vissza a cimoldalra
2017-12-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60222)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3861)
Társművészetek (1222)
Momus társalgó (6308)
Milyen zenét hallgatsz most? (24990)
Kedvenc előadók (2814)
Kedvenc művek (143)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11198)
A csapos közbeszól (95)

Beethovenről - mélyebben (679)
Operett, mint színpadi műfaj (3414)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (584)
Verdi-felvételek (533)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2457)
Kodály Zoltán (358)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2878)
Erkel Színház (8620)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6452)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (426)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1206)
Élő közvetítések (6758)
Franz Schmidt (2978)
film és zene (187)
A nap képe (2010)
Jonas Kaufmann (2151)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: virius
Leírás:
Honlap:
   


virius (5141 hozzászólás)
 
Pantheon • 21442017-11-22 21:58:38

És máris itt az újabb hír: David Cassidy...


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 601392017-11-22 09:48:13

Az egy dolog, hogy papírforma szerint megkapta újabb 5 évét. De hogy végig is viszi-e, az a jövő áprilisi választások végeredményétől függ. Emlékezzünk 2002-ben Locsmándi és Győriványi sorsára. De ha az egyik oldal újráz, az sem garancia egy főigazgató hivatalban maradására. Lásd Jutocsa 2006-ban. Bár őt sajnálom a legkevésbé. Ahogy most Keróért sem hullatok könnyeket.


Pantheon • 21412017-11-22 09:40:59

És éppen Szent Cecília, a zene védőszentjének napján... :( R. I. P.


Pantheon • 21342017-11-21 22:38:45

Stadler József vállalkozó, akinek saját csapata és stadionja volt...


Pantheon • 21332017-11-21 22:38:40

Stadler József vállalkozó, akinek saját csapata és stadionja volt...


Momus társalgó • 62662017-11-19 21:56:47

Nemcsak a színházi életben van abúzus. Sajnos az egyházban is előfordult, pl. Pannonhalmán is. Talán a zaklatási széria is közrejátszhatott abban, hogy Várszegi Asztrik főapát ma bejelentette lemondását.


Momus társalgó • 62262017-11-08 22:24:48

Tovább dől a dominó. Weinstein, Marton és Kerényi után itt az újabb eset:



http://m.hvg.hu/itthon/20171108_egy_ferfi_allitja_egy_hires_magyar_orgonamuvesz_zaklatta_tinedzserkoraban?s=hk



Lehet, hogy Xavér?!


Momus társalgó • 62252017-11-08 20:54:57

Szabadjon megjegyeznem: ha már Amerikát szóba hoztad, ha ott kerülne bíróság elé, az esküdtek lehet, hogy nem találnák bűnösnek, pláne ha vérprofi sztárügyvédet fogadna. Lásd O. J. Simpson. Pedig a vád most nem gyilkosság lenne, "csak" szexuális zaklatás...


Momus társalgó • 62242017-11-08 20:50:34

http://24.hu/fn/gazdasag/2017/11/08/milliokat-kaphat-kerenyi-miklos-gabor-az-operettszinhaztol/


Pantheon • 21302017-11-08 15:03:26

Balla Demeter, fotográfus


Momus társalgó • 62162017-11-08 14:57:27

A botrány már nemzetközivé dagadt. Kerényi és Marton ügyei már megjelentek a New York Times-ban és a Washington Post-ban is.


Momus társalgó • 62032017-11-07 17:37:59

http://www.atv.hu/belfold/20171107-bors-orvost-hivtak-kerenyi-miklos-gaborhoz/hirkereso


Momus társalgó • 62012017-11-07 17:27:07

http://m.origo.hu/itthon/20171107-kerenyi-miklos-gabor-facebook-poszt.html


Pantheon • 21062017-10-31 14:08:10

Egyszerűen képtelen vagyok elhinni: Kukely Júlia mától egy másik színpadon szerepel... :((((((((((


