vissza a cimoldalra
2017-12-14
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Társművészetek (1220)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3859)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60213)
Momus társalgó (6308)
Milyen zenét hallgatsz most? (24990)
Kedvenc előadók (2814)
Kedvenc művek (143)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11198)
A csapos közbeszól (95)

Hozzászólások a Momus írásaihoz (6445)
Erkel Színház (8582)
Élő közvetítések (6746)
Operett, mint színpadi műfaj (3407)
Berlioz újratemetése (140)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2451)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1203)
Franz Schmidt (2975)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1142)
Bartók Béla szellemisége (256)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (423)
Opernglas, avagy operai távcső... (19881)
Jonas Kaufmann (2150)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (571)
Lisztről emelkedetten (879)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (935)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: dummy
Leírás:
Honlap:
   


dummy (54174 hozzászólás)
 
Csajkovszkij, Pjotr Iljics • 02007-09-19 10:16:50
A nagy német(nyelvü) zeneszerzők mellett egy zeneszerző fér be a szuperklasszisok (ez egy szubjektív fogalom, én a 10 valaha élt, általam legnagyobbnak tartott zeneszerzőt értem alatta) közé,az orosz Pjotr Iljics Csajkovszkij. A klasszikus zene jóformán minden ágában csodálatos műveket alkotott, mégis talán a balettzene az, amiben mindenki mást felülmúlt. Írjátok meg kedvenc Csajkovszkij műveiteket!
Momus társalgó • 02005-04-18 00:07:15
Nos, akkor eddig lehetett regisztrálatlanul!
Mit csinálsz éppen most? - azon kívül, hogy a Momust olvasgatod. • 3842005-04-18 00:06:36
Ja, és Salome megy. Hullanak a fátylak. Birgit Nilssonról.
Mit csinálsz éppen most? - azon kívül, hogy a Momust olvasgatod. • 3832005-04-18 00:05:24
Jó étvágyat! Az Esterházyt én is nagyon szeretem, nem kellett volna említened.:-)
Opernglas, avagy operai távcső... • 81022005-04-18 00:02:56
Jobbulást kívánok mindenkinek, aki ma végigköhögte az előadást!
A mobilos gyereknek köszönöm a plusz zenei élményt, hogy vagy ötször küldte "Fel a torreádort", na én őt nem ötször küldtem a jó édes ...
És ha valaki csak annyit tud mondani az évad egyik legkiválóbb előadásának utolsó tercettje után, hogy "na végre" (mármint hogy vége), az elmegy a jó fenébe.
Elképesztő, ami ma a nézőtéren ment, sajnos nem tudtam maradéktalanul élvezni az előadást.
Pedig! Fokanov nagyon jó hangi diszpozícióban énekelte Luna grófot, s a figura sablonossága kifejezetten kedvezett az ő előadási stílusának. Rigoletto árnyaltabb jellemében őt kevésnek éreztem a múlt héten. Megérdemelten aratott sikert a koreai tenor, szép, erőteljes hangja nagyon megfelel a szerep elvárásainak. Színjátékban nem sokat ad, de a hangja alapján elhisszük neki, hogy nagyon szerelmes és szenvedélyes. Szendrényi Katalin Azucenája remek produkció, bár itt-ott nagyon kimértnek hatott, a hangerő, a vokális árnyaltság, a jellemformálás egységesen elvarázsolt. Tokody Ilonát én nagyon szeretem, ma sem kellett csalódnom benne. Nyilván vannak drámaibb szopránok a házban erre a szerepre; meglehet, hogy Tokody hangja nem mindenütt viszi már át a kórust, de cserébe bőven kárpótol azzal, hogy rendkívüli aurájával, kifinomult művészi eszköztárával életet lehel az amúgy közhelyes figurába.
Palerdi András Ferrandóként az összes rossz emlékemet feledtette a szerepkör korábbi tolmácsolóival kapcsolatban. Bárcsak mindig ő énekelné!
Jól szerepelt a kórus és a zenekar is(karmester: Szabó Sipos Máté).
Mit csinálsz éppen most? - azon kívül, hogy a Momust olvasgatod. • 3822005-04-17 23:52:36
Éjjel bűnözés. Két szelet Esterházy torta....Haydn : Notturni-val fűszerezve! :)
Opernglas, avagy operai távcső... • 81012005-04-17 23:50:39
Te is ott leszel? Kíváncsian várom, mert még nem láttam és kompletten sem hallottam. Csak részleteket.
Van-e élet a komolyzenén kívül? • 7732005-04-17 23:47:43
Kellemes csalódás a mai szolnoki Othello. Dévai Balázs (Cassius), Alföldi Róbert (Jago) Czapkó Antal (Othello) remek alakítást nyújtottak. Desdemona viszont nem volt Desdemona-nak való.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 3542005-04-17 23:16:10
Nahát, nahát! :)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 102232005-04-17 21:56:53
És a napokban nyert pert az Operaház három dolgozója I. fokon.
Ha az elmaradt közalkalmazotti illetményemelés (illetve az Operaház helytelen gyakorlata) II. fokon is elmarasztásra kerül, annak súlyos következményei lesznek.
Az már nem néhány, hanem 1100 ember több éve elmaradt emelésének és kamatának ügye.
Ez testvérek között is megvan 750 millió.

Köszönhetjük ezt a böcsületes mesterembereknek: a három múmiának.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 102222005-04-17 21:54:07
A legautentikusabb helyről neked nem mondott igazat.
Szinetár nem kapta meg a fejekért beígért 1 milliárdot. Ennyi hiányzik a kasszából, amit még százmilliókat elérő tartozás is terhel.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 3532005-04-17 21:27:42
Félsz, mi!? :-)
Kocsis vs Fischer • 14662005-04-17 21:24:51
Hajmássy Péter, Hajmássy Pál.... :-)))
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 3522005-04-17 21:08:02
"Asse jelent tuti védelmet."

Tudjuk, de reménykedünk! :-))
Opernglas, avagy operai távcső... • 81002005-04-17 21:07:43
A teljeskörű mellőzésre (if any) természetesen nem lehet ok. Ugyanakkor, ha külföldön megtalálja a számítását, ez némileg vigasz lehet.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 102212005-04-17 21:06:06
Szerintem nem csoda, hogy a magánvállalkozás "ab ovo" jobban működik, mint az állami vízfej, előbbinél ugyanis a siker az egyedüli kritérium.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 3512005-04-17 21:02:50
Regisztráció...? Ó!óó! óóóó!:-)) Asse jelent tuti védelmet. Ne reménykedjetek!
:-))))))))
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 3502005-04-17 20:53:46
A kivételezés (nyomás) akkor sem szép dolog. Nem fair a többi diplomázóval szemben.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 3492005-04-17 20:51:42
ment válasz
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 102202005-04-17 20:43:15
Kar, hogy mindez Szinetar szajabol hangzik el. Rogton hiteltelen is lesz, marmint annal, aki ismeri az o vezetoi praxisat.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 3482005-04-17 20:42:04
igen,köszönöm
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 3472005-04-17 20:36:49
Levelet időközben küldtem,
remélem megkaptad!?
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 3462005-04-17 20:35:56
Ideje volt!!
Örülök neki!
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 3452005-04-17 20:32:19
Kedves Barátaink,

Indokainkról hétfőn reggel olvashatják írásunkat.

Lényeg: 18-ától új szabályok lépnek életbe, azaz bevezetjük a regisztrációt. Ezt a fórumot pedig fenntartjuk az új renddel kapcsolatos kérdéseknek.

Remélem nagy fennakadást nem okozunk, és minden kedves Olvasónkat továbbra is szívesen látjuk a Café Momus fórumain.

