vissza a cimoldalra
2017-10-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (59874)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3847)
Társművészetek (1210)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc előadók (2812)
Momus társalgó (6052)
Milyen zenét hallgatsz most? (24975)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2273)
Kedvenc művek (141)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11180)
A csapos közbeszól (94)

Bartók Béla szellemisége (211)
Marton Éva (705)
Jonas Kaufmann (2127)
Élő közvetítések (6635)
Operett, mint színpadi műfaj (3285)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1120)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1113)
Franz Schmidt (2921)
Balett-, és Táncművészet (5405)
Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? (467)
Lehár Ferenc (576)
Zenetörténet (191)
Kodály Zoltán (342)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2361)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (296)
Palcsó Sándor (179)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: brünnhilde
Leírás: Ég és Föld között, kitagadva. Viszont nem kérezkedek vissza, és nem is várok senkire.
Honlap: http://brunnhilde.blogspot.com/
   


brünnhilde (250 hozzászólás)
 
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 353562010-11-19 21:32:32
ez enyhén szólva is csúsztatás.
A MÁO-ban az átlag kulturális intézményekhez képest nagyon is szét vannak húzva a jegyárak. Még ha nem is vesszük az 500 ft-os "nemlátó" jegyeket, akkor is, 1000-1200 Ft-ért, és 3800 ft-ért is kitűnő székeket lehet venni, ahonnan látni is mindent lehet, nem csak hallani.
Nincs még egy ilyen kulturális intézmény, ahol ennyire kedvező árfekvésű jegyek is lennének - kivéve talán a ZAK-ot, ahol előadás előtt közvetlenül pár száz forintos állójegyek vannak. Ehhez képest az Operaházban 1000-ért székről lehet nézni az előadást - már persze ha valaki akar operáb a menni. Ha nem akar, akkor persze lehet nyafogni, hogy nincs tizezre egy jegyre. Csak éppen nem hiteles a nyafogás.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 332962010-09-15 00:54:59
A rendezés egy gagyi világot ábrázol.
Nem összetévesztendő a kettő.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 326532010-07-26 23:17:38
Édesjóistenem, de tényleg!
Gyűlölködni, irigykedni, fúrkálódni, minden újtól elzárkózni, kétszáz évvel ezelőtt progressziv eszméket visszasirni, másoknak keresztbe tenni szabad, minderről kivülállóknak beszélni nem szabad?
Anyám, hát tényleg a hirnöknek kell fejét venni?
Requiem • 2852010-05-16 06:20:24
A terezini munkatáborban 43-44-ben többször is előadták a Requiemet. Ezen az előadáson ott volt néhány túléló is, olyanok, akik annak idején énekelték.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 320922010-05-13 01:18:45
jah, még valamit: és igen, alig várom, hogy egy olaszak mi mondanivalója van egy magyar operáról. Mert az általam nézetteknek eddig legfeljebb annyi mondanivalója volt, hogy milyen módon nyirja ki Gertrudist. Egy olasz tán ment lesz azoktól a sztereotipiáktól, amik már minden magyar operalátogató retinájába beleégtek, lehet, örökre. A Káel film rendezőileg a világon semmit nem ad hozzá a darabhoz, de lehet, még inkább elvesz belőle.
Persze attól még csinálhat rosszat a vendégrendező, de legalább várjuk meg.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 320912010-05-13 01:14:20
A májusünnepi előadásokra a legdrágább jegy 14.200 ft, a harmadikra 500, 1.400 és 5.500 jegyek válthatóak.
Aligha létezik tehát, hogy "a 4.000 Ft-os helyet váltó nézőket,leküldték a 16.000 Ft-os földszintre!"

Egyébént de, az Elektrán valóban nem nyitották ki a III. emeletet. Nyilván azok miatt az otthonmaradók miatt, akik soknak tartják a 4.000 ft-ot az 1.400, illetve 5.500 ft-os jegyekért.
A Titus volt még félházas.
Az eddigi Nabuccon és Don CArloson viszont teltház volt. Illetve a hétfői Nabuccon biztos, a szerdait nem tudom, mert arra már nem mentem el. A jegyem mondjuk arra is megvolt, de nem mérgezem a fülem két Don Carlos között.

Szóval, nem ártana legalább a jegyárakról tájékozódni felháborodás előtt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 317292010-04-03 22:57:47
Ez most is érződött. Teljesen korrektül, magasan a képességei feletti minőségben, összeszedetten, pontosan énekelt. Én kifejezetten nem szeretem a hangját, de most nagyot nőtt a szemeben, őszintén, szivem legmélyéből kalapot emelek előtte. És köszönöm, hogy segitett befejezni az előadást. Polgárért nagyon szurkolok, remélem, a következő előadásra rendbejön. Soha még ilyen szivbemarkoló drámát nem láttam operaszinpadon.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 258242009-04-25 17:45:31
Igen, köszönöm az együttérzésed, ilyenkor én is rettenetesen sajnálom magamat.

Egyébként nincs ezen mit csodálkozni - mármint azon, hogy a közönségnek tetszik a szép szines kavalkád.
Egy szürke, rendkivül nyomasztó, diktataúrát idéző hangulatból kerül egyszercsak egy szines, boldog, reményteljes hangulatba.
Azt hiszem, a régi görögök ezt hivták katarzisnak.

Az pedig, hogy a nézők puffognak a diszlet, a kosztümök, az operaszinpadon szokatlan jövés-menés és a szimbolikusan beidézett történelmi korszakok sokfélesége miatt, csak azt mutatja, hogy a rendezés működik. Naná, hogy egy diktatúrában rosszul érzik magukat az emberek. Ez persze van, akinek lejön, van, akinek nem - ez utóbbiak szidják a rendezést, mert azt hiszik, hogy ha ők rosszul érzik magukat, az amiatt van, mert rossz az, amit látnak.
Pont ellenkezőleg, nem rossz, mert hat rájuk, tehát teljesiti a szinház legfontosabb feladatát. És amikor a néző felszabadul a nyomás alól, amikor reménytelire vált a kép és a zene, akkor igen, örömében tapsolni kezd.
Igen, ez a katarzis, még akkor is, ha ez neked nem tetszik.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 258202009-04-25 17:18:17
Már a harmadik előadás óta mindig megtapsolják a III. felvonás nyitóképét. Van, amikor erősebb a tetszésnyilvánitás, van, amikor bátortalanabb, rövidebb, de mindig van taps. Kedden valóságos ováció volt.
Hiába, a néző már csak ilyen; tapsol, ha tetszik neki valami.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 258122009-04-24 03:28:28
Szerintem csak ironikus.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 258072009-04-23 21:22:30
Köszi.
Végülis, fejét venni nem kell, bőven elég ha leállitják az ilyen akcióit. Remélem, meghúzzák a vonalat, mit szabad és mit nem a szinpadon.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 257972009-04-22 22:13:52
Van valami hir arról, hogy mi lett a következménye a meghekkelt Grálnak?
Don Giovanni • 2492009-04-22 21:32:46
:-D
Jó, akkor mondjuk úgy, hogy az egyik legkedvesebb jófiúm és a legkedvesebb rosszfiúm :-)
Azt hiszem, jó páros lesz. Kár, hogy még semmit nem találok az előadásról a müpa.hu-n.
Don Giovanni • 2462009-04-22 19:08:04
Wow, kedvenc rosszfiúm, ott a helyem :-))
Köszi az infót!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 257762009-04-16 23:20:38
Ha csak a premieren, és csak a rendezőt fújolják, az nem bukás. Az legfeljebb néhány tucat ember nemtetszésének a kinyilvánitása.
Bukás az, ha a Manonhoz meg a Nabuccohoz hasonló gány szinpadraállitásokat a nézők magukban kinevetik, ha a bonyolultabb történeteket a rossz szinészvezetés és a jelenetek megkomponálatlansága miatt nem értik, vagy félreértik. Bukás az, ha a néző úgy jön ki, hogy "hát a zene az legalább szép volt...". Vagy pláne, ha "milyen szépek a ruhák, annak a hatalmas kórusnak ennyi gyönyörű ruhát megvarrni..."
Na, ez bukás, mert ez nem hogy semmit nem tesz hozzá a darabhoz, de még el is veszi az opera lényegét. Ehhez nem kell búzás, ehhez elég az udvarias, langyos taps.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 256762009-04-14 16:02:34
Perencz kiváló Wagner énekes, jó Telramundot, Sachsot és Amfortast énekel. Csinálja csak, nekünk jobb.
Az ilyen megkoronázós meg csókolgatós magánakcióit viszont szigoruan le kell állitani, mert egyrészt tönkreteszi vele az előadást, másrészt, az ilyen jellegű hitvallásnak nem a szinpadon kell hangot adnia.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 256752009-04-14 15:50:51
Nem, nem ezt gondolta.
Simán csak átment egy hőbőrgő hordószónokba, egy népvezérbe. Totálisan félreértelmezi a szöveget is, a karaktert is, a zenét is.
Ez egyébként Amfortasként jól áll neki, nekem tetszik, hogy lepörli az Istent az égből, amiért az történt vele ami.
De Sachsként vádaskodni, hőbörögni, melldöngetni, na nem, azt nem veszi be a gyomrom.
annál is borzasztóbb egyébként, mert az egész szerepet kiválóan oldotta meg, egészen a kardcsókolgatásig el voltam tőle alélva. Az utolsó tíz perccel viszont tönkretette mindent, amit addig épitett.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 256692009-04-14 15:34:18
kitől "kapott"? És mit?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 256682009-04-14 15:33:04
Mondjuk úgy, hogy forró, hazafias csókokkal illeti.
Igen. Annak idején még irtam is róla egy elég erős hangú posztot, mert nekem speciel valósággal úgy tünt, hogy ezzel az akciójával megerőszakolta Sachs zenei jellemét.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 256652009-04-14 15:25:40
Nem is nagyon lehettél, a nagypénteki Parsifalok évek óta a Tavaszi Fesztivál előadásai voltak, méregdrága jegyekkel. A hétfői előadások voltak benne a Delly bérletben. Nekem is ez volt életem első Nagypénteki Parsifalja. Ritka szép élmény volt, még mindig a hatása alatt vagyok.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 256642009-04-14 15:23:58
Én speciel majd leestem a székről, amikor felfogtam, hogy mit látok. Először a felháborodástól, aztán meg a visszafojtott röhögéstől. Igy összekeverni szimbolumokat, mit ne mondjak, hajmeresztő. legalább olyan borzasztó egyébként, mint amikor Sachs megcsókolja Walter kardját. Attól is égnek állt a hajam.