Pantheon • 20872017-09-29 15:29:44
Még mindig nem tudom elhinni, hogy Fehér András... :(
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 593322017-07-01 20:21:52
Egyelőre még el sem kezdték a felújítást. 1980/81-ben is egy évet vartak. Addig csak hangversenyek voltak...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 593312017-07-01 20:18:52
A vicc az, hogy két hónappal a választások előtt jár le az ötéves mandátuma. Gondolom, nyilván megpályázza az újabb öt évet és meg is nyeri. Igen ám, de ha áprilisban nem Orbán nyer, akkor egy új kormány pillanatok alatt leváltaná, hiába nyerte meg az újabb ötéves mandátumot. Baloldali kormányok a jobboldali kormányok által kinevezett kulturális vezetőket nem szokták meghagyni a helyükön. A jobboldali kormányok lovagiasabbak: Szinetár kitölthette (első) mandátumát 2001-ig, és Alföldi is kitölthette a 2013-ban lejárt megbízatását a Nemzetiben.
Pantheon • 20062017-07-01 20:10:57
Simon György színművész, Baines kapitány magyar hangja...
Erkel Színház • 79632017-06-26 16:44:39
Akkor tört ki az áramszünet, amikor Pelle Erzsébet kiénekelte a magas hangot, amivel Scarpia szívébe mártotta a kést. Totál sötétség, zenekar haza, végül a levélária utáni taktusokig visszamenve a darab végét eljátszották sötét színpadon, zongorával, elemlámpákkal, félig civilbe öltözött kivégzőosztaggal... :)
Pantheon • 20032017-06-26 16:40:26
Dévény Anna
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 592872017-06-26 10:56:46
És akkor mi lesz a jövőre az Operába tervezett premierekkel? A centenáris Kékszakállúval meg az új Ringet befejező Götterdämmerunggal? És egyáltalán az egész Ringgel? Mennek át az Erkelbe?
Amikor 1980-ban be kellett zárni az Operát, a hetvenes évekbeli nagy sikerű Ringből csak a Walkürt tudták átvinni az Erkelbe.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 592862017-06-26 10:50:22
Kincstári hurráoptimizmus volt. Emlékezetes a VÁrkert-projekt háromszori átadása, amivel alaposan sikerült kiröhögtetnünk magunkat világszerte.
Erkel Színház • 79602017-06-26 10:47:35
39 éve, 1978 szeptemberében.
Egyébként az Erkelben nagyon sokszor volt előadás alatti áramszünet. Legutóbb az idei Primaverán kétszer is, a győriek Traviata- és a pécsiek Macbeth-előadását zavarta meg pillanatnyi áramzavar.
De emlékezetes az Astrid Varnay Ortrud-nagyjelenete alatti áramkimaradás is. És 1999 májusában volt egy matiné Tosca, a harmadik felvonás alatt a téren elvágtak egy kábelt és az előadást zseblámpák fényénél, zongorakísérettel fejezték be.
Pantheon • 19982017-06-16 23:49:17
Helmut Kohl, egykori német kancellár, az ő idejében egyesült Németország 1990-ben.
Pantheon • 19652017-04-30 20:09:56
Usztics Mátyás színművész
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 586322017-03-05 20:33:10
Egyszer majdnem sor került a Mathis premierjére még Mihály András idejében. Aztán helyette Eljegyzés a kolostorban lett.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 586312017-03-05 20:28:45
Két éve hosszabbították meg az Etele/Fehérvári csomópontig.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 586302017-03-05 20:25:58
A Cardillacot (a Trisztánnal és a Titusszal) 1974 őszén a kölniek hozták el. A Hallgatag asszonyt, a Bűvös vadászt, a Fideliót meg egy kortárs Zimmermann-operát (Der Schuhu und die fliegende Prinzessin) pedig 1977 őszén a drezdaiak.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 586292017-03-05 20:22:18
A Komische Oper 1974 tavaszán a Végzet hatalmát hozta meg a Kékszakáll lovagot (igen, Ritter Blaubart címen), utóbbit Felsenstein rendezésében. Békés András 1981-es rendezése szimplán Kékszakáll címen ment.
Pantheon • 18952017-01-29 17:20:55
Erkel Tibor. Fia, Erkel László, vagyis Kentaur most osztotta meg a hírt a fb-on.
Erkel Színház • 73262017-01-23 15:22:03
Bocsánat, az új Aidát nem Alföldi Róbert rendezte, hanem Mohácsi János.
Pantheon • 18882017-01-23 15:19:12
És - bár nem zenei vonatkozás - méltó és igazságos e fórumon is megemlékezni a pozitív gondolkodás és túlélés tudoráról, a századik évét karácsony előtt betöltött Olofsson Károly Placid OSB atyáról, akinek hamvasztás előtti búcsúztatása 26-án csütörtökön 10-kor lesz a budai ciszterci Szent Imre templomban, urnájának végső elhelyezése pedig jövő pénteken, 3-án délután fél háromkor Pannonhalmán.
Requiescat in pace.
Pantheon • 18872017-01-23 15:12:57
Mohayné Katanics Mária
Pantheon • 18862017-01-23 15:12:15
A Zeneakadémiára is járt hegedű szakra, tehát méltó itt is megemlékezni róla.
Pantheon • 18562016-12-19 07:14:27
Makay Sándor operettszínész
Pantheon • 17222016-06-04 19:17:11
Muhammad Ali (eredeti nevén Cassius Clay), a világ legnagyobb bokszolója. R. I. P.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 556342016-02-17 16:43:22
Az operai korszaka után Miskolcon lett valamiféle zenei vezető, de 3 éve onnan is lelépett, azóta semmit sem tudok róla.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 556322016-02-17 16:40:03
Ismervén a közelmúltbeli gyanúsan engedékeny bírói ítéleteket (Biszku, Gergényi, Hunvald, Hagyó, vörösiszap), borítékolható, hogy Vassék is megússzák. Már csak azért is, mert Vass is balos.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 556312016-02-17 16:36:13
Massányi haláláért az Operát, neadjisten személyesen Ókovácsot okolni legalább akkora dőreség, mint a 2002-ben mulatói nézeteltérés során agyonvert Simon Tibor haláláért az akkor hatalomra került D-209-est. Mert erre is volt példa. Szóval ne essünk túlzásba!
Pantheon • 16472016-01-20 19:29:02
Devich Sándor hegedűművész, a Bartók Vonósnégyes alapító tagja 81 éves korában elhunyt. R. I. P.
Erkel Színház • 57302015-09-09 10:24:13
Akkoriban az eredeti nyelvű éneklés még csak kísérleti fázisban volt. A Kékszakáll idejében még cdak az Ernani és a Boccanegra volt eredeti nyelvű, ehhez jött a Trubadúr, Ljubimov-féle Giovanni és a Békés-féle Pillangó.
Az eredeti nyelvű előadások nagyban 1987-től kezdtek elterjedni a Mikó-féle Nabuccóval és az erre az alkalomra felavatott feliratozóval.
Erkel Színház • 57292015-09-09 10:19:25
Megsúgom: a West Side Story is kétnyelvű. Angolul énekelnek, magyarul prózáznak. És persze mindenkin mikroport van.
Pantheon • 15682015-09-09 10:02:41
Harangozó Teri
Pantheon • 15652015-08-27 19:13:06
Fejes Endre
Momus társalgó • 56862015-07-29 22:55:45
Idén 75 éves... és már majdnem 30 éve annak, hogy visszavonult.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 532892015-07-29 22:42:20
Ő megtehette... :)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 532882015-07-29 22:41:13
A ló nevét nem tudom. Az 1998-as Istenekben Siegfried sosem ült rajta, mindig kantárszáron vezette be és ki az első felvonásban. Amivel aztán a ló munkaideje le is járt. A darab végén Brünnhilde csak emlegette Granét, de itt már nem jelent meg. Fehér ló volt, akárcsak az említett 1987-es János vitéz-beli, azon viszont valóban rajta ült a Strázsamester (és nem János vitéz) és az első felvonásban, nem a francia udvarban. Miután Fáy Miklósnak Horthy bevonulása jutott erről eszébe a Népszabadságban, a lovat kirendezték. Kerényi Imre másik két rendezésében is volt eleinte élő állat: a Bánk bánban négy komondor, ezekkel jött be Ottó és három testvére, illetve a Székely fonóban a Kérőt a nézőtéren át üldöző rendőrök németjuhász kutyája. De ezeket is kirendezték.
Említésre méltó Békés Parasztbecsületében Alfio pónilova (mert a díszlet miatt nem tudott rendezői jobbon kimenni, hát kifaroltatták balra) és a Bajazzók csacsija. Póniló A rosszul őrzött lányban volt, a Porgyban meg kecske.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 531332015-07-21 06:43:08
Na ez a jelenet speciel ki volt húzva. Ezt én csak Kerényi rendezésében fogtam ki, abban a verzióban ráadásul felcserélték a katonakórust és a templomképet. De ki volt húzva Szinetár és még korábban Békés rendezésében is, sőt Békés (aki szeretett húzni) még a nyitányt is kihúzta. Ellenben most a balettzenét húzták meg brutálisan: a héttételes Walpurgis-éj második és ötödik tételét kihagyták, a hatodikat és hetediket megrövidítették.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 531172015-07-20 18:49:09
Jómagam a főigazgatói válaszhoz csak annyit teszek hozzá: hemzseg a tévedésektől. Siebel nem "takarítónő", hanem 14 éves forma fiú, nadrágszerep. Nem Margit váltja meg Faustot, az Ég váltja meg Margitot. Nem csupán a női kar, hanem a teljes kar énekel a feltámadt Krisztusról. Végül szó sincs a nyolc boldogságról, pláne nem arról, hogy attól szenvedve szálltak sírba a lelkek. A második eljövetel pedig Jézus remélt második eljövetele. Főigazgató úr bővelkedik teológiai tévedésekben.