Ma, valamikor éjfél és egy óra között szolgáltatásainkban előfordulhat egy kis fennakadás. Szíves türelmüket kérjük!
Opernglas, avagy operai távcső... • 80992005-04-17 20:27:13
Ez sajnos így volt, mégis Brünnhilde alakítása igen értékes volt és nagy élmény..és ez nem ok arra, hogy mellőzék.
Opernglas, avagy operai távcső... • 80982005-04-17 20:03:03
Elnézést, apró adalékként azért idekívánkozik, hogy remek, domináns színpadi jelenléte és kitűnő hanganyaga mellett sajnos problémái voltak a magas hangok intonációja terén...
Balett-, és Táncművészet • 192005-04-17 20:02:26
Kedves balettrajongók! Senki nem megy Hófehérkét nézni? Az ex-ig. adja a banyát! Nézzétek és irjatok: milyen lesz ill. milyen volt, szerintetek?
Opernglas, avagy operai távcső... • 80972005-04-17 19:54:49
Sajnálom, mert én annakidején még kitűnő alakításokat láttam tőle, pl. egy André Chénierben (ahol Pavarotti énekelt volna, csak lemondta, mint a sokadik szerepét) egyértelműen ő vitte el a pálmát, mint Gerard. Az Il Trittico DVD-n is igen jó Gianni Schicchi-t alakít, szerintem.
Milyen zenét hallgatsz most? • 47992005-04-17 19:50:01
Mellesleg, hogyan sikerült Mielitz asszony "Peter Grimes" rendezése? Csupán azért kérdezem, mert a Parsifalja igencsak "ellentmondásos" volt, bár igaz, a bayreuthi "vetített fókás", oszlónyulas Parsifal-t "meg sem közelítette".
Kocsis vs Fischer • 14652005-04-17 19:37:40
Most ez mi az isten. Kit érdekelnek itt az örökbecsű operettek.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 102192005-04-17 19:26:14
Mit akarnak csinálni az operaházzal?
Csődbe vinni, aztán kiprivatizálni? Ez agyrém ! Nehogymán :-)))
És mi lesz az Erkel színházzal?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 102182005-04-17 19:18:00
A lenti értekezésben írt 8 milliárd nem igaz! A legbiztosabb helyről tudom.
Ezért a hazugságért az Államnak kéne beperelnie az iromány szerzőjét, különben - a 10208. számú hozzászólés szerzőjének logikájával- igaznak kéne vennünk amit összezagyvál.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 102172005-04-17 18:51:39
Szerencsére a legautentikusabb helyről tudom, hogy nincsen csődhelyzet, és nem is várható.
Természetesen a béreket is idejében fizetjük.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 102162005-04-17 18:11:47
Kedves Jogoskodó!
Te minek nevezed azt ha egy cég , szervezet , társaság nem tud bért fizetni?
Takarékoskodás?
A rosszul végzet munka gyümölcse?
Gondolj arra amit írtam : ha 2004-ben 7 vagy a lenti hosszabb értekezés szerint 8 milliárd forint nem volt elég.
2005-re 6 milliárd van.
Szerintem ez egy csődnek látszó évet vetít előre.
De biztos tévedek.
Csak a Te kedvedért oo :)
Van-e élet a komolyzenén kívül? • 7722005-04-17 18:06:17
:-)))
Van-e élet a komolyzenén kívül? • 7712005-04-17 18:03:27
Na sicc vissza a fide(sz)lióra! :-)
Egyébként nyugodtan írhatsz ide azon a néven is. Nem esz meg senki.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 102152005-04-17 17:38:35
Jaj, ne védd már annyira Miki papát! Itt Ebben a történetben is ő a hunyó.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 102142005-04-17 17:22:22
Mi ez a - sok szempontból - marhaság?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 102132005-04-17 17:16:28
...mert a tényeket nélkülöző, homályos célozgatások névtelen szerzőin nincs mit perelni Szinetáréknak.
Milyen zenét hallgatsz most? • 47982005-04-17 17:05:09
Milyen zenét hallgatsz most? • 47972005-04-17 17:04:11
[url]http://www.nbo.no/soundclips/bach_suite_n1_ouverture.mp3;♪J.S. Bach, Suite n. 1 in C - ouverture
[/url]
Milyen zenét hallgatsz most? • 47962005-04-17 16:58:04
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 102122005-04-17 16:55:24
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 102112005-04-17 16:55:15
Ha Morandi úr Budapesten lakik, akkor miért kap jóval többet, mint amennyit a többi budapesti lakos vendégkarmester?
Szinetár úr miért fizet neki Euróban olyan sokat?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 102102005-04-17 16:32:57
Ja, akkor ezzel a logikával máris igazoltnak vehetők a múmiák üzelmeiről szóló állítások.
Vagy hallottunk arról, hogy Sz.M. vagy F.A. a tisztességtelen magatartást és a vezetői bűnöket elsorolók közül beperelt volna bárkit?
Operett, mint színpadi műfaj • 532005-04-17 16:14:37
A felejthetetlen Huszka Jenő. De régen hallottam már műveit. Azért többször is elővehetnék ! Muzsikája ma is friss, és élvezetes.
Különben Franz von Suppét is nagyon élvezem ! Kiváló szerző volt !
Sajnos operettmuzsikára ritkán van időm, pedig az embernek erre a müfajra is szüksége van, egészen más hangulatba varázsól.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 5332005-04-17 16:11:57
Ha már Miskolc...
Hogy is van ez? Emlékeztek még rá, hogy pár éve kitört a botrány, a szervezők khm. hűtlenül kezelték a pénz egy (nagyobb) részét. érintve volt Müller P. Sziámi, Kesselyák G. és az akkor színi igazgató. Büntetés semmi. K.G. igazgatja azóta a Budafesztet, M.P.Sz. neve újra ott olvasható a Miskolci Fesztivál műsorfüzetében. Félreértés ne essék, nem százezrek vándoroltak saját zsebbe, hanem milliók tűntek el nyomtalanul..
Olvasói levelek • 25962005-04-17 16:06:39
Ez lehetett Bruckner hibája is, de ez már egy másik fórum lerágott-csont-témája :-)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 3442005-04-17 16:03:18
Nem vagyok érintett UZU ügyben, de megjeghyezném, hogy:

a, Rohmann Ditta több, mint kedves lány, kivételes tehetség
b, ez nem mondható el a zeneakadémisták nagy részéről
Giovanni Pacini, ismeritek ? • 142005-04-17 16:02:02
Kedves Telramund !
Milyen műveket ismersz még Pacini-től ?
Különben nekem is nagyon tetszik a Maria operája. Az első taktusoknál már megfogott. Muzsikája elbűvölő.
Operett, mint színpadi műfaj • 522005-04-17 15:08:31
Nemrég újra a kezembe került Callas-könyvben olvasom, hogy élete első darabja, amiben Athénben fellépett, Suppé Boccaccio című nagyoperettjében Fiametta szerepe volt.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 5322005-04-17 15:04:56
A Magyar Nemzet mai számában "Az a száz év..." címmel egy hosszú interjú olvasható Zoboki Gáborral, a Művészetek Palotája építészeti megoldásairól, a kompromisszumokról és a nagyvonalúságról...
(A kérdező újságíró: Ferch Magda)