Tényleg Perencz hekkelte meg a Grált, önszorgalomból?
Opernglas, avagy operai távcső... • 165182009-04-06 17:50:09
Hehe, igy jár az, aki munka közben próbál fórumozni. Nem csak véletlenül beletöröl a begépelt szövegbe, de még hülyeségeket is ir :-)
Az előbb egyébként azt akartam kérdezni, hogy mi a cime annak a részletnek, amiben Gurnemanz elmeséli a Szent Grál történetét, és hogy hogyan veszitette Amfortas a dárdát?
Politikai homokozó • 278162009-04-06 13:13:05
Én éppen akkor jöttem ki az Operából, amikor odaért a menet és a dobszót hallva az első gondolatom az volt, hogy ilyen ritmusra afrikai varázslók szokták magukat transzba táncolni.
Opernglas, avagy operai távcső... • 165142009-04-06 13:10:19
Kissé összekócolódott a szöveg.
Szóval amit láttam a parsifalból, az tetszett. Pénteken és hétfőn mind a két teljes előadást meg tudom nézni, az nyilván teljesebb kép lesz.
Opernglas, avagy operai távcső... • 165132009-04-06 13:08:24
Oppssza, ezt a Parsifalban azt a részt, amikor Gurnemanz elmeséli a Szent Grál Gurnemanz -amennyit hallottam belőle, amig Titurel vissza nem tért a föürdőzésből- nagyon. A bécsi macsó nem macsó, legalábbis nem az a fajta, aki tudathasadást okozna nekem azzal, hogy egyrészt állatira szeretnék egy bekezdés lenni a listáján, mésrészt viszont 'utána' én magam akarnám elcipelni a pokolba.
D'Arcangelo tényleg egy angyal, jókedélyű, kicsit hirtelen haragú, de alapvetően nem olyan borzasztó rossz. Viszont szépen, hajlékonyan, és bár nem túl hangosan, de nagyon kiegyenlitetten énekel. Szóval nem hasad a tudat, marad csak a vágy, miattam beapplikálni egy újabb sort a katalógus áriába. A pokolba cipelés vágya ezúttal elmaradt, ez a Don Giovanni nem volt ahhoz elég romlott.
Opernglas, avagy operai távcső... • 165082009-04-06 10:08:32
:-) Nekem tegnap randim volt egy bécsi macsóval, igy aztán a Parsifalból csak a Grál elbeszélés jutott.
Nagyon meg voltam vele elégedve, alig várom, hogy pénteken újra hallhassam. Ezért még Klingsort is elviselem. Milyen volt az új Kundry? Amit az I. felvonásban hallottam belőle, tetszett. Az mondjuk édeskevés, éppen csak annyira elég, hogy kiváncsivá tegyen.
Opernglas, avagy operai távcső... • 165042009-04-06 00:52:31
Dehogynincs. A II. emeleti páholyok 2-3. sorába 4-500 Ft az ún. 'nemlátó' jegy, de mivel már senki sincs mögötted, felállhatsz és akkor már látod a szinpadot.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 252772009-03-11 22:18:42
A személyiségen az is nyomot hagy, hogy valaki milyen könyveket szeret olvasni, vagy ha éppen korán meghalt a nagymamája, akit nagyon szeretett. Nem gondolnám, hogy pont a szexualitást kéne kiemelni, mint a személyiséget befolyásoló tényezőt.
Sőt, határozottan visszautasitok minden ilyesféle célozgatást.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 252412009-03-10 15:31:50
Wagnert is húzzák. Itthon például a Tannhauser csarnok jelenetéből húzták ki Wolframot. Bekukkant a szerelmespárra és sóhajtva lemond a reményről, leglaábbis két éve még igy ment, tavaly Kálmándi már nem jött be.
Valahol olvastam, hogy a Bajazzók elé valaki irt egy felvonást, amiben elmesélte, hogyan jött össze Nedda és Canio. Az mondjuk érdekes lehet, még akkor is, ha két szerző jegyzi.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 252282009-03-10 06:15:53
Mondjuk éppen a Figaro diszlete az egyik legrondább és leggiccseseebb installáció, amit valaha szinházban láttam. A Toscáé sem kutya egyébként, de az simán csak csúnya. A Bánk diszlete az izléstelenség mellett még diszfinkcionális is, a két szélre szoritott galériák és az alattuk lévő, sötét árkádok szinte használhatatlanná teszik a teret. Gertrudisz középre állitott dobogója, amin hol a trónja, hol az ágya van, meg egyenesen nevetséges. Nem beszélve a gusztustlan művirág girlandokról.

A Kovalék melletti összeesküvés elméleted a Manon esetében akár meg is állhatna, de a Nabuccot emlékeim szerint talán 2004-ben mutatták be, amikor Kovalik még közelében sem volt a főrendezői széknek.

