik fel aztán már egyáltalán nem is, mert megnyílik előtte és összeáll a mű. Rájön, hogy nem is vázlatállapotban lévő, oda nem illő közjátékról van szó, magasabb perspektívába emelkedik és csodálatos élményekben van része. Aztán jön az előbbi hozzászóló és azt mondja erre, hogy az a különbség kettőjük között, hogy neki nem jutnak eszébe ilyen negatív jelzők, bár fogalma sincs hogy mitől szimfónia a Bruckner szimfónia, miért nem heterogén keverék az egész, de a másik hozzászóló látásmódjával van baj, ami elgondolkoztató. Aztán amikor ez picit abszurd és szóvá teszi a másik hozzászóló, és zavarja tényleg ez a felsőbbrendűként való beállítás ezek ellenére, jön a gyermeki értetlenkedés, és sértegetés. Aztán azt mondja a másik hozzászóló, hogy na jó, talán tényleg nem volt egyértelmű, és veszi a fáradtságot és megpróbálja összefoglalni mondanivalóját, és ennyi volt, részéről itt vége a vitának.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 30582010-12-12 19:15:44
Az tegnap kimaradt, hogy amikor művészetről, művekről mondunk véleményt, vagy élményeket közlünk, az mindig szubjektív, tehát szerintem értelemben van. Ne legyen már muszáj hangsúlyozni folyamatosan, hogy valaki ex katedra mániája révén ne kössön bele kényszeresen.
Brahms, Johannes • 1382010-12-12 01:16:22
Johannes Brahms (1833 - 1897)

hegedűverseny, D-dúr, Op. 77

Gil Shaham, Berlini Filharmonikus Zenekar, Claudio Abbado

DG CD | DDD Stereo 44 kHz 24 Bit | Rec.: 2000. V. | Studio

Nagyon szép előadás, de a zenekar nekem picit túl "könnyű", és a szólista sem az igazi.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 30552010-12-12 01:09:57
Ez picit ellentmond a hiú és sértődős vénemberezésnek.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 30542010-12-12 01:08:30
Visszaolvastam, és valóban, nem volt teljesen egyértelmű.

Szóval, összefoglalva: Amikor ismerkedik valaki Bruckner műveivel (legalábbis esetemben így volt), nagyon zavaró, és meglepőek a kínos percek és esetlen megoldások, de ezeket a csodálatos pillanatokért cserébe megbocsátjuk és akármennyit elviselnénk. Aztán, amikor egyre többször hallgatjuk és egyre jobban ismerjük a művet és magát Brucknert, egyre kevésbé tűnnek fel, és már észre sem vesszük, mert helyére kerülnek a dolgok, és felfedezzük, hogy mégsem csodás és kevésbé csodás részek heterogén keveréke a szimfónia, nagyon is meg van a koherencia és minden érvényes és értelmes az egész szimfónia kontextusában, amit a Mester leírt és olyan csodálatos tartalmat közvetít, amit már korábban kifejtettem. Nagyon nehéz a művet összefogni és jól interpretálni, mert a horizontok a lehető legtágabb módon kívánják átfogni a művet (anyagi és szellemi dimenziók egyszerre). Erre te azt mondtad, lehet inkább kisebb formákban kellett volna gondolkoznia, mert így nem igazán állnak össze a művei, szerinted még a Mester számára sem biztosan, de azt is mondtad, hogy nincsenek üresjáratok, és ez picit nekem ellentmondás (vagy legalábbis, pontosításra szorul). A sok javítgatás és toldások vagy húzások a Mester részéről szerintem inkább annak tudható be, hogy így próbálta összefésülni kicsit az egyes műveket és érthetőbbé tenni. A rendkívül tág horizontok és az egyes egységek között lévő "szinte csak szellemi kapocs" (és pont a szellemi visszahatás adja a koherencia fonalát elsősorban) miatt minden egyes változat valósággal egy önálló mű. Viszont, az is igaz, hogy a Mester sem volt mindig a helyzet magaslatán, nem bízott saját képességeiben kellőképpen, hogy át tudja adni azt, amit szeretne, hogy a hallgató megfogja-e érteni műveit. Valahogy öntudatlanságot érzek Bruckner műveiben és a páratlanul meghatározó szellemi visszahatás következtében (kicsit túlzóan) bárhogyan foltozgathatta, toldozgathatta a műveit, azok mindig egészek tudtak maradni, legfeljebb "új művek" jöttek létre (a páratlanul nagyszámú és szokatlan szinten és formában jelenlévő szabadsági fok miatt), de azok önmagukban egészek. Bruckner művészete talán a legspeciálisabb és legegyedülállóbb eset a zeneirodalomban.