A két oldalnyi terjedelmű cikkből többek között megtudhatjuk, hogy a tervek szerint más volt a ház tetőszerkezete (most majdnem a feje hiányzik a háznak, ahogy Zoboki fogalmaz), és a vendégeket előtető védte volna az esőtől, hótól. De nem épült meg, részben pénzszűke miatt és azért, mert a kerülettel nem volt ideális az együttműködés. - Zoboki Gábor elmondja, "miközben egészen mással kellett volna foglalkoznom, fél évig olyan tárgyalásokra jártam, ahol azt kellett elmagyaráznom, hogy ekkora középület előtt szükség van előlépcsőre és előtetőre. Túltettem magam ezeken a vitákon, de ahogy visszanézek, kétségbeejtőnek tartom, hogy kisstílú viták eredményeként ezek elmaradtak, így az építészeti képet alapvetően meghatározó oszlopcsarnok nincs meg az épület előtt."
Van-e élet a komolyzenén kívül? • 7702005-04-17 14:51:32
Mindenki láthatja, hogy mit várhatunk sphynx és janomano nevű egyénektől. Ők kötnek bele az emberbe, aztán nekik áll feljebb. Ez igen! Az igazi szdsz-es mentalitásról tesznek tanubizonyságot.
Nem is érdemes velük társalogni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 102092005-04-17 14:47:18
:-)
Személyes üzenetek! • 1072005-04-17 14:46:14
Kalahari! Nem jösz csütörtökön Végzet hatalmára? a Nemzetibe?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 102082005-04-17 14:46:06
Na igen.
Hát nem érdekes, hogy ezek a nagy nyilvánosságot nyert kijelentések egyetlen rágalmazási pert nem eredményeztek?
Tán csak nem zörög a haraszt...?
Kocsis vs Fischer • 14642005-04-17 14:42:29
Nagyon tiszteltem a kedves papát is, Fischer Sándort, aki nagyon sokoldalú zenei tevékenységet fejtett ki, többek között a Rádiózenekart is dirigálta: több örökbecsű operettet és daljátékot is az ő neve fémjelez a Rádió Dalszínházi felvételeinek sorában, legyen elég csak Offenbach Fortúnió dalára és Schubert-Berté Három a kislányára hivatkoznom. Volt kitól mit örökölniük a fiúknak...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 102072005-04-17 14:41:00
Szinetár Miklós alperes Győriványi Ráth Györgynek az Operaház elleni munkaügyi perében.


Tisztelt Bíróság!

Köszönöm a lehetőséget, hogy elmondjam az elmúlt másfél évben szerzett tapasztalataimat a jelenlegi peres ügyben.
Mindenekelőtt hangsúlyozni szeretném, hogy véleményem szerint ez a munkaügyi per különbözik más munkaügyi perektől, mert itt a Magyar Állami Operaházról, a Magyar Köztársaság legnagyobb és egyik legjelentősebb kulturális intézményének az életéről van szó.

Az akkor hivatalban lévő miniszter felperest, Győriványi Ráth Györgyöt alkalmatlanság címén mentette fel főzeneigazgatói megbízása alól. A kérdés tehát az, hogy indokolt volt-e a döntése.
Nyilvánvaló, hogy egy ekkora intézmény elsőszámú vezetőjének alkalmasságát vagy alkalmatlanságát más szempontok szerint kell megítélni, mint mondjuk valamelyik szakágban dolgozó munkatársáét.
Elsőszámú vezetőről van szó, mert bár az intézmény 2001-ben módosított alapító okirata a főigazgatót nevezi meg az intézmény vezetőjének, de előírásai és a gyakorlat is azt igazo1ta, hogy a színház életének minden lényeges kérdéséről Győriványi Ráth György döntött. Ezt Ő sem tagadja, hiszen beadványában úgy aposztrofálja a jelenlegi főigazgatót, hogy „elődöm és utódom” és nyilvános megnyilvánulásaiban is mindig igazgatói korszakáról beszél. Még szimbolikusan is birtokolta az elsőszámú vezető jogait, hiszen belépésekor elfoglalta a mindenkori igazgató, főigazgató szobáját, amely a színház 120 éves története alatt mindig az intézmény elsőszámú vezetőjének munkahelye volt. A korábbi főzeneigazgatók, Kerner Istvántól Ferencsik Jánosig egy másik, kisebb szobában. Ez Győriványinak nem felelt meg. Itt jegyzem meg, hogy az Alapító Okiratot a miniszter 2001-ben megváltoztatta, és az a típusú, korlátlan hatalommal felruházott főigazgatói poszt, amit Győriványi betöltött, az ma már nem létezik. Győriványi urat a miniszter nevezte ki, a ma érvényes okirat erre a főigazgatót hatalmazza fel.

Annak a megítéléséhez, hogy Győriványi Ráth György alkalmas volt-e az Állami Operaház vezetésére, hangsúlyoznék néhány dolgot.

Az Állami Operaháznak 1100 közalkalmazottja van. Évente két színházban 353 előadást tart. 52 darabot tart a repertoárján, évente 400.000 néző fordul meg előadásain, és 8 milliárd forint körüli összeggel gazdálkodik.
Különleges adottsága az intézménynek, hogy az itt dolgozó közalkalmazott művészek rendkívül érzékeny emberek. Miét? Mert azon kívül, hogy a színpadi szereplés állandó felfokozott idegállapottal jár, de ezen túl az operának és a balettnek különleges rizikói is vannak. Egy énekesnek, aki több évtizedes áldozatos tanulás után, általában 3-4 nyelven 20-30 szerepet tart a fejében, számolnia kell azzal, hogy bármikor elbúcsúzhat a pályájától akár egy banális torokgyulladás következtében. Egy táncosnak, aki 6 éves korától tanulja a mesterséget, egész fiatalsága a balett jegyében telik el és ezért semmilyen más végzettsége nincs, és ennek a táncosnak a mindennapos gyakorlás mellett a sok szerepen kívül tudnia kell azt is, hogy egy rossz lépés következtében örökre alkalmatlanná válhat a színpadra.

Érzékenyebbek az átlagembernél az énekkari művészek is, mivel többségük nem énekkari tagságra, hanem főszerepekre vágyott és zenekari tagok jelentős része is eredetileg szólistaként képzelte el az életét. Ráadásul ez a több száz érzékeny ember az elmúlt 30 évben egyre rosszabb anyagi körülmények között élt. Csupán az opera iránti lelkesedés tartotta bennük a lelket és rendkívüli produkciókra voltak képesek, ha emberi szót kaptak, és ha szeretettel bántak velük.

Ezért ennek a több száz, betegségnek, igazgatónak, karmesternek, rendezőnek, kritikusnak kiszolgáltatott, rendkívül érzékeny művész — akik együttesét méltán nevezhetjük nemzeti kincsnek a kezelése a vezetős részéről rendkívül sok tapintatot, empátiát és pszicho1ógiai készséget igényel.

Az alkalmasság próbája az is, hogy a színház méretei, és különleges adottságai miatt a vezetőnek állandó egyensúlyi helyzetet kell biztosítania.
Mivel az Operaház egyszerre színházi és zenei intézmény, egyensúlyt kell tartani a színpad és a zenejogos követelményei között, de ugyanígy a művészi igények és a gazdasági lehetőségek, a nemzetközi kapcsolatok és az itthoni követelmények között is. És a darabválasztásban, szereposztásban is kell az egyensúly, hogy a színház megfeleljen azoknak az operarajongóknak, akik elkötelezett hívei a hagyományos operának, de azoknak is, akik modern műveket és modernebb előadásokat szeretnének.

Ezt a sokrétű feladatot tökéletesen ellátni természetesen nem lehet. Az előbb felsoroltak állandó konfliktusok forrásai. Mindig voltak és lesznek, akik kárvallottjai az intézkedéseknek, mindig voltak és lesznek sértettek és elégedetlenek.

Mégis az Operaháznak 120 éves történetében számos kimagasló egyéniségnek és nem kimagasló, de alkalmas vezetőnek sikerült ezekkel az adottságokkal is sikeresen vezetni ezt az Operaházat.

2001 tavaszára rendkívüli helyzet állt elő. A vezetéssel szemben olyan fokú elégedetlenség alakult ki, amire nem volt precedens az Operaház 120 éves történetében.
Hangsúlyozom, mindig voltak és lesznek elégedetlenek, de 41 magánénekes, 10 Kossuth-díjas, a műszakot, énekkart, zenekart, énekeseket, táncosokat képviselő 10 tagú Szakszervezeti Bizottság 9 tagja, az egész tagságot lefedő 11 tagú Közalkalmazotti Tanács valamennyi tagja egységesen követelte a vezetés távozását, méghozzá politikai hovatartozásra való tekintet nélkül. És különösen döbbenetes, hogy mindez történt azután, hogy az operaházi tagok oly sok nyomorúság után Végre az elmúlt 40 év legjelentősebb fizetésemelésében részesültek.