És igen, láttam már olyan grófnét, aki alig birt énekelni, annyira küzdött a ruhaderekából kibuggyanni akaró melleivel. Egyszer majd vegyél jegyet a III. emelet bal oldal 2. sorának legszélső székeinek egyikére, majd látsz codát - aminek a művésznők nem biztos, hogy örülnek, mert abban a ruhában végiszenvedni egy fél felvonást nem lehet túl nagy öröm.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 252232009-03-09 20:24:59
egyelőre csak annyi, hogy már alig várom.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 252222009-03-09 20:18:35
Ha jók. Velem is volt olyan, hogy egy Zakariás mentem el, de azért egy szép énekhang mégiscsak egy egyszerű érzéki élmény, a jó opera meg egy sokkal komplexebb szellemi gyönyörűség.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 252192009-03-09 19:10:14
:-DD
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 252182009-03-09 19:09:10
erre

remélem, sikerül.
és ez is, jó szorakozást :-DD
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 252172009-03-09 19:06:49
http://www.youtube.com/watch?v=74NKuIw43Eg gondolsz?
Sajnos nincs meg, de meglesz, mert akarom.
Igazság szerint mindent akarok, amin Terfel énekel.

Az az amszterdami Cosi mondjuk nekem sem a vizualitása miatt tetszik, hanem mert végre azt mutatja, ami a darab cime is: Szerelmesek iskolája. A legtöbb Cosi-rendezés elég himsovén, megelégszik azzal, hogy a lányok mind 'olyanok'. Pedig hát ugye a fiúk sem jobbak. Az az amszterdami tinédzser Cosi rendezés nagyon telibe talál, nem elitél, hanem elfogadja, hogy ezeken a tapasztalatokon mindenkinek túl kell esni. És az énekesek is nagyon jók, DeNiese és Pisaroni egészen elbűvölt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 252132009-03-09 17:12:38
:-) Ezek szerint másnak is feltünt? A III-ról látszik, hogy hátul, a sötétben állnak néhányan, de nem úgy viselkednek, mint akik éppen fejét akarják venni Fenénának.
A Nabucco rendezése a legjobb példa arra, hogy ha valamit egy rendezéssel el lehet cseszni, akkor azt el fogják. Tökéletes a kavar, a néző azt sem tudja, hogy ki kivel van, ki kinek az ellensége, ki kibe szerelmes (már ha egyáltalán), és ki kit akar megpuccsolni. Az egész egy nagy homály, csak vonulgat a kórus össze-vissza, a néző meg majdcsak kitalálja, hogy mi folyik a szinpadon - már persze ha egyáltalán érdekli, hogy mi történik.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 252102009-03-09 13:58:41
jah, ha igy is lehet??
:-DD
Csak akkor tényleg felesleges a fórum.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 252072009-03-09 12:40:06
Pontosan.
Csak még annyit tennék hozzá, hogy minden jó darabnak, akár prózai, akár zenés, több rétege van, és azt bizony úgy kell kibontani, hogy az egész konzisztens maradjon. Éppen mostanában ment egy darab, amiben az egyik szereplő egész más gondolt a saját karakteréről, mint ami a kottában irva vagyon és mint amire a rendező eredetileg instruálta. Szét is hullott az előadás, még a jó hangi produkció ellenére is.
Egyébként meg az az opera, amit csak egyféleképpen, vagy csak egy szereplő szemszögéből lehet bemutatni, az nem jó opera.
Egyébként nem csak a rendezők csinálnak újraértelmezéseket, hanem a karmesterek és az énekesek is. A Rajna utolsó jelenete például egész máshogy hangzott Kovács János vezényletével, mint fischer Ádáméval. Kovács egy többé-kevésbé diadalmas bevonulást vezényelt, Fischer meg sötét viharfellegeket festett Walhalla fölé. Most akkor bármelyikük is megerőszakolta volna a darabot? Ugyan, ilyesmiről szó sincs, a saját művészi felfogásuk szerint vezényeltek, én meg élveztem, hogy nahát, igy is lehet, meg úgy is. De sorolhatnám még a példákat, Mester Viktória depressziós, önmagára vidámságot erőltető Olgája például az egész Anyegin képemet megváltoztatta. A XIX. századi bulvártörténetből -aminek addig az Anyegint tartottam- egy csapásra egy egzisztencialista dráma lett, olyan, amiből manapság is több ezer lejátszódik olyan lányokban, akiket nem szembesitenek időben a való élettel, és akiket üvegházban nevelnek. És a zenét egyáltalán nem kellett hozzá megerőszakolni, azok a mély, depressziós hangok ott vannak benne a kottában, csak fel kellett rá hivni a figyelmem.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 252042009-03-09 10:17:05
:-) Most rendeltem meg a koppenhágai Ringet. Januárban meg a tubusról letöltöttem és összeraktam a 2004-es londonit. Nincs január Ring nélkül, komoly elvonási tüneteim voltak.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 252022009-03-09 09:41:06
Igen, de nem csak a Figarót, hanem a teljes Da Ponte trilógiát :-))))
Don Giovanniból talán ez a hetedik DVD-m, ha jól számolom :-))
A Cosijuk egyébként egészen kiváló, annál már csak Doris Dorrie rendezte berlini Cosi tetszett jobban, a hippikkel, és az isteni Röschmannal meg Baremboimmal :-)) És végre egy feminista Cosi, de ezért szerintem itt engem megköveznek.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 251892009-03-08 22:14:06
Hát igen. Az én értékrendem szerint például az Anyegin meg a Fidelió jó szinház, a Manon és pláne a Nabucco meg rossz szinház. Egyszerúen mivel az első kettővel volt mondanivalója a rendezőnek, a második kettőről meg fogalma sem volt, hogy miről szól a darab, és nem is akart időt szánni rá, hogy elemezze. Jó az nekünk úgy is, hogy Fenéna fel alá sétál a szinpadon, a néző úgyis olvassa a kivetitőt, majdcsak rájön, hogy szegénykét éppen ki akarják végezni. Hogy ki, az mindegy, azt nem kell tudnunk. szir katonát ugyanis egyetlen egyet sem látunk a szinpadon. Hát erre mondjuk tényleg kár rendezőt fizetni. Meg arra is, hogy egy énekes fogja magát és átrendezi a szerepét, csak úgy, mert ő azt gondolja, hogy hatásosabb, ha szétvetett lábbal, melldöngetve énekel aztán meg kardot csókolgat.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 251872009-03-08 22:07:53
Éppen mostanában vettem meg egy olyan Figarót, ami egy autószalonban játszódik és egyáltalán nem éreztem úgy, hogy bármit is megerőszakoltak volna a darabon. Az alapszituáció ugyanaz; a hatalomban lévő zaklatja az alárendeltjét, az meg nem hagyja magát. Tökmindegy, hogy gróf a szobalányt, vagy üzlettulajdonos a titkárnőjét. Az elhanyagolt feleségek meg akkor is elhanyagolt feleségek, ha történetesen nem grófnék, hanem dizájnerek vagy marketingszakemberek. Cherubinónak is tökmindegy, hogy kadét, vagy autószerelő, vagy biciklis futár. A kamaszfiúk minden korban mindig minden nőbe szerelmesek akartak lenni. Csak régen rizsporos parókát hordtak, manapság meg rasztafrizurát. De az érzés, amiről Mozart a zenét irta, az ugyanaz. És szerintem ő is örülne neki, ha látná, hogy a mai emberekre is igaz az, amit ő zenévé fogalmazott.
A többiekről nem is szólva, Verdi, Wagner, mind igen élének érdeklődtek a közélet iránt, és minden operájukba bele is csempésztek egy-egy üzenetet. Egy jó rendezői szinrevitel nagyon sokat segithet nekünk, ma élőknek feldolgozni azt, ami körülöttünk és bennünk van. Megsaccolni sem merem, hány ezer Contessa érzi most is úgy, hogy "Dove sono". Ugyan, miért is ne ismerhetnének magukra, miért kéne ocsmány festett diszletekkel és flitteres tornűrükkel elfedni a nyers fájdalmat?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 251852009-03-08 21:54:55
Hát, tényleg kábé igy van.
De jól van ez igy, pláne mióta a MüPa-ban is van opera, sőt pláne mióta elkezdtem DVD-ket gyüjtögetni. A Nagy Ház és a MüPa mellett én még egy kis operastúdióra vágynék, ahol tényleg lehetne modern, merész, kisérleti rendezéseket is látni. Az én felfogásomban nincs korszerűbb, mint egy két-háromszáz éves, jól megirt opera. Ezeknek még az űrkorszakban is lesz üzenetük az embereknek. Sőt, még a kiborgok is érteni fogják Csocsoszánt vagy Alberichet. Már persze ha sikerül túllépni a bejövökbalról-énekelek haszomorúvagyokaföldrenézek haszerelmesvagyokmögéállok hadühösvagyokakardommarkolászom kimegyekjobbra hozzálláson. Mert akkor már inkább tényleg legyen bent egy-egy szék minden énekesnek és aki éppen énekel, az feláll.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 251712009-03-08 07:59:53
Jah, és nem gondolnám, hogy a klasszikus rendezésektől a koncertformáig 'eljutni' egy iv, amit minden operába járónak be kell járnia. Szó sincs ilyesmiről. Kinálat kell, amiből lehet izlésnek és esetleg zenei tudásnak megfelelően válogatni. Az opera szinház, a szinház kultúra, a kultúra pedig fogyasztási cikk. Ennek megfelelően kell eljárni, lehetséges fogyasztókat keresni és nekik megfelelő módon "feltálalni".
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 251702009-03-08 07:52:53
Mondjuk a zeneértés azon szintjén, ahol Fischer Iván áll, tényleg nem szükséges rendező. Simán el tudom képzelni, hogy ő csak belelapoz egy kotta első oldalaiba és már tudja, hogy mi lesz a darab vége.
De azért fogadjuk el, hogy kevés ember érzi és érti annyira a zenét, mint ő vagy azok, akik hetente minimum 1-2 operát meghallgatnak.
Nekem is vannak már olyan darabok, amiket koncertformában előadva is tökéletesen értek, sőt, más dimenziókat fedezek fel benne, mint szinpadon. De idáig is el kellett jutni, több tucatszor kellett megnéznem, ráadásul nem csak operában, hanem lemezen, többféle feldolgozásban és értelmezésben.
Úgyhogy én pont azt tartanám helyesnek, ha egy-egy operát minél több formában állitanának itthon is szinpadra, hogy a zenei műveltség és érzékenység különböző szintjein álló emberek is élvezhessenek egy-egy nekik tetsző előadást.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 251492009-03-05 10:12:06
Bocsánat, természetesen Siegfried.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 251482009-03-05 10:11:02
Hát ez az, hogy az előadásról semmilyen véleményt nem irtál.
Azt, amihez siegfried és én hozzákezdtünk, úgy hivják, hogy társalgás. Vagy ha úgy tetszik, csevegés, témája egy szinházi elődás. Azt gondolnám, hogy az ilyesféle kellemes, tét nélküli párbeszédek adják a társas élet, had ne mondjam, társadalmi lét alapját. Többek között attól is ember az ember, hogy képes beszélgetni. Tét nélkül, indulatok nélkül, csak úgy, a társalgás öröméért, mondjuk éppen egy operarendezésről. Kioktatás nélkül, lealázási szándék nélkül, sértődés nélkül.