A némafilmek és a moszkvai olimpia felemlegetése megintcsak a Tokody-ügyben hangoztatott "futballmeccsre berohanó meztelen néző" összehasonlítósdi stílusa.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 531162015-07-20 18:44:13
Itt olvasható Ókovács Szilveszternek a Kucsera János levelére írott reakciója, amit csak szignóval jegyzett, ez a Demokrata 28. számának 36. oldalán jelent meg.


Tisztelt Olvasók!

Tudniuk kell, hogy az Opera Faust-fesztiválját 20 ezer néző látta, s hogy abban is a Gounod-darab sorozata kiemelt sikert jelentett. Az előadás személyes kedvencem, és természetesen felelős vagyok érte, hiába egy lengyel sztárrendező jegyzi. A múltkori levélíró (Kucsera János, Dekadencia, Demokrata, 26. szám) sok mindenben téved, de tőle nem is elvárható, hogy mindenre figyeljen: már csak ezért sem vagyok nagy híve a kontroll nélküli, a másik felet meg nem szólaltató levélrovat műfajnak.
Michal Znanieczki olvasata igenis istenes. Nem a trikolóros Franciaországban játszódik (ezt nem is értem, valamivel keverheti a levélíró), de a Faust-történet lényege, hogy archetipikus, bármely korban értelmet ad, praktikusan mindegy, hová teszik. Ugyanígy van a lourdes-i Szűzanya-szoborral: tán egy nyomortelepen is kifogást emelne, miért nem arany piedesztálon tartják? Nem az a fontos, hogy Siebel, a takarítónő még kis sufnijában is oltárt emel? A zárókép megoldása még ennyire sem bonyolult. Magyarország legnagyobb színpadán egy 150 m2-es szem jelenik meg. Pattogzott, régen festett szem ez, de a Szentlélek mindent felülíró jelképe. Minden, ami az előterében történik, csak ennek kontextusában értelmezhető. A női kar a feltámadt Krisztusról énekel, Mefisztó elsüllyed, a bűnös Faust meghal, az őt megváltó Margit pedig az üdvözülés felé eksztázisban menetelő kórustagoktól visszakapja vízbe fojtott kisbabáját. Mindenki fehérben, mindenki tombolva énekel, a nyolc boldogság sírból kikelt összes szenvedője felszabadult immár: a második eljövetel ez, olyan erős kép, hogy sokan sírnak a nézőtéren. Öt előadást láttam, tudom, mit írok.
Jelentem, az opera él, nem múzeum, hovatovább már a múzeumok sem mozdulatlan, porosodó tárlókból állnak. Az opera nem képes Biblia, nem mesekönyv, ahogy a moziban se némafilmeket adnak, és a tévében sem a moszkvai olimpia fut, hanem az aktuális. Kérem, így közeledjenek ehhez az összművészeti műfajhoz: ne az emlékeiket keressék benne, hanem az érvényes gondolatot és a csak akkor, csak ott, csak Önökkel, az aznap jelenlévőkkel megvalósuló élményt.
Az elmúlt négy évben nézőink száma megduplázódott, ennek fedezetével is merem bátran hívni a Demokrata minden olvasóját az Operaház és az Erkel előadásaira.

Ó. Sz., főigazgató
Magyar Állami Operaház


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 531152015-07-20 18:22:21
Íme, a Magyar Nemzet-beli levélváltás mintájára (Tóth Csabáné levelét lásd: 52967, Ókovács válaszát lásd: 52973) itt a Demokrata-beli levélváltás is.

Kucsera János olvasói levele a Demokrata 26. számának 40. oldalán jelent meg.