A vezetés elleni egységes elkeseredett indulat jól érzékelhető azon a videó felvételen, amelyet a Tisztelt Bíróság látott a 2001. júniusi társulati ülésről. Ezen tapasztalható az a tüntetésnek is beillő fogadtatása a vezetőség váltásának, ami azért nem annyira a visszatérő főigazgatónak, mint az akkori vezetés távozásának szólt. Aki egy éves működése alatt, a tagság jövedelmének soha nem tapasztalt javulása közepette ilyen helyzetet teremt, az alkalmatlannak bizonyult a vezetésére.

Ezt az alkalmatlanságot magyarázhatja a tapasztalatok hiánya, hiszen azokban a színházakban, ahol Győriványi-Ráth úr megfordult, azokban a Magyar Állami Operaház létszámának 1/10-ede sem állandó alkalmazott, azoknak nincs állandó társulata, nem rendelkeznek balett együttessel, nincs repertoárjuk, évente sokkal kevesebb előadást tartanak, tehát teljesen más feltételek között működnek, mint a mi Operaházunk, így az itt eltöltött idő nem szolgálhat tapasztalattal egy ekkora intézmény vezetéséhez.
A korábbi igazgatók közül Márkus László mielőtt igazgató lett, hosszú évekig dolgozott rendezőként az Operában, Tóth Aladár kritikusként szinte minden estéjét az Operában töltötte, Nádasdy Kálmán évtizedekig volt az Operaház rendezője, Lukács Miklós évtizedekig volt az Operaház karmestere, Mihály András hosszú ideig volt az Operaház főtitkára, mindnyájuk egy nagy színházi szervezettel való szoros együttlét jellemezte, és valamennyiük mellett volt főrendező, esetenként főzeneigazgató. Tehát ennyi előzetes tapasztalat után is szükségük volt segítségre, a hatalom bizonyos megosztására — Győriványi úr viszont gyakran hangoztatta, hogy egyedül dönt, és a döntéseit nem változtatja meg.
De ennél a tapasztalatlanságnál súlyosabban esik a latba művészek problémáinak empátikus kezelésére való teljes képtelenség. Szimbolikus és jellemző, hogy Győriványi úr működésének kezdetén az Igazgatóság és a Titkárság elé egy felvigyázót, amolyan gyezsúrnaját ültetett, aki cerberusként vigyázott, nehogy háborgassák. Megalázó volt látni a folyosón toporgó művészeket, akiket az őr engedett be a titkárságra. De telefonon is alig lehetett elém. Így például Gulyás Dénes Kiváló Művész, egyetemi tanár panaszolta, hogy bejelentkezése után hetekig visszahívást sem kapott.
Megalázó volt az is, hogy mint egy nevelőintézetben, felügyelő járta a zongoraszobákat és a próbákat és jelenléti íveken ellenőrizte a művészeket, mert a próbát vezető rendezőkben, karmesterekben, korrepetitorokban nem bíztak. És bőszítette a művészeket, hogy miközben folyt a jelenlét katonás ellenőrzése, az alatt az első számú vezető külföldön tartózkodott. Egyáltalán Győriványi úr mások iránti szigora határtalan volt. Egy jellemző példa: Berczelly István, örökös tag, a színház egyik oszlopa, kérte, hogy elmehessen 3 napra Athénba főszerepet énekelni, de Győriványi Úr nem engedte el, és Berczellynek Athén helyett a büfében kellett ülnie, hogy coveroljon egy másik művészt egy kis szerepben. A coverról még később szólok.

Ennek a szigorúságnak a rossz visszhangját felerősítette az a kettős mérce, hogy miközben másokat nem engedett el, Ő maga harmadosztályú olasz helyszíneken vándorturnézott. A helyszínek: többek között Livomo, Carrara, Pisa, Poggibonsi és ezek alatt a magánfellépések alatt is felvette 800.000 Ft-os közalkalmazotti fizetését miközben másoknak megakadályozta a nemzetközi érvényesülést. Azért részletezem ezeket a látszólag kis eseményeket, mert ezek „cseppben a tenger” mutatják az elementáris felháborodás eredőit.
És az is az alkalmatlanság bizonyítéka, ha egy vezető nem érti meg, hogy egy ilyen intézményben 10 hónapból nem lehet 4 hónapot távol.

„A főzeneigazgató felel a színház repertoárjának egyenletesen magas szakmai színvonaláért, a művészeti dolgozók szakmai felkészültségéért, ezt folyamatosan ellenőrzi, szükséges esetekben intézkedéseket tesz a nem megfelelően teljesítő művészek helyettesítésére, egyben figyelmeztetve azokat nem kielégítő munkájukra. Folyamatosan ellenőrzi a próbafolyamatokat, valamint előadásokat, ezeknek alapján — ahol szükséges — beavatkozik.”

Ezek a sorok Győriványi Ráth György pályázatából valók. Úgy hiszem nyilvánvaló, hogy ezeknek a követelményeknek 10-ből 4 hónapos távolléttel nem lehet megfelelni.
E 4 hónapból 2 1/2 hónap magánfellépés volt. Lehetséges, hogy ezekre korábbi szerződések kötelezték, de tisztázni kellene, hogy melyik fellépést vállalta még főzeneigazgatói kinevezése előtt és melyiket már annak a tudatában, hogy mily fontos feladata van idehaza. És ha minden fellépésre korábbi szerződés kötelezte, akkor kevesebb hivatalos utat kellett volna kijelölnie saját magának és ezekről a hivatalos utakról — melyeknek költsége 4 millió Ft körüli összeg —jó lett volna jelentést készíteni, amely jelentések talán indokolhatták volna ezen utak halaszthatatlan voltát.
Úti emlékeztetőt a színháztól való távozása után, külön felszólításra ugyan készített Győriványi úr, de hát ezek nem nagyon meggyőzőek. Például kérdéses, hogy szükséges volt-e igen nagy költséggel a dél-olaszországi Leccébe utaznia, hogy ott tárgyaljon Morandi karmesterrel. Ez azért kétséges, mert Morandi Budapesten lakik és itt is elérhető. És jó lett volna, ha ezekről az utakról a számlák nem tartalmaznak olyan költségeket, mint étkezés, éjszakai tv, minibár stb., amit egy jó ízlésű, azaz alkalmas vezető — igen magas jövedelme mellett — nem vesz fel egy olyan állami intézményben, ahol korlátlan a hatalma.

Részletek ezek, de ez a rengeteg részlet, az önmagával kapcsolatos gátlástalan engedékenység párosítva a másokkal szembeni totális érzéketlenséggel, már robbanást okozott. Aki számára, mint ezt fennen hirdette, az énekesnek csak és kizárólag a hangja a fontos és életének egyetlen más vonatkozása sem érdekli, ugyanakkor nagyon is érdekli a saját privát boldogulása, az alkalmatlan egy ilyen típusú intézmény vezetésére.

És tökéletesen alkalmatlan az is, aki vezetőként képes önmaga számára egyetlen szezonra több mint 40 millió forint jövedelmet előirányozni. Ugyanis 13-szor 800.000 Ft közalkalmazotti fizetés + 26-szor 1 millió Ft fellépti díj + 2x2 millió Ft 2 premierre, ez több mint 40 millió Ft, miközben Kováts Kolos, Kelen Péter, Tokodi Ilona Kossuth-díjas művészek havi fizetése 275.000 és 390.000 Ft között, esti fellépti díjuk pedig 10-15 előadásra 150.000 Ft volt. Így Győriványi úr közalkalmazottként a hatszorosát óhajtotta megkeresni, mint amennyit a színház legmagasabban díjazott vezető énekeseinek szánt.