Tényleg eljutottunk oda, hogy itt már csak az mer kérdezni, aki a félelmet egyáltalán nem ismeri.
Mi a büdös francért van ez a nyomorult oldal, ha nem azért, hogy rajta a zenéről beszélgessünk? Tényleg ennyire elfelejtettél TÁRSALOGNI?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 251062009-03-03 23:58:06
Kedves Siegfried, én a saját értelmezésemet szivesen megosztom Veled.
Az Anyeginben minden szereplőnek van valami nagy bánata, szégyene, sérelme, amit egy reflektornak mond el kábé úgy, mintha egy kútba kiabálná bele.
Filipjevna egy reflektorba nézve meséli el, hogy 13 éves korában férjhez adták, és hogy milyen boldogtalan élete volt a férfi mellett.
Tatjana levelét egy leereszkedő reflektor világitja meg. Abban a levélben a szerelmi vallomás mellett olyanok vannak, hogy "értse meg, senkim sincsen" és hasonlók. Az én értelmezésem szerint Tatjána nagyon magányos, ráadásul a romantikus regények és a valóságban látott boldogtalan asszonysorsok között feszülő ellentmondás is megkavarja.
Olga is egy reflektorba mondja bele (iszonyú mély, depressziós hangon), hogy tőle mindenki vidámságot vár, pedig nem sok oka van vidámnak lenni. Ez mondjuk megforditja az eddigi Olga képet, mert eszerint a lányt inkább nyomasztják és ijesztik azok am társadalmi elvárások, amik Lenszkijhez erőltetik.
Anyegin szégyene és fájdalma Tatjana visszautasitása, ezért kapja meg a darab végén ő is a "maga reflektorát".
Igy értelmezem én ezt a jelképrendszert, és meg kell mondanom, hogy Kovalik rendezése egész más megvilágitásba helyezte ezt a drámát. Pontosabban Kovalik rendezése ismertette fel velem, hogy a két lányra nem boldogság, csak megszokás vár, ahogy azt Larina és Filipjevna az első jelenetben meg is beszéli.
Élő közvetítések • 2362009-03-01 09:01:32
Előre szólok, hogy igen, tudom, hiányzik egy "á" betű innen lentről, de juszt sem javitom ki, tán igy is értelmes amit irtam. És hosszú "i" betűm sincs ezen a klaviatúrán. Szóval akit az ilyesmi idegesit, az kérem ne olvasson tovább.


Aha, igy már értem a "nemességet". Én mondjuk nem indulatosnak, inkább enyhén forszirozottnak éreztem Hvorosztoszkijt. De a többieket is, egyáltalán nem voltam elragadtatva az előadástól.
Ez persze semmit nem jelent, volt már olyan, hogy egy előadstól a helyszinen el voltam olvadva, később visszahallgatva a rádióközvetitést meg csak ciccegtem, hogy ugyan mi tetszett nekem ezen két nappal ezelőtt. Ez a szinház és az élőzene varázsa, amit a rádió nem mindig tud közvetiteni. Tegnap sem nagyon sikerült.
Élő közvetítések • 2322009-02-28 21:29:07
Márminthogy Luna "nagyszabású nemes figura" lenne? Aki nőrablásra készül? Aki maga is bevallja, hogy túllépi a hatáskörét azzal, ha kivégezteti Manricot? Hát nekem kicsit más elképzelésem van a lelki nemességről.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 237072008-12-02 12:09:40
Hát igen, igy jár az istenek lánya, ha gyulladt, érzékeny pontra tapint.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 236702008-12-01 14:10:23
Szövegértelmezés, csókolom, szövegértelmezés.
A világ operairodalmában van több száz romantikus opera, és csupán néhány tucat gyermekeknek való.
Most akkor melyik a különlegesebb? Melyikre lehetne jobban felhivni a figyelmet?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 236572008-12-01 09:28:54
Ugyan már, a humor tökéletesen átjön a zenéből. és ugye rendezőt sem azért alkalmaznak egy darabhoz, hogy ne segitse az ilyesmit.
Egyébként meg milyen forditásokból ismerjük mi az operák szövegét?