Dekadencia

Botrányos Faust-előadás volt az Operaházban, Goethe és Gounod forog a sírjában. A budapesti Operaház a közelmúltban Michal Znaniecki rendezésében újra műsorára tűzte Gounod grand opérá-ját. Úgy tűnik, Znaniecki hadat üzent a klasszikus mű alapgondolatainak, esztétikának, hitbéli értékeknek.
Nos, az még hagyján, hogy az eredetileg a XVI. századi németföldön játszódó darabot a trikolóros Franciaországba helyezte, hogy a kereszt láttán Mefisztó a visszatántorodás helyett iPhone-al gúnyolódik, hogy a különben is esetlen Faust golfozni kénytelen. Az viszont több mint felháborító, közízlésromboló, hogy a rendező döntése alapján:
- a Margitot elkárhoztató Mefisztó katolikus pap lett,
- Margit "szobáját" szimbolizáló Madonna-szobrocskát egy szemeteskukára helyeztette,
- a szerenád jelenetnél egy elhunytról vetette le annak gyűrűjét,
- a felemelő finálét, a szépen éneklő mennyei kart egy ideggyógyintézetből szabadult, vérfoltokkal teli, imbolygó alakok tömegével cserélte fel.
Kedves operaházi illetékesek! Kevesebb dekadencia több maradandó élményt jelent.

Kucsera János, München-Budapest

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 530252015-07-17 22:03:38
Hasonló nyíltlevél-váltás volt a Demokratában: a 26. számban olvasói hozzászólás jelent meg a Faust előadásával kapcsolatban. Most a 28. számban jelent meg Ókovács válasza, a főigazgató szinte az egekbe magasztalja Znaniecki rendezését.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 530212015-07-17 15:46:50
Ókovács bemásolt válasza, amit egy hölgynek írt, ugyanaz a stílus, mint amivel a 3 évvel ezelőtti évadzáró társulati ülésen Tokody Ilona "spontán akció"-jára reagált. Emlékezzünk csak: ott a "futballpályára berohanó meztelen néző" volt a metafora. Ha már szóba került a még maradék közalkalmazott magánénekesek státuszainak megszüntetése: biztos helyről hallottam, hogy az a szándék vezérelte, hogy őt ne az énekesek buktassák meg, mert az összes előző vezetőt szerinte az énekesek buktatták meg - és ő nem óhajtott erre a sorsra jutni. S bár "jobboldali", nyilván azért hívja a balliberális rendezőket, hogy azon az oldalon is szalonképes legyen. Nyilván kormányváltás áldozata sem óhajt lenni. Amúgy kormányváltást az Operában utoljára Szinetár élt túl 1998-ban. Csak emlékeztetőül: az ezredforduló után 12 év alatt 8 felső vezetése volt az Operának, ami sztem világrekord. Átlagidejük másfél év volt. Mind közül a legkontárabb messze HÁJ volt a hozzánemértésével. Őt aztán valóban művészet lesz alulmúlni.
Pantheon • 14922015-06-30 16:41:01
Most értesültem a szomorú hírről: ma délben 79 éves korában elhunyt Korondi György,az Operaház kitűnő tenoristája. R. I. P.
Erkel Színház • 56122015-05-03 06:35:41
Noch dazu burkoltan három Giovanni, hiszen a Szeged által prezentált Hoffmann is a Giovanni előadása alatt játszódik. A főszerepben Stellával... :))) Miklós még idéz is a darabból... :)))
Pantheon • 14662015-05-03 06:30:40
89 éves korában elhunyt a világhírű orosz balerina, Maja Pliszeckaja.
Erkel Színház • 56002015-04-29 11:13:23
Bocsánat. Nádasdy Kálmán rendezésében és Innocent akkori új fordításában 1957-ben, majd Szinetár Miklós fordításában és rendezésében (prózai dialógusokkal!) 1981-ben valóban az Erkel Színházban mutatták be a darabot. Ámde az 1990-es, francia nyelvű premier Kerényi Miklós Gábor rendezésében és Oberfrank Géza vezényletével az Operában ment!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 524292015-04-26 23:52:46
Nehéz feladat a "Kostelnička" egyértelmű magyarítása. Az 1974-es, Békés rendezte premieren "Templomos asszony"-nak fordították. Ekkor Kasza Katalin énekelte a szerepet. Jenůfa pedig Kovács Eszter volt.
Erkel Színház • 55802015-04-26 23:40:24
A "lovaglóaktus" pózokat magam is sokalltam a Hoffmannban is és a ma látott pécsi Don Giovanniban is. Mindkét darabban a kevesebb több lett volna. (Pl. a Zerlinával való duett végén, holott akkor még nem tart ott a címszereplő, így viszont Zerlina segélykiáltása a felvonás végi jelenetben okafogyottá válik, amikor is Don Giovanni szobára viszi őt. További közös pont a kétféle produkcióban a háromféle fordítás egybeetesztése: a Hoffmannban nem derült ki, hogy Innocent és Szinetár szövegeit ki gyúrta egybe és írta át helyileg, harmadik verziót készítve. A pécsi Giovanniban Harsányi Zsolt és Oberfrank Géza fordításai vegyülnek Galambos Attila átdolgozásában.
Érdemes elolvasni Kelemen Zoltán legfrissebb blogbejegyzését a Momuson, melyből kiderül, hogy Miklós eddig ismeretlen szólószámai egy újabban fellelt verzió kéziratából valók, a rézkakasról szóló hagyományos dalát is erre cserélték fel.
Pantheon • 14622015-04-10 08:58:34
Tegnap életének 97. évében elhunyt Záborszky József, a Szent István zeneiskola és konzervatórium létrehozója. R. I. P.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 522812015-04-03 11:46:25
Az 1983-as premierre állítólag maga Ferencsik kozmetikázta Kereszty Istvánnak az 1914-es népoperai és Lányi Viktornak az 1925-ös operai bemutatóra készített fordítását. Prozódiailag tökéletes ez a szöveg: "A részvét bölcse a balga szent", de Wagner eredeti meghatározása így szól: "Durch Mitleid wissend, der reine Tor". Amikor az Operaház fokozatosan áttért az eredeti nyelvű előadásokra, ehhez a darabhoz a nemrég elhunyt Oberfrank Géza készített nyersfordítást, ami a kísérőfelirat alapjául szolgált. Oberfrank pedig így fordította le az adott passzust: "Kit a részvét tett tudóvá: a tiszta tudatlan." Kissé körülírva bár, nem a megadott metrumban, de talán ő magyarította meg a legjobban.
Momus társalgó • 56762015-04-03 11:40:14
Pilinszky János: Harmadnapon

És fölzúgnak a hamuszín egek,
hajnalfele a ravensbrücki fák.
És megérzik a fényt a gyökerek.
És szél támad. És fölzeng a világ.