Nem hogy erre, de még ehhez hasonlóra sem volt példa a Magyar Állami Operaház 120 éves történetében. Mint ahogy arra sem volt példa, hogy valaki vezetői helyzetét kihasználva a színház zenészeiből álló Filharmóniai Társaságra rákényszerítse, hogy egy esti fellépéséért 1 millió Ft-ot kapjon, miközben ugyanennél a zenekarnál Lukács Ervin Kossuth-díjas Kiváló Művész (Győriványi tanára), a magyar karmesterek doaenje 600.000 Ft-ot kap. És amikor Győriványit kérlelték, hogy engedjen a gázsijából, tekintettel arra, hogy abban az időben egy zenekari tag szolgálatonként 4.000 Ft-ot kapott — vállat vont és azt mondta: másutt is vannak ilyen különbségek.

De nézzük meg közelebbről ezt az 1 millió Ft-os gázsit. Ezt Győriványi úr azzal indokolja, hogy döntése értelmében a karmesterek külföldi gázsijuk felét kapják a Magyar Állami Operaháznál. Már ez a kiinduló pont is képtelenség. Miért nem állapította meg a karmesterek díjazását egységesen, mint a többi közalkalmazott művész esetében? Mert ha a karmestereknél ez a szempont, akkor az énekeseknél miért nem a külföldi honorárium a kiindulási alap? Nekik miért juttatott Győriványi úr egysége ellépési díjat?
És ha már csak a karmesterek között akart differenciálni, akkor miért nem itthoni sikereik, kitűntetéseik, a színházban eltöltött múltjuk és a közönség — no meg a kritika véleménye alapján állapította meg esti fellépti díjukat, miért a külföldi impresszárió gázsi szerző képessége alapján? És ha már ez volt a kiinduló pontja, akkor kinek mutatta be külföldi szerződéseit, melyek tanúsítják, hogy Ő 2, illetve premierekre 4 millió gázsit kapott volna külföldön. És karmester kollégáitól, akik között Kossuth-díjas nagy művészek vannak, miért nem kérte el külföldi szerződéseiket. És milyen alapon állapította meg az Ő honoráriumukat a sajátja töredékében? Ez az egy személyre kitalált és semmiképpen sem igazolt alátámasztott 1 millió Ft-os esti gázsit rendszer méltán váltott ki közfelháborodást.
Egyébként, mint állami vezető, még csak arra se vette a fáradságot, hogy a vele mindenben készségesen együttműködő főigazgatóval írassa alá ezt az abnormális gázsit. Csupán a saját helyettesével íratott egy levelet a Gazdasági főosztálynak arról, hogy mennyi a főzeneigazgató esti honoráriuma és még a 24 előadásra való felkérését is úgy kapta meg, hogy a saját levélpapírjára a saját nyomtatott aláírása fölé biggyesztették az aláírásra nem jogosult beosztottja kézjegyét. Arra azután Győriványi úr ráírta saját magának címezve: elfogadom.

Nyilván, ezzel a vezetői magatartással függ össze az is, hogy az általa vezetett intézmény bérleti hirdetésén világsztárként aposztrofálta saját magát. Úgy tüntette föl, mint hogyha a Veronai Arénában vezényelt volna, holott csak az Aréna kezelésében levő Városi Színházban dirigálta a Denevért, amelyről a L’ Opera című legmérvadóbb olasz szaklap azt írja: „Ráthból hiányzik a felfedező szellem, a mámor fénye és a klasszis, ami a közép-európai dirigenseket fémjelzi”. Egy évvel később ugyanott így írtak róla: „Ráth megint nem tudja elengedni magát és nincs elég fantáziája”. Arról a bizonyos 2001-es pármai vendégszerepléséről pedig, ahová másfél hónapra magával vitte az a Operaház bérelt autóját, így Irt a L’ Opera: „Győriványi készséges karmester, de a Végzet hatalmának felületes interpretációját nyújtja. Az ő feladata lett volna, hogy a történetet szorosan összefogja, az ő tiszte lett volna a kínnal született nyitánytól kezdve, de ahhoz, hogy ez a zenekar megmutathassa erényeit, más tekintélyű karmesteri pálcára van szükség.”
Természetesen nem az a baj, ha valaki rossz kritikát is kap, mindenki kap rossz kritikát, csak ne hirdesse magát Budapesten világsztárnak és ne jelentse ki az Operaház Japán-i és Bang Kok-i vendégszerepléséről, hogy az méltatlan hozzánk, miközben ő egy olyan helyen vendégszerepel Pármában, amiről azt írja az Opera: „Ez nem méltó egy fesztiválhoz, mi több: egy Verdi Fesztiválhoz.”
Az alkalmasság megítéléséhez még megemlítem azokat a szakszerűtlen intézkedéseket, mint amilyen például a korábban már említett cover-rendszer bevezetése volt.

Mi is az a cover-rendszer?

Ez nálunk azt jelentette, hogy mivel minden előadásnak 2 szereposztása van, ezért esténként egy valaki énekelt és egy másik művészt köteleztek arra, hogy díjazásért üljön a művész büfében és várja, hogy betegség esetén „beugorjon”. Erre semmi szükség nem volt, hiszen az Operaház elmúlt 7 évében több mint 2000 előadásból 1 maradt el betegség miatt.

Ez az erőszakos és értelmetlen cover-rendszer tetemes költséget okozott az Operaháznak, számos vezető művész számára megalázó volt és még nevetséges helyzeteket is eredményezett, mert előfordult, hogy közalkalmazott énekelt a színpadon és egy vendég coverolta, aki a büfében ülésért dupla gázsit kapott, mint aki a színpadon énekelt.

És sajnos az ismeretek hiányára vall felperes azon hivatkozása is, mely szerint ez a rendszer működik a világ nagy operaházaiban. Nos sem Bécsben, sem a 3 berlini operában, sem a Párizsi Nagyoperában, sem Londonban ilyenfajta cover nem működik.

És még egy durva hiba: Egy operaház életének szinte legfontosabb társai a bérlők. Ők azok, akik generációkon keresztül támogatják a műfajt és biztosítják az előadások alapközönségét.
A súlyos szakmai hibák közé tartozik, hogy Győriványi úr háborút kezdett a bérlőkkel.

Nem vette figyelembe kívánságaikat, rögtönözve szüntetett meg bérleteket, például a Vasutas-bérlet, rossz helyre tette az ifjúsági előadásokat. Ennek következménye, hogy bár 2001 júniusában, amikor a színházat átvette, az Állami Operaháznak 34.000 bérlője volt, 2002 júniusában, távozásakor már csak 20.000 bérlet volt eladva. Ezt a számot Ősszel már nekünk sikerült nagy nehezen 24.000- re feltornászni. Ma ismét 30 ezer fölött van a bérlők száma. Aki nincs tisztában az operabérlők jelentőségével, háborút kezd ellenük, és aki 1/3-ával csökkenti a bérlők számát, az nem alkalmas ennek a színháznak a vezetésére.

Még egy adalék: A Magyar Állami Operaháznak önálló balett együttese van. Több mint 100 balettelőadást tartanak egy évben. Lehet-e alkalmas vezető az, akinek nincs mondanivalója a balett számára, aki képtelen szót érteni ezzel a balettel.
Mindezek a részletek együttesen kiadják a teljes képet a.z alkalmatlanságról, ami végül is a társulat előtt közismert, hiszen Győriványi urat lassan 1 1/2 éve váltották le az Operától s azóta sehol semmilyen kezdeményezés nem történt a művészek részéről, hogy őt hozzák vissza. Még azoktól sem, akiket ő nagyra becsült.

A HVG október 18-adikai számában Lukács Gyöngyi, a ma egyik legjelentősebb énekesnője, akit Győriványi úr minden nyilatkozatában, mint saját emberét tart számon, így nyilatkozik: „Győriványi Ráthnak voltak jó elképzelései, de ezeket sajnos nem a megfelelő módon valósította meg.”