Ami meg a gyerekoperákat illeti, hát a Hamupipőke például brutál nehéz darab és hosszú is. A Ravasz rókácska már más tészta. A Mavra is túl nehéz zeneileg egy 8-10 évesnek.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 236542008-12-01 09:15:30
Nem azt irtam, hogy vegyék le a műsorról.
Azt irtam, hogy külföldön tán népszerűbbé lehetne tenni, mint a Bánkot.
Pontosabban, hogy érdemes lenne befektetni kicsit a népszerűsitésébe, mert hamarabb megtérülne, mint a Bánk esetében.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 236512008-12-01 08:54:44
Ezt a "nagy észt" mondjuk meg lehetett volna spórolni, mert nem túl magas érzelmi intelligenciára vall.
Egyébként meg igen, szerintem tök fölösleges volt annyi pénz elkölteni egy bukott filmre csak azért, hogy aztán a nagyáruházak akciós gondoláiban 899 ft-ért meg lehessen venni.
A Bánk pedig igenis tucatdarab, legalábbis a romantikus operák kategóriájában.
A Pomádé meg egy különlegesség, mrá csak műfajánál fogva is, hisz alig van direkt gyerekeknek irt opera.
Na most mekkora ész kell kiszámolni, hogy melyik kategóriában eladhatóbb egy "termék"?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 236412008-11-30 15:32:09
Most éppen az az újság, hogy a teltházas közönség a ma délelőtti Pomádén letapsolta a csillárt a kupolából.
Szép előadás volt, egy-két elkésett belépéstől eltekintve zeneileg is remek. A cimszereplő Szvétek László igen kulturáltan, szép mélységekkel énekelt. Ami a rendezést illeti, ez a Pomádé a Ház egyik erőssége; pont annyira vicces amennyire kell és pont annyira aktuális, hogy az ember a vasárnapi ebéd fölött elmélázzon kicsit a konzumidiotizmuson.
Tényleg csak gratulálni tudok a közreműködőknek, és hálás köszönet a mai délelőttért.
Kicsit adhatnák gyakrabban, és nem csak délelőtt, de néha kora délután vagy este is. Ez nem holmi matinécska, ez egy komoly opera.
Ha már annyira exportálni akarjuk a magyar operát, inkább Ránki eme remekművét kellene menedzselni, mint a romantikus operák között tizenkettő egy tucat Bánk bánt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 232092008-11-03 19:28:38
És szerinted mennyire kell komolyan venni egy olyan ember véleményét, aki egy 20 éve nem játszott, és nagyon várt darab fináléja előtt feláll és otthagyja az előadást??
Egyébként nekem a II. emeletről elég jó rálátásom van a földszintre és a III-ra is, és bizony nem nagyon láttam sem üres székeket (legalábbis az a tizenpár amit megszámoltam, nem számottevő) sem pedig mozgolódást nem hallottam. Meglepett kis hangokat, tétova tenyércsattanást, digitális fényképezőgépek zümmögését annál inkább.
Úgyhogy engem nem tudsz meggyőzni arról, hogy elfogy a közönség. Szünetben lehet hallani morgást, ciccegést, de el nem mennek, kivárják a végét, mert vagy kiváncsiak, vagy csak simán szeretik Beethovent, még igy is, szürke falak előtt, tarkába öltözve.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 231992008-11-02 22:20:26
Köszönöm a kiegészitést, ezt jó tudni.
Tényleg gyönyörű a jelenet, a jelmezesek fantasztikus munkát végeztek, Kovalik meg jó izléssel rakta össze a képet.
Mondjuk nekem nem feloldást jelent, hanem reményt, de hát ezen csak nem veszünk össze.

Ebből a rendezésből egyébként engem leginkább Rocco és az ő kis piszkos ügyei és megalkuvásai érintettek meg. Azóta is foglalkoztat, hol a határ az elviselés és az együttműködés, az elszenvedés és a megalkuvás között. Lehet, hogy nincs is határvonal.
Meg aztán a katonásdit játszó gyerekek és a kommandósok együttes képe sem semmi, pláne a legionáriusokkal súlyosbitva. De hát ilyen az ember, semmiből sem tanul, még a saját kárából sem. Néha jut persze néhány szép évtized, esetleg évszázad, de alapvetően mindig előlről fogjuk kezdeni az egészet.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 231952008-11-02 22:08:48
butaságokat beszélek, a 2-3-4. elődásokat láttam - és már alig várom a tavaszi sorozatot...



Azért Molnárt megtalálhatnák a szereppel. Borzasztóan szeretném Florestannak hallani.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 231932008-11-02 21:54:30
Nekem a 3-4-5. előadásokat volt szerencsém megnézni és igen, a Fidelio tényleg siker. A szünetben alig néhány szék üresedik meg, de ez bizony Toscákon és Bohéméleteken is megtörténik. A III. felvonás gyönyörű, szines nyitóképét pedig mindhárom alkalommal önkéntelenül megtapsolta a közönség egy része. (Amit egyébként utálok, de megértem, hogy ha valakinek valami tetszik, akkor önkéntelenül tapsolni kezd.) A közönség pedig nem hülye, pillanatok alatt leveszi mind a megkettőzött Leonorát-Fideliót, mind a hit jelképeit, mind a szenvedéstörténetet. Hogy egyetért-e vele, vagy sem, az más kérdés, de értik, és sokaknak nagyon-nagyon tetszik és örülnek, hogy a zene esztétikáján túl valami izgalmas szellemi élményben is részük van. Egy új nyelvet tanulunk, kérem szépen, a szinház nyelvét.
Már csak arra van szükség, hogy az előadást ápolják és tartsák karban, ne engedjék elkopni a rendezés finomságait, mert akkor széthullhat és kiüresedhet. De igy ez most a közönség java részét megérinti és művészi élményt ad.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 228812008-10-13 19:05:28
Én eddig is tudtam, magamban néha 'a mi Domingónknak' hivom. Hihetetlen, hogy mennyire egyben van a hangja, mennyire nem érződik rajta sem kor, sem fáradtság, sem semmiféle tenorbetegség. Sem a magasságai, sem az ereje, sem a szép meleg fénye nem kopik.
Tegnap sajnos csak a III. felvonásra értem oda, de megérte, nagyon megérte nem kihagyni. Jövő vasárnap megint egy iII. felvonás, de aztán egy teljes darab, remélhetőleg.
Azt sajnálom csak, hogy az idén nem énekel Tannhausert. Meg Florestant persze :-(
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 227112008-10-09 21:07:40
Hát szerintem meg a krisztusi vonal és a csiricsáré szentek pont hogy azt mutatják, hogy nem hivő akármilyen talminak is látja a vallást, a hivő abból igazi erőt tud meriteni.
Az,hogy egy rendező bemutatja egy dolog két pólusát, még nem jelenti azt, hogy bármelyik felé is elkötelezett lenne vagy ellenszenvvel viseltetne.
Ergo, nem azért mutatott villogó szivecskéket, mert ezt gondolja a vallásról, hanem azért, mert léteznek olyanok, akik ezt gondolják, de ez a legkevésbé sem befolyásolja azokat, akiknek a hit fontos és erőt ad.
Ildebrando D’Arcangelo • 1932008-10-09 20:56:24
http://festivalcity.hu/btf2009/?t=d&id=2009-04-05
itt.
Én már meg is rendeltem a jegyet :-))))))
Ildebrando D’Arcangelo • 1912008-10-09 20:47:09
Hol, mikor??????
Tényleg éljen :-))))
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 225602008-10-06 21:56:32
Jah.
Képzelem, mekkora lenne a felháborodás, ha a foglyokra bolhamarásokat és fekélyeket sminkelnének - pusztán a librettóhoz való teljes hűség jegyében. Pedig hát akárhogy is nézzük, ott lenne a helyük, mert két év törvénytelen fogvatartás és éheztetés után azok bizony keletkeznek.
Egyébként Shakespear darabokban női szerepeket csak nem magas hangú, hanem kis termetű ÉS magas hangú férfiak játszhatnának csak.