Bár elég késő van már, de remélem, sikerült jól fogalmaznom és érthető az, amit mondani szerettem volna.
A személyeskedéshez: sajnálom, ha félreértettem a szándékaidat.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 30432010-12-11 22:33:56
Jó ég, mint egy kisgyerek...

Csak a folyamat elején tűnik...

Engem ez a vita kezd fárasztani, köszönöm az eszmecserét, jó éjt kívánok.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 30422010-12-11 22:31:03
Pontosítanék, mielőtt belekötsz:

2. Ismételnem kell magam, elsőre ilyen, aztán nagyon is megvan a koherencia, épp erről beszéltem az emelkedett részeknél* a cikk írójának címzett soraimban. Nekem már meg van, neked nincs meg, de az előbb írtad, lehet meglesz, javaslom próbáld ki.

* Nem a szimfónia emelkedett részeinél, hanem, amikor én írtam emelkedetten.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 30392010-12-11 22:28:47
Na látod, neked is könnyen kimarad, mert egyértelmű, hogy szerinted, csak a te mániád, hogy mindenki ex katedra kijelentéseket tesz és abba bele kell köss.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 30382010-12-11 22:27:27
2. Igen, már rég nem érzem.

Remélem, bejön.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 30372010-12-11 22:26:30
1. Mert folyamatot vázoltam, ami bennem zajlott és így egyértelmű, de láttam mégsem és ezért hangsúlyoztam most a szerintem szót.

Kérlek, értsd meg, hogy elsőre, a folyamat elején van ez, aztán többszöri meghallgatás után felfedeztem.

2. Ismételnem kell magam, elsőre ilyen, aztán nagyon is megvan a koherencia, épp erről beszéltem az emelkedett részeknél a cikk írójának címzett soraimban. Nekem már meg van, neked nincs meg, de az előbb írtad, lehet meglesz, javaslom próbáld ki.

Te nem értesz Momo.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 30332010-12-11 21:44:00
1. Igen, elismerem, tényleg határon mozgott. Amennyiben tényleg mindennemű rossz szándék nélküli volt az inkriminált bejegyzésed, akkor elnézést kérek.

2. Nem próbáltalak meggyőzni semmiről, nem érveltem neked, én csak elmondtam a folyamatot, ami bennem zajlott Bruckner ügyben, ennek volt része az is, hogy egyáltalán nem kellett volna kisebb formákban gondolkoznia, de csak szerintem, és azért szóltam hozzá ahhoz amit írtál, mert ha így látod, nem látod művei koherenciáját (és ez nagy ellentmondás ahhoz képest, amit egyébként mondasz Brucknerről) - legalábbis, szerintem. :-)

3. Ebbe a részbe inkább nem mennék bele. :-)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 30312010-12-11 21:18:28
Ennek igazán örülök, csak leesnek a dolgok. ;-)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 30302010-12-11 21:17:41
Tudtam, hogy nem bírod ki. :-)

Valóban, már régen zavart, hogy mindenkivel ezt csinálod, és most az alkalom kapcsán elmondtam ezt, ennek Brucknerhez semmi köze.

Nem érted amit mondok. :-) Azt mondom, hogy csak elsőre tűnik úgy, aztán elkezdjük megbocsátani, majd észrevesszük, hogy hoppá! Remélem, most már érted. :-)

Még most sem haragszom, hogy levénembereztél. :-)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 30272010-12-11 19:50:19
Nem tartom Brucknert csapnivaló szerzőnek, látszik, hogy nem értetted meg, amit mondtam. :-)

Celibadche esetében lényegében egyetértünk, de nekem e révén a spiritualitás is átjön, másképp mint akármelyik karmesternél - és ezt csak nem rég fedeztem fel benne.