Persze, hogy voltak jó elképzelései is. Hasznos lehet az operaházi és az Erkel színházi zenekar és énekkar szétválasztása, de nem hermetikusan és nem úgy, hogy akik az Erkel Színházba kerülnek, azok megalázva érzik magukat. Nem úgy, hogy a kettéválasztás után az Erkel színházi zenekart a főzeneigazgató nem hajlandó dirigálni az Erkel Színházban, mert saját koncertjére oda is az operaházi zenekart rendeli. Nem lehet úgy végrehajtani reformokat, hogy az emberek cselekvését az Opera iránti rajongás helyett a félelem irányítsa. Igen! Egy intézmény megreformálásához néha operálni kell, de nem közömbös, hogy szakszerű-e a műtét és hogy steril-e a kés!

Összegezve: Tanúsíthatom, hogy velem együtt az operai közvélemény jó része Győriványi Ráth Györgyöt alkalmatlannak tartja az intézmény vezetésére. Alkalmatlannak azért, mert az emberekkel való bánásmód minimumával sincs tisztában, kaszárnya-szellemet, a félelem légkörét teremtette meg és semmi tekintettel nem volt az egyes emberek Személyiségére, sorsára.

Alkalmatlan, mert szakszerűtlen intézkedéseivel — mint amilyen a cover-rendszer, a bérlők szakszerűtlen kezelése — összezavarta a színház életét.

Alkalmatlan, mert a saját maga által támasztott követelményeknek sem felelt meg, 4 hónapos távolléte alatt nem tudta figyelemmel kísérni és kontrollálni az előadásokat.

Alkalmatlan, mert cselekedeteit jellemezte a mértéktartás teljes hiánya. A 600.000 Ft-os telefonszámla, az Operaház autójának jogtalan külföldre vitele, a homályos számlák mind arról tanúskodnak, hogy lehetőségeivel nemcsak élt, hanem számos esetben visszaélt.
Alkalmatlan, mert miközben nem vette tekintetbe a színház művészeinek érdekeit, a saját érdekeit gátlástalanul érvényesítette és olyan előnyöket csikart ki magának, ami egy közintézmény vezetőjétől az adófizetők pénzén megengedhetetlen.

Végül: alkalmatlan, mert mindezek együttesen olyan helyzetet alakítottak ki 2001 tavaszára a Magyar Állami Operaházban, amely példátlan az intézmény 120 éves történetében.

Ilyen körülmények kialakulása esetén a miniszternek nemcsak joga, de kötelessége is, hogy eltávolítsa a vezetőt egy ilyen jelentőségű közintézmény éléről.

Végül: Egy igen szomorú újabb bizonyíték az alkalmatlanságra. Győriványi úr az elmúlt hetekben kétszer is lenyilatkozta (egyszer a Magyar Narancsnak, egyszer pedig, a Momus internetes újságnak), hogy „ha visszahelyeznek minket, mindent ugyanott folytatunk, ahol abbahagytuk!”
Ez a nyilatkozat elég nagy feltűnést keltett! Azt kérdik az Opera tagjai: Győriványi úgy képzeli, hogy ismét gyezsúrnaja őrzi az Igazgatóságot? Ismét felvigyázók ellenőriznek minden szobát és minden próbát? Ismét 10 hónapból 4-et külföldön tölt a vezető? Ismét felveszi a teljes közalkalmazotti fizetését, mialatt olasz kisvárosokban dirigál? Ismét 6-szorosát akarja keresni a Kossuth-díjas vezető énekesek gázsijának? Ismét az Állami Operaház autójával kívánja bonyolítani külföldi magánfellépéseit? Ismét hónapokig nem hívja vissza az Őt kereső művészeket? Ismét nem lesz beszélő viszony a balettel? Ismét Kossuth-díjas művészek ücsörögnek majd a büfében coverolás címén? Háborúság lesz a bérlőkkel és ismét l/3-a csökken a bérlők száma? Ismét? Ismét? Ismét?

De komolyra fordítva a szót: Aki a történésekből ennyit tanult és mindent ugyanúgy akar folytatni — az úgy hiszem, végképp írásba adta a saját alkalmatlanságát.
Legyen a zene mindenkie! - avagy mit tehetnenk a mai magyar enekoktatasert • 102005-04-17 14:39:04
nem csak bonyolultabb, de nem is erről szól!
Operett, mint színpadi műfaj • 512005-04-17 14:35:57
A múlt szombaton volt a bemutatója Huszka Lili bárónőjének az Operett Raktárszínházában. Az ifjabb kedvenceknek, Lukács Anitának, Dolhai Attilának, Szendi Szilviának és a többieknek éppúgy tapsolhatunk, mint a hatalmas tehetségű "nagy öregeknek", Lehoczky Zsuzsának, Mednyánszky Áginak s a lassacskán közéjük érő Szolnoki Tibornak.
Családi kötődések miatt egyébként nagyon közel áll hozzám a zeneszerző személyisége, művészete. Doktor Huszka Jenő miniszteri tanácsos úr harminchét nyáron át élvezte a Balaton gyönyörűségét. Fonyód-Bélatelepen írta többek közt egyik sikerdarabját, a Lili bárónőt is. A szegedi muzsikus -polihisztor Huszka születésének 130.évfordulóján most a Raktárszínházban színre került az operettslágerekkel teletűzdelt "örök darab". Örök, mert 1919, az ősbemutató óta Moszkvában és New Yorkban egyformán őrült siker, ahányszor csak előveszik. A zeneszerző a muzsika iránti szerelmet s a legendás Huszka-hallást valószínűleg kiskunfélegyházi kántor nagypapájától örökölte. Zeneakadémiára és jogra egyszerre járt, utóbbitól 21 évesen az államtudományok doktoraként búcsúzott. Élt és muzsikált Párizsban, 18 éven át a Zeneszerzők Világszövetségének alelnöke volt, s ebbéli funkciója mellett a szerzői jogvédelemmel is foglalkozott hivatalosan, ám halhatatlan szerzeményei okán zárja szívébe a közönség jó 100 esztendeje.
S ha már említettem Fonyódot: ki gondolta volna, hogy a fonyódi pontypaprikás névadója is! Huszka Jenő tiszteletére alkották a lokálpatrióta konyhaművészek.
Kocsis vs Fischer • 14632005-04-17 14:32:06
Fischer Zoltán
Van-e élet a komolyzenén kívül? • 7692005-04-17 14:24:04
Majdnem! Már tudtam menni! :) Sőt! Beszéltem is.
Opernglas, avagy operai távcső... • 80962005-04-17 14:07:29
Jól tetted. Bizonyára nagy élményben lesz részed, s mindazoknak a szerencséseknek, akiknek már a zsebében lapul a jegy. Én is számolom már a napokat... A végzet hatalma azért is emlékezetes számomra, mert a Verdi-életműből ez az opera volt a legelső, amelyet teljes egészében nem csak végighallgattam, hanem a Tv-közvetítés jóvoltából láttam is. (Arra már nem emlékszem, hogy hazai vagy külföldi produkció volt-e.) A trubadúr, a Rigolettó és a Traviata részleteit már ismertem... Talán tízéves lehettem, amikor egy rokonnál töltött nyári szünidőben este a szomszéd szobából kiszűrődő mennyei hangzuhatagra figyeltem fel, s amikor átmentem oda, láttam, a bekapcsolt TV egyetlen csatornáján egy operaközvetítés kezdődött, amelynek a nyitányát hallottam meg. Persze ott maradtam végig, hiába próbáltak engem onnan visszatuszkolni a szobámba. Azóta is az első számú Verdi-operakedvenecem (második és harmadik a mostanában szintén nem játszott Simon Boccanegra, illetve A szicíliai vecsernye). Nagy élmény volt ez a találkozás Verdi művészetével, amit máig meghatározó jelentőségűnek tartok a zenei (és operai) érdeklődésem felkeltésében, a további zenei fejlődésemre.
Kocsis vs Fischer • 14622005-04-17 13:52:07
Az volt a kérdés, hogy kik azok akik nemzetközi szinten labdába rúghatnak. Nem szerinted, hanem a nezetközi kritika szerint.
Kocsis vs Fischer • 14612005-04-17 13:13:35
Fischer Ádám egy kategóriával jobb Ivánnál- és ha Iván meg Zoltán egy szinten vannak, akkor mindkettőjüknél.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 102062005-04-17 12:55:13
Freddyt kihagytad, pedig ő a legnagyobb csapás.
meghalt Kiss András • 62005-04-17 12:52:58
Nem tudtok valamit, hogy mikor lesz temetése?
Van-e élet a komolyzenén kívül? • 7682005-04-17 12:09:14
(Nincs ilyen sorszámú üzenet.)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 102052005-04-17 12:07:48
Hogy mi újság a Magyar Állami OperaházBAN?!