Egyébként tényleg ennyire nehéz elfogadni, ha egy művészember két réteggel mélyebbre néz egy darabban mint ami nyomtatva van, vagy éppen megmutatja, hogy ami kétszáz éve probléma volt két vagy több ember között, az ma is ugyanúgy gond? Verdi sem egyiptomi királylányokra gondolt, amikor az Aidát irta, és még sorolhatnám, hogy a szerzők és librettisták micsoda üzeneteket csempésztek bele a darabjaikba. Szerintem ők lennének a legjobban megsértődve, ha az előadások csak a történések bemutatására szoritkoznának, korhú diszletek között. Az operákban sokkal több és súlyosabb üzenetek vannak elrejtve annál.
Haspók • 8072008-10-06 21:34:39
Nem csak a teszkóé rossz. A legtöbb helyen már nem főzik a krémet, hanem a por alakban kapható sárga alapkrémet használják, ami jó bőven tartalmaz stabilizátorokat. Ennek megfelelően a krém egyben felragad a szájpadlásodra, sőt, beáll a koronák alá
is, mint valami cukrozott pillanatragasztó. Tényleg a legtöbb cukrászdában pocsék krémest árulnak. A Hauer is ilyesmivel próbálkozott, csak hát olyan áron mint amit ők elképzeltek, nem fogyott.
Én simán kifizetek 500 ft-ot is egy szelet jó tortáért, de olyan egyenizű izéért mint amit ők árultak nagy csinnadrattával 50-et sem adok, mert nem kinozom magam azzal, hogy utána napokig büfögöm visza a művanilliát.
Nem is eszem túl gyakran se tortát, se krémest, jó, ha évente 3-4 olyan helyen járok, ahol tudom, hogy nem fogom megbánni a fogyasztást. És milyen érdekes, az ilyen helyeken mindig hosszú sorok állnak, a Hauer meg kongott az ürességtől, mégis várni kellett a pincérre.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 225492008-10-06 21:25:18
A jó rendezői szinházat nem csak megcsinálni, de befogadni is nehezebb.
Haspók • 8052008-10-06 20:08:41
Hát persze, hogy hamis illúzió volt. Teszkó gazdaságos minőségű krémest nem lehet méregdrágán, hamisitott XIX. századi bútorok között eladni. Ahhoz, hogy a közönség szivesen járjon be, a név és az elegancia kevés, ahhoz minőség is kéne. Vagy ha az nincs, akkor az árat is ahhoz kellett volna igazitani.
Haspók • 7872008-10-03 20:24:44
A Hauer életem egyik nagy gasztronómiai csalódása volt. Agyoncukrozott, ragacsos krémek, jellegtelen tészták, vastagra stabilizált tejszinhabféleségek. nem kár érte.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 224432008-10-02 19:42:59
Ezek szerint nem csak én éreztem lassúnak a vezénylést. A III. felvonásra már zavart a tempó és a dinamika hiánya.
Ahol meg volt, hát ott jobb lett volna, ha nincs. Szeretném megkérni azt a kürtöst, aki az I. felvonás végén le szokta fújni Scarpiát, hogy legyen szives és fogja kicsit vissza magát - ha már a karmesterek nem fogják vissza. Pár hónapon belül a harmadik szétfújt Te Deumot voltam kénytelen elszenvedni és egyre jobban utálom. Azért egy Perencz Bélát vagy egy Fokanovot túlharsogni nem biztos, hogy akkora nagy művészi teljesitmény - sőt. Azzal a bömbölő kürttel tönkre van téve az I. felvonás, az énekes meg megszakad, ha ki akar hallatszani mögüle. vagy alóla. Tökmindegy, iszonyú erőszakos a hangszer.
Milyen zenét hallgatsz most? • 162092008-07-28 19:36:35
Igazán meglepődtem volna, ha mást hallgatsz :-)
Mit szólsz a tempókhoz?
Lukács Gyöngyi drámai szoprán • 21562008-07-23 20:32:14
A félig szcenirozásokkal nem az a baj,m hogy nincs diszlet, hanem hogy olyan rendezőkre bizzák, akiknek nincs mondanivalójuk az operáról. Igyy aztán magukra maradnak az énekesek is és a nézők is. EGy szerelmespár legalább ötszáz féleképpen csókolhatja meg egymást, amiből a néző érzékelheti az érzelem hőfokát. Melyik az aki igazán szerelmes, melyik keresi csak a szexet, melyik éretlen még a kapcsolatra, stb. Ha már kétszer egymás után csókolóznak, akkor az kapcsolat dinamikáját is érzékelheti a néző, az érzelem elmélyülését vagy éppen kihülését, a féltékenység fokozódását. Ha az ilyen és ehhez hasonló dolgokat kidolgozzák, akkor az ez csupasz téglafal előtt előadva is működik. De ha csak arra figyel a rendező, hogy ha isznak, akkor pohár legyen a kivetitőn, ha kártyáznk akkor kártya, hát azzal a néző nem sokra megy. Még akkor se, ha aranyozott diszletben adják elő.
Haspók • 2382008-07-22 07:53:25
kop, kopp!
Én egy kis bélszint ajánlok, a'la Rossini, igaz, nem pont reggelire.
Musicusnak pedig hálás köszönet a "karéj kenyér" kifejezésért. Tényleg jó kenyér lehet, amiből karéjt tudnak vágni.
Kellenek nekünk sztárok? • 512008-07-15 18:17:03
ignore
Kellenek nekünk sztárok? • 502008-07-15 18:16:26
3+2=5
Kellenek nekünk sztárok? • 472008-07-15 18:04:52
Polgár jövőre három Gurnemanzot és két Kékszakállút is énkel itthon.
Olvasói levelek • 59052008-07-13 12:12:41
Kedves Heiner Lajos!
Veronában nem a világtalanok, hanem a vakok részére készitettek letapogható festményeket.
A világtalanokat az ilyesmi akkor sem érdekli, ha történetesen látnak. A vakoknak viszont nagyon is van világuk; belső is, külső is.
Wagner • 15292008-06-23 21:04:23
Bocs a belekottyért, de tényleg óriási a különbség a CD vagy akár rádió és az élő előadés között. A fülemmel én is hallom, hogy Christian Franz hangja nem teljesen ideális Siegfried hang. Sőt, a szememmel azt is látom, hogy nem igazán Siegfried alkat. És mégis, amint bejön a szinpadra és kinyitja a száját, aranyszőke szakállt és hoszú, göndör hajat növeszt, belelóg az izzadt homlokába. Óriás lesz, megvállasosik, izmos karja úgy forgatja a súlyos Notungot, mint egy tamburmajor a pálcáját. Úgy döfi bele Fafnerba, hogy attól még a Gellért hegy is kettéválna.
Ezt hívhatod illúziónak is ha akarod, szerintem egyszerűen művészet. A legesleglelkét fogja meg a figurának, átlényegül és viszi a hallgatót is magával.
Igen, kétségtelen, hogy ez csak a valóságos, analóg életben működik, digitalizálva nem biztos, hogy átjön.
Wagner • 14662008-06-22 13:26:54
Szerintem Christian Franz pontosan tisztában van a hangi korlátaival és éppen azért alakítja úgy a figuráit, ahogy. Ez egyébként roppant tiszteletre méltó és nagy művészi inteligenciára vall. A tavalyi Tavaszi dalt pedig tényleg nem engedem bántani. Egy olyan rebbenékeny, riadt Sieglindének mint a tavalyi, pontosan úgy kellett azt elénekelni, finoman, mint egy altatódalt. Egy sokat szenvedett nőre ugyanis nem a hősiességgel lehet hatni, hanem a gyöngédséggel.
Ugyanez az ábra egyébként a tegnapi fülbegyónós Wotannal is. Uusitaló is nyilván pontosan tudja, hogy a pianoi szebben szólnak mint a fortéi, úgy alakítja hát a karaktert, hogy az jobban passzoljon hozzá.
Ebben semmi rossz nincs, mert a karakterekben bőven benne van a gyöngédség is, az önvizsgálat is, a szégyenérzet is.
Ez a művészet, hogy egy-egy figurának vagy eseménynek nem csak a legköztudottabb oldalát mutatják meg, hanem lehámozzák róla a rozsdát és megcsillantják egy mélyebb rétegét. Hogy ez közben jobban fekszik a hangjuknak is, na istenkém, majd másnál hallgathatunk hősiesebb Siegmundot vagy ridegebb Wotant.
Wagner • 14452008-06-22 01:50:08
Remélem, hogy legközelebb Evelyn Herlitziusként fogok felébredni.
Én ilyen csodás Siegfried-Brünnhildét élőben még nem hallottam. Gyönyörű volt, hálás köszönet érte.
Németh Judit • 52008-06-21 11:46:28
Millió köszönet ezért az idei Frickáért. Csodálatos volt.
Don Giovanni • 2192008-06-18 15:08:12
Persze, ma még nagoyn szívesen (holnap már azért nem, mert Wagner, és nem szívesen keverném :-)))
Don Giovanni jelleméből és ügyeiből kiindulva gondolom, hogy Leporellónak valami súlyos szexuális defektusa van. Ez ugyanúgy lehet valami perverzitás, mint súlyos önbizalomhiány vagy akár impotencia. Én mondjuk a kukkolást is a perverzitások közé sorolom, sőt, azt is, ha valaki nyálcsorgatva hallgatja mások szexuális kalandjait.
Szóval Leporellónk tűzön-vízen keresztül kitart Don Giovanni mellett, nem csak a Commendatore gyilkosság, de a saját közvetlen életveszélyes kalandja sem tántorítja el. Ha a Commendatore gyilkosság után nem is, de a saját temetői elkapása után meg kellett volna lépnie Don Giovannitól Nem tud egy gazda olyan jól fizetni, hogy lelövessem vagy összeveressem magam helyette. Leporelló ráadásul gyáva is, őt nem boldogítja az a kis adrenalin ami egy ilyen kaland alatt fejlődik. Szóval kell ott lenni valami másnak, ami miatt ragaszkodik hozzá. Ez pedig csak a szex lehet, vagy legalábbis annak pótléka.
Hogy Leporelló a kukkolásban leli-e örömét, vagy a hölgyek hátrahagyott bugyijait gyüjti, azt nem tudom, de nem is szükséges, mert ebben a kategóriában bármi elképzelhető. Ha elfogadjuk a fétis-szex létezését, akár még az is, hogy a katalógus körmölése okoz neki érzéki örömöt.