Mert megölhették hitvány zsoldosok,
és megszünhetett dobogni szive –
Harmadnapra legyőzte a halált.
Et resurrexit tertia die.

Mindenkinek áldott, szép Húsvétot kívánok! :)
Bánk bán • 27872015-03-05 15:03:13
Így igaz. Tegnap megtekintettem a Bánk bánt és meglepődve tapasztaltam, hogy visszaállt az idén 75 éves "kanonizált" verzió, akárcsak a Hunyadi László esetében. Ezzel a Káel Csaba rendezte előadás most a 2002. évi verzióra emlékeztet a legjobban. Kiss B. Atilla most nem volt formában, sokat oktávozott; meglepődve láttam Lukács Gyöngyit Gertrudisként (nem ő az első szoprán a szerepben, Marton Évától Temesi Máriáig sokan énekelték), számomra a legkellemesebb meglepetés Agache Tiborca volt.
Alexandru Agache, a bariton • 862015-03-05 14:40:14
Érdekes élmény volt tegnap Agachét Tiborcként látni-hallani... :)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 519452015-03-03 19:40:33
Ilyeneket látok, hogy Siegmund: Kovácsházi István, Canio: Fekete Attila. Szoknom kell még a gondolatot...
Feketének nem korai még a Canio?
Pantheon • 14282015-02-22 14:02:11
Most jött a hír, hogy február 13-án Montrealban életének 82. évében elhunyt Takács Miklós karmester, a montreali szimfonikusok újraélesztője. R. I. P.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 513812015-01-20 11:08:02
Én 1980-ban láttam a magyarországi bemutatót Léhaság útja címen (így, névelő nélkül), az interneten olvasható cikkel ellentétben az is az Operában volt, nem az Erkelben. Oda nem is fért volna be, ezért az Opera bezárása megpecsételte a darab sorsát. Mindössze 9-szer ment. Mikó András akkori rendezése ötletesebb volt, pl. Tomot és Nicket az árverési jelenetben a nézőtérre rendezte, a kenyérgép és Baba drasztikus elhallgattatása is megoldottabb volt, mint most.
Pantheon • 13892015-01-11 21:46:45
Most jött a hír: elhunyt Buzánszky Jenő, az Aranycsapat utolsó játékosa...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 512492015-01-11 21:15:59
A "trendezés" freudi elírás, de találó, bevállalom... :)))
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 512482015-01-11 21:13:25
Még arra szeretnék választ kapni, de nemcsak IVA-tól:
Szerintetek helyénvaló, ha a várható újratendezésekkel állandósulna az a tendencia,hogy nemcsak az előbb végző szólisták, hanem az énekkar és a statisztéria is köteles lesz megvárni esténként a tapsrendet, jelmezben és maszkban?
Korábban ugyanis az volt a szokás, hogy ha az adott darabban az énekkar előbb végzett, utána leöltözhetett és hazamehetett. Például: Bohémélet, Tosca, Végzet, Trubadúr.
Az utóbbi mű várható újrarendezésében pl. a nőikar és Inez nem mehetne haza a szünetben, hanem másfél órát kellene várni esténként.
Egyáltalán: ha a darab intim jelenettel zárult,akkor a végén nem volt tabló, csak a függöny előtti tapsköszönés.
Kerényi Pillangójában, Szinetár Rigolettójában és Žagars Rózsalovagjában is van darab végi tabló, itt legalább az énekkar végigmaradását sikerült leimádkozni.
Sőt, azt is megfigyeltem, hogy az újabb keletű trendezések tapsrendjeiben (amelyekben ez már csak a darab végén van), a függöny előtti tapsköszönés vagy a tabló előtt van, vagy egyáltalán nincs. (Régebben vagy csak függöny előtt volt, vagy pedig a tabló után.)
És még egy megfigyelés: az újabb keletű rendezésekben sem a darab előtt, sem a szünetekben, sem a végén nem engedik le a vasfüggönyt (kivéve a Turandotban, ahol szerepe van). A régi rendezésekben (Bohémélet) bviszont használják. Ennek a kettősségnek vajon mi lehet az oka?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 512472015-01-11 20:51:08
Bár lehet Ókovács vezetési stílusát bírálni, nem ő az Operaház történetének legkártékonyabb főigazgatója. Még csak nem is Vass Lajos, akinek a Sors 2006-ban csiki-csuki helyzetet adott: ha nyer akkor Szolnokon, akkor Szolnok polgármestere, ha veszít, akkor az Operaház főigazgatója. Mint tudjuk, az utóbbi jött be. A zenéhez kevésbé értett, mindössze leejtőernyőztetett szoci pártkomisszár volt.
A legkártékonyabb főigazgató mind zenei/szakmai, mind emberi viszonylatban toronymagasan Hegyi Árpád Jutocsa volt...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 512252015-01-10 11:38:48
Jó kifejezés ez a "Kaposvár-jelenség". Pl. Ascher Tamás is onnan indult és amikor 1979-ben megrendez(het)te az Operában az Idomeneót, a bemutató végén tapsköszönéskor nem éppen nagyestélyiben jött fel a színpadra. Akárcsak 1999-ben a Leonce és Léna premierjén az azóta elhunyt Fehér György rendező.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 512242015-01-10 11:34:24