Még bemenni sem kell! Elég, ha az ember a rothadó falakra néz és mindjárt tudja! Sikerült lezülleszteni Nemzeti Dalszínházunkat!

Bravó kormány!

Bravó Szinetár!

Bravó Petrovics!
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 3432005-04-17 11:59:08
Kedves Uzu!

Nagyon arcátlan fogás az, amelyet Önök alkalmaznak.

Rohmann Ditta kedves lány. Nem tehet róla, hogy diplomakoncertjéről tudósítottak, csakhogy:

a, Miért nem adják meg ezt a - gondolom kéretlen - előnyt az ÖSSZES zeneakadémistának?

b, Miért csak kivételes alkalmakkor teszik ezt meg? (Lenne kiről tudósítani bőven...)

Ha egy - az Akadémiától, mint tanintézménytől független - koncertről tudósítanak, akkor Önök nem vádolhatóak részrehajlással. De így...
Van-e élet a komolyzenén kívül? • 7672005-04-17 11:56:54
Nyugodtan megkérdezheted. Belinkelsz ide valami fos neonáci lapot, amire valószínűleg nem a filmnézés kapcsán bukkantál, hanem rendszeresen bogarászod, mert tetszik a kis szivednek, habár magadat úgymond "kultúráltabbnak" tartod annál, hogy ilyet írjál. (Mellesleg, a "buzerikusz" megnevezés, korábbi írásodból hasoló színvonal.)

A te életpályádat így látom: a néhány vidéki sváb sutyerák egyike vagy, akit először Jena-Neulobedában csapott meg a kultúra, ott cuppantál rá Brucknerra - mert akkor az NDK-ban ilyen politikailag is érdektelen zeneszerzőket nyomattak (lásd még: Telemann). Most hirtelen belehabarodtál a polgári Magyarország rettentő perspektívájába, de megnyugtatlak, a spanyol viaszt (kultúra, polgárság) nem tifelétek találták fel.

Ha annyira félremegy, mint a te jellemzésed, akkor kvittek vagyunk.
A Zeneakadémián uralkodó áldatlan állapotokról... • 2502005-04-17 11:47:02
Kedves Mindenki!

Régóta nem hallattam hangomat. Ez nem azt jelenti, hogy eddig (az előzőekkel ellentétben) minden rendbenm ment kicsiny-kis országunkban, csakhát vannak az embernek elfoglaltságai...

Úgy tűnik, hogy 16 évvel a rendszerváltozás után a Zeneakadémiából is kezd kiszivárogni az előző rendszer levegője. Ezért is örömteli a Nyitott kapuk rendezvény létrejötte.

Sajnos a nyitott kapu (Eu) nem a művészet nyitott kapuja még. Ma Magyarországon a művészet - ezen belül is a KOMOLYzene - nem beszédtéma. Az Eu nem művészeti szövetség. Korántsem az.

Itthon is csak díszjelvénynek jó a politika számára a komolyzene. Semmi több.
Van-e élet a komolyzenén kívül? • 7662005-04-17 11:38:09
>Gondolom, menetrendszerűen sipákolsz a becsomagolt bőröndöddel stb.

Egy ideje már gyanítom, hogy tré ember vagy, de hogy ennyire, azt nem gondoltam volna!

Vannak az indexen képek a várbéli náci tüntetésről. Tábla: "Le a gondolatrendőrséggel". Na, ezt sem hittem volna, hogy ezzel takargatják majd magukat ezek a "szabadgondolkodók". Szabadgondolkodó=szabad arról gondolkodnom, hogy kiírtok más embereket.
Nem szabad!
Giovanni Pacini, ismeritek ? • 132005-04-17 11:15:36
:-)))))
Van-e élet a komolyzenén kívül? • 7652005-04-17 11:08:37
"Még nyolcvan valahányban láttam"

Azt hittem, hogy akkor még karonülő voltál...
;-)
Giovanni Pacini, ismeritek ? • 122005-04-17 09:56:36
Nagyon kiváló zeneszerző ami hozzáférhető minden müvét meghallgattam
és mondhatom kellmes élmény volt.Tisztelet
az Opera tara kiadnak hogy szárnyai alá vette a szerzőt és sorba jelenteti meg müveit.Kedvencem a Maria,regina d'Inghilterra.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 102042005-04-17 09:04:05
És ilyenre alkalmazottra van pénzük?
Van-e élet a komolyzenén kívül? • 7642005-04-17 08:26:11
Így jobban tetszik: Ha van a filmben valami, ami menthető, akkor az a néhány igen jó epizódalakítás (itt is van kivétel, a Harkányié). Az általam beidézett néző éppen azt kifogásolta, hogy a két busz száma azonos. Nos, én kimeresztett szemmel néztem, mi van a buszok oldalán. És itt tévedett a korábbi beíró. A filmen 3 db buszt állít meg a Sz. J. alakította rendőr, persze lehet szó ugyanarról a járműről is, amelynek az oldalára más számot festettek. A főszereplő a 257-es számú járművön utazott, valamivel később a 381-est állítja meg a közeg. Hangsúlyozom, hogy mindkét busz azonos irányból jött. Majd egy harmadik járműnek is le kell fékeznie a rendőr intésére, ez viszont az ellenkező irányba közlekedett, mint a 257-es és a 381-es. E harmadik autóbusznak nem látszik a száma. Erről főleg felnőtteket szállít le a fakabát, köztük van 2 jellegzetes epizodista: 1. a németül perfektül beszélő szakértő mérnök; 2. a nagybeteg anyját meglátogatni indult szerencsétlen alak. Ha van a könyvben jól sikerült epizódszereplő, akkor az a "szakértő".
Van-e élet a komolyzenén kívül? • 7632005-04-17 08:15:49
A te megnyilvánulásaid pedig egy szimatszatyros, kockás inges, kopott farmeres ősbölcsészéire emlékeztetnek. Embert barátjáról: a tieid a jelenlegi kisebb kormánypártban vannak. Hogy te mit találsz szélsőjobbosnak az én beírásaimból, azt hiába kérdezem. Gondolom, menetrendszerűen sipákolsz a becsomagolt bőröndöddel stb. Nem gondolod, hogy unalmas a szadeszos blablád a kirekesztéssel etc?
Kocsis vs Fischer • 14602005-04-17 01:46:13
Sok nagy karmesterünk van.
Pl, névrokonom Kovács Janó bá'.
Vagy Domonkosunk.
Egy lelkes kezdő kérdései • 712005-04-17 00:23:38
Az van nekem is. Annál már csak egy jobb van.