Hogy időnként megtöcsköli-e a DG által hátrahagyott nőket, azt nem tudom, de akkor ezúttal feltételezzük azt, hogy igen. Ha képes rá (mármint fizikailag, magyarul feláll neki) akkor a megtévesztett szerintem Donna Elvirát azért nem hagyta ki. Már csak azért sem, mert a hölgy sem hagyta volna ki a lehetőséget, hogy újra magáénak tudhatja szerelmét. Az a pánikszerű menekülés ahogy éjjel magára hagyta két dolgot sejtet: vagy a férfiaknál olya gyakori posztkoitusz szindróma, vagy pedig hősünk felsült Donna Elviránál, de legalábbis korán sült el. Ez utóbbi kettőnek nagyobb a valószínűsége, mert Donna Elvira ugyansak csodálkozik, hogy miért hagyta egyedül. Márpedig ez a fajta szexuális sikertelenség is egy súlyos defektus.
Mentális problémákkal küszködőknek • 5272008-06-18 13:00:46
Kifelejtetted a csipetnyi reszelt sajtot. Fogalmam sincs hogy miylen sajt, de a Doyles'-nál úgy adják, és nekem az ízlett a legjobban.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 219132008-06-18 12:49:04
Kovácsházi hangilag tökéletesen alkalmas mindenféle álmodozó, költő, lúzer, vagy éppen soha férfivá nem érő kisfiú megformálására. Egyszerűen olyan a hangja, fényes és ábrándos. Hangilag ma Magyarországon ő az ideális poéta. Színészileg pedig tud annyit hozzátenni, hogy ha éppen kardot kell csörtetni, hát akkor megcsörteti.
Sárgarépát pucolni pedig nem azért tud, mert operettistaként kezdett, hanem azért, mert szemmel láthatóan nem életében először fogott hámozókést a kezébe. Ezt nekem elhiheted, háziasszonyként azonnal kiszúrtam, és sem a színművészetin, sem az operettben nem tanítanak ilyesmit. Tipikus esete annak, amikor a magánéleti jófejség a szinpadon kamatozik. Az az alakítás volt olyan jó és vicces, mint Villazón híres narancsdobálása - pedig az sem semmi. Pont belepasszol abba a kedves kis vígoperába.
Mentális problémákkal küszködőknek • 3692008-06-08 12:44:02
ma már elfogyott, előjegyzést tudok csak felvenni :-))
Mentális problémákkal küszködőknek • 3682008-06-08 12:43:28
belinkelhetnéd :-)
Mentális problémákkal küszködőknek • 3622008-06-08 02:17:30
Ját ha körömpörköltöt nem, akkor nem.
Ököruszály leves?
Cukkinivel rakott süllő fehérboros mártásban?
Vagy egy szelet körtés-márványsajtos csirkemell mazsolás rizzsel?
Mentális problémákkal küszködőknek • 3602008-06-07 09:34:39
jah, lemaradt a szmájli ;-)))
Mentális problémákkal küszködőknek • 3582008-06-07 09:28:56
Ha privátban megadod a mai koordinátáidat (szint, sor, oldal, szék száma), akkor jól megnézlek magamnak, és igérem, hogy ha felismerlek, akkor a rántott leves mellé néha egy kis körömpörköltet is kapsz, házi kovászos uborkával. Esetleg -ha nem leszel még nagyon lepukkanva- egy kisfröccsre valót is mellékelek majd.
Mi újság a Magyar Állami Operaház Énekkarában? • 2982008-06-04 10:01:54
Azt sajnos nem láttam. De most, hogy mondod, a Pikk Dáma duhajkodós jelenete is hasonlóképpen épült fel, ha jól emlékszem.
Hát akkor nem ez az első, de ez semmit nem von le abból, hogy nagyon tetszik :-))
Mi újság a Magyar Állami Operaház Énekkarában? • 2962008-06-04 09:00:15
Én sem tudok mást mondani, mint hogy millió köszönet a kórusnak és gratulálok! A kertészgatyós tánc különösen levett a lábamról, imádtam :-))
Annak külön örülök, hogy ez az előadás első jele annak, hogy az egy házban játszott, de operaszinpadon mégis oly nehezen elegyedő két műfaj, a tánc és az opera képes szerves egységet alkotni és hozzáadni a zenedráma feszültségéhez.
Gratula, csak így tovább!!
És köszönet, tényleg ezer köszönet, fantasztikus élmény volt (és lesz, ma este ismét)
Opernglas, avagy operai távcső... • 158402008-06-02 15:41:03
Köszi, közben már az eszembe is jutott. Hát arról persze nem volt nehéz lemaradnom.
Nem baj, remélem, lesz nekünk hamarosan nézhető Varázsfuvolánk a MÁO-ban is, nem csak a Merlinben. Mert az ugye nagyon kedves előadás, de inkább mjüzikel mint opera.
Opernglas, avagy operai távcső... • 158382008-06-02 14:49:35
Kopp!
Most esett le; milyen Varázsfuvolát rendezett Kovalik? Én erről csúful lemaradtam.
Opernglas, avagy operai távcső... • 158372008-06-02 14:45:55
Bocs, én nem írtam olyat, hogy "Enyire átgontolt előadás, még nem volt". Pont ilyen jónak és aprólékosan kidolgozottnak tartottam az Elektrát például.
Én azt írtam, hogy végre a MÁO is felismeri, és a jelek szerint fel is vállalja, hogy frissíteni kell, hogy az új szinpadra állításokat más szellemben kell kivitelezni, mint mondjuk a Nabuccot vagy a donizettiket. Ennek a folyamatnak egy jelentős állomása a mostani Anyegin. Igaz, ezt bővebben is kifejthettem volna, de hát az én blogom nem erről szól alapvetően.
Annak meg nagyon örülök, hogy a rendező dolgozott a kórussal is. Meg is látszik a darabon, a táncok szerves egységben vannak a többi részlettel. Amikor külön koreográfus jegyzi a balettbetétet, az olyan is; külön test, majdhogynem tüske a köröm alatt, annyira elüt. Ez alól tán csak a Jenufa volt a kivétel, minden más darabban előadást látunk az előadásban, annyira nem elegyedik egymással a két műfaj. Például ennek felismerése és elfogadása is a fejlődés egy jelentős állomása. Tényleg maximális elismerés azoknak, akik ebben részt vettek.
Opernglas, avagy operai távcső... • 158312008-06-02 13:26:43
Én is írtam róla, csak ide nem tudom áthozni, mert hosszú s videó is van hozzá (na, nem erről az előadásról, sajnos).
itt van.
Meg aztán eléggé csapongó is, túl sok feldolgozni való élményt adott az előadás.
Az én véleményem egyértelműen pozitív, nekem nagyon tetszett az előadás. Egyébként a második bemutató közönsége is elég jól fogadta a darabot, nem nagyon ürültek a széksorok és taps is volt. Hetven fölötti páholyszomszédom kicsit ugyan ciccegett a szünetekben, de távozás előtt azt mondta, hogy a vége azért elég szépen meg lett csinálva.
A kórusnak gratula, a kertészgatyós táncuk borzasztóan tetszett, azt a jelenetet ennél jobban aligha lehetne megcsinálni. Kedves, vicces, kicsit bumfordi, életszagú, el voltam ragadtatva. Szerdán megyek megint, már alig várom.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 218662008-05-31 10:49:35
Igen, valóban előbb megtörténhetett. Nálam a Dorabellájával nyalta be magát, első hallásra, azonnal. A Dobossal már csak ráerősített. A Magdalenájával pedig végleg megerősített.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 218462008-05-28 22:05:38
Ha az Anyegin is olyan mélyen beleás a szereplők pszichéjébe, mint a salzburgi Traviata, akkor jó lesz az. Nekem abban a bikaviadoros jelenet tetszett nagyon, ahogy az emlékek meggyötörték szegény fiút. És ott is milyen ügyesen bele voltak keverve a táncosok a kórusba.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 218442008-05-28 17:23:22
Nem ragaszkodom én a XIX. századi bálhoz.
Csak az olyan balettbetéteket útálom, amikor a teljesen más ruhába öltöztetett tánckar belibeg középre, fiúk balrta, lányok jobbra, körbe rendeződnek, átlósan rendeződnek, utolsó pár előre fut, majd újabb átlóba rendeződés után kivonulnak.
Egy olyan táncjelenetet szeretnék látni, ami szerves része a rendezésnek és nem külön kinövés, mintha valami szemölcs lenne a darab testén. Méghozzá általában ronda, fekete szemölcs, amiből hosszú szőrszálak nőnek ki.
Ha bál, vagy táncmulatság, vagy valami hasonló, akkor ott van felkérés, van, akit visszautasítanak, van, aki elkésik és elviszik előle a nőt, van, aki mással szemezget, van, aki megszédül és megkapaszkodik a másikban, van, aki taperol. És persze vannak gardedámok, vannak petrezselymet árulók, van majomsziget, van duzzogás és van mami látótávolságából kitáncolás.
Ha valamit kihagytam volna, majd hozzáképzelitek :-))
Ha meg mégsem bál, hanem valami más, én azt sem bánom, csak passzoljon a darab többi részéhez.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 218422008-05-28 14:53:28
Köszönöm, köszönöm!!
Szét fogom tapsolni a tenyerem!
Jajj, már alig várom :-)))
Tudom, hogy úgy sokkal nehezebb énekelni, de annyira sokat dob az előadáson, sokkal élvezetesebb és kifejezőbb.
Jó munkát!!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 218402008-05-28 14:34:45
Wow!
Csak nem azt akarod mondani, hogy a kórus fog táncolni és ezúttal nem úgy fog kinézni a báli jelenet, hogy körben vigyázban áll a kórus, középre meg bevonul a balettkar és ellejtik az ellejteni valót majd kivonulnak?
Lehet úgy fog kinézni az Anyegin báli jelenete mint egy igazi bál, és nem mint egy szalagavatói nyitótánc?
Mondd, légyszíves, mondd, hogy jól értettem!!
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti terem