Nem volt elírás részemről. Ugyanis tudtommal maradna az 1937 óta játszott, Nádasdy-Oláh-Márk féle Bohémélet is, de párhuzamosan egy modern újrarendezés is tervbe van véve (hja kérem, Ókovács nem is titkolt szándéka minden aalaprepertoárdarab újrarendeztetése: Par-Baj, Così, Carmen, Nabucco, Aida, Trubadúr). Ismétlem: az énekkar meg a statiszták nagy tésze is előbb végez a Trubadúrban meg a Bohéméletben, most félő, hogy az új trend értelmében mindkét darab új rendezésében benn kellene ülniük jelmezben, maszkban másfél óráig a tapsrend és tabló végett. A legutóbbi Végzet is ilyen volt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 512062015-01-09 11:45:04
"Kero" szegedi eredetű, az ezredforduló óta Budapesten játszott Pillangóasszony-rendezésében (ami most visszakisasszonyodni látszik) minden szólistának maradnia kell, nemcsak a tapsrend miatt, hanem azért is, mert be vannak rendezve az utolsó taktusokra. Nemcsak Bonzo, de például a még jelentéktelenebb császári biztos és a hivatalnok is.
A Manon Lescaut harmadik és negyedik felvonását a legutóbbi években (Valló Péter rendezésében) egyben játszották. Persze ez legfeljebb Lescaut hadnagyot érinthette volna. Abban a rendezésben ugyanis minden felvonás végén volt tapsrend. Edmondo már az első felvonás végén, Geronte a második végén kiesik. A mellékszereplőkről nem is szólva.
A Végzet legutóbbi előadásában Vidnyánszky debreceni rendezését vettük kölcsön; sem ott, sem itt nem volt szünet előtti tapsrend és tabló, csak a végén. A debreceni előadásban Tréfás mint Calatrava megengedhette magának, hogy nem várja be a darab legvégét tapsköszönés végett. Akárcsak a Müpa féligszcenír, Káel-féle előadásában.
Most az a helyzet, hogy a 14/15-ös műsorkalendárium szerint jövőre újrarendeznék a Trubadúrt. Mégpedig szintén Vidnyánszkyval.
Fennáll annak a veszélye, hogy a fentebbiek értelmében Inez és a nőikar nem mehet haza a szünetben, hanem mintegy másfél órát benn kell dekkolniuk jelmezben, maszkban a darabvégi tapsrend végett. És a férfikar meg Ferrando meg Ruiz sem mehetnének előbb haza.
Legújabb: hallottam olyasmit is, hogy - a régi rendezést meghagyva - a Bohéméletet is újrarendeztetnék. Akkor viszont ott is mindenkinek maradnia kellene a darab végéig, mellékszereplőknek, énekkarnak, gyermekkarnak, statisztáknak is... :(
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 512052015-01-09 11:23:51
Gáti stimmel (Nick Shadow), de nem Polgárral (Mr. Trulove) mutatkozott a nézőtéren és a proszcéniumpáholyban, hanem Gulyással (Tom Rakewell) a harmadik felvonás árverezési jelenete alatt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 511922015-01-08 12:55:37
1980. május 2-án volt a bemutató előadás, de akkor Léhaság útja címmel játszották (így, névelő nélkül). Mihály András akkori igazgató vezényelt, Mikó András rendezte, a díszlettervező Forray Gábor, a jelmeztervező Makai Péter volt, a darabot Róna Frigyes fordította. Ma már egyikük sem él, miként a Trulove urat éneklő Polgár László, a Lúdanyót (a bordélyos madámot) éneklő Komlóssy Erzsébet és a Török Babát megszemélyesítő Seregélly Katalin sem - utóbbi még ugyanazon naptári év (1980) legvégén halt meg végzetes autóbalesetben.
A darab mindössze kilencszer ment. Ugyan tervezték játszani a következő, 80/81-es évadban is, de 80 őszén kiderült, hogy az Operaházban többé nem lehet biztonságos körülmények között előadást tartani. A Léhaság pedig alkalmatlan volt az Erkel színpadára. Ez megpecsételte a mű sorsát.
Egyébként akkor is egyetlen szereposztásban játszották és magyarul. (Most A kéjenc útja címen megy, szintén egy szereposztásban, angolul.) És még valami: anno csak a darab végén volt tapsrend, ami akkoriban még olyan ritka kuriózum volt, hogy erre külön táblával figyelmeztették a közönséget. Ellenben mára ez a prózai színházakból begyűrűzött gyakorlat az újabb keletű rendezésekben szinte mindennapossá vált. Nem tudom, hogy jól van-e így.
Pantheon • 13832015-01-08 12:39:15
Mátyás Jenő kolozsvári operaénekes...
Pantheon • 13752015-01-05 14:35:16
Január 2-án elhunyt Dallos Ibolya báb- és szinkronszínész, Miss Ellie magyar hangja...
Pantheon • 13742015-01-05 14:33:42
Szirmay volt az első Carmen életemben...
Pantheon • 13652015-01-03 18:51:11
Az új esztendő első elhunytja:
Január elsején elment Szirmay Márta.
R. I. P.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 511032014-12-29 13:05:50
Még néhány litkaiáda:
"...Hadnagy kis késéssel és amerikai nejjel tér vissza a gyermekért, amely világcsúcs-pofátlanságot a kitartó Címszereplő öngyilkossággal honorálja." (Pillangó)