DG: 499-728-2

Prey, Mathis, Janowitz, Fischer- Disfeau, Troyanos és Bőhm
Kocsis vs Fischer • 14592005-04-17 00:04:39
Na mesélj légyszives, kik a jobb karmesterek és hol rugják nemzetközi szinten a labdát?
Milyen zenét hallgatsz most? • 47952005-04-17 00:01:12
ALESSANDRO STRADELLA : Motets

-Sandrine Piau

Il Seminario Musicale

Gerard Lesne

Igazán korrekt!
Van-e élet a komolyzenén kívül? • 7622005-04-16 23:57:39
Egész jó volt az Őrült nők ketrece előadás ma du-n a Tháliában. Nyíregyháza hozta a Vidéki Színházak találkozójára. Még nyolcvan valahányban láttam Haumann-nal. (Zaza) Fantasztikus volt!
Rost Andrea • 1052005-04-16 23:40:18
Ha le nem mondja.........................
Kocsis vs Fischer • 14582005-04-16 23:38:03
Tulajdonképpen ez az egész kérdés vihar a biliben.
Sem Kocsis, sem Fischer nem olyan szintű karmester, aki nemzetközi szinten labdába rúghat.
Magyarországon is több jobb karmester van náluk, miért nem róluk beszélgetünk?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 102032005-04-16 23:32:40
Rá semmi szükség nincs a szinházban.
Semmi érdemlegeset nem tud.
Abból él, hogy Berlinben segéd-dramaturg volt.
Kocsis vs Fischer • 14572005-04-16 22:18:18
Szívesen.
Milyen zenét hallgatsz most? • 47942005-04-16 22:07:08
Solti+Chicago S.O.
Liszt: Mefisztó keringő no 2., II. magyar rapszódia
Bartók: Magyar képek
Weiner: Csongor és Tünde nyitány+scherzo
Bartók: Román népi táncok
Kodály: Háry szvitt
Kocsis vs Fischer • 14562005-04-16 22:04:44
Mondtam én, hogy te rendes srác vagy!
Tényleg, a Fideliora milyen néven írsz? :-)
Kocsis vs Fischer • 14542005-04-16 22:02:28
Pedig ebből 2 én voltam! :-)
De nem baj a törlés.
Köszi! :-)))
Kocsis vs Fischer • 14552005-04-16 22:00:14
(Nincs ilyen sorszámú üzenet.)
Kocsis vs Fischer • 14532005-04-16 21:59:20
(Nincs ilyen sorszámú üzenet.)
Kocsis vs Fischer • 14522005-04-16 21:54:43
(Nincs ilyen sorszámú üzenet.)
Van-e élet a komolyzenén kívül? • 7612005-04-16 21:53:07
>Csókolom, ezt nem OVi találta ki!

Persze, hogy nem!
Lásd: fajelmélet, fajgyalázás, stb...
Milyen zenét hallgatsz most? • 47932005-04-16 21:52:59
azonban a második felvonásbeli áriája már egész jó volt!! Ez már Met színvonal, itt tökéletesek voltak a magasságok, de azt továbbra is fenntarom, hogy a középfekvésben igen vibrál a hangja.
de azért egyszer Miklósának szerepet kéne váltania, nem énekelhet örökké Éj királynőt..
Van-e élet a komolyzenén kívül? • 7602005-04-16 21:50:17
Csókolom, ezt nem OVi találta ki! A törvényben is így van. Nem tom miért,
de így nem igaz. A hülye is tudhatja, hogy az ember az egy faj.
Még te is! :-)
Giovanni Pacini, ismeritek ? • 112005-04-16 21:38:04
Van egy Opera Rara lemezem : "La Potenza d'Amore" cimü, melyen kantáták és dalok szerepelnek. Van két Pacini dal is rajta.
Az egyik : Triste Istoria /Garry Magee énekel/, a másik : La Rampogna /Enkelejda Shklosa énekel/. Zongorán kisér David Harper. Szép olasz dalok, igazi kuriózumok.
Giovanni Pacini, ismeritek ? • 102005-04-16 21:25:56
Kétségtelen, hogy Pacini a nápolyi zeneművészet legtermékenyebb l9.sz.-i komponistája volt. Közel 9O operája mellett számos egyházzenei művet, dalokat, kamaraműveket irt. Zenei stilusa Rossinire emlékeztet, műveit hallgatva, egy méltatlanul elfelejtett, igényes zenével ismerkedhetünk meg. Dallamossága az első pillanattól kezdve megfogja az embert, és önkéntelenül is megkérdezi magától, hogy ezt a zeneszerzőt miért nem ismertük eddig ? Szerencsére, ahogy Búbánat is irja, egyre több lemezcég is felismeri ezeknek a zeneszerzőknek (pl.Paer, Mayr, Mercadante) értékeit is.Én mindenképp örülök, hogy Pacinit megismerhettem, és megpróbálok vele kapcsolatban még további ismeretekre szert tenni. Megemlitem még Simon Mayr művét (amit szintén nem rég ismertem meg).Ez a " Ginevra di Scozia ", nagyszerü opera. Sajnos nehéz előadni ezeket a műveket, mert speciális hangokat igéyelnek.
Winkler Gábor könyvének sokat köszönhetek, mert erősen felcsigázta érdeklődésemet ilyen ritka művek iránt.
Nem csalódtam bennük !
Milyen zenét hallgatsz most? • 47922005-04-16 21:23:12
Hallgatva Miklósát a Metből a Bartókon, az első felvonásbeli áriája után nem igazán értem mit keres a Metben.
Magasságai épphogy meg vannak, de hangja nagyon vibrál, igen csúnyán, előadásmódja pedig üres és hideg.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház, Bernáth Büfé

Ringató"

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

"Házimuzsika a Zeneakadémián"
Fülei Balázs tanítványai

18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

"Házimuzsika a Zeneakadémián"
Wagner Rita tanítványai

18:00 : Budapest
Erkel Színház

HUMPERDINCK: Jancsi és Juliska

18:00 : Budapest
Patrona Hungariae Katolikus Iskolaközpont

Szili Gabriella, Bólya Papp Nikoletta, Gavodi Zoltán, Dévényi Judit Anna, Megyesi Zoltán, Somogyi Balázs, Cser Péter, Najbauer Lóránt
Anima Musicae Kamarazenekar
vezényel: Dinyés Soma
HÄNDEL: Messiás 1. Rész.
A műről rövid ismertetőt tart Dinyés Soma

18:00 : Budapest
Bartók Béla Emlékház

Kokas Dóra (gordonka)
J.S. BACH: d-moll szólószvit gordonkára, BWV 1008
KODÁLY: Szólószonáta, Op.8

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Farkas Mira (hárfa) Nyári László, Varga Oszkár (hegedű), Krähling Dániel (brácsa), Karasszon Eszter (cselló), Scheuring Kata (fuvola), Puha György (klarinét)
HÄNDEL: Prelúdium és toccata (Marcel Grandjany átdolgozása)
HASSELMANS: A forrás, Op.44
ALBÉNIZ: España, op. 165 – 5. Malagueña
KREISLER: Régi bécsi táncdallamok – 2. Szerelmi bánat
SARASATE: Spanyol táncok, op. 21 – 2. Habañera
WALTER-KÜHNE: Fantázia Csajkovszkij Anyegin című operájának témáira
DEBUSSY: Két tánc
RAVEL: Bevezetés és allegro, Op.46

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Moritz Gnann
NIELSEN: Héliosz-nyitány, Op.17
MILHAUD: A világ teremtése
RAVEL: Daphnis és Chloé

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Zemlényi Eszter (szoprán)
Nemzeti Filharmonikusok
Vezényel: Keri-Lynn Wilson
KRZYSZTOF PENDERECKI: II. („Karácsony”) szimfónia
MAHLER: IV. (G-dúr) szimfónia

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Szalóki Ági (népi ének), Bodrogi Éva (barokk ének)
Szalai Péter (ütők), Kónya István (lantok), Szászvárosi Sándor (viola da gamba)
"Mindez világ örvendezzen!"

19:30 : Budapest
Uránia Nemzeti Filmszínház

Sinfonietta Pannonica Ensemble:
Eckhardt Violetta, Jász Pál (hegedű), Sipos Gábor (brácsa), Máté Győző (brácsa), Szabó Péter (gordonka)
"Take Brahms - 2. hangverseny: Vonósötösök"
BRAHMS: F-dúr Vonósötös Nr.1., Op. 88
BRAHMS: G-dúr Vonósötös Nr.2., Op. 111

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Teleki Miklós (orgona), Kováts Kolos (basszus), Krusic Eleonóra (fuvola)
A mai nap
történt:
1925 • A Wozzeck bemutatója (Berlin)
született:
1922 • Németh Amadé, karmester, zeneszerző († 2001)
elhunyt:
1788 • Carl Philipp Emanuel Bach, zeneszerző (sz. 1714)