Nagy Péter (zongora)
SCHUBERT: 11. (f-moll) zongoraszonáta, D. 625
BARTÓK: Táncszvit, BB 86 (zongoraváltozat)
SCHUBERT: 21. (B-dúr) zongoraszonáta, D. 960

19:00 : Budapest
B32 Galéria és Kultúrtér

BDZ Quartet
MENDELSSOHN: a-moll vonósnégyes, Op.13

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Almira Emiri (zongora)
BORIS PIGOVAT: Noktürn
BORIS PIGOVAT: Vándorcsillagok
(Sólem Aléhem műve alapján)
ILAN RECHTMAN: Etüd
BORIS PIGOVAT: Jerusalem
ALEX WASSERMAN: Toccata
ILAN RECHTMAN: Flintstones–variációk

19:00 : Budapest
CEU Auditórium

Classicus Quartet:
Rácz József, Baksai Réka (hegedű), Tornyai Péter (brácsa), Zétényi Tamás (gordonka), Andor Krisztián (zongora)
HAYDN: C-dúr ("Kaiser") vonósnégyes
KURTÁG: Hommage a Mihály András - 12 mikrolúdium vonósnégyesre, Op. 13
BRAHMS: F-dúr szonáta, Op.99

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Corbin Beisner (zongora)

19:30 : Budapest
Magyar Rádió 6-os stúdiója

Zemlényi Eszter, Molnár Anna (ének)
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Farkas Róbert
"Egy szoknya egy nadrág"
"A 17. és 18. századi operák titkai: kasztrált és nadrágszerepek, ismert és ismeretlen áriák és duettek"

19:30 : Budapest
BMC Koncertterem

Impronta Ensemble:
Jeanne Vogt (hegedű), Nikolay Shugaev (cselló), Varga Gábor (klarinét), Anna Štrbová (oboa), Miguel Pérez (fagott)
Vezényel: Andreas Luca Beraldo
"Human Machine - A gépek zenéje"
MATEO SEPÚLVEDA RIOS: Le bruit des feuilles (A levelek hangja) – „bal kéz nélküli” concerto együttesre és disklavierra – magyarországi bemutató
LIGETI GYÖRGY: Etűd zongorára, No. 14/a - Disklavier átirat
CONLON NANCARROW: Etűd Disklavierra, No. 21
KLAUS HUBER: Hat miniatűr klarinétra, hegedűre és csellóra – magyarországi bemutató
DENIS SCHULER: L'autre rivage - Disklavierra – magyarországi bemutató
VERESS SÁNDOR: Szonáta oboára, klarinétra és fagottra
ALFREDO DE VECCHIS: Prelúdium, ária és kánon Disklavierra – magyarországi bemutató
ALESSIO ELIA: Traces from Nowhere, együttesre és Disklavierra – magyarországi bemutató

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Emanuel Ax (zongora)
Budapesti Fesztiválzenekar
vez.: Fischer Iván
J.S. BACH: III. (D-dúr) szvit, BWV 1068
MOZART: d-moll zongoraverseny, K.466
CSAJKOVSZKIJ: IV. (f-moll) szimfónia, Op.36

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Teleki Miklós (orgona), Kováts Kolos (basszus), Krusic Eleonóra (fuvola)
18:00 : Székesfehérvár
Hotel Magyar Király

Bogányi Gergely (zongora)
Alba Regia Szimfonikus Zenekar
MOZART: A-dúr zongoraverseny KV414
MOZART: B-dúr zongoraverseny KV595

19:00 : Szombathely
Bartók Terem

Jobbágy Anett, Gál Gabi, Varga Donát
Veszprém Város Vegyeskara (Karigazgató: Erdélyi Ágnes)
Savaria Szimfonikus Zenekar
vez.: Thomas Kornél
"Reformáció 500"
Ünnepi Oratórium Est a reformáció 500. évfordulója tiszteletére
MENDELSSOHN: II. (B-dúr) szimfónia („ Lobgesang”), Op.52.
BRAHMS: Schicksalslied, Op.54
A mai nap
történt:
1845 • A Tannhäuser bemutatója (Drezda)
született:
1913 • Forrai Miklós, karmester, karnagy, zenetanár († 1998)
1916 • Emil Gilelsz, zongorista († 1985)
elhunyt:
1987 • Jacqueline Du Pré, csellista (sz. 1945)