Ezért nem éreztem fontosnak elküldeni. Tudtam, hogy sértve fogod érezni magad, mert ellent mondtam neked, nem ex katedra (imádod ezt használni :-) jelentettem ki, csak elmondtam a véleményem. Próbálsz aláásni, mert úgy érzed sérültél. Ezt már megfigyeltem, és ezért nem is szoktam megírni, ha ellentétes véleményen vagyunk, mert mindenkivel ezt csinálod. Nem tartom Brucknert kínos, kisiskolás és suta szerzőnek, másképp nem írnék ilyen emelkedett dolgokat róla, mint az előző két bejegyzésemben, még MAHLER esetében sem fordult elő, pedig a szerző rögeszmém - és ezt te is pontosan tudod, mert pár hónapja állandóan Brucknert hallgattam, és minden lehetőséget megragadtam a csodálatom kifejezésére, aminek hatására te is végighallgattad az általam méltatott felvételek nagy részét. Egész egyszerűen kiforgatod amit mondok, hogy felhasználd. :-)

Ezeket jóindulattal mondtam el, nem haragszom rád Momo, elfogadlak ilyennek. :-) Viszont, ha ezt folytatva reagálnál erre a bejegyzésre, kérlek ne tedd, nem fogok veled háborúzni. :-)
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház, Bernáth Büfé

Ringató"

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

"Házimuzsika a Zeneakadémián"
Fülei Balázs tanítványai

18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

"Házimuzsika a Zeneakadémián"
Wagner Rita tanítványai

18:00 : Budapest
Erkel Színház

HUMPERDINCK: Jancsi és Juliska

18:00 : Budapest
Patrona Hungariae Katolikus Iskolaközpont

Szili Gabriella, Bólya Papp Nikoletta, Gavodi Zoltán, Dévényi Judit Anna, Megyesi Zoltán, Somogyi Balázs, Cser Péter, Najbauer Lóránt
Anima Musicae Kamarazenekar
vezényel: Dinyés Soma
HÄNDEL: Messiás 1. Rész.
A műről rövid ismertetőt tart Dinyés Soma

18:00 : Budapest
Bartók Béla Emlékház

Kokas Dóra (gordonka)
J.S. BACH: d-moll szólószvit gordonkára, BWV 1008
KODÁLY: Szólószonáta, Op.8

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Farkas Mira (hárfa) Nyári László, Varga Oszkár (hegedű), Krähling Dániel (brácsa), Karasszon Eszter (cselló), Scheuring Kata (fuvola), Puha György (klarinét)
HÄNDEL: Prelúdium és toccata (Marcel Grandjany átdolgozása)
HASSELMANS: A forrás, Op.44
ALBÉNIZ: España, op. 165 – 5. Malagueña
KREISLER: Régi bécsi táncdallamok – 2. Szerelmi bánat
SARASATE: Spanyol táncok, op. 21 – 2. Habañera
WALTER-KÜHNE: Fantázia Csajkovszkij Anyegin című operájának témáira
DEBUSSY: Két tánc
RAVEL: Bevezetés és allegro, Op.46

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Moritz Gnann
NIELSEN: Héliosz-nyitány, Op.17
MILHAUD: A világ teremtése
RAVEL: Daphnis és Chloé

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Zemlényi Eszter (szoprán)
Nemzeti Filharmonikusok
Vezényel: Keri-Lynn Wilson
KRZYSZTOF PENDERECKI: II. („Karácsony”) szimfónia
MAHLER: IV. (G-dúr) szimfónia

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Szalóki Ági (népi ének), Bodrogi Éva (barokk ének)
Szalai Péter (ütők), Kónya István (lantok), Szászvárosi Sándor (viola da gamba)
"Mindez világ örvendezzen!"

19:30 : Budapest
Uránia Nemzeti Filmszínház

Sinfonietta Pannonica Ensemble:
Eckhardt Violetta, Jász Pál (hegedű), Sipos Gábor (brácsa), Máté Győző (brácsa), Szabó Péter (gordonka)
"Take Brahms - 2. hangverseny: Vonósötösök"
BRAHMS: F-dúr Vonósötös Nr.1., Op. 88
BRAHMS: G-dúr Vonósötös Nr.2., Op. 111

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Teleki Miklós (orgona), Kováts Kolos (basszus), Krusic Eleonóra (fuvola)
A mai nap
történt:
1925 • A Wozzeck bemutatója (Berlin)
született:
1922 • Németh Amadé, karmester, zeneszerző († 2001)
elhunyt:
1788 • Carl Philipp Emanuel Bach, zeneszerző (sz. 1714)