"...Nevelőanyja Címszereplő törvénytelen gyermekét a szebb jövő érdekében a patakba fojtja, ami később kiderül, de megmagyarázza. A késelős fiú végül megöleli a nevelt lányt, aki ezen meglepődik. Szláv történet sok szomorúsággal." (Jenůfa)

"Tragikus véget érő dalfesztivál a XIII. századi Türingiában. A hedonizálásból hazatérő Címszereplő még mélyebb benyomást kíván tenni rég nem látott hölgyismerősére, ám olyannyira pasztuózusra sikerül szerzeménye, hogy Rómába megy vezekelni, ám ott nem kap pozitív visszajelzést. Visszatérne a hedonizáláshoz, amikor kedvese halálából fakadóan Címszereplő megváltódik, majd ugyancsak elhuny." (Tannhäuser)

"
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 511022014-12-29 12:49:25
Valószínűleg ő lehetett az, aki a Toscát így foglalta össze: "Kéjenc rendőrfőnök addig él vissza, amíg meg nem hal."
Még erre is emlékszem, de nem tudom, hogy Kertésztől való-e: "Lovag dalol, pápa átkoz, őrgrófnő meghal, bot kivirágzik." :-)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 510992014-12-29 10:49:10
Különösen az ezredforduló után lett fogyókellék a mindenkori operaházi felső vezetés: 12 év alatt 8 volt belőle, másféléves átlaggal. Hogy a Vass/Fischer/Kovalik vezetés 3 évig tudott maradni, eseményszámba ment. Hol vagyunk már báró Lukács Miklós 12 éves rekordjától? Hála Istennek, HÁJ-t sikerült hamar túlélni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 510982014-12-29 10:43:17
A "szellemesnek" szánt zanzákat már az előző szezon műsorkalendáriumában is olvashattuk, másfél éve magam is megütköztem egy-két darabismertetésen. Pl. Parsifal "elsüllyeszti a várat cakli-pakli", Bánk bán: "nyomokban Egressy Bénit tartalmaz", Hunyadi: "csapás csapás után, Mátyás előtt". Akkor még nem tudtam, ma már tudom, hogy ki követte el ezeket a szösszeneteket: Litkai Gergely.
Erkel Színház • 49172014-12-28 23:17:45
Én is ott voltam pénteken. Senki, de senki nem tartotta fontosnak informálni a közönséget, hogy a Remete szerepét Berczelly István helyett Kováts Kolos énekli ezen az estén. A szórólapon is Berczelly neve volt kiírva.
Amióta Ókovács a főigazgató, azóta a magyar nyelvű feliratok szerzőségi közlésével is adós a Ház; ez a mulasztás először 2011-ben, a Boccanegra premierjén fordult elő, de azóta többször is, a Bűvös vadászban is. Pedig ezeket a fordításokat is megilleti a szerzői jogvédelem.
A Porgy és Bess Magyarországon • 1572014-12-24 19:32:29
Nos, volt valaki hétfőn vagy kedden? :-)
Olvasói levelek • 105322014-12-24 19:30:41
Mindenkinek áldott, boldog Karácsonyt kívánok! :-)
Erkel Színház • 48742014-12-22 15:10:36
Hadd szóljak hozzá én is a premierrel kapcsolatosan: én úgy tudom (Fodor Gézától olvastam, azt hiszem), hogy A bűvös vadász premierjét valami makacs színházi babona hátráltatta, talán ezért sem került színre majdnem negyedszázaddal ezelőtt, amikor pedig tervezték. Ekkor Molnár András lett volna Max és magyarul ment volna az ének is.
Talán az volt a babona alapja, hogy valami szerencsétlenség történhetett, gondoljunk csak Shakespeare Macbethjére... a Freischützben is van sátáni mágia...
A Porgy és Bess Magyarországon • 1542014-12-22 15:07:29
Át is másolom a fejlécről a stábot, hadd maradjon meg az utókornak:

19:30 : Budapest
Magyar Állami Operaház
Boross Csilla, Derrick Lawrence (ének)
Magyar Állami Operaház Énekkara, (Strausz Kálmán)
A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara
vez.: John Axelrod
BERNSTEIN: Divertimento
BERNSTEIN: West Side Story - szimfonikus táncok
GERSHWIN: Porgy és Bess - keresztmetszet
A Porgy és Bess Magyarországon • 1532014-12-22 14:40:32
Ma és holnap a Filharmóniai Társaság karácsonyi koncertjén Bernstein Divertimentója és West Side Story-szvitje mellett hallható a Porgy és Bess keresztmetszete!
Elhangzó számok:
Előjáték
Summertime (Itt a nyár és az életünk könnyű)
Halld, apád tenéked mit tanít
Hol van Robbins bátyánk?
Gyerünk, bátyám, gyerünk, húgom
Sirató (Voltál, nem vagy, nem is várlak többé)
Váltsál jegyet künn az állomáson, indul a vonat
Bendzsódal (Nincs semmim s minden az enyém)
Szerelmi kettős (Bess, a párom lettél most)
Nincs türelmem már
Ó, bánom is én, járom, ahogy kedvem van
Nem volt minden pontosan úgy
(A Clara, Clara, már tovább ne aggódj külsőkar bevezető zenéje, majd attacca) Megy a postahajó, miránk vár New York
Finálé (Ó, Uram, hosszú az út)

Elnézést, hogy nem az eredeti nyelvű sorokat írom be, de annak idején annyiszor láttam magyarul az Erkelben, hogy beült. :)
Pantheon • 13392014-11-04 10:05:44
Margitai Ági színművésznő. R. I. P.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 505862014-10-11 21:27:55
Vérszegény rendezés, nem fog harminc évet élni, mint Szinetár előző, ugyancsak nem hibátlan, mégis poénokban bővelkedő rendezése.
Azt végképp nem értem, miért kellett Dorabella 2. áriáját kihúzni...
Pantheon • 13372014-10-11 21:23:15
Fülöp Zsigmond színművész
Anita Cerquetti opera-énekesnő
Requiescant in pace
Pantheon • 13332014-10-07 18:44:34
Most értesültem a szomorú hírről: október 2-án, 66 éves korában elhunyt Kenesey Gábor basszista.
R. I. P.
Pantheon • 13322014-10-05 13:38:31
Csak néhány napja volt a 97. születésnapja... R.I.P.
Pantheon • 12822014-07-24 07:30:55
Most értesültem a Facebookon, hogy 22-én hajnalban elhunyt Kertész Iván zenetörténész. R.I.P.
Pantheon • 12772014-07-09 21:06:17
Ma elhunyt Boross Lajos, a prímások királya. 89 éves volt.
Ha egyszer saját operaházam lehetne... • 562014-07-01 16:02:03
Sajnos az Erkelnek nem túl nagy a színpada. Szó, ami szó, az Opera bezárásakor sok operás balett átkerült az Erkelbe. A Giselle is.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 500302014-07-01 15:55:48
Kammersänger... :)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 499872014-06-27 11:16:46
Vagyis a darab címét, mert néha én is elütök... :)
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő

17:00 : Budapest
BFZ Próbaterme

Bíró Ágnes, Tuska Zoltán (hegedű), Kostyál Péter, Sipos Gábor (brácsa),
Kertész György, Sovány Rita (cselló), Jóföldi Anett (altfuvola), Bazsinka József (tuba), Polónyi Ágnes (hárfa), Ivanyickaja Irina (zongora)
"Vasárnapi kamarazene"
SOSZTAKOVICS: Adagio (A tiszta csermely című balettből)
LAURENT BOUTROS: Amasia
TORU TAKEMITSU: Toward the Sea (I. The Night, II. Moby Dick, III. Cape Cod)
ANDY EMLER: Tuba Stone
CSAJKOVSZKIJ: d-moll vonósszextett („Firenzei emlék”), Op.70

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

"Házimuzsika a Zeneakadémián"
Fejérvári Zoltán tanítványai
ELMARAD

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, XXIII. terem

"Házimuzsika a Zeneakadémián" Botvay Károly tanítványai

18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

Gaál Dániel, Pelle Fanni, Hadobás Gergely, Madarasi Szabolcs, Kóta Donát, Blaskovics Bence (cselló)
Taraszova Brigitta (zongora)
"Kertész Ottó növendékeinek cselló tanszaki koncertje"
POPPER: 22. etűd
J.S. BACH: 3. (C-dúr) csellószvit, BWV 1009 – Gigue
DAVIDOV: 2. (a-moll) csellóverseny, op. 14 – 1. tétel
POPPER: 10. etűd
J.S. BACH: 3. (C-dúr) csellószvit, BWV 1009 – Courante
LALO: d-moll csellóverseny – 1. tétel
POPPER: 20. etűd
CRUMB: Csellószonáta – 1. tétel
SCHUMANN: a-moll csellóverseny, op. 129 – 1. tétel
POPPER: 20. etűd
LUTOSŁAWSKI: Sacher-variációk
HAYDN: 1. (C-dúr) csellóverseny, Hob. VIIb:1 – 3. tétel
J.S. BACH: 6. (D-dúr) csellószvit, BWV 1012 – Prélude
BUKINYIK: f-moll etűd
POPPER: 12. etűd
J.S. BACH: 6. (D-dúr) csellószvit, BWV 1012 – Prélude
KABALEVSZKIJ: 1. (g-moll) csellóverseny, op. 49 – 1. tétel

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Perényi Miklós (cselló), Spányi Miklós (csembaló)
J.S. BACH: 1. (G-dúr) csellószvit, BWV 1007
g-moll prelúdium és fúga, BWV 885
g-moll szonáta viola da gambára és csembalóra, BWV 1029
G-dúr szonáta viola da gambára és csembalóra, BWV 1027
D-dúr prelúdium és fúga, BWV 874
D-dúr szonáta viola da gambára és csembalóra, BWV 1028

18:00 : Budapest
FUGA Budapesti Építészeti Központ

Zétényi Tamás (cselló)
J.S. BACH: Szóló szvitek BWV 817, 997, 1002, 1013 (ZÉTÉNYI Tamás átiratában)

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Bohémélet

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Jevgenyij Koroljov, Anna Vinnitskaya, Ljupka Hadzigeorgieva (zongora)
Concerto Budapest
Vezényel: Keller András
J.S. BACH: Karácsonyi oratórium, BWV 248 – Pastorale
J.S. BACH: d-moll háromzongorás verseny, BWV 1063
J.S. BACH: A-dúr zongoraverseny, BWV 1055
J.S. BACH: c-moll kétzongorás verseny, BWV 1060
J.S. BACH: c-moll kétzongorás verseny, BWV 1062
J.S. BACH: f-moll zongoraverseny, BWV 1056
J.S. BACH: C-dúr háromzongorás verseny, BWV 1064

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Kristóf Réka, Mester Viktória, Kovácsházi István, Sebestyén Miklós, (ének)
Kántor Balázs (cselló), Bizják Dóra (zongora)
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt
KODÁLY: Két ének - mély férfihangra zenekarral
KODÁLY: Fölszállott a páva - változatok egy magyar népdalra
KODÁLY: Jézus és a kufárok - vegyeskarra
KODÁLY: Békesség-óhajtás - vegyeskarra
KODÁLY: Szonatina csellóra és zongorára
KODÁLY: Budavári Te Deum

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Kiss-B. Atilla, Beéri Benjámin, Ninh Duc Hoang Long, Patak Zita (ének)
Dóczi Áron
Symphonia Fantasia
Vezényel: Ménesi Gergely
CORELLI: g-moll (Karácsonyi) Concerto grosso Op. 6 No.8
HÄNDEL: Messiás - He shall feed his flock
CSAJKOVSZKIJ: Diótörő - szvit
FRANCK: Panis Angelicus
BIZET: Agnus Dei
SCHUBERT: Ave Maria
DONIZETTI: Szerelmi bájital - Nemorino románca
ADAM: Cantique de Noël
19:00 : Győr
Evangélikus Öregtemplom

Joanna Kamenarska (hegedű)
Akadémia Klasszika Salzburg
Művészeti vezető: Bényi Tibor (gordonka)
GEMINIANI-CORELLI: d-moll “La Folia” Concerto grosso No. 12
HÄNDEL-HALVORSEN: g-moll Passacaglia
J.S. BACH: E-dúr hegedűverseny, BWV 1042
MOZART: G-dúr “Milánói” szimfónia, KV 156
Tobi Reiser - népzenei gyűjtése
A mai nap
történt:
1865 • Schubert "Befejezetlen" szimfóniájának bemutatója (Bécs)
született:
1749 • Domenico Cimarosa, zeneszerző († 